To see the other types of publications on this topic, follow the link: Contratualização no Setor da Saúde.

Dissertations / Theses on the topic 'Contratualização no Setor da Saúde'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Contratualização no Setor da Saúde.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Gonçalves, Leonel José Batista. "Contratualização e nova gestão pública no setor da saúde : uma experiência em dois centros de responsabilidade hospitalares." Master's thesis, FEUC, 2013. http://hdl.handle.net/10316/24758.

Full text
Abstract:
Relatório de estágio do mestrado em Gestão, apresentado à Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra, sob a orientação de Teresa Carla Oliveira e Marta Bronze.
Este relatório versa sobre um estágio curricular realizado num grande hospital universitário sob o paradigma da nova gestão pública, no contexto da implementação de um modelo de contratualização que visa alcançar eficiência económica. O estágio foi enquadrado num projeto de investigação-ação denominado de "Higher Performance and Psychological Well-Being", coordenado pela professora Teresa Carla Oliveira. O relatório avalia a literatura sobre o absentismo e o contrato psicológico e se o processo de contratualização, enfatizando a eficiência económica, favorece ou desfavorece a eficiência social, em termos de satisfação e motivação dos profissionais em termos de envolvimento com propósito e bem-estar psicológico. O relatório inclui também uma codificação de discurso relativo a estes temas como resultado de entrevistas realizadas pelo pesquisador com um administrador de dois Centros de Responsabilidade Integrada, dois médicos seniores e dois médicos intermédios, que são diretores, respectivamente, de cardiologia, oftalmologia, neurologia e cirurgia plástica.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

El-Warrak, Leonardo de Oliveira. "A contratualização no âmbito da gestão pública em saúde: a experiência da área de planejamento 4 do município do Rio de Janeiro." reponame:Repositório Institucional da FIOCRUZ, 2008. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/4932.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2012-09-06T01:11:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license.txt: 1748 bytes, checksum: 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 (MD5) 1022.pdf: 1294243 bytes, checksum: b8d1ab217a02961c2124bb215d06fbe2 (MD5) Previous issue date: 2008
O objetivo deste trabalho foi o de discutir o processo de contratualização na Área de Planejamento 4 do município do Rio de Janeiro a partir da Teoria dasMacroorganizações de Carlos Matus e de algumas correntes teóricas da Economia a fim de analisar a sua viabilidade de aplicação no campo da gestão pública em saúde. Para isto, foi realizada revisão bibliográfica dos principais eixos relacionados ao tema como a mudança de paradigma da Administração Pública, a Reforma do Estado e a Contratualização propriamente dita abordando alguns de seus aspectos e identificando os principais fatores críticos que condicionaram esse processo pelos relatos de atoresenvolvidos e pela análise documental.Os resultados encontrados demonstram que essa inovadora mudança na forma de governança dos serviços de saúde (introduzindo questões como responsabilização, eficiência e negociação) não foi suficiente para mudar a gestão conservadora da Saúdepública municipal baseada nas relações verticais. O trabalho aborda, ainda, asperspectivas desse novo modelo alertando para o fato de que a capacidade de governo é condição essencial para o sucesso da contratualização, sendo os atores peçasfundamentais na discussão de novas propostas no setor saúde e que a responsabilização constitui um componente relevante nas formulações de reforma administrativa, dotadode forte potencial transformador, desde que não se restrinja a meros rituais, ou seja, esvaziado como simples instrumento definidor de contrapartidas de recursos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Araújo, Marcos Octávio Doria de. "Contrato de gestão hospitalar implantado no Estado de São Paulo, sob a égide da lei complementar n. 846, de 04.06.98." reponame:Repositório Institucional do FGV, 2008. http://hdl.handle.net/10438/7990.

Full text
Abstract:
Submitted by Paulo Junior (paulo.jr@fgv.br) on 2011-04-28T18:51:22Z No. of bitstreams: 1 MARCOS OCTÁVIO.pdf: 1051497 bytes, checksum: b0ecb52ad4e3ff4db68eca908ab6c74b (MD5)
Approved for entry into archive by Paulo Junior(paulo.jr@fgv.br) on 2011-04-28T18:51:45Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MARCOS OCTÁVIO.pdf: 1051497 bytes, checksum: b0ecb52ad4e3ff4db68eca908ab6c74b (MD5)
Made available in DSpace on 2011-05-03T12:57:11Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MARCOS OCTÁVIO.pdf: 1051497 bytes, checksum: b0ecb52ad4e3ff4db68eca908ab6c74b (MD5) Previous issue date: 2008-05-15
O presente trabalho tem por objetivo o estudo da aplicação do contrato de gestão hospitalar, implantado no Estado de São Paulo, sob a égide da Lei Complementar n. 846, de 04.06.98, tomando-se por base os seguintes aspectos: a) planejamento; b) convocação e processamento dos planos operacionais dos interessados; c) dispensa de licitação para contratação direta com organização social de saúde; d) contrato de gestão em si, suas cláusulas; e) controle público, interno e externo, f) características gerais dessa contratação; g) publicações dos atos; h) assessoria jurídica. Ao final, apresentamos as nossas sugestões para aprimoramento do modelo legal estudado, como, por exemplo, a adoção de medidas visando a ampliação de possíveis interessados na celebração do contrato, a concentração de prazos, sua padronização, e dilatação, além do estabelecimento de exigências relativas às condições econômicas e, especialmente, técnicas, de forma a se assegurar a boa execução contratual, tudo, no fundo, com o desiderato acadêmico de alguma forma contribuir com a Administração Pública brasileira.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Ney, Márcia Silveira. "Sistemas de Avaliação Profissional no âmbito da Contratualização da Gestão na Atenção Primária à Saúde." Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2014. http://www.bdtd.uerj.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=7066.

Full text
Abstract:
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
O objeto desse estudo foi a análise dos processos de avaliação de desempenho e contratualização da gestão para profissionais de saúde na Atenção Primária à Saúde. Para tanto, após revisão de literatura nacional e internacional optou-se por um estudo de caso em Portugal, com a finalidade de conhecer a trajetória da reforma da atenção primária no país, sua estrutura organizacional e as ferramentas de gestão utilizadas para avaliação de desempenho nas Unidades de Saúde Familiar (USF). Esse estudo possibilitou o aprofundamento das discussões sobre os processos que vem sendo instituídos para atenção primária no Brasil, como o programa nacional de melhoria do acesso e qualidade na atenção básica (PMAQ- AB). Desta forma, os objetivos do estudo foram: analisar o contexto geral e as condicionalidades de implantação do sistema de avaliação profissional na APS, identificar os fatores facilitadores e limitantes da gestão, identificar as ferramentas de monitoramento e a percepção dos dirigentes sobre o processo. Trata-se de estudo com abordagem qualitativa, de natureza descritiva, com investigação narrativa, bibliográfica e documental. A pesquisa de campo em Portugal foi realizada através de entrevistas com aplicação de questionário semi-estruturado aos diretores executivos, coordenadores de USF, representantes do conselho clínico e unidade de apoio à gestão nos Agrupamentos de Centros de Saúde (ACES) selecionados. Como resultados, o trabalho aponta que uma nova estrutura de coordenação das unidades de saúde com a descentralização dos serviços, requerendo maior autonomia por parte dos gestores e profissionais de saúde, com enfoque no planejamento estratégico, aliados ao fortalecimento da capacidade de gestão dos dirigentes e regulamentação de um sistema de avaliação, tem contribuído para fortalecer o gerenciamento na APS. Aponta-se como fatores positivos do sistema de avaliação profissional, a redução na despesa pública com a utilização da gestão por objetivos, introdução da governança clínica, o trabalho em equipe, e uma maior responsabilização e motivação dos profissionais. Conclui-se que as experiências com sistemas de avaliação profissional e contratualização na APS apresentam um conjunto de recomendações que poderão beneficiar a evolução da reforma e melhoria do PMAQ no Brasil, considerando-se ainda sua fase inicial.
This thesis research aims at studying the process of performance evaluation and contracting management for health professionals within the context of primary care reform. It was performed a case study in Portugal to know the trajectory of primary care reform, studying its organizational model and management as well as the methodologies for performance evaluation and professional contracting. This study allowed the analysis of the processes that have been established for primary care in Brazil as the national program to improve access and quality in primary care (PMAQ-AB). The objectives of the study were to analyze the general context and constraints of the conditionalities system deployment job evaluation in APS, identify facilitating factors and limiting management process, identify the monitoring tools and the perception of managers on the process. This is an exploratory, descriptive narrative research, literature and documents, with a qualitative approach. Data collection consisted of a literature review, analysis of official documents and interviews with managers, coordinators of Family Health Units, council representatives and clinical unit management support in Clusters of Health Centers (ACES). As a result, the work points to a new coordination structure of health facilities with the decentralization of services, requiring greater autonomy on the part of managers and professionals, with a focus on strategic planning, combined with the strengthening of the management capacity of leaders and regulation of an evaluation system, has contributed to strengthening the management in Primary Health Care. Points as triggering factors of success when analyzing a system of professional evaluation, as the case of Portugal, the reduction in public spending, management by objectives, the introduction of clinical governance, teamwork, greater accountability of professionals and professional advancement, as a set of recommendations that would benefit the progress of reform and improvement PMAQ in Brazil, also considering its initial phase.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Albuquerque, Maria do Socorro Veloso de. "A promoção da equidade na política de saúde da cidade do Recife (2001-2008): uma análise a partir da inclusão de grupos sociais, da regulação assistencial e da contratualização em saúde." Centro de Pesquisas Aggeu Magalhães, 2011. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/10594.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-06-01T19:28:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2 519.pdf: 2192486 bytes, checksum: d7d8f0b78e374b27db9377359672f715 (MD5) license.txt: 1748 bytes, checksum: 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 (MD5) Previous issue date: 2011
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas Aggeu Magalhães. Recife, PE, Brasil
A pesquisa analisou a promoção da equidade na Política de Saúde do Recife (2001-2008) na perspectiva da inclusão de grupos sociais, da regulação assistencial e do processo de contratualização dos serviços. Estudo de caso, com triangulação de técnicas (entrevistas semiestruturadas e análise documental). Sujeitos: gestores do nível central e distrital, coordenadores e técnicos da SMS do Recife, presentes nas duas gestões petistas (2001-2004; 2005-2008). Utilizou-se a análise temática de conteúdo com a mediação de categorias como: participação social, racionalidade técnica e política, integralidade, acesso, triângulo de governo, rede, redes de atenção, fundo público e controle público. Os achados indicam que a política de saúde da SMS incluiu diversos grupos sociais. No entanto, o PSF apresentou problemas na incorporação das necessidades dos usuários; a política de saúde do trabalhador não consolidou ações de vigilância em saúde; foi incipiente o processo de desospitalização/desinstitucionalização dos portadores de sofrimento psíquico; formulou política de atenção integral à saúde da população negra, mas, ainda observam-se barreiras de acesso por questões raciais e étnicas; na saúde da mulher foi além das ações relativas à gravidez/parto. Implantou arranjos organizacionais de regulação assistencial, mas, não investiu na regulação dos serviços especializados próprios. A SMS contratualizou apenas com o setor privado filantrópico, tampouco privilegiou o fortalecimento dos mecanismos de controle público. Conclui-se que a SMS do Recife adotou a concepção de equidade vertical ao incluir diversos grupos sociais com necessidades distintas, porém apresenta dificuldades em atendê-las na perspectiva de integralidade da atenção. O processo de regulação assistencial e contratualização pouco avançaram na promoção do acesso equânime e integral, na formação de rede e na subordinação dos interesses privados às necessidades assistenciais da população recifense
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Ramos, Reneide Rodrigues. "A recepção da demanda espontânea no setor saúde da criança numa unidade básica de saúde." Universidade de São Paulo, 2009. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/7/7137/tde-22062009-105710/.

Full text
Abstract:
O Sistema Único de Saúde estabelece a Unidade Básica de Saúde como porta de entrada para o atendimento aos problemas/demandas de saúde. É nesse espaço, tradicionalmente conhecido como recepção e, mais recentemente como acolhimento, que as demandas dos usuários devem ser apresentadas e confrontadas com as possibilidades do serviço em responder a elas. O estudo teve como objetivo geral, caracterizar a atividade de recepção dos usuários do setor Saúde da Criança de uma Unidade Básica de Saúde, e como específicos, identificar e analisar as demandas por assistência à saúde que emergem na atividade de recepção e caracterizar e analisar as respostas oferecidas pelo serviço. Trata-se de um estudo de caso, com abordagem qualitativa que integrou um projeto mais amplo aprovado por Comitê de Ética em Pesquisa, desenvolvido em um Centro de Saúde Escola. A observação livre foi utilizada para a coleta dos dados, realizada durante duas semanas típicas de agosto de 2007, por observadores treinados que conheciam o serviço. A amostra foi constituída por 42 observações, conduzidas na recepção do setor saúde da criança. Os sujeitos da pesquisa foram os trabalhadores de enfermagem que desempenhavam a atividade de recepção e os respectivos usuários que demandavam o atendimento. Para a análise, os dados registrados nas observações foram digitados e inseridos no software para pesquisa qualitativa N-Vivo 8, que ajudou a sistematizar a análise. Os textos foram submetidos à análise de conteúdo que resultou nas seguintes categorias: cumprimentos, demandas apresentadas pelos usuários, investigação por parte do trabalhador, respostas oferecidas pelos trabalhadores, supervisão e queixa do serviço. Os resultados evidenciaram que os usuários demandavam o serviço com diferentes necessidades, porém destacaram-se as demandas de ordem biológica, seguida de acesso a cuidado programado, que em sua maioria relacionava-se à solicitação de consulta médica. A investigação do trabalhador de enfermagem limitou-se à própria queixa, restringindo-se ao âmbito biológico. Entretanto, houve investigações ampliadas para além do biológico. Em relação à resposta do trabalhador, as mais expressivas referiram-se a 23 encaminhamentos para atendimento fora do dia (atendimento médico equivalente ao pronto atendimento), nove agendamentos para consulta de enfermagem e quatro para consulta médica. Apenas um caso foi encaminhado para atendimento de enfermagem e um caso para grupo de aleitamento materno. A supervisão ocorreu somente em quatro casos. Constatou-se um esforço do trabalhador em oferecer a consulta de enfermagem como alternativa para a resolução da demanda apresentada, além da tentativa de garantir a entrada da criança ao serviço por meio da queixa clínica. Entretanto, várias queixas relacionadas à dificuldade de acesso foram evidenciadas. A investigação evidenciou que a equipe de enfermagem basicamente desenvolveu como atividade de recepção encaminhamentos que prioriza o atendimento individual. Permanece, portanto, como desafio, a reorganização do serviço, com vistas à real implantação do acolhimento como diretriz para a atuação da equipe, no sentido de cumprir os princípios do Sistema Único de Saúde
The Brazilian National Health System sets the Primary Care Services as a gateway for attending the problems/needs of health. Its in this place, traditionally known as reception and, more recently as welcoming, that users needs must be presented and confronted to the possibilities of the service to answer for them. This study had as the overall objective to characterize the activity of reception for the users of Child Health Sector of the one Primary Care Service. The specifics objectives were to identify and analyze the needs for healthcare presented in the reception and to characterize and analyze the answers offered by the service. Its a study of case, with qualitative approach, which was part of a broader Project approved by the Ethical Committee in Research, developed in a Health-School Center. Data were collected through free observation during two typical weeks of August 2007, by trained observers who knew the service. The sample consisted of 42 observations, conducted at the reception area of Child Health Sector. The subjects were nursing workers who performed the reception activity and the respective users who needed the attendance. For the analysis, registered data of the observations were typed and inserted in the N-Vivo 8 software program for the qualitative research, which helped to systematize the analysis. The texts were submitted to content analysis, which resulted in the following categories: greetings of the worker, problems presented by users, inquiry and answer provided by the workers, supervision and complaint of service. The results showed that users demanded services with different needs. The biological problems were predominant, followed by access to care programs, which mostly related to the request for medical appointment. The inquiry of nursing worker was limited to the complaint itself, getting restricted to the biological scope. However, there were some inquiries beyond the biological. Regarding to the workers answer, the most expressive ones were related to 23 referrals for unscheduled attendance (medical attendance equivalent to the emergency attendance), nine appointments for nursing consultation and four for the medical one. Only one case was referred to nursing attendance as an alternative for solving the problem. The supervision occurred only in four cases. There was an effort of the workers to provide consultation to nursing as an alternative to resolving the demands presented in addition to trying to ensure the child\'s access to the service through clinical complaint. However, several complaints related to the difficulty of access were evidenced. This research showed that the nursing staff basically carried on activity of reception, referrals that prioritizes individual care. Therefore, it remains as challenge, the reorganization of service, for the implementation of welcoming as a guideline for the performance of team of nurse, to meet the principles of the Brazilian National Health System
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Perdicaris, Priscilla Reinisch. "Contratualização de resultados e desempenho no setor público: a experiência do contrato programa nos hospitais da administração direta no Estado de São Paulo." reponame:Repositório Institucional do FGV, 2012. http://hdl.handle.net/10438/9390.

Full text
Abstract:
Submitted by Priscilla Perdicaris (priperdicaris@uol.com.br) on 2012-03-13T10:02:25Z No. of bitstreams: 1 Tese_Priscilla Perdicaris_Final.pdf: 5762834 bytes, checksum: 8e52d625323a674cf7fd316fe1b660c4 (MD5)
Approved for entry into archive by Gisele Isaura Hannickel (gisele.hannickel@fgv.br) on 2012-03-13T11:55:37Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Tese_Priscilla Perdicaris_Final.pdf: 5762834 bytes, checksum: 8e52d625323a674cf7fd316fe1b660c4 (MD5)
Made available in DSpace on 2012-03-13T12:10:24Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tese_Priscilla Perdicaris_Final.pdf: 5762834 bytes, checksum: 8e52d625323a674cf7fd316fe1b660c4 (MD5) Previous issue date: 2012-02-29
The aim of this research is to evaluate the impact of results-based contracting on the performance of public managed and owned hospitals within the state of São Paulo. It intends to fulfill a gap in studies on New Public Management, showing correlations between the implementation of management polices and the results (outputs and outcomes) of an organization. The hypotheses to be tested is that management contracts increases performance by improving coordination within the government’s strategic centre, and stimulating organizational learning, while it promotes the adequate incentives to continuous improvement. A secondary objective of the research will be to understand how contracts are designed and managed, in order to minimize the problems of principal-agent relationship arising from this type of practice. The literature indicates that one way to minimize such problems has been the use of contracts based on trust, reciprocity and mutual learning, the socalled relational contracts, which will be explored in the case study analysis. The case selected to test the hypothesis is that of performance contracts of state managed hospital units from with the Health Department of São Paulo State (Secretaria Estadual de Saúde de São Paulo – SES/SP), through the “Program Contract”, which started at the end of 2008. This experience will be used to test the contribution of results-based contracting to the quality of hospital services. Results show that there is a correlation between the introduction of contracts and hospital performance, with better outcomes in almost all of the aspects analyzed.
O escopo desta pesquisa é analisar o impacto da contratualização de resultados sobre o desempenho de hospitais públicos estaduais da Administração Direta no Estado de São Paulo. Este trabalho visa cobrir uma lacuna existente nos estudos de Nova Gestão Pública, buscando entender a correlação entre a implementação de políticas de gestão, no caso a contratualização, e os resultados de processo (outputs) e de impacto (outcomes) da organização. A hipótese a ser testada é a de que a contratualização melhora o desempenho das unidades hospitalares, pois aumenta a coordenação do núcleo estratégico de governo, estimula a aprendizagem organizacional, além de promover incentivos para a melhoria contínua. Um objetivo secundário da pesquisa será o de entender como os contratos são acompanhados, de forma a minimizar os problemas da relação agente-principal originados neste tipo de prática. A literatura indica que uma maneira de minimizar tais problemas tem sido a utilização de contratos baseados em confiança, reciprocidade e aprendizado mútuo, os chamados contratos relacionais, que serão explorados na análise do caso. O caso escolhido para testar a hipótese é o de contratualização das unidades hospitalares da Administração Direta (AD) com a Secretaria Estadual de Saúde de São Paulo (SES), através do “Contrato Programa” iniciado ao final de 2008. Os resultados indicam que há relação entre a introdução dos contratos e os resultados do hospital, com melhoria na maior parte dos indicadores analisados.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Severiano, Fabiana Raquel Pires. "Análise exploratória da utilização da contabilidade de gestão no setor da saúde humana." Master's thesis, Instituto Superior de Economia e Gestão, 2019. http://hdl.handle.net/10400.5/20219.

Full text
Abstract:
Mestrado em Contabilidade, Fiscalidade e Finanças Empresariais
Este estudo pretende identificar os instrumentos de contabilidade de gestão adotados nas empresas de saúde humana em Portugal, bem como o grau de sofisticação, fatores e finalidade da sua adoção. Para esse efeito, recorreu-se às 271 respostas obtidas através do questionário dirigido às empresas da base de dados, cuja análise foi efetuada através do STATA e Qualitative Comparative Analysis. As evidências revelaram que existe uma consciencialização generalizada quanto à importância dos instrumentos de contabilidade de gestão. Ainda assim, quando uma empresa revela que os adota, esta opta por instrumentos menos sofisticados, com o objetivo da gestão de custos. Os resultados sugerem que as empresas públicas de saúde adotam mais instrumentos do que as restantes por serem alvo de regulações ao nível da sua contabilidade de gestão e por sofrerem pressões no sentido da contenção de custos. A adoção de instrumentos por parte das empresas privadas parece ser influenciada pela formação da administração em gestão, sendo que à medida que a sofisticação dos instrumentos aumenta, as empresas adotantes revelam ser também parte integrante de algum grupo empresarial. Desta forma, a adoção de instrumentos mais sofisticados por parte de empresas privadas parece estar associada a empresas com escala, de maneira a poderem diluir custos relacionados com a sua implementação. As empresas não adotantes revelam ser mais antigas, fortemente influenciadas pela tradição e por culturas organizacionais mais rígidas, ou empresas sem escala, por não integrarem grupos económicos ou por insuficiência de dimensão, o que não as permite diluir custos de implementação dos instrumentos.
This study aims to identify the instruments of management accounting adopted by the health care companies in Portugal, as well as the degree of sophistication, factors and purpose of their adoption. Therefore, the 271 obtained answers through an inquiry addressed to the managers of companies from the database were used. Those answers were analyzed through STATA and Qualitative Comparative Analysis. The evidences showed that there is a generalized awareness about the importance of management accounting instruments. Nevertheless, when a company adopts them, it opts for less sophisticated instruments with the objective of cost management. The results suggest that public health care companies use more instruments than private ones, because they are targeted by regulations in what concerns their management accounting and suffer from pressure, cost containment-wise. The adoption of instruments by private companies appears to be influenced by the management training of the administration. As the sophistication of the instruments increases, the adopting companies also reveal to be part of some business group, which allows them to dilute implementation related costs. The non-adopting companies reveal to be older, strongly influenced by tradition and stricter organizational cultures, or companies which are not part of business groups and whose dimensions are not enough to allow them to dilute instruments implementation costs.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Ditterich, Rafael Gomes. "A contratualização como ferramenta de gestão e organização da atenção primária da saúde : avanços, dificuldades e desafios / Rafael Gomes Ditterich ; orientador, Samuel Jorge Moysés." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_PR, 2011. http://www.biblioteca.pucpr.br/tede/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=2166.

Full text
Abstract:
Tese (doutorado) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2011
Bibliografia: f. 99-101
O presente trabalho tem como objetivo descrever e discutir a percepção dos trabalhadores da saúde no município de Curitiba-PR, Brasil, sobre o uso do Contrato Interno de Gestão/Termo de Compromissos (TERCOM) e o Programa de Incentivo ao Desenvolvimento da.
This study aims to describe and discuss the perception of health workers in the county of Curitiba-PR, Brazil, about the use of Internal Management Contract/ Statement of Commitment (TERCOM) and the Program of Quality Development Incentive (IDQ) as a tool
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Santos, Beatriz Rosa Pinheiro dos. "Gestão da informação no setor público de saúde : um estudo em Unidades de Saúde da Família /." Marília, 2019. http://hdl.handle.net/11449/180948.

Full text
Abstract:
Orientadora: Ieda Pelógia Martins Damian
Banca: Marta Lígia Pomim Valentim
Banca: Dunia Llanes Padrón
Banca:
Resumo: Atualmente a informação vem ganhando posição de destaque nas organizações, sejam elas públicas ou privadas. Nesse sentido, as organizações públicas de saúde têm se desenvolvido, buscando maneiras de inovar e melhorar seus serviços diante da sociedade contemporânea. As Tecnologias de Informação e Comunicação, os Sistemas de Informação em Saúde, incluindo o prontuário físico e eletrônico do paciente, presentes nas Unidades de Saúde da Família, auxiliam os profissionais a produzirem diariamente um alto volume de informação. Diante disso, torna-se imprescindível que essa quantidade de informação produzida seja gerenciada de maneira efetiva e inteligente, com a consciência dos funcionários sobre a importância da gestão da informação nos ambientes organizacionais e com o intuito de facilitar e otimizar o uso da informação nas ações diárias e nas tomadas de decisões dessas unidades. Nessa conjuntura, o problema que conduziu o desenvolvimento desta pesquisa foi: Como as Unidades de Saúde da Família utilizam e lidam com a gestão da informação nas suas práticas de trabalho e tomadas de decisão? À vista disso, o objetivo central foi analisar os processos da gestão da informação e sua presença nas práticas de trabalho das Unidades de Saúde da Família. A pesquisa é de natureza qualitativa, do tipo descritiva e exploratória. Foram utilizados como instrumentos de pesquisa o roteiro de entrevista e o roteiro de observação, aplicados nas Unidades de Saúde da Família de Gália, Cândido Mota, Ga... (Resumo completo, clicar acesso eletrônico abaixo)
Abstract: Currently, information has been gaining prominence in organizations, be they public or private. In this sense, public health organizations have developed, seeking ways to innovate and improve their services in the face of contemporary society. Information and Communication Technologies, Health Information Systems, including the patient's physical and electronic records, present in the Family Health Units, help professionals to produce a high volume of information daily. Given this, it is imperative that this amount of information produced be managed in an effective and intelligent manner, with the employees' awareness of the importance of information management in organizational environments and with the purpose of facilitating and optimizing the use of information in actions decisions of these units. At this juncture, the problem that led to the development of this research was: How do Family Health Units use and deal with information management in their work practices and decision making? In view of this, the central objective was to analyze the information management processes and their presence in the work practices of the Family Health Units. The research is qualitative, descriptive and exploratory in nature. The interview script and the observation script were used as instruments of research, applied in the Family Health Units of Gaul, Cândido Mota, Garça and Vera Cruz, municipalities of the state of São Paulo. In order to analyze the data, the Content Analysis method w... (Complete abstract click electronic access below)
Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Lima, Sheyla Maria Lemos. "Possibilidades e limites da contratualização para o aprimoramentoda gestão e da assistência em hospitais: o caso dos Hospitais de Ensino no Sistema Único de Saúde brasileiro." reponame:Repositório Institucional da FIOCRUZ, 2009. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/4527.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2012-09-05T18:24:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license.txt: 1748 bytes, checksum: 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 (MD5) 375.pdf: 1481590 bytes, checksum: 3fff55cdfff9fd0654a47c07ac05e720 (MD5) Previous issue date: 2009
O objetivo geral do estudo foi identificar possibilidades e limites da contratualização para a melhoria do desempenho, o incremento da prestação de contas, o aprimoramento da gestão, a melhoria da assistência e a maior inserção dos hospitais de ensino na rede de serviços de saúde, no âmbito do Programa de Reestruturação dosHospitais de Ensino do Ministério da Educação no Sistema Único de Saúde/SUS, fornecendo ainda contribuições para o aperfeiçoamento dos processos de contratualização dos hospitais de ensino no país, assim como para outras práticas de contratualização de serviços de saúde. Como objetivos específicos enumeraram-se: (1) identificar mecanismos indutores deinserção do hospital na rede e sua relação com a contratualização; (2) identificar a presença de estruturas e práticas qualificadoras da assistência e da gestão no hospital e sua relação com a contratualização; (3) identificar alterações na produção deatividades e de alguns indicadores de desempenho no hospital e sua relação com a contratualização; (4) caracterizar o processo de contratualização entre secretarias e hospitais considerando as recomendações do Programa de Reestruturação dos Hospitais de Ensino do Ministério da Educação no Sistema Único de Saúde/SUS; e (5) identificar os aspectos facilitadores, as dificuldades, os benefícios e finalmentesistematizar as proposições de ajustes à contratualização. Caracterizou-se como um estudo de caso de quatro hospitais de ensino e respectivas secretarias contratantes, pré-identificados como experiências de contratualização maisou menos estruturadas.
Foram entrevistados onze dirigentes dos hospitais e das secretarias, além de um dirigente do MS. Na percepção dos dirigentes de hospitais, éfrágil a associação entre contratualização e a presença de mecanismos de inserção narede, de práticas e estruturas de qualificação assistencial e gerencial nos hospitais. Hospitais mais estruturados assistencial e gerencialmente apresentaram uma contratualização mais estruturada com a secretaria. Os contratos, na percepção dosdirigentes, parecem ter concorrido para uma maior inserção dos hospitais na rede de atenção e para um incremento da regulação por parte da secretaria. Houve um aumento de produção da média complexidade ambulatorial e uma diminuição dos procedimentos de atenção básica em todos os hospitais como desejado pelo Programaentre o período de 2004 a 2007. Não é possível afirmar que este resultado tenha sido devido à contratualização, pois foi encontrado tanto nos processos de contratualização mais estruturados quanto nos menos. Alguns ajustes merecem ser efetuados tendo emvista o aperfeiçoamento da contratualização. Dentre outros, o apoio ao desenvolvimento gerencial e a estruturação organizacional de secretarias e hospitais numa perspectiva de melhoria contínua; a revisão das estimativas de financiamentodos convênios/contratos e do sistema de incentivos incorporando as equipesassistenciais; a revisão de práticas e mecanismos de prestação de contas e adisseminação da lógica contratual introduzindo contratos internos entre equipes e direção do hospital e ampliando os contratos externos entre secretarias e outras unidades de sua rede de serviços.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Bozza, Tatiana de Matos. "A implementação da contratualização das unidades de atenção cardiovascular de alta complexidade pela Secretaria Estadual de Saúde do Rio de Janeiro." reponame:Repositório Institucional da FIOCRUZ, 2015. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/14062.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-05-02T13:01:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2 89.pdf: 1013685 bytes, checksum: bfcb7c254d97c755a503a646f241a1de (MD5) license.txt: 1748 bytes, checksum: 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 (MD5) Previous issue date: 2015
O estudo teve como objetivo geral caracterizar o processo de contratualização proposto pela SES-RJ, entre Secretarias Municipais de Saúde (SMSs) e prestadores hospitalares privados e filantrópicos que prestam assistência cardiovascular no SUS do estado do Rio de Janeiro, tendo como questões norteadoras de pesquisa, quais as razões que levaram a adesão ou não adesão, qual a percepção das SMSs e hospitais sobre a proposta de contratualização, se houve aumento da produção de cirurgia de revascularização conforme metas pactuadas nos hospitais que aderiram a contratualização e quais ajustes à proposta de contratualização devem ser considerados. Dentre os objetivos específicos buscou-se: (1) caracterizar o processo de elaboração e implementação da contratualização; (2) identificar as razões da adesão e não adesão de SMSs e prestadores dos hospitais em uma amostra de conveniência; (3) identificar as dificuldades e aspectos facilitadores em relação à contratualização da SES-RJ na referida amostra; (4) caracterizar o comportamento das filas de espera em relação ao procedimento de revascularização a partir da efetiva implantação do Sistema Estadual de Regulação para cirurgia cardíaca em janeiro de 2014 e em outubro de 2014 dos hospitais que aderiram a contratualização; (5) caracterizar a produção de revascularização, no período de agosto de 2013 (início do processo de negociação da proposta) a outubro de 2014 na amostra de conveniência. Caracteriza-se como um estudo descritivo, exploratório e transversal, utilizando-se de dados primários (entrevistas) e secundários, abrangendo Secretarias Municipais de Saúde e hospitais privados e filantrópicos elegíveis de atenção cardiovascular do SUS no estado do Rio de Janeiro.
O estudo considerou os resultados obtidos em até 4 meses após a adesão à contratualização e, apesar do pouco tempo para obter-se conclusões definitivas, a análise do processo inicial e os fatores que influenciaram nos resultados, possibilitou identificar ajustes a serem implementados, tais como a necessidade de fortalecimento das equipes municipais para atuar na implementação e acompanhamento da contratualização; de alinhamento das equipes de regulação e de contratualização, considerando que são ações relacionadas e interdependentes; a estruturação de sistemas efetivos de acompanhamento e avaliação das metas e indicadores dos contratos, bastante incipiente nos casos estudados, e ainda a implementação de estudos de custo pelos gestores dos contratos e SES-RJ.
The overall objective of the study was to characterize the process of contracting proposed by the SES-RJ, between Municipal Health Department and private and philanthropic hospital providers providing cardiovascular care in the SUS state of Rio de Janeiro, considering the issues on which reasons for adherence or non-adherence, the perception of SMSs and hospitals on the proposal for contracting if there was an increase of grafting of production as agreed targets in hospitals that joined the contracting and what adjustments to the contracting proposal should be considered, as guiding the research and discussion of results.Among the specific objectives aimed to: (1) characterize the process of elaboration and implementation of contracting; (2); identify the reasons for adherence and non-adherence of Municipal Health Department providers and hospitals in the sample; (3) identify the difficulties and facilitating aspects regarding the contracting of SES-RJ in the sample; (4) characterize the behavior of queues compared to the revascularization procedure from the effective implementation of the State System of Control for heart surgery in January 2014 and October 2014 in hospitals that joined the contracting; (5) characterize the production of revascularization, from August 2013 (beginning of the proposed negotiation process) to October 2014 in a convenience sample. This work is characterized as a descriptive, exploratory cross-sectional study, using primary data (interviews) and secondary covering, including Municipal Health and private and philanthropic hospitals eligible cardiovascular SUS attention in the state of Rio de Janeiro.^ien
The study considered the results obtained up to four months after joining the contracting and, despite the short time to obtain definitive conclusions, analysis of the initial process and the factors that influenced the results, identify possible adjustments to be implemented, such as the need to strengthen municipal teams to work in the implementation and monitoring of contracting; alignment of regulatory and contracting teams, considering they are related and dependent actions; the structuring of effective systems for monitoring and evaluation of the goals and indicators of contracts, incipient in the cases studied, and also the implementation of cost studies by managers of contracts and SES-RJ. (AU)^ien
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Azevedo, Jane Mary Rosa. "A contratualização no âmbito da gestão do Hospital das Clínicas da Universidade Federal de Goiás: análise do período de 2001 a 2013." Universidade Federal de Goiás, 2017. http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/7363.

Full text
Abstract:
Submitted by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2017-05-25T14:50:06Z No. of bitstreams: 2 Tese - Jane Mary Rosa Azevedo - 2017.pdf: 6002846 bytes, checksum: 10c3485c662ae3f6bc13e030381d4889 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)
Approved for entry into archive by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2017-05-25T14:51:00Z (GMT) No. of bitstreams: 2 Tese - Jane Mary Rosa Azevedo - 2017.pdf: 6002846 bytes, checksum: 10c3485c662ae3f6bc13e030381d4889 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)
Made available in DSpace on 2017-05-25T14:51:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2 Tese - Jane Mary Rosa Azevedo - 2017.pdf: 6002846 bytes, checksum: 10c3485c662ae3f6bc13e030381d4889 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Previous issue date: 2017-03-30
This thesis reports a descriptive exploratory case study with qualitative and quantitative approach carried out at the Hospital das Clínicas of the Federal University of Goiás. Its objective is to analyze the possible impacts resulting from the contractualisation process implemented in 2004 with the Municipal Secretary of Health of Goiânia. It analyzed the period from 2001 to 2013, focusing on the production of health care, indicators of hospital performance, financial aspects and investments. A document analysis was made available by the institution and a semi-structured interview with seventeen managers who worked in the management before and after the contracting process of the institution, the Municipal Health Department of Goiânia and the Ministries of Education and Health. The quantitative data and the content analysis for the qualitative ones, using WebQDA software. The results showed that there was a financial impact with contracting, with a reduction in hospital care production, unmet physical goals, low institutional performance with reduction of occupancy rates, idleness, turnover, and reduction in the number of beds. In the manager’s perception, contracting is a definitive policy for hospitals that attend the Brazilian Unified Health System and its effectiveness has brought several benefits, although there are still aspects to be reviewed, such as quantity and quality of human, financial and other resources. It is concluded that this process contributes to decisions and executions actions related to this management model, committed to the quality of health services provided to the population. Negotiations and more feasible pacts are suggested, with compliance with the Ordinance and constant participation of federal, municipal and institutional managers, favoring both hospital performance and improved quality.
Esta tese relata um estudo de caso descritivo exploratório com abordagem qualitativa e quantitativa realizado no Hospital das Clínicas da Universidade Federal de Goiás, tem como objetivo analisar os possíveis impactos decorrentes do processo de contratualização implantada em 2004 com a Secretaria Municipal de Saúde de Goiânia. Analisou o período de 2001 a 2013, com foco quanto à produção da assistência à saúde, dos indicadores de desempenho hospitalar, dos aspectos financeiros e dos investimentos. Realizada uma análise documental disponibilizadas pela instituição e por uma entrevista semiestruturada com dezessete gestores que atuaram na gestão antes e após o processo de contratualização da instituição, da Secretaria Municipal de Saúde de Goiânia e dos Ministérios da Educação e da Saúde. Conduzido uma análise horizontal para os dados quantitativos e a análise de contéudo para os qualitativos, utilizando o software WebQDA. Os resultados mostraram que houve impacto financeiro com a contratualização, com redução na produção da assistência hospitalar, metas físicas não cumpridas, apresentou baixo desempenho institucional com redução das taxas de ocupação, ociosidade, rotatividade, e redução no número de leitos. Na percepção dos gestores a contratualização é uma política definitiva para os hospitais que atendem o Sistema Único de Saúde e sua efetivação trouxe diversos benefícios, apesar de existirem ainda aspectos a serem revistos, tais como quantidade e qualidade de recursos humanos, financeiros e outros. Conclui-se que esse processo contribui para tomadas de decisões e execuções ações relacionadas a esse modelo de gestão, comprometida com a qualidade dos serviços de saúde prestados a população. Sugere-se negociações e pactuações mais exequíveis, com cumprimento da Portaria e participação constante dos gestores federais, municipais e da própria instituição, favorecendo tanto no desempenho hospitalar quanto a melhoria da qualidade desenvolvida.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Ferreira, Viviana Carolina Bastos. "Fatores determinantes das emissões no setor da saúde em Portugal." Master's thesis, Universidade de Aveiro, 2015. http://hdl.handle.net/10773/16796.

Full text
Abstract:
O objetivo deste trabalho é identificar quais os principais fatores responsáveis pelas emissões carbónicas do setor da saúde em Portugal, bem como observar a sua evolução ao longo do tempo. No desenvolvimento deste trabalho foi utilizada uma análise econométrica com o propósito de ajudar a entender o impacto de cada proxy utilizada neste estudo: Atividade Económica do Setor; Intensidade Energética e Tipo de energia consumida. Espera-se que todas as variáveis explicativas, à exceção da produtividade do trabalho, venham a ter um impacto positivo na variável dependente. É também expectável que seja possível percecionar quais as principais causas das emissões de CO2 no setor da saúde sendo, no futuro, possível construir políticas adaptadas a esta realidade. Os resultados alcançados mostraram que o tipo de energia consumida pelo setor e a sua intensidade energética são os principais responsáveis das emissões de CO2 no setor da saúde assim como, o que mais contribui para a mitigação da mesma, é a produtividade do trabalho.
This work's main goal is to identify the main factors responsible for the carbon emissions in the Portuguese health setor as well to observe it's evolution in time. While developing the essay, an econometric analysis was performed aiming to determine each proxy's impact: Setor's Economical Activity; Energy Intensity and Type of consumed energy. We expect that all the explanatory variables, except labour productivity, will have a positive impact on the dependent variable. It is also presumed that we can percept which are the main causes of CO2 emissions in the Portuguese health setor, allowing also the future development of political measures adapted and customized to the portuguese reality. The results obtained showed us that the type of consumed energy in this setor as well as it's energy intensity are the head responsibles for CO2 emissions in the Portuguese health setor. We also found that labour productivity is the factor that contributes the most for CO2 reduction.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Chioro, dos Reis Ademar Arthur [UNIFESP]. "Entre a intenção e o ato: uma análise da política de contratualização dos hospitais de ensino (2004-2010)." Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2011. http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/9455.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-07-22T20:50:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2011-02-22
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
Introdução: o Programa de Reestruturação dos Hospitais de Ensino, que compreende a certificação e contratualização desses estabelecimentos, implantado em 2004 pelo Governo Federal, é uma das estratégias para o enfrentamento da crise do setor, ao estabelecer novos modos de financiamento, de gestão e de articulação desses hospitais com o sistema de saúde, mediante contrato de gestão com o gestor local do SUS. Metodologia: o estudo foi realizado em quatro hospitais pertencentes ao primeiro grupo contratualizado já em 2004, de diferentes regimes jurídicos, selecionados por sorteio. Teve como motivação inicial analisar possíveis mudanças decorrentes dessa política governamental no cotidiano dos hospitais de ensino, procurando caracterizar o posicionamento dos diferentes atores institucionais frente a ela, o protagonismo dos gestores e as dificuldades na sua implementação. Para tanto, foram realizadas análise documental e 32 entrevistas envolvendo dirigentes hospitalares, gestores do SUS e dos ministérios responsáveis pela formulação e condução da política de contratualização. Análise de implicação: na condução do estudo, a implicação do autor (que coordenou o processo de formulação e implementação inicial da política ) com o objeto em estudo é tratada de forma explícita. O desafio metodológico central foi conseguir um “deslocamento epistemológico” da posição de sujeito em situação de governo ocupado no passado para a de sujeito epistêmico, tratando de forma explícita essa “relaçãocontaminação”, e procurado construir “relações alteritárias” que possibilitassem compreender a contratualização sob a perspectiva dos atores responsáveis pela sua efetiva implementação. Análise dos dados: a partir da construção de categorias empíricas-espelho (por simplesmente “refletirem” elementos contidos na grade avaliativa da política), e categorias-novidade (constituída por aspectos não previstos na formulação original da política), foram montadas equações para cada hospital, compostas sempre pelas mesmas categorias, mas denotando-se as intensidades distintas que iam assumindo, bem como as diferentes forças de ligação entre elas. A análise foi efetuada em três planos analíticos distintos. O primeiro contém uma caracterização de mudanças ocorridas a partir da contratualização, tomando-se como referência as diretrizes da política para a assistência, gestão, educação em saúde e avaliação e incorporação tecnológica. No segundo, são analisadas as apostas que estiveram implícitas na formulação da contratualização, buscando aí indicações sobre suas bases teórico-conceituais não explícitas. No terceiro, já em nível maior de abstração, desenvolve-se uma reflexão teórica sobre o tema da razão e racionalidade na modernidade, buscando conexões com a racionalidade instrumental presente no paradigma estrutural-funcionalista hegemônico nos estudos e intervenções organizacionais, e, como apontado pelo estudo, na própria formulação da política de contratualização dos hospitais de ensino. Resultados: No primeiro plano analítico, a face mais visível dos avanços proporcionados pela contratualização foi a mudança no perfil de financiamento, resultando em equilíbrio econômico-financeiro e o enfrentamento do endividamento, embora com intensidades e reflexos distintos para os hospitais estudados. No entanto, diretrizes para o ensino, educação permanente, pesquisa e incorporação tecnológica, fundamentais para a produção do novo hospital de ensino, foram finalidades claramente “esquecidas” na implementação da política, que também não foi capaz de proporcionar mudanças consideráveis em relação à qualificação da gestão e da assistência. Num segundo plano analítico, é feita a análise das apostas implícitas da política e seus diferentes graus de realização. A expectativa de indução de uma nova racionalidade gerencial a partir de uma política governamental, ao subestimar a complexidade da micropolítica dos hospitais de ensino, não se concretizou. Os arranjos de participação idealizados, fortemente inspirados na produção de autores que enfatizam a necessidade de “constituição de sujeitos coletivos”, através da horizontalização e democratização das relações entre trabalhadores, usuários e gestores, encontram dificuldades em sua operacionalização, não alcançando produzir uma nova lógica de gestão dos hospitais de ensino. Assim, a política de contratualização termina por reproduzir o comportamento conservador que caracteriza a gestão pública, uma racionalidade instrumental que dá ênfase ao ato administrativo e à normatização excessiva. No terceiro plano analítico, é feita uma discussão teórica sobre o conceito de razão na modernidade, em particular do que tem sido denominado, desde Max Weber, como a “crescente racionalização da sociedade”. É em tal moldura teórico-conceitual que se busca inteligibilidade para o que tem sido denominado de racionalização crescente das práticas médico-hospitalares, caracterizada pelo ideal de funcionamento de hospitais “científicos”, eficientes, previsíveis e, parametrizados pelo mercado e seus critérios de competição e sobrevivência. Este novo “hospital racionalizado” traduz o “hospital dos sonhos” de todos os dirigentes entrevistados, seja no setor público ou privado que, de modo surpreendente, identificam, em boa medida, como sendo o hospital desejado pela política de contratualização! Tudo isso nos alerta para a complexidade inerente à formulação de políticas governamentais, em particular o momento de sua implementação por atores em suas condições concretas de atuação. Impõe-se como pauta, portanto, estudos e intervenções que possam disputar outros sentidos para a gestão hospitalar, que não sejam aqueles moldados pela racionalidade instrumental que vai se estabelecendo como a única e triunfante racionalidade possível, colocando em tela o enfrentamento teórico e político da acachapante funcionalização e homogenização dos modos de se fazer a gestão e sua verdade única. Voltando ao início: conclui-se o estudo com reflexões do autor que, já no final do estudo, e por circunstâncias políticas e profissionais, deparou-se com novo deslocamento, desta vez para a posição de gestor local do SUS, ao ser o responsável por implementar em ato a política de contratualização em hospitais de ensino da cidade.
Introduction: The Teaching Hospital Restructuring Program, comprising hospital-related certification and configuration of agreements, was introduced in 2004 by the Brazilian Government. It is one of the strategies to handle the crisis in this sector as it brings forth new funding, management and relationship standards between teaching hospitals and the health system by executing agreements with the local manager of the Brazilian National Health Care System (Sistema Único de Saúde – SUS). Methodology: the research was carried out in four hospitals belonging to the first group to enter into an agreement in 2004 under different legal regimes and selected through a drawing process. The initial motivation was to analyze possible changes found in the daily life of the teaching hospitals deriving from such government policy, in an attempt to characterize the role played by different institutional actors towards this policy, in addition to managers’ protagonism and the difficulties found in its implementation. Therefore, documents were analyzed and 32 interviews were performed with hospital managers, SUS managers, and managers from the federal ministries responsible for the formulation and performance of the contracting policy. Implication Analysis: The author’s implication with the object of study is openly dealt with as the research is conducted (The author coordinated policy formulation and initial implementation). The main methodological challenge was getting through an “epistemological displacement” from the governmental position occupied by the subject in the past to the actual position of an epistemic subject in order to explicitly deal with such “contamination-relationship” and try to construct “alterity relationships” that might lead to understanding the configuration of agreements as viewed by the actors who were responsible for its effective implementation. Data Analysis: starting from the construction of empirical mirror-categories (as they merely “reflect” elements contained in the policy evaluation grid) and novelty-categories (encompassing unpredictable aspects in the original policy formulation), equations were thought of for each hospital. These equations always comprised the same categories, though denoting the different intensities that they would gradually present, as well as different connecting forces between them. The analysis was accomplished within three different analytical plans. The first contains a characterization of changes occurred as the configuration of agreements began. The political guidelines regarding assistance, management, education in health, technological evaluation and incorporation were taken as a point of reference. The second plan analyzes the bets that were implicit placed during the formulation of the configuration of agreements, when indications about its non-explicit theoretical-conceptual bases were pursued. Now, on a deeper abstractional level, the third plan develops a theoretical reflection on the theme of reason and rationality in modern times, in an attempt to find connections with the instrumental rationality found in the hegemonic structural-functionalist paradigm of organizational studies and interventions and, as pointed by the study, in the formulation of the teaching hospital agreement configuration policy itself. Results: In the first analytical plan, the most visible progress made by the configuration of agreements was the change in the funding profile, resulting in financial as well as economic balance and the fight against indebtedness, although with diverse intensities and reflections for the hospitals under study. However, guidelines for teaching, permanent education, technological incorporation and research, which were fundamental for the production of a new teaching hospital, stood for clearly “forgotten” purposes as the policy was introduced. In addition, it was not capable of providing considerable changes in relation to management and health care qualification. A second analytical plan provides the analysis of the implicit political bets and their different accomplishment rates. The expectation of inducing a new management rationality from a government policy was not fulfilled as the complexity of the teaching hospital micropolitics was underestimated. The idealized participation arrangements that were strongly inspired in the production of actors – who emphasized the need to “constitute collective subjects” through the horizontalization and democratization of relationships among workers, users and managers – are faced with operational difficulties so they do not produce a new management logic for the teaching hospitals. Therefore, the contracting policy ends up reproducing the usual conservative behavior found in public management – a specific, instrumental rationality that emphasizes administrative action and excessive standardization. The third analytical plan promotes a theoretical discussion about the concept of reason in modern times, particularly about what has been called, since Max Weber, as the “increasing rationalization of society”. It is within such a theoretical-conceptual frame that intelligibility towards the so-called increasing rationalization of medical-hospital practices is searched for. This is characterized by the ideal operation of hospitals known as "scientific", efficient, predictable, and parameterized by the market and its criteria of competition and survival. This new “rationalized hospital” presents the “dream hospital" of all interviewed managers, either in public or private sectors, as they surprisingly identified it as being the hospital desired by the contracting policy! All that points to the complexity that is inherent to the formulation of governmental policies, mainly the moment of their implementation by actors in their real acting conditions. Studies and interventions are therefore critical to dispute other senses for hospital management. These should not be the ones as shaped by instrumental rationality, which goes on establishing a unique and triumphant possible rationality, bringing forth the theoretical as well as political fight against the extreme functionalization and homogenization of the ways to promote management and its unique truth. Back to the Start: the study is concluded through reflections presented by the author, who was faced into a new displacement at the end of the research, due to political as well as professional reasons, this time as a local SUS manager, as he became responsible for the introduction – in act – of a configuration of agreements policy in local teaching hospitals.
TEDE
BV UNIFESP: Teses e dissertações
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Sediyama, Marcelo Yuto Nogueira. "Efeitos da contratualização de serviços de saúde nos sistemas de mensuração de desempenho em um Hospital Público no Brasil." Universidade de São Paulo, 2013. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/96/96133/tde-23012014-091014/.

Full text
Abstract:
Este estudo analisou o impacto da contratualização na gestão de desempenho (sistemas de mensuração de desempenho e atuação dos gestores) em um hospital público de ensino. O estudo de caso realizado no Hospital das Clinicas da Universidade de São Paulo, localizado em Ribeirão Preto, observou a mudança entre 1995-2012 dos sistemas de mensuração de desempenho (SMD) vigentes no hospital, antes focados no cumprimento do uso dos recursos orçamentários (financial based-type) para um mais voltado para entrega de serviços pactuados (BSC-type). A mudança ocorreu em função da alteração das condições da obtenção dos recursos junto ao governo que em 2005, por meio do Programa de Contratualização Hospitalar, passou a vincular parte da verba destinada ao hospital a seu desempenho (cumprimento de metas de indicadores pactuados). Em resposta, a gestão de desempenho do hospital vem se alterando em duas ordens de atuação dos gestores. Uma ação de primeira ordem dos gestores do hospital foi fazer o desdobramento da contratualização nos SMDs do hospital, propondo novos SMDs e legitimando o uso nas diversas áreas do hospital (topdown). A ação de segunda ordem foi negociar a seleção dos indicadores, metas e respectiva pontuação na formula de repasse de recursos (bottom-up) com os gestores locais do Sistema Único de Saúde - SUS, com objetivo de acomodar as incertezas do repasse de recursos. A interação entre os gestores locais do SUS e os gestores do hospital levou à um entendimento compartilhado sobre a avaliação de desempenho, à medida que devem seguir as regras formais gerais do programa de contratualização. O equilibro convergiu para uma maior preferência por indicadores quantitativos (com menor peso na fórmula de bônus) nos serviços de atenção à saúde, associada ao aumento do peso dos indicadores qualitativos na fórmula de bônus (com uso de metas menos rígidas). Esta condição assegura o alcance das metas pelo hospital e demonstra a atuação proativa dos gestores na pactuação com a fonte de recursos.
This study analyzed the impact of contractualisation on performance management (of performance measurement systems and way of managers take action) in a public teaching hospital. The case study conducted at the Hospital das Clinicas, University of São Paulo at Ribeirão Preto between 1995-2012 observed the change of Performance Measurement Systems - PMSs existing at the hospital, before focused on fulfillment of use of budgetary resources (financial-based type) for a more focused delivery in the agreed services (BSCtype). The change was due to altering the conditions of obtaining funds from the government in 2005, through the Hospital Contractualisation Program, now linking the amount of funds destinated to the hospital in their performance (achievement of goals and indicators agreed). In response, the management of hospital performance has been undergoing changes by two orders of acting of managers. A first-order action of managers of the hospital was doing the unfolding of the contractualisation PMSs in the hospital, proposing new PMSs and legitimating the use in various areas of the hospital (top-down). The action of the second order was to negotiate the selection of indicators, targets and their scores on the formula of allocation of resources (bottom-up) with the local managers of the Unified Health System - SUS, in order to accommodate the uncertainty of funds transfer. The interaction between the SUS\' local managers and the hospitals\' managers has generated a shared understanding about the performance evaluation, as they have to follow the general formal rules imposed by the Contractualisation Program. The equilibrium has converged to a higher preference for quantitative indicators (with a lower weight on the bonus formula) for healthy services, associated with the increasing of qualitative indicators\' weight on the bonus formula (plus more achievable targets usage). These conditions ensure the achievement of goals by the hospital and demonstrate the proactive role from hospitals\' managers during the annual contract review process with the funding source.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Diniz, Vera Cristina Azevedo. "A influência das políticas de financiamento no desempenho económico-financeiro dos hospitais públicos portugueses : o caso da contratualização nos hospitais E.P.E." Master's thesis, FEUC, 2013. http://hdl.handle.net/10316/22705.

Full text
Abstract:
Dissertação de mestrado em Contabilidade e Finanças,apresentada à Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra, sob a orientação de Susana Jorge e Vítor Raposo.
O setor da saúde ocupa um espaço muito visível na nossa sociedade e tem assumido uma cada vez maior importância na economia. Por sua vez, o financiamento da saúde tem constituído um dos principais objetos de análise, no contexto nacional e internacional, face ao crescimento dos gastos com a saúde a um ritmo superior ao do crescimento económico. Sendo certa a inexistência de modelos ideais para o financiamento da saúde, é clara a necessidade de os debater, com o fim último de «diagnosticar» alternativas mais eficientes, quer do ponto de vista do impacto no cidadão, quer no que concerne à própria sustentabilidade dos sistemas de saúde. Os últimos vinte anos dos sistemas de saúde dos países ocidentais caracterizaram-se por um movimento generalizado de reformas, na procura de uma maior eficiência, as quais se têm sobretudo caracterizado pela introdução de «mecanismos de mercado» no modelo de funcionamento dos prestadores e na sua relação com os financiadores. A contratualização foi uma das reformas introduzidas durante o processo de «empresarialização» das unidades hospitalares, possibilitando uma afetação dos recursos mais «orientada para o mercado», através da separação dos agentes financiador-prestador e da maior responsabilização das estruturas através da assunção de compromissos explícitos. Assim sendo, esta investigação estuda o processo de implementação e desenvolvimento da contratualização em Portugal, no contexto de reformas do Serviço Nacional de Saúde e dos modelos de financiamento, analisando-se o impacto da contratualização (em termos de execução do contrato-programa) no desempenho económico-financeiro dos hospitais EPE. Os principais resultados permitem concluir que, em Portugal: o desempenho económico-financeiro dos hospitais EPE apresentou-se significativamente mais desfavorável após a implementação da contratualização; a evolução do desempenho económico-financeiro não se encontra associada à evolução do grau de execução do contrato-programa; e este último, por sua vez, não apresentou uma tendência de melhoria ao longo do período em análise.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Gama, Anete Maria. "Caracterização da autogestão no processo de regulamentação do setor suplementar." reponame:Repositório Institucional da FIOCRUZ, 2003. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/5294.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2012-09-06T01:12:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license.txt: 1748 bytes, checksum: 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 (MD5) 603.pdf: 438117 bytes, checksum: ad8798312b3ec83e0d8eba191ebc6b96 (MD5) Previous issue date: 2003
Este trabalho se constitui num esforço para compreensão da autogestão como programas de assistência médica e hospitalar disponibilizado nos moldes de plano de saúde. Envolve, também a participação da autogestão no processo de regulamentação do setor suplementar de saúde e sua atuação nesse mercado regulamentado. Supomos que a autogestão serviu como parâmetro para a regulamentação do setor suplementar atuando como colaboradora desses processo. As maiores autogestões, em tamanho de beneficiários, são de empresas públicas ou estatais mesmo considerando o processo de privatização pelo qual vêem passando. Para realização desse estudo foi feita uma revisão da literatura disponível sobre o tema, pesquisa de campo com entrevistas e coleta de dados de empresas de autogestão. Ao final do trabalho é apresentado um estudo sobre a trajetória de constituição de um plano de autogestão para funcionários de uma fundação do governo federal, Fio-saúde abordando questões relativas a gestão do plano, a eletividade dos participantes, estrutura jurídica e institucional, financiamento e relacionamento com os prestadores de serviço. Conclui-se que a origem da autogestão fundamenta-se, principalmente, na organização de programas de assistência médica e hospitalar para trabalhadores organizados pelas próprias empresas empregadoras, com ou sem a participação dos empregados, ou por organizações exclusivamente de trabalhadores.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Lima, Sheyla Maria Lemos. "Possibilidades e limites da contratualização para o aprimoramento da gestão e da assistência em hospitais: o caso dos Hospitais de Ensino no Sistema Único de Saúde brasileiro." reponame:Repositório Institucional da FIOCRUZ, 2009. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/2567.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2011-05-04T12:42:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2009
O objetivo geral do estudo foi identificar possibilidades e limites da contratualização para a melhoria do desempenho, o incremento da prestação de contas, o aprimoramento da gestão, a melhoria da assistência e a maior inserção dos hospitais de ensino na rede de serviços de saúde, no âmbito do Programa de Reestruturação dos Hospitais de Ensino do Ministério da Educação no Sistema Único de Saúde/SUS, fornecendo ainda contribuições para o aperfeiçoamento dos processos de contratualização dos hospitais de ensino no país, assim como para outras práticas de contratualização de serviços de saúde. Como objetivos específicos enumeraram-se: (1) identificar mecanismos indutores deinserção do hospital na rede e sua relação com a contratualização; (2) identificar a presença de estruturas e práticas qualificadoras da assistência e da gestão no hospital e sua relação com a contratualização; (3) identificar alterações na produção de atividades e de alguns indicadores de desempenho no hospital e sua relação com a contratualização; (4) caracterizar o processo de contratualização entre secretarias e hospitais considerando as recomendações do Programa de Reestruturação dos Hospitais de Ensino do Ministério da Educação no Sistema Único de Saúde/SUS; e (5) identificar os aspectos facilitadores, as dificuldades, os benefícios e finalmente sistematizar as proposições de ajustes à contratualização. Caracterizou-se como um estudo de caso de quatro hospitais de ensino e respectivas secretarias contratantes, pré-identificados como experiências de contratualização mais ou menos estruturadas. Foram entrevistados onze dirigentes dos hospitais e das secretarias, além de um dirigente do MS. Na percepção dos dirigentes de hospitais, éfrágil a associação entre contratualização e a presença de mecanismos de inserção narede, de práticas e estruturas de qualificação assistencial e gerencial nos hospitais. Hospitais mais estruturados assistencial e gerencialmente apresentaram uma contratualização mais estruturada com a secretaria. Os contratos, na percepção dos dirigentes, parecem ter concorrido para uma maior inserção dos hospitais na rede de atenção e para um incremento da regulação por parte da secretaria. Houve um aumento de produção da média complexidade ambulatorial e uma diminuição dos procedimentos de atenção básica em todos os hospitais como desejado pelo Programa entre o período de 2004 a 2007. Não é possível afirmar que este resultado tenha sido devido à contratualização, pois foi encontrado tanto nos processos de contratualização mais estruturados quanto nos menos. Alguns ajustes merecem ser efetuados tendo emvista o aperfeiçoamento da contratualização. Dentre outros, o apoio ao desenvolvimento gerencial e a estruturação organizacional de secretarias e hospitais numa perspectiva de melhoria contínua; a revisão das estimativas de financiamentodos convênios/contratos e do sistema de incentivos incorporando as equipes assistenciais; a revisão de práticas e mecanismos de prestação de contas e a disseminação da lógica contratual introduzindo contratos internos entre equipes e direção do hospital e ampliando os contratos externos entre secretarias e outras unidades de sua rede de serviços.
The overall objective of the study was to identify possibilities and limitations of the contracting to improve performance, increase accountability, improve management, improve care and expand the insertion of teaching hospitals in the network of health services within the Teaching Hospitals Restructuring Program of the Ministry of Education in the Single Health System / SUS (Sistema Único de Saúde), providing contributions to the improvement of contracting procedures of teaching hospitals in the country, as well as other contracting practices of health services. The specific objectives are enumerated: (1) identify mechanisms that induce the insertion of the hospital in the network and its relationship with contracting, (2) identify the presence of structures and practices that qualify care and management in the hospital and its relationship with contracting, (3) identify changes in the production of activities and of some indicators of hospital performance and its relationship with the contracting, (4) characterize the process of contracting between departments and hospitals considering the recommendations of the Teaching Hospitals Restructuring Program of the Ministry of Education in the Single Health System / SUS, and (5) identify the facilitator aspects, the difficulties, the benefits, and finally to systematize the proposals for adjustments to contracting. It was characterized as a case study of four teaching hospitals and their respective contracting departments, pre-identified as more or less structured experiences of contracting. Eleven leaders of hospitals and secretariat as well as a leader of the Ministry of Health were interviewed. In the perception of hospital leaders, the associations between contracting and the presence of mechanisms of insertion into the network, of practices and structures of care and management qualification in hospitals, are fragile. Hospitals more structured in terms of care and management had a more structured contracting with the secretariat. The contracts, in the perception of the leaders, appear to have contributed to a greater insertion of hospitals in the care network and to an increase in regulation by the secretariat. There was an increased production of the medium outpatient complexity and a decrease in primary care procedures in all hospitals as desired by the Program between the years 2004 to 2007. It is not possible to affirm that this result was due to contracting since it was found both in more structured contracting processes and in less ones. Some adjustments are worth taking into account regarding contracting improvement. Among others, support for management development and organizational structure of departments and hospitals under the perspective of continuous improvement; the review of estimates of funding for agreements / contracts and of the incentive system, incorporating the care teams; the review of practices and accountability mechanisms and the spread of the contractual logic by introducing internal contracts between teams and the hospital management, and increasing the external contracts between secretariats and other units of its service network.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Faustino, Sara Raquel Ferreira. "Gestão de talento no setor da saúde : proposta do modelo Quark." Master's thesis, Instituto Superior de Economia e Gestão, 2019. http://hdl.handle.net/10400.5/19039.

Full text
Abstract:
Mestrado em Gestão de Recursos Humanos
O presente projeto tem como objetivo a criação de um modelo de Gestão de Talento (GT) numa empresa de outsourcing que desenvolve a sua atividade no setor da saúde. A elaboração deste projeto surge como resposta à necessidade estratégica da organização identificar e mapear talento, criar políticas de desenvolvimento e elaborar um plano de ação (PA) para os colaboradores. Em termos metodológicos, recorreu-se a uma abordagem qualitativa que consistiu em observação participante e entrevistas semi-diretivas e focus group. Para a identificação do talento foi construída uma matriz através do cruzamento dos resultados da avaliação de desempenho e de um questionário de avaliação de potencial. O PA foi elaborado tendo em consideração os quadrantes definidos na matriz de talento e as necessidades identificadas nas entrevistas realizadas aos colaboradores da empresa, de diferentes categorias profissionais. Desta forma, este plano surge não só enquanto proposta das medidas formativas a serem aplicadas na organização, mas também como ferramenta essencial para a retenção de talento, uma vez que vai de encontro às expectativas e motivações dos colaboradores. A implementação do presente modelo de GT pretende criar, a longo prazo, condições que permitam o desenvolvimento de talento e retenção dos colaboradores.
This project purposes to create a Talent Management Model in an outsourcing company that develops its activity in the health sector. This project arises in response to the company's strategic need of identify/map talent, create human resources development policies and develop an action plan for its employees. Regarding the methodology used, it was used a qualitative approach that consisted of participant observation and semi-directive and focus group interviews. In order to identify talent, it was designed a matrix by cross-checking the performance evaluation results and a potential assessment questionnaire. The action plan was prepared according the quadrants defined in the talent matrix and the needs identified in the multiple interviews conducted with the different company's employees. Thus, this action plan emerges not only as a proposal of the training measures to be applied in the organization, but also as an essential tool for retaining talent, as it meets the employee's expectations and motivations. The implementation of this Talent Management Model aims to create, in the long run, conditions that allow the talent development and employees retention.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Araújo, Mário Luiz Cardoso de. "Gerência de assistência à saúde no setor de saúde suplementar: uma experiência." reponame:Repositório Institucional da FIOCRUZ, 2004. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/5124.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2012-09-06T01:12:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license.txt: 1748 bytes, checksum: 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 (MD5) 657.pdf: 184246 bytes, checksum: dd104a72410b55ab7e64d2f435532d22 (MD5) Previous issue date: 2004
Trata o presente trabalho de revisar os conceitos de promoção à saúde e saúde ocupacional à luz de sua crucial importância no desenvolvimento de ações de prevenção em saúde no âmbito do mercado privado de oferta de serviços de saúde.Contudo, o presente trabalho pretende em sua essência, além de referenciar historicamente o Setor de Saúde Suplementar, tal como ele se configurou no Brasil, descrever uma experiência importante de promoção à saúde, concebida e implementada no âmbito da iniciativa privada, pela Operadora de planos privados da assistência à saúde SEMIC Serviços Médicos à Indústria e Comércio, do Rio de Janeiro. A metodologia aqui descrita aplica-se a planos coletivos empresariais e se baseia na utilização de informações epidemiológicas compostas e processadas a partir de estreito monitoramento de populações específicas, integrantes de amostras selecionadas, no que se refere aos aspectos da saúde ocupacional e assistencial.Busca-se ainda, como objeto desta dissertação, apontar ao mercado alternativas de ações, emanadas pelo Estado através de seu órgão de regulação e normatização do setor privado de assistência à saúde, a Agência Nacional de Saúde Suplementar ANS , que levem a uma melhor difusão e à adoção de ações preventivas que apresentem resultados, em termos de custo-benefício, para a sociedade.Em suma, este estudo pretende descrever alternativas de ações preventivas no âmbito do sistema em saúde privado e discutir seus reflexos no sistema de regulação adotado pelo Governo brasileiro.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Freitas, Maurício Assuero Lima de. "Crescimento econômico ótimo: a influência do setor de saúde." Universidade Federal de Pernambuco, 2009. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/3765.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-06-12T17:16:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2 arquivo3794_1.pdf: 900278 bytes, checksum: 56befca454ff269e7e12c60590d0a184 (MD5) license.txt: 1748 bytes, checksum: 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 (MD5) Previous issue date: 2009
Esse trabalho analisa a influência do setor de saúde no crescimento econômico ótimo. Discute as propriedades desejáveis de uma função que represente o esforço do sistema de saúde na recuperação dos doentes e chega a resultados tais como: nos modelos utilizados, o tamanho ótimo do setor de saúde limita o crescimento tecnológico do setor de produção, o sistema de saúde aumenta o bem estar social, a taxa de morbidade tem um custo relacionado com os preços relativos de capital e mão-de-obra, e o trabalho fornece uma alternativa de crescimento econômico com crescimento populacional negativo. O trabalho utilizou as ferramentas da teoria do controle ótimo para encontrara condições necessárias que justificam a existência de crescimento balanceado
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Marques, Isapaola Pereira. "O processo de contratualização do Hospital Universitário da Universidade Federal de Juiz de Fora no contexto do Sistema Único de Saúde." Universidade Federal de Juiz de Fora, 2015. https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1294.

Full text
Abstract:
Submitted by Renata Lopes (renatasil82@gmail.com) on 2016-04-27T17:21:23Z No. of bitstreams: 1 isapaolapereiramarques.pdf: 3038304 bytes, checksum: 431286f4e114988bca0794377b6d2b2b (MD5)
Approved for entry into archive by Adriana Oliveira (adriana.oliveira@ufjf.edu.br) on 2016-05-02T01:04:01Z (GMT) No. of bitstreams: 1 isapaolapereiramarques.pdf: 3038304 bytes, checksum: 431286f4e114988bca0794377b6d2b2b (MD5)
Made available in DSpace on 2016-05-02T01:04:01Z (GMT). No. of bitstreams: 1 isapaolapereiramarques.pdf: 3038304 bytes, checksum: 431286f4e114988bca0794377b6d2b2b (MD5) Previous issue date: 2015-11-17
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
A Constituição Federal do Brasil determina a saúde como um direito de todos e um dever do Estado e institui o Sistema Único de Saúde, atribuindo comumente à União, aos Estados e Municípios a competência para cuidar da saúde. A forma de implementação e efetivação das ações e serviços de saúde está relacionada à gestão do sistema, a qual tem como diretriz a descentralização, comando único e autonomia de gestão em cada esfera de governo. Na busca por instrumentos capazes de auxiliar a gestão a cumprir seu papel, surge relativamente recente a contratualização, que se constitui num meio legal de formalizar, através de um contrato de gestão, que acorda os termos de prestação de serviços de saúde entre gestor e prestador. Com a contratualização busca-se a melhoria do desempenho do prestador de serviço de saúde, ao contribuir com a descentralização da assistência e a garantia de acesso a uma assistência de qualidade para a população. O conhecimento sobre estes arranjos contratuais ainda está sendo desenvolvido. Assim, este estudo visa avaliar a contratualização do Hospital Universitário da Universidade Federal de Juiz de Fora com a Secretaria Municipal de Saúde de Juiz de Fora, no contexto do Sistema Único de Saúde, no período de 2009 a 2013. O hospital presta assistência em saúde a mais de um milhão de habitantes, tendo como área de abrangência 37 municípios da Zona da Mata Mineira. Trata-se de um estudo de caso, com triangulação das técnicas de pesquisa bibliográfica, pesquisa documental e uso de indicadores para acompanhamento do contrato. Para avaliação dos procedimentos contratualizados foram utilizados os seguintes indicadores: o Percentual sobre o Total de Procedimentos Pactuados, que demonstra a capacidade do prestador em executar os procedimentos contratualizados (lista de procedimentos pactuados), e o Percentual do Quantitativo Distribuído, que avalia se a distribuição do quantitativo dos procedimentos está de acordo com o estipulado no contrato. Utilizou-se a produção ambulatorial apresentada pelo hospital entre 2009 a 2013, coletada do Sistema de Informação Ambulatorial do Sistema Único de Saúde. Os dados de produção foram agrupados (grupos/subgrupos), conforme codificação da Tabela Unificada do Sistema Único de Saúde. Após as análises, concluiu-se que o uso de tais indicadores se mostrou útil e eficaz para avaliar o desempenho da instituição prestadora, fornecendo informações importantes para a gestão. Apresentou um cenário de desempenho geral ainda em desequilíbrio, ao apontar para o indicador Percentual sobre o Total de Procedimentos Pactuados o cumprimento parcial sobre o total de procedimentos pactuados (cumprimento parcial da lista de procedimentos pactuados), enquanto que o indicador Percentual do Quantitativo Distribuído apontou para produção de procedimentos distribuídos acima da meta pactuada. Além disso, mostrou a coexistência de quatro cenários distintos em relação ao desempenho dos indicadores entre os agrupamentos analisados (grupos/subgrupos), revelando a necessidade de revisão e ajustes na contratualização e, sobretudo, no acompanhamento e avaliação das metas pactuadas. Apesar disso, a instituição analisada apresentou evolução na produção durante o período, demonstrando estar no caminho certo rumo a um cenário de equilíbrio.
The Federal Constitution of Brazil determines health as a universal right and a duty of the state and establishing the Unified Health System, assigning commonly the Union, the states and municipalities the power to take care of health. The form of implementation and effectiveness of actions and health services is related to system management, which has as a guideline decentralization, autonomy and single management in each sphere of government control. In the search for instruments capable of helping the management to fulfill its role, relatively recent it comes to contracting, which constitutes a legal formalize means, through a management contract, which wakes up the terms of provision of health services between manager and provider. With the contracting seeks to improve the health service provider performance, to contribute to the decentralization of care and ensuring access to quality care for the population. Knowledge of these contractual arrangements is still being developed. This study aims to evaluate the contracting in the context of SUS, of the University Hospital of the Federal University of Juiz de Fora with the Municipal Department of Health of Juiz de Fora – from 2009 to 2013. The hospital provides health care to more than one million inhabitants, whose coverage area of 37 municipalities in the Zona da Mata Mineira. It is a case study with triangulation techniques of literature search, documentary research and use of indicators for monitoring the contract. To evaluate the contracted procedures we used the following indicators: the Percentage of Total of agreed procedures, which demonstrates the provider's ability to execute the contracted procedures (list of agreed procedures), and the Percentage of Distributed Quantitative, assessing whether the distribution of quantitative procedures is in accordance with the terms of the contract. We used the outpatient production presented by hospital between 2009-2013, collected from the Outpatient Information System of the Unified Health System. Production data were grouped (groups/ subgroups), as the coding of SUS Unified Table. After the analysis, it was concluded that the use of these indicators showed to be effective and useful for assessing the performance of institution, providing valuable information for management. Presented an overall performance scenario still unbalanced, to the point to Percentage of Total of agreed procedures indicator the partial fulfillment of the total agreed procedures (partial fulfillment of the list of agreed procedures), while the Percentage of Distributed Quantitative indicator pointed to production processes spread above agreed goal. Moreover, it showed the coexistence of four different scenarios regarding the performance of the indicators between the analyzed groups (groups/subgroups), revealing the need to review and adjustments in contracting and, above all, monitoring and evaluation of the agreed goals. Nevertheless, the institution analyzed showed an increase in production during the period, showing to be on track towards an equilibrium setting.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Monteiro, Inês Barata. "Gestão de desempenho numa organização do setor da saúde : proposta de reestruturação." Master's thesis, Instituto Superior de Economia e Gestão, 2019. http://hdl.handle.net/10400.5/19002.

Full text
Abstract:
Mestrado em Gestão de Recursos Humanos
A avaliação de desempenho é um dos processos mais importantes na gestão de recursos humanos porque permite apreciar qualitativa e quantitativamente o desempenho dos colaboradores, visando a sua melhoria e cumprimento de objetivos e metas organizacionais. Para além disso, se bem planeada e executada pode ser também uma ferramenta motivacional. O presente projeto consiste na reestruturação do processo de gestão de desempenho de uma organização no setor da Física das Radiações aplicada à Saúde. O enquadramento da avaliação de desempenho com a missão, valores e estratégia da empresa é fundamental. Primeiramente, é apresentada a revisão da literatura baseada no conceito de avaliação de desempenho, as suas fases, a sua importância, vantagens e desvantagens e erros cometidos no processo, terminando com uma ligação desta com as áreas da saúde e outsourcing. Seguidamente, temos a caracterização da organização e a apresentação das opções metodológicas para o estudo. Para a recolha de dados foram realizadas entrevistas semiestruturadas, que permitiram a identificação de lacunas e necessidades de reformulação do processo em vigor. Identificadas as falhas, é apresentada a reestruturação do modelo de Gestão de Desempenho tendo por base a Gestão por Objetivos e o Feedback 360º. Por fim são fundamentadas conclusões, limitações e sugestões para o futuro.
Performance appraisal is one of the most important processes in Human Resource Management because it allows the qualitative and quantitative assessment of employees? performance, aiming for their improvement and fulfillment of organizational objectives and goals. Moreover, if well planned and executed, can also be a motivational tool. This project consists on the restructuring of the Performance Appraisal model of an organization in the Radiation Physics sector applied to Health. It?s framing with the company?s mission, values and strategy is fundamental. Firstly, literature revision is presented based on the concept of Performance Appraisal, its phases, importance, advantages and disadvantages and errors during the process, establishing a connection with the health sector and outsourcing. Then, we have the characterization of the organization and the presentation of the methodological options for the study. For data collection, semi-structured interviews were performed, which allowed to identify gaps and needs for reformulation of the current process. Identifying the gaps, the restructuring of the Performance Management Model based on Management by Objetives and 360º Feedback is presented. Finally, conclusions, limitations and suggestions for the future are substantiated.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Santos, Isabela Soares. "O mix público-privado no sistema de saúde brasileiro: elementos para a regulação da cobertura duplicada." reponame:Repositório Institucional da FIOCRUZ, 2009. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/2576.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2011-05-04T12:42:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2009
Este trabalho se originou de três perguntas: (i) qual a função do segmentosuplementar no sistema de saúde brasileiro?; (ii) o segmento suplementar desonera o SUS financeiramente e na diminuição da demanda por serviços? e; (iii) como a regulação governamental sobre o segmento suplementar interfere sobre o arranjo público-privado? Objetiva analisar o mix público-privado no sistema de saúde brasileiro, seus efeitos na desigualdade de uso, financiamento e oferta de serviços desaúde e o modelo de regulação vigente.É analisado o debate sobre o mix público-privado na bibliografia internacional, são discutidos os resultados de reformas setoriais ocorridas nas últimas décadas doséculo XX, são apresentadas as tipologias de arranjos público-privados no sistema de saúde o brasileiro é considerado Suplementar com Cobertura Duplicada e são analisados os efeitos da regulação brasileira sob a ótica do mix público-privado. As evidências identificadas em estudos internacionais acerca da cobertura duplicada mostram que este arranjo está associado a desigualdades próprias deste tipode mix e é prejudicial ao sistema de saúde como um todo. O mesmo ocorre no sistema brasileiro, onde o aspecto negativo da dualidade de nosso mix público-privado se deve não à cobertura de serviços além-SUS (suplementar), mas à que concorre com o SUS(duplicada). A análise da regulação brasileira leva a autora a concluir que esta aprofunda a duplicação da cobertura e contribui para a manutenção da segmentação do sistema de saúde e da sociedade brasileiros, privilegiando a elite e o mercado de bens e serviços privados de saúde, além de operar como ferramenta para o Estado continuarsubsidiando a existência do segmento de saúde suplementar no país. A nossa regulação se distancia do caminho escolhido pelos países com cobertura duplicada que é de fortalecer o sistema público como a principal forma de proteção social aos riscos à saúde.
Da agenda de questões a serem incorporadas ao debate sobre o mix públicoprivado proposta, destaca-se que a regulação deve objetivar a defesa do sistema púbico, sem se restringir ao segmento suplementar e contemplando todo o mix púbico-privado. Com isso, este trabalho inova ao introduzir no debate brasileiro o conceito da coberturaduplicada e suas consequências, bem como ao abordar criticamente a função do Estado e da sociedade brasileiros no que tange à regulação do arranjo público-privado do sistema de saúde.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Pereira, Aline de Souza. "Ações de prevenção da violência contra crianças e adolescentes desenvolvida pelo setor saúde da região metropolitana de Fortaleza." Universidade de Fortaleza, 2010. http://dspace.unifor.br/handle/tede/86664.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2019-03-29T23:31:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2010-12-16
Violence prevention and health protection for children and teenagers represent challenges for the civil society and managers engaged in legislation, articulation and sustainability of public policies focused on that purpose. This survey analyzes the health managers. perceptions of health promotion for children and teenagers in Fortaleza Metropolitan Region. This is a study with a qualitative and descriptive approach based a semistructured data production interview of 13 healthcare managers in the period of 2009-2010. Such managers were inquired about violence scenarios in their respective municipalities, actions to prevent violence against children and teenagers, health promotion actions focused on that segment and the existence of intersectorial actions developed by the health sector to prevent violence against children and teenagers. The Collective Subject Discourse (CSD) supported the data analysis and resulted in 11 Core Ideas (CI.s) and respective discourses. Data were discussed in the form of literature, programs, reports, plans, policies and authors discussing the matter with one another. Results suggest that coexistence with violence in FMR is a reason for deep concern and a continued challenge for managers and professionals. Even though they have developed some intersectorial works, public policies are still ineffective and the health sector does not recognize violence against children and teenagers as its responsibility. Professionals. resistance to accept violence as a healthcare demand is considered by managers as a factor that weakens the adoption of preventive actions against violence focused on that group, thus representing the social construction of that phenomenon. This way, this study shows the managers. responsibility for execution, monitoring and sustainability of public health policies, including preventing violence in their respective municipalities, which requires a new approach and collective reflections. In short, the society looks forward to transformations upon witnessing losses of lives, losses of perspectives in that segment, while facing family and social disruption. It is important to add that it is no longer acceptable that funds allocated to the preparation and enactment of policies and plans and the qualification of human resources in healthcare, invested of being invested by the government, would go on failing to impact the citizens' life quality.
A prevenção da violência e a promoção da saúde, direcionadas às crianças e aos adolescentes, configuraram-se como desafios para sociedade civil e para os gestores envolvidos na legislação, articulação e sustentação de políticas públicas que alcancem esse propósito. Esta pesquisa analisa as percepções dos gestores em saúde sobre a prevenção da violência contra crianças e adolescentes e as percepções dos gestores em saúde sobre a promoção da saúde ao grupo de crianças e adolescentes na Região Metropolitana de Fortaleza. Estudo com abordagem qualitativa e descritiva, apropriando-se da entrevista semiestruturada para a produção de dados, com a participação de 13 gestores do setor saúde, no período de 2009-2010. Os gestores foram indagados sobre o cenário da violência em seus municípios, as ações de prevenção da violência contra crianças e adolescentes, ações de promoção da saúde para o mesmo grupo e a existência de ações intersetoriais, desenvolvidas pelo setor saúde, para a prevenção da violência contra crianças e adolescentes. O Discurso do Sujeito Coletivo (DSC) instrumentalizou a análise dos dados, resultando em 11 Ideias Centrais (IC.s) com seus respectivos discursos. Os dados foram discutidos por meio da literatura, programas, relatórios, planos, políticas e autores que conversam entre si sobre o assunto. Os resultados sinalizam que o convívio com a violência na RMF é motivo de muita preocupação e desafio constante entre gestores e profissionais. Apesar de desenvolverem alguns trabalhos intersetoriais, as políticas públicas ainda são ineficazes e o setor saúde não reconhece a violência contra crianças e adolescentes como sua responsabilidade. A resistência dos profissionais em aceitar a violência como demanda da saúde é citada pelos gestores como um fato que fragiliza a adoção de medidas preventivas da violência direcionadas a esse grupo, representando a construção social acerca desse fenômeno. Desse modo, o estudo aponta a responsabilidade dos gestores na execução, acompanhamento e sustentação das políticas públicas de saúde, inclusive para a prevenção da violência em seus municípios, que necessita de redirecionamento e reflexões coletivas. Em concluso, a sociedade anseia por transformações, quando presencia perdas de vidas, perdas de perspectivas nesse grupo e enfrenta desestruturas familiares e sociais. Importante acrescentar que não há mais como permitir que os recursos alocados para a elaboração e promulgação de políticas e planos, bem como para a formação de recursos humanos em saúde, que o poder público já investiu e vem investindo, não impacte na qualidade de vida de seus cidadãos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Neves, Luiz Antonio da Silva. "Consórcio intermunicipal de saúde da regiäo de Penápolis (SP): elementos da cooperaçäo política." reponame:Repositório Institucional da FIOCRUZ, 2001. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/4945.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2012-09-06T01:11:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license.txt: 1748 bytes, checksum: 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 (MD5) 253.pdf: 3453793 bytes, checksum: cdf01a93cf55f647b25aabf0bbd1cdb4 (MD5) Previous issue date: 2001
Consórcios intermunicipais de saúde tem sido utilizado como um modelo alternativo e inovador na superaçäo de lacunas na assistência à saúde, principalmente com relaçäo a consultas médicas em especialidades, diagnose e terapia em nível secundário. Mantém forte vínculo com a estratégia de regionalizaçäo de saúde no Brasil, sendo adequado ao processo de reforma administrativa do setor, buscando maior eficiência, racionalidade e qualidade na oferta de serviços à populaçäo. O eselecimento de consórcios no Brasil teve impulso a partir de 1993, sendo alguns destinados exclusivamente ao aumento de serviços especializados e outros que também buscam uma estruturaçäo regional com uma oferta mínima entre os participantes. Alguns consórcios surgiram da capacidade aglutinadora de seus líderes, outros por induçäo estadual, e em alguns casos pela combinaçäo de organizaçäo regional associada a incentivos estaduais. Recorre ao estudo do caso do Consórcio de Penápolis, o mais antigo do Brasil, que se sustenta a mais de 14 anos, para examinar a dinâmica da cooperaçäo e procurar desvendar as razöes da sua sustenilidade. Sua formaçäo é um misto de reestruturaçäo da oferta regional associada ao aspecto empreendedor de seus líderes e incentivos estaduais. Sua capacidade de resoluçäo das demandas locais, com qualidade e flexibilidade na gestäo foram importantes fatores demonstrados. Há uma importante noçäo entre os participantes de que as regras de funcionamento säo justas e há uma alta confiabilidade no sistema de prestaçäo de contas do consórcio. Uma coordenaçäo eficiente e transparência na gestäo säo percebidos como elementos também importantes na manutençäo do CISA. No plano político partidário o estudo revela um ambiente de maiorias políticas e sucessäo de atores políticos que favorecem a manutençäo de contratos e esilidade de estruturas com o CISA. Há uma percepçäo entre os entrevistados sobre a ausência de clientelismo político no consórcio.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Magane, Renata Possi. "Regime jurídico da gestão do serviço de saúde pelas entidades do terceiro setor." Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2010. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5366.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-04-26T20:19:29Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Renata Possi Magane.pdf: 1694555 bytes, checksum: cb5f74c69600080757029efc6ea5a2de (MD5) Previous issue date: 2010-10-15
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
The aim of the present work is to propose reflections for the outlining of the legal system of the health services management by Third Sector entities, in light of the Brazilian legal system. The interest for the theme may be justified by the following reasons: i) dissemination of the Third Sector in Brazil deriving from the neoliberal ideological context and from the State Reform; ii) rediscovery of the principle of subsidiarity and retaking of the administrative activity of fomentation by the Public Administration; iii) recent legislative amendments in constitutional and infraconstitutional levels promoted with the intention of justifying new models of relation between the State and society, often in flagrant violation to the constitutional principles; iv) substitution of the state initiative for the private initiative for the performance of activities which are primarily State s responsibility to provide and which constitutional permissive admits only complementary activity from the individuals; v) wide doctrinal dissent regarding the legal limits of administrative activity of fomentation and the distortions of the legal system reality connected to this administrative function, as an escape mechanism of the administrative legal system. In the attempt to reach the outlined objectives, we shall primarily establish the contextualization of the surfacing of the Third Sector in Brazil, as well as the necessary assumptions in order to establish the logical premises of our understanding regarding the theme; Then, we shall identify the constitutional outlines of the administrative activity of fomentation and the legal tools which enable this administrative function, including the identification of the entities that are part of the Third Sector and the titles that are given to them by the Public Power. In possession of all these elements, which outlines are necessary for the research presented herein, we will pass to the study of the theme itself, presenting the legislative scenery which the health service is included, and, finally, identifying the legal system of the health services management by the Third Sector entities, seeking, then, to present the conclusions obtained from the confrontation between the legislative and doctrinal aspects regarding the theme
O presente trabalho tem por objetivo propor reflexões para o delineamento do regime jurídico da gestão do serviço de saúde pelas entidades do Terceiro Setor, à luz do ordenamento jurídico brasileiro. O interesse pelo tema pode ser justificado pelas seguintes razões: i) disseminação do Terceiro Setor no Brasil a partir do contexto ideológico neoliberal e de Reforma do Estado; ii) redescoberta do princípio da subsidiariedade e retomada da atividade administrativa de fomento pela Administração Pública; iii) recentes alterações legislativas nos planos constitucional e infraconstitucional promovidas no intento de justificar novos modelos de relacionamento entre o Estado e a sociedade civil, muita vezes em flagrante violação aos ditames constitucionais; iv) substituição estatal pela iniciativa privada no desempenho de atividades sociais cuja prestação lhe incumbe com primazia e cujo permissivo constitucional admite apenas atividade complementar dos particulares; v) ampla divergência doutrinária no tocante aos limites jurídicos da atividade administrativa de fomento e as distorções na realidade do regime jurídico afeto à esta função administrativa, como mecanismo de fuga do regime jurídico administrativo. No intento de alcançar os objetivos traçados, buscaremos, primeiramente, estabelecer a contextualização do surgimento do Terceiro Setor no Brasil, bem como os pressupostos necessários a fim de estabelecermos as premissas lógicas de nosso entendimento acerca do tema; em seguida, procuraremos identificar os contornos constitucionais da atividade administrativa de fomento e os seus instrumentos jurídicos viabilizadores, passando pela identificação das entidades que compõem o Terceiro Setor e os títulos que lhes são conferidos pelo Poder Público. De posse de todos esses elementos, cujos contornos faz-se necessário para a pesquisa que ora apresentamos, passaremos ao estudo do tema propriamente dito, apresentando o panorama normativo que está inserido o serviço de saúde, e, por fim, identificando o regime jurídico da gestão do serviço de saúde pelas entidades do Terceiro Setor, buscando, em seguida, apresentar as conclusões obtidas do confronto que faremos entre os aspectos legislativos e doutrinários sobre o tema
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Francisco, Ana Isabel da Costa. "Decomposição das emissões de CO2 relacionadas com a energia no setor da saúde." Master's thesis, Universidade de Aveiro, 2015. http://hdl.handle.net/10773/16800.

Full text
Abstract:
Mestrado em Economia
O presente trabalho tem como objetivo identificar os efeitos que mais contribuem para a intensidade das emissões de CO2 no setor da saúde, sendo que estes podem ser repartidos e analisados separadamente, bem como é possível observar a sua evolução e perceber qual dos efeitos tem maior importância na determinação da intensidade das emissões no setor da saúde em Portugal. É importante conhecer estes determinantes para a conceção de políticas de redução das emissões de CO2, que têm impacto na economia no sentido em que estas políticas implicam custos económicos para as empresas e setores da economia. Para isso, é usada a técnica de Decomposição Completa aplicada aos dados disponíveis do setor no período de 1997-2012. As alterações da intensidade das emissões de GEE são decompostas em seis efeitos: i) As mudanças nas emissões de CO2 em comparação com o consumo de combustíveis fósseis (Efeito CF); ii) As mudanças no consumo de combustíveis fósseis em comparação com o consumo de eletricidade (Efeito FE); iii) As mudanças no consumo de eletricidade em comparação com o consumo total de energia (Efeito EEn); iv) As mudanças no consumo total de energia em comparação com o capital no setor da saúde (Efeito EnK); v) As alterações do capital por trabalhador (Efeito KL) e vi) o inverso da produtividade média do trabalho na saúde (Efeito LVA). O estudo mostra que a intensidade das emissões na saúde diminuíram relativamente ao primeiro ano da amostra, e que os efeitos que mais contribuíram para esta variação são o Efeito FE e o Efeito EEn, sendo que o primeiro contribui de modo positivo e o segundo contribui de modo negativo. Ou seja, o consumo de combustíveis de origem fóssil provoca um aumento da intensidade das emissões e a importância do consumo de eletricidade no consumo total de energia provoca uma diminuição da intensidade das emissões de CO2.
The aim of this research is identify the effects in which the intensity of GHG emissions in the health sector, and those can be broken down and analyzed separately, as well as whether it is possible to observe the evolution and understand which of the effects are more important in determining the intensity of emissions in the health sector in Portugal. It is important to understand these determinants for the design of policies to reduce CO2 emissions, which affect the economy in the sense, that these policies entail economic costs for businesses and industries. Therefore, the “complete decomposition” technique is used and applied to the data available in the sector during the period 1997-2012. The change of the intensity in GHG emissions can be decomposed into six effects: i) the changes in CO2 emissions compared to the fossil fuels consumption (CF effect); ii) the changes in fossil fuels consumption compared to the electricity consumption (FE effect); iii) the changes in electricity consumption compared to the total energy consumption (EEn effect); iv) the changes in total energy consumption compared with income in the health sector (EnK effect); v) the change of the capital per worker (KL effect) and vi) the inverse of average labour productivity in the health sector (LVA effect). The study shows that the intensity of those emissions in health sector decreased in comparison with first year, the main effects contributing to the variation of the intensity are the FE effect and EEn effect, the first one with positive contribution and the second one with negative contribution. Namely, the consumption of fossil fuels causes an increase in emissions intensity, and importance of electricity consumption in the total energy consumption causes a decrease in the intensity of CO2 emissions.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Amorim, Cristina Isabel Bouça. "O terceiro setor e o voluntariado – estudo de caso no âmbito da saúde." Master's thesis, Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas, 2016. http://hdl.handle.net/10400.5/12762.

Full text
Abstract:
Tese de Mestrado em Gestão e Políticas Públicas
Os meios de comunicação social têm vindo a insistir na ideia de que estamos perante uma sociedade caracterizada pelo individualismo e pela concentração no bem-estar (ver por exemplo, Jornal Público de 9/6/2011). Tornou-se necessário ativar mecanismos que permitam reforçar a coesão social e que promovam os valores da solidariedade. Neste contexto, o Conselho da União Europeia decretou o ano de 2011 como o Ano Europeu das Atividades de Voluntariado Que Promovam Uma Cidadania Ativa (AEV-2011). No Relatório “Voluntariado e Solidariedade Intergeracional”, proveniente desta medida, ficou patente que Portugal é um dos países da UE em que há um menor número de voluntários. Assim, torna-se ainda mais relevante estudar as associações que se dedicam a esta atividade. Nesta pesquisa propomos analisar as motivações dos indivíduos para a realização do trabalho voluntário em determinadas organizações do Terceiro Setor, as Instituições Particulares de Solidariedade Social (IPSS), bem como os benefícios que os voluntários retiram do exercício dessa mesma atividade. Assim, será estudada uma IPSS que atua no âmbito da saúde, vocacionada para um público muito específico, crianças portadoras de cancro, onde é evidente a importância da mão-de-obra voluntária, não só pelo apoio concedido aos doentes mas também aos seus familiares, a Acreditar. Tendo em vista estes objetivos, foram aplicados inquéritos por questionário aos voluntários, realizadas entrevistas e efetuada uma análise documental a conteúdos relevantes neste âmbito. Os resultados permitem concluir que o típico voluntário é do sexo feminino, solteiro, com idade compreendida entre os 31 anos e os 55 anos de idade, é licenciado e tem um emprego. Este exerce a atividade voluntária entre 1 hora a 3 horas e 30 minutos por semana, e já o realiza há mais de 12 meses na Acreditar. Recebeu formação inicial de curta ou média duração. As motivações do típico voluntário são sentir-se útil ajudando os outros, novos desafios e experiências, desenvolver conhecimentos e capacidades, e ajudar uma instituição reconhecida na comunidade. Os benefícios de que usufrui ao realizar esta atividade são sentir-se útil, maior satisfação com a vida e desenvolvimento de conhecimentos e capacidades.
The media have been insisting on the idea that this is a society characterized by individualism and focus on well-being (see for example, Jornal Público of 9/6/2011). It became necessary to activate mechanisms for strengthening social cohesion and promoting the values of solidarity. In this context, the Council of the European Union declared the year 2011 as the European Year of Voluntary Activities Promoting Active Citizenship (AEV-2011). In the Report "Volunteering and Intergenerational Solidarity", from this measure, it was clear that Portugal is one of the EU countries where there are fewer volunteers. Thus, it becomes even more relevant to study the associations dedicated to this activity. In this research we propose to analyze the motivations of individuals for volunteer work in certain Third Sector organizations, Private Social Solidarity Institutions (PSSI) and the benefits that volunteers derive from the exercise of that activity. Thus, an PSSI which operates in the field of health will be studied, aimed at a very specific audience, children with cancer, where the importance of hand labor voluntary is noticeable, not only for the support given to patients but also to their families, the Acreditar. In view of these objectives, a questionnaire was applied to volunteers, interviews conducted and documentary analysis performed to relevant content in this area. The results show that the typical volunteer is female, single, aged between 31 and 55 years old, is licensed and has a job. It has volunteer activity from 1 hour to 3 hours and 30 minutes a week, and already holds more than 12 months in Acreditar. Received short or medium term initial training. The volunteer typical motivations are to feel useful helping others, new challenges and experiences, develop knowledge and skills, and help a recognized institution in the community. The benefits enjoyed by performing this activity are feeling useful, greater life satisfaction and development of knowledge and skills.
N/A
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Scalco, André da Cunha. "Descentralização no setor da saúde: um estudo sobre a adesão à gestão plena do sistema municipal." reponame:Repositório Institucional do FGV, 2015. http://hdl.handle.net/10438/13362.

Full text
Abstract:
Submitted by André da Cunha Scalco (acscalco@gmail.com) on 2015-02-20T17:53:52Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Mestrado_Andre_Scalco.pdf: 5971556 bytes, checksum: 414957b9bd05bd2e4a47b02ea83a31da (MD5)
Rejected by Renata de Souza Nascimento (renata.souza@fgv.br), reason: Prezado André, boa tarde Seu trabalhou foi rejeitado, por não estar dentro das normas da ABNT. Segue abaixo o que deve ser alterado: - Na capa e contra capa, onde consta SÃO PAULO 2014, alterar para SÃO PAULO 2015. - O texto de seus agradecimentos, deve estar justificado igual ao que consta no resumo. Aguardo as alterações e uma nova submissão. Att Renata. on 2015-02-20T18:02:47Z (GMT)
Submitted by André da Cunha Scalco (acscalco@gmail.com) on 2015-02-20T18:13:01Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Mestrado_Andre_Scalco.pdf: 5971551 bytes, checksum: 2a33aff2fc662acc81a584270bac90a3 (MD5)
Approved for entry into archive by Renata de Souza Nascimento (renata.souza@fgv.br) on 2015-02-20T18:39:35Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Mestrado_Andre_Scalco.pdf: 5971551 bytes, checksum: 2a33aff2fc662acc81a584270bac90a3 (MD5)
Made available in DSpace on 2015-02-20T19:36:17Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Mestrado_Andre_Scalco.pdf: 5971551 bytes, checksum: 2a33aff2fc662acc81a584270bac90a3 (MD5) Previous issue date: 2015-02-04
The purpose of this study is to evaluate the effects of accession to the Gestão Plena do Sistema Municipal. This process began with the establishment of the Norma Operacional Básica do SUS in 1996 (NOB/SUS 01/96) and was discontinued in 2006 without official explanations. The indicators were mortality rate, total and separated into age groups, and per capita expenditure. The equations were estimated using the method of difference-in-differences, through a panel of fixed effects, using annual data for Brazilian municipalities for the period 2000 to 2006. The results indicate that adherents in the first half of the duration of policy (1998-2002) had a gradually reduction of mortality, starting in the first year of admission. However, by including municipalities that joined in the final half, were not found statistically relevant results, which may indicate a change in the rigor of requirements to be accepted. Except for the first year of adherence, there was evidence of improved efficiency for expenditures.
Este estudo tem como objetivo avaliar os efeitos da adesão à Gestão Plena do Sistema Municipal. Este processo começou com a instituição da Norma Operacional Básica do SUS de 1996 (NOB/SUS 01/96) e foi descontinuado em 2006 sem explicações oficiais. Os indicadores estudados foram a taxa de mortalidade, total e separada em faixas de idade, e a despesa per capita. As equações foram estimadas utilizando-se o método de difference-in-differences, através de um painel de efeitos fixos, utilizando dados anuais dos municípios brasileiros para o período de 2000 à 2006. Os resultados indicam que os aderentes na primeira metade de vigência da política (1998-2002) obtiveram uma redução de mortalidade gradual, já a partir do primeiro ano de adesão. Contudo, ao incluir os municípios que aderiram na metade final do período de vigência, não foram encontrados resultados estatisticamente relevantes, o que pode indicar uma mudança no rigor dos requisitos cobrados para aderência. Sobre as despesas, com exceção do primeiro ano após a adesão, há indícios de melhora da eficiência.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Andrade, Jackeline Amantino de. "Adoção de rede eletrônica no setor público : uma análise de casos do setor da saúde no município de Porto Alegre / RS." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2000. http://hdl.handle.net/10183/2317.

Full text
Abstract:
Trata-se de uma pesquisa exploratória que analisa a adoção de uma tecnologia de informação – as redes eletrônicas – vinculando-a ao processo de mudança, considerando os aspectos de contexto das organizações do setor público. Foi desenvolvido um estudo de dois casos em organizações do setor de saúde no município de Porto Alegre, RS, na Secretaria Municipal de Saúde de Porto Alegre e no Hospital de Pronto-Socorro de Porto Alegre. A pesquisa foi realizada a partir de variáveis iniciais relacionadas à três dimensões: estratégia, processo de gerenciamento e estrutura. A coleta e a análise dos dados se basearam nas técnicas da grounded theory, tendo sido realizadas 18 entrevistas abertas, com observação direta em diversas unidades, e outros documentos. Através dos resultados obtidos foram identificadas diferenças no processo de adoção de rede eletrônica relativas aos objetivos organizacionais, que possibilitaram sua generalização através da sua validação conceitual e do inter-relacionamento dos dados empíricos com a teoria organizacional.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Carneiro, Dayse Karenine de Oliveira. "Inovação no processo de compra de medicamentos : estudo de caso do Ministério da Saúde." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2016. http://repositorio.unb.br/handle/10482/22661.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Programa de Pós-Graduação em Administração, 2016.
Submitted by Camila Duarte (camiladias@bce.unb.br) on 2017-01-18T13:12:40Z No. of bitstreams: 1 2016_DayseKareninedeOliveiraCarneiro.pdf: 2432117 bytes, checksum: 42c32b620c321ae2b96236339d1d246b (MD5)
Approved for entry into archive by Ruthléa Nascimento(ruthleanascimento@bce.unb.br) on 2017-02-17T18:42:13Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2016_DayseKareninedeOliveiraCarneiro.pdf: 2432117 bytes, checksum: 42c32b620c321ae2b96236339d1d246b (MD5)
Made available in DSpace on 2017-02-17T18:42:13Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2016_DayseKareninedeOliveiraCarneiro.pdf: 2432117 bytes, checksum: 42c32b620c321ae2b96236339d1d246b (MD5)
A implementação de inovações no setor público oferece oportunidades de modernização da gestão pública, com o intuito de proporcionar relevantes melhorias de eficiência, eficácia e efetividade das ações do Estado. O objetivo da presente pesquisa consiste em analisar a inovação no processo de compras governamentais de medicamentos e insumos para a saúde do Ministério da Saúde (MS). A partir da literatura que discute a inovação no setor público proposta pelos autores Bloch et al. (2009), Bloch (2011) e De Vries, Bekkers & Tummers (2015), foi realizada análise de conteúdo proveniente de dois grupos focais com gestores e usuários da inovação, que revelou a oportunidade de caracterizar a inovação do MS; identificar dimensões e variáveis da literatura presentes e ausentes no fenômeno; e por fim, novas variáveis relacionadas ao tipo de inovação desenvolvida. Foi aplicado questionário com os usuários da inovação do MS, que identificou a relação entre as variáveis de inovação presentes no fenômeno e três fatores principais considerados representantes de dimensões da inovação no setor público: características e resultados da inovação; práticas de gestão e percepções sobre o ambiente organizacional para promoção de inovações; e, práticas relativas ao processo de inovação no MS. Ademais, foi feita uma proposição de indicadores de inovação no processo de compras governamentais, que demonstrou o desempenho da inovação no contexto do referido órgão.
The implementation of public sector innovations offers opportunities for modernization of public management, in order to provide relevant improvements in efficiency, effectiveness and effectiveness of state actions. The objective of the present research is to analyze the innovation in the public procurement process of medicines and health inputs of the Ministry of Health in Brazil. From the literature that analyzes the public sector innovations proposed by the authors Bloch et al. (2009), Bloch (2011) and De Vries, Bekkers & Tummers (2015), a content analysis from two focal groups with managers and users of innovation was carried out, which revealed the opportunity to characterize the innovation; identify dimensions and variables of literature present and absent in the phenomenon; and finally, new variables related to the type of innovation developed. A questionnaire was applied with all the users of innovation, which identified the relationship between the innovation variables present in the phenomenon and three main factors considered as representatives of innovation dimensions in the public sector: characteristics and results of innovation; management practices and perceptions about the organizational environment to promote innovation; and, practices related to the innovation process. In addition, a proposal was made of innovation indicators in the public procurement process, which demonstrated the performance of innovation in this context.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Castellanos, Alfredo Gomez. "Análise estratégica do setor saúde no México: sistema de saúde nacional e local." Universidade de São Paulo, 2006. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/6/6135/tde-17112006-000230/.

Full text
Abstract:
Introdução: A presente tese, a partir de uma análise estratégica, articula as dimensões da teoria organizacional no campo da administração pública, o objeto de estudo-trabalho processo saúde-doença, a prática profissional integral e o planejamento estratégico situacional, por meio da Estratégia de Atenção Primária à Saúde. O propósito é o de, a partir da articulação das dimensões referidas, compreender e situar os Programas de Saúde do México a nível nacional e do Distrito Federal, a nível local, e estabelecer sob que pressuposto, de bem-estar ou qualidade, se encontram elaborados. Revisão da literatura: Entre outros aspectos revisados, destaca-se a importância da dimensão da teoria organizacional (normativa, sistêmica e cultural-crítica) como categorias fundamentais para compreender a relação entre as unidades primárias de análise de cada teoria e as categorias de indivíduo-grupo, organização e sociedade. Apresenta-se como uma segunda dimensão, a inter-relação entre a teoria e a prática profissional integral do processo saúde-doença, assim como suas conexões com a teoria da organização. Descrevem-se, como terceira dimensão, os aspectos teóricos do planejamento estratégico situacional e sua relação com a Estratégia de Atenção Primária à Saúde. Desenvolvem-se os pressupostos de bem-estar e qualidade, sob os princípios sociais, econômicos e políticos em que se encontram os Programas. Objetivo: Estabelecer através da análise estratégica, em suas diferentes dimensões, o tipo de teoria organizacional, os elementos teórico-metodológicos do planejamento estratégico sob as premissas da Estratégia da Atenção Primária à Saúde e a inter-relação com o objeto de estudo-trabalho e a prática profissional, que permita determinar o tipo de pressuposto de bem-estar ou qualidade que sustenta aos Programas nacional e local estudados. Metodologia: O estudo foi realizado em base ao método qualitativo de estudo de caso, para compreender o processo da análise estratégica, a partir da interdependência dialógica dos marcos geral, particular e singular dos Programas nacional e local. A pesquisa se enfocou nas informações imersas nos Programas de Saúde, a través de uma revisão dialógica dos documentos oficiais e em entrevistas semidirigidas, realizadas com planejadores das respectivas Secretarias de Saúde. Assim, foram descritas as unidades primárias de análise do campo da administração pública que permite diferenciar a forma de estabelecer a teoria da organização prevalente nos Programas. Ao mesmo tempo, se definiram 9 cenários matriciais e 72 subcenários lineares, para compreender a relação do processo saúde-doença e a prática profissional, como elementos chaves que tem uma correspondência com o objeto de estudo-trabalho e sua resposta científico-técnico-social de acordo com a teoria da organização, com o planejamento estratégico situacional ou empresarial, e os pressupostos de qualidade e bem-estar utilizado pelos dois Programas. Resultados: O Programa Nacional tende a uma teoria organizacional de tipo sistêmica, sob o pressuposto teórico de qualidade, sendo que seu objeto de estudo se enfoca para a doença e/ou a saúde, em forma isolada. Em decorrência, a prática profissional está baseada no modelo biomédico tradicional economicista, formal e científico, fundamentado em um planejamento estratégico empresarial; dimensões que corroboram o pressuposto teórico de qualidade. O Programa do Distrito Federal se situa em uma teoria organizacional de tipo sistêmica com tendência à teoria cultural-crítica, sendo seu objeto de estudo o processo saúde-doença e a prática profissional se constitui por ações integradas, em um modelo de atenção ampliada de saúde, ainda que separe o campo da atenção pessoal da coletiva. Neste sentido, o planejamento estratégico é de tipo empresarial, com alguns conteúdos sociais que incide para o pressuposto teórico do bem-estar. Discussão e Considerações gerais: O processo de análise estratégica permitiu compreender que em seu contexto teórico-metodológico o Programa nacional é prescritivo, disjuntor e normatizador, e o Programa local é prescritivo, articulador e social. Existe neste último, a possibilidade de construir a articulação das diferentes dimensões desenvolvidas neste trabalho. A rede estaria constituída pela conjunção da teoria organizacional cultural - critica, pelo objeto de estudo processo saúde-doença e por uma prática profissional social, desenvolvidas por meio do planejamento estratégico situacional, sob os elementos constitutivos da Estratégia de Atenção Primária à Saúde. Este processo pode incidir em uma futura sociedade do bem-estar, na que a emancipação seja o elemento chave para uma cultura da saúde. Considera-se que, de não desenvolver-se a articulação de diferentes dimensões da análise estratégica, com uma base teórica de sustentação, se seguirá produzindo programas de saúde com características predominantemente regulatórias, fragmentadas e reducionistas.
Introduction: This thesis, based on a strategic analysis, articulates the dimensions of organizational theories in the field of public administration, the subject matter of health-sickness process study-work, full professional practice and situational strategic planning, by means of the Strategy of Primary Attention to Health. The purpose is to comprehend and place the Health Programs of Mexico at the national level and of the Federal District at the regional level, with a basis on the articulation of the aforesaid dimensions, and to establish under which assumption, of wellbeing or quality, they are prepared. Review of literature: In addition to other reviewed aspects, emphasis is placed on the importance of the dimension of organizational theories (normative, systemic and cultural-critical) as essential category for understanding the relation between the primary units of analysis of each theory and the categories of individual-group, organization and society. A second dimension to appear is the interrelation between theory and full professional practice of the health-sickness process, as well as its connections with the theory of organization. The theoretical aspects of situational strategic planning and its relation with the Strategy of Primary Attention to Health are described as a third dimension. The assumptions of wellbeing and quality are developed under the social, economic and political principles in which the Programs can be found. Goal: To establish, by means of strategic analysis, in its different dimensions, the type of organizational theory, the theoretical-methodological elements of strategic planning under the assumptions of the Strategy of Primary Attention to Health and the interrelation with the study-work subject and professional practice, which permits the determination of the type of assumption of wellbeing or quality that sustains the national and regional Programs studied. Methodology: The study was carried out with a basis on the qualitative case study method, to understand the strategic analysis process from the dialogic interdependence of the general, particular and singular milestones of the national and regional Programs. The survey focused on information included in Health Programs, through a dialogic review of official documents and in semi-targeted interviews, held with planners from the respective Departments of Health. Hence a description was made of the primary units of analysis of the field of public administration that permits the differentiation of the manner of establishing the theory of organization that is prevalent in the Programs. At the same time, 9 matricial scenarios and 72 linear sub-scenarios were defined to understand the relation of the health-sickness process and professional practice, as key elements that establish a correspondence with the study-work subject matter and its scientific-technical-social response is in conformity with the theory of organization, with situational or corporate strategic planning, and the assumptions of quality and wellbeing utilized by the two Programs. Results: The National Program is conducive to an organizational theory of the systemic type, under the theoretical assumption of quality, where its study subject is focused on sickness and/or health, in an isolated manner. Consequently, professional practice is based on the economicist, formal and scientific traditional biomedical model, founded on corporate strategic planning; dimensions that corroborate the theoretical assumption of quality. The Program of the Federal District is situated in an organizational theory of the systemic type, which is conducive to the cultural-critical theory. Its study subject is the health-sickness process and professional practice comprises of integrated actions, in a model of expanded attention to health, even though it separates the field of personal attention from the collective field. To this effect, strategic planning is of the corporate type, with some social contents that comes within the scope of the theoretical assumption of wellbeing. Discussion and General Considerations: The strategic analysis process made it possible to understand that in its theoretical-methodological context the national Program is prescriptive, disjunctive and regulatory, and the local Program is prescriptive, articulating and social. The latter features the possibility of building the articulation of the different dimensions developed in this study. The network is apparently formed by the conjunction of the cultural-critical organizational theory, the health-sickness process study subject and a social professional practice, developed by means of situational strategic planning, under the constitutive elements of the Strategy of Primary Attention to Health. This process can lead to a future society of welfare, in which emancipation is the key element for a culture of health. It is considered that, due to the non-development of the articulation of different dimensions of strategic analysis, with a theoretical foundation, the tendency will be to continue producing health programs with predominantly regulatory, fragmented and reductionist characteristics.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Pinheiro, Ana Sofia Gomes. "Gestão de segurança e saúde no trabalho no setor da metalomecânica: estudo de caso." Master's thesis, Instituto Politécnico de Setúbal. Escola Superior de Ciências Empresariais, 2019. http://hdl.handle.net/10400.26/27756.

Full text
Abstract:
Projeto submetido como requisito parcial para obtenção do grau de Mestre em Segurança e Higiene no Trabalho
O presente projeto de estudo foi desenvolvido no âmbito do Mestrado em Segurança e Higiene no Trabalho, tendo como temática a gestão de segurança e saúde no trabalho no setor da metalomecânica. Foi definido como objetivo principal caracterizar e analisar o SGSST de uma organização pertencente ao setor da metalomecânica (a FERRITINA, nome fictício) com vista à melhoria do seu desempenho na área SST e, consequentemente, no setor da metalomecânica. E como objetivos específicos, a análise de vários componentes que podem influir na gestão de SST de uma organização, definir um conjunto de ações/medidas que vise a melhoria do desempenho da área de gestão SST em organizações do setor de estudo. Em termos metodológicos recorreu-se a uma análise qualitativa com recurso ao estudo de caso. Como principais conclusões refere-se que a área de gestão SST é complexa, que existem potenciais outros componentes que podem ser identificados para caracterizar um SGSST, mas que através do nosso estudo de caso realçamos a liderança, os recursos (de natureza diversa), o planeamento e a monitorização e controlo como sendo essenciais para abrir potencialidades em termos de medidas/ ações, decorrentes dos mesmos, com vista à melhoria do desempenho SST das organizações pertencentes ao setor da metalomecânica.
The present project was developed within the scope of the Master Degree in Safety and Occupational Health, with the theme of safety and occupational health management in the metalworking sector. It was defined as the main objective to characterize and analyze the Management System of Work Health and Safety of an organization belonging to the metalworking sector (the FERRITINA, fictitious name) in order to improve its performance in the Work Health and Safety area and, consequently, in the metalworking sector. As specific objectives, the analysis of several components that can influence the Management of Work Health and Safety an organization's, define a set of actions/ measures aimed at improving the performance of the area of Work Health and Safety in organizations of the sector of study. In methodological terms, a qualitative analysis was used using the case of study. The main conclusions are that the area of Work Health and Safety management is more complex, that there are potential other components that can be identified to characterize an Management System of Work Health and Safety, but that through our case of study we highlight leadership, resources (of a diverse nature), planning and monitoring and control as being essential to open the potential in terms of measures/actions, resulting from them, with a view to improving the Work Health and Safety performance of organizations belonging to the metalworking industry.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

de, Fátima Oliveira Pedrosa Rosana. "As Transformações no Perfil da Força de Trabalho do Setor de Saúde no Brasil." Universidade Federal de Pernambuco, 2003. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/1165.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-06-12T15:08:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2 arquivo1714_1.pdf: 394797 bytes, checksum: 1a0e1d57fda31f64144adb27a4100158 (MD5) license.txt: 1748 bytes, checksum: 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 (MD5) Previous issue date: 2003
Este trabalho discute as transformações ocorridas no perfil da força de trabalho do setor de saúde no Brasil, no início da década de 1990, tendo como foco a qualificação desses profissionais e sua empregabilidade. Assim, inicialmente são mostrados dados históricos da área de saúde brasileira, da mudança organizacional e seus aspectos mais importantes. Em seguida, são apresentadas as novas exigências do mercado de trabalho para a manutenção do emprego formal, tomando como base as teorias do Capital Humano, Pós-Fordismo e de Análise de Classes de Wright e as demais abordagens teóricas referentes ao tema. São exibidos os aspectos da metodologia de base quantitativa, que fez uso de dados secundários da PNAD (Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios) do Brasil, de 1988 e 1996, o que permitiu uma análise longitudinal visando esclarecer as transformações ocorridas no perfil dos profissionais da área de saúde no período. Na análise estatística, vários modelos foram testados a partir daqueles estabelecidos pelas hipóteses, revelando não haver efeito positivo da escolaridade ao longo dos anos, sobre empregabilidade, ocupação de cargos de chefia ou retorno salarial para os profissionais que as ocupam. A pesquisa indicou que existe um maior investimento em escolaridade, o que provavelmente se deve a exigências do mercado por profissionais mais qualificados do que realmente exigem os cargos a serem ocupados, como forma de diminuir os gastos com qualificação de mão-de-obra
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Brígida, Edibaldo Homobono Santa. "O regime jurídico da taxa de saúde suplementar." reponame:Repositório Institucional da FIOCRUZ, 2004. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/5439.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2012-09-06T01:12:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license.txt: 1748 bytes, checksum: 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 (MD5) 707.pdf: 496080 bytes, checksum: 94492556dc9b09d9a5549ca4db19df16 (MD5) Previous issue date: 2004
Esta dissertação tem como escopo analisar a adequação ao ordenamento constitucional vigente do regime jurídico da Taxa de Saúde Suplementar (TSS), instituída pelo art. 18 da Lei 9.961, de 28 de janeiro de 2000, cujo fato gerador é o poder de polícia atribuído legalmente à Agência Nacional de Saúde Suplementar (ANS). A ênfase é dada à discussão das principais características da TSS relacionadas à sua legalidade e constitucionalidade, no intento de contribuir para melhor compreensão dessa modalidade tributária. Especificamente, busca-se demonstrar que a exigibilidade do tributo é constitucional, conhecer seus contribuintes, analisar seu fato gerador, sua alíquota e sua base de cálculo. O estudo é caracterizado por uma abordagem jurídica e o referencial teórico que orienta a pesquisa tem como base os conceitos de taxa, poder de polícia, taxa de serviço, fato gerador, base de cálculo e alíquota. Focaliza a discussão das controvérsias em torno desses elementos característicos quando confrontado com a Constituição Federal. O estudo destaca a tendência da jurisprudência dos tribunais superiores brasileiros no sentido de reconhecer a constitucionalidade desse tributo.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Oliveira, Danielle Furtado de. "Os caminhos da avaliação de desempenho do setor saúde no Brasil: os dois lados do mesmo sistema de saúde." Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2013. http://www.bdtd.uerj.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=5778.

Full text
Abstract:
Esta revisão de literatura é fruto de indagações sobre a mudança na postura do Estado brasileiro no que concerne à avaliação na atualidade. A temática desta pesquisa é a inserção da ferramenta da avaliação de desempenho da saúde no Brasil. Mais precisamente, o estudo traz uma análise dos índices de desempenho do subsistema público (IDSUS) e do índice elaborado pela Agência Nacional de Saúde (ANS) para avaliar o subsistema privado da saúde (IDSS). Dessa maneira, esta dissertação tem como objetivo analisar os programas de qualificação do sistema de saúde brasileiro através da avaliação do Índice de Desempenho da Saúde Suplementar (IDSS) e do Índice de Desempenho do SUS (IDSUS), considerando seus impactos na relação público-privado do setor saúde. Para dar conta desses objetivos, a pesquisa examinou os Programas de Qualificação do Sistema de Saúde Brasileiro tanto na sua face pública quanto na privada, utilizando as técnicas de análise documental e bibliográfica. A análise transcorreu a partir do levantamento de documentos oficiais e da literatura produzida sobre o tema. Além da leitura de documentos da Agência Nacional de Saúde (ANS), Ministério da Saúde (MS), Instituto de Estudos da Saúde Suplementar (IESS), Federação de Seguros (FENASEG), Associação Brasileira de Medicina de Grupos (ABRAMGE) e Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE), foram consultados trabalhos acadêmicos e selecionados textos jornalísticos que evidenciaram o processo de implantação e utilização do Programa de Qualificação da Saúde no Brasil. A dissertação então trouxe à tona, admitindo como base a análise do IDSUS recentemente criado e do IDSS, a necessidade de se rediscutir as finalidades das avaliações de desempenho propostas. Tanto o IDSS quanto o IDSUS são iniciativas pioneiras positivas que podem e devem ser aprimoradas, para que possam de fato instrumentalizar o controle social e o gestor na priorização e no planejamento das ações de saúde. O instrumento utilizado pela ANS foi considerado eficaz, democrático e participativo no que diz respeito ao alcance dos objetivos do Programa de Qualificação das Operadoras de Planos de Saúde. O mesmo conseguiu integrar pressupostos de modelos e instrumentos de gestão referenciados pela literatura como modernos e eficazes, como a gestão por resultados. Promoveu não só mais transparência ao subsistema privado, mas induziu, em certa medida, a concorrência do setor. Já em relação à face pública, percebeu-se que mesmo em face da jovialidade da proposta do IDSUS, o mesmo mapeou alguns pontos críticos do subsistema e apontou a necessidade de se trabalhar o setor de forma mais eficiente. Entretanto, esta pesquisa concluiu que ambos os movimentos de avaliação dos subsistemas público e privado não se completam, não dialogam como deveriam, evidenciando uma dificuldade em perceber e organizar o sistema como um todo.
This literature review arises from questions about the current change in attitude of the Brazilian State concerning evaluation. The theme of this research is the insertion of the tool for health performance assessment in Brazil. More specifically, the study offers an analysis of the performance indices of the public sub-system (IDSUS) and the index prepared by the National Health Agency (ANS) to evaluate the private health sub-system (IDSS). Thus, this work aims to analyze the training programs of the Brazilian health system by assessing the Performance Index of Supplementary Health (IDSS) and SUS Performance Index (IDSUS) considering their impacts on public-private relations in the health sector. To meet these objectives, the research examined the Qualification Programs in the Brazilian Health System in both its public and private sides, using the techniques of documentary analysis and literature review. The analysis proceeded from the survey of official documents and literature produced on the subject. Besides reading documents from the National Health Agency (ANS), Ministry of Health (MoH), Institute of Supplementary Health Studies (IESS), Insurance Federation (FENASEG), Brazilian Association of Medical Groups (ABRAMGE) and the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE), we consulted scholarly works and selected journalistic texts that showed the process of deployment and use of the Health Qualification Program in Brazil. The dissertation then brought up, based on the analysis of the newly created IDSUS and the IDSS, the need to revisit the purpose of performance assessment proposed. Both the IDSS and the IDSUS are positive pioneering initiatives that can and should be improved so that they can actually equip social control and managers in prioritizing and planning health actions. The instrument used by ANS was considered more effective, democratic and participatory with regard to achieving the objectives of the Qualification Program of Health Plans Operators. It integrated models and management tools referenced in the literature as modern and effective, such as management for results. It promoted not only more transparency to the private sub-system, but induced to some extent, competition in the industry. Regarding the public aspect, it was noticed that even considering the novelty of the IDSUS proposal, it mapped some critical aspects of sub-system and pointed out the need for the sector to work more efficiently. However, this research concluded that both assessment movements of public and private sub-systems do not connect, do not dialogue as they should, indicating a difficulty in perceiving and organizing the system as a whole.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Hoefel, Maria da Graca Luderitz. "Saúde-enfermidade-trabalho : síndrome do sobrevivente (estudo de caso no setor financeiro)." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2002. http://hdl.handle.net/10183/165451.

Full text
Abstract:
Nos últimos 20 anos, a desregulação do mercado financeiro e a internacionalização das atividades bancárias têm causado uma mudança nas políticas de gestão dos bancos em todo o mundo. Em busca de maior lucratividade, novas tecnologias, a automação bancária e maior racionalidade da gestão, bem como a intensificação do trabalho e menores salários efetivos, estão sendo introduzidos para aumentar a produtividade. Essas políticas têm levado à diminuição do número de funcionários das agências em todo o mundo e resultado no enfraquecimento do movimento sindical dos trabalhadores no setor bancário. Essas novas formas de organização e gestão estão desenvolvendo ambientes de trabalho cada vez mais marcados por sobrecarga e insegurança, em detrimento de aspectos relacionados à criatividade e à satisfação no trabalho. Como resultado disso, os bancários vêm revelando um novo quadro no processo saúde-enfermidade-trabalho expresso na Síndrome do Sobrevivente, que é considerada a manifestação física e psíquica da sobrecarga e da insegurança no trabalho. A intensidade dessa síndrome está relacionada à capacidade de resposta dos empregados frente às pressões da organização do trabalho. Quando essas pressões são tão intensas ou de duração tão longa que as estratégias desenvolvidas por eles não conseguem mais dar conta do acúmulo e do desgaste relacionando ao trabalho, um processo gradual de adoecimento pode ter início. A presente tese tem como objetivo o estudo das repercussões que a reestruturação bancária produz sobre o processo saúdeenfermidade- trabalho. Um estudo comparativo foi desenvolvido com 307 bancários de um banco privado e um banco público. Os sujeitos passaram por avaliação médica, sociológica e psicológica. Verificou-se que ocorreu um aumento da demanda de trabalho e do seu controle nos bancos. A constante ameaça de desemprego e a busca de estratégias para a preservação do emprego atual e de sobrevivência no trabalho acarretam condutas individuais e também coletivas marcadas por insegurança, ansiedade, depressão e desesperança, assim como reações neuro-endócrinas frente a situações potencialmente ameaçadoras. A fadiga, a falta de recuperação osteomuscular e a dor crônica propiciam o desenvolvimento da Síndrome Miofascial e das Lesões por Esforço Repetitivo e Distúrbios Osteomusculares Relacionados ao Trabalho (DORT). A depressão pode ocorrer como uma forma de fazer face à ansiedade persistente.
For the past 20 years or so, the deregulation of the financial market and the internationalization of banking activities have caused a shift in banking management policies all over the world. Seeking higher profitability, new technologies, banking automation and greater rationality in management as well as work intensification and lower effective wages have been introduced to improve productivity. Such policies also led to a decrease in the number of worker in bank agencies worldwide and have also resulted in the weakening of labor union movements in the banking sector. Those new forms of organization and management have been shaping work environments which are now more and more marked by work overload and insecurity in detriment of aspects as creativity and work satisfaction. As a result, bank workers have experienced a moment anew in the process health-sickness-work. expressed by the Survivor Syndrome' which is considered the physical and psychological manifestation of work overload and insecurity in subjects. The intensinty of the syndrome is, related to the capacity of workers to respond to the pressures imposed by the way work is organized. When such pressures are so intense or long lasting that coping strategies are not able to bear the accumulation and weariness posed by the workload, a gradual process of sickening initiates. The present thesis aims at investigating the repercussions, that the banking restructuring has exerted on the continuum health-sickness-work. A comparative study has been developed with 307 bank employees from a state owned and a private· bank. The subjects underwent medicai, sociological and psychological assessments. lt has been found that there has been an increase in work demand and contrai. The constant threat of unemployment and the search for strategies for the preservation and survival in the current job have led to both individual and collective behaviors marked by insecurity, anxiety, depression and hopelessness, as well as by neuroaffective reactions to potentially threatening situations. Fatigue, lack of osteomuscular recovery and chronic pain may lead to the development of the Myofascial Syndrome as well as repetitiva stress injuries and work-related muscoloskeletal disorders. Depression may rise as a response to persistent anxiety.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Silva, Flávio Rogério Villar. "Plano de negócios de um modelo assistencial centrado na atenção primária no setor da saúde suplementar." reponame:Repositório Institucional do FGV, 2018. http://hdl.handle.net/10438/24231.

Full text
Abstract:
Submitted by Flavio Rogério Villar Silva (flavio.silva@me.com) on 2018-07-04T16:46:43Z No. of bitstreams: 1 TA FINAL.pdf: 1527931 bytes, checksum: 5fbbeced3509b6dd05af1c437a6c2665 (MD5)
Rejected by Simone de Andrade Lopes Pires (simone.lopes@fgv.br), reason: Boa Tarde Flavio, Por favor, falta alteração de duas coisas: CAPA: você colocou como SÃO PAULO - SP. Excluir o "-SP" FOLHA DE APROVAÇÃO: ajustar a linha de assinatura. Faça as alterações o submeta novamente o trabalho na biblioteca digital. Atenciosamente, SIMONE DE A LOPES SRA on 2018-07-04T17:22:38Z (GMT)
Submitted by Flavio Rogério Villar Silva (flavio.silva@me.com) on 2018-07-06T13:23:45Z No. of bitstreams: 1 ABNT Rev PDF.pdf: 1951169 bytes, checksum: 485e2bf86d0dea863a0d8fab24495c6d (MD5)
Approved for entry into archive by Simone de Andrade Lopes Pires (simone.lopes@fgv.br) on 2018-07-06T14:32:04Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ABNT Rev PDF.pdf: 1951169 bytes, checksum: 485e2bf86d0dea863a0d8fab24495c6d (MD5)
Approved for entry into archive by Suzane Guimarães (suzane.guimaraes@fgv.br) on 2018-07-06T14:57:10Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ABNT Rev PDF.pdf: 1951169 bytes, checksum: 485e2bf86d0dea863a0d8fab24495c6d (MD5)
Made available in DSpace on 2018-07-06T14:57:10Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ABNT Rev PDF.pdf: 1951169 bytes, checksum: 485e2bf86d0dea863a0d8fab24495c6d (MD5) Previous issue date: 2018-05-22
É notório a retomada do modelo assistencial à saúde centrado na Atenção Primária nos diversos sistemas de saúde, sejam eles públicos ou privados. Este estudo busca, fundamentalmente, analisar a viabilidade financeira de um projeto dessa natureza em uma cooperativa de trabalho médico, através de um Plano de Negócios. A introdução e a revisão bibliográfica, evidenciam a qualidade dos serviços prestados e dos resultados alcançados sob a lógica desse modelo. Por outro lado, são escassos na literatura médica dados relacionados ao custo que se impõe a partir da sua implantação. Quanto a metodologia, o Plano de Negócios parte de premissas e dados provenientes da experiência já percorrida por esses sistemas de saúde ao reconstruírem o sistema pelo nível de complexidade. Importante ressaltar que, embora previsto desde a criação do Sistema Único de Saúde, a implementação da atenção primária se deu sem a devida importância aos atributos que organizam o modelo em todas as instâncias da esfera pública. Isso deve ser considerado pois os resultados obtidos durante a implementação tendem a ser bastante positivos no curto prazo, fruto da prioridade aos outros níveis de complexidade, especialmente à atenção terciária. Evidencia o estudo, que a ferramenta gerencial se mostra adequada no que se refere ao objetivo do trabalho e seus resultados sinalizam que o modelo é viável financeiramente e tende, paulatinamente, a incrementar seus resultados no médio e longo prazo trazendo assim, vantagem competitiva ao nosso negócio.
It is notorious that the health care model focused on primary health care in the various health systems is resumed, whether public or private. This study seeks, fundamentally, to analyze the financial viability of such a project in a medical work cooperative, through a Business Plan. The introduction and the bibliographic review show the quality of the services provided and the results achieved under the logic of this model. On the other hand, there are few data in the medical literature related to the cost that is imposed from its implantation. As for the methodology, the Business Plan starts from premises and data from the experience already covered by these health systems when reconstructing the system by the level of complexity. It is important to note that, although it was foreseen since the creation of the Unified Health System, the implementation of primary care was given without due importance to the attributes that organize the model in all instances of the public sphere. This should be considered because the results obtained during implementation tend to be quite positive in the short term, due to the priority given to other levels of complexity, especially to tertiary care. The study shows that the managerial tool is adequate in terms of the objective of the work and its results indicate that the model is financially viable, tends gradually to increase its results in the medium and long term and bring a competitive advantage to our business, as well.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Bridi, Marcelle Engler. "Protocolo de avaliação das práticas de gestão da segurança e saúde no trabalho no setor da construção civil." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2012. http://hdl.handle.net/10183/79847.

Full text
Abstract:
Nas últimas décadas, diversos estudos acadêmicos investigaram práticas de gestão da Segurança e Saúde no Trabalho (SST) de forma a identificar fatores que contribuem para o sucesso de programas de prevenção de acidentes no setor da construção civil. A maior parte desses estudos foi baseada na realização de surveys e objetivaram identificar correlações entre as taxas de acidentes de cada empresa e a existência ou não de práticas, permitindo apontar os conjuntos de práticas que têm maior impacto na SST. Em que pesem as contribuições destes estudos, principalmente no que diz respeito à identificação e disseminação de práticas associadas à prevenção de acidentes, quatro principais críticas podem ser feitas: (a) não há um conceito definido de o que são boas práticas e critérios para categorizá-las; (b) escopo limitado a grandes empresas de países desenvolvidos; (c) a falta de um referencial teórico adequado; e (d) a abordagem metodológica adotada, cujo enfoque é descritivo. O objetivo principal desta pesquisa é propor um protocolo para caracterização e avaliação do grau de implementação de práticas de gestão da SST, através da utilização de múltiplas fontes de evidência, visando a obter uma compreensão mais detalhada destas práticas, que levem em consideração o contexto de aplicação. Em relação ao método, foi adotada a abordagem da pesquisa construtiva, escolhida por se tratar do desenvolvimento de um protocolo para a solução de um problema com relevância prática e teórica. Inicialmente, foi realizada uma revisão da literatura acerca das práticas de gestão da SST e do referencial teórico da Engenharia de Resiliência (ER). O protocolo foi proposto com base na revisão da literatura e também em uma survey realizada com uma amostra de empresas de construção. A ferramenta foi desenvolvida, aprimorada e testada em 5 estudos de caso em canteiros de obras, realizados de forma sequencial. Além disso, a mesma foi aplicada em 3 obras na Espanha, com o objetivo de avaliar a sua aplicabilidade em outro contexto. Os resultados deste conjunto de obras foram processados e analisados, de forma a exemplificar os dados produzidos. Por fim, com base na avaliação do protocolo desenvolvido, foram propostas diretrizes para a sua implantação. As principais contribuições da pesquisa são referentes ao protocolo de avaliação desenvolvido, que possui um enfoque prescritivo. Por um lado, este possibilita a coleta sistemática de dados sobre práticas de SST que pode ser utilizado na avaliação do sistema de gestão da SST das empresas, possibilitando a realização de benchmarking externo e interno. Por outro lado, a ferramenta pode contribuir para o registro e a disseminação das práticas de gestão de SST no setor da construção.
Several academic studies have investigated Occupational Safety and Health (OSH) managerial practices in order to identify factors that contribute for the success of accident prevention programs in the construction industry. Most of those studies were based on surveys and aimed to identify correlations between accident rates and the existence or non-existence of such practices, establishing sets of practices that have the greatest impact on OSH. Despite the contributions of those studies, especially regarding the identification and dissemination of practices associated with accident prevention, four main drawbacks can be pointed out: (a) the lack of definition for best practices and of criteria for categorizing them, (b) scope limited to large companies from developed countries, (c) the lack of theoretical foundation, and (d) the descriptive focus of the methodological approach adopted. The main objective of this research work is to devise a protocol for characterizing and evaluating the degree of implementation of OSH managerial practices based on multiple sources of evidence, aiming to get a more detailed understanding of those practices, and take into account the context of application. Regarding the method, the constructive research approach was adopted, since this investigation proposes the development of a protocol for solving a problem with practical and theoretical relevance. Initially, a literature review on OSH managerial best practices and on the Resilience Engineering (RE) theoretical framework was undertaken. The protocol has been proposed based on both a literature review and also on a survey conducted with a sample of construction companies. The tool was developed and tested in five case studies in construction sites carried out sequentially. In addition, it was also applied in three construction sites in Spain in order to evaluate its applicability in another context. The results of those construction sites were processed and analyzed to illustrate the data produced. Finally, based on the evaluation of the protocol, some guidelines for implementing it were proposed. The main contributions of this research are related to the protocol, which has a prescriptive approach. From one hand, it enables the systematic collection of data on OSH practices that can be used for assessing the OSH management system of construction companies, making it possible to carry out internal and external benchmarking. From the other hand, with the tool may contribute for the documentation and dissemination of OSH best practices in the construction sector.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Silva, Marcos Antonio Alves da. "A inserção da Organização Social no Setor Saúde (OSS) no projeto da assistência no Ceará sob a lente da semiótica." reponame:Repositório Institucional da UFC, 2016. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19351.

Full text
Abstract:
SILVA, M. A. A. S. A inserção da Organização Social no Setor Saúde (OSS) no projeto da assistência no Ceará sob a lente da semiótica. 2016. 229 f. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) - Faculdade de Medicina, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.
Submitted by Erika Fernandes (erikaleitefernandes@gmail.com) on 2016-09-01T15:36:23Z No. of bitstreams: 1 2016_dis_maasilva.pdf: 1546543 bytes, checksum: bb550e992fcb98598331ad7aa343b3b1 (MD5)
Approved for entry into archive by Erika Fernandes (erikaleitefernandes@gmail.com) on 2016-09-01T15:36:36Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2016_dis_maasilva.pdf: 1546543 bytes, checksum: bb550e992fcb98598331ad7aa343b3b1 (MD5)
Made available in DSpace on 2016-09-01T15:36:36Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2016_dis_maasilva.pdf: 1546543 bytes, checksum: bb550e992fcb98598331ad7aa343b3b1 (MD5) Previous issue date: 2016-05-12
The Brazilian SUS is the result of a revolutionary thought in the thinking of social construction in Health, started in a period of great political ferment of struggle for democratization of the country the construction of SUS, two texts are founding:. The Federal Constitution of 1988 and the law 8080/90. Both belong to the legal discursive domain. This reflection revisited the so-called doctrine of SUS, supported on the following grounds: equality, universality, solidarity, integrity and health as a right of all and duty of the Brazilian state, assumptions that support the Brazilian Health System, essences for which there is no support of the semiotic construction point of view, the existence of the SUS, because these are the utterance and precious values forming to the know-how of the State in achieving the health object. the state, in the text, has a social function main protection of owners and the viability of the property. SUS through federal laws nº. 8.080 / 90 and nº 8.142 / 90 organic laws of health and social control, or community participation, respectively, is included significantly towards the social spheres of Arendt and Habermas public policy. For the analysis of Health in this context we opted for the Semiotics approach proposed by Greimas. The main factor that has Semiotics a theory of choice to guide our textual analysis was her interest by the conditions of apprehension of meaning, placing the text and its organizational structures in the center of the investigation. As a method, we chose the descriptive document and qualitative research. The study took place in Ceará territory. Data collection took place between the months of August to December 2015. The study of the universe were all qualified institutions at the federal, state or municipal government as a Social Organization of Health (OSS), managed by non-profit entities, and the population consisted of those who administer hospital health institutions located in 22 health regions of the state through the Management Agreement. The choice by hospitals in the OS universe was justified by the range of types of institutions that can be classified by the government as OSS. Included were: 01 institution type Autonomous Social Service active in National level with its management contract under the Ministry of Health (MS) which runs a hospital in Fortaleza and 01 Public Social Organization that operates in the state of Ceará with contract linked with the Secretariat of Health of Ceará (SES-CE). It can be concluded that the SUS, subject adjuvant, is the creation of the State for the viability of the right to health. It should always be in close relationship conjunction with the statement and subject the objects values, the fundamentals. Any disjunction, either by misuse or relativization, will place the SUS in the semantic field of the opponent, Non-SUS. Official and Semiotically the Cearense State maintains an appearance of being (p), however, gives by state law the possibility of not being (ñe), ie acts in the use of Social Organizations in the health field under lie sign following different project itself, ie, non-SUS, modalizando their action through different objects value of euforizados by SUS. Applying square veridité and semiotics at the same time the two institutions will obtain non-compliance with the fundamentals, SUS-value objects, the lie and the opinion (p+ ñe), ie, semantics and syntactically, Non-SUS. The APS-SARAH and ISGH included in the semantic field of non-SUS, act not in accordance with their objects value through their own values constructing a narrative and generative route of different SUS sense. As for the Regionalization Cearense process, despite being in the semantic SUS field, ISGH figure in the secret veridité level, because in spite of being part of regionalizador process, so have the semiotic attribute of being (e), the institute does not it seems (ñp) or is not inclined to this end. The APS-Sarah network, stands in the semantic field of non-SUS, and in veridité level lie.
O SUS brasileiro é fruto de uma reflexão revolucionária no pensamento da construção social em Saúde, iniciada em um período de grande efervescência política de luta pela redemocratização do País. Na construção do SUS, dois textos são fundantes: A Constituição Federal de 1988 e a lei 8080/90. Ambos pertencem ao domínio discursivo jurídico. Essa reflexão revisitou os chamados princípios doutrinários do SUS, apoiados sobre os seguintes fundamentos: igualdade, universalidade, solidariedade, integralidade e saúde como direito de todos e dever do Estado brasileiro, premissas que dão sustentação ao Sistema de Saúde brasileiro, essências pelas quais não há sustentação do ponto de vista da construção semiótica, para a existência do SUS, por serem estes o enunciado e os valores euforizados, modalizantes, para o saber-fazer do Estado na consecução do objeto Saúde. O Estado, no texto, tem a função social precípua da proteção de proprietários e a viabilização da propriedade. O SUS por meio das leis federais nº 8.080/90 e 8.142/90, leis orgânica da saúde e do controle social, ou da participação comunitária, respectivamente, insere-se significantemente no sentido das esferas social de Arendt e pública política de Habermas. Para a análise da Saúde nesse contexto optamos pela abordagem Semiótica proposta por Greimas. O principal fator que tornou a Semiótica uma teoria de escolha para orientar nossas análises textuais foi o interesse dela pelas condições da apreensão da significação, situando o texto e suas estruturas organizadoras no centro das investigações. Como método, optamos pela pesquisa qualitativa descritiva e documental. O estudo ocorreu no território cearense. A coleta dos dados se deu entre os meses de agosto a dezembro de 2015. O universo do estudo foram todas as instituições qualificadas pelo poder público federal, estadual ou municipal como Organização Social de Saúde (OSS), geridas por entidades sem fins lucrativos, e a população constou daquelas que administram instituições hospitalares de saúde instaladas nas 22 regiões de saúde do Estado por meio de Contrato de Gestão. A escolha pelos hospitais no universo das OS se justificou pela gama de tipos de instituições que podem ser qualificadas pelo poder público como OSS. Foram incluídas: 01 instituição do tipo Serviço Social Autônomo atuante em nível Nacional tendo seu contrato de Gestão vinculado ao Ministério da Saúde (MS) que administra um hospital na capital cearense e, 01 Organização Social Pública que atua no âmbito do Estado do Ceará com contrato vinculado junto à Secretaria de Saúde do Ceará (SES-CE). Pode-se concluir que O SUS, actante adjuvante, é a criação do Estado para a viabilização do direito à Saúde. Deve estar sempre em íntima relação de conjunção com o enunciado e objetos-valores do sujeito, os fundamentos. Qualquer disjunção, seja ela por desvio ou por relativização, situará o SUS no campo semântico do oponente, Não-SUS. Oficial e Semioticamente, o Estado Cearense mantem uma aparência de ser (p), entretanto, dá por meio de lei estadual a possibilidade de não ser (ñe), ou seja, age em relação ao uso de Organizações Sociais no campo da Saúde sob o signo da mentira seguindo projeto diferente, próprio, ou seja, Não-SUS, modalizando sua ação por meio de objetos-valor diferentes dos euforizados pelo SUS. Aplicando, quadrado veriditório e semiótico ao mesmo tempo nas duas instituições obteremos a não conformidade com os fundamentos, objetos-valor do SUS, a mentira e o parecer (p+ ñe), ou seja, semântica e sintaticamente, Não-SUS. A APS-SARAH e o ISGH figuram no campo semântico do Não-SUS, agem em não conformidade com seus objetos-valor, através de seus próprios valores construindo uma narrativa e um percurso gerativo de sentido diferentes do SUS. Quanto ao processo de Regionalização Cearense, apesar de estar no campo semântico do SUS, o ISGH figura em nível de veridição do segredo, pois apesar de fazer parte do processo regionalizador, portanto, possuir o atributo semiótico de ser (e), o instituto não parece (ñp) ou não está inclinado a esse fim. A rede APS-Sarah, se posta no campo semântico do Não-SUS, e, no nível veriditório da mentira.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Prestes, Elvis Preslli. "Dinâmicas competitivas no setor da saúde: um estudo em instituições hospitalares filantrópicas de Porto Alegre." Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 2012. http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/3060.

Full text
Abstract:
Submitted by Mariana Dornelles Vargas (marianadv) on 2015-03-20T13:19:58Z No. of bitstreams: 1 dinamicas_competitivas.pdf: 1702018 bytes, checksum: a7f7e9c2098a95a895b1aab3780c69a1 (MD5)
Made available in DSpace on 2015-03-20T13:19:58Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dinamicas_competitivas.pdf: 1702018 bytes, checksum: a7f7e9c2098a95a895b1aab3780c69a1 (MD5) Previous issue date: 2012
Nenhuma
Em um ambiente de negócios globalizado, que está em constante mudança, as organizações hospitalares vêm evoluindo e adaptando-se às exigências a elas impostas, ora pelo governo através de políticas de saúde publica, ora pelo mercado por meio da pressão natural pela eficiência, efetividade, e pela busca da sustentabilidade econômica. Ao abordar o tema de dinâmicas competitivas no setor da saúde no âmbito das organizações hospitalares filantrópicas de Porto Alegre, o presente estudo investiga sobre as transformações e movimentos estratégicos que ocorrem nestas organizações.As dificuldades financeiras enfrentadas pela maioria das organizações hospitalares filantrópicas brasileiras, que são aquelas que tem um regime especial de isenção de impostos, vêm despertando preocupações de ordem política e social e se tornado, nos últimos anos, um dos maiores desafios enfrentados pelas supracitadas entidades. A escolha do tema justifica-se pelo fato de o setor da saúde ter importância capital para a o bem estar de qualquer sociedade, e isto se dá não só pela natureza de suas operações, mas também por fomentar o desenvolvimento científico e tecnológico. O objetivo deste estudo consistiu em responder a seguinte questão de pesquisa: quais as dinâmicas competitivas que se manifestam atualmente no ambiente das instituições filantrópicas de saúde de Porto Alegre? O método escolhido teve um caráter qualitativo a partir de um estudo de caso exploratório. Para tanto, foram entrevistados seis diretores de entidades de saúde referenciais de Porto Alegre, o Secretário Adjunto da Secretaria Municipal de Saúde de Porto Alegre, dois ex Secretários Estaduais da Saúde do Rio Grande do Sul, um ex Secretário Nacional da Saúde, o diretor presidente da Federação dos Hospitais do Rio Grande do Sul, o diretor presidente do Sindicato dos Hospitais e Clínicas de Porto Alegre, o superintendente de uma operadora de saúde complementar, três representantes da cadeia de suprimentos de saúde, e um representante de serviços de imagem e diagnóstico. Foi aplicado um questionário semiestruturado, direcionado para cada categoria de entrevistado, contemplando questões referentes ao ambiente regulatório no segmento de saúde, as implicações da sustentabilidade para diferentes entidades, as estratégias adotadas no setor, as pressões exercidas pelas forças que governam a competição no ambiente da saúde, e elementos referentes a proposição de valor nos serviços médicos. As entrevistas foram gravadas e transcritas, procedendo-se a análise de conteúdo, como método de análise e interpretação dos dados coletados. Os resultados indicam a adoção de estratégias empresariais distintas por parte das entidades pesquisadas, cabendo ressaltar: a cooperação como uma orientação estratégica predominante, a proposição de valor como forma de posicionamento, horizontalização das entidades de saúde e foco em especialidades de alta complexidade. O ambiente regulatório do setor, assim como localização geográfica e porte organizacional são apresentados como elementos que condicionam o teor das respostas das entidades hospitalares pesquisadas.
In a globalized business environment, wich is constantly changing, hospitals organizations have been evolving and adapting to the demands imposed on them, either by the government, through public health policies or by the market, through the natural pressure for efficiency and effectiveness, and the pursuit of economic sustainability. When approaching the theme of competitive dynamics in the health section within the philanthropic hospital organizations from the city of Porto Alegre, the present study investigates the transformation and strategic movements that occur in the institutions. The financial difficulties faced by most Brazilian philanthropic hospital health care organizations, which are those with a special tax exemption, have been raising concerns of political and social order and has become, in recent years, one of the biggest challenges faced by the entities already mentioned. The choice of the theme is justified by the fact that the health sector has capital importance, for any society's welfare, not only by the nature of its operations, but also for fostering scientific and technological development. The aim of this study consisted in answering the following question: what are the competitive dynamics that are currently displayed in the environment of the philanthropic health instutions in Porto Alegre? The chosen method had a qualitative character from an exploratory case study. In order to do this, six directors of health care reference entities from Porto Alegre were interviewed, the Secretary of Health of city, two former Secretaries of Health of Rio Grande do Sul, a former National Secretary of Health, two directors of professional associations, the superintendent of an operator of health security plan, three representatives of the supply chain health, and a representative of imaging services and diagnosis. It was applied a semi-structured questionnaire, directed to each category of respondent, covering issues like the regulatory environment in the healthcare segment, the implications of sustainability for different entities, the strategies adopted in the sector, the pressures imposed by the forces that govern the competition, and elements regarding the value proposition to medical services. The interviews were taped and transcribed, and proceed to content analysis, as analysis method and data interpretation. The results indicate the adoption of distinguished strategies by the surveyed entities, highlighting the cooperation as prevailing strategic orientation, the value proposition as a way of positioning, horizontalization of the health institutions and focus on high complexity specialties. The regulatory environment of the sector, as well as its geographical localization and organizational vessel are presented as elements that subject the contents of the surveyed hospital entities' answers.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Souza, Alessandra Ribeiro de. "A contrarreforma do setor saúde: uma análise da UPA São Pedro em Juiz de Fora." Universidade Federal de Juiz de Fora, 2012. https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1578.

Full text
Abstract:
Submitted by Renata Lopes (renatasil82@gmail.com) on 2016-05-18T13:59:46Z No. of bitstreams: 1 alessandraribeirodesouza.pdf: 1160742 bytes, checksum: a047a3e60111eb3766389ebb3fb6748a (MD5)
Approved for entry into archive by Adriana Oliveira (adriana.oliveira@ufjf.edu.br) on 2016-07-01T18:44:51Z (GMT) No. of bitstreams: 1 alessandraribeirodesouza.pdf: 1160742 bytes, checksum: a047a3e60111eb3766389ebb3fb6748a (MD5)
Made available in DSpace on 2016-07-01T18:44:51Z (GMT). No. of bitstreams: 1 alessandraribeirodesouza.pdf: 1160742 bytes, checksum: a047a3e60111eb3766389ebb3fb6748a (MD5) Previous issue date: 2012-10-25
Este trabalho tem como objetivo analisar a implantação da Unidade de Pronto Atendimento (UPA) de São Pedro em Juiz de Fora MG considerada instrumento de utilização do fundo público para viabilização do projeto privatista de contrreforma do Estado. O Conselho Municipal de Saúde de Juiz de Fora foi definido como cenário de nossa pesquisa por representar um espaço que ao congregar sujeitos com interesses diversos possibilita a disputa pela alocação do fundo público. Nessa perspectiva problematiza-se a construção do sistema de Seguridade Social no Brasil, o fundo público, a contrarreforma do Estado e o papel dos conselhos de saúde considerado espaço de resistência. Através da pesquisa das atas e resoluções produzidas pelo CMS foi possível identificar os argumentos utilizados em prol da implantação do projeto privatista e as estratégias de resistência desenvolvidas. Essa dissertação pretende contribuir para reflexão critica do processo de contrarreforma empreendido pelo capital adensando argumentos para sua desconstrução.
This study aims to analyze the implementation of the Emergency Care Unit (PAU) of St. Peter in Juiz de Fora, MG considered tool use of public funds for the project feasibility of privatizing the state contrreforma. The Municipal Health Council of Juiz de Fora was defined as the setting for our research because it represents a space to bring together individuals with diverse interests enables the dispute over the allocation of public funds. From this perspective problematizes the construction of the Social Security system in Brazil, the public fund, the Contrarreforma state and the role of health councils considered space of resistance. Through research of the minutes and resolutions produced by the CMS was possible to identify the arguments used in favor of privatizing and project implementation strategies of resistance developed. This thesis aims to contribute to the critical reflection process against reform by capital undertaken densifying arguments for its deconstruction.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

GUIMARÃES, JÚNIOR Djalma Silva. "Modelo hierárquico e multidimensional para a mensuração da qualidade percebida no setor de saúde suplementar." Universidade Federal de Pernambuco, 2016. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/17140.

Full text
Abstract:
Submitted by Irene Nascimento (irene.kessia@ufpe.br) on 2016-06-22T16:21:14Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 1232 bytes, checksum: 66e71c371cc565284e70f40736c94386 (MD5) TESE DSGJ 2016.pdf: 2318693 bytes, checksum: e8012a43981a095edc7d9351635ed184 (MD5)
Made available in DSpace on 2016-06-22T16:21:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 1232 bytes, checksum: 66e71c371cc565284e70f40736c94386 (MD5) TESE DSGJ 2016.pdf: 2318693 bytes, checksum: e8012a43981a095edc7d9351635ed184 (MD5) Previous issue date: 2016-01-02
A mensuração da qualidade em serviços é uma fronteira da literatura de marketing em serviços e qualidade em serviços que vem recebendo constantes contribuições teóricas nas últimas décadas. Desde as primeiras iniciativas, tem-se buscado identificar os determinantes da qualidade em serviços e sua relação com o desempenho das organizações. Brady e Cronin (2001) a partir de uma síntese de modelagens anteriores (Gronroos, 1982; Parasuraman, Zeithaml e Berry, 1988; Cronin e Taylor, 1992; Rust e Oliver, 1993; e Dabholkar, Thorpe & Rentz, 1996) propõe uma modelagem hierárquica e multidimensional para qualidade em serviços. Tal construto se deriva de dimensões primárias (qualidade de interação, qualidade de ambiente e qualidade de resultado) e subdimensões associadas as dimensões primárias (atitude, comportamento, expertise, condições ambientais, design, condições sociais, tempo de espera, tangíveis e valor). A aplicação de tal modelagem é proposta para o setor de saúde suplementar brasileiro, que apresenta expansão no número de segurados e receita nas últimas décadas. No entanto, tal setor é alvo de crescentes reclamações dos clientes sobre a qualidade dos serviços prestados junto ao agente regulador do setor. Os resultados do estudo confirmam a relação da qualidade percebida no serviço de saúde suplementar com a qualidade de resultado. As demais dimensões primárias foram consideradas não significantes. As variáveis significantes para a qualidade de resultado foram: condições sociais, tempo de espera e elementos tangíveis. Assim, o estudo concluiu que na amostra avaliada, o importante para avaliação de um serviço de qualidade superior é a rapidez do atendimento, o sistema insaturado e os elementos tangíveis adequados. Após o incremento no nível de serviço nas referidas dimensões podem ganhar relevo outras dimensões da qualidade em serviços.
The measurement of service quality is a frontier in services marketing literature and service quality that has received constant theoretical contributions in recent decades. Since the first initiatives have tried to identify the determinants of service quality and its relationship to the performance of organizations. Brady and Cronin (2001) from a synthetic previous modeling (Grönroos, 1982; Parasuraman, Zeithaml and Berry, 1988; Cronin and Taylor, 1992; Rust and Oliver, 1993; and Dabholkar Thorpe & Rentz, 1996) proposes a hierarchical and multidimensional model for service quality. This construct derives from primary dimensions (quality of interaction, environmental quality and quality of results) and sub-dimensions associated primary dimensions (attitude, behavior, expertise, environmental, design, social conditions, waiting time, tangible and value). The application of such modeling is proposed for the Brazilian private health sector, which has shown expansion in the number of insured in the last decades. However, this sector is growing target customer complaints about the quality of services provided by the regulator of the sector. The study results confirm the relationship of perceived quality in the supplementary health service with quality results. The other primary dimensions were considered not significant. The significant variables for the quality of results were: social conditions, waiting time and tangible. In other wordsmatter for evaluation of a higher quality service speed of service, unsaturated system and adequate tangible. After the increase in the level of service in these dimensions can gain relief other dimensions of service quality.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Azevedo, Andressa Storti Neves de. "Profissionais de enfermagem do setor da emergência: um estudo exploratório." Faculdade de Medicina de São José do Rio Preto, 2007. http://bdtd.famerp.br/handle/tede/39.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-01-26T12:51:18Z (GMT). No. of bitstreams: 1 andressastortinevesdeazevedo_dissert.pdf: 295649 bytes, checksum: 929515ac40cae0a0879d8e0c82ef4e90 (MD5) Previous issue date: 2007-10-21
In hospitals, work division is the reproduction of the development according to the model of capitalist production. As Nursing is inserted in hospital settings and the increase of its complexity; this institution becomes a company of accounting services. Nursing work is accomplished by different categories of professionals that suffer tension, besides long work days, short remuneration, double job and insalubrity conditions of the work environment, resulting absenteeism. Objective: The objective of this study was to characterize Nursing professionals performing in the Emergency section of a school general hospital in the municipality of São Jose of Rio Preto, in the year of 2006 according to the function and section that perform, the socioeconomic and health conditions of this population. Material and method: A questionnaire was applied to the Nursing technicians and auxiliaries of the Emergency section. With the data, a database was constructed, and tabulations were produced for information that characterized these professionals. Results: Most of the studied population has been working more than 8 hours a day, mainly during the day, and 82.8% were Nursing auxiliaries, while only 9.2% were hired as Nursing technician. Female sex was predominant, and 46.0% were aged between 21 and 30 years. We observed that 46% lived in union; 44.8% did not have children; 52.9% were catholic. Finally, 72.4% reported to work only in one job and 75.8% were feeling well in relation to the health. It was surprising the fact that 34.5% of these professionals were overweighed. Conclusion: We concluded that this professional category is highly female, working more than eight hours a day in an environment considered unhealthy; in spite of this, they claimed to feel well in relation to their health.
A divisão do trabalho em um hospital é a reprodução do desenvolvimento de acordo com o modelo de produção capitalista. Com a Enfermagem inserida no hospital e o aumento da complexidade da instituição, esta torna-se uma empresa prestadora de serviços. O trabalho da Enfermagem é realizado por diferentes categorias de profissionais que sofrem tensão, juntamente com as longas jornadas de trabalho, pouca remuneração, duplo emprego e condições de insalubridade do ambiente de trabalho, levando ao absenteísmo. Objetivo: Este estudo tem como objetivo caracterizar os profissionais de Enfermagem atuantes no setor da Emergência de um Hospital Geral de ensino do município de São José do Rio Preto, no ano de 2006 quanto a função e setor que atuam, a condição sócio-econômica e de saúde dessa população. Material e Método: Foi aplicado um questionário aos técnicos e auxiliares de Enfermagem do setor da Emergência. Com os dados foi construída uma base de dados e produzidas tabulações das informações que caracterizavam os profissionais. Resultados: A maioria da população estudada trabalha mais de oito horas por dia, predominantemente no período diurno; 82,8% exercem a função de auxiliar de Enfermagem, enquanto, apenas 9,2% são contratados como técnicos de Enfermagem. O sexo predominante é o feminino, e 46,0% têm idade entre 21 e 30 anos. Observamos que 46,0% vivem em união e que 44,8%, não têm filhos; 52,9% afirmam ser católicos. Por fim, 72,4% relataram trabalhar em apenas um emprego e 75,8% destes estão se sentindo bem em relação à saúde. Chama a atenção o fato que 34,5% estão acima do peso. Conclusão: Concluímos que esta categoria profissional é predominantemente feminina, trabalha mais de oito horas por dia num ambiente considerado insalubre e, apesar disso, referem se sentir bem em relação à sua saúde.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Mendes, Jucelito Darela. "SERVIÇO PÚBLICO DE SAÚDE EM PORTUGAL E NO BRASIL: um levantamento jurídico da estrutura administrativa e dos fenômenos organizatórios." Master's thesis, 2018. http://hdl.handle.net/10316/85713.

Full text
Abstract:
Dissertação de Mestrado em Direito apresentada à Faculdade de Direito
A prestação dos serviços públicos de saúde tem desafiado a Administração Pública em todos os contextos. É o interesse nesse desafio que motiva o presente estudo em duas realidades distintas, a prestação do serviço público de saúde em Portugal e no Brasil. Ao buscar um entendimento geral de cada uma das realidades, de forma a compreendê-la enquanto sistema, tanto o Serviço Nacional de Saúde – SNS - quanto o Sistema Único de Saúde – SUS, levantamos a estrutura organizacional e os institutos jurídicos manejados na prestação desses serviços públicos. No estudo dessa estrutura organizacional, apuramos os entes e órgão envolvidos direta e indiretamente na prestação dos serviços públicos de saúde, e também o modo pelo qual se organiza essa estrutura administrativa. No levantamento dos institutos jurídicos utilizados na prestação dos serviços públicos de saúde identificamos os institutos jurídicos noticiados na literatura e na vida prática, assim como também destacamos a sua maior ou menor utilização. Por fim, o estudo realizado, apresenta um entendimento geral dos dois sistemas e os pontos de destaque de cada um. Com base nas análises realizadas, foi possível identificar, dentre outras coisas, que no sistema português a contratualização aparenta ser orientada especialmente para a recompensa do sucesso, atribuindo uma qualificação importante na alocação dos recursos, o que não se verifica no sistema brasileiro que parece ainda alocar os recursos fortemente orientado pela demanda. Dessa forma, o sistema português da contratualização aparentemente representa um sistema que pode ser chamado de "estado saúde”, pois atribui considerável relevância aos índices de saúde apresentados e seus resultados práticos. Assim, a eficiência alcançada é avaliada com base em requisitos pré-definidos. Diferentemente, o sistema brasileiro parece ser ainda orientado por uma ótica centrada na demanda, o que pode ser chamado de "estado doença". Isso se dá porque a distribuição dos recursos segue basicamente o nível da demanda, sem estabelecer ponderações maiores quanto aos índices de eficiência alcançados e os seus resultados práticos.
The provision of public health services has challenged Public Administration in many contexts. Aware of these challenges, this work is dedicated to the study of two distinct realities: the provision of public health in Portugal and Brazil. Seeking a general understanding of each reality in order to understand it as a system, both the National Health Service - SNS and the Unified Health System - SUS, we raise the organizational structure and the legal institutes managed in the provision of these public services. In the study of the organizational structure, we determine the bodies involved directly and indirectly in the provision of public health services, and also the way in which this administrative structure is organized. In the survey of the legal institutes used in the provision of public health services, we identify the legal institutes reported in literature and in practical life, as well as highlighting their greater or lesser use. Finally, the study presents a general understanding of the two systems and the highlights of each one. Based on the analyzes, it was possible to identify that, for example, in the Portuguese system, the act of contracting is oriented especially to the reward of success, assigning an important qualification in the allocation of resources, which is not verified in the Brazilian system, which seems to allocate based on demand-driven. Therefore, the Portuguese system of apparent contractualisation represents a system that can be called "health state”, since it employs considerable importance to the presented health indices and their practical results. In this sense, what is evaluated is the achieved efficiency, based on pre-defined requirements. Differently, the Brazilian system seems to be oriented in a more demand-driven perspective, what can be called "disease state”. The idea of “disease state” arises from the notion that the distribution of resources follows the level of demand, without establishing greater considerations regarding the efficiency rates achieved and their practical results.
Outro - Licença capacitação remunerada
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Costa, Rita Jacinta Ferreira da. "O Antes e o Após da Devolução à Misericórdia do Hospital José Luciano de Castro - Anadia: Um Estudo de Caso." Master's thesis, 2017. http://hdl.handle.net/10316/84035.

Full text
Abstract:
Relatório de Estágio do Mestrado em Administração Pública Empresarial - extinto apresentado à Faculdade de Direito
Este trabalho resulta do estágio realizado na ARSC, I.P. e no culminar do Mestrado em Administração Pública Empresarial. Apresenta-se um caso de estudo, realizado em Portugal, sobre o desempenho hospitalar no antes e o após da devolução do Hospital José Luciano de Castro de Anadia (HJLC) à Santa Casa da Misericórdia de Anadia. O estudo conclui sobre as vantagens e desvantagens que essa devolução trouxe ao hospital e a importância da qualidade para os resultados de produção obtidos. Para o efeito, recolheram-se alguns dados dos anos da pré-devolução (2013 e 2014) e do ano da pós-devolução (2015), tais como as consultas e as cirurgias contratualizadas entre a ARSC, I.P. e o HJLC e a respetiva produção do hospital nestes três anos, fazendo-se as respetivas comparações. Os resultados deste caso de estudo demonstram-nos que, de uma forma geral, a devolução deste hospital de Anadia à Santa Casa da Misericórdia de Anadia foi vantajosa, quer em termos de indicadores de produção e de poupança.Este trabalho resulta do estágio realizado na ARSC, I.P. e no culminar do Mestrado em Administração Pública Empresarial. Apresenta-se um caso de estudo, realizado em Portugal, sobre o desempenho hospitalar no antes e o após da devolução do Hospital José Luciano de Castro de Anadia (HJLC) à Santa Casa da Misericórdia de Anadia. O estudo conclui sobre as vantagens e desvantagens que essa devolução trouxe ao hospital e a importância da qualidade para os resultados de produção obtidos. Para o efeito, recolheram-se alguns dados dos anos da pré-devolução (2013 e 2014) e do ano da pós-devolução (2015), tais como as consultas e as cirurgias contratualizadas entre a ARSC, I.P. e o HJLC e a respetiva produção do hospital nestes três anos, fazendo-se as respetivas comparações. Os resultados deste caso de estudo demonstram-nos que, de uma forma geral, a devolução deste hospital de Anadia à Santa Casa da Misericórdia de Anadia foi vantajosa, quer em termos de indicadores de produção e de poupança.
This work is the result of the internship at ARSC, I.P. and at the culmination of the Master in Entrepreneurs Business Administration. A case study was carried out in Portugal on hospital performance before and after the devolution of the Hospital José Luciano de Castro of Anadia (HJLC) to the Santa Casa da Misericórdia of Anadia. The study concludes on the advantages and disadvantages that this devolution brought to the hospital and the importance of the quality for the obtained results of production. For this purpose, some data were collected on the pre-return years (2013 and 2014) and post-devolution year (2015), such as consultations and contractualized surgeries between ARSC, I.P. And the HJLC and its production of the hospital in these three years, making the respective comparisons. The results of this case study demonstrate that, in general, the return of this hospital of Anadia to Santa Casa da Misericórdia of Anadia was advantageous, both in terms of production and savings indicators.This work is the result of the internship at ARSC, I.P. and at the culmination of the Master in Entrepreneurs Business Administration. A case study was carried out in Portugal on hospital performance before and after the devolution of the Hospital José Luciano de Castro of Anadia (HJLC) to the Santa Casa da Misericórdia of Anadia. The study concludes on the advantages and disadvantages that this devolution brought to the hospital and the importance of the quality for the obtained results of production. For this purpose, some data were collected on the pre-return years (2013 and 2014) and post-devolution year (2015), such as consultations and contractualized surgeries between ARSC, I.P. And the HJLC and its production of the hospital in these three years, making the respective comparisons. The results of this case study demonstrate that, in general, the return of this hospital of Anadia to Santa Casa da Misericórdia of Anadia was advantageous, both in terms of production and savings indicators.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Oliveira, Hélio Domingos Custódio de. "Contratualização em cuidados de saúde primários." Master's thesis, 2010. http://hdl.handle.net/10348/592.

Full text
Abstract:
Dissertação de Mestrado em Gestão dos Serviços de Saúde
O processo de contratualização em Portugal teve início em 1996, acompanhou a reforma nos Cuidados de Saúde Primários com a génese no Projecto Alfa e posteriormente com a criação do Regime Remuneratório Experimental aplicado aos clínicos gerais. Em 2005 assistiu-se ao renascer da contratualização concomitantemente com a actual reforma implementada nos Cuidados de Saúde Primários, com a criação e implementação das Unidades de Saúde Familiar e posteriormente com os Agrupamentos de Centros de Saúde. Com esta investigação pretendeu-se conhecer o impacto desta ferramenta de gestão nas práticas dos profissionais que exercem funções em Unidades de Saúde Familiar da Administração Regional de Saúde Norte, I.P., através de um estudo qualitativo, transversal de natureza exploratória. Foram entrevistados 30 profissionais de saúde (10 médicos, 10 enfermeiros e 10 secretários clínicos) pertencentes a 10 Unidades de Saúde Familiar. Da análise de conteúdo efectuado ao produto das entrevistas, emergiram vários resultados, na opinião destes profissionais, a reforma em curso, melhorou a acessibilidade dos utentes, a organização e funcionamento dos serviços bem como a prestação de cuidados. Relativamente à opinião sobre o processo de contratualização, conclui-se que teve reflexos a nível das práticas dos profissionais, permitiu uma mudança de paradigma a nível da prestação de cuidados bem como a sua avaliação. Fomentou o trabalho em equipa e a formação no âmbito da gestão. No que concerne à evolução da contratualização, estes profissionais prevêem dificuldades na relação com as diferentes unidades funcionais, assim como a necessidade de formação a nível da gestão e da qualidade para todos os profissionais intervenientes no processo. A nível da Unidade de Saúde Familiar, esperam melhoria nos equipamentos e instalações, bem como a implementação de um processo de acreditação, conducente à melhoria contínua da qualidade. Por último, desejam um processo de contratualização mais negocial e menos impositivo, atendendo às necessidades de saúde locais, bem como uma melhoria dos sistemas de informação que constituem a base fundamental deste processo.
Contracting in Portugal began in 1996; it followed the reform of the Prime Health Care with origin in the Alfa Project and later on with the creation of the Experimental Remuneration Regime applied to general practitioners. In 2005 the rebirth of the contracting process took place concomitantly with the implementation of the present reform in Prime Health Care, with the creation and implementation of the Family Health Units and later on with the Health Centre Groups. With this study it is intended to understand the impact of this management tool on the work of professionals that act in the Family Health Care Units of the North Region Health Administration, I.P., through a qualitative transverse study of explorative nature. 30 health professionals that practice in 10 Family Health Units were interviewed (10 doctors, 10 nurses and 10 clinic secretaries). Several results emerged from the analysis of this study; in these professionals‟ opinion the reform in progress improved the patients‟ accessibility, the organization and the working of the services as well as the providing of health care. In what concerns their opinion about the contracting process, it is inferred that it influenced the professionals‟ practices; it allowed a paradigm change in what health care is concerned as well as its evaluation. It promoted team work and training in the context of management. In what the contracting is concerned, these professionals predict difficulties in the relation between the different functional units, as well as the need for training in management and quality to all those intervening in the process. In what concerns the Family Health Unit, they expect an improvement of the facilities and equipment, as well as the implementation of a process of accreditation, that may lead to the continuous improvement of quality. Lastly, they want a more negotional and less imposing contracting model that serves the local health needs, as well as an improvement in the information systems that constitute the fundamental basis of this process.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Rocha, Maria Dulce Costa. "O impacto da contratualização no Sistema Nacional de Saúde." Master's thesis, 2019. http://hdl.handle.net/10400.3/5093.

Full text
Abstract:
Dissertação de Mestrado, Ciências Económicas e Empresariais, especialização em Finanças, 3 abril de 2019, Universidade dos Açores.
O trabalho de investigação analisa o impacto no desempenho económico dos Hospitais Portugueses face ao processo de contratualização. Na análise estatística utilizou-se o teste de diferença entre médias para verificar o comportamento do desempenho económico dos hospitais face à contratualização. Foram retirados dados dos relatórios e contas de uma amostra de quinze Hospitais Portugueses S.A. que passaram por este processo de contratualização, no período compreendido entre 2003 a 2017, a fim de calcular quatro indicadores como: a Rendibilidade do Ativo (ROA); a Rendibilidade dos Capitais Próprios (ROE); Economic Value Added (EVA) e Market Value Added (MVA). Neste estudo, para cada um destes indicadores, foram analisados e comparados os efeitos resultantes de dois anos antes e de dois anos após o processo de contratualização. Dos resultados obtidos, pode-se concluir que a contratualização teve pouco impacto no desempenho económico dos hospitais portugueses e o sentido deste impacto foi desfavorável.
ABSTRACT: This research work aims to analyse the impact on the economic performance of Portuguese Hospitals according to the contracting process. In the statistical analyses it was used tests of differences between averages, to check the behavior of the economic performance of hospitals towards the contracting process. It was taken data of reports and accounts from a sample of fifteen Portuguese Hospitals S.A. that went through this contracting process from 2003 to 2017, in order to calculate the four indicators, such as: Return On Assets (ROA); Return On Equity (ROE); Economic Value Added (EVA) and the Market Value Added (MVA). In this study, for each of these indicators, were analysed and compared the resulted effects between the period of two years before and two years after the contracting process. From the obtained results, we can conclude that contracting process had little impact on the economic performance of Portuguese Hospitals and the resulting impact was not favorable.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography