To see the other types of publications on this topic, follow the link: Arte : Rio Grande do Sul.

Dissertations / Theses on the topic 'Arte : Rio Grande do Sul'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Arte : Rio Grande do Sul.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Paim, Claudia Teixeira. "Espaços de arte, espaços da arte : perguntas e respostas de iniciativas coletivas de artistas em Porto Alegre, anos 90." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2004. http://hdl.handle.net/10183/5579.

Full text
Abstract:
O presente trabalho versa sobre iniciativas de artistas em Porto Alegre durante a década de 1990. Dedicamos especial atenção ao seu formato de coletivos e aos espaços específicos que criaram para a difusão da arte. Para investigar este tema, escolhemos como objeto central de análise, os projetos de ocupação Câmaras e Arte Construtora, as exposições Plano: B e Remetente e os espaços permanentes Torreão e Obra Aberta. As formas de atuação desses agenciamentos coletivos de artistas, os espaços por eles inventados e as maneiras como foram praticados nos forneceram material para que pudéssemos detectar inter-relações com o sistema das artes. Algumas vezes, eles foram abertamente críticos quanto às instituições e ofereceram respostas às suas insuficiências e limitações buscando, então, criar espaços onde pudessem agir com maior autonomia e liberdade. Essas iniciativas indicaram e indicam até hoje uma vontade de realização fora dos limites do circuito estabelecido, investindo em outros espaços e, simultaneamente, questionando os espaços de arte existentes, o próprio sistema das artes visuais e os percursos de inserção do artista e seu trabalho.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Hartmann, Luciana. "Oralidades, corpo, memórias :." Florianópolis, SC, 2000. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/79335.

Full text
Abstract:
Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas.<br>Made available in DSpace on 2012-10-18T02:21:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0Bitstream added on 2014-09-25T17:26:15Z : No. of bitstreams: 1 152821.pdf: 17835239 bytes, checksum: 4dc0adc6cda213d409f02ebbe546f403 (MD5)<br>Na Campanha do Rio Grande do Sul - fronteira com Argentina e Uruguai - há uma forte tradição oral que é recriada e transmitida cotidianamente. Nestas ocasiões, nestes "eventos narrativos", contadores e contadoras de causos incorporam e reproduzem, na sua ação de contar, aspectos da memória do grupo. A pesquisa nesta negião demonstrou que esta memória desenvolve-se a partir de diferentes relações: com o meio ambiente (o pampa), com a história local (marcada por inúmeros conflitos armados), com o trabalho cotidiano (calcado na lida campeira) e com os países vizinhos (de colonização e língua espanhola) e manifesta-se não apenas no imaginário da população - suas narrativas - mas também através do corpo e da voz destes contadores, através de suas performances. O conceito de performance, neste sentido, dá conta de todo o universo que envolve as narrações orais, desde as ações físicas e vocais dos contadores até a rede de relações estabelecidas com o público (os ouvintes - sua comunidade narrativa) e com o meio que os cerca.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Domingues, Cristiane Lumertz Klein. "Poesia infantil no Rio Grande do Sul." Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2011. http://hdl.handle.net/10923/4021.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2013-08-07T19:00:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 000436289-Texto+Completo-0.pdf: 2737207 bytes, checksum: 1cad3cc179b051222efacbf864f08f73 (MD5) Previous issue date: 2011<br>The paper entitled Poetry for children in Rio Grande do Sul (1882-2011) trends and thematic anthology intends to seek for authors who have dedicated to writing for children, in order to collect poems addressed to children written in our state, to organize a catalog completeness of this literature. Therefore, this work begins with the study of the origins of childhood, by relating the rise of literature for children with the history of narrative and poetry for children in Brazil and Rio Grande do Sul. Later on, the concept of poetry and the specificity of children's poetry is studied, as well as the corpus of themes and trends that moves the young reader. From the theoretical reference, the selection and analysis of the poems listed in the corpus of works is done. Then, as a result of the research, it is presented a anthology of poems, which is enclosed. This selection is based on theoretical studies and resulted in a total of 48 poems, divided into six thematic trends. Also enclosed, there is a list of pieces of children’s poetry written in Rio Grande do Sul, organized by date of publication, author, place of publication and publisher.<br>O trabalho intitulado Poesia infantil no Rio Grande do Sul tem por objetivo levantar os poemas infantis no Estado, bem como os autores que se dedicaram a escrever para o público infantil, de modo a organizar um catálogo exaustivo dessa literatura. Para tanto, o trabalho inicia com o estudo do surgimento da infância, estabelecendo uma relação com o aparecimento da produção literária infantil e com a história da narrativa e da poesia infantil no Brasil e no Rio Grande do Sul. Em seguida, são tratados conceitos de poesia e especificidade da poesia infantil. Finalmente estuda-se o corpus da pesquisa por tendências temáticas e seus efeitos no leitor. A partir do referencial teórico, faz-se a seleção e a análise dos poemas elencados das obras do corpus e, em seguida, apresenta-se uma antologia de poemas em anexo. Tal seleção baseia-se nos estudos realizados no referencial teórico; foi selecionado um total de 48 poemas, divididos em seis tendências temáticas. Em novo anexo, apresentam-se listas das obras encontradas de poesia infantil produzidas no Rio Grande do Sul, organizadas segundo data de publicação, autor, local de edição e editora.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Bohns, Neiva Maria Fonseca. "Continente Improvável : artes visuais no Rio Grande do Sul do final do século XIX a meados do século XX." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2005. http://hdl.handle.net/10183/5394.

Full text
Abstract:
Este trabalho trata das dificuldades de formação do campo artístico no Rio Grande do Sul, Brasil, desde o final do século XIX até meados do século XX, articulando perspectivas econômicas e sociais com ações pontuais de indivíduos e de grupos que tiveram participação na construção de uma história regional, segmentada e descontínua, que ainda não foi incorporada a uma narrativa geral da arte brasileira. A pesquisa, que, além de envolver levantamento empírico e historiográfico, também inclui análise formal de obras produzidas em diferentes períodos, procurou estabelecer nexos entre fenômenos que, até o presente momento, tinham sido tratados de maneira isolada. Independentemente do potencial artístico, da capacidade intelectual, ou da disposição para trabalhar em prol da coletividade, todos os indivíduos estudados se defrontaram com resistências e desafios, que variaram em grau e intensidade, por parte do conjunto da sociedade gaúcha, e o reconhecimento social só aconteceu depois de encontrarem aceitação em centros artísticos mais tradicionais. Assim, a despeito da existência de artistas e de agentes culturais bastante ativos, o campo artístico, propriamente dito, não encontrou formas concretas de existência no Rio Grande do Sul, pelo menos até o final dos anos de 1950, pela ausência de outros elementos necessários para sua estruturação.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Delwing, Andréa Becker. "O estado da arte das sementes crioulas no Rio Grande do Sul com ênfase em sementes crioulas de melão (Cucumis melo L.)." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2006. http://hdl.handle.net/10183/7407.

Full text
Abstract:
Este estudo objetivou avaliar o ‘estado da arte’ das sementes ‘crioulas’ no Rio Grande do Sul, possibilitando uma discussão sobre a biodiversidade de plantas cultivadas mantidas por agricultores que ainda utilizam sementes próprias, o diagnóstico sobre as causas da preferência por tais sementes, as dificuldades para sua manutenção e as estratégias desenvolvidas nas diferentes realidades locais para promoção do uso de tais recursos. Para levantar subsídios sobre tecnologia de sementes usadas pelos agricultores, avaliou-se sementes de seis acessos de melões crioulos (Cucumis melo L.) comparados a uma cultivar comercial (T), utilizando-se parâmetros oficiais de tecnologia de sementes. Para o delineamento do “estado da arte” realizou-se um estudo etnográfico baseado em amostragem não probabilística. Entre maio de 2004 e dezembro de 2005 foram contatadas instituições que desenvolvem trabalhos de pesquisa e promoção do uso de sementes tradicionais. A partir da indicação de algumas das instituições, localizou-se agricultores de diferentes regiões como informantes-chave. Como resultados, o estudo diagnosticou 39 espécies vegetais mantidas através de sementes próprias e muitas variedades de plantas consideradas ‘crioulas’, em 13 propriedades amostradas de oito municípios do estado (Porto Alegre, Ipê, Antônio Prado, Palmares do Sul, Santo Antônio do Palma, Bom Retiro, Arroio do Meio e Canguçu), trazendo evidências concretas da agrobiodiversidade mantida pelos ‘agricultores-sementeiros’. As principais vantagens na utilização de sementes próprias, segundo os agricultores, são a adaptabilidade, o sabor e a qualidade das variedades tradicionais, bem como o baixo custo de produção. O desinteresse das novas gerações e a dificuldade em trocar e obter sementes foram registrados como as principais dificuldades enfrentadas. As estratégias locais encontradas para garantir a promoção do uso das sementes crioulas sinalizam criatividade e também a carência de apoio governamental. O estudo com sementes de melão crioulo evidenciou a boa qualidade das sementes amostradas de todos os acessos. As sementes apresentaram em média germinabilidade superior a 80%, além de bons resultados quanto ao vigor. Os testes fitossanitários não indicaram a presença de vírus ou bactérias, mas dois acessos apresentaram contaminação por fungos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Moreira, Altamir. "A pintura mural religiosa de Ângelo Lazzarini nas igrejas da Quarta Colônia." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2000. http://hdl.handle.net/10183/131474.

Full text
Abstract:
Esta dissertação pretende analisar a pintura mural de Ângelo Lazzarini nas igrejas da Quarta Colônia, região localizada no centro geográfico do Rio Grande do Sul. Nesta abordagem analisamos principalmente o período compreendido entre 1955 e 1963, correspondendo à época em que este pintor realizou a maioria de seus murais na região. A análise utiliza-se de dados fornecidos por documentos paroquiais, entrevistas, observações locai s e levantamento fotográfico das obras, procurando resgatar a cronologia histórica da execução destes murais, assim como as técn icas utilizadas. As principais questões que orientaram estas atividades foram : com que intensidade esta produção foi influenciada por padrões da iconografia histórica européia? Quais os processos técnicos que nela intervieram? E por que suas formas parecem preservar padrões estilísticos que poderiam ser considerados distantes de seu período de maior expressão histórica? Questões estas, que procuramos responder, através da identificação da iconografia, da técnica e de documentos históricos.<br>This dissertation intends to analyse the mural paintings of Ângelo Lazzarini in the churches of Quarta Colônia, a region found in the geographical centre of Rio Grande do Sul. In this approach we mainly analyse the period between 1955 and 1963 which corresponds to the period when the painter carried out the majority of his murais in the region. The analysis makes use of data supplied by pari sh documents, interviews, local observation and photographic survey of the works, seeking to salvage the hi storical chronology of the execution of these murais as well as the techniques employed. The principal questions that directed these activities were: to what extent was this output infl uenced by the historical patterns of European iconography? VVhat are the technical processes that affected it? And, why do its forms seem to retain styl istic patte rns that could be considered to be removed from the historical period of their major manifestation? We try to answer these questions th rough identification of iconography, technique. and historical documents.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Oliveira, Luciana da Costa. "O Rio Grande do Sul de Aldo Locatelli: arte, historiografia e memória regional nos murais do Palácio Piratini." Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2011. http://hdl.handle.net/10923/3869.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2013-08-07T18:58:55Z (GMT). No. of bitstreams: 1 000433597-Texto+Completo-0.pdf: 15467920 bytes, checksum: 9f51c8872afcde7d0ee58dd5e8cbe752 (MD5) Previous issue date: 2011<br>Esta tesis tiene como objetivo analizar los murales producidos por Aldo Locatelli, entre los años 1951 y 1955, las habitaciones y los salones del segundo piso del ala del Gobierno de Palacio Piratini. Al ser trabajado las pinturas: La formación de personas etnográfico sur-riograndense, La fundación de Río Grande (ambas producidas en el Salón Alberto Pasqualini), El Negrinho Pastoreo (ubicado en la Sala, que lleva el mismo nombre) y El Estado (ejecutado en sala de espera de la Oficina del Gobernador), está destinado a ser, esencialmente, a fin de establecer una red de relaciones que participan tanto el artista y los elementos externos en su producción pictórica. En este sentido, desde el estudio de los murales de carácter histórico, formativo y folklórico, que aluden al Rio Grande do Sul, se tratará de analizar las representaciones y cuestiones formales presentes en estas obras, junto con los elementos del contexto cultural e intelectual de la época. spa<br>A presente dissertação tem por objetivo central analisar os murais elaborados por Aldo Locatelli, entre os anos de 1951 e 1955, nas salas e salões do segundo piso da Ala Governamental do Palácio Piratini. Ao serem trabalhados as pinturas A formação histórico-etnográfica do povo rio-grandense, A fundação de Rio Grande (ambos elaborados no Salão Alberto Pasqualini), O Negrinho do Pastoreio (localizado no Salão que leva o mesmo nome) e O Estado (executado na Antessala do Gabinete do Governador), pretende-se, fundamentalmente, estabelecer a rede de relações que envolveram tanto o artista quanto os elementos externos à sua produção pictórica. Nesse sentido, a partir do estudo dos murais de caráter histórico, formativo e folclórico que aludem ao Rio Grande do Sul, buscar-se-á analisar as representações e as questões formais presentes nas citadas obras, em conjunto com os elementos do contexto cultural e intelectual do período.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Frosi, Tiago Oviedo. "Uma história do karate-do no Rio Grande do Sul : de arte marcial a prática esportiva." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2012. http://hdl.handle.net/10183/63142.

Full text
Abstract:
Le Karaté-Dō est une pratique d’origine culturelle dans le processus d'incorporation Chinois au contexte guerrier des arts martiaux de l'archipel des Ryūkyū et qui fut par la suite exporté au Japon, où cet art a été réinventé et est devenu un Budō. Après la Seconde Guerre mondiale, sa popularité s'est propagée à plusieurs pays, notamment grâce au travail des Instructeurs de la Japan Karate Association (JKA) ou Nihon Karate Kyokai, il reste aujourd'hui l'un des arts martiaux les plus pratiqués dans le monde. Cette recherche vise à reconstituer une histoire du Karaté-Dō dans l’état du Rio Grande do Sul, depuis les premières associations jusqu'à la création de leur fédération. Ont été choisies les procédures méthodologiques qui permettent de reconstituer trois versions de l'histoire du Karaté-Dō dans l’état du Rio Grande do Sul: une histoire à travers le témoignage oral de faits, une histoire par l'image au moyen de la méthodologie visuelle et un documentaire historique en s’appuyant sur l'analyse de documents. Avec ces versions ont été apportés à la classification, l'analyse et l'interprétation des informations recueillies sur la base des hypothèses théoriques et méthodologiques de l'histoire culturelle. Parmi les résultats, après la triangulation des sources historiques, il a été possible de reconstituer une histoire du Karaté-Dō dans l’état du Rio Grande do Sul montrant ainsi la diversité des pratiques culturelles et des représentations qui se sont formées pendant plus de 20 ans au moyen du lignage des pratiquants de Karaté dont les principaux professeurs qui en constituent le vivier, depuis la fondation des styles japonais à nos jours.<br>Karate-Do è una pratica culturale nata nel processo di incorporazione di arti marziali cinesi nel contesto guerriero di arti nelle Isole Ryukyu e poi è stata esportata sul Giappone, dove è stata reinventata e è diventata un Budo. Con la sua popolarità dopo la Seconda Guerra Mondiale si è diffuso in diversi paesi, principalmente attraverso il lavoro dei istruttori della Japan Karate Association, ed oggi è una delle arti marziali più praticate nel mondo. Questa ricerca si propone a ricostruire la storia del Karate-Do a Rio Grande do Sul, dalle prime associazioni fino alla fondazione della loro federazione statale. Sono stati scelti procedure metodologiche che aiutano a ricostruire tre versioni della storia del Karate-Do a Rio Grande do Sul: una storia attraverso la testimonianza, con il sostegno della storia orale, una storia per immagini, supportato in Metodologia visivo, e una storia documentaria, supportati in Analisi del documento. Con queste versioni sono stati fatti per l'analisi di classificazione, e l'interpretazione delle informazioni raccolte sulla base dei presupposti teorici e metodologici della storia culturale. Tra i risultati, dopo la triangolazione delle fonti storiche, è stato possibile ricostruire la storia del Karate-Do a Rio Grande do Sul indicando diverse pratiche culturali e delle rappresentazioni che hanno formato oltre 20 anni, nonché di recuperare le linee del karate-ka che i docenti principali dello Stato appartengono, dalla fondazione della loro stili fino ai nostri giorni.<br>O Karate-Dō é uma prática cultural com origem no processo de incorporação das artes marciais chinesas ao contexto guerreiro do arquipélago de Ryūkyū e posterior exportação dessa arte ao Japão, onde foi reinventada e tornou-se um Budō. Com sua popularização após a Segunda Guerra Mundial disseminou-se por vários países, principalmente, através do trabalho dos instrutores da Japan Karate Association, e hoje é uma das artes marciais mais praticadas no mundo. A presente pesquisa objetiva reconstruir uma História do Karate-Dō no Rio Grande do Sul, desde as primeiras associações até a fundação de sua federação estadual. Foram escolhidos procedimentos metodológicos que ajudassem a reconstituir três versões da história do Karate-Dō no Rio Grande do Sul: uma história através dos depoimentos, apoiada na História Oral; uma história através das imagens, apoiada na Metodologia Visual; e uma história documental, apoiada na Análise Documental. De posse dessas versões, foram realizadas a classificação, a análise e a interpretação das informações coletadas, com base nos pressupostos teórico-metodológicos da História Cultural. Dentre os resultados, após a triangulação das fontes históricas, foi possível reconstruir uma história do Karate-Dō no Rio Grande do Sul apontando diversas práticas e representações culturais que se constituíram ao longo de 20 anos, bem como recuperar as linhagens de karate-ka às quais os principais professores do Estado pertencem, desde os fundadores de seus estilos até os dias atuais.<br>Karate-Dō is a cultural practice originated in the process of incorporation of Chinese martial arts to the warrior context of the archipelago of Ryūkyū and later exported this art to Japan, where it was reinvented and became a Budō. With its popularity after the Second World War Karate-Dō has spread to several countries, mainly through the work of the Japan Karate Association instructors, and today is one of the most practiced martial art in the world. This research aims to reconstruct a history of Karate-Dō in Rio Grande do Sul, from the earliest associations until the founding of their state federation. Were chosen methodological procedures which help to reconstruct three versions of the history of Karate-Dō in Rio Grande do Sul: a history through testimony, supported by the Oral History; a history through images, supported in Visual Methodology; and a documentary history, supported in Document Analysis. With these versions, were made the classification, analysis and interpretation of information collected based on the theoretical and methodological assumptions of Cultural History. Among the results, after the triangulation of historical sources, it was possible to reconstruct a history of Karate-Dō in Rio Grande do Sul, pointing diverse cultural practices and representations that formed over 20 years as well as recover the lineages of the karate-ka which the principal teachers of the State belong, since the founders of their styles to the present day.<br>El Karate-Dō es una práctica cultural con origen en el proceso de incorporación de las artes marciales chinas al contexto guerrero del archipiélago de Ryūkyū y su posterior exportación de esta arte a Japón, donde fue reinventada y se tornó un Budō. Con su popularización después de la segunda guerra mundial, se diseminó por varios países, principalmente a través del trabajo de los instructores de la Japan Karate Association, y hoy es una de las artes marciales mas practicadas en el mundo. La siguiente investigación tiene como objetivo reconstruir la historia del Karate-Dō en el estado de Rio Grande do Sul (Brasil), desde las primeras asociaciones hasta la fundación de su federación estadual. Fueron escogidos procedimientos metodológicos que ayuden a reconstruir tres versiones de la historia del Karate-Dō en Rio Grande do Sul: Una historia a través de testimonios, apoyada en la Historia Oral; una historia a través de imágenes, apoyada en la Metodología Visual; y una historia documental, apoyada en Análisis Documental. Después de la posesión de estas versiones fueron realizadas la clasificación, análisis e interpretación de las informaciones colectadas, con base en los supuestos teórico-metodológicos de la Historia Cultural. Entre los resultados, después de la triangulación de las fuentes históricas, fue posible reconstruir una historia del Karate-Dō en Rio Grande do Sul apuntando diversas prácticas y representaciones culturales que se constituyeron a lo largo de 20 años, como también recuperar los linajes de karate-ka a las cuales los principales profesores del Estado pertenecen, desde los fundadores de sus estilos, hasta los días actuales.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Oliveira, Luciana da Costa. "O Rio Grande do Sul de Aldo Locatelli : arte, historiografia e mem?ria regional nos murais do Pal?cio Piratini." Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul, 2011. http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/2404.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-04-14T13:47:35Z (GMT). No. of bitstreams: 1 433597.pdf: 15467920 bytes, checksum: 9f51c8872afcde7d0ee58dd5e8cbe752 (MD5) Previous issue date: 2011-08-26<br>A presente disserta??o tem por objetivo central analisar os murais elaborados por Aldo Locatelli, entre os anos de 1951 e 1955, nas salas e sal?es do segundo piso da Ala Governamental do Pal?cio Piratini. Ao serem trabalhados as pinturas A forma??o hist?rico-etnogr?fica do povo rio-grandense, A funda??o de Rio Grande (ambos elaborados no Sal?o Alberto Pasqualini), O Negrinho do Pastoreio (localizado no Sal?o que leva o mesmo nome) e O Estado (executado na Antessala do Gabinete do Governador), pretende-se, fundamentalmente, estabelecer a rede de rela??es que envolveram tanto o artista quanto os elementos externos ? sua produ??o pict?rica. Nesse sentido, a partir do estudo dos murais de car?ter hist?rico, formativo e folcl?rico que aludem ao Rio Grande do Sul, buscar-se-? analisar as representa??es e as quest?es formais presentes nas citadas obras, em conjunto com os elementos do contexto cultural e intelectual do per?odo.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Gomes, Martina Pereira. "Um estado da arte do trabalho infanto-juvenil nas universidades do estado do Rio Grande do Sul." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2013. http://hdl.handle.net/10183/70614.

Full text
Abstract:
A partir da Revolução Industrial, a exploração do trabalho infanto-juvenil se configura como um elemento mutilador da vida (Fonseca, 2008) de crianças e adolescentes, perpetuando-se até hoje. No Brasil atualmente, cerca de 2,97 milhões de pessoas entre 5 e 17 anos exercem algum tipo de trabalho (PNAD,2011). A materialidade da exploração da força de trabalho de crianças e adolescentes é um fenômeno social que tem seus atravessamentos no processo educacional. Nesta faixa-etária, estes sujeitos devem encontrar-se em processo de formação na educação básica, lócus de nossa profissão. Este trabalho de mestrado configura-se enquanto uma sequência de uma pesquisa de Iniciação cientifica BIC/UFRGS relacionada ao grupo de Pesquisa NIEPE/FACED/UFRGS. O estado da arte é uma metodologia utilizada com objetivo principal de organização teórica de um campo e/ou temática específica; que comporta também a utilização de metodologia revisão bibliográfica, revisão teórica e análise de conteúdo. O objetivo foi apontar mediações possíveis para apreender o fenômeno trabalho infanto-juvenil , a partir da análise da produção acadêmica entre 1990 (promulgação do ECA) e 2011 (ano em que se inicia este trabalho) de nível de pós-graduação nas Universidades do Estado do Rio Grande do Sul sobre o tema trabalho infanto-juvenil. Como eixos temáticos que fazem parte da construção do trabalho infanto-juvenil nas produções discentes analisadas temos questões como: programas sociais, sentidos e representações, escola, brinquedo, trabalho educativo, saúde e velhice.Ao final buscamos apontar emergências que surgem da estruturação do campo de pesquisa, a partir de vinte e um anos analisados de produções sobre o tema em nosso Estado.<br>After the Revolution, the exploitation of the child labor is considered to mutilate the lives of children and adolescents, a practice still perpetrated nowadays. In Brazil currently, an estimate of 2.97 milion people aging from 5 to 17 are employed in some kind of labor (PNAD,2011). The materiality of the exploration of the labour-power of children and adolescents is a social phenomenon that has its crossings in the educational process. In this age range, these subjects are usually students at basic education schools, locus of our research. This dissertation set up as a result of a scientific research Initiation BIC/UFRGS related to the Research Group NIEPE/FACED/UFRGS. The state of the art is a methodology used with the main objective of organizing the theory, a field and/or specific thematic; which involves usage of the methodology review of the bibliography, review of the theory and content analysis. The goal was to point to possible mediation to apprehend the phenomenon of child labor, from the analysis of research conducted from 1990 (promulgation of the ECA) to 2011(year that this work begun) on graduate level at the Universities of the State of the Rio Grande do Sul on the topic child labor. As themes that are part of the construction of the child labor in the analyzed students productions we posed questions regarding: social programs, directions and representations, school, toys, educational work, health and old age. At the end we seek to point out emergencies that arise from the structuring of the research field, from twenty-one years of the productions on the topic analyzed in our State.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Londero, Alessandra Camargo. "O CORPO NA ARTE DA PERFORMANCE: ARTISTAS VISUAIS E ARTISTAS DA CENA NO RIO GRANDE DO SUL." Universidade Federal de Santa Maria, 2014. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5229.

Full text
Abstract:
This paper presents a research on visual arts, specifically in the field of art and culture. It is based on an investigation that focuses the creative processes of visual artists and artists of the scene (dancers and actors) in the art of performance and its developments and reflections in the contemporary world. To do so, the research focuses on the understanding of the concept of performance art as a language in order to cast a look at the treatments given to the body by the performers and their creative processes. Thus, it begins with a historical survey about the beginning of performance, which appeared as an artistic genre in late '60s, emerging as a form of provocation and challenge. In this context, it is referred to the body-art as constituent parts of the work as well as it saw the passage of these bodies, before understood as tools, currently seen as subject-art. The Body as a reference point, with its images and expressions, is treated here as a reference in the language of the performances of the artists investigated. We chose to define the research on artists who develop performance art in Rio Grande do Sul state. These artists were nominated by their peers, artists and academics, which are connected directly to the study and research focused on the Art of Performance. Then, it is drawn a relationship between these artists and a parallel of the issues presented is carried out. In this dissertation, it is observed that the traffic of knowledge preserves its singularity, marking out territories with diluted borders in accordance with the creative and formative processes of artists. So, the performers have expressed their knowledge in understanding the art of performance, significantly diversifying their creative processes in this new world.<br>Este trabalho apresenta uma pesquisa em artes visuais, especificamente no campo da arte e cultura, baseado em uma investigação que enfoca os processos criadores dos artistas visuais e dos artistas da cena (bailarinos e atores) na Arte da Performance e seus desdobramentos e reflexões na contemporaneidade. Para tal, a pesquisa se debruça sobre os entendimentos do conceito de performance arte enquanto linguagem, com o objetivo de lançar um olhar para os tratamentos dados ao corpo pelos performers e seus processos criadores. Para isso, inicia-se com um levantamento histórico sobre o surgimento da performance, que apareceu como gênero artístico no final dos anos 60, surgindo como uma forma de provocação e desafio. Neste contexto, remeteu-se aos corpos-arte, como partes constitutivas da obra, e vislumbrou-se a passagem destes corpos, antes compreendidos como instrumento e, atualmente, como sujeito-arte. O Corpo como ponto de referência, com suas imagens e expressões, é tratado aqui como um referencial na linguagem das performances dos artistas investigados. Desta forma, a opção foi delimitar a pesquisa aos artistas que desenvolvem performance arte no Rio Grande do Sul. Estes artistas foram indicados por seus pares, artistas e professores universitários, que estão ligados diretamente ao estudo e à pesquisa voltada para a Arte da Performance. Então, foi traçada uma relação desses artistas, estabelecendo-se um paralelo entre as questões apresentadas. Nesta dissertação, observa-se, em meio ao trânsito de saberes, a preservação da singularidade, demarcando territórios com suas fronteiras diluídas, de acordo com os processos criadores e formativos dos artistas. Assim, os performers têm expressado seus saberes no entendimento da Arte da Performance, diversificando significativamente seus processos criadores.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Soares, Miguel Augusto Pinto. "Representa??es da morte : fotografia e mem?ria." Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul, 2007. http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/2536.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-04-14T13:48:28Z (GMT). No. of bitstreams: 1 394308.pdf: 3225295 bytes, checksum: 903a9531f49730018e9b09c23a4cebd2 (MD5) Previous issue date: 2007-08-30<br>A presente disserta??o analisa a rela??o da fotografia com a morte atrav?s do estudo de retratos mortu?rios produzidos em territ?rio ga?cho, no per?odo de 1890 a 1963, e tamb?m de retratos cemiteriais, do cemit?rio S?o Miguel e Almas da cidade de Porto Alegre. Essas fotografias fazem parte de uma cultura visual que desempenha importante papel nas sociedades ocidentais, constituindo-se em artefatos confeccionados para atender aos anseios de diferentes coletividades diante do inexor?vel fato da morte. Seus usos e fun??es trazem diversos elementos relacionados ?s quest?es da imagem e da mem?ria, tanto individual como coletiva, que s?o abordados a partir de autores que se dedicam ao estudo desses temas. S?o apresentadas 68 imagens, investigando-se seu car?ter hist?rico e suas imbrica??es com a mem?ria, al?m de sua forma, estrutura, materialidade e fun??o. Estuda-se tamb?m como a fotografia passou a ser um importante elemento cemiterial e uma inestim?vel ferramenta da mem?ria visual, disputando espa?o com esculturas, relevos e demais signos funer?rios. Assim, busca-se com esse trabalho construir uma an?lise a partir das importantes quest?es culturais e sociais que culminaram nessas imagens.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Soares, Miguel Augusto Pinto. "Representações da morte: fotografia e memória." Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2007. http://hdl.handle.net/10923/3939.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2013-08-07T18:59:40Z (GMT). No. of bitstreams: 1 000394308-Texto+Completo-0.pdf: 3225295 bytes, checksum: 903a9531f49730018e9b09c23a4cebd2 (MD5) Previous issue date: 2007<br>The following dissertation analyses the relationship between photography with death through mortuary portraits produced in the south within the period of 1890 and 1963, and also of cemeterial portraits from Porto Alegre´s São Miguel e Almas cemetery. Such pictures take on important roles in the visual culture of western societies as they constitute artifacts different collectivities make in order to handle the inexorability of death. Its uses and functions bring several elements related to issues of image and of individual and collective memory, which are approached by some authors that devote themselves to such studies. The sixty eight images presented have been subject to historical investigation and their memory imbrications, besides their form, structure, materiality and function. The importance of photography as a cemeterial element and an invaluable tool of visual memory competing with sculpture and high relief among other funerary signs is also the subject of this study. Thus, the aim has been to build an analysis of the cultural and social issues that have culminated in these images.<br>A presente dissertação analisa a relação da fotografia com a morte através do estudo de retratos mortuários produzidos em território gaúcho, no período de 1890 a 1963, e também de retratos cemiteriais, do cemitério São Miguel e Almas da cidade de Porto Alegre. Essas fotografias fazem parte de uma cultura visual que desempenha importante papel nas sociedades ocidentais, constituindo-se em artefatos confeccionados para atender aos anseios de diferentes coletividades diante do inexorável fato da morte. Seus usos e funções trazem diversos elementos relacionados às questões da imagem e da memória, tanto individual como coletiva, que são abordados a partir de autores que se dedicam ao estudo desses temas. São apresentadas 68 imagens, investigando-se seu caráter histórico e suas imbricações com a memória, além de sua forma, estrutura, materialidade e função. Estuda-se também como a fotografia passou a ser um importante elemento cemiterial e uma inestimável ferramenta da memória visual, disputando espaço com esculturas, relevos e demais signos funerários. Assim, busca-se com esse trabalho construir uma análise a partir das importantes questões culturais e sociais que culminaram nessas imagens.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

De, Carli Ana Paula. "A arte de narrar a vida : um estudo etnográfico de duas famílias assentadas do Rio Grande do Sul." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2013. http://hdl.handle.net/10183/109250.

Full text
Abstract:
A pesquisa buscou refletir sobre a arte de narrar a vida, a partir de duas histórias narradas por assentados e suas famílias, uma de Nova Santa Rita e outra de Herval, no Rio Grande do Sul. A partir da construção conjunta de narrativas visuais, busquei refletir sobre a figura do narrador, descrita por Walter Benjamin (1994), no contexto do rural hoje, pensando sobre o processo de aprendizagem do saber-fazer, as experiências vividas, as trocas, a necessidade de se contar e de constantemente se reinventar. A estrutura da dissertação é composta pela introdução, que busca apresentar o tema de pesquisa, os narradores e o percurso metodológico do trabalho. O capítulo segundo é composto por um vídeo etnográfico. O terceiro capítulo reflete sobre o processo de aprendizagem desses narradores. O quarto capítulo foi dedicado à discussão das redes que são parte dessas trajetórias. E o capítulo cinco debate sobre os projetos de vida desses narradores e suas implicações. Esses narradores contam histórias de seu saber-fazer e de suas andanças, que lhes dão matéria para novas e surpreendentes histórias. Seu desafio pode ser encantar um vizinho, um técnico, um pesquisador, uma pessoa que busca ajuda, que busca aprendizagem ou que simplesmente está de passagem. Esse pertencimento a redes possibilita conhecer novos mundos, que serão tema de novas histórias, que para sua confecção, se utiliza dos materiais disponíveis e acessíveis a cada tipo de narrador. Uma câmera fotográfica ou filmadora, um rótulo de uma pomada, uma habitação, a história de cada planta, de cada animal, cada viagem, cada batalha travada, cada encontro com um universitário, com um técnico, com um mestre.<br>The research sought to reflect on the art of narrating life, from two stories narrated by settlers and their families, one from Nova Santa Rita and another from Herval, in Rio Grande do Sul. From the perspective of a joint construction of visual narratives, I sought to reflect on the image of the narrator, described by Walter Benjamin (1994), in the present rural context , thinking about the learning process of the know-how to do, of the experiences, the exchanges, the need of storytelling as well as the need of constantly reinvent themselves. The structure of the thesis consists of the introduction, in which the research topic is presented, following that the narrators and the course of the methodological work is given. The second chapter consists of an ethnographic video. The reflection on the learning process of these narrators is on the third chapter. The fourth chapter is devoted to the discussion of the networks that are part of these trajectories. And chapter five debates on the narrators life plans and their implications. These narrators tell stories of their know-how- to- do and of his wanderings, which give them the field for new and amazing stories. The challenge may be, charming a neighbor, a coach, a researcher, a person seeking help, seeking learning or just passing through. This feeling of belonging to networks enable the discovery of new worlds, which are constructed through the materials available to each kind of narrator. A camera or a recorder, an ointment label, a house, the history of every plant, every animal, every trip, every battle fought every encounter with a college student, a technician or with a master.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Moreira, Altamir. "A Morte e o além : iconografia da pintura mural religiosa da região central do Rio Grande do Sul (século XX)." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2006. http://hdl.handle.net/10183/7181.

Full text
Abstract:
Este trabalho analisa pinturas murais religiosas sobre temáticas relacionadas à morte e ao além, encontradas em igrejas católicas da região central do Rio Grande do Sul. Pinturas realizadas ao longo do século XX e selecionadas com base em amostragem reunida em arquivos fotográficos representativos de 192 municípios. A partir de uma abordagem iconológica, busca entender: como os modelos iconográficos europeus foram retomados pelo muralismo religioso regional. Para tanto, identifica a origem dos principais temas escatológicos representados, bem como algumas das fontes visuais utilizadas, compostas, sobretudo, por gravuras que reproduzem temas religiosos de obras dos séculos XV ao início do século XX. Entre as formas evitadas pelo muralismo rio-grandense destacam-se: alusões à nudez, poses com pouco dinamismo, e gestos considerados constrangedores para os padrões morais da região. Nas formas incluídas, destacam-se as poses com expressão gestual mais acentuada, vestes moralizantes e detalhes zoomórficos na figuração de demônios. Enquanto que o conjunto das formas preservadas aponta para um predomínio dos gestos representativos de emoções intensas. Com base nos estudos de Aby Warburg sobre a influência da empatia no resgate de configurações emotivas, e a partir do resultado das análises formais, foi estruturada a proposição principal desta pesquisa. Proposição que procura evidenciar uma relação entre a eficiência empática dos antigos gestos de ações passionais e a conseqüente preservação desses no muralismo religioso escatológico regional.<br>This work analyzes paintings murais on themes related to the death and to the beyond found at Catholic churches of the central area of Rio Grande do Sul. These paintings accomplished along the century XX there were selected from the sampling gathered in representative photographic files of 192 municipal districts. Starting from an iconological approach it looks for to understand: How the European iconographic models were retaken by the regional religious mural painting . For so much, it identifies the origin of the main eschatological themes represented and some of the visual sources used, which were composed, above all, for engravings that reproduce religious themes from works of art originated between the century XV and the beginning of the century XX. Among the forms avoided by the mural paintings of Rio Grande do Sul stand out: allusions to the nakedness, pose with little dynamism, and gestures considered constraining for the moral patterns of the region. In the included forms, there are poses with gesture expression more accentuated, zoomorphic details in the demons' figuration, and moralized garments, while the group of preserved forms appears for a prevalence of the representative gestures of intense emotions. With base in Aby Warburg's studies ou the influence of the empathy in the rescue emotional configurations, and starting from the result of the formal analyses, the main proposition of this research was structured . Proposition that tries to evidence a relationship: that links the emphatic efficiency of the old gestures of passionate actions and the consequent preservation of those in the regional religious mural paintings.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Soares, Fernanda. "Diversificação de imagens a partir de processos de reprodução gráfica : considerações sobre as séries Clareiras, pedra Quebrada e Profusão." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2008. http://hdl.handle.net/10183/13509.

Full text
Abstract:
Esta pesquisa problematiza a diversificação de imagens realizada a partir de meios reprodutivos. Para complementar a reflexão proposta, são estabelecidos pontos de conexão entre trabalhos de artistas contemporâneos e a produção artística aqui apresentada. A reflexão sobre três séries de gravuras realizadas durante a pesquisa delineia a noção de diversificação de imagens a partir da transferência e utilização de imagens fotográficas tomadas como referenciais. Questiona-se por que diversificar através de uma técnica cuja finalidade é, em essência, multiplicar cópias de uma mesma matriz? Ou, se é possível diversificar através da cópia? Partindo da prática com a litografia, o processo se estende aos procedimentos fotográficos e encontra novos meios de reprodução de imagens, especialmente a infografia. Para melhor compreender a importância da fotografia neste processo é apresentado um breve estudo sobre a linguagem e história da fotografia, onde se examina a relação entre fotografia e gravura. Evidencia-se nesta pesquisa que a matriz da gravura, assim como o negativo da fotografia, também é inacabável, e que a possibilidade de diversificar uma imagem se dá a partir do retorno à matriz.<br>This study investigates the diversification of images engendered by the use of different means of reproduction. In order to complement the reflection proposed, connection points are established between the work of contemporary artists and the artistic production here presented. The reflection on three series of prints produced during the research reveals the idea of image diversification through the transference and use of photographs as referential images. This study considers the reasons for diversifying through a technique whose main purpose is to multiply the copies of a same matrix and if diversifying through copies is possible. Starting with lithography, the process is extended to the photographic procedures and includes the new means of image reproduction, especially the computer technologies. To have a better understanding of the importance of photography in this process, a brief study on the language and history of photography is presented, in which the relationship between photography and printmaking is examined. This research highlights that the matrix of printmaking is also endless, as the negative of a photograph, and that the possibility of diversifying an image relies on the return to the matrix.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Guangiroli, Solana Maria Lia. "Memórias da Mesa : a construção de uma história através dos objetos cotidianos." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2005. http://hdl.handle.net/10183/4532.

Full text
Abstract:
Esta dissertação é o resultado de uma pesquisa em poéticas visuais intitulada “Memórias da mesa: a construção de uma história através dos objetos cotidianos” e nasce da relação que estabelezo com os objetos de minha avó e sua utilização na produção de trabalhos artísticos. O eixo desta pesquisa é a marca da memória, e o elelmento central é a mesa e os objetos que associo a ela . O trabalho surge a partir de um processo de produção anterior com objetos cotidianos e posterior com objetos familiares onde utilizei desenhos de mesas de minha avó, e da incorporação de outros elementos como cartas, objetos e panos, que se entrelaçam para gerar espaços de análise teórico e plástico. O resultado é uma série de trabalhos que se situam no espaço físico sob forma de uma instalação constituída por um conjunto de mesas emprestadas por amigos da cidade de Porto Alegre. Nesta dissertacão, são trabalhados os conceitos de marca e sua relação com a memória, a essência de um trabalho em poéticas visuais, e os caminhos que me levaram a esse ponto. No decorrer do trabalho o eixo central é a mesa e as relacões da presença do objeto cotidiano na arte contemporânea. Os trabalhos decorrentes absorvem tais relações , assim como a obra plástica e literaria de diferentes artistas que focalizam suas produções na mesa. Nesta pesquisa, ainda são investigados os conceitos de memória, suas distinções, as produções artísticas relacionadas com esta temática e obras literarias que me acompanharam na realizaçao dos trabalhos. No percurso desta 33 dissertação os temas se interrelacionam entre sí e sustentam os trabalhos realizados durante o periodo do Curso de Mestrado em Artes Visuais nesta Universidade.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Biancalana, Gisela Reis. "Fragmentos gauchos : tradicionalismo riograndense e exercicio cenico." [s.n.], 2001. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284938.

Full text
Abstract:
Orientador : Regina Polo Muller<br>Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes<br>Made available in DSpace on 2018-07-28T08:07:55Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Biancalana_GiselaReis_M.pdf: 6664760 bytes, checksum: 9f1ec6705706a3e311fc47c3cdeb8bd6 (MD5) Previous issue date: 2001<br>Mestrado
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Berger, Rejane de Fátima Devicari. "CERÂMICA NO RIO GRANDE DO SUL: A TRAJETÓRIA DE TANIA RESMINI." Universidade Federal de Santa Maria, 2011. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5201.

Full text
Abstract:
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico<br>This research deals with the insertion of ceramics in graduation institutions and its legitimation as art through the Ceramics Salons occured in Rio Grande do sul State. Its consists in the study of of the plastic production of the artist Tania Resmini, approaching her artistic life path from her life history in a way to show informations and experiences stored during all her existence ally to aspects of a historical ceramics survey in the state. The methodology used is based on a qualitative approach in which the data were colected from narratives interviews and documental analysis. The process of data collecting happend in the artist Studio, located in Porto Alegre, RS. Two questions permeated the work development: the poetic production of the artist and its trajectory. With all this, the problematic proposed was the following: how Tania Resmini poetic is defined through the technique and form, in other words, how Tania works this important questions in her plastic production, in the context of ceramics in the south of Brazil.<br>Esta pesquisa aborda a inserção da cerâmica nas Instituições de Ensino Superior e sua legitimação como arte por meio dos Salões de Cerâmica ocorridos no estado do Rio Grande do Sul. Consiste no estudo da produção plástica de Tania Resmini, em uma abordagem sobre sua trajetória artística, a partir da história de vida, como meio de trazer à tona informações e vivências armazenadas durante toda uma existência, aliadas a aspectos de um levantamento histórico da cerâmica no estado. A metodologia usada baseia-se em uma abordagem qualitativa, cujos dados foram coletados a partir de entrevistas, narrativas e análise documental. Esse processo de coleta de dados aconteceu no ateliê da artista, localizado em Porto Alegre, RS. Duas questões permearam o desenvolvimento do trabalho: a produção poética da artista e sua trajetória. Com isso, a problemática proposta foi a seguinte: como é definida a poética de Tania Resmini através da técnica e forma, ou seja, como a artista trabalha essas questões tão importantes em sua produção plástica, no contexto da cerâmica no Sul do Brasil.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Santos, Amanda Kizzy Nicolle Schmidt dos. "A persistência da identidade regional na pintura das tradições gaúchas de Nelson Jungbluth (1921-2008)." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2010. http://hdl.handle.net/10183/25632.

Full text
Abstract:
A presente dissertação analisa a pintura de temática tradicionalista gaúcha, produzida na segunda metade do século XX e início do XXI no Rio Grande do Sul (RS), pelo artista Nelson Jungbluth (1921-2008). Pesquisamos e registramos em fotografia digital obras que estavam dispersas em espaços comerciais, livros e catálogos, reunindo um grupo significativo de trabalhos regionalistas, procedimento necessário para a análise empreendida nessa dissertação, mas que também possibilitará futuras pesquisas. Analisamos aspectos que são retratados pelo artista em ilustrações, telas e murais: o gaúcho e sua indumentária, as paisagens, o folclore e as praticas tradicionais sulinas. Procuramos identificar quais as fontes utilizadas por Jungbluth, que formação cultural é representada em seu trabalho e de que forma ele retoma as questões do passado em um contexto moderno e urbanizado. A análise dos temas representados pelo artista foi realizada partindo dos conhecimentos sobre a constituição e manutenção do imaginário sobre as tradições gaúchas. A pesquisa dos processos de criação das obras bem como a descrição e análise iconográfica foram realizadas com o auxílio da semiótica e compatibilizandoas com a Antropologia Interpretativa.<br>This dissertation analyzes traditional gaucho themes as depicted by artist Nelson Jungbluth (1921-2008) in works produced from the second half of the 20th century to the beginnings of the 21st. Works that had been scattered in galleries, books and catalogs are here united and registered in an effort that not only has made possible this present work, but also allows for future ones. Aspects of the artist’s work on illustration, paintings and wall decorations have been analyzed: the gaucho and his outfit, the landscapes, folklore and traditional southern practices. Attention has been paid to the sources used by the artist, to the kind of cultural frame that is presented through the imagery and how they rescue issues from the past under a modern, urban context. The themes in Jungbluth’s work have been analyzed in relation to the constitution and maintenance of the gaucho traditions as they have come to be perceived. Research on the artist’s creative process, as well as the iconographic descriptions and analyses have been produced using semiotics and interpretative anthropology as main tools.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Machado, Ana Méri Zavadil. "REATANDO OS NÓS: ARTE & FATO GALERIA, MUSEU DE ARTE CONTEMPORÂNEA DO RIO GRANDE DO SUL- MAC/RS E TORREÃO ESPAÇOS DE LEGITIMAÇÃO EM PORTO ALEGRE (1985-1997)." Universidade Federal de Santa Maria, 2011. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5200.

Full text
Abstract:
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior<br>This research aims investigate three spaces of exhibitions, where each one guards its specificity: The Art & Fact Gallery, a commercial space; the Contemporary Art Museum of Rio Grande do Sul MACS/RS, a institutional space and the Torreão, a collective initiative of artists, in a meaningful time covering the years of 1985 and 1997, in Porto Alegre City. What interested us searching, mainly, was the feature common on all three, that is, the extent to which each contributed as a space of legitimation of artists who were beginning their careers in the mid 80's and 90's. From the historiography did the analysis of the performances of such spaces in relation to production, distribution and consumption of art in that period, despite the relationships between spaces, the artists and arts system in force, noting the changes that promoted into the field of art in Porto Alegre. The survey, regarding the methodology, procedures relating to research combines theoretical and field. The first will have its foundation in important authors who wrote about the period as Iclaia Cattani, Blanca Brites, Marilene Burtet Pieta, Anna Maria Albani de Carvalho and Maria Amelia Bulhões, like Gomes and Paulo Tadeu Chiarelli, and other influential theorists different areas such as Anne Cauquelin, Nathalie Heinich, Pierre Bourdieu, Sonia Saltztein, Ricardo Basbaum and Ligia Canongia. To reach our goals the field research was fundamental because the interviews with officials, directors and managers, was instructive, because understanding its dynamic presentation of art, we understand them as spaces of legitimation.<br>A presente pesquisa tem por objetivo investigar três espaços de exposições, em que cada um guarda a sua especificidade: a Galeria Arte & Fato, espaço de cunho comercial; o Museu de Arte Contemporânea do Rio Grande do Sul MAC/RS, espaço institucional; o Torreão, iniciativa coletiva de artistas, em um recorte temporal que abrange os anos entre 1985 e 1997, na cidade de Porto Alegre. O que interessou pesquisar, principalmente, foi a característica comum aos três, ou seja, em que medida cada um deles contribuiu como espaço de legitimação de artistas que estavam iniciando as suas trajetórias em meados dos anos 80 e na década de 90. A partir da historiografia, realizou-se a análise das atuações dos referidos espaços no que tange à produção, à divulgação e ao consumo de obras de arte no citado período, estabelecendo relações entre os espaços, artistas e sistema de artes vigente, constatando as mudanças que promoveram para o campo da arte em Porto Alegre. A pesquisa, no que diz respeito à metodologia empregada, conjuga procedimentos referentes à pesquisa teórica e à de campo. A primeira tem o seu embasamento em autores importantes que escreveram sobre o período, como Icleia Cattani, Blanca Brites, Marilene Burtet Pieta, Ana Maria Albani de Carvalho e Maria Amélia Bulhões, assim como Paulo Gomes e Tadeu Chiarelli, além de outros teóricos influentes de áreas diferenciadas, dentre eles, Anne Cauquelin, Nathalie Heinich, Pierre Bourdieu, Sonia Saltztein, Ricardo Basbaum e Ligia Canongia. Para atingir os objetivos, a pesquisa de campo revelou-se fundamental, pois as entrevistas com os responsáveis, os diretores e os gestores mostraram-se elucidativas; assim, entendendo as dinâmicas de apresentação da arte, compreende-se tais locais como espaços de legitimação.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Fischer, Antenor. "A literatura dram?tica do Rio Grande do Sul : (de 1900 a 1950)." Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul, 2007. http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/2143.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-04-14T13:39:07Z (GMT). No. of bitstreams: 1 387904.pdf: 1721057 bytes, checksum: 757cd0ef865eaed24f6cd271f5a86f35 (MD5) Previous issue date: 2007-01-09<br>A literatura dram?tica do Rio Grande do Sul, da primeira metade do s?culo XX, a partir de uma abordagem cr?tica moderna e com ?nfase nas duas dimens?es fundamentais para a arte: a est?tica e a social. O estudo de certa forma original no tema e pouco convencional no modelo narrativo visa suprir uma lacuna no campo espec?fico da historiografia liter?ria ga?cha, na qual o enfoque, via de regra, recai sobre a prosa e a poesia. Do invent?rio da produ??o dram?tica sul-rio-grandense, do per?odo de 1900 a 1950, e da an?lise dos estilos e tem?ticas explorados pelos autores sulinos, em quase uma centena de pe?as teatrais (v?rias delas jamais publicadas ou referidas em estudos anteriores), resulta, mais que um amplo painel, uma s?lida fonte de pesquisa, h? tantos anos reclamada pelos profissionais e amantes das artes c?nicas do Rio Grande do Sul. Ainda que a literatura dram?tica ga?cha possa parecer, ? primeira vista, pouco expressiva, a conclus?o final do estudo ? de que a produ??o nesse g?nero, no per?odo relevante, foi, quantitativamente, consider?vel: entre dramas, com?dias e outras formas ou classifica??es teatrais, o n?mero chega a cerca de 660 pe?as, das quais em torno de 160 nos foram legadas, na forma impressa. Em termos de qualidade c?nica e liter?ria, pelo menos duas dezenas desses textos merecem figurar na hist?ria da literatura dram?tica nacional.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Marinho, Flávio. "A presença da imagem e o seu resgate : da paisagem cotidiana para o instante da escolha." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2002. http://hdl.handle.net/10183/1935.

Full text
Abstract:
A presente dissertação originou-se a partir de uma experiência entre meu olhar e um quadro de formatura. Este objeto inicial portador de uma série de fotografias de rostos sofreu uma ressemantização, perdendo, assim, suas significações originais e gerando cinco trabalhos: Ninguém, Via, Fotos em 3x4, Bianca e Mim. O objetivo é refletir sobre a experiência do olhar a respeito do cotidiano, a partir da produção das obras, revelando memórias, fantasmas e desejos; e o quanto estes mesmos estão relacionados à presença e aos estranhamentos do corpo no espaço social; e se, de fato, o deslocamento desta experiência a um ambiente específico, o da arte, opera uma ressignificação deste olhar.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Ramos, Paula Viviane. "Artistas ilustradores : a editora Globo e a constituição de uma visualidade moderna pela ilustração." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2007. http://hdl.handle.net/10183/12110.

Full text
Abstract:
Esta pesquisa trata de artes visuais e artes gráficas no Rio Grande do Sul na primeira metade do século XX, tomando como objeto de estudo livros ilustrados por artistas plásticos e com selo da Editora Globo. São analisadas as obras e trajetórias dos três principais artistas ligados à antiga Seção de Desenho da empresa: João Fahrion, Edgar Koetz e Nelson Boeira Faedrich. Envolvendo um amplo levantamento historiográfico e de fontes primárias até então não sistematizadas, a tese apresenta e contextualiza as inovações presentes na obra gráfica desses artistas, discute de que forma tal experiência influenciou suas poéticas (voltadas principalmente à pintura e à gravura), bem como seus reflexos na constituição de uma modernidade visual no Estado.<br>This research deals with visual and graphic arts in the Brazilian state of Rio Grande do Sul in the first half of the twentieth century. Books illustrated by plastic artists and published by Editora Globo are studied here. The works and paths of the three main artists associated with the Company’s old Drawing Section are analyzed; they are João Fahrion, Edgar Koetz, and Nelson Boeira Faedrich. A wide historiographic survey is carried out, including primary sources never systematized before. The innovations in the graphic work of those three artists are presented and contextualized. The way in which that innovative experience influenced those artists’ poetics (turned mainly on painting and illustration) is discussed, as well as its effects on building a visual modernity in Rio Grande do Sul.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Freitas, Martha Gomes de. "Suspensão e estranhamento : possibilidades (in)comuns." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2005. http://hdl.handle.net/10183/6769.

Full text
Abstract:
Suspensão e Estranhamento: possibilidades (in)comuns é uma pesquisa em Poéticas Visuais que aborda uma relação entre a suspensão e o estranhamento, termos discutidos a partir de considerações visuais e conceituais. As reflexões feitas, recortadas sob esse eixo, partem sempre de situações apontadas nos trabalhos selecionados, relativos a minha produção, executados entre os anos de 1997 e 2004. Nesse período, a produção plástica, em seu andamento, indicou questões que traçaram as análises feitas, apresentadas no texto a seguir. Entre elas situam-se de modo abrangente, três movimentos básicos. O primeiro deles se coloca através da relação entre a suspensão e o seu uso como uma disposição potencializadora para aspectos materiais. O segundo privilegia a dimensão e a configuração como elementos articuladores para um processo de associação e reconhecimento. Já, o terceiro traz, num momento posterior, a escolha do uso do objeto, como modelo, para um estranhamento dado por desvios e contrastes. No entrosamento desses aspectos, cria-se então uma estrutura de diálogos que vai desvendando e aprofundando as particularidades próprias a esta pesquisa.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Araújo, Thiago Nicolau de. "Túmulos celebrativos de Porto Alegre: múltiplos olhares sobre o espaço cemiterial : 1889 .. 1930." Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2006. http://hdl.handle.net/10923/3819.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2013-08-07T18:58:24Z (GMT). No. of bitstreams: 1 000380307-Texto+Completo-0.pdf: 12801719 bytes, checksum: f134adfc61a3b17fc7780e8c22391444 (MD5) Previous issue date: 2006<br>This thesis of Masterships search to launch multiples looks on the two cemetaries of Porto Alegre, in search of its millenarian meanings and the specific ones, throughout the first Republic in Porto Alegre (1889 - 1930). The objective biggest is to value the cemetary as source of historical and cultural identity of the capital of the Rio Grande do Sul.<br>Nesta dissertação buscamos lançar múltiplos olhares sobre os cemitérios de Porto Alegre, em busca dos seus significados milenares e dos específicos, ao longo da primeira República em Porto Alegre (1889 – 1930). O objetivo maior é valorizar o cemitério como fonte de histórica e de identidade cultural da capital do Rio Grande do Sul.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Souza, João Batista Lima de. "ARTE E DOCÊNCIA EM DISCURSO: UM ESTUDO SOBRE OS PROJETOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS DOS CURSOS DE FORMAÇÃO SUPERIOR EM DANÇA NO RIO GRANDE DO SUL." Universidade Federal de Santa Maria, 2013. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7057.

Full text
Abstract:
This work constitutes the preparation of a historical-critical overview about higher education in dance in Brazil, answering a question not yet explored within the brazilian academic research, namely, the vertiginous growth of this undergraduate course taken during last decade, a phenomenon that establishes the institutionalization of a field of knowledge. It also proposes to conduct an reflexive investigation about the relations between art and teaching in the professional dance training that is available in five higher education institutions located in the state of Rio Grande do Sul: Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS), Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). The proposal consists of a trace, from the perspective of discursive analytic of Michel Foucault, seeking presents elements in the political pedagogical projects of this undergraduate teaching in the contexts of each of the universities mentioned, constituting a multiple case study and setting, as their categories of analysis, courses objectives and egress profiles. Moreover, given the distinct theoretical-methodological conceptions glimpsed in the materiality of the research, the study makes some notes about the issues that intersect in achieving of this formation, scenario where emerging prospects for professional performance of the individual that seeking currently the university training in dance. The study is based, as cited, in Foucault, still relying authors who discuss from the reference offered by his archaeological method. On the other hand, the reflections circumscribed within the art, the teaching and the education are here supported by Marques, Strazzacappa and a number of other researchers who theorize about it.<br>Este trabalho se constitui na elaboração de um panorama histórico-crítico a respeito da formação superior em dança no Brasil, respondendo a uma questão ainda pouco explorada no âmbito da pesquisa acadêmica brasileira, qual seja, a ocorrência de um vertiginoso crescimento deste curso de graduação ao longo da última década, fenômeno que corrobora a institucionalização de um campo de saber. Também se propõe a realizar uma investigação reflexiva acerca de como se dão as relações ente arte e docência na formação do profissional de dança que é disponibilizada em cinco instituições de ensino superior localizadas no estado do Rio Grande do Sul: Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS), Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). A proposta consiste em um rastreamento, sob a perspectiva da analítica discursiva de Michel Foucault, que busca elementos presentes nos projetos políticos pedagógicos desta graduação nos contextos de cada uma das universidades mencionadas, compondo um estudo de casos múltiplos e definindo, como suas categorias de análise, os objetivos dos cursos e os perfis de egresso. Ademais, diante das distintas concepções teórico-metodológicas vislumbradas na materialidade da pesquisa, o estudo realiza alguns apontamentos a respeito dos aspectos que se entrecruzam na consecução desta formação, cenário de onde emergem perspectivas para a atuação profissional do indivíduo que procura, atualmente, a formação universitária em dança. O estudo se apoia, como já referido, em Foucault, contando ainda com autores que discutem a partir do referencial oferecido por seu método arqueológico. Por sua vez, as reflexões circunscritas no âmbito da arte, da dança, da docência e da educação se encontram, aqui, suportadas por Marques, Strazzacappa e uma série de outros pesquisadores relacionados.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Hirsch, Isabel Bonat. "Música nas séries finais do ensino fundamental e no ensino médio : um survey com professores de arte/música de escolas estaduais da região sul do Rio Grande do Sul." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2007. http://hdl.handle.net/10183/11015.

Full text
Abstract:
Esta pesquisa teve por objetivo investigar como a música está presente nas séries finais do ensino fundamental e no ensino médio das escolas estaduais vinculadas à 5ª Coordenadoria Regional de Educação (CRE), na região sul do estado do Rio Grande do Sul. Os objetivos específicos buscaram identificar as atividades que constituem as práticas musicais nas escolas, identificar os profissionais que trabalham com música nas escolas, bem como analisar as necessidades de formação dos profissionais que trabalham com música nas escolas. O método escolhido foi o survey de desenho interseccional, e os dados foram coletados através de questionário auto-administrado. Participaram deste trabalho 139 professores de arte/música das 104 escolas de educação básica que atendem às séries finais do ensino fundamental e ao ensino médio dos 18 municípios que fazem parte da 5ª CRE. Os resultados mostraram que a música está presente nas práticas da maioria dos professores investigados. No entanto, as atividades musicais são realizadas, principalmente, no âmbito das atividades extracurriculares e da disciplina ou componente educação artística, conferindo características polivalentes ao ensino de arte. Além disso, na sua maioria, são atividades realizadas apenas esporadicamente. Poucos são os professores que trabalham somente a modalidade música nas escolas, indicando que a música parece não estar inserida nos projetos pedagógicos das escolas vinculadas à 5ª CRE como área de conhecimento específico, mas como parte integrante da educação artística. A maioria dos professores possui formação superior na área de arte, mas são muito poucos os professores licenciados em música ou licenciados em educação artística com habilitação em música atuando nas escolas. A ausência de formação musical consistente, juntamente com a escassez de recursos materiais e financeiros e de espaço físico adequado, foi apontada como uma das principais dificuldades sentidas pelos professores para desenvolver atividades musicais nas escolas. Os dados obtidos nesta pesquisa poderão fornecer subsídios para o estabelecimento de parcerias entre a Universidade Federal de Pelotas e as escolas vinculadas à 5ª CRE, no sentido de atender às necessidades de formação de seus professores.<br>This research aimed at investigating the way music is present in basic education schools connected with the 5th Regional Education Coordination (CRE) in the southern region of the state of Rio Grande do Sul, Brazil. The specific objectives were to identify the activities that constitute the musical practices in the schools and identify the professional people who work with music in the schools, as well as to analyze the educational needs of such professionals. The method chosen was the cross-sectional survey, and the data was colleted through a self-administered questionnaire. The people who took part in this work were 139 art/music teachers from the 104 basic education schools that work with the final years of fundamental teaching (ages 11 to 14) and middle teaching (ages 15 to 17) in the 18 cities connected to the 5th CRE. The results showed that music is present in the practices of most of investigated teachers. However, the musical activities are mainly developed in the scope of extracurricular activities and within the subject of arts education, where only one teacher works with all the arts. Moreover, most of these activities are only occasionally developed. Few are the teachers who work only with music in schools, which indicates that music does not seem to be included in the pedagogical projects of the schools as a specific knowledge field, but as part of arts education. Most of the teachers are graduated in arts, but very few are graduated in music or in arts education with emphasis in music. The lack of a consistent music education, along with the scarcity of material and financial resources and of adequate physical space, was pointed as one of the main hindrances felt by the teachers to the development of musical activities in the schools. The data obtained with this research can provide information to base partnerships between the Federal University of Pelotas and the schools connected to the 5th CRE, in order to meet their teachers’ education needs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Barreto, Umbelina Maria Duarte. "Espiando pelo buraco da fechadura : o conhecimento de artes visuais em nova chave." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2008. http://hdl.handle.net/10183/15685.

Full text
Abstract:
Esta tese se desenvolve como um percurso semiótico em referência à semiótica do texto de Greimas, percorrendo um caminho na busca pelo conhecimento da arte, que se apresenta em um percurso curricular, no qual o sensível e o inteligível procuram constituir-se como lados opostos e complementares sempre em estreita conexão. A essa referência se articula a relação conceitual entre “conservação” e “mudança” presente no pensamento constituído na ciência e filosofia e no discurso das Ciências Humanas, através da “Árvore do conhecimento” que abriga a “Teoria da Autopoiesis” de Humberto Maturana e Francisco Varela, da “filosofia da experiência” de John Dewey e da “ecologia da mente” de Gregory Bateson. O objeto semiótico é focalizado a partir da experiência definida no conceito de “experiência da arte” de Dewey, estendido em uma abordagem micrológica e uma suposta utilização científico-instrumental diretamente ligada a um universo macroscópico, no qual a arte, entre o micro e o macro, vai, recursivamente, sendo exposta ao ser autorizada pela enunciação de um sujeito que é artista/professor/pesquisador/curador. A abordagem do conhecimento das Artes Visuais se constitui no texto em uma precisa configuração topológica, em que a área de conhecimento, participando do Ensino Superior Brasileiro, vai sendo institucionalizada na mesma medida da transformação da arte na sociedade. Essa abordagem concorre simultaneamente com as mudanças paradigmáticas do próprio conhecimento, que contribuem para a inserção/aceitação da diferença da arte na universidade, em um quadro sistêmico que inclui mudanças da sociedade geradas pelo acoplamento do sistema cultural. A chave do conhecimento da arte vai sendo dada reiteradamente em circunscrição, sendo delimitada no Currículo do Curso de Artes Visuais da UFRGS e situada em processo de implementação curricular, enfatizando a contingência da mudança. O regime de visibilidade utilizado é desenvolvido através de dispositivos de observação que partem do próprio olhar e resgatam a imaginação no processo do pensamento. Entremeado de descrições e narrativas, o texto está construído como um fazer/dizer na linguagem, ao incluir o saber em um processo gerativo de significação. O olhar vai sendo constituído como uma fresta, articulando o ver e o ler, que estão presentes na visão ao serem desdobrados textualmente como possibilidades de um sujeito da linguagem.<br>This thesis unfolds as a semiotic path in reference to Greimas’s text semiotics and in search of the artistic knowledge that is met along the curriculum, in which sensitiveness and intellect are constituted as opposite and complementary halves permanently and tightly connected. Articulated with this reference is the conceptual association of "conservation" and “change” found in thought embodied as science and philosophy and in the Human Sciences discourse by means of the “Knowledge Tree” that harbors the autopoiesis theory of Humberto Maturana and Francisco Varela, John Dewey’s “philosophy of experience”, and Gregory Bateson’s “ecology of mind”. The object of semiotics is focused from the perspective of Dewey’s concept of “experience of art”, extended into a micrologic approach and a supposedly scientificinstrumental use directly connected to a macroscopic universe where art, from the micro to the macro instances, is recursively exposed to the extent that it is authorized by the propositions of a subject that is artist/professor/researcher/curator. The approach to knowledge of Visual Arts takes the form of texts, in accurate topological configurations. This area of knowledge, as part of the Brazilian Higher Education System, gradually becomes institutionalized as art changes in society. It takes place together with simultaneous knowledge paradigm shifts, which contribute to the insertion and acceptance of art differences in universities. This is part of a systemic framework in which changes in society are generated by the association with the cultural system. The key to knowledge about art is repeatedly found within the limits of the Curriculum of the School of Visual Arts of the Universidade Federal do Rio Grande do Sul, and situated in the process of curricular implementation, which underlines the contingency of change. Visibility is achieved by means of observation devices that begin with the act of looking itself and restore imagination to the process of thinking. Intermingled with descriptions and narratives, the text is built as a form of doing/saying in the language and involves knowledge in a process that generates meaning. The act of looking is gradually constituted through a slit. It articulates seeing and reading, which are both present in the act of looking. They unfold textually as possible actions of an individual subject of language.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Cunha, Jaqueline Rosa da. "A forma??o do sistema liter?rio de Pelotas : uma contribui??o para a literatura do Rio Grande do Sul." Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul, 2009. http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/1902.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-04-14T13:37:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 410958.pdf: 1868620 bytes, checksum: 8f6e9c09aa1a7ff88e62c59fd6590e26 (MD5) Previous issue date: 2009-01-29<br>A tese A forma??o do sistema liter?rio de Pelotas: uma contribui??o para a literatura do Rio Grande do Sul prop?e-se a recuperar as produ??es liter?rias e os nomes de colaboradores que auxiliaram, por meio da imprensa liter?ria da regi?o, no desenvolvimento sociocultural de Pelotas e localidades vizinhas. Atrav?s de um estudo sobre a vida cultural e liter?ria de Pelotas, baseado, muitas vezes, em textos veiculados pelos jornais liter?rios que circularam na cidade de Pelotas no final do s?culo XIX, a tese faz um estudo sobre a imprensa, editoras, associa??es liter?rias locais, com a finalidade de entender como se formou o sistema liter?rio pelotense, tanto na atua??o de editores, livreiros e cr?ticos, como produ??o e leitura de poemas e romances. Ap?s essas pesquisas, a tese busca a rela??o desse sistema liter?rio com outros modelos, como o do Partenon Liter?rio, o brasileiro e outros europeus, como o portugu?s e o franc?s, tentando entender como um influencia o outro e seus imbricamentos m?tuos
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Ara?jo, Thiago Nicolau de. "T?mulos celebrativos de Porto Alegre : m?ltiplos olhares sobre o espa?o cemiterial : 1889 .. 1930." Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul, 2006. http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/2290.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-04-14T13:46:45Z (GMT). No. of bitstreams: 1 380307.pdf: 12801719 bytes, checksum: f134adfc61a3b17fc7780e8c22391444 (MD5) Previous issue date: 2006-07-24<br>Nesta disserta??o buscamos lan?ar m?ltiplos olhares sobre os cemit?rios de Porto Alegre, em busca dos seus significados milenares e dos espec?ficos, ao longo da primeira Rep?blica em Porto Alegre (1889 1930). O objetivo maior ? valorizar o cemit?rio como fonte de hist?rica e de identidade cultural da capital do Rio Grande do Sul.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Bemvenuti, Alice. "Museus e educação em museus - história, metodologias e projetos, com análises de caso : Museus de Arte Contemporânea de São Paulo, Niterói e Rio Grande do Sul." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2004. http://hdl.handle.net/10183/49164.

Full text
Abstract:
Neste trabalho de mestrado realizou-se o estudo do histórico de museus e da educação nos museus brasileiros ao longo dos séculos XIX e XX, observando estratégias que incentivaram a aproximação do público com a obra de arte original. As ações educativas isoladas do início da história museológica permanecem até hoje, embora atualmente existam setores organizados desenvolvendo ações educativas sistematizadas, utilizando metodologias atuais de ensino da arte, leitura dos códigos visuais, atitudes pedagógicas de recepção e mediação de público e estratégias utilizando a experiência estética proporcionada pelas próprias obras de arte. Registra-se a análise de casos: MAC-USP, MAC-Niterói e MAC-RS, com a apresentação do universo de cada um desses três museus, desde a história de sua formação até a as metodologias e programas educativos desenvolvidos por eles. Aborda-se também o contexto histórico da transformação da função dos museus desde a Antigüidade até os de arte moderna e contemporânea no Brasil onde se nota que os fatos históricos não apresentam linearidade suficiente que conduza a resultados ou conseqüências previsíveis. Finalmente, faz-se uma reflexão sobre o papel político da ação educativa na instituição, considerando seu caráter educativo e a necessidade de democratizar os espaços museológicos, facilitando, assim, o acesso à obra de arte original, refletindo a idéia de um museu para todos.<br>At this work of master degree it was done the historic analysis of museums and of the education at Brazilian museums on the 19th and 20th centuries, noticing strategies that stimulate the contact of the public with the original work of art. Isolate educative actions from the beginning of museum history remain until today, even so there are some organized sectors developing systemized educative actions, by the use of current methodologies of art education, with the lecture of visual codes, pedagogical activities of reception and presentation to the public, including the use of strategies of aesthetic experience given by the proper works of art. It is registered the analysis of MAC-USP, MAC-Niterói and MAC-RS, presenting the history from their beginning to their specific methodologies and educational programs. It is also commented the historic transformation of the museums functional activities since ancient times up to modern and contemporary art museums in Brazil. It is observed that historic events do not have enough linearity that may lead to foreseen results or consequences. At last, it is analyzed the political role of the educational action at the museums, considering its educational character and the urgent need to open the space of the museums to people, thus providing the access to the original works of art and the idea that museum is for all.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Isaacsson, Gisela Brum. "O tempo e o museu: manifestações da modernidade, pós-modernidade e hipermodernidade no Museu de Arte do Rio Grande do Sul Ado Malagoli 1957-2009." Universidade Federal de Pelotas, 2011. http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/1047.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-08-20T13:20:50Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Gisela_Brum_Isaacsson_Dissertacao.pdf: 11650273 bytes, checksum: a1649df2c77c674c0e8e03971dd8870e (MD5) Previous issue date: 2011-06-16<br>This work analyses characteristic points of three moments of culture: Modernity, Post-Modernity and Hypermodernity. It is understood the existence of these periods due to the predominance and repetition of certain behaviors in the social life of the 19 th , 20 th and early 21 st centuries, enabling the authors used to build the bibliography in this work to use such nomenclature. However, it is necessary to keep two aspects in mind: time is continuous and does not admit intersections; and the behaviors in each moment are not tight and the only verifiable ones in that time. Based on this, the study highlights, in each of the three moments, the most frequent attitudes mentioned in several books, as able to bring special characterization as well as a differentiated definition. After that, it verifies the relation between these moments and the formation and development of Rio Grande do Sul Ado Malagoli Museum of Art, electing three dates: the year of its official opening in 1957, pointing out characteristics from Modernity; the year it was moved to the building at Alfândega Square in 1978, highlighting traits of Post-Modernity; and the year of the exposition Art in France 1860-1960: The Realism , in 2009, stressing aspects of Hypermodernity. The crossing of the selected dates, by simple sampling, and characteristics of each of the periods previously mentioned are dealt with in the study, showing how social behaviors towards the museum may reflect characteristics of the chosen moments of culture. In order to develop the theme, the concept of social memory coined by Maurice Halbwachs is used along with an analysis of photographies, news reports, documents, interviews, exposition catalogues and attending sheets, and bibliography review which support the proposed analysis<br>O trabalho analisa pontos característicos de três momentos da cultura: Modernidade, Pós-Modernidade e Hipermodernidade. Estabelece-se e aceita-se, como ponto inicial, a partir do qual será desenvolvido o presente estudo, o entendimento de que existem os períodos acima nominados, tendo em vista a preponderância e repetição de determinados comportamentos na vida social do séculos XIX, XX e início do século XXI, autorizando, dessa forma, a nomenclatura adotada pelos autores consultados ao longo da elaboração do presente texto. Lembra-se, no entanto, dois pontos: o tempo é contínuo e não admite intersecções, e os comportamentos existentes em cada momento apontado não são estanques e únicos naquele espaço temporal. A partir disso, o estudo irá ressaltar, dentro de cada um dos três momentos, as atitudes mais ocorrentes, citadas pela literatura, como capazes de trazer uma caracterização especial, assim como uma definição diferenciada. A seguir, verificar-se-á a relação desses períodos com a formação e o desenvolvimento do Museu de Arte do Rio Grande do Sul Ado Malagoli, elegendo três datas emblemáticas: o ano da sua inauguração oficial, em 1957, destacando características encontradas na Modernidade; o ano da sua mudança para o prédio da Praça da Alfândega em 1978, ressaltando traços relacionados com a Pós-Modernidade; e o ano da realização da exposição Arte na França 1860-1960: O Realismo , em 2009, salientando pontos que trazem referências à Hipermodernidade. O entrelaçamento das datas eleitas e as características de cada um dos períodos supracitados são trabalhados no estudo, demonstrando como os comportamentos sociais em relação ao museu podem refletir as características dos momentos da cultura escolhidos. Para o desenvolvimento do tema, utilizar-se-á, ainda, o conceito de memória social cunhado por Maurice Halbwachs, assim como uma análise de fotografias, reportagens jornalísticas, documentos, entrevistas, catálogos de exposições, listas de frequência às exposições e revisão bibliográfica como suportes da análise proposta
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Herbstrith, Júlio César da Rosa. "Dois diários ou o moderno Prometeu de Pelichek." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2012. http://hdl.handle.net/10183/61796.

Full text
Abstract:
A presente dissertação tem como objetivo propor uma via de acesso aos diários de Francis Pelichek que atualize as discussões acerca do estatuto deste objeto no contexto da história da arte no Rio Grande do Sul, retirando-o de sua posição estanque dentro da história. Cientes da heterogeneidade de seus registros e de sua condição simultânea de documento e obra de arte, propomos problematizar o objeto, tanto como obra como quanto documento e aproximá-lo da ideia de arquivo, tendo como horizonte as ideias de Michel Foucault e Jacques Derrida sobre o termo “arquivo”. Para tanto, faz-se necessária uma profunda análise dos registros que compõem os diários, bem como a articulação entre o objeto e os arquivos pessoais de Pelichek, a partir da pesquisa de campo no Arquivo Histórico do Instituto de Artes da UFRGS. Buscamos, ao final deste trabalho, ao menos ter estabelecido questões de base para futuras análises dos diários sob diferentes pontos de vista e esperamos que nosso empenho em movimentar este objeto possibilite maiores aprofundamentos sobre cada um de seus elementos de registro.<br>This dissertation aims to propose a means of access to the diaries of Francis Pelichek which updates discussions concerning the status of this object in the context of art history in Rio Grande do Sul, removing it from its sealed position within history. Aware of the heterogeneity of its records and its simultaneous condition of document and work of art, we propose to problematize the object, as much as a work of art and document and bring it closer to the idea of file, having as horizon the ideas of Michel Foucault and Jacques Derrida on the term "file". Therefore, it is necessary a deep analysis of the records that compose the diaries, as well as the link between the object and the personal archives of Pelichek, from field research at the Historical Archive of the Art Institute of UFRGS. We seek, at the end of this work, at least to have established a basis for future diaries’ analysis from different points of view and we hope that our efforts to move this object enable more insights on each of its elements of record.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Weber, Beatriz Teixeira. "As artes de curar : medicina, religião, magia e positivismo na republica Rio-Grandense - 1889/1928." [s.n.], 1997. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/280635.

Full text
Abstract:
Orientador: Maria Clementina Pereira Cunha<br>Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciencias Humanas<br>Made available in DSpace on 2018-07-22T10:07:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Weber_BeatrizTeixeira_D.pdf: 8609853 bytes, checksum: 9eb9991a8f6832f1142142cc65bba3d7 (MD5) Previous issue date: 1997<br>Resumo: Não informado<br>Abstract: Not informed<br>Doutorado<br>Doutor em História
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Bohmgahren, Cintia Neves. "A modernidade nos murais de Aldo Locatelli e de João Fahrion na Universidade Federal do Rio Grande do Sul e o cinquentenário do Instituto de Belas Artes, 1958." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2013. http://hdl.handle.net/10183/103312.

Full text
Abstract:
Os murais dos artistas professores Aldo Locatelli (1915-1962) e de João Fahrion (1898-1970), existentes nos prédios da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) – o Instituto de Artes e a Reitoria –, apesar de já terem sido restaurados, nos anos 2000, os murais ainda não tinham sido estudados pela óptica da historiografia da arte. O significado destas obras foi analisado aqui, através da inferência das intenções dos autores, expressas nas obras, no contexto de sua concepção. Assim, os murais artísticos da UFRGS foram examinados em relação aos eventos comemorativos ao cinquentenário de fundação do então Instituto de Belas Artes do RS – o 1º. Congresso Brasileiro de Arte e o 1º. Salão Pan-Americano de Arte – realizados em abril de 1958. Naquela ocasião, artistas e intelectuais colocaram em discussão as teorias e as práticas modernistas no processo de criação da imagem artística.<br>The murals of the professor artists Aldo Locatelli (1915-1962) and João Fahrion (1898-1970), existent in the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) buildings – the Instituto de Artes and the Rectory – , despite of those works had already been restored in the 2000’s, the murals were not studied by the optic of the art historiography yet. The meanning of these works was analysed here through the inference of their authors intentions, expressed in those works of art, in their conception contex. Then, the artistic murals of the UFRGS were examinated in relation to the commemorative events of the Instituto de Belas Artes do RS foundations 50º. – the 1º. Congresso Brasileiro de Arte and the 1º. Salão Pan-Americano de Arte – held in april 1958. On that ocasion, artists and intellectuals discussed the modern theories and practices in the artistic image process of criation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Onsten, Sara. "(Bee)coming Revolution: an environmental study with local beekeepers in Rio Grande do Sul, Brazil." Thesis, Uppsala universitet, Institutionen för arkeologi och antik historia, 2019. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-388340.

Full text
Abstract:
In this thesis I study how the relationships between beekeepers and bees have evolved over time in the region of Rio Grande do Sul, Brazil and how the beekeepers have experienced the environmental changes in this region over time. Bees and beekeeping practices generate important incomes for rural communities in Rio Grande do Sul, but also, they support agricultural systems through pollinating crops and increasing plants nutritional value. Inspired by historical ecology and multispecies narratives I explore how the human-bee relationships have been developed throughout history. Based on interviews and using the narrative tool of storytelling we meet the different beekeeper’s thoughts and perceptions when it comes to their relations and motivations in keeping bees. Furthermore, this thesis also explores the challenges and opportunities described by the interviewed beekeepers, by comparing past historical changes and present-day debates around the bees. Landscape changes, loss of biodiversity and overuse of pesticides in agricultural crops have affected the wellbeing of the bees. The obstacles and organisations of beekeeper’s are also considered. Beekeeping is discussed as a way to create ecological awareness and is promoted as a way to increase not just bee’s wellbeing living in Rio Grande do Sul, but also create better dialogues among different actors.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Betta, Edinéia Pereira da Silva. "A institucionalização da indumentária gaúcha: imagens que (re)vestem o tradicionalista gaúcho (1947 - 1989)." Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2018. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/21196.

Full text
Abstract:
Submitted by Filipe dos Santos (fsantos@pucsp.br) on 2018-07-03T13:31:46Z No. of bitstreams: 1 Edinéia Pereira da Silva Betta.pdf: 6467024 bytes, checksum: 3aa2fc4f2168c2e2b442ed1553a59343 (MD5)<br>Made available in DSpace on 2018-07-03T13:31:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Edinéia Pereira da Silva Betta.pdf: 6467024 bytes, checksum: 3aa2fc4f2168c2e2b442ed1553a59343 (MD5) Previous issue date: 2018-04-16<br>This research set reflections about the Gaucho Traditionalist Movement and analyses the selected imagery repertoire on the composition of the institutionalized Gaucha clothing. Clothing became the main element of the set of references selected by the movement from 1947, from it people embrace the constituted identity, create personas and declare themselves as Gauchos. Due to the intense use of historical references on the movement practices, the imaginary is reinforced and results in the connection of the present with the past, creating meanings, evoking it as the different and emphasizing "me" and "the other". Therefore, the aim of this research was to verify the textual and imagery sources used in the book "Indumentária Gaucha" of the writer Antonio Augusto Fagundes, identifying and analyzing the historical references and the fashion aspects that rebound on the composition proposed by the author, and approved by the Gaucho Traditionalist Movement from the second half of the twentieth century<br>Esta investigação tece reflexões acerca do Movimento Tradicionalista Gaúcho e analisa o repertório imagético selecionado na composição da indumentária gaúcha institucionalizada. O vestuário constituiu-se como elemento central do conjunto de referências selecionadas pelo movimento a partir de 1947, a partir dele as pessoas se apropriam da identidade constituída, criam personas e se afirmam como gaúcho. Em razão da intensa utilização de referências históricas nas práticas do movimento, o imaginário se fortalece e resulta na conexão do presente com o passado, criando sentidos, evocando-o como o diferente e evidenciando o “eu” e o outro”. Desse modo, a pesquisa tem como objetivo verificar as fontes textuais e imagéticas utilizadas na obra Indumentária Gaúcha de Antonio Augusto Fagundes, identificando e analisando as referências históricas e aspectos da moda que reverberam na composição proposta pelo autor e aprovada pelo Movimento Tradicionalista Gaúcho a partir da segunda metade do século XX
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Abreu, Geisa Cássia Romani de. "A subjetividade na atividade de trabalho de operadores de uma indústria petroquímica do Rio Grande do Sul." Universidade do Vale do Rio do Sinos, 2009. http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/2575.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-03-05T18:11:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 23<br>Nenhuma<br>Esta pesquisa foi motivada pela ocorrência significativa de formas verbais passivas analíticas com apagamento do agente, encontradas em relatórios escritos de passagem de serviço de operadores de uma indústria petroquímica. Os aportes teóricos são a lingüística da enunciação, de Émile Benveniste (1989, 2005) e a ergologia, de Yves Schwartz (2000). A partir dessa interlocução, procuramos observar a intervenção do sujeito como ser enigmático – o corpo-si – na atividade de trabalho. A análise das ocorrências da voz passiva sem agente, no nível intralingüístico, mostrou-se insuficiente para os objetivos da pesquisa. Buscamos, então, ultrapassar a descrição do fato lingüístico, em si, para chegar à metassemântica, dimensão apenas anunciada por Benveniste no texto Semiologia da língua. Para tanto, dois outros corpora foram considerados: a passagem de serviço homem-a-homem (oral) e a verbalização sobre a atividade. A partir daí, o que aparentemente se mostrava como apagamento do agente na análise dos relatórios foi<br>This research was motivated by occurring events of analytical passive forms not mentioning the performer, found in written shift break reports of workers in a petrochemical industry. Theoretical supports used are based on the theory of enunciation, by Émile Benveniste (1989, 2005) and Ergology, by Yves Schwartz (2000). Such dialogue has eventually led to an observation of the performer as an enigmatic being – the corps-soi – in working field. The intralinguistic analysis of occurring passive voice structures not mentioning the performer have shown to be ineffective to this research. Consequently, we trespass the description of linguistic fact in itself to reach a metassemantic concept – dimension proposed by Benveniste at The semiology of language. Moreover, two additional corpora were added: the man-to-man (oral) working shift break and the verbalization over the activity. From then on, what was apparently assumed as the total absence of the performer in written reports turned out to be read as forms of one´
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Dutra, Eduardo de Oliveira. "A palataliza??o das oclusivas dentais /t/ e /d/ no munic?pio do Chu?, Rio Grande do Sul." Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul, 2007. http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/1875.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-04-14T13:37:38Z (GMT). No. of bitstreams: 1 401481.pdf: 841579 bytes, checksum: 8acf2f8eaaeba60cdae30bf0b37b64bc (MD5) Previous issue date: 2007-02-28<br>Este estudo faz uma an?lise em tempo aparente das oclusivas dentais seguidas de [i] e de [j] na cidade do Chu?, Rio Grande do Sul, a partir da amostra de 24 informantes bil?ng?es do Projeto BDS-Pampa. Os pressupostos te?rico-metodol?gicos adotados seguem, portanto, a Teoria da Varia??o Ling??stica (Labov, 1972, 1994). Neste estudo foi poss?vel concluir que a palataliza??o das oclusivas dentais ? uma regra vari?vel sujeita aos condicionamentos de vari?veis ling??sticas e sociais e que a aplica??o da regra parece ser um fen?meno vari?vel de mudan?a em progresso
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Alves, Marcelo Guimarães. "Milton Kurtz : aproximações ao espírito pop." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2009. http://hdl.handle.net/10183/17140.

Full text
Abstract:
Esta pesquisa propõe um levantamento e estudo da obra de Milton Kurtz (1951 - 1996), arquiteto e artista que desenvolveu sua técnica basicamente calcada no desenho, participando de grupos de artistas que promoveram um debate e uma efervescência cultural no Rio Grande do Sul no final dos anos 70 e inicio dos 80. O recorte principal está vinculado à presença de uma visualidade que denota sintonia com sua contemporaneidade e com a mídia de massa. Com referenciais nas histórias em quadrinhos, revistas, jornais, anúncios publicitários, cinema e televisão, que compõem sua coleção pessoal, Kurtz constrói uma obra com intensas aproximações ao espírito característico da Pop Art. A pesquisa propõe um levantamento destas aproximações, bem como o estudo de sua poética que apresenta forte viés erótico, explorando questões do corpo e revelando ambiguidades e dualidades ligadas tanto à bidimensionalidade quanto às questões de gênero. O presente estudo visa ainda, contribuir para o devido registro na história da arte no estado, não apenas da obra de Milton Kurtz, mas também do KVHR, grupo de artistas do qual participou ativamente desde novembro de 1977 a maio de 1980, junto com Julio Viega, Paulo Haeser e Mário Röhnelt.<br>This research proposes a survey and study the works of Milton Kurtz (1951 - 1996), architect and artist who developed his technique essentially based on drawing, participating in groups of artists that promoted a discussion and a cultural effervescence in state of Rio Grande do Sul in the final of the 70's and beginning of the 80's. The main bias is linked to the presence of a visuality that shows a link with his contemporary and the mass media. With references in comics, magazines, newspapers, advertisements, movies and television, making up his personal collection, Kurtz produced an intense work with verifiable approaches to the spirit characteristic of Pop Art. The research proposes a survey of these approaches, and the study of his poetic feature that shows a strong bias erotic, exploring issues of body and revealing ambiguities and dualities related to the bi-dimensionality and to the gender issues. This study also aims to contribute to the proper record in the history of art in the state, not just the work of Milton Kurtz, but also the KVHR, group of artists which participated actively since November 1977 to May 1980, with Julio Viega, Paulo Haeser and Mário Röhnelt.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Monteiro, George Uilian. "PRÁTICAS DISCURSIVAS SOBRE O GAÚCHO EM TEMPOS DE CENSURA (1964-1969): UM CASO DA IMPRENSA ESCRITA NO RIO GRANDE DO SUL." Universidade Federal de Santa Maria, 2015. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9935.

Full text
Abstract:
We aim, in this thesis, understand the operation of the discourse on the gaucho at the press in times of censorship. From the perspective of Discourse Analysis, initiated in the works developed by the group of intellectuals around Michel Pêcheux, in France, our work takes place in-between the bases made, beyond the relationship myth and non-myth. The practices of journalistic discourse collaborate to form a stabilizing effect of the senses on the gaucho, the construction of references to this identification process. Such stabilizing effect allows our observation on the prohibition of registration of the subject in certain discoursive formations in operation since the newspaper foundation (Zero Hora) in 1964. We have performed our cutouts considering chronologically (straightness which does not apply to the movement of the senses) the period from 1964, the year of the coup, until 1969, the first year after the establishment of Institutional Act Number 5 (Institutional Act that extended and helped the 'models' of repression and torture). Taking the discoursive processess as heterogeneous, we made a movement that aims to identify the assumptions stabilized in the journalistic discourse on the gaucho, and, mainly, to deconstruct the evidences put into circulation after the coup of 64. From the analysis of the discoursive excerpts - the identification of different subject positions we find in the 'textualizing' of journalistic discourse - we could make explicit the operation of ideology in this process of signification. Acting on an institutionalization effect of the senses, the press collaborates in maintaining a certain order: the imposition of the gaucho‟s myth, gaucho as sul rio-grandense, closed in its borders and, with it, in its meaning.<br>Buscamos, nesta dissertação, compreender o funcionamento do discurso sobre o gaúcho na imprensa em tempos de censura. Da perspectiva da Análise de Discurso, iniciada nos trabalhos desenvolvidos pelo grupo de intelectuais em torno de Michel Pêcheux, na França, nosso estudo situa-se nos entremeios das bases constituídas além da relação mito/não-mito. As práticas do discurso jornalístico colaboram para a constituição de um efeito de estabilização dos sentidos sobre o gaúcho, na construção de referenciais para o processo de identificação desse sujeito. Tal efeito de estabilização permite nossa observação na interdição da inscrição do sujeito em determinadas formações discursivas em funcionamento desde a fundação do jornal (Zero Hora), em 1964, ano em que, no Brasil, via golpe de Estado, uma ditadura militar é instaurada. Efetuamos nossos recortes considerando cronologicamente o período que vai de 1964, ano do golpe, até 1969, primeiro ano após a instauração do ato institucional número 5 (ato institucional que ampliava e auxiliava os modelos‟ de repressão e tortura), salientando, porém, que essa linearidade não se aplica ao movimento dos sentidos. Tomando os processos discursivos como heterogêneos, realizamos um movimento que busca identificar pressupostos estabilizados no discurso jornalísticosobre o gaúcho, e, principalmente, desconstruir as evidências colocadas em circulação após o golpe de 64. A partir da análise dos recortes discursivos, na identificação das diferentes posições-sujeito que encontramos no textualizar‟ do discurso jornalístico, pudemos explicitar o funcionamento da ideologia nesse processo de significação. Dessa forma, ao atuar em um efeito de institucionalização dos sentidos, observamos que a imprensa colabora na manutenção de uma determinada ordem: a da imposição do mito do gaúcho, gaúcho como sul rio-grandense, fechado em suas fronteiras e, com isso, também em seu sentido.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Nagel, Liane Maria. "As missões Guarani-Jesuíticas no imaginário e nas representações das artes visuais Rio Grande do Sul, segunda metade do século XX." reponame:Repositório Institucional da UFSC, 2004. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/111807.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Duprat, Andréia Carolina Duarte. "Clube de Gravura de Porto Alegre e revista Horizonte (1949-1956) : arte e projeto político." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2017. http://hdl.handle.net/10183/165312.

Full text
Abstract:
A presente dissertação, Clube de Gravura de Porto Alegre e revista Horizonte (1949-1956): arte e projeto político, estuda a ação de um grupo de artistas vinculados ao projeto cultural do Partido Comunista do Brasil que dedicou sua produção para a popularização da arte como meio de conscientização política. Esses artistas, entre os quais se destacam Vasco Prado, Glênio Bianchetti, Carlos Scliar, Danúbio Gonçalves e Glauco Rodrigues, tinham na gravura um meio privilegiado para essa difusão, procurando explorar temas da cultura popular e vinculá-los a uma pauta de luta contra a exploração capitalista e o imperialismo norteamericano. Enquanto o Clube de Gravura de Porto Alegre era o principal espaço de articulação para esses agentes, a revista Horizonte colocava-se como veículo para circulação de imagens e de promoção de debates vinculados a este projeto. O primeiro capítulo deste trabalho trata do contexto em que se formou o Clube de Gravura de Porto Alegre e sua inserção no campo artístico do Rio Grande do Sul. No segundo capítulo, é realizado um levantamento da atuação desses artistas no ambiente cultural da capital sulina, principalmente na Associação Francisco Lisboa, assim como são enfatizadas as ações voltadas ao grande público, como a colaboração na campanha pela paz e as exposições de gravura, que tinham como finalidade despertar a consciência crítica da classe trabalhadora por meio da arte. No terceiro e último capítulo, são abordadas as influências recebidas, como o realismo socialista, o zhdanovismo e a gravura chinesa, como também possíveis diálogos com outros movimentos, tal qual o tradicionalismo gaúcho. Essa parte se encerra com o balanço da produção do grupo ocorrida vinte anos depois, em um momento de críticas e análises contraditórias em relação à sua proposta original.<br>The present work entitled Clube de Gravura de Porto Alegre e revista Horizonte (1949- 1956): arte e projeto político, studies the actions of a group of artists related to a cultural project of the Partido Comunista do Brasil which dedicated its artistic production to popularize art as a mean to political conscientization. Among the artists involved in this movement Vasco Prado, Glênio Bianchetti, Carlos Scliar, Danúbio Gonçalves e Glauco Rodrigues outstanded by using engraving as a privileged mean to difuse the ideas of the movement exploring themes such as popular culture linking them as a way to draw attention to the capitalist exploration and the North-American imperialism. The Clube de Gravura de Porto Alegre was the main space for artistic production of the project and the Horizonte magazine was its most important vehicle of image circulation and promotion of debates. The first chapter of this work is about the context in which the Clube de Gravura de Porto Alegre was created and its insertion in the Rio Grande do Sul artistic field. In the second chapter, the insertion of these artists in the cultural environment of Porto Alegre is described, mainly in the Associação Francisco Lisboa, as well as their actions for the great public as the collaboration in a peace campaign and the engraving exhibitions whose purpose was to awake the critical awareness of the working class through art. In the third and last chapter, the influences which acted in these artists are addressed such as the socialist realism, zhdanovism and the Chinese engraving, as well as a possible relation with other movements such as regional culture. This part ends with an evaluation of the group production occurred twenty years later at a time of criticism and contradictory analyzes regarding to its original proposal.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Fernandes, Adriana. "A CONSTITUIÇÃO DO ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA NA TRILHA DE DOCUMENTOS OFICIAIS DO RIO GRANDE DO SUL: CONHECIMENTO E PERSPECTIVAS." Universidade Federal de Santa Maria, 2011. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9851.

Full text
Abstract:
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior<br>This study investigates the current process and structure of Portuguese Language teaching in the state of Rio Grande do Sul, based on three official documents published in the 1990‟s and in the first decade of the 21st century, in order to identify which guidelines have been adopted through official channels for the purposes of teaching. Besides this main objective, we looked for specific objectives: identifying the context and the conditions of production in which these documents are inserted; understanding its theoretical and methodological basis and the conceptions of langue, language and language teaching advocated in the texts; verifying how the discursive voices which organize such discourse articulate; knowing what dialogic relations these texts hold among themselves; investigating what image of the Portuguese teacher is built by the official voice. In order to make this research, we based our theoretical and methodological presuppositions on studies of the Bakhtin Circle. In the speeches found within each document, it was possible to conclude, in general, that the guidelines for teaching Portuguese are based on the social interaction approach for langue and language, and on a teaching method focused on these conceptions, thus distinguishing this method from a traditional concept of this teaching. It was also possible to conclude that this orientation is guided mainly by economical, social and political purposes.<br>Este estudo investiga o processo de constituição do ensino de Língua Portuguesa, no Estado do Rio Grande do Sul, tomando por base três documentos oficiais, publicados na década de 1990 e primeira década do século XXI, na tentativa de conhecer que orientação tem sido dada a esse ensino pela via oficial. Além desse objetivo geral, procuramos atingir alguns objetivos específicos: identificar o contexto e as condições de produção em que esses documentos se inserem; depreender suas bases teórico-metodológicas e as concepções de língua, linguagem e ensino de língua defendidas nos textos; verificar como se articulam as vozes discursivas que organizam esse discurso; conhecer que relações dialógicas esses textos mantêm entre si; investigar que imagem do professor de Língua Portuguesa é construída pela voz oficial. Para a realização da pesquisa, nos ancoramos nos pressupostos teórico-metodológicos delineados pelos estudos do Círculo de Bakhtin. No entrecruzamento dos discursos produzidos em cada documento, foi possível concluir, de forma geral, que a orientação do ensino de Língua Portuguesa se baseia na concepção de língua e linguagem de abordagem sócio-interacionista, e num ensino de língua calcado nessas concepções, afastando, desse modo, uma concepção tradicional desse ensino; foi possível concluir também que essa orientação se pauta por (e principalmente) propósitos políticos, sociais e econômicos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Oliveira, Rogério Pinto Dias de. "Saul Macchiavello & Antonio Rubio: modernidade arquitetônica em Porto Alegre (1928-1938)." Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2010. http://hdl.handle.net/10923/3840.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2013-08-07T18:58:36Z (GMT). No. of bitstreams: 1 000425747-Texto+Completo-0.pdf: 15490055 bytes, checksum: e51f45714dac5f59412b1157ba7332c4 (MD5) Previous issue date: 2010<br>The present thesis examines the works carried out by the architects Saul Macchiavello and Antonio Maria Rubio, between the years 1928 and 1938, in the city of Porto Alegre. The buildings produced by these professionals belong to the beginning of modern architecture, a period in which the gradual abandonment of the running of historicism occurs, prevalent since the late nineteenth century. The renewal process began in the early years of the twentieth century, period in which the aesthetics of the machine in the Western world emerged. This aesthetic has adopted a standard of formal as well as decorative simplification, directed to the rationalization of built space, suitable to the industrial society. The complex system resulting from this process led to the reformulation of architectural spaces and a new formal concept whose image was identified with the avantgarde aesthetic and Art Deco architecture, contributing to the emergence of a new way of living as well as a new lifestyle in Porto Alegre in the 1930’s.<br>A presente dissertação analisa as obras realizadas pelos arquitetos Saul Macchiavello e Antonio Maria Rubio, entre os anos de 1928 e 1938, na cidade de Porto Alegre. As edificações produzidas por esses profissionais pertencem ao início da modernidade arquitetônica, período em que ocorre o abandono gradativo da corrente historicista, predominante desde o final do século XIX. O processo de renovação teve início nos primeiros anos do século XX, momento em que emergiu a estética da máquina no mundo ocidental. Esta estética adotou um padrão de simplificação formal e decorativo, direcionado à racionalização do espaço edificado, próprio à sociedade industrial. O complexo sistema resultante desse processo originou a reformulação dos espaços arquitetônicos e uma nova concepção formal cuja imagem era identificada com as vanguardas estéticas e a arquitetura Art Déco, contribuindo para o surgimento de um novo modo de morar e viver na cidade de Porto Alegre na década de 1930.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Araújo, Viviane Gil. "Corpos e memórias na obra de Karin Lambrecht." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2014. http://hdl.handle.net/10183/114656.

Full text
Abstract:
A presente tese investiga a obra de pinturas de Karin Lambrecht a partir de sua cronologia e da constituição de um arquivo particular organizados pela própria artista e a autora. A obra e as análises construídas sobre ela são percebidas a partir das memórias familiares, seu período de estudos e formação acadêmica, incluindo o aprendizado em pintura na atual Universität der Künste, em Berlim.Foi destacada a formação de um imaginário artístico que se constituiu a partir das inúmeras leituras da Bíblia Luterana, da formação artística obtida por meio de estudos com professores que propunham grande rigor técnico e a pintura de cunho abstrato.Analisa-se, igualmente, os frequentes anacronismos que permeiam as obras e se revelam por meio da temática das pinturas, observadas sob o ponto de vista das afinidades artísticas, da história da arte, do corpo e do sacrifício.Os anacronismos constituem a obra de Lambrecht criando relações entre o passado e o presente que se revelam nos temas, materiais e procedimentos na realização da pintura. Observa-se da mesma forma que, as memórias da artista se expressam igualmente por meio das diferentes representações do corpo e do humano por meio do corpo da obra, da cruz, do corpo sagrado e do sacrifício.<br>This thesis investigates the painting works of Karin Lambrecht from its chronology and the constitution of a private file organized by the own artist and the author. The work and analyzes which are built are perceived considering family memoriesfrom the period of study and academic training, including the apprenticeship in painting in the current Universität der Künste in Berlin.The formation of an artistic imaginary that was formed from the numerous Lutheran Bible readings, from the artistic training obtained through studies with teachers who proposed a great technical rigor and the paintings of an abstract nature were highlighted.The frequent anachronisms that permeate the work and reveal themselves through the theme of the paintings have also been analyzed, observed from the point of view of artistic affinities, of the history of the art, the body and sacrifice.The anachronisms constitute the work of Lambrecht creating relationships between the past and the present that are revealed in the theme, materials and procedures for the making of the painting.The prominence of symbolic representations of the body and of the human in the work is observed through a selection of works which discuss the work corpus, the interaction of the body of the artist with the painting and the sacred body.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Moraes, George Augusto Moraes de. "A contribuição de Manoel Itaqui para a arquitetura gaúcha." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2003. http://hdl.handle.net/10183/4770.

Full text
Abstract:
O desconhecimento, por parte da comunidade em geral, Portoalegrense e Rio Grandense sobre quem foi o Engenheiro-Arquiteto Manoel Itaqui e qual foi a sua contribuição para a arquitetura da Capital Gaúcha, devido à pouca informação existente, é o motivo principal deste trabalho que procura demonstrar sua trajetória, sem ser uma biografia, tomando como ponto de partida o surgimento do sobrenome “Itaqui”, passando por sua formação, até a produção de seus projetos e obras que encontram-se ligados à própria História da Capital e da formação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. A análise de sua arquitetura, feita prédio a prédio, evidencia a sua evolução que inicia, nos primeiros anos do século XX, com o estilo “Art Nouveau” e vai sendo alterada com o passar do tempo até culminar com uma obra de engenharia, seu último projeto, pelo qual é mais conhecido, do Viaduto Otávio Rocha. Busca-se assim, colocar em evidência o elenco de sua produção intelectual para a Capital, em sua suposta totalidade, dar-lhe o devido reconhecimento e torná-lo mais conhecido pela comunidade, não só acadêmica como em geral.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Pommer, Roselene Moreira Gomes. "Missioneirismo: a produção de uma identidade regional." Universidade do Vale do Rio do Sinos, 2008. http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/2173.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-03-05T12:06:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 7<br>Nenhuma<br>Na década de 1980, parte dos municípios da região das Missões negociou de forma especial o seu arranjo identitrário. Foi o período em que algumas comunidades lembraram e comemoraram os 300 anos de chegada dos padres jesuítas e de fundação das primeiras reduções da segunda fase inaciana a leste do rio Uruguai. Este passado construído para embasar as novas classificações e representações foi produto das necessidades do presente. É no contexto da crise da década de 1980 que encontramos as explicações para as negociações que os grupos dirigentes estabeleceram com o passado colonial da região. Um tempo vivido por povos guaranis, cujas referências acabaram sendo apropriadas por descendentes de outros grupos étnicos que chegaram no final do século XIX e século XX e cuja relação com os primeiros está apenas no lugar ocupado e na presentificação do passado. Neste movimento, São Luiz Gonzaga foi pioneiro, dando início a uma forma especial de classificação com base em referenciais do passado que deveriam motivar sua pop<br>In the decade of 1980, part of the counties in região das Missões negotiated in a special way its identity arrange. During that period, some communities remembered and celebrated the 300 years of the arrival of the Jesuit priests and the foundation of the first missions of second Inacian phase to the East of Uruguai River. This past build to be a basis for the new classifications and representations was the product of nowadays necessities. It is in the context of Braziliand 80s crisis that we found the explanation for the negotiations that the groups that had power established with the colonial past of that region. A time lived by guarani people, whose references ended up being appropriated by the descendents of other ethnic people that arrived in the end of 19th century and beginning of 20th century and whose relation to the guaranis is only the place occupied and the past presentification. In this sense, São Luiz Gonzaga was a pioneer, starting a special way of classification, based on referentials from the
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Soares, Laís Góis. ""Turismo de galpão" : uma etnografia sobre o acolhimento do fenômeno do turismo, nos festejos/festivais tradicionalistas, em Porto Alegre e Santa Cruz do Sul, no Rio Grande do Sul." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2014. http://hdl.handle.net/10183/103883.

Full text
Abstract:
O presente trabalho busca compreender as múltiplas percepções dos atores sociais em face à implementação da prática turística em três dos principais eventos tradicionalistas: O Acampamento Farroupilha, o Desfile Temático e o Encontro de Artes e Tradição Gaúcha (ENART). O trabalho analisa o Encontro de Artes e Tradição na cidade de Santa Cruz do Sul, no estado do Rio Grande do Sul, buscando expor os processos de atualização sob os quais o mesmo vem se submetendo, bem como, seu diálogo com o fenômeno do turismo. Destaco o caráter polissêmico do turismo, ou seja, procuro correlacioná-lo às tendências contemporâneas demonstrando como localmente os debates sobre o acolhimento a ideias (propostas) advindas dos agentes do turismo contemplam uma ordem complexa e imprevisível e percorrem diversos processos que ora favorecem a prática turística, ora reinterpretam seus sentidos. Este estudo busca estabelecer um diálogo interdisciplinar entre antropologia e turismo. A pesquisa é fruto de reflexões geradas após a inserção da empresa Office Marketing na organização e planejamento dos três principais eventos do universo tradicionalista. A partir dessa inserção em campo, vislumbra-se descrever, mediante a prática etnográfica, as transformações nas comemorações festivas do feriado estadual do Vinte de setembro (em alusão à Revolução Farroupilha, também conhecida como Guerra dos Farrapos) – percorro o Acampamento Farroupilha e os debates sobre a produção do desfile que o encerra em um período singular permeado pelos debates sobre a realização da Copa de 2014. Entende-se que as ações permeadas pelas ações e propostas advindas do turismo precipitam algumas das reconfigurações das práticas culturais, propiciadas pelos contínuos diálogos entre grupos distintos, como, por exemplo, tradicionalistas e carnavalescos, além de sublinhar a relação entre tradicionalismo e modernidade.<br>The present paper aims to generate understanding of multiple perceptions of social actors in relation to implementation of the tourist practice in three of the main traditionalist events: the Acampamento Farroupilha (Farroupilha Camping), the Desfile Temático (Thematic Parade) and the Encontro de Artes e Tradição Gaúcha (The Meeting on Arts and Tradition of Rio Grande do Sul, or ENART). This work also will examine of the Encontro de Artes e Tradição (Meeting on Arts and Tradition) state of Rio Grande do Sul, in the city of the of Santa Cruz do Sul, seeking to expose upgrade, above which it is has been undergoing, as well as its interaction with the phenomenon of tourism. Emphasize the polysemic nature of tourism, i.e., i seek to correlate it to contemporary trends demonstrating how locally discussions about hosting the ideas (proposals) arising from tourism players contemplate a complex and unpredictable order and rum through various processes that on the one hand favor the practice tourist, and on the other hand reinterpret their senses. This study searchs establish an interdisciplinary between Anthropology and Tourism This research is the result of a thorough reasoning after insertion of company Office Marketing in organizing and planning of the three major events of tradicionalist universe. From this insertion in the field, it is my purpose to describe, through ethnographic practice, the transformation of September 20th festive commemorations (a reference to Farroupilha Revolution, also known as Ragamuffin War) – I walk Farroupilha Camping and the debates about the production of the parade that ends at a unique period permeated the debates on the implementation of the 2014 World Cup. It is understood that the actions permeated by the actions and proposals coming from the tourism precipitate some of the reconfigurations of cultural practices afforded by continuous dialogues among distinct groups (e.g., traditionalists and carnival groups) while stressing the relationship between traditionalism and modernity.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!