To see the other types of publications on this topic, follow the link: Araçuaí - MG.

Journal articles on the topic 'Araçuaí - MG'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 36 journal articles for your research on the topic 'Araçuaí - MG.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse journal articles on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Gonçalves, Ígor Prates, and Rany Cristina Alves Vieira. "Compreender os Fatores que Influenciam a Rotatividade de Profissionais do Varejo em Araçuaí/MG." Revista de Ciências Gerenciais 22, no. 36 (December 30, 2018): 115. http://dx.doi.org/10.17921/1415-6571.2018v22n36p115-119.

Full text
Abstract:
A rotatividade de capital humano no setor varejista é uma das preocupações para as organizações, uma vez que o processo de uma nova contratação pode ser mais caro do que investir em um funcionário atual. Com isso, surgiu a necessidade de compreender os fatores que influenciam na rotatividade de profissionais do varejo em Araçuaí, MG. Além de identificar os principais aspectos motivadores da rotatividade, no setor varejista da cidade, na percepção dos empresários e dos funcionários, também se buscou identificar se as organizações do setor varejista de Araçuaí/MG possuem um plano de carreira e, por fim, propor sugestões estratégicas no campo da Gestão de Pessoas, a partir da literatura disponível e dos dados de pesquisa coletados. A verificação dos resultados da pesquisa ocorreu por meio de levantamento bibliográfico, seguido de entrevistas feitas com gestores e colaboradores das organizações do setor varejista em Araçuaí/MG. Nos resultados encontrados se notou que o principal fator de motivação para se desligar da organização, segundo os colaboradores, são os fatores psicológico-emocionais, seguido da condição financeira e melhor oportunidade no mercado, sendo que este último era tido como um fator principal na visão dos empresários. Por fim, este estudo se torna relevante, pois contribui para que os gestores das organizações desenvolverem estratégias para uma possível erradicação da rotatividade no varejo. Palavras-chave: Rotatividade. Gestão de Pessoas. Gestão Estratégica. Abstract Human capital turnover in the retail sector is one of the concerns for organizations, since the process of re-hiring may be more expensive than investing in a current employee. This led to the need to understand the factors that influence the turnover of retail professionals in Araçuaí, MG. In addition, identify the main motivating aspects of the turnover in the retail sector of the city, in the entrepreneurs’ and employees’ perception, identify if within the organizations of the retail sector of Araçuaí, MG there is a career plan and, finally, propose strategic suggestions in the People Management field, based on available literature and collected research data. The verification of the research results was done through a bibliographic survey, followed by interviews with managers and employees of the retail sector organizations in Araçuaí / MG. In the results found, it was observed that the main motivation factor for detaching from the organization according to the employees is the psychological-emotional factors, followed by financial and better opportunities in the market, the latter being considered as a main factor in the Businessmen. Finally, this study becomes relevant, because it contributes to the organizations’ managers to develop strategies for a possible eradication of the turnover in the retail. Keywords: Turn over. People Management. Strategic Management.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Gonçalves, Leonardo E. da Silva, Fernando Flecha de Alkmim, and Antônio Carlos Pedrosa-Soares. "Características geoquímicas da Suíte G1, arco magmático do Orógeno Araçuaí, entre Governador Valadares e Ipanema, MG." Rem: Revista Escola de Minas 63, no. 3 (September 2010): 457–64. http://dx.doi.org/10.1590/s0370-44672010000300006.

Full text
Abstract:
Apresenta-se, nesse trabalho, o resultado de uma investigação petrológico-geoquímica realizada em granitóides da Suíte G1 do Orógeno Araçuaí, localizados entre as cidades de Governador Valadares e Ipanema (MG). Nessa região, a Suíte G1 é constituída pelas litofácies enderbito-tonalítica, granodiorítica-tonalítica e granítica, as quais possuem características químicas semelhantes às de uma série cálcio-alcalina expandida, metaluminosa a levemente peraluminosa do tipo I. Os dados obtidos revelaram, também, que as litofácies individualizadas correspondem a distintos estágios evolutivos do magmatismo granítico, com as fácies enderbitotonalítica e granítica, representando os extremos menos e mais diferenciados, respectivamente. Em conjunto com as rochas vulcânicas do Grupo Rio Doce, os componentes da Suíte G1 estudados materializam o edifício plutônico-vulcânico do arco magmático do Orógeno Araçuaí, formado em uma margem continental entre 630 e 585 Ma.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Santos Neto, José Ramalho dos, and Cristiano Christofaro. "EROSIVIDADE DA CHUVA NA BACIA HIDROGRÁFICA DO RIO ARAÇUAÍ-MG." Boletim de Geografia 37, no. 3 (July 10, 2020): 40–50. http://dx.doi.org/10.4025/bolgeogr.v37i3.37522.

Full text
Abstract:
A erosão do solo é um dos maiores problemas ambientais da atualidade. Todos os anos milhões de toneladas de terra arável são perdidos por esse processo, contribuindo para a perda de fertilidade do solo e para a diminuição da produtividade das culturas. A erosividade da chuva é descrita como uma interação entre a energia cinética das gotas de chuva e a superfície do solo, representando o potencial da chuva e enxurrada na produção da erosão do solo, exercendo assim grande influência nos processos erosivos, principalmente em ambientes tropicais. Nesse contexto, o presente trabalho teve como objetivo determinar a variação espaço-temporal da erosividade das chuvas na bacia do rio Araçuaí - MG. Dados de precipitação de 14 estações pluviométricas distribuídas no território bacia, contendo séries históricas ininterruptas de 1996 a 2015, foram selecionados. A partir das séries históricas, foram efetuados os cálculos do Índice de Fournier Modificado (MFI), da erosividade mensal média EI30m) e da Erosividade Média Anual (Fator R) para cada estação pluviométrica. Os dados foram interpolados para toda a bacia pelo método inverso da Distância (IDW). Os resultados apontam uma erosividade média anual na bacia de 9125 MJ mm ha-1 h-1 Ano-1. A análise espacial indicou a existência de um gradiente decrescente de erosividade no sentido Sul-Norte, com os maiores valores nos trechos mais altos da bacia. A análise temporal demonstrou que os maiores valores de erosividade ocorreram no período de outubro a março, e os menores valores de abril a setembro.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Rocha, Shirlene Aparecida da. "A pouca visibilidade da mulher na toponímia de Araçuaí-MG." Palimpsesto - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ 20, no. 35 (May 13, 2021): 217–39. http://dx.doi.org/10.12957/palimpsesto.2021.57187.

Full text
Abstract:
O objetivo do presente estudo foi analisar os logradouros da cidade (ruas, praças e avenidas) de Araçuaí-MG que recebem nomes de pessoas, a fim de verificar a (in)visibilidade de nomes femininos na escolha dos topônimos, tendo em vista a importância da mulher para a formação do município. Como embasamento teórico, foram consultados trabalhos dos autores Vasconcelos (1928), Jonasson (1994), Dick(1990,1992, 1996), Faria (2017). Para a coleta de dados, foram consultados mapas e relatórios oficiais do município, que forneceram o total de 174 logradouros com nomes de pessoas, acompanhados ou não de títulos. Como resultado, observou-se que, dos 174 logradouros da cidade com nomes de pessoas, são 38 femininos e 136 masculinos. Dessa maneira, comprova-se que, também na escolha de topônimos, a desigualdade de gênero se faz presente.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Equipe Pastoral dos Migrantes. "Pastoral Migratória." TRAVESSIA - revista do migrante, no. 1 (August 23, 1988): 36–39. http://dx.doi.org/10.48213/travessia.i1.9.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Santos, Reginato Fernandes dos, Fernando Flecha Alkmim, and Antônio Carlos Pedrosa-Soares. "A Formação Salinas, Orógeno Araçuaí (MG): história deformacional e significado tectônico." Revista Brasileira de Geociências 39, no. 1 (March 1, 2009): 81–100. http://dx.doi.org/10.25249/0375-7536.200939181100.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Lopes, Manamares De Souza Coutinho, Carlos Augusto Pereira da Silva, Eliane Macedo Sobrinho Santos, and Valdevino José dos Santos Júnior. "Percepção de comerciantes sobre o gerenciamento de resíduos sólidos urbanos em Araçuaí/MG." Natural Resources 9, no. 3 (December 20, 2019): 10–17. http://dx.doi.org/10.6008/cbpc2237-9290.2019.003.0002.

Full text
Abstract:
Questões ambientais, como o gerenciamento de resíduos sólidos, estão cada vez mais presentes no cotidiano da população e no ambiente comercial. Neste contexto, o presente artigo teve como objetivo conhecer a percepção dos comerciantes sobre o gerenciamento de sólidos urbanos no município de Araçuaí, Nordeste de Minas Gerais. Para isto, foi aplicado um questionário com dez questões a 62 indivíduos atuantes no comércio. Os resultados demonstraram que a maioria dos entrevistados são compostos por funcionários (81,94%), seguidos de gerentes (12,50%) e proprietários (5,56%). Segundo a maioria dos comerciantes, a responsabilidade dos resíduos é do município, que é realizado meio do serviço limpeza pública e acredita que o aterro sanitário é melhor destino dos resíduos gerados nos estabelecimentos comerciais. Os comerciantes têm ciência dos termos: coleta seletiva e produtos recicláveis e conferiram-nos muita importância. No entanto, não os aplicam e não têm conhecimento sobre os materiais destinados à logística reversa. Desta forma, conclui-se que a percepção dos comerciantes de Araçuaí/MG sobre o gerenciamento de resíduos sólidos é restrita, sendo refletida nos cuidados deles quanto aos resíduos sólidos produzidos em seus estabelecimentos comerciais. Com isto, propõe-se a adoção de instrumentos previsto na Política Nacional de Resíduos Sólidos, tais como: programas de educação ambiental voltada à temática, promoção da coleta seletiva, bem como envio de resíduos a associação de catadores local e o estímulo à logística reversa.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Drago, Niuxa Dias. "João das Neves - cenógrafo e artífice." Pitágoras 500 9, no. 2 (June 5, 2019): 98–115. http://dx.doi.org/10.20396/pita.v9i2.8654559.

Full text
Abstract:
Este artigo relata o processo de concepção do cenário do espetáculo Maria Lira, da Cia Ícaros do Vale (Araçuaí/MG), escrito e dirigido por João das Neves. João também concebeu o cenário, que se inspira na série “bichos do sertão”, da artesã Maria Lira Marques, personagem título do espetáculo dedicado à cultura popular do Vale do Jequitinhonha. O cenário é analisado à luz das reflexões de Richard Sennet em O Artífice (2009).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Pereira da Silva, Carlos Augusto, Valdevino José Dos Santos Júnior, Manamares De Souza Coutinho Lopes, Eliane Macedo Sobrinho Santos, and Bruna De Souza Otoni. "COMERCIANTES E A GESTÃO DE RESÍDUOS SÓLIDOS: PERCEPÇÃO, VISIBILIDADE, RELEVÂNCIA E INCLUSÃO DE CATADORES DE MATERIAIS RECICLÁVEIS EM ARAÇUAÍ, MG." Nucleus 17, no. 2 (October 30, 2020): 123–43. http://dx.doi.org/10.3738/1982.2278.3794.

Full text
Abstract:
Com a Política Nacional de Resíduos Sólidos, emergiu a gestão de resíduos sólidos (GRS), tornando mais visível a presença dos catadores de materiais recicláveis na sociedade. Neste contexto, objetivou-se avaliar, no contexto da GRS, a percepção de comerciantes sobre os catadores de materiais recicláveis em Araçuaí, MG, bem como levantar aspectos sobre a visibilidade, relevância do trabalho e inclusão dos catadores na GRS do município. Para isto, aplicou-se um questionário com sete questões a 62 comerciantes de nove segmentos. Os resultados demonstraram que a maioria dos comerciantes são compostos por funcionários (82%), seguidos de gerentes (13%) e proprietários (5%), os quais, em sua maioria, demonstraram ter algum conhecimento acerca da GRS como coleta seletiva e materiais recicláveis, mas apresentaram baixa adesão à separação de resíduos, uma premissa da coleta seletiva. Quanto à visibilidade, ao trabalho e à inclusão dos catadores na coleta de materiais recicláveis, verificou-se que os comerciantes dão importância ao trabalho, além de afirmar que destinariam os resíduos à uma associação de catadores municipal. Com relação aos catadores, o presente estudo levantou algumas questões socioeconômicas, mas estas devem ser aprofundadas para assim tornar ainda mais visível a relevância do trabalho dos catadores enquanto agentes ambientais. Conclui-se que é importante o município de Araçuaí implementar um plano de GRS conforme a PNRS, devendo adotar a responsabilidade compartilhada, incentivar os comerciantes a separar materiais recicláveis com vistas à coleta seletiva e destiná-los à associação de catadores, propiciando trabalho formal, renda e benefícios ambientais.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Silva, Cláudio Maurício Teixeira da, Fernando Flecha Alkmim, and Antônio Carlos Pedrosa-Soares. "Geometria e evolução do feixe de zonas de cisalhamento Manhuaçu - Santa Margarida, Orógeno Araçuaí, MG." Rem: Revista Escola de Minas 62, no. 1 (March 2009): 23–34. http://dx.doi.org/10.1590/s0370-44672009000100005.

Full text
Abstract:
Feixe de Zonas de Cisalhamento Manhuaçu-Santa Margarida de orientação geral NS estende-se por, aproximadamente, 300 km na região leste de Minas Gerais. Como uma das principais estruturas do núcleo cristalino do Orógeno Araçuaí, é constituído por um conjunto de zonas de cisalhamento dúcteis, que, em mapa, mostram traços sigmoidais. O seu segmento norte é composto por zonas de cisalhamento reversas que promovem o transporte de material em direção a oeste e, subordinadamente, por zonas transcorrentes dextrais. Os segmentos central e sul são dominados por zonas transcorrentes dextrais. O desenvolvimento do feixe deu-se em quatro fases deformacionais neoproterozóicas. A primeira fase promoveu a nucleação do conjunto de zonas reversas, que ficaram parcialmente preservadas no segmento norte do feixe. Durante a segunda fase, as zonas preexistentes experimentaram, de norte para sul, uma rotação progressiva para a vertical e para a direção NE-SW, além de intensa reativação transcorrente dextral. A terceira fase gerou zonas de cisalhamento normais de ocorrência restrita ao segmento norte. Na quarta fase, formaram-se falhas transversais e juntas. Em sua terminação sul, o feixe, dominado por zonas transcorrentes dextrais, rotaciona-se até confundir-se com as estruturas da porção NW da Faixa Ribeira. Tal fato implica que as estruturas dessa porção do feixe são de mesma idade, ou algo mais velhas que as transcorrências dextrais, que marcam o quadro tectônico do segmento NW da Faixa Ribeira.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Oliveira, Andreia Maria Rocha de, Gifone Aguiar Rocha, Dulciene Maria de Magalhães Queiroz, Maira Tonidandel Barbosa, and Sérgio Caetano Silva. "Prevalence of H. pylori infection in a population from the rural area of Araçuaí, MG, Brazil." Revista de Microbiologia 30, no. 1 (1999): 59–61. http://dx.doi.org/10.1590/s0001-37141999000100012.

Full text
Abstract:
The prevalence of Helicobacter pylori infection was evaluated by ELISA in a rural population in Minas Gerais, Brazil. A total of 114 among 131 adults (87.0%) and 54 among 87 children (62.0%) presented anti-H. pylori antibodies and the prevalence of the infection increased with age (p < 0.001).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Costa, Felipe Garcia Domingues da, Fernando Flecha de Alkmim, and Pierre Muzzi Magalhães. "The Ediacaran Salinas turbidites, Araçuaí Orogen, MG: tectonics and sedimentation interplay in a syn-orogenic basin." Brazilian Journal of Geology 48, no. 4 (December 2018): 783–804. http://dx.doi.org/10.1590/2317-4889201820180020.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Moura, Lorena Luiz, Sheldon William Silva, João Francisco Sarno Carvalho, Kennya De Lima Ribeiro, and Ismael Mendes Dos Santos Júnior. "Qualidade de vida no trabalho: uma análise sob a ótica dos docentes do IFNMG – Campus Araçuaí (MG)." Revista Sítio Novo 4, no. 4 (October 1, 2020): 57. http://dx.doi.org/10.47236/2594-7036.2020.v4.i4.57-73p.

Full text
Abstract:
<p>O presente trabalho tem como objetivo compreender quais fatores influenciam a qualidade de vida no trabalho dos docentes do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG - <em>Campus</em> Araçuaí e os impactos gerados em sua rotina profissional. O tema possui relevância para as organizações e para a rede federal de ensino de forma a analisar, sob a visão dos docentes, a qualidade de vida no trabalho, podendo, por meio do estudo, levantar possíveis mudanças que possam vir a ajudar na melhoria do desempenho dos professores. Com vistas a investigar o problema apresentado, esta pesquisa tem uma abordagem metodológica quantitativa, feita a partir de entrevistas e questionários aplicados aos docentes e gestores do Instituto. Sobre a avaliação dos resultados obtidos, observaram-se fatores considerados satisfatórios no sentido da qualidade de vida no trabalho para os docentes do presente estudo. Portanto, entende-se que a satisfação pessoal do docente e a forma como entendem a qualidade de vida no trabalho estão totalmente atreladas ao seu ambiente de trabalho.</p>
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Prata, Aluízio, Mario Léon Silva-Vergara, Laércio Costa, Ademir Rocha, Alejandro Krolewiecki, Jaime Costa Silva, Edvá Vieira de Paula, Fabiano Geraldo Pimenta Junior, and Luiz Eduardo Ramirez Giraldo. "Efficacy of azithromycin in the treatment of cutaneous leishmaniasis." Revista da Sociedade Brasileira de Medicina Tropical 36, no. 1 (January 2003): 65–69. http://dx.doi.org/10.1590/s0037-86822003000100010.

Full text
Abstract:
The present open pilot study was conducted to assess the efficacy of azithromycin for the treatment of patients with cutaneous leishmaniasis in Araçuaí and Varzelândia, MG. Twenty-four patients with less of six months of disease evolution were treated after clinical examination, Montenegro test and a biopsy. The treatment schemes consisted of oral doses of 500 mg per day for 3, 5 and 10 days and of 1000 mg for two days. A clinical control was performed monthly and treatment cycles were repeated when necessary until full reepithelialization of the lesions. On the occasion of the final evaluation, 20 patients had completed the study and 17 of them (85%) were cured. The time to obtain a cure was 60 days ifor 6 (30%) patients, 90 days for 7 (35%), and 120 for 4 (20%). The three patients with treatment failure received a pentavalent antimonial for 20 days. No adverse reactions to the medication were observed and a 14 month follow-up did not show recurrence in any patient. These results suggest that azithromycin can be a good therapeutic option for the treatment of cutaneous leishmaniasis caused by Leishmania Viannia brasiliensis.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Bersan, Samuel Moreira, André Danderfer Filho, Francisco Abreu, and Cristiano Lana. "Geoquímica e geocronologia da Suíte Paciência: implicações para o fim da evolução riaciana do Bloco Itacambira-Monte Azu." Geologia USP. Série Científica 18, no. 1 (March 1, 2018): 185. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-9095.v18-125831.

Full text
Abstract:
Diversos corpos plutônicos alcalinos de alto potássio paleoproterozoicos ocorrem no embasamento do cráton São Francisco, bem como no embasamento dos orógenos que o bordejam. Localizado no bordo oeste do cráton São Francisco, o bloco Itacambira-Monte Azul integra o embasamento do orógeno Araçuaí, em partes retrabalhado pelo evento tectonometamórfico Brasiliano. Nesse bloco, os plutonitos Paciência, Morro do Quilombo e Serra Branca, constituídos de rochas alcalinas, são englobados na Suíte Paciência. Os resultados petrográficos para a Suíte Paciência mostram o predomínio de monzonitos e sienitos, equigranulares a porfiríticos, com ocorrência de enclaves máficos. As análises químicas indicam altas concentrações de álcalis, bem como o enriquecimento de óxidos ferromagnesianos e alto Mg# (número de magnésio). Essas rochas são dominantemente metaluminosas, alcalinas a alcalino-cálcicas e magnesianas, enriquecidas em Ba, Sr e Rb e depletadas em Nb, P, Ti e em elementos incompatíveis. Mostram altos conteúdos em elementos terras raras (ETR) com fracionamento dos ETR leves sobre os pesados e anomalias de Eu que variam de negativas a fracamente positivas. As características geoquímicas dessas rochas são similares às de granitoides potássicos originados tardiamente em eventos orogênicos associados à subducção, com fonte mantélica metassomatizada e enriquecida em elementos incompatíveis e participação de crosta arqueana na geração desse magma. A idade de cristalização em 2053 ± 6.3 Ma indica que as rochas da Suíte Paciência se relacionam aos estágios tardios da orogênese Transamazônica, possivelmente associados com a evolução de um extenso arco magmático desenvolvido ao final do Riaciano. Dessa forma, a Suíte Paciência e também as demais suítes alcalinas paleoproterozoicas presentes no embasamento do orógeno Araçuaí registram um período de estabilização do paleocontinente São Francisco-Congo na transição Riaciano-Orosiriano.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Lopes, Priscila, and Claudia Mara Niquini. "Do barro à arte: experiências de diálogo entre a extensão universitária e a cultura popular." Educação, Ciência e Cultura 26, no. 1 (April 7, 2021): 01. http://dx.doi.org/10.18316/recc.v26i1.7512.

Full text
Abstract:
O presente trabalho, fruto de um relato de experiência, almeja refletir sobre a extensão universitária como meio de (re)conhecimento da cultura popular regional. No cerne de um projeto extensionista, os conhecimentos da Ginástica Para Todos (GPT) foram desenvolvidos de forma reflexiva e crítica, dando vida a coreografia intitulada “Do barro à arte”, a qual tematizou a produção de cerâmica no Vale do Jequitinhonha. O (re)conhecimento e a apropriação da cultura regional foram realizadas de distintas formas, em especial, por meio de visita técnica realizada na cidade de Araçuaí/MG, onde, a partir dos relatos dos ceramistas, compreendemos as histórias e os modos de vida dos artesãos/artistas. Tais vivências perpassaram o corpo e compuseram a apresentação final, destacando a singularidade, a beleza e a potência da cerâmica do Vale, valorizando, sobretudo, essa rica manifestação da cultura popular.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Kuchenbecker, Matheus, Dora Atman, Ricardo Diniz da Costa, Antônio Carlos Pedrosa-Soares, and Marly Babinski. "A Formação Gorutuba: sedimentação litorânea a continental na margem leste da Bacia Bambuí (MG)." Geologia USP. Série Científica 16, no. 2 (July 28, 2016): 67. http://dx.doi.org/10.11606//issn.2316-9095.v16i2p67-81.

Full text
Abstract:
Propõe-se neste trabalho a formalização da Formação Gorutuba, unidade que engloba os únicos registros remanescentes de ambientes litorâneos e continentais da margem leste da Bacia Bambuí, desenvolvida durante a Orogênese Brasiliana. As rochas da Formação Gorutuba são reconhecíveis em três áreas principais. Nas serras da Jaíba e Colonial, a unidade apresenta um pacote basal de brecha composta por clastos de calcário imersos em matriz arcoseana, que indicam o retrabalhamento do calcário da Formação Jaíba, subjacente. Arcósio ocorre na forma de lentes e camadas intercaladas na brecha, tornando-se predominante em direção ao topo da unidade, onde ocorrem corpos isolados de ortoconglomerado. Na Serra do Gorutuba, a unidade apresenta o mesmo arranjo estratigráfico, porém assenta-se diretamente sobre siltito da Formação Serra da Saudade. No Sinclinal de Buenópolis, por sua vez, arenitos arcoseanos com estratificações cruzadas acanaladas e eventuais lentes de conglomerado e pelito assentam-se sobre siltito da Formação Serra da Saudade, não ocorrendo a brecha basal. A Formação Gorutuba registra um período de soerguimento, exposição e erosão da extensa plataforma marinha representada pelo Grupo Bambuí. A brecha basal, que ocorre nas áreas mais a norte, registra importante discordância erosiva, associada ao retrabalhamento por ondas da plataforma carbonática Jaíba, cujo soerguimento se relaciona à intensa atividade tectônica do período. O aumento da contribuição siliciclástica para o topo está associado à progressiva instalação de um sistema fluvial de alta energia, que marca a fase de colmatação da bacia. A composição dos sedimentos siliciclásticos presentes na matriz da brecha e no restante da unidade sugere a exumação de fontes graníticas no Orógeno Araçuaí.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Jacintho, João Luiz, Gabriel Araújo e. Silva Ferraz, Lucas Santos Santana, and Patrícia Ferreira Ponciano Ferraz. "RECEPTORES DE SINAIS DO SISTEMA GLOBAL DE NAVEGAÇÃO POR SATÉLITE SUBMETIDOS A INTERFERÊNCIAS FÍSICAS." ENERGIA NA AGRICULTURA 35, no. 1 (March 20, 2020): 115–25. http://dx.doi.org/10.17224/energagric.2020v35n1p115-125.

Full text
Abstract:
RECEPTORES DE SINAIS DO SISTEMA GLOBAL DE NAVEGAÇÃO POR SATÉLITE SUBMETIDOS A INTERFERÊNCIAS FÍSICAS JOÃO LUIZ JACINTHO1, GABRIEL ARAÚJO E SILVA FERRAZ2, LUCAS SANTOS SANTANA3, PATRÍCIA FERREIRA PONCIANO FERRAZ4 1 Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG, Campus Araçuaí BR 367, km 278, s/n - Zona Rural, 39600-000, Araçuaí - MG, Brasil. joao.jacintho@ifnmg.edu.br. 2 Departamento de Engenharia Agrícola, Universidade Federal de Lavras – UFLA, Aquenta Sol, 3037, 37200900, Lavras - MG, Brasil. gabriel.ferraz@ufla.br. 3Departamento de Engenharia Agrícola, Universidade Federal de Lavras – UFLA, Aquenta Sol, 3037, 37200900, Lavras - MG, Brasil. lucas.santana1@estudante.ufla.br. 4 Departamento de Engenharia Agrícola, Universidade Federal de Lavras – UFLA, Aquenta Sol, 3037, 37200900, Lavras - MG, Brasil. patricia.ponciano@ufla.br. RESUMO: Incertezas são encontradas em trabalhos com receptores do Sistemas Global de Navegação por Satélite GNSS. Diante disso, objetivou-se com este estudo investigar a influência de obstáculos físicos nos erros de acurácia e precisão em levantamentos com receptores GNSS e suas aplicações agrícolas. Foram implantados quatros pontos de controle rastreados no modo estático (base) e oito pontos de estudos rastreados no modo cinemático em tempo real (RTK) e Estático Rápido (ER), utilizando um par de receptores GNSS e um par de receptores GNSS-RTK. Os níveis de acurácia e precisão foram avaliados em oito pontos obtidos por rastreios do tipo ER e RTK. Combinados com quatro bases fixas, alocados de três formas: mínima, média e alta interferência física. Pontos provenientes do levantamento RTK, apresentaram diferenças na ordem de milímetros a centímetros, quando comparados às coordenadas obtidas do levantamento (ER). Para os níveis de obstrução, a mínima interferência apresentou erro dentro dos limites estipulados pelo equipamento, a máxima interferência apresentou menor acurácia. O efeito do multipercurso do sinal foi o fator mais determinante para a redução da acurácia das coordenadas dos pontos. Recomenda-se a aplicação do levantamento RTK para trabalhos onde a precisão das coordenadas seja mais relevante que a acurácia. Palavras-chaves: Geodésia, levantamento planialtimétrico, acurácia, precisão. GLOBAL SATELLITE NAVIGATION SYSTEM RECEIVERS SUBMITTED TO PHYSICAL INTERFERENCES ABSTRACT: Uncertainties are found in works with Global Navigation Satellite System receivers (GNSS). Therefore, this study aimed to investigate influence physical obstacles on accuracy and precision errors in surveys with GNSS receivers and their agricultural applications. Four control points tracked in static (base) mode and eight study points tracked in a kinematic mode in real-time (RTK) and Fast Static (ER) were implemented, using a pair of GNSS receivers and pair of GNSS-RTK receivers. Accuracy levels and precision were evaluated at eight points obtained by ER and RTK, combined with four fixed bases, allocated in three ways: minimal, medium and high physical interference. RTK survey points showed differences order millimeters to centimeters when compared to the survey (ER) coordinates. The obstruction levels, interference minimum, had an error within limits stipulated by equipment, interference maximum showed low accuracy. RTK survey is recommended for jobs where the coordinate precision is more relevant than accuracy. Keywords: Geodesy, planialtimetric survey, accuracy, precision.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Mesquita, Raissa Beloti de, Hanna Jordt-Evangelista, Gláucia Nascimento Queiroga, Edgar Batista de Medeiros Júnior, and Ivo Antônio Dussin. "Petrogenesis and age of skarns associated with felsic and metamafic dykes from the Paraíba do Sul Complex, southern Espírito Santo State." Brazilian Journal of Geology 47, no. 2 (April 2017): 301–25. http://dx.doi.org/10.1590/2317-4889201720160086.

Full text
Abstract:
ABSTRACT: This paper concerns the study of petrography, mineral chemistry and geochronology of skarns generated at the contact of marbles of the Paraíba do Sul Complex with felsic and metamafic dykes in the southern Espírito Santo State. The marbles were metamorphosed under P-T granulite facies conditions during the syn-collisional stage of the Neoproterozoic Araçuaí orogen. Metamafic bodies are composed of amphibolite and hornblende granofels, while felsic dykes consist of alkali-feldspar granite, monzogranite or syenogranite. From marble towards the dyke, skarns related to the metamafic bodies are composed of carbonate + olivine and diopside + hornblende zones. Skarn associated to the granitic dykes are composed of three different zones: carbonate + tremolite, diopside, scapolite + diopside. Variations in mineral chemical compositions along the metasomatic zones suggest introduction of Mg and Ca from the marbles, Fe from the metamafic dykes and Na from the granitoids. The presence of spinel in the metamafic dykes and their skarns indicates that both were metamorphosed under granulite facies conditions during the 580-560 Ma syn-collisional stage. U-Pb zircon geochronology (LA-ICP-MS) of an alkali-feldspar granite dyke resulted in a crystallization age of ca.540 Ma, which suggests that its skarns are therefore younger than skarns associated with the syn-collisional metamafic dykes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

BURLANDY, Luciene, Cecilia ROCHA, Renato Sérgio MALUF, Maria Marlene Marques ÁVILA, Daniele Mendonça FERREIRA, and Silvia Eliza Almeida PEREIRA. "International cooperation for food and nutrition security: Systematization of the participatory, contextualized, and intersectoral educational practices." Revista de Nutrição 29, no. 6 (December 2016): 929–46. http://dx.doi.org/10.1590/1678-98652016000600015.

Full text
Abstract:
ABSTRACT The present study systematized the experience gained with the project Construindo capacidades em segurança alimentar e nutricional no Brasil, Canadá e Angola (2004-2010, Building food and nutrition security skills in Brazil, Canada, and Angola), whose objective was to qualify actions that promote food and nutrition security in the three countries using different educational practices. The activities were organized in the following subprojects: (a) online distance learning courses; (b) workshops to train managers, government technicians, representatives of civil society organizations, and social subjects who offered to act as a link between communities; and (c) local pilot projects. The present study reports this experience. The educational practices implemented in the municipalities of Araçuaí (MG), Juazeiro (BA), and Fortaleza (CE) were analyzed based on systematized information in the project reports and activity records (texts and photographs). The analytical reference was based on the concept of food and nutrition education, guided by the fundamentals of Popular Education and Paulo Freire; on the concept of food and nutrition security; and on the following analytical dimensions: participation, contextualization of educational practices, and intersectoriality. The results evidenced how educational practices contributed to the construction of shared concepts of food and nutrition security from an intersectoral and participatory perspective that values the peculiarities of diet in different socioeconomic and cultural contexts, and highlights daily situations and local traditions. They also expose the limits and potentialities of an experience of this magnitude, conducted from an interdisciplinarity perspective and using participatory methods.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Bispo, Fábio Henrique Alves, Alexandre Christofaro Silva, and Pablo Vidal Torrado. "Highlands of the upper Jequitinhonha valley, Brazil: I - characterization and classification." Revista Brasileira de Ciência do Solo 35, no. 4 (August 2011): 1069–80. http://dx.doi.org/10.1590/s0100-06832011000400001.

Full text
Abstract:
In the upper Jequitinhonha valley, state of Minas Gerais, Brazi, there are large plane areas known as "chapadas", which are separated by areas dissected by tributaries of the Jequitinhonha and Araçuaí rivers. These dissected areas have a surface drainage system with tree, shrub, and grass vegetation, more commonly known as "veredas", i.e., palm swamps. The main purpose of this study was to characterize soil physical, chemical and morphological properties of a representative toposequence in the watershed of the Vereda Lagoa do Leandro, a swamp near Minas Novas, MG, on "chapadas", the highlands of the Alto Jequitinhonha region Different soil types are observed in the landscape: at the top - Typic Haplustox (LVA), in the middle slope - Xanthic Haplustox (LA), at the footslope - Xanthic Haplustox, gray color, here called "Gray Haplustox" ("LAC") and, at the bottom of the palm swamp - Typic Albaquult (GXbd). These soils were first morphologically described; samples of disturbed and undisturbed soils were collected from all horizons and subhorizons, to evaluate their essential physical and chemical properties, by means of standard determination of Fe, Al, Mn, Ti and Si oxides after sulfuric extraction. The contents of Fe, Al and Mn, extracted with dithionite-citrate-bicarbonate and oxalate treatments, were also determined. In the well-drained soils of the slope positions, the typical morphological, physical and chemical properties of Oxisols were found. The GXbd sample, from the bottom of the palm swamp, is grayish and has high texture gradient (B/A) and massive structure. The reduction of the proportion of crystalline iron compounds and the low crystallinity along the slope confirmed the loss of iron during pedogenesis, which is reflected in the current soil color. The Si and Al contents were lowest in the "LAC" soil. There was a decrease of the Fe2O3/TiO2 ratio downhill, indicating progressive drainage restriction along the toposequence. The genesis and all physical and chemical properties of the soils at the footslope and the bottom of the palm swamp of the "chapadas" of the Alto Jequitinhonha region are strongly influenced by the occurrence of ground water on the surface or near the surface all year long, at present and/or in the past. Total concentrations of iron oxides, Fe d and Fe o in soils of the toposequence studied are related to the past and/or present soil colors and drainage conditions.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Genovese, M. I., M. Da Silva Pinto, A. E. De Souza Schmidt Gonçalves, and F. M. Lajolo. "Bioactive Compounds and Antioxidant Capacity of Exotic Fruits and Commercial Frozen Pulps from Brazil." Food Science and Technology International 14, no. 3 (June 2008): 207–14. http://dx.doi.org/10.1177/1082013208092151.

Full text
Abstract:
The objective of this work was to characterize exotic fruits (cambuci, araça-boi, camu-camu, jaracatia, araça) and commercial frozen pulps (araça, cambuci, umbu, coquinho, pana, native passion fruit, cagaita) from Brazil in relation to their bioactive compounds contents and antioxidant capacity. Camu-camu (Myrciaria dubia) presented the highest vitamin C and total phenolics contents (397 and 1797 mg/100 gf.w., respectively) and the highest DPPH• scavenging capacity. Coquinho (Butia capitata) also showed a significant vitamin C content (43 mg/100 gf.w.). Among the commercial frozen pulps, cagaita presented the higher DPPH scavenging activity and inhibition of β-carotene bleaching. A good correlation between total phenols and DPPH scavenging activity was found for fruits (r = 0.997) and commercial frozen pulps (r = 0.738). However, no correlation was found for total phenols and inhibition of β-carotene bleaching. Quercetin and kaempferol derivatives were the main flavonoids present in all samples and cyanidin derivatives were detected only in camu-camu. Camu-camu and araça (Psidium guineensis) showed the highest total ellagic acid contents (48 and 63.5 mg/100 gf.w.). All commercial frozen pulps presented lower contents of bioactive compounds and antioxidant capacity than their respective fruits. According to our results, camu-camu and araça might be sources of bioactive compounds.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Queiroga, Gláucia, Tiago Novo, and A. C. Pedrosa-Soares. "MAPEAMENTO GEOLÓGICO DA REGIÃO DA SERRA DOS TURVOS, CARATINGA (MG), SETOR SUL DO ORÓGENO ARAÇUAÍ." Geonomos, July 31, 2012. http://dx.doi.org/10.18285/geonomos.v20i1.23.

Full text
Abstract:
A área de estudo situa-se na parte sul do núcleo cristalino do Orógeno Araçuaí, próximo à fronteira com o Orógeno Ribeira. A característica fundamental da região é a abundância de rochas de alto grau metamórfico, na transição de fácies anfibolito-granulito. Uma cobertura metassedimentar neoproterozóica é a unidade dominante e está representada por paragnaisse migmatítico, bandado, com intercalações de quartzito, formação ferrífera micácea e formação ferrífera maciça. Corpos de anfibolito, pegmatito e charnockito também ocorrem na área. A principal estrutura dúctil é a foliação (Sn) regional, paralela ao bandamento composicional do granada-biotita paragnaisse. Fraturas são abundantes no quartzito e formação ferrífera maciça. As formações ferríferas são ricas em magnetita e formam corpos lenticulares com espessura decamétrica a centimétrica, concordantes com o bandamento composicional do granada-biotita paragnaisse. Preliminarmente, interpreta-se a gênese dessas formações ferríferas como sedimentar, durante a deposição dos protolitos areno-pelíticos do paragnaisse.Palavras-chave: metamorfismo de alto grau, formação ferrífera, Orógeno Araçuaí. ABSTRACT: GEOLOGICAL MAPPING OF THE SERRA DOS TURVOS REGION, CARATINGA (MG), SOUTHERN SECTION OF THE ARAÇUAÍ OROGEN. The study area is located in the southern part of the crystalline core of the Araçuaí orogen, close to the boundary with the Ribeira orogen. The main feature of the region is the abundance of high-grade metamorphic rocks of the amphibolite-granulite facies transition. A Neoproterozoic sedimentary cover is the dominant unit in the area and consists of migmatitic banded paragneiss with intercalations of quartzite, mica-bearing iron formation and massive iron formation. Amphibolite, pegmatite and charnockite bodies are also found in the area. The main ductile structure is the regional foliation (Sn) which is parallel to the compositional banding of the garnet-biotite paragneiss. Fractures are abundant in the quartzite and massive iron formation. The iron formations form lenticular bodies ranging in thickness from centimeters to decameters, which are concordant to the banding and foliation of the garnet-biotite paragneiss. Accordingly to field data, a sedimentary genesis can be suggested for the iron formations.Keywords: high grade metamorphism, iron formation, Araçuaí Orogen
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Novo, Tiago Amâncio, Antônio Carlos Pedrosa Soares, Reik Degler, and Bernhard Schulz. "TERMOBAROMETRIA DE METAPELITOS GRANADÍFEROS DO GRUPO RIO DOCE, ORÓGENO ARAÇUAÍ." Geonomos, July 31, 2015. http://dx.doi.org/10.18285/geonomos.v23i1.658.

Full text
Abstract:
O Grupo Rio Doce consiste numa unidade metavulcanossedimentar dominada por metapelitos e metawackes, com intercalações de rochas calciossilicáticas, metavulcânicas e metavulcanoclásticas que gradam para pacotes quartzíticos no topo. Caracteriza bacia relacionada ao Arco Magmático Rio Doce – Orógeno Araçuaí – com gênese e metamorfismo associados à Orogênese Brasiliano/Pan Africano. O conjunto de metapelitos da base do Grupo Rio Doce possui paragênese granadífera cristalizada durante fase deformacional principal (ca.570Ma). Os porfiroblastos de granada mostram perfis de zoneamento de Fe-Ca-Mg-Mn bem desenvolvidos caracterizados por aumento de almandina e piropo e redução dos termos grossulária e espersartita do centro para borda. Os valores P-T calculados para núcleo e borda das granadas descreve um trend de sentido horário, envolvendo aumento de temperatura (de ca. 450°C para 580°C) sob descompressão (de ca. 8.0kbar para 5.8kbar). Tal desenvolvimento pode estar associado à fase deformacional principal do Orógeno Araçuaí com descompressão e aumento da temperatura associados à quebra da placa subductada.Palavras-chave: Orógeno Araçuaí, Grupo Rio Doce, metapelitos granadíferos, geotermobarometria. Abstract: THERMOBAROMETRY OF GARNET METAPELITES FROM RIO DOCE GROUP, ARAÇUAÍ OROGEN. The Rio Doce Group consists of a metavolcanosedimentary unit composed by metapelites and metawackes interlayered with calc-silicate rocks, metavolcanic and metavolcaniclastic harrowing to quartzite packages at the top. It’s an arc-related basin associated to the Rio Doce magmatic arc – Araçuaí orogeny- that underwent metamorphic and magmatic evolution during the Neoproterozoic–Early Paleozoic time. The garnet-bearing assemblages crystallized in course of the deformation stage which led to the formation of the main foliation at ca.570 Ma. The garnet porphyroblasts display well developed growth zonation of Fe-Mg-Ca-Mn and are characterized by an increase of almandine and pyrope while grossular and spessartine decrease from core to rim. The P-T values calculated from cores and rims of garnets align along clockwise trends, involving an increasing temperature (from ca. 450°C up to 580°C) under decompression conditions (from ca. 8.0kbar to 5.8kbar). Such development may be linked to the Araçuaí orogen main deformation phase with decompression and temperature increased associated with a slab-breakoff.Keywords: Araçuaí orogen, Rio Doce Group, garnet metapelites, geothermobarometry.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Eliotério, Adler Alves, Filipe Mattos Gonçalves, Gleicia Miranda Paulino, and Júnia Soares Alexandrino. "Caracterização mineralógica de pegmatitos litiníferos da região de Araçuaí – MG." Revista Engenharia de Interesse Social 1, no. 4 (December 30, 2019). http://dx.doi.org/10.35507/25256041/reis.v1i4.4361.

Full text
Abstract:
A atual relevância do uso de lítio na fabricação de veículos elétricos e em equipamentos portáteis tem gerado uma crescente demanda por esse metal, despertando o interesse mundial por sua extração e seu beneficiamento. Portanto, o lítio tornou-se rapidamente um metal estratégico e sua exploração precisa ser mais investigada visando maximizar sua recuperação. Nesse sentido, um pegmatito litinífero da região nordeste de Minas Gerais foi estudado, adequando sua granulometria através de processos de cominuição para uma análise mineralógica por difração de raios X. A amostra apresentou em sua composição cerca de 42,6% de espodumênio, principal mineral-minério de lítio, mostrando o potencial das rochas dessa região para ulterior aproveitamento.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Gradim, Daniel Tavares, Gláucia Nascimento Queiroga, Tiago Amâncio Novo, Carlos Maurício Noce, Antônio Carlos Pedrosa-Soares, Antônio Wilson Romano, Maximiliano Martins, Fernando Flecha de Alkmim, Camila Franco Basto, and Moisés Abraão Suleiman. "GEOLOGIA DA REGIÃO DE JEQUERI-VIÇOSA (MG), ORÓGENO ARAÇUAÍ MERIDIONAL." Geonomos, February 11, 2013. http://dx.doi.org/10.18285/geonomos.v19i2.47.

Full text
Abstract:
RESUMO: A característica fundamental da região de Jequeri-Viçosa, situada no extremo sul do Orógeno Araçuaí, é a abundância de rochas metamórficas, ortoderivadas e paraderivadas, de fácies anfibolito alto e granulito. O embasamento paleoproterozóico é representado, a oeste, por ortognaisses tonalíticos a graníticos do Complexo Mantiqueira e, a leste, por ortognaisses charno-enderbíticos do Complexo Juiz de Fora. Ambos os complexos incluem anfibolitos e exibem intensidades variáveis de migmatização. O contato entre eles é marcado pela zona de cisalhamento transpressiva destral de Abre Campo, interpretada como uma sutura paleoproterozóica reativada no Neoproterozóico. O Anfibolito Santo Antônio do Grama e rochas meta-ultramáficas associadas (Córrego do Pimenta) representam restos ofiolíticos ediacaranos, colocados ao longo da Zona de Cisalhamento de Abre Campo. Assentada sobre o embasamento, na parte oeste da área, ocorre uma associação metavulcano-sedimentar neoproterozóica do Grupo Dom Silvério, composta por xistos diversos e quartzito. Na porção leste da área mapeada, a cobertura metassedimentar neoproterozóica é atribuída ao Grupo Andrelândia que inclui paragnaisse migmatítico e raro quartzito. Corpos de hidrotermalito quartzoso, indiscriminadamente associados às unidades do embasamento e da cobertura neoproterozóica, ocorrem ao longo de zonas de cisalhamento. Hidrotermalitos ferruginosos associam-se ao Complexo Mantiqueira na Zona de Cisalhamento de Ponte Nova. O granito foliado a milonitizado da Serra dos Vieiras parece ser um produto de fusão parcial do paragnaisse Andrelândia. Completam o quadro geológico os pegmatitos da Suíte Paula Cândico e diques de diabásio mesozóicos.Palavras-chave: Paleoproterozóico, Neoproterozóico, Orógeno AraçuaíABSTRACT: GEOLOGY OF THE JEQUERI-VIÇOSA REGION, MINAS GERAIS STATE, SOUTHERN ARAÇUAÍ OROGEN. This paper focuses on the southwestern sector of the Araçuaí orogen in a region located close to the boundary with the northern Ribeira orogen. This region is rich in ortho- and para-derived metamorphic rocks of the high amphibolite and granulite facies. The Paleoproterozoic basement includes, to the west, tonalitic to granitic orthogneisses of the Mantiqueira Complex and, to the east, enderbitic to charnockitic orthogneisses of the Juiz de Fora Complex. Both complexes also include amphibolite enclaves and show several rates of partial melting. The contact between them is marked by the dextral transpressional Abre Campo shear zone, considered to be a Paleoproterozoic suture reactivated during the Neoproterozoic Era. The Santo Antônio do Grama Amphibolite and associated meta-ultramafic rocks (Córrego do Pimenta) are Ediacaran ophiolite slivers emplaced along the Abre Campo shear zone. In the western part of the region, the Paleoproterozoic basement is locally covered by a metavolcano-sedimentary assemblage composed of amphibolite facies schist and quartzite of the Neoproterozoic Dom Silvério Group. To the east, the Neoproterozoic cover comprises the migmatized paragneiss and rare quartzite of the Andrelândia Group. The Serra dos Vieiras foliated to mylonitic granite seems to be formed from the partial melting of the Andrelândia paragneiss. Pegmatites of the Paula Cândido Suite and Mesosozic diabase dikes complete the geologic framework of the mapped area.Keywords: Paleoproterozoic, Neoproterozoic, Araçuaí Orogen
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Martins, Maximiliano, Marly Babinsk, Carlos Maurício Noce, Gláucia Nascimento Queiroga, Antônio Carlos Pedrosa-Soares, and Dunyi Liu. "A SUÍTE CÓRREGO TAQUARI NO ANTICLINAL DE ITACAMBIRA, BACIA DO RIO MACAÚBAS (MG): MAGMATISMO BÁSICO TARDI-EDIACARANO (CA. 560 MA) NO DOMÍNIO EXTERNO DO ORÓGENO ARAÇUAÍ." Geonomos, February 11, 2013. http://dx.doi.org/10.18285/geonomos.v19i2.44.

Full text
Abstract:
No setor central do cinturão de dobramentos e empurrões da Serra do Espinhaço, domínio externo ocidental do Orógeno Araçuaí, situa-se o Anticlinal de Itacambira onde foi identificado um conjunto de diques gabróicos, pouco deformados e metamorfisados na fácies xisto verde. Um desses diques, englobados na Suíte Metaígnea Córrego do Taquari, tem assinatura litoquímica de toleíito intraplaca, idade-modelo Sm-Nd (TDM) em torno de 1,8 Ga e épsilon Nd negativo. Deste dique extraiu-se grãos de zircão para datação pelo método U-Pb (SHRIMP). Alguns destes grãos são herdados e evidenciam assimilação de cristais de zircão do Paleoproterozóico e Mesoproterozóico. A maior parte dos grãos são cristais euédricos, magmáticos, e suas análises U-Pb resultaram na idade de 560 ± 6 Ma para a cristalização magmática da Suíte Córrego Taquari. Esta suíte registra um sítio transtensivo formado e preenchido pelo magma máfico no limiar dos estágios sincolisional e tardi-colisional do Orógeno Araçuaí, provavelmente relacionado ao início dos fenômenos de escape lateral que afetaram este orógeno.Palavras-chave: diques máficos, Ediacarano, Orógeno AraçuaíABSTRACT: THE CÓRREGO TAQUARI SUITE IN THE ITACAMBIRA ANTICLINE, MACAÚBAS RIVER BASIN, MINAS GERAIS STATE: LATE EDIACARAN (CA. 560 MA) MAFIC MAGMATISM IN THE EXTERNAL TECTONIC DOMAIN OF THE ARAÇUAÍ OROGEN. In the central sector of the Serra do Espinhaço fold-and-thrust belt, western tectonic domain of the Neoproterozoic Araçuaí orogen, occurs the Itacambira anticline where a swarm of Late Ediacaran metamafic bodies were recently discovered, the Córrego Taquari meta-igneous suite. Most of these bodies occur as dykes cutting across units of the Espinhaço Supergroup and Macaúbas Group, and show incipient deformation and low greenschist facies metamorphism. The lithochemical and Sm-Nd isotopic data (negative epsilon Nd and TDM model age around 1.8 Ga) point to a tholeiitic intraplate signature. Twenty two zircon grains, extracted from a sample of a gabbroic dyke and analysed by the U-Pb (SHRIMP) method, show a small population of Paleoproterozoic and Mesoproterozoic inherited grains, and a major population of magmatic euhedral crystals. The less discordant, euhedral zircon crystals yielded the U-Pb (SHRIMP) age of 560 ± 6 Ma for the magmatic crystallization age of the Córrego Taquari Suite. This mafic magmatism records a Late Ediacaran extensional episode, probably related to the beginning of the lateral escape tectonics that took place in the late collisional stage of the Araçuaí orogen.Keywords: mafic dykes, Ediacaran, Araçuaí Orogen
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Oliveira, Fernando Roberto de, Uriel Duarte, and Leila Nunes Menegasse. "LEVANTAMENTO HIDROGEOLÓGICO DA ÁREA DE ARAÇUAÍ NO MÉDIO VALE DO JEQUITINHONHA-MG." Águas Subterrâneas 16, no. 1 (December 9, 2002). http://dx.doi.org/10.14295/ras.v16i1.1299.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Romeiro, Júlio Cezar Pimenta, and Antônio Carlos Pedrosa-Soares. "CONTROLE DO MINÉRIO DE ESPODUMÊNIO EM PEGMATITOS DA MINA DA CACHOEIRA, ARAÇUAÍ, MG." Geonomos, February 17, 2013. http://dx.doi.org/10.18285/geonomos.v13i1e2.137.

Full text
Abstract:
The focused pegmatites belong to the Cachoeira Group, a spodumene-rich pegmatite population ofthe Araçuaí Pegmatite District, located in the north region of the Eastern Brazilian PegmatiteProvince. The Cachoeira Mine (CBL-Companhia Brasileira de Lítio) is located in the low valley ofthe Piauí River, east of Araçuaí town, Minas Gerais. The structural control of the pegmatites andrelated variations in spodumene grain size are important factors for mine planning. The pegmatitesof the Cachoeira Mine are non-zoned bodies with very few and small replacement pockets. Theyintruded along two different NE-striking surfaces of medium- to high-angle dip: the NW-dippingschistosity and the SE-dipping fracture cleavage. Systematic measurements show that the generalaverage size of spodumene crystals decreases with depth (i.e., the deeper the pegmatite segment, thesmaller the crystal size), but spodumene modal contents remain similar in different depths. Enrichmentin coarse-grained spodumene crystals occurs in shallow-dipping pegmatite segments. The increasingin spodumene crystal size, from lower to upper depths, can be related to decreasing in viscosity of thesilicate melt in response to accumulation of rising aqueous fluids towards the top of the pegmatite.The same effect can be expected for places of fluid swimming, such as the shallow-dipping pegmatitesegments. Fluids, like H2O and F, act by lowering the viscosity that, in turn, assists crystal growth. K/Rb and K/Ba ratios obtained from microcline crystals, associated to the spodumene, decrease graduallyfrom the bottom to the top of the pegmatites. Such increasing (to the top) in Rb and Ba also suggestsfluid enrichment in the same way of the increasing size of spodumene crystals.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Ferreira, Rafael de Magalhães Gomes, and Alexandre de Oliveira Chaves. "ORIGEM E IDADE U-Th-Pb DO DISTRITO PEGMATÍTICO DE SANTA MARIA DE ITABIRA (MG) REVELADAS PELA MONAZITA." Geonomos, September 21, 2017. http://dx.doi.org/10.18285/geonomos.v25i1.911.

Full text
Abstract:
Imagens de elétrons retro-espalhados e microanálises químicas por microssonda eletrônica foram obtidas a partir de cristais de monazita pertencentes ao Distrito Pegmatítico de Santa Maria de Itabira nas lavras de Morro Escuro, Ponte da Raíz e Euxenita. Essas lavras estão nos municípios de Santa Maria de Itabira, Ferros, Guanhães e Sabinópolis, em Minas Gerais. As amostras coletadas fazem parte da Província Pegmatítica Oriental Brasileira (PPOB), situada em um contexto pós-colisional do Orógeno Araçuaí correspondente ao final do Ciclo Brasiliano. Os cristais mostram-se homogêneos, ou seja, livres de domínios/zoneamentos composicionais e seus teores de U, Th e Pb permitiram a obtenção de idade química média de 474 Ma para o distrito pegmatítico da região estudada. Seus padrões de terras raras normalizados ao condrito mostram anomalia positiva de Sm, elemento fortemente particionado em anfibólio. Esta anomalia sugere que no contexto pós-colisional do Orógeno Araçuaí houve a fusão parcial do biotita-hornblenda gnaisse (Grupo Guanhães), rocha encaixante dos pegmatitos, durante o processo de descompressão regional associado ao colapso do orógeno, gerando um magma granítico hidratado o bastante para permitir o avolumado crescimento de cristais dos pegmatitos desse Distrito Pegmatítico, incluindo a monazita. Este mineral atua, portanto, não só como um geocronômetro, mas também como importante indicador petrogenético dos pegmatitos estudados.Palavras Chave: Monazita; Santa Maria de Itabira; datação química U-Th-Pb, Microssonda Eletrônica; indicador petrogenéticoAbstract:ORIGIN AND U-Th-Pb AGE OF THE PEGMATITIC DISTRICT OF SANTA MARIA DE ITABIRA (MG) REVEALED BY MONAZITE. Backscattered electron images and chemical microanalysis by electron microprobe were obtained from monazite crystals belonging to the Pegmatitic District of Santa Maria de Itabira in the mining of Morro Escuro, Ponte da Raíz and Euxenita. These mining are located in the municipalities of Santa Maria de Itabira, Ferros, Guanhães and Sabinópolis in the State of Minas Gerais, Brazil. The monazite crystals are situated in the Eastern Brazilian Pegmatitic Province (EBPP) in the post-collisional context of the Araçuaí Orogen, which correspond to the end of the Brasiliano event. The samples are compositionally homogeneous, with no internal domains/zoning and their U, Th and Pb contents allowed obtaining an average chemical age of 474 Ma for the Santa Maria de Itabira Pegmatite District. Their chondrite-normalized rare earth element patterns show positive Sm anomalies, an element with very high partition coefficient in amphibole. This anomaly suggests that in the post-collisional context of the Araçuaí Orogen there was partial melting of the host rocks of the Guanhães Group (biotite-hornblende gneiss) during the regional decompression process linked with the collapse of the orogen. This contributed to formation of a granitic melt, which was hydrated enough to allow the large crystal growth of the Itambé pegmatites, including monazite. Therefore, this mineral represents not only a geochronometer, but also a petrogenetic indicator of the studied pegmatites.Keywords: Monazite; Santa Maria de Itabira (MG); U-Th-Pb chemical dating, electron microprobe; petrogenetic indicator
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Vieira, Valter Salino, Tania Mara Dussin, and Adolf Henrich Horn. "PLUTONISMO SIN- E TARDI/PÓS-COLISIONAL NO BRASILIANO: EXEMPLO DO MACIÇO LAGOA PRETA (MG/ES)." Geonomos, February 16, 2013. http://dx.doi.org/10.18285/geonomos.v14i2.113.

Full text
Abstract:
O Maciço Lagoa Preta (Sudeste do Brasil, Minas Gerais/Espírito Santo) é uma associação de rochas ígnease metaígneas. Estes magmas intrudiram o embasamento gnáissico-migmatítico durante a estruturação doOrógeno Araçuaí-Oeste Congo no Neoproterozóico, um dos muitos orógenos Brasiliano/Pan-Africano quese desenvolveram durante a amalgamação do Oeste Gondwana. O Maciço é composto por dois plutons separados por uma falha direcional de orientação N60-70E. Rochas do Pluton Norte são cumulados gabróicose anortositossem deformação ou metamorfismo. O Pluton Sul é constituído por gabros, charnockito, dioritos e granitos deformados e metamorfizados. Dados geológicos e petrográficos indicam que o Pluton Norte foi intrudido numa fase tardia pós-tectônica enquanto o Pluton Sul tem características sin-tectônicas.Abstract: The Lagoa Preta Massif (Southeast Brazil, Minas Gerais/Espírito Santo), consist of an association of igneousand metaigneous rocks. These magmas intruded gneissic-migmatitic basement during the building of theNeoproterozoic Araçuaí-West Congo Orogen, one of the many Brasiliano/Pan-African orogens that developedduring assembly of West Gondwana. The massif is composed of two plutons separated by a directional faultwith a N60-70E orientation. Rocks from Northern Pluton are gabbroic cumulates and anorthosites, notdeformed nor metamorphosed. The Southern Pluton is constituted by deformed and metamorphosed gabbros,charnockite, diorite and granites. Geological and petrographical data pointed out that the Northern Plutonwas emplaced during a late to post-tectonic phase of the Brasiliano Orogeny while the Southern Plutonmagmas were emplaced on a syn-tectonic one.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Queiroga, Gláucia Nascimento, Antônio Carlos Pedrosa-Soares, Carlos Maurício Noce, Fernando Flecha de Alkmim, Márcio Martins Pimentel, Elton Dantas, Maximiliano Martins, Cristiane Castañeda, Marcos Tadeu de Freitas Suita, and Hazel Prichard. "AGE OF THE RIBEIRÃO DA FOLHA OPHIOLITE, ARAÇUAÍ OROGEN: THE U-PB ZIRCON (LA-ICPMS) DATING OF A PLAGIOGRANITE." Geonomos, February 16, 2013. http://dx.doi.org/10.18285/geonomos.v15i1.107.

Full text
Abstract:
O Orógeno Araçuaí, de idade neoproterozóica, se estende da margem sudeste do Cráton do São Franciscoao Oceano Atlântico, entre os paralelos 15° e 21° S. O estágio rifte da bacia precursora do Orógeno Araçuaíé balizado pela idade U-Pb SHRIMP de ca. 875 Ma dada por granitos anorogênicos. A evolução orogênicaé subdividida nos estágios pré-colisional (ca. 630-585 Ma), sin-colisional (ca. 585-560 Ma), tardi-colisional(ca. 560-530 Ma) e pós-colisional (ca. 530-490 Ma). Remanescentes de rochas magmáticas de assoalhooceânico, localizados no setor central deste orógeno, têm sido descritos na literatura geológica desde 1990.O mais completo destes registros oceânicos é o ofiolito de Ribeirão da Folha, situado nos arredores da vilahomônima, no município de Minas Novas, MG. O ofiolito de Ribeirão da Folha é uma associação litológicatectonicamente desmembrada, composta por fatias de rochas meta-ultramáficas e metamáficas que foramembutidas por empurrões em pacotes da Formação Ribeirão da Folha (unidade distal do Grupo Macaúbas).Esta formação, na área enfocada, consiste de micaxistos e cianita-grafita xistos (pelitos pelágicos), comintercalações de metacherts sulfetados, diopsiditos sulfetados, corpos de sulfetos maciços, formaçõesferríferas bandadas dos tipos óxido, sulfeto e silicato, e orto-anfibolitos finos (metabasaltos), metamorfisadosnas zonas da cianita da fácies anfibolito médio. Dados geotermobarométricos dos micaxistos peraluminososrevelaram condições metamórficas em torno de 550º C a 5,5 kbar. As assinaturas litoquímicas das rochasmetamáficas e meta-ultramáficas revelam afinidade ofiolítica e origem em assoalho oceânico. Os dadosisotópicos Sm-Nd destas rochas mostram valores positivos de epsilon Nd (+3 a +7), e as idades modelo eisocrônica sugerem desenvolvimento de litosfera oceânica durante o Neoproterozóico. Todas as tentativasanteriores de recuperação de zircão a partir de volumosas amostras das rochas metamáficas foram infrutíferas.Contudo, corpos leucocráticos semelhantes a plagiogranito foram reconhecidos poucos anos atrás e setornaram um dos principais alvos da tese de doutorado da primeira autora. Estes corpos ocorrem sob aforma de veios irregulares com dimensões milimétricas a centimétricas (até 50 cm), e são encaixados pororto-anfibolito bandado de granulação média a grossa (metadolerito a metagabro). Os corpos leucocráticosconsistem de metaplagiogranito foliado, composto essencialmente por plagioclásio cálcico com bordasalbíticas, quartzo, hornblenda e epidoto, com titanita, sulfeto, apatita e zircão como os principais mineraisacessórios. Os cristais de zircão da amostra de plagiogranito são euédricos e muito límpidos, e mostrammorfologia prismática elongada (3:1), sugerindo origem magmática. Análises U-Pb por LA-ICPMS (LaserAblation Inductively Coupled Mass Spectrometry) foram realizadas em dezoito cristais de zircão e mostramresultados concordantes, indicando idade de cristalização magmática de 660 ± 29 Ma. Esta idade baliza aépoca de geração de crosta oceânica na bacia precursora do Orógeno Araçuaí. O espalhamento de algumasdas análises ao longo da curva concórdia sugere perda de Pb devido ao metamorfismo de fácies anfibolitoem ca. 580 Ma. A idade de ca. 660 Ma plagiogranito precede a maior idade U-Pb (ca. 630 Ma) de tonalitosdeformados do arco magmático pré-colisional, bem como a idade U-Pb (ca. 582 Ma) dos granitos sincolisionaismais antigos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Santos, Ana Paula Rufino, Jenny Silva Pego, and Emerson De Oliveira Muniz. "Contextualização dos impactos ambientais em áreas de extração de gemas do Povoado de Taquaral, Itinga (MG)." Revista Agrogeoambiental 8, no. 4 (December 30, 2016). http://dx.doi.org/10.18406/2316-1817v8n42016891.

Full text
Abstract:
O presente estudo teve como recorte espacial de análise as áreas de extração de gemas do Povoado de Taquaral, no município de Itinga, pertencente ao distrito mineralógico de Araçuaí, MG. Foram visitados oito garimpos elencados a seguir: Lagoa da Malva, Bode, Lajedo, Manguinha, De Zá, Faixa, Piauí e Jurema. Partindo de revisões bibliográficas cujo enquadramento temático se deu no universo dos riscos ambientais, este trabalho apresentou um debate entre dois contextos típicos e dilemáticos dessas áreas. O primeiro contexto (socioeconômico) diz respeito à importância histórica da atividade garimpeira de gemas no Vale do Jequitinhonha como geradora de trabalho e renda para muitos indivíduos que habitam a região. O segundo contexto diz respeito à geração de um conjunto de degradações socioambientais que se intensificam com a continuidade da exploração nas áreas de lavra. Partindo desse pressuposto o objetivo se baseou no diagnóstico e na interpretação das relações socioambientais próprias dos ambientes de garimpo e na existência de riscos advindos da atividade no Povoado de Taquaral, Itinga – MG, com ênfase na degradação dos recursos naturais. Tratou-se se uma pesquisa de caráter qualitativo. A abordagem se desenvolveu mediante um estudo de caso obedecendo três etapas sequenciais: a exploratória, a fase de coleta de dados e a de estudos de campo balizada em métodos Ad Hoc. O trabalho constatou a existência de diversas tipologias de riscos, além da condição de vulnerabilidade ecossistêmica local pela exploração mineral sem qualquer tipo de medida de compensação.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Gonçalves Santos, Gilmara, and Cláudia Mara Niquini. "A INFLUÊNCIA DE DOCUMENTOS NORTEADORES NA PRÁTICA PEDAGÓGICA DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO ENSINO MÉDIO." Revista Temas em Educação 30, no. 1 (January 4, 2021). http://dx.doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.54491.

Full text
Abstract:
O presente artigo, fruto de uma dissertação de mestrado, teve como objetivo analisar a concepção de professores de Educação Física do Ensino Médio sobre os documentos norteadores para o ensino de Educação Física na escola, dentre eles os Parâmetros curriculares Nacionais (PCNS), Conteúdo Básico Comum-Minas Gerais (CBC-MG) e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC), assim como, compreender em que medida esses documentos orientam o planejamento de suas aulas e das suas práticas pedagógicas. Trata-se de uma pesquisa de campo, com abordagem qualitativa, que investigou 6 professores de Educação Física das escolas públicas da cidade de Araçuaí-MG que atuam no ensino médio. Como instrumento de coleta de dados, optamos pela entrevista semiestruturada e análise do planejamento de ensino dos sujeitos pesquisados. Para o tratamento dos dados, recorremos à técnica de análise de conteúdo proposta por Bardin (1977). Os resultados evidenciam que a maioria dos professores utilizam o CBC-MG como referência para o planejamento das aulas e consideram a proposta importante para a prática pedagógica. Em relação aos PCNS e à BNCC, os professores relatam conhecê-los superficialmente. Entendemos que, devido à escassez de pesquisas que tratam sobre a sistematização dos conhecimentos da Educação Física na escola, os documentos norteadores se apresentam como um significativo suporte para o professor crítico planejar e organizar os conteúdos de suas aulas. No entanto, torna-se necessário haver um debate mais amplo nos processos de construção desses documentos, permitindo uma maior participação e reflexão dos docentes que se encontram no cotidiano e na realidade das escolas.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Coelho, Raphael Martins, and Alexandre de Oliveira Chaves. "PETROGRAFIA E LITOQUÍMICA DE DIQUES MÁFICOS MESOZOICOS E CAMBRIANOS(?) DE MINAS GERAIS: COMPARAÇÕES COM BASALTOS DA PROVÍNCIA PARANÁ-ETENDEKA E COM DIQUES DA SUÍTE FUNDÃO." Geonomos, November 30, 2016. http://dx.doi.org/10.18285/geonomos.v24i1.826.

Full text
Abstract:
ResumoMinas Gerais (MG) guarda diversas gerações de diques máficos, com idade desde o Paleoproterozoico ao Cretáceo. Datam do Cretáceo os enxames de diques Transminas e Serra do Mar, e há possíveis representantes do Cambriano denominados Suíte Fundão, descrita no estado vizinho do Espírito Santo (ES). Macroscopicamente, todas estas rochas são semelhantes entre si, sendo diabásios de granulação fina. Microscopicamente, são hipo- a holocristalinas com textura subofítica. Os diques cretáceos são olivina gabros/olivina basaltos (assim como os basaltos da província Paraná-Etendeka), enquanto que os cambrianos são gabro noritos. Litoquimicamente, todos estes diques são basaltos toleíticos com algum grau de contaminação crustal, sendo os cretáceos de alto Ti e os cambrianos de baixo Ti. Apenas dois diques entre os diques estudados, pertencentes ao enxame Serra do Mar, são andesitos traqui-basálticos alcalinos. Os diagramas de elementos incompatíveis e elementos terras raras dos diques cretáceos mostram semelhanças com os da província Paraná-Etendeka, seguindo o padrão OIB, típico de plumas mantélicas. Os diques cretáceos de MG correlacionam-se geocronológica, petrográfica e litoquimicamente aos basaltos da província Paraná-Etendeka. Este magmatismo cretáceo deriva de uma fonte do tipo granada lherzolito, relacionada ao contexto geodinâmico possivelmente ligado à atividade da pluma mantélica de Tristão da Cunha. Já os diques cambrianos, tanto em MG quanto no ES, são petrográfica e litoquimicamente semelhantes entre si e guardam assinatura de basaltos enriquecidos de assoalho oceânico. Os diques da Suíte Fundão derivam de uma fonte do tipo espinélio lherzolito e estariam relacionados ao colapso gravitacional do Orógeno Araçuaí.Palavras Chave: Diques máficos de Minas Gerais, Petrografia, Litoquímica, Cretáceo, Cambriano.AbstractPETROGRAPHY AND LITHOCHEMISTRY OF MESOZOIC AND CAMBRIAN (?) MAFIC DYKES FROM MINAS GERAIS: COMPARISON WITH ROCKS OF THE PARANA-ETENDEKA PROVINCE AND FUNDÃO SUITE. Minas Gerais (MG) keeps several generations of mafic dykes, dating from the Paleoproterozoic to the Cretaceous. From Cretaceous, there are the Transminas and Serra do Mar dyke swarms, and also there are possible representatives of the Cambrian, termed Fundão Suite, which is already described in Espírito Santo (ES). Macroscopically, all of those rocks are similar to each other being fine-grained grey dolerites. Microscopically, all of those rocks show subophitic texture. However, cretaceous dykes are olivine gabbros/olivine basalts and Cambrian dykes are gabbro norites. Lithochemically, all of these dykes are tholeiitic basalts with some degree of crustal contamination, and the Cretaceous are high Ti and the Cambrian are low Ti. Only two dykes belonging to the Serra do Mar swarm are alkaline trachybasaltic andesites. The spidergrams of incompatible and rare earth elements of the Cretaceous dykes show similarities with basalts of the Paraná-Etendeka province, following the OIB pattern, typical of mantle plumes. The Cretaceous dykes of MG correlate geochronologically, petrographic and lithochemically to the basalts of Paraná-Etendeka province. This Cretaceous magmatism derived from a garnet lherzolite source, related to the geodynamic context possibly linked to the activity of Tristan da Cunha mantle plume. The Cambrian dykes, both in MG and in ES, are petrographic and lithochemically similar to each other and show a signature of enriched ocean ridge basalts. Dykes of the Fundão Suite derived from a spinel lherzolite source and are related to the gravitational collapse of Araçuaí Orogen.Keywords: Mafic dyke swarms of Minas Gerais, petrography, lithochemistry, Cretaceous, Cambrian.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

CALDEIRA, SANDRIANI DARINE, PRISCILA AIKO HIANE, MARIA ISABEL LIMA RAMOS, and MANOEL MENDES RAMOS FILHO. "CARACTERIZAÇÃO FÍSICO-QUÍMICA DO ARAÇÁ ( Psidium guineense SW.) E DO TARUMÃ ( Vitex cymosa Bert .) DO ESTADO DE MATO GROSSO DO SUL." Boletim do Centro de Pesquisa de Processamento de Alimentos 22, no. 1 (June 30, 2004). http://dx.doi.org/10.5380/cep.v22i1.1186.

Full text
Abstract:
Realizou-se a determinação de nutrientes calóricos e oligoelementos macro e microminerais em dois frutos nativos do Estado de Mato Grosso do Sul (MS), o araçá ( Psidium guineense SW.) e o tarumã ( Vitex cymosa Bert). Os dados obtidos mostraram que tanto o araçá quanto o tarumã, pelo alto teor de umidade, apresentam baixo valor calórico (respectivamente, 44,5 e 39,6k cal/ 100 g). Foi verificado em ambos os frutos valores (g/ 100 g de amostra integral) de glicídios redutores e nãoredutores (respectivamente, 7,8 e 9,3) mais elevados do que os dos demais nutrientes energéticos encontrados. Em relação aos teores de minerais, o araçá apresentou maior quantidade de cálcio (26,8 mg/ 100 g), magnésio (17,9 mg/100 g), manganês (0,3 mg/ 100 g) e cobre (0,12 mg/100 g), comparativamente ao fruto tarumã. Entretanto o tarumã apresentou teores mais elevados de fósforo (21,1 mg/100 g), potássio (287,8 mg/100 g) e ferro (0,43 mg/100 g) do que o araçá. Os frutos estudados podem ser considerados, de maneira geral, boas fontes de minerais quando comparados com frutos mais comumente consumidos pela população, como a maçã, a pêra e o abacaxi. PHYSICAL-CHEMICAL CHARACTERIZATION OF ARAÇA (Psidium guineense SW.) AND TARUMÃ (Vitex cymosa Bert.) OF MATO GROSSO DO SUL STATE (BRAZIL) Abstract The determination of caloric nutrients, oligoelements and macro and microminerals in two native fruits of Mato Grosso do Sul state, the araça (Psidium guineense SW.) and the tarumã (Vitex cymosa Bert.) was realized. The obtained data showed that even for araça and for tarumã, by their high moisture content, they showed low caloric value (respectively 44.5 and 39.6 Kcal/100 g). In both fruits it was verified reducing and non-reducing sugars (g/100g sample), being respectively 7.8 and 9.3 for araça and tarumã, showing higher values than the other energetic nutrients found. In relation to the mineral content, the araça showed greater calcium content (26.8 mg/100 g), magnesium (17.9 mg/100 g), manganese (0.3 mg/100 g) and copper (0.12 mg/100 g), comparatively to tarumã fruit. Although, the tarumã showed greater content of phosphorus (21.1 mg/100 g), potassium (287.8 mg/ 100 g) and iron (0.43 mg/100 g), in comparison to the araça. The studied fruits can be considered, in a general way, good sources of minerals when compared to fruits more commonly consumed by the population as apple, pear and pineapple.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography