To see the other types of publications on this topic, follow the link: Enseignant du secondaire.

Dissertations / Theses on the topic 'Enseignant du secondaire'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Enseignant du secondaire.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Ndoreraho, Jean Paul. "L'engagement professionnel du personnel enseignant du secondaire dans la profession enseignante: nature, manifestations et facteurs." Thèse, Université de Sherbrooke, 2014. http://hdl.handle.net/11143/6057.

Full text
Abstract:
Au Québec, la complexification progressive du travail enseignant due, entre autres, à un accroissement de la charge de travail ainsi qu’à la précarité d’emploi persistante a engendré un désintéressement à la profession enseignante. Pour certaines enseignantes et certains enseignants, particulièrement au secondaire, cela a pu mener à des remises en question de la carrière, voire à l'abandon de la profession (Mukamurera et Balleux, 2013). Malgré ces difficultés, près de 80 % du personnel enseignant du Québec persévère et se considère assez ou très engagé dans l’enseignement (Houlfort et Sauvé, 2010). Considérant l'importance de l'engagement professionnel enseignant dans la réussite des élèves et l'efficacité des écoles (Mkumbo, 2012; Rosenholtz 1985), nous nous intéressons à la compréhension de la nature de cet engagement chez les enseignants du secondaire au Québec, à ses manifestations ainsi qu’aux facteurs qui l’influencent. Pour éclairer ce phénomène, des entrevues ont été menées auprès de 10 enseignantes et enseignants du secondaire. Les résultats montrent que l’engagement professionnel enseignant est de nature multidimensionnelle et que ses manifestations débordent des frontières de la salle de classe. La réussite scolaire et personnelle de l’élève se situe au cœur du sens et de l’expression que les enseignants attribuent à leur engagement professionnel. Il s’enracine principalement dans une forme d’attachement psychologique à l’enseignement comme métier de contacts avec les jeunes, de relations d’aide et de transmission des connaissances. Par ailleurs, une tension apparaît entre les facteurs favorables et les facteurs défavorables à cet engagement quant aux aspects qui touchent le rapport personnel au métier, l’organisation du travail, les rapports de collaboration avec les collègues et les parents, le comportement des élèves et la valorisation sociale de la profession. La possibilité de s’investir pleinement et la volonté de poursuivre la pratique de la profession enseignante dans une perspective de long terme s’accroissent ou décroissent en fonction du vécu par rapport à ces divers facteurs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Bouthiette, Martin. "L'insertion professionnelle des nouveaux enseignants et enseignantes à l'école secondaire rurale." Mémoire, Université de Sherbrooke, 2013. http://hdl.handle.net/11143/6403.

Full text
Abstract:
Au Québec, plusieurs recherches s'intéressent à la problématique de l'insertion professionnelle en enseignement, mais peu d'entre elles portent leur attention sur les novices qui amorcent leur carrière en milieu rural. Aussi, c'est en partant du constat que la ruralité possède des caractéristiques géographiques et socioculturelles singulières que cette recherche identifie d'abord les motifs qui amènent les enseignantes et enseignants à choisir cet environnement de travail, pour ensuite décrire leur expérience d'insertion professionnelle à l'intérieur de l'école secondaire rurale. Réalisée au moyen de huit entrevues semi-dirigées, cette étude révèle que pour les novices rencontrés, l'expérience relationnelle développée avec les élèves, les pairs, la direction et la communauté constitue un facteur déterminant de leur insertion professionnelle. La socialisation organisationnelle permet aux participants de se réaliser professionnellement et d'anticiper de manière positive leur carrière en enseignement, et ce, en dépit de la précarité d'emploi et des conditions de travail difficiles.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Royer, Séréna. "La première année d'insertion professionnelle des nouveaux enseignants du secondaire: comment se poursuit la construction de l'identité enseignante?" Mémoire, Université de Sherbrooke, 2016. http://hdl.handle.net/11143/9456.

Full text
Abstract:
Des recherches récentes (Boies, 2012; Chong et Low, 2011; Riopel, 2006; Vallerand, 2008) ont démontré que les difficultés vécues par les enseignants lors de l’insertion professionnelle sont liées à la fragilité de leur identité professionnelle. Toutefois, peu de recherches ont étudié la construction identitaire des enseignants novices au cours de la première année d’insertion, ce que cette recherche exploratoire entend faire. Afin d’appréhender le processus dans son instantanéité, six enseignants novices du secondaire, cinq femmes et un homme, ont été suivis tout au long de leur première année d’insertion. Des données qualitatives ont été recueillies à l’aide de journaux de moments (Hess, 2006) tenus régulièrement ainsi qu'une entrevue semi-dirigée en début de première année. Nos résultats décrivent l’interaction entre les différentes sous-identités des novices (Day et Kington, 2008) constitutives de leur construction identitaire en proposant trois constats, c'est-à-dire l'unicité, la nécessité et la dualité des trois sous-identités au sein de l'articulation identitaire. Cette recherche contribue à une meilleure compréhension de l’expérience de la première année d’insertion et permet de proposer des améliorations à la formation initiale ainsi qu’aux mesures de soutien à l’insertion.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Kalule, Lawrence. "Perceptions et pratiques de supervision du personnel enseignant en Ouganda." Doctoral thesis, Université Laval, 2014. http://hdl.handle.net/20.500.11794/25603.

Full text
Abstract:
Cette étude porte sur les perceptions de superviseurs (directeurs, directeurs adjoints et directeurs de programmes d’études) (N=106) et d’enseignants (N=442) d’écoles secondaires de l’Ouganda en ce qui a trait aux pratiques de supervision. Les résultats des analyses sur les superviseurs (des analyses factorielles, la corrélation, l’analyse de la variance (ANOVA) et le test-t) montrent que ces derniers utilisent surtout le modèle différencié, le modèle à 360°, l’étape avant et après la séance d’observation en classe et les activités directives et collaboratives de développement professionnel de l’enseignant. Les superviseurs ont un sentiment d’efficacité collectif plus fort que leur sentiment d’efficacité personnel et professionnel et leurs perceptions quant à l’efficacité sont associées à leurs pratiques. Les résultats concernant les enseignants (menées par des analyses factorielles, la corrélation, l’analyse de la variance (ANOVA) et le test-t) montrent que les superviseurs adoptent un modèle différencié et un modèle à 360°, suivent une étape de supervision avant et après la séance d’observation de cours, et des activités de développement professionnel. Les jeunes enseignants et les moins expérimentés sont plus associés au modèle de supervision à 360° et à l’étape de supervision après la séance d’observation de cours que les enseignants plus âgés ou plus expérimentés. Les enseignants non-permanents et ceux des écoles privées sont plus associés aux activités de développement professionnel proposées par leurs superviseurs que ceux qui ont un poste permanent ou qui enseignent dans des écoles publiques. L’analyse d’une question ouverte sur les superviseurs a permis d’identifier deux grands thèmes: le premier porte sur le domaine interne du développement professionnel de l’enseignant (adaptation des pratiques pédagogiques, confiance et recherche continue) et le deuxième sur le domaine externe du développement professionnel de l’enseignant (discussion professionnelle, support et travail d’équipe). Les superviseurs disent que la supervision pédagogique occasionne des changements dans la pratique du supervisé et que ces changements s’inscrivent dans un processus continu de développement professionnel de l’enseignant.
We examined perceptions of in-school supervisors (principals, vice-principals and study program directors) (N=106) and of teachers (N=442) of secondary schools in Uganda regarding teacher supervision practices. Factor analysis, correlations, t-test analysis, and analysis of variance (ANOVA) were performed. Results of the survey of supervisors indicate that the supervisory practices most used were a differentiated model and a 360° supervision model, a supervision phase prior to in-class observation, and a phase following in-class observation, as well as directive and collaborative teacher professional development guidelines. The supervisors’ perception of collective efficacy was stronger than was their perception of self- or professional efficacy, and the supervisor efficacy perceptions were associated with their practices. Results of the survey of teachers (factor analysis, correlations, analysis of variance (ANOVA), and t-test analysis) showed that supervisors used a differentiated model and a 360° supervision model, a supervision phase prior to and following the in-class observation, and proposed professional development activities to their teachers. Young and less experienced teachers were more associated with the 360° supervision model and the supervision phase following the in-class observation than the older and more experienced teachers. Non-permanent teachers and those in private schools were more associated with the professional development guidelines proposed by their supervisors compared to permanent or public school teachers. From the analysis of an open-ended question concerning the supervisors’ perceptions with regard to teacher supervision, we identified two major themes namely: the internal domain of teacher professional development (adapting teaching, confidence and ongoing research) and, the external domain of teacher professional development (professional discussion, support and teamwork). From the supervisors’ point of view, teacher supervision brings about changes to the supervised teacher and these changes are part and partial of a continuous teacher professional development process.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Diene, Isabelle Aubret Jacques. "Enseignant du secondaire chargé de l'éducation santé environnement une identité à construire /." Lille : A.N.R.T.], 2004. http://www.univ-lille3.fr/theses/diene-isabelle/html/these.html.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Diene, Isabelle. "Enseignant du secondaire chargé de l'éducation santé environnement : une identité à construire." Lille 3, 2004. http://www.theses.fr/2004LIL30012.

Full text
Abstract:
L'auteur retrace l'évolution des instructions officielles concernant l'éducation Santé Environnement (S. E. ) et définit les compétences professionnelles à développer par le professeur du secondaire chargé de cette mission éducative. Une analyse du champ disciplinaire S. E. à travers deux domaines permet de mettre en évidence l'évolution des concepts opérants, les incertitudes, les débats et les enjeux auxquels sont soumis ces savoirs scientifiques et technologiques. Par un questionnaire complété par un panel de professeurs de lycée Professionnel, Biotechnologies S. E. , le degré d'engagement dans l'acte éducatif est mesuré et mis en correspondance avec l'implication personnelle de l'enseignant dans sa vie sociale et professionnelle (implications cognitive, éthique, déontologique, politique, sociale et émotionnelle). On observe une corrélation modérée entre le score d'engagement et la totalité des implications, elle même fortement corrélée à l'implication déontologique du professeur. Une réflexion sur la formation des maîtres en éducation S. E. Afin de leur permettre de construire leur identité professionnelle en s'appuyant sur leur identité personnelle est proposée
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Guillemette, François. "L'engagement des enseignants du primaire et du secondaire dans leur développement professionnel." Thèse, Université du Québec à Trois-Rivières, 2006. http://www.archipel.uqam.ca/1939/1/D1481.pdf.

Full text
Abstract:
Dans la réforme des programmes de formation des maîtres, le ministère québécois de l'Éducation propose de réduire le taux de décrochage professionnel chez les enseignants du primaire et du secondaire en favorisant chez ces derniers l'engagement dans une démarche de développement professionnel. Cette proposition repose sur l'hypothèse que plus un enseignant s'engage dans son développement professionnel, moins il a de propension à abandonner la profession. La présente recherche se situe, en quelque sorte, en amont de l'hypothèse du MEQ. Elle vise à explorer le phénomène en lui-même sans chercher à vérifier l'hypothèse. Ainsi, l'objet de cette recherche est le phénomène de l'engagement des enseignants du primaire et du secondaire dans leur développement professionnel. Ce phénomène est étudié dans ses éléments constitutifs essentiels: la variation (sur un continuum entre l'engagement et le désengagement), la dynamique (l'ensemble de ses conditions favorables), enfin, les stratégies et les délibérations des acteurs. L'objet de la recherche constitue donc un « terrain » à explorer, non seulement en raison de la pertinence sociale et scientifique de la question, mais aussi parce qu'il n'a pas encore été exploré avec une démarche scientifique -du moins avant de l'être par l'auteur de cette thèse. Ce besoin d'une approche exploratoire appelle le choix de la Grounded Theory comme méthodologie générale. Celle-ci est caractérisée par une interdépendance et par une circularité entre la collecte et l'analyse des données, par l'utilisation d'un échantillonnage théorique, par une validation constante de l'analyse théorisante jusqu'à saturation et par une attention portée à ce qui émerge des données empiriques. Ainsi, en recueillant des données empiriques auprès d'une quarantaine de participants et en analysant ces données selon les procédures propres à la méthodologie de la Grounded Theory, il a été possible de construire une compréhension du phénomène et d'en arriver aux conclusions présentées ci-dessous. La démarche de développement professionnel est une stratégie qui peut être utilisée dans des processus de continuité de l'engagement initial en enseignement primaire et secondaire, mais aussi dans des processus de discontinuité par rapport à cet engagement initial. Plus précisément, le développement professionnel permet d'avancer dans l'un des cinq processus suivants: le processus qui donne priorité à la continuité, le processus de continuité mitigée, le processus ambigu (continuité et désengagement), le processus de désengagement mitigé et le processus qui donne priorité au désengagement. Le choix de l'enseignant d'orienter sa démarche de développement professionnel dans un processus finalisé par l'engagement ou dans un processus finalisé par le désengagement est fait en fonction d'une évaluation des gains et des coûts liés à son engagement en enseignement primaire ou secondaire. L'ensemble des gains perçus par l'enseignant (en rapport avec son engagement en enseignement) s'intègre en un gain global qui est celui de la possibilité de réaliser son option fondamentale en éducation, c'est-à-dire son désir profond, le sens de son existence, ce qui le rend heureux, ce qui le valorise personnellement, sa passion la plus chère, son identité professionnelle la plus positive à ses yeux, son idéal le plus élevé, sa vocation et sa mission. En cohérence avec l'évaluation qu'il fait des gains liés à son engagement en enseignement, l'enseignant considère comme un coût insupportable le fait de devoir renoncer à la réalisation de son option fondamentale, notamment en raison des conditions comme la surcharge de travail, le manque de ressources, la violence diffuse, etc. Il vit cette nécessité de renoncer à son idéal comme une atteinte à son intégrité au point qu'il en devient malade - psychologiquement et physiquement. Lorsque l'enseignant perçoit qu'il peut réaliser son option fondamentale dans l'exercice de l'enseignement primaire ou secondaire, il s'engage de plus en plus dans la continuité de son engagement initial dans la profession enseignante et il poursuit sa démarche de développement professionnel en vue d'avancer dans cet engagement. Par contre, lorsque l'enseignant perçoit qu'il doit renoncer, dans l'exercice de l'enseignement primaire ou secondaire, à la réalisation de son option fondamentale, il se désengage de plus en plus de cette profession et poursuit sa démarche de développement professionnel dans le but de quitter l'enseignement primaire et secondaire. Dans ce cas, l'enseignant poursuit cette démarche si -et dans la mesure où -celle-ci lui ouvre une voie de remplacement, c'est-à-dire un autre engagement, et il oriente en même temps cette démarche dans le sens d'un engagement plus profond en éducation. En d'autres mots, à un premier niveau, l'enseignant du primaire ou du secondaire, avance, par son développement professionnel, dans des processus de continuité ou des processus de discontinuité de son engagement initial dans la profession, mais à un autre niveau, lorsque la démarche de développement professionnel permet de « gagner » ce qui a le plus de valeur à ses yeux, c'est-à-dire la réalisation de son option fondamentale en éducation, cette démarche se situe dans une dynamique de fidélité à son engagement plus profond en éducation. Ainsi, la conclusion générale de cette recherche est la suivante: l'engagement des enseignants du primaire et du secondaire dans leur développement professionnel constitue un processus d'investissement de soi dans la réalisation de leur option fondamentale en éducation. Cet engagement constitue donc essentiellement un processus de fidélité à soi, à son idéal, à sa vocation, à sa mission. ______________________________________________________________________________ MOTS-CLÉS DE L’AUTEUR : Engagement, Développement professionnel, Décrochage, Enseignants, Grounded Theory.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Striganuk, Serge. "Le rapport au travail en collaboration du personnel enseignant d'écoles secondaires du Québec." Thèse, Université de Sherbrooke, 2010. http://savoirs.usherbrooke.ca/handle/11143/948.

Full text
Abstract:
Cette recherche a pour but de connaitre le rapport au travail en collaboration du personnel enseignant d'écoles secondaires du Québec. Ce rapport comporte deux dimensions, à savoir les représentations dont les dispositions à collaborer et les pratiques de collaboration. La recension des écrits soulève quatre types d'éléments qui sont mis en cause dans le travail en collaboration chez le personnel enseignant : des facteurs de contexte, entre autres, la réforme de l'éducation au Québec (1997-1998), les représentations du personnel enseignant au regard du travail en collaboration, des représentations au regard des pratiques d'enseignement, l'identité professionnelle des enseignantes et enseignants. Sur le plan méthodologique, cette étude s'inscrit dans le paradigme compréhensif, interprétatif. La cueillette des informations, par entrevues semi-structurées, a été réalisée auprès de trente-cinq enseignantes et enseignants issus de trois écoles de tailles différentes en 2006 et en 2007. Les résultats révèlent qu'une forte proportion du personnel interrogé montre des dispositions positives ou plutôt positives à la collaboration. Par ailleurs, un peu plus des trois quarts des participantes et participants ont des pratiques de collaboration très développées ou développées. Quant au rapport à la collaboration, une majorité des participantes et participants présente un rapport positif ou plutôt positif. Les résultats de notre recherche ont permis d'identifier quatre types de collaboratrices et de collaborateurs : la personne solitaire et individualiste, la collaboratrice ou le collaborateur occasionnel, la collaboratrice ou le collaborateur sélectif, la collaboratrice ou le collaborateur engagé. Plusieurs facteurs conditionnent le travail en collaboration et ils se regroupent en quatre catégories : les facteurs personnels, la relation, la production, la dimension organisationnelle et contextuelle. Les résultats de cette recherche contribuent à mieux connaître le rapport au travail en collaboration du personnel enseignant ainsi que ce qui influence la dynamique de collaboration.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Delisle, Mathieu. "Croyances des futurs enseignants de langue au secondaire en regard de la compétence numérique des élèves." Mémoire, Université de Sherbrooke, 2016. http://hdl.handle.net/11143/10568.

Full text
Abstract:
Ce mémoire s’intéresse aux croyances (Rokeach, 1968) que des futurs enseignants du Québec ont en regard du développement de la compétence numérique des élèves. La recherche s’appuie sur les travaux scientifiques faits autour de la compétence numérique et adoptera le modèle tridimensionnel de Calvini et al. (2009). Ainsi, à la suite d’entretiens semi-dirigés, il a été possible de dégager le point de vue des 19 participants en ce qui a trait au développement de la compétence numérique globale via les dimensions technologique, cognitive et éthique. Les résultats obtenus laissent croire que les futurs enseignants sondés croient que la compétence numérique des élèves est faiblement développée dans sa triple dimension (technologique, cognitive et éthique). De plus, ce mémoire s’intéresse au rôle que devrait jouer les enseignants dans le développement de cette compétence numérique selon ces futurs enseignants. Il semblerait, pour eux, que les enseignants aient un rôle central de médiation dans le développement de la compétence numérique chez les élèves.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Thibodeau, Stéphane. "Solitude professionnelle d'enseignants du secondaire : relations avec le leadership du directeur d'école." Thèse, Université du Québec à Trois-Rivières, 2006. http://www.archipel.uqam.ca/1942/1/D1445.pdf.

Full text
Abstract:
À la suite des États Généraux sur l'éducation de 1996, une importante réforme du système scolaire a été mise en oeuvre au Québec. Le ministère de l'Éducation, le Conseil supérieur de l'éducation, la Centrale des syndicats du Québec et la Fédération des parents du Québec considèrent les enseignants comme étant des acteurs de premier plan dans la mise en oeuvre de cette réforme. Pour pouvoir assumer pleinement leurs responsabilités professionnelles face à un tel défi, les enseignants doivent bénéficier de conditions de travail favorables au soutien et à l'entraide. Or, l'examen de leur vie socioprofessionnelle porte à croire que la profession enseignante peut être qualifiée de solitaire. À cet égard, la solitude professionnelle est une caractéristique évoquée depuis des décennies par les experts québécois et étrangers pour décrire la condition enseignante. Quoique sans preuves empiriques, la littérature propose d'abord plusieurs éléments susceptibles d'être influencés par la solitude professionnelle; les effets potentiels de cette dernière apparaissant comme négatifs et dangereux tant pour la santé des organisations que pour celle de leurs membres. La littérature suggère ensuite plusieurs facteurs, certains reliés à l'environnement et d'autres à la personnalité, qui semblent favoriser le développement de la solitude professionnelle. Le leadership du directeur d'école apparaît aussi intéressant à titre de facteur environnemental en mesure d'influencer la solitude professionnelle des enseignants. De plus, l'autoefficacité des enseignants représente une caractéristique personnelle qui semble susceptible de jouer un rôle dans la relation entre le leadership du directeur d'école et la solitude professionnelle de ceux-ci. Il n'existe cependant aucune étude empirique portant sur la relation entre ces trois variables. Le problème de recherche relève donc de la méconnaissance de la relation entre le leadership du directeur d'école et la solitude professionnelle des enseignants ainsi que du rôle que peut jouer leur autoefficacité dans cette relation. Le cadre de référence est basé sur trois théories (du leadership transformatif de Bass, cognitive de la solitude de Peplau et Perlman et sociocognitive de l'autoefficacité de Bandura) ainsi que sur la recension des travaux antérieurs. Ce cadre de référence conduit à la formulation de trois hypothèses de recherche. Une approche méthodologique descriptive corrélationnelle permet de vérifier ces hypothèses. L'étude est menée par la poste auprès de 487 enseignants provenant de 42 écoles secondaires publiques et francophones de la province de Québec. Ces répondants remplissent trois instruments de mesure, soit l'Échelle de Leadership Transformatif du Directeur d'École, la traduction canadienne française du UCLA Loneliness Scale 3 et la traduction de la sous-échelle relative aux croyances d'efficacité sociale du Self-Efficacy Scale. D'abord, les résultats concordent avec la première hypothèse de recherche. En effet, ils indiquent des liens négatifs entre la solitude professionnelle des enseignants et les trois facteurs de la dimension transformationnelle (charisme, stimulation intellectuelle et reconnaissance personnelle), d'une part, et le facteur récompense contingente de la dimension transactionnelle du leadership du directeur d'école, d'autre part. Ensuite, les résultats correspondent en partie à la deuxième hypothèse de recherche. Comme prévu, ils révèlent l'existence d'une relation positive entre la dimension laisser-faire du leadership et la solitude professionnelle alors que, contrairement à l'hypothèse formulée, le lien observé est négatif entre la gestion par exception et cette même solitude professionnelle. Enfin, les résultats concordent avec la troisième hypothèse de recherche. Ils montrent en effet que les croyances d'efficacité sociale des enseignants semblent jouer un rôle médiateur dans la relation entre le leadership du directeur d'école et la solitude professionnelle de ceux-ci. Des pistes d'intervention telles la formation des directeurs d'école au leadership, le mentorat, le travail en équipe-cycle, la formation continue et la création d'une culture de collaboration pour les enseignants paraissent intéressantes pour amorcer la résolution du problème de solitude professionnelle chez ces derniers. Il semble également approprié de mieux préparer les futurs enseignants en formation initiale à gérer certaines situations difficiles au travail, contribuant ainsi à leur insertion professionnelle. Bien que cette étude prétende apporter une contribution au domaine de l'administration scolaire, elle comporte tout de même certaines limites rattachées au plan de l'expérience, à l'échantillon, aux instruments de mesure et aux écrits empiriques sur le sujet. Il semble donc opportun que d'autres recherches soient entreprises pour pallier ces limites, valider la théorie du leadership transformatif appliquée aux directeurs d'école et identifier d'autres antécédents possibles de la solitude professionnelle. ______________________________________________________________________________ MOTS-CLÉS DE L’AUTEUR : Croyances d'efficacité sociale, Directeur d'école, Enseignant, Leadership, Solitude professionnelle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Jeannin, Laurent. "Appropriation par un enseignant de physique d'une nouvelle séquence d'enseignement : cas de la mécanique en seconde." Lyon 2, 2006. http://theses.univ-lyon2.fr/documents/lyon2/2006/jeannin_l.

Full text
Abstract:
Ce travail a pour objectif d'expliciter la pratique professionnelle d'enseignants « experts » lors de l'appropriation d'une séquence d'enseignement issue de la collaboration entre des chercheurs et des enseignants du secondaire. Elle met en avant l'activité de modélisation en physique et l'enseignement centré sur l’élève. Elle porte sur la partie du programme officiel de la classe de seconde intitulée : « l'univers et son mouvement ». Le cadrage théorique est construit à l’aide des concepts d'activité, d'actions et d'opérations issus de la théorie de l'activité de Leontiev et des concepts de contrat et de milieu issus de la didactique des mathématiques. L'analyse porte aussi bien sur l'enseignant quand il est en classe que lorsqu'il est hors de la classe en particulier quand il prépare son enseignement. Il s'agit d'une étude de cas sur un enseignant. Le corpus de données est constitué de vidéos des réunions de préparation en groupe d'enseignants et des séances d'enseignements associées aux documents de préparation personnels. Les analyses réalisées nous permettent d'expliciter les parts d'implicites et d'explicites entre la préparation et l'enseignement, tout en montrant l'évolution de la pratique de l'enseignant du point de vue des processus mise en avant par la séquence. L'implicite est relatif à la mise en place et gestion de l'enseignement à des niveaux opératoires, tandis que ce qui est explicite est niveau du savoir en jeu. En termes d'évolution, l'enseignant laisse de plus en plus de place aux points de vues de l'élèves sans prendre en compte les processus de pensées relatifs à l'activité de modélisation
This work aims to clarify the professional practice of expert teachers when they appropriate a new teaching sequence. This sequence was designed by a group of researchers and teachers at secondary school level. It involves modelling activities in physics and is focused on learners. It is related to the part of the official program of 10th grade (seconde) entitled: "universe and its movement". Our theoretical framework involves the concepts of activity, actions and operations from the theory of activity of Leontiev and the concepts of didactical contract and « milieu » from Franch theory of didactic of mathematics. This is a case study on a teacher. The corpus of data consists of (1) video recordings of meetings, between physics teachers of the same school, aiming at preparing the teaching sessions, (2) the personal documents of preparation of the observed teacher, and (3) video recordings of teaching sessions of the observed teacher. The analysis deals with the teacher when he is in class as and out the class in particular when he prepares the teaching sessions. These analyses enable us to clarify the implicit and explicit parts between the preparation and teaching, and show the evolution of the teacher practice from the point of view of the processes proposed by the sequence. The implicit part of the teacher practice relates to his installation and management of its teaching on operational levels, while what is explicit it is what is shared with his colleagues. In terms of evolution, the teacher leaves more and more place at the points of views of the learners without taking into account the processes of thoughts relating to the modelling activites
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Jarty, Julie. "L'emploi, la famille et l'articulation des temps de vie chez les enseignant( e)s du secondaire : une comparaison France-Espagne." Toulouse 2, 2010. http://www.theses.fr/2010TOU20060.

Full text
Abstract:
Cette thèse s’intéresse à l'articulation des différentes temporalités sociales à partir d'une étude comparative des trajectoires professionnelles, familiales et personnelles d'hommes et de femmes enseignant(e)s du secondaire en Espagne et en France. Prenant appui sur une cartographie des contextes sociétaux, un examen des modes de structuration de la profession enseignante, ainsi que sur 70 entretiens biographiques et 17 « cahiers temps », cette recherche propose une analyse des mécanismes de différenciation sexuée des modalités de gestion de l'interface des temporalités sociales par le biais de différents niveaux d'analyse. De ce point de vue, la démarche comparative permet d'identifier des « contrats de genre » et des « éthos professionnels » distincts de part et d'autre des Pyrénées. Du côté sociétal, les politiques publiques et les normes d'activité rémunérée et non rémunérée rendent les conditions de maintien sur le marché du travail des mères moins conflictuelles en France qu'en Espagne. Du côté professionnel, la figure de l'enseignante française se caractérise par une forte flexibilité temporelle, tandis que le système scolaire espagnol entraîne des temporalités professionnelles plus rigides. Ces différences engagent des pratiques et des normes divergentes en matière d'articulation des temps de vie dans les deux pays, que les biographies individuelles viennent alternativement conforter, interroger, voire transformer. Cette pluralité des situations empiriques est présentée dans une typologie des expériences sociales du genre adaptée à la profession enseignante
Esta tesis pretende analizar la articulación de las diferentes temporalidades sociales a partir de un estudio comparativo de las trayectorias profesionales, familiares y personales del profesorado de secundaria en Francia y en España. Apoyándose en una cartografía de los contextos societales, un examen de los modos de estructuración de la profesión docente, así como en 70 entrevistas biográficas y 17 ‘diarios de tiempo', la tesis propone un análisis de los mecanismos de diferenciación sexuada de las modalidades de gestión de la relación público/privada vía la articulación de estos diferentes niveles de análisis. Desde este punto de vista, el proceso comparativo permite identificar “contratos de género” y “ethos profesionales” distintos a ambos lados de los Pirineos. Respecto al nivel societal, las políticas públicas y las normas propias de la actividad remunerada y no remunerada hacen que la presencia de las madres en el mercado de trabajo sea menos conflictiva en Francia que en España. Al nivel profesional, la figura docente francesa conduce a una fuerte flexibilidad temporal mientras que la española supone temporalidades profesionales más largas en los centros de trabajo (Institutos). Estas diferencias, asimismo, implican prácticas y representaciones diferentes en lo relativo a la articulación de los tiempos de vida en los dos países, que las biografías individuales pueden tanto aceptar, cuestionar, como incluso transformar. La pluralidad de las situaciones empíricas está presentada a través de una tipología de las experiencias sociales de género en el profesorado
The research analyses the articulation of the different social times based on a comparative study of the work, family and personal paths of female and male secondary school teachers in Spain and France. Drawing on a cartography of the societal contexts, a study of the working conditions within the teaching profession, as well as 70 interviews and 17 “time budgets”, the research proposes to understand the gender differentiated mechanisms of the work/life balance through the articulation of these different levels of analyses. The cross-national comparative approach enables the identification of distinct “gender contracts” and “professional ethos” on both sides of the Pyrenees. On the societal level, public policies and the societal norms relating to paid and unpaid work make of the continuous activity patterns of French mother less problematic than in Spain. On the professional level, the normative model of the French teacher induces high levels of working time flexibility whereas the Spanish school system leads to more rigid working time norms. These differences reflect distinct practices and representations of work/life balance between the two countries, which are confirmed, questioned or even transformed at the individual biography level. A typology of the gender social experiences within the teaching profession provides an illustration of this variety
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Metioui, Abdeljalil. "Les représentations des enseignant-e-s de science du secondaire et du collégial à l'égard des théories atomiques." Doctoral thesis, Université Laval, 1987. http://hdl.handle.net/20.500.11794/29278.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Le, Bel Annie. "Les liens entre la relation enseignant-élève et la motivation scolaire des élèves de deuxième cycle du secondaire." Master's thesis, Université Laval, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11794/27374.

Full text
Abstract:
Il est bien connu que l'éducation détermine en grande partie les conditions de vie des personnes. Au Québec, le taux de décrochage scolaire demeure important et nécessite que l'on porte attention à la motivation scolaire. Cette étude se consacre à la perception des élèves quant à la relation bienveillante de leurs enseignants et à la façon dont celle-ci peut influencer leur motivation scolaire. On y privilégie une approche quantitative bonifiée d'un volet qualitatif pour retirer une meilleure compréhension du phénomène. Au total, 499 élèves de deuxième cycle du secondaire ont participé à cette recherche. Ils ont répondu à un questionnaire standardisé de quatre sections portant sur l'estime de soi, la perception de compétences scolaires, la motivation scolaire et la relation bienveillante. De plus, ils ont répondu à deux questions ouvertes quant à leur appréciation de deux enseignants qu'ils sélectionnaient comme étant le plus apprécié et le moins apprécié. Les résultats mettent en évidence l'importance de la relation bienveillante de l'enseignant et révèlent que les attitudes des enseignants, tant dans leur savoir-faire que par leur savoir-être jouent un rôle de premier plan dans le parcours scolaire des élèves en affectant principalement leurs perceptions de compétences scolaires. Afin d'accroitre chez les élèves une perception plus positive de l'école en général, plusieurs éléments doivent être pris en compte pour favoriser au maximum la relation entre l'enseignant et l'élève.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Forgette-Giroux, Renée. "Étude de la structure du système de valeurs instrumentales des directeurs(trices) et des enseignants(es) du secondaire et de leurs attitudes vis-à-vis l'évaluation du personnel enseignant." Thesis, University of Ottawa (Canada), 1986. http://hdl.handle.net/10393/4616.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Starkey, Perret Rebecca. "Développement personnel et professionnel des enseignants de langue et acquisition de l'anglais par les apprenants du secondaire : impacts, interactions, relations." Nantes, 2012. http://www.theses.fr/2012NANT3027.

Full text
Abstract:
Ce travail de recherche porte sur les représentations que les enseignants de L2 dans le secondaire construisent sur les retours sur investissement qu'ils perçoivent et étudie les impacts que ces représentations ont sur leurs choix pédagogiques et les attitudes qu'ils ont envers les apprenants. Les représentations sont mesurées à l'aide de questionnaires et d'entretiens, et les choix pédagogiques et les attitudes sont examinés par le biais de l'observation des enseignantes d'anglais sur le terrain. L'étude de ces éléments permet de tirer des conclusions concernant l'acquisition de l'anglais en se basant sur le cadre théorique construit. Cette recherche a permis de déterminer que les représentations construites sur les conditions d'exercices, sur les contraintes institutionnelles et sur les apprenants formant un système complexe de représentations qui a un impact sur les actions sur le terrain, ce qui n'est pas sans conséquence pour les acquisitions. Un besoin de formation en acquisition et en psychologie de l'éducation a émergé et il a été noté que la démarche de communication des résultats de l'observation et leur confrontation théorique a permis de déstabiliser les représentations des participantes. Ce constat ouvre des pistes de réflexion sur les ponts qui peuvent être construits entre la recherche en didactique et la pratique de terrain dans le secondaire en France au sein et au-delà du cadre de la formation initiale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Bandia, Mbouilou Jean david. "Utilisation pédagogique des outils numériques dans l’enseignement secondaire au Ghana : Etude comparée des cursus anglophones, francophones et bilingues." Thesis, Cergy-Pontoise, 2019. http://www.theses.fr/2019CERG0998.

Full text
Abstract:
Le but de cette recherche est de mettre en lumière des facteurs qui stimulent des usages pédagogiques des outils numériques en étudiant l’interaction entre le cadre institutionnel, le cadre technologique, et les caractéristiques individuelles des enseignants. L’originalité de la présente étude repose sur le fait qu’elle vise particulièrement des différences au niveau organisationnel, au niveau individuel ou au niveau culturel, ainsi que l’influence de ces différences sur les pratiques éducatives avec les outils numériques.Bien que des outils numérique sont utilisés dans des écoles du Ghana, dans la plupart des cas, il s’agit de l’apprentissage de l’informatique, malgré des défis de nature infrastructurelles, technologique, humaine, et financière évoqués par (Karsenti, Collin, et Harper-Merrett, 2011). La littérature indique qu’il existe dans le contexte de l’Afrique en général, une catégorie marginale d’enseignants qui intègrent des outils numériques dans leurs pratiques de classe (Karsenti, Collin, et Harper-Merrett, 2012)). Ce qui montre qu’il y a un déséquilibre dans l’exploitation pédagogique des outils numériques, entre des enseignants. Il semblait donc important de procéder à une étude par laquelle on obtiendrait un éclairage plus parfait sur des facteurs qui stimulent des pratiques pédagogiques des outils numériques. Par une telle recherche il semblait possible d’établir des schémas qui décrivent des interactions entre les caractéristiques des établissements scolaires, les caractéristiques individuelles des enseignants et des pratiques éducatives des outils numériques.Dans le cadre de cette présente recherche, la caractérisation de De Vries (2001) sur les logiciels éducatifs, nous a permis d’identifier les différents types de logiciels éducatifs utilisés dans des établissements scolaires enquêtés. Les modèles de Raby (2004), et de Romeo (2015), nous ont permis d’identifier le niveau d’usages pédagogiques des outils numériques des enseignants enquêtés, en termes de pertinence et de variété.Le choix méthodologique de la présente recherche porte sur une étude multi-cas inspiré de (Yin, et al, 2013), et impliquant onze établissements scolaires du secondaire, et trente enseignants. La collecte des données a été réalisée en deux phases ciblant respectivement des responsables des établissements scolaires, et des enseignants, par le canal de deux questionnaires, des entretiens semi-dirigés, et des observations des situations de terrain.L’analyse des caractéristiques des établissements scolaires qui ont mis en place des dispositifs solides visant l’intégration pédagogique des TIC, et celles des enseignants qui ont des usages réguliers, variés, et pertinents des TICE, souligne plusieurs points saillants présentés dans le rapport final. En outre, le fait que l’établissement scolaire était de niveau socioéconomique élevé, anglophone, de grande taille en termes d’effectif des élèves, et pratiquait des programmes scolaires qui ont connu des réformes, pour prendre en compte des enjeux liés, à l’intégration pédagogique des outils numériques dans des pratiques de classe, semblait avoir un effet positif sur le niveau en équipements et ressources TICE, ou sur les pratiques éducatives des outils numériques. Les résultats illustrent également que les disciplines enseignées (les sciences, l’électronique, le dessin industriel, la technologie, et les langues étrangères), l’expérience d’usage professionnel des outils numériques, les motivations d’usages, notamment celles qui visent la communication, l’évaluation des élèves en ligne, et le développement de l’esprit critique des élèves, la mise en œuvre des approches pédagogiques actives, et l’implication dans des projets pédagogiques de l’équipe d’école, en lien avec le numérique éducatif, semblaient avoir aussi une influence positive et forte sur les pratiques éducatives des outils numériques. Toutefois les résultats illustrent également des tendances moyennes ou faibles
The aim of this research is to highlight factors that stimulate pedagogical uses of digital tools by studying the interaction between the institutional framework, the technological framework, and the individual characteristics of teachers. The originality of the present study is based on the fact that it focuses on organizational, individual or cultural differences, and the influence of these differences on the educational practices of digital tools.Although digital tools are used in schools in Ghana, in most cases they are computer literacy, despite the infrastructure, technological, human and financial challenges raised by (Karsenti, Collin, & Harper-Merrett, 2011). The literature indicates that in the context of Africa in general, there is a marginal category of teachers who integrate digital tools into their classroom practices (Karsenti, Collin, & Harper-Merrett, 2012). This shows that there is an imbalance in the pedagogical use of digital tools, between teachers. It therefore seemed important to carry out a study that would shed more perfect light on factors that stimulate educational practices in digital tools. Through such research it seemed possible to draw up diagrams that describe interactions between the characteristics of schools, the individual characteristics of teachers and the educational practices of digital tools.In the context of this research, the characterization of De Vries (2001) on educational software, has enabled us to identify the different types of educational software used in surveyed schools. The Raby (2004) and Romeo (2015) models have enabled us to identify the level of pedagogical use of the digital tools of the surveyed teachers, in terms of relevance and variety.The methodological choice of this research is based on a multi-case study inspired by (Yin, et al, 2013), involving eleven secondary schools, and thirty teachers. Data collection was carried out in two phases, targeting school managers and teachers respectively, by means of two questionnaires, semi-structured interviews, and observations of field situations.An analysis of the characteristics of schools that have put in place strong mechanisms for the pedagogical integration of digital tools, and those of teachers who have regular uses, various, and relevant digital tools in classroom practices, highlights several aspects presented in the final report. In addition, the fact that the school was of a high socioeconomic level, English school, of a large size in terms of student numbers, and was involved in school programs which had undergone reforms, to take into account issues related to the pedagogical integration of digital tools into classroom practices, seemed to have a positive effect on the level of ICT equipment and resources, or educational practices of digital tools. The results also show that the disciplines taught (science, electronics, industrial design, technology, and foreign languages), the experience of professional use of digital tools, motivations for use, in particular those aimed at communication, the assessment of pupils online, and the development of critical thinking of pupils, the implementation of active pedagogical approaches, and involvement in educational projects of the school team, linked to digital education, also seemed to have a positive and strong influence on the educational practices of digital tools. In all cases, the results also illustrate medium or low trends characterising the relative links between institutional characteristics, individual characteristics of teachers, and educational practices of digital tools
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Marion, Caroline. "Identification et explication de facteurs et de solutions pouvant contribuer à l'augmentation du plaisir à exercer le travail enseignant au secondaire." Thèse, Université du Québec à Trois-Rivières, 2011. http://depot-e.uqtr.ca/4456/1/030313746.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Loubère, Lucie. "Les environnements numériques de travail dans l'enseignement secondaire : étude d'un système représentationnel." Thesis, Toulouse 3, 2018. http://www.theses.fr/2018TOU30048/document.

Full text
Abstract:
L'intégration des technologies numériques dans l'éducation (TICE) est souvent décrite comme difficile. Parce que leur déploiement est généralisé et leur utilisation rendue obligatoire par l'institution, les environnements numériques de travail (ENT) constituent un outil à part dans le champ des TICE. Ce travail propose d'investiguer comment cet outil a intégré la pensée professionnelle enseignante à partir d'une approche reposant sur la théorie des représentations sociales. L'étude proposée est constituée en deux phases. Le premier temps est consacré à l'examen du discours social sur les TICE et se fonde sur l'analyse de trois corpus textuels, correspondant à trois types de discours différents (discours médiatiques, textes institutionnels, et contributions à la concertation sur le numérique éducatif de 2015). Nous proposons par une approche lexicométrique d'identifier les thématiques transversales à ces corpus et celles qui sont spécifiques de chacun de ces types de discours. Le second temps de ce travail repose sur une enquête par questionnaire menée auprès de 625 enseignants du secondaire de l'académie de Toulouse. À partir de tests d'évocations hiérarchisées, nous étudions les contenus des représentations professionnelles de quatre objets : l'ENT, le métier d'enseignant, la notion d'information et la notion de communication. L'analyse de la structure des réponses, sur chacun de ces objets puis dans les relations entre les objets, met notamment en évidence la particularité de leur lecture par les enseignants au regard du discours social identifié dans la partie précédente. Le système complexe formé par ces quatre objets permet d'observer que les représentations du métier d'enseignant et de l'ENT ont peu de contenus communs, mais qu'elles partagent toutes les deux de nombreux éléments avec les représentations de la communication et de l'information. Ces résultats dessinent également deux grandes tendances dans la façon de décrire les objets de représentation investigués : une partie de la population semble systématiquement privilégier des éléments fonctionnels pour décrire chacun des objets alors qu'une autre partie de la population associe préférentiellement des éléments évaluatifs
The integration of Information and Communication Technologies in Education (ICTEs) has often been described as a thorny endeavour. Digital Work Environments (DWE) can be considered as a particularly interesting ICTE tool because of their widespread and compulsory deployment in the French educational system. This study investigates how the DWE tool has integrated professional representations based on the theoretical approach of social representations. In a first phase, we base our analyses on the social discourses about ICTEs through three textual corpora, reflecting three different types of discourses (media, institutional, national consultation on digital education in 2015). We use a lexicometric approach in order to identify the transversal themes and the idiosyncrasies of these discourses. The second part of this study is based on a survey by questionnaires on 625 secondary education teachers of Toulouse academy. Here, the hierarchical evocation method is used to examine the content of professional representations on four objects: the DWE, the teaching profession, the notions of information and of communication. The structure analyses of the responses and the interrelations study between these objects show the peculiarity of the teachers' universes compared to the ones identified in the three social discourses. The complex system formed by the four objects allows us to observe that although the representations of the teaching profession and the DWE have few common contents, they share numerous elements with the representations of communication and of information. Finally, these results enlighten us on two larger tendencies on the way secondary teachers describe the investigated objects: one part of the population seem to systematically privilege functional elements whereas the other part of the population prefers to associate evaluative elements when relating to each one of these objects
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Cartier, Renée. "Relation entre l'âge du personnel enseignant au préscolaire-primaire et au secondaire au Québec et leur engagement dans des activités de formation continue /." Thèse, Trois-Rivières, Université du Québec à Trois-Rivières, 1998. http://www.uqtr.ca/biblio/notice/resume/03-2182994R.htm.

Full text
Abstract:
Mémoire (M.A.) - Université du Québec à Trois-Rivières, 1998.
Bibliographie : f. [164]-168. Le résumé et la table des matières sont disponibles en format électronique sur le site Web de la bibliothèque. CaQTU
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Cartier, Renée. "Relations entre l'âge du personnel enseignant au préscolaire-primaire et au secondaire au Québec et leur engagement dans des activités de formation continue." Thèse, Université du Québec à Trois-Rivières, 1998. http://depot-e.uqtr.ca/4750/1/000642348.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Lapostolle, Guy. "La démocratisation de l'enseignement secondaire sous les deux septennats de François Mitterrand." Phd thesis, Université de Bourgogne, 2004. http://tel.archives-ouvertes.fr/halshs-00005205.

Full text
Abstract:
La démocratisation de l'enseignement secondaire est un objectif qui a sous-tendu les politiques éducatives des ministres de l'Education nationale qui se sont succédés lors des deux septennats de François Mitterrand. Cependant, chacun de ces ministres, en fonction de ses convictions propres, des contextes qu'il a traversés et des forces qui se sont opposées à lui, a contribué à donner une configuration singulière à cet objectif. Cette thèse tente de mettre en lumière les différentes configurations que la démocratisation de l'enseignement secondaire a prises au cours de cette période. Elle interroge également les effets de ces politiques successives.
Tout en tentant de s'intégrer dans un vaste champ disciplinaire qui propose diverses hypothèses interprétatives des causes de dysfonctionnement du système éducatif, cette histoire politique questionne aussi chacune de ces hypothèses.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Virat, Mael. "Dimension affective de la relation enseignant-élève : effet sur l’adaptation psychosociale des adolescents (motivations, empathie, adaptation scolaire et violence) et rôle déterminant de l’amour compassionnel des enseignants." Thesis, Montpellier 3, 2014. http://www.theses.fr/2014MON30048/document.

Full text
Abstract:
A l'étranger, nombre de travaux longitudinaux en psychologie de l'éducation montrent que la relation affective enseignant-élève (RAEE) est bénéfique tant à l'école (réussite, persévérance, comportement, etc.) qu'en dehors (baisse de dépression, anxiété, délinquance, etc.) (Fortin, Plante & Bradley, 2011). En revanche, ses déterminants ont été peu étudiés et le rôle de l'engagement affectif des enseignants sur la RAEE n'a pas été évalué. Le présent travail, inspiré de la théorie de l'attachement (Bowlby, 1969), vise à combler cette lacune en mobilisant le concept d'amour compassionnel (Underwood, 2008).En France, où aucune étude quantitative sur le sujet n'a été réalisée jusque là, la RAEE est polémique, voire tabou. Ses effets ne pourraient-ils pas être testés empiriquement ? La théorie des trois systèmes de motivation (Favre & Favre, 1993) permet ici de comprendre et de mesurer l'effet de la RAEE sur les adolescents.Après validation auprès d'enseignants (N = 275) d'une version française de l'échelle d'amour compassionnel (Sprecher & Fehr, 2005) envers les élèves, il apparaît que celle-ci est prédictive de la RAEE (STRS, Pianta, 2001). Cette thèse valide aussi auprès de collégiens (N = 145) un outil psychométrique visant à évaluer trois systèmes de motivation. Complété par d'autres instruments évaluant l'adaptation psychosociale (empathie, variables scolaires et violence), il est soumis à deux échantillons (113 collégiens et 104 collégiens de SEGPA) : la RAEE favorise la motivation d'innovation, l'empathie et l'adaptation scolaire tout en protégeant contre la motivation de sécurisation parasitée (ou d'addiction), l'indiscipline scolaire et la violence. Cela plaide pour une approche relationnelle, telle que promue par les théoriciens du care en éducation, et, au-delà, pour une psychologie positive de l'éducation
Number of longitudinal studies in educational psychology have shown that affective teacher-student relationships (RAEE) is beneficial both at school (success, perseverance, behaviour, etc.) and outside (decrease in depression, anxiety, delinquency, etc.) (Fortin, Plante & Bradley, 2011). However, its determinants have been little studied and the role of teachers' affective commitment on RAEE has not been estimated. This thesis grounded on attachment theory (Bowlby, 1969) aims at filling this gap with the concept of compassionate love (Underwood, 2008).In France, where the subject has not been quantitatively studied yet, the RAEE is greatly controversial, even taboo. Could its effects be tested empirically? The three motivational systems theory (Favre & Favre, 1993) enables us to understand and measure the effect of RAEE on adolescents.After validating a French version of the compassionate love scale for students (Sprecher & Fehr, 2005) in a sample of teachers (N = 275), it appears to be predictive of the RAEE (STRS, Pianta, 2001). This thesis also validates a psychometric tool to assess the three motivational systems in a sample of middle school students (N = 145). Then, this tool has been completed by other instruments assessing psychological adjustment (empathy, school variables and violence) and completed by two samples (N = 113 middle school students and N = 104 students from special education units called SEGPA): RAEE promotes innovation motivation, empathy and school adjustment while protecting against addiction motivation, school indiscipline and violence. This argues for a relational approach in education, as promoted by care theorists, and for a positive educational psychology
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Hascoët, Marine. "La perception du soutien conditionnel parental et enseignant : évolution et liens avec la perception de compétence scolaire lors de la transition entre le primaire et le secondaire." Thesis, Université Grenoble Alpes (ComUE), 2016. http://www.theses.fr/2016GREAH021/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse a pour objet l’étude de la perception par les enfants du soutien conditionnel parental et enseignant, défini comme un soutien vu comme dépendant de l’atteinte des exigences fixées par ces adultes (Harter, 1999). Deux objectifs sont poursuivis dans ce travail. Le premier étudie l’évolution d’une telle perception lors de la transition entre le primaire et le secondaire. Pour ce faire, nous devions disposer d’un outil de mesure. Nous avons testé, dans trois études, les qualités psychométriques d’une échelle de perception du soutien conditionnel parental et enseignant dans le domaine scolaire auprès d’élèves de CM2 et de 6ème. Les analyses sur l’instrument ont mis en évidence trois dimensions dans le soutien conditionnel : un soutien conditionnel d’estime (parental et enseignant), un soutien conditionnel émotionnel parental et un soutien conditionnel émotionnel enseignant. Concernant le premier objectif, les résultats révèlent que la perception du soutien conditionnel émotionnel parental est stable du CM2 à la 6ème. La perception du soutien conditionnel émotionnel enseignant est aussi stable entre le début et la fin du CM2, mais diminue en 6ème alors que celle du soutien d’estime diminue faiblement au cours du temps. Le deuxième objectif vise à vérifier les liens entre ce soutien conditionnel parental et enseignant et la perception de compétence scolaire des élèves. Nous supposions (1) que les différents types de soutien conditionnel perçu seraient liés négativement à la perception des élèves de leur compétence scolaire, (2) que ces relations seraient médiatisées par l’anxiété envers l’évaluation et la sensibilité à l’erreur et (3) que le lien entre le soutien parental et la perception de compétence scolaire des élèves serait modéré par le soutien conditionnel émotionnel enseignant. Nos résultats montrent que le soutien conditionnel émotionnel parental et le soutien conditionnel émotionnel enseignant sont bien liés négativement à la perception de compétence scolaire et que seule l’anxiété d’évaluation médiatise cette relation. Le soutien conditionnel d’estime n’est pas lié à la perception de compétence quand le soutien conditionnel émotionnel est contrôlé. Enfin, le soutien conditionnel émotionnel parental et le soutien conditionnel enseignant interagissent pour prédire la perception de compétence scolaire : sous une perception élevée du soutien conditionnel d’une source, la perception du soutien conditionnel de l’autre source n’est plus liée à la perception de compétence scolaire. Pris dans leur ensemble, nos résultats confortent les études qui soulignent les effets néfastes du soutien conditionnel perçu en termes d’adaptation scolaire et sociale (e.g., Assor, Roth, & Deci, 2004 ; Côté, Bouffard, & Vezeau, 2014 ; Makri-Botsari, 2015). Ils ajoutent aux connaissances en montrant l’importance du soutien conditionnel de l’enseignant dans cette même adaptation
This thesis focuses on children perception of the conditional support provided by their parents and teachers. Conditional support refers to a support that depends on succeeding to achieve standards set by these adults (Harter, 1999). This work has two objectives. The first aims at studying the evolution of the perception of the adults’ conditional support during the transition from primary to secondary school. To do so, a series of three studies was conducted to test the psychometric properties of an instrument devoted to assess the perception of students from the 5th and 6th grades that the availability of their parents and teachers support was conditional to their academic achievement. Factorial analyses (EFA and CFA) revealed the presence of three types of conditional support: an esteem conditional support common to parents and teachers, a parents’ emotional conditional support and a teachers’ emotional conditional support. Regarding our first objective, results reveal that the perception of parents’ emotional conditional support is stable across the transition to secondary school. Teachers’ emotional conditional support is stable between the beginning and the end of 5th grade, but decreases during the 6th grade. The esteem conditional support slowly drops throughout the whole period. Our second objective is to verify the links between perception of conditional support from parents and teachers and the students’ perception of their scholastic competence. We hypothesised (1) that all types of conditional support would be negatively linked to the students’ perception of their scholastic competence, (2) that anxiety towards evaluation and sensitivity to error would mediate these relations and (3) that the teacher’s emotional conditional support would moderate the link between the parents’ conditional support and the students’ perception of their scholastic competence. Our results show that the emotional conditional support from both the parents and the teacher are negatively linked to the perception of scholastic competence and that only anxiety mediates these relations. The esteem conditional support is unrelated to the perception of scholastic competence when emotional conditional support is controlled. Finally, the parents’ emotional conditional support and the teachers’ conditional support interact to predict the perception of scholastic competence: under a high perception of conditional support from one source, the perception of conditional support from the other source is no more linked to the perception of scholastic competence. Altogether, our results strengthen previous studies that underline the deleterious effects of perceived conditional support on social and academic adaptation (e.g., Assor et al., 2004 ; Côté et al., 2014 ; Makri-Botsari, 2015). They bring new knowledge by showing the importance of teacher conditional support for this adaptation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Qin, Jieying. "Le rôle de l'enseignant en éducation civique au collège en Chine et en France." Phd thesis, Université de Strasbourg, 2012. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00759952.

Full text
Abstract:
Cette recherche comparative vise à comprendre le changement du rôle de l'enseignant chargé de l'éducation civique au collège en France et en Chine, et à analyser les facteurs qui permettent à l'enseignant de cette matière ou l'empêchent de jouer son nouveau rôle en mettant en pratique les démarches proposées en classe dans le contexte des deux pays. Les instruments de recherche se sont focalisés sur les observations des interactions verbales entre l'enseignant et l'élève durant le cours d'éducation civique en classe et sur les entretiens auprès des enseignants chargés de l'éducation civique au collège en France et en Chine. Notre recherche a montré d'une part, le rôle joué par des enseignants chargés de l'éducation civique au collège en France et en Chine et les facteurs influençant son rôle et ses pratiques, d'autre part, les similitudes et les différences dans le contexte des deux pays.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Sokona, Sidi Békaye. "A propos de la proportionnalité : avatars d'une situation didactique dans sa transmission à un enseignant et son insertion dans un curriculum existant." Grenoble 1, 1993. http://www.theses.fr/1993GRE10181.

Full text
Abstract:
De nombreux travaux sur la proportionnalite mettent en evidence la preference des eleves pour des procedures scalaires (fondees sur les proprietes d'isomorphisme) aux depens de procedures fonctions (fondees sur le coefficient de proportionnalite) qui sont privilegiees par l'enseignement. L'objectif de ce travail consiste a prevoir les conditions dans lesquelles un enseignement peut faire evoluer les eleves de l'utilisation de procedures scalaires a celle des procedures fonctions tout en donnant du sens aux procedures fonctions. Un micro-processus d'enseignement a ete elabore et experimente fonde sur une analyse theorique prealable de situations a-didactiques permettant une telle evolution. L'etude que nous menons dans cette these porte sur les comportements des eleves dans differentes situations et sur celui de l'enseignant dans l'execution de son role pendant les phases collectives de ce processus. L'analyse des donnees recueillies a permis de reperer les effets limites des phases collectives et le probleme de la devolution des situations relevant d'une part des conditions de travail inhabituelles par rapport a la coutume de la classe et d'autre part des modes d'interventions de l'enseignant. L'experimentation realisee montre donc l'insuffisance de la seule consideration des phases a-didactiques d'un processus et la necessaire prise en compte des conditions de fonctionnement plus large de la classe, en particulier le type d'interactions habituel entre enseignant et eleve
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Gingras, Karine. "Relations entre les attitudes des élèves de deuxième année du primaire envers l'école et leur enseignant, le style parental, l'encadrement aux devoirs et le décrochage scolaire au secondaire." Thèse, Université du Québec à Trois-Rivières, 2010. http://depot-e.uqtr.ca/1916/1/030149038.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Prignot, Patrick. "Classe inversée et élèves de l'enseignement secondaire : d'une perspective technologique à une approche anthropologique." Thesis, Strasbourg, 2019. http://www.theses.fr/2019STRAG010/document.

Full text
Abstract:
Dispositif pédagogique qui réorganise temps et espaces scolaires grâce aux fonctionnalités des outils numériques, la classe inversée suscite un engouement important dans les sphères de l’éducation. Dans un contexte de développement rapide de cette pratique dans l’enseignement secondaire français, cette recherche s’intéresse à l’appropriation du dispositif par des élèves de lycée et interroge la dynamique créée chez les apprenants engagés dans une classe inversée. A travers de questionnaires et d’entretiens menés auprès d’élèves de huit classes de lycée, une analyse exploratoire a été conduite pour comprendre l’évolution des rapports au savoir des apprenants, ainsi que le repositionnement de l’élève face à l’enseignant dans la relation pédagogique. Il apparaît que le dispositif est un instrument au service du professeur plus qu’un levier de changement pour les élèves. Au-delà de l’impact sur la motivation, inégal selon les élèves, il semble que le dispositif de la classe inversée s’inscrive dans la problématique d’une redistribution des rôles au lycée qui mette l’élève en tension entre soumission et responsabilisation à propos de ses apprentissages
A pedagogical tool which reorganizes educational time and space thanks to the use of new technologies, the Flipped Classroom has generated great enthusiasm in education. Given the rapid development of this instructional approach at the secondary level in France, this research looks at the appropriation of the flipped classroom by French high school students and questions the dynamics created for the learner navigating in a flipped setting. Using questionnaires and semi-directive interviews conducted with 8 high school classes, an exploratory analysis was done to understand the evolution of students’ relationship to knowledge and how they reposition themselves in relation to their teacher. It appears that the flipped classroom approach is more of an instrument to serve teachers’ needs than a change agent for students. Beyond its impact on student motivation, which differs from one student to another, the Flipped Classroom approach seems to come within the scope of the redistribution of roles at the high school level, placing the student in a situation of tension between submission and responsibility concerning his/her learning
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Bénaïoun-Ramirez, Nicole. "Contribution a l'etude de la professionnalite enseignante : des enseignants face a l'imprevu." Toulouse 2, 2001. http://www.theses.fr/2001TOU20007.

Full text
Abstract:
Les sciences de l'education, par le regard pluriel qu'elles autorisent, ont permis ici de reperer les modifications que les bouleversements du systeme educatif depuis la iiieme republique, ont entraines dans le rapport des enseignants a leur fonction. Les representations des professeurs de college temoignent de deux << projetsvisees >>, en tension dialectique dans les diverses reformes, lies l'un al'assimilation des differences, l'autre a leur epanouissement, projets dont l'articulation incombe aux enseignants sur le terrain. Ainsi se sont construits des << modeles normatifs >> de professionnalite concus comme des << exigences >> auxquels se referent plus ou moins les enseignants dans leur pratique quotidienne. La recherche sur le terrain s'est attachee a reperer les principes organisateurs des representations des enseignants concernant l'imprevu en classe, et a comprendre les processus a l'oeuvre dans le << faire avec >> qu'ils developpent. Les resultats des enquetes (entretiens, observations et questionnaires) ont etabli que le contexte professionnel, l'anciennete (professionnelle et dans le college), et l'implication etaient differentiels des representations, et que celles-ci se differenciaient selon les modeles normatifs de professionnalite evoques.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Noël, Lise-Marie. "Perceptions des mathématiques chez de futurs enseignants et enseignantes du primaire et du secondaire." Thesis, National Library of Canada = Bibliothèque nationale du Canada, 1998. http://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk2/ftp04/mq26253.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Rollin, Zoé. "Le lycée à I'épreuve du cancer : étude de la coordination des professionnel-le-s soignant-e-s, non soignant-e-s et enseignant-e-s autour du suivi des trajectoires scolaires d'élèves atteint-e-s de cancer." Paris, EHESS, 2016. http://www.theses.fr/2016EHES0148.

Full text
Abstract:
Cette recherche doctorale interroge, à partir du cas du cancer, les tensions entre maladie chronique grave et scolarité au niveau du lycée. Elle est basée sur l'étude de 60 trajectoires scolaires d'élèves du secondaire atteint-e-s de cancer et trois ans d'observation ethnographique en établissements scolaires et services de soins. Cette thèse interroge les temporalités de la scolarité face à l'épreuve de la maladie au niveau des trajectoires et expériences scolaires des lycéen-ne-s. Sur le long terme, la gestion socialement différenciée de la maladie, et ce en interaction avec une pluralité d'acteurs et d'actrices, fait entrer une partie seulement de ces élèves dans des trajectoires scolaires invalidantes, qui basculent dans le champ du handicap. Dans l'accompagnement de la gestion sociale de la maladie, les parents d'adolescent-e-s, en particulier les mères, jouent un rôle majeur. Ces trajectoires et expériences sont marquées par la pérennité de rapports de pouvoir qui persistent dans l'épreuve de la maladie grave. La place occupée par la scolarité, l'école et ses représentant-e-s dans l'institution hospitalière est également étudiée. Le quotidien des enseignant-e-s hospitalier-e-s est modelé par les normes de l'hôpital et se mue en un travail d'accompagnement composé d'un large faisceau de tâches entourant la transmission de connaissances. Enfin, cette thèse vient souligner ce que signifie pour l'institution scolaire française d'accueillir des élèves atteint-e-s de cancer. Celle-ci s'est construite sur la base de publics d'élèves lisses de toutes différences et de besoins d'adaptations spécifiques. Aussi, l'inclusion d'adolescent-e-s gravement malades vient bousculer cet édifice, et ce de manière prégnante au lycée. Le cancer vient mettre au jour des logiques invisibilisées : la part du care intrinsèque au quotidien enseignant. L'accueil d'élèves gravement malades assigne les enseignant-e-s à tout un ensemble de tâches interstitielles ainsi qu'à une personnalisation de la relation pédagogique
This doctoral research examine, from the case of the cancer, the tensions between serious chronic disease and schooling at the level of the high school. It is based on the study of 60 secondary pupils' school trajectories with cancer and three years old of ethnographical observation in schools and departments of cancer care. This thesis questions the temporality of the schooling in the face of the test of the disease at the level of trajectories and the school experiences of the high school students. On the long term, the management socially differentiated the disease, and it in interaction with a plurality of actors and actresses, lets in a part only of these pupils to invalidating school trajectories, which fall over to the field of the handicap. In the accompaniment of the social management of the disease, the parents, in particular the mothers, play a major role. These trajectories and experiences are marked by the sustainability of relationships of power which persist in the test of the serious illness. The square occupied by the schooling, the school and its representatives in hospital is also studied. The everyday life of the teaching in departments of care is modelled by the standards of the hospital and moved in a work of support compound of a wide beam of tasks surrounding the transmission of knowledge. Finally, this thesis comes to j underline what mean for the French school institution to welcome pupils with cancer. This one builts itself on the basis of undifferentiated pupils with no needs for specific adaptations. So, inclusion comes to push aside this building, a fortiori at the high school. Studying cancer highlights some logics: the part of the intrinsic care in teaching everyday life. A whole set of interstitial tasks as well as in a personalization of the educational relation is required in the context of serious illness
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Barbeau, Brunelle Émilie. "Description du sens que donnent les enseignantes et les enseignants du secondaire à leurs pratiques d’enseignement de la grammaire." Mémoire, Université de Sherbrooke, 2017. http://hdl.handle.net/11143/10622.

Full text
Abstract:
La difficulté des élèves du Québec à respecter les normes langagières dans le contexte de réalisation d’une production écrite a été documentée par de nombreuses recherches depuis près de 30 ans (Bureau, 1985; CSÉ, 1987; Groupe DIEPE, 1995; Larose, Corbeil, Bouchard, Cajolet-Laganière, Éthier, Lemay, Lopez-Therrien, Péan, Richards, Sarrazin, Travis, 2001; Lord, 2012; Gouvernement du Québec, 1986, 2007; Vincent, 2014). Plusieurs chercheuses et chercheurs se sont penchés sur les pratiques d’enseignement de la grammaire en amont de la compétence en grammaire des élèves, principalement sur les pratiques effectives ou déclarées d’enseignement de la grammaire des enseignantes et des enseignants au secondaire. Toutefois, peu de recherches permettent de documenter la vision qu’ont ces enseignantes et ces enseignants de leurs pratiques et les éléments qui influencent leurs choix dans l’enseignement de la grammaire. Le milieu de l’enseignement est également en transition entre deux conceptions de la grammaire : la grammaire traditionnelle et la grammaire rénovée. Les pratiques d’enseignement en grammaire des enseignantes et des enseignants sont elles aussi en transition entre ces deux conceptions (Lord, 2012). Dès lors, il apparait important de s’intéresser au sens que donnent les enseignantes et les enseignants du secondaire à leurs pratiques d’enseignement de la grammaire. Pour ce faire, des entrevues semi-dirigées ont été menées auprès de neuf enseignantes et enseignants au secondaire et les données ont été analysées au moyen d’une analyse thématique pour regrouper les propos des enseignantes et des enseignants selon des thèmes et au sein de rubriques. Les résultats ont permis de dégager les aspects principaux du sens que les enseignantes et les enseignants donnent à leurs pratiques d’enseignement de la grammaire : le français comme matière à enseigner; la prise en compte des besoins des élèves comme base pour l’enseignement de la grammaire; les pratiques d’enseignement de la grammaire; la réflexion sur l’enseignement de la grammaire. Il ressort que, d’abord, les enseignantes et les enseignants vivent des difficultés dans l’enseignement de la grammaire. Ensuite, les pratiques nommées par les enseignantes et les enseignants correspondent en majorité aux pratiques de la grammaire rénovée. Nous concluons que les lacunes et les besoins des élèves sont les plus grands déterminants des choix pédagogiques des enseignantes et des enseignants en grammaire et que plusieurs éléments influencent la perception des enseignantes et des enseignants de leur pratique. Le sens qu’ils attribuent à leurs pratiques d’enseignement de la grammaire dépend de leur conception de la grammaire, de leur sentiment de compétence, de leur perception de l’efficacité de leurs pratiques et de la valeur accordée à cet enseignement par l’institution scolaire et par la société.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Mukamutara, Immaculée. "Évolution et sources du sentiment d'efficacité personnelle des enseignantes et des enseignants débutants du secondaire au Québec." Thèse, Université de Sherbrooke, 2012. http://hdl.handle.net/11143/6392.

Full text
Abstract:
Depuis une trentaine d' années, les nouveaux enseignants sont confrontés à des conditions d'insertion difficiles, notamment en raison de la précarité professionnelle. Ce contexte peut affecter de différentes manières le développement et la mobilisation des compétences, processus qui sont en relation avec le développement du sentiment d'efficacité personnelle (SEP) face à l'enseignement. Le SEP étant considéré comme une ressource essentielle pour agir avec compétence, s'engager dans les tâches et persévérer dans la profession enseignante, nous avons consacré notre recherche doctorale à ce sujet. Pour la méthodologie, la recherche a fait appel à des entrevues semi-structurées auprès de 15 enseignantes et enseignants, à une liste de contrôle permettant aux participants de cibler les sources de leur SEP, et enfin à la technique des incidents critiques pour faire évoquer des expériences mettant en relief le déploiement du SEP en contexte de pratique. Les résultats de la recherche montrent que le SEP se développe premièrement, au cours de la formation initiale grâce à la formation théorique et surtout aux stages. Deuxièmement, durant la phase d'insertion professionnelle par la mobilisation réussie des compétences acquises en formation initiale, par l'expérience d'enseignement, les conditions d'insertion facilitantes, la formation continue et l'apport des différents acteurs du milieu scolaire et universitaire, notamment à travers le soutien social, la rétroaction, la collaboration, la reconnaissance et la confiance témoignées. Les résultats indiquent également que ceux et celles qui se sentent efficaces surmontent mieux les difficultés de l'insertion, prennent davantage d'initiatives, innovent dans leur pratiques et obtiennent de meilleures performances dans les tâches attribuées. Notre étude contribue à apporter une nouvelle perspective dans la compréhension du SEP basée sur de véritables expériences d'enseignants débutants du secondaire, fait découvrir les possibilités sur lesquelles les programmes de formation et les mesures d' insertion pourraient s'appuyer et enfin, permet d'enrichir la problématique de l'insertion en enseignement.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Fradet-Le, Coz Marie-Françoise. "La construction de la fiction dans l'écriture de textes narratifs à visée littéraire à l'entrée au collège : quand le dialogue pédagogique interfère avec le dialogue intérieur chez les jeunes scripteurs." Thesis, Paris Est, 2009. http://www.theses.fr/2009PEST0029/document.

Full text
Abstract:
La présente recherche s'inscrit dans le contexte de l'enseignement-apprentissage de l'écriture à l'entrée au collège. Il s'agit d'observer comment se construit la fiction dans des textes narratifs à visée littéraire quand le tout nouveau collégien est d'abord seul face à la commande d'écriture et au texte qui s'élabore, puis accompagné de l'enseignant qui engage un dialogue avec lui à la lecture du texte produit. L'analyse conjugue trois perspectives : celle de la didactique, en interrogeant le concept de médiation (médiation discursive et médiation pédagogique) et celui de dialogisme, en référence aux travaux de L.-S. Vygotski et de M. Bakhtine ; celle de l'étude littéraire, en liant la fiction à l'interprétation, selon la théorie esthétique d'U. Eco ; et enfin, celle de la linguistique, en empruntant à la génétique textuelle ses méthodes pour lire les productions des collégiens comme des textes d'écrivains. Les investigations menées permettent de porter un regard nouveau sur ce qui constitue la fiction dans les écrits des jeunes scripteurs (un imaginaire médiatisé, mêlé à une subjectivité d'auteur, qui traduit l'expression de soi) et d'enrichir la réflexion sur le rôle joué par le professeur, auteur de consigne et accompagnateur, dans la maîtrise progressive des procédés d'écriture par les élèves
The presented research has been written in the context of teaching-learning how to write when entering secondary education. It is about observing how fiction is built in literary narrative texts when a new pupil first approaches the topic and deals with the essay he is writing alone, and then when accompanied by the teacher who engages in a dialogue after having read the produced essay. The analysis uses three perspectives: didactic touching upon concepts of mediation (discursive mediation and pedagogic mediation) and dialogism with reference to the works of L.S. Vygotski and M. Bakhtine; literary study linking fiction and interpretation according to the aesthetic theory of U. Eco; and linguistic borrowing to textual genetic and its methods to read pupils? essays like a writer?s text. The investigations carried out led to a fresh look at what constitutes fiction in the writings of young scripter?s (a mediatised imaginary, linked to subjectivity which translates self expression) and to enriched reflection on the role played by the teacher, author of the essay topic and assistant in the progressive mastering of the writing process by pupils
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Chouinard, Vincent. "La prévention de l'homophobie et de l'hétérosexisme à l'école secondaire : Besoins et perceptions des enseignantes et des enseignants." Thesis, Université Laval, 2011. http://www.theses.ulaval.ca/2011/28572/28572.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Sasseville, Bastien. "Le discours des enseignantes et enseignants du primaire et secondaire face à l'intégration dans la pratique professionnelle des technologies de l'information et des communications /." Thèse, Rimouski : Montréal : Université du Québec à Rimouski ;. Université du Québec à Montréal, 2002. http://theses.uqac.ca.

Full text
Abstract:
Thèse (D.Éd.) -- Université du Québec à Rimouski, en association avec l'Université du Québec à Montréal, 2002.
Bibliogr.: f. 248-268. Document électronique également accessible en format PDF. CaQCU
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Proulx, Caroline. "La motivation des enseignants au secondaire /." Thesis, McGill University, 1996. http://digitool.Library.McGill.CA:80/R/?func=dbin-jump-full&object_id=24102.

Full text
Abstract:
The purpose of the study was to examine francophone high school teachers' motivation and to test the Job Characteristics Model, a model of factors that affect the satisfaction and motivation of workers, to determine its possible utility as a diagnostic tool in the field of education.
The study is based on a sample of 136 high school teachers from a francophone high school. The data collection instrument used in this study was the Job Diagnostic Survey developed by Hackman and Oldham (1980).
The findings revealed that the Job Characteristics Model and the JDS instrument have some utility in the field of education. Proposed relationships between job characteristics and psychological states, between psychological states and motivation and satisfaction outcomes were found to exist. Psychological states appeared to mediate between job characteristics and outcomes. Among core job characteristics, task significance was the most important motivating factor for teachers followed by autonomy, skill variety, task identity, feedback from the job and feedback from agents. Among the critical psychological states, the most motivating factor is experienced meaningfulness of the work followed by experienced responsibility and, lastly, knowledge of the results. For the outcomes, internal work motivation was the best motivator followed by growth satisfaction and general satisfaction. (Abstract shortened by UMI.)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Segna, Bernard. "L'identité nationale et la citoyenneté : Points de vue de futurs enseignants et de futures enseignantes du secondaire d'histoire et de géographie du secondaire au Gabon." Thesis, Université Laval, 2013. http://www.theses.ulaval.ca/2013/29645/29645.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Gélinas, Martine. "Le climat social de la classe en intégration scolaire perceptions des enseignantes ou des enseignants des ordres primaire et secondaire." Thesis, National Library of Canada = Bibliothèque nationale du Canada, 1997. http://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk2/ftp03/MQ26574.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Gélinas, Martine. "Le climat social de la classe en intégration scolaire : perceptions des enseignantes ou des enseignants des ordres primaire et secondaire." Sherbrooke : Université de Sherbrooke, 1997.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Kapalata, Kwibe Bruno Wakana. "Pratiques évaluatives des enseignants rwandais du secondaire." Thesis, Université Laval, 2014. http://www.theses.ulaval.ca/2014/30536/30536.pdf.

Full text
Abstract:
Les recherches réalisées sur les pratiques évaluatives soulèvent de nombreuses questions. Ce constat s’applique aussi au Rwanda. Au cours de ces dernières années, de nombreux pays ont procédé à des changements pour améliorer leur système éducatif. Le Gouvernement de l’Unité Nationale du Rwanda (GUN) a demandé en 2003 au MINEDUC d’intégrer dans les politiques éducative et évaluative, l’approche par compétences. Le GUN souhaite ainsi rehausser la qualité de l’enseignement. Parmi les normes formulées par le MINEDUC (2009), une grande importance est consacrée aux pratiques évaluatives. L’objectif de la présente recherche consiste à recenser les pratiques évaluatives des enseignants Rwandais du secondaire à partir de quatre thématiques : (1) politiques éducative et évaluative (2) fonctions et interprétations de l’évaluation, (3) instruments de mesure et d’évaluation, (4) contexte lié à l’évaluation (niveaux de compétence et attribution de la note). Les questionnaires Enseignants (n=106), Élèves (n= 325) ainsi que le canevas d’entrevue pour les Enseignants (n=10) ont été élaborés à la lumière de ces quatre thématiques. Cette recherche est de type exploratoire et descriptif. Les résultats indiquent que les enseignants connaissent pour la plupart les politiques éducative et évaluative du Rwanda. Cependant, peu d’entre eux affirment connaître l’existence des politiques éducative et évaluative à leur école. Les enseignants rwandais évaluent à partir de la fonction sommative visant surtout la sélection à partir d’une interprétation normative. Les instruments de mesure les plus utilisés en évaluation sommative sont : examens écrits, interrogations générales écrites et interrogations partielles écrites. L’évaluation formative est peu présente, voir absente. Quant au niveau de compétence, les enseignants rwandais évaluent surtout les connaissances pour vérifier le contenu du curriculum ainsi que les habiletés. En ce qui concerne l’attribution de la note, les enseignants mentionnent obtenir des points pour le bulletin. Il ressort des discussions que les enseignants ont des difficultés à intégrer la politique évaluative prônée par le MINEDUC. Les résultats de cette recherche pourront permettre de contribuer à l’amélioration des pratiques évaluatives au Rwanda.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Laclau, Vincent. "La qualification par les enseignants de collège : construction, justification et protection : esquisse d'une sociologie pragmatique du jugement enseignant." Thesis, Lyon, 2018. http://www.theses.fr/2018LYSE2131.

Full text
Abstract:
Dans une société méritocratique, qui réserve les places sociales les plus désirables aux individus les plus méritants, l’évaluation scolaire occupe une place centrale. De par sa fonction de sélection, elle conduit en effet à la répartition des individus entre les filières de formation et, in fine, aux différents statuts professionnels. Selon la réglementation en vigueur, ce sont les enseignants qui sont chargés d’effectuer l’évaluation scolaire. L’enquête exploratoire conduit à s’intéresser au jugement des enseignants : la construction des avis scolaire des professeurs ne repose pas sur la simple application de techniques d’évaluation, mais elle met en œuvre des méthodes ordinaires de jugement. Une des propriétés du jugement enseignant est d’être constamment soumis à la possibilité d’une critique, susceptible de provenir de diverses catégories d’individus. Cette recherche consiste à analyser ce qui, dans l’activité scolaire, permet aux enseignants de se prémunir contre la critique, de l’anticiper, de la maîtriser.L’étude de la littérature scientifique montre que la question du jugement enseignant se constitue en problème scientifique au cours du XXe siècle, à partir du constat empirique de ses défaillances. Les recherches successives s’émancipent peu à peu du regard normatif pour construire des modèles explicatifs de l’évaluation scolaire comme phénomène social, en puisant dans les ressources des sciences sociales. Un mouvement plus récent, dans la continuité duquel ce travail s’insère, adopte une posture plus compréhensive, en laissant une large place à la subjectivité des professeurs. Ces derniers construisant leur jugement lors des interactions vécues dans le cadre de leur travail ordinaire, deux courants sociologiques sont convoqués : premièrement, la sociologie pragmatique, dont un des concepts centraux, l’épreuve, permet de décrire et d’analyser le travail de qualification des élèves dans le cadre pédagogique ; deuxièmement, l’interactionnisme symbolique d’Erving Goffman. Le recueil des données qualitatives s’inspire des méthodes ethnographiques. Le travail de jugement de onze enseignants de collège de l’agglomération de Lille a été observé et a fait l’objet d’entretiens conduisant à l’explicitation des pratiques. L’analyse des données privilégie un raisonnement inductif fondé sur la méthode de théorisation ancrée.Les résultats se déclinent selon deux idées principales. Premièrement, le fait que les élèves sont qualifiés dans le cadre d’épreuves, au sens de la sociologie pragmatique, c’est-à-dire d’interactions visant à un accord sur la qualification d’un être humain ou d’un objet. Les épreuves sont conduites en référence à des principes de justice et par l’engagement dans la situation d’objets ou d’individus qui peuvent être requalifiés au cours de l’épreuve. La qualification des élèves demande donc, de la part du professeur, la constitution d’un dispositif assez solide, sur lequel s’appuyer lors des épreuves, s’il veut garantir la légitimité de son jugement. Deuxièmement, parmi toutes les épreuves de qualification des élèves, l’évaluation pratiquée par les professeurs est une tentative d’industrialisation du jugement ordinaire des enseignants. L’évaluation scolaire est identifiée à un ensemble spécifique d’épreuves difficiles à contester sans remettre en cause une construction théorique et pratique, à la fois cohérente et robuste. En ceci, les épreuves évaluatives constituent un point d’appui incontournable pour la conduite du travail enseignant. Elles définissent des procédures, proposent des étalons de valeur, des modèles de référence, un répertoire d’actions, une grammaire professionnelle, qui se déploient dans un monde tourné vers l’efficacité, le rendement, la mesure, l’objectivité. Cette attraction industrielle peut toutefois entraver la conduite ordinaire du jugement enseignant, en délégitimant d’autres moyens dont il dispose pour connaître ses élèves et construire les situations d’apprentissage
In a meritocratic society, which reserves its most desirable positions for its most deserving individuals, school assessment occupies a central position. By its function of selection, assessment leads indeed to the distribution of individuals over different specialisations and, in fine, to their various professional statuses. In line with current legislation, it is teachers who are responsible for carrying out school assessment. The exploratory enquiry leads us to focus on teacher judgement: the construction of teachers’ educational judgements is not based on the simple application of evaluation techniques but entails ordinary means of judgement. One of the aspects of teacher judgement is its being constantly subjected to the possibility of criticism, coming from various categories of individuals. This research consists in an analysis of what, within school activity, enables teachers to arm themselves against criticism, to anticipate it and to manage it.A study of the scientific literature shows that the question of teacher judgement emerges as a scientific problem during the 20th century, out of an empirical observation of its weaknesses. Successive research has standardised little by little from the normative view to construct explanatory models of educational assessment as a social phenomenon, by exploiting the resources of the social sciences. A more recent movement, the pursuit of which this work takes up, adopts a more overall posture, leaving a wide margin for the subjectivity of teachers. The latter, building up their judgement during interaction experienced in the framework of their day-to-day work, two sociological currents are at play: firstly, pragmatic sociology, of which one of the central concepts, the test, allows for the description and analysis of the work of defining students within the teaching framework; secondly the symbolic interactionism of Erving Goffman.The gathering of qualitative data is inspired by ethnographic methods. The work of judgement of 11 junior secondary school teachers from the Lille metropolitan area was observed and discussed in interviews leading to exploration of practices. The analysis of data favours inductive reasoning based on the grounded theory method.Results are ordered according to two main ideas: Firstly, the fact that the students are qualified within in the framework of tests, in the pragmatic sociological sense of the word, that is to say interactions aimed at an agreement on the qualification of the human being or object. The tests are conducted with reference to principles of justice and by engaging objects or individuals in the situation that can be requalified during the test. The qualification of students demands therefore, on a teacher’s part, the constitution of a sufficiently strong system on which to rely during tests, if he or she wishes to guarantee the legitimacy of his/her judgment.Secondly, among all the tests for qualifying students, the assessment carried out by teachers is an attempt to industrialise their ordinary judgment. School assessment is made up of an assortment of specific tests which are difficult to challenge without disturbing a theoretical and practical construct that is both coherent and robust. In this way, assessment tests constitute an unavoidable means for the organising of teaching. These tests define procedures, offer scales of value, models of reference, a database of actions, a professional grammar, which is developed in a world oriented towards efficiency, productivity, measurement, objectivity. This attraction to an industrialised system can however block the ordinary function of judgment of the teacher, while de-legitimizing other means at his/her disposal to know his/her student and to construct learning situations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Fortin, Dany. "Les habiletés sociales perçues comme importantes par des enseignantes et des enseignants chez des élèves en difficulté grave d'apprentissage au secondaire." Thesis, National Library of Canada = Bibliothèque nationale du Canada, 1998. http://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk1/tape10/PQDD_0015/MQ46740.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Fortin, Dany. "Les habiletés sociales perçues comme importantes par des enseignantes et des enseignants chez des élèves en difficulté grave d'apprentissage au secondaire." Sherbrooke : Université de Sherbrooke, 1998.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Margolinas, Claire. "Le point de vue de la validation : essai de synthèse et d'analyse en didactique des mathématiques." Grenoble 1, 1989. http://www.theses.fr/1989GRE10060.

Full text
Abstract:
Le travail presente une synthese des concepts et methodes utilisees dans le domaine de la didactique des mathematiques. Elle est organisee sous le point de vue de la validation. On decrit l'evolution des phases de conclusion dans un processus d'enseignement. On applique les moyens d'analyse en question au domaine de la resolution d'equations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Biteye, Babacar. "Formation à distance et professionnalisation des professeurs contractuels des établissements d'enseignement moyen et secondaire général au Sénégal." Thesis, Aix-Marseille, 2017. http://www.theses.fr/2017AIXM0112.

Full text
Abstract:
Notre thèse porte, dans un contexte spécifique, sur une problématique liée à la formation des enseignants dans un système éducatif qui vise à la fois l’accès à l’éducation à tous et la qualité de l’éducation pour tous. En quoi la formation à distance (FAD) favorise-t-elle la professionnalisation des professeurs contractuels (P.C) ? En tenant en compte à la fois la pratique de FAD et d’exercice des P.C dans l’analyse de leur professionnalisation, un cadre théorique de référence, s’appuyant sur la théorie de l’activité et la didactique professionnelle, est mobilisé. Ce travail de recherche, étudiant la FAD du point de vue des sujets de l’activité, privilégie une approche de terrain centrée sur l’activité des enseignants en formation. Celle-ci mobilise des vidéographies de classe suivies d’entretiens d’autoconfrontation et des entretiens semi-directifs auprès des responsables institutionnels et des formés. Les résultats obtenus mettent en lumière, d’une part, les principaux éléments de description du dispositif de formation à distance et, d’autre part, la dimension professionnalisante de celle-ci. Ils ont vérifié l’hypothèse selon laquelle la formation à distance favorise la professionnalisation des professeurs contractuels en renforçant leurs compétences professionnelles. Cette professionnalisation s’effectue selon deux modalités différentes et complémentaires : la professionnalisation par la formation et la professionnalisation qui se réalise grâce aux connaissances et compétences expérientielles. La prise en compte de ces deux voies de professionnalisation chez les P.C permet de rendre intelligible leur professionnalisation globale
Our thesis focuses on teacher training in an education system that prioritizes access to quality education for all. In what way does distance training lead to the professionalization of contract teachers ? Taking into account both the pratice of the distance training and the exercise of the teachers in the analysis of their professionalization, this research draws on the theoretical framework based on the activity theory and professional didactics. This research, studying the distance training from the point of views of users, privilegdes an approach of the land centered on the work of teachers in training. It mobilizes classroom videos followed by self-recall and semi-directive interviews of education officers and trainees. The results obtained highlight, on the one hand, the main element of description of the system of distance training and, one the other hand, the dimension professionalizing it. They confirmed that distance learning improves professionalization of contract teachers by reinforcing their professional skills. This professionalization is done through two different but complimentary methods : professionalization by training and professionalization which relies on experience. Taking into consideration these two ways of professionalizing contract teachers renders their overall professionalization meaningful
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Loffreda, Magali. "L'activité d'organisation des ressources éducatives par les enseignants." Thesis, université Paris-Saclay, 2021. http://www.theses.fr/2021UPASK003.

Full text
Abstract:
L'exercice du métier enseignant s'appuie sur un certain nombre de ressources nécessaires à la préparation des cours. Leurs modes de circulation et d'appropriation constituent un enjeu pour l'ensemble des acteurs du secteur éducatif. Les évolutions en lien avec le développement du numérique posent également, de manière de plus en plus pressante, la question de la façon dont ils les organisent. Notre thèse étudie ces pratiques d’organisation. Un cadre d'analyse multidimensionnel articulant les niveaux macro, méso et micro a été construit afin d'appréhender cette activité en tenant compte du contexte socio-historique dans lequel elle se déploie. Il permet de mettre à jour les relations et tensions entre ces trois niveaux. Sur le plan théorique, il a été développé et enrichi par les apports de divers travaux menés dans les domaines des sciences de l’éducation, des sciences de l’information et de la communication, des sciences de l'organisation, et de l'histoire des savoirs, des sciences et des techniques. Il a permis d’élaborer un réseau de concepts éclairant notre sujet. Sur le plan méthodologique, nous nous sommes appuyés sur ce cadre pour mener des enquêtes empiriques reposant sur des méthodologies qualitatives. Ces enquêtes ont donné lieu à l'élaboration de trois corpus. Deux corpus s'appuient sur les discours des enseignants. Le premier est issu d'une enquête de type ethnographique dans un lycée. Le deuxième repose sur des éléments de discours de sites web de réseaux enseignants concernant l'organisation des ressources et la mobilisation d'outils de gestion. Le dernier corpus est fondé sur une analyse de l’offre d’outils et de services numériques pour l’organisation des ressources, ou présentant des fonctionnalités dédiées à l’organisation des ressources. Enfin, nous avons entrepris l’élaboration de deux glossaires pour embrasser les notions et concepts-clés utilisés dans cette recherche. Nos analyses soulignent la complexité de l'activité d'organisation des ressources. Cette dernière repose sur plusieurs actions s'appuyant sur un vaste outillage hybride (papier et numérique) et se manifestant par des formes de bricolages. Elle recouvre également plusieurs dimensions : pratique, affective, biographique et intime. Notre thèse montre que cette activité, que l’on pourrait penser triviale et secondaire, joue au contraire un rôle important dans le processus d'appropriation et de construction des connaissances, et que c'est à travers ce processus que les enseignants peuvent avoir de la ressource, et ainsi construire et asseoir leur légitimité en tant que professionnels de l'enseignement en devenir et en développement
Teaching relies on a number of resources necessary for the preparation of lessons. The way they circulate is a challenge for those working in the field of education. The evolutions linked to the development of digital technologies also raise, in an increasingly pressing manner, the question of their organization. Our thesis studies these organizational practices. A multidimensional analytical framework articulating the macro, meso and micro levels has been developed in order to apprehend this activity by taking into account the socio-historical context in which it is deployed. It allows us to reveal the relationships and tensions between these three levels. On the theoretical level, it has been developed and enriched by the contributions of various academic works carried out in the fields of educational sciences, information and communication sciences, organizational sciences, and the history of knowledge, sciences and technologies. It has enabled us to develop a network of concepts that shed light on our subject. Methodologically, we have used this framework to conduct empirical investigations based on qualitative methodologies. These have led to the development of three corpora. Two corpuses are based on teachers' discourses. The first is the result of an ethnographic investigation in a high school. The second is based on elements of discourse from teachers’ network websites concerning the organization of resources and the mobilization of management tools. The last corpus is based on an analysis of the offer of digital tools and services for the organization of resources, or presenting functionalities dedicated to the organization of resources. Finally, we undertook the development of two glossaries to embrace the key notions and concepts used in this research. Our analyses underline the complexity of the resource organization activity. The latter is based on several actions relying on a vast hybrid tooling (paper and digital) and manifesting itself through forms of do-it-yourself. It also covers several dimensions: practical, affective, biographical and intimate. Our thesis shows that this activity, which could be thought of as trivial and secondary, plays on the contrary an important role in the process of appropriation and construction of knowledge, and that it is through this process that teachers can be ressourcefullness, and thus build and establish their legitimacy as professionals in the making and in development
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Jaboin, Yveline. "Enseignants des secondaires privé et public, une même conception des fonctions professorales ? : Analyse sociologique des déterminants de l'accès au professorat et des caractéristique professionnelles des enseignants des secondaires privé et public." Paris 5, 2000. http://www.theses.fr/2000PA054010.

Full text
Abstract:
En france, les memes regles regissent le professorat dans les secondaires prive et public (titres exiges lors du recrutement et deroulement de carriere). Cependant, les enseignants du prive et du public n'ont ni la meme histoire, ni le meme statut par rapport a l'etat. D'une part, les etablissements prives ne sont associes a la mission de service public que depuis la loi debre du 31 decembre 1959. D'autre part, les professeurs du prive sont contractuels, ceux du public fonctionnaires. L'organisation de leur travail depend de l'autorite privee dans le secteur prive, de l'etat dans le secteur public. De l'analyse des determinants de l'acces au metier et des caracteristiques professionnelles des enseignants, il ressort une conception des fonctions professorales dans laquelle la competence professionnelle se definit d'abord a partir de sa dimension pedagogique dans le prive, de sa composante disciplinaire dans le public. Ces resultats ont ete etablis a partir d'une enquete par questionnaire aupres de 2479 professeurs des secondaires prive et public exercant dans l'enseignement general, professionnel ou technologique de trois departements.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Plourde, Jean. "Le modèle intégré de la motivation des enseignants au secondaire." Thèse, Université du Québec à Trois-Rivières, 1993. http://depot-e.uqtr.ca/5462/1/000603616.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Abeme, Ndong Mireille. "Formation des sujets lecteurs enseignants dans le secondaire au Gabon." Doctoral thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/31149.

Full text
Abstract:
Notre recherche doctorale porte sur la formation des sujets lecteurs enseignants (SLE) de français dans le secondaire au Gabon. Du fait de l’introduction de la lecture méthodique dans les Instructions officielles au Gabon dans les années 90, l’enseignement de la lecture littéraire reste organisé autour d’activités occultant la subjectivité du lecteur. Pourtant, plusieurs didacticiens affirment que toute lecture est subjective (Rouxel et Langlade, 2004 ; Louichon, 2011 ; Sauvaire, 2013), et que l’implication du sujet lecteur stimulerait les réactions personnelles et les lectures plurielles. Dans la continuité des récents travaux sur la lecture littéraire, notamment sur la formation des sujets lecteurs (Mazauric, Fourtanier et Langlade, 2011 ; Émery-Bruneau, 2013 ; Ahr, 2014 ; Sauvaire, 2015), et à la suite de l’état des lieux de l’enseignement du français au Gabon que nous avons établi (Abeme Ndong, 2015), nous défendons l’idée que la formation des futurs enseignants de français (FEF) à la lecture littéraire serait un préalable pour la prise en compte de la subjectivité des lecteurs élèves. Notre recherche repose sur une expérimentation visant à intégrer la lecture littéraire dans la formation des futurs enseignants de français du secondaire à l’école normale supérieure (ENS) de Libreville au Gabon. Nous pensons qu’initier les FEF à la lecture littéraire permet de susciter des lectures personnelles et variées conduisant à une interprétation du texte littéraire. Il faut toutefois relever qu’une difficulté réside dans le fait qu’au Gabon l’influence de l’école structuraliste sur l’enseignement de la littérature demeure très forte. Ainsi, livrée sous forme de cours magistral, la lecture méthodique est axée sur l’apprentissage des outils d’analyse du texte étudié, sans réelle participation des lecteurs. L’enseignement de la lecture littéraire se résume à la construction d’un sens unique par l’enseignant (Perret, 2000 ; Langlade, 2004a). Aussi, nous avons conçu un dispositif didactique pour concilier les savoirs d’analyse structurelle des textes que possèdent les futurs enseignants avec les approches didactiques actuelles de la lecture subjective. Cette recherche formation s’est déroulée de la manière suivante. Premièrement, nous avons conçu un dispositif d’enseignement d’un recueil de poèmes reposant sur les lectures...
Our doctoral research focuses on the training of French Teacher readers (SLE) subjects in secondary school in Gabon. Due to the introduction of the methodical reading in the official instructions in Gabon in the ’90s, the teaching of literary reading remains organized around activities that obscuring the reader’s subjectivity. Yet many educationalists argue that any reading is subjective (Rouxel and Langlade 2004 ; Louichon 2011 ; Sauvaire, 2013), and that the involvement of the reader would stimulate personal reactions and plural readings. In the continuity of recent work on literary reading, particularly on the training of readers (Mazauric, Fourtainier and Langlade, 2011 ; Émery-Bruneau, 2013 ; Ahr, 2014 ; Sauvaire, 2015), and following the overview of French teaching in Gabon that we have established (Abeme Ndong, 2015), we defend the idea that training of future French Teachers (FEF) in literary reading would be a prerequisite for taking into account of subjectivity of students readers. Our research is based on an experiment to integrate literary reading in the training of future secondary French Teachers at the Ecole Normale Superieure (ENS) of Libreville in Gabon. We believe that initiating the FEF to literary reading enables generating personal and varied readings leading to an interpretation of the literary reading text. It should, however, be noted that the difficulty lies in the fact that in Gabon the influence of the structuralist school on teaching of literature still prevails. Thus, given in lectures, the methodical reading focuses on learning the tools of text studied analysis, without a real participation of the readers. The teaching of literary reading boils down to the construction of a unique meaning by the Teacher (Duquesne, 1993 ; Langlade, 2004a). We designed an educational device to combine the structural analysis knowledge of the texts that the future teachers possess with the current didactic approaches to subjective reading. This training research was conducted as follows: First, we designed a teaching device for a collection of poems based on individual readings of texts and their interpretations by the FEF in collaborative activities. Second, we conducted our experiment with a FEF class from ENS in Gabon. This mechanism should bring the FEF by a back and forth between the texts and the readers, to enrich each other and to promote a reflexive posture (Bucheton...
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography