To see the other types of publications on this topic, follow the link: FHC.

Dissertations / Theses on the topic 'FHC'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'FHC.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Senagic, Aida. "Aktivitetsbassäng i FHC Laholmskommun - tillståndsanalys." Thesis, Högskolan i Halmstad, Sektionen för ekonomi och teknik (SET), 2010. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hh:diva-14083.

Full text
Abstract:
Simbassängen i Folkhälsocentrum i Laholm har drabbats av skador. Läckage i skvalprännorna har orsakat problem i de övriga konstruktionsdelarna. Laholmskommun har år 2002 vidtagit akuta åtgärder i hopp om att stoppa läckage och förebygga ännu större skador. Reparationsarbetet utfördes och efter två år konstaterades fortsatt läckage.För att kunna bedömma skadornas omfattning och orsak utförs en tillståndsbedömning av befintlig konstruktion. Tillståndsbedömningen kommer att ligga till grund för val av reparationsmetoder och reparationsomfattning. Det största problemet är armeringskorrosion föranled av karbonatisering och kloridinträngning. Hela konstruktionen befinner sig i en väldigt aggressiv miljö som accelererar hela nedbrytningsprocessen. Genom att göra okulärbesiktning och laboratorieanalys har jag kommit fram till att skadorna är omfattande och reparationsarbeten kommer att vara därefter.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Santos, Fabiano Brito dos. "Anatel: regulação etelecomunicações no governo FHC." Programa de Pós- Graduação em Ciências Sociais da UFBA, 2008. http://www.repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/11001.

Full text
Abstract:
159f.<br>Submitted by Suelen Reis (suziy.ellen@gmail.com) on 2013-04-11T16:47:59Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Fabiano Santosseg.pdf: 816292 bytes, checksum: 8072d15fbb352c2ab2a1d533bd5da91d (MD5)<br>Approved for entry into archive by Rodrigo Meirelles(rodrigomei@ufba.br) on 2013-05-16T17:44:53Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Dissertacao Fabiano Santosseg.pdf: 816292 bytes, checksum: 8072d15fbb352c2ab2a1d533bd5da91d (MD5)<br>Made available in DSpace on 2013-05-16T17:44:53Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Fabiano Santosseg.pdf: 816292 bytes, checksum: 8072d15fbb352c2ab2a1d533bd5da91d (MD5) Previous issue date: 2008<br>Neste trabalho é analisada a Agência Nacional de Telecomunicação (Anatel) enquanto o novo órgão regulador das telecomunicações no Brasil. Com vistas a isso foi feita uma revisão bibliográfica que culmina com o estudo da reestruturação estatal, a discussão de conceitos tais como regulação, desregulamentação, re-regulação e regulamentação, além de um olhar político, jurídico e histórico do setor no Brasil. É feito também um exame do Conselho Diretor e Consultivo da Agência. Além disso, foram realizadas entrevistas com principais agentes e instituições que circundam e atravessam o setor, tais como os representantes da Anatel, de empresas prestadora de serviços de telecomunicações e de diretores de entidades de classe, ligadas aos trabalhadores. Os problemas e questões enfrentados neste trabalho, diz respeito sobre qual a função e, em razão disso, qual é a eficácia da Anatel enquanto agencia reguladora dos serviços de telecomunicações no Brasil. Relacionado a isto, questionamos sobre os principais agentes definidores das políticas implementadas no setor de telecomunicações no Brasil. Que relação existe de fato entre a Anatel e o Poder Executivo Nacional. Além de qual a condição da Ouvidoria na esfera administrativa da Anatel? Em que se constitui o poder do Conselho Consultivo no interior decisório da Anatel? Qual o papel do mercado na maneira como se dá a regulação das telecomunicações no Brasil, hoje? Como os diversos agentes do setor de telecomunicações verificam a eficácia da Anatel? Nas considerações finais, os essas questões foram retomadas, amparadas nas discussões realizadas no corpo da dissertação, concluindo, assim que, as políticas de telecomunicações são ditadas pelo mercado, o Conselho Diretor é o principal órgão de poder dentro da Anatel e o Conselho Consultivo dispõe de pouco poder de influência nas decisões tomadas pela Anatel.<br>Salvador
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Ferreira, Eliza Bartolozzi. "A educação profissional no planejamento plurianual do Governo FHC." Universidade Federal de Minas Gerais, 2006. http://hdl.handle.net/1843/HJPB-6NEEUH.

Full text
Abstract:
Esta tese pesquisou as políticas de gestão econômica e educacional configuradas nos planejamentos plurianuais realizados pelo Governo FHC, definidos como instrumentos de planejamento de médio prazo para o período de 1996-1999 e 2000-2003. Com o objetivo de identificar a relação de interseção entre a política educacional e a política de emprego, foram analisados os documentos do Poder Executivo: o PPA Brasil em Ação (1996-1999) e o Avança Brasil (2000-2003), e a legislação pertinente. Realizou-se, também, um levantamento dos trabalhos produzidos pelo IPEA referentes aos temas de planejamento plurianual, educação profissional e políticas públicas de emprego e renda, visto que esse órgão tem por função auxiliar o governo na formulação e na implantação de políticas públicas. A lógica que norteou a investigação dos documentos foi a análise interna dos planejamentos plurianuais e dos programas inseridos nele, de modo a ressaltar os argumentos, os compromissos, a estrutura dos programas de educação profissional no interior da política macroeconômica planejada pelo Governo FHC. Dessa forma, foram destacados a origem, o conteúdo e o processo de execução da educação profissional conduzida pelo Ministério da Educação (Proep) e pelo Ministério do Trabalho e Emprego (Planfor). A análise do Proep conclui sobre o impacto limitado dessa política pública nos aspectos financeiro, social e pedagógico. O Planfor atende precariamente os princípios da focalização aos mais pobres, de descentralização e parceria com entidades privadas. A análise dos planejamentos plurianuais mostrou que a debilidade do governo na organização da política da educação profissional está, sobretudo, na incapacidade de formular (e, conseqüentemente, de executar) políticas públicas integradas, incapacidade provocada pela dificuldade de tratar os problemas na sua materialidade radical, transformando-os, portanto, em política compensatória, pois o fim último é manter o processo histórico de acumulação capitalista, no qual o País ocupa uma posição semiperiférica. Assim, os meios planejados sofrem de uma fragmentação congênita. Não se pode dizer, portanto, que há uma defasagem estrutural entre educação e desenvolvimento no País, pois as políticas públicas em educação profissional seguiram um rumo determinado pela racionalidade econômica hegemônica no período histórico da globalização.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Lins, Cilene Sebastiana Braga. "Família e assistência social : análise dos governos FHC e Lula." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2013. http://repositorio.unb.br/handle/10482/14593.

Full text
Abstract:
Tese (doutorado)—Universidade de Brasília, Instituto de Ciências Humanas, Departamento de Serviço Social, Programa de Pós-Graduação em Política Social, 2013.<br>Submitted by Albânia Cézar de Melo (albania@bce.unb.br) on 2013-11-12T14:55:23Z No. of bitstreams: 1 2013_CileneSebastianaBragaLins.pdf: 1673945 bytes, checksum: 952399d259e9ed39d5861217fae4402b (MD5)<br>Approved for entry into archive by Guimaraes Jacqueline(jacqueline.guimaraes@bce.unb.br) on 2013-11-13T13:47:01Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2013_CileneSebastianaBragaLins.pdf: 1673945 bytes, checksum: 952399d259e9ed39d5861217fae4402b (MD5)<br>Made available in DSpace on 2013-11-13T13:47:01Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2013_CileneSebastianaBragaLins.pdf: 1673945 bytes, checksum: 952399d259e9ed39d5861217fae4402b (MD5)<br>Família e Política Social tem sido um tema muito problematizado no atual contexto. Ganhou grande visibilidade a partir de análises da Política de Assistência Social brasileira nos governos Fernando Henrique Cardoso e Luís Inácio Lula da Silva. Este trabalho apresenta uma abordagem trazendo as discussões de gênero e classe no campo acadêmico. Família é um termo muito mais extenso do que sua palavra expressa. Ele é atravessado por conflitos, por subordinação e por responsabilização. Esses termos se expressam no cotidiano de homens e mulheres. Essa pesquisa teve como objetivo realizar uma análise comparativa entre família e a Política de Assistência Social nos governos FHC e Lula (1995 a 2010). Trabalhou-se nessa pesquisa com a seguinte hipótese: A Política de Assistência Social nos governos FHC e Lula direcionaram suas ações com base em parâmetros familistas, transferiram responsabilidades para as famílias mantedo as condições estruturais do capitalismo e das concepções de família patriarcal, reproduzindo e fortalecendo a responsabilização dos cuidados com seus membros para as mulheres, assim como, a responsabilização com o cumprimento das condicionalidades. O direcionamento metodológico estabelecido para o processo investigativo partiu de um aprofundamento teórico apoiado em pesquisas bibliográficas e documentais. Os resultados da pesquisa foram: o debate sobre Família é apresentada na Política Nacional de Assistência Social – PNAS - sem nenhuma referência às condições estruturais que a sociedade capitalista demanda às famílias mais pobres. Não existe a preocupação com a sobrecarga das mulheres no desenvolvimento de atividades laborais e na reprodução do cuidado. Nas duas PNAS é destacada a necessidade de desenvolver potencialidades, como se o indivíduo se restringisse apenas a essa necessidade para sair da condição de pobreza. O foco nas famílias teve como base o aumento do consumo em um momento de crise capitalista tendo como parâmetro a perspectiva de família estruturada e não estruturada. As duas PNAS reforçam a articulação da família com a comunidade. ______________________________________________________________________________ ABSTRACT<br>Family and Social Policy has been a topic much questioned in the current context. It has gained great visibility from analyses of the Brazilian Social Assistance policy during FHC and Lula’s governments. This paper presents an approach bringing discussions of gender and class in the academic field. Family is a term much more extensive than its word. It is crossed by conflicts, subordination and accountability. These terms are expressed in the everyday life of women and men. This research aimed to conduct a comparative analysis of the relationship between family and Welfare Policy in FHC and Lula’s governments (1995 to 2010). In the research, the following hypothesis was made: the Social Assistance Policy during FHC and Lula’s governments directed their actions based in family parameters, and transferred responsibilities to the families, keeping the structural conditions of capitalism and the conceptions of patriarchal family, reproducing and strengthening the accountability of women in caring for its members, as well as in compliance with conditionality. The targeting methodology established for the investigative process started from a theoretical deepening based on bibliographical and documental research. The results of the research were: the debate about family is presented in the Política Nacional de Assistência Social - PNAS [National Policy for Social Assistance] - with no reference to the structural conditions that the capitalist society requires to the poorest families. There is no concern with the overload of women in labor activities and in the reproduction of care. In both PNAS is highlighted the need to develop capabilities, as if the individual were restricted only to this need to get out of poverty. The focus on families was based on the increased consumption in a time of capitalistic crisis having the prospect of structured and unstructured family as a parameter. The two PNAS reinforce the articulation of the family with the community.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Maciel, Marco Cicero Noce de Paulo. "Metamorfoses do estado brasileiro do II PND ao governo FHC." [s.n.], 1999. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/285623.

Full text
Abstract:
Orientador: João Manuel Cardoso de Mello<br>Tese (doutorado) - Univesidade Estadual de Campinas, Instituto de Economia<br>Made available in DSpace on 2018-07-24T13:40:37Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Maciel_MarcoCiceroNocedePaulo_D.pdf: 7890842 bytes, checksum: e7429893b5f3890a394e1bc0b6c13be6 (MD5) Previous issue date: 1999<br>Resumo: Não informado<br>Abstract: Not informed.<br>Doutorado<br>Doutor em Ciências Econômicas
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Silveira, Ramaís de Castro. "Neoliberalismo : conceito e influências no Brasil - de Sarney a FHC." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2009. http://hdl.handle.net/10183/16218.

Full text
Abstract:
La présente dissertation cherche d'abord d'établir un concept précis pour le néo-liberalisme, doctrine qui est née à partir des ouvrages de, parmi d'autres, Friedrich Haeyk et Milton Friedman, et qui s'est répandie dans plusiers pays à partir de la fin des annès 1970. Après l'annalyse des textes classiques concernant la naissance du libéralisme et sa débacle à la fin dela Deuxième Guerre Mondiale, on elabore un concept de néo-liberalisme qui embrasse sa condition théorique et ses conséquences pratiques dans la politique objective. Ensuite, on procede à una annalyse de la vie politique du Brésil à partir de la dernière époque de la dictature militaire jusqu'au crépuscule du governemment de Fernando Henrique Cardoso, toujours en employant le concept de néo-liberalisme pour signaler les mesures neolibérales adoptés par les divers gouvernements le long de cette période. De cette façon, il est possible de comprendre le degré d'adhésion à l'ideal néo-liberal du gouvernement brésilien dans son quotidien, ce qui permet d'annalyser les politiques actuelles du gouvernement féderal sous l'optique de changement et/ou continuité.<br>A presente dissertação inicia por buscar um conceito firme para o neoliberalismo, doutrina que emergiu a partir dos trabalhos de Friedrich Haeyk e Milton Friedman, entre outros, e que se implementou em diversos países do mundo a partir do final dos anos 1970. Após uma análise dos textos clássicos, perpassando o nascimento do liberalismo e sua débâcle, no final da II Grande Guerra, elabora-se um conceito do que seja neoliberalismo, abarcando sua condição teórica e seus consectários práticos na política real. Uma vez estabelecido este conceito, passa-se à análise da vida política brasileira do final da ditadura militar até o ocaso do governo Fernando Henrique Cardoso, sempre empregando a definição de neoliberalismo para apontar as medidas neoliberais adotadas pelos diferentes governos centrais ao longo deste período. Com isto se consegue compreender o grau de internalização do ideário neoliberal no cotidiano governamental brasileiro, o que viabiliza a análise das atuais políticas do governo federal sob o prisma da mudança e/ou da continuidade.<br>This work first intend to establish an accurate concept of neoliberalism, doctrine issued from the works of, among others, Friedrich Haeyk and Milton Friedman, and was disseminated in several countries after the last years of the 1979 decade. After the analysis of classical texts, from the beginning of liberalism to its debacle at the end of World War II, a concept of neoliberalism is established, including its theorical aspects and its practical consequences in objective politic. After setting up this concept, an analysis is made of brazilian political life, from the last times of the military dictatorship to the end of the Fernando Henrique Cardoso government, always employing the concept of neo-liberalism to point out the neoliberal mesures adopted by the several federal governments during that period. By doing so, it is possible to make clear the extent of adherence to neo-liberal ideals of brazilian governments in their everyday life, and therefore to study the current politics of federal government under the point of view of either modification and/or continuity.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Toledo, Sara Basilio de. "Dependência e globalização : o pensamento de FHC em política internacional /." Marília, 2019. http://hdl.handle.net/11449/191191.

Full text
Abstract:
Orientador: Marco Aurélio Nogueira<br>Resumo: O trabalho objetiva apreender o pensamento de política internacional de Fernando Henrique Cardoso e as possíveis estratégias de inserção internacional do Brasil diante da leitura cardosiana da configuração e dinâmica do Sistema Internacional. Intenta-se descrever, analisar e identificar a composição teórico-metodológica e as premissas epistemológicas utilizadas por Cardoso na análise da política internacional e, adicionalmente, apreender de que maneira suas visões contribuíram em seus posicionamentos políticos durante o período em que esteve à frente do Executivo Federal, a partir da passagem pelo Itamaraty, como Ministro das Relações Exteriores (1993-2002). Nesse sentido, buscou-se investigar a Política Externa de FHC, a fim de extrair e verificar os padrões conceituais que orientaram suas decisões durante a quadra histórica demarcada. Além de constatar possíveis rupturas e/ou continuidades em seu pensamento, considerando a trajetória cardosiana como intelectual expressivo e personagem político central na transição democrática brasileira, interessa-nos constatar até que ponto o legado do pensamento de Cardoso desenvolvido nos anos sessenta pode ser constatado em seu pensamento de política internacional posterior, já nos anos noventa, com a intensificação dos processos de globalização, diante de um cenário internacional em transição demarcado pelo fim da Guerra Fria e da ordem internacional bipolar. O tema da globalização inseriu-se como o centro das preocupações cardosiana d... (Resumo completo, clicar acesso eletrônico abaixo)<br>Abstract: This paper aims to apprehend Fernando Henrique Cardoso's thoughts on international politics and the potential strategies for Brazil's international insertion in face of the Cardosian reading of the configuration and dynamics of the International System. It is intended to describe, analyze and identify the theoretical-methodological composition and the epistemological premises used by Cardoso in the analysis of international politics and, additionally, to understand how his views contributed to his political positions during the period in which he was in charge of the Executive Federal Government, following his visit to Itamaraty, as Minister of Foreign Affairs (1993-2002). In this sense, we sought to investigate FHC's Foreign Policy to extract and verify the conceptual patterns that guided its decisions during the demarcated historical court. Besides remarking possible ruptures and /or continuities in his thinking, considering the Cardosian trajectory as an expressive intellectual and central political character in the Brazilian democratic transition, we are interested in understanding to what degree the legacy of Cardoso's thoughts developed in the sixties can be found in his thought of later international politics, already in the nineties, with the intensification of the processes of globalization, in face of an international scenario of transition demarcated by the end of the Cold War and the bipolar international order. The theme of globalization was inserted as the cente... (Complete abstract click electronic access below)<br>Resumen: Este artículo tiene como objetivo comprender el pensamiento de Fernando Henrique Cardoso sobre la política internacional y las posibles estrategias de inserción internacional de Brasil frente a la lectura cardosiana de la configuración y la dinámica del Sistema Internacional. Su objetivo es describir, analizar e identificar la composición teórico-metodológica y las premisas epistemológicas utilizadas por Cardoso en el análisis de la política internacional y, además, comprender cómo sus puntos de vista contribuyeron a sus posiciones políticas durante el período en el que estuvo a cargo del Ejecutivo. Gobierno Federal, luego de su visita a Itamaraty, como Ministro de Relaciones Exteriores (1993-2002). En este sentido, buscamos investigar la Política Exterior de FHC para extraer y verificar los patrones conceptuales que guiaron sus decisiones durante la corte histórica demarcada. Además de señalar posibles rupturas y / o continuidades en su pensamiento, considerando la trayectoria cardosiana como un carácter político intelectual y central expresivo en la transición democrática brasileña, nos interesa ver hasta qué punto el legado del pensamiento de Cardoso desarrollado en los años sesenta se puede encontrar en su pensamiento de la política internacional posterior, ya en los años noventa, con la intensificación de los procesos de globalización, frente a un escenario internacional de transición marcado por el fin de la Guerra Fría y el orden internacional bipolar. El tema de la gl... (Resumen completo clicar acceso eletrônico abajo)<br>Doutor
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Raytman, Alexander. "Role of Mutations in the Essential Light Chain (ELC) of Myosin in Familial Hypertrophic Cardiomyopathy (FHC)." Scholarly Repository, 2011. http://scholarlyrepository.miami.edu/oa_theses/250.

Full text
Abstract:
Force generation and the ability of the heart muscle to contract and correspondingly to beat depends upon multiple interactions between myosin and actin-tropomyosin-troponin, the key proteins of the contractile apparatus. The myosin molecule consists of two heavy chains and two types of light chains, two essential (ELC) and two regulatory (RLC) light chains. We hypothesize that mutations in myosin ELC may affect the ability of myosin to bind to actin, thus producing structurally and/or functionally abnormal sarcomeres effecting heart muscle contraction and relaxation. We believe that this pathological process underlies the basis of Familial Hypertrophic Cardiomyopathy (FHC), a genetic disorder caused by mutations in the genes encoding the major myofilament proteins, including the myosin ELC. I have investigated the effects of two FHC ELC mutations, A57G and E143K, on the actin-myosin interaction and generation of contractile force. Here, I show evidence that mutations in the ELC may cause disruptions in sarcomeric structure which then may cause abnormal muscle contraction and lead to compensatory hypertrophy.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Berringer, Tatiana 1984. "Bloco no poder e política externa nos governos FHC e Lula." [s.n.], 2014. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/281111.

Full text
Abstract:
Orientador: Armando Boito Jr<br>Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas<br>Made available in DSpace on 2018-08-24T10:45:21Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Berringer_Tatiana_D.pdf: 2021775 bytes, checksum: 329a73245105927c0fa5619416e38479 (MD5) Previous issue date: 2014<br>Resumo: Este trabalho investigou a relação existente entre a política externa e o bloco no poder nos governos FHC e Lula. Como parte de uma pesquisa coletiva realizada pelo grupo "Neoliberalismo e relações de classe no Brasil" - Cemarx (Unicamp) -, esta tese buscou identificar quais os interesses de classe que determinaram a posição política do Estado brasileiro no cenário internacional durante esses governos. A nossa hipótese é que a mudança na orientação da política externa esteve ligada à nova configuração do bloco no poder, particularmente, a ascensão política da grande burguesia interna. Essa fração de classe reúne, no seu núcleo, as empresas de capital predominantemente nacional, algumas estatais e, perifericamente, algumas multinacionais aqui instaladas. Consideramos que durante os governos FHC, para atender prioritariamente aos anseios do capital financeiro nacional e internacional, o Estado brasileiro se subordinou de maneira passiva ao imperialismo o que indica que a fração que detinha a hegemonia no interior do bloco no poder se comportou como burguesia compradora, isto é, como correia de transmissão dos interesses imperalistas no interior da formação social nacional. Mas, ao longo dos anos, sobretudo, em função das negociações da Alca, a grande burguesia interna se aglutinou e passou a exigir uma maior margem de manobra do Estado, principalmente em relação à abertura comercial unilateral que vinha sendo adotada. Por isso, durante os governos Lula, o Estado brasileiro se aproximou dos Estados dependentes, priorizando as relações sul-sul, e tomou posições políticas que geraram conflitos pontuais com o imperialismo. O resultado direto da política externa foi o atendimento de interesses econômicos da grande burguesia interna, que se traduziram em: proteção ao mercado interno, aumento das exportações e impulso à internacionalização das empresas brasileiras. Concluímos que a posição política do Estado brasileiro transitou de subordinação passiva para subordinação conflitiva<br>Abstract: This study investigated the relationship between foreign policy and the bloc on power in FHC's and Lula¿s governments. As part of a collective research conducted by "Neoliberalism and class relations in Brazil" group - Cemarx (Unicamp) -, this thesis sought to identify which class interests have determined the political position of the brazilian State in the international arena during those governments. Our hypothesis is that the change on the foreign policy orientation was linked to the new configuration of the bloc on power, particularly the political rise of the large internal bourgeoisie. This fraction class contains on its core, companies that have predominantly national capital, some of them are public companies and, peripherally, some are multinationals. We believe that during the FHC's government, in order to achieve the needs of domestic and international finance capital, the brazilian State has subordinated itself passively to imperialism. This indicated that the fraction that had the hegemony at that period behaved as a buyer bourgeoisie, which means as a transmission belt for the imperialism interests within the brazilian national social formation. Nevertheless, over the years, especially since FTAA negotiations, the large internal bourgeoisie coalesced itself demanding greater leeway for the state, especially regarding trade openness. Therefore, during the Lula government, the brazilian State has approached itself to dependent states (prioritizing south-south relations) and have taken political positions that resulted in conflicts with the imperialism. The foreign policy converged with the economic interests of the large internal bourgeoisie. These interests could be translated as: protection of the internal market and the policies of increasing exports and boost the internationalization of some brazilian companies. We conclude that the political position of the Brazilian State transitioned from passive subordination to conflicting subordination<br>Doutorado<br>Ciencia Politica<br>Doutora em Ciência Política
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Setti, Gabriel Augusto Miranda. "Relações e identidades entre FHC e o pensamento neoliberal : 1995 a 2002." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2006. http://repositorio.unb.br/handle/10482/7509.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Instituto de Ciência Política, Pós-graduação em Ciência Política, 2006.<br>Submitted by Jaqueline Ferreira de Souza (jaquefs.braz@gmail.com) on 2011-04-27T21:39:50Z No. of bitstreams: 1 2006_GabrielAugustoMirandaSetti.pdf: 1417796 bytes, checksum: dea2432213df82a9dc0fc8998dec5a19 (MD5)<br>Approved for entry into archive by Jaqueline Ferreira de Souza(jaquefs.braz@gmail.com) on 2011-04-27T21:40:29Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2006_GabrielAugustoMirandaSetti.pdf: 1417796 bytes, checksum: dea2432213df82a9dc0fc8998dec5a19 (MD5)<br>Made available in DSpace on 2011-04-27T21:40:29Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2006_GabrielAugustoMirandaSetti.pdf: 1417796 bytes, checksum: dea2432213df82a9dc0fc8998dec5a19 (MD5)<br>Este trabalho tem como eixo de análise a relação entre partido e sindicato, dois importantes instrumentos de organização da classe trabalhadora. Debate-se o contexto de sufrágio universal como mais um elemento na luta política, entendendo-se que essa transformação de concepção, na luta pelo poder, transfere a lógica, que se adapta para o âmbito institucional. O objeto de análise nesta pesquisa será a relação do Partido dos Trabalhadores com a Central Única dos Trabalhadores durante a campanha eleitoral de 2002 e, posteriormente, no primeiro ano do governo federal de Luiz Inácio Lula da Silva. Para realizar este estudo procedeu-se à observação de dois momentos históricos distintos dessas duas organizações. Durante a década de 1980 havia confronto explícito com a estrutura de poder, confronto esse marcado pelo ascenso das lutas sindicais e pelo entendimento da necessidade de um partido político que pudesse servir de instrumento de luta e de organização da classe. Logo consolidou-se a necessidade de uma central sindical que organizasse o conjunto da classe trabalhadora nacionalmente, mas que fosse independente do Estado e de qualquer partido político. Em um segundo momento, marcado pela perda do caráter de confronto e do referencial de classe, adaptou-se o discurso ao modelo da democracia política e da luta pela cidadania. Procedeu-se, também, à reconstrução histórica da social-democracia na perspectiva analítica que percebe nas reformas graduais um referencial no processo de transformação política, e à reflexão sobre o sufrágio eleitoral como objetivo estratégico, sendo este entendido como elemento subjacente, mas fundamental porque demonstra as mudanças analisadas e caracterizadas pelos atores em questão. A pesquisa nos leva a concluir que a utilização dos sindicatos e das centrais sindicais pelos partidos políticos no pleito eleitoral tem influência sobre a crise sindical e interfere na sua relação com a estrutura partidária. O partido reduz o seu campo de atuação para o pleito eleitoral, ao convergir as suas forças para a conquista do poder, e assim deixa de lado as clivagens de classe que lhe deram origem. Conclui-se, também, que a relação pós-eleitoral partido/classe tem efeitos desmobilizadores sobre a base sindical e partidária. _______________________________________________________________________________ ABSTRACT<br>The present work analyzes the relationship between party and labor union as important instruments of organization for the working class. The context of Universal Suffrage will be debated as another element of political struggle. The significance of value’s changes from tactics to strategies lays down a principle in the pursue of political power. It is understood that this change of concept, in the struggle for power, transfers the logic that is adapted to the institutional scope. The object of analysis is the relationship between the Partido dos Trabalhadores and the Central Única dos Trabalhadores during the electoral campaign of 2002 and, later, during the first year of government of Luiz Inácio Lula da Silva. To accomplish this work, (i) two distinct historical moments of those organizations were observed; the initial moment during the 80’s, a phase where there were explicit confrontation with the power structure, characterized by the rising of union struggles and the understanding of the need of a political party that could be used as an instrument of struggle and class organization. And, later, a labor union that could organize the working class nationaly, and that would be independent from the State and any other political party. And a second moment characterized by the loss of that confrontational aspect, adapting the speech to the ideal of political democracy; (ii) the reconstruction of the history of social-democracy in a analytical perspective that perceives in the gradual reform a reference to the process of political transformation; (iii) the suffrage as a strategical purpose, understoond as a fundamental element because it demonstrates the changes analyzed and characterized by those individuals. The research had as a result the confirmation that (i) the use of the unions by the political parties in the electoral period has influence over the union crisis and interferes in its relationship with the party structure. The party, reducing its performance, by concentrating its forces to obtain power, sets aside the elements that where its own origin, (ii) the post-electoral relationship between party and labor union demobilizes the union and party base.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Sales, Camila Maria Risso. "Relações internacionais e politica externa do Brasil nos governos FHC e Lula." [s.n.], 2007. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/279401.

Full text
Abstract:
Orientador: Shiguenoli Miyamoto<br>Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciencias Humanas<br>Made available in DSpace on 2018-08-08T04:44:53Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Sales_CamilaMariaRisso_M.pdf: 636935 bytes, checksum: 56e5de38a9c8ad2732ef33e40df5c820 (MD5) Previous issue date: 2007<br>Resumo: A partir do início dos anos 90, com o estabelecimento de uma nova ordem internacional não mais pautada pela bipolaridade leste/oeste, o Brasil reformula sua política externa. Temas como meio ambiente, direitos humanos, segurança e não proliferação, interdependência econômica e migrações passam a fazer parte da pauta de discussão da política externa brasileira. Assim, a escolha deste objeto está justificada pela necessidade de se analisar, conceitual e empiricamente, como a política externa brasileira vem sendo tratada pelos dois últimos dirigentes e como a mudança de governo afetou a formulação desta, que vinha numa constante desde o início dos anos 90, no governo Itamar Franco, quando Fernando Henrique Cardoso assumiu o Ministério das Relações Exteriores em outubro de 1992. Desta maneira, a análise da política externa de um país é uma tentativa de encontrarmos padrões da atuação internacional deste. Portanto, o objetivo deste trabalho está em descobrir que elementos destes padrões se mantiveram e quais foram alterados com a subida de Lula ao poder depois de oito anos de governo Fernando Henrique Cardoso. Dito isso, nossa hipótese centra-se na idéia de que o governo Lula, diferente do que pôde ser verificado no governo FHC, está disposto a assumir seu papel de hegemon, não só regionalmente, mas também em foros maiores onde o país assume uma postura de liderança frente aos países em desenvolvimento. Acredita-se, no entanto, que existem muitas continuidades entre a política externa dos anos de Fernando Henrique Cardoso e do governo de Luiz Inácio Lula da Silva<br>Abstract: From the beginning of the 90¿s, with the establishment of a new international order not controlled by the bipolarity east/west anymore, Brazil reformulates its external politics. Subjects as human environment, rights, security and no proliferation, economic interdependence and migrations start to be part of the guideline of reflection of the Brazilian external politics. So, the importance of this object is justified by the necessity of analyzing, how the Brazilian external politics have been treated by the two last presidents and how the government change affected the Brazilian external politics that has been constant since the beginning of the 90¿s, in the government Itamar Franco, when Fernando Henrique Cardoso assumed the Department of State in October of 1992. In this way, the analysis of the external politics of a country is an attempt to find standards in the international performance. Therefore, the objective of this research is discover which elements of these standards had been kept and which of them had been modified with the ascent of Lula after eight years of Fernando Henrique Cardoso¿s government. Then, our hypothesis is centered in the idea that the government Lula, differently from what it could be verified in government FHC, intends to assume its role of hegemon, regionally, but also in bigger forums where the country assumes the leadership of the developing countries. However, it is possible to say that there is much continuity between the external politics of Fernando Henrique Cardoso and he government of Luiz Inácio Lula da Silva<br>Mestrado<br>Mestre em Ciência Política
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Afonso, Adriana Eugênia Antony. "Progressão referencial e sequências textuais argumentativas em artigos de opinião de FHC." Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2014. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14311.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-04-28T19:33:49Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Adriana Eugenia Antony Afonso.pdf: 1194281 bytes, checksum: e4257a4fa5c87d26d26258c439a1c754 (MD5) Previous issue date: 2014-08-12<br>This Master Degree Thesis is in the research line Text and Discourse, in written and oral modalities, and as a theme Referential Progression and Argumentative Textual sequences on texts of FHC. This research main objective is analyzing the referential progression and the argumentative textual sequences text of in Fernando Henrique Cardoso (FHC). The specifics objectives are to identify, describe and analyze the referential progression and argumentative sequences in texts of FHC; and interpret this relation between referential progression and argumentative sequences in texts of FHC. The theoretical basis is in the Textual Linguistic. To achieve our objectives, this research was based on the following authors: Bentes (2008), Fávero & Koch (2008) and Koch (2009), in the Textual Linguistic field; Koch & Marcuschi (1998), Mondada (2001), Koch (2008, 2009, 2010), Roncarati (2010) e Mondada & Dubois (2013), in the reference process field; Koch & Marcuschi (1998), Koch (2009, 2011a), Koch & Elias (2008, 2009), in referential progression field; and Adam (2008), in argumentative sequences field and textual planning. The obtained results in its analysis confirmed that the use of the nominal expressions as important strategy as a referential progression, which allows the interlocutor, recognizing by these textual choices, the communicative author´s purpose. The texts, indicates that the textual connections of statements, particularly from the argumentative textual, needs a large focus than the linguistic and structural<br>Esta dissertação insere-se na linha de pesquisa Texto e Discurso nas modalidades oral e escrita e tem, como tema, Progressão referencial e sequências textuais argumentativas em artigos de opinião de FHC. O objetivo geral desta pesquisa é analisar a progressão referencial e as sequências textuais argumentativas em artigos de opinião de Fernando Henrique Cardoso (FHC). Os objetivos específicos são identificar, descrever, analisar e interpretar a progressão referencial e as sequências argumentativas em artigos de opinião de FHC; e discutir o plano de texto em artigos de opinião de FHC. Os pressupostos teóricos situam-se na Linguística Textual e, para atingirmos os objetivos, embasamo-nos nos estudos dos seguintes teóricos: Bentes (2008), Fávero & Koch (2008) e Koch (2009), para os pressupostos da Linguística Textual; Koch & Marcuschi (1998), Mondada (2001), Koch (2009), Roncarati (2010) e Mondada & Dubois (2013), para a referenciação; Koch & Marcuschi (1998), Koch (2009, 2011a), Koch & Elias (2008, 2009), para a progressão referencial; e Adam (2008), para as sequências argumentativas e para os planos de texto. Os resultados obtidos em nossa análise evidenciam o uso das expressões nominais definidas como importante estratégia de progressão referencial, que permitem, ao interlocutor, reconhecer, por meio das escolhas feitas pelo produtor, o propósito comunicativo. Por outro lado, evidenciam, também, a complexidade dos encadeamentos textuais de enunciados, particularmente das sequências textuais argumentativas, que requerem um olhar muito mais amplo que o propriamente linguístico e estrutural
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Vogel, Luiz Henrique. "Negociar direitos? : legislação trabalhista e reforma neoliberal no governo FHC (1995-2002)." Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2010. http://www.bdtd.uerj.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=4634.

Full text
Abstract:
Ao longo do século XX, o Direito do Trabalho esteve associado a um arranjo político e social cujos sentidos estavam vinculados, entre outros aspectos, à civilização das relações de classe e à reprodução do capitalismo com democracia, no âmbito dos Estados nacionais. O propósito desta pesquisa é investigar como ocorreu o processo de deslocamento e reinterpretação desses sentidos (equivalente à codificação da razão do mais forte), no contexto da forte hegemonia política da coalizão de centro-direita que governou o país entre 1995 e 2002. Nesse período, o Poder Executivo Federal, as principais organizações patronais, setores importantes da mídia impressa e a Força Sindical estiveram empenhados na promoção de profunda alteração dos traços centrais do modelo brasileiro de relações de trabalho, no qual a lei é mais importante na definição dos direitos substantivos do trabalho do que os contratos coletivos. Para justificar politicamente essas alterações, o Poder Executivo e seus apoiadores apontaram a responsabilidade do modelo legislado pelos elevados custos do emprego formal, a perda de competitividade da indústria, o aumento da informalidade e do desemprego durante o governo FHC. Por meio da leitura das justificativas dos projetos encaminhados ao Congresso Nacional pelo Poder Executivo, das manifestações de suas principais lideranças e dos apoiadores na mídia e no meio sindical, a pesquisa busca interpretar o sentido político dessa leitura, apresentada como se fosse solução técnica e modernizante para uma legislação que estaria ultrapassada. Consideramos que a reforma trabalhista tinha claros propósitos políticos pois, além de repassar aos trabalhadores os custos do ajuste econômico nos anos 90, permitiu justificar na cena pública a retração do papel do Estado, bem como fortalecer o apoio de setores importantes do patronato a esse projeto político.<br>Throughout the twentieth century, labor law has been associated with a political and social arrangement that, within the national states, reproduced capitalism and civilized class relations. The research aims to analyze the shift in the interpretation and meaning of labor law, in the context of strong political hegemony of the center-right coalition that governed Brazil from 1995 to 2002. Throughout this period, the Federal Executive branch, the main employer organizations, important sectors of press and unions had been engaged in a battle to change the Brazilian model of work relations, in which labor law is more important than collective contracts, with regard to the definition of labor rights. In order to justify those changes, the Federal Executive branch and its supporters have considered the burden of the Brazilian model for the formal employment high costs, the competitiveness loss of local industries, the unemployment and informal sector growth during the Cardoso administration. The research analyzes the justifications of legislative initiatives sent to National Congress by Federal Executive branch, the speeches of its political leaders and supporters in the media press and among unions with the purpose of interpret the political meaning of this project, sold to public as a technical and modern solution to a legislation that, presumably, was old-fashioned. The research evidences allow us to affirm that the labor reform had clear political purposes: besides transferring to the workers the economic costs of the neoliberal reforms during the nineties, it had also been useful to justify the retreat of state from the economy and to gain the political support of the main employer organizations.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Lessa, Francisco Américo Sales. "Os determinantes dos lucros das empresas brasileiras de capital aberto nos gonvernos FHC X LULA." reponame:Repositório Institucional da UFC, 2008. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/5645.

Full text
Abstract:
LESSA, Francisco Américo Sales. Determinantes dos lucros das empresas brasileiras de capital aberto nos governos FHC x LULA, Os. 2008. 46f. Dissertação (mestrado profissional) - Programa de Pós Graduação em Economia, CAEN, Universidade federal do Ceará, Fortaleza, CE, 2008.<br>Submitted by Mônica Correia Aquino (monicacorreiaaquino@gmail.com) on 2013-08-19T19:18:49Z No. of bitstreams: 1 2008_dissert_faslessa.pdf: 174662 bytes, checksum: 07eb24a60187d14d2454161087782750 (MD5)<br>Approved for entry into archive by Mônica Correia Aquino(monicacorreiaaquino@gmail.com) on 2013-08-19T19:18:59Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2008_dissert_faslessa.pdf: 174662 bytes, checksum: 07eb24a60187d14d2454161087782750 (MD5)<br>Made available in DSpace on 2013-08-19T19:18:59Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2008_dissert_faslessa.pdf: 174662 bytes, checksum: 07eb24a60187d14d2454161087782750 (MD5) Previous issue date: 2008<br>Global growth is striking, since more than a decade global growth gives signs of trength in all sectors. As such Brazil came to give another way oneself since the creation of “real plan” and were so effective that growth from outset Lula government. he companies never earn much, as in recent years, thus demonstrating the esearches published by IPEA and ECONOMÁTICA. This growth increased imports ll over the world a constant growth, ant it was influenced by economic barriers ithdrawal and formation of universal ideal community. Confidence relied upon Brazil by international investors, leveraging the value of several open capital companies. ust in the first mandate Lula government, corporate profits to 19 sectors of economy represented an increase for 246%, where those profits sorted out from $ 67.2 in FHC overnment to $ 232.9 billion in the first four years Lula government, which it was noticed by Economática. Several factors determined this balance in profits, whether olitical or monetary tax. The growth of credit lines for example, encouraging production and great discoveries in field renewable non-renewable fuels, that ncreased the level of confidence in Brazil with international agencies risk management.<br>O crescimento mundial é notório, há mais de uma década o crescimento mundial vem dando sinais de uma pujança em todos os setores. Com isso o Brasil veio a si amoldar desde a criação do plano real, mostrando-se de forma efetivada esse crescimento a partir do início do governo Lula. As empresas nunca lucraram tanto, quanto nos últimos anos, assim demonstram as pesquisas publicadas pelo IPEA e ECONOMÁTICA. Esse crescimento elevou as importações mundiais o um constante crescimento, influenciado pela quebra das barreiras econômica e a formação da aldeia global. A confiança depositada no Brasil pelos investidores internacionais, alavancando o valor de diversas empresas de capital aberto. Somente no primeiro mandato do Governo Lula, o lucro das empresas de 19 setores da economia representou um incremento de 246%, onde esses lucros saltaram de R$ 67,2 do governo de FHC para R$ 232,9 bilhões nos primeiros quatro anos do governo Lula, observou a consultoria Economática. Várias foram os fatores que determinaram esse saldo nos lucros, sejam de ordem política fiscal ou monetária. O crescimento das linhas de crédito, o fomento na produção e as grandes descobertas no campo dos combustíveis renováveis e não renováveis, elevaram o grau de confiança do Brasil junto às agências internacionais de gestão de risco.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Tavares, César Gandhi Barros. "Vozes do poder : significados de pobreza em pronunciamentos presidenciais de FHC e de Lula." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2018. http://repositorio.unb.br/handle/10482/32602.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Instituto de Ciências Sociais, Departamento de Estudos Latino-Americanos, Programa de Pós-Graduação em Estudos Comparados Sobre as Américas, 2018.<br>Submitted by Fabiana Santos (fabianacamargo@bce.unb.br) on 2018-09-04T19:00:06Z No. of bitstreams: 1 2018_CésarGandhiBarrosTavares.pdf: 928622 bytes, checksum: 3a198b058334fb0e984115d339c818b8 (MD5)<br>Approved for entry into archive by Fabiana Santos (fabianacamargo@bce.unb.br) on 2018-09-11T18:08:42Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2018_CésarGandhiBarrosTavares.pdf: 928622 bytes, checksum: 3a198b058334fb0e984115d339c818b8 (MD5)<br>Made available in DSpace on 2018-09-11T18:08:42Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2018_CésarGandhiBarrosTavares.pdf: 928622 bytes, checksum: 3a198b058334fb0e984115d339c818b8 (MD5) Previous issue date: 2018-09-04<br>Esta pesquisa busca comparar os significados de pobreza em pronunciamentos oficiais dos ex-presidentes Fernando Henrique Cardoso e Luiz Inácio Lula da Silva, especificamente as Mensagens ao Congresso Nacional encaminhadas anualmente por cada ex-mandatário. A pobreza tem sido tratada cada vez mais como um fenômeno complexo, apreendendo conceitos variados que podem ser agrupados em distintas categorias de análise. A partir de diferentes abordagens, com ênfase para a Análise de Discurso Crítica (ADC) e leituras sociológicas e econômicas sobre pobreza no Brasil, observou-se que os gestores apresentaram suas interpretações sobre o histórico problema da pobreza e prometeram acabar com a miséria e mudar o Brasil (FHC) e provocar o reencontro do país consigo mesmo, no âmbito de um autêntico pacto social (LULA). Nas mensagens, a pobreza é uma questão social, mas a legitimidade da atuação estatal é determinada pela variável econômica. FHC foi mais incisivo em tentar demonstrar a necessidade de desregulamentação e desestatização, tentando, inclusive, fugir da disputa entre “Estado mínimo” versus “Estado máximo”. Em LULA, noutro sentido, os contextos de fala são mais específicos, como a necessidade de focalização do gasto social, a preocupação textual maior com as regiões do Nordeste e do Norte do país e a defesa da especialização da estrutura governamental para tratar da temática social, como a criação de um Ministério específico de combate à fome – MESA e outro destinado à Assistência e Promoção Social. A pobreza foi, enfim, uma questão social importante em ambos os períodos, embora a análise de programas e as ações implementadas possam variar quanto aos resultados obtidos. De toda forma, entre a definição da situação de pobreza e a adoção de uma determinada política social, o que se tem é uma decisão fundamentalmente política. Os contornos, contextos e significados dessa escolha, sobre a temática da pobreza, foram apresentados no decorrer da dissertação.<br>This research seeks to compare the meanings of poverty in official pronouncements of former presidents Fernando Henrique Cardoso and Luiz Inácio Lula da Silva, specifically the Messages to the National Congress sent annually by each representative. Poverty has been treated more and more as a complex phenomenon, apprehending varied concepts that can be grouped into different categories of analysis. From different approaches, with emphasis on Critical Discourse Analysis (ADC) and sociological and economic readings on poverty in Brazil, it was observed that managers presented their interpretations on the historical problem of poverty and promised to end poverty and change Brazil (FHC) and provoke the reunion of the country with itself, within a real social pact (LULA). In the messages, poverty is a social issue, but the legitimacy of state action is determined by the economic variable. FHC was more incisive in trying to demonstrate the need for deregulation and privatization, even attempting to escape the dispute between "minimum state" versus "maximum state". In LULA, in another sense, the contexts of speech are more specific, such as the need to focus social spending, greater textual concern with the regions of the Northeast and the North of the country and the defense of the specialization of the governmental structure to deal with social issues, such as the creation of a specific Ministry for the fight against hunger - MESA and another one for Social Assistance and Promotion. Finally, poverty was an important social issue in both periods, although the analysis of programs and actions implemented may vary in the results obtained. However, between the definition of the situation of poverty and the adoption of a particular social policy, what one has is a fundamentally political decision. The contours, contexts and meanings of this choice, on the theme of poverty, were presented during the dissertation.<br>Esta investigación busca comparar los significados de pobreza en pronunciamientos oficiales de los ex presidentes Fernando Henrique Cardoso y Luiz Inácio Lula da Silva, específicamente los Mensajes al Congreso Nacional enviados cada año por cada mandatario. La pobreza ha sido tratada cada vez más como un fenómeno complejo, aprehendiendo conceptos variados que pueden ser agrupados en distintas categorías de análisis. A partir de diferentes enfoques, con énfasis para el Análisis de Discurso Crítico (ADC) y lecturas sociológicas y económicas sobre pobreza en Brasil, se observó que los gestores presentaron sus interpretaciones sobre el histórico problema de la pobreza y prometieron acabar con la miseria (FHC) y provocar el reencuentro del país consigo mismo, en el marco de un auténtico pacto social (LULA). En los mensajes, la pobreza es una cuestión social, pero la legitimidad de la actuación estatal está determinada por la variable económica. FHC fue más incisivo en intentar demostrar la necesidad de desregulación y desestatización, intentando, incluso, huir de la disputa entre "Estado mínimo" versus "Estado máximo". En LULA, en otro sentido, los contextos de habla son más específicos, como la necesidad de focalización del gasto social, la preocupación textual mayor con las regiones del Nordeste y del Norte del país y la defensa de la especialización de la estructura gubernamental para tratar la temática social, como la creación de un ministerio específico de lucha contra el hambre - MESA y otro destinado a la Asistencia y Promoción Social. La pobreza fue, en fin, una cuestión social importante en ambos períodos, aunque el análisis de programas y las acciones implementadas pueden variar en cuanto a los resultados obtenidos. De todas formas, entre la definición de la situación de pobreza y la adopción de una determinada política social, lo que se tiene es una decisión fundamentalmente política. Los contornos, contextos y significados de esa elección, sobre la temática de la pobreza, fueron presentados en el transcurso de la disertación.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Oliveira, Marco Antonio de 1949. "Politica trabalhista e relações de trabalho no Brasil : da era Vargas ao governo FHC." [s.n.], 2002. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/285597.

Full text
Abstract:
Orientador : Carlos Alonso Barbosa de Oliveira<br>Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Economia<br>Made available in DSpace on 2018-08-01T14:26:26Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Oliveira_MarcoAntoniode_D.pdf: 19584707 bytes, checksum: e1fe2e5ee34f51fb64e3a6d85f30fdb4 (MD5) Previous issue date: 2002<br>Doutorado<br>Política Social<br>Doutor em Ciências Econômicas
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Mantovane, Solange Aparecida. "A política de governo eletrônico no Brasil : uma análise dos governos FHC e Lula." Universidade Federal de São Carlos, 2012. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/1010.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-06-02T19:14:58Z (GMT). No. of bitstreams: 1 4887.pdf: 1236062 bytes, checksum: f0ea9829806cebf83382a52507857381 (MD5) Previous issue date: 2012-08-28<br>This dissertation is proposing to make an analysis on how Information Technology and Communications became part of the structure of state administration in Brazil, taking into account their different stages of merger and consolidation in the context of the restructuring of the state late twentieth century. Specifically, it is to examine how the use of Information Communication Technologies was incorporated into the routine of public administration and translated into the creation and development of a policy for electronic government (or e- Government) in the period extending from first mandate of Fernando Henrique Cardoso to the last term of the government of Luis Inacio Lula da Silva. This analysis is done through a historical reconstruction of what has to be such a policy, covering all phases of development, beyond the key actors for implementation. We assume that the analysis of influence of theses mechanisms is fundamental to understanding the path that takes politics in this country. From this we make a balance between the two government studied in order to check the continuities, innovations and setbacks of e-government policy in the period. This balance is organized from the checklist used by Chahin (2004), is based on best global practices of e-government, and includes the following dimensions: leadership and coordination, policy formulation and evaluation, cultural environment, infrastructure and standards.<br>Esta dissertação tem como proposta fazer uma análise acerca da forma como as Tecnologias da Informação e Comunicação passaram a fazer parte da estrutura da administração estatal brasileira, levando em conta suas diferentes fases de incorporação e consolidação no contexto da reestruturação estatal do final do século XX. Especificamente, trata-se de analisar de que forma a utilização das Tecnologias da Informação de Comunicação foi incorporada no cotidiano da administraçao pública e traduzida na criaçao e desenvolvimento de uma política de governo eletrônico (ou e-Government), no período que se estende do primeiro mandato do governo de Fernando Henrique Cardoso até o último mandato do governo de Luis Inácio Lula da Silva. Essa análise é feita através de uma reconstrução histórica do que vem a ser tal política, abarcando todas suas fases de desenvolvimento, além dos atores fundamentais para sua implementação. Partimos do pressuposto que a análise desses mecanismos de influência é fundamental para a compreensão dos rumos que a política toma no país. A partir disso fazemos um balanço entre os dois governos estudados de forma a verificar as continuidades, inovações e retrocessos da política de governo eletrônico no período. Esse balanço está organizado a partir do check-list utilizado por Chahin (2004), é baseado nas melhores práticas mundiais de governo eletrônico, e contempla as seguintes dimensões: liderança e coordenação, formulação e avaliação da política, ambiente cultural, infraestrutura e padrões.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Wenzel, Fernanda Melchiors. "De FHC a Lula : a expansão das relações internacionais brasileiras a partir do Mercosul." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2017. http://hdl.handle.net/10183/168661.

Full text
Abstract:
A literatura apresenta divergências em relação à condução da política externa brasileira ao longo dos governos FHC e Lula (1995-2010). Alguns autores enfatizam elementos de ruptura e outros de continuidade entre os dois Presidentes. Da mesma forma, a questão da integração regional sempre esteve presente nas discussões da área de Relações Internacionais, dentro e fora do Brasil. Ao entrar neste debate, esta pesquisa aponta para uma linha de continuidade da ação externa brasileira neste período, acompanhada por um processo de expansão geográfica da projeção do Brasil. Processo este que parte do Mercosul, amplia-se para a América do Sul e em seguida para o restante do mundo. Ao mesmo tempo, verifica-se que o Mercosul permanece como área prioritária para o País nos anos 2000, e se observa uma tentativa de projeção do Brasil como um líder regional.<br>The literature presents divergences about the conduction of Brazilian foreign policy during the terms of FHC and Lula (1995-2010). Some authors emphasize the elements of rupture and others the elements of continuity between both Presidents. At the same time, the discussion about the regional integration have always been a constant in the Foreign Policy debate, inside and outside Brazil. This research enters this debate and points to a line of continuity of the international action of Brazil during this period, accompanied by a process of geographical expansion of Brazilian projection. This process has its origin in Mercosul, expands to South America and after that to the rest of the world. At the same time, it is verified that Mercosul remains as a priority area to Brazil in the years 2000, and that Brazil tries to project itself as a regional leader.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Brandão, Rafael Vaz da Motta. "Ajuste neoliberal no Brasil: privatização e desnacionalização do sistema bancário brasileiro no governo FHC (1995-2002)." reponame:Repositório Institucional da UFF, 2013. https://appdesenv.uff.br/riuff/handle/1/226.

Full text
Abstract:
Submitted by Maria Dulce (mdulce@ndc.uff.br) on 2014-01-31T15:59:25Z No. of bitstreams: 1 Brandao, Rafael-Tese-2013.pdf: 2551804 bytes, checksum: a1b1e37e34f134844d7cfd72f363b39d (MD5)<br>Made available in DSpace on 2014-01-31T15:59:25Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Brandao, Rafael-Tese-2013.pdf: 2551804 bytes, checksum: a1b1e37e34f134844d7cfd72f363b39d (MD5) Previous issue date: 2013<br>A desnacionalização e as privatizações do sistema bancário brasileiro no governo Fernando Henrique Cardoso (1995/2002) constituem o principal objeto de estudo desta tese. Nela, são discutidas a crise do Estado de Bem-Estar Social nas décadas de 1960 e 1970 e a emergência de um novo regime de acumulação baseado na dominância do capital financeiro e no modelo neoliberal. O neoliberalismo, colocado em prática pela primeira vez enquanto programa de governo no Chile sob a ditadura Pinochet na década de 1970, tornou-se hegemônico nos países do capitalismo avançado na década de 1980, especialmente no Reino Unido no governo Thatcher e nos EUA no período Reagan. Nos anos 90, diversos governos da América Latina também passaram a implantar o modelo neoliberal em seus países. No Brasil, o ajuste neoliberal teve o seu início no governo Fernando Collor (1990/1992) e foi aprofundado pelo governo FHC (1995/2002), responsável pela estabilização macroeconômica, consubstanciada no Plano Real, e pela reforma do Estado brasileiro, cujas duas principais características foram a abertura da economia ao capital estrangeiro e as privatizações de empresas estatais. No setor bancário, o resultado desta política levou a um intenso processo de desnacionalização do setor, com o crescimento de instituições bancárias controladas pelo capital estrangeiro, e a uma forte redução no número de bancos públicos estaduais, que foram privatizados e tiveram o seu controle repassado para o capital privado.<br>The desnationalization and the privatizations of the brazilian banking system during the Fernando Henrique Cardoso’s government (1995/2002) are the object of this thesis. On this, are discussed the Welfare State crisis on 1960 and 1970 decades and the emergency of a new form accumulation based on the financial capital dominance and the neoliberalism model. Put into practice while government’s policy firstly in Chile during the Pinochet’s dictatorship in 1970 decades, than in the capitalism advanced countries, as United Kingdom with Margareth Tatcher and USA with Ronald Reagan, after, in Latin America in 90’s, the neoliberalism know his world triumph. In Brazil, the neoliberalism adjustment, iniciated during Collor’s government (1990/1992) and deepned in FHC’s period (1995/2002) which was responsible for the Real Plan and the brazilian State’s reform. The two most important charactheristics of FHC’s government were the economy opening for the foreign capital and the privatizations. On the banking sector, the results of this policy lead to the desnationalization process of the sector, with the increase of the foreigner banks in brazilian financial system, and the reduction on the public sector banks.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Pereira, Celina. "Medindo a governabilidade no Brasil : o presidencialismo de coalizão nos governos FHC, Lula e Dilma." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2017. http://repositorio.unb.br/handle/10482/23942.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Instituto de Ciência Política, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política, 2017.<br>Submitted by Albânia Cézar de Melo (albania@bce.unb.br) on 2017-06-19T16:08:51Z No. of bitstreams: 1 2017_CelinaPereira.pdf: 1259495 bytes, checksum: 17fa3c82f7c9b976ba4f06254530fd1d (MD5)<br>Approved for entry into archive by Raquel Viana (raquelviana@bce.unb.br) on 2017-07-28T18:10:13Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2017_CelinaPereira.pdf: 1259495 bytes, checksum: 17fa3c82f7c9b976ba4f06254530fd1d (MD5)<br>Made available in DSpace on 2017-07-28T18:10:13Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2017_CelinaPereira.pdf: 1259495 bytes, checksum: 17fa3c82f7c9b976ba4f06254530fd1d (MD5) Previous issue date: 2017-07-28<br>Este trabalho investiga a recente crise político-institucional brasileira, marcada pelo tensionamento da relação entre governo e Congresso. Analisa-se o período entre 1995 e 2016, que compreende os dois mandatos de Fernando Henrique Cardoso, de Luís Inácio Lula da Silva e de Dilma Rousseff. Para isso, o estudo propõe o que denomina “hemograma da governabilidade”, composto por 13 (treze) indicadores e diversos dados relativos ao período. Os resultados demonstram distintos graus de governabilidade nas gestões presidenciais, com menores níveis nos governos Dilma, sobretudo no segundo mandato. A partir desses achados de pesquisa, das bases teóricas do presidencialismo de coalizão e da literatura sobre perfis presidenciais, defende-se a existência de importante relação, no caso brasileiro, entre o estilo de governar do núcleo duro do Executivo e a governabilidade.<br>This study investigates the recent Brazilian political-institutional crisis, marked by the tensions between the government and the Congress. For this, the phenomena of the governability is analysed from 1995 to 2016, which includes the two mandates of Fernando Henrique Cardoso, Luis Inácio Lula da Silva and Dilma Rousseff. The work proposes the so-called “diagnostic test of governability”, composed by 13 (thirteen) indicators and different data for the period. The results indicate different degrees of governability in presidential administrations, with lower levels in Dilma’s governments, especially in the second term. Based on these research findings, the theoretical bases of coalitional presidentialism and the literature on presidential styles, the study argues for the existence of an important relationship, in the case of Brazil, between the center of government profile and the governability.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Lessa, Francisco AmÃrico Sales. "Determinandes of profits of the business of brazilian capital open in gonvernos FHC X LULA." Universidade Federal do CearÃ, 2008. http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=3012.

Full text
Abstract:
nÃo hÃ<br>Global growth is striking, since more than a decade global growth gives signs of trength in all sectors. As such Brazil came to give another way oneself since the creation of âreal planâ and were so effective that growth from outset Lula government. he companies never earn much, as in recent years, thus demonstrating the esearches published by IPEA and ECONOMÃTICA. This growth increased imports ll over the world a constant growth, ant it was influenced by economic barriers ithdrawal and formation of universal ideal community. Confidence relied upon Brazil by international investors, leveraging the value of several open capital companies. ust in the first mandate Lula government, corporate profits to 19 sectors of economy represented an increase for 246%, where those profits sorted out from $ 67.2 in FHC overnment to $ 232.9 billion in the first four years Lula government, which it was noticed by EconomÃtica. Several factors determined this balance in profits, whether olitical or monetary tax. The growth of credit lines for example, encouraging production and great discoveries in field renewable non-renewable fuels, that ncreased the level of confidence in Brazil with international agencies risk management.<br>O crescimento mundial à notÃrio, hà mais de uma dÃcada o crescimento mundial vem dando sinais de uma pujanÃa em todos os setores. Com isso o Brasil veio a si amoldar desde a criaÃÃo do plano real, mostrando-se de forma efetivada esse crescimento a partir do inÃcio do governo Lula. As empresas nunca lucraram tanto, quanto nos Ãltimos anos, assim demonstram as pesquisas publicadas pelo IPEA e ECONOMÃTICA. Esse crescimento elevou as importaÃÃes mundiais o um constante crescimento, influenciado pela quebra das barreiras econÃmica e a formaÃÃo da aldeia global. A confianÃa depositada no Brasil pelos investidores internacionais, alavancando o valor de diversas empresas de capital aberto. Somente no primeiro mandato do Governo Lula, o lucro das empresas de 19 setores da economia representou um incremento de 246%, onde esses lucros saltaram de R$ 67,2 do governo de FHC para R$ 232,9 bilhÃes nos primeiros quatro anos do governo Lula, observou a consultoria EconomÃtica. VÃrias foram os fatores que determinaram esse saldo nos lucros, sejam de ordem polÃtica fiscal ou monetÃria. O crescimento das linhas de crÃdito, o fomento na produÃÃo e as grandes descobertas no campo dos combustÃveis renovÃveis e nÃo renovÃveis, elevaram o grau de confianÃa do Brasil junto Ãs agÃncias internacionais de gestÃo de risco.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Scantimburgo, André Luis [UNESP]. "O Banco Mundial e a política nacional de recursos hídricos no governo FHC (1995-2002)." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2012. http://hdl.handle.net/11449/88763.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:23:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2012-02-01Bitstream added on 2014-06-13T20:11:06Z : No. of bitstreams: 1 scantimburgo_al_me_mar.pdf: 1441943 bytes, checksum: 6b57f01819ecdf016efe937211c6e00f (MD5)<br>Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)<br>A elevada demanda por recursos hídricos para suprir as atividades produtivas da sociedade de consumo vem agravando os conflitos sociais e contribuindo para um quadro atual alarmante de degradação e escassez. As disparidades de renda em nível mundial entre os Estados refletem-se também no consumo e no acesso aos recursos hídricos. Ao mesmo tempo, os modelos de gerenciamento da água que vem sendo adotados em boa parte do mundo e amparados por instituições financeiras como o Banco Mundial buscam se enquadrar num sistema que tem em grande medida as leis do mercado e a alta tecnologia como principais reguladores. Nesse sentido, o objetivo do presente trabalho consiste em analisar a relação do condicionamento das políticas públicas de recursos hídricos no governo do presidente Fernando Henrique Cardoso (1995-2002) com as políticas recomendadas pelo Banco Mundial, identificando até que ponto a influência desta instituição financeira foi preponderante para elaboração e aprovação da lei 9.433/97 que implantou a Política Nacional de Recursos Hídricos. Assim, coube a este trabalho questionar as concepções e os fatores que condicionaram as políticas de águas no âmbito da Reforma do Estado, pontuando as ações referentes ao controle, acesso e sustentabilidade. O destaque e a análise destas relações tornam-se essenciais para entender os rumos da gestão das águas no Brasil. Não há como contestar a eficiência das estratégias e políticas atuais sem entender de forma ampla as origens do modelo, bem como seus limites e aspirações. Conforme será demonstrado ao longo desta pesquisa, os problemas socioambientais que impactam os recursos hídricos necessitam serem concebidos e analisados de forma mais ampla, não se restringindo apenas a um ponto de vista instrumentalista e econômico<br>The high demand for water resources to feed the productive activities of the consumption society has worsened social conflicts, contributing to the present alarming picture of water’s scarcity and deterioration. The world level income disparities between states are also reflected in the access to water resources and to its consumption. At the same time, the type of water management that has been adopted by many countries and supported by financial institutions like the World Bank intends to impose a model based in high technology and market laws as main regulators. Thereby, the main goal of this study is to analyze the relation between public policies on water resources in the Fernando Henrique Cardoso administration (1995-2002) and the policies recommended by the World Bank, identifying how its influences were crucial to the development and adoption of Law Nº. 9433 / 97, which implemented the National Policy of Water Resources. Thus, this work questions the ideas and the factors which conditioned the water politics during the State Reform, aiming to the actions related to access, control and sustainability. The analysis of these relations is essential to understand the courses of water management in Brazil. There is no way to question the effectiveness of current strategies and policies without broadly understanding the origins of the model as well as its limits and aspirations. As will be shown along this research, the social and environmental problems impacting water resources must be designed and analyzed in a broader way, not restricted to an economic and instrumentalist point of view
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Scantimburgo, André Luis. "O Banco Mundial e a política nacional de recursos hídricos no governo FHC (1995-2002) /." Marília : [s.n.], 2012. http://hdl.handle.net/11449/88763.

Full text
Abstract:
Orientador: Francisco Luiz Corsi<br>Banca: Luis Antonio Paulino<br>Banca: Mauro de Mello Leonel Júnior<br>Resumo: A elevada demanda por recursos hídricos para suprir as atividades produtivas da sociedade de consumo vem agravando os conflitos sociais e contribuindo para um quadro atual alarmante de degradação e escassez. As disparidades de renda em nível mundial entre os Estados refletem-se também no consumo e no acesso aos recursos hídricos. Ao mesmo tempo, os modelos de gerenciamento da água que vem sendo adotados em boa parte do mundo e amparados por instituições financeiras como o Banco Mundial buscam se enquadrar num sistema que tem em grande medida as leis do mercado e a alta tecnologia como principais reguladores. Nesse sentido, o objetivo do presente trabalho consiste em analisar a relação do condicionamento das políticas públicas de recursos hídricos no governo do presidente Fernando Henrique Cardoso (1995-2002) com as políticas recomendadas pelo Banco Mundial, identificando até que ponto a influência desta instituição financeira foi preponderante para elaboração e aprovação da lei 9.433/97 que implantou a Política Nacional de Recursos Hídricos. Assim, coube a este trabalho questionar as concepções e os fatores que condicionaram as políticas de águas no âmbito da Reforma do Estado, pontuando as ações referentes ao controle, acesso e sustentabilidade. O destaque e a análise destas relações tornam-se essenciais para entender os rumos da gestão das águas no Brasil. Não há como contestar a eficiência das estratégias e políticas atuais sem entender de forma ampla as origens do modelo, bem como seus limites e aspirações. Conforme será demonstrado ao longo desta pesquisa, os problemas socioambientais que impactam os recursos hídricos necessitam serem concebidos e analisados de forma mais ampla, não se restringindo apenas a um ponto de vista instrumentalista e econômico<br>Abstract: The high demand for water resources to feed the productive activities of the consumption society has worsened social conflicts, contributing to the present alarming picture of water's scarcity and deterioration. The world level income disparities between states are also reflected in the access to water resources and to its consumption. At the same time, the type of water management that has been adopted by many countries and supported by financial institutions like the World Bank intends to impose a model based in high technology and market laws as main regulators. Thereby, the main goal of this study is to analyze the relation between public policies on water resources in the Fernando Henrique Cardoso administration (1995-2002) and the policies recommended by the World Bank, identifying how its influences were crucial to the development and adoption of Law Nº. 9433 / 97, which implemented the National Policy of Water Resources. Thus, this work questions the ideas and the factors which conditioned the water politics during the State Reform, aiming to the actions related to access, control and sustainability. The analysis of these relations is essential to understand the courses of water management in Brazil. There is no way to question the effectiveness of current strategies and policies without broadly understanding the origins of the model as well as its limits and aspirations. As will be shown along this research, the social and environmental problems impacting water resources must be designed and analyzed in a broader way, not restricted to an economic and instrumentalist point of view<br>Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Rech, Tatiana Luiza. "A emergência da inclusão escolar no governo FHC: movimentos que a tornaram uma “verdade” que permanece." Universidade do Vale do Rio do Sinos, 2010. http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/1996.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-03-04T20:06:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 1<br>Bolsa para curso e programa de Pós Graduação<br>A presente dissertação apresenta um estudo sobre a emergência da inclusão escolar no Brasil, tendo, como recorte temporal e político, o Governo de Fernando Henrique Cardoso (1995 a 1998 - 1999 a 2002). O estudo teve, como objetivo principal, mostrar como a inclusão escolar foi sendo constituída através de algumas práticas que visam à mobilização social, nas quais podemos ver a governamentalidade operando sob o conceito de normalização. Para realizar tal pesquisa, tomaram-se, como material de análise, dados produzidos no Governo FHC, encontrados nos seguintes documentos: Política Nacional de Educação Especial colocada em vigor em 1994; Plano Nacional de Educação sancionado em 2001; Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica, instituídas em 2001, e ambos organizados pelo MEC e pela Secretaria de Educação Especial (SEESP). A dissertação utiliza, como ferramentas analíticas, os conceitos de normalização, integração/inclusão e governamentalidade, pensados a partir das teorizações dos Estudos<br>This paper presents a study on the emergence of school inclusion in Brazil, focusing on Fernando Henrique Cardoso administration (1995-1998, 1999-2002). The purpose of this paper is to show that school inclusion was set up by means of certain practices - governmental regulations – which aimed at social mobilization. Data produced in the Cardoso administration and found in the following documents: National Policy on Special Education - put into effect in 1994, National Education Plan - enacted in 2001, and National Guidelines for Special Education in Basic Education - from 2001, organized by the Ministry of Education and Culture (MEC) and the Department of Special Education (SEESP), have been used as material for analysis. The concepts of standardization, integration / inclusion and governmentality - designed from the theories of Foucault studies - are used as analytical tools in this work. The study shows that the school inclusion was formed from several previous movements, such as the school integration one.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Pinto, Luana Elis Oliveira. "Mosaico de resistências: os conflitos por terra no espaço cearense (1995 – 2010)." reponame:Repositório Institucional da UFC, 2016. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/24883.

Full text
Abstract:
PINTO, Luana Elis Oliveira. Mosaico de resistências: os conflitos por terra no espaço cearense (1995 – 2010). 2016. 103f. Dissertação (Mestrado em Geografia)-Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.<br>Submitted by Erandi Araujo (erandiaraujo@gmail.com) on 2017-08-18T13:11:34Z No. of bitstreams: 1 2016_dis_leopinto.pdf: 2511003 bytes, checksum: 0eb0db37cc868a95abf03b58eb5e7164 (MD5)<br>Approved for entry into archive by Jairo Viana (jairo@ufc.br) on 2017-08-21T20:55:05Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2016_dis_leopinto.pdf: 2511003 bytes, checksum: 0eb0db37cc868a95abf03b58eb5e7164 (MD5)<br>Made available in DSpace on 2017-08-21T20:55:05Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2016_dis_leopinto.pdf: 2511003 bytes, checksum: 0eb0db37cc868a95abf03b58eb5e7164 (MD5) Previous issue date: 2016<br>The reflections of this research revolve around the land conflicts in Ceará between 1995 and 2010 and have as main objective to understand how this phenomenon is established through advances and retreats of their spatial distribution, promoting changes in the agricultural space from the regulatory action / mediator the state, in different circumstances. For this understanding, the analysis will be carried out from the time frame comprising the governments of Fernando Henrique Cardoso, from 1995 to 2002 and Luis Inacio Lula da Silva, between 2003-2010.The work follows in the light of critical theory, with the theoretical assumption guiding the understanding of capitalist transformation in the Brazilian countryside through the combined and uneven development (OLIVEIRA, 2001).We support the propositions of qualitative and quantitative methodological nature of the type of documentary research, since this approach allowed us to get closer to the object of the research - the land conflicts in Ceará - through literature, review books, theses, dissertations, periodicals, analysis and interpretation of secondary sources such as "Conflitos no Campo Brasil" book, official data and survey of newspaper articles to build a database questioned throughout this work.These governments maintained specific political boundaries, but approached the absence of a land reform policy that would address the serious problem of concentration of land ownership, symptomatically attested by the strength of the land conflicts.<br>As reflexões da presente pesquisa giram em torno dos conflitos por terra no Ceará no interstício de 1995 a 2010 e têm por objetivo central compreender como este fenômeno, a partir da ação reguladora / mediadora do Estado, em distintas conjunturas, se estabeleceu através de avanços e recuos de sua espacialização, promovendo mudanças no espaço agrário. Para este entendimento, a análise será realizada a partir o recorte temporal que compreende os governos de Fernando Henrique Cardoso, entre 1995 até 2002 e de Luís Inácio Lula da Silva, entre 2003 a 2010. O trabalho segue à luz da teoria crítica, tendo como pressuposto teórico norteador o entendimento das transformações do capitalismo no campo brasileiro através do desenvolvimento desigual e combinado (OLIVEIRA, 2001). Nos apoiamos nas proposições de natureza metodológica qualitativa e quantitativa do tipo de pesquisa documental, uma vez que essa abordagem nos permitiu uma maior aproximação com o objeto da pesquisa – os conflitos por terra no Ceará – por meio do levantamento bibliográfico, revisão em livros, teses, dissertações, periódicos, análise e interpretação de fontes secundárias, como o caderno “Conflitos no Campo Brasil” (CPT), dados oficiais e levantamento de artigos de jornais para a construção de um banco de dados problematizado ao longo deste trabalho. Estes governos resguardaram contornos políticos específicos, mas se aproximaram pela ausência de uma política de reforma agrária que solucionasse o grave problema da concentração da estrutura fundiária, sintomaticamente atestado pela pujança dos conflitos por terra.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Carvalho, Vanderlei Souza. "Imprensa e neoliberalismo no Brasil (1995-1998) : o posicionamento da revista Veja no primerio governo FHC." [s.n.], 2004. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/279409.

Full text
Abstract:
Orientador: Armando Boito Junior<br>Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciencias Humanas<br>Made available in DSpace on 2018-08-03T19:23:11Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Carvalho_VanderleiSouza_M.pdf: 729750 bytes, checksum: eb5fecc2ed879a7fdf8b2a6e8103ab92 (MD5) Previous issue date: 2004<br>Mestrado
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Mesquita, Lucas 1988. "Itamaraty, partidos políticos e política externa brasileira : institucionalização de projetos partidários nos governos FHC e Lula." [s.n.], 2013. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/279362.

Full text
Abstract:
Orientador: Sebastião Carlos Velasco e Cruz<br>Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas<br>Made available in DSpace on 2018-08-22T09:39:04Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Mesquita_Lucas_M.pdf: 3143639 bytes, checksum: 66a242d60dc7fdd77a2d6dba4a02db66 (MD5) Previous issue date: 2013<br>Resumo: Inserida nas discussões sobre um suposto processo de ideologização da política externa, a dissertação busca dialogar e apresentar elementos de contestação da literatura que credita somente à política externa do governo Lula a característica ideologizada, através da demonstração da existência de uma adequação da política externa em outros momentos, bem como durante o governo FHC, o qual servirá de comparação. Partindo da pergunta "como que os detentores dos recursos decisórios da política externa, durante os governos Fernando Henrique e Lula, conseguem institucionalizar seus projetos políticos no Itamaraty e consequentemente na Política Externa Brasileira?" trabalhamos com a hipótese de que durante os governos analisados o processo de produção da política externa brasileira no Itamaraty foi influenciado, respectivamente, pelas propostas partidárias do PSDB e PT, em função do acesso desses ao centro decisório da política externa brasileira, via executivo federal. Tal condição permitiu ao grupo detentor dos recursos decisórios utilizarem dos arranjos institucionais do Ministério das Relações Exteriores seja para promover seus projetos políticos -os quais são resultantes das condições sistêmicas, regionais, das orientações e das propostas partidárias -ou para filtrar e constranger idéias contrárias às propostas<br>Abstract: Inserted in discussions about a supposed process of ideological foreign policy, the dissertation seeks to dialogue and provide evidence of contestation in the literature that credits only to the foreign policy of the Lula government ideologized feature, by demonstrating the existence of an adequate foreign policy in other moments, as well as during the Cardoso government, which will serve as a comparison. Starting with the question "how that holders of foreign policy decision-making capabilities, during the Cardoso and Lula governments, can institutionalize their political projects in Itamaraty and consequently in Brazilian Foreign Policy?", we work with the hypothesis that in governments analyzed during the process of production of Brazilian foreign policy in the Foreign Ministry was influenced, respectively, by the proposed party PSDB and PT, due to the access of those to the center of Brazilian foreign policy decision-making, via federal executive . This condition allowed the group holder resource use decision-making institutional arrangements of the Ministry of Foreign Affairs to promote their political projects -which are the result of systemic conditions, regional, guidelines and proposals party -or to filter and constrain ideas contrary to proposals<br>Mestrado<br>Ciencia Politica<br>Mestre em Ciência Política
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Yoshida, Ivo Fernando. "Governadores estaduais e partidos políticos na reforma administrativa do governo FHC: negociação e análise da votação." Universidade de São Paulo, 2006. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8131/tde-22062007-142331/.

Full text
Abstract:
O presente estudo analisa a reforma administrativa elaborada e proposta pelo governo Fernando Henrique Cardoso (FHC) em seu primeiro mandato (1995-1998). Para tanto, o trabalho analisou, especialmente, os argumentos da literatura a respeito da participação dos governadores estaduais no processo da reforma. A pesquisa se baseou principalmente em dados coletados sobre a votação nominal da reforma administrativa do governo FHC na Câmara de Deputados em 1997 e em informações coletadas a respeito do apoio dos governadores estaduais à reforma. A conclusão do estudo é de que, de um lado, o apoio ativo dos governadores estaduais à reforma não pode ser explicado apenas pela situação fiscal e financeira dos estados e, de outro lado, que a participação efetiva dos governadores estaduais na votação somente pode ser entendida através da mediação dos partidos políticos.<br>The present study analyze the administrative reform elaborated and proposed by the president Fernando Henrique Cardoso (FHC), during his first term (1995-1998). In this way, it presents a review of the literature arguments, especially, about the state governors influence in the reform outcomes. The resarch was based on data about nominal voting at the House of Representantives in 1997 and on collected information about state governors support to this reform. The conclusion of the study is, in one hand, that active state governors support can\'t be explicated only by fiscal and financial situation of the states and, on the other hand, that efective participation of state governors on voting only can be understood through the mediation of political parties.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Miguel, Antonia Celene. "A inspeção do trabalho no governo FHC: uma análise sobre a política de fiscalização do trabalho." Universidade Federal de São Carlos, 2004. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/1431.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-06-02T19:25:19Z (GMT). No. of bitstreams: 1 DissACM.pdf: 652101 bytes, checksum: 2d1e802d827eeb994588c2967ca5572c (MD5) Previous issue date: 2004-12-15<br>Through the analysis of the politics of fiscalization of the in the period fhc, we show that the labor inspection is an important actor for the agreement of the labor market as a normative space. The actions of the labor inspection display the labourite guide lines delineated and decided accordant the labourite politics applied by the labor ministry each government.<br>Através da análise da política de fiscalização do trabalho no período fhc, mostramos que a inspeção do trabalho é um ator importante para o entendimento do mercado de trabalho como um espaço normativo. As ações da inspeção do trabalho expõem a pauta trabalhista delineada e decidida conforme a política trabalhista aplicada pelo ministério do trabalho a cada governo.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Bezerra, Gabriella Maria Lima. "A oposição nos governos FHC e Lula : um balanço da atuação parlamentar na Câmara dos Deputados." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2012. http://hdl.handle.net/10183/70701.

Full text
Abstract:
Esta pesquisa compara a atuação parlamentar da oposição na Câmara dos Deputados nos Governos FHC e Lula. O objetivo é revelar padrões e diferenciações nesses governos, revelando: a) quais estratégias de sobrevivência política predominaram, b) quais foram vitoriosas, c) qual o impacto eleitoral e político para os Partidos e d) se há mudanças entre o espectro esquerda e direita. Partiu-se da hipótese que apesar de semelhanças, dado o escopo constitucional, as atuações e objetivos não são iguais nos dois períodos. Por isso, definiram-se tipos ideais de oposição esperados. Do PT esperou-se uma posição sistemática, obstrutiva, fiscalizadora, punitiva e coesa, disciplinada e não migratória. Do PSDB-DEM esperouse posições programáticas, não sistemáticas e menos coesas. Para testá-la foram utilizados os seguintes dados do comportamento parlamentar: recursos procedimentais, votações nominais, propostas de fiscalização e controle, produção legislativa, representação eleitoral e o uso de Adins. A principal contribuição deste trabalho é revelar como sobrevivem as oposições num sistema de extrema competição de escassos recursos, ampliando, o entendimento do jogo partidário brasileiro e das relações entre Executivo e Legislativo, para além das preocupações dos estudos iniciais com a viabilidade governativa do sistema.<br>This research is about the parliamentary behavior of the opposition in the Brazilian Deputy Chamber during Cardoso and Lula administrations. The objective is to reveal patterns and differences between these two periods, showing: a) what political survival strategies prevail, b) which were successful, c) what is the electoral impact to the parties and d) if there is differences between right-wing and left-wing parties. The initial hypothesis is that despite some similarities, due to the institutional environment, the behavior and the objectives of the opposition are not identical in the two periods. So there are two types of expected behavior. From the leftist PT (Workers’ Party) is expected a systematic, obstructive, supervising behavior, punitive and disciplined. From the center-right parties PSDB and DEM, the expected behavior is programmatic, decided issue by issue, and there is less discipline. This idea is tested by the observation of the following data concerning the parliamentary behavior: procedural resources, roll-call votes, controlling and inspecting requirements, legislative production, electoral representation and ADINs The main contribution of this research is to reveal how opposition parties survive in a highly competitive system where resources (money and offices) are rare, so pushing the knowledge about the party system and Executive-Legislative relations in Brazil beyond the ordinary studies concerning the system governance.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Santos, Julio Cesar Silva. "Os direitos sociais no debate sobre a natureza econômica dos governos Lula e Dilma." Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2015. http://tede.mackenzie.br/jspui/handle/tede/1172.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-03-15T19:34:27Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Julio Cesar Silva Santos.pdf: 1285568 bytes, checksum: 85566937bebdd423da09db3f51e9a71e (MD5) Previous issue date: 2015-08-19<br>Universidade Presbiteriana Mackenzie<br>His research deals with the concepts of neoliberalism, details the stages of the neoliberal model, makes considerations about the economic nature of Brazil, specifies neoliberal policies during the FHC administration and describes the transition of developmentalism to what we call "neo-developmentism" ideological trend it claims exist in the Lula and Dilma governments, a post-neoliberal front , which did not break with the capitalist model, but developed the popular layers beneficial policies. The fruit of this work, research if governments called neodesenvolvimentistas, performed the more focused liberalism to social or not, and to identify the impacts of public policies on social and economic area.<br>Esta pesquisa trata dos conceitos do neoliberalismo, detalha as fases do modelo neoliberal, realiza considerações sobre a natureza econômica do Brasil, especifica as políticas neoliberais no governo FHC, bem como descreve a transição do desenvolvimentismo para o que denominamos neodesenvolvimentismo , corrente ideológica que afirma existir, nos governos Lula e Dilma, uma frente pós-neoliberal, que não rompeu com o modelo capitalista, mas desenvolveu políticas benéficas às camadas populares. É fruto deste trabalho não só pesquisar se os governos denominados neodesenvolvimentistas realizaram o liberalismo mais voltado para o social ou não, mas também identificar os impactos das políticas públicas nas áreas social e econômica.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Leão, Patrícia Bonilha. "A reforma da previdência social no Brasil durante os governos Collor/Itamar, FHC e Lula (1990-2003)." Universidade Estadual do Oeste do Paraná, 2013. http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/1693.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2017-07-10T17:55:31Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Patricia_Bonilha_Leao.pdf: 2109690 bytes, checksum: 3ac9d36144edaedfcf15842965492834 (MD5) Previous issue date: 2013-07-29<br>Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior<br>The 1988 Constitution is the Constitutional Charter was instituted more social rights, among these are pension rights, both in relation to the General Welfare, the criteria governing the granting of retirement to workers whose contract of workers are governed by the Labor Code, as the Regime of Social Security Self, the civil servants and the military. Despite these advances in social rights were the result of struggles and demands of men and women who took to the streets in search of better conditions of work and life, organized into unions, leftist parties, social movements, the promulgation of the Charter was made by elite Brazil, represented by the right. However, barely closed the adoption of this Constitution, these same groups, began working in the implementation of capitalism in its neoliberal form, starting coupled to this process of "welfare reform Brazilian". Despite attempts to implement this throughout the Collor / Itamar, this was effective only in 1998 with the approval of Constitutional Amendment. 20/98. This amendment ended with retirement for length of service, deployed retirement contribution time, set maximum limit for payment of pension benefits under the general scheme and the mandatory pension scheme, following criteria set by the World Bank, the IMF and government linked U.S. However, even getting the approval of Amendment. 20, the Cardoso government failed to move towards deregulation pension rights of public employees. This setback was achieved in the reform implemented following the end of the 1st year of the Lula government (2003), through the adoption of Constitutional Amendment 41. Our goal is to analyze the process of pension reform in Brazil, 1990-2003, from the discussions in the polls of PECs in the National Congress, thought of as political society, formed by representatives of groups with heterogeneous interests, aiming to realize the contradictions and conflicts intra / extra-class<br>A Constituição de 1988 é a Carta Constitucional que mais instituiu direitos sociais, dentre esses estão os direitos previdenciários, tanto em relação ao Regime Geral de Previdência Social, que rege os critérios de concessão de aposentadoria aos trabalhadores cujos contratados de trabalhado são regidos pela CLT, quanto do Regime Próprio de Previdência Social, dos servidores públicos civis e militares. Apesar desses avanços nos direitos sociais serem resultado de lutas e reivindicações de homens e mulheres, que foram às ruas em busca de melhores condições de trabalho e vida, organizados em sindicatos, partidos de esquerda, movimentos sociais, a promulgação desta Carta foi feita pela elite brasileira, representada pela direita. Todavia, mal encerrou o processo de aprovação desta Constituição, esses mesmos grupos, começaram a atuar na implantação do capitalismo em sua forma neoliberal, iniciando atrelado a este o processo de reforma da previdência social brasileira . Apesar das tentativas de implantação desta ao longo do governo Collor/Itamar, esta foi efetivada somente em 1998 com a aprovação da Emenda Constitucional nº 20/98. Essa emenda acabou com a aposentadoria por tempo de serviço, implantou a aposentadoria por tempo de contribuição, definiu teto máximo para pagamento de benefícios previdenciários do regime geral e instituiu o regime de previdência complementar, seguindo critérios definidos pelo Banco Mundial, atrelado ao FMI e governo estadunidense. No entanto, mesmo conseguindo a aprovação da EC nº 20, o governo FHC não conseguiu avançar no sentido da desregulamentação dos direitos previdenciários dos servidores públicos. Esse retrocesso foi conseguido na reforma seguinte implantada ao final do 1º ano do governo Lula (2003), através da aprovação da Emenda Constitucional nº 41. Nosso objetivo é analisar o processo da reforma previdenciária brasileira, de 1990 a 2003, a partir das discussões realizadas nas votações das PECs no âmbito do Congresso Nacional, pensado enquanto sociedade política, formada por representantes de grupos com interesses heterogêneos, visando perceber as contradições e conflitos intra/extraclasse
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Lima, Sônia Rabello Filgueiras. "A autonomia do Banco Central do Brasil : as tensões que obstruíram a sua formalização no governo FHC." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2006. http://repositorio.unb.br/handle/10482/2212.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Instituto de Ciência Política, Programa de Pós-Graduação, 2006.<br>Submitted by wesley oliveira leite (leite.wesley@yahoo.com.br) on 2009-11-16T22:15:18Z No. of bitstreams: 1 Dissert SONIA RABELLO FILGUEIRAS LIMA.pdf: 853101 bytes, checksum: 131070362751675a07cddd14da2d40f9 (MD5)<br>Approved for entry into archive by Carolina Campos(carolinacamposmaia@gmail.com) on 2009-11-18T19:06:18Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Dissert SONIA RABELLO FILGUEIRAS LIMA.pdf: 853101 bytes, checksum: 131070362751675a07cddd14da2d40f9 (MD5)<br>Made available in DSpace on 2009-11-18T19:06:18Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert SONIA RABELLO FILGUEIRAS LIMA.pdf: 853101 bytes, checksum: 131070362751675a07cddd14da2d40f9 (MD5) Previous issue date: 2006<br>Nos últimos anos houve um processo de centralização da autoridade monetária no Banco Central do Brasil. Trata-se de um fenômeno iniciado em 1986, porém identificado com maior clareza a partir de 1994, com a formulação e edição do Plano Real, que realocou nas mãos do Executivo e, mais especificamente, da equipe econômica do governo o poder decisório em torno das questões monetárias, cambiais e ligadas à regulação do sistema financeiro nacional. Houve uma delegação da autoridade por atores votantes a atores não votantes. No entanto, a relativa autonomia que a autarquia alcançou está amparada quase que exclusivamente em normas produzidas pelo Executivo, sem a chancela formal do Congresso Nacional, instância responsável pela supervisão do BCB no desempenho de suas funções. Trata-se de uma autonomia informal, concedida de forma tácita. Essa dissertação tenta examinar os motivos que levam a tal inconsistência nas relações entre Executivo e Legislativo, tornando a autonomia informal o arranjo prevalente durante os dois mandatos do presidente Fernando Henrique Cardoso. Para tanto, o presente trabalho descreve as transformações institucionais que levaram à autonomia do BCB e tenta identificar as tensões existentes no Executivo e no Legislativo que obstruíram a formalização da delegação de autoridade, com, por exemplo, a atribuição de mandatos fixos aos diretores do BCB e a definição dos objetivos da autarquia. No Executivo, que conduziu o processo de autonomia informal, buscou-se descrever o comportamento de atores-chave em relação à autonomia, como o presidente da República, a equipe econômica encarregada de elaborar e conduzir a implantação do Real e o partido do presidente da República, com o objetivo de fixar os limites do arranjo existente em torno da autonomia informal. No Legislativo, buscou-se oferecer uma visão geral da atuação dos integrantes da Câmara dos Deputados e do Senado Federal em relação à autonomia do BCB, mapear as posições dos integrantes da Comissão de Assuntos Econômicos do Senado Federal, instância responsável pelo acompanhamento das ações do BCB e, com isso, identificar bloqueios, por parte dos parlamentares, à formalização da autonomia. _______________________________________________________________________________ ABSTRACT<br>Over the last few years, the monetary authority has been increasingly centralized in the Brazilian Central Bank (BCB). This phenomenon, which began in 1986, became more clearly identified from 1994, with the drawing up and launch of the Real Plan, which returned the decision-making authority concerning monetary and exchange issues and regulation of the Brazilian financial system to the Executive Branch, more specifically to the government’s economic team. Authority was delegated by voting players to non-voting players. Nevertheless, the relative autonomy that the federal agency has acquired is almost exclusively supported by standards laid down by the Executive Branch, without the formal seal of approval from the National Congress, which is the body responsible for supervising BCB in the performance of its role. This is an informal, tacitly granted, autonomy. This dissertation attempts to examine the reasons leading to such inconsistency in the relations between the Executive and Legislative Branches, making informal autonomy the predominant arrangement during Fernando Henrique Cardoso’s administration. For this purpose, the study describes the institutional changes which led to the BCB’s autonomy and tries to identify tensions in the Executive and Legislative Branches which have prevented this delegation of authority from being formalized by, for example, assigning fixed mandates to BCB officers and defining its objectives. Attempts were made to describe the behavior, with respect to this autonomy, of key actors in the Executive Branch, such as the President of the Republic, the economic team charged with drawing up and implementing the Real Plan, and the President of the Republic’s party, which have conducted this informal autonomy process with the aim of fixing the limits of the existing informal autonomy arrangement. For the Legislative Branch, attempts were made to provide a general overview of the performance of the actions taken of the House of Representatives and the Federal Senate with respect to the BCB’s autonomy and to map out the positions of the members of the Federal Senate’s Economic Affairs Committee, which is the body in charge of following up on the actions of BCB in the Legislative Branch, thereby identifying obstacles in Congress which prevent this autonomy from being formalized.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Michele, Tavares. "FHC E OS ESCÂNDALOS POLÍTICOS: OS ‘MODOS DE DIZER’ DE VEJA E ISTOÉ SOBRE AS CRISES PERSONALIZADAS." reponame:Repositório Institucional da UFBA, 2012. http://www.repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/7030.

Full text
Abstract:
Submitted by Pós-Com Pós-Com (pos-com@ufba.br) on 2012-10-23T14:35:37Z No. of bitstreams: 1 Michele Tavares.pdf: 5230999 bytes, checksum: 7906d813f498fe8a3cd511b54b55a0d7 (MD5)<br>Made available in DSpace on 2012-10-23T14:35:37Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Michele Tavares.pdf: 5230999 bytes, checksum: 7906d813f498fe8a3cd511b54b55a0d7 (MD5)<br>Capes<br>Partindo da premissa de que boa parte daquilo que sabemos sobre os personagens do cenário político e sobre o próprio discurso político é proveniente em grande parte do discurso midiático, a presente pesquisa discute o cenário brasileiro, no qual cada vez mais escândalos políticos ganham visibilidade midiática, sobretudo envolvendo líderes políticos e outros personagens ligados ao poder público. Entretanto, motiva-nos uma inquietação ainda maior: compreender como a mídia constrói sua versão sobre os fatos e, assim, identificar se ela está preocupada em informar e interpretar os acontecimentos, pois a depender do posicionamento editorial e do teor da informação veiculada por determinados veículos de comunicação, o governo pode safar-se ou afundar-se em crises personalizadas. Partindo de uma abordagem de análise crítica, esta pesquisa apresenta uma reflexão sobre as nuances do texto da reportagem impressa, sobretudo, do discurso jornalístico construído pelas revistas Veja e IstoÉ sobre os escândalos políticos que afetaram diretamente a imagem do presidente Fernando Henrique Cardoso ao longo de oito anos de governo (1995-2002). Como alicerce teórico inicial, optou-se por uma incursão na Teoria Social do Escândalo, proposta por John B. Thompson, associada ao pensamento de autores dedicados à abordagem crítica da análise de discursos, como Norman Fairclough e Michel Foucault, com o objetivo de situar nesta discussão os conceitos-chave que possibilitam relacionar o discurso e as noções de poder à prática jornalística. Como proposta metodológica, a pesquisa apresenta a combinação das vertentes ‘Análise de Conteúdo’ (AC) e ‘Análise de Discurso Crítica’ (ADC). Para compreender os diferentes modos de dizer, de seduzir e de interagir exibidos pelo texto jornalístico, foram elaboradas grades de análise que se amparam principalmente na Semiologia dos Discursos Sociais, defendida por Milton José Pinto. A leitura analítica das reportagens foi guiada pela busca das marcas de intencionalidade, implícitas e explícitas, que se revelam ou se ocultam a partir do uso dos fenômenos de heterogeneidade discursiva, pontuados por Dominique Maingueneau, e também pela reflexão acerca dos efeitos de verdade no discurso das mídias, conforme defende. Os resultados apresentados revelam como o cenário sócio-político e as práticas sociais determinam as escolhas dos enunciados e das estratégias discursivas utilizadas pelas revistas para construir seu ‘jogo de verdade’ no cenário midiático. Além disso, a análise comparativa do discurso das reportagens na cobertura dos escândalos do Sivam, BNDES e Caso Eduardo Jorge, possibilitou identificar não só os ‘modos de dizer’ implementados pelas duas revistas semanais de informação, como também revelou uma variação da tonalidade discursiva que depende do nível de engajamento das revistas no processo de deflagração dos escândalos.<br>Universidade Federal da Bahia
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Oliveira, Kalina Gondim de. "ConcepÃÃes histÃricas e polÃticas da formaÃÃo de professores no Brasil: um enfoque sobre as polÃticas dos governos FHC e LULA." Universidade Federal do CearÃ, 2016. http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=17717.

Full text
Abstract:
nÃo hÃ<br>O trabalho tem o objetivo de identificar as polÃticas de formaÃÃo de professores nos governos neoliberais no Brasil, com enfoque especial nos Governos de Fernando Henrique Cardoso - FHC e Luiz InÃcio Lula da Silva â Lula; e analisÃ-las no contexto da educaÃÃo brasileira contemporÃnea. Estabelece como recorte temporal, no caso dos dois governos, o perÃodo compreendido entre 1995 e 2010, tendo em vista o objeto de estudo. Trata-se de pesquisa de carÃter bibliogrÃfico e documental que utiliza como referencial de anÃlise a dialÃtica materialista histÃrica, pois ela à uma teoria do conhecimento capaz de explicitar a realidade, expor as contradiÃÃes e apontar as possibilidades de superaÃÃo. Os dados indicam que as polÃticas de formaÃÃo de professores na conjuntura analisada apresentam-se fragmentadas, descontextualizadas, sob o jugo do capital. Neste prisma, questionam as prÃticas dos professores, suas maneiras de fazer ser e agir jà estabilizadas, os mÃtodos utilizados, os modelos de avaliaÃÃo, bem como a organizaÃÃo curricular, sob a emergÃncia de novos paradigmas em educaÃÃo. Assim, este estudo aponta para as contradiÃÃes evidenciadas na formaÃÃo de professores, pois entende que este processo nÃo pode ignorar a questÃo da luta de classes e da histÃrica negaÃÃo dos conhecimentos aos trabalhadores que, no caso em anÃlise, sÃo os professores da educaÃÃo bÃsica, o que torna o problema ainda mais agravante, dado que esses, em sua maioria, terÃo como local de trabalho a escola pÃblica, instituiÃÃo que tem como populaÃÃo escolar os filhos da classe trabalhadora.<br>The study aims to identify the teacher training policies in the neoliberal governments in Brazil, with special focus on the governments of Fernando Henrique Cardoso - Cardoso and Luiz Inacio Lula da Silva - Lula; and analyze them in the context of contemporary Brazilian education. It sets a time frame in the case of the two governments, the period between 1995 and 2010, in view of the object of study. This is bibliographic and documentary research study which uses as analytical reference the historical materialist dialectics because it is a theory of knowledge able to explain the reality, expose the contradictions and point out the possibilities of overcoming. The data indicate that the training policy overcoming possibilities. The data indicate that teacher training policies in the analyzed scenario appear to be fragmented, decontextualized, under the yoke of capital. In this perspective, questioning the practices of teachers, their ways to be and act now stabilized, the methods used, the valuation models and curricular organization, under the emergence of new paradigms in education. This study points to the contradictions evident in teacher training, as it believes that this process can not ignore the question of class struggle and the historical denial of knowledge workers who, in this case, are the teachers of basic education, which makes the problem even more aggravating, since these, in most cases, will have as a workplace to public school, an institution that has the school population the children of the working class.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Sobrinho, Maria Goreti Juvencio. "A política externa do governo FHC e a reinserção da economia brasileira na mundialização do capital (1995-2002)." Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2012. http://tede2.pucsp.br/handle/handle/2380.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-04-25T20:20:55Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Maria Goreti Juvencio Sobrinho.pdf: 2137374 bytes, checksum: 0a761a08f2b7644dd084f19a3b6bb75c (MD5) Previous issue date: 2012-12-14<br>Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico<br>This work is the result of an inquiry on the insertion of Brazil in global economy and on Brazilian foreign policy during Fernando Henrique Cardoso s administration (1995-2002). The research intends to show that in the context of ever intensifying capitalist globalization, under its influence and pressure, the colonial way of objectifying Brazilian capitalism is concluded. The process of implementation of industrial capitalism initiated in 1930 thus comes to an end. Throughout capitalist development, with its vicissitudes, conflicts, and struggles (which brought up different proposals aimed both at the full establishment of capitalism and the issue of social integration), Brazilian capitalism has actually consolidated as a subordinate and autocratic system. In its recent reinsertion in capitalist globalization through a broad restructuration of its productive apparatus, which reshaped some of its features, Brazilian capitalism accumulation and international subordination are still supported by labor force super-exploitation that tends in turn to be spread throughout capital system<br>O presente trabalho resulta de uma investigação acerca da inserção internacional da economia brasileira e da política externa do governo Fernando Henrique Cardoso (1995-2002). Ao longo desta pesquisa desenvolve-se a tese segundo a qual, no contexto da aceleração da mundialização do capital, sob suas influências e pressões, ocorre o acabamento da via colonial de objetivação do capitalismo brasileiro. Encerra-se o período aberto em 1930, ao longo do qual se desenvolveu o capitalismo industrial brasileiro, que, em meio às suas vicissitudes, lutas e conflitos (no interior dos quais foram divisadas propostas distintas, tanto para a entificação do verdadeiro capitalismo quanto para a questão da integração social), acabou consolidando-se sob a forma subordinada e autocrática. Em sua reinserção na mundialização do capital, por meio de um amplo processo de reestruturação do seu aparato produtivo, que reconfigura as suas feições, o capitalismo brasileiro continua sustentando a sua acumulação e subordinação externa na superexploração da força de trabalho, que, por sua vez, tende a se generalizar por todo o sistema do capital
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Juvencio, Sobrinho Maria Goreti. "A política externa do governo FHC e a reinserção da economia brasileira na mundialização do capital (1995-2002)." Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2012. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3466.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-04-26T14:54:04Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Maria Goreti Juvencio Sobrinho.pdf: 2137374 bytes, checksum: 0a761a08f2b7644dd084f19a3b6bb75c (MD5) Previous issue date: 2012-12-14<br>Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico<br>This work is the result of an inquiry on the insertion of Brazil in global economy and on Brazilian foreign policy during Fernando Henrique Cardoso s administration (1995-2002). The research intends to show that in the context of ever intensifying capitalist globalization, under its influence and pressure, the colonial way of objectifying Brazilian capitalism is concluded. The process of implementation of industrial capitalism initiated in 1930 thus comes to an end. Throughout capitalist development, with its vicissitudes, conflicts, and struggles (which brought up different proposals aimed both at the full establishment of capitalism and the issue of social integration), Brazilian capitalism has actually consolidated as a subordinate and autocratic system. In its recent reinsertion in capitalist globalization through a broad restructuration of its productive apparatus, which reshaped some of its features, Brazilian capitalism accumulation and international subordination are still supported by labor force super-exploitation that tends in turn to be spread throughout capital system<br>O presente trabalho resulta de uma investigação acerca da inserção internacional da economia brasileira e da política externa do governo Fernando Henrique Cardoso (1995-2002). Ao longo desta pesquisa desenvolve-se a tese segundo a qual, no contexto da aceleração da mundialização do capital, sob suas influências e pressões, ocorre o acabamento da via colonial de objetivação do capitalismo brasileiro. Encerra-se o período aberto em 1930, ao longo do qual se desenvolveu o capitalismo industrial brasileiro, que, em meio às suas vicissitudes, lutas e conflitos (no interior dos quais foram divisadas propostas distintas, tanto para a entificação do verdadeiro capitalismo quanto para a questão da integração social), acabou consolidando-se sob a forma subordinada e autocrática. Em sua reinserção na mundialização do capital, por meio de um amplo processo de reestruturação do seu aparato produtivo, que reconfigura as suas feições, o capitalismo brasileiro continua sustentando a sua acumulação e subordinação externa na superexploração da força de trabalho, que, por sua vez, tende a se generalizar por todo o sistema do capital
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Fiorucci, Rodolfo [UNESP]. "A revista Caros amigos (1997-2006) e os governos FHC e Lula: nova imprensa alternativa, política e publicidade." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2009. http://hdl.handle.net/11449/93347.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:26:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2009-10-29Bitstream added on 2014-06-13T20:54:48Z : No. of bitstreams: 1 fiorucci_r_me_assis.pdf: 1491525 bytes, checksum: 763394dd66dc1a3e1396a6cc79be6b61 (MD5)<br>Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)<br>O presente trabalho propõe uma análise pormenorizada da revista Caros Amigos nos seu dez primeiros anos de circulação. Nesse sentido, foi possível levantar diversas questões sobre a prática de jornalismo alternativo executada pelo mensário e entender qual o seu papel na história da imprensa brasileira contemporânea. Caros Amigos foi analisada em sua totalidade, o que permitiu conclusões seguras sobre todos os aspectos estudados, ou seja, ainda que as pesquisas tenham sido feitas por partes (seções, publicidade, direcionamento político e ideológico, colaboradores), sempre esteve em perspectiva o prévio conhecimento da totalidade, o que possibilitou entender não apenas as partes especificas, mas como cada uma contribuiu para a caracterização da publicação em sua primeira década. Ainda foram levantadas e analisadas questões espinhosas, como as preferências políticas dos colaboradores de Caros Amigos, a relação entre a revista e o PT, assim como a elevada quantidade de publicidade desse partido.<br>This paper purpose a analysis of the magazine Caros Amigos in yours then first years. A lot of subjects were discussed on the practice of the alternative journalism executed by the magazine, with the objective of understanding the paper of Caros Amigos in the brazilian press. It was obtained safe results on all studied aspects and the researches were made by parts. Still hard subjects were analyzed, as the collaborators political preferences, the relationship between the publication and PT, as well as the great number of publicity of that political party.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Fiorucci, Rodolfo. "A revista Caros amigos (1997-2006) e os governos FHC e Lula : nova imprensa alternativa, política e publicidade /." Assis : [s.n.], 2009. http://hdl.handle.net/11449/93347.

Full text
Abstract:
Orientador: Tânia Regina de Luca<br>Banca: Sílvia Maria Azevedo<br>Banca: José Leonardo do Nascimento<br>Resumo: O presente trabalho propõe uma análise pormenorizada da revista Caros Amigos nos seu dez primeiros anos de circulação. Nesse sentido, foi possível levantar diversas questões sobre a prática de jornalismo alternativo executada pelo mensário e entender qual o seu papel na história da imprensa brasileira contemporânea. Caros Amigos foi analisada em sua totalidade, o que permitiu conclusões seguras sobre todos os aspectos estudados, ou seja, ainda que as pesquisas tenham sido feitas por partes (seções, publicidade, direcionamento político e ideológico, colaboradores), sempre esteve em perspectiva o prévio conhecimento da totalidade, o que possibilitou entender não apenas as partes especificas, mas como cada uma contribuiu para a caracterização da publicação em sua primeira década. Ainda foram levantadas e analisadas questões espinhosas, como as preferências políticas dos colaboradores de Caros Amigos, a relação entre a revista e o PT, assim como a elevada quantidade de publicidade desse partido.<br>Abstract: This paper purpose a analysis of the magazine Caros Amigos in yours then first years. A lot of subjects were discussed on the practice of the alternative journalism executed by the magazine, with the objective of understanding the paper of Caros Amigos in the brazilian press. It was obtained safe results on all studied aspects and the researches were made by parts. Still hard subjects were analyzed, as the collaborators political preferences, the relationship between the publication and PT, as well as the great number of publicity of that political party.<br>Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Silva, David Renault da. "Nunca foi tão fácil fazer uma cruz numa cédula? : a era FHC nas representações da mídia impressa (1993-2002)." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2006. http://repositorio.unb.br/handle/10482/4254.

Full text
Abstract:
Tese (doutorado)—Universidade de Brasília, Instituto de Ciências Humanas, Departamento de História, 2006.<br>Submitted by Érika Rayanne Carvalho (carvalho.erika@ymail.com) on 2010-03-15T22:57:27Z No. of bitstreams: 1 2006_David Renault da Silva.pdf: 1559071 bytes, checksum: 261440a8f150c517be16bf268e668669 (MD5)<br>Approved for entry into archive by Daniel Ribeiro(daniel@bce.unb.br) on 2010-04-15T22:40:07Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2006_David Renault da Silva.pdf: 1559071 bytes, checksum: 261440a8f150c517be16bf268e668669 (MD5)<br>Made available in DSpace on 2010-04-15T22:40:07Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2006_David Renault da Silva.pdf: 1559071 bytes, checksum: 261440a8f150c517be16bf268e668669 (MD5) Previous issue date: 2006-12-06<br>A tese tem como pressuposto a convicção de que a história e o jornalismo são, como campos do saber, áreas que se entrecruzam. Neste entendimento e com base em um corpus principal, constituído de matérias selecionadas de jornais e revistas, complementado por uma corpus auxiliar, constituído com fontes plurais, objetivou-se rastrear a performance da imprensa na chamada "Era FHC". Como hipótese de trabalho, e com o argumento de que o Plano Real alavancou a candidatura de Fernando Henrique Cardoso para a Presidência da República, em 1994, a investigação rastreou indícios nas representações veiculadas pela mídia. Construída ao abrigo da História Cultural e referenciais nela disponibilizados, a narrativa se desenvolve de modo a evidenciar que o enunciado em circulação - "nunca foi tão fácil fazer uma cruz numa cédula" - tem limites impostos por pontos de inflexão, nos quais a mídia, preservando a imagem do sociólogo-ator político, veicula discursos ambientados em condições específicas, nas quais se privilegiam a informação, função constitutiva do fazer jornalístico. Nunca foi tão fácil fazer uma cruz numa cédula? ________________________________________________________________________________________ ABSTRACT<br>The premise of this thesis is the conviction that history and journalism are, as knowledge fields, interconnected areas. With this understanding and based on a main corpus, formed by articles selected from newspapers and magazines, supplemented by an auxiliary corpus, formed by many different sources, this work aimed at tracing the performance of the press in the socalled “FHC Period”. As work hypothesis and with the argument that the Real Plan supported Fernando Henrique Cardoso’s candidature for the Presidency of the Republic in 1994, this research followed evidences in the representations spread in the media. Built based on the Cultural History and its references, the report is developed with a view to evidence that the widespread statement - “it was never so easy to make a cross in a bank note” - has limits imposed by points of inflexion, in which media, preserving the image of the sociologist-actor politician, diffuses speeches oriented by specific conditions, in which information, the constituent function of journalism, is privileged. Was it ever so easy to make a cross in a bank note?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Favari, Odair Aparecido Lourenço 1977. "FHC e LULA : a construção do político ideal através das crônicas de Fausto Wolff no jornal O Pasquim 21." [s.n.], 2014. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/268879.

Full text
Abstract:
Orientador: Mónica Graciela Zoppi Fontana<br>Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem<br>Made available in DSpace on 2018-08-26T03:51:09Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Favari_OdairAparecidoLourenco_M.pdf: 8308819 bytes, checksum: 784c42eb41e57e634392ae1146a213cf (MD5) Previous issue date: 2014<br>Resumo: Este trabalho de mestrado tem por finalidade mostrar as diferenças encontradas na formação discursiva ¿ por meio da análise de discurso ¿ da produção textual do jornalista e escritor Fausto Wolff durante a sua colaboração no jornal O Pasquim 21. Dividida em dois momentos, a análise terá início com as crônicas produzidas no ano de 2002 e, em seguida, com as de 2003 e 2004 ¿ divididas igualmente em um montante de 13 textos para cada período. As crônicas serão analisadas de acordo com suas condições de produção levando em conta os preceitos da Análise de Discurso Francesa. Por se tratar de um momento histórico, devido a uma sucessão presidencial disputada por dois grandes partidos (PT e PSDB) que se opunham e tentavam demarcar um lugar nas urnas, o que se pretende com os textos analisados, além de definir o lugar da fala do autor e caracterizar a posição de seu discurso, é revelar através das imagens construídas no discurso de FW o político ideal<br>Abstract: This paper of Master¿s Degree aims to show the differences found at the discursive formation ¿ through the analysis of discourse ¿ of the textual production by the journalist and writer Fausto Wolff during his collaboration on the O Pasquim 21 newspaper. Split in two moments, the analysis will begin with the chronicles produced in 2002 and then with those from 2003 and 2004 ¿ equally split in an amount of 13 texts for each period. The chronicles will be analyzed according to their conditions of production taking into consideration the precepts of the French Analysis of Discourse. As it is a historical moment, due to a presidential succession disputed by two major parties (PT and PSDB) that were antagonists and tried to take their place at the ballot box, the analyzed texts intend, besides defining the place of the author¿s speech and characterizing the position of his discourse, to reveal the ideal politician through the images built in Fausto Wolff¿s discourse<br>Mestrado<br>Divulgação Científica e Cultural<br>Mestre em Divulgação Científica e Cultural
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Herédia, Leila da Cruz Gonçalves. "A retórica da capa: a reeleição de FHC e de Lula na primeira página de O Globo e FSP." Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), 2008. https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2842.

Full text
Abstract:
Submitted by Renata Lopes (renatasil82@gmail.com) on 2016-10-14T13:26:19Z No. of bitstreams: 1 leiladacruzgoncalvesheredia.pdf: 242835 bytes, checksum: 1af27b52086a4ded1cbb9fbd0094f35c (MD5)<br>Approved for entry into archive by Adriana Oliveira (adriana.oliveira@ufjf.edu.br) on 2016-10-22T13:06:30Z (GMT) No. of bitstreams: 1 leiladacruzgoncalvesheredia.pdf: 242835 bytes, checksum: 1af27b52086a4ded1cbb9fbd0094f35c (MD5)<br>Made available in DSpace on 2016-10-22T13:06:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 leiladacruzgoncalvesheredia.pdf: 242835 bytes, checksum: 1af27b52086a4ded1cbb9fbd0094f35c (MD5) Previous issue date: 2008-04-07<br>Muito mais que oito anos separam as reeleições dos dois presidentes do período pós-redemocratização. Para além das inúmeras diferenças entre o sociólogo Fernando Henrique Cardoso (PSDB) e o ex-metalúrgico Luiz Inácio Lula da Silva (PT), que conquistaram um segundo mandato em 1998 e 2006, respectivamente, está a forma como ambos foram tratados pela chamada grande mídia nacional, representada aqui nesse estudo por Folha de SP e O Globo. A proposta é mostrar como a sucessão foi tratada na capa desses dois jornais, que concentram a maior circulação no Brasil. O foco está nos 90 dias que antecederam a eleição. A partir da avaliação das aparições correlacionadas às valências são aplicados os conceitos de Toulmin (2001) e Perelman (1996) ao conjunto discursivo da primeira página. O objetivo é verificar, ainda, o pacote de argumentos que foi vendido ao (e)leitor.<br>Much more than eight years separate the reelections of the two presidents in Brazilian post-redemocratization period. Beyond the countless differences between the sociologist Fernando Henrique Cardoso (PSDB) and the former-metallurgist Luiz Inácio Lula da Silva (PT), who conquered a second mandate in 1998 and 2006, respectively, is the way that both were treated by the so-called great national media, represented here in this study by Folha de SP and O Globo. The proposal is to show how the succession was treated on the cover of those two newspapers, which concentrate the largest circulation in Brazil. The focus is in the 90 days that preceded the election. Starting from the analyses of the appearances correlated to the impact evaluation (positive, negative or neutral) of the news the concepts of Toulmin (2001) and Perelman (1996) are applied to the discursive group of the first page. The objective is, still, to verify the package of arguments which were sold to the reader (elector).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Vieira, Juanito Alexandre. "As tramas da política industrial nos governos FHC e Lula: um olhar a partir do IEDI e da CUT." Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), 2017. https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/4576.

Full text
Abstract:
Submitted by Renata Lopes (renatasil82@gmail.com) on 2017-05-18T14:35:20Z No. of bitstreams: 1 juanitoalexandrevieira.pdf: 2179454 bytes, checksum: 328453985b7c31446d4b67dc29a1851e (MD5)<br>Approved for entry into archive by Adriana Oliveira (adriana.oliveira@ufjf.edu.br) on 2017-05-18T15:41:43Z (GMT) No. of bitstreams: 1 juanitoalexandrevieira.pdf: 2179454 bytes, checksum: 328453985b7c31446d4b67dc29a1851e (MD5)<br>Made available in DSpace on 2017-05-18T15:41:43Z (GMT). No. of bitstreams: 1 juanitoalexandrevieira.pdf: 2179454 bytes, checksum: 328453985b7c31446d4b67dc29a1851e (MD5) Previous issue date: 2017-04-27<br>O Brasil sofre, na década de 1990, a imposição da síntese neoliberal, responsável por mudanças estruturais no próprio conceito de indústria nacional e com repercussão negativa no nível de emprego e na desigualdade social. A instabilidade econômica, em decorrência do descontrole inflacionário, constituiu-se como justificativa para a criação de medidas de austeridade macroeconômica baseadas nos altos juros, na sobrevalorização do câmbio e na ampliação da abertura do mercado interno como promoção da competitividade. O sucesso em controlar a inflação foi utilizado como instrumento político pelo governo Fernando Henrique para forjar apoio de setores industriais a um modelo mais restritivo ao setor produtivo. Apesar de estabelecerem relações distintas com o governo, o IEDI e a CUT assumem posição de resistência ao movimento hegemônico no período. O entendimento das duas entidades mantém a perspectiva de que o Estado precisa assumir a coordenação da política industrial como estratégia para o desenvolvimento nacional. Até 2002, a atuação das duas entidades acontece em campos distintos: os empresários do IEDI, como fração do bloco no poder, atuam de maneira secundária dentro do governo; e a CUT, como oposição ao governo federal, aposta na construção de um campo democrático e popular de enfrentamento ao neoliberalismo. A posse do presidente Lula representa uma alteração na conjuntura política e abre espaço para a retomada de medidas desenvolvimentistas. A indicação de mudança na trajetória político-econômica favorece a movimentação dos principais atores sociais, tanto dentro do bloco no poder como nas classes ausentes da estrutura de governo. O deslocamento desses setores beneficia a formação de uma nova coalizão comprometida com o fortalecimento da indústria doméstica e com a retomada do crescimento. A base para a consolidação dessa coalizão está no estímulo ao desenvolvimento sustentado como meio para articular ganhos de produtividade nas empresas e melhoria da distribuição de renda no país. A estratégia do mercado de massas, o acréscimo das exportações via elevação da competitividade e o aumento dos investimentos públicos para o setor produtivo são eixos prioritários do governo Lula para a retomada do crescimento econômico. A atuação, de maneira complementar, dos dois atores analisados na pesquisa foi decisiva para a modificação das orientações político-econômicas a partir de 2002. Essa nova coalizão garantiu sustentabilidade ao governo Lula para conduzir ações em benefício do crescimento industrial e das políticas de inclusão social. A resistência desses atores ao movimento contrário à atuação do Estado em favor do setor produtivo, hegemônico até 2002, e a capacidade de influência nas políticas públicas para o setor, após esse período, justificam a opção desta tese em analisar as políticas industriais nos governos Fernando Henrique e Lula a partir do olhar do IEDI e da CUT.<br>Brazil suffers, in the 1990s, the imposition of the neoliberal synthesis, responsible for structural changes in the very concept of national industry and with negative repercussions on the level of employment and social inequality. The economic instability, as a result of the inflationary lack of control, was established as justification for the creation of macroeconomic austerity measures based on high interest rates, the overvaluation of the exchange rate and the expansion of the opening of the domestic market as a promotion of competitiveness. The success in controlling inflation was used as a political instrument by the Fernando Henrique government to forge support from industrial sectors to a more restrictive model to the productive sector. Although establishing distinct relations with the government, IEDI and CUT assume a position of resistance to the hegemonic movement in the period. The understanding of both entities maintains the perspective that the State needs to assume the coordination of industrial policy as a strategy for national development. Until 2002, the performance of the two entities takes place in different fields: the IEDI entrepreneurs, as a fraction of the block in power, act in a secondary way within the government; and the CUT, as opposition to the federal government, is engaged on the construction of a democratic and popular field of confrontation with neoliberalism. The inauguration of President Lula represents a change in the political conjuncture and opens space for the resumption of development measures. The indication of change in the political-economic trajectory favors the movement of the main social actors, both within the ruling block and in the absent classes of the government structure. The displacement of these sectors benefits the formation of a new coalition committed to the strengthening of the domestic industry and the resumption of growth. The basis for the consolidation of this coalition is in stimulating sustained development as a means of articulating productivity gains in companies and improving the distribution of income in the country. The strategy of the mass market, the increase of exports through the elevation of competitiveness and the rise of the public investments for the productive sector are priority axes of the Lula government for the resumption of the economic growth. The performance, in a complementary way, of the two actors analyzed in the research was decisive for the modification of the political-economic orientations as of 2002. This new coalition guaranteed sustainability to the Lula government to lead actions to benefit industrial growth and social inclusion policies. The resistance of these actors to the movement against the State in favor of the productive sector, hegemonic up to 2002, and the capacity of influence in the public policies for the sector, after this period, justify the option of this thesis in analyzing the industrial policies in the Fernando Henrique and Lula governments from the perspective of IEDI and CUT.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Peres, Claudio Afonso. "O público e o privado no ensino superior brasileiro: do regime militar (1964 1984) ao Governo FHC (1995 2002)." Universidade Estadual do Oeste do Parana, 2009. http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/908.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2017-07-10T16:17:12Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Claudio.pdf: 1797160 bytes, checksum: 5b8d1107fd06645a0567606cd60785f0 (MD5) Previous issue date: 2009-03-09<br>This study addresses the relationship between the public and the private in the context of the reforms implemented in the Brazilian higher education from the second half of the 20th century on, which resulted in the expansion of the private education sector, mainly during the Brazilian Military Regime (1964-1984) and the Fernando Henrique Cardoso administration (1995-2002). The study aims at examining the historical role of the Brazilian State in funding and maintaining the higher education, considering the political and economic context in both moments, as well as the relationship between State and society (bourgeoisie and working class) and the market. This understanding is achieved by the analysis of the reforms, legislation, works of classic and contemporary authors, official documents, in addition to the analysis of the correlation of forces established in each moment. The study also seeks to interpret the foreign influence that can be identified in the performance of the international organizations related to the issue of funding and to the guidelines for the educational policies in the context of higher education. It is considered a major problem for the Brazilian working class the fact that the percentage of private institutions of higher education has reached the rate of 89% in 2006. In fact, at the end of the Military Regime, in 1985, this rate had already reached 73%. The dissertation is organized in three chapters: the first one is dedicated to some theoretical concepts, the historical context and the laws that reform the State and the higher education and that demonstrate the private nature of education; in the second chapter, relevant topics (politics, economy, social movements and the foreign influence) are discussed and related to education; and, finally, the third chapter addresses the public and the private in the higher education and the relations with the market as a consequence of the historical and theoretical aspects previously analyzed, and considerations are also made on the civil-military nature of the Regime and the transition period between the Military Regime and the Fernando Henrique Cardoso administration. The text is presented in a sequence that enables the resource to topics previously addressed, since along the study several concepts that complete the information and improve the understanding of the object are recovered. The arguments presented in this study consist of theses and antitheses, which form summaries that can be related to future events, but that are still linked to the past. Thus, in addition to analyzing and comparing two different historical periods, which present contrasts and elements of continuity, the study seeks to maintain the view of the totality, considering the endogenous and exogenous factors that influenced the privatization process of Brazilian higher education.<br>Este estudo trata das relações entre o público e o privado no ensino superior brasileiro no contexto das reformas implementadas a partir da segunda metade do século XX, que levaram à ampliação da rede privada principalmente durante o Regime Militar (1964-1984) e no Governo FHC (1995-2002). Busca-se identificar o papel histórico do Estado brasileiro com relação ao financiamento e à manutenção do ensino superior, considerando a conjuntura política e econômica nos dois momentos em apreço, assim como as relações do Estado com a sociedade (burguesia e classe trabalhadora) e com o mercado. A compreensão se dá pela análise das reformas, da legislação, de obras de autores clássicos e contemporâneos, de documentos oficiais, além da análise da própria correlação de forças estabelecida em cada momento. Trata também de interpretar a influência estrangeira explicitada na atuação dos organismos internacionais relacionada à questão do financiamento e às orientações para as políticas educacionais no âmbito do ensino superior. Considera-se como um grande problema para a classe trabalhadora do país o fato de que o percentual de instituições privadas de ensino superior tenha chegado ao índice de 89% no ano de 2006. Com efeito, já no final do Regime Militar, em 1985, esse índice já era de 73%. A dissertação é sistematizada em três capítulos, onde se estuda, no primeiro, alguns conceitos teóricos, o contexto histórico e as legislações que reformam o Estado e o ensino superior e que demonstram o caráter privatista da educação; no segundo, realiza-se a comparação dos eixos temáticos escolhidos (política, economia, movimentos sociais e as influências internacionais), relacionando-os com o aspecto educacional; e, no terceiro, estuda-se o público e o privado na educação superior e as relações com o mercado, como consequência dos aspectos históricos e teóricos analisados, tecendo considerações ainda sobre o caráter civil-militar do Regime e o período de transição entre o Regime Militar e o Governo FHC. A exposição se realiza em uma sequência que traz a necessidade de recorrer ao que já foi tratado, pois, no decorrer do trabalho, se recuperam conceitos que complementam as informações e aperfeiçoam a compreensão do objeto. Os argumentos apresentados consistem em teses e antíteses que se contrapõem, formando sínteses que são relacionadas a acontecimentos futuros, mas que mantêm ligações com o passado histórico. Assim, além de analisar e comparar dois períodos históricos distintos, que possuem contrastes e elementos de continuidade objetivos, faz-se isso buscando não perder a perspectiva de totalidade, considerando fatores exógenos e endógenos que influenciaram na formação do quadro privatizante do ensino superior brasileiro.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Missiato, Victor Augusto Ramos [UNESP]. "Entre a nova república e as velhas autonomias: as relações civis-militares nos governos FHC e LULA (1996-2008)." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2012. http://hdl.handle.net/11449/93189.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:26:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2012-04-11Bitstream added on 2014-06-13T18:06:39Z : No. of bitstreams: 1 missiato_var_me_fran.pdf: 508556 bytes, checksum: 21e51d220895c6def7ae9e5f26c18b32 (MD5)<br>Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)<br>Neste trabalho analisamos e comparamos as políticas para a Defesa no Brasil durante os governos Fernando Henrique Cardoso (1995-2002) e Luiz Inácio Lula da Silva (2003-2008), levando em consideração as relações entre o poder público e os militares no decorrer desses anos. Nos dois períodos, abordamos as questões conjunturais na formação da Política de Defesa Nacional (1996) e do Ministério da Defesa (1999) durante o governo FHC e, no governo Lula, a atualização da PDN (2005) e a publicação da Estratégia Nacional de Defesa (2008). Nesse processo, focamos a posição de militares do Exército sobre os temas referentes à defesa nacional, refletidas nas dissertações dos cursos da Escola de Comando e Estado-Maior do Exército (ECEME), entre os anos 1996-2008. A partir dessas análises, nosso objetivo é identificar a maneira como foram conduzidas as relações civis-militares na Nova República<br>This work intends to compare and to analyze the Brazilian defense policies during the presidencies of Fernando Henrique Cardoso (1995-2002) and Luiz Inácio Lula da Silva (2003-2008). Our approach will emphasize the conjunctural questions in the formation of Politica de Defesa Nacional (1996) and of the Ministério da Defesa (1999) - during FHC administration -, and during the presidency of Lula we will point out the update of PDN (2005) and the creation of Estratégia Nacional de Defesa (2008). In this process, our focus will be the positions of military personnel from the Army concerning national defense – theme presented in the works developed in Escola de Comando e Estado-Maior do Exército (ECEME) between 1996-2008. From these analyses, our goal is to identify the way were conducted civil-military relations in the new Republic
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Tanaka, Juliana Emy Carvalho [UNESP]. "Historiografia da inserção do Brasil no regime internacional de acumulação nas eras FHC e Lula: do regional ao multilateral." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2014. http://hdl.handle.net/11449/123794.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-06-17T19:33:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2014-11-06. Added 1 bitstream(s) on 2015-06-18T12:47:43Z : No. of bitstreams: 1 000830740.pdf: 3751528 bytes, checksum: 94f5482735e6984d93f2d83e892a99da (MD5)<br>Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)<br>Esta tese se pauta na premissa de maior universalismo na inserção brasileira no regime internacional na Nova República e sustenta que no período de 1995 a 2010 a política internacional brasileira, embora mantendo seu objetivo de desenvolvimento e crescimento do país, mudou sua forma de inserção da autonomia pela integração (mandatos do presidente Fernando Henrique Cardoso), para a postura da autonomia pela diversificação (mandatos do presidente Luís Inácio Lula da Silva), o que reconfigurou a forma política externa de inserção internacional tanto em relação com demais blocos econômicos, países e instituições multilaterais de comércio, como na própria estrutura interna produtiva, com vistas nas importações e exportações dos entes federados, bem como o desenvolvimento do país<br>This thesis starts from the premiss a greater universalism of the Brazilian participation in the international regime in the Nova República and maintains that from 1995 to 2010 the Brazilian international politics, while maintaining its goal of development and growth of the country, changed his manner of engaging the autonomy the integration (terms of President Fernando Henrique Cardoso), to the position of autonomy through diversification (terms of President Luiz Inácio Lula da Silva), which reconfigured the foreign form of international insertion both in relation to other economic blocs, countries and institutions multilateral trade, as in the very productive internal structure in order in imports and exports of federal entities, and the development of the country
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Tanaka, Juliana Emy Carvalho. "Historiografia da inserção do Brasil no regime internacional de acumulação nas eras FHC e Lula : do regional ao multilateral /." Rio Claro, 2014. http://hdl.handle.net/11449/123794.

Full text
Abstract:
Orientador: Enéas Rente Ferreira<br>Banca: Alexandre Carvalho de Andrade<br>Banca: Darlene Aparecida de Oliveira Ferreira<br>Banca: Flamarion Dutra Alves<br>Banca: Samuel Frederico<br>Resumo: Esta tese se pauta na premissa de maior universalismo na inserção brasileira no regime internacional na Nova República e sustenta que no período de 1995 a 2010 a política internacional brasileira, embora mantendo seu objetivo de desenvolvimento e crescimento do país, mudou sua forma de inserção da autonomia pela integração (mandatos do presidente Fernando Henrique Cardoso), para a postura da autonomia pela diversificação (mandatos do presidente Luís Inácio Lula da Silva), o que reconfigurou a forma política externa de inserção internacional tanto em relação com demais blocos econômicos, países e instituições multilaterais de comércio, como na própria estrutura interna produtiva, com vistas nas importações e exportações dos entes federados, bem como o desenvolvimento do país<br>Abstract: This thesis starts from the premiss a greater universalism of the Brazilian participation in the international regime in the Nova República and maintains that from 1995 to 2010 the Brazilian international politics, while maintaining its goal of development and growth of the country, changed his manner of engaging the autonomy the integration (terms of President Fernando Henrique Cardoso), to the position of autonomy through diversification (terms of President Luiz Inácio Lula da Silva), which reconfigured the foreign form of international insertion both in relation to other economic blocs, countries and institutions multilateral trade, as in the very productive internal structure in order in imports and exports of federal entities, and the development of the country<br>Doutor
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Missiato, Victor Augusto Ramos. "Entre a nova república e as velhas autonomias : as relações civis-militares nos governos FHC e LULA (1996-2008) /." Franca : [s.n.], 2012. http://hdl.handle.net/11449/93189.

Full text
Abstract:
Orientador: Héctor Luis Saint-Pierre<br>Banca: Érica Cristina Alexandre Winand<br>Banca: Eduardo Mei<br>Resumo: Neste trabalho analisamos e comparamos as políticas para a Defesa no Brasil durante os governos Fernando Henrique Cardoso (1995-2002) e Luiz Inácio Lula da Silva (2003-2008), levando em consideração as relações entre o poder público e os militares no decorrer desses anos. Nos dois períodos, abordamos as questões conjunturais na formação da Política de Defesa Nacional (1996) e do Ministério da Defesa (1999) durante o governo FHC e, no governo Lula, a atualização da PDN (2005) e a publicação da Estratégia Nacional de Defesa (2008). Nesse processo, focamos a posição de militares do Exército sobre os temas referentes à defesa nacional, refletidas nas dissertações dos cursos da Escola de Comando e Estado-Maior do Exército (ECEME), entre os anos 1996-2008. A partir dessas análises, nosso objetivo é identificar a maneira como foram conduzidas as relações civis-militares na Nova República<br>Abstract: This work intends to compare and to analyze the Brazilian defense policies during the presidencies of Fernando Henrique Cardoso (1995-2002) and Luiz Inácio Lula da Silva (2003-2008). Our approach will emphasize the conjunctural questions in the formation of Politica de Defesa Nacional (1996) and of the Ministério da Defesa (1999) - during FHC administration -, and during the presidency of Lula we will point out the update of PDN (2005) and the creation of Estratégia Nacional de Defesa (2008). In this process, our focus will be the positions of military personnel from the Army concerning national defense - theme presented in the works developed in Escola de Comando e Estado-Maior do Exército (ECEME) between 1996-2008. From these analyses, our goal is to identify the way were conducted civil-military relations in the new Republic<br>Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Araújo, Raimundo Luiz Silva. "Financiamento da educação básica no governo Lula : elementos de ruptura e de continuidade com as políticas do governo de FHC." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2007. http://repositorio.unb.br/handle/10482/2958.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Faculdade de Educação, 2007.<br>Submitted by Aline Jacob (alinesjacob@hotmail.com) on 2010-01-05T23:31:21Z No. of bitstreams: 1 2007_RaimundoLuizSilvaAraujo.pdf: 519219 bytes, checksum: 8a0072d050619831ae242d17d52b6ec1 (MD5)<br>Approved for entry into archive by Daniel Ribeiro(daniel@bce.unb.br) on 2010-01-06T00:39:20Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2007_RaimundoLuizSilvaAraujo.pdf: 519219 bytes, checksum: 8a0072d050619831ae242d17d52b6ec1 (MD5)<br>Made available in DSpace on 2010-01-06T00:39:20Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2007_RaimundoLuizSilvaAraujo.pdf: 519219 bytes, checksum: 8a0072d050619831ae242d17d52b6ec1 (MD5) Previous issue date: 2007-04-02<br>Este estudo buscou identificar a solidez e a durabilidade dos pressupostos teóricos baseados na submissão do projeto educacional ao projeto de ajuste estrutural do capitalismo mundial, aceitos e defendidos pelo governo Fernando Henrique Cardoso. Nosso objetivo foi identificar na política de financiamento da educação básica proposta pelo primeiro Governo Lula, elementos de ruptura ou de continuidade com esses pressupostos. Em 2006 foi promulgada a Emenda Constitucional nº. 53 que criou o FUNDEB, estabelecendo um novo padrão de financiamento da educação básica. A EC nº. 53 não representou uma ruptura com a dinâmica de descentralização das políticas educacionais aplicada pelo governo anterior, mantendo inalteradas as competências entre os entes federados, inclusive utilizando uma interpretação bastante restritiva delas. Há ruptura com a focalização no ensino fundamental. A EC estabelece um fundo único para toda a educação básica. A proposta da União que excluía as matrículas de creche foi superada por pressão da sociedade civil. O papel constitucional da União não sofreu alteração. Manteve-se um papel suplementar e emergencial. Porém, foi uma ruptura parcial a elevação dos recursos de complementação da União, especialmente a inclusão de participação percentual de no mínimo 10% a partir do quarto ano de vigência do FUNDEB. __________________________________________________________________________________________ ABSTRACT<br>This study tried to identify the solidity and the durability of the theoretical presuppositions based on the submission of the education project to the structural adjustment project of the world capitalism, accepted and defended by the Fernando Henrique Cardoso’s Government. Our aim was to identify, in the financing policy of the basic education proposed by Lula’s Government, elements of rupture or of continuity with that presuppositions. In 2006, it was promulgated the Constitutional Amendment (AC) number 53, which creates the FUNDEB and that established a new financing pattern of the basic education. The Amendment number 53 didn’t represent a rupture with the dynamic of the decentralization of the education policy implemented by the prior government, keeping unaffected the competences among the federated entities, including utilizing an interpretation very restrictive of them; that is, inhibiting the occurrence of the “competence’s invasion”, which is, in many cases, the only possibility of the citizen to see guaranteed his/her right to the public and free education. There is a rupture with the focalization on the fundamental education. The AC establishes an only fund to all basic education. The proposal of the Union that excluded the enrollments at the crèches was defeated because of the pressure of the civil society. The Union constitutional role didn’t suffer changes. It kept to be a supplemental and emergency role. Nevertheless, it was a partial rupture the increase of the Union complementary resources, especially the inclusion of the percentage participation of at least 10% starting from the fourth year of the FUNDEB validity.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

BARROS, Thiago Almeida. "Sentidos da matriz energética brasileira na mídia: projetos hidrelétricos na Amazônia de FHC a Lula (2001-2002 e 2008-2009)." Universidade Federal do Pará, 2011. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9305.

Full text
Abstract:
Submitted by Hellen Luz (hellencrisluz@gmail.com) on 2017-10-18T17:28:23Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Dissertacao_SentidosMatrizEnergetica.pdf: 1528003 bytes, checksum: 8fba93f0cda15b23fd1e22d430e89d77 (MD5)<br>Approved for entry into archive by Edisangela Bastos (edisangela@ufpa.br) on 2017-11-29T16:57:13Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Dissertacao_SentidosMatrizEnergetica.pdf: 1528003 bytes, checksum: 8fba93f0cda15b23fd1e22d430e89d77 (MD5)<br>Made available in DSpace on 2017-11-29T16:57:13Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Dissertacao_SentidosMatrizEnergetica.pdf: 1528003 bytes, checksum: 8fba93f0cda15b23fd1e22d430e89d77 (MD5) Previous issue date: 2011-08-31<br>Este trabalho faz uma análise de conteúdo acerca do debate sobre a matriz energética brasileira na mídia em dois momentos de crise no setor: primeiro em 2001-2002, no governo de Fernando Henrique Cardoso, quando ocorreram o apagão e o racionamento e políticas públicas emergenciais foram incluídas no PPA; segundo, em 2008-2009, no governo Lula, quando criou-se a impressão de que o parque energético brasileiro não suportaria o crescimento da economia, sobretudo diante da ameaça de novos blecautes, o que motivou a criação de um componente energia elétrica no PAC. A partir do corpus, coletado de edições dos jornais O Globo, Folha de S. Paulo e O Estado de S. Paulo no período, identificamos os grupos de pressão e atores com maior ocorrência na esfera midiática e como eles legitimam o discurso de desenvolvimento limpo e vocação da Amazônia para abrigar grandes hidrelétricas como Belo Monte (no Pará), São Francisco e Jirau (em Rondônia). Os grupos, ligados aos setores industrial e de construção civil, utilizam a mídia como mais uma das ferramentas para influenciar o comportamento da opinião pública e provocar reações do governo, que acaba por reiterar os interesses das empresas.<br>This work is a content analysis on the debate about the Brazilian hydroelectric energy matrix in the media in two moments of sectorial crisis: first in 2001-2002, on the Fernando Henrique Cardoso’s government, when occurred the blackout and the energy rationing and emergency public policies were included in the PPA; second, in 2008-2009, on the Lula’s government, when it created the impression that the Brazilian energy system would not support the growth of the economy, especially given the threat of future blackouts, which led to the creation of an electrical component in PAC. From the corpus, collected editions of the newspaper O Globo, Folha de S. Paulo and O Estado de S. Paulo in the period, we identified pressure groups and actors mostly occurring in the media sphere and how they legitimize the discourse of clean development and Amazon vocation for big dams like Belo Monte (Pará), São Francisco and Jirau (Rondônia). The groups, linked to industrial and construction sectors, using the media as one more tool to influence the behavior of public opinion and force the government, will eventually repeat business interests.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!