To see the other types of publications on this topic, follow the link: Algorithme de groupe.

Dissertations / Theses on the topic 'Algorithme de groupe'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Algorithme de groupe.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

GRAD, DOMINIQUE. "Algorithme et architecture de routage logique pour les communications de groupe." Université Louis Pasteur (Strasbourg) (1971-2008), 1997. http://www.theses.fr/1997STR13176.

Full text
Abstract:
Les communications de groupe prennent une importance croissante dans les communications actuelles de l'internet. Elles concernent des partenaires multiples et dynamiques dont le nombre et la localisation physique ou logique peuvent varier en cours de communication. Les protocoles reseau, initialement concus et deployes dans l'internet pour des communications point a point entre partenaires fixes, necessitent des extensions pour ces types particuliers de communications. La complexite de ces protocoles etendus et la charge des hotes et routeurs ont ainsi augmente de maniere considerable. Nous proposons une architecture, au sein de laquelle une sous-couche d'adressage et de routage logiques (lar) prend en charge les communications de groupes et pour cela, utilise les services de la couche reseau classique. Cette sous-couche permet d'une part une identification des partenaires dynamiques, et d'autre part la construction d'un arbre reduit, structure de communication efficace et dynamique, qui maintient une connectivite logique entre les partenaires. Un autre reduit est un arbre de diffusion constitue uniquement des feuilles et des noeuds de degre superieur a deux. Nous presentons un algorithme distribue de routage logique prenant en charge la construction dynamique d'arbres reduits. Les resultats de simulations nous montrent que la mise en uvre de l'architecture lar et de l'algorithme de construction d'arbres reduits, permet un routage multipoint econome et efficace dans une interconnexion de grande etendue.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Viallet, Marianne. "Prédimensionnement Vibroacoustique du Groupe Moto Propulseur." Phd thesis, Ecole Centrale de Lyon, 2007. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00589681.

Full text
Abstract:
Les législations européennes imposent aux constructeurs automobiles que leurs véhicules ne dépassent pas un certain niveau de bruit. De plus, du point de vue économique, leurs clients ac- cordent de plus en plus d'importance aux aspects liés à la qualité acoustique lors de l'achat d'une voiture. Une des sources principales de bruit est le Groupe Moto Propulseur. Or, si des outils suc- cincts existent très en amont dans la conception, les concepteurs ne possèdent pas d'outils in- formatiques adaptés pour orienter la conception et ont donc peu de marge de manœuvre. Si le moteur s'avère bruyant en fin de projet, seules des solutions palliatives coûteuses et souvent mal adaptées peuvent alors être appliquées. L'objectif de cette thèse est par conséquent de permettre d'évaluer le bruit émis par le moteur plus tôt dans de cycle de conception grâce à des simulations numériques. Ces simulations doivent être effectuées sur des pièces de géométrie simplifiées conformément au niveau de connaissance à ce stade de la conception. De plus, des méthodes numériques rapides doivent permettre de com- parer plusieurs architectures moteur afin de privilégier la plus favorable par rapport à l'acoustique et aux vibrations. Pour y parvenir, nous avons déterminé les paramètres géométriques correspondant à un stade précoce de la conception qui doivent apparaître sur les pièces simplifiées afin d'obtenir des simu- lations représentatives vis-à-vis de la vibroacoustique. Dans ce but, nous avons mis en place une méthodologie de représentation simplifiée juste nécessaire correspondant à ces prestations. Elle a été évaluée en dynamique d'une part et en acoustique d'autre part. De plus, il est indispensable de disposer de nouvelles méthodologies de calcul du rayonne- ment acoustique, adaptées à la comparaison d'architectures. Pour cela, nous avons développé la Sous Structuration Soustractive (SDM) qui permet de décomposer un problème complexe de rayonnement acoustique en deux sous problèmes, l'un fini et l'autre infini. En choisissant de fa- çon adéquate cette décomposition lorsqu'on souhaite comparer plusieurs architectures moteur, cette méthode permet de conserver les résultats du calcul infini souvent traité avec les éléments de frontières. Les résolutions des sous problèmes finis résultants sont alors effectuées par une mé- thode éléments finis. Le calcul infini utilisant les éléments de frontière étant plus long à réaliser, nous avons également proposé une méthode appelée Sous Structuration Infinie ou Algorithme de clonage qui permet de traiter ce type de problème en utilisant les éléments finis. Enfin la SDM a été appliquée à un cas industriel. Les résultats numériques ont été comparés avec succés à ceux obtenus avec une méthode de référence.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Adouane, Lounis. "Architectures de contrôle comportementales et réactives pour la coopération d'un groupe de robots mobiles." Phd thesis, Université de Franche-Comté, 2005. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00128160.

Full text
Abstract:
Contrôler un système multi-robots hautement dynamique au sein duquel évolue un grand nombre d'entités autonomes réactives est un challenge à la fois scientifique et technologique en plein essor. En effet, ceci exige non seulement d'utiliser des entités robotiques les plus élémentaires possibles mais nécessite également au niveau du contrôle, de s'éloigner davantage des conceptions centralisées et cognitives. La démarche consiste à focaliser la conception du contrôle sur l'individu élémentaire constituant le système multi-robots en prenant en compte les différentes interactions locales de cet individu avec les autres entités robotiques avec lesquels il est censé coopérer. Des effets de masse maîtrisés peuvent être ainsi obtenus et vont permettre d'augmenter à la fois la vitesse, la flexibilité et la robustesse d'exécution des tâches complexes entreprises. Les travaux de recherche présentés dans ce mémoire partent du principe d'une conception ascendante (Bottom-Up) des architectures de contrôle et ce afin de briser la complexité inhérente aux systèmes multi-robots. Plus spécifiquement, nous proposons un Processus de Sélection d'Action Hiérarchique appelé PSAH qui permet à l'échelle du robot de coordonner l'activité d'un ensemble de primitives élémentaires (comportements) d'une manière hiérarchique et flexible, et à l'échelle du groupe de robots d'atteindre une coordination entre robots favorisant des buts globaux. Les performances du PSAH ont été améliorées par la suite via l'adjonction d'un mécanisme de fusion d'actions approprié conduisant à un nouveau processus de sélection appelé PSAHH (PSAH-Hybride). Les formalismes des algorithmes génétiques ont été utilisés par la suite pour proposer une méthodologie permettant l'obtention des paramètres prépondérants pour le fonctionnement du PSAHH. La validation des résultats s'est effectuée au travers d'expérimentations sur des mini-robots ALICE et plus largement sur un ensemble d'études statistiques réalisées sur un grand nombre de données obtenu grâce au simulateur MiRoCo (Mini-Robotique Collective). Ce simulateur a été conçu et développé dans le cadre de nos travaux de thèse dans le but de simuler d'une manière précise et rigoureuse des systèmes multi-robots à forte dynamique d'interaction.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Lauzier, Matthieu. "Conception et validation de plateformes de communication autour du corps humain, à l'échelle de l'individu et du groupe." Thesis, Lyon, INSA, 2015. http://www.theses.fr/2015ISAL0027/document.

Full text
Abstract:
Depuis plusieurs années, bénéficiant de nombreuses évolutions technologiques, le domaine de l'instrumentation sans fil a conquis de nouveaux champs d'application, comme le suivi de paramètres physiologiques des personnes, par le développement des réseaux de capteurs sans fil autour du corps humain (BAN, pour Body Area Networks). Majoritairement orienté vers le domaine médical et l'amélioration des conditions de vie des patients, ce type de plate-forme s'est plus récemment étendu à d'autres activités, notamment aux loisirs et au sport. Selon le contexte applicatif, les hypothèses et les contraintes liées à ces réseaux peuvent être très variées, c'est pourquoi le développement de mécanismes de communication adaptés est nécessaire. Au cours de mes travaux de thèse, je me suis intéressé à la réalisation de plate-formes de collecte de données pour des applications sportives en situation de mobilité. Dans une première partie est abordée la collecte d'informations individuelles, pour laquelle nous présentons une preuve de concept en contexte sportif, avant d'apporter des éléments complémentaires à la modélisation des canaux des BAN et aux stratégies de communication pour la collecte individuelle. Ensuite, nous abordons la réflexion sur la collecte d'informations dans les réseaux denses et mobiles, en proposant des algorithmes distribués basés sur le consensus permettant d'identifier des groupes de façon dynamique, à petite et large échelle. Des réalisations pratiques à chaque étape de mes travaux de thèse permettent la validation des plate-formes développées, grâce à un ensemble conséquent de données collectées sur le terrain. L'analyse des données fournit également des éléments pour mieux caractériser les communications, notamment à large échelle, ce qui ouvre de nombreuses pistes quant à de futurs travaux. De plus, si un fort contexte applicatif est présent dans ces travaux, les méthodes d'analyse et les algorithmes développés sont valorisables et extensibles à d'autres domaines
The technological evolutions which have taken place for the last decades allowed the emergence of new application fields, such as the wireless monitoring of physiological parameters collected on the human body, with the development of Wireless Body Area Networks (WBANs, or BANs). Mostly dedicated to the medical domain and the improvement of the patients' comfort and safety, this kind of platforms more recently extended to other kinds of activities, such as sports and leisures. According to the applicative context, the hypotheses and constraints associated to these networks can vary drastically, yielding the necessity of developing adapted communication mechanisms. The works presented in this thesis have focused on the realization of data collection platforms for mobile sports applications. In a first part, we concentrate on the individual data collection, for which we give a proof of concept in the context of a Marathon race, before aiming at a better understanding of individual channel models and cooperative mechanisms for on-body data centralization. In a second part, we are interested in dense and mobile networks consisting in an important number of coexisting BANs. Our aim is to propose distributed algorithms based on consensus to allow dynamic group detection, with a variable scale. The validation of the approaches developed in this document is performed by practical implementations and experiments at each step of this work, thanks to an important amount of real world collected data. Through extended analyzes, we provide elements allowing to characterize the communication within mobile BANs, and particularly large scale networks. Although guided by the strong applicative context of live TV broadcast, these works and analysis methods don't lose in generality, and this challenging and original context opens a lot of perspectives
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Viallet, Laxalde Marianne. "Prédimensionnement vibroacoustique du groupe Moto propulseur." Ecully, Ecole centrale de Lyon, 2007. http://bibli.ec-lyon.fr/exl-doc/TH_T2123_mviallet.pdf.

Full text
Abstract:
Les législations européennes imposent aux constructeurs automobiles que leurs véhicules ne dépassent pas un certain niveau de bruit. De plus, du point de vue économique, leurs clients accordent de plus en plus d’importance aux aspects liés à la qualité acoustique lors de l’achat d’une voiture. Une des sources principales de bruit est le Groupe Moto Propulseur. Or, si des outils succincts existent très en amont dans la conception, les concepteurs ne possèdent pas d’outils informatiques adaptés pour orienter la conception et ont donc peu de marge de manoeuvre. Si le moteur s’avère bruyant en fin de projet, seules des solutions palliatives coûteuses et souvent mal adaptées peuvent alors être appliquées. L’objectif de cette thèse est par conséquent de permettre d’évaluer le bruit émis par le moteur plus tôt dans de cycle de conception grâce à des simulations numériques. Ces simulations doivent être effectuées sur des pièces de géométrie simplifiées conformément au niveau de connaissance à ce stade de la conception. De plus, des méthodes numériques rapides doivent permettre de comparer plusieurs architectures moteur afin de privilégier la plus favorable par rapport à l’acoustique et aux vibrations. Pour y parvenir, nous avons déterminé les paramètres géométriques correspondant à un stade précoce de la conception qui doivent apparaître sur les pièces simplifiées afin d’obtenir des simulations représentatives vis-à-vis de la vibroacoustique. Dans ce but, nous avons mis en place une méthodologie de représentation simplifiée juste nécessaire correspondant à ces prestations. Elle a été évaluée en dynamique d’une part et en acoustique d’autre part. De plus, il est indispensable de disposer de nouvelles méthodologies de calcul du rayonnement acoustique, adaptées à la comparaison d’architectures. Pour cela, nous avons développé la Sous Structuration Soustractive (SDM) qui permet de décomposer un problème complexe de rayonnement acoustique en deux sous problèmes, l’un fini et l’autre infini. En choisissant de façon adéquate cette décomposition lorsqu’on souhaite comparer plusieurs architectures moteur, cette méthode permet de conserver les résultats du calcul infini souvent traité avec les éléments de frontières. Les résolutions des sous problèmes finis résultants sont alors effectuées par une méthode éléments finis. Le calcul infini utilisant les éléments de frontière étant plus long à réaliser, nous avons également proposé une méthode appelée Sous Structuration Infinie ou Algorithme de clonage qui permet de traiter ce type de problème en utilisant les éléments finis. Enfin la SDM a été appliquée à un cas industriel. Les résultats numériques ont été comparés avec succés à ceux obtenus avec une méthode de référence
The EU law impose to car manufacturers that their vehicles don’t exceed a given noise level. Moreover, concerning economical aspects, their customers attach more and more importance to the acoustic quality when purchasing a car. One of the most important source of noise is the powertrain. Despite limited tools existing in the early design cycle, the designers do not have any numerical methods available to choose between several geometries the most favorable according to vibroacoustics. Numerical calculations and experimental tests at the end of the project allow to notice the engine emitted noise. Only expensive and maladaptive palliative solutions can then be applied. This thesis consequently aims at providing methodologies to evaluate earlier the engine noise emitted thanks to mumerical simulations. These calculations must be carried out on simplified geometries representing the level of knowledge at this stage of the design. Moreover, fast numerical methods must allow to compare several architectures of the engine in order to select the most favorable according to vibroacoustical considerations. To achieve this, the geometrical parameters, corresponding at an early stage of the design which must appear on the simplified parts in order to obtain representative simulations, have been determined. A simplified representation methodology has been set ut and evaluated with respect to dynamics and acoustics. Moreover, it is essential to have available new methods for the acoustical radiation calculation that must be adapted to the architectures comparison. That’s why the Substructure Deletion Method (SDM) has been developped. It consists in dividing a geometrically complex acoustical problem into two sub problems, respectively finite and infinite. When comparing several architectures of the engine, an appropriate decomposition may allow the infinite calculation to be realised once whereas the finite ones may be repeated for each model. Unbounded problems are often processed using Boundary Element Methods implementations that can appear time consuming. In this purpose, a finite element method based on a cloning algorithm which is called Infinite Substructuring Method has been proposed. Finally, the SDM has been applied on an industrial case. Numerical results show a good agreement with reference alculations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Basiri, Abdolali. "Bases de Gröbner et LLL : arithmétique rapide des courbes C ab." Paris 6, 2003. http://www.theses.fr/2003PA066358.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Page, Aurel regis. "Méthodes explicites pour les groupes arithmétiques." Thesis, Bordeaux, 2014. http://www.theses.fr/2014BORD0117/document.

Full text
Abstract:
Les algèbres centrales simples ont de nombreuses applications en théorie des nombres, mais leur algorithmique est encore peu développée. Dans cette thèse, j’apporte une contribution dans deux directions. Premièrement, je présente des algorithmes de complexité prouvée, ce qui est nouveau dans la plupart des cas. D’autre part, je développe des algorithmes heuristiques mais très efficaces dans la pratique pour les exemples qui nous intéressent le plus, comme en témoignent mes implantations. Les algorithmes sont à la fois plus rapides et plus généraux que les algorithmes existants. Plus spécifiquement, je m’intéresse aux problèmes suivants : calcul du groupe des unités d’un ordre et problème de l’idéal principal. Je commence par étudier le diamètre du domaine fondamental de certains groupes d’unités grâce à la théorie des représentations. Je décris ensuite un algorithme prouvé pour calculer des générateurs et une présentation du groupe des unités d’un ordre maximal dans une algèbre à division, puis un algorithme efficace qui calcule également un domaine fondamental dans le cas où le groupe des unités est un groupe kleinéen. Je donne en outre un algorithme de complexité prouvée qui détermine si un idéal d’un tel ordre est principal, et qui en calcule un générateur le cas échéant, puis je décris un algorithme heuristiquement sous-exponentiel pour résoudre le même problème dans le cas d’une algèbre de quaternions indéfinie
Central simple algebras have many applications in number theory, but their algorithmic theory is not yet fully developed. I present algorithms to compute effectively with central simple algebras that are both faster and more general than existing ones. Some of these algorithms have proven complexity estimates, a new contribution in this area; others rely on heuristic assumptions but perform very efficiently in practice.Precisely, I consider the following problems: computation of the unit group of an order and principal ideal problem. I start by studying the diameter of fundamental domains of some unit groups using representation theory. Then I describe an algorithm with proved complexity for computing generators and a presentation of the unit group of a maximal order in a division algebra, and then an efficient algorithm that also computes a fundamental domain in the case where the unit group is a Kleinian group. Similarly, I present an algorithm with proved complexity that decides whether an ideal of such an order is principal and that computes a generator when it is. Then I describe a heuristically subexponential algorithm that solves the same problem in indefinite quaternion algebras
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Hankache, Walid. "Gestion optimisée de l'énergie électrique d'un groupe électrogène hybride à pile à combustible." Phd thesis, Institut National Polytechnique de Toulouse - INPT, 2008. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00567577.

Full text
Abstract:
L'étude porte sur la gestion de la distribution instantanée de la puissance entre une pile à combustible et un élément de stockage afin d'assurer la puissance électrique nécessaire à la traction d'un véhicule électrique hybride. L'objectif visé est la minimisation de la consommation d'hydrogène sur un cycle donné. Le problème est formulé en tant que problème d'optimisation globale sous contraintes. Dans une première approche, le système est décrit sous forme d'une équation dynamique discrétisée et un algorithme de programmation dynamique est appliqué. Une seconde approche consiste à minimiser le hamiltonien après avoir approché le critère coût par une fonction polynomiale. Ces méthodes nécessitent la connaissance a priori du profil de puissance demandée et se classent parmi les méthodes d'optimisation hors ligne. Pour une gestion en ligne de l'énergie, nous avons appliqué un système de décision à base de règles floues. Les fonctions d'appartenance des entrées et sorties du système flou sont optimisés à l'aide d'un algorithme génétique. Afin d'appliquer les stratégies évoquées, un bilan énergétique du groupe électrogène formé de la pile et ses auxiliaires, de l'élément de stockage et des convertisseurs statiques est effectué.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Menard, Etienne. "Algèbres amassées associées aux variétés de Richardson ouvertes : un algorithme de calcul de graines initiales." Thesis, Normandie, 2021. http://www.theses.fr/2021NORMC211.

Full text
Abstract:
Les algèbres amassées sont des anneaux commutatifs intègres avec une structure combinatoire particulière.Cette structure consiste en la donnée d’une famille de graines, liées entre elles par une opération appelée mutation.Chaque graine est composée de deux parties : un amas et un carquois.Les variétés de Richardson ouvertes sont des strates de la variété de drapeaux associée à un groupe linéairealgébrique de type simplement lacé. Elles sont l’intersection de cellules de Schubert respectivement à deux sous-groupes de Borel opposés. Dans [Lec16], une sous-algèbre amassée de rang maximal sur l’anneau de coordonnéesd’une variété de Richardson ouverte a été construite et cette sous-algèbre est conjecturée être égale à l’anneauentier. La construction de cette algèbre amassée provient d’une catégorie de Frobenius C v,w de modules surl’algèbre préprojective, définie comme intersection de deux catégories C w et C v déjà étudiées par Geiss, Leclerc,Schröer et Buan, Iyama, Reiten et Scott. Le lien entre les algèbres amassées et les structures amassées est donnépar le caractère d’amas défini dans [GLS06].Dans cette thèse, nous construisons un algorithme qui, étant donné les paramètres définissant une variété deRichardson ouverte, construit un module rigide maximal explicite de la catégorie de Frobenius associée et soncarquois. Cet algorithme a pour donnée de départ la graine initiale pour la structure amassée sur C w définiepar un représentant w d’un élément w du groupe de Weyl. Par le biais d’une suite de mutations déterminéecombinatoirement, on obtient à partir de la graine initiale un module rigide maximal de C w qui, à suppressionde certains facteurs directs près, est un module rigide maximal de C v,w . De plus le sous-carquois du carquoismuté est exactement le carquois de l’algèbre d’endomorphisme du module rigide maximal de C v,w donnant alorsla description complète d’une graine initiale pour la structure amassée de C v,w
Cluster algebras are integral domains with a particular combinatorial structure. This structure consists in thedata of a family of seeds linked together by an operation called mutation. Each seed consists in two parts : acluster and a quiver.Richardson open varieties are some strata of the flag variety associated to a simple linear algebraic groupof simply-laced type. These are the intersection of Schubert cells with respect to two opposite Borel subgroups.In [Lec16] a cluster subalgebra of maximal rank on the coordinate ring of an open Richardson variety has beenconstructed and this subalgebra is conjectured to be equal to the whole ring. The construction of this clusteralgebra comes from a Frobenius category C v,w of modules over the preprojective algebra, defined as the intersectionof two categories C w and C v already studied by Geiss, Leclerc, Schröer and Buan, Iyama, Reiten and Scott. Thebond between cluster algebras and cluster structures is given by the cluster character defined in [GLS06].In this thesis we build an algorithm which, given the parameters defining a Richardson open variety, computean explicit maximal rigid module of the associated Frobenius category and its quiver. This algorithm has aninitial seed for the cluster structure on C w defined by a representative w of an element w of the Weyl group as astarting datum. By a combinatorially defined sequence of mutation on this initial seed we obtain a maximal rigidmodule of C w which is, up to deletion of some direct summands is a maximal rigid module of C v,w . In addition,the subquiver of the mutated quiver is exactly the quiver of the endomorphism algebra of the C v,w -maximal rigidmodule, giving then the complete description of an initial seed for the cluster structure on C v,w
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Eslami, Aida. "Analyse factorielle de données structurées en groupes d'individus : application en biologie." Thesis, Rennes 1, 2013. http://www.theses.fr/2013REN1S091.

Full text
Abstract:
Ce travail concerne les analyses visant à étudier les données où les individus sont structurés en différents groupes (données multi-groupes). La thèse aborde la question des données multi-groupes ayant une structure en un seul tableau, plusieurs tableaux, trois voies et deux blocs (régression). Cette thèse présente plusieurs méthodes d'analyse de données multi-groupes dans le cadre de l'analyse factorielle. Notre travail comporte trois parties. La première partie traite de l'analyse de données multi-groupes (un bloc de variables divisé en sous-groupes d'individus). Le but est soit descriptif (analyse intra-groupes) ou prédictif (analyse discriminante ou analyse inter-groupe). Nous commençons par une description exhaustive des méthodes multi-groupes. En outre, nous proposons deux méthodes : l'Analyse Procrustéenne duale et l'Analyse en Composantes Communes et Poids Spécifiques duale. Nous exposons également de nouvelles propriétés et algorithmes pour l'Analyse en Composantes Principales multi-groupes. La deuxième partie concerne l'analyse multi-blocs et multi-groupes et l'analyse trois voies et multi-groupes. Nous présentons les méthodes existantes. Par ailleurs, nous proposons deux méthodes, l'ACP multi-blocs et multi-groupes et l'ACP multi-blocs et multi-groupes pondérée, vues comme des extensions d'Analyse en Composantes Principales multi-groupes. L'analyse en deux blocs et multi-groupes est prise en compte dans la troisième partie. Tout d'abord, nous présentons des méthodes appropriées pour trouver la relation entre un ensemble de données explicatives et un ensemble de données à expliquer, les deux tableaux présentant une structure de groupe entre les individus. Par la suite, nous proposons quatre méthodes pouvant être vues comme des extensions de la régression PLS au cas multi-groupes, et parmi eux, nous en sélectionnons une et la développons dans une stratégie de régression. Les méthodes proposées sont illustrées sur la base de plusieurs jeux de données réels dans le domaine de la biologie. Toutes les stratégies d'analyse sont programmées sur le logiciel libre R
This work deals with multi-group analysis, to study multi-group data where individuals are a priori structured into different groups. The thesis tackles the issue of multi-group data in a multivariate, multi-block, three-way and two-block (regression) setting. It presents several methods of multi-group data analysis in the framework of factorial analysis. It includes three sections. The first section concerns the case of multivariate multi-group data. The aim is either descriptive (within-group analysis) or predictive (discriminant analysis, between-group analysis). We start with a comprehensive review of multi-group methods. Furthermore, we propose two methods namely Dual Generalized Procrustes Analysis and Dual Common Component and Specific Weights Analysis. We also exhibit new properties and algorithms for multi-group Principal Component Analysis. The second section deals with multiblock multi-group and three-way multi-group data analysis. We give a general review of multiblock multi-group methods. In addition, we propose two methods, namely multiblock and multi-group PCA and Weighted-multiblock and multi-group PCA, as extensions of multi-group Principal Component Analysis. The two-block multi-group analysis is taken into account in the third section. Firstly, we give a presentation of appropriate methods to investigate the relationship between an explanatory dataset and a dependent dataset where there is a group structure among individuals. Thereafter, we propose four methods, namely multi-group PLS, in the PLS approach, and among them we select one and develop it into a regression strategy. The proposed methods are illustrated on the basis of several real datasets in the field of biology. All the strategies of analysis are implemented within the framework of R
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Wilson, James B. "Group decompositions, Jordan algebras, and algorithms for p-groups /." Connect to title online (Scholars' Bank) Connect to title online (ProQuest), 2008. http://hdl.handle.net/1794/8302.

Full text
Abstract:
Thesis (Ph. D.)--University of Oregon, 2008.
Typescript. Includes vita and abstract. Includes bibliographical references (leaves 121-125). Also available online in Scholars' Bank; and in ProQuest, free to University of Oregon users.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Wilson, James B. 1980. "Group decompositions, Jordan algebras, and algorithms for p-groups." Thesis, University of Oregon, 2008. http://hdl.handle.net/1794/8302.

Full text
Abstract:
viii, 125 p. A print copy of this thesis is available through the UO Libraries. Search the library catalog for the location and call number.
Finite p -groups are studied using bilinear methods which lead to using nonassociative rings. There are three main results, two which apply only to p -groups and the third which applies to all groups. First, for finite p -groups P of class 2 and exponent p the following are invariants of fully refined central decompositions of P : the number of members in the decomposition, the multiset of orders of the members, and the multiset of orders of their centers. Unlike for direct product decompositions, Aut P is not always transitive on the set of fully refined central decompositions, and the number of orbits can in fact be any positive integer. The proofs use the standard semi-simple and radical structure of Jordan algebras. These algebras also produce useful criteria for a p -group to be centrally indecomposable. In the second result, an algorithm is given to find a fully refined central decomposition of a finite p -group of class 2. The number of algebraic operations used by the algorithm is bounded by a polynomial in the log of the size of the group. The algorithm uses a Las Vegas probabilistic algorithm to compute the structure of a finite ring and the Las Vegas MeatAxe is also used. However, when p is small, the probabilistic methods can be replaced by deterministic polynomial-time algorithms. The final result is a polynomial time algorithm which, given a group of permutations, matrices, or a polycyclic presentation; returns a Remak decomposition of the group: a fully refined direct decomposition. The method uses group varieties to reduce to the case of p -groups of class 2. Bilinear and ring theory methods are employed there to complete the process.
Adviser: William M. Kantor
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Blum, Christian. "Metaheuristics for Group Shop Scheduling." Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 2002. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/211345.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Caruso, Sandrine. "Algorithmes et généricité dans les groupes de tresses." Phd thesis, Université Rennes 1, 2013. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00881511.

Full text
Abstract:
La théorie des groupes de tresses s'inscrit au croisement de plusieurs domaines des mathématiques, en particulier, l'algèbre et la géométrie. La recherche actuelle s'étend dans chacune de ces directions, et de riches développements naissent du mariage de ces deux aspects. D'un point de vue géométrique, le groupe des tresses à n brins est vu comme le groupe modulaire d'un disque à n trous, avec composante de bord. On peut représenter une tresse par un diagramme de courbes, c'est-à-dire l'image d'une famille fixée d'arcs sur le disque, par l'élément correspondant du groupe modulaire. Dans cette thèse est présenté l'algorithme de relaxations par la droite, qui permet de retrouver, étant donné un diagramme de courbes, la tresse à partir de laquelle il a été obtenu. Cet algorithme aide à faire le lien entre des propriétés géométriques du diagramme de courbes, et des propriétés algébriques du mot de tresse, en permettant de repérer de grandes puissances d'un générateur sous forme de spirales dans le diagramme de courbes. D'un point de vue algébrique, le groupe de tresses est l'exemple classique de groupe de Garside. L'un des objectifs actuels des recherches en théorie de Garside est d'obtenir un algorithme de résolution en temps polynomial du problème de conjugaison dans les groupes de tresses. À cette fin, on cherche à exploiter les propriétés de certains ensembles finis de conjugués d'une tresse, qui sont des invariants de conjugaison. L'un des résultats de cette thèse concerne la taille d'un de ces invariants, l'ensemble super-sommital : on exhibe une famille de tresses pseudo-anosoviennes dont l'ensemble super-sommital est de taille exponentielle. González-Meneses avait déjà établi le résultat similaire pour une famille de tresses réductibles. La conséquence de ces résultats est qu'on ne peut pas espérer résoudre le problème de conjugaison en temps polynomial au moyen de cet ensemble, et qu'il vaut mieux chercher à exploiter des invariants plus petits. Dans le cas des tresses pseudo-anosoviennes, des espoirs résident actuellement en l'ensemble des circuits glissants. Dans cette thèse, un algorithme en temps polynomial s'appuyant sur ce dernier ensemble résout génériquement le problème de conjugaison, c'est-à-dire qu'il le résout pour une proportion de tresses tendant exponentiellement vite vers 1 lorsque la longueur de la tresse tend vers l'infini. On montre également que, dans une boule du graphe de Cayley avec pour générateurs les tresses simples, une tresse générique est pseudo-anosovienne, ce qui était une conjecture bien connue des spécialistes de la théorie de Garside.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Khalfallah, Sofiane. "Algorithmique best-effort pour les réseaux dynamiques." Compiègne, 2010. http://www.theses.fr/2010COMP1889.

Full text
Abstract:
Les réseaux dynamiques posent de nouvelles difficultés pour la construction d'applications réparties (mobilité, absence d'infrastructure, communication sans-fil, etc. ). Les réseaux ad hoc de véhicules (VANET) représentent un des cas d'étude des réseaux dynamiques. Nous avons commencé les travaux par un état des projets européens concernant les VANETs. Ensuite, nous avons modélisé la norme IEEE 802. 11, qui s'impose comme une technologie sans-fil standard pour la communication entre noeuds mobiles. Nous avons présenté l'algorithmique best-effort qui permet de compléter le concept d'auto-stabilisation afin de gérer la dynamique du réseau. C'est pourquoi nous avons introduit le concept de convergence continue. Ce concept est à rapprocher de la super-stabilisation. L'idée d'une métrique de la dynamique nous est apparue importante (comme la notion de durée d'une ronde continue). Nous avons proposé une application de l'algorithmique best-effort, à savoir un algorithme auto-stabilisant ayant une convergence continue pour la gestion de groupe. Nous avons présenté nos contributions dans la suite logicielle Airplug pour aboutir à une plate-forme complète pour l'évaluation de performances et un prototypage rapide des protocoles best-effort. Nous avons implémenté le protocole réparti GRP qui permet la gestion de groupe dans les réseaux dynamiques et évalué ses performances dans le mode Airplug-ns. Nous avons proposé des métriques appropriées, qui décrivent la stabilité des groupes, pour évaluer les performances de notre protocole
Many problems are open in the design of distributed applications (mobility, ad hoc communication, wireless technology, etc. ). We focus our work on a specific case study of dynamic networks, which is Vehicular ad-hoc networks (VANET). We first establish a state-of-the-art for this field based on the European projects in the VANETs. Second, we model the IEEE 802. 11 standard that tends to be a standard for mobile communication. Best-effort algorithmics allowing to complete the concept of auto-stabilization in the management of dynamic networks are presented. For that aim, we introduce the concept of service continuity. This concept is close to the super-stabilization. We believe that the idea of metrics studying dynamic topologies is important (as the notion of duration of a continuous round). The proposed algorithm works in dynamic and distributed systems. It globally ensures a kind of service continuity to applications while the system is still converging, except if a huge number of topology changes happen. After that, we present our contributions in the Airplug software, as well as in the design and the implementation of a complete platform for performance evaluation and fast prototyping of best-effort protocols. An implementation is done of the distributed protocol GRP to estimate its performances in the Airplug-ns mode. Finally, we propose appropriate metrics that describe the stability of groups in order to evaluate the performance of our protocol
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Ambrose, Sophie. "Matrix groups : theory, algorithms and applications." University of Western Australia. School of Mathematics and Statistics, 2006. http://theses.library.uwa.edu.au/adt-WU2006.0112.

Full text
Abstract:
[Abstract] This thesis is divided into two parts, both containing algorithms for dealing with matrices and matrix groups. Part I is concerned with individual matrices over an arbitrary field. Our algorithms make use of a sequence called the rank profile which is related to the linear dependence relations between the columns of a matrix. First we look at LSP decompositions of matrices as defined by Ibarra et al. in 1982. This decomposition is related to, and a little more general than, the LUP decomposition. The algorithm given by Ibarra et al. to compute an LSP decomposition was only defined for m?n matrices where m ≤ n and is claimed to have the same asymptotic cost as matrix multiplication. We prove that their cost analysis overlooked some aspects of the computation and present a new version of the algorithm which finds both an LSP decomposition and the rank profile of any matrix. The cost of our algorithm is the same as that claimed by Ibarra et al. when m ≤ n and has a similar cost when m > n. One of the steps in the Ibarra et al. algorithm is not completely explicit, so that any one of several choices can be made. Our algorithm is designed so that the particular choice made at this point allows for the simultaneous calculation of the rank profile. Next we study algorithms to find the characteristic polynomial of a square matrix. The current fastest algorithm to find the characteristic polynomial of a square matrix was developed by Keller-Gehrig in 1985. We present a new, simpler version of this algorithm with the same cost which makes the algorithm?s reliance on the rank profile explicit. In Part II we present generalised sifting, a scheme for creating Monte Carlo black box constructive group recognition algorithms. Generalised sifting is designed to facilitate computation in a known group, specifically re-writing arbitrary elements as words or straight-line programs in a standard generating set. It can also be used to create membership tests in black-box groups. Generalised sifting was inspired by the subgroup sifting techniques originally introduced by Sims in 1970 but uses a chain of subsets rather than subgroups. We break the problem down into a sequence of separately analysed and proven steps which sift down into each subset in turn ... All of the algorithms in Parts I and II are given with a theoretical proof and (where appropriate) complexity analysis. The LSP decomposition, characteristic polynomial and generalised sifting algorithms have all been implemented and tested in the computer algebra package GAP.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Sanselme, Luc. "Algorithmes quantiques dans les groupes nilpotents." Paris 11, 2008. http://www.theses.fr/2008PA112297.

Full text
Abstract:
Dans cette thèse, nous commençons par donner avec précision une définition formelle des groupes boîtes noires, et nous rappelons les principaux algorithmes existant dans ce cadre. Dans un deuxième temps, nous proposons une définition nouvelle d’un groupe boîte noire quantique. Nous formalisons, par ailleurs, précisément cette définition et donnons les principaux algorithmes quantiques connus dans ce cadre. Ensuite, nous donnons un certain nombre d’algorithmes de calcul de théorie algorithmique quantique des groupes dans les groupes résolubles, et dans certaines sous-classes particulières de ces groupes. Enfin, nous présentons un résultat original, démontré au cours de l’élaboration de cette thèse. Nous expliquons comment résoudre efficacement le problème du sous-groupe caché dans les groupes extraspéciaux et nilpotents de classe deux, en calcul quantique. Au passage, nous donnons un certain nombre de réductions du problème du sous-groupe caché, valable dans un groupe nilpotent de classe supérieure. Le dernier chapitre, un peu à part dans cette thèse, explique comment résoudre efficacement un système d’équations quadratiques dans un corps fini, résultat nécessaire pour résoudre le problème du sous-groupe caché dans les groupes nilpotents de classe 2
We start off this Ph. D. Thesis with giving the definition of a black-box group and reminding some algorithm associated with this group representation. Then, we put forward a new definition of a quantum black-box group. We explain precisely this new approach and we enumerate the main algorithms associated to this notion. After that, we give some algorithm of quantum computational group theory in solvable groups and in some subclasses of these solvable groups such as nilpotent groups, p-groups or extraspecial groups. Finally, we present a new result that was proved during this thesis. We show that we can solve efficiently, with a quantum computer, the hidden subgroup problem in extraspecial and nilpotent group of class 2. In addition, we give some reduction of the Hidden subgroup problem in nilpotent groups of higher classes. The last chapter of this thesis shows how to solve some system of quadratic equations over a finite field. This result is needed to solve the Hidden subgroup problem in nilpotent groups of class 2
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

JACON, Nicolas. "Représentations modulaires des algèbres de Hecke et des algèbres de Ariki-Koike." Phd thesis, Université Claude Bernard - Lyon I, 2004. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00006383.

Full text
Abstract:
Soit $W$ un groupe de Weyl fini et soit $H$ l'algèbre de Hecke correspondante, définie sur l'anneau $A:=Z[v,v^(-1)]$ où $v$ est une indéterminée. Soit $K$ le corps des fractions de $A$ et soit $\theta$ une spécialisation dans un corps $L$ de ``bonne'' caractéristique. Dans une série d'articles récents, M.Geck et R.Rouquier ont présenté une méthode pour déterminer l'ensemble des $H_L$-modules simples $\Irr(H_L)$. Celle-ci consiste à construire un ``ensemble basique canonique'' $B$ contenu dans $\Irr(H_K)$ défini grace à la $a$-fonction de Lusztig et en bijection avec $\Irr(H_L)$. Le but de ce travail est de déterminer explicitement $B$ pour tout groupe de Weyl et pour toute spécialisation puis d'étendre la méthode ci-dessus aux algèbres de Ariki-Koike. Comme conséquences, nous obtenons un algorithme pour le calcul des matrices de décompositions des algèbres de Ariki-Koike et une caractérisation des modules simples pour certaines algèbres cyclotomiques de type $G(l,l,n)$.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Kim, Djun Maximilian. "Braid groups, orderings, and algorithms." Thesis, National Library of Canada = Bibliothèque nationale du Canada, 1999. http://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk1/tape9/PQDD_0028/NQ38913.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Calvez, Matthieu. "Problèmes algorithmiques dans les groupes de tresses." Phd thesis, Université Rennes 1, 2012. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00718633.

Full text
Abstract:
Cette thèse a pour objet de développer de nouveaux algorithmes pour les groupes de tresses. Un problème important en théorie mathématique des tresses est d'améliorer les algorithmes existants pour résoudre le problème de conjugaison. Nous résolvons complètement ce problème dans le cas du groupe des tresses à quatre brins, en exhibant un algorithme de complexité cubique en terme de la longueur des entrées. La démonstration s'appuie sur deux aspects fondamentaux des groupes de tresses : la structure de groupe de Garside et la structure de groupe de difféotopie. Comme résultat préliminaire, nous développons un algorithme de complexité quadratique capable de classifier les tresses à quatre brins selon leur type de Nielsen-Thurston. Plus généralement, nous étudions ce problème de classification pour un nombre arbitraire de brins. Nous donnons une adaptation des résultats connus de Benardete-Gutiérrez-Nitecki au cadre de la structure de Garside duale. Enfin, à l'aide d'un résultat profond (et non constructif) de Masur-Minsky, nous prouvons l'existence d'un algorithme de complexité polynômiale pour décider le type de Nielsen-Thurston d'une tresse avec un nombre de brins arbitraire.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Kreis, Adrien. "Optimisation multiobjectifs de systèmes dynamiques : application à la suspension de groupes motopropulseurs de véhicules automobiles en phase d'avant-projet." Valenciennes, 2001. https://ged.uphf.fr/nuxeo/site/esupversions/8591a683-68e4-4103-8942-6ee1042e7cc9.

Full text
Abstract:
L'optimisation constitue un puissant outil d'aide à la conception. Les travaux présentés proposent une stratégie d'optimisation adaptée à l'implantation et au dimensionnement de suspensions de groupes motopropulseurs (GMP). Tout d'abord, une étude bibliographique des méthodes d'optimisation multiobjectifs permet la sélection des méthodes les mieux adaptées à une application aux systèmes dynamiques. Ensuite, une analyse fonctionnelle, et un état de l'art des principes de dimensionnement des suspensions GMP, montrent la nécessité d'obtenir un compromis entre les différentes fonctions attendues d'une suspension GMP. A l'issue de ces deux parties, l'outil multiobjectifs apparaît bien adapté au dimensionnement des suspensions GMP. Une formulation numérique du problème de l'optimisation multiobjectifs d'une suspension GMP en phase d'avant-projet est alors proposée. Elle comprend notamment la modélisation des différents cas de fonctionnement d'une suspension GMP, la formulation des différentes fonctions objectifs et restrictions, ainsi que le calcul des sensibilités de ces fonctions vis-à-vis des variables de conception. Dans cette formalisation, l'accent est mis sur le respect des paramètres usuels et des attentes du concepteur, ainsi que sur la rapidité d'exécution, synonyme de réactivité dans un contexte de conception. Enfin, les stratégies multiobjectifs retenues sont testées sur un cas concret de dimensionnement de suspension GMP. Ces essais sont l'occasion d'apporter des modifications originales à chacune des méthodes afin d'améliorer la qualité des solutions générées, et leur répartition dans l'ensemble de Pareto du problème.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Gautreau, Matthew Arthur. "Group Theoretical Algorithms in Haskell." Thesis, The University of Arizona, 2015. http://hdl.handle.net/10150/579284.

Full text
Abstract:
This will be an exploration of the implementation of classic computational group theory algorithms using the programming language Haskell. Haskell is unlike the languages typically used in computational algebra, though it has an emphasis on algebraic types. In implementing these algorithms in Haskell, we will assess its utility and costs for this use case. It is expected that the type system of Haskell will be able to provide guarantees that are not possible in other languages, though there likely will be a cost associated with the properties that give Haskell its strong type system.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Kasouha, Abeir Mikhail. "Symmetric representations of elements of finite groups." CSUSB ScholarWorks, 2004. https://scholarworks.lib.csusb.edu/etd-project/2605.

Full text
Abstract:
This thesis demonstrates an alternative, concise but informative, method for representing group elements, which will prove particularly useful for the sporadic groups. It explains the theory behind symmetric presentations, and describes the algorithm for working with elements represented in this manner.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Corlay, Vincent. "Decoding algorithms for lattices." Electronic Thesis or Diss., Institut polytechnique de Paris, 2020. http://www.theses.fr/2020IPPAT050.

Full text
Abstract:
Cette thèse aborde deux problèmes liés aux réseaux de points, un vieux problème et un nouveau.Tous deux sont des problèmes de décodage de réseaux de points : À savoir, étant donné un point dans l'espace, trouver le point du réseau le plus proche.Le premier problème est lié au codage de canal en dimensions intermédiaires. Alors que des systèmes efficaces basés sur les réseaux de points existent dans les petites dimensions n < 30 et les grandes dimensions n > 1000, ce n'est pas le cas des dimensions intermédiaires. Nous étudions le décodage de réseaux de points intéressants dans ces dimensions intermédiaires. Nous introduisons de nouvelles familles de réseaux de points obtenues en appliquant le contrôle de parité de manière récursive. Ces familles comprennent des réseaux de points célèbres, tels que les réseaux Barnes-Wall, les réseaux Leech et Nebe, ainsi que de nouveaux réseaux de parité.Nous montrons que tous ces réseaux de points peuvent être décodés efficacement avec un nouveau décodeur récursif par liste.Le deuxième problème concerne les réseaux de neurones. Depuis 2016, d'innombrables articles ont tenté d'utiliser l'apprentissage profond pour résoudre le problème de décodage/détection rencontré dans les communications numériques. Nous proposons d'étudier la complexité du problème que les réseaux de neurones doivent résoudre. Nous introduisons une nouvelle approche du problème de décodage afin de l'adapter aux opérations effectuées par un réseau de neurones. Cela permet de mieux comprendre ce qu'un réseau de neurones peut et ne peut pas faire dans le cadre de ce problème, et d'obtenir des indications concernant la meilleure architecture du réseau de neurones. Des simulations informatiques validant notre analyse sont fournies
This thesis discusses two problems related to lattices, an old problem and a new one.Both of them are lattice decoding problems: Namely, given a point in the space, find the closest lattice point.The first problem is related to channel coding in moderate dimensions. While efficient lattice schemes exist in low dimensions n < 30 and high dimensions n > 1000, this is not the case of intermediate dimensions. We investigate the decoding of interesting lattices in these intermediate dimensions. We introduce new families of lattices obtained by recursively applying parity checks. These families include famous lattices, such as Barnes-Wall lattices, the Leech and Nebe lattices, as well as new parity lattices.We show that all these lattices can be efficiently decoded with an original recursive list decoder.The second problem involves neural networks. Since 2016 countless papers tried to use deep learning to solve the decoding/detection problem encountered in digital communications. We propose to investigate the complexity of the problem that neural networks should solve. We introduce a new approach to the lattice decoding problem to fit the operations performed by a neural network. This enables to better understand what a neural network can and cannot do in the scope of this problem, and get hints regarding the best architecture of the neural network. Some computer simulations validating our analysis are provided
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Vonseel, Audrey. "Hyperbolicité et bouts des graphes de Schreier." Thesis, Strasbourg, 2017. http://www.theses.fr/2017STRAD025/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse est consacrée à l'étude de la topologie à l'infini d'espaces généralisant les graphes de Schreier. Plus précisément, on considère le quotient X/H d'un espace métrique géodésique propre hyperbolique X par un groupe quasi-convexe-cocompact H d'isométries de X. On montre que ce quotient est un espace hyperbolique. Le résultat principal de cette thèse indique que le nombre de bouts de l'espace quotient X/H est déterminé par les classes d'équivalence sur une sphère de rayon explicitement calculable. Dans le cadre de la théorie des groupes, on montre que l'on peut construire explicitement des groupes et des sous-groupes pour lesquels il n'existe pas d'algorithme permettant de déterminer le nombre de bouts relatifs. Si le sous-groupe est quasi-convexe, on donne un algorithme permettant de calculer le nombre de bouts relatifs
This thesis is devoted to the study of the topology at infinity of spaces generalizing Schreier graphs. More precisely, we consider the quotient X/H of a geodesic proper hyperbolic metric space X by a quasiconvex-cocompact group H of isometries of X. We show that this quotient is a hyperbolic space. The main result of the thesis indicates that the number of ends of the quotient space X/H is determined by equivalence classes on a sphere of computable radius. In the context of group theory, we show that one can construct explicitly groups and subgroups for which there are no algorithm to determine the number of relative ends. If the subgroup is quasiconvex, we give an algorithm to compute the number of relative ends
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Bamblett, Jane Carswell. "Algorithms for computing in finite groups." Thesis, University of Oxford, 1994. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.240616.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Sinanan, Shavak. "Algorithms for polycyclic-by-finite groups." Thesis, University of Warwick, 2011. http://wrap.warwick.ac.uk/49186/.

Full text
Abstract:
A set of fundamental algorithms for computing with polycyclic-by-finite groups is presented here. Polycyclic-by-finite groups arise naturally in a number of contexts; for example, as automorphism groups of large finite soluble groups, as quotients of finitely presented groups, and as extensions of modules by groups. No existing mode of representation is suitable for these groups, since they will typically not have a convenient faithful permutation representation. A mixed mode is used to represent elements of such a group; utilising a polycyclic presentation or a power-conjugate presentation for the elements of the normal subgroup, and a permutation representation for the elements of the quotient.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Pang, Sze Kim. "Models and algorithms for group tracking." Thesis, University of Cambridge, 2009. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.611455.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Baldassini, Leonardo. "Rates and algorithms for group testing." Thesis, University of Bristol, 2015. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.707703.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Ye, Kaidi. "Automorphismes géométriques des groupes libres : croissance polynomiale et algorithmes." Thesis, Aix-Marseille, 2016. http://www.theses.fr/2016AIXM4713/document.

Full text
Abstract:
Un automorphisme (extérieur) $phi $ d'un groupe libre $F_n$ de rang fini $ngeq 2$ est dit géométrique s'il est induit par un homéomorphisme d'une surface. La question à laquelle nous intéressons est la suivante: Quels sont les automorphismes de $F_n$ qui sont géométriques?Nous donnons une réponse algorithmique pour la classe des automorphismes à croissance polynomiale (en s'autorisant à remplacer un automorphisme par une puissance).Pour cela, nous sommes amenés à étudier les automorphismes de graphes de groupes. En particulier, nous introduisons deux transformations élémentaires d'automorphismes de graphes de groupes: les quotients et les éclatements.Pour le cas particulier où l'automorphisme est un twist de Dehn partiel, on obtient un critère pour décider quand un tel twist de Dehn partiel est un véritable twist de Dehn.En appliquant le critère à plusieurs reprises sur un twist de Dehn cumulé, nous montrons que soit on peut "déplier" ce twist de Dehn cumulé jusqu'à obtenir un twist de Dehn ordinaire, soit que $phi$ est à croissance au moins quadratique (et par conséquent, n'est pas géométrique).Cela montre, au passage, que tout automorphisme du groupe libre à croissance linéaire admet une puissance qui est un twist de Dehn. Ce fait est connu des experts, et souvent utilisé, bien qu'il n'en existait pas de preuve formelle dans la littérature (à la connaissance de l'auteur).Pour conclure, on applique l'algorithme de Cohen-Lustig pour le transformer en twist de Dehn efficace, puis on applique l'algorithme Whitehead et des théorèmes classiques de Nielsen-Baer et Zieschang pour construire un modèle géométrique ou pour montrer qu'il n'est pas géométrique
An automorphism $phi$ of a free group $F_n$ of finite rank $n geq 2$ is said to be geometric it is induced by a homeomorphism on a surface.In this thesis we concern ourselves with answering the question:Which precisely are the outer automorphisms of $F_n$ that are geometric?to which we give an algorithmical decision for the case of polynomially growing outer automorphisms, up to raising to certain positive power.In order to realize this algorithm, we establish the technique of quotient and blow-up automorphisms of graph-of-groups, which when apply for the special case of partial Dehn twist enables us to develop a criterion to decide whether the induced outer automorphism is an actual Dehn twist.Applying the criterion repeatedly on the special topological representative deriving from relative train track map, we are now able to either “unfold” this iterated relative Dehn twist representative level by level until eventually obtain an ordinary Dehn twist representative or show that $hat{phi}$ has at least quadratic growth hence is not geometric.As a side result, we also proved that every linearly growing automorphism of free group has a positive power which is a Dehn twist automorphism. This is a fact that has been taken for granted by many experts, although has no formal proof to be found in the literature.In the case of Dehn twist automorphisms, we then use the known algorithm to make the given Dehn twist representative efficient and apply the Whitehead algorithm as well as the classical theorems by Nielsen, Baers, Zieschangs and others to construct its geometric model or to show that it is not geometric
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Stather, Mark James. "Algorithms for computing with finite matrix groups." Thesis, University of Warwick, 2006. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.443964.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Brien, Renaud. "Normal Forms in Artin Groups for Cryptographic Purposes." Thèse, Université d'Ottawa / University of Ottawa, 2012. http://hdl.handle.net/10393/23145.

Full text
Abstract:
With the advent of quantum computers, the security of number-theoretic cryptography has been compromised. Consequently, new cryptosystems have been suggested in the field of non-commutative group theory. In this thesis, we provide all the necessary background to understand and work with the Artin groups. We then show that Artin groups of finite type and Artin groups of large type possess an easily-computable normal form by explicitly writing the algorithms. This solution to the word problem makes these groups candidates to be cryptographic platforms. Finally, we present some combinatorial problems that can be used in group-based cryptography and we conjecture, through empirical evidence, that the conjugacy problem in Artin groups of large type is not a hard problem.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Lopez, Acevedo Olga Lucia. "Marches quantiques généralisées pour l'algorithmique quantique." Cergy-Pontoise, 2005. http://biblioweb.u-cergy.fr/theses/05CERG0258.pdf.

Full text
Abstract:
Nous avons étudié les algorithmes quantiques dans le but de calculer le permanent d'une matrice avec une machine quantique. Après avoir construit quelques algorithmes, nous nous sommes interessés aux équivalents quantiques des marches aléatoires. Ces marches peuvent être à la base de nouveaux algorithmes quantiques. Nous avons commencé par généraliser le modèle existant et classifier les marches sur des graphes de Cayley de groupes simples. Nous avons étudié des marches sur l'hypercube et le réseau simple à une et deux directions. Pour ces graphes nous avons calculé analytiquement la fonction d'onde et exploré numériquement le temps d'arrivée et la variance. Nous avons de plus élargi deux théorèmes existants concernant l'existence des marches scalaires et la limite faible. Ces résultats nous permettent d'envisager de compléter la classification des marches pour des graphes plus complexes dans le but d'obtenir des informations structurales sur les sous-algorithmes quantiques possibles
We have studied quantum algorithms with the purpose of calculating a matrix permanent with a quantum computer. After constructing some algorithms, we started to study the quantum equivalent of a random walk. These walks have been introduced hoping to build new quantum algorithms from them. We started by generalizing the existing model of quantum walk and started a classification of the walks defined on Cayley graphs of the simplest groups. We studied then quantum walks over the hypercube and simple lattices in one and two dimensions and we obtained an analytical expression for the wave function, in order to explore numerically quantities such as the hitting time and the variance. Finally, we also extended two existing theorems about the existence of quantum scalar walks and about the weak limit of the walk. These results enable us to consider the classification of more complex graphs with an aim of obtaining structural information on the quantum sub-algorithms that can be constructed
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Creusefond, Jean. "Caractériser et détecter les communautés dans les réseaux sociaux." Thesis, Normandie, 2017. http://www.theses.fr/2017NORMC203/document.

Full text
Abstract:
Dans cette thèse, je commence par présenter une nouvelle caractérisation des communautés à partir d'un réseau de messages inscrits dans le temps. Je montre que la structure de ce réseau a un lien avec les communautés : on trouve majoritairement des échanges d'information à l'intérieur des communautés tandis que les frontières servent à la diffusion.Je propose ensuite d'évaluer les communautés par la vitesse de propagation des communications qui s'y déroulent avec une nouvelle fonction de qualité : la compacité. J'y présente aussi un algorithme de détection de communautés, le Lex-Clustering, basé sur un algorithme de parcours de graphe qui reproduit des caractéristiques des modèles de diffusion d'information. Enfin, je présente une méthodologie permettant de faire le lien entre les fonctions de qualité et les vérités de terrain. J'introduis le concept de contexte, des ensembles de vérités de terrain qui présentente des ressemblances. Je mets à disposition un logiciel nommé CoDACom (Community Detection Algorithm Comparator, codacom.greyc.fr) permettant d'appliquer cette méthodologie ainsi que d'utiliser un grand nombre d'outils de détection de communautés
N this thesis, I first present a new way of characterising communities from a network of timestamped messages. I show that its structure is linked with communities : communication structures are over-represented inside communities while diffusion structures appear mainly on the boundaries.Then, I propose to evaluate communities with a new quality function, compacity, that measures the propagation speed of communications in communities. I also present the Lex-Clustering, a new community detection algorithm based on the LexDFS graph traversal that features some characteristics of information diffusion.Finally, I present a methodology that I used to link quality functions and ground-truths. I introduce the concept of contexts, sets of ground-truths that are similar in some way. I implemented this methodology in a software called CoDACom (Community Detection Algorithm Comparator, codacom.greyc.fr) that also provides many community detection tools
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Lim, Léon. "Gestion de groupe partitionnable dans les réseaux mobiles spontanés." Thesis, Evry, Institut national des télécommunications, 2012. http://www.theses.fr/2012TELE0032/document.

Full text
Abstract:
Dans les réseaux mobiles spontanés (en anglais, Mobile Ad hoc NETworks ou MANETs), la gestion de groupe partitionnable est un service de base permettant la construction d'applications réparties tolérantes au partitionnement. Aucune des spécifications existantes ne satisfait les deux exigences antagonistes suivantes : 1) elle doit être assez forte pour fournir des garanties utiles aux applications réparties dans les systèmes partitionnables ; 2) elle doit être assez faible pour être résoluble. Dans cette thèse, nous proposons une solution à la gestion de groupe partitionnable en environnements réseaux très dynamiques tels que les MANETs. Pour mettre en œuvre notre solution, nous procédons en trois étapes. Tout d'abord, nous proposons un modèle de système réparti dynamique qui caractérise la stabilité dans les MANETs. Ensuite, nous adaptons pour les systèmes partitionnables l'approche Paxos à base de consensus Synod. Cette adaptation résulte en la spécification d'un consensus abandonnable AC construit au-dessus d'un détecteur ultime des α participants d'une partition ♢PPD et d'un registre ultime par partition ♢RPP. ♢PPD garantit la vivacité dans une partition même si la partition n'est pas complètement stable tandis que ♢RPP préserve la sûreté dans la même partition. Enfin, la gestion de groupe partitionnable est résolue en la transformant en une séquence d'instances de AC. Chacun des modules ♢PPD, ♢RPP, AC et gestion de groupe partitionnable est implanté et prouvé. Par ailleurs, nous analysons les performances de ♢PPD par simulation
In Mobile Ad hoc NETworks or MANETs, partitionable group membership is a basic service for building partition-tolerant applications. None of the existing specifications satisfy the two following antagonistic requirements: 1) it must be strong enough to simplify the design of partition-tolerant distributed applications in partitionable systems; 2) it must be weak enough to be implantable. In this thesis, we propose a solution to partitionable group membership in very dynamic network environment such as MANETs. To this means, we proceed in three steps. First, we develop a dynamic distributed system model that characterises stability in MANETs. Then, we propose a solution to the problem of partitionable group membership by adapting Paxos for such systems. This adatation results in a specification of abortable consensus AC which is composed of an eventual α partition-participants detector ♢PPD and an eventual register per partition ♢RPP. ♢PPD guarantees liveness in a partition even if the partition is not completely stable whereas ♢RPP ensures safety in the same partition. Finally, partitionable group membership is solved by transforming it into a sequence of abortable consensus instances AC. Each of the modules ♢PPD, ♢RPP, AC, and partitionable group membership is implanted and proved. Next, we analyse the performances of ♢PPD by simulation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Schwingel, Ruth. "Two matrix group algorithms with applications to computing the automorphism group of a finite p-group." Thesis, Queen Mary, University of London, 2000. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.313397.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Pradhan, Pushkar P. "Efficient group membership algorithm for ad hoc networks." [Gainesville, Fla.] : University of Florida, 2002. http://purl.fcla.edu/fcla/etd/UFE0000593.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Heggie, Patricia M. "Algorithms for subgroup presentations : computer implementation and applications." Thesis, University of St Andrews, 1991. http://hdl.handle.net/10023/13684.

Full text
Abstract:
One of the main algorithms of computational group theory is the Todd-Coxeter coset enumeration algorithm, which provides a systematic method for finding the index of a subgroup of a finitely presented group. This has been extended in various ways to provide not only the index of a subgroup, but also a presentation for the subgroup. These methods tie in with a technique introduced by Reidemeister in the 1920's and later improved by Schreier, now known as the Reidemeister-Schreier algorithm. In this thesis we discuss some of these variants of the Todd-Coxeter algorithm and their inter-relation, and also look at existing computer implementations of these different techniques. We then go on to describe a new package for coset methods which incorporates various types of coset enumeration, including modified Todd- Coxeter methods and the Reidemeister-Schreier process. This also has the capability of carrying out Tietze transformation simplification. Statistics obtained from running the new package on a collection of test examples are given, and the various techniques compared. Finally, we use these algorithms, both theoretically and as computer implementations, to investigate a particular class of finitely presented groups defined by the presentation: < a, b | an = b2 = (ab-1) ß =1, ab2 = ba2 >. Some interesting results have been discovered about these groups for various values of β and n. For example, if n is odd, the groups turn out to be finite and metabelian, and if β= 3 or β= 4 the derived group has an order which is dependent on the values of n (mod 8) and n (mod 12) respectively.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Reynaud, Eric. "Le groupe fondamental algébrique." Phd thesis, Université Montpellier II - Sciences et Techniques du Languedoc, 2002. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00202368.

Full text
Abstract:
Dans l'optique d'étudier les modules de génération finie sur des algèbres de dimension finie, il a été développé ces dernières années une méthode diagramatique, essentiellement due à P. Gabriel, basée sur des carquois, c'est-à-dire sur des graphes orientées finis. Plus précisément, il a été démontré que pour toute algèbre A sobre de dimension finie sur un corps k algébriquement clos, il existe un carquois unique Q et au moins un idéal I admissible de l'algèbre kQ, l'algèbre des chemins de Q, tels que A soit isomorphe à kQ=I. Un tel couple (Q; I) est nommé une présentation de A par carquois et relations. Pour chaque paire (Q; I), nous pouvons définir un groupe fondamental Pi1(Q; I). En général, cependant, différentes présentations d'une même algèbre peuvent conduire à des groupes fondamentaux difféerents. Ainsi, une algèbre dont toutes les présentations donnent un groupe fondamental trivial est appelée simplement connexe. L'importance des algèbres simplement connexes dans la théorie des représentations d'algèbres réside dans le fait que souvent il est possible de réduire, avec l'aide des recouvrements, l'étude des modules indécomposables d'une algèbre à ceux d'une algèbre simplement connexe bien choisie. Le premier résultat consiste à donner une vision géométrique du groupe fondamental pour une certaine classe d'algèbre : les algèbres d'incidence. Ces algèbres ont une particularité : leur groupe fondamental ne dépend pas du choix de la présentation. Ainsi, à chaque algèbre d'incidence, il est possible d'associer un groupe fondamental algébrique. Par ailleurs, à partir de ce poset, est possible de construire un complexe simplicial qui possède quant à lui un groupe fondamental topologique. Nous prouvons, ici, que ces groupes sont isomorphes. Ce lien permet non seulement d'adapter certains théorèmes de topologie tel que le théorème de Van Kampen, mais également de faire le lien entre des résultats déjà établis en topologie et d'autres en théorie des représentations. Dans un deuxième temps, afn de donner une vision géométrique de tout groupe fondamen- tal algébrique, nous avons associé à toute présentation (Q; I) d'algèbre une algèbre d'incidence A dont le groupe fondamental a la particularité, d'après le résultat précédent, de se réaliser géométriquement. Nous montrons ensuite que les groupes fondamentaux précédents s'insèrent dans la suite exacte : 1 --> H --> Pi1(Q; I) --> Pi1(A) --> 1 où H est un sous-groupe décrit par générateur et relations. Nous donnons également de nom- breux cas où le sous groupe H est trivial. Enfin, nous donnons un algorithme de calcul du groupe fondamental, qui permet de présenter rapidement le groupe fondamental par générateurs et relations. Pour calculer le groupe fondamental d'un couple (Q; I), nous montrons qu'il est isomorphe au groupe fondamental d'un couple (Q0; I0) où Q0 contient un sommet de moins que Q. Ainsi en réitérant le processus, le groupe fondamental Pi1(Q; I) est isomorphe au groupe fondamental d'un carquois ne contenant qu'un seul sommet, ce qui donne une présentation par générateurs et relations.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Sharp, Graham R. "Recognition algorithms for actions of permutation groups on pairs." Thesis, University of Oxford, 1998. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.244602.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Kuhn, Joshua Adam. "Grouper: A Packet Classification Algorithm Allowing Time-Space Tradeoffs." Scholar Commons, 2011. http://scholarcommons.usf.edu/etd/3192.

Full text
Abstract:
This thesis presents an algorithm for classifying packets according to arbitrary (including noncontiguous) bitmask rules. As its principal novelty, the algorithm is parameterized by the amount of memory available and can customize its data structures to optimize classification time without exceeding the given memory bound. The algorithm thus automatically trades time for space efficiency as needed. The two extremes of this time-space tradeoff (linear search through the rules versus a single table that maps every possible packet to its class number) are special cases of the general algorithm we present. Additional features of the algorithm include its simplicity, its open-source prototype implementation, its good performance even with worst-case rule sets, and its extendability to handle range rules and dynamic updates to rule sets. The contributions of this thesis first appeared in [1].
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Harris, Elena Yavorska. "A parallel algorithm to solve the mathematical problem "double coset enumeration of S₂₄ over M₂₄"." CSUSB ScholarWorks, 2003. https://scholarworks.lib.csusb.edu/etd-project/2432.

Full text
Abstract:
This thesis presents and evaluates a new parallel algorithm that computes all single cosets in the double coset M₂₄ P M₂₄, where P is a permutation on n points of a certain cycle structure, and M₂₄ is the Mathieu group related to a Steiner system S(5, 8, 24) as its automorphism group. The purpose of this work is not to replace the existing algorithms, but rather to explore a possibility to extend calculations of single cosets beyond the limits encountered when using currently available methods.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Lal, Mayank. "Motion planning algorithms for a group of mobile agents." Texas A&M University, 2008. http://hdl.handle.net/1969.1/86038.

Full text
Abstract:
Building autonomous mobile agents has been a major research effort for a while with cooperative mobile robotics receiving a lot of attention in recent times. Motion planning is a critical problem in deploying autonomous agents. In this research we have developed two novel global motion planning schemes for a group of mobile agents which eliminate some of the disadvantages of the current methods available. The first is the homotopy method in which the planning is done in polynomial space. In this method the position in local frame of each mobile agent is mapped to a complex number and a time varying polynomial contains information regarding the current positions of all mobile agents, the degree of the polynomial being the number of mobile agents and the roots of the polynomial representing the position in local frame of the mobile agents at a given time. This polynomial is constructed by finding a path parameterized in time from the initial to the goal polynomial (represent the initial and goal positions in local frame of the mobile agents) so that the discriminant variety or the set of polynomials with multiple roots is avoided in polynomial space. This is equivalent to saying that there is no collision between any two agents in going from initial position to goal position. The second is the homogeneous deformation method. It is based on continuum theory for motion of deformable bodies. In this method a swarm of vehicles is considered at rest in an initial configuration with no restrictions on the initial shape or the locations of the vehicles within that shape. A motion plan is developed to move this swarm of vehicles from the initial configuration to a new configuration such that there are no collisions between any vehicles at any time instant. It is achieved via a linear map between the initial and desired final configuration such that the map is invertible at all times. Both the methods proposed are computationally attractive. Also they facilitate motion coordination between groups of mobile agents with limited or no sensing and communication.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Roberts, Joshua D. "ALGORITHMS FOR UPPER BOUNDS OF LOW DIMENSIONAL GROUP HOMOLOGY." UKnowledge, 2010. http://uknowledge.uky.edu/gradschool_diss/104.

Full text
Abstract:
A motivational problem for group homology is a conjecture of Quillen that states, as reformulated by Anton, that the second homology of the general linear group over R = Z[1/p; ζp], for p an odd prime, is isomorphic to the second homology of the group of units of R, where the homology calculations are over the field of order p. By considering the group extension spectral sequence applied to the short exact sequence 1 → SL2 → GL2 → GL1 → 1 we show that the calculation of the homology of SL2 gives information about this conjecture. We also present a series of algorithms that finds an upper bound on the second homology group of a finitely-presented group. In particular, given a finitely-presented group G, Hopf's formula expresses the second integral homology of G in terms of generators and relators; the algorithms exploit Hopf's formula to estimate H2(G; k), with coefficients in a finite field k. We conclude with sample calculations using the algorithms.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Abedin, Arian, and Wolmir Ligai. "Automatingand optimizing pile group design using a Genetic Algorithm." Thesis, KTH, Optimeringslära och systemteori, 2018. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-229976.

Full text
Abstract:
In bridge design, a set of piles is referred to as a pile group. The design process of pile groups employed by many firms is currently manual, time consuming, and produces pile groups that are not robust against placement errors. This thesis applies the metaheuristic method Genetic Algorithm to automate and improve the design of pile groups for bridge column foundations. A software is developed and improved by implementing modifications to the Genetic Algorithm. The algorithm is evaluated by the pile groups it produces, using the Monte Carlo method to simulate errors for the purpose of testing the robustness. The results are compared with designs provided by the consulting firm Tyrens AB. The software is terminated manually, and generally takes less than half an hour to produce acceptable pile groups. The developed Genetic Algorithm Software produces pile groups that are more robust than the manually designed pile groups to which they are compared, using the Monte Carlo method. However, due to the visually disorganized designs, the pile groups produced by the algorithm may be di cult to get approved by Trafikverket. The software might require further modifications addressing this problem before it can be of practical use.
Inom brodesign refereras en uppsättning pålar till som en pålgrupp. Vid design av pålgrupper tillämpar för tillfället många firmor manuella och tidskrävanade processer, som inte leder till robusta pålgrupper med avseende på felplaceringar. Denna avhandling tillämpar en metaheuristisk metod vid namn Genetisk Algoritm, för att automatisera och förbättra designprocessen gällande pålgrupper. En mjukvara utvecklas och förbättras stegvis genom modifi kationer av algoritmen. Algoritmen utvärderas sedan genom att Monte Carlo simulera felplaceringar och evaluera de designade pålgruppernas robusthet. De erhållna resultaten jämförs med färdigdesignade pålgrupper givna av konsultföretaget Tyréns AB. Den utvecklade mjukvaran avbryts manuellt och kräver generellt inte mer än en halvtimme för att generera acceptabla pålgrupper. Den utvecklade algoritmen och mjukvaran tar fram pålgrupper som är mer robusta än de designade pålgrupperna vilka dem jämförs med. Pålgrupperna som skapats av den utvecklade algoritmen har en oordnad struktur. Således kan ett godkännande av dessa pålgrupper från Trafikverket vara svårt att få och ytterligare modifikationer som åtgärdar detta problem kan behövas innan algoritmen är användbar i praktiken.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Baarnhielm, Jonas Henrik Ambjorn. "Algorithmic problems in twisted groups of lie type." Thesis, Queen Mary, University of London, 2007. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.498313.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Irlande, Alexis. "Structures de communication pour les groupes multipoints." Evry-Val d'Essonne, 2002. http://www.theses.fr/2002EVRY0006.

Full text
Abstract:
Dans un réseau de communication, pour diffuser des messages destinés aux membres d'un groupe multipoint, il convient de trouver une façon d'acheminer les messages qui mobilise un minimum de liens de communication et qui s'effectue en un minimum de temps. Cette thèse porte sur la satisfaction simultanée de ces deux contraintes, à priori contradictoires, et ceci dans le cas où la pondération des arêtes employées est la même pour le calcul du temps de traversée et pour le calcul du poids d'un sous-graphe. Après avoir situé notre travail dans son contexte, nous présentons deux théorèmes d'impossibilité ainsi qu'une variante NP-difficile de notre problème. Puis, nous présentons deux algorithmes d'approximation complémentaires, que nous comparons. Ces algorithmes sont paramétrables et permettent de favoriser tantôt le poids ou le délai. Nous nous attaquons ensuite aux aspects incrémentaux de ce problème, condition indispensable à des applications pratiques. Nous commençons par introduire un algorithme d'ajout que nous analysons à l'aide de simulations. Enfin, Nous procédons à une étude théorique du retrait
In a communication network, in order to dispatch a message to the members of a multipoint group, one need to find a way of routing the messages that uses the less possible links and that takes a minimum time. This thesis deals with the simultaneous satisfaction of those two contradictory constraints, in the case where the weighting or the edges represents both the delay and the cost. After situating our work in its context, we present two impossibility theorems as well as an NP-hard variant of our problem. Then we present and compare two approximation algorithms. Those algorithms are parameterizable and allow one to favor the cost or the delay. We next deal with incremental aspects of this problem, which is a very important condition to practical applications. We begin by introducing an algorithm for adding new members to the group, that we analyze with simulations. At last, we proceed to a theoretical study of the removal of a member from the group
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Mihalcik, Joseph P. "An analysis of algorithms for solving discrete logarithms in fixed groups." Thesis, Monterey, California : Naval Postgraduate School, 2010. http://edocs.nps.edu/npspubs/scholarly/theses/2010/Mar/10Mar%5FMihalcik.pdf.

Full text
Abstract:
Thesis (M.S. in Computer Science)--Naval Postgraduate School, March 2010.
Thesis Advisor: Volpano, Dennis. Second Reader: Fredricksen, Harold. "March 2010." Author(s) subject terms: Discrete logarithms, analysis of algorithms, advice strings, Diffie-Hellman Key Exchange. Includes bibliographical references (p. 51-53). Also available in print.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Lohaka, Hippolyte O. "MAKING A GROUPED-DATA FREQUENCY TABLE: DEVELOPMENT AND EXAMINATION OF THE ITERATION ALGORITHM." Ohio : Ohio University, 2007. http://www.ohiolink.edu/etd/view.cgi?ohiou1194981215.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

White, Noah Alexander Matthias. "Combinatorics of Gaudin systems : cactus groups and the RSK algorithm." Thesis, University of Edinburgh, 2016. http://hdl.handle.net/1842/25433.

Full text
Abstract:
This thesis explores connections between the Gaudin Hamiltonians in type A and the combinatorics of tableaux. The cactus group acts on standard tableaux via the Schützenberger involution. We show in this thesis that the action of the cactus group on standard tableaux can be recovered as a monodromy action of the cactus group on the simultaneous spectrum of the Gaudin Hamiltonians. More precisely, we consider the action of the Bethe algebra, which contains the Gaudin Hamiltonians, on the multiplicity space of a tensor product of irreducible glr-modules. The spectrum of this algebra forms a flat and finite family over M0,n+1(C). We use work of Mukhin, Tarasov and Varchenko, who link this spectrum to certain Schubert intersections, and work of Speyer, who extends these Schubert intersections to a flat and finite map over the entire moduli space of stable curves M0,n+1(C). We show the monodromy over the real points M0,n+1(R) can be identified with the action of the cactus group on a tensor product of irreducible glr-crystals. Furthermore we show this identification is canonical with respect to natural labelling sets on both sides.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography