Academic literature on the topic 'Communications par fibre optique'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Communications par fibre optique.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Communications par fibre optique"

1

Cassan, E. "Étude expérimentale d'une liaison par fibre optique." J3eA 4 (2005): 034. http://dx.doi.org/10.1051/bib-j3ea:2005734.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Dejean, Sylvain, and Sophie Tarascou. "À qui profite la fibre ? Estimation des besoins en très haut débit et déploiement de la fibre optique en France." Canadian Journal of Regional Science 45, no. 2 (September 13, 2022): 69–88. http://dx.doi.org/10.7202/1092247ar.

Full text
Abstract:
Le déploiement de la fibre optique est une condition nécessaire pour relever les défis posés par l’économie numérique du XXIe siècle. Si 80 % des français se voient promettre à l’horizon 2022 d’avoir accès à la fibre à domicile, nous savons encore peu de choses sur les disparités locales et régionales que cela pourrait occasionner. Dans cet article, nous essayons, en nous basant sur des jeux de données hétérogènes, de développer une méthode permettant d’estimer les besoins des populations en connexion très haut débit afin de les confronter à la présence ou non de la fibre optique sur leur territoire. Parmi nos principaux résultats, nous montrons qu’il existe de fortes disparités territoriales dans l’accès et dans les besoins, certaines communes notamment péri-urbaines, représentant presque 3 millions d’habitants, pourraient être, au regard de leurs besoins, particulièrement fragilisées par l’absence de fibre optique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

SANTARELLI, G., O. LOPEZ, F. KÉFÉLIAN, H. JIANG, B. CHANTEAU, M. LOURS, F. NARBONNEAU, et al. "Transfert de fréquence par fibre optique en métrologie." Revue française de métrologie, no. 33 (April 10, 2014): 8–18. http://dx.doi.org/10.1051/rfm/2014003.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Gouillon, A. S., Ph Delaporte, M. Sentis, and O. Uteza. "Transmission de fortes puissances UV par fibre optique." Le Journal de Physique IV 09, PR5 (May 1999): Pr5–23—Pr5–24. http://dx.doi.org/10.1051/jp4:1999509.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Fouache, Eric, Adrien Marchiel, Alain Rabaute, Stéphane Desruelles, Christian Gorini, Nicoletta Bianchi, Raphaël Kerverdo, and Sara Lafuerza. "Conséquences de la crue extrême du 2 octobre 2020 dans la vallée de la Roya (Alpes Maritimes) sur les réseaux de transport et de communication : leçons pour la reconstruction." Flux N° 132, no. 2 (August 18, 2023): 98–114. http://dx.doi.org/10.3917/flux1.132.0098.

Full text
Abstract:
Le 2 octobre 2020, le passage de la tempête « Alex » a favorisé le déclenchement de précipitations « méditerranéennes » exceptionnellement intenses dans les vallées côtières des Alpes-Maritimes, notamment celle de la Roya. Ces pluies ont provoqué de nombreux processus hydro-géomorphologiques dévastateurs, crues glissements de terrain et éboulements principalement. Les destructions, qui ont frappé des infrastructures modernes et anciennes, ont été considérables, avec des conséquences sociales et économiques dramatiques. La majorité des ponts ont été détruits entre Tende et Breil-sur-Roya, ainsi que de grandes sections de routes et de voies ferrées. Les réseaux électriques, d’alimentation en eau et de fibre optique ont aussi été interrompus. L’isolement des villages a duré plusieurs mois et la reconstruction n’est pas achevée au 12 décembre 2022. À l’initiative d’enseignants-chercheurs de Sorbonne Université, un groupe de recherche, intitulé « Story : Risques et sociétés dans le bassin de la Roya : analyse pluridisciplinaire et multi-temporelle, des versants à la mer », s’est constitué, avec pour objectif d’associer des spécialistes des géosciences et de sciences humaines en vue (i) d’analyser la catastrophe d’octobre 2020, (ii) de restituer l’histoire des risques, de leur gestion et de leur perception et (iii) d’élaborer, avec les acteurs locaux, des recommandations pour la reconstruction de leur territoire, avec l’objectif de réduire les impacts des futurs événements extrêmes. Cet article présente les résultats préliminaires issus d’observations de terrain et d’analyses de données collectées. Le caractère exceptionnel de la crue est confirmé par la destruction d’une quantité inédite de ponts par une crue dans la vallée. Un facteur aggravant a été la construction au XXe siècle des routes en remblai dans le lit du fleuve. La voie ferrée a été plus affectée par les éboulements et les glissements de terrain induits par l’épisode hydro-climatique. La cartographie des secteurs détruits nous conduit à faire des recommandations, parfois en contradiction avec les directives retenues par les services de l’aménagement dans leur reconstruction très rapide des infrastructures. Nous discutons enfin les difficultés à concilier les perceptions des différents acteurs, le nécessaire temps de la recherche pas toujours facile à articuler avec l’urgence de la reconstruction et la nécessité vitale de désenclaver des secteurs qui sinon risquent d’être définitivement abandonnés par les populations.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Arguel, P., and P. Destruel. "Approche expérimentale d'une ligne de transmission par fibre optique." J3eA 2 (2003): 008. http://dx.doi.org/10.1051/bib-j3ea:2003008.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Cassan, Eric, and Stéphanie Cassan. "Construction pas à pas d'une liaison par fibre optique longue distance." J3eA 5 (2006): 011. http://dx.doi.org/10.1051/j3ea:2006041.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Belleville, C., G. Duplain, and A. Bergeron. "SYSTEME DE PESÉE EMBARQUÉ BASÉ SUR DES JAUGES EXTENSOMÉTRIQUES PAR FIBRE OPTIQUE." Transactions of the Canadian Society for Mechanical Engineering 17, no. 4B (December 1993): 699–711. http://dx.doi.org/10.1139/tcsme-1993-0040.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Vergniault, Christophe, Edouard Buchoud, Joséphine Boisson-Gaboriau, and Amélie Hallier. "Application des méthodes géophysiques pour le diagnostic de l’aléa cavités sur des ouvrages de grands linéaires, en contexte ferroviaire et hydraulique." Revue Française de Géotechnique, no. 172 (2022): 3. http://dx.doi.org/10.1051/geotech/2022006.

Full text
Abstract:
Cet article traduit la volonté de deux maîtres d’ouvrages (ayant une compétence interne d’ingénierie conseils en géophysique), que sont SNCF Réseau et EDF, de mettre en commun leurs retours d’expériences pour améliorer la gestion des risques liés à l’aléa cavités souterraines sur des ouvrages de grands linéaires, en contexte ferroviaire ou hydraulique. Cette coopération a permis de valider plusieurs méthodes de diagnostic, par reconnaissance et auscultation, afin de détecter des cavités souterraines et de suivre leur évolution : dans deux contextes géologiques distincts (craie et marnes à gypse), les méthodes sismiques actives et passives basées sur les ondes de surface ont confirmé leurs performances théoriques, aussi bien pour des reconnaissances que de la surveillance en continu : (1) dans un contexte de cavités anthropiques dans la craie et hors nappe, les exemples présentés valident l’intérêt de certaines méthodes industrielles de reconnaissance (DCOS®, ParSeis®) et laissent espérer une industrialisation prochaine de plusieurs autres (SI active et passive), (2) dans le contexte de dissolution de gypse, ces mêmes méthodes utilisant le signal généré par les circulations ferroviaires se sont avérées très pertinentes pour assurer une surveillance en continu, via un monitoring 4D, du sol support de la plateforme ferroviaire. Le résultat de ce développement permettra de s’inscrire dans une démarche de maintenance prédictive vis-à-vis du risque fontis ; dans le contexte de dissolution de gypse, la mesure de déformation par fibre optique en place dans un remblai a démontré sa pertinence pour capter l’amorce de remontée d’un fontis, avant même l’apparition d’indice en surface. Enfin, il faut noter que les méthodes de reconnaissance et d’auscultation, présentées dans les deux premiers cas d’étude, pourraient favorablement être réalisées en utilisant une fibre optique comme celle exploitée dans le troisième cas d’étude, mais il faudrait un interrogateur optique différent de type DAS. Ceci est une perspective à laquelle s’intéressent les deux maîtres d’ouvrages.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Grossard, Ludovic, and François Reynaud. "Aloha : L’optique non linéaire et fibrée au service de la haute résolution en astronomie." Photoniques, no. 117 (2022): 30–35. http://dx.doi.org/10.1051/photon/202211730.

Full text
Abstract:
Le projet ALOHA propose une nouvelle génération d’instruments dédiés à l’imagerie haute résolution en astronomie. Celui-ci a pour objectif de relier un réseau de télescopes hectométrique par fibre optique en utilisant conjointement la somme de fréquence pour adapter le rayonnement astronomique à un dispositif optimisé avec des composants fibrés ou guidés issus de la bande télécom. Ce travail a été effectué au laboratoire XLIM et sur ciel à l’observatoire du Mount Wilson (CA USA).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Communications par fibre optique"

1

N'Gadi, Lucien Yao. "Optimisation d'un réseau de communication par fibre optique." Mémoire, Université de Sherbrooke, 2008. http://savoirs.usherbrooke.ca/handle/11143/4797.

Full text
Abstract:
Le présent travail concerne la modélisation d'un réseau de communication par fibre optique. Il s'agira de modéliser une topologie virtuelle prenant en compte les noeuds, les capacités de traitement aux noeuds, les exigences de qualité ainsi que les routes virtuelles ou successions de trajets sur lesquels sont embarqués les flux de données ou la matrice de trafic. Le modèle devra aussi tenir compte de divers paramètres (longueurs d'onde, modulations, type de routage, etc..). Nous utiliserons, après la modélisation en un programme linéaire mixte en nombres entiers (MILP), un ensemble de solveurs pour nous permettre d'apprécier les performances ainsi que les limites de la résolution sur ces différentes plates-formes au fur et à mesure que le problème croît. Un autre aspect du travail sera de faire le constat de la complexité de la programmation linéaire mixte en nombres entiers. Cela va d'ailleurs susciter le passage d'un MILP dit fort à un MILP dit faible. Un autre volet du travail sera la formalisation du MILP dit faible par une approche de décomposition structurée, prenant en compte la structure du modèle ainsi que des caractéristiques de certaines variables avec pour objectif ultime d'améliorer le processus d'optimisation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Lefebvre, Kim. "Technique de réutilisation de longueur d'onde optique dans des applications RoF basée sur les RSOA pour des communications bidirectionnelles OOK et OFDM." Master's thesis, Université Laval, 2019. http://hdl.handle.net/20.500.11794/37718.

Full text
Abstract:
Le présent mémoire vise le domaine des télécommunications optiques et de la radio sur fibre (RoF). Il a pour objectif de proposer une technique de réutilisation de longueur d’onde optique afin de transmettre un signal sans-fil 802.11a en amont et un signal numérique OOK en aval dans la même bande passante. Cette technique se base sur les amplificateurs à semiconducteur réfléchissant (RSOA). Ce composant permet l’effacement du signal numérique arrivant par la saturation de son amplificateur qui sera ensuite réutilisé comme modulateur de fréquence radio (RF) pour retourner un signal sans-fil 802.11a dans une bande pouvant chevaucher le signal effacé. Par l’entremise des articles qui sont publiés et relatés dans ce mémoire, une étude exhaustive de la technique de saturation du RSOA aux fins de re-modulation ainsi que des performances obtenues en laboratoire y est présentée. Trois formats de modulations QPSK, 16QAM et 64QAM y seront testés. L’évaluation des performances sera réalisée à l’aide des paramètres suivants : le taux d’erreur binaire (BER), le facteur de qualité (Q), la norme du vecteur d’erreur (EVM), la distance de propagation atteinte dans la fibre, la vitesse de transmission et l’indice de modulation (MI). Cette technique peut être utilisée pour un signal sans-fil 802.11a d’une antenne jusqu’à une centrale par fibre optique, et ce, jusqu’à 80 km avec un format de modulation QPSK. Il est également possible de transmettre du 64QAM jusqu’à 40 km tout en gardant une bonne performance en sens opposé. Il a été également possible de conclure expérimentalement qu’il est possible de multiplexer plusieurs signaux sans-fil sur 20 km dans la bande RF du RSOA en coexistence avec un signal numérique en sens opposé. Cela ouvre des portes sur de nouvelles recherches d’architectures où les coûts, la consommation de puissance et le traitement de signaux sont plus centralisés et à bas prix.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Nanni, Jacopo. "High performance, low cost and low consumption Radio over fiber Systems for diversified communications applications." Thesis, Paris Est, 2018. http://www.theses.fr/2018PESC1162/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse vise à analyser en détails la possibilité d'améliorer les futurs systèmes Radio-sur-Fibre (RoF) dans différents scénarios de télécommunication, tels que les réseaux cellulaires actuels et de la prochaine génération, ainsi que dans d'autres applications telles que la radioastronomie. Le système RoF étudié est donc composé d’un laser à cavité verticale (VCSEL) fonctionnant à 850 nm, d'une fibre standard monomode (SSMF) et d'un phototransistor à hétérojonction SiGe (HPT), adoptant la technique appelée détection directe par modulation d'intensité qui est aujourd'hui l'architecture à moindre coût et la plus simple pour RoF. Cette thèse décrit en détail la propagation non naturelle dans le SSMF (conçue pour fonctionner uniquement à 1310 nm et 1550 nm) à 850 nm. A travers un modèle mathématique développé, la propagation à deux modes est décrite et les principaux phénomènes impliqués sont analysés. En particulier, le modèle se concentre sur la dispersion intermodale et le bruit modal, considérés comme les deux principales contributions de performance nuisible. Le modèle mis au point permet d'identifier les principaux paramètres qui contribuent à renforcer les effets néfastes de la dispersion intermodale et du bruit modal, à la fois en fréquence et dans le temps. A partir du modèle, des techniques possibles pour améliorer les performances sont alors proposées. En fait, une technique de pré-filtrage est réalisée afin d'éviter l'excitation du mode du second ordre, permettant une propagation quasi-monomode au sein du SSMF. La technique est validée théoriquement et expérimentalement soit pour une transmission sinusoïdale à radiofréquence unique, soit pour une transmission de signal passe-bande centrée sur une bande de radiofréquence. Il est démontré expérimentalement que possibilité d'augmenter la bande passante de modulation du système RoF, tout en réduisant les fluctuations de puissance et de gain. De plus, la technique est validée dans un véritable système de transmission LTE, ce qui permet à la technologie RoF de transmettre un signal LTE 256-QAM de 20 MHz, confirmant la possibilité d'utiliser cette technologie pour réduire le coût global et la consommation du réseau. Des travaux supplémentaires ont été réalisés sur le modèle mathématique. En fait, la propagation des deux modes est exploitée en sens inverse pour caractériser le chirp du VCSEL utilisé. Enfin, le problème du couplage entre les fibres et les dispositifs optoélectroniques est discuté et étudié afin d’améliorer les performances tout en gardant un faible coût. La possibilité d'utiliser une structure collective et passive pour coupler la fibre optique avec des photodétecteurs à petite surface et VCSEL est présentée, montrant des améliorations importantes sur l'efficacité du couplage et la tolérance au désalignement
This dissertation aims to analyze the possibility of improving in terms of cost and consumption the future Radio-over-Fiber (RoF) systems in different telecommunication scenarios, such as current and next generation of cellular networks and in other applications such as Radio Astronomy. The RoF system studied is hence composed of a Vertical Cavity Surface Emitting Laser (VCSEL) operating at 850 nm, standard single mode fiber (SSMF) and SiGe Heterojunction Phototransistor (HPT), adopting the technique called Intensity Modulation{Direct Detection which is nowadays the cheapest and simplest architecture for RoF. This dissertation describes in detail the multimode propagation within the SSMF (designed to operate only at 1310 nm and 1550 nm) which is present at 850 nm. Through a developed mathematical model, the two-modes propagation is described and the main phenomena involved are analyzed. In particular, the model focus on intermodal dispersion and modal noise which are considered the two main contributions of performance detrimental. The model developed is able to identify the main parameters which contribute to enhance the detrimental effects produced by intermodal dispersion and modal noise both in frequency and time domain. Starting from the model, possible techniques to improve the performances are then proposed. In particular, a pre-filtering technique is realized in order to avoid the excitation of the second order mode, allowing a quasi-single-modepropagation within the SSMF. The technique is theoretically and experimentally validated either for single radio frequency sinusoidal transmission either for bandpass signal transmission centered in radio frequency band. In particular it is demonstrated experimentally the possibility of increasing the modulationbandwidth of the RoF system, reducing at the same time the fluctuations of power and gain. Furthermore, the technique is validated in a real LTE transmission system, making the RoF technology proposed able to transmit 256-QAM LTE signal of 20 MHz bandwidth, confirming the possibility of using this technology to decrease the overall cost and consumption of the network. Further work hasbeen done on the mathematical model. In particular the two modes propagation is exploited reversely in order to characterize the chirp parameter of the VCSEL employed. Finally, the problem of coupling between fiber and opto-electronic devices is also discussed and investigated, in order to enhance theperformances while keeping low the cost. The possibility of utilizing a collective and passive ploymerbased structure for coupling the optical fiber with small area photodetectors and VCSEL is presented, showing important improvements on coupling efficiency and tolerance to misalignment
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Seck, Aida. "Contribution à l’optimisation des systèmes de transmission optiques cohérents (Nx100 Gbit/s) utilisant le multiplexage en polarisation par des formats de modulation en phase et une conception de ligne limitant l’impact des effets non-linéaires." Thesis, Evry, Institut national des télécommunications, 2014. http://www.theses.fr/2014TELE0008/document.

Full text
Abstract:
La demande en capacité liée à la transmission de tout type d’information (voix, vidéos, données, etc.) ne cesse de croître. Afin de répondre à cette demande croissante, de nouvelles générations de systèmes de communication multiplexés en longueur d’onde transmettant des débits élevés d’information par canal (100 Gbit/s ou plus) doivent être conçues. En plus des fibres ayant de très faibles pertes, des amplificateurs à fibre dopée à l’Erbium et du multiplexage en longueur d’onde, des technologies sont mises en place, comme notamment le multiplexage en polarisation, la détection cohérente, les formats de modulation multi-niveaux et plus récemment le multiplexage spatial. Des interrogations résident sur l’impact du multiplexage en polarisation ainsi qu’un développement vers des formats de modulation plus évolués incluant modulation de phase et multiplexage en polarisation. Dans cette thèse, afin de contribuer à l’augmentation du produit capacité x distance dans les systèmes de transmission Nx100 Gbit/s par fibre optique également multiplexés en polarisation et utilisant la détection cohérente, nous avons étudié d’une part, la mise en forme spectrale des signaux à l’émission pour augmenter la densité spectrale d’information (ISD: Information Spectral density). Dans cette optique, nous avons étudié l’impact du filtrage étroit gaussien du second ordre et de la mise en forme spectrale en racine de cosinus surélevé (RRC: Root Raised Cosine) sur les signaux émis dans le cas de modulations en Polarization Division Multiplexed-Quaternary Phase Shift Keying (PDM-QPSK) et Polarization-Switched-Quaternary Phase Shift Keying (PS-QPSK). Ceci a été réalisé en simulation numérique en considérant un espacement spectral entre les différents canaux variable. Nous avons montré qu’en tenant compte à la fois du facteur de qualité maximal et de la densité spectrale d’information, l’application de la mise en forme RRC sur des signaux modulés en PS-QPSK, fournit de meilleures performances de transmission dans une configuration où toute la dispersion est compensée en fin de propagation, pour toutes les valeurs d’espacement spectral étudiées. D’autre part, nous nous sommes intéressés aux effets non-linéaires qui limitent la portée de ces systèmes en dégradant pendant la propagation, les symboles émis, par les interactions entre des symboles d’un même canal, entre canaux ou modes de polarisation. La compréhension et la réduction de l’impact des effets non-linéaires est indispensable lorsqu’on veut utiliser certaines technologies pour augmenter la densité spectrale d’information. L’utilisation du multiplexage en polarisation par exemple, se heurte aux dégradations causées par les effets non-linéaires car de nouvelles interactions entre symboles sont présentes pendant la propagation. Par conséquent le développement des futurs systèmes ayant des débits plus élevés de 400 Gbit/s et 1 Tbit/s par canal passe par une diminution de l’impact des effets non-linéaires. Nous avons établi dans ce travail de thèse, des règles de conception permettant de réduire l’impact des effets non-linéaires entre polarisation dans les systèmes de transmission optiques considérés
The ever-increasing demand of capacity in very high bit rate coherent optical transmission systems has paved the way towards the investigation of several techniques such as the use of ultra-low loss fibers, Erbium doped fiber amplifiers, polarization and wavelength division multiplexing (WDM), coherent detection, multi-level modulation formats, spatial division multiplexing, etc. However, there are questions concerning polarization division multiplexing and a development towards some advanced modulation formats including phase modulation and polarization division multiplexing. In this thesis, in order to increase the capacity-by-distance product of future optical coherent systems using wavelength and polarization division multiplexing, we first study spectral shaping of the transmitted signals to increase the information spectral density. For this purpose, we have numerically investigated the multi-channel transmission performance of Polarization Switched Quadrature Phase Shift Keying (PSQPSK) and we have compared it to the performance of Polarization-Division-Multiplexed QPSK (PDM-QPSK), using Root Raised Cosine (RRC) spectral shaping, in the context of a flexible channel grid. In addition we have presented the advantage of PS-QPSK against PDM-QPSK as a function of the system parameters, while we have also discussed the benefit of a RRC spectral shaping against a tight filtering at the transmitter side with a 2nd order super-Gaussian-shaped filter. Furthermore, we have focused on nonlinear effects that limit the transmission distance by degrading the transmitted symbols during propagation. Analyzing and reducing the impact of nonlinear effects is essential when using technologies that increase the information spectral density such as polarization division multiplexing which causes new nonlinear effects due to additional interactions between symbols during the propagation through the fiber. Therefore a reduction of the impact of nonlinear effects is necessary for the development of future systems with higher bit rates of 400 Gbit/s and 1 Tbit/s per channel. We have established in this thesis, design rules to reduce the impact of nonlinear effects in the optical WDM transmission systems at 100 Gbit/s per channel that use polarization multiplexing
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Yi, Lilin. "Ralentissement de la lumière par effets non-linéaires dans les fibres optiques pour les systèmes de communications à haut débit." Paris, ENST, 2007. http://www.theses.fr/2007ENST0037.

Full text
Abstract:
La lumière lente, qui correspond au contrôle de la vitesse de propagation de la lumière par dispersion guide ou matériau du milieu considéré, est une fonction photonique « clé » pour le développement des futures générations de réseaux de communication optique : ligne à retard, synchronisation temporelle de paquets optiques, mémoires tampon. Les résonances associées aux diffusions Raman et Brillouin ou à l'amplification paramétrique dans les fibres optiques ont été proposées pour le ralentissement de la lumière. Il résulte de la courbe de gain une variation brutale de l'indice de réfraction autour de la fréquence de résonance, phénomène physique exprimé au travers des relations de Kramers-Kronig. Cette transition rapide engendre une forte variation de l'indice de groupe au travers du milieu considéré. Les résultats publiés précédemment ont principalement concerné des signaux lents et plus rarement des signaux à haut-débit (> 10 Gb/s) plus proches des applications aux télécommunications optiques. Dans cette thèse, nous utilisons le processus paramétrique bande étroite et le phénomène de diffusion Brillouin stimulée (SBS) large bande dans les fibres afin de réaliser des lignes à retard ajustables pour des signaux à 10 Gb/s. Les performances de la lumière ralentie seront évaluées en mesurant le temps de retard maximum, la qualité du signal retardé par l'ouverture de l’oeil et le taux d'erreur binaire (BER), ainsi que l'optimisation du signal en réduisant au minimum les distorsions induites par la lumière lente
Slow light, referring to slowing down the propagation velocity of the light through engineering the material dispersion or waveguide dispersion of the medium, is a promising technology for optical buffering and packet synchronization in future all-optical communication networks. Recently, slow light in fibers are rapidly developing for their compatibility with fiber-optic communication systems, where the fiber nonlinearities such as stimulated Brillouin scattering (SBS), stimulated Raman scattering (SBS) and parametric process are used to shape the material dispersion of the fiber so as to realize the slow light based on the well-known Kramers-Kronig relationship. What’s more, for being compatible with the present 10-Gb/s optical communication systems, the system performances of 10-Gb/s signals delayed in the fiber nonlinearities based slow light should be thoroughly evaluated. In this thesis, we utilize the narrow band parametric process and broadband SBS in fiber to realize the tunable delay of 10-Gb/s signals. We evaluate the performances of the slow-light delay lines by measuring the maximal delay time, the fractional delay and the signal quality such as eye opening and bit-error-rate (BER) of the delay signal, and optimize the signal quality by minimizing the slow-light induced distortions
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Audo, Frédéric. "Opto-alimentation et transmission de données par fibre optique pour les observatoires de fond de mer." Phd thesis, Université de Bretagne occidentale - Brest, 2012. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00782502.

Full text
Abstract:
Ce mémoire de thèse est consacré à l'étude d'une liaison tout-optique longue de 10 km dédiée à l'extension d'un observatoire câblé de fond de mer existant afin d'atteindre de nouvelles zones d'exploration. Les travaux de recherche qui y sont rapportés démontrent la faisabilité de cette liaison tout-optique entre un instrument déporté et une station terrestre avec une seule fibre optique longue de 10 km, qui transmet simultanément la puissance, nécessaire à l'alimentation de l'instrument (quelques centaines de milliwatts), et des données bidirectionnelles en temps réel.Le contexte de cette thèse est présenté au travers d'un état de l'art sur les observatoires câblés et sur la puissance sur fibre. Le choix de la fibre unique et la présence de fortes puissances optiques complexifient la mise en oeuvre de cette extension tout-optique, et sont à l'origine de l'apparition d'interactions entre l'énergie optique dédiée à l'alimentation (@1480 nm) et les données échangées (@1550 nm). Tout au long de ce document, les choix technologiques retenus sont argumentés et les effets optiques non linéaires tels que les diffusions Raman, Brillouin, Rayleigh, l'Émission Spontanée Amplifiée (ASE) sont décrits, modélisés et analysés expérimentalement. L'extension tout-optique proposée a été caractérisée à la fois en régimes statique et dynamique par des mesures du bilan de liaison, du rapport signal à bruit (SNR) et du taux d'erreur binaire (BER). Les résultats obtenus montrent la possibilité de fournir 160 mW électrique à l'instrument déporté en utilisant une source optique continue de 33 dBm sans dégrader excessivement les données bidirectionnelles transmises simultanément (BER<10-7).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Saibi, Fadi. "Traitement du signal pour les communications optiques à haute efficacité spectrale." Phd thesis, Télécom ParisTech, 2005. http://pastel.archives-ouvertes.fr/pastel-00001045.

Full text
Abstract:
Les travaux de recherche présentés dans cette thèse s'intéressent à l'application de techniques de modulation et de traitement du signal numérique aux communications optiques. Ils se concentrent sur la conception d'un système de communication optique sur courte distance à 40Gb/s. Pour une longueur d'onde optique donnée, l'accroissement du débit binaire s'obtient généralement en repoussant les limites technologiques afin d'augmenter la vitesse des modulations simples du type "on-off keying". Cette méthode ne satisfait cependant pas les exigences économiques des applications à haut débit sur courte distance. La combinaison du multiplexage de porteuses électriques et d'une modulation à plusieurs niveaux permet de réduire le support fréquentiel et la vitesse de modulation du signal porteur d'information. Des composants typiques des systèmes de transmission à 10Gb/s peuvent ainsi être utilisés pour transmettre 40Gb/s. La technologie de circuits CMOS est également exploitable pour l'intégration économe de fonctions de traitement du signal élaborées. Les structures de traitement du signal adaptatives présentées permettent de réduire les exigences techniques dans la conception des fonctions analogiques. Elles permettent également de compenser les distorsions linéaires dues au canal de transmission et aux variations résultant d'une production industrielle. Des modèles théoriques et numériques validés par l'expérimentation permettent l'analyse du système. Les résultats de simulations numériques montrent qu'un système de communication à 40Gb/s à bas coût et d'une portée dépassant 10km est possible. Nous présentons également un prototype utilisant un circuit intégré test en technologie CMOS réalisant les fonctions de modulation/démodulation pour le canal RF le plus difficile à implémenter, et transmettant des données dans une fibre monomode s'étendant sur plus de 30km.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Slim, Joseph. "Optical signal processing for space division multiplexed systems." Thesis, Rennes 1, 2021. http://www.theses.fr/2021REN1S004.

Full text
Abstract:
Bien que l’avantage principal des communications optiques est de permettre la transmission des capacités élevées en multiplexant les longueurs d’onde, le traitement des données, par exemple en vue de régénération ou de routage, doit être effectué dans le domaine électrique, nécessitant ainsi des conversions optique-électrique-optique. Cependant, certaines fonctions de traitement pourraient être effectuées plus efficacement directement dans le domaine optique, ce qui est connu par le traitement de signal tout-optique. Comme des nouvelles techniques exploitant la dimension spatiale dans les fibres multimodes ont été proposées afin d'augmenter la capacité de transmission, une meilleure compréhension des effets non linéaires associés aux interactions multimodes est donc souhaitable. Cette thèse visait à explorer le traitement du signal tout-optique dans le multiplexage modal. En particulier, l'objectif était de démontrer comment les effets non linéaires dans les fibres multimodes pouvaient être utilisés pour manipuler les propriétés des signaux, de manière indépendante ou dépendante du mode. Deux types de fibres ont été conçus. La première permet de réaliser certaines fonctions de traitement de signal tout-optique pour tous les modes de la fibre individuellement et simultanément, en utilisant l'effet non linéaire mélange à quatre ondes intramodal. La deuxième fibre a été conçue de manière à réaliser du traitement de signal tout-optique entre différents modes de la fibre, en utilisant le mélange à quatre ondes intermodal
While the main advantage of optical communications is to enable transmission of ultra-high capacities by multiplexing dozens of wavelength channels operating at high bit rates, the processing of the data, for instance in view of its regeneration or routing, needs to be performed in the electrical domain, thus requiring optical-to-electrical-to-optical conversions. However, some processing functionalities could be performed more efficiently directly in the optical domain, which is known as all-optical signal processing. As new techniques exploiting the spatial dimension in multimode fibers have been proposed in order to further increase the transmitted capacity, a better understanding of nonlinear effects associated with multimode interactions is desirable. This thesis aimed to explore paths for all-optical signal processing in modedivision multiplexing. In particular, the target was to demonstrate how nonlinear effects in multimode fibers could be used to manipulate the properties of optical signals, either in a mode independent way, or mode dependent way. Two types of fibers were designed. The first one allows to perform some all-optical signal processing functionalities for all the modes of the fiber individually and simultaneously, by using the intramodal fourwave mixing nonlinear effect. The second fiber was designed in a way to perform all-optical signal processing between different modes of the fiber, using intermodal four-wave mixing
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Amari, Abdelkerim. "Compensation des effets nonlinéaires pour les transmissions WDM longue distance à 400Gbps et au-delà." Electronic Thesis or Diss., Paris, ENST, 2016. http://www.theses.fr/2016ENST0031.

Full text
Abstract:
Les systèmes de communications optiques jouent un role important pour satisfaire la demande incessante de trafics de données. Cette demande, induite par des applications gourmandes en termes de bande passante et débit, necéssite une augmentation de la capacité des réseaux optiques d’accès et par conséquent une augmentation des capacités de réseaux de transports métropolitains et longues distances. La prochaine génération de systèmes WDM longue distance devrait opérée à des débits de 400Gbps ou 1Tbps. Cette montée en débit s’appuiera sur des nouvelles formes d’ondes avancées de type mono-porteuse (Nyquist-WDM) ou multi-porteuse (OFDM multi-bande). Ces approches sont basées sur le multipléxage de plusieurs porteuses espacées par des intervalles de garde réduits. D’autre part, pour générer ces très haut débits, des modulations multi-états sont utilisées pour chaque porteuse grâce à leur efficacité spectrale élevée. Ces types de systèmes, qui combinent à la fois les approches multi-bande et les modulations multi-états, sont extrêmement vulnérables aux effets nonlinéaires de la fibre optique. En fait, les effets nonlinéaires sont dépendants de la puissance de transmission et inversement proportionels à l’intervalle de garde. Cela rend leur compensation indispensable pour maintenir des bonnes performances des systèmes en terme de distance de transmission. Grâce à l’emploi de récepteurs à détection cohérente, des techniques de traitement du signal numérique sont utlisées pour combattre les effets nonlinéaires. Dans cette thèse, nous avons proposé des nouvelles techniques basées sur les séries de Volterra et les égaliseurs à retour de decision pour compenser respectivement les effets nonlinéaires intrabande et les interférences nonlinéaires inter-bande
Optical communication systems have evolved since their deployment to meet the growing demand for high-speed communications. Over the past decades, the global demand for communication capacity has increased exponentially and the most of the growth has occurred in the last few years when data started dominating network traffic. In order to meet the increase of traffic demands fueled by the growth of internet services, an increase of access network capacity and consequently metro and long-haul network capacities is required. Next generation of long-haul WDM transmission systems is expected to operate at 400Gbps or 1Tbps bit rate. Superchannel approaches, such as Nyquist WDM and multi-band OFDM, allow both high spectral efficiency and small guardband which makes them promising candidates to generate these high bit rates in combination with multi-level modulations formats. Such transmission systems are strongly disturbed by fiber nonlinear effects which increase with the data rate and the small guard band. Therefore, fiber nonlinearities compensation is required to get the desired performance in terms of transmission reach. DSP based approaches such as digital back propagation and third-order Volterra based nonlinear equalizer have been already proposed to deal with intra-channel or intra-band nonlinear effects. In the context of superchannel systems, we have proposed two new compensation techniques to deal with fiber nonlinear effects. The first one, called fifth-order inverse Volterra based nonlinear equalizer, compensate for intra-band nonlinear effects. The second approach, which is the interband/ subcarrier nonlinear interference canceler, is proposed to combat the nonlinear interference insuperchannel systems
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Amari, Abdelkerim. "Compensation des effets nonlinéaires pour les transmissions WDM longue distance à 400Gbps et au-delà." Thesis, Paris, ENST, 2016. http://www.theses.fr/2016ENST0031/document.

Full text
Abstract:
Les systèmes de communications optiques jouent un role important pour satisfaire la demande incessante de trafics de données. Cette demande, induite par des applications gourmandes en termes de bande passante et débit, necéssite une augmentation de la capacité des réseaux optiques d’accès et par conséquent une augmentation des capacités de réseaux de transports métropolitains et longues distances. La prochaine génération de systèmes WDM longue distance devrait opérée à des débits de 400Gbps ou 1Tbps. Cette montée en débit s’appuiera sur des nouvelles formes d’ondes avancées de type mono-porteuse (Nyquist-WDM) ou multi-porteuse (OFDM multi-bande). Ces approches sont basées sur le multipléxage de plusieurs porteuses espacées par des intervalles de garde réduits. D’autre part, pour générer ces très haut débits, des modulations multi-états sont utilisées pour chaque porteuse grâce à leur efficacité spectrale élevée. Ces types de systèmes, qui combinent à la fois les approches multi-bande et les modulations multi-états, sont extrêmement vulnérables aux effets nonlinéaires de la fibre optique. En fait, les effets nonlinéaires sont dépendants de la puissance de transmission et inversement proportionels à l’intervalle de garde. Cela rend leur compensation indispensable pour maintenir des bonnes performances des systèmes en terme de distance de transmission. Grâce à l’emploi de récepteurs à détection cohérente, des techniques de traitement du signal numérique sont utlisées pour combattre les effets nonlinéaires. Dans cette thèse, nous avons proposé des nouvelles techniques basées sur les séries de Volterra et les égaliseurs à retour de decision pour compenser respectivement les effets nonlinéaires intrabande et les interférences nonlinéaires inter-bande
Optical communication systems have evolved since their deployment to meet the growing demand for high-speed communications. Over the past decades, the global demand for communication capacity has increased exponentially and the most of the growth has occurred in the last few years when data started dominating network traffic. In order to meet the increase of traffic demands fueled by the growth of internet services, an increase of access network capacity and consequently metro and long-haul network capacities is required. Next generation of long-haul WDM transmission systems is expected to operate at 400Gbps or 1Tbps bit rate. Superchannel approaches, such as Nyquist WDM and multi-band OFDM, allow both high spectral efficiency and small guardband which makes them promising candidates to generate these high bit rates in combination with multi-level modulations formats. Such transmission systems are strongly disturbed by fiber nonlinear effects which increase with the data rate and the small guard band. Therefore, fiber nonlinearities compensation is required to get the desired performance in terms of transmission reach. DSP based approaches such as digital back propagation and third-order Volterra based nonlinear equalizer have been already proposed to deal with intra-channel or intra-band nonlinear effects. In the context of superchannel systems, we have proposed two new compensation techniques to deal with fiber nonlinear effects. The first one, called fifth-order inverse Volterra based nonlinear equalizer, compensate for intra-band nonlinear effects. The second approach, which is the interband/ subcarrier nonlinear interference canceler, is proposed to combat the nonlinear interference insuperchannel systems
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Books on the topic "Communications par fibre optique"

1

ITG-Fachtagung Photonische Netze (20th 2019 Hochschule für Telekommunikation Leipzig). Photonische Netze: Beiträge der 20. ITG-Fachtagung, 08.-09. Mai 2019, Hochschule für Telekommunikation Leipzig. Berlin: VDE Verlag GmbH, 2019.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Binh, Le Nguyen. Optical fiber communications systems: Theory, practice, and MATLAB Simulink models. Boca Raton: Taylor & Francis, 2009.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Optical fiber communications systems: Theory and practice with MATLAB and Simulink models. Boca Raton: Taylor & Francis, 2009.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Samson, Bryce, and Liang Dong. Fiber Lasers: Basics, Technology, and Applications. Taylor & Francis Group, 2016.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Samson, Bryce, and Liang Dong. Fiber Lasers: Basics, Technology, and Applications. Taylor & Francis Group, 2016.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Millorit, Bernard. Génération... Photon : 1980 - 2017: La Fibre Optique Racontée Par Ses Premiers Utilisateurs. Independently Published, 2018.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

MILLORIT, Bernard. Génération... PHOTON : 1980 - 2015: La Fibre Optique Racontée Par Ses Premiers Utilisateurs. Independently Published, 2017.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Sahu, Partha Pratim. Advances in Optical Networks and Components. Taylor & Francis Group, 2020.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Sahu, Partha Pratim. Advances in Optical Networks and Components. Taylor & Francis Group, 2020.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Sahu, Partha Pratim. Advances in Optical Networks and Components. Taylor & Francis Group, 2020.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Book chapters on the topic "Communications par fibre optique"

1

Kelly, M. J. "Devices Ill: lasers, modulators, and detectors." In Low-Dimensional Semiconductors, 422–53. Oxford University PressOxford, 1995. http://dx.doi.org/10.1093/oso/9780198517818.003.0018.

Full text
Abstract:
Abstract In this chapter we discuss the components required to generate, control, and detect optical signals at wavelengths of order 0.8-1.5 µm. The growth of communication systems based on optical fibre as the transmission medium has been spectacular over the last two decades. In 1993 alone, 80 000 route kilometres of undersea cable was programmed for installation. The bandwidth is enormous when the carrier frequency is of order 300 THz, compared with the c.100 GHz in the last chapter, although one trades off propagation in free space there for that within a fixed link here. The optimum wavelengths for transmission in silica fibres are 1.3 µm and 1.55 µm corresponding respectively to a wavelength where two non-linear effects cancel each other and to a minimum in the absorption, both of which permit long-haul communications without significant distortion or weakenipg of the optical signals {Tsang 1985). This has led to the development of high-performance lasers at both wavelengths. With the discovery that erbium-doped fibres can act as lasers operating at 1.5 µm while pumped at 0.98 µm (Barnes et al. 1989), methods are being sought of pumping fibres with semiconductor lasers at a comparable wavelength. In the first part of this chapter, we describe the subsequent generations of lasers with reference to the GaAs-AIGaAs system (bulk GaAs lases at a wavelength of 0.86 µm determined by the bandgap), and then we apply some of the principles behind these lasers to those operating at longer wavelengths. The storage and reading of data by optical means is another major area of application. At present GaAs-based lasers (costing less than £0.1 each!) are used. The optical systems for writing and reading digital information are limited by diffraction effects, and so ever-shorter wavelengths are required for increased data storage density. GaAllnP-based red lasers are available. Most recently the effort to produce semiconductor laser diodes that operate in the visible has paid off with initial reports of (low-temperature) lasers in the blue and green (Haase et al. 1991, Jeon et al. 1992).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Communications par fibre optique"

1

ARTIERES, Olivier. "Auscultation d’ouvrages de protection en remblai par capteur composite géotextile à fibre optique." In Journées Nationales Génie Côtier - Génie Civil. Editions Paralia, 2014. http://dx.doi.org/10.5150/jngcgc.2014.058.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Dong, Yixian, Xiong Deng, Liang Liu, and Lianshan Yan. "Phase Retrieval of Modulus-based DSB signal in IMDD System." In Signal Processing in Photonic Communications. Washington, D.C.: Optica Publishing Group, 2023. http://dx.doi.org/10.1364/sppcom.2023.spm3d.2.

Full text
Abstract:
We numerically and experimentally demonstrate for the first time the phase retrieval of modulus/squared-DSB signal in IMDD-based fiber channel by KK relation. Optimum CSPR, PAPR, fiber dispersion/nonlinearity are discussed in detail
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Reports on the topic "Communications par fibre optique"

1

Iyer, Ananth V., Samuel Labi, Steven Dunlop, Thomas Brady Jr., and Eki Amijaya. Cost and Benefit Analysis of Installing Fiber Optics on INDOT Projects. Purdue University, 2020. http://dx.doi.org/10.5703/1288284317131.

Full text
Abstract:
The Indiana Department of Transportation (INDOT) is tasked with the stewardship of billions of dollars’ worth of public invested highway infrastructure. Not only does INDOT continually seek design and operational policies that foster cost effective project delivery and procurement, they also seek opportunities for revenue generation. Due to population growth and the increased demand for online connectivity and global information transmission, the fiber-optic cable industry has experienced rapid growth over the past few years. Information and communication technology (ICT) companies have long sought to achieve higher economic productivity by installing fiber-optic cables in the right of way (ROW) of access-controlled highways. Based on these developments, an experiment was conducted to measure the economic impact in Indiana. To determine this impact, a database was developed by compartmentalizing the analysis into (1) GDP per county per industry type, (2) the natural growth of GDP as a factor, and (3) the extent of contribution of broadband in the growth of GDP. A general formula was developed to incorporate the adjusted median income on both the industry and county levels, along with a broadband contribution factor. This formula was employed to determine policies that can produce optimum economic outcome by leveraging the Pareto method.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography