Academic literature on the topic 'Discrimination au travail'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Discrimination au travail.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Discrimination au travail"

1

Plassard, Jean-Michel. "Discrimination statistique et marché du travail." Recherches économiques de Louvain 55, no. 2 (1989): 177–202. http://dx.doi.org/10.1017/s0770451800029614.

Full text
Abstract:
RésuméLes différences de salaires pour des travailleurs dont les aptitudes paraissaient identiques ont retenu depuis longtemps l’attention des économistes. En revanche, l’analyse de la discrimination en terme de discrimination statistique est une approche qui ne s’est développée que relativement récemment à la suite des travaux sur l’économie de l’information. L’article propose un survol de la littérature pour examiner les effets, tant au plan de la répartition des revenus que de l’efficience, de l’usage de stéréotypes sur le marché du travail.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Lippel, Katherine, and Claudyne Bienvenu. "Les dommages fantômes : l'indemnisation des victimes de lésions professionnelles pour l'incapacité d'effectuer le travail domestique." Les Cahiers de droit 36, no. 1 (April 12, 2005): 161–208. http://dx.doi.org/10.7202/043327ar.

Full text
Abstract:
La valeur du travail domestique, effectué surtout par les femmes, a, depuis toujours, été ignorée tant par notre système juridique que par notre système économique. L'entrée massive des femmes sur le marché du travail n'a pas nécessairement réduit d'autant l'importance de leur travail domestique. Dans les provinces où s'applique la common law, on a récemment constaté une nouvelle ouverture par rapport aux demandes provenant de femmes qui réclament des dommages pour leur perte de capacité à effectuer le travail domestique. Cette ouverture ne s'est pas encore manifestée en droit civil québécois. Les auteures examinent ici où en est la reconnaissance du travail domestique dans le contexte de la Loi sur les accidents du travailet les maladies professionnelles. Elles examinent précisément trois programmes de réadaptation sociale relatifs à l'aide personnelle à domicile, aux frais de garde d'enfants et aux travaux d'entretien courant du domicile. Elles concluent qu'il existe une inadéquation entre les besoins des travailleuses et le soutien fourni dans le cadre de ces trois programmes, que la perte de capacité à l'égard du travail domestique n'est pas adéquatement réparée et que cet état de fait constitue une discrimination systémique à l'égard des travailleuses.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Geoffroy, Marie, and Line Chamberland. "Discrimination des minorités sexuelles et de genre au travail : quelles implications pour la santé mentale ?" Santé mentale au Québec 40, no. 3 (January 29, 2016): 145–72. http://dx.doi.org/10.7202/1034916ar.

Full text
Abstract:
Malgré les avancées législatives en matière d’égalité au travail pour les minorités sexuelles et de genre (MSG), les données disponibles permettent de constater la persistance des discriminations en milieu de travail envers les personnes lesbiennes, gaies et bisexuelles, et surtout, envers les personnes transsexuelles/transgenres. Cet article, basé sur une revue de la littérature, explore les liens entre les différents vécus de discrimination en milieu de travail et leurs impacts sur la santé mentale chez les MSG et chez différentes sous-populations : hommes ayant des relations sexuelles avec d’autres hommes, femmes non hétérosexuelles, parents lesbiennes et gais, et personnes trans. De plus, l’article explore certains facteurs de protection et de risque individuels et systémiques qui interviennent dans cette relation, entre autres le dévoilement de l’orientation sexuelle ou de l’identité de genre et le soutien organisationnel. Finalement, la littérature sur la discrimination en milieu de travail et la santé mentale des MSG met en lumière l’importance, dans le contexte actuel, des approches intersectionnelles et des études sur les micro-agressions. Pour terminer, l’article discute les implications pour les milieux de pratique, de recherche et de travail tout en formulant plusieurs recommandations.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Beff, Laurence. "Politique publique de diversité, levier pour l’intégration professionnelle des personnes ayant des incapacités dans les entreprises bruxelloises?" Développement Humain, Handicap et Changement Social 20, no. 3 (February 23, 2022): 119–26. http://dx.doi.org/10.7202/1086605ar.

Full text
Abstract:
Le handicap et l’état de santé figurent parmi les motifs protégés de la loi belge anti-discrimination. Or les personnes ayant des incapacités continuent de rencontrer stéréotypes et discriminations dans leur recherche de travail. Face à ce constat, en Région de Bruxelles Capitale, l’anti-discrimination juridique est soutenue par un dispositif public de promotion de la diversité. La possibilité d’implémenter des actions transversales bénéficiant à l’ensemble des travailleurs ou des actions spécifiques s’adressant aux personnes présentant des incapacités est proposée aux employeurs dans le cadre d’un plan de diversité. Si, en théorie, le dispositif a tout pour produire des effets positifs sur l’intégration des publics cibles sur le marché du travail, une série de contraintes forcent le questionnement de la pratique de consultance en entreprise.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Miné, Michel, and Christine Coste. "Droit et discrimination sexuelle au travail." Cités 9, no. 1 (2002): 91. http://dx.doi.org/10.3917/cite.009.0091.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Brasseur, Martine, and Audrey Becuwe. "N? spécial : La discrimination au travail." Humanisme et Entreprise 295, no. 5 (2009): I. http://dx.doi.org/10.3917/hume.295.0000.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Huez, Dominique. "Discrimination et médecine du travail en France (Commentaire)." Sciences sociales et santé 15, no. 3 (1997): 97–101. http://dx.doi.org/10.3406/sosan.1997.1404.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Robert, Philippe. "Pour une discrimination du non-verbal." Revue de psychothérapie psychanalytique de groupe 30, no. 1 (1998): 39–45. http://dx.doi.org/10.3406/rppg.1998.1395.

Full text
Abstract:
Les psychanalystes se sont peu intéressés à la communication non-verbale. En thérapie de groupe, nous devons différencier le comportement et les expressions non-verbales à partir de deux critères : la représentation et l'intention. Une classification peut permettre d’aider le thérapeute et les patients dans un travail de pensée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Coutu, Michel. "Industrial Citizenship, Human Rights and the Transformation of Labour Law: A Critical Assessment of Harry Arthurs', Legalization Thesis." Canadian journal of law and society 19, no. 2 (August 2004): 73–92. http://dx.doi.org/10.1017/s0829320100008140.

Full text
Abstract:
RésuméDans ses travaux récents, le professeur Harry Arthurs récuse désormais l'idée que la «citoyenneté industrielle» représente un paradigme fondamental pour l'étude du droit du travail, en dépit du fait qu'il ait défendu avec conviction cette position depuis 1967. Ce changement d'attitude est basé en partie sur le processus de juridicisation de l'arbitrage des griefs, lequel découle largement de la pénétration de ce champ par les normes juridiques complexes relatives à la discrimination au travail. Pour Arthurs, le pluralisme juridique caractéristique des rapports collectifs de travail se voit progressivement érodé par le mouvement de juridicisation largement initié par laCharte canadienne des droits et libertés. L'auteur entend mettre à l'épreuve cette thèse, en analysant la situation qui prévaut au Québec quant à l'arbitrage des griefs mettant en jeu les droits de la personne. Le contexte global n'est certes pas exactement le même, laChartequébécoise possédant une nature spécifique, plus ouverte à la reconnaissance des droits sociaux que ne l'est laChartecanadienne. Quant au droit à l'égalité toutefois, on retrouve suffisamment d'éléments communs pour autoriser la comparaison. L'auteur s'appuie à ce effet sur une étude empirique (analyse de contenu, interviews semi-dirigés) menée à l'École de relations industrielles et au Centre de recherche en droit public de l'Université de Montréal, étude portant sur les cas de discrimination au travail traités, d'une part, par les arbitres de griefs, et, d'autre part, par le Tribunal des droits de la personne du Québec. La recherche empirique met en lumière la nature autoréférentielle du traitement de ces cas: même si le droit est le même, son interprétation et son application diffèrent largement suivant qu'un cas est traité par la sphère du travail (les arbitres de griefs) ou par la sphère des droits de la personne (le Tribunal des droits de la personne). Voilà qui s'explique par les valeurs et les intérêts divergents des acteurs concernés, ainsi que par les pressions que le système des relations industrielles exerce sur les arbitres, ceux-ci faisant office de mécanisme de «couplage structurel» entre le système juridique et le système des relations industrielles. Ceci ne revient aucunement à dire que la thèse de Arthurs est «fausse», mais seulement à constater que, pour l'instant du moins, elle ne peut être fermement établie en contexte québécois. À tout événement, les travaux passés et présents de Harry Arthurs sur la citoyenneté industrielle demeurent de la plus grande importance scientifique pour qui veut comprendre l'évolution actuelle des relations industrielles et du droit du travail.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Bertrand, Françoise, Cécile Lemaire, Marie Barbier, and Isabelle Hansez. "Le maintien dans l’emploi des travailleurs âgés dans trois entreprises belges." Articles 65, no. 3 (November 9, 2010): 400–423. http://dx.doi.org/10.7202/044889ar.

Full text
Abstract:
La croissance économique future a besoin d’un taux d’emploi plus important des travailleurs de plus de 55 ans. Par rapport à cette problématique grandissante, il est important d’identifier les solutions préconisées par les travailleurs âgés pour favoriser le maintien dans l’emploi. Ainsi, les travailleurs âgés de trois entreprises ont été interrogés à ce sujet. Ce travail avait pour objectif d’identifier les solutions privilégiées par les travailleurs, parmi celles proposées par la littérature et celles que les travailleurs proposent de manière spontanée. Nous avons également tenté de déterminer si les solutions sont différentes en fonction de la catégorie socio-professionnelle, du temps de travail et du type d’horaire. Finalement cette étude a permis de cibler les actions à mettre en place : actions concernant la discrimination, les conditions de travail, le temps de travail et le développement professionnel. Elle a permis surtout de constater que les actions relatives à la lutte contre la discrimination sont davantage demandées par les ouvriers, les travailleurs à temps partiel et à horaire variable. Dans ce sens, il semble pertinent de considérer les demandes des ouvriers différemment des demandes des cadres. Ces derniers cherchant davantage des possibilités de développement, tandis que les ouvriers cherchent plus une amélioration des conditions de travail.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Discrimination au travail"

1

Aeberhardt, Romain. "Mesurer la discrimination sur le marché du travail." Phd thesis, Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales (EHESS), 2014. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01022111.

Full text
Abstract:
Cette thèse est composée de quatre articles, essentiellement empiriques, portant sur la discrimination sur le marché du travail. Le premier article s'intéresse à l'emploi et aux salaires des Français d'origine maghrébine, le deuxième à leurs salaires et leur accès au statut de cadre, le troisième à l'hétérogénéité de leurs écarts d'emploi, et le quatrième reprend les données d'un testing visant à mesurer l'impact d'un passé carcéral sur l'accès à l'emploi aux États-Unis. La valeur ajoutée de ces articles est double. Premièrement ils fournissent de nouveaux éléments empiriques sur la situation des Français d'origine étrangère sur le marché du travail : les écarts d'emploi et de salaires avec la population de référence sont élevés, mais une fois prises en compte les différences entre les populations (âge, diplôme, etc.), l'essentiel des écarts de salaire disparaît. Au contraire, une part substantielle des écarts d'emploi et de proportion de cadres demeure. De plus, nous proposons une description originale de l'hétérogénéité des écarts d'emploi qui montre que ceux-ci sont relativement importants pour les individus dont les taux d'emplois seraient les plus faibles dans la population de référence, alors que pour ceux dont les taux d'emploi théoriques sont plus élevés ces écarts inexpliqués sont beaucoup plus faibles. Deuxièmement, ces articles apportent des éléments méthodologiques pour mesurer les discriminations. Les trois premiers articles essaient d'incorporer les idées et les notations utilisés dans la littérature sur l'évaluation des politiques publiques. Le quatrième tente d'apporter un éclairage sur les méthodes habituellement utilisée dans les études de testing.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Aeberhardt, Romain. "Mesurer la discrimination sur le marché du travail." Phd thesis, Paris, EHESS, 2014. http://www.theses.fr/2014EHES0085.

Full text
Abstract:
Cette thèse est composée de quatre articles, essentiellement empiriques, portant sur la discrimination sur le marché du travail. Le premier article s'intéresse à l'emploi et aux salaires des Français d'origine maghrébine, le deuxième à leurs salaires et leur accès au statut de cadre, le troisième à l'hétérogénéité de leurs écarts d'emploi, et le quatrième reprend les données d'un testing visant à mesurer l'impact d'un passé carcéral sur l'accès à l'emploi aux États-Unis. La valeur ajoutée de ces articles est double. Premièrement ils fournissent de nouveaux éléments empiriques sur la situation des Français d'origine étrangère sur le marché du travail : les écarts d'emploi et de salaires avec la population de référence sont élevés, mais une fois prises en compte les différences entre les populations (âge, diplôme, etc. ), l'essentiel des écarts de salaire disparaît. Au contraire, une part substantielle des écarts d'emploi et de proportion de cadres demeure. De plus, nous proposons une description originale de l'hétérogénéité des écarts d'emploi qui montre que ceux-ci sont relativement importants pour les individus dont les taux d'emplois seraient les plus faibles dans la population de référence, alors que pour ceux dont les taux d'emploi théoriques sont plus élevés ces écarts inexpliqués sont beaucoup plus faibles. Deuxièmement, ces articles apportent des éléments méthodologiques pour mesurer les discriminations. Les trois premiers articles essaient d'incorporer les idées et les notations utilisés dans la littérature sur l'évaluation des politiques publiques. Le quatrième tente d'apporter un éclairage sur les méthodes habituellement utilisée dans les études de testing
This thesis is composed of three mostly empirical papers related to discrimination on the French labor market and one methodological paper using American data. The first one focuses on the wages and the employment status of French workers of Maghrebian origin, the second one focuses on their wages and hierarchical positions, the third one focuses on the heterogeneity of their employment gap relative to French workers whose parents were French at birth, and the fourth one re-examines the data from a controlled experiment assessing the impact of a criminal record on the probability of being hired. The value added of these papers is twofold. First they provide new evidence regarding the situation of second generation immigrants on the French labor market. Differences in wages and employment are high. However, once taken into account individual characteristics (age, qualification, etc. ), most of the wage gaps disappear, but substantial differences in employment and hierarchical positions remain. Moreover we provide an original description of the heterogeneity of the employment gap showing that it is wider for the individuals whose characteristics are associated to the lower employment probabilities (as identified in the reference population) than for those with the higher ones. Second, these papers bring methodological material to study discrimination. The first three papers try to incorporate notations and ideas which are now standard in public policy evaluation and consequently raise new issues regarding the decompositions of wage and employment gaps. The fourth article tries to discuss the methods commonly used in paired audit studies
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Lattes, Jean-Michel. "Le principe de non discrimination en droit du travail." Toulouse 1, 1989. http://www.theses.fr/1989TOU10001.

Full text
Abstract:
L'existence du principe de non discrimination en droit français du travail ne fait plus. Aujourd'hui, aucun doute. Son application, par contre, pose un certain nombre de problèmes. Dans un contexte par nature inégalitaire, le droit du travail, il est aisé de constater qu'à tous niveaux (embauche, vie professionnelle, cessation de la relation de travail. . . ). Des situations discriminations peuvent être mises en évidence. . . Certaines catégories sociales (représentants des salaries, syndicalistes, femmes, handicapes, étrangers, jeunes ou vieux. . . ) Apparaissent comme particulièrement exposées. Face à une telle situation, inacceptable dans un état de droit, quels sont les moyens pouvant permettre une véritable application du principe près de deux siècles après la "déclaration des droits de l'homme et du citoyen" ? L'état doit-il continuer à éditer des normes générales dont l'applicabilité est loin d'être évidente ? Ne risque-t-il pas, par ailleurs, de "perdre son âme" en se consacrant à la protection exclusive de certaines catégories de personnes et en créant ainsi une nouvelle forme de discrimination : la discrimination positive ? Ne serait-il pas préférable de revaloriser le rôle du juge dans la recherche de situations discriminatoires que lui seul peut révéler tant la preuve de la discrimination est difficile à apporter ? Telles sont les questions que pose cette thèse et auxquelles elle tente d'apporter un commencement de réponse
The principle of non-discrimination in French labor law is now quite accepted. Its enforcement, however, raises a certain number of problems. The general frame of labor law is by nature unequalitarian. It is thus easy to spot, at every level: hiring, professional life, cessation of industrial relations, etc. . . , discriminatory situations. Some social categories such as: representatives of wage-earners, trade unionists, women, handicapped, young and elderly etc. . . Are particularly vulnerable. In front of this situation, which cannot be accepted in a state that follows the rule of law, what are the means that may lead to a true enforcement of the principle two centuries after the French "declaration of the rights of man". Will the state go on editing general norms whose applicability is far from being easy? Is there not a danger of "losing one's soul" if the state devotes itself to the exclusive protection of certain categories of persons, thus creating a new form of discrimination: positive discrimination. Would it not be better to give more powers to the judge in his endeavor to spot discriminatory situations that he alone can reveal, given the difficulties encountered to prove their existence. These are the questions raised by this study, to which it tries to offer tentative answers
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Plassard, Jean-Michel. "Information imparfaite et discrimination sur le marché du travail." Toulouse 1, 1986. http://www.theses.fr/1986TOU10069.

Full text
Abstract:
L'objet de la recherche est de developper une reflexion sur le marche du travail. L'angle d'approche est theorique. Du point de vue de l'orientation, la problematique retenue se demarque d'une saisie traditionnelle de la discrimination qui tendait a privilegier une interpretation exogene du phenomene. La discrimination statistique s'appuie sur la theorie de l'information. Elle est fondee sur un comportement rationnel des employeurs en situation d'incertitude sur les caracteristiques economiques des travailleurs potentiels. Le recours a des variables aisement observables telles que le sexe, la race, le diplome peuvent permettre de reduire cette incertitude de facon peu onereuse. C'est en etudiant les consequences de ces comportements des employeurs sous les hypotheses tres variees que l'analyse de la discrimination est effectuee
The aim of this study is to develop a reflexion on the labour market. The approach is theoretical concerning guidance, the considered problematics is market off from a traditional scheme of the discrimination which aimed at previleging an exogenous interpretation of the phenomenon. The statistical discrimination depends on the theory of information. It is based upon a rational behaviour of the employers who are in a state of doubt regarding the economic features of the potential workers. The appeal to variables which are easily observable as sex, race and diplomas may reduce this doubt in a cheap manner. The analysis of discrimination is made by studying the consequences of the employers' behaviours under much diversified theories
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Plassard, Jean-Michel. "Information imparfaite et discrimination sur la marché du travail." Grenoble 2 : ANRT, 1986. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37600430d.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Lise, Manuella. "Le droit universel, européen et français relatif à la non-discrimination liée au travail et ses déclinaisons dans les collectivités territoriales régies par l'article 73 de la Constitution." Thesis, Antilles, 2016. http://www.theses.fr/2016ANTI0122/document.

Full text
Abstract:
Le traitement différencié qui s'exerce sur les personnes ou les groupes en raison de leur race, de leur religion, de leur appartenance sociale peut s'inscrire dans une forme de continuité. en effet, on observe une évolution récente des discriminations et inégalités au travail.se pose alors la question de l'efficacité de l'action de l'organisation intercoloniale du travail dans sa mission d'élaboration des convertis et de contrôle de leur application
Differentiated treatment of individuals or groups on the basis of race, religion, or social affiliation may be a form of continuity. There is a recent evolution of discrimination and inequalities in the workplace. The question then arises of the effectiveness of the intercolonial organization of labor in its task of developing converts and monitoring their application
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Goulet, Isabelle. "Vers un principe de non-discrimination en droit du travail ?" Paris 2, 2001. http://www.theses.fr/2001PA020017.

Full text
Abstract:
Microcosme de la societe, l'entreprise n'echappe pas aux pratiques discriminatoires. Le legislateur s'est pourtant preoccupe de combattre les discriminations dans l'emploi. A la recherche d'un equilibre delicat entre les droits du salarie et le pouvoir de direction de l'employeur, il a choisi de ne pas edicter un principe general de non-discrimination, qui aurait interdit toute difference entre les salaries. Il a prefere prohiber uniquement les discriminations fondees sur l'origine, le sexe, les moeurs, la situation de famille, l'appartenance a une ethnie, une nation ou une race, les opinions politiques, les activites syndicales ou mutualistes, les convictions religieuses, l'etat de sante, le handicap ou l'exercice normal du droit de greve du salarie. Confrontes aux limites de l'arsenal legislatif qui n'a donne naissance qu'a un faible contentieux, en raison notamment de la difficulte pour la victime d'etablir la preuve de la discrimination, et a l'influence du droit communautaire qui a fait de la lutte contre les discri minations une de ses priorites, les pouvoirs legislatif et judiciaire ont recemment fermement entrepris d'eradiquer les discriminations. Une reforme est en cours. Elle prevoit d'etendre la liste des discriminations interdites et de modifier la repartition de la charge de la preuve a in qu'elle ne repose plus uniquement sur le salarie. L'adoption de ces nouvelles dispositions devrait permettre de franchir un pas decisif dans la lutte contre les discriminations. Mais cette derniere necessite egalement une mobilisation generale de l'ensemble des acteurs sociaux.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Reynaud, François. "Contributions empiriques à l'étude des discriminations sur le marché du travail." Thesis, Aix-Marseille, 2018. http://www.theses.fr/2018AIXM0348/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse est composée de trois articles qui posent chacun une question sur les discriminations. Le premier article interroge si les habitants de la Seine-Saint-Denis sont statistiquement discriminés sur une violence supposée ; où la pratique d’un sport de combat serait un signal de violence. Le second article regarde si les accents marseillais sont discriminés sur le marché du travail. Le dernier article se demande si les employeurs pourraient utiliser le patronyme et l’adresse des candidats à l’embauche pour faire des corrélations sur leur accent et, s’ils infèrent qu’ils ont l’accent des grands ensembles, de les discriminer sur ce point. La méthode du « testing » est utilisée pour répondre à ces trois questions. Les deux premiers testings amènent à répondre par la négative aux deux premières questions. Concernant la troisième question, même si l’on ne peut pas y répondre, le troisième testing prouve que l’accent des grands ensembles est discriminé. De plus, il démontre que la discrimination sur le patronyme peut mettre dans l’ombre celle sur l’adresse. De façon générale, ce travail permet de mettre en évidence que les employeurs ne prennent pas en compte le sport dans leur pratique d’embauche et que lors de l’élaboration du design d’un testing on doit distinguer les signaux forts des signaux faibles. Il montre aussi que les testings peuvent être utilisés jusqu’au moment où les employeurs contactent les candidats par téléphone et qu’ils engagent des stéréotypes différents selon l’accent qu’ils entendent. Enfin, il propose aux décideurs publics de chercher à d’abord diminuer la discrimination basée sur le patronyme s’ils veulent diminuer la discrimination totale
This thesis is composed of three articles. Each of them asks one question about discriminations. The first article interrogates if Seine-Saint-Denis inhabitants are statistically discriminated on a supposed violence ; where to do a fighting sport would be a violence signal. The second article investigates if Marseille accents are discriminated in the labor market. The third article asks if employers may use the name and the address as proxies to determine job candidates’ accent and, if they infer he holds a poor area accent, to discriminate on the basis of this accent. I use the correspondence study method to reply to these three questions. The first two correspondence studies lead to conclude to the negative to the first two questions. Concerning the third question, even if we cannot reply to it, the third correspondence study proves that the poor area accent is discriminated. Moreover, it shows that the name discrimination may overcomes the address one.General conclusions are that this thesis indicates employers do not take into account the practiced sport to hire and that to elaborate the design of a correspondence study implies to consider weak and strong signals. It also shows that correspondence studies can be used up to the moment where employers contact job applicants by phone and that they have different stereotypes in mind according to the accent they hear. Finally, it proposes to public policy makers to first decrease the name discrimination if they want to significantly impact the total discrimination
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Jones, Emilia. "Discriminations, lieu de résidence et marché du travail." Thesis, Paris Est, 2014. http://www.theses.fr/2014PEST0053/document.

Full text
Abstract:
Dans la plupart des sociétés développées, en France aussi, on assiste aujourd’hui à une augmentation des disparités sociales et économiques entre les territoires, à l’apparition et à la persistance de quartiers « en difficulté », concentrant les populations les plus fragiles. La « ségrégation spatiale » apparait comme une norme d’organisation urbaine et le territoire comme un enjeu de cohésion sociale. De nombreuses études issues de l’économie et de la sociologie ont cherché à expliquer les écarts de situations observés, notamment sur le marché du travail, entre ces populations. Trois mécanismes principaux expliquent l’impact du lieu d’habitation sur la réussite sur le marché du travail des individus : le spatial mismatch, l’environnement social et la discrimination en raison du lieu de résidence. Dans cette thèse de doctorat nous nous intéressons à ce dernier mécanisme à travers lequel le lieu de résidence affecte les performances sur le marché du travail des individus. Au travers de trois études couvrant trois chapitres, nous mettrons en évidence trois éléments importants dans l’analyse de la discrimination liée au lieu de résidence : le sentiment de discrimination, la discrimination salariale et la discrimination à l’embauche. Ceux-ci sont illustrés par des méthodologies différentes : une analyse de données d’enquêtes subjectives, une analyse de données d’enquêtes objectives et enfin une analyse de données expérimentales. Les résultats principaux sont les suivants. Nous avons montré qu’il y a des effets spécifiques du lieu de résidence sur le ressenti de discriminations des jeunes. Nous avons montré que le lieu de résidence a une influence directe sur la probabilité de trouver un emploi à la sortie des études ainsi que sur le salaire associé à cet emploi. A l’aide d’une décomposition des écarts salariaux nous avons montré qu’il existe une probable discrimination relative au lieu de résidence qui affecte notamment les jeunes femmes. Nous avons trouvé un effet déterminant du département de résidence sur les chances d’accès à l’embauche des individus. Le même effet existe aussi, de manière plus faible, au niveau de la réputation du quartier de résidence des candidats. Une analyse de l’ordre des réponses faites aux candidats a confirmé ces résultats et a même révélé une discrimination encore plus forte. A partir de ces résultats, nous proposons des recommandations de politiques publiques liées aux différents aspects de la discrimination liée au lieu de résidence
In most of the developed societies, in France too, we are now witnessing an increase of the social and economic disparities between regions, an occurrence and persistence of neighborhoods "in difficulty", concentrating the most vulnerable populations. "Spatial segregation" appears as a norm of urban organization and territory as an issue of social cohesion. Many economic and sociological studies have sought to explain the differentials observed between these populations, particularly in the labor market. Three main mechanisms explain the impact of the place of residence on the individuals' labor market achievement: the spatial mismatch, the social environment and the discrimination based on place of residence. In this doctoral dissertation we focus on this last mechanism through which the place of residence affects the individuals' labor market achievement. Across three studies covering three chapters, we highlight three important elements in the analysis of discrimination related to place of residence: the feeling of discrimination, wage discrimination and employment discrimination. These are illustrated by different methods: an analysis of subjective survey data, an analysis of objective survey data and, finally, an analysis of experimental data. The main results are as follows. We have shown that there are specific effects of place of residence on the feeling of discrimination among young people. We have shown that the place of residence has a direct influence on the probability of finding a job after the school as well as on the salary associated with the job. Using a decomposition of wage differentials we have shown that there is a potential discrimination related to the place of residence that affects especially young women. We found a major impact of the residential county on the individuals’ chances of access to hiring. The same effect also exists, more weakly, at the level of the neighborhood reputation. An analysis of the order of answers to job candidates confirmed these results and revealed an even stronger discrimination. On the basis of these results, we propose policy recommendations related to different aspects of discrimination based on place of residence
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Benioudaki, Anna. "Le droit de la discrimination fondée sur le handicap et l’état de santé et sa contribution à la lutte contre la discrimination multiple." Thesis, Toulouse 1, 2017. http://www.theses.fr/2017TOU10019.

Full text
Abstract:
La question des discriminations au travail est aujourd’hui une matière complexe et vivante qui conduit à s’interroger sur l’adéquation des droits spécifiquement consacrés par la législation du travail à la situation vécue par les salaries. La doctrine et la jurisprudence, sur cette question ne cessent d’évoluer. Les points d’interrogation sont nombreux. Qu'est-ce qu'être tenus pour égaux ? Sous quelles conditions juge-t-on que des personnes sont placées dans des situations égales ? Leurs situations doivent être véritablement identiques ? Les mesures d’application générale sont-elles suffisantes afin de répondre aux inégalités ou doit-on prendre en compte la situation individuelle des personnes ? Et si l’on suggère que c’est précisément cette approche individuelle ou réadaptative, le nouveau moteur de la lutte contre les discriminations dont les effets sont à apprécier tant au plan national qu’européen et international, ne doit-on pas se méfier, voyant qu’elle vient souligner les processus de ségrégation plutôt que les éradiquer? Voici des questions dont la réponse résultera indirectement de cette étude. Dans la première partie de cette étude, nous avons examiné le handicap et la santé comme motifs de discrimination interdits. Ainsi, tout d’abord, nous sommes arrivés à l’analyse de la construction sociale du handicap qui, contrairement au modèle médical, déplace le problème loin de la personne et le resitue dans les processus sociaux liés à la diversité des hommes. Nous avons examiné l’obligation législative des aménagements raisonnables en faveur des personnes handicapées et son application par la jurisprudence, les actions positives et leur rôle contre la discrimination sur le handicap ainsi que la justification des différences de traitement fondées sur le handicap. Nous avons étudié la Convention des Nations Unies du 13 décembre 2006 relative aux droits des personnes handicapées qui est devenue le noyau central de la législation et de la politique européenne sur le handicap en soulignant ses nouveautés. En outre, au-delà de la notion de « handicap », nous nous sommes posé la question de savoir si la maladie et l’inaptitude sont en mesure de justifier un licenciement ou si elles constituent causes de discrimination. Il ne semble pas que le législateur européen souhaite de les inclure parmi les raisons interdites de discrimination. En étudiant la législation de protection contre la discrimination fondée sur le handicap nous avons vu qu’elle a apporté des solutions là où la protection contre la discrimination fondée sur l’état de santé n’est pas règlementée. Ensuite, dans la deuxième partie, nous avons examiné la discrimination multiple et nous avons relevé l’inefficacité de la législation européenne et, par conséquence, de la plupart des législations des États membres de l’Union européenne dans la lutte contre elle. Nous avons noté que c’est le système législatif de catégorisation lui-même qu’il convient de contester car il est totalement inadéquat et ne permet pas de reconnaître le sens réel de l’identité des personnes ni, par conséquent, la discrimination fondée sur plus d’un motif qui interagissent entre eux de sorte qu’ils sont complètement indissociables. Sur ce point, nous sommes arrivées à la conclusion que le régime de protection contre la discrimination fondée sur le handicap peut également conduire à des solutions portant sur la reconnaissance de la discrimination multiple et la protection contre celle-ci, grâce à l’approche individuelle et à l’évaluation du contexte qu’il exige. Enfin, cette étude vise à encourager l'introduction du concept de « discrimination multiple » dans la législation, tant de l'Union que des États membres. Cela donnerait une nouvelle impulsion à la lutte contre les discriminations et permettrait de combler le vide législatif existant
Nowadays, the issue of labour discrimination is a complex and living subject matter that raises questions about the adaptedness of the rights that are specifically protected by labour legislation to the situation experienced by employees. Legal writing and case-law in this field are constantly evolving. In the first part of this study, we have considered disability and health condition as prohibited grounds of discrimination. Thus, we first analyzed the social construction of disability. Indeed, contrary to the medical model, the social one moves the problem away from the individual person and places it in the social processes that are linked to human diversity. We have examined the statutory duty of reasonable accommodation provided to persons with disabilities and its implementation by case-law, positive actions and their role against disability based discrimination as well as the explanation of the differences in treatment based on disability. We have studied the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities, of 13 December 2006. This Convention has indeed become the core of European legislation and policy on disability, underlining its innovations. Furthermore, beyond the concept of “disability”, we have considered the issue of whether illness and unfitness are sufficient to justify a termination or if they are grounds of discrimination. The European legislator does not seem eager to include them in the prohibited discrimination grounds. Our study of the legislation that is protecting against discrimination based on disability has led us to conclude that it has brought solutions in cases where protection against discrimination based on health condition is not regulated. The second part of our study is dedicated to the analysis of multiple discrimination. We have highlighted the ineffectiveness of the European legislation and, thus, that of the majority of legislations of the European Union Member States in fighting against it. We have noted that what should be questioned is the legal categorization system itself. Indeed, it is absolutely inappropriate and does not allow to identify the real sense of the persons’ identity or, consequently, to identify discrimination based on more than one grounds that are interacting in such a manner that makes them totally indissociable. On this matter, we have concluded that the protection scheme against discrimination based on disability could also lead to solutions on the issue of identification of multiple discrimination and protection against it, thanks to the individual approach and to the context evaluation it requires. As a last step, the present study aims at supporting the introduction of the concept of “multiple discrimination” both in the European Union legislation and in that of the Member States. This would give a new impulse to the fight against discriminations and would allow to address the existing legislative deficiencies
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Books on the topic "Discrimination au travail"

1

Le racisme au travail. Paris: La Découverte, 1997.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Femme et travail: La fin des discriminations? Yaoundé: Éditions CLÉ, 2015.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Kaushik, Surendra Nath. Ahmadiya community in Pakistan: Discrimination, travail, and alienation. New Delhi: South Asian Publishers, 1996.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

La part de l'étranger(e): Travail & racisme. [Latresne]: Bord de l'eau, 2010.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Contant, Martine. Le harcèlement racial en milieu de travail: Des propositions pour une meilleure qualité de la vie au travail. Montréal, Qué: CRARR, 1986.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Plassard, Jean-Michel. Discrimination sur le marché du travail et information imparfaite. Paris: Editions du Centre national de la recherche scientifique, 1987.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Discrimination et obligation d'accommodement en milieu de travail syndiqué. Cowansville, Québec: Editions Y. Blais, 2001.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Pour une véritable intégration: Droit au travail sans discrimination. Montréal: Fides, 2009.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Dubet, François. Injustices: L'expérience des inégalités au travail. Paris: Seuil, 2006.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Dubet, François. Injustices: L'expérience des inégalités au travail. Paris: Seuil, 2006.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Book chapters on the topic "Discrimination au travail"

1

Tisserant, Pascal, and David Bourguignon. "Discrimination et diversité au travail." In Psychologie du Travail et des Organisations : 110 notions clés, 158–61. Dunod, 2019. http://dx.doi.org/10.3917/dunod.valle.2019.01.0158.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Tisserant, Pascal, and David Bourguignon. "Discrimination et diversité au travail." In Psychologie du Travail et des Organisations, 154–57. Dunod, 2016. http://dx.doi.org/10.3917/dunod.valle.2016.01.0154.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Lanquetin, Marie-Thérèse. "5. Le droit de la non-discrimination en Europe." In Travail et genre dans le monde, 52–61. La Découverte, 2013. http://dx.doi.org/10.3917/dec.marua.2013.01.0052.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

CHAMBERLAND, Line, Michaël BERNIER, and Christelle LEBRETON. "DISCRIMINATION ET STRATÉGIES IDENTITAIRES EN MILIEU DE TRAVAIL." In Diversité sexuelle et constructions de genre, 221–62. Presses de l'Université du Québec, 2009. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv18phctb.11.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Bunel, Mathieu, and Elisabeth Tovar. "La discrimination positive est-elle légitime pour compenser une discrimination éducative passée ? Analyse de l’opinion d’un échantillon représentatif de la population américaine à l’aide d’un questionnaire expérimental." In Sélections, du système éducatif au marché du travail, 731–44. Céreq, 2021. http://dx.doi.org/10.4000/books.cereq.1736.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Bruna, Maria Giuseppina, and Luc Frédéric Ducray. "Repenser la diversité au travail à l’ère post-moderne." In Les diversités en milieux de travail. Discrimination, égalité des chances et inclusion, 189–212. Presses de l'Université Laval, 2018. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv1g2468j.13.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Armony, Victor. "DIMENSIONS STRUCTURELLES ET SUBJECTIVES DE LA DISCRIMINATION SYSTÉMIQUE DANS LE MARCHÉ DU TRAVAIL:." In Travail, mobilités, subjectivités et formes d’assujettissement dans les Amériques, 289–318. Presses de l'Université Laval, 2019. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv1g24561.14.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Closon, Caroline, and Sara Aguirre-Sánchez-Beato. "Chapitre 5. Normes de genre et de sexualité dans la discrimination au travail : au-delà des catégories exclusives." In Psychologie de la discrimination et des préjugés, 91–99. De Boeck Supérieur, 2018. http://dx.doi.org/10.3917/dbu.fanik.2018.01.0091.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Brinbaum, Yaël, Dominique Meurs, and Jean-Luc Primon. "Situation sur le marché du travail : statuts d’activité, accès à l’emploi et discrimination." In Trajectoires et origines, 203–32. Ined Éditions, 2016. http://dx.doi.org/10.4000/books.ined.856.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Gaillard, Hugo. "Faits religieux et approche générationnelle : éléments d’anticipation d’une problématique en tension au travail." In Les diversités en milieux de travail. Discrimination, égalité des chances et inclusion, 63–94. Presses de l'Université Laval, 2018. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv1g2468j.8.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Discrimination au travail"

1

Wall Emerson, Robert, Dae Shik Kim, Koorosh Naghshineh, and Kyle Myers. "Blind Pedestrians and Quieter Vehicles: How Adding Artificial Sounds Impacts Travel Decisions." In ASME 2012 Noise Control and Acoustics Division Conference at InterNoise 2012. American Society of Mechanical Engineers, 2012. http://dx.doi.org/10.1115/ncad2012-0221.

Full text
Abstract:
This research examined the influence “quiet” (e.g., hybrid and electric) vehicles may have on the ability of blind pedestrians to perform common orientation and mobility tasks under low vehicle speed conditions. The research involved blind participants detecting forward approaching vehicles and approaching backing vehicles, deciding whether a vehicle coming from behind or from the front but across an intersection would continue to go straight or turn across the intended path of travel of a pedestrian seeking to cross a street (i.e., a pathway discrimination task), and taking parallel and perpendicular alignment from passing traffic. Participants included some with normal hearing and some with impaired hearing. Testing was conducted on a public roadway and a parking lot in Kalamazoo, Michigan under ambient sound conditions consistent with a typical urban travel environment. Conditions involved evaluating internal combustion engine (ICE) Chevrolet Malibu and a set of hybrid Chevrolet Volts capable of operating in a “quiet” mode (referred to as Electric Mode or EM) or operating in EM but augmented with one of five different artificially-generated sounds emanating out of a front-bumper mounted speaker. All of the artificial sounds generally performed better against the baseline the Chevrolet Volt EM than the Chevrolet Malibu. This suggests that, to some extent, putting any one of these artificial sounds on a hybrid or electric vehicle may improve pedestrian performance on the measures examined relative to not adding any sound at all. One sound (sound 5) did not outperform against the Chevrolet Malibu in any measure and had the fewest instances of outperforming the Chevrolet Volt EM. Of the remaining 4 sounds, two sounds outperformed both the Chevrolet Malibu and the Chevrolet Volt EM on several measures. Against the Chevrolet Malibu, sound 2 was slightly better in detection distance and crossing margin while sound 4 was better in the path discrimination tasks. The two sounds were equivalent on the alignment tasks. The pathway discrimination task reflects one of the more potentially threatening situations in which a blind pedestrian might encounter a quiet vehicle (e.g., turning to cross the pedestrian’s path). Sound 4 performed much better than sound 2 on this measure, making it the most effective of all the artificial sounds examined. While these two sounds were equitable in the right-straight task, sound 4 showed almost half as many missed vehicle surges (i.e., forward movement from a stop) and 1/4 the rate of missed paths and incorrect judgments. Vehicle sound condition did not impact participants’ alignment. Normal hearing participants performed significantly better than hearing impaired participants on this task, but not as well as would be expected based on previous data [1]. These results support the potential for artificially-generated sounds to improve the ability of blind pedestrians to detect approaching vehicles relative to what is being achieved with ICE vehicles. Regression analysis of the detection data supports previous results that sound energy in the 500 to 1000 Hz range is important for detection. However, the analysis indicates it is not that energy in this region that makes the signal more noticeable, but that energy in this region in the ambient environment hinders detection. Previous findings in low ambient conditions showing a predictive value for the amplitude modulation of an artificial sound were not supported in these data.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Bhakta, T., and M. Landrř. "Discrimination between Pressure-saturation Changes in Compacting Reservoirs Using Time-lapse Amplitudes and Travel Time." In 75th EAGE Conference and Exhibition incorporating SPE EUROPEC 2013. Netherlands: EAGE Publications BV, 2013. http://dx.doi.org/10.3997/2214-4609.20130971.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Zhang, Yu, Qian Chen, Lu Guo, and Lei Wu. "Research on the Method of Travel Origin and Destination Discrimination Based on the Data of Bayonets." In 23rd COTA International Conference of Transportation Professionals. Reston, VA: American Society of Civil Engineers, 2023. http://dx.doi.org/10.1061/9780784484869.235.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Ren, Ping, and Clément Gosselin. "Trajectory Planning of Cable-Suspended Parallel Robots Using Interval Positive-Definite Polynomials." In ASME 2012 International Design Engineering Technical Conferences and Computers and Information in Engineering Conference. American Society of Mechanical Engineers, 2012. http://dx.doi.org/10.1115/detc2012-71205.

Full text
Abstract:
In this paper, the dynamic point-to-point trajectory planning of cable-suspended robots is investigated. A simple planar two-degree-of-freedom (2-dof) robot is used to demonstrate the technique. In order to maintain the cables’ positive tension, a set of algebraic inequalities is derived from the dynamic model of the 2-dof robot. The trajectories are defined using parametric polynomials with the coefficients determined by the prescribed initial and final states, and the variable time duration. With the polynomials substituted into the inequality constraints, the planning problem is then converted into an algebraic investigation on how the coefficients of the polynomials will affect the number of real roots over a given interval. An analytical approach based on a polynomial’s Discrimination Matrix and Discriminant Sequence is proposed to solve the problem. It is shown that, by adjusting the time duration within appropriate ranges, it is possible to find positive-definite polynomials such that the polynomial-based trajectories always satisfy the inequality constraints of the dynamic system. Feasible dynamic trajectories that are able to travel both beyond and within the static workspace will exploit more potential of the cable-suspended robotic platform.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Reports on the topic "Discrimination au travail"

1

Zouari, Sami. La dynamique de la discrimination salariale et de l'équité gendorielle sur le marché du travail au Maroc. Population Council, 2011. http://dx.doi.org/10.31899/pgy2.1073.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Ruedin, Didier, and Dina Bader. Panorama de la diversité au sein du personnel de l’administration de la Ville de Neuchâtel. Université de Neuchâtel – Swiss Forum for Migration and Population Studies (SFM), December 2022. http://dx.doi.org/10.35662/unine-sfmstudies-82.

Full text
Abstract:
La Ville de Neuchâtel s’engage à donner l’exemple et à veiller au respect d’une administration exemplaire et ouverte à la diversité, respectueuse de la dignité et du bien-être de ses employé·e·s. En menant une enquête auprès de ses employé·e·s, la Ville de Neuchâtel a fait preuve d’une démarche innovatrice en Suisse dans le traitement des questions de diversité et de discrimination au sein de l’environnement professionnel. L’enquête a révélé une diversité parmi les employé·e·s, comprenant le genre, le pays de naissance, et l’origine migratoire : une exclusion systématique de certains groupes n’a pas été observée, mais il est légitime de se demander si la représentativité pourrait être augmentée afin de profiter des compétences de toute la population active. Au total, 36 pays de naissance et 25 nationalités sont représentés parmi les répondant·e·s de l’enquête. Parmi les nationalités non suisses, on trouve principalement des nationalités d’Europe de l’Ouest. La grande majorité des employé·e·s parle le français à la maison, soit 95%. Cependant, l’expérience de la discrimination est une réalité pour une minorité importante des employé·e·s de l’État. Parmi celles et ceux qui ont subi une forme de discrimination, les raisons mentionnées le plus fréquemment sont le genre et l’âge, suivis de l’origine nationale et l’apparence physique. La conciliation entre la vie professionnelle et la vie familiale reste un sujet important, surtout parmi les répondant·e·s avec des responsabilités de soutien de tierces personnes. De manière générale, davantage de flexibilité dans les offres et dans les horaires de travail est souhaitée afin de pouvoir répondre à des impératifs familiaux sans prétériter le travail.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Ruedin, Didier, Dina Bader, and Chloé Salathé. Panorama de la diversité au sein du personnel de l’administration de la Ville de La Chaux-de-Fonds. Université de Neuchâtel – Swiss Forum for Migration and Population Studies (SFM), September 2023. http://dx.doi.org/10.35662/unine-sfmstudies-85.

Full text
Abstract:
La Ville de La Chaux-de-Fonds s’engage à donner l’exemple et à veiller au respect d’une administration exemplaire et ouverte à la diversité, respectueuse de la dignité et du bien-être de ses employé·e·s. En menant une enquête auprès de ses employé·e·s, la Ville de La Chaux-de-Fonds a fait preuve d’une démarche innovatrice en Suisse dans le traitement des questions de diversité et de discrimination au sein de l’environnement professionnel. L’enquête a révélé une diversité parmi les employé·e·s, comprenant le genre, le pays de naissance et l’origine migratoire. Si les nationalités les plus nombreuses de la ville sont présentes parmi les répondant·e·s de l’enquête, on observe une absence des personnes d’origine érythréenne (1% de la population) et turque (0.8% de la population). Il est légitime de se demander si la représentativité des groupes sous-représentés pourrait être augmentée afin de profiter des compétences de toute la population active. Au total, 34 pays de naissance et 22 nationalités sont représentés parmi les répondant·e·s de l’enquête. Parmi les nationalités étrangères, on trouve principalement des nationalités d’Europe de l’Ouest. La grande majorité des employé·e·s parle le français à la maison, soit 94%. Cependant, l’expérience de la discrimination est une réalité pour une part importante des employé·e·s de la Ville. Parmi ceux·celles qui ont subi une forme de discrimination, les raisons mentionnées le plus fréquemment sont le genre et l’âge, suivis de l’origine nationale. La conciliation entre la vie professionnelle et la vie familiale reste un sujet important, surtout parmi les répondant·e·s avec des responsabilités de soutien envers des personnes tierces. De manière générale, davantage de flexibilité dans les offres et dans les horaires de travail est souhaité afin de pouvoir répondre à des impératifs familiaux sans prétériter le travail.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Keo, Bunthea, Amira Abdelhamid, and Eric Kasper. The Impact of Covid-19 Response Policies on Vulnerable Migrant Workers and Victims of Trafficking in Cambodia. Institute of Development Studies, June 2022. http://dx.doi.org/10.19088/cc.2022.002.

Full text
Abstract:
To date, the Government of Cambodia has issued at least 2,216 policies in response to Covid-19. These have largely been directed at limiting the spread of the Covid-19 within Cambodia, with clear attempts to mitigate the burden on economically- and socially-vulnerable groups. This study explored the ways in which the policy response to Covid-19 has been experienced by vulnerable migrant workers and people vulnerable to trafficking in persons. We interviewed seven social workers and independent experts, four migrant workers, and nine survivors of trafficking in order to gather evidence about gaps in the policies’ abilities to protect people and to identify mechanisms by which they impacted vulnerability. We find that, while the policies have attempted to provide protection to vulnerable groups, the majority of our respondents were not able to access it effectively. Workers in informal sectors have been particularly impacted by work stoppages since they have less bargaining power with employers and are much less able to access government unemployment support. Migrant workers trapped abroad faced hardships and discrimination, with many making risky journeys back to Cambodia or losing their regular migrant status. Border closure policies meant that many people were not able to safely return to Cambodia or travel for their livelihoods. This resulted in an increased reliance on brokers to cross borders illegally and to attempt to find work, which in turn increased risks of exploitation and trafficking at the very time when officials and non-governmental organisations (NGOs) were least able to monitor and identify violations.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Boyes, Allison, Jamie Bryant, Alix Hall, and Elise Mansfield. Barriers and enablers for older people at risk of and/or living with cancer to accessing timely cancer screening, diagnosis and treatment. The Sax Institute, July 2022. http://dx.doi.org/10.57022/ieoy3254.

Full text
Abstract:
• Older adults have complex and unique needs that can influence how and when cancer is diagnosed, the types of treatment that are offered, how well treatment is tolerated and treatment outcomes. • This Evidence Check review identified 41 studies that specifically addressed barriers and enablers to cancer screening, diagnosis and treatment among adults aged 65 years and older. • Question 1: The main barriers for older people at risk of and/or living with cancer to access and participate in timely cancer screening relate to lack of knowledge, fear of cancer, negative beliefs about the consequences of cancer, and hygiene concerns in completing testing. The main enablers to participation in timely cancer screening include positive/helpful beliefs about screening, social influences that encourage participation and knowledge. • Question 2: The main barriers for older people at risk of and/or living with cancer to access and/or seek timely cancer diagnosis relate to lack of knowledge of the signs and symptoms of cancer that are distinct from existing conditions and ageing, healthcare accessibility difficulties, perceived inadequate clinical response from healthcare providers, and harmful patient beliefs about risk factors and signs of cancer. The main enablers to accessing and/or seeking a timely cancer diagnosis include knowledge of the signs and symptoms of cancer, and support from family and friends that encourage help-seeking for symptoms. • Question 3: The main barriers for older people at risk of and/or living with cancer in accessing and completing cancer treatment include discrimination against patients in the form of ageism, lack of knowledge, patient concern about the adverse effects of treatment, predominantly on their independence, healthcare accessibility difficulties including travel and financial burden, and patients’ caring responsibilities. The main enablers to accessing and completing cancer treatment are social support from peers in a similar situation, family and friends, the influence of healthcare providers, and involving patients in treatment decision making. • Implications. The development of strategies to address the inequity of cancer outcomes in people aged 65 years and older in NSW should consider: ­ Increasing community members’ and patients’ knowledge and awareness by providing written information and decision support tools from a trusted source ­ Reducing travel and financial burden by widely disseminating information about existing support schemes and expanding remote patient monitoring and telehealth ­ Improving social support by promoting peer support, and building the support capacity of family carers ­ Addressing ageism by supporting patients in decision making, and disseminating education initiatives about geriatric oncology to healthcare providers ­ Providing interdisciplinary geriatric oncology care by including a geriatrician as part of multidisciplinary teams and/or expanding geriatric oncology clinics.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography