To see the other types of publications on this topic, follow the link: Colonisation – Afrique.

Dissertations / Theses on the topic 'Colonisation – Afrique'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Colonisation – Afrique.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Taraud, Christelle. "Prostitution et colonisation : Algérie, Tunisie, Maroc, 1830-1960." Paris 1, 2002. http://www.theses.fr/2002PA010641.

Full text
Abstract:
Dès la conquête d'Alger en 1830, l'administration française met en place un système coercitif visant à contrôler, réguler, concentrer, carcéraliser et capitaliser la prostitution en Afrique du Nord. Des bordels militaires de campagne (BMC) aux quartiers réservés (Bousbir à Casablanca, Abdallah Gu èche à Tunis. ". ), des maisons de tolérance aux établissements d'abattage, l'univers de la prostitution est transformé et marginalisé - notamment dans les grandes agglomérations urbaines -par le réglementarisme colonial et ses agents (policiers, médecins et patronnes de maison). Entre images et réalités, la question de la prostitution interpelle d'ailleurs avec acuité l'ensemble des composantes de la société ooloniale ("indigènes" et européennes ), en particulier au travers de la sexualité intercommunautaire. Entre conformité et innovation, entre licite (halaI) et illicite (haram), les prostituées constituent alors un groupe médian confronté à la domination masculine et coloniale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Gbenou, Jacques-Henry. "Urbanisation et colonisation en Afrique occidentale française, 1900-1940." Lille 3 : ANRT, 1986. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb375978646.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Doumbia, Fatima. "Travail et identité en Afrique Noire." Aix-Marseille 1, 2007. http://www.theses.fr/2007AIX10115.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Aouad-Badoual, Rita. "Les Incidences de la colonisation francaise sur les relations entre le Maroc et l'Afrique noire (c. 1875-1935)." Aix-Marseille 1, 1994. http://www.theses.fr/1995AIX10012.

Full text
Abstract:
Cette these analyse l'evolution des relations maroc-afrique noire au contact de la colonisation francaise, du milieu des annees 1870 a 1935. Une premiere periode (1875-1894) envisage la connaissance que les francais ont de ces relations alors qu'ils commencent a influer sur leur devenir. Un bilan de la realite geographique et humaine complexe des liens traditionnels transsahariens permet de voir les mutations qu'induit la pression coloniale et les reactions politiques suscitees par l'avancee francaise. Pour les periodes suivantes (1894-1912; 1912-1935), cet aspect politique est circonscrit a la resistance nomade evoluant entre la boucle du niger et le sud marocain. Dans le meme temps les echanges maritimes se developpent concurremment au commerce transsaharien; l'evolution des echanges de tombouctou montre la difficile integration dans la geographie coloniale de l'espace traditionnel de la relation maroc-afrique noire. Enfin, l'etude de la presence marocaine en a. O. F. Rend compte de sa permanence et de son destin colonial. La position du pouvoir colonial ces decennies est envisagee selon ces trois plans principaux : envers la resistance nomade et ses liens avec le sud marocain, l'aspect commercial des relations, et la presence marocaine en a. O. F. Cette etude conclut, au moment de la conquete definitive de l'espace transsaharien maroc-afrique noire, a un appauvrissement des liens
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Toumait, Mohamed. "Le colonisateur français à la rencontre de l'Islam en Afrique de l'Ouest et au Maroc." Perpignan, 2000. http://www.theses.fr/2000PERP0403.

Full text
Abstract:
Notre étude repose sur les raisons idéo-politiques et socio-culturelles qui ont incité les colonisateurs français (Faidherbe, Gallieni et Lyautey) à donner de l'islam et des musulmans ouest africains et marocains des représentations qui ne les valorisaient pas aux yeux des autres. Contrairement aux colonisateurs du XVIIe et XVIIIe siècles qui ne pensaient qu'à la conquête et à l'augmentation des territoires, les colonisateurs français au XIXe siècle désirent seulement étendre leur commerce dans toute l'Afrique
Our study rests on the reasons sociocultural ideo-policies and which encouraged the french colonizers (Faidherbe, Gallieni and Lyautey) to give islam and western moslems african and morrocans of the representations which did not develop them with the eyes of the others
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Deville-Danthu, Bernadette. "Education physique, sport, colonisation et décolonisation dans les anciens territoires français d'Afrique occidentale : 1920-1965." Aix-Marseille 1, 1995. http://www.theses.fr/1995AIX10019.

Full text
Abstract:
L'implantation des pratiques physiques et sportives en a. O. F. Est une volonte du colonisateur qui apres la premiere guerre mondiale avait encourage l'education physique et la preparation militaire dans le but d'ameliorer la condition physique des populations autochtones, de les discipliner, d'en faire de loyaux sujets. Mais cette volonte se heurta tres rapidement a l'indifference et au rejet des africains qui preferaient les jeux sportifs et en particulier le football. Les pratiques physiques en a. O. F. Furent alors un terrain d'affrontement entre les colonises et l'administration coloniale. Cette derniere etait opposee au developpement d'un mouvement sportif tel qu'en metropole car elle attribuait aux clubs et aux rencontres sportives un potentiel subversif non negligeable. Cependant, sous la pression internationale et la volonte des africains, elle dut ceder progressivement : n'ayant pu imposer la preparation militaire avant guerre, elle voulut diffuser l'athletisme apres guerre, discipline sportive jugee tres educative. Mais le football devint le sport roi et dans les annees cinquante, un veritable mouvement sportif se developpa en a. O. F. A partir des structures heritees du gouvernement de vichy. Les premiers champions apparurent, principalement en athletisme, en boxe et en football, que la france selectionna avec reticence. Quelques grandes competitions furent developpees a l'echelle de la federation. Mais il fallut attendre les independances et la reduction du mouvement sportif d'a. O. F. Aux cadres nationaux pour voir se developper, avec l'aide de la cooperation francaise, un sport a l'echelle du continent africain.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Simiti, Bernard. "L'Est centrafricain : de la traite des esclaves au difficile développement : 1880-1970." Aix-Marseille 1, 1999. http://www.theses.fr/1999AIX10017.

Full text
Abstract:
L'Est centrafricain présente de nos jours, de faibles densités de populations. Sur le plan économique, c'est également la région la plus désavantagée de la République centrafricaine. Et pourtant, les descriptions laissées quelques siècles auparavant par les explorateurs et les fonctionnaires coloniaux, attestaient de sa prospérité et de son peuplement. La traite orientale, dont il a longtemps été le théâtre, serait d'après certains historiens à l'origine de cette situation. Mais les spectacles d'abandon et de désolation qu'offre partout cette région, invitent à rechercher d'autres causes. Ainsi donc la colonisation française, en développant l'économie de traite et en employant la "manière forte", a provoqué la mort et l'exode, au Soudan-anglais, de beaucoup de populations. D'autre part, la pratique d'une politique sélective de développement par les autorités centrafricaines et le manque de stratégie de développement régional, y ont également joué.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Budin, Jacques. "Colonisation, acculturation et résistances : la région de Bône (Annaba, Algérie) de 1832 à 1914." Thesis, Aix-Marseille, 2017. http://www.theses.fr/2017AIXM0546/document.

Full text
Abstract:
Cette étude présente l’histoire des Algériens du monde rural de la région de Bône/Annaba, dans le Nord-Est de l’Algérie, de 1832, date de l’occupation militaire française de Annaba, à 1914. Pendant ces 70 ans, la région connait une mise en valeur coloniale remarquable. L’opposition des tribus à l’occupation française a souvent été forte et la prise de possession du territoire n’a été totale qu’au bout d’une quinzaine d’années. La résistance au système colonial se manifeste ensuite de manière diffuse et souvent désordonnée mais ne cesse pas. Deux insurrections armées éclatent en 1852 et 1871. Mais, en même temps, les « chefs indigènes » ainsi que les membres des forces supplétives de l’armée française collaborent activement avec les autorités françaises. La «politique indigène», paternaliste, des bureaux arabes militaires est abandonnée à partir de 1870, lors du passage à l’administration civile, qui se désintéresse alors presque totalement du sort des Algériens. Le déploiement de la colonisation bouleverse et désagrège la société rurale. L’organisation tribale est déstructurée par la création des douars-communes, par le discrédit des « chefs indigènes » et par la constitution de la propriété individuelle. Les dépossessions foncières et la limitation drastique des droits de pacage dans les forêts diminuent le potentiel agricole, prémisse d’un bouleversement à long terme de l’économie agraire. A la veille de la Première Guerre mondiale, une petite minorité des Algériens de la région de Bône est entrée dans la modernité. Globalement, la société rurale a réagi aux difficultés par un repli sur elle-même et s’est réfugiée dans la « tradition »
This study presents the history of rural Algerians of the Bône/Annaba region, in North-East Algeria, from 1832, date of the French occupation of Annaba, to the eve of the First World War. During those years, this region had known a remarkable colonial growth. The local tribes’ opposition to French occupation had often been fierce and the total possession of the territory only happened after about fifteen years. The resistance to the colonial system in the ensuing period was scattered and often disorderly but never ceased. Two armed insurrections broke out in 1852 and 1871. However, at the same time, native chiefs and members of auxiliary forces to the French army collaborated actively with French authorities. The politique indigène of the military Bureaus of Arab Affairs, paternalistic and authoritarian, but in some ways protective, was abandoned in 1870, during the transition to civil administration. This civil administration subsequently lost almost all interest in the fate of the Algerians. The spread of colonization shattered and disintegrated rural society. The tribal organization was de-structured by the new governance introduced by the creation of douars-communes, by the loss of credibility of the native chiefs and by the introduction of individual property. Land dispossession and the drastic limitation of pasture rights in the forests reduced the agricultural potential, premise of a long-term upheaval of the agrarian economy. At the eve of the First World War, a small minority of Algerians of the Bône region had entered modernity. Overall, the rural society reacted to difficulties by adopting an inward-looking attitude and by taking refuge in the “tradition”
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Goana, Stéphane. "La juridiction administrative centrafricaine depuis la colonisation jusqu'à la Constiution du 14 janvier 1955 : contribution à l'histoire des institutions judiciaires centrafricaines." Perpignan, 2009. http://www.theses.fr/2009PERP0860.

Full text
Abstract:
La juridiction administrative centrafricaine dont l'origine remonte à l'époque coloniale est le produite du mimétisme juridique et des différentes réformes. Elle est construite selon le modèle des institutions judiciaires françaises, dont elle a hérité les techniques du contentieux administratif qui atteignent difficilement ses objectifs dans un contexte socioculturel et politique différent de celui de la France, ancienne puissance coloniale
The Central Administrative Court dating back to colonial times is the product of mimicry and various legal reforms it is built along the lines of the French judicial institutions, it inherited the techniques of administrative difficulty reaching its goals in a socio-cultural and political context different from that of France, former colonial power
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Douioui, Amina. "Une ville du Maghreb au temps de l'occupation française : Marrakech de 1912 à 1945." Nice, 1997. http://www.theses.fr/1997NICE2004.

Full text
Abstract:
Le cadre chronologique de cette étude est situé entre mil neuf cent douze et mil neuf cent quarante-cinq. Il correspond à une période déterminante dans l'évolution de la ville de Marrakech par les métamorphoses et les bouleversements de tous ordres, politiques, économiques, démographiques, urbains, sociaux qu'elle engendra. Une nouvelle période s'ouvre donc dans l'histoire de la ville et de sa population. La ville de Marrakech présente des particularités incontestables. Cette étude tente de les expliquer, d'exposer et d'analyser les faits de la période coloniale avec le plus d'objectivité possible, de manière à ne pas entrer dans une polémique a posteriori sur le bien ou mal fondé d'une époque. Quel est l'état d'esprit de la population ? Comment et quand les français ont-ils fait leur entrée à Marrakech ? Intégrée dans le système colonial, Marrakech prendra-t-elle une autre figure ou gardera-t-elle ses vertus ? Quelle est la politique française vis-à-vis des marocains ? Quelle est la taille de la ville ? Telles sont les questions que nous avons abordées dans cette étude tout en essayant d'apporter des réponses précises et documentées
The chronological background of this study is situated betweer nineteen twelve and nineteen forty five. It corresponds to a crucial period in the development of the city of Marrakech, due to the political, economic, demographic, urban and social transformations and upheavals which took place ther. As a consequence, a new era starts for the city and its population. The city of Marrakech has undeniable particularities. This study is an attempt to explair them, to set out and analyse the facts of the colonial period as objectively as possible in order not to enter a controversy about the validity of an epoch. What was the population' s state of mind? How and when did the french enter marrakech? Integrated in the colonial system, will Marrakech take another appearance or will it keep its virtues? What is the french policy towards moroccan people? What is the size of the city? These are the questions that we have dealt with in this study, trying to give precise and documented answers
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Fontan‎, Françoise. "Modes de diffusion de la langue française en Afrique noire francophone depuis le début de la colonisation." Aix-Marseille 1, 1997. http://www.theses.fr/1997AIX10048.

Full text
Abstract:
Notre recherche consiste a examiner le role joue a la fois par l'organisation scolaire et la communication audiovisuelle dans la diffusion du francais en afrique noire francophone, depuis le debut de la colonisation jusqu'a nos jours. La premiere partie de notre travail vise donc a etudier comment se sont constitues et fonctionnent les systemes educatifs africains, essentiellement pour ce qui concerne l'apprentissage de la langue francaise, puisqu'il semble bien que l'ecole demeure le principal, sinon le seul mode de diffusion du francais en afrique depuis la conquete coloniale du siecle dernier. Nous avons non seulement tente de preciser l'histoire et les caracteres majeurs du systeme d'enseignement mis en place en afrique subsaharienne, mais egalement d'en evaluer les resultats car, de toute evidence, la diffusion du francais depend, de la facon la plus directe, de l'efficacite de l'ecole africaine. Le bilan etant desastreux et les chances d'amelioration se revelant plutot faibles, il est devenu imperatif de reflechir a d'autres strategies, complementaires et ou alternatives, pour assurer une diffusion du francais, reelle efficace et adaptee, puisque cet objectif demeure inscrit, de la facon la plus nette, dans les volontes politiques de la france, des etats africains et de la cooperation francophone. La seconde partie de notre recherche consiste donc en une description et une analyse critique de la production et de la diffusion audiovisuelles francophones, car depuis plus de trente ans, on s'accorde a penser que l'audiovisuel pourrait etre un complement voire un substitut a l'education de masse, qui, dans les etats de l'espace francophone, implique, au premier chef, la diffusion de la langue francaise, du fait des choix politiques des etats ou le francais est presque toujours langue officielle. Nous nous sommes donc efforcee d'une part de dresser un bilan des experiences africaines de television educative, et d'autre part d'examiner quelle reponse le dispositif audiovisuel francophone actuel est en mesure de donner aux besoins de diffusion du francais en afrique. Bien des indices toutefois, laissent a penser que la diffusion de cette langue n'est pas une priorite pour ceux qui president a l'organisation en cours du "paysage audiovisuel africain" dit francophone.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Cardillo, Monica. "L’eau et le droit en Afrique aux XIXe et XXe siècles : l’expérience de la colonisation française." Thesis, Montpellier, 2018. http://www.theses.fr/2018MONTD033.

Full text
Abstract:
L’eau, ressource au cœur des préoccupations économiques, techniques, politiques, culturelles, etc., inquiète le monde juridique, y compris l’histoire du droit. Le droit colonial français se rapportant à l’eau constitue un domaine d’investigation qui suscite l’intérêt compte tenu de la portée de cette problématique au sein du continent africain depuis le XIXe siècle. À cette époque, ce territoire subit d’importantes transformations à la fois juridiques, politiques et sociales. Si les grandes artères fluviales favorisent la pénétration française en Afrique, les eaux douces dans leur globalité s’avèrent être le véhicule majeur de la colonisation. Protection, distribution équitable, exploitation, mise en valeur, etc., constituent des besoins conduisant à un encadrement juridique de cette ressource. S’appropriant les eaux dès le départ, le colonisateur français élabore, au cours des XIXe et XXe siècles, un droit suis generis organisant la gestion des eaux dans les territoires conquis. Ce « droit colonial de l’eau », marqué par une « domanialisation »globale de la ressource, s’établit de façon progressive. La législation, ponctuelle dans un premier temps, devient systématique à partir des années 1920, dans un contexte de prélèvement accru de la ressource. Une approche historique de la gestion de l’eau en Afrique présente un double intérêt : illustrer la circulation du principe de la domanialité publique entre la métropole et les colonies et mettre en évidence la réception de ce principe dans les colonies, en tant qu’il bouleverse les pratiques traditionnelles, déforme la logique locale et finit par se greffer aux législations des nouveaux États africains
Water, an essential ressource, has préoccupied the juridical world and occupies an important place in the history of law. French colonial law concerning water constitutes a vital field of historical research, given its importance in the African continent since the nineteenth century. In this period, the region underwent important juridical, political and social transformations. It was via the great rivers that France entered Africa, and colonial settlements centered around the major bodies of fresh water. The need to protect, to distribute equitably, to manage and to develop fresh water ressources led to the development of a specific juridical framework concerning it. Since the early stage of the colonization, French rule appropriates water and develops during the 19th and 20th centuries a law of exception organizing water management in conquered territories. This "colonial water law", marked by a global "domanialization" of the resource, is gradually established. Legislation, ad hoc at first, becomes systematic from the 1920s, in a context of incraesed resource extraction. A historical approach to water management in Africa is of twofold interest: it illustrates the circulation of the principle of state ownership between the European countries and their colonies and it highlights the reception of this principle in the colonies, insofar as it disrupts traditional practices, deforms local logic and ends up grafting on to the legislations of the new African states
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Maistre, Julie. "Trajectoires : approche prosopographique des explorateurs français de l'Afrique et de l'Asie (1870-1914)." Thesis, Montpellier 3, 2016. http://www.theses.fr/2016MON30006/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse présente l'intérêt d'étudier de façon globale et générale, et non plus parcellaire, le milieu des explorateurs français de la fin du XIXe siècle, pour découvrir plus en profondeur leurs personnalités, leurs motivations, les cursus qui les ont menés à l'exploration, les missions qu'ils ont accomplies, les résultats qu'ils ont obtenus, etc. C’est aussi le moyen d'établir une véritable sociologie historique des explorateurs en abordant ce milieu dans sa totalité et sa complexité, en tenant compte évidemment des plus illustres mais aussi en s'intéressant à ceux dont les noms ont été oubliés, passés sous silence ou peu évoqués. Ce travail permet de mettre en perspective et d'établir des comparaisons entre des explorateurs ayant évolué sur des aires géographiques et à des époques différentes. De plus, ces explorateurs n'auraient pas existé sans soutien, sans réseau, sans l'appui de milieux intellectuels, économiques et financiers, politiques, scientifiques, … Aussi, cette thèse est-elle l’occasion de mettre au jour l'existence de ces réseaux d'influence et d'entreprise coloniale, d'en découvrir les moyens d'action et les ressorts de leur activité. En ce sens, cette étude permet d’appréhender de l'intérieur à la fois les missions de terrain et leurs commanditaires plus ou moins intéressés à l'exploration. En définitive, cette thèse non seulement aide à mieux comprendre ce que l'on appelle le phénomène de la colonisation, par une meilleure connaissance des principaux acteurs, mais encore éclaire une fraction tout à fait originale et mal connue de la société française
This thesis presents the interest of studying in a comprehensive and general way, rather than in a fragmented one, the mid of French explorers in the late nineteenth century, to discover more deeply their personalities, motivations, curricula that led them to exploration, the missions they have accomplished, the results they have achieved, etc. This thesis is also the means of establishing a true historical sociology of explorers addressing this environment in its totality and complexity, obviously taking account of the most famous ones but also by focusing on those whose names have been forgotten, ignored or little discussed. This work put into perspective and issues comparisons between explorers who have evolved in various geographic areas and at different periods. Moreover, these explorers would not have existed without support, without network, without support of intellectual, economic and financial, political, scientific connections... This thesis also is the opportunity to uncover the existence of these networks of influence and of colonial enterprise, to discover the means of action and to highlight the means of their business. In this sense, this study makes us understand from the inside both field missions and their sponsors more or less interested in exploration. Overall, this thesis not only helps to better understand what is called the phenomenon of colonization, through a better understanding of the main players, but highlights a completely original fraction and little known of the French society
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Dianzinga, Scholastique. "Les femmes congolaises du début de la colonisation à 1960." Pau, 1998. http://www.theses.fr/1998PAUU1004.

Full text
Abstract:
A la veille de l'implantation coloniale, les femmes jouaient un role important dans le systeme de production du fait que l'agriculture reposait essentiellement entre leurs mains. Leur fonction de genitrice les placait au centre de tout le jeu social. Se fondant sur les valeurs culturelles de sa societe, le colonisateur a voulu releguer les femmes au foyer. Mais pour faire face aux problemes de renouvellement de la main-d'oeuvre, de ravitaillement des villes et des chantiers, a l'impot, etc, il a du se tourner vers elles. La colonisation a generalise l'exclusion des femmes de la vie publique et provoque leur declassement economique. C'est a la fin des annees 30 et surtout au lendemain de la seconde guerre mondiale qu'ont ete engagees des actions caracterisant le changement dans la politique coloniale en faveur des femmes. Le developpement de la scolarisation feminine, l'acces aux activites professionnelles salariees ont contribue a modifier, le mode de vie des femmes et la conception de leur place dans la societe. C'est la ville qui a constitue le creuset de l'emancipation feminine. La destabilisation des valeurs traditionnelles et le contact avec la culture occidentale ont suscite, chez les jeunes femmes principalement, des aspirations nouvelles quant aux rapports entre les sexes, des besoins nouveaux en matiere d'habillement, de loisirs, etc. On ne saurait conclure peremptoirement que la colonisation a ameliore ou deteriore la condition feminine. Les transformations sont positives dans certains domaines et negatives dans d'autres
On the eve of colonial settling, women used to play a major role in the production because agriculture was essentielly part of their task. Their reproductive function had placed them right in the middle of the social interplay. Basing themselves on the cultural values of their own society, the colonizers thought it was better to relegate women to the simple role of housewives. So they decided to consider the importance of women only for the replacement of workforce, the providing of the towns and the sites of fresh supplies, income, etc. Therefore, colonisation did generalize the exclusion of women from public life and did cause their economic downgrading. It was in the end of the 1930s, particulary soon after the second world war that the actions had been taken in the colonial policy in favour of women. The expansion of girl's schooling and the acces to occupational paid activities contributed to modifying the women's way of life and the conceving of their position in the society. The town had been the test for women's liberation. The destabilization of traditional values and the contact with european culture aroused aspirations after a modification in the relations between opposite sexes and new needs as for as leisure and clothes were concerned for younger women especially. It cannot be asserted bluntly that the colonization has bettered or worsened women's condition. Changes are positive in certain fields and are proved negative in the others
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Rouquairol, Pierre. "En marche vers l'autonomie. . . La Guinée équatoriale : de la colonisation à l'indépendance." Besançon, 1986. http://www.theses.fr/1986BESA1004.

Full text
Abstract:
Présentation géographique et historique de la Guinée espagnole puis de la Guinée équatoriale (Fernando Poo et Rio Muni). Mise en place du processus de l'autonomie à travers ses relations avec l’Espagne rôle des mouvements de libération nationale, avant la prise du pouvoir par Macias N'Guema. Recueil thématique des premières lois qui régissent le fonctionnement des institutions.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Yahaya, Issoufou. "Agadès, des origines à la colonisation française : étude d'histoire politique, socio-économique et religieuse." Paris 1, 2008. http://www.theses.fr/2008PA010507.

Full text
Abstract:
En 1513 Léon l'Africain décrivit une ville africaine jusque-là inconnue, Agadès. Cette description en apparence détaillée, point de départ de toutes les recherches historiques -partielles- portant sur cette cité, du moins sur le sultanat touareg de l'Aïr dont elle est la capitale historique, ne semble pas originale. Reprenant l'étude des sources arabes, européennes et « africaines », ainsi que les différents travaux de recherches pour investiguer le passé d'Agadès, l'événement a été le constat d'une similitude de descriptions avec une autre cité -dont l'identification reste encore problématique- bien connue des Africanistes: la cité de Taqaddâ visitée et décrite par Ibn Battuta en 1353. En effet, au moment où Agadès apparaît dans les textes écrits, Taqaddâ disparaît subitement, alors que la prospérité qui lui avait été attribuée ne semblait guère l'autoriser. La notion de ville telle qu'elle est définie dans les textes arabes, autorise à penser qu'il s'agirait du même site; d'où cette problématique d'une révision des hypothèses. Au début du XXe siècle « Agadès et son royaume » passèrent sous domination coloniale française, au moment même où s'affirmait militairement un mouvement politico-religieux la Sanûsiyya en Afrique saharo-salélienne. L'ultime confrontation armée de ces deux logiques idéologiques se produisit à Agadès en 1916-1917, annonçant un nouveau départ de cette cité, prélude à sa configuration actuelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Bénabou, Marcel Christol Michel. "La résistance africaine à la romanisation /." Paris : Éd. la Découverte, 2005. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb399819894.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Frémeaux, Jacques. "L'administration militaire francaise en afrique blanche et noire (1830-1930)." Montpellier 3, 1987. http://www.theses.fr/1987MON30033.

Full text
Abstract:
Ce travail se propose d'etudier pourquoi et dans quelles conditions l'armee francaise a ete chargee, lors de l'expansion francaise en afrique, du commandement et de l'administration de vastes territoires appeles territoires militaires. Le sujet est traite en trois parties : 1) l'histoire des territoires militaires, bureaux arabes, puis affaires indigenes (algerie, tunisie, maroc); territoires militaires du soudan, puis du niger, du tchad et de la mauritanie). 2) les officiers charges d'administrer les territoires militaires : specialisation, recrutement, vue quotidienne, culture. Leur situation par rapport a l'armee, aux autorites civiles, aux colons. Leur attitude vis a vis des indigenes et notamment de l'islam. 3) les formations specialisees dites suppletives, creees par les officiers. Leur role militaire et politique. Le role de la medecine au service de l'expansion
This work tries to explain why and in what circumstances the french army was in charge to administrate large parts of african territories (called precisely military territories), during the colonial expansion of the xixth century and in the beginning of the xx the xxth century. The book is divided in three parts : 1st) the story of the military territories : "bureaux arabes" of north africa ; western sudan, tchad and mauritania. 2nd) study of the officer corps : specialization, recruiting, daily life. Their position towards the whole army and the colons. Their attitude towards the native and particularly muslim religion. 3rd) the native troops called "suppletifs", created and commanded by the french officers. Their political and military action. French military doctors working for expansion
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Kaboré, Émile. "Les enjeux, les pratiques et les perspectives communicationnels de la diplomatie du développement en Afrique : les cas du Burkina Faso et du Sénégal." Paris 8, 2013. http://octaviana.fr/document/204202205#?c=0&m=0&s=0&cv=0.

Full text
Abstract:
Le budget d’investissement de nombreux États africains provient, à plus de 50%, de ressources extérieures, notamment celles de l’Aide Publique au Développement (APD). Il ressort de cette situation que la diplomatie doit constituer un outil essentiel d’attrait d’investissements et de mobilisation de ressources pour le développement des pays africains. Le concept de « diplomatie du développement » qui sert dans ce contexte de tableau de bord au déploiement de la politique étrangère de la plupart des pays africains illustre bien ce constat. Il s’agit, par cette option de politique étrangère, de saisir sur la scène internationale, toutes les occasions favorables pour relever le défi de la lutte contre la pauvreté. Dans ce nouveau schéma diplomatique, la communication devient un enjeu clé. En effet, dans un contexte où la « bataille diplomatique » est devenue une bataille « d’image de marque » et de messages pour accéder à des ressources extérieures nécessaires à la lutte contre la pauvreté et au développement, la communication, en raison de ses fonctions de promotion, de plaidoyer, de négociation et de lobbying, constitue une des composantes essentielles et un des principaux pôles organisationnels et opérationnels de la diplomatie. Mais comment procéder pour tisser un maillage efficace entre la diplomatie et la communication. Cette thèse s’attèle à répondre à cette question, à travers une approche comparative entre le Burkina Faso et le Sénégal
For many African nations, up to 50% of the investment budget is essentially provided by foreign aid, and mainly concerns bilateral and multilateral cooperation. In that type of situation, it appears that the diplomatic action is considered as the main axis for the mobilization of resources for African countries. The concept of “diplomacy of development” which is increasingly used as a vital thread for the materialization of foreign policy from most African countries illustrates this observation. For the poor countries choosing that development diplomacy, the issue here is to gather all the existing opportunities on the international scene to meet the challenges to fight poverty. In this new diplomatic scheme, communication now becomes a key stake. In a framework where the “diplomatic battle” has become a “trademark” battle and messages to reach and mobilize the required external resources to fight against poverty and increase development, communication, through its role of promotion, advocacy, negotiation and lobbying, is one of these essential components and one of the major organizational and operational poles of diplomacy. But, how to find out the way to build efficient linkages between diplomacy and communication? That question is the core problem this thesis tries to solve through a comparative approach between Burkina Faso and Senegal
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Lancerotto, Maria. "Voyageurs français de l'entre-deux-guerres en Afrique Equatoriale Française." Paris 3, 2007. http://www.theses.fr/2007PA030029.

Full text
Abstract:
Entre 1919 et 1939, l’Afrique Equatoriale Française, explorée ou presque, pacifiée, devient pour les Français un lieu de séjour et elle s’ouvre au tourisme et aux grands reportages. Il n’appartient plus aux seuls militaires ou explorateurs de faire connaître la colonie à la métropole : journalistes, écrivains, touristes et colons contribuent par leurs récits à développer dans le public une certaine idée sur ces territoires. Reprenant à leur compte les thèmes de la propagande ou les arguments anticolonialistes, ces témoins expriment, dans le même temps, de différentes manières de penser et de juger la colonisation à une époque où celle-ci rejoint son degré de stabilité maximale. Cette étude permet de découvrir les témoignages écrits d’un échantillon de la société française qui a voyagé en A. E. F. Dans l’entre-deux-guerres. L’auteur analyse cette littérature dans le but de discerner les images qui en découlent et de soulever quelques aspects de la colonisation française de l’Afrique
Between 1919 and 1939, the French Equatorial Africa, partly explored and pacified, becomes a popular holiday resort for french people, opening to tourism and journalism. As a result not only soldiers or explorers were able to write about the colony: journalists, writers, travellers and colonials also contributed with their stories to develop a certain idea of these territories. Reviewing on their account the themes of propaganda or anti-colonialism, these witnesses, tell us about different ways of thinking and judging the colonisation during its period of maximum stability. This study explores a number of written evidences of a sample of french society who travelled to FEA in- between the two wars. The intent of the author is to analyse this literature and to extrapolate some images in order to rise some points of the french colonisation in Africa
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Bekkouche, Yasmine. "Education Quality in sub-Saharan Africa." Thesis, Paris Sciences et Lettres (ComUE), 2019. http://www.theses.fr/2019PSLEH005.

Full text
Abstract:
Cette thèse de doctorat aborde ces questions dans le contexte de l’Afrique subsaharienne. Je commence par souligner des différences internationales dans la qualité de l’enseignement primaire. Identifier le lien entre la scolarisation et les résultats scolaires nécessite une méthodologie spécifique. Je m’intéresse ensuite à l’explication de ces différences. Les pays étudiés ont une histoire coloniale forte, qui a laissé des empreintes durables dans de nombreuses institutions, et dans des pans entiers de la vie publique, notamment dans les systèmes éducatifs. Cette thèse vise également à étudier comment les différences dans les systèmes éducatifs (de l’équipement à la formation des enseignants en passant par les pratiques éducatives) affectent les performances des élèves. La dernière partie de cette étude explore un levier spécifique lié au temps scolaire dans la formation des compétences. Les trois chapitres suivent une progression naturelle, abordant la question de manière graduellement plus resserrée. Le premier chapitre examine la qualité de l’enseignement primaire dans une perspective globale, en étudiant des cohortes nées depuis les indépendances jusqu’aux années 1990 dans de nombreux pays d’Afrique subsaharienne. Les systèmes éducatifs francophones sont plus élitistes mais offrent aux élèves de meilleures compétences en mathématiques comme en langues. Le deuxième chapitre se concentre sur le cas particulier du Cameroun. Il exploite la partition du pays entre les empires français et britannique pour étudier comment les différences dans les systèmes scolaires se traduisent par des différences dans les résultats des élèves. La meilleure performance des systèmes scolaires francophones est confirmée par cette étude et aussi mieux expliquée : le sous-système francophone semble mieux à même d’enseigner des compétences mathématiques très formelles. Le troisième chapitre étudie l’impact d’un facteur spécifique sur la progression des élèves, les précipitations pendant l’année scolaire, et montre que la pluie pendant l’année scolaire affecte négativement les résultats, ce qui suggère que ces perturbations dans les horaires d’enseignement devraient être prises en compte par les gouvernements
This PhD dissertation addresses these issue in the context of SSA. I first highlight differences in the quality of primary education. Identifying the link between academic skills and education requires a specific methodology. I then turn to the explanation of these differences. The countries studied have a strong colonial history, which has left lasting impacts in many institutions, particularly in education systems. This thesis also aims to study how differences in education systems (from equipment to teacher education and educational practices) affect student performance. The last part of this study explores a specific lever related to school time in skill formation. The three papers follow a natural progression and each one is a continuation of the former, addressing the issue from an increasingly specific angle. The first chapter investigates primary education quality from a larger scope, studying cohorts born from the independences to the 1990s in many SSA countries. Schools in Francophone countries are more elitists but provide students with better literacy and numeracy skills. The second chapter focuses on the specific case of Cameroon. It exploits the partition of the country between the French and British Empires, to study how differences in school systems lead to differences in student achievements. The better performance of Francophone school systems is confirmed by this study and also better explained: the Francophone sub-system seems better at teaching very formal mathematical skills. The third chapter studies the impact on student progressions of a specific factor: rainfall during the school year. It concludes that rain during school-times negatively affects learning outcomes, suggesting that those perturbations in instruction times should be taken into account by governments
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Safta, Moez. "LAfrique du Nord dans l'imagerie coloniale : le cas de la Tunisie." Paris 1, 1996. http://www.theses.fr/1996PA010605.

Full text
Abstract:
En retournant le sablier de l'histoire à travers la littérature, l'architecture et quelques supports iconographiques, nous avons voulu déceler l'origine de certains préjugés tenaces préjudiciables à la compréhension entre les peuples français et maghrébins ; et montrer que l'imagerie coloniale était une réponse esthétique aux questions que se posait une époque. Cette même réponse questionne aujourd'hui à son tour notre époque, car cette imagerie est une forme d'idéologie non anachronique. Elle scinde le sujet maghrébin en un substrat autochtone et en une patine européenne, faisant de lui un être étranger vis-à-vis de lui-même, par une hiérarchisation fondée sur la mutation de traits extérieurs sans importance, en éléments essentiels, le transformant ainsi par la déculturation et par l'acculturation. Re-présentation et co-naissance et non pas représentation et connaissance, cette imagerie donne à réfléchir sur la fonction sociale des images, car c'est une sorte de dialogue entre l'image de soi et l'image de l'autre, l'image pour soi et l'image pour l'autre qui semble s'être ainsi établi, tergiversant entre le même et le semblable, la photocopie, l'estompe, voire même l'efface; car chaque image renvoyait toujours au même réfèrent : le colonisateur. La dichotomie nous a amené à proposer une ébauche de solution consistant en la réorientation du discours identitaire maghrébin dans le sens d'une réelle réappropriation de la personnalité historique tout en tenant compte de la proximité avec le monde occidental et principalement de la France; mais pour cela, il faut entreprendre cette transformation catégorique dans le sens d'un "retour au sujet" en termes psychanalytiques freudiens
By inverting the hourglass of history, and examining literature, architecture and other forms of iconography, we have tried to detect the origin of certain tenacious prejudices that are detrimental to the mutual inderstanding of the french and maghreb peoples, and to show that colonial imagery is an esthetic reponse to questions posed during a specific period. Today, this same reponse poses questions about our present time, as this imagery is not anachronistic. The imagery divides the maghreb self into an autochtonous substratum and a european veneer, creating, through a hierarchy founded upon the mutation of meaningless exterior traits into essentiel elements, a self foreign to itself. It also transforms this self by the processes of de-culturation and acculturation. "re-presentation" and a "shared birth" do not equal "representation" and "shared knowledge". This imagery instigates one to reflect upon the social function of images as it is, in a sense, a dialogue between the image of "self" and the image of "other". The dialogue is a fluctuation between self and the self mirrored in others, the self and the photocopy of the other, the self and the blurred other, as well as the self and the erased other. Each image always returns to the same referent : the colonizer. The dichotomy brings us to propose a rough solution : the reorientation of the discourse on the maghreb identity
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Samson, Stéphanie. "En attendant l'or. Une histoire souterraine de la colonisation française en Afrique noire. Explorations, prospections, économie minière (1850-1940)." Paris 10, 2009. http://www.theses.fr/2009PA100137.

Full text
Abstract:
C’est l’or du Bambouk, qui a attiré les explorateurs vers le Haut-Sénégal au 18e s. Pourquoi alors n’y a-t-il pas eu d’Eldorado dans les colonies françaises d’Afrique noire ? L’étude porte sur les investissements miniers, depuis l’échec, mi-19e siècle de l’exploitation de Kéniéba, planifiée par un Gouverneur du Sénégal, Faidherbe, hanté par le mythe de l’or, jusqu’aux mines d’Oubangui-Chari et du Cameroun dans les années 1930, en passant par les rushes de Côte d’Ivoire, Guinée et Congo, portés par la spéculation dans l’empire britannique et les succès du Congo belge. Rôle et formes de la politique minière coloniale sont examinés : objectifs, moyens et méthodes de l’administration, enjeux des connaissances scientifiques et techniques (cartographie, géologie), réformes juridiques, rapports avec les entreprises et les mineurs africains. D’abord, militaires et administrateurs craignant une ruée vers l’or, adoptent un droit minier restrictif. Sceptique sur la présence de richesses minières, la métropole spécialise l’Afrique dans l’agriculture. Pourtant, on trouve de la bauxite, du fer. Dans les années 1920 : le gouverneur général d’AEF Antonetti fait appel à de grandes entreprises qui cherchent des minerais industriels. Dans les années 1930, un nouveau groupe de pression du patronat des mines et de la métallurgie (CSMM, Comité des Forges) dirigé par un ingénieur des Mines, Fernand Blondel, fait de l’Afrique noire un continent stratégique, dont la prospection doit être facilitée par l’État. En 1939, or et diamants restent l’essentiel des exportations minérales de l’AOF et de l’AEF ; 70% de l’or vient de l’orpaillage africain. Ce résultat est vu comme un échec du colonisateur
Bambuk’s gold lured French explorers into the Upper Senegal region in the 18th century. So, why was there no Eldorado in the French African colonies south of Sahara ? This research focuses on mining investments: the failure of the Kenieba mines (mid-19th century), planed by Faidherbe, then Governor of Senegal, who was haunted by the myth of Bambuk’s gold, later the rushes of Ivory Coast, Guinea and the Congo, driven by the speculation in the British colonies and the success of the Belgian Congo, and in the 30’, the mines of Oubangui-Chari and Cameroon. The forms of the mining policy are studied through the objectives, means and methods of the administration, the use of science and techniques (cartography, geology), law reform and the relationships with companies and African gold miners. At first, military and administrators, afraid of a possible gold rush, chose a restrictive mining law. France was skeptical about the mineral wealth of Africa and specialized these colonies in agricultural products. However, bauxite and iron were found. In the 20’, Antonetti, ‘gouverneur general’ in French Equatorial Africa, favoured big business, which prospected for industrial minerals. In the 30’, a new lobby created by mining and metallurgy companies (CSMM and Comité des Forges), led by Fernand Blondel, a mining engineer, promoted Africa as a strategic place for minerals, pushing for an intervention of the state. Nevertheless, in 1939, gold and diamonds remained the main export minerals of AOF and AEF, 70% of this gold coming from traditional African mining. This was considered as a failure for the colonizing power
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Levrat, Régine. "La culture cotonnière en Afrique soudanienne de la zone Franc depuis les débuts de la colonisation : l'exemple du Cameroun." Bordeaux 3, 2007. https://www.dawsonera.com/abstract/9782296212718.

Full text
Abstract:
Partant d'une étude générale du cotonnier (écologique et historique), cette thèse aborde l'histoire de la diffusion de la culture du coton par la France dans ses colonies africaines. Aux premières tentatives, variées et aux résultats inégaux (échecs en AOF et au Cameroun, succès contestable en AEF), succède après 1950 la mise en place des organismes qui assurèrent le succès de cette démarche : IRCT (Institut de Recherches du Coton et des Textiles Exotiques) et CFDT (Compagnie Française pour le Développement des Fibres Textiles). Cette culture et les sociétés qui l'ont promue, CFDT et filières nationales qui l'ont relayée, investies d'une mission élargie à l'ensemble du développement, ont joué un rôle prépondérant dans la mise en valeur de cette zone, en appliquant un schéma identique fondé sur les petits producteurs et l'intégration de la filière depuis la production du coton-graine jusqu'à la commercialisation de la fibre, qu'illustre bien le cas du Cameroun. A partir de l'exemple du coton, l'analyse s'élargit à la politique économique de la France vis-à-vis de ces pays africains, à l'époque coloniale et ensuite, montrant leur situation de dépendance par rapport à leur ancienne métropole et aux instances internationales (BM et OMC), posant ainsi le problème des inégalités Nord-Sud dans le système actuel de mondialisation que dominent les Etats-Unis par le jeu de la baisse des cours et des subventions
Starting from a general study on cotton (ecological and historical), this thesis deals with the history of the spreading of the cultivation of the cotton by France in its African colonies. After the first attempts, diversified and with unequal results (failure in "AOF" and Cameroun, questionable success in AEF), in 1950 was put in place organizations which ensured the success of this approach: IRCT (Institut de Recherches du Coton et des Textiles Exotiques) and CFDT (Compagnie Française pour le Développement des Fibres Textiles). This cultivation and the companies who promoted it, CFDT and national subsidiaries which relayed it, invested of a mission widened to the whole development, played a preponderant role in the raising up of this area, by applying an identical plan based on the small producers and the integration of the chain from the production of the "cotton-graine" to the commercialization of the fiber, as it is well illustrated with the case of the Cameroun. From the example of the cotton, the analysis widens to the economical politic of France vis-à-vis these African countries, during the colonial age and after, pointing out their situation of dependence in regards of their former mother country and international bodies (BM and OMC), setting the problem of a disparity North/South in the present system of globalization dominated by the US through the action of falling quotations and subventions
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Simonis, Francis. "Des français en Afrique : Les "Européens" de la région de Segou : 1890-1962." Paris 7, 1993. http://www.theses.fr/1993PA070083.

Full text
Abstract:
Cette these etudie l'evolution de la communaute coloniale de la region de segou de laconquete aux premieres annees de l'independance du soudan-francais (mali). Les coloniaux que s'appelaient eux-memes "europeens" etaient en tres grande majorite des francais qui ne passaient que quelques annees dans la region. Aux militaires et aux pretres succederent les techniciens et les agents des services publics. Peu a peu, des femmes vinrent les rejoindre ce qui modifia considerablement les rapports avec la population africaine. Europeens et africains n'avaient d'autres rapports que professionnels et vivaient en s'ignorant, comme le montrent les nombreux temoignages recueillis et analyses. L'independance du pays apparut alors aux europeens comme une injustice et une erreur
This thesis studies the evolution of the colonial community in the region of segu from the conquest to the early years of western sudan's (mali) independence. The colonials who would call themselves "europeans" were in great majority french people spending only a few years in the region. Technicians and members of public utilities succeeded servicemen and priests. Gradually, women came and met them what considerably modified the relationships with the african population. The only relation ships between the europeans and the africans were professional one. They lived ignoring each other as it is shown in the numerous accounts collected and analyzed. The indendence of the country was then considered by the europeans as an injustice and a mistake
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Mbintcha, Tatmi Reine. "Histoire,statut,enjeux et avenir du français en Afrique Subsaharienne." Bachelor's thesis, Alma Mater Studiorum - Università di Bologna, 2018.

Find full text
Abstract:
Dans cette étude, je me suis proposée d’étudier le français d’Afrique subsaharienne en me focalisant sur son histoire, son statut, ses enjeux et son avenir. En effet, un peu de partout en Afrique, aujourd’hui, le problème de langues « locales » retient de plus en plus l’attention. La situation linguistique des pays d’Afrique est certes un sujet d’actualité, mais la question reste encore posée d’une manière suspecte à maints égards. Après l’indépendance des colonies francophones dans les années « 60 », les gouvernements ont gardé leur politique linguistique et le français comme langue officielle. L’indépendance aurait pu être synonyme d’autonomie en général mais il n’en est rien, du moins linguistiquement. Ainsi, je me suis attardée dans la première partie de mon mémoire sur les modalités d’implantation et du maintien du français en Afrique subsaharienne. D'une part, il y a la perception de la langue, entre langue de noblesse et langue d'oppression. D'autre part, la difficulté d'uniformiser l'enseignement, dans une Afrique plurilinguistique. La deuxième partie est consacrée au statut et à la situation contemporaine et du français en Afrique. Ce français pose également une problématique au niveau international dans sa compréhension même hors du continent car on se réfère souvent à ce français d’Afrique noire comme une seule variété de français alors qu’il y a autant de variétés de français distinctes aussi bien au niveau phonologique, lexical, accentuel qu’au niveau syntaxique voire stylistique. Dans la troisième partie, on parlera de l’avenir de la langue française en prenant en considération divers aspects tels que son développement, la politique et la démographie. On abordera également la question de la place des langues nationales dans les sociétés africaines en tant que sources de savoirs et de culture.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Dampha, Lang Fafa. "L'Afrique de l'Ouest anglophone entre mémoire et réparation à l'époque post-coloniale : une question de développement." Paris 4, 2007. http://www.theses.fr/2007PA040188.

Full text
Abstract:
L’esclavage transsaharien et transatlantique, le colonialisme et l’apartheid qui avaient été menés dans une atmosphère d’extrême brutalité, ont énormément affecté le développement socio-économique de l ‘Afrique noire. Ces phénomènes sont-ils responsables des problèmes sociaux économiques contemporains dans cette partie du continent ? L’Afrique a accédé à l’indépendance depuis plus de cinquante ans. En 1957 après que le premier pays, le Ghana en Afrique de l’Ouest anglophone, devint indépendant, les pays Africains créèrent l’Organisation de l’Union Africaine (1963) sous l’influence du Ghanéen Kwame Nkrumah. Furent également créés des communautés économiques régionales, telles que la Communauté Economique des Etats de l’Afrique de l’Ouest (CEDEAO). Les pays africains indépendants rejoignirent des associations et organisations déjà existantes, créées par l’Occident, dont les pays qui les avaient colonisés. Quels sont les effets de l’appartenance des pays africains aux organisations et associations telles que les Nations-Unies, la Banque Mondiale du Commerce, la Francophonie et le Commonwealth des nations, sur l’indépendance et le développement des pays africains ? Le passé douloureux de l’Afrique est un thème central de l’évolution du monde contemporain. La réparation des destructions économiques, sociales et psychologiques, causées par l’esclavage et le colonialisme à l’Afrique noire, a été demandée par les pays qui s’en définissent comme les victimes, alors que les anciens pays colonisateurs en ont nié l’opportunité. Quel serait l’importance de réparations sur le développement de l’Afrique ? Le rôle jouait par les arabes, les Africains du Nord et l’Afrique noire elle-même, dans le commerce des esclaves, a-t-il affecté la question ? Enfin, les dirigeants africains, peuvent-ils contribuer à cet effort global, afin qu’au delà du devoir de mémoire et des demandes en réparation, l’avenir du développement soit mieux assuré ?
The Trans-saharan and the Trans-Atlantic slave trades, and European colonisation and apartheid that had been carried out in an atmosphere of extreme brutality, have enormously affected socioeconomic development in black Africa. Are these phenomena responsible for the present social and economic problem? Africa has been independent for over fifty years and after 1957, when the first black african country (Ghana in English West Africa) became independent, African countries created the Organisation of African Unity in 1963 under the influence of Kwame Nkrumah of Ghana. They have as well created economic communities amongst themselves, such as the Economic Community of West African States (ECOWAS), and joined existing ones created by the West, including their former colonisers. What effects do membership of organisations and associations such as the United Nations, the International Monetary Fund, the World Bank, The world Trade Organisation, the Francophonie and the Commonwealth of nations, have on black Africa’s independence and development? Africa’s painful pasts are inevitable themes of evolution of the contemporary world. Reparations of the economic, social and psycological damages of slavery, colonialism on black Africa have therefore been asked for by Africans, as victims of the past, when the countries who had enslaved and colonised black Africa, have refused to pay reparations. What is the significance of reparation to Africa’s development? How have the roles played by the Arabs, the North Africans and the Black Africans themselves in the slave trade, affected reparations? Can Black African leaders play a role in the global process, in order to better ensure the development of the Continent?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Ateba, Bouli Prosper. "Le régime foncier camérounais : du mimétisme et de la crétivité." Nice, 2008. http://www.theses.fr/2008NICE0049.

Full text
Abstract:
L’idéologie colonialiste s’est appuyée sur la doctrine juridique élaborée depuis le XVIe siècle, fondée sur la notion d’impérialisme qui justifiait l’occupation des territoires comme mode légal d’acquisition. Ces territoires étaient considérés comme n’ayant pas de maîtres. L’impérialisme était surtout culturel. L’aspect territorial n’a pas toujours été au centre de cette idéologie, ce qui n’est pas le cas du colonialisme. La France et l’Angleterre ont été des empires coloniaux alors que les Etats-Unis ont surtout pratiqué un impérialisme économique au XXe siècle. La terre était au centre des préoccupations coloniales et un enjeu majeur dans l’élaboration des politiques économiquesLa colonisation devait donc d’abord servir les intérêts économiques de la métropole par la mise en valeur des ressources de toute nature qu’offraient des espaces conquis. Vu sous cet angle, la terre devenait essentielle dans l’élaboration des politiques développementalistes coloniales. Quelque soit l’approche adoptée, il fallait en avoir au maximum. Le triple héritage colonial du Cameroun sera tout aussi marqué par des stratégies différentes dans la conquête territoriale élaborées par ses « maîtres » allemands, français et anglais animés par une vision occidentale du développement Le développement n’est cependant pas une notion arrêtée et l’on ne saurait le limiter dans l’espace et le temps, l’esprit humain étant en quête permanente d’innovations. Toutefois, il existe des paramètres qui permettent de qualifier un pays de sous-développé ou mieux encore de pays en voie de développement. Ces paramètres sont économiques, sociaux, politiques, culturels et mentaux. . .
The colonial ideology was based on legal doctrines elaborated since the 16th century from the concept of imperialism, which gives room to territorial conquest considered as the legal mode of land acquisition. These territories were considered as not having Masters. Imperialism was mostly cultural. The territorial aspect was not always the main focus of this ideology, which is not the case of colonialism. France and England were colonial empires whereas the United States has mostly practiced an economic imperialism throughout the 20th century. Land was at the center of colonial concerns and a major stake in the development of economic policiesColonization was initially geared at serving the economic interests of the metropolis through the exploitation of the resources found in the lands acquired. Considered from this perspective, land became essential in the implementation of colonial policies for development. Whatever be the techniques used, it was necessary to have a large of amount of territories. The triple colonial heritage of Cameroon will also be affected by different strategies of land conquest worked out by its German, French and English “Masters”, influenced by a Western vision of the development. Development is however not a static concept. It cannot be limited in space and time because the human spirit is in permanent search of innovations. Thatnowithstanding, there are parameters which make it possible to consider a country underdeveloped or developing. The triple colonial heritage of Cameroon will also be affected by different strategies of land conquest worked out by its German, French and English “Masters”, influenced by a Western vision of the development. Development is however not a static concept. It cannot be limited in space and time because the human spirit is in permanent search of innovations. Thatnowithstanding, there are parameters which make it possible to consider a country underdeveloped or developing. These parameters are economic, social, political, cultural and mental. . .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Le, Gourriérec Jean-Michel. "Les vétérans et l'Afrique." Montpellier 3, 2002. http://www.theses.fr/2002MON30043.

Full text
Abstract:
Les vétérans constituaient un groupe social de privilégiés très attachés aux valeurs romaines les plus traditionnelles qui subsistaient dans l'armée. En Afrique, ils furent les principaux bénéficiaires de la colonisation officielle, à partir de 102 av. J. -C. , et leur présence est attestée en tout lieu à l'époque impériale, par une documentation épigraphique qui permet de recenser 783 vétérans. Leur influence fut considérable sur le développement des structures économiques et municipales dans de nombreuses régions et, par les familles qu'ils ont fondées malgré leur grand âge, ils ont aussi favorisé l'accroissement de la population romano-africaine à laquelle ils appartenaient généralement à partir du IIe s. Ap. J. -C
Veterans constituted a privileged social group, deeply attached to the most traditional Roman values which subsisted within the army. In Africa, they were the main beneficiaries of the official colonization from 102 B. C. . Their presence is attested everywhere during the Imperial era by epigraphic sources allowing to make a census of 783 veterans. Their influence on the development of economical and municipal structures was considerable in many areas. The families which they founded despite their old age also favorised the increase of the African Roman population which they usually belonged to from the second century A. C. Onwards
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Manière, Laurent. "Le code de l'indigénat en Afrique occidentale française et son application : le cas du Dahomey (1887-1946)." Paris 7, 2007. http://www.theses.fr/2007PA070051.

Full text
Abstract:
Le système colonial français reposait sur la distinction fondamentale entre sujets indigènes et citoyens français. Le code de l'indigénat -encore appelé régime de l'indigénat ou indigénat- s'appuyait sur cette différenciation. Il fut introduit au Sénégal par le décret du 30 septembre 1887 puis étendu à toute l'AOF. Elaboré en marge du régime judiciaire, l'indigénat permettait aux administrateurs coloniaux de réprimer d'une peine de 15 jours de prison et/ou d'une amende de cent francs toute une gamme d'infractions spéciales aux sujets indigènes telles que le «manque de respect envers un représentant de l'autorité française » ou le « non-paiement des impôts et non-accomplissement du travail obligatoire ». En outre, une procédure exceptionnelle donnait aux gouverneurs la possibilité d'interner pour une durée de dix ans tout individu suspecté de menacer la sûreté de l'Etat colonial. Le code de l'indigénat joua un rôle coercitif majeur et contribua largement à l'insertion des sociétés colonisées dans l'économie de marché. En l'absence de contre-pouvoir judiciaire régulier, de nombreux abus d'autorité furent dénoncés au cours des vingt premières années. La concurrence de la justice indigène et l'évolution de la politique coloniale rendirent des ajustements nécessaires. Des réformes furent donc exigées mais les administrateurs, dont l'efficacité dépendait étroitement de ces pouvoirs répressifs, continuèrent d'appliquer le régime avec sévérité, notamment dans les périodes de crise. L'indigénat, plus âprement contesté en France par certaines personnalités métropolitaines et en Afrique par le « évolués », fut aboli en 1946, au lendemain de la Seconde guerre mondiale
The Indigenat Code is a group of provisions which empowered colonial administration to punish summarily African subjects, as distinct from citizens, without recourse to any of the regular courts. For West French Africa, the first major legislation was that contained in the Decree of 30 September 1887. The local French Administration might have imposed penalties on individual offenders up to the maximum of 15 days imprisonment and a 100 francs fine. The list of the offences so punished included conscription, fiscal obligations and forced labour. Additionally, in situations of grave political crisis such as insurrection, the Governor of a local territory could impose communal fines and pronounce sentences of deportation or banishment. The indigenat was the most prominent way of coercion in the French West African Administration. It was the most effective means to realise French colonial objectives. From the very harsh nature of the legal provisions and also from a virtually uncontrolled use made of this power, several shades of excesses and abuses were denounced. The abolition of the regime came in the end as a result of both the armed and unarmed protests by the subject people ending the liberalising impact of the Second World War on French Colonial attitude
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Ngando, Blaise Alfred. "La présence française au Cameroun (1916-1959) : colonialisme ou mission civilisatrice ?" Aix-Marseille 3, 2006. http://www.theses.fr/2006AIX32040.

Full text
Abstract:
De 1916 à 1959, la France a administré le Cameroun. Quelle a été la véritable portée de sa présence dans ce Territoire d’Afrique ? Colonialisme ou mission civilisatrice ? Tel est l’objet de cette thèse qui analyse la complexité de l’action française oscillant entre les idées généreuses de la République et l’obsession impériale. Il en ressort que la résistance française au mouvement indépendantiste camerounais a exagérément occulté l’apport de la France à la construction d’un Etat moderne, en tout cas différent des sociétés politiques du « Cameroun précolonial ». Si, entre 1916 et 1946, les mesures ségrégationnistes ont sensiblement contredit la « mission civilisatrice » et nourri le « colonialisme », la permanence de l’idéologie impériale a durablement inscrit le Cameroun dans le sillage de la civilisation occidentale. Quoique paternaliste, la France y a introduit ses principes et ses valeurs de droit. Près d’un demi-siècle après l’indépendance, le Code civil français demeure – avec certaines influences de la Common law - la base du système judiciaire camerounais. Comme dans l’ensemble de l’Afrique postcoloniale, le Cameroun est resté assez largement défavorable à l’étude du droit traditionnel considéré comme un obstacle au progrès. L’hégémonie des droits européens prolonge, par conséquent, le processus d’acculturation amorcé depuis la période coloniale. Malheureusement, cela a l’inconvénient de rendre les Camerounais étrangers à eux-mêmes en occultant la richesse de leur altérité. A l’heure où le « Continent noir » peine à trouver sa place dans la mondialisation libérale, son défi est de bâtir sa propre voie en puisant dans son héritage traditionnel, mais aussi dans les apports de la « mission civilisatrice » qui s’y sont irrévocablement greffés et sont désormais siens. Ainsi remettra-t–il en marche l’horloge de son histoire et pourra-t-il redevenir l’instrument de son propre destin
From 1916 to 1959 France managed Cameroun. Which was the true range in this territory of Africa? Colonialism or civilizing mission? Such is the object ofthis thesis which analyzes the complexity of the French action oscillating between the generous ideas of the republic and imperial obsession. F, between 1916 and 1946, segregationist measurements appreciably have objected the civilizing mission and nourishes colonialism, the permanence of the imperial ideology durably registered Cameroun in the wake of Western civilization. No matter what paternalist France introduced there its principles and its values of right. As in the post-colonial whole of Africa, Cameroun remained rather largely unfavourable being studied of the traditional right considered as an obstacle to progress. The supremacy of the Europeens rights prolongs consequently the process of acculturation started since the colonial period. Unfortunately that has the disadvantage of making the Cameronians foreign to themselves by occulting the richness of their otherness. Ln the hour or Africa pains to find its place in liberal universalization its challenge is to build its own way while drawing from its traditional heritage but also from the contributions of the civilizing mission which are from now on his
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Oyane, Metogho Marthe. "L'aventure africaine d'Ernest PSICHARI." Thesis, Montpellier 3, 2016. http://www.theses.fr/2016MON30002/document.

Full text
Abstract:
Explorant les textes d’Ernest Psichari issus de la mission du Haut-Logone dirigée par le commandant Lenfant, à partir de l’histoire littéraire, cette étude tente de répondre aux questions suivantes : que signifie l’Afrique subsaharienne chez Psichari ? Comment la représente-t-il ? Quels sont les enjeux de ces figures et représentations ? Quels rapports avec la situation postcoloniale ? Cette recherche illustre que l’Afrique constitue quasiment l’unique cadre de ses productions. Plus qu’un cadre, plus qu’un décor, elle est un vivant actant qui, par son action omniprésente, transforme les autres actants. Mais elle demeure une terre à civiliser. Cette ambiguïté est entretenue par le fait que la pensée de Psichari, ses idéaux voire son style d’écriture laisse dans l’indécision. Car, il semble à la fois proche et éloigné des indigènes. Le ton alangui et impressionniste de son œuvre, situé entre rêve et réalité, alterne avec des passages plus affirmés et dénués de tout sentiment de douceur où le seul sentiment patriotique est de mise. Tout en affichant son amour pour les indigènes, défendant leurs droits et leurs cultures, Psichari ne dissimule pas son patriotisme en œuvrant pour la colonisation. Ce qui ne l’empêche pas de rejeter la gouvernementalité du système colonial de la IIIe République
Exploring Ernest Psichari’s texts from the Haut-Logone Mission directed by Commandant Lenfant, from literary history, this study attempts to answer the following questions: what does Africa means for Psichari ? How does it represent? What are the challenges of these figures and representations? What relationship with the post-colonial situation? This research shows that Africa is virtually the only part of its productions. More than a frame, more than a decoration, it is a living actant which through its ubiquitous action transforms other actants. But it remains a civilized land. This ambiguity is maintained by the fact that Psichari’s thought and ideals or his writing style leaves undecided. He seems both near and far natives. Impressionist and languid tone of his work, between dream and reality, alternates with passages more assertive and devoid of any sense of softness where the only patriotism is required. While displaying his love for the indigenous, defending their rights and cultures, Psichari does not hide his patriotism by working for colonization. This did not prevent him from rejecting the governmentality of the colonial system of the IIIe Republique
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Nkounga, Francois Joseph. "Le rôle de l’Église catholique dans la colonisation française en Afrique subsaharienne : Éducation et hypocrisie dans Une vie de boy de Ferdinand Oyono." Thesis, Linnéuniversitetet, Institutionen för språk (SPR), 2021. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-100395.

Full text
Abstract:
Africa is regularly seen as a continent attached to its ways and customs and reluctant to change. To the sudden and violent entry of colonization and Christianity, Africans have responded in various ways, from warm hospitality to disobedience through insubordination and religious originality which manifest a certain level of inventiveness. This study analyses the role played by the Catholic Church during French colonization in Sub Saharan Africa in general and in particular the role played by the Catholic Church in colonization as described in the novel Une vie de  boy by Ferdinand Oyono. This study is drawn upon the theory developed by Tunisian theorist and writer Albert Memmi. Since racism is one of the themes of our work, in this section we focused on the characteristics of colonization. According to Memmi “Racism sums up and symbolizes the fundamental relationship that units colonialist and colonized”. The findings show that The Catholic Church in the novel Une vie de boy did not play its role of defender of the oppressed. It was hypocritical and remained silent in the face of torture, atrocities and all kinds of discrimination suffered by the natives. Furthermore, it had a negative role and was illustrated by acts of racism and separation during masses.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Ondoua, Antoine. "Sociologie du corps militaire en Afrique noire : le cas du Cameroun." Thesis, Rennes 1, 2013. http://www.theses.fr/2013REN1G014/document.

Full text
Abstract:
L'évocation de l'armée en Afrique en général et noire en particulier rime, dans la conscience collective, avec coups d'Etat, mutineries, rebellions, violences. Et pourtant, des particularités sont à tirer notamment en ce qui concerne la stabilité des Etats et l'ascension à la magistrature suprême. C'est ainsi qu'en Afrique francophone, le Cameroun et le Sénégal sont à citer car, restés depuis leur « indépendance » à l'abri de prise de pouvoir par la force des armes. Et, ce, malgré des situations sociopolitiques et économiques assez similaires aux autres pays. Pour le Cameroun, au-delà d'une certaine intériorisation du sens professionnel (soumission du militaire au politique), nous pensons que la régularité de l'armée tient du fait qu'elle s'est fondue dans un système néopatrimonial au point de devenir, elle-même, une institution néopatrimonialisée. Mais, bien que défendant des intérêts partisans (du « Prince », de la classe dirigeante et les siens), cette armée se révèle aussi un symbole du processus de rationalisation et de démocratisation de l'Etat (principes bureaucratiques, maintien de l'ordre et de la paix, brassage socioculturel…). Se pose alors la question de savoir qui du système ou du symbole détermine la posture du corps militaire camerounais ? En clair, l'armée camerounaise est-elle loyale parce que néopatrimonialisée ou bien l'ancrage néopatrimoniale s'appuie-t-elle sur cette loyauté ?
It is a common perception that the army in Africa and more particularly in black Africa, is associated with putsch, riots, rebellions and violence. Yet, specificities can be pointed out, especially in the two following points: political stability and promotion to the highest office. In that way, in francophone africa, Cameroon and Senegal since their independence, have managed to preserve themselves from any violent upheaval. In Cameroon, beyond a certain internization of the rofessional sense ( army submitted to political power), we can state that the political stability is due to the fact that it has blended into a neo-patrimonial system up to the point of becoming itself a neo-patrimonialised institution. Nonetheless, in spite of defending partisan interests (the "Prince", the ruling class and his family) the army turns out to be a symbol of the process of rationalization and democratization of the state (bureaucratic principles, law enforcement, peacekeeping, socio-cultural mixing etc.). The question is now to figure out if the position of the cameroonian army is determined either by the symbol or by the system. In other words, is the Cameroonian army loyal because of its being neo-patrimonialised or because the neo-patrimonial system relies on such loyalty?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Haine, Lydie. "Photographier le Maghreb : regards allogènes sur des sociétés et communautés indigènes (1850-1950)." Paris 7, 2011. http://www.theses.fr/2011PA070070.

Full text
Abstract:
Les photographies européennes au Maghreb entre 1850 et 1950 représentent une diversité d'images des Maghrébins. Elles nous renseignent sur les Maghrébins eux-mêmes, sur les Européens et, enfin, sur les relations entre les deux populations dans le contexte de l'Empire colonial. L'étude des conditions de réalisation des photographies montre notamment les influences des autres médias sur la construction des stéréotypes photographiques (Mauresque lascive, cavalier arabe). L'analyse diachronique distingue trois phases au cours desquelles les Maghrébins s'imposent comme sujet dans la photographie européenne (l'exploration et la conquête, l'Empire colonial, « la mise en valeur »). L'étude approfondie des images photographiques, autour de thèmes (communautés, enfants, femmes), donne la mesure des enjeux liés à la déconstruction de l'image photographique pour parvenir à la compréhension des imaginaires. La mosaïque de photographies, constituée sur une longue période, permet de donner une vision plus globale de la réalité maghrébine
The European photos in the Maghreb between 1850 and 1950 represent a variety of images of North Africans. They inform us about the North Africans themselves, about the Europeans and, finally, about the relations between both populations in the context of the colonial Empire. The study of the conditions under which the photos were realized shows in particular the influences of the other media on the construction of the photographic stereotypes (lascivious Moresque, Arabic rider). The diachronic analysis distinguishes three phases during which the North Africans stand out as subjects in the European photography (the exploration and the conquest, the colonial Empire, " the development "). The in-depth study of the photographic images, around themes (communities, children, women), gives the measure of the stakes bound to the demolition of the photographic image to reach the understanding of imagination. The mosaic of photos, established over a long period, allows for a more global vision of the Maghreb reality
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Dione, Marème. "Les enjeux des politiques et les techniques des travaux publics en Afrique du nord (1939 - 1962) - la politique des plans d’équipement et de modernisation - contribution a l'histoire de la colonisation française en Afrique du nord." Paris 8, 1995. http://www.theses.fr/1995PA081187.

Full text
Abstract:
Ce travail analyse dans une première partie la politique des plans d’équipement et de modernisation mise en place au lendemain de la guerre dans les colonies françaises, et en Afrique du nord en particulier. Elle montre comment le rapport occident-Afrique du nord a été régi durant cette période par l’accès aux matériaux stratégiques, dont le pétrole, et a engendre des stratégies d'occupation de l'espace, saharien notamment. La seconde et la troisième parties étudient la politique des transports et la politique de l'eau menées dans ces trois pays du Maghreb en s'attachant egalement aux aspects techniques des projets et a leurs implications. Après avoir dresse un état des lieux de la technique dans les secteurs choisis, nous avons pu vérifier l’hypothèse de la colonie fonctionnant comme "banc d'essai" dans l'acquisition et la constitution de savoir-faire avant leur diffusion. Nous avons egalement mis en évidence l'influence et l'impact des modèles américains de gestion, de planification et d’aménagement du territoire au cours de cette période, en Afrique du nord et en France, celui des techniques proprement dites. Nous avons enfin mis en relief le rôle capital de l’armée dans la genèse et le maintien d'un ordre et d'un espace colonial
The first part of this thesis analyses the equipment and mornizing plans' politics undertaken in french colonies after world war ii, and particularly in north africa. It shows how relationship between the west and north africa has been directed during that time by access to raw materials, including petroleum, and led to take possession of sahara. Second and third parts both investigate politics carried out in these three countries in transport-field and water-field and deal with technical aspects of projects worked out and their involvements. After having drawn up an inventory of technical progress in these chosen areas, we have proved that colony has played a testing stand to acquire technical skill before spreading. We also showed off the burden and influence of american management, country-planning and development models during that period in north africa and in france, that of technics properly so called. Finally, we have thrown into relief the leading part of army in genesis and keeping of colonial space and order
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Juhé-Beaulaton, Dominique. "Les paysages végétaux de la Côte des Esclaves du XVII° siècle à la veille de la colonisation : essai d'analyse historique." Phd thesis, Université Panthéon-Sorbonne - Paris I, 1995. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00363964.

Full text
Abstract:
Cette thèse avait pour objectif d'essayer de retracer l'histoire des relations des hommes avec leur environnement végétal avant la période coloniale (1894), relations qui aboutissent à la formation des paysages. Les sources étudiées comprennent des sources écrites européennes et des sources orales recueillies au cours de plusieurs séjours au Togo et au Bénin.
La première partie de ce travail est consacrée à la reconstitution des paysages végétaux à travers une analyse critique de ces sources qui permet de montrer les différents niveaux d'interprétation possible.
La deuxième partie concerne l'aménagement de l'espace en relation avec le milieu végétal. Les hommes dès leur arrivée ont organisé l'espace en fonction des lieux habités et exploités, des zones réservées à la chasse ou aux pratiques religieuses... Cette organisation de l'espace se remarque dans les paysages par la disposition de certaines plantes qui constituent de véritables repères dont la signification religieuse était connue de tous.
La troisième partie étudie l'exploitation des paysages végétaux, ce qui conduit à s'intéresser à l'organisation sociale et politique de la société. Le rôle de la royauté sera particulièrement examiné dans le développement de la palmeraie et l'adoption de nouvelles plantes cultivées d'origine étrangère.
Avant tout essai de restitution des paysages végétaux de cette région de l'Afrique (Sud du Togo et du Bénin), les sources historiques doivent être replacées dans le contexte historique, idéologique et économique dont dépendent la perception et les représentations transmises par les auteurs et informateurs consultés. Il est difficile à partir de ces seules sources de se faire une idée concrète des paysages avant la période coloniale. Ce sont essentiellement les relations des hommes avec leur environnement végétal qui seront analysées. Les hommes, lors de leur installation, ont organisé l'espace en fonction des lieux habités et exploités, des zones réservées à la chasse ou aux pratiques religieuses... Cette structuration de l'espace se remarque dans les paysages par la disposition de certaines plantes qui constituent de véritables repères. La place réservée à la végétation dans les terroirs de chaque communauté est révélatrice des rapports qui existaient entre les hommes et leur environnement végétal. Plantes cultivées, arbres conservés au cours des défrichements culturaux, arbres abritant des divinités ou lieux de culte à l'abri de formations végétales, toutes ces manifestations concourent à codifier l'espace, à construire les paysages. Un développement particulier sera accordé aux arbres et bois sacrés, ainsi qu'à la question de l'introduction et de la diffusion de plantes d'origine américaine. Ceci amènera à considérer la politique agricole des anciens rois du Dahomey, en relation notamment avec le commerce de l'huile de palme qui prend son essor en Europe au XIX° siècle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Gendry, Thaïs. "Le droit de tuer, La peine de mort au service de l’ordre colonial en Afrique occidentale française, 1900-1950." Thesis, Paris, EHESS, 2020. http://www.theses.fr/2020EHES0059.

Full text
Abstract:
La justice rendue aux colonies n’est pas une excroissance de la justice française métropolitaine. Faisant fi de la séparation de pouvoirs, autoritaire et racialisée, elle est une manière singulière d’organiser le droit de punir et le droit de tuer. Celle-ci n’a généré dans l’historiographie que peu d’analyses et reste marginale dans les réflexions sur le maintien de l’ordre colonial. Elle est pourtant l’aboutissement d’un processus central à l’établissement et au maintien de la domination coloniale : celui de la séparation d’un pouvoir de mort légitime, d’autres formes de violences meurtrières, illégitimes. Ce travail cherche à saisir les usages de la peine de mort, dans le contexte colonial de l’Afrique occidentale française entre 1900 et 1950. Nous proposons d’analyser la peine de mort comme un lieu du déploiement des fondamentaux de la politique coloniale. Les condamnations et les exécutions génèrent et font circuler des discours sur les comportements africains, créent des figures criminelles, voire ennemies, à éliminer. Ainsi, la mise en scène de la violence légitime, dans les tribunaux et aux pelotons d’exécutions, institue et rejoue sans cesse les divisions de pouvoirs, de statuts (sujet/citoyen), de races et des cultures si centrales à l’ordre colonial
The justice handed out in the French colonies of West Africa is not a by-product of French metropolitan justice. Oblivious to the separation of power, while being authoritarian and racialized, it is a distinctive way of organizing the right to punish and the right to kill. The death penalty has a scarce historiography in the French empire. It is also marginal in studies pertaining to colonial tools of power, law and order. Yet, it is the culmination of a process central to the establishment and maintenance of colonial domination: the separation between a legitimate right to kill and other types of illegitimate lethal violence. This dissertation explores the role played by the death penalty in the context of French West Africa between 1900 and 1950.The death penalty is analysed as a space where the fundamentals of colonial policies are deployed. Condemnation and executions generate and circulate colonial discourses about African behaviour, giving rise to criminal and enemy figures that ought to be eliminated. The staging of legitimate violence, within courts and by firing squads, continuously re-enacts divisions of power, of status (citizen/subject), of race and culture—the very pillars of the colonial order
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Engambé, André. "Les méthodes coloniales et leurs impacts en Afrique Équatoriale française jusqu’en 1958 : cas du Moyen-Congo." Paris 10, 2011. http://faraway.parisnanterre.fr/login?url=http://www.harmatheque.com/ebook/9782343072487.

Full text
Abstract:
Après la Traite négrière qui écuma pendant des siècles l'Afrique, son intérieur restait encore totalement inconnu. Si jusque-là seules les côtes étaient visitées, le continent gardait encore de nombreux mystères. Dans la seconde moitié du XIXe siècle, des explorateurs déferlent, mûs par le désir de découverte. Côté français, Pierre Savorgna De Brazza (au terme de deux voyages) arrive au Gabon, crée Franceville, avant de descendre le cours de I'Alima et signer à Mbé, en 1880, un accord de cession avec le roi Makoko. Toutefois, par suite des rivalités qui opposent encore les puissances occidentales sur le terrain, le chancelier allemand Bismarck convoque une conférence internationale à Berlin en 1884-1885. De celle-ci, découle la « balkanisation » du continent donnant ainsi naissance aux grands ensembles de territoires. En 1910, l’Afrique Equatoriale Française (A. E. F. ) est créée, avec elle le Moyen-Congo. Les Compagnies concessionnaires, qui s'y trouvent depuis 1899, pillent systématiquement les ressources naturelles. Le recouvrement de l'impôt dit « de capitation » le travail forcé, le portage, les diverses prestations. . . Sont autant de méthodes auxquelles sont soumises les « indigènes ». Partout, s'abattent abus et exactions jusque-là inconnus des populations. La justice, devenue bicéphale, condamne les autochtones à un droit bien différent du leur. L’Indigénat est né. Au plan politique, non seulement des partis naissent, mais ils le sont à l'image de ceux de la métropole. Les leaders récalcitrants, comme Matsoua, sont jugés et conduits en prison. La politique française se trouve alors aux antipodes des motivations de l'idéologie coloniale affirmée. D’où, une farouche résistance. In fine, les impacts qui en découlent ne peuvent être que néfastes : souffrances, décès, appauvrissement, misère, dépeuplement. . . Même si plus tard, le 28 novembre 1958, grâce à De Gaulle, le Moyen-Congo devient une République
After the slave draft (wilking) which skimmed during centuries Africa, its inside remained still totally unknown. If up to there only coast was visited, the continent kept numerous mysteries. In the second half of the XIXe century, explorers unfurl, moved by the desire of discovery. French side, Pierre Savorgnan De Brazza (two journeys) arrives to the Gabon, creates Franceville, before withle (going down) Alima and sign with Mbé, in 1880, an agreement of transfer with king Makoko. However, as a result of the rivalries which still set the western powers on the ground, the German chancellor Bismarck summons (convenes) an international conference in Berlin in 1884-1885. Of this one, ensues the "balkanization" of the continent so giving birth to the complexes of territories. In 1910, French Equatorial Africa (A. E. F. ) and the Middle-Congo are created. The concessionary companies, which are there since 1899, plunder systematically natural resources. The tax collection says “about capitation”, the hard labour, the portage, the diverse services (performances) are so many methods to which are subjected the “natives”. Everywhere, abuses and exactions came up to the strangers of the populations. The justice, become bicephale, condemns the Natives (autochtons) for a right very different from theirs. The Native population was born. To the political plan (shot), not only parties are born, but they are it just like those of the metropolis. The contrary leaders, as Matsoua, are judged and led (driven) in prison. Simon Kimbangou, then liking of the "black divine word", pay of his life in 1921. The French politics (policy) is then to the antipodes of the motivations of the asserted colonial ideology. Where from, a wild resistance. In fine, the impacts which ensue from it can be only fatal: sufferings, death, impoverishment, poverty, depopulation. . . Even if later, on November 28st, 1958, thanks to De Gaulle, the Middle-Congo becomes
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Gregone-Mbombo, Passion Célestin. "La responsabilité du banquier en droit centrafricain : génèse et mise en oeuvre d'un droit emprunté : contribution à l'histoire de la colonisation juridique en Afrique francophone." Perpignan, 2008. http://www.theses.fr/2008PERP0837.

Full text
Abstract:
Le droit de la responsabilité du banquier en Centrafrique comme celui des pays d’Afrique francophone est un droit emprunté ou translaté du « corpus juris » de l’ex- puissance coloniale française. En effet, les opérations traitées par les banques entraînent nécessairement, comme tout commerce de services une responsabilité de droit commun pour inexécution ou mauvaise exécution et pour abus de fonction que commettent les préposés. Cette responsabilité suppose une faute, un préjudice et un lien de cause à effet entre la faute et le préjudice. Le droit à réparation des fautes bancaires commence dès que la banque n’exerce plus normalement son activité qui est principalement financière.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Gwet, Ghislaine Ariane. "L'école au Cameroun pendant les périodes coloniales allemande et française et leur retombée sur la situation actuelle." Thesis, Limoges, 2015. http://www.theses.fr/2015LIMO0008.

Full text
Abstract:
Cette thèse de doctorat traite la problématique de l’école au Cameroun pendant les périodes coloniales allemande et française, ainsi que leurs retombées sur la situation actuelle. Il s’agit d’une analyse approfondie de la place et des formes de l’enseignement au Cameroun sous les jougs coloniaux allemand et français. Elle tient compte des différents objectifs politiques et des conceptions de l’Homme propres à chacune de ces deux puissances colonisatrices. Un accent particulier est mis sur l’enseignement féminin dans chacune des parties de ce travail. L’analyse comparative des systèmes d’enseignement coloniaux allemand et français fait ressortir les différences et les similitudes entre les deux politiques éducatives et leurs applications concrètes. Notre travail ne se limite pas à cette approche comparative, mais va au-delà. Il montre que le système éducatif camerounais actuel porte essentiellement les marques du passé colonial français, tandis que les vestiges de la colonisation allemande sur le plan scolaire sont quasiment absents
This thesis deals with the school issue in Cameroon during the German and French colonial periods, as well as their impact on the current situation. This is a thorough analysis of the place and forms of education in Cameroon under the German and French colonial yokes. It takes into account the different political objectives and conceptions of man, specific to each of the two colonial powers. It specifically underlines feminine education in each part of this work. The comparative analysis of the German and French colonial educational systems highlights the differences and similarities between the both educational policies and their concrete applications. Our work is not restricted to this comparative approach but goes beyond this. It shows that the educational system in Cameroon is now essentially marked by the French colonial past, whereas the remains of German colonization academically are almost absent
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Ould, M'Bareck Sleimane. "Chaikh Sidiyya Baba et les élites musulmanes maures face à la pénétration coloniale française 1900-1924." Toulouse 2, 2004. http://www.theses.fr/2004TOU20020.

Full text
Abstract:
Décidément le temps des chaikh-s n'est pas près d'être " révolu ", et étudier l'histoire contemporaine de la Mauritanie est impossible à qui ignore tout de la famille Sidiyya. La religion musulmane et ses dignitaires avaient largement dominé le débat durant la période coloniale. En Mauritanie, une famille s'est particulièrement distinguée par la finesse politique, intellectuelle et religieuse de ses dirigeants, et particulièrement de Chaikh Sidiyya Baba. Son implication dans la colonisation de la Mauritanie nous a donné l'occasion d'avoir un regard sur l'ensemble de l'élite musulmane maure en Mauritanie. Résistance, collaboration, ou accommodation sont tour à tour évoqué ici. Ce travail offre l'occasion de comprendre la problématique des relations entre musulmans et non musulmans dans les terres de l'islam mais aussi une projection sur leur cohabitation en Occident aujourd'hui
Definitly the time of the chaikh-s is not ready to be gone by yet and studying the modern (contemporaneous) history of Mauritania is impossible if one ignores all about the Sidiyya Family. The islamic religion and its dignitries had widely overwhelmed the discussion during the colonial period. In Mauritania, a certain family had been singularized by the political, intellectual and religeous wisdom of its leaders, in particular Chaikh Sidiyya Baba. His involvement in the colonization of Mauritanie has provided us an opportunity to have a view on islamic elite of moorish origin in Mauritania. Resistence, collaboration or accomodation are mentionned here one next to the other. This work tries to understand the question of the relationshps between muslim and non-muslim lands white giving a prospect on those between the cohabitation between Islam and the West today
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Peiretti, Delphine. "Corps noirs et médecins blancs : Entre race, sexe et genre : savoirs et représentations du corps des Africain(e)s dans les sciences médicales françaises (1780-1950)." Thesis, Aix-Marseille, 2014. http://www.theses.fr/2014AIXM3097.

Full text
Abstract:
Ce travail de recherche porte sur les descriptions du corps des Africain(e)s dans la littérature médicale française de la fin du XVIIIe siècle jusqu'au milieu du XXe siècle. Si la "race noire" est perçue comme un ensemble monolithique dans les écrits médicaux du début de la période, la pluralité africaine apparaît peu à peu sous la plume des médecins coloniaux dans le dernier tiers du XIXe siècle. Au-delà de la classification des principales races humaines, une taxinomie ethnique apparaît dans leurs écrits, distinguant les peuples noirs d'Afrique subsaharienne, depuis le Cap de Bonne-Espérance jusqu'à la Sénégambie. La description sexuée des populations se développe afin de préciser les catégorisations ethniques ainsi que le savoir sur les Africain(e)s. Si la diversité africaine est progressivement mise en lumière, certains stéréotypes raciaux demeurent prégnants comme l'hypersexualité des Noir(e)s ou l'inversion sexuelle en Afrique. Notre travail, qui s'appuie sur des dictionnaires médicaux, des monographies sur les races humaines ou encore sur des ouvrages de médecine coloniale, démontre l'imbrication des théories sur la race, le sexe et le genre au sein de ces discours ainsi que la similarité des procédés rhétoriques utilisés pour définir l'Autre, qu'il soit de sexe féminin et/ou de race noire. Cette recherche éclaire également la façon dont ces représentations se sont nourries des controverses scientifiques et des préoccupations politiques de la période. Si les discours médicaux stigmatisent l'infériorité raciale des Africain(e), ce travail montre aussi les voix dissonantes et les oppositions de certains médecins à ces schémas consensuels
This research focuses on the descriptions of African people's body according to French medical literature from the end of the 18th century to mid-20th century. Though the « black race » is seen as monolithic group in the medical writings at the beginning of the period, the african multiplicity slightly came up under the colonial doctors' pens, in the last third of the 19th century. Beyond the principal human races classification, the french doctors established a hierarchy between the black peoples of Sub-Saharan Africa, from The Cape of Good Hope to Senegambia. A sexual description of the peoples is added to raciological studies in order to clarify the racial classifications, ethnic hierarchies and to develop knowledge on African people. The african diversity is being highlighted all along the studied period, despite the permanency of numerous racial stereotypes as the hypersexuality of black people or the inversion of gender in Africa. Based on medical dictionaries, work about human races or even on colonial medecine work, our work displays, within the descriptions of the black bodies, the overlapping of the theories about race, gender and sex, and also explains the similarity of the rhetorical methods used to define and describe the Other, should they be female and/or black. Moreover, this research highlights how these representations were influenced by the scientific controversies and the political issues of the period, what they influenced in turn. Though the medical speeches stigmatize racial inferiority of the African people, this work also underlines the antithetical opinions and the conflicts between some doctors about these consensual patterns
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Koffi, Ehui Bruno. "Essai sur l'origine du concept et du role des ong europeennes et africaines ( euro - africaines ) dans le developpement en afrique subsaharienne de la colonisation a nos jours." Paris 11, 1988. http://www.theses.fr/1988PA111007.

Full text
Abstract:
Cette these tente d'expliciter les diverses causes du sous-developpement de l'afrique noire d'avant la colonisation jusqu'a nos jours. Les drames que vit le continent sont l'accumulation, la repetition d'erreurs, de rivalites ideologiques, obstacles au developpement. Son but est de mettre en evidence que l'afrique ne se developpera jamais dans une opposition : afrique mimetique des intellectuels, des gouvernants minoritaires et afrique paysanne traditionnelle, depositaire de la culture, socle du developpement. La vocation essentielle est d'inviter o. N. G. , mais aussi intellectuels et dirigeants africains, a s'appuyer sur la population paysanne, sur les structures traditionnelles pour entreprendre un veritable developpement. La finalite est d'inciter l'afrique noire a se developper globalement dans un espace de liberte politique et economique dont les principaux acteurs sont les paysans organises en o. N. G. Ce faisant, l'afrique realisera son destin de grande nation, celui des etats-unis d'afrique noire
This thesis attempts to set out the various reasons for black africa's underdevelopment from before the colonial period to the present. The continent's tragic experiences in the form of accumulation and repetition of errors and ideological rivalries, constitute so many obstacles to development. The goal is to underscore the fact that africa will never develop in a dichotomy of intellectual mimicry and minority rulers on the one hand, and traditional peasant africa, bearer of the culture and basis for development on the other. The main point is to invite ngo and also african intellectuals and leaders, to rely on the rural population and traditional forms of social organisation for genuine development. The ultimate end being to bring about overall development in black africa under conditions of political and economic freedom, with peasants grouped in ngo as the main driving force. In achieving this end, africa will fulfill its destiny of a great nation, that of the united states of black africa
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Koffi, Ehui Bruno. "Essai sur l'origine du concept et du rôle des ONG européennes et africaines (euro-africaines) dans le développement en Afrique subsaharienne de la colonisation à nos jours." Lille 3 : ANRT, 1988. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb376147594.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Ba, Amadou. "Des "Sénégalais" à Madagascar : militaires ouest-africains dans la conquête et la colonisation de la Grande-île (1895-1960)." Paris 7, 2010. http://www.theses.fr/2010PA070024.

Full text
Abstract:
Au cours de la seconde moitié du XIXe siècle, la France, pour retrouver une partie de sa grandeur perdue pendant les guerres napoléoniennes et surtout après sa défaite humiliante contre la Prusse en 1870, reprit sa politique de colonisation en Afrique et dans l'océan Indien. En mars 1895, une expédition lancée contre la Grande île aboutit à la prise d'Antananarivo en septembre de la même année. Parmi les troupes envoyées dans ce pays, les originaires de l'Afrique Occidentale Française, généralement connues sous le nom de « tirailleurs sénégalais » - bien que la plupart n'aient pas été originaires de la colonie du Sénégal elle-même mais d'autres territoires - ont tenu une place importante. Après avoir été utilisées comme éléments de conquête et de « pacification », les recrues de l'Afrique occidentale française (A. O. F) furent maintenues dans cette colonie de l'océan Indien du Sud-Ouest comme force d'occupation et reconvertis dans la police. En 1947, une violente insurrection éclata dans la partie est de Madagascar. Pour réprimer ce soulèvement, la France envoya à nouveau des bataillons de tirailleurs sénégalais à partir de sa base de Djibouti, mais aussi de la France. Plusieurs de ces soldats furent tués (1. 900 tirailleurs périrent). Une fois le calme revenu, bon nombre de ces soldats furent maintenus comme policiers dans ce pays comme au début du XIXe siècle et sans jamais retourner chez eux. À partir des sources archivistiques (archives de Vincennes et Aix-en-Provence en France, Archives nationales du Sénégal et Archives de la République de Madagascar), des documents iconographiques et films, des enquêtes de terrain réalisés à Madagascar en 2006, au Sénégal (2006 et 2008) et en France) mais surtout des ouvrages et revues sur l'histoire de tirailleurs sénégalais, l'histoire militaire de la France pendant la période coloniale et celle de Madagascar, je me propose de reconstituer cette histoire des tirailleurs sénégalais négligée par les chercheurs et dont la France se soucie peu. Mon plan est constitué de trois grandes parties : Dans un premier temps, il s'agit d'analyser les principales motivations du recrutement militaire en Afrique de l'Ouest pour conquérir une colonie située à des milliers de kilomètres de l'A. O. F. Quelles sont les modalités, les méthodes et stratégies du recrutement? Quelle place occupait l'Afrique de l'ouest dans le recrutement? Comment les jeunes Africains percevaient l'armée. Sont-ils des recrues volontaires ? De quelle origine sociale et « ethniques » sont-ils ?
Of Senegalese in Madagascar : West African Soldiers in the Colonization of the Grande Ile (1895-1960) France, in the second half of the 19th century, in an attempt to regain part of the grandeur she had lost during the Napoleonic wars, and most significantly in the aftermath of her defeat against Prussia in 1980, resumed her colonization policy in Africa and the Indian Ocean. In March 1895, an expedition launched against the Grande ile resulted in the capture of Antanananarivo in September that same year. The troops sent to this country included individuals hailing from Afrique Occidentale Française (French West Africa), usually referred to as the "tirailleurs senegalais" - even though most of them did not originate from the colony of Senegal per se, but rather from other territories - who played a significant part After being used as units of conquest and « pacifying », the African recruits from the A. O. F, Afrique occidentale française (French West Africa), remained stationed in this southwestern Indian océan colony as an occupying force and turned into police forces. In the year 1947, a violent insurrection broke out in eastern Madagascar. In order to repress this uprising, France sent once more battalions of "tirailleurs sénégalais", quartered in her Djibouti base, but also in metropolitan France. Many of those soldiers were killed (1,900 "tirailleurs" died). At the end of the operation, large numbers of those soldiers were maintained in this country as policemen, as had been the case at the beginning of the XIXth century, and without ever returning to their homeland. Drawing from archives (Vincennes and Aix-en-Provence in France, the National Archives of Senegal and the Archives of the Republic of Madagascar), iconography and films, fieldwork carried out in Madagascar in 2006, in Senegal (2006 and 2008), and in France; but drawing mostly from books and journals on the history of the "tirailleurs sénégalais", colonial French and Malagasy military history, I seek to pièce together this history of the "tirailleurs sénégalais". A history both neglected by scholars and overlooked by the French nation. My dissertation falls into three chapters: First, I analyze the main motivations behind the military draft in West Africa used so as to conquer a colony located thousands of kilometers away from A. O. F. (French West Africa). What were the particulars, the methods, and the strategies of the draft? What was the position of the A. O. F. In this draft? How did the young African view the army? Where those recruits volunteers? What were their social and ethnic backgrounds? The second chapter is devoted to the study of the various missions the tirailleurs sénégalais were trusted with. What was their role in the colonization of Malagascar? What happened to them after the conquest and "pacifying"? Lastly, I turn to the contemporary impact of a West African presence in the colonization of Madagascar through three themes:
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Souyris, Bernard. "Bobo et Bwaba pendant et après la colonisation : identité et organisation collective des populations africaines de la boucle du Mouhoun pendant le XXe siècle." Thesis, Montpellier 3, 2010. http://www.theses.fr/2010MON30032/document.

Full text
Abstract:
Dans cette thèse, je me suis proposé de chercher à comprendre, en m'appuyant sur une étude critique d'écrits coloniaux et ethnographiques, comment se sont constituées les classifications des populations africaines à partir de présupposés raciologiques et les identifications réifiantes dans une région d'Afrique de l'ouest où le « mélange des races» avait frappé les premiers observateurs. Dans le même temps où ces représentations synchroniques s'imposaient, la conquête et l'administration coloniale ont contraint à des changements au niveau de l'activité productrice et du pouvoir ettransformé la vie collective et l'univers imaginaire et religieux. Une étude de terrain dans et autour du village de Sara situé dans la boucle du Mouhoun complète l'étude des écrits coloniaux et permet de mettre en évidence l'existence de réseaux de lignages au fondement de l'organisation sociale et politique, des distinctions qui en sont issues entre les Bwaba et les «étrangers », ce qui semble être à l'origine d'un sentiment d'appartenance à un groupe humain géographiquement indéfini, en Bwamu « Bwabawa .» Cette étude confirme également l'existence des transformations qui sont apparues pendantet après la colonisation
Based on analysis of colonial and ethnographic studies, I tried to understand in this thesis how established the classifications of African populations from racial presumptions and reifying identifications in a region of western Africa where the "mixture of races" had struck the first observers. As these synchronous representations stood out, the conquest and the colonial administration forced changes to the productivity and to the existing power, transforming the people’s collective lives and their spiritual and religious worlds. A ground study in and around Sara's village, located in the loop of Mouhoun, completes the study of the colonial papers and highlights the existence of ethnic lineages in forming social and political structure, making distinctions between the Bwaba and the "foreigners", what seems to be at the origin of a feeling ofmembership of a geographically undefined human group, in Bwamu "Bwabawa.» This study also confirms the existence of transformations which appeared during and after colonization
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Idourah, Silvère Ngoundos. "Colonisation et confiscation de la justice en Afrique : l'administration de la justice au Gabon, Moyen-Congo, Oubangui-Chari et Tchad, de la création des colonies à l'aube des indépendances /." Paris ; Budapest ; Torino : l'Harmattan, 2001. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb377178835.

Full text
Abstract:
Texte remanié de: Th. doct.--Droit--Lyon 3, 1997. Titre de soutenance : L'administration de la justice au Congo, de la réorganisation judiciaire de 1897 au Congo-français au régime de 1992 en République du Congo.
En appendice, choix de documents. Bibliogr. p. 369-388.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Huillery, Elise. "Histoire coloniale : développement et inégalités dans l'ancienne Afrique occidentale française." Paris, EHESS, 2008. http://www.theses.fr/2008EHES0111.

Full text
Abstract:
Cette thèse s'appuie sur l'extraction de données historiques originales puisées dans les archives de l'ancienne Afrique Occidentale Française. Elle est tout d'abord consacrée à la question du bilan économique de l'expérience coloniale pour la France. Je montre que la question n'est pas réglée et apporte une réponse quant au coût direct de la colonisation de l'Afrique Occidentale Française pour l'Etat français : il a été extrêmement faible, en moyenne 0,1 % des dépenses de l'Etat. Le peu d’investissements publics réalisés pendant la période coloniale a été financé presque en totalité par les populations africaines elles-mêmes. En s'appuyant sur !es techniques de l'économétrie, cette thèse s'intéresse ensuite aux effets de long terme de la colonisation française sur le développement et les inégalités régionales au sein de l'ancienne Afrique Occidentale Française. Je montre d'abord que les investissements publics effectués pendant la période coloniale ont créé des inégalités persistantes entre les régions de l'ancienne AOF : la scolarisation, la santé infantile, et les niveaux d’équipement actuels des ménages ouest-africains restent plus élevés dans les régions qui ont bénéficié d’investissements publics plus importants au début de la période coloniale. Enfin, je montre, que les régions dans lesquelles les colons européens ont été relativement plus nombreux ont aujourd'hui un développement relativement plus élevé. La présence européenne a entraîné sur un siècle des modifications dans la répartition du leadership régional : certaines régions très dynamiques ont perdu leur place au profit de régions secondaires, préférées pas les colons pour leur plus grande hospitalité politique
This PhD dissertation uses first-hand historical data on colonial French West Africa. First, I focus on the costs and benefits of colonial experience for France and its former colonies. I review the existing literature and show that evidence on whether colonialism was a costly or beneficiary experience for France is not clear yet. Then I provide an answer on the direct cost of French West Africa for French public expenses: this cost turns out to be very small -on average 0. 1 % of all public expenses. Few public investments were made during colonial times and almost all of them were financed by local population itself. Using econometrics, the thesis then seeks to provide evidence on the long term impact of colonial experience on current performances. I show that early colonial public investments m education, health and public works had large and persistent effects on current outcomes, and that a major channel for the long term effect of early investments is a strong persistence of investments: regions that got more of a specific type of investment at the early colonial times continued to get more of this particular type of investment. Finally, I give evidence that Europeans tended to settle in more prosperous pre-colonial areas and that the European settlement had a strong positive impact on current outcomes. I argue that the African hostility towards colonial power to colonisation provides a random variation in European settlement. Despite, the absence of a "reversal of fortune" within former French West Africa, some of the most prosperous pre-colonial areas lost their advantage because of their hostility: other areas caught up and became the new leaders in the region
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Ewangue, Jean-Lucien. "L' économie de plantation et son impact au Cameroun sous administration française, 1916-1960." Paris 7, 2007. http://www.theses.fr/2007PA070005.

Full text
Abstract:
Le Cameroun a connu l'une des expériences les plus poussées d'économie de plantation en Afrique pendant la période coloniale. Pour assurer l'activité des plantations au Cameroun, la France a eu largement recours, comme l'Allemagne, à la contrainte et à la coercition. Les plantations ont été un catalyseur des changements dans les sociétés Camerounaises pendant la période coloniale. Cette étude de l'économie de plantation au Cameroun sous administration française met en exergue les facteurs de « modernité » et de changement qui ont eu lieu dans la société camerounaise pendant la période coloniale. Elle montre ta diversité des situations et des réactions régionales
Cameroon experienced a rapid growth in the domain of plantation economy in Africa during the period of colonisation. To assure the development of plantations in Cameroon, France as well as Germany used hard measures to force workers to work on these plantations. Plantations have been a catalyst of changes occurred within the Cameroonian societies during the colonial period. Thus, this study based on plantation economy in Cameroon under the French administration reveals the factors of ' modernity" and change that took place in the Cameroonian society during the period of colonisation. This research has equally brought out the divergences of situations and regional reactions
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography