Academic literature on the topic 'Apiários'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Apiários.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Apiários"

1

Modro, Anna Frida Hatsue, Dejair Message, Cynthia Fernandes Pinto da Luz, and João Augusto Alves Meira Neto. "Composição e qualidade de pólen apícola coletado em Minas Gerais." Pesquisa Agropecuária Brasileira 42, no. 8 (2007): 1057–65. http://dx.doi.org/10.1590/s0100-204x2007000800001.

Full text
Abstract:
O objetivo deste trabalho foi avaliar a influência das composições florísticas locais sobre a qualidade do pólen apícola, em dois apiários de Minas Gerais. Em cada apiário, foram instaladas cinco colméias de Apis mellifera (L.). A flora polinífera foi identificada nas proximidades dos apiários. As bolotas de pólen foram coletadas de agosto a dezembro de 2005. A análise melissopalinológica foi realizada pelo método padrão europeu. Foram realizadas análises nutricionais do pólen relativas à porcentagem de matéria seca, orgânica e mineral, à proteína bruta, ao extrato etéreo e aos carboidratos totais. Foi realizada correlação de Spearman entre os componentes nutricionais e os tipos polínicos ocorrentes. No apiário UFV, a flora polinífera predominante apresentou espécies ornamentais com hábito arbóreo, e no apiário Mesmel predominaram as espécies da pastagem abandonada com hábito herbáceo. A composição nutricional do pólen coletado não apresentou correlação com a diversidade de tipos polínicos, mas apresentou correlação com a predominância de tipos polínicos específicos. As diferentes composições florísticas influenciam na qualidade do pólen apícola, e a coleta em diversas fontes de alimento, pelas abelhas, é importante para a obtenção de uma dieta mais equilibrada.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Silva, Mateus Gonçalves, Everson Pedrosa da Nóbrega, Mayslane De Sousa Gomes, Maria Cândida De Almeida Mariz Dantas, and Joserlan Nonato Moreira. "Riscos no ambiente de trabalho e tipos de acidentes com apicultores do município de Aparecida, Paraíba." ACTA Apicola Brasilica 5, no. 1 (2017): 21–24. http://dx.doi.org/10.18378/aab.v5i1.5671.

Full text
Abstract:
Objetivou-se caracterizar os riscos nas instalações dos apiários identificando os acidentes mais ocorridos com criadores de Apis mellifera no município de Aparecida, Paraíba. O período de realização da pesquisa foi de agosto a setembro de 2017, com entrevistas e aplicação de questionário semiestruturado com os produtores, observando-se os seguintes parâmetros: distância do apiário para locais habitados, arranjo do solo onde estão as colmeias, tempo de realização da limpeza no local, existência de sinalização de advertência, onde são realizados os processos de desoperculação e centrifugação, conhecimento sobre o grau de sensibilidade ao veneno, nível de capacitação para práticas apícolas, acidentes ocorridos desde o início da atividade e onde foi feito o atendimento. A análise estatística foi descritiva, expressa em quantidade e porcentagem através de tabelas e gráficos. Pode-se observar que os apicultores apresentam um conhecimento bom acerca de segurança do trabalho com abelhas, com instalações de apiários seguindo orientações técnicas. Também foi constatado que os apicultores apresentam boa capacitação para as práticas na criação e que os acidentes mais frequentes foram ferroadas e intoxicação.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

De Sousa, Francisco Gildevan, Carlos Pedro de Menezes Costa, José Maria Gomes Neves, and Maria Luzia Araújo De Sousa. "Alimentação alternativa para abelha Apis mellifera à base de caju / Alternative feeding for cashew-based bee Apis malifera." Brazilian Journal of Animal and Environmental Research 4, no. 4 (2021): 5607–18. http://dx.doi.org/10.34188/bjaerv4n4-058.

Full text
Abstract:
A sobrevivência das abelhas está intrinsecamente relacionada ao acesso irrestrito à água e uma boa alimentação, rica em proteínas, vitaminas, sais minerais e gorduras. Estes fatores são imprescindíveis para manter a qualidade de vida da colmeia, bem como a qualidade dos produtos advindos destas. Mesmo próximos a áreas naturais, vegetação e cursos de água, haverá períodos em que essas fontes naturais podem ser restringidas por fenômenos meteorológicos e/ou climáticos. Na caatinga, bioma característico da maioria dos municípios do Estado do Piauí e parte do Nordeste, acontece as estações secas que predominam durante vários meses do ano, diminuindo o ritmo de trabalho das abelhas, a produção do mel, culminando com o abandono das colmeias. A partir disso, pretende-se trabalhar com a seguinte questão: É viável a utilização do pseudofruto do caju para a produção da alimentação artificial de abelhas, tanto do pedúnculo quanto da castanha? Desta forma, objetivou-se verificar a eficácia do caju (pedúnculo e castanha) na alimentação de apiários. Destaca-se a realização do curso de alimentação de abelha utilizando a castanha e pedúnculo como matéria prima para apicultores da Associação dos Pequenos Produtores Rurais de Malhada Grande no Município de São Francisco do Piauí. Pode-se observar que houve diferença dos tratamentos oferecidos aos apiários antes e após o curso para os apicultores participantes, bem como a movimentação das abelhas nos apiários após a inserção de alimento e água. O resultado do trabalho descreve quantitativamente o comportamento das abelhas no total de caixas observadas no apiário, após as orientações oferecidas aos cursistas, constatando, por fim, que a alimentação alternativa, proposta neste trabalho surte efeitos positivos e imediatos no enxame.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Bendini, J. N., R. O. Orsi, H. N. Bendini, D. C. Souza, and R. B. Salum. "Caracterização espacial da atividade apícola na microrregião de campos do Jordão, São Paulo, Brasil." Archivos de Zootecnia 63, no. 244 (2014): 689–92. http://dx.doi.org/10.21071/az.v63i244.517.

Full text
Abstract:
Objetivou-se gerar uma base de dados relacionada à distribuição espacial, de colmeias e produtividade dos apicultores regionais, por meio do Sistema de Informações Geográficas (SIG) utilizando-se o Sistema de Posicionamento Global. Para a construção do banco de informações foi utilizado o software de processamento de informação georreferenciada. A microrregião (4 municípios e 54 apicultores) mostra concentrações (bolsões) de apicultores e de colmeias em determinadas localidades. São necessários mais estudos sobre a flora apícola local para se inferir sobre saturação de recursos para as abelhas, já que não foram observadas diferenças de produção entre os apiários isolados ou inseridos nos bolsões. O SIG mostrou-se eficiente para o mo-nitoramento da localização e procedência da produção regional e no planejamento da distribuição dos apiários e colmeias, podendo dessa forma contribuir para o melhor aproveitamento da flora local e melhoria da produtividade dos apiários.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Rodolfo, Manaia, and Tito Nelson. "Entre muros e cortiços no território de Carrazeda de Ansiães." Revista Memória Rural 3, no. 2020 (2020): 84–109. https://doi.org/10.5281/zenodo.4587324.

Full text
Abstract:
Este artigo sobre os muros-apiários e cortiços, enquadra-se numa perspetiva de preservação do património arquitetónico vernacular e da memória do “saber-fazer” da atividade apícola tradicional, da realidade quotidiana que a envolvia, através das fontes históricas e orais que permitem analisar, compreender e registar o património material e imaterial intrínseco a esta atividade.  
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Uacherequele, Sataca Omar, Vermona Assuate Braimo MAGAIA, Ali OMAR, et al. "AVALIAÇÃO DE QUALIDADE E PRÁTICAS APÍCOLAS DO MEL PRODUZIDO NAS PROVÍNCIAS DE MAPUTO E INHAMBANE." Cognitus Interdisciplinary Journal 2, no. 1 (2025): 105–18. https://doi.org/10.71248/kaxj9922.

Full text
Abstract:
A apicultura é uma actividade de grande importância, pois apresenta uma alternativa de ocupação e renda para o homem do campo. O mel é um dos produtos apícola mais valorizado pelas suas propriedades nutricionais e terapêuticas. Estas propriedades podem variar segundo a flora melífera que rodeia as colmeias e as boas práticas apícolas. Objectivo deste trabalho foi de Avaliar a qualidade e as Práticas Apícolas do mel produzido nas províncias de Maputo e Inhambane. Foram entrevistados no total 14 apicultores e paralelamente recolhidas 29 amostras de mel e amostradas as plantas em floração através de um transecento de 500 metros em volta dos apiários. As análises laboratoriais do mel foram realizadas segundo os métodos harmonizados da comissão internacional do mel (Bogdanov, Martin & Lullmann, 2002). As regiões em estudo apresentaram todos tipos de apicultores, desde os recolectores, tradicionais, semi-profissionais, profissionais, este último foi o mais destacado. De acordo com os resultados obtidos mais de metade dos apicultores inspeccionam os apiários e as colmeias regularmente destacando a inspecção quinzenal, mais realizada na província de Maputo. Neste estudo distinguimos três tipos principais que a maior parte dos apicultores utilizam: as tradicionais, as de quadros móveis (colmeias verticais) e as colmeias de barras superiores. Em relação a extração do mel, em geral, o método de centrífuga é o mais usado nas províncias de Maputo e Inhambane. No que concerne ao ambiente botânico, os apiários estão instalados maioritariamente nas florestas (65,5%), Seguido de Savana (19%), o resto dos apiários estão instalados nos diferentes cultivos. O espetro polínico, mais do que a origem geográfica, permite distinguir os diferentes tipos de mel de Moçambique. Não só a vegetação, mas também as práticas apícolas contribuem para a variabilidade dos parâmetros de qualidade físico-química e características composicionais. Para tal, a humidade teve valores médios de 18,5% e 21% para as provincias de Inhambane e Maputo respectivamente. Observou-se também valores para PH(4.14 e 4.32), condutividade eléctrica (0.568 e 0.623) para as províncias de Inhambane e Maputo respectivamente, para açucares total foi 75, 6% e 78,3%. A flora melífera que rodeia os apiários e as práticas apícolas influenciam a qualidade do mel produzido nas províncias em estudo.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Schuch, Dulce Maria Tocchetto, Lisane Goldmeier Tochetto, and Aroni Sattler. "Isolamento de esporos de Paenibacillus larvae subsp. larvae no Brasil." Pesquisa Agropecuária Brasileira 38, no. 3 (2003): 441–44. http://dx.doi.org/10.1590/s0100-204x2003000300015.

Full text
Abstract:
Este trabalho objetivou detectar presença de esporos de Paenibacillus larvae subsp. larvae em produtos de um entreposto do interior do Estado do Rio Grande do Sul, a identificação de possíveis fontes de contaminação e a avaliação da possibilidade da transferência de esporos para colméias de apiários adjacentes a partir de produtos importados contaminados. Foram analisados mel e pólen importados disponíveis no entreposto, favo do ninho (crias, pólen e mel) colhido de uma colméia sadia, mel estocado em um dos apiários e abelhas adultas. Os resultados foram positivosem relação ao mel e pólen importados, a três grupos de abelhas adultas e ao mel do favo.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Silva, Romerito José Suassuna da, Maria do Socorro de Caldas Pinto, Rayanna Campos Ferreira, Luciano Campos Targino, Jandeilson Pereira dos Santos, and Rosilene Agra da Silva. "Escrituração zootécnica em apiário no município de Catolé do Rocha, Paraíba, Brasil." ACTA Apicola Brasilica 2, no. 1 (2014): 01. http://dx.doi.org/10.18378/aab.v2i1.3288.

Full text
Abstract:
Objetivou-se com esta pesquisa a realização de um estudo sobre escrituração zootécnica, recolhendo dados da situação das colmeias, através de visitas ao apiário. O trabalho foi realizado no apiário Picos, na zona rural do município de Catolé do Rocha-PB. A pesquisa de campo foi conduzida, através de coleta de dados utilizando diferentes fichas com questionários referentes ao apiário, às colmeias, melgueiras e das abelhas. Foram feitas quatro visitas ao apiário nas seguintes datas (30/08; 13/10 e 30/11 de 2013 e 15/01/2014), sendo observadas cinco colmeias, as quais foram identificadas com números 1, 2, 3, 4 e 5. Observou-se que na primeira visita os enxames apresentavam tamanho médio (até 60 mil abelhas), com reserva de pólen e mel insuficientes e rainha com uma boa postura. Para a segunda coleta constatou-se que nas colmeias 2 e 3, ocorreu uma diminuição no tamanho dos enxames, reservas de mel e pólen e baixa postura da rainha, em decorrência do ataque de formigas saraças (Solenopsis spp.). Nas coletas de 3 e 4, com exceção do enxame 2 os demais apresentavam uma população elevada de abelhas, com boa reserva de mel, pronto para ser colhido. Para as avaliações da necessidade de alimentos na primeira visita ao apiário, nas cinco colmeias escrituradas, ficou constatado um maior número de quadros sem mel e vazios nas três melgueiras das cinco colmeias. Trabalhos com escrituração zootécnica em abelhas são inexistentes na literatura nacional. Existe a necessidade de pesquisas nesta linha que venham a auxiliar os apicultores nas tomadas de decisões em seus apiários. Observações simples seguidas de anotações podem evitar a morte de rainhas, perda de enxames e justificar queda na atividade produtiva do apiário.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Alves, Cézar Augusto Tavares, and Maria do Carmo Carneiro. "Calendário da flora apícola para produtores no município de Major Izidoro, Alagoas." Diversitas Journal 6, no. 1 (2021): 1741–47. http://dx.doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i1-1700.

Full text
Abstract:
RESUMO: A disponibilidade dos recursos e produção apícola de uma determinada localidade está diretamente relacionada com o revestimento florístico da área de pastejo em torno da área onde as colmeias estão localizadas. Portanto, o presente trabalho teve por objetivo coletar e identificar a flora apícola nativa e exótica, produtora de recursos apícolas em torno da área de dois apiários no município de Major Izidoro, bem como coleta de dados fenológicos e espécimes preferenciais visitadas pelas abelhas (Apis mellifera L.), que por fim, serão fundamentais para mensurar a produção final dos apiários e permitir aos produtores uma programação de manejo de seus apiários a partir da produção de um calendário apícola para o município. O presente estudo foi conduzido em dois apiários distintos localizados no município de Major Izidoro, mesorregião do Sertão Alagoano. Foram encontradas e coletadas 46 espécies na área do presente estudo. No que diz respeito às suas fenofases (Tab. 1) de floração a maioria das espécies permaneceram com floração durante o ano todo e na maioria dos meses tais como: Jatropha molíssima (Pohl) Baill. (Pinhão) que manteve sua floração de janeiro a dezembro, Cleome spinosa Jacq. (Munssambé) de janeiro a agosto/novembro a dezembro, Croton heliotropiifolius Kunth (Velame) de janeiro a julho/dezembro, Cnidoscolus urens (L.) Arthur (Urtiga) de janeiro a março/maio a dezembro. Em contrapartida, ocorreram espécies que mantiveram sua floração em apenas um mês durante a observação: Commelina erecta L (Olho de Santa Luzia) e Indigofera suffruticosa Mill. (Anil). A escassez de flores ocorreu nos meses de janeiro, fevereiro e dezembro, por consequências nesses meses a produção de mel tende a decrescer. No entanto, pelo fato da maioria das plantas apresentarem floração na maioria dos meses, podem ser indicadas como importantes fontes de alimento para a apifauna local.
 PALAVRAS-CHAVE: apicultura, flora nativa, Nordeste brasileiro, atividade sustentável.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Olinto, F. A., D. C. Silveira, D. C. Lima, and P. B. Maracajá. "Comportamento higiênico em colmeias de Apis mellifera L. africanizadas no Sertão da Paraíba." Revista Verde de Agroecologia e Desenvolvimento Sustentável 10, no. 3 (2015): 08. http://dx.doi.org/10.18378/rvads.v10i3.3627.

Full text
Abstract:
<p class="Default">A apicultura é uma das poucas atividades agropecuárias que atende aos três requisitos da sustentabilidade: o econômico, o social e o ecológico. Sendo assim, fornece renda para o apicultor, ocupa mão de obra familiar ou contratada e contribui para a preservação da flora nativa. A sanidade pode afetar o desenvolvimento da apicultura, pois a <em>Apis mellifera </em>como qualquer outro organismo vivo, é susceptível a doenças causadas por bactérias, vírus, fungos e outros parasitas e as desordens metabólicas, nutricionais e hormonais, além de intoxicações diversas. Assim, em virtude da necessidade de estudos a respeito da sanidade apícola, objetiva-se estudar o comportamento higiênico em colônias de abelhas <em>Apis mellifera</em> em apiários localizados no Sertão do Estado da Paraíba. A pesquisa foi realizada no período de março, abril e maio de 2014, em cinco apiários localizados nos municípios de Condado, Pombal, Jericó, São Bentinho e São Domingos, ambos situados na Mesorregião do Sertão do Estado da Paraíba, com um total de 25 colmeias avaliadas. O teste de comportamento higiênico foi realizado com base no método de perfuração das células de crias. O percentual de comportamento higiênico foi semelhante em ambos os apiários, principalmente em Condado (93,96%), Pombal (94,30%), Jericó (87,63%) e São Domingos (95,20%), ocorrendo apenas uma ligeira diferença no apiário de São Bentinho com uma média de 76,31%. O apiário localizado no município de Pombal obteve o melhor resultado, apresentando índice elevado de comportamento higiênico.</p><p><strong> </strong></p><p align="center"><strong><em>Hygienic behavior</em></strong><strong><em> in Apis mellifera L. africanized hives in the Backlands of Paraiba</em></strong><strong><em></em></strong></p><p><strong>Abstract: </strong>Beekeeping is one of the few agricultural activities that meets the three requirements of sustainability: economic, social and ecological. Therefore, provides income for the beekeeper, occupies family labor or hired and contributes to the preservation of native flora. Sanity may affect the development of beekeeping because <em>Apis</em> <em>mellifera</em> like any other living organism is susceptible to diseases caused by bacteria, viruses, fungi and other parasites and metabolic, nutritional and hormonal disorders, and several poisoning. Thus, because of the need for studies concerning the apiculture health, this study focuses on hygienic behavior in <em>Apis</em> <em>mellifera</em> honeybee colonies in apiaries located in the backlands of the state of Paraíba. The survey was conducted from March, April and May 2014, in five apiaries located in the cities of Condado, Pombal, Jericó, São Bentinho and São Domingos, both located in the Greater Region of the Backlands of the State of Paraíba, with a total of 25 evaluated hives. The hygienic behavior test was conducted based on the method of drilling the brood. The hygienic behavior percentage was similar in both apiaries, especially in Condado (93.96%), Pombal (94.30%), Jericó (87.63%) and São Domingos (95.20%), there was one slight difference in the apiary of São Bentinho with an average of 76.31%. Apiary located in the city of Pombal obtained the best result, with high level of hygienic behavior.</p>
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Apiários"

1

Souza, Amanda Martins da Cruz. "Vírus que afetam Apis mellifera Linnaeus 1758 (Hymenoptera:Apidae) em apiários de Minas Gerais." Universidade Federal de Viçosa, 2018. http://www.locus.ufv.br/handle/123456789/20952.

Full text
Abstract:
Submitted by Marco Antônio de Ramos Chagas (mchagas@ufv.br) on 2018-08-07T12:47:59Z No. of bitstreams: 1 texto completo.pdf: 1005646 bytes, checksum: 4d359018a6d3500032d11c14616f3e03 (MD5)<br>Made available in DSpace on 2018-08-07T12:47:59Z (GMT). No. of bitstreams: 1 texto completo.pdf: 1005646 bytes, checksum: 4d359018a6d3500032d11c14616f3e03 (MD5) Previous issue date: 2018-02-19<br>Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior<br>Na abelha Apis mellifera são identificados 24 vírus, que persistem de forma natural nas colônias, em baixos títulos e sem sintomas aparentes. Porém, esta infecção silenciosa, associada a outros tipos de perturbações individuais, pode ser prejudicial e levar à morte de toda a colônia, como relatada no CCD. Vários vírus de abelhas foram descritos em A. mellifera, mas somente alguns são considerados como capazes de causar doenças, assim sendo, estes vírus estudados com mais frequência: Vírus da Paralisia Crônica (CBPV), Vírus da Paralisia Aguda (ABPV), Vírus Deformador da Asa (DWV), Vírus da Realeira Negra (BQCV), Vírus da Cria Ensacada (SBV), Vírus Caxemira (KBV), SBPV (Slow Bee Paralysis Virus), VDV1 (Vírus V. destructor -1) e, mais recentemente, o Vírus Israelense da Paralisia Aguda (IAPV). Baseando-se na importância da apicultura no Brasil, além do valor ecológico das abelhas como polinizadoras, o presente trabalho buscou verificar a ocorrência de vírus que afetam A. mellifera no estado de Minas Gerais, em treze cidades de sete Mesorregiões. As amostras foram coletadas em colônias distintas, em apiários cujo número variou entre 1 e 3 por mesorregião. O RNA total presente em seis abdômens (pool) de operárias por apiário foi extraído e feita a síntese de DNA complementar. O cDNA obtido foi utilizado para a amplificação por reação de polimerização em cadeia (PCR) com primers já previamente publicados. Posteriormente, cada fragmento gerado foi purificado e inserido no vetor pGEM-T Easy para sequenciamento. Neste trabalho pode-se detectar a presença de três tipos virais: ABPV, BQCV e CBPV. Dois na cidade de Passa Quatro no Sul (ABPV e BQCV) e um (CBPV) nas cidades de Viçosa, Caratinga, Divinópolis e Diamantina. Para os vírus DWV, IAPV, KBV, SBV, SBPV e VDV1 não foram obtidos amplicons. A presença do CBPV se dá em maior frequência (30,76%), sendo registrada em quatro cidades mineiras; ABPV e BQCV a 7,69% em uma localidade; das cidades analisadas 61,55% não apresentaram amplicons para os vírus analisados.<br>Honey bee Apis mellifera can be identified by 24 viruses, which persist naturally in the colonies, low titers and no apparent symptoms. However, this infection, associated with other types of individual disorders, can be harmful and lead to the death of the entire colony, as reported in CCD. Several bee viruses have been described in A. mellifera, but only some are considered to be capable of causing diseases, so these, viruses are most frequently studied: Chronic Bee Paralysis Virus (CBPV), Acute Bee Paralysis Virus (ABPV), Deformed Wing Virus (DWV), Black Queen Cell Virus (BQCV), Sacbrood Virus (SBV), Kashmir Virus (KBV), SBPV (Slow Bee Paralysis Virus), VDV1 (Vírus V. destructor -1) and more recently, the Israeli Acute Paralysis Virus (IAPV). Based on the importance of beekeeping in Brazil, in addition to the ecological value of bees as pollinators, the present work sought to verify the occurrence of viruses that affect A. mellifera in the state of Minas Gerais, in thirteen cities of seven Meso-regions. The samples were collected in distinct colonies, in apiaries whose number varied between 1 and 3 per mesoregion. The total RNA present in six abdomens (pool) of workers per apiary was extracted and the synthesis of complementary DNA was made. The obtained cDNA was used for amplification by polymerization chain reaction (PCR) with previously published primers. Subsequently, each generated fragment was purified and inserted into the pGEM-T Easy vector for sequencing. In this work we can detect the presence of three viral types: ABPV, BQCV and CBPV. Two in the city of Passa Quatro in the South (ABPV and BQCV) and one (CBPV) in the cities of Viçosa, Caratinga, Divinópolis and Diamantina. For the viruses DWV, IAPV, KBV, SBV, SBPV and VDV1 no amplicons were obtained. The presence of CBPV occurs more frequently (30.76%), being registered in four cities in Minas Gerais; ABPV and BQCV at 7.69% in one locality; of the analyzed cities 61.55% did not present amplicons for the virus analyzed.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Boldo, Juliano Tomazzoni. "Identificação de Vírus que Afetam Apis Mellifera Associados ao Ácaro Ectoparasita Varroa Destructor em Apiários do Rio Grande do Sul." Universidade Federal do Pampa, 2014. http://dspace.unipampa.edu.br:8080/xmlui/handle/riu/211.

Full text
Abstract:
Submitted by Sandro Camargo (sandro.camargo@unipampa.edu.br) on 2015-05-07T22:33:38Z No. of bitstreams: 1 126110036.pdf: 2091532 bytes, checksum: 8020f2b19bedcc2aebd080e502846a88 (MD5)<br>Made available in DSpace on 2015-05-07T22:33:38Z (GMT). No. of bitstreams: 1 126110036.pdf: 2091532 bytes, checksum: 8020f2b19bedcc2aebd080e502846a88 (MD5) Previous issue date: 2014-04-30<br>A apicultura é uma atividade de importância econômica e ambiental. O clima e a flora do Brasil somados à presença da abelha africanizada conferem um excelente potencial apícola. Entretanto, as abelhas são suscetíveis a uma variedade de doenças. Vários são os patógenos que podem acometer abelhas melíferas, sendo o foco deste trabalho a relação entre o ácaro Varroa destructor e os vírus que acometem abelhas. V. destructor é um ectoparasita, sendo a varroose, doença causada por este ácaro, responsável pela mortalidade de milhares de colônias de Apis mellifera em várias partes do mundo. Entretanto, os danos causados pela varroose variam com a raça de abelhas e condições climáticas. Embora o ácaro cause poucos danos nas colônias de abelhas africanizadas no Brasil, a coexistência deste ectoparasita com determinados tipos virais pode comprometer seriamente a saúde da colônia, uma vez que muitos destes vírus tem sua transmissão relacionada ao ectoparasita, apontando este como um vetor da infecção. Portanto, faz-se necessária a identificação de quais vírus estão associados ao ácaro e que, possivelmente, utilizam-se do ácaro como vetor. Dentro deste contexto, objetivamos verificar a existência de vírus associados ao ácaro V. destructor em espécimes coletadas em apiários de diferentes regiões do Rio Grande do Sul. Foram realizadas coletas de ácaros em apiários localizados em oito municípios gaúchos. A partir das amostras coletadas, foi realizada extração de RNA total e síntese de cDNA. O cDNA sintetizado foi submetido à PCR utilizando-se 9 pares de primers para detecção de vírus que afetam abelhas e um par de primers para controle endógeno. As amostrasforam submetidas a eletroforese em gel de agarose. Identificou-se, em três apiários, a presença dos vírus SBV (Vírus da Cria Ensacada) e VDV-1 (Vírus Varroa destructor-1) associados ao ácaro V. destructor. Estes dados são inéditos uma vez que estudos semelhantes nunca foram realizados no Brasil ou em abelhas africanizadas e poderão servir de base no desenvolvimento de programas de controle deste parasita.<br>Beekeeping is an activity that has both economic and environmental importance. Brazil has excellent climate and flora for beekeeping, and alongside the presence of Africanized bee populations, it has great potential for apiculture. However, Apis mellifera bees are susceptible to a variety of diseases. There are several pathogens that can affect honeybees and the focus of this work is to assess the relationship between the Varroa destructor mite and viruses that affect bees in the state of Rio Grande do Sul. V. destructor is an ectoparasite and the disease caused by this mite may be responsible for the death of thousands of colonies of A. mellifera in several parts of the world. However, the damage caused by the varroa mite vary according to the race of the affected bees and weather conditions. Although the varroa mite cause little damage in colonies of Africanized bees in Brazil, the coexistence of this ectoparasite with certain types of viruses can seriously compromise the health of the colony, since many of these viruses use the mite for transmission, pointing this as a probable vector. Therefore, it is necessary to identify which viruses are associated with the mite and that possibly use it as vector. Within this context, the objective of this work is to verify the presence of viruses associated with the V. destructor mite in specimens collected in apiaries in different regions of Rio Grande do Sul. Mite collections were made in apiaries located in eight different cities in the state. Collected samples were subjected to total RNA extrection and cDNA synthesis was performed. The synthesized cDNA was subjected to PCR using nine primer pairs fordetection of viruses affecting bee and one pair of primers for endogenous control. Amplified samples were subjected to electrophoresis on agarose gel. With this work, we have been able to identify in the presence of SBV and VDV-1 virus associated with V. destructor mite in three different apiaries. The obtained data are novel, since similar studies have never been conducted before in Brazil or using Africanized bee colonies, and could be used as basis in development of control strategies of this parasite.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Garcia, Fernanda Wiesel. "Identificação de vírus que afetam apis mellifera associados ao ácaro ectoparasita varroa destructor em apiários do Rio Grande do Sul." Universidade Federal do Pampa, 2014. http://dspace.unipampa.edu.br:8080/xmlui/handle/riu/586.

Full text
Abstract:
Submitted by Ana Damasceno (ana.damasceno@unipampa.edu.br) on 2016-10-13T18:21:12Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 1232 bytes, checksum: 66e71c371cc565284e70f40736c94386 (MD5) Identificacao de virus que afetam apis mellifera.pdf: 2079239 bytes, checksum: 490f111cf7ddb616e9d3cc3373a5be07 (MD5)<br>Made available in DSpace on 2016-10-13T18:21:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 1232 bytes, checksum: 66e71c371cc565284e70f40736c94386 (MD5) Identificacao de virus que afetam apis mellifera.pdf: 2079239 bytes, checksum: 490f111cf7ddb616e9d3cc3373a5be07 (MD5) Previous issue date: 2014-04-30<br>A apicultura é uma atividade de importância econômica e ambiental. O clima e a flora do Brasil somados à presença da abelha africanizada conferem um excelente potencial apícola. Entretanto, as abelhas são suscetíveis a uma variedade de doenças. Vários são os patógenos que podem acometer abelhas melíferas, sendo o foco deste trabalho a relação entre o ácaro Varroa destructor e os vírus que acometem abelhas. V. destructor é um ectoparasita, sendo a varroose, doença causada por este ácaro, responsável pela mortalidade de milhares de colônias de Apis mellifera em várias partes do mundo. Entretanto, os danos causados pela varroose variam com a raça de abelhas e condições climáticas. Embora o ácaro cause poucos danos nas colônias de abelhas africanizadas no Brasil, a coexistência deste ectoparasita com determinados tipos virais pode comprometer seriamente a saúde da colônia, uma vez que muitos destes vírus tem sua transmissão relacionada ao ectoparasita, apontando este como um vetor da infecção. Portanto, faz-se necessária a identificação de quais vírus estão associados ao ácaro e que, possivelmente, utilizam-se do ácaro como vetor. Dentro deste contexto, objetivamos verificar a existência de vírus associados ao ácaro V. destructor em espécimes coletadas em apiários de diferentes regiões do Rio Grande do Sul. Foram realizadas coletas de ácaros em apiários localizados em oito municípios gaúchos. A partir das amostras coletadas, foi realizada extração de RNA total e síntese de cDNA. O cDNA sintetizado foi submetido à PCR utilizando-se 9 pares de primers para detecção de vírus que afetam abelhas e um par de primers para controle endógeno. As amostras foram submetidas a eletroforese em gel de agarose. Identificou-se, em três apiários, a presença dos vírus SBV (Vírus da Cria Ensacada) e VDV-1 (Vírus Varroa destructor-1) associados ao ácaro V. destructor. Estes dados são inéditos uma vez que estudos semelhantes nunca foram realizados no Brasil ou em abelhas africanizadas e poderão servir de base no desenvolvimento de programas de controle deste parasita.<br>Beekeeping is an activity that has both economic and environmental importance. Brazil has excellent climate and flora for beekeeping, and alongside the presence of Africanized bee populations, it has great potential for apiculture. However, Apis mellifera bees are susceptible to a variety of diseases. There are several pathogens that can affect honeybees and the focus of this work is to assess the relationship between the Varroa destructor mite and viruses that affect bees in the state of Rio Grande do Sul. V. destructor is an ectoparasite and the disease caused by this mite may be responsible for the death of thousands of colonies of A. mellifera in several parts of the world. However, the damage caused by the varroa mite vary according to the race of the affected bees and weather conditions. Although the varroa mite cause little damage in colonies of Africanized bees in Brazil, the coexistence of this ectoparasite with certain types of viruses can seriously compromise the health of the colony, since many of these viruses use the mite for transmission, pointing this as a probable vector. Therefore, it is necessary to identify which viruses are associated with the mite and that possibly use it as vector. Within this context, the objective of this work is to verify the presence of viruses associated with the V. destructor mite in specimens collected in apiaries in different regions of Rio Grande do Sul. Mite collections were made in apiaries located in eight different cities in the state. Collected samples were subjected to total RNA extrection and cDNA synthesis was performed. The synthesized cDNA was subjected to PCR using nine primer pairs for detection of viruses affecting bee and one pair of primers for endogenous control. Amplified samples were subjected to electrophoresis on agarose gel. With this work, we have been able to identify in the presence of SBV and VDV-1 virus associated with V. destructor mite in three different apiaries. The obtained data are novel, since similar studies have never been conducted before in Brazil or using Africanized bee colonies, and could be used as basis in development of control strategies of this parasite.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Gonçalves, Janina Carvalho. "Avaliação de esporos de Paenibacillus larvae subsp. larvae em mel de apiários do Estado do Piauí e de métodos de detecção." Universidade Federal de Viçosa, 2004. http://www.locus.ufv.br/handle/123456789/9944.

Full text
Abstract:
Submitted by Reginaldo Soares de Freitas (reginaldo.freitas@ufv.br) on 2017-03-30T11:24:54Z No. of bitstreams: 1 texto completo.pdf: 234148 bytes, checksum: e87c51395b549c59f32533fea0cc9040 (MD5)<br>Made available in DSpace on 2017-03-30T11:24:54Z (GMT). No. of bitstreams: 1 texto completo.pdf: 234148 bytes, checksum: e87c51395b549c59f32533fea0cc9040 (MD5) Previous issue date: 2004-07-30<br>Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior<br>Este trabalho teve como objetivo investigar a presença de Paenibacillus larvae subsp. larvae em mel de colméias do Estado do Piauí, pelo método analítico oficial brasileiro, e avaliar modificações nesta metodologia para reduzir seu limite de detecção. Esporos de P. larvae subsp. larvae não foram detectados em mel das colméias de diferentes regiões do Estado do Piauí. Comparando meios de cultura, o ágar P. larvae isolou maior número esporos desta bactéria presentes em mel e inibiu do mesmo modo contaminantes aeróbios presentes. A diluição de uma parte de mel em quatro partes de solução salina fosfatada tamponada recuperou maior número de esporos P. larvae subsp. larvae presentes em mel. As forças centrífugas 6000 g e 8000 por 30 ou 40 minutos não diferiram entre si, contudo recuperaram maior número de esporos de P. larvae subsp. larvae em comparação com a oficialmente recomendada. A redução no limite de detecção é relevante para analise de mel, principalmente, quando o patógeno encontra-se em quantidades mínimas, tanto na colméia quanto no produto comercializado.<br>This work had the following aims: detect the presence of Paenibacillus larvae subsp. larvae spores in honey collected in Piauí State apiaries using official Brazilian analytical method and to verify modifications in this methodology to reduce its detection limit. Spores of P. larvae subsp. larvae were not found in honey of hives from different regions of Piauí State. Comparing mediums, P. larvae agar isolated bigger spores quantities of these bacteria found in honey and inhibited, in the same way, other aerobical bacteria presented. Addition of one part of honey in four parts of phosphate buffer saline pH 7.2 isolated a bigger number of P. larvae subsp. larvae spores presented in honey. Comparisons between centrifuge forces of 6000 g and 8000 during 30 or 40 minutes showed that they were not different, however they recuperated a bigger number of P. larvae subsp. larvae spores than centrifuge force recommended in Brazilian law. Reduction in detection limit is important to honey analyses, mainly when pathogen is present in minimal quantities in hives or in commercialized product.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Toreti, Viviane Cristina. "Estudo da influência da sazonalidade sobre algumas propriedades físico-químicas e biológicas da própolis de dois apiários do estado de São Paulo." [s.n.], 2011. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/255819.

Full text
Abstract:
Orientador: Yong Kun Park<br>Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia de Alimentos<br>Made available in DSpace on 2018-08-18T01:55:39Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Toreti_VivianeCristina_M.pdf: 2525794 bytes, checksum: ef95a1cd07713376ff14615e60664e12 (MD5) Previous issue date: 2011<br>Resumo: Própolis é o nome genérico dado ao produto vindo de substâncias resinosas, gomosas e balsâmicas que são coletadas pelas abelhas de flores, brotos e exsudatos de plantas, as quais são transformadas dentro da colméia com adição de cera e pólen (PARK et al., 1998). A própolis é usada pelas abelhas para vedar frestas na colméia, protegê-la e impedir a entrada de insetos invasores. Tem sido alvo de estudo de muitos pesquisadores devido aos seus efeitos antioxidantes, antiinflamatório e antimicrobiano. Essas propriedades biológicas estão ligadas a sua composição química, mais precisamente aos compostos fenólicos que variam em relação a sua estrutura e concentração dependendo da região de produção, disponibilidade de fontes vegetais para coleta de resinas, variabilidade genética da abelha rainha, técnica empregada para produção e época do ano. O Brasil é muito bem visto no mercado externo como produtor da própolis orgânica com características organolépticas de elevado padrão. Sendo assim, o objetivo desse trabalho foi avaliar a composição química e algumas propriedades biológicas da própolis verde relacionando-as com a influência sazonal. Neste trabalho, as própolis de dois apiários distintos no Estado de São Paulo foram classificadas e avaliadas quanto ao teor de fenólicos totais, flavonóides totais e composição química por meio de CLAE-FR. Além disso, foi avaliada a atividade antimicrobiana e antioxidante em diferentes meses. O conteúdo de fenólicos totais variou de 82 a 155 mg/g da própolis para o apiário localizado em Mogi Mirim, e de 66 a 115 mg/g da própolis para o apiário localizado em Águas de São Pedro. O teor de flavonóides totais variou de 11 a 31 mg/g da própolis para o apiário localizado em Mogi Mirim e de 8 a 18 /g própolis para o apiário localizado em Águas de São Pedro. A maior atividade antibacteriana foi notada com os extratos etanólicos da própolis coletados em Janeiro de 2010, independente do apiário. Sobre a atividade antioxidante, as amostras de Mogi Mirim mostraram melhor capacidade de seqüestrar radicais livres quando comparadas com amostras coletadas em Águas de São Pedro. Foi observada a influência da sazonalidade sobre a composição química quantitativa e atividade biológica da própolis dos dois apiários diferentes localizados no Estado de São Paulo, sendo que a atividade antimicrobiana e antioxidante variou em função do período de coleta e da sazonalidade local. Como o melhor período de coleta da própolis é durante o verão, isso provavelmente influencia as alterações na concentração de compostos bioativos oriundos das fontes vegetais destas própolis<br>Abstract: Propolis is the generic name given to the product obtained from resinous substances, which is gummy and balsamic, and which is collected by bees from flowers, buds and exudates of plants. These substances are transformed by the addition of wax and pollen when into the hive (PARK et al., 1998). Propolis is used by bees to seal cracks in the hive in order to protect and prevent the entry of invasive insects. This substance has been studied by many researchers due to its antioxidant and antimicrobial properties. These biological properties are related to its chemical composition and more specifically to the phenolic compounds that vary in their structure and concentration depending on the region of production, availability of sources to collect plant resins, genetic variability of the queen bee, the technique used for production and the season in which propolis is produced. Brazil is well regarded in the international market as a producer of propolis with organic sensory characteristics of high standard. Therefore, the aim of this study was to evaluate the chemical composition and some biological properties of green propolis relating it to seasonal influence. In this research, the propolis from two different apiaries in the state of São Paulo were classified and evaluated for total phenolic content, total flavonoids and chemical composition by RP-HPLC. In addition, we evaluated the antimicrobial and antioxidant activities in different months. The total phenolic content ranged from 82 to 115 mg/g of propolis at the apiary in Mogi Mirim; and from 66 to 115 mg/g of propolis at the apiary in Águas de São Pedro. The total flavonoid content ranged from 11 to 31 mg/g of propolis at the apiary in Mogi Mirim and from 8 to 18 mg/g of propolis at the apiary in Águas de São Pedro. The highest antibacterial activity was noticed with the ethanol extracts of propolis collected in January 2010 regardless the apiary. Regarding the antioxidant activity, the samples from Mogi Mirim showed better ability to scavenge free radicals when compared to samples collected in Águas de São Pedro. The influence of seasonality on quantitative chemical composition and biological activity propolis from two different apiaries located in the State of São Paulo was observed, so that the antimicrobial and antioxidant activities varied depending on the sampling period and the local seasonality. Finally, since the best period for collection of propolis is during the summer, this will probably change the concentration of bioactive compounds from these plant sources of propolis<br>Mestrado<br>Ciência de Alimentos<br>Mestre em Ciência de Alimentos
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Sattler, José Augusto Gasparotto. "Quantificação das vitaminas antioxidantes E (α-, β-, γ-, δ-tocoferol), C (ácido ascórbico), pró-vitamina A (α-, β-Caroteno) e composição química do pólen apícola desidratado produzido em apiários georreferenciados da região Sul do Brasil." Universidade de São Paulo, 2014. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/9/9131/tde-18032014-151137/.

Full text
Abstract:
O objetivo geral deste trabalho foi quantificar as vitaminas antioxidantes (tocoferóis, ácido ascórbico, &#945;- e &#946;-caroteno) bem como a composição química de amostras de pólen apícola obtidas em apiários georreferenciados da região sul do Brasil e desidratadas de forma controlada conforme recomendação da legislação brasileira. Inicialmente foi realizada a composição química de 21 amostras de pólen apícola desidratados sendo os valores médios de 3,37% para umidade, 19,80% para proteínas, 3,44% para lipídios, 2,02% para cinzas. Pode-se verificar que a maioria das amostras encontraram-se dentro dos parâmetros de qualidade preconizados pela legislação brasileira. Além disso, utilizando a cromatografia líquida de alta eficiência (CLAE), foi confirmando a presença de açúcares redutores glicose (6,77%) e frutose (5,39%) nas amostras. A determinação da vitamina C foi realizada por titulometria e os valores encontrados variaram entre 60 e 797 &#181;g/g, sendo duas amostras consideradas fonte desta vitamina para homens e três para mulheres conforme a Ingestão Dietética de Referência (IDR). Já os tocoferóis e o &#945;- e &#946;-caroteno foram analisados por CLAE. Com relação aos tocoferóis (&#945;-, &#946;-, &#947;-, &#948;-tocoferol), os valores foram apresentados como equivalentes de alfa-tocoferol e variaram entre 0,57 e 11,7 mg/100g, podendo duas amostras serem consideradas fontes de vitamina E. Da mesma forma, duas amostras foram consideradas fontes de vitamina A, levando-se em consideração os valores encontrados para &#945;- e &#946;-caroteno, que variaram entre 3,9 e 4945 &#181;g de equivalentes de retinol por 100g de amostra. A caracterização das amostras com relação a origem botânica mostrou uma grande variedade entre os tipos polínicos encontrados nas diferentes amostras. Chama-se atenção para o gênero Eucalyptus que esteve presente em 16 amostras, sendo em duas delas como pólen dominante (>45% do total de grãos), bem como duas amostras que puderam ser considerados monoflorais (>90% do total de grãos). Os resultados estatísticos (correlação) mostraram que alguns tipos polínicos se correlacionam de maneira positiva e forte com a composição nutricional do pólen apícola, como os gêneros Brassicacom os teores de lipídios e proteínas, Euterpe com o &#945;-tocoferol, &#945;- e &#946;-caroteno, Piptocarpha com os tocoferóis (&#946;-, &#947;- e &#948;-), Senecio com &#945;- e &#946;-caroteno. O presente trabalho contribui de forma importante para a caracterização química e botânica do pólen apícola produzido em apiários georreferenciados da região sul do Brasil, valorizando assim o produto e trazendo informações e benefícios para apicultores e consumidores além de fornecer dados relevantes para o estudo e padronizações metodológicas nacional e internacionais para este produto.<br>The aim of this study was to quantify the antioxidant vitamins (tocopherols, ascorbic acid, &#945;- and &#946;-carotene ) as well as the chemical composition of samples of bee pollen obtained from georeferenced apiaries of southern Brazil and dehydrated in a controlled manner as recommended by brazilian regulation. Initially the chemical composition of 21 samples of dehydrated bee pollen was performed and the average values is 3.37 % for moisture, 19.80 % for proteins, 3.44 % for lipids, 2.02 % for ash. It can be seen that most of the samples were within the quality parameters recommended by brazilian regulation. Furthermore, using high performance liquid chromatography (HPLC) was confirmed the presence of reducing sugars glucose (6.77%) and fructose (5.39%) in the samples. The determination of vitamin C was performed by titration and the values varied from 60 to 797 &#181;g/g, and two samples can be considered source of this vitamin for men and three for women according to the Dietary Reference Intake (DRI). The tocopherols and &#945;- and &#946;-carotene were analyzed by HPLC. With respect to tocopherols (&#945;-, &#946;-, &#947;-, &#948;-tocopherol ), the values were expressed as equivalents of alpha-tocopherol and ranged between 0.57 and 11.7 mg/100g, so two samples can be considered sources of vitamin E. Similarly, two samples were considered sources of vitamin A, taking into consideration the values for &#945; and &#946;-carotene, ranging from 3.9 to 4945 &#181;g of retinol equivalents per 100g of sample. The characterization of the samples with respect to botanical origin showed a variety of pollen types found in different samples. Attention is drawn to the genus Eucalyptuswhich was present in 16 samples, and in two of them as the predominant pollen (> 45 % of total grains counted) and two samples that could be considered monofloral (> 90 % of total grains counted). The statistical results (correlation) showed that some pollen types correlate positively and strongly with the nutritional composition of pollen as Brassica genera with the levels of lipids and proteins, Euterpe with &#945;-tocopherol, &#945;- and &#946;-carotene, Piptocarpha with tocopherols (&#946;- , &#947;- and &#948;-), Senecio with &#945;- and &#946;-carotene. This study contributes significantly to the chemical and botanical characterization and the georeferenced bee pollen produced in apiaries of southern Brazil, thus enhancing the product and bringing information and benefits to beekeepers and consumers and provide relevant data for the study and methodological standardization national and international for this product.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Silva, Dinis António Dias da. "Estudo sanitário de um apiário da região centro Portugal : identificação, monotorização e controlo dos principais agentes etiológicos." Master's thesis, Universidade de Lisboa, Faculdade de Medicina Veterinária, 2021. http://hdl.handle.net/10400.5/21224.

Full text
Abstract:
Dissertação de Mestrado Integrado em Medicina Veterinária<br>O conhecimento do estado sanitário das colmeias e dos apiários é uma ferramenta chave para o apicultor obter uma redução na mortalidade anual e consequentemente um aumento do sucesso da exploração apícola. Os objetivos deste trabalho basearam-se na realização de 3 estudos sanitários num apiário da região centro de Portugal, durante a época de maior mortalidade (início do outono, inverno e início da primavera) de forma a obter informação sobre o real estado sanitário das colmeias, pesquisando os principais agentes etiológicos no território nacional: a) Varroa destructor; b) Nosema spp.; c) Ascosfera apis; d) Senotainia tricuspis e e) Paenibacilus larvae. No decurso deste estudo fez-se a aplicação de 4 acaricidas homologados contra a varroose (Apivar®, Thymovar®, Apilife-Var® e Apiguard®) de forma a comparar a sua eficácia. Para tal, foram utilizadas 20 colmeias, criadas na primavera que antecedeu o início do estudo, sujeitas ao mesmo maneio e provenientes da mesma colónia-mãe de forma a reduzir possíveis fatores causadores de erros. Após o segundo estudo sanitário foram criados 5 grupos para efetuar a aplicação e comparação dos métodos e controlo sendo que nos grupos 1 a 4 foram aplicados de acaricidas e o grupo 5 usado como grupo controlo. No outono, observou-se que todas as colmeias estavam afetadas por S. tricuspis (média 12,12%) e que 60% continham V. destrutor, com taxas de infestação médias inferiores a 1. No inverno, o único parasita encontrado foi V. destructor, com 100% das colmeias afetadas e com taxas médias de infestação de 3,75% nas abelhas adultas e 8,6% nos favos de criação. No início da primavera, 15% das colmeias apresentavam Nosema spp. e 90% das colmeias V. destructor, sendo que os grupos (1 a 4) sujeitos à aplicação de métodos de controlo apresentaram uma infestação média por colmeia de 2,45% nas abelhas e de 3,22% nos favos. A avaliação da eficácia dos métodos de controlo contra a varroose mostrou que o Apilife-Var® foi o fármaco mais eficaz seguido do Apivar®, Thymovar® e do Apiguard®.<br>ABSTRACT - The knowledge of the health status of hives and apiaries is a really important tool for the beekeeper in order to obtain a reduction in annual mortality and consequently an increase in the success of beekeeping. The objective of this work consisted in the realization of 3 health studies in an apiary in the central region of Portugal during the season of higher mortality (early Autumn, Winter, and early Spring) in order to obtain information on the real health status of the hives by researching the main etiological agents in the national territory: a) Varroa destructor; b) Nosema spp.; c) Ascosfera apis; d) Senotainia tricuspis and e) Paenibacilus larvae. During the course of this study, 4 approved acaricides against varroose (Apivar®, Thymovar®, Apilife-Var® and Apiguard®) were applied to compare their effectiveness. For this purpose, 20 hives were used, all of them created in the spring before the beginning of the study, subjected to the same management and descending from the same mother colony, in order to reduce possible factors that would cause evaluation errors. After the second health study, 5 groups were created to carry out the application and comparison of the control methods. From group 1 to 4 were applied acaricides and group 5 was used as a control group. In autumn, it was observed that all hives were affected by S. tricuspis (average 12.12%) and that 60% contained V. destructor, with average infestation rates below 1%. In winter, the only parasite found was V. destructor, with 100% of hives affected and with an average infestation rates of 3.75% in adult bees and 8.6% in breeding combs. In early spring, 15% of hives had Nosema spp. and 90% of hives had V. destructor, being that groups (1 to 4) in which were applied varroa control methods having a mean hive infestation of 2.45% in adult bees and 3.22% in breeding combs. The evaluation of the effectiveness of control methods against varroosis showed that Apilife-Var® was the most effective drug followed by Apivar®, Thymovar® and Apiguard®.<br>N/A
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

ABRANTES, Allyson Fortunato de. "Avaliação da qualidade da Apitoxina de Apis mellifera e sua estabilidade na formulação de uso tópico." Universidade Federal de Campina Grande, 2015. http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/489.

Full text
Abstract:
Submitted by Johnny Rodrigues (johnnyrodrigues@ufcg.edu.br) on 2018-04-25T14:31:12Z No. of bitstreams: 1 ALLYSSON FORTUNATO DE ABRANTES - DISSERTAÇÃO PPGSA 2015..pdf: 1275565 bytes, checksum: 5e0019b5b460441a322e5e237b8eac1c (MD5)<br>Made available in DSpace on 2018-04-25T14:31:12Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ALLYSSON FORTUNATO DE ABRANTES - DISSERTAÇÃO PPGSA 2015..pdf: 1275565 bytes, checksum: 5e0019b5b460441a322e5e237b8eac1c (MD5) Previous issue date: 2015<br>O veneno da abelha, a apitoxina, consiste de uma mistura complexa de compostos nitrogenados, constando de uma maior parte proteica(Melitina) e menor fração por: Apamina, adolapina, fosfolipase A2, hialuronidase e peptídeos MCD. Trata-se de um líquido transparente, com odor característico, amargo e que apresenta pH básico (4,5 a 5,5), usado pelas abelhas como elemento de defesa e que seca facilmente em temperatura ambiente. A Melitina é o componente predominante no veneno apresentando, aproximadamente, 50 % da matéria seca, trata-se de uma proteína de elevado potencial anti-inflamatório, sendo considerada o principal agente da apitoxina na terapia da artrite reumática. Junto com a apamina, a melitina estimula os sistemas adrenal e pituitário a produzirem cortisol e outros esteroides naturais, que tem relevante papel na terapia da artrite, bem como na indústria cosmecêutica. A apitoxina foi coletada no apiário El-Shaday, Assentamento Rosário, Agrovila Canudos do município de Ceará-Mirim/RN, a coleta da amostra se deu utilizando o método de choques elétricos através de eletrodos de aço inox conectados a uma bateria e lâminas de vidro posicionado no alvado da colmeia que retêm a apitoxina após a picada da abelha. O apiário produz dois tipos de apitoxina, classificada como tipo 01, pura, e tipo 02, beneficiada. Foram realizados testes de citotoxicidade, quantificação proteica e eletroforese, em ambas as amostras, a fim de avaliá-las e comparar os dois tipos de apitoxina.Na apitoxina 01 foi realizada a concentração inibitória mínima. As amostras também foram incorporadas em duas bases dermatológicas, Gel carbopol® e Emulsão aniônica para que fossem avaliadas a estabilidade Preliminar e Acelerada das formulações.A apitoxina tipo 01, apresentou 77,83% de proteínas, uma concentração inibitória mínima a partir de 1,0% e toxicidade de 962,60 µg/mL; Os testes na apitoxina 02 apresentaram um teor proteico de 51,87% e uma citotoxicidade 154,82 µg/mL resultados possivelmente afetados pela contaminação ainda presente neste tipo de amostra após o beneficiamento. A eletroforese demonstrou que a apitoxina apresenta o mesmo perfil proteico, independente do processo de extração. Porém, a apitoxina tipo 02, aponta a diferença de uma unidade que não se revelou neste produto. As formulações mantiveram-se estáveis durante todo período de avaliação de sua estabilidade, 90 dias, onde foram avaliados pH, viscosidade, caracteres organolépticos, espalhabilidade, nas três diferentes condições de armazenamento: temperatura ambiente, 5 °C e 40 °C, exceção feita à emulsão aniônica conservada à 40 °C em que perdeu estabilidade a partir do trigésimo dia.<br>The bee venom, the apitoxin, is a complex mixture of nitrogenous compounds, having largely represented by melittin protein and a smaller fraction consisting of: Apamin, adolapina, phospholipase A2, hyaluronidase and peptides MCD. It is a transparent liquid, with characteristic odour, bitter and that presents basic pH (4.5 to 5.5), used by bees as a defense and that dry easily at room temperature. The Melittin is the predominant component in poison showing approximately 50% of the dry matter, it is a high protein anti-inflammatory potential, being considered the main agent of apitoxin on rheumatic arthritis therapy. Along with the apamin, melittin stimulates the adrenal and pituitary systems to produce cortisol and other steroids, which has important role in arthritis therapy, as well as in the cosmeceutical industry. The apitoxin was collected in the Apiary El-Shaday, Settlement, Agrovila Straws of municipality of Ceara – Mirin/ RN. sample collection occurred using the method of electric shocks through electrodes of stainless steel connected to a battery and glass blades positioned at the hive entrance of the hive that retain the apitoxin after bee sting. The Apiary produces two types of apitoxin, classified as type 01, pure, and type 02 milled. Cytotoxicity tests were performed, and protein quantification in both samples in order to evaluate them and compare the two types of apitoxin, on 01 was still held the apitoxin minimum inhibitory concentration. The samples were also incorporated into two bases, carbopol Gel ® skin and anionic emulsion for primary and Accelerated stability evaluated formulations. The apitoxin type 01, 77.83% protein, introduced a minimum inhibitory concentration from 1% and toxicity of 962.60 µ g/mL; Tests on apitoxin 02 presented a protein content of 51.87% and a cytotoxicity 154.82 µ/mL results possibly affected by the contamination still present in this sample type after the processing. Electrophoresis showed that apitoxin features the same protein profile, regardless of the extraction process. However, the apitoxin 02 type, presents the difference in a unit that didn't report revealed in this product. The wording remained stable throughout assessment period of its stability, 90 days, where they were evaluated pH, viscosity, organoleptic characters, spreadability, in three different storage conditions: room temperature 5° C and 40° C, except the anionic emulsion stored at 40° C that lost stability from the 30th day.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Pires, João Miguel Gueve. "Caracterização da Atividade Apícola na Europa Mediterrânica e em Portugal." Master's thesis, 2017. http://hdl.handle.net/10348/8623.

Full text
Abstract:
As abelhas constituem um dos mais importantes vetores de polinização, quer em ambiente natural quer no sector agrário. Se em termos ambientais são responsáveis pela manutenção da biodiversidade, no sector agrário são responsáveis pela manutenção da produção de vegetais (frutas, hortícolas, legumes, etc.). Da sua atividade biológica resultam produtos como: mel, cera, pólen, própolis e veneno, pelo que desde sempre o homem procurou gerir a atividade das abelhas de modo a colher estes produtos. Dada a importância da atividade apícola, com o presente trabalho pretendeu-se demonstrar a aplicação e o potencial dos Sistemas de Informação Geográfica na análise e caracterização do sector a vários níveis: Europeu, Mediterrâneo e Português. Em Portugal, procurou-se pormenorizar o sector a nível da divisão NUT II e NUT III, bem como criar uma carta de aptidão à instalação de novos apiários ou de apoio à transumância recorrendo a ferramentas de análise espacial que integram os SIG. O trabalho baseou-se na análise e processamento da Carta de Ocupação do Solo Europeia (CLC2006), na Carta de Ocupação do Solo Portuguesa (COS2007N5) e em dados estatísticos publicados pela Comunidade Europeia e pelo Programa Apícola Nacional (2014 – 2016 e 2017 – 2019). Todo o processamento de dados e operações de modelação foram efetuadas em ambiente SIG, mais concretamente em ArcGIS versão 10.4.1. Relativamente à definição de zonas adequadas à instalação de novos apiários, pretendemos verificar se as zonas de matos são adequadas à obtenção de méis multiflorais e as zonas de castanheiro e eucalipto aptas à obtenção de méis monoflorais, os mais procurados pelo consumidor. Quanto à transumância embora não seja uma prática muito corrente em Portugal, pode ser feita de sul (Algarve) para o norte (Alentejo) do litoral (Distritos de Lisboa, Leiria e Aveiro) para o Alentejo e interior (Beira Interior) e em altitude (Terra Quente Transmontana para a Terra Fria Transmontana e do distrito de Castelo Branco para a Serra da Estrela). Os apicultores podem começar por instalar apiários em zonas de baixa altitude e ir subindo as serras à medida que se vão dando as diversas florações, aproveitando a evolução da floração que é diferenciada e assim evitar quebras de produção de mel em determinadas épocas do ano.<br>Bees are one of the most important pollination vectors, both in the natural environment and in the agricultural sector. If, in environmental terms, they are responsible for maintaining biodiversity, in the agricultural sector they are responsible for maintaining the production of vegetables (fruits, horticultural, greens, etc.). Of its biological activity products results like: honey, wax, pollen, propolis and poison, of which man always sought to manage the activity of the bees to harvest these products. Given the importance of the beekeeping activity, this study aimed to demonstrate the Geographical Information System potential for analyze and characterize the sector several levels: European, Mediterranean and Portuguese. In Portugal, an attempt was made to detail the sector at NUT II and NUT III level as well as to establish a certificate of aptitude for the installation of new apiaries or support for transhumance by means of spatial analysis tools available in GIS. The work was based on the analysis and classification of the European Charter for Land Use (CLC2006), the Portuguese Land Use Charter (COS2007N5) and the statistical data published by the European Community and the National Beekeeping Program (2014-2016 and 2017- 2019). All data processing and modeling operations were performed in GIS, more concretely in ArcGIS version 10.4.1. Regarding the definition of suitable areas for the installation of new apiaries, we intend to verify if the bushes areas are suitable for obtaining multifloral honeys and the chestnut and eucalyptus areas suitable for obtaining monofloral honeys, the most sought by the consumer. About transhumance although it’s not a very common practice in Portugal, it can be made from the south (Algarve) to the north (Alentejo) of the coast (Districts of Lisbon, Leiria and Aveiro) to the Alentejo and inland (Beira Interior) and at altitude (Terra Quente Transmontana to Terra Fria Transmontana and from the district of Castelo Branco to Serra da Estrela). Beekeepers can start by installing apiaries in low altitude areas and going up the mountains as the various blooms are given, taking advantage of the evolution of flowering that is differentiated and thus avoiding breaks in honey production at certain times of the year
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Sarmento, Pedro Manuel de Jesus. "Influência da tipologia de núcleos de fecundação nos parâmetros reprodutivos de rainhas de Apis mellifera." Master's thesis, 2018. http://hdl.handle.net/10400.26/28439.

Full text
Abstract:
A produção de abelhas rainha envolve dois processos que são a criação propriamente dita e a sua fecundação. A fecundação de rainhas de Apis mellifera pode ser realizada recorrendo à fecundação natural ou à inseminação artificial. No método de fecundação natural torna-se necessário que as novas rainhas, uma vez introduzidas em colmeias ou núcleos de fecundação sejam aceites e posteriormente fecundadas. Neste estudo pretendeu-se avaliar a influência das tipologias de núcleos de fecundação Reversível de 5 quadros, Miniplus de 6 quadros e Miniplus de 4 quadros nos parâmetros reprodutivos das rainhas. Os parâmetros estudados foram a Aceitação de Rainhas Virgens, o sucesso da Fecundação e a Compacidade de Criação Operculada. Os dados obtidos foram tratados recorrendo ao teste Qui-quadrado e análise de variâncias de fator único (ANOVA). Concluiu-se que as tipologias em estudo não exerceram influências nos parâmetros estudados ao nível de significância de 5%. PALAVRAS-CHAVE: Núcleo, Apis mellifera, Rainha, Fecundação, Criação, Apiário.<br>The production of queen bees comprises two processes that are the creation itself and its fertilization. Fertilization of Apis mellifera queens can be performed using natural fertilization or artificial insemination. For the natural fertilization method to take place it is necessary that the new queens are accepted and subsequently fertilized once introduced into hives or fertilization nuclei. The purpose of this study was to evaluate the influence on the reproductive parameters of the queens when using different fertilization nuclei topologies, namely the 5-frame Reversible, Miniplus of 6 frames and Miniplus of 4 frames. The parameters studied were Virgin Queen Acceptance, Fertilization success and Operated Creation Compaction. The data obtained wase treated using the Chi- square test and analysis of single-factor variances (ANOVA). It was concluded that the typologies under study did not influence the parameters studied at a significance level of 5%. KEYWORDS: Nuclei, Apis mellifera, Queen Bee, Fecundation, Brood, Apiary
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Book chapters on the topic "Apiários"

1

Mascena, Valdenio Mendes, Isac Gabriel Abrahão Bomfim, Antônio Gilvan da Cruz de Souza, Aldilene Chaves de Oliveira, Angela Maria Bento Alves, and Yuri Lopes Silva. "REVISÃO EM APIÁRIOS DE ABELHAS AFRICANIZADAS NO SEMIÁRIDO: SEGURANÇA, DIAGNÓSTICO E SOLUÇÕES." In COMUNICAÇÃO NA EXTENSÃO RURAL, COLETÂNEA, VOLUME 4. Editora In Vivo, 2023. http://dx.doi.org/10.47242/978-65-87959-31-3-1.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Ferreira, Adailton Freitas, Cátia Ionara Santos Lucas, Emerson Dechechi Chambó, Letícia Miranda Estevinho, and Carlos Alfredo Lopes Carvalho. "COMPOSIÇÃO FÍSICO-QUÍMICA E ATIVIDADE ANTIOXIDANTE DA PRÓPOLIS PRODUZIDA EM APIÁRIOS NA BAIA DO IGUAPE, BRASIL." In Avanços, Inovações e Saberes em Ciência e Tecnologia de Alimentos. Editora Científica Digital, 2024. http://dx.doi.org/10.37885/240817575.

Full text
Abstract:
Objetivo: Este estudo tem por objetivo avaliar as propriedades físico-químicas, atividade antioxidante e composição de ácidos graxos da própolis produzida em apiários na Baia do Iguapé. Métodos: As amostras foram coletadas mensalmente durante o período de agosto de 2013 a julho de 2014, sendo avaliados os parâmetros físico-químicos (cinzas, umidade, cera, massa mecânica, substâncias solúveis em etanol e atividade de oxidação), compostos fenólicos por métodos colorimétricos, capacidade antioxidante do radial livre DPPH e determinação do perfil de ácidos graxos por meio da cromatografia gasosa. Resultados: As amostras apresentaram atividade antioxidante e os parâmetros físico-químicos estão em conformidade com a legislação brasileira estabelecida pelo Regulamento Técnico para Fixação de Identidade e Qualidade de Própolis, exceto teor de cera, extrato seco e flavonoides. Conclusão: As diferenças (p&lt;0,05) entre os parâmetros físico-químicos ao longo de um ano indicaram que houve influência da sazonalidade (precipitação pluviométrica e temperatura média). A presença de ácidos graxos da família do ômega-3 (ω3) e ômega-9 (ω9) na própolis nos faz recomendar seu uso como suplemento alimentar.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Cruz, Marcelo Dib, Soline Maria Gonçalves Ikeda, Wagner de Souza Tassinari, Angel Ramon Sanchez Delgado, and Maria Cristina Lorenzon. "INVESTIGAÇÃO DE SURTOS DE DOENÇAS EM APIÁRIOS NO ESTADO DO RIO DE JANEIRO UTILIZANDO PESQUISA OPERACIONAL." In Engenharia de Produção: gestão de qualidade, produção e operações - Volume 2. Editora Científica Digital, 2021. http://dx.doi.org/10.37885/211106749.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Lugokenski, Thiago Henrique, Caroline Wagner, and Pedro Xavier de Lima. "POSSÍVEIS EFEITOS DA PROXIMIDADE DE LAVOURAS DE SOJA NA PRODUTIVIDADE DE APIÁRIOS EM CAÇAPAVA DO SUL – RS." In Meio ambiente: desafios e soluções inovadoras para a sustentabilidade - Volume 1. Synapse Editora / EDITORA ITACAIÚNAS, 2023. http://dx.doi.org/10.36599/editpa-978-65-88890-38-7_009.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Carvalho, Pamela Sousa, Damaris Cristina Sousa Carvalho Fonseca, Mayrlla Assunção Sousa, et al. "MELHORAMENTO GENÉTICO NA APICULTURA, ATRAVÉS DE INSEMINAÇÃO ARTIFICIAL INSTRUMENTAL: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA." In Cidade, Campo e Meio Ambiente - Volume 1. Editora Pascal LTDA, 2023. http://dx.doi.org/10.29327/5340552.1-8.

Full text
Abstract:
Este artigo discute a importância crucial do melhoramento genético em abelhas Apis mellifera por meio da inseminação artificial (instrumental) para otimizar a produção apícola, reduzir custos e promover vantagens ambientais e econômicas. Em meio ao crescimento exponencial da apicultura, destaca-se a necessidade de técnicas avançadas para aprimorar a qualidade dos apiários, abrangendo desde o reforço da resistência genética a doenças até a implementação de métodos avançados de inseminação artificial para maximizar a fertilização de rainhas e assegurar a diversidade genética nas colônias. A inseminação artificial, notadamente a técnica Watson, emerge como uma ferramenta valiosa para a seleção de rainhas jovens e vigorosas. A metodologia empregada envolve uma pesquisa qualitativa com base em revisão bibliográfica abrangente de artigos científicos de 1993 a 2023, em português e inglês, utilizando palavras-chave relevantes relacionadas a técnicas de melhoramento genético e inseminação artificial em abelhas. O referencial teórico sublinha a importância crítica do melhoramento genético na produção de rainhas, destacando sua influência no desempenho das colônias, resistência a doenças e comportamento. A inseminação artificial, com sua eficácia comprovada ao longo do tempo, é apresentada como uma prática rotineira na apicultura, proporcionando controle preciso sobre a variabilidade genética. Em resumo, este artigo enfatiza o papel fundamental do melhoramento genético como aliado essencial para o sucesso produtivo na apicultura, promovendo práticas apícolas bem executadas antes e após a inseminação para garantir uma produção de qualidade e lucratividade para os apicultores. Palavras-chave: abelha, apis, genética.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Silva, Elisandra Rabêlo, Gustavo Henrique Daniel Santos Silva, Maria Vitória Lima Costa Donato, Rodrigo Lira Oliveira, and Suzana Pedroza Silva. "CARACTERIZAÇÃO FÍSICO-QUÍMICA DA PRÓPOLIS VERMELHA PROVENIENTE DE APIÁRIO DE BREJO GRANDESE." In Desenvolvimento Sustentável através da Gestão da Qualidade na Produção de Alimentos. Agron Food Academy, 2024. http://dx.doi.org/10.53934/20243-05.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Pereira, Kayque Ramom Bezerra, Geni da Silva Sodré, Alane Amorim Barbosa Dias, Journei Pereira dos Santos, and Renecleide Viana dos Santos. "APICULTURA DIDÁTICA: EXPERIÊNCIA SOBRE A VIVÊNCIA EM AGROECOLOGIA NO APIÁRIO DA UFRB." In Cadeias produtivas e novas tecnologias: Aspectos econômicos, ecológicos e sociais. Atena Editora, 2021. http://dx.doi.org/10.22533/at.ed.3552104103.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Apiários"

1

Coêlho, Nathalia Helen Machado, Isadora Cristina Lima De Oliveira, and Sandra Vieira. "Apitec: Sistema de Gerenciamento de Apiários." In Congresso Latino-Americano de Software Livre e Tecnologias Abertas. Sociedade Brasileira de Computação - SBC, 2019. http://dx.doi.org/10.5753/latinoware.2019.10341.

Full text
Abstract:
Este trabalho apresenta como proposta, a criação de um sistema de gerenciamento de apiários, desenvolvido como resultado de uma pesquisa tecnológica durante o trabalho de conclusão do curso de Técnico em Informática do Instituto Federal Catarinense – Campus Avançado Sombrio. O sistema foi desenvolvido a fim de aprimorar e informatizar as técnicas de trabalho dos apicultores e suprir suas necessidades tecnológicas, pois atualmente as vistorias às colmeias e coletas de dados resultam em anotações feitas manualmente em fichas de papel. A metodologia utilizada para o desenvolvimento do sistema é denominada Design Science Research Methodology (DSRM). Para a construção dos sistemas foram utilizadas as linguagens HTML, CSS, JavaScript e PHP. Além disso, foram utilizadas outras ferramentas das quais foi adquirido conhecimento durante o curso de Informática. Foram planejados e aplicados testes visando a utilização do sistema pelos clientes apicultores. A partir disso foram realizadas análises que possibilitaram a realização de adequações necessárias no sistema.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Marques, Raylander, Wellington Franco, Samuel L. Pinheiro, Joao Isaac S. Miranda, Emannuel Diego G. de Freitas, and Renato William R. de Souza. "Sistema IOT de monitoramento de Colmeias de Abelhas Apis Mellifera." In Escola Regional de Computação do Ceará, Maranhão e Piauí. Sociedade Brasileira de Computação - SBC, 2024. http://dx.doi.org/10.5753/ercemapi.2024.243787.

Full text
Abstract:
A adoção da Internet das Coisas (IoT) no setor apícola é crucial para enfrentar os desafios contemporâneos da produção de mel. Este artigo apresenta um sistema de monitoramento para colmeias de abelhas Apis Mellifera, operando em apiários no sertão cearense. Utilizando sensores de temperatura, umidade, peso e um sensor magnético, o sistema transmite dados em tempo real via tecnologia LoRa. Os testes mostraram resultados promissores, reduzindo visitas ao apiário e uma melhor gestão do mesmo pelo apicultor. O projeto é desenvolvido em conjunto com apicultores da região o que permite uma maior proximidade das reais necessidades que a aplicação deve ter, sendo assim possível de ser implementado para os produtores de mel.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Lima, Victor Kayan de Assis, Sadrak Lyon Dantas Pontes, Claudio Rodrigo Medeiros, Gerson Viana Marques, Antonio Abreu Da Silveira Neto, and Elenilson Vieira Da Silva Filho. "BeeCheck - Plataforma para monitoramento de colmeias, colônias e apiários." In XXXVIII Simpósio Brasileiro de Redes de Computadores e Sistemas Distribuídos. Sociedade Brasileira de Computação, 2020. http://dx.doi.org/10.5753/sbrc_estendido.2020.12399.

Full text
Abstract:
A apicultura é uma das mais importantes atividades agropecuárias no Brasil, é desse trabalho que vem o mel que é destaque no mundo. Esse status gera preocupação com a produção do mel. Nesse sentido, a carência de sistemas ativos e gratuitos voltados para a área da apicultura permeiam a vida dos apicultores. Assim, é visado apresentar o desenvolvimento da plataforma BeeCheck, na qual os usuários poderão gerenciar todas as informações de seus apiários, proporcionando uma maior praticidade e segurança no armazenamento desses dados. Para o desenvolvimento, foram utilizadas ferramentas gratuitas e com bastante aceitação no mercado, a fim de ter uma construção prática e com baixo custo no produto final.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Costa, Mariana Fonseca, Maria Carolina Paleari Varjão de Oliveira, Clarissa de Lima Barcelos, and Andrés Delgado Cañedo. "Deformed Wing Virus em Apiários do Rio Grande do Sul." In V Simpósio de Bioquímica e Biotecnologia. Editora Edgard Blücher, 2015. http://dx.doi.org/10.5151/biochem-vsimbbtec-22210.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Da Silva, Daniel De Amaral, Antonio Rafael Braga, Juvêncio S. Nobre, and Danielo G. Gomes. "Modelagem Robusta de Observações Ausentes em Dados Sensoriados de Apiários." In Workshop de Computação Aplicada à Gestão do Meio Ambiente e Recursos Naturais. Sociedade Brasileira de Computação, 2021. http://dx.doi.org/10.5753/wcama.2021.15742.

Full text
Abstract:
O sensoriamento remoto de apiários reduz a necessidade de inspeções manuais, desnecessárias e invasivas nas colmeias ao mesmo tempo que propicia aos apicultores, com antecedência, alertas de problemas in loco. O monitoramento da temperatura é uma das diversas prioridades quando se tem interesse em diagnosticar o estado de saúde e bem-estar de uma colônia, posto que as abelhas tem um rigoroso cuidado quanto à sua manutenção do microclima (clima interno à colmeia). Entretanto, eventuais falhas nos sensores podem contaminar os dados com valores anômalos ou simplesmente causar "buracos" nas informações. Neste artigo, propomos um modelo estatístico capaz de contornar problemas locais de outliers ou de dados ausentes em uma série temporal multivariada de dados de temperatura provenientes de uma grade com 36 sensores instalados em uma colmeia de abelhas, com métrica R2 superior a 87% em 35 dos 36 sensores.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Souza, Larissa M. De, Marcelo Dib Cruz, Maria Cristina Afonso Lorezon, and Wagner S. Tassinari. "INVESTIGAÇÃO DE AGLOMERADOS ESPACIAS DE DOENÇAS EM APIÁRIOS NO ESTADO DO RIO DE JANEIRO UTILIZANDO PROGRAMAÇÃO INTEIRA." In XVII Simpósio de Pesquisa Operacional e Logística da Marinha. Editora Edgard Blücher, 2014. http://dx.doi.org/10.5151/marine-spolm2014-126470.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Roque Silva, Kássia Raffaela, Mateus Gonçalves Silva, Thiago Oliveira Garrido, Edsania Princelânia Xavier Nézio, Vanderlice Francisca de Souza, and LAIZA DE OLIVEIRA PESSOA. "ANÁLISE FÍSICO-QUÍMICA DA PRÓPOLIS VERDE OBTIDO EM APIÁRIO NA REGIÃO DE APARECIDA-PB." In V ENCONTRO NACIONAL DA AGROINDúSTRIA. Galoa, 2019. http://dx.doi.org/10.17648/enag-2019-114959.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Dias, Marcos Fernandes, and Claralucia Prates Machado. "A Influência do Comportamento dos Comensais de Mel de Abelha nos Processos Produtivos e de Comercialização: Estudo de Caso na Empresa Apiário Adams Ltda." In Mostra de Iniciação Científica, Pós-graduação, Pesquisa e Extensão. Educs, 2014. http://dx.doi.org/10.18226/610001/mostraxiv.2014.100.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography