To see the other types of publications on this topic, follow the link: Enfant de la rue.

Dissertations / Theses on the topic 'Enfant de la rue'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Enfant de la rue.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Morelle, Marie. "La rue des enfants, les enfants des rues : Yaoundé et Antananarivo /." Paris : CNRS éd, 2007. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb410857848.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Morelle, Marie. "La rue des enfants, les enfants de la rue : l'exemple de Yaoundé (Cameroun) et d'Antananarivo (Madagascar)." Paris 1, 2004. http://books.openedition.org/editionscnrs/5511.

Full text
Abstract:
Les enfants des rues sont-ils les enfants des villes ? L'entrée géographique permet de toucher à l'univers des enfants d'Antananarivo et de Yaoundé par le biais de ce qui les définit immédiatement : la rue. Espace public, la rue devient espace de vie d'une minorité. A travers l'étude de deux capitales, il est question d'analyser la territorialisation de la rue par des enfants qui y vivent en permanence. Parviennent-ils à privatiser des espaces publics ? Ces derniers deviennent-ils des territoires de rue ? Entre négociations et tensions pour l'accès à l'espace et pour le droit à la ville, les enfants des rues se heurtent à une norme urbaine définie par les autorités et par des citadins, qui les marginalise. Les enfants des rues sont ceux qui ne peuvent être de la ville. Pourtant, ils sont au moins dans la ville. Produits de la ville, ils sont un indicateur d'urbanité. En cela, ils participent peut-être eux-mêmes à la production de l'espace urbain, au-delà de la production de la rue.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Gilbert, Véronique. "Sortir l'enfant de la rue n'est pas sortir la rue de l'enfant : analyse de l'itinérance juvénile à Dakar, Sénégal." Thèse, Université d'Ottawa / University of Ottawa, 2012. http://hdl.handle.net/10393/23164.

Full text
Abstract:
Au Sénégal, des milliers d’enfants, victimes de maltraitance de leur tuteur ou au sein leur famille, s’enfuient et se retrouvent à vivre en petits groupes de jeunes, de manière autonome, dans les rues de Dakar et sa banlieue. Certains de ces enfants en situation de rue grandissent dans les rues, tandis que pour d’autres, la vie de rue représente une transition, une étape de vie. Comment et pourquoi certains enfants de la rue réussissent-ils à sortir de ce milieu, tandis que d’autres y grandissent et deviennent des adultes de la rue? Peut-on penser à des facteurs qui favoriseraient la sortie de rue? Comment se déroule la sortie de rue? Pour les enfants hébergés au Samusocial Sénégal, organisme au sein duquel la recherche terrain a été effectuée, le processus de sortie de rue commence par une demande d’appui de l’enfant lui-même. Ce désir peut avoir été engendré par des facteurs à la fois push out et pull out : du côté des facteurs qui poussent l’enfant hors de la rue, on retrouve la violence continuelle, les agressions sexuelles, et les ennuis de santé, tandis que les facteurs qui tirent l’enfant hors de la rue semblent être la présence active et le travail de terrain des institutions de prise en charge, les relations familiales, et des événements ponctuels inopinés. Accueilli au centre d’hébergement du Samusocial Sénégal, dont le fonctionnement rappelle la structure familiale, l’enfant réapprend graduellement à manger, dormir, jouer, apprendre, faire confiance et se comporter selon les normes sociales sénégalaises, et non selon la culture de la rue, dans le but d’être réunifié avec sa famille (nucléaire ou élargie) ou d’entreprendre une formation professionnelle. Or, ce processus ne se fait pas sans heurts, et toutes les sorties de rue ne suivent pas une trajectoire linéaire : en fait, la plupart des enfants éprouvent une grande difficulté à se réadapter à un milieu de vie structuré et encadré par des règles de vie. Toutefois, une prise en charge holistique et une intervention culturellement adaptée à l’enfant et à sa famille favorisent la résilience de la cellule familiale et la pérennité de la sortie de rue.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Mussavu, Mussavu Judith. "Les enfants en situation de rue à Libreville au Gabon." Rouen, 2009. http://www.theses.fr/2009ROUEL037.

Full text
Abstract:
Pourquoi des enfants en âge d'être scolarisés se retrouvent à arpenter les rues de la capitale gabonaise ? Cette thèse analyse la situation de rue des enfants à Libreville. Elle interroge les motivations objectives et subjectives qui entraînent un enfant à sortir du cadre familial, scolaire et à fréquenter la rue ou à y demeurer. Ce travail fait d'abord ressortir la diversité de situations des enfants qui fréquentent l'espace rue. D'où l'essai de typologie mise en exergue. Ces typologies sont fonction de plusieurs paramètres dont l'histoire personnelle de l'enfant, des rapports qu'il entretient avec la rue et les autres acteurs sociaux en présence, des compétences acquises dans la rue et de ses perspectives d'avenir. Pour rendre compte de ce phénomène, une analyse des causes économiques, familiales, sociales, culturelles et politiques est faite
Why children in age be provided education for find themselves to survey the streets of the Gabonese capital ? This thesis analyzes the situation of street of the children with Libreville. It questions the objective and subjective motivations, which involve a child to be left the family, school framework and to attend the street or to remain there. This work initially emphasizes the diversity of situations of the children who attend space street. From where the typology essay put forward. These typologies are related to several parameters of which personal history of the child, of the reports/ratios that it maintains with the street and the other social actors involved, of the competences acquired in the street and its future prospects. To give an account of this phenomenon, an analysis of the causes economic, family, social, cultural and political is made
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Brigaud, Thierry. "Actions de prevention mst/sida a la bergerie a bogota, aupres des enfants et des adolescents de la rue : des reponses pour leur sante." Lyon 1, 1993. http://www.theses.fr/1993LYO1M248.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Pérez, López Ruth Lucchini Riccardo. "Vivre et survivre à Mexico : enfants et jeunes de la rue /." Paris : Éd. Karthala, 2009. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb41428956r.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Touré, Khadija. "Enfants, jeunes travailleurs dans la rue et insertion sociale a abidjan." Paris, EHESS, 1997. http://www.theses.fr/1997EHES0102.

Full text
Abstract:
Issue de l'evolution de la societe ivoirienne, cette categorie sociale ne peut etre apprehendee en dehors du contexte globale d'une urbanisation acceleree que connait la cote d'ivoire de meme que de nombreux autres pays africains. Cela se traduit par une explosion demographique dont la caracteristique principale est la jeunesse de la population. Les consequences d'une telle situation sont multiples : difficulte de scolarisation, acces difficile a l'emploi moderne, pauperisation croissante d'une frange importante d'urbains. C'est dans un tel contexte sociologique qu'emerge dans la capitale, une jeunesse marginalisee ou defavorisee, a l'avenir incertain. Cette etude s'articule autour de trois points : - le premier point expose les raisons inherentes au developpement de cette pratique sociale. En dehors de quelques analphabetes, les enquetes sont descolarises pour la plupart ou ont suivi l'enseignement coranique et n'ont par consequent aucune qualification pour pretendre a un emploi moderne. L'obstacle financier a la poursuite des etudes se ressent au niveau d'autre mode de socialisation tel que l'apprentissage d'un metier. Ce qui explique l'engouement des jeunes pour les petits de rue d'autant plus qu'ils doivent assurer leur survie quotidienne et parfois celle de leur famille. - le deuxieme point tente d'explorer le monde de la rue a travers le mode d'organisation de ce milieu de vie, les types de sociabilite qui y regnent, les conflits. La lutte pour l'espace de travail, le territoire est l'enjeu principal autour duquel se noue les formes de sociabilite nee de la rue ou qui y ont ete transposees. - le troisieme point evoque, les tentatives d'insertion professionnelle des jeunes et les opportunites qui se presentent a eux : projets inities par les organisations non gouvernementales, les organismes internationaux, en collaboration avec l'etat, proposition d'emploi par un "bon client" rencontre dans la rue etc. Les strategies personnelles pour quitter la rue reposent sur la constitution d'une epargne qui permettrait d'obtenir un fonds de commerce pour demarrer une nouvelle activite, de passer le permis de conduire pour devenir chauffeur etc. Mais elles se heurtent a l'incontournable necessite de survie personnelle ou familiale
This study was born of observing the streets of abidjan where an ever growing number of children and young people go about varied trade activities. This group, as a social category, can only be understood in the global context of the process of accelerated urbanisation which the ivory coast and other african countries is experiencing today. The consequences of this situation are many : problems in access to schooling and to a modern job, growing pauperisation of an important segment of the urban population. Using the methods of the questionnaire, panels, life stories and inquiries, we took as our sample, between 1992 and 1995, 80 persons employed as shoeshiners, as merchants selling newspapers or kleenex or keeping custudy over automobiles. We also questionned a dozen former street young now involved in professional training. The results of our investigation can be summarized under three topics: the first exposes the reasons for this social practice. While few are in fact illiterate, most of the children have left school or only went to the coranic school and thus have no qualification for a modern job. Secondly we explore the realm of the street : its organisation, types of sociability and conflicts. Here, the struggle for room in which to work: is at stake and constitutes the chief reason for sociability in the street. How do these persons see themselves ? how are they perceived by the society ? finally, we treat the young people's efforts for professional insertion and the opportunities they have : projects launched by non-governmental organisations and by international organisations working both with the state. Personal strategies to get out of the street are based on saving money to take over a business or to get a new activity started. However, these strategies come into conflict with the dire necessity of personal and family survival
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Sudbrack, Umberto. "L'extermination des enfants de la rue au Brésil : étude de politique criminelle." Paris 1, 1999. http://www.theses.fr/1999PA010282.

Full text
Abstract:
La thèse analyse le phénomène d'extermination des enfants de la rue, au Brésil, entre 1985 et 1995. Ces enfants constituent une population à risque dont ont peur les groupes favorisés de la société brésilienne, qui les considèrent comme dangereux. Pour cette raison ils font l'objet d'une répression accrue, d'une véritable extermination. Le phénomène de l'assassinat des enfants des rues est le résultat de l'action des groupes d'extermination, de l'omission et de l'absence de défense des enfants par l'état ainsi que de l'indifférence de la société civile par rapport au problème. Le travail consiste en une étude théorique dans une vision historico-critique et interdisciplinaire qui se rapporte directement à la question de l'autoritarisme et de l'effectivité des droits de l'homme au Brésil. Les modèles de politique criminelle proposes par Mireille Delmas-Marty servent de référents, ce qui permet d'éclairer les pratiques d'extermination d'enfants et de préciser les caractéristiques des modèles autoritaire et totalitaire afin de mieux comprendre leur articulation avec le modèle libéral. À travers des modèles de politique criminelle on montre l'écart entre le système officiel (modèle libéral) prédominant au brésil et le phénomène de l'extermination des enfants qui relève des modèles autoritaire et totalitaire de même que des modèles sociétaux. L'omission généralisée des secteurs publics engendre l'impunité et donc le manque de contrôle de ces pratiques entreprises par les secteurs de la société.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Tama, Pogma. "Trajectoire des enfants de la rue : influences des accusations de sorcellerie et de consommation des substances psychoactives chez les enfants de la rue de Pointe-Noire (République du Congo)." Thesis, Nantes, 2016. http://www.theses.fr/2016NANT2005/document.

Full text
Abstract:
L'objectif général de la thèse est d’éprouver l’influence des accusations de sorcellerie et consommation de substances psychoactives chez les enfants de la rue de Pointe-Noire (République du Congo) ; en fonction de leur trajectoire de vie à partir de la méthode qualitative longitudinale. Nous avons brièvement rappelé le débat conceptuel actuel sur le phénomène. Il existe plusieurs raisons qui expliquent les départs en rue. Parmi ces raisons figurent les accusations de sorcellerie. L’étude a concerné 15 enfants âgés de 11 à 15 ans et permet de dire que les accusations conduisent au statut d’enfant de la rue. Ces enfants vivent une désaffiliation à la famille accompagnée de pertes de repères identitaires. Des mécanismes de défenses spécifiques sont mis en place par les enfants face aux accusations de sorcellerie dont ils sont victimes. L'arrivée en rue s’accompagne d’une désocialisation chez l’enfant dont l’étape la plus avancée est celle de la suradaptation paradoxale (Douville, 2003-2004). La consommation de substances psychoactives signale aussi l’état de désocialisation chez les enfants de la rue. Elle permet aux enfants de se maintenir face aux conditions de survie difficile en rue et sert de support de résolution des conflits psychologiques. Dans cette logique les substances psychoactives sont un objet transitionnel chez les enfants. L’accrochage aux substances psychoactives et la croyance en la sorcellerie rendent difficile le travail de construction des projets de sortie de rue. Le blocage chez les parents face à un retour en famille des enfants amène les accompagnants à orienter les enfants vers les centres d'hébergements
The general objective of the thesis is to test the influence of the witchcraft accusations and consumption of psychoactive substances on the street children of Pointe-Noire (Republic of Congo); according to their life-course and thanks to the longitudinal qualitative method. We briefly recalled the current conceptual debate on the phenomenon. Several reasons can explain the departure of a child in the street. Among them are the witchcraft accusations. The study targeted 15 children from 11 to 15 years old and makes it possible to assert that these accusations lead to the street children status. These children live a disaffiliation with their family together with losses of identity markers. Specific defense mechanisms are thus set up by the children to face the witchcraft accusations of which they are victims. The arrival in the street is accompanied by a desocialisation in the child which most advanced stage is the paradoxical over adaptation (Douville, 2003-2004). The psychoactive substances consumption also indicates the state of desocialisation. It enables the children to keep on going and to face the difficult survival conditions of the street. It is used as a medium for the resolution of the psychological conflicts. In this logic, the psychoactive substances are a transitional object for the children. The fixing with the psychoactive substances and the belief in witchcraft makes it difficult to work on the exit street projects. The barriers set by the parents vis-a-vis a return of the child into the family lead the accompaniers to refer the children towards accommodation centers
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Omar, Hassan Fathia. "Les expériences des enfants en situation de rue à Djibouti : Analyse d’une marginalité." Thesis, Université d'Ottawa / University of Ottawa, 2015. http://hdl.handle.net/10393/32796.

Full text
Abstract:
A l’instar d’autres villes africaines et d’ailleurs, le phénomène des enfants en situation de rue prend de l’ampleur et est de plus en plus visible à Djibouti. La majorité alterne entre le foyer, la rue et un programme d’assistance (en l'occurrence celui de Caritas). Ces enfants investissent les rues, les espaces publics, où ils organisent astucieusement leur nouveau mode de vie, en fonction des contraintes qui leur sont imposées. Une vie qui demande une certaine maîtrise des lieux, un esprit de débrouillardise pour pouvoir survivre et éviter le danger. Grâce à la réalisation d'entretiens semi-dirigés avec 5 filles et 5 garçons (entre 9 et 14 ans), avec des intervenants et des bénévoles à Caritas et plusieurs observations directes et participatives, en plus d'une connaissance du terrain, cette thèse de maîtrise circonscrit plusieurs variables de leur expérience : des contraintes socio-économiques, socio-politiques, l’immigration, l’exode rural, la pauvreté, la structure familiale et sa précarité, sans oublier la violence. Comment vivent-ils ? Comment négocient-ils leur place dans les lieux publics ? Comment les parcourent-ils quand ils sont des garçons ? Quand elles sont des filles ? Malgré les efforts déployés par Caritas Djibouti pour les accueillir et les réintégrer dans leur famille et dans la société, l'écart entre leur quotidien et les principes de la Convention relative aux droits de l'enfant est immense.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Adamou, Hassoumi Djibo. "Les "enfants de la rue" : trois années de consultations psychologiques pour enfants errants au service de psychiatrie de l'hôpital national de Niamey au niger." Paris 5, 1997. http://www.theses.fr/1997PA05H001.

Full text
Abstract:
Nous avons tenté d'aller à la rencontre de l'enfant errant, à la fois dans le but d'en faciliter la compréhension clinique et d'éclairer les difficultés rencontrées par les milieux psychiatriques dans sa prise en charge; mais aussi de contribuer à la réflexion scientifique sur la problématique des "enfants de la rue" au Niger, afin de relativiser, voire de dépasser les idées reçues, les données journalistiques ou les écrits souvent purement anecdotiques sur le sujet. Notre recherche qui a porté sur l'étude clinique longitudinale de 6 cas d'enfants de la rue" âges de 12 ans au commencement de l'étude, loin de vouloir établir une caractériologie psychopathologique de l'enfant de la rue" à Niamey, a tente de comprendre dans quelle mesure l'incidence ou la survenue de l'errance est fonction de variables psychopathologiques et cliniques propres a la personnalité de l'enfant lui-même. A l'issue de l'étude clinique, l'errance des enfants étudiés semble être d'une part le corollaire d'une violence familiale réelle (traumatismes physiques, séparations, abandons, etc. . . ) Ou fantasmatiques (désignations stigmatisantes de l'enfant au sein de l'homéostasie familiale); et d'autre part l'expression d'une souffrance psychique dont l'évolution peut être invalidante dans la plupart des cas. Cependant, nous sommes tenus d'admettre la jonction, du moins la sommation de causes de natures différentes qui nous permet d'avancer qu'une prédisposition psychopathique voire psychotique additionnée a des facteurs économiques et de stigmatisations sociales culturellement codifies feraient basculer plus facilement un enfant dans l'errance en milieu nigérien.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Bernichi, Asmaa. "Recherche auprès de Chemkara, enfants de la rue de Casablanca : approches transculturelle et psychopathologique." Paris 13, 2012. http://www.theses.fr/2012PA131030.

Full text
Abstract:
Les « Chemkara », c’est ainsi que sont appelés les enfants des rues au Maroc. Ce sont des enfants autres, différents, pouvant déranger, ils vivent dans cet ailleurs : la rue. Ils connaissent un exil et une errance à la fois psychiques et physiques. Marginalisés, clochardisés et toxicodépendants, ils sont singuliers par leur fonctionnement, parce qu’ils ne sont plus inscrits dans la sphère familiale et sociale. Ils se situent dans un espace autre, traumatique et violent qui connaît ses propres lois, perturbant ainsi les repères et les fondements non seulement psychiques mais aussi sociaux et culturels. Qui sont ces enfants ? Qu’est-ce qui a, dans leur histoire individuelle et collective, provoqué ce passage vers la rue ? Comment se construisent-ils dans cet espace ? Quels sont les relations qu’ils entretiennent avec les autres et avec la rue ? Ce travail de recherche s’est construit à partir de questionnements, et tente de rendre compte à partir de récits de vie, recueillis auprès de douze garçons vivant dans les rues de Casablanca, des souffrances, des traumas, de l’errance et des parcours de ces enfants. Le travail de narration nous permet une approche compréhensive de leur fonctionnement psychique. Sont également interrogés les processus de filiation et d’affiliation, les relations intrafamiliales, les stratégies de survie mises en place, leur toxicodépendance et la construction d’une « identité de la rue ». Les mouvements contre-transférentiels constituent également une donnée essentielle dans notre étude, où le clinicien chercheur est confronté à l’altérité de l’autre et à celle dont il est lui-même porteur. Notre recherche ouvre ainsi un champ d’investigation des plus vastes, un champ métissé faisant appel à la psychanalyse, à l’ethnologie, à la sociologie… à une méthodologie et une approche complémentaristes. Elle tente d’apporter un éclairage clinique sur la question des enfants de la rue au Maroc
The "Chemkara" thus are called street children in Morocco. These are odd children, different, they can disturb, and they live in this way: the street. They know an exile and a wandering at a time mental and physical. Marginalized, tramp, drug addicts and they are unique in their functioning because they are no longer enrolled in the family and social sphere. They fit in another traumatic and violent space that knows its own rules, disrupting the benchmarks and foundations not only psychological but also social and cultural. Who are these children? What was, in their individual and collective history, caused this passage to the street? How do they build themselves in this space? What are their relationships with the others and with the street? This research is built from questions and tries to account from life stories, collected from twelve boys living in the streets of Casablanca, suffering, trauma, wandering and paths of these children. The work of narration allows us a comprehensive approach to their mental functioning. We also questioned the process of filiation and affiliation, family relationships, survival strategies implemented, their drug addiction and the construction of a "street’s identity". Counter-transference Movements’ are also essential in our study, in which the clinician researcher is confronted with the Otherness of the other and its own one. Our research opens up a larger field of investigation, mixed field using psychoanalysis, ethnology, sociology… and complementary methodology and approach. It attempts to provide a clinical perspective concerning street children in Morocco
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Zmeri, Frej Nanette. "Le don du nom et son empêchement : au sujet des enfants de rue au Brésil." Paris 13, 2003. http://www.theses.fr/2003PA131014.

Full text
Abstract:
Après la naissance de son enfant la mère crée une enveloppe psychique de manière à conserver la continuité de la vie intra-utérine après l'accouchement. Toutefois les soins et l'apport de nourriture pour le bébé sont accompagnés d'une aide extérieure ( fremde Hilfe) à ce continuum. Cette aide produit la dilacération (Zerstörung) de cette unité instituée par la " mèrenfant ". Cette dilacération produit la sursomption (Aufhebung) de l'abord de l'enfant au niveau de l'organisme. De cette manière, le sens d'appel à l'aide est attribué aux décharges motrices du bébé. Après l'apport de sens qui est extérieur à l'enfant, l'organisme humain élevé à la catégorie d'être humain. Cette attribution de sens, moyennant le transport du fremde Hilfe, inscrit une asymétrie entre le champ du besoin et le champ de l'appel. Ce secours apporté par le semblable permet que la pulsion d'autoconservation du moi étaye le surgissement de la pulsion sexuelle. L'autorité sociale prend sa source de l'établissement des liens affectifs émanés des investissements de la libido. Elle est distincte de l'autorité constituée par le surmoi. Cette dernière s'origine du détournement du moi par rapport au complexe d'Œdipe. Ce développement que nous venons de décrire peut être subsumé par le terme Aufhebung. Ce terme est présent dans l'œuvre de Freud à des moments précis, notamment les moments qui prennent la marque de l'originaire. Il contient, d'emblée, le sens de nier, de conserver et de dépasser et il nous permet de lier dans la clinique, ce qui se maintient sans être traversé par la négation opérée par le fremde Hilfe. Sans cette barrière du fremde, nous avons que le continuum de l'origine se conserve, mettant en évidence une unité nommée " mèrenfant " dont la situation de quelques enfants qui sont dans la rue est exemplaire. Elle permet que, en possession de l'instrument qui nous est offert par la notion d'Aufhebung, nous puissions distinguer les opérations concernant l'infantile de celles qui concernent l'enfance, ainsi que les formes de limites qui sont corrélatives de ces opérations : l'interdit et l'empêchement
After giving birth to a child , the mother builds a psychic cocoon in order to preserve the instrauterine life. Hawever , the need to take care of and feed the baby imply external help in this continnum which provokes a split (Zerstörung) of the unit formed by "motherchild". This split produces supra-assumption (Aufhebung) of regarding the baby as an organism. Therefore it is meaningful to study the motor discharges of the child. After receiving meaning, which is external to it, the organism is raised to the category of being human. Giving meaning by means of fremde Hilfe, marks out an asymmetry between the field of necessity and the field of help. This help provided by a fellow human being makes it possible for the self-conservation pulsion of the ego to give support to the birth of the sexual pulsion. Social authority originates in the affective bonds that come from investing the libido. Social authority is different from the authority constituted by the superego. The authority constituded by the latter has its roots in the Oedipus complex from which the ego has set itself apart. The system described above may be subsumed in the term Aufhebung, which appears in some of Freud's important works, specially the ones related to related to the originary. At the same time, it includes other meanings, such at to negate, preserve and reach beyond, and allows several readings in the clinic, all off which are maintained without being shot through with negation brought about by fremde Hilfe. Free from any barrier made up of fremde, the continnum is maintained and makes apparent the unit "motherchild". The situation of some children who live on the streets is a good example of this siscussion. Using the term Aufhebung makes it possible to distinguish between the operations related to the infantile and those of childhood as well as the forms of the limits which are correlative of these operations : prohibition and prevention
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Campos, Pedro Humberto Faria‎. "Pratiques, représentations et exclusion sociale : le cas des éducateurs des enfants de rue au Brésil." Aix-Marseille 1, 1998. http://www.theses.fr/1998AIX10001.

Full text
Abstract:
Auteur : pedro humberto faria campos mot cles : representations sociales ; pratiques sociales ; exclusion ; enfants ; enfants de rue ; educateurs sociaux ; educateurs de rue ; bresil : jeunes delinquants ; aide sociale l'objectif majeur des recherches menees etait celui d'analyser une situation sociale donnee, celle qui met en rapport educateurs et enfants de rue, notamment sur la base de la theorie du noyau central et des representations sociales. Ce que l'on appelle "education sociale de rue" est le modele d'assistance aux enfants de rue le plus repandu au bresil. Nous avons voulu aborder ce sujet avec une perspective nouvelle, celle de la psychologie sociale, centre sur les aspects socio-cognitifs de la situation. Deux etapes de recherche ont ete faites, sur la base des methodes appelees "analyse des evocations" et "analyse de similitude" et "mise-en-cause". Dans la premiere etape, nous avons voulu, d'une part, connaitre les principales representations impliquees (celle de l'enfant de rue et celle du role d'educateur de rue) d'autre part, verifier si les educateurs, en tant que groupe specifique, elaborent une representation specifique de l'enfant de rue, en comparaison de cette meme representation dans d'autres populations. D'abord, les resultats montrent que les educateurs elaborent une representation specifique et aussi qu'il s'agit d'une representation bien structuree, autour d'un noyau compose de trois elements : "misere","exclusion" et "famille". La deuxieme etape correspond a un ensemble de recherches complexe, ou nous avons cible les rapports entre pratiques et representations sociales, chez les educateurs de rue. Les resultats de cette partie montrent que les educateurs construisent un systeme cognitif coherent, dont la dynamique entre les representations impliquees est responsable de l'organisation du champ des pratiques percues. Par ailleurs, les resultats montrent que, d'apres la perception des educateurs la situation de rupture avec la famille est consideree comme relativement irreversible. Les educateurs semblent entretenir un systeme cognitif dont la dynamique sert a orienter et a justifier leur action, malgre une perception de la situation relevant d'un echec de l'insertion sociale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Mutambwa, Georges Mulumbwa. "Etude sociolinguistique du kindubile: argot swahili des enfants de la rue de Lubumbashi, RD Congo." Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 2009. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/210309.

Full text
Abstract:
Ce travail s’attache à répondre à deux préoccupations majeures :

-déterminer le statut sociolinguistique du kindubile, parler des enfants de la rue de Lubumbashi appelés « shege ».

-préciser les contextes de mobilisation du kindubile par les shege ainsi que les différentes significations qu’il revêt à leurs yeux.

Il est basé sur un corpus très hétérogène: les données verbales (entretiens semi-directifs, libres, récits de vie, chansons et surnoms) et les matériaux picturaux (graffitis, tags et dessins) produits par les enfants eux-mêmes. Les analyses sont inspirées en linguistique par la pragmatique et en sociologie par l’interactionnisme symbolique, la théorie de l’acteur et du système ainsi que la théorie dispositionnaliste de Bernard Lahire.

Cette dissertation a conduit aux résultats suivants :

-le kindubile est un argot swahili. Sa grammaire est globalement identique à celle du kiswahili de Lubumbashi. La seule différence s’observe au niveau du lexique. Celui-ci, outre les procédés de création cryptique (adjonctions, suppressions, permutations et leur combinaison reste prolixe et focalisé sur certains registres seulement :la nourriture, l’argent, la débrouille, la violence et la sexualité. Ces domaines demeurent hautement significatifs à leur yeux d’autant plus qu’ils sont corrélés et indispensables à la vie de rue.

-Les enfants de la rue recourent à l’argot pour communiquer entre eux, pour un repli identitaire (ils veulent s’affirmer comme un groupe particulier et en même temps être reconnus autant que respectés comme des personnes humaines à part entière). Ils recourent également au kindubile pour crypter leur message en parlant des stupéfiants, de la sexualité ou en voulant subtiliser un bien à quelqu’un). Ils emploient aussi le kindubile comme un espace de défoulement. En effet, ils expriment leur mécontentement de la société qui les a produits mais craignant les représailles, ils préfèrent s’exprimer en argot. Ils parlent aussi kindubile pour provoquer la peur chez leur interlocuteur lorsqu’ils le jugent nécessaire.


Doctorat en Langues et lettres
info:eu-repo/semantics/nonPublished

APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Carvalho, Denise Bontempo Birche de. "Sagesse et désordre : le vécu quotidien des enfants de la rue au Brésil : signes d'un mouvement social." Paris 1, 1992. http://www.theses.fr/1992PA010624.

Full text
Abstract:
Cette recherche a pour objet d'étude le phénomène des enfants de la rue au Brésil à travers leur vécu quotidien. L'objectif de cette thèse est celui de prendre connaissance de la situation spécifique et de la manière dont vivent les enfants dans les rues, de leurs statuts, de l'histoire personnelle de la vie de chacun, de leur façon de s'intégrer à la société, des rapports qu'ils ont encore avec leur famille de leur mode d'occupation de l'espace urbain, des règles qui prévalent au sein de leur groupe, de leurs stratégies de survie et de leurs espoirs d'avenir. Cette recherche essaye de comprendre le phénomène des enfants de la rue dans le cadre de Brasilia-df, à travers trois parties. La première démontre comment le phénomène des enfants de la rue, au Brésil, se manifeste par des enjeux politiques, à travers une description des faits historiques qui révèlent l'urgence de ce phénomène, en tant qu'un problème social dans la société brésilienne. Dans la deuxième partie, il s'agit de comprendre la nature du phénomène des enfants de la rue, à partir de la diversification de l'engagement des enfants dans les rues, soit comme enfants travailleurs dans les rues, soit comme enfants de la rue proprement dits. Dans la troisième partie s'impose la compréhension de la nature des pratiques quotidiennes des enfants de la rue, en dégageant les principes qui l'orientent surtout les rapports sociaux dans lesquels cette expérience souligne des signes d'un mouvement social. Ce parti pris porte sur le sens de l'activité sociale des enfants de la rue vis-à-vis de la société
The phenomenon Brazil' streetchildren is discussed in this research, whose main objective is understand what streetchildren tkink about themselves and about the society as a whole. In other words, this means to know how they live, their status the relationship with their family, the condition in which they use urban spaces, rules prevailing among them, as well as the strategies for their survival and expectations on the future. This thesis was divided into three phases in orfer to provide a wide conception on the subject. In the first phase is demonstrade how the phenomenon streetchildren have been increasing and becoming inside a historical context an analytical description of the stade memoire, showing clearly the emerging of such phenomenon as a policy problem for the society as a whole. The second phase is mainly concentrated in understand the streetchildren phenomenon in the scope of the federal district, from the different forms for introduction of children in the streets; children living on the streets and or children working in the streets. The third phase search to know what means the daily activities of streetchildren, according to the rules that guide them, as well as the conflicts through the which their experience show clearly of a social movement. In this phase street children are considered social actors of the urban scene, because they have autonomy to develop their activities
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Ndongala, Nkuku Christian. "Réinsertion sociale et trajectoires d'enfants de la rue à Kinshasa." Thesis, Lille 1, 2017. http://www.theses.fr/2017LIL12013.

Full text
Abstract:
Cette recherche porte sur les enfants de la rue à Kinshasa. Nous avons choisi d’étudier les rapports des enfants des rues aux institutions d’accueil à travers leurs pratiques d’entrées et de sorties de ces institutions. Une première phase de terrain a été menée à Kinshasa au sein de quatre institutions d’accueil, nous avons observé les pratiques de ces quatre institutions et interrogé des jeunes ayant recours à ces va-et-vient. Dans un second temps, le terrain a porté sur l’une de ces institutions. Deux notions ont constitué l’axe central de cette observation participante : celle de la reconnaissance et celle de l’autonomisation. En invitant les enfants à construire les conduites, les pratiques, et les stratégies qui leur paraissent les mieux adaptées à leurs besoins, l’institution intègre ces deux dimensions dans les modalités de réinsertion sociale qu’elle propose. Les pratiques de responsabilités partagées, telles que la prise en charge des plus jeunes par les plus âgés, la participation des enfants à l’élaboration du règlement intérieur, illustrent la mise en œuvre de cette orientation de l’institution. Toutefois, certains enfants considèrent que l’institution ne leur accorde pas suffisamment d’autonomie, ni de reconnaissance. Certains leaders dans la rue ne sont pas reconnus comme tels. Des décisions sont imposées aux enfants, sans les consulter et sans tenir compte de leur expérience. Certains enfants se détournent alors de l’institution pour retourner dans la rue. Cette recherche montre que les attentes de certains enfants insuffisamment prises en compte sont une des causes de leur insatisfaction qui conduit à leur mobilité
This study deals with street children in Kinshasa. It focuses on the relationship between street children and host institutions, especially as children get in and out of these shelters. Fieldwork was initially carried out in Kinshasa within four host institutions, with a particular emphasis on observation and interviews of young people who use them on a regular basis. One particular institution was then selected for an in-depth observation. Two concepts informed this participant observation: recognition and empowerment. By inviting young people to develop behaviors, practices, and strategies that best fit their needs and benefit them, the host institution integrates the two aforementioned concepts in the way it socially rehabilitates these children. In addition, the institution further enforces its principles through shared responsibilities when, for instance, older children mentor younger ones and participate in establishing the institution’s internal rules. Yet, some children believe that the institution does not empower them enough or provide them with enough recognition. Some « streets leaders » feel they are not given proper recognition. Decisions are made without consulting them or soliciting their street experience. When that happens, some children withdraw from the institution to resume life on the street. Therefore, the aim of this study is to show that when children’s expectations are not sufficiently taken into consideration, there is likely to be a higher level of dissatisfaction and low retention rates
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Aguilar, Molina Carlos Javier Hochmann Jacques. "La survie psychique de l'enfant en situation limite au Pérou destructivité et résilience /." [S.l.] : [s.n.], 2001. http://theses.univ-lyon2.fr/sdx/theses/lyon2/2001/aguilar-molina_cj.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Aguilar, Molina Carlos Javier. "La survie psychique de l'enfant en situation limite au Pérou : destructivité et résilience." Lyon 2, 2001. http://theses.univ-lyon2.fr/sdx/theses/lyon2/2001/aguilar-molina_cj.

Full text
Abstract:
Cette thèse est le résultat d'un travail de terrain effectué auprès d'enfants travailleurs et de la rue au Pérou. Le thème central est la survie psychique des enfants en situation limite. Celle-ci devient possible lorsque les événements vécus par l'enfant ou l'adolescent ne parviennent à s'inscrire ni dans la psyché ni dans un espace social capable de lutter contre l'anomie. D'un point de vue subjectif la distance entre la réalité externe et interne se rapproche du collapsus psychique, c'est à dire la collision entre fantasme et réalité. Nous explorons la vie d'enfants d'origine andine dont les repères structurants de la famille et de la communauté n'ont pas cessé de s'affaiblir ces dernières années. Nous considérons la survie psychique à travers trois axes centraux: 1-L'érotisme d'autoconservation, notamment l'investissement libidinal des actions destinées à la survie psychique 2- La crise des garants méta-psychiques et méta-sociaux 3- La menace de désintégration et la perte du sentiment de soi. Les méthodes de recherche utilisées s'organisent en trois directions: des entretiens filmés de 150 enfants dans 5 grandes villes du sud péruvien, des méthodes projectives et la création de groupes d'expression multiple. Ces derniers proposent un espace de symbolisation à partir de médiations telles que les marionnettes, le psychodrame et la création de contes
This thesis is the result of fieldwork carried out amongst working and street children in Peru. The main theme is the psychic survival of children in borderline situations. This survival becomes possible when events lived by children or the teenager are not registered in either in the psyche or in the social space, able of struggle against anomie. From a subjective point of view, difference between external an internal reality is getting closer to psychic collapse, that means collision between fantasy and reality. We are exploring native Andean children life, whose structural references of the family and the community have been progressively weakening over the past few years. We are considering psychic survival through 3 central directions: 1 - Eroticism of self-preservation, notably libidinal investment of actions destined to psychic survival. 2 - The crisis of meta-psychical and meta-social guarantors 3 - The threat of disintegration and the loss of perception of the self. Research methods are organized over 3 directions: filmed interviews of 150 children located in 5 big southern Peruvian cities, projective methods and creation of various expression groups. Within these groups, symbolization space is proposed through mediations such as puppets, psychodrama and the making of story telling
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

François, Pierre Enocque Pain Jacques. "Système éducatif et abandon social en Haïti. Cas des Enfants et des jeunes de la rue." S. l. : S. n, 2009. http://bdr.u-paris10.fr/theses/internet/2009PA100066.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

François, Pierre Enocque. "Système éducatif et abandon social en Haïti. Cas des Enfants et des jeunes de la rue." Thesis, Paris 10, 2009. http://www.theses.fr/2009PA100066/document.

Full text
Abstract:
Pendant la période coloniale, l'éducation était réservée à une catégorie d'enfants. Après l'indépendance, le fonctionnement du système n'a pas permis de prendre en compte tous les enfants. Plus de 500 000 enfants n'ont pas accès à l'éducation. De ces exclus, plus de 10 000 seraient livrés aux activités de rue. Victimes de la marginalisation sociale, ils vivent une socialisation marginalisée. Le Plan National d'Education et de Formation (PNEF) étalé sur 10 ans (1997-2007) ayant pour objectif la massification de l'enseignement par l'expansion de l'offre scolaire n'aboutit pas. Aux heures de classe, traînent à travers les rues, les jeunes et les enfants les plus démunis. Ainsi, la population vulnérable se reproduit car les parents pauvres n'arrivent pas à assurer une mobilité intergénérationnelle. La probabilité pour que les progénitures de ces dernières vivent dans l'extrême pauvreté est très grande. L'école haïtienne est une courroie de transmission de la reproduction de la pauvreté. Deux faits sociaux sont donc étudiés : le système éducatif et le phénomène des enfants et des jeunes de la rue en Haïti. Le fil conducteur de notre travail est que le phénomène des enfants et des jeunes de la rue est une résultante des mécanismes de fonctionnement du système éducatif qui facilite parallèlement, par le traitement inégalitaire et par l'abandon social, le développement d'une école marginalisée pour les familles les plus démunies. Les données empiriques dont nous disposons nous permettent de valider notre hypothèse. Malgré la volonté d'aller à l'école, la rue est pour eux, l'unique espace de formation et de socialisation. L'enfant ou le jeune de la rue est donc un abandonné social
During the colonial period, education was reserved for a category of children. After the independence, the operation of the system did not allow to take into account all the children and youths to be scholarized. 500.000 children don' t have access to education. From them, more than 10.000 are in the street.Victims of the social marginalization they know a marginalized socialization.The National Plan of Education and Formation spread out over 10 years (1997-2007) which the objective to increase the education system by expansion of schooling offering is not successful. During the class work hours, children and young people of the street who will not have any relationship with educational establishments trail through the streets. So, the vulnerable population reproduces because the poor family could not ensure a mobility intergeneration. The risk for their children to know extreme poverty is very large. Haitian school is thus a driving belt of the reproduction of poverty. Our intellectual curiosity leads us to bring the education system and the phenomenon of the children and the young people of the steet in Haiti. The thread of our work is the phenomenon of the children and the youths of the strret is a resultant of the mechanisms of operation of the education system which facilitates in parallel, by the non equal treatment and the social abandonment, the development of a marginalized school for the poorest families. The empirical data we have made it possible to validate our hypothesis. Although they express their will to go to school, the street is for them, the only place of formation and socialization.Child or youth of the street is then abandoned social
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Bony, Harold, and Harold Bony. "Les enfants de la rue à Port-au-Prince : liens avec les membres de leurs familles." Doctoral thesis, Université Laval, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11794/26620.

Full text
Abstract:
En Haiti, comme dans de nombreux pays en développement, on assiste à la présence des enfants et des jeunes qui élisent domiciles dans les rues. Ils viennent des milieux défavorisés et sont victimes des actes de violence corporelle, psychologique et langagiere, soit dans leur propre famille, soit dans des familles d’accueil et en domesticité. Cette étude sur les enfants de la rue, à Port-au-Prince vise, entre autres, non seulement à comprendre les raisons qui justifient leur présence dans les rues, mais également à obtenir une meilleure connaissance des relations qui les lient avec l’univers familial dont ils se sont séparés. Abandonnés ou presque à leur sort, ils n’ont personne pour leur inculquer des notions sociales et morales et pour leur faire vivre des valeurs ; conditions essentielles devant les aider à se construire. En plus des compétences en matiere de relations sociales normatives dont ils ne sont nullement dotées, les carences psychosociales et éducatives, et l’inexistence ou le faible revenu substantiel qui les caractérisent en font des parias, aux yeux de leurs propres concitoyens. Donc, ils vivent en marge de la société. L’objectif de cette recherche est d’identifier le lien social existant entre les enfants de la rue et leurs parents; lien associé aux facteurs économique, social, parental, et aux politiques publiques. Diverses techniques de collecte ont été utilisées, entretien semi-directif, entrevue de groupe ou focus-group, observation participante établissent une correspondance entre les hypothèses et les résultats obtenus, correspondance appuyée par diverses théories exposées au chapitre Analyse et Interprétation des résultats. La réalisation de cette thèse requerrait des données empiriques et scientifiques recueillies par une approche qualitative, en réalisant des entrevues individuelles, et des entrevues de groupe afin de mieux cerner la realité des enfants de la rue. Nos enquetés viennent tous et toutes des familles pauvres des zones rurales et des quartiers populaires des centres urbains du pays. Nos entrevues ont été réalisées à Port-au-Prince entre les mois de mars et d’avril 2012. Les problèmes socio-affectifs et le faible niveau de revenu quand ce dernier existe, identifiés par les outils de collecte de données et justifiant notre perception d’avant-projet, et l’évidence observable représentent les facteurs déterminants et permanents de la situation vécue par les enfants. Les inégalités sociales criantes sont symptomatiques de l’absence de politique sociale des gouvernants. Il s’établit une corrélation presque totale entre nos résultats et ceux concernant les enfants de la rue d’autres pays en développement. Des recommandations, en termes de conclusion, considèrent la nécessité pour les responsables du pays de tenir compte des retombées d’une politique à la carte pour éviter la paupérisation d’une plus grande partie de la population, par l’implantation d’une politique de justice sociale à travers tout le territoire. Car l’absence de politique publique et de normalisation institutionnelle auront des conséquences négatives pour les couches les plus vulnérables de la société. Enfin, cette étude, malgré son originalité et sa découverte nous permettant d’apporter certaines réponses à des questions, agite des préoccupations toujours pendantes et non élucidées.
En Haiti, comme dans de nombreux pays en développement, on assiste à la présence des enfants et des jeunes qui élisent domiciles dans les rues. Ils viennent des milieux défavorisés et sont victimes des actes de violence corporelle, psychologique et langagiere, soit dans leur propre famille, soit dans des familles d’accueil et en domesticité. Cette étude sur les enfants de la rue, à Port-au-Prince vise, entre autres, non seulement à comprendre les raisons qui justifient leur présence dans les rues, mais également à obtenir une meilleure connaissance des relations qui les lient avec l’univers familial dont ils se sont séparés. Abandonnés ou presque à leur sort, ils n’ont personne pour leur inculquer des notions sociales et morales et pour leur faire vivre des valeurs ; conditions essentielles devant les aider à se construire. En plus des compétences en matiere de relations sociales normatives dont ils ne sont nullement dotées, les carences psychosociales et éducatives, et l’inexistence ou le faible revenu substantiel qui les caractérisent en font des parias, aux yeux de leurs propres concitoyens. Donc, ils vivent en marge de la société. L’objectif de cette recherche est d’identifier le lien social existant entre les enfants de la rue et leurs parents; lien associé aux facteurs économique, social, parental, et aux politiques publiques. Diverses techniques de collecte ont été utilisées, entretien semi-directif, entrevue de groupe ou focus-group, observation participante établissent une correspondance entre les hypothèses et les résultats obtenus, correspondance appuyée par diverses théories exposées au chapitre Analyse et Interprétation des résultats. La réalisation de cette thèse requerrait des données empiriques et scientifiques recueillies par une approche qualitative, en réalisant des entrevues individuelles, et des entrevues de groupe afin de mieux cerner la realité des enfants de la rue. Nos enquetés viennent tous et toutes des familles pauvres des zones rurales et des quartiers populaires des centres urbains du pays. Nos entrevues ont été réalisées à Port-au-Prince entre les mois de mars et d’avril 2012. Les problèmes socio-affectifs et le faible niveau de revenu quand ce dernier existe, identifiés par les outils de collecte de données et justifiant notre perception d’avant-projet, et l’évidence observable représentent les facteurs déterminants et permanents de la situation vécue par les enfants. Les inégalités sociales criantes sont symptomatiques de l’absence de politique sociale des gouvernants. Il s’établit une corrélation presque totale entre nos résultats et ceux concernant les enfants de la rue d’autres pays en développement. Des recommandations, en termes de conclusion, considèrent la nécessité pour les responsables du pays de tenir compte des retombées d’une politique à la carte pour éviter la paupérisation d’une plus grande partie de la population, par l’implantation d’une politique de justice sociale à travers tout le territoire. Car l’absence de politique publique et de normalisation institutionnelle auront des conséquences négatives pour les couches les plus vulnérables de la société. Enfin, cette étude, malgré son originalité et sa découverte nous permettant d’apporter certaines réponses à des questions, agite des préoccupations toujours pendantes et non élucidées.
In Haiti, as in many developing countries, young children/adolescents take up their abode in the street. They come from disadvantaged environments and are victims to physical, psychological violence both in their own family or foster families and in domesticity. This study on street children in Port au Prince aims not only to understand the reasons for their presence in the streets; but also to obtain a better understanding of their relationships with the families from which they were separated. Where do these street children come from? Before being driven from home to the streets, they generally lived in single-parent families where living conditions vary from very modest to miserable. For the most part, they are abandoned to their fate. They therefore have no one to teach them the social and moral values that are essential to help them form their characters. In addition, lack of the skills for normative social relations, psychosocial and educational deficiencies as well as the absence of substantial income make them pariahs in the eyes of their fellow citizens. As a result, they live at the margins of society. As we stated earlier, the objective of this research is to identify the extant social relationships between street children and their parents; these relationships depend on factors such as economic, social, parental, and public policies. Various techniques and measures, questionnaire, participatory observation established a rapport between the major and minor hypotheses and the obtained results; this rapport is supported by different theories examined in the chapter Analysis and Interpretation of Results. To achieve this thesis, empirical data was collected through a qualitative approach, conducting individual as well as group or focus-group interviews in order to better understand the reality of street children. Our interviewees all came from poor families in rural areas and popular neighbourhoods of the urban centres of the country. All the interviews were conducted in Port-au-Prince, between March and April 2012. Socio-affective problems, and low level of income when it exists, identified by the tools used to collect data which also justifies our pre-project perception, together with observable evidence represent the determining and immediate factors of the situation experienced by the children. Glaring- social inequalities are symptomatic of lack of social policy implemented by the leaders. Some recommendations, in terms of conclusion, consider the necessity for the country’s leaders to be aware of the fall outs of an armchair policy and to take steps to prevent the impoverishment of a greater part of the population, by putting in place a flexible policy of social justice to the extent of the whole territory. For the absence of public policy and of institutional normalization will have negative fall outs for the most vulnerable members of the society. Finally, this study, in spite of its both originality and important breakthrough allowing us to provide some answers to questions brings up preoccupations that are still pending and not clarified.
In Haiti, as in many developing countries, young children/adolescents take up their abode in the street. They come from disadvantaged environments and are victims to physical, psychological violence both in their own family or foster families and in domesticity. This study on street children in Port au Prince aims not only to understand the reasons for their presence in the streets; but also to obtain a better understanding of their relationships with the families from which they were separated. Where do these street children come from? Before being driven from home to the streets, they generally lived in single-parent families where living conditions vary from very modest to miserable. For the most part, they are abandoned to their fate. They therefore have no one to teach them the social and moral values that are essential to help them form their characters. In addition, lack of the skills for normative social relations, psychosocial and educational deficiencies as well as the absence of substantial income make them pariahs in the eyes of their fellow citizens. As a result, they live at the margins of society. As we stated earlier, the objective of this research is to identify the extant social relationships between street children and their parents; these relationships depend on factors such as economic, social, parental, and public policies. Various techniques and measures, questionnaire, participatory observation established a rapport between the major and minor hypotheses and the obtained results; this rapport is supported by different theories examined in the chapter Analysis and Interpretation of Results. To achieve this thesis, empirical data was collected through a qualitative approach, conducting individual as well as group or focus-group interviews in order to better understand the reality of street children. Our interviewees all came from poor families in rural areas and popular neighbourhoods of the urban centres of the country. All the interviews were conducted in Port-au-Prince, between March and April 2012. Socio-affective problems, and low level of income when it exists, identified by the tools used to collect data which also justifies our pre-project perception, together with observable evidence represent the determining and immediate factors of the situation experienced by the children. Glaring- social inequalities are symptomatic of lack of social policy implemented by the leaders. Some recommendations, in terms of conclusion, consider the necessity for the country’s leaders to be aware of the fall outs of an armchair policy and to take steps to prevent the impoverishment of a greater part of the population, by putting in place a flexible policy of social justice to the extent of the whole territory. For the absence of public policy and of institutional normalization will have negative fall outs for the most vulnerable members of the society. Finally, this study, in spite of its both originality and important breakthrough allowing us to provide some answers to questions brings up preoccupations that are still pending and not clarified.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Mérienne, Sierra Maricel. "Le Processus de l'enfant de la rue, ses implications et sa relation avec la problématique infantile colombienne." Paris, EHESS, 1991. http://www.theses.fr/1991EHES0056.

Full text
Abstract:
Bien qu'aborde par de nombreuses institutions et que tres mediatise, le probleme des enfants de la rue a bogota est loin d'etre resolu, et l'information disponible ne fait parfois que renforcer une certaine image des enfants. Notre objectif a ete d'aborder ce theme d'une maniere differente, en nous situant au sein d'un groupe d'enfants pendant trois ans, et en essayant de comprendre leur sous-culture grace a l'observation participante. Il a ainsi ete possible de determiner le processus specifique qui aboutit a "l'enfant de la rue", et comment ce dernier developpe des strategies en vue de survivre. L'analyse des institutions consacrees a l'enfant a confirme que la societe tente toujours d'intefrer l'enfant sans tenir compte de ce processus de socialisation, en devalorisant sa sous-culture et en le puissant. C'est pourquoi l'enfant rejette les institutions, ou se trouve confronte a des alternatives qui s'averent illusoires. De ce fait, nous avons decide d'analyser le probleme en nous situant dans un quartier pauvre de bogota. La, l'enfant de la rue ne semble plus etre que l'une des noubreuses facettes d'une problematique beaucoup plus large, qui touche la majorite des enfants, auxquels n'est offerte aucune alternative a la reproduction de leur pauvrete
In spite of being a very mediatized theme, and of having been addressed to by many institutions, the problem of children of the street in bagota is far from being solved, and information available has often just contributed to stress a certain image of the child. Our objective was to address the problem in a different way, by locating ourselvesin a group of children of the street during three years and by trying to understand their subculture through participating observation. It was thus possible to determine the specific process which leads to the state of "child of the street", and how the children develop strategies in order to survive. The analisis of institutions related with the child confirmed that society always tries to integrate these children without taking account of this socialization process, by depreciating their subculture and by punishment. Thus, the child rejects institutions or faces unreal alternatives. Therefore, we decided to analyse the problem by entering one of the poor suburbs of bagota. There, the child of the street just appears as one of the many facets of a much wider problem which affects most of the children, without alternative to reproducing poverty
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Santos, Georgina Gonçalves dos Coulon Alain. "Récits d'éducateurs politique et pratique de prise en charge d'enfants des rues à Salvador de Bahia, Brésil /." Saint-Denis : Université de Paris 8, 2008. http://www.bu.univ-paris8.fr/web/collections/theses/DosSantosThese.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Kommegne, Théodore. "Trauma, interculturation et résilience : problématique de la prise en charge des enfants en situation de rue au Cameroun." Amiens, 2012. http://www.theses.fr/2012AMIE0008.

Full text
Abstract:
Sous un regard interculturel, nous avons questionné le phénomène des enfants en situation de rue que nous percevons comme un baromètre des crises socio-familiales de la modernité. Nous nous sommes interrogés sur les déterminants de la résilience en faisant l'hypothèse que le vécu traumatique de la carrière de rue, influence le processus de résilience, et qu'une intervention centrée sur la dynamique d'interculturation dans la rue, peut améliorer le pronostic de la réinsertion sociale. Auprès de 148 sujets vivants dans les rues de Douala, nous avons entrepris une analyse quantitative et qualitative du trauma, de l'interculturation et de la résilience. Nous observons que les traumatismes antérieurs à la rue impactent sur l'identité et la capacité de reconstruction de l'enfant, plus que ceux qui surviennent dans sa carrière d'errant. Nous avons constaté que les conduites addictives en participant des stratégies d'évitement ou de gestion des conflits et de l'angoisse dans la situation de rue, constituent des moyens non pas de résilience, mais de résistance ou de désilience, c'est-à-dire d'enkystement dans la bulle traumatique et participe du processus de reconstruction du sujet, que la résilience est non seulement une réalité neurobiologique et psycho-dynamique, mais aussi une équation culturelle et interculturelle que doivent résoudre les victimes identitairement délabrés, pour se réinsérer harmonieusement dans la société
In an intercultural gaze, we questioned the phenomenon of homeless children that we perceive as a barometer of social and family crisis of modernity. We asked about the determinants of resilience by assuming that the traumatic experience of the career of street influences the process of resilience, and an intervention focused on the dynamics of intercultural exchange in the street, may improve the prognosis reintegration. From 148 subjects living un the streets of Douala, we undertook a quantitative and qualitative analysis of trauma, interculturation and resilience. We find that past trauma to the street impact on identity and the reconstruction capability of the child, more than those he faces in his career. We found that the addictive behavior through participation or avoidance strategies of conflict management and anxiety in the street situation, are not means resilience, but resistance or desilience, which means maintenance in the bubble trauma. It appeared to us that the dynamics of intercultural exchange organizes post-traumatic survival and participates in the reconstruction process of the subject, and that resilience is not only a reality neurobiological and psycho-dynamics, but also a cultural and cross-cultural issue, that victims must solve for their successful social integration
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Dugrand, Camille. "Prendre la rue : politique de la citadinité vagabonde en Afrique : les Shégués de Kinshasa." Thesis, Paris 1, 2014. http://www.theses.fr/2014PA010334.

Full text
Abstract:
S'appuyant sur des enquêtes de terrain conduites à Kinshasa, cette thèse s'intéresse aux parcours des Shégués, ces jeunes citadins qui empruntent un chemin « différent » dans les rues de la mégapole congolaise. En « prenant » et en habitant la rue, en s'écartant des formes d'existence conventionnelles en famille et sous un toit, les acteurs se plongent dans une aventure citadine vagabonde porteuse de contraintes et d'alternatives. En contrepoint aux discours dominants qui les associent à des enfants des rues marginaux, isolés et inaudibles, ces Shégués apparaissent au contraire comme des figures incontournables de la citadinité kinoise. Assujettis à un mode d’existence semé de contraintes et d’incertitudes, ces jeunes citadins se retrouvent autour de nouvelles formes de sociabilité synonymes de soutien et de violence autant d’opportunités alternatives d’exister et de se distinguer, voire d’émerger comme des individus reconnus et renommés. Les Shégués édifient une culture de rues qui leur permet de nouer des interactions composites avec l’ensemble des usagers de la ville, au point de s’insérer dans les réseaux de pouvoir citadin. Leur singularisation sociale et la stigmatisation qu’elle engendre s’accompagne d’une multitude de contraintes mais aussi d’occasions supplémentaires d’agir sur la ville, voire d’accéder à des formes de popularité et de prestige. Comment les Shégués agissent-ils sur leur ville ? Que nous disent-ils des perspectives d’accomplissement personnel s’offrant aux jeunes de Kinshasa d’aujourd’hui ? Quels sont les impacts politiques de la violence qu’ils exercent et qu’ils subissent ? Produisent-ils une culture contre-hégémonique ou viennent-ils au contraire renforcer un ordre politique violent et clientéliste ? Quelles frontières distinguent ces jeunes acteurs des autres citadins ? Forgent-ils une culture subversive et contestataire ? Les trajectoires des Shégués donnent à voir les ambivalences d’une sous-culture juvénile dépendante de son environnement immédiat pour survivre qui se réapproprie les codes établis par les dominants tout en défiant l’exclusion à laquelle ceux-ci les assignent. S’ils peuvent ainsi apparaître comme des figures renforçant l’ordre établi par « ceux d’en haut », ces acteurs forgent des styles de vie porteurs de subversion et de contestation dans une mégapole kinoise mobile et secrète de nouvelles normes et de nouvelles façons de vivre et de survivre. Les Shégués s’affirment en définitive comme des acteurs moteurs d’une dynamique citadine qui promeut sans relâche de nouvelles figures de légitimité et de prestige, tout en reformulant continûment de nouveaux imaginaires d’autres vies possibles. Ils expriment les visées critiques et politiques d’une vie vagabonde qui participe et influe sur les changements d’une citadinité kinoise s’appliquant à réinventer les voies qui lui permettraient de renverser le cours du destin en accédant enfin à une « autre vie »
Based on several field works in Kinshasa, the object of the thesis is the trajectories of « Shégués », these young city-dwellers who take a « different » path in the streets of the congolese megapolis. By « taking » the street and living in it they, diverge of conventional forms of existence under a roof in a family and throw themselves in a wandering urban adventure which generates both constraints and alternatives. In contrast to dominant discources that tend to represent them as marginal, isolated and inaudible « street children », it appears that Shégués are essential figures of the urban experience in Kinshasa. Subjected to a life full of constraint and uncertainty, they gather aroud new forms of sociability that can be seen as ways to support each other, forms of violence but also as alternative opportunities to « exist ». They can also constitute forms of distinction and even lead to the rise of famous and renowed people. The Shégués create a street culture that paves the way to heterogeneous interactions with other city dwellers and sometimes an incorporation of urban networks of power. Their social differenciation entails a process of stigmatization along a series of constraints. It also provides additional opportunities to have agency in the city and even reach some forms of popularity and prestige. How do they have agency on the city? What do they tell us on the youth’s perspectives of personal accomplishement in Kinshasa today? What are the political effects of the violence they both exert and endure? Do they produce a counter-hegemonic culture? Or do their actions tend to reinforce a violent political order? What are the social frontiers between these young actors and other city-dwellers? Do they shape a culture of subversion and protest? The trajectories of Shégués shed light on the ambivalence of a youth sub-culture, totally reliant on its local environment to urvive and that reclaim the codes established by the dominant sectors of society while challenging the exclusion they endure. While they can appear to reinforce the current « top-down » social order, the Shégués also shape new subversive and contentious life styles in a evolving megapolis, itself generating new norms and new ways of life and survival. In the end, the Shégués assert their role as actors of urban dynamic that keeps creating new figures of legitimacy and prestige while continuously reformulating new imagineries of alternative life possibilities. They express the critical and political ambition of their wandering life that contribute to « citadinity » in Kinshasa but also impact it. They do so by reinventing the ways to teverse their destiny and eventually gain acess to « another life »
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Salmon-Marchat, Léa. "Pauvreté urbaine et exclusion sociale en Cote d'Ivoire : une analyse socio-anthropologique des enfants de la rue à Abidjan." Paris 10, 2001. http://www.theses.fr/2001PA100028.

Full text
Abstract:
La question de la pauvrete connait aujourd'hui une resurgence certaine et se decline sous la forme de l'exclusion sociale, c'est a dire une dualisation entre les in et les out. L'analyse socio-anthropologique tente alors de traiter cette dichotomie a travers une etude du global societal et du local communautaire. Les uns se trouvent a l'interieur de la societe et les autres vivent en vase clos a la peripherie des structures sociales. Les enfants de la rue se trouvent au coeur de cette problematique. Dans les pays en developpement comme la cote d'ivoire, le phenomene des enfants de la rue est apparu symptomatique de l'aggravation de la pauvrete lors de la crise economique et sociale. Il se cristallise en milieu urbain et principalement dans la megapole d'abidjan. L'etude de cette population particuliere permet de s'interroger sur la societe ivoirienne. La these adopte une structure pyramidale au travers de cinq chapitres. Le premier, analyse les phenomenes de pauvrete et d'exclusion sociale ainsi que le probleme des enfants de la rue dans une perspective theorique. Le second chapitre etudie le contour de la pauvrete et de l'exclusion sociale d'un point de vue specifique, il degage de nouveaux elements d'appreciation de ces phenomenes et presente une description des jeunes exclus dans le cadre de la cote d'ivoire. Le troisieme suggere un detour par l'histoire anthropologique, politique et economique de la cote d'ivoire pour comprendre les premices de la pauvrete contemporaine et de l'exclusion sociale des enfants. Il etudie egalement la situation de la population ivoirienne confrontee a la dualite modernisme-tradition. Le quatrieme presente finalement un eclairage sur ce que sont les enfants de la rue a abidjan. Les informations relatives a l'origine socio-economique des enfants interroges permettent de proposer une typologie de ces enfants qui composent une population encore mal connue en afrique. Le cinquieme examine leurs conditions de vie dans la rue, leur appropriation de l'espace, ainsi que leur tentative de creer un succedane de cohesion sociale a travers une appartenance a des ensembles populationnels coherents.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Guessous, Chakib. "Le travail des enfants au Maroc." Paris 8, 2000. http://www.theses.fr/2000PA081881.

Full text
Abstract:
@Le travail de l'enfant est un phénomène quasi universel et très largement répandu. Au Maroc, il intéresse 766. 000 enfants de moins de 18 ans et 356. 000 de moins de quinze ans, soit un enfant sur 10 parmi les 10/14 ans et un sur quatre parmi les 15/17 ans. Mais ces données officielles devraient être revues à la hausse, multipliées par deux, voire par trois sans grand risque d'erreur. A la lumière des résultats d'une enquête que nous avons réalisée en 1995, nous avons tenté dans le cadre de ce travail d'amener un éclairage nouveau et particulier à la réalité marocaine. De même que nous avons essayé d'analyser les attitudes face au phénomène et les initiatives prises pour l'enrayer. . .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Ryckmans, Jean-Christophe. "Enfants et jeunes en situations de rue au Népal et leurs capabilités : des stratégies de survie urbaine aux carrières dans les dispositifs de protection." Thesis, Paris 1, 2019. http://www.theses.fr/2019PA01D039/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse approche par une lecture interactionniste la manière dont les enfants et les jeunes en situation de rue au Népal négocient leur identité sociale face à un processus de domination,d’étiquetage et de violences. Leur capabilité à survivre en rue détermine leur carrière mais celle-ci est également influencée par leur capacité à jouer avec le maillage institutionnel supposé les aider ou les contrôler. Leurs parcours de vie seront abordés par une analyse poussée des identités héritées (caste, religion, bagage familial et communautaire), de leurs identités acquises en situation de rue (activités quotidiennes, groupe de survie, drogues et violences physiques, morales et sexuelles) et de leurs identités espérées (rêves, projections). Présentant une typologie des dispositifs d’intervention existants, cette recherche abordera leurs carences et les effets de conversion ou de retour à la norme portés ou suscités par les ONG et les pouvoirs publics népalais. Les transformations en cours des politiques de protection de l’enfant seront analysées ainsi que leur impact réel ou ressenti par les enfants et les jeunes à la marge. Le paradoxe entre les discours institutionnels présentant l’enfant comme acteur de sa vie et de ses droits et la réalité des dispositifs intégrants trop marginalement les perspectives individuelles et le contexte interactionnel des sujets concernés sera décrypté
This thesis uses an interactionist approach to understand how Nepalese children and youth in street situations negotiate their social identity while confronted with dynamics of domination, labelling and violence. Their capability to survive on the street determines their career, which is also influenced by their capacity to play with the institutional network supposed to help or control them. These life stories will be approached with a deep analysis of: their inherited identity (e.g., cast, religion, family and community background); the identity developed by street situations (e.g., survival group, regular activities, drugs, physical, moral and sexual violence); and their projected identity (e.g., dreams, expectations, projections). Presenting a typology of the existing intervention system, this research will shed light on the existing gaps and the effect of conversion « back to the norm », carried out or encouraged by NGOs or public authorities in Nepal. The current transformation of the Child Protection System will be analyzed, along with their real or felt impact on marginalized children and youth. The paradox will be explored between the institutional discourse, which presents the child as an actor of his life and rights, and the reality on the ground, where intervention tools integrate little of the individual’s perspectives and the interactional context surrounding concerned subjects
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Lubin, Irdele. "Trajectoires d'enfants de la rue d'Haïti ayant bénéficié d'une intervention d'une ONG visant l'insertion sociale. Que sont devenus ces enfants?" Thesis, Université Laval, 2007. http://www.theses.ulaval.ca/2007/24696/24696.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Lubin, Irdèle. "Trajectoires d'enfants de la rue d'Haïti ayant bénéficié d'une intervention d'une ONG visant l'insertion sociale : que sont devenus ces enfants?" Doctoral thesis, Université Laval, 2007. http://hdl.handle.net/20.500.11794/19189.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Diack, Safietou. "L'expérience des "jeunes de la rue" (faqman) à Dakar : entre marginalisation et reconnaissance sociale." Thesis, Lyon, 2017. http://www.theses.fr/2017LYSE2036.

Full text
Abstract:
À Dakar (Sénégal), des enfants et des jeunes ont investi des recoins abandonnés de l’espace public. Ils vivent de mendicité, de récupération, de petits commerces, mais également de pratiques à la limite de la légalité (vols, consommation de stupéfiants…). Communément désignés sous le terme de faqman (fugueur), ces jeunes quittent domicile ou daara (écolecoranique) pour la rue. Leur apparence, leurs comportements, leurs activités, mais surtout la perception qu’en ont les populations, leur valent d’être mis en marge et stigmatisés. Leur présence dans la rue est réprimée par les autorités publiques quand des acteurs de l’humanitaire de leur côté proposent de venir à leur secours pour les « réinsérer » dans la société.Qualifiés de marginaux qui quittent les cadres sociaux conventionnels pour développer dans la rue des « contre-valeurs », les faqman continuent pourtant de partager avec leurs concitoyens un même univers moral et symbolique. En s’intéressant au sens subjectif que ces jeunes donnent à leur présence dans la rue par une ethnographie de l’expérience qu’ils font dans cet espace,cette thèse propose un décloisonnement de la figure du faqman jusque-là cantonné aux statuts de victime et de déviant
In Dakar, Senegal, children and young people have taken over abandoned corners of public space. They live by begging, recycling, small shops, but also practices at the limit of legality (theft, consumption of narcotics ...). Commonly referred to as faqman (runaway), these young people leave home or daara (Koranic school) to invest the street. Their appearance, theirbehavior, their activities, but especially the perception that the populations have of them, are worth marginal and stigmatized. Their presence on the street is repressed by the public authorities when humanitarian actors on their side propose to come to their aid for their rehabilitation into society.Qualified as marginals who leave the conventional social frameworks to develop in the street of the "counter-values", faqmans nevertheless continue to share with their fellow citizens the same moral and symbolic universe. By taking an interest in the subjective sense that these young people give to their presence in the street with an ethnography of the experience they make in this space, this thesis proposes an exploration of the figure of the faqman to break with his usual status of victim and deviant
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Sané, Kadessa. "Les talibés mendiants, une catégorie d’enfants de la rue au Sénégal. Pérennisation d’un fait social." Thesis, Paris Est, 2017. http://www.theses.fr/2017PESC0085.

Full text
Abstract:
Cette recherche est née de la volonté de mener une réflexion sur la pérennisation de la mendicité des talibés en milieu urbain sénégalais, notamment dans la ville de Dakar. Les talibés sont des enfants confiés par leurs parents à des maîtres coraniques pour l’apprentissage du Coran. À l'origine, cet apprentissage qui est une tradition religieuse se faisait exclusivement en zones rurales. Toutefois, depuis les années 1970, en raison des grandes sécheresses qui se sont abattues dans les zones rurales du Sénégal et qui ont appauvri les populations, s’est développée la migration vers les villes d’hommes et de femmes en quête de meilleures conditions de vie. L’enseignement coranique a été touché par ces mutations socio-économiques car depuis lors, certains maîtres coraniques qui sont avant tout des cultivateurs, s'installent dans les villes sénégalaises, accompagnés d’enfants destinés à être leurs talibés. Toutefois, arrivés en ville, ces enfants passent plus de temps dans les rues que dans les daaras (« écoles coraniques ») car leurs maîtres leur demandent de mendier quotidiennement et de leur ramener entre autres une somme d'argent fixée d'avance. Même si l’Etat sénégalais dispose de lois répressives contre la mendicité infantile, il arbore une attitude équivoque face à ce que des organisations internationales considèrent comme une exploitation infantile. Ainsi, pour appréhender la pérennisation du fait social qu’est la mendicité des talibés, cette thèse se propose d’étudier les pratiques sociales à l’égard des talibés mendiants, des pratiques qui consistent essentiellement à leur adresser des dons d’aumône. En plus des raisons religieuses et humanitaires qui peuvent justifier ces dons, ces derniers sont également effectués pour des raisons plus mystiques notamment après certaines divinations de marabouts de type féticheur/guérisseur/voyant. Comme on le verra dans le cœur de cette recherche, ces distributions d’aumône apparaissent ainsi tel un enchevêtrement de croyances religieuses et hétérodoxes. In fine, il s’agira à partir d’une méthodologie qualitative d’élucider et d’analyser les ambivalences tout comme les enjeux sociaux que recouvre la pérennisation de la mendicité des talibés dans la plupart des villes sénégalaises
This research followed the will to lead an inspection about the perennation of children begging in Senegal urban areas. Talibes are children whose parents entrust to some koranic masters. At the very beginning, this kuranic teaching that is a religious tradition was solely organized in rural area. Even so, in the seventies, rural areas faced harsh droughts that empoverished its inhabitants. As a matter of fact, some men and women started leaving their villages in quest for better living conditions in Senegal big cities. Koranic teaching was also affected by these socio-economic mutations because since then, some koranic masters who are first and foremost growers, have set up in cities taking with them children who are meant to be their talibes. However, when the latter arrive in town they spend more time in the streets than into daaras (koranic schools) because their masters ask them to beg daily and to bring them among other things a specific amount of money. Thus, those children are at the same time talibes and beggars. Even though the Senegalese government owns repressive laws against children begging, it shows off an equivocal attitude towards this social phenomenon. In this way, to apprehend the perennation of children begging, this thesis aims to study and to re-examine social practices towards talibes-beggars. Those practices consist mainly in giving them alms. Apart from religious and humanitarian reasons that can justify those practices, the latter can also be operated for more mystical reasons namely after some divinations made by marabouts like fetishs, healers and diviners. The scope therefore is to elucidate and to analyze, through a qualitative methodology, both ambivalences and eventual issues involved in the perannation of talibes begging in most of senegalese cities
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Pérez, López Ruth. "Vivre ou survivre ? : Pour une analyse des modes d'adaptation et d'intégration des enfants/jeunes de la rue à la ville de Mexico." Lille 1, 2006. https://pepite-depot.univ-lille.fr/LIBRE/Th_Num/2006/50377-2006-13.pdf.

Full text
Abstract:
Cette thèse s'intéresse de façon générale aux acteurs dits « marginaux» et aux stratégies qu'ils développent dans un contexte urbain et violent. Elle porte plus précisément sur les enfants/jeunes dits de la rue, c'est à dire sur ceux qui considèrent la rue comme leur principal lieu d'habitation. Parmi mes objectifs d'analyse, j'ai cherché à étudier le mode d'occupation de l'espace urbain par ces enfants/jeunes, et plus généralement leur mode de vie dans la rue à travers une analyse approfondie de divers concepts comme ceux d'acteur social, de survie et de stratégie. Dans ce cadre, il a été analysé comment les enfants/jeunes adhèrent à des valeurs et sont régis par des normes qui ne sont pas toujours reconnues socialement et parviennent non seulement à se créer une identité positive, mais aussi à neutraliser les rapports de pouvoir et les logiques de mise à l'écart dont ils sont généralement victimes. Ainsi, tout en défendant l'idée qu'ils sont des sujets qui agissent sur leur milieu, je me suis interrogée sur le concept de marginalité qui tend à retirer aux individus en situation de grande précarité leur qualité d'acteurs sociaux. J'ai voulu démontrer comment, alors même qu'ils sont exclus des dynamiques sociales globales, ils ne le sont pas pour autant de celles plus locales, à savoir celles qui prennent place dans leur groupe de référence et au sein de certains quartiers populaires. Cette thèse a eu pour objectif de voir en quoi les enfants/jeunes de la rue ne vivent pas constamment sous la pression de la survie, mais parviennent à mettre en place certaines routines élaborées à partir du développement de réseaux de relations et de l'usage qu'ils font de l'espace
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Filho, Antonio Nery Alves. "La vie dans la marginalité ou la mort dans l'institution : étude sur quatre groupes d'enfants et d'adolescents vivant de la rue à Salvador de Bahia (Brésil)." Lyon 2, 1993. http://www.theses.fr/1993LYO2A001.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Chehami, Joanne. "Les "talibés" du Sénégal : une catégorie de la rue, prise entre réseaux religieux et politiques d'action humanitaire." Phd thesis, Université de Grenoble, 2013. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01067449.

Full text
Abstract:
La perpétuation de l'islam sénégalais repose en grande partie sur l'enseignement musulman, traditionnellement réalisé dans des écoles coraniques (daara) par des maîtres reconnus pour leurs compétences religieuses. Des enfants leur sont confiés par leur famille, souvent pauvre en milieu rural. Une partie de ces écoles migre pour s'installer en ville, suite à divers bouleversements socio-économiques subis par le Sénégal depuis une quarantaine d'années. Certains de ces élèves deviennent alors des taalibe-mendiants : la quête majoritairement monétaire qu'ils pratiquent et les rapports entretenus avec leur maître sont basés sur des principes culturels et cultuels anciens, ayant muté depuis quelques décennies. L'élève coranique se situe au centre de différentes sortes d'échanges de prestations et de dons sur fond de baraka (grâce divine). Ce travail de recherches se propose d'expliciter les stratégies élaborées par les multiples acteurs sociaux - maîtres, chefs religieux, parents, population donnant l'aumône (sarax) suite à l'injonction d'un marabout devin/guérisseur...- interagissant dans ce phénomène, afin de comprendre les changements problématiques subis par ce type d'enseignement. L'utilisation de la théorie du don initiée par Mauss permet d'analyser l'évolution de la fonction sociale du taalibe-mendiant, qui ne doit pas être confondu avec un faxman (enfant des rues), présent lui aussi au Sénégal.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Valleteau, de Moulliac Clémence. "Comment ils sont devenus invisibles : les enfants des rues de Bucarest dans la transition post-communiste." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2018. http://www.theses.fr/2018USPCC140.

Full text
Abstract:
Le phénomène des enfants des rues de Bucarest, qui devient visible après la chute du régime de Niculae Ceausescu, ne disparait pas malgré les bouleversements des années de transition. En dépit de l’abolition de la politique nataliste, l’effondrement de la natalité, la reprise économique, la réforme des dispositifs de protection de l’enfance et l’intégration européenne, des centaines de mineurs grandissent sur le pavé. L’analyse historique et longitudinale du phénomène met en évidence la persistance, dans la partie la plus vulnérable de la population, des facteurs à l’origine de son apparition : le cercle vicieux de la paupérisation et de la marginalisation continue à fragiliser les familles les plus nombreuses. Les enfants des rues de Bucarest sont un héritage du régime communiste, dont ils manifestent l’empreinte durable sur la société. Corrélé aux réalités sociales de l’abandon et du placement des enfants, qui l’ont éclipsé, ce phénomène ne s’est pas constitué comme un enjeu politique dans la Roumanie postcommuniste. Notre recherche met en évidence les modalités selon lesquelles ils sont devenus invisibles, en mettant en perspective la construction de la (non-) représentation politique des enfants des rues avec les parcours d’un certain nombre d’entre eux, de 1990 à 2015. L’incapacité à limiter l’installation des mineurs dans la rue n’est ni une spécificité roumaine, ni une caractéristique de pays pauvres ou en transition. L’exemple de l’enlisement des mineurs roumains à Paris, comme le sort d’un certain nombre de mineurs migrants isolés en Europe, soulignent le défi politique que posent, dans une région riche rompue au droit de l’enfant, les mineurs sans toits ni droits
Despite major changes during transition years since 1989 in Bucharest, the street children phenomenon which became visible after the fall of Niculae Ceausescu’s communist regime has not disappeared. In spite of the abolition of the communist regime natalist policy, the demographic fertility collapse, economic growth, child welfare reforms and EU integration process, hundreds of minors keep sleeping roughless.The historical and longitudinal analysis of the phenomenon highlights lasting causal factors in the most vulnerable part of the population: the vicious circle of pauperization and marginalization undermines the most numerous families. The Bucharest street children phenomena is an inheritance of the communist regime, a sign of its enduring imprint on Romanian society. It is correlated to – and overshadowed by – social realities such as children abandonment and institutionalization, which have prevented it from gaining political ground. Our work brings out how they have become invisible: on the one hand, we analyze the construction of the political (non)-representation of street children in postcommunist years, and, on the other hand, the street experience and trajectories of some of them, from 1990 to 2015. Being unable to prevent minors from settling in the streets is neither a Romanian feature nor a characteristic specific to poor or transition countries. The case of Romanian migrants in Paris, as well as the living conditions of a number of isolated migrant minors in Europe, illustrate how, when faced with homeless and right deprived children, a wealthy region acquainted with child rights’ issues such as the EU experiences the same political challenge and dilemma as that of postcommunist Romania
Fenomenul copiilor străzii din București apare după Revoluția din decembrie 1989 și, în pofida numeroaselor bulversări din perioada de tranziție, nu pare să-și piardă nicidecum din amplitudine. În ciuda abolirii legislației pro-nataliste, a scăderii brutale a natalității, a creșterii economice și a reformelor din sistemul de protecție a copilului în contextul integrării europene, sute de minori continuă să considere strada drept acasă. Analiza istorică a fenomenului pune in evidență continuitatea cauzelor care stau la baza apariției fenomenului, în cazul categoriei celei mai vulnerabile a populației. Cercul vicios al pauperizării și al marginalizării continuă să fragilizeze familiile numeroase. Copiii străzii din București sunt o moștenire a regimului comunist, o amprentă durabilă asupra societății romanești. Acest fenomen, corelat cu realitățile abandonului și instituționalizării copiilor, care le-a eclipsat, nu a luat o dimensiune politică în România postcomunistă. Cercetarea noastră pune în evidență felul în care copiii străzii au devenit invizibili și urmărește în paralel construirea (ne)reprezentării politice a acestor copii, precum și parcursurile lor de viață în stradă, din 1990 până în 2015. Incapacitatea autorităților de a frâna instalarea copiilor în stradă nu este o specificitate românească, și nici o singularitate a statelor sărace sau aflate in situație de tranziție. Exemplul minorilor români aflați în situație de stradă la Paris, precum și soarta unui număr important de minori emigranți izolați în Europa, pun în evidență provocările politice pe care, într-o regiune bogată si cu experienta in domeniul drepturilor copilului, o ridică fenomenul copiilor nimănui
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Champy, Muriel. "Faire sa jeunesse dans les rues de Ouagadougou : ethnographie du bakoro (Burkina Faso)." Thesis, Paris 10, 2016. http://www.theses.fr/2016PA100076.

Full text
Abstract:
Cette thèse porte sur les bakoroman, ces enfants et jeunes adultes qui vivent et dorment dans les rues de la capitale du Burkina Faso. Par le vol, la mendicité et les petits boulots, les bakoroman s’insèrent dans différentes niches de l’économie urbaine qui assurent leur survie au quotidien, l’accès à de nombreux loisirs et la possibilité d’envoyer occasionnellement de l’argent à leurs parents. Après deux ans d’observations ethnographiques, d’entretiens biographiques et de travaux quantitatifs auprès de bakoroman, d’anciens bakoroman et de leurs familles, je démontre que ce mode de vie erratique ne peut être interprété à priori comme un marqueur de désaffiliation du fait que la mobilité juvénile constitue localement une forme tolérée d’individualisation temporaire. Ainsi les bakoroman se présentent-ils comme de simples aventuriers « à la recherche de l’argent ». Leur position souvent fragile au sein de leur lignage d’origine, aggravée par un mode de vie désormais marqué par l’illégalité et la déviance, rend cependant invraisemblable la possibilité de ce retour réussi qui transformerait leur départ souvent chaotique en une expérience d’affirmation individuelle. Lorsqu’ils atteignent finalement l’âge de s’établir, les bakoroman comprennent que la conquête d’un statut valorisé ne passe pas par l’argent éphémère du bakoro mais par la capacité à soutenir durablement leur lignage, à inscrire leur propre « nom » dans sa généalogie et à assurer ainsi la perpétuation générationnelle
This dissertation addresses the bakoroman, the street children and youth who live and sleep in the streets of the capital of Burkina Faso. Through theft, begging and petty jobs, the bakoroman participate in different niches of the urban economy that ensure their everyday survival, their access to various leisure activities and the possibility of sending occasional money to their parents. After two years of ethnographic observations, biographical interviews and quantitative data collection with the bakoroman, former bakoroman, and their families, I demonstrate that this erratic way of life should not automatically be interpreted as a marker of disaffiliation. Instead, juvenile mobility is considered as a normal form of temporary individualization in the local context. The bakoroman indeed describe themselves as young adventurers “in search of money”. But because of their usually fragile position in their lineage of origin, now exacerbated by a way of life shaped by illegality and deviance, the possibility of a brilliant return that would transform their often chaotic departures into an experience of personal affirmation appears unlikely. When they finally reach the age in which they are expected to settle down, they start to understand that a higher status is not obtained through the ephemeral money of bakoro but through the capacity to provide for their lineage, to inscribe their “own name” in its genealogy and to guarantee the generational perpetuation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Tommasi, Maria Livia de. "En quête d'identité : les luttes pour la défense des droits de l'enfant et de l'adolescent au Brésil et la question de la participation." Paris 1, 1997. http://www.theses.fr/1997PA010511.

Full text
Abstract:
L'objet d'étude de cette thèse est le mouvement pour la défense des droits de l'enfant et de l'adolescent (MDCA) qui s'est déroulé au Brésil au cours des années 80 et, en particulier, les relations qui ont été établies, dans ce contexte, entre l'état et la société civile. La question de la construction de l'identité des acteurs parcourt toute la recherche. Après une analyse de la littérature existante au Brésil sur les mouvements sociaux, on trace les caractéristiques du MDCA qui, avec ses conquêtes, font de cet objet d'étude un défi intéressant. Dans le cadre conceptuel des analyses élaborées par Alberto Melucci sur les mouvements sociaux dans les sociétés contemporaines, on analyse le MDCA, en séparant les éléments constitutifs pour reconstituer et comprendre sa nature, sa spécificité et sa logique d'action. Dans la deuxième partie, on analyse les discours des organismes internationaux, des gouvernants et des mouvements sociaux au sujet de la participation, et on présente quelques expériences de participation de la population dans la définition des politiques publiques, en considérant ses potentialités et ses limites. En particulier, on montre comment la question de la participation a joué un rôle important dans l'histoire politique et sociale de l'état de Pernambuco. Dans la troisième partie, on systématise la vision des différents acteurs engagés dans le MDCA dans la région métropolitaine de Recife, capitale de l'état de Pernambuco, en analysant leurs discours
This thesis studies the movement to assure the rights of the child and the adolescent (MDCA) which took place in the 80's in Brazil. It studies in a special way the relationship established in this context between state and civil society. The background of the research is the construction of the identity of the social actors involved. Following an analysis of the existing literature on the topic of social movements in Brazil, the thesis presents the characteristics of the movement, which, together with its achievements, constitutes a challenging area of enquiry. Using as a framework Alberto Melucci's studies on the social movements in contemporary societies, the thesis analyses the movement, separating its constituent elements in order to reconstruct and understand the nature of the movement, its differentiating characteristics and its logic of action. In its second part, the thesis discusses the discourses of international bodies, of governments and of social movements on the issue ofparticipation. A presentation of some experiences of participation of the community in the desing and formulation of public policies, considering their potentialities and limitations, follows. Specifically, the thesis shows how the issue of participation played a significant role in the recent social and political history of the state of Pernambuco. In the third part, the thesis systematize the views of the various participants involved in the movement in the metropolitan area of Recife, capital of the state of pernambucco, analysing their discourse
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Sales, Neuza Josina. "O comportamento vocal entre escolares com queixas vocais, com e sem história de situação de rua, em Aracaju, Brasil." Universidade Federal de Sergipe, 2006. https://ri.ufs.br/handle/riufs/3830.

Full text
Abstract:
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Objective: it is to compare the frequency of vocal, acoustical and otorhinolaryngological alterations among students who present vocal complaints and street background or not. Method: cross sectional with control group. A random sample of 200 students with a street situation background was selected, aging from 07 to 10, both male and female and all took part in a playful workshop with interviews and vocal assessment afterwards. Out of them, 106 were identified as having voice alteration and/or vocal complaint, which became the study group. This group was then sent to a speech evaluation (hearing perception analysis and spectrography) and an otorhinolaryngological evaluation (physical examination and flexible videonasopharyngealaryngoscopy). The same procedures were performed in 400 students with no street situation background and, after a vocal assessment there were a total of 90 children which became the control group. Results: in the vocal assessment there was a higher incidence of vocal complaints related and/or identified in the risk group accounting 106 (17%) children who also presented characteristics of professional use of spoken voice. In the functional speech diagnosis the control group presented higher incidence of dysphonia accounting 73 (37%) in relation to the risk group. The acoustical analysis presented significant difference (p<0,01) between the two groups. In the otorhinolaryngological evaluation there was equal distribution, among the groups, of otological pathologies accounting 12 (8%), pharyngeal tonsil hypertrophy accounting 100 (67%) and varied laryngeal pathologies. The control group presented higher incidence of palato tonsil hypertrophy accounting 18 (12%) and in the risk group there was a higher incidence of nasal alterations accounting 52 (34%) and triangular medium posterior glottic gap accounting 30 (20%). Conclusion: in the control group there was a higher incidence of hoarseness, harshness and breathiness at a discrete and moderate degree and strained quality voice at a moderate degree associated to palato tonsil hypertrophy and computer acoustical parameters of significantly poor quality in relation to the risk group. The risk group makes professional use of spoken voice with high incidence of normal voice, nasal alterations and triangular medium posterior glottic gap, besides computer acoustical parameters of significantly higher quality in relation to the control group.
Objetivo: Comparar a distribuição das alterações vocais, acústicas e otorrinolaringológicas entre escolares com queixas vocais, com ou sem história de situação de rua. Método: transversal com grupo controle. Foi selecionada uma amostra aleatória de 200 escolares com história de situação de rua, com idade entre 07-10 anos, de ambos os sexos. Todos participaram de oficina lúdica, com entrevista e triagem vocal posterior. Destas, 106 crianças foram identificadas com alteração vocal e/ou relataram queixa vocal que se constituiu no grupo de estudo. Este grupo foi encaminhado para avaliação fonoaudiológica (análise perceptivo-auditiva e espectrografia) e avaliação otorrinolaringológica (exame físico e vídeonasofaringolaringoscopia flexível). Os mesmos procedimentos foram realizados com 400 escolares, sem história de situação de rua e após triagem vocal formou-se um total de 90 crianças que se constituiu no grupo controle. Resultados: Na triagem vocal houve significância de queixas vocais relatadas e/ou identificadas em 106 (17%) crianças do grupo de risco e que também apresentou características de uso profissional da voz falada No diagnóstico fonoaudiológico o grupo controle apresentou significância de disfonia em 73 (37%) crianças em relação ao grupo de risco. Na análise acústica computadorizada houve diferenças significativas (p<0,01) entre os dois grupos. Na avaliação otorrinolaringológica ocorreu distribuição igual entre os grupos de alterações otológicas 12 (8%), hipertrofia de tonsila faríngea 100 (67%) e alterações laríngeas variadas. O grupo controle apresentou significância de hipertrofia de tonsila palatina 18 (12%) e no grupo de risco ocorreu significância de alterações nasais 52 (34%) e fenda glótica triangular média posterior 30 (20%). Conclusão: No grupo controle, houve significância no tipo de voz rouca, áspera, soprosa grau discreto e moderado e, voz tensa grau moderado associado à hipertrofia de tonsila palatina e parâmetros acústicos computadorizados com qualidade significantemente inferiores em relação ao grupo de risco. O grupo de risco faz uso profissional da voz falada com significância de voz normal, alterações nasais e fenda glótica triangular média posterior além de parâmetros acústicos computadorizados com qualidade significantemente superior em relação ao grupo controle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Ignoumba, Stella. "Enfants des rues impasses familiales et précarité psychique : étude clinique menée au Gabon." Thesis, Besançon, 2016. http://www.theses.fr/2016BESA1024/document.

Full text
Abstract:
La pauvreté est souvent mise en exergue pour expliquer la présence des enfants dans les rues des pays pauvres. Cependant, le problème est plus complexe. En effet, certains enfants, bien qu’ayant la possibilité de vivre à l’abri du besoin préfèrent vivre dans la rue malgré l’hostilité de ce milieu. Aussi, de par la dimension culturelle, leur présence dans la rue semble incohérente en Afrique subsaharienne, car l’enfant « seul » n’existe pas, ce dernier appartient au groupe et non à ses seuls géniteurs.Comment alors expliquer cette présence ? Face à ce problème nous avons avancé les hypothèses suivantes :1) « L’enfant de la rue » serait dans la rue à cause d’une situation d’impasse familiale. 2) « L’enfant de la rue » adopterait des conduites paradoxales, qui atteignent ses enveloppes corporelles, pour survivre dans le milieu hostile de la rue. Notre investigation s’est déroulée au Gabon en deux temps. La première fait partie d’une plus large étude (UNICEF), nous avons administré 300 questionnaires auprès des enfants et rencontré 9 familles. Lors de la seconde, nous avons mené des entretiens et observations auprès de 25 enfants.L’analyse s’est effectuée en deux temps :- Premièrement nous avons décrit ces phénomènes, dressé un portrait de ces enfants, et établi leurs profils ainsi ceux de leur famille, avec l’aide d’une analyse de contenus (logiciel Nvivo).- Deuxièmement, nous avons montré à partir de quatre cas cliniques la difficulté qu’a l’enfant de s’autonomiser face à une famille/culture devenue « hybride ». Nos hypothèses se vérifient avec l’établissement de différents profils cliniques (l’enfant « aliéné », « pacificateur », «sans enveloppe psychique» …) qui décrivent l’impasse et la précarité psychique, ainsi que la constitution d’une « seconde peau-maison » en guise de peau psychique. Cette étude permet d’envisager la mise en place de nouveaux dispositifs où les liens « enfant-famille-professionnel » pourraient trouver un ajustement face à l’incohérence des modèles culturels
Poverty is often highlighted to explain the presence of children in the streets of poor countries. However, the problem is way more complex. Indeed, some children, even if they don’t have to, prefer to live in the streets despite the hostility of this environment. Furthermore, according to the cultural dimension, their presence in the streets seems incoherent in Sub-SaharanAfrica, because the child “alone” doesn’t exist, he is part of a group, other than his immediate family. How can this presence be explained, then? In order to face this problem we formulated the following hypotheses.1) The “street child” would be in the streets because of a family impasse. 2) The “street child” would adopt paradoxical behaviors that reach their body envelopes in order to survive the hostilityof the environment. Our research took place in Gabon in two stages. The first one is part of a larger study (UNICEF), we administered 300 questionnaires to children and met with 9 families. During the second one, we conducted interviews and observations with 25 children.The analysis was executed in two times:- Firstly, we described these phenomena, we created a portrait of these children, and established their profiles and those of their families by means of a content analysis (Nvivo software)- Secondly, we demonstrated, based on four clinical cases, the child’s difficulty to become autonomous when confronted with a family/culture that’s turned “hybrid”.Our hypotheses are verified with the establishment of different clinical profiles (the “alienated” child, the “pacemaker”,“without psychic envelope”…) that describe an impasse and a psychic precariousness, as well as the construction of a “homesecondskin” as a way of psychic skin. This study allows to contemplate the establishment of new measures where the link “child-family-professional” could find an adjustment when confronted with the incoherence of cultural models
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Santos, Georgina Gonçalves dos. "Récits d'éducateurs : politique et pratique de prise en charge d'enfants des rues à Salvador de Bahia, Brésil." Paris 8, 2007. http://octaviana.fr/document/122057627#?c=0&m=0&s=0&cv=0.

Full text
Abstract:
Ce rapport de recherche présente l’étude de cas réalisée au sein de la Fondation Cidade Mãe, institution publique responsable de la politique de protection de l’enfance à Salvador de Bahia, au Brésil. Il décrit le quotidien des éducateurs intervenant dans des structures d’accueil destinées à des jeunes qui ont rompu les liens ou sont en processus de rupture des liens avec leur famille et vivent dans les rues de la ville. L’étude a pour cadre les approches phénoménologiques représentées par l’interactionnisme symbolique et l’ethnométhodologie et inclut dans sa méthodologie les techniques caractéristiques de la démarche ethnographique – observation participante, élaboration d’un journal de bord et entretiens individuels et collectifs. Les données ont été organisées et interprétées en quatre blocs thématiques : l’analyse des règles constitutives et des procédures construites dans la scène pédagogique (ethnométhodes), l’analyse des répertoires interprétatifs à l’œuvre dans le discours institutionnel, la relation des éducateurs avec le passé de l’institution et ses répercussions sur le présent de la prise en charge et, enfin, ce que signifie être éducateur dans ces espaces, avec une discussion portant sur l’implication de ce professionnel
This research report presents a case study performed at Fundação Cidade Mãe, a governmental institution in charge of the politics of childhood protection in Salvador, state of Bahia, Brazil. It describes the daily routine of educators who work at sheltering structures for young people who have broken or are in the process of breaking their family ties, and thus are currently living in the streets. The study is based on phenomenological approaches, represented here by symbolic interactionism and ethnomethodology, and its methodology has employed the techniques that characterize the ethnographic approach – participant observation, field diary, and individual and group interviews. The data were organized and interpreted in four thematic blocks: analyses of the constitutive rules and procedures constructed in the pedagogical scenery (ethnomethods), analyses of interpretive repertoires identified in the institutional discourse, the relationship of educators with the institution’s past history and its reflections on the present practices of sheltering, and finally, the meaning of being an educator in this sort of space, focusing on the discussion of discussion of this professional’s commitment
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Quaretta, Edoardo. "Les enfants accusés de sorcellerie au Katanga, République démocratique du Congo." Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 2013. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/209535.

Full text
Abstract:
La thèse porte sur le phénomène des enfants accusés de sorcellerie au Katanga à l'aide d'une démarche socio-anthropologique. Dans la première partie les cadres théorique et historique sont donnés. La deuxième partie se concentre sur les enfants de la rue de Lubumbashi (Katanga, RDC) et le rôle joué par les églises pentecôtistes dans les accusations de sorcellerie dont les enfants font l'objet. Dans la troisième partie des études de cas sont présentées. / The PhD dissertation is about the phenomenon of the children accused of witchcraft in Katanga analysed through a socio-anthropological approach. In the first part the theoretical and historical frameworks are presented. The second part focuses on the street children issue in Lubumbashi (Katanga, DRC) and on the role played by Petecostal churches in the accusations perpetrated on children. The third part presents three case studies.
Doctorat en Sciences politiques et sociales
info:eu-repo/semantics/nonPublished
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Peters, Matthew. "La Rue House." ScholarWorks@UNO, 2006. http://scholarworks.uno.edu/td/441.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Orcel, Gilles. "Vivre la rue." Grenoble 2, 2004. http://www.theses.fr/2004GRE29041.

Full text
Abstract:
C'est une enquête de type qualitatif qui s'est déroulée sur plusieurs années d'observation participante, en vue d'une étude d'etnologie sociologique. Cette étude rapporte la vie dans le monde de la rue, non vu au travers de ses manques, mais vu au travers de ses capacités créatrices, langagières, dans les agoras, et artistiques. Se révèle un monde de la rue, ordonné par l'affirmation de valeurs propres, avec un mythe qui le structure, des relations humaines complexes et profondes tendues par une soif particulière de l'autre, et des productions d'oeuvres sans lesquelles ce monde ne serait pas ce qu'il est, et pourrait être réduit - comme il l'est trop souvent - à un monde des "sans". Les créations d'oeuvres contribuent à la construction des identités collective et individuelle. Les modes de vie du monde de la rue et les créations traduisent les dynamismes puissants des imaginaires qui en sont à l'origine. Cette étude contribue à définir la rue "choisie" par rapport à la rue "subie", avec comme objet d'atteindre à l'essence urbaine ; objet double : scientifique autant qu'humain.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Laudé, Max. "Les enfants des rues : le cas d'Haïti." Thesis, University of Ottawa (Canada), 1990. http://hdl.handle.net/10393/6033.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Alfonso, Fabricio Maria Celeste. "La ciudadanía para los niños en situación de calle integrados al Proyecto Axé : de la construcción del discurso a la incorporación de la noción." Master's thesis, Université Laval, 2007. http://hdl.handle.net/20.500.11794/18983.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Pimor, Tristana. "En famille dans la rue : trajectoires de jeunes de la rue et carrières zonardes." Thesis, Bordeaux 2, 2012. http://www.theses.fr/2012BOR21968/document.

Full text
Abstract:
À partir d’une approche ethnographique collaborative entre chercheur et enquêtés, mêlant observation participante, récits de vie, entretiens auprès de jeunes vivant dans un squat et auprès de travailleurs sociaux, de commerçants, de riverains nous avons tenté de saisir ce qui dans les trajectoires des acteurs favorisait l’inscription dans cet univers de la rue qu’est la Zone et dans sa culture, ce qui jouait dans les divers inclinements identitaires zonards. Différents modes d’être « jeune en errance », ou plutôt zonard ont été repérés. En usant des théories de la socialisation, de la déviance, des interactions goffmaniennes et de l’ethnicité, nous avons pu mettre à jour des logiques synchroniques et diachroniques explicatives. L’orientation vers la Zone ne s’effectue pas sans les influences de la famille, de l'institution scolaire, du contexte écologique. Ils provoquent des désajustements auxquels la socialisation juvénile de pairs répondra par la pratique d’activités délinquantes. Le positionnement plus ou moins engagé dans la Zone dépend par ailleurs de certaines spécificités biographiques et de l'investissement dans la carrière zonarde. Des facteurs exogènes comme le traitement sanitaire et social en direction de ces jeunes et les représentations du sens commun qui leurs sont attachées, concourent à un étiquetage social, une discrimination, qui associés aux expériences passées des acteurs favorisent alors la pérennisation de l’identité zonarde et accentuent sa déviance en érigeant des frontières entre zonards et normaux
To study French young homeless we use an ethnographic collaborative approach with one population of the following study fields: young homeless of one squat (interviews, participant observation, life interviews) ; and interviews, reunion observations with social workers, storekeepers and local residents. We tried to understand which street youth life trajectories facilitated the enrolment in that street world that is designated: "the Zone" and what contributes to "zonard" identity and culture. Various ways to be "wandering youth", or rather "zonard" were located. By using socialization, deviance, Goffman’s interactions and ethnicity theories, we were able to shed light on synchronic and diachronic logics leading them to it. The Zone orientation needs specific family, school, ecological, and neighbourhood backgrounds, which provoke adjustment problems. We find that young peers socialization and it activities answer to background life tensions. The position of being more or less committed in the Zone depends on actors’ biographies specificities and on their Zone careers investment. Exogenous factors such as the sanitary and social treatments, the common sense representations of youth street contribute to a social labelling, a discrimination. Associated with past backgrounds, they encourage the Zone identity continuation, increase deviant practices and build borders between normals and Zonards
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Kotb, Amira Mohamed, and Amira Mohamed Kotb. "Assessing the effectiveness of Street Girls NGOs in Egypt : with whom? In what specific context?" Doctoral thesis, Université Laval, 2015. http://hdl.handle.net/20.500.11794/25921.

Full text
Abstract:
Depuis les années 80’s, plusieurs ONG locales et internationales opèrent en Egypte afin d’éradiquer le phénomène des enfants de la rue. Cependant, le phénomène persiste et donne lieu à une seconde génération d’enfants de rue, notamment avec la présence de jeunes filles dans la rue. Par ailleurs, un large pourcentage de ces mères refuse d’abandonner la rue ou de rejoindre les programmes de réhabilitation des ONG. Non seulement une génération de petits-enfants de rue voit le jour mais en 2011, ces enfants commencent à prendre part dans des affrontements violents contre l’armée et les forces de sécurité égyptiennes. La dégénération du problème pousse l’Etat Egyptien –jusque-là quasi réticent d’aborder en profondeur les causes du problème- à engager un bras de fer avec les filles et les garçons de la rue. Selon l’Etat, l’approche « de sauvetage » appliquée par les ONG se serait avérée ineffective et par conséquent, devrait céder la place à une approche « punitive » à l’égard des enfants de la rue. Ainsi, l’Etat décide de construire un « village » isolé sous l’égide de l’armée égyptienne où les enfants de la rue seront groupés et placés contre leur gré. Entre les limites de l’approche de sauvetage et la violence de l’approche punitive, cette thèse cherche à trouver une troisième voie où les efforts des ONG et de l’Etat pourraient aboutir à des solutions plus adaptées aux besoins des enfants de la rue. A travers un échantillon de 30 filles de rue, cette thèse tente de repérer les facteurs causant la faible réceptivité des filles de rues aux programmes des ONG et limitant l’effectivité de l’approche de sauvetage. Pour ce faire, la thèse utilise l’approche de l’écologie sociale de Bronfenbrenner pour étudier les cinq couches formant l’environnement de chaque fille et interagissant pour affecter son processus de prise de décisions. L’effet de chacune de ces couches sur la réceptivité des filles de rues aux ONG est ensuite analysé statistiquement afin d’aider les ONG à concevoir des programmes sur mesure qui répondent aux besoins spécifiques de chaque fille de la rue.
Depuis les années 80’s, plusieurs ONG locales et internationales opèrent en Egypte afin d’éradiquer le phénomène des enfants de la rue. Cependant, le phénomène persiste et donne lieu à une seconde génération d’enfants de rue, notamment avec la présence de jeunes filles dans la rue. Par ailleurs, un large pourcentage de ces mères refuse d’abandonner la rue ou de rejoindre les programmes de réhabilitation des ONG. Non seulement une génération de petits-enfants de rue voit le jour mais en 2011, ces enfants commencent à prendre part dans des affrontements violents contre l’armée et les forces de sécurité égyptiennes. La dégénération du problème pousse l’Etat Egyptien –jusque-là quasi réticent d’aborder en profondeur les causes du problème- à engager un bras de fer avec les filles et les garçons de la rue. Selon l’Etat, l’approche « de sauvetage » appliquée par les ONG se serait avérée ineffective et par conséquent, devrait céder la place à une approche « punitive » à l’égard des enfants de la rue. Ainsi, l’Etat décide de construire un « village » isolé sous l’égide de l’armée égyptienne où les enfants de la rue seront groupés et placés contre leur gré. Entre les limites de l’approche de sauvetage et la violence de l’approche punitive, cette thèse cherche à trouver une troisième voie où les efforts des ONG et de l’Etat pourraient aboutir à des solutions plus adaptées aux besoins des enfants de la rue. A travers un échantillon de 30 filles de rue, cette thèse tente de repérer les facteurs causant la faible réceptivité des filles de rues aux programmes des ONG et limitant l’effectivité de l’approche de sauvetage. Pour ce faire, la thèse utilise l’approche de l’écologie sociale de Bronfenbrenner pour étudier les cinq couches formant l’environnement de chaque fille et interagissant pour affecter son processus de prise de décisions. L’effet de chacune de ces couches sur la réceptivité des filles de rues aux ONG est ensuite analysé statistiquement afin d’aider les ONG à concevoir des programmes sur mesure qui répondent aux besoins spécifiques de chaque fille de la rue.
Since the 1980s, many local and international NGOs have been operating in Egypt to solve the problem of street children. However, the phenomenon persisted and produced a second generation of street children, largely due to a high number of young girls living on the street. A large percentage of these street mothers refuse to abandon the street or to join rehabilitation programs provided by NGOs. Not only a new generation of street grand-children was born but in 2011, these children began participating in violent clashes against the Egyptian Army and Security Forces. The degeneration of the problem pushed the Egyptian State, thus far unwilling to address the roots of the problem to launch an iron fist policy against street girls and boys. According to the State, the “rescuing” approach adopted by NGOs has proven ineffective and consequently must be replaced by a “punitive” approach to deal with street children. Therefore, the State decided to build, under the supervision of the Egyptian Army, an isolated “village” where street children will be gathered and placed against their will. Between the limits of the rescuing approach and the violence of the punitive one, this dissertation seeks a third path, where the efforts of NGOs and the State can lead to solutions more tailored to the needs of street children. Through a sample of 30 street girls, this dissertation tries to locate the factors causing the low responsiveness of street girls to NGOs and limiting the effectiveness of the rescuing approach. For this purpose, the dissertation uses Bronfenbrenner’s social ecology approach to study the five layers forming each girl’s environment and interacting to affect her decision making process. The effect of each layer on girls’ responsiveness to NGOs is then analyzed statistically to help NGOs design programs that better address the individual needs of each street girl.
Since the 1980s, many local and international NGOs have been operating in Egypt to solve the problem of street children. However, the phenomenon persisted and produced a second generation of street children, largely due to a high number of young girls living on the street. A large percentage of these street mothers refuse to abandon the street or to join rehabilitation programs provided by NGOs. Not only a new generation of street grand-children was born but in 2011, these children began participating in violent clashes against the Egyptian Army and Security Forces. The degeneration of the problem pushed the Egyptian State, thus far unwilling to address the roots of the problem to launch an iron fist policy against street girls and boys. According to the State, the “rescuing” approach adopted by NGOs has proven ineffective and consequently must be replaced by a “punitive” approach to deal with street children. Therefore, the State decided to build, under the supervision of the Egyptian Army, an isolated “village” where street children will be gathered and placed against their will. Between the limits of the rescuing approach and the violence of the punitive one, this dissertation seeks a third path, where the efforts of NGOs and the State can lead to solutions more tailored to the needs of street children. Through a sample of 30 street girls, this dissertation tries to locate the factors causing the low responsiveness of street girls to NGOs and limiting the effectiveness of the rescuing approach. For this purpose, the dissertation uses Bronfenbrenner’s social ecology approach to study the five layers forming each girl’s environment and interacting to affect her decision making process. The effect of each layer on girls’ responsiveness to NGOs is then analyzed statistically to help NGOs design programs that better address the individual needs of each street girl.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Macedo, Edison Ferreira de. "Une histoire d'enfances volées : enfance, adolescence des rues et prise en charge institutionnelle : le cas de João Pessoa, capitale du Paraiba au Nordeste du Brésil." Paris 7, 2009. http://www.theses.fr/2009PA070024.

Full text
Abstract:
Cette recherche a pour sujet d'étude, la prise en charge institutionnelle ds enfants et des adolescentes des rues de Joao Pessoa au Paraiba, Nordeste du Brésil. Nous avons choisi cette période compte tenu du fait qu'elle est marquée par des changements forts dans les pratiques de l'Etat dans l'approche et le traitement de la problématique des enfants et des adolescents de rue. Il est évident qu'au long des siècles la condition sociale des enfants et des adolescent(e)s de rue a évolué en fonction des rapports socio-économiques. A ce sujet beaucoup de questions sont essentielles à poser, notamment quelles sont les constantes et les évolutions du rôle social de ces institutions & partir de leur création ? Quelles sont les formes de gestion qu'elles reproduisent, quelles règles elles cristallisent ? Et bien d'autres encore, la méthodologie sera centrée sur l'étude des pratiques gouvernementales face aux problèmes des enfants et des adolescent(e)s de rue au Brésil à partir de 1960 et concernera plus spécialement le cas de la FUNDAC de Joao Pessoa. Nous traiterons des conditions, des moyens et des limites autant que des contributions, des objectifs socio-éducatifs et des échecs de cette institution au service des enfants et des adolescentes de rue
The subject of this thesis focuses on governemental institutions m charge of children and adolescents Iiving in the streets. We will study especially the evolution and the perspectives, since I960 based on the case of PUHDAC "children and adolescents of streets development foundation in Joao Pessoa, capital of Paraiba. , northeast of Brazil. We choose this period of time because it shows changes in Authorities policies ans practices, concerrning the problem of children and adolescents being in the streets, based on socio-economical links. Many questions appears essential to be analyse and explain such as : what are constants and evolutions in FUNDAC social roles since it has been created? And what are management forms reproduced by fundac and what are the rule it crystallize. The methodology will fobcuse on study of goveraetnentaî practices to reduce presence in streets of so many children and adolescents and how it succeed or not to resolve one of the most important problem of Brasil as to day. Since I960, we will deal with conditions, limits but also contributions and socio-educationnal objectives of the Organisation in charge of this tremendous problem : FUNDAC, a global history since it has been designated and appointed institution to take care of children and adolescents poor, in the streets
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography