Academic literature on the topic 'Cobalto'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Cobalto.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Cobalto"

1

Tkach, Volodymyr, Vasyl Vasylyovych Nechyporuk, and Oksana Slipenyuk. "DESCRIÇÃO MATEMÁTICA DO FENÔMENO OSCILATÓRIO DURANTE A SÍNTESE ELETROQUÍMICA DOS FILMES DOS OXI-HIDROXI COMPOSTOS DE COBALTO (III) E DURANTE A SÍNTESE DOS COMPÓSITOS DELES COM OS POLÍMEROS CONDUTORES." Eclética Química Journal 37, no. 1 (October 27, 2017): 72. http://dx.doi.org/10.26850/1678-4618eqj.v37.1.2012.p72-78.

Full text
Abstract:
O comportamento eletroquímico do sistema da eletrotransformação potenciostática dos sais de cobalto (II) para os oxi-hidroxicompostos de cobalto (III) na presença dos íons de fluoro (que promove a dissolução do oxi-hidroxicompostos de cobalto (III)) sobre plátina, que age como oscilador, foi descrito matematicamente. O modelo matemático correspondente foi analizado através da teoria da estabilidade linear e a análise de bifurcações. É mostrado que as oscilações neste sistema ocorrem por causa da interação entre as partículas do filme. Para o caso da eletrosíntese dos compósitos poliméricos dos oxi-hidroxicompostos de cobalto com os polímeros condutores na ausência dos íons de fluoro o fator mais responsável pelo comportamento oscilatório é o fator da polimerização.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Zamarreño-Bastías, Ricardo, and Adriana C. Mera. "Recuperación de compuestos de hierro y soluciones de cobalto desde relaves mineros." TECHNO REVIEW. International Technology, Science and Society Review /Revista Internacional de Tecnología, Ciencia y Sociedad 11, Monográfico (December 29, 2022): 1–12. http://dx.doi.org/10.37467/revtechno.v11.4492.

Full text
Abstract:
Este trabajo presenta un proceso de bajo costo, no tradicional y ambientalmente sustentable para recuperar hierro y cobalto de relaves mineros. El hierro se extrae con ácido clorhídrico al 20%, recuperando el hierro como cloruro férrico en solución ohidróxido férrico sólido, ambos compuestos muy utilizados a nivel industrial.Además, el cobalto se obtuvo del relave usando una solución que contiene ácidotartárico y peróxido de hidrógeno, logrando extraer un promedio de cobalto del97.66% a nivel de laboratorio pre metalúrgico y con una cinética de orden cero.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Assis, Raimison Bezerra de, José Leonaldo de Souza, Elione Moura Carlos, Renata Ferreira de Sousa, Tatiane Potiguara Oliveira, Uílame Umbelino Gomes, Fabiana Villela da Motta, and Franciné Alves da Costa. "EFEITO DO TEOR DE COBALTO NA SINTERIZAÇÃO DO COMPÓSITO CERÂMICO Al2O3 – Co." HOLOS 1 (February 28, 2015): 13. http://dx.doi.org/10.15628/holos.2015.2239.

Full text
Abstract:
Compósitos cerâmicos a base de Al2O3 - Co apresentam propriedades específicas como baixa densidade, alta resistência à oxidação, alta dureza da fase cerâmica com a excelente tenacidade e boa trabalhabilidade da fase metálica, bem como, a boa biocompatibilidade de ambas as fases. O compósito alumina – cobalto apresenta ser um material promissor para ser aplicado em biomateriais ou ferramenta de corte. Este trabalho tem como objetivo avaliar o efeito do teor de cobalto na sinterização do compósito Al2O3 – Co. Os pós de partida de alumina e cobalto foram moídos e homogeneizados com teores de 5% e 20% cobalto, em seguida prensados no formato de corpos de prova circular com diâmetro de 5 mm a uma pressão uniaxial de 25 MPa e sinterizados a 1050°C durante 1h com taxa de aquecimento de 10°C/min em forno resistivo. As matérias-primas foram caracterizadas por difração de raios X (DRX), termogravimetria (TG/ DSC) e microscopia eletrônica de varredura (MEV). Os corpos de prova sinterizados foram submetidos a ensaios tecnológicos (AA, PA, MEA) e microscopia eletrônica de varredura. Os resultados evidenciam o efeito significativo do teor de cobalto na sinterização do compósito cerâmico Al2O3–Co, apresentando valores satisfatórios para o compósito Al2O3 – 5% Co.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Ventura, Rodrigo Aquino, Gabriel Dantas Cuzzuol, Tayná Bolsam da Silva, Ana Clara Santana Malegoni, Laiz Zaché Roque, Solimar Felipe Contarini de Oliveira, Luiz Alexandre Moscon, Diogo Almeida Rondon, and Clairton Marcolongo Pereira. "Deficiência de cobalto em bovinos: Revisão." Pubvet 15, no. 4 (April 2021): 1–4. http://dx.doi.org/10.31533/pubvet.v15n04a784.1-4.

Full text
Abstract:
O Cobalto (Co) é um mineral relativamente raro e um elemento essencial necessário para a formação da vitamina B12 (cobalamina) em seres humanos e animais. A deficiência de cobalto é uma doença que só afeta ruminantes que ingerem em sua dieta baixas concentrações desse mineral, o que acarreta a deficiência dessa vitamina central em diversas vias metabólicas do organismo dos animais. Os objetivos desse trabalho foram fazer uma breve revisão sobre a deficiência de cobalto em ruminantes, abordando os aspectos epidemiológicos, as características clínicas-patológicas, o diagnóstico, o tratamento e o controle dessa enfermidade. A deficiência de cobalto é caracterizada clinicamente por inapetência, perda de peso e problemas reprodutivos. A doença ocorre em todos os biomas e regiões do Brasil, afetando principalmente animais criados em manejo extensivo. O diagnóstico presuntivo baseia-se no histórico e na observação dos rebanhos, nos quais os animais emagrecem apesar da pastagem abundante e o controle é feito pela suplementação com o mineral.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

V. Tkach, Volodymyr, Yana G. Ivanushko, Iryna L. Kukovs'ka, Marta V. Kushnir, Sílvio C. de Oliveira, Reza Ojani, Hugo F. Nascimento, and Petró l. Yagodynets. "Detección electroquímica de dopamina sobre el oxihidróxido de cobalto(III): Investigación teórica." Quimica Hoy 6, no. 1 (March 31, 2016): 5. http://dx.doi.org/10.29105/qh6.1-207.

Full text
Abstract:
La posibilidad del uso de oxihidróxido de cobalto trivalente en la detección de la dopamina sobre el oxihidróxido de cobalto trivalente ha sido investigada de punto de vista teórico. El modelo matemático correspondiente fue desarrollado y analizado mediante la teoría de estabilidad lineal y del análisis de bifurcaciones. Fue detectado que el oxihidróxido del cobalto puede servir de buen modificador de electrodo para la detección de dopamina, en medios neutro y levemente alcalino, in vitro e in vivo, aunque con algunas limitaciones. La posibilidad y las causas de los comportamientos oscilatorio y monotónico también fueron verificadas.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Souza, Ronie Magno P., Versiane Alves Leão, and Pablo dos Santos Pina. "Remoção de metais pesados em resíduos sólidos: o caso das baterias de celular." Rem: Revista Escola de Minas 58, no. 4 (December 2005): 375–79. http://dx.doi.org/10.1590/s0370-44672005000400012.

Full text
Abstract:
No presente trabalho, estudou-se a recuperação de níquel, cádmio e cobalto presentes em baterias recarregáveis, através de técnicas hidrometalúrgicas. Experimentos de lixiviação, realizados à temperatura de 25ºC e com relação sólido/líquido de 1/10, mostraram que podem ser obtidos rendimentos de lixiviação acima de 90% para os metais desejados em 2h de ensaio e trabalhando-se com uma solução contendo ácido sulfúrico e ácido nítrico, nas respectivas concentrações de 2mol/L e 0,5mol/L. Em seguida, foi estudada a separação seletiva dos metais por extração por solventes. Nessa etapa, realizada a 25ºC e com uma relação fase aquosa/fase orgânica de 1/1, estudou-se a influência do pH sobre a seletividade dos extratantes D2EHPA e CYANEX 272 na extração de cada metal em questão. Verificou-se que em pH 2,5, trabalhando-se com o extratante D2EHPA, consegue-se extrair 90% de cádmio, 10% de cobalto e não há extração de níquel. Para o extratante CYANEX 272, em pH 5,5, conseguem-se extrações acima de 95% do cádmio e do cobalto e, aproximadamente, 5% de extração de níquel. Portanto um esquema de separação envolveria o extratante D2EHPA para separar cádmio do níquel e do cobalto e, em seguida, o extratante CYANEX 272 seria usado para separar níquel e cobalto. Excelentes resultados foram obtidos mostrando a viabilidade do processo e da metodologia empregada.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Caires, Eduardo Fávero, and Ciro Antonio Rosolem. "Calagem e aplicação de cobalto e molibdênio na cultura do amendoim." Bragantia 54, no. 2 (1995): 361–70. http://dx.doi.org/10.1590/s0006-87051995000200015.

Full text
Abstract:
O experimento compreendeu dois cultivos consecutivos de amendoim "das águas" em um latossolo vermelho-escuro distrófico, textura média, com o objetivo de avaliar os efeitos da calagem e da aplicação de cobalto e molibdênio nas sementes sobre a produção de amendoim. Empregaram-se quatro doses de calcário dolomítico calcinado: 0, 4, 6 e 8 t/ha; dois cultivares de amendoim: Tatu e Tupã, e quatro tratamentos de sementes: não tratadas, tratadas com cobalto, com molibdênio e com cobalto mais molibdênio. Verificou-se que a calagem elevou a produção de amendoim em função do aumento proporcionado no número e massa de grãos por vagem. A máxima produção de vagens foi obtida para pH (CaCl2 0,01M) 5,0, teor de cálcio trocável de 23,5 mmol c/dm³ e saturação por bases do solo de 50%. A aplicação de cobalto, com ou sem molibdênio, nas sementes, não influenciou a produção de amendoim, independentemente das condições de acidez do solo. A maior produtividade de vagens do cultivar Tupã, em relação ao 'Tatu', quando ocorre, é devida à maior proporção de cascas e não de grãos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Sargentelli, Vagner, and Antonio P. Ferreira. "Nanopartículas magnéticas: o cobalto." Eclética Química 35, no. 4 (2010): 153–63. http://dx.doi.org/10.1590/s0100-46702010000400020.

Full text
Abstract:
O desenvolvimento de nanopartículas magnéticas tem sido levado a cabo devido à sua importância tecnológica. Os materiais nanoparticulados magnéticos exibem uma série de propriedades interessantes, entre as quais citam-se as propriedades elétricas, ópticas, magnéticas e químicas. As nanoestruturas podem ser utilizadas em microeletrônica e em medicina, como em: memória magnética, transporte magnético de complexos bioquímicos, imagem de ressonância magnética, entre outras. As propriedades magnéticas de nanopartículas são muito sensitivas aos seus tamanhos e às suas formas. Nesse sentido, muitos esforços têm sido realizados com o intuito de controlar a forma e a distribuição do tamanho das nanopartículas. Nas últimas décadas nanoestruturas constituídas por óxidos de ferro foram intensamente estudadas. Todavia, mais recentemente, o foco das pesquisas tem se voltado para outros metais de transição. Dentre estes, o cobalto vem sendo investigado em decorrência de sua alta susceptibilidade magnética. Neste contexto, o presente artigo tem o objetivo de apresentar e efetuar uma análise comparativa das mais significativas vias sintéticas empregadas até o presente momento para se obter nanopartículas de cobalto.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Salvador-Marín, Jorge, Francisco Javier Ferrández-Martínez, Aarón Gutiérrez-Pastor, José Fernando Martínez-López, and José Miguel Seguí-Ripoll. "Mujer de 63 años portadora de prótesis de cadera con astenia, cefaleas e hipotiroidismo." Revista Española de Casos Clínicos en Medicina Interna 4, no. 2 (August 31, 2019): 76–78. http://dx.doi.org/10.32818/reccmi.a4n2a12.

Full text
Abstract:
Los pacientes intervenidos de artroplastia de cadera a los que se implanta una prótesis con par de fricción metal-metal pueden desarrollar patologías locales o sistémicas relacionadas con la liberación de partículas de cobalto y cromo como consecuencia del roce continuo de sus superficies metálicas, fenómeno denominado metalosis. Conocer las patologías producidas por esta metalosis es fundamental para, tras su sospecha, solicitar una determinación sérica de cobalto y cromo que confirme el diagnóstico. El tratamiento de la metalosis sintomática consiste en la retirada y sustitución protésica, consiguiendo un descenso en las concentraciones sanguíneas de cobalto, y mejorando el cuadro clínico sistémico. Se presenta el caso de una mujer portadora de prótesis de cadera evaluada en Medicina Interna por presentar de forma crónica astenia, cefaleas, alteraciones sensitivas (vista, oído) e hipotiroidismo.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Marcondes, José Alfredo Prestes, and Eduardo Fávero Caires. "Aplicação de molibdênio e cobalto na semente para cultivo da soja." Bragantia 64, no. 4 (2005): 687–94. http://dx.doi.org/10.1590/s0006-87052005000400019.

Full text
Abstract:
A aplicação de molibdênio e cobalto nas sementes tem sido uma prática comum para o cultivo de soja no Brasil. O objetivo deste trabalho foi avaliar o efeito da aplicação de molibdênio e cobalto na nodulação da soja, na nutrição da planta e seus reflexos sobre o rendimento de grãos. O experimento foi realizado no município de Ponta Grossa (PR), em Latossolo Vermelho textura argilosa, com pH (CaCl2 0,01 mol L-1) 5,2. O delineamento experimental empregado foi o de blocos completos ao acaso, em esquema fatorial 2 x 4, com quatro repetições. Os tratamentos constituíram-se de duas doses de Mo (0 e 48 g ha-1) e quatro doses de Co (0, 2, 4, e 8 g ha-1), aplicadas via semente. Não se observou interação significativa entre esses dois elementos. A aplicação de molibdênio e, ou cobalto na semente de soja não alterou a nodulação e a eficiência do processo biológico de fixação de N2, avaliada pela absorção de nitrogênio e pela concentração de nitrogênio nas folhas e nos grãos. O molibdênio aplicado na semente reduziu o teor de ferro nas folhas e não alterou a produtividade da soja. Houve redução linear na altura das plantas, na concentração foliar de zinco e no rendimento de grãos de soja com as doses de cobalto aplicadas. Pelos resultados observou-se que a aplicação de molibdênio na semente de soja não é necessária em solo com pH (CaCl2 0,01 mol L-1) 5,2 e que o cobalto aplicado na semente em doses superiores a 3,4 g ha-1 é tóxico para a cultura da soja.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Cobalto"

1

Sader, Ana Paula de Oliveira. "Estudo espectrofotométrico do sistema cobalto(II)/tiocianato e seu aproveitamento analítico." Universidade de São Paulo, 2002. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/59/59138/tde-19102006-204125/.

Full text
Abstract:
Estudos sobre a formação dos complexos de metais, seus equilíbrios e, também, o aproveitamento analítico desses diferentes sistemas constituem uma tradicional linha de pesquisa em Química. Mais especificamente, as espécies formadas entre os vários pseudo-haletos e outros ligantes, com muitos cátions dos metais de transição, vêm sendo sistematicamente investigadas em nossos laboratórios de Química Analítica. Nesta linha, o emprego do íon tiocianato como ligante tem se destacado dentre os métodos analíticos para a determinação de cobalto, cuja procura tem sido crescente à medida que o homem, ao longo de sua evolução, descobre e produz novos materiais contendo esse metal. Desta forma, tendo em vista algumas características típicas do sistema Co(II)/SCN-, tal como sua intensa coloração, objetivou-se, nesta oportunidade, explorá-lo espectrofotometricamente com maior profundidade. Conseqüentemente, diversos parâmetros envolvidos na complexação dos íons cobalto (II) pelo tiocianato, tais como: a acidez do meio, a concentração disponível de ligante e a presença de solventes orgânicos no sistema, tiveram seus efeitos avaliados individualmente. Com os resultados destes estudos, estabeleceram-se as condições experimentais otimizadas para a montagem do método analítico, visando a determinação de íons cobalto(II). São elas: C (HClO4) =0,050 mol L-1 C (SCN-)=0,203 mol L-1 C(THF)=60% (v/v) Através de estudos espectrofotométricos preliminares, observou-se que o sistema apresenta dois máximos de absorção nestas condições experimentais: 316 e 622 nm, sendo esta última banda, aquela normalmente utilizada neste tipo de trabalho. Estudos de calibração nos dois comprimentos de onda indicaram que as leituras obedecem fielmente à lei de Beer em ambos os casos, porém com sensibilidade significativamente maior na região ultravioleta (E(316nm)= 1,20 x 104 e E(622nm)= 1,95 x 103 L mol-1 cm-1). Outros estudos sobre estabilidade, repetibilidade (precisão) e de possíveis interferentes também foram realizados, sendo os resultados bastante satisfatórios para fins analíticos. Observou-se interferência das espécies: I-, Al3+, IO3-, Mn2+, NO2-, BrO3-, S2O32-, Hg2+, Cd2+, quando presentes em concentrações cem vezes superiores à de cobalto(II). Entretanto, tal efeito desaparece quando estes íons acham-se em concentrações dez vezes maior do que a do metal de interesse. Aplicações analíticas do método proposto foram testadas em um produto farmacêutico (vitamina B12) e em uma liga odontológica, com resultados plenamente satisfatórios, já que os erros percentuais obtidos ficaram dentro da faixa aceitável (< 5%). A técnica de espectroscopia de absorção atômica foi utilizada paralelamente nestas análises, para efeito comparativo, na qual a determinação de cobalto mostrou-se possível na liga odontológica, mas inadequada para o fármaco (erro da ordem de 20%), nas condições de abertura realizadas. A comparação dos resultados mostra a potencialidade do método proposto, tendo em conta a simplicidade, exatidão e custo das aparelhagens. Finalizando, a possível influência do níquel (presente naturalmente em diversas amostras reais) na determinação de cobalto foi avaliada sob as condições experimentais estabelecidas para o método espectrofotométrico proposto. Observou-se que este “contaminante” natural exibe um pico de absorção em 245 nm e, através dos estudos, confirmou-se a aditividade das absorbâncias dos respectivos complexos (Co e Ni). Testou-se a possibilidade de determinação espectrofotométrica simultânea destes dois metais, através de leituras nos respectivos máximos (245 e 316 nm), empregando-se um sistema algébrico com duas equações simples, cujos resultados foram plenamente satisfatórios. As faixas úteis de trabalho, em termos de concentrações de cobalto e níquel foram, respectivamente: 0,94 a 4,04 mg L-1 e 28,7 a 123,7 mg L-1, respectivamente.
Studies about the formation of metallic complexes, their equilibria and also the analytical utilization of these different systems represent a traditional research line in Chemistry. More specifically, the species formed among the various pseudohalides and other ligands, with several cations of transition metals, have been systematically investigated in our Laboratories. The use of the thiocyanate ion as ligand has been intensive from among the analytical methods for cobalt(II) determination, of which interest has increased more recently, according to the man discovers and production of new materials containing this metal. Due some typical characteristics of the system Co(II)/SCN-, such as its colored complexes, the principal purpose of this study was to explore it more carefully by visible-ultraviolet spectrophotometry. Consequently, several parameters involved in the cobalt(II)/thiocyanate complexes formation, such as acidity level, concentration of free ligand, and the percentage of organic solvents in the system, had their respective effects evaluated individually. Through the results of these diverse studies, appropriate experimental conditions were established for the analytical methods, for the determination of the cobalt(II) ion. They are: C (HClO4)=0.050 mol L-1 C (SCN-)=0.203 mol L-1 C(THF)=60% (v/v) Preliminary spectrophotometry studies showed two absorption maxima (peaks) under these optimized experimental conditions: 316 and 622 nm, being this last visible band normally applied for this type of work (determination). Calibration studies at these two wavelengths showed that the Beer’s Law is obeyed in both cases, but a higher sensitivity was obtained in the ultraviolet region ( E(316nm)= 1.20 x 104 e E(622nm)= 1.95 x 103 L mol-1 cm-1). Other studies about stability, precision, accuracy and possible interferences were also performed, showing satisfactory results for the analytical purposes. It was observed some interference of the following species: I-, Al3+, IO3-, Mn2+, NO2-, BrO3-, S2O32-, Hg2+ and Cd2+, when present in concentrations one hundred times higher than the cobalt(II). However, this effect disappears when these ions are presented on concentration just ten times higher. Analytical applications of the proposed method were tested for a pharmaceutical product (B12 vitamin) and for an odontological alloy, with large success, since the percentage of error was within the tolerance range (<5%). Atomic absorption spectroscopy was also used in this analysis for comparision, in which the cobalt determination was possible for the alloy but inadequate for the pharmaceutical product (error about 20%). Comparison of the results shows the potentiality of this alternative spectrophotometric method, taking in account its simplicity, accuracy and equipments prices. Finally, the influence of nickel (naturally present in several real samples) on the spectrophotometric cobalt determination was evaluated, under the optimized experimental conditions. It was observed that this natural “contaminating” exhibits an absorption peak at 245 nm. Other confirmatory studies show the additivities of the respective absorbances (nickel and cobalt/thiocyanate complexes), allowing the simultaneous spectrophotometric determination of these these metals, using a matematical system with two equations (peaks 245 and 316 nm). This attempt was well satisfactory and the useful concentration ranges for cobalt and nickel were, respectively, 0.94 to 4.04 mg L-1 and 28.7 to 123.7 mg L-1.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Felippini, Ana Luiza de Carvalho. "Estudo de metais pesados comumente utilizados na reabilitação oral: efeitos do cobalto no epitélio adamantino, epitélio juncional, gengiva inserida e ligamento periodontal." Universidade de São Paulo, 2007. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/58/58131/tde-13112007-084209/.

Full text
Abstract:
O cobalto é um dos principais componentes das ligas metálicas fundidas amplamente utilizadas na odontologia. Ele é considerado o constituinte de 45 a 70% de inúmeros trabalhos protéticos. Há evidência de elementos metálicos causarem toxicidade sistêmica e local. Este trabalho teve como objetivo, avaliar os efeitos do cobalto no epitélio juncional, epitélio adamantino, epitélio da gengiva inserida e ligamento periodontal do 1° molar superior do rato, durante a lactação. Para tal, foram utilizados ratos com 1 dia de vida pós-natal, cujas mães receberam 300mg de cloreto de cobalto por litro de água destilada no bebedouro (grupo tratado -T) e ratos cujas mães não receberam CoCl2 (grupo controle - C), durante toda a lactação. Ao final de 21dias, os filhotes foram sacrificados com sobredosagem anestésica. As cabeças foram separadas e fixadas em solução de alfac (álcool 80%- 85ml, formalina 10ml e ácido acético 5ml) incluídas em parafina e os cortes frontais seriados foram corados com hematoxilina e eosina. Os cortes foram focalizados ao microscópio de luz (100X), munido de uma câmara clara. Os núcleos das células dos tecidos estudados foram projetados sobre o papel com aumento final de 1000X e 50 núcleos de cada estrutura foram contornados com lápis preto para posterior medição do diâmetros maior (D) e menor (d). Uma vez determinados os diâmetros, foram estimados os seguintes parâmetros cariométricos: diâmetro geométrico médio, relação entre D/d, perímetro, área, volume, relação entre volume e área, excentricidade, coeficiente de forma e índice de contorno. Neste trabalho também foi utilizada uma grade impressa sobre papel. As imagens obtidas foram desenhadas sobre a grade. A grade pode ser usada tanto para contar pontos sobre uma determinada estrutura histológica bem como para contar intersecções entre duas estruturas contíguas, bastando para isso, no primeiro caso, considerar o número de pontos que caem sobre a estrutura em estudo, ou, no segundo caso, o número de vezes em que as superfícies vizinhas cortam a linha curva. Com a finalidade de se avaliar o volume citoplasmático, o volume celular, a relação núcleo/citoplasma, a densidade numérica celular, a relação superfície externa/camada basal, a espessura das camadas epiteliais e a densidade de superfície, foi utilizada ora a contagem de pontos ora o número de intersecções e aplicados às equações estereológicas apropriadas para cada uma dessas variáveis. Todos os dados colhidos foram submetidos à estatística não paramétrica - Teste de Wilcoxon-Mann-Whitney. Os núcleos dos tecidos estudados mostraram valores diminuídos, após cariometria, para os diâmetros maior, menor e médio; volume, área, perímetro e relação volume/área. Estereologicamente foi possível observar, no epitélio juncional, epitélio adamantino e no epitélio da gengiva inserida, células menos volumosas com citoplasma mais escasso levando a um maior número de células por mm3 de tecido. O ligamento periodontal também se apresentou desorganizado e com fibras de menor tamanho. Neste estudo, o cobalto ocasionou um quadro de hipotrofia epitelial, indicando uma ação direta nos epitélios juncional e adamantino, epitélio da gengiva inserida bem como no ligamento periodontal.
Cobalt is one of the main components of cast metal alloys broadly used in dentistry. It is the constituent of 45 to 70% of numerous prosthetic works. There is evidence that metal elements cause systemic and local toxicity. The purpose of the present study is to evaluate cobalt effects on the junctional epithelium, adamantine epithelium, inserted gum epithelium, and periodontal ligament of the superior first molar in rats, during lactation. To do this, 1-day old rats were used, whose mothers received 300mg of cobalt chloride per liter of distilled in the drinker (treated group T) and rats whose mothers did not receive CoCl2 (control group C), during lactation. After 21 days, the rat pups were killed with an anesthetic overdose. The heads were separated and fixed in an alfac solution (80% alcohol-85ml, formaline-10ml, and acetic acid-5ml), embedded in paraffin and stained with hematoxylin and eosin. The cuts were viewed under a light microscope (100X) with a clear chamber. The nucleus of the studied tissue cells were projected on paper with a final increase of 100X. Fifty nuclei from each structure were outlined with a black pencil so that the greater (D) and smaller (d) diameters could be measured. After determining the diameters, the following cariometric parameters were established: mean geometric diameter, D/d relation, perimeter, area, volume, volume/area relation, eccentricity, form coefficient, and contour index. This study also used a grid printed on paper. The images obtained were drawn over the grid, which was used to count points over a certain histological structure as well as to count intersections between two contiguous structures. All that was needed, in the first case, was to consider the number of points located over the studied structure, or, in the second case, the number of times that neighboring surfaces cut the curve line. With the aim to evaluate the cytoplasmic volume, cellular volume, cytoplasm/nucleus relation, cellular numeric density, external surface/basal layer relation, the thickness of epithelial layers, and surface density, point counting was used at times and, at others, the number of intersections was considered and applied to the appropriate stereological equations for each variable. All the collected data were subjected to non-parametric statistics Wilcoxon-Mann-Whitney Test. The nuclei of the studied tissues showed reduced values after cariometry for: greater, smaller, and mean diameter; volume; area; perimeter; and volume/area relation. Stereologically, it was observed, in the junctional epithelium, adamantine epithelium, and in the inserted gum epithelium, cells with less volume and with scarce cytoplasm, which caused a greater number of cells per mm3 of tissue. The periodontal ligament was also disorganized and with smaller fibers. In this study, cobalt caused epithelial hypertrophy symptoms, indicating a direct action on the junctional and adamantine epithelium, inserted gum epithelium, as well as on the periodontal ligament.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Sakita, Alan Massayuki Perdizio [UNESP]. "Filmes de 'CO' obtidos por deslocamento galvânico e suas propriedades magnéticas." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2014. http://hdl.handle.net/11449/110710.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-11-10T11:09:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2014-02-27Bitstream added on 2014-11-10T11:57:26Z : No. of bitstreams: 1 000774014.pdf: 12821095 bytes, checksum: 285ff82ff157f6e1d186ff370d96e92a (MD5) Bitstreams deleted on 2015-02-04T11:39:29Z: 000774014_20150625.pdf,Bitstream added on 2015-02-04T11:40:14Z : No. of bitstreams: 1 000774014_20150625.pdf: 1019373 bytes, checksum: 653cd9b6f404483574e7bea6de40de53 (MD5) Bitstreams deleted on 2015-04-13T18:26:29Z: 000774014_20150625.pdf,Bitstream added on 2015-04-13T18:27:07Z : No. of bitstreams: 1 000774014_20150625.pdf: 1019373 bytes, checksum: 653cd9b6f404483574e7bea6de40de53 (MD5)
Este trabalho aborda a deposição de cobalto sobre zinco utilizando a técnica de deslocamento galvânico. Inicialmente foi feito um estudo detalhado do zinco nas diversas condições em que foram depositados os filmes de cobalto. Os filmes de cobalto foram sintetizados em banhos de cloreto e sulfato com e sem glicina em pH 3 e 5 e analisados por SEM, MO, EDXS, XDR e VSM. Durante o processo de deposição foi monitorado o potencial em circuito aberto e adicionalmente foram realizadas medições de espectroscopia de impedância eletroquímica com a finalidade de elucidar os possíveis processos que ocorrem durante a deposição. Os filmes de cobalto obtidos mostram que a adição de glicina resulta numa deposição mais homogênea e sem a formação de produtos secundários como Zn5(OH)8Cl2.2H2O e Zn4(SO4)(OH)6.4H2O. A adição da glicina ainda revela uma maior evolução de hidrogênio no sistema, possivelmente relacionada à desprotonação do íon glicinato. O estudo eletroquímico do processo de deposição através de medições de potencial em circuito aberto revela maior estabilidade de potencial com a utilização de glicina no banho. O monitoramento da deposição de cobalto utilizando EIS mostra que os íons Co2+ facilitam o processo de dissolução de Zn. Com o aumento da concentração de glicina e do tempo de deposição aumenta os valores de capacitância da dupla camada elétrica e diminui a resistência à transferência de carga, sugerindo que ambas variáveis induzem o crescimento da área do eletrodo. As medidas das propriedades magnéticas mostram uma maior deposição de material metálico magnético em pH 3 em cloreto e sem a utilização de glicina, sendo que com a adição da mesma foi observado maior quantidade de cobalto metálico depositado em pH 5. Já em sulfato observa-se maior deposição de cobalto metálico na presença e ausência de glicina ambos em pH 5.
This work comprises the cobalt deposition onto zinc by using the galvanic displacement technique. The cobalt films were prepared from chloride and sulfate baths with and without glycine, and at pH 3 and 5. The deposits were characterized by: SEM, OM, EDXS, XRD and VSM. During the deposition process, it was monitored the open circuit potential and subsequently were conducted electrochemical impedance spectroscopy (EIS) measurements in order to elucidate the possible processes that may occur during the galvanic deposition. The results showed that the glycine addition leads to a more homogeneous deposition and no byproducts, such as Zn5(OH)8Cl2.2H2O and Zn4(SO4)(OH)6.4H2O, are formed. Furthermore, the glycine addition to the bath revealed a higher hydrogen evolution during the deposition process, possibly related to the deprotonation of glycinate ion. The electrochemical study of the galvanic displacement process by measuring the open circuit potential revealed a higher potential stability when glycine was employed in the bath. The monitoring of cobalt deposition by EIS showed that the Co2+ ions facilitate the process of Zn dissolution. By increasing the glycine concentration and the deposition time, the capacitance values, related to the double electric layer, increase and the charge transfer resistance decreases, suggesting that both parameters induce an increase in the electrode area. The magnetic properties of the Co deposits, extracted from the VSM measurements, exhibited the highest saturation magnetization for the deposit obtained from chloride bath at pH 3 without the glycine addition, indicating the presence of a higher amount of metallic Co in this condition. In the case of the sulfate bath, the highest saturation magnetization was reached for the deposits obtained at pH 5 in the presence of glycine.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Marcos, Francielle Candian Firmino. "Estudo de catalisadores de cobalto suportados em matrizes de La2O3-CeO2-SiO2 para a produção de hidrogênio a partir da reforma a vapor do etanol." Universidade de São Paulo, 2012. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/75/75134/tde-10102012-142141/.

Full text
Abstract:
No presente trabalho, foram estudados catalisadores de Co10%SiO2, com adições de La2O3 e CeO2, para a reação de reforma a vapor do etanol (RVE), visando aumentar a atividade catalítica e reduzir a formação de carbono sobre o catalisador. O teor mássico de cobalto utilizado foi de 10%, enquanto que os teores de La e Ce seguiram as seguintes proporções em 10%CoLa2%Ce50%-xSi50%, onde X = 2%, 4% e 6%. Os suportes foram preparados pelos métodos de co-precipitação e impregnação a fim de avaliar o efeito do método de preparação sobre o comportamento catalítico, e a fase ativa foi incorporada através do método da impregnação. Todos os catalisadores obtidos foram submetidos à análise de Espectroscopia Dispersiva em Emissão de Raios X (EDX), Difratometria de Raios X (DRX), Redução à Temperatura Programada (RTP) e Área Superficial Específica pelo método BET. Os catalisadores preparados pelo método de co-precipitação do suporte também foram analisados por Difratometria de Raios X- H2 \"in Situ\". Em seguida os catalisadores foram aplicados na reação RVE, e dentre os catalisadores estudados o que apresentou a maior seletividade para o H2 em cada método foi selecionado para a realização de estudos referentes á variação do teor em massa da fase ativa (10% e 20%) e a variação da temperatura de reação. O desempenho destes catalisadores foi comparado com o obtido para os catalisadores sem aditivo no suporte. Após os testes catalíticos, o coque formado foi quantificado por Análise Elementar e caracterizado por Microscopia Eletrônica de Varredura (MEV) e Difratometria de Raios X. Ao analisar os resultados de DRX e RTP observou-se a formação da fase Co3O4 para todos os catalisadores. E para os catalisadores mistos Co/La-Ce-Si, cujos suportes foram co-precipitados e impregnados, identificou-se, através do DRX, a formação da solução sólida entre o óxido de cério e o óxido lantânio. Nos ensaios reacionais foi observado que os catalisadores com maiores teores de La3+, para ambos os métodos de preparação, foram mais seletivos para H2, e que a temperatura influenciou no desempenho catalítico da reação. Ao analisar o carbono após a RVE, somente os catalisadores suportados em La2O3 puro, para ambos os métodos, apresentaram a espécie La2O2CO3 identificada através da DRX, que minimiza a formação do coque, e através da analise por MEV do catalisador após a reação, verificou-se que o coque formado foi filamentoso, permitindo a exposição do cobalto metálico por um maior período de tempo.
This research reports studies with Co/SiO2 catalysts modified with La2O3 and CeO2 by steam reforming of ethanol (SRE) in order to increase the catalytic activity and reduce the carbon formation on the catalyst. The amount of Co used was 10%, already of La and Ce were 10% CoLaxCe50-xSi50, where X = 2%, 4% and 6%. The supports were prepared according co-precipitation and impregnation methods in order to evaluate the effect on the catalytic performance. The active phase was incorporated by impregnation method. All were characterized by Energy Dispersive X Ray Spectroscopy (EDX), X Ray Diffraction (XRD), Temperature-Programmed Reduction (TPR) and Specific Surface Area (BET) and those prepared by co-precipitation were also analyzed by X Ray Diffraction in Situ. Thereafter, the catalysts were applied in the SRE and the highest selectivity against H2 in each method was selected for studies of variation of the mass content of active phase (10% and 20%) and temperature reaction. The performance was compared with catalysts without additive in the holder. After tests, the coke formed was determined by Elemental Analysis and characterized by Scanning Electron Microscopy (SEM) and XRD. From the XRD and TPR results was possible identify the presence of Co3O4 phase in all catalysts. In the mixed catalyst (Co/Ce-La-Si) was identified, by XRD, the formation of solid solutions between the cerium and lanthanum. Was observed that the catalyst with higher concentrations of La3+, in both methods of preparation, were more selective against H2, furthermore the temperature affected the performance of the catalysis. After characterization and quantification of the produced carbon during SRE, only catalysts supported in pure La2O3, for both methods, showed the formation of La2O2CO3, which minimizes coke formation and was identified by XRD. Through of SEM analysis of the catalyst after the reaction, it was found that coke formed a filamentous-like structure, allowing the exposure of the metallic cobalt for a longer period of time with the support.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Sakita, Alan Massayuki Perdizio. "Filmes de 'CO' obtidos por deslocamento galvânico e suas propriedades magnéticas /." Araraquara, 2014. http://hdl.handle.net/11449/124433.

Full text
Abstract:
Orientador: Assis Vicente Benedetti
Co-orientador: Rodrigo Della Noce
Banca: Hercilio Gomes de Melo
Banca: Roberto Zenhei Nakazato
Resumo: Este trabalho aborda a deposição de cobalto sobre zinco utilizando a técnica de deslocamento galvânico. Inicialmente foi feito um estudo detalhado do zinco nas diversas condições em que foram depositados os filmes de cobalto. Os filmes de cobalto foram sintetizados em banhos de cloreto e sulfato com e sem glicina em pH 3 e 5 e analisados por SEM, MO, EDXS, XDR e VSM. Durante o processo de deposição foi monitorado o potencial em circuito aberto e adicionalmente foram realizadas medições de espectroscopia de impedância eletroquímica com a finalidade de elucidar os possíveis processos que ocorrem durante a deposição. Os filmes de cobalto obtidos mostram que a adição de glicina resulta numa deposição mais homogênea e sem a formação de produtos secundários como Zn5(OH)8Cl2.2H2O e Zn4(SO4)(OH)6.4H2O. A adição da glicina ainda revela uma maior evolução de hidrogênio no sistema, possivelmente relacionada à desprotonação do íon glicinato. O estudo eletroquímico do processo de deposição através de medições de potencial em circuito aberto revela maior estabilidade de potencial com a utilização de glicina no banho. O monitoramento da deposição de cobalto utilizando EIS mostra que os íons Co2+ facilitam o processo de dissolução de Zn. Com o aumento da concentração de glicina e do tempo de deposição aumenta os valores de capacitância da dupla camada elétrica e diminui a resistência à transferência de carga, sugerindo que ambas variáveis induzem o crescimento da área do eletrodo. As medidas das propriedades magnéticas mostram uma maior deposição de material metálico magnético em pH 3 em cloreto e sem a utilização de glicina, sendo que com a adição da mesma foi observado maior quantidade de cobalto metálico depositado em pH 5. Já em sulfato observa-se maior deposição de cobalto metálico na presença e ausência de glicina ambos em pH 5.
Abstract: This work comprises the cobalt deposition onto zinc by using the galvanic displacement technique. The cobalt films were prepared from chloride and sulfate baths with and without glycine, and at pH 3 and 5. The deposits were characterized by: SEM, OM, EDXS, XRD and VSM. During the deposition process, it was monitored the open circuit potential and subsequently were conducted electrochemical impedance spectroscopy (EIS) measurements in order to elucidate the possible processes that may occur during the galvanic deposition. The results showed that the glycine addition leads to a more homogeneous deposition and no byproducts, such as Zn5(OH)8Cl2.2H2O and Zn4(SO4)(OH)6.4H2O, are formed. Furthermore, the glycine addition to the bath revealed a higher hydrogen evolution during the deposition process, possibly related to the deprotonation of glycinate ion. The electrochemical study of the galvanic displacement process by measuring the open circuit potential revealed a higher potential stability when glycine was employed in the bath. The monitoring of cobalt deposition by EIS showed that the Co2+ ions facilitate the process of Zn dissolution. By increasing the glycine concentration and the deposition time, the capacitance values, related to the double electric layer, increase and the charge transfer resistance decreases, suggesting that both parameters induce an increase in the electrode area. The magnetic properties of the Co deposits, extracted from the VSM measurements, exhibited the highest saturation magnetization for the deposit obtained from chloride bath at pH 3 without the glycine addition, indicating the presence of a higher amount of metallic Co in this condition. In the case of the sulfate bath, the highest saturation magnetization was reached for the deposits obtained at pH 5 in the presence of glycine.
Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

SOUZA, ELIEL da S. "Adsorção de cobalto em caulinita." reponame:Repositório Institucional do IPEN, 2017. http://repositorio.ipen.br:8080/xmlui/handle/123456789/28627.

Full text
Abstract:
Submitted by Pedro Silva Filho (pfsilva@ipen.br) on 2018-03-02T18:32:15Z No. of bitstreams: 0
Made available in DSpace on 2018-03-02T18:32:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0
O processo de adsorção vem sendo utilizado como uma técnica eficaz para a remoção de íons metálicos em efluentes. Neste trabalho são apresentados os estudos para avaliar da capacidade de adsorção de cobalto em caulinita, um adsorvente de baixo custo, visando à remoção deste íon de soluções aquosas. Foi analisada a área superficial específica (S) em 25 amostras de materiais preparadas de diferentes modos: caulinita, bentonita e carvão ativado e, misturas de caulinita-bentonita e caulinita-carvão ativado. Estas misturas foram preparadas pela adição de 10, 20, 30, 40 e 50% de carvão ativado ou bentonita à caulinita. As amostras de caulinita-carvão ativado e caulinita in natura foram calcinadas a 600 e 1000 °C por 4 horas. Foi escolhida para os testes de adsorção a mistura de caulinita com 10% de carvão ativado por apresentar a melhor relação custo benefício em relação à S. Os parâmetros de adsorção investigados nesta mistura foram: tempo de contato, pH, concentração inicial de soluto, competição iônica e força iônica. Verificou-se que o tempo de contato e o pH otimizados para o propósito do trabalho foram 30 min e pH 6. Nestas condições a eficiência de remoção do íon cobalto da solução foi superior a 80%. Verificou-se que a presença de íons Cr e Zn, bem como o aumento da força iônica diminuem a capacidade de adsorção do Co na mistura adsorvente. As isotermas de Langmuir e Freundlich apresentaram R2 iguais a 0,906 e 0,597, respectivamente. Os parâmetros determinados nestas isotermas indicaram um processo espontâneo, ou seja, energeticamente favorável, para a adsorção do Co nas condições e que foram realizadas este trabalho.
Dissertação (Mestrado em Tecnologia Nuclear)
IPEN/D
Instituto de Pesquisas Energéticas e Nucleares - IPEN-CNEN/SP
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Souza, Eliel da Silva. "Adsorção de cobalto em caulinita." Universidade de São Paulo, 2017. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/85/85131/tde-23022018-093900/.

Full text
Abstract:
O processo de adsorção vem sendo utilizado como uma técnica eficaz para a remoção de íons metálicos em efluentes. Neste trabalho são apresentados os estudos para avaliar da capacidade de adsorção de cobalto em caulinita, um adsorvente de baixo custo, visando à remoção deste íon de soluções aquosas. Foi analisada a área superficial específica (S) em 25 amostras de materiais preparadas de diferentes modos: caulinita, bentonita e carvão ativado e, misturas de caulinita-bentonita e caulinita-carvão ativado. Estas misturas foram preparadas pela adição de 10, 20, 30, 40 e 50% de carvão ativado ou bentonita à caulinita. As amostras de caulinita-carvão ativado e caulinita in natura foram calcinadas a 600 e 1000 °C por 4 horas. Foi escolhida para os testes de adsorção a mistura de caulinita com 10% de carvão ativado por apresentar a melhor relação custo benefício em relação à S. Os parâmetros de adsorção investigados nesta mistura foram: tempo de contato, pH, concentração inicial de soluto, competição iônica e força iônica. Verificou-se que o tempo de contato e o pH otimizados para o propósito do trabalho foram 30 min e pH 6. Nestas condições a eficiência de remoção do íon cobalto da solução foi superior a 80%. Verificou-se que a presença de íons Cr e Zn, bem como o aumento da força iônica diminuem a capacidade de adsorção do Co na mistura adsorvente. As isotermas de Langmuir e Freundlich apresentaram R2 iguais a 0,906 e 0,597, respectivamente. Os parâmetros determinados nestas isotermas indicaram um processo espontâneo, ou seja, energeticamente favorável, para a adsorção do Co nas condições e que foram realizadas este trabalho.
The adsorption process has been used as an efficient technique for the removal of metallic ions in industrial effluent. In this work, it is presented the studies to evaluate the adsorption capacity of cobalt in kaolinite, a low cost adsorbent, aiming at the removal of this ion from aqueous solutions. The specific surface area (S) was analyzed in 25 samples prepared in different ways: kaolinite, bentonite and activated carbon and, mixtures of kaolinite-bentonite and kaolinite-activated carbon. These mixtures were prepared by adding to kaolinite 10, 20, 30, 40 or 50% of activated charcoal or bentonite. Samples of kaolinite-activated charcoal mixture and raw kaolinite were also calcined at 600 and 1000 °C for 4 hours. The adsorption parameters investigated for these adsorbents were: contact time, pH, solute initial concentration, ionic competition and ionic strength. It was found that the optimized contact time and pH, for the purpose of this work, were 30 min and pH 6. Under these conditions the cobalt ion removal efficiency was greater than 80%. It was verified that the presence of Cr and Zn ions, as well as the increase in ionic strength caused a decrease in the adsorption capacity of Co in the adsorbent mixture. The Langmuir and Freundlich isotherms presented R2 equal to 0.906 and 0.597, respectively. The parameters determined by these isotherms indicated a spontaneous process, i.e., energetically favorable, for the adsorption of Co under the conditions that this work was carried out.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Esteves, Marcos Cramer. "Eletrodeposição de filmes finos e materiais nanoestruturados das ligas magnéticas cobalto-níquel e cobalto-níquel-molibdênio." Universidade de São Paulo, 2009. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/46/46132/tde-17062009-133718/.

Full text
Abstract:
Este trabalho trata do estudo da eletrodeposição de filmes finos e nanofios magnéticos compostos de cobalto, níquel e molibdênio. Foi avaliada a influência da composição química das soluções utilizadas nas propriedades do material obtido. O uso de uma célula de Hull com eletrodo cilíndrico rotativo permitiu também que fosse estudado com mais detalhe o mecanismo de eletrodeposição da liga CoNiMo. Os filmes finos magnéticos de CoNi e CoNiMo foram eletrodepositados galvanostaticamente utilizando soluções contento citrato ou glicina como aditivo. Composição, microestrutura, morfologia e propriedades magnéticas dos depósitos foram analisados e a influência da composição das soluções e das densidades de corrente aplicadas foi avaliada. Soluções contendo citrato e/ou baixo pH não resultaram em filmes com boas propriedades. O uso de glicina e pH 7 resultou em filmes amorfos e com melhores propriedades magnéticas: magnetização de saturação de 1,2 T e coercividade de 50 Oe. Com o uso da célula de Hull rotativa foi possível avaliar como variava a composição da liga e as densidades de corrente parciais de cada um dos elementos. Notou-se que a deposição de Ni era menor quanto maior a concentração de Co+2 na solução e que o aumento na concentração de glicina favorece a deposição de Co e Mo e prejudica a deposição de Ni. Além disso, a deposição de Mo foi mais influenciada pela concentração de Co+2 do que pela de Ni+2. Tais observações podem ser analisadas com base nos mecanismos já propostos para deposição de Co, Ni e Mo. Nanofios das ligas CoNi e CoNiMo foram preparados através de eletrodeposição potenciostática utilizando membranas comerciais de alumina como molde. Glicina foi utilizada como agente complexante nos eletrólitos. Fios amorfos com diâmetro médio de 200 nm e até 50 µm de comprimento foram obtidos. Em comparação com os filmes finos estudados previamente, os nanofios apresentaram maiores coercividade e cristalinidade. A coercividade medida foi de 220 Oe com o campo magnético aplicado em paralelo aos fios e de 350 Oe com o campo aplicado perpendicularmente. A presença do molibdênio não afetou as características magnéticas dos nanofios.
This work focuses on the electrodeposition of CoNi and CoNiMo thin films and nanowires. The influence of the chemical composition of several tested solutions over the properties of the material were evaluated. A rotating cylinder Hull cell allowed a more detailed study of the deposition mechanism. The thin films were galvanostatic electrodeposited from solutions containing either citrate or glycine as additives. The composition, microstructure, morphology and magnetic properties of the deposits were analyzed and related with the different bath compositions used and the applied current densities. Baths containing citrate and/or at low pH are not suitable conditions to produce magnetic films with reasonable good properties to be used in magnetic devices. Generally, use of glycine in the bath and pH 7 yielded better films. Magnetic saturation values around 1.2 T and coercivities as low as 50 Oe were obtained for films prepared using baths containing glycine. Films electrodeposited with the citrate containing baths showed higher coercivity: 125 Oe. The investigation of a wide variation of parameters the electrodeposition of the CoNiMo alloys was performed using a rotating cylinder Hull cell. Alloy composition, current efficiency and partial currents of each metal were analyzed. The nickel deposition rate decreased by increasing Co ions and glycine in the electrolyte. The latter also resulted in na augmented concentration of Ni-Gly complexed species. Molybdenum induced codeposition was verified for both excess Ni and excess Co electrolytes. The results indicate that Mo reduction was affected by the Co/Ni ratio in the electrolyte. With an excess Ni in solution, Mo wt. % increased with an increase in cobalt ion electrolyte concentration. On the other hand, with an excess of cobalt in solution, Mo wt. % was not significantly affected by nickel ion concentration. These results were analysed based on the current proposed mechanisms for Co, Ni and Mo deposition. CoNi and CoNiMo nanowires were electrodeposited using commercial alumina templates and a pH 7 glycine-ammonia electrolyte. The resulting magnetic properties and composition were compared with thin film counterparts. The nanowires had larger coercivity (220 Oe) and more crystallinity than the thin. The presence of molybdenum had no significant influence over the coercivity and remanence in the nanowires, unlike thin films.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Castillo, Vicencio Carolina Alicia. "Síntesis y caracterización de nanopartículas de níquel, cobalto y mezclas níquel-cobalto dispersadas en diferentes matrices." Tesis, Universidad de Chile, 2015. http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/137900.

Full text
Abstract:
Doctor en Química
En este trabajo de tesis se presenta la síntesis y caracterización de nanopartículas de níquel, cobalto y mezclas de estos metales, sintetizadas de manera aislada y en presencia de las matrices de polietileno, quitosano, grafeno y nanodiscos de carbono, para generar nanocompositos, los que fueron obtenidos bajo condiciones solvotermales. Todas las nanopartículas magnéticas sintetizadas en este trabajo presentaron estructura cristalina cúbica centrada en las caras, forma esférica, comportamiento ferromagnético débil y tamaños menores a 100 nm. Además, éstas permanecen estables a la oxidación, ya que en su superficie presentan una fina capa de material orgánico que las protege. La finalidad de este trabajo de tesis fue obtener en las nanopartículas metálicas propiedades magnéticas diferentes a las observabas en el mismo material pero en tamaño macroscópico. Se observó en ellas un aumento en el valor de coercividad en comparación con el material en tamaño “bulk”, debido a la disminución de los tamaños de las partículas. Además, se realizó un estudio catalítico preliminar con la reacción de hidrogenación de la acetofenona, utilizando nanopartículas de Ni0 y los compositos sobre polietileno y quitosano. El composito Ni0 sobre quitosano resultó ser el mejor catalizador a noventa minutos de reacción, dando un 65% de conversión
In this thesis we present the synthesis and characterization of nickel and cobalt nanoparticles and mixtures of these metals. The magnetic nanoparticles were synthesized in isolated form and in the presence of matrices of polyethylene, chitosan, graphene and carbon nanodiscs thus generating nanocomposites; all these products were obtained under solvothermal conditions. The synthesized magnetic nanoparticles have a face centred cubic structure, spherical shape, soft ferromagnetic behavior and sizes smaller than 100 nm. Also, these nanoparticles are stable to oxidation, since they present a thin layer of organic material that protects them. The purpose of this thesis was to obtain different magnetic properties for the metallic nanoparticles, as compared to the same bulk material. An increase in the value of coercivity was obtained, due to the decrease of the size. Also, a preliminary catalytic study of the hydrogenation reaction of acetophenone was done, using nickel nanoparticles and nanocomposite with the polyethylene and chitosan matrix. The Ni0 nanocomposite with the chitosan matrix was the best catalyst at ninety minutes of reaction, reaching a 65 % conversion
CEDENNA, Fondecyt, Conicyt
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Neto, Miguel Ângelo da Costa. "Estudo do cobalto em diamantes sintéticos." Doctoral thesis, Universidade de Aveiro, 2007. http://hdl.handle.net/10773/2675.

Full text
Abstract:
Doutoramento em Física
Neste trabalho, é apresentado um estudo experimental e teórico sobre a presença e incorporação do cobalto em diamantes sintéticos. O estudo experimental foca essencialmente o crescimento de filmes de diamante CVD em substratos de cobalto de elevada pureza, num reactor MPCVD. As inúmeras tentativas de crescimento permitiram conhecer as condições ideais que possibilitam o crescimento de filmes espessos neste tipo de substratos. As amostras obtidas foram caracterizadas do ponto de vista da sua morfologia e qualidade cristalográfica, utilizando as técnicas MEV, DRX e a espectroscopia Raman. A detecção de impurezas incorporadas nos filmes foi realizada através da absorção óptica no infravermelho, por fotoluminescência e por EDS. A influência da adição de O2 e N2, durante o processo de deposição CVD, permitiu construir modelos para a incorporação do cobalto nestes filmes. Segundo um desses modelos, o cobalto é preferencialmente incorporado nas fronteiras de grão das suas cristalites e em planos cristalográficos (111). Os resultados dos estudos do infravermelho e da fotoluminescência sugerem a possibilidade de o cobalto estar igualmente incorporado na rede cristalina do filme, sob a forma de defeitos pontuais. A presença de impurezas mais leves, como o hidrogénio e o azoto, durante o processo CVD, pode justificar a detecção de centros opticamente activos no infravermelho e no visível, podendo estar directamente associados a complexos Co-H e Co-N, alguns dos quais igualmente observados em diamantes sintéticos HPHT. Também é considerada a formação de silicetos de cobalto, incorporados em canais nas fronteiras de grão dos filmes. O estudo teórico aplica o código ab initio – AIMPRO, utilizando os fundamentos da TFD com pseudopotenciais em supercélulas, a defeitos simples de cobalto e cobalto-hidrogénio na rede do diamante. A validação dos pseudopotenciais foi realizada através de testes à rede perfeita do diamante, ao cobalto metálico e a moléculas simples. Foram obtidas as configurações estáveis dos defeitos, assim como as respectivas energias de formação e os níveis eléctricos (dadores e aceitadores).
This work presents both an experimental and theoretical study about the presence and incorporation of cobalt in synthetic diamonds. The experimental part, focus the growth of CVD diamond films on highly pure cobalt substrates, using MPCVD technique. The several growth depositions allow us to know the ideal conditions that lead to the growth of thick films on this type of substrates. The samples obtained were characterised in terms of their morphology and crystallographic purity, using SEM, XRD and Raman spectroscopy. The detection of impurities incorporated in the films was done by IR optical absorption, photoluminescence and EDS. From the results obtained with the addition of O2 and N2 during the CVD process, we were able to create models for the incorporation of cobalt in the films. One particular model show that cobalt is preferential incorporated at the crystallites grain boundaries in (111) crystallographic planes. The data from IR and photoluminescence analysis suggest the possibility that cobalt can also be incorporated into the film as point defects. The presence in the reactor’s chamber of lighter impurities like hydrogen and nitrogen, can justify the detection of optically active centres in the IR and visible being associated to Co-H and Co-N complexes, some of them also observed in HPHT crystals. It is also considered the formation of some cobalt silicites in the films, incorporated in channels formed at the grain boundaries. The theoretical part uses the fundamentals of DFT in the ab initio code AIMPRO with pseudopotentials in supercells, applied to simple cobalt and cobalt-hydrogen point defects. Tests to the pseudopotentials were carried out on the pure diamond lattice, metallic cobalt and simple molecules. Finally it was possible to develop stable models for some of these defects. Electronic structures, formation energies and donor and acceptor levels were calculated.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Books on the topic "Cobalto"

1

Zarraluki, Esther. Cobalto. Barcelona: DVD, 1996.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

P, José Arenivar. Cobalto 60: Novela. Chihuahua, México: Ediciones del Azar, 2004.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Nessi, Alberto. Blu cobalto con cenere. Bellinzona: Casagrande, 2000.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Blu cobalto con cenere. Bellinzona (CH): Casagrande, 2000.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Descripción de un brillo azul cobalto. Madrid: Pre-Textos, 2008.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Quintanar, Jorge. Cataratas de azul cobalto y obsidiana. Ciudad Nezahualcóyotl, Estado de México: Sediento Ediciones, 2013.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Conde, Alfredo. Azul cobalto: Historia posible del Marqués de Sargadelos. Barcelona: Edhasa, 2001.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Mexico. Comisión Nacional de Seguridad Nuclear y Salvaguardias., ed. Accidente por contaminación con cobalto-60: México, 1984. [Mexico]: Secretaría de Energía, Minas e Industria Paraestatal, Comisión Nacional de Seguridad Nuclear y Salvaguardias, 1985.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Díaz, Israel J. Pérez. Níquel + cobalto en Cuba: Lo que fui como ingeniero. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales, 2010.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

S. Gregorio Magno, 1981-1984: La ricostruzione con il blu cobalto. Roma: Architettura arte moderna, 1985.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Book chapters on the topic "Cobalto"

1

Almond, Peter R. "M.D. Anderson Cancer Center, 1941–1949." In Cobalt Blues, 1–8. New York, NY: Springer New York, 2013. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4614-4924-9_1.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Almond, Peter R. "Cobalt-60 and the Notebook." In Cobalt Blues, 97–102. New York, NY: Springer New York, 2012. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4614-4924-9_10.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Almond, Peter R. "Cobalt-60 in Perspective." In Cobalt Blues, 103–19. New York, NY: Springer New York, 2012. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4614-4924-9_11.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Almond, Peter R. "Erratum to: Cobalt Blues." In Cobalt Blues, E1—E2. New York, NY: Springer New York, 2013. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4614-4924-9_12.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Almond, Peter R. "The Journey, January 29 to February 7, 1949." In Cobalt Blues, 9–10. New York, NY: Springer New York, 2013. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4614-4924-9_2.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Almond, Peter R. "Early Life and Education, London, 1903–1929." In Cobalt Blues, 11–13. New York, NY: Springer New York, 2012. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4614-4924-9_3.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Almond, Peter R. "Medical Physicist Part I, London, 1929–1944." In Cobalt Blues, 15–27. New York, NY: Springer New York, 2012. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4614-4924-9_4.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Almond, Peter R. "The Unknown Years and UNESCO, Paris, 1944–1948." In Cobalt Blues, 29–33. New York, NY: Springer New York, 2012. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4614-4924-9_5.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Almond, Peter R. "Replacing Radium, 1937–1949." In Cobalt Blues, 35–40. New York, NY: Springer New York, 2013. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4614-4924-9_6.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Almond, Peter R. "The Arrival, Houston, February 1949." In Cobalt Blues, 41–50. New York, NY: Springer New York, 2012. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4614-4924-9_7.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Cobalto"

1

Tavares, M. S., M. G. F. Vaz, G. B. Ferreira, and J. M. Siqueira Jr. "Análise Microestrutural do CeO2 Dopado com Cobalto." In 23a Reunião da Associação Brasileira de Cristalografia. São Paulo: Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/23abcr-15.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Bender, Alexandre Thurow, Moniele Kunrath Santos, and Vinicius de Araujo Borges. "Uma Análise da Interação Humano-Computador da Usabilidade do Aplicativo COBALTO." In Anais Estendidos do Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais. Sociedade Brasileira de Computação, 2021. http://dx.doi.org/10.5753/ihc.2021.19585.

Full text
Abstract:
Cobalto UFPel é um aplicativo gratuito para dispositivos móveis que disponibiliza informações pertinentes à vida acadêmica dos estudantes da Universidade Federal de Pelotas. Essa plataforma é responsável pela disponibilização de informações de horários, transporte, avaliações, frequências, histórico, entre outros dados relevantes para alunos e professores. Este trabalho consiste em uma pesquisa de satisfação dos estudantes usuários e análise dos resultados obtidos. A maioria dos usuários participantes da pesquisa definem o aplicativo Cobalto UFPel como útil e de fácil usabilidade, ainda que apresente diversos erros que afetem seu uso e não possua recursos significativos de acessibilidade.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Nakayama, Maria Cristina Yukiko, Edemir Carlos Camargo de Menezes, Ramiro Conceição Nascimento, Estéfano Aparecido Vieira, and Adonias Ribeiro Franco Júnior. "OBTENÇÃO DE COBALTO METÁLICO POR PLASMA FRIO DE HIDROGÊNIO." In 70º Congresso Anual da ABM. São Paulo: Editora Blucher, 2018. http://dx.doi.org/10.5151/1516-392x-27079.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

José Amancio, Rodolfo, and Ambrósio Florêncio de Almeida Neto. "UTILIZAÇÃO DE COBALTO COMO METAL INDUTOR PARA ELETRODEPOSIÇÃO DE TUNGSTÊNIO." In XXIV Congresso de Iniciação Científica da UNICAMP - 2016. Campinas - SP, Brazil: Galoa, 2016. http://dx.doi.org/10.19146/pibic-2016-50656.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

MEDEIROS, I. A. F., D. C. ANDRADE, A. L. LOPES-MORIYAMA, CH LEROUX, and C. P. de SOUZA. "PRODUÇÃO DE FERRITA DE COBALTO POR COPRECIPITAÇÃO EM MEIO OXALATO." In XX Congresso Brasileiro de Engenharia Química. São Paulo: Editora Edgard Blücher, 2015. http://dx.doi.org/10.5151/chemeng-cobeq2014-0421-25580-161207.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

LARA, T. P. N., R. H. MENDONÇA, and S. C. DANTAS. "ESTUDO DE ÓXIDOS MISTOS DE HIDROTALCITAS DE COBALTO E NÍQUEL." In XX Congresso Brasileiro de Engenharia Química. São Paulo: Editora Edgard Blücher, 2015. http://dx.doi.org/10.5151/chemeng-cobeq2014-0970-22031-183989.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

KLEIN, L., J. M. CUNHA, D. A. BERTUOL, E. H. TANABE, and G. L. DOTTO. "CINÉTICA, EQUILÍBRIO E TERMODINÂMICA DA ADSORÇÃO DE COBALTO UTILIZANDO QUITINA." In XX Congresso Brasileiro de Engenharia Química. São Paulo: Editora Edgard Blücher, 2015. http://dx.doi.org/10.5151/chemeng-cobeq2014-1591-18527-151220.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Jeromini, Tatiane Sanches, Renato Téo de Barros, Thais Soares Pereira, Givanildo Zildo da Silva, and Cibele Chalita Martins. "EMERGÊNCIA E VIGOR DE SEMENTES DE AMENDOIM TRATADAS COM COBALTO E MOLIBDÊNIO." In XV Encontro sobre a cultura do Amendoim. São Paulo - SP, Brazil: Galoa, 2018. http://dx.doi.org/10.17648/amendoim-2018-93811.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Odone Mazali, Italo, and Carla Cristina Bove De Azevedo. "NANOPLACAS HEXAGONAIS ULTRAFINAS DE HIDRÓXIDO DE COBALTO DECORADAS COM NANOPARTÍCULAS DE OURO." In XXIII Congresso de Iniciação Científica da Unicamp. Campinas - SP, Brazil: Galoá, 2015. http://dx.doi.org/10.19146/pibic-2015-37110.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

COSENZA VEIGA BARBOSA, FLÁVIO, and Ambrósio Florêncio de Almeida Neto. "Codeposição de molibdênio utilizando ferro e cobalto para formação de ligas metálicas." In XXIV Congresso de Iniciação Científica da UNICAMP - 2016. Campinas - SP, Brazil: Galoa, 2016. http://dx.doi.org/10.19146/pibic-2016-50666.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Reports on the topic "Cobalto"

1

Santos, Iranildes, and Achilles Dutra. Projeto Eletrorrecuperação de Cobalto. ITV, 2020. http://dx.doi.org/10.29223/prod.tec.itv.mi.2020.26.dutra.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Barnes, M. Cobalt Source Calibration. Office of Scientific and Technical Information (OSTI), October 1999. http://dx.doi.org/10.2172/14271.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Rizvi, H. M. Cobalt source calibration. Office of Scientific and Technical Information (OSTI), December 1999. http://dx.doi.org/10.2172/750095.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Ruzicka, V., and R. I. Thorpe. Arsenide silver-cobalt veins. Natural Resources Canada/ESS/Scientific and Technical Publishing Services, 1995. http://dx.doi.org/10.4095/207996.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Long, Wendy, Zackery McClelland, Dylan Scott, and C. Crane. State-of-practice on the mechanical properties of metals for armor-plating. Engineer Research and Development Center (U.S.), January 2023. http://dx.doi.org/10.21079/11681/46382.

Full text
Abstract:
This report presents a review of quasi-static and dynamic properties of various iron, titanium, nickel, cobalt, and aluminum metals. The physical and mechanical properties of these materials are crucial for developing composite armoring systems vital for protecting critical bridges from terrorist attacks. When the wide range of properties these materials encompass is considered, it is possible to exploit the optimal properties of metal alloys though proper placement within the armoring system, governed by desired protective mechanism and environmental exposure conditions.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Gross, Brian J. Neutronic Comparison of New HSA Cobalt Capsule Design to Legacy HSA Cobalt Capsule Design. Office of Scientific and Technical Information (OSTI), January 2018. http://dx.doi.org/10.2172/1478517.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Percival, J. B., Y. T. J. Kwong, C. G. Dumaresq, and F. A. Michel. Transport and attenuation of arsenic, cobalt and nickel in an alkaline environment (Cobalt, Ontario). Natural Resources Canada/ESS/Scientific and Technical Publishing Services, 2004. http://dx.doi.org/10.4095/214977.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Holland, Patrick L. High-Spin Cobalt Hydrides for Catalysis. Office of Scientific and Technical Information (OSTI), August 2013. http://dx.doi.org/10.2172/1091379.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Percival, J. B., C. G. Dumaresq, Y. T. J. Kwong, K. B. Hendry, and F A Michel. Arsenic in surface waters, Cobalt, Ontario. Natural Resources Canada/ESS/Scientific and Technical Publishing Services, 1996. http://dx.doi.org/10.4095/207451.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Mendolia, M. S., and G. C. Farrington. Solvation of Cobalt Salts by Oligomeric Polyethers. Fort Belvoir, VA: Defense Technical Information Center, June 1992. http://dx.doi.org/10.21236/ada254815.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography