Literatura académica sobre el tema "Fluidos"

Crea una cita precisa en los estilos APA, MLA, Chicago, Harvard y otros

Elija tipo de fuente:

Consulte las listas temáticas de artículos, libros, tesis, actas de conferencias y otras fuentes académicas sobre el tema "Fluidos".

Junto a cada fuente en la lista de referencias hay un botón "Agregar a la bibliografía". Pulsa este botón, y generaremos automáticamente la referencia bibliográfica para la obra elegida en el estilo de cita que necesites: APA, MLA, Harvard, Vancouver, Chicago, etc.

También puede descargar el texto completo de la publicación académica en formato pdf y leer en línea su resumen siempre que esté disponible en los metadatos.

Artículos de revistas sobre el tema "Fluidos"

1

Silva Júnior, Carlos Alberto Dos Santos y Evandro Luiz Klein. "Geologia e características do fluido mineralizador dos alvos auríferos Jerimum de Cima e Babi, campo mineralizado do Cuiú-Cuiú, Província Aurífera do Tapajós, Cráton Amazônico, com base em estudos de inclusões fluidas e de isótopos estáveis". Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi - Ciências Naturais 10, n.º 2 (5 de febrero de 2021): 199–230. http://dx.doi.org/10.46357/bcnaturais.v10i2.481.

Texto completo
Resumen
Os alvos auríferos Jerimum de Cima e Babi estão localizados no campo mineralizado do Cuiú-Cuiú, Província Aurífera do Tapajós, Cráton Amazônico. Jerimum de Cima é moderadamente mineralizado, enquanto no alvo Babi a mineralização é incipiente (não econômica). O estudo petrográfico definiu tonalitos, monzogranitos e granodioritos como rochas hospedeiras nos dois alvos. Sericitização, silicificação, sulfetação, cloritização e carbonatação ocorrem nos dois alvos, na forma fissural e disseminada (pervasiva), e os maiores teores de ouro estão associados com maiores concentrações de sulfetos. Inclusões fluidas (IF) aquosas, aquocarbônicas e carbônicas foram classificadas. As IF aquocarbônicas, presentes apenas em Jerimum de Cima, representam o provável fluido mineralizador, indicam imiscibilidade de fluidos (separação de fases) e possível mistura tardia com fluidos mais frios. Estudos de isótopos estáveis em minerais de veios e de zonas de alteração indicam temperaturas de precipitação dos minerais entre 305 e 330 °C e entre 108 e 205 °C. Também sugerem fontes magmáticas e meteóricas para os fluidos. Os dados obtidos são compatíveis com depósito magmático-hidrotermal (relacionado à intrusão), com mistura de fluido magmático e meteórico. A ausência de CO2 no alvo Babi, assumindo que o aprisionamento do fluido tenha sido tardio em relação à evolução hidrotermal do sistema, pode explicar a fraca mineralização.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
2

Nascimento, R. C. A. M., L. V. Amorim y L. N. L. Santana. "Desenvolvimento de fluidos aquosos com bentonita para perfuração de poços de petróleo onshore". Cerâmica 56, n.º 338 (junio de 2010): 179–87. http://dx.doi.org/10.1590/s0366-69132010000200013.

Texto completo
Resumen
Devido aos grandes desafios encontrados na perfuração de poços, há a necessidade de se desenvolver fluidos com propriedades adequadas e capazes de atender todas as exigências da perfuração, como elevada capacidade de carreamento de sólidos e alta lubricidade, como também fluidos ambientalmente corretos. O grau de impacto dos fluidos de perfuração no meio ambiente depende especialmente do tipo de fluido utilizado, se de base aquosa, oleosa, sintética ou mesmo de base ar. Portanto, é de fundamental importância o desenvolvimento de fluidos com características específicas em cada etapa da perfuração. Sendo assim, este trabalho objetivou o desenvolvimento de fluidos aquosos, com baixo teor de sólidos e propriedades reológicas, de filtração e lubricidade adequadas à perfuração de poços de petróleo onshore. Os fluidos foram formulados utilizando em sua composição bentonita sódica industrializada, aditivos poliméricos e lubrificantes, em diferentes concentrações. O estudo reológico, de filtração e lubricidade mostrou que os fluidos apresentam comportamento pseudoplástico e que os aditivos selecionados desempenham com êxito suas funções de modificadores reológicos, redutores de filtrado e agente lubrificante. Além disto, ficou evidenciada a necessidade de aditivos lubrificantes em fluidos aquosos contendo argila bentonítica e polímeros. A adição de 1% de lubrificante no fluido é suficiente para adequar a capacidade lubrificante dos fluidos.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
3

Do Vale, Mariana Martins, Alfredo Ismael Curbelo Garnica, Fabiola Dias Da Silva Curbelo y Glauco Soares Braga. "ESTUDO DO COMPORTAMENTO REOLÓGICO DE FLUIDOS DE PERFURAÇÃO BASE ÁGUA: EFEITO DA CONCENTRAÇÃO DE NaCl". HOLOS 1 (18 de julio de 2017): 214. http://dx.doi.org/10.15628/holos.2017.5162.

Texto completo
Resumen
Os fluidos de perfuração são definidos como fluidos de circulação utilizados para auxiliar a operação de perfuração de poços. Especialmente, os fluidos base água apresentam uma série de características ambientalmente mais favoráveis, visto que seus descartes são aceitáveis pelos órgãos ambientais. Porém, a contaminação do fluido com sal originado das formações é um fator crítico para o uso do fluido base água, pois durante o processo de perfuração, o fluido pode sofrer a contaminação salina provocando um aumento repentino na taxa de penetração, na floculação e na viscosidade do fluido. Com isso, este trabalho teve o objetivo estudar a influência da concentração do sal (NaCl) na reologia de fluidos de perfuração base água. Com isso, foram formulados dois fluidos: FP1, com concentrações de NaCl de 2,61, 2,87, 3,12, 3,37, 3,62, 4,0 % em massa e FP2, com suspensão de bentonita previamente hidratada e 4% em massa de NaCl. Verificou-se que, o aumento da concentração de NaCl provocou um aumento em quase todos os parâmetros reológicos do FP1 (viscosidade aparente, forças géis iniciais e finais), causando a sedimentação das partículas sólidas do fluido na concentração de 4,0 % de NaCl, devido à sensibilidade da argila bentonita aos íons de sódio inibindo sua hidratação. Para o FP2, o uso da argila hidratada promoveu um redução dos parâmetros reológicos, quando comparado ao FP1 com 4% de NaCl, evitando a sedimentação das partículas sólidas e garantindo, assim, sua estabilidade e seu uso em aplicações petrolíferas.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
4

De Almeida, Jefferson Horst, Luiz Henrique Poley Victer Dias y Wagner da Silva Terra. "Estudo das modificações das propriedades físico-químicas de fluidos de perfuração aquosos". Exatas & Engenharias 10, n.º 28 (29 de junio de 2020): 17–39. http://dx.doi.org/10.25242/885x102820202032.

Texto completo
Resumen
O estudo das propriedades físico-químicas dos fluidos de perfuração é de grande importância para a indústria petrolífera. Nesse contexto, o presente trabalho teve por intuito sintetizar três fluidos de perfuração com diferentes composições químicas (Fluidos 1, 2 e 3), permitindo que algumas das suas propriedades fossem determinadas, tais como, densidade, parâmetros reológicos, filtrado e reboco, salinidade e pH. Após a realização das análises observou-se que o nitrato de bário não apresentou eficiência como adensante, pois sua adição afetou as interações entre as moléculas, gerando uma redução na viscosidade. Apesar do Fluido 2 apresentar algumas características interessantes para a indústria petrolífera a adição do adensante selecionado não foi adequada para o preparo desse fluido.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
5

Oliveira, Helder Thadeu de, Régis Munhoz Krás Borges, Evandro Luiz Klein, Claudio Nery Lamarão, Gisele Tavares Marques y Rafael Guimarães Correa Lima. "Alteração hidrotermal e fluidos mineralizantes no alvo Jerimum de Baixo, Campo Mineralizado do Cuiú-Cuiú, Província Aurífera do Tapajós: um estudo baseado em petrografia, inclusões fluidas e química mineral". Geologia USP. Série Científica 19, n.º 1 (11 de marzo de 2019): 3–32. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-9095.v19-142134.

Texto completo
Resumen
O alvo Jerimum de Baixo está localizado no Campo Mineralizado do Cuiú-Cuiú, região central da Província Aurífera do Tapajós, Cráton Amazônico. O alvo abrange rochas de composição monzogranítica portadoras de biotita rica em Fe, essencialmente isotrópicas e que foram de fraca a fortemente hidrotermalizadas. Cloritização, sericitização, sulfetação, silicificação e carbonatação são os tipos de alteração mais importantes. A clorita hidrotermal é do tipo chamosita e foi formada entre 261 e 315ºC. A mica branca apresenta composição fengítica. A mineralização é representada por vênulas de quartzo com baixo teor de sulfetos (pirita + pirrotita ± calcopirita ± galena ± esfalerita) em que o ouro ocorre livre e em zonas mais fragilizadas e alteradas, geralmente associado à pirrotita. O estudo petrográfico e microtermométrico de inclusões fluidas hospedadas em quartzo de vênulas definiu inclusões aquocarbônicas, carbônicas e aquosas. Os fluidos com CO2 representam o provável fluido mineralizador e foram gerados por processos de separação de fases entre 280 e 380ºC. Uma posterior infiltração e processos de mistura com fluidos meteóricos são indicados para os fluidos aquosos mais tardios. Separação de fases, modificações nas condições do pH e interação fluido/rocha foram os mecanismos importantes para a precipitação do Au, que se deu em nível rúptil-dúctil da crosta (entre 2 e 6 km). O conjunto de dados até aqui disponíveis indicam para o alvo Jerimum de Baixo uma filiação metalogenética similar a de depósitos auríferos relacionados à intrusão.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
6

Sousa, Roxana Pereira Fernandes de, Fabíola Dias da Silva Curbelo, Alfredo Ismael Curbelo Garnica, Elayne Andrade Araújo, Júlio Cézar De Oliveira Freitas y Glauco Soares Braga. "Efeito da goma xantana e da bentonita no desempenho de um fluido de perfuração base microemulsão". HOLOS 2 (1 de abril de 2020): 1–12. http://dx.doi.org/10.15628/holos.2020.7358.

Texto completo
Resumen
Os fluidos de perfuração microemulsionados são uma nova tecnologia que objetiva substituir os fluidos base óleo e base água, por possuir alta lubricidade, estabilidade, baixa toxicidade, baixo custo e menor perda de fluido. Assim, este trabalho teve como objetivo o estudo da ação viscosificante da goma xantana e da bentonita em um fluido de perfuração microemulsionado, composto por uma solução aquosa de glicerina, um óleo vegetal e um tensoativo não iônico, através de testes reológicos. A partir dos resultados, concluiu-se que a goma xantana apresenta maior ação viscosificante, uma vez que o fluido aditivado com uma menor quantidade deste biopolímero apresentou maior viscosidade aparente e plástica, força gel e limite de escoamento. Os dois viscosificantes atribuíram pseudoplasticidade aos fluidos e o modelo reológico que melhor se ajustou aos comportamentos apresentados foi o modelo de Herschel-Bulkley.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
7

da Rosa Vieira, Eduardo, Rodrigo Jorge Macedo, Vagner Machado Costa, Guilherme Schumacher da Silva, Luciano Volcanoglo Biehl y Jorge Luis Braz Medeiros. "Caracterização das trocas térmicas de aço médio-carbono resfriado sob concentrações distintas de polivinilpirolidona". Revista Liberato 21, n.º 36 (18 de diciembre de 2020): 195–202. http://dx.doi.org/10.31514/rliberato.2020v21n36.p195.

Texto completo
Resumen
A têmpera é um procedimento térmico que busca a obtenção da microestrutura martensítica, visando melhoria nas propriedades dos materiais metálicos. O tratamento ocorre pelo aquecimento da peça, até que austenita seja obtida na sua composição, seguido de resfriamento, que deve ser rápido, impedindo que o carbono seja difundido no material. Esse resfriamento ocorre geralmente pela imersão do corpo sob alta temperatura em fluidos refrigerantes. Nesse sentido, existe a necessidade de taxas de resfriamento elevadas do corpo, provocadas pelo contato com o fluido, minimizando rapidamente sua temperatura. Atualmente, os fluidos poliméricos diluídos em água vêm sendo utilizadas para esse tratamento, posto que apresentam avanços em relação às demais classes de fluidos. Esses fluidos variam de forma relevante os níveis de transferência de calor, conforme a concentração é alterada na solução. Neste trabalho, as variações de temperaturas e taxas de variação térmica entre corpo e fluido foram avaliadas, empregando quatro concentrações de solução polimérica de polivinilpirolidona (PVP), com percentuais entre 10 e 25%. Palavras-chave: Curvas de Resfriamento. Têmpera. Polivinilpirolidona.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
8

Chen, Miguel, Alessandra Arcia, Norbert Díaz y Alejandro Medina. "Evaluación de fluidos caloportadores no convencionales para aplicación solar térmica: Un estudio numérico en Panamá". Revista de Iniciación Científica 7, n.º 2 (2021): 50–57. http://dx.doi.org/10.33412/rev-ric.v7.2.3338.

Texto completo
Resumen
En este estudio se llevó a cabo la investigación para determinar el potencial de los nanofluidos como fluidos caloportadores no convencionales en colectores solares en un país con tanto potencial térmico como Panamá. Luego de hacer la investigación preliminar sobre cuatro posibles fluidos caloportadores, encontramos que los nanofluidos de CuO, Al2O3, SiO2 y TiO2 con agua como fluido base poseen propiedades térmicas de gran interés. Después se realizó la simulación de un sistema de colector solar simple a través del software TRNSYS y se utilizaron las condiciones climáticas de Panamá. Se utilizó un intercambiador de calor de contraflujo para suministrar el agua caliente sanitaria a una residencia estándar de cuatro personas, donde cada una consume 50 litros diarios. Se logró comprobar que los nanofluidos son fluidos caloportadores más eficientes que el fluido convencional (agua), siendo el SiO2 el mejor nanofluido a la hora de escoger el intercambiador de calor que vaya a utilizarse, por lo que estos fluidos caloportadores no convencionales podrían ser posibles sustitutos para nuevos colectores en un futuro.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
9

Silva de Lima, Alexandre y Fernando Augusto De Noronha Castro Pinto. "ESTUDO DA MODELAGEM DO AMORTECEDOR MAGNETO-REOLÓGICO". Projectus 3, n.º 2 (22 de julio de 2020): 39–49. http://dx.doi.org/10.15202/25254146.2018v3n2p39.

Texto completo
Resumen
Os fluidos magneto-reológicos (MR) são denominados materiais inteligentes, pois, aexposição a um campo magnético influência diretamente na viscosidade, elasticidadee plasticidade do fluido. Quando não exposto a um campo magnético, o fluido secomporta como um fluido newtoniano comum, porém quando exposto, o fluidoapresenta um comportamento visco-plástico cuja tensão de escoamento é função daintensidade do campo magnético. A aplicação mais comum dos fluidos MRs encontrase nos amortecedores magneto-reológicos. A capacidade de os fluidos MRs alterarde maneira reversível a sua viscosidade, trazem aos amortecedores MRs uma grandepotencialidade em aplicações de controle e isolamento de vibrações. Os amortecedoresMRs são aplicados em diversas áreas como: realimentação tátil, suspensão automotiva,assentos de veículos pesados, amortecedores sísmicos e em próteses trans-femorais.O objetivo deste trabalho é apresentar a modelagem matemática capaz de descrever ocomportamento dinâmico não-linear dos amortecedores MRs considerando os modelosparamétricos encontrados na literatura: o modelo de Bingham, o modelo de Gamota eFilisko, o modelo de Bouc-Wen e o modelo de Bouc-Wen modificado.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
10

Freitas, Fábio Cardoso de, Rafael Antônio Presotto, Glaucio da Cruz Genúncio, Nelson Moura Brasil do Amaral Sobrinho y Everaldo Zonta. "pH, sódio, potássio, cálcio, magnésio e alumínio em solos contaminados com fluido de perfuração de poços de petróleo após ensaios de lixiviação". Ciência Rural 45, n.º 8 (5 de mayo de 2015): 1418–23. http://dx.doi.org/10.1590/0103-8478cr20140284.

Texto completo
Resumen
Na exploração do petróleo, o uso de fluidos de perfuração é essencial para o equilíbrio da pressão entre as formações e o interior do poço, além de impedir o refluxo do reservatório de petróleo ao poço. Os fluidos também são responsáveis pela elevação dos cascalhos de perfuração à superfície. Entretanto, estes podem ser potenciais contaminantes do ambiente, uma vez que chegam à superfície impregnados de fluidos. O trabalho objetivou avaliar o pH e os teores de Na+, K+, Ca2+, Mg2+e Al3+em um Latossolo e um Planossolo submetidos a doses de fluido de perfuração, após sofrerem dois ensaios de lixiviação. Os resultados mostraram que a adição dos fluidos ao Planossolo e Latossolo nas concentrações de 4%, 8% e 16% (m/m) reduziu o alumínio tóxico a zero e promoveu aumento do pH do solo, Na+, K+e Ca2+em comparação ao controle
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
Más fuentes

Tesis sobre el tema "Fluidos"

1

Battaglini, Neusa Maria Pavão [UNESP]. "Avaliação do comportamento de impelidores especiais na mistura de fluidos". Universidade Estadual Paulista (UNESP), 1998. http://hdl.handle.net/11449/101864.

Texto completo
Resumen
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:31:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 1998-08-17Bitstream added on 2014-06-13T19:20:52Z : No. of bitstreams: 1 battaglini_nmp_dr_botfca.pdf: 581238 bytes, checksum: 6976e40352726ea0079d8119e8b4c482 (MD5)
Fluidos de viscosidade entre 0,874 10-3 e 787 10-3 N m s-2 foram agitados pelos impelidores tipos âncora convencional, âncora modificada, fita helicoidal e parafuso em tanques cilíndricos de fundos reto e toroesférico para determinação da potência requerida e do tempo de mistura. Na agitação efetuada com os impelidores centrados houve o aparecimento de vórtices em algumas rotações. As medidas de potência foram efetuadas na região em que o número de Reynolds (NRe ) variou de 16 a 70.000 com a âncora convencional e modificada. Os diagramas do número de potência( ) P N em função do número de Reynolds, construídos com os dados experimentais, mostraram que, para todos os fluidos usados, ocorreu um desvio na curva quando o vórtice, formado na superfície do fluido, alcançou os impelidores e teve início a dispersão de ar no interior da massa fluida. A presença de bolhas de ar desenvolveu, no tanque, um sistema de duas fases (líquido–gás), alterando as características dos fluidos agitados. Nos cálculos do número de potência e do número de Reynolds foram utilizados os valores de viscosidade e densidade do fluido, e não os correspondentes ao sistema líquido-gás o que provocou, provavelmente, o desvio nas curvas. Na região em que o número de Reynolds fica entre 16 e 300 não houve formação de vórtices acentuados com aeração e a curva foi definida pela correlação ( )a NP A NRe = , onde A é função do tipo de impelidor e das dimensões do vaso e o expoente a, um valor empírico que varia com o número de Reynolds obtendo a relação ( )1,7 Re N = 19.953 N − P . O desempenho dos impelidores na homogeneização foi analisado pela energia requerida para se obter uma mistura de açúcar e água com concentrações correspondentes a 40 e 60o Brix. O método desenvolvido foi baseado na verificação...
Fluids with viscosity between (0,874 and 787 10-3 Nm s-2 were agitated by conventional anchor, modified anchor, helicoidal ribbon and screw impellers in cilindric tanks straight and concave (torospheric) bottoms for the measurement of power and time of mixture. The arisal of vortex occurred when agitation was accomplished with centred impellers and in some rotations. The measures of power were obtained in the interval where the number of Reynolds (NRe) varied from 16 to 70.000 with conventional and modified anchor. The diagrams of number of Reynolds in function of number of Froude constructed with experimental data showed that, to all fluids employed, a deflection in the curve occurred when the vortex formed at the surface of the fluid reached the impellers and the dispersion of air inside the fluid mass started. The presence of air bubbles develops in the tank a system of two phases altering the characteristics of the agitated fluids. In the calculations of the number of Reynolds were used the values of the fluid viscosity and density and not ones corresponding to the liquid-gas system, provoking a deflection in the curves. In the interval where the number of Reynolds remains between 16 and 300 the formation of a well developed vortex with aeration did not occur and the curve was defined by the correlation A N = ANRE Re , where A is function of the type of the impeller and of the dimensions of the tank, and the exponent a, an empirical value, varies with the number of Reynolds. The performance of the impellers in the homogenization was analysed in terms of the energy required in order to obtain a mixture...(Complete abstract click electronic access below)
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
2

Ramos, Anilzabel Costa dos. "Modelos unidimensionais para fluidos Newtonianos e Newtonianos generalizados". Master's thesis, Universidade de Évora, 2021. http://hdl.handle.net/10174/29820.

Texto completo
Resumen
Este trabalho de dissertação tem como objectivo o desenvolvimento e estudo de modelos unidimensionais para o escoamento de um fluido com base na teoria de Cosserat, também conhecida pela teoria dos directores. A base desta teoria relativa `a dinâmica dos fluidos ´e semelhante `a que se usa no estudo de vigas em Mecânica dos Sólidos, ver por exemplo os trabalhos [4, 5]. Um modelo tridimensional associado ao escoamento de fluido Newtoniano, ou uma sua generalização onde a viscosidade depende da taxa de cisalhamento, tal dependência do tipo lei de potência, ´e um modelo complexo para estudar em termos de optimização computacional, o que em muitas situações relevantes torna-se inviável. Para simplificar o modelo tridimensional e como alternativa aos modelos clássicos unidimensionais, usaremos a teoria de Cosserat relacionada com a dinâmica dos fluidos para aproximar o campo de velocidades e assim obter um sistema unidimensional constituído por uma equação diferencial ordinária ou parcial, dependendo apenas do tempo e de uma única variável de espaço. A partir deste sistema de redução, obtemos uma equação para o gradiente de pressão média dependendo do caudal volumétrico, número de Womersley e do ´ındice de fluxo no caso de um fluido Newtoniano generalizado, sobre uma secção finita da geometria do domínio em estudo. No nosso trabalho a geometria em estudo vai ser um tubo de secção circular com raio constante e não constante ao longo do escoamento simétrico relativo ao eixo de simetria. A atenção é focada em algumas simulações numéricas para gradiente de pressão média constante e não constante usando um método Runge-Kutta e na análise de fluxos perturbados. Em particular, para certos dados específicos, podemos obter informações sobre o caudal volumétrico e, consequentemente, podemos ilustrar o campo de velocidade tridimensional na secção transversal circular do tubo. Além disso, comparamos a solução exata tridimensional estacionária com a solução unidimensional correspondente obtida pela teoria de Cosserat. Este trabalho de dissertação tem por base os trabalhos [1, 2, 3]; Abstract: One-dimensional Models for Newtonian and Generalized Newtonian Fluids This dissertation work aims to develop and study one-dimensional models for the flow of a fluid based on the Cosserat theory, also known by the theory of directors. The basis of this theory on fluid dynamics is similar to that used in the study of beams in Solid Mechanics, see for example the works [4, 5]. A three-dimensional model associated with the flow of Newtonian fluid, or a generalization where viscosity depends on the shear rate, such dependence on the power law type, is a complex model to study in terms of computational optimization, which in many relevant situations becomes if not viable. To simplify the three-dimensional model and as an alternative to classic one-dimensional models, we will use the Cosserat theory related to fluid dynamics to approximate the velocity field and thus obtain a one-dimensional system consisting of an ordinary or partial differential equation, depending only on time and of a single space variable. From this reduction system, we obtain an equation for the average pressure gradient depending on the volumetric flow, Womersley number and the flow index in the case of a generalized Newtonian fluid, over a finite section of the geometry of the domain under study. In our work the geometry under study will be a tube of circular section with constant and non-constant radius along the symmetrical flow relative to the axis of symmetry. Attention is focused on some numerical simulations for constant and non-constant mean pressure gradient using a Runge-Kutta method and on the analysis of disturbed flows. In particular, for certain specific data, we can obtain information on the volumetric flow and, consequently, we can illustrate the three-dimensional velocity field in the circular cross section of the tube. In addition, we compared the exact stationary three-dimensional solution with the corresponding onedimensional solution obtained by Cosserat’s theory. This dissertation work is based on the works [1, 2, 3].
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
3

Carmo, Bruno Souza. "Estudo numérico do escoamento ao redor de cilindros alinhados". Universidade de São Paulo, 2005. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/3/3132/tde-21072005-144943/.

Texto completo
Resumen
Este trabalho lida com o escoamento incompressível ao redor de pares de cilindros rígidos e imóveis, posicionados de forma alinhada em relação a uma corrente uniforme. São dois os objetivos desta pesquisa: o primeiro é estabelecer relações de causalidade entre características físicas do escoamento e as mudanças observadas nas forças e no campo fluido com as variações do número de Reynolds (Re) e do espaçamento entre os corpos; e o segundo consiste em compreender a influência mútua entre tridimensionalidades e interferência no escoamento. Utilizou-se o método de elementos espectrais para realizar simulações bi e tridimensionais do escoamento. Os espaçamentos entre centros (lcc) analisados vão de 1,5 a 8 diâmetros, e eles são comparados com o caso de um cilindro isolado. A faixa de Re vai de 160 a 320, compreendendo a transição na esteira. O foco foi dado nas instabilidades de pequena escala (modos A e B). Dados referentes ao número de Strouhal, coeficiente de arrasto médio, flutuação do coeficiente de sustentação e correlação axial são apresentados. Com auxílio de visualizações do escoamento, são propostos mecanismos que explicam o fenômeno de interferência, refletido no comportamento das curvas. Os resultados mostraram que simulações bidimensionais são insuficientes para se prever a combinação (Re, lcc) de inversão do arrasto. Verificou-se também que, quando o espaçamento é menor do que o crítico, o processo de transição na esteira se dá de forma diferente do observado para um cilindro isolado.
This work deals with the incompressible flow around pairs of rigid and immovable circular cylinders in tandem arrangements. There are two goals in this research: the first one is to find causality relationships between physical characteristics of the flow and the changes that are observed in the forces and in the flow field with the variation of the Reynolds number (Re) and the distance between the bodies; and the second one is to comprehend the mutual influence between three-dimensional structures and interference. The spectral element method was employed to carry out two- and three-dimensional simulations of the flow. The centre-to-centre distance (lcc) of the investigated configurations varies between 1.5 and 8 diameters, and they are compared to the isolated cylinder case. The Re range goes from 160 to 320, covering the transition in the wake. We focused in the small scale instabilities (modes A and B). Data of Strouhal number, mean drag coefficient, RMS of the lift coefficient and axial correlation are presented. With aid of flow visualizations, we propose mechanisms to explain the interference phenomenon, which is reflected in the behaviour of the graphics. The results show that two-dimensional simulations are not sufficient to predict the (Re, lcc) pair correspondent to the drag inversion point. We also verified that, in the cases where lcc is lower than the critical spacing, the transition in the wake happens in a way different from the one observed in the flow around a single cylinder.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
4

Battaglini, Neusa Maria Pavão. "Avaliação do comportamento de impelidores especiais na mistura de fluidos /". Botucatu : [s.n.], 1998. http://hdl.handle.net/11449/101864.

Texto completo
Resumen
Orientador: Paulo Cesar Razuk
Resumo: Fluidos de viscosidade entre 0,874 10-3 e 787 10-3 N m s-2 foram agitados pelos impelidores tipos âncora convencional, âncora modificada, fita helicoidal e parafuso em tanques cilíndricos de fundos reto e toroesférico para determinação da potência requerida e do tempo de mistura. Na agitação efetuada com os impelidores centrados houve o aparecimento de vórtices em algumas rotações. As medidas de potência foram efetuadas na região em que o número de Reynolds (NRe ) variou de 16 a 70.000 com a âncora convencional e modificada. Os diagramas do número de potência( ) P N em função do número de Reynolds, construídos com os dados experimentais, mostraram que, para todos os fluidos usados, ocorreu um desvio na curva quando o vórtice, formado na superfície do fluido, alcançou os impelidores e teve início a dispersão de ar no interior da massa fluida. A presença de bolhas de ar desenvolveu, no tanque, um sistema de duas fases (líquido-gás), alterando as características dos fluidos agitados. Nos cálculos do número de potência e do número de Reynolds foram utilizados os valores de viscosidade e densidade do fluido, e não os correspondentes ao sistema líquido-gás o que provocou, provavelmente, o desvio nas curvas. Na região em que o número de Reynolds fica entre 16 e 300 não houve formação de vórtices acentuados com aeração e a curva foi definida pela correlação ( )a NP A NRe = , onde A é função do tipo de impelidor e das dimensões do vaso e o expoente a, um valor empírico que varia com o número de Reynolds obtendo a relação ( )1,7 Re N = 19.953 N − P . O desempenho dos impelidores na homogeneização foi analisado pela energia requerida para se obter uma mistura de açúcar e água com concentrações correspondentes a 40 e 60o Brix. O método desenvolvido foi baseado na verificação...(Resumo completo, clicar acesso eletrônico abaixo)
Abstract: Fluids with viscosity between (0,874 and 787 10-3 Nm s-2 were agitated by conventional anchor, modified anchor, helicoidal ribbon and screw impellers in cilindric tanks straight and concave (torospheric) bottoms for the measurement of power and time of mixture. The arisal of vortex occurred when agitation was accomplished with centred impellers and in some rotations. The measures of power were obtained in the interval where the number of Reynolds (NRe) varied from 16 to 70.000 with conventional and modified anchor. The diagrams of number of Reynolds in function of number of Froude constructed with experimental data showed that, to all fluids employed, a deflection in the curve occurred when the vortex formed at the surface of the fluid reached the impellers and the dispersion of air inside the fluid mass started. The presence of air bubbles develops in the tank a system of two phases altering the characteristics of the agitated fluids. In the calculations of the number of Reynolds were used the values of the fluid viscosity and density and not ones corresponding to the liquid-gas system, provoking a deflection in the curves. In the interval where the number of Reynolds remains between 16 and 300 the formation of a well developed vortex with aeration did not occur and the curve was defined by the correlation A N = ANRE Re , where A is function of the type of the impeller and of the dimensions of the tank, and the exponent a, an empirical value, varies with the number of Reynolds. The performance of the impellers in the homogenization was analysed in terms of the energy required in order to obtain a mixture...(Complete abstract click electronic access below)
Doutor
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
5

Pereira, Gonçalo José dos Reis. "Reologia de fluidos complexos". Master's thesis, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2010. http://hdl.handle.net/10362/10657.

Texto completo
Resumen
Dissertação efectuada na Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa para obtenção do grau de Mestre em Engenharia de Materiais
Neste trabalho levou-se a cabo a caracterização reológica de fluidos complexos, tendo-se estudado três materiais diferentes: soluções concentradas de quitosano em meios ácidos; soluções de poli-Ƴ-benzil-L-glutamato (PBLG) em 1,4-dioxano; 4-[4’-bis-(2-hidroximetil) propiloxihexiloxibifenil]-4-hexiloxibenzoato (HBP 6-6). Relativamente às soluções de quitosano, foi investigada a formação de géis anisotrópicos (líquido cristalinos) de quitosano. Foram preparadas soluções aquosas de ácido málico e ácido clorídrico com diferentes concentrações de quitosano (0 – 6,8 % (p/p)) e a formação do gel foi acompanhada por medidas reológicas. Através da medição do módulo complexo, e dos seus componentes, em função da frequência angular, à temperatura ambiente, foi possível determinar a concentração acima da qual o cruzamento dos valores de G’ e G’’ ocorria, indicando a transição sol-gel. Esta transição foi também observada nas medidas de estado estacionário da viscosidade em função da taxa de corte. Verificou-se que a concentração, CGEL, à qual o gel é formado é dependente do ácido utilizado, apresentando o ácido málico um valor superior de CGEL. Os resultados de reologia permitiram ainda determinar as concentrações críticas de aparecimento do estado líquido-cristalino. Relativamente às soluções PBLG/1,4-dioxano, um polímero líquido-cristalino liotrópico, foi efectuado o estudo electroreológico. Para isso traçaram-se curvas de viscosidade em função da taxa de corte para diferentes campos eléctricos aplicados, para duas concentrações diferentes do polímero. Finalmente, e relativamente ao HBP 6-6, um cristal líquido de baixo peso molecular que possui as fases esmética e nemática, procedeu-se à caracterização reológica (incluindo electroreologia).
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
6

Cisne, Júnior Roberto Lima da Costa. "Transporte de Fluidos e Partículas em Meios Irregulares". reponame:Repositório Institucional da UFC, 2014. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12891.

Texto completo
Resumen
CISNE JÚNIOR, Roberto Lima da Costa. Transporte de Fluidos e Partículas em Meios Irregulares. 2014. 113 f. Tese (Doutorado em Física) - Programa de Pós-Graduação em Física, Departamento de Física, Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.
Submitted by Edvander Pires (edvanderpires@gmail.com) on 2015-06-16T20:47:55Z No. of bitstreams: 1 2014_tese_rlccisnejunior.pdf: 4679198 bytes, checksum: 53ef0a18b5270d30f9e1fc7f5a1ad112 (MD5)
Approved for entry into archive by Edvander Pires(edvanderpires@gmail.com) on 2015-06-18T18:22:45Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2014_tese_rlccisnejunior.pdf: 4679198 bytes, checksum: 53ef0a18b5270d30f9e1fc7f5a1ad112 (MD5)
Made available in DSpace on 2015-06-18T18:22:45Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2014_tese_rlccisnejunior.pdf: 4679198 bytes, checksum: 53ef0a18b5270d30f9e1fc7f5a1ad112 (MD5) Previous issue date: 2014
O escoamento de fluidos no interior de estruturas irregulares apresenta certa complexidade. De início, investigamos o transporte de partículas no interior de uma estrutura ramificada tridimensional semelhante a um pulmão. Essas partículas são arrastadas por um fluido Newtoniano. Verificamos que a estrutura ramificada se comporta como um separador de partículas por tamanho, e que alguns parâmetros geométricos podem ser ajustados para controlar essa separação. Depois, estudamos o escoamento de um fluido Newtoniano e partículas pontuais no interior de canais catracas bidimensionais. Estes canais foram modelados de forma a permitir uma quebra de simetria espacial na direção do escoamento. No entanto, não encontramos mudanças significativas relacionadas ao perfil de escoamento do fluido. Já em relação às partículas ocorre uma grande assimetria no tempo médio de trânsito devido à existência de caminhos que se estabelecem próximos às paredes de perfil assimétrico. Assim, mostramos como obter um efeito catraca das partículas, podendo ocorrer uma seleção das mesmas em determinadas condições de escoamento. Finalmente, analisamos o escoamento de fluidos não-Newtonianos no interior de meios porosos bidimensionais. O fluido escolhido pode exibir dois principais regimes de escoamento: de altas viscosidades, quando em baixas tensões; e baixas viscosidades, quando em tensões mais elevadas. Para tal, utilizamos o modelo de Herschel-Bulkley usado em fluidos de Bingham (pseudoplásticos). Como resultado encontramos um regime de escoamento peculiar, apresentando uma forte canalização do fluido no interior do meio poroso.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
7

Neto, Apiano Ferreira de Morais. "Escoamento de fluidos complexos e transporte de partÃculas em geometrias irregulares". Universidade Federal do CearÃ, 2011. http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=5889.

Texto completo
Resumen
Conselho Nacional de Desenvolvimento CientÃfico e TecnolÃgico
Neste trabalho, foram estudados vÃrios tipos de escoamentos laminares de fluidos incompressÃveis Newtonianos e nÃo-Newtonianos. Isto foi feito atravÃs do estudo da interaÃÃo destes escoamentos com geometrias complexas atravÃs de modelagem computacional e da soluÃÃo numÃrica das equaÃÃes de conservaÃÃo do momento e continuidade de massa. Numa primeira etapa, a modelagem computacional de uma rede de poros foi usada para a gerar padrÃes de agregados granulares resultando de mecanismos de erosÃo-deposiÃÃo de grÃos leves. A geometria da rede de poros foi alterada dinamicamente de acordo com a transferÃncia de momento do escoamento para as partÃculas localizadas em cada vÃrtice da rede de poros. Os resultados mostraram que, para esse processo irreversÃvel, o modelo foi capaz de reproduzir padrÃes tÃpicos de processos de erosÃo bem-conhecidos. Numa segunda etapa, um separador de partÃculas semelhante à estrutura pulmonar foi proposto com base nas propriedades de escoamento em uma estrutura ramificada e nas propriedades de transporte inercial das partÃculas, quantificadas atravÃs do nÃmero de Stokes. Os resultados indicaram que a variaÃÃo dos parÃmetros de construÃÃo da estrutura ramificada leva a um regime eficiente do processo de separaÃÃo em um amplo espectro de valores do nÃmero de Stokes. Por Ãltimo, o escoamento de vÃrios fluidos nÃo-Newtonianos atravÃs de meios porosos desordenados em trÃs-dimensÃes foi estudado. Os resultados mostraram, para fluidos do tipo lei-de-potÃncia, que o escoamento pode ser descrito como uma curva universal se o nÃmero de Reynolds e a permeabilidade hidrÃulica forem redefinidos de maneira apropriada. Fluidos de Bingham tambÃm foram estudados atravÃs do modelo de Herschel-Bulkley. Neste caso, as simulaÃÃes revelaram que as interaÃÃes entre a geometria complexa do espaÃo poroso, as propriedades reolÃgicas do fluido e os efeitos inerciais do escoamento sÃo responsÃveis por uma melhora substancial da permeabilidade hidrÃulica do sistema em valores intermediÃrios do nÃmero de Reynolds.
In this work many types of incompressible laminar Newtonian and Non-Newtonian flows are studied. The interplay of these flows with complex geometries was investigated using computational modeling and numerical solution of the conservation of momentum and mass continuity equations. As a first step, the computational modeling of a network of pores was adopted to reveal the formation patterns caused by the mechanism of erosion-deposition of light grains. The geometry of the pore network was changed dynamically according to the flow momentum transfer for particles located on each vertex of the pore network. The results showed that, for this irreversible processes, the model is capable of reproducing patterns of formation of well-known erosion processes. In a second step, a particle separator inspired on the lung structure was proposed based on the flow properties in a branched structure and transport of inertial particles, quantified in terms of the Stokes number. The results indicated that the variation of construction parameters of the branched structure leads to an efficient design of the separation process in a wide range of values of the Stokes number. Finally, the flow of non-Newtonian fluids through three-dimensional disordered porous media has been studied. The results showed, for power-law fluids that the flow can de described as a universal curve if the Reynolds number and the hydraulic permeability are redefined properly. The flow of Bingham fluids was also studied using the model of Herschel-Bulkley. In this case, the simulations showed that the interaction between the complex geometry of the pore space, the rheological properties of the fluid and the inertial effects of the flow is responsible for a substantial improvement of the hydraulic permeability of the system at intermediate values of the Reynolds number.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
8

Cunha, Evandro Fernandes da [UNESP]. "Implementação de aparato experimental para medição de instabilidades tipo Roll Waves em fluidos não- newtonianos". Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2013. http://hdl.handle.net/11449/124473.

Texto completo
Resumen
Made available in DSpace on 2015-07-13T12:10:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2013-07-31. Added 1 bitstream(s) on 2015-07-13T12:25:21Z : No. of bitstreams: 1 000836682.pdf: 2242597 bytes, checksum: 64204d0074211d1723d7ad5c6f876572 (MD5)
Esta dissertação de mestrado faz uma abordagem do trabalho experimental desenvolvido no âmbito de pesquisa de escoamento de fluidos não-newtonianos em canais inclinados. Quando estes escoamentos são colocados em condições favoráveis de inclinação e vazão, pode-se constituir um domínio propício à propagação de instabilidades na superfície livre que, eventualmente, podem evoluir para um tipo específico de ondas, conhecidas na literatura como roll waves. Estas ondas, de comprimento e amplitude bem definidos, são especialmente afetadas pelas características do escoamento e do fluido. Em termos de fluido teste, foi confeccionado, caracterizado reologicamente e utilizado o gel de carbopol, de base polimérica e de propriedade não-newtonianas, com bom ajuste do modelo reológico de Herschel-Bulkley. Como existe na literatura uma grande lacuna no que diz respeito a medidas deste fenômeno tanto na natureza quanto em laboratório, buscou-se neste trabalho, projetar e construir um aparato experimental que fosse capaz de reproduzir as condições necessárias para a geração de roll waves, em condições controladas. Técnicas fotométricas e ultrassônicas foram utilizadas no experimento para aferir informações de altura de escoamento, após o fluido teste (gel de carbopol) ser perturbado, por um sistema específico projetado para este fim. O aparato experimental desenvolvido permite, doravante, simulações de roll waves em diversos cenários para fluidos de reologia diversa, constituindo assim, um suporte de grande valia ao entendimento e controle de roll waves presentes, por exemplo em corridas de lama
This dissertation makes an approach to the experimental work carried out within the research of non-Newtonian fluids drained in inclined channels. When these flows are placed in favorable slope and flow, can be a suitable area to the spread of instability at the free surface which may eventually evolve into a specific type of waves, known in the literature as roll waves. These waves of well- defined length and amplitude are especially affected by the flow characteristics and the fluid. In terms of fluid test was elaborated, rheologically characterized and used carbopol gel, polymer-based and non-Newtonian property, with good adjustment of the rheological model of Herschel-Bulkley. As there is a big gap in the literature regarding to both measures of this phenomenon in nature as in the laboratory, was sought in this work, the formation of an experimental apparatus that was able to reproduce the necessary conditions for the generation of roll waves in the laboratory, under those controlled conditions. Photometric and ultrasonic techniques were used in the experiment for measuring height information of the flow after the test fluid (carbopol gel) being disturbed by a specific system designed for this purpose. The experimental apparatus developed now enables simulations of roll waves in various scenarios for different fluid rheology, is thus an invaluable support to the understanding and control of this roll waves present in mud, for example
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
9

Fonseca, Cleiton Elsner da. "Modelagem e investigação numérica de escoamentos de fluidos estruturados tixotrópicos". reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2013. http://hdl.handle.net/10183/75911.

Texto completo
Resumen
Fluidos Não-newtonianos estão presentes em grande quantidade na natureza e em muitas aplicações industriais. Tais fluidos apresentam uma variedade de comportamentos específicos. Dentre eles podemos citar: elasticidade, plasticidade, viscosidade variando com a taxa de deformação, tixotropia. Esta tese de doutorado apresenta um recente modelo para Fluidos Estruturados Tixotrópicos (de Souza Mendes, 2009), no qual baseasse nas tradicionais equações de balanço de momentum e massa, em uma equação constitutiva de Maxwell-b modificada e uma equação de evolução para o nível de estrutura do material. Na equação constitutiva de Maxwell-b modificada, tempo de relaxação e viscosidade estrutural são funções da estrutura do material. A equação evolutiva para o parâmetro de estruturação prevê efeitos de tixotropia, dependentes do tempo de equilíbrio do material. As equações que constituem o modelo mecânico para Fluidos Estruturados Tixotrópicos são aproximadas numericamente através do Método de Elementos Finitos de Galerkin Mínimos-quadrados (GLS). Tal método adicionou termos dependentes de malha ao método clássico de Galerkin, de forma a aumentar a estabilidade da formulação original, proporcionando compatibilizar os sub-espaços de velocidade e pressão. São investigados escoamentos creeping flow de Fluidos Estruturados Tixotrópicos em dois problemas clássicos de engenharia: em torno de um cilindro confinado entre duas placas e em uma expansão planar abrupta. Parâmetros relevantes ao modelo são variados em faixas pertinentes ao problema físico simulado e os resultados demonstraram uma boa capacidade de previsão.
Non-Newtonian fluids are present in large quantities in nature and in many industrial applications. Such fluids exhibit a variety of specific behaviors. Among them we can mention: elasticity, plasticity, viscosity varying with the strain rate, thixotropy, etc. This thesis presents a new model for thixotropic Structured Fluids (de Souza Mendes, 2009), in which were a basis in traditional balance equations of mass and momentum, the constitutive equation of Maxwell-type and an evolution equation for the level structure of the material. In the modified constitutive equation of Maxwell-b, relaxation time and structural viscosity are functions of material structure. The structure parameter evolutive equation provides effects of thixotropy, dependent on the equilibration time of the material. The equations which constitute the mechanical model for Structured Thixotropic fluids are approximated numerically using the Galerkin Least-squares Finite Element Method (GLS). Such a method added mesh dependent terms to the classical method of Galerkin in order to increase the stability of the original formulation, providing compatibility between sub-spaces of velocity and pressure. Are investigated Structured Thixotropic Fluids creeping flow in two classical problems in engineering: around a cylinder confined between two plates and in a planar abrupt expansion. Relevant parameters to the model are varied in pertinent ranges to physical problem simulated and the results demonstrated a good predictive capability.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
10

HOLENDER, L. "Fluidos em Espaços Não-Comutativos". Universidade Federal do Espírito Santo, 2011. http://repositorio.ufes.br/handle/10/7472.

Texto completo
Resumen
Made available in DSpace on 2018-08-01T22:29:56Z (GMT). No. of bitstreams: 1 tese_5339_.pdf: 396004 bytes, checksum: 5ae4b41d6d4ecfdc362c3983678b9666 (MD5) Previous issue date: 2011-12-27
Neste trabalho apresentaremos os resultados da nossa pesquisa sobre a generalização dos fluidos relativísticos na parametrização de Kähler para espaços não-comutativos aplicando métodos de teoria de campo. A nossa proposta se aplica a uma grande classe de fluidos parame-trizados por duas funções arbitrárias suaves: a primeira que generaliza o potencial de Kähler de-nido na superfície dos potenciais complexos do fluido e a segunda que parametriza a equação de estado. Determinamos, também, os vínculos que os graus de liberdade dos fluidos devem satisfazer para que a teoria tenha as simetrias funda-mentais da geometria não-comutativa e calcularemos as grandezas físicas do fluido não-comutativo.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
Más fuentes

Libros sobre el tema "Fluidos"

1

Arroyo, Luis Gutiérrez del. Fluidos. Madrid: Huerga y Fierro Editores, 2005.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
2

Arroyo, Luis Gutiérrez del. Fluidos. Madrid: Huerga y Fierro Editores, 2005.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
3

Lora, Jorge Arturo. Relatos fluidos. Santa Cruz: Grupo Editorial La Hoguera, 2010.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
4

Mecânica dos fluidos: Contos. Curitiba, Paraná: Imprensa Oficial do Paraná, 2001.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
5

Menarquias y otros fluidos. Caracas, Venezuela: Monte Avila Editores Latinoamericana, 2005.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
6

Sáenz, Melio. Fundamentos de la mecánica de fluidos. Quito, Ecuador: PETROECUADOR, 1990.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
7

Bolívar, Leonardo Cruz. El delito de defraudación de fluidos. Bogotá: Universidad Externado de Colombia, 2007.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
8

Rodríguez, Antonio E. Teoría estadística de fluidos simples en equilibrio. Washington, D.C: Secretaría General de la Organización de los Estados Americanos, Programa Regional de Desarrollo Científico y Tecnológico, 1987.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
9

Peralta-Fabi, Ramo n. Fluidos: Apellido de li quidos y gases. Me xico, D.F: Fondo de Cultuta Econo mica, 1993.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
10

Barbany, Gregorio Millán. Aerothermochemistry. 5a ed. Madrid: Escuela Técnica Superior de Ingenieros Aeronáuticos, 2009.

Buscar texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
Más fuentes

Capítulos de libros sobre el tema "Fluidos"

1

Garrett, Steven L. "Ideal Gas Laws". En Understanding Acoustics, 333–56. Cham: Springer International Publishing, 2020. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-44787-8_7.

Texto completo
Resumen
Abstract This is the first chapter to explicitly address fluid media. For springs and solids, Hooke’s law, or its generalization using stress, strain, and elastic moduli provided an equation of state. In fluids, we have an equation of state that relates changes in pressure (stresses) to changes in density (strain). The simplest fluidic equations of state are the Ideal Gas Laws. Our presentation of these laws will combine microscopic models that treat gas atoms as hard spheres with phenomenological (thermodynamic) models that combine the variables that describe the gas with conservation laws that restrict those variables. The combination of microscopic and phenomenological models will give us the important characteristics of gas behavior under isothermal or adiabatic conditions and will provide relationships between gas heat capacities and their constituent particles when augmented with elementary concepts from quantum mechanics. The chapter ends by adding a velocity field to the pressure, temperature, and density, thus providing the equations of hydrodynamics that will guide all of the subsequent development of acoustics in fluids.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
2

Massey, B. S. "Fluids in Equilibrium (Fluid ‘Statics’)". En Mechanics of Fluids, 27–68. Boston, MA: Springer US, 1989. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4899-3126-9_2.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
3

Massey, B. S. "Fluids in Equilibrium (Fluid ‘Statics’)". En Mechanics of Fluids, 27–68. Boston, MA: Springer US, 1989. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4615-7408-8_2.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
4

Min, Fredericus B. M. "Fluid Volumes: The Program “FLUIDS”". En Biomedical Modeling and Simulation on a PC, 286–307. New York, NY: Springer New York, 1993. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4613-9163-0_19.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
5

Čanić, Sunčica. "Fluid-Structure Interaction with Incompressible Fluids". En Progress in Mathematical Fluid Dynamics, 15–87. Cham: Springer International Publishing, 2020. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-54899-5_2.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
6

Dai, Caili y Fulin Zhao. "Fracturing Fluids and Fracturing Fluid Additives". En Oilfield Chemistry, 237–57. Singapore: Springer Singapore, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-981-13-2950-0_8.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
7

Bresch, D., B. Desjardins, J. M. Ghidaglia, E. Grenier y M. Hillairet. "Multi-fluid Models Including Compressible Fluids". En Handbook of Mathematical Analysis in Mechanics of Viscous Fluids, 1–52. Cham: Springer International Publishing, 2017. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-10151-4_74-1.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
8

Bresch, Didier, Benoît Desjardins, Jean-Michel Ghidaglia, Emmanuel Grenier y Matthieu Hillairet. "Multi-Fluid Models Including Compressible Fluids". En Handbook of Mathematical Analysis in Mechanics of Viscous Fluids, 2927–78. Cham: Springer International Publishing, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-13344-7_74.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
9

Raymond, Jean-Pierre. "Control of Fluids and Fluid-Structure Interactions". En Encyclopedia of Systems and Control, 160–67. London: Springer London, 2015. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4471-5058-9_15.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
10

Raymond, Jean-Pierre. "Control of Fluids and Fluid-Structure Interactions". En Encyclopedia of Systems and Control, 1–9. London: Springer London, 2013. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4471-5102-9_15-1.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.

Actas de conferencias sobre el tema "Fluidos"

1

S. Ribeiro, M., H. G. Gutierre, L. A. A. Pereira y S. L. Gómez. "FENÔMENOS FOTOTÉRMICOS EM FLUIDOS COMERCIAIS". En XX Semana da Física da UEPG. Ponta Grossa, Paraná: Even3, 2018. http://dx.doi.org/10.29327/xx_semana_da_fisica.78491.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
2

Perusato, Cilon y Robert Guterres. "Taxas de Decaimento para Fluidos Magneto-Micropolares". En CNMAC 2017 - XXXVII Congresso Nacional de Matemática Aplicada e Computacional. SBMAC, 2018. http://dx.doi.org/10.5540/03.2018.006.01.0439.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
3

MAGALHÃES FILHO, S. C., E. V. N. de NORONHA, L. A. CALÇADA, C. M. SCHEID, H. L. S. DE ALMEIDA, C. H. DE SÁ y M. FOLSTA. "DETERMINAÇÃO DAS PROPRIEDADES FÍSICO-QUÍMICAS DE FLUIDOS DE PERFURAÇÃO EM TEMPO REAL EM UMA UNIDADE DE ESCOAMENTO DE FLUIDOS". En XX Congresso Brasileiro de Engenharia Química. São Paulo: Editora Edgard Blücher, 2015. http://dx.doi.org/10.5151/chemeng-cobeq2014-0340-25937-164834.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
4

Nunes, Larissa. "Investigação numérica de fluidos viscoplásticos dependentes da temperatura". En X Congresso Nacional de Engenharia Mecânica. ABCM, 2018. http://dx.doi.org/10.26678/abcm.conem2018.con18-0592.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
5

Peixoto de Matos Martins, Vanesa, ANTONIO CARLOS BANNWART y Antonio Marinho Barbosa Neto. "MODELAGEM TERMODINÂMICA DE FLUIDOS HIDROCARBONETOS USANDO ABORDAGEM COMPOSICIONAL." En XXIV Congresso de Iniciação Científica da UNICAMP - 2016. Campinas - SP, Brazil: Galoa, 2016. http://dx.doi.org/10.19146/pibic-2016-51373.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
6

SOTINI, L. M. y P. F. ARCE-CASTILLO. "PREDIÇÃO DAS PROPRIEDADES DE SATURAÇÃO DE FLUIDOS CRIOGÊNICOS". En XI Congresso Brasileiro de Engenharia Química em Iniciação Científica. São Paulo: Editora Edgard Blücher, 2015. http://dx.doi.org/10.5151/chemeng-cobeqic2015-080-32155-263032.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
7

Cordeiro, C. H. T. y L. G. S. Oliveira. "Dinâmica dos fluidos aplicada ao estudo da halocinese". En V SEQUFES – V Semana da Engenharia Química da Universidade Federal do Espírito Santo. São Paulo: Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/sequfes2016-004.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
8

De Sousa, Fernanda Valentim, Panters Rodrı́guez Bermúdez, Gustavo Benitez Alvarez, Diomar Cesar Lobão y Baldomero Valiño Alonso. "Um Método Assintótico para o Escoamento Bifásico de Fluidos". En CNMAC 2016 - XXXVI Congresso Nacional de Matemática Aplicada e Computacional. SBMAC, 2017. http://dx.doi.org/10.5540/03.2017.005.01.0182.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
9

BRONSATO, B. J. S., G. C. AZEVEDO, E. C. H. PARAISO, L. A. CALÇADA y C. M. SCHEID. "Cinética de dissolução de NaCl em fluidos não newtonianos". En Congresso Brasileiro de Engenharia Química em Iniciação Científica. São Paulo: Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/chemeng-cobeqic2017-487.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
10

FREITAS, A. G. B., I. M. OLIVEIRA, Y. M. OLIVEIRA, G. F. SILVA y R. A. MEDRONHO. "MODELAGEM MATEMÁTICA DO ESCOAMENTO DE FLUIDOS EM TUBOS HELICOIDAIS". En XX Congresso Brasileiro de Engenharia Química. São Paulo: Editora Edgard Blücher, 2015. http://dx.doi.org/10.5151/chemeng-cobeq2014-1871-17093-175136.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.

Informes sobre el tema "Fluidos"

1

Grigsby, C. O., F. Goff, P. E. Jr Trujillo, D. A. Counce, B. Dennis, J. Kolar y R. Corrales. Results of investigation at the Miravalles geothermal field, Costa Rica. Resultados de las investigaciones en el campo geotermico de Miravalles, Costa Rica; Parte 2, Muestreo de fluidos pozo abajo. Office of Scientific and Technical Information (OSTI), octubre de 1989. http://dx.doi.org/10.2172/5531696.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
2

Sengers, Jan V. y Mikhail A. Anisimov. Thermophysical Properties of Fluids and Fluid Mixtures. Office of Scientific and Technical Information (OSTI), mayo de 2004. http://dx.doi.org/10.2172/899302.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
3

Kontak, D. J., S. Paradis, Z. Waller y M. Fayek. Petrographic, fluid inclusion, and secondary ion mass spectrometry stable isotopic (O, S) study of Mississippi Valley-type mineralization in British Columbia and Alberta. Natural Resources Canada/CMSS/Information Management, 2022. http://dx.doi.org/10.4095/327994.

Texto completo
Resumen
A comprehensive study of Mississippi Valley-type base-metal deposits across the Canadian Cordillera was done to compare and contrast their features. Extensive dissolution of host rocks is followed by multiple generations of dolomite cements from early, low-temperature, fine-grained to coarser, higher temperature types that overlap with Zn-Pb sulfide minerals; late-stage calcite occludes residual porosity. Dolomite is generally chemically stoichiometric, but ore-stage types are often rich in Fe (<1.3 weight per cent FeO) with small sphalerite inclusions. Sphalerite-hosted fluid inclusions record ranges for homogenization temperatures (77-214°C) and fluid salinity (1-28 weight per cent equiv. NaCl±CaCl2). These data suggest fluid mixing with no single fluid type related to all sulfide mineralization. In situ secondary ion mass spectrometry (SIMS) generated delta-18OVSMOW values for carbonate minerals (13-33 permille) reflect dolomite and calcite formation involving several fluids (seawater, basinal, meteoric) over a large temperature range at varying fluid-rock ratios. Sphalerite and pyrite SIMS delta-34SVCDT values vary (8-33 permille) but in single settings have small ranges (<2-3 permille) that suggest sulfur was reduced via thermochemical sulfate reduction from homogeneous sulfur reservoirs. Collectively, the data implicate several fluids in the mineralizing process and suggest mixing of a sulfur-poor, metal-bearing fluid with a metal-poor, sulfide-bearing fluid.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
4

Simandl, G. J., R. J. D'Souza, S. Paradis y J. Spence. Rare-earth element content of carbonate minerals in sediment-hosted Pb-Zn deposits, southern Canadian Rocky Mountains. Natural Resources Canada/CMSS/Information Management, 2022. http://dx.doi.org/10.4095/328001.

Texto completo
Resumen
Paleozoic platform carbonate rocks of the Rocky Mountains host Mississippi Valley-type (MVT), magnesite, barite, and REE-barite-fluorite deposits. Farther west, platform carbonate rocks of the Kootenay Arc host MVT and fracture-controlled replacement (FCR) deposits. This is the first systematic LA-ICP-MS study of carbonates in MVT and FCR deposits. We investigated seven MVT deposits in the Rocky Mountains, and five MVT deposits in the Kootenay Arc. None of the post-Archean Australian shale (PAAS)-normalized REE profiles show light REE (LREE) depletion and strong negative Ce anomalies characteristic of modern seawater: some profiles are nearly flat; others show depletion in LREE similar to seawater but without negative Ce anomalies; others are middle REE enriched. Carbonates with a strong positive Eu anomaly precipitated from or interacted with different fluids than carbonates with flatter profiles without a strong positive Eu anomaly. REE signatures reflect crystallization conditions of primary carbonates, and crystallization and re-equilibration conditions of carbonates with ambient fluids during diagenesis, deep burial, and/or metamorphic recrystallization. Chemical evolution of fluids along their migration path, fluid-to-rock ratio, fluid acidity, redox, and temperature also influence REE profile shape, which helps establish genetic and timing constraints on studied deposits and improves knowledge of the metallogeny of the Kootenay Arc and Rocky Mountains.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
5

Phelps, M. R., M. O. Hogan y L. J. Silva. Fluid dynamic effects on precision cleaning with supercritical fluids. Office of Scientific and Technical Information (OSTI), junio de 1994. http://dx.doi.org/10.2172/10165549.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
6

Phelps, M. R., W. A. Willcox, L. J. Silva y R. S. Butner. Effects of fluid dynamics on cleaning efficacy of supercritical fluids. Office of Scientific and Technical Information (OSTI), marzo de 1993. http://dx.doi.org/10.2172/10136973.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
7

Phelps, M. R., W. A. Willcox, L. J. Silva y R. S. Butner. Effects of fluid dynamics on cleaning efficacy of supercritical fluids. Office of Scientific and Technical Information (OSTI), marzo de 1993. http://dx.doi.org/10.2172/6665473.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
8

Stell, George. Final Progress Report for THERMOPHYSICAL PROPERTIES OF FLUIDS AND FLUID MIXTURES. Office of Scientific and Technical Information (OSTI), enero de 2009. http://dx.doi.org/10.2172/946590.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
9

Jacques, I. J., A. J. Anderson y S. G. Nielsen. The geochemistry of thallium and its isotopes in rare-element pegmatites. Natural Resources Canada/CMSS/Information Management, 2021. http://dx.doi.org/10.4095/328983.

Texto completo
Resumen
The Tl isotopic and trace element composition of K-feldspar, mica, pollucite and pyrite from 13 niobium-yttrium-fluorine (NYF)-type and 14 lithium-cesium-tantalum (LCT)-type rare-element pegmatites was investigated. In general, the epsilon-205Tl values for K-feldspar in NYF- and LCT-type pegmatites increases with increasing magmatic fractionation. Both NYF and LCT pegmatites display a wide range in epsilon-205Tl (-4.25 to 9.41), which complicates attempts to characterize source reservoirs. We suggest 205Tl-enrichment during pegmatite crystallization occurs as Tl partitions between the residual melt and a coexisting aqueous fluid or flux-rich silicate liquid. Preferential association of 205Tl with Cl in the immiscible aqueous fluid may influence the isotopic character of the growing pegmatite minerals. Subsolidus alteration of K-feldspar by aqueous fluids, as indicated by the redistribution of Cs in K-feldspar, resulted in epsilon-205Tl values below the crustal average (-2.0 epsilon-205Tl). Such low epsilon-205Tl values in K-feldspar is attributed to preferential removal and transport of 205Tl by Cl-bearing fluids during dissolution and reprecipitation. The combination of thallium isotope and trace element data may be used to examine late-stage processes related to rare-element mineralization in some pegmatites. High epsilon-205Tl and Ga in late-stage muscovite appears to be a favorable indicator of rare-element enrichment LCT pegmatites and may be a useful exploration vector.
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
10

Suzuki, Toshio y Daniel E. Steerman. Recent Progress of Fluid Technology in Automotive Engineering Fluidic Washer Nozzles. Warrendale, PA: SAE International, mayo de 2005. http://dx.doi.org/10.4271/2005-08-0327.

Texto completo
Los estilos APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
Ofrecemos descuentos en todos los planes premium para autores cuyas obras están incluidas en selecciones literarias temáticas. ¡Contáctenos para obtener un código promocional único!

Pasar a la bibliografía