Literatura científica selecionada sobre o tema "Préparation des trains"

Crie uma referência precisa em APA, MLA, Chicago, Harvard, e outros estilos

Selecione um tipo de fonte:

Consulte a lista de atuais artigos, livros, teses, anais de congressos e outras fontes científicas relevantes para o tema "Préparation des trains".

Ao lado de cada fonte na lista de referências, há um botão "Adicionar à bibliografia". Clique e geraremos automaticamente a citação bibliográfica do trabalho escolhido no estilo de citação de que você precisa: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

Você também pode baixar o texto completo da publicação científica em formato .pdf e ler o resumo do trabalho online se estiver presente nos metadados.

Artigos de revistas sobre o assunto "Préparation des trains":

1

Chatonnet, Pascal, Christine Barbe, Rose-Marie Canal-Llauberes, Denis Dubourdieu, Jean-Noël Boidron e Monique Pons. "Incidences de certaines préparations pectolytiques sur la teneur en phénols volatils des vins blancs". OENO One 26, n.º 4 (31 de dezembro de 1992): 253. http://dx.doi.org/10.20870/oeno-one.1992.26.4.1187.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Resumo:
<p style="text-align: justify;">L'emploi de certaines préparations pectolytiques sur moût peut conduire à une teneur en vinyl-phénols élevée à l'origine d'odeurs et de goûts indésirables dans les vins blancs. Nous montrons dans ce travail que de nombreuses préparations enzymatiques issus de <em>Aspergillus niger</em> contiennent une activité du type cinnamyl-estérase (CE) capable d'hydrolyser les esters tartriques des acides hydroxycinnamiques du moût au cours de la phase pré-fermentaire, en libérant des acides trans p-coumarique et férulique. Sous l'action de l'activité cinnamate-décarboxylase (CD) de<em> Saccharomyces cerevisae</em>, ces acides phénols sont transformés en vinyl-phénols correspondants au cours de la fermentation alcoolique (vinyl-4-phénol et vinyl-4-gaïacol). Le choix d'une souche de levure à faible activité CD (ZYMAFLORE VL 1) permet d'éviter l'apparition d'un caractère phénolé désagréable. Par rapport à une préparation commerciale brute, l'utilisation d'une préparation expérimentale à faible activité CE (NOVO NORDISK FERMENT Ltd) limite très significativement la synthèse de vinyl-phénols des vins sans affecter le potentiel clarifiant de la préparation enzymatique.</p>
2

Malinvaud, Edmond. "L’économétrie dans l’élaboration théorique et l’étude des politiques". L'Actualité économique 73, n.º 1-2-3 (9 de fevereiro de 2009): 11–25. http://dx.doi.org/10.7202/602220ar.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Resumo:
RÉSUMÉ Les procédures économétriques ont été progressivement conçues et étudiées en vue d’applications nombreuses et variées. À travers deux grands types d’applications : la construction des théories économiques et la préparation ou l’évaluation des politiques économiques, nous dégageons les traits les plus significatifs des contributions à attendre de l’économétrie. Tout d’abord nous envisageons ce que nous ferions sans l’économétrie. Deuxièmement nous nous demandons de quelle manière l’économétrie intervient pour faire progresser la connaissance scientifique positive en abordant l’agrégation des lois de comportement et les lois d’ajustement pour les modèles et l’analyse de données. Troisièmement nous examinons les conditions de conduite et d’utilisation des investigations empiriques nécessaires à la préparation d’une politique. Dans ce cadre nous portons un regard critique sur les modèles macro-économiques et nous nous arrêtons aux problèmes liés aux prévisions à court terme et à l’expertise en matière de politique macro-économique.
3

Macoveï, Sabina, e Pierre-Joseph de Hillerin. "Orientation de la préparation physique et technique au moyen d'un test du train inférieur". Les Cahiers de l'INSEP 18, n.º 1 (1997): 267–71. http://dx.doi.org/10.3406/insep.1997.1274.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
4

Dorais, Louis-Jacques. "Mémoires migrantes, mémoires vivantes". Ethnologies 27, n.º 1 (5 de fevereiro de 2007): 165–93. http://dx.doi.org/10.7202/014026ar.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Resumo:
Résumé Cet article décrit et analyse quelques souvenirs d’enfance et de jeunesse de sept aînés d’origine vietnamienne, trois femmes et quatre hommes, habitant maintenant à Montréal et à Québec. Ces souvenirs font partie de récits de vie recueillis auprès de ces aînés en 2003, lors de la préparation d’un outil de sensibilisation au pluralisme culturel. En mettant en lumière les points forts de ces récits (propos tenus par les aînés sur leur enfance, leur jeunesse et la pertinence de leurs traditions en contexte migratoire), nous tentons de dégager les traits culturels distinctifs que chacun d’eux met en exergue. Cette mise en exergue permet de toucher aux fondements mêmes du processus identitaire, en faisant appel à la mémoire profonde des aînés et en mettant les souvenirs d’enfance et de jeunesse qui ont marqué leur enculturation première en contraste avec leur vie actuelle au Québec. En permettant l’expression et la communication de cette mémoire, le récit de vie d’immigrés ouvre donc une fenêtre sur la manière dont l’identité culturelle se construit et est remémorée.
5

Dessales, Hélène. "L'archéologie de la construction: Une nouvelle approche de l'architecture romaine". Annales. Histoire, Sciences Sociales 72, n.º 1 (março de 2017): 75–94. http://dx.doi.org/10.1017/s039526491700004x.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Resumo:
RésuméNouvelle orientation disciplinaire, l'archéologie de la construction se définit comme l’étude de toutes les traces matérielles qui informent sur la conception, la construction et la gestion d'un édifice. Elle permet d’élargir l'approche de l'architecture romaine, jusqu'alors envisagée principalement du point de vue des typologies monumentales et décoratives. L'objectif de cette contribution est d'en caractériser les différentes spécificités et les apports. Si l'archéologie de la construction entretient des liens méthodologiques évidents avec l'archéologie du bâti, notamment par la stratigraphie verticale des élévations, elle s'en distingue par son échelle d’étude, celle du chantier de construction, dont elle entend restituer le contexte de production et toute la dynamique. Sept composantes sont considérées, éclairées par des recherches archéologiques récentes : le projet initial de l’édifice, la préparation du site, la mise en place des infrastructures, la production des matériaux, leur transformation, leur mise en œuvre dans la construction, les opérations de finition et de décoration. Les données recueillies permettent d'associer l'archéologie des techniques et l'histoire socio-économique, en considérant le chantier de construction comme un système de production et d’échange, dans toutes ses interactions avec la société romaine.
6

Bélanger, Paul R., e Louis Maheu. "Pratique politique étudiante au Québec". Articles 13, n.º 3 (12 de abril de 2005): 309–42. http://dx.doi.org/10.7202/055586ar.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Resumo:
La mobilisation politique des populations étudiantes n'est pas en soi un phénomène vraiment contemporain. Certaines études ont déjà établi que des groupes étudiants ont participé à des mouvements politiques à diverses époques de l'histoire. Par contre, la pratique politique étudiante, ces dernières années, s'est amplifiée en même temps qu'elle se caractérisait par des traits plus spécifiques et particuliers à cette population. Aussi a-t-on vu croître, en sociologie, un intérêt nouveau pour l'analyse de ces phénomènes. Les études consacrées à ce sujet se multiplient de même que les schémas d'analyse se diversifient. Pour l'étude de la pratique politique étudiante québécoise contemporaine, nous avons, pour notre part, opté pour une grille d'analyse qui n'enferme pas l'étudiant, comme agent politique, dans le système d'enseignement supérieur. Sa mobilisation politique ne nous semble pas, au premier chef, être fonction de sous-cultures étudiantes plus ou moins contestataires et typiques des milieux universitaires ou des seules difficultés de fonctionnement des systèmes universitaires. Encore moins sommes-nous portés à penser que la marginalité sociale de la jeunesse étudiante est un facteur déterminant de politisation : « camper hors de la nation » ou de la société n'est pas de nature à susciter la mobilisation politique. Au contraire, notre analyse ne produit une définition de l'étudiant comme agent politique qu'au moyen de déterminations structurelles qui conditionnent, provoquent et organisent la pratique politique étudiante qui vise elle-même à modifier le cadre sociétal où elle émerge. Au nombre des principales caractéristiques de la période des années '60 dans l'histoire du Québec, il nous faut retenir la politisation des problèmes de fonctionnement de l'appareil scolaire québécois : les rapports entretenus par cet appareil avec d'autres structures de la société, le système de production économique par exemple, devenaient l'enjeu de luttes et de rapports politiques. L'État et les diverses couches sociales qui appuyaient ses politiques d'intervention auprès de l'appareil scolaire rencontraient l'hostilité et l'opposition plus ou moins soutenues d'autres couches sociales qui appréciaient différemment les politiques de l'État en ce domaine. Avec l'adoption du bill 60 qui créait, en 1963, le Ministère de l'éducation du Québec, le parti au pouvoir imposa une restructuration de l'appareil scolaire qui impliquait une responsabilité plus nette et ferme accordée à l'État et la mise en place d'organes officiels de consultation, comme le Conseil supérieur de l'éducation, où l'Église était loin de conserver une fonction prépondérante. Le législateur devait même consulter, au moment de la formation du premier Conseil supérieur de l'éducation, de multiples associations qui n'avaient pu auparavant s'imposer comme interlocuteurs dans un secteur contrôlé par l'Église. Parmi celles-ci, notons les associations d'enseignants; les associations d'administrateurs dans le domaine scolaire; les associations de parents et parents-maîtres; les associations syndicales; et diverses associations d'affaires. Puis finalement, le législateur dut consentir, après que des représentations eurent été faites dans ce sens, à prendre aussi l'avis d'associations étudiantes et d'associations de professeurs et d'administrateurs universitaires. On a pu également observer, dans le processus de régionalisation de commissions scolaires, que même au niveau local et régional, les agents qui contrôlaient traditionnellement l'appareil scolaire pouvaient voir leur position sociale remise en cause. Bref, la politisation des problèmes d'éducation a modifié les rapports de force entre les divers groupes sociaux qui se préoccupaient des politiques d'intervention de l'État auprès de l'appareil scolaire. L'État devait aussi se lancer, au cours des années '60, dans des transformations importantes des structures académiques et du contenu des programmes d'enseignement. Ces mutations de structures et de programmes académiques visaient essentiellement à reprendre le retard que connaissait le Québec, par rapport aux principales provinces canadiennes, et notamment l'Ontario et la Colombie-Britannique, dans le développement de son appareil scolaire. On attribuait à ce retard les problèmes de développement économique du Québec qui se manifestaient par un revenu moyen inférieur à celui des provinces canadiennes riches et par une productivité industrielle, en général, plus faible. La main-d’œuvre québécoise ne présentait pas des standards de qualification très élevés, ni des niveaux d'instruction jugés satisfaisants. Aussi, l'intervention de l'État auprès de l'appareil scolaire québécois avait-elle un sens bien précis : elle concernait la préparation et la modernisation d'une main-d’œuvre professionnelle au moyen de transformations apportées aux structures et au contenu de l'enseignement. Afin d'assurer une plus grande adaptation de l'appareil scolaire aux exigences de développement de la société, l'État misait essentiellement sur le « capital humain » et le perfectionnement des « ressources humaines » comme facteur de production. Ainsi cette intervention s'est accompagnée d'une augmentation considérable des investissements en éducation. Les dépenses totales d'enseignement au Québec qui étaient, à la fin des années '50, de l'ordre de $300,000,000, passaient en 1963 à $719,319,000 ; elles ont donc plus que doublé sur une période de cinq ans. Les dépenses du Ministère de l'éducation sont passées de près de $200,000,000 en 1960-61 à près de $710,000,000 en 1967-68, puis à $1,100,114,000 en 1970-71 ; sur une période de dix ans, ces dépenses ont été multipliées à peu près par dix. Ces hausses représentent des taux d'augmentation annuelle qui sont légèrement supérieurs à l'augmentation annuelle des dépenses du gouvernement du Québec; ainsi, la proportion du budget total consacrée à l'enseignement est passée de 23% en 1959 à 32% en 1964, puis à 34.7% en 1969. Il faut encore souligner que cette intervention de l'État auprès de l'appareil scolaire s'est accompagné d'un discours idéologique de circonstance. L'État, au moyen de slogans tels « Qui s'instruit s'enrichit », devait expliquer à la population combien l'éducation était le moyen par excellence de la promotion collective de la communauté canadienne-française. Le Québec était invité à joindre les sociétés industrielles avancées qui valorisaient, comme politique de croissance et de progrès, le développement et le perfectionnement continus des «ressources humaines».
7

GUY, G., e L. FORTUN-LAMOTHE. "Avant-propos". INRAE Productions Animales 26, n.º 5 (19 de dezembro de 2013): 387–90. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.2013.26.5.3167.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Resumo:
Ce numéro de la revue INRA Productions Animales contient un dossier consacré aux dernières avancées de la recherche sur le foie gras. En effet, la démocratisation de la consommation de ce produit haut de gamme a été permise notamment par les efforts de recherche et développement sur l’élevage des palmipèdes à foie gras et la maîtrise de la qualité du produit. Ce dossier est l’occasion de faire en préalable quelques rappels sur cette belle histoire ! Un peu d’histoire La pratique du gavage est une tradition très ancienne, originaire d’Egypte, dont les traces remontent à 2 500 avant JC. Elle avait pour objectif d’exploiter la capacité de certains oiseaux à constituer des réserves énergétiques importantes en un temps court pour disposer d’un aliment très riche. Si les basreliefs datant de l’ancien empire égyptien attestent de la pratique du gavage, il n’existe pas de preuves que les égyptiens consommaient le foie gras ou s’ils recherchaient la viande et la graisse. Ces preuves sont apparues pour la première fois dans l’empire romain. Les romains gavaient les animaux avec des figues et pour eux le foie constituait le morceau de choix. Le nom de jecur ficatum, signifiant « foie d’un animal gavé aux figues », est ainsi à l’origine du mot foie en français. La production de foie gras s’est développée dans le Sud-ouest et l’Est de la France aux XVIIe et XVIIIe siècles avec le développement de la culture du maïs. Le foie gras est aujourd’hui un met inscrit au patrimoine culturel et gastronomique français (article L. 654-27-1 du code rural défini par la Loi d’Orientation Agricole de 2006). Le contexte de la production de foie gras Avec près de 72% de la production mondiale en 2012, la France détient le quasi monopole de la production de foie gras. Les autres pays ayant des productions significatives sont la Hongrie et la Bulgarie en Europe Centrale, avec environ 10% pour chacun de ces pays, mais aussi l’Espagne avec 3% de la production. L’Amérique du nord et la Chine représentent les deux autres pôles de production les plus significatifs, mais avec moins de 2% du marché. La production française a connu un essor considérable, sans doute le plus important de toutes les productions agricoles, passant de 5 880 tonnes en 1990 à plus de 19 000 tonnes en 2012. A l’origine, le foie gras était principalement obtenu par gavage des oies, longtemps considérées comme l’animal emblématique de cette production. Aujourd’hui, le canard mulard, hybride d’un mâle de Barbarie (Cairina Moschata) et d’une cane commune (Anas Platyrhynchos), est plus prisé (97% des palmipèdes gavés en France). En France, l’oie a vu de ce fait sa part relative pour la production de foie gras diminuer, et c’est la Hongrie qui contrôle 65% de la production mondiale de foie gras d’oie. Toutefois, cette espèce ne représente que 10% de la production mondiale. La France est également le principal pays consommateur de foie gras avec 71% du total, l’Espagne se classant au second rang avec environ 10%. Compte tenu de son image de produit de luxe et d’exception, le foie gras est consommé un peu partout dans le monde lors des repas de haute gastronomie. Les grandes avancées de connaissance et l’évolution des pratiques d’élevage L’amélioration des connaissances sur la biologie et l’élevage des palmipèdes à foie gras a permis de rationnaliser les pratiques d’élevage et d’améliorer la qualité du produit. Plusieurs laboratoires de recherche et structures expérimentales, ayant leurs installations propres et/ou intervenant sur le terrain, ont contribué à l’acquisition de ces connaissances : l’INRA avec l’Unité Expérimentale des Palmipèdes à Foie Gras, l’UMR Tandem, le Laboratoire de Génétique Cellulaire, la Station d’Amélioration Génétique des Animaux et l’UR Avicoles, l’Institut Technique de l’AVIculture, la Ferme de l’Oie, le Centre d’Etudes des Palmipèdes du Sud Ouest, le LEGTA de Périgueux, l’ENSA Toulouse, l’ENITA Bordeaux et l’AGPM/ADAESO qui a mis fin en 2004 à ses activités sur les palmipèdes à foie gras. Aujourd’hui ces structures fédèrent leurs activités dans un but de rationalité et d’efficacité. Les avancées des connaissances et leur transfert dans la pratique, associés à une forte demande du marché, sont à l’origine de l’explosion des volumes de foie gras produits. Ainsi, la maîtrise de la reproduction couplée au développement de l’insémination artificielle de la cane commune et à la sélection génétique (Rouvier 1992, Sellier et al 1995) ont permis la production à grande échelle du canard mulard adapté à la production de foie gras. En effet, ses géniteurs, le mâle de Barbarie et la femelle Pékin, ont fait l’objet de sélections spécifiques basées sur l’aptitude au gavage et la production de foie gras de leurs descendants. La connaissance des besoins nutritionnels des animaux et le développement de stratégies d’alimentation préparant les animaux à la phase de gavage ont également été des critères déterminants pour la rationalisation d’un système d’élevage (Robin et al 2004, Bernadet 2008, Arroyo et al 2012). La filière s’est par ailleurs structurée en une interprofession (le Comité Interprofessionnel du Foie Gras - CIFOG) qui soutient financièrement des travaux de recherches et conduit des actions (organisation de salons du foie gras par exemple) visant à rendre accessibles toutes les avancées de la filière. Ainsi, l’amélioration du matériel d’élevage (gaveuse hydraulique et logement de gavage) a engendré des gains de productivité considérables (Guy et al 1994). Par exemple, en 20 ans, la taille d’une bande de gavage est passée de deux cents à mille individus. Enfin, la construction de salles de gavage, dont l’ambiance est parfaitement contrôlée autorise désormais la pratique du gavage en toute saison. Des études ont aussi permis de déterminer l’influence des conditions d’abattage et de réfrigération sur la qualité des foies gras (Rousselot-Pailley et al 1994). L’ensemble de ces facteurs a contribué à ce que les possibilités de production soient en cohérence avec la demande liée à un engouement grandissant pour le foie gras. Les pratiques d’élevage actuelles Aujourd’hui, le cycle de production d’un palmipède destiné à la production de foie gras comporte deux phases successives : la phase d’élevage, la plus longue dans la vie de l’animal (11 à 12 semaines chez le canard ou 14 semaines chez l’oie) et la phase de gavage, d’une durée très courte (10 à 12 jours chez le canard ou 14 à 18 jours chez l’oie). La phase d’élevage se décompose elle même en trois étapes (Arroyo et al 2012). Pendant la phase de démarrage (de 1 à 4 semaines d’âge) les animaux sont généralement élevés en bâtiment clos chauffé et reçoivent à volonté une alimentation granulée. Pendant la phase de croissance (de 4 à 9 semaines d’âge), les animaux ont accès à un parcours extérieur. Ils sont nourris à volonté avec un aliment composé de céréales à 75% sous forme de granulés. La dernière phase d’élevage est consacrée à la préparation au gavage (d’une durée de 2 à 5 semaines) grâce à la mise en place d’une alimentation par repas (220 à 400 g/j). Son objectif est d’augmenter le volume du jabot et de démarrer le processus de stéatose hépatique. Pendant la phase de gavage les animaux reçoivent deux (pour le canard) à quatre (pour l’oie) repas par jour d’une pâtée composée à 98% de maïs et d’eau. Le maïs est présenté soit sous forme de farine (productions de type standard), soit sous forme d’un mélange de graines entières et de farine, soit encore sous forme de grains modérément cuits (productions traditionnelles ou labellisées). En France, on distingue deux types d’exploitations. Dans les exploitations dites en filière longue et de grande taille (au nombre de 3 000 en France), les éleveurs sont spécialisés dans une des phases de la production : éleveurs de palmipèdes dits « prêt-à-gaver », gaveurs ou éleveurs-gaveurs. Ce type de production standard est sous contrôle d’un groupe ou d’une coopérative qui se charge des opérations ultérieures (abattage, transformation, commercialisation ou diffusion dans des espaces de vente à grande échelle). Il existe également des exploitations en filière courte qui produisent les animaux, transforment les produits et les commercialisent directement à la ferme et qui sont généralement de plus petite taille. Ces exploitations « fermières » ne concernent qu’une petite part de la production (10 à 15%), mais jouent un rôle important pour l’image de production traditionnelle de luxe qu’elles véhiculent auprès des consommateurs. Pourquoi un dossier sur les palmipèdes à foie gras ? Au-delà des synthèses publiées précédemment dans INRA Productions Animales, il nous a semblé intéressant de rassembler et de présenter dans un même dossier les avancées récentes concernant la connaissance de l’animal (articles de Vignal et al sur le séquençage du génome du canard et de Baéza et al sur les mécanismes de la stéatose hépatique), du produit (articles de Théron et al sur le déterminisme de la fonte lipidique du foie gras à la cuisson et de Baéza et al sur la qualité de la viande et des carcasses), ainsi que les pistes de travail pour concevoir des systèmes d’élevage innovants plus durables (article de Arroyo et al). L’actualité et les enjeux pour demain La filière est soumise à de nombreux enjeux sociétaux qui demandent de poursuivre les efforts de recherche. En effet, pour conserver son leadership mondial elle doit rester compétitive et donc maîtriser ses coûts de production tout en répondant à des attentes sociétales et environnementales spécifiques telles que la préservation de la qualité des produits, le respect du bien-être animal ou la gestion économe des ressources. Ainsi, la production de foie gras est parfois décriée eu égard à une possible atteinte au bien-être des palmipèdes pendant l’acte de gavage. De nombreux travaux ont permis de relativiser l’impact du gavage sur des oiseaux qui présentent des prédispositions à ce type de production : la totale réversibilité de l’hypertrophie des cellules hépatiques (Babilé et al 1998) ; l’anatomie et la physiologie des animaux de même que l’absence de mise en évidence d’une élévation du taux de corticostérone (considéré comme marqueur d’un stress aigu) après l’acte de gavage (Guéméné et al 2007) et plus récemment la mise en évidence de l’aptitude à un engraissement spontané du foie (Guy et al 2013). Le conseil de l’Europe a toutefois émis des recommandations concernant le logement des animaux qui préconisent, la disparition des cages individuelles de contention des canards pendant le gavage au profit des cages collectives. Par ailleurs, il recommande la poursuite de nouvelles recherches pour développer des méthodes alternatives au gavage. Parallèlement, à l’instar des autres filières de productions animales, la filière foie gras doit aussi maîtriser ses impacts environnementaux (voir aussi l’article d’Arroyo et al). Les pistes de recherches concernent prioritairement la maîtrise de l’alimentation, la gestion des effluents et des parcours d’élevage. Il reste donc de grands défis à relever pour la filière foie gras afin de continuer à proposer un produitqui conjugue plaisir et durabilité.Bonne lecture à tous !
8

Bert, Jean-François. "Roland Barthes, La Préparation du roman I et II, Cours et séminaires au collège de France (1978-1979 et 1979-1980), Paris, Seuil, « Traces écrites », 2003." Le Portique, n.º 12 (1 de setembro de 2003). http://dx.doi.org/10.4000/leportique.586.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
9

Bilos, Piotr. "À Suwałki en Pologne et au Canada. Tziganes, Indiens, métis et êtres hybrides. Du cliché de l’étranger à l’hybridité exilique constitutive de la condition humaine". Slovo The Distant Voyages of Polish..., The distant journeys of... (6 de maio de 2021). http://dx.doi.org/10.46298/slovo.2021.7447.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Resumo:
International audience Arkady Fiedler’s Canada Smels like resin ( first edition in 1935) mixes reporting with a personal quest. The 14 stories of I doubt that you will be able to follow us (the volume was published in 2013) by Jacek Milewski exploit fiction in order to tell truths about the Polish Gypsy community. The two works reveal a common perspective that justifies studying them side by side. Arkady Fiedler and Jacek Milewski move outside their home group to communities, certainly firmly rooted in their culture, but also, in many respects, dominated and marginalized: Indians and Gypsies. The discovery of the other and its transposition into a narrative is part of a double exilic perspective, because exile affects both the subject-writer and his object of study. We think of the Edward Said’s figure of the intellectual, both outsider and exile. Born of crossing of borders, exile invites to destabilize the frameworks that belong to the native, domestic and familiar realm, to experience “foreigner” about whom we did not know much except that he is opposed to “we.” Here and there, the literary project presupposes a quasi‑scientific preparation; the establishment of quasi‑experimental conditions capable of breaking down obstacles which, in normal times, obscure or even make access to foreign countries impossible. Fiedler has extensively researched Canada and its history; his excursion, far from the main urban centers, becomes the vector of a discovery of “deep Canada.” Jacek Milewski began to frequent Gypsies as an educator; he learned their language and kept getting to know them closely. Fiedler and Milewski subvert the dualism between dominant and dominated. The Western/Indian opposition gives way to a contrasting palette: English, French, Indian factions allied with such and such a group of whites, metis, emigrants. In Milewski’s work, there is also an effect of paradoxical familiarity, cracking the wall of strangeness between the “native” reader and the Gypsies. In addition, beyond the Indians and the Gypsies, the two authors turn to “other” others. Not only metis, but also individuals marked by hybridity who have united several cultural identities and whose history has a tragic dimension: Etienne Brûlé, Gray Owl, the character of Wieslaw in Milewski. Fiedler’s Stanislaw the guide also embodies this prototype. These exarcerbated others hold up a mirror to the subject‑writer who is himself out of step with his community of origin. The lifestyle of Gypsies and Indians has a number of traditional features; close to nature, it is also the repository of interhuman values endangered by the progress of modern society. Hence a questioning about modernization, its harmful consequences as much as its profound utility. Thus, the two works are likely to feed contemporaryresearch conducted from an ecocritical perspective. Le Canada qui sent bon la résine (première édition en 1935) d’Arkady Fiedler mêle le reportage à une quête personnelle. Les 14 récits du recueil Je doute que vous arriviez à nous suivre publiés en 2013 par Jacek Milewski exploitent la fiction afin de dire des vérités sur la communauté tzigane polonaise. Les deux ouvrages font apparaître une optique commune justifiant qu’on les étudie côte à côte. Arkady Fiedler et Jacek Milewski se déportent en dehors de leur groupe d’appartenance vers des communautés, certes ancrées solidement dans leur culture, mais aussi, à bien des égards, dominées et marginalisées : les Indiens et les Tziganes. La découverte de l’autre et sa transposition en récit s’inscrit dans une double perspective exilique, car l’exil touche aussi bien le sujet‑scripteur que son objet d’étude. On pense à la figure de l’intellectuel, outsider et exilé, chez Edward Saïd. Né du franchissement des frontières, l’exil invite à déstabiliser les cadres de représentation de l’espace natal, domestique et familier, à faire l’épreuve d’un « étranger » à propos duquel nous ne savions pas grand‑chose sinon qu’il était opposé au « nous ». Ici et là, le projet littéraire suppose une préparation quasi‑scientifique ; la mise en place de conditions quasi‑expérimentales aptes à briser les obstacles qui, en temps normal, obscurcissent, voire rendent impossible l’accès à l’étranger. Fiedler s’est abondamment documenté sur le Canada et son histoire ; son itinérance, loin des principaux foyers urbains, se fait le vecteur d’une découverte du « Canada profond ». Jacek Milewski a commencé à fréquenter les Tziganes en tant qu’éducateur ; il a appris leur langue et n’a cessé de les côtoyer de près. Fiedler et Milewski bousculent le dualisme entre dominants et dominés. L’opposition Occidentaux/Indiens cède la place à une palette contrastée : Anglais, Français, factions indiennes alliées à tel ou tel groupe de Blancs, métis, émigrés. Chez Milewski, il se produit en outre un effet de familiarité paradoxale, fissurant le mur d’étrangéité entre le lecteur « autochtone » et les Tziganes. De plus, par‑delà les Indiens et les Tziganes, les deux auteurs se tournent vers d’autres autres. Non seulement les métis, mais aussi des êtres marqués par l’hybridité, des individus ayant conjoint plusieurs identités culturelles et dont l’histoire revêt une dimension tragique : Etienne Brûlé, Grey Owl, le personnage de Wieslaw chez Milewski. Le guide Stanislaw chez Fiedler incarne lui aussi ce prototype. Ces autres au carré tendent un miroir au sujet‑scripteur placé lui‑même en décalage par rapport à sa communauté d’origine. Le mode de vie de Tziganes et des Indiens présente un certain nombre de traits traditionnels ; proche de la nature, il est aussi dépositaire de valeurs interhumaines mises en péril par le progrès de la société moderne. De là naît un questionnement sur la modernisation, ses conséquences néfastes tout autant que sa profonde utilité. Ainsi, les deux ouvrages sont susceptibles d’alimenter les recherches contemporaines menées selon une perspective écocritique. Kanada pachnąca żywicą Arkadego Fiedlera (wydana po raz pierwszy w 1935 r.) udanie wiąże reportaż z realizacją podmiotowej strategii literackiej. Chyba za nami nie traficie, utwór składający się z 14 opowiadań Jacka Milewskiego (wydany w 2013 r.) traktuje fikcję jako nośnik wypowiadania różnych prawd o społeczności cygańskiej, zwłaszcza w Polsce. Oba utwory łączy wspólna perspektywa, co uzasadnia ich wspólne badanie. Specyfika projektu Arkadego Fiedlera i Jacka Milewskiego zasadza się na tym, że obaj przenoszą się poza rodzinną grupę w stronę wspólnot, wprawdzie mocno zakorzenionych we własnej kulturze, lecz także pod wieloma względami zdominowanych i zmarginalizowanych: Indian i Cyganów. Odkrywanie Innego i jego transpozycja za pomocą narracji to procesy wpisujące się w „wygnańczą” perspektywę, ponieważ wygnanie odbija się zarówno na sytuacji pisarza jak i przedmiocie jego badań. Przywodzi to na myśl postać intelektualisty, outsidera i wygnańca w rozumieniu Edwarda Saida. Będące owocem przekraczania granic, wygnanie to silny bodziec do destabilizacji ram reprezentacji właściwych dla przestrzeni rodzimej, do doświadczania „obcego”, o którym niewiele wiemy poza tym, że przeciwstawia się nam. W obu przypadkach literacki projekt opiera się na quasi-naukowych przygotowaniach; ustanowieniu quasi-eksperymentalnych możliwości pokonywania przeszkód, które w normalnych czasach zaciemniają, a nawet uniemożliwiają dostęp do Obcego. Fiedler intensywnie badał Kanadę i jej historię a jego marszruta, odbiegająca rychło od głównych ośrodków miejskich, to wektor odkrycia „głębokiej Kanady”. Jacek Milewski począł obcować z Cyganami jako pedagog – nauczył się ich języka i odtąd stale zacieśniał łączące go z nimi więzy. Fiedler i Milewski poddają rewizji dualizm między dominującymi a zdominowanymi.Opozycja pomiędzy człowiekiem zachodnim a Indianami ustępuje miejsca mocno skontrastowanej palecie: Anglosasi, Francuzi, ale także frakcje Indian sprzymierzające się z taką czy inną grupą białych, metysi, asymilujący się emigranci itd. U Milewskiego ponadto występuje efekt paradoksalnej bliskości przełamującej ścianę obcości między „rodzimym” czytelnikiem a Cyganami. Co więcej, obaj Autorzy poza Indianamii Cyganami zwracają się do, by tak rzec, innych innych. Nie tylko do metysów, aletakże istot naznaczonych hybrydyzacją, mianowicie do jednostek łączących w sobie kilka tożsamości kulturowych i których los przybiera częstokroć wymiar tragiczny: Etienne Brûlé, Gray Owl, postać Wiesława u Milewskiego. Przewodnik Stanisław u Fiedlera również uosabia ten prototyp. Owi inni „do kwadratu” ukazują lustro pisarzowi, który sam przecież wyszedł poza własną wspólnotę pochodzenia. Styl życia Cyganów oraz Indian nosi wiele tradycyjnych znamion; bliższy naturze, jest także skarbnicą wartości międzyludzkich, którym zagraża postęp współczesnego społeczeństwa. Stąd pytanie o modernizację, zarówno jej szkodliwe konsekwencje jak i głęboką użyteczność. Zatem oba utwory stanowią pożywkę dla kogokolwiek interesuje ekokrytyczna perspektywa w badaniach nad kulturą.
10

Devine, Luke A., Wayne L. Gold, Andrea V. Page, Steven L. Shumak, Brian M. Wong, Natalie Wong e Lynfa Stroud. "Tips for Facilitating Morning Report". Canadian Journal of General Internal Medicine 12, n.º 1 (9 de maio de 2017). http://dx.doi.org/10.22374/cjgim.v12i1.206.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Resumo:
Morning report (MR) is a valued educational experience in internal medicine training programs. Many senior residents and faculty have not received formal training in how to effectively facilitate MR. Faculty at the University of Toronto were surveyed to provide insights into what they felt were key elements for the successful facilitation of MR. These insights fell within 5 major categories: planning and preparation, the case, running the show, wrapping up and closing the loop.Résumé Le rapport du matin (RM) est un outil pédagogique précieux dans les programmes de formation en médecine interne. Nombre de résidents séniors et de membres du corps enseignant n’ont toutefois jamais reçu de formation officielle sur la façon de faciliter l’élaboration du RM. Nous avons sondé les membres du corps enseignant de l’université de Toronto pour avoir un aperçu de ce qu’ils percevaient comme étant des éléments-clés susceptibles d’améliorer grandement l’élaboration du RM. Les réponses reçues se répartissent en cinq principales catégories: la planification et la préparation du RM, les caractéristiques du cas évalué, l’importance et la façon de prendre en main le processus, le résumé des informations et l’art de « boucler la boucle». Morning report (MR) has long been an integral and valued part of Internal Medicine training programs in North America.1,2 Some residents recognize MR as the most important educational activity during their training.3 Medical students, residents and faculty typically attend MR. Although the structure and function of MR can vary across institutions, it usually involves a case-based discussion facilitated by a faculty member, chief medical resident (CMR), or other senior resident. The facilitator discusses pertinent aspects of one or more clinical cases to teach medical knowledge, clinical reasoning and other important aspects of physician competencies, such as communication and collaboration skills. 4 Residents have expressed a preference for an interactive teaching session led by an individual with extensive medical knowledge and excellent clinical acumen.5Despite trainees’ perceptions about the core educational function of MR and their preference for skilled facilitators, most residents and many faculty have never received any formal training on how to conduct an effective MR. This, coupled with a lack of resources in the literature, may contribute to feelings of trepidation about assuming the role of facilitator.6 Based on this need, we were invited by the organizing group of residents at the 2015 Canadian CMR Conference, held in Toronto, Canada, to lead a seminar to introduce CMRs to the principles of effective MR facilitation. The conference was attended by over 70 current and future CMRs. In preparation for this seminar, we reviewed available literature and found that practical guidelines on how to facilitate a successful MR were generally lacking. To help us to provide guidance and to capture broad opinions and experiences, we recruited a sample of 24 faculty at the University of Toronto, including many award-winning teachers whose experience in leading MR ranges from 3 to over 30 years. We asked them to provide insights into what they felt were key elements of facilitating a successful MR. While not a systematic collection of data, their insights taken together represent a broad experience base. Given the relative lack of evidence-based literature describing how to facilitate MR, we decided to disseminate a refined summary of the shared wisdom we uncovered in hopes that it would benefit other CMRs and junior faculty as they take on this challenging role.The insights provided fall within 5 main themes (Table 1) which are discussed below, followed by a brief discussion about future directions for MR:1) Planning and preparation2) The case3) Running the show4) Wrapping up5) Closing the LoopTable 1. Experience-Based Tips to Running an Effective Morning ReportPLANNING AND PREPARATION:1) Ensure audiovisual aids are present and working before starting. 2) Start and end on time. 3) Encourage all faculty to attend and participate. 4) Know the audience (including names).THE CASE:5) The case can be undifferentiated or one for which the diagnosis and even response to treatment is known. 6) There are pros and cons to the facilitator knowing details of the case in advance. 7) If details of the case are not known to the facilitator, determine with the person presenting if the discussion should be focused on diagnosis, management or other pertinent issues. 8) Cases need not be limited to inpatients and can include ambulatory cases and case simulations.RUNNING THE SHOW:9) Establish a respectful learning climate. 10) Personal anecdotes and reflections on past cases can engage the audience. 11) Ensure time is spent discuss learning issues valuable to all present. 12) Facilitate and engage in discussion rather than deliver a lecture. 13) Use a mix of pattern recognition (heuristics) and analytical reasoning strategies. 14) Start with a question that has an obvious answer if dealing with a quiet audience. 15) Promote volunteerism for answers as much as possible, but direct a question to a specific person if no one volunteers. 16) Begin by engaging the most junior learners and advance to involve senior learners. 17) Encourage resource stewardship and evidence-based medicine. 18) Acknowledge areas of uncertainty and don’t be afraid to say “I don’t know”. 19) Teaching “scripts” or the use of a systematic approach to developing a differential diagnosis can be used when discussing less familiar topics. 20) Highlight the variability in clinical approach amongst "the experts" in the room.WRAPPING-UP:21) Ensure there is time to summarize “take home points”. 22) Provide learners with the opportunity to summarize what they have learned.CLOSING THE LOOP23) Reinforcement of learning can include a distribution of a relevant paper or providing a summary of learning points via email or blog. 24) Maintain a case log to ensure a balanced curriculum. 25) Provide feedback to the case presenter and facilitator.Planning and Preparation It is important for the organizer and facilitator (these may or may not be the same person) to be diligent when preparing for MR. The person in charge of organizing MR should ensure that all necessary audiovisual equipment is in working order, which may be as simple as ensuring there is a whiteboard and working marker. To optimize housestaff attendance, the sessions and facilitators should be scheduled in a regular and predictable way. The lure of a light breakfast should not be underestimated and may add to the social aspect of this event. Sessions should begin and finish on time (or even slightly early). Ideally, deferring pages for all but critical clinical issues should occur. Having faculty regularly attend MR as audience participants, and not just as facilitators, improves the attendance of learners who see through role-modelling the importance of continuing medical education and lifelong learning. Faculty presence also raises the level of discussion around grey areas of diagnosis and management, providing trainees with a spectrum of opinions and approaches to clinical medicine, specifically role-modelling how faculty approach clinical uncertainty. The organizer must also ensure that someone, usually a trainee, is responsible for bringing the details of one or more clinical cases to be discussed.The facilitator should ensure they know the names and year of training of the housestaff in attendance. It is helpful if the organizer can provide a list (ideally with pictures) of those who will be in attendance for the facilitator to reference. Over time, this helps to develop a sense of community within the group. It also allows the facilitator to engage all participants and with the goals of first posing level-specific questions to the more junior learners and ending with the most senior learners.The Case The selected clinical case can be either a new patient seen in consultation in the past 24 hours or a patient that has been in hospital for some time and for whom results of investigations and response to treatment are known. Ideally, the majority of the cases selected should not involve particularly rare medical issues and should mirror the clinical case mix of patients being cared for by the trainees. Trainees will benefit more from discussions about common clinical problems rather. However, to highlight issues of diagnostic reasoning, it can be beneficial to occasionally discussing uncommon case including typical presentations of rare diseases or unusual presentations of common problems.The faculty surveyed expressed differing opinions when asked if they thought the details of the case should be known to the facilitator in advance. Knowing the details of the case in advance can ensure the facilitator is comfortable with the content area and allows them to focus on aspects of the case that they think will have the highest learning impact for trainees. However, when the case is not known to the facilitator, the audience will be more likely to garner insight into the clinical reasoning process of the facilitator. The opportunity to learn about the cognitive process that an “expert” uses when generating a differential diagnosis and formulating plans for investigation and management is potentially much more valuable than the discussion of content that could be read in a textbook or electronically. When the details of a case are not known, the discussion is more spontaneous and the lines of discussion are more reflective of the thoughts of the trainees, rather than the facilitator. The discussion can be guided by the case itself and the trainees’ questions and answers. A mixed approach to case discussion will provide the variety that the participants value.Although traditionally MR has focused on the diagnosis or management of one or more clinical cases from the inpatient service, its format is flexible enough to provide opportunity for discussion or for other important aspects of patient care. MR can also address ambulatory cases,7 include the presence of a real patient for the purposes of highlighting history-taking and clinical findings and also incorporate discussion of simulated cases, such as code blue scenarios. The discussion can also be enriched by the health professionals from other disciplines including, pharmacists, physical therapists, occupational therapists, nurses, and social workers. The case can also be selected to allow the discussion to be focused on other specific elements of management, such as resource utilization and “choosing wisely,”8 quality and safety, bioethics, and evidence-based medicine.9Running the Show In developing their skills in facilitation, many of the faculty surveyed discussed that they continuously build on the facilitation skills that they have learned over time, the basic principles of which are described elsewhere.10,11 Through feedback and reflection, they adapt to a style that reflects how they believe the MR should be conducted.The facilitator must establish a respectful climate at MR that is conducive to learning. He or she must ensure that the session is collegial and enforce that the goal of the session is learning, rather than showmanship. The environment should encourage interaction and permit people to ask questions. Trainees should feel comfortable enough to answer questions and test hypotheses, even if answers are incorrect. However, the facilitator must ensure that the correct information is conveyed to the group and that incorrect answers are explored as key teaching points. Humour can put people at ease. Self-deprecating humour can be non-threatening and freely employed if it is within the facilitator’s comfort zone. However, humour should never come at the expense of a trainee. Personal anecdotes and reflections on past cases can engage the audience, relax the atmosphere and vividly impart key facts and clinical wisdom.It is important for the facilitator to be respectful of time. Trainees often report that too much time is spent on reviewing the history and physical examination and on the development of an exhaustive differential diagnosis while less time is spent on investigation and management issues, which senior trainees find most valuable. There need not be a fixed formula related to how much time to spend on specific components of the case. A skilled facilitator will expand and abbreviate aspects of the case discussion based on the specific case presented. Some cases represent excellent opportunities to review evidence-based physical examination, some may highlight issues of resource stewardship related to investigation and some are particularly well-suited to discussion of evidence-based management.The facilitator should facilitate a clinical discussion, rather than deliver a didactic talk. He or she should coach the audience to identify key historical facts or findings on physical examination to allow everyone to fully participate in the case formulation and clinical reasoning that will follow. Demonstrating a mix of pattern recognition and heuristics (e.g., “Quick – what do you think the diagnosis is?”) and analytical reasoning strategies will help trainees learn to employ and recognize the strengths and limitations of each.In the face of a quiet audience, questions that have obvious answers should be posed first. The facilitator should promote volunteerism as much as possible; however, addressing specific members of the audience prevents silence and can help ensure everyone is engaged in the discussion. Sensitivity to the level of trainee is important. A facilitator should avoid potential embarrassment of a trainee by allowing a more junior learner to come up with the answer to a question that the more senior trainee could not answer. In other words, there should be an inviolate sequence wherein, for any given topic, the facilitator starts with trainees at an appropriate level for the questions and moves upward sequentially by level of training. This allows participants to relax and set their focus on learning, rather than avoiding eye contact and fearing embarrassment.A skilled facilitator should not allow any one person to dominate the discussion and should also refrain from asking multiple questions to the same participant. However, it can be valuable to challenge a respondent or the group to elaborate on their answers, as this can uncover gaps in knowledge and understanding and provide additional opportunities for learning.It is important to ensure that the discussion is of interest to trainees at all levels. If faculty are present, their opinions should be sought throughout the case. It is helpful to highlight the variability in approach amongst “the experts” in the room. Judicious use and justification of investigations should be encouraged to promote learning about resource stewardship and evidence-based medicine principles should be incorporated, when relevant.Many facilitators are anxious about how to handle situations where they don’t know the answer to a particular clinical problem. In these cases, a demonstration of the clinical reasoning process and a focus on an approach to clinical problems can be helpful. Some of the most useful discussions centre on how to deal with uncertainty and on how to find answers to clinical questions in real-time using available resources. The facilitator should not hesitate to say “I don’t know,” as this demonstrates that nobody has infinite knowledge and role-models the necessity of recognizing one’s limitations. Teaching scripts relating to specific topics or the use of an etiologic or body systems-based approach to developing a differential diagnosis are helpful teaching approaches6.Wrapping Up Sufficient time should be dedicated to recapitulation and repetition of one to 3 key take home messages. This serves to reinforce the important points that were discussed and to ensure that participants walk away with key messages to facilitate learning. Having a few members of the audience identify what they have learned is often beneficial as the facilitator may not identify the same issues as the trainees.Closing the Loop Further reinforcement can occur if a summary of the take home points, or a relevant paper, is circulated by email or posted to a blog.12 This must be done in a manner that protects patient confidentiality. Updates on previously presented diagnostic dilemmas will enhance learning. Finally, the organizer of MR can keep a log of cases that have been presented to avoid excessive repetition of topics and ensure a balanced curriculum.A process for the person presenting the case to be provided with feedback about their presentation skills by the facilitator or peers should be implemented. It is also important for the facilitator to receive feedback about their teaching and the session overall. Feedback will help faculty refine their facilitation skills, especially if coupled with faculty development initiatives to improve teaching skills.13 It may also be important for novice clinician teachers who need to build a teaching portfolio as part of their academic review and promotion process. 14 If it is clear the faculty utilize the feedback, it serves to role-model self-reflection and promote a culture of frequent formative feedback.The Future of MR MR has a long tradition and can be an evolving teaching format capable of meeting current educational needs. For example, with the implementation of competency-based medical education (CBME) into residency training programs, the competencies being developed for Internal Medicine trainees can provide a framework to organize aspects of learning experiences, including MR. 15 Issues of advocacy and stewardship may be highlighted as explicit learning points of cases, as MR allows for discussion of authentic core clinical tasks and problems, avoiding the reduction of competencies to endless lists taught without the necessary context needed for deeper learning.16 There are also challenges to implementing and sustaining a successful MR in today's current training climate. Issues such as duty-hour restrictions, increased volume and acuity of patients, and pressure to discharge patients early in the day17–19 have prompted some to modify the traditional MR. An “afternoon report” allows for attention to clinical duties early in the day and preserves teaching for later in the day. MR should continue to evolve to meet current education and healthcare delivery needs, and these innovations should be described in the literature and studied.Although these tips have been generated from shared experiences at a single centre, we believe they will be useful to facilitators in many other settings, as they represent the experiences of many facilitators with many cumulative years of experience. This article is intended to stimulate others to reflect upon and discuss what they have found to be the key elements to facilitating a successful MR.Acknowledgements We would like to thank our colleagues who contributed tips and whose teaching has influenced the careers of countless trainees: Dr. Ahmed Bayoumi, Dr. Isaac Bogoch, Dr. Mark Cheung, Dr. Allan Detsky, Dr. Irfan Dhalla, Dr. Vera Dounaevskaia, Dr. Trevor Jamieson, Dr. Lauren Lapointe Shaw, Dr. Jerome A. Leis, Dr. Don Livingstone, Dr. Julia Lowe, Dr. Ophyr Mourad, Dr. Valerie Palda, Dr. Joel Ray, Dr. Donald Redelmeier, Dr. Steve Shadowitz, Dr. Rob Sargeant.References1. Parrino TA, Villanueva AG. The principles and practice of MR. JAMA 1986;256(6):730–33.2. Amin Z, Guajardo J, Wisniewski W, Bordage G, Tekian A, Niederman LG. MR: focus and methods over the past three decades. Acad Med 2000;75(10):S1–S5.3. Gross CP, Donnelly GB, Reisman AB, Sepkowitz KA, Callahan MA. Resident expectations of MR: a multi-institutional study. Arch Int Med 1999;159(16):1910–14.4. McNeill M, Ali SK, Banks DE, Mansi IA. MR: can an established medical education tradition be validated? J Grad Med Educ 2013;5(3):374–84.5. Ways M, Kroenke K, Umali J, Buchwald D. MR: A survey of resident attitudes. Arch Int Med 1995;155(13):1433–37.6. Sacher AG, Detsky AS. Taking the stress out of MR: an analytic approach to the differential diagnosis. J Gen Intern Med 2009;24(6):747–51.7. Wenderoth S, Pelzman F, Demopoulos B. Ambulatory MR. J Grad Med Educ 2002;17(3):207–209.8. Kane GC, Holumzer C, Sorokin R. Utilization management MR: Purpose, planning and early experience in a university hospital residency program. Sem Med Pract 2001;4(1):27–36.9. Banks DE, Runhua Shi M. Decreased hospital length of stay associated with presentation of cases at MR with librarian support. J Med Libr Assoc 2007;95(4):381–87.10. Azer SA. Challenges facing PBL tutors: 12 tips for successful group facilitation. Med Teach 2005;27(8):676–81.11. Skeff KM. Enhancing teaching effectiveness and vitality in the ambulatory setting. J Gen Intern Med 1988;3(1):S26–S33.12. Bogoch II, Frost DW, Bridge S, Lee TC, Gold WL, Pansiko DM, Cavalcanti R. MR blog: a web-based tool to enhance case-based learning. Teach Learn Med 2012;24(3):238–41.13. Boerboom TB, Stalmeijer RE, Dolmans DH, Jaarsma DA. How feedback can foster professional growth of teachers in the clinical workplace: A review of the literature. Stud Educ Eval 2015;46:47–52.14. Fleming VM, Schindler N, Martin GJ, DaRosa DA. Separate and equitable promotion tracks for clinician-educators. JAMA 2005;294(9):1101–1104.15. Frank JR, Snell LS, Ten Cate O, Holmboe ES, Carraccio C, Swing SR, Harris, KA. Competency-based medical education: theory to practice. Med Teach, 2010;32(8):638–45.16. Hawkins RE, Welcher CM, Holmboe ES, Kirk LM, Norcini JJ, Simons KB, Skochelak SE. Implementation of competency‐based medical education: are we addressing the concerns and challenges? Med Educ. 2015;49(11):1086–1102.17. Arora VM, Georgitis E, Siddique J, Vekhter B, Woodruff JN, Humphrey HJ, Meltzer DO. Association of workload of on-call medical interns with on-call sleep duration, shift duration, and participation in educational activities. JAMA 2008;300(10):1146–53.18. Horwitz LI, Krumholz HM, Huot SJ, Green ML. Internal medicine residents' clinical and didactic experiences after work hour regulation: a survey of chief residents. J Gen Int Med 2006;21(9):961–65.19. Khanna S, Sier D, Boyle J, Zeitz K. Discharge timeliness and its impact on hospital crowding and emergency department flow performance. Emerg Med Aus 2016;28(2):164–70.

Teses / dissertações sobre o assunto "Préparation des trains":

1

Kamenga, Franck. "Optimisation combinatoire intégrée de la gestion du matériel roulant et de la circulation ferroviaire dans les gares de passagers". Thesis, Lille 1, 2020. http://www.theses.fr/2020LIL1I068.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Resumo:
Les gares ferroviaires concentrant les fins et les débuts de trajets des trains structurent l’essentiel de l’exploitation de lignes pour passagers. En effet, on y programme des opérations de préparation du matériel roulant (nettoyage, accouplement des trains…) dites de « produit train » indispensables à la qualité de service. Ces opérations imposent toutefois des manœuvres et nécessitent de garer des trains. Cette thèse aborde de manière intégrée la planification des opérations de « produit train » et la gestion de la capacité en gare. Elle introduit pour cela le Generalized Train Unit Shunting Problem (G-TUSP). Il s’agit plus précisément d’affecter des trains arrivant dans une gare à un départ et des voies de garage et d’ordonnancer leur maintenance et leurs manœuvres. Ces décisions respectent des contraintes liées à des caractéristiques techniques des du matériel roulant et de l’infrastructure ainsi qu’à la nature des opérations réalisées. Le G-TUSP comporte quatre sous-problèmes, souvent traités indépendamment dans la littérature. Cette thèse vise à proposer des algorithmes d’optimisation comme outils d’aide à la décision pour les planificateurs du « produit train ».Une formulation en programme linéaire à variables mixtes est établie en considérant une représentation détaillée des aspects du G-TUSP. La formulation est testée sur des instances réelles de la gare Metz-Ville et des résultats pertinents sont obtenus en une heure de calcul. Nous proposons ensuite des algorithmes dans lesquels nous considérons différentes combinaisons d’approches séquentielles ou intégrées pour sous-problèmes du G-TUSP. Dans une analyse expérimentale détaillée basée sur des instances de la gare de Metz-Ville, nous étudions la contribution de chaque sous-problème à la difficulté du G-TUSP et nous identifions le meilleur algorithme. Cet algorithme donne des résultats très satisfaisants en moins de vingt minutes
Railway stations that concentrates most of starts and ends of train journeys structure most of the passenger lines operations. Indeed, rolling stock preparation operations (cleaning, trains coupling…) which are called “shunting” are scheduled there. These operations are essential to ensure service quality. However, these operations require train movement and parking.This thesis tackles an integration of shunting operation planning and capacity management in railway stations. The Generalized Train Unit Shunting Problem (G-TUSP) is introduced to consider this integration. In the G-TUSP we assign trains which arrive in a railway station to a departure and parking tracks and we schedule their maintenance operations and their movements. These decisions respect constraints due to rolling stock and infrastructure characteristics or related the nature of the operations carried out. The G-TUSP includes four sub-problems, often considered independently in literature. This thesis aims at propose optimization algorithms as decision support for shunting planners.A mixed integer linear programming formulation which considers a detailed representation of G-TUSP aspects is set. The formulation is tested on Metz-Ville station real instances and relevant results are obtained within an hour of calculation. We propose then algorithms in which we consider different combinations for the integrated or sequential solutions of the G-TUSP sub-problems. In a thorough experimental analysis, based on Metz-Ville station instances, we study the contribution of each sub-problem to the difficulty of the G-TUSP, and we identify the best algorithm. This algorithm returns very satisfying results in less than 20 minutes
2

Defretin, Julie. "Synthèse pseudo-biomimétique d'acétogénines d'Annonaceae : application à la préparation des cis- et trans-solamines". Paris 11, 2002. http://www.theses.fr/2002PA114822.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
3

Rodriguez, Gonzalez Vicente. "Le complexe trans-[Ni(glycinate)2(H2O)2] de la synthèse de préparation de catalyseurs Ni/Al2O3". Paris 6, 2004. http://www.theses.fr/2004PA066595.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
4

Genève, Stéphane. "Synthèse et structure tridimensionnelle de peptides vinylogues cis et trans : application à la préparation d'hétérocycles azotés chiraux originaux". Nancy 1, 2000. http://www.theses.fr/2000NAN10078.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Resumo:
De nombreux résultats ont montré l'importance des propriétés conformationnelles de peptides messagers pour expliquer leur activité biologique. La conception de nouveaux analogues de ces peptides endogènes à des fins thérapeutiques ne peut se faire sans se référer à leurs structures tridimensionnelles. Très peu d'études ont été réalisées sur les peptides vinylogues tant du point de vue synthétique que structural. Ce mémoire concerne donc la synthèse et l'étude tridimensionnelle de pseudopeptides vinylogues. Le travail présenté se divise en trois parties : une partie de synthèse consacrée à l'incorporation stéréosélective de motifs éthyléniques diversement substitués en alpha de la liaison peptidique par l'utilisation de la réaction d'Homer appliquée à des aminoaldéhydes. Le choix du réactif d'oléfination permet de contrôler la stér introduite. Ainsi des acides aminés vinylogues présentant majoritairement ou exclusivement une configuration cis ou trans sont décrits. L'étude du couplage peptidique utilisant les nouveaux acides aminés vinylogues est réalisée en les incorporant soit du côté N-terminal, C-terminal ou au milieu du peptide. Il est également montré qu'il est possible de répéter le remplacement d'acides aminés naturels par des acides aminés vinylogues. Des peptides cis-cis, cis-trans, trans-cis et trans-trans ont été préparés. La deuxième partie présente l'étude par IR, RMN et RX des modifications structurales de la chaîne peptidique causées par l'introduction d'un ou de deux motifs éthyléniques. Ainsi l'incorporation d'un motif cis induit un repliement, mime de coude béta, plus stable que celui observé naturellement. Au contraire, l'élongation du lien peptidique par une double liaison trans engendre une structure très étirée. Enfin, une troisième partie est consacrée à l'exploitation synthétique des possibilités offertes par les acides aminés vinylogues pour préparer des lactames insaturés inédits.
5

Hennequin, Laurent. "Nouvelle méthode de préparation de composés dicarbonylés-1,5 : application à la synthèse de substances naturelles". Rouen, 1986. http://www.theses.fr/1986ROUES026.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Resumo:
On met au point une méthode générale de synthèse de composés delta-dicarbonylés et delta-dicarbonylés α -halogénés par action respectivement d'un éther d'énol silyle ou d'un éther d'énol silyle β-halogéné sur des carbocations fonctionnels. En milieu basique, les composés delta-dicarbonylés sont transformés en cyclohexénones, tandis que leurs anologues halogénés conduisent, selon la structure du composé de départ, à des cyclopropanes disubstitués trans ou à des spiranes hétérocycliques. Ces méthodes ont été appliquées à la synthèse d'alpha -cypérones. On a également préparé des synthons de bis-annélation et obtenu ainsi la homo-D deshydrotestostérone
6

Salvia, Marie-Virginie. "Développement d’outils analytiques et méthodologiques pour l’analyse et le suivi de composés vétérinaires et stéroïdes hormonaux à l’état de traces dans l’eau et le sol". Thesis, Lyon 1, 2013. http://www.theses.fr/2013LYO10036/document.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Resumo:
De nombreux produits chimiques se retrouvent dispersés dans l'environnement avec des conséquences parfois néfastes pour les hommes et les écosystèmes. Parmi ces substances figurent les antibiotiques et les stéroïdes hormonaux. Peu de données sont disponibles quant à la présence et le devenir de ces substances dans l'environnement notamment pour le sol, par manque de méthodologies. Nous avons donc mis au point des procédures d'analyse de traces de ces contaminants émergents, dans l'eau et le sol. Nous avons développé des méthodes multi-résidus et inter-familles basées sur des analyses LCMS/ MS. Pour les échantillons aqueux, l'extraction est menée sur phase solide (SPE, OASIS HLB). Les MLQs sont comprises entre 0.09 et 34 ng/L. Pour la matrice solide, la procédure d'extraction est inspirée de la méthode appelée QuEChERS suivie d'une purification SPE. Elle a été validée et des MLQs entre 0.013 et 3 ng/g ont été atteintes. Les tétracyclines et les fluoroquinolones, ont été étudiées séparément car elles ont des propriétés physico-chimiques bien spécifiques les rendant difficiles à extraire correctement du sol avec une méthode inter-familles. La méthode développée sur la matrice sol a permis une étude statistique mettant en exergue l'impact de certains paramètres du sol sur les rendements d'extraction et les effets matrice. Les méthodes ont été appliquées à une étude en colonnes de sol pour obtenir des données sur le transfert, l'accumulation et la dégradation des composés dans le sol
Several chemical products are dispersed in the environment and the consequences can be sometimes harmful for humans and the ecosystems. Among these substances appear the antibiotics and the hormonal steroids. Nowadays, only few data are available on the presence and the fate of these substances in the environment in particular for solid matrices, mainly due to a lack of methodologies. Consequently, methods to analyze traces of « emergent » contaminants in water and soil were carried out. Therefore, multi-residues and inter-families procedures based on LC-MS/MS analysis were established. Concerning the aqueous samples, 23 analytes are extracted with the SPE technique (OASIS HLB). MLQs are between 0.09 and 34 ng/L. For the solid matrix, the extraction procedure of 31 compounds is inspired from the method called QuEChERS and followed by a purification step. This methodology was validated and MLQs between 0.013 and 3 ng/g were obtained. Two antibiotics families, tetracyclines and fluoroquinolones, were studied separately as they have specific physical/chemical properties and are therefore difficult to extract from soil with an inter-families method. Then, the method developed for the soil matrix allowed a statistic study which showed the impact of the soil parameters on the recoveries and matrix effects. Finally, the methodologies were applied to a soil column study which allowed obtaining data on the transfer, accumulation and degradation of the substances in soil
7

Perny, Sébastien. "Alignement de cristaux liquides par irradiation en lumière linéairement polarisée de film minces de polymères photoréticulables". Cachan, Ecole normale supérieure, 1998. http://www.theses.fr/1998DENS0042.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Resumo:
L'objectif de ce travail de thèse a été en premier lieu de concevoir et de synthétiser quatre polymères photosensibles utilisables industriellement comme films d'alignement des cristaux liquides. Dans un deuxième temps, des études par spectroscopie UV et IR ont permis de caractériser l'anisotropie et l'évolution de la composition de ces matériaux en cours d'irradiation en lumière linéairement polarisée. Dans le cas général, il a ainsi été possible de mettre en évidence la compétition de deux photo réactions : la cycloaddition 2+2 et l'isomérisation trans/cis. Ainsi, trois espèces cohabitent au sein du film de polymère irradié : les dimères, produits de la cycloaddition de chromophores agrégés ; les isomères cis, issus de l'isomérisation des chromophores isoles ; les chromophores initiaux qui n'ont pas réagi. De plus, nous avons pu constater que l'orientation préférentielle des chromophores inchangés était perpendiculaire a l'axe de polarisation et que, dans certains cas, les dimères étaient préférentiellement formes parallèlement a l'axe de polarisation. Enfin les propriétés d'alignement de ces matériaux ont été étudiés en confinant des cristaux liquides entre deux films de photopolymères irradies. Leur comportement a ensuite été compare a ceux du pvci et du poly(7-methacryloyloxycoumarine) afin de clarifier le mécanisme de photo alignement. Deux mécanismes ont du être envisages. Dans un cas, la sélectivité axiale des réactions photochimiques en lumière polarisée consomme les chromophores préférentiellement orientes le long de l'axe de polarisation. L'anisotropie du film est donc uniquement due à la présence de chromophores inchangés, initialement perpendiculaires à l'axe de polarisation, et le film induit un alignement homogène planaire suivant cet axe. Dans le deuxième cas, l'anisotropie du film est essentiellement due à la formation de dimères le long de l'axe de polarisation, et le film induit un alignement homogène planaire suivant l'axe de polarisation.
8

Cauchy, Xavier. "Préparation d'échantillons pour l'étude par GISAXS des mécanismes de déformation des matériaux par faisceaux d'ions lourds de haute énergie". Thèse, 2010. http://hdl.handle.net/1866/4729.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Resumo:
Le mécanisme menant à des déformations structurales suivant le bombardement d'échantillons de a-Si d'un faisceau d'ions lourds et rapides est sujet de controverses. Nous nous sommes penchés sur l'hypothèse de la formation d'une zone liquide causée par la déposition d'énergie des ions incidents dans le contexte de la théorie du pic thermique. Des échantillons de silicium amorphe furent préparés dans le but d'observer les indices d'une transition de phase l-Si/a-Si suivant la déposition locale d'énergie sur le parcours d'un ion lourd énergétique dans le a-Si. Les échantillons furent implantés d'impuretés de Cu ou d'Ag avant d'être exposés à un faisceau d'ions Ag12+ de 70 MeV. L'utilisation de l'analyse GISAXS est projetée afin d'observer une concentration locale d'impuretés suivant leur ségrégation sur la trace de l'ion. Des masques d'implantation nanométriques d'oxide d'aluminium ont été fabriqués afin d'augmenter la sensibilité de l'analyse GISAXS et une méthode d'alignement de ces masques selon la direction du faisceau fut développée. Le bombardement d'échantillons au travers de ces masques a donné lieu à un réseau de sites d'impacts isolés presque équidistants.
The machanisms underlying structural deformations following swift heavy ion beam a-Si irradiation are subject of debate. We investigated the hypothesis of the presence of a liquid phase in the wake of the energetic ions in the thermal spike framework. a-Si samples were prepared in order to track a transient liquid phase by implanting Cu or Ag on the a-Si surface and exposing the sample to a 70 MeV Ag12+ beam. Cu and Ag are both very sensitive to segregation in Si and are therefore thought to be capable of keeping track of a molten transient state by concentrating on the ion track. Samples are to be investigated with GISAXS. Nanoscale implantation masks were developed from nanoporous alumina membranes in order to impose a pattern on the ion impact sites and thus improve GISAXS sensitivitity. An alignment method is also developed for the positioning of pores parallel to the ion beam direction. A nearly equidistant impact sites pattern was achieved by irradiating fused silica through these implantation masks.

Livros sobre o assunto "Préparation des trains":

1

Mariano, Stephen J. Untangling NATO transformation. Kingston, ON: Centre for International Relations, Queen's University, 2007.

Encontre o texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.

Capítulos de livros sobre o assunto "Préparation des trains":

1

Labat, L. "Préparation d'échantillons". In Traité De Toxicologie Médico-judiciaire, 117–38. Elsevier, 2012. http://dx.doi.org/10.1016/b978-2-294-71561-7.00005-4.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
2

Arcangeli-Belgy, M. T., e E. Pajot-Pharose. "Préparation à la naissance et à la parentalité". In Traité d'obstétrique, 91–94. Elsevier, 2010. http://dx.doi.org/10.1016/b978-2-294-07143-0.50013-5.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
3

Knight, Diana. "‘Faire ceci ou faire cela?’". In What Forms Can Do, 53–66. Liverpool University Press, 2020. http://dx.doi.org/10.3828/liverpool/9781789620658.003.0004.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Resumo:
This essay traces the interconnections between the rhetoric and actuality of Barthes’s proclaimed inability to choose between the polarised forms of the Album and the Livre, the fragmentary ‘note’ of the Diary and the all-embracing Novel. Barthes’s public rehearsal of this indecision, which takes place in the pedagogical context of his lecture course La Préparation du roman, is structured as the theatrical ‘deliberation’ of the writer faced with the obligation to choose. Yet Barthes underlines the appeal of thinking in terms of simplified alternatives, and leaves the formal decision hanging in the balance. I read this artificially constructed deliberation in conjunction with his analysis of Saint Ignatius’s Exercices spirituels, where a new language through which to solicit God’s will is elaborated through the theatrical preparation of an ‘election’. The symbiotic relation that Barthes identifies between Ignatius’s pedagogical Exercices and the personal Journal spirituel – in which Ignatius charts the progress of a practical election – takes me to the relation between Barthes’s Préparation du roman and his own private diaries. His 1979 essay ‘Délibération’ combines a general question (can a Diary be Literature?) with a practical issue to be resolved: should Barthes keep a diary with a view to publication?
4

Lebeaume, Joël, Nathalie Magneron e Jean-louis Martinand. "Contenus d'épreuves et outils de préparation en Sciences expérimentales et Technologie pour le recrutement des professeurs des écoles en France : les savoirs scientifiques et didactiques sont-ils bien définis ?" In Savoirs en (trans)formation, 201. De Boeck Supérieur, 2009. http://dx.doi.org/10.3917/dbu.hofst.2009.01.0201.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
5

Macé, Marielle. "Barthes and ‘Subtle Forms of Living’". In Interdisciplinary Barthes, 154–64. British Academy, 2020. http://dx.doi.org/10.5871/bacad/9780197266670.003.0010.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Resumo:
A life cannot be dissociated from its forms (its ways, regimes, spaces, and rhythms) for these forms are also ideas of what life should be. This question is keenly felt today, especially in our ways of experiencing politics: we need ‘other sorts of life’, ‘other ways of living’, other rhythms and connections. Yet these phrases are often emptied of their meaning: they are the stock-in-trade of advertising, which allows us to dream of passing from one lifestyle to another without regard for the ethical complexity of what Pavese called ‘the business of living’. Roland Barthes helps us here. Right from his sanatorium years, and all that it cost him to become aware, so young, of the life made for us by daily routines, food, the weather, our ways of relating to others, and through to La Préparation du roman (which reflected on how everyday life must be organised to lead to a literary work), Barthes was always conscious of the seriousness of what the forms of living entail, in all their precision and detail. This chapter tracks the constancy of this conviction in Barthes’s trajectory, from the early sanatorium correspondence to Comment vivre ensemble and Journal de deuil.

Vá para a bibliografia