To see the other types of publications on this topic, follow the link: Aphasie Aphasie Aphasie.

Journal articles on the topic 'Aphasie Aphasie Aphasie'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 journal articles for your research on the topic 'Aphasie Aphasie Aphasie.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse journal articles on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Dreßing, Andrea, Cornelius Weiller, Klaus Foerster, and Harald Dreßing. "Beurteilung der Geschäftsfähigkeit und Testierfähigkeit bei Schlaganfallpatienten mit Aphasie." Fortschritte der Neurologie · Psychiatrie 86, no. 12 (December 2018): 770–77. http://dx.doi.org/10.1055/a-0695-9104.

Full text
Abstract:
ZusammenfassungObwohl Aphasien nach ischämischen Schlaganfällen oder Hirnblutungen häufig auftreten, hat sich weder die medizinische Wissenschaft noch die obergerichtliche Rechtsprechung intensiver mit der praktisch bedeutsamen Frage beschäftigt, welche Auswirkungen diese Störung auf die Geschäftsfähigkeit hat.Mit Hilfe moderner Bildgebungsstudien ist eine differenzierte Betrachtung der unterliegenden Pathologien der erworbenen Sprachstörungen, der daraus resultierenden unterschiedlichen klinischen Bilder der Aphasie sowie dem Erholungsverlauf möglich. Auf der Basis dieser Befunde sowie dem Konzept der „Inneren Sprache“ wird untersucht, inwieweit Aphasien die Geschäftsfähigkeit beeinträchtigen könnten und ein Phasenmodell zur Beurteilung der Geschäftsfähigkeit bei Aphasie vorgeschlagen, welches die grundsätzlichen Möglichkeiten der Erholung im Rahmen neuronaler Reorganisation berücksichtigt.Die gutachtliche Beurteilung der Voraussetzungen zur Annahme einer Geschäftsfähigkeit oder -unfähigkeit bei Aphasie erfordert eine interdisziplinäre Zusammenarbeit von Neurologen, Psychiatern und Sprachtherapeuten. Da Gutachten zur Geschäftsunfähigkeit häufig ex-post erstellt werden müssen, ist der Gutachter auf eine detaillierte Befunddokumentation von Fähigkeiten und Defiziten bei Vorliegen einer Aphasie angewiesen. Um die bisherigen Limitationen in der Begutachtung der Geschäftsfähigkeit von Patienten mit Aphasien zu verbessern, wäre eine standardisierte Beschreibung der Aphasie und assoziierter neuropsychologischer Symptome als obligater Bestandteil eines Arztbriefes nach einer neurologischen Akut- und Rehabilitationsbehandlung wünschenswert.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Kohlhase, Konstantin, Jan Hendrik Schaefer, Sriramya Lapa, Alina Jurcoane, Marlies Wagner, Pavel Hok, and Christian A. Kell. "Aphasien bei lakunären Hirninfarkten." Der Nervenarzt 92, no. 8 (February 16, 2021): 802–8. http://dx.doi.org/10.1007/s00115-021-01072-6.

Full text
Abstract:
Zusammenfassung Hintergrund Aphasien gehören nicht zu den typischen klinischen Manifestationen lakunärer Hirninfarkte, sind jedoch im Rahmen seltener atypischer lakunärer Syndrome beschrieben. Ziel der Arbeit Beschreibung von Aphasiemustern und betroffener Fasertrakte bei lakunären Infarkten. Material und Methoden Fallserie von drei Patienten mit in der Magnetresonanztomographie nachgewiesenen lakunären Hirninfarkten und Aphasie. Identifikation betroffener Faserbahnen mittels Fasertraktographie der koregistrierten Schädigungsorte in Gehirnen zweier gesunder Probanden. Ergebnisse Radiologisch waren die Lakunen, die Aphasien hervorriefen, weit lateral im Marklager der linken Hemisphäre gelegen und befanden sich im Vergleich zu der Lakune eines nichtaphasischen Kontrollpatienten weiter rostrodorsal. Klinisch fand sich trotz Aussparung des Kortex, Thalamus und weiter Teile der Basalganglien eine leichte bis moderate nichtflüssige Aphasie mit syntaktischen Defiziten. In der Fasertraktographie zeigten die aphasischen im Vergleich zum nichtaphasischen Patienten eine stärkere Affektion der Fasern des linken Fasciculus arcuatus sowie eine Beteiligung des frontostriatalen und frontalen Aslant-Trakts. Diskussion Links lateral gelegene lakunäre Infarkte können durch Beteiligung sprachrelevanter Fasertrakte eine klinisch relevante Aphasie hervorrufen.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Engelter. "Aphasie als Hirnschlagsymptom: Häufigkeit und Bedeutung." Praxis 95, no. 13 (March 1, 2006): 489–92. http://dx.doi.org/10.1024/0369-8394.95.13.489.

Full text
Abstract:
Eine Aphasie liegt bei 21–38% aller ischämischer Hirnschlagpatienten vor. Das Risiko, eine Aphasie als Hirnschlagsymtom zu erleiden, steigt mit dem Alter an, während das Geschlecht keinen Risikofaktor darstellt. Aphasiker unter den Hirnschlagpatienten haben eine doppelt so hohe Mortalität wie Nichtaphasiker. Auch sind die Chancen, ein selbständiges, unabhängiges Leben wiederzuerlangen kompromittiert, wenn eine Aphasie vorliegt. Dennoch erreichen bis 40% der Aphasiker eine weitgehende Erholung ihrer Sprachfunktion. Die Frage, ob Logopädie bei aphasischen Hirnschlagpatienten von Nutzen ist, kann basierend auf der Studienlage nicht abschliessend beantwortet werden. Dennoch scheint eine hochfrequente, intensive Sprachtherapie in den ersten Wochen einer niederfrequenten Logopädie über einen längeren Zeitraum überlegen zu sein. Trotz ermutigender Erfahrungen mit unterstützenden Pharmaka werden weitere methodologisch einwandfreie und ausreichend grosse Studien nötig sein, bevor klar ist, ob und wie sich die funktionelle Spracherholung pharmakologisch günstig beeinflussen lässt.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Viader, F., J. Lambert, V. de la Sayette, F. Eustache, P. Morin, I. Morin, and B. Lechevalier. "Aphasie." EMC - Neurologie 7, no. 1 (January 2010): 1–35. http://dx.doi.org/10.1016/s0246-0378(09)51369-3.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Schorl, Martin, Britta Förster, Ines Kropff, and Mauricio Vasquez. "Gekreuzte Aphasie." Fortschritte der Neurologie · Psychiatrie 85, no. 01 (January 23, 2017): 34–42. http://dx.doi.org/10.1055/s-0042-119028.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Pullwitt, E., and A. Winnecken. "Aphasie - Verständnishilfe." ergopraxis 6, no. 06 (June 7, 2013): 41. http://dx.doi.org/10.1055/s-0033-1348938.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Kenklies, M., M. Liedtke, A. Arnold, and G. Haferkamp. "Gekreuzte Aphasie." Aktuelle Neurologie 22, no. 04 (August 1995): 154–56. http://dx.doi.org/10.1055/s-2007-1017911.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Olthoff, Arno. "Erkrankungen der Sprache und des Sprechens im Alter." Laryngo-Rhino-Otologie 97, no. 12 (December 2018): 846–51. http://dx.doi.org/10.1055/a-0652-7074.

Full text
Abstract:
ZusammenfassungDie häufigsten Ursachen für erworbene Erkrankungen der Sprache und des Sprechens sind Schlaganfälle und neurodegenerative Erkrankungen. Für beide Ursachen liegt eine stark zunehmende Prävalenz ab dem 65. Lebensjahr vor. Die gemeinsamen Risikofaktoren sind Adipositas, Bluthochdruck und Diabetes mellitus. Die Aphasie stellt den Oberbegriff für die erworbenen Sprachstörungen dar, deren Differenzierung sowohl vor dem Hintergrund der Diagnostik als auch der Therapie und Prognose bedeutsam ist. Die Primäre Progressive Aphasie (PPA) beruht auf Degenerationen kortikaler Areale und stellt eine Erweiterung der bisherigen Klassifikation in Broca- und Wernicke-Aphasien dar, deren häufigste Ursache zerebrovaskuläre Ereignisse sind. Dysarthrien und Dysarthrophonien bezeichnen Störungen der Artikulation und Stimmgebung, die sowohl aufgrund kortikaler Läsionen als auch auf dem Boden extrapyramidaler Erkrankungen oder durch Erkrankungen des Klein- und Mittelhirns entstehen können. Hierbei können vaskuläre Ereignisse oder Neurodegeneration ursächlich sein. Therapeutische Ansätze sind stark vom Charakter der Erkrankung (progressiv oder regressiv) abhängig.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Freud, Sigmund. "Amnésie – Aphasie (1893)." Essaim 35, no. 2 (2015): 125. http://dx.doi.org/10.3917/ess.035.0125.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Abel, S. "Partizipation bei Aphasie." Sprache · Stimme · Gehör 39, no. 03 (September 25, 2015): 117. http://dx.doi.org/10.1055/s-0035-1559728.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Bernaz, Oleg. "Aphasie et réflexibilité." AUC INTERPRETATIONES 6, no. 1 (April 13, 2017): 181–93. http://dx.doi.org/10.14712/24646504.2017.20.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Rothenberger, A. "Aphasie bei Kindern." Fortschritte der Neurologie · Psychiatrie 54, no. 03 (March 1986): 92–98. http://dx.doi.org/10.1055/s-2007-1001855.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Spießl, Hermann, Jörg Marienhagen, Hannes Stöhr, and Helmfried E. Klein. "Aphasie und Demenz." Psychiatrische Praxis 28, no. 5 (July 2001): 246–48. http://dx.doi.org/10.1055/s-2001-15572.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Läßig, A., S. Kreter, S. Nospes, and A. Keilmann. "Hörstörungen bei Aphasie." Laryngo-Rhino-Otologie 92, no. 08 (July 30, 2013): 531–35. http://dx.doi.org/10.1055/s-0033-1347201.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Jaecks, P., and M. Hielscher-Fastabend. "Pragmatik und Aphasie." Sprache · Stimme · Gehör 34, no. 02 (June 2010): 58–62. http://dx.doi.org/10.1055/s-0030-1253382.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Asenbaum, S. "Primär progressive Aphasie." focus neurogeriatrie 1, no. 1 (May 2007): 20. http://dx.doi.org/10.1007/s12151-007-0008-3.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Darkow, R., and A. Flöel. "Aphasie: evidenzbasierte Therapieansätze." Der Nervenarzt 87, no. 10 (September 20, 2016): 1051–56. http://dx.doi.org/10.1007/s00115-016-0213-y.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Heidler, M. D. "Uhrentest bei Patienten mit schwerer Aphasie." Nervenheilkunde 31, no. 11 (2012): 837–43. http://dx.doi.org/10.1055/s-0038-1628230.

Full text
Abstract:
ZusammenfassungFragestellung: Welche Leistungen zeigen Patienten mit schwerer Aphasie im Uhrentest? Methoden: Zehn Patienten mit schwerer Aphasie sollten zwei Modi des Uhrentests bewältigen: eine vorgegebene Uhr kopieren (Copy condition) und eine Uhr stellen durch Einzeichnen der Zeiger, wobei eine vorgegebene digitale Uhrzeit (11:10) in eine analoge Uhrzeit umgewandelt werden musste (Time setting condition). Ergebnisse: Kein Patient mit schwerer Aphasie konnte die beiden Uhrentestmodi zufriedenstellend bewältigen. Sowohl beim Kopieren als auch bei der Zeiteinstellung zeigten sich bei allen Patienten massive Schwierigkeiten exekutiver, konzeptueller, motorischer, visuospatialer und apraktischer Art, sodass die Sprachsystemstörung nur eine unter vielen Einflussfaktoren war. Schlussfolgerungen und klinische Relevanz: Der Uhrentest erfasst und erfordert viele verschiedene kognitive, motorische und perzeptuelle Leistungen. Er kann nicht hinreichend zwischen Patienten mit schwerer Aphasie und anderen schweren hirnorganischen Schädigungen differenzieren.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Visch-Brink, Evy, Gianfranco Denes, and Dick Stronks. "Woorden en Objecten." Taal(leer)problemen 60 (January 1, 1998): 77–85. http://dx.doi.org/10.1075/ttwia.60.09vis.

Full text
Abstract:
The semantic system has a central position in the language processing system as the intermediate between language production and language comprehension. The system itself may be separated into distinctive components: visual and lexical semantics. Their is much discussion about the interference between the visual and lexical semantic system and about the quality of the processing routes. Some authors propose a unitary amodal system, other authors plead for modality-specific semantic systems. The stage of perceptual categorization is considered both as optional and as obligatory. The objective of this study is: to investigate visual and lexical semantic processing in aphasic patients (n=74) (control groups: right- hemispheric patients (n=10) and normals (n=96)) (i), to examine the relation between semantic deficits and aphasia type and severity (ii) and to explore the relation between presemantic and semantic visual processing. Instruments to measure presemantic and semantic processing: Object Decision (Riddoch & Humphreys, 1987) and the verbal and visual Semantic Association Test (Visch-Brink e.a.., 1993). Results: aphasie patients as a group were significantly impaired both in Object Decision and visual and verbal semantic processing. Some patients appeared to have a selective deficit in visual or verbal semantic processing (1). No correlation was found between the performance on the visual or verbal Semantic Association Test and the aphasia type or severity (ii). In some patients a dissociation was found between presemantic and semantic visual processing (iii). Conclusions: Visual and lexical semantic processing in aphasia may selectively disturbed, which pleads rather for a multiple than for a unitary semantic processing system. Aphasia type and the severity of aphasia do not function as indicators for the presence of a visual and/or lexical semantic disorder. For the interpretation of the meaning of a picture, the stage of perceptual categorization can be bypassed.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Valdois, S., and Y. Joanette. "Neurolinguistique, psycholinguistique et aphasie." médecine/sciences 4, no. 8 (1988): 500. http://dx.doi.org/10.4267/10608/3869.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Grande, M., and W. Huber. "Funktionelle Reorganisation bei Aphasie." Sprache · Stimme · Gehör 29, no. 3 (September 2005): 144–49. http://dx.doi.org/10.1055/s-2005-873122.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Gransow, Volker, Sylvia Brathuhn, Dorothee Bürgi, Monika Müller, and Petra Rechenberg-Winter. "Aphasie und künstlerische Gestaltung." Leidfaden 2, no. 3 (July 2013): 80–81. http://dx.doi.org/10.13109/leid.2013.2.3.80.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Schneider, B., M. Wehmeyer, and H. Grötzbach. "Aphasie - Grundlagen und mehr." ergopraxis 5, no. 06 (June 2012): 42. http://dx.doi.org/10.1055/s-0032-1319826.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Stockert, A., and D. Saur. "Aphasie: eine neuronale Netzwerkerkrankung." Der Nervenarzt 88, no. 8 (June 8, 2017): 866–73. http://dx.doi.org/10.1007/s00115-017-0356-5.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Block, F., and F. Kastrau. "Prim�r progressive Aphasie." Der Nervenarzt 75, no. 12 (December 2004): 1167–71. http://dx.doi.org/10.1007/s00115-004-1770-z.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Breitenstein, C., K. Kramer, M. Meinzer, A. Baumgärtner, A. Flöel, and S. Knecht. "Intensives Sprachtraining bei Aphasie." Der Nervenarzt 80, no. 2 (September 20, 2008): 149–54. http://dx.doi.org/10.1007/s00115-008-2571-6.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Schilling, Carin, Daniel Weilenmann, Suzie Diener, and Thomas Hundsberger. "Seltene Ursache für eine transiente Aphasie nach Koronarangiografie." Praxis 107, no. 9-10 (April 2018): 531–34. http://dx.doi.org/10.1024/1661-8157/a002977.

Full text
Abstract:
Zusammenfassung. Wir berichten über eine 72-jährige Patientin, die nach einer elektiven Koronarangiografie über plötzlich einsetzende stärkste Kopfschmerzen klagte. Klinisch bestand eine dysphasische Aphasie, die sich rasch progredient zu einer globalen Aphasie und einem deliranten Zustandsbild entwickelte. Nach dem Ausschluss alternativer Differenzialdiagnosen gingen wir von der seltenen Komplikation einer kontrastmittelinduzierten Enzephalopathie nach Koronarangiografie aus.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Werani, Anke. "Sprach- und Kognitionsforschung in der Aphasiologie - Ein Überblick." Sprache & Kognition 18, no. 1/2 (June 1999): 20–29. http://dx.doi.org/10.1024//0253-4533.18.12.20.

Full text
Abstract:
Zusammenfassung: Die Erforschung des Zusammenhangs zwischen Sprache und Kognition hat eine über Jahrhunderte andauernde interdisziplinäre Debatte entfacht. Auch die Aphasiologie befaßt sich seit Mitte des letzten Jahrhunderts mit dieser Thematik. Vom theoretischen Standpunkt aus könnte eine gezielte Untersuchung nonverbaler höherer Hirnleistungen bei Aphasikern diese Diskussion wesentlich erhellen. Wie gezeigt werden wird, ist die experimentelle Problematik jedoch nicht unerheblich; oft zeigen sich sehr diskrepante Ergebnisse. Der folgende Überblick zur Thematik «Sprache und Kognition» aus dem Blickwinkel der Aphasieforschung umfaßt zunächst historische Beobachtungen. Anschließend werden Studien zu der Thematik Aphasie und Intelligenz aufgeführt, und daraufhin Untersuchungen zu Aphasie und «nonverbalen Fähigkeiten» sowie zu Aphasie und innerer Sprache. Abschließend werden die Studien anhand der momentan diskutierten Hypothesen zusammengefaßt.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Bonini, Milena V., and Márcia Radanovic. "Cognitive deficits in post-stroke aphasia." Arquivos de Neuro-Psiquiatria 73, no. 10 (October 2015): 840–47. http://dx.doi.org/10.1590/0004-282x20150133.

Full text
Abstract:
The assessment of aphasics’ cognitive performance is challenging and such patients are generally excluded from studies that describe cognitive deficits after stroke. We evaluated aphasics’ performance in cognitive tasks compared to non-aphasic subjects. A sample of 47 patients (21 aphasics, 17 non-aphasics with left hemisphere lesions and 9 non-aphasics with right hemisphere lesions) performed cognitive tasks (attention, verbal and visual memory, executive functions, visuospatial skills and praxis). Aphasic patients performed poorer than all non-aphasics in Digit Span (p < 0.001), Clock-Drawing Test (p = 0.006), Verbal memory (p = 0.002), Visual Memory (p < 0.01), Verbal Fluency (p < 0.001), and Gesture Praxis (p < 0.001). Aphasia severity correlated with performance in Trail Making test part B (p = 0.004), Digit Span forward (p < 0.001) and backwards (p = 0.011), and Gesture Praxis (p = 0.002). Aphasia is accompanied by deficits not always easy to be evaluated by cognitive tests due to speech production and motor impairments. Assessment of cognitive functions in aphasics might contribute to optimize therapeutic intervention.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Freed, Donald B., Robert C. Marshall, and Marilyn A. Nippold. "Comparison of Personalized Cueing and Provided Cueing on the Facilitation of Verbal Labeling by Aphasic Subjects." Journal of Speech, Language, and Hearing Research 38, no. 5 (October 1995): 1081–90. http://dx.doi.org/10.1044/jshr.3805.1081.

Full text
Abstract:
This study investigated the effects of two associative learning tasks on aphasic subjects’ labeling of novel symbols. It was designed to determine if aphasie subjects need to develop their own associations for word-symbols pairs (personalized cueing) to obtain the long-term labeling benefits observed in prior research or if comparable results are obtained when “ready-made” associations are used during training (provided cueing). The results showed that the two cueing techniques were equal in their ability to elicit correct responses from the subjects. The results also demonstrated the long-term effectiveness of both cueing procedures on the subjects’ labeling accuracy up to 30 days after training was discontinued.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Béland, Renée, Carole Paradis, and Monique Bois. "Constraints and Repairs in Aphasic Speech: A Group Study." Canadian Journal of Linguistics/Revue canadienne de linguistique 38, no. 2 (June 1993): 279–302. http://dx.doi.org/10.1017/s000841310001478x.

Full text
Abstract:
Aphasia refers to an impairment of language processing resulting from brain damage. A very common symptom observed in aphasic speech is the presence of phonemic paraphasias, i.e., phonemic errors involving the substitution, addition or syncope of one (or more) segment(s) in a word stimulus. Phonemic paraphasias can be found across multiple tasks (repetition, reading aloud, spontaneous speech, picture naming) that require a subject to produce a word sound. They are not specific to a particular type of aphasia since Broca’s aphasics, Wernicke’s aphasics, conduction aphasics, and mixed aphasics all produce phonemic paraphasias (see Lecours et al 1983).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Czyganowski, Maria. "Strategien bei Aphasie – Die wichtigsten..." physiopraxis 10, no. 02 (February 2012): 35. http://dx.doi.org/10.1055/s-0032-1306204.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Ziegler, W., and H. Ackermann. "Mutismus und Aphasie - eine Literaturübersicht." Fortschritte der Neurologie · Psychiatrie 62, no. 10 (October 1994): 366–71. http://dx.doi.org/10.1055/s-2007-999069.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Tabeling, S., B. Kopp, M. Braun, C. Moschner, and K. Wessel. "Gekreuzte Aphasie oder Dysexekutives Syndrom?" Fortschritte der Neurologie · Psychiatrie 75, no. 8 (August 2007): 484–89. http://dx.doi.org/10.1055/s-2007-959202.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Fuentes-Casañ, Manuel, Stanislav Svergun, Dietmar Hauser, and Oliver Peters. "Raumforderung und primär progressive Aphasie." NeuroTransmitter 28, no. 12 (December 2017): 25–31. http://dx.doi.org/10.1007/s15016-017-6233-4.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Wacker, A., M. Holder, B. E. Will, P. A. Winkler, and J. Ilmberger. "Vergleich von Aachener Aphasie-Test, klinischer Untersuchung und Aachener Aphasie-Bedside-Test bei Hirntumorpatienten." Der Nervenarzt 73, no. 8 (August 2002): 765–69. http://dx.doi.org/10.1007/s00115-002-1358-4.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Orgassa, Antje. "Co-speech Gesture in Anomic Aphasia." Toegepaste Taalwetenschap in Artikelen 73 (January 1, 2005): 85–97. http://dx.doi.org/10.1075/ttwia.73.09org.

Full text
Abstract:
The use of gestures during "normal" speech production is well investigated and understood. In contrast, little systematic research has been carried out to examine gesture behaviour during non-fluent aphasie speech production, which is characterized by considerable anomia and hesitations. However, by comparing gesture behaviour during fluent, hesitant, and anomie speech, gesture research in aphasia can provide insight into a more general question: the nature of the interaction between verbal and manual expression. Furthermore, such research can help to evaluate the usefulness of therapy methods that try to stimulate verbal communication through nonverbal action. In this study, gesture behaviour (type, quantity, synchrony, handedness and function) related to speech production was examined and a comparison made between a male aphasie and a healthy counterpart. The collected data were separated into three different levels of fluency and then categorized according to McNeill's system, with additional features specific to anomie gesture behaviour. A comparison of the behaviour of the two informants reveals that there is no significant difference in their gestures during fluent speech production, Clear similarities were also observed in the two modes during hesitant speech production. With respect to anomia, the results of this study suggest that gestures do not have a compensatory or facilitative function. Consequently, it is questionable whether word retrieval during anomia can be prompted by nonverbal stimulation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Spitzer, Lena, Ferdinand Binkofski, Klaus Willmes, and Stefanie Abel. "Exekutivfunktionen bei Aphasie: Entwicklung und Evaluation eines neuen Therapiekonzepts zur Verbesserung der Umstellungsfähigkeit bei Aphasie." Sprache · Stimme · Gehör 41, no. 04 (December 2017): 204–12. http://dx.doi.org/10.1055/s-0043-117234.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Jahr, Ernst Håkon. "Roman Jakobson’s Kindersprache, Aphasie und allgemeine Lautgesetze (1941) and Alf Sommerfelt." Historiographia Linguistica 38, no. 1-2 (May 26, 2011): 111–25. http://dx.doi.org/10.1075/hl.38.1-2.04jah.

Full text
Abstract:
Summary This article suggests a link between Roman Jakobson’s Kindersprache, Aphasie und allgemeine Lautgesetze (1941) and a short book review of C. & W. Stern’s Die Kindersprache (4th ed., 1928) by Alf Sommerfelt in Norsk Tidsskrift for Sprogvidenskap (1929). The fundamental idea of Kindersprache is that children’s phonological systems develop from initial broad contrasts to subsequent finer contrasts, so that unmarked phonological oppositions which are found in most languages develop first, with any language-specific contrasts developing later. In aphasia, according to Jakobson, the opposite development occurs: finer contrasts disappear first, broader contrasts later. It is shown in this article that Jakobson, in working out this theory, was probably inspired by an idea put forward in the 1929 book review by Sommerfelt. This may help to explain why Jakobson, on the first page of Kindersprache, dedicated his book ‘Til min venn Alf ’ (“To my friend Alf ”). Jakobson worked on and completed Kindersprache during his stay in Scandinavia 1939–1941, and details connected with his stay and work in this period are also commented on.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Aboh, Sopuruchi Christian. "Neologistic Jargon Aphasia: A Case of Akala Gboo." Theory and Practice in Language Studies 11, no. 5 (May 1, 2021): 521–27. http://dx.doi.org/10.17507/tpls.1105.09.

Full text
Abstract:
This paper conducts a psycholinguistic analysis of a neologistic jargon aphasic, Akala Gboo (a pseudonym of the patient) who is 52 years old. Neologistic jargon aphasia is a type of language disorder that manifests in the form of fluent speech, production of series of meaningless sounds and formulation of new words. This aphasic condition has not been explored to a large extent by researchers. By adopting the descriptive research design and using oral interview as instrument of data collection, the research finds out that the jargon aphasic exhibits elements of phonemic and morphemic paraphasias; as well as production of new words which are very much meaningful to him but they sound as gibberish to the hearers such as kwotekumakumakakununism, inianimous kalikwokaminolamkamkwuu. The paper finds out that the stimulants of the jargon aphasic symptoms are excitement and excessive intake of alcohol and cigarette. However, the paper recommends that government agencies and Non-Governmental Organisations (NGOs) should set up an aphasia centre where the needs of aphasics will be catered for and which will also make them easily accessible for aphasia researchers.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

THOM, Françoise. "Langue de bois et aphasie moderne." Hermès, no. 58 (2010): , [ p.]. http://dx.doi.org/10.4267/2042/38690.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Richter, J., M. Scibor, M. Keidel, and F. Vauth. "Telesprachtherapie (Synchrotel) bei Aphasie nach Schlaganfall." Nervenheilkunde 35, no. 03 (2016): 119–24. http://dx.doi.org/10.1055/s-0037-1616366.

Full text
Abstract:
ZusammenfassungIn einer prospektiven Studie wurde die Effizienz telemedizinischer Online-Sprachtherapie bei Schlaganfall-Patienten überprüft. Studienziel war es, die Tele-Online-Therapie als neue zusätzliche Therapieform zu etablieren. Tele-Online-Sprachtherapie ist speziell für schwer und schwerstbetroffene chronische Patienten mit nicht flüssiger Aphasie geeignet. Sie bietet die Möglichkeit, Sprachtherapie hochfrequent und intensiv anzubieten. Dadurch können häufige Klinikaufenthalte eingespart werden. Es wurde eine neue Therapiemethode und spezifisch dafür konzipiertes Therapiematerial entwickelt: Das Konzept der interaktions-, emotions- und motivationsfokussierten Sprachtherapie. Die Ergebnisse bestätigen, dass Tele-Online-Therapie gleiche Wirkeffekte wie konventionelle Sprachtherapie zeigt. Entgegen der Ausgangserwartung zeigen sich häufiger positive Veränderungen in der Tele-Online-Therapiegruppe.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Päßler, D. "Evaluation der Kommunikationshilfe TouchSpeak bei Aphasie." Sprache · Stimme · Gehör 30, no. 3 (September 2006): 131–36. http://dx.doi.org/10.1055/s-2006-947250.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

MARCUS, HENRY. "Totale Aphasie bei Herd im Temporallappen." Acta Medica Scandinavica 55, no. 1 (April 24, 2009): 486–510. http://dx.doi.org/10.1111/j.0954-6820.1921.tb15220.x.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Cataldo, M., S. Heim, K. Schattka, and N. Kleiser. "Kommunikativ-pragmatische Therapie bei leichter Aphasie." Sprache · Stimme · Gehör 37, S 01 (April 29, 2013): e31-e32. http://dx.doi.org/10.1055/s-0032-1333034.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Friede, S., B. Gröne, S. Abel, and W. Huber. "Intensive Benenntherapie bei postakuter globaler Aphasie." Sprache · Stimme · Gehör 34, no. 01 (March 2010): 48–49. http://dx.doi.org/10.1055/s-0029-1223430.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Thom, Françoise. "Langue de bois et aphasie moderne." Hermès 58, no. 3 (2010): 129. http://dx.doi.org/10.3917/herm.058.0129.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Bartl-Storck, Christina, and Gerhard Müller. "Beeinträchtigung der Problemlösefähigkeit bei Broca-Aphasie." Sprache & Kognition 18, no. 3/4 (December 1999): 98–112. http://dx.doi.org/10.1024//0253-4533.18.34.98.

Full text
Abstract:
Zusammenfassung: Diese Arbeit untersucht den Zusammenhang von Sprache und Denken aus einem neuropsychologischen Blickwinkel. Es geht um die Frage, ob Sprachstörungen mit Beeinträchtigungen im Problemlöse- und Planungsbereich einhergehen. Hierfür wird der Problemlöseprozess eines Patienten mit motorischer Aphasie bei der Bearbeitung einer computergestützten, sprachfrei konzipierten Aufgabe einer genauen Analyse unterzogen. Es kann gezeigt werden, dass der Patient trotz ausreichender kognitiver Grundfunktionen im Bereich der Aufmerksamkeit und des non-verbalen Gedächtnisses große Schwierigkeiten hat, mehrere Schritte im voraus zu planen und Nebenwirkungen von Operatoren in Kauf zu nehmen. Die Ergebnisse stützen die Annahme, dass das Sprachproduktions-Zentrum Funktionen der mentalen Sequenzierung erfüllt, welche sowohl für die Sprachproduktion als auch für den Planungsprozess grundlegend sind.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Schneider, B., and H. Hansen. "Teilhabe im Fokus von Aphasie-Evaluation." Sprache · Stimme · Gehör 39, no. 03 (September 25, 2015): 118–22. http://dx.doi.org/10.1055/s-0035-1555940.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Tesak, J. "Aphasie im Rahmen der neuen Heilmittelrichtlinien." Sprache · Stimme · Gehör 25, no. 4 (December 2001): 162–66. http://dx.doi.org/10.1055/s-2001-20066.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography