Academic literature on the topic 'Descarga fluvial'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Descarga fluvial.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Descarga fluvial"

1

MANIQUE, Guilherme Algemiro, Carla De Abreu D'AQUINO, and Carlos Augusto França SCHETTINI. "Transporte de sedimentos em suspensão em um estuário altamente estratificado sob condições de descarga fluvial transiente." Pesquisas em Geociências 38, no. 3 (December 31, 2011): 225. http://dx.doi.org/10.22456/1807-9806.35159.

Full text
Abstract:
O presente trabalho investiga o regime hidrodinâmico e o transporte de sedimentos em suspensão no estuário do rio Araranguá sob condições de descarga fluvial transiente após um pico de vazão. Uma campanha de campo foi realizada em maio de 2006 durante a qual foram registrados dados de nível da água, velocidade e direção de correntes, salinidade e concentração de sedimentos em suspensão (CSS). Dados de correntes foram obtidos com o fundeio de um perfilador de correntes por efeito Doppler, a partir do qual foi também estimada a CSS através do retro-espalhamento acústico. A campanha foi realizada durante a fase de recessão do hidrograma de cheia, com a descarga fluvial diminuindo de 120 para 30 m3s-1 em um período de 50 horas. Durante este período ocorreu uma significativa mudança da distribuição longitudinal da salinidade, bem como das correntes e da CSS. As correntes responderam ao pico de descarga passando de um regime barotrópico com sentido a jusante para um regime baroclínico em duas camadas, com correntes com sentido a jusante na camada superficial, e sentido a montante na camada de fundo. O transporte de sedimentos em suspensão foi diretamente relacionado com as correntes, passando de um regime de exportação durante o pico de descarga para um regime de importação na camada de fundo.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

ANDRADE NETO, João Silva de, Letícia Thiesen RIGON, Elírio Ernestino TOLDO JR., and Carlos A. F. SCHETTINI. "Descarga sólida em suspensão do sistema fluvial do Guaíba, RS, e sua variabilidade temporal." Pesquisas em Geociências 39, no. 2 (August 31, 2012): 161. http://dx.doi.org/10.22456/1807-9806.35910.

Full text
Abstract:
O presente trabalho apresenta uma avaliação da variação temporal da descarga sólida em suspensão no sistema fluvial do Guaíba. Foi utilizada uma base de dados históricos entre 2003 a 2006, constituída de vazões diárias dos rios afluentes (rios Jacuí, Sinos e Caí), e da turbidez da água monitorada em intervalos de 30 minutos na estação de tratamento de água do Departamento Municipal de Água e Esgoto (DMAE). Os dados de turbidez foram convertidos em concentração de sedimentos em suspensão (CSS) através da calibração do sensor de turbidez com amostras de sedimentos em suspensão coletadas no Guaíba. Também foi realizada uma validação da estação de monitoramento para verificar se os dados obtidos a partir da estação representavam as condições simultâneas no Guaíba. Os dados de turbidez foram reduzidos para médias diárias. Foi elaborada a curva chave de CSS (em kg.m-3) em função da vazão (Q em m3.s-1), representada por CSS(Q) = 0,0057 + 0,0045 Q 0,2884 com r2 = 0,68. A descarga sólida em suspensão foi obtida pelo produto simples entre a vazão e a CSS. Os resultados demonstraram que a descarga sólida em suspensão varia consideravelmente ao logo do tempo, principalmente durante eventos de alta vazão de curta duração. A maior parte dos sedimentos em suspensão é transportada com valores de vazões entre 1.000 e 3.000 m3.s-1 e representou 47,2% do total. O valor médio de descarga sólida transportada para a Lagoa dos Patos entre os períodos de 2003 a 2006 foi da ordem de 1,1 x 106 t/ano, o que representa uma exportação da ordem de 400.000 m3 de sedimentos (2.650 kg/m3) da bacia de drenagem do rio Guaíba para os sistemas deposicionais lagunares e, posteriormente a plataforma continental adjacente.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

BARRETO, GUILHERME, and CARLOS SCHETTINI. "Papel da Maré e da Descarga Fluvial na Circulação do Estuário do Rio Araranguá." Revista Brasileira de Recursos Hídricos 19, no. 3 (2014): 7–17. http://dx.doi.org/10.21168/rbrh.v19n3.p7-17.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

ZANIN, Paulo Rodrigo, Nadia Bernardi BONUMÁ, and Davide FRANCO. "COMPORTAMENTO HIDROSSEDIMENTOLÓGICO DE BACIA HIDROGRÁFICA COM RESERVATÓRIO." Geosciences = Geociências 36, no. 1 (March 29, 2017): 185–203. http://dx.doi.org/10.5016/geociencias.v36i1.12304.

Full text
Abstract:
O represamento hídrico altera a hidrodinâmica do escoamento fluvial e dos processos de transporte e deposição de sedimentos. O presente trabalho tem por objetivo amostrar e analisar o comportamento de sedimentos suspensos em uma bacia hidrográfica de 5ª ordem fluvial, que possui um reservatório d'água em seu exutório. Foram realizadas 20 campanhas de amostragem de sedimentos em suspensão, de 2 a 3 metros a montante da barragem, em quatro profundidades da coluna d´água. Para amostrar a mistura água-sedimentos da descarga do reservatório foi utilizado um novo amostrador de sedimentos em suspensão, assim como um novo método de amostragem, dimensionalisados para esta represa. Os resultados do monitoramento mostraram que a concentração de sedimentos suspensos perto do fundo do reservatório é maior do que na superfície do mesmo, sendo que a amostragem do dia 05/09/14 indicou a ocorrência de correntes de turbidez de fundo. A análise estatística dos dados mostra que o sedimento em suspensão não responde rápidamente aos eventos de precipitação, havendo um retardo entre o pico da vazão e os valores máximos da descarga de sedimentos do reservatório. Com esta análise foram identificados dois processos hidrossedimentológicos reponsáveis pela descarga sólida desta represa. No entanto, somente um destes processos foi totalmente caracterizado, o qual é desencadeado pela chuva diária ocorrida entre o atraso temporal de 1 a 2 dias, gerando incremento de água e sedimentos na vazão com atraso de 1 dia, determinando parte da concentração de sedimentos na vazão do dia da amostragem. Já o outro processo, referente a vazão com atraso de 2 dias, que possui maior determinação nos sedimentos suspensos do dia da amostragem, ainda carece de uma maior amostragem espaço/temporal de precipitação e sedimentos suspensos para caracterização de sua gênese, podendo ser devido ao fenômeno de histerese.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

SCOTTÁ, Fernando Comerlato, Mauro Michelena ANDRADE, Jair WESCHENFELDER, Elírio Ernestino TOLDO JR, and José Carlos Rodrigues NUNES. "Descarga líquida e sólida em suspensão no Rio Guaíba, RS, Brasil." Pesquisas em Geociências 47, no. 3 (December 17, 2020): e094818. http://dx.doi.org/10.22456/1807-9806.109983.

Full text
Abstract:
O objetivo deste trabalho é calcular a descarga líquida (Qliq) e descarga sólida (Qss) no Rio Guaíba utilizando um sensor perfilador acústico de correntes por Doppler (PACD) comparar a Qliq medidas com a vazão dos rios tributários, oscilações de nível da água, direção e intensidade dos ventos. Foi criada uma equação de calibração do PACD para estimar a concentração de sedimentos em suspensão (CSS) e Qss comparando dados do método gravimétrico in situ e de retroespalhamento acústico do PACD. Uma relação exponencial se adaptou melhor no conjunto de dados, com R² de 0,7. Foi possível realizar um estudo abrangente sobre as variáveis Qliq e Qss no Guaíba. Os dados de Qliq medidos possuem valores próximos à soma dos dados de vazão dos rios Jacuí, Taquarí, Caí e Sinos. Não foi possível ajustar uma curva-chave entre vazão e a régua localizada no Cais Mauá devido as oscilações do vento que alteram o nível da água na desembocadura deste sistema fluvial, inclusive com situações de inversão do fluxo registradas nos perfis de corrente que foram relacionadas com a ocorrência de ventos nos quadrantes S e SE. Para a variável Qss, os valores apresentaram grande variabilidade, com mínimos e máximos de 776 a 118.130 t/dia. A possibilidade da calibração do sensor PACD para estimar o CSS no Guaíba serve como base para estimar a quantidade de volume de sedimentos que ingressam no Guaíba.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Fuentes-Yaco, César, David Alberto Salas de León, María Adela Monreal-Gómez, and Francisco Vera-Herrera. "Environmental forcing in a tropical estuarine ecosystem: the Palizada River in the southern Gulf of Mexico." Marine and Freshwater Research 52, no. 5 (2001): 735. http://dx.doi.org/10.1071/mf00077.

Full text
Abstract:
Environmental characteristics of the fluvial–deltaic–lagoon–estuarine system of the Palizada River were determined by the assessment of physical, environmental and hydrological variability. Environmental information comprised daily time series of precipitation (1971–85), Usumacinta River discharge (1948–94), sea level (1956–91) and wind patterns (1984–87). Hydrology was studied by weekly measurement of salinity, transparency,temperature, dissolved oxygen and pH at 18 stations during 19 months (September 1985 to March 1987). Water temperature reflected the climatic seasons: dry, rainy and winter frontal storms (‘Nortes’). During the rainy season fresh water dominated the whole area, but during the dry season a salt wedge entered as far as Del Este Lagoon.Northern winds allowed saline water to reach intermediate regions and occasionally the upstream freshwater head of the estuary. There are annual, 6-month and 3.2-month oscillations in the environmental records: the annual signal is modulated by precipitation, fluvial discharge and sea level; the 6-month signal has an implicit periodicity driven by the changes in the wind direction that affect all other parameters; and the 3.2-month period seems to be modulated by the rainy, dry and ‘Nortes’ seasons. Cluster analysis identified eight ecological regions based on the hydrological variables. Resumen. Las características ambientales del sistema fluvio–deltáico–lagunar estuarino del Río Palizada fueron determinadas a través del estudio de su variabilidad física, ambiental e hidrológica. La información ambiental comprende series de tiempo diarias de precipitación pluvial (1971–85), descarga fluvial del Río Usumacinta (1948-94), nivel del mar (1956–91) y dirección y velocidad del viento (1984–87). La hidrología comprende mediciones semanales de salinidad, transparencia, temperatura, oxígeno disuelto y pH en 18 estaciones durante 19 meses (Septiembre de 1985 a Marzo de 1987). La temperatura del agua refleja las estaciones climáticas: secas, lluvias y frentes invernales (‘Nortes’). Durante la época de lluvias el agua dulce predomina en toda el área, sin embargo durante la estación de secas la cuña salina llega hasta la Laguna del Este. Los vientos del norte promueven el avance del agua salina a las regiones intermedias y ocasionalmente hasta la cabecera del estuario. Las oscilaciones ambientales muestran períodos anuales, semestrales y de 3.2 meses: el ciclo anual está modulado por la precipitación pluvial, la descarga fluvial y el nivel del mar; el ciclo semestral tiene una periodicidad implícita gobernada por cambios en la dirección del viento que afecta los demás parámetros y el ciclo de 3.2 meses parece estar modulado por las estaciones climáticas de lluvias, secas y nortes. Los análisis Cluster basados en las variables hidrológicas permiten la identificación de ocho regiones ecológicas.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Da Silva, José Lourenço Alves, and Célia Alves De Souza. "VARÍAVEIS HIDROSSEDIMENTOLÓGICAS E NÍVEIS DE DEGRADAÇÃO AMBIENTAL A PARTIR DE PROTOCOLOS DE AVALIAÇÃO RÁPIDA DE RIOS, ENTRE A BAÍA DA PALHA E O SADAO NO CORREDOR FLUVIAL DO RIO PARAGUAI." Geo UERJ, no. 35 (December 21, 2019): e35448. http://dx.doi.org/10.12957/geouerj.2019.35448.

Full text
Abstract:
O rio Paraguai é um dos principais agentes modeladores do ambiente pantaneiro, suas mudanças hidromorfológicas estão vinculadas ao seu regime hídrico sua dinâmica fluvial e atividades antrópicas. O presente estudo objetivou avaliar os aspectos hidrossedimentológicos e o nível de degradação ambiental a partir de aplicação dos protocolos de avaliação rápida de rios - Pars, entre a Baía da Palha e o Sadao no corredor fluvial rio Paraguai. Para o desenvolvimento da pesquisa utilizou se algumas etapas. Trabalho de gabinete, trabalho de campo e de laboratório. Na etapa gabinete, foram realizadas pesquisas bibliográficas, perfis transversais e organização dos dados, no trabalho de campo, observação; aplicação de protocolos de avaliação rápida de rios; batimetria e velocidade do fluxo, coleta de amostras de água e sedimentos. Na análise laboratorial, foram realizadas análises: granulométrica (dispersão total e método de peneiramento), método de evaporação (concentração de sedimentos). Os Protocolos de Avaliação Rápida indicaram situações regulares para a margem esquerda das seções 1 e 5. Nas seções transversais no rio Paraguai, a velocidade do fluxo variou entre 0,30 a 0,71 m/s, a profundidade média da lâmina de água entre 3,5 a 8,16 m, a vazão ficou entre 141,90 a 865,57 m³/s, a descarga sólida variou 245,20 a 1.496, t/dia. Nas seções localizadas na baía da Palha a velocidade do fluxo variou entre 0,09 a 0,97 m/s, a profundidade média da lâmina de água entre 0,46 a 7,06 m, a vazão ficou entre 0,29 a 673,95 m³/s, e a descarga sólida variou de 53,74 a 2.329,17 t/dia. O uso antrópico influenciou diretamente em alterações na área de estudo em questão, porém a dinâmica de mudanças do rio Paraguai ocorre de forma natural desconfigurando suas feições através de deposições sedimentológicas.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Feyissa, Tolera Abdisa, and Nasir Gebi Tukura. "EVALUATION OF THE BEST-FIT PROBABILITY OF DISTRIBUTION AND RETURN PERIODS OF RIVER DISCHARGE PEAKS. CASE STUDY: AWETU RIVER, JIMMA, ETHIOPIA." Journal of Sedimentary Environments 4, no. 4 (October 25, 2019): 361–68. http://dx.doi.org/10.12957/jse.2019.46128.

Full text
Abstract:
The identification of the best distribution function is essential to estimate a river peak discharge or magnitude of river floods for management of watershed and ecosystems. However, inadequate estimation of the river peak discharge and floods magnitude may decrease the efficiency of water-resources management, resulting in soil erosion, landslides, environmental damage and ecosystem degradation. To overcome this problem in hydrology, different methods have been employed, applying a probability distribution.In this study to determine the suitable probability of distribution for estimating the annual discharge series with different return periods, the annual mean and peak discharges of the Awetu River (Jimma, Ethiopia) over a 24 years’ time period have been collected and used. After the homogeneity and consistency test, data were analyzed to predict extreme values and were applied in seven different probability distribution functions by using L-moment and easy fit methods. Then, three goodness of fit tests, Anderson-Darling (AD), Kolmogorov-Smirnov (KS), and Chi-Squared (x2) tests, were used to select the best probability distribution function for the study area. The obtained results indicate that, Log-normal distribution function is the best-fit distribution to estimate the peak discharge recurrence of the Awetu River. The 5-year, 10-year, 25-year, 50-year, 100-year and 1000-year return periods of discharge were calculated for this river. The results of this study are useful for the development of more accurate models of flooding inundation and hazard analysis. AVALIAÇÃO DA MELHOR PROBABILIDADE DE AJUSTE DE DISTRIBUIÇÃO E PERÍODOS DE RETORNO DOS PICOS DE DESCARGA FLUVIAL. ESTUDO DE CASO: AWETU RIVER, JIMMA, ETIÓPIAResumoAvaliação da melhor função de probabilidade de distribuição e de períodos de retorno de picos de descarga de rio. Estudo de caso: Rio Awetu, Jimma, Etiópia. A identificação da melhor função de distribuição é essencial para estimar um pico de descarga de rios ou a magnitude das inundações de bacias hidrográficas e ecossistemas, tendo em vista a gestão dos sistemas hídricos e dos ecossistemas. Entretanto, uma estimativa inadequada da magnitude do pico de vazão e inundações do rio pode diminuir a eficiência do gerenciamento dos recursos hídricos, resultando em erosão do solo, deslizamentos de terra, danos ambientais e degradação do ecossistema. Para superar esse problema na hidrologia, diferentes métodos foram empregados, aplicando funções de probabilidade de distribuição e retorno.Neste estudo, para determinar a probabilidade adequada de distribuição e para estimar séries de descarga anuais com diferentes períodos de retorno, foram usados dados de médias anuais de picos de descarga do Rio Awetu (Jimma, Etiópia) durante um período de 24 anos. Após o teste de homogeneidade e consistência, os dados foram analisados para prever valores extremos e foram aplicados a sete funções diferentes de probabilidade de distribuição, usando o momento L e métodos de ajuste fácil. Em seguida foram utilizados, três testes de qualidade de ajuste, Anderson-Darling (AD), Kolmogorov-Smirnov (KS), and Chi-Squared (x2), para selecionar a melhor função de probabilidade de distribuição para a área de estudo. Os resultados obtidos indicam que, a função de distribuição log-normal é a que mais se adequa para estimar a recorrência de picos de descarga do Rio Awetu. Os períodos de retorno de descarga de 5 anos, 10 anos, 25 anos, 50 anos, 100 anos e 1000 anos foram calculados para este rio. Os resultados deste estudo são úteis para o desenvolvimento de modelos mais precisos de inundação e análise de risco.Palavras-chave: Descarga de Rio. Qualidade de ajuste. Log Pearson Tipo III. Distribuição de probabilidade.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Gomes, Dênis José Cardoso, Priscila dos Santos Ribeiro, and Gustavo Francesco de Morais Dias. "Impactos de extremos climáticos e do uso da terra na hidrologia do Município de Cuiabá, Estado de Mato Grosso, Brasil." Research, Society and Development 9, no. 8 (July 5, 2020): e296985345. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5345.

Full text
Abstract:
O monitoramento das variações hidroclimáticas associadas as mudanças do uso da terra é fundamental na análise de riscos e prevenções de desastres naturais. O objetivo do estudo é analisar a relação dos índices climáticos com a precipitação, e está com o regime fluvial em um período de 34 anos (1983-2016), observando as mudanças do uso da terra (1988-2018) no Município de Cuiabá no Estado do Mato Grasso (MT). Utilizou-se dados de índices climáticos da National Oceanic and Administration Atmospheric; dados hidrológicos da Agência Nacional das Águas; dados estimados de chuva do Global Precipitation Climatology Center e de uso da terra do Projeto MapBiomas. Organizou-se os dados e calculou-se os índices estatísticos de ajuste, além de usar ferramentas de geoprocessamento do Sistema de Informação Geográfica para produção do mapa de uso da terra. Observou-se em alguns anos extremos a influência do clima na precipitação local. A sazonalidade hidrometeorológica caracterizou-se nas estações chuvosas (Nov-Mar) e a época da estiagem (Abr-Out); e a espacialização pluvial aumentando no sentido oeste-leste, sendo a validação dos dados (medidos x estimados) com excelente ajuste. O uso da terra mostrou o intenso desmatamento devido o avanço das áreas de pasto. O sistema fluvial apresentou tendências de diminuição, mesmo com o regime pluvial crescente e o uso da terra favorecendo o aumento do fluxo de descarga hídrica.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Cunha, Marcia Cristina da, Éderson Dias de Oliveira, Edivaldo Lopes Thomaz, and Leandro Redin Vestana. "Análise Temporal do Balanço Hídrico na Bacia do Rio das Pedras, Guarapuava, PR (Temporal Analysis of the Hydrous Balance of the Pedras River Basin, Guarapuava, PR)." Revista Brasileira de Geografia Física 4, no. 5 (March 8, 2012): 1013. http://dx.doi.org/10.26848/rbgf.v4i5.232752.

Full text
Abstract:
O conhecimento do balanço hídrico é de suma importância no gerenciamento de recursos hídricos. Neste contexto, o presente estudo avaliou o balanço hídrico na bacia do Rio das Pedras, localizada no município de Guarapuava, região centro-sul do Estado do Paraná. O método utilizado foi o do balanço hídrico simplificado. Os dados utilizados foram de precipitação pluvial e vazão diária do período de 1985 a 2009. Os meses de junho e agosto foram os que apresentaram os menores déficits hídricos, enquanto que janeiro e outubro os maiores. A evapotranspiração real média anual foi de 960,37 mm, o que representoucerca de 51% das precipitações pluviais médias anuais. Os elevados valores de evapotranspiração demonstram serem necessários significativos volumes de água para a manutenção ambiental na bacia do Rio das Pedras. A descarga fluvial do período apresentou uma média anual de 919,67 mm e a pluviosidade de 1.880,4 mm. Na bacia do Rio das Pedras os anos que apresentaram maiores pluviosidade e descarga líquida foram os anos sobre influencia do fenômeno El Niño. Palavras-chaves: disponibilidade hídrica, pluviosidade, debito fluvial, evapotranspiração. Temporal Analysis of the Hydrous Balance of the Pedras River Basin, Guarapuava, PR ABSTRACTThe hydric balance knowledge is of paramount importance in water resources management. This study evaluated the hydric balance in the Rio das Pedras watershed, which is located in Guarapuava, Parana-Brazil. The simplified water balance method was applied. The data analyses were: daily rainfall and river discharge for the period of 1985 to 2009. June and August were the months that had the lowest water deficit. While, January and October, displayed the highest water deficit. The actual annual average evapotranspiration was 960.37 mm, which is around of 51% of the annual rainfall average. The high evapotranspiration values ​​ were significant; and it indicates that high volumes of water are needed for environmental maintenance in the Rio das Pedras watershed. The watershed showed the river annual discharge average of 919.67 mm and rainfall of 1880.40 mm. In the Rio das Pedras watershed the years that had a clear higher precipitation and discharge were correlated to El Niño influences. Keywords: water availability, rainfall, river discharge, evapotranspiration.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Descarga fluvial"

1

OTSUKA, Amanda Yumi. "Influência da descarga fluvial na dinâmica da biomassa fitoplanctônica na zona costeira (Pernambuco - Brasil)." Universidade Federal de Pernambuco, 2014. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/18918.

Full text
Abstract:
Submitted by Caroline Falcao (caroline.rfalcao@ufpe.br) on 2017-05-25T17:17:49Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 811 bytes, checksum: e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 (MD5) Dissertação Amanda Yumi Otsuka.pdf: 1257140 bytes, checksum: 4ae2b3d501e90eaac61afd7db72c977e (MD5)
Made available in DSpace on 2017-05-25T17:17:49Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 811 bytes, checksum: e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 (MD5) Dissertação Amanda Yumi Otsuka.pdf: 1257140 bytes, checksum: 4ae2b3d501e90eaac61afd7db72c977e (MD5) Previous issue date: 2014-02-11
A plataforma continental de Pernambuco caracteriza-se por possuir um declive suave, ser estreita, rasa, com águas relativamente quentes, elevada salinidade e por apresentar- se quase inteiramente coberta por sedimentos carbonáticos biogênicos. Esse ambiente é afetado pelo aporte continental, atuando como um receptor final de água, materiais e substâncias, que são transportados pelas descargas dos rios. Desta forma, as regiões costeiras são as mais afetadas pela ação antrópica. O presente trabalho apresentou como objetivo analisar a dinâmica da clorofila-a e parâmetros hidrológicos na plataforma continental de Pernambuco adjacente aos rios Jaboatão e Capibaribe. Foram realizadas coletas bimestrais, abrangendo período chuvoso e de estiagem, em um ponto situado na zona estuarina e quatro outros pontos distribuídos na plataforma. Foram analisados vários parâmetros ambientais como clorofila a, profundidade, salinidade, temperatura, oxigênio dissolvido, taxa de saturação do oxigênio, pH, nutrientes inorgânicos (N- amoniacal, nitrito, nitrato, fosfato e silicato), material particulado em suspensão. A pluviosidade foi a forçante física que mais influenciou na maioria dos parâmetros. No rio Jaboatão, a clorofila-a no estuário variou de 2,89 à 34,71 mg.m-3 e na plataforma de 0,21 à 9,67 mg.m-3 . De acordo com a ACP, a clorofila a esteve diretamente relacionada temperatura, taxa de saturação do oxigênio e inversamente com o pH, transparência da água e salinidade. No porto do Recife, a clorofila a variou entre 13,48 à 145,09 mg.m-3 no estuário e na plataforma a de 0,24 à 19,29 mg.m-3 . A ACP mostrou uma relação direta da clorofila-a com o N-amoniacal, fosfato, transparência e inversa com nitrato e material particulado em suspensão. Nas duas áreas estudadas, houve um aumento da biomassa no período de estiagem. Os pontos da plataforma que mais sofreram influência do deságue foram os mais centrais (P3 e P4), devido ao predomínio dos ventos alísios de sudeste. Após análise das duas áreas, observou-se que os estuários encontram-se poluídos e que no porto do Recife a carga de matéria orgânica é bem mais elevada do que o Jaboatão, provocando maior efeito na plataforma adjacente. Em termo de dispersão de pluma dos rios, no porto do Recife a presença do dique de proteção provoca uma certa perturbação no sentido da corrente, limitando esta pluma, para a parte mais costeira, o que não foi observado na área do Jaboatão.
The continental shelf of Pernambuco is characterized by a gentle slope, it is narrow, shallow, almost entirely covered by biogenic carbonate sediments; the water in the area is warm and has a high salinity. This environment is affected by continental input, and acts as a final receptor of water, materials and other substances that are transported by river discharge. Thus, the coastal regions are the most affected by human action. This study aims to analyze the dynamics of chlorophyll-a and hydrological parameters on the inner shelf of Pernambuco adjacent to the Jaboatão and Capibaribe rivers. The samplings were performed bimonthly at one research site on the estuarine zone and four additional sites distributed on the platform, covering the dry and rainy seasons. Various environmental parameters such as chlorophyll-a, depth, salinity, temperature, dissolved oxygen, oxygen saturation rate, pH, inorganic nutrients (ammonia, nitrite, nitrate, phosphate and silicate), and suspended particulate matter were analyzed. Rainfall was the most influent physical forcing to most parameters. In the Jaboatão River, chlorophyll-a ranged from 2.89 to 34.71 mg.m–3 in the estuary; and from 0.21 to 9,67 mg.m-3 at the platform. According to the PCA , the chlorophyll-a was directly related to temperature, oxygen saturation rate and inversely with the pH, water transparency and salinity. In the Port of Recife, chlorophyll-a ranged from 13.48 to 145.09 mg.m-3 in the estuary and from 0.24 to 19.29 mg.m-3 in the inner shelf. The PCA showed a direct relationship of chlorophyll-a with ammonia, phosphate and water transparency an inverse relationship with nitrate and suspended particulate matter. In both studied areas, there was an increase in biomass in the dry season. In the inner platform , The most central sites (P3 and P4) were the most influenced by river discharge, due to the dominance of trade winds from the southeast. After analysis of the two areas, it was observed that the estuaries are polluted and that, in the Port of Recife, the load organic matter is much higher than in Jaboatão causing greater effect on the adjacent platform. In regarding the river’s plume dispersion in the Port of Recife, the presence of the dike causes some disturbance in the direction of the current. The plume is then limited to the most coastal area. This fact was not observed in the Jaboatão area.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Barreto, Guilherme Algemiro Manique. "O Papel da maré e da descarga fluvial na circulação do estuário do Rio Araranguá." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2011. http://hdl.handle.net/10183/56291.

Full text
Abstract:
Ao longo do litoral de Santa Catarina ocorrem diversos estuários do tipo cunha salina, sendo os mais expressivos os dos rios Itajaí-Açu, Tubarão, Araranguá, Itapocú, Tijucas e Mampituba, por ordem decrescente de área de bacia hidrográfica. Os estuários altamente estratificados são, em geral, encontrados em regiões de alta contribuição de descargas fluviais e de micromaré, onde a variação máxima de maré não ultrapassa dois metros. São identificados por apresentar uma interface pronunciada de densidade entre a camada inferior e superior da coluna de água. A bacia hidrográfica do rio Araranguá está localizada no extremo sul de Santa Catarina. Esta bacia abrange 16 municípios, totalizando uma área de drenagem de aproximadamente 3020 km2 e o comprimento de seus cursos de água chega a 5.916 km. Uma campanha foi realizada no dia 10 de junho de 2008 na área de estudos. Durante esta campanha, foram instaladas duas estações de coleta de dados, a 7,5 km e 31 km da desembocadura e ambas localizadas no talvegue do canal visando obter dados de velocidade e direção de correntes, e variação do nível. Foram realizadas três perfilagens longitudinais com um CTD, as quais foram executadas em diferentes datas, tendo como início a desembocadura e realizando perfis pontuais a cada 1 km e estendido até 30 km. Para a complementação dos dados, foram obtidos ainda dados diários de descarga e cotas, entre os anos de 1943 e 2008 da estação fluviométrica Taquaruçú, localizada no Rio Itoupava a 16 km da junção com o Rio Mãe Luzia a qual da origem ao Rio Araranguá. Estes dados são disponibilizados pelo site da Agência Nacional de Água (ANA). Foram identificados ao longo dos períodos amostrais os principais eventos de alta e baixa descarga, visando identificar qual sua importância e a freqüência com a qual ocorrem. A partir desta informação, foram definidos três períodos mais relevantes para análise: “pico de média vazão”, “ausência de vazão” e “pico de alta vazão”. Os perfis longitudinais de salinidade demonstram a variabilidade da espessura da cunha salina. Ao analisar os padrões de circulação do estuário durante os três períodos abordados, é possível observar uma grande semelhança com o estuário do rio Itajaí-Açu, o qual tende a se comportar de duas maneiras em relação ao transporte de sedimentos: exportar grandes quantidades de sólidos em suspensão durante eventos de alta vazão (modo de transporte fluvial), e reter ou importar sedimentos da plataforma adjacente durante períodos de baixa vazão (modo de transporte marinho), no entanto, com menor importância devido a rasa desembocadura e à deriva litorânea. Durante o período de ausência de vazão, quando os efeitos da maré podem ser observados com clareza, foram obtidos valores de velocidade de correntes muito baixos e também muito semelhantes, tanto em sizígia quanto em quadratura.
Along the coast side of Santa Catarina several salt wedge estuaries occur, the most expressive of them being the ones on rivers Itajaí-Açu, Tubarão, Araranguá, Itapocú, Tijucas and Mampituba, in a decreasing order of drainage basin area. The highly stratified estuaries are, in general, found in regions of high rate of river discharge and microtide, where the maximum variation of tide is below two meters. They are identified by a pronounced density interface between the lower and higher layer of the water column. The Araranguá river drainage basin is located in the southern extreme of Santa Catarina. Its basin covers 16 cities, with a total drainage area of approximately 3020 km² and the length of its water courses reaches 5916 km. In June 10th 2008, a campaign was performed within the studied area. During it, two data collection stations were installed, at 7.5 km and 31 km of the discharge and both located on the thalweg of the canal and equipped with an ADCP, aiming to obtain speed and current direction and level variation data. Three longitudinal profiling were performed with a CTD, all executed in different days, starting at the river moth point and conducting spot profiling at every 1 km until 30 km. To complement the data, daily discharge and quota data from the Taquaruçú fluviometric station were obtained, from 1943 to 2008. The station is located on the Itoupava river at 16 km of the junction with Mãe Luiza river, which is the source of the Araranguá river. These data are available on the website of the National Water Agency – Agência Nacional de Águas (ANA). The main events of low and of high discharge were identified throughout the sampling periods, looking to discover its importance and the rate which they occur. Through this information, three periods were defined as having a greater relevance to the analysis. “Medium flow peak”, “absence of flow” and “high flow peak”. The salinity longitudinal profiles show the variation of salt wedge width. It was possible, analyzing the patterns of estuary circulation over the three periods addressed, to observe a great resemblance to the Itajaí-Açu River’s estuary, which tends to behave in two ways in regards to sediment transportation: exporting high amounts of solids in suspension during high flow occurrences (fluvial transport way), and retaining or importing sediments from the adjacent continental shelf during periods of low flow (marine transport way), however with less importance due to the shallow river mouth and the coastal drift. During the period of absence of flow, when the effects of the tide can be clearly observed, the values of current speed obtained were too low and too similar to each other, both in spring and neap tide periods.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

SILVA, José Rodrigo Santos. "Otimização do método área-velocidade para estimação de vazão fluvial usando MCMC." Universidade Federal Rural de Pernambuco, 2011. http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede2/handle/tede2/5010.

Full text
Abstract:
Submitted by (ana.araujo@ufrpe.br) on 2016-07-07T12:07:15Z No. of bitstreams: 1 Jose Rodrigo Santos Silva.pdf: 4054411 bytes, checksum: c22cd915da573fd5a5ce7b45feb85a0f (MD5)
Made available in DSpace on 2016-07-07T12:07:15Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Jose Rodrigo Santos Silva.pdf: 4054411 bytes, checksum: c22cd915da573fd5a5ce7b45feb85a0f (MD5) Previous issue date: 2011-02-18
The velocity-area method is a standard procedure for measurement of river discharge, with wide application in hydrometric studies, standardized at the international level by the norm ISO 748:2007 of the International Standards Organization. This method requires measurement of velocity at several verticals of the river, at different depths for each vertical. In general, a relatively high number of measurements is necessary do determine the discharge. Recently a technique was proposed which results in a robust estimate of river discharge using a reduced number of measurement points, based on elementary properties of fluid dynamics, stemming from the Navier-Stokes equations, and the use of continuous interpolation between the verticals for calculating velocity across the entire river cross section. In the present work the Monte Carlo Markov Chain (MCMC) method is used to search for the optimum positions for velocity measurement, with the objective of reducing the number of measurement points without significant loss of precision, and therefore maximizing the efficiency of the estimate. A dedicated computer algorithm was developed in C programming language and applied to measurements collected on the river Exu, state of Pernambuco, Brazil, in April 2008. It is found that the discharge estimates with three or more measurement points exhibit variations well within uncertainty limits corresponding to the full 27 point estimate using the traditional velocity-area method. Simulation results indicate that the best positions for velocity measurement are close to the surface, and that significant savings in cost and labor may be accomplished by positioning the measurements at strategic points, without precision loss.
O método área-velocidade é um procedimento utilizado para medir a descarga de rios. Esta é uma técnica bastante difundida na hidrometria, e é normatizada internacionalmente pela ISO 748:2007 da International Standard Organization. Este método requer a medição da velocidade em diversas verticais do rio, e em diferentes profundidades de cada vertical. Em geral é necessário um número relativamente elevado de medições para determinar a vazão. Recentemente foi proposta uma técnica que resulta em uma estimativa robusta da descarga fluvial com reduzido número de pontos de medida, que se baseia nas propriedades básicas da dinâmica de fluidos e nas equações de Navier- Stokes, além de utilizar uma interpolação continua para o cálculo das velocidades em toda a seção vertical. No presente trabalho, o método Monte Carlo Markov Chain (MCMC) é utilizado na busca da melhor posição das medidas de velocidade a serem realizados na seção vertical do rio, tal que seja possível reduzir o número de medições e maximizar a eficiência da estimativa. O algoritmo foi desenvolvido em linguagem C e aplicado em medidas de velocidade colhidas no riacho Exu, no estado de Pernanbuco, em abril de 2008. Estimativas de vazão realizadas a partir de 3 medidas de velocidade sobre a seção vertical mostraram-se eficientes, apresentando diferenças da estimativa obtida com 27 pontos através do método área-velocidade tradicional dentro de limites de incerteza. Os resultados de simulação indicam que os melhores locais de medição da velocidade sob a seção vertical situam-se perto da superfície do rio, e que uma economia significativa no custo e no trabalho pode ser conseguida através posicionamento dos pontos de medição em locais estratégicos, sem perda da precisão da estimativa.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Ribeiro, Cristina Ramalho. "Processos de alterações da maré astronômica na desembocadura da Lagoa dos Patos." reponame:Repositório Institucional da FURG, 2008. http://repositorio.furg.br/handle/1/3521.

Full text
Abstract:
Dissertação(mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande, Programa de Pós-Graduação em Engenharia Oceânica, Escola de Engenharia, 2008.
Submitted by Lilian M. Silva (lilianmadeirasilva@hotmail.com) on 2013-04-23T20:01:48Z No. of bitstreams: 1 Processos de Alterações Da Maré Astronômica Na Desembocadura da Lagoa Dos Patos.pdf: 5559394 bytes, checksum: d5348a72601c4539f3d215ebe5cbad74 (MD5)
Approved for entry into archive by Bruna Vieira(bruninha_vieira@ibest.com.br) on 2013-06-13T17:34:41Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Processos de Alterações Da Maré Astronômica Na Desembocadura da Lagoa Dos Patos.pdf: 5559394 bytes, checksum: d5348a72601c4539f3d215ebe5cbad74 (MD5)
Made available in DSpace on 2013-06-13T17:34:41Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Processos de Alterações Da Maré Astronômica Na Desembocadura da Lagoa Dos Patos.pdf: 5559394 bytes, checksum: d5348a72601c4539f3d215ebe5cbad74 (MD5) Previous issue date: 2008
Diversos estudos têm sido realizados sobre a circulação estuarina da Lagoa dos Patos. Devido a menor importância das marés, a maioria dos trabalhos têm se concentrado nos efeitos que o vento e a descarga fluvial exercem sobre a hidrodinâmica da lagoa e, embora o efeito da maré seja secundário na circulação estuarina, existe uma complexa interação entre as marés, a descarga fluvial e os ventos. A Lagoa dos Patos está localizada na planície costeira do Estado do Rio Grande do Sul, entre as latitudes de 30° S e 32° S. Este estudo está baseado na análise estatística dos dados, principalmente de séries temporais de nível das águas registradas na desembocadura da Lagoa dos Patos e na aplicação de técnicas de modelagem numérica. Para se verificar os efeitos do vento e da descarga fluvial na variabilidade das constantes harmônicas da região, são usados como referência, séries de velocidade e direção do vento e dados de descarga fluvial dos principais afluentes da Lagoa dos Patos. Os componentes harmônicos caracterizam a maré de um determinado local e, por isso, é necessário o estudo dos constituintes a fim de analisar as oscilações existentes. A previsão das séries está diretamente relacionada a esta variabilidade e, devido a este motivo, são testadas diferentes séries para se obter uma previsão mais eficaz. O modelo TELEMAC é utilizado para simular os componentes harmônicos O1, K1, M2 e S2. As análises mostraram que os ventos e a descarga fluvial, influenciam nas variações que ocorrem nas amplitudes dos componentes harmônicos estudados (O1, K1, M2 e S2).
Several studies have been conducted on the movement of estuarine of Patos Lagoon. Due to the minor importance of the tides, most of the previous studies carried out in the area focused on the effect of wind and river discharge carry on the hydrodynamics of the lagoon, and although the effect of the tide is secondary in estuarine hydrodynamics, there is a complex interaction between the tides, river discharge and the winds. The Patos Lagoon is located in the coastal plain of the State of the Rio Grande do Sul, between latitudes 30 ° S and 32 ° S. This study is based on analysis of data, particularly of time series of water levels recorded in the entrance of Patos Lagoon and the analysis of the results of a numerical model adapted to the conditions of the lagoon. To ascertain the effects of wind and river discharge in the variability of harmonics in the region, are used as reference, data sets of speed and direction of wind and river discharge data of the main tributaries of Patos Lagoon. The harmonic components characterize the tide of a particular place and therefore it is necessary to study their constituents to analyze existing fluctuations. The forecast of the series is directly related to this variability, and because of this reason, are tested different series for a more effective forecasting. Model TELEMAC is used to simulate the behavior of the harmonic components O1, K1, M2 and S2 under different wind and river discharge regimes. The analyses had shown that to the winds and the river discharge, influence in the variations that occur in the amplitude of the studied harmonic components (O1, K1, M2 e S2).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Bérgamo, Alessandro Luvizon. "Características da hidrografia, circulação e transporte de sal: Barra de Cananéia, Sul do Mar de Cananéia e Baía do Trapandé." Universidade de São Paulo, 2000. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/21/21132/tde-27052004-190010/.

Full text
Abstract:
Este trabalho tem como objetivos estudar a variabilidade das propriedades hidrográficas e da circulação durante ciclos completos de maré, classificar o sistema estuarino com o diagrama estratificação-circulação de Hansen & Rattray, calcular o transporte resultante de sal e a contribuição relativa dos termos advectivos, de difusão turbulenta e a parcela dispersiva, e estudar a influência das alterações ocorridas na descarga fluvial. Medidas de temperatura, salinidade e correntes foram realizadas no verão, outono, inverno e primavera, durante marés de sizígia e quadratura. Os perfis hidrográficos foram executados em intervalos horários durante ciclos completos de maré (13 horas), em três estações fixas (Barra de Cananéia, Baía do Trapandé e sul do Mar de Cananéia). A descarga fluvial média foi estimada através de dados climatológicos históricos da região. Os resultados sugerem mudanças no comportamento hidrodinâmico do sistema após a abertura do canal Valo Grande, com intensificação das correntes e aumento na estratificação vertical da salinidade. O aporte fluvial foi mais intenso (uma ordem de grandeza) que o obtido antes do rompimento da barragem do Valo Grande. As defasagens encontradas entre oscilações e correntes de maré, nas três estações fixas, indicam que a onda de maré se propaga pelo sistema como onda mista. A estação da Barra de Cananéia apresentou os maiores valores médios de salinidade e correntes mais intensas, sendo o oposto para a Baía do Trapandé, sugerindo que as trocas entre as águas oriundas da drenagem continental e da região costeira adjacente são mais efetivas pelo canal do Mar de Cananéia. O transporte de sal foi dominado principalmente pela parcela gerada pela descarga fluvial, seguida (com uma ordem de grandeza menor) pelas parcelas geradas pelo deslocamento da onda de maré (marés de sizígia) ou pela circulação gravitacional (marés de quadratura). As demais parcelas apresentam valores máximos inferiores a duas ordens de grandeza em relação à parcela dominante. A classificação do sistema estuarino-lagunar apresentou variações nas escalas de tempo quinzenal e sazonal, sendo sistema classificado como Tipo 2b no verão e Tipo 2a no inverno, ambos em maré de sizígia. No outono e primavera, o sistema foi classificado como Tipo 2b em marés de sizígia e Tipo 2a em marés de quadratura.
The aim of this work is to examine variations of physical water properties and estuarine circulation during complete tide cycle, to classify the estuary through Hansen and Rattray stratification-circulation diagram, to calculate salt transport and relative contribution of advection process, turbulent diffusion and dispersion, and to study the influences of alterations in fresh water discharge. Temperature, salinity and currents sampling were made in summer, autumn, winter and spring during neap and spring tides. Hydrographic profile measurements were accomplished in three fixed stations (Cananéia Bar, Trapandé Bay and south of Cananéia Sea) in hourly intervals, during a complete tidal cycle (13 hours). The medium fresh water discharge was evaluated through semi-empiric equations based on data climatological reports. The obtained results may suggest hydrodynamic system changes after the opening of the Valo Grande channel with currents intensification and increase in the salinity vertical stratification. The fresh water discharge estimative showed an increase in one order of greatness, if compared to obtained data found in recent works done when Valo Grande channel was closed. The differences found in the oscillation and tide current, in the three studied stations, indicated that the tide wave spreads in the system as a mixed wave. The station of Cananéia Bar presented the largest medium values of salinity and the most intense currents, being the opposite for the Bay of Trapandé, suggesting that the changes among the waters originating from continental drainage and adjacent coastal area are more effective for the Cananéia Sea. The transport of salt was dominated mainly by river discharge, with approximately an order of smaller greatness, followed by portions generated by tide wave displacement (in spring tides) or for the portion generated by the circulation gravitacional (in neap tides). The other portions presented inferior maximum values in two orders of greatness in relation to the dominant portion. The classification of the estuary-lagoon system showed variations in the scales of biweekly and seasonal time, being three fixed stations classified as Type 2b estuary in the summer and Type 2a estuary in the winter. In autumn and spring, during spring tides, the system changes to a Type 2b estuary, and during neap tides to a Type 2a estuary.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Carlos, Adelite Floriano. "Avaliação da interação entre circulação marinha e parâmetros socioambientais na área de proteção ambiental marinha do litoral sul (APAMLS) através de modelagem numérica." Universidade de São Paulo, 2015. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/106/106132/tde-13052016-161406/.

Full text
Abstract:
O complexo Estuarino Lagunar Cananéia Iguape abriga um dos ecossistemas mais preservados e sensíveis do Estado de São Paulo, tornando seu litoral Sul uma região de grande importância social e ecológica. Entretanto, a ocupação desordenada e deficiências no sistema de saneamento básico, especialmente durante os meses de verão, aliados ao aumento da influência da vazão do Rio Ribeira de Iguape na circulação local, vêm contribuindo para a alteração das condições costeiras e do estuário e aumento da poluição marinha. A circulação marinha tem um papel fundamental na dispersão ou concentração de poluentes que são despejados no meio marinho. Para analisar a influência da circulação marítima em uma das principais atividades socioeconômicas da região, a pesca, foram determinadas as características das variabilidades do nível do mar e das correntes na Área de Proteção Ambiental Marinha do Litoral Sul (APAMLS) e do Estuário Lagunar Cananéia Iguape, avaliando os efeitos meteorológicos e oceânicos na zona costeira do litoral sul do Estado de São Paulo, através de modelagem numérica. Foi elaborada uma breve caracterização socioeconômica e da atividade pesqueira dos municípios desta região, por meio de síntese de dados secundários. Pode-se constatar que, como esperado, a circulação no estuário lagunar Cananéia Iguape é fortemente influenciada pela maré astronômica na sua porção sul e pela descarga fluvial ao norte, sofrendo poucas alterações devido aos efeitos meteorológicos. Por outro lado, a circulação na área costeira que abrange a APAMLS, além de sofrer grande influência da vazão do Ribeira de Iguape ao norte, tem a magnitude das correntes intensificada pela ação dos ventos e da densidade da água. A circulação marinha influencia intensamente a pesca da região e o conhecimento desse processo é fundamental para a gestão integrada dos recursos naturais e do ambiente com o desenvolvimento sustentável do litoral sul paulista. A atividade pesqueira, que teve grande redução de importância econômica para a região, apesar de ainda ser fundamental, se apoia na captura de algumas espécies; mas os problemas associados ao exercício da pesca são complexos, necessitando de um grande esforço para serem solucionados, para que se possa alcançar um avanço atrelado à manutenção da qualidade ambiental para esta região ainda bastante preservada. O conhecimento da hidrodinâmica da região dá suporte às diretrizes de uma área de preservação, pois os efeitos da circulação marinha são marcantes na região costeira, inclusive nas zonas de pesca. Assim, o manejo da APAMLS deve considerar que as correntes são em geral mais fracas durante o verão do que nos demais períodos do ano; deste modo, a dispersão de poluentes no verão, quando ocorre o maior aporte devido ao aumento do turismo, é mais lenta do que no restante do ano. Outros aspectos da circulação marítima devem ser levados em conta nos planos de manejo, como a predominância das marés e vazões fluviais no interior do estuário e a grande influência meteorológica nas áreas costeira e de plataforma adjacentes.
The complex Estuarine Lagoon Cananeia Iguape houses one of the best preserved and sensitive ecosystems of the State of São Paulo, making its southern coast a region of great social and ecological importance. However, the disorderly occupation and deficiencies in the sanitation system, especially during the summer months, combined with the increasing influence of the flow of Iguape Ribeira River in local circulation, have contributed to the change of coastal and estuary conditions and increased marine pollution. The marine circulation plays a key role in the dispersion or concentration of pollutants that are discharged into the marine environment. To analyze the influence of ocean circulation in one of the main socio-economic activities in the region, fishing, a study was performed to determine the characteristics of the variability of sea level and currents in the Marine Protected Area of the South Coast (APAMLS) and Lagoon Estuary Cananeia Iguape, evaluating the meteorological and oceanic effects in the coastal zone of the south coast of São Paulo, through numerical modeling. A brief socioeconomic characterization about the fishing activity of the municipalities of the region was developed, through synthesis of secondary data. It can be seen that, as expected, the circulation in the lagoon estuary Cananeia Iguape is strongly influenced by the astronomical tide in its southern portion and the river discharge in the north, with small influence of weather effects. On the other hand, the circulation in the coastal area encompassing APAMLS is submitted to great influence of the flow of Iguape Ribeira in the north, and the magnitude of the currents is intensified by the wind and the water density. The marine circulation strongly influences fishing in the area and the knowledge of this process is essential for the integrated management of natural resources and the environment, to a sustainable development of São Paulo south coast. The fishing industry, which had great reduction of economic importance to the region, although still important, is based on the capture of some species; but the problems associated with fishing activity are complex, requiring a great effort to be solved, to achieve a progress to maintaining environmental quality in this still well preserved region. Knowledge of hydrodynamics of the region supports the guidelines of a conservation area , since the effects of marine circulation are striking in the coastal region, including in fisheries areas . Thus, the management of APAMLS should consider that the currents are weaker in general during the summer than in other times of the year ; thus the dispersion of pollutants in summer, when the largest contribution is due to increased tourism is slower than the rest of the year. Other aspects of ocean circulation must be taken into account in the management plans , as the dominance of the tides and river flows into the estuary and the weather great influence on coastal areas and adjacent platform.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Dias, Francisco José da Silva. "Hidrodinâmica das descargas fluviais para o estuário do Rio Jaguaribe (CE.)." http://www.teses.ufc.br/, 2007. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/1358.

Full text
Abstract:
DIAS, Francisco José da Silva. Hidrodinâmica das descargas fluviais para o estuário do Rio Jaguaribe (CE.). 2007. 111 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Marinhas Tropiciais) - Instituto de Ciências do Mar, Universidade Federal do Ceara, Fortaleza, 2007.
Submitted by Debora Oliveira (deby_borboletinha@hotmail.com) on 2011-11-29T14:07:51Z No. of bitstreams: 1 2007_dis_fclrodrigues.pdf: 17554453 bytes, checksum: d77fbb1283505fd6180c29d652be478d (MD5)
Approved for entry into archive by Nadsa Cid(nadsa@ufc.br) on 2011-12-05T19:34:06Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2007_dis_fclrodrigues.pdf: 17554453 bytes, checksum: d77fbb1283505fd6180c29d652be478d (MD5)
Made available in DSpace on 2011-12-05T19:34:06Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2007_dis_fclrodrigues.pdf: 17554453 bytes, checksum: d77fbb1283505fd6180c29d652be478d (MD5) Previous issue date: 2007
The increasing of greenhouse gases and of the human population, results in growing awareness of water resources managers of freshwater availability in the world, mostly in the tropics. Knowing that Brazil still presents an excellent availability of freshwater, with 33.000 m3.inhabitant.years, the Ministry of the Environment, in a recent publication, stands out that the Basins of the Eastern Northeast Atlantic, in which the Jaguaribe river is inserted, already presents a high level of estress of their water bodies, with only 45% of the minimum value of the 2.500 m3.inhabitant.years suggested by the Organization of United Nations (ONU) as being the minimum required to the exercise of the human social and economic activities. The water discharge of the Jaguaribe river basin, with 72,043 km2 of area and 633 km2 of extension, measured at the nearest seaward station, indicates historical average outflows varying between 14 ± 23 m3.s-1 in the dry season and up to 235 ± 434 m3.s-1 in the rain season. However, this fluvial discharge can not be considered as discharging to the ocean, because the basins reservoirs holds back 87% of the fluvial flow. The modeling of river flow performed in the present study at tidal river zone (ZR) and the mixture zone (ZM) interface under quadrature tides in February and June 2006, and under spring tide, in September 2005, showed total outflow varying between 58 and 183 m3.s-1 in the evaluated period. The residence time (TR) of estuarine waters was dependent on the inter-annual climatic variability varying from 3 to 2 hours in the dry station, in 2005 and 2006, respectively, and 12 hours at the season, evidencing that the volume of freshwater is not a limiting main factor for the ability of the water mass to breach the operating sea strength in the region, but the total outflow is significant, mainly during the dry station when the estuary is leached by sea waters that increase its renew capacity. Highest salinities was observed in the periods when the estuary presented lower input of fluvial waters, reaching the 36,1. The particulate suspended matter (MPS) varied seasonality between 7 and 89,7 mg/L. The MPS in September of 2005 and June of 2006 was strongly organic, and the MPS observed in February of 2006 was mostly of carbonate origin. The discharges of MPS and metals associated with it to the estuary, presented the highest values in the period of larger fluvial flow, varying between 1,9 104 x ton.year-1 in September of 2005 (12% of freshwater origin) to 2,5 105 x ton.year-1 in the period with 95% of freshwater. The same behavior is observed for the discharges of metals, such as; Fe, which in September of 2005 presented a discharge of 3 x 102 ton.year-1, whereas in the period of larger fluvial flux of 1,2 x 104 ton.year-1, having as an exception the Pb flux, which presented the highest values in the period of marine domain.
O crescente aumento da emissão dos gases do efeito estufa (GEE) e da população humana fez com que os gestores dos recursos hídricos redobrassem sua atenção sobre a razão demanda/disponibilidade hídrica no mundo e, principalmente nos trópicos. Mesmo sabendo que o Brasil ainda apresenta um excelente potencial hídrico, com 33.000 m3.hab-1.ano-1, o Ministério do Meio Ambiente, em recente publicação, ressalta que a bacia do Atlântico Nordeste Oriental, no qual o rio Jaguaribe esta inserido, já apresenta um elevado nível de estresse hídrico por apresentar apenas 45% do valor mínimo de 2.500 m3/hab/ano apontado pela ONU como sendo suficientes para a manutenção das atividades humanas, sociais e econômicas. A descarga hídrica da bacia de drenagem do rio Jaguaribe, (72.043 km2 de área e 633 km2 de extensão) medida pela estação fluviométrica mais próxima a sua foz, na região do médio Jaguaribe, indica vazões médias históricas variando entre 14 +23 m3.s-1 na estação de seca até 235 +434 m3.s-1 na estação de chuvas. No entanto, esta descarga fluvial não deve ser considerada como o aporte fluvial da bacia para o oceano, pois a açudagem retem 87% do fluxo fluvial do Jaguaribe em mais de 4000 barramentos. A modelagem hidrodinâmica utilizada neste estudo a partir de medidas realizadas na interface ZR/ZM em marés de quadratura, fevereiro e junho de 2006, e do tipo sizígia, setembro de 2005, totalizou vazões hídricas entre 58 a 183 m3.s-1, no período avaliado. O tempo de residência (TR) das águas estuarinas mostrou dependência da variabilidade climática anual e inter-anual variando de 3 a 2 horas na estação seca, em 2005 e 2006, respectivamente, enquanto que em época de chuvas foi igual a 12 horas. Este resultado sugere que o volume de água doce não é o fator limitante da competência da massa de água para romper as forçantes marinhas atuantes na região, mas a vazão hídrica total é significativa, principalmente durante a estação seca quando o estuário é lixiviado por águas marinhas que aumentam sua capacidade de depuração. As maiores salinidades foram observadas nos períodos em que o sistema estuarino apresentou menor aporte hídrico fluvial, chegando a 36,1 quando o percentual de água doce foi menor que 15%. O material particulado em suspensão (MPS) variou sazonalmente entre 7 e 89,7 mg/L. O MPS em setembro de 2005 e junho de 2006 foi fortemente orgânico, enquanto que o MPS coletado em fevereiro de 2006 foi de origem carbonática. As descargas de MPS e de metais no MPS oriundos da bacia de drenagem para o estuário, apresentaram variabilidade sazonal crescente de acordo com o aumento das chuvas e com os maiores valores no período de maior aporte fluvial. O mesmo padrão de comportamento do MPS é observado para as descargas dos metais, tais como; Fe, Al, Mn, Cu e Zn, tendo como exceção o comportamento do Pb no MPS, que apresentou os maiores valores no período de domínio marinho.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Janardo, Carlos Tiago Pinto. "Caracterização geológica da bacia hidrográfica da albufeira de São domingos e avaliação da compatibilidade textural entre áreas-fonte e depósitos sedimentares." Master's thesis, 2016. http://hdl.handle.net/10451/23803.

Full text
Abstract:
Tese de mestrado, Geologia do Ambiente, Riscos Geológicos e Ordenamento do TerritórioUniversidade de Lisboa, Faculdade de Ciências, 2016
O objectivo principal deste trabalho consistiu no estudo e quantificação da erosão hídrica na bacia hidrográfica da ribeira de São Domingos e da produção sedimentar daquela ribeira, combinando os resultados de aplicação da RUSLE em ambiente SIG com dados de natureza geológica e geomorfológica. Escolheu-se a bacia de S. Domingos pelas suas dimensões e tipologia do seu sistema de drenagem, análogos aos das outras bacias das Ribeiras do Oeste, neste caso contendo uma albufeira de barragem. Caracterizaram-se os materiais mobilizados na bacia hidrográfica e também os sedimentos das margens (essencialmente areias) e fundos (essencialmente vasas) da albufeira, bem como das praias (arenosas) adjacentes à foz da ribeira. Testaram-se métodos de quantificação da razão de produção sedimentar (SDR), concluindo-se que o valor de SDR se situa provavelmente no intervalo de 0.15 a 0.35 e 0.19 a 0.38, quando se considera a bacia total ou apenas a fracção útil para a albufeira, respectivamente. A albufeira é muito eficaz no armadilhamento de sedimentos arenosos, interrompendo o trânsito destes materiais para jusante. Captura também vasas nos fundos inundados, mas a aplicação a estes sedimentos de métodos isotópicos de quantificação da taxa de acumulação produziu resultados inconclusivos. A intensidade da sedimentação esperada na albufeira, inferida a partir da RUSLE (1.6 a 3 x 103 m3 ano-1) é, pelo menos, cinco a dez vezes inferior à observada empiricamente no terreno, concluindo-se que tal resulta de a RUSLE produzir, no caso presente, estimativas por defeito. A estimativa da produção de areias para a costa antes da construção da barragem, sugere que o litoral a sul de Peniche se encontra em situação de défice sedimentar, sendo expectável a presença de uma tendência erosiva crónica. Finalmente, conclui-se da necessidade de investigar melhor a intensidade da erosão hídrica e a dimensão da razão de produção sedimentar nesta bacia, a fim de calibrar e validar as metodologias empíricas de avaliação da erosão e da descarga sólida de origem fluvial.
The main objective of this work . is to study and quantify soil erosion by water in the São Domingos watershed solving the RUSLE in GIS environment, and computing the solid discharge of this stream, combining results from the RUSLE with geological and geomorphological data. This watershed was chosen because of similarities with other basins of the “Ribeiras do Oeste” and the existence of a dam and reservoir. The source materials outcropping in the watershed, and sediments deposited in the reservoir’s margin and bottom and accumulated in beaches adjacent to the stream outlet were characterized. Several methods of sediment delivery ratio (SDR) computation were tested, indicating that it stays in the range of 0.15 - 0.35 and 0.19 - 0.38, when applied to the whole basin or the fraction upstream of the dam, respectively. The reservoir makes a very efficient trap for sand, totally interrupting the transport downstream of the dam. It also entraps muddy sediment, but application of isotopic methods yielded inconclusive results on their rate of accumulation. The intensity of mud sedimentation inferred from the RUSLE (1.6 a 3 x 103 m3 year-1), is at least 5 to 10 times lower than observed in the field. This difference is interpreted as resulting from the RUSLE underestimating the intensity of soil erosion by water. Computation of the annual sand discharge rate in the coastline prior to the construction of the dam suggests a strong deficit in the coastal budget and that the coast extending south of Peniche must be in a state of chronical erosion. There is a strong need to improve the data set on the intensity of soil erosion by water, on the magnitude of the sediment delivery ratio and solid discharge in streams for the purposes of validating and calibrating empirical methods of predicting soil loss and intensity of fluvial sediment sources.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Nogueira, Raquel S. S. "Modelação da evolução do oxigénio dissolvido em sistemas fluviais urbanos : aplicação ao caso da ribeira de Couros." Master's thesis, 2012. http://hdl.handle.net/1822/29790.

Full text
Abstract:
Dissertação de mestrado integrado em Engenharia Civil
Os recursos hídricos, apesar de desempenharem um papel fulcral e insubstituível para o equilíbrio ecológico e para a manutenção da vida na Terra, são dos recursos naturais mais afetados pelas atividades antropogénicas. Nas últimas décadas, o uso sustentável da água e a preservação das suas origens tem merecido uma atenção crescente das entidades responsáveis, face à premente necessidade de se adotarem medidas adequadas ao efetivo controlo da qualidade da água dos sistemas aquáticos. A modelação matemática de meios hídricos superficiais procura caracterizar o s fluxos de água e o transporte de substâncias ou alteração de propriedades que são utilizadas como indicadores do estado de qualidade das massas hídricas. A calibração e validação das componentes dos modelos requerem uma monitorização desses sistemas atra vés de campanhas específicas dada a frequente escassez de dados hidrológicos e de qualidade da água em meios hídricos urbanos de pequena dimensão. O presente trabalho insere-se num projeto de investigação aplicada mais abrangente, relativo à Regularização e Requalificação da Ribeira de Couros (na bacia hidrográfica do rio Ave), que atravessa a zona urbana de Guimarães, constituindo uma fase preliminar da vertente associada à gestão da qualidade da água. O principal objetivo deste trabalho foi o de monitorizar e simular a evolução das concentrações de oxigénio dissolvido (OD) ao longo de um trecho inicial da ribeira de Couros, no sentido de calibrar e validar um modelo de qualidade da água da ribeira de Couros, em desenvolvimento. Face à indisponibilidade de dados de qualidade da água, foi implementado um programa de monitorização para avaliar, quer a hidrodinâmica do sistema, em condições de estiagem, quer a evolução dos parâmetros de qualidade da água mais relevantes para a avaliação do estado de oxigenação dos ecossistemas aquáticos. O presente trabalho permitiu, além duma caracterização das condições hidrodinâmicas da ribeira em ano seco, identificar as zonas/trechos mais críticos em termos de desoxigenação, correlacionando-as com a eventual presença de descargas de águas residuais e/ou pluviais não tratadas, no sentido de se suportar futuras medidas de mitigação do impacto negativo dessas descargas.
Water resources, despite playing a key and irreplaceable role in the ecological balance and life on earth’s maintenance, are the most affected natural resources through anthropogenic activities. In the last decades, the sustainable use of water and the preservation of its origin have received an increasing attention from the responsible entities, given the urgent need to adopt appropriate measures for the effective control of aquatic systems water quality. Mathematical modeling of surface water attempts to characterize the flow and the substances transport or properties changing, that are used as water quality indicators. The calibration and validation of the components of these models require monitoring systems through specific campaigns, since commonly there aren’t hydrological and quality data in small urban streams. This work is part of a broader applied research project, concerning the Requalification and Rehabilitation of Couros stream (in the Ave river basin), which crosses the urban area of Guimarães, being a preliminary phase associated with the river water quality management. The main goal of this work is to monitor and simulate the dissolved oxygen concentration evolution (DO), along an initial stretch, in order to calibrate and validate the water quality model of this stream that is being developed. Due to the unavailability of water quality data, a monitoring program was implemented, both the system hydrodynamics, in conditions of drawing, the evolution of water quality parameters that were considered more relevant to the assessment of the oxygenation state of the aquatic ecosystems. This study provided a characterization of the hydrodynamics conditions in a dry year, as well as the identification of the most critical areas/reaches in terms of deoxygenating, correlating those areas with the eventual presence of any untreated wastewater and/or stormwater discharges, in order to support future mitigation measures of the negative impacts of those discharges.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography