Academic literature on the topic 'Cycle de vie du projet'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Cycle de vie du projet.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Cycle de vie du projet"

1

Alaoui, Siham. "La gestion des projets d’implantation des systèmes de gestion intégrée des documents (SGID) : quelle approche favoriser ? Quels acteurs ?" Documentation et bibliothèques 64, no. 1 (March 8, 2018): 5–15. http://dx.doi.org/10.7202/1043718ar.

Full text
Abstract:
Face à la production documentaire hybride en constante croissance, les organisations publiques québécoises tendent à mettre en place des systèmes de gestion documentaire pour contrôler et améliorer la traçabilité de leurs documents d’activité. Figurent parmi ces systèmes, les systèmes de gestion intégrée des documents (SGID). Ils permettent de gérer l’ensemble des documents, peu importe leur support et tout au long de leur cycle de vie. Le caractère complexe de ces systèmes rend leur mise en place laborieuse. Par conséquent, une gestion de projet efficace est cruciale afin de pallier les risques liés à l’implantation de SGID en milieu organisationnel. Dans le présent article, la gestion des projets de GID est discutée : deux approches de cette gestion sont suggérées, soit l’approche traditionnelle et l’approche agile. Les acteurs de la gestion de projet sont également identifiés et leurs rôles respectifs dans la réussite des projets de GID sont nuancés.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Garcia-Launay, F., V. Rouillon, J. Faure, and A. Fonseca. "Analyse de Cycle de Vie des systèmes de production de la filière Noir de Bigorre." Archivos de Zootecnia 67, Supplement (January 15, 2018): 21–25. http://dx.doi.org/10.21071/az.v67isupplement.3565.

Full text
Abstract:
Les systèmes de production porc plein air reposant sur des races autochtones doivent répondre à des enjeux environnementaux et socio-économiques. Ils fournissent des produits à haute valeur ajoutée et reposent principalement sur des ressources alimentaires locales. Dans le projet européen TREASURE, nous avons mis en œuvre une Analyse de Cycle de Vie (ACV) des élevages appartenant à la filière Noir de Bigorre (NDB) localisée dans le Sud-Ouest de la France. Les impacts environnementaux ont été calculés en sortie de ferme et exprimés par kg de porc vif et par ha de terres occupé. A partir d’enquêtes dans 25 élevages et des données collectées pas la filière, nous avons estimé les flux et poids vifs moyens des animaux produits ainsi que les quantités moyennes d’aliments distribuées. Les formules des aliments achetés ont été collectées auprès des fabricants d’aliments. Les impacts potentiels sur le Changement Climatique (CC), l’Acidification (AC), l’Eutrophisation (EU), la Demande Cumulée en Energie (CED) et l’Occupation des Terres (LO) par kg de porc étaient dans la gamme des systèmes traditionnels précédemment étudiés. L’impact CC par kg était élevé en raison d’une quantité supérieure d’aliment nécessaire pour atteindre le poids d’abattage. Les impacts AC et EU par ha étaient relativement faibles. Les systèmes NDB ont des impacts typiques des systèmes extensifs et plein air porcins. Des études complémentaires dans le projet européen TREASURE permettront d’éclairer les dimensions économique et sociale de la durabilité de ces systèmes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Payan, Sébastien, Laure Turcati, and Jeremy Hornung. "Retours sur le colloque Capteurs et sciences participatives." La Météorologie, no. 111 (2020): 045. http://dx.doi.org/10.37053/lameteorologie-2020-0092.

Full text
Abstract:
Les projets Caspa (Capteurs et sciences participatives) représentent un nouveau type de projets pluridisciplinaires, au croisement de la recherche scientifique, de la démocratie participative et de l'innovation technologique. Ces projets proposent des modalités d'actions concrètes en faveur d'une meilleure surveillance de l'environnement et d'une transition écologique inclusive (qui n'exclue personne). Cet article, issu d'une réflexion collective amorcée en avril 2019 lors d'un colloque dédié, présente les différentes étapes du cycle de vie d'un projet Caspa et en souligne les problématiques inédites, les défis singuliers et les aspects qu'il est utile de prendre en compte pour en assurer le bon déroulement. SENCIS (Sensors and citizen science) projects represent a new kind of multidisciplinary projects, at the crossroads between scientific research, participatory democracy, and technological innovation. These projects offer tangible solutions towards better environmental monitoring, and inclusive ecological transition. This paper, which stems from a seminar held in April 2019 dedicated to this topic, highlights the distinctive steps of a SENCIS project lifecycle, and underlines its specific issues, challenges, and aspects which are to be taken into account in order to ensure its success.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Guénard, Charlotte. "Revenus sur le cycle de vie et inégalités entre générations : une analyse sur des données biographiques malgaches." Articles 33, no. 2 (August 18, 2005): 201–38. http://dx.doi.org/10.7202/011205ar.

Full text
Abstract:
Sur la période 1960-1995, on observe une chute des niveaux de vie de 45 % dans la capitale malgache, Antananarivo. Dans ce contexte fortement récessif, l’analyse menée tente de mettre en évidence des effets d’âge et de génération dans l’évolution des niveaux de vie d’individus appartenant à trois générations successives. Sur la base de l’appariement de deux enquêtes réalisées en 1998 à Antananarivo dans le cadre du projet MADIO — une enquête biographique et une enquête emploi —, ce travail consiste à élaborer une méthode d’estimation des revenus sur le cycle de vie afin de déterminer si les jeunes Tananariviens, plus nombreux et plus instruits, disposent de revenus inférieurs ou supérieurs à ceux de leurs aînés au même âge. Il s’agit également d’identifier les principaux déterminants des revenus et de mesurer les inégalités entre les individus ou les cohortes sur la période 1968-1998. Les résultats montrent que les jeunes générations, qui s’insèrent plus tard dans la vie active mais de manière plus stable grâce à des opportunités d’emplois formels, voient leur profil de revenu s’améliorer par rapport aux générations qui les précèdent. Cela confirme la spécificité des inflexions en cours sur le marché du travail urbain malgache comparativement à d’autres évolutions en milieu urbain africain, notamment à travers le processus de reformalisation des emplois.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

VANCAUWENBERGHE, V., M.-A. MARCOUX, M. MATIAS-MENDES, and J.-P. JAEG. "Présence et devenir des nanomatériaux en assainissement collectif : état de l’art (Projet Record)." Techniques Sciences Méthodes, no. 4 (April 20, 2020): 33–42. http://dx.doi.org/10.36904/tsm/202004033.

Full text
Abstract:
De nombreux objets du quotidien contiennent des nanomatériaux manufacturés (NMM), fréquemment utilisés par l’industrie (cosmétique, agroalimentaire, pharmaceutique, automobile, aéronautique, pneumatique, de fabrication d’articles de la vie quotidienne, etc.). Lors de leur cycle de vie, ces objets relarguent des NMM qui peuvent se retrouver dans les eaux usées urbaines, les eaux de ruissellement ou encore les eaux usées industrielles. Les stations d’épuration (STEP) n’ont pas été conçues pour traiter les nanomatériaux. L’association Record (Réseau coopératif de recherche sur l’économie circulaire, les déchets et l’environnement) a mené en 2019 une étude visant à répertorier l’état des connaissances concernant la présence de NMM dans les différentes filières de traitement des déchets, dont le traitement des effluents liquides. La plupart des articles publiés tendent à montrer que les NMM finissent principalement dans les boues en sortie de STEP, soit dans les boues primaires, par agglomération et/ou agrégation puis décantation lors des procédés primaires, soit dans les boues secondaires, après adsorption sur les matières organiques ou les micro-organismes des boues activées, lors des traitements secondaires. Les NMM se trouvant dans les boues et/ou dans les effluents épurés en sortie de STEP peuvent donc finir dans l’environnement aquatique et dans les sols, via le rejet des eaux épurées dans les cours d’eau et également via l’épandage des boues. Ces NMM peuvent également inhiber le fonctionnement des STEP. Toutefois, les études sont principalement menées à l’échelle du laboratoire, avec des NMM purs, bien que ceux-ci puissent subir des transformations dans les réseaux d’évacuation, les prétraitements et les traitements primaires, à de fortes concentrations, etc. Extrapoler ces résultats aux impacts probables dans les conditions opératoires d’une STEP demeure donc délicat, d’où l’importance de continuer les recherches sur l’identification et la quantification des différents types de NMM entrant dans les STEP ainsi que leur devenir (transformation, stabilisation, etc.) lors des différents processus de traitement des effluents liquides.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Javelot, H., S. Garcia, L. Weiner, and G. Bertschy. "Le projet PSYCHE, un système de monitoring multiparamétrique : présentation du concept et évaluation de l’acceptabilité." European Psychiatry 28, S2 (November 2013): 31. http://dx.doi.org/10.1016/j.eurpsy.2013.09.076.

Full text
Abstract:
IntroductionLe projet PSYCHE (Personalised monitoring Systems for care in mental Health) vise à évaluer la capacité d’un système de monitoring à détecter et à prédire les changements d’humeur chez des patients cyclothymiques ou présentant un trouble bipolaire à cycles rapides. Ce système permet l’enregistrement de données physiologiques telles que le rythme cardiaque, respiratoire, l’actimétrie, la voix et de données issues d’autoévaluations de l’humeur et du sommeil. Nous présentons ici l’intégration dans la vie quotidienne du concept PSYCHE. MéthodeUne évaluation de la faisabilité et de l’acceptabilité de ce système a été menée sur 4 sujets cyclothymiques lors de la visite d’inclusion, après 7 jours d’utilisation du système et en fin d’étude. Celle-ci, d’une durée totale de 14 semaines, consiste en des enregistrements bi-hebdomadaires : (i) via un t-shirt porté la nuit muni de capteurs raccordés à un boîtier électronique (SEW), de l’actimétrie, des rythmes cardiaque et respiratoire, (ii) via un smartphone, de la voix et de l’humeur (questionnaire ISS de Bauer). Par ailleurs, un agenda de l’humeur est rempli quotidiennement sur smartphone. RésultatL’impression initiale, à 7 jours et à 14 semaines sur le concept PSYCHE, est hautement favorable. Les patients se montrent à la fois enthousiastes et rapportent d’un grand niveau d’aisance avec le matériel, malgré des problèmes de connexion entre le smartphone et le boîtier SEW rencontrés par 2 sujets au début de l’étude.ConclusionLe système PSYCHE réclame un bon niveau d’adaptation technologique et un investissement important pour la réalisation de l’ensemble des activités de suivis, mais bénéficie d’une bonne acceptabilité. Des optimisations techniques restent nécessaires pour que le système PSYCHE soit applicable dans un contexte clinique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Pierre, Maryline, Céline Joly, Alice Ribrault, Charlotte Bevis, and Frédéric Bernard. "Projet scolaire, projet de vie." Médecine Palliative 18, no. 4-5 (September 2019): 256–58. http://dx.doi.org/10.1016/j.medpal.2019.04.006.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Carpentier, Laurence. "Projet de soin-projet de vie." Empan 93, no. 1 (2014): 76. http://dx.doi.org/10.3917/empa.093.0076.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Cavroy, J. P. "Projet professionnel ou projet de vie." French Journal of Psychiatry 1 (December 2019): S62. http://dx.doi.org/10.1016/j.fjpsy.2019.10.103.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Sivadon, Catherine. "Le projet de vie." L'Aide-Soignante 35, no. 225 (March 2021): 13. http://dx.doi.org/10.1016/j.aidsoi.2021.01.004.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Cycle de vie du projet"

1

Missaoui-Lourimi, Imen. "Caractéristiques des déterminants de performance : analyse en terme de cycle de vie de projets (SI)." Thesis, Paris 11, 2012. http://www.theses.fr/2012PA111002.

Full text
Abstract:
Ce travail de thèse s’intéresse à l’analyse de la performance au cours du cycle de vie des projets systèmes d’information nécessitant un changement et une transformation de l’entreprise dans des contextes évolutifs (économique, organisationnel et social). Nous avons pour objectif de mieux comprendre le processus de mise en place des projets SI et d’identifier les déterminants de performance dans les différentes phases de ce processus. Nous prenons en compte le fait que les projets SI sont mis en place dans le cadre d’un processus composé essentiellement de trois grandes phases : lancement, mise en œuvre et généralisation. Le cadre théorique mobilisé est la théorie des ressources qui met en évidence le rôle et l’articulation des ressources, notamment, à travers leurs complémentarités dans la détermination de la performance de projets SI. Sur la base d’une recherche qualitative et d’une démarche inductive, nous avons réalisé 28 entretiens semi-directifs dans dix grandes entreprises françaises. L’idée que nous défendons dans cette thèse est que la performance des projets SI ne dépend pas uniquement des caractéristiques technologiques d’un nouveau SI, mais très largement du contexte et de l’environnement dans lesquels ils sont mis en place. Nous démontrons que la performance est fonction de la prise en compte d’un ensemble de déterminants identifiés (analyse financière, organisationnel, managérial, humain et social, technique et fonctionnel, stratégique) avec des niveaux d’importance variables selon les phases de projets. La capacité des entreprises à prendre en compte la nature multidimensionnelle des déterminants de la performance dans les différentes phases d’un projet SI est de nature à expliquer également les différences des niveaux de performance
This thesis focuses on the analysis of the performance during the life cycle of information system (IS) projects that requires change and transformation of the firm in evolutive contexts (economic, organizational, social). Our objective is to understand the process of establishment of IS projects and to identify the determinants of performance in the different phases of this process. We consider that the process of implementation is composed of three phases : starting, implementation and generalization. The theoretical framework mobilised is the Resource Based View (RBV) which underlining the role and the articulation of the resources especially through their complementarities for the determination of IS project performance. Based on qualitative and inductive research, we realized 28 semi-directive interviews in ten large French firms. The idea which is defended in this thesis is that the performance of IS project does not depend exclusively from the technological characteristics of a new information system but more widely on the context and environment in which they are established. We demonstrated that performance is function of the capacity to take into account a larger scope of determinants (financial rentability, organizational, managerial, human and social, technical and functional, strategic) identified in this thesis with different levels of importance according to the phase of project. The capacity of the firms to take into account a multidimensional nature of determinants of performance in the different phases of IS project is also likely to explain differences in performance levels
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

El, Bouazzaoui Ibtissam. "L'EMPREINTE ECOLOGIQUE : Proposition d'un modèle synthétique de représentation des empreintes à l'échelle " Micro " d'une organisation ou d'un projet." Phd thesis, Ecole Nationale Supérieure des Mines de Saint-Etienne, 2008. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00776465.

Full text
Abstract:
Aujourd'hui, face à l'épuisement des ressources naturelles et à la menace des changements climatiques, les acteurs souhaitant évaluer la pression exercée sur les ressources naturelles par nos modes de vie, ont besoin d'outils pertinents. L'empreinte écologique pourrait être l'un de ces outils. L'analyse de l'empreinte écologique permet d'évaluer la consommation des ressources naturelles régénératives et les besoins d'absorption des déchets d'une population humaine ou d'une économie donnée, en termes de surface correspondante de sol productif. Elle veut exprimer le degré de dépassement de la capacité de charge de l'écosystème exercé par une société ou une région dans les conditions de technologie et d'organisation sociale actuelles. Si l'on utilise les termes d'offre et demande, cet indice permet de dresser un bilan écologique en comparant la demande (empreinte écologique) et l'offre (biocapacité) en ressources naturelles régénératives. Le calcul de l'empreinte écologique est basé sur la traduction des consommations en surfaces (hectares globaux) de terre et d'eau biologiquement productives utilisées pour produire les ressources consommées et pour assimiler les déchets générés avec les technologies actuelles. Si la méthode est de plus en plus robuste au niveau des calculs d'empreintes nationaux, les calculs d'empreinte de sous-systèmes locaux ne fait pas encore l'objet d'une standardisation. Deux approches pour la transformation de données de consommations en unités de surfaces peuvent être utilisées pour un système donné : - La méthode " basée sur les calculs nationaux " consiste à pondérer les différentes composantes de l'empreinte du pays dans lequel se situe le système étudié par les ratios entre consommations propres au système étudié et consommations nationales. - L'approche par composante se base sur un inventaire direct des consommations à un niveau plus local (région, ville, etc) et par l'utilisation de facteurs de conversion spécifiques. Cette méthode nous semble plus appropriée pour des calculs d'empreinte d'une organisation, mais elle nécessite des adaptations méthodologiques pour rendre plus fiables les calculs à petite échelle (au niveau d'une organisation ou d'un projet). Cette étude vise donc à développer une méthode de calcul d'empreinte écologique en mettant en évidence les intérêts et limites qui peuvent être tirés d'un tel calcul à un niveau 'micro'. Nous avons choisi de travailler sur une activité de travaux publics pour laquelle nous pouvions obtenir les données, afin de montrer les intérêts de l'utilisation de cet indice dans le cadre d'une telle activité. Notre terrain d'application est le projet de mise à 2*2 voies du tronçon de la RN7- RN82 entre Cosne-Sur-Loire et Balbigny, en France.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Cherqui, Frédéric. "Méthodologie d'évaluation d'un projet d'aménagement durable d'un quartier - méthode ADEQUA." Phd thesis, Université de La Rochelle, 2005. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00012089.

Full text
Abstract:
La démarche HQE, puis l'émergence rapide et incontrôlée d'une volonté de "développement durable" dans le domaine de la construction, sont à l'origine de nouvelles exigences d'aménagement urbain. Or la prise en compte du concept de développement durable requiert une analyse holistique d'un projet urbain. Cela nécessite une échelle d'étude plus large que celle du bâtiment. Ce travail concerne la mise en place d'une méthode d'analyse multi indicateurs basée sur huit objectifs à l'échelle du quartier. La quantification des indicateurs associés aux objectifs permet au professionnel de la construction, l'aménageur ou la collectivité, d'évaluer quantitativement et de comparer différentes alternatives d'aménagement d'un quartier, à l'aide de diagrammes radars. Cette quantification est basée sur l'utilisation d'outils de simulation, sur des bases de données et sur des dires d'expert. La « méthode ADEQUA » est une contribution au projet national (du même nom) initié par le Ministère de l'Équipement et l'ADEME : le projet ADEQUA. La méthode proposée est également mise en situation grâce à un cas d'étude à La Rochelle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Mequignon, Marc-André. "Comment la durée de vie des bâtiments peut-elle influencer les performances en termes de développement soutenable?" Thesis, Toulouse, INSA, 2011. http://www.theses.fr/2011ISAT0032/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse se fixe comme objectif de mettre en évidence l’importance de la durée devie des bâtiments et de ses composants, durée de vie que nous apprécions à l’aune descontraintes qu’imposent les critères du développement soutenable, plus précisément dans lecadre de ses principales caractéristiques, à savoir, environnementale, économique et sociale.Après avoir analysé et présenté l’état des travaux qui concernent la durée de vie desbâtiments ainsi que ceux de l’approche du bâtiment en termes de développement soutenable,il s’agit de caractériser l’impact du premier sur le second. La méthode s’appuie sur deuxobjets principaux :- le premier est une unité de mur extérieur : celui-ci permet de définirprécisément la fonction d’usage et les réponses techniques envisageablespour cette fonction ;- le second objet est un bâtiment de logement type : la méthode reprend celledéveloppée pour l’unité de mur mais, en la systématisant, elle permet devérifier la neutralisation des comportements à l’usage et de produire d’autresrésultats plus facilement quantifiables.Nous nous sommes donc attachés à caractériser les comportements de l’unité de muret du bâtiment dans le cadre des contraintes imposées par le développement soutenable. Nouspouvons résumer ainsi le cadre dans lequel s’est déroulé notre recherche :- une première approche consiste à poser des hypothèses concernant la duréede vie des solutions techniques sur lesquelles reposent nos simulations.- dans un second temps, l’analyse prend en compte des durées de vie variablesavec comme finalité d’en analyser les conséquences.Afin de favoriser l’exploitation des connaissances produites et de mieux les situer ausein de la démarche de projet, nous précisons les étapes concernées et nous proposonsschématiquement une modification des outils actuels d’évaluation de performances.Enfin, nous précisons les perspectives de recherche qui s’ouvrent à nous, lesdifférentes pistes qui se dégagent de notre travail et des résultats obtenus
The purpose of this thesis is to highlight the importance of the lifespan of the buildingand its components and and as well as to see it in the light of constraints imposed bysustainable development criterias. The focuse of our paper is to characterize the behavior inthis approach, namely environmental, economic and social features.After presenting and analyzing the state of art concerning the lifespan of the building andapproach the building in terms of sustainable development, we characterize the impact of theformer on the latter. Our method is based on two objects of study :- The first is a wall unit outside. This allows us to define precisely the function of useand the technical solutions more specifically for this function;- The second study is a housing-type building. This method is based on that of the wallunit, but we can check behaviour of each technical solutions in the use stage. Thus, we caneasily produce results commensurate.The first approach involves assumptions of lifetimes of technical solutions with which wemake the simulations. In a second step, the analysis takes into account the lifespan as avariable and we analyze the consequences in terms of sustainable development.To promote the exploitation of knowledge produced and to situate them within theproject approach, we propose a schematic modification of current tools for assessingperformance
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Hilléreau, Maël. "Vers une CAO guidée par la connaissance des fabricants." Reims, 2008. http://theses.univ-reims.fr/exl-doc/GED00000859.pdf.

Full text
Abstract:
Depuis une quinzaine années, de plus en plus d'entreprises tendent à passer du mode d'organisation séquentiel à un mode d'organisation simultané et distribué. Ces évolutions organisationnelles induisent logiquement la nécessité d'adapter les outils et les méthodes de travail afin de mieux gérer l'ensemble du cycle de vie du produit (notion de PLM). Dans le cadre de cette thèse, nous nous intéressons à l'interopérabilité des connaissances des fabricants avec l'activité de conception. Ce travail s'inscrit dans une démarche de conception guidée par la fabricabilité. Un certain nombre d'outils de conception guidée existent déjà, mais ils ne sont pas génériques et imposent un couplage trop fort entre les domaines. La solution proposée consiste en une modélisation des connaissances de fabrication par l'intermédiaire de règles, et en l'utilisation et la réutilisation de ce savoir-faire au travers de l'approche de modélisation synthétique du projet DIJA. Le principe adopté consiste à assister, guider et sensibiliser le concepteur au cours de la conception, en observant l'influence de ses actes sur les possibilités et conditions de fabrication de la pièce, tout en garantissant le respect de la confidentialité. La mise en œuvre de cette approche fait intervenir une notion générique d'état, ainsi que deux types de graphes qui servent de support aux interactions avec l'utilisateur et à la gestion des règles. Nous étudions donc l'évolution des connaissances impliquées en fonction de l'application des outils de conception, ce qui se traduit par une évolution des graphes. Une maquette adoptant cette approche a permis de valider les concepts fondamentaux
Since about fifteen years, more and more firms tend to switch from sequential process management modes to a concurrent and distributed management. These organizational evolutions induce logically the need for adapting tools and methods of work in order to better manage the product lifecycle (PLM concept). Within the framework of this thesis, we are interested in the issue of interoperability of manufacturing knowledge with the product design activity. This is in line with an approach of design for manufacturability. Numerous design for manufacturability tools are already available, but they are not generic enough, and they lay on tightly coupling domains. This proposition consists in modelling manufacturing knowledge as rules, and to use and reuse this know-how through synthetic design approach of the DIJA project. The choosen principle consists in assisting, guiding and making aware the designer during design, by observing influence of his/her acts over manufacturing possibilities and conditions, while respecting confidentiality. Implementation of this approach brings into play a generic state notion, as well as two kinds of graphs which support user interactions and rules management. Thus, we study evolution of knowledge implied during design tools use, which results into transformation of the graphs. A prototype implementing this approach allowed to validate the fundamental concepts
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Velloso, Rodrigues Karina. "Essai de modélisation du processus d’innovation des biens d’équipement : le cas d’un produit de haute technologie à long cycle de vie : application aux moteurs électriques dans un groupe industriel international." Thesis, Vandoeuvre-les-Nancy, INPL, 2011. http://www.theses.fr/2011INPL015N/document.

Full text
Abstract:
La maîtrise du processus d’innovation est devenu un enjeu majeur pour les acteurs économiques actuels. Plus particulièrement dans les industries de biens d’équipement, le processus de conception et développement est long, complexe et implique différents acteurs travaillant sous des contraintes sévères. L’innovation n’est plus une activité ponctuelle mais récurrente. Le développement de nouveaux produits est donc organisée sous la forme de projets: les «projets d’innovation». A partir des observations portées sur le pilotage des projets d’innovation à l’intérieur d’un groupe industriel appelé Converteam, cette thèse propose une méthode de classification et segmentation des projets d'innovation de biens d’équipement. Afin de concevoir cette méthode de classification, une méthodologie d’observation pour la collecte des données a été mise au point. La campagne d’expérimentation a été menée dans le cadre de six projets d’innovation développés chez Converteam. Nous avons commencé par réaliser une analyse de l’évolution et de la dynamique d’innovation de la technologie des moteurs électriques afin de préciser la problématique industrielle. Ensuite nous avons analysé la littérature afin de trouver les éléments permettant de mettre au point une classification des projets d’innovation. L’étude de ces éléments a abouti dans une méthode de classification qui prend en compte les aspects marketing, technologiques et les attentes des entreprises, pour classer les projets en trois catégories : la différentiation, la neutralisation et l’optimisation. Cette méthode a été testée sur six projets d’innovation ce qui nous a permis de dégager de bonnes pratiques pour chaque catégorie de projet
Mastering the innovation process is a critical and major issue for a wide range of companies in this rapidly changing world. Especially in the capital goods industries where the design and development process is very long, complex and involves many different departments working under severe constraints (limited financial and technological resources, time, standards and rules to follow, etc). Innovation in these industries is no longer casual, but it has became a pivotal activity of the company. Thus, new product development activity is organized into "innovation projects". From observations of the innovative projects driver within a large industrial group called Converteam, this thesis proposes a method for classifying and segmenting capital goods innovation projects. In order to develop this classification method, an observation methodology for data collection has been developed. The experimental procedure was performed in six innovation projects developed at Converteam. We started by analysing the evolution and dynamics of the electric motors technology. Then, we analyzed the literature in order to find the inputs and outputs needed to develop a classification of innovation projects. The study of these elements resulted in a classification method that takes into account the marketing and technological aspects and the company expectations to classify projects into three categories: differentiation, neutralization and optimization. This method was tested on six innovative projects that allowed us to identify good practices for each project category
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Cluzel, François. "Mise en oeuvre de l'éco-conception pour des systèmes industriels complexes : de l'ACV par scénarios à la définition d'un portefeuille de projets de R&D éco-innovants." Thesis, Châtenay-Malabry, Ecole centrale de Paris, 2012. http://www.theses.fr/2012ECAP0037/document.

Full text
Abstract:
Face à l’émergence des problématiques environnementales issues des activités humaines, l’écoconception s’attache à offrir une réponse satisfaisante dans le domaine de la conception de produits et services. Cependant, lorsque les produits considérés deviennent des systèmes industriels complexes, caractérisés entre autres par un grand nombre de composants et sous-systèmes, un cycle de vie extrêmement long et incertain, ou des interactions complexes avec leur environnement géographique et industriel, un manque évident de méthodologies et d’outils se fait ressentir. Ce changement d’échelle apporte en effet des contraintes différentes aussi bien dans l’évaluation des impacts environnementaux générés au cours du cycle de vie du système (gestion et qualité des données, niveau de détail de l’étude par rapport aux ressources disponibles…) que dans l’identification de réponses adaptées (gestion de la multidisciplinarité et des ressources disponibles, formation des acteurs, inclusion dans un contexte de R&D très amont…). Cette thèse vise donc à développer une méthodologie de mise en œuvre d’une démarche d’éco-conception de systèmes industriels complexes. Une méthodologie générale est tout d’abord proposée, basée sur un processus DMAIC (Define, Measure, Analyse, Improve, Control). Cette méthodologie permet de définir de manière formalisée le cadre de la démarche (objectifs, ressources, périmètre, phasage…) et d’accompagner rigoureusement l’approche d’écoconception sur le système considéré. Une première étape d’évaluation environnementale basée sur l’Analyse du Cycle de Vie (ACV) à haut niveau systémique est ainsi réalisée. Etant donnée la complexité du cycle de vie considéré et la variabilité d’exploitation d’un système industriel d’un site à l’autre, une approche par scénario est proposée afin d’appréhender rapidement l’étendue possible des impacts environnementaux. Les scénarios d’exploitation sont définis à l’aide de la matrice SRI (Stranford Research Institute) et intègrent de nombreux éléments rarement abordés en ACV, comme la maintenance préventive et corrective, la mise à niveau des sous-systèmes ou encore la modulation de la durée de vie du système en fonction du contexte économique. A l’issue de cette ACV les principaux postes impactants du cycle de vie du système sont connus et permettent d’entreprendre la seconde partie de la démarche d’éco-conception centrée sur l’amélioration environnementale. Un groupe de travail multidisciplinaire est réuni lors d’une séance de créativité centrée autour de la roue de la stratégie d’éco-conception (ou roue de Brezet), un outil d’éco-innovation peu consommateur de ressources et ne nécessitant qu’une faible expertise environnementale. Les idées générées en créativité sont alors traitées par trois filtres successifs, qui permettent : (1) de présélectionner les meilleurs projets et de les approfondir ; (2) de constituer un portefeuille de projets de R&D par une approche multicritère évaluant leur performance environnementale, mais également technique, économique et de création de valeurs pour les clients ; (3) de contrôler l’équilibre du portefeuille constitué en fonction de la stratégie de l’entreprise et de la diversité des projets considérés (aspects court/moyen/long terme, niveau systémique considéré…). L’ensemble des travaux a été appliqué et validé chez Alstom Grid sur des sous-stations de conversion électrique utilisées dans l’industrie de l’aluminium primaire. Le déploiement de la méthodologie a permis d’initier une démarche solide d’écoconception reconnue par l’entreprise et de générer au final un portefeuille de 9 projets de R&D écoinnovants qui seront mis en œuvre dans les prochains mois
Face to the growing awareness of environmental concerns issued from human activities, eco-design aims at offering a satisfying answer in the products and services development field. However when the considered products become complex industrial systems, there is a lack of adapted methodologies and tools. These systems are among others characterised by a large number of components and subsystems, an extremely long and uncertain life cycle, or complex interactions with their geographical and industrial environment. This change of scale actually brings different constraints, as well in the evaluation of environmental impacts generated all along the system life cycle (data management and quality, detail level according to available resources…) as in the identification of adapted answers (management of multidisciplinary aspects and available resources, players training, inclusion in an upstream R&D context…). So this dissertation aims at developing a methodology to implement ecodesign of complex industrial systems. A general methodology is first proposed, based on a DMAIC process (Define, Measure, Analyse, Improve, Control). This methodology allows defining in a structured way the framework (objectives, resources, perimeter, phasing…) and rigorously supporting the ecodesign approach applied on the system. A first step of environmental evaluation based on Life-Cycle Assessment (LCA) is thus performed at a high systemic level. Given the complexity of the system life cycle as well as the exploitation variability that may exist from one site to another, a scenario-based approach is proposed to quickly consider the space of possible environmental impacts. Scenarios of exploitation are defined thanks to the SRI (Stanford Research Institute) matrix and they include numerous elements that are rarely considered in LCA, like preventive and corrective maintenance, subsystems upgrading or lifetime modulation according to the economic context. At the conclusion of this LCA the main impacting elements of the system life cycle are known and they permit to initiate the second step of the eco-design approach centred on environmental improvement. A multidisciplinary working group perform a creativity session centred on the eco-design strategy wheel (or Brezet wheel), a resource-efficient eco-innovation tool that requires only a basic environmental knowledge. Ideas generated during creativity are then analysed through three successive filters allowing: (1) to pre-select and to refine the best projects; (2) to build a R&D projects portfolio thanks to a multi-criteria approach assessing not only their environmental performance, but also their technical, economic and customers’ value creation performance; (3) to control the portfolio balance according to the company strategy and the projects diversity (short/middle/long term aspect, systemic level…). All this work was applied and validated at Alstom Grid on electrical conversion substations used in the primary aluminium industry. The methodology deployment has allowed initiating a robust eco-design approach recognized by the company and finally generating a portfolio composed of 9 eco-innovative R&D projects that will be started in the coming months
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Botero, Lopez Juan Diego. "Gestion des risques par retour d'expérience dans le processus de réponse à appel d'offres." Thesis, Toulouse, INPT, 2014. http://www.theses.fr/2014INPT0090/document.

Full text
Abstract:
Un appel d'offres (AO) est une procédure qui permet au maître d'ouvrage (MOA) de faire le choix du prestataire ou maître d'œuvre (MOE) à qui il confiera une réalisation de travaux, fournitures ou services. Cette pratique, incontournable pour quasiment tous les secteurs professionnels, repose sur la mise en concurrence de prestataires potentiels vis-à-vis d'une demande client. Chaque répondant engage des ressources et du temps pour élaborer des propositions qui ne seront pas toujours retenues. Le processus de réponse à appel d'offres (PRAO) est fortement contraint car, pour être acceptées, les propositions doivent satisfaire aux exigences du Cahier des Charges (CdC) tout en restant économiquement viables pour le prestataire. Le PRAO est une pratique risquée. De façon générale, le premier niveau de risque est de ne pas répondre à l'AO et d'écarter un projet intéressant sur le plan technique et/ou économique ; ensuite, si la décision a été de répondre, un deuxième risque est de ne pas être accepté par le client ; enfin, en cas d'acceptation, si la proposition a été mal élaborée à cause d'une appréciation incorrecte par le prestataire des difficultés sous-tendues par la réalisation, celui-ci peut s'engager dans un processus très pénalisant (dépassements de budgets, non conformités aux exigences techniques, non-respect des délais,…). Afin de minimiser ces risques, nous proposons dans ce travail une amélioration du processus de réponse à appel d'offres (PRAO) par la mise en place d'une instrumentation renforçant ce processus et la définition d'une méthodologie de conduite adaptée. L'objectif est de fournir au MOE des outils d'aide à la décision pour détecter, rendre compte et minimiser les risques potentiels. La démarche consiste à adosser au PRAO un système de retour d'expérience, portant sur les PRAO passés et sur les cycles de développement associés, couplé à une démarche structurée de gestion des risques afin d'offrir au soumissionnaire les appuis nécessaires à la construction d‘une réponse « robuste » à l'AO. Cette instrumentation du cadre de travail du souscripteur et la proposition de conduite associée forment le socle de la méthodologie BiPRiM (Bidding Process Risk Management) que nous avons développée. Nous proposons dans celle-ci la mise en œuvre pratique des modèles de risques et d'expériences PRAO que nous avons développés ; nous nous appuyons sur les mécanismes d'acquisition, de traitement et d'exploitation du système de retour d'expérience sous-jacent pour conduire le processus de gestion des risques PRAO et, en élargissant, le processus décisionnel qui supporte le PRAO
Call for tenders is a procedure that allows a client company to choose the provider of works, supplies or services. This practice is essential for almost all industry sectors and is based on the competition of potential providers according to a client request. Each bidder commits ressources and time to develop proposals that will not always be accepted. Bidding Process (BP) is highly constrained because, to be accepted, proposals must meet the client requirements while remaining economically viable for the provider. BP is a risky practice. In general, the first risk level is related to the choice of not responding to a call for tenders whereas it was an opportunity (i.e. an interesting project on technical and/or economic terms). Then, if the decision was to respond, a second risk level is not to be accepted by the client; finally, when the tender is accepted, a third risk level is related to the proposal realization potential problems. Indeed, if the related offer was poorly developed, due to an incorrect assessment by the bidder of the difficulties of the underlying realization, the bidder can be engaged in a very penalizing process (overruns, non-compliance of technical requirements, non-compliance of deadlines...). In order to minimize these risks, an improvement of BP has been proposed by setting up an instrumentation reinforcing this process and by the definition of a methodology for its appropriate management. The objective is therefore to provide to the bidder decision support tools to detect, report and minimize potential risks. The approach consists in the integration to the BP of an experience feedback system involving past bidding processes and associated development cycles, coupled with a structured approach of risk management to provide to the bidder the necessary support for the development of a "robust" response to new calls for tenders. This proposed bidder decision support system instrumentation and the associated management process establish the basis of the BiPRiM methodology (Bidding Process Risk Management) that was developed. In this development, a practical implementation of risk models and BP experiences has been developed. It rests upon the mechanisms of acquisition, processing and exploitation of the underlying experience feedback system in order to conduct the risk management process in the BP while broadening the associated decision-making process
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Bougaa, Mohammed. "Une approche basée sur les processus et dirigée par les compétences pour l'éducation en ingenierie des systèmes." Thesis, Université Paris-Saclay (ComUE), 2017. http://www.theses.fr/2017SACLC050/document.

Full text
Abstract:
Au cours de cette thèse, nous avons examinée les pratiques actuelles en matière d'éducation en IS. Nous avons proposé une approche centrée sur l'utilisation des processus normalisés en IS, tout en faisant en sorte que le scénario d'apprentissage soit très adaptable et qu'il puisse être piloté par les compétences d'IS acquises ou à acquérir. Ensuite, une plateforme Web a été développée pour soutenir cette nouvelle approche d'apprentissage. En utilisant cette approche, les étudiants ne seront pas seulement en mesure de bien concevoir le système demandé de manière distante et collaborative, mais ils seront aussi capables de l'élaborer de manière appropriée. Cela leur permettra d'apprendre les principes et processus fondamentaux de l'IS, à mieux communiquer dans un environement de travail, la gestion d'équipe, la collaboration et les compétences techniques connexes. Les formateurs d'un autre côté pourront mieux gérer leur parcours d'apprentissage, les ressources pédagogiques, et les résultats escomptés. En utilisant cette solution, les organisations de ces formateurs et étudiants, c'est-à-dire les universités et collèges, pourront gérer et normaliser les compétences acquises par leurs futurs ingénieurs systèmes à tous les niveaux
This thesis surveys the current practices and advancements in SE education. We ended up proposing a novel solution for SE education (an approach with its supporting web-based platform). The proposed approach is based on the recommendations of academic and industrial communities. It is centered around the use of SE standardized processes and at the same time very adaptive, with learning scenarios that can be driven by the acquired or to-be-taught SE competencies. The proposed solution is a web based platform that has been developed to support this novel approach within a distant Project Based Learning (PBL) environment. The solution aims to ease the learning at the same time of fundamental principles and processes of systems engineering, along with communication, team management, collaboration, and related soft skills. On the other hand, educators will be able to better manage their learning scenarios, training resources, and the expected outcomes. Last, educators and students' organizations using this solution will be able to manage and normalize the competencies to be acquired by their future systems engineers at every level
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Lotteau, Marc. "Développement d’une approche d’intégration des questions de morphologie urbaine dans l’évaluation environnementale des projets d’aménagement à l’échelle du quartier basée sur l’analyse de cycle de vie." Thesis, Bordeaux, 2017. http://www.theses.fr/2017BORD0685/document.

Full text
Abstract:
Ce travail est une contribution à l’évaluation environnementale des projets d’aménagements en phase amont de conception. Il porte plus spécifiquement sur l’intégration des questions de morphologie urbaine à l’analyse de cycle de vie (ACV) appliquée à l’environnement bâti à l’échelle du quartier. La performance énergétique des bâtiments est en partie conditionnée par les choix de conception en termes d’aménagement, et notamment par la forme urbaine (géométrie et types de surfaces) et ses interactions avec le climat. L’objectif de cette thèse est de proposer aux équipes de conception d’opérations d’aménagement un moyen de prendre en compte l’influence de la forme urbaine sur les potentiels énergétiques du quartier avec perspective cycle de vie.Une étude préalable a permis d’expliciter l’influence de la forme urbaine sur les potentiels énergétiques à l’échelle du quartier. Une approche de modélisation de l’énergie grise et de l’empreinte carbone des bâtiments est proposée, sur la base de laquelle une analyse de sensibilité à la forme urbaine et une analyse de contribution sont réalisées. Les résultats démontrent notamment l’influence primordiale de la forme des bâtiments ainsi qu’un lien très fort entre énergie grise et compacité du bâti. Une approche d’évaluation du potentiel de chauffage passif et du potentiel de confort d’été passif à l’échelle du quartier est également développée. Elle repose sur la réduction d’un quartier en quartier équivalent (réseau régulier de bâtiments parallélépipédiques), et sur l’application de métamodèles d’un moteur de simulation thermique. La méthode est testée est discutée sur un corpus de 45 cas d’étude. Ces développements méthodologiques ont vocation à être intégrés dans un outil existant d’ACV à l’échelle du quartier (NEST)
This work is a contribution to the environmental assessment of urban development projects in the upstream design phase. It focuses on integrating urban morphology issues with life cycle analysis (LCA) applied to the built environment at the neighborhood scale. The energy performance of buildings is partly determined by design choices relating to the urban form and its interactions with climate. The objective of this thesis is to provide to the design teams a way to take into account the influence of the urban form on the energy potentials of a neighborhood with a life cycle perspective.A preliminary study was conducted on two neighborhoods to detail the influence of the urban form on their energy potentials. An approach to modeling the embodied energy and embodied carbon of buildings is proposed. A sensitivity analysis and a contribution analysis of this model are performed on two generic building shapes. The results demonstrate the key influence of the shape of the buildings and a very strong link between the embodied energy and the building’s compactness. An approach to assessing the passive heating potential and passive summer comfort potential at the neighborhood scale is also developed. It is based on the transformation of a neighborhood in an equivalent urban form (regular array of block buildings), and on the application of metamodels of a thermal simulation engine. The method is tested and discussed on a corpus of 45 case studies. These methodological developments are intended to be integrated into an existing tool for neighborhood LCA (NEST)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Books on the topic "Cycle de vie du projet"

1

Sens & projet de vie: Une démarche universitaire au mitan de la vie. Québec (Québec): Presses de l'Université du Québec, 2013.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Goguelin, Pierre. Projet professionnel, projet de vie. Paris: ESF, 1992.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Archambault, J. U. Projet Archambault re assurance-vie. [Hull, Québec?: s.n., 1996.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Philibert, Christian. Accompagner l'adolescence: Du projet de l'élève au projet de vie. Lyon: Chronique sociale, 1995.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Desbessel, Jean Pierre. Le cycle de la vie. Cap-Saint-Ignace, Québec: Plume d'oie, 2005.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Eid, Martha Aida. The project cycle =: Le cycle d'un projet = El ciclo de los proyectos. Rome: Food and Agriculture Organization of the United Nations, 1986.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Vassileff, Jean. Histoires de vie et pédagogie du projet. 2nd ed. Lyon [France]: Chronique sociale, 1995.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Histoires de vie et pédagogie du projet. Lyon: Chronique sociale, 1992.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Desplanques, Guy. Cycle de vie et milieu social. Paris: Institut National de la Statistique et des Etudes Economiques, 1987.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Desplanques, Guy. Cycle de vie et milieu social. Paris: Institut national de la statistique et des études économiques, 1987.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Book chapters on the topic "Cycle de vie du projet"

1

Burgi, Pierre-Yves, and Eliane Blumer. "Le projet DLCM : gestion du cycle de vie des données de recherche en Suisse." In Bibliotheken der Schweiz: Innovation durch Kooperation, edited by Zentralbibliothek Zürich, Alice Keller, and Susanne Uhl, 235–49. Berlin, Boston: De Gruyter, 2018. http://dx.doi.org/10.1515/9783110553796-014.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Bétrémieux, P., and S. Parat. "Un projet de vie particulier." In Soins palliatifs chez le nouveau-né, 1–4. Paris: Springer Paris, 2011. http://dx.doi.org/10.1007/978-2-8178-0136-0_1.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Cardinali, Daniel Pedro. "Sleep/Wake Cycle: History and Facts." In Ma Vie en Noir, 33–51. Cham: Springer International Publishing, 2016. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-41679-3_4.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Viallard, M. L. "Démarche palliative et projet de vie en période néonatale." In Soins palliatifs chez le nouveau-né, 11–21. Paris: Springer Paris, 2011. http://dx.doi.org/10.1007/978-2-8178-0136-0_3.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Haug, Michael, Eric W. Olsen, Gilles Vallet, and Olivier Bécart. "Software Process Improvement A European View." In Software Management Approaches: Project Management, Estimation, and Life Cycle Support, 3–15. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2001. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-56616-5_1.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Aissani, Lynda, Audrey Collet, Thierry Bioteau, Faustine Laurent, and Fabrice Béline. "Évaluation environnementale de projets de méthanisation territoriaux via l’analyse du cycle de vie." In Partenariats pour le développement territorial, 183. Editions Quæ, 2015. http://dx.doi.org/10.3917/quae.torre.2015.01.0183.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Ouvry, Olivier. "Projet scolaire, projet thérapeutique et projet de vie." In Troubles de la personnalité. Troubles des conduites, 321–28. Éditions GREUPP, 1999. http://dx.doi.org/10.3917/greu.isap.1999.01.0321.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Auger, Diane. "Témoignage d’un projet humain." In Sens et projet de vie, 153–68. Presses de l'Université du Québec, 2013. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv18pgkq7.12.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

González, Luis Adolfo Gómez. "La notion de projet:." In Sens et projet de vie, 63–76. Presses de l'Université du Québec, 2013. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv18pgkq7.7.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Cottin, Valérie. "Naissance d’un projet de vie." In Infirmière en Milieu Scolaire, 3–5. Elsevier, 2012. http://dx.doi.org/10.1016/b978-2-294-73097-9.00001-9.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Cycle de vie du projet"

1

Harman, Alain, and Marc Butez. "Projet Cigéo." In La gestion des déchets de moyenne activité à vie longue et ses enjeux. Les Ulis, France: EDP Sciences, 2013. http://dx.doi.org/10.1051/jtsfen/2013lag09.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Lemaître-Xavier, Elsa. "Le stockage après entreposage : avancement du projet CIGEO." In L'entreposage, maillon essentiel du cycle du combustible nucléaire : enjeux, acquis et perspectives. Les Ulis, France: EDP Sciences, 2018. http://dx.doi.org/10.1051/jtsfen/2018len12.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Kostalova, Jana, and Libena Tetrevova. "Application of project management methods and tools with respect to the project life cycle and the project type." In Business and Management 2016. VGTU Technika, 2016. http://dx.doi.org/10.3846/bm.2016.03.

Full text
Abstract:
The project management theory and standards offer a wide range of project management methods and tools. To ensure the maximum possible effectiveness of application of a particular methods or tools, it is necessary to assess suitability of their application within project life cycle stages, and also their suitability from the point of view of the type of the solved project. The paper authors aimed to identify suitable project management methods and tools, and assess their applicability from the point of view of individual project life cycle stages and from the point of view of the type of the solved projects.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Caire, J. "Vers un cycle de vie de sécurité globale pour les systèmes informatiques industriels." In Congrès Lambda Mu 19 de Maîtrise des Risques et Sûreté de Fonctionnement, Dijon, 21-23 Octobre 2014. IMdR, 2015. http://dx.doi.org/10.4267/2042/56195.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Jacquemoud, C., S. Marie, T. Yuritzinn, D. Moinereau, M. Nédélec, and S. Chapuliot. "Synthesis of the NESC VII European Project: Demonstration of Warm Pre-Stressing Effect in Biaxial Loading Conditions." In ASME 2013 Pressure Vessels and Piping Conference. American Society of Mechanical Engineers, 2013. http://dx.doi.org/10.1115/pvp2013-97382.

Full text
Abstract:
In the framework of the NESC VII European project, a large experimental program has been dedicated to characterizing the Warm Pre-Stressing (WPS) effect in different testing configurations. One of the CEA (France) contributions to this project is the realization of five point bending tests on large cruciform specimens considering different WPS loading cycles. The five cruciform specimens, sponsored by EDF (France) and IRSN (France), are made of 18MND5 steel. Two of them have been tested on a same LCF (Load-Cool-Fracture) loading cycle and three others on a LCTF (Load-Cool-Transient-Fracture) loading cycle. The experimental results presented in this paper give a successful demonstration of the WPS effect in biaxial loading conditions either on a LCF or on a LCTF cycle. During the test interpretations, different models have then been tested and compared in order to evaluate their ability to predict the cleavage fracture in the case of different WPS loading cycles. They all provide very conservative predictions whatever loading cycle is concerned.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Jacquemoud, C., T. Yuritzinn, S. Marie, D. Moinereau, M. Nédélec, and S. Chapuliot. "NESC VII European Project: Demonstration of Warm Pre-Stressing Effect in Biaxial Loading Conditions: Bending Tests on 18MND5 Cruciform Specimens and Their Interpretation." In ASME 2012 Pressure Vessels and Piping Conference. American Society of Mechanical Engineers, 2012. http://dx.doi.org/10.1115/pvp2012-78344.

Full text
Abstract:
In the framework of the NESC VII European project, a large experimental program has been dedicated to characterize the Warm Pre-Stressing (WPS) effect in different testing configurations. One of the CEA (France) contributions to this project is the realization of five point bending tests on large cruciform specimens considering different WPS loading cycles. The five cruciform specimens, sponsored by EDF (France) and IRSN (France), are made of 18MND5 steel. Two of them have been tested on a same LCF (Load-Cool-Fracture) loading cycle and two others on the same LCTF (Load-Cool-Transient-Fracture) loading cycle. The experimental results presented in this paper give a successful demonstration of the WPS effect in biaxial loading conditions either on a LCF or on a LCTF cycle. During the test interpretations, different models have then been tested and compared in order to evaluate their ability to predict the cleavage fracture in the case of different WPS loading cycles. They all provide very conservative predictions whatever loading cycle is concerned.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Jacquemoud, C., T. Yuritzinn, S. Marie, D. Moinereau, M. Nedelec, and S. Chapuliot. "NESC VII European Project: Demonstration of Warm Pre Stressing Effect in Biaxial Loading Conditions—Bending Tests on 18MND5 Cruciform Specimens." In ASME 2011 Pressure Vessels and Piping Conference. ASMEDC, 2011. http://dx.doi.org/10.1115/pvp2011-57189.

Full text
Abstract:
In the framework of NESC VII European project, a large experimental program has been dedicated to demonstrate the Warm Pre Stressing (WPS) effect in different testing configurations. One of the CEA (France) contributions to this project is the realization of five point bending tests on large cruciform specimens considering different WPS loading cycles. The five cruciform specimens, sponsored by EDF (France) and IRSN (France), are made of 18MND5 steel. Two of them have been tested on a same LCF (Load-Cool-Fracture) loading cycle, including an isothermal preloading at TWPS = −30°C followed by a cooling down to TFRAC = −150°C at a constant load before an isothermal reloading up to fracture at TFRAC. The results presented in this paper give a successful demonstration of the Warm Pre Stressing effect in biaxial loading conditions on a LCF cycle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Briggs, Ted L., Burt Gischner, Pete Lazo, Mike Olson, Jim Vicedomine, and Ken Wolsey. "Enabling Interoperability through the Ship Life Cycle." In SNAME Maritime Convention. SNAME, 2008. http://dx.doi.org/10.5957/smc-2008-p10.

Full text
Abstract:
Shipyards are increasingly responsible for the life cycle support of ships, including maintenance and logistics data over the life of the ship. Hence, it has become important for shipyards to efficiently integrate acquisition product model data with the lifecycle support product model data. The use of Integrated Data Environments (IDE) for Navy ship programs has fostered the integration of design, logistics, and production information for the ship. However, it has not been possible to exchange this integrated data set; rather, different data is typically transferred at different times often resulting in inconsistency. The Product Life Cycle Support (PLCS) STEP standard (ISO 10303-239) for logistics data and life cycle support provides the capability to exchange logistics data linked back to design data. The standard was developed and has been implemented by the aerospace and defense industry. The ISE-6 project demonstrated the feasibility of using the PLCS standard for naval shipbuilding. This approach should also enable interoperability of life cycle data with other defense programs. The ISE-6 team mapped naval shipbuilding requirements into PLCS, while preserving compatibility with existing PLCS implementations. A unique feature was the automated mapping via template expansion and identification. The ISE-6 team conducted a demonstration of this capability, exchanging data between two Integrated Data Environments (IDE) and a Knowledge Management tool, which was used to modify and update the data for the receiving IDE. During the next phase of the project, the ISE-6 team will be investigating interoperability using the S1000D Specification for the procurement and production of technical publications.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Teng, H., J. K. Sharples, and P. J. Budden. "Further Predictions of Fracture Experiments of a Pre-Cracked Pressurised Thermal Shock Disk (PTS-D) Specimen Under Warm Prestressing Loading Cycles." In ASME 2012 Pressure Vessels and Piping Conference. American Society of Mechanical Engineers, 2012. http://dx.doi.org/10.1115/pvp2012-78077.

Full text
Abstract:
Finite element analyses have been performed to investigate the effects of warm prestressing (WPS) of a pre-cracked PTS-D (Pressurized Thermal Shock Disk) specimen. Three basic types of WPS loading cycles were used in the analyses: LUCF (Load-Unload-Cool-Fracture) cycle; LCF (Load-Cool-Fracture) cycle; and LCTF (Load-Cool-Transient-Fracture) cycle. The analyses aimed to predict the fracture toughness enhancements due to WPS using different analysis methods and to make comparisons with the experimental work conducted by the Belgium SCK-CEN organisation under the European NESC VII project. The finite element results were used to derive the enhanced fracture toughness by three different engineering methods: (1) Chell’s displacement superposition method; (2) the local stress matching method; and (3) Wallin’s empirical formula. The enhanced fracture toughness was evaluated at the deepest point of the semi-elliptical crack based on three different levels of as-received fracture toughness of 43.96, 65.94, and 86.23 MPam1/2, which correspond to probabilities of failure of 5%, 50% and 95%, respectively. The predicted fracture loads were compared with the experimental fracture loads for the three WPS loadings cycles. The results show good agreement.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Liu, Q., E. Ruhl, J. Tiggesbaumker, K. H. Meiwes-Broer, M. I. Stockman, T. Fennel, M. F. Kling, et al. "Sub-Cycle Metallization of SiO2 Nanoparticles Probed via Carrier-Envelope Phase Dependent Electron Acceleration." In 2019 Conference on Lasers and Electro-Optics Europe & European Quantum Electronics Conference (CLEO/Europe-EQEC). IEEE, 2019. http://dx.doi.org/10.1109/cleoe-eqec.2019.8871499.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Reports on the topic "Cycle de vie du projet"

1

Habert, Guillaume, and Francesco Pittau. Synthèse conjointe «Constructions durables en béton» du PNR «Energie». Swiss National Science Foundation (SNSF), February 2020. http://dx.doi.org/10.46446/publication_pnr70_pnr71.2020.5.fr.

Full text
Abstract:
À l’échelle de leur cycle de vie, toutes les constructions de Suisse – c’est-à-dire les bâtiments, les routes, les ouvrages d’infrastructure, etc. – représentent environ 50 % des besoins d’énergie finale de la Suisse. De plus, elles sont responsables de plus de 30 % des émissions de CO2, un gaz à effet de serre. Au cours des dernières décennies, les besoins énergétiques et les émissions de CO2 liées à l’utilisation des bâtiments ont fortement diminué. L’énergie grise contenue dans les bâtiments et les émissions de CO2 issues de la production des matériaux de construction, de la rénovation et du démantèlement sont cependant restées élevées. Le potentiel d’amélioration est considérable à cet égard. Le projet conjoint « Béton à basse énergie » jette les fondements d’une transformation de l’industrie de la construction en un secteur durable. Il se concentre notamment sur le béton en tant que matériau de construction engendrant des niveaux particulièrement élevés d’énergie grise et d’émissions de CO2. Les résultats de ce projet conjoint sont résumés et interprétés dans la présente synthèse « Constructions durables en béton ». Le projet conjoint s’est avant tout concentré sur les objectifs suivants : Réduire les émissions de CO2 et l’énergie grise par une diminution drastique du clinker dans le ciment. Réduire l’énergie grise en remplaçant l’acier d’armature et de précontrainte dans les structures en béton par du bois et des matériaux de synthèse. Allonger la durée de vie des ouvrages grâce à une surveillance professionnelle et des mesures de rénovation adéquates, ce qui réduit les moyennes annuelles d’énergie grise et d’émissions de CO2. Les recherches montrent que les émissions de CO2 causées par le béton et les structures en béton peuvent être réduites d’un facteur 4 et l’énergie grise mobilisée d’un facteur 3.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Kaboré, Gisele. Etude qualitative sur le mariage précoce des adolescentes: Leur vécu, leurs besoins en matière d'éducation, de santé de la reproduction et d'opportunités socio-économiques. Population Council, 2009. http://dx.doi.org/10.31899/pgy20.1002.

Full text
Abstract:
La présente étude sur le mariage précoce des adolescentes à été commanditée par l’UNFPA en collaboration avec l’UNICEF et le Ministère de l’Action Sociale dans le cadre du projet « Éliminer le mariage des enfants au Burkina : un plan pour la protection, le renforcement et l’action communautaire ». Elle vise à fournir des informations relatives à la pratique du mariage précoce sur les zones d’intervention du projet, afin de faciliter les interventions visant à améliorer les conditions de vie des adolescentes mariées ou non. Il s’agissait d’analyser le contexte socioculturel du mariage des adolescentes ainsi que leur vécu et leurs besoins en matière de santé, d’éducation et d’opportunités économiques. L’étude a révélé que la majorité des adolescentes mariées vivent dans des conditions de précarité. Cet environnement présente des risques pour leur vie (grossesse précoce, immaturité à assumer pleinement un nouveau statut et des rôles et responsabilités). Ces jeunes femmes affrontent généralement seules cette nouvelle situation, sans être au préalable préparées. Tous ces obstacles entraînent des conséquences sur l’épanouissement de l’adolescente à plusieurs niveaux.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Melanie, Haupt, and Hellweg Stefanie. Synthèse du projet conjoint du PNR 70 «Gestion des déchets pour soutenir la transition énergétique (wastEturn)». Swiss National Science Foundation (SNSF), January 2020. http://dx.doi.org/10.46446/publication_pnr70_pnr71.2020.2.fr.

Full text
Abstract:
Les déchets renferment de grandes quantités d’énergie aussi bien directe qu’indirecte. Les déchets ménagers incinérés chaque année en Suisse représentent une valeur énergétique de quelque 60 pétajoules. L’énergie qui en est directement tirée couvre environ 4 % des besoins en énergie finale. Le plus gros potentiel en matière de gestion des déchets réside cependant dans le recyclage des matériaux, afin de leur donner une seconde vie et d’éviter ainsi indirectement la production énergivore de matières premières Pour optimiser la contribution de la gestion des déchets à la transition énergétique, il s’agit dans un premier temps d’améliorer la transparence et la documentation des flux de matières et d’argent et, sur cette base, de hiérarchiser l’impact énergétique des diverses solutions de valorisation et d’élimination. Les catégories de déchets identifiées comme ayant le plus grand potentiel d’amélioration sont le papier, le carton ainsi que le plastique. En ce qui concerne le papier et le carton, les énormes quantités traitées promettent des résultats significatifs. À l’exception des bouteilles en PET, le tri sélectif des plastiques usagés demeure encore peu développé. Un potentiel d’optimisation notable a également été identifié au niveau de l’efficacité énergétique des usines d’incinération. Pour permettre une utilisation plus efficace de la chaleur générée par les usines d’incinération d’ordures ménagère (UIOM), les consommateurs de vapeur et d’énergie thermique doivent toutefois être implantés à proximité. Un facteur décisif pour progresser vers une gestion des déchets plus efficace sur le plan énergétique est la collaboration entre les nombreux acteurs du secteur à l’échelle fédérale. Ceux-ci doivent d’une part mieux s’organiser tout au long de la chaîne de création de valeur et d’autre part tirer profit de la marge de manœuvre que procure la souplesse du fédéralisme pour tester différentes approches.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Itinéraires thérapeutiques des adolescentes pendant la grossesse, l'accouchement et la période post-partum dans la zone d'intervention du projet. Population Council, 2009. http://dx.doi.org/10.31899/pgy20.1005.

Full text
Abstract:
Le Population Council a réalisé une étude sur « les itinéraires thérapeutiques des adolescentes pendant la grossesse, l’accouchement et la période post-partum » dans cinq régions du Burkina Faso. Il s’agissait d’une étude qualitative, exploratoire qui a permis d’identifier et de décrire les itinéraires thérapeutiques des adolescentes en grossesse et post-partum en vue de déceler les obstacles liés à la fréquentation des centres de santé dans le suivi de la grossesse, de l’accouchement assisté et des soins aux nouveau-nés. Les résultats de l’étude montrent que, d’une manière générale, les adolescentes mariées ou non ont recours aux soins traditionnels à domicile par l’utilisation de plantes et/ou décoctions et ne se rendent au centre de santé qu’en cas de non satisfaction. De par l’intérêt et l’engouement de la population enquêtée pour le sujet, il apparaît que le contexte social est favorable à la mise en œuvre d’activités sur la santé reproductive en direction des différents groupes cibles. Les besoins à satisfaire sont réels et manifestes sur le terrain et des actions concrètes sont attendues en vue d’améliorer les conditions de vie des adolescentes, des adolescentes en grossesse et des post-partum.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Itinéraires thérapeutiques des adolescentes pendant la grossesse, l'accouchement et la période post-partum dans la zone d'intervention du projet. Population Council, 2009. http://dx.doi.org/10.31899/pgy20.1004.

Full text
Abstract:
Le Population Council a réalisé une étude sur « les itinéraires thérapeutiques des adolescentes pendant la grossesse, l’accouchement et la période post-partum » dans cinq régions du Burkina Faso. Il s’agissait d’une étude qualitative, exploratoire qui a permis d’identifier et de décrire les itinéraires thérapeutiques des adolescentes en grossesse et post-partum en vue de déceler les obstacles liés à la fréquentation des centres de santé dans le suivi de la grossesse, de l’accouchement assisté et des soins aux nouveau-nés. Les résultats de l’étude montrent que, d’une manière générale, les adolescentes mariées ou non ont recours aux soins traditionnels à domicile par l’utilisation de plantes et/ou décoctions et ne se rendent au centre de santé qu’en cas de non satisfaction. De par l’intérêt et l’engouement de la population enquêtée pour le sujet, il apparaît que le contexte social est favorable à la mise en œuvre d’activités sur la santé reproductive en direction des différents groupes cibles. Les besoins à satisfaire sont réels et manifestes sur le terrain et des actions concrètes sont attendues en vue d’améliorer les conditions de vie des adolescentes, des adolescentes en grossesse et des post-partum.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography