Academic literature on the topic 'Endometroide'

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Journal articles on the topic "Endometroide"

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Zivanovic, Aleksandar, Aleksandra Dimitrijevic, Tatjana Kastratovic, Janko Djuric, Vesna Stankovic, and Irena Tanaskovic. "Ovarian endometroid adenocarcinoma in pregnancy." Vojnosanitetski pregled 68, no. 2 (2011): 181–84. http://dx.doi.org/10.2298/vsp1102181z.

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Background. Ovarian cancer is very rare in pregnancy. It is mainly of epithelial origin, low grade and low malignant potential. Case report. We presented a patient in which ultrasound confirmed the presence of clearly limited tumor in the left ovary when she was eight weeks pregnant. The results of 4D Color Doppler showed a central type of tumor vascularisation with resistance index (IR) less than 0.5. The Consultancy Board in Gynecology of the Institute for Oncology and Radiology of Serbia decided to remove the patient's left adnexa and intensively monitor the pregnancy period. The operation (Adnexectomia lateralis sinistra) was performed at 18th week of gestation. Histopathological analysis showed adenocarcinoma invasivum, endometroid well-differentiated type (histological grade I, nuclear grade 2). In 37th week of gestation, the patient gave birth to a male child by cesarean section. In the next 3 years the patient had no subjective interference, laboratory tests and ultrasonographic findings were normal. Conclusion. Ovarian cancer in pregnancy is usually asymptomatic and diagnosed during routine clinical and ultrasound examination. The color Doppler technique have particular importance in the diagnosis of pathological blood supply in tumors and in indication of malignant ovarian mass.
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Purandare, Nikhil C., Gillian Ryan, Fathl Ramli, Kara Purcell, Andrew Curtain, and Morgan McCourt. "Endometroid Adenocarcinoma: A Possibility after Hysterectomy." Journal of South Asian Federation of Obstetrics and Gynaecology 2, no. 3 (2010): 230–32. http://dx.doi.org/10.5005/jp-journals-10006-1108.

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Beresford-Cleary, N., S. Mehdi, and B. Magowan. "Femoral metastases from ovarian serous/endometroid adenocarcinoma." Journal of Surgical Case Reports 2012, no. 7 (July 1, 2012): 9. http://dx.doi.org/10.1093/jscr/2012.7.9.

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Mahantshetty, Umesh, Aditi Aggarwal, Balasubramanium Ganesh, Sushama Saoba, Safoora Mulla, Reena Engineer, Supriya Chopra, et al. "Clinical Outcome of Early-Stage Endometroid Adenocarcinoma." International Journal of Gynecological Cancer 23, no. 8 (October 2013): 1446–52. http://dx.doi.org/10.1097/igc.0b013e3182a2ff46.

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Jain, Vanita, Sudesh Prabhakar, Rashmi Bagga, Jaswinder Kalra, and Sarala Gopalan. "Paraneoplastic cerebellar degeneration with ovarian endometroid carcinoma." Acta Obstetricia et Gynecologica Scandinavica 82, no. 7 (July 2003): 672–73. http://dx.doi.org/10.1034/j.1600-0412.2003.00169.x.

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Sansom, H. E., C. Fisher, and D. M. King. "Isolated bone metastasis from an endometroid ovarian carcinoma." Clinical Radiology 54, no. 2 (February 1999): 135–37. http://dx.doi.org/10.1016/s0009-9260(99)91076-0.

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Bigsby, Glenn E., Robert W. Holloway, Burkhard Weppelman, Robert B. Reynolds, and Briana Williams. "Endometroid adenocarcinoma of the uterus with cardiac metastasis." Gynecologic Oncology 97, no. 1 (April 2005): 256–59. http://dx.doi.org/10.1016/j.ygyno.2004.12.052.

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Hocker, Nathaniel, Maria Story, Alysa Lerud, and Sarat Kuppachi. "Severe hypercalcaemia from ectopic intact parathyroid hormone secretion treated with continuous renal replacement therapy in a patient with two malignancies." BMJ Case Reports 14, no. 6 (June 2021): e242172. http://dx.doi.org/10.1136/bcr-2021-242172.

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We present a 61-year-old Caucasian woman with endometroid carcinoma as well as a poorly differentiated adenocarcinoma who developed severe hypercalcaemia in the setting of an elevated intact parathyroid hormone. The patient was hospitalised twice for her condition. During her first hospitalisation, she was diagnosed with an endometroid carcinoma and hypercalcaemia. With medical management, she had a normal calcium level on discharge. She presented 3 weeks later with hypercalcaemia and encephalopathy. This time her hypercalcaemia was refractory to medical management, and required continuous renal replacement therapy (CRRT) to normalise her serum calcium. Lung biopsy revealed a poorly differentiated adenocarcinoma, suspicious for pancreatic primary. Due to her poor prognosis, rapid elevation of calcium with each attempt to discontinue CRRT, and the poor options for treatment of her cancers, she elected to pursue hospice care.
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HAYAKAWA, Seiichirou, Shinji SATO, Tadao TAKANO, Satoshige WAGAZUMA, Koji TANOGUCHI, Satoshi OKAMOTO, Akira YAJIMA, and Tsuneo NAMIKI. "A case of endometroid stromal sarcoma of the ovary." Journal of the Japanese Society of Clinical Cytology 34, no. 6 (1995): 1200–1204. http://dx.doi.org/10.5795/jjscc.34.1200.

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Purandare, N., F. Ramli, K. Purcell, M. McCourt, and A. Curtain. "P1084 Endometroid adenocarcinoma in a known case of endometriosis." International Journal of Gynecology & Obstetrics 107 (October 2009): S715. http://dx.doi.org/10.1016/s0020-7292(09)62569-8.

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Dissertations / Theses on the topic "Endometroide"

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Raventós, Tato Rut María. "Análisis de la afectación ganglionar, recurrencia y supervivencia en el cáncer de endometrio endometrioide." Doctoral thesis, Universitat Autònoma de Barcelona, 2016. http://hdl.handle.net/10803/399984.

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Hipótesis: La estadificación quirúrgica completa incluyendo el análisis histopatológico de los ganglios pélvicos y paraaórticos puede suponer un beneficio en la supervivencia y el periodo libre de enfermedad en las pacientes con cáncer de endometrio endometrioide de riesgo intermedio de recurrencia Objetivo principal: Análisis del efecto sobre la supervivencia global y el periodo libre de enfermedad en las pacientes sometidas a cirugía completa de estadificación con cáncer de endometrio endometrioide de riesgo intermedio de recurrencia. Objetivos secundarios: 1) Análisis de los factores epidemiológicos en la serie de pacientes con riesgo intermedio de recurrencia 2) Análisis de la concordancia del estudio pre y postoperatorio de imagen e histopatológico 3) Análisis de las complicaciones acontecidas con la técnica quirúrgica y la tasa de realización de linfadenectomía. 4) Análisis de la afectación ganglionar en las pacientes de riesgo intermedio. Estado actual del tema: El cáncer de cuerpo uterino es actualmente la neoplasia más frecuente del tracto genital inferior en los países desarrollados del mundo occidental. En global, es la segunda neoplasia más frecuente tras el cáncer de cérvix. La estadificación del cáncer de endometrio es anatomoquirúrgica y se realiza siguiendo la clasificación de la FIGO de 2009, según dicha clasificación la afectación ganglionar es uno de los factores pronósticos más importantes. En el cáncer de endometrio Tipo I o endometrioide existen una serie de factores pronósticos clínicos e histopatológicos (profundidad de invasión miometrial y grado histológico) que nos permiten dividirlo según su grado de recurrencia. Además existen una serie de factores adicionales cuya existencia empeora el pronóstico: presencia de infiltración linfovascular, tamaño mayor a 2 cm, afectación del cérvix y edad mayor a 60 años. La cirugía standard en los tumores de bajo riesgo del cáncer de endometrio endometrioide es la histerectomía con doble anexectomía, está indicada realizar la linfadenectomía pélvica y paraaórtica en aquellos clasificados como de alto riesgo de recurrencia. En el caso de los tumores de riesgo intermedio de recurrencia existe controversia sobre la necesidad de realizar linfadenectomía: hay que valorar el riesgo de la morbilidad asociada a la técnica junto con la probabilidad de afectación ganglionar. En nuestro centro creemos que la realización de la linfadenectomía pélvica y paraaórtica en el cáncer de endometrio endometrioide con riesgo intermedio de recurrencia puede beneficiar a la paciente debido a que la tasa de afectación ganglionar hallada justifica la morbilidad asociada a la técnica, a que la extracción de ganglios afectados puede afectar al desarrollo de la enfermedad y a que permite una mejor planificación del tratamiento radioterápico o quimioterápico al aportar el resultado histológico de los ganglios. Metodología: Elaboración de base de datos de pacientes diagnosticadas de cáncer de endometrio en el periodo de 1995 a 2010 en la Unidad de Ginecología Oncológica del Hospital Universitario de la Vall d´ Hebron: 726 casos. Clasificación en los diferentes tipos histológicos de cáncer de endometrio: Tipo I, Tipo II, otros. División del Tipo I o endometrioide en diferentes grupos según riesgo de recurrencia: bajo riesgo, riesgo intermedio, alto riesgo. Análisis del grupo de riesgo intermedio: -Características clínicas y epidemiológicas. -Afectación ganglionar, recurrencia y supervivencia en el grupo de riesgo intermedio -Análisis multivariante de los factores pronósticos sobre la afectación ganglionar y la recurrencia. -Concordancia del estudio preoperatorio (de imagen e histopatológico) y definitivo. Comparación de afectación ganglionar, recurrencia y supervivencia con el grupo de alto riesgo de recurrencia.
Hypothesis: The complete surgical staging, including histopathological analysis of the pelvic and para-aortic lymphs, may increase survival rate and disease-free period in patients with endometrioid endometrial cancer with intermediate risk of recurrence Main objective: Analysis of the complete surgical staging effect on overall survival and disease-free period in patients with endometrioid endometrial cancer with intermediate risk of recurrence Secondary objectives: 1) Analysis of epidemiological factors on patients with intermediate risk of recurrence 2) Concordance analysis of pre- and postoperative imaging and histopathologic studies. 3) Analysis of complications due to the surgical technique and rate of lymphadenectomy realisation. 4) Analysis of lymph node involvement in intermediate risk patients Current status of the topic: uterine body cancer is currently the most common lower genital tract cancer in developed Western countries and the second most common malignancy after cervical cancer globally. The staging of endometrial cancer is surgical and is done through the classification of FIGO 2009, according to this classification node affectation is one of the most important prognostic factors. In Type I endometrial or endometrioid cancer, there are a number of prognostic clinical and histopathologic factors (depth of myometrial invasion and histological degree) that allow us to categorise it according to its recurrence degree. Furthermore, there are some additional factors that worsen the prognosis: presence of lymphovascular infiltration, cervix affectation, tumor size larger than 2 cm and age over 60 years. The standard surgery for low risk endometrioid endometrial tumors is hysterectomy with double oophorectomy. Pelvic and para-aortic lymphadenectomy is indicated in those tumors classified as high risk recurrence. In the case of tumors with intermediate risk recurrence, assessment of the risk of morbidity associated with surgery together with lymph node affectation probability must be made. In our center we believe that performing pelvic and para-aortic lymphadenectomy in endometrioid endometrial cancer with intermediate risk of recurrence may benefit the patient because the node affection rate justifies the morbidity associated with the technique; that affected nodes extraction can influence the development of the disease, and that it allows a better planning of radiotherapy or chemo-radiotherapeutic treatment by providing histological lymph samples. Methodology: Database development of patients diagnosed with endometrial cancer between 1995 and 2010 at the Department of Gynecologic Oncology, University Hospital Vall d'Hebron (726 cases). Classification of the different histological types of endometrial cancer: Type I, Type II, others. Distribution of endometrioid type I in different groups according to risk of recurrence: intermediate, low or high risk. Analysis of intermediate risk of recurrence group: -Clinical and epidemiological characteristics. -Lymphatic nodes affectation, recurrence and survival. -Multivariate analysis of prognosis factors on lymph node affectation and recurrence. -Concordance of the preoperative evaluation (imaging and histopathology) and definitive evaluation. Comparison of lymph node affectation, recurrence and survival against high risk of recurrence group.
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Espejel, del Moral María del Carmen. "Histomorphologische und immunhistologische Charakterisierung der Endometrose beim Rind." Doctoral thesis, Universitätsbibliothek Leipzig, 2012. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:15-qucosa-99530.

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In Anlehnung an die Definition beim Pferd (SCHOON et al. 1992, 1997) wird die bovine Endometrose als endometriale periglanduläre und/oder stromale Fibrose mit Alteration der betroffenen Drüsen definiert (RODENBUSCH 2011). Eine eingehende histomorphologische und immunhistologische Charakterisierung der Endometrose existiert bisher bei der Stute (KENNEY u. DOIG 1986, SCHOON et al. 1992, HOFFMANN et al. 2009), jedoch nicht beim Rind. Das Ziel dieser Arbeit ist daher die histomorphologische und immunhistologische Charakterisierung der verschiedenen Endometroseformen beim Rind. Die Auswertung der Proben erfolgt am Institut für Veterinär-Pathologie der Universität Leipzig. In Abhängigkeit von den klinisch-gynäkologischen Befunden werden diese Proben in drei Gruppen unterteilt. Gruppe A1: Endometriumbioptate (n=12) von vier klinisch-gynäkologisch gesunden fertilen Rindern in definierten Zyklusphasen; Gruppe A2: Endometriumbioptate (n=36) von 36 klinisch genitalgesunden Rindern mit mindestens einer Abkalbung und Gruppe B: Uterusquerschnitte (n=69) von 69 sub-/ infertilen Rindern. Die Proben werden anhand der von HOFFMANN (2006) definierten Kriterien auf histopathologische Veränderungen hin untersucht und charakterisiert. Das histomorphologische Erscheinungsbild der involvierten periglandulären Stromazellen erlaubt die Einteilung der Endometrose in eine aktive, inaktive und gemischte Fibrose, die, je nach der Integrität des Drüsenepithels, einen destruierenden oder nicht destruierenden Charakter aufweist. Zur Charakterisierung der Endometroseformen werden neben histomorphologischen Kriterien die Intermediärfilamente Desmin, Vimentin und Zytokeratin sowie die Expression von α-Aktin und Laminin berücksichtigt. Die deskriptive statistische sowie die Inferenzstatistik-Auswertung erfolgen unter Zuhilfenahme der Software SPSS 18. Eine aktive Fibrose tritt bei 96,2 % der Rinder auf; 1,9 % weisen eine inaktive und 1,9 % eine gemischte Endometrose auf. Ein nicht destruierendes Erscheinungsbild der Endometrose kann bei 88,6 % der untersuchten Rinder nachgewiesen werden. Bei 11,4 % der untersuchten Rinder liegt eine Endometrose mit destruierendem Charakter vor. Die Endometrose betrifft bei 81 % der Rinder Einzeldrüsen und bei 19 % Drüsennester. Drüsennester sind häufiger bei mittel- und hochgradigen Endometrosen nachweisbar. 20 % der Proben mit nicht destruierender Endometrose und 58 % der Proben mit destruierender Endometrose weisen eine entzündliche Infiltration der Drüsen auf, wobei ein Zusammenhang zwischen der entzündlichen Infiltration der endometrotischen Drüsen und dem destruierenden Charakter der Endometrose festgestellt werden kann. Zusätzlich zur Endometrose zeigen 61 % der Rinder eine Endometritis, 12,4 % eine Perivaskulitis und 66 % eine interkarunkuläre und/oder intrakarunkuläre Angiosklerose. Insgesamt findet sich nur bei 24 % der Fälle ausschließlich eine Endometrose, bei 10,5 % eine Endometrose und zugleich eine Endometritis, bei 16 % liegt eine Endometrose zusammen mit einer Angiosklerose vor. Eine Kombination von Endometrose, Angiosklerose und Endometritis ist bei 49,5 % der Proben nachweisbar. Insgesamt bestehen jedoch keine erkennbaren statistischen Zusammenhänge zwischen den einzelnen Befundkombinationen. Aufgrund der immunhistologischen Untersuchung kann konstatiert werden, dass die periglandulären Stromazellen innerhalb der Endometrose eine stromale Koexpression von Desmin, Vimentin und α-Aktin aufweisen, welche ein für Myofibroblasten charakteristisches Merkmal ist. Ein kleiner Prozentsatz der Drüsenepithelzellen in der destruierenden Endometrose reagiert multifokal positiv mit dem Vimentinantikörper. Dies ist möglicherweise Ausdruck einer Fehldifferenzierung zur Stabilisierung der Zelle oder Anzeichen einer intensivierten (pathologischen) Proliferation. Die Lamininexpression der Basallamina der endometrotisch veränderten Drüsen ist, insbesondere bei der destruierenden Endometrose, diskontinuierlich und geht mit einer Auffaserung der Basallamina einher. Vermutlich lassen sich die umfangreichen Basallaminaalterationen auf von Myofibroblasten sezernierte Enzyme zurückführen. Bei Rindern kann kein Zusammenhang zwischen der Endometrose und dem Alter der Rinder oder der Anzahl der Kalbungen festgestellt werden. In der vorliegenden Arbeit dominiert die geringgradig aktive nicht destruierende Endometrose gegenüber den anderen bovinen Endometroseformen. Die sub-/ infertilen Kühe (Gruppe B) zeigen häufiger eine schwerere und destruierende Endometrose als die klinisch gesunden Rinder (Gruppe A1, A2). Die klinisch-gynäkologisch gesunden Rinder in definierten Zyklusphasen weisen variable Endometroseformen oder Endometrosegrade auf. Die sub-/ infertilen Rinder zeigen eine höhere Güstzeit (252,82 ± 163,83 Tage) als die klinisch-gynäkologisch gesunden Tiere mit mindestens einer Abkalbung (94 ± 28,4 Tage). Die längere Güstzeit bei den sub- und infertilen Rindern könnte somit eine Folge des insgesamt in Charakter und Grad stärker geschädigten Endometriums bei dieser Gruppe sein. Somit kann unter Berücksichtigung der vorliegenden Ergebnisse angenommen werden, dass die aufgeführten Alterationen die Fertilität des Rindes negativ beeinflussen. Die Ergebnisse ermöglichen eine histomorphologische und immunhistologische Charakterisierung der Endometrose beim Rind. Anhand der Ergebnisse der hier durchgeführten detaillierten Untersuchungen ist es möglich, eine präzisere Deskription degenerativer endometrialer Befunde vorzunehmen. In Hinblick auf die Fertilität bei Vorliegen einer bovinen Endometrose wird somit die Grundlage für zukünftige prognostische Bewertungen gelegt.
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Lehmann, Julia, and Harald Sieme. "Morphologisch-funktionelle Untersuchungen zur prognostischen Bewertung der equinen Endometrose." Doctoral thesis, Universitätsbibliothek Leipzig, 2010. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:15-qucosa-62495.

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Ziel der Studie war die morphologisch-funktionelle Charakterisierung der Endometrose mittels konventioneller histopathologischer und neuer immunhistologischer Methoden. Die Ergebnisse wurden mit den Abfohlraten der untersuchten Stuten verglichen, um eine genauere Prognose hinsichtlich der Fertilität zu erhalten. Innerhalb der physiologischen Decksaison wurden von 159 klinisch gesunden, östrischen Stuten (3 bis 21 Jahre alt) Endometriumbioptate entnommen. Die Stuten wurden danach im selben Jahr besamt und nach Erfassen der Abfohlraten im folgenden Jahr in zwei Gruppen eingeteilt: güste Stuten und nicht güste Stuten. Im Rahmen einer Doppelblind-Studie wurden endometriale Alterationen lichtmikroskopisch erfasst sowie Grad und Qualität der Endometrose histomorphologisch definiert. Repräsentativ ausgewählte Bioptate (n=82) wurden immunhistologisch auf die Expression der Steroidhormonrezeptoren (Östrogenrezeptor, ER; Progesteronrezeptor, PR) und ausgewählter endometrialer Proteine (Uteroglobin, UG; Uterokalin, UK; CalbindinD9k, CAL; Uteroferrin, UF) untersucht. 101/159 Stuten zeigen eine, qualitativ und quantitativ variierende, Endometrose. Die fibrotischen Uterindrüsen weisen, im Vergleich zu unveränderten Drüsen, ein zyklusasynchrones, teilweise innerhalb eines Drüsenquerschnittes ungleichmäßiges endometriales Proteinmuster auf. Das ungleichmäßige Expressionsmuster kann als Zeichen einer endometrialen Fehldifferenzierung innerhalb fibrotischer Areale interpretiert werden. Die Aktivität der Endometrose hat keinen Einfluss auf das endometriale Proteinmuster. Güste Stuten besitzen häufiger einemittelgradige, vorwiegend destruierende, inaktive oder gemischte Endometrose. Insbesondere in Arealen mittelgradiger destruierender Endometrosen ist eine deutlich verminderte Expression von UG und UK nachweisbar. Auch in der geringgradigen Endometrose werden häufiger beide Proteine gleichzeitig zyklusasynchron exprimiert. UF wird innerhalb höhergradiger destruierender fibrotischer Herde überweigend intensiver exprimiert als in den unveränderten Epithelien, während CAL vielfach ein variables Proteinmuster besitzt. Nicht güste Stuten hingegen zeigen häufig eine geringgradige aktive oder inaktive Endometrose. Bei diesen Stuten weist ein hoher Anteil betroffener glandulärer Epithelien in der mittelgradigen Endometrose entweder eine zyklussynchrone oder geringgradig zyklusasynchrone Expression von UG, UK und CAL auf. UF wird auch in dieser Gruppe häufig intensiver in fibrotischen Drüsen exprimiert. Zwischen güsten und nicht güsten Stuten bestehen charakteristische Unterschiede im Expressionsmuster von UG und UK: nicht güste Stuten besitzen in gering- und mittelgradig fibrotisch veränderten Uterindrüsen häufiger eine zyklussynchrone Proteinexpression als güste Stuten und seltener deutliche Abweichungen in der Expression von entweder UG oder UK. Stuten beider Gruppen besitzen eine zyklusasynchrone Expression der ER und PR sowohl in den periglandulären fibrotischen Stromazellen als auch im Drüsenepithel. Die glanduläre Hormonrezeptorexpression ist tendenziell abhängig von der Aktivität der Endometrose. Diese Resultate sprechen für eine Abkopplung fibrotischer Areale von den uterinen Kontrollmechanismen. Im Rahmen dieser Studie konnte überwiegend bei güsten Stuten in der Endometrose, im Vergleich zu unveränderten Drüsen, ein deutlich abweichendes endometriales Proteinmuster von UG und UK dargestellt werden. Insbesondere bei Tieren, die an einer mittelgradigen destruierenden Endometrose leiden, könnte diese Tatsache als Hinweis auf eine fertilitätsmindernde Beeinflussung des uterinen Mikromilieus im Rahmen der Endometrose interpretiert werden. Die vorliegende Untersuchung unterstreicht die Notwendigkeit einer genaueren Klassifizierung der Endometrose und empfiehlt, zusätzlich zum Grad auch die Qualität der Endometrose sowie das endometriale Expressionsmuster von UG und UK in der Epikrise für eine präzisere Fertilitätsprognose zu berücksichtigen.
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Morazzo, Sofia Faes. "A potencial função do nodal na endometrose da égua." Master's thesis, Universidade de Lisboa, Faculdade de Medicina Veterinária, 2017. http://hdl.handle.net/10400.5/14039.

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Dissertação de Mestrado Integrado em Medicina Veterinária
Alguns membros da superfamília do TGFβ, tais como o Nodal e o TGFβ1, têm um papel importante na reprodução da égua, sendo que a sua disfunção pode contribuir para patologias uterinas. A endometrose é uma doença degenerativa em que o endométrio normal vai sendo substituído por tecido fibrótico. O objectivo deste estudo consistiu em avaliar: (i) como o Nodal pode influenciar o nível de mRNA dos recetores da PGE2 (EP2; EP4), do TGFβ1 (ALK5; TGFRII), e os próprios (ALK4; ALK7), e ainda, a secreção de prostaglandinas (PGs; PGE2; PGF2α) no endométrio equino; e (ii) como a fase do ciclo éstrico e grau de endometrose pode influenciar estas vias. Endométrios da fase folicular (FF; n=6) e da fase lútea (FL; n=6) foram classificados de acordo com o sistema de Kenney e Doig em categorias I e IIA (n=7), ou IIB e III (n=5). Os explantes foram incubados (24h; 37ºC, 5% CO2) com TNFα, ocitocina ou Nodal (0.1;1;10 ng/mL). A expressão de mRNA foi avaliada por qRT-PCR e a medição de prostaglandinas por ELISA. Em endométrios de categoria I/IIA, o Nodal inibiu a expressão génica de EP2, EP4 e ALK4 e estimulou a de TGFRII, em ambas as fases do ciclo éstrico; e estimulou também os níveis de mRNA de ALK5 e ALK7, apenas na FL. Em endométrios de categoria IIB/III, o Nodal estimulou os níveis de mRNA de EP2, EP4 e ALK5, na FF, e de ALK4 e ALK7, na FL, embora tenha inibido TGFRII e ALK4, na FF, e EP2, EP4, ALK5 e TGFRII na FL. O Nodal na concentração testada mais baixa (0.1ng/mL) estimulou a produção de PGE2 na FF e FL, enquanto que numa concentração superior a inibiu na FF (1ng/mL). A produção de PGF2α foi estimulada na FL com Nodal (0.1 e 10ng/mL). Concluindo, o Nodal parece estar envolvido na endometrose da égua, por afetar negativamente a sinalização da PGE2 anti-fibrótica e positivamente a da citocina pró-fibrótica TGFβ1 e a produção de PGF2α.
ABSTRACT - THE POTENCIAL ROLE OF NODAL IN MAR ENDOMETROSIS - Members of TGFβ superfamily, as Nodal and TGFβ1, have an important role in mare´s reproduction, and as such, their dysfunction may contribute for uterine pathologies. Endometrosis is a degenerative process with a switch of normal endometrium to fibrotic tissue. The aim of the study was to assess: (i) how Nodal may influence the receptors of PGE2 (EP2; EP4), TGFβ1 (ALK5; TGFRII), and its own (ALK4; ALK7) mRNA level and prostaglandin (PG) secretion in equine endometrium; and (ii) estrous cycle and endometrosis influence on these vias. Endometria from follicular (FP; n=6) and mid luteal phases (MLP; n=6) were classified in Kenney and Doig´s categories (cat) I and IIA (n=7), or IIB and III (n=5). Endometrium explants were incubated (24h; 37ºC, 5% CO2) with TNF, oxytocin or Nodal (0.1, 1; 10ng/mL). The mRNA expression was assessed by qRT-PCR and ELISA was used for PG measurement. In cat I/IIA endometria, Nodal down-regulated EP2, EP4 and ALK4 mRNA expression and up-regulated TGFRII in both FP and MLP; and ALK5 and ALK7 only in MLP. In cat IIB/III, Nodal up-regulated mRNA levels of EP2, EP4 and ALK5 in FP, and ALK4 and ALK7 in MLP, whereas it inhibited TGFRII and ALK4 in FP, and EP2, EP4, ALK5 and TGFRII in MLP. Nodal (0.1ng/mL) stimulated PGE2 production in both FF and FL, while at a higher concentration (1ng/mL) it decreased PGE2 in FP. The production of PGF2α increased in MLP with Nodal stimulation (at 0.1 and 10ng/mL). In conclusion, Nodal may be involved in endometrosis in the mare, by impairment of anti-fibrotic PGE2 and pro-fibrotic TGFβ1 signaling pathways and increasing PGF2α production.
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Rocha, Fabiano Trevisan da. "Meio condicionado de células tronco mesenquimais como tratamento de endometrose em éguas." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2018. http://hdl.handle.net/10183/182497.

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Durante a vida reprodutiva das éguas o endométrio é exposto a eventos como: cópula, parto, puerpério e infecções. Tais circunstâncias podem levar gradativamente a diminuição da capacidade funcional do endométrio com queda da fertilidade. O objetivo deste estudo foi avaliar o efeito do tratamento com o meio condicionado de células tronco mesenquimais sobre o endométrio de éguas com fibrose uterina através de avaliação histopatológica. No experimento 1, 21 éguas que não pariram pelo menos em duas temporadas foram avaliadas por meio de exames ultrassonográfico, citológico, bacteriológico e histopatológico. No experimento 2, das 21 éguas avaliadas, quatro éguas classificadas como grau II e duas éguas classificadas como grau III na histopatologia endometrial, foram submetidas a infusão uterina com o meio condicionado de células tronco mesenquimais para promover a regeneração endometrial. No experimento 1, a presença de edema uterino foi observada em 81% (17/21) das fêmeas líquido intrauterino em 23,81% (5/21) e cistos uterinos em 57,14% das éguas (12/21). O crescimento bacteriano identificado em 42,90% (9/21) das éguas pelo exame bacteriológico revelou predominância de Escherichia coli (4/21). O exame citológico revelou processo inflamatório em 44,40% das fêmeas (4/9) com crescimento bacteriano, enquanto 16,70% (2/12) das éguas sem crescimento bacteriano tinham presença de processo inflamatório (P = 0,331). A inflamação uterina foi detectada em 28,60% (6/21) das éguas. A biópsia uterina e avaliação histopatológica revelou 14,30% (3/21) das éguas pertencentes à classe Grau I, 47,60% Grau II (10/21) e 38,10% Grau III (8/21). Verificou-se correlação positiva significativa (r = 0,69; P = 0,0005) entre o grau de endometrose pelo Índice de Caslick e o grau atribuído após exame histopatológico. Maior percentual de éguas com índice Caslick superior a 200 foi observado (P= 0,0242) em éguas classificadas como Grau III (87,5%; 7/8) do que Grau I (0,0%; 0/3). Não houve diferença (P= 0,59) entre as éguas Grau III e as Grau II (70%; 7/10); estas últimas tenderam (P= 0,07) a ter maior percentual com índice Caslick acima 5 de 200 do que as fêmeas com Grau I. O índice Caslick médio comparado entre os graus histológicos revelou maior índice nas éguas Grau III do que nas éguas Grau I (252,0 vs 78,3; P= 0,007). As éguas com Grau II apresentaram índice intermediário (174,6). Não houve associação entre a presença de cistos uterinos e o grau histopatológico das biópsias (P= 0,813). Éguas com cistos uterinos tiveram 16,7%, 41,7% e 41,7% das biópsias classificadas no exame histológico como Graus I, II e III, respectivamente. Esses percentuais nas éguas sem cistos foram de 11,1%, 55,6% e 33,3%, para os Graus I, II e III, respectivamente. A idade média das fêmeas foi similar (P= 0,112) entre as fêmeas com e sem cistos uterinos (20,3 vs 16,3 anos). No experimento 2, a aplicação de 20 mL de meio condicionado de células tronco no lúmen uterino das seis éguas com endometrose grau II e III não resultou em melhoria na condição endometrial.
During the mare reproductive life, the endometrium is exposed to events such as copulation, parturition, puerperium, and infections. Such circumstances may gradually lead to a decrease in the functional capacity of the endometrium, resulting in a drop in fertility. The objective of this study was to evaluate, by using ultrasonographic, cytological, bacteriological, and histopathological exams, the effect of a treatment with mesenchymal stem cell-conditioned medium on the endometrium of 21 mares with uterine fibrosis that did not foal in at least two seasons. In experiment 1, 21 mares were evaluated by using ultrasonographic, cytological, bacteriological and histopathological exams. In experiment 2, from the total 21 females, four mares classified by the endometrial histopathology as grade II and two mares classified as grade III were submitted to uterine infusion with mesenchymal stem cell-conditioned medium to promote the endometrial regeneration. In experiment 1, the evaluation revealed the presence of uterine edema in 81% (17/21), intrauterine liquid in 23.81% (5/21), and uterine cysts in 57.14% of the mares (12/21). Bacteriological examination revealed that 42.86% (9/21) of the mares showed bacterial growth, and the microorganism with the highest incidence was Escherichia coli (4/21). The cytological exam showed inflammatory process in 44.40% (4/9) of the females with bacterial growth, while 16.70% (2/12) of the mares without bacterial growth showed inflammatory process (P = 0.331). Uterine inflammatory process was observed in 28.60% (6/21) of the mares. It was possible to identify by using uterine biopsy and histopathological evaluation that 14.30% (3/21), 47.60% (10/21), and 38.10% (8/21) of mares belong to Grade I, II and III, respectively. There was a significant positive correlation (r = 0.69, P = 0.0005) between the degree of endometrosis evaluated by the Caslick Index and the grade attributed after histopathological examination. The percentage of mares with Caslick index over 200 was higher in females classified as grade III (P= 0.0242) than in grade I females (0.0%; 0/3). There was no difference between mares grade III and grade II 7 (70%; 7/10). Grade II females tended to have a higher percentage with Caslick index above 200 (P = 0.07) when compared to the grade I females. The medium Caslick index compared between the histological grades revealed a higher index in grade III than in grade I mares (252.0 vs 78.3, P = 0.007). Mares grade II showed intermediate index (174.6). There was no association between the presence of uterine cysts and the histopathological grade of biopsies (P = 0.813). Mares with uterine cysts had 16.70%, 41.70%, and 41.70% of the biopsies classified in the histological examination as grades I, II, and III, respectively. The percentages in mares without cysts were 11.10%, 55.60%, and 33.30%, respectively, for Grade I, II and III. The mares mean age was similar (P=0.112) among females with or without uterine cysts (20.3 vs 16.3 years). In experiment 2, the application of 20 mL of mesenchymal stem cell-conditioned medium in the uterine lumen of six mares with endometrosis Grade II and III did not improve the endometrial condition.
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Klose, Kristin. "Endometriale periglandulär akzentuierte mononukleäre Entzündungszellinfiltrate beim Pferd – Physiologischer Befund oder Initialstadium einer Endometrose?" Doctoral thesis, Universitätsbibliothek Leipzig, 2015. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:15-qucosa-171843.

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Im Rahmen der Routinediagnostik von Endometriumbioptaten der Stute fielen regel-mäßig periglanduläre mononukleäre Entzündungszellinfiltrate (PAME) auf. Ziel der vorliegenden Studie war die histomorphologische und immunhistologische Charakterisierung der PAME im klinisch-gynäkologischen, jahreszeitlichen und endometrialen Kontext. Insbesondere sollte geklärt werden, ob das Phänomen der periglandulären Entzündungszellakkumulation Ausdruck eines physiologischen endometrialen Befundes, Frühstadium (Trigger) der Endometrose oder Begleitsymptom einer Endometritis ist. Zu diesem Zweck wurden alle im Jahr 2009 mittels einer Übersichtsfärbung (H.-E.-Färbung) im Institut für Veterinär-Pathologie der Universität Leipzig untersuchten Endometriumbioptate von Stuten (n = 754) hinsichtlich des Vorkommens einer PAME überprüft. Es konnten 133 Bioptate von 131 Stuten identifiziert werden, die ausführlich histopathologisch ausgewertet wurden. 72 Bioptate wurden zusätzlich anhand einer Methylgrün-Pyronin-Färbung (MGP) und immunhistologischer Verfahren beurteilt: Neben der Differenzierung der an der PAME beteiligten Zellpopulationen (CD3, CD79 A, MAC 387, MGP), wurde das Vorkommen der Intermediärfilamente Vimentin und Desmin sowie von α-GMA in den beteiligten Epithel- und Stromazellen untersucht. Die glanduläre Basallamina wurde anhand der Basallaminakomponente Laminin dargestellt und charakterisiert. PAME kamen in 18 % aller im Jahr 2009 untersuchten Bioptate vor, bevorzugt (96 %) in entzündlich und/oder fibrotisch alterierten Endometrien. Der Entzündungszellcharakter der begleitenden Endometritis stimmte in 29 % der Fälle nicht mit dem Entzündungszellbild der PAME (mononukleär) überein. Während im übrigen Endometrium häufig (95 %) eine gering- bis mittelgradige Endometrose nachweisbar war, wiesen die PAME-Drüsen mehrheitlich (71 %) keine periglanduläre Fibrose auf. Bei der Endometrose um Drüsen mit einer PAME handelt es sich überwiegend (67 %) um die destruierende und zu 50 % um die aktive/gemischte Form. In 48 % der PAME-Lokalisationen wurde eine Infiltration der periglandulären Entzündungszellen zwischen die Drüsenepithelzellen beobachtet. Die PAME bestanden hauptsächlich aus T-Lymphozyten (CD3-positiv). Daneben fanden sich, in geringerer und variierender Anzahl, Plasmazellen (MGP), B-Zellen (CD79A-positiv) und Makrophagen (MAC 387-positiv). Anhand der Expression der Basallaminakomponente Laminin wurden in allen untersuchten PAME-Lokalisationen Alterationen der Basallamina nachgewiesen. Die Läsionen der Basallamina waren bei mittel- und hochgradigen PAME graduell stärker ausgeprägt und standen häufig (43 %) mit einer intraepithelialen Infiltration der Entzündungszellen im Zusammenhang. Vimentin wurde vereinzelt (4 %) in intraläsionalen Drüsenepithelzellen nachgewiesen. Periläsionale Stromazellen exprimieren zu 60 % Vimentin, zu 17 % Desmin und zu 28 % α-GMA. Bei der PAME handelt es sich sehr wahrscheinlich nicht ausschließlich um ein „histopathologisches Symptom“ einer chronischen nicht-eitrigen Endometritis. Die Interpretation der PAME als physiologischer Bestandteil eines Schleimhaut-assoziierten lymphatischen Gewebes (MALT) im equinen Endometrium hingegen ist denkbar und bedarf in Folgeuntersuchungen der Klärung. Hinsichtlich der Strukturfilamente wurden in den involvierten Epithel- und Stromazellen immunhistologische Expressionsmuster nachgewiesen, die mit denen in frühen Stadien der equinen Endometrose vergleichbar sind. Darüber hinaus wiesen die periläsionalen Stromazellen Differenzierungsmerkmale von Myofibroblasten auf. PAME waren eng mit dem Vorliegen von Basallaminaalterationen verknüpft, die im Entstehungsprozess der equinen Endometrose eine zentrale Bedeutung besitzen. Es ist vorstellbar, dass es sich bei der PAME möglicherweise um einen auslösenden Faktor der Endometrose handelt. Außerdem ist eine intrinsische Aufrechterhaltung im Rahmen der zytokinvermittelten Interaktion (IL-4, IL-13, MCP-1), zwischen den periglandulären Entzündungszellen und den an einer Fibrose beteiligten Stromazellen, mit daraus resultierender progredienter Fibrose denkbar. Zukünftig sollte in weiteren Untersuchungen eine diesbezügliche Analyse der potentiellen Regelkreise erfolgen.
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Hoffmann, Christine. "Morphologisch-funktionelle Untersuchungen zur Pathogenese der equinen Endometrose unter besonderer Berücksichtigung endometrialer Proteine und Kohlenhydrate." Doctoral thesis, Universitätsbibliothek Leipzig, 2006. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:swb:15-20070118-133836-5.

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Wellens, Rebekka [Verfasser], and Udo [Akademischer Betreuer] Jeschke. "Endometroides Adenokarzinom: Nachweis von zirkulierenden Tumorzellen (CTCs) mit Hilfe von spezifischen Real-Time-PCR-Markern / Rebekka Wellens ; Betreuer: Udo Jeschke." München : Universitätsbibliothek der Ludwig-Maximilians-Universität, 2018. http://d-nb.info/1156851890/34.

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Mambelli, Lisley Inata. "Células tronco de tecido adiposo de equinos. Estudo do seu potencial para o tratamento da endometrose." Universidade de São Paulo, 2011. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/10/10132/tde-05042012-093240/.

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A aplicação terapêutica de Células Tronco (CT) em equinos é um campo emergente. Nestes animais, as CT são promissoras para o tratamento de lesões nos tendões e rupturas de ligamentos. Apesar das características e do potencial na restauração de tecidos lesionados, bem como dos efeitos parácrinos destas células, não existem dados a respeito do seu uso no tratamento de desordens sistêmicas que podem acometer os equinos, tais como a endometrose. A endometrose é uma doença progressiva e irreversível que leva a degeneração do endométrio e a formação de um tecido fibroso periglandular, sendo de grande relevância na medicina veterinária, por ser uma das maiores causas de infertilidade. Apesar dos constantes avanços na busca de um tratamento, nenhum obteve sucesso. Levando-se em consideração a importância da doença, o objetivo deste projeto foi utilizar CT, previamente isoladas e caracterizadas pelo nosso grupo, no tratamento da endometrose, visando diminuir o processo inflamatório e a formação do tecido fibroso periglandular. Seis éguas com endometrose foram sincronizadas. Em quatro foram infundidas CT previamente marcadas com Vybrant, e nas outras duas (controle) apenas solução fisiológica. Antes da infusão, foram coletadas biópsias uterinas e amostras para citologia. Após 7, 21 e 61 dias da infusão, foram coletadas novas biópsias e amostras citológicas. Por meio da fluorescência direta observamos a presença das CT marcadas enxertadas tanto no corpo quanto nos cornos uterinos das éguas. Através de análises histológicas observamos uma significativa melhora no aspecto morfológico e na organização do tecido uterino, bem como, das glândulas endometriais, após a infusão das CT, tal resultado foi observado progressivamente ao longo dos dias. Notamos também uma diminuição no processo de fibrose do tecido periglandular. As análises de citologia demonstraram a ausência de inflamação uterina antes e após a infusão das CT. Nossos dados sugerem que existem benefícios na utilização de CT de tecido adiposo de equinos no tratamento do tecido uterino acometido pela endometrose, que clinicamente só poderão ser validados após a prenhez desses animais.
In horses, Stem Cell (SC) therapies are a promising tool to the treatment of many injuries, as tendon lesions and ligaments rupture. Besides the characteristics and the potential in tissue restoration, as well as, paracrine effects of SC, there is no information about the use of them for the treatment of systemic disorders which can commit horses, such as endometrosis. Endometrosis is a progressive and irreversible disease which is defined as active or inactive periglandular and stromal endometrial fibrosis, including glandular alterations within fibrotic foci. Modifications induced by this disease alter the surface of endometrium which, in consequence, led to infertility. Conventional treatments do not reduce the fibrotic process or even help to restore fertility. Considering the importance of this disease, the goal of this project is to use SC, previously isolated and characterized by our group, in the treatment of endometrosis, in order to reduce inflammatory process and periglandular fibrous tissue formation, typical of this disease. Six mares with confirmed endometrosis were synchronized for the use as animal model in this work. In four of animals we infused stem cells previously marked with Vybrant, and the other two (control group) were infused with saline solution. Before the infusion, uterine biopsies and also samples for cytology were collected. After 7, 21 and 61 days of cells infusion new biopsies and cytology samples for analysis were collected. We observed, by direct fluorescence, the presence of marked cells grafted in both body and uterine horns of treated animals. Through histological analysis we observed a significant improvement in morphology and organization of uterine tissue, as well as endometrial glands, after infusion of stem cells, this result was observed progressively throughout the days. Furthermore, we noted a decrease in the process of periglandular tissue fibrosis, after infusion of cells. Cytology analysis showed that the animals have no uterine inflammation before or after infusion of SC. Our data suggest that there are benefits of using stem cells from equine adipose tissue in the treatment of uterus tissue affected by endometriosis, which can only be clinically validated after pregnancy of these animals.
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Masseno, Ana Paula Batista [UNESP]. "Avaliação da fibrose endometrial e dos miofibroblastos nas endometroses ativa e inativa da éguas." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2012. http://hdl.handle.net/11449/101282.

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Universidade Estadual Paulista (UNESP)
A endometrite é a principal causa de redução da fertilidade em éguas. Nas endometroses, glândulas dilatadas e repletas de secreção e restos celulares são observadas com frequência no endométrio eqüino, assim como glândulas não dilatadas que mostram acentuada reação fibrótica. Este estudo teve como objetivo avaliar a fibrose endometrial das éguas considerando as características histomorfológica, histoquímica e imunoistoquímica da endometrose ativa, endometrose inativa, endometrose inativa destrutiva e endometrose ativa destrutiva, procurando esclarecer a participação dos miofibroblastos nestes processos que podem influenciar a progressão da doença. No presente trabalho pode-se constatar que o arranjo das fibras colágenas e suas características, esta relacionado com o tipo de evolução do processo e, eventualmente, com a sua possível origem. O processo de endometrose mostra variações morfológicas que permitem diferenciar subtipos definidos. O picrosirius red demonstrou que nas endometroses ativa e ativa destrutiva o tipo de colágeno predominante é o que possui arranjo reticular, menos denso, enquanto que nas endometroses inativa e inativa destrutiva o predomínio foi de um colágeno mais denso. O colágeno de arranjo reticular predomina nas lesões fibróticas nas endometroses ativa e ativa destrutiva.O colágeno denso predomina nas lesões fibróticas das endometroses inativa e inativa destrutivas. As lesões fibróticas vasculares mais graves acompanham as endometroses inativa e ativa destrutiva sugerindo que estes dois tipos de endometroses tenham origem naquelas lesões. A expressão mais fraca de α-SMA nos ninhos fibróticos das endometroses inativas reflete a predominância de fibrócitos nestas lesões
Endometritis is the leading cause of impaired fertility in horses. In endometroses, dilated glands filled with secretion and cell debris are seen frequently in equine endometrium, as well as non-dilated glands showing marked fibrotic reaction. This study aimed to evaluate the endometrial fibrosis considering the characteristics of mares histomorphological, histochemical and immunohistochemical studies of endometriosis active, inactive endometriosis, endometriosis endometriosis active and inactive destructive destructive, seeking to clarify the involvement of myofibroblasts in these processes that may influence disease progression. In the present work can be seen that the arrangement of collagen fibers and their characteristics, is related to the type of process evolution and eventually to their possible origin. The process of endometriosis shows morphological variations defined to differentiate between subtypes. The picrosirius red showed that the active endometroses active and destructive type of collagen is the predominant reticular arrangement that has less dense, whereas in endometroses inactive and inactive destructive was the predominance of a more dense collagen. The lattice arrangement of collagen predominates in the fibrotic lesions in the active and active endometroses destrutiva.O dense collagen predominates in the fibrotic lesions of endometroses inactive and inactive destructive. The most severe vascular fibrotic lesions accompanying endometroses inactive and active destructive suggesting that these two types of endometroses originate in those lesions. The weaker expression of α- SMA in fibrotic nests of endometroses inactive fibrocytes reflects the predominance of these lesions
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Conference papers on the topic "Endometroide"

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Bhatia, Shruti, and S. K. Das. "Study of factors to predict recurrence in early stage endometrial cancer." In 16th Annual International Conference RGCON. Thieme Medical and Scientific Publishers Private Ltd., 2016. http://dx.doi.org/10.1055/s-0039-1685333.

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Introduction: Risk stratification of patients with early endometrial cancer for recurrence is inadequate. Objectives: To study factors that influence recurrence in uterus-confined, early stage endometrial cancer (UCD). Patients and Methods: We studied 140 consecutive patients with endometrial cancer, operated at Action Cancer Hospital, Delhi, from August 2010 to September 2015. All patients underwent staging laparotomy, TAH + BSO + BLPND + para-aortic LN sampling, and omental biopsy. Adjuvant treatment was given as per the NCCN guidelines. They were followed up 3 monthly for 2 years, and 6 monthly thereafter. 121 patients (86.4%) had UCD (FIGO stages IA, IB, II). Excluding one post-operative mortality, and 4 who were lost to follow up, we included 116 patients in this study. Results: The median age of these patients was 60.5 years (range: 35-81 years), with median BMI of 31.2 kg/m2 (range=19.8-57.5). Diabetes or hypertension was present in either or both of 76 (65.5%) patients. The median pelvic LN harvest was 17 (range: 4-42). Eight (6.9%) patients had non-endometroid histology, and 5 (4.3%) patients had LVSI. Grade 1, 2, and 3 tumor was found in 74 (63.8%), 30 (25.9%), and 12 (10.3%) patients, respectively. The median follow up was 28 months (range 5-61 months), and recurrence was seen in 13 (11.2%) patients. On univariate analysis we found that age, co-morbidities (DM and HT), LVSI, and non-endometroid histology were related to recurrence. The tumor grade and adjuvant treatment did not influence recurrence rates. On multivariate analysis, presence of comorbidities and non-endometroid histology were independently related to disease recurrence (p=0.044, and 0.011, respectively). Conclusions: Disease recurrence was seen in one in ten patients with UCD, despite stage-appropriate treatment. Presence of co-morbidities and non-endometroid histology were independently related to recurrence.
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Farghaly, S. "EP515 Fertility-sparing hysteroscopic resection of the endometrium for patients with stage IA endometroid endometrial cancer: farghaly´s technique." In ESGO Annual Meeting Abstracts. BMJ Publishing Group Ltd, 2019. http://dx.doi.org/10.1136/ijgc-2019-esgo.573.

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Yang, L., X. Zeng, and M. Xi. "EP656 Post-transcriptional regulation of prognostic factor PD-L1 expression by 17β-estradiol via PI3K/Akt signaling pathway in endometroid cancer." In ESGO Annual Meeting Abstracts. BMJ Publishing Group Ltd, 2019. http://dx.doi.org/10.1136/ijgc-2019-esgo.711.

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Shukr, Ghadear, Tra Pham, and Thomas Buekers. "Abstract 3344: Effect of anticoagulation on the cancer stage at time of diagnosis of endometroid adenocarcinoma in a cohort of postmenopausal patients." In Proceedings: AACR Annual Meeting 2019; March 29-April 3, 2019; Atlanta, GA. American Association for Cancer Research, 2019. http://dx.doi.org/10.1158/1538-7445.am2019-3344.

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Shukr, Ghadear, Tra Pham, and Thomas Buekers. "Abstract 3344: Effect of anticoagulation on the cancer stage at time of diagnosis of endometroid adenocarcinoma in a cohort of postmenopausal patients." In Proceedings: AACR Annual Meeting 2019; March 29-April 3, 2019; Atlanta, GA. American Association for Cancer Research, 2019. http://dx.doi.org/10.1158/1538-7445.sabcs18-3344.

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Lim, Elgene, Murali Beeram, Amy Prawira, Amita Patnaik, Xuejing A. Wang, Suzanne RL Young, Lillian M. Smyth, and Erika P. Hamilton. "Abstract OT-09-03: EMBER: A phase 1a/b trial of LY3484356, a novel, oral selective estrogen-receptor degrader (SERD), in advanced ER+ breast cancer and endometroid endometrial cancer." In Abstracts: 2020 San Antonio Breast Cancer Virtual Symposium; December 8-11, 2020; San Antonio, Texas. American Association for Cancer Research, 2021. http://dx.doi.org/10.1158/1538-7445.sabcs20-ot-09-03.

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