To see the other types of publications on this topic, follow the link: Cité du.

Dissertations / Theses on the topic 'Cité du'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Cité du.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Lambert, Frédéric. "Cité de Dieu et cité terrestre dans l'œuvre de Lamennais." Paris 9, 1998. https://portail.bu.dauphine.fr/fileviewer/index.php?doc=1997PA090060.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Desachy, Matthieu. "Cité des hommes." Paris 1, 2004. http://www.theses.fr/2004PA010538.

Full text
Abstract:
A partir de documents inédits, l'étude commence en première partie par une présentation entièrement renouvelée de la cathédrale de Rodez, notamment grâce à la description minutieuse de tous les autels et de toutes les chapelles de l'édifice. La deuxième partie démontre que le chapitre ne se limite pas aux seuls vingt-cinq chanoines, mais englobe près de cent vingt clercs, dont les chapelains. Il se définit donc comme la communauté de tous ceux qui ont accès au choeur de la cathédrale et en porte l'habit distinctif, l'aumusse. Toutes les fonctions des membres du chapitre, ainsi que le mode de gouvernement de cette institution sont précisés. La dernière partie aborde les remous collectifs de cette communauté : la vie liturgique et la présence aux offices; l'adhésion du chapitre de Rodez aux dernières prolongations du Grand Schisme d'Occident dans le Midi; ou encore, le rôle du livre dans les pratiques culturelles de cette communauté qui adhère pleinement aux réflexions de la première Renaissance. Les pièces annexes sont constituées d'un Dictionnaire biographique des membres du chapitre contenant plus de sept cents notices biographiques, l'édition des inventaires des bibliothèques de la cathédrale, des chanoines et du chapitre et enfin l'édition de tous les inventaires d'objets et d'ornements liturgiques de tous les autels et de toutes les chapelles de la cathédrale de Rodez.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Garet, Jean-Louis. "Montherlant dans la cité." Paris 10, 1990. http://www.theses.fr/1990PA100055.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

El, Ghoul Bernard. "De la Cité-Marchande à la Cité-Globale : pouvoir et société à Doubaï." Paris, Institut d'études politiques, 2003. http://www.theses.fr/2003IEPP0039.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Blanc, Nathalie. "La nature dans la cité." Phd thesis, Université Panthéon-Sorbonne - Paris I, 1995. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00449035.

Full text
Abstract:
Autour de la place de la nature dans la pensée sur la ville et de la relation des citadins à la nature, cette thèse pose une question jusqu'ici insuffisamment travaillée : quelle est la place idéelle et matérielle de la nature dans la ville ? Elle comporte deux volets menés parallèlement. Le premier est consacré à la place de la nature dans la géographie urbaine et dans la pensée sur la ville au travers de la lecture synchronique de quatre anthologies. On constate le processus d'effacement de la place attribuée à la nature dans la recherche urbaine et le fait que la nature a été éludée par le rôle que l'utopie urbaine lui fait jouer et par la recherche de sa maîtrise technique dans l'urbanisme. Dans l'écologie urbaine, ensemble de réflexions qui se développe progressivement à partir des années 1970, malgré une évolution importante de l'idée de nature, il est difficile de conclure à une véritable progression des travaux sur le rapport ville/nature. Il s'agit plutôt d'une multiplication des travaux dans un vaste champ mal défini qui renvoie au renouveau des sensibilités envers le cadre de vie et l'environnement. La seconde partie est consacrée à l'observation : la manière dont les gens à travers leur mode d'habiter, notion dont la définition est progressivement éprouvée, vivent la nature en ville. On tente d'évaluer les articulations et les décalages entre les pratiques, les représentations de la nature en ville et les éléments matériels de nature comme contribuant au mode d'habiter urbain. Cette étude permet de déceler des modes d'organisation sociale et des configurations symboliques mettant en évidence une diversité de cultures de la nature et de milieux urbains. L'observation est centrée sur le rapport homme/animal, domaine particulier de la relation citadin/nature, peu abordé par la recherche urbaine, notamment par les géographes. Les résultats montrent que les relations à l'animal en ville, en négatif ou en positif, font partie de ce qui constitue le bien-être urbain. On constate aussi que l'animal, qu'il soit non-désiré, comme la blatte, ou désiré, comme le chat parfois, ne renvoie que partiellement à l'idée de nature en ville. L'animal, aujourd'hui, dans la ville est associée à la nature essentiellement pour les écologues et les biologistes. Par contre, les résultats confirment que l'idée de ville renvoie à l'artifice au point que les espèces vivantes animales introduites en ville ne conservent pas dans les représentations leur qualité de nature. La recherche a permis, en reliant idéel et matériel, de définir des modes d'approche des relations sociétés/nature, en particulier du rapport à l'animal, dans la géographie urbaine.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Blanc, Nathalie. "La nature dans la cité." Paris 1, 1996. http://www.theses.fr/1996PA010509.

Full text
Abstract:
Cette recherche interroge la place de la nature dans la pensée sur la ville et la relation des citadins à la nature. Elle pose une question jusqu'ici insuffisamment travaillée : quelle est la place idéelle en matérielle de la nature dans la ville ? Nous voulons, tout d'abord, comprendre si l'effacement de la dimension naturelle dans la géographie urbaine affecte de manière plus générale les autres disciplines urbaines et même l'ensemble de la pensée sur la ville. Nous tentons d'apprécier, ensuite, les recherches en matières de nature dans la ville en étudiant un corpus de textes se référant à l'écologie urbaine. Mais la question de la nature dans la cité, pour un géographe qui a comme volonté de réarticuler le versant humain et physique de la géographie et de réintroduire la question de la nature dans la géographie urbaine, ne s'arrête pas à celle du constat de l'effacement ou même à l'analyse de la place de la nature dans la ville selon les disciplines : elle implique d'utiliser une démarche expérimentale pour vérifier l'hypothèse du bien-fondé de la réintroduction de la nature dans l'analyse urbaine. Nous avons choisi de réintroduire la nature dans l'analyse à travers l'étude de la relation homme-animal. Cette étude comporte un versant physique et matériel objective par les disciplines qui l'analysent : qu'est-ce que la nature en ville, quelle spécificité, quelle nature ? Un versant culturel allant jusqu’au subjectif : quelle est la relation des citadins a la nature, au naturel urbain, dans les représentations et les pratiques ?
This research concerns the place allocated to nature in the citi today. We try to understand if the unsignificant role nature has in urban geography today extends to the thinking of the city. Besides we tempt to reintroduce nature in the geographical analysis through the study of the relation man animal
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Matte, Nicolas. "Les Vies parallèles de la Cité." Paris, EHESS, 2014. http://www.theses.fr/2014EHES0117.

Full text
Abstract:
Il s'agit pour nous d'articuler entre elles trois lectures des Vies parallèles inspirées par les trois définitions du Bios que propose Plutarque, soit comparer et mettre en lutte : les dispositions de l'âme de Grecs et de Romains (lecture éthique), le caractère particulier des cités grecques et de Rome révélé par les actions et les paroles de leurs agents (lecture politique), ainsi que les deux régimes d'une même forme de vie commune, la Cité (lecture poétique ou philosophique). Dans un premier chapitre, nous établissons que Plutarque développe une lecture éthique de la fin de la Cité er dressant le parallèle de deux ambitions amicales (Alexandre/César) qui se confondent dans leur fin et se distinguent par leurs conséquences. Dans un second chapitre, nous comparons les dynamismes de la vie de la Cité par le parallèle des hommes qui les ont d'abord mis en forme à Athènes et à Rome (Solon/Publicola) afin de cerner la différence politique expliquant que Rome ait pu se métamorphoser lorsque sa « vertu » ou sa « liberté » perdit sa force attractive sur tous les agents qui la composaient. Dans un troisième chapitre, notre lecture des commencements de la Cite (Thésée/Romulus) établit une cause vraisemblable de cette lente séparation des ordres de la vertu qui allait s'achever dans une métamorphose de la Cité. Nous circonscrivons ainsi le propos d'une science politique comparant deux expériences de la vie de la Cité afin d'envisager la portée et le sens de l'influence de Plutarque dans la vie des peuples européens et américains
This thesis interweaves three readings of the Parallel Lives inspired by three definitions of the Bios given by Plutarch : an ethical reading that compares the moral dispositions of Greeks and Romans, a political reading that puts the particular character of each city in relief, and a poetic 01 philosophical reading that draws a parallel between two experiences of the same form of common life: the City. The first chapter establishes Plutarch's ethical reading of the end of the City b> drawing a parallel between two ambitions that had similar means and ends but opposite consequences for Greece and Rome (Alexander/Caesar). In order to grasp the political difference between the two Cities - a difference that explains Rome's transformation into an Empire as virtus and libertas lost their attraction to its citizens, the second chapter examines the constitutive dynamics of the City through the men who first shaped them in Athens and Rome (Solon/Publicola) The third chapter develops a reading of the City's beginning as already containing the likely cause of the gradual divorce between virtus in action and virtus in speech that came to shape a new form of life under the Empire (Theseus/Romulus). In sum, our reading of the Parallel Lives defines a political science organized by the articulation of two specific experiences of the City, which in turn clarify the significance of Plutarch's subsequent influence on European and American life
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Cochoy, Nathalie. "New York ou la cité invisible." Paris 3, 1996. http://www.theses.fr/1996PA030099.

Full text
Abstract:
Dans son etude de quelques oeuvres d'ecrivains americains contemporains (ellison, bellow, malamud, barthelme, delillo et auster), l'auteur s'attache moins a reperer le "cadre" new-yorkais dans les descriptions du recit qu'a deceler la nature metamorphique et creatrice de la cite telle qu'elle se donne a lire au sein de la texture scripturale
In her study of a few works by contemporary american novelists (ellison, bellow, malamud, barthelme, delillo and auster), the author does not try to focus on the new york "setting" of the plot, but tries to uncover the metamorphic, creative nature of the city as is appears 39in the very writing of the text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Guelton, Mayalène. "De la cité-jardin à la cité linéaire : Georges Benoit-Lévy, parcours d'un propagandiste idéaliste (1903-1939)." Versailles-St Quentin en Yvelines, 2008. http://portaildocumentaire.citechaillot.fr/search.aspx?SC=theses&QUERY=Rachel+thomas#/Detail/%28query:%28Id:%270_OFFSET_0%27,Index:1,NBResults:1,PageRange:3,SearchQuery:%28CloudTerms:!%28%29,ForceSearch:!t,Page:0,PageRange:3,QueryString:Guelton,ResultSize:10,ScenarioCode:theses,ScenarioDisplayMode:display-standard,SearchLabel:%27%27,SearchTerms:Guelton,SortField:!n,SortOrder:0,TemplateParams:%28Scenario:%27%27,Scope:%27%27,Size:!n,Source:%27%27,Support:%27%27%29%29%29%29.

Full text
Abstract:
En 1903, Georges Benoit-Lévy (1880-1971), titulaire d'une licence de droit, obtient une bourse du Musée social qui le charge d'aller étudier en Angleterre les villages industriels de Port Sunlight et de Bournville et de visiter le chantier de la première cité-jardin anglaise, Letchworth, mise en pratique des idées formulées en 1898 par le publiciste anglais Ebenezer Howard. À son retour, il fonde l'Association des Cités-Jardins de France pour diffuser le modèle et susciter la création de « Letchworth à la française ». À partir du milieu des années 1920, il se mobilise activement en faveur de la cité linéaire mis au point par l'ingénieur madrilène Arturo Soria y Mata. Face à la croissance infinie des grandes villes et la dégradation des conditions de vie, les deux dispositifs apportent, selon lui, des réponses pertinentes au double problème de l'insalubrité de l'habitat et de la congestion urbaine. L'infortune critique de Benoit-Lévy associée au silence qui entoure son rôle après la Première Guerre mondiale méritaient un retour sur son parcours, depuis son entrée dans son entrée en réforme en 1903 jusqu'à la veille de la Seconde Guerre mondiale. En s'intéressant à la réflexion et à l'action de ce « propagandiste idéaliste », l'étude présentée ici vise moins à engager un procès en réhabilitation de Georges Benoit-Lévy qu'à pointer les limites et les contradictions d'une vision qui envisage la ville comme ligne de fuite tout en mettant en lumière les apports d'une démarche qui font de cette figure atypique, ayant construit sa « carrière » hors du mouvement de professionnalisation du milieu urbaniste français, un acteur inattendu mais significatif des débuts de l'urbanisme
In 1903, Georges Benoit-Lévy (1880-1971), a law graduate, received a grant from the Musée social, France, to travel to England to study the two industrial model villages of Port Sunlight and Bournville, and also to visit the building site of the first English garden city, Letchworth, which is the concretisation of the ideas formulated by Ebenezer Howard in 1898. On his return to France, Benoit-Lévy founded the Association des Cités-Jardins de France in order to spread the concept in his home country and to trigger the building of garden cities like Letchworth in France. In the mid-1920s, he ardently defended the linear city concept elaborated by Arturo Soria y Mata, a Spanish engineer. Denouncing the housing and urban crisis, Benoit-Lévy believed that the two urban models provided relevant solutions both to insalubrious housing and urban congestion. The « infortune critique » associated with the lack of critical attention given to Benoit-Lévy's role following the First World War called for a revision of his itinerary from 1903 to 1939. By analysing the thoughts and actions of an idealist propagandist, this study does not aim to rehabilitate Georges Benoit-Lévy, but to highlight both the contradictions
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Saby, Aurélien. "W.H. Auden : pertes et repères dans la cité." Thesis, Paris 4, 2013. http://www.theses.fr/2013PA040091/document.

Full text
Abstract:
La poésie d’Auden (1907-1973) propose des formes inédites invitant le lecteur à repenser l’écriture de la cité. Fasciné par les villes, le poète n’a cessé de sonder divers modèles (Cité juste, Utopie, Cité de Dieu, etc.) pour renouveler sa création sans perdre l’espoir de voir advenir un « lieu bon » (« the Good Place »). Très tôt dans son œuvre, il rapproche la « civitas » de l’œuvre d’art permettant d’élever l’homme au-dessus de la nature. Cependant, ses textes mettent souvent en scène les tribulations de personnages perdus dans un contexte urbain (Bruxelles, Berlin, New York). Par ailleurs, le poète vit s’ébranler tous les repères de la cité avec la Grande Guerre avant d’assister à la montée du nazisme, et ses textes des années 1940 comptent parmi les premiers qui disent – ou tentent de dire – la réalité des camps de concentration dans un monde qui ne fait plus sens. Dans le sillage de The Waste Land d’Eliot, son œuvre soulève question même de la possibilité d’écrire la cité alors que son unité a éclaté en laissant régner les lois du mal. Ainsi, Auden s’inscrit en faux contre tous les grands chantres qui glorifient la ville moderne. Dans la veine de Baudelaire, il dit le monde désenchanté qui l’entoure, mais pour cela, il est prêt à user de tous les artifices de la langue. En temps de crise, seul le langage peut servir de refuge assurant la possibilité d’une « civitas ». Les autres tentatives de fuite vers un ailleurs joyeux (fêtes publiques ou privées) conduiront tout droit à une impasse. Ni philosophe, ni homme politique, Auden était poète, et c’est en tant que poète, c’est-à-dire en tant que créateur de formes, qu’il propose des « mondes secondaires » témoignant d’une vérité qui parfois s’approche de la Vérité retrouvée dans le silence de la Cité idéale, où plus rien ne divise la communauté des hommes, pas même les mots
Auden’s poetry offers unprecedented forms inviting readers to reconsider the poetics of the city. The poet – who was fascinated by cityscapes – kept exploring models (the Just City, Utopia, the City of God, etc.) in order to renew his creation, while aiming at reaching what he called “the Good Place”. Very early in his career, he regarded the “civitas” as analogous to an artwork testifying to man’s superiority over nature. However, his poems often stage the labyrinthine wanderings of characters that have lost themselves somewhere in a city (Brussels, Berlin, New York). Moreover, during the First World War Auden saw all the bearings and landmarks of the City shattered; and in the early 1930s he witnessed the rise of Nazism. Actually, his long poems published in the 1940s count among the first literary works dealing with – or trying to do so – the reality of concentration camps in a world that doesn’t make any sense anymore. In the wake of Eliot’s Waste Land, his work questions the possibility of writing about the City whose unity has been broken while the laws of evil rule over the world.Thus, Auden makes a stand against the bards who glorify the modern city. Following Baudelaire, he describes the disenchanted world in which he lives; but to do so, he is ready to resort to all the artifices of language. Indeed, in times of crisis, only language may serve as a refuge allowing citizens to rebuild a “civitas”. Any other attempt at escaping towards some happy place (on the occasion of public or private parties) will inevitably come to a dead end. Auden was neither a philosopher nor a politician: he was a poet, i.e. a maker designing “secondary worlds” bearing witness to a truth that sometimes reaches the Truth, regained in the silence of the ideal City where nothing divides men, not even words
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Meunier, Louise. "Le médecin grec dans la cité hellénistique." Thesis, National Library of Canada = Bibliothèque nationale du Canada, 1997. http://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk3/ftp04/mq25678.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Bouchard, Sébastien. "Koltès : zones d'ombre dans la cité contemporaine." Thesis, Université Laval, 2006. http://www.theses.ulaval.ca/2006/23822/23822.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Bonnaud, Xavier. "La techno-cité : devenir urbain de l'humanité ?" Paris 12, 2005. https://athena.u-pec.fr/primo-explore/search?query=any,exact,990002315960204611&vid=upec.

Full text
Abstract:
Prenant son origine en Occident, l'urbanisation propage actuellement une technocité où cohabitent autant l'appareillage d'une humanité épanouie que les risques d'une termitière techno-totalitaire pseudo-chic. Partant d'une enquête philosophique sur la technique et de situations emblématiques de cette nouvelle technicité urbaine, nous exposerons les spécificités de ce nouveau biotope et réfléchirons aux turbulences culturelles issues de telles transformations de notre environnement. L'accroissement technique offre de nouvelles dimensions à l'activité humaine. L'imbrication des corps, des objets technologiques et des territoires dessine des organisations inédites. De nouvelles données sensorielles, perceptives et cognitives s'édifient. Une mutation urbaine se dessine, qui accélère artificiellement l'évolution de l'espèce : nous en questionnerons les enjeux anthropologiques. Quelles réflexions sur l'urbanisme pourraient nous éviter la réalisation d'une glaciale utopie technicienne ?
Originating in the West, urbanization is currently spreading a technical environment where one finds not only all that is necessary for a fulfilling humanity, but also the risk of creating a pseudo-chic techno-totalitarian termitarium. In this work, we begin with a philosophical overview of technology, looking at situations emblematic of this new technical nature of urban areas. We then present the specificities of this new biotope and consider the cultural upheaval such modifications have on our environment. Increasing technical opportunities open up new dimensions for human activities. The interweaving of bodies, technological goods and territories form entirely new urban conditions. New sensorial, perceptive and cognitive data are being built. An urban transformation is underway, which is artificially accelerating the evolution of mankind. What anthropological issues are involved? What considerations about urbanism can allow us to avoid building a cold technician's utopia?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Gariépy, Charles. "Au-deçà de la Cité de Dieu." Master's thesis, Université Laval, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11794/26910.

Full text
Abstract:
La Cité de Dieu a été rédigée dans une perspective polémique vis-à-vis les païens. La prise de Rome, en 410, a entraîné en Afrique du Nord la venue d’une élite cultivée, revivaliste et admirative du vieux polythéisme. Contre cette mouvance nostalgique, tributaire des anciens majoritairement sur le plan intellectuel et livresque, Augustin s’en prend à la bibliothèque des nouveaux arrivants. La Cité de Dieu peut, le cas échéant, être lue par la négative, c’est-à-dire par le biais de la critique qu’élabore Augustin de trois auteurs choisis, Varron, Cicéron et Salluste, qui résument et représentent conjointement l’essence de la culture classique. Tant chez les païens que chez l’évêque d’Hippone – leur détracteur –, Varron incarne la fine pointe de la théologie romano-hellénistique, Salluste est celui qui a mené à sa perfection la discipline de l’histoire, Cicéron a écrit le parachèvement des oeuvres sur la République, et chacun préconise sa structure idéologique propre, les trois domaines formant pourtant un ensemble systémique. Tout en louant ses illustres prédécesseurs, Augustin leur porte une critique générale et c’est à cette critique que seront consacrées nos analyses.
The City of God was written from a polemical perspective in opposition to the pagans. In 410 DC, the Fall of Rome led to the rise of a cultured elite in North Africa who were revivalist and admired the ancient polytheism. Against this nostalgic movement, which was mainly dependent on the Ancients, intellectually and in terms of the literature, Augustine attacked the newcomers’ literary basis. The City of God can be read in the negative, that is, in terms of the criticism Augustine develops of three chosen authors, Varro, Cicero and Sallust, who summarize and jointly represent the essence of classical culture. To both the pagans and the bishop of Hippo – their detractor –, Varro embodies the cutting edge of Roman-Hellenistic theology, while Sallust led the discipline of history to its perfection, and Cicero wrote the definitive works on the Republic – each promoting his own ideological structure, yet with the three areas forming a systemic whole. While praising his illustrious predecessors, Augustine levels a general criticism against them and it is on this criticism that our analyses will focus.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Benoit, Pierre. "La cité de l'homme et la cité de Dieu dans la vie et la réflexion de Igino Giordani (1894-1980)." Paris 4, 2002. http://www.theses.fr/2002PA040075.

Full text
Abstract:
Journaliste, romancier et homme politique, Igino Giordani a pu être défini comme "le plus grand écrivain catholique italien du XXe siècle". C'est la patristique qui informe sa pensée au moment de la montée du "néopaganisme fasciste". Radié de l'Association des journalistes, il sera l'héritier spirituel de Luigi Sturzo à l'heure du P. P. I. Exilé intérieur à la Bibliothèque Vaticane, il en dirigera et modernisera le système de catalogation. Il publiera des centaines d'articles et d'ouvrages: patristique, anthologie de littérature américaine chrétienne, oeuvres apologétiques, hagiographies, philosophie et théologie de l'homme et de l'histoire, et dirigera plusieurs revues culturelles. Dans la lignée de Rosmini, Soloviev, Berdiaev et Maritain, il développe les lignes de force d'un humanisme théandrique et trinitaire. Ami et collaborateur de De Gasperi à l'époque de la D. C. , il participera à la vie politique comme député et comme penseur: la polis humaine, selon lui, a pour paradigme la civitas Dei (Les deux cités, 1961). Homme de communion, il présentera divers projets de loi avec des membres d'autres partis politiques. Il participera, auprès de Paul VI et au nom de Chiara Lubich et du mouvement des Focolari (dont il sera cofonfateur) au rapprochement œcuménique
A journalist, novelist and politician, Igino Giordani has been described as "the greatest catholic italian writer in the twentieth century". While the fascism was growing, his thought was moulded by the Fathers of the Church. Subsequently crossed off the Order of Journalists as the spiritual heir of Luigi Sturzo and the P. P. I. , he was recruited to reorganize and modernize the Vatican Library. He published hundreds of books and articles in fields ranging from apologetics or hagiography, to politics or philosophy and theology of man and history. He also ran several cultural magazines. In the tradition of Rosmini, Soloviev, Berdiaev and Maritain, Giordani develops the lines of force of a personalistic, theandric and trinitarian humanism. As a friend of Alcide De Gasperi with whom he worked closely within the Christian Democrat Party, he became a member of Parliament. According to him, the civitas Dei should be the paradigm of the human polis (The two Cities, 1961). A man of communion, he brought in several bills together with men belonging to political parties different from his own. From 1948 onwards, he contributed to founding the Focolare movement and cooperated with Pope Paul VI for ecumenical reconcilation meetings between the Churches
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Maussion, Anne. "Paléogéographie d'un territoire : la cité des Bituriges Cubi." Phd thesis, Université Panthéon-Sorbonne - Paris I, 2003. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00003823.

Full text
Abstract:
À l'intérieur du territoire des Bituriges Cubi (Indre, Cher et ouest de l'Allier), les informations archéologiques concernant l'occupation rurale ont fait l'objet d'une série d'analyses, spatiales et quantitatives. À l'aide d'un système d'information géographique (SIG), elles ont été largement corrélées entre elles ainsi qu'avec les informations environnementales. Ainsi, le rôle déterminant de différents facteurs (réseau hydrographique, exposition des versants, etc.) dans l'implantation rurale gallo-romaine a nettement été mis en évidence. Ce sont les sols qui paraissent avoir le plus influencé la répartition des habitats ruraux gallo-romains. L'environnement des exploitations agricoles antiques regroupe généralement des types de sols variés et complémentaires. Les sols argileux lourds, aux potentiels agricoles variables, ainsi que les sols alluviaux et colluviaux y sont particulièrement bien représentés. En revanche, les terres hydromorphes ont été significativement rejetées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Lurbe, Pierre. "John Toland : de la raison à la cité." Dijon, 1987. http://www.theses.fr/1987DIJOLO16.

Full text
Abstract:
L'œuvre de John Toland, quoi qu'apparemment hétéroclite, s'articule autour de trois pôles étroitement reliés: la raison, le langage, la cité. L'homme participe conjointement de ces trois dimensions, de sorte que le projet tolandien de libération du sujet humain exige tout à la fois une analyse des pouvoirs de la raison, une purification du langage, et une profonde réforme de la cité. Utilisant les travaux de John Locke, Toland parvient à un pan-rationalisme fort éloigné de ce que le grand anglais avait en vue ; la purification du langage passe par une critique serrée de tous les discours faux, ou équivoques, en particulier celui de la théologie, et par la constitution d'une herméneutique renouvelée; la réforme de la cité exige une redéfinition du rôle respectif du religieux et du politique, et une scission de fait de ces deux instances. Toutefois, la pensée de Toland ne se défait jamais d'un fond de références mythiques qui contribuent à lui donner forme et cohérence, les réalités de son temps l'obligent à reconnaitre la nécessite d'une forme de langage équivoque, et à renoncer à l'espoir d'une reforme immédiate et intégrale de la cite
Although at first glance john Toland's production seems to lack coherence, it is in fact quite consistent in its treatment of three closely connected themes: reason, language, the common-wealth, which, taken together, define the nature of man. Consequently, Toland's project of freeing his fellow-men from their bondage implies at one and the same time an analysis of the powers of reason, a purification of language, and a far-reaching reform of the commonwealth. Using Locke’s essay as his starting-point, Toland eventually defines a form of pan-rationalism which is far removed from what Locke had in mind; the purification of language implies a searching critique of false or equivocal languages, such as that of theology, and the renewal of hermeneutics; the reform of the common-wealth entails a reassessment of the respective functions of religion and politics, and their disconnection. However, John Toland's thought remains indebted to a set of mythical references which help to give it shape and purpose; the historical realities with which he is faced convince him that some form of equivocal language must be retained, and compel him to abandon any hope of a speedy and thorough reform of the common-wealth
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Saunier, Pierre-Yves. "Lyon au XIXe siècle : les espaces d'une cité." Lyon 2, 1992. http://www.theses.fr/1992LYO20018.

Full text
Abstract:
Cette these se propose de faire de l'espace, dimension-pretexte de l'analyse historique, un objet de cette analyse. Cette tentative d'histoire de l'espace prend corps dans une grande ville francaise. Lyon, saisie dans un large xixe siecle qui va de 1789 a 1914. Il s'agit dond bien de faire parler une societe de la ville, et non plus de faire parler une ville de la societe comme cela etait le cas lorsque la ville n'etait que le site du travail historique des annees 1950-60. Cette histoire de l'espace se deroule sur 3 tableaux, qui interrogent l'espace sous diverses declinaisons. L'espace est tout d'abord le milieu de la vie des citadins. A cet effet, ils "l'apprivoisent" de diverses manieres. D'abord en lui donnant des noms, en le fractionnant, en y trouvant des points de repere, bref en constituant une carte mentale de la ville. Mais aussi en dotant de sens certains monuments ou espaces, qui viennent signifier des valeurs et constituent ainsi des "regions morales". Les 2 exemples de la croix-rousse et de fourviere sont analyses en detail dans ce sens. L'espace se fait ensuite terrain, celui ou s'exercent et s'appuient les pouvoirs. Quelques-unes des principales prodecures de quadrillage spatial sont donc passees en revue (trace des communes, paroisses, commissariats de police. . . ) afin de mieux cerner la relation complexe entre pouvoir et espace. D'autre part, ce pouvoir est aussi celui d'agir sur la ville: dans uen perspective d'histoire urbaine classique, on etudie donc les concepts de l'amenagement urbain du xixe siecle (centralite, reseaux, circulation. . . )et leur adaptation au xixe siecle, lyonnais. .
This thesis will attempt to make space, normally a prestextual dimension of historical analysis, into an object of analysis. This attempt at a history of space takes shape in a french city, lyon, and covers the nineteenth century in its broadest sense, from 1789 to 1914. The aim is to make a society speak of a city, rather than have a city speak of a society, as it did in the 'fifties and 'sixties when the city was merely the site of historical research. This history of space unfolds on three levels. The city is firstly the milieu in which the lives of its inhabitants are situated. For this reason they make that space their own in diverse ways. They give it names, they divide it up, they search for points of reference : in a word, they constitue a mental map of the city. Furthermore, certain monuments and spaces are endowed with meanings. These meanings in turn signify values, and thus 'moral regions' are constituted. This is illustrated by detailed analysis of two examples, the croix-rousse and fourviere. Second, space is a terrain in which state power is exercised. In order to understand the complex relationship between power and space some of the most important means of marking out the city are discussed-street plans, communal broders, police districts for example. Power also acts on the city. There fore, in the manner of traditional urban history, nineteenth century concepts of town planning are examined (centrality, networks, communications), along with their adaptation to conditions in lyon
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Colleoni, Fabien. "Le territoire de la cité d’Auch dans l'Antiquité." Toulouse 2, 2007. http://www.theses.fr/2007TOU20100.

Full text
Abstract:
L'étude du territoire de la cité d'Auch dans l'Antiquité a permis de renouveler une documentation jusqu'ici fort lacunaire. Cette recherche s'est donc fondée sur des travaux de prospection terrestre et aérienne qui aboutissent à la constitution d'un corpus de 625 gisements présentés sous la forme d'un catalogue. L'analyse révèle qu'une importante phase de structuration des terroirs, en particulier autour des pôles majeurs de peuplement, s'opère dès la fin du IIe et au Ier siècle avant notre ère. Les dynamiques territoriales de cette période s'affirment différentes au nord et au sud de la cité. En effet, les structures agraires existantes se pérennisent le plus souvent sur les terres céréalières septentrionales, tandis qu'elles se désagrègent sur les sols infertiles de la moitié méridionale. Durant le Haut-Empire, l'apparition de l'architecture maçonnée marque une transformation manifeste de la physionomie des campagnes. Si les formes des établissements y sont des plus variées, la villa constitue le principal acteur de la gestion des terroirs. L'examen de la distribution des centres d'exploitation indique par ailleurs que les domaines occupaient des terroirs variés aux potentialités agricoles complémentaires. Les fundi se développaient sur des surfaces variables, dont l'étendue dépendait de la nature des sols. L'existence de la viticulture est suggérée par le repérage aérien de probables bâtiments vinicoles et les céréales couvraient sans aucun doute de vastes étendues des terres fertiles louées par Strabon
The territorial study of the Ausci's city in Antiquity has renewed a largely incomplete documentation. The research was based on both pedestrian and aerial survey and a corpus of 625 sites has been built up. The analysis of the data points out an important period of structuring for the countryside during the 1st and 2nd centuries B. C. The territorial evolution during this period appears different in the North and the South of the city. The existing agrarian landscapes outlive most often on the northern cereal producing soils while they break up in the southern infertile soils. During the High Roman Empire, the coming out of stone building produced a clear change in the country landscape. If the rural settlings present more different shapes, the villa constitutes the main pole of farming. The map of the farming centres points out the choice of areas enclosing different and complementing soils. The fundi extended on different standings in accordance to the nature of the soils. The aerial survey reveals buildings peculiar to wine-producing settlements which suggest the development of viticulture. The cereal growing must have covered the large areas of fertile soils, which Strabo praised
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Rebeyrolle, Marie. "L'entreprise, espace de projection de la cité idéale?" Paris, EHESS, 2005. http://www.theses.fr/2005EHES0162.

Full text
Abstract:
Le terrain est l'ENSPTT (Ecole nationale supérieure des postes et télécommunications) formant des cadres sup. Pour La Poste et France Télécom. Il se déroule de 1995 à 2000, période durant laquelle cette école met en œuvre 4 projets successifs afin d'écarter l'hypothèse d'une fermeture qui se produira néanmoins fin 2002. J'ai développé mon observation en parallèle avec les fonctions pour lesquelles j'avais été recrutée. Elle porte sur l'organisation et les problèmes d'une institution qui va disparaître. L'histoire racontée est celle d'un échec, la " Chronique d'une mort annoncée ". Ce terrain est, à sa manière, exemplaire des transformations radicales du secteur public, l'ENSPTT cherchant fortement à promouvoir le modèle et la logique de l'entreprise privée comme gages de performance et de pérennité. Dans ce cadre, cette école est le théâtre d'un combat dont la restitution esquisse progressivement les raisons d'un échec autant que la victoire dont cet échec serait l'indice
The field is the ENSPTT (Post and Telecommunications' national higher education school) training executives for the French Postal Office and France Telecom. It takes place from 1995 to 2000, during which time the school works on four successive projects in order to eliminate the assumption of a closing which will ultimately occur at the end of 2002. I developed my observation in parallel with the functions for which I had been recruited. It relates to the organization and the problems of an institution which will disappear. The story is that of a failure, the “Chronicle of an Announced Death”. This field is, with its ways, an example of radical public sector transformations. The ENSPTT aggressively promote the model and the logic of the private company such as pledges of performance and perenniality. Within these grounds, the ENSPTT is the stage of a battle whose restitution gradually outlines the reasons of a failure as much as the victory whose this failure would be the sign
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Doré, Antoine. "Des loups dans la cité : éléments d'écologie pragmatiste." Paris, Institut d'études politiques, 2011. http://www.theses.fr/2011IEPP0020.

Full text
Abstract:
Les politiques contemporaines sont marquées par des bouleversements écologiques qui interrogent la place à accorder à une liste toujours plus longue et hétérogène de prétendants à la vie publique. Cette thèse propose un examen empirique d’une telle dynamique à partir du cas de la mise en politique des loups en France. En traçant les multiples manières dont les loups interpellent ceux et ce qui les entourent, en décrivant les agencements hybrides d’humains et de non-humains qu’ils forment et transforment sur leur passage et en prêtant attention aux différentes manières dont les acteurs affectés prennent en charge les situations générées par ces animaux, il s’agit d’identifier et de suivre, des portions importantes de quelques-unes des trajectoires qui composent la carrière politique des loups. Cette recherche montre comment des scientifiques, des juristes, des publics, des représentants de l’État, etc. , mais aussi les loups eux-mêmes, composent ces trajectoires spécifiques marquées par des pratiques, des temporalités, des spatialités, des matérialités particulières. L’analyse révèle comment la présence publique des loups est instaurée par la science, le droit, l’État, etc. Elle rend compte également réciproquement de la manière dont la science, le droit, l’État, etc. , s’inventent et se transforment à travers les loups. Cette thèse propose finalement un compte rendu synthétique et réaliste des modalités de construction d’une politique des loups et vise à éclairer deux questions plus générales : dans quel sens peut-on parler des implications politiques de la nature et en quoi cela nous invite-t-il à changer nos habitudes de description et d’aménagement de la vie ensemble ?
Contemporary politics are marked by ecological changes questioning the place to be attributed to an ever growing list of various candidates for public life. Based on an empirical enquiry, this PhD Thesis relates the political career of wolves in France Tracing the various ways wolves get the attention of who (and what) surrounds them, describing the hybrid human/non-human agencies that they form and transform on their way, focusing on the way the involved protagonists handle the situations created by these animals, the most important trajectories that make up this career are followed, step by step. This research shows how scientists, lawyers, audiences, civil servants, journalists, etc. – and the wolves themselves – shape these trajectories that are marked by specific practices, temporalities, spaces and materialities. This enquiry demonstrates how the public presence of wolves is established by Science, Law, The State, etc and, reciprocally, how Science, Law, the State, etc. , invent and reshape themselves through wolves. It eventually gives a synthetic and realistic account of how Wolves’ Politics are established and sheds light on more general questions: in what sense can we talk of the political implications of nature? And in which ways does it compel us to change our ways to describe and build our living together?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Jimenez, Conchita. "La cité épiscopale de Rieux-Volvestre (Haute-Garonne)." Toulouse 2, 2000. http://www.theses.fr/2000TOU20113.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Habel, Simon. "LE PÉCHÉ DE LA CITÉ. Le péché de la cité comme paradoxe dans le « Traité politique » et dans l'oeuvre de Spinoza." Thesis, Université Laval, 2013. http://www.theses.ulaval.ca/2013/29901/29901.pdf.

Full text
Abstract:
Sous une apparente linéarité déductive, le Traité politique de Spinoza dessine un étrange zigzag : le « péché » ne peut pas se concevoir dans l’état de nature, mais seulement dans l’état civil, relativement à ce qu’une législation interdit ; la cité comme telle ne peut pas pécher, étant elle-même source de toute justice. Et pourtant, en un certain sens, dit Spinoza, une chose naturelle peut pécher, et donc la cité aussi. Le mémoire recherche en quel sens. L’étude de la transformation morale et politique du langage de la faute ― du péché selon la cité au péché de la cité ―, se poursuit au contact d’œuvres antérieures du Hollandais. Apparaissent alors, dans le jeu des œuvres, différents traitements, plus ou moins analogues, plus ou moins explicites, touchant à l’idée d’un « blâme raisonnable » des institutions, mais dont l’énonciation demeure, pour des raisons données, litigieuse.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Lamauvinière, Abel. "De la cité comtale à la cité de Dieu : histoire et topographie des institutions religieuses à Troyes aux XIIe-XIIIe siècles." Reims, 2004. http://www.theses.fr/2004REIML001.

Full text
Abstract:
En privilégiant l'aspect historique et topographique à une époque où la production de manuscrits nous permet d'écrire l'histoire, nous mesurons la puissance des seigneuries urbaines tout au long des XIIe et XIIIe siècles à Troyes. Agrandissant le réseau urbain, asséchant les zones humides, développant les enceintes pour mieux se défendre, les comtes, dont Hugues et Henri Ier, permettent aux hommes de trouver les conditions d'un épanouissement. C'est le fait du prince qui donne un parcellaire si caractéristique. Il faut y ajouter une liberté communale qui permet aux habitants d'être libérés d'une domination corporelle. Par ailleurs la noblesse se raréfie dès lors toutes les conditions sont réunies pour que les établissements religieux étendent leur pouvoir. Notre processus de développement urbain met en évidence le rôle primordial des Religieux, aidés par l'incitation juridique des comtes de Champagne dans la seconde moitié du XIIe siècle. Ainsi, les institutions ecclésiastiques se constituent en de véritables seigneuries urbaines que l'on peut visualiser à travers un ensemble de cartes. Codifiée par les conciles de Latran, la paroisse devient un droit exercé par un prêtre, sur un espace délimité qui recoupe les usages issus de dotation primitive. Le réseau paroissial structure l'espace urbain autour d'églises et de monastères où la domination s'exerce rue par rue, maison par maison. La démarche régressive permet d'établir une pondération de ces paroisses par le biais d'une cartographie originale. En exaltant le quartier à travers le saint patron et des processions au parcours bien délimité, le prêtre accompagné de ses paroissiens rejoint quelquefois le cortège processionnel de l'évêque, offrant de cette façon une spiritualité vivante, synthèse d'un temps religieux et d'un temps civique. Visiblement, le réseau paroissial structure l'espace et les hommes, les réunit pour donner cœur à des manifestations riches en ferveur religieuse dans cette cité humaine et divine
As we focus on historical and topographical aspects at a time when the production of manuscripts enables us to write history, we realize how powerful were urban seigniories throughout 12th and 13th c. Troyes. The enlargement of the urban network, the drying out of humid areas, and the development of surrounding walls for a better defence, earls, among whom Hugues and Henri Ist, gave conditions good enough for the populations to develop. We owe to fiats such a patchy aspect of the city. More, residents within the community were freed from their corporeal domination. Besides, when the nobility became scarce, all the conditions were gathered and as a result the religious establishment extended its power. The way our city developed leads us to put the stress on the vital role of the Religious, helped by juridical incitements from the Comtes de Champagne in the second half of the 12th century. That way ecclesiastical institutions became urban seigniories that can be seen through a group or maps. After codification at the Latran Council, priests exercised rights over parishes the extension of which was an area limited by customs deriving directly from first dotation. The parish network structured the urban environment around churches and monasteries which held control over every street and every household. The regressive approach enabled the establishment of a balancing of the said parishes, helped in this by original cartographies. With patron saints inspiring the neighbourhood and processions following a well-delimited itinerary, the priests and their parishioners sometimes joined processions led by bishops, offering thus a living spirituality which is the perfect conjunction of religious time and civic time. It seems that the parish network structured and united some areas with the population living there, and by so doing gave birth to rallies full of religious fervour in this human and divine city
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Tangeaoui, Saïd. "Les entrepreneurs marocains et la modernisation de la cité." Paris 10, 1991. http://www.theses.fr/1991PA100060.

Full text
Abstract:
Si les années 1960 ont été marquées par l'ascension sociale et politique des élites rurales et terriennes; et les années 1970 par l'émergence des élites lettrées dans les grandes cites urbaines; les années 1980 se caractérisent, quant à elles, par l'amorce d'un processus de constitution de nouvelles élites commerçantes et industrielles. L'élargissement quantitatif de celles-ci ainsi que leur développement qualitatif, etc. , traduisent l'amorce d'une nouvelle dynamique sociale et politique. En effet, la réalisation du profit, qui constitue une des préoccupations des entrepreneurs, ne constitue pas une fin en soi. Au-delà, ce qui est en jeu, à travers les démonstrations des acteurs sociaux et leurs histoires de vie, c'est l'acquisition d’une stature social indépendant et l'exercice d'un pouvoir d'influence sur les affaires de la cite
While the 60's were characterized by the social and political rise of rural and land-owning elites and the 70's by the emergence of cultivated elites in large urban areas, the 80's are characterized by the beginning of a process of formation of new commercial and industrial elites. The quantitative broadening as well as the qualitative development of this last express the beginning of a new social and political dynamic. Indeed, the making of profits, which is one of the entrepreneurs'concerns, does not represent and end in itself. Beyonf, what is at stake, through the demonstrations and life stories of the social actors, is the acquisition of an independent social status and the exercise of a power of influence over matters of the city
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Mubeen, Muhammad. "Le sanctuaire et la cité : Pakpattan (Panjab) depuis 1849." Paris, EHESS, 2013. http://www.theses.fr/2013EHES0118.

Full text
Abstract:
Pakpattan, aujourd'hui située dans le Panjab pakistanais, est à maints égards dominée par un important sanctuaire soufi, celui d'un célèbre saint C̱ẖis̱ẖtī du 13ème siècle, le ̳s̱ẖaiḵẖ Farīd al-Dīn Mas ūd Ganj-i S̱ẖakar (mort en 1265), plus connu sous le nom de Bābā Farīd. Ce dernier est devenu la source de l'autorité religieuse locale à travers le couvent qu'il a établi lui-même à Pakpattan (anciennement Ajūdhan). Depuis sa mort en 1265, son héritage s'est perpétué à Pakpattan, principalement représenté par ses descendants en ligne directe et le vaste complexe du sanctuaire. Le prestige socioreligieux du sanctuaire et des personnes en ayant la charge a ouvert la voie à l'enracinement de l'autorité politique et économique du sanctuaire dans la région durant la période médiévale, -autorité qui se manifeste en particulier à travers le statut prestigieux conféré au sajjāda-nis̱ẖīn. Le passage aux mains de Britanniques du pouvoir politique central en Inde au 19e siècle a des répercussions importantes sur le fonctionnement de l'autorité locale du sanctuaire. Un processus de redéfinition de l'autorité du sanctuaire s'engage à travers l'établissement d'institutions officielles, ce qui a des conséquences d'une portée considérable pour la shrine culture. Le prestige politique et économique du sanctuaire a diminué considérablement et même les affaires religieuses internes n'ont pu échapper au contrôle de l'Etat. Celui-ci s'est emparé du rôle joué par le sanctuaire et par son desservant dans la période précoloniale, remplaçant le desservant du sanctuaire dans la plupart de ses rôles sociaux, économiques et politiques. Le sanctuaire a perdu une bonne partie de son autorité locale, et il est devenu le lieu d'un ritualisme symbolique réalisé a nom de Bābā Farīd, révéré comme une figure spirituelle clé de la période médiévale. .
Pakpattan, a small town in what is now Pakistani Punjab, is a city whose life, in many regards, is dominated by major Sufi shrine, that of a renowned 13th century C̱ẖis̱ẖtī Sufi saint, s̱ẖaiḵẖ Farīd al-Dīn Mas ūd Ganj-i S̱ẖakar (1265), popularly known as Bābā Farīd. The latter proved to be the source of the local religious authority of the conver he established in Pakpattan (old Ajūdhan). From the time of his demise in 1265, his legacy continues in Pakpattar mainly represented by his lineal descendants and the vast shrine complex. The socio-religious prestige of the shrine an its successive custodians paved way for the eventual establishment of shrine's local political and economic authority i the region during the medieval period that reflected the local shrine culture, manifested through the prestigious statu of its ajjāda-nis̱ẖīn. The dynamics of the shrine's local authority took a new turn with the emergence of the moder state in the region, when the British East India Company annexed the Punjab in 1849. The local authority of the shrin of Baba Farïd and the local Sufi shrine culture in Pakpattan has been highly affected when a process of redefining th local authority of the shrine took place through official institutions. The political and economic prestige of the shrin decreased substantially in Pakpattan and even the internai religious-spiritual matters of the shrine couId not escape fror the modern state's encroachment. The state gradually took-over the socio-religious and political mediatory role playe by the shrine and its custodian in the pre-colonial period, thereby replacing the shrine custodian in most of his socia economic, and even religious roles. The shrine has lost most of its local authority and has become a place of symboli ritualism performed in the na me of Baba Farïd, revered as a key spiritual figure of the medieval period. .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Lassabatère, Thierry. "La Cité des Hommes : La vision politique d'Eustache Deschamps." Paris 4, 2002. http://www.theses.fr/2002PA040003.

Full text
Abstract:
Bailli royal de Charles VI et poète, Eustache Deschamps s'avère un témoin providentiel et éclairé de son temps. Sa culture multiforme, son art de l'expérimentation stylistique et sa parfaite connaissance des milieux de cour lui ont permis d'adapter au cadre de la poésie lyrique une pensée politique éclatée, certes, mais reflet cohérent et exhaustif des théories des penseurs occidentaux des XIIIe et XIVe siècles. Sous sa plume, le sentiment national naissant se pare de représentations colorées et d'expressions incisives qui décuplent sa force. Né de l'histoire et du mythe des origines, le sentiment national se cristallise autour d'un sentiment dynastique rempli de l'enthousiasme guerrier du début du règne de Charles VI et puisant son exaltation messianique à la longue tradition des prophéties apocalyptiques. Mais c'est la progressive élaboration rhétorique de la personnification de la France qui fonde peu à peu l'image conceptuelle et sensible de la nation. Dans ce cadre national naissant, une vie de la Cité s'organise. Pour elle, le poète édicte des leçons de bon gouvernement qui, si elles reflètent des efforts intellectuels de son temps pour penser le pouvoir, s'ancrent également dans l'expérience vécue de l'homme privé et de l'officier royal. Deschamps nous livre ainsi une vision du monde d'une grande hauteur morale, fondée sur le principe religieux de charité et une conception équilibrée du pouvoir, mais en même temps d'un extraordinaire pragmatisme. C'est sans doute ce mélange de hauteur de vue, d'esprit pratique et d'efficacité poétique qui fit, pendant la deuxième moitié de la Guerre de Cent ans, le succès de Deschamps comme support de propagande: on retrouve nombre de ses compositions dans des manuscrits à connotation politique marquée. Autant d'exemples qui permettent de comprendre, à travers la diffusion manuscrite de son oeuvre, le rôle joué par Deschamps dans le débat politique du XVe siècle
Charles VI royal bailiff and poet, Eustache Deschamps turns out to be a providential and enlightened (?) witness of his time. His multiform culture, his art of stylistic experimentation and his perfect knowledge of court environment allowed him to adapt to the scope of lyrical poetry a certainly fragmented political thought which is a coherent and exhaustive image, even though fragmented, of XIIIth and XIVth occidental thinker theories. With him, the burgeoning national feeling takes on coloured representations and incisive expressions that increase his strength dramatically. Born from the history and myth of Origins, the national feeling is crystallised around a dynastic feeling full of the warlike enthusiasm of Charles VI beginning of reign which draws its messianic exaltation from the long-term tradition of apocalyptic prophecies. But it is the progressive rhetorical elaboration of the personification of France which progressively founds the conceptual and sensitive image of nation. In this rising national context, a City life organises itself. The poet gives lessons of good government for it which, if they reflect the intellectual efforts of the time to conceptualise power, are also anchored in the private man and royal officer real-life experience. Deschamps thus gives us the vision of a highly moral world, founded on the religious principle of charity and a balanced idea of power, still at the same time endowed with an extraordinary pragmatism. It is without any doubt this mixture of clear sightedness, practical thought and efficient poetry that explain Deschamps' success as a support of propaganda during the second half of the hundred years war : many of his works may be found in politically-connoted manuscripts. These are some of the examples that explain, through hand-written diffusion of his work, Deschamps' role in the XVth century political debate
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Badoud, Nathan. "La cité de Rhodes : de la chronologie à l'histoire." Bordeaux 3, 2007. http://www.theses.fr/2007BOR30084.

Full text
Abstract:
La thèse se compose de deux parties distinctes, respectivement consacrées à la chronologie des inscriptions rhodiennes et à la lex Rhodia de iactu (Digeste 14. 2). 1. Quelque 4800 inscriptions rhodiennes ont été publiées à ce jour. Mise au point dans la première moitié du XXe siècle, et très largement admise depuis, leur chronologie méritait d’être repensée. Il s’est agi d’une part de montrer comment la cité de Rhodes et les communautés qui la composaient – Ialysos, Camiros et Lindos – ont acculturé le temps au travers d’institutions comme le calendrier ou les cycles tribaux. Il s’est agi d’autre part de dater deux types de documents : les catalogues de magistrats, qui constituent des séries de noms opposés diachroniquement, et diverses listes constituant des ensembles de noms associés synchroniquement. Ancrés dans le temps, ces documents fournissent une échelle de datation à laquelle les indices paléographiques, linguistiques et prosopographiques permettent de rattacher plusieurs centaines d’autres inscriptions, sans compter les monnaies ni surtout les timbres amphoriques. 2. La lex Rhodia de iactu a été soumise à une étude philologique, juridique et historique. Après avoir démontré l’authenticité des dix extraits de la jurisprudence classique qui composent la lex, et rendu compte de leur disposition, on se base sur les huit premiers d’entre eux pour reconstituer la doctrine romaine de l’avarie commune, dont on établit l’ancienneté et les origines grecques. L’analyse du neuvième fragment permet non seulement d’identifier plusieurs clauses du droit maritime rhodien, mais aussi d’entrevoir comment ce dernier a pu être intégré dans le droit romain
La thèse se compose de deux parties distinctes, respectivement consacrées à la chronologie des inscriptions rhodiennes et à la lex Rhodia de iactu (Digeste 14. 2). 1. Quelque 4800 inscriptions rhodiennes ont été publiées à ce jour. Mise au point dans la première moitié du XXe siècle, et très largement admise depuis, leur chronologie méritait d’être repensée. Il s’est agi d’une part de montrer comment la cité de Rhodes et les communautés qui la composaient – Ialysos, Camiros et Lindos – ont acculturé le temps au travers d’institutions comme le calendrier ou les cycles tribaux. Il s’est agi d’autre part de dater deux types de documents : les catalogues de magistrats, qui constituent des séries de noms opposés diachroniquement, et diverses listes constituant des ensembles de noms associés synchroniquement. Ancrés dans le temps, ces documents fournissent une échelle de datation à laquelle les indices paléographiques, linguistiques et prosopographiques permettent de rattacher plusieurs centaines d’autres inscriptions, sans compter les monnaies ni surtout les timbres amphoriques. 2. La lex Rhodia de iactu a été soumise à une étude philologique, juridique et historique. Après avoir démontré l’authenticité des dix extraits de la jurisprudence classique qui composent la lex, et rendu compte de leur disposition, on se base sur les huit premiers d’entre eux pour reconstituer la doctrine romaine de l’avarie commune, dont on établit l’ancienneté et les origines grecques. L’analyse du neuvième fragment permet non seulement d’identifier plusieurs clauses du droit maritime rhodien, mais aussi d’entrevoir comment ce dernier a pu être intégré dans le droit romain
The dissertation consists of two distinct parts. One tackles the chronology of Rhodian inscriptions ; the other focuses on the lex Rhodia de iactu (Digest 14. 2). 1. Some 4800 Rhodian inscriptions have been published so far. Their chronology, which had been built in the first half of the XXth century and is widely accepted today, deserved to be thought through again. On the one hand, it was necessary to explain how the city of Rhodes and the communities which make it up – Ialysos, Kamiros, Lindos – have acculturated the time through various social institutions such as the calendar and the tribal-cycles. On the other hand, two sorts of documents had to be dated : the catalogues of the magistrates which form series of diachronically opposed names, and numerous lists of synchronically associated names. Located on the axis of time, these documents form a scale to which several hundreds of other inscriptions, coins and amphora stamps may be related, through palaeographic, linguistic and prosopographic clues. 2. In this part, I study philologically, juridically, and historically the lex Rhodia de iactu. I prove the authenticity of the ten extracts of the classical jurisprudence which form the lex and I explain their arrangement. The first eight extracts permit to establish the Roman doctrine of general average, the antiquity and Greek roots of which are demonstrated. The study of the ninth extract allows us to identify several clauses of Rhodian maritime law and to understand how it could be integrated in the Roman law
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Cordell, Paris Crystal. "La science politique d'Aristote : la cité et son régime." Paris, EHESS, 2009. http://www.theses.fr/2009EHES0021.

Full text
Abstract:
Cette thèse porte sur la science politique d'Aristote. Dans la Première partie, il s'agit de considérer la relation entre la science politique moderne et la science politique aristotélicienne. Cette partie comporte trois développements: une comparaison entre la conception ancienne de l'animal politique et la conception moderne de l'individu à partir d'un état de nature pré-politique; un examen du rejet moderne de la téléologie aristotélicienne; et une analyse des usages contemporains de la science politique d'Aristote. La Deuxième partie est consacrée à une interprétation de la pensée politique d'Aristote et, notamment, de la science aristotélicienne du régime politique, science qui est examinée à partir des notions de communauté (koinônia), de gouvernement politique (archè politikè) et de prudence (phronèsis). Ces notions permettent de comprendre des analyses clés concernant la nature politique de l'homme; le régime le meilleur; et le statut de la science pratique et politique
This doctoral thesis is an examination of Aristotle's political science. In the first part, the relation between modern political science and Aristotelian political science will be considered. This part includes three lines of argument: a comparison between the ancient conception of the political animal and the modern conception of the individual, originating in a pre-political state of nature; an examination of the modern rejection of Aristotelian teleology; and an analysis of contemporary uses of Aristotle's political science. The second part is devoted to an interpretation of Aristotle's political thought, and to the Aristotelian science of the political regime, in particular. This science is examined through the notions of community (koinônia), political rule (archè politikè), and prudence (phronèsis). These notions will enable us to elucidate crucial analyses concerning the political nature of man; the best regime; and the status of practical and political science
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Salvador, David. "Quand l'art agit dans la Cité : vers un nouveau statut du musicien." Thesis, Lille 3, 2016. http://www.theses.fr/2016LIL30052/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse propose une lecture historique du statut du musicien dans la cité – entendue comme une communauté politique organisée autour de la volonté du vivre-ensemble –, selon la conception qu’en avait les anciens Grecs. L’étude de la fonction sociale du musicien depuis la préhistoire a permis de dégager aujourd'hui un nouveau paradigme : celui de médiateur ou de médium, en prise avec un milieu éco-techno-symbolique qu’il contribue à transformer, en rendant visibles les êtres humains qui l’habitent et en particulier les personnes marginalisées, exclues de la société ou en situation de vulnérabilité. L’éclairage probant des neurosciences autour du phénomène musical vient renforcer cette idée que la musique, en tant que langage du corps, peut agir concrètement sur les individus, sans cependant réduire l’humain à des considérations purement neuronales qui expliqueraient la contemplation ou la création de l’œuvre d’art comme le prétend la neuroesthétique
This doctoral thesis put forward an historical reading of the musician’s status in the city. The ancient Greeks had another approach of the city, known as a political community organised around the willingness of « the community life ». The study of the musician’s social status since prehistory has allowed nowadays to shed light on a new paradigm. The musician became a mediator or a medium in conjunction with an economical, technological and symbolic environment, he contributes to a transformation, which makes visible the human beings inside the environment, in particular those marginalised, banned from the society or in situation of vulnerability. The neurosciences highlight this matter by strengthening this phenomenon. Indeed, the music considered as a body language can genuinely operate on people without reducing the human beings to neuronal attentions which can explain the contemplation or the creation of the art work, as neuroesthetics claim
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Hall, Sara. "Rewriting Francité in the Cité nationale de l'histoire de l'immigration." Thesis, University of British Columbia, 2009. http://hdl.handle.net/2429/8718.

Full text
Abstract:
In October 2007 France's new national immigration museum, the Cité nationale de l'histoire de l'immigration, opened its doors to the public. A project nearly twenty years in the making, the Cité represents the cooperation of authorities, experts, and numerous civil society actors. It rewrites the French national narrative to take into account France's diverse demographic reality, legitimizing immigration as a key foundation of the French state. Since the early 1980s, immigration has been a prominent feature of the French political landscape, with immigrants' struggle for rights and recognition accompanied by the rise of right-wing xenophobia and racism. In particular, it is populations originating in former French colonial possessions that have been central to the debates. Using the Cité as a case study, this thesis examines the evolution of French identity to an updated, multicultural model that strives to reconcile traditional French universalism with cultural and ethnic pluralism, encompassing the principle of 'unity in diversity.' The museum's permanent exhibit, Répères, highlights the important contribution to the French nation made by immigrants, but has been criticized for failing to adequately interrogate the colonial past, which intersects with immigration on many levels. Housed in the former Museum of the Colonies in the Palais de la Porte Dorée, the controversy surrounding the 'colonial lacuna' forced a deeper engagement with colonialism than was originally intended, particularly, through the museum's activities outside of the permanent exhibit. The museum must be understood as an active and dynamic institution, and space of negotiation between the state and civil society actors.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Abdelaziz, Mahmoud Randa. "Héliopolis : la métamorphose d'une cité-jardin en un quartier urbain." Paris 12, 2007. http://www.theses.fr/2007PA123010.

Full text
Abstract:
Héliopolis est une ville nouvelle créée par le Baron Empain en 1906 près du Caire, en s'inspirant du modèle de "cité-jardin". Notre étude analyse la métamorphose de la ville durant un siècle pendant lequel son évolution urbaine change complètement de chemin voire sort de la norme. Pendant la première moitié du XXe siècle, Héliopolis est considérée comme une affaire capitaliste. Son développement urbanistique est contrôlé par une compagnie coloniale belge. Après la révolution égyptienne de 1952, la compagnie est nationalisée et dirigée par une majorité égyptienne sous un régime socialiste. Gagnée aussi par la tertiarisation du Caire, la ville perd son statut de cité-jardin autonome pour devenir un quartier urbain de l'agglomération cairote. Il s'agit donc dans cette étude de tracer les transformations urbaines, architecturales et sociales d'Héliopolis en mettant en évidence les effets des cadres économiques et politiques sur son développement en tant qu'un pôle majeur de la métropole
Heliopolis, the subject of this dissertation, had been created by Baron Empain in 1906 as a new city outside Cairo, inspired by the garden-city model. The study analyses the metamorphosis of this city in the course of the 20th century, during which its urban evolution changes completely, to the extent of taking on an opposite direction to the original plan with respect to some aspects. Throughout the first half of the century, Heliopolis was a commercial capitalist project, whose urban development was controlled by a Belgian colonial company. After the 1952-revolution, the company was nationalized and run by a majority of Egyptians under a socialist regime. Heliopolis was then taken up by the tertiary sector, which also spread all over the capital, changing its status from an autonomous garden city to an urban district in the heart of Cairo. This study is about tracing the urban, architectural and social transformations of heliopolis, emphasing the political and economic situation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Pellois, Anne. "Utopies symbolistes : fictions théatrales de l'homme et de la cité." Grenoble 3, 2006. http://www.theses.fr/2006GRE39051.

Full text
Abstract:
Le théâtre symboliste, au tournant des dix-neuf et vingtième siècles en France et en Belgique, a souvent été considéré comme un théâtre de réaction, dont l'idéalisme interdisait toute connexion avec les réalités sociale, politique et idéologique de son époque. En analysant le positionnement des artistes symbolistes à l'égard de leur temps à l'aide du principe utopique, plus particulièrement pendant la décennie 1890-1900, il est possible d'y déceler un discours idéologique critique sur le contemporain des auteurs. Déçus par la Troisième République en mal d'idéal et de représentation, sceptiques quant à sa capacité à appliquer les principes de Liberté, d'Egalité et de Fraternité, les artistes symbolistes défendent les libertés de l'individu d'exception (artiste ou héroïque) contre l'égalitarisme républicain jugé illusoire, dans une perspective à la fois anarchiste, antilibérale et réactionnaire. Ils expriment la nécessité de refonder une communauté civique par la fête théâtrale, dans une conception mystique des modalités et des fonctions de l'art investi d’une fonction sociale essentielle (première partie). La représentation théâtrale de l'individu d'exception engagé dans un processus révolutionnaire instaure une dialectique féconde entre mythe, histoire et utopie, qui permet de dégager, dans la fiction théâtrale, les différentes alternatives symbolistes opposées à la société de leur temps (deuxième partie). Les dramaturgies de l'âme et du sujet constituent le point d'aboutissement du projet symboliste, la représentation du sujet servant à la fédération émotionnelle d'une communauté théâtrale idéale, aboutissant à la construction d'une véritable utopie théâtrale (troisième partie)
Late 19th-early 20th century symbolist drama in France and Belgium has often been deemed reactionary as the idealism it conveyed was at odds with the social, political and ideological realities of its time. The Utopian principle helps understand how symbolist artists relate to and prove ideologically critical of their epoch – especially during the 1890-1900 decade. Such artists feel frustrated with the ideal- and representation-deprived Third Republic and sceptical about its ability to enforce the Liberty, Equality and Fraternity principles; they thus favour the liberties of exceptional individuals, including artists and heroic ones, over the illusory-seeming egalitarianism of the Republic which they question from an anarchistic, anti-liberal and reactionary standpoint. Their mystical approach to the form and role of socially irreplaceable art leads them to claim the necessity for theatrical feasts to weave a new civic communal fabric (first part). The theatrical representation of exceptional individuals who have embraced revolutionary methods introduces creative dialectics involving myths, history and Utopias which allow theatrical fiction to stage the range of the symbolists' alternatives to their epoch (second part). Theatrical art dealing with the soul or the subject is the ultimate goal of the symbolist artistic project as the representation of the subject creates emotional bonds within an ideal theatrical community which eventually leads to the creation of a genuine dramatic Utopia (third part)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Ratouis, Geoffrey. "La politique et la cité : Angers, Cholet, Saumur (1889-1914)." Angers, 2003. http://www.theses.fr/2003ANGE0021.

Full text
Abstract:
En 1889, les Français s'apprêtent à célébrer le centenaire de la Révolution. Alors que le régime semble définitivement installé et que les lois sur la liberté d'expression sont acceptées par tous, la République est confrontée à la fièvre boulangiste, puis à la menace anarchiste. En Anjou, où les bleus et les blancs se livrent toujours une lutte sans merci, Angevins, Choletais et Saumurois font eux aussi l'apprentissage de la démocratie et des nouveaux modes d'expression politique. Comment, les citoyens des trois principales agglomérations du Maine-et-Loire réagissent-ils aux choix de sociétés pour lesquels les Français sont appelés à se prononcer pendant la Belle Époque ?
In 1889, the French prepare to celebrate the centenary of the Revolution. Whereas the regime seem to be definitely settled and the laws on freedom of expression are accepted by everyone, the Republic has to cope with the Boulangist fever, then with the anarchist threat. In Anjou, whereas the Republicans and the Royalists are still engaged in a pitiless fight, the peoples of Angers, Cholet and Saumur also get a working knowledge of democracy and new modes of political expression. How do the citizens of the three main towns of Maine et Loire react to the choices of societies in favour of which the French will have to pronounce themselves during the Belle Epoque?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Lambert, Dominique. "Un hebdomadaire catholique de province, Cité Fraternelle : Besançon, 1944-1967." Besançon, 2003. http://www.theses.fr/2003BESA1012.

Full text
Abstract:
En 1944 les catholiques veulent faire entendre leur voix et lancent de nombreux hebdomadaires, vite fédérés au sein de l'ANPCP. Ce travail est consacré à celui du diocèse de Besançon Cité Fraternelle (1944-1967). Il en cerne l'enracinement et analyse les caractères de cette presse catholique de province: fonctionnement, rayonnement, forces, faiblesses, paradoxes. Les chrétiens de France sont confrontés alors à nombre de questions: retour en politique, communisme, décolonisation, Europe, conflits sociaux, question scolaire C'est aussi une période riche en initiatives dans l'Eglise: mission, Action catholique, œcuménisme, art sacré, prêtres-ouvriers Certaines suscitent des crises. L'étude analyse comment Cité Fraternelle prit position face à ces questions, parfois d'une façon originale qui reflète son origine franc-comtoise ; elle examine aussi la spécificité de la publicité qui y est insérée et s'interroge sur cette dimension catholique que le périodique entend afficher
In 1944, the Catholics wanted to be heard and issued weekly newspapers that were soon organized into a national association. This study is devoted to Cité Fraternelle (1944-1967) the periodical of Besançon diocese. It relates its history and analyzes the characteristics of the provincial Catholic press: how it was run, its influence, its strong and weak points and also its paradoxes. The Christians in France were confronted with several issues: a return to politics, communism, decolonization, Europe, social conflicts, school issue It was also a period of initiatives within the Church : mission, Catholic Action, worker-priests, oecumenism, religious art Some of them led Rome to impose sanctions. This study analyzes how, Cité Fraternelle took a stand regarding these issues -sometimes in an original way which reflected its Franc-Comtoise origin. It also examines the specificity of the advertisements and lastly aims at showing what makes Cité Fraternelle a Catholic periodical
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Demont, Paul. "La Cité grecque archaïque et classique et l'idéal de tranquillité." Paris 4, 1986. http://www.theses.fr/1986PA040033.

Full text
Abstract:
L'introduction discute le sens des mots hesychia, apragmosyne et schole, et analyse la bibliographie. La première partie montre la naissance, sur le fond d'une éthique de l'activité unanimement acceptée, d'un idéal d'hesychia individuelle et civique dans les cités grecques archaïques; elle comprend en particulier une traduction et un commentaire de la huitième pythique de Pindare. La seconde partie, consacrée principalement à la littérature de la démocratie athénienne, établit que la thématique du citoyen tranquille contraint à l'activité politique, qui tient à la nature même de la démocratie athénienne, n'est pas seulement un lieu commun des discours judiciaires, mais joue un rôle important dans le théâtre (surtout chez Aristophane et Euripide) et dans l'histoire (surtout chez Thucydide). Une interprétation nouvelle du théâtre d’Euripide est en particulier proposée, selon laquelle, loin d'aller vers la Vita contemplativa, il s'oriente vers la mise en scène de l'engagement des sages tranquilles pour le salut de la cité. La troisième partie montre comment, prolongeant à la fois l'idéal archaïque et les débats athéniens, Xénophon, Platon, Isocrate et Aristote étudient chacun à sa façon la conciliation entre les nécessités de l'action (en particulier de l'action politique) et de la tranquillité, en élaborant une idéologie de la schole comme temps dégagé pour l'action du chef et du philosophe. Cela contraste avec la réutilisation chez Démosthène de la thématique démocratique. Les nouveaux idéaux de tranquillité que proposent Épicure et les premiers sceptiques sont enfin brièvement étudiés. La conclusion oppose aux développements ultérieurs du thème de la vita contemplativa la ligne de force de la thèse : les idéaux d'hesychia, d'apragmosyne et même de schole sont principalement des idéaux civiques, indissociables de la question du salut de la cité
The introduction discusses the meanings of hesychia, apragmosyne and schole. The first part shows the growth of an ideal of individual and collective tranquility in archaic Greece, with special reference to the traditional praise of activity and to Pindar’s eighth pythian (translated with historical and literary commentary). The second part studies the democratic topos of the quiet citizen who is involved in politics and litigation and shows that it plays a great part in the literature of the classical period, leading to the demand for a new kind of quiet politics (Aristophanes, Euripides, Thucydides). This accounts for the growth of the schole-ideologies which the third part studies in the philosophers of the fourth century (Xenophon, Plato, Isocrates, Aristotle). Schole is no longer a paradise for idleness, but leisure time for the pursuit of higher activities, politics and philosophy, in contrast to both Demosthenes revival of the democratic topoi and the new epicurean and sceptic ideals. The conclusion emphasizes that, when praising hesychia and schole, the archaic and classical literature of ancient Greece is mainly concerned with political aims, namely the safety of the polis
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Ferhat, Halima. "Sabta des origines à 1306 : vie et mort d'une cité." Paris 1, 1991. http://www.theses.fr/1991PA010553.

Full text
Abstract:
L'étude porte sur l'histoire de la ville de Sabta. C'est durant les XIIe et XIIIe siècles que Sabta atteint son apogée. Intégrée à l'empire almoravide après une période d'indépendance (Banu Hammud et Barghwata) la ville va jouer le premier rôle dans les échanges entre le Maghreb et le nord de la Méditerranée. Principal port fréquenté par les européens, la ville se développe rapidement. Une puissante oligarchie (Banu'iyad, Banu Al'azafi, Al Yanasti, Ibn Halas) impose son pouvoir tout en sauvegardant la légitimité à un pouvoir central de plus en plus faible. Cette catégorie sociale met au point un régime politique originial, la sura. Cette hasa marque profondément la cité par son idéologie mais aussi par les monuments (mosquées, fontaines) dont elle dote les différents quartiers. Si aucun édifice de cette époque n'a survécu à la conquête portugaise, nous disposons de descriptions détaillées dont celle de Al-Ansari. L'étude souligne l'apport original de la cité dans plusieurs domaines : c'est la première ville maghrébine qui a célébré le Mawlid, a eu la premiere Medersa et vu l'apparition des Surafa comme puissance politique. Les sabtis ont egalement innové dans des domaines plus mineurs dont l'art culinaire, le jeu des échecs. .
The research is about the history of the moroccan city Sabta during the medieval period. The site and the situation of Sabta on the gibraltar straits allow the town to play a big role during the XIIth and the XIIIth centuries : arsenal for the almohaden fleet, economic centre, Sabta becomes the more important city of the Maghreb for the European who have their fonduq the hasa of the city, fuqaha and merchants (the Cadi Lyad, the Azafi family, Banu Sari, Al Yanasti and Ibn Halas), rules the town and plays a large part in the political field. The crisis of the almohad power during the XIIIth century allows the group (with the Banu Al'Azafi) to build an original political system : the sura. After the fall of sevilla, Sabta becomes an important refuge for the andalucian refugees and a well-known place of knowledge. The study emphasizes the original contribution of Sabta to the medieval civilization of the maghreb : the Cadi'iyad, the geographer Al Idrisi. Sabta was also the first place which celebrate the mawlid, had a medersa and innovate in other minor fields like cooking, chess. .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Rayou, Patrick. "La Cité invisible : essai sur la socialisation politique des lycéens." Paris, EHESS, 1994. http://www.theses.fr/1994EHES0006.

Full text
Abstract:
Le but de cette these est de tenter de rendre compte du caractere deconcertant des interventions lyceennes dans l'espace public : souvent et massivement mobilises, les lyceens se tiennent cependant a distance des formes classiques de la vie civique, qu'il s'agisse des instances representatives du lycee ou de la scene politique proprement dite. Une premiere partie ("un univers non partage") est consacre a la definition de cette problematique et a un bilan des etudes de socialisation politique. Ces dernieres ne paraissent pas, du fait de leur adultocentrisme, susceptibles de faire acceder aux modalites specifiques de l'experience lyceenne en la matiere. La seconde partie ("un autre lycee") presente la methodologie de la recherche : une approche monographique a partir d'entretiens avec des lyceens et des professeurs, en relation avec des sondages d'opinion nationaux. Elle analyse la "construction" lyceenne en fonction de deux modalites : apprendre et vivre ensemble. La troisieme partie ("des enfants et des hommes") recherche les principes specifiques autour desquels s'organise la vie lyceenne. L'ametie y joue un role central, susceptible de definir une cite qui, quoiqu'invisible, rend possible la scolarisation de presque toute une generation ainsi qu'une approche particuliere des universels politiques traditionnels
The purpose of this thesis is to give an account of the disconcerting interventions of secondary school pupils in public space. Though they are often and highly modilized they keep their distance from classic ways of civic life ; from school representative authorities as well as from the political scene strictly speacking. The first part ("un univers non partage") is devoted to a definition of such a problematic and to an appraisal on political socialization studies. These don't seem to be likely - because of there adultcentered point of view- to make us understand how pupils experience politics at school. The second part ("un autre lycee") introduces the methodology of this research : a monographical approach based upon pupils or teachers interviews, connected to national surveys. This part analyses the two ways of secondary students "building" : to learn and to live together. The third part ("des enfants et des hommes") looks for the specific principles of the students' life's organization. Friendship is a key notion likely to define a city. Although this city is invisible, she makes it possible for a whole generation to be schooled as well as a specific approach of traditional political universals
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Prieto, Stamm Isidora. "Cité compañia 2828 : residencia de acogida a migrantes Barrio Yungay." Tesis, Universidad de Chile, 2017. http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/169233.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Buchet, Elisabeth. "Tibur et Rome : étude des processus d'intégration d'une cité latine." Thesis, Paris 4, 2011. http://www.theses.fr/2011PA040106.

Full text
Abstract:
La cité latine de Tibur occupe une position singulière dans le Latium antique. En effet, situé sur les premiers contreforts des Apennins, au confluent des cultures latine et sabellique, elle joue le rôle de verrou du Latium. Lieu de passage obligé des transhumances entre la plaine latiale et les hauts plateaux des Apennins, elle est également au confluent des diverses cultures de l'Italie centrale. Cette position amène la cité à jouer un rôle de première importance dans la région, et ce dès l'époque archaïque : son territoire est alors le plus étendu du Latium après Rome.Définitivement vaincue par Rome en 338 av. J.-C., la cité ne recevra pourtant la citoyenneté romaine qu'en 90 av. J.-C.On s'intéresse donc ici aux relations entre Tibur et Rome et à la façon dont la cité latine est devenue romaine. Pour cela, on étudie d'abord les origines de Tibur, en s'intéressant à ce que nous en dit l'archéologie et aux légendes de fondation et à ce qu'elles reflètent de l'évolution des relations entre les deux cités. On examine ensuite les événements qui ont mené à la défaite de Tibur face à Rome, puis la progressive intégration des Tiburtins dans la citoyenneté romaine, en mettant l'accent sur la question de l'identité tiburtine. Cette question est au cœur du chapitre suivant,consacré aux cultes tiburtins. On s'intéresse enfin à la villégiature à Tibur, et en particulier à l’œuvre des poètes qui y ont séjourné : on propose de voir dans la transformation de Tibur en objet littéraire à partir de l'époque augustéenne l'ultime étape de l'intégration de la cité
The Latin city of Tibur holds a very singular position in ancient Latium. Indeed, positionned as it is on the first slopesof the Apennines and at a crossroads of the Latin and Sabellic cultures, it acts de facto as a gateway to Latium. Itsposition as a mandatory stop for transhuming flocks puts the city in contact with every culture in central Italy. It isbecause of this position that the city plays a major role in the area, ever since its beginnings: during the Archaic period,it holds the widest territory in Latium after Rome. The city is finally vanquished by Rome in 338 B.C., but will notreceive Roman citizenship before 90 B. C. We aim here to study the relationship between Tibur and Rome and theprocess that turned a Latin city into a Roman one. To this end, we begin with a study of Tibur's origins: we examinethe archaeological evidence as well as the foundation myths and what the latter may teach us about the evolutions ofTibur's relationship with Rome. We look at the events which led to Tibur's defeat to Rome, and at the integration of theTiburtines into Roman citizenship: we emphasize the notion of Tiburtine identity. This notion is a the heart of thefollowing chapter, which regards the cults of Tibur. We finally study Tibur's evolution into a favoured summer resortfor the Roman political and literary élite, with a special emphasis on the poets' view of Tibur : we put forward thatTibur's transformation into a literary topos from the augustean age onwards is the final step of its integration
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Dagnicourt, Éric. "Les gardiens de la cité : la Garde républicaine (1871-1914)." Thesis, Paris 4, 2013. http://www.theses.fr/2013PA040186.

Full text
Abstract:
La garde républicaine, entre 1871 et 1914, corps de gendarmerie atypique, constitue une unité militaire mixte, regroupant des formations à cheval et d’autres à pied, dont le service essentiel est municipal. Les objectifs de cette thèse sont de préciser sa filiation avec les unités qui l’ont précédée, de définir ses spécificités en terme d’organisation, de fonctionnement et d’infrastructures, de décrypter et de disséquer son service intérieur et municipal afin de le confronter à celui des autres régiments de l’armée et légions de gendarmerie, de situer la place de ces « gardiens de la cité » au sein de la gendarmerie de l’époque et de la comparer à celle tenue par notre actuelle garde républicaine.En trois parties, cette thèse détaille successivement :- les composantes de la garde, infanterie et cavalerie, son organisation régimentaire et son administration, ses différents rouages et sa composition, son recrutement, sa symbolique et ses uniformes ;- sa vie quotidienne, sa formation militaire et municipale, ses casernes, sa discipline ;- la police de la voie publique à Paris et les forces qui l’assurent, l’influence du préfet de police sur la garde, ses différents services, son utilisation au maintien et au rétablissement de l’ordre.L’hypothèse de travail est de constater à quel point la garde républicaine de la Belle Époque diffère de l’actuelle garde, si proche d’elle par ses silhouettes, ses représentations, ses traditions, son implantation, si éloignée par son unique vocation de garde présidentielle, protectrice des institutions de la République
The Republican Guard, between 1871 and 1914, an atypical unit of the French Gendarmerie (military police), is comprised of joint military forces, combining horseback and foot patrols, which is mainly on duty in the city of Paris. The goals of this thesis are to specify its connection to the previously existing units, describe its specific character in terms of organization, operations and infrastructures, to decipher and dissect its domestic and municipal service in order to compare it with that of other French military regiments and Gendarmerie legions, to define the role of these “guardians of the city” within the Gendarmerie of this period and compare it with that of our current Republican Guard.Divided into three parts, this thesis consecutively examines :- the components of the Guard’s infantry and cavalry, its regimental organization and administration, its various inner mechanisms and composition, its recruitment, symbolism and uniforms;- its daily life, military and municipal training, barracks and discipline;- the public roadway police in Paris and the forces which ensure it, the influence of police headquarters on the Guard, its role in maintaining and reestablishing order.The working hypothesis is to show how different the Republican Guard of the Belle Epoque is compared to the current Guard, so similar to it in its shape, performances, traditions, and establishment, so far-removed in its sole purpose of presidential guard, guardian of the French Republic’s establishments
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Chamberland, Guy. "Recherches sur les sévirs augustaux de la cité de Nîmes." Thesis, University of Ottawa (Canada), 1994. http://hdl.handle.net/10393/6469.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Roubineau, Jean-Manuel. "Cité et fiscalité : étude sur les exemptions dans le monde des cités grecques de l'archai͏̈sme à l'époque hellénistique." Bordeaux 3, 2001. http://www.theses.fr/2001BOR30060.

Full text
Abstract:
"Cette étude porte sur les modalités d'attribution des exemptions fiscales par les cités grecques depuis l'époque archai͏̈que jusqu'à l'époque hellénistique. Il s'agit de circonscrire l'étendue de ces privilèges, de dégager le portrait des bénéficiaires, individuels ou collectifs, à titre personnel ou fonctionnel, et les motifs justifiant l'aliénation, par chaque cité attributaire, d'u ne partie de ses prérogatives fiscales. Après avoir recherché les origines des exemptions, on étudie les atélies s'intégrant dans le système honorifique qu'il s'agisse pour la cité d'honorer ses membres ou des étrangers à sa communauté. Un chapitre est consacré aux exemptions émanant des subdivisions civiques. Le troisième volet de l'étude porte sur les exemptions à caractère commercial qu'elles touchent des individus ou des événements. Une quatrième partie est consacrée aux privilèges fiscaux attribués à l'occasion des conventions entre cités. Un cinquième et dernier chapitre réunit une étude des exemptions relatives au "nomisma" et une étude relative aux exemptions frauduleuses. "
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Bradel, Vincent. "Nancy 1913, un rêve de cité moderne : l'esquisse d'un plan d'extension aux premiers temps de l'urbanisme." Thesis, Aix-Marseille, 2018. http://www.theses.fr/2018AIXM0182.

Full text
Abstract:
Le 4 mai 1913, s’ouvre dans les locaux de la Chambre de Commerce de Nancy, la première exposition d’urbanisme jamais organisée en France, l’Exposition de la Cité Moderne, avec pour point d’orgue un avant-projet de plan d’extension de la capitale lorraine. Caractérisé par un Grand boulevard de circonvallation qui redessine les limites d’une ville en plein développement, ce plan incarne les ambitions urbaines d’un nouvel âge d’or régional né de la proximité de la frontière avec l’Allemagne depuis 1871 et du formidable essor du bassin minier de Briey depuis les années 1900. Cependant, l’exposition n’est pas le fait des édiles nancéiens, mais des maîtres de forges de la Société industrielle de l’Est, et le plan n’est pas du à l’initiative des organisateurs, mais d’un collectif d’architectes locaux plus connus pour leur participation à l’École de Nancy. Au moment même où la place Stanislas s’impose comme une référence incontournable, la qualité de l’enquête documentaire internationale menée au préalable, et la participation du Musée social, mais aussi la publication du projet dans les colonnes de L’Architecture, et son exposition à Gand, Lyon et Paris, achèvent de faire de ce plan d’extension un témoin singulier des premiers temps de l’urbanisme. Au-delà des conditions lorraines et nancéiennes de son émergence, le propos ambitionne de resituer sa genèse par rapport aux grandes questions morphologiques soulevées par le débat international qui s’organise autour des manifestations de Berlin et de Londres, et plus particulièrement, de la question du traitement des limites de la Grande ville, entre boulevard de ceinture et cité-jardin, entre système de parcs et ceinture verte
May 4, 1913, opens in the premises of the Chambre de Commerce de Nancy, the first exhibition of urban planning ever organized in France, the Exposition de la Cité Moderne, culminating in a preliminary draft of a plan d’extension of the Lorraine capital. Characterized by a Grand Boulevard de Circonvallation that redraws the limits of a city in full development, this plan embodies the urban ambitions of a new regional golden age born from the proximity of the border with Germany since 1871, and formidable boom of the mining basin of Briey since the 1900’s. However, the exhibition is not the fact of the city councilors of Nancy, but of the ironmasters of the Société Industrielle de l'Est, and the plan is not due to initiative of the organizers, but a group of local architects better known for their participation in the École de Nancy. At the very moment when Place Stanislas stands out as an essential reference, the quality of the international documentary survey conducted in advance, and the participation of the Musée Social, but also the publication of the project in the columns of L'Architecture, and its exhibition in Ghent, Lyon and Paris, complete this expansion plan as a singular witness of the early days of urban planning. Beyond the Lorraine and Nancy conditions of its emergence, the intention is to resituate its genesis in relation to the big morphological questions raised by the international debate which is organized around the Berlin and London demonstrations, and more particularly, the question the treatment of the limits of the Big City, between belt-boulevard and garden-city, between park system and green belt
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Goldblum, Charles. "Singapour : une cité-état moderne à l'épreuve de la fondation urbaine." Paris 8, 1986. http://www.theses.fr/1986PA080033.

Full text
Abstract:
Alors que Singapour constitue, depuis sa creation en tant que comptoir colonial britannique (1819), une entite territoriale insulaire placee sous le signe du lib bre echange, on y assiste, depuis plus d'un quart de siecle,au deploiement d'un dispositif de planification de l'espace et d'encadrement de la societe a l'interieur duquel l'amenagement urbain et la politique du logement tendent a occuper u ne position preponderante. L'objet de cette recherche est de montrer dans quelles conditions et sous quels effets se realise cette mise en adequation peu commune entre le statut actuel de singapour- petite cite-etat florissante que sa position privilegiee dans les echanges internationaux semble vouer a l'"extraversion economique" et cette emprise d'une politique urbaine expressement volontariste. Sa singularite meme, Singapour constitue un idealtype de l'intervention urbanist ique moderne, l'investigation presentee se donne comme element de reflexion sur la fondation urbaine contemporaine. Cette investigation traverse les diverses phases de la formation urbaine singapouriensous l'aspect des morphologies urbaines et des espaces sociaux propres a la societe pluri-ethnique(chinois, malais, indo- les in-forme. A travers l'examen des formes institutionnelles de la planificatio urbaine et des enjeux auxquels repondentses divers volets d'intervention (villes nouvelles, renovation urbaine, amenagements industriels), la presente recherche s'attache a mettre en evidence les effets de rupture sur lesquels s'elabore l'ur planifiee; une attention particuliere est ici portee a la question de l'expropri consideree comme processus de decloisonnement autoritaire des communautes ethniq et d'annulation de l'espace politique dans le contexte de l'instauration d'un et national. L'examen du cas singapourien impose ainsi de reconsiderer les postulat theoriques relatifs aux articulations entre urbanisation planifiee et croissance economique industrielle; il ouvre egalement a une reflexion sur les representations du politique a l'oeuvre dans la fondation urbaine moderne
Since its very beginning as a british colonial settlement (1819) the Singapore urban system has been relying upon free-trade. Notwithstanding this, the singapo territory - now one of the southeast asian newly industrialized countries and on of the world's largest sea-ports -is markedly exposed, since more than twenty fi years, to the impact of comprehensive physical planning and social state control the rationale of this study is to show under which specific conditions and const ts this prosperous insular city-state, benefiting from its strategic location in international trade and devoted to an "extraverted" economic system, has been de nitely submitted to the strong effects of statal urban planning and public housi policies. After investigating the main periods of the island's urbanization pro- cess and the specific features of urban morphology and social space in this plur society (chinese,malays,indo-pakistanis), the analysis focuses on the institutio dimensions and political issues of contemporary urban planning. This brings some evidence of the positive-or, at least, "concrete"-effects generated by implemen- ting new towns, urban redevelopment and industrial development policies, but of their disrupting effects as well. Particular emphasis is placed upon compulsory acquisition and eviction considered as the means of a systematic delocation proc greately reducing communal and political space, as a part of reshaping society o the behalf of nation-building. But beyond these local (i. E. National) issues rela ted to its political system, the "global city" of singapore is often referred to the "world laboratory" for public housing and new towns. The singapore urban pla ning experiment thus makes one reconsider the interrelation between planned urba zation and industrial growth; it also leads one to question the political and te nological concepts underlying the urban foundation principles prevailing in the contemporary world
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Poncin, Marie-Dominique. "Le culte des sources dans la Cité gallo-romaine des Leuques." Nancy 2, 1986. http://www.theses.fr/1986NAN21007.

Full text
Abstract:
Les littératures classique et chrétienne témoignent du culte rendu auprès des sources dans le monde gréco-romain. Il nous a paru intéressant de vérifier la véracité de ces témoignages dans la cité des Leuques sur laquelle les textes littéraires sont précisément silencieux. Les documents iconographiques et épigraphiques recueillis, témoins indéniables du passé, sont peu nombreux, puisque le culte des sources était essentiellement un culte de plein air qui n'impliquait pas des contructions en dur. Les témoignages archéologiques se sont avérés difficiles à interpréter, car la présence de mobilier auprès de la source n'atteste pas obligatoirement l'existence d'un culte. Nous avons toutefois pris le parti de mentionner tous les sites répertoriés et de les classer en fonction du nombre de témoignages rencontrés, car seules des fouilles archéologiques menées avec la rigueur scientifique actuelle pourraient confirmer ou infirmer nos hypothèses. A ces lieux présumés sacrés nous avons ajouté les sources connues par la seule tradition chrétienne lorsque les pratiques religieuses paraissaient héritées du paganisme. Après l'établissement de ce corpus, nous avons étudié les divinités identifiées comme guérisseuses : Apollon et mercure, Sirona et Rosmerta ; puis les divinités à fonction secondaire guérisseuse : Diane ou les Dianes, les Déessesmères et Junones, Neptune, enfin Hercule. Malheureusement beaucoup de sources sont restées anonymes. Il paraît établi que le culte des sources était vivant chez les Leuques, ses manifestations variées. Les pratiques apparaissent identiques à celles observées dans d'autres régions de l'Empire, notamment les plus septentrionales. Les rites étaient suffisamment ancrés dans les mentalités pour que les populations aient perpétué ces pratiques dans la tradition chrétienne
Classical and Christian literature frequently refer to the worship of springs in the graeco-roman world. It seemed of interest to ascertain the veracity of these accounts through a study of the City of the Leci about which literary texts are conspicuously silent. Collected documentary evidence in the form of iconography and epigraphs, irrefutable evidence of the past, is scarce since the worship of water sources was basically an outdoor cult not involving permanent structures. Archeological evidence has proved difficult to interpret since the presence of ritual apparatus near a spring does not necessarily prove the existence of a cult. This study notes, however, all the listed sites and classes them according to the amount of evidence found, as only archeological excavations carried out with today's scientific precision could prove or refute its hypotheses. To these places presumed sacred have been added those springs known only through Christian tradition where religious practises were seemingly inherited from paganism. After the drawing up of these groups came the study of those divinities identified as healers : Apollo and Mercury, Sirona and Rosmerta ; then the divinities with secondary healing functions : Diana or Dianas, Themmother-Goddesses, then Junos, Neptne and finally, Hercules. Unfortunately, the dedication of many springs remains ananymous. It seems established that in the City of the Leci, the cult of springs flourished and expressed itself in a variety of ways. Its practises seem identical to those observed in other areas of the Empire, the most northern ones in particular. These rites had penetrated far enough into intellectual and cultural attitudes for local populations to have perpetuated them in the Christian tradition
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Couillaud, Bruno. "Le discours rhétorique et le bien de la cité selon Aristote." Paris 4, 1986. http://www.theses.fr/1986PA040186.

Full text
Abstract:
La rhétorique, arme habituelle du démagogue ou de l'ambitieux, peut-elle être utile au politique? Platon est sévère et semble indiquer, à la différence de son disciple Aristote, qu'on ne peut poursuivre le bien commun en l'utilisant. Premièrement, il faut donc établir la légitimité de la rhétorique comme raisonnement. La raison humaine l'utilise en matière probable, dans le domaine de l'agir, moral ou politique, la dialectique étant directement utile, elle, dans le domaine de la pensée. L'une et l'autre se distinguent cependant de la sophistique et de l'éristique qui visent l'apparence ou l'erreur. Deuxièmement, on recherche la nature du raisonnement pratique au terme duquel on s'ordonne au bien. La lumière apportée par Aristote nous fait alors distinguer entre la politique comme connaissance certaine qui formule les principes communs de l'agir et principalement le bien commun comme fin de la cite, et la prudence qui s'appuie, elle, sur l'expérience et qui formule des principes plus circonstancies. En exemple de raisonnement pratique, on étudie deux discours de Périclès et d’Isocrate. La troisième partie enfin tente d'apporter une solution : spéculative et commune d'abord, en distinguant le jugement pratique du jugement auquel conduit l'orateur; pratique et appliquée ensuite, en montrant comment la rhétorique, subordonnée a la prudence politique peut servir au bien commun d'une cite. Cela sous trois aspects : celui de l'argumentation ou l'on montre la valeur et l'efficacité de l'exemple et de l'enthymème; celui des passions de l'auditoire, engagées dans les sujets abordés par l'orateur (éducateur, plaideur ou conseiller); il doit, lui, s'en faire des alliées; celui, enfin, de la valeur morale de l'orateur qui apporte a l'art oratoire l'argument de sa personne elle-même. La maitrise de ces trois richesses, rationnelle, affective et morale, peut alors servir le bien commun, pour cette part de sa poursuite ou la parole est déterminante
Rhetoric, usual weapon of the demagogues or the ambitious, be useful to the politicians? Plato is severe and appears to mean, very unlike his disciple, Aristotle, that we cannot seek for common good using it. Thus we must first settle the legitimacy of rhetoric as a reasoning. Human reason uses it in probable matter, in the field of human conduct, moral or politic, dialectics being directly useful in thought field. However, one and the other are distinct from sophistic and eristic which aim at appearance or error. Then we look for the nature of the practical reasoning at the end of which we apply us to good. The light brought by Aristotle makes us distinguish between politics as certain knowledge which formulates common principles of human conduct and, first of all, common good as end of the city, and prudence which leans upon experience and formulates principles more circumstantial. As examples of practical reasoning, we study two discourses of Pericles and Isocrates. The third part tries at last to bring a solution : speculative and common first, distinguishing practical judgment from the judgment to which the orator leads; practical and applicated then, showing how rhetoric, subordinated to political prudence can serve to the common good of a city. This under three aspects: the one of argumentation where value and efficacy of example and enthymeme are shown; the one of the passions of the hearers, bound to the subjects entered upon by the orator (educator, suitor or counsellor); he must have them become his allies; at last, the one of the moral virtue of the orator who brings the argument of his person itself to oratorical art. Thus, mastering these three gifts, rational, affective and moral, may help serving common good in this part of its quest where speech is conclusive
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Pradines, Stéphane. "Fortifications et urbanisation swahili : l'exemple de la cité de Gedi (Kenya)." Paris 4, 2001. http://www.theses.fr/2001PA040029.

Full text
Abstract:
Cette thèse porte sur les enceintes urbaines et les forts présents sur le littoral est-africain. L'objectif est de retracer la genèse des fortifications du Xe au début du XIXe siècle, depuis l'islamisation et l'apogée des cités-Etats côtières jusqu'aux dominations portugaise et omanaise. Cette approche globale traite de plusieurs aspects de l'architecture militaire, notamment son intéraction avec la société et l'urbanisme. Le développement des cités d'Afrique orientale a été favorisé par des compétitions politiques pour le contrôle de territoires et du commerce maritime international. Les fouilles archéologiques de la cité de Gedi montrent que les fortifications péri-urbaines sont antérieures à l'arrivée des Portugais, car la première enceinte de Gedi date de 1450. D'autres exemples kenyans permettent de proposer une généralisation des enceintes urbaines à partir du XVe siècle, au moment où les cités-Etats swahili sont à leur apogée. La présence de forts reste étroitement liée aux activités commerciales de la cité swahili, ainsi le fort d'Husuni Ndogo est construit au début du XIIIe siècle, au moment où la cité de Kilwa prend le contrôle du commerce de l'or dans la région de Sofala. A partir de 1505, les forts portugais forment un ensemble d'ouvrages chargés de garantir l'accès et le monopole à la route des Indes. En 1698, la côte orientale africaine est reprise par les Omanais qui réoccupent certains forts portugais et construisent leurs propres forts
My subject of doctorate focuses on the town walls and the forts constructed on the East African coast. My objective is to retrace the history of fortifications from the Xth century to the beginning of the XIXth century, from the izlamisation and the aopgee of Swahili Cities-States until the Portuguese and Omanese domination. .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Redon, Odile. "L'espace d'une cité : Sienne et le pays siennois (XIIIème-XIVème siècle)." Paris 1, 1991. http://www.theses.fr/1991PA010622.

Full text
Abstract:
La thèse comprend une synthèse neuve associée a des ouvrages déjà publies. Elle analyse la construction de la toscane méridionale, entre la première moitié du XIIe siècle et le milieu du XIVe, comme espace de la commune de sienne (contado). Elle présente d'autre part une étude des comportements sociaux, particulièrement religieux et alimentaires, en Italie centrale. La perspective directrice est celle d'une compréhension et délimitation des espaces. Les communautés du contado sont étudiées dans leur structure de castrum de villa, dans leurs rapports avec leur(s) seigneur(s) et avec certaines institutions religieuses, dans leurs relations et leurs différences avec la ville dominante. L'administration par la ville conduit au découpage du contado en diverses circonscriptions, mais l'unité essentielle reste toujours la communauté villageoise. L'analyse de plusieurs formes de la vie religieuse conduit à identifier des secteurs forestiers, des zones de passage, et des liaisons spécifiques entre certaines zones du contado et des quartiers de la ville. L'art de peindre des sites et la pratique de la mesure des terrains sont envisages comme outils de la centralisation et armes de l'urbanité. La culture urbaine est étudiée aussi dans le domaine de la cuisine et de la table. La ville est créatrice de modes culinaires et soucieuse des rituels de table. L'affrontement entre les usagers urbains et ruraux en la matière se montre plus agressif dans le pays siennois que dans le reste de la toscane. La thèse conclut a une spécificité du domaine siennois dans la confrontation entre une ville très raffinée en sa culture urbaine et un territoire faiblement urbanise
The thesis comprises a new synthesis as well as published articles and books. It presents an analysis of the construction by the Sienese commune of its Contado, extending from the city limits to the whole of southern Tuscany, in the period between the first half of the XIIth and the middle of the XIVth century. It also presents a study of social behavior, particularly concerning the religious and food habits in central Italy. The main directive is the apprehension and the delimitation of space. Contado communes are considered in their castrum and villa forms, their relations with the lord(s) and religious institutions, their connection and differences with the dominant city. The latter's administration led to a partitioning of the Contado into conscriptions, though the essential unit remained the village community. The analysis of various forms of piety and religious life helps to identify forest sectors, transit areas, as well as specific relations between various Contado zones and city quarters. Pictural art and land measure are perceived as tools of centralization and as a means of urbanity. Also studied as a part of urban culture is cuisine, as the city created culinary modes and arts of the table. The opposition between urban and rural culinary customs seems fiercer in the Sienese region than elsewhere in Tuscany. The thesis concludes upon the specificity of the Sienese domain, the confrontation between the highly refined urban culture of a city and a vast but scantily urbanized territory
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Feuchter-Feler, Anne. "Le drame militaire en Allemagne au XVIIIe siècle : esthétique et cité." Metz, 2002. http://docnum.univ-lorraine.fr/public/UPV-M/Theses/2002/Feuchter_Feler.Anne.LMZ0206_1.pdf.

Full text
Abstract:
La présente étude a pour but d'analyser un type dramatique particulier, la pièce militaire, qui s'est constitué dans le sillage de la comédie de Lessing, Minna von Barnhelm, et qui a occupé une place importante dans les répertoires des scènes germanophones pendant la seconde moitié du XVIIIème siècle. Malgré son succès, ce genre n'a que peu retenu l'attention de la recherche littéraire et théâtrale et la critique n'a jamais vraiment clarifié la question cruciale des composantes génériques. Ce constat constitue le point de départ des réflexions développées ici. Ainsi, il a fallu prioritairement chercher à mieux cerner les caractéristiques de ce types de drames. Dans cette tentative, les critères relevant de la sémiologie se sont avérés précieux. A l'intérêt pour les oeuvres se combine l'analyse de l'écho que le soldatenstück a rencontré dans les revues littéraires de l'époque. Il apparaît que la réception de la pièce militaire fournit à la critique l'occasion de participer au débat sur le théâtre national et de formuler, à l'appui de réflexions sur la pratique scénique et le rôle de l'acteur, les attentes qui s'y rattachent. La prise en compte du contexte social et politique dans lequel s'inscrit la pièce militaire met en relief les aspects conservateurs de cette veine dramatique qui véhicule une apologie de l'absolutisme éclairé et prend position pour des structures communautaires patriarcales, tout en tenant compte des évolutions sociales, notamment de l'émergence des classes bourgeoises. L'analyse de la diversité formelle qui caractérise également le genre éclaire les réflexions esthéthiques développées à l'époque
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography