Academic literature on the topic 'Design para sustentabilidade'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Design para sustentabilidade.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Design para sustentabilidade"

1

Assunção, Letícia Formoso, and Jocelise Jacques de Jacques. "Design para sustentabilidade." DAPesquisa 16 (April 12, 2021): 01–19. http://dx.doi.org/10.5965/18083129152021e0015.

Full text
Abstract:
Neste artigo, por meio de pesquisa bibliográfica, objetiva-se explorar as contribuições do conceito de design reflexivo (NORMAN, 2008) na expectativa de longevidade dos produtos de moda, em busca de um cenário mais sustentável mediante o despertar de emoções agradáveis e a criação de vínculos afetivos entre os usuários e suas roupas. Considerando que parte da problemática socioambiental provém dos impactos de produção e consumo provocados pelo sistema de moda, opera-se a ideia de desenvolvimento de produtos que possam durar mais em função de seu valor emocional e que, portanto, venham contribuir para a desaceleração dos ciclos de descarte e substituição. Diante deste contexto, tomando como base a teoria do Design Emocional (JORDAN, 1999; DESMET, 2002; NORMAN, 2008), são elaboradas estratégias de design reflexivo que possam auxiliar na concepção de projetos com foco na facilitação de experiências emocionalmente duráveis.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Keiko Nishida, Ana Lúcia, and Damares Luiza Silveira de Carvalho. "DESIGN DE INTERIORES COMO FERRAMENTA PARA SUSTENTABILIDADE." MIX Sustentável 4, no. 3 (October 24, 2018): 77–87. http://dx.doi.org/10.29183/2447-3073.mix2018.v4.n3.75-85.

Full text
Abstract:
Este artigo é resultado do projeto de extensão permanente, intitulado Utilização de Materiais de Descarte na Fabricação de Pisos, Revestimentos e Mobiliários (Reveste), da Universidade Norte do Paraná (UNOPAR) do curso de Tecnologia em Design de Interiores. Com o objetivo de evidenciar as formas de reutilização dos materiais em fase de descarte, este artigo mostra o estudo realizado para o desenvolvimento e execução de móveis e artefatos decorativos a partir de princípios sustentáveis. Os mobiliários desenvolvidos foram feitos para a feira anual expo londrina 2017 e para o centro de educação Infantil Governador Jose Richa, que ocorreu em março para a exposição e em seguida no mês de dezembro ao final do ano letivo. Onde a comunidade pôde conhecer e receber as informações do processo de estudo, de desenvolvimento e execução dos móveis. Os materiais utilizados para o estudo foram pneus, caixas de feira, pallets, caixas de para-brisas automotivos e sementes impróprias para consumo.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Gilwan, Giorgio, Marco Aurélio Petrelli, and Marília Matos Gonçalves. "DESIGN GRÁFICO E SUSTENTABILIDADE: UMA REFLEXÃO." MIX Sustentável 1, no. 1 (September 10, 2015): 69–75. http://dx.doi.org/10.29183/2447-3073.mix2015.v1.n1.69-75.

Full text
Abstract:
O desenvolvimento sustentável contempla a economia, a sociedade, a política, a ciência e a tecnologia em uma visão sistêmica. O estudo aborda reflexões sobre o trabalho do design gráfico e desenvolvimento sustentável. Optou-se pela metodologia qualitativa com abordagem descritiva e exploratória. Os dados obtidos orientam para a busca de informações sobre o uso adequado de materiais e processos que possam minimizar os impactos da degradação do meio ambiente e contribuir para a conservação dos recursos naturais.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Cavalcanti, Ana Luisa Boavista Lustosa, Seila Cibele Sitta Preto, Francisco Antônio Pereira Fialho, and Luiz Fernando Gonçalves de Figueiredo. "Design para a Sustentabilidade: um conceito Interdisciplinar em construção." Projetica 3, no. 1 (September 4, 2012): 252. http://dx.doi.org/10.5433/2236-2207.2012v3n1p252.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Mesacasa, Andréia. "Projeto de ensino design de moda para a sustentabilidade:." Revista de Ensino em Artes, Moda e Design 4, no. 3 (October 1, 2020): 118–34. http://dx.doi.org/10.5965/25944630432020118.

Full text
Abstract:
A indústria do vestuário apresenta ao longo de seu ciclo impactos ambientais e sociais.Desse modo, a conscientização ambiental acerca desses impactos bem como seu enfrentamentoé premente entre os profissionais da área. Tendo em vista esse cenário, este artigo temcomo objetivo apresentar a concepção e atuação do Projeto de Ensino Design de Moda paraa Sustentabilidade ao longo do ano de 2019 no IFRS campus Erechim. Para tanto, utiliza comométodo o relato de experiência, expondo o contexto de criação, os procedimentos utilizadose as ações implementadas ao longo do projeto. Como resultado, o projeto proporcionou aaproximação entre as disciplinas dos cursos da área de Moda e a temática design para a sustentabilidade,fomentando a consciência ambiental dos futuros profissionais.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Smythe, Kelli CAS, Nelson Luis Smythe Junior, and Rodrigo Jardim Oliveira. "A sustentabilidade em processo de design participativo para sistemas de wayfinding." InfoDesign - Revista Brasileira de Design da Informação 8, no. 1 (April 11, 2013): 31–46. http://dx.doi.org/10.51358/id.v8i1.110.

Full text
Abstract:
Este trabalho apresenta a incluso da sustentabilidade em um processo de design participativo para o desenvolvimento de sistemas de wayfinding. Inicialmente foi realizado um levantamento bibliogrfico de processos de design, seguido da identificao de materiais grficos utilizados em sistemas de wayfinding, passando para a seleo de diretrizes de sustentabilidade e, finalmente, aplicando o processo numa situao real.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Ferronato, Priscilla Boff, and Carlo Franzato. "open design e slow fashion para sustentabilidade do sistema moda." ModaPalavra 1, no. 9 (March 21, 2016): 104–15. http://dx.doi.org/10.5965/1982615x09012015104.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Devergenes, Natalia Maria, and Ana Luisa Boavista Lustosa Cavalcante. "Quantificação da produção científica sobre design colaborativo e sustentabilidade." Projetica 12, no. 1 (April 9, 2021): 246. http://dx.doi.org/10.5433/2236-2207.2021v12n1p246.

Full text
Abstract:
Este artigo tem como principal objetivo demonstrar a produção científica sobre Design Colaborativo e Sustentabilidade. Para tanto, realizou-se: (1) uma Revisão Bibliográfica Sistemática (RBS), para indicar o estado da arte; (2) uma análise diacrônica, para indicar a quantidade de trabalhos por ano; e (3) uma análise de cocitação, para indicar quais autores possuem maior proximidade teórico-conceitual. Os resultados demonstram a numerosa presença de correntes teóricas interdisciplinares, que relacionam tecnologia, ambiente e sociedade; e lacunas em correntes teóricas dedicadas à sustentabilidade social.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Rodrigues, Tatiana Zacheo, and Angelis Gregory. "ANÁLISE DE MATERIAIS EM DESIGN DE INTERIORES." MIX Sustentável 3, no. 1 (March 12, 2017): 26. http://dx.doi.org/10.29183/2447-3073.mix2017.v3.n1.26-35.

Full text
Abstract:
A quantidade de estabelecimentos comerciais que investem para ter um posicionamento favorável à sustentabilidade se mostra crescente. No mesmo sentido é o aumenta da complexidade de projeto para o designer de interiores, visto que há inúmeras opções de materiais em oferta no mercado. Neste estudo foi observado um restaurante que se apresenta como um local sustentável. Sendo assim, buscou-se qualificar o design de interiores do local com base em princípios bibliográficos de sustentabilidade. Foi realizada análise de materiais especificados para revestimentos de piso, parede e tetos dos ambientes comuns, além de mobiliários, elementos arquitetônicos internos e decorações. O design de interiores deste estabelecimento se destacou pelo uso de materiais de origem renovável. No entanto não houve percepção de outros conceitos de sustentabilidade, como redução e reutilização. A carência de informações técnicas de diversos materiais deu ao estudo exploratório um caráter empírico.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Glufke, Ronaldo, and Giuseppe Lotti. "SUSTENTABILIDADE E TERRITÓRIO: DESIGN ITALIANO APLICADO NA TUNÍSIA." MIX Sustentável 3, no. 2 (April 7, 2017): 125. http://dx.doi.org/10.29183/2447-3073.mix2017.v3.n2.125-133.

Full text
Abstract:
O artigo aborda o tema do design aplicado aos territórios, pela perspectiva da sustentabilidade, apresentando bases teóricas para a ação do designer em experiências participativas, relacionando conceitos sociais e culturais, do design e dos territórios, sob a ótica italiana. O texto apresenta como exemplo o resumo de projetos realizados por alunos e artesãos, em uma narrativa que reforça estas relações na experiência do desenvolvimento co-projetivo de produtos no território de Sousse na Tunísia, através da cooperação entre alunos de Design da Universidade de Estudos de Florença, de escolas da Tunísia e artesãos locais. Resultando em produtos fundamentados pela aplicação do design como solução para a viabilização de modelos produtivos que respeitam a colaboram com a expressão simbólica de traços culturais e funcionais deste território, visando a melhoria das condições socioculturais locais, fortalecendo os conceitos de sustentabilidade para territórios, mesmo diante de uma demanda globalizada.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Design para sustentabilidade"

1

Matias, Ana Cátia António. "Design science : gamificação para a sustentabilidade ambiental." Master's thesis, Instituto Superior de Economia e Gestão, 2019. http://hdl.handle.net/10400.5/19529.

Full text
Abstract:
Mestrado em Gestão de Sistemas de Informação
É imperativo alterar a forma como consumimos e como tratamos os resíduos que advêm desse mesmo consumo, e as crianças são o mais potente motor desta mudança. Assim, é importante conhecermos esta geração e adaptar a forma como nos dirigimos à mesma. A geração Alfa nasceu, e está a crescer, rodeada de tecnologia e é muito facilmente motivada por todas as características da mesma. Como tal, importa incluir ferramentas de ensino que entusiasmem e cativem esta geração. A gamificação é uma técnica que pode ser um complemento muito poderoso ao ensino, permitindo aos educadores motivar, mais facilmente, os seus alunos. Através da Design Science Research, foi desenhado um artefacto com o objetivo de educar crianças para a sustentabilidade ambiental e para as questões ambientais mais pertinentes. Este artefacto consiste num sistema gamificado, que poderá ser aplicado em contexto escolar. O artefacto foi validado através de seis entrevistas ao público-alvo e a especialistas. Essas entrevistas tiveram como objetivo compreender a adequação das técnicas utilizadas ao público-alvo e, se estas poderão solucionar o problema identificado. Através destas, foi possível perceber que a gamificação pode ser um motivador eficaz para as crianças. Dado que a solução desenhada lhes permite aplicarem os conhecimentos adquiridos quase imediatamente, os jogadores/alunos estão a consolidar os conceitos adquiridos de uma forma muito interativa e intuitiva. A utilização de jogos no ensino mostrou ser uma mais valia não só para os alunos como também para os professores, através da análise da informação recolhida pelo sistema.
It is imperative to change the way we consume and dispose of the waste that comes from it, and children are the most powerful engine for this change. Thus, it is important to know this generation and adapt the way we address them. The Alpha generation was born, and is developing, surrounded by technology and is very easily motivated by its characteristics. As such, it is important to include tools that excite and captivate this generation. Gamification is a technique that can be a very powerful complement to teaching, allowing educators to more easily motivate their students. Through Design Science Research, an artifact was designed with the purpose of educating children on environmental sustainability and some of the most relevant environmental issues. This artifact is a gamified system, that can be applied in a school context. The artifact was validated through six interviews with the target audience and specialists. Those interviews aimed to understand the adequacy of the techniques used to the target audience and, if those could be a solution for the identified problem. Through these it was possible to realize that gamification can be an effective motivator for children. Given the fact that the designed solution allows them to apply their acquired knowledge almost immediately, players/students are consolidating the acquired concepts in a very interactive and intuitive way. The use of games in teaching was proven to be an asset not only for students but also for teachers, through the analysis of the data collected by the system.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Morales, Marina Única Diaz [UNESP]. "Design de moda: o caminho para a sustentabilidade." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2006. http://hdl.handle.net/11449/89764.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:24:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2006-07-25Bitstream added on 2014-06-13T18:07:52Z : No. of bitstreams: 1 morales_mud_me_bauru.pdf: 998995 bytes, checksum: 4f949e645e293db5c0a4902ece36da87 (MD5)
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
O índice de criminalidade e desocupação e desocupação se faz crescente na cidade de Londrina, no que diz respeito à população de baixa renda, ou seja, famílias que apresentam um rendimento salarial inferior a dois salários mínimos. Diante disso, surge a necessidade de se apresentar alternativas ocupacionais para jovens, buscando o desenvolvimento de um perfil mais adequado para o engajamento social, com o desenvolvimento de habilidades específicas que sirvam de diferencial e de motivação para o futuro profissional. Foi proposto o Projeto Reciclar Recriando a Vida, locado no Centro Social Marista Irmão Acácio de Londrina, utilizando como matéria prima o retraço da indústria do vestuário. Com a finalidade da valorização da vida, promoção da auto-estima, produtos de design de moda foram desenvolvidos. Como resultado desta dissertação, a utilização de recursos de linguagem formulou uma metodologia própria adequando ao perfil dos jovens atendidos. O design de moda, o desenho da figura humana e a linguagem de moda promoveram o desenvolvimento de habilidades que favoreceram as mudanças sócio-culturais, buscando uma identidade, o caminho para a sustentabilidade por meio do design social ou tecnologia social.
Criminal and unemployment indexes are growing in the city of Londrina, concerning low outcome population, or better, families that receive less thantwo salaries a month. Due to this reality, it is necessary to come up with occupation alternatives to the youth, searching for the development of a profile more adequated with their social engagement, and for the development of specific abilities that could motivate and serve as diferrential skills for their professional future. For all these reasons, it was proposed on Marista Irmão Acácio Social Center, at the city of Londrina, the project Reciclar Recriando a Vida. Having as objectives the valorization of life and the promotion of self-esteem, the project worked on the creation of fashion draw products. As a result of this work, the utilization of language resources formulated a particular metodology wich was adequated to the profile of young people wich was attended. The fasion draw, the human body draw and the fashion language promoted the development of abilities that favor the social and cultural trends, the search for a identity and the path to the suitable conditions through social draw or social technology.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Morales, Marina Única Diaz. "Design de moda : o caminho para a sustentabilidade /." Bauru : [s.l.], 2006. http://hdl.handle.net/11449/89764.

Full text
Abstract:
Orientador: Marizilda Menezes dos Santos
Banca: José Carlos Plácido da Silva
Banca: Henrique A. Cunha Júnior
Resumo: O índice de criminalidade e desocupação e desocupação se faz crescente na cidade de Londrina, no que diz respeito à população de baixa renda, ou seja, famílias que apresentam um rendimento salarial inferior a dois salários mínimos. Diante disso, surge a necessidade de se apresentar alternativas ocupacionais para jovens, buscando o desenvolvimento de um perfil mais adequado para o engajamento social, com o desenvolvimento de habilidades específicas que sirvam de diferencial e de motivação para o futuro profissional. Foi proposto o Projeto Reciclar Recriando a Vida, locado no Centro Social Marista Irmão Acácio de Londrina, utilizando como matéria prima o retraço da indústria do vestuário. Com a finalidade da valorização da vida, promoção da auto-estima, produtos de design de moda foram desenvolvidos. Como resultado desta dissertação, a utilização de recursos de linguagem formulou uma metodologia própria adequando ao perfil dos jovens atendidos. O design de moda, o desenho da figura humana e a linguagem de moda promoveram o desenvolvimento de habilidades que favoreceram as mudanças sócio-culturais, buscando uma identidade, o caminho para a sustentabilidade por meio do design social ou tecnologia social.
Abstract: Criminal and unemployment indexes are growing in the city of Londrina, concerning low outcome population, or better, families that receive less thantwo salaries a month. Due to this reality, it is necessary to come up with occupation alternatives to the youth, searching for the development of a profile more adequated with their social engagement, and for the development of specific abilities that could motivate and serve as diferrential skills for their professional future. For all these reasons, it was proposed on Marista Irmão Acácio Social Center, at the city of Londrina, the project "Reciclar Recriando a Vida". Having as objectives the valorization of life and the promotion of self-esteem, the project worked on the creation of fashion draw products. As a result of this work, the utilization of language resources formulated a particular metodology wich was adequated to the profile of young people wich was attended. The fasion draw, the human body draw and the fashion language promoted the development of abilities that favor the social and cultural trends, the search for a identity and the path to the suitable conditions through social draw or social technology.
Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Duarte, Luís. "Sustentabilidade para a moda: a moda como fenómeno social." Master's thesis, Universidade da Beira Interior, 2011. http://hdl.handle.net/10400.6/1698.

Full text
Abstract:
A preocupação para com os problemas ambientais e a constante procura das várias áreas do Design por respostas sustentáveis, tem influenciado o Designer de Moda, incutindo no mesmo a curiosidade e desejo por experimentação. Da análise do novo comportamento do consumidor, surgem artigos de design elaborados e estudados com base em conceitos estéticos, ergonómicos, sociais, justos e sustentáveis. Hoje em dia, o consumidor está consciente dos produtos ecologicamente correctos, em que é notória a busca por uma simbiose entre produto e consumidor, consciência e desenvolvimento de produto. Esta dissertação analisa a nova realidade que se estabeleceu no século XXI, o desenvolvimento ambientalmente sustentável e, a sua intervenção na criação de produtos de moda. À luz deste tema, é praticada uma pesquisa e investigação àcerca da Sustentabilidade e da sociedade de consumo, procurando entender o que faz os consumidores seguirem determinada tendência e se a sustentabilidade é vista como tal. Estabelecendo uma relação entre a indústria e exemplos prácticos de marcas/produtos/empresas produzidos de forma ética, este estudo foca-se nos princípios da sustentabilidade aplicados no ramo da Moda. Não é pretendido o foque numa peça ou produto, mas sim a observação da indústria da moda em geral, tendo em conta princípios ecológicos e compreender como se pode aprender com a análise de casos concretos existentes no ramo.
The concern for environmental problems and the constant demand from various areas of Design for sustainable responses, has influenced the fashion designer, instilling in him the curiosity and desire for experimentation. From the analysis of the new consumer behavior, there are design items developed and studied based on aesthetic, ergonomic, social, fair and sustainable concepts. Today, the consumer is aware of environmental friendly products, which is known for the search for a symbiosis between product and consumer awareness and product development. This dissertation analyzes the new reality established in the XXI century, environmentally sustainable development and its involvement in the creation of fashion products. Under this theme, is practiced a research on the sustainability and society of consumerism, trying to understand what makes consumers follow a certain trend and if sustainability is seen as such. Establishing a relationship between industry practices and examples of brands / products / companies produced ethically, this study focuses on the principles of sustainability applied in the field of Fashion. It is not intended to focus on a part or product, but the observation of the fashion industry in general, taking into account ecological principles and understanding how it can be learned from the analysis of concrete cases existing in the business.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Pereira, Priscila Zavadil. "Proposição de metodologia para o design de embalagem orientada à sustentabilidade." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2012. http://hdl.handle.net/10183/60719.

Full text
Abstract:
Este trabalho tem como objetivo principal propor um método para design de embalagem que tenha como premissa a sustentabilidade ambiental, social e econômica, com foco em produtos locais. Para tanto, a revisão bibliográfica inclui temas relacionados ao universo da embalagem, como seu histórico, suas classificações e funções, compreendendo seu papel atual no mercado. Também foram investigados os conceitos, métodos e diretrizes a respeito da sustentabilidade, assim como a sua relação com o design e as possibilidades de intervenção dessa atividade visando práticas mais sustentáveis. Ainda foram estudados os métodos gerais de design, a partir dos anos 1960, permitindo visualizar as mudanças ocorridas nas abordagens metodológicas ao longo do tempo. A partir desses, foram investigados também os métodos particulares de design de embalagem e àqueles que relacionam a sustentabilidade em seus procedimentos projetuais. Com base nessa pesquisa bibliográfica, realizou-se uma análise comparativa dos métodos de design de embalagem quanto aos procedimentos adotados e às formas de inserção da sustentabilidade em cada metodologia. Assim, foi possível sistematizar um método para aplicação na fase de coleta de dados, realizada a partir da abordagem qualitativa e da observação participante. O método foi aplicado em um projeto de extensão universitária e no ensino projetual em cursos de graduação em design. A análise dos dados permitiu encontrar os parâmetros que orientaram o desenvolvimento do método final proposto, com base nos principais métodos de design de embalagem, em abordagens sistêmicas e em métodos orientados à sustentabilidade. Assim, a dissertação é concluída com a proposição do método CICLO, composto por 5 fases - Compreender, Idealizar, Configurar, Lapidar e Orientar- e um conjunto de ferramentas e diretrizes que podem ser utilizadas de acordo com a necessidade do projeto de embalagem. Por fim, este método foi compilado em um documento de referência para consultas futuras.
This work' s main objective is to propose a method for packaging design that has as premise the environmental, social and economic sustainability, with focus on local products. To this end, the literature review includes issues related to the world of packaging, such as its history, classifications and functions, including his current role in the market. Also were investigated the concepts, methods and guidelines regarding the sustainability and its relationship with the design and the possibilities of intervention of this activity in arder to more sustainable practices. Were studied the general methods of design, from the 1960, allowing to see the changes in the methodological approaches over time. From these, also were investigated the particular methods of packaging design and those that relate the sustainability in its design procedures. Based on this literature research, the data were analyzed by performing a compara tive analysis of methods of packaging design and the procedures adopted and forms of inclusion of sustainability in each methodology. Thus it was possible to systematize a method for application in the data collection phase, conducted from a qualitative approach and participant observation. The method was applied to a university extension project and design teaching in undergraduate courses. The data analysis allowed finding the parameters that guided the development of final proposed method, based on the main methods of packaging design, systemic approaches and sustainability-oriented methods. Thus, the dissertation is concluded with the proposition of the method CICLO, composed of five phases - Comprehend, Idealize, Configure, Lapida te and Orientate - and a set of tools and guidelines that can be used in accordance with the need for packaging design. Finally, this method has been compiled in a document for future reference.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Moraes, Laíse Miolo de. "Sistematização de procedimentos do design para a sustentabilidade ambiental para aplicação no ensino de metodologia de projeto." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2011. http://hdl.handle.net/10183/49056.

Full text
Abstract:
Ao longo dos anos, o mundo contemporâneo caracterizou-se pelo desenvolvimento da tecnologia, da produção de bens industriais e do consumo. No entanto, a geração de resíduos e descartes do sistema industrial acompanhou esse progresso, causando a maioria dos problemas socioambientais. Atualmente, a sociedade vive sob a preocupação com a questão ambiental, o discurso da sustentabilidade e a busca por consumidores mais críticos. Sob essa perspectiva, observa-se a atividade do design como uma das grandes responsáveis pela manutenção do desenvolvimento industrial, ambiental e social, para o contínuo crescimento econômico. Contudo, isso só pode ser alcançado com a formação de uma cultura de designers conscientes dessa problemática, preparados para projetar frente aos princípios da sustentabilidade. Para tanto, este trabalho tem por objetivo aliar os conceitos do Design para a Sustentabilidade às metodologias de projeto, utilizadas no ensino de Design, a partir da integração de princípios, diretrizes e ferramentas para projetos com ênfase em sustentabilidade. Metodologicamente, este trabalho faz uso da pesquisa exploratória, revisão bibliográfica e pesquisa-ação. Sua aplicação ocorreu na disciplina de Metodologia de Projeto do curso de graduação em Design da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, por meio de aulas teórico-práticas, aliadas ao desenvolvimento de projetos conceituais com potencial para a sustentabilidade. Os resultados esperados vão ao encontro da efetividade da aplicação dos procedimentos do design para a sustentabilidade nos métodos de projeto selecionados, bem como da aplicação deste processo no ensino de Metodologia de Design.
Over the years, the contemporary world characterized by the development of technology, production of industrial goods and consumption. However, waste generation and disposal of the industrial system accompanied this progress, causing most of the socioenvironmental problems. Currently, the society lives under the concern with environmental issues, the discourse of sustainability and the search for more critical consumers. From this perspective, there is the activity of design as a major responsible for the maintenance of industrial development, environmental and social, for continued economic growth. However, this can only be achieved with the formation of a culture of designers aware of this issue, prepared to project forward the principles of sustainability. To this end, this paper aims to combine the concepts of Design for Sustainability at project methodologies, used in undergraduate courses in Design, from the integration of principles, guidelines and tools for more sustainable projects. Methodologically, this paper makes use of exploratory research, literature review and action research. Its application occurred in the discipline of design methodology undergraduate degree in Design from the Federal University of Rio Grande do Sul, through theoretical and practical lessons, combined with the development of conceptual designs with the potential for sustainability. The expected results are in line with the effectiveness of the procedures of design for sustainability in design methods selected, and the implementation of this process in the teaching of Design Methodology.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Santos, Gabriel Fernandes dos [UNESP]. "Design Participativo para a Sustentabilidade: desenvolvimento de painéis modulares para fechamentos, utilizando bambu associado com terra e resíduos." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2016. http://hdl.handle.net/11449/137816.

Full text
Abstract:
Submitted by GABRIEL FERNANDES DOS SANTOS null (gabrielfernandes.cereja@gmail.com) on 2016-04-05T14:33:37Z No. of bitstreams: 1 Dissertação - Santos, Gabriel Fernandes dos.pdf: 11047087 bytes, checksum: f22abce52339cc909a7aadc1614d0946 (MD5)
Approved for entry into archive by Juliano Benedito Ferreira (julianoferreira@reitoria.unesp.br) on 2016-04-07T17:22:55Z (GMT) No. of bitstreams: 1 santos_gf_me_bauru.pdf: 11047087 bytes, checksum: f22abce52339cc909a7aadc1614d0946 (MD5)
Made available in DSpace on 2016-04-07T17:22:55Z (GMT). No. of bitstreams: 1 santos_gf_me_bauru.pdf: 11047087 bytes, checksum: f22abce52339cc909a7aadc1614d0946 (MD5) Previous issue date: 2016-02-29
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
O déficit habitacional atinge milhões de famílias em todo o mundo, inclusive as brasileiras. Este problema, somado ao contexto insustentável do setor produtivo da indústria da construção, evidencia a urgente necessidade de novas propostas para o prosseguimento deste ramo de modo sustentável. Então, as áreas do Design, Arquitetura e Engenharia Civil, cada vez mais, priorizam pelo uso de recursos sustentáveis e por novas abordagens no desenvolvimento de suas atividades. Neste sentido, esta pesquisa teve o objetivo de desenvolver novos componentes construtivos – painéis modulares para fechamentos na construção de ambientes, feitos em bambu associado com terra e resíduos. Sob uma abordagem metodológica articulada pela realização de um Design Participativo, a concepção dos painéis modulares foi realizada em conjunto com duas comunidades locais, uma de área rural e outra de zona urbana. A elaboração de projeto dos painéis utilizou sketches, ilustrações, modelagens em 3D virtual, renderes, desenhos técnicos e modelos em escala 1:2. Na etapa de confecção dos protótipos físicos, primeiramente foi projetado e construído um gabarito para, posteriormente, efetuar-se a montagem dos painéis modulares. Com a confecção dos protótipos físicos dos painéis e do gabarito foi possível identificar possíveis melhorias em ambos os projetos. Neste momento, fez-se a coleta e análise de dados que, futuramente, poderão auxiliar a caracterizar sua viabilidade econômica. No que diz respeito aos materiais empregados e à abordagem metodológica articulada pela realização de um Design Participativo para a criação dos painéis, os resultados alcançados apresentaram efetividade. Tal fato demonstra a capacidade dos painéis modulares desenvolvidos nesta pesquisa em promover ações sustentáveis junto ao ramo da construção.
Housing shortage affects millions of families around the world, including Brazilian ones. This problem, added to the unsustainable context of the construction production sector, points out the urgent necessity of new proposals for a sustainable prosecution of this matter. Therefore, the fields of Design, Architecture and Civil Engineering are increasingly prioritizing the use of sustainable resources and new approaches to the development of activities. In this sense, this research aims to develop new constructive components – modular panels for the closure of construction, built of bamboo associated with soil and residues. In a participatory methodology approach, the production planning of the modular panels was done together with two local communities, one of rural area and the other from urban zone. The elaboration of the panels project used sketches, 3D virtual modelling, renders, technical drawings and models in 1:2 scale. Firstly, at the confection stage of the physical prototypes, templates were projected and build, then the modular panels were assembled. With the physical prototype of the panels and the templates, it was possible to identify possibles improvements in both projects. At that stage, data was gathered and analyzed that, in the future, could help characterize its economical viability. Concerning the used materials and the methodology articulated through the execution of a participatory design, the results achieved were effective. It demonstrates the modular panel´s capacity of promoting sustainable actions in the construction field.
FAPESP: 2015/00782-4
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Gonçalves, Tiago José da Mota Cerveira Nazulino. "O kintsugi como ferramenta do desgn: artefacto, vazio e sustentabilidade." Master's thesis, Universidade de Évora, 2019. http://hdl.handle.net/10174/26562.

Full text
Abstract:
O vazio é genericamente conotado como algo que nada contém (ou que contém apenas ar), despovoado, desocupado, desabitado. Por seu lado o artefacto, seja ele qual for, é algo que existe, matéria física, palpável e visível que foi criado pelo homem com um propósito, uma finalidade, na sua génese, uma antítese daquilo que à primeira vista chamamos de vazio. Nesta investigação o vazio será abordado não como a ausência de algo, mas como uma entidade singular, como algo que sabemos que está presente, mas que não é visível e onde a fronteira entre o vazio e o artefacto se esbate dando assim origem a uma forte presença, a qual irá ocupar um espaço outrora vazio, embora este sempre tenha existido e cuja presença é imutável. Para a cultura nipónica o vazio é algo de extrema importância; tomemos o exemplo da construção das suas casas tradicionais e templos, nestes observa-se uma elevação em relação ao chão de forma a que exista um espaço vazio entre a habitação e o solo. Por seu lado, para o suprematista Kazimir Malevich, o vazio foi utilizado para criar uma das suas mais prestigiadas pinturas, Quadrado branco sobre fundo branco (1918); obra que pode interpretar-se como a representação de um deserto, à primeira vista vazio, mas que segundo o autor está cheio da ausência de todos os objetos. Com base nestes pressupostos, a presente investigação assenta na criação de uma ferramenta metodológica de Design Thinking, com foco específico no Design para a Sustentabilidade, dirigida a profissionais, investigadores e estudantes de Design. Para o balizamento e abordagem focada do tema na área do Design, serão relacionados três conceitos-chave, o de Artefacto, neste caso em particular considerando os objetos que habitam o nosso quotidiano, a filosofia presente no Kintsugi, que consiste na arte de ressuscitar um artefacto danificado que é “cicatrizado” e, complementarmente, no conceito de Vazio, que neste trabalho se encontra considerado nas emoções e memórias contidas nos artefactos que através da arte do Kinstsugi, voltam a comunicar novas e antigas memórias. Partindo destes pressupostos, será criada uma ferramenta de Design que pretende não só promover o aumento do ciclo de vida dos objetos utilitários, mas que também visa criar serviços mais sustentáveis. No caso particular dos objetos utilitários pretende-se que os mesmos, após a sua aparente “morte”, possam ainda ter por esta via uma continuidade, evitando-se assim a tendência atual que promove a proliferação da obsolescência programada. Com esta investigação pretende-se também desenvolver a reflexão sobre a noção de ciclo de vida do produto e explorar possíveis soluções que incentivem à reutilização/reinvenção de artefactos, cujo propósito principal seja comprometido pelo tempo/uso, conferindo-se-lhes assim uma nova vida e atribuindo-se, deste modo ao objeto, características que o situam no âmbito do Design Emocional (durabilidade emocional) e, ao mesmo tempo, no domínio de uma produção e utilização dos recursos de forma sustentável e ponderada, em que o esforço ambiental despendido na sua produção seja equivalente ao seu ciclo de vida, promovendo-se desse modo a atualização dos seus componentes ao invés da produção integral de um produto novo; Kintsugi as a Design tool - artifact, emptiness and sustainability. Abstract: Emptiness is referred to by most as something that contains nothing (or only air), unpopulated, vacant, uninhabited. By the other hand the artifact, whatever it is, is something that exists, physical matter, palpable and visible that was created by men’s hand with a purpose, a function, at a first glance in its genesis is an antithesis to what we call “empty” or “emptiness”. In this research the concept of emptiness will be approached not as the absence of something but as a singular entity, something that we know that is present, but not visible where the boundary between the emptiness and the artifact narrows, thus giving origin to a strong presence, which will occupy a space once empty, although it has always existed and whose presence is unchanged. For the Japanese culture, emptiness is of the utmost importance, let’s take the example of the construction of their traditional houses and temples, in which we can observe an elevation relative to the ground in order to create an empty space between the dwelling and the ground. For Supremacist Kazimir Malevich, emptiness was used to create the tremendous onus present in one of his most famous paintings, White square on white (1918); this work can be interpreted as representing a desert, at first sight empty, but, according to the author is full of the absence of all objects. Based on these assumptions, the present research is based on the creation of a methodological tool for Design Thinking with a focus on Design for Sustainability, aimed at Design professionals, researchers and students. For the beaconing and focused approach of the theme in the area of Design, three key concepts will be related, the one of Artifact, in this case in particular considering the objects that inhabit our daily life, the philosophy present in Kintsugi technique, which consists in the art of resurrect a damaged artifact that is “healed” and finally the Emptiness, that is here considered in the emotions and memories contained in the artifacts that through the art of Kintsugi, communicate these new and old memories. Starting from these assumptions will be created an application of these concepts in the form of a Design tool that intends not only to promote the increase of the life cycle of utilitarian objects, but also aims to create more sustainable services. In the particular case of utilitarian objects, it is intended that these even after their apparent “death” may still have a continuity in this way, avoiding the current tendency that promotes the proliferation of programmed obsolescence. This research also intends to develop a reflection on the notion of the product life cycle and to explore possible solutions that encourage the reuse / reinvention of artifacts whose main purpose is compromised by the time / use, thus giving them a new life , and thus attributing to the object characteristics that place it within the scope of Emotional Design (object persona) and at the same time in the field of a production and use of resources in a sustainable and weighted way in which the environmental effort expended in its production is equivalent to its life cycle, thus promoting the updating of its components rather than the production of a new product.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

SANTOS, Susiane Michelle dos. "Design de serviços para a sustentabilidade: proposição de um modelo de design para o direcionamento da atividade projetual sustentável o caso dos serviços turísticos de hospedagem." Universidade Federal de Pernambuco, 2010. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/3030.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-06-12T16:26:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2 arquivo20_1.pdf: 4068250 bytes, checksum: 1eb0800569c63e8972abe44b63e5d946 (MD5) license.txt: 1748 bytes, checksum: 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 (MD5) Previous issue date: 2010
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
As soluções propostas pelo design estão relacionadas a âmbitos progressivamente mais abrangentes, que comportam questões referentes a problemas sociais, econômicos e ambientais do atual sistema produtivo global. Neste sentido, o design amplia seu foco de atuação projetual, da indústria de produção de bens de consumo e de sua promoção, para questões sistêmicas, relacionadas a organizações, comunidades e serviços, baseando-se, decisivamente, no paradigma da sustentabilidade. O presente trabalho, desse modo, busca vincular a atividade do design, o setor de serviços turísticos, com ênfase no segmento de hospedagem, e os preceitos da sustentabilidade a fim de propor um modelo que auxilie designers a projetarem serviços frente a esta nova ideologia. A metodologia utilizada para esta pesquisa contou com pesquisa de campo, entrevistas e estudo de caso, bem como, com um levantamento bibliográfico pautado em conceitos que direcionam, juntos, a construção do modelo de Design de Serviços para a Sustentabilidade DSS, aqui proposto. Formula-se, como mais um fruto da pesquisa, um software para avaliar a eficiência do serviço diante dos critérios determinados pelo Programa de Certificação em Turismo Sustentável PCTS (em conformidade com a norma NBR 15401-2006), denominado Sistema de Avaliação da Sustentabilidade em Hotéis SASH. Bem como, cenários e instrumentos de suporte projetual ao modelo. Por fim, são apresentados estudos de caso sobre empreendimentos hoteleiros que visem incorporar ou incorporem as diretrizes do Turismo Sustentável em seu processo de gestão, a fim de se promover uma melhor compreensão sobre a área da pesquisa e o mercado. Como desdobramentos desse trabalho, pode-se citar a ampliação do foco do modelo para outros serviços; a inserção ou ajuste de suas etapas, relacionadas a atributos específicos de cada setor de serviço; e o aprimoramento de ferramentas de avaliação e mensuração do modelo e de seus resultados
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Jesus, Sónia Alexandra Rodrigues. "Novas bases texteis para novas exigências sociais. A sustentabilidade das fibras sintéticas." Master's thesis, Faculdade de Arquitectura de Lisboa, 2011. http://hdl.handle.net/10400.5/4710.

Full text
Abstract:
Tese de Mestrado em Design de Moda
A moda é um mecanismo veloz, efémero e sôfrego de novi¬dade. Ao longo da história da moda e do design, os têxteis têm sido intimamente relacionados com a inovação a nível científico e industrial. Actualmente, as novas exigências sociais e a evolução tec¬nológica permitem a concepção de ideias e materiais nunca antes imaginados. Alega-se que o vestuário se está a transformar na expressão de um estilo de vida consciencioso e de uma personalida¬de onde coexistem preocupações com o ambiente e com a individualidade, e a realização de desejos e necessidades humanas. Deste modo, é crucial a investigação de soluções para novas bases têxteis que correspondam às exigências de sustentabilidade, funcionalidade e estética, quer do consumi¬dor quer do designer de moda. Em conformidade, este trabalho de investigação foca a análise de algumas fibras têxteis naturais e manufactura¬das, sob o ponto de vista das suas propriedades, aplicações e processamento, procurando esclarecer e desmitificar o carácter ecológico de ambas. Em consonância, é feita a aná¬lise comparativa do processamento do algodão e do lyocel, permitindo observar a existência de novas fibras manufactu¬radas que se apresentam como uma alternativa sustentável para a produção de novas bases têxteis para produtos de moda. Desta forma, a presente dissertação pretende realçar o carácter sustentável de novas bases têxteis, desmitifican¬do o carácter ecológico de algumas fibras naturais, como o algodão, face à carga poluente que advém do seu processo de tranformação.
ABSTRACT - Fashion is fast, ephemerous and longs for innovation. Throu¬ghout the history of both fashion and design, textiles have been intimately connected with scientific and industrial inno¬vation. Nowadays, new social demands and technological evolu¬tion have allowed a conception of ideas and materials never imagined before. It is alleged that clothing is becoming the voice of a conscien¬tious lifestyle and of a personality where environmental and individuality concerns, human needs and the fulfillment of desires all coexist. As such, it is crucial to explore new textile structures so¬lutions that correspond to the demands for sustainability, functionality and aesthetics of both the fashion designer and the consumer. Accordingly, this research study focuses on the analysis of the properties, applications and processing of some natural and manufactured textile fibers, looking forward to enlighten and demystify their ecological character. In consonance, a comparative analysis of cotton and lyocell processing has been done, allowing the observation of the existence of new manufactured fibers that can be envisaged as a sustainable alternative for the production of new textile structures for fashion products. Hence, this dissertation aims to highlight the sustainable character of these new textile structures, demystifying the ecological character of some natural fibers, such as cotton, when confronted with the pollution that re¬sults from its transformation process.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Book chapters on the topic "Design para sustentabilidade"

1

Moreira, Leonardo, and Tomas Queiroz Ferreira Barata. "DESENVOLVIMENTO PROJETIVO DE MOBILIÁRIO PARA CRIANÇAS EM FASE PRÉ-ESCOLAR : ARTICULAÇÃO ENTRE DESIGN SUSTENTÁVEL E DESIGN INCLUSIVO." In Fronteiras para a Sustentabilidade, 149–62. Atena Editora, 2019. http://dx.doi.org/10.22533/at.ed.54619011014.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Melo, Viviane da Cunha, Nadja Maria Mourão, and Rita de Castro Engler. "DESIGN E ARTESANATO: CAMINHOS PARA UMA TRAJETÓRIA SUSTENTÁVEL EM PROJETOS SOCIAIS." In Fronteiras para a Sustentabilidade, 163–73. Atena Editora, 2019. http://dx.doi.org/10.22533/at.ed.54619011015.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Araújo, Kátia Maria de Lima. "A IMPORTÂNCIA DA AMBIENTAÇÃO VINTAGE PARA A SUSTENTABILIDADE." In A Evolução do Design Gráfico 2, 1–13. Atena Editora, 2019. http://dx.doi.org/10.22533/at.ed.7231903091.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Engler, Rita de Castro, and Nadja Maria Mourão. "Design, artesanato e empreendimentos criativos: caminhos para sustentabilidade." In Ecovisões projetuais: pesquisas em design e sustentabilidade no Brasil, 307–24. Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/9788580392661-24.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Cipolla, Carla. "Ecovisões sobre Design para inovação social." In Ecovisões projetuais: pesquisas em design e sustentabilidade no Brasil, 83–86. Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/9788580392661-07.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Vitorino, Catarina. "DESIGN REGENERATIVO E ESTRATÉGIAS PARA O EDIFICADO EXISTENTE." In Arquitetura e Urbanismo: Patrimônio, Sustentabilidade e Tecnologia, 199–223. Atena Editora, 2021. http://dx.doi.org/10.22533/at.ed.18321120514.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Midões, André, Mariana Vieira de Andrade, and Cristiane Aun Bertoldi. "Estratégias de projeto para a sustentabilidade: a modularidade no mobiliário." In Design, Artefatos e Sistema Sustentável, 213–28. EDITORA BLUCHER, 2018. http://dx.doi.org/10.5151/9788580392982-10.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Damazio, Vera, Fernanda Pina, and Marília Ceccon. "Design emocional para maiores de 60: contribuições para se viver mais e melhor." In Ecovisões projetuais: pesquisas em design e sustentabilidade no Brasil, 37–64. Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/9788580392661-04.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Guimarães, Lia Buarque de Macedo. "Revisitando o design social com foco no design para desenvolvimento sustentável." In Ecovisões projetuais: pesquisas em design e sustentabilidade no Brasil, 46–64. Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/9788580392661-05.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Santos, Adriane Shibata. "Um olhar sustentável para as cidades." In Ecovisões projetuais: pesquisas em design e sustentabilidade no Brasil, 163–74. Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/9788580392661-14.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Design para sustentabilidade"

1

ARAÚJO, Kátia Maria de Lima. "A Importância da Ambientação Vintage para a Sustentabilidade." In 13º Congresso Pesquisa e Desenvolvimento em Design. São Paulo: Editora Blucher, 2019. http://dx.doi.org/10.5151/ped2018-5.2_aco_01.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Berlato, Larissa Fontoura, Giselle Schmidt Alves Díaz Merino, and Luiz Fernando Gonçalves Figueiredo. "A Contribuição da Gestão de Design para a Sustentabilidade Empresarial." In Colóquio Internacional de Design 2017. São Paulo: Editora Blucher, 2018. http://dx.doi.org/10.5151/cid2017-01.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Engler, Rita de Castro, Ana Carolina Lacerda, and Letícia Hilário Guimarães. "Associações entre design e artesanato, um caminho para a sustentabilidade." In 5º Simpósio Brasileiro de Design Sustentável. São Paulo: Editora Edgard Blücher, 2016. http://dx.doi.org/10.5151/despro-sbds15-2st601b.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Pazmino, Ana Veronica. "DESIGN PARA AÇÃO SOCIAL E SUSTENTABILIDADE: INCENTIVO EM CURSO DE DESIGN." In 11º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. São Paulo: Editora Edgard Blücher, 2014. http://dx.doi.org/10.5151/designpro-ped-00740.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Azevedo, Patricia Silva, Artur Jose Silva Marques, Marcos Anderson Machado Silva, and Rubenio dos Santos Barros. "TERMORRETIFICAÇÃO DA MADEIRA: PROCESSO PARA SUSTENTABILIDADE EM PRODUTOS DE DESIGN." In 12º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. São Paulo: Editora Blucher, 2016. http://dx.doi.org/10.5151/despro-ped2016-0385.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Lepre, Priscilla Ramalho, and Thais Vieira. "CADEIRA CAMALEÃO: inovação para a sustentabilidade no segmento de food service." In 5º Simpósio Brasileiro de Design Sustentável. São Paulo: Editora Edgard Blücher, 2016. http://dx.doi.org/10.5151/despro-sbds15-2st703a.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Oliveira, Flávia Neves de, Rita de Castro Engler, and Nadja Maria Mourão. "Design, tecnologia social, inclusão e sustentabilidade - estudos para criação de um jogo pedagógico." In 7º Simpósio Design Sustentável. São Paulo: Editora Blucher, 2019. http://dx.doi.org/10.5151/7dsd-1.2.024.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

BERGMANN, Márcia, and Cláudio MAGALHÃES. "Design e sustentabilidade ambiental: abordagens biológicas para inovar aplicadas a materiais têxteis." In 13º Congresso Pesquisa e Desenvolvimento em Design. São Paulo: Editora Blucher, 2019. http://dx.doi.org/10.5151/ped2018-8.2_aco_08.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Victoria, Isabel Cristina Moreira, Attilio Bolivar Ourives de Figueiredo, Eliete Auxiliadora Assunção Ourives, Luiz Fernando Gonçalves de Figueiredo, Giovana De Freitas Rabelo Ribeiro, and Francisco Gómez Castro. "A COMPREENSÃO SISTÊMICA E O PENSAMENTO DO DESIGN PARA O DESENVOLVIMENTO DE PRODUTOS PARA A CULTURA SLOW FOOD E DE PRATICAS COLABORATIVAS." In Systems & Design 2017. Valencia: Universitat Politècnica València, 2017. http://dx.doi.org/10.4995/sd2017.2017.6645.

Full text
Abstract:
RESUMO A sociedade atual vive em um contexto tumultuoso, sendo comum as pessoas viverem de forma mais estressadas, se alimentando mal e convivendo cada vez menos com as pessoas, perdendo oportunidades de fazer e manter relacionamentos pessoais. Como este estilo de vida está saturado, gerando problemas de saúde aos indivíduos, existem diversos estudos que comprovam a tendência de que as pessoas buscarão um melhor aproveitamento do seu tempo, com um maior contato com a natureza, dando valor ao seu próprio bem-estar, prestando mais atenção no que consome e em como consome, assim como a valorização do prazer de estar em um meio social. Nesse contexto, o objetivo deste trabalho é contribuir por meio da visão sistêmica e do design, o incentivo e a prática da filosofia Slow Food, e dessa forma, promover a preocupação com uma saudável forma de alimentação e a ação colaborativa entre as pessoas, em que um indivíduo possa cooperar com o outro, resgatando o convívio e socialização. Assim, pretende-se atuar em pequenas unidades urbanas externas, como prédios, condomínios, praças e avenidas com intuito de criação de um artefato que motive a prática dessa filosofia, assim como impulsione também as práticas colaborativas nestes locais, buscando a integração social e desenvolvimento econômico e ambiental, atendendo os princípios da sustentabilidade e o desenvolvimento local. O método de pesquisa usado é descritivo, em que se observou e analisou as situações e relações dos indivíduos, tanto de forma individual quanto as relações em sociedade. Os instrumentos escolhidos para coleta de dados foram o questionário, entrevistas e observações abertas, feitas informalmente ao decorrer das entrevistas. Neste trabalho integrou-se dois métodos de projeto, a ferramenta HCD/IDEO (Human Centered Design - Design Centrado no Ser Humano), usado como base, com técnicas para o entendimento dos desejos e necessidades da comunidade estudada e o Guia de projeto NASDesign/UFSC (Núcleo de Abordagem Sistêmica do Design/Universidade Federal de Santa Catarina), dividido em três fases: Sentir, Agir e Realizar, como complementação. Ao final, conclui-se que o modelo físico do produto proposto atende uma lista de requisitos divididos em três grande grupo: requisitos de produto, referentes à forma, materiais e texturas do objeto; requisitos do usuário, referente a necessidade entendida a partir do tipo de ambiente em que o produto está, e de como ele está sendo usado e aos requisitos do contexto de uso, que consiste nas necessidades do usuário observado durante a pesquisa.Palavras Chaves: design de produto, slow food, sustentabilidade. REFERÊNCIAS ANDRADE, Aurélio L. et al. Pensamento sistêmico: caderno de campo: o desafio das mudanças sustentada nas organizações e na sociedade. Porto Alegre: Bookman, 2006. AROS, Kammiri Corinaldesi. Elicitação do processo projetual do Núcleo de Abordagem Sistêmica do Design da Universidade Federal de Santa Catarina. Orientador: Luiz Fernando Gonçalves de Figueiredo – Florianópolis, SC, 2016. BARBOSA FILHO, Antonio Nunes. Projeto e Desenvolvimento de Produtos - São Paulo: Editora Atlas S.A. - 2009. BERTALANFFY, Ludwig Von. Teoria geral dos sistemas. 3.ed. Petrópolis: Vozes, 2008. BEST, Kathryn. Fundamentos de gestão do design. Porto Alegre: Bookman, 2012. 208 p. BISTAGNINO, Luigi. Design sistêmico: uma abordagem interdisciplinar para a inovação. p.13-30. In: BOAS, Eduardo Villas. Perfils de consumo: VALS2 aponta oito tipos de consumidores. Disponível em: < http://www.audaces.com/br/educacao/falando-de-educacao/2013/10/16/perfis-de-consumo-vals2-aponta-oito-tipos-de-consumidores-2>. Acesso em: 7 out. 2016. BRUNDTLAND, Gro Harlem. Nosso futuro comum: Comissão Mundial sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento. 2a. ed. Rio de Janeiro: FGV, 1991. BRUNEL, Felipe Kanarek; O design estratégico em nível metaprojetual como suporte para a inovação social: o caso slow food, p. 202-210 . In: Anais do 5º Simpósio Brasileiro de Design Sustentável [=Blucher Design Proceedings, v.2, n.5]. São Paulo: Blucher, 2016. ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/despro-sbds15-2st701b CAPELLO, Giuliana. Slow Life: vida mais calma, lenta e confortável. Planeta Sustentável: 16 set 2008. Disponível em: <http://planetasustentavel.abril.com.br/blog/gaiatos-e-gaianos/109647/>. Acesso em: 4 out. 2016. CAPRA, Fritjof. Teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 1998 CARDOSO, Rafael. Uma Introdução à História do Design. São Paulo: Edgard Blucher, 2008. 56. COGO, Rodrigo. Tendências Globais de Consumo. Disponível em: < http://www.aberje.com.br/blogs/post/tendencias-globais-de-consumo-para-2016/>. Acesso em: 1 nov. 2016. DEHEINZELIN, Lala. Desejável Mundo novo: vida sustentável, diversa e criativa em 2042. 1ª edição. São Paulo, SP | 2012 ERLHOFF, Michael; MARSHALL, Timothy (Ed.) Design Dictionary: Perspectives on Design Terminology. Basel, Switzerland: Birkhauser Verlang Ag, 2008. (Board of International Research in Design). GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2010. ICSID. Definition of Design. About ICSID: 2013. Disponível em: <http://www.icsid.org/about/about/articles31.htm>. Acesso em: 04 out. 2016. IDEO. HCD: Human Centered Design - kit de ferramentas. 2. ed. 2010. KRUCKEN, L. Design e Território: valorização de identi- dades e produtos locais. São Paulo: Studio Nobel, 2009. KRUCKEN, L.; TRUSEN, C. A comunicação da sustentabilidade em produtos e serviços. In: DE MORAES, D., KRUCKEN, L. Design e Sustentabilidade. Coleção Cadernos de Estudos Avançados em Design, Belo Horizonte: EdUEMG, 2009. KUEHR, R. Environmental technologies: from a misleading interpretations to an operational categorization and definition. Journal of Cleaner Production, 2007. MANZINI, Ezio. Design para a inovação social e sustentabilidade: Comunidades criativas, organizações colaborativas e novas redes projetuais. Rio de Janeiro: E-papers, 2008. 104 p. (Caderno do Grupo de Altos Estudos do PEP/UFRJ; v.1). MANZINI, Ezio. Design, when everbody designs: an introduction to design for social innovattion. Cambridge: MIT Press Book, 2015. 241p. MANZINI, Ezio. Making Things Happen: Social Innovation and Design. Design Issues: v.30 n.1, 2014. MANZINI, Ezio; VEZZOLI, Carlo. O desenvolvimento de produtos sustentáveis: os requisitos ambientais dos produtos industriais. São Paulo: Edusp – Editora da Universidade de São Paulo, 2008. MARCONI, M. A.; Lakatos, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2007. MELO FILHO, Álvaro de. Designing marketing. Fragmentos de Cultura, Goiânia, 2009. Disponível em: seer.ucg.br/index.php/fragmentos/article/viewFile/994/696. Acesso em: 14/04/2011. MORARES, Dijon de. Metaprojeto: o design do design. São Paulo: Blucher, 2010. MORARES, Dijon de; KRUCKEN, Lia. Cadernos de estudos avançados em design: Sustentabilidade II. Barbacena: EdUEMG, 2009. 79p. MOZOTA, B. B. Gestão do design: usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. Porto Alegre: Bookman, 2011. POTTER, N. Qué es un diseñador: objetos, lugares,mensajes. Buenos Aires: Paidós, 1999. REID, Mariana. A contribuição do design na motivação da prática do Slow Food; Florianopolis,SC, 2014. 149 p. RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3 ed. São Paulo: Atlas, 2008. Slow Food Brasil, 2013. Disponível em: <http://www.slowfoodbrasil.com/>. Acesso em: 4 out. 2016. Slow Moviment Portugal, 2014. Disponível em: <http://www.slowmovementportugal.com/> Acesso em: 4 de out. 2016. Slow Moviment, 2016. Disponível em <http://www.slowmovement.com/slow_living.php> Acesso em: 4 de out. 2016. STICKDORN,Marc. Isto é design thinking de serviços/ Marc Stickdorn, Jakob Schneider e coautores ; tradução: Mariana Bandarra ; revisão técnica : Clarissa Biolchini. Porto Alegre : Bookman, 2014. SUDJIC, Deyan. A Linguagem das Coisas. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2010. THACKARA, John. Plano B: o design e as alternativas viáveis em um mundo complexo - tradução Cristina Yamagami - São Paulo : Saraiva : Versar, 2008. 299 p. VALENTE, Edison. Slow Design. Revista Planeta: Ambiente: out.2013. Disponível em: <http://revistaplaneta.terra.com.br/secao/ambiente/slow-design>. Acesso em: 30 out. 2016. 58 VEZZOLI, Carlo. Design de sistemas para a sustentabilidade: teoria, métodos e ferramentas para o design sustentável de sistemas de satisfação. Salvador: EDUFUBRA, 2010. 343p.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Soares, Julia Pereira, Alfredo Jefferson de Oliveira, and Rita Maria de Souza Couto. "Sustentabilidade vem de berço: aceitação de um serviço ecoeficiente para a composição do quarto infantil." In 7º Simpósio Design Sustentável. São Paulo: Editora Blucher, 2019. http://dx.doi.org/10.5151/7dsd-3.1.049.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography