Academic literature on the topic 'Cellules et tissus'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Cellules et tissus.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Cellules et tissus"

1

BONNET, M., I. LOUVEAU, I. CASSAR-MALEK, L. LEFAUCHEUR, and P. Y. RESCAN. "Comprendre le développement des muscles et des tissus adipeux : un préalable pour maîtriser les qualités des carcasses et des produits des animaux d’élevage." INRA Productions Animales 28, no. 2 (January 13, 2020): 137–50. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.2015.28.2.3021.

Full text
Abstract:
Les qualités des carcasses et des viandes/chairs des espèces d’intérêt agronomique (mammifères, espèces aviaires et poissons) dépendent en grande partie des caractéristiques et des proportions relatives des différents compartiments tissulaires, principalement les fibres et le tissu conjonctif musculaires et les tissus adipeux. Dans cette revue, nous décrivons la mise en place de ces trois compartiments au cours du développement embryonnaire et foetal, ainsi que leur croissance après la naissance ou l’éclosion. Les fibres musculaires et le tissu conjonctif des muscles du tronc sont issus de domaines embryonnaires distincts de ceux à l’origine des muscles des membres et de la tête. L’origine embryonnaire des adipocytes blancs reste à établir, mais est vraisemblablement multiple et dépendante de la localisation anatomique des tissus adipeux. La croissance post-embryonnaire des muscles et des tissus adipeux implique la prolifération puis la différenciation de cellules progénitrices non-embryonnaires. Le nombre total de fibres musculaires est fixé aux deux tiers ou aux quatre cinquièmes de la gestation chez le bovin et le porc respectivement, et dès la naissance chez les volailles alors qu’il augmente encore après l’éclosion chez certains poissons. Le nombre d’adipocytes augmente durant la croissance foetale et dans une moindre mesure après la naissance. Des interactions entre tissus au cours de la croissance, auparavant suggérées, sont maintenant démontrées par l’identification de protéines sécrétées par les cellules musculaires et adipeuses qui participent au dialogue entre tissus.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

ROBELIN, J., and L. CASTEILLA. "Différenciation, croissance et développement du tissu adipeux." INRAE Productions Animales 3, no. 4 (October 10, 1990): 243–52. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.1990.3.4.4383.

Full text
Abstract:
Le tissu adipeux est le principal organe de stockage d’énergie permettant d’assurer un équilibre entre les besoins et les apports chez de nombreux animaux. En dehors de ce rôle métabolique, il a un intérêt particulier chez les animaux producteurs de viande, car il détermine en partie la valeur commerciale de la carcasse et la qualité de la viande. Le tissu adipeux est constitué de cellules appelées adipocytes, capables de synthétiser des acides gras, de les estérifier en triglycérides, et ultérieurement d’hydrolyser ces lipides pour mettre les acides gras à la disposition des autres tissus. Son développement se déroule en trois étapes successives : prolifération cellulaire, différenciation et enfin grossissement des adipocytes. L’ontogenèse du tissu se fait à partir de cellules précurseurs (adipoblastes) qui se multiplient. Sous l’influence de gènes de détermination, ces cellules s’engagent dans le processus de différenciation et acquièrent en plusieurs étapes les caractéristiques fonctionnelles de l’adipocyte. La mise en place des différents dépôts adipeux chez les bovins a lieu durant la vie foetale. Pendant cette période et durant le début de la vie postnatale, la prolifération des cellules adipeuses est très active. Ensuite, l’hypertrophie devient le facteur prépondérant de la croissance du tissu adipeux. Les dépôts adipeux représentent environ 5 % du poids du corps d’un veau nouveau- né. Ce pourcentage reste stable durant les 3 premiers mois de la vie postnatale, puis s’accroît de plus en plus rapidement et atteint environ 25 % chez l’adulte. Le développement des tissus adipeux ainsi que la répartition des dépôts dans les différents sites anatomiques sont variables selon le génotype des animaux et selon le niveau des apports alimentaires. Cependant, les connaissances sur la régulation de la différenciation et de la croissance du tissu adipeux ne sont pas encore suffisantes pour réaliser totalement la maîtrise de l’adiposité.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Maumus, Marie, Yves-Marie Pers, Maxime Ruiz, Christian Jorgensen, and Danièle Noël. "Cellules souches mésenchymateuses et médecine régénératrice." médecine/sciences 34, no. 12 (December 2018): 1092–99. http://dx.doi.org/10.1051/medsci/2018294.

Full text
Abstract:
Les cellules souches mésenchymateuses (CSM) sont des cellules adultes multipotentes isolées de plusieurs tissus. Une thérapie à base de CSM dans l’arthrose est justifiée par leurs capacités de différenciation et leurs propriétés paracrines. Les stratégies thérapeutiques comprennent l’injection articulaire de CSM ou leur implantation combinée à des biomatériaux. Selon leur mode d’administration et leur devenir, elles peuvent diminuer l’inflammation, prévenir l’hypertrophie et l’apoptose des chondrocytes et/ou se différencier en chondrocytes. Nous résumons ici les données physiopathologiques et mécanistiques de la littérature et discutons les perspectives confirmant le rôle potentiel des CSM pour le traitement de l’arthrose.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Mège, René Marc, and Benoit Ladoux. "De l’irruption de la mécanique dans la chimie du vivant." médecine/sciences 34, no. 11 (November 2018): 963–71. http://dx.doi.org/10.1051/medsci/2018241.

Full text
Abstract:
Les contraintes mécaniques sont enfin reconnues comme un régulateur clé des processus biologiques, des molécules aux organismes, tout au long du développement embryonnaire, de la régénération tissulaire et dans des situations de régulations physiologiques et de dérèglements pathologiques. L’étude de l’influence de ces contraintes physiques sur le vivant, en particulier sur les cellules et les organismes du règne animal, font l’objet depuis une décennie d’importants travaux menés aux confins de la biologie, de la physique et de la mécanique, constituant une nouvelle discipline, la mécanobiologie. Nous décrivons ici brièvement les avancées remarquables dans la compréhension de la manière dont les cellules et les tissus à la fois génèrent et perçoivent les contraintes mécaniques et comment ces contraintes dictent, en retour, les changements de forme, les migrations et enfin la différenciation des cellules au cours de la morphogenèse, à la suite de lésions, lors de la réparation et de l’adaptation des tissus à leur environnement.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

V B. "Cellules et tissus dans le collimateur de la FDA." Biofutur 1997, no. 166 (April 1997): 4. http://dx.doi.org/10.1016/s0294-3506(97)86743-9.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

GRENET, E. "Aspects microscopiques de la dégradation microbienne des tissus végétaux dans le rumen." INRAE Productions Animales 10, no. 3 (August 8, 1997): 241–49. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.1997.10.3.3999.

Full text
Abstract:
L’étude microscopique des différents tissus d’une plante fourragère montre que les parois des cellules diffèrent d’un tissu à l’autre par leur épaisseur et par leur lignification. Dans le rumen le phloème et le parenchyme sont dégradés et disparaissent les premiers, tandis que les tissus lignifiés sont peu (sclérenchyme) ou pas dégradés (xylème). La dégradation des tissus des feuilles est plus rapide que celle des tiges. Une étude comparative du maïs normal et du maïs bm3 (plus digestible) montre que les parois lignifiées du bm3 sont partiellement dégradées dans le rumen, contrairement à ce qu’on observe avec le maïs normal. Lorsque la plante vieillit, la dégradation des tissus diminue en même temps que les parois se lignifient. Le traitement des pailles de céréales aux alcalis permet à des parois lignifiées d’être partiellement dégradées dans le rumen. Les microorganismes responsables de la dégradation des parois cellulaires peuvent être observés grâce à la microscopie. L’adhésion des bactéries aux parois, les fragments de plantes ingérés par les protozoaires et le mode particulier utilisé par les champignons anaérobies du rumen pour coloniser les tissus lignifiés sont décrits.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Isaac, Juliane, Mélodie M. Clerc, François C. Ferré, and Benjamin P. J. Fournier. "Les cellules mésenchymateuses orales, une niche spécifique, du développement à la régénération." médecine/sciences 40, no. 1 (January 2024): 24–29. http://dx.doi.org/10.1051/medsci/2023191.

Full text
Abstract:
Les tissus muqueux et osseux oraux présentent des propriétés uniques. Les fibroblastes de la muqueuse orale et les ostéoblastes des mâchoires, issus des crêtes neurales crâniennes, jouent un rôle clé dans la cicatrisation/réparation. Ces cellules expriment un répertoire spécifique de gènes associés à leurs propriétés régénératives, mais aussi liés aux maladies rares crâniofaciales. La connaissance de ces tissus ouvre des perspectives cliniques pour la régénération tissulaire et la réparation des défauts osseux et muqueux. Ces avancées multidisciplinaires ont aussi un impact prometteur sur la prise en charge des maladies liées au parodonte et sur l’amélioration de la santé bucco-dentaire.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Parizeau, Marie-Hélène. "Autonomie, don et partage dans les transplantations d'organes et de tissus humains." Dialogue 30, no. 3 (1991): 343–54. http://dx.doi.org/10.1017/s0012217300011707.

Full text
Abstract:
Les prélèvements et les transplantations de tissus et d'organes renvoient à des problèmes très variés au plan éthique en raison des types d'organes ou de tissus prélevés et transplantés, du statut du donneur et enfin de la finalité du prélèvement. Soyons plus précis: aujourd'hui, on prélève en vue d'une transplantation: les reins, le cœur, les poumons, le foie, le pancréas, la cornée mais aussi, la moelle osseuse, la peau. On prélève à diverses fins — thérapeutique ou de recherche — : le sang, la rate, les cellules embryonnaires, les gamètes. Le donneur quant à lui, suivant les organes prélevés, sera: vivant ou mort, adulte, enfant, nouveau-né anencéphale ou embryon.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Vinatier, Claire, Laurence Bordenave, Jérôme Guicheux, and Joëlle Amédée. "Les cellules souches en ingénierie des tissus ostéoarticulaires et vasculaires." médecine/sciences 27, no. 3 (March 2011): 289–96. http://dx.doi.org/10.1051/medsci/2011273289.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

SCHELCHER, F., O. ANDREOLETTI, G. TABOURET, C. LACROUX, G. FOUCRAS, F. EYCHENNE, P. BERTHON, P. SARRADIN, F. LANTIER, and J. M. ELSEN. "Pathogenèse des Encéphalopathies Spongiformes Transmissibles : apports du modèle ovin." INRAE Productions Animales 17, HS (December 20, 2004): 23–30. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.2004.17.hs.3619.

Full text
Abstract:
Parmi les Encéphalopathies Spongiformes Transmissibles (EST), la tremblante du mouton est un modèle d’infection naturelle, caractérisé par la diversité des souches d’agent de transmission, par un rôle majeur des facteurs génétiques de réceptivité/sensibilité et par une transmission interindividuelle fréquente. La voie de contamination naturelle semble être orale. Chez des ovins génétiquement sensibles (PrPVRQ/VRQ) (premiers symptômes observés vers 20 à 24 mois), la PrPsc a été détectée dans les plaques de Peyer iléales dès l’âge de 21 jours. L’ensemble des formations lymphoïdes secondaires est envahi entre l’âge de 3 et 6 mois. Dans les tissus lymphoïdes, la PrPsc s’accumule d’abord dans les cellules CD 68+ (cellules dendritiques ou macrophages) puis dans les cellules folliculaires dendritiques. A partir des plexus nerveux myentériques, la PrPsc gagnerait le système nerveux central par les nerfs sympathiques et parasympathiques. Les cellules de Schwann pourraient jouer un rôle majeur dans ce transfert. L’envahissement du névraxe débute vers 9 à 10 mois d’âge, dans le noyau dorsal du nerf vague et dans les segments médullaires T4–T9. A partir des organes lymphoïdes et/ou nerveux, la PrPsc contamine d’autres tissus en particulier placentaire et musculaire. Les modalités de contamination, sanguine versus nerveuse, restent hypothétiques. L’accumulation de PrPsc dans le trophoblaste placentaire de brebis infectées, est déterminée par le génotype PrP du foetus. Dans les muscles d’ovins en phase d’incubation ou en phase clinique, la PrPsc est détectable dans des structures particulières, les fuseaux neuromusculaires, mais à des concentrations environ 5000 fois inférieures à celles détectées dans l’obex d’ovins en phase clinique. Chez les ovins, ces résultats (nature des tissus atteints, cinétique) sont étroitement dépendants du génotype PrP de l’hôte et probablement de la souche d’EST. L’extension à d’autres modèles animaux ou humains doit donc être réalisée avec prudence.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Cellules et tissus"

1

Chopinet-Mayeux, Louise. "Effets des champs électriques pulsés milli et nanosecondes sur cellules et tissus." Phd thesis, Université Paul Sabatier - Toulouse III, 2013. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00874040.

Full text
Abstract:
L'électroperméabilisation est une technique permettant, entre autre, l'entrée de molécules cytotoxiques dans les tumeurs. Elle consiste en la perméabilisation transitoire de la membrane plasmique suite à l'application de champs électriques pulsés. Certaines conditions électriques permettent le transfert de gène, ouvrant le champ d'application de la technique à la thérapie génique. Cette thèse s'est intéressée à étudier les effets des champs électriques sur cellules et tissus, dans le cas de l'électro-transfert de gène. En effet, la compréhension mécanistique de ce transfert est indispensable à l'optimisation de la technique pour les futures applications cliniques. Dans ce contexte, nous nous sommes attachés à étudier les 3 barrières rencontrées par le gène lors de son transfert, à savoir la complexité de l'environnement multicellulaire au niveau du tissu, la membrane plasmique et l'enveloppe nucléaire au niveau de la cellule. i) L'efficacité de l'electrotransfer de gène a été étudié sur le modèle de tumeur in vitro/ex vivo dit sphéroïde. Dans un premier temps ce modèle a été validé pour l'étude de l'électrotransfection et dans un deuxième temps les raisons de l'absence d'efficacité en structure tissulaire ont été mises en évidence et l'optimisation de la technique a été amorcée. ii) Une deuxième partie a été dédiée à l'étude nano-mécanique des cellules à l'échelle de la membrane plasmique par microscopie à force atomique. La microscopie à force atomique a été utilisée afin d'imager et mesurer par spectroscopie de force l'effet de l'électroperméabilisation sur la membrane plasmique. Nous avons imagé la perturbation membranaire et mesuré une diminution d'élasticité membranaire suivant l'application des champs électriques. Ce phénomène a été relié aux effets secondaires de l'électroperméabilisation affectant l'actine corticale. iii) Une dernière partie s'est intéressée aux effets des nanopulses. Ces impulsions très courtes (ns) et intenses (plusieurs kV/cm) représentent la nouvelle génération d'impulsions, dont les effets sont encore peu décrits, mais pourraient permettre une déstabilisation spécifique de l'enveloppe des organelles. L'impact de ses impulsions nanosecondes sur la membrane ont été analysée par Patch-Clamp pour déterminer l'implication du cytosquelette d'actine dans la forme des nanopores créés. Dans un deuxième temps leur impact sur l'enveloppe nucléaire a été étudié, dans le but de déterminer d'éventuels effets néfastes sur le fonctionnement cellulaire, et la potentielle augmentation de transfection résultant d'une déstabilisation de la deuxième barrière rencontré par le gène lors de son transfert. Il est montré que l'actine ne joue pas de rôle dans la formation des nanopores, et que les impulsions nanosecondes ne permettent pas d'augmenter l'efficacité de transfection. En conclusion ces travaux ont apporté de nouveaux éléments dans la compréhension du mécanisme d'électroporation et des barrières au transfert de gène. Des protocoles, modèles, et outils ont été mis en place et sont aujourd'hui validés et disponibles pour une investigation poussée des effets des champs électriques sur le vivant.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Chopinet, Louise. "Effets des champs électriques pulsés milli et nanosecondes sur cellules et tissus." Toulouse 3, 2013. http://thesesups.ups-tlse.fr/2171/.

Full text
Abstract:
L'électroperméabilisation est une technique permettant, entre autre, l'entrée de molécules cytotoxiques dans les tumeurs. Elle consiste en la perméabilisation transitoire de la membrane plasmique suite à l'application de champs électriques pulsés. Certaines conditions électriques permettent le transfert de gène, ouvrant le champ d'application de la technique à la thérapie génique. Cette thèse s'est intéressée à étudier les effets des champs électriques sur cellules et tissus, dans le cas de l'électro-transfert de gène. En effet, la compréhension mécanistique de ce transfert est indispensable à l'optimisation de la technique pour les futures applications cliniques. Dans ce contexte, nous nous sommes attachés à étudier les 3 barrières rencontrées par le gène lors de son transfert, à savoir la complexité de l'environnement multicellulaire au niveau du tissu, la membrane plasmique et l'enveloppe nucléaire au niveau de la cellule. I) L'efficacité de l'electrotransfer de gène a été étudié sur le modèle de tumeur in vitro/ex vivo dit sphéroïde. Dans un premier temps ce modèle a été validé pour l'étude de l'électrotransfection et dans un deuxième temps les raisons de l'absence d'efficacité en structure tissulaire ont été mises en évidence et l'optimisation de la technique a été amorcée. Ii) Une deuxième partie a été dédiée à l'étude nano-mécanique des cellules à l'échelle de la membrane plasmique par microscopie à force atomique. La microscopie à force atomique a été utilisée afin d'imager et mesurer par spectroscopie de force l'effet de l'électroperméabilisation sur la membrane plasmique. Nous avons imagé la perturbation membranaire et mesuré une diminution d'élasticité membranaire suivant l'application des champs électriques. Ce phénomène a été relié aux effets secondaires de l'électroperméabilisation affectant l'actine corticale. Iii) Une dernière partie s'est intéressée aux effets des nanopulses. Ces impulsions très courtes (ns) et intenses (plusieurs kV/cm) représentent la nouvelle génération d'impulsions, dont les effets sont encore peu décrits, mais pourraient permettre une déstabilisation spécifique de l'enveloppe des organelles. L'impact de ses impulsions nanosecondes sur la membrane ont été analysée par Patch-Clamp pour déterminer l'implication du cytosquelette d'actine dans la forme des nanopores créés. Dans un deuxième temps leur impact sur l'enveloppe nucléaire a été étudié, dans le but de déterminer d'éventuels effets néfastes sur le fonctionnement cellulaire, et la potentielle augmentation de transfection résultant d'une déstabilisation de la deuxième barrière rencontré par le gène lors de son transfert. Il est montré que l'actine ne joue pas de rôle dans la formation des nanopores, et que les impulsions nanosecondes ne permettent pas d'augmenter l'efficacité de transfection. En conclusion ces travaux ont apporté de nouveaux éléments dans la compréhension du mécanisme d'électroporation et des barrières au transfert de gène. Des protocoles, modèles, et outils ont été mis en place et sont aujourd'hui validés et disponibles pour une investigation poussée des effets des champs électriques sur le vivant
Electropermeabilization is a physical technique first developed to transfer cytotoxic drugs in tumor. It consists in the transient permeabilization of the plasma membrane following electric field application. In specific electric conditions using long pulses of several milliseconds, the membrane destabilization can allow transferring plasmid DNA into the cell, thus allowing the development of gene therapy. For now, one clinical trial has been published using gene eletro-transfer and several others are ongoing. However the efficiency of the technique remains low compared to other transfer methods. This thesis gets interested in how pulsed electric fields affect cell membranes, in the concrete situation of gene transfer by electroporation. The comprehension of electro-gene transfer process need to be well understood in order to optimize it. In this context, we focus on the 3 barriers that DNA is confronted to during its transfer: first at the cell level: plasma membrane and nuclear envelope, second at the tissue level: the complexity of a multicellular environment. I) We first studied the efficiency of gene transfer on multicellular spheroid model. This work allowed the validation of this model for electro-transfection study, and the further optimization of the technique by raising some of the failures encountered in gene transfer in tissue. Ii) The second part of the work has been dedicated to study plasma membrane destabilization due to electroporation by Atomic Force Microscopy. We used both innovating imaging modes and spectroscopy modes to analyze the effects on living cells, which resulted in the measurement of a decrease in elasticity, linked to side effects of electric fields on actin cytoskeleton destabilization. Iii) The last part has been dedicated to the effects of nanopulses (nsEP) on both plasma membrane and the second barrier encountered by gene during its transfer, namely nuclear envelope. The effects of these very short (ns) and intense (several kV/cm) pulses have been indeed shown to affect both cell membrane and internal envelope (organelles ones). We first study their effect on membrane using patch-clamp to discriminate in the implication of actin cytoskeleton in nanopores formation. We secondly aimed to study how these nanopulses affect the special structure that is nuclear envelope during gene transfer, for validating their potential use on humans, and their possible role in optimization for gene transfer. P-clamp study revealed that actin is not involved in nanopores formation, and gene transfer one that nsEP do not affect positively transfection efficiency. Altogether this thesis brings new insights in electropermeabilization mecanisms understanding and barriers for gene transfer in tissue. Methods, models and tools have been set and validated. They are now usable for investigating electric field effect on living organisms
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Jeanson, Yannick. "Métabolisme redox et plasticité tissulaire des tissus adipeux." Thesis, Toulouse 3, 2015. http://www.theses.fr/2015TOU30034.

Full text
Abstract:
Une littérature très dynamique montre l'existence de profils métaboliques et redox spécifiques associés à des états d'immaturité, de différenciation ou d'activation cellulaire. Par ailleurs, certains produits dérivés du métabolisme, en déclenchant des voies de signalisation particulières, affectent le devenir cellulaire. Alors que le développement du tissu adipeux blanc est fortement dépendant du contexte métabolique, peu d'études se sont intéressées au rôle du métabolisme et plus particulièrement des métabolites sur les phénomènes de plasticité cellulaire très caractéristiques de ce tissu dont le brunissement. En effet, à côté des adipocytes blancs, des adipocytes dénommés "beige" exprimant la protéine découplante UCPl et distincts des adipocytes bruns dit classiques apparaissent dans le tissu adipeux blanc dans des conditions thermogéniques par exemple (brunissement). L'existence de plusieurs populations de précurseurs spécifiques des différents types d'adipocytes ainsi que le phénomène de transdifférenciation sont des mécanismes proposés comme étant à l'origine du phénomène de brunissement. L'objectif de nos travaux a été de déterminer i) s'il existait une hétérogénéité métabolique et fonctionnelle au sein des précurseurs adipocytaires et ii) l'impact de l'environnement métabolique sur le processus de brunissement. D'une part, nous avons mis en évidence que le marqueur de surface CD38, dont l'activité enzymatique est liée au métabolisme redox cellulaire par sa consommation de NAD+, constitue un marqueur d'engagement adipocytaire vers les voies adipogéniques blanche et beige. D'autre part, nous avons montré que le lactate, un important métabolite intermédiaire, induit le brunissement des adipocytes blancs et une forte augmentation de l'expression d'UCPI et ce par un mécanisme redox­ dépendant. Une seconde voie mettant en jeu le facteur FGF21 amplifie l'induction du browning induit par le lactate. De plus, grâce à différentes approches de perte et de gain de fonction in vivo, nous avons démontré que les adipocytes de type brun, dont le développement est fortement favorisé par le lactate, sont aussi de forts consommateurs de ce métabolite potentiellement toxique à fortes doses. Nos travaux attribuent donc une nouvelle fonction aux adipocytes de type brun. Outre leur fonction dans la régulation thermogénique, ne pourrions-nous pas en effet leur attribuer également une nouvelle fonction de défense face à un stress métabolique ?
A very dynamic literature daims that specific metabolic and redox profiles are associated with specific cellular states including stemness, differentiation or cell activation. Furthermore, some metabolism derivatives affect cellular behavior through the fine regulation of signaling pathways. Whereas white adipose tissue development and plasticity is highly dependent on the general metabolic context, few studies investigated the role ofmetabolism on its cell plasticity. Beside white adipocytes, some UCPI (uncoupling protein 1)-expressing adipocytes, that are distinct from classical brown adipocytes and named beige adipocytes arise among white fat in thermogenic conditions by the so-called browning process. The putative existence of different populations of precursors giving rise to the different types of adipocytes together with the transdifferentiation process appear as mechanisms at the origin of the browning process. The aim of our work was to define i) the putative existence ofmetabolic and functional heterogeneity within adipose precursors and ii) the impact ofthe metabolic environment on the browning process. First, we showed that the CD38 antigen, whose activity is linked to cell redox metabolism through NAD+ consumption, constitutes a marker for white and beige adipogenic commitment. We also demonstrated that lactate, a major redox metabolic intermediate, strongly induces browning ofwhite adipose cells through a redox-dependent increase in UCPI expression. An additional pathway involving the FGF21 growth factor also contributes to lactate induced-browning. Using different approaches of Joss and gain of function in vivo, we further showed that brown-like adioocvtes, whose development is strongly increased by lactate, constitute great consumers of this metabolite which is potentially toxic at high doses. Our works highlight a new function for brown-like adipocytes. Indeed, in addition to their thermogenic function, could they constitute cellular defense against metabolic stress?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Sollier, Kévin, and Kévin Sollier. "Fonctions et régulations des protéines Crumbs dans la morphogenèse des tissus épithéliaux." Doctoral thesis, Université Laval, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11794/27011.

Full text
Abstract:
Les tissus épithéliaux recouvrent les surfaces et les cavités du corps et fonctionnent comme des barrières sélectives capables d'échanges entre les différents compartiments de l'organisme. La fonctionnalité de ces tissus repose notamment sur la mise en place et le maintien d'une asymétrie structurale des cellules épithéliales, aussi appelée « polarité épithéliale ». La modulation des mécanismes orchestrant l'asymétrie membranaire est centrale dans la formation et le maintien de l'architecture des tissus épithéliaux. Ainsi, des défauts de polarité épithéliale provoquent des anomalies morphologiques et fonctionnelles des tissus épithéliaux, qui peuvent contribuer au cancer chez l'Homme. C'est pourquoi, la compréhension des processus liés à la polarité épithéliale constitue des objectifs cruciaux dans la biologie des épithéliums et dans la santé humaine, pour assurer le développement de nouvelles thérapies liées au rétablissement des fonctions soutenues par une asymétrie membranaire. Les mécanismes de polarité épithéliale et leurs fonctions signalétiques dans la morphogenèse des tissus épithéliaux jouent un rôle central dans ma thèse et font l'objet de mon introduction. Mon projet de doctorat a consisté à caractériser la fonction et la régulation de Crumbs, un acteur clé dans la mise en place du domaine apical, dans le contrôle de la morphologie cellulaire et dans la morphogenèse des tissus épithéliaux. C'est pourquoi, l'étude de la régulation de la fonction de Crb au sein de la cellule épithéliale revêt un rôle capital dans la compréhension de la biologie des épithéliums. Dans ce cadre, nous avons d'abord permis d'approfondir les modalités d'une éventuelle fonction du domaine extracellulaire de CRB3A. De plus, nous montrons que la GTPase Rac1 permet de contrôler Crumbs dans un contexte tridimensionnel. Ainsi, nous proposons un modèle fonctionnel de Crumbs, soutenu par des approches in vitro et in vivo, dans le contrôle de la morphologie cellulaire et la morphogenèse des tissus tridimensionnels.
Les tissus épithéliaux recouvrent les surfaces et les cavités du corps et fonctionnent comme des barrières sélectives capables d'échanges entre les différents compartiments de l'organisme. La fonctionnalité de ces tissus repose notamment sur la mise en place et le maintien d'une asymétrie structurale des cellules épithéliales, aussi appelée « polarité épithéliale ». La modulation des mécanismes orchestrant l'asymétrie membranaire est centrale dans la formation et le maintien de l'architecture des tissus épithéliaux. Ainsi, des défauts de polarité épithéliale provoquent des anomalies morphologiques et fonctionnelles des tissus épithéliaux, qui peuvent contribuer au cancer chez l'Homme. C'est pourquoi, la compréhension des processus liés à la polarité épithéliale constitue des objectifs cruciaux dans la biologie des épithéliums et dans la santé humaine, pour assurer le développement de nouvelles thérapies liées au rétablissement des fonctions soutenues par une asymétrie membranaire. Les mécanismes de polarité épithéliale et leurs fonctions signalétiques dans la morphogenèse des tissus épithéliaux jouent un rôle central dans ma thèse et font l'objet de mon introduction. Mon projet de doctorat a consisté à caractériser la fonction et la régulation de Crumbs, un acteur clé dans la mise en place du domaine apical, dans le contrôle de la morphologie cellulaire et dans la morphogenèse des tissus épithéliaux. C'est pourquoi, l'étude de la régulation de la fonction de Crb au sein de la cellule épithéliale revêt un rôle capital dans la compréhension de la biologie des épithéliums. Dans ce cadre, nous avons d'abord permis d'approfondir les modalités d'une éventuelle fonction du domaine extracellulaire de CRB3A. De plus, nous montrons que la GTPase Rac1 permet de contrôler Crumbs dans un contexte tridimensionnel. Ainsi, nous proposons un modèle fonctionnel de Crumbs, soutenu par des approches in vitro et in vivo, dans le contrôle de la morphologie cellulaire et la morphogenèse des tissus tridimensionnels.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

GOLESTANEH, NADY. "Les recepteurs mineralocorticoides et les canaux a na + des tissus epitheliaux (enac) : expression et immunolocalisation dans les tissus oculaires et les cellules non epitheliales." Paris 6, 2000. http://www.theses.fr/2000PA066188.

Full text
Abstract:
Les recepteurs mineralocorticoides (rm) font parties de superfamille des recepteurs nucleaires et interviennent dans la regulation de la balance hydrosodique via des canaux a na + des tissus epitheliaux (enac). Ces deux proteines sont largement reparties dans le regne animal. Notre engagement dans la recherche des rm et des canaux enac dans les tissus oculaires et deux lignees cellulaires resultent de l'importance de ces deux proteines qui se caracterise par leur conservation au cours de l'evolution. Nous avons fabrique au sein du laboratoire des anticorps polyclonaux diriges contre le rm et le enac. Ils ont permis de detecter ces proteines par des techniques immunochimiques ou immunocytochimiques. La biologie moleculaire, et l'utilisation des amorces specifiques, nous a permis d'etudier expression de ces proteines dans divers tissus et cellules et de les identifier par le sequensage. L'utilisation de digoxigenin 11-dutp nous a permis d'effectuer la pcr semi-quantitative et d'etudier la regulation de leur expression. Nous avons demontre pour, la premiere fois, l'expression d'arnm codant pour le rm et le canal enac dans les tissus oculaires comme la retine entiere, la couche des photorecepteurs separee par le vibratome, les cellules epr, les cellules de muller gliales de rat (rmg), les fibroblastes corneens humains et dans les cellules non epitheliales : une lignee cellulaire hel (human erythroleukemia cells) et une lignee cellulaire endotheliale des microvaisseaux du derme humain (hmec-1). Par ailleurs, nous avons demontre la regulation de l'expression des canaux enac par les hormones mineralocorticoides dans les cellules epr et les cellules rmg. Nous avons egalement montre l'effet de ces hormones sur la proliferation cellulaire dans les cellules fibrobalstes corneens, les cellules hel et les cellules endotheliales hmec-1. De plus nous avons demontre la disposition des rm et des canaux enac par rapport aux cytosquelettes dans les cellules rmg et hmec-1. L'ensemble de nos resultats nous amene a nous interroger sur les differents roles physiologiques possibles de ces proteines ainsi que leur implication dans diverses pathologies.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Sallafranque, Marie-Line. "Expression et localisation de la tryptophanyl-tARN synthétase dans les tissus et cellules de bœuf." Bordeaux 2, 1986. http://www.theses.fr/1986BOR22002.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Sallafranque, Marie-Line. "Expression et localisation de la tryptophanyl-tarn synthérase dans les tissus et cellules du boeuf." Grenoble 2 : ANRT, 1986. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37601003n.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Daydé, Dominique. "Bioproduction et bioconversion de saponines triterpéniques par des tissus de gypsophile et de saponaire cultivés in vitro." Toulouse, INPT, 1990. http://www.theses.fr/1990INPT009A.

Full text
Abstract:
La culture in vitro de quatre especes de gypsophila nous a permis de mettre en evidence une variabilite des caracteres morphololiques des differentes souches: nous avons obtenu des souches tissulaires chlorophylliennes constituees de tiges feuillees a partir des especes g. Paniculata et g. Muralis, et de cals formas de cellules indifferenciees a partir des especes g. Paniculata, g. Petraea et g. Repens. L'etude de la teneur en saponines triterpeniques de ces differentes souches cultivees en milieu gelose a ete realisee par un dosage indirect d'une prosaponine, le gypsogenine 3,0-glucuronide (g3,0g) qui peut etre obtenu apres hydrolyse acide des saponines de racines de gypsophile. Les quatre especes de gypsophile accumulent in vitro le g3,0g a des taux variables, l'espece g. Paniculata renfermant les souches les plus productrices du souchier (0,13% ms). Le passage en milieu liquide d'une souche tissulaire de g. Paniculata a permis de produire en presence d'acetate de sodium (2##1#4 c) de grandes quantites de g3,0g (activite specifique=184,6 kbq. Mm##1). L'utilisation de concentrations croissantes de g3,0g introduit dans la suspension cellulaire de saponaria offinalis (qui ne produit pas in vitro cette saponine), nous a permis de definir la concentration maximale de g3,0g toleree par les cellules. Cette dose (5 10##2 mm) ne perturbe ni la croissance des cellules (determinee par la mesure du nombre total de cellules et par la teneur en glucose residuelle du milieu de culture), ni la viabilite cellulaire, (evaluee pour le pourcentage des cellules mortes, par la consommation des cellules en oxygene dissous dans le milieu de culture et par la capacite des cellules a reduire le chlorure de triphenyl tretazolium (ctt) en un compose rouge, le formazan). L'utilisation de g3,0g radioactif nous a montre que substrat etait rapidement glycosyle par les cellules de s. Officinalis en suspension
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Rousseau, Alexandre. "Optimisation de substituts de tissus urologiques entièrement humains reconstruits par génie tissulaire avec les cellules isolées du tissu adipeux." Thesis, Université Laval, 2013. http://www.theses.ulaval.ca/2013/29958/29958.pdf.

Full text
Abstract:
La vessie est un organe qui est sujet à diverses maladies ou malformations nécessitant parfois des chirurgies pour remédier aux problèmes. Ces chirurgies ont souvent pour but d’augmenter le volume utile de la vessie pour protéger les reins. Plusieurs substituts de tissu urologique existent, mais aucun ne possède les qualités suffisantes pour répondre aux conditions physiologiques auxquelles ces tissus seront soumis. L’objectif du projet consiste à créer un substitut entièrement humain par la méthode d’auto-assemblage et à caractériser ce tissu. De plus, la possibilité de produire ce substitut à l’aide des cellules stromales isolées du tissu adipeux a été étudiée. Le potentiel de ces cellules pourrait permettre d’optimiser la greffe de ces substituts. Nos résultats montrent qu’il est possible de reconstruire un substitut entièrement humain par la méthode d’auto-assemblage et que les cellules stromales isolées du tissu adipeux peuvent être utilisées pour participer à la reconstruction d’un substitut vésical.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Leobon, Bertrand. "Etudes des potentiels cardiogéniques et angiogéniques in vivo des cellules dérivées des tissus adipeux." Toulouse 3, 2008. http://www.theses.fr/2008TOU30218.

Full text
Abstract:
La transplantation de myoblastes dans un infarctus du myocarde amène à la formation de myotubes avec des propriétés électrophysiologiques différentes de celles des cardiomyocytes et sans couplage électromécanique avec le myocarde environnant. Nous avons alors exploré les cellules cardiomyogéniques du tissu adipeux murin (AD-CMG). Une procédure de culture optimisée a permis d'obtenir une grande quantité de ces cellules. La transplantation de telles cellules exprimant la protéine verte fluorescente dans un modèle murin d'ischémie myocardique a montré une différentiation cardiaque. L'exploration par échocardiographie a montré significativement l'absence de dilatation ventriculaire et la stabilité de la fonction ventriculaire gauche. En plus d'un mécanisme de régénération myocardique, l'hypothèse angiogénique a été analysée dans un modèle d'infarctus chronique du myocarde de rat, comparant 3 types de cellules murines: ADSC (adipose-derived stromal cells), AD-CMG et cellule mononucléées de la moelle. Les deux populations adipeuses amélioraient la fonction ventriculaire gauche à l'échographie, la viabilité myocardique en tomographie par emission de positons et augmentaient la densité capillaire. Un essai clinique de phase Ia de traitement de l'ischémie critique chronique du membre inférieur par injections d'ADSC autologues a été initié. Le critère principal était la faisabilité et la tolérance. Les bénéfices cliniques du étant analysés en critères secondaires. Les propriétés cardiovasculaires prometteuses des cellules dérivées du tissu adipeux ouvrent la voie à de nombreuses applications cliniques, comme la régénération myocardique, la revascularisation ou les biomatériaux
The transplantation of myoblasts in a myocardial infarction led to the formation of myotubes with electrophysiological properties different from those of cardiomyocytes and showed the absence of electromechanical coupling with the surrounding myocardium. We then used cardiomyogenic cells from murin adipose tissue (AD-CMG). An optimized culture procedure to obtain a large quantity of these cells. The transplantation of these cells expressing green fluorescent protein in an murin ischemic myocardium showed a cardiac differentiation. The assessment by echocardiography showed the absence of ventricular dilation and a significant stability of the left ventricular function. In addition to a mechanism of myocardial regeneration, the angiogenic assumption was investigated in a model of chronic myocardial infarction in rats, by comparing the injection of 3 types of murine cells: ADSC (adipose-derived stromal cells), AD-CMG and bone marrow mononuclear cells. Both adipose populations improved the left ventricular function on echocardiography, myocardial viability on positron emission tomography and increased capillary density. Finally, after the assessment of safety and technical feasibility, a phase Ia clinical trial on the treatment of chronic critical ischemia of the lower limb by autologous ADSC was initiated. The primary endpoints are feasibility and tolerance. Clinical benefits associated with the treatment are under investigation as secondary criteria. The promising properties of cells derived from adipose tissue in the cardiovascular field pave the way for many clinical applications in the areas of myocardial regeneration, revascularization or biomaterials
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Books on the topic "Cellules et tissus"

1

l'Europe, Conseil de, ed. Guide sur la sécurité et l'assurance de qualité des organes, tissus et cellules. 2nd ed. Strasbourg: Éditions du Conseil de l'Europe, 2004.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Zrÿd, Jean-Pierre. Cultures de cellules, tissus et organes végétaux: Fondements théoriques et utilisations pratiques. Lausanne: Presses Polytechniques Romandes, 1988.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

J, Emes M., ed. Compartmentation of plant metabolism in non-photosynthetic tissues. Cambridge [England]: Cambridge University Press, 1991.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Donnelly, Danielle J. Glossary of plant tissue culture. London: Belhaven, 1988.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

M, Urbanska K., ed. Differentiation patterns in higher plants. London: Academic Press, 1987.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Cassells, A. C. Dictionary of plant tissue culture. New York: Food Products Press, 2006.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Symposium on Applications of Plant Cell and Tissue Culture (1987 : Kyoto, Japan), ed. Applications of plant cell and tissue culture. Chichester, Sussex, UK: Wiley, 1988.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Gunning, Brian Edgar Scourse. Plant cell biology: An ultrastructural approach. Dublin: M.W.Steer, 1986.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

W, Steer Martin, ed. Plant cell biology: Structure and function. Sudbury, Mass: Jones and Bartlett Publishers, 1996.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

D, Coleman J. O., and Kearns A, eds. Plant cell culture. London: BIOS Scientific Publishers, 2003.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Book chapters on the topic "Cellules et tissus"

1

Mohsen-Kanson, T., B. Wdziekonski, P. Villageois, A.-L. Hafner, N. Lay, P. Martin, L. E. Zaragosi, et al. "Le développement de la cellule adipeuse." In Physiologie et physiopathologie du tissu adipeux, 3–16. Paris: Springer Paris, 2013. http://dx.doi.org/10.1007/978-2-8178-0332-6_1.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

GERBAULT-SEUREAU, Michèle, and Bernard DUTRILLAUX. "La collection de tissus et cellules cryo-conservés de vertébrés : méthodes et application." In Les collections naturalistes dans la science du XXIe siècle, 129–41. ISTE Group, 2021. http://dx.doi.org/10.51926/iste.9049.ch9.

Full text
Abstract:
L’origine et l’intérêt scientifique de la banque de tissus et cellules cryoconservées (TCCV) hébergée a l’Institut de Systématique, Evolution, Biodiversité (ISYEB) du MNHN sont rapportés. Constituée de fibroblastes cultivés à partir de biopsies de 500 espèces de mammifères et secondairement d’oiseaux et de reptiles, elle offre un large potentiel de recherches fonctionnelles sur les chromosomes, l’ADN, l’ARN et les protéines.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

AGUIRRE GARCIA, Mayra, and Nabila HADDAD. "Mécanismes pathogéniques des agents pathogènes bactériens d’origine alimentaire." In Évaluation des risques microbiologiques, 115–58. ISTE Group, 2023. http://dx.doi.org/10.51926/iste.9084.ch4.

Full text
Abstract:
Ce chapitre s’inscrit dans la caractérisation du danger, une des quatre étapes de l’évaluation du risque. Il traite de la pathogénicité et de la virulence associés aux principaux agents microbiens susceptibles d’être présents dans les aliments. Les mécanismes pathogéniques tels que la colonisation du tube digestif, l'adhésion aux cellules épithéliales intestinales, l'invasion des tissus, la translocation sont décrits à l’aide de moult illustrations.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Garnier, F., M. Drouet, and F. Denis. "Contrôle microbiologique des tissus et des cellules à usage thérapeutique." In Bactériologie Médicale, 275–79. Elsevier, 2011. http://dx.doi.org/10.1016/b978-2-294-09668-6.00030-5.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Sandblom, John, Sheila Galt, Dan Roos,, and Yngve Hamnerius. "Possible resonance effects of ELF magnetic fields on ion channels." In Interaction Mechanisms of Low-Level Electromagnetic Fields in Living Systems, 183–98. Oxford University PressOxford, 1992. http://dx.doi.org/10.1093/oso/9780198577591.003.0010.

Full text
Abstract:
Abstract Considerable evidence has accumulated during recent years that ELF (extremely low-frequency) magnetic fields can interact with living tissues at the cellular level (Adey and Bawin 1982; Blackman etal. 1985a, b; McLeod et al. 1987; Smith et al. 1987). Existing data seem consistently to indicate the occurrence of regions of maximal absorption of energy, i.e. resonance effects, with respect to amplitude and frequencies of the magnetic fields. Examples of such systems are the calcium efflux from brain tissue (Adey and Bawin 1982; Blackman et al. 1985a, b) and the motility of diatoms (McLeod etal 1987; Smith etal. 1987) in which the responses to applied ELF signals show distinct peaks at certain frequencies.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Yu, John. "Involvement of Activins and TGF-βs in Hematopoiesis." In Hematopoiesis, 299–307. Oxford University PressNew York, NY, 2001. http://dx.doi.org/10.1093/oso/9780195124507.003.0026.

Full text
Abstract:
Abstract Activin acts on multiple tissues and plays a variety of roles in cellular function and proliferation (Vale et al., 1990). Originally, activin was shown to modulate the production of follicle-stimulating hormone by the anterior pituitary gland (Ling et al., 1986; Vale et al., 1986). It has subsequently been shown to be produced in large amounts by bone marrow stromal cells (Shao et al., 1992a), and to exert major effects on hematopoiesis, especially erythropoiesis (Yu et al., 1987, 1989; Broxmeyer et al., 1988).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Liburdy, Robert P. "ELF fields and the immune system: signal transduction, calcium metabolism, and mitogenesis in lymphocytes with relevance to carcinogenesis." In Interaction Mechanisms of Low-Level Electromagnetic Fields in Living Systems, 217–39. Oxford University PressOxford, 1992. http://dx.doi.org/10.1093/oso/9780198577591.003.0013.

Full text
Abstract:
Abstract Calcium has played an important role in investigations of extremely low-frequency (ELF) magnetic field interactions with cellular systems. ELF-modulated radiofrequency (RF) carrier waves and ELF fields themselves have been shown to alter calcium efflux from neural tissue (Bawin and Adey 1976; Blackman et al. 1982, 1990; Dutta et al. 1984). ELF fields have also been reported to alter normal diatom movement, which is dependent on calcium, and also calcium uptake in resting human peripheral lymphocytes (Liboff et al. 1987; Smith et al. 1987). Efforts to reproduce these latter findings have proven inconclusive (Frazier et al. 1990; Parkinson and Sulik 1990; Prasad et al. 1991).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Dodson, Andrew R., and John P. Sloane. "lmmunocytochemical staining of cells and tissues for diagnostic applications." In Monoclonal Antibodies, 391–410. Oxford University PressOxford, 2000. http://dx.doi.org/10.1093/oso/9780199637232.003.0018.

Full text
Abstract:
Abstract Immunocytochemistry can be defined as the in situ demonstration of cellular constituents by specific antibody-antigen reactions. It has its origins in the 1940s with the pioneering work of Coons et al. (1). Since that time many workers have developed and refined the technique, so that today it is an essential part of diagnostic pathology.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Chytil, Frank, Donald G. Stump, Riaz ul Haq, Margaret G. Rush, and Elisabeth E. Mufson. "Cellular retinal binding protein: regulation of expression and putative functions." In Retinoids in Normal Development and Teratogenesis, 75–82. Oxford University PressOxford, 1992. http://dx.doi.org/10.1093/oso/9780198547709.003.0006.

Full text
Abstract:
Abstract Cellular retinol binding protein (CRBP) was the first protein discovered to bind retinol non-covalently in many tissues (Bashor et al. 1973). Subsequently, other proteins binding natural retinoids non-covalently were found in nonvisual and visual tissues, including the cellular retinoic acid binding protein (CRABP) (for review see Chytil and Ong 1987). Considerable progress has been made in the purification, characterization, and cloning of these proteins, although their exact metabolic function(s) remains to be elucidated. In recent years less attention has been given to CRBP than to CRABP, most probably because the natural ligand of CRABP is retinoic acid. Retinoic acid (RA), a production of retinol oxidation, has been shown to be a potent differentiation agent (for review see Chytil 1984) used therapeutically in dermatology (Peck 1984). RA action involves activating or repressing formation of many gene products (for review sec Chytil and Haq 1990). Moreover, unlike retinol, RA appears to be involved in morphogenesis (Eichele et al. 1985; Summerbell and Maden 1990). This article will discuss recent developments in our laboratory in further characterization of the CRBP protein and regulation of its gene.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Galat, A. "Mammalian FKBP25." In Guidebook to Molecular Chaperones and Protein-Folding Catalysts, 424–27. Oxford University PressOxford, 1997. http://dx.doi.org/10.1093/oso/9780198599494.003.00167.

Full text
Abstract:
Abstract The prokaryotic homologs of mammalian FKBP25 are named macrophage infectivity potentiator (Mip) (Engleberg et al., 1989; Bangsborg etal., 1991; see entry p. 399). FKBP25 was isolated to homogeneity from bovine brain and other organs using two different procedures (Galat et al., 1992). Brain tissues were extracted with (1) phosphate or (2) Tris buffer, each containing 0.3-0.5 M NaCI and 0.5% Triton X-100. After dialysis the solubilized proteins were passed through a DEAE-cellulose (in Tris buffer, method 1) or were trapped on a CM-cellulose column (in phosphate buffer, method 2). The first fractions from DEAE (1) or the proteins eluted with high salt from CM (2) were fractionated on a chromatofocusing (PBE118) gel or were resolved on a preparative flat-bed isoelectrofocusing (ampholites from 11 to 7) gel. Final purification of FKBP25 was carried out on MonoS (Pharmacia).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Cellules et tissus"

1

de Cidrac, L., L. Radoï, R. Pecorari, and T. Nguyen. "Tumeur à cellules géantes : à propos d’un cas récidivant et agressif à localisation mandibulaire." In 66ème Congrès de la SFCO. Les Ulis, France: EDP Sciences, 2020. http://dx.doi.org/10.1051/sfco/20206603021.

Full text
Abstract:
Introduction : La tumeur à cellules géantes (TCG) est une lésion osseuse qui se développe préférentiellement au niveau de l’épiphyse des os longs chez des sujets de 20 à 40 ans, mais exceptionnellement au niveau des maxillaires. D’étiologie inconnue, elle fait partie du groupe des tumeurs osseuses bénignes. Ce groupe nosologique comprend le granulome central à cellules géantes (GCCG), le chérubisme, le kyste anévrismal ainsi que les TCG et les tumeurs brunes liées à l’hyperthyroïdie. L’histologie ne permet pas de poser un diagnostic de certitude entre la TCG et le GCCG. Cependant, les TCG présentent un tableau clinique plus agressif et récidivant. Il existe un risque de transformation maligne en sarcome dans 10 à 20% des cas (Barthélemy 2009) et un fort potentiel métastatique (Martin-Duverneuil 2004). Observation : Le cas rapporté est celui d’une patiente de 28 ans qui présentait une tuméfaction intrabuccale douloureuse de 35mm de grand axe, en distal de 47. Le Cone Beam (CBCT) montrait une lésion osseuse radioclaire sous-jacente de 22mm de grand axe, à proximité d’un apex résiduel de 48. Le diagnostic initial était celui d’un kyste résiduel compliqué d’une cellulite. Le traitement a consisté en une énucléation simple. L’examen anatomopathologique suspectait un granulome périphérique à cellules géantes (GPCG) avec atteinte osseuse. La patiente a été perdue de vue 4 mois jusqu’à la récidive de la lésion. Le nouveau CBCT montrait une lésion ostéolytique de 40mm de grand axe, au niveau de l’angle mandibulaire, envahissant la branche montante avec perforation des corticales et atteinte des tissus mous. Une chirurgie interruptrice mandibulaire en marges saines avec reconstruction par attelle en titane préformée a été réalisée. L’examen anatomopathologique de la pièce d’exérèse n’a pas pu conclure entre GCCG et TCG. La patiente a été suivie 2 ans sans récidive. Discussion : Contrairement au GPCG, le GCCG et la TCG se développent d’abord dans l’os spongieux puis de manière excentrique jusqu’aux corticales osseuses qui peuvent être détruites et aux tissus mous qui sont refoulés ou envahis. Le contenu est mou, de couleur brun-rouge, parfois vacuolaire ou hémorragique. L’examen histologique montre un stroma assez homogène, très vasculaire, contenant, à côté de cellules mononuclées, de grandes cellules multinucléées : les cellules géantes. Le nombre de noyaux serait corrélé avec l’agressivité de la tumeur (Ficarra 1987). Moins fréquente que le GCCG, la TCG est plus agressive. Elle récidive dans environ 50% des cas. La recommandation actuelle est de la traiter par exérèse chirurgicale réglée avec des limites histologiques saines. Le curetage est insuffisant pour prévenir le risque de récidive et de transformation maligne (Barthélémy 2009). Dans le cas rapporté, la forme particulièrement agressive de la tumeur chez cette jeune patiente (récidive en 4 mois avec perforation des corticales et envahissement des parties molles) nous a orienté vers le diagnostic de TCG et un traitement radical de sa récidive. Conclusion : La TCG nécessite un diagnostic précoce et une exérèse en marges saines dès la première intervention afin de diminuer le risque de récidive et d’éviter des traitements plus mutilants.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

MAGNOL, Laetitia, Magali SAGE, Karine VUILLIER, Anne DRUILHE, and Séverine NADAUD. "L’utilisation des animaux en sciences : pourquoi et comment ?" In Les journées de l'interdisciplinarité 2022. Limoges: Université de Limoges, 2022. http://dx.doi.org/10.25965/lji.213.

Full text
Abstract:
Pour progresser, la recherche en biologie animale s’appuie sur des données obtenues à partir de prélèvements faits sur des êtres vivants et sur différents modèles complémentaires. Ces modèles miment tout ou partie de l’être vivant étudié et reposent sur la modèlisation informatique (approche in silico), sur l’analyse de molécules en « tubes » et la culture de cellules ou de tissus (in vitro) et sur le recours aux animaux (in vivo). Les modèles in silico et in vitro sont très utilisés mais ne permettent pas, à l’heure actuelle, de reproduire la complexité d’un organisme vivant. L’utilisation des animaux en sciences reste d’actualité, et est menée dans un cadre juridique et éthique qui protège les animaux et exige le respect de leur bien-être. Dans les pages qui suivent, sont présentés le cadre européen actuellement en vigueur et les justifications de l’utilisation des animaux à des fins scientifiques au niveau international et au sein de l’établissement utilisateur d’animaux qu’est l’Université de Limoges.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Casteilla, L. "Les cellules souches mésenchymateuses de la moelle osseuse et des tissus adipeux : de la physiologie à la médecine régénératrice." In 63ème Congrès de la SFCO, edited by S. Boisramé, S. Cousty, J. C. Deschaumes, V. Descroix, L. Devoize, P. Lesclous, C. Mauprivez, and T. Fortin. Les Ulis, France: EDP Sciences, 2015. http://dx.doi.org/10.1051/sfco/20156301001.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Gossiome, C., F. Rufino, G. Herve, M. Benassarou, P. Goudot, V. Descroix, and G. Lescaille. "Découverte fortuite d’une lésion mandibulaire, un cas de kyste anévrismal." In 66ème Congrès de la SFCO. Les Ulis, France: EDP Sciences, 2020. http://dx.doi.org/10.1051/sfco/20206603020.

Full text
Abstract:
Introduction : Les kystes et tumeurs des maxillaires représentent une multitude d’entités pour lesquelles le diagnostic est parfois difficile. L’examen anatomopathologique permet dans la majorité des cas de donner un diagnostic de certitude mais il est parfois nécessaire de confronter ces résultats à l’imagerie voir de réaliser des marquages d’immunohistochimie pour mieux caractériser la lésion. Le diagnostic différentiel apparaît comme primordial devant certaines entités dont l’évolution guide une prise en charge très différente. Cas clinique : Il s’agissait d’une jeune patiente de 25 ans sans antécédent médical, adressée par son chirurgien-dentiste à la suite de la découverte fortuite d’une lésion osseuse au niveau de l’angle mandibulaire droit. Une exploration radiographique de type CBCT ainsi qu’une biopsie osseuse ont été réalisées. La confrontation de l’imagerie et du diagnostic histologique ne permettait pas de dissocier deux diagnostics possibles, la lésion pouvant correspondre à une tumeur à cellules géantes (TCG) ou à un kyste osseux anévrismal (KOA). Devant cette incertitude, un marquage par immunohistochimie de la protéine p63 ainsi qu’une imagerie par résonance magnétique ont été demandés. Un marquage négatif à la p63 ainsi que l’analyse de l’ensemble des images radiologiques nous a permis de poser le diagnostic de kyste anévrismal. Devant le caractère asymptomatique de la lésion et de l’absence d’évolution à 9 mois, une attitude de surveillance a été décidée. Discussion : Les deux entités que sont le KOA et la TCG sont des lésions dont le diagnostic différentiel est complexe mais impératif du fait de leurs évolutions très différentes. Le KOA correspond à une dystrophie osseuse bénigne qui forme une lésion cavitaire constituée d’un réseau riche en fibroblastes et cellules géantes plurinucléés parfois bordées par un endothélium. Cette lésion est bénigne d’évolution lente. Le traitement consiste le plus souvent en un curetage de la cavité kystique lorsque la lésion entraîne déformation et/ou symptomatologie. La TCG présente de nombreuses caractéristiques histologiques en commun avec le kyste osseux anévrismal, avec un nombre de cellules géantes plus important. Toutefois la TCG présente un risque de récidive de l’ordre de 50% ainsi qu’un risque de transformation maligne (sarcome) de 10 à 20 %. Son évolution peut également être rapide. Le traitement doit être radical et consiste en une exérèse chirurgicale avec marges. Il a été montré par plusieurs auteurs que le marquage de p63, une protéine nucléaire de la famille du gène suppresseur p53, retrouvée dans différents tissus permettait de distinguer ces deux entités dans plusieurs localisations. Conclusion : Le marquage de la protéine p63 peut apparaît donc très utile dans le diagnostic différentiel de ces lésions dont les pronostics sont très différents lorsque l’imagerie et le marquage en HES ne sont pas suffisants.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Le Choismier, H. "Un transporteur d’oxygène universel d’origine marine au service de la santé." In 66ème Congrès de la SFCO. Les Ulis, France: EDP Sciences, 2020. http://dx.doi.org/10.1051/sfco/20206601009.

Full text
Abstract:
HEMARINA est une société de biotechnologie créée en 2007, qui développe un transporteur doxygène universel à partir de lhémoglobine M101 issue d’un annélide marin, Arenicola marina. Les caractéristiques de M101 sont déjà exploitées ou évaluées à des fins médicales par la société HEMARINA pour la préservation des organes dans les cas de transplantation (HEMO2life®, Thuillier et al, 2011, Teh et al, 2017 ; Mallet et al., 2014), en tant que pansement actif favorisant la cicatrisation et loxygénation de plaies hypoxiques (HEMHealing®, brevet international Ref. WO2009/007532, intitulé « Utilisation d’une hémoglobine pour la préparation de pansements, et pansements ainsi preparés »), comme transporteur doxygène universel en transfusion (HEMOXYCarrier®, Rousselot et al., 2006), et comme activateur de croissance cellulaire in vitro (HEMOXCell®/HEMUPStream®, Le Pape et al, 2015). Depuis 2018, HEMARINA a élargi son champ dapplication en souvrant au domaine dentaire. Les maladies parodontales en tant quinfections polymicrobiennes sont un danger pour la santé surtout chez les patients à risque. Elles sont impliquées dans la survenue ou laggravation des certaines situations pathologiques tels que les cardiopathies, les maladies respiratoires, le déséquilibre du diabète et les accouchements prématurés (Ide et al, 2011, Detert et al., 2010, Huck et al., 2011). Les parodontites sont un enjeu de santé publique et leur traitement vise non seulement à conserver les organes et implants dentaires fonctionnels, mais surtout à protéger lorganisme contre les pathologies générales associées (Fremont et al, 2008). HEMARINA développe HEMDental-Care, M101 formulé sous forme de gel, destiné à ê tre utilisé comme adjuvent aux traitements parodontaux pour ses propriétés antibactériennes. En plus d’un possible effet sur les dysbioses, M101 pourrait in vivo favoriser les processus de réparation des tissus (mous et durs) (HEMDental-Regenerativ). En effet, il a été démontré que lajout de M101 dans les milieux de culture favorise la croissance de lignées cellulaires in vitro (Le Pape et al., 2017 a) et favorise la recolonisation de greffons osseux allogéniques par les cellules souches mésenchymateuses ( Le Pape et al., 2017 b).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Nayl, C., M. Fenelon, S. Catros, and J. C. Fricain. "Hémangioendothéliome intravasculaire végétant lingual : à propos d’un cas." In 66ème Congrès de la SFCO. Les Ulis, France: EDP Sciences, 2020. http://dx.doi.org/10.1051/sfco/20206603004.

Full text
Abstract:
L’hémangioendothéliome intravasculaire végétant ou tumeur de Masson est une pathologie tumorale bénigne secondaire à la prolifération réactive de cellules endothéliales papillomateuses liées à un thrombus (Masson P., 1923). Il s’agit d’une tumeur vasculaire relativement rare qui représente 2% des tumeurs vasculaires des tissus cutanés et sous cutanés. Peu d’études rapportent sa localisation endobuccale, cependant il existe de nombreux cas dans la littérature décrivant sa prédilection pour la région cervicocranio- faciale (Lancaster et al, 1998). Un patient âgé de 71 ans, sans antécédents médico-chirurgicaux notables, était adressé à la consultation spécialisée de pathologie de la muqueuse buccale pour une tuméfaction de la face dorsale de la langue de découverte fortuite. Il s’agissait d’une lésion nodulaire d’un centimètre de grand axe, de coloration violacé et indolore. AU la palpation on ne retrouvait pas de battement. Une exérèse chirurgicale au laser diode a été réalisée sous anesthésie locale. Une incision jusqu’aux plans musculaires au niveau desquels s’insinuait la tumeur a été réalisée. Les suites opératoires ont été simples. Le patient a été revu à 3 mois sans signe de récidive. L’analyse anatomopathologique mettait en évidence un hémangioendothéliome intravasculaire végétant. La cicatrisation à 1 mois post-opératoire était satisfaisante. L’hémangioendothéliome intravasculaire végétant est une tumeur vasculaire bénigne dont l’étiopathogénie reste encore discutée. Trois formes sont décrites ; la forme primaire apparaissant dans des vaisseaux distendus, la forme secondaire à des lésions vasculaire préexistantes, et la forme extravasculaire (Bologna-Molina et al, 2010). Cependant, il a été observé que la majorité des cas d’hémangioendothéliome intravasculaire végétant, quel que soit leur type, sont associés à un thrombus (Korkolis et al, 2005). L’hémangioendothéliome intravasculaire végétant est une pathologie rare souvent confondue avec une malformation vasculaire ou une lésion maligne telle que l’angiosarcome. L’établissement d’un diagnostic positif est essentiel pour écarter le diagnostic différentiel d’angiosarcome et éviter toute chirurgie inutilement invasive pour le patient. La prise en charge de l’hémangioendothéliome intravasculaire végétant repose sur son exérèse.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Catros, S. "A quoi servent les Bio-Imprimantes 3D ?" In 66ème Congrès de la SFCO. Les Ulis, France: EDP Sciences, 2020. http://dx.doi.org/10.1051/sfco/20206601012.

Full text
Abstract:
Les imprimantes 3D existent depuis plusieurs décennies et le principe général de la fabrication additive est de déposer des couches successives de matériau afin dobtenir un volume, à partir d’un modèle défini à l’avance grâce à une interface informatique. Depuis quelques années, ces imprimantes sont utilisées dans le domaine médical : ainsi, les chirurgiens peuvent obtenir une réplique en résine d’une situation clinique afin de planifier leur geste chirurgical pour réaliser des interventions moins invasives. Par ailleurs, on peut aujourdhui imprimer certains biomatériaux synthétiques sur mesure afin dobtenir des greffons personnalisés basés sur limagerie tridimensionnelle d’un patient. Ces applications utilisent sur des imprimantes fonctionnant principalement sur le principe de la stéréolithographie (photopolymérisation sélective de résines photosensibles) ou bien du dépôt à chaud de fil fondu : ces technologies ne permettent pas dutiliser des composés biologiques tels que des cellules ou des biomolécules. Plus récemment, des imprimantes 3D dédiées à l’impression déléments biologiques (Bio-Impression) ont été développées. On distingue la Bioimpression assistée par laser, la bioimpression par jet dencre et lextrusion dhydrogels. Ces trois méthodes présentent des points communs (utilisation d’une encre biologique, modélisation du motif à imprimer et pilotage de limprimante par une interface informatique, impression couche par couche). Cependant, en fonction de la technologie utilisée, la résolution et le volume des motifs imprimés peuvent varier de façon importante. Les machines permettant d’imprimer à haute résolution ne sont habituellement pas adaptées lorsquon cherche à obtenir des volumes importants ; de la même façon, lorsqu’une technologie permet d’imprimer des volumes importants, il est souvent difficile dobtenir de hautes résolutions dimpressions. De ce fait, on doit parfois combiner plusieurs technologies pour produire certains assemblages complexes. Ainsi, il est primordial de définir finement ses objectifs avant de choisir une technologie de bioimpression. Les applications des imprimantes 3D de tissus biologiques (Bio-imprimantes) sont toutes dans le champ de lingénierie tissulaire et aujourdhui presque exclusivement dans le domaine de la recherche. Les méthodes permettant d’imprimer à haute résolution trouvent des applications principalement en biologie cellulaire lorsquon cherche par exemple àé valuer les capacités de communication de plusieurs types cellulaires : en effet, il est possible de créer des motifs réguliers en imprimant des gouttes de bioencre contenant chacune quelques cellules avec la technologie laser. Par ailleurs, d’autres technologies basées sur lextrusion permettent de manipuler des amas cellulaires (sphéroïdes) et de les organiser entre eux, ce qui peut trouver des applications dans le domaine de la cancérologie. En combinant les technologies, on peut aujourdhui mettre en place des modèles d’étude pharmacologiques qui pourraient à terme se substituer à certaines expérimentations animales et ouvrir la voie à certaines thérapies ciblées. Enfin, la fabrication dorganes par bioimpression (« Organ Printing ») reste aujourdhui du domaine de la science fiction, même si quelques équipes travaillent sur cet aspect. Les imprimantes 3D biologiques apportent donc de nouveaux outils pour le chercheur dans de nombreuses applications en biologie et en médecine régénératrice. Le choix de la méthode la plus adaptée à L’objectif de L’étude est primordial afin dutiliser au mieux ces technologies.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Hoffmann, Nathan E., David J. Swanlund, and John C. Bischof. "Observation of Vascular Injury After Freezing: Investigating the Response of Normal Skin and Subcutaneous AT-1 Tumor Tissue to Cryosurgery in the Dorsal Skin Flap Chamber." In ASME 1999 International Mechanical Engineering Congress and Exposition. American Society of Mechanical Engineers, 1999. http://dx.doi.org/10.1115/imece1999-0579.

Full text
Abstract:
Abstract Two main mechanisms have been explored in an attempt to explain injury to the cells of tissues due to freezing in vivo. The first is direct cellular injury caused by injurious osmotic changes and ice crystal formation that happens as a result of freezing (Mazur, 1984). The second is host response injury caused by the vascular damage and immunologic response in response to freezing (Gage and Baust, 1998). The amount of injury caused by freezing appears to vary with tissue type and thermal history of the freezing protocol. The hypothesis of this study was that host response injury, specifically vascular injury, causes the majority of tissue necrosis at the edge of a frozen region and therefore determines the size of the lesion seen after in vivo freezing. Many investigations have previously made a qualitative correlation between thermal history, vascular injury, and tissue necrosis (e.g. Greene. 1943 and Rabb et al., 1974). We chose the dorsal skin flap chamber (DSFC) implanted in the Copenhagen rat as the cryosurgical model for this study. This in vivo freezing model appears insensitive to the immunologic phenomenon (Hoffmann et al., 1999) and allows us to monitor thermal history and investigate both vascular and tissue injury in response to cryosurgery.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Huyghe, J. M., C. J. M. Jongeneelen, F. Kraaijeveld, and Y. Schroeder. "3D Finite Strains in Bovine Annulus Fibrosus Tissue." In ASME 2007 Summer Bioengineering Conference. American Society of Mechanical Engineers, 2007. http://dx.doi.org/10.1115/sbc2007-176508.

Full text
Abstract:
Intervertebral disc tissue consists of a fluid-filled extra-cellular matrix, in which living cells are sparsely dispersed. The mechanical function is highly dependent on the composition of the extra-cellular matrix, which primary consists of collagen fibrils and negatively charged proteoglycans. Due to the fixed charges of the proteoglycans (PG’s), the cation concentration inside the tissue is higher than physiological. This excess of ion particles leads to an osmotic pressure difference, which causes swelling of the tissue [1]. Because the intervertebral disc is gripped between two vertebrae, the swelling is constrained in vivo, resulting in a intradiscal pressure of 0.1 to 0.2 MPa in supine position. It has been shown that the osmotic pressure inside cartilaginous tissues is much higher than would be expected based on its FCD [2]. This is because part of the water in the tissue is absorbed by the collagen fibers. The proteoglycan molecules, because of their large size, are excluded from this intra-fibrillar space. This means that their effective concentrations are much higher in the extra-fibrillar space than if they were distributed uniformly throughout the entire matrix. Hence, the effective fixed charge density is higher than if computed from total tissue water content. A recent study demonstrates that intrafibrillar water increases osmolarity within the annulus fibrosus substantially [3]. On the other hand, Wognum et al. [4] showed by means of a physical and a numerical model of the disc that high osmolarity within the disc has a protective effect against crack propagation within the disc. Hence, the decrease in osmolarity associated with degeneration may be an explanation of (1) the growing number of cracks observed in the degenerating disc as well as (2) the poor correlation between external loading and crack propagation [5]. The purpose of the present study is to test the hypothesis of Wognum et al. [4] through direct observation of the deformation of annulus fibrosus tissue around discontinuities within its collagen network.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Bhowmick, Sankha, and John C. Bischof. "Supraphysiological Thermal Injury in Dunning AT-1 Prostate Tumor Cells." In ASME 1998 International Mechanical Engineering Congress and Exposition. American Society of Mechanical Engineers, 1998. http://dx.doi.org/10.1115/imece1998-0798.

Full text
Abstract:
Abstract Supraphysiological temperatures are generated by radiofrequency and microwave probes used for the treatment of prostate cancer (Montrosi et al., 1992) and benign prostatic hyperplasia (Larson et al., 1996). A quantitative understanding of the cellular mechanisms of tissue destruction due to these supraphysiological temperatures(> 40°C) is necessary for optimal application of clinical therapeutic protocols on the prostate and other tissue systems. A multitude of biophysical and biochemical events take place at the cellular level due to thermal stress (Cravalho et al., 1992). Some of the events include hyperpermeability of the membrane, denaturation of proteins, changes in cytoskeleton, alteration of intracellular ionic concentration and nuclear degradation. This study quantifies membrane injury by measuring the dynamics of vital dye leakage (Calcein) and Propidium Iodide (PI) uptake in the AT-1 Dunning rat prostate tumor cell line. Membrane injury (using these two dyes) is compared to the clonogenicity of these cells after comparable thermal insult. An Arrhenius damage model has been constructed for each of these assays based on a damage parameter to obtain the activation Energy (E) and frequency factor (A), which may prove useful in obtaining insight into the mechanisms of damage associated with thermal injury.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Reports on the topic "Cellules et tissus"

1

Shomer, Ilan, Ruth E. Stark, Victor Gaba, and James D. Batteas. Understanding the hardening syndrome of potato (Solanum tuberosum L.) tuber tissue to eliminate textural defects in fresh and fresh-peeled/cut products. United States Department of Agriculture, November 2002. http://dx.doi.org/10.32747/2002.7587238.bard.

Full text
Abstract:
The project sought to understand factors and mechanisms involved in the hardening of potato tubers. This syndrome inhibits heat softening due to intercellular adhesion (ICA) strengthening, compromising the marketing of industrially processed potatoes, particularly fresh peeled-cut or frozen tubers. However, ICA strengthening occurs under conditions which are inconsistent with the current ideas that relate it to Ca-pectate following pectin methyl esterase (PME) activity or to formation of rhamnogalacturonan (RG)-II-borate. First, it was necessary to induce strengthening of the middle lamellar complex (MLX) and the ICA as a stress response in some plant parenchyma. As normally this syndrome does not occur uniformly enough to study it, we devised an efficient model in which ICA-strengthening is induced consistently under simulated stress by short-chain, linear, mono-carboxylic acid molecules (OAM), at 65 oC [appendix 1 (Shomer&Kaaber, 2006)]. This rapid strengthening was insufficient for allowing the involved agents assembly to be identifiable; but it enabled us to develop an efficient in vitro system on potato tuber parenchyma slices at 25 ºC for 7 days, whereas unified stress was reliably simulated by OAMs in all the tissue cells. Such consistent ICA-strengthening in vitro was found to be induced according to the unique physicochemical features of each OAM as related to its lipophilicity (Ko/w), pKa, protonated proportion, and carbon chain length by the following parameters: OAM dissociation constant (Kdiss), adsorption affinity constant (KA), number of adsorbed OAMs required for ICA response (cooperativity factor) and the water-induced ICA (ICAwater). Notably, ICA-strengthening is accompanied by cell sap leakage, reflecting cell membrane rupture. In vitro, stress simulation by OAMs at pH<pKa facilitated the consistent assembly of ICAstrengthening agents, which we were able to characterize for the first time at the molecular level within purified insoluble cell wall of ICA-strengthened tissue. (a) With solid-state NMR, we established the chemical structure and covalent binding to cell walls of suberin-like agents associated exclusively with ICA strengthening [appendix 3 (Yu et al., 2006)]; (b) Using proteomics, 8 isoforms of cell wall-bound patatin (a soluble vacuolar 42-kDa protein) were identified exclusively in ICA-strengthened tissue; (c) With light/electron microscopy, ultrastructural characterization, histochemistry and immunolabeling, we co-localized patatin and pectin in the primary cell wall and prominently in the MLX; (d) determination of cell wall composition (pectin, neutral sugars, Ca-pectate) yielded similar results in both controls and ICA-strengthened tissue, implicating factors other than PME activity, Ca2+ or borate ions; (e) X-ray powder diffraction experiments revealed that the cellulose crystallinity in the cell wall is masked by pectin and neutral sugars (mainly galactan), whereas heat or enzymatic pectin degradation exposed the crystalline cellulose structure. Thus, we found that exclusively in ICA-strengthened tissue, heat-resistant pectin is evident in the presence of patatin and suberinlike agents, where the cellulose crystallinity was more hidden than in fresh control tissue. Conclusions: Stress response ICA-strengthening is simulated consistently by OAMs at pH< pKa, although PME and formation of Ca-pectate and RG-II-borate are inhibited. By contrast, at pH>pKa and particularly at pH 7, ICA-strengthening is mostly inhibited, although PME activity and formation of Ca-pectate or RG-II-borate are known to be facilitated. We found that upon stress, vacuolar patatin is released with cell sap leakage, allowing the patatin to associate with the pectin in both the primary cell wall and the MLX. The stress response also includes formation of covalently bound suberin-like polyesters within the insoluble cell wall. The experiments validated the hypotheses, thus led to a novel picture of the structural and molecular alterations responsible for the textural behavior of potato tuber. These findings represent a breakthrough towards understanding of the hardening syndrome, laying the groundwork for potato-handling strategies that assure textural quality of industrially processed particularly in fresh peeled cut tubers, ready-to-prepare and frozen preserved products.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Epel, Bernard L., Roger N. Beachy, A. Katz, G. Kotlinzky, M. Erlanger, A. Yahalom, M. Erlanger, and J. Szecsi. Isolation and Characterization of Plasmodesmata Components by Association with Tobacco Mosaic Virus Movement Proteins Fused with the Green Fluorescent Protein from Aequorea victoria. United States Department of Agriculture, September 1999. http://dx.doi.org/10.32747/1999.7573996.bard.

Full text
Abstract:
The coordination and regulation of growth and development in multicellular organisms is dependent, in part, on the controlled short and long-distance transport of signaling molecule: In plants, symplastic communication is provided by trans-wall co-axial membranous tunnels termed plasmodesmata (Pd). Plant viruses spread cell-to-cell by altering Pd. This movement scenario necessitates a targeting mechanism that delivers the virus to a Pd and a transport mechanism to move the virion or viral nucleic acid through the Pd channel. The identity of host proteins with which MP interacts, the mechanism of the targeting of the MP to the Pd and biochemical information on how Pd are alter are questions which have been dealt with during this BARD project. The research objectives of the two labs were to continue their biochemical, cellular and molecular studies of Pd composition and function by employing infectious modified clones of TMV in which MP is fused with GFP. We examined Pd composition, and studied the intra- and intercellular targeting mechanism of MP during the infection cycle. Most of the goals we set for ourselves were met. The Israeli PI and collaborators (Oparka et al., 1999) demonstrated that Pd permeability is under developmental control, that Pd in sink tissues indiscriminately traffic proteins of sizes of up to 50 kDa and that during the sink to source transition there is a substantial decrease in Pd permeability. It was shown that companion cells in source phloem tissue export proteins which traffic in phloem and which unload in sink tissue and move cell to cell. The TAU group employing MP:GFP as a fluorescence probe for optimized the procedure for Pd isolation. At least two proteins kinases found to be associated with Pd isolated from source leaves of N. benthamiana, one being a calcium dependent protein kinase. A number of proteins were microsequenced and identified. Polyclonal antibodies were generated against proteins in a purified Pd fraction. A T-7 phage display library was created and used to "biopan" for Pd genes using these antibodies. Selected isolates are being sequenced. The TAU group also examined whether the subcellular targeting of MP:GFP was dependent on processes that occurred only in the presence of the virus or whether targeting was a property indigenous to MP. Mutant non-functional movement proteins were also employed to study partial reactions. Subcellular targeting and movement were shown to be properties indigenous to MP and that these processes do not require other viral elements. The data also suggest post-translational modification of MP is required before the MP can move cell to cell. The USA group monitored the development of the infection and local movement of TMV in N. benthamiana, using viral constructs expressing GFP either fused to the MP of TMV or expressing GFP as a free protein. The fusion protein and/or the free GFP were expressed from either the movement protein subgenomic promoter or from the subgenomic promoter of the coat protein. Observations supported the hypothesis that expression from the cp sgp is regulated differently than expression from the mp sgp (Szecsi et al., 1999). Using immunocytochemistry and electron microscopy, it was determined that paired wall-appressed bodies behind the leading edge of the fluorescent ring induced by TMV-(mp)-MP:GFP contain MP:GFP and the viral replicase. These data suggest that viral spread may be a consequence of the replication process. Observation point out that expression of proteins from the mp sgp is temporary regulated, and degradation of the proteins occurs rapidly or more slowly, depending on protein stability. It is suggested that the MP contains an external degradation signal that contributes to rapid degradation of the protein even if expressed from the constitutive cp sgp. Experiments conducted to determine whether the degradation of GFP and MP:GFP was regulated at the protein or RNA level, indicated that regulation was at the protein level. RNA accumulation in infected protoplast was not always in correlation with protein accumulation, indicating that other mechanisms together with RNA production determine the final intensity and stability of the fluorescent proteins.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Epel, Bernard, and Roger Beachy. Mechanisms of intra- and intercellular targeting and movement of tobacco mosaic virus. United States Department of Agriculture, November 2005. http://dx.doi.org/10.32747/2005.7695874.bard.

Full text
Abstract:
To cause disease, plant viruses must replicate and spread locally and systemically within the host. Cell-to-cell virus spread is mediated by virus-encoded movement proteins (MPs), which modify the structure and function of plasmodesmata (Pd), trans-wall co-axial membranous tunnels that interconnect the cytoplasm of neighboring cells. Tobacco mosaic virus (TMV) employ a single MP for cell- cell spread and for which CP is not required. The PIs, Beachy (USA) and Epel (Israel) and co-workers, developed new tools and approaches for study of the mechanism of spread of TMV that lead to a partial identification and molecular characterization of the cellular machinery involved in the trafficking process. Original research objectives: Based on our data and those of others, we proposed a working model of plant viral spread. Our model stated that MPᵀᴹⱽ, an integral ER membrane protein with its C-terminus exposed to the cytoplasm (Reichel and Beachy, 1998), alters the Pd SEL, causes the Pd cytoplasmic annulus to dilate (Wolf et al., 1989), allowing ER to glide through Pd and that this gliding is cytoskeleton mediated. The model claimed that in absence of MP, the ER in Pd (the desmotubule) is stationary, i.e. does not move through the Pd. Based on this model we designed a series of experiments to test the following questions: -Does MP potentiate ER movement through the Pd? - In the presence of MP, is there communication between adjacent cells via ER lumen? -Does MP potentiate the movement of cytoskeletal elements cell to cell? -Is MP required for cell-to-cell movement of ER membranes between cells in sink tissue? -Is the binding in situ of MP to RNA specific to vRNA sequences or is it nonspecific as measured in vitro? And if specific: -What sequences of RNA are involved in binding to MP? And finally, what host proteins are associated with MP during intracellular targeting to various subcellular targets and what if any post-translational modifications occur to MP, other than phosphorylation (Kawakami et al., 1999)? Major conclusions, solutions and achievements. A new quantitative tool was developed to measure the "coefficient of conductivity" of Pd to cytoplasmic soluble proteins. Employing this tool, we measured changes in Pd conductivity in epidermal cells of sink and source leaves of wild-type and transgenic Nicotiana benthamiana (N. benthamiana) plants expressing MPᵀᴹⱽ incubated both in dark and light and at 16 and 25 ᵒC (Liarzi and Epel, 2005 (appendix 1). To test our model we measured the effect of the presence of MP on cell-to-cell spread of a cytoplasmic fluorescent probe, of two ER intrinsic membrane protein-probes and two ER lumen protein-probes fused to GFP. The effect of a mutant virus that is incapable of cell-to-cell spread on the spread of these probes was also determined. Our data shows that MP reduces SEL for cytoplasmic molecules, dilates the desmotubule allowing cell-cell diffusion of proteins via the desmotubule lumen and reduces the rate of spread of the ER membrane probes. Replicase was shown to enhance cell-cell spread. The data are not in support of the proposed model and have led us to propose a new model for virus cell-cell spread: this model proposes that MP, an integral ER membrane protein, forms a MP:vRNAER complex and that this ER-membrane complex diffuses in the lipid milieu of the ER into the desmotubule (the ER within the Pd), and spreads cell to cell by simple diffusion in the ER/desmotubule membrane; the driving force for spread is the chemical potential gradient between an infected cell and contingent non-infected neighbors. Our data also suggests that the virus replicase has a function in altering the Pd conductivity. Transgenic plant lines that express the MP gene of the Cg tobamovirus fused to YFP under the control the ecdysone receptor and methoxyfenocide ligand were generated by the Beachy group and the expression pattern and the timing and targeting patterns were determined. A vector expressing this MPs was also developed for use by the Epel lab . The transgenic lines are being used to identify and isolate host genes that are required for cell-to-cell movement of TMV/tobamoviruses. This line is now being grown and to be employed in proteomic studies which will commence November 2005. T-DNA insertion mutagenesis is being developed to identify and isolate host genes required for cell-to-cell movement of TMV.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography