Academic literature on the topic 'Doute – Dans la littérature'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Doute – Dans la littérature.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Doute – Dans la littérature"

1

Harf-Lancner, Laurence. "La métamorphose illusoire : des théories chrétiennes de la Métamorphose aux images médiévales du loup-garou." Annales. Histoire, Sciences Sociales 40, no. 1 (February 1985): 208–26. http://dx.doi.org/10.3406/ahess.1985.283152.

Full text
Abstract:
Mon propos n'est pas ici de traquer le loup-garou dans les replis de l'imaginaire médiéval ou moderne mais, à travers un ensemble remarquablement riche et cohérent, celui des histoires de loups-garous dans la littérature du Moyen Age, de retrouver la résonance, dans la sensibilité médiévale, du thème de la métamorphose animale. Thème prolifique : le Moyen Age a hérité de l'ample moisson des légendes gréco-romaines de métamorphoses ; ce thème est également constant dans les contes merveilleux qui, avec l'irruption de la culture populaire dans la culture savante au XIIe siècle, imprègnent dès ses débuts la littérature narrative en langue vernaculaire.A première vue, deux conceptions de la métamorphose s'opposent au Moyen Age :.- celle de la littérature apologétique, qui nie la réalité de la métamorphose et la range parmi les illusions diaboliques ;.- celle de la littérature narrative profane, qui trouve dans le folklore une matière susceptible d'être modelée selon les impératifs d'un idéal mondain : cette littérature ne met pas en doute la réalité de la métamorphose.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Robert, Lucie. "« Étranger à son temps et à lui-même. »." Dossier 30, no. 1 (January 21, 2005): 31–46. http://dx.doi.org/10.7202/009887ar.

Full text
Abstract:
Résumé Remarquablement fictionnalisée par Monique LaRue dans son roman La gloire de Cassiodore, la question de la double profession des écrivains, dans l’histoire de la littérature au Québec, n’a fait l’objet que de rares observations. L’on sait pourtant que l’exercice de cet « autre » métier est une nécessité structurante du champ littéraire. Le présent article amorce une réflexion sur ces doubles carrières, à partir d’exemples où le dédoublement professionnel entraîne l’usage d’une double signature. Dans ce cas, le pseudonyme est non plus le prolongement de l’écriture, mais une manière de poser l’identité double, de distinguer entre la vie et l’oeuvre, d’opérer une rupture entre les deux univers. Sans doute que cette pratique singulière de la signature agit comme révélateur de la conception que les écrivains se font de la littérature à des époques diverses.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Kneidel, Gregory. "Donne's Satyre I and the Closure of the Law." Renaissance and Reformation 40, no. 4 (January 1, 2004): 83–104. http://dx.doi.org/10.33137/rr.v40i4.9041.

Full text
Abstract:
Cet article montre que le fuyant interlocuteur dans Satyre I de John Donne, désigné par l’expression «fondling motley humorist», évoque sans doute délibérément les pénis doués de parole que l'on trouve dans les œuvres poétiques et philosophiques de Horace, Augustin et Montaigne. Cette hypothèse place le poème de Donne, d'un point de vue général, dans une longue tradition de réflexion au sujet de la possibilité de réguler, par la loi, les humains et en particulier, le désir masculin. Ce qui place aussi ce poème, d'un point de vue plus spécifique, dans le contexte d'une littérature professionnelle émergente, propre aux débuts de la loi moderne, dans laquelle l'émotion et l'imagination étaient sur le point d'être réprimées par une conception plus restrictive, rationnelle et unitaire de la loi.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Debarbieux, Éric, and Catherine Blaya. "Le contexte et la raison : agir contre la violence à l’école par « l’évidence » ?" Criminologie 42, no. 1 (April 30, 2009): 13–31. http://dx.doi.org/10.7202/029806ar.

Full text
Abstract:
Résumé Le présent article examine l’importance qu’ont prise dans la littérature scientifique les méta-analyses sur la prévention de la violence à l’école. Le nombre, la qualité et l’importance de celles-ci ont produit un savoir à la fois critique (ce qui ne marche pas) et opérant (ce qui marche) qui est présenté dans le présent article. Toutefois, quel que soit ce savoir, il n’est pas aisément ni directement transposable dans l’action publique et cela montre quelques limites inhérentes au développement de politiques basées sur les preuves scientifiques, politiques qui contiennent sans doute une part d’illusion rationnelle. Cela ne remet pas forcément en cause cette approche, mais lui assigne une place plus modeste et réaliste.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Ravel, Emmanuelle. "Kasimir Malevitch, Maurice Blanchot. Le silence de l’oeuvre." Protée 28, no. 2 (April 12, 2005): 69–78. http://dx.doi.org/10.7202/030595ar.

Full text
Abstract:
C'est sans doute le terme de « suprématiste » qui conviendrait le mieux pour décrire le travail de Maurice Blanchot à cause de ce qui se donne comme un thème récurrent dans toutes ses publications : le défi qu'il s'est lancé de considérer comme absolues les limites de la représentation. Dans l'un ou l'autre de ses ouvrages, l'abstraction du langage devient paradoxalement le genre suprême de la qualité concrète, en peinture aussi bien qu'en littérature, de sa praxis. À ce stade, les enjeux naissent de la crise qui affecte une avant-garde qui ne parvient plus à soutenir les signes de renouvellement perpétuel de la forme de sa création. Entre les années 1910 et 1913, l'aporie de la modernité conduit rapidement à la formulation de l'idée de la mort de l'art et, après la deuxième guerre mondiale, avec l'apparition de L'Espace littéraire de Blanchot, cette même aporie amène à engager la littérature dans l'expérience des limites. Cet article se propose donc d'évaluer, par le biais de la présence du silence dans l'oeuvre, le degré d'aridité qui affecte la représentation, de celle des sens en particulier, et les limites que peuvent atteindre de telles aventures.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Blanckeman, Bruno. "La transposition dans la transposition." Protée 31, no. 1 (June 10, 2004): 101–15. http://dx.doi.org/10.7202/008506ar.

Full text
Abstract:
Résumé Pascal Quignard est l’un des écrivains français majeurs de la littérature immédiatement contemporaine. Les Petits Traités, son œuvre principale, peuvent être rattachés au genre du traité tel que l’âge classique le pratiqua. Plusieurs éléments attestent de cette filiation : l’importance de certains topiques comme le sentiment de la langue ou du chaos ; l’usage d’argumentaires à visée didactique ; le recours fréquent à une pensée de type axiomatique. Mais chez Quignard, le traité est l’objet d’un double processus de transposition, l’un qui tend à le fictionnaliser de façon romanesque, l’autre à l’accomplir sur un plan poétique. Chacune de ces opérations est à la fois cumulative et réversible. Le traité devient ainsi un lieu littéraire dans lequel le penseur est confronté à l’instabilité de sa propre démarche de connaissance - figure d’un lettré des temps modernes au savoir et au pouvoir soumis à l’épreuve du doute autant que de la mélancolie.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Descimon, Robert. "Plusieurs Histoires Dans L'histoire Littéraire." Annales. Histoire, Sciences Sociales 55, no. 5 (October 2000): 1109–15. http://dx.doi.org/10.3406/ahess.2000.279903.

Full text
Abstract:
« Ce livre est un livre d'histoire » (c'est la phrase d'attaque de l'ouvrage), mais un livre d'histoire sur la litérature. Comme ne l'indique pas le titre, le travail est consacré à un moment particulier, qu'on pourrait nommer le « moment Richelieu », une epoque decisive dans la constitution de la litterature comme monument imaginaire qui a models la conscience collective des Français (y compris ceux qui n'appartenaient pas aux « élites ») lors d'un autre moment, le moment républicain entre les années 1880 et les années 1970. La «littérature » est en effet une création herméneutique permanente. Si Ton considérait en dehors de tout prisme national identitaire les écrits qui ont été produits lors de la mise en place de la « monarchic absolue » en France, la hiérarchic canonique des « æuvres » s'en trouverait sans doute bouleversée. Le rapport qu'entretenaient les Français à leur identité a profondément changé entre les années 1620, quand était portée aux nues une soi-disant monocratie, et l'époque républicaine qui se présentait comme démocratique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Fauchon, André. "La géographie du Nord dans l’oeuvre de Maurice Constantin-Weyer : de la réalité à l’imaginaire." Le dossier 29, no. 2 (November 30, 2017): 361–79. http://dx.doi.org/10.7202/1042265ar.

Full text
Abstract:
Le Nord est très présent dans l’oeuvre de Maurice Constantin-Weyer, notamment dans son «épopée canadienne». Mais de quel Nord s’agit-il, puisque le Nord, c’est un très vaste espace, mal délimité, aux frontières changeantes? Le Nord correspond notamment à des rigueurs du climat et du paysage, à de grands espaces inoccupés, à la nature sauvage, à un grand silence blanc… Chez Constantin-Weyer, l’action se déroule-t-elle vraiment dans le Nord? L’auteur y a-t-il transposé son expérience du Nord ou est-ce le fruit de son imaginaire et de ses nombreuses lectures? Constantin-Weyer a vécu au Canada, dans la région de Saint-Claude (Manitoba), de 1903 à 1914. On peut sans aucun doute affirmer que Constantin-Weyer n’a pas du tout voyagé dans les espaces de son oeuvre de fiction, malgré toute la légende qui l’entoure dans les milieux littéraires en France, mais il a fait entrer l’Ouest et le Nord canadiens dans la littérature d’expression française.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Gnocchi, Maria Chiara. "André Baillon, romancier populiste belge ?" Études littéraires 44, no. 2 (March 14, 2014): 71–83. http://dx.doi.org/10.7202/1023761ar.

Full text
Abstract:
Malgré le peu d’enthousiasme qu’André Baillon réserve au mouvement lancé par Léon Lemonnier, le romancier sera, surtoutpost mortem, à plusieurs reprises étiqueté comme populiste, et ce, jusqu’aujourd’hui. Ce qui peut surprendre, c’est que les mêmes traits qui poussent certains critiques à définir Baillon populiste en amèneront d’autres à le considérer comme régionaliste ou représentant de la littérature prolétarienne. Ces classements contradictoires nous apprennent sans doute peu de choses sur Baillon ; en revanche, ils nous en disent long sur les ambiguïtés des mouvements en question. Et si l’oeuvre du romancier belge tombe dans l’oubli après la Deuxième Guerre mondiale, c’est aussi à cause d’une (ou plusieurs) étiquette(s) mal placée(s).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Althoff, Gerd, and Christiane Witthöft. "Les services symboliques entre dignité et contrainte." Annales. Histoire, Sciences Sociales 58, no. 6 (December 2003): 1293–318. http://dx.doi.org/10.1017/s0395264900022009.

Full text
Abstract:
RésuméL’article se fonde sur l’observation selon laquelle les relations de pouvoir et les règles sociales étaient matérialisées par des actions publiques, où devoirs, droits et services des membres de l’élite et de l’administration étaient rendus visibles de manière symbolique. Ce point de vue autorise une nouvelle approche de ce que l’on appelle les « services d’honneur », ceux de cellerier, maréchal, sénéchal, maître d’hôtel, aussi bien que porteur du bouclier ou de l’épée du souverain. En prenant des cas précis, tels qu’il s’en observe dans les chroniques et dans la littérature, il apparaît que le message symbolique de telles actions correspondait à une sujétion autant qu’à une charge honorifique. Des services symboliques ostentatoires étaient jugés nécessaires précisément dans les cas où la volonté de servir pouvait être mise en doute. Les services d’honneur permettaient l’affichage de la sujétion sans pour autant faire perdre la face à celui qui y était soumis.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Doute – Dans la littérature"

1

Hautbout, Isabelle. ""Un prédicateur laïque" : didactisme et doute dans la création littéraire d'Alfred de Vigny." Amiens, 2012. http://www.theses.fr/2012AMIE0015.

Full text
Abstract:
Si Alfred de Vigny est convaincu de la nécessité d'une littérature d'idées pour préserver des valeurs humanistes essentielles, surtout en temps de crise spirituelle, son esprit inquiet et prudent tempère l'ambition romantique d'un sacerdoce de l'écrivain. Cette double tendance didactique et sceptique gouverne son écriture, mesurée, voire ambiguë, suscitant un questionnement interprétatif. De la sorte, ses oeuvres engagent un apprentissage du doute, volontiers radical puisqu'il excède le domaine métaphysique pour mettre en cause les perceptions du réel et leur traduction par le langage. Ethique et esthétique de l'auteur s'accordent ainsi dans une création littéraire à la mesure de l'homme, sollicitant sans cesse une distance critique émancipatrice
Though Alfred de Vigny believes that a philosophical literature is crucial to keep the essential ideals of Humanism alive, especially in times of spiritual crisis, he is anxious and cautious mind, thus holding in check the romantic vision of writers as literary ministers. That dual propensity to teach and to doubt makes Vigny's writing nuanced, ambiguous, giving rise to multiple interpretations. As a result, Vigny's works invite us to doubt, not only metaphysical truths, but, more radically, perceptions of the reality and the way one puts them into words. Vigny's ethics and aethetics thus harmonise in his literary works, reflecting the limitations of mankind but spurring empwering critical thinking
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Soubzmaigne, Sandrine. "Croyances, créances, crédulités dans les Rougon-Macquart d'Emile Zola." Paris 3, 1996. http://www.theses.fr/1996PA030146.

Full text
Abstract:
Notre recherche etudie dans l'oeuvre d'emile zola, la croyance comme theme privilegie au dix-neuvieme siecle (dans les livres de gabriel tarde notamment). Cette recherche se situe tout d'abord dans les procedes litteraires du "faire-croire" et la facon dont se developpe l'"effet de reel" dans les vingt romans du cycle : le texte realiste (et naturaliste) cherche en effet a creer une illusion de realite. Notre etude se situe en outre au coeur meme des recits dans le deroulement diegetique des rougon-macquart. Cela concerne ici les relations entre les personnages, les actes des protagonistes qui croient ou ne croient pas (ou croient plus ou moins) a ce que disent ou disent faire les autres, et qui expriment leurs opinions dans les textes. Il se trouvent ainsi integres a cette problematique de la croyance dans differents domaines (scientifique, religieux, au quotidien. . . ). L'analyse des "croyances, creances et credulites" dans les romans du cycle repose egalement sur l'etude des sujets abordes par leur auteur. Il est tout d'abord question de la science qui, dans la seconde moitie du dix-neuvieme siecle, quitte le cercle restreint des specialistes pour atteindre le grand public. Les nombreuses decouvertes (medicales; biologiques. . . ) fascinent emile zola qui fonde l'ecriture des rougon-macquart sur un "credo" scientifique notamment defendu par son "porte-parole" dans le cycle, le docteur pascal rougon. Nous abordons ensuite le probleme de la religion et du "croire" face au "savoir", vaste debat au dix-neuvieme siecle. Quel que soit le milieu etudie, zola s'interesse aux differentes formes de croyances et d'incroyances. La derniere partie ("credit, creances et information") aborde le probleme de la manipulation et du pouvoir : la croyance se voit ici developpee dans certains themes narratifs particuliers, tout comme elle entraine egalement la creation d'un personnel specialise
In emile zola's work, our research studies the belief as a privileged theme in the nineteenth century (specially in the books of gabriel tarde). We first investigate the litterary process of "make-believe" and the effect of reality as developed in the twenty novels of the cycle : indeed the goal of realistic (or naturalistic) text is to try to create an illusion of reality. Our research, further on, goes to the very heart of the novels, in the development of the stories of the rougon-macquart. This involves here the relationships between the various characters, actions of those who believe or do not believe (or believe more or less) what others say (or say they do), and who express their point of view in the texts. This makes them a part of the wider issue of beliefs in various fields (scientific, religious, daily life. . . ). The analysis of "beliefs, debts and credulities" in the novels of the cycle is also based on the study of the subjects treated by the author. The first considered subject is science which, in the later part of the nineteenth century, became of interest to the general public instead of being a specialists' debate. The numerous scientific discoveries (medical, biological. . . ) exert a fascination on emile zola, who will base the litterary writting of the rougon-macquart on a scientific credo, notably defended by his. "spokesman" in the cycle, doctor pascal rougon. We then look at the issue of religion and the opposition between "belief" and "knowledge", subject of many debates in the nineteenth century. The last part ("credit, debts and information") considers the issue of manipulation and power : belief is here developed in some specific narrative themes, as well as it leads to the creation of specific characters
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Bivona, Rosalia. "Nourriture et écriture dans la littérature maghrébine contemporaine : Etude de douze auteurs." Cergy-Pontoise, 2006. http://biblioweb.u-cergy.fr/theses/06CERG0286.pdf.

Full text
Abstract:
Ce travail prend force et substance dans la démonstration que le moment du repas dans la litt. Maghrébine n'est pas seulement un puissant instrument diégétique, susceptible de rendre à la fois perméables et estompées les frontières entre appétit et mémoire, savoirs et saveurs, identité et altérité, mais aussi une façon de combler les fractures historiques, sociales ou psychologiques qui ont marqué les pays nord-africains. D'où la possibilité d'ouvrir une analyse aussi large que possible qui touche aux points les plus sensibles de la production littéraire maghrébine: la description ethnographique, l'autobiographie, l'humour, la modernité textuelle, l'histoire tant individuelle que collective, l'immigration, le multiculturalisme, et jusqu'à la dimension suprasensible qui englobe l'individu et le monde environnant. Le corpus prend en considération les ouvrages de Feraoun, Dib, Boumahdi, Boudjedra, Bouraoui, Binebine, Chraïbi, Bénabou, Laroui, Fellag, Alloula et KhaïrEddine
This work takes up its substance and strength in demonstrating that meal time, in maghrebin litterature, is not only a powerful diegetic factor, able to permeate and/or buffthe boarders between appetite and memory, knowledges and flavors, identity and alterity. It is also and above all a way of mending, through the virtues of the very act of eating, the historical, social and psychological fractures which have marked the north african countries. Thus, the possibility of starting an analysis as broad as possible, aiming at the real sensitive points of the maghrebin Iitterary production: ethnographic description, autobiography, humour, textual modernity, collective or individual history, immigration, multiculturalism. It also reaches a suprasensible dimension, where the individual is merging with his surroundings. The studied corpus is considering the works of Feraoun, Dib, Boumahdi, Boudjedra, Bouraoui, Binebine, Chraïbi, Bénabou, Laroui, Fellag, Alloula et Khaïr-Eddine
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Monette-Larocque, Lysandre. ""Douze bêtes aux chemises de l'homme" de Tania Langlais : une poétique du dévoilement." Master's thesis, Université Laval, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11794/26614.

Full text
Abstract:
L’interrogation concernant le lien entre l’art et la réalité ne date pas d’hier; de Platon à aujourd’hui, les écrivains remettent bien souvent dans l’arène de leurs œuvres cette préoccupation : l’art parvient-il à « dévoiler » le réel, ou n’ajoute-t-il qu’un « voile » supplémentaire à une réalité déjà complexe ? Cette problématique se retrouve au cœur du premier recueil de Tania Langlais, Douze bêtes aux chemises de l’homme, paru en 2000. La dynamique amoureuse entre un homme et une femme, sur fond de corrida, illustrée par des tissus de toutes sortes masquant la véritable nature de chacun, devient prétexte et code pour traiter de ce sujet plus vaste qui est celui de la capacité de l’art de dévoiler la réalité. Le recueil se présente ainsi comme une « poétique du dévoilement » puisqu’à travers la quête de transparence entreprise par les amants, c’est la voie pour y parvenir qui est, surtout, explorée de diverses façons. L’analyse prend racine dans les réflexions actuelles sur le sujet lyrique et l’énonciation (Rabaté, Maulpoix, Watteyne) tout en profitant de l’apport de la théorie des genres. Ultimement, ces codes et réflexions mis en place contribuent à proposer une réflexion plus large sur les liens qui unissent la vie et la littérature.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Cotroneo, Maria. "Entre fiction et témoignage : les enjeux théoriques de la pratique testimoniale et la présence du doute dans les récits de la Shoah d'Elie Wiesel et d'Imre Kertész." Thesis, Université Laval, 2013. http://www.theses.ulaval.ca/2013/30103/30103.pdf.

Full text
Abstract:
La présente thèse vise à revisiter la question de l’indicible et à explorer davantage le lien assez problématique entre fiction et témoignage dans la littérature de la Shoah. À travers l’analyse principale des œuvres d’Elie Wiesel, La nuit et Le crépuscule, au loin, et l’analyse des œuvres d’Imre Kertész, Être sans destin et Le chercheur de traces, nous tenterons d’arriver à une définition renouvelée du témoignage littéraire et de l’attestation testimoniale qui comprend le factuel ainsi que le fictionnel. D’ailleurs, notre propos dans cette thèse est de montrer, contrairement à l’idée commune de l’indicible, la manière dont l’expérience de la Shoah se dit à travers la littérature. Ces écrivains ne communiquent pas l’événement de la manière la plus transparente et directe possible, mais se servent de différentes stratégies narratives afin de transmettre l’expérience de la Shoah. Les œuvres de Wiesel et de Kertész font preuve d’un discours hésitant et incertain qui illustre un doute dans la perception du réel de la Shoah décrite par le narrateur. Ce travail a donc pour but d’explorer les modalités de fragilisation du rapport véridictoire du témoignage et d’offrir, à travers l’analyse des œuvres à l’étude, des exemples particuliers de cette distance du témoignage par rapport à la vérité historique. Le doute sera l’exemple le plus avancé de la question de la vérité dans le témoignage qui se déplace de la vérité historique vers une vérité testimoniale. Nous verrons avec l’analyse du doute que les textes à l’étude de Wiesel et de Kertész constituent moins un témoignage de la réalité vécue qu’un témoignage du doute de la réalité perçue.
This thesis revisits the debates concerning the unspeakable and explores the problematic relation between fiction and testimony in Holocaust Literature. The literary analysis of the works written by Elie Wiesel, La nuit and Le crépuscule, au loin, and by Imre Kertész, Être sans destin and Le chercheur de traces, brings to light a renewed definition of literary testimony and of bearing witness which includes factual and fictional elements. Furthermore, the main purpose of this thesis is to demonstrate that the horrific experiences of the Holocaust can in fact be effectively transmitted and brought to life through literature, contrary to common notion of the unspeakable. These writers do not speak of the Holocaust in the most transparent and direct way, rather different narrative strategies to represent the Holocaust are put to use. The narrative works of Wiesel and Kertész reveal a hesitation and an uncertainty that illustrates the presence of doubt related to the perceived reality of the Holocaust. The objective of this study is to explore the different ways in which the rapport between testimony and truth are weakened and to provide specific examples to demonstrate the distance of testimony from truth. Doubt is seen as the most prominent example in revealing how the obligation of truth in testimony is fading. This analysis of doubt will illustrate how these narratives are much less testimonies of the lived reality rather testimonies expressing doubt of the perceived reality.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Alphand, Véronique. "L'univers imaginaire de Marie Noël." Clermont-Ferrand 2, 1988. http://www.theses.fr/1988CLF20017.

Full text
Abstract:
L'univers imaginaire noelien se constitue autour de quatre axes principaux, quatre themes obsessionnels: l'enfance, l'amour, l'espace et le temps. L'enfance evoquee a plusieurs reprises permet de reconstituer, dans une certaine mesure, l'enfance meme de l'auteur et de deceler les premiers signes de ses dons artistiques. Marie noel suit largement la tradition quand elle s'attache a peindre le sentiment amoureux; cependant elle tente souvent de rompre cette tradition, surtout quand elle adjoint a ce theme sa vision chretienne. L'oeuvre noelienne elabore, petit a petit, un espace original ou s'affrontent inexorablement les lieux propices au bonheur et les lieux ou le malheur regne en maitre. Tout un aspect tragique apparait dans l'oeuvre noelienne lorsqu'elle evoque le temps: celui-ci est envisage douloureusement; il apporte, ineluctablement, le malheur. L'image du fleuve heracliteen trahit cette obsession du malheur lie au temps, l'obsession de la precarite de la condition humaine. L'etre noelien, denue de tout sentiment de securite, s'interroge, plein d'apprehension: "qui suisje dans ce monde ou tout passe?" en outre le temps conduit a la mort et l'auteur, des ses premieres oeuvres, les chansons et les heures, s'insurge contre l'ultime obstacle. Son cri de revolte assombrit tout cet univers imaginaire
Marie noel's imaginary universe lies upon four main axes, four obsessive themes: childhood, love, space and time. Childhood mentioned on several occasions allows to bring to mind marie noel's own childhood and to perceive the first signs of her artistic gifts. Marie noel follows tradition when she describes love; however she often attempts to part from that tradition, for example when she joins her christian outlook to the theme. Marie noel's works gradually build up an original space, in which the places fit for happiness and the places in which unhappiness prevails inexorably face each other. A tragic note appears in marie noel's works when she comes to write about time : it is always thought of tragically; it always brings misfortune. The vision of heraclitean stream betrays this obsession of unhappiness linked to time, the obsession of the precarous human condition. The "noelian" being, deprived of any feeling of safety, wonders apprehensively: "who am i in this world in which all things pass away?" moreover, time leads to death and the author, in her very first works, rebels against fate. Her cry of revolt darkens her universe
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Dirkx, Paul. "Une douce violence : étude des pratiques discursives ayant trait aux "littératures" de Belgique dans trois hebdomadaires : »les lettres françaises », « le figaro littéraire » et « les nouvelles littéraires » (1944-1960)." Paris 8, 1996. http://www.theses.fr/1996PA081196.

Full text
Abstract:
L'étude porte sur les textes publiés dans la presse "littéraire" parisienne de 1944 à 1960 et ayant trait à la Belgique, en priorité aux productions littéraires (francophones et néerlandophones). Ces textes sont considérés comme les produits de pratiques discursives. Il s'agit d'y déceler les principes d'organisation et de hiérarchisation des productions belges par rapport aux productions françaises, ce qui pose la question des usages sociaux de la littérature aussi bien en France qu'en Belgique. La théorie des champs contribue à appréhender adéquatement les pratiques étudiées. Les textes sont autant de prises de position réfractant certains principes propres au champ littéraire et au champ de la presse "littéraire". D'abord, les trois titres étudiés sont situés dans le champ de la presse "littéraire". Ensuite, ils font chacun l’objet d'une analyse des textes généraux sur (un aspect de) la Belgique, puis des (méta)textes issus de rubriques littéraires, tenant compte de la reconnaissance de spécificités (nationales), du programme rédactionnel et des genres. Enfin, les discours de collaborateurs belges sont étudiés dans leurs rapports avec leurs trajectoires respectives et avec les logiques des champs français concernes. L'ensemble du corpus porte la marque du statut domine de la "littérature" belge francophone. Les textes français sont codéterminés par une vision universaliste et humaniste de la culture (française) spécifique au champ intellectuel français. La position de chaque hebdomadaire entraine des divergences d'ordre esthétique et politique. Les collaborateurs belges nient ou évitent d'affirmer une identité propre
This study concerns all the texts published in the parisian "literary" press from 1944 to 1960 and relating to belgium, focusing on french-written and dutch-written literary productions. By considering them products of discursive practices, the study aims to detect the principles of organization and classification of belgian productions in relation to french productions, which leads one to question the social use of literature in both france and belgium. The theory of fields contributes to ap- prehend in an appropriate way the practices under study. The analyzed texts are "prises de position" mediating certain principles peculiar to the literary field and to the field of "literary" press. First, the three weeklies are located in the latter. Then, each forms the subject of an analysis focusing on general texts on (an aspect of) belgium, then on (meta)texts taken from literary columns, taking into account the recognition of (national) specificities, the editorial programme and the genders. Finally, the discourses of belgian contributors are studied with respect to their trajectories and to the logics of the french fields involved. The entire corpus is marked by the dominated status of the belgian francophone "literature". The french texts are codetermined by a universalist and humanist vision on (french) culture, peculiar to french fields. Each weekly's position brings about aesthetical and political divergences. The belgian contributors deny or avoid bringing out an own identity
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Jacquel, Sabrina. "La décadence dans les "Vies des douze Césars" de Suétone." Nancy 2, 2003. http://docnum.univ-lorraine.fr/public/NANCY2/doc78/2003NAN21005_1.pdf.

Full text
Abstract:
Pourquoi étudier la décadence dans "La Vie des douze Césars" puisque cette notion correspond d'ordinaire à une période plus tardive de l'histoire romaine ? Pour comprendre cette période qui va de César à Domitien, l'œuvre de Suétone paraît ici fixer une date à laquelle un sentiment de décadence est perçu. Notre méthode part de l'étude des personnalités impériales : elle suppose des analyses sémantiques appuyées sur des comparaisons entre les différents auteurs, latins et grecs ; de plus l'examen des théoriciens de la décadence enrichira notre réflexion. La première partie de la thèse est consacrée à la vie quotidienne que les Césars mènent au palais. Une seconde partie en découle : l'existence du palais révèle qu'un pouvoir illimité engendre des troubles du comportement. Mais les empereurs sont présentés par un écrivain, ce qui implique une troisième partie esthétique : car notre vision des Césars repose sur un travail d'écriture qui offre les caractères d'un récit accompagné de morale. A quelle perception des Césars aboutit-on alors ?
Why should decadence be studied in Suetonius' Vitae Caesarum since this notion usually characterizes a latest period in Roman History ? In order to understand this period beginning with Julius Caesar and endind with Domitianius, Suetoniu's work seems to be a landmark in the history period in which a feeling of decline is perceived. Our method starts with the study of the emperors' personalities : it contains semantic analyses relying on comparaisons between various latin and greek authors. Furthermore, the study of decline theoreticians will enrich our thinking. The first part is focused on the daily lives of the Caesars in the palace. The second one ensues from it : this life reveals that an unlimited power creates behavioural troubles. But the emperors are presented by a writer, that implies a third esthetic part : because the way we perceive the Caesars relies on a stylistic work displaying the characteristics of a narration ending with a moral. Consequently how do we end up perceiving the Caesars ?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Louis, Stella. "Faire croire aux vampires, des écrits (XVIIIe-XIXe siècles) aux images cinématographiques (XXe-XXIe siècles)." Thesis, Sorbonne université, 2018. http://www.theses.fr/2018SORUL039.

Full text
Abstract:
Le vampirisme est une parole et un discours qui circulent : il est une écriture qui contamine et qui se transmet de texte en texte, d’histoire en histoire, d’image en image. Le vampire est une forme vide, un cadavre ouvert et disséqué à la grande époque du vampirisme (le XVIIIe siècle), et que l’imagination, collective ou individuelle, a rempli de fiction(s) dans la perspective et/ ou selon le désir de « faire croire » au(x) vampire(s), même quand il s’agit de remettre en cause leur existence. Des images se réunissent pour faire le vampire et le réaliser, et circulent selon le principe « vampirique » de la contamination. Une forme vampirique au sens d’une écriture formelle se répète des écrits du XVIIIe et du XIXe siècle jusqu’aux dernières images cinématographiques, et toujours selon le même principe qui consiste à interroger la croyance d’un destinataire-récepteur : un lecteur ou un spectateur. L’objet de cette thèse est principalement de mettre en évidence et d’étudier l’identité de la croyance aux vampires du XVIIIe siècle et la croyance du spectateur devant un film de vampires. Son objet est d’étudier la genèse et les variations littéraires, cinématographiques, d’une écriture formelle de la croyance aux vampires, dans le vampire et le vampirisme, dans un corpus de textes officiels, critiques, littéraires et cinématographiques. Tous ces documents proposent un récit qui construit des formes narratives et discursives qui font croire et douter, à des fins notamment esthétiques, de plaisir, d’horreur, de peur, de fascination. C’est cette histoire que la thèse propose d’explorer
Vampirism is a word and a speech circulating: it is a writing that contaminates and that is transmitted from text to text, from history to history, from image to image. The vampire is an empty form, an open and dissected corpse in the great era of vampirism (the eighteenth century), and that imagination, collective or individual, has filled with fiction(s) in perspective and / or desire to “make believe” the vampires, even when it is to questioning their existence.Images come together to make the vampire and realize it, and circulate according to the “vampiric” principle of contamination. A vampiric form in the sense of a formal writing is repeated from the eighteenth and nineteenth century to the last cinematographic images, and still according to the same principle which consists in questioning the belief of a receiver: a reader or a spectator.The purpose of this thesis is mainly to highlight and study the identity of belief in eighteenth-century vampires with the viewer’s belief in front of a vampire movie. Its purpose is to study the genesis and the literary and cinematographic variations of a formal writing of the belief in vampires and vampirism, in a body of official, critical, literary and cinematographic texts. All these documents offer a narrative that constructs discursive forms that make people believe and doubt, especially for aesthetic purposes, pleasure, horror, fear, fascination. This is the story that the thesis proposes to explore
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Pettersson, Fredrik. "Le fantastique dans Le Spectre large de Gérard Prévot : Une analyse basée sur la théorie de Tzvetan Todorov." Thesis, Linnéuniversitetet, Institutionen för språk (SPR), 2018. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-79278.

Full text
Abstract:
Ce mémoire est centré sur les caractéristiques fantastiques dans le Spectre large de Gérard Prévot (1975) et par la suite, sur une comparaison avec les caractéristiques d’un autre recueil de Prévot, la Nuit du Nord (1974), étudié par Ricci en 1993. Notre analyse est basée sur la théorie du fantastique de Tzvetan Todorov qui met en avant l’hésitation à savoir si le phénomène énigmatique provient de l’étrange ou du merveilleux.         L’étude de l’œuvre littéraire de Prévot est intéressante car, comparé aux autres fantastiqueurs belges comme Jean Ray ou Thomas Owen, Gérard Prévot reste relativement inconnu et peu étudié.         Pour ce qui est du résultat, nous trouvons que les contes du recueil ont des qualités variées relativement à la théorie fantastique. Les principales caractéristiques fantastiques du Spectre large naissent surtout grâce à une narration à point de vue limité et au narrateur obscur, parfois inconnu. Le fantastique naît aussi grâce à l’intrigue qui fait venir la force perturbatrice, souvent à la toute dernière page.         En comparant nos résultats avec l’étude de Ricci (1993), nous trouvons plusieurs points en commun mais aussi de divergence. Prévot a écrit les deux livres en utilisant un lexique similaire et les contes se déroulent souvent dans des lieux similaires, dans le Nord — un lieu ayant des connotations mystiques. Un fantastique dit « social » se trouve aussi dans les deux recueils. La principale différence entre les deux livres est la narration. Tandis que le narrateur de la Nuit du Nord possède un savoir absolu qui lui donne le statut omniscient, il est clairement limité dans son point de vue et parfois anonyme dans le Spectre large.
This thesis is centred on the fantastic features in Le Spectre Large by Gérard Prévot (1975) and subsequently on a comparison with the features from another collection by Prévot, La Nuit du Nord (1974), studied by Ricci in 1993. The analysis is based on Tzvetan Todorov’s theory of the fantastic, which puts its emphasis on the hesitation whether the enigmatic phenomena has its origins in the natural (uncanny) or the supernatural (marvellous) world.         The research of Prévot’s literary work is interesting given that, compared to other Belgian fantastic writers such as Jean Ray or Thomas Owen, Gérard Prévot is still rather unknown and not much studied.         With regard to the results, it is found that the stories have a mixed qualities in relation to fantastic theory. In the better tales, the fantastic is born out of a narration with a limited point of view and a vague and sometimes unknown narrator. It is also born out of the plot which introduces the disruptive elements at the very last page.         When comparing the corpus with Ricci’s study (1993), several common features are found, but also a few differences. Prévot has written the two books using a similar vocabulary and the stories often take place in related environments – the North, a place with mysterious connotations. A fantastic which Ricci calls “social” can also be found in both collections. The main point of difference between the books is the narration. While the narrator in La Nuit du Nord has an omniscient status, the one in Le Spectre Large is clearly limited and anonymous.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Books on the topic "Doute – Dans la littérature"

1

Greene and Kierkegaard: The discourse of belief. Tuscaloosa: University of Alabama Press, 1988.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Brett, R. L. Faith and doubt: Religion and secularization in literature from Wordsworth to Larkin. Macon, Ga: Mercer University Press, 1997.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Michael, John. Emerson and skepticism: The cipher of the world. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1988.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Desproges, Pierre. La seule certitude que j'ai, c'est d'être dans le doute. Paris: Seuil, 1998.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Delaroche, Bruno. Figures christiques dans la littérature. Angers, France: Association Saint-Yves, Université Catholique de l'Ouest, 1992.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Le genre dans la langue et dans la littérature. Roma: Aracne, 2012.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Leys, Simon. La mer dans la littérature française. [Paris]: Plon, 2003.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Tailliart, Charles. L' Algérie dans la littérature française. Genève: Slatkine Reprints, 1999.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Leys, Simon. La mer dans la littérature française. Paris: Plon, 2003.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Leys, Simon. La mer dans la littérature française. Paris: Plon, 2003.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Book chapters on the topic "Doute – Dans la littérature"

1

Daros, Philippe. "Discours anthropologique et littérature." In Interactions dans les Sciences du Langage. Interactions disciplinaires dans les Études littéraires, 230–42. Београд: Универзитет у Београду, Филолошки факултет, 2019. http://dx.doi.org/10.18485/efa.2019.11.ch17.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Mourlan, Lou. "Humanisme et littérature d’après-guerre." In Interactions dans les Sciences du Langage. Interactions disciplinaires dans les Études littéraires, 337–47. Београд: Универзитет у Београду, Филолошки факултет, 2019. http://dx.doi.org/10.18485/efa.2019.11.ch25.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Pécharman, Martine. "Pascal sur le pyrrhonisme de Montaigne dans l’Entretien avec M. de Sacy : doute pyrrhonien ou doute académique ?" In International Archives of the History of Ideas Archives internationales d'histoire des idées, 213–43. Cham: Springer International Publishing, 2016. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-45424-5_10.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Tilles, Gérard, and Françoise Gründ. "Les enfants malades de la pelade : « dans le doute, excluons »." In Les cheveux Signe et signifiant, 55–59. Paris: Springer Paris, 2013. http://dx.doi.org/10.1007/978-2-8178-0317-3_4.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

da Penha, Maria, and F. S. de Carvalho. "Les deux faces de la morale dans la maison de poupée." In The Paideia Archive: Twentieth World Congress of Philosophy, 26–31. Philosophy Documentation Center, 1998. http://dx.doi.org/10.5840/wcp20-paideia199820364.

Full text
Abstract:
La Littérature constitue sans doute un champ fertile pour les recherches dans le domaine éthique. La description de circonstances vécues ayant trait à des situations de dilemme ou de choix de nature morale qui fait l'objet de plusieurs romans ou pièces théâtrales est une stimulante invitation à la réflexion morale. Ce travail aborde la pièce théatrale Maison de Poupée, d'Henrik Ibsen, dans le propos d'analyser quelques questions morales qui y apparaissent sous l'optique de la réflexion contemporaine sur les spécificités de genre, en particulier à la lumière des études de Carol Gilligan sur les implications des différences de genre dans le développement moral. Ayant esquissé brièvement le scénario qui guide la pièce dans la première section, dans les sections suivantes nous abordons trois dichotomies qui servent à montrer comment Ibsen saisit bien les spécificités de genre qui habitent certains choix de nature morale-le public et le privé; le masculin et le féminin; l'éthique du devoir et l'éthique de la sollicitude (ethics of care). La dernière section indique comment le développement moral de Nora, héroïne de la pièce, résume bien l'imbriquement des questions qui animent l'oeuvre.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

HAMMOUDI, Rafika. "Théophile Gautier et la poétique de l’extase." In Les enjeux de l’écriture mystique, 127–46. Editions des archives contemporaines, 2020. http://dx.doi.org/10.17184/eac.3664.

Full text
Abstract:
Lorsque Théophile Gautier visite l’Algérie en 1845, son voyage est annonciateur de l’engouement artistique qui marquera les débuts de cette nouvelle possession coloniale française. Une fascination picturale, linguistique mais également philosophique et religieuse. Cette dernière se faisant plus implicite notamment en littérature. Ainsi Théophile Gautier a la chance de visiter une Algérie, possession militaire, encore faiblement marquée par les cicatrices de la colonisation. Mais également de se rendre dans ce pays avec un regard non-encore façonné par une propagande qui s’accélèrera durant la IIIème République. Ce qui est remarquable dans ce voyage c’est cette volonté gautiérienne de découvrir mais également de se laisser submerger par cette Algérie qui l’étonne et le fascine. De ces quatre textes [_Alger intra-muros, Alger extra-muros, Les Aïssaoua et la Danse des Djinns], Les Aïssaoua_ est sans doute celui qui reste le plus envoutant et vertigineux pour le lecteur et l’auteur. Devant cette danse extatique, dans une langue qu’il ne comprend pas, dans un pays qui n’est pas le sien, il admet être pris d’une répulsive fascination pour ces exécutants. De la froide observation à l’hypnotique envoûtement voire la subjugation qu’il ressent, Théophile Gautier croise le soufisme sans jamais prononcer son nom. Ce qui se joue en cet instant, en ce texte, est un débat, un combat intérieur, entre un auteur profondément parisien, prosaïque, qui se retrouve spirituellement ébranlé face à un pays encore attaché à son soufisme, ses tariqas et sa mystique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Grima-Morales, Jean-Pierre. "Du doute sceptique au doute méthodique : enjeux d’une transformation." In Normes et transgressions dans l’Europe de la première modernité, 37–48. Presses universitaires de Rennes, 2013. http://dx.doi.org/10.4000/books.pur.52042.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

"Littérature." In Journalisme et littérature dans la gauche des années 1930, 147–48. Presses universitaires de Rennes, 2014. http://dx.doi.org/10.4000/books.pur.49712.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Herzfeld, Claude. "Aspect du Graal dans quelques œuvres contemporaines." In 37 études critiques : littérature générale, littérature française et francophone, littérature étrangère, 95–127. Presses universitaires de Rennes, 1999. http://dx.doi.org/10.4000/books.pur.64379.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Baron, Philippe. "Médecins et malades dans Le Passage et dans Place des Angoisses de Jean Reverzy." In Littérature et médecine, 269–78. Presses universitaires de Franche-Comté, 2000. http://dx.doi.org/10.4000/books.pufc.1309.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Doute – Dans la littérature"

1

Bahíllo Sphonix-Rust, Emma. "Espaces de l’eau : lieux féminins dans la littérature médiévale française." In XXV Coloquio AFUE. Palabras e imaginarios del agua. Valencia: Universitat Politècnica València, 2016. http://dx.doi.org/10.4995/xxvcoloquioafue.2016.3073.

Full text
Abstract:
Élément féminin par excellence, l’eau apparaît fréquemment dans la littérature médiévale. Omniprésente dans le cycle arthurien, elle se fait plus rare dans d’autres récits comme les cycles épiques. Comme bien des éléments, l’eau intègre la mentalité médievale à travers des valeurs multiples, souvent opposées. Ainsi, l’eau douce est souvent liée à la féerie celtique, tandis que dans le paysage épique on retrouve une eau particulièrement destructrice. À partir d’un corpus hétéroclite de textes, nous étudions différents éléments aquatiques de nature différente comme l’eau chrétienne, la mer Méditerranée ou encore la fontaine. Nous voudrions montrer quelles sont leurs fonctions –narrative, symbolique ou poétique– au cœur des textes. Nous nous demanderons également comment cet élément est associé à la femme, et notamment quelle est sa valeur féminine dans l’univers médiéval.DOI: http://dx.doi.org/10.4995/XXVColloqueAFUE.2016.3073
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Degorce, T. "Le défaut osseux antérieur : un défi esthétique et chirurgical." In 66ème Congrès de la SFCO. Les Ulis, France: EDP Sciences, 2020. http://dx.doi.org/10.1051/sfco/20206601002.

Full text
Abstract:
Aujourdhui, le succès de lostéointégration des implants n’est plus à démontrer et les systèmes implantaires ne cessent de saméliorer. Toutefois dans le secteur antérieur, lobtention d’un résultat esthétique stable dans le temps, reste encore un challenge difficile. L’objectif est de développer un profil démergence péri-implantaire esthétique en référence aux dents adjacentes. Dans cette perspective, la reconstruction des défauts osseux du secteur antérieur est essentielle et déterminante. C’est un véritable défi car elle obéit spécifiquement à une triple problématique : Elle doit permettre la mise en place de l’implant dans une position idéale dans tous les sens de lespace. Elle doit recréer des volumes esthétiques en harmonie avec les dents collatérales et assurer ainsi le soutien de larchitecture des tissus mous. Elle doit enfin garantir la meilleure stabilité possible dans le temps du volume reconstruit pour éviter la formation de récessions inesthétiques et difficiles à corriger. Plusieurs techniques ont été décrites et peuvent être utilisées selon les indications et lexpertise du chirurgien. L’Os autogène a longtemps été considéré comme le « gold standard ». Mais outre les inconvénients liés au prélèvement, il a aussi montré ses limites dans le secteur antérieur en particulier lorsquil est utilisé sous forme de bloc, par sa susceptibilité à se résorber. La transformation du bloc en lame d’os corticale pour réaliser un coffrage rempli de particules autour du défaut, permet de traiter des des défauts verticaux et le résultat semble plus stable dans le temps. Pour éviter le prélèvement autogène, il est possible dutiliser des blocs allogéniques qui permettent dobtenir des reconstructions horizontales importantes. Toutefois, la manipulation est délicate et la stabilité du volume régénéré est largement discutée dans la littérature. La régénération osseuse guidée reste sans doute la technique la plus utilisée. Elle a lavantage de pouvoir, le plus souvent, placer l’implant dans le même temps opératoire ce qui simplifie et raccourcit notablement le temps de traitement. Toutefois dans le secteur antérieur il est souhaitable de reconstruire l’os dans une position coronaire et vestibulée. Dans ces conditions les membranes non résorbables et les armatures titane présentent des avantages sur les membranes résorbables qui manquent de rigidité pour maintenir le volume lors de la cicatrisation. Lors de notre exposé, les avantages et les inconvénients de chacune de ces techniques seront discutées pour en cerner les meilleures indications. En particulier, nous verrons comment l’utilisation de l’os allogénique sous forme particulaire associéà des membranes résorbables rigides, permet de simplifier les procédures, diminuer les risques dexposition et traiter un grand nombre de défauts osseux y compris verticaux. Enfin, la présentation d un grand nombre de cas cliniques pour illustrer ces techniques nous permettront dinsister sur limportance de la gestion des tissus mous à tous les stades du traitement. Lapport de tissus mous sous forme de greffe avant l’augmentation osseuse permettra daugmenter la hauteur de gencive attachée pour permettre une bonne vascularisation du greffon et surtout un recouvrement complet sans tension indispensable pour limiter le risque dexposition. Différentes techniques de greffes gingivales permettront ensuite, sans nécessité dexposer l’os régénéré, de repositionner la ligne de jonction muco-gingivale et recréer l’épaisseur et la hauteur de gencive attachée nécessaires. Une bonne gestion des tissus mous est indissociable des protocoles de régénération osseuse et seul la combinaison des deux peut permettre de répondre à notre objectif de développement d’un profil démergence esthétique et stable.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Romanet, I., J. H. Catherine, P. Laurent, R. Lan, and E. Dubois. "Efficacité de l’ostéotomie interalvéolaire par piezocision : revue de la littérature." In 66ème Congrès de la SFCO. Les Ulis, France: EDP Sciences, 2020. http://dx.doi.org/10.1051/sfco/20206603010.

Full text
Abstract:
La durée des traitements orthodontiques est une des plaintes principales des patients en pratique orthodontique, en particulier chez les patients adultes. Le traitement orthodontique chez l’adulte doit s’adapter à des particularités comme l’absence de croissance et l’augmentation des atteintes parodontales. La corticotomie alvéolaire se définit comme une lésion chirurgicale contrôlée de l’os alvéolaire en vue d’induire un remodelage osseux accéléré, responsable localement d’une ostéopénie transitoire facilitatrice du déplacement dentaire. Le recours aux corticotomies alvéolaires permettrait d’accélérer le déplacement dentaire par un facteur 3 ou 4 (2) avec des suites opératoires souvent moins importantes qu’une avulsion de prémolaire , en particulier dans les nouvelles approches mini-invasives. La piezocision permet la correction orthodontique de malocclusions sévères sans présenter les inconvénients des approches chirurgicales extensives et traumatiques des corticotomies alvéolaires classiques. Elle offre un temps chirurgical réduit, des suites post-opératoires minimales, une grande tolérance chez les patients ainsi qu’un parodonte amélioré. (3) Nous présentons une revue de la littérature afin d’évaluer l’efficacité de l’ostéotomie inter alvéolaire par piezocision sur l’accélération ou la facilitation des déplacements dentaires comparée au traitement orthodontique classique. La recherche des données de la littérature a été réalisée sur la base de données pubmed. Les études ont montré que les corticotomies par piezocision favorisent et accélérent les déplacements dentaires avec peu de complications associées. (4) Nous avons retrouvé peu de lésions parodontales et dentaires d’origine iatrogènes. Peu d’études comparatives avec le traitement orthodontique conventionnel ont étés retrouvées mais elles affirment que l’ostéotomie interalvéolaire diminue le temps de traitement orthodontique global de façon significative. Les corticotomies interalvéolaires par piezocision ont un ratio bénéfice risque très favorable et se montre être une solution thérapeutique efficace dans le traitement orthodontique de l’adulte.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Gossart, R., MA Fauroux, and JH Torres. "Utilisation du tacrolimus dans le traitement du lichen plan buccal érosif : revue de la littérature." In 65ème Congrès de la SFCO. Les Ulis, France: EDP Sciences, 2017. http://dx.doi.org/10.1051/sfco/20176503002.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Corbí-Sáez, María Isabel. "Le symbolisme de la mer dans Les Plages d’Agnès Varda au miroir de la littérature." In XXV Coloquio AFUE. Palabras e imaginarios del agua. Valencia: Universitat Politècnica València, 2016. http://dx.doi.org/10.4995/xxvcoloquioafue.2016.3069.

Full text
Abstract:
La cinécriture d’Agnès Varda a transgressé bien des barrières et ouvert de nouveaux chemins dans le septième art. Les plages (2008) – qui suppose son « adieu » définitif à la « caméra voyageuse » – constitue bien un exemple de récit d’art et d’essai, complexe, créé comme une espèce de collage, à effet de kaleidoscope, où la réalisatrice offre un jeu narratif filmique prolixe qui séduit et attrape le lecteur spectateur complice. Ce film s’avère d’un intérêt spécial car si, effectivement, il fait le bilan de toute une vie dédiée au cinéma et aux arts, s’il constitue en toute évidence une célébration du septième art et un hommage à de nombreux amis cinéastes, il illustre jusqu’à quel point le cinéma ne peut être conçu sans les interinfluences entre les arts. Ainsi, au premier abord Les plages constitue le voyage rétrospectif d’une vie, une rêverie « autobiographique » d’une cinéaste constamment au devant d’une avant-garde. Pourtant ce film est beaucoup plus. Le lecteur spectateur se laisse surtout emporter par une aventure textuelle qui n’entend pas de frontières entre les arts. Si, effectivement, notre communication s’aprête à aborder le caractère réflexif du film de Varda, elle vise également à analyser la dimension symbolique de cette « mer » en évaluant les enjeux des « vagues » textuelles qui entrelacent le récit, et dont l’une d’entre elles n’est pas fortuite : celle du Cimetière marin de Paul Valéry. DOI: http://dx.doi.org/10.4995/XXVColloqueAFUE.2016.3069
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Sicard, L., A. B. Kaddour, D. O'Hana, and R. Khonsari. "Luxation bilatérale de l’articulation temporo-mandibulaire chez l’enfant." In 66ème Congrès de la SFCO. Les Ulis, France: EDP Sciences, 2020. http://dx.doi.org/10.1051/sfco/20206602015.

Full text
Abstract:
La luxation bilatérale non-traumatique de l’articulation temporo-mandibulaire est une pathologie aiguë qui peut évoluer vers la chronicité ou la récurrence. Chez l’enfant, peu de cas ont été rapportés dans la littérature et aucun protocole de prise en charge globale n’a été proposé à ce jour. 2 cas de luxation chronique de l’articulation temporo-mandibulaire chez le jeune enfant sont décrits et leur prise en charge discutée au vue des données issues de la littérature. Lors de la prise en charge de la phase aiguë, le protocole de sédation doit être particulièrement adapté au degré de coopération de l’enfant. La technique de réduction la plus utilisée reste celle de Nelaton. Le type de contention doit être également choisi au mieux pour permettre les fonctions de nutrition et la stabilité du dispositif. L’existence d’une chronicité doit orienter, selon les antécédents du patient, vers la recherche d’une pathologie neurologique, comportementale ou génétique. Les cas présentés sont associés pour l’un à une réponse comportementale d’opposition lors de l’alimentation, pour l’autre à des mouvements spastiques dans un contexte de dystonie. La prise en charge des récurrences sera celle de la pathologie sous-jacente, de manière médicamenteuse ou comportementale, le potentiel de croissance chez l’enfant limitant l’indication chirurgicale. Selon le contexte, l’usage d’injection de toxine botulique peut également être envisagée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

De Oliveira, Ana Paula. "Analyse textométrique et lexicométrique de l’eau dans Manon des Sources de Marcel Pagnol." In XXV Coloquio AFUE. Palabras e imaginarios del agua. Valencia: Universitat Politècnica València, 2016. http://dx.doi.org/10.4995/xxvcoloquioafue.2016.3054.

Full text
Abstract:
Lors de cette présentation, nous tenterons de mesurer l’impact des mots découlant du champ lexical de l’eau dans l’ensemble de l’ouvrage de Manon des sources de Marcel Pagnol. Il s’agira d’une étude lexicométrique et textométrique générée par un programme d’analyse linguistique où le lexique et son contexte seront mis en adéquation pour donner lieu à des interprétations précises. Notre intérêt se portera concrètement sur une étude comparative des différentes potentialités de la machine face au raisonnement humain. Nous tâcherons, au cours de cette analyse, de découvrir avec quel niveau de fréquence et jusqu’à quel point notre artifice peut être capable d’analyser correctement et de façon cohérente un extrait de cet ouvrage. Notre objectif final sera celui de constater les différents points de divergences tout comme ceux de convergences afin de démontrer dans quelle mesure notre outil peut être utile et efficace dans le cadre de l’enseignement de la langue et de la littérature française.DOI: http://dx.doi.org/10.4995/XXVColloqueAFUE.2016.3054
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Ponta, Radu Tudor. "Entre les lignes ou de bouche à l'oreille. Le Corbusier en roumain." In LC2015 - Le Corbusier, 50 years later. Valencia: Universitat Politècnica València, 2015. http://dx.doi.org/10.4995/lc2015.2015.770.

Full text
Abstract:
Résumé: L'article construit l'image de l'auteur de livres Le Corbusier inversée dans le miroir de la culture architecturale roumaine telle que ces éclats permettent de le voir dans une littérature professionnelle qui semble l'avoir obstinément évité. Ainsi la version roumaine de l'auteur Le Corbusier sera le résultat de l'adition de trois images partielles: celle que forme la réflexion des idées corbuséennes dans les œuvres écrites des architectes modernes roumains de l'entre-deux-guerres; celle que propose l'anthologie de textes écrits par Le Corbusier, traduits et édités par Marcel Melicson en 1971 et, en suite, celle avancée par l'exposition de 1987, consacrée à célébrer le centenaire de la naissance de l'architecte. Ensemble ces trois tableaux font preuve des formes insolites que les idées de Le Corbusier assument dans l'histoire récente de la littérature professionnelle roumaine, et montrent les légers déplacements de substance que ces "traductions" engagent. Abstract: The paper focuses on Le Corbusier as author of books and looks at his inverted image such as it is developed in the Romanian architecture culture. The idea arises from the curious fact that the professional literature seems to have programmatically avoided him. In this paper, the Romanian author Le Corbusier will be the uneven sum of three partial images: the first is provided by the reflection of corbusean ideas in the writings of Romanian modern architects between the two World Wars. The second is given by the collection of Le Corbusier's writings, translated and edited by Marcel Melicson in 1971. And finally the third is that of the 1987 centennial exhibition hosted by the Bucharest architecture school. Together these three images testify to the peculiar shapes that Le Corbusier's ideas take in the recent Romanian professional literature and also to the subtle displacement of meaning that these "translations" suggest. Mots-clés: traductions de Le Corbusier en roumain; affinités personnelles/modèles interdits; circulation et interprétations des idées; synthèses éloignées. Keywords: translations of Le Corbusier in Romanian; personal affinities/forbidden models; circulation and interpretation of ideas; distant syntheses. DOI: http://dx.doi.org/10.4995/LC2015.2015.770
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Mouraret, A., E. Gerard, J. Le Gall, and R. Curien. "Ostéonécrose du prémaxillaire consécutive à une coagulation intravasculaire disséminée : à propos d’un cas." In 66ème Congrès de la SFCO. Les Ulis, France: EDP Sciences, 2020. http://dx.doi.org/10.1051/sfco/20206603011.

Full text
Abstract:
La coagulation intravasculaire disséminée (CIVD) est une pathologie rare correspondant à l’activation systémique de la cascade de coagulation. Les thrombi fibrineux formés, auxquels s’ajoute un éventuel vasospasme, conduisent à l’ischémie et à la nécrose des tissus. La CIVD est fréquemment associée à un traumatisme, une blessure, une complication obstétrique ou à un choc septique. De nombreux cas d’ostéonécrose dus à une CIVD ont été décrits dans la littérature orthopédique (principalement concernant la tête fémorale), mais très peu de cas sont retrouvés concernant la région maxillo-mandibulaire. Une patiente de 83 ans se présente en consultation pour l’apparition récente de mobilités au niveau du bloc incisivo-canin maxillaire. L’interrogatoire révèle le diagnostic deux mois auparavant d’une leucémie myéloïde aigue, découverte de manière fortuite suite à un choc septique à E. Coli. Les bilans biologiques réalisés au moment du sepsis étaient en faveur d’une coagulation intravasculaire disséminée (CIVD). Quelques jours après, la patiente se plaignait de douleurs et de mobilités anormales localisées sur les dents antérieures maxillaires. Les examens cliniques et radiographiques (orthopantomogramme et cone beam) objectivent une nécrose osseuse du prémaxillaire limitée par les canines, avec un séquestre indépendant du reste du maxillaire. L’étude d’imputabilité conclut à la responsabilité de la CIVD en l’absence d’autres facteurs déclenchants et en raison d’une chronologie concordante. Le diagnostic de nécrose consécutive à une CIVD est alors posé. La prise en charge consiste en une séquestrotomie sous anesthésie générale et fermeture muqueuse. Un suivi régulier est mis en place avec une évolution favorable. Le prémaxillaire possède une vascularisation très riche assurée par les branches terminales de l’artère carotide externe, et par l’artère maxillaire. Les nécroses avasculaires sont par conséquent rares dans cette région. Cette vascularisation abondante explique le peu de cas décrits dans la littérature. On retrouve deux cas de nécrose consécutive à une CIVD au niveau de la mandibule et deux cas pour le prémaxillaire.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Fourcade, A. "Apprentissage profond : un troisième oeil pour les praticiens." In 66ème Congrès de la SFCO. Les Ulis, France: EDP Sciences, 2020. http://dx.doi.org/10.1051/sfco/20206601014.

Full text
Abstract:
« L’intelligence artificielle connaît un essor fulgurant depuis ces dernières années. Lapprentissage automatique et plus précisément lapprentissage profond grâce aux réseaux de neurones convolutifs ont permis des avancées majeures dans le domaine de la reconnaissance des formes. Cette présentation fait suite à mon travail de thèse. La première partie retrace lhistorique et décrit les principes de fonctionnement de ces réseaux. La seconde présente une revue de la littérature de leurs applications dans la pratique médicale de plusieurs spécialités, pour des tâches diagnostiques nécessitant une démarche visuelle (classification dimages et détection de lésions). Quinze articles, évaluant les performances de ces solutions dautomatisation, ont été analysés. La troisième partie est une discussion à propos des perspectives et des limites présentées par les réseaux de neurones convolutifs, ainsi que leurs possibles applications en chirurgie orale. »
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Reports on the topic "Doute – Dans la littérature"

1

Belkaïd, Meryem. Figures de la marginalité dans la littérature policière française contemporaine. Edicions de la Universitat de Lleida, 2018. http://dx.doi.org/10.21001/luc.21.22.14.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography