Academic literature on the topic 'Conservatoires de musique – France'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Conservatoires de musique – France.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Conservatoires de musique – France"

1

Barlow, Jill. "London, Royal Academy of Music: Philippe Hersant." Tempo 58, no. 228 (April 2004): 76. http://dx.doi.org/10.1017/s0040298204350151.

Full text
Abstract:
Philippe Hersant (b. 1948 in Rome, graduated Paris Conservatoire, studied with André Jolivet), has been working with the French national radio station France-Musique since 1973 and has received many honours as composer in France. In February 2004 Radio France presented a ‘retrospective’ of his prolific output as well as the première of his Violin Concerto, a Radio France commission. His new opera, Le Maine Noir, based on Anton Chekov's story, will be premièred in May 2005.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Fulcher, Jane F. "Concert et propagande politique en France au Début du 20eSiècle." Annales. Histoire, Sciences Sociales 55, no. 2 (April 2000): 389–413. http://dx.doi.org/10.3406/ahess.2000.279853.

Full text
Abstract:
Peu avant sa mort, survenue en 1910, Louis Bourgault-Ducoudray, professeur d'histoire de la musique au Conservatoire de Paris, reçut un jour la visite d'un invité peu commun. Celui-ci, raconte Bourgault-Ducoudray dans une lettre non datée, était membre de l'Action française, mouvement monarchiste pour lequel le professeur, quoique officiant dans une institution républicaine, éprouvait une sympathie voilée. Le but de cet émissaire singulier ? Consulter le musicien sur un projet de soirée associant littérature et musique, et ce au bénéfice de la ligue nationaliste Si le professeur multiplia d'abord les mises en garde, soulignant les risques de l'entreprise dans une saison déjà largement surchargée et où les nombreuses manifestations se faisaient concurrence, il en vint peu à peu à livrer le fond de sa pensée sur le projet et le principe même du concert mis au service de l'idéologie nationaliste:Selon moi, l'Action francaise, comme la Patrie francaise, devrait chercher dans Fart et particulièrement dans l'art musical moins un moyen de recette qu'un moyen de propagande par le sentiment. Puisque l'idée de patrie est battue […] il importe de formuler avec toute la puissance qu'il comporte les augures du sentiment national. Je lisais dans le Gaulois, cette définition du nationalisme : le sentiment profond, les traditions, les rêves, les énergies de toute une race. Savez-vous l'unique moyen de formuler cela ? C'est la musique chorale […]. Organisez un culte musical de la patrie et de la tradition franchise et donnez une audition de musique patriotique au Trocadéro […]. Vous affirmerez avec une puissance de rayonnement incomparable l'idée que nous servons.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Terrien, Pascal, François Joliat, and Sabine Chatelain. "Didactique et enseignement musical: l'épistémologie pratique." Journal de recherche en éducations artistiques (JREA), no. 1 (January 17, 2023): 39–53. http://dx.doi.org/10.26034/vd.jrea.2023.3579.

Full text
Abstract:
Cet article confronte différents points de vue sur la notion de didactique dans l’enseignement musical à l’École et au Conservatoire, en France et en Suisse. Dans un premier temps, nous explicitons les acceptions et les formes que peut prendre cette notion dans nos deux pays avec un regard particulier centré sur l’épistémologie pratique des professeurs de musique. Dans un deuxième temps, nous décrivons comment l’observation de l’épistémologie pratique d’une enseignante généraliste suisse lorsqu’elle enseigne la musique dans une classe primaire peut documenter la recherche en didactique. Dans un troisième temps, nous discutons l’apport d’une meilleure connaissance de l’épistémologie pratique des enseignants pour enrichir les ressources dans le champ de la didactique dans l’enseignement musical.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Duchêne-Thégarid, Marie. "L’enseignement musical québécois à travers le prisme de la France : apprentis musiciens canadiens-français à Paris (1911-1943)." Les musiques franco-européennes en Amérique du Nord (1900-1950) : études des transferts culturels 16, no. 1-2 (April 25, 2017): 97–111. http://dx.doi.org/10.7202/1039616ar.

Full text
Abstract:
Pendant l’entre-deux-guerres, les pouvoirs publics et les pédagogues français s’efforcent d’attirer à Paris les élèves musiciens étrangers considérés par Henri Rabaud, directeur du Conservatoire, comme les « plus utiles propagateurs de la culture française ». Signe de cet intérêt, la fondation et le développement de l’École normale de musique et du Conservatoire américain de Fontainebleau, écoles dédiées à l’accueil de musiciens étrangers, coïncident avec ceux de l’Association française d’action artistique (AFAA), organisme chargé de la diffusion, à l’étranger, de l’art français. Le transfert culturel que les autorités françaises tentent ainsi d’orchestrer semble rencontrer, au Canada français, un écho particulièrement favorable. La première moitié du xxe siècle représente, pour la vie musicale québécoise, une période d’essor marquée par la fondation de nombreuses institutions et par la naissance d’une filière de migration estudiantine. Encouragés par les pouvoirs publics québécois à compléter leur formation en France, les futurs musiciens professionnels se confrontent, à Paris, aux modèles esthétiques, pédagogiques et institutionnels qui, à leur retour, nourrissent le « développement de l’art musical » que la création en 1911 du prix d’Europe appelle de ses voeux. L’examen des archives de l’AFAA et des principales écoles parisiennes de musique invite à relire le développement que connaît l’enseignement musical au Canada français à la lumière des ambitions françaises en matière de diplomatie culturelle. Ces sources gardent en effet la trace des mesures adoptées en France pour faciliter le séjour parisien des apprentis musiciens canadiens-français ; elles renseignent aussi sur les tentatives d’ingérence françaises dans les débats qu’occasionne, au Québec, la fondation d’un établissement d’enseignement de la musique à vocation nationale. Ces archives alimentent enfin une étude prosopographique qui recense les élèves canadiens-français inscrits dans les institutions parisiennes, retrace leurs trajectoires et évalue l’efficacité de la stratégie française à leur retour au Québec.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Chaachoo, Amin, Zakaria Charia, and Abdelfattah Lahiala. "L’INNOVATION DE L’ENSEIGNEMENT DE LA MUSIQUE ANDALOUSE." Conhecimento & Diversidade 15, no. 39 (November 6, 2023): 156–75. http://dx.doi.org/10.18316/rcd.v15i39.11164.

Full text
Abstract:
Cette intervention va traiter de l’enseignement de la musique andalouse dans les établissements de musique officiels du Maroc. Cette musique, étant d'origine andalouse, de tradition marocaine et de caractère savant, jouit d’un enseignement institutionnel dans tous les conservatoires de musique du pays, avec un système pédagogique défini. Cependant, l’enseignement de la musique andalouse est déficient car il ne contemple pas les multiples aspects de cette musique, aspects qui sont essentiels pour une formation convenable et complète de la musique andalouse. Tel est le cas, par exemple, du domaine de la théorie musicale mélodique, de l’esthétique de la musique andalouse, de la littérature poétique ou de l’histoire de cette musique. Ces éléments se voient totalement absents de l’enseignement musical andalou. Cette communication compte proportionner une description de l'état de l'enseignement musical andalou dans les conservatoires de musique nationaux du Maroc. Après cette description, la communication compte apporter une proposition pédagogique complète qui contemple les différents aspects de la musique andalouse: une histoire musical andalouse, ses étapes et son évolution, tout en considérant ses différents éléments dont beaucoup n’ont jamais été traités dans une histoire quelconque de cette musique, reconnue ou non, écrite ou orale, comme c’est le cas de la partie de l’histoire de la musique ibérique préandalouse ou de la musique grecque classique, étapes essentielles dans l'histoire de la musique andalouse. Seront traités également des éléments de premier ordre, comme la théorie modale mélodique, une théorie disparue depuis la chute de Grenade, en 1492. Cette théorie a été récupérée, grâce à mes études sur le domaine, une théorie qui sera proposée dans cette intervention, comme base essentielle de l'apprentissage de la musique andalouse dans les conservatoires. Une pédagogie de l'esthétique musicale andalouse sera également proposée, de par son importance, étant cette musique de caractère traditionnel, donc empreinte d'un style propre et émanant de sa réalité sociale et culturelle. La partie pratique sera également contemplée: toute musique traditionnelle n'est développée que dans son contexte traditionnel, un contexte qui la nourrit culturellement et qui abreuve les musiciens, non seulement d'un cadre en accord avec cette musique, mais aussi d'éléments culturels qui orientent la pratique musicale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Redman, Benjamin. "Evaluating the use of LoLa in European conservatoires: The SWING project." Journal of Music, Technology and Education 13, no. 2 (December 1, 2021): 199–217. http://dx.doi.org/10.1386/jmte_00023_1.

Full text
Abstract:
The research presented in this article reports on the SWING project, a qualitative case study initiated by The Association Européenne des Conservatoires, Académies de Musique et Musikhochschulen (AEC) into the use of LoLa (low-latency audio-visual streaming) for instrumental music teaching between conservatoires. LoLa is a software package that allows musicians to perform and interact together synchronously in real-time with high-quality audio, something not currently possible with standard videoconferencing platforms. LoLa is a relatively new technology and there is limited research available on how effective it is when used for instrumental music teaching. Trials of LoLa technology were conducted in three conservatoires in Austria, Italy and Slovenia in early 2019. Follow-up interviews were conducted with music teachers, students and technicians to understand their experiences of using the technology, what changes took place in the teaching, and to determine the potential and limitations of LoLa for teaching in conservatoires. Participants in the trials reported overall satisfaction with the system, with many being surprised at the high quality. The findings showed that LoLa can expand the possibilities for artistic development by facilitating synchronous interaction between teachers and students in different conservatoires. These possibilities include one-to-one lessons, group masterclasses, examinations, and opportunities to rehearse and perform synchronously with musicians from other institutions. This aligns with current research which calls for a reappraisal of the traditional one-to-one conservatoire studio lesson.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Leterrier, Sophie-Anne. "Rémy Campos, Instituer la musique. Les premières années du Conservatoire de Genève (1835-1859), Genève, Éditions Université-Conservatoire de musique, 2003, 877 p. ISBN : 2-88433-012-7. 80 francs suisses." Revue d'histoire du XIXe siècle, no. 32 (June 1, 2006): 153–209. http://dx.doi.org/10.4000/rh19.1116.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Laucirica, Ana. "L'oreille absolue partielle chez les musiciens: une compétence assez générale." Musicae Scientiae 9, no. 2 (July 2005): 255–71. http://dx.doi.org/10.1177/102986490500900206.

Full text
Abstract:
Pour un grand nombre d'auteurs l'oreille absolue constitue une modalité perceptive indépendante et opposée à l'audition relative. Il y a, cependant, d'importantes recherches qui au cours des dernières années ont découvert que l'audition musicale humaine présente une grande complexité et que les participants d'une ou autre tendance montrent des traits de la modalité perceptive opposée. L'existence de l'oreille absolue partielle, établie depuis les premières recherches sur cet objet, contribue de měme à ratifier l'idée d'une plus grande extension de l'audition absolue que ce qui jusqu'il y a quelques années avait été envisagé. Si nous considérons l'oreille absolue limitée par le registre, le timbre, les sons altérés ou les combinaisons de ces paramètres, la population musicale avec oreille absolue augmente de façon considérable. Ce travail expose un test d'identification tonale à 88 étudiants de niveau supérieur d'un conservatoire de musique et montrent un important pourcentage de personnes qui présentent quelque type d'oreille absolue. Ces résultats nous permettent de proposer une unification du traitement qu'on attribue aux paramètres du son qui touchent l'identification tonale dans le but d'utiliser cette information comme instrument d'évaluation pour l'amélioration des cours de développement auditive dans les conservatoires et écoles de musique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Micheau, François, Jérôme Porteret, and Julien Saillard. "Protéger et gérer les zones humides pour s’adapter et atténuer les effets du changement climatique sur le grand cycle de l’eau, une action des Conservatoires d’espaces naturels." Annales des Mines - Responsabilité et environnement N° 112, no. 4 (October 25, 2023): 99–103. http://dx.doi.org/10.3917/re1.112.0099.

Full text
Abstract:
À travers plusieurs exemples concrets de préservation et de restauration des milieux humides en France, menés par les Conservatoires d’espaces naturels, cet article propose de voir les zones humides à la fois comme objet du changement climatique, subissant directement ou indirectement les effets délétères sur ses fonctions, mais également comme sujet du changement climatique, constituant une solution d’adaptation et d’atténuation du changement climatique, notamment par le stockage de carbone.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Visioli, Jérôme, and Oriane Petiot. "Comment mieux vivre la « prépa agrég » la plus compétitive de France ?" Empan 133, no. 1 (February 23, 2024): 135–44. http://dx.doi.org/10.3917/empa.133.0135.

Full text
Abstract:
Nous avons invité les étudiants prépa-rant l’agrégation externe d’ eps à l’ ens de Rennes à adopter des stratégies singulières d’écoute de la musique à deux périodes de la préparation. Les résultats révèlent une tendance progressive à utiliser la musique en dehors des temps de travail afin d’égayer le quotidien et un rôle majoritairement positif de la musique sur l’expérience émotionnelle des norma-liens. L’écoute de la musique peut aider les étudiants à mieux vivre cette préparation au concours particulièrement exigeante.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Conservatoires de musique – France"

1

Raevskikh, Elena. "Genèse et renouvellements des formes institutionnelles de la culture : une étude des conservatoires de musique et de leurs ancrages territoriaux." Paris, EHESS, 2014. http://www.theses.fr/2014EHES0148.

Full text
Abstract:
Le présent travail vise à contribuer au renouvellement du regard sur des institutions (conservatoires, théâtres, etc. ), apparentées en ce qu'elles concernent des praticiens impliqués dans la gouvernance des entités où ils interviennent. La réflexion part d'un constat empirique, à savoir que les conservatoires de musique, même situés à proximité les uns des autres, ne se ressemblent pas et assemblent des pratiques très hétérogènes. La thèse a été problématisée à partir de l'interrogation suivante : Alors que le système qui institutionnalise la transmission du savoir musical est orienté vers des pratiques formellement homogénéisées, pour quelles raisons les logiques institutionnelles des conservatoires restent hétérogènes ? Sur quelles différenciations reposent les particularismes locaux de la reproduction des musiciens ? Le cadre de la présente recherche est clairement bi-disciplinaire, à la fois sociologique et historique. L'approche épistémologique a été centrée autour de l'hypothèse de l’indétermination et de la diversité hétérogène : (1) des processus socio-historiques qui configurent les logiques institutionnelles des conservatoires, (2) des réseaux d'interdépendance qui les traversent, (3) de leurs périmètres institutionnels. Au niveau de la description sociologique, / l'approche différencialiste a été utilisée. Issue de la sociologie compréhensive de la culture développée par Max Weber à partir des années 1910, la description part de définitions et de périmètres familiers à l'observateur et prend en conséquence les institutions culturelles qui étaient soutenues et reconnues par les instances nationales (par exemple, le CRR de Marseille) comme point de référence pour décrire par différence les institutions et pratiques culturelles hétéronomes (soutenues par les cercles municipaux, les instances européennes, etc. )
This research aims to renew the sociological perception of institutions (conservatories, theaters, etc. ), related to the presence of practitioners (musicians, actors, etc. ) actively involved in their governance. The thesis is based on empirical observation: music conservatories, even those situated in proximity to each other, are not alike and assemble heterogeneous practices. The reflection is based on the following question: While the system that institutionalizes the transmission of musical knowledge is oriented towards formally homogenized practices, for which reasons do the institutional logics of the conservatories remain heterogeneous? Which differentiations explain the local particularities of the reproduction of musicians? This research is clearly bi-disciplinary, both sociological and historical. The epistemological approach is centered on the assumption of indeterminacy and heterogeneous diversity of (1) socio-historical processes that shape the institutional logics of conservatories, (2) networks of interdependence that pass through the conservatories, (3) their institutional perimeters. The sociological description is anchored to a differentialist approach. Following the comprehensive sociology of culture developed by Max Weber in the 1910s, the description starts from the definitions and perimeters familiar to the observer. By consequence, the cultural institutions that were supported and recognized by national bodies (e. G. The CRR Marseille) become a reference point to describe the contrasting and heteronymous cultural institutions and practices (supported by municipal political circles, European authorities, etc. )
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Vidal, Madeleine. "Histoire du Conservatoire de musique de Montpellier, 1881-1980 : Contexte, organisation et rayonnement." Electronic Thesis or Diss., Montpellier 3, 2024. http://www.theses.fr/2024MON30014.

Full text
Abstract:
La thèse que nous présentons s’intitule L’histoire du conservatoire de musique de Montpellier 1881-1980 : contexte, organisation et rayonnement. Pour la première fois, depuis 1887, l'institution est étudiée dans son contexte historique politique, social et artistique, tout au long d'un siècle. Le conservatoire a été chargé d'une mission d'enseignement spécialisé de la musique avec pour modèle pédagogique celui de Paris. Nous relatons sa riche histoire qui est la traduction provinciale de la spécificité française en matière d’enseignement spécialisé de la musique dans cette période. Cette institution de haute éducation artistique et musicale, spécialisée dans l’étude de la musique est caractérisée par un enseignement académique articulé en de nombreuses disciplines. Nous envisageons de déterminer comment a été conçu un tel établissement à Montpellier mais aussi ses liens avec le contexte national français.La méthodologie de notre étude a consisté d’abord à rechercher, rassembler et classifier toutes les sources et documents en rapport avec le sujet. La collecte concernait toutes les sources directes, c’est-à-dire celles produites par les contemporains de l’époque choisie. La source première se trouvant aux archives municipales de la ville de Montpellier a permis de recueillir tous les éléments de connaissance sur le conservatoire de musique depuis sa fondation en 1886. Les textes administratifs, postérieurs à 1952, publiés au journal officiel relatifs aux recrutements et à la rémunération des professeurs complètent notre collecte. Il convenait d’ajouter les éléments en provenance d’autres sources à savoir les archives départementales de l’Hérault pour le décisions préfectorales et les Archives nationales de France relatives aux inspections nationales dans les succursales du Conservatoire de musique de Paris.S’en est suivi le travail de rédaction proprement dit. Trois grandes idées sont défendues dans la thèse : le contexte national et local de l’enseignement spécialisé de la musique, le fonctionnement des conservatoires en particulier celui de Montpellier jusqu’à son rayonnement en France. Les arguments suivants nous ont permis de choisir un plan en sept grands chapitres :Le premier décrit le contexte précédant la fondation des conservatoires de musique en France après la Révolution française et nous permet des approches comparatives.Le deuxième décline cela au conservatoire de musique de Montpellier en décrivant l’action de ses directeurs entre 1887 et 1980.Les troisième, quatrième et cinquième chapitres s’intéressent à l’évolution de la réalité pédagogique au conservatoire de Montpellier (matières enseignées, professeurs, calendriers, ouvrages didactiques en vigueur au cours du temps).Les deux derniers chapitres analysent les inscriptions et les résultats obtenus par les élèves et le rayonnement du conservatoire au niveau national et international. Chaque chapitre a pu être conduit et développé en suivant l’ordre chronologique. Enfin, la rédaction du texte est illustrée par des tableaux récapitulatifs de données qualitatives ou quantitatives selon les cas dans le corps de la thèse et dans les annexes
The thesis we are presenting is entitled The history of the Montpellier music conservatory 1881-1980 : context, organization and influence. For the first time since 1887, the institution has been studied in its political, social and artistic historical context, throughout a century. The conservatory has been entrusted with a mission of specialized music teaching with the Paris pedagogical model. We relate its rich history, which is the provincial translation of the French specificity in terms of specialized music education in this period. This institution of high artistic and musical education, specialized in the study of music, is characterized by an academic education articulated in many disciplines. We plan to determine how such an establishment was conceived in Montpellier but also its links with the French national context.The methodology of our study consisted first of all in researching, gathering and classifying all the sources and documents related to the subject. The collection concerned all direct sources, i.e. those produced by the contemporaries of the chosen period. The primary source is the municipal archives of the city of Montpellier and has made it possible to collect all the elements of knowledge about the music conservatory since its foundation in 1886. The administrative texts, after 1952, published in the Official Journal relating to the recruitment and remuneration of teachers complete our collection. It was necessary to add elements from other sources, namely the departmental archives of Hérault for prefectural decisions and the National Archives of France relating to national inspections in the « succursales » of the Paris Conservatory of Music.This was followed by the actual drafting work. Three main ideas are defended in the thesis: the national and local context of specialized music education, the functioning of conservatories, in particular that of Montpellier, and its influence in France. The following arguments allowed us to choose a plan in seven main chapters :The first describes the context preceding the foundation of music conservatories in France after the French Revolution and allows us to take comparative approaches.The second describes this at the Montpellier Conservatory of Music by describing the action of its directors between 1887 and 1980.The third, fourth and fifth chapters focus on the evolution of the pedagogical reality at the Montpellier Conservatory (subjects taught, teachers, calendars, didactic works in force over time).The last two chapters analyse the enrolments and the results obtained by the pupils and the influence of the conservatory at the national and international level. Each chapter has been conducted and developed in chronological order. Finally, the writing of the text is illustrated by summary tables of qualitative or quantitative data, as the case may be, in the body of the thesis and in the appendices
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Jardin, Etienne. "Le conservatoire et la ville : les écoles de musique de Besançon, Caen, Rennes, Roubaix et Saint-Étienne au XIXe siècle." Paris, EHESS, 2006. http://www.theses.fr/2006EHES0031.

Full text
Abstract:
Cette étude a pour objet les conservatoires français de la Révolution à la Première Guerre Mondiale et se base sur les exemples des écoles de musique de Besançon, Caen, Rennes, Roubaix et Saint-Étienne. La première partie établit l'histoire institutionnelle de ces structures en l'inscrivant dans des mouvements globaux d'échelle nationale ou européenne. La deuxième partie est une approche transversale des schémas éducatifs en présence dans ces écoles, partant de l'énonciation des politiques à mener (les objectifs) et les moyens mis en place pour les réaliser, pour arriver à la réalité de l'enseignement (les résultats). La troisième partie est une analyse du rapport existant entre l'évolution des conservatoires et celle de la vie musicale locale, de l'impact des écoles de musique - et notamment des professeurs - sur l'économie musicale
The present study deals with French conservatoires from the French Revolution to World War One. It is based on the examples of the musical schools of Besançon, Caen, Rennes, Roubaix and Saint-Étienne. The first part establishes the international story of these structures through their inscription within global evolutions on either a national or a European scale. The second part offers a cross analysis of the educative schemes at work within these schools, from the enunciation of politics to be followed (the objectives) and the means chosen to enact them, to reach the reality of the teaching (the results). The third part proposes an approach of the existing link between the evolution of the conservatoires and of the local musical life, of the impact of music schools - and of teachers - upon musical economy
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Gétreau, Florence. "Le Musée instrumental du Conservatoire de Musique de Paris : Histoire et formation des collections." Paris 4, 1990. http://www.theses.fr/1990PA040405.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Lefebvre, Noémi. "Education musicale et identité nationale en Allemagne et en France." Grenoble 2, 1994. http://www.theses.fr/1994GRE21050.

Full text
Abstract:
La these examine le rapport entre education musicale et identite nationale en allemagne et en france tel qu'il s'etablit a l'aube du dix-neuvieme siecle sur le socle des theories esthetiques du dix-huitieme siecle, theorie de l'imitation, puis theorie esthetique romantique. Elle considere l'evolution de ce rapport dans les deux pays jusqu'a la mise en place des politiques publiques de l'enseignement musical apres la seconde guerre mondiale. Le premier chapitre traite de la theorie des beaux arts et de sa contestation par la pensee romantique autour de la musique et releve les implications politiques de cette revolution esthetique. Le second chapitre traite de l'institutionalisation de l'enseignement musical en prusse et en france. Le troisieme chapitre traite de l'enseignement musical populaire au dix-neuvieme siecle. Le dernier chapitre traite de la participation de l'education musicale au developpement des nationalismes a partir de 1870
The aim of this thesis is the study of the relation between musical education and national identity. The first chapter deals with the esthetic theories of the eighteensh century, theory of imitation and romantic theory about music and their political implications. The second chapter deals with the institutionalisation of musical education in prussia and in france. The third chapter deals with the popular musical education in the nineteenth century. The last chapter deals with the participation of musical education in the development of nationalisms since 1870
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Nicephor, Sylvie. "L’apprentissage de la composition musicale : regard sur la situation francaise durant la premiere moitie du XIXe siecle." Paris 4, 2007. http://www.theses.fr/2006PA040195.

Full text
Abstract:
L’apprentissage de la composition musicale en France durant la première moitié du XIXe siècle est dominé par deux grandes institutions parisiennes directement issues de la Révolution et de l’Empire : le Conservatoire et le Prix de Rome. Pluridisciplinaire, élitiste et hiérarchisé, il s’appuie sur deux styles à la fois opposés et complémentaires : le sévère (fondé sur un héritage contrapuntique), et l’idéal (qui tend vers la composition dramatique, et où les normes esthétiques restent marquées par le siècle précédent). Confronté à l’éclosion du mouvement romantique, dans une société en mutation où l’on doit concéder au goût du public, quelle peut-être sa finalité ?
The training in music composition in France during the first half of the XIXth century was dominated by two major Parisian institutions born out of the Revolution and the Empire : the Conservatoire and the Prix de Rome. Multidisciplinary, elitist and hierarchical, it rests on two styles that are opposing and complementary at the same time : the strict (founded on a contrapuntal heritage), and the ideal (tending towards dramatic composition, and where aesthetic norms remain affected by those of the previous century). Confronted by the burgeoning Romantic movement, in a changing society where one must submit to the taste of the public, what could be its final goal?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Perret, Julie. "Du projet républicain de rénovation des arts en France entre 1870 et 1914 à sa réalisation en musique : l’exemple des chants pour l’école." Thesis, Paris 4, 2014. http://www.theses.fr/2014PA040102.

Full text
Abstract:
Dès 1870, dans un contexte politique et social français marqué par un patriotisme, voire un nationalisme antigermanique et revanchard, l’État ressent le besoin de redéfinir la nation et de diffuser jusque dans les arts un nouvel esprit français marqué par les valeurs issues de la Révolution. La chute de l’Empire et l’arrivée des républicains sur la scène politique marquent un tournant idéologique durant lequel un projet de rénovation des arts se dessine. Il a pour objectif de contribuer à la régénération de la société et à la naissance de citoyens nouveaux. En étudiant à la fois le projet théorique initial, ses répercussions sur les arts et plus spécifiquement sa réalisation en musique, nous souhaitons démontrer dans cette thèse une certaine perméabilité entre « les champs politique et administratif » et « le champ artistique ». Une première partie, consacrée à l’étude du contexte officiel du tournant du siècle ainsi qu’à celui de la presse artistique, examine le projet de rénovation des arts tel qu’il a été pensé par l’État. L'une de ses principales caractéristiques réside dans sa dimension sociale et politique. Il est envisagé comme un moyen d’action humaniste ayant pour objectif d'éduquer les hommes et les femmes dans leur quotidien. L'art doit devenir source de lien social, de fraternité et de communion, afin de ranimer les valeurs républicaines. Dans une seconde partie, nous étudions le rôle singulier de la musique au sein de ce projet. Un mouvement de propagande musicale est initié et un service public de la musique est mis en place : il s’agit de démocratiser la musique, en rendant son enseignement accessible à tous, et en l'intégrant au quotidien à travers des événements fédérateurs à la dimension patriotique forte. C’est grâce à l’école, rendue obligatoire, que le projet va largement se réaliser. L’analyse d'exemples significatifs de chants scolaires nous permettra de vérifier comment les valeurs défendues par le projet républicain se diffusent jusque dans le langage musical
Since 1870, in a political and social context marked by patriotism, or even anti-Germanic nationalism, the French State felt the need to redefine the Nation and disseminate into the arts a new “esprit français” marked by the values inherited from the Revolution. The fall of the Empire and the advent of the Republicans on the political scene initiated an ideological turning point during which a project of arts renovation emerged. Its aim was to contribute to the regeneration of society and to the birth of a new citizen. By studying both the initial theoretical project, its impact on the arts and more specifically its implementation in music, this dissertation will demonstrate a certain permeability between political and administrative fields and the arts.The first part, devoted to the study of the official context of the turn of the century as well as that of the art press, will examine the project of arts renovation designed by the state. One of its main features lying in its social and political dimension, it was envisaged as a humanist mean of action to educate men and women in their daily lives. The arts would become source of social connection, fraternity and communion, whose main objective was to revive the Republican values.During the second part, we shall study the singular role of music within the project. A musical propaganda movement was indeed initiated and a “service public” of music established in order to democratize music, make its education accessible to all, and integrate it in strong unifying patriotic events. Through the institution of compulsory school throughout France, the project will also largely be realized. The analysis of significant examples of school songs will thus demonstrate how the values upheld by the Republican project also diffused into the musical language
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Canin, Xavier. "Jean-Baptiste Arban, du cornet à la baguette : un musicien français du XIXè siècle aux multiples talents." Thesis, Paris 4, 2016. http://www.theses.fr/2016PA040003.

Full text
Abstract:
Rares sont les musiciens de la famille des cuivres qui ignorent de nos jours le nom de Jean-Baptiste Arban (1825-1889). Son attachement au cornet à pistons et au Conservatoire de Paris a cependant relégué dans l’ombre ses autres activités : composition, enseignement, direction d’orchestre et entrepreneuriat. Afin de les faire mieux connaître, nous avons pu réunir une importante documentation issue d’archives, publiques et privées, ainsi que de la presse de son temps. Ces documents nous ont permis de mettre en évidence l’ensemble des faits relatifs à sa vie et à son œuvre, concernant tout un pan de la vie parisienne, de la monarchie de Juillet à la IIIe République. Comptant quelque 700 entrées, le catalogue d’œuvres que nous avons établi illustre aussi la richesse de sa production musicale, principalement liée à la danse et au divertissement. En retraçant le parcours atypique de cette célèbre figure musicale du XIXe siècle, de sa jeunesse passée à Lyon dans une famille d’artificiers à la direction des bals de l’Opéra, l’auteur de cette thèse espère apporter une contribution efficace à l’histoire de la société française de cette époque
Few brass musicians today are not familiar with the name of Jean-Baptiste Arban (1825-1889). However, his commitment to the cornet as well as to the Conservatoire may have overshadowed his other activities: composition, musical education, conducting and entrepreneurial actions. In order to make them known, we have managed to collect substantial information from private and public archives and extracts of contemporary press. Such documents have allowed us to bring to the fore all the events connected with his life in Paris from the July Monarchy to the Third Republic. With about 700 entries, this catalogue illustrates how rich his musical production was (mainly linked to dance and entertainment). Thanks to such a review of the atypical career of this famous figure of music in the 19th century, going from his youth in a family of firework makers in Lyon to conducting dance at the Opera House, the writer of this thesis expects to make a significant contribution to the history of French society in those days
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Hondré, Emmanuel. "L'établissement des succursales du Conservatoire de musique de Paris de la Restauration à la Monarchie de juillet : un exemple de décentralisation artistique /." Tours : [E. Hondré], 2001. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37225304h.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Duchêne-Thégarid, Marie. "Les plus utiles propagateurs de la culture française ? : Les élèves musiciens étrangers à Paris pendant l'entre-deux-guerres." Thesis, Tours, 2015. http://www.theses.fr/2015TOUR2021.

Full text
Abstract:
Pendant l’entre-deux-guerres, pédagogues et pouvoirs publics attendent des élèves musiciens étrangers formés à Paris qu’ils deviennent, selon une expression d’Henri Rabaud, directeur du Conservatoire, « les plus utiles propagateurs de la culture française » : par leurs déplacements, ces musiciens voyageurs assureraient la diffusion internationale de techniques musicales et de partis pris esthétiques français. Nous confrontons ce transfert culturel désiré à sa réalisation. La correspondance des institutions avec les pouvoirs publics souligne d’abord les enjeux que recouvre la venue de ces élèves en France. Les archives des écoles de musique, partiellement inédites, alimentent ensuite une base de données prosopographique identifiant les apprentis étrangers. La presse musicale et les récits de vie témoignent enfin de l’insertion de ces jeunes artistes dans la vie musicale parisienne et internationale, et permettent d’évaluer l’efficacité des mesures prises en faveur des élèves étrangers
During the interwar years, foreign music students trained in Paris are expected from teachers and public authorities to become « the most useful propagators of French culture », according to director of Conservatoire, Henri Rabaud’s words : through moving abroad, those traveler musicians shall spread musical techniques and French aesthetical bias all over the world. We are confronting this cultural transfer to its fulfilment. First, the correspondence between institutions and public authorities emphasizes issues caused by these students coming to France. Then, the partly unpublished archives of music schools form a prosopographic data base identifying foreign young musicians. Musical press and life stories finally attest that these young artists are integrated in parisian as well as international musical life, and allow also to estimate the effect of measures in favour of foreign students
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Books on the topic "Conservatoires de musique – France"

1

Paris, France Bibliothèque Nationale. Catalogues du Département de la Musique. [Paris]: CHF, 1992.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Jean-Philippe, Navarre, Lavignac Albert 1846-1916, Maréchal Henri 1842-1924, and Coppola Piero, eds. Albert Lavignac, Les gaietés du Conservatoire (1899), et autres textes humoristiques de Henri Maréchal et Piero Coppola. Sprimont: Mardaga, 2002.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Christophe, Fulminet, Sprogis Eric 1947-, and Institut de pédagogie musicale (France), eds. La Formation musicale dans les conservatoires et écoles de musique. La Villette, Paris: Institut de pédagogie musicale et chorégraphique, 1987.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Académie de musique de Québec. Académie de musique de Québec: Fondée en 1868, constituée en corporation en 1870 par un acte de la Législature de la province de Québec. [Montréal?: s.n.?], 1985.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Louis, Jambou, ed. La musique entre France et Espagne. Paris: Presses de l'université de Paris-Sorbonne, 2003.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

1965-, Duchesneau Michel, Médicis François de 1964-, Caron Sylvain 1962-, and Observatoire international de la création musicale., eds. Musique et modernité en France, 1900-1945. Montréal: Presses de l'Université de Montréal, 2006.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Michel, Thion, and Association française d'action artistique, eds. La Musique contemporaine en france en 1994. [Paris]: AFAA, 1994.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Villecroze, Rencontres de. La musique dans le Midi de la France. Paris: Klincksieck, 1996.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Dieu, Lionel. La musique dans la sculpture romane en France. [St-Chély d'Aubrac, France]: Centre de développement en art et culture médiévale, 2006.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Bauer, Chantal. Les hauts lieux de la musique en France. Paris: Bordas, 1990.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Book chapters on the topic "Conservatoires de musique – France"

1

Huynh, Pascal. "Le IIIe Reich et la musique." In Douce France?, 205–10. Wien: Böhlau Verlag, 2008. http://dx.doi.org/10.7767/9783205118428-013.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Huynh, Pascal. "Le IIIe Reich et la musique." In Douce France?, 449–54. Wien: Böhlau Verlag, 2008. http://dx.doi.org/10.7767/9783205118428-034.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Déjardin, Hervé. "L’enregistrement spatialisé du son ou « Audio 3D » : l’exemple de Radio France." In Musique et enregistrement, 105–12. Rennes: Presses universitaires de Rennes, 2014. https://doi.org/10.4000/131qp.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Eling, Kim. "The Cité de la Musique." In The Politics of Cultural Policy in France, 38–61. London: Palgrave Macmillan UK, 1999. http://dx.doi.org/10.1057/9780333982365_3.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Ledru, Caroline. "Chapitre 15. Quelle place pour les compositrices dans les conservatoires ?" In La musique a-t-elle un genre ?, 275–88. Éditions de la Sorbonne, 2019. http://dx.doi.org/10.4000/books.psorbonne.83953.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Villermy, René. "Les conservatoires en région, partie intégrante de la chaîne de création et de diffusion culturelle." In Droit, musique et numérique, 133–37. Presses universitaires d’Aix-Marseille, 2019. http://dx.doi.org/10.4000/books.puam.5975.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Zimmermann, Bernd Alois. "La musique moderne en France." In Écrits, 94–97. Éditions Contrechamps, 2010. http://dx.doi.org/10.4000/books.contrechamps.601.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Lescourret, Marie-Anne. "Les chemins de la musique contemporaine." In La France en récits, 186–97. Presses Universitaires de France, 2020. http://dx.doi.org/10.3917/puf.zarka.2020.01.0186.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Ellis, Katharine. "Educational Independence." In French Musical Life, 71–98. Oxford University Press, 2021. http://dx.doi.org/10.1093/oso/9780197600160.003.0003.

Full text
Abstract:
Two underresearched aspects of French provincial education concern the centralist (but “alternative”) ambitions of the Paris Schola Cantorum across France and the distinctive character of conservatoires which either freed themselves from the national system or refused to join it. Discussion centers on Montpellier (the Schola set up by Charles Bordes in 1905), Strasbourg (a proudly municipal conservatoire which retained many Germanic elements after its return to France in 1919), and Bordeaux (the Société de Sainte-Cécile, also independent, and which, unusually, included a plainchant class alongside its secular provision). Composition emerges as the elusive yet defining feature of the finest and most ambitious of the provincial conservatoires, whether national or not, while the pedagogical commitment of the “scholistes” to regionalist composition (ostensibly one of their calling cards) is revealed as both belated and fragile.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Harbec, Jacinthe. "Temporalité, spatialité et modernité dans le ballet L’Homme et son désir de Claudel et Milhaud." In Musique et Modernité en France, 193–219. Les Presses de l’Université de Montréal, 2006. http://dx.doi.org/10.1515/9782760624412-008.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography