Academic literature on the topic 'Action syndicale'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Action syndicale.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Action syndicale"

1

Bourque, Reynald, and Claude Rioux. "Restructuration industrielle et action syndicale locale." Relations industrielles 56, no. 2 (October 21, 2002): 336–64. http://dx.doi.org/10.7202/000028ar.

Full text
Abstract:
Résumé La restructuration de l’industrie du papier au Québec a eu un impact majeur sur l’action syndicale. Cet article présente les changements intervenus dans les pratiques syndicales de la Fédération des travailleurs du papier et de la forêt (FTPF-CSN) et de ses syndicats affiliés, notamment en ce qui a trait à la demande de nouveaux services découlant de l’implication syndicale dans la réorganisation du travail. Nous analysons également les effets de ces changements sur les relations entre la FTPF et ses syndicats locaux, ainsi que les problèmes et les défis inhérents au renouvellement des pratiques syndicales.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Verge, Pierre. "Une solidarité sans frontières ? Le droit canadien et l’action syndicale de solidarité transaméricaine." Les Cahiers de droit 48, no. 3 (April 12, 2005): 331–49. http://dx.doi.org/10.7202/043934ar.

Full text
Abstract:
Différents facteurs influent sur la propension des groupements syndicaux de première ligne à s’engager dans des actions de solidarité syndicale transnationale, notamment celle qui unit des salariés d’une même entreprise implantée dans plusieurs pays. Quel est l’impact d’un droit national — le droit canadien, en l’occurrence — sur une telle action ? Est ainsi principalement susceptible d’intervenir la loi qui régit l’activité courante de négociation collective des syndicats en cause. Essentiellement, elle leur confère à cette fin le monopole de représentation d’une collectivité locale de salariés au sein de l’entreprise ou de l’un des ses établissements et établit un droit périodique de grève, action notamment interdite durant la convention collective. L’emprise du précédent aménagement juridique de la liberté syndicale du syndicat local n’empêche pas de légitimer, au regard de sa finalité juridique, son objectif de solidarité transnationale. De même, les retombées d’accords-cadres internationaux liant des entreprises transnationales et des instances syndicales ne contredisent pas la formule de négociation collective locale envisagée par la loi. Il en va toutefois autrement d’une action de coalition de solidarité transnationale. Le précédent droit de grève, temporellement limité, est, en effet, manifestement dysfonctionnel devant les exigences de la grève de solidarité. En revanche, la solidarité syndicale transnationale peut se manifester sans entraves particulières à travers différentes techniques de publicisation des vues syndicales, comme la distribution de tracts ou le piquetage. Elles participent effectivement de la liberté fondamentale d’expression dans la société. Le précédent bilan conduit à se demander, à l’égard du phénomène grandissant de l’entreprise-réseau, notamment celle d’envergure transnationale, si les milieux syndicaux en viendront à trouver relativement désavantageux le présent aménagement légal de l’action syndicale locale, en particulier en ce qui a trait aux limites qu’il impose à la grève de solidarité, particulièrement celle d’envergure transnationale. Dans l’affirmative, trouveraient-ils appui à leur volonté de remise en cause de ce régime classique dans les ententes de coopération en matière de travail liant le Canada et d’autres pays américains ou, encore, dans le droit de l’Organisation internationale du travail (OIT) ?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Adanhounme, Armel Brice, and Christian Lévesque. "L’action syndicale à l’international vue du Sud : du global au local ou du local au global?" Articles 68, no. 2 (June 11, 2013): 239–60. http://dx.doi.org/10.7202/1016318ar.

Full text
Abstract:
RésuméCe texte propose une relecture du débat sur l’action syndicale à l’international entre la construction de coalitions globales et le développement de réseaux locaux. Il se base sur le récit des représentants syndicaux du secteur minier au Ghana et au Mexique. Les stratégies syndicales sont saisies sous les trois dimensions analytiques que sont les espaces de l’action syndicale à l’international, les modes d’interaction et le cadre de référence. L’objectif de l’article vise à comprendre comment les syndicats nationaux naviguent entre le local et le global, et les facteurs qui les poussent et les attirent vers les espaces transnationaux.Alors que les deux syndicats sont engagés dans un processus de renouvellement de leur action, leur stratégie transnationale diffère : les Ghanéens sont engagés dans le développement de nouvelles aptitudes et de nouveaux savoir-faire et les Mexicains dans la construction des coalitions. Ces constats suggèrent que l’action syndicale à l’international est fonction des contingences nationales. Primo, le syndicat ghanéen intervient surtout au niveau continental africain et privilégie le développement des compétences locales et nationales. De son côté, le syndicat mexicain est présent aussi bien au niveau continental nord-américain que transnational, notamment dans des campagnes de solidarité. Secundo, les Ghanéens entretiennent de faibles liens avec les autres syndicats. De l’autre, les Mexicains sont engagés dans un large répertoire d’action avec les syndicats nord-américains et les fédérations internationales. Tertio, les Ghanéens conçoivent leurs intérêts sur la base d’une forte identité clanique et définissent leur engagement international en termes de ressources. Pour leur part, les Mexicains bâtissent des coalitions transnationales sur la base d’une identité de classe.Allant au-delà de la dichotomie entre le local et le global, les stratégies syndicales à l’international sont socialement construites et localement enracinées. Elles s’expliquent par la dynamique de l’économie politique dans laquelle se trouvent insérés ces syndicats et les structures d’opportunité transnationale à leur portée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Hennebert, Marc-Antonin, and Mélanie Dufour-Poirier. "L’action collective au sein des alliances syndicales internationales : deux études de cas contrastées." Articles 68, no. 1 (March 11, 2013): 3–24. http://dx.doi.org/10.7202/1014739ar.

Full text
Abstract:
RésuméUne des principales innovations syndicales en matière de régulation sociale des firmes transnationales réside dans l’émergence d’alliances syndicales internationales visant à fournir un espace de concertation et de développement de stratégies communes aux syndicats représentant les travailleurs d’une même firme. Sur la base de deux études de cas menées au sein de deux multinationales de différents secteurs et d’un corpus empirique incluant plus d’une centaine d’entretiens avec des syndicalistes de différents pays, cet article analyse la construction de l’action collective syndicale au sein de ces alliances. Partant de trois clés de lecture découlant d’autant de théories classiques de l’action collective – soit la théorie de la mobilisation des ressources, celle de la régulation sociale ainsi que celle dite de la structure d’opportunités politiques –, cet article met en relief certains facteurs déterminants du développement de cette action au sein des alliances syndicales internationales. Au-delà de l’importance pour les acteurs d’investir des ressources dans ces alliances, on observe que la formalisation organisationnelle de ces dernières, par l’intermédiaire de la définition de certaines règles d’organisation et la création de « centres » décisionnels, peut jouer un rôle déterminant dans leur propension à initier des actions collectives. Notre étude souligne également l’importance pour les acteurs syndicaux impliqués de définir un projet commun mobilisateur qui donne à la fois une cible et un sens aux actions planifiées. Au final, étant donné le bilan contrasté pouvant être tiré de ces deux cas, cet article met en lumière à la fois l’importante contribution potentielle de ces alliances au renouveau syndical mais aussi les nombreux obstacles qui se posent au développement de l’action syndicale internationale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Rhéaume, Jacques, Marie-France Maranda, Jean-Simon Deslauriers, Louise St-Arnaud, and Louis Trudel. "Action syndicale, démocratie et santé mentale au travail1." Nouvelles pratiques sociales 20, no. 2 (July 17, 2008): 82–110. http://dx.doi.org/10.7202/018450ar.

Full text
Abstract:
Résumé La problématique de la santé mentale au travail est très présente dans les milieux syndicaux, replaçant au coeur de l’action syndicale l’importance de la qualité de vie au travail. Plusieurs recherches participatives, inspirées de la psychodynamique de travail et des récits de pratiques ont permis d’explorer le vécu et la réflexion de militants syndicaux sur la santé mentale au travail, tant dans leur travail à l’intérieur des structures syndicales que dans leurs interventions dans divers milieux de travail. Les nouvelles formes d’organisation du travail, marquées par l’idéologie néoproductiviste portent atteinte à la santé mentale de nombre de travailleurs et travailleuses, y compris chez les représentants et militants syndicaux. La difficile démocratisation au travail constitue un risque important pour la santé mentale au travail, un signe peut‑être de la toujours présente aliénation au travail.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Klein, Juan-Luis, and Jean-Marc Fontan. "Syndicats et collectivités dans la gouvernance locale : une recherche exploratoire à Montréal." Recherche 44, no. 2 (February 11, 2004): 239–66. http://dx.doi.org/10.7202/007691ar.

Full text
Abstract:
Résumé La mondialisation, avec la conséquente mobilité accrue des capitaux et des entreprises, oblige le mouvement syndical à revoir ses stratégies d’action. Le besoin de se mobiliser pour conserver les emplois met les syndicats en relation avec les autres acteurs des collectivités locales. Habitués à interagir avec des acteurs d’envergure nationale et de nature sectorielle, les syndicats québécois découvrent le potentiel du local en tant que terrain d’alliances et en tant que base d’un rapport de forces favorable. Quels sont les effets de l’insertion des syndicats dans la dynamique locale sur la lutte syndicale ? C’est la question qui a motivé la recherche-action dont s’inspire ce texte. La recherche permet de mieux comprendre les effets de l’action collective sur la structuration des collectivités locales. La mobilisation syndicale ne déclenche pas de façon automatique la solidarité locale. Et celle-ci ne suffit pas pour réussir à conserver les emplois. Mais, la présence d’une interaction entre syndicats et communauté, permet de mettre en place des organisations propices à l’apprentissage collectif et à des mobilisations futures. C’est aussi que l’interaction syndicat-communauté renforce aussi bien la mobilisation communautaire que la gouvernance locale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Groulx, L. H. J. "Syndicalisation locale et action ouvrière : analyse de cas." Relations industrielles 31, no. 1 (April 12, 2005): 84–97. http://dx.doi.org/10.7202/028684ar.

Full text
Abstract:
Après avoir établi la chronologie d'une lutte syndicale au niveau local, l'auteur présente les diverses formes de consciences syndicales et de leaderships d'action, et dégage le processus interne de cette action syndicale par rapport au système des relations du travail.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Delmas, Corinne. "Le renouvellement paradoxal de la pratique syndicale : l’exemple des dimensions mentales de la santé au travail." Revue multidisciplinaire sur l'emploi, le syndicalisme et le travail 9, no. 1 (April 12, 2016): 23–50. http://dx.doi.org/10.7202/1036127ar.

Full text
Abstract:
La diffusion des questions de santé mentale au travail dans les organisations syndicales et les entreprises mobilise les registres scientifiques et les univers académiques et professionnels. L’enjeu d’une proximité renforcée avec les salariés et le terrain a nécessité un renouvellement des pratiques syndicales. Cette rupture est parfois explicitement recherchée, comme le montre l’Observatoire du stress et des mobilités forcées à France Télécom, qui illustre la volonté de produire une information crédible et des discours audibles dans d’autres univers sociaux. Occupant un double positionnement, syndical et scientifique, et contribuant à la promotion d’une expertise des risques psychosociaux, il atteste les collaborations entre chercheurs et militants, ce souci de proximité et les nouvelles pratiques syndicales. Son action et les résistances rencontrées montrent en même temps combien cette rupture expose les syndicats à des tensions entre deux dimensions centrales de l’activité syndicale : d’une part, entre action et compréhension des situations et, d’autre part, entre droit individuel et droit collectif. Ces tensions, les limites de l’expertise des risques psychosociaux et la publicisation ambiguë des questions de stress et de souffrance révèlent les difficultés persistantes à penser et à agir sur le travail.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Girault, Jacques, and Bertrand Geay. "Profession: instituteurs. Memoire politique et action syndicale." Le Mouvement social, no. 195 (April 2001): 120. http://dx.doi.org/10.2307/3780005.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Dind, Daniel. "Projet et luttes... dans le champ social et syndical." Travailler le social, no. 7 (February 3, 2016): 85–95. http://dx.doi.org/10.7202/1035013ar.

Full text
Abstract:
L’auteur souhaite apporter sa contribution dans le sens du dépassement de « l’impuissance et de la morosité » qui existe chez bon nombre de travailleurs sociaux. À l’aide d’éléments d’analyses théoriques et d’expériences collectives, il résume sa trajectoire professionnelle et militante. Cette dernière est marquée par des tentations de convergences entre l’action collective au niveau des usagers (= action communautaire) et celle au niveau des salariés des institutions sociales (= action syndicale). Il s’ensuit des réflexions sur la construction d’une mémoire collective commune entre le « mouvement ouvrier et syndical » et les « nouveaux mouvements sociaux ». L’article se termine par une histoire de cas : la lutte menée par les travailleurs sociaux dans le cadre de la réorganisation de l’assistance à Genève touchant tant le contenu que les conditions de travail.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Action syndicale"

1

Cox, Rachel. "Les effets du rôle accordé aux syndicats par le projet de loi 143 sur la mise en oeuvre et la réception du droit à un milieu de travail exempt de harcèlement psychologique ainsi que sur l'action syndicale au Québec." Thesis, Université d'Ottawa / University of Ottawa, 2014. http://hdl.handle.net/10393/31166.

Full text
Abstract:
En milieu syndiqué, l’action syndicale est le seul mécanisme pour sanctionner un manquement à l’obligation de l’employeur de prévenir ou de faire cesser le harcèlement psychologique. Cette étude porte sur les effets du rôle accordé aux syndicats par le Projet de loi 143 dans la mise en œuvre et dans la réception du droit à un milieu de travail exempt de harcèlement psychologique ainsi que sur les effets du Projet de loi 143 sur la vie syndicale. Nous avons adopté une démarche méthodologique mixte, soit une méthodologie juridique juxtaposée à une enquête de terrain dans la forme d’entretiens avec des représentantes et représentants syndicaux (RRS) responsables de gérer les recours liés au harcèlement psychologique. Le fait de saisir les effets des normes juridiques dans le contexte du pluralisme normatif des milieux de travail syndiqués permet une réflexion sur l’effectivité mais aussi sur la légitimité du droit. Notre étude démontre que l’entrée en vigueur des dispositions portant sur le harcèlement psychologique a provoqué des changements importants dans les comportements des acteurs dans les milieux de travail syndiqués, et ce, nonobstant le fait que les arbitres n’ont accueilli qu’un petit nombre des griefs pour harcèlement. En singularisant le traitement du harcèlement psychologique parmi l’ensemble des risques psychosociaux au travail, le cadre législatif rend le mandat des RRS particulièrement exigeant. L’absence d’une approche globale à la prévention du harcèlement prive les syndicats d’outils et de ressources pour mener à bien leur mandat. De plus, des obligations lourdes pèsent sur ceux-ci en raison de leur devoir de représentation, et ce, d’autant plus lorsque la personne mise en cause est également membre de l’unité de négociation. Néanmoins, notre étude démontre que les RRS soutiennent les personnes syndiquées qui se croient victime de harcèlement psychologique avec beaucoup d’empathie. De manière pragmatique, les RRS voient à la défense de leurs intérêts, et ce, nonobstant le fait qu’ils sont limités par un cadre juridique qui ne leur permet pas d’agir sur les risques psychosociaux qui sont à l’origine de beaucoup de plaintes pour harcèlement psychologique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Guiboumou, Christelle. "Action syndicale et impact sur la situation socio-économique des populations ouvrières au Gabon de 1960 à nos jours." Lille 1, 2007. https://pepite-depot.univ-lille.fr/LIBRE/Th_Num/2007/50374-2007-Guiboumou.pdf.

Full text
Abstract:
L'objectif de la thèse est d'évaluer« l'effectivité » de la lutte syndicale ouvrière au Gabon à la lumière de l'évolution du pouvoir d'achat, des conditions matérielles de travail et de la législation du travail depuis 1960. A contre courant des études sur le syndicalisme traditionnellement rencontrées en Économie, cette recherche repose sur deux postulats. Le premier renvoie à la finalité des organisations syndicales ouvrières et pose l'amélioration de la condition ouvrière comme le principal enjeu de la revendication syndicale ouvrière. Le second postulat, pour sa part, fait référence à l'existence d'un pouvoir syndical, c'est-à-dire à cette capacité dont disposent les organisations syndicales des travailleurs d'influencer le niveau des salaires, les conditions de travail et l'adoption des lois favorables aux travailleurs. L'exploration de la littérature spécialisée sur le pouvoir et le pouvoir syndical a conduit à inscrire la recherche dans l'approche radicale des « relations industrielles », champ transdisciplinaire situé au point d'intersection du Droit, de l'Économie, de la Science politique, de l'Histoire et de la Sociologie. L'hypothèse de travail formulée, à cet effet, liait l'évolution de la situation socio-économique des ouvriers gabonais à l'évolution du pouvoir de leurs organisations syndicales. Ce pouvoir syndical tire ses sources d'une part du contexte socio-politique et économique et d'autre part de l'idéologie et de l'organisation des syndicats; il s'exprime à travers leur activité revendicative. Par-delà les difficultés posées par la pauvreté des centres de documentation gabonais et souvent la réticence des enquêtés, il est ressorti de l'analyse des données recueillies que l'action syndical a eu un impact sur l'évolution du pouvoir d'achat et de la législation du travail. Toutefois, il n'a pas été possible d'établir un lien entre l'évolution du pouvoir syndical et celle des conditions matérielles de travail.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Louis, Julien. "La Confédération européenne des syndicats à l’épreuve du droit et de la justice : genèse, usages et limites d’un mode d’action syndicale en faveur de l’Europe sociale." Thesis, Strasbourg, 2019. http://www.theses.fr/2019STRAG043.

Full text
Abstract:
Cette thèse prend pour objet l’action juridique et judiciaire de la Confédération européenne des syndicats (CES). En s’appuyant sur des entretiens, des observations, des archives, des documents syndicaux et des sources juridiques, la thèse analyse les raisons, les effets et les limites du recours au droit et à la justice de l’Europe par les syndicalistes européens. En explorant les rapports entre Europe du droit, Europe sociale et Europe syndicale, cette recherche réalise une triple contribution. La première explique les limites de l’Europe sociale par la position dominée des syndicalistes dans le champ juridique européen. La seconde contribue à la connaissance du syndicalisme européen par la sociologie politique et historique des juristes de l’Europe syndicale et de leurs pratiques. La troisième étudie les usages du droit et de la justice par les acteurs de la CES comme des mobilisations transnationales, en identifiant les ressources, les modes d’organisation et les cadrages auxquels ce mode d’action syndicale fait appel
This research focuses on the legal and judicial actions of the European Trade Union Confederation (ETUC). Drawing on interviews, archives, grey literature and legal sources, this dissertation analyses how and why the Europeans trade unionists use European law and justice to defend their interests. By investigating the relationship between Social Europe, the European trade union movement and European law, this thesis makes three contributions. Firstly, we explain the limits of Social Europe by the dominated position of the trade unionists in the European legal field. Secondly, we contribute to knowledge about European trade unionism by doing the political and historical sociology of the trade union lawyers and their practices. Thirdly, by studying the legal and judicial actions of the European trade union actors as transnational mobilisations, we identify the resources, the organisational structures and the framings that characterise this form of trade union action
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Givry, Jean de. "L' action de l'Organisation internationale du Travail dans le domaine de la liberté syndicale et des relations professionnelles de 1944 à 1985." Paris 10, 1987. http://www.theses.fr/1987PA100106.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Gutiérrez, Crocco Francisca Paz. "Le militantisme politisé, judiciaire et social : une étude comparative des syndicalismes au Chili et en France (1980-2010)." Paris, EHESS, 2013. http://www.theses.fr/2013EHES0057.

Full text
Abstract:
Notre travail se veut une tentative de dépassement du discours «déclinologique» qui s'est imposé dans le milieu des spécialistes de syndicats depuis les années 1980. Nous nous intéressons aux modèles de militantisme qui, incarnant des projets de syndicalisme différents, se disputent aujourd'hui l'hégémonie en France et au Chili. Comment ces deux systèmes syndicaux, issus d'une même matrice révolutionnaire, se sont-ils acclimatés à deux modes opposés de construction du social (un État social «conservateur-corporatiste» et un État «néolibéral») ? Pour répondre à ce problème, nous avons réalisé une soixantaine d’entretiens avec des responsables syndicaux dans les deux pays, cinq auprès d’experts et une observation participante. À partir des entretiens, nous distinguons trois modèles de militant syndical: le militant politisé, le militant judiciaire et le militant social. Les deux premiers modèles sont présents autant au Chili qu'en France, tandis que le dernier représente exclusivement un groupe des syndicalistes chiliens. Afin d'expliquer « d'en bas» la diversité nationale et l'écart entre les deux systèmes étudiés, le denier chapitre est consacré à l'analyse des parcours d'engagement des syndicalistes. Outre la description de cette typologie, chacun des chapitres se propose de discuter des sujets importants dans le débat sociologique: la construction sociologique de l'objet syndical, les projets politiques des syndicats, la «judiciarisation» au travail, le traitement syndical de la question de la représentativité et la professionnalisation des militants syndicaux
Our work aims to transcend the "declinological approach” that has been popular among labor unions specialists since the 1980's. We are interested in the activism models that representing different projects of trade unionism, compete for hegemony in France and in Chile today. How did these two labor union systems, sharing the same revolutionary matrix, acclimatize to two opposite modes of social construction (conservative-corporatist and a neoliberal Welfare State)? To answer this question, we carried out sixty interviews with trade unionists in both countries, as well as five with experts and a participating observation. Analyzing the interviews we distinguished three archetypes of labor union activism: politicized activism, judicial activism and social activism. The first two models are present in both Chile and France, whereas the last one represents a group present only in Chile. Inspired on a "bottom up' approach, the last chapter attempts to explain national diversity and differences between both of the studied systems, through an analysis of the activist's commitment trajectories. Besides the description of this typology, each chapter attempts to discuss important subjects for the sociological debate: the sociological construction of labor union as an object of study, the political projects of labor unions, the "judicialization" of work conflicts, how labor unions asses representativeness, and the "professionalization" of union activists
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Bathmanabane, Pascal. "L'abus du droit syndical." Montpellier 1, 1992. http://www.theses.fr/1992MON10005.

Full text
Abstract:
Analyse, synthèse et essai de redéfinition de la notion civiliste d'abus de droit. Application de cette notion au domaine du droit syndical sous l'angle de la présence et de l'action syndicales dans l'entreprise
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Bisignano, Maria-Rosaria. "Réguler l’emploi, le salaire et le travail par le maintien du contrat de travail : le cas de la Cassa Integrazione Guadagni en Italie." Thesis, Paris 10, 2014. http://www.theses.fr/2014PA100167.

Full text
Abstract:
Depuis les années 1990 en Europe, les mesures et les dispositifs publics adoptés au nom de l’emploi trouvent notamment leur expression dans les principes guidant le débat sur la flexisécurité. Ainsi, au niveau national émergent des politiques visant à encadrer les transitions professionnelles dans un contexte de flexibilité et de précarisation accrue du marché du travail. Si au niveau européen nous pouvons observer une tendance assez transversale, les orientations sous-jacentes aux dispositifs de la politique de l’emploi encadrant les transitions professionnelles demeurent spécifiques aux contextes sociétaux. La situation italienne, où le maintien du contrat de travail dans le chômage partiel par la Cassa Integrazione Guadagni a été longtemps préféré à l’indemnisation du chômage sur le marché du travail, fait l’objet de cette thèse. La thèse s’attache à révéler les enjeux d’une régulation de l’emploi, du salaire et du travail fruit de l’action revendicative syndicale d’opposition à la logique des mobilités sur le marché du travail. Elle repose sur l’analyse diachronique et synchronique de l’action revendicative des principaux acteurs syndicaux structurée autour du maintien du contrat de travail. Si l’analyse diachronique (1941-2013) a permis de retracer un projet syndical de revendication de régulation des mobilités professionnelles dans l’emploi, l’analyse synchronique a montré à partir des registres de justifications véhiculés par les acteurs, l’appropriation d’un dispositif de garantie dans l’emploi
Since the 90s in Europe, the measures and public schemes on behalf of employment have been largely covered by the debate on flexicurity. Thus, at the national level, some policies aiming at framing the career transitions, in a context of labour market flexibility and ever-increasing precarity, have emerged. If, at the European level we can observe a rather transverse trend, the underlying orientations for employment policy schemes relative to career transitions, specifically depend on societal contexts. This thesis will highlight the Italian situation, for which the work contract maintained by the Cassa Integrazione Guadagni into the short-time working has been for a long time preferred to the unemployment compensation. The work will be particularly focused on the stakes of the employment, wage and labour regulation, supported by the industrial action which is opposed to mobility on the labour market. It will be based on the diachronic and synchronic analysis of the industrial action led by the main union actors in order to maintain the work contract. On the one hand the diachronic analysis (1941-2013) allowed us to consider a project of union action concerning the regulation of work-related mobility, and on the other hand the synchronic analysis showed, from the actors’ justifications, the appropriation of an employment security scheme
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Silva, Francisca Tavares da. "Reestrutura??o produtiva na Petrobr?s e a??o sindical dos petroleiros do RN." Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2005. http://repositorio.ufrn.br:8080/jspui/handle/123456789/13754.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-12-17T14:20:19Z (GMT). No. of bitstreams: 1 FranciscaTS.pdf: 354266 bytes, checksum: 0b1f976de40e3b43fdf18b4668bc17e4 (MD5) Previous issue date: 2005-11-14
Coordena??o de Aperfei?oamento de Pessoal de N?vel Superior
Ce travail a l objectif d analyser la question de la restructuration productive dans la Petrobr?s/ RN et les implications possibles sur l action syndicale du Sindipetro/RN pendant la p?riode 1995 2003. La restructuration productive dans la Petrobr?s/RN commence dans la d?cennie 1990 quand l entreprise, au niveau national, d?cide d adh?rer au Programa Brasileiro de Qualidade e Produtividade PBQP lanc? par le gouvernement Collor comme motivation et priorit? pour que les entreprises s adaptent ? l ouverture de l ?conomie br?silienne au march? ext?rieur. De ce fait, la Petrobr?s/RN afin de se maintenir dans le march? comp?titif et mondialis? , adopte des techniques administratives bas?es sur la philosophie de la qualit? totate, met au point des inovations technologiques et organisationnelles, tout en alt?rant sa base technique et adopte, encore, la tertiairisation de quelques activit?s visant ? la reduction des co?ts. De telles mesures ont atteint de fa?on remarquable l action du Sindipetro/RN qui commence alors ? agir selon la logique de la politique n?o-lib?rale du gouvernement de conduite anti-syndicale. Face ? ces faits le syndicat a r?d?fini ses actions dans le but de trouver des mani?res de poursuivre les luttes syndicales dans cette conjoncture de difficult?s dans les relations de travail. Celui-ci s engage donc ? entamer les n?gociations comme strat?gie afin de pr?server les privil?ges de la cat?gorie et d ?viter la perte des droits acquis
O presente trabalho tem por finalidade analisar a quest?o da reestrutura??o produtiva na Petrobr?s/RN e as poss?veis implica??es sobre a a??o sindical do Sindipetro/RN, no per?odo de 1995 a 2003. A reestrutura??o produtiva na Petrobr?s/RN inicia-se nos anos 90, quando a empresa, em n?vel nacional, resolve aderir ao Programa Brasileiro de Qualidade e Produtividade - PBQP lan?ado pelo governo Collor como incentivo e prioridade para que as empresas se adequassem ? abertura da economia brasileira ao mercado externo. Desse modo, a Petrobr?s/RN, como forma de manter-se no mercado competitivo e globalizado, lan?a m?o de t?cnicas administrativas pautadas na filosofia da qualidade total, implementa inova??es tecnol?gicas e organizacionais, alterando sua base t?cnica, e adota a terceiriza??o de algumas atividades com vistas ? redu??o de custos. Tais medidas atingiram de modo contundente a a??o do Sindipetro/RN, que passou a lidar com a l?gica da pol?tica neoliberal do governo, que tem uma postura anti-sindical. Diante de tais fatos o sindicato redefiniu suas a??es, tendo em vista encontrar formas de sobreviv?ncia das lutas sindicais nessa conjuntura de dificuldades nas rela??es de trabalho. Este assumiu uma postura que prioriza a banca de negocia??es como estrat?gia para preservar os benef?cios da categoria e evitar perdas de direitos conquistados
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Tandé, Alexandre. "Lutter contre les discriminations éthno-raciales et/ou promouvoir la diversité ? : le développement d'une action publique ambigüe en région de Bruxelles-Capitale (1997-2012)." Thesis, Lille 2, 2013. http://www.theses.fr/2013LIL20014.

Full text
Abstract:
A Bruxelles comme dans d’autres contextes régionaux et nationaux, de nombreux professionnels et spécialistes présentent les notions de discrimination et de diversité dans le domaine de l’emploi comme « les deux faces d’une même pièce » : au dépassement de la première répondrait l’avènement de la seconde. Considérant ce discours comme problématique, nous retraçons dans notre thèse l’émergence et le développement de l’action publique bruxelloise de lutte contre les discriminationsethno-raciales et de promotion de la diversité en matière d’emploi, depuis la fin des années 1990. Dans une perspective qualitative, nous analysons les conditions d’élaboration et de mise en oeuvre de cette action publique régionale, en prêtant une attention particulière aux pratiques des acteurs et aux effets concrets des dispositifs (en particulier le « Plan de diversité »). Au-delà du caractère éduisant et consensuel de la notion de diversité, nous montrons que les interventions qui s’en réclament tendent à perdre de vue le problème des discriminations ethno-raciales en matière d’emploi, qu’elles devaient pourtant contribuer à réduire. Les entreprises privées peuvent ne pas voir l’utilité ni la pertinence des « bonnes pratiques » de gestion des ressources humaines promues dans ce cadre. Et même lorsque les pratiques managériales évoluent, cela n’a pas forcément d’effet en matière de recrutement ou de reconnaissance symbolique des minorités ethno-raciales
In Brussels as in many other regional and national contexts, discrimination and diversity are often described as “two sides of the same coin”, diversity being thought of as a solution to discrimination. We question this argument in our doctoral dissertation and examine how authorities in the Brussels region implemented a new public policy to tackle discrimination and promote diversity since the end of the 1990s. We analyse in a qualitative perspective how measures and instruments were designed and brought into action. In particular, we focus on social practices and also on the practical effects of the policy instruments mobilized in this context (especially the “Diversity plan”). The seducing notionof diversity seems to produce consensus, but we also show that it often leads to losing sight of the discrimination problem. Furthermore, public authorities promote “best practices” to improve diversity in the workplace, but these are not always considered useful nor relevant by private companies. Even when changes appear to happen in management practices, we observe a limited impact on ecruitmentand also on symbolic recognition of ethno-racial minorities
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Deslauriers, Jean-Simon. "Action en santé mentale au travail et syndicalisme québécois : l'expérience de représentants syndicaux." Doctoral thesis, Université Laval, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11794/27171.

Full text
Abstract:
Dans certains milieux syndicaux québécois, des initiatives porteuses destinées à prévenir les problèmes de santé mentale au travail ont vu le jour. Des représentants syndicaux pionniers ont mis en place des structures d’entraide opérantes, obtenu des jurisprudences importantes et développé des approches innovantes pour corriger ou bonifier l’organisation du travail, et ce depuis plus de trois décennies. Alors que la montée de l’idéologie néolibérale et les principes d’organisation du travail qu’elle sous-tend engendrent une intensification du travail qui fragilise la psyché des travailleurs et que le rapport de force des syndicats s’effrite, il apparaît porteur d’interroger l’expérience de ces représentants syndicaux pour mieux comprendre comment se structure l’action syndicale en santé mentale au travail. Cette thèse fait l’étude de réalisations syndicales québécoises en matière de santé mentale au travail visant à prévenir et à corriger les problèmes de détresse psychologique, d’épuisement professionnel, de harcèlement, de dépression, de violence, de suicides reliés au travail, etc. Pour ce faire, un cadre théorique mixte a été utilisé. D’une part, une perspective large a été adoptée pour comprendre les enjeux entourant les rapports humains au travail et l’action. Pour ce faire, quatre auteurs influents de la philosophie des Lumières et de la philosophie contemporaine ont été sélectionnés, soit Thomas Hobbes, Adam Smith, Karl Marx et Hannah Arendt. Dégager ces différentes perspectives du monde, de l’action et du lien social avait pour objectif de mettre en place une grille d’analyse susceptible de relier l’expérience de représentants syndicaux à ces visions du monde. Il est apparu essentiel de mieux saisir les bases idéologiques sur lesquelles ces derniers ont construit leur action pour comprendre comment elles ont influencé leur démarche singulière et collective. D’autre part, la théorie de l’expérience sociale a été retenue (Dubet, 2009; 1994) pour analyser plus finement le travail des représentant syndicaux. Celle-ci distingue trois logiques d’action complémentaires et en tension avec lesquelles doivent composer les acteurs sociaux : une logique d’intégration, une logique stratégique et logique appuyée sur la subjectivation. La coexistence de ces trois logiques signifie que l’expérience que les individus font du monde n’est pas une simple reproduction de déterminismes qui les précèdent. Les acteurs sont aussi sujets de leur expérience et capables de prendre une distance du social pour comprendre les significations de leur agir; ils s’inscrivent dans le monde dans une dialectique critique. Cette théorie apporte un éclairage permettant de dégager à la fois ce qui freine et ce qui facilite l’action individuelle et collective en matière de santé mentale au travail et de décrire comment des représentants syndicaux se mobilisent pour répondre aux nombreuses attentes des membres. Cette recherche qualitative s’est appuyée sur une méthodologie de récit de vie (Rhéaume 2008; Bertaux 2006). Vingt représentants syndicaux ont témoigné de la souffrance au travail (Dejours, 2008) vécue par leurs membres et ont présenté des actions déployées pour leur venir en aide. Les réalités décrites par les participants montrent comment certains éléments de l'organisation du travail sont associés à des expériences de domination (Martuccelli, 2004): les méfaits du productivisme et de l’hyperflexibilité, les accidents de travail, les maladies professionnelles et les situations d’horreur au travail, les rapports sociaux au travail devenus délétères et les utilisations abusives de l’appareil judiciaire. L’étude démontre aussi à quel point des initiatives portées par des représentants syndicaux contribuent à une résolution de problèmes dans une perspective d’interdépendance, de développement du pouvoir d'agir, de justice sociale et de lutte pour la dignité. Quatre catégories d’initiatives ont été retenues : l’entretien du lien social dans l’entraide au quotidien, la défense juridique et légale des membres, les clauses de convention collective et les actions sur l’organisation du travail. Enfin, la recherche dégage trois profils de représentants syndicaux : la militance qui tente de former un nous, la professionnalisation qui tente de faire reconnaitre son utilité et sa compétence, et l’entraide qui cherche à développer une action engageant le Je. Leur rencontre laisse entrevoir le développement d’une praxis syndicale qui vise à promouvoir et protéger la dignité du travail et des travailleurs.
In some of Quebec’s unionized sectors, important initiatives have been deployed in order to prevent mental health problems in the workplace. For over three decades, visionary union representatives have built working peer assistance structures, won important legal struggles and have developed innovative approaches aiming to correct or improve work organization. As the neoliberal ideology and its related work organization principles contribute to intensify work, leading to a weakening of the workers psyche, and as the balance of power favors employers more and more, it seems like an opportune time to survey the experience of those visionary union representatives in order to get a better understanding of union actions regarding mental health in the workplace and its structuring process. This thesis studies Quebec’s union initiatives concerning mental health in the workplace and aiming to prevent and correct problems like psychological distress, burnout, harassment, depression, violence, work related suicide, etc. In order to achieve this objective, a mixed theoretical approach is used. On the one hand, a large philosophical perspective is adopted. Authors Thomas Hobbes, Adam Smith, Karl Marx and Hannah Arendt are referred to in order to forge a better understanding of human interactions and action. By extracting their respective views of the world, of action and of social link, an analytic model is built, which could tie the life experience of union representatives to these different views, therefore achieving a better understanding of the ideological basis on which they built up their action and how it had influenced their individual and collective history. On the other hand, the social experience theory (Dubet, 2009; 1994) is selected as a way to analyze more precisely the work of union representatives. This theory identifies three logics of action, all complementary and in tension with one another, with which all social actors must deal with: integration, strategy and subjectivation. The coexistence of these three logics means that the actor’s experience of the living world is not a simple reproduction mechanism, applying social determination learned from their predecessors. Actors are also subjects of their own experiences and capable of distancing themselves from their own socialization in order to understand their act; they take place in the world in a critic dialectic. This theory sheds a light on what eases or restrains individual and collective action in regard to mental health in the workplace and describes how union representatives mobilize themselves in order to respond to the many needs of their members. This qualitative research uses a life trajectory methodology (Rhéaume 2008; Bertaux 2006). Twenty union representatives describe the suffering work experiences (Dejours, 2008) lived by workers and present initiatives they deployed in order to help them. The situations described by the participants show how some work organization elements are linked to domination experiences (Martuccelli, 2004) and have impacts on mental health in the workplace: the collateral damage of productivism and hyperflexibility, occupational injuries, occupational diseases and horror situations in the workplace, pernicious workplace social dynamics and abusive uses of the judicial system. The study also demonstrates the extent to which union initiatives contribute to solve these problems and the key factors in that regard: interdependence, empowerment, social justice and struggle for dignity. Four categories have been forged to describe those initiatives: social link care with peer assistance, legal defense, collective agreement clauses and actions targeting the work organization. Finally, the thesis presents three union representative profiles: militance which tries to build an us in the workplace, professionalization which tries to have its utility and competence recognized, and the peer assistants which aims to develop an action centered on the self. Their meeting shows the development of a union praxis which promotes and protects dignity of work and workers.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Books on the topic "Action syndicale"

1

Simard, Jean-François. Action syndicale et développement d'une communauté ouvrière: Montmorency à l'aube de la Révolution tranquille. Gatineau: Université du Québec en Outaouais, Chaire de recherche du Canada en développement des collectivités, 2006.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

B, Freeman Richard. Labor markets in action: Essays in empirical economics. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1989.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Riccucci, Norma M. Women, minorities, and unions in the public sector. New York: Greenwood, 1990.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

3DO Games Secrets: Book Two. Maui, HI: Sandwich Islands Publishing, 1996.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Geay, Bertrand. Profession : Instituteurs. Mémoire politique et action syndicale. Seuil, 1999.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Legend of Bizarium- the Syndicate. GalaxieOneLimited, 2012.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Corres, Adam. Raffles and the Match-Fixing Syndicate. Simon & Schuster, 2008.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Stockbridge, Grant, Norvell W. Page, John Fleming Gould, and John Newton Howitt. Spider #29: Slaves of the Murder Syndicate. Steeger Properties, LLC, 2020.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Fleming-Roberts, G. T. Captain Zero #3: The Golden Murder Syndicate. Steeger Properties, LLC, 2020.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Colin, Bamford. 4 Personal and Property Rights. Oxford University Press, 2015. http://dx.doi.org/10.1093/law/9780198722113.003.0004.

Full text
Abstract:
The chapter explores the differences between property rights and rights that can be enforced only by action against a person. It contrasts the position in common law systems with that in civil law countries. The common law system is explained by looking at the development of equity and of the concepts of equitable ownership and of the trust. The chapter then examines the distinction by reference to case law, particularly in relation to the mechanism of charge-backs. It then argues that the approach adopted by the common law is particularly well suited to the needs of financial transactions, in syndicated lending, bond issues project financing fund management and in allowing flexibility in the structuring of complex security arrangements.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Book chapters on the topic "Action syndicale"

1

Bourdon, Francis, and Danielle Mezzarobba. "16. La recherche-action, un renouveau pour la formation syndicale." In Le travail intenable, 223–36. La Découverte, 2010. http://dx.doi.org/10.3917/dec.thery.2010.01.0223.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Bourgault, Julie, and Louise Boivin. "Nouvelle gestion publique, action syndicale et défense du droit à des conditions de travail justes et raisonnables." In Les services sociaux à l'ère managériale, 247–74. Presses de l'Université Laval, 2018. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv1g248f3.16.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

McDonald, Denise M. "Sins of a Syndicate." In Confronting Academic Mobbing in Higher Education, 211–40. IGI Global, 2020. http://dx.doi.org/10.4018/978-1-5225-9485-7.ch009.

Full text
Abstract:
This chapter presents a fictitious and satirical story, which explores how individuals and groups of privilege in a university structure exert their power (through intimidation and other oppressive actions) on targeted individuals who are perceived as challenging or disruptive to the power group's existing control. The story is presented as an allegory of the 1920-1940's mafia.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Roos, Jerome. "Syndicated Lending and the Creditors’ Cartel." In Why Not Default?, 124–36. Princeton University Press, 2019. http://dx.doi.org/10.23943/princeton/9780691180106.003.0009.

Full text
Abstract:
This chapter considers the Latin American debt crisis of the 1980s. Unlike the 1930s, when debt moratoriums were widespread, the debt crisis of the 1980s was marked by a striking absence of unilateral default. With payment suspensions effectively ruled out as a permissible policy response, debtors and creditors engaged in a concerted effort to reschedule the amortization of principal, refinance maturing obligations and prevent an interruption of interest service at all costs. The chapter shows how the highly concentrated and interlocked nature of syndicated lending contributed to the emergence of a coherent international creditors' cartel that was capable of effectively coordinating collective action among the major Wall Street banks, keeping the debtors in the lending game by rolling over maturing obligations while simultaneously imposing strict market discipline on the borrowing governments through the credible threat of a refusal of further credit in the event of noncompliance.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Yogerst, Chris. "Fidler Fiddles." In Hollywood Hates Hitler!, 93–106. University Press of Mississippi, 2020. http://dx.doi.org/10.14325/mississippi/9781496829757.003.0008.

Full text
Abstract:
Fidler provided an overview of his life in Hollywood for the past twenty-two years. Beginning as an actor, he transitioned to a press agent, and eventually became a columnist and radio personality where he worked for the past seven years. Fidler’s column, “Jimmie Fidler in Hollywood,” was syndicated across approximately 140 papers. His radio show aired at 6:15pm on Friday nights. Fidler commanded a team of two dozen reporters that helped gather news and review films. Fidler and his team were regularly invited onto studio lots for preview screenings and celebrity interviews. Much of Fidler’s recent coverage had been critical of Hollywood films and their crusade against fascism, something that did not surprise anyone familiar with Fidler’s attitude towards the film colony. Fidler argued that he had taken up arms against film propaganda “because I am sure the public does not want it.”
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Awad, Azmi Wasfi, Bahaa Subhi Awwad, and Abdel-Aziz Ahmad Sharabati. "Evaluating Mergers as a Tool to Strengthen and Modernize the Palestinian Banking System." In Innovative Strategies for Implementing FinTech in Banking, 201–21. IGI Global, 2021. http://dx.doi.org/10.4018/978-1-7998-3257-7.ch013.

Full text
Abstract:
The study aims at evaluating the banking mergers as a tool to strengthen and modernize the Palestinian banking system by focusing on the national banks listed on the Palestine Stock Exchange using the descriptive-analytical approach as well as the inductive and deductive approaches. The study concludes that the circulars issued by the Palestine Monetary Authority mainly those which relate to the raising of the minimum capital of local banks, have a positive role, and were the main motivation towards these mergers. The mergers that took place in the Palestinian banking sector have resulted in a significant improvement in data and financial indicators as well as the competitiveness of domestic merged banks and reflected positively on the national economy. The study recommends the need to redouble the efforts of the Palestine Monetary Authority by using literary persuasion at certain times, and through the development of laws and regulations that encourage and stimulate mergers to create stronger banking entities that are capable of facing the challenges of competition and financial crises, and other banking risks, at other times. Moreover, national banks and large-scale expatriates must play a more active role in the process of economic development and work to maximize their economic role and expand the value of productive projects that require large funding through granting syndicated loans and establishing joint ventures.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

"which may fairly be considered as a representation that matters have already been so arranged that on completion of the issue, the corporate structure can be made to conform with the description given. But the great question in this area has to do with the price. In a sense, no disclosure can be either complete or accurate, since the pon­ derables and imponderables all combine into one picture, not suscep­ tible of being accurately reduced to words. The estimate of all the facts, important and unimportant, salient and obscure, demonstrable and otherwise, finds a summation in the banker’s own appraisal of the worth of the security, which is, of course, embodied in the price at which he offers it. Can it be said that the price is a representation of value? If a banker offered stock at $100 per share when in fact it is worth less when appraised by the market standards of the day, has he told a lie with intent to deceive? On this the law is still in the making; but there is some reason to believe that the result will hold the banker to some accountability in this regard. The law has always made a distinction between a sale by one purporting to be an expert in the value of the thing sold and sales made by a mere outsider. Thus, if a passerby finds a jewel and offers it for sale at $1,000 as and for a diamond but claiming no special knowledge of it, he is not held to have represented that he knew its value to be that of the price asked. Tiffany doing the same thing, would probably be dealt with under a different rule; as an expert in jewels, that house offering a jewel for sale as a diamond and for a thousand dollars would impliedly at least represent that they knew it to be a diamond and that its value was in the vicinity of the price asked. A banker is an expert in se­ curities and presumably an expert in the security offered; falling in this respect more nearly in line with Tiffany than with the bystander. In at least one recent case, it was held that a syndicate who recom­ mended the purchase of securities at a price on the ground that they were a good investment had in fact made a representation that the securities were fairly worth the price and this proving to be false, gave rise to an action by the buyer. The trouble with this situation of course rests in the difficulty of “worth.” In a violent market, securities may be appraised by the general public as worth far more than the sounder judgment of a quieter time would apprehend. Is the banker to be guided by the standards of a speculatively crazed market, and make the appraisal accordingly? Or must he abide by the better economic judgment of his own expert staff? If the former, he may be consciously taking ad­ vantage of a temporary phase of folly; if the latter, he will find that a security offered by him at $100 is traded in tomorrow at $150, outsiders." In The Modern Corporation and Private Property, 323–44. Routledge, 2017. http://dx.doi.org/10.4324/9781315133188-10.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Action syndicale"

1

Wörösch, Michael. "Structuring Requirements in a Multi-Project Environment in the Construction Industry: A Life Cycle Perspective." In ASME 2012 International Design Engineering Technical Conferences and Computers and Information in Engineering Conference. American Society of Mechanical Engineers, 2012. http://dx.doi.org/10.1115/detc2012-70860.

Full text
Abstract:
Being in control of requirements in building projects is vital, since it helps securing the often small profit margins and the reputation of the responsible company. Hence this research aims to introduce requirements management to the construction industry. By means of case study and action research conducted at a Danish construction syndicate producing sandwich elements made from High Performance Concrete and insulation materials it is demonstrated that requirements management successfully can be used in construction. Since requirements management as of today has not found its use in this industry, yet, success is here defined as an accomplished and accepted implementation of requirements management processes that are used by the relevant project members in their daily work and where the benefits of implementing requirements management outweighs the cost of invested resources. Furthermore it is argued that when running technology development, product development, product platform development, and a portfolio of building projects at the same time the use of requirements management is advantageous and an intelligent way of structuring requirements is needed. This article also demonstrates that the application of requirements management with gain can be extended to cover entire life cycles as e.g. the life cycle of a building. This is done by proposing a requirements structure that attempts to consider future events. The proposed structure is divided into the areas: company, technology, product platform, and building and covers all encountered types of requirements, e.g. functional (defines what a system is supposed to do), non-functional (defines how a system is supposed to be), technical, organizational, and even personal requirements. As a result the conducted research clearly shows that requirements management can be applied to the construction industry. At the same time it also becomes obvious that it is necessary to open doors to further research looking into not only using requirements databases & processes especially designed for the construction industry but also the training of key personnel in requirements management, and how the introduction of requirements management can impact the construction industry and their customers in the long run.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Li, Teng, and Zhigang Suo. "Engineering Education in the Age of Web 2.0: Explorations Through iMechanica.org." In ASME 2007 International Mechanical Engineering Congress and Exposition. ASMEDC, 2007. http://dx.doi.org/10.1115/imece2007-43550.

Full text
Abstract:
Web 2.0 refers to a collection of second generation web services, such as blogs, social bookmarking, wikis, podcasts, and Really Simple Syndicates (RSS) feeds. While the first generation web (Web 1.0) is about linking information available online, Web 2.0 emphasizes online collaboration and sharing among people. These new web services bring up new opportunities to innovate how we conduct research and education. We report the preliminary explorations of engineering education exploiting Web 2.0 services, through iMechanica (http://imechananica.org). Hosted at Harvard University and powered by Drupal, an open-source content management system (CMS), iMechanica provides a platform for researchers, educators and students to experiment with innovative ideas on engineering education. For example, instructors can post syllabi, lecture notes, as well as slides and videos on iMechanica. Interested learners can view and study these posts, raise questions and make comments. Quite often an active discussion produces more useful information beyond an original post, and inspires new posts and further discussions. Furthermore, one can subscribe to these discussions through RSS feeds and is notified whenever a new entry is added to the thread of discussion. The instructing and learning through iMechanica are not limited within a specific institution or a specific curriculum. Anyone in the world can join such education processes, as either an instructor or a student, or both. These preliminary explorations of engineering education in the age of Web 2.0 hold the promise to build an online life-long learning environment without boundary.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography