To see the other types of publications on this topic, follow the link: Canne à sucre – Brésil.

Journal articles on the topic 'Canne à sucre – Brésil'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 journal articles for your research on the topic 'Canne à sucre – Brésil.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse journal articles on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Droulers, Martine. "BRÉSIL : L’ENJEU DES BIOCARBURANTS." REVISTA NERA, no. 12 (May 29, 2012): 18–30. http://dx.doi.org/10.47946/rnera.v0i12.1397.

Full text
Abstract:
Cet article aborde trois questions : comment se pose, dans un pays comme le Brésil, le défi de l’autonomie énergétique à partir d'une ressource renouvelable agricole ? Comment s'opère la progression spatiale et la concentration industrielle et régionale de l’agro-industrie de la canne à sucre dans un pays marqué par des structures de production très différenciées et inégales? Enfin, comment le modèle productiviste qui relance les problèmes écologiques et technologiques répond, en partie, aux défis de la modernisation conservatrice et du développement territorial ?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Sabban, Françoise. "L'industrie Sucrière, Le Moulin a Sucre et les Relations Sino-Portugaises aux XVIe-XVIIIe- Siècles." Annales. Histoire, Sciences Sociales 49, no. 4 (August 1994): 817–61. http://dx.doi.org/10.3406/ahess.1994.279297.

Full text
Abstract:
La fin du XVIe et le début du XVIIe siècle marquent un développement sans précédent de la consommation de sucre en Europe et un essor de son industrie dans le Nouveau Monde. L'exploitation de la canne qui, au cours du XVIe siècle, était passée du bassin méditerranéen aux Iles de l'Atlantique comme Madère, Sâo Tome ou les Canaries, trouva sa pleine expression en terres américaines peu après leur découverte en 1492. Le Brésil devint au XVIe siècle le premier producteur de sucre du monde. On connaît les péripéties de la conquête du Nouveau Monde accouchant d'immenses plantations de sucre dont le mode de production esclavagiste constitue l'un des modèles d'application du système capitaliste, comme le montre Sydney Mintz dans son beau livre Sweetness and Power.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Bollmann, Maria da Graça Nóbrega. "Le ethos de l’universite dans le contexte de la mondialisation: un debat sur la production de la connaissance, les mouvements sociaux et l’education de l’environnement." Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação 2, no. 4 (December 30, 2009): 108. http://dx.doi.org/10.19177/prppge.v2e42009108-139.

Full text
Abstract:
Les travailleurs des champs ont senti les problèmes de la politique d’expropriation des terres qui a atteint l’agriculture de subsistance, à Santa Catarina, Brésil. Le sommet des changements provoqués avec la monoculture de la canne à sucre, dont la finalité, à l’époque, a été de suppléer l’industrie du sucre, qui s’est produite dans les années 1990: déprédation du sol, pollution des rivières et déboisement, parmi d’autres éffets. La transformation dans le monde du travail a été redéssinée et l’exclusion sociale a acquérit, dans cette région, des contours de multiples facettes: travail d’esclave, réduction de la production d’aliments et dégradation de l’environnement. Les tensions de ces années semblent revenir aujourd’hui avec le modèle énergétique adopté: production d’alcool de canne à sucre. Durant cette période, pour contenir cet impact, les travailleurs se sont organisés et ont résisté dans un processus de caractère éducatif plus ample, de lutte pour le droit à la terre, au salaire, à la santé, à l’éducation, à l’identité culturelle et à la préservation de l’environnement. Avec emphase dans les expériences et les pratiques socio-culturelles et avec la connaissance produite à l’Université, les mouvements sociaux ont rendu possible l’articulation entre différents acteurs dans un contexte politico-économique influencé par la mondialisation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Reis, João José. "La révolte haoussa de Bahia en 1807. Résistance et contrôle des esclaves au Brésil." Annales. Histoire, Sciences Sociales 61, no. 2 (April 2006): 383–418. http://dx.doi.org/10.1017/s0395264900001128.

Full text
Abstract:
RésuméDéveloppé autour de la conspiration d’esclaves africains en 1807, à Bahia, cet article s’intéresse, d’une part, à la présence africaine en contexte brésilien, aux mentalités religieuses, aux symboles politiques, à l’organisation, aux objectifs et stratégies des rebelles ; d’autre part, il examine la politique de contrôle et de répression du gouvernement colonial. Dans la capitale et dans les régions contiguës aux plantations de canne à sucre, la chasse aux suspects mit à jour un monde complexe de relations sociales, économiques et rituelles, qui englobait les esclaves, les affranchis et les maîtres. On découvre que, à côté de la résistance plus ouverte de la révolte, fleurissait une résistance sourde, moléculaire, caractérisée par la lutte pour des espaces d’autonomie, par la formation de réseaux de solidarité et par la construction d’identités où, cependant, les conflits – tant verticaux qu’horizontaux – ne manquaient pas.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Baghdadi, Nicolas, Soizic Moinet, Pierre Todoroff, and Rémi Cresson. "Utilisation de l'imagerie radar Terrasar-X THRS pour le suivi de la coupe de canne à sucre à l'Ile de la Réunion." Revue Française de Photogrammétrie et de Télédétection, no. 197 (April 22, 2014): 63–75. http://dx.doi.org/10.52638/rfpt.2012.83.

Full text
Abstract:
L'objectif de cette étude est d'examiner le potentiel de l'imagerie radar TerraSAR-X (en bande X) pour le suivi de la croissance de la canne à sucre sur l'île de la Réunion. Des données TerraSAR-X multi-temporelles acquises à différents angles d'incidence (31°, 37°, 47°) et polarisations (HH, HV, VV) ont été analysées pour étudier le comportement du signal radar en fonction de la hauteur de canne à sucre. Le potentiel de TerraSAR-X pour cartographier la récolte de canne à sucre a également été étudié. Notre étude démontre que le signal radar rétrodiffusé augmente rapidement avec la hauteur de la canne jusqu'à une hauteur de seuil, qui dépend de l'angle d'incidence et de la polarisation. Au-delà de ce seuil, le signal augmente légèrement, reste constant, voire diminue. La hauteur de seuil est légèrement plus élevée avec la polarisation croisée et aux forts angles d'incidence (47° en comparaison à 31°). Les résultats ont aussi montré que les polarisations parallèles (HH et VV) étaient bien corrélées. Des données TerraSAR-X ont montré qu'après des fortes pluies, la contribution du sol à la rétrodiffusion des parcelles de canne à sucre peut être conséquente pour des hauteurs de cannes inférieures à 50cm. Cette augmentation du signal radar après des fortes pluies pourrait impliquerune ambiguïté d'identification entre des cannes jeunes et des cannes matures à cause de la haute sensibilité du signal radar à l'humidité superficielle du sol. Finalement, les données TerraSAR-X à haute résolution spatiale se montrent utiles pour suivre la coupe de canne à sucre lorsque les champs sont de petites tailles et que la date d'acquisition de l'image est proche de la date de coupe. La comparaison entre les incidences de 37° et 47° montre que la première est plusappropriée pour suivre la récolte de canne à sucre. La coupe est facilement détectable sur des images TerraSAR-X pour des données acquises moins de deux ou trois mois après la coupe. Le signal radar diminue de 5 dB pour des images acquises quelques jours après la coupe et de 3 dB pour des données acquises deux mois après la coupe (VV-37°). La différence dans le signal radar devient négligeable (< 1 dB) entre les cannes à sucre matures et les champs récoltés depuis trois mois ou plus.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

de l'Estoile, Benoît. "Le monde de la canne à sucre." Vacarme 22, no. 1 (2003): 111. http://dx.doi.org/10.3917/vaca.022.0111.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Tialou, Oueuga Florence, Freddy Arnaud Yapi, Konan Kla, and Kama N’takpé Maxim Boraud. "Adventices majeures des parcelles industrielles de canne à sucre des unités agricoles intégrées en Côte d’Ivoire." International Journal of Biological and Chemical Sciences 15, no. 2 (June 22, 2021): 594–608. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v15i2.17.

Full text
Abstract:
Cette étude vise à identifier les adventices qui constituent la flore des plantations industrielles de canne à sucre des Unités Agricoles Intégrées de Côte d’Ivoire. Elle a permis d’établir la liste des adventices majeures et de montrer leur degré d’infestation dans les exploitations de canne à sucre. Pour mener à bien ce travail, la méthodologie a constitué à faire des placettes de 1500 m2 (30 m x 20 m). Dans ces placettes, chaque espèce rencontrée est évaluée par sa présence et son indice d’abondance-dominance. Les familles majoritaires sont celles des Poaceae, des Asteraceae, des Fabaceae, des Euphorbiaceae et des Cyperaceae. La plupart des espèces sont des Dicotylédones avec 69 %, dominé par les Thérophytes avec une proportion estimée à 29 %. Les espèces d’adventices les plus nuisibles à la culture de la canne à sucre sont : Lactuca taraxacifolia ; Passiflora foetida ; Ipomoea triloba ; Calopogonium mucunoides ; Cyperus rotundus L. ; Cucumis melo L. var. agrestis ; Desmodium scorpiurus ; Merremia peltata ; Mucuna pruriens ; Mondia whitei ; Tridax procumbens ; Rottboellia cochinchinensis ; Trianthema portulacastrum ; Desmodium tortuosum. La connaissance des adventices majeures dans la culture de canne à sucre est la première étape pour la mise en oeuvre d’un itinéraire technique efficace de gestion des bioagresseurs.Mots clés : Adventices, Canne à sucre, Unités Agricoles Intégrées. English Title: Major weeds of industrial sugar cane plots of integrated agricultural units in Côte d'Ivoire This study aimed at identifying the weeds that make up the flora of industrial sugar cane plantations of the Integrated Agricultural Units of Côte d'Ivoire. It has made to establish the list of major weeds and to show their level of infestation in sugar cane farms. To carry out this work, the methodology used was to make plots of 1500 m² (30 m x 20 m). In these plots, each species encountered was evaluated by its presence and its abundance-dominance index. The majority families are those of Poaceae, Asteraceae, Fabaceae, Euphorbiaceae and Cyperaceae. Most species are Dicotyledonous with 69% dominated by Therophytes (29%). The most harmful adventitious species for the cultivation of sugar cane are: Lactuca taraxacifolia; Passiflora foetida; Ipomoea triloba; Calopogonium mucunoides; Cyperus rotundus L.; Cucumis melo L. var. agrestis ; Desmodium scorpiurus ; Merremia peltata ; Mucuna pruriens ; Mondia whitei ; Tridax procumbens ; Rottboellia cochinchinensis ; Trianthema portulacastrum ; Desmodium tortuosum. The determination of major weeds in sugarcane cultivation is the preliminary stage of effective fight against biological constraints.Keywords : Weeds, sugarcane, Integrated Agricultural
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Suárez, Modesta, and Jean-Christian Tulet. "Présentation : Canne à sucre en Caraïbes. Héritages et recompositions." Caravelle, no. 109 (December 1, 2017): 7–13. http://dx.doi.org/10.4000/caravelle.2413.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Saussol, Alain. "La canne à sucre dans le bagne calédonien (1873-1894)." Journal de la société des océanistes, no. 114-115 (December 1, 2002): 173–80. http://dx.doi.org/10.4000/jso.1492.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Roulet, Éric. "La famille. L’habitation sucrière de la Compagnie des îles de l’Amérique à la Guadeloupe (1642-1649)." Revue d’histoire de l’Amérique française 69, no. 3 (April 5, 2016): 35–57. http://dx.doi.org/10.7202/1035960ar.

Full text
Abstract:
La Compagnie des îles de l’Amérique, reformée en 1635 à l’initiative du cardinal de Richelieu, fait du développement des cultures d’exportation comme la canne à sucre une priorité de sa politique économique dans les Petites Antilles françaises. Elle possède une vaste habitation à la Guadeloupe, la famille, sur laquelle elle fonde de grands espoirs. Cependant, elle ne réalise pas de bons résultats malgré les milliers de livres investis. Les difficultés rencontrées dans la gestion des établissements sous son autorité la conduisent finalement à vendre les îles. Le sucre aura-t-il été sa perte ?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Boyer, Nathalie, Pierre Todoroff, Louis Paulin, and Agnès Bégué. "Un modèle de prévision de rendement de la canne à sucre basé sur des images satellitaires SPOT : l'exemple de la Réunion." Revue Française de Photogrammétrie et de Télédétection, no. 197 (April 22, 2014): 76–85. http://dx.doi.org/10.52638/rfpt.2012.84.

Full text
Abstract:
Cet article présente une méthode de prévision de récolte de canne à sucre à partir d'images satellites à haute résolution spatiale Spot, adaptée à des zones de production de canne à sucre composées d'une multitude de petites parcelles. Cette étude est réalisée sur l'exemple de l'île de La Réunion. Elle est basée sur l'ajustement d'une relation empiriqueentre l'indice de végétation NDVI (Normalized Difference Vegetation Index), mesuré au maximum de développement du couvert végétal, et le rendement en biomasse fraiche à la récolte. Le rendement est traduit en production à différentes échelles (centre de réception, bassin de production, sucrerie, à le entière) par produit avec la surface des parcelles. Le modèle est appliqué en mode relatif pour estimer les variations de production d'une année à l'autre. Les variations de production estimées, ajoutées à la production mesurée de l'année précédente, permettent d'estimer la production de l'année à venir. La précision des prévisions de récolte ainsi réalisée est évaluée à partir des résultats de récolte desannées 2008 et 2009. Les résultats sont très satisfaisants, avec une précision atteignant 6,6 % à l'échelle des centres de réception et 1,5 % à l'échelle de l'île entière. Ils démontrent l'intérêt économique et technique d'une telle méthode dans le cas de zones de production disposant de peu d'informations sur les conditions de culture de la canne (état végétatif denombreuses parcelles, météorologie contrastée).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Alsif, Anne-Sophie. "L’éthanol de canne au Brésil et dans le monde." Outre-Terre N° 42, no. 1 (2015): 182. http://dx.doi.org/10.3917/oute1.042.0182.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Sivieri, Joseph. "Brésil : peut-on vraiment se reposer sur la canne ?" Alternatives Internationales 45, no. 12 (December 1, 2009): 41. http://dx.doi.org/10.3917/ai.045.0041.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Guiral Hadziiossif, Jacqueline. "La diffusion et la production de la canne à sucre (XIII-XVI siècles)." Anuario de Estudios Medievales 24, no. 1 (April 2, 2020): 225. http://dx.doi.org/10.3989/aem.1994.v24.972.

Full text
Abstract:
Le propos de cette contribution est de présenter les conditions qui ont prévalu lors de l'essor de la culture de la canne à sucre et de sa trans­formation dans le royaume de Valence aux XVe-XVIe siècles. Cette analyse est basée sur des sources inédites extraites des archives royales et de docu­ments notariés, concernant les compagnies exploitant les moulins sucriers, les contrats entre seigneurs et fermiers, ce travail révèle le rôle crucial que les communautés musulmanes locales ont joué dans ce cycle. Il montre aussi comment la concurrence du sucre des îles atlantiques amène le déclin définitif de cette culture a Valence. En discutant les problèmes de technolo­gie et de rapport de production, il est fait référence à des questions soule­vées par l'historiographie sur la production sucrière en Méditerranée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Sabban, Françoise. "Sucre candi et confiseries de Quinsai : l'essor du sucre de canne dans la Chine des Song (Xe-XIIIes.)." Journal d'agriculture traditionnelle et de botanique appliquée 35, no. 1 (1988): 195–214. http://dx.doi.org/10.3406/jatba.1988.6686.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Monet-Descombey Hernández, Sandra. "Poétiques mémorielles et imaginaire collectif : canne à sucre et émancipation en Caraïbe." Caravelle, no. 109 (December 1, 2017): 45–62. http://dx.doi.org/10.4000/caravelle.2441.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Huetz de Lemps, Alain. "L'évolution récente de la culture de la canne à sucre à Maurice." Cahiers d'outre-mer 42, no. 166 (1989): 155–88. http://dx.doi.org/10.3406/caoum.1989.3302.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Arsène, Marie-Ange, Ketty Bilba, and Alex Ouensanga. "Etude d’un matériau composite : ciment/fibre de bagasse de canne à sucre." Revue des composites et des matériaux avancés 11, no. 1 (April 23, 2001): 7–20. http://dx.doi.org/10.3166/rcma.11.7-20.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Abdelmajid, Nadif. "Premire apparition deSipha flava(Homoptera, Aphididae) sur la canne sucre au Maroc." EPPO Bulletin 38, no. 2 (August 2008): 220–22. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2338.2008.01207.x.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Salas, Michel, G. Biessy, and E. Magne. "Effet du mode de conduite au pâturage et de la complémentation sur le comportement alimentaire des bovins en Guadeloupe." Revue d’élevage et de médecine vétérinaire des pays tropicaux 43, no. 3 (March 1, 1990): 381–86. http://dx.doi.org/10.19182/remvt.8820.

Full text
Abstract:
Les auteurs ont comparé le comportement alimentaire de bovins guadeloupéens selon quatre modes de conduite : pâturage à l'attache 24 h/24 (lot 1), pâturage libre 24 h/24 (lot 2), pâturage la nuit et mise en parc la journée (lot 4). Les animaux mis en parc reçoivent une alimentation complémentaire à base de canne à sucre. Les bovins sont surtout actifs au cours de la journée : pour les lots 1 et 2 respectivement, 84 et 75 p. 100 du temps consacré à l'ingestion se situent entre 6 h et 18 h. Les animaux attachés (lot 1) ont une durée d'ingestion plus brève que ceux en pâturage libre (lot 2), mais les mesures effectuées ne permettent pas d'estimer les quantités totales ingérées par les deux lots. Les animaux mis en parc pendant la nuit (lot 3) ont une durée d'ingestion diurne au pâturage proche de celle observée en pâturage permanent (lot 1). En revanche, les animaux mis en parc pendant la journée (lot 4) ne reportent que partielle ment l'ingestion au pâturage sur la période 18 h-6 h, et la durée d'ingestion de la canne à sucre pendant la journée n'est que faiblement supérieure à celle du lot 3. La mise en parc pendant la journée induit donc une baisse importante de la durée totale d'ingestion.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Mesquita, Fernando Campos, and André Tosi Furtado. "GLOBALIZAÇÃO E RELAÇÕES TERRITORIAIS NA AGRICULTURA: PARTICULARIDADES NA EXPANSÃO DA SOJA E DA CANA-DE-AÇÚCAR NO ESTADO DE GOIÁS." GEOgraphia 20, no. 43 (October 16, 2018): 71. http://dx.doi.org/10.22409/geographia.v20i43.1032.

Full text
Abstract:
O objetivo do artigo é analisar as distintas relações territoriais envolvidas na expansão do agronegócio para as regiões de cerrado, tendo como ênfase um comparativo entre a soja e a cana-de-açúcar no Estado de Goiás. Para verificar a forma de organização dessas atividades, selecionamos quatro variáveis: a amplitude do mercado, a relação com o sistema de transporte, a geração e qualificação local de empregos e a interação com as atividades de P&D. O artigo se encaixa em estudos que apontam para uma heterogeneidade das relações territoriais do processo de globalização, apresentando essa discussão no âmbito do desenvolvimento agrícola. Analisamos forças que aproximam ou distanciam as atividades do meio local. Os resultados indicam que na soja as relações territoriais pautadas por vínculos externos assumem maior peso, ao passo que na cana-de-açúcar se tem uma maior dependência de vínculos internos. Palavras-chave: Território. Soja. Cana-de-açúcar. GLOBALIZATION AND TERRITORIAL RELATIONS IN THE AGRICULTURE: PARTICULARITIES IN THE GROWTH OF SOYBEAN AND SUGARCANE IN THE STATE OF GOIÁS Abstract: The aim of this paper is to analyze the distinctions in the territorial relations related to the moving of agribusiness into the regions of cerrado. Our focus is a comparative analysis between soybean and sugarcane in the State of Goiás. To verify the organization of these activities, we selected four variables: market size, relation with the transportation system, local generation of jobs, and local interaction with R&D activities. The paper is part of a discussion that argues about the heterogeneity of territorial relations in globalization process, showing, in agricultural development, forces that makes economic activities being more connected to the local or to long distance networks. The results indicate that in soybean the territorial relations based on external linkages are stronger, while the importance of internal linkages are higher in sugarcane production. Keywords: PTerritory. Soybean. Sugarcane. LA MONDIALISATION ET LES RELATIONS TERRITORIALES DANS L’AGRICULTURE: LES SPÉCIFICITÉS DE L’EXPANSION DU SOJA ET DE LA CANNE À SUCRE DANS L’ÉTAT DE GOIÁS Resumen: L’objectif de cet article est d’analyser les diferentes sortes de relations territoriales qui sont concernées par l’expansion de l’agrobusiness dans les regions du Cerrado brésilien, en nous appuyant sur une comparaison entre les cultures du soja et de la canne à sucre dans l’etat de Goiás. Pour verifier la forme par laquelle ces activités s’organisent, nous avons choisi quatre variables: la taille du marché, le rapport avec le système de transport, la création et la qualification des emplois locaux, et l’interaction avec les activités de recherche et développement. L’article se place dans le cadre des études qui montrent une croissante héterogeneité dans les relations territoriales issues de la mondialisation, éclairant ce débat à propos du développpement agricole. Nous analisons les forces qui rapprochent ou eloignent les activités du milieu local. Les résultats demontrent que dans le cas du soja ces relations territoriales sont dictées par des liaisons externes tandis que dans le cas de la canne à sucre ces liaisons sont plutôt internes. Monts-clés: Territoire. Soja. Canne à sucre.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Mesquita, Fernando Campos, and André Tosi Furtado. "GLOBALIZAÇÃO E RELAÇÕES TERRITORIAIS NA AGRICULTURA: PARTICULARIDADES NA EXPANSÃO DA SOJA E DA CANA-DE-AÇÚCAR NO ESTADO DE GOIÁS." GEOgraphia 20, no. 43 (October 16, 2018): 71. http://dx.doi.org/10.22409/geographia2018.v20i43.a27212.

Full text
Abstract:
O objetivo do artigo é analisar as distintas relações territoriais envolvidas na expansão do agronegócio para as regiões de cerrado, tendo como ênfase um comparativo entre a soja e a cana-de-açúcar no Estado de Goiás. Para verificar a forma de organização dessas atividades, selecionamos quatro variáveis: a amplitude do mercado, a relação com o sistema de transporte, a geração e qualificação local de empregos e a interação com as atividades de P&D. O artigo se encaixa em estudos que apontam para uma heterogeneidade das relações territoriais do processo de globalização, apresentando essa discussão no âmbito do desenvolvimento agrícola. Analisamos forças que aproximam ou distanciam as atividades do meio local. Os resultados indicam que na soja as relações territoriais pautadas por vínculos externos assumem maior peso, ao passo que na cana-de-açúcar se tem uma maior dependência de vínculos internos. Palavras-chave: Território. Soja. Cana-de-açúcar. GLOBALIZATION AND TERRITORIAL RELATIONS IN THE AGRICULTURE: PARTICULARITIES IN THE GROWTH OF SOYBEAN AND SUGARCANE IN THE STATE OF GOIÁS Abstract: The aim of this paper is to analyze the distinctions in the territorial relations related to the moving of agribusiness into the regions of cerrado. Our focus is a comparative analysis between soybean and sugarcane in the State of Goiás. To verify the organization of these activities, we selected four variables: market size, relation with the transportation system, local generation of jobs, and local interaction with R&D activities. The paper is part of a discussion that argues about the heterogeneity of territorial relations in globalization process, showing, in agricultural development, forces that makes economic activities being more connected to the local or to long distance networks. The results indicate that in soybean the territorial relations based on external linkages are stronger, while the importance of internal linkages are higher in sugarcane production. Keywords: PTerritory. Soybean. Sugarcane. LA MONDIALISATION ET LES RELATIONS TERRITORIALES DANS L’AGRICULTURE: LES SPÉCIFICITÉS DE L’EXPANSION DU SOJA ET DE LA CANNE À SUCRE DANS L’ÉTAT DE GOIÁS Resumen: L’objectif de cet article est d’analyser les diferentes sortes de relations territoriales qui sont concernées par l’expansion de l’agrobusiness dans les regions du Cerrado brésilien, en nous appuyant sur une comparaison entre les cultures du soja et de la canne à sucre dans l’etat de Goiás. Pour verifier la forme par laquelle ces activités s’organisent, nous avons choisi quatre variables: la taille du marché, le rapport avec le système de transport, la création et la qualification des emplois locaux, et l’interaction avec les activités de recherche et développement. L’article se place dans le cadre des études qui montrent une croissante héterogeneité dans les relations territoriales issues de la mondialisation, éclairant ce débat à propos du développpement agricole. Nous analisons les forces qui rapprochent ou eloignent les activités du milieu local. Les résultats demontrent que dans le cas du soja ces relations territoriales sont dictées par des liaisons externes tandis que dans le cas de la canne à sucre ces liaisons sont plutôt internes. Monts-clés: Territoire. Soja. Canne à sucre.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Mauboussin, J. C., and P. Chagvardieff. "Variations somaclonales chez la Canne à sucre: aptitude au bouturage, sensibilité au GA3." Bulletin de la Société Botanique de France. Actualités Botaniques 132, no. 3-4 (January 1985): 159. http://dx.doi.org/10.1080/01811789.1985.10826763.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

NADIF, A., M. ELYACHIOUI, and I. ELHADRAMI. "Culture de la canne à sucre au Maroc: mesures de quarantaine et diagnostic." EPPO Bulletin 28, no. 1-2 (March 1998): 183–88. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2338.1998.tb00719.x.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Britts, Thiago Henrique Conde, Walter Guedes da Silva, and Mateus Boldrine Abrita. "O CRESCIMENTO CANAVIEIRO NO MUNICÍPIO DE RIO BRILHANTE-MS E OS IMPACTOS AMBIENTAIS CAUSADOS PELA QUEIMA DA PALHA DA CANA-DE-AÇÚCAR (2001 A 2010)." Revista Cerrados 14, no. 01 (March 18, 2020): 58–76. http://dx.doi.org/10.22238/rc24482692v14n12016p58a76.

Full text
Abstract:
O objetivo desse trabalho é analisar o crescimento da cana-de-açúcar no município de Rio Brilhante-MS, correlacionando esse crescimento com os impactos ambientais causados pela técnica de facilitação da colheita manual com a queima da palha da cana-de-açúcar. Para compreendermos o processo expansionista canavieiro, analisamos os incentivos do governo estadual e do governo federal, por meio do Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social, Fundo Constitucional do Centro-Oeste e pelo Programa de Aceleração do Crescimento. Também foram analisados dados estatísticos de órgãos públicos, entidades e intuições da área. Como considerações, foi possível demonstrar que a queima da palha da cana-de-açúcar se tornou um dos fatores que, acompanhados dos aspectos sociais e ambientais, decorrentes do processo de expansão dessa monocultura no Estado, ocasionou várias formas de degradação ambiental com alto potencial de risco a fauna e flora, além de ser prejudicial ao próprio ser humano, gerando consequências como: invasão de Biomas e as Áreas de Preservação Permanente ou de Preservação Ambiental, além da contaminação dos recursos hídricos, dos solos e poluição do ar, dando indícios que os ganhos econômicos muitas vezes se sobrepõem a um ambiente saudável. Palavras-chave: Cana-de-açúcar; Impactos Ambientais; Queima da palha. the sugarcane GROWTH in the municipality of Rio Brilhante-MS and the environmental impacts caused by burning straw of the sugarcane (2001 to 2010) Abstract The objective of this study is to analyze the growth of sugarcane in the city of Rio Brilhante-MS, correlating this growth with environmental impacts caused by manual harvesting facilitation technique with the burning straw of the sugarcane. To understand the sugarcane expansionist process, its analyzed the incentives from the state government and the federal government, through the National Bank for Economic and Social Development, the Constitutional Fund of the Midwest and the Growth Acceleration Program. Also statistical data from government agencies were analyzed, as entities and intuitions of the area. As consideration, it was possible to demonstrate that the burning of straw sugarcane became one of the factors that, together with the social and environmental aspects arising from the expansion of this monoculture process in the state, led to various forms of environmental degradation with high potential risk fauna and flora as well as being harmful to human being, generating consequences as: Biomes invasion and the Permanent Preservation Areas or Environmental Protection, and the contamination of water resources, soil and pollution of the air, giving evidence that the economic gains often overlap with healthy environmental. Keywords: Sugar cane; Environmental impacts; Straw burning. LA CROISSANCE DU SECTEUR cannier DANS LA MUNICIPALITÉ DE rIO BRILHANTE-MS ET LES IMPACTS ENVIRONNEMENTAUX CAUSÉS PAR LE BRÛLAGE DE LA PAILLE DE CANNE À SUCRE (2001 À 2010) Résumé Ce travail a pour but d’analyser le processus d’expansion de la canne à sucre dans la municipalité de Rio Brilhante-MS, en faisant un rapprochement entre cette croissance et les impacts environnementaux provoqués par la technique d’optimisation de la récolte manuelle, à savoir le brûlage de la paille de canne à sucre. Afin de mieux comprendre le processus d’expansion du secteur cannier, nous soumettons à l’analyse les programmes de soutien du gouvernement régional et du gouvernement fédéral, menés par la Banque Nationale de Développement Économique et Social, Fonds Constitutionnel de la région Centre-Ouest et par le Programme d’Accélération de la Croissance. Nous examinons également les données statistiques des organes publiques, entités et institutions concernés par le secteur cannier. Cette étude a pu démontrer que la technique de brûlage de la paille de canne à sucre est devenue, à côté des aspects sociaux et environnementaux découlant du processus d’expansion de cette monoculture dans la région, l’un des facteurs qui se trouvent à l’origine des formes diverses de dégradation environnementale à haut risque sur la faune et la flore, en plus des effets nuisibles pour l’être humain lui-même, parmi lesquels l’invasion de biomes et de zones de préservation permanente ou de préservation environnementale, la contamination des ressources hydriques, des sols et la pollution de l’air, ce qui indique que les gains économiques devancent souvent un environnement sain. Mots-clés: Canne à sucre; Impacts environnementaux; Brûlage de paille.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Bourgeois, P., and L. Fahrasmane. "Effet de stéroïdes de la canne à sucre sur des levures en fermentation alcoolique." Canadian Institute of Food Science and Technology Journal 21, no. 5 (December 1988): 555–57. http://dx.doi.org/10.1016/s0315-5463(88)71038-x.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Cadet, P. "Étude Comparative Des Peuplements Naturels De Nématodes Parasites Associés à la Canne à sUcre." Nematologica 33, no. 1 (1987): 97–105. http://dx.doi.org/10.1163/187529287x00245.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Prévost, Virginie. "UNE FAUSSE MENTION DE LA CANNE À SUCRE À TOZEUR AU X e SIÈCLE." Arabica 52, no. 4 (2005): 565–69. http://dx.doi.org/10.1163/157005805774320222.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Lepengue, Alexis Nicaise, Aurélien Mokea-Niaty, Davy U. Ikabanga, Roland Lingombe, Dhert Souviens Tshi-Tshi Ontod, Ephrem Nzengue, Stéphane Mombo, Jean Fabrice Yala, Alain Souza, and Bertrand Mbatchi. "Effet de Garcinia kola (Clusiaceae) dans les processus de fermentation du vin de canne à sucre (Saccharum officinarum; Poaceae) au Gabon." International Journal of Biological and Chemical Sciences 14, no. 3 (June 19, 2020): 1074–84. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v14i3.33.

Full text
Abstract:
Le nectar de canne à sucre (Saccharum officinarum L.) est utilisé au Gabon non seulement pour la fabrication du sucre industriel, mais également pour la synthèse traditionnelle de vins locaux appelés ‘‘Musungu’’ ou ‘‘Malamba’’. Ces synthèses alcooliques nécessitent l’emploi de nombreux adjuvants dont le rôle exact reste mal défini. Le présent travail a été initié pour étudier l’un d’eux, le bois amer (Garcinia kola) utilisé dans diverses synthèses alcooliques. La méthodologie a consisté à analyser l’évolution de certaines qualités physicochimiques et biochimiques de 1 l des nectars de canne à sucre seuls (témoin), associés à la lie d’anciens vins de canne (Li), au bois amer (Gk) ou à ces 2 amendements (LG), avant et après 4 semaines de fermentation. Les résultats obtenus ont révélé la baisse de l’acidité, de la densité et des sucres totaux dans tous les traitements essais, contrairement aux témoins, après les 28 jours d’incubation. Tous les traitements (essais et témoins) ont en revanche produit des alcools de fortes teneurs comprises entre 7,4 °GL et 9,9 °GL. Mais les vins des traitements témoins quoique très alcoolisés ont tous été jugés aigres et de très mauvaise qualité gustative. Le bois amer ne paraît donc pas intervenir dans les processus de fermentation alcoolique, mais dans la constitution des qualités organoleptiques, en empêchant la prolifération des germes lactiques. Ainsi, dans la perspective d’optimiser la qualité du vin, identifier les germes participants à la fermentation du nectar de canne, sous l’influence de Garcia kola semble être nécessaire.Mots clés : Nectar, Levures, Adjuvants, Alcool, Qualité organoleptique. English Title: Effect of Garcinia kola (Clusiaceae) in the fermentation processes of sugar cane wine (<i>Saccharum officinarum</i> ; Poaceae) in Gabon Sugarcane nectar (Saccharum officinarum L.) is used in Gabon not only for the production of industrial sugar, but also for the traditional synthesis of local wines called ''Musungu'' or ''Malamba''. These alcoholic syntheses require the use of many adjuvants whose exact role remains poorly defined. The present work was undertaken to study one of them, the bitter wood (Garcinia kola) used in various alcoholic syntheses. The methodology consisted of analyzing the evolution of certain of physicochemical and biochemical qualities of 1 l of sugar cane nectars alone (control), associated with the lees of old cane wines (Li), bitter wood (Gk) or 2 amendments (LG), before and after 4 weeks of fermentation. The results obtained revealed the decrease of the acidity, the density and the total sugars in all the treatments tests, contrary to the controls, after the 28 days of incubation. On the other hand, all the treatments (tests and controls) produced alcohols with high contents of between 7.4 °GL and 9.9 °GL. But the wines of the control treatments, although very alcoholic, have all been judged as sour and of very poor taste quality. Bitter wood therefore does not appear to be involved in the processes of alcoholic fermentation, but in the constitution of organoleptic qualities, by preventing the proliferation of lactic acid bacteria. Thus, in order to optimize the quality of the wine, identifying the germs involved in the fermentation of cane nectar, under the influence of Garcia kola seems to be necessary.Keywords: Nectar, Yeasts, Additive, Alcohol, Organoleptic quality.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Maguire, Robert. "Creoles and Creole Language Use in St.Martin Parish, Louisiana." Cahiers de géographie du Québec 23, no. 59 (April 12, 2005): 281–302. http://dx.doi.org/10.7202/021438ar.

Full text
Abstract:
Le créole est une langue largement utilisée dans les plantations de canne à sucre anciennes et actuelles du centre-sud et du sud-est de la Louisiane. Introduit au début du 19e siècle par des Noirs originaires des Caraïbes, son usage est toujours réservé majoritairement à la population noire. Bien que l'anglais demeure la langue dominante, on peut souvent entendre parler le créole dans le milieu familial et à l'occasion de certaines activités ou fêtes locales. Il est aussi fréquemment employé comme « langage secret » et dans les situations conflictuelles. De plus, l'utilisation du créole comme symbole d'identité et d'appartenance peut être essentielle en certaines occasions.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Silva, Maria Aparecida de Moraes, and François Ducerisier. "Migrants temporaires dans les usines de canne à sucre de l’état brésilien de São Paulo." Migrations Société N° 115, no. 1 (2008): 125. http://dx.doi.org/10.3917/migra.115.0125.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Mousnier, Mireille. "Patrimoine industriel lié à la canne à sucre en Martinique et archives. Typologie et problématiques." La Gazette des archives 169, no. 1 (1995): 246–61. http://dx.doi.org/10.3406/gazar.1995.3348.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Rufino Dabat, Christine. "Le mot 'Plantation' au Brésil : de l'historiographie à la mémoire des coupeurs de canne." Caravelle 85, no. 1 (2005): 115–30. http://dx.doi.org/10.3406/carav.2005.2904.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Barrau, Jacques. "Canna mellis : croquis historique et biogéographique de la canne à sucre, Saccharum officinarum L. graminées-andropogonées." Journal d'agriculture traditionnelle et de botanique appliquée 35, no. 1 (1988): 159–73. http://dx.doi.org/10.3406/jatba.1988.6684.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Beccaria, Pierre. "La réforme foncière en Guadeloupe (1950-1994)." Bulletin de la Société d'Histoire de la Guadeloupe, no. 111 (February 9, 2018): 51–103. http://dx.doi.org/10.7202/1043232ar.

Full text
Abstract:
En Guadeloupe, depuis une quarantaine d’années, la réforme foncière se situe dans un processus assez semblable aux mouvements traditionnels de morcellement et de concentration des domaines sucriers. Toutefois, la réforme foncière introduit une plus grande amplitude d’action sur le système agraire et industriel sucrier, que ce soit en matière de morcellement foncier comme en matière d’intervention de l’État. Cette amplitude accrue est due à la Départementalisation qui, en promouvant la parité sociale avec la Métropole, a progressivement créé des espaces socio-économiques plus attractifs que la plantation pour la main-d’oeuvre comme pour l’investissement. A elle seule donc, la Départementalisation remet en question la plantation et conduit ainsi les pouvoirs publics à financer toujours plus de mesures pour accompagner le morcellement foncier. La réforme foncière, en elle-même, ne cadre que les modalités de lotissement sur le terrain en aboutissant à un report massif de la production de canne à sucre sur la catégorie mixte des salariés/fournisseurs canniers des usines devenus exploitants propriétaires de leur terre. De nombreuses mesures, allant des soutiens à la production cannière aux prestations sociales spécifiques aux attributaires d’un mot de réforme foncière, ont couvert l’interface entre ces deux niveaux contextuel et sectoriel. Un examen décennal des produits sucrier et cannier comparés aux salaires et charges salariales met en évidence le contexte globalement favorable puis défavorable de la Départementalisation sur la plantation. Malgré les mesures prises pour soutenir la production de canne et restructurer la filière, les petites plantations perdent plus de potentiel de production qu’elles ne le concentrent en accroissant leur productivité. De leur côté, les domaines sucriers issus des concentrations les plus importantes ferment au début des années quatre-vingts en cédant la majeure partie de leurs terres, notamment leur cannes en faire-valoir direct Ces terres serviront à une ultime et massive installation d’exploitations « moyennes » (10 ha dont 6 ha en canne à sucre). Les usines cessent donc leur processus traditionnel de concentration pour s’approvisionner majoritairement auprès d’un nombre croissant de leurs métayers acquéreurs des terres. Cette restructuration fondamentale de la plantation traditionnelle faite sur le tard ne s’accompagne pas de la mise en place d’exploitations cannières solides. La mécanisation de la récolte, notamment, n’a pas connu d’adaptation spécifique pour l’attributaire d’un lot afin qu’il investisse réellement sa place dans l’exploitation de son lot. Ce fait amène à redéfinir la portée économique et sociale de la réforme foncière ou à en compléter les initiatives. L’examen de la mécanisation légère parallèlement aux solutions lourdes en coopérative peut donc apporter un éclairage sur les potentialités du secteur sucrier et sur l’avenir des populations rurales.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Pilipili, M. A., J. Muwonga, M. Nganga, B. Onya, M. Ngole, B. Malenga, J. Kadima, D. Kayembe, and J. B. Kasiam Lasi On'kin. "OP4 Utilisation de sucre de canne dans l'épreuve d'hyperglycémie provoquée par voie orale chez la femme enceinte." Diabetes Research and Clinical Practice 103 (February 2014): S10. http://dx.doi.org/10.1016/s0168-8227(14)70032-4.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Bonnemère, Pascale. "Éléments pour une étude des représentations de la canne à sucre chez les Ankave-Anga (Papouasie Nouvelle-Guinée)." Journal de la société des océanistes, no. 114-115 (December 1, 2002): 181–85. http://dx.doi.org/10.4000/jso.1503.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Rufino Dabat, Christine, and Leonardo Guimarães Neto. "La "zona da mata" du Pernambouc: Permanences et tensions dans un espace dominé par la canne à sucre." Travaux de l'Institut Géographique de Reims 23, no. 89 (1995): 117–40. http://dx.doi.org/10.3406/tigr.1995.1319.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Béhou, Y. Y. M., C. B. Péné, A. Zézé, J. D. Oura, Y. Ouattara, and M. Boua. "Diversité Génétique des Premières Variétés de Canne à Sucre d’Origine Réunionno-Ivoirienne Présélectionnées à Ferké en Côte d’Ivoire." Journal of Applied Biosciences 125, no. 1 (August 30, 2018): 12590. http://dx.doi.org/10.4314/jab.v125i1.8.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Salas, Michel, J. Lator, and Christian Sheikboudou. "Mise au point d'un système d'engraissement de jeunes bovins Créole en milieu paysan guadeloupéen basé sur l'utilisation de la canne à sucre et du pâturage." Revue d’élevage et de médecine vétérinaire des pays tropicaux 44, no. 4 (April 1, 1991): 469–74. http://dx.doi.org/10.19182/remvt.9155.

Full text
Abstract:
Les auteurs ont mis au point et testé un système d'engraissement de jeunes bovins en milieu paysan, qui comprend deux périodes au cours du nycthémère : une période de pâturage au cours de la journée et une période dans un parc sous abri, pendant la nuit, avec distribution d'une ration complémentaire à base de canne à sucre. La croissance quotidienne moyenne a été de 490 g (+ ou - 26) sur sept animaux pendant huit mois, soit pratiquement le double des croissances observées en systèmes "tout pâturage" traditionnels. Le gain net total s'est élevé à 17700 francs pour 1,3 hectares immobilisés et 2,5 h de travail quotidien. Ce système d'engraissement se caractérise par de faibles investissements, une ration peu onéreuse, une technique proche des pratiques traditionnelles qui procurent une sécurité de production. Il représente une alternative intéressante aux systèmes d'engraissement intensifs et modernes en développant deux thèmes importants : la complémentarité agriculture/élevage et la mise au point de systèmes autonomes et économes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Kedi, Atolé Brice Bienvenu, Seka Simplice Kouassi, Vamoussa Coulibaly, and Joseph Sei. "Elimination de polluants des déchets liquides d’une unité de production de sucre par des argiles naturelles de Côte d’Ivoire." International Journal of Biological and Chemical Sciences 15, no. 2 (June 23, 2021): 803–15. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v15i2.31.

Full text
Abstract:
L’impact des déchets liquides industriels sur l’environnement demeure une réalité et une menace pour la qualité des eaux souterraines et de surfaces. Parmi les méthodes de dépollution existantes, l’adsorption des polluants par les argiles naturelles reste une méthode moins couteuse, disponible et facilement utilisable. La plupart des études sur l’aptitude des argiles à éliminer les polluants est faite avec des déchets liquides artificiels dont les concentrations sont maitrisées. L’objectif de cette étude était d’éliminer les polluants dans les déchets liquides d’une unité industrielle agronomique (UIA) de production de sucre par deux argiles naturelles de Côte d’Ivoire. Trois sources de déchets liquides provenant des activités de laboratoire d’analyse des sols, de jus de canne et de canne à sucre de l’UIA. Le traitement aux argiles a montré des taux d’élimination à divers degrés des polluants. Les paramètres suivants ont été mesuré avant et après le traitement aux argiles : pH, conductivité, turbidité, phosphore total, azote total, cuivre, zinc, plomb et mercure. L’argile de Katiola présente des aptitudes plus élevées à éliminer les polluants, comparée à l’argile d’Anyama. Cette étude confirme l’intérêt de l’utilisation des argiles pour la dépollution.Mots clés : Eaux usées, métaux lourds, pollution, argiles, adsorption. English title: Removal of liquid waste pollutants from a sugar production unit using natural clays from Côte d'IvoireThe impact of industrial liquid waste on the environment remains a reality and a threat to groundwater and surface water quality. Among the existing depollution methods, the pollutants adsorption on natural clays remains a less expensive, available and easily usable method. Most studies on the ability of clays to remove pollutants are done with artificial liquid wastes whose concentrations are controlled. The objective of this study was to eliminate the pollutants in the liquid waste of an industrial agronomic sugar production unit using two natural clays from Côte d'Ivoire. Three sources of liquid wastes from the UIA's analysis laboratory activities. Treatment with clays showed varying degrees of removal of pollutants. The following parameters were measured before and after the clay treatment: pH, conductivity, turbidity, total suspended solids, total phosphorus, total nitrogen, copper, zinc, lead and mercury. The values of these parameters are compared to the national standard. Katiola clay exhibits higher abilities to remove pollutants compared to Anyama clay. This study confirms the value of using clays for depollution.Keywords: Wastewater, heavy metals, pollution, clays, adsorption.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Lesourd, Michel. "En Atlantique, dans le parfum du grogú : la valorisation de la canne à sucre aux îles du Cap-Vert." Caravelle, no. 109 (December 1, 2017): 91–108. http://dx.doi.org/10.4000/caravelle.2481.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Temple, Ludovic, Annaïg Levesque, Adnet Lamour, Daphnée Charles, and Serge Braconnier. "Complémentarité des filières sorgho sucré et canne à sucre en Haïti : évaluation des conditions de développement sectoriel d'une innovation." Cahiers Agricultures 26, no. 5 (September 2017): 55006. http://dx.doi.org/10.1051/cagri/2017046.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Béhou, YYM, CB Péné, and A. Zézé. "Variabilité Génétique des Clones de Canne à Sucre Présélectionnées au Stade Ligne en Nouvelle Plantation à Ferké (Nord Côte d’Ivoire)." Journal of Applied Biosciences 127, no. 1 (January 14, 2019): 12832. http://dx.doi.org/10.4314/jab.v127i1.8.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Roques, D., and P. Feldmann. "Développement de l'anthère et du grain de pollen chez une espèce sauvage apparentée à la canne à sucre (Saccharum spontaneum)." Canadian Journal of Botany 74, no. 5 (May 1, 1996): 788–95. http://dx.doi.org/10.1139/b96-098.

Full text
Abstract:
A study of the histocytological characteristics of anthers and pollen development of fertile male genotypes of Saccharum spontaneum L. support the division of microsporogenesis into nine distinct stages: premeiosis, meiosis and tetrad, young uninucleate microsporal stage, median uninucleate microsporal stage, median vacuolized uninucleate microsporal stage, late vacuolized uninucleate microsporal stage, first pollinic mitosis, second pollinic mitosis, mature pollen. Pollen grains are subspherical, monosporal, operculated with verrucose type ornamentations. A secretory type tapetum, present from the very first microsporal stages, is covered with orbicules persisting until anthesis. Keywords: Saccharum spontaneum, microsporogenesis, pollen, tapetum. [Journal translation]
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Nadif, A., M. Zaizouni, and M. Ouahidi Mohamed. "Importance de la maladie du charbon causée par Ustilago scitaminea sur canne à sucre dans la plaine du Gharb (Maroc)." EPPO Bulletin 31, no. 1 (March 2001): 99–103. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2338.2001.tb00974.x.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

FOURNET, J. "Caracterisation phytoecologique des peuplements de mauvaises herbes des champs de canne a sucre et des bananeraies de la Basse Terre (Guadeloupe)." Weed Research 33, no. 5 (October 1993): 383–95. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-3180.1993.tb01954.x.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Nadif, A., M. Elyachioui, and I. Elhadrami. "Etude de la gamme d'hôtes du sugarcane mosaic potyvirus et du sugarcane bacilliform badnavirus infectant la canne à sucre au Maroc." EPPO Bulletin 29, no. 1-2 (March 1999): 173–77. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2338.1999.tb00813.x.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Nadif, A., N. Chriki, and M. Ouhssine. "Détection du virus causant la maladie dite yellow leaf syndrome (YLS) sur la culture de la canne à sucre au Maroc." EPPO Bulletin 32, no. 3 (December 2002): 521–24. http://dx.doi.org/10.1046/j.1365-2338.2002.00608.x.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

PELLERIN, Sylvain. "Etude d'une série chronologique de rendements en canne à sucre obtenus en Guadeloupe à partir d'un modèle de simulation du bilan hydrique." Agronomie 6, no. 1 (1986): 91–98. http://dx.doi.org/10.1051/agro:19860108.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography