Academic literature on the topic 'Classification de scène'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Classification de scène.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Classification de scène"

1

Benmostefa, Soumia, and Hadria Fizazi. "Classification automatique des images satellitaires optimisée par l'algorithme des chauves-souris." Revue Française de Photogrammétrie et de Télédétection, no. 203 (April 8, 2014): 11–17. http://dx.doi.org/10.52638/rfpt.2013.25.

Full text
Abstract:
Cet article propose une nouvelle approche de classification automatique non supervisée des images. La classification est l'une des opérations les plus importantes dans plusieurs domaines d'analyse d'images telles que la médecine et la télédétection. Elle consiste à rechercher les différents thèmes constituant une scène représentée. Cependant, en raison de sa complexité plusieurs méthodes ont été proposées, spécifiquement des méthodes d'optimisation. Nous nous intéressons à la technique des chauves-souris, une métaheuristique d'optimisation biologique très récente, visant à modéliser le comportement d'écholocation des chauves-souris que nous allons adapter au problème de classification. Elle combine les avantages de plusieurs métaheuristiques telles que l'optimisation par essaims particulaires, les algorithmes génétiques et le recuit simulé.\\Une nouvelle approche de classification automatique basée sur l'algorithme des chauves-souris est implémentée et appliquée sur deux images, la première est synthétique contenant des objets polyédriques, la seconde est satellitaire représentant la région d'Oran ouest en Algérie. Les différentes expérimentations effectuées conduisent à des résultats satisfaisants et montrent l'efficacité de l'approche.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Zhu Shuxin, 朱淑鑫, 周子俊 Zhou Zijun, 顾兴健 Gu Xingjian, 任守纲 Ren Shougang та 徐焕良 Xu Huanliang. "基于RCF网络的遥感图像场景分类研究". Laser & Optoelectronics Progress 58, № 14 (2021): 1401001. http://dx.doi.org/10.3788/lop202158.1401001.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

GUO Dongen, 郭东恩, 夏英 XIA Ying, 罗小波 LUO Xiaobo та 丰江帆 FENG Jiangfan. "基于有监督对比学习的遥感图像场景分类". ACTA PHOTONICA SINICA 50, № 7 (2021): 79. http://dx.doi.org/10.3788/gzxb20215007.0710002.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Sanesi, R. "Procureur/psychiatre : quelles collaborations ? Quelles attentes ?" European Psychiatry 29, S3 (2014): 627. http://dx.doi.org/10.1016/j.eurpsy.2014.09.122.

Full text
Abstract:
Le magistrat recherche de plus en plus l’éclairage du psychiatre au cours d’un procès. De manière générale, pour les faits les plus graves dans la classification des infractions l’expertise est de droit. Le législateur a agrandi le champ d’intervention du psychiatre dans la scène judiciaire, notamment pour les infractions de violence sexuelle. Le magistrat du parquet a besoin d’une articulation parfaite entre la matérialité des faits et la personnalité de l’auteur. Le rôle du parquet n’est pas simplement de réunir les éléments matériels du crime ou du délit mais de procéder aussi par une orientation criminologique à l’étude de la personnalité de l’auteur.Pourquoi ? :– comprendre la genèse du passage à l’acte, sa spécificité, le délaissement d’enfant;– comprendre le vide de l’oubli normatif d’un individu apparemment inséré dans la société qui va soudainement se marginaliser.Comprendre la distinction dans le cadre de comportement sexuel entre une verbalisation et un raisonnement adapté en apparence toujours, et un comportement caché ou secret.Assimiler l’impact des maladies mentales sur l’altération ou l’abolition du discernement.Approcher le critère de dangerosité avec sa différence sur le plan psychiatrique ou sur le plan pénal :– savoir si nous donnons le même sens à la terminologie rappel « à la loi »; qu’est ce qu’un besoin de sanction pour le psychiatre ?– cette expertise est-elle une démarche qui va stigmatiser un comportement ou participe-t-elle déjà à une démarche de soin ?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Kyawt Htay, Kyawt, and Nyein Aye. "Semantic Concepts Classification on Outdoor Scene Images Based on Region-Based Approach." International Journal of Future Computer and Communication 3, no. 6 (2014): 427–31. http://dx.doi.org/10.7763/ijfcc.2014.v3.341.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Daniel, Sylvie. "Revue des descripteurs tridimensionnels (3D) pour la catégorisation des nuages de points acquis avec un système LiDAR de télémétrie mobile." Geomatica 72, no. 1 (2018): 1–15. http://dx.doi.org/10.1139/geomat-2018-0001.

Full text
Abstract:
La compréhension de nuage de points LiDAR consiste à reconnaitre les objets qui sont présents dans la scène et à associer des interprétations aux nuages d’objets qui le composent. Les données LiDAR acquises en milieu urbain dans des environnements à grande échelle avec des systèmes terrestres de télémétrie mobile présentent plusieurs difficultés propres à ce contexte : chevauchement entre les nuages de points, occlusions entre les objets qui ne sont vus que partiellement, variations de la densité des points. Compte tenu de ces difficultés, beaucoup de descripteurs tridimensionnels (3D) proposés dans la littérature pour la classification et la reconnaissance d’objets voient leurs performances se dégrader dans ce contexte applicatif, car ils ont souvent été introduits et évalués avec des jeux de données portant sur de petits objets. De plus, il y a un manque de comparaison approfondie entre les descripteurs 3D mis en œuvre dans des environnements à grande échelle ce qui a pour conséquence un manque de connaissance au moment de sélectionner le descripteur 3D le plus adapté à un nuage de points LiDAR acquis dans de tels environnements. Le présent article propose une revue approfondie des travaux portant sur l’application des descripteurs 3D à des données LiDAR acquises en milieu urbain dans des environnements à grande échelle avec des systèmes terrestres de télémétrie mobile. Les principaux descripteurs 3D appliqués dans de tels contextes sont ainsi recensés. Une synthèse de leurs performances et limites est ensuite effectuée de manière comparative sur la base des travaux disponibles dans la littérature. Enfin, une discussion abordant les éléments impactant le plus les performances des descripteurs et des pistes d’amélioration vient compléter cette revue.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Zheng, Xiangtao, Yuan Yuan, and Xiaoqiang Lu. "A Deep Scene Representation for Aerial Scene Classification." IEEE Transactions on Geoscience and Remote Sensing 57, no. 7 (2019): 4799–809. http://dx.doi.org/10.1109/tgrs.2019.2893115.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Hussain, Md Arafat, and Emon Kumar Dey. "Remote Sensing Image Scene Classification." International Journal of Engineering and Manufacturing 8, no. 4 (2018): 13–20. http://dx.doi.org/10.5815/ijem.2018.04.02.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Boutell, Matthew R., Jiebo Luo, Xipeng Shen, and Christopher M. Brown. "Learning multi-label scene classification." Pattern Recognition 37, no. 9 (2004): 1757–71. http://dx.doi.org/10.1016/j.patcog.2004.03.009.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Liu, Yishu, and Chao Huang. "Scene Classification via Triplet Networks." IEEE Journal of Selected Topics in Applied Earth Observations and Remote Sensing 11, no. 1 (2018): 220–37. http://dx.doi.org/10.1109/jstars.2017.2761800.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Classification de scène"

1

Duquenet-Krämer, Patricia. "Le théâtre contemporain en France: défier la mise en scène?" Universität Leipzig, 2002. https://ul.qucosa.de/id/qucosa%3A33529.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Delaitre, Vincent. "Modeling and recognizing interactions between people, objects and scenes." Thesis, Paris, Ecole normale supérieure, 2015. http://www.theses.fr/2015ENSU0003/document.

Full text
Abstract:
Nous nous intéressons dans cette thèse à la modélisation des interactions entre personnes, objets et scènes. Nous montrons l’intérêt de combiner ces trois sources d’information pour améliorer la classification d’action et la compréhension automatique des scènes. Dans la première partie, nous cherchons à exploiter le contexte fourni par les objets et la scène pour améliorer la classification des actions humaines dans les photographies. Nous explorons différentes variantes du modèle dit de “bag-of-features” et proposons une méthode tirant avantage du contexte scénique. Nous proposons ensuite un nouveau modèle exploitant les objets pour la classification d’action basé sur des paires de détecteurs de parties du corps et/ou d’objet. Nous évaluons ces méthodes sur notre base de données d’images nouvellement collectée ainsi que sur trois autres jeux de données pour la classification d’action et obtenons des résultats proches de l’état de l’art. Dans la seconde partie de cette thèse, nous nous attaquons au problème inverse et cherchons à utiliser l’information contextuelle fournie par les personnes pour aider à la localisation des objets et à la compréhension des scènes. Nous collectons une nouvelle base de données de time-lapses comportant de nombreuses interactions entre personnes, objets et scènes. Nous développons une approche permettant de décrire une zone de l’image par la distribution des poses des personnes qui interagissent avec et nous utilisons cette représentation pour améliorer la localisation d’objets. De plus, nous démontrons qu’utiliser des informations provenant des personnes détectées peut améliorer plusieurs étapes de l’algorithme utilisé pour la compréhension des scènes d’intérieur. Pour finir, nous proposons des annotations 3D de notre base de time-lapses et montrons comment estimer l’espace utilisé par différentes classes d’objets dans une pièce. Pour résumer, les contributions de cette thèse sont les suivantes : (i) nous mettons au point des modèles pour la classification d’image tirant avantage du contexte scénique et des objets environnants et nous proposons une nouvelle base de données pour évaluer leurs performances, (ii) nous développons un nouveau modèle pour améliorer la localisation d’objet grâce à l’observation des acteurs humains interagissant avec une scène et nous le testons sur un nouveau jeu de vidéos comportant de nombreuses interactions entre personnes, objets et scènes, (iii) nous proposons la première méthode pour évaluer les volumes occupés par différentes classes d’objets dans une pièce, ce qui nous permet d’analyser les différentes étapes pour la compréhension automatique de scène d’intérieur et d’en identifier les principales sources d’erreurs<br>In this thesis, we focus on modeling interactions between people, objects and scenes and show benefits of combining corresponding cues for improving both action classification and scene understanding. In the first part, we seek to exploit the scene and object context to improve action classification in still images. We explore alternative bag-of-features models and propose a method that takes advantage of the scene context. We then propose a new model exploiting the object context for action classification based on pairs of body part and object detectors. We evaluate our methods on our newly collected still image dataset as well as three other datasets for action classification and show performance close to the state of the art. In the second part of this thesis, we address the reverse problem and aim at using the contextual information provided by people to help object localization and scene understanding. We collect a new dataset of time-lapse videos involving people interacting with indoor scenes. We develop an approach to describe image regions by the distribution of human co-located poses and use this pose-based representation to improve object localization. We further demonstrate that people cues can improve several steps of existing pipelines for indoor scene understanding. Finally, we extend the annotation of our time-lapse dataset to 3D and show how to infer object labels for occupied 3D volumes of a scene. To summarize, the contributions of this thesis are the following: (i) we design action classification models for still images that take advantage of the scene and object context and we gather a new dataset to evaluate their performance, (ii) we develop a new model to improve object localization thanks to observations of people interacting with an indoor scene and test it on a new dataset centered on person, object and scene interactions, (iii) we propose the first method to evaluate the volumes occupied by different object classes in a room that allow us to analyze the current 3D scene understanding pipeline and identify its main source of errors
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Kulikova, Maria. "Reconnaissance de forme pour l'analyse de scène." Phd thesis, Université de Nice Sophia-Antipolis, 2009. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00477661.

Full text
Abstract:
Cette thèse est composée de deux parties principales. La première partie est dédiée au problème de la classification d'espèces d'arbres en utilisant des descripteurs de forme, en combainison ou non, avec ceux de radiométrie ou de texture. Nous montrons notamment que l'information sur la forme améliore la performance d'un classifieur. Pour ce faire, dans un premier temps, une étude des formes de couronnes d'arbres extraites à partir d'images aériennes, en infrarouge couleur, est eectuée en utilisant une méthodologie d'analyse de formes des courbes continues fermées dans un espace de formes, en utilisant la notion de chemin géodésique sous deux métriques dans des espaces appropriés : une métrique non-élastique en utilisant la reprèsentation par la fonction d'angle de la courbe, ainsi qu'une métrique élastique induite par une représentation par la racinecarée appelée q-fonction. Une étape préliminaire nécessaire à la classification est l'extraction des couronnes d'arbre. Dans une seconde partie, nous abordons donc le problème de l'extraction d'objets de forme complexe arbitraire, à partir d'images de télédétection à très haute résolution. Nous construisons un modèle fondé sur les processus ponctuels marqués. Son originalité tient dans sa prise en compte d'objets de forme arbitraire par rapport aux objets de forme paramétrique, e.g. ellipses ou rectangles. Les formes sélectionnées sont obtenues par la minimisation locale d'une énergie de type contours actifs avec diérents a priori sur la forme incorporé. Les objets de la configuration finale (optimale) sont ensuite sélectionnés parmi les candidats par une dynamique de naissances et morts multiples, couplée à un schéma de recuit simulé. L'approche est validée sur des images de zones forestières à très haute résolution fournies par l'Université d'Agriculture de Suède.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Denquive, Nathalie. "Modèles d'objets et codages invariants en vision artificielle : classification d'images et reconnaissance de contexte." Paris 11, 2004. http://www.theses.fr/2004PA112282.

Full text
Abstract:
Nous proposons une méthode de codage fondée sur le contenu fréquentiel de l'image, inspirée des mécanismes de filtrage à l'œuvre dans les systèmes de vision naturels. Deux outils indépendants, successifs, ont été implémenté : un outil de recherche de code multi-échelle fondé sur des principes évolutionnistes et un outil de catégorisation. Les caractéristiques fréquentielles de la scène visuelle sont extraites en utilisant un banc d’ondelettes de Gabor. A partir de cette signature multi-fréquentielle, la classification a été abordée selon deux points de vue : indexer une base d’images, construire un outil de structuration de l’espace visuel en robotique. Dans le premier cas, l’apprentissage est supervisé. Deux techniques ont été comparées : fonctions à base radiales et K plus proches voisins. Dans le second cas, le système doit appréhender son environnement et se faire sa propre représentation de l’espace visuel. L’apprentissage est non supervisé. Les techniques mises en œuvre sont Kohonen et K-moyennes. Les résultats de reconnaissance obtenus jusqu’ici sur différentes classes d’images sont satisfaisants. Nous montrons que la méthode de codage actuelle peut être améliorée en affinant les gammes de fréquences spatiales nécessaires à la reconnaissance et en l’adaptant en fonction des caractéristiques de chaque classe. Contrairement aux approches conventionnelles, les catégories que nous envisageons ne sont pas toutes disjointes. Des approches permettant de prendre en compte une probabilité d’appartenance à une classe peuvent donc être employées. Par ailleurs certaines catégories peuvent être considérées comme caractéristiques du contexte global de la scène<br>We propose a coding method based on the frequency contents of the image, inspired from the filtering mechanisms observed within the natural vision systems. Two independent tools, both used subsequently, were implemented : a research tool for multi-scale codes based on evolutionary principles, and a categorization tool. The characteristics of the frequencies of the visual scene are extracted by using a bank of Gabor. On the basis of this multi-scale signature, the classification was approached from two different perspectives. The first perspective consisted in indexing an image database, while the second was focused on building a tool to structure the visual space in robotics. In the first case, the learning is supervised. Two techniques were compared: radial base functions and K nearest neighbours. In the second case, the system has to embrace its environment and make its own representation of the visual space. The learning is not supervised. Techniques implemented were the following: Kohonen and K-means. So far, results of recognition obtained are satisfactory. The current coding methodology can be improved by refining the ranges of spatial frequencies which are necessary to obtain recognition and by adapting this methodology according to the characteristics of every class. Contrary to conventional approaches, the categories which are under study are not all completely separated. Approaches allowing to take into account a probability for a category to belong to a class can thus be employed. Furthermore, categories can be considered as typical characteristics of the global context of the scene
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Mathieu, Sandrine. "Aide à la détermination de faciès pédopaysagers à partir de données satellitaires." Paris 7, 1994. http://www.theses.fr/1994PA077270.

Full text
Abstract:
Ce travail traite de l'aide à la détermination de faciès pedopaysagers. Cette aide est focalisée sur la connaissance de l'occupation du sol comme une somme de pourcentages de mélanges. La méthode de détermination des pourcentages de mélanges s'applique à des images ayant subi des corrections atmosphériques et topographiques. Suit la description de l'analyse linéaire mise en oeuvre sur les canaux de la scène multi-spectrale. La détermination des spectres de référence, et le processus de calcul des pourcentages dans les pixels terminent l'exposé de l'analyse. Cette méthode subit plusieurs phases de validation qui commencent par la confrontation avec des vérites terrain exprimées sous forme de pourcentages de mélanges et continuent par la comparaison avec des classifications classiques de l'occupation du sol. La dernière étape consiste en l'analyse de l'apport des valeurs de pourcentages de mélange pour la classification de l'occupation du sol. Nous montrons que l'expression de l'occupation du sol comme la somme de pourcentages de mélanges est celle qui s'approche le plus de la réalité.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Duan, Liuyun. "Modélisation géométrique de scènes urbaines par imagerie satellitaire." Thesis, Université Côte d'Azur (ComUE), 2017. http://www.theses.fr/2017AZUR4025.

Full text
Abstract:
La modélisation automatique de villes à partir d’images satellites est l'un des principaux défis en lien avec la reconstruction urbaine. Son objectif est de représenter des villes en 3D de manière suffisamment compacte et précise. Elle trouve son application dans divers domaines, qui vont de la planification urbaine aux télécommunications, en passant par la gestion des catastrophes. L'imagerie satellite offre plusieurs avantages sur l'imagerie aérienne classique, tels qu'un faible coût d'acquisition, une couverture mondiale et une bonne fréquence de passage au-dessus des sites visités. Elle impose toutefois un certain nombre de contraintes techniques. Les méthodes existantes ne permettent que la synthèse de DSM (Digital Surface Models), dont la précision est parfois inégale. Cette dissertation décrit une méthode entièrement automatique pour la production de modèles 3D compacts, précis et répondant à une sémantique particulière, à partir de deux images satellites en stéréo. Cette méthode repose sur deux grands concepts. D'une part, la description géométrique des objets et leur assimilation à des catégories génériques sont effectuées simultanément, conférant ainsi une certaine robustesse face aux occlusions partielles ainsi qu'à la faible qualité des images. D'autre part, la méthode opère à une échelle géométrique très basse, ce qui permet la préservation de la forme des objets, avec finalement, une plus grande efficacité et un meilleur passage à l'échelle. Pour générer des régions élémentaires, un algorithme de partitionnement de l'image en polygones convexes est présenté<br>Automatic city modeling from satellite imagery is one of the biggest challenges in urban reconstruction. The ultimate goal is to produce compact and accurate 3D city models that benefit many application fields such as urban planning, telecommunications and disaster management. Compared with aerial acquisition, satellite imagery provides appealing advantages such as low acquisition cost, worldwide coverage and high collection frequency. However, satellite context also imposes a set of technical constraints as a lower pixel resolution and a wider that challenge 3D city reconstruction. In this PhD thesis, we present a set of methodological tools for generating compact, semantically-aware and geometrically accurate 3D city models from stereo pairs of satellite images. The proposed pipeline relies on two key ingredients. First, geometry and semantics are retrieved simultaneously providing robust handling of occlusion areas and low image quality. Second, it operates at the scale of geometric atomic regions which allows the shape of urban objects to be well preserved, with a gain in scalability and efficiency. Images are first decomposed into convex polygons that capture geometric details via Voronoi diagram. Semantic classes, elevations, and 3D geometric shapes are then retrieved in a joint classification and reconstruction process operating on polygons. Experimental results on various cities around the world show the robustness, scalability and efficiency of the proposed approach
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Lipson, Pamela R. (Pamela Robin). "Context and configuration based scene classification." Thesis, Massachusetts Institute of Technology, 1996. http://hdl.handle.net/1721.1/10643.

Full text
Abstract:
Thesis (Ph. D.)--Massachusetts Institute of Technology, Dept. of Electrical Engineering and Computer Science, 1996.<br>Includes bibliographical references (leaves 157-161).<br>by Pamela R. Lipson.<br>Ph.D.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Blachon, David. "Reconnaissance de scènes multimodale embarquée." Thesis, Université Grenoble Alpes (ComUE), 2016. http://www.theses.fr/2016GREAM001/document.

Full text
Abstract:
Contexte : Cette thèse se déroule dans les contextes de l'intelligence ambiante et de la reconnaissance de scène (sur mobile). Historiquement, le projet vient de l'entreprise ST-Ericsson. Il émane d'un besoin de développer et intégrer un "serveur de contexte" sur smartphone capable d'estimer et de fournir des informations de contexte pour les applications tierces qui le demandent. Un exemple d'utilisation consiste en une réunion de travail où le téléphone sonne~; grâce à la reconnaissance de la scène, le téléphone peut automatiquement réagir et adapter son comportement, par exemple en activant le mode vibreur pour ne pas déranger.Les principaux problèmes de la thèse sont les suivants : d'abord, proposer une définition de ce qu'est une scène et des exemples de scènes pertinents pour l'application industrielle ; ensuite, faire l'acquisition d'un corpus de données à exploiter par des approches d'apprentissage automatique~; enfin, proposer des solutions algorithmiques au problème de la reconnaissance de scène.Collecte de données : Aucune des bases de données existantes ne remplit les critères fixés (longs enregistrements continus, composés de plusieurs sources de données synchronisées dont l'audio, avec des annotations pertinentes).Par conséquent, j'ai développé une application Android pour la collecte de données. L'application est appelée RecordMe et a été testé avec succès sur plus de 10 appareils. L'application a été utilisée pour 2 campagnes différentes, incluant la collecte de scènes. Cela se traduit par plus de 500 heures enregistrées par plus de 25 bénévoles, répartis principalement dans la région de Grenoble, mais aussi à l'étranger (Dublin, Singapour, Budapest). Pour faire face au problème de protection de la vie privée et de sécurité des données, des mesures ont été mises en place dans le protocole et l'application de collecte. Par exemple, le son n'est pas sauvegardé, mes des coefficients MFCCs sont enregistrés.Définition de scène : L'étude des travaux existants liés à la tâche de reconnaissance de scène, et l'analyse des annotations fournies par les bénévoles lors de la collecte de données, ont permis de proposer une définition d'une scène. Elle est définie comme la généralisation d'une situation, composée d'un lieu et une action effectuée par une seule personne (le propriétaire du smartphone). Des exemples de scènes incluent les moyens de transport, la réunion de travail, ou le déplacement à pied dans la rue. La notion de composition permet de décrire la scène avec plusieurs types d'informations. Cependant, la définition est encore trop générique, et elle pourrait être complétée par des informations additionnelles, intégrée à la définition comme de nouveaux éléments de la composition.Algorithmique : J'ai réalisé plusieurs expériences impliquant des techniques d'apprentissage automatique supervisées et non non-supervisées. La partie supervisée consiste en de la classification. La méthode est commune~: trouver des descripteurs des données pertinents grâce à l'utilisation d'une méthode de sélection d'attribut ; puis, entraîner et tester plusieurs classifieurs (arbres de décisions et forêt d'arbres décisionnels ; GMM ; HMM, et DNN). Également, j'ai proposé un système à 2 étages composé de classifieurs formés pour identifier les concepts intermédiaires et dont les prédictions sont fusionnées afin d'estimer la scène la plus probable. Les expérimentations non-supervisées visent à extraire des informations à partir des données. Ainsi, j'ai appliqué un algorithme de regroupement hiérarchique ascendant, basé sur l'algorithme EM, sur les données d'accélération et acoustiques considérées séparément et ensemble. L'un des résultats est la distinction des données d'accélération en groupes basés sur la quantité d'agitation<br>Context: This PhD takes place in the contexts of Ambient Intelligence and (Mobile) Context/Scene Awareness. Historically, the project comes from the company ST-Ericsson. The project was depicted as a need to develop and embed a “context server” on the smartphone that would get and provide context information to applications that would require it. One use case was given for illustration: when someone is involved in a meeting and receives a call, then thanks to the understanding of the current scene (meet at work), the smartphone is able to automatically act and, in this case, switch to vibrate mode in order not to disturb the meeting. The main problems consist of i) proposing a definition of what is a scene and what examples of scenes would suit the use case, ii) acquiring a corpus of data to be exploited with machine learning based approaches, and iii) propose algorithmic solutions to the problem of scene recognition.Data collection: After a review of existing databases, it appeared that none fitted the criteria I fixed (long continuous records, multi-sources synchronized records necessarily including audio, relevant labels). Hence, I developed an Android application for collecting data. The application is called RecordMe and has been successfully tested on 10+ devices, running Android 2.3 and 4.0 OS versions. It has been used for 3 different campaigns including the one for scenes. This results in 500+ hours recorded, 25+ volunteers were involved, mostly in Grenoble area but abroad also (Dublin, Singapore, Budapest). The application and the collection protocol both include features for protecting volunteers privacy: for instance, raw audio is not saved, instead MFCCs are saved; sensitive strings (GPS coordinates, device ids) are hashed on the phone.Scene definition: The study of existing works related to the task of scene recognition, along with the analysis of the annotations provided by the volunteers during the data collection, allowed me to propose a definition of a scene. It is defined as a generalisation of a situation, composed of a place and an action performed by one person (the smartphone owner). Examples of scenes include taking a transportation, being involved in a work meeting, walking in the street. The composition allows to get different kinds of information to provide on the current scene. However, the definition is still too generic, and I think that it might be completed with additionnal information, integrated as new elements of the composition.Algorithmics: I have performed experiments involving machine learning techniques, both supervised and unsupervised. The supervised one is about classification. The method is quite standard: find relevant descriptors of the data through the use of an attribute selection method. Then train and test several classifiers (in my case, there were J48 and Random Forest trees ; GMM ; HMM ; and DNN). Also, I have tried a 2-stage system composed of a first step of classifiers trained to identify intermediate concepts and whose predictions are merged in order to estimate the most likely scene. The unsupervised part of the work aimed at extracting information from the data, in an unsupervised way. For this purpose, I applied a bottom-up hierarchical clustering, based on the EM algorithm on acceleration and audio data, taken separately and together. One of the results is the distinction of acceleration into groups based on the amount of agitation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Garner, Jamada J. "Scene classification using high spatial resolution multispectral data." Thesis, Monterey, Calif. : Springfield, Va. : Naval Postgraduate School ; Available from National Technical Information Service, 2002. http://library.nps.navy.mil/uhtbin/hyperion-image/02Jun%5FGarner.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Prasert, Sunyaruk. "Multi angle imaging with spectral remote sensing for scene classification." Thesis, Monterey, Calif. : Springfield, Va. : Naval Postgraduate School ; Available from National Technical Information Service, 2005. http://library.nps.navy.mil/uhtbin/hyperion/05Mar%5FPrasert.pdf.

Full text
Abstract:
Thesis (M.S. in Information Technology Management)--Naval Postgraduate School, March 2005.<br>Thesis Advisor(s): Richard C. Olsen. Includes bibliographical references (p. 95-97). Also available online.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Books on the topic "Classification de scène"

1

Perry, David Robert. Target detection and scene classification with VNIR/SWIR spectral imagery. Naval Postgraduate School, 2000.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

), National Institute of Justice (U S. Death investigation: A guide for the scene investigator : technical update. U.S. Department of Justice, Office of Justice Programs, National Institute of Justice, 2011.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Scene Classification Using High Spatial Resolution Multispectral Data. Storming Media, 2002.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Kuo, C. C. Jay, Chen Chen, and Yuzhuo Ren. Big Visual Data Analysis: Scene Classification and Geometric Labeling. Springer, 2016.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Target Detection and Scene Classification with VNIR/SWIR Spectral Imagery. Storming Media, 2000.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Death investigation: A guide for the scene investigator. U.S. Dept. of Justice, Office of Justice Programs, National Institute of Justice, 1999.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Ray, Sumantra (Shumone), Sue Fitzpatrick, Rajna Golubic, Susan Fisher, and Sarah Gibbings, eds. Research: why and how? Oxford University Press, 2016. http://dx.doi.org/10.1093/med/9780199608478.003.0001.

Full text
Abstract:
This chapter sets the scene of the book and provides a rationale for why research should be done. It begins with a definition of research and continues with a brief historical overview of medical research. The pivotal role of research in everyday medical practice is explained. The key databases containing published peer-reviewed articles related to clinical medicine and healthcare are detailed. The three major goals of research (description, explanation and prediction) are outlined. This chapter further focuses on the principles of the scientific method, its characteristics and main steps. Several classifications of the types of research are also presented. Bradford-Hill's proposed criteria for causality are also outlined. The hierarchy of research evidence and the corresponding levels of recommendations are also presented.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

R, Frouin, and United States. National Aeronautics and Space Administration., eds. Analysis of long-term cloud cover, radiative fluxes, and sea surface temperature in the eastern tropical Pacific. National Aeronautics and Space Administration, 1996.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

R, Frouin, and United States. National Aeronautics and Space Administration., eds. Analysis of long-term cloud cover, radiative fluxes, and sea surface temperature in the eastern tropical Pacific. National Aeronautics and Space Administration, 1996.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Analysis of long-term cloud cover, radiative fluxes, and sea surface temperature in the eastern tropical Pacific. National Aeronautics and Space Administration, 1996.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Book chapters on the topic "Classification de scène"

1

Zhou, Bolei. "Scene Classification." In Computer Vision. Springer International Publishing, 2020. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-03243-2_799-1.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Bosch, Anna, Andrew Zisserman, and Xavier Muñoz. "Scene Classification Via pLSA." In Computer Vision – ECCV 2006. Springer Berlin Heidelberg, 2006. http://dx.doi.org/10.1007/11744085_40.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Geman, Donald. "Coarse-to-Fine Classification and Scene Labeling." In Nonlinear Estimation and Classification. Springer New York, 2003. http://dx.doi.org/10.1007/978-0-387-21579-2_3.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Damodaran, Nikhil, V. Sowmya, D. Govind, and K. P. Soman. "Scene Classification Using Transfer Learning." In Recent Advances in Computer Vision. Springer International Publishing, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-03000-1_15.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Sarac, Mustafa Ilker, Ahmet Iscen, Eren Golge, and Pinar Duygulu. "ConceptFusion: A Flexible Scene Classification Framework." In Lecture Notes in Computer Science. Springer International Publishing, 2015. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-16354-3_7.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Li, Li-Jia, Hao Su, Yongwhan Lim, and Li Fei-Fei. "Objects as Attributes for Scene Classification." In Trends and Topics in Computer Vision. Springer Berlin Heidelberg, 2012. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-35749-7_5.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Chen, Chen, Yuzhuo Ren, and C. C. Jay Kuo. "Outdoor Scene Classification Using Labeled Segments." In SpringerBriefs in Electrical and Computer Engineering. Springer Singapore, 2016. http://dx.doi.org/10.1007/978-981-10-0631-9_4.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Kobyliński, Łukasz, and Krzysztof Walczak. "Spatial Emerging Patterns for Scene Classification." In Artificial Intelligence and Soft Computing. Springer Berlin Heidelberg, 2010. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-13208-7_64.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Luo, Xuhui, and Jinhua Xu. "Object-Based Representation for Scene Classification." In Advances in Artificial Intelligence. Springer International Publishing, 2016. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-34111-8_14.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Sophiya, E., and S. Jothilakshmi. "Deep Learning Based Audio Scene Classification." In Communications in Computer and Information Science. Springer Singapore, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-981-13-0716-4_9.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Classification de scène"

1

Halcrow, G., and B. Mulgrew. "SAR 3D scene reconstruction using Fourier imaging techniques." In IET Seminar on High Resolution Imaging and Target Classification. IEE, 2006. http://dx.doi.org/10.1049/ic:20060075.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Saki, Fatemeh, Yinyi Guo, Cheng-Yu Hung, et al. "Open-set Evolving Acoustic Scene Classification System." In 4th Workshop on Detection and Classification of Acoustic Scenes and Events (DCASE 2019). New York University, 2019. http://dx.doi.org/10.33682/en2t-9m14.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Abu Hana, Ricardo O., Cinthia O. A. Freitas, Luiz S. Oliveira, and Flávio Bortolozzi. "Crime scene classification." In the 2008 ACM symposium. ACM Press, 2008. http://dx.doi.org/10.1145/1363686.1363789.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Sujee, R., and V. Bapeshwari Sesh. "Natural Scene Classification." In 2019 International Conference on Computer Communication and Informatics (ICCCI). IEEE, 2019. http://dx.doi.org/10.1109/iccci.2019.8821874.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Fouad, Islam I., Sherine Rady, and Mostafa G. M. Mostafa. "Indoor Scene Classification." In the 10th International Conference. ACM Press, 2016. http://dx.doi.org/10.1145/2908446.2908499.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Wilkinghoff, Kevin, and Frank Kurth. "Open-Set Acoustic Scene Classification with Deep Convolutional Autoencoders." In 4th Workshop on Detection and Classification of Acoustic Scenes and Events (DCASE 2019). New York University, 2019. http://dx.doi.org/10.33682/340j-wd27.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Huang, Jonathan, Hong Lu, Paulo Lopez Meyer, Hector Cordourier, and Juan Del Hoyo Ontiveros. "Acoustic Scene Classification Using Deep Learning-based Ensemble Averaging." In 4th Workshop on Detection and Classification of Acoustic Scenes and Events (DCASE 2019). New York University, 2019. http://dx.doi.org/10.33682/8rd2-g787.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Koutini, Khaled, Hamid Eghbal-zadeh, and Gerhard Widmer. "Receptive-Field-Regularized CNN Variants for Acoustic Scene Classification." In 4th Workshop on Detection and Classification of Acoustic Scenes and Events (DCASE 2019). New York University, 2019. http://dx.doi.org/10.33682/cjd9-kc43.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Conceição, Jhonatas Santos de Jesus, Allan Pinto, Luis Decker, et al. "Multi-Lingual Text Localization via Language-Specific Convolutional Neural Networks." In XXXII Conference on Graphics, Patterns and Images. Sociedade Brasileira de Computação - SBC, 2019. http://dx.doi.org/10.5753/sibgrapi.est.2019.8333.

Full text
Abstract:
Scene text localization and recognition is a topic in computer vision that aims to delimit candidate regions in an input image containing incidental scene text elements. The challenge of this research consists in devising detectors capable of dealing with a wide range of variability, such as font size, font style, color, complex background, text in different languages, among others. This work presents a comparison between two strategies of building classification models, based on a Convolution Neural Network method, to detect textual elements in multiple languages in images: (i) classification model built on a multi-lingual training scenario; and (ii) classification model built on a language-specific training scenario. The experiments designed in this work indicate that language-specific model outperforms the classification model trained over a multi-lingual scenario, with an improvement of 14.79%, 8.94%, and 11.43%, in terms of precision, recall, and F-measure values, respectively.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Mars, Rohith, Pranay Pratik, Srikanth Nagisetty, and Chongsoon Lim. "Acoustic Scene Classification from Binaural Signals using Convolutional Neural Networks." In 4th Workshop on Detection and Classification of Acoustic Scenes and Events (DCASE 2019). New York University, 2019. http://dx.doi.org/10.33682/6c9z-gd15.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Reports on the topic "Classification de scène"

1

Guindon, B., and C. M. Edmonds. Large area Land Cover Mapping Through Scene-Based Classification Compositing. Natural Resources Canada/ESS/Scientific and Technical Publishing Services, 2002. http://dx.doi.org/10.4095/219844.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!