To see the other types of publications on this topic, follow the link: Attachement chez l'enfant – Enquêtes.

Dissertations / Theses on the topic 'Attachement chez l'enfant – Enquêtes'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Attachement chez l'enfant – Enquêtes.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

La, Boissonnière Anne-Marie. "L'attachement de l'enfant : l'abus sexuel et les indices psychopathologiques." Doctoral thesis, Université Laval, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11794/26888.

Full text
Abstract:
Les séquelles engendrées par l'abus sexuel à l'enfance ont fait l'objet de plusieurs études, sans toutefois qu'il n'y ait de consensus. La relation d'attachement a été identifiée comme facteurs pouvant influencer ces séquelles. Ce mémoire doctoral a pour objectif d'explorer la contribution de l'attachement sur les comportements et les symptômes associés à différentes psychopathologies suite à un abus sexuel. Il est aussi souhaité décrire le type d'attachement de l'enfant selon la présence ou l'absence d'un abus sexuel. Des questionnaires et des entrevues ont été complétés par 111 enfants et leur mère, soit 43 enfants ayant subi un abus sexuel et 68 faisant partie du groupe contrôle. Les enfants qui ont subi un abus sexuel présentent plus fréquemment un attachement insécure. Quant aux indices psychopathologiques, l'apport de l'attachement et de l'abus sexuel s'avèrent tous deux significatifs en regard des comportements externalisés et des symptômes dissociatifs. En ce qui concerne les comportements internalisés, seule la présence d'un abus sexuel contribue à expliquer leur augmentation. Enfin, l'attachement s'avère être un contributeur unique en ce qui a trait aux comportements sexualisés et aux symptômes dépressifs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Tremblay, Elsa. "La contribution des émotions de l'enfant et de la sensibilité maternelle dans la relation d'attachement." Master's thesis, Université Laval, 2021. http://hdl.handle.net/20.500.11794/68418.

Full text
Abstract:
Avant l’apparition du langage, les nourrissons dépendent fortement de la capacité de leur parent à percevoir, interpréter et répondre à leurs signaux de communication. À cet effet, les manifestations émotionnelles constituent un canal essentiel pour la transmission de signaux permettant au parent de cerner les besoins, les émotions et d’y répondre adéquatement. Ces expressions impliquent souvent des signes de joie, d’intérêt, de colère, de peur ou de tristesse. Les expressions faciales sont également empruntées par le parent pour refléter les états émotionnels du nourrisson, ce qui est essentiel pour la différenciation, la compréhension et la régulation des émotions chez le nourrisson. Pour plusieurs théoriciens, ces aspects développementaux se manifestent dans un premier temps dans le cadre de la relation d’attachement qui se tisse entre le parent et l’enfant. Les réponses parentales aux manifestations émotionnelles incarnent le concept de la sensibilité maternelle qui contribue de manière importante au développement de ce premier lien. Or, très peu d’études ont porté un regard impliquant les manifestations émotionnelles et la sensibilité maternelle dans le développement de l’attachement. L’objectif principal de ce mémoire de maîtrise est de documenter le lien entre les manifestations émotionnelles de l’enfant et de la sensibilité maternelle dans le développement de la relation d’attachement. Au total, 80 dyades mère-enfant ont été évaluées dans le cadre d’une étude longitudinale, les interactions quotidiennes, les modèles de manifestations émotionnelles de l’enfant et le développement de l’attachement ont été observés lorsque l’enfant était âgé de 4 à 16 mois. Des corrélations et des analyses factorielles avec rotation varimax ont été effectuées afin de distinguer les grands patrons de réponses émotionnelles qui se dégagent des deux tâches. Les résultats ne montrent, de manière surprenante, aucune corrélation entre les émotions des nourrissons et la sensibilité maternelle. Également, aucun lien n’a pu être établi entre le développement émotionnel de l’enfant et les processus d’attachement.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Roy, Fanie. "Le soutien social chez les mères adolescentes : précisions quant aux sources et types de soutien social et contribution du soutien social à l'attachement de l'enfant, en lien avec l'adaptation parentale et la sensibilité maternelle interactive." Doctoral thesis, Université Laval, 2011. http://hdl.handle.net/20.500.11794/23128.

Full text
Abstract:
Cette étude vise à tracer un portrait du soutien social des mères adolescentes et à vérifier comment certaines parties de ce réseau peuvent être en lien avec la sécurité d'attachement de l'enfant, en considérant la sensibilité et la dépression maternelle. Les dimensions du soutien examinées sont : les sources de soutien et d'interactions négatives, les types (émotionnel/instrumental) et la stabilité. Cent huit mères adolescentes ont complété une version modifiée du Questionnaire de Soutien Social (Sarason, Sarason, Shearin, & Pierce, 1987) et le Center for Epidemiologic Studies Depression Scale (Radloff, 1977) lorsque leur enfant avait 6, 10 et 15 mois. Des visites à domicile ont permis d'évaluer la sensibilité (Q-sort de comportements maternels; Pederson & Moran, 1995) et la sécurité d'attachement (Q-sort d'attachement; Waters, 1995). Des analyses descriptives et des corrélations tétrachoriques ont été réalisées. Quatre principaux résultats ont été identifiés : 1) les sources fréquentes de soutien sont proximales : mère de l'adolescente, famille immédiate, partenaire et amis; 2) ces personnes offrent du soutien émotionnel et instrumental; 3) les interactions négatives surviennent principalement avec ces sources, mais celles avec le partenaire sont particulièrement marquées; 4) le soutien et les interactions négatives provenant de ces sources sont relativement stables entre 6 et 15 mois, sauf avec les amis. Des tests-t ont démontré que le soutien émotionnel et instrumental stable provenant de la mère de l'adolescente est positivement associé à la sécurité d'attachement et à la sensibilité. Toutefois, seul son soutien émotionnel stable est inversement associé à la dépression. Le soutien émotionnel et instrumental stable de la famille est associé positivement à la sensibilité. Enfin, la présence d'interactions négatives avec la mère de l'adolescente et les amis est liée à une augmentation de la dépression. Des régressions hiérarchiques ont permis de vérifier des hypothèses de médiation où les deux types de soutien de la mère de l'adolescente contribueraient à la sécurité d'attachement par le biais de la sensibilité. Aucune hypothèse n'a été concluante. Les effets du soutien et de la sensibilité semblent être indépendants pour prédire la sécurité d'attachement. La discussion porte sur la pertinence des résultats pour l'intervention auprès de dyades enfant-mères adolescentes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Berthelot, Nicolas. "L'impact de la maltraitance sur l'attachement et le fonctionnement réflexif et implications pour la relation d'attachement mère-enfant." Thesis, Université Laval, 2010. http://www.theses.ulaval.ca/2010/27570/27570.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Moisan, Caroline. "Les types de désorganisation de l'attachement et leurs distinctions en termes d'antécédents et d'aspects développementaux." Thesis, Université Laval, 2011. http://www.theses.ulaval.ca/2011/28197/28197.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Perron, Sylvie. "Attachement amoureux chez des couples consultant en psychothérapie." Thesis, Université Laval, 2011. http://www.theses.ulaval.ca/2011/28175/28175.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Robinson, Audrey. "Attachement maternel et adaptation chez l'enfant en bas âge." Doctoral thesis, Université Laval, 2014. http://hdl.handle.net/20.500.11794/25315.

Full text
Abstract:
L’état d’esprit de la mère concernant l’attachement est lié à la sensibilité maternelle, à la sécurité d’attachement de l’enfant et au développement de symptômes d’adaptation. Néanmoins, nous disposons de peu de documentation sur le processus liant l’ensemble de ces variables, et d’autant plus, avant la période préscolaire. L’objectif principal de ce mémoire doctoral est de documenter le lien entre l’état d’esprit maternel concernant l’attachement et l’adaptation chez l’enfant, durant la deuxième année de vie, en explorant le rôle médiateur possible de la sensibilité maternelle et de la relation d’attachement. Ce mémoire tient compte de la dimension importante qu’est le milieu psychosocial. Au total, 127 dyades mère-enfant ont été évaluées. Des corrélations et des équations de régression multiple ont été effectuées afin de tester la médiation. Les résultats montrent que les liens entre les différentes variables sont significatifs et révèlent que le lien entre l’état d’esprit maternel et l’apparition de symptômes d’adaptation chez l’enfant est médiatisé par la qualité de la relation mère-enfant.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Mace, Solène. "Les attachements multiples et les relations amicales des jeunes enfants." Nantes, 2006. http://www.theses.fr/2006NANT3014.

Full text
Abstract:
Visant à analyser la multiplicité des relations d'attachement et les relations amicales de l'enfant de 2 à 3 ans qui fréquente une crèche ou une école maternelle, cette étude considère trois figures d'attachement : la mère, le père et l'adulte du mode d'accueil. Aussi, la qualité des relations d'attachement de 173 enfants a été évaluée à partir du Q-Sort et les relations amicales observées au sein du mode d'accueil. Les résultats confirment premièrement la coexistence des trois modèles d'organisation des attachements définis par Howes (1999), hiérarchique, intégratif et indépendant. Ensuite, la qualité de l'attachement parental et particulièrement maternel module les compétences sociales et les comportements amicaux des jeunes enfants. Enfin, la crèche et l'école maternelle permettent aux enfants de développper des relations de même qualité tant avec l'adulte du mode d'accueil qu'avec les autres enfants.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Chaussegros, de Léry Élisabeth. "Attachement mère-enfant et adaptation comportementale et hormonale des jeunes enfants en situation de nouveauté sociale." Sherbrooke : Université de Sherbrooke, 1999.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Pereira, Marlène. "L'entrée du jeune enfant dans le monde social : question d'adaptation psychosociale et de caractéristiques individuelles." Bordeaux 2, 2006. http://www.theses.fr/2006BOR21397.

Full text
Abstract:
Les modèles contemporains soulignent que le développement humain implique un processus de co-construction continuel entre l’individu et son environnement immédiat. La présente thèse examine les facteurs du développement de l’enfant qui auraient un rôle de précurseur de l’adaptation psychosociale. Notre échantillon regroupe 231 enfants (106 Québécois et 125 Français de 20 et 54 mois) venant de familles de milieu socio-économique moyen et fréquentant, à plein temps des garderies au centre-ville de Montréal ainsi que des crèches et maternelles du centre-ville de Bordeaux et de Toulouse. L'adaptation psychosociale des enfants est mesurée avec le questionnaire APSE composé de 12 échelles qui se regroupent en six dimensions permettant de dégager cinq modes d’ajustement. Le tempérament précoce est évalué à l'aide du "Toddler Temperament Scale" se regroupant en cinq dimensions et trois typologies. L’attachement primaire est mesuré avec le "Q-Sort Attachment" se rassemblant en sept dimensions et trois classifications. Une première étape analytique propose des analyses discriminantes nous permettant de démontrer que les modèles simples (un seul construit comme prédicteur de l'adaptation) donnent de moins bons résultats que le modèle complexe (qui intègre les deux types d’informations). Néanmoins, la complémentarité de ces deux sortes d’indicateurs de l���adaptation conduit à l’opérationnalisation du concept de caractère comme précurseur. Les résultats indiquent alors que ce nouvel indicateur de l’ajustement est plus intéressant à modéliser avec des enfants de trois ans et plus. L'intérêt de ces résultats réside dans leur démonstration de la pertinence d'un modèle complexe pour représenter la dynamique de l’adaptation psychosociale des jeunes enfants et d’une modélisation du caractère pour les plus âgés
The contemporary models stress that the human development implies a process of continual Co-construction between the individual and his immediate environment. The present thesis examines the factors of the development of the child which would have a role of precursor of the psychosocial adaptation. Our sample gathers 231 children (106 Québécois and 125 French of 20 and 54 months) coming families from socio-economic medium average and attending, full-time nurseries in the centre town of Montreal as well as cribs and nursery schools of the centre town of Bordeaux and Toulouse. The psychosocial adaptation of the children is measured with questionnaire APSE made up of 12 scales which gather in six dimensions making it possible to release five modes of adjustment. The early temperament is evaluated using “Toddler Temperament Scale” gathering in five dimensions and three typologies. The primary attachment is measured with “Q-Leaves Attachment” gathering in seven dimensions and three classifications. A first analytical stage proposes discriminants analyses enabling us to show that the simple models (only one built as predictor of the adaptation) give worse results than the complex model (which integrates the two types of information). Nevertheless, the complementarity of these two kinds of indicators of the adaptation leads to the operationnalisation of the concept of character like precursor. The results indicate whereas this new indicator of the adjustment is more interesting to model with some three year old children and more. The interest of these results lies in their demonstration of the relevance of a complex model to represent the dynamics of the psychosocial adaptation of the young children and of a modeling of the character for oldest
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Zigante, Franck. "Narrativité et thérapie psychanalytique : évolution des processus de changement dans une cohorte de trente six enfants suivis pendant quatre ans." Paris 7, 2012. http://www.theses.fr/2012PA070021.

Full text
Abstract:
La narrativité occupe une position charnière entre la théorie de rattachement et la psychanalyse. Elle est explorée par la philosophie avec l'identité narrative, la psychanalyse avec les notions de liaison et de secondarisation, rattachement avec l'importance des interactions précoces dans le développement de la cohérence du récit. Nous explorons le concept d' identité narrative (Paul Ricoeur, 1990) en relevant les liens entre narrativité, attachement et psychanalyse. Afin d'évaluer le processus thérapeutique, nous suivons l'évolution de la narrativité au cours de la thérapie. Notre étude explore l'évolution de la narrativité et des représentations d'attachement au cours de thérapies psychanalytiques chez des enfants présentant une psychopathologie. Trente six enfants (névrotiques, limites, psychotiques) de quatre à onze ans ont été suivis pendant quatre ans de thérapie et évalués chaque année avec les histoires à compléter (ASCT, Bretherton et al. , 1990) codées par les Cartes de Complètement d'Histoires (Miljkovtich et al. , 2008). Les résultats montrent une progression nette de l'attachement et de la narrativité dès la première année de thérapie sur l'ensemble de la cohorte. Les enfants névrotiques améliorent rapidement dès la première année le style et le contenu de leurs récits. Les enfants psychotiques progressent plus tardivement et l'amélioration du style précède celle du contenu. Les enfants limites ne montrent aucune évolution significative sur le plan de l'attachement et de la narrativité au cours de la thérapie. Nous discutons ces résultats en regard des apports psychanalytiques et attachementistes sur la prise en charge psychothérapeutique des enfants limites
Study of narratives is a bridge between attachment theory and psychoanalysis. It is explored by philosophy with the narrative identity concept, by psychoanalysis with concepts of linking and secondary process, by attachment with correlations between early interactions and narrative coherence development. We explore the concept of narratives from different angles and especially narrative identity by Paul Ricoeur (1990). To assess therapeutic process, we follow the narrative evolution during psychotherapy. In our present study, we follow up narratives evolution of children with psychopathology during analytic therapy. A cohort of thirty six children (neurosis, borderline and psychosis) from four to eleven years old is follow up during four years with every year assessment with ASCT (Bretherton et al. , 1990) coded with CCH (Miljkovitch et al. , 2008). Results show significant progression of attachment representations and narrative from the first year of therapy. Children with neurosis improve content and form of their narratives as early as the first year. Psychotic children improve form before content of their narratives. Narratives of borderline children show no significant evolution during analytic therapy. We discuss this result with attachment and psychoanalytic points of view
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Maranda, Johanne. "Processus intergénérationnel chez les dyades mère-adolescente-enfant : attachement, sensibilité maternelle et réactivité de l'enfant." Doctoral thesis, Université Laval, 2005. http://hdl.handle.net/20.500.11794/43517.

Full text
Abstract:
In order to reduce the transmission gap, Belsky (1997) proposed to examine child temperamental characteristics in the process of attachment transmission. Two objectives are pursued in this thesis. The first one concerns examination of the mediational model with a high-risk population; the second one tests moderation effect of child reactivity within the mediational model. 70 adolescents mothers and their infant aged from 6 to 15 months participated in the study. The results showed a marginal association (p = 0,051) between mother and child attachment model supporting Ward & Carlson' results (1995). No moderation effect has been observed in the transmission equation suggesting infant reactivity do not play a role in the intergenerational process of attachment.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

McCarthy, Paschale Mary. "Le mutisme sélectif chez les enfants bilingues : un silence éloquent." Paris 7, 2009. http://www.theses.fr/2009PA070079.

Full text
Abstract:
Le mutisme sélectif reste de nos jours un phénomène intrigant et peu connu dans le domaine de la psychanalyse. Il est fréquemment rapporté chez les populations bilingues, ce qui suggère un paradoxe : le choix du silence dans un monde riche en langage. En s'appuyant sur les études de cinq cas des enfants a la fois mutique et bilingue, la problématique du mutisme est exploré a travers les enjeux de la construction de l'identité, l'identification, l'affiliation à la langue maternelle, l'angoisse de separation et les processus d'attachement. Une distinction est postulée entre le mutisme des enfants monolingues et celui des enfants bilingues en termes de son rôle symbolique et son rôle fonctionnel dans la vie de l'enfant
Selective mutisme remains an intriguing and little researched phenomenon, particularly from the psychodynamic perspective. Frequently reported in bilingual populations, it seems to suggest a paradox: the choice 0f silence in a world particularly rich in language. Through careful analysis of the case studies of five bilingual,selectively mute children; the underlying issues of identity,identification, mother tongue affiliation, separation anxiety and early attachment are explored and a distinction postulate the child
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Normand, Catherine. "Dyades d'attachement et satisfaction sexuelle chez des couples en psychothérapie." Doctoral thesis, Université Laval, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11794/27099.

Full text
Abstract:
Le présent mémoire doctoral a comme principal objectif de déterminer si la dynamique d'attachement entre les deux conjoints (i.e., le pairage des styles d'attachement de chacun : sécure, préoccupé, craintif et détaché) permet de mieux rendre compte de l'insatisfaction sexuelle que le style d'attachement de chacun, pris séparément. Afin d'y parvenir, les conjoints seront pairés quant à leur style d'attachement afin de créer des pairages (3 et 16 pairages). Par la suite, ces pairages seront comparés sur le plan de leur insatisfaction sexuelle tout en tenant compte du genre des conjoints et de certaines covariables (durée de la relation et statut marital). L'échantillon de l'étude se compose de 1078 individus hétérosexuels qui consultent en psychothérapie conjugale (539 couples). Deux questionnaires (le Questionnaire sur les expériences d'attachement amoureux (QEAA) (Experiences in close relationships (ECR) ; Brennan, et al., 1998; traduit par Lafontaine & Lussier, 2003) et le Questionnaire de Hudson (Index of Sexual Satisfaction (ISS); Hudson, 1978; traduit par Comeau & Boisvert, 1985)) sont utilisés afin de mesurer les représentations d'attachement des participants et le degré de l'insatisfaction d'un individu par rapport à sa relation avec un partenaire. Dans un premier temps, une analyse factorielle exploratoire permet de vérifier que le Questionnaire de Hudson comporte une seule composante dans sa structure. Ensuite, une ANOVA à mesures répétées pour le genre des participants (3 (pairage) X 2 (femmes vs hommes)) détermine s'il existe des différences de moyennes entre les dyades d'attachement, et ce, selon le sexe. Les résultats montrent que les pairages vivant le plus d'insatisfaction sexuelle sont celles composés de deux conjoints insécures et ceux étant plus satisfaits sont ceux unissant deux partenaires sécures. Enfin, une ANOVA à mesures répétées pour le genre des participants (16 (pairage) X 2 (femmes vs hommes)) est employée dans le but de déterminer s'il existe des différences de moyennes entre les dyades d'attachement des participants. Les femmes les plus satisfaites sont les femmes préoccupées jumelées à un homme sécure et celles les plus insatisfaites sexuellement sont dans un pairage craintive-craintif. Chez les hommes, les satisfaits sexuellement sont issus du pairage composé d'une femme préoccupée et d'un homme préoccupé et ceux étant les plus insatisfaits de leur sexualité sont les détachés jumelés à une femme détachée. Les analyses présentement également les taux de prévalence des types d'attachement, mais aussi des pairages de ces mêmes représentations, et ce, dans une population clinique. Le type d'attachement sécure semble donc avoir un effet protecteur pour l'insatisfaction sexuelle, tout comme le style préoccupé. Toutefois, la détresse sexuelle apparaît être plus présente au sein des types détaché et craintif.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Bouchet, Géraldine. "Transmission transgénérationnelle de l’insécurité de l’attachement chez les familles d’enfants âgés entre 24 mois et 39 mois." Toulouse 2, 2010. http://www.theses.fr/2010TOU20100.

Full text
Abstract:
La présente étude évalue les liens entre, premièrement, le style d’attachement adulte des parents et leurs modèles d'attachement antérieurs et, deuxièmement, leurs caractérisations de la qualité des relations d'attachement avec leur enfant. L'objectif est d'identifier la nature des représentations d'attachement chez l'adulte qui participent à l'établissement d'un lien anxieux avec l'enfant. Soixante-quatorze familles d'enfants âgés de 24 à 39 mois, soit au total 148 adultes ont complété trois questionnaires concernant: les figures d'attachement expérimentées durant l'enfance (PBI, Parker et al. , 1979 ; Gamsa 1987 ; Mohr et al. , 1999), le style d'attachement adulte actuel (ECR-R, Brennan et al. , 1998 ; Fraley et al. , 2000 ; Lafontaine et Lussier, 2003) et la qualité de l'attachement parent-enfant (AQS, Waters et Deane, 1985 ; Pierrehumbert et al. , 1995 ; Strayer et al. , 1995). Les résultats révèlent que (a) les mères classifiées « évitantes » à l'âge adulte se remémorent une figure maternelle ambivalente durant l'enfance. Chez les pères, le profil adulte « anxieux-évitant » est associé à un sentiment de rejet et à l'absence de sollicitude de la part des deux figures parentales. (b) Le recours aux stratégies d'évitement chez l'adulte est associé à la perception d'un attachement de type « évitant » avec l'enfant chez les mères, et à un attachement de type « résistant » chez les pères. L'anxiété est associée à un attachement de type « dépendant » avec l'enfant chez les mères mais ne constitue pas une variable pertinente concernant la qualité des liens père-enfant. (c) Le niveau de dépendance de l'enfant perçu par le parent est en lien avec le niveau de contrôle expérimenté durant sa propre enfance. Un contrôle élevé durant l'enfance correspond à un attachement mère-enfant de type « dépendant ». A l'inverse, les pères qui rapportent un faible niveau de contrôle durant l'enfance ont tendance à percevoir leur enfant comme étant « indépendant ». (d) Enfin, l'analyse des effets d'interactions met principalement en évidence l'effet péjoratif des modèles d'attachement antérieurs de type « ambivalent » chez les mères (sentiment de surprotection cohabitant avec sentiment de rejet) sur leur perception du niveau de sociabilité de l'enfant, et cela même lorsque ces mères témoignent d'un type d'attachement adulte « secure ». Chez les pères, on observe des effets péjoratifs distincts des styles adultes « évitant » et « anxieux-évitant » sur l'autonomie de l'enfant et des modèles parentaux « ambivalents » sur les comportements affiliatifs de l'enfant (sensibilité sociale et réponse différentielle)
This study first examines links between parental adult attachment style and their memories of attachment with their own parents. Secondly the quality of the child's attachment with both parents is evaluated. The objective is to identify adult attachment representations that are indicative of anxious parent – child relationships. Parents from 74 families in Toulouse (44 girls and 30 boys) were visited at home when children were between 24 and 39 months. Both parents completed three questionnaires. 1) The Parental Bonding Instrument, PBI (Parker & al. , 1979; Gamsa, 1987; Mohr & al. , 1999). 2) Experiences in Close Relationships-Revised (Brennan & al. , 1998; Fraley & al. , 2000; Lafontaine & Lussier, 2003). 3) Child attachment was assessed with the Attachment Q-Set (Waters & Deane, 1985; Pierrehumbert & al. , 1995; Strayer & al. , 1995). Results indicate: (a) mothers classified as “avoidant” remember their own mothers as ambivalent. Fathers “anxious-avoidant” profile is associated with a sentiment of rejection and lack of caring from both parents. (b) Mothers “avoidant” adult strategies are associated with a representation of their child's attachment as also being “avoidant” while “avoidant” fathers describe their children as “resistant”. Anxious mothers describe their children as “dependant”. However, Fathers' anxiety does not differentiate children's attachment profiles. (c) There is a link between parental perceptions of the child's dependence and remembered bonds with their own parents. Mothers reporting controlling parents in childhood describe their children as dependent. Inversely fathers reporting low parental control in their own childhood describe their children as “independent”. (d) Finally, analyses of three way interactions reveal that mothers who describe their own parents as ambivalent (overprotection and feelings of rejection) consider their children as least sociable. This holds true even for mothers whose adult attachments are identified as “secure”. In fathers' data, we observe negative effects of fathers “avoidant” and “anxious-avoidant” styles on their perception of children's autonomy. Fathers' remembering of ambivalent attachment relations in childhood is linked with their child's obtaining lower scores on social sensitivity and differential response
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Bacro, Fabien. "Spécificité des liens entre l'adaptation socioscolaire, la qualité de l'attachement à la mère et la qualité de l'attachement au père des enfants de 3 à 5 ans." Nantes, 2007. http://www.theses.fr/2007NANT3012.

Full text
Abstract:
L’objectif de cette étude est de déterminer si certains aspects de l’adaptation socioscolaire des enfants de 3 à 5 ans sont spécifiquement liés à la qualité de l’attachement aux parents et plus particulièrement à la qualité de l’attachement au père. Pour cela, les représentations d’attachement au père et à la mère de 138 enfants ont été explorées à l’aide d’une adaptation de la procédure des histoires à compléter (Miljkovitch & al. , 2003). Les interactions entre enfants ont été observées à l’école maternelle, en période de jeu libre, les problèmes de comportement des enfants ont été évalués par leurs mères à l’aide d’une adaptation française du Child Behavior Check List (Fombonne, 1988) et leur adaptation scolaire à l’aide d’un questionnaire sur les comportements scolaires rempli par les enseignants (Florin, Guimard & Nocus, 2002). Les résultats indiquent que si certains aspects de l’adaptation socioscolaire sont spécifiquement liés à la qualité de l’attachement au père et à la mère, d’autres semblent liés à la qualité de l’attachement aux deux parents simultanément. Enfin, bien que des liens importants aient été mis en évidence entre les qualités des relations et des représentations d’attachement aux deux parents, de manière générale les résultats de cette étude suggèrent que les enfants construisent des représentations spécifiques des relations d’attachement qu’ils entretiennent avec leur père et avec leur mère. De plus, ces résultats nous conduisent à reconsidérer la façon d’évaluer les qualités des relations et d’explorer les différentes représentations d’attachement de l’enfant
The aim of this study is to know if some aspects of social and school adjustment of 3 to 5 year old children are specifically linked with attachment to mother and more particularly with attachment to father. In this way, specific attachment representations to mother and to father of 138 children were explored with a french adaptation of the Attachment Story Completion Task (Miljkovitch & al. , 2003), peer intercations were observed during free play sessions at school, behaviour problems were evaluated with a french adaptation of the Child Behavior Check List (Fombonne, 1988) filled out by mothers and chilren’s school adjustment was evaluated with a teacher questionnaire (Florin, Guimard & Nocus, 2002). Results show that wether some aspects of social and school adjustment are specifically linked with attachment to mother and to father, some others seem to be simultaneously linked with attachment to both parents. Finally, whereas very strong links between quality of attachment relations and representations to both parents were found, taken together our results suggest that children develop independent relationships and specific attachment representations to mother and to father. Moreover, these results lead us to reconsider the way to evaluate quality of attachment relationships and to explore children’s specific attachment representations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Mazars, Marlène. "Socialisation et sens moral chez l'enfant abandonnique : étude réalisée en institution sur 10 cas d'enfants et d'adolescents." Amiens, 2008. http://www.theses.fr/2008AMIE0026.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Rochette, Émilie. "Tempérament et attachement chez le jeune enfant : prédicteurs des habiletés de régulation émotionnelle à l'âge préscolaire." Thesis, Université Laval, 2007. http://www.theses.ulaval.ca/2007/24165/24165.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Dubé, Julie. "L'attachement, la réactivité comportementale et la genèse des manifestations anxieuses lors de la petite enfance." Thesis, Université Laval, 2009. http://www.theses.ulaval.ca/2009/26673/26673.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Albornoz, Paola. "Relation entre la qualité de l'attachement à 14 mois et le développement cognitif en bas âge chez des enfants prématurés." Master's thesis, Université Laval, 2002. http://hdl.handle.net/20.500.11794/46583.

Full text
Abstract:
Cette recherche étudie la relation entre l’attachement à 14 mois et le développement cognitif à 9,14 et 50 mois chez une population de 50 prématurés. Un modèle de prédiction du QI à 4 ans est aussi testé par des régressions. L’attachement est mesuré par le Tri-de Cartes, le développement cognitif par le Bayley (échelle mentale) et le Stanford-Binet IVet l’environnement par le HOME lors de visites à domicile. L’index médical néonatal(NMI) mesure le risque néonatal. Les résultats montrent une corrélation significative (r =.29, g<.05) entre l’attachement et le développement cognitif à 9 mois mais à 4 ans aucun lien direct n’est observé. À 14 mois, le NMI et le genre expliquent 20% de la variance des scores au Bayley. Ce sont les prématurés à haut risque qui obtiennent la plus faible performance au Bayley. À 4 ans, un environnement familial stimulant prédit (17%) un meilleur score de QI. Les facteurs de risque biologiques et environnementaux sont, comparativement à la variable attachement, de meilleurs prédicteurs du QI des enfants prématurés.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Quillet-Balutaud, Florence. "Orthophonie et médecine générale : dépistage précoce des troubles du langage chez l'enfant." Bordeaux 2, 1999. http://www.theses.fr/1999BOR2M167.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Massé, Véronique. "Attachement et adaptation sociale : étude comparative entre les enfants adoptés à l'international et les enfants vivant avec leurs parents biologiques." Thesis, Université Laval, 2006. http://www.theses.ulaval.ca/2006/23647/23647.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Clouard, Chantal. "Enjeux psychiques et éthiques de l'écriture de soi : attachement, narrativité, psychanalyse et destins des écrits en oncologie pédiatrique." Paris 7, 2013. http://www.theses.fr/2013PA070083.

Full text
Abstract:
Cette étude vise la compréhension des enjeux psychiques mis en oeuvre dans l'écriture de soi à l'aide des outils conceptuels de la Théorie de l'Attachement et de la psychanalyse. Nous rappelons le contexte historique puis philosophique de l'émergence de la subjectivité dans la perspective de Michel Foucault. Le processus de liaison, les capacités sublimatoires sous-tendues par les investissements narcissiques et les besoins de contenance sont mis en évidence dans l'étude de textes littéraires autobiographiques. Nous montrons que les processus de subjectivation s'originent dans les interrelations précoces et se poursuivent tout au long de la vie. Le concept d'identité narrative avancé par Paul Ricoeur conjoint la perspective ontologique et narratologique de l'écriture de soi. Nous interrogeons la valeur transformationnelle de l'écriture en relatant deux expériences proposées aux adolescents en oncologie pédiatrique - ateliers d'écriture à l'Institut Curie à Paris et écriture de témoignage au C. H. U. De Nantes. Nous procédons à une analyse de ces dispositifs dans le contexte socio-éthique de leur mise en place : Art Thérapie, Médecine Narrative, Philosophie du soin. Nous espérons contribuer à la réflexion sur les conditions d'évaluation de telles pratiques. Intermédiaire entre l'intrasubjectif et l'interpersonnel, l'écriture permet de métaboliser l'expérience. Il est cependant nécessaire de préserver la singularité et la conflictualité psychiques, ce à quoi la psychanalyse est à même de répondre
This study aims at understanding psychological issues implemented in self-writing with Attachment Theory and Pschoanalysis. We recall the historical context and the emergence of philosophical subjectivity and sensitivity reported with rationality, from the perspective of Michel Foucault. The binding process, sublimation capacity underpinned by narcissistic investments and countenance needs are highlighted in literary autobiographies. We show that subjectivation arouses in the early interrelations and is continuing throughout life. The concept of "narrative identity" introduced by Paul Ricoeur connects the ontological and narratological perspectives. Recent propositions made to patients in palliative care and oncology services, leads us to question the value of writing. We report two experiments proposed to teenagers : writing workshops at the time of hospitalization in the Institut Curie in Paris and writing testimony in hospital of Nantes. We perform an analysis in the context of their socio-ethical development : Art Therapy, Narrative Medicine, Philosophy of care and supportive care. We question their validity and legitimacy. We hope to contribute to the debate on assessment requirements. Both intrasubjective and interpersonal, writing can metabolize experience. It is however necessary to preserve the singularity and psychological conflictuality to which psychoanalysis is able to answer
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Dubé, Nadya. "Relation entre la qualité de la relation d'attachement parent-enfant et le profil socio-affectif de l'enfant à la garderie." Sherbrooke : Université de Sherbrooke, 1997.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Le, May Charlotte. "La qualité de l'attachement chez des enfants adoptés à l'étranger." Master's thesis, Université Laval, 2004. http://hdl.handle.net/20.500.11794/43333.

Full text
Abstract:
Cette étude s'intéresse à la qualité de l'attachement chez des enfants adoptés depuis l'étranger âgés de 18 mois à 6 ans. Elle vise l'exploration du rôle de l'âge à l'adoption, du pays d'origine et du sexe de l'enfant adopté. Un échantillon de 531 participants a complété deux mesures d'attachement sous forme de questionnaire. Une version modifiée du Tri-de-Cartes d'attachement permet d'évaluer la sécurité d'attachement de la dyade parent-enfant, alors que la Mesure du comportement social indifférencié adapté du DSM-IV, permet de quantifier les comportements d'amitié indifférenciée présentés par l'enfant. Les résultats suggèrent que les enfants adoptés avant 6 mois n'établissent pas de relation d'attachement plus sécurisée avec leurs parents que ceux adoptés à 6 mois et plus, bien qu'ils présentent moins de comportements d'amitié indifférenciée. Aucune différence n'est observée entre les pays d'origine par rapport à la qualité de l'attachement. Enfin, les garçons présentent une plus grande proportion d'attachement insécurisé que les filles, mais aucune différence n'est rapportée pour les comportements d'amitié indifférenciée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Troupel, Olivia. "Attachement fraternel, styles des relations et des interactions de tutelle au sein des fratries de jeunes enfants : effet modulateur de la représentation des relations fraternelles de l'aîné." Toulouse 2, 2006. http://www.theses.fr/2006TOU20015.

Full text
Abstract:
L'objectif de cette recherche est de montrer qu'il existe un lien d'attachement fraternel, que l'aîné est un tuteur compétent pour son cadet, et de caractériser les relations fraternelles. Dans cette perspective, 40 fratries ont été évaluées (aînés 4-9 ans ; cadets 3-4 ans). L'attachement fraternel est testé par une adaptation des histoires à compléter. La représentation de l'aîné des relations fraternelles est mesurée grâce au Questionnaire des Relations Fraternelles. Enfin, les interactions de tutelle fraternelle ont été observées lors d'une épreuve de catégorisation. Les principaux résultats indiquent que l'aîné est une " figure d'attachement relais " pour le cadet et qu'il établit une " relation de proximité-exploratoire " avec lui. La tutelle fraternelle se focalise sur la performance et la grande sœur utilise une " tutelle guidante " alors que le grand frère applique une " tutelle laisser-faire ". Enfin, la représentation des relations fraternelles de l'aîné module l'effet de l'attachement fraternel sur les interactions de tutelle
The objective of this research is to exam the existence of an attachment bond of the younger towards his elder and to show that the elder can be qualified tutor for his younger in a situation of tutoring interaction and lastly, characterize the sibling relationships. We evaluated on a population of 40 siblings (elder : 4-9 years ; younger : 3-4 years) the quality of the sibling attachment bond using an adaptation of story completion task procedure. The elder representation of their sibling relationships is measured with the Sibling Relationships Questionnaire. Lastly, the tutorial interactions within the sibling were observed using a categorization test. Main results highlight that the elder is a "relay attachment figure" for his younger and establishes with him a "relation of proximity-exploratory". The sibling tutorial is characterized by direct assistances and sister use a "guiding supervision" whereas brother use a "freedom supervision". Lastly, there is a modulating tendency of elder representation on the sibling relationships on the existing sibling attachment bond and sibling tutorial interactions
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Smith, Sabrina. "Modulation de la violence conjugale émise, selon les traits psychopathiques et les représentations d'attachement chez les hommes de la communauté." Doctoral thesis, Université Laval, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11794/26607.

Full text
Abstract:
La violence conjugale constitue un phénomène d’intérêt public préoccupant qui semble la norme plutôt que l’exception dans la société québécoise (Institut de la statistique du Québec, 2011). De nombreux auteurs stipulent que la violence conjugale résulterait d’une insécurité face à l’attachement. De plus, plusieurs affirment que les traits de personnalité inadaptés, tels que les traits psychopathiques, sont associés à des comportements antisociaux, tels que la violence conjugale. Par ailleurs, l’attachement inadéquat jouerait un rôle dans l’étiologie des traits de personnalité psychopathiques, selon les écrits scientifiques disponibles. Toutefois, les liens spécifiques entre ces trois variables n’ont que rarement été étudiés simultanément et jamais auparavant chez les hommes de la communauté. La recherche actuelle s’attarde donc à vérifier de quelles manières les traits psychopathiques (primaires et secondaires) et les représentations d’attachement (anxiété face à l’abandon et évitement de l’intimité) modulent l’émission de violence conjugale (psychologique et physique) auprès d’un échantillon de 316 hommes provenant de la communauté. Afin d’augmenter la validité des informations recueillies et de réduire les risques de biais documentés dans ce domaine, seules les réponses rapportées par les conjointes sont prises en compte pour l’émission de la violence conjugale. Les résultats obtenus révèlent que seuls les traits psychopathiques secondaires expliquent l’association observée entre l’anxiété face à l’abandon et la perpétration de violence conjugale psychologique seulement, chez les hommes de la communauté. Les résultats obtenus sont discutés à la lumière des études disponibles à ce jour sur le sujet.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Bouvard, Alexandre. "Elèves difficiles en classe normale ou en classe spécialisée : rapport entre modalités d'attachement, niveau d'estime de soi et structure du système de valeur." Besançon, 2007. http://www.theses.fr/2007BESA1009.

Full text
Abstract:
En Europe, l’actualité revient régulièrement sur la violence à l’école. Les premières études menées depuis une dizaine d’années, en particulier par l’Observatoire Européen de la Violence Scolaire (OEVS), font apparaître une situation sérieuse auquel aucun type d’établissement n’échappe. Il y a toujours eu des élèves difficiles, cette notion n’est pas nouvelle, mais elle semble aujourd’hui prendre un sens nouveau dans un contexte de remise en question des fondements d’un système scolaire qui peine à s’adapter à la massification. La constatation est faite que la violence à l’école a acquit le statut de problème social. Cette violence au sein de l’école a déjà été approché par des chercheurs qui ont, loin de dégager un facteur d’explication unique, montré un enchevêtrement de processus, d’évènements familiaux, scolaires, juvéniles qui, dans leurs recoupements mutuels, créent les conditions favorables aux parcours de rupture scolaire. L’intégration d’un individu dans la société comme dans les établissements scolaires nécessitant à la fois attachement, croyance, engagement et implication c’est-à-dire à la fois la création de liens affectifs puissants, l’intégration intense en un milieu et l’adhésion aux valeurs de ce dernier. Notre recherche prend en compte les stratégies d’attachement, l’estime de soi ainsi que la structure du système de valeur afin de mettre à jour la façon dont les comportements « a-sociaux » en milieu scolaire peuvent êtres liés à l’histoire développementale des sujets et à leur inscription dans des groupes d’appartenances
In Europe, the topicality reconsiders violence regularly to the school. The first studies undertaken since ten years, in particular by the Observatory European of School Violence reveal a serious situation from which no type of establishment escapes. There always were difficult pupils, this concept is not new, but it seems today to take a new direction in a context of handing-over in question of the bases of a school system which pains to adapt to the massification. The observation is made that violence at the school has receipt the statute of social problem. This violence within the school was already approached by researchers who have, far from releasing a factor of single explanation, shown a tangle of process, family, school, youthful events which, in their mutual steppings, create the conditions favorable to the school course of rupture. The integration of an individual in the company as in the school establishments requiring at the same time attachment, belief, engagement and implication i. E. At the same time the creation of powerful emotional ties, intense integration in a medium and adhesion with the values of this last. Our research takes into account various aspects in order to update the way in which the " asocial " behaviors in educational circle can beings dependent on the history développementale of the subjects and their inscription in groups of memberships
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Beaupré, Julie. "Effet de l'âge relatif sur l'ajustement social et scolaire d'enfants du primaire." Master's thesis, Université Laval, 2002. http://hdl.handle.net/20.500.11794/63569.

Full text
Abstract:
L’utilisation de la date de naissance comme critère déterminant l’entrée à l’école a pour effet de jumeler au sein d’une même classe des enfants ayant jusqu’à un an de différence. Cette étude vérifie dans quelle mesure l’ajustement scolaire et social est associé à l’âge relatif d’un élève. Les hypothèses sont que, comparativement à leurs pairs plus âgés, les enfants relativement jeunes (nés de juillet à septembre) sont davantage touchés par le redoublement scolaire et plus susceptibles de présenter certains problèmes d’ajustement social. Au total, 590 élèves de 2ème à 4èmc année participent à l’étude. Les résultats indiquent que les enfants relativement jeunes sont davantage touchés par le redoublement, sont moins populaires auprès de leurs pairs, présentent davantage de comportements intériorisés et démontrent moins de leadership que leurs camarades de classe plus âgés. Toutefois, ils se perçoivent tout aussi bien acceptés socialement et n’expriment pas davantage de solitude que leurs pairs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Laliberté, Christiane. "Étude qualitative des représentations des infirmières de l'attachement mère-enfant à la période périnatale." Sherbrooke : Université de Sherbrooke, 2001.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Le, Vacon Christelle. "Les liens d'attachement mère-enfant à l'épreuve du regard : Etude longitudinale de 12 dyades de mères avec une déficience visuelle et leur bébé voyant de l'âge de 3 mois à 4 ans." Paris 7, 2012. http://www.theses.fr/2012PA070012.

Full text
Abstract:
L'objectif de cette étude est d'évaluer les représentations d'attachement des mères avec une déficience visuelle ainsi que la qualité de l'attachement de leurs enfants. Un suivi longitudinal et prospectif de 12 dyades de mères avec une déficience visuelle et leur bébé a été réalisé de l'âge de 3 mois de l'enfant à l'âge de 4 ans. Les représentations d'attachement des mères ont été explorées à l'aide du Ca-Mir qu'il a fallu adapter à la population. Un entretien semi-directif a permis d'aborder le vécu infantile des mères. Les comportements d'attachement des enfants ont été observés lorsqu'ils étaient âgés de 18 mois grâce à la Situation Etrange et lorsqu'ils étaient âgés de 4 ans, les représentations d'attachement ont été explorées à l'aide de la procédure des Histoires à Compléter. Une analyse des interactions précoces avec la CIB à 3, 6, 9 et 15 mois a également été réalisée pour évaluer, entre autres, la sensibilité maternelle. Les résultats mettent en évidence un profil d'attachement moins secure, plus détaché et moins préoccupé chez les mères avec une déficience visuelle que chez des mères issues d'un groupe témoin. A la Situation Etrange, les enfants apparaissent comme significativement plus insecures que les enfants d'un groupe témoin. La Tâche des Histoires à Compléter montre une modification des catégories d'attachement, entre 18 mois et 4 ans, en faveur d'une désorganisation. Enfin, l'analyse des interactions précoces montre que les mères du groupe clinique présentent une sensibilité maternelle de moins bonne qualité que celle de mères d'un groupe témoin. Les résultats de cette étude montrent l'importance de prendre en charge ces mères ainsi que leurs enfants
The objective of this study was to assess attachment representations of mothers with visual impairment and the quality of attachment of their children. A longitudinal and prospective study of 12 dyads of mothers with visual impairments and their baby was made when children were aged from 3 months to 4 years. Attachment representations of mothers were investigated using the Ca-Mir which had to be adapted to their special needs. A semi-structured interview allowed to describe the mothers'own chilhoods. Attachment behaviors of children were observed when they were aged 18 months with the Strange Situation and when they were aged 4 years, attachment representations were explored using the Attachment Story Completion. An analysis of early interactions with the CIB at 3, 6, 9 and 15 months was also performed to assess, among other criteria, maternal sensitivity. The results show a less secure attachment profile, more detachment and less concern among mothers with visual disabilities than among mothers from a control group. During the Strange Situation test, children of visually impaired mothers appeared to be significantly more insecure than children of a control group. The task of Attachment Story Completion showed a deterioration of the categories of attachment between the ages of 18 months and 4 years. Finally, the analysis of early interactions showed that visually impaired mothers have a maternal sensitivity of lower quality than mothers in a control group. The results of this study show the importance of taking special care of these mothers and their children
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Bouville, Jean-François. "Malnutrition infantile, attachement mère-enfant et environnement familial en milieu urbain africain (Abidjan, Côte d'Ivoire)." Paris 8, 2001. http://www.theses.fr/2001PA081983.

Full text
Abstract:
Dans cette étude longitudinale sur l'environnement relationnel et familial associé à l'apparition et à l'évolution de perturbations nutritionnelles chez le jeune enfant en milieu urbain africain (Abidjan, Côte d'Ivoire), 32 enfants ont été suivis entre 6 mois et 2 ans à domicile. Des patterns d'attachement mère-enfant (sécure, insécure évitant, insécure résistant ou ambivalent, défaut d'attachement) et des comportements alimentaires de l'enfant (diversification alimentaire, caprices, anorexie d'opposition, anorexie d'inertie) sont apparus spécifiquement liés à son évolution nutritionnelle (bien portant, poids stationnaire, malnutrition légère ou modérée, malnutrition sévère). . .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Moreau, Vincent. "Sommeil et trouble de déficit de l'attention/hyperactivité chez les enfants." Thesis, Université Laval, 2011. http://www.theses.ulaval.ca/2011/27867/27867.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Euillet, Séverine. "Développement socio-affectif et parentalités dans l’accueil familial : étude du développement des représentations d'attachement et des compétences sociales des enfants de 3 ans puis de 4 ans et analyse de l'implication des parents et de la parentalité de l'assistant familial." Toulouse 2, 2007. http://www.theses.fr/2007TOU20085.

Full text
Abstract:
Dans l'objectif d'analyser le développement socio-affectif des jeunes enfants ainsi que la dynamique de l'accueil familial et les processus psychologiques des adultes significatifs pour l'enfant, l'hypothèse formulée dans cette recherche est que les parents biologiques à travers leur « implication parentale » et l'assistant familial à travers « sa parentalité d'accueil » participent au développement socio-affectif du jeune enfant accueilli et plus particulièrement à la qualité de ses représentations d'attachement et de ses compétences sociales. Lors de cette recherche longitudinale et qualitative, ont été rencontrés 38 enfants en famille d'accueil âgés de 52 mois puis de 57 mois, 32 assistants familiaux et 36 parents. Les outils utilisés sont : le protocole des « Histoires d'Attachement à Compléter », le « Profil Socio-Affectif », un « Questionnaire sur l'implication parentale » et un entretien semi-directif. Les représentations des parents, des assistants familiaux et des intervenants sociaux à propos de l'implication parentale diffèrent notamment quant à la qualité de l'interaction parents-enfant et des compétences parentales. Parallèlement, la majorité des assistants familiaux adoptent une parentalité caractérisée par une « éducation différenciée des enfants ». Les principaux résultats indiquent que 70 % des enfants rencontrés possèdent des représentations d'attachement sécurisées comme chez les enfants tout-venant (Main & Solomon, 1990) et que 30% des enfants développent des représentations d'attachement désactivées. Les analyses révèlent que 84% des enfants présentent une adaptation générale tout à fait satisfaisante
With the purpose of analyse child's socio-emotional development, the dynamic of the foster care, and the psychological process of significant adults for the infant, we hypothesize that parent perception of his own implication, and foster parent parenting affect foster-infant socio-emotional development, especially child's attachment representation and social competences. The sample of this longitudinal and qualitative research was composed by 38 children in foster care, 32 foster-mother and 36 biological parents. In the first time the age of the children was 52 months and in the second time the age was 57 months. Tools used are: the “Attachment story completion task”, the “Social Competence and Behaviour Evaluation”, a “Questionnaire of parent-s implication” and a semi-directive interview. Results show that parent's, foster-mother and social assistance's representations of parental implication are different, especially with respect of parent-child interactions and parents competences. On the other hand, 19 of 32 foster-mothers show a parenting that make differences between the foster-child and theirs biological own children, especially in the education and the affective implication. Additionally, 70% of foster-children have a secure attachment representation (like non foster-children, Main & Solomon, 1990), and 30% of children have an insecure deactivated attachment representation. According to “Social Competence and Behaviour Evaluation” criteria, we found that 84% of the infants have and excellent socio-emotional adaptation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Assous, Adèle. "L' expression fantasmatique quand les mots font défaut : étude de la narrativité et des représentations d'attachement des enfants dysphasiques." Paris 7, 2013. http://www.theses.fr/2013PA070102.

Full text
Abstract:
'Les troubles spécifiques du langage oral, appelés aussi dysphasie, sont des troubles dans les lesquels les modalités normales d'acquisition du langage sont altérées dès les premiers stades du développement. Cette étude a été construite autour d'un dialogue entre la psychologie développementale qui permet d'établir le diagnostic de dysphasie et la psychanalyse qui ouvre une réflexion sur les enjeux psychiques à travers la narrativité comme espace d'expression du symptôme. L'expression à proprement parler, la prononciation s'en trouve affectée. Ainsi qu'en est-il de l'expression fantasmatique quand les mots font défaut ? De quoi un trouble du langage est-il l'expression ? Cette recherche a pour objectif l'étude, longitudinale et prospective, de la narrativité et des profils d'attachement auprès de 46 enfants dysphasiques par la passation de la Tâche des histoires à compléter. Les résultats mettent en exergue des différences significatives par rapport au groupe contrôle au niveau de l'attachement (prédominance des représentations insécures, désactivées et désorganisées) et de la narrativité. En ce qui concerne l'évolution, nous faisons le constat d'une stabilité des modalités d'attachement. Les représentations d'attachement des mères ont été explorées à l'aide du Ca-Mir et se révèlent sécures. Il n'est pas observé de correspondance avec celles de leurs enfants dysphasiques insécures, ce qui les différencie des dyades contrôles. Les implications psychiques des troubles du langage ont révélé que la question de la séparation était éminemment en jeu
The disorders specific to the oral language, also called dysphasia, are disorders in which the standard modes of language acquisition have been altered from the very early stages of development. This study has been conducted around dialogue between developmental psychology which allows to diagnose dysphasia and psychoanalysis which opens a debate on the psychic issues through narrativity as a place of the symptom's expression. Expression itself, pronunciation are consequently modified. Therefore, what about the fantasmatic expression when words fail? What does a language disorder mean? This research aims at the longitudinal and prospective study of narrativity and of the attachment profiles among 46 children with specific language impairment who did the attachment story completion task. The results highlight significant differences compared to the control group regarding attachment (a predominance of insecure, deactivated and disorganized representations and of narrativity. Regarding the evolution, we reach the conclusion there are stable attachment modes. The attachment representations of mothers have been explored with the Ca-Mir and prove to be secure. No obvious links with those of their insecure dysphasic children have been established, which differentiates them from the dyade controls. The psychic implications of language impairment have shown the separation issue was highly at stake
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Blais, Cynthia. "Convergence de la représentation des mères et des pères concernant la relation d'attachement avec leur enfant d'âge préscolaire." Sherbrooke : Université de Sherbrooke, 2004.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Dubé, Christine. "Violence communautaire et problèmes associés chez les enfants et les adolescents québécois." Doctoral thesis, Université Laval, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11794/27244.

Full text
Abstract:
La présente thèse a pour objectif d'approfondir l'étude des liens existant entre le fait d'être victime ou témoin de violence communautaire et différents problèmes psychologiques et d'adaptation sociale, s'exprimant sous forme de colère et de symptômes dépressifs, anxieux et d'état de stress post-traumatique (ÉSPT) chez 797 enfants et 1400 adolescents québécois âgés entre 6 et 17 ans. Un premier volet de l'étude permet de documenter le phénomène de la violence communautaire vécue par les enfants et les adolescents. Cette étude contribue d'une part à l'opérationnalisation et à la mesure de ce type de violence, et fournit un portrait statistique de cette forme de violence d'autre part. Les analyses factorielles et de cohérence interne réalisées sur le Juvenile Victimization Questionnaire (Hamby & Finkelhor, 2004) ont permis de faire ressortir trois composantes à la violence communautaire, soit les composantes de violence physique, violence sexuelle et de climat de violence. Un portrait détaillé de cette violence, incluant les prévalences annuelles de diverses manifestations de violence communautaire selon l'âge et le sexe, a également été réalisé. Le deuxième volet de cette étude permet d'évaluer les différences entre les adolescents présentant un vécu de violence communautaire de nature physique, et ceux n'ayant pas vécu de telles expériences sur la colère et les symptômes d'ÉSPT et dépressifs rapportés, en considérant plusieurs variables contextuelles à cette violence. Ce volet s'intéresse plus particulièrement aux adolescents plutôt qu'aux enfants et à la violence communautaire de nature physique en raison des prévalences plus importantes observées. Les résultats d'analyses de variance multivariée réalisées auprès de l'échantillon adolescent montrent que le fait d'être victime, la diversité des manifestations de violence rapportées et l'identité de l'agresseur auraient une incidence importante sur les symptômes psychologiques rapportés, et ce, particulièrement pour la colère. Ces deux études confirment la présence de violence communautaire dans une population qui n'est pas considérée comme à haut risque de violence et précise sous quelles formes cette violence se manifeste en contexte québécois. La présente thèse souligne l'importance de tenir compte du contexte entourant la violence communautaire pour mieux comprendre les difficultés psychologiques qui lui sont associées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Joubaud, Catherine Anne-Cécile. "Le mutisme sélectif chez l'enfant : étude comparée entre enfants de migrants et enfants de non-migrants avec réalisation et utilisation d’une échelle d’évaluation du mutisme sélectif." Paris 8, 2012. http://octaviana.fr/document/169063925#?c=0&m=0&s=0&cv=0.

Full text
Abstract:
Il s’agit d’une étude comparée sur le mutisme sélectif réalisée à partir d’une population de trente enfants composée de quinze enfants de migrants et quinze enfants de non-migrants, dont le trouble a été constaté avant l’âge de cinq ans. Son but est, d’une part, de proposer une hypothèse étio-pathogénique mettant en évidence dans l’apparition du mutisme chez l’enfant, le développement d’un attachement « anxieux évitant » comme mécanisme sous-jacent. D’autre part, à travers la présentation de deux cas cliniques, elle vise à souligner les effets du Programme d’Introduction Progressive de la Parole en Milieu Scolaire. Cette méthode récente permet une disparition du mutisme de l’enfant en modifiant ses interactions sociales. Cette étude est fondée sur la réalisation d’un entretien avec chaque enfant avec administration de tests, cognitifs, scolaires et projectifs. Le Complément d’Histoires de Mac Arthur (MSSB) a été utilisé pour mesurer ses représentations de l’attachement dans des situations de séparation. L’échelle d’évaluation du mutisme sélectif conçue pour cette étude, montre d’abord, que le niveau d’interférence du trouble dans l’activité scolaire est « modéré » pour les deux groupes. Par ailleurs, elle souligne que les enfants de migrants ont souvent un mutisme sélectif « sévère » mais qu’ils bénéficient plus rarement de traitements que les enfants de non-migrants. Au vu de ces résultats, le mutisme sélectif recouvre une population hétérogène d’enfants qui peut présenter des troubles du langage et dont le niveau cognitif se situe dans la moyenne et en-deçà. Particulièrement sous-diagnostiqué chez les enfants de migrants, souvent, le mutisme est complet à l’école et apparaît dans un contexte mixte, intra et extra-familial. Il s’installe dans la petite enfance au moment de l’acquisition du langage chez un sujet au tempérament timide. En conclusion, il convient de l’envisager comme une réponse émotionnelle de l’enfant qui trouve son origine dans un trouble de l’attachement développé au cours de circonstances spécifiques
This is a comparative study of selective mutism, taken from a population of 30 children comprising 15 immigrant children and 15 non immigrant children whose disorder was noted before the age of 5. The aim is on the one hand to propose an ethio-pathogenic hypothesis which brings to light, with the appearance of the child's mutism, the development of an " anxious-avoidant" attachment as an underlying mechanism. On the other hand, through the presentation of 2 clinical cases, it aims to underline the effects of the programme of progressive introduction of speech in a school environment. This recent method enables the child's mutism to disappear by modifying his social interactions. This study is based on an interview with each child with the administration of projective, cognitive and school tests. The « MSSB » was used to measure these representations of attachment in situations of separation. The scale of evaluation of selective mutism designed for this study shows first of all that the level of interference of the disorder in school activity is "moderate" for both groups. It also underlines the fact that the immigrant children often have a "severe" selective mutism but that they benefit more rarely from treatment than non-immigrant children. In view of these results, selective mutism covers a heterogenous population of children who can present language problems and whose cognitive level is average and below average. Particularly often under-diagnosed in immigrant children, mutism is total at school and apppears in a mixed context inside and outside the family it is acquired in early childhood at the time of language acquisition in a subject with a shy temperament. In conclusion it would be advisable to envisage it as the child's emotional response which finds its origin in an attachment disorder developped during specific circumstances
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Rudant, Jérémie. "Facteurs de risque environnementaux et familiaux des hémophpathies malignes de l'enfant : Analyse de l'enquête Escale." Paris 11, 2009. http://www.theses.fr/2009PA11T062.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Falardeau, July. "L'externalisation chez les tout-petits : lien avec le risque pychosocial, la sensibilité maternelle et la sécurité d'attachement." Doctoral thesis, Université Laval, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11794/27037.

Full text
Abstract:
Peu d'études ont tenté de comprendre l'émergence de l'externalisation chez les enfants de moins de trois ans provenant de familles à risque quant au développement de ces enjeux en tenant compte des processus liés à l'attachement. L'objectif de ce mémoire doctoral est de vérifier si ces processus, impliquant la sensibilité maternelle et l'attachement de l'enfant, sont liés à l'externalisation chez les tout-petits, et s'ils médiatisent la relation entre le risque psychosocial et l'externalisation. Cent trente-huit dyades mères-enfant participent à cette étude. Le Tri-de-cartes du comportement maternel, le Tri-de-cartes d'attachement et l'Achenbach System of Empirically Based Assessment ont été utilisés. Les scores liés aux processus d'attachement ont été réduits à l'aide d'une analyse en composantes principales. Les résultats indiquent que les processus liés à l'attachement sont liés à l'externalisation et qu'ils médiatisent complètement le lien entre le risque psychosocial et l'externalisation. La discussion porte sur l'importance des processus d'attachement dans la transmission des caractéristiques contextuelles en lien avec l'adaptation des tout-petits.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Deveau, Erica. "La perception des enfants face aux conflits conjugaux : une comparaison des garçons et des filles provenant de familles biparentales intactes." Thesis, Université Laval, 2006. http://www.theses.ulaval.ca/2006/23628/23628.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Hanlon, Amy. "Le lien entre l'abus sexuel et la qualité du fonctionnement réflexif : chez des enfants âgés de 8 à 12 ans." Master's thesis, Université Laval, 2004. http://hdl.handle.net/20.500.11794/43276.

Full text
Abstract:
Le but de cette recherche est de vérifier le lien qui existe entre l’abus sexuel, le fonctionnement réflexif et la dissociation chez des enfants âgés de 8 à 12 ans. Les versions traduites du CAI : Child Attachment Interview (Target, Fonagy, Shmueli-Goetz, Datta & Schneider, 1999) et du Child Dissociation Checklist (Putnam, Helmers & Trickett, 1993) nous permettent de vérifier nos hypothèses. L’échantillon utilisé lors de cette étude est constitué de 16 enfants abusés et de 16 enfants non-abusés. Un pairage minutieux des participants a été effectué afin de s’assurer de la similarité des deux groupes au niveau de l’âge, du sexe et du revenu familial. Nous avons effectué une entrevue (CAI) avec l’enfant qui a été enregistrée sur bande vidéo. Les analyses statistiques démontrent que les enfants qui ont été victimes d’abus sexuel ont un fonctionnement réflexif significativement plus faible que les enfants du groupe de comparaison. Les enfants du «groupe abus » ont recours plus fréquemment à la dissociation que les enfants n ’ayant pas subi de traumatisme sexuel. Lorsque les deux groupes sont fusionnés, pour ensuite être séparés selon le type de dissociation exprimé, les résultats démontrent que les enfants du groupe Dissociation Clinique ont un fonctionnement réflexif significativement plus faible que les enfants du groupe «dissociation non-clinique ». Une dernière analyse démontre que les enfants du groupe «Abus » ont plus tendance à souffrir de dissociation clinique et de trouble dissociatif comparés aux enfants du groupe «non-abus ». Les résultats de cette étude nous incitent à poursuivre nos recherches dans le domaine du fonctionnement réflexif, de l’attachement et de la dissociation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Fuentealba, Baldini Luisa. "Syndrome du bébé secoué : devenir développemental et construction du lien d'attachement : étude longitudinale d'une cohorte d'enfants diagnostiqués avec ce syndrome du bébé secoué dès l'hospitalisation à quatre ans de vie." Sorbonne Paris Cité, 2015. http://www.theses.fr/2015USPCC015.

Full text
Abstract:
L'étude a pour objectif un double analyse : d'une part connaître le devenir des enfants victimes du Syndrome du bébé secoué au niveau développemental ainsi que sur la construction du lien d'attachement avec leur mère; d'autre part comprendre les intrications des aspects médicaux et relationnels, il s'agit d'une étude prospective longitudinale réalisée sur 45 enfants et sur trois temps d'évaluation (avant 12 mois, à 18 mois et à 4 ans), lis ont été comparés avec un groupe témoin (diagnostiqué d'une craniosténose simple). Les résultats du développement psychomoteur et cognitif suggèrent une association entre un état de mal Initial (surtout pour les plus Jeunes) et des faibles scores à court et à long terme. Les variables tempérament et sensibilité maternelle ne se sont pas avérées associées au syndrome. Les cas de retrait relationnel, bien que non représentatif du groupe (23%), s'associent au Jeune âge à l'admission, un état médical initiai sévère et Io présence de troubles relationnels précoces, Enfin, paradoxalement, le comportement d'attachement Sécure s'est montré sur- représenté et l'attachement insécure évitant sous-représenté
This study has two main objectives ; First, to describe the developmental Tate of children who have suffered from shaken baby syndrome white documenting the construction of the child-mother attachment bond ; Second, to understand the complexity of the interrelationships between the medical and relational aspects. This study adopts a long-term perspective involving 45 children evaluated at 12. 18 and 48 months old. A control group composed of children diagnosed with simple craniostenosis has been used for comparison. Psychomotor development was tested using the Brunet Lénine method. Cognitive development was addressed using the WPPSI-III test, Child temperament has been assessed using the QT6 questionnaire, and the social withdrawal behavior by using the Alarm Distress Baby Scale. Behavioral disorders were assessed using the questionnaire Child Behavior Check List and attachment behavior was evaluated using the Strange Situation protocol. Maternal sensitivity was assessed using Ainsworth's Maternal Sensitivity Scale, Results of the psychomotor and cognitive development assessments suggest that there is a link between an initial status epilepticus (in addition to young age) with short and long term low test scores. Child temperament and maternal sensitivity were not shown to be linked to the shaken baby syndrome. Social withdrawl was observed in 23% of the cases and were associated with admission to a child care unit at a young age based on their serious initial medical state, and early relational disorders. Paradoxically, the attachment behavior secure has been found over-represented and the attachment behavior avoidant insecure attachment as been shown to be under-represented
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Chouinard, Thivierge Stéphanie. "Les comportements sexuels problématiques chez les jeunes : exploration des trajectoires développementales durant l'enfance et l'adolescence." Master's thesis, Université Laval, 2017. http://hdl.handle.net/20.500.11794/27946.

Full text
Abstract:
Dans le champ d’études de la délinquance sexuelle des mineurs, la perspective clinique et psychopathologique demeure prédominante. Peu d’études empiriques et de modèles explicatifs proposent une perspective développementale de la délinquance sexuelle chez les jeunes. Afin de pallier à cette limite importante, ce projet de mémoire propose une étude exploratoire qui vise à mieux décrire et expliquer les patrons de continuité et de discontinuité des comportements sexuels problématiques (CSP) durant l’enfance et l’adolescence. Pour ce faire, un échantillon de mineurs (n = 80) ayant reçu des services de la Direction de la protection de la jeunesse de la région de Québec concernant un CSP a été utilisé. Trois groupes de mineurs présentant des trajectoires développementales distinctes de CSP furent identifiés et comparés. Les résultats des analyses comparatives ont principalement permis d’identifier des similarités développementales et comportementales. Toutefois, certaines différences significatives, notamment à l’égard de la dynamique familiale et comportementale, ont également été relevées. Malgré ces quelques différences, l’étude montre bien la présence de similarités importantes entre les groupes, ce qui explique en partie le flou théorique et conceptuel entourant l’explication des trajectoires de CSP durant l’enfance et l’adolescence. Des pistes théoriques, conceptuelles et méthodologiques sont proposées afin d’améliorer l’état des connaissances concernant le développement des CSP.
In the field of research about juvenile sexual offending, the clinical and psychopathological perspective remains prevalent. Few empirical studies and explanatory models suggest a developmental perspective of sexual delinquency among young people. To overcome this important limitation, this exploratory study aimed to better describe and explain the continuity and discontinuity trajectories of sexual behavior problems during childhood and adolescence. A random sample (n = 80) consisting of young persons who were referred to Quebec’s Child Welfare system for sexual behavior problems has been used for this research project. Three groups of young people showing distinct developmental trajectories were identified and compared. The results of comparative analysis show some significant differences, especially regarding family and behavioral aspects. Despite these differences, this study shows mainly the presence of significant similarities between the three groups, which explains in part the theoretical and conceptual lack of precision surrounding the explanation of the continuity and discontinuity trajectories of sexual behavior problems in childhood and adolescence. Theoretical, conceptual and methodological leads are proposed in order to improve the actual state of knowledge regarding the development of sexual behavior problems.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Carré, Amélie. "L'établissement de la relation d'attachement chez les enfants adoptés d'Asie." Thesis, Université Laval, 2009. http://www.theses.ulaval.ca/2009/26998/26998.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Vanwalleghem, Stéphanie. "L'enfant porteur d'une trisomie 21 et ses relations aux autres : liens entre les représentations d'attachement, le comportement social et l'attribution d'intentions chez les enfants âgés de 8 à 12 ans." Thesis, Paris 8, 2016. http://www.theses.fr/2016PA080081/document.

Full text
Abstract:
Ette étude s’inscrit dans le champ des recherches sur le développement sociocognitif des enfants déficients intellectuels porteurs d’une trisomie 21 (T21). Elle porte sur les liens entre les représentations d’attachement et, respectivement, le comportement social avec les pairs et l’attribution d’intentions dans les situations de provocation ambigües. Trente sujets porteurs d’une T21 âgés de 8 à 12 ans, 30 sujets contrôles au développement typique de même niveau de raisonnement (CR) et 36 de même âge chronologique (CA) ont participé à l’étude. Les représentations d’attachement ont été évaluées avec l’ASCT (Bretherthon et al., 1990), le comportement social avec le TASB (Cassidy et Asher, 1992) et l’attribution d’intentions avec une tâche expérimentale que nous avons élaborée. Les résultats ont montré des liens entre représentations d’attachement et comportement social ainsi qu’entre représentations d’attachement et attribution d’intentions chez les sujets T21 et CA mais pas chez les sujets CR. Ces résultats soulignent l’importance de la qualité de l’attachement pour le développement sociocognitif des sujets T21. Des spécificités développementales ont été observées chez les sujets T21, elles pourraient reposer sur un format de représentations implicite, impliquant une rigidité représentationnelle : plus les sujets seraient insécures plus ils intégreraient un modèle relationnel négatif s’exprimant via des automatismes procéduraux, entraînant une conduite moins prosociale avec les pairs et renforçant le biais d’attribution d’intentions hostiles qu’ils présentent dans les situations de provocation ambigües. Des implications cliniques sont discutées
This study focuses on socio-cognitive development of children with intellectual disability due to Down Syndrome (DS). Links between attachment representations and, respectively, social behavior with peers and attributions of intentions in ambiguous social conflict situations were examined. Thirty children with DS aged 8 to 12, 30 controls matched on level of reasoning (CR) and 36 controls matched on chronological age (CA) participated in the study. Attachment representations were assessed with the Attachment Story Completion Task (Bretherthon et al., 1990), social behavior with the Teacher Assessment of Social Behavior (Cassidy et Asher, 1992) and attributions of intentions with a new experimental task we developed. Attachment representations were associated with both social behavior and attributions of intentions among DS and CA, but not among CR. These findings emphasize the importance of attachment quality for sociocognitive development of children with DS. Children with DS showed developmental specificities which are believed to lie on an implicit and inflexible representational format of information: the more insecure they are the more likely they are to internalize a negative model of relationships via procedural learning, possibly leading to lower levels of prosocial behavior and more hostile attributional biases in ambiguous social situations. Clinical implications are discussed
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Faleschini, Sabrina. "Effet du stress parental sur la relation entre la prématurité et les comportements internalisés de l'enfant né à moins de 29 semaines de gestation." Master's thesis, Université Laval, 2017. http://hdl.handle.net/20.500.11794/28016.

Full text
Abstract:
Les enfants nés prématurément sont à risque de problèmes de comportement. Le stress parental semble être un des facteurs pouvant influencer le développement de ces difficultés. L’objectif principal de ce mémoire est de contribuer à une meilleure compréhension des mécanismes explicatifs du stress parental dans la relation entre la prématurité et les comportements internalisés d’enfants de 5 ans nés à moins de 29 semaines de gestation. Deux modèles statistiques ont été confrontés, premièrement le stress parental est posé comme un médiateur puis ensuite comme un modérateur de la relation entre la prématurité et les comportements internalisés de l’enfant. Le second objectif est de comparer la valeur prédictive de deux indicateurs de la sévérité de la prématurité, l’âge gestationnel et l’état physiologique néonatal évalué par le Score for Neonatal Acute Physiology-II (SNAP-II). Les analyses portent sur une cohorte de 118 enfants âgés de 5 ans et nés à moins de 29 semaines de gestation et leurs parents. Le stress parental a été évalué par l’Inventaire de stress parental (ISP) et les comportements internalisés ont été évalués par le Child Behavior Checklist (CBCL). Les résultats démontrent qu’aucun des modèles testés n’est parvenu à prédire les difficultés ultérieures de l’enfant : le stress parental n’est ni un médiateur ni un modérateur de la relation entre la prématurité et les comportements internalisés. De plus, ni l’âge gestationnel ni l'état physiologique néonatal n'est associé aux comportements internalisés. Le stress parental s’est avéré significativement associé aux comportements internalisés de l’enfant. Ce mémoire supporte l’idée que les pratiques parentales, notamment le stress des parents, ont une influence sur les problèmes de comportement des enfants, mais pas l’hypothèse voulant que le stress parental fasse partie du processus explicatif liant la prématurité et aux comportements internalisés. Les résultats permettent de souligner l’importance de détecter, tôt dans le développement des enfants, les pratiques parentales à risque d’influencer négativement leur développement.
Preterm children are at risk of behavioral problems, and parenting stress may influence the development of these difficulties. The main goal of this study is to contribute to a better understanding of the role of parenting stress in the process that links preterm birth and internalizing behaviors in very preterm children. Two statistical models were compared to see whether parenting stress is a mediator or a moderator of the relationship between preterm birth and internalizing behaviors. The second goal was to compare the value of two indicators of prematurity severity, gestational age and neonatal acute physiology evaluated by the Score for Neonatal Acute Physiology-II (SNAP-II) score, as predictors of later internalizing problems. A cohort of 118 children born at less than 29 weeks of gestational age and their parents was recruited. Parenting stress was evaluated by the French version on the Parenting Stress Index (PSI) and internalizing behaviors were evaluated by the internalizing scale of the Child Behavior Checklist (CBCL). These measures were obtained by parental report when the children turned 5 years. The results showed that parenting stress was neither a mediator nor a moderator of the relationship between prematurity and internalizing behaviors. Moreover, Both gestational age and SNAP-II score failed to predict internalizing behaviors at 5 years. However, parenting stress was positively associated with higher internalizing behaviors. This study shows that parenting stress did not participate in the association between prematurity and internalizing problems, but showed a direct association with internalizing problems. Our findings highlight the importance of family environment in the resilience of preterm children.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Suteau, Sandrine. "Associations entre l’excès pondéral, l’alimentation et l’activité physique chez l’enfant. Relations avec le statut socio-économique des ménages : étude à partir des données des enquêtes Individuelles et Nationales sur les Consommations Alimentaires (INCA)." Paris, AgroParisTech, 2009. http://www.theses.fr/2009AGPT0015.

Full text
Abstract:
L’objet de la thèse était d’étudier des comportements susceptibles de jouer sur l’équilibre énergétique et de mesurer leurs liens avec le surpoids de l’enfant et le statut socio-économique (SSE). Les analyses ont porté sur les études transversales INCA1 (1998-99) et INCA2 (2006-07). En 1998-99, 15,2% des enfants de 3-14 ans étaient en surpoids. Une plus forte prévalence a été observée chez les enfants les plus sédentaires. La contribution des deux repas principaux aux apports énergétiques était positivement corrélée au surpoids, à l’inverse des prises alimentaires « hors repas » et de la fréquence de consommation. Les enfants en surpoids consommaient de plus grandes tailles de portion de pâtisseries et viennoiseries et adhéraient davantage aux profils « Snacking et sédentaire » et « Gros mangeurs aux repas principaux ». Les tailles de portion des boissons lactées étaient au contraire inversement corrélées à l’excès pondéral, ainsi que le profil « Diversifié et actif ». Seuls le profil « Snacking et sédentaire », la sédentarité et la fréquence de consommation jouaient partiellement le rôle de facteurs intermédiaires dans la relation inverse entre le SSE et le surpoids. Enfin, la comparaison des deux études INCA a suggéré une stabilisation des prévalences du surpoids ces 8 dernières années, parallèlement à une diminution des apports énergétiques. Une prévention précoce, portant sur les comportements d’apports et de dépense, semble donc opportune, d’autant plus que les habitudes prises pendant l’enfance ont tendance à perdurer ensuite. D’autres études sont toutefois nécessaires pour mieux comprendre les raisons du fort gradient socio-économique du surpoids chez l’enfant.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Iblova, Petra. "Transmission intergenerationnelle de l'attachement : étude de la parentalité chez des personnes ayant été placées." Thesis, Lyon 2, 2011. http://www.theses.fr/2011LYO20122/document.

Full text
Abstract:
Cette recherche propose d’étudier la transmission de l’attachement d’une génération à l’autre dans une population spécifique, ainsi que le rôle de la résilience dans cette transmission. Dans une approche psychodynamique et systémique, nous questionnons l’impact du passé de la première génération sur leur parentalité et sur leurs enfants. Nous nous appuyons sur deux postulats concernant la première génération. Le premier concerne le passé familial et le contexte du placement qui constituent une expérience traumatique. Selon le deuxième postulat, les personnes de notre corpus clinique sont inscrites dans un processus de résilience. La population est composée de 24 sujets de la première génération (G1) dont la particularité réside dans le fait que dans leur petite enfance, ils ont été séparés de leurs familles d’origine et placés. La recherche inclut également 20 sujets adultes (G2), qui sont des enfants des personnes placées (G1). Un entretien semi-directif et le test Ca-MIR de Pierrehumbert et al. (1996) représentent des outils principaux. Les données recueillies ont fait l’objet d’une analyse catégorielle, des traitements statistiques et d’une analyse avec le logiciel Alceste de Reinert (1993). Nos résultats confirment nos postulats et indiquent une nette amélioration de la qualité de l’attachement à la deuxième génération. Tandis que plus de 70% de la G1 sont insécures, 95% de la G2 utilisent la stratégie primaire sécure. Cependant, l’attachement des sujets ayant subi un trauma demeure invariable, malgré des relations ultérieures sécurisantes. La deuxième génération, bien que sécure, porte en elle la blessure faite au parent. Ces résultats nous amènent à reconsidérer la transmission intergénérationnelle de l’attachement et à ajuster le soutien à la parentalité proposé aux personnes ayant été séparées et placées durant leur petite enfance
This study suggests studying the transmission of the attachment from one generation to another in a specific population, and the role of resilience in this transmission. In a psychodynamic and systemic approach, we observe the impact of the past of the first generation to their parenthood and to their children. Our research relies on two premises. The first is that the family history and the context of foster care is a traumatic experience. According to the second postulate, the people of our clinical corpus are founded in a process of resilience. Our population is composed of 24 subjects of the first generation (G1) whose peculiarity consists in the fact that in their infancy, they were separated from their families of origin and lived in a foster care. The research also includes 20 adult subjects (G2), who are children of the foster persons (G1).A semi-structured interview and the test of Ca-MIR Pierrehumbert et al. (1996) represent the main tools. The data collected were subject to a category-specific analysis, statistical processing and analysis software with Alceste Reinert (1993). Our results confirm our assumptions and indicate a marked improvement in the quality of attachment to the second generation. While over 70% of the G1 are insecure, 95% of the G2 use the secure primary strategy. However, the attachment of subjects who suffered trauma remains unchanged despite subsequent relations reassuring. The second generation, although secure, holds the injury done to the parent. These results lead us to reconsider the intergenerational transmission of attachment and to adjust the parenting support offered to the people who came from foster care
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Dubé, Roxanne. "« Chez-soi », après s'être relogé? : le point de vue d'aînés en habitat communautaire." Master's thesis, Université Laval, 2017. http://hdl.handle.net/20.500.11794/28287.

Full text
Abstract:
Ce projet de recherche porte sur la décision de se relocaliser des personnes âgées locataires. Au Québec, il est estimé que le nombre de personnes âgées de 85 ans et plus triplera d'ici 2056 (MFA, 2012). Il s'agit de la tranche d'âge utilisant le plus de soins à domicile ; 60 % sont locataires (MFA, 2012 ; Turcotte, 2014). Bien que la majorité des aînés désirent vieillir dans leur domicile, un déménagement est parfois souhaitable, voire incontournable. En effet, un état de santé se détériorant au fil des ans peut faire en sorte que les activités quotidiennes deviennent difficiles et ne puissent être menées de manière autonome sans apporter des modifications au logis. Si adapter un logis n'est pas une mince tâche, cela est encore plus compliqué dans un immeuble locatif. En effet, nombreux sont les locataires dont le bail ne permet pas de telles modifications. Déménager est souvent la seule option pour les aînés locataires en perte d'autonomie fonctionnelle. Quels facteurs influencent non seulement la décision de se reloger, mais aussi le choix d'une coopérative d'habitation ou d'un OBNL d'habitation, soit deux options d'habitat communautaire abordable, mais aussi plus marginal au Québec? Comment l'expérience du déménagement est-elle vécue et quels facteurs contribuent à reconstruire le sentiment d'être chez-soi? Autant de questions auxquelles ce mémoire tente de répondre par le biais d'une recension des écrits et d'une enquête qualitative. Les objectifs de la recherche sont ainsi de comprendre cette expérience à travers le temps, en lien avec le parcours résidentiel antérieur et la reconstruction de la relation affective au logis. Deux volets ont été menés parallèlement pour compléter cette recherche. D'une part, une recension systématique des écrits sur le thème du relogement des aînés en perte d'autonomie ; d'autre part, 14 entretiens semi-dirigés auprès de personnes âgées s'étant relocalisées dans un habitat coopératif ou en OBNL. La synthèse des connaissances suggère que quitter un domicile connu est une décision complexe, voire difficile, impliquant plusieurs facteurs, dont le parcours de vie, la famille, les routines quotidiennes et la relation affective au domicile actuel. L'analyse thématique des entretiens, à partir des multiples facteurs identifiés dans la recension scientifique, a permis de cerner les plus invoqués par les aînés rencontrés pour justifier leur choix résidentiel, soit : la création ou le maintien de liens sociaux, le sentiment accru d'indépendance et de contrôle, ainsi que la présence d'entraide et de services au sein de l'immeuble. D'autres dimensions matérielles et économiques sont invoquées, mais indirectement à travers ces dimensions psychologiques ou sociales. Diverses composantes physiques du domicile et du quartier (les vues vers l'extérieur à partir du logement, l'espace de visite, les lieux communs, la gestion et l'administration de l'immeuble) semblent aussi influencer la relation affective au logis et la capacité de reconstruire le sentiment d'être chez soi. Les résultats de cette recherche suggèrent de consolider l'offre de logements communautaires abordables pour les personnes âgées en perte d'autonomie, ceux-ci leur permettant d'avoir accès aux services requis par leur situation, tout en conservant leur indépendance et leurs cercles sociaux.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography