Literatura académica sobre el tema "Bolivianos"

Crea una cita precisa en los estilos APA, MLA, Chicago, Harvard y otros

Elija tipo de fuente:

Consulte las listas temáticas de artículos, libros, tesis, actas de conferencias y otras fuentes académicas sobre el tema "Bolivianos".

Junto a cada fuente en la lista de referencias hay un botón "Agregar a la bibliografía". Pulsa este botón, y generaremos automáticamente la referencia bibliográfica para la obra elegida en el estilo de cita que necesites: APA, MLA, Harvard, Vancouver, Chicago, etc.

También puede descargar el texto completo de la publicación académica en formato pdf y leer en línea su resumen siempre que esté disponible en los metadatos.

Artículos de revistas sobre el tema "Bolivianos"

1

Aguiar, Marcia Ernani de y André Mota. "O Programa Saúde da Família no bairro do Bom Retiro, SP, Brasil: a comunicação entre bolivianos e trabalhadores de saúde". Interface - Comunicação, Saúde, Educação 18, n.º 50 (agosto de 2014): 493–506. http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622013.0040.

Texto completo
Resumen
Este artigo tem como objetivo analisar a interação entre o Programa de Saúde da Família (PSF) e os imigrantes bolivianos localizados no bairro do Bom Retiro na cidade de São Paulo, Brasil, redundando em uma experiência particular. Para tanto, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com bolivianos e trabalhadores da saúde da Unidade de Saúde da Família do Bom Retiro, com a intenção de flagrar, particularmente, dimensões do mundo do trabalho, de moradia e da grande mobilidade espacial imigratória, exigindo a flexibilização da lógica cartográfica do PSF, com a ampliação do conceito de família e estratégias comunicativas – contratação de agente de saúde boliviano, produção de material educativo em língua espanhola e utilização das “rádios bolivianas” –, capazes de traduzir-se na melhoria do serviço em saúde.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
2

Gondin, Janaina Silva y Ana Keila Mosca Pinezi. "Língua, identidade e alteridade: um estudo sobre as relações entre alunos brasileiros e bolivianos em uma escola paulistana". Perspectiva 38, n.º 4 (13 de enero de 2021): 1–17. http://dx.doi.org/10.5007/2175-795x.2020.e65980.

Texto completo
Resumen
O fluxo migratório de bolivianos para a cidade de São Paulo ganhou visibilidade a partir da década de 1990. Mesmo estabelecida na cidade há algumas décadas, a colônia boliviana ainda enfrenta muitas dificuldades na interação com os brasileiros, e isso está presente também no ambiente escolar. Após etnografia realizada em uma escola pública municipal de São Paulo, em que há um número considerável de alunos bolivianos, nasceu este artigo, cujo objetivo é discutir as relações entre alunos bolivianos e brasileiros e como a língua é vista como um elemento que organiza a identidade e classifica a alteridade entre eles no espaço da escola. A língua torna-se não apenas um veículo de comunicação, mas a maneira pela qual o outro, neste caso o aluno migrante boliviano, é estereotipado a partir de sua condição social, seus hábitos sociais e o lugar que tem no imaginário da sociedade em que se inseriu. A análise aponta que a língua é vista por professores e alunos brasileiros como um defeito da cultura dos estudantes bolivianos. O pluralismo cultural é, para aqueles, restrito à língua, vista como algo a ser superado para dar lugar à língua hegemônica. Assim, os alunos bolivianos são rotulados como iletrados, mesmo estando no processo inicial de alfabetização. A prática escolar baseia-se na ideia de adaptação dos bolivianos ao ambiente escolar, pensado como homogêneo e homogeneizante, contrária à perspectiva da educação intercultural. Embora haja o reconhecimento da alteridade, esta é vista negativamente, e a identidade dos bolivianos é estigmatizada.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
3

Madi, Maria Carolina C., Ana Carolina Cassanti y Cássio Silveira. "Estudo das representações sociais sobre gestação em mulheres bolivianas no contexto da atenção básica em saúde na área central da cidade de São Paulo". Saúde e Sociedade 18, suppl 2 (junio de 2009): 67–71. http://dx.doi.org/10.1590/s0104-12902009000600011.

Texto completo
Resumen
O processo imigratório dos bolivianos para o Brasil vem trazendo muitos questionamentos e necessidades de intervenção pelos serviços de saúde na cidade de São Paulo. As barreiras impostas pela cultura boliviana (como a linguagem) e o receio que os bolivianos têm pela situação de ilegalidade no país colocam aos serviços obstáculos no acesso à população. O objetivo dessa pesquisa é a compreensão das concepções das mulheres imigrantes bolivianas - que frequentam o Centro de Saúde Escola Barra Funda "Dr. Alexandre Vranjac" (CSEBF), na região central de São Paulo - sobre gestação, nos contextos: familiar, de adaptação como imigrantes e de espaço de construção da vida pessoal. Realizou-se uma análise qualitativa de entrevistas que incluíram mulheres bolivianas gestantes maiores de 18 anos, matriculadas no CSEBF. Foram realizadas algumas visitas domiciliares junto às agentes comunitárias. Como resultado, obteve-se que as bolivianas praticam endogamia e seus parceiros são fixos. Na Bolívia, não procuravam o serviço de saúde. Notou-se um paradoxo no que diz respeito à gravidez e ao trabalho, pois dizem ter planejado a primeira gestação, embora concordem que o trabalho - principal motivo da imigração - seja prejudicado pela gestação, parto e maternidade. Quanto à prática de parto, as bolivianas desejam e acreditam que o parto normal seja melhor que a cesárea, o que diverge do posicionamento comum das mulheres brasileiras. Este estudo poderá contribuir com conhecimentos sobre as concepções de saúde, particularmente sobre a gravidez, e acredita-se que as práticas dos serviços possam ser melhoradas, ampliando-se a capacidade de organização para receber imigrantes bolivianos.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
4

Aramayo Cordero, Omar. "ORÍGENES DE LA DIABLADA". La Vida & la Historia, n.º 6 (26 de abril de 2019): 93–97. http://dx.doi.org/10.33326/26176041.2017.6.416.

Texto completo
Resumen
Los bolivianos se arrogan haber creado la Diablada. Nada más falso. Ningún historiador boliviano, antropólogo, o folklorólogo, podría precisar a ciencia cierta, cuándo, en qué momento preciso, en qué año, se produjo esta creación artística, supuestamente en Oruro. Ningún científico social, pero sí, seguramente un político o un grupo de comerciantes, con ansias de dividendos. Pero vayamos por partes y cucharadas, y veamos a la Diablada como traje, música, y danza; tres partes articuladas por una idea matriz, la concepción de lo infernal. Lo tormentoso diabólico, lo aterrador y horripilante, convertido en danza. La Diablada, como liturgia popular, pagana y catártica. Esto tiene dos partes: lo demoniaco que viene de España, del catolicismo, el terror utilizado por la evangelización, que no es invención boliviana. Nadie puede decir que los bolivianos inventaron el terror del infierno, lo grotesco, ni siquiera Alighieri con su portentosa imaginación podría reclamarlo, todo viene de la Biblia y de mitologías anteriores, de los demonios de Babilonia, del macho cabrío, del dios Pan, que aterrorizaba los bosques. La idea principal de la Diablada es europea
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
5

Santos, Priscila da Silva. "A RELAÇÃO ESPAÇO/IDENTIDADE EM NARRATIVAS ACADÊMICAS SOBRE OS BOLIVIANOS EM SÃO PAULO". Interfaces Científicas - Educação 5, n.º 2 (22 de febrero de 2017): 9–18. http://dx.doi.org/10.17564/2316-3828.2017v5n2p9-18.

Texto completo
Resumen
Este texto trata da identidade linguística a partir de três artigos sobre imigração boliviana na cidade de São Paulo, Brasil. A análise destes artigos permite que se esboce como a identidade linguística dos bolivianos que habitam a metrópole paulistana é construída pela narrativa acadêmica. Nesta narrativa estão presentes questões relativas à luta por espaços para o exercício da cultura, do trabalho e da educação e, em cada um destes espaços a identidade linguística dos imigrantes bolivianos assume diferentes características.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
6

M. Serrano Pucci, Fabio y Maura P. B. Véras. "MORADIA PROVISÓRIA ENTRE BOLIVIANOS EM SÃO PAULO: ambiguidade e contingência". Caderno CRH 32, n.º 87 (31 de diciembre de 2019): 609. http://dx.doi.org/10.9771/ccrh.v32i87.25345.

Texto completo
Resumen
<p>Este artigo tem como objetivo refletir sobre a questão da moradia entre imigrantes bolivianos em São Paulo, buscando investigar até que ponto existe uma correlação entre a “ilusão do provisório” – inerente à condição do imigrante (Sayad, 1998) – e as formas precárias de habitar na cidade. Tais formas podem ser definidas como moradias da pobreza e (ou) “nomadismo urbano” (Véras, 2003b; 2016a). A pesquisa, utilizando-se da combinação de método qualitativo, pelas entrevistas com bolivianos (nos bairros do Brás e Grajaú), e o quantitativo, por meio de levantamento dos dados de Censos Demográficos do IBGE, indica uma interdependência entre as formas precárias de habitar dos bolivianos e a ideia de provisoriedade que eles têm de sua permanência no país.</p><p> </p><p>TEMPORARY HOUSING AMONG BOLIVIANS IN SÃO PAULO: ambiguity and contingency</p><p>This article approaches the housing conditions of Bolivian immigrants in São Paulo, inquiring to what extent there is a correlation between the “illusion of the provisional” – which is inherent to the immigrant’s condition (Sayad, 1998) – and the precarious housing solutions of these immigrants in the city, which can be defined as home of poverty and (or) “urban nomadism” (Véras, 2003b; 2016a). Both qualitative methods (mainly composed by interviews conducted with Bolivians in the districts of Brás and Grajaú) and quantitative methods (mainly composed by the study of the Demographic Census of IBGE) were used. The research findings show interdependence between the precarious housing solutions of these immigrants and the idea that they will only stay provisionally in this country.</p><p>Keywords: Immigration. Bolivians. City. Housing. Provisional.</p><p> </p><p>LOGEMENT PROVISOIRE PARMIS LES BOLIVIENS À SÃO PAULO: ambiguité et contingence</p><p>Cet article vise à refléchir sur la question du logement parmi les immigrés boliviens à São Paulo, cherchant à déterminer dans quelle mesure il existe une corrélation entre “l’illusion du provisoire” inhérente à la condition de l’immigré (Sayad, 1998) et les formes précaires du logement dans la ville – des formes qui peuvent être définies comme des habitations de pauvreté et (ou) “ nomadisme urbain” (Véras, 2003b, 2016a). La recherche, en utilisant la combinaison de la méthode qualitative, des entretiens avec des Boliviens (dans les quartiers de Brás et Grajaú), et l’enquête quantitative des données du recensement démographique de l’IBGE, indique une interdépendance entre les formes précaires d’habiter des Boliviens et l’idée de leur présence provisoire ou temporaire dans le pays.</p><p>Mots Clés: Immigration. Boliviens. Ville. Logement. Provisoire.</p>
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
7

Fernández García, Mercedes. "Bolivianos en España". Revista de Indias LXIX, n.º 245 (30 de abril de 2009): 171–98. http://dx.doi.org/10.3989/revindias.2009.007.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
8

Fernandes, Roberto Mauro Da Silva. "INSEGURANÇA HUMANA/ECONÔMICA NA ZONA DE FRONTEIRA BRASIL/BOLÍVIA: O FECHAMENTO DA FEIRA BRASBOL E IMPEDIMENTO AO TRABALHO DECENTE EM CORUMBÁ/MS". PEGADA - A Revista da Geografia do Trabalho 19, n.º 3 (21 de enero de 2019): 200–232. http://dx.doi.org/10.33026/peg.v19i3.5912.

Texto completo
Resumen
: Este artigo tem como objetivo demonstrar como alguns sujeitos públicos, a partir de seus interesses de classe, acometeram contra a segurança humana de alguns segmentos de cidadãos bolivianos na cidade de Corumbá/MS. Especificamente refletimos sobre a atuação de órgãos estatais brasileiros frente à Feira BRASBOL,no passado, um dos principais centros de atuação do pequeno comerciante boliviano na urbe em questão, bem como, de integrações entre brasileiros e bolivianos. A feira BRASBOL foi interditada pelo poder público, representando, desta maneira, um exemplo de como alguns bolivianos ficaram expostos a um ambiente de inseguridade econômica internacional e tiveram o direito ao trabalho decente obstruído em decorrência de interesses de classe. Bem como, este evento demonstrou que tanto a cena política e o pessoal do Estado estão distante no sentido de promover planejamento e gestão adequada para aquela fronteira que necessita urgentemente de uma agência capacitada para atender suas demandas. Para tal utilizamos levantamento bibliográfico e realizamos trabalho de campo, entre os anos de 2011 e 2017, na mencionada Zona Fronteiriça.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
9

Robim, Renie y Adrián Pablo Fanjul. "CONSTRUÇÕES VERBAIS COM PRONOME CLÍTICO NA ESCRITA EM PORTUGUÊS DE ESTUDANTES DE ORIGEM BOLIVIANA. ASPECTOS SINTÁTICOS E DISCURSIVOS." Caderno de Letras, n.º 36 (12 de mayo de 2020): 325–44. http://dx.doi.org/10.15210/cdl.v0i36.17190.

Texto completo
Resumen
O artigo dá conta de alguns dos resultados de uma pesquisa experimental desenvolvida sobre a produção escrita, em português, de alunos bolivianos ou filhos de bolivianos da rede municipal de ensino de São Paulo, todos eles com mais de cinco anos de escolaridade no Brasil, comparada com a de alunos brasileiros sem qualquer contato familiar com a língua espanhola. A hipótese, elaborada a partir de aproximações e observações prévias, situou as construções verbais com clítico átono sem função de objeto como aquelas que apresentariam diferenças mais substanciais. Elaborou-se uma proposta de produção textual tendente à focalização dessas construções. Os resultados mostram diferenças significativas entre o grupo de bolivianos e filhos de bolivianos e o de brasileiros sem contato com o espanhol no que diz respeito às construções de valor ergativo, principalmente com participantes humanos. Com base nesses resultados, e considerando um acervo de estudos comparativos entre o português brasileiro e o espanhol, o artigo apresenta interpretações em dois planos. Por um lado, sobre a representação sintática das construções analisadas, e, por outro, sobre o funcionamento discursivo em que elas se inserem.Palavras-chave: Imigração boliviana no Brasil; aquisição do português brasileiro; comparação entre português e espanhol; construções ergativas; clíticos; representação da pessoa no discurso.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
10

Gonçalves, Harryson Júnio Lessa y Antônio Hilário Aguilera Urquiza. "CURRÍCULOS INTRA/INTERCULTURAL NA BOLÍVIA: a matemática e a perspectiva pós-colonial". Cadernos de Pesquisa 24, n.º 3 (21 de diciembre de 2017): 41. http://dx.doi.org/10.18764/2178-2229.v24n3p41-58.

Texto completo
Resumen
O artigo tem como objetivo descrever, a partir de documentos curriculares, o processo de planificação dos currículos regionalizados do Estado Plurinacional da Bolívia. Para tanto, tem como objetivos específicos: a) identificar a organização e estrutura o sistema educacional boliviano a partir de algumas características sociais, histórica e econômicas; b) identificar pressupostos teóricos que consubstanciam a reforma curricular boliviana; c) descrever a organização curricular de Matemática no ensino secundário (Ensino Médio) viabilizada pelos currículos bolivianos. A investigação foi desenvolvida a partir de documentos curriculares que, pressupomos, são pouco conhecidos no Brasil e, por isso, como estratégia para afirmação da identidade latino-americana no Brasil. Assim, o estudo foi produzido a partir de pesquisa bibliográfica (artigos sobre ensino de Matemática na Bolívia) e documental (análise de documentos e currículos oficiais da Bolívia). Desse modo, nos consubstanciamos em um referencial teórico pós-colonial. O currículo analisado nos revelou um compromisso com a educação centrada em aspectos antropológicos que toma o conhecimento como histórica e socialmente posicionado a partir da diversidade cultural, valorizando, assim, saberes providos de povos indígenas originários; percebemos, ainda, um currículo distanciado de bases conceituais e epistemológicas preconizadas pela comunidade internacional de educadores matemáticos.Palavras-chave: Currículo de matemática. Bolívia. Educação boliviana.INTRA/INTERCULTURAL CURRICULA IN BOLIVIA: mathematics and the post-colonial perspective Abstract: The article aims to describe, from curricular documents, the process of planning the region's curriculum, of the Sate of Plurinational of Bolivia. To do so, it has specific objectives: a) to identify the organization and structure of the Bolivian educational system based on some social, historical and economic characteristics; b) to identify theoretical assumptions that underpin Bolivian curricular reform; c) describe the curricular organization of Mathematics in secondary education (Middle School) made possible by Bolivian curriculum. For that, the research was developed from curricular documents that, we assume, are little known in Brazil and, therefore, as a strategy for affirming the Latin American identity in Brazil. Thus, the study was produced from bibliographical research (articles on teaching Mathematics in Bolivia) and documentary (analysis of official documents and curricula from Bolivia). Therefore, we are based on a post-colonial theoretical framework. The curriculum analyzed showed us a commitment to education centered on anthropological aspects that takes knowledge as historical and socially positioned from cultural diversity, thus valuing the knowledge provided by native indigenous peoples; We also notice, a curriculum distanced from the conceptual and epistemological bases advocated by the international community of mathematical educators.Keywords: Mathematics curriculum. Bolivia. Bolivian education. CURRÍCULOS INTRA/INTERCULTURAL EN BOLIVIA: la matemática y la perspectiva post-colonial Resumen: El objetivo del artículo es describir, a partir los documentos curriculares, el proceso de planificación de los currículo regionalizados del Estado Plurinacional de Bolivia. Para ello, tenemos como objetivos específicos: a) identificar la organización y estructura del sistema educativo boliviano a partir de algunas características sociales, históricas y económicas; b) identificar los fundamentos teóricos que aportan la reforma curricular boliviana; ci) describir la organización curricular de Matemáticas en la educación secundaria viabilizada por los currículos bolivianos. La investigación fue desarrollada a partir de documentos curricular que, presumimos, son poco conocidos en Brasil y, por eso, se presenta como estrategia para la afirmación de la identidad latinoamericana en Brasil. Así, el estudio fue producido a partir de investigación bibliográfica (artículos sobre Enseñanza de Matemáticas en Bolivia) y documental (análisis de documentos y currículos oficiales de Bolivia). De ese modo, nos basamos en un marco teórico pos-colonial. El currículo analizado nos reveló un compromiso con la educación centrada en aspectos antropológicos que parte de un conocimiento histórico y socialmente posicionado a partir de la diversidad cultural, valorando los saberes provenientes de pueblos indígenas originarios; Percibimos también un currículo distanciado de bases conceptuales y epistemológicas preconizadas por la comunidad internacional de educadores matemáticos.Palabras clave: Currículo de matemática. Bolivia. Educación boliviana.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
Más fuentes

Tesis sobre el tema "Bolivianos"

1

Alves, Magda. "A voz de estudantes bolivianos em uma escola pública da Cidade de São Paulo". Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2015. http://tede.mackenzie.br/jspui/handle/tede/1938.

Texto completo
Resumen
Made available in DSpace on 2016-03-15T19:43:04Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Magda Alves.pdf: 987000 bytes, checksum: 3bc89211059be6dd4a262e7dcdc7803e (MD5) Previous issue date: 2015-08-07
The Bolivian immigration to Brazil is a functionalist paradigm that takes place through the assumption that society has a concrete scenario of the Bolivian stereotype enslaved by the textile industry. What few studies bother worrying is that this Bolivian is not inserted in Brazil only as a single subject, but as an individual who brings along, in most cases, his or her family, and therefore begins to interact socially and culturally with all the Brazilian system. Within this scenario, this study aims to analyze the speech of Bolivian students from public schools in the east of São Paulo, understand their feelings and multiculturalism expressions for being in a land so distant from their own. It also aims to analyze the context in which these students are really inserted, observing the treatment dispensed by colleagues in the school context, like it is said by Gadotti (2000) and Freire (1997) the school is a way to demystify any existing prejudice in the community and insert the individual socially and culturally into the society, due to the fact that the school institution is the first place where the inclusion or exclusion can happen and prejudice takes place, but at the same time, it can be banished. With this study we concluded that, despite most of the interviewed students follow on their parents patterns as workers of the textile industry, some of them feel like Brazilians for having been lived most of their lives in the country, and don t feel big differences among their colleagues treatment, trying to insert themselves in the Brazilian context, in a certain way, denying their roots. While others, due to family conflicts and difficulties faced not only in their original country, but so as in their current country, have huge adaptation difficulties and problems to relate with the context, so they don t feel like Brazilian nor Bolivian. Despite these problems, teachers that were supposed to have a part as inclusive educators, end up not helping these students because of their own frustrations within the educational area. We have also observed that, when it comes to the city of São Paulo, all the interviewed students see the city as a well of opportunities in comparison with their country of origin, pointing out the leisure and the shopping activities the city offers, not so possible in Bolivia.
A imigração de Bolivianos para o Brasil é um paradigma funcionalista que se dá através da pressuposição de que a sociedade tem um cenário concreto do estereótipo Boliviano escravizado pela indústria têxtil. O que poucos estudos se preocuparam em abordar, é que esse boliviano não se introduz no Brasil apenas como sujeito único, mas como indivíduo que traz consigo na grande maioria das vezes sua família, e, portanto, começa a interagir social e culturalmente com todo o sistema brasileiro. Dentro deste cenário, este estudo buscou no discurso de alunos bolivianos de escolas públicas da zona leste de São Paulo, compreender seus sentimentos, e manifestações de multiculturalismo por estarem dentro de uma terra tão distante da sua. Buscou-se ainda, observar o contexto que, de fato, esses estudantes estavam inseridos, observando o tratamento dispensado pelos colegas no contexto escolar, uma vez que a escola, segundo Gadotti (2000) e Freire (1997) é um meio de desmistificar qualquer preconceito existente na comunidade e inserir o indivíduo à socialização e à cultura, visto que a instituição escolar é o primeiro espaço de inclusão ou exclusão, onde a disseminação do preconceito é produzida, mas que ao mesmo tempo, pode ser abolida. Concluiu-se, a partir desta pesquisa, que apesar da maioria dos entrevistados seguirem os padrões de pais e mães trabalhadores da indústria têxtil, alguns se sentem brasileiros por terem vivido a maior parte de suas vidas no país, e não sentem grandes diferenciações no tratamento de seus colegas, procurando incluir-se no contexto e de certa forma renegando suas raízes, enquanto que outros, devido aos conflitos familiares e dificuldades enfrentadas tanto em seu país de origem como em seu país atual possuem grande dificuldade de adaptação e relacionamentos não se sentindo brasileiros, nem bolivianos, não obstante, professores que deveriam ter como papel o de educador inclusivo, acabam por não auxiliar estes alunos devido as suas próprias frustrações com a área em que se encontram. Observou-se, também que, com relação à cidade de São Paulo, todos os alunos entrevistados veem a cidade como um poço de oportunidades em comparação com seu país de origem salientando a parte de lazer e compras, atividades não tão possíveis na Bolívia.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
2

Santos, Rosana Fernandes dos. "A gastronomia e a Feira Kantuta: cultura e identidade de imigrantes bolivianos em São Paulo". Universidade de São Paulo, 2014. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/100/100135/tde-18112014-204042/.

Texto completo
Resumen
Se em tempos idos a alimentação era utilizada para nutrir e saciar o ser humano e relacionava-se apenas à vida doméstica, hoje essa relação ultrapassa esse limite e avança para os restaurantes, praças de alimentação e feiras gastronômicas. Nesse sentido entende-se que os alimentos e consequentemente a gastronomia constituem-se em um processo histórico, carregado de simbolismos e dizem muito da estrutura econômica e social estabelecidas em uma determinada comunidade, a qual encontra em suas expressões culturais uma forma de manutenção de sua identidade. Este é o contexto social em que esta pesquisa se insere. Um mundo aparentemente sem fronteiras, que parece ter-se rendido ao capitalismo e no qual as identidades culturais entre os países vêm-se tornando mais difusas. O desemprego abrange parte significativa da população mundial e a economia informal é responsável por boa parte da produção. Países com economias mais frágeis tornam-se pólos de emigração para países em que, aparentemente, a economia está mais equilibrada. As culturas locais são influenciadas e influenciam as culturas dominantes. Este estudo busca refletir sobre algumas implicações geradas pela utilização da gastronomia enquanto forma de trabalho, cultura e lazer na vida de um grupo de imigrantes bolivianos residentes no Brasil, verificando possíveis reflexos nas vivências associadas ao campo da cultura. Enquanto procedimento metodológico optou-se por uma abordagem qualitativa, combinando os enfoques bibliográfico e de campo. Como objetivo, buscou-se responder à seguinte questão: O que representa, para os integrantes da Associação Gastronômica, Cultural e Folclórica Padre Bento, as atividades gastronômicas desenvolvidas na Feira Kantuta: oportunidade de trabalho, lazer e/ou ambiente para reprodução de sua cultura em terra estrangeira? Elaborou-se algumas hipóteses sobre o problema descrito e considera-se: que a gastronomia é utilizada como forma de renda; que as atividades gastronômicas, para além do trabalho, são percebidas como forma de reprodução de sua cultura e possibilidade de lazer e por último que a Feira possibilita o desenvolvimento de redes de suporte para os imigrantes que chegam. Desenvolveu-se uma coleta de dados por meio de documentação direta, realizando entrevistas através da metodologia/técnica da história oral (entrevistas temáticas) e tendo como recorte os imigrantes bolivianos que residem no Município de São Paulo e trabalham ou visitam a Feira Kantuta. Realizou-se visitas sistemáticas à Feira e desenvolveu-se conversas com seus integrantes e visitantes, posteriormente escolheu-se dez associados e quatro visitantes para as entrevistas. A Feira acontece todos os domingos na Praça Kantuta, localizada no Bairro do Pari no Município de São Paulo. Como principais considerações percebeu-se que os sujeitos entrevistados, num primeiro momento, pouco reconhecem a importância da gastronomia para a preservação de sua cultura e manutenção de suas identidades. A gastronomia aparece como forma de geração de trabalho e renda, entretanto quando indagados sobre sua representação e levados a refletir sobre o seu papel, percebem-na também como uma das formas de expressão cultural, assim como as danças e festividades ali apresentadas. A Feira Kantuta efetivamente serve de rede de apoio aos imigrantes bolivianos, que chegam à Cidade de São Paulo. Conclui-se que a cultura permeia a ação desses imigrantes e que lhes possibilita uma afirmação identitária, entretanto eles não se veem como protagonistas dessa produção cultural
If in ancient times nutrition was used to nourish and satiate the human being and was just related to the domestic life, nowadays this relation exceeds that threshold and reaches restaurants, food courts and gastronomy fairs. In this sense, it is understood that food and consequently gastronomy are inserted in a historical process, laden with symbolism, and say a lot of the economic and social structure established in a particular community, which is, in its cultural expressions, a way of maintaining their identity. This is the social context where this research takes place. A seemingly borderless world, which seems to have surrendered to capitalism, in which cultural identities among countries are becoming more diffuse. Unemployment covers significant portion of the world population and the informal economy accounts for much of the production. Countries with weaker economies become centers of emigration to countries where, apparently, the economy is more balanced. Local culture is influenced and influence the dominant culture. This study aims to think over some implications generated by the use of gastronomy as a way of working, expressing culture and promoting leisure in the lives of a group of Bolivian immigrants living in Brazil, checking possible reflections on experiences related to the culture field. As a methodological procedure, we have chosen a qualitative approach, combining literature and field data. As a goal, we sought to answer the following question: What do the gastronomic activities in Kantuta Fair mean for members of the Padre Beneditos Gastronomic, Cultural and Folk Association: job opportunity, leisure and / or environment for reproduction of their culture in a foreign land? We have developed some hypotheses about the addressed issue and concluded that gastronomy is used as a source of income, that the gastronomic activities, other than work, are perceived as a form of reproduction of their culture and an opportunity to promote leisure, and lastly that the Fair enables the development of support network for the arriving immigrants. We have developed a data collection through direct documentation, conducting interviews that made use of the method/technique of oral history (thematic interviews) which took as a sample the Bolivian immigrants living in São Paulo and working in or visiting the Kantuta Fair. We have conducted systematic visits to the Fair where conversations were developed with its members and visitors. Subsequently we have picked up ten associated and four visitors to the interviews. The Fair takes place every Sunday in Kantuta Square, located in the neighborhood of Pari in São Paulo. As main considerations, we have noticed that the individuals interviewed, at first, had little acknowledgement of the importance of gastronomy for the preservation of their culture and maintenance of their identities. Gastronomy appears as a means of generating employment and income, yet when asked about their representation and led to reflect on their role, they have also perceived it as a form of cultural expression, as well as are the dances and festivities shown at the Fair. The Kantuta Fair effectively serves as a support network to Bolivian immigrants who arrive in the city of São Paulo. We have come to the conclusion that culture permeates the action of these immigrants, allowing them an affirmation of their identity, however they do not see themselves as protagonists of this cultural production
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
3

Simone, Angelica dos Santos. "Os cortiços na paisagem do Brás e Belenzinho, São Paulo: um estudo de caso". Universidade de São Paulo, 2014. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8135/tde-27032015-153533/.

Texto completo
Resumen
A paisagem apresenta-se ao indivíduo pela sua dimensão material, que é a manifestação da vida humana na superfície terrestre. Este estudo tem como objetivo compreender como o cortiço no Brás e Belenzinho integra o conjunto da paisagem e quais são os fatores de sua permanência, no contexto da imigração boliviana, frente às renovações urbanas que vêm ocorrendo neste setor. Partindo de uma compreensão histórica dessa configuração, a pesquisa procura compreender a paisagem em suas diferentes escalas, do setor urbano ao cortiço. Optou-se pelo método qualitativo na coleta dos dados e na interpretação dos resultados. O método morfológico auxiliou na descrição da paisagem e o processo histórico contribuiu com a compreensão dos fatores econômicos e sociais que estruturaram este setor e a configuraram. A observação participante e a realização de entrevistas auxiliaram no estudo da paisagem a partir da memória de velhos moradores e do cortiço estudado. Como é mínimo o investimento em habitações populares para a população de baixa renda neste setor, o cortiço é a principal alternativa para morar próximo ao trabalho e em um setor que possui boa oferta de equipamentos urbanos. A pesquisa com os bolivianos costureiros permitiu averiguar a existência da relação entre a reprodução de cortiços e as oficinas de costura organizadas por eles. Esta pesquisa denominou tal categoria de cortiço, a partir da sobreposição de atividades domésticas e trabalho no mesmo espaço, como oficina-cortiço, que se apresenta no setor de estudo a partir da refuncionalização de edificações antigas às mais recentes. A permanência do cortiço na categoria oficina-cortiço deve-se à reestruturação produtiva da indústria de vestuários e à quarteirização do trabalho, onde as confecções contratam informalmente, os serviços de costura que são realizados por imigrantes bolivianos em locais insalubres. Moradia e trabalho unem-se no mesmo cômodo, pois esta forma gera menos custos para o dono da oficina, ao mesmo tempo em que permite aos imigrantes, que não desejam se enraizar, uma possibilidade maior de mobilidade
The landscape presents itself to the individual by its material dimension, which is the manifestation of human life on Earth\'s surface. This study aims to understand how a slum in Bras and Belenzinho area integrates all of the landscape and the factors of its permanence in the context of Bolivian immigration, according to the urban renovation which has been happening in this sector. From a historical understanding of this setting, the research seeks to understand the landscape in its different scales, from the urban sector to the slum. We chose the qualitative method in data collection and interpretation of results. The morphological method helped in the description of the landscape and historical process contributed to the understanding of economic and social factors that have shaped and structured this sector. Participant observation and interviews helped in the study of landscape according to the memory of old residents and the studied slum\'s area. As the investment in affordable housing, for low-income people, is low, slum is the main alternative to live close to work and in a sector that has a good supply of urban equipment. A survey with Bolivian tailors allowed verifying the existence of the relationship between the reproduction of slum and the sewing workshops organized by them. This research called this category of slum from the overlap of domestic activity and work in the same space as the \"sewing-slum, which appears in the sector studied since the old building operation until the most recent ones. The permanence of slum in the category named as \"workshop-slum\", is due to the restructuring process of the garments industry and the subcontracting work, which means that the clothing hires, informally, the sewing services that are performed by Bolivian immigrants in unsanitary places. Thus, dwelling and working are jointed in the same room as this form generates lower costs to the owner of the workshop sewing at the same time that allows immigrants, who do not wish to take roots, a greater possibility of mobility
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
4

Freitas, Patricia Tavares de 1979. "Projeto costura : percursos sociais de trabalhadores migrantes, entre a Bolívia e a indústria de confecção das cidades de destino". [s.n.], 2014. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/281265.

Texto completo
Resumen
Orientador: Rosana Baeninger
Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas
Made available in DSpace on 2018-08-25T10:17:35Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Freitas_PatriciaTavaresde_D.pdf: 36296830 bytes, checksum: f3c0018cf67c5e4546ff3fe3a216b6f7 (MD5) Previous issue date: 2014
Resumo: Nesta tese, abordamos a inserção boliviana na indústria de confecção de São Paulo e de Buenos Aires a partir da hipótese da "economia étnica". Argumentamos que os processos que explicam essa inserção, suas relações de trabalho e as próprias oficinas de costura nas quais trabalham os migrantes bolivianos e bolivianas não são os mesmos nos quais se inserem as costureiras brasileiras e argentinas. A pesquisa baseou-se em narrativas de vida desses migrantes sobre os seus percursos sócio espaciais e laborais anteriores e sua experiência social na indústria de confecção das cidades de destino. As entrevistas foram realizadas nos municípios de São Paulo, no Brasil, e Cochabamba, Escoma, La Paz e El Alto, na Bolívia, com bolivianos e bolivianas que, em algum momento de suas vidas, trabalharam na indústria de confecção das cidades de São Paulo e/ou Buenos Aires. A partir das narrativas, ao invés da imagem, comumente associada a essa inserção laboral, de migrantes empobrecidos que saem de suas regiões de origem sem perspectivas e, na cidade de destino, inserem-se no mercado de trabalho das oficinas de costura, encontramos trabalhadores que saem da Bolívia com um trabalho garantido na cidade de destino, que pode ser São Paulo ou Buenos Aires. Nesse sentido, invés de projetos migratórios que culminam com a inserção na indústria de confecção, encontramos "projetos costura" cuja migração, em geral, financiada (como um adiantamento) em parte ou completamente por seus futuros contratadores, é parte de um acordo de inserção laboral estabelecido na Bolívia
Abstract: In this thesis, we address the Bolivian insertion in São Paulo and Buenos Aires clothing industry from the hypothesis of ethnic economy. We argue that the social process that explain this insertion, and both the work relations and the work place in which Bolivian immigrants work are not the same of the Brazilian and Argentinean sewers. The empirical research is based on life narratives of Bolivian immigrants about, on one hand, their socio-spatial pathways and previous working life, and, on another hand, their social experience in the clothing industry of their host cities. The interviews were held in the cities of São Paulo, in Brazil, and Cochabamba, La Paz, El Alto and Escoma (rural municipality of the Andean highlands) with Bolivians that, at some point in their lives, worked on São Paulo or Buenos Aires clothing industry. Instead of the image commonly associated with this labor insertion, of impoverished migrants who leave their home regions and, at the host societies, fit into de labor market of sewing workshops, we have found immigrants that leave their homes at Bolivia with a guaranteed work at São Paulo or Buenos Aires. In this sense, rather migration projects culminating in the clothing industry, we have found "sewing projects", with migration as part of a work agreement held in Bolívia
Doutorado
Sociologia
Doutora em Sociologia
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
5

Foster, Nana Silva [UNIFESP]. "O cuidado aos imigrantes bolivianos e às bolivianas no contexto da atenção primária à saúde: uma aproximação etnográfica". Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017. http://repositorio.unifesp.br/11600/41852.

Texto completo
Resumen
Made available in DSpace on 2018-06-04T19:14:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2017-06-29
O aumento do fluxo migratório internacional na Região Metropolitana de São Paulo tem exigido uma reconfiguração das políticas e práticas de assistência em saúde no que diz respeito à garantia do acesso dos diferentes grupos de imigrantes aos serviços, considerando a motivação das pessoas para migrarem, suas trajetórias singulares e coletivas e o processo de adaptação a um novo país. Esta pesquisa de base etnográfica foi desenvolvida a partir da observação do cotidiano de trabalho da equipe Estratégia Saúde da Família (ESF) no contexto de um serviço de atenção primária à saúde na área central da cidade de São Paulo. O objetivo foi observar as ações de cuidado realizadas junto aos imigrantes bolivianos e bolivianas, que vivem e trabalham no território de atuação deste serviço. Alguns trabalhos já realizados nos permitem inferir sobre a garantia de acesso aos serviços públicos de saúde e a continuidade do cuidado que têm como importante mediadora a atuação da equipe ESF, em especial a atuação dos Agentes Comunitários de Saúde (ACS). Com isso, lançamos as seguintes perguntas que direcionaram nossa investigação: como este serviço de saúde está estruturado para atender as necessidades dos imigrantes? Quais estratégias e ações este serviço tem buscado? Qual a percepção dos profissionais de saúde sobre os bolivianos e bolivianas que acompanham? Quais os principais problemas de saúde identificados pelos profissionais? Por fim, consideramos que a confluência de perspectivas socioculturais distintas, representadas por diferentes concepções e práticas em saúde dos grupos de imigrantes, poderiam dialogar mais com as abordagens implantadas pela atenção primária à saúde, ainda que seja reconhecida a diminuição das iniquidades com as intervenções promovidas pela saúde pública em geral, e pela ESF, em particular.
The increase of the international migration flow within the metropolitan region of São Paulo has required a rearrangement of health care policies and practices concerning the guarantee of access of different immigration groups to services, bearing in mind the motivation people have to migrate, their personal and collective trajectories and their adaptation process in a new country. This ethnographic-based research was developed from the observation of the everyday work of the team named Estratégia Saúde da Família – ESF (in English, Family Health Strategy) within the context of primary health care in the central area of the city of São Paulo. The objective was to observe health care practices applied to Bolivian immigrants who live and work in the territory of practice of this service. Some researches make possible inferring about the guarantee of access to public health services and the continuity of health care, which has as important mediator the ESF team, especially the work of Community Health Care Agents (Portuguese acronym, ACS). Therefore, the following questions have conducted this investigation: how is this health service structured in order to serve the needs of immigrants? Which strategies and actions has this services aimed at? What is the perception of health professionals about the Bolivian men and women they check up on? Which are the main health problems identified by those professionals? At last, it has been considered that the convergence of different sociocultural perspectives, represented by distinct health conceptions and practices of immigrant groups, could dialog more with the approaches adopted by primary health care, despite acknowledging the decrease of iniquities through the interventions promoted by public health in general, and by ESF in particular.
BV UNIFESP: Teses e dissertações
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
6

Pucci, Fabio Martinez Serrano. "“Viver outramente”: moradia, condições de vida e a produção da alteridade dos bolivianos em São Paulo". Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2016. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/19176.

Texto completo
Resumen
Submitted by Filipe dos Santos (fsantos@pucsp.br) on 2016-10-07T13:07:12Z No. of bitstreams: 1 Fabio Martinez Serrano Pucci.pdf: 2026720 bytes, checksum: a25cf737c0734dc29c7ff7fd1b6dad7e (MD5)
Made available in DSpace on 2016-10-07T13:07:12Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Fabio Martinez Serrano Pucci.pdf: 2026720 bytes, checksum: a25cf737c0734dc29c7ff7fd1b6dad7e (MD5) Previous issue date: 2016-08-08
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
The major motivation behind this project is the concern for the living conditions of Bolivians in the Municipality of São Paulo. The main aim is to identify, analyze and establish relations among the formation of Bolivian territories in the city, the different, yet precarious housing solutions, and the levels of access to social policies and public services these immigrants have. The main hypothesis is that the lack of documentation, the length of stay in the country, the informal working agreements in the clothing industry and the different habits and culture of these immigrants lead to the precarious housing conditions, the exclusion from the formal housing market and social policies and the production of the otherness. The following theoretical references were used: Norbert Elias, Sayad, Truzzi, Castells, Sennet, Muniz, Patarra and Véras. Both quantitative and qualitative methods were combined for this research. Statistics were relevant for the empirical data collected, which served as the basis for mapping the city according to the specific objectives of the research, resulting in the identification of important Bolivian territories. Consequently, with a view to conducting the interviews, the addresses where the Bolivians and the different groups of people they live with were selected – which is the case of their Brazilian neighbors and the community health workers in the surveyed districts (Brás and Grajaú). The choice of the selected districts was made taking into account the distinct concentrations of Bolivians they comprise, both in terms of strategies for the access to housing – in Brás, they generally rent tenements, while in Grajaú they are more likely to buy their own homes, as well as their strategies of dissociation from stigmas related to the Bolivian culture – in Brás they are more stigmatized. Nonetheless, the dissociation from these stigmas results in individual strategies of integration, which prevents them from altering the ethnic structures and power relations among the groups. Lastly, the service of the community health workers is better adapted to the immigrants in Brás, despite the fact that their neighbors do not welcome their presence in the local health centers. Thus, a full integration of these immigrants requires the adoption of policies to combat discrimination
Este é um projeto construído a partir da preocupação com as condições de vida dos bolivianos no Município de São Paulo. O principal objetivo é identificar, analisar e estabelecer relações entre a constituição de territórios bolivianos na cidade, as diferentes soluções precárias de moradia da pobreza e os níveis de atendimento desse contingente nos serviços e políticas sociais. Por hipótese diretriz, a exclusão do mercado formal de habitação, do atendimento pelas políticas sociais e as relações de alteridade para com eles estão relacionados com a indocumentação, o trabalho subcontratado no ramo da costura – que condiciona a moradia precária –, ao tempo de permanência no país e as diferenças de hábitos e cultura desses imigrados. Utilizaram-se os seguintes referenciais teóricos: Norbert Elias, Sayad, Truzzi, Castells, Sennet, Muniz, Patarra e Véras. Para essa pesquisa combinaram-se métodos quantitativos e qualitativos. A estatística foi relevante no levantamento empírico dos dados que foram coletados, e foi a base para o mapeamento da cidade de acordo com os objetivos específicos da pesquisa, identificando os territórios com importante presença boliviana. Houve, então, seleção intencional dos endereços de bolivianos e dos diferentes grupos que convivem com eles – como é o caso dos seus vizinhos brasileiros e dos agentes de saúde presentes nos bairros estudados (Brás e Grajaú) – para a realização de entrevistas. A escolha dos distritos, Brás e Grajaú, se justifica por se tratarem de concentrações distintas de bolivianos, tanto nas estratégias de acesso à moradia – no Brás sobressai o aluguel de cortiços, enquanto o Grajaú é mais propício à aquisição da casa própria – quanto à fuga dos estigmas associados à cultura boliviana – no Brás são mais estigmatizados. No entanto, essa fuga dos estigmas se traduz em estratégias individuais de integração, os impedindo de alterar as estruturas étnicas e as relações de poder entre os grupos. Por fim, o atendimento dos agentes de saúde é melhor adaptado aos imigrantes no Brás, ainda que ali a sua presença nos postos não seja bem vista pelos vizinhos. Assim, são necessárias políticas de combate à discriminação para que essa integração seja plena
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
7

Araujo, Luís Carlos Lima. "O trabalho social da Igreja Metodista com imigrantes Bolivianos no bairro do Brás em São Paulo". Universidade Metodista de São Paulo, 2013. http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/274.

Texto completo
Resumen
Made available in DSpace on 2016-08-03T12:19:28Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Luiz Carlos.pdf: 146598 bytes, checksum: 9fd7a547bcbca96bbdbe45dfa1ce0885 (MD5) Previous issue date: 2013-06-20
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
The text examines the social project of the Methodist Church in the neighborhood of Brás with the Bolivian immigrants. Reviews the literature on the first movements of immigrants in Brazil, with the focus at the neighborhood of Brás, the Methodist Church and its project with Bolivian immigrants. The origin of this neighborhood, its importance and its historical relationship with the migratory movements are part of the reflections. The establishment of the church and its missionary characteristics are presented before a deeper study of the social project with Bolivians. Then, it reviews the relationship between the church and the American and European immigrants who came to Brazil in the late nineteenth century. Since 1980 is initiated the phenomenon of the growth of the Bolivian immigrant presence in the central neighborhoods of São Paulo, and as a result of this presence, for about ten years the Methodist Church has been developing a project to assist socially and religiously the sons and daughters of Bolivian immigrants. For the study of this issue was done a field research and interviews to the parties responsible for the project, a couple accompanying the project since its beginning; three pastors, one of them with Bolivian origins, and four young Bolivians who participate in the project. In research, were detected facts and relevant information for a critical analysis in of the prejudices, limitations in communication, limitations in cultural integration, lack of strategic planning and other bureaucratic aspects characteristic of the internal organization of the Methodist Church. The development of the urban context of the neighborhood of Brás, the demand for social assistance by the Bolivian immigrant population and the structural limits of the church appears as new challenges to the tradition and missionary practice of the Methodist Church.
O texto analisa o projeto social da Igreja Metodista no bairro do Brás junto aos imigrantes Bolivianos. Revisa-se a literatura sobre as primeiras movimentações com imigrantes no Brasil para focar logo, o bairro do Brás, a Igreja Metodista e o projeto com imigrantes Bolivianos. A origem do bairro do Brás, sua importância e a sua relação histórica com movimentação migratória fazem parte das reflexões. O surgimento da igreja e suas características missionárias são apresentados antes de um aprofundamento no estudo do projeto social com os Bolivianos. Revisa-se a relação entre a igreja e os imigrantes americanos e europeus que chegaram ao Brasil no final do século XIX. A partir de 1980 inicia-se o fenômeno do crescimento da presença do imigrante boliviano nos bairros centrais da metrópole paulista, e como consequência desta presença, há cerca de dez anos a Igreja Metodista desenvolve o projeto visando dar assistência social e religiosa aos filhos e filhas de imigrantes Bolivianos. Para o estudo dessa questão realizou-se a pesquisa de campo e aplicação de entrevistas de questionário aos responsáveis pelo projeto, um casal que acompanha o projeto desde seu início, três pastores, sendo um deles de origem boliviana e quatro jovens Bolivianos que participam do projeto. Na pesquisa detectam-se fatos e informações relevantes para a análise critica em relação a preconceitos, limitações na comunicação, na integração cultural, falta de um planejamento estratégico entre outros aspectos burocráticos característicos da organização interna da Igreja Metodista. O desenvolvimento do contexto urbano do bairro do Brás, a procura de assistência social por parte do imigrante Boliviano e os limites estruturais da igreja aparecem como novos desafios à tradição e pratica missionária da Igreja Metodista.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
8

Favaretto, Júlia Spiguel. "Descolonizando saberes: Histórias de Bolivianos em São Paulo". Universidade de São Paulo, 2012. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-12092012-100535/.

Texto completo
Resumen
Esta dissertação é o resultado da pesquisa sobre o deslocamento de bolivianos para a cidade de São Paulo a partir de histórias de vida de alguns desses imigrantes. Realizadas para o título de Mestre no Programa de História Social da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, as pesquisas foram desenvolvidas entre 2009 e 2012. Baseamo-nos na noção de colonialidade do saber, formulado por Boaventura de Sousa Santos, para compreender como os deslocamentos de populações em direção aos centros do capitalismo, que, com a esperança de integrarem-se no mundo globalizado, revelaram as impossibilidades no Século XXI da expansão dos direitos fundamentais. Por meio da História Oral, registramos histórias de vida nas quais foram expostos valores a respeito do mundo contemporâneo, daqueles que, por serem imigrantes, sentem-se como estrangeiros em terras brasileiras. Estes sujeitos, em suas narrativas, demonstraram as faces perversas da globalização e a fragilidade da racionalidade ocidental, a qual não constrói novas dimensões de saberes necessários neste momento histórico. A análise das entrevistas foi feita tendo como referência autores como Abdelmalek Sayad, para quem os deslocamentos são um fato social total, Silvia Rivera Cusicanqui, defensora da revalorização de saberes alternativos à lógica ocidental dominante, e Axel Honneth, que investiga o processo de sociabilização dos sujeitos e as formas de reconhecimento ou desrespeito que dele derivam. Reproduzidas na íntegra, as histórias de vida revelaram a imigração em toda a sua complexidade, por isso elas foram analisadas sob diversos prismas, entre eles: a subcidadania e a vulnerabilidade dos imigrantes indocumentados resultado do não acesso aos direitos fundamentais; o impacto da experiência da migração nas trajetórias individuais; os efeitos do preconceito e a discriminação na identidade dos grupos que ocupam posições subalternas; e, finalmente, a importação de trabalhadores como um mecanismo de produção de desigualdades. Defendeu-se nesse trabalho a idéia da necessidade da interculturalidade, pois saberes tradicionais são tão necessários como os conhecimentos oriundos das novas formas tecnológicas. Uma ecologia do Sul pode representar um novo modo de reinventar as solidariedades perdidas.
This dissertation is the result of the research about Bolivian migration to São Paulo city, having some of migrants life stories as our starting point. The research, carried out for the Master degree in the History Program of the Philosophy, Linguistics and Human Sciences College of University of São Paulo, was developed from 2009 to 2012. The notion of coloniality of knowledge, formulated by Boaventura de Sousa Santos, is fundamental for the understanding of populations displacements forward the centers of capitalism. These people, in the hope of being part of the globalized world, reveal the impossibilities of the expansion of fundamental rights in the 21st century. Through the Oral History methodology, we registered life stories in which appreciations of contemporary world were exposed by those who feel like foreigners in Brazilian lands, because of their immigrant status. These people demonstrated in their narratives the perverse faces of globalization and the fragility of western rationality, which does not build new dimensions of knowledge that are necessary in this historical moment. The analysis of the interviews was done having as references authors like Abdelmalek Sayad, for whom the displacements are a total social fact, Silvia Rivera Cusicanqui, who defends the revalorization of knowledge that are alternative to the dominant western logic, and Axel Honneth, who investigates the socialization process of persons and the ways of recognition or disrespect that derive from it. Reproduced on the whole, the life stories revealed the migration in all its complexity, and for that they were analyzed under varied perspectives: the sub-citizenship and vulnerability of immigrants undocumented -, result of the denied access to fundamental rights; the impact of migration experience in individual journeys; the effects of prejudice and discrimination in the groups identities that occupy subaltern positions in society; and, finally, the importation of workers as a mechanism that produces inequalities. We argued in this paper that intercultural society is necessary, given that traditional cultures and knowledge are as important as the ones that come from the new technologies. A South Ecology can represent a new way of reinventing the lost solidarities.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
9

Timóteo, Gabrielle Louise Soares. "Os trabalhadores bolivianos em São Paulo: uma abordagem jurídica". Universidade de São Paulo, 2011. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/2/2138/tde-03092012-145034/.

Texto completo
Resumen
No atual cenário de globalização são verificadas diversas práticas de exploração laboral. O trabalho escravo é a forma de exploração laboral mais intensa que pode existir nos dias atuais. O tráfico de pessoas é uma prática criminosa crescente em nossa sociedade. No Brasil, em São Paulo, existem casos de trabalhadores imigrantes bolivianos vítimas de tráfico de pessoas e trabalho escravo. Esta pesquisa busca discutir os conceitos de trabalho decente, trabalho escravo, tráfico de pessoas, tráfico de migrantes, com o objetivo de focar na análise da exploração de imigrantes bolivianos em oficinas de costura de São Paulo. É argumentado que estes trabalhadores bolivianos, independentemente de seu status imigratório, possuem direitos laborais que devem ser respeitados.
In the present scenario of globalization many labor exploitation practices take place. Slave labor is the most intensive form of labor exploitation that exists nowadays. Human trafficking is an ascending crime in our society. In Brazil, in Sao Paulo, there are cases of Bolivian immigrant workers victims of human trafficking and slave labor. This research intends to discuss concepts of decent work, slave labor, human trafficking, migrant smuggling, in order to focus on the analyses of the exploitation of Bolivian immigrants in textile sweatshops in Sao Paulo. It is argued that these Bolivian workers, independently of their migratory status, have labor rights that should be respected.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
10

Molinari, Simone Garbi Santana. "Imigração e alfabetização: alunos bolivianos no município de Guarulhos". Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2016. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18925.

Texto completo
Resumen
Submitted by Filipe dos Santos (fsantos@pucsp.br) on 2016-08-24T12:12:52Z No. of bitstreams: 1 Simone Garbi Santana Molinari.pdf: 2844665 bytes, checksum: 4b2980ce06553aca77e5536b2ea9dc60 (MD5)
Made available in DSpace on 2016-08-24T12:12:52Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Simone Garbi Santana Molinari.pdf: 2844665 bytes, checksum: 4b2980ce06553aca77e5536b2ea9dc60 (MD5) Previous issue date: 2016-02-29
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
This study, taken into effect in 2014 and 2015, conducted the investigation of the schooling and literacy processes of Bolivian immigrant children enrolled in schools in the city of Guarulhos, which is situated in the great region of São Paulo, focusing on the pedagogic work accomplished with non Portuguese-speaking children. First of all, it was necessary the inventory and analysis of the federal and state educational legislation concerning immigration. Secondly, the empirical research was implemented in two public municipal schools, in two distinct regions, Pimentas and Bonsucesso, locations with great concentration of Bolivian immigrant students enrolled in the public schools. Three different instruments of data collection were used: interviews and observation of school activities and verification of school handbooks and students’ notebooks. Two school administrators and six literacy teachers were interviewed in each school. With the first interviewees, the school context was characterized; the interviews with the teachers were divided into three categories: what they say, what they do, and how they do it to ensure the immigrant children’s literacy in their classrooms. With the observations, it was possible to build “scenes” of the school daily routine that were transcribed and analyzed. The verification of the school handbooks helped to verify the children’s family city of origin and nationality. The verification of the students’ notebooks allowed us to verify their development in the activities proposed by the teachers. The data analysis was accomplished by means of Pierre Bourdieu’s and Gimeno Sacristán’s contributions. The outcomes allowed us to understand the gap between the public educational politics and the schools concerning the schooling and literacy processes of non Portuguese-speaking immigrants
Esta pesquisa, levada a efeito nos anos de 2014 e 2015, investigou a escolarização e a alfabetização de crianças imigrantes bolivianas matriculadas em escolas de Guarulhos, município situado na Grande São Paulo, com foco no trabalho pedagógico realizado com crianças cuja língua materna não é o português. Para tanto, fez-se necessário, inicialmente, o levantamento e análise da legislação educacional federal e estadual sobre imigração. A pesquisa empírica foi efetivada em duas escolas públicas municipais, em duas regiões distintas, Pimentas e Bonsucesso, locais com grande concentração de alunos imigrantes bolivianos matriculados na rede. Foram utilizados três instrumentos de pesquisa: entrevistas e observação de atividades escolares e consulta a prontuários e cadernos dos alunos, Foram entrevistadas duas gestoras e seis professores alfabetizadores em cada escola: com as primeiras, pode-se caracterizar o contexto escolar; a dos professore foram divididas em três categorias, a saber: o que eles dizem, o que fazem e como fazem para garantir a alfabetização de crianças imigrantes em suas salas de aula. Com as observações, foi possível montar “cenas” do cotidiano escolar que foram transcritas e analisadas. A consulta aos prontuários serviu para verificar a cidade de origem da família e a nacionalidade de cada um deles. A consulta aos cadernos dos alunos permitiu verificar o seu desenvolvimento nas atividades propostas pela professora. A análise dos dados coletados foi feita utilizando as contribuições de Pierre Bourdieu e Gimeno Sacristán. Os resultados desta pesquisa permitiram compreender a lacuna que existe entre a política pública educacional e a escola quando se trata da escolarização e alfabetização de imigrantes não falantes da língua portuguesa
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
Más fuentes

Libros sobre el tema "Bolivianos"

1

Prada, Teresa de. Bolivian artists' guide =: Guía de artistas bolivianos. La Paz, Bolivia: [s.n., 1991.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
2

Prada, Teresa de. Bolivian artists' guide =: Guía de artistas bolivianos. La Paz, Bolivia: [s.n., 1991.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
3

Güiomar Wilde Lavayen de Disch. Relatos bolivianos. Cochabamba, Bolivia: Editorial Serrano, 1986.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
4

Moreno, Eduardo Scott. Con los ojos abiertos. La Paz: Plural Editores, 2000.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
5

López, Valentín Abecia. 7 políticos bolivianos. La Paz, Bolivia: Librería Editorial "Juventud", 1986.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
6

Gosálvez, Raúl Botelho. Veinte ensayos bolivianos. La Paz, Bolivia: Librería Editorial "Juventud,", 1998.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
7

León, Atiliano Auza. Cantantes líricos bolivianos. [Sucre, Bolivia?: s.n.], 1991.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
8

Candia, Antonio Paredes. Juegos tradicionales bolivianos. La Paz, Bolivia: Ediciones Isla, 1998.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
9

Badani, Armando Soriano. Pintores bolivianos contemporaneos. Cochabamba: Editorial "Los Amigos del Libro", 1993.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
10

Candia, Antonio Paredes. Juegos tradicionales bolivianos. La Paz, Bolivia: Ediciones Isla, 1998.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
Más fuentes

Capítulos de libros sobre el tema "Bolivianos"

1

Crandall, Russell. "Bolivian Backlash". En Drugs and Thugs, 259–69. Yale University Press, 2020. http://dx.doi.org/10.12987/yale/9780300240344.003.0018.

Texto completo
Resumen
This chapter provides an overview of Bolivia's age-old social and political instability that had been on full display in the years leading up to the ascendancy of Evo Morales. It talks about Morales, an indigenous Bolivian who had risen to power in 2005 and was best-known to Americans for his efforts to modify the country's long-standing anti-drug programs. It also mentions how U.S. ambassador Manuel Rocha told the Bolivians that the United States would have to reconsider its sizable counternarcotics assistance if the Bolivians elected a candidate who was soft on the drug question. The chapter recalls that the global demand for cocaine in the early 1980s sparked a massive spike in cultivation, particularly in Chapare, a region straddling the area between La Paz and the eastern city of Santa Cruz. It looks at Washington's response to Bolivia's coca boom in the late 1980s that pressured successive governments to implement rigorous anti-drug programs.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
2

García Jordán, Pilar. "4. La ocupación de los Orientes bolivianos, 1825-1880". En Cruz y arado, fusiles y discursos, 248–96. Institut français d’études andines, 2001. http://dx.doi.org/10.4000/books.ifea.3801.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
3

Roca, José Luis. "Capitulo XIII. Diputados bolivianos en congresos argentinos (1813-1826)". En Ni con Lima ni con Buenos Aires, 377–93. Institut français d’études andines, 2011. http://dx.doi.org/10.4000/books.ifea.7204.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
4

García Jordán, Pilar. "5 La difícil nacionalización de los Orientes bolivianos, 1880-1930". En Cruz y arado, fusiles y discursos, 297–434. Institut français d’études andines, 2001. http://dx.doi.org/10.4000/books.ifea.3802.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
5

Harris, Olivia. "Los límites como problema: mapas etnohistóricos de los Andes bolivianos". En Saberes y memorias en los Andes, 351–73. Éditions de l’IHEAL, 1997. http://dx.doi.org/10.4000/books.iheal.827.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
6

Parella, Sònia y Alisa Petroff. "LOS PROCESOS DE REINTEGRACIÓN DE LOS MIGRANTES BOLIVIANOS RETORNADOS DESDE ESPAÑA." En ¿Volver a casa?, 435–70. El Colegio de México, 2019. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv18r6qtz.13.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
7

"Los envíos chilenos, peruanos y bolivianos al V Salón de Viña". En Textos sobre arte, 167–68. Metales pesados, 2017. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctvckq68q.34.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
8

Calla Ortega, Ricardo. "Los sindicalismos bolivianos contemporáneos: crisis y secundarización de un movimiento social desarticulado". En Los movimientos sociales en las democracias andinas, 215–27. Institut français d’études andines, 2000. http://dx.doi.org/10.4000/books.ifea.3698.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
9

"De migrantes a ciudadanos. Proceso de ciudadanización de bolivianos en Buenos Aires". En Migraciones internacionales, actores sociales y Estados, 279–314. Vervuert Verlagsgesellschaft, 2014. http://dx.doi.org/10.31819/9783954878178-013.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
10

"La plurinacionalidad como “hecho fundante básico” del Estado y de la Constitución bolivianos." En Perspectivas del constitucionalismo con un enfoque plural, 12–17. Dykinson, 2019. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctvf3w4zx.5.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.

Actas de conferencias sobre el tema "Bolivianos"

1

Paes, Vanessa Generoso. "Memória, narrativa e identidade: história oral de vida de famílias de bolivianos na cidade de São Paulo". En IV Congresso Internacional de História. Programa de Pós-Graduação em História e Departamento de História - Universidade Estadual de Maringá - UEM, 2009. http://dx.doi.org/10.4025/4cih.pphuem.370.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
2

Baby, P., B. Guillier, J. Oller, G. Herail, G. Montemurro, D. Zubietta y M. Specht. "Sintesis Estructural del Subandino Boliviano". En 5th Simposio Bolivariano - Exploracion Petrolera en las Cuencas Subandinas. European Association of Geoscientists & Engineers, 1994. http://dx.doi.org/10.3997/2214-4609-pdb.116.041esp.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
3

Hartley, Peter R. y Kenneth B. Medlock. "Exploiting Bolivia's natural gas resources". En 2008 First International Conference on Infrastructure Systems and Services: Building Networks for a Brighter Future (INFRA). IEEE, 2008. http://dx.doi.org/10.1109/infra.2008.5439587.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
4

de Santa Anna, M. B., A. Disalvo y G. González. "Análisis de Atributos Sísmicos en Campos del Subandino Argentino-Boliviano". En 9th Simposio Bolivariano - Exploracion Petrolera en las Cuencas Subandinas. European Association of Geoscientists & Engineers, 2006. http://dx.doi.org/10.3997/2214-4609-pdb.111.64.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
5

Mendoza, M. y O. Sanchez. "Exploracion Y Desarrollo del Campo Caigua en el Subandino Boliviano". En 2nd Simposio Bolivariano - Exploracion Petrolera en las Cuencas Subandinas. European Association of Geoscientists & Engineers, 1985. http://dx.doi.org/10.3997/2214-4609-pdb.113.021.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
6

Ruiz Garvia, Mauricio Ricardo. "El desarrollo irresuelto del hormigon visto en el oriente boliviano". En 9º Congreso Internacional de Arquitectura Blanca - CIAB 9. València: Editorial Universitat Politècnica de València, 2020. http://dx.doi.org/10.4995/ciab9.2020.10664.

Texto completo
Resumen
La llegada del Movimiento Moderno a Latinoamérica no fue de carácter lineal, sino más bien fluctuante. En una suerte de libre albedrío, el subcontinente en su diversa amplitud, sobrellevó los retos y complejidades de cada enclave con métodos particulares, ajustados a sus propias posibilidades técnicas, materiales, creativas y ambientales. Esta aseveración se hace extensiva en todos los contextos, sobre todo en aquellos donde dicho movimiento se instauró de manera caótica. Durante este estudio de carácter histórico y crítico se analizará cuáles fueron los factores que detonaron la democratización del Movimiento Moderno en Latinoamérica y cuál fue el grado de incorporación del hormigón visto en la ciudad de Santa Cruz de la Sierra. Durante este recorrido se contextualizan los factores que delimitaron el escenario actual, que se presenta notablemente marcado por un desarrollo irresuelto del hormigón visto en el oriente boliviano.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
7

Tucker III, Compton J., Marc K. Steininger, John R. G. Townshend, Timothy R. Killeen y Arthur Desch. "Tropical deforestation in the Bolivian Amazon". En AeroSense 2000, editado por Harold H. Szu, Martin Vetterli, William J. Campbell y James R. Buss. SPIE, 2000. http://dx.doi.org/10.1117/12.381717.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
8

Sichinel, Kauê Carlino. "San Ernesto: Uma Representação Sacralizada de Che Guevara nas Montanhas Bolivianas". En V Congresso Internacional de História. Programa de Pós-Graduação em História e Departamento de História - Universidade Estadual de Maringá - UEM, 2011. http://dx.doi.org/10.4025/5cih.pphuem.0704.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
9

Emilia Muzzio, Maria, Diego Apreda y Aifredo Disalvo. "Aplicacion Del Metodo Magnetotelurico En El Anticlinal Ingre Del Subandino Boliviano". En VII Congreso de Exploración y Desarrollo de Hidrocarburos (Simposio de La Geofísica: Integradora del Conocimiento del Subsuelo). European Association of Geoscientists & Engineers, 2008. http://dx.doi.org/10.3997/2214-4609-pdb.261.3.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
10

Trigo, Cynthia. "The Bolivian Chaco Region: A Challenging Societal Context". En SPE International Conference and Exhibition on Health, Safety, Security, Environment, and Social Responsibility. Society of Petroleum Engineers, 2016. http://dx.doi.org/10.2118/179389-ms.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.

Informes sobre el tema "Bolivianos"

1

Morales, Juan Antonio y Jeffrey Sachs. Bolivia's Economic Crisis. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research, junio de 1988. http://dx.doi.org/10.3386/w2620.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
2

Sachs, Jeffrey. The Bolivian Hyperinflation and Stabilization. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research, noviembre de 1986. http://dx.doi.org/10.3386/w2073.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
3

Ballantyne, S. B. y D. C. Harris. Mount Mye, Yukon: Bolivian - Type Ag - Sn Breccias. Natural Resources Canada/ESS/Scientific and Technical Publishing Services, 1990. http://dx.doi.org/10.4095/131189.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
4

Salazar, Lina, Fernando Balcázar, Alejandro Tarre, Julián Aramburu, Tomás Serebrisky, Maria Cecilia Ramirez y Ancor Suárez-Alemán. Infraestructura para el desarrollo - Vol. 1, No. 1: Cómo innovar en el campo boliviano. Inter-American Development Bank, octubre de 2016. http://dx.doi.org/10.18235/0000990.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
5

Dominguez, Kathryn. Do Exchange Auctions Work? An Examination of the Bolivian Experience. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research, abril de 1991. http://dx.doi.org/10.3386/w3683.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
6

Rodriguez Fernandez, Gisela. Reproduciendo Otros Mundos: Indigenous Women's Struggles Against Neo-Extractivism and the Bolivian State. Portland State University Library, enero de 2000. http://dx.doi.org/10.15760/etd.6970.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
7

Guiteras, Anna. School Centres for 'Savages': In Pursuit of a Convivial Sociability in the Bolivian Amazon. Maria Sibylla Merian International Centre for Advanced Studies in the Humanities and Social Sciences Conviviality-Inequality in Latin America, junio de 2019. http://dx.doi.org/10.46877/guiteras.2019.16.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
8

Ugarte-Guerra, J. y F. Alemán. Estudio de las cadenas de abastecimiento de germoplasma forestal en la Amazonía Boliviana ICRAF Working paper no. 112. World Agroforestry Centre (ICRAF), 2010. http://dx.doi.org/10.5716/wp16702.pdf.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
9

Billings, Deborah, Eliana Del Pozo y Hugo Arevalo. Testing a model for the delivery of emergency obstetric care and family planning services in the Bolivian public health system. Population Council, 2003. http://dx.doi.org/10.31899/rh4.1124.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
10

Neves, Mateus C. R., Felipe De Figueiredo Silva y Carlos Otávio Freitas. The Effect of Extension Services and Credit on Agricultural Production in Bolivia, Peru, and Colombia. Inter-American Development Bank, julio de 2021. http://dx.doi.org/10.18235/0003404.

Texto completo
Resumen
In this paper we estimate the average treatment effect from access to extension services and credit on agricultural production in selected Andean countries (Bolivia, Peru, and Colombia). More specifically, we want to identify the effect of accessibility, here represented as travel time to the nearest area with 1,500 or more inhabitants per square kilometer or at least 50,000 inhabitants, on the likelihood of accessing extension and credit. To estimate the treatment effect and identify the effect of accessibility on these variables, we use data from the Colombian and Bolivian Agricultural Censuses of 2013 and 2014, respectively; a national agricultural survey from 2017 for Peru; and geographic information on travel time. We find that the average treatment effect for extension is higher compared to that of credit for farms in Bolivia and Peru, and lower for Colombia. The average treatment effects of extension and credit for Peruvian farms are $2,387.45 and $3,583.42 respectively. The average treatment effect for extension and credit are $941.92 and $668.69, respectively, while in Colombia are $1,365.98 and $1,192.51, respectively. We also find that accessibility and the likelihood of accessing these services are nonlinearly related. Results indicate that higher likelihood is associated with lower travel time, especially in the analysis of credit.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
Ofrecemos descuentos en todos los planes premium para autores cuyas obras están incluidas en selecciones literarias temáticas. ¡Contáctenos para obtener un código promocional único!

Pasar a la bibliografía