To see the other types of publications on this topic, follow the link: Contribution infirmière.

Journal articles on the topic 'Contribution infirmière'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 37 journal articles for your research on the topic 'Contribution infirmière.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse journal articles on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Ricard, Nicole, Claire Page, and France Laflamme. "La pratique infirmière avancée : un choix qui s’impose pour la qualité des soins et services en santé mentale." Santé mentale au Québec 39, no. 1 (July 10, 2014): 137–57. http://dx.doi.org/10.7202/1025911ar.

Full text
Abstract:
La refonte des lois professionnelles et la réorganisation des services en santé mentale ont eu une influence significative sur la pratique infirmière en santé mentale au Québec. De nombreuses infirmières ont fait preuve de leadership clinique et ont su adapter leurs services aux besoins de la population selon les nouveaux milieux de soins de proximité. Cependant, plusieurs sont d’avis que le rôle des infirmières n’est pas suffisamment connu et mis à profit pour contribuer de façon optimale à l’offre de services en santé mentale. Ainsi, cet article porte un regard critique sur la pratique infirmière en santé mentale au Québec et les conditions essentielles à son évolution. Il vise à : 1) décrire les tendances actuelles qui caractérisent l’évolution des rôles et la modernisation de la pratique infirmière en santé mentale au Québec ; 2) offrir un aperçu de l’évolution de la pratique infirmière avancée en santé mentale (PIA-SM) et de ses retombées sur la qualité des services ; 3) clarifier le concept de PIA et situer son évolution au Québec ; et 4) proposer diverses stratégies visant à optimiser le rôle des infirmières et leur complémentarité avec les autres professionnels dans l’offre de services en santé mentale. Les progrès en cours sont illustrés par des exemples de pratiques innovantes développées par des infirmières québécoises dans le contexte de la restructuration des services de santé. Les données quant à l’évolution de la PIA-SM aux États-Unis et en Australie indiquent qu’il existe encore de nombreux défis liés à l’implantation réussie de ce nouveau rôle. Toutefois, il se dégage, de la majorité des études, un consensus de plus en plus important quant à la contribution de la PIA-SM pour améliorer la qualité et l’accessibilité des soins en santé mentale. La réforme des services de santé mentale au Québec s’avère donc être un moment propice pour développer et soutenir la PIA-SM et en retirer les bénéfices attendus.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Godbout, Pierre, and Denise St-Cyr Tribble. "L’apport de l’observation in situ pour décrire les interventions infirmières d’habilitation à l’autoprise en charge de sa santé dans le secteur des soins à domicile." Revue de l'Université de Moncton 39, no. 1-2 (June 2, 2010): 7–39. http://dx.doi.org/10.7202/039841ar.

Full text
Abstract:
Résumé L’utilisation de l’observation in situ a servi à décrire les interventions infirmières d’habilitation à l’autoprise en charge de sa santé, dans le cadre d’une recherche doctorale ayant un devis ethnométhodologique. Cet article traite de l’utilisation de cette stratégie de recherche qui a permis de décrire pas moins de soixante interventions d’habilitation grâce à l’observation de 30 visites à domicile d’infirmières* du Programme Extra-Mural du Nouveau-Brunswick. Les aspects méthodologiques liés à cette recherche sont d’abord présentés. Ensuite, les résultats saillants sont abordés et discutés à la lumière de la contribution de l’observation pour décrire la nature multidimensionnelle de l’intervention, en plus de raffiner les connaissances sur les indicateurs et les fonctions de ces interventions. Enfin, il est suggéré que l’observation est une stratégie de recherche pertinente et non-intrusive ayant le potentiel de contribuer aux développements des connaissances sur l’intervention d’habilitation infirmière.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Guillamo, S. "Contribution d’une infirmière en service de santé et sécurité au travail." Archives des Maladies Professionnelles et de l'Environnement 71, no. 3 (June 2010): 559. http://dx.doi.org/10.1016/j.admp.2010.03.012.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Roy, Bernard, Dave Holmes, and Vincent Chouinard. "Contribution à une éthique de la sollicitude - Masculinités et genre dans la profession infirmière." Recherche en soins infirmiers N° 107, no. 4 (2011): 38. http://dx.doi.org/10.3917/rsi.107.0038.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Denu, B., and J. Cantineau. "La santé au travail pour tous et partout: contribution infirmière au sein de l’équipe interdisciplinaire." Archives des Maladies Professionnelles et de l'Environnement 67, no. 1 (January 2006): 80. http://dx.doi.org/10.1016/s1775-8785(06)70312-5.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Hoyelle-Pierre, Stéphanie, and François Villemonteix. "La captation audio dans le dispositif hybride de la formation infirmière : contribution à l’acquisition des connaissances pour le développement de compétences professionnelles." Recherche en soins infirmiers N° 123, no. 4 (2015): 108. http://dx.doi.org/10.3917/rsi.123.0108.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Helou, Nancy, Anne Zanchi, and Maya Shaha. "La contribution infirmière à la prise en charge multidisciplinaire des patients vivant avec une néphropathie diabétique : une revue intégrative de la littérature." Revue Francophone Internationale de Recherche Infirmière 3, no. 2 (June 2017): 79–86. http://dx.doi.org/10.1016/j.refiri.2017.03.003.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Debout, Christophe. "Construire une vision prospective de la contribution apportée par la profession infirmière à l’état de santé de la population et au système de santé." Revue Francophone Internationale de Recherche Infirmière 7, no. 1 (March 2021): 100228. http://dx.doi.org/10.1016/j.refiri.2021.100228.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Numa-Bocage, Line, and Fanny Bajolle. "Éducation thérapeutique du jeune patient, domaine spécifique de l’ETP et évolution du métier d’infirmière." Phronesis 7, no. 2 (October 1, 2018): 45–54. http://dx.doi.org/10.7202/1051690ar.

Full text
Abstract:
Les demandes d’accompagnement au changement professionnel sont de plus en plus nombreuses. Dans le champ des métiers adressés à autrui, l’éducation thérapeutique (ET) demande à être étayée par de nouvelles approches sollicitant les Sciences Humaines et Sociales (Tourette-Turgis, 2015 ; Chalmel, 2015). Ces demandes conduisent à des transformations des pratiques professionnelles et à des changements dans les dispositifs d’éducation. Cet article présente une observation directe des pratiques effectives d’ET adressée à de jeunes patients et la formation d’une infirmière par la pratique. Il discute les formes de collaboration scientifique entre chercheures de domaines scientifiques différents et professionnelles du corps médical conduisant ces dernières à transformer leurs pratiques en créant des instruments pédagogiques ou des outils nouveaux de formation. Les conceptions inventives issues de ces échanges s’appuient sur les expériences et compétences construites antérieurement et s’articulent pour faire évoluer les dispositifs. Notre contribution présente et discute à travers ces analyses les transformations du métier de l’IDE vers des actions qui ne visent pas seulement le soin du corps, mais une forme d’enseignement d’une hygiène de vie. Le moment étudié est celui de la passation et de la transmission de l’expérience et de la responsabilité d’animer les séances d’éducation de la cardiologue vers l’infirmière d’éducation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Charron, Maude, Arnaud Duhoux, Damien Contandriopoulos, Claire Page, and Lily Lessard. "Le rôle des infirmières dans les services de première ligne face aux personnes souffrant d’un trouble mental courant." Santé mentale au Québec 42, no. 1 (June 14, 2017): 289–303. http://dx.doi.org/10.7202/1040255ar.

Full text
Abstract:
La prévalence des troubles mentaux courants (TMC) augmente tant dans la population québécoise que mondiale. Les gouvernements, les chercheurs et les cliniciens cherchent les meilleures pratiques à appliquer pour améliorer les services offerts à la clientèle souffrant de TMC. Les données suggèrent que ces services devraient être principalement offerts en première ligne (PL), mais leur organisation actuelle, au Québec, ne permet pas de répondre de façon optimale aux besoins des personnes souffrant de TMC ainsi qu’à ceux de leurs proches. Au cours des prochaines années, différents types d’infirmières occuperont un rôle élargi en PL et représenteront une portion plus importante des effectifs à ce niveau améliorant potentiellement l’accessibilité aux services. Les infirmières et les autres cliniciens ne connaissent pas toujours le rôle des infirmières quant à la santé mentale ni leur contribution durant toutes les phases du continuum de soins. La collaboration interprofessionnelle constitue un élément fondamental pour améliorer les services de PL en santé mentale. Celle-ci repose sur une compréhension juste des rôles et de leurs partages parmi tous les membres d’une équipe. Les objectifs de cet article sont de : 1) décrire les meilleures pratiques de collaboration interprofessionnelle en santé mentale et en PL ; 2) discuter des rôles des infirmières quant aux TMC ; et 3) présenter des pistes d’intervention pour déployer ces rôles. Une conceptualisation des rôles infirmiers bien intégrés dans un contexte multiprofessionnel de première ligne en santé mentale est présentée dans cet article.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Debout, Christophe, Chantal Eymard, and Monique Rothan-Tondeur. "Education thérapeutique et soins infirmiers. Contribution des sciences infirmières dans l’approche pluriprofessionnelle de l'éducation thérapeutique du patient." Santé Décision Management 12, no. 1-4 (December 30, 2010): 95–113. http://dx.doi.org/10.3166/sdm.13.95-113.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Nazon, Evy. "Contribution des théories au développement des savoirs infirmiers : une analyse critique." Aporia 12, no. 1 (August 26, 2020): 47–54. http://dx.doi.org/10.18192/aporia.v12i1.4837.

Full text
Abstract:
Selon plusieurs chercheurs, les sciences infirmières devraient s’appuyer sur les théories infirmières pour développer des savoirs scientifiques. Le but de leur approche consiste à empêcher l’éclectisme et produire des savoirs propres à la discipline. Dès lors, ces théories deviennent un cadre incontournable permettant d’assurer la reconnaissance et la valorisation de la discipline. Dans cet article, nous voulons présenter, avec l’approche généalogique de Foucault, une analyse qui permet d’appréhender la production des savoirs issus des théories infirmières sous un regard plus critique tout en faisant ressortir leur dimension politique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Lau, Garnet J., and Carmen G. Loiselle. "Les outils de cybersanté et les soins infirmiers en oncologie : perceptions infirmières et contributions aux soins des patients et à la pratique avancée." Canadian Oncology Nursing Journal 28, no. 2 (April 9, 2018): 125–31. http://dx.doi.org/10.5737/23688076282125131.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Daigle, Johanne, Nicole Rousseau, and Francine Saillant. "Des traces sur la neige…La contribution des infirmières au développement des régions isolées du Québec au XXe siècle." Notes de recherche 6, no. 1 (April 12, 2005): 93–104. http://dx.doi.org/10.7202/057727ar.

Full text
Abstract:
Femmes héroïnes ou médecins à rabais ? Les images généralement accolées aux infirmières « de colonie » semblent battues en brèche devant les récits de ces femmes. Associées à la colonisation pour dispenser les soins de santé nécessaires au maintien des communautés locales, les infirmières « de colonie » ont contribué au développement des régions isolées du Québec au XXe siècle. Cette note fait le point sur une recherche en cours. Les auteures exposent le cadre d'analyse résument l'état des connaissances sur le sujet et mentionnent les problèmes relatifs à la reconstitution de cette histoire. Ces infirmières ont laissé des traces, en partie effacées, des traces sur la neige.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Bilodeau, Karine, Sylvie Dubois, and Jacinthe Pepin. "Contribution des sciences infirmières au développement des savoirs interprofessionnels." Recherche en soins infirmiers N° 113, no. 2 (2013): 43. http://dx.doi.org/10.3917/rsi.113.0043.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Debout, Christophe. "Soigner les soldats de la Grande Guerre, la contribution des infirmières." Soins 59, no. 786 (June 2014): 6–17. http://dx.doi.org/10.1016/j.soin.2014.03.026.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Dallaire, Clémence, and Nisrine Moubarak. "Le savoir infirmier : une contribution à une pensée vivante." Recherche en soins infirmiers N° 144, no. 1 (April 26, 2021): 5–6. http://dx.doi.org/10.3917/rsi.144.0005.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Colin, Christelle, and L. Rocheleau. "Les infirmières de santé publique au Québec : une contribution essentielle et… méconnue." Santé Publique 16, no. 2 (2004): 263. http://dx.doi.org/10.3917/spub.042.0263.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Garnaud, Isabelle. "Contribution du cadre supérieur de santé au recrutement infirmier en gériatrie." Recherche en soins infirmiers N° 97, no. 2 (2009): 116. http://dx.doi.org/10.3917/rsi.097.0116.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Martin, Geneviève, and Francine Lavoie. "Violence conjugale : Étude qualitative sur les comportements d’aide des médecins et des infirmières." Service social 39, no. 2 (April 12, 2005): 188–216. http://dx.doi.org/10.7202/706485ar.

Full text
Abstract:
Cet article s'inscrit dans une perspective de prévention secondaire en matière de violence conjugale. Il présente une partie des résultats d'une recherche qualitative menée auprès de vingt sujets, médecins et infirmières, en milieu hospitalier et en pratique privée. Dix comportements d'aide sont regroupés autour de deux axes : l'action directe auprès des femmes violentées et l'action avec les ressources. La discussion porte sur la relation entre intervenants, intervenantes et femmes violentées, sur l'éthique reliée à la suggestion de départ du foyer et enfin, sur la contribution de ces intervenants et intervenantes à l'ensemble du système d'aide en faveur des femmes violentées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Goulet, Marie-Hélène, Caroline Larue, and Chad Chouinard. "Partage du savoir expérientiel : regard sur la contribution des patients partenaires d’enseignement en sciences infirmières." Santé mentale au Québec 40, no. 1 (July 22, 2015): 53–66. http://dx.doi.org/10.7202/1032382ar.

Full text
Abstract:
L’article vise à répertorier les principaux écrits scientifiques portant sur la contribution du patient partenaire d’enseignement dans les cours de professionnels de la santé. Cette recension des écrits ciblant 26 articles permet d’identifier les différents rôles du patient partenaire, ainsi que les retombées et les défis de son introduction dans le continuum de formation selon la perspective des patients partenaires, des étudiants et de l’équipe professorale. En discussion, les éléments de la recension sont mis en relation avec les réflexions des auteurs sur leur propre expérience d’enseignement.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Lindenbach, Jeannette M., Sylvie Larocque, Anne-Marise Lavoie, and Marie-Luce Garceau. "Older Adult Mistreatment Risk Screening: Contribution to the validation of a Screening Tool in a Domestic Setting." Canadian Journal on Aging / La Revue canadienne du vieillissement 31, no. 2 (May 31, 2012): 235–52. http://dx.doi.org/10.1017/s0714980812000153.

Full text
Abstract:
RÉSUMÉLe dépistage du risque de maltraitance de la personne aînée vivant à domicile est difficile en raison de sa nature cachée. Afin de surmonter ce défi, un instrument valide évaluant systématiquement les facteurs de risque est requis. Un tel instrument, le “expanded-Indicators of Abuse” [e-IOA], fut originellement validé en hébreu dans un milieu hospitalier. Cette étude a contribué à la validation du “e-IOA” dans un nouveau contexte, celui d’un milieu communautaire anglophone en Ontario, Canada. L’étude s’est déroulée en deux phases: la validation du contenu et l’adaptation de l’instrument par des experts partout en Ontario, suivit de l’évaluation de la fidélité inter-juges par des infirmières. Cette adaptation, nommée le “Mistreatment of Older Adult Risk Factors”, est un outil de dépistage clair, compréhensif et représentatif du risque de maltraitance à domicile. Cet instrument permettra aux professionnels œuvrant auprès des aînés d’être mieux outillés pour évaluer ce risque.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Dowd, Clare Price. "Exigences du NHS en matière de leadership infirmier : la contribution de l’Académie du leadership." Soins 64, no. 840 (November 2019): 49–52. http://dx.doi.org/10.1016/j.soin.2019.09.025.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Briskin, Linda. "The militancy of nurses and union renewal." Transfer: European Review of Labour and Research 17, no. 4 (November 2011): 485–99. http://dx.doi.org/10.1177/1024258911419761.

Full text
Abstract:
In the last three decades, nurses have gone on strike in many countries including Canada, the UK, the US, Australia, Japan, New Zealand, Israel, Ireland, Denmark, Sweden, Poland, Portugal and South Africa. This article has a twofold purpose: first, to highlight oft-hidden patterns of nurse militancy through strike narratives; and second, to consider the contributions of nurse militancy to union renewal. It argues that the militancy of nurses speaks to many of the strategic threads in the union renewal project. It touches upon four themes: women’s militancy, rank-and-file militancy, coalition-building and community outreach, and professionals in the labour movement. In considering the militancy of women, this discussion genders the union renewal debate. At the same time, the article broadens the focus of the women and unions scholarship from issues of representation and leadership, constituency and cross-constituency organizing, and equity policy and bargaining to include workplace militancy. Au cours des trois dernières décennies, des infirmières sont parties en grève dans de nombreux pays, notamment au Canada, au Royaume-Uni, aux États-Unis, en Australie, au Japon, en Nouvelle-Zélande, en Israël, en Irlande, au Danemark, en Suède, en Pologne, au Portugal et en Afrique du Sud. Cet article poursuit un double objectif: tout d’abord, mettre en lumière le comportement souvent ignoré du militantisme des infirmières au travers du récit de grèves; ensuite, examiner la contribution de ce militantisme au renouveau syndical. Il montre que le militantisme des infirmières fait écho à bon nombre des axes stratégiques du projet de renouveau syndical. Il aborde quatre thèmes: le militantisme des femmes; le militantisme de la base; la construction de coalitions et le soutien de la communauté proche; le rôle des professionnels de la santé dans le mouvement des travailleurs. En examinant le militantisme des femmes, il intègre la dimension du genre dans le débat sur le renouveau syndical. Dans le même temps, l’article élargit à la problématique du militantisme sur le lieu de travail l’accent que la recherche sur les femmes et le syndicalisme met généralement sur les questions de représentation et de leadership, d’organisation catégorielle et intercatégorielle, ou de politique et de négociation sur l’égalité. In den letzten drei Jahrzehnten ist es in vielen Ländern zu Streiks von Krankenpflegerinnen gekommen, unter anderem in Kanada, dem Vereinigten Königreich, in den USA, in Australien, Japan, Neuseeland, Israel, Irland, Dänemark, Schweden, Polen, Portugal und in Südafrika. Dieser Beitrag verfolgt zweierlei Ziele: Einerseits soll er anhand von Streikberichten wenig sichtbare Strukturen des Aktivismus bei Krankenpflegerinnen aufdecken. Andererseits befasst er sich mit der Frage, welchen Beitrag dieser Aktivismus zur Erneuerung der Gewerkschaften leisten kann. Hier wird geltend gemacht, dass der Aktivismus von Krankenpflegerinnen viele strategische Schwerpunkte berührt, die Teil des Projekts zur Erneuerung der Gewerkschaften sind, insbesondere vier Themen: Aktivismus von Frauen, Aktivismus der Basis, Bündnisbildung und lokale Einbindung sowie Fachkräfte in der Arbeiterbewegung. Durch die Betrachtung des Aktivismus speziell von Frauen wird der Debatte über die Erneuerung der Gewerkschaften eine geschlechtspezifische Dimension verliehen. Gleich-zeitig wird der Fokus der wissenschaftlichen Literatur über Frauen und Gewerkschaften in Bereichen wie Vertretung und Führung, Organisation von Mitgliedern und gewerkschaftsferneren Personenkreisen sowie Politik und Verhandlungen zur Förderung der Gleichstellung um den Aspekt des Aktivismus am Arbeitsplatz erweitert.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

St-Germain, Daphney, Régis Blais, and Chantal Cara. "La contribution de l'approche de caring des infirmières à la sécurité des patients en réadaptation : une étude novatrice." Recherche en soins infirmiers N° 95, no. 4 (2008): 57. http://dx.doi.org/10.3917/rsi.095.0057.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Desrosiers, Georges, Benoît Gaumer, and Othmar Keel. "Contribution de l’École d’hygiène de l’Université de Montréal à un enseignement francophone de santé publique, 1946-1970." Revue d'histoire de l'Amérique française 47, no. 3 (August 26, 2008): 323–47. http://dx.doi.org/10.7202/305244ar.

Full text
Abstract:
RÉSUMÉ Au début du siècle, l'intégration de la bactériologie dans les pratiques de santé publique a conduit à une séparation de plus en plus marquée entre la médecine curative et la médecine préventive et a ouvert la voie à la formation d'une nouvelle spécialité, celle des hygiénistes (médecins, infirmières, dentistes, etc.) qui ont rapidement senti le besoin de se donner des moyens de formation adaptés. C'est ainsi que sont nées à partir de 1918 les écoles de santé publique, d'abord aux États-Unis puis au Canada. Le Canada n'a eu que deux écoles de santé publique, celle de Toronto (1925-1975) qui desservait les anglophones et l'École d'hygiène de l'Université de Montréal (1946-1970) pour les francophones. Ces deux écoles ont été intégrées aux facultés de médecine dans le vent des réformes du début des années 1970. Cette étude relate les premières initiatives de formation spécialisée en santé publique dans les universités francophones du Québec qui remontent à 1911, les circonstances de la création de l'École d'hygiène, la mission qu'elle s'est donnée au début et l'évolution de ses structures administratives. Elle analyse plus en détail ses principaux programmes de formation, la composition du corps professoral et de la clientèle étudiante.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Colin, Christelle. "Naître égaux-Grandir en santé : un exemple de la contribution des infirmières en prévention et en promotion de la santé en périnatalité." Santé Publique 16, no. 2 (2004): 287. http://dx.doi.org/10.3917/spub.042.0287.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Pariseau-Legault, Pierre, Emmanuelle Bernheim, Guillaume Ouellet, and Nicolas Sallée. "Lorsque la maladie mentale s’invite au banc des accusés : Ethnographie de la Commission d’examen et des espaces de justice hospitalière." Aporia 13, no. 2 (August 23, 2021): 42–55. http://dx.doi.org/10.18192/aporia.v13i2.6019.

Full text
Abstract:
Au cours des vingt dernières années, plusieurs changements sociaux et politiques ont contribué à la transformation des pratiques d’intervention en psychiatrie. Ces changements sont notamment expliqués par le rapprochement continuel des espaces hospitaliers et de justice. L’objectif de cet article est de discuter de la contribution du concept d’hétérotopie pour l’étude de ce phénomène et s’appuie sur les résultats d’une recherche ethnographique réalisée dans l’un de ces espaces, la Commission d’examen. Les considérations théoriques et méthodologiques de ce projet, de même que le rôle de la Commission d’examen, seront d’abord discutées. La première partie de cet article portera sur la juxtaposition des espaces hospitaliers et de justice et ses conséquences sur les relations existantes entre les acteurs intra- et extra-juridiques. La dernière partie de cet article s’intéressera à la signification clinique de la judiciarisation et plus particulièrement des espaces de justice en santé mentale pour le travail infirmier.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Giosa, Justine L., Paul Holyoke, and Paul Stolee. "Let’s Get Real about Person- and Family-Centred Geriatric Home Care: A Realist Synthesis." Canadian Journal on Aging / La Revue canadienne du vieillissement 38, no. 4 (June 27, 2019): 449–67. http://dx.doi.org/10.1017/s0714980819000023.

Full text
Abstract:
RÉSUMÉCette étude a examiné les mécanismes complexes intervenant lors de la prestation de soins axés sur la personne et la famille (SAPF) par des équipes de soins gériatriques à domicile. Une approche par synthèse réaliste a été utilisée pour élaborer un cadre d’évaluation qui a inclus 159 références provenant de la littérature scientifique, des consultations d’experts canadiens en SAPF, des recherches ciblées dans les bases PubMed/MEDLINE® et CINAHL, et des recensions de la littérature grise canadienne. Les références ont été sélectionnées par deux personnes, selon une approche consensuelle avec évaluation de la qualité. Les données ont été extraites et synthétisées en tenant compte du contexte, des mécanismes et des configurations des résultats dans un cadre théorique de SAPF d’équipe pour les soins gériatriques à domicile. Le cadre présente les contributions spécifiques prédominantes des infirmières, des ergothérapeutes et des physiothérapeutes, leurs apports collectifs impliquant des communications pour des équipes virtuelles, ainsi que le soutien du système nécessité pour la prestation de SAPF d’équipe complets. Les résultats de cette étude pourraient contribuer à l’amélioration de l’éducation sur les SAPF et des lignes directrices sur les pratiques exemplaires, en vue d’assurer une prestation plus intégrée des SAPF dans les soins gériatriques offerts à domicile ou dans d’autres milieux comportant des équipes de soins.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Fadi, Asma, Khadija Legrouri, Jabran Daaif, Said Benmokhtar, Said Belaaouad, Fatima Zahra Ramdani, and El Hassane Khouya. "Contribution of Simulation in the Development of the Competences of Future Radiology Technicians in the Framework of the Management of the Risks Associated with the Medical Radiology Techniques." International Journal of Online and Biomedical Engineering (iJOE) 17, no. 08 (August 16, 2021): 135. http://dx.doi.org/10.3991/ijoe.v17i08.23779.

Full text
Abstract:
<p class="0abstractCxSpFirst"><strong>Objectives:</strong> The objectives of this study are to raise awareness among future radiology technicians regarding risk management in medical imaging and to measure their satisfaction with their participation in simulation sessions focused on the management of emergencies in radiology. </p><p class="0abstractCxSpMiddle">Method: A prospective research-action study was conducted at the simulation center of the Institut Supérieur des Professions Infirmières et Techniques de Santé of Agadir, with radiology technician students enrolled in the 5th semester.</p><p class="0abstractCxSpMiddle">A simulation workshop applied to the theme "Risk management in radiology related to an immediate hypersensitivity reaction to iodinated contrast products (ICP) used in CT" was organized over three days.</p><p class="0abstractCxSpMiddle"><strong>Results:</strong> Sixteen radiology students participated in the three simulation scenarios. The evaluation of the technical skills of the participants in this simulation workshop revealed an insufficient mastery of these emergencies. Indeed, during the first simulation session concerning the management of an immediate hypersensitivity reaction to iodinated contrast products in second-grade CT, the average score for the session was 06.39/20 (3.25-9). In addition, the mean score for the second simulation session applied to cardiac arrest management was 06.03/20 (2.25- 8.75).</p><p class="0abstractCxSpMiddle">Regarding the error room scenario, (50%) of the participants were satisfied with the relevance of the errors implemented in this simulation session, (37.5%) very satisfied, and (75%) judged the simulation as an effective approach to risk management.</p><p class="0abstractCxSpLast"><strong>Conclusion:</strong> Teaching by simulation applied to the management of medical imaging emergencies proves to be a relevant pedagogical method for building a base of skills for future radiology professionals.</p>
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Gold, Dolores Pushkar. "Barbara K. Haight and Jeffrey D. Webster (eds.). The Art and Science of Reminiscing: Theory, Research, Methods and Applications. Bristol, PA: Taylor & Francis, 1995, pp. 323." Canadian Journal on Aging / La Revue canadienne du vieillissement 15, no. 4 (1996): 701–5. http://dx.doi.org/10.1017/s0714980800009491.

Full text
Abstract:
RÉSUMÉCe livre, composé de chapitres édités, tente d'offrir un ouvrage de référence définitif aux chercheurs et praticiens qui s'intéressent au développement de la théorie de la réminiscence et de ses applications. Les rédacteurs ont délibérément inclu des contributions provenant de plusieurs disciplines et pays, et ont réussi à présenter un vaste échantillon des travaux accomplis dans ce domaine par des intervenants en psychologie, en gériatrie, en soins infirmiers et en gérontologie. Les chapitres du livre résument les développements de la théorie, de la recherche, des méthodes et des applications. Les recherches effectuées depuis les premiers travaux au début des années 60, ont conduit à un rejet des hypothèses basées sur la théorie somatique et ont fourni les clarifications nécessaires sur la nature de la réminiscence. En particulier, on reconnait deplus en plus que celle-ci est multidimensionnelle et qu'elle a plusieurs fonctions. Des recherches qualitatives et quantitatives ont permis d'examiner diverses taxonomies de la réminiscence et l'influence de certains stimuli contextuels dans le déclenchement de la réminiscence. Les praticiens ont appliqué des interventions basées sur différents aspects de la réminiscence à divers groupes de personnes âgées, y compris des personnes résidant dans des institutions ou dans la communauté, des sujets dépressifs, des individus atteints de démence et des patients en psychothérapie. L'ouvrage présente un bon recoupement du sujet et illustre de manière adéquate l'élégance des concepts, le besoin d'une clarté et d'une spécificité conceptuellesplus grandes, d'une même terminologie et de vérifications empiriques des principes théoriques.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Chevalier, Bernadette, Heather L. Neville, Kara Thompson, Lisa Nodwell, and Michael MacNeil. "Health Care Professionals’ Opinions and Expectations of Clinical Pharmacy Services on a Surgical Ward." Canadian Journal of Hospital Pharmacy 69, no. 6 (December 23, 2016). http://dx.doi.org/10.4212/cjhp.v69i6.1606.

Full text
Abstract:
<p><strong>ABSTRACT</strong></p><p><strong>Background:</strong> Pharmacists have made significant contributions to patient care and have been recognized as integral members of the interprofessional team. Health care professionals differ in their opinions and expectations of clinical pharmacy services. Very little has been published about health care professionals’ perspectives on advanced clinical pharmacy roles, such as prescriptive authority or administration of vaccines. In 2013, clinical pharmacy services were introduced in a vascular and general surgery ward where a pharmacist had not previously been assigned.</p><p><strong>Objectives:</strong> To explore surgical nurses’ and physicians’ opinions and expectations of clinical pharmacy services and to determine how these views changed over time; to compare pharmacists’ views of clinical pharmacy services with those of nurses and physicians; and to develop validated survey tools.</p><p><strong>Methods:</strong> Three survey tools were created and validated, one for each profession. Surveys were distributed to nurses and physicians assigned to the general and vascular surgery ward before introduction of clinical pharmacy services and 8 months after implementation. Hospital pharmacists were invited to complete the survey at one time point.</p><p><strong>Results:</strong> Differences existed in the opinions of nurses, physicians, and pharmacists about some traditional activities. Nurses and physicians indicated stronger agreement with pharmacists participating in medication reconciliation activities than did pharmacists (p &lt; 0.001), whereas a greater proportion of pharmacists felt that they were the most appropriate health care professionals to provide medication discharge counselling, relative to nurses and physicians (p = 0.001). Respondents supported advanced roles for pharmacists, such as collaborative practice agreements, but there was less support for prescribing, physical assessments, and administration of vaccines. Nurses indicated the strongest agreement with pharmacist prescribing (82% versus 69% among pharmacists and 27% among physicians; p &lt; 0.001). Nurses and physicians expressed strong endorsements of clinical pharmacy services in the surveys’ comment sections.</p><p><strong>Conclusions:</strong> The introduction of clinical pharmacy services to a surgical health care team resulted in high levels of satisfaction among nurses and physicians who responded to this survey. Differences in perceptions of traditional clinical pharmacy service activities and advanced practice roles need to be studied in more depth to better understand the factors influencing health care professionals’ views.</p><p><strong>RÉSUMÉ</strong></p><p><strong>Contexte :</strong> Les pharmaciens ont fait d’importantes contributions aux soins aux patients et ils ont d’ailleurs été reconnus comme membres à part entière de l’équipe interprofessionnelle. Les professionnels de la santé ont des opinions et des attentes variées en ce qui concerne les services de pharmacie clinique. Or, il n’y a que très peu de documents publiés à<br />propos des points de vue soutenus par les professionnels de la santé sur les rôles en pharmacie clinique avancée, notamment le droit de prescrire et l’administration de vaccins. En 2013, des services de pharmacie clinique ont fait leur entrée dans une unité de chirurgie générale et vasculaire où aucun pharmacien n’avait été affecté auparavant.</p><p><strong>Objectifs :</strong> Chercher à connaître l’opinion et les attentes du personnel médical et infirmier rattaché à une unité de chirurgie en ce qui concerne les services de pharmacie clinique et voir comment ces perceptions ont changé avec le temps; comparer les points de vue soutenus par les pharmaciens en ce qui concerne les services de pharmacie clinique à ceux du personnel médical et infirmier; et mettre au point des outils d’enquête validés.</p><p><strong>Méthodes :</strong> Trois outils d’enquête ont été créés et validés, un pour chaque profession. Les sondages ont été distribués au personnel médical et infirmier rattaché à l’unité de chirurgie générale et vasculaire avant l’introduction de services de pharmacie clinique, puis huit mois après la mise en place de ces services. Les pharmaciens d’hôpitaux ont été invités à répondre au sondage à un point dans le temps.</p><p><strong>Résultats :</strong> On a observé des différences entre les opinions du personnel infirmier, des médecins et des pharmaciens à propos de certaines activités traditionnelles. Le personnel infirmier et les médecins ont indiqué être plus fortement d’accord avec la participation des pharmaciens aux activités touchant le bilan comparatif des médicaments que ne l’ont signalé les pharmaciens (<em>p</em> &lt; 0,001), alors qu’une plus grande proportion de pharmaciens croyaient être les professionnels de la santé les mieux placés pour offrir des conseils sur les médicaments au moment du congé, comparativement au personnel infirmier et aux médecins (<em>p</em> = 0,001). Les répondants étaient favorables aux rôles avancés pour les pharmaciens, comme les ententes de pratique en collaboration, mais ils l’étaient moins en ce qui touche à la prescription, à l’examen physique et à la vaccination. Le personnel infirmier était le plus d’accord avec le droit de prescrire des pharmaciens (82 % contre 69 % pour les pharmaciens et 27 % pour les médecins; <em>p</em> &lt; 0,001). Le personnel infirmier et les médecins ont exprimé un fort appui pour les services de pharmacie clinique dans les sections du sondage réservées aux commentaires.</p><p><strong>Conclusions :</strong> La mise en place de services de pharmacie clinique dans une équipe de soins de santé en chirurgie s’est traduite par des niveaux élevés de satisfaction chez le personnel infirmier et les médecins ayant répondu à ce sondage. Les différences des perceptions à l’égard des activités traditionnelles de services de pharmacie clinique et les rôles de pratique avancée doivent être étudiées plus en profondeur afin de mieux comprendre les facteurs qui influencent les points de vue des professionnels de la santé.</p>
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Koptie, Stephen W. "Kanehsatà:ke: Canadian Colonial Aporias." Socialist Studies/Études Socialistes 6, no. 1 (May 29, 2010). http://dx.doi.org/10.18740/s4gc7n.

Full text
Abstract:
This paper presents a reflective topical narrative following the research of Irihapeti Ramsden (2003), an Ngai Tahupotiki (Maori) nursing instructor of Aotearoa (New Zealand). It is a reflection on the nature of Indigenous inquiry, or what Irihapeti Ramsden recognized as an often melancholic journey of self-discovery. It has been a continuous struggle for Indigenous scholars to understand how, where, and why the injustices of colonization reduced Indigenous peoples to dependent remnants of the self-reliant and independent nations our stories remember. By connecting ideas like Jacques Derrida’s work on Aporias to the intentionality of the Kahswenhtha (Two Row Wampum), my hope is to contextualize one unresolved injustice, the Kanehsatà:ke (Oka) conflict. The symbolism of the Two Row Wampum addresses the possible but also the impossible of a new brotherhood between colonial Canada and its Indigenous peoples. Reconciliation will only be possible when Canada honours Indigenous resistance, resentment and rebellion against European myths of prerogative power. Our ancestors sacrificed a great deal, and we must wipe our tears and open our eyes, listen deeply, clear our throats and raise our voices to bear witness to our ancestors’ prayers for enduring hope, liberty and peace. Cette contribution présente un récit réflexif contemporain, dans la lignée des recherches de Irihapeti Ramsden, un formateur Ngai Tahupotiki (Maori) des infirmiers de Aotearoa (la Nouvelle Zélande). C’est une réflexion sur la nature de l’introspection Autochtone ou ce que Irihapeti Ramsden a reconnu comme le voyage, souvent mélancolique, de la découverte de soi. C’est une lutte continue pour les chercheurs Autochtones de comprendre comment, où, et pourquoi les injustices de la colonisation ont réduit les peuples Autochtones à des résidus dépendants des nations autonomes dont nos histoires se souviennent. En faisant le lien entre des travaux comme ceux de Jacques Derrida sur Aporias et l’intentionnalité du Kahswenhtha (Two Row Wampum), mon espoir est de mettre en contexte une injustice non résolue, le conflit de Kanehsatà:ke (Oka). Le symbolisme de Two Row Wampum interroge la possibilité mais aussi l’impossibilité d’une nouvelle fraternité entre le Canada colonial et ses peuples Autochtones. La réconciliation ne serait possible qu’à condition que le Canada rende honneur à la résistance, au ressentiment et à la rébellion des Autochtones contre les mythes européens de l’état d’exception. Nos ancêtres ont fait beaucoup de sacrifices et nous devons essuyer nos larmes et ouvrir nos yeux, écouter profondément, éclaircir et élever nos voix afin de témoigner des prières de nos ancêtres pour l’espoir, la liberté et la paix perpétuelle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Aeng, Elissa S. Y., Kaitlin C. McDougal, Emily M. Allegretto-Smith, and Aaron M. Tejani. "Hidden Costs of Multiple-Dose Products: Quantifying Ipratropium Inhaler Wastage in the Hospital Setting." Canadian Journal of Hospital Pharmacy 74, no. 2 (April 19, 2021). http://dx.doi.org/10.4212/cjhp.v74i2.3098.

Full text
Abstract:
Background: Previous studies have quantified wastage involving drugs that are available in multiple-dose formats. Ipratropium bromide by metered dose inhaler (MDI) is commonly used in hospitals, and may be contributing to waste of pharmaceutical and financial resources. Objectives: The primary objective was to quantify the number of patients in the authors’ health authority with waste of at least 1 ipratropium MDI. Secondary outcomes were the total number of wasted inhalers, the total number of wasted doses, the cost of wasted inhalers, the cost of wasted doses, and possible factors or explanations for inhaler wastage. Methods: A retrospective chart review was conducted for patients with an order for ipratropium by MDI in 2019 at one of the acute care sites within the health authority (predefined sample size 336). The number of inhalers dispensed was compared with doses received to determine the number of inhalers wasted. Each patient’s electronic chart was audited for possible factors and explanations for wasting of inhalers. Results: Of the 336 patients, 79 (24%) had wastage of at least 1 inhaler. In total, 34% (98/290) of all inhalers dispensed and 87% (50 693/58 000) of all doses dispensed were wasted. The total cost of wasted inhalers for the sample population was $2156. The most common reason for inhaler wastage was no doses being administered after an inhaler was dispensed; the second most common reason was dispensing of an extra inhaler associated with a change in directions for use. Conclusions: The use of multiple-dose MDI products in hospitals can lead to wastage of drugs and financial resources. Procedures need to be implemented to aid pharmacy and nursing staff in ensuring the most efficient use of these products. Evaluations of pilot methods to mitigate this waste are encouraged. RÉSUMÉ Contexte : Des études antérieures ont quantifié le gaspillage de médicaments disponibles dans des formats multidoses. Le bromure d’ipratropium administré par inhalateur-doseur (ID) est communément utilisé dans les hôpitaux et pourrait entraîner un gaspillage des ressources pharmaceutiques et financières. Objectifs : L’objectif principal consistait à quantifier le nombre de patients relevant de l’autorité sanitaire des auteurs, qui étaient source d’un gaspillage d’au moins un ID d’ipratropium. Les résultats secondaires visaient à déterminer le nombre total d’inhalateurs et de doses gaspillés, le coût associé au gaspillage des uns et des autres, ainsi que les facteurs pouvant expliquer cette situation. Méthodes : Les dossiers des patients ayant reçu une prescription d’ipratropium administrée par ID en 2019 dans l’un des sites de soins intensifs de l’autorité sanitaire ont fait l’objet d’un examen rétrospectif (taille de l’échantillon prédéfinie : 336). Une comparaison entre le nombre d’inhalateurs distribués et les doses reçues a permis de déterminer le nombre d’inhalateurs gaspillés. La vérification de chaque dossier électronique des patients a révélé les facteurs et les explications possibles du gaspillage des inhalateurs. Résultats : Sur les 336 patients, on a noté un gaspillage d’au moins un inhalateur tous les 79 patients (24 %). Au total, le gaspillage se montait à 34 % (98/290) de tous les inhalateurs distribués et à 87 % (50 693/58 000) de toutes les doses distribuées. Le coût total des inhalateurs distribués à l’échantillon de population se montait à 2156 $. La raison du gaspillage la plus fréquente était l’absence de doses administrées après la distribution d’un inhalateur; la deuxième raison concernait la distribution d’un inhalateur supplémentaire associée à une modification des instructions relatives à son utilisation. Conclusions : L’utilisation de produits ID multidoses dans les hôpitaux peut entraîner un gaspillage de médicaments et de ressources financières. Des procédures doivent être mises en place pour aider les membres du personnel des pharmacies et le personnel infirmier à utiliser plus efficacement ces produits. Il serait indiqué de procéder à des évaluations de méthodes pilotes pour atténuer ce gaspillage.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Piran, Siavash, Sam Schulman, Mary Salib, Jennifer Delaney, Mohamed Panju, and Menaka Pai. "Direct Oral Anticoagulants in the Real World: Insights into Canadian Health Care Providers’ Understanding of Medication Dosing and Use." Canadian Journal of General Internal Medicine 12, no. 3 (November 12, 2017). http://dx.doi.org/10.22374/cjgim.v12i3.201.

Full text
Abstract:
Background: Direct-acting oral anticoagulant (DOAC) use is increasing in Canada. This study evaluated nurse, staff physician, and resident physician understanding of DOAC dosing and administration.Methods: An electronic survey was distributed to health care providers (HCPs) at a hospital in Ontario, Canada. The questions discussed oral anticoagulant indications, dose adjustments, storage and administration, and counselling.Results: A total of 52 responses were received: 3 from nurses, 1 from a nurse practitioner, 21 from staff physicians (Hematology, Thrombosis Medicine, General Internal Medicine, Neurology), 25 from resident physicians, and 2 unspecified respondents. Twenty-four respondents (46%) felt comfortable or very comfortable prescribing DOACs. Only 15 (29%) knew that dabigatran should not be exposed to moisture and 13 (25%) knew that higher doses of rivaroxaban should be taken with food.Conclusion: HCP understanding of DOACs is variable. Though they express comfort with DOACs, their self-reported knowledge of dosing, administration, and patient counselling is incomplete.RésuméContexte : L’utilisation d’anticoagulants oraux directs (AOD) est en hausse au Canada. La présente étude évalue la connaissance qu’ont les infirmières et les médecins (membres du personnel et résidents) de l’administration et du dosage des AOD.Méthodologie: Un sondage en ligne a été effectué auprès des fournisseurs de soins de santé (FSS) d’un hôpital en Ontario, Canada. Les questions portaient sur les indications, l’adaptation posologique, l’entreposage et l’administration des anticoagulants oraux, ainsi que la démarche de conseil au patient.Résultats: Les 52 répondants se répartissent ainsi : 3 infirmières; 1 infirmière praticienne; 25 médecins membres du personnel (hématologie, thrombose, médecine interne générale et neurologie); 25 médecins résidents. Deux répondants n’ont pas précisé leur statut. Vingt-quatre répondants (46 %) se sentent à l’aise ou très à l’aise de prescrire des AOD. Seulement 15 répondants (29 %) savaient que le dabigatran ne doit pas être exposé à l’humidité et 13 (25 %) savaient que les doses plus élevées de rivaroxaban devaient être prises avec de la nourriture.Conclusions : La connaissance qu’ont les FSS des AOD est variable. Les FSS se disent à l’aise de travailler avec les AOD, mais, d’après ce qu’ils rapportent, leur savoir en matière de dosage, d’administration et de conseil au patient comporte des lacunes.In recent years, an increasing number of direct oral anticoagulants (DOACs) have become available. DOACs appear to be effective, safe, and convenient alternatives to warfarin.1–8 The 4 available DOACs in Canada are dabigatran, apixaban, rivaroxaban, and edoxaban and are approved by Health Canada for the prevention of stroke and systemic embolism in patients with atrial fibrillation and for treatment and secondary prevention of venous thromboembolism (VTE).DOACs come with specific recommendations for storage and administration. Dabigatran should not be exposed to moisture as this results in its breakdown and loss of potency.9,10 Moreover, dabigatran should be taken as a whole capsule, and not crushed or chewed. Modifying the capsule can lead to increased absorption and potentially increased risk of bleeding.9 Rivaroxaban at higher doses should be administered with food.10 If it is taken when fasting, its bioavailability is reduced by one third, thereby resulting in potentially increased risk of thrombosis.11Given that laboratory monitoring of DOACs is not routinely performed, it is crucial to ensure that these medications are administrated according to manufacturer’s recommendations. It is unclear whether DOACs are appropriately prescribed for indications currently approved by Health Canada, and whether patients are advised on optimal administration. Ideally, HCPs should counsel patients about appropriate DOAC use, however their understanding of this issue is unknown. To determine the level of understanding of administration and indications for DOACs, we conducted a cross-sectional study of HCPs at a Canadian hospital using a survey questionnaire.MethodsStudy PopulationAn electronic questionnaire examining HCP understanding of oral anticoagulant indications, dosing, administration, storage was distributed to physicians in different specialties, nurses, and nurse practitioners. The physician groups included: hematologists, thrombosis specialists, neurologists, internists, and resident physicians.Data CollectionThe electronic questionnaire was sent via email. Data collected included demographics, understanding of oral anticoagulant: (1) indications; (2) dosing and dose-adjustment based on renal function and age; (3) storage; and (4) administration. Additional data was collected about how HCPs counsel patients and how often they prescribe oral anticoagulants. Questionnaires were completed anonymously and no identifying data was collected outside of the participant’s occupation. Participation in this survey was voluntary. This study was approved by the Hamilton Integrated Research Ethics Board.Statistical AnalysisDescriptive statistics was used to identify the proportion of HCPs with understanding of appropriate oral anticoagulant indication, dosing, and dose-adjustment based on age and renal function. HCPs’ comfort level with prescribing oral anticoagulants, and the frequency with which they prescribe oral anticoagulants, was also assessed using descriptive statistics.ResultsParticipant CharacteristicsThe survey was sent to 300 potential respondents and 52 responses were received: 3 from nurses, 1 from a nurse practitioner, 21 from staff physicians, 25 from resident physicians, and 2 did not specify their profession. The speciality of the staff physicians included: 10 General Internal Medicine; 5 Neurology; 5 Thrombosis; and 1 Hematology. Twenty-two of the 25 residents were from Internal Medicine and 3 were from Neurology. Respondents had a mean of 11.8 years of experience and median of 5.5 years of experience in their field, respectively.HCPs’ Knowledge Base about Oral AnticoagulantsOnly 10% of the respondents correctly identified the approved indications for all 3 DOACs available in Canada. Only 15 (29%) knew that dabigatran should not be exposed to moisture and 27 (52%) knew that it should not be crushed. Thirteen participants (25%) knew that higher doses of rivaroxaban should be taken with food. Forty-three of the participants (83%), 38 (73%), and 42 (81%) adjusted the dose of dabigatran, rivaroxaban, and apixaban, respectively, for renal function. However, only 38 (73%) calculated renal function using the widely accepted Cockcroft-Gault formula. The rest used a laboratory reported e-glomerular filtration rate or creatinine alone. Thirty-one of the respondents (60%) and 29 (56%) adjusted the dose of dabigatran and apixaban, respectively, for age. Additional questions and respondents’ answers regarding dose adjustments are listed in Table 1. Table 1. Questions and Respondent’s Answers Regarding Which Drug(s) Can Be Safety Administered Based on the Renal Function and Age Forty-nine of the respondents (94%) and 27 (52%) correctly responded that the International Normalized Ratio (INR) was elevated in patients on warfarin and rivaroxaban, respectively. However, 22 (42%) and 20 (38%) incorrectly stated that INR was elevated in patients taking dabigatran and apixaban, respectively. Questions and respondents’ answers regarding anticoagulant reversal strategies are listed in Table 2.Table 2. Questions and Respondent’s Answers Regarding which Oral Anticoagulant’s Effect Can Be Reversed Using Each Reversal Agent HCPs’ Comfort Level, Counselling, and Prescription Patterns Twenty-four of the respondents (46%) felt comfortable or very comfortable prescribing DOACs. Twenty of the participants (38%) felt somewhat comfortable, while 5 (10%) felt very uncomfortable, and 3 (6%) did not specify their comfort level. Discomfort with prescribing DOACs was attributed to challenges with reversal of bleeding (31%), lack of knowledge about food or drug interactions (25%), lack of knowledge about appropriate dosing and administration (25%), lack of knowledge about appropriate indications (17%), challenges with dosing in the setting of renal impairment (21%), and bleeding risk (19%).When counselling patients around DOACs: 51 (98%) discussed the indication; 51 (98%) discussed bleeding; 33 (64%) discussed medication administration (e.g., frequency, with or without meals); 36 (69%) discussed drug interactions; 33 (64%) discussed food interactions; and only discussed ways to improve adherence (e.g., use of alarms or calendars). The prescribing pattern of HCPs per month is listed in Table 3. Table 3. How Often Do HCPs Prescribe Each Oral Anticoagulant Each Month DiscussionOur study demonstrates that despite HCPs’ self-expressed comfort with use of DOACs, their knowledge of oral anticoagulant indications, dosing, administration, and storage is suboptimal. HCPs have a unique opportunity to improve patients’ understanding and comfort with medication; it is therefore vital that they have accurate information about oral anticoagulants, and can convey this information effectively to their patients.There is a lack of consensus and a paucity of data around the effect of patient education around oral anticoagulants. A 2013 systematic review evaluating the impact of supplemental patient education on outcomes did not support patient education as a mechanism to improve outcomes. The systematic review’s conclusions were limited by poor quality evidence, and did not include patients on DOACs.12 Subsequent studies have shown that greater patient education about warfarin therapy was associated with better overall anticoagulant control, which might be predictive of better outcomes.13–15 The TREAT randomized trial compared a theory driven intervention using patient interviews, focus groups, educational booklet, self-monitoring diary, and worksheet with usual care. 14 It found that the educational intervention significantly improved anticoagulation control in patients taking warfarin, and concluded that improving patient education is essential to improve the efficacy and safety of anticoagulation.14 A cluster-randomized trial assessed the impact of patient education on knowledge about treatment; it compared patients who received education consisting of a video, a brochure, and a questionnaire with a control group who only received the brochure. 15 It found that patient education resulted in markedly improved safety-related patient knowledge.15Previous studies have shown similar findings of knowledge gap about oral anticoagulants among HCPs.16,17 In a study by Couris et al., HCPs including physicians, pharmacists, and dieticians were surveyed using questions about drug and dietary interactions with warfarin.16 The authors concluded that additional training and improved knowledge base about drug-dietary interactions among HCPs are crucial to provide adequate patient counselling and possibly optimized clinical outcomes.16 Ferguson et al. utilized a paper-based survey distributed during a cardiovascular meeting to assess nurses’ knowledge about warfarin-drug interactions and advise on warfarin dietary interactions, administration, monitoring, and duration of anticoagulation.17 They found that there was very poor knowledge about warfarin anticoagulation among nurses. 17Several “real-world” studies have examined the safety and efficacy of DOACs in patients with atrial fibrillation.18–22 Single-arm observational studies examining the real-world use of rivaroxaban in patients with atrial fibrillation20,21,24,25 and a 2017 systematic review 26 confirmed the safety and efficacy outcomes observed in the ROCKET AF.7 However dabigatran appears to perform differently outside of the randomized controlled trial setting. A 2016 systematic review of 7 post-marketing observational studies, which included 34,8750 patients with atrial fibrillation taking dabigatran, found that dabigatran at either dose showed no benefit over warfarin in prevention of stroke. 23 This finding differs from data reported by the RELY trial, which demonstrated that compared with warfarin, higher dose dabigatran significantly reduced the risk of stroke and systemic embolism.6 This raises the possibility that inappropriate use of dabigatran in clinical practice is contributing to its loss of clinical efficacy. Observational studies22,27 and a 2017 systematic review 28 examining the real-world use of apixaban in patients with atrial fibrillation confirmed the safety and efficacy outcomes observed in the ARISTOTLE.8Our study has some limitations. First, there is a potential for selection bias as we surveyed HCPs at one hospital on a volunteer basis and had a low response rate. The knowledge base of responders may have been different from that of non-responders. Five of the respondents were experts in thrombosis; HCPs’ knowledge might be more subpar if sampling is performed at a centre with no thrombosis expertise. A national study is needed to get a more accurate picture of Canadian practitioners’ understanding of DOACs. However, our study provides an initial look into an area where quality improvement appears to be badly needed. Second, due to its small sample size, our study could not compare the groups demonstrating appropriate understanding relative to those that did not. A larger study may yield information on the impact of specialty and years in practice. Third, as with any cross-sectional study, our study only offers a snapshot of the current practice. Nonetheless, our study is the first of its kind to describe HCPs’ knowledge of DOAC indications and administration, and paves the way for future studies examining the impact of educational programs on medication literacy. ConclusionsThough HCPs express comfort with prescribing DOACs, our study raises concerns around their self-reported knowledge of DOACs use. DOACs are a widely prescribed class of drugs, which can cause serious side effects if not prescribed and taken correctly. It is essential that HCPs provide patients with accurate information and counselling around DOACs, in order to optimize safe and efficacious use. Future studies should focus on educational strategies to improve HCPs’ knowledge base in this area, and associations between medication literacy and the safety and efficacy of DOACs. FundingSP is a recipient of a CanVECTOR thrombosis fellowship.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Deirdre, Meintel. "Ethnicité." Anthropen, 2019. http://dx.doi.org/10.17184/eac.anthropen.095.

Full text
Abstract:
Le concept d’ethnicité est le sujet d’une vaste littérature qui a bénéficié des contributions d’auteurs issus de différentes disciplines, dont la sociologie, l’histoire, la science politique et la démographie. Nous faisons ici une revue sélective des ouvrages anthropologiques qui ont marqué le domaine. Le concept d’ethnicité en sciences sociales est généralement attribué au sociologue Max Weber (1921, 1971). Le sociologue allemand conçoit l’ethnicité comme une construction sociale; c'est-à-dire, comme le produit de rapports sociaux. De nos jours, l’approche constructiviste de l’ethnicité prédomine à travers toutes les sciences sociales, y compris l’anthropologie. C’est l’anthropologue Frederik Barth (1969) qui a théorisé l’aspect processuel de l’ethnicité, et ce, en lien avec l’ethnographie des relations intergroupes. Son approche se distingue en ce qu’elle problématise l’émergence de groupes ethniques et leur durabilité dans le temps. Comme l’a écrit Robin Cohen (1978 : 389), « l’ethnicité n’a pas d’existence en dehors des relations interethniques » (notre traduction). Avant d’aller plus loin, précisons certains des termes utilisés ici. « Ethnicité » englobe non seulement l’identité ethnique, mais aussi les modèles culturels qui caractérisent le groupe – certains d’entre eux servant à le délimiter –, les associations, institutions sociales, activités collectives et intérêts communs (Meintel 1993). À l’instar de Fischer (1986), nous ajoutons que l’ethnicité englobe aussi la mémoire, soit la quête des individus et des collectivités de traditions qui servent à développer une vision du futur. Bref, l’ethnicité concerne non seulement le passé, mais aussi le présent et l’avenir. Dans l’optique de Fischer, l’ethnicité n’est pas qu’une forme de distinction sociale, ou un élément de hiérarchisation : elle représente également une gamme de ressources symboliques. L’intérêt pour l’ethnicité en anthropologie doit beaucoup aux recherches en Afrique, notamment celles menées par l’École de Manchester dans les villes où les travailleurs migrants demeuraient. Dans leur optique, ces villes et les villages d’origine constituaient un seul champ social. Dans un vocabulaire centré sur le « tribalisme », des chercheurs britanniques liés à cette école, dont Godfrey et Monica Wilson, Max Gluckman, J. Clyde Mitchell et Elizabeth Colson parmi d’autres, ont développé le Rhodes Livingstone Institute, institut dédié à l’étude des cultures du nord de la Rhodésie (aujourd’hui la Zambie). Ces chercheurs étudiaient les transformations sociales et culturelles des paysans devenus travailleurs urbains. Dans ce contexte de contact intergroupes, les identités ethniques sont devenues prééminentes. Leur nouvelle importance dans les relations sociales des citadins s’illustre par la danse Kalela (Mitchell 1956). Ce rituel hebdomadaire d’invention urbaine où les danseurs mettaient en scène la diversité ethnique et des figures urbaines (médecin, infirmière, etc.). Ici, l’identité tribale (les danseurs provenaient du groupe Bisa) était réinventée comme une forme d’ethnicité urbaine (retribalisation dans les termes de Mitchell). Par ailleurs, Mitchell a développé un schéma de relations urbaines tripartite : relations personnelles, structurelles et « catégoriques ». Tandis que les relations structurelles étaient largement encadrées par les rôles fixes des participants (par exemple, ainé/cadet, patron/ouvrier), les relations « catégoriques » (categorical relationships) concernaient les relations ponctuelles et superficielles; par exemple, au marché, dans les foules urbaines (Mitchell 1966) et largement gouvernées par des stéréotypes ethniques, pas forcément négatifs (1966). Plus tard, Jean-Loup Amselle (1990) a soulevé la question du rôle du colonialisme dans la création de frontières artificielles entre les sociétés africaines. S’appuyant sur ses recherches auprès de plusieurs groupes maliens, notamment les Malinkés, les Peuls et les Bambaras, l’ethnologue propose, plutôt que de considérer les sociétés africaines comme des entités étanches où coïncident cultures, langues et frontières politiques et sociales, de les définir comme une « chaîne de sociétés » caractérisée par un « syncrétisme originaire ». Dans la même veine, Lee Drummond concevait les sociétés des Caraïbes comme un « continuum culturel » caractérisé par une hybridation incessante, perspective qu’il appliqua par la suite à la société pluriethnique de Montréal (1982). Bien que la diversité ethnique (et religieuse) soit le sujet de grands débats sociaux, les études ethnographiques sur les relations interethniques n’abondent pas. Celle de Gerd Baumann (1996) fait exception, l’anthropologue ayant étudié les discours identitaires des habitants d’un district de Londres très diversifié et densément peuplé. Sa monographie illustre bien la fluidité des identités, des discours et des pratiques à l’égard de l’ethnicité. La labilité des frontières ethniques, pour ne pas mentionner la variabilité de marqueurs qui les définissent est illustrée par l’identité « québécoise » au Québec, définie largement par la langue maternelle française, tandis qu’auparavant, les habitants de la province se considéraient plutôt comme Canadiens français, catégorie définie principalement par la confession catholique. Cette mutabilité des frontières et des marqueurs soulève la question de la légitimité des identités et des revendications de droits ou de ressources articulées dans le cadre de ce que plusieurs dénomment « la politique identitaire ». Ces enjeux sont au cœur des travaux d’anthropologues comme James Clifford (2000), parmi d’autres. Clifford se penche sur plusieurs sociétés autochtones, dont les Kanaks de Nouvelle-Calédonie et les Nisga’a de la Colombie-Britannique, pour critiquer la tendance de certains anthropologues (par exemple, Kuper 2003) à considérer les discours identitaires de groupes indigènes comme « essentialistes » et leurs pratiques culturelles adaptatives comme « inventées ». L’auteur affirme par ailleurs que les luttes de groupes subalternes obligent les anthropologues à revoir la notion de « tradition » et à la concevoir non pas comme un corpus culturel figé, mais plutôt comme une gamme de ressources qui sont constamment remaniées. Les sociétés indigènes ne représentent pas, évidemment, des « minorités ethniques » comme les groupes immigrants (Eriksen 1993); au Canada, le terme « Premières Nations » connote leur statut distinct. Cependant, on constate certaines similitudes entre les enjeux identitaires et politiques des peuples autochtones et les minorités ethniques (Cipolla 2017), à plus fort raison compte tenu du fait que la majorité des autochtones au Canada et au Québec vivent en dehors des réserves. Par exemple, les diasporas, telles que Clifford (1994) les présente, concernent les Juifs et les Arméniens mais aussi des peuples amérindiens forcés à quitter leurs territoires (Clifford 2007). Les études anthropologiques de l’ethnicité ont pris une nouvelle tournure avec les travaux de Nina Glick Schiller et ses collègues (Glick Schiller, Basch et Blanc-Szanton 1992) sur la transnationalité. Dans cette optique, l’ethnicité des groupes immigrants est abordée non seulement en rapport avec un territoire particulier (quartier, ville, etc.), mais aussi en lien avec le pays d’origine des migrants et d’autres régions du monde où se trouvent des personnes du même groupe. Les nombreuses études en sciences sociales influencées par ce courant révèlent les dimensions politiques et économiques des réseaux transnationaux des migrants, tout en montrant que la transnationalité ne concerne pas tous les migrants de manière égale. Enfin, le « champ social » où se construit l’ethnicité s’étend désormais au-delà des frontières nationales. Dans les années récentes, nombreux chercheurs ont préféré parler de diversité plutôt que d’ethnicité, pour englober des critères tels que la religion, la l’orientation sexuelle, etc. Comme d’autres le reconnaissent, la diversité n’est pas un concept rigoureux (Kraus date) ; certains considèrent la diversité comme l’angle mort du racisme (CJF) puisqu’elle peut occulter les inégalités entre groupes ethniques. La sociologue Danielle Juteau (2018, p. 38) insiste sur pertinence de l’ethnicité de nos jours pour développer une perspective critique sur la diversité, puisque « son approche relationnelle et constructiviste, souvent matérialiste et transversale, en éclaire diverses facettes » de la diversité. Nous avons eu l’occasion de constater la création de nouvelles catégories ethniques, notamment celle d’ « Arabes » pour désigner les musulmans du Moyen-Orient, repris par des jeunes musulmans eux-mêmes pour s’identifier (Meintel 2018, p. 6-7). L’ethnicité nous semble toujours actuelle comme outil conceptuel pour mieux comprendre les relations intergroupes et les inégalités qui les caractérisent.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Gagnon, Éric. "Care." Anthropen, 2016. http://dx.doi.org/10.17184/eac.anthropen.031.

Full text
Abstract:
Les années 1980 ont vu l'émergence, en philosophie, d’une éthique du care, qui n’a cessé de se développer et de gagner en importance. En rupture avec les conceptions kantiennes et rationalistes de la vie morale, cette éthique féministe met au centre de l’expérience morale la dépendance et le souci de l’autre, plutôt que la liberté et le détachement. Loin d’être des entités séparées, les individus dépendent des autres pour la satisfaction de besoins vitaux, et ce tout au long de leur vie, même s’ils le sont davantage à certains moments (naissance, maladie). Par delà leurs différences, les théoriciennes du care mettent au centre des discussions sur la justice et l’éthique la responsabilité à l’égard des personnes dépendantes et vulnérables, ainsi que le fait de prendre soin des autres (Paperman et Laugier, 2011). Le care désigne l’ensemble des gestes et des paroles essentielles visant le maintien de la vie et de la dignité des personnes, bien au-delà des seuls soins de santé. Il renvoie autant à la disposition des individus – la sollicitude, l’attention à autrui – qu’aux activités de soin – laver, panser, réconforter, etc. –, en prenant en compte à la fois la personne qui aide et celle qui reçoit cette aide, ainsi que le contexte social et économique dans lequel se noue cette relation. L’émergence de ce courant philosophique coïncide avec trois grands phénomènes sociaux et intellectuels. D’abord, l’accès grandissant des femmes au marché du travail, et la remise en cause de la division sexuelle du travail, qui conduisent les historiens et les anthropologues à s’intéresser aux tâches et aux métiers traditionnellement féminins (Loux, 1983), dont le travail domestique de soin ou les professions soignantes (infirmières, auxiliaires de soin). L’essor des recherches et des théories du care est ensuite lié au vieillissement de la population dans les sociétés occidentales, et aux préoccupations grandissantes touchant l’aide et les soins aux personnes âgées et dépendantes, plus nombreuses et vivant plus longtemps (Buch, 2015). Enfin, ces recherches et théories sont nourries par les débats sur l’assistance publique, la capacité de l’État-providence à prendre en charge les personnes vulnérables et à en décharger les familles (France, Canada), la situation de dépendance, négativement perçue, dans laquelle se trouvent ceux qui donnent et ceux qui reçoivent l’assistance (États-Unis). Les travaux sur le care mettent en évidence le fait que la responsabilité du soin aux autres revient davantage à certaines catégories sociales (les femmes, les groupes les plus démunis ou subordonnés comme les immigrants ou les pauvres). Un souci traverse et anime l’éthique du care : revaloriser les activités de soins, dont l’importance est ignorée et les savoirs déniés, du fait de leur association à des groupes d’un bas statut social ; dénoncer du même coup la manière dont les plus riches s’en déchargent sur les plus pauvres et les plus vulnérables, tout en ignorant ou oubliant leur dépendance à leur égard (Kittey et Feder, 2003). L’éthique du care ne peut manquer d’intéresser les anthropologues, qui peuvent y retrouver plusieurs de leurs interrogations et préoccupations. Premièrement, cette éthique remet en question un certain idéal du sujet, dominant en Occident, conçu comme un individu indépendant, délié de toute attache lorsqu’il fait ses choix. Les théories du care mettent en évidence sa profonde et naturelle dépendance aux autres pour la satisfaction de ses besoins primordiaux. Dans ces théories, comme en anthropologie, le sujet est le produit des rapports sociaux, il n’est compréhensible que replacé dans ces rapports généralement asymétriques. L’incomplétude de l’individu est posée dès le départ : se croire indépendant, c’est ne pas voir ses dépendances. S’il est possible de réduire sa dépendance, ce n’est qu’au bout d’un apprentissage, à l’intérieur de certains rapports sociaux et, paradoxalement, avec le soutien des autres. Deuxièmement, dans l’éthique du care, le jugement moral n’exige pas de s’abstraire de sa situation, de se libérer de toute passion et sentiment, mais plutôt, à partir de son expérience, de sa propre histoire et de la relation que l’on entretient avec l’autre, de chercher à comprendre son point de vue et sa situation. On se trouve là très proche de la démarche et de la compréhension ethnographique, fondée sur la relation que l’ethnologue entretient avec ceux qu’il étudie et dont il cherche à saisir le point de vue. Troisièmement, l’éthique du care attire l’attention sur des réalités négligées, oubliées ou dévalorisées ; elle conduit à une réévaluation de ce qui est précieux (Tronto, 1993). Comme l’anthropologie très souvent, elle s’intéresse à ce qui passe inaperçu ou demeure méconnu, mais aussi aux activités quotidiennes, en apparence banales, à ce qui s’exprime moins par des mots que par des gestes, dans les corps et les interactions, dont elle dévoile la richesse, la complexité, la signification et l’importance. Comme l’anthropologie, elle fait entendre des voix différentes, elle permet d’élargir le point de vue, de dépasser une vision dominante ou coutumière des choses. Quatrièmement, les recherches et les théories du care supportent une critique des inégalités et des rapports de domination, jusque dans la sphère privée. Elles s’interrogent sur le pouvoir qui s’exerce au sein de la relation d’aide et du lien affectif. Elles dénoncent les conditions de vie et la situation d’indignité dans laquelle se trouvent certaines personnes dépendantes (handicapées, âgées, seules, démunies), mais également les conditions de travail de celles et ceux qui apportent l’aide et les soins, et l’exploitation dont elles sont l’objet (travailleuses immigrantes, domestiques et femmes de ménage). Elles replacent ces rapports de domination au sein des rapports sociaux de sexe et des relations raciales, mais aussi dans les rapports entre les pays riches et les pays pauvres, comme le font les anthropologues. Enfin, cinquièmement, l’éthique du care conduit à une critique de la naturalisation de certaines dispositions et attitudes attribuées aux femmes : compassion, souci de l’autre, dévouement, oubli de soi. Ces dispositions et attitudes ne sont pas propres aux femmes, mais socialement et culturellement distribuées. Elles ne doivent pas être valorisées en les extrayant du contexte matériel et politique dans lequel elles s’expriment, au risque de renforcer les hiérarchies sociales et les injustices. Pareille critique est également menée par l’anthropologie, en montrant la relativité culturelle des dispositions et attitudes. Si l’anthropologie peut apprendre beaucoup de l’éthique du care, elle peut aussi apporter sa contribution aux débats sur le prendre soin, à partir de sa propre perspective et de ses méthodes : en décrivant et analysant les pratiques, les savoir-faire, l’organisation domestique, les institutions qui fournissent des services ; en prêtant attention aux gestes et aux rituels, aux expérience sensorielles, où la raison et les émotions, le sensible et l’intelligible ne se séparent pas (Buch, 2013); en comparant les pratiques et les situations entre différents pays et différentes époques, différents milieux socioéconomiques et différentes cultures, afin de montrer les constantes et les différences (Kaufman et Morgan, 2005); en sortant du monde occidental et en élargissant la perspective (l’éthique du care demeurant encore très marquée par la culture et les valeurs nord-américaines) ; en inscrivant le care et les pratiques de soins, non seulement dans les rapports sociaux et économiques, mais dans l’ensemble des systèmes symboliques, qui relient les individus entre eux, et qui tissent des correspondances entre les différentes dimensions de leur expérience, entre les âges de la vie, le passé et le présent, les gestes et les croyances, le corps et l’imaginaire (Verdier, 1979). L’anthropologie sera attentive au travail de la culture, au processus par lequel des expériences sont inscrites dans la culture par le biais de symboles, à la poétique des gestes et des paroles, à ce qui cherche à se dire et à s’exprimer, ainsi qu’aux résistances et à la distance que le soignant ou le soigné prend avec le groupe, ses valeurs et ses normes, à sa capacité de faire entendre autre chose, de faire voir d’autres dimensions de l’expérience (Saillant, 2000). Le care et le prendre soin ne forment pas un domaine spécifique de recherche, une anthropologie spécialisée à côté de l’anthropologie de la maladie, l’anthropologie de la famille et l’anthropologie du genre. Ce sont moins des «objets» d’étude, qu’une manière d’examiner des réalités multiples et variées. Faire de l’anthropologie du care et du prendre soin, c’est opérer un déplacement d’attention de la médecine vers les activités domestiques et quotidiennes, des savoirs scientifiques et techniques vers les arts de faire plus discrets, mais nécessitant tout autant un apprentissage, de l’intelligence et de la créativité, et reposant sur des savoirs. C’est également un moyen d’ouvrir l’anthropologie à des débats sociaux contemporains. Mais c’est aussi revenir par un autre chemin à la question anthropologique de l’articulation du biologique et du culturel, la manière dont le corps est culturellement investi, traversé de significations, façonné et transformé par les sociétés, la manière dont les faits naturels de la naissance, de la maladie et de la mort sont transformés en expériences humaines, inscrits dans un monde social spécifique et une conjoncture historique particulière (Saillant et Gagnon, 1999). Faire de l’anthropologie des soins, c’est ainsi reprendre à de nouveaux frais la question générale de l’articulation entre reproduction biologique et reproduction sociale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography