Academic literature on the topic 'Coeficiente de transferência convectiva'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Coeficiente de transferência convectiva.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Coeficiente de transferência convectiva"

1

Rasmussen, Pamela Pinheiro, and Keila De Souza Silva. "Estudo do efeito de coberturas comestíveis como pré-tratamento à secagem convectiva de mamão." Brazilian Journal of Food Research 10, no. 2 (December 31, 2019): 1. http://dx.doi.org/10.3895/rebrapa.v10n2.6900.

Full text
Abstract:
O objetivo deste trabalho foi avaliar a influência da aplicação de coberturas comestíveis como pré-tratamento a secagem convectiva sobre a alteração da cor, cinética de secagem e coeficiente de difusão da água do mamão. Para tanto, mamões foram devidamente higienizados, descascados, fatiados e cortados no formato de cilindro. Algumas amostras foram mergulhadas em soluções de pectina (2% p/p), outras em alginato de sódio (2% p/p) e outras em fécula de mandioca (5% p/p), todas com acréscimo de sorbitol como plastificante. Amostras sem cobertura foram usadas como controle. Todas as amostras foram submetidas posteriormente à secagem convectiva a 60 °C. Observou-se que a segunda lei de Fick se ajustou bem aos dados experimentais e que as coberturas comestíveis não influenciaram na transferência de massa durante o processo de secagem. A aplicação das coberturas influenciou a cor do produto seco. Os resultados destacaram o potencial uso de revestimentos comestíveis como uma alternativa para melhorar a qualidade do produto após a secagem convectiva.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Amendola, Mariangela, Saul Dussán-Sarria, and Anderson A. Rabello. "Determinação do coeficiente convectivo de transferência de calor de figos submetidos ao resfriamento rápido." Revista Brasileira de Engenharia Agrícola e Ambiental 13, no. 2 (April 2009): 176–82. http://dx.doi.org/10.1590/s1415-43662009000200011.

Full text
Abstract:
Este trabalho busca, como função principal, determinar o valor do coeficiente convectivo de transferência de calor através da metodologia de modelagem matemática e simulação numérica associada ao processo experimental previamente realizado, de resfriamento rápido com ar forçado de figos "Roxo de Valinhos". O objetivo foi comparar o resultado com o definido pelo ajuste entre os dados experimentais e o uso de equação empírica da literatura, já realizado. Para a predição da temperatura próximo ao centro das frutas, considerou-se o modelo da lei de Fourier em coordenadas esféricas e se implementaram algoritmos segundo os métodos de diferenças finitas e dos elementos finitos para os modelos unidimensional e tridimensional, respectivamente. O estabelecimento do referido valor se dá a partir da comparação desses dados simulados com os dados experimentais. Os valores resultantes dos dois modelos foram coincidentes e resultaram menores valores residuais que o obtido pela equação empírica; além disso, a representatividade da curva simulada mostra que a atual metodologia é mais precisa que a anteriormente realizada e, portanto, adequada para este e trabalhos futuros.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

SANTOS, E. D. A., S. M. F. SILVA, A. C. A. SANTOS, A. M. OLIVEIRA JÚNIOR, and G. F. SILVA. "DETERMINAÇÃO DO COEFICIENTE CONVECTIVO DE TRANSFERÊNCIA DE CALOR EXPERIMENTAL EM CUPCAKE DE CHOCOLATE RESFRIADO A TEMPERATURA AMBIENTE." ANAIS DO SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE INOVAÇÃO TECNOLÓGICA - SIMTEC 1, no. 1 (September 27, 2013): 399–403. http://dx.doi.org/10.7198/s2318-34032013001033.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Silva, Stephane Katherine Barbosa Moura da, Carlos José de Araújo, and Antonio Gilson Barbosa de Lima. "Estimação de parâmetros do processo de secagem de tijolos cerâmicos industriais via modelo de análise concentrada." Research, Society and Development 10, no. 7 (July 2, 2021): e57210716913. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i7.16913.

Full text
Abstract:
A fabricação dos materiais cerâmicos, como atividade industrial, se deu em função do crescimento das grandes construções civis. A manufatura desses materiais compreende as etapas de extração, beneficiamento, homogeneização, conformação, secagem e queima. A secagem é um processo termodinâmico que antecede a queima, na qual, em função do fornecimento de energia térmica, ocorre a evaporação da água que foi adicionada ao sólido durante a sua conformação. É um processo que envolve fenômenos complexos de transferência de calor e massa e, por isso requer a geração de modelos matemáticos que descrevam o processo com grande realismo físico. A existência dos modelos matemáticos se dá, sobretudo, com o intuito de descrever determinados fenômenos, buscando entender e solucionar irregularidades existentes durante o processo. A estimação de parâmetros é uma técnica que possibilita a obtenção das variáveis de controle de processo e a descrição do fenômeno de secagem com precisão. Neste contexto, o presente estudo teve como objetivo, através da modelagem matemática e simulação numérica, analisar o comportamento térmico e gravimétrico de tijolos cerâmicos industriais durante o processo de secagem e estimar os parâmetros de processo. Para isso, modelos matemáticos baseados no método de análise concentrada foram propostos e ajustados aos dados experimentais obtidos na literatura, via software Statistica®. Resultados referentes ao comportamento dos tijolos cerâmicos durante o processo de secagem, foram expostos e analisados. Foi possível concluir que o modelo matemático proposto ajustou-se adequadamente aos dados experimentais coletados, com coeficiente de determinação superior à 0.9 e que, através da estimação de parâmetros, foi possível definir as variáveis de controle do processo, e obter os coeficientes convectivos de transferência de calor e massa.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Amendola, Mariângela, and Bárbara Teruel. "Uso de um esquema implícito e de splines para a simulação numérica do processo de resfriamento de frutas esféricas." Revista Brasileira de Engenharia Agrícola e Ambiental 9, no. 1 (March 2005): 78–82. http://dx.doi.org/10.1590/s1415-43662005000100012.

Full text
Abstract:
Este trabalho teve como objetivo desenvolver um estudo teórico através do modelo matemático de Fourier, em sua forma unidimensional e em coordenadas esféricas, o que é descrito por uma equação diferencial parcial linear de segunda ordem, para a obtenção das curvas e do tempo de resfriamento de frutas esféricas. Utilizou-se o Método das Diferenças Finitas (MDF) segundo o esquema implícito no ambiente computacional Matlab 6.1, analisando-se e comparando os principais resultados através do método de ajuste spline. O modelo matemático foi validado com dados experimentais do resfriamento de laranja Valência num sistema com ar forçado (Q = 1933 m³ h-1, e velocidade em torno de 1 m s-1), com temperatura inicial de 26,57 ºC e resfriada até 1 ºC. Os resultados teóricos obtidos com a simulação foram comparados com os encontrados com a aplicação de um modelo bidimensional desenvolvido em coordenadas esferoidais prolato, com o emprego do Método dos Volumes Finitos (MVF) implementado em Fortran 77. Os dois modelos e métodos aplicados mostram-se aptos para caracterizar o processo de resfriamento das frutas, principalmente em termos de valores práticos específicos, uma vez que geraram resíduos desprezíveis. Apesar destes resultados, o valor do coeficiente convectivo de transferência de calor foi significativamente diferente; tal variação mostra como este coeficiente é sensível a vários fatores do processo de resfriamento e, ainda, que se deve aprofundar as pesquisas para a determinação efetiva do valor do mesmo.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Lima, Elisiane Santana de, Wanderson Magno Paiva Barbosa de Lima, Stephane Katherine Barbosa Moura da Silva, Hortência Luma Fernandes Magalhães, Lucas Pereira Castanheira Nascimento, Ricardo Soares Gomez, Túlio Rafael Nascimento Porto, and Antonio Gilson Barbosa de Lima. "Secagem de tijolos cerâmicos industriais e estimativa de parâmetros do processo: uma abordagem concentrada avançada." Research, Society and Development 9, no. 12 (December 31, 2020): e48391211391. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i12.11391.

Full text
Abstract:
Este trabalho objetiva estudar a secagem de sólidos porosos e com forma arbitraria usando o método da análise concentrada. Um modelo matemático fenomenológico avançado baseado numa análise concentrada e sua solução exata são apresentados para predizer as transferências de massa e calor em tijolos cerâmicos vazados industriais e estimar os coeficientes de transporte. Diferentes simulações foram realizadas para avaliar o efeito da temperatura do ar no processo de secagem. Resultados transientes do teor de umidade e temperatura do tijolo, e dos coeficientes de transferência de calor e massa convectivos são apresentados e discutidos. Verificou-se que, quanto maior a temperatura, maiores são os coeficientes de transferência de calor e massa convectivos na superfície do tijolo, e mais rápido o produto perde umidade e eleva sua temperatura. Do estudo, propõe-se uma condição otimizada de secagem do tijolo cerâmico industrial visando minimizar os defeitos no produto pós-secagem, aumentar sua qualidade para a etapa de queima, reduzir desperdícios de matéria-prima e economizar energia no processo.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Faria, Erica Victor, Nadia Guimarães Sousa, and Kassia Graciele dos Santos. "Estudo experimental e numérico do perfil de aquecimento de um forno solar aplicado à secagem." Research, Society and Development 9, no. 7 (May 30, 2020): e555974368. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4368.

Full text
Abstract:
Dentre as técnicas de conservação de alimentos, pode-se destacar a secagem. No entanto, esta é uma operação que demanda um alto consumo energético e pode ser viabilizada pela aplicação de uma fonte energética alternativa não poluente e inesgotável, como a energia solar. Um equipamento aplicado a secagem que opera a partir da captação de raios solares é o forno solar. A partir de objetos refletores ocorre a reflexão dos raios solares para o interior desse secador, proporcionando o aumento da temperatura do ar contido no forno, para posterior aplicação como ar de secagem. A fim de melhor entender o funcionamento deste secador, diversos autores vêm estudando-o através de simulações computacionais. Considerando o exposto, o objetivo desse trabalho é realizar um estudo experimental e numérico do aquecimento de um forno solar. O experimento consistiu na exposição do forno aos raios solares e registro contínuo dos valores de temperatura ambiente e em diferentes posições no equipamento. O modelo matemático utilizado é constituído por balanços de energia individuais para cada componente do secador, sendo que o cálculo dos coeficientes de transferência de calor na forma convectiva e por radiação foram baseados em trabalhos da literatura. O modelo foi implementado no software livre Scilab®, utilizando o solucionador lsoda do pacote ODEPACK e os experimentos foram desenvolvidos na UFTM em Uberaba – MG. Os resultados mostraram que a abordagem de modelagem empregada foi eficiente na predição do comportamento térmico do secador, que atingiu temperaturas adequadas à secagem (Ts* = 82oC) apenas com utilização de energia solar.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Almeida, Raphael Lucas Jacinto, Newton Carlos Santos, Virginia Mirtes de Alcântara Silva, Victor Herbert de Alcântara Ribeiro, Eliélson Rafael Barros, Josilene de Assis Cavalcante, Anna Paula Rocha de Queiroga, Márcia Ramos Luíz, Aisla Rayanny Barbosa do Nascimento, and Jaqueline Siqueira Nunes. "Influência da espessura na cinética de secagem de fatias de beterraba." Research, Society and Development 9, no. 4 (March 18, 2020): e18942940. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i3.2940.

Full text
Abstract:
O presente trabalho tem como objetivo avaliar a influência da espessura na cinética de secagem de fatias de beterraba e ajustar modelos matemáticos (empíricos e difusivos) aos dados experimentais. As beterrabas foram fatiadas em três diferentes espessuras (4; 6 e 8 mm) e a cinética de secagem foi realizada em estufa de circulção de ar com velocidade do ar de 1,5 m.s-1, na temperatura de 60 ºC. Os modelos matemáticos empíricos (Lewis, Page e Handerson e Pabis) e difusivos considerando a geometria de parede infinita e a condição de contorno do terceiro tipo foram ajustados aos dados experimentais. O modelo de Page apresentou como o de melhor ajuste quando comparado aos demais por apresentar valores superiores de R2 (R2 > 0,99) e valores inferiores da função qui-quadrado. A solução analítica da equação de difusão com geometria de parede infinita, apresentou aumento da difusividade e do coeficiente convectivo de transferência de calor com incremento da espessura das fatias e os baixos valores do número de biot indicam que a condição de contorno utilizada (terceiro tipo) descreveu de forma satisfatória o processo. No entanto, quando se teve aumento da espessura das fatias, menores foram as variações de umidade em seu interior no decorrer do tempo.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Silva, L. D. da, W. P. da Silva, C. M. D. P. S. Silva, and V. S. O. Farias. "Descrição da secagem de placas cerâmicas por meio de um modelo de difusão." Cerâmica 59, no. 351 (September 2013): 409–16. http://dx.doi.org/10.1590/s0366-69132013000300010.

Full text
Abstract:
O objetivo deste trabalho foi estudar o transporte de água, através do modelo da difusão líquida, em placas cerâmicas que podem ser usadas como revestimento de alvenaria, bem como apresentar um algoritmo de otimização baseado no método inverso. Para atingir os objetivos o algoritmo apresentado foi acoplado à solução analítica da equação de difusão, possibilitando determinar os parâmetros de processo a partir dos dados experimentais da secagem das placas. A condição de contorno empregada foi a de terceiro tipo e a geometria considerada foi a de um paralelepípedo. Uma vez determinados os parâmetros de processo, a cinética de secagem das placas cerâmicas foi simulada para cada temperatura. Os revestimentos cerâmicos foram moldados com argila vermelha, que também é usada na fabricação de tijolos e telhas. Amostras do produto com teor de umidade inicial em ~ 0,110 (bs) foram colocadas dentro de uma estufa a 50,0, 60,0, 70,0 e 90,0 ºC, e os dados da cinética de secagem foram coletados. A análise dos resultados obtidos, por meio dos gráficos das cinéticas de secagem e dos indicadores estatísticos, permite concluir que o modelo de difusão líquida descreve de forma satisfatória a cinética de secagem do produto. Os valores obtidos para o coeficiente de transferência convectivo de massa e para a difusividade efetiva da água foram consistentes com valores disponíveis.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Dias, William Borges, Danylo de Oliveira Silva, and Luiz Gustavo Martins Vieira. "Determinação de coeficientes convectivos de transferência de calor por meio das técnicas de fluidodinâmica computacional." Brazilian Applied Science Review 4, no. 2 (2020): 729–40. http://dx.doi.org/10.34115/basrv4n2-021.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Coeficiente de transferência convectiva"

1

Lima, Carlos Umberto da Silva. "Ebulição convectiva de refrigerantes halogenados escoando no interior de tubos horizontais de cobre." Universidade de São Paulo, 2000. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/18/18135/tde-11072018-120902/.

Full text
Abstract:
A presente pesquisa teve por objetivo o estudo da ebulição convectiva dos novos refrigerantes halogenados no interior de tubos horizontais de cobre. Uma busca na literatura pertinente ao assunto mostrou que a determinação do coeficiente de transferência de calor pode ser determinado por correlações que, aqui, foram classificadas como: 1- Estritamente Convectivas, 2- Superposição de Efeitos e 3- Estritamente Empíricas. Essas correlações mostraram-se inadequadas a generalizações. Uma bancada experimental foi concebida e construída, o que permitiu a obtenção de dados experimentais envolvendo uma ampla faixa de condições operacionais. Efeitos de parâmetros físicos como a velocidade mássica, fluxo de calor, temperatura de saturação e título, foram investigados. Os dados experimentais obtidos foram utilizados no desenvolvimento de uma correlação para o coeficiente de transferência de calor na ebulição convectiva que satisfizesse adequadamente esses dados obtidos para condições operacionais típicas de aplicações frigoríficas. A partir da análise efetuada foi proposto um modelo no qual foram introduzidos os adimensionais que envolvem os principais efeitos relacionados à mudança de fase. O modelo proposto apresentou resultados bastante adequados não apenas na correlação dos resultados experimentais obtidos na presente pesquisa como também em dados encontrados na literatura.
Present research has aimed at the study of convective boiling of recently introduced halocarbon refrigerants inside horizontal copper tubes. A comprehensive literature survey has revealed that the correlations for the convective boiling heat transfer coefficient can be divided into three main categories: (1) strictly convective; (2) superposition of effects; (3) strictly empirical. As a general rule these correlations are not fitted for generalizations. An experimental set up has been developed and constructed in order to raise data involving a relatively wide range of operational conditions. These data have been used to investigate effects of such parameters as heat flux, mass velocity, quality and evaporating temperature. In addition gathered data have been used in the development of a correlation for the heat transfer coefficient under convective boiling conditions typical of refrigeration applications. The model has been developed in terms of the main intervening non dimensional groups. The proposed equation correlated very well not only experimental data from present investigation but data obtained else where.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Monnerat, Sandra Mourão. "Desidratação osmotica e secagem convectiva de maçã : transferencia de massa e alterações de estrutura celular." [s.n.], 2009. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/256446.

Full text
Abstract:
Orientador: Florencia Cecilia Menegalli
Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia de Alimentos
Made available in DSpace on 2018-08-13T18:52:37Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Monnerat_SandraMourao_D.pdf: 2359962 bytes, checksum: 3df7969a948ecae9b1a169de42e7087a (MD5) Previous issue date: 2009
Resumo: No presente trabalho investigou-se a desidratação osmótica de maçãs (variedade Fuji), seguida ou não de secagem convectiva com ar quente. Foram determinados perfis de concentração de água e soluto(s) em amostras de maçãs cortadas ao meio e desidratadas osmoticamente em soluções aquosas binárias (30% e 50% de sacarose, p/p) e solução ternária (50% de sacarose e 10% de cloreto de sódio, m/m), sob agitação vigorosa e temperatura constante (27°C). As amostras imersas na solução osmótica durante 2, 4 e 8 h foram fatiadas a partir da superfície plana exposta. A densidade e os teores de água, açúcares totais e redutores e cloreto de sódio foram determinados em cada fatia. O modelo matemático que descreve o transporte de cada espécie estudada (água, sacarose e cloreto de sódio) se baseia na equação de continuidade e na Lei de Fick e considera o encolhimento do tecido. O modelo foi ajustado aos dados experimentais, através do método implícito de diferenças finitas de Crank-Nicolson para determinar os coeficientes efetivos de difusão como uma função da concentração, utilizando coordenadas materiais e integrando simultaneamente as equações diferenciais de cada componente (água e sacarose ou água, sacarose e cloreto de sódio). Imagens de microscopia ótica de tecidos tratados osmoticamente, previamente pigmentados com o corante vital vermelho neutro, foram obtidas variando-se a concentração das soluções e o tempo de exposição. Os registros fotográficos retratam alterações da estrutura celular, que variam de acordo com a intensidade do processo de desidratação. A secagem convectiva com ar quente foi realizada em amostras de maçãs cortadas ao meio, frescas e previamente tratadas em solução aquosa de sacarose a 50% p/p durante 4 horas (27°C). Os perfis de umidade foram determinados a partir da superfície, após a exposição da face plana das metades das maçãs ao fluxo de ar quente (60°C ) durante 3, 6, 10 e 24 horas de secagem. O modelo matemático que descreve o transporte da água se baseia nas equações de continuidade e na Lei de Fick e considera o encolhimento do tecido e a concentração inicial não homogênea para o tecido previamente tratado. De maneira similar à desidratação osmótica, a difusividade de água na secagem também foi determinada em função da concentração, utilizando-se o método implícito de diferenças finitas de Crank-Nicolson e coordenadas materiais. Obtevese um bom ajuste dos modelos matemáticos aos dados experimentais de desidratação osmótica e de secagem. A ordem de magnitude dos coeficientes obtidos para a desidratação osmótica foi uma ou duas vezes menor que de coeficientes de difusão binários de soluções puras de sacarose e de cloreto de sódio. No caso da secagem, o comportamento da difusividade mostrou dependência significativa com a concentração de água. O tecido fresco apresentou coeficientes superiores aos do tecido pré-tratado osmoticamente além de funcionalidades distintas para diferentes tempos de secagem (inferior e superior a 6 horas). O tecido tratado apresentou um comportamento mais estável da difusividade da água no material e foi descrito por uma única função. Este fato está relacionado com as mudanças estruturais ocorridas durante a secagem, mais severas para o tecido fresco em relação ao tecido tratado
Abstract: In this study it was investigated the osmotic dehydration of apples (Fuji variety) followed or not by convective drying with hot air. Concentration profiles were determined for water and solute(s) in samples of apples cut in half and osmotically dehydrated in binary aqueous solutions (30% and 50% sucrose, w/w) and ternary solution (50% sucrose and 10% sodium chloride, w/w) under vigorous stirring and constant temperature (27°C). The samples immersed in the osmotic solution for 2, 4 and 8 h were sliced from the exposed flat surface. The density and water, total and reducing sugars and sodium chloride contents were determined in each slice. The mathematical model that describes the transport of each species studied (water, sucrose and sodium chloride) is based on the continuity equation and on the of Fick's diffusion law and considers the tissue shrinkage. The model was fitted to experimental data through the finite difference implicit method of Crank-Nicolson, to determine the effective diffusion coefficients as a function of concentration, using material coordinates and integrating simultaneously the differential equations of each component (water and sucrose or water, sucrose and sodium chloride). Light microscopy images of osmotically processed tissues previously pigmented with the vital dye neutral red, were obtained, varying the concentration of solutions and time of exposure. The photographic records show changes in cellular structure, which vary with the intensity of the dehydration process. The convective air drying was carried out on samples of apples cut in half, fresh and treated in aqueous solution of sucrose to 50% w/w for 4 hours (27°C). The moisture profiles were determined from the surface, after exposure of the flat face of half of the apples to the flow of hot air (60 ° C) during 3, 6, 10 and 24 hours of drying. The mathematical model that describes the water transport is based on the continuity equation, the Fick's diffusion law, the tissue shrinkage and the nonhomogeneous initial concentration of the previously treated tissue. Similarly to the osmotic dehydration, the water diffusivity in drying was also determined in terms of concentration, using the finite difference implicit method of Crank-Nicolson and coordinated materials. It was possible to obtained a good fit of mathematical models to experimental data of osmotic dehydration and drying. The order of magnitude of the coefficients obtained for the osmotic dehydration was one or two times lower than diffusion coefficients of pure binary solutions of sucrose and sodium chloride. For drying, the behavior of diffusivity showed significant dependence with the concentration of water. The fresh tissue showed coefficients greater than the osmotically pre-treated tissue than it needs distinct functions for different times of drying (and less than 6 hours). The treated tissue showed a more stable behavior of the water diffusivity in the material and was described by a single function. This fact is related to the structural changes during drying, more severe for the fresh tissue than for the treated tissue
Doutorado
Doutor em Engenharia de Alimentos
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Moreira, Tiago Augusto. "Análise experimental da influência da adição de nanopartículas a água no coeficiente de transferência de calor para escoamentos monofásicos e ebulição convectiva em microcanais." Universidade de São Paulo, 2017. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/18/18147/tde-10032017-091729/.

Full text
Abstract:
Dissipadores de calor baseados em microcanais são apresentados como solução para a remoção de fluxos de calor elevados em espaços restritos, pois proporcionam elevados coeficientes de transferência de calor quando comparados a canais convencionais. Tais trocadores também proporcionam elevadas razões entre a área superficial em contato com o refrigerante por unidade de volume do dissipador. Além dos microcanais, a utilização de nanofluidos também se apresenta como tecnologia com potencial de incremento do coeficiente de transferência de calor. Os nanofluidos consistem na adição de nanopartículas a um fluido base visando alterar suas propriedades de transporte termodinâmicas. Neste contexto, o objetivo do presente estudo é avaliar o coeficiente de transferência de calor para escoamentos monofásicos e ebulição convectiva de nanofluidos aquosos no interior de microcanais. Para isto, foram realizados experimentos em canais com diâmetro de 1,1 mm e comprimento de 200 mm para água deionizada, nanofluidos de alumina com diâmetros de 20-30 e 40-80 nm, nanofluidos de dióxido de silício com diâmetros de 15 e 80 nm, e nanofluidos de cobre com diâmetro de 25 nm. Estas soluções foram ensaiadas para concentrações volumétricas de nanopartículas de 0,001, 0,01 e 0,1, velocidades mássicas de 200, 400 e 600 kg/m2s e fluxos de calor de 20 a 350 kW/m2. A análise dos resultados revelou que a adição de nanopartículas a água deionizada proporciona o incremento do número de Nusselt para escoamentos monofásicos, principalmente na região inicial do tubo. Concluiu-se que os efeitos da adição de nanopartículas a um fluido base no coeficiente de transferência de calor durante a ebulição convectiva estão relacionados ao recobrimento da superfície com uma camada porosa. A deposição de nanopartículas com diâmetro inferior a 30 nm resultou na redução do coeficiente de transferência de calor e das instabilidades térmicas do escoamento em relação a água deionizada. O coeficiente de transferência de calor e as instabilidades térmicas não apresentaram variações significativas da deposição de nanopartículas com diâmetro superior a 40 nm. Por meio da análise da textura das superfícies recobertas e do critério de nucleação proposto por Kandlikar et al. (1997) concluiu-se que tal comportamento encontra-se associado aos efeitos do acabamento superficial na densidade de cavidades de nucleação ativas.
Microchannels based heat exchangers were introduced as a solution to high heat flux removal in restrict spaces due to their high heat transfer coefficients compared to heat exchangers based on conventional channels. The high ratio of surface are per volume is an additional advantage to microchannels in relation to conventional channels. Beside the microchannels technology, the nanofluids also present itself as a technique with potential to increase the heat transfer coefficient. Nanofluids consist of a solution containing nanoparticles dispersed in a base fluid with the goal to improve its thermodynamic and transport properties. In this context, the objective of the present study is to evaluate the heat transfer coefficient for single-phase flow and convective boiling of aqueous nanofluids inside microchannels. Experiments were performed for channels with internal diameter of 1.1mm and 200 mm long for DI-water, nanofluids containing alumina- (nanoparticles diameters of 20-30 and 40-80 nm), silicon dioxide (nanoparticles diameters of 15 and 80 nm), and copper (nanoparticles diameter of 25 nm). These solutions were evaluated for volumetric concentrations of 0.001, 0.01 and 0.1%, mass velocities of 200, 400 and 600 kg/m2s and heat fluxes from 20 to 350 kW/m2. The analysis of the results revealed that the addition of nanoparticles to DI-water causes an increment in the Nusselt number for single phase flows, especially at the inlet of the tube. The results for flow boiling indicated that the effects of adding nanoparticles to the base fluid are related to the deposition on the heating surface of a nanoparticles porous layer due to the boiling process. The deposition of nanoparticles smaller than 30 nm promoted a reduction of the heat transfer coefficient compared to DI-water on a clean surface, and thermal instabilities were minimized. For the deposition of nanoparticles larger than 40 nm these parameters did not presented significant variations in comparison to DI-water. A combined analysis of the surfaces finishing and the criterion of Kandlikar et al. (1997) for bubble nucleation revealed that such behaviors are correlated to the effects of the surface texture associated to the boiling process on the density of active nucleation cavities.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Zago, João Vitor. "Comportamento térmico e hidrodinâmico da ebulição convectiva do HFE-7100 em microdissipador de calor baseado em microcanais /." Ilha Solteira, 2019. http://hdl.handle.net/11449/191408.

Full text
Abstract:
Orientador: Elaine Maria Cardoso
Resumo: Dissipadores de calor compactos, baseados em microcanais, têm se mostrado um meio eficaz para o resfriamento de dispositivos de alta densidade de energia, tais como microprocessadores, além de proporcionarem redução de material utilizado para a fabri-cação e do inventário de fluido refrigerante necessário. Sistemas bifásicos que operam com fluidos refrigerantes proporcionam coeficientes de transferência de calor elevados para baixos valores de velocidade mássica e uma distribuição de temperatura mais uni-forme na superfície. O presente estudo teve por objetivo avaliar experimentalmente o desempenho de um dissipador de calor baseado em microcanais, em condições de ebuli-ção convectiva saturada do fluido HFE-7100. O dissipador, em cobre eletrolítico, possui 33 microcanais de seção retangular com dimensões de 10 mm de comprimento, 200 μm de largura, 500 μm de altura e espaçados 100 μm entre si. A eficiência térmica do dissi-pador foi avaliada utilizando como fluido de trabalho o HFE-7100 (fluido refrigerante com baixo ozone depleting potencial, ODP, e global warming potential, GWP). Dados experimentais para o coeficiente de transferência de calor (CTC) e perda de pressão fo-ram obtidos em condições de escoamento monofásico e bifásico saturados, para diferen-tes valores de velocidades mássicas. As condições testadas foram de fluxo de calor im-posto (footprint) variando de 50 a 700 kW/m², com velocidades mássicas do fluido entre 392 e 875 kg/m²s, obtendo coeficientes de transferên... (Resumo completo, clicar acesso eletrônico abaixo)
Abstract: Microchannel-based heat sinks have been shown to be an effective way of cool-ing high-density energy devices such as microprocessors, as well as reducing the material used to manufacture the exchangers and the required refrigerant inventory. Two-phase flow systems that operate with refrigerant fluids provide high heat transfer coefficients with low mass flux values and more uniform temperature distribution on the surface. The present study aimed to evaluate experimentally the performance of a heat sink based on microchannels under saturated conditions of convective boiling of HFE-7100 fluid. The analyzed heat sink has 33 rectangular section microchannels measuring 10 mm length, 200 μm wide, 500 μm high and spaced 100 μm apart. The heat sink was evaluat-ed using HFE-7100 (low ozone-depleting potential, ODP, and global warming potential, GWP) as working fluid. Experimental data for the heat transfer coefficient and pressure drop were obtained under saturated single and two-phase flow conditions for different values of mass velocities. An experimental apparatus was assembled and validated for the accomplishment of testing. As experimental conditions, the heat flux was applied in a range from 50 to 700 kW/m², with mass flux from 392 and 875 kg/m²s, obtaining a heat transfer coefficient of 60 kW/m² and pressure drop up to 12 kPa. By decreasing the mass flux and the input of the subcooling the HTC increases; the pressure drop increases monotonically with the increase in the mass fl... (Complete abstract click electronic access below)
Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Tibiriçá, Cristiano Bigonha. "Estudo teórico-experimental da transferência de calor e do fluxo crítico durante a ebulição convectiva no interior de microcanais." Universidade de São Paulo, 2011. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/18/18147/tde-22092011-161901/.

Full text
Abstract:
A pesquisa realizada tratou do estudo da transferência de calor e do fluxo crítico durante a ebulição convectiva no interior de canais de diâmetro reduzidos a partir de dados levantados em bancadas experimentais construídas para esta finalidade. Extensa pesquisa bibliográfica foi efetuada e os principais métodos disponíveis para previsão de coeficiente de transferência de calor, fluxo crítico e mapas de escoamento foram levantados. Os resultados obtidos foram parametricamente analisados e comparados com os métodos da literatura. Pela primeira vez para microcanais, resultados experimentais foram levantados por um mesmo autor em laboratórios distintos buscando verificar a tendência e comportamentos. Tal comparação tem sua importância destacada em face das elevadas discrepâncias observadas na literatura quando resultados de autores distintos, obtidos em condições similares, são comparados. Os resultados levantados foram utilizados na elaboração de modelos que consideram os padrões de escoamento observados em microcanais. A incorporação dos padrões permitiu o desenvolvimento de modelos mecanísticos para coeficiente de transferência de calor, fluxo crítico e critérios para a caracterização da transição entre macro e microcanais baseados na formação do padrão de escoamento estratificado e na simetria do filme líquido no escoamento anular.
This research comprises an experimental and theoretical study on flow boiling heat transfer and critical heat flux inside small diameter tubes based on data obtained in experimental facilities specially designed for this purpose. A broad literature review was carried out and the main methods to predict the heat transfer coefficient, critical heat flux and flow patterns were pointed out. The experimental results were parametrically analyzed and compared against the predictive methods from literature. For the first time, microchannels experimental results obtained by an unique researcher in distinct laboratories were compared and a reasonable agreement was observed. The importance of such a comparison is high-lighted for flow boiling inside microchannels due to the high discrepancies ob-served when results from independent laboratories obtained under similar experimental conditions are compared. Moreover, the experimental results obtained in the present study were used to develop correlations and models for the heat transfer coefficient and heat flux that takes into account the flow patterns observed in microchannels. The heat transfer coefficient and critical heat flux models were developed based on mechanistic approach. In addition, criteria to characterize macro to microchannel transition were proposed based in the occurrence of the stratified flow pattern and the liquid film symmetry under annular flow conditions.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Luchesi, Vanda Maria. "Estudo teórico da condução de calor e desenvolvimento de um sistema para a avaliação de fluidos de corte em usinagem." Universidade de São Paulo, 2011. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/18/18145/tde-22072011-152531/.

Full text
Abstract:
Em decorrência ao grande crescimento e evolução dos processos de usinagem e a demanda para adequação ambiental, novos fluidos de corte tem sido aplicados. Uma comprovação de sua eficiência em refrigerar a peça, e a ferramenta melhorando a produtividade do processo ainda é necessária. O presente trabalho propõe o estudo e o desenvolvimento de um sistema para avaliar a eficácia de fluidos de corte em operações de usinagem. Inicia-se com uma abordagem matemática da modelagem do processo de dissipação de calor em operações de usinagem. Em seguida prossegue-se com uma investigação de diferentes maneiras de solução do modelo proposto. Experimentos práticos foram realizados no laboratório de Otimização de Processos de Fabricação - OPF. A partir dos dados obtidos foi realizada uma análise assintótica das equações diferencias parciais que governam o modelo. Finalizando, o modelo selecionado foi aplicado no fresamento do aço AISI 4340 endurecido usinado sob alta velocidade.
Due to the rapid growth and development of machining processes there has been a demand for environmental sustainability and news cutting fluids have been applied. A reliable assessment of their efficiency in cooling the workpiece, tools and improving productivity is still a requirement. The present thesis presents a theoretical study and a proposal of a system to assess the effectiveness of cutting fluids applied to machining operation. It begins using a mathematical approach to model the heat propagation during machining operations. Then, it continues with an investigation into different ways to solve the proposed theorical model. Machining experiments using realistic cutting operations were also conducted at the Laboratory for Optimization of Manufacturing Processes - OPF. From the experimental data, was carried out an asymptotic analysis of partial differential equations, which govern the mathematical model. Finally, the selected model will be applied to a milling operation using High Speed Machining (HSM) technique on hardened steel AISI 4340.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Tapia, Daniel Felipe Sempértegui. "Análise experimental do efeito da geometria da seção transversal e do desempenho de fluidos de reduzido GWP na ebulição convectiva em canais de dimensões reduzidas." Universidade de São Paulo, 2016. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/18/18147/tde-02022017-152135/.

Full text
Abstract:
A presente tese trata da análise experimental do efeito da geometria da seção transversal do canal e do desempenho de refrigerantes de reduzido GWP (Global Warming Potential) durante a ebulição convectiva em canais de reduzidas dimensões. A tese inclui ainda um estudo extenso e crítico da literatura sobre métodos de previsão da perda de pressão e do coeficiente de transferência de calor, e sobre estudos experimentais em canais não-circulares e de refrigerantes com reduzido GWP na ebulição convectiva em canais de dimensões reduzidas. Resultados para o coeficiente de transferência de calor e perda de pressão durante a ebulição convectiva foram obtidos para canais com geometrias de seção circular, quadrada e triangular para o refrigerante R134a. Nos testes utilizou-se canais com perímetros internos similares obtidos a partir da conformação de um tubo com diâmetro interno igual a 1,1 mm. No caso do canal circular, dados foram também levantados para os HFOs R1234ze(E) e R1234yf e o hidrocarboneto R600a, fluidos com reduzido GWP. Ensaios foram executados para amplas faixas de fluxos de calor e velocidades mássicas, temperaturas de saturação de 31 e 41°C e títulos de vapor entre 0 e 0,95. Aspectos relacionados aos efeitos da geometria e do fluido refrigerante foram minuciosamente investigados através da análise paramétrica dos resultados. Com base na comparação do banco de dados coletado com os métodos de previsão disponíveis na literatura, constatou-se que estes proporcionam previsões satisfatórias apenas para condições experimentais especificas. Portanto, novos métodos de previsão da perda de pressão e do coeficiente de transferência de calor foram desenvolvidos com base nos dados levantados no presente estudo. Os métodos propostos preveem satisfatoriamente o banco de dados do presente estudo e resultados independentes disponíveis na literatura. Adicionalmente, com base nos resultados levantados, verificou-se que dissipadores de calor baseados em multi-microcanais com canais de seção triangular apresentam desempenho superior comparados a dissipadores com canais quadrados e circulares.
The present thesis concerns an experimental study on the effects of cross-sectional geometry and low GWP refrigerants on the thermal-hydraulic performance for convective boiling inside micro-scale channels. Experimental results for heat transfer coefficient and pressure drop gradient during convective boiling were obtained for circular, square and triangular channels for the fluid R134a. The evaluated channels present the same external perimeter and equivalent diameters of 1.1, 0.977 and 0.835 mm, respectively. In the case of the circular geometry, experimental results were also acquired for the HFOs R1234ze(E) and R1234yf and the hydrocarbon R600a (isobutane), which are fluids with low GWP and null ODP. Experiments were performed for a wide range of heat fluxes and mass velocities, saturation temperatures of 31 and 41°C and vapor qualities up to 0.95. The experimental data were carefully analyzed and discussed based on a parametrical analysis focusing on the effect of the cross-sectional geometry and the working fluid. Subsequently, the experimental data were compared against the most quoted predictive methods from literature. In general, it was verified that none of the predictive methods were able to accurately capture the experimental trends of the overall database. So, new predictive methods for the pressure drop and heat transfer coefficient were developed based on the broad database obtained in the present study. The proposed methods provided satisfactory results not only for the experimental database used for its development, but also for independent databases collected in the literature. Additionally, based on the data obtained in the present study and a performance analysis taken into account pressure drop, heat transfer coefficient and the channel packing factor, triangular cross sectional geometry is recommended for heat sinks.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Porto, Eduardo Figueiredo. "Verificação dos valores dos coeficientes de convecção do ar no exterior de edifícios no estado da Paraíba." Universidade Federal da Paraíba, 2007. http://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/handle/tede/9113.

Full text
Abstract:
Submitted by Viviane Lima da Cunha (viviane@biblioteca.ufpb.br) on 2017-07-18T13:27:53Z No. of bitstreams: 1 arquivototal.pdf: 2894407 bytes, checksum: 993603497277207e108988a17bd6d3b2 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-07-18T13:27:53Z (GMT). No. of bitstreams: 1 arquivototal.pdf: 2894407 bytes, checksum: 993603497277207e108988a17bd6d3b2 (MD5) Previous issue date: 2007-03-05
This research investigated and analysed the characteristics and peculiarities of wind flowing that take place in the state of Paraiba in order to verify the local values for the air coefficients of external convection (hc’s), based in non-dimensional numbers like Prandlt, Reynolds and Nusselt, and empirical correlations as suggested by Hilpert. These correlations are widely used and the results demonstrate that the verified values significantly differ from the ones currently recommended by the Brazilian norms concerning the thermal performance of buildings and the basic parameters of projects for central air-conditioners. The results highlighted the need to review these coefficients and take into consideration the interrelationship between the standards of local ventilation and construction regulations when calculating the thermal conditioning of buildings in order to minimize environmental impact and improve energy performance of buildings, which will reduce costs.
Este trabalho investigou e analisou as características e as condições de escoamento dos ventos que ocorrem no estado da Paraíba, a fim de determinar valores locais para os coeficientes de convecção do ar externo (hc’s), com base nos números adimensionais de Prandlt, Reynolds e Nusselt, e correlações empíricas com as sugeridas por Hilpert, que são largamente utilizadas, cujos resultados demonstraram que os valores verificados diferem significativamente dos valores atualmente recomendados palas Normas Brasileiras referentes ao desempenho térmico de edificações, e aos parâmetros básicos de projeto de centrais de ar-condicionado, conduzindo à necessidade de se reverem tais coeficientes e considerarem as inter-relações entre o padrão de ventilação local e o de ocupação do solo, quando do cálculo de acondicionamento térmico de edifícios, para se minimizar os impactos ambientais, otimizar o desempenho energético de edificações, aumentando a economia de energia reduzindo custos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Lima, Ivan Noville Rocha Correa. "Estudo experimental da transferencia de calor no escoamento bifasico intermitente horizontal." [s.n.], 2009. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/264629.

Full text
Abstract:
Orientador: Antonio Carlos Bannwart
Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Mecanica, Instituto de Geociencias
Made available in DSpace on 2018-08-14T16:09:37Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Lima_IvanNovilleRochaCorrea_M.pdf: 2854489 bytes, checksum: fec392ec12651861ca4547ea5ce279c9 (MD5) Previous issue date: 2009
Resumo: O presente trabalho tem por objetivo central a medição experimental do coeficiente de transferência de calor bifásico no padrão gás-líquido horizontal intermitente, por ser este um padrão muito comum nas operações de produção de petróleo. Para alcançar esse objetivo, foi construído um aparato experimental consistindo de uma seção de testes alimentada por uma mistura pré-aquecida de ar e água, a diferentes pares de vazões e temperaturas de entrada. Para realizar a troca térmica, o tubo foi circundado por uma jaqueta de água gelada submetida a diversas vazões e temperaturas de entrada, formando, com o tubo central, uma seção de troca térmica de correntes paralelas. A metodologia experimental consistiu em medir a taxa de transferência de calor do fluido interno para o fluido externo e, a partir da diferença média de temperatura entre o fluido quente e a parede, determinar o coeficiente de transferência de calor entre o fluido quente e a parede, para cada elenco de condições de operação. O procedimento foi realizado tanto para os ensaios em escoamento monofásico como para o escoamento bifásico. Os resultados para o coeficiente de transferência de calor do fluido quente foram comparados às correlações e aos modelos existentes e apresentaram resultados satisfatórios.
Abstract: The main objective of the present work is the experimental measurement of the two-phase heat transfer coefficient in the intermittent horizontal gas-liquid flow pattern. This flow pattern is very common in oil production pipelines. In order to reach this objective, an experimental apparatus was built, consisting of a test section fed with an air-water mixture pre-heated at different pairs of inlet flow rates and temperatures. In order to realize the heat transfer, the pipe was surrounded by a jacket containing cold water under various inlet flow rates and temperatures, forming with the central pipe a heat transfer section of parallel current. The experimental methodology consisted of measuring the heat transfer rate from the internal to the external fluid, and from the average difference of the temperature between the hot fluid and the pipe wall, determine the heat transfer coefficient between the hot fluid and the pipe wall for each cast of operating condition. The procedure was carried through for both single phase and two-phase tests. The results of the heat transfer coefficients between the hot fluid were compared with some correlations and existing models and presented satisfactory results.
Mestrado
Explotação
Mestre em Ciências e Engenharia de Petróleo
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Souza, Edilson Guimarães de [UNESP]. "Análise experimental e numérica de convecção forçada em arranjo de obstáculos dentro de canal." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2010. http://hdl.handle.net/11449/88857.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:23:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2010-12-20Bitstream added on 2014-06-13T19:47:44Z : No. of bitstreams: 1 souza_eg_me_ilha.pdf: 959550 bytes, checksum: b4784dbcc883b1be2d0c6b7cce83f54b (MD5)
Fundação de Ensino Pesquisa e Extensão de Ilha Solteira (FEPISA)
O objetivo deste trabalho é a análise numérica e experimental de escoamento viscoso, incompressível, permanente, com transferência de calor, em um canal estreito contendo um arranjo de obstáculos retangulares. A análise experimental envolveu determinação de coeficiente de transferência de calor médio bem como o número de Nusselt médio e medidas de temperatura em esteira térmica para comparação com os resultados obtidos por simulação numérica. Para a análise numérica usamos o programa comercial de mecânica dos fluidos e transferência de calor computacional ICEPAK®. Verificamos que quanto mais adentro o obstáculo estiver no arranjo maior é a transferência de calor por convecção forçada. Determinamos coeficientes de transferência de calor médio e número de Nusselt médio (com incerteza entre 6 e 15%) e verificamos que o efeito da posição diminui à medida que a velocidade aumenta. Concluímos também que ambos os modelos de turbulência utilizados, k-ε padrão e k-ε RNG, foram incapazes de predizer o efeito da posição apropriadamente. Entretanto, o modelo k-ε RNG apresentou melhor comportamento, pois o seu uso resultou em soluções com valores de temperatura intermediários aos experimentais
The purpose of this work is the study of the numerical and experimental viscous incompressible steady flow with heat transfer into a narrow channel containing a rectangular array of obstacles. The experimental approach involves determining the coefficient of heat transfer and temperature measurements in thermal wake for comparison with the results obtained in numerical simulations. For the numerical analysis we use the commercial program of fluid mechanics and heat transfer computational ICEPAK™. We confirmed that in the last lines of the array the biggest is the heat transfer by forced convection. We determined the average heat transfer coefficients (with uncertainty between 6 and 15%) and found that the effect of the position decreases as flow speed increases. We use in the simulations the k-ε turbulence model and the k-ε RNG turbulence model. We conclude that both turbulence models used were unable to predict the effect of the position properly. However, the k-ε RNG model showed better behavior. The numerical temperatures with this model were consistent to the experimental temperature
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Book chapters on the topic "Coeficiente de transferência convectiva"

1

Casciatori, Fernanda Perpétua, and Natalia Alvarez Rodrigues. "Coeficientes convectivos de transferência de calor e massa em leitos recheados aplicados para fermentação em estado sólido." In Engenharia no Século XXI Volume – 18. Editora Poisson, 2020. http://dx.doi.org/10.36229/978-65-86127-82-9.cap.12.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Avosani, Lucas, and Luiz Eduardo Melo Lima. "MODELAGEM DE ESCOAMENTOS GÁS-LÍQUIDO INTERMITENTES: CORRELAÇÕES PARA O COEFICIENTE DE TRANSFERÊNCIA DE CALOR." In A Aplicação do Conhecimento Científico na Engenharia Mecânica 2, 104–16. Atena Editora, 2020. http://dx.doi.org/10.22533/at.ed.76720110911.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Mafra, Rafael Gonçalves, Sandro Metrevelle Marcondes de Lima e. Silva, and Fernando Nunes Belchior. "ANÁLISE NUMÉRICA E EXPERIMENTAL DO COMPORTAMENTO TÉRMICO DE TRANSFORMADOR À SECO SUPRINDO CARGAS NÃO-LINEARES." In Aplicações Avançadas de Simulação Computacional, 57–70. Bookerfield Editora, 2021. http://dx.doi.org/10.53268/bkf21060404.

Full text
Abstract:
O comportamento térmico dos transformadores é afetado por cargas distorcidas causadas pela influência de equipamentos eletrônicos na corrente elétrica. O objetivo deste trabalho é analisar o comportamento térmico de um transformador do tipo seco de 5 kVA trabalhando com cargas lineares e não lineares. Termopares e PT100 foram utilizados para medir as temperaturas dentro dos núcleos. Além disso, ventiladores foram usados dentro dos transformadores para analisar a influência da convecção forçada nas temperaturas. Correlações empíricas da literatura foram utilizadas para determinar o coeficiente médio de transferência de calor utilizado na análise numérica e para validar os resultados obtidos neste trabalho. A emissividade da superfície do núcleo foi medida com uma câmera térmica. O software comsol foi utilizado para a simulação numérica do aquecimento de transformadores sob o efeito das diversas condições de carregamento e resfriamento. Comparações entre as temperaturas experimentais e numéricas foram realizadas para validar a metodologia. As temperaturas dos pontos mais quentes (Hot Spots) e suas localizações também puderam ser estimadas com esta metodologia. A temperatura dos Hot Spots no núcleo atingiu 20 °C acima do limite de isolamento do transformador. Essas temperaturas e locais servirão no futuro para otimizar projetos de resfriamento de transformadores do tipo CORE.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Costa, Thayná de Lima, Kevylin dos Santos Pais, Marcela Felix dos Santos, Monique Mendes dos Santos, Raquel Manozzo Galante, and Leandro Osmar Werle. "ANÁLISE DA CINÉTICA DE SECAGEM DO NABO JAPONES (Raphanus Sativus Var. Acanthioformis) E DETERMINAÇÃO DO COEFICIENTE DIFUSIVO DE TRANSFERÊNCIA DE MASSA." In As Engenharias frente a Sociedade, a Economia e o Meio Ambiente 4, 13–21. Atena Editora, 2019. http://dx.doi.org/10.22533/at.ed.3371925062.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Coeficiente de transferência convectiva"

1

Moreira, Tiago Augusto, and Gherhardt Ribatski. "Avaliação experimental do coeficiente de transferência de calor durante a condensação convectiva de R600a, R290 e R600a/R290." In VI Escola de Verão de Refrigeração. ABCM, 2021. http://dx.doi.org/10.26678/abcm.evr2021.evr21-0006.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

JOHANN, GRACIELLE, NEHEMIAS CURVELO PEREIRA, and EDSON ANTONIO DA SILVA. "DETERMINAÇÃO DO COEFICIENTE CONVECTIVO DE TRANSFERÊNCIA DE MASSA DE GRÃOS DE ABÓBORA." In XXXVII Congresso Brasileiro de Sistemas Particulados. São Paulo: Editora Edgard Blücher, 2015. http://dx.doi.org/10.5151/enemp2015-ms-540.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

de Sena e Oliveira, Guilherme Henrique, Tiago Augusto Moreira, and Gherhardt Ribatski. "Avaliação Experimental do Coeficiente de Transferência de Calor durante a Ebulição Convectiva de R600a, R290 e da mistura R600a/R290." In VI Escola de Verão de Refrigeração. ABCM, 2021. http://dx.doi.org/10.26678/abcm.evr2021.evr21-0034.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

SILVA, J. P. S., D. O. SILVA, and L. G. M. VIEIRA. "DETERMINAÇÃO DE COEFICIENTES CONVECTIVOS DE TRANSFERÊNCIA DE CALOR POR MEIO DAS TÉCNICAS DE FLUIDODINÂMICA COMPUTACIONAL." In XX Congresso Brasileiro de Engenharia Química. São Paulo: Editora Edgard Blücher, 2015. http://dx.doi.org/10.5151/chemeng-cobeq2014-1766-17663-141608.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

MESTRE, J. C., M. N. ESPERANÇA, M. O. CERRI, and A. C. BADINO. "DETERMINAÇÃO DO COEFICIENTE VOLUMÉTRICO DE TRANSFERÊNCIA DE OXIGÊNIO EM BIORREATOR PNEUMÁTICO DURANTE CULTIVOS." In XXII Congresso Brasileiro de Engenharia Química. São Paulo: Editora Blucher, 2018. http://dx.doi.org/10.5151/cobeq2018-pt.0918.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Corrêa, Ádria Rocha, and Kléber Agustin Sabat da Cruz. "ESTUDO DA EVOLUÇÃO DO COEFICIENTE GLOBAL DE TRANSFERÊNCIA DE CALOR EM FUNÇÃO DA COMPOSIÇÃO QUÍMICA DE LIGAS Al-Sn." In 71º Congresso Anual da ABM. São Paulo: Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/1516-392x-27871.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

NICOLIN, D. J., R. MENECHINI NETO, R. M. M. JORGE, and L. M. M. JORGE. "SOLUÇÃO ANALÍTICA E VALIDAÇÃO EXPERIMENTAL DE UM MODELO PARA HIDRATAÇÃO DE SOJA COM COEFICIENTE DE TRANSFERÊNCIA DE MASSA VARIÁVEL." In XX Congresso Brasileiro de Engenharia Química. São Paulo: Editora Edgard Blücher, 2015. http://dx.doi.org/10.5151/chemeng-cobeq2014-2007-16433-135335.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

LORENZINI, G. C., D. J. L. FACCIN, M. A. Z. AYUB, N. S. M. CARDOZO, and R. RECH. "AVALIAÇÃO DA INFLUÊNCIA DAS CÉLULAS DE BACILLUS MEGATERIUM NA DETERMINAÇÃO DO COEFICIENTE DE TRANSFERÊNCIA DE OXIGÊNIO EM CULTIVO SUBMERSO." In XX Congresso Brasileiro de Engenharia Química. São Paulo: Editora Edgard Blücher, 2015. http://dx.doi.org/10.5151/chemeng-cobeq2014-0561-24935-161405.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Lucas Avosani and Luiz Eduardo Melo Lima. "Análise Comparativa de Correlações para o Coeficiente de Transferência de Calor em Escoamentos Gás-Líquido no Padrão Intermitente em Tubulações." In XX Seminário de Iniciação Científica e Tecnológica da UTFPR. Curitiba, PR, Brasil: Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR, 2015. http://dx.doi.org/10.20906/cps/sicite2015-0678.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Leocadio, José, Lucas Lucena, Alexsandro Oliveira, and Everton Santos. "Avaliação do Coeficiente Global de Transferência de Calor (U) em um Trocador de Calor Casco e Tubo: Configuração Co e Contracorrente." In XXVI Congresso Nacional de Estudantes de Engenharia Mecânica. ABCM, 2019. http://dx.doi.org/10.26678/abcm.creem2019.cre2019-0048.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography