To see the other types of publications on this topic, follow the link: Économie politique – Étude et enseignement (secondaire).

Dissertations / Theses on the topic 'Économie politique – Étude et enseignement (secondaire)'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 29 dissertations / theses for your research on the topic 'Économie politique – Étude et enseignement (secondaire).'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Dollo, Christine. "Quels déterminants pour l'évolution des savoirs scolaires en SES ? : l'exemple du chômage." Aix-Marseille 1, 2001. http://www.theses.fr/2001AIX10113.

Full text
Abstract:
Lorsque la discipline scolaire sciences économiques et sociales se crée en 1966-67, les textes originaux définissent un " projet fondateur " dont on peut résumer les grandes orientations : - cet enseignement doit favoriser l'accès à l'intelligence des sociétés contemporaines à partir des questions qui font sens pour les élèves ; - il s'agit de partir des problèmes actuels et d'objets permettant une approche intégrée du social, déconnectée du découpage disciplinaire universitaire ; - il est enfin préconisé de mettre en œuvre des démarches d'observation, partant des faits pour remonter de façon inductive à la compréhension de certains phénomènes. Ce travail montre, à partir de l'exemple précis du chômage, étudié en classes de seconde et de terminale ES, que ce " projet fondateur " des SES semble aujourd'hui difficile à mettre en œuvre. En effet, pour partir des problèmes que se pose actuellement la société, il semble difficile de partir d'une approche purement descriptive. On ne peut éviter la référence à des disciplines différentes pour construire des objets scientifiques comme celui du chômage. Par ailleurs, s'il est en effet essentiel de tenir compte des préoccupations des élèves, une approche rigoureuse de leur système de représentations -connaissances met en évidence l'importance de la modélisation. En effet, pour dépasser les obstacles à l'apprentissage repérés dans une enquête de représentations sociales, il semble nécessaire d'approcher avec les élèves le caractère pluriparadigmatique de l'économie, en n'occultant pas la nécessité d'une formalisation adaptée à leur niveau scolaire. Enfin, ce travail montre également le caractère pertinent de la théorie de la transposition didactique pour la discipline scolaire SES. Les savoirs scolaires relatifs au chômage fondent bien leur légitimité sur les savoirs savants produits dans les disciplines de référence.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Murati, Coralie. "Du processus de production des contenus curriculaires à leur mise en forme scolaire officielle : le cas des sciences économiques et sociales au lycée." Thesis, Aix-Marseille, 2014. http://www.theses.fr/2014AIXM3124.

Full text
Abstract:
À travers le cas des sciences économiques et sociales, au niveau du secondaire, cette thèse interroge le processus de construction des contenus d'enseignement et leur évolution à partir d'une approche sociologique des curricula. L'action de production s'ancre dans des processus sociaux et cognitifs à la fois antérieurs et latéraux qui impactent la sélection, l'organisation et la hiérarchisation des savoirs au sein d'un programme scolaire. Cette action est menée par une base sociale : enseignants du secondaire organisés en association, associations patronales, groupe d'experts etc. Ces différents groupes d'acteurs, à la fois externes et internes au champ pédagogique, officiels et officiaux, entrent en relation dans l' « espace public » qui devient une arène sociale où se manifestent des conflits d'intérêts et des enjeux de pouvoir. Dans leur structuration interne les curricula scolaires officiels portent les traces de ces opérations sociales de négociations et décisions pour la sélection et l'organisation des savoirs. Les constats s'appuient sur une analyse qualitative qui associe plusieurs types de matériaux : récits de pratique des experts, rapports officiels, communiqués de presse, programmes scolaires. L'analyse met en lumière les transformations qui ont lieu à la fois dans les curricula de SES et dans leur processus de production. Les différentes formes de savoirs sont davantage projetées à partir des champs universitaires et professionnels. Quant au processus de production des programmes il fait l'objet, lui-même, d'une « épreuve de négociation » à travers laquelle les différents acteurs négocient la reconnaissance de forme d'expertise spécifique
Through the case of Economic and Social Sciences, at the secondary level, this research examines the construction process of teaching contents and their evolution, using a sociological approach to the curricula. This action of construction is fixed in social and cognitive processes in both anterior and lateral that impacts the selection and hierarchical organization of knowledge within a formal curriculum. This action is conducted by a "social base": secondary school teachers organized in association, employer association, expert group, associations of higher education teachers, and producers of secondary education policies. These different groups, both inside and outside of educational field, official and unofficial, come in relation within the "public space". It becomes a social "arena" where manifest conflicts of interest and power issues. The internal structuring of formal curriculum brought out these social negotiations and political decisions for the selection and organization of knowledge. The findings are based on a qualitative analysis crossing data, included are interviews with experts produced formal curriculum, official documents and assessment reports in addition to programs of secondary level and Economic and Social Sciences. The analysis reveals the transformations that occur in both formal curriculum of Economic and Social Sciences and in their production process. The different forms of knowledge are more projected from academic and professional fields. As for the process of formal curriculum production is the subject itself of a "test negotiation" among social groups for the recognition of their expertise
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Nehme, Georges. "Analyse des méthodes d'enseignement des sciences économiques dans le système éducatif Libanais." Phd thesis, Université de Bourgogne, 2009. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00547879.

Full text
Abstract:
L'enseignement de l'économie a pris place de façon relativement récente dans le système éducatif libanais (2000). La courte histoire de cet enseignement présente un enjeu quant à l'identité de la discipline et à sa place dans le système éducatif au Liban. L'enseignement de l'économie au Liban n'a pas eu lieu d'une façon exclusive mais au contraire s'est inscrit dans un projet de réforme générale des programmes et des structures du lycée adoptées depuis très longtemps. Réforme qui s'est basée sur les innovations en ce domaine adoptées en France. Depuis sa création, la nouvelle filière ES a réussi à tripler ses effectifs en neuf ans tandis que son taux de réussite ne cesse de chuter pour devenir le plus faible parmi les autres filières et parmi les autres disciplines enseignées. Ce travail de recherche a aboutit à une formulation de propositions permettant d'améliorer la conjoncture pédagogique et scientifique de cette discipline afin d'inciter les responsables pour lancer un "atelier de travail" au niveau national avec la participation de toutes les composantes de la "noosphère" dont l'importance dans le système éducatif français est considérée comme essentielle et comme ayant un rôle rpécurseur pour toute réforme ou modification des programmes et des méthodes d'enseignement.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Drot-Delange, Béatrice. "Outils de communication électronique et disciplines scolaires : Quelle(s) rationalité(s) d'usage ? : le cas de trois disciplines scolaires du second degré en France : la technologie au collège, l'économie-gestion et les sciences économiques et sociales au lycée." Phd thesis, École normale supérieure de Cachan - ENS Cachan, 2001. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00381040.

Full text
Abstract:
Depuis 1994, la politique française volontariste de développement d'Internet, notamment au sein de l'Éducation Nationale, incite les acteurs des disciplines scolaires à utiliser de nouveaux outils de communication : listes de diffusion, sites ministériels, académiques ou personnels.
Si les acteurs ont saisi les opportunités qu'offraient ces outils pour constituer ce que nous nommerons des " réseaux disciplinaires ", ont-ils pour autant créé des réseaux pédagogiques, tels que les définit J. Perriault (1986) ?
Notre travail a consisté à expliciter d'une part le processus d'émergence de ces réseaux en utilisant le cadre théorique de la sociologie de la traduction, d'autre part les rationalités à l'œuvre dans les usages d'adoption et de participation des enseignants en mobilisant les théories sur les médias coopératifs, empruntant elles-mêmes à la tradition de la sociologie de l'action collective.
Nous avons appliqué cette démarche à trois disciplines : la technologie pour le collège, les sciences économiques et sociales et l'économie-gestion pour le lycée. Concernant l'émergence des réseaux disciplinaires, nous avons analysé les discours des acteurs impliqués dans cette émergence, que ce soit sous forme d'articles, de sites ministériels ou de comptes rendus de réunion. Concernant les usages d'adoption et de participation, nous avons analysé les échanges sur les listes de diffusion pour l'année scolaire 1999-2000, enquêté auprès des abonnés, auprès des enseignants auteurs de sites personnels concernant leur discipline, ainsi qu'auprès des responsables académiques des pages web disciplinaires.
Cette approche nous a permis de caractériser les réseaux disciplinaires et de les situer par rapport aux réseaux pédagogiques.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Marcotte, Beausoleil Manon. "L'élaboration de structures taxonomiques dans le processus de gestion en économie familiale, 2e cycle du secondaire." Master's thesis, Université Laval, 1989. http://hdl.handle.net/20.500.11794/29436.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Martin, Jean-Luc. "La politique de l'éducation physique sous la Ve République : enseignement secondaire." Paris, Institut d'études politiques, 1998. http://www.theses.fr/1998IEPP0013.

Full text
Abstract:
L'histoire de l'éducation physique et sportive en France a suscité, depuis une vingtaine d'années, de nombreux travaux. Dans cette production historique et sociologique, la Ve République demeure toutefois une période très délaissée. Les rares auteurs à l'avoir abordée ont en outre largement ignore la dimension politique pourtant omniprésente dans le passé récent de cette discipline. En prenant le parti d'analyser, entre 1958 et 1997, le dessein et la volonté des gouvernements successifs, la stratégie des organisations professionnelles enseignantes, ou les arbitrages rendus entre les opinions et intérêts contradictoires qui s'affrontent au sein du "monde de l'éducation physique", la présente recherche entreprend tout d'abord de mettre en lumière les aspects les moins connus de l'histoire de l'EPS. Elle révèle ainsi la spectaculaire progression des moyens accordés à la discipline et la mutation de ses contenus qu'engendre, entre 1958 et 1966, l'action de Maurice Herzog. Elle expose ensuite la menace que la politique gouvernementale semble, de 1967 à 1980, faire planer sur son existence scolaire et les affrontements qu'elle génère en retour. Elle relate enfin, à partir de 1981, les étapes successives de son intégration dans les rouages du ministère de l'éducation nationale. S'appuyant essentiellement sur les sources documentaires, administratives et politiques, conservées aux archives nationales, sur la presse syndicale et sur de nombreux témoignages des acteurs de l'époque, cette thèse s'attache par ailleurs à démontrer que l'évolution conceptuelle de l'éducation physique et sportive et son enracinement institutionnel rue de Grenelle doivent autant, sinon davantage, aux raisonnements, décisions et affrontements d'essence purement politique qu'au mouvement des idées ou au changement des mentalités
For more than twenty years, the history of physical education in France has been the topic of a large amount of research work. Although these studies are based on both historical and sociological facts, they nevertheless often overlook a most important period in French history, namely the Fifth Republic moreover, the very few authors who have actually dealt with this period have failed to take into account the political dimension of the recent past of physical education. In the present research work, we have endeavoured to analyse and shed a new light on the lesser known aspects of the history of physical education between 1958 and 1997, i. E. : the goals and will of the various governments, the strategies adopted by teachers' professional organizations, the decisions that were reached to balance the contradictory interests and opinions which confront each other within the world of physical education. We have their laid the stress on the major part played by French minister of sports Maurice Herzog between 1958 and 1966 in the dramatic increase of the means granted to this discipline and the changes in its contents. We have also highlighted the impending threats on the very existence of physical education between 1967 and 1980 on account of government policy and the conflicts it entailed. Last but not least, we have related the various stages of the gradual integration of physical education into the structures of the ministry of national education. In this research work, we have mainly relied on documentary administrative and political sources provided by the national archives, on union press and on various testimonies from people involved in the history of physical education at the time. We have attempted to prove that the conceptual evolution and institutional implanting of physical education in the ministry of education was as much, if not more, due to essentially political analyses and decisions as to evolving ideas and changing attitudes
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Levan-Lemesle, Lucette. "L'enseignement de l'économie politique en France (1860-1939)." Paris 1, 1995. http://books.openedition.org/igpde/2584.

Full text
Abstract:
1) jusqu'en 1877, l'economie politique en france se confond avec le liberalisme et surtout le libre echange. Les heritiers de j-b say ont constitue un groupe de pression et monopolisent l'enseignement qui est libre et prive. L'academie des sciences morales et politiques selectionne les enseignants. 2) quand l'economie politique devient matiere d'examen dans la licence en droit, les facultes de droit deviennent l'instance dominante, et les autres lieux d'enseignement parisiens se transforment en satellites. En 1896, une agregation specifique favorise la professionalisation des economistes. Ils reexaminent sans prejuges les aspects de la pensee orthodoxe, et dans les annees 1920, apparaissent comme de vrais professionnels. 3) mais la crise de 1930 porte atteinte a leur prestige. Les ingenieurs des grandes ecoles pronent une economie plus mathematique et revendiquent, pour eux, le role d'expert
In france, teaching of political economy is divided in three periods. 1) a free treaching monopolizes liberal say's inheritence. Academie des sciences morales et politiques makes a choice among its graduates to form professors. 2) secund, faculties in law became dominante instance, and some special places, in paris, become sort of satellites. From 1896, professors are formed with a special exam. They reexamine without any conformism all liberal orthodoxy and just became real professionels. 3) but 1930 crisis spoils their prestige. Famous ingeneers ask for more mathematic economics and claim for expert's recognition
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Ramondetti, Marie-José. "Etude d'un geste professionnel : l'enseignement de la méthode de la dissertation en sciences économiques et sociales." Aix-Marseille 1, 2006. http://www.theses.fr/2006AIX10051.

Full text
Abstract:
L’objet d’enseignement « méthode de la dissertation en Sciences économiques et sociales » est questionné dans ce travail, en particulier à partir de la consigne de l’élaboration d’une problématique. La « niche écologique » de la dissertation est constituée de paramètres complexes que nous interrogeons : débat autour de l’identité de la discipline scolaire « Sciences économiques et sociales », ambiguïté de la rhétorique, de l’écriture, des pratiques langagières, conceptions différentes de la notion de problématique. L’éclairage de théories de l’action (modèles de l’action chez Habermas, intelligence de la ruse chez les Grecs) et de théories didactiques dans une perspective de didactique comparée nous permet de montrer que le geste professionnel « enseignement de la méthode de la dissertation en Sciences économiques et sociales » repose sur des conceptions différentes de la problématique (démarche instrumentale ou de questionnement) qui induisent des actions du professeur fort diverses. L’étude du geste professionnel de trois professeurs conduit à montrer le risque d’enfermement dans des techniques à travers l’enseignement de plans types dans l’un des cas observés et à étudier l’action du professeur qui construit un rapport à l’objet du milieu « problématique » en dévoluant à l’élève la responsabilité de problématiser.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Lee, Boulyeon. "Codes culturels d'origine et enseignement-apprentissage des langues-cultures étrangères : le cas des apprenants coréens du secondaire." Paris 3, 1998. http://www.theses.fr/1998PA030167.

Full text
Abstract:
L'attitude et les comportements des acteurs sociaux qu'il s'agisse des enseignants ou des apprenants sont d'ordre culturel et leurs origines s'integrent dans l'ensemble des codes culturels et des systemes de valeurs sociales de la civilisation en question. L'observation du champ coreen met en evidence les deux constats suivants : la civilisation coreenne, erigee de longue date selon les valeurs sociales et philosophiques du confucianisme, dont la structure de pensee et la conception de la langue devalorisent la parole, exerce une influence profonde sur les pratiques langagieres des apprenants coreens ; les enseignants coreens de langues etrangeres sont des lors demunis face a deux exigences de nature contradictoire : d'une part l'ideologie traditionnelle du pays, d'autre part l'utilitarisme actuel, d'ou la necessite d'etablir une deontologie en la matiere. Face a cette question d'attitude d'ordre culturel chez les apprenants de civilisation dite affective, seule la formation des apprenants coreens en milieu scolaire par un programme d'enseignement des attitudes a long terme dans une dimension pluridisciplinaire donnerait une grande efficacite a l'enseignement/apprentissage des langues et des cultures etrangeres. De plus, cette entreprise devrait etre soutenue par une evolution parallele de l'ensemble du systeme educatif et des valeurs socioculturelles du pays
The attitude and behavior of social actors, teachers and students alike, emanate from an existing cultural environment. The origins of these attitudes and behaviors embody the integration of cultural codes and social value systems of the society in question. In examining korean society, the following two observations need be considered. Korean civilization - established on the ancient social values and philosophies of confucianism in which the thought structures and the conception of language denigrates the spoken word exerts a profound influence on the study and practice of language by korean pupils and scholars. Korean foreign language teachers therefore face severe challenges due to two contradictory issues: on one hand the country's traditional confucian ideology, which deemphasizes the oral aspects of language, and on the other hand the utilitarianism of language in our modem times, where oral communication is of critical importance. This dilemma calls for a profound reevaluation of language teaching. In view of this predicament of cultural origin and students belonging to societies said to be affective, only the education of korean pupils with a long-term, multidimensional curriculum would denote an effective teaching program of foreign languages and cultures. Furthermore, this undertaking should be supported by an analogous evolution within the entire educational and socio-cultural value system of the country
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Baluc, Jean-Pierre. "L'enseignement du français dans le secondaire en Corée du Sud et la politique linguistique de la France dans ce domaine : analyse critique." Paris, INALCO, 1992. http://www.theses.fr/1992INAL0007.

Full text
Abstract:
L'impressionnant et fulgurant développement de l'enseignement du français dans le secondaire et le supérieur coréens au cours de ces 20 dernières années s'inscrit parfaitement dans deux logiques complémentaires. D'une part, dans le cadre de la logique confucéenne qui soumet chaque individu au devoir moral de mieux s'instruire et d'autre part, dans le cadre incontournable du miracle économique coréen, lesquels ont exercé des effets centripètes sur des domaines annexes, tel que le français. Néanmoins, cet enseignement souffre de profonds maux incompatibles avec une logique de qualité, puisqu'il apparait essentiellement instrumentaliste dans le fond, en réponse à la tenace volonté de coréanisation des apports étrangers imposée par les militaires au pouvoir sans interruption depuis 1961. En outre, on a pu observer que les succès quantitatifs plutôt que qualitatifs dépendent en premier lieu de l'insuffisance chronique de la formation pédagogique des professeurs à tous les niveaux d'étude du français ; en deuxième lieu à la taille des classes jamais inférieure à 50/60 apprenants, ainsi qu'à la finalité des études prioritairement axée sur la préparation aux questions à choix multiples de l'examen d'entrée à l'Université. La propagation du français n'aura finalement pas servi au rapprochement des deux pays qui se trouvent paradoxalement de plus en plus dans une logique d'incompréhension mutuelle
The impressive, rapid development of the teaching of French in the Korean secondary and tertiary sectors during the last twenty years can be explained by reference to two complementary factors ; on the one hand, the Confucian ethic which imposes on each individual the moral duty to improve his educational level, and on the other, the undeniable influence of the Korean economic miracle. These factors have had centripetal repercussions on related fields such as the teaching of French. Nevertheless, the quality of French education in Korea has suffered acutely from the essentially pragmatic attitude which has resulted from the determined policy of koreanising foreign contributions to the national culture, a policy imposed by the military which has held power without interruption since 1961. Moreover, the fact that the development of the teaching of French has been quantitative rather than qualitative, can be attributed firstly, to the chronic inadequacy of the pedagogical training given to teachers at all levels of their French studies, and secondly, to the size of the classes which never have fewer than 50 60 students. A further aggravating factor is the fact that study at the secondary level are oriented towards the multiple choice university entrance examination. The above considerations have led to the conclusion that the teaching of French in Korea have done nothing to improve Franco Korean relations which continue to exhibit a lack of mutual understanding
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Legris, Patricia. "L' écriture des programmes d'histoire en France (1944-2010) : sociologie historique d'un instrument d'une politique éducative." Paris 1, 2010. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00579269.

Full text
Abstract:
Cette thèse est consacrée à l'étude du processus d'élaboration des programmes d'histoire dans le second degré en France depuis la Libération. Le circuit d'écriture des curricula prescrits s'ouvre tout au long de la période retenue. Alors que la production de cet instrument d'une politique éducative se fait jusque dans les années 1960 essentiellement en cogestion entre l'Inspection générale et la SPHG, association de spécialistes, les circuits d'écriture suivants, dont les configurations sont variables, intègrent d'autres acteurs (didacticiens, historiens universitaires, groupes mémoriels, politiques, etc. ). Cette ouverture du circuit s'accompagne de changements à la fois dans les contenus des curricula et dans la conception de la citoyenneté promue par cet enseignement. L'étude des circuits d'écriture des programmes scolaires est donc à intégrer dans celle des politiques éducatives (touchant à l'histoire) ainsi que dans celle d'autres politiques publiques.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Oeser, Alexandra. "La transmission scolaire du passé nazi en Allemagne : étude comparative de quatre écoles à Hambourg et Leipzig." Paris, EHESS, 2007. http://www.theses.fr/2007EHES0130.

Full text
Abstract:
La transmission scolaire du passé nazi en Allemagne est étudiée dans quatre écoles à Hambourg et Leipzig. Il s'agit de préciser les réappropriations et usages de ce passé par deux générations de professeurs - la « génération 68 » et la « génération RDA » - et par leurs élèves. La thèse analyse 137 entretiens et plus de deux ans d'observation dans les cours d'histoire ainsi que des matériaux utilisés en classe. Les significations et les fonctions du passé nazi diffèrent selon les espaces, les moments et leurs hommes (la classe, la cour de récréation, les groupes d'amis, le domicile). Par ailleurs, les cadres sociaux qui orientent les usages du passé sont étudiés : la socialisation des professeurs et élèves, la génération, le genre, l'appartenance sociale, l'engagement politique, les oppositions est-ouest. Cette enquête combine ainsi l'analyse des situations et des dispositions pour tenter de mieux comprendre la multiplicité des usages sociaux du passé
The pedagogical transmission of the nazi past in Germany is analysed in four schools in Hamburg and Leipzig. Formes of reappropriation and uses of the past by two generations of teachers - the "1968 generation" and the "GDR generation - and by their students are analysed. The thesis is based on 137 interviews and more than two years of classroom observation of history lessons. Significations and functions of the nazi past vary according to spaces, moments and men (classrooms, schoolyard, peer groups, home). But social frameworks also influence and/or direct uses of the past : the socialisation of teachers and students, generational belonging, gender and group dynamics, social class, political engagement, east-west oppositions. This research analyses situations and dispositions in order to try and understand multiple uses of the past. The research within schools and that within families allows to think the twofold influence of these social institutions on the adolescents
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Bergeron, Hervé. "La poésie à l'école secondaire québécoise (1963-2016) : une histoire à travers les textes." Doctoral thesis, Université Laval, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11794/27280.

Full text
Abstract:
Afin de comprendre et d'expliquer le malaise actuel vis-à-vis de l'enseignement de la poésie au secondaire, la thèse remonte à la publication du Rapport Parent (1963-1966), document fondateur de l'école québécoise moderne, et à la création du ministère de l'Éducation du Québec (1964) pour suivre, à travers les documents, l'histoire de l'enseignement de la poésie au secondaire au cours des 50 dernières années. Cette période se divise en trois grandes étapes : une révolution en éducation marquée par la publication du Rapport Parent et de deux programmes; le retour aux sources amorcé par L'école québécoise qui verra deux programmes et deux séries de manuels scolaires; la réforme articulée autour de L'école, tout un programme dont les programmes et les manuels sont actuellement en vigueur. C'est à travers ces trois types de documents (documents d'orientation, programmes d'enseignement et manuels scolaires) que je retracerai le parcours de l'enseignement de la poésie à l'école secondaire avec comme toile de fond les grands courants qui ont marqué l'éducation et l'enseignement du français au Québec depuis les années 1960. L'enseignement de la poésie ne peut se détacher du contexte dans lequel il se fait. Ce contexte comprend diverses facettes qui lui sont internes et d'autres qui lui sont externes. Les facettes externes dans ce travail sont la vision de la culture et de l'enseignement ainsi que la place faite à la littérature et à la poésie. L'idée de culture a beaucoup évolué depuis 50 ans. Le Rapport Parent abandonne la vision traditionnelle de la culture au profit d'une vision plus large qui englobe l'ensemble des activités humaines. Nuancée et actualisée, cette vision large de la culture restera la référence. La littérature qui détenait une place importante dans la culture traditionnelle perd ainsi de l'influence. Sa place et son importance, malgré les discours qui la valorisent, vont diminuer jusqu'à ne devenir qu'un adjuvant à l'enseignement de la technique de la langue et des types de textes. L'évolution de l'enseignement transformera la classe traditionnelle bien ordonnée sous l'autorité du maitre en lieu qui doit permettre à l'élève de construire ses connaissances. Les éléments reliés directement à l'enseignement de la poésie comprennent les programmes, les manuels, l'enseignement de la lecture et de l'écriture et le travail du professeur et de l'élève. Les programmes subiront d'importantes modifications. Le programme-cadre de 1969 marque la fin des programmes à visées littéraires. Le seul vrai but des programmes depuis, c'est de parfaire l'apprentissage technique de la langue. Le programme de 1980 marque l'abandon des genres littéraires comme base de l'enseignement des textes au profit de la notion de discours. Comme le discours poétique n'y apparait pas, la poésie peine à se trouver une place. Les programmes de 1995 et de la réforme optent pour les types de textes plutôt que les discours, mais la poésie n'entre pas dans cette typologie. La place de la poésie en lecture et en écriture est variable selon les époques. Sur un même pied que les autres types de textes dans le programme-cadre, elle apparait seulement en lecture dans le programme de 1980. Les programmes subséquents lui redonneront une place en écriture. Depuis 1980, elle reste un genre marginal qui souvent ne sert qu'à illustrer des notions utiles aux discours ou types de textes utilisés par le programme. La relation professeur/élève s'est considérablement modifiée au cours de cette période. De maitre, le professeur est devenu guide et médiateur. L'élève évolue en sens inverse : de passif récepteur de la connaissance, il devient responsable de construire ses connaissances. Le professeur, compte tenu du peu de place qu'occupe la poésie dans les programmes et du fait qu'elle ne fait pas partie de la typologie des textes adoptée par ceux-ci, ne peut compter que sur ses connaissances pour en assurer un enseignement valable. Les manuels accompagnent les programmes sauf pour le programme-cadre. Depuis 1980, les manuels de français ont une visée autoéducative parce qu'ils s'adressent directement à l'étudiant. Ils se présentent comme des préparations de cours que l'élève n'a qu'à suivre pour acquérir les connaissances au programme. La place de la poésie en lecture et en écriture y est variable selon les époques et les manuels.
To understand and explain the malaise that exists regarding the teaching of poetry in high schools, the thesis goes back to the Rapport Parent (1963–1966), a seminal document that forms the basis of modern Quebec school, and to the creation of the Ministère de l'Éducation du Québec (1964) to follow, through the documents, the history of high school poetry teaching of the last 50 years. This period is divided in three main parts : a revolution in education marked by the publication of the Rapport Parent and two programs; the return to basics initiated by L'école québécoise with two programs and two series of textbooks; the reform based on L'école, tout un programme of which the programs and textbooks are currently in use. Through these three types of documents, guidance documents, curricula and textbooks, that we will recall the evolution of poetry teaching in High School in relation to the main trends that marked education and French teaching in Quebec since the 1960s. Poetry teaching cannot be separated from the context within which it is made. This context includes many facets some of which internal and others, external. In this thesis, external facets consist of the vision of culture and teaching as well as the importance given to the literature and poetry. The concept of culture evolved quite a lot in the last 50 years. The Rapport Parent abandoned the traditional notion of culture for a larger one that includes all human activities. This interpretation, although nuanced and updated, will remain the standard. Literature which held a predominant position in traditional culture thus loses its influence. Its importance, despite still being valued in some spheres, will diminish until it becomes a simple tool in teaching language techniques and types of texts. The evolution of education will transform the traditional classroom well ordered under the master's authority in a place where the student is allowed to build his own knowledge. Elements that are directly linked to poetry teaching include curricula, textbooks, the teaching of reading and writing and the work done by both teacher and student. Programs will go through important modifications. 1969 framework program marks the end of literature oriented curricula. Since then, the programs only real goal is to perfect the comprehension of the technical aspects of language. 1980's program sees the end of literary genres as the basis of the teaching of texts in favour of the discourse notion. As poetic discourse is not mentioned, poetry struggles to find its place. 1995 and reform programs focus on the types of texts instead of discourse, but poetry is not part of this typology. The place of poetry in reading and writing varies through the years. Equal to other types of texts in the framework program, it only appears in the 1980's program for reading. Following programs will give it a place in writing. Since 1980, it is mainly a marginal genre which is simply used to illustrate useful notions for discourse or types of text in the program. The teacher/student relationship changed enormously during this period. From master, the teacher became a guide and mediator. The student follows the opposite path : from a passive receiver, he becomes responsible for building his own knowledge. Because of the small place of poetry in the programs and the fact that it is not part of the official typology of texts in the programs, the teacher has to rely only on his own knowledge of poetry to ensure a viable teaching. Textbooks accompany the programs with the exception of the framework program. Since 1980, the French-language textbooks aim toward self-learning because they address the student directly. They present themselves as class preparations that the student simply has to follow to acquire the knowledge required by the program. The place they give to poetry in reading and writing varies depending on the period and the textbook.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Barbazo, Eric. "L' association des professeurs de mathématiques de l'enseignement public (A. P. M. E. P) : un acteur politique, scientifique, pédagogique de l'enseignement secondaire mathématique du 20e siècle en France." Paris, EHESS, 2010. http://www.theses.fr/2010EHES0106.

Full text
Abstract:
Créée en 1910, l'Association des professeurs de mathématiques de l'enseignement public est un mouvement corporatiste formé par des professeurs de l'enseignement secondaire, c'est-à-dire des professeurs des lycées enseignant depuis les classes de sixième jusqu'aux classes préparatoires aux grandes écoles. Créée dans un premier temps pour soutenir la réforme de 1902 remise en cause par le pouvoir politique, l'APMEP joue le rôle syndical dont sont privés les fonctionnaires durant l'Entre-deux guerres et développe dans le même temps une communication scientifique et pédagogique entre ses adhérents. Elle s'oppose à la mise en place en 1925 des programmes dits d'égalité scientifique et devient petit à petit l'interlocuteur des professeurs de mathématiques auprès du ministère. Après la Seconde guerre mondiale, l'APMEP participe à la transformation des programmes et des méthodes d'enseignement, notamment à l'introduction des mathématiques modernes dans les contenus enseignés. Elle revendique la création en 1969 des Instituts de recherches sur l'enseignement des mathématiques (IREM). La thèse étudie les contenus des quelques 300 bulletins édités par l'association depuis sa création et qui rendent compte de l'évolution de l'enseignement des mathématiques dans le secondaire entre 1910 et 1975. Elle montre le discours politique dans un premier temps tenu par l'association puis le discours scientifique et pédagogique qui se construit dès les années 1920, dans une dimension à la fois nationale et internationale. Enfin, elle étudie quatre personnages principaux depuis la Libération qui ont contribué à l'introduction des mathématiques modernes dans les années 1970
The « Association des professeurs de mathématiques de l'enseignement public », that is to say the state schools mathematics teacher association is a corporate body created in 1910 and made of Secondary education teachers i. E. , teachers who teach ailleveis from Year 7 groups to the preparation in mathematics and physics for the competitive entrance examination to French Engineering Schools. It was initially created to support the 1902 reform which was questioned by political power and it also acted as a union labour which was forbidden for civil servants in the inter wars years. In the meantime, it developed scientific and pedagogical communication between its members. In 1925, it fought against the implementation of the so-called scientific equality and gradually became the Mathematics teachers' official organisation in relation with the Ministry. After World War 2, the association played a part in the modifications which both the curriculum and teaching methods underwent, especially as regards the introduction of modern mathematics. It daims the creation of the « Instituts de recherches sur l'enseignement des mathématiques» (IREM). This PHD focuses on the study of some 300 notices, edited by the-Association since its creation, showing the evolution of the teaching of Mathematics in secondary schools between 1910 and 1975. To start with this PHD probes into the political ideology the association had in its early days. Then, it studies the •scientific and pedagogical stand which rose in the 1920s, both on the national and international level. Finally, it deals with 4 of the famous personalities which contributed to the introduction of modem mathematics from the end of World War 2 to the 1970s
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Al, Zahran Sohaib. "L’enseignement religieux en Syrie et les droits de l’homme : une étude analytique et critique de la conception et de l’évolution des droits de l’homme et de leur cadre philosophique, politique et juridique dans les manuels scolaires de 2ème secondaire depuis 1963 jusqu’aujourd’hui." Thesis, Paris 10, 2013. http://www.theses.fr/2013PA100222/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse porte sur les représentations des droits de l’homme dans les manuels scolaires religieux en Syrie. Elle interroge la perception islamique des droits humains, notamment au regard de leur origine séculière. Elle analyse aussi la place de l’enseignement religieux dans la conception et la promotion des libertés fondamentales, ainsi que les difficultés occasionnées par la confrontation aux enjeux d’ordre politique, philosophique, juridique et théologique. Une approche comparative est développée dans ce but avec d’une part les textes internationaux portant sur les droits de l'homme, de la Déclaration universelle aux conventions islamiques, et de l’autre, avec les travaux portés par le courant de la réforme et le renouvellement de la pensée islamique. En tenant compte du fait que le contenu des manuels s'inscrit dans un cadre temporel donné, il importe de discuter du positionnement quelque peu paradoxal de ces ouvrages au sein d’un enseignement religieux organisé par un État laïque. Il apparaît que, malgré l’existence de doctrines islamiques élaborées en accord avec l’esprit de la Déclaration universelle, dans la mesure où elles avancent une relecture des textes qui font l’objet de la polémique, les manuels restent fidèles à un courant de pensée traditionnel pour ne pas dire archaïque. Les éditions les plus récentes n'ont pas accompli de progrès notables en la matière et se sont au contraire avérées davantage soumises au carcan d'un régime autocratique. Afin de mieux intégrer et faire appliquer les droits de l'homme, l’enseignement religieux syrien doit relever plusieurs défis, dont l'élaboration d'une véritable citoyenneté, le respect de la diversité de la société et la redéfinition de l’État
This thesis focuses on representations of human rights in Syrian religious textbooks. It analyzes the Islamic perception of human rights, particularly with regard to their secular origin. It also analyzes the role of religious education in the conception and promotion of fundamental freedoms, and the difficulties brought about by the conflict with issues of the political, philosophical, legal and theological order. To achieve this, there implemented a comparative approach to international instruments on human rights, specifically The Universal Declaration of Human Rights (UDHR) and Islamic conventions on the one hand, and the work carried out by the school of reform of Islamic thought on the other. Taking into account the fact that the content of textbooks is part of a time frame, it is important to discuss the somewhat paradoxical position of these structures in a religious education that is organized by a secular state. It appears that in spite of the existence of Islamic doctrines developed in accordance with the spirit of the UDHR insofar as these doctrines suggest a rereading of texts that are the subject of controversy, textbooks remain faithful to a traditional, not to say archaic, thinking. The most recent textbooks have not made any significant progress in this area, but are instead subject to the yoke of what proved to be more of an autocratic regime. To better integrate and enforce human rights, religious education in Syria faces several challenges, including the development of effective citizenship, respect for the heterogeneity of society and redefinition of the State
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Mappes-Debus, Micheline. "L'éducation artistique et culturelle au lycée, demande réelle ou symbolique du lycéen : territoire, académie de Strasbourg." Rennes 2, 2004. http://www.theses.fr/2004REN20008.

Full text
Abstract:
Quand j'étais professeur, je me demandais toujours pourquoi le lycéen refusait de lire, écrire, compter, apprendre les leçons et faire les exercices qu'on lui donnait. Maintenant que je suis conseillère pour l'Education Artistique, je continue à me demander pourquoi le lycéen refuse de danser, chanter, peindre, jouer et faire les cabrioles qu'on lui demande de faire. Qu'il s'agisse d'éducation, de formation, d'apprentissages, de culture, l'adolescent apparaît muré dans son refus. L'anorexie reste un état familier du lycéen. Qui doit, qui peut diagnostiquer, prévenir, guérir, l'anorexie culturelle des jeunes ? Faut-il "résister à la tentation de vouloir éradiquer la résistance" et faire leur bonheur culturel malgré eux ?
When I was a teacher the question was "why don't they want to work ? "Now I am a counsellor for artistic education and the question is "why don't they want to participate ?" Teenagers just say no - Can we force them and make up for them, against them, their cultural happiness ?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Babault, Sophie. "Contacts de langues et dynamique socio-langagière à Madagascar : approche descriptive et interpretative des usages du français chez les lycéens français." Rouen, 2000. http://www.theses.fr/2000ROUEL377.

Full text
Abstract:
L'analyse des deux dernières grandes actions de politique linguistique et éducative malgaches - malgachisation dans les années 70 puis relance du français quinze ans plus tard -amène à penser qu'en amont des préoccupations strictement didactiques une des clés de ces questions linguistiques repose dans la prise en compte d'une forte interaction entre le rôle du français à l'école et celui qu'il occupe dans la société. Ce constat m'a conduite à construire une problématique de recherche s'articulant, d'une part, sur une exploration de la diversité des comportements langagiers des élèves et, d'autre part, sur l'analyse des facteurs explicatifs permettant de comprendre ces comportements. J'ai pour cela envisage une configuration de causalités, basée sur les notions de représentations et d'attitudes, empruntées à la psychologie sociale la démarche méthodologique retenue est multidirectionnelle, s'appuyant tant sur des approches macrosociolinguistiques que microsociolinguistiques. L'étude des divers éléments du corpus révèle des pratiques langagières fortement hétérogènes, permettant non seulement de distinguer des profils types de locuteurs mais également de suivre, pour chaque locuteur, l'inscription des pratiques dans des schémas de communication complexes et différentiels, conditionnes, entre autres, par le statut, les compétences linguistiques, l'engagement psychologique ou affectif du locuteur ou de ses interlocuteurs. Très présent, et faisant l'objet d'une utilisation à la fois stylistique et fonctionnelle, le discours mixte constitue par ailleurs pour les élèves un moyen efficace d'optimiser leurs productions langagières en jouant sur l'ensemble de leur répertoire linguistique. Enfin, les différentes valeurs reliées à chacune des langues en présence placent leur usage au centre d'enjeux identitaires importants, donnant lieu à des positionnements individuels très divergents et conduisant dans de nombreux cas à des situations conflictuelles.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Lemieux, Olivier. "L'histoire à l'école, matière à débats... : analyse des sources de controverses entourant les réformes de programmes d'histoire du Québec au secondaire (1961-2013)." Doctoral thesis, Université Laval, 2019. http://hdl.handle.net/20.500.11794/34773.

Full text
Abstract:
Tableau d'honneur de la Faculté des études supérieures et postdoctorales, 2018-2019
Prenant pour point de départ la controverse de 2006 qui touche au programme d’Histoire et éducation à la citoyenneté de deuxième cycle du secondaire, cette thèse porte sur les finalités et les enjeux associés à l’enseignement de l’histoire du Québec. Plus précisément, elle jette un regard sur les sources de controverses qui entourent les réformes des programmes d’histoire du Québec au secondaire depuis la mise sur pied de la Commission Parent (1961) jusqu’à la création du Comité Beauchemin-Fahmy-Eid (2013), et ce, en se penchant sur trois principales étapes, soit la consultation, l’élaboration de programme et les réactions et/ou l’évaluation. Notre analyse s’appuie sur dix-huit entrevues menées auprès d’acteurs-clefs et sur un corpus formé d’archives de fonds publics et privés, de mémoires déposés dans le cadre des consultations publiques, de documents officiels et d’articles de journaux. Pour analyser ce corpus, nous nous appuyons sur un modèle identifiant les principaux enjeux au cœur de la controverse de 2006, chacun au centre d’une confrontation entre deux référentiels globaux ou sectoriels. Ce modèle, de même que les cadres d’analyse qui permettent d’observer le jeu politique entourant l’élaboration de programmes, s’inscrivent dans le champ des approches cognitive et néo-institutionnaliste de l’analyse des politiques éducatives. Enfin, nos résultats permettent de penser que si certaines controverses entourant les programmes d’histoire du Québec au secondaire sont provoquées par un décalage entre les référentiels demandés par les acteurs intéressés à ce domaine et les référentiels qui sous-tendent les documents officiels, certaines découlent davantage de problèmes d’ordre organisationnel, structurel, professionnel et matériel, par exemple le nombre d’heures consacré à son enseignement. Cela nous conduit en dernier lieu vers une réflexion sur la source des changements de référentiels dans notre société. Mots-clefs : enjeux et finalités de l’enseignement de l’histoire ; cycle politique des programmes d’histoire ; analyse des politiques éducatives ; groupes d’intérêt ; opinion publique ; histoire de l’éducation
Starting from the 2006 controversy about the History and Citizenship Education program at the senior high school level, this thesis focuses on the aims and issues associated with teaching the history of Quebec. More specifically, we examine the sources of the controversies surrounding the reforms of Quebec's high school history programs from the creation of the Parent Commission (1961) until the creation of the Beauchemin-Fahmy-Eid Committee (2013); by focusing on three main steps: consultation, program development, and feedback and/or evaluation. Our analysis is based on eighteen interviews with key stakeholders, public and private records, public consultation briefs, government documents and newspaper articles. To analyze this corpus, we applied a model to identify the main issues at the heart of the 2006 controversy, each at the center of a confrontation between two global or sectoral standards. This model, as well as analytical frameworks for observing the political game surrounding program development, falls within the field of cognitive and neo-institutionalist approaches to educational policy analysis. Lastly, our results suggest that while some of the controversies surrounding the reforms of Quebec's high school history programs are caused by a gap between the standards required by stakeholders in this field and the repositories that underlie official documents, some derive from more organizational, structural, professional and material problems, such as the compulsory nature of the program or the number of hours devoted to its teaching. This leads us ultimately to a reflection on the source of the changes of frames of reference in our society. Keywords: stakes and purposes of history teaching; political cycle of history programs; educational policy analysis; interest groups; public opinion; history of education
Tomando como punto de partida la controversia de 2006 relativa al programa Historia y educación a la ciudadanía de segundo ciclo del secundario, esta tesis trata sobre las finalidades y los desafíos asociados a la enseñanza de la historia de Quebec. Más precisamente, ella examina las fuentes de las controversias alrededor de las reformas de los programas de historia de Quebec en el secundario, desde la implantación de la Comisión Parent (1961) hasta la creación del Comité Beauchemin-Fahmy-Eid (2013), apoyándose sobre tres principales etapas: la consulta, la elaboración de programa y las reacciones y/o la evaluación. Nuestro análisis se apoya en dieciocho entrevistas llevadas a cabo con actores clave y en un corpus de fuentes conformado de archivos públicos y privados, de escritos presentados en el marco de consultas públicas, de documentos oficiales y de artículos de periódicos. Para analizar dicho corpus, nos basamos en un modelo que identifica los principales desafíos de la controversia de 2006, cada uno en el centro de una confrontación entre dos estándares globales o sectoriales. Este modelo, así como los marcos de análisis que permiten observar el juego político que rodea la elaboración de programas, se inscribe en el campo de los enfoques cognitivo y neoinstitucionalista del análisis de las políticas educativas. Finalmente, nuestros resultados permiten pensar que, si ciertas controversias alrededor de los programas de historia de Quebec en el secundario son provocadas por una brecha entre los estándares solicitados por las partes interesadas en esta área y las normas que subyacen en los documentos oficiales, algunas derivan más de problemas organizativos, estructurales, profesionales y materiales, como por ejemplo el número de horas dedicadas a la enseñanza. Esto nos lleva, en ultima instancia, hacia una reflexión sobre la fuente de los cambios de los marcos de referencia en nuestra sociedad. Palabras clave: desafíos y finalidades de la enseñanza de la historia; ciclo político de los programas de historia; análisis de las políticas educativas; grupos de interés; opinión pública; historia de la educación
Tomando como ponto de partida a controvérsia de 2006 sobre o programa de História e educação para a Cidadania, dos anos finais do ensino fundamental, esta tese trata das finalidades, dos propósitos e dos desafios associados ao ensino da história do Québec. De maneira mais específica, trata-se da análise das fontes de controvérsias em torno das reformas dos programas de história do Québec, do segundo ciclo do ensino fundamental, desde a criação da Comissão Parent (1961) até a criação do Comitê Beauchemin-Fahmy-Eid (2013). Para tanto, são examinadas três etapas principais : consulta, concepção do programa e reações e/ou avaliação. Nossa análise é baseada em dezoito entrevistas dadas por atores-chave e em um conjunto de documentos formado por arquivos públicos e privados, relatórios que resultaram de consultas públicas, documentos oficiais e artigos de jornais. Nesta análise, tomamos por base um modelo que identifica as principais questões da controvérsia de 2006, cada uma estando no centro de uma confrontação entre dois referenciais globais e setoriais. Este modelo, assim como as análises que permitem observar o jogo político em torno da concepção de programas, enquadra-se no campo das abordagens cognitiva e neoinstitucionalista da análise das políticas educativas. Os resultados parcem indicar que se certas controvérsias em torno dos programas de história do Québec do segundo ciclo do ensino fundamental são provocadas por uma discordância entre os referenciais solicitados pelos atores interessados nessa área e os referenciais que sustentam os documentos oficiais, algumas controvérsias decorrem muito mais de problemas organizacionais, estruturais, profissionais et materiais. Por exemplo, o número de horas consagradas ao ensino. Isto nos leva, em último lugar, a refletir sobre a fonte das mudanças de referenciais na sociedade quebequense. Palavras-chave : desafios e finalidades do ensino da história ; ciclo político dos programas de história ; análise das políticas educativas ; grupos de interesse ; opinião pública ; história da educação
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Monneau, Emmanuel. "Institutionnalisation et déclin d'économies critiques du champ universitaire français : contributions à une socio-histoire des disciplines du social." Thesis, Amiens, 2016. http://www.theses.fr/2016AMIE0046.

Full text
Abstract:
Le champ de la science économique universitaire française est marqué depuis cinquante ans par l'existence d'économies critiques (du début des années 1960 au début des années 2010). L'identification des conditions de possibilités de l'institutionnalisation puis du déclin d'économies critiques dans une période d'autonomisation de la discipline constitue la préoccupation majeure du travail. L'enquête a permis de révéler l'importance du séminaire Aftalion, à la source de la formation de l'habitus disciplinaire pour de nombreux économistes critiques formés dans les années 1960 et au début des années 1970, dont le projet académico-politique a été poursuivi à l'université de Picardie. La trajectoire de la discipline au sein de cet établissement, à travers l'étude de ses laboratoires, de sa faculté et de ses enseignements, permet d'éclairer les luttes internes aux économistes critiques qui étaient à la fois épistémologiques, politiques et statutaires. L'institutionnalisation disciplinaire de deux camps qui s'affrontent dans les années 1970 a peu à peu légué un héritage, après que les oppositions originelles et contextualisées se sont estompées, reposant sur le conflit qui a structuré le fonctionnement disciplinaire local. Celui-ci a dû en parallèle résister aux processus de transformations de l'enseignement supérieur avant de s'aligner sur les normes et les injonctions de la science économique universitaire nationale et internationale. Certains semblent d'ailleurs réussir à tirer parti de ces transformations, comme le montre l'étude du sous-champ disciplinaire que constitue la neuroéconomie. L'histoire de l'enseignement de la science économique dans le champ universitaire national sur l'ensemble de la période précise quant à lui le double processus d'académisation des disciplines utiles et la professionnalisation de disciplines savantes, en parallèle duquel on constate l'écolisation des universités et l'universitarisation des écoles. Ce double mouvement, illustré ici à travers l'exemple de l'économie et de la gestion, ainsi que la quantification de l'évaluation de l'enseignement et de la recherche semblent s'imposer comme la marche à suivre dans le champ des sciences sociales
Over the last fifty years, the French university economics field has been characterized by the existence of critical economics (from the early 1960's to the early 2010's). The identification of the conditions of possibility of the institutionalization and then the decline of critical economics while the autonomization of this discipline is growing is the main issue being tackled through this piece of work. The enquiry enables to reveal the importance of the séminaire Aftalion, source of the formation of the disciplinary habitus for numerous critical economists trained during the 1960's and the early 1970's. Their project, both academic and political, has been carried on at the University of Picardie. The evolution of the discipline within this institution, through the study of its laboratories, its faculty and its teaching allows us to highlight the inner struggles of critical economists, which were at the same time epistemological, political and statutory. The disciplinary institutionalization of the two sides which competed in the 1970's, after the original contradiction faded away, has gradually given birth to a conflict which built the local disciplinary functioning. The institution had to resist the university transformation process before conforming with the standards and injunctions of the national and international universityeconomics. Some seem to take advantage of these transformations, as shown by the study of neuroeconomics. The history of economics teaching in the national university field over the whole period shows at the same time a double process of academization of the useful disciplines and the professionalization of the scholarly disciplines. Simultaneously, the schoolization of universities and the universitarization of schools can be seen. This double movement, shown here with the example of economics and management, as well as the research and teaching evaluation quantification might dictate a major trend in the social sciences field
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Tossou, Dandé Bienvenu. "Estimation du rendement de la maîtrise en économique à l'Université Laval." Master's thesis, Université Laval, 2015. http://hdl.handle.net/20.500.11794/26132.

Full text
Abstract:
Le but de ce mémoire est d’établir le profil de rémunération des diplômés de maîtrise en économique de l’université Laval et de calculer les rendements associés à l’obtention de ce diplôme. La méthodologie utilisée est identique à celle adoptée par Vaillancourt et Ebrahimi (2010) et Stark (2007). Elle combine l’analyse coût-bénéfice de Becker (1960) et l’analyse par l’estimation du modèle économétrique de Mincer (1974). Nous avons ainsi calculé le rendement de la maîtrise par rapport au baccalauréat en économique d’abord pour l’individu et ensuite pour la société. Le calcul a été fait d’abord de façon générale puis suivant le sexe et le secteur d’activité des diplômés. La base de données que nous utilisons provient de l’enquête réalisée en 2014 par le service de placement de l’université Laval(SPLA) en collaboration avec le département d’économique auprès des diplômés. Nos résultats montrent que le principal employeur des diplômés du département est le secteur public incluant la fonction publique fédérale, la fonction publique provinciale, la fonction publique municipale et l’enseignement. La majorité des diplômés sont de sexe masculin. Le revenu des hommes reste plus élevé que celui des femmes et le revenu des travailleurs du secteur privé plus élevé que celui des travailleurs du public. Par ailleurs, les résultats suggèrent que l’investissement permettant le passage du baccalauréat à la maîtrise est rentable à la fois pour l’individu et pour la société. En effet, le rendement privé moyen est de 5:3% et le rendement social moyen est de 3:7%. Le rendement privé des hommes est de 5:3% et celui des femmes est de 5:4%. Le rendement privé des travailleurs du secteur privé est de 5:3% et celui des travailleurs du secteur public est de 5:4%. Les résultats correspondants, au niveau du rendement social, sont de 3:8%, 3:5%, 3:8% et 3:6% respectivement pour les hommes, les femmes, les travailleurs du privé et les travailleurs du public. On remarque ainsi que le rendement social est généralement inférieur au rendement privé, le rendement privé des femmes supérieur à celui des hommes et le rendement privé dans le secteur public est plus grand qu’au privé. Mais les différences observées à la fois entre les sexes et entre le type d’employeur sont de faible magnitude. Les conclusions qualitatives que nous tirons vont dans le même sens que celles de Vaillancourt et Ebrahimi (2010) et Stark (2007) même si les chiffres sont sensiblement différents.
The purpose of this paper is to establish the Laval University Master graduates in economic’s earnings profile and calculate the returns associated with this diploma. The methodology used is identical to that used by Vaillancourt et Ebrahimi (2010) and Stark (2007). It combines the cost-benefit analysis of Becker (1960) and analysis by estimating the Mincer (1974) econometric model . We have calculated the return of master over the Bachelor in Economic firstly for the individual and then for the society. The calculation was first made generally and then by gender and type of employer of graduates. The database we use comes from the survey conducted in 2014 among graduates of the Economics Department by the Laval University placement service(SPLA) in collaboration with the department of economics. Our results show that the major employer of graduates of the department is the public sector including the federal public service, the provincial public service, the municipal public service, teaching. The majority of the graduates is male. The income of men is still higher than that of women and income of private sector workers are higher than those in public workers. Furthermore, the results suggest that the investment for the passage from bachelor to master is profitable both for the individual and for society. Indeed, the average private return is 5:3% and the average social return is 3:7%. The private return for males is 5:3% and women is 5:4%. The private return of private sector workers is 5:3% and that of public sector workers is 5:4%. The results corresponding to social performance are 3:7%, 3:5%, 3:8% and 3:6%, respectively, for men, women, workers in the private and public workers. We note as well as the social return is usually less than the private return, the private return of women exceeds that of men and the private performance in the public sector is larger than private. But the differences both between the sexes and the type of employer are of low magnitude. The qualitative conclusions we draw are going in the same direction as those of Vaillancourt et Ebrahimi (2010) and Stark (2007).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Afanas'Yeva, Lyudmyla. "L'enseignement du russe en France dans le système éducatif public (lycées) : état des lieux et perspectives." Phd thesis, Université Paul Valéry - Montpellier III, 2012. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00824551.

Full text
Abstract:
2010 a été proclamée Année croisée de la Russie en France, mais quel est le statut de la langue russe au sein de l'enseignement public français depuis la désagrégation de l'Union soviétique en 1991 ? quelles sont les politiques linguistiques et éducatives des deux pays à l'égard de la langue russe en France métropolitaine ? pourquoi les élèves faisant actuellement leurs études en France choisissent le russe comme la langue vivante prioritaire (LV1, LV2) ? quelles images de la Russie ont les apprenants et les enseignants en France ? Afin de donner des réponses à ces questions, nous avons d'abord fait l'état des lieux sur la situation actuelle de l'enseignement du russe en dressant la liste des établissements où le russe est enseigné, les effectifs aux niveaux académique et national, les changements depuis 1991 (dus aux activités publiques ou associatives) ; puis dans un second temps, à partir d'un échantillon représentatif de quatorze Académies de France, nous avons étudié les représentations sociolinguistiques des apprenants et recueilli les témoignages des enseignants. La méthodologie du travail repose sur une enquête par questionnaire, ainsi que par entretiens individuels avec des professeurs de russe, l'objectif étant de déterminer les motivations, d'analyser les représentations et de déduire les problèmes rencontrés lors de l'enseignement / l'apprentissage du russe. Finalement, il est question des perspectives et des stratégies pour la promotion du russe en France.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Sarraj, Jamel. "Didactique des langues-cultures (arabe, anglais, français) et contexte sociolinguistique dans les monarchies du Golfe Arabique." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2015. http://www.theses.fr/2015PA030008.

Full text
Abstract:
Depuis l'Antiquité, les civilisations se pasent le flambeau de la Connaissance et de la Modernité, les idées et les savoirs circulant entre les communautés à travers les langues. Aujourd'hui, la langue anglaise est une lingua franca dans plusieurs communautés, mais la diversité des langues enrichit les expériences, les inventions, et véhicule aussi des cultures,des visions du monde et des points de vue différents. Le contact entre les langues impose aussi des rapports de langue dominante et de langue dominée, d'où des problèmes de revendications identitaires et de tensions socio-économiques. Cette recherche définit le statut et le rôle de la langue arabe, langue officielle et identitaire des pays du Conseil de Coopération du Golfe où réside une importante population étrangère. elle décrit également les facteurs ayant favorisé la domination de la langue anglaise dans un contexte arabe. Les diverses situations d'enseignement/apprentissage nous ont permis d'observer des classes, d'analyser différents manuels scolaires et différentes méthodes, et de nous conforter ainsi à une grande variété de difficultés didactiques, pédagogiques, linguistiques et culturelles
Ever since ancient times, civilizations have passed on the flame of knowledge and modernity. Ideas and knowledge circulate among communities by means of language. Today, the English language is the lingua franca in several communities. But the diversity of language enriches experience and inventions and also conveys world visions and different points of view. The contact of language imposes the situation of dominant language and dominated language, hence problems of identity claims and of social-economic tensions. This research defines the status and the role of the Arabic language, the official language and identity of the CCG countries, where there is an important foreing population. It also analyses the causes of identity claims of Arab populations in a social-economic and international context and describes the facts, that have favored the domination of the English language in a context of cultural Arab tradition. The different situations of teaching/learming have made it possible to use various educational manuals, different methods and have confronted me with a wide variety of didactic, pedagogic, linguistic and cultural difficulties
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Shimizu, Mariko. "Les différences individuelles dans les facteurs contributifs de l'illusion monétaire." Thesis, Paris 2, 2019. http://www.theses.fr/2019PA020041.

Full text
Abstract:
Le terme "illusion monétaire" a été inventé pour la première fois par l'économiste américain Irving Fisher en 1928 pour décrire le phénomène selon lequel les individus ne perçoivent pas l’augmentation ou la diminution de la valeur des unités monétaires. Au cours des décennies suivantes, économistes, psychologues et scientifiques du comportement ont tout d'abord débattu de l'existence de l'illusion monétaire, avant d'affiner et d'élargir sa définition. Cette thèse s’appuie sur les recherches précédentes concernant l’illusion monétaire, dans le but de mettre en évidence, à l’aide de méthodes expérimentales, les caractéristiques qui expliquent la survenue de l’illusion monétaire au niveau individuel, ainsi que les facteurs susceptibles d’aider à réduire son apparition. La présente thèse résume d'abord l'évolution du concept d'illusion monétaire de la découverte de Fisher aux derniers progrès réalisés en sciences du comportement sur ce sujet. Elle présente ensuite les résultats de trois expériences distinctes menées dans le but de mettre en évidence plusieurs facteurs que nous avons supposés comme contribuant à l'illusion monétaire ou à sa réduction. La première porte sur la relation entre illusion monétaire, éducation financière et calcul; la seconde se concentre particulièrement sur le calcul et les capacités numériques en général comme moyen de surmonter l'illusion monétaire; et la troisième sur le point de savoir si les perspectives temporelles peuvent expliquer et / ou atténuer l'illusion monétaire
The term "money illusion" was first coined by American economist Irving Fisher in 1928 to describe the phenomenon whereby individuals fail to perceive that units of money expand or shrink in value. In the following decades, economists, psychologists and behavioral scientists have first debated the existence of money illusion, and then proceeded to refine and expand its definition. This thesis builds on the precedent research regarding money illusion, with the aim to evidence, using experimental methods, the characteristics that explain the occurrence of money illusion on an individual level, as well as the factors that may help diminish the occurrence thereof. The present thesis first summarizes the evolution of the concept of money illusion from Fisher's discovery to the last progresses made in behavioral sciences on this topic. It then shows the results of three separate experiments that were conducted in order to evidence several factors that we hypothesized as being either contributing to, or diminishing, money illusion. The first one examines the relationship between money illusion, financial literacy and numeracy; the second one focuses particularly on numeracy and numerical abilities in general as a way to overcome money illusion; and the third one on whether time perspectives may explain and/or mitigate money illusion
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Aza, Ondine. "Enjeux et défis de la trajectoire de développement de deux petits États insulaires anglophones : étude comparée de Maurice et de Trinidad des origines à l’ère de l’économie de la connaissance." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2017. http://www.theses.fr/2017USPCA021/document.

Full text
Abstract:
Dans un contexte qualifié d’ « économie du savoir », où la croissance de l’économie mondiale repose de plus en plus sur les activités intensives en connaissance, la thèse s’interroge sur la capacité de deux petits États insulaires en développement – Maurice et Trinidad – à s’adapter pour s'intégrer à cette dynamique. Ces anciennes colonies britanniques, membres du Commonwealth depuis leur accession à l'indépendance dans les années soixante, font état d’indicateurs de développement en constante progression et sont souvent considérées comme des modèles de réussite économique. La thèse étudie la mise en place des institutions dans ces pays et cherche à évaluer dans quelle mesure l’héritage de la période coloniale, à travers la trace qu'ils en conservent dans la période contemporaine, peut faciliter la transition de leurs économies vers les secteurs intensifs en savoir. Pour ce faire, elle retrace leur trajectoire de développement institutionnel et économique des origines jusqu’à nos jours et elle s’intéresse notamment aux mesures prises aujourd’hui pour doter le pays du cadre nécessaire à l’économie de la connaissance, en particulier à travers le rôle de l’enseignement supérieur en tant qu’outil fondamental pour former le capital humain. Tout en reconnaissant que certains des atouts dont disposent les deux pays pour s’engager dans ce processus avec succès peuvent être mis en relation avec leur passé colonial, la thèse approfondit l’hypothèse que leur transformation en économies de la connaissance risque aussi d'être entravée par des caractéristiques héritées de cette période et qui, des décennies après l'accession à l'indépendance, freinent une large diffusion de la connaissance au sein de leur population
At a time when economic growth is thought to be driven primarily by knowledge, the purpose of this research is to analyse to what extent two Small Island Developing States – Mauritius and Trinidad – are adequately equipped for this new economic context. As former British colonies, they both joined the Commonwealth upon gaining independence in the nineteen-sixties and they have since largely succeeded in overcoming their initially unfavourable conditions. Today, their good political, economic and social development is widely acknowledged. The main focus of this research is to evaluate how far colonial legacy, which is still visible in the contemporary institutions of both these states, can favour the transition they wish to undertake towards knowledge-intensive activities as drivers of economic growth. For this purpose, the research analyses the development trajectory followed by their institutions and their economy spanning the whole period of their colonial and post-independence history; additionally, this research considers the steps which are undertaken nowadays to build the framework required to foster a knowledge economy by studying more specifically the role of higher education as an essential tool for human capital formation. While upholding that some of the assets which could help them achieve their objectives can be linked to their colonial past, the research contends that the transformation of these two countries into knowledge-based economies could be hindered by the legacy of colonisation on some of their current features and which, decades after gaining independence, impedes the widespread diffusion of knowledge amongst their population
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Kiely, Siobhán, and Siobhán Kiely. "Sociolinguistic attitudes, ethnolinguistic identity, and L2 proficiency : the Quebec context." Master's thesis, Université Laval, 2013. http://hdl.handle.net/20.500.11794/24522.

Full text
Abstract:
Tableau d’honneur de la Faculté des études supérieures et postdoctorales, 2013-2014.
Tableau d’honneur de la Faculté des études supérieures et postdoctorales, 2013-2014.
Portant sur les relations intergroupes francophones-anglophones au Québec, cette étude est consacrée au rôle du contexte social dans l’apprentissage d’une langue seconde (L2) en milieu scolaire. L’étude a porté sur la relation entre les attitudes envers la L2, la communauté de la L2 et la politique linguistique, d’une part, et la compétence en L2, d’autre part. Le rôle du rapport entretenu avec la L1 et la communauté de la L1 dans la construction de ces attitudes a également été étudié. Au total, 121 élèves francophones et anglophones fréquentant l’école secondaire ont répondu à un questionnaire, et leurs données ont été analysées par rapport aux résultats obtenus aux tests de L2. Des relations significatives entre les attitudes envers la politique linguistique, la L2 et la compétence en L2 ont été confirmées, ainsi que le rôle de l’identité ethnolinguistique dans la construction de ces attitudes. Ces résultats diffèrent selon le groupe linguistique.
Portant sur les relations intergroupes francophones-anglophones au Québec, cette étude est consacrée au rôle du contexte social dans l’apprentissage d’une langue seconde (L2) en milieu scolaire. L’étude a porté sur la relation entre les attitudes envers la L2, la communauté de la L2 et la politique linguistique, d’une part, et la compétence en L2, d’autre part. Le rôle du rapport entretenu avec la L1 et la communauté de la L1 dans la construction de ces attitudes a également été étudié. Au total, 121 élèves francophones et anglophones fréquentant l’école secondaire ont répondu à un questionnaire, et leurs données ont été analysées par rapport aux résultats obtenus aux tests de L2. Des relations significatives entre les attitudes envers la politique linguistique, la L2 et la compétence en L2 ont été confirmées, ainsi que le rôle de l’identité ethnolinguistique dans la construction de ces attitudes. Ces résultats diffèrent selon le groupe linguistique.
Focussing on the case of Francophone-Anglophone intergroup relations in Quebec (Canada), this quantitative study examined the role of social context in second language (L2) classroom learning. Specifically, the relationships between attitudes toward the L2, the L2 community, and language policy and planning on the one hand and L2 proficiency on the other were investigated. As a secondary objective, the role played by students’ relationship with their first language (L1) and L1 community (i.e., ethnolinguistic identity) in the construction of these attitudes was also studied. In total, 121 Francophone and Anglophone high school students responded to a multi-part questionnaire, and their data was analyzed with respect to their scores on provincial L2 tests. Significant relationships between attitudes toward language policy and planning, attitudes toward the L2, and proficiency were confirmed as was the role of ethnolinguistic identity in the construction of these attitudes. However, these findings varied across linguistic groups.
Focussing on the case of Francophone-Anglophone intergroup relations in Quebec (Canada), this quantitative study examined the role of social context in second language (L2) classroom learning. Specifically, the relationships between attitudes toward the L2, the L2 community, and language policy and planning on the one hand and L2 proficiency on the other were investigated. As a secondary objective, the role played by students’ relationship with their first language (L1) and L1 community (i.e., ethnolinguistic identity) in the construction of these attitudes was also studied. In total, 121 Francophone and Anglophone high school students responded to a multi-part questionnaire, and their data was analyzed with respect to their scores on provincial L2 tests. Significant relationships between attitudes toward language policy and planning, attitudes toward the L2, and proficiency were confirmed as was the role of ethnolinguistic identity in the construction of these attitudes. However, these findings varied across linguistic groups.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Elalouf, Aurélia. "Histoire de la première nomenclature grammaticale officielle en France (janvier 1905 - avril 1911)." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2017. http://www.theses.fr/2017USPCA134.

Full text
Abstract:
L’étude retrace l’histoire de la première nomenclature grammaticale officielle en France, depuis les premiers débats publics sur la nécessité d’une simplification et d’une unification terminologiques (à partir de janvier 1905) jusqu’à la promulgation des trois textes officiels que sont l’arrêté du 25 juillet 1910 (qui fixe la liste des termes grammaticaux dont la connaissance est exigible dans les examens et concours de l’enseignement primaire et de l’enseignement secondaire) ainsi que la circulaire du 28 septembre 1910 et la note du 21 mars 1911 (qui précisent la manière dont doit être mis en œuvre l’arrêté). L’étude soulève des enjeux politiques, théoriques et épistémologiques : la simplification et l’unification des nomenclatures grammaticales répond à la volonté de l’État d’améliorer la maitrise de la langue nationale et d’unifier son enseignement sur tout le territoire ; l’élaboration de la nomenclature révèle les problèmes posés par l’analyse des constructions verbales et de la phrase complexe au début du XXe siècle ; la réforme des nomenclatures met en lumière la tension entre un idéal terminologique et la réalité des pratiques. Ces enjeux croisent à tous moments des questionnements d’ordre didactique : sur la place d’un enseignement explicite de la grammaire dans l’enseignement de la langue, sur les relations que les savoirs scolaires entretiennent avec les savoirs savants ou encore sur les limitations imposées par ce qui peut être enseigné
This study recounts the history of the first official grammatical nomenclature in France, since the first public debates on the necessity of a terminological simplification and unification (from January 1905) to the promulgation of the three official texts that are the decree of the 25th of July 1910 (that fixes the list of the grammatical terms that have to be known in the exams and examinations of both primary and secondary educations) as well as the circular of the 28th of September 1910 and the note of the 21st of March 1911 (that both explain how the decree has to be implemented). The study raises political, theoretical and epistemological issues: the simplification and unification of grammatical nomenclatures encounter the State’s will to improve the command of the national language and to unify education on the entire territory; the elaboration of the nomenclature reveals the problems caused by the analysis of verbal constructions and the complex sentence at the beginning of the 20th century; the reform of the nomenclatures highlights the tension between a terminological ideal and the reality of practices. These issues consistently intersect with didactic questions: on the place of an explicit teaching of grammar in the teaching of language, on the relations that school knowledge has with academic knowledge or furthermore on the limitations imposed by what can be taught
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Chebil, Mhiri Myriam. "Spreads obligataires souverains et transmission de la volatilité entre les marchés financiers de la zone euro." Thesis, Paris 10, 2016. http://www.theses.fr/2016PA100113/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse se propose de déterminer les facteurs explicatifs des spreads des rendements obligataires souverains d’un échantillon de pays de la zone euro, lors des crises survenues au cours de la dernière décennie, et d’étudier l’impact de ces crises sur la dynamique du marché obligataire souverain, et sur son interaction avec le marché boursier et celui des CDS. L’identification des déterminants des spreads de chaque pays fait appel aux modèles de type GARCH, et aux modèles à effets fixes et aléatoires pour l’ensemble de l’échantillon. L’étude de la contagion emploie les modèles MS-VAR et DCC-MVGARCH. Les résultats montrent que la variance des spreads est expliquée principalement par le risque global et celui relatif à la liquidité. Les spreads des pays périphériques apparaissent plus sensibles aux facteurs de risque que ceux du cœur. Les coefficients des facteurs de risque sont aussi trouvés plus significatifs lors des périodes de crise des sub-primes et de la zone euro. Pour l’étude des interactions entre les marchés financiers de la zone euro, les tests menés ont permis de mettre en lumière la présence de phénomènes de contagion et de « fuite vers la qualité »
This thesis focuses on explaining the determinants of sovereign bond yield spreads in selected euro area countries during the financial crises of last decade. It examines the impact of those turmoil periods on sovereign bond market dynamics, and on its interactions with stock and CDS markets. GARCH-type models are used to identify determinants explaining spreads of each country, while panel data analyzed within fixed and random effects models, and run on crisis and non-crisis periods, identify whole sample determinants. To assess contagion effect, both MS- VAR and DCC-MVGARCH models are used. Results suggest that global risk and liquidity factors are the significant drivers of the spreads volatility. For the periphery countries in the euro zone, spreads are found to be more responsive to explanatory risk factors than those of the core countries. The role of these factors is also found stronger during the sub-prime and euro area crises. The analyses of the financial markets interactions within the euro area demonstrate the existence of a contagion effect, as well as a “flight to quality” phenomenon
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Postolachi, Irina. "Du texte à la scène - Didactique du Français Langue Étrangère par les approches théâtrales en République de Moldavie." Thesis, Paris 3, 2020. http://www.theses.fr/2020PA030007.

Full text
Abstract:
Notre thèse, rédigée dans le cadre de la Didactique des Langues et des Cultures, explore les potentialités du texte de théâtre en tant qu'outil pédagogique pour la classe de FLE de niveau secondaire. Dans une croisée interdisciplinaire, nous avons débuté notre projet de thèse : « Du texte à la scène - Didactique du Français Langue Étrangère par les approches théâtrales en République de Moldavie », à partir d’extraits de la pièce L’Avare de Molière et dans une perspective particulièrement nouvelle de l’appropriation de la culture étrangère, ainsi que de l’épanouissement artistique de l’élève et du futur citoyen. C’est dans cette dynamique que nous avons mis en place en tant qu’outil d’insertion pédagogique, un atelier de théâtre, auprès d’un groupe d’apprenants dans deux classes de FLE de XIIe, dans un des lycées du nord de la Moldavie. L’objectif de ce travail a été de présenter, premièrement, un bilan de la situation actuelle de l’enseignement des langues en République de Moldavie dans le secondaire, plus spécifiquement du statut de la langue française qui a pour particularité d’être en seconde position (depuis son recul important qui débuté en 2010) derrière l’anglais, première langue étrangère enseignée dans les grandes villes. Nous nous sommes interrogée également sur les rôles et la place des manuels scolaires dans la classe moldave de FLE. Ensuite, nous avons tenté d’identifier les raisons des difficultés de la production orale des apprenants moldaves dans deux classes de FLE de XIIe (situées entre les niveaux B1 et B2 du CECRL), recherche réalisée à partir d’une enquête de terrain.Le deuxième axe de notre recherche consiste à réfléchir sur les contributions que peut apporter la pratique théâtrale pour le développement de l’expression orale en classe de FLE, notamment dans la gestion du malaise lié à l’insécurité langagière, psychologique et relationnelle des apprenants moldaves confrontés à la difficulté du passage à l’acte lors de la prise de parole en français. Nous avons étudié la possibilité d’élaborer dans un nouvel enjeu didactique l’évaluation de la performance des apprenants dans le cadre de l’enseignement par compétences, à l’aide des textes choisis dans la comédie française du XVIIe siècle afin de mesurer la rentabilité de cette méthode pédagogique, le type et la qualité de l’interaction produite, la satisfaction de l’apprenant et l’efficacité de l’enseignement. Deux hypothèses de départ ont orienté notre recherche : 1. La passivité verbale des apprenants moldaves en classe de FLE est en lien étroit avec leur sentiment d’insécurité dans la pratique de la langue ;2. Le théâtre pratiqué dans la classe de FLE incite les élèves à produire du langage dans une situation significative qui leur permet de s’approprier la langue. Les pratiques théâtrales développent et favorisent l’improvisation et l’expression spontanée des apprenants. C’est aussi un véhicule privilégié pour la transmission des éléments socio-culturels du langage. Nos hypothèses ont été mises à l’épreuve par le biais d’une expérience théâtrale, à partir de laquelle nous avons réussi à analyser les particularités des activités artistiques sur le plan linguistique, corporel et gestuel, mais aussi d'un point de vue relationnel. Ce dernier élément nous a permis d'observer de plus près le rôle de l'enseignant, la préparation pédagogique spécifique et les difficultés que cela implique (choix du texte, préparation de l’atelier théâtral, gestion du temps, les limites inhérentes à cette dynamique et les obstacles qu’il peut rencontrer), le mode d’évaluation possible pour un tel enseignement, la prise en compte des capacités d’implication des apprenants
Our thesis, based on the Didactics of Languages and Cultures, explores the potential of theater text as a pedagogical tool in classes of French as a Foreign Language (FFL). In an interdisciplinary cross, we started our thesis project : « From the text to the stage - Didactics of French as a Foreign Language through Theatrical Approaches in the Republic of Moldova », based on excerpts from L’Avare by Molière and in a particularly new perspective of the appropriation of foreign culture, as well as the artistic flourishing of the pupil and the future citizen. It is in this dynamic that we set up as a teaching insertion tool a theater workshop, with a group of learners from two 12th forms that study FFL in one of the high schools from the North of Moldova.The purpose of this work was to present, firstly, a review of the current situation of language teaching in the Republic of Moldova in secondary education, more specifically the status of the French language which has the distinction of being in second position (since its significant decline that began in 2010) behind English, the first foreign language taught in major cities. We also wondered about the roles and place of textbooks in the Moldovan class of FFL. Then, we tried to identify the reasons for the difficulties of the oral production of Moldovan learners in two classes of 12th form studying FFL (their communicative competences being located between levels B1 and B2, according to the CEFRL scale of evaluation), research carried out by means of a survey.The second goal of our research is to reflect on the contributions that theatrical practice can bring to the development of oral expression in French as a foreign language, especially in the management of the difficulties related to the linguistic, psychological and relational insecurity of Moldovan learners that find it difficul to act out while speaking French.We studied the possibility of elaborating from a new didactic perspective, the assessment of the performance of learners in the framework of teaching by skills, based on texts chosen from the French comedy of the seventeenth century : though measuring the profitability of this teaching method, the type and quality of the interaction produced, the satisfaction of the learner and the effectiveness of the teaching.Two initial hypotheses guided our research :1. The verbal passivity of Moldovan learners in the FFL classroom is closely related to their feeling of insecurity in the practice of the language ;2. Theater in the FFL classroom encourages students to produce language in a meaningful situation that allows them to appropriate the language. Theatrical practices develop and promote improvisation and the spontaneous expression of learners. It is also a privileged vehicle for the transmission of socio - cultural elements of language.Our hypotheses were tested through a theatrical experience, thanks to it we managed to analyze the peculiarities of the influence of artistic activities on various elements like body, voice and gestures, but also from a relational point of view. This last element allowed us to observe more closely the role of the teacher, the specific pedagogical preparation that implies, the difficulties (choice of the text, preparation of the theater workshop, time management, the limits inherent to this dynamic and the obstacles that it may encounter), the possible evaluation method for such teaching, the taking into account of the learners' involvement capacities
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Ouattara, Aboudou. "La structure par terme du taux d'escompte psychologique : estimation et incidences sur les préférences face au risque et sociales." Thesis, Paris 9, 2015. http://www.theses.fr/2015PA090026/document.

Full text
Abstract:
La théorie de l’utilité actualisée proposée par Samuelson (1937) est un des paradigmes dominants en économie et en gestion particulièrement en finance où elle sert de socle, entre autres, au Modèle Intertemporel d’Equilibre des Actifs (ICAPM) et à sa version incluant la consommation (ICCAPM). En dépit de cette place, sa validité pour expliquer les préférences temporelles des individus a été questionnée dans des travaux de recherche récents ouvrant la voie à des amendements et à la remise en cause de ce cadre d’analyse. Ces travaux ont introduit, entre autres, le concept de structure par terme du taux d’escompte psychologique. La littérature a proposé sept alternatives à la fonction d’escompte exponentielle contenue dans la version initiale de la théorie de l’utilité actualisée. Il s’agit des fonctions d’escompte de Hernstein, de Harvey, Proportionnelle, de Laibson, de Rachlin, Hyperbolique et Hyperbolique généralisée.Faisant suite à ces travaux, nous avons initié une recherche visant à apporter une réponse à la question relatives aux caractéristiques de la structure par terme du taux d’escompte psychologique d’un individu et les facteurs qui expliquent sa différence d’un individu à l’autre ; ses liens avec les autres dimensions des préférences (face au risque et sociales) individuelles sont explorés par la suite. Il s’est agi d’identifier parmi ces fonctions celles qui sont cohérentes avec les préférences individuelles observées, d’estimer les paramètres associés, d’étudier la cohérence des préférences temporelles d’un individu. Elle s’appuie sur les données issues d’une étude expérimentale basée sur dix huit arbitrages inter-temporels, quatre arbitrages de loteries, le jeu du dictateur, le jeu de l’ultimatum et le jeu de confiance.L’analyse des données a permis de confirmer les résultats précédents sur la violation de la constance du prix psychologique du temps, la cohérence par domaine des préférences temporelles, d’établir que la population étudiée est caractérisée par une hétérogénéité par rapport à la forme de la structure par terme du taux d’escompte psychologique. Les individus sont caractérisés par une fonction d’escompte psychologique de Hernstein, hyperbolique généralisée ou de Laibson. Nous avons trouvé que les caractéristiques démographiques, l’environnement social et l’orientation temporelle expliquent peu les différences de structure par terme de taux d’escompte psychologique. Les différences de niveaux d’application (dimension des traits de personnalités) sont les principaux déterminants de la différence de structure par terme de taux d’escompte psychologique caractéristiques des préférences temporelles. Nous avons enfin établi qu’il existe une faible relation entre les paramètres des préférences temporelles, face au risque et sociales.L’ensemble de ces analyses nous ont permis de dériver des conclusions par rapport aux hypothèses de recherche que nous avons formulées et d’interroger la validité de chacune d’elles dans la perspective de déduire les réponses à la problématique de notre recherche
The discounted utility theory proposed by Samuelson (1937) is one of the dominant paradigms in economics and management especially in finance where it serves as a basis of the Intertemporal Capital Asset Pricing Model (ICAPM) and its version including consumption (ICCAPM). Despite this place, its validity has a framework to explain individuals time preferences has been questioned in recents researches paving the way for amendments and questionings of this framework. Among others, these reseaches introduce the concept of term structure of psychological discount rate. Therefore, a part from exponential discount rate function, we find in the literature seven alternatives discount rate function : Hernstein, proportional, Laibson, Rachlin, Hyperbolic and generalized hyperbolic.Following this work, we initiated a research to provide an answer to the question on the characteristics and driving factors those explain its heterogeneity at an individual level. Thereafter, its relationship with other dimensions of individual preferences (risk and social interaction behavior) are explored. The purpose is to identify among them, the function that is consistent with the observed time preferences, to estimate the underlying parameters and to study the consistency of individual time preference. This research is based on the data collected by experimental study using eighteen time trade-offs, four lottery trade-offs, a dictator game, an ultimatum game and a trust game.Data analysis confirmed previous results on the violation of the time invariant of the psychological value of time hypothesis and established that the studied population is characterized by an heterogeneity with respect to the form of the term structure of psychological discount rate. Individuals are characterized by an Hernstein, Generalized hyperbolic or Laibson psychological discount rate. We found that demographic, social and temporal orientation have a weak link with the individual differences of the term structure of psychological discount rate. Application (a dimension of personality traits) is the most important driving factor of term structure of psychological discount rate forms heterogeneity. We finally established that there is a weak relationship between the parameters of time, risk and social preferences
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography