Dissertations / Theses on the topic 'Estágio supervisionado'
Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles
Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Estágio supervisionado.'
Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.
You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.
Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.
Faria, Filho José Alves de. "Estágio curricular supervisionado." Florianópolis, SC, 2003. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/85396.
Full textMade available in DSpace on 2012-10-20T18:16:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0
A pesquisa teve como foco o Curso Superior de Tecnologia em Mecânica desenvolvido na Unidade de Ponta Grossa. Com as três variáveis empregadas, a formação do estagiário, a aquisição de conhecimento e a adequação da formação e do local do estágio na busca do caminho para o desenvolvimento da pesquisa, além dos três eixos de análise criados para facilitação da análise dos dados, um olhar no estágio, o estágio e o estagiário que vai para a empresa e a empresa que acolhe o estagiário, verificou-se que o estágio supervisionado é desenvolvido de forma inadequada. O que limita os resultados que poderiam ser alcançados por parte dos envolvidos no processo: universidade, empresa e estagiários. Os benefícios possíveis, assim, acabam alcançados apenas parcialmente, o que acaba reduzindo ganhos principalmente para uma melhor formação dos alunos estagiários. A visão dos envolvidos no processo acaba contribuindo para as negatividades apontadas. Trata-se de uma pesquisa exploratória. O método de pesquisa empregado foi o indutivo A coleta de dados foi realizada com uma entrevista semi-estruturada aplicada a alunos-estagiários e a seus respectivos supervisores de estágio, em seus respectivos locais de estágio. Entre os resultados encontrados, constatou-se que os estagiários que vão estagiar na empresa possuem pouca ou nenhuma orientação a respeito da atividade que realizarão, apesar de possuírem interesse profissional futuro vinculado ao estágio. No que se refere ao estágio, as empresas de maior porte oferecem pelo menos um tipo de formação para os estagiários, fato este não verificado nas empresas de menor porte. A formação superior foi considerada necessária pelos alunos-estagiários. Os estagiários que realizaram suas atividades em empresas de maior porte reduziram às possibilidades na participação em projetos de relevância para a empresa. Apesar de existir algum tipo de avaliação para o aluno-estagiário na empresa, a mesma é feita de forma limitada e pouco clara. Palavras chave: estágio, formação, estagiário.
Magalhães, Elisa Gomes. "Estágio supervisionado e aprendizagens da docência." Universidade Federal de São Carlos, 2009. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2511.
Full textEsse estudo resultou de uma investigação qualitativa sobre o Estágio Curricular Supervisionado (ECS) e sua importância na constituição de um viés dos processos de aprender a ensinar por meio do percurso formativo vivido por alunos do sexto termo do curso de Pedagogia na Universidade Federal de São Carlos. O questionamento que norteou essa pesquisa foi: Quais as contribuições do Estágio Curricular Supervisionado para a formação inicial docente na visão de um grupo de futuros professores, alunos de curso de Pedagogia? O objetivo geral buscou a descrição e análise de aspectos referentes aos processos de aprender a ensinar no decorrer do ECS, de maneira mais específica: as relações entre as experiências do curso de graduação e o estágio supervisionado; as possibilidades e limitações do estágio na aprendizagem de habilidades, atitudes e conhecimentos da docência; aspectos relevantes da formação profissional docente destacados a partir do ECS; as expectativas, as dificuldades, os dilemas, os desafios e conflitos vivenciados durante o ECS, suas formas de enfrentamento e análise e por fim, as impressões e concepções, percebidas no ECS sobre a ação do professor na sala de aula e sobre sua futura ação como docente nesse contexto. Assim, o referencial teórico dessa pesquisa foi constituído por meio das leituras e reflexões realizadas durante o delineamento desse estudo, buscando evidenciar a formação inicial de professores realizando um breve apanhado histórico, além de discutir um pouco das mudanças sociais as quais temos vivenciado e a maneira como elas influenciam a formação docente. Nesse sentido, trouxe também uma discussão sobre o estágio, uma breve contextualização histórica e seu papel na formação de professores. A coleta de dados foi realizada por meio de questionário de caracterização dos sujeitos, diários de campo, relatório e entrevista com os futuros professores. Dessa maneira, os dados foram analisados à luz da teoria estudada, refletindo sobre as contribuições do ECS para a aprendizagem de aspectos da docência. Por fim, foi possível perceber que o estágio, segundo os futuros professores, contribui de maneira significativa para visualizarem a ação do professor e sua futura ação no contexto escolar, assim como para a aprendizagem de características peculiares da docência. O ECS pode ser melhor estruturado fornecendo assim melhores condições para que os futuros professores percebam e compreendam a função para a qual estão sendo formados.
Pimentel, Emanuelle Cavalcante. "Ensino e aprendizagem em estágio supervisionado : estágio integrado em saúde." Universidade Federal de Alagoas, 2013. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1302.
Full textA formação profissional de saúde voltada para as necessidades sociais vem se configurando em profundas mudanças na educação superior. Nesse sentido, desde 2009, o Centro Universitário Cesmac,Maceió, AL, Brasil, em conformidade com os princípios do Sistema Único de Saúde e das Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos da saúde, instituiu o Estágio Integrado em Saúde, integrando os alunos das Clínicas dos Cursos da área de saúde (Fisioterapia, Nutrição, Enfermagem, Farmácia, Odontologia e Biomedicina). Com o objetivo de avaliar o processo de ensino-aprendizagem no estágio supervisionado, quando realizado integrando estudantes de diversos cursos na área da saúde, esta pesquisa teve como abordagem o estudo de caso tipo etnográfico, por meio de observação participante, questionário semi-estruturado e grupo focal. Através da triangulação dos dados, pôde-se perceber a importância da interdisciplinaridade, do trabalho em equipe, contribuição para a formação profissional e o papel do docente como facilitador do processo de ensino-aprendizagem, estimulando o senso crítico e a tomada de decisão. O Estágio Integrado pode ser entendido como uma estratégia pedagógica para tentar superar a fragmentação do conhecimento, podendo ser utilizado como um referencial a outras Instituições de Ensino na saúde, que buscam formar profissionais de saúde com perfil humanista, capazes de atuar na integralidade da atenção à saúde e em equipe interdisciplinar. A pesquisa permitiu a elaboração de uma cartilha com um passo a passo para a criação do estágio integrado em saúde coletiva: “o quê você precisa saber para fazer”. Esta foi apresentada ao grupo de docentes envolvidos no estágio e a comunidade acadêmica durante Congresso Científico.
Medeiros, Denise Rosa. "O estágio supervisionado no curso de pedagogia." Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 2013. http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/3700.
Full textMade available in DSpace on 2015-05-28T13:25:01Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Denise Rosa Medeiros.pdf: 879642 bytes, checksum: 19a3550c3121838383cd607962798054 (MD5) Previous issue date: 2013
Nenhuma
A presente pesquisa assumiu a perspectiva metodológica qualitativa objetivando contribuir com a formação inicial de professores. Tem foco especial no papel do estágio supervisionado no currículo do Curso de Pedagogia. Explora a percepção dos professores, alunos e coordenadores do Curso sobre tema, especialmente abordando a relação teoria e prática na formação inicial de professores, a partir das Diretrizes Curriculares decorrentes da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Brasileira, promulgada em 1996. Toma quatro Universidades do Estado de Santa Catarina, Brasil, como interlocução. O intuito foi refletir sobre a formação inicial proposta nos Cursos de Pedagogia, sobretudo a partir do lugar construído para o Estágio Supervisionado, onde se explicita, de forma exponencial, a relação teoria e prática, sendo de significativa importância na formação dos futuros professores. O estudo foi realizado tendo como corpus empírico entrevistas semi-estruturadas com professores e coordenadores e aplicação de questionário com questões abertas e fechadas com os alunos dos Cursos de Pedagogia. Os dados foram analisados com base na análise de conteúdo a partir de Bardin (2009). As informações coletadas foram organizadas em dimensões que descrevem a percepção dos professores, coordenadores e alunos, com base no conhecimento sobre o estágio supervisionado. O estudo, envolveu também, a análise de documentos oficiais bem como do Projeto Político Pedagógico dos Cursos de Pedagogia e das Instituições em foco nesta investigação. O referencial teórico lançou mão de contribuições, principalmente, de Freire (1992, 2000), Nóvoa (1997, 2002), Pimenta (2002), Libâneo (2002), Piconez (1998), Brzezinski (1996), entre outros. Os resultados apontaram a importância do processo participativo ecoletivo de construção de Projetos Pedagógicos comprometidos com o contexto escolar, com a relação entre os conhecimentos, com ênfase na interdisciplinaridade, e com a condição reflexiva para o enfrentamento da complexidade da profissão docente na contemporaneidade. Os dados reforçaram a compreensão de que o estágio se constitui num elemento articulador do currículo e da relação teoria e prática, considerado como espaço de aprendizagem da profissão na parceria da Universidade com as Escolas de Educação Básica. Há, ainda, inferências para o aperfeiçoamento dos processos de formação, incluindo as questões curriculares e da prática pedagógica desenvolvida nos Cursos.
The present research qualitative methodological perspective has aimed at contributing to the initial training of teachers. Has a special focus on the role of the supervised internship in course curriculum of pedagogy. Explores the perception of teachers, students and coordinators of the course on the topic, especially addressing the relationship between theory and practice in theinitial training of teachers, Curricular guidelines arising from the law of Guidelines and Bases of Brazilian education, promulgated in 1996. Takes four universities in the State of Santa Catarina, Brazil, as dialogue. The intention was toreflect on the initial proposal in the courses of pedagogy, especially from the place built for the supervised internship, where explicit exponentially, the relation theory and practice, being of significant importance in the training of future teachers. The study was conducted with the empirical corpus semi-structured interviews with te achers and coordinators and questionnaires with open and closed questions with students of pedagogy. The data were analyzed based on content analysis from Bardin (2009). Information collected were organized into dimensions that describe the perceptions of teachers, coordinators and students, based on knowledge of the supervised internship. The study involved the analysis of official documents as well as Pedagogical Political project of the courses of pedagogy and institutionsin focus in this research. The theoretical availed of contributions, mostly from Freire (1992, 2000), Nóvoa (1997, 2002), Pimenta (2002), Libâneo (2002), Piconez (1998), Brzezinski (1996), among others. The results showed the importance of participatory and collective process of construction of Educational Projects committed to the school context, with the relationship between knowledge, with an emphasis oninterdisciplinarity, and with the reflexive condition to face the complexity of teaching profession in contemporary times. The data reinforced the understanding that the internship is an articulator of the curriculum and the relationship theory and practice, regarded as learning space of the profession in the University's partnership with schools of basic education. There is, still, inferences for the improvement of procedures for the training, including curriculum issues and pedagogical practice developed in the courses.
Francisco, Antonio Carlos de. "Aquisição de competências no estágio curricular supervisionado." Florianópolis, SC, 2003. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/85558.
Full textMade available in DSpace on 2012-10-20T20:03:10Z (GMT). No. of bitstreams: 1 193667.pdf: 1981445 bytes, checksum: 1d9b6d7a4dfef8c520f213f2fc591fd3 (MD5)
O objetivo do presente estudo foi: Identificar os fatores críticos de sucesso que permita ao aluno dos Cursos de Engenharia do Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná (CEFET-PR) adquirir competências durante a realização do Estágio Curricular Supervisionado (ECS). Para a realização do estudo, o problema central foi: Quais são os fatores críticos de sucesso na aquisição de competências, por parte dos alunos na realização do seu ECS? As questões de pesquisa levantadas foram: (i) O sistema de ECS possui ferramentas para avaliar a aquisição de competências através da atividade e em que medida está apropriado? (ii) Como formalizar as competências adquiridas ou transformadas pelos alunos-estagiários durante a realização de seu ECS? (iii) Como e até que ponto é possível ao aluno-estagiário produzir e compartilhar competências com os envolvidos na atividade? (iv) É possível a implantação de um SGC em IES, tendo como ponto de partida o ECS? O método utilizado para a pesquisa foi o indutivo. A pesquisa foi caracterizada em função de sua natureza como aplicada; em função do problema como qualitativa; em função dos objetivos como exploratória e em função dos procedimentos técnicos como um estudo de caso. O instrumento de coleta de dados utilizado foi a entrevista semi-estruturada. O método utilizado para as inferências foi a análise qualitativa de conteúdo. A pesquisa desenvolveu-se em dois momentos, um teórico e um de pesquisa de campo efetivado em empresas, com supervisores de estágio, e no CEFET-PR, com coordenadores de estágio e com alunos-estagiários. As temáticas perquiridas foram: no Estágio Curricular Supervisionado, o trabalho de coordenação, orientação, supervisão; possibilidades para a aquisição de novos conhecimentos e competências e as possibilidades e limitações para o compartilhamento desses novos conhecimentos e essas novas competências; a aquisição e gestão do conhecimento e a aquisição de competência. Como conclusão, foram constatados os seguintes aspectos: os principais fatores críticos de sucesso para a aquisição de competências durante a realização do ECS dizem respeito a deficiências na orientação, na disponibilização dos documentos gerados quando da realização do ECS e na defesa pública do estágio, na Instituição de Ensino pesquisada; na supervisão e ambientação do estagiário nas empresas pesquisadas. Existe aquisição de novos conhecimentos e de competências por parte dos alunos-estagiários durante a realização do ECS; existe possibilidade para se implantar um Sistema de Gestão do Conhecimento na atividade, mas esta implantação é limitada devido a um despreparo das pessoas envolvidas no processo e de inadequações nos ambientes de estágio, na Instituição de Ensino e nas empresas concedentes de vaga de estágio.
Marcilio, Wanda Rodrigues da Silva. "O estágio supervisionado na formação do profissional enfermeiro." Universidade Federal de Goiás, 2015. http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/4962.
Full textApproved for entry into archive by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2015-11-30T09:38:17Z (GMT) No. of bitstreams: 2 Dissertação - Wanda Rodrigues da Silva Marcilio - 2015.pdf: 1037025 bytes, checksum: 0aebab5678df0c572b035d1da1d4bc23 (MD5) license_rdf: 23148 bytes, checksum: 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 (MD5)
Made available in DSpace on 2015-11-30T09:38:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2 Dissertação - Wanda Rodrigues da Silva Marcilio - 2015.pdf: 1037025 bytes, checksum: 0aebab5678df0c572b035d1da1d4bc23 (MD5) license_rdf: 23148 bytes, checksum: 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 (MD5) Previous issue date: 2015-07-16
Curricular Supervised Training (CST) is a fundamental tool in nursing education. At this time, the professionals-to-be are given the opportunity to get in contact with the reality in which they are about to be immersed. This study aims at identifying perceptions of the nursing graduate student regarding CST in nursing professional education. This is a qualitative, descriptive, cross-sectional and exploratory study. Data was collected through questionnaire and semi-structured interviews with 20 nursing graduate students, from 2012 to 2013, transferred to Atlas Ti Software. After initial analysis of the interviews with the graduate students, we created a table with categories and sub-categories. Categories: Supervised Training; Perceptions regarding the integration between theory and practice; Disturbing factors for the supervised training; Contributions of the supervised training in nursing education; Relationship between Curricular Supervised Training and National Curricular Guidelines (NCG) and the sub-categories: positive and negative points; general knowledge, competence; insufficient hours; inadequate supervised training field; patient safety; learning opportunities; teaching-learning and guiding tool. The outcomes show that the factors which disturb the development of training were the hours considered insufficient and the training field which was considered inadequate for various practices. The graduate students considered supervised training a guiding tool, which gives them opportunities and confidence to deal with patients, providing them with technical and scientific experience, it prepares professionals-to-be to perform their functions with responsibilities, ethics, leadership, communication and decision-making skills. We conclude that the development of professional competences requires a deeper knowledge of concepts, methods, and goals to be reached. Discussions regarding nursing education are necessary, due to the fact that such courses have spread throughout this country, thus the amount of graduate nurses has increased each new term, and it is necessary an increased quality in the education of these professionals through educators’ reflections. We hope this study could contribute to improve proposals of curricular training to become more integrated with graduation curricula and with more education-labour interaction.
O Estágio Curricular Supervisionado (ECS) é uma ferramenta fundamental na formação do enfermeiro. É nesse momento que o futuro profissional tem oportunidade de entrar em contato com a realidade na qual será inserido. O presente estudo tem por objetivo identificar as percepções do egresso em enfermagem em relação ao ECS na formação profissional do enfermeiro. Trata-se de pesquisa qualitativa, descritiva e exploratória. Os dados foram obtidos por meio da aplicação de formulário e entrevista semiestruturada com 20 egressos de enfermagem, no período de 2012 a 2013 e transferidos para o software Atlas Ti. Após análise inicial dos conteúdos das entrevistas com os egressos elaborou-se uma tabela com categorias e subcategorias. Categorias: Estágio Supervisionado; Percepção acerca da integração entre teoria e prática; Fatores que dificultaram o estágio curricular supervisionado; Contribuições do Estágio Supervisionado na formação do profissional enfermeiro; Relação entre Estágio Curricular Supervisionado e as Diretrizes Curriculares Nacionais, (DCN) e subcategorias: pontos positivos e negativos; conhecimento generalista, competência; carga horária insuficiente; campo de estágio supervisionado inadequado; segurança em relação ao paciente; oportunidades de aprendizagem; ensino aprendizagem e instrumento norteador. Os resultados apontam que os fatores que dificultaram o desenvolvimento do estágio foram: carga horária considerada insuficiente e campo de estágio inadequado para o desenvolvimento das diversas práticas. Os egressos consideraram o estágio supervisionado um instrumento norteador, que oferece oportunidades e segurança para atuar junto ao paciente, proporciona experiências no âmbito técnico-científico, prepara o futuro profissional para o desempenho de suas funções com responsabilidade, ética, liderança, capacidade de comunicação e tomada de decisões. Concluiu-se que o desenvolvimento das competências profissionais requer um conhecimento aprofundado de concepções, métodos e objetivos que se almeja alcançar. As discussões são necessárias no âmbito da educação em enfermagem, visto que os cursos tem se multiplicado pelo país, sendo assim, o número de enfermeiros formados a cada semestre tem crescido e é preciso que a qualidade da formação destes profissionais seja também ampliada através da reflexão de seus formadores. Espera-se que este estudo possa contribuir para a adequação de propostas dos estágios curriculares mais integrados aos currículos de graduação e de maior interação ensino-serviço.
Carvalho, Kézia Costa de Oliveira Rocha. "Ensinando futuros professores: primeiras experiências em estágio supervisionado." Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2014. http://tede.mackenzie.br/jspui/handle/tede/1919.
Full textIn the current context of the Teacher Education s universe, we have found that many studies have been concerned with investigating the quality in Kindergarten s teacher training. As a result of this context, I am concerned to find out if the paths followed in the development of the discipline that I teach in pedagogy course in a private institution in the city of São Paulo have helped students in their initial training for teaching in kindergarten. This dissertation aims to analyze the contribution of obligatory Curricular Internship in preschool and the discipline that goes with the internship in the third semester of the course. To answer this question, the students of the discipline were consulted. This option was important for allowing the voice of the students who were in the field of work and observation in the internships and their reflections about this experience, accordingly with the theory studied in the discipline, which could contribute to the reshaping of educational processes made possible in both contexts: the internship and the discipline. Additionally, the da ta allowed me to reflect on my own teaching practice, opening new avenues for my formation and performance and, consequently, favoring the formation of future teachers. For the methodology I started from the theoretical reference on Learning Teaching, with contributions from Shulman apud Mizukami (2004), Gomes (2009) and Nóvoa (2007), in addition to data collection and interviews with students. The results indicate that the discipline and internship favor the reflection on teaching practice and point to an intervention by the teaching institution to provide the egress student a high quality initial formation.
No contexto atual do universo da Formação de Professores temos encontrado muitas pesquisas que têm se preocupado em investigar a qualidade na formação dos professores de Educação Infantil. Em decorrência desse contexto tenho a preocupação de descobrir se os caminhos percorridos no desenvolvimento da disciplina que ministro no curso de pedagogia de uma instituição privada, da cidade de São Paulo, têm ajudado o aluno em sua formação inicial para a docência na Educação Infantil. Este trabalho visa analisar as contribuições do Estágio Curricular obrigatório em Educação Infantil e da disciplina oferecida semestralmente no terceiro semestre do curso de pedagogia na formação inicial dos futuros professores. Para responder a essa questão foram consultados os alunos do terceiro semestre de 2013. Essa opção foi importante por permitir ouvir a voz dos alunos que se encontravam em campo de atuação, observação nos estágios e a reflexão deles sobre essa experiência, à luz dos autores e conteúdo teóricos estudados na disciplina, o que pode trazer contribuições para a reformulação dos processos educativos possibilitados em ambos os contextos: o estágio e a disciplina. De modo adicional, os dados me permitiram refletir sobre minha própria prática docente, abrindo novos caminhos para minha formação e atuação e, em decorrência, favorecendo a formação dos futuros professores. Para a metodologia parti de referencial teórico sobre a Aprendizagem da Docência, com as contribuições de Shulman apud Mizukami (2004), Gomes (2009) e Nóvoa (2007), além da coleta de dados e entrevistas com as alunas. Os resultados indicam que a disciplina e o estágio favorecem a reflexão sobre a prática docente e apontam para uma intervenção da instituição formadora para proporcionar ao aluno egresso uma formação inicial de qualidade.
Rodrigues, Regina Célia Cola. "A formação docente: PIBID e o estágio supervisionado." Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2015. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9861.
Full textCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
This study aimed to analyze the concepts that guide the Curricular Supervised Internship and the Institutional Program Initiation Grant to Teaching (in Portuguese PIBID) while teaching initiation activity. We aim to understand: can the PIBID while initiation activity teaching be considered as Supervised? Therefore, qualitative approach was used through desk research, literature studies on initial teacher education and official documents by analyzing the concepts and actions that guide the Curricular Supervised Internship and PIBID. The theoretical and political aspects that influence directly or indirectly the teacher training processes were considered; teacher education policy; the legal instruments underlying the PIBID and Supervised. The locus of the work is the Faculty of Education and the PIBID developed by PUC/SP University. This research revealed that the PIBID and Curricular Supervised Curricular Supervised have similarities regarding the structuring principles: connection between theory and practice, research and reflection on the strategy and the action approximation of IES training institutions and Public Schools of Basic Education and demystification of superiority of culture over each other and raising the quality of academic activities in undergraduate programs. On the other hand, the objective conditions under which differentiate them: the Curricular Supervised Internship have less time and bond with schools and basic education teachers and relies primarily by observation. While in PIBID the collective and collaborative work is favored from its planning to its assessment, involving not only the teachers as teachers of IES and Basic Education Schools. In addition, the PIBID presents itself as a possibility for few, being a scholarship program that does not include all training nor the teachers involved
Este estudo teve como objetivo principal analisar as concepções que norteiam o Estágio Curricular Supervisionado Supervisionado e o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) enquanto atividade de iniciação docente. Objetivamos entender se o PIBID, enquanto atividade de iniciação a docência pode ser considerado, como Estágio Curricular Supervisionado Supervisionado? Para tanto, foi utilizada abordagem qualitativa através de pesquisa documental, de estudos da literatura sobre a formação inicial de professores e de documentos oficiais analisando as concepções e ações que norteiam o Estágio Curricular Supervisionado Supervisionado e o PIBID. Foram considerados os aspectos teóricos e políticos que influenciam direta ou indiretamente os processos de formação docente; a política de formação de professores; os instrumentos legais que fundamentam o PIBID e o Estágio Curricular Supervisionado Supervisionado. O lócus do trabalho é o curso de Pedagogia e o PIBID desenvolvido pela PUC/SP. Esta pesquisa revelou que o PIBID e o Estágio Curricular Supervisionado Supervisionado apresentam semelhanças quanto aos princípios estruturantes: conexão entre teoria e prática, a pesquisa como estratégia de reflexão na e sobre a ação, aproximação das instituições formadoras IES e Escolas Públicas de Educação Básica e desmistificação da cultura de superioridade de uma sobre a outra e elevando a qualidade das ações acadêmicas nos cursos de licenciatura. Por outro lado, as condições objetivas de realização os diferenciam: o Estágio Curricular Supervisionado Supervisionado dispõe de menor tempo e vínculo com as escolas e professores de educação básica e se fundamenta basicamente pela observação. , enquanto no PIBID o trabalho coletivo e colaborativo é favorecido desde o seu planejamento até a sua avaliação, envolvendo não só os licenciandos como os professores das IES e Escolas de educação Básica. Além disso, o PIBID se apresenta como uma possibilidade para poucos, por ser um programa de bolsas que não contempla todos em formação nem os professores envolvidos no processo
Martins, Lusinilda Carla Pinto [UNESP]. "Estágio supervisionado: prática simbólica e experiência inaugural da docência." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2010. http://hdl.handle.net/11449/102667.
Full textCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Cette recherche s'inscrit dans le domaine de la formation des professeurs de langue anglaise en ayant pour but de discuter le rôle du stage supervisé dans le processus de formation de professeur de langue anglaise, dès l‟investigation des sens attribués et des savoirs produits au cours de cette expérience formative. Étant donné des questions couramment associeés à la problématique du stage supervisé, à savoir: opérationnalisation, structuration et normalisation, nous proposons un regard symbolique vers ce espace/temps de la formation. Donc par le biais de la pratique dans son domaine tridimensionnel (SEVERINO, 2001) et de l'expérience (TARDIF, 2002, 2005; DEWYE, 1938), nous cherchons à accéder les impressions, les sens attribués et les savoirs produits dans ce contexte pédagogique. Grâce à une perspective phénoménologique-herméneutique, ils font partie de cette étude dix stagiaires du cours des Lettres langues étrangères de l‟ Université de Rondônia (UNIR). L‟ensemble d'enregistrements a été recueilli dans la période de 2008 à 2009 et il est composé des interviews « demi-directive » et non directive des rapports de stage, des jeux-questionnaires, des documents et des notes de champ. L'analyse realisée permet d'affirmer que le stage est le composant pratique et l‟expérience inaugurale de l'enseignement qui favorise l'immersion dans la « profissionalidade » et il fait émerger la « professoralidade ». Au cours de la réalisation des stages, les actions et l'expérience en salle de classe dépassent la condition d'activité académique et touchent la dimension sociale et hétérogène du stage. Les sens attribués à cette expérience par les stagiaires vont dès « cair a ficha », le « baptême », jusqu‟à la « confirmation » de devenir (ou non) professeur, impliquant tant la réalisation personelle quant la professionnelle... (Résumé complet accès électronique cí - dessous)
Esta pesquisa se insere no campo da formação de professores de língua inglesa com o objetivo de discutir o papel do estágio supervisionado no processo de formação do professor de língua inglesa, a partir da investigação dos sentidos atribuídos e dos saberes produzidos, pelos estagiários, durante essa experiência formativa. Considerando as questões comumente associadas à problematização do estágio supervisionado, a saber: operacionalização, estruturação e normatização, propomos um olhar da perspectiva simbólica para esse espaço/momento de formação. Assim pelo viés da prática em sua esfera tridimensional (SEVERINO, 2001) e da experiência (TARDIF, 2002,2005; DEWEY, 1938), buscamos acessar as impressões, os sentidos atribuídos e os saberes produzidos nesse contexto pedagógico. Mediante uma perspectiva fenomenológica-hermenêutica, fazem parte deste estudo dez estagiários do curso de Letras-Línguas Estrangeiras, habilitação Inglês, da Universidade Federal de Rondônia. O conjunto de registros foi coletado no período de 2008 a 2009 e constitui-se de entrevistas semidiretivas e não diretivas, relatórios de estágio, observações de aulas dos estagiários, questionários, documentos e anotações de campo. A análise realizada nos permite afirmar que o estágio é a componente prática e a experiência inaugural da docência que favorece a imersão na profissionalidade e faz emergir a professoralidade. Durante a realização dos estágios, as ações e a experiência na sala de aula ultrapassam a condição de atividade acadêmica e deixam resvalar a dimensão social e heterogênea do estágio. Os sentidos atribuídos a esta experiência pelos estagiários vão desde o “cair a ficha”, o “batismo” até a “confirmação” pela “vontade” de tornar-se (ou não) professor, envolvendo tanto a realização pessoal como profissional...
This research project in the field of English language teacher training discusses the role of the teaching practicum in the process of English language teacher education. Its foundation lies in the investigation of the meanings assigned and knowledge produced during this formative experience. Considering the issues commonly associated with the teaching practicum, namely: operationalization, structuring and normalization, we propose a symbolic perspective of this educational space/moment. Therefore, through the bias of practice in its sphere (SEVERINO, 2001) and experience (TARDIF, 2002.2005; DEWYE, 1938), we seek to access the impressions, assigned meanings, and pedagogical knowledge produced in this context. Through a phenomenological-hermeneutical lens, we analyze the development of ten English language majors at the Universidade Federal de Rondônia. The data used for analysis were collected between 2008 and 2010 and are made up of semi-structured and unstructured interviews, internship reports, comments on trainees‟ lessons, quizzes, documents, and field notes. The analysis allows us to assert that the internship is the practical component and the inaugural teaching experience that fosters immersion in being a language teaching professional and elicits the state of being a professional language teacher. During the realization of the internships, trainees‟ actions and experiences in the classroom exceeded the condition of academic activity and the internship took on a social and heterogeneous dimension. The meanings that are assigned to this experience by trainees range from figuring it out,” to a baptism, to a confirmation of the desire to become (or not) a teacher and involved both personal and professional fulfillment. Regarding knowledge produced, the concrete actions of the trainees, which are contextualized and historic, acquire a formative character... (Complete abstract click electronic access below)
Silva, Maria Marta da. "Estágio supervisionado: planejamento compartilhado como organizador da atividade pedagógica." Universidade Federal de Goiás, 2014. http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/3979.
Full textApproved for entry into archive by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2015-01-28T12:41:47Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 23148 bytes, checksum: 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 (MD5) Dissertação - Maria Marta da Silva - 2014.pdf: 2574297 bytes, checksum: 3cf65bf291f0dcb7a9b5f440452ded65 (MD5)
Made available in DSpace on 2015-01-28T12:41:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 23148 bytes, checksum: 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 (MD5) Dissertação - Maria Marta da Silva - 2014.pdf: 2574297 bytes, checksum: 3cf65bf291f0dcb7a9b5f440452ded65 (MD5) Previous issue date: 2014-05-02
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Goiás - FAPEG
In this research it is discussed the possibilities of changing the reality set for supervised internship of mathematics teachers. The contributions of Vigotski, Leontiev, Davidov, Libâneo and Moura were substantial for the apprehension of the investigated phenomenon. It was based on assumptions of the cultural-historical ,the activity and the developmental learning theories, besides the methodological -theoretical principles of the Guiding Teaching Activities This investigation was organized based on a conceptual- bibliographic research, in which was analyzed the shared planning as the organizer of teaching itself, and on a didactic and experimental investigation through which conditions were created for the analysis of the teacher education process by means of a training experiment. The shared planning of teachers´ actions in training was perceived as proposed by Leontiev, and defended as a means to promote improvement in teachers´ education through the teaching organization. The research took place in a university in Goiás where the participants were graduating teachers enrolled in the discipline of supervised internship offered in the last year of their major. The results led to the need of a teachers` learning organization which consents the experience of collective planning of teaching activities, allowing the reflection of actions taken, making possible the overcoming of alienation from the educational process and enabling the creation of a space of knowledge production. Reiterating the conviction that, teachers´ formative processes must be immersed in the development of individual mental actions that depart from the collective, as shortsighted actions may increase the individual formative extension.
Nesta pesquisa discutimos as possibilidades de transformação da realidade posta para o estágio supervisionado de professores de matemática. As contribuições de Vigotski, Leontiev, Davidov, Libâneo e Moura foram substanciais para a apreensão do fenômeno investigado. Alicerçamo-nos em pressupostos da teoria histórico-cultural, teoria da atividade e teoria do ensino desenvolvimental, além de princípios teórico-metodológicos das Atividades Orientadoras de Ensino. Esta investigação foi organizada com base em uma investigação bibliográfico-conceitual, na qual analisamos o planejamento compartilhado como o próprio organizador do ensino, e numa investigação didático-experimental em que criamos as condições para a análise do processo de formação docente por intermédio de um experimento formativo. O planejamento compartilhado das ações dos professores em formação foi entendido tal como propõem Leontiev, e defendido como meio para promover melhoria na formação docente por intermédio da organização de ensino. A investigação se deu numa IES goiana onde os sujeitos partícipes eram professores em formação matriculados na disciplina de estágio supervisionado ofertada no último ano da licenciatura. Os resultados obtidos nos conduziram à necessidade de uma organização da aprendizagem da docência que consinta a vivência do planejamento coletivo de atividades de ensino, permita a reflexão das ações tomadas, viabilize a superação da alienação do processo formativo e possibilite a criação de um espaço de produção do conhecimento. Reiteramos a convicção de que os processos formativos docentes devem estar mergulhados no desenvolvimento de ações mentais individuais que partam do coletivo, já que ações imediatistas podem aumentar a extensão individual formativa.
Dutra, Thalita Ferreira da Silva, and 92-9151-4431. "O Estágio Supervisionado em Serviço Social: desatando os nós." Universidade Federal do Amazonas, 2014. http://tede.ufam.edu.br/handle/tede/5879.
Full textApproved for entry into archive by Divisão de Documentação/BC Biblioteca Central (ddbc@ufam.edu.br) on 2017-08-29T17:00:21Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Dissertação - Thalita F. S. Dutra.pdf: 1113578 bytes, checksum: ec88429885f413329f4c3bdeb82fc106 (MD5)
Approved for entry into archive by Divisão de Documentação/BC Biblioteca Central (ddbc@ufam.edu.br) on 2017-08-29T17:00:38Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Dissertação - Thalita F. S. Dutra.pdf: 1113578 bytes, checksum: ec88429885f413329f4c3bdeb82fc106 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-08-29T17:00:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Dissertação - Thalita F. S. Dutra.pdf: 1113578 bytes, checksum: ec88429885f413329f4c3bdeb82fc106 (MD5) Previous issue date: 2014-01-20
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
This study examines the operation of the Supervised of Social Work course at the Federal University of Amazonas - UFAM the period 2010 to 2013 investigated the probation supervision process by teachers and professionals from institutions that carry out supervision and the organization of training activities developed in the training field and, finally, how are operationalized the duties of actors in the supervised training, which are: the Internship Coordinator, educational supervisors and field and the trainee. The research subjects are the actors involved in the training process supervised in Social Work UFAM interviewed over a period of four months in the city of Manaus. The survey took the perspective of qualitative approaches without excluding the quantitative aspects, using an interview script directed the research subjects, beyond the stage reports supervised the students UFAM as research sources. The study found that stage, in view of the subject remains a privileged space of articulation between education and professional practice, theory and practice unit. However, one of the problems highlighted in this study is in preparation and carrying out of the activities of planning the training field aggravated by the difficulty of operationalizing the theoretical course content inherent in professional action. It was also found that among the challenges of supervision is to socialize the Internship Policy of Social Work Course UFAM, Law Stage and the National Stage Policy - NEP of the Brazilian Association of Education and Research in Social Work - ABEPSS in the process stage to the materialization of the parameters and guidelines proposed in these documents. That challenge focuses on the clarity of the roles that education supervisor, field and the trainee exercise and are regulated in the documents. Without proper clarity the internship experience can become disjointed, impoverished and distant knowledge of the purposes set out in the curriculum guidelines ABEPSS and pedagogical project of the course Social UFAM service. According to this study, supervised training is considered essential in training and requires unity between the theoretical and practical dimension and teaching supervisors and field in a working partnership and coordinated in order to meet strategies for the stage meets its purpose in the training process.
Este estudo analisa a operacionalização do Estágio Supervisionado do curso de Serviço Social da Universidade Federal do Amazonas - UFAM no período de 2010 a 2013. Investigou-se o processo de supervisão de estágio pelos professores e profissionais das instituições que realizam a supervisão, bem como a organização das atividades de estágio desenvolvidas no campo de estágio e, por último, de que forma estão sendo operacionalizadas as atribuições dos atores do estágio supervisionado, que são: o Coordenador de Estágio, os supervisores de ensino e de campo e o estagiário. Os sujeitos da pesquisa são os atores envolvidos no processo de estágio supervisionado em Serviço Social da UFAM entrevistados em um período de quatro meses na cidade de Manaus. A pesquisa assumiu a perspectiva das abordagens qualitativas sem excluir os aspectos quantitativos, utilizando roteiro de entrevista dirigido aos sujeitos da pesquisa, além dos relatórios de estágio supervisionado dos discentes da UFAM como fontes de pesquisa. O estudo constatou que o estágio, na visão dos sujeitos, continua sendo um espaço privilegiado de articulação entre formação e exercício profissional, da unidade teoria e prática. Contudo, um dos problemas destacados neste estudo é na elaboração e no cumprimento do planejamento de atividades no campo de estágio agravada pela dificuldade de operacionalizar o conteúdo teórico do curso inerente à ação profissional. Constatou-se também que dentre os desafios da supervisão é socializar a Política de Estágio do Curso de Serviço Social da UFAM, a Lei de Estágio e a Política Nacional de Estágio - PNE da Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço Social - ABEPSS no processo de estágio para a materialização dos parâmetros e diretrizes propostas nestes documentos. O referido desafio incide sobre a clareza dos papéis que o supervisor de ensino, de campo e o estagiário exercem e que são normatizados nos documentos. Sem a devida clareza a experiência de estágio pode vir a ser desarticulada, empobrecida de conhecimento e distante dos fins estabelecidos nas diretrizes curriculares da ABEPSS e do Projeto Pedagógico do curso de serviço Social da UFAM. Segundo este estudo, o estágio supervisionado é considerado fundamental na formação profissional e requer unidade entre a dimensão teóricoprática e dos supervisores de ensino e de campo em um trabalho de parceria e articulado, a fim de que se encontre estratégias para que o estágio cumpra sua finalidade no processo de formação.
Martins, Lusinilda Carla Pinto. "Estágio supervisionado : prática simbólica e experiência inaugural da docência /." Araraquara : [s.n.], 2010. http://hdl.handle.net/11449/102667.
Full textBanca: Dirce Charara Monteiro
Banca: Denise Maria Margonari
Banca: Míria Gomes de Oliveira
Banca: Ernesto Sergio Bertoldo
Resumo: Esta pesquisa se insere no campo da formação de professores de língua inglesa com o objetivo de discutir o papel do estágio supervisionado no processo de formação do professor de língua inglesa, a partir da investigação dos sentidos atribuídos e dos saberes produzidos, pelos estagiários, durante essa experiência formativa. Considerando as questões comumente associadas à problematização do estágio supervisionado, a saber: operacionalização, estruturação e normatização, propomos um olhar da perspectiva simbólica para esse espaço/momento de formação. Assim pelo viés da prática em sua esfera tridimensional (SEVERINO, 2001) e da experiência (TARDIF, 2002,2005; DEWEY, 1938), buscamos acessar as impressões, os sentidos atribuídos e os saberes produzidos nesse contexto pedagógico. Mediante uma perspectiva fenomenológica-hermenêutica, fazem parte deste estudo dez estagiários do curso de Letras-Línguas Estrangeiras, habilitação Inglês, da Universidade Federal de Rondônia. O conjunto de registros foi coletado no período de 2008 a 2009 e constitui-se de entrevistas semidiretivas e não diretivas, relatórios de estágio, observações de aulas dos estagiários, questionários, documentos e anotações de campo. A análise realizada nos permite afirmar que o estágio é a componente prática e a experiência inaugural da docência que favorece a imersão na profissionalidade e faz emergir a professoralidade. Durante a realização dos estágios, as ações e a experiência na sala de aula ultrapassam a condição de atividade acadêmica e deixam resvalar a dimensão social e heterogênea do estágio. Os sentidos atribuídos a esta experiência pelos estagiários vão desde o "cair a ficha", o "batismo" até a "confirmação" pela "vontade" de tornar-se (ou não) professor, envolvendo tanto a realização pessoal como profissional... (Resumo completo, clicar acesso eletrônico abaixo)
Abstract: This research project in the field of English language teacher training discusses the role of the teaching practicum in the process of English language teacher education. Its foundation lies in the investigation of the meanings assigned and knowledge produced during this formative experience. Considering the issues commonly associated with the teaching practicum, namely: operationalization, structuring and normalization, we propose a symbolic perspective of this educational space/moment. Therefore, through the bias of practice in its sphere (SEVERINO, 2001) and experience (TARDIF, 2002.2005; DEWYE, 1938), we seek to access the impressions, assigned meanings, and pedagogical knowledge produced in this context. Through a phenomenological-hermeneutical lens, we analyze the development of ten English language majors at the Universidade Federal de Rondônia. The data used for analysis were collected between 2008 and 2010 and are made up of semi-structured and unstructured interviews, internship reports, comments on trainees‟ lessons, quizzes, documents, and field notes. The analysis allows us to assert that the internship is the practical component and the inaugural teaching experience that fosters immersion in being a language teaching professional and elicits the state of being a professional language teacher. During the realization of the internships, trainees‟ actions and experiences in the classroom exceeded the condition of academic activity and the internship took on a social and heterogeneous dimension. The meanings that are assigned to this experience by trainees range from "figuring it out," to a "baptism," to a "confirmation" of the "desire" to become (or not) a teacher and involved both personal and professional fulfillment. Regarding knowledge produced, the concrete actions of the trainees, which are contextualized and historic, acquire a formative character... (Complete abstract click electronic access below)
Résumé: Cette recherche s'inscrit dans le domaine de la formation des professeurs de langue anglaise en ayant pour but de discuter le rôle du stage supervisé dans le processus de formation de professeur de langue anglaise, dès l‟investigation des sens attribués et des savoirs produits au cours de cette expérience formative. Étant donné des questions couramment associeés à la problématique du stage supervisé, à savoir: opérationnalisation, structuration et normalisation, nous proposons un regard symbolique vers ce espace/temps de la formation. Donc par le biais de la pratique dans son domaine tridimensionnel (SEVERINO, 2001) et de l'expérience (TARDIF, 2002, 2005; DEWYE, 1938), nous cherchons à accéder les impressions, les sens attribués et les savoirs produits dans ce contexte pédagogique. Grâce à une perspective phénoménologique-herméneutique, ils font partie de cette étude dix stagiaires du cours des Lettres langues étrangères de l‟ Université de Rondônia (UNIR). L‟ensemble d'enregistrements a été recueilli dans la période de 2008 à 2009 et il est composé des interviews « demi-directive » et non directive des rapports de stage, des jeux-questionnaires, des documents et des notes de champ. L'analyse realisée permet d'affirmer que le stage est le composant pratique et l‟expérience inaugurale de l'enseignement qui favorise l'immersion dans la « profissionalidade » et il fait émerger la « professoralidade ». Au cours de la réalisation des stages, les actions et l'expérience en salle de classe dépassent la condition d'activité académique et touchent la dimension sociale et hétérogène du stage. Les sens attribués à cette expérience par les stagiaires vont dès « cair a ficha », le « baptême », jusqu‟à la « confirmation » de devenir (ou non) professeur, impliquant tant la réalisation personelle quant la professionnelle... (Résumé complet accès électronique cí - dessous)
Doutor
Delucia, Juliana. "A argumentação científica no estágio curricular supervisionado em química. /." São José do Rio Preto, 2020. http://hdl.handle.net/11449/192509.
Full textResumo: A aprendizagem de alunos de licenciatura é de fundamental importância no processo formativo desses futuros profissionais e o estágio curricular supervisionado é parte central nessa aprendizagem. O estágio curricular supervisionado foi introduzido nas disciplinas das licenciaturas a fim de propiciar aos licenciandos a vivência do cotidiano escolar, com a intenção de prepará-los melhor para seu futuro profissional. Durante as atividades de estágio da Licenciatura em Química, os licenciandos utilizam conceitos químicos na elaboração e aplicação de seus projetos de estágio e o fazem juntamente com os saberes docentes. Assim, o estágio se constitui na elaboração de concepções acerca da docência, bem como na reelaboração do conhecimento químico direcionado para a prática docente, o que possibilita uma formação profissional mais concreta. Uma importante habilidade relacionada às áreas científicas é a argumentação científica, pois é através dela que o conhecimento científico é validado, seja em sala de aula e em todas as instâncias da sociedade. Em nosso trabalho, buscamos saber se as reflexões proporcionadas pelas atividades do estágio da Licenciatura em Química de uma universidade pública paulista influenciam na habilidade de argumentação científica dos alunos, através da aplicação de questionário e gravações em vídeos das reuniões de estágio, análise dos projetos e de relatórios dos licenciandos. A pesquisa é de caráter qualitativo, assim, utilizamos a análise textual discursiva p... (Resumo completo, clicar acesso eletrônico abaixo)
Abstract: The learning of undergraduate students is of fundamental importance in the training process of these future professionals and the supervised curricular internship is a central part of this learning. The supervised internship was introduced in the disciplines of undergraduate courses in order to provide graduates with the experience of school daily, with the intention of preparing them better for their professional future. During the internship activities of the undergraduate degree in chemistry, undergraduates use chemical concepts in the elaboration and application of their internship projects, and do so together with the teaching knowledge. Thus, the internship is constituted in the elaboration of conceptions about teaching, as well as in the re-elaboration of the chemical knowledge directed to the teaching practice, what allows a more concrete professional formation. An important skill related to scientific areas is scientific argumentation, because it is through it that scientific knowledge is validated, whether in the classroom and in all instances of society. In our work, we seek to find out if the reflections provided by the activities of the degree in chemistry at a public university in São Paulo influence the ability of students to make scientific arguments, through the application of questionnaires and video recordings of internship meetings, project analysis and undergraduate reports. The research is of a qualitative character, therefore, we use discursive textual ... (Complete abstract click electronic access below)
Mestre
Silva, Luciana de Oliveira. "Estágio supervisionado com uso de ambientes virtuais: possibilidades colaborativas." Universidade Federal de Minas Gerais, 2013. http://hdl.handle.net/1843/MGSS-9DFDD2.
Full textPara que o professor esteja cada vez mais preparado para as inserções tecnológicas que acontecem dia após dia, algumas práticas educacionais devem ser repensadas, e a licenciatura é o ponto de partida para a ressignificação dessas práticas. Durante o estágio supervisionado, momento crucial para que prática e teoria se articulem, as experiências dos professores em formação devem ser comunicadas e interligadas, com maior participação do professor orientador, e com presença de conteúdos relativos ao uso dos recursos tecnológicos e informacionais. O perfil dos alunos que esses professores em formação encontrarão em suas salas de aula, bem como a necessidade da formação de uma rede digital de reflexão, interação e colaboração ao longo da licenciatura justificam este trabalho, que investiga o uso do ambiente virtual de aprendizagem (AVA) como possibilidade colaborativa para o Estágio Curricular Supervisionado durante a licenciatura e como espaço privilegiado para o desenvolvimento da competência tecnológica. Considerando o AVA um grande sistema em que constituintes agem e interagem, e padrões de comportamento emergem das relações entre os participantes e o contexto, adoto a perspectiva da Complexidade e da Aprendizagem Situada para análise dos dados. Essas duas abordagens podem ser entendidas conjuntamente por considerarem o caráter recíproco e interdependente entre aprendiz, atividade e contexto, que faz emergir práticas diversas, diferenciadas e reorganizadas a partir das negociações ocorridas. O estudo constituiu-se de uma pesquisa de natureza qualitativa e de orientação etnográfica virtual (HINE, 2000). Em uma abordagem interpretativa, ele tem o ambiente como fonte de dados e o foco nos processos emergentes da pesquisa. O pesquisador é o instrumento humano de coleta de dados, que afeta o sistema e é afetado por elementos da cultura investigada: em seu envolvimento com o contexto da pesquisa, ele passa a fazer parte dele. Os dados foram obtidos por meio das interações online entre os professores em formação em uma disciplina oferecida na Faculdade de Letras, pelas notas de campo da professora pesquisadora no momento presencial do estágio, realizado em uma escola de Ensino Fundamental inserida no programa Um Computador por Aluno (UCA) e por um questionário respondido pelos alunos da disciplina mais entrevistas feitas a eles. Esses dados revelam, dentre outras coisa, que o AVA apresenta as bases necessárias para que ele possa ser considerado um ambiente bem sucedido de construção do conhecimento, favorecendo a interação, a imersão virtual, a construção coletiva e a reflexão, que são aspectos importantes a serem considerados na formação docente atual. O senso de comunidade que o espaço virtual proporciona aproxima os professores em formação do desenvolvimento de competências docentes e tecnológicas necessárias para a atuação pedagógica.
Moura, Maria Aparecida Garcia. "Estágio supervisionado em serviço social : uma discussão acerca da ética profissional." Pós-Graduação em Serviço Social, 2014. https://ri.ufs.br/handle/riufs/6197.
Full textO estudo teve os objetivos de refletir sobre a ética profissional na formação profissional do Serviço Social, tendo como pano de fundo o estágio supervisionado, e discutir a importância da ética na sua realização. A pesquisa foi de caráter qualitativo e utilizou como fontes artigos publicados em periódicos da área sobre os temas ética profissional e estágio supervisionado em Serviço Social, no período de 1990 a 2012. O texto que se apresenta traz inicialmente uma reflexão sobre Serviço Social e o projeto ético-político e faz uma discussão a respeito do estágio supervisionado na área. Em seguida, discute sobre a ética e sua particularidade no âmbito profissional, apresentando as diferentes perspectivas teórico-filosóficas presentes na reflexão ética no Serviço Social. Por fim, apresenta uma análise sobre os artigos selecionados nas revistas Serviço Social e Sociedade (SP), Katálysis (SC) e Textos e Contextos (RS). A escolha desses periódicos deveu-se por serem periódicos nacionais e em razão da sua classificação como estrato A no Sistema Qualis/Capes. Compreende-se a importância da reflexão ética na realização do estágio supervisionado, uma vez que se configura como mediação na relação formação profissional/mercado de trabalho. Destaca-se a ausência da discussão específica sobre a relação entre ética e estágio na produção em periódicos na amostra selecionada, embora se constatem importantes considerações nos artigos, essenciais para o amadurecimento dessa reflexão no interior da categoria profissional. Faz-se necessária essa reflexão frente às determinações sociais, sobretudo à precarização do ensino superior e do mercado de trabalho no Brasil.
Gama, Celio de Oliveira. "A dinâmica execução do estágio supervisionado de administração no Maranhão." reponame:Repositório Institucional do FGV, 2010. http://hdl.handle.net/10438/8643.
Full textApproved for entry into archive by Paulo Junior(paulo.jr@fgv.br) on 2011-05-11T22:35:57Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Celio de Oliveira Gama.pdf: 611592 bytes, checksum: efb3641b46bb29fd9e3f67559104a95c (MD5)
Approved for entry into archive by Paulo Junior (paulo.jr@fgv.br) on 2011-06-30T16:27:56Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Celio de Oliveira Gama.pdf: 611592 bytes, checksum: efb3641b46bb29fd9e3f67559104a95c (MD5)
Made available in DSpace on 2011-10-04T19:07:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Celio de Oliveira Gama.pdf: 611592 bytes, checksum: efb3641b46bb29fd9e3f67559104a95c (MD5) Previous issue date: 2010-12-17
The present study describes the execution of the Mandatory Traineeship Curricular of the Courses of Administration in Maranhão to which 11.788/08 establish the Law nº. The model and the management perception is pointed on the practice of the traineeship that is applied. Highlights the curriculum organization of courses of administration in Maranhão and its load hourly according to the local context, whereas the Guidelines, resolutions and laws governing the Course of Administration bachelor, establishing an analysis of results looking for the perception of students on the implementation of the Mandatory Traineeship. From the description of the current situation, we can draw attention to a wider vision in the process of implementation of the Mandatory Traineeship, because the course as a whole needs to be consistent with the Guidelines and with the laws governing the higher education, fact considered breakpoint for approval and recognition of the Project of each course offered in the country.
O presente estudo descreve a execução do Estágio Curricular Obrigatório dos Cursos de Administração no Maranhão relacionado ao que estabelece a Lei nº 11.788/08. Aponta-se o modelo gerencial e a percepção do aluno sobre a prática do estágio que vem sendo aplicado. Evidencia-se a organização curricular dos cursos de administração no Maranhão e sua carga horária conforme o contexto local, considerando as Diretrizes, Resoluções e Leis que regem o Curso de Administração bacharelado, estabelecendo uma análise de resultados voltada para percepção do aluno sobre a execução do Estágio. A partir da descrição da atual situação, poderemos chamar a atenção para uma visão mais ampla no processo de execução do Estágio, pois o curso como um todo precisa estar coerente com as Diretrizes e com as leis que regem o ensino superior, fato considerado como ponto crucial para aprovação e reconhecimento do Projeto de cada curso ofertado no país.
Amicucci, Eliane Marques de Menezes [UNESP]. "Estágio supervisionado em Serviço Social: tempos atuais e velhos desafios." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2011. http://hdl.handle.net/11449/98580.
Full textO presente estudo discute o tema estágio supervisionado na formação profissional do/a Assistente Social. Parte-se da concepção que o/a estudante vivencia a dimensão investigativa e interventiva da profissão quando realiza essa atividade, daí a importância da supervisão de campo e acadêmica nesse processo para propiciar a reflexão, análise crítica das condições objetivas e subjetivas que permeiam o trabalho profissional. Esse estudo tem por objetivo identificar os rebatimentos do estágio supervisionado na formação profissional do/a estudante do curso de Serviço Social da Fundação Educacional de Fernandópolis (FEF). A perspectiva metodológica para a apreensão do objeto de estudo está associada a uma visão de Homem e de Mundo fundamentada no Projeto Ético-Político do Serviço Social e a matriz teórico-metodológica refere-se ao pensamento social crítico. A pesquisa está teoricamente fundamentada nos marcos históricos da profissão enfatizando o processo de formação profissional do/a Assistente Social na contemporaneidade, analisando o estágio supervisionado a partir das Diretrizes Curriculares de 1996 e projeto ético-político da profissão. Para o alcance do objetivo desse estudo, utilizou-se a pesquisa bibliográfica, documental e de campo com abordagem quantitativa e qualitativa, tendo como sujeitos os/as supervisores/as de campo e acadêmicos/as. O estudo mostrou a necessidade dessa atividade ser sistematizada e amplamente discutida em tempos de precarização da educação e trabalho profissional para o fortalecimento dos sujeitos envolvidos nesse processo, visando o enfrentamento dessa realidade na direção de uma formação profissional competente, com qualidade, condicionada ao projeto ético-político profissional
This study discusses the supervised training of a social worker. We started from the idea that a student experiences the investigative dimension of the profession and intervention when performing this activity, hence the importance of supervision in this academic field and process to promote reflection, critical analysis of objective and subjective conditions that permeate the professional work . This study aims to identify the repercussions of supervised training in professional formation of a student of Social Service of Educational Foundation of Fernandópolis (FEF), in São Paulo State (Brazil). The methodological approach to the apprehension of the object of study is associated with a vision of Man and the World based on the ethical-political project of social work of which theoretical-methodological matrix refers to critical social thought. The research is theoretically grounded in the historical landmarks of the profession by emphasizing the process of training of social worker in contemporary society, analyzing the supervised training from the Curriculum Guidelines of 1996 and ethical-political project of the profession. To reach the objective of this study, we use research literature, documentary and field research, with quantitative and qualitative approach, having as subject field supervisors and the academic students. The study showed the need for this activity is systematic and widely discussed in times of reduced quality of education and professional work for the strengthening of the subjects involved in this process in order to face this reality in the direction of a competent professional training, quality, submitted to ethical- political professional project
Oliveira, Sandra Mara Vieira. "Formação da identidade docente : estágio supervisionado, memórias e representações sociais." Universidade Federal de Sergipe, 2011. https://ri.ufs.br/handle/riufs/4732.
Full textEsta pesquisa analisa os saberes, a memória e as representações sociais das professoras de Prática de Ensino do curso de Licenciatura em Geografia da UESB com relação à vivência do estágio supervisionado na sua formação inicial, destacando-se a contribuição dessa experiência para a construção das suas identidades profissionais. A opção metodológica recaiu sobre a abordagem qualitativa por meio do estudo de caso, tendo como referência a história oral. O trabalho de campo ocorreu na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB, campus de Vitória da Conquista. Integra a população da pesquisa oito (08) docentes da área de Ensino do curso de Licenciatura em Geografia. Diferentes fontes informam os resultados: a) Revisão bibliográfica sobre categorias teóricas pertinentes ao objeto da pesquisa; b) Fontes documentais: arquivos, publicações sobre o Estágio Supervisionado, Diretrizes Curriculares Nacionais, Plano de curso da disciplina Prática de Ensino e o Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Geografia da UESB, entre outros; privilegiaram-se as Fontes orais com a realização de (06) entrevistas com docentes que ao longo da trajetória do curso têm ministrado a disciplina Prática de Ensino. Este trabalho inicialmente analisa o processo de institucionalização da escolarização brasileira nos séculos XIX e XX, bem como a gênese do ensino superior no Brasil, com destaque para a origem das licenciaturas e em específico a licenciatura em Geografia. Na seqüência discute a importância dos saberes, das memórias e das representações sociais no exercício da docência, contextualiza o cenário da pesquisa a partir de uma análise do contexto histórico da cidade de Vitória da Conquista, a criação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia UESB e a trajetória do curso de Licenciatura Plena em Geografia da referida instituição. Por último analisa a trajetória dos sujeitos da pesquisa em relação à sua experiência no passado enquanto discentes de um curso de formação e atualmente enquanto docentes vivenciando as suas respectivas práticas sociais no exercício do magistério no ensino superior. Observa-se nos depoimentos das respondentes forte influência de pessoas do núcleo familiar motivando-as para a escolha do exercício da docência. Destaca-se um ponto comum ressaltado entre as entrevistadas: as dificuldades encontradas no início do exercício da docência, em função da imaturidade intelectual. A formação inicial, a vivência do estágio e as experiências cotidianas desenvolvidas nas trajetórias como professoras contribuíram para a superação destas barreiras. Neste sentido, os saberes do magistério, que associam formação e experiência docente, abrangem não somente os saberes disciplinares, mas também o saber fazer, as competências e as habilidades que fundamentam o trabalho dos professores na sala de aula.
LIMA, José Ivanildo de. "O estágio supervisionado na licenciatura em matemática: possibilidades de colaboração." Universidade Federal do Pará, 2008. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3105.
Full textApproved for entry into archive by Ana Rosa Silva(arosa@ufpa.br) on 2012-10-30T17:16:40Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 23898 bytes, checksum: e363e809996cf46ada20da1accfcd9c7 (MD5) Dissertacao_EstagioSupervisionadoLicenciatura.pdf: 421545 bytes, checksum: eb742189bde72978efbf905b30116f5a (MD5)
Made available in DSpace on 2012-10-30T17:16:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 23898 bytes, checksum: e363e809996cf46ada20da1accfcd9c7 (MD5) Dissertacao_EstagioSupervisionadoLicenciatura.pdf: 421545 bytes, checksum: eb742189bde72978efbf905b30116f5a (MD5) Previous issue date: 2008-03
A presente dissertação é o resultado de uma investigação qualitativa que tem como objeto de estudo o Estágio Supervisionado na Licenciatura em Matemática. Foi desenvolvida junto ao Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM) do Núcleo de Pesquisa e Desenvolvimento da Educação Matemática e Científica (NPDEMC), da Universidade Federal do Pará (UFPA). A pesquisa busca discutir as possibilidades de desenvolvimento de práticas colaborativas nos estágio supervisionado em matemática, considerando as interações existentes entre a tríade licenciando/professor-formador/professor-escolar, concebendo o estágio como um elo de ligação entre a escola e a universidade. A investigação deu-se no período de maio a outubro de 2006, envolvendo três licenciandos de uma turma de Prática de Ensino/Estágio Supervisionado da Licenciatura Plena em Matemática da UFPA. Para analisar as possibilidades e limitações de constituição de práticas ou grupos colaborativos, dentro do Estágio Supervisionado em Matemática, buscando descrever a aproximação e contribuição entre o professor-formador, o licenciando e o professor-escolar, recorreu-se aos relatórios dos licenciandos e entrevistas semi-estruturadas realizadas com os professores-escolares e licenciandos. O referencial teórico está baseado em estudos e pesquisas de autores como Gonçalves (2000; 2006), Fiorentini (2004), Ferreira (2003), Garcia (1995), Gauthier et al (1998), Tardif (2002) e Pimenta e Lima (2004) dentro do contexto da formação de professores. Neste contexto pode-se contemplar possibilidades de produção e sistematização de conhecimentos, dando ênfase a um movimento que busque dar sentido àquilo que é produzido, tanto na escola, quanto na universidade, requerendo a criação e recriação dos saberes experienciais, mas almejando adentrar num coletivo de profissionais que discutam os problemas conjuntamente, inaugurando assim, a institucionalização de práticas, atitudes, crenças, que possibilitem a todos a compreensão do que sejam os saberes da ação pedagógica.
The present dissertation is resulted of qualitative investigation entitled The Apprenticeship Supervised in Mathematical Degree: cooperation’s possibilities, developed in Masters Degree Program close in Sciences and Mathematical Education (PPGECM) of Support’s Pedagogic Nucleus to the Scientific Development (NPADC), located in Federal University of Pará (UFPA). This research intends discussing development’s possibilities of collaborative practices in mathematical apprenticeship supervised, considering existent interactions among licensing/formater-professor/ school-professor triad, conceiving apprenticeship as a connection between school and university. The investigation happened from May to October 2006, involving three licensings of a Supervised Teaching / Apprenticeship Practice group’s of UFPA’s Mathematical Full Degree. To analyze possibilities and limitations of practices constitution or collaborative groups, inside of Mathematical Apprenticeship Supervised, looking for describe the approach and contribution among formater-teacher, licensing and school-teacher, was fallen back upon licensing report’s and semi-structured interviews accomplished with school-teachers and licensings. The theoretical referencial is based on studies and authors' researches as Gonçalves (2000) and (2006), Fiorentini (2004), Ferreira (2003), Garcia (1995), Gauthier et al (1998), Tardif (2002) and Pepper and Lima (2004) inside of teachers' formation context. In this context it can be contemplated production possibilities and knowledge systemization, giving emphasis to a movement that looks for giving sense to what is produced in school, in university, requesting creation and recriação of experience knowledge and, concomitant, longing for penetrating in a professionals group that discusses the problems jointly, inaugurating like this the institutionalization of practices, attitudes and faiths that make possible for all the understanding of what are the pedagogic action knowledge’s.
Amicucci, Eliane Marques de Menezes. "Estágio supervisionado em Serviço Social : tempos atuais e velhos desafios /." Franca : [s.n.], 2011. http://hdl.handle.net/11449/98580.
Full textBanca: Celeste Aparecida Pereira Barbosa
Banca: Cirlene Aparecida Hilário da Silva Oliveira
Resumo: O presente estudo discute o tema estágio supervisionado na formação profissional do/a Assistente Social. Parte-se da concepção que o/a estudante vivencia a dimensão investigativa e interventiva da profissão quando realiza essa atividade, daí a importância da supervisão de campo e acadêmica nesse processo para propiciar a reflexão, análise crítica das condições objetivas e subjetivas que permeiam o trabalho profissional. Esse estudo tem por objetivo identificar os rebatimentos do estágio supervisionado na formação profissional do/a estudante do curso de Serviço Social da Fundação Educacional de Fernandópolis (FEF). A perspectiva metodológica para a apreensão do objeto de estudo está associada a uma visão de Homem e de Mundo fundamentada no Projeto Ético-Político do Serviço Social e a matriz teórico-metodológica refere-se ao pensamento social crítico. A pesquisa está teoricamente fundamentada nos marcos históricos da profissão enfatizando o processo de formação profissional do/a Assistente Social na contemporaneidade, analisando o estágio supervisionado a partir das Diretrizes Curriculares de 1996 e projeto ético-político da profissão. Para o alcance do objetivo desse estudo, utilizou-se a pesquisa bibliográfica, documental e de campo com abordagem quantitativa e qualitativa, tendo como sujeitos os/as supervisores/as de campo e acadêmicos/as. O estudo mostrou a necessidade dessa atividade ser sistematizada e amplamente discutida em tempos de precarização da educação e trabalho profissional para o fortalecimento dos sujeitos envolvidos nesse processo, visando o enfrentamento dessa realidade na direção de uma formação profissional competente, com qualidade, condicionada ao projeto ético-político profissional
Abstract: This study discusses the supervised training of a social worker. We started from the idea that a student experiences the investigative dimension of the profession and intervention when performing this activity, hence the importance of supervision in this academic field and process to promote reflection, critical analysis of objective and subjective conditions that permeate the professional work . This study aims to identify the repercussions of supervised training in professional formation of a student of Social Service of Educational Foundation of Fernandópolis (FEF), in São Paulo State (Brazil). The methodological approach to the apprehension of the object of study is associated with a vision of Man and the World based on the ethical-political project of social work of which theoretical-methodological matrix refers to critical social thought. The research is theoretically grounded in the historical landmarks of the profession by emphasizing the process of training of social worker in contemporary society, analyzing the supervised training from the Curriculum Guidelines of 1996 and ethical-political project of the profession. To reach the objective of this study, we use research literature, documentary and field research, with quantitative and qualitative approach, having as subject field supervisors and the academic students. The study showed the need for this activity is systematic and widely discussed in times of reduced quality of education and professional work for the strengthening of the subjects involved in this process in order to face this reality in the direction of a competent professional training, quality, submitted to ethical- political professional project
Mestre
Almeida, Elizabeth Guzzo de. "Aprendizagem situada e letramentos digitais no estágio supervisionado de espanhol." Universidade Federal de Minas Gerais, 2013. http://hdl.handle.net/1843/MGSS-9HSP3T.
Full textEste estudo teve como objetivo investigar, sob a perspectiva da teoria da aprendizagem situada, as formas de participação em eventos de letramentos digitais desenvolvidas por alunas em um contexto de formação inicial de professores de Espanhol. Além disso, buscamos por meio deste recurso analítico, compreender os processos de aprendizagem instaurados neste contexto e identificar as características das comunidades locais de prática de alunas e professoras de Língua Espanhola em ambientes de aprendizagem presencial e on-line. Para a realização de nossa pesquisa, privilegiamos o estudo de caso, com observação participante, a partir de uma perspectiva etnográfica. As participantes deste estudo foram quatro alunas da Graduação em Letras Espanhol, duas professoras de Espanhol do Ensino Médio e a professora orientadora do Estágio e pesquisadora desta tese. Os dados foram gerados na forma de notas de campo, diários reflexivos e em ambientes digitais, como no documento colaborativo do Google Docs, registros nos portfólios e fóruns da plataforma de aprendizagem TelEduc, logs de chats em congressos on-line, entrevistas coletadas em chats, questionários respondidos via e-mail durante as disciplinas de Estágio Supervisionado de Espanhol I e II, no segundo semestre de 2010 e primeiro de 2011, respectivamente. Selecionamos três casos expressivos para análise: o Projeto Colaborativo, os Congressos on-line e a Oficina da quarta capa. Em tais eventos de letramento digital, identificamos traços das comunidades locais de prática nas quais as participantes se engajavam e constituíam uma comunidade com linguagem, valores e comportamentos compartilhados, em ações colaborativas que nos chamaram a atenção pelo alto grau de participação. A análise dos três casos expressivos como experiências situadas em múltiplos contextos possibilitou-nos compreender como as formas de participação das alunas no Estágio Supervisionado de Espanhol, em que a tecnologia foi modelada em contextos presencial e on-line, gerou oportunidades de colaboração entre alunas e professoras, oportunidades de feedback e reflexão. Os resultados deste estudo evidenciam que os letramentos digitais estão articulados a práticas de leitura e escrita que as participantes têm em outros espaços sociais, não sendo, portanto, um processo autônomo. Esta pesquisa também revelou que o uso de ferramentas digitais de maneira integrada contextualizada à formação docente potencializou aprendizagens do uso do Espanhol que foram evidenciadas pelas sintonizações para propiciamentos e restrições nas interações durante as atividades.
Moreira, Mariane Costa. "Estágio Supervisionado e o processo de supervisão : aprendizagem e conhecimento /." Franca, 2018. http://hdl.handle.net/11449/180664.
Full textBanca: Andréia Aparecida Reis de Carvalho Liporoni
Banca: Luzilene de Almeida Martiniano
Resumo: O presente estudo discute o tema estágio supervisionado e o processo de supervisão na formação profissional do Assistente Social. Parte-se da concepção que o estudante quando realiza a atividade de estágio supervisionado, está construindo conhecimento e propiciando a direção da identidade profissional. Ressalta-se que o acompanhamento e reflexões do supervisor de campo com o estagiário influenciam na qualidade da formação profissional. Esse estudo tem por objetivo investigar a percepção de egressos de serviço social em relação ao processo de aprendizagem e construção do conhecimento originado no período de estágio supervisionado em duas universidades públicas: Faculdade de Ciências Humanas e Sociais (FCHS) da Universidade Estadual Paulista (UNESP) e Faculdade de Ciências Integradas do Pontal (FACIP) da Universidade Federal de Uberlândia. A perspectiva metodológica é de análise qualitativa, utilizando a pesquisa bibliográfica, documental e de campo fundamentada nos marcos históricos da profissão enfatizando o processo de formação profissional e analisando o estágio supervisionado e a supervisão de campo a partir das Diretrizes Curriculares de 1996. Como sujeitos da pesquisa, destacam-se supervisores de campo e pesquisador de estágio. O estudo mostrou a necessidade de conscientizar a categoria acerca do processo de formação profissional do assistente social a fim de reconhecer a importância da atividade de estágio supervisionado bem como da supervisão, não apenas como atividade... (Resumo completo, clicar acesso eletrônico abaixo)
Abstract: The present study discusses the topic supervised internship and the process of supervision in the professional training of the Social Worker. It is based on the conception that the student, when performing supervised internship activity, is building knowledge and propitiating the direction of professional identity. It should be emphasized that the monitoring and reflections of the field supervisor with the trainee influence the quality of vocational training. This study aims to investigate the perception of social service graduates in relation to the process of learning and construction of the knowledge originated in the period of supervised internship in two public universities: Faculdade de Ciências Humanas e Sociais (FCHS), Universidade Estadual Paulista (UNESP) and Faculty of Integrated Sciences of Pontal (FACIP) of the Federal University of Uberlândia. The methodological perspective is of qualitative analysis, using bibliographical, documentary and field research based on the historical milestones of the profession emphasizing the process of professional formation and analyzing the supervised stage and the field supervision from the 1996 Curricular Guidelines. field supervisors and trainee researcher. The study showed the need to raise awareness of the social worker's professional training process in order to recognize the importance of the supervised internship activity as well as supervision, not just as mandatory activities of the curriculum.
Mestre
Fino, Helena Fatima Pimentel [UNIFESP]. "Estágio supervisionado do técnico em nutrição e dietética em instituições hospitalares: a ótica dos estagiários." Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2007. http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/22098.
Full textEste trabalho tem como objetivo analisar a contribuicao do estagio supervisionado, em Instituicoes Hospitalares, na formacao profissional do tecnico em Nutricao e Dietetica, na otica dos estagiarios. Como objetivos especificos se propoem a identificar expectativas, facilidades e dificuldades do estagiario em relacao ao estagio supervisionado, discutir as experiencias significativas para a sua formacao profissional e apontar sugestoes para otimizar seu processo de formacao profissional. Participaram da pesquisa 18 alunos do ultimo modulo do curso Tecnico em Nutricao e Dietetica de duas escolas da cidade de São Paulo (uma publica e outra privada). Entre os participantes foram selecionados dez alunos que nao haviam realizado o estagio supervisionado, mas tinham interesse em estagiar em Instituicoes Hospitalares, e oito alunos apos o termino do estagio na area hospitalar. Para a coleta de dados utilizou-se a entrevista semi-estruturada, sendo que os dados obtidos sofreram analise tematica. Os resultados evidenciaram que, embora as motivacoes para realizar o estagio na area hospitalar situem o interesse dos alunos na area clinica, a principal area de insercao de estagio ainda e a area de producao e em menor medida a de administracao. Os alunos referiram que o estagio contribui com conhecimentos e desenvolve habilidades para atuar na area de producao, envolvendo questoes tecnicas especificas e restritas, como controle de qualidade dos alimentos. As relacoes interpessoais e trabalho em equipe, tambem foram abordadas durante o estagio, ficando restritas a area de producao Na opiniao dos alunos, o estagio deveria ser direcionado tambem para as areas de clinica e administracao, o que poderia facilitar a atuacao profissional do tecnico nessas areas, segundo contempla a atual legislacao. Satisfeitos com o processo de formacao escolar, os alunos enfatizaram que a escola oferece uma boa preparacao durante o curso tecnico em Nutricao e Dietetica. Alem disso, a instituicao educativa encaminha, orienta e prepara para o estagio supervisionado. A necessidade de supervisao tanto da Instituicao Educativa como da Instituicao concedente durante o periodo de estagio e a maior articulacao entre ambas as instituicoes foi sugerido pelos participantes. Diante de situacoes desafiadoras, os alunos apresentam propostas de mudancas e sugestoes para melhoria do servico. A pesquisa evidenciou que a definicao do papel e atribuicoes e a formacao abrangente que prepara os tecnicos de forma critica e criativa nas diferentes areas sao questoes que precisam ser aprofundadas
This paper analyzes the contribution of supervised training at hospital institutions to the professional development of the Nutrition and Dietetics Technician as viewed by the trainees. Eighteen students taking their last discipline of the Technical Course on Nutrition and Dietetics and coming from two schools in the city of São Paulo (one private and one public) participated in the research. Ten students who did not do the supervised training but were interested in being trainees at hospital institutions and 8 students who had already finished their training in the hospital area were selected to participate. The semi-structured interview was used to gather data. The results showed that even though the motivation to do some training in hospital institutions points to an interest in the clínical area, the main field of admission for training is still in the production area. The students mentioned that the training contributes knowledge and skills to their performance in the area of production, involving technical issues such as food quality control, interpersonal relations and teamwork. Although the course also offers subsidies for work in the clínical and administrative areas, the training focuses on the production area. According to the students, the training should be geared towards the clínical and administrative areas. Satisfied with the program syllabus, students emphasized that the school gives directions, guides and prepares for the supervised training and the need for supervision from both the Educational Institution and the providing Institution during the training period. Having faced challenging situations, the students presented proposals for changes and suggestions for the improvement of the service. The research showed that the definition of the trainee’s role in hospital institutions is an issue that needs to be further reviewed
BV UNIFESP: Teses e dissertações
Figueiredo, Maria Lúcia Brito Zabulos de. "O estágio supervisionado: contribuições para a formação do profissional de turismo." Universidade Católica de Santos, 2014. http://biblioteca.unisantos.br:8181/handle/tede/1621.
Full textMade available in DSpace on 2015-06-29T18:05:04Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Maria L¿cia Brito Zabulon de Figueiredo.pdf: 1169098 bytes, checksum: 88abc1be4044e95051fa01f49ecb840e (MD5) Previous issue date: 2014-06-26
The purpose of this research project is to analyze the students' perceptions about the Supervised Internship teaching practice in the Tourism course and its contributions to training the professional with a view to Environmental Education and Sustainability (EES). It is based on authors such as Fazenda (1991), Bianchi (2004), Abdalla (2006, 2009, 2011, 2012), Pimenta (2009, 2013), and Freire (2013), in order to understand the training of the professors, the knowledge required for the educational practices and the Supervised Internship (SI) in the training of Bachelors of Tourism. And, to conceptualize sustainability and the environment, authors of the likes of Lemos (1999), Rodrigues (2000), Ruschmann (2000), Sachs (2007), and Melo (2011) were used. This is a two-stage qualitative survey, as per Lüdke and André (1986) and Bogdan and Biklan (1994). At the first stage (2nd half/2012), a questionnaire comprising open and closed questions was applied to 21 students. At the next stage (2nd half/ 2013), semi-structured interviews were conducted with six students who graduated in Tourism and, to deepen the data (1st half/2014), interviews were also made with three more. Data were analyzed and interpreted based on the content analysis technique (BARDIN, 2007; FRANCO, 2012), which allowed two dimensions of analysis to be identified: Academic training and the Supervised Internship practice. The results enabled us to identify: In the 1st dimension - academic training in Tourism - two analysis categories: 1st the challenges of training for Tourism and for Environmental Education and Sustainability (EES); and 2nd the potential of training toward the EES; and in the 2nd dimension - the Supervised Internship (SI) practice -, plus two more analysis categories: 1st internship challenges and difficulties; 2nd the potential of SI for EES. The contributions made by the SI to EES in training students taking the Tourism course were thus presented, highlighting: 1st the need for closer ties between theory and practice in the various course components aiming to strengthen these students' skills and abilities; 2nd the importance of SI providing better grounds for this theory/practice coordination, debating environmental and sustainability issues, and 3rd the valuing of an education geared by action and for action, which has in the internship the germination stage for new paradigms that can sustain and transform training, whether initial and/or continued, for these students and/or professionals working in the area.
Este trabalho objetiva analisar as percepções dos estudantes sobre a prática pedagógica do Estágio Supervisionado no curso de Turismo e suas contribuições para a formação do profissional com um olhar para a Educação Ambiental e para a Sustentabilidade (EAS). Fundamenta-se em autores como Fazenda (1991), Bianchi (2004), Abdalla (2006, 2009, 2011, 2012), Pimenta (2009, 2013) e Freire (2013), a fim de compreender a formação de professores, os saberes necessários às práticas pedagógicas e o Estágio Supervisionado (ES) na formação dos Bacharéis em Turismo. E, para conceituar a sustentabilidade e o meio ambiente, foram utilizados autores como Lemos (1999), Rodrigues (2000), Ruschmann (2000), Sachs (2007) e Melo (2011). Trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa, conforme Lüdke e André (1986) e Bogdan e Biklan (1994), que se desenvolveu em duas etapas. Na primeira etapa (2º sem./2012), foi aplicado um questionário com perguntas abertas e fechadas a 21 discentes. Na etapa seguinte (2º sem./2013), foram realizadas entrevistas semiestruturadas com seis egressos do curso de Turismo, e, para aprofundamento de dados (1º sem./2014), realizaram-se, também, entrevistas com mais três. Para análise e interpretação dos dados, utilizou-se a técnica da análise de conteúdo (BARDIN, 2007; FRANCO, 2012), possibilitando identificar duas dimensões de análise: a formação acadêmica e a prática do Estágio Supervisionado. Os resultados obtidos possibilitaram identificar: na 1ª dimensão ¿ formação acadêmica no Turismo -, duas categorias de análise: 1ª os desafios da formação para o Turismo e para a Educação Ambiental e a Sustentatibilidade (EAS); e 2ª as potencialidades da formação voltada para a EAS; e na 2ª dimensão ¿ a prática do Estágio Supervisionado (ES) -, mais duas categorias de análise: 1ª os desafios e as dificuldades do estágio; e 2ª as potencialidades do ES para a EAS. Evidenciaram-se, assim, as contribuições do ES voltado para EAS na formação de estudantes do curso de Turismo, destacando: 1º a necessidade de uma vinculação maior entre teoria e prática nos diferentes componentes disciplinares, no sentido de fortalecer competências e habilidades desses estudantes; 2º a importância de que o ES fundamente, melhor, esta articulação teoria/prática, debatendo a problemática ambiental e da sustentabilidade; e 3º a valorização de uma educação voltada pela ação e para a ação, que tenha no estágio a germinação de novos paradigmas, que possam sustentar e transformar a formação, seja inicial e/ou continuada, desses estudantes e/ou profissionais da área.
Funes, Gilmara Pesquero Fernandes Mohr. "O estágio supervisionado e a formação prática dos alunos de direito." Universidade do Oeste Paulista, 2009. http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/25.
Full textThis work reports that a search was conducted and aimed demonstrate the importance of supervised training in law and the need to create appropriate locations to the process of teaching and learning of Practice Law. One Faculty of Law of Presidente Prudente ten years ago created this environment to operate differently, a new teaching of Education and new practice of students: the Forum Simulado. The object of the research was evaluating this new pedagogical practice, its importance in the training of future professionals in law and the complementarity of the theory and practice in training. Interviews with former students who passed by this practice, and the Forum Simulado than opinaram and had submitted their evaluations. The existence, in the curriculum of law, the practice Law whether provided they meet the minimum curriculum. Currently the nomenclature was changed to Stage Supervised, which is the learning of the practice, of great relevance for the future professional. The Faculty of Law implemented in 1998 searched the Forum Simulado, with a differentiated approach to the learning of the legal practice, for the stage. The practice is guided by a qualified professional and able to live with the students the legal reality, not just the reality of the forensic area that dominates. Using the interdisciplinary and with a teacher specifically trained for the teaching of effective legal practice has been a new student, and also a new type of professional qualification for the exercise successfully. In the course of law, for the fulfillment of the Law of Guidelines and Bases, there was a need for deployment of 300 hours practice in real or simulated minimum curriculum, for a more complete formation of the student. Meets the need of placement, to prepare the student for the job market, not to harm customers, or the lawyers. Thus, the Forum remains whether Simulado really is fulfilling your goal, or if after implantation students are coming better prepared for life practice. To try to improve the teaching conditions to give legal and bachelor of work after their graduation were inserted in the curricula legal disciplines practices so that the bachelor will make relations of the subjects of practical and theory. Therefore, if this search since the Forum Simulado is an attempt to life the forensic practice. The question on the effectiveness of the lessons of practice is a former and current, because there is not yet consensus on the best way to teach the practice and that the student to learn it and the vivencie. The activities of practice should be developed so differently, in the appropriate place such as Forum Simulado, established to subsidize all activities forensic, from the service to the effective solution of the deals. The results point to the success of integrating theory and practice in the training of professional of law who participated in the Forum Simulado of the Faculty of Law.
O presente trabalho relata uma pesquisa que foi realizada e que visa comprovar a importância do estágio supervisionado em Direito e a necessidade de criação de locais apropriados para o processo de ensino e aprendizagem da Prática Forense. A Faculdade de Direito de Presidente Prudente há dez anos criou esse ambiente com funcionamento diferenciado, uma nova didática de Ensino e nova prática dos alunos: o Fórum Simulado. O objeto da pesquisa foi avaliar essa nova prática pedagógica, sua importância na formação dos futuros profissionais de Direito e a complementaridade da teoria e prática nesta formação. Entrevistas com ex-alunos que passaram por essa prática de Fórum Simulado e os que não a tiveram opinaram e apresentaram suas avaliações. A existência, no currículo de Direito, da Prática Forense se dá desde que se obedecia ao currículo mínimo. Atualmente a nomenclatura foi alterada para Estágio Supervisionado, que consiste na aprendizagem da prática, de grande relevância para o futuro profissional. A Faculdade de Direito pesquisada implantou em 1998 o Fórum Simulado, com uma metodologia diferenciada para a aprendizagem da prática jurídica, para o estágio. A prática é orientada por um profissional habilitado e apto para vivenciar com os alunos a realidade jurídica, mas não só a realidade forense da área que domina. Recorrendo à interdisciplinaridade e com um professor especificamente formado para o ensino efetivo da prática jurídica tem-se um novo aluno, e também um novo tipo de habilitação para o exercício profissional com sucesso. No curso de Direito, para o cumprimento da Lei de Diretrizes e Bases, fez-se necessária a implantação de 300 horas práticas reais ou simuladas no currículo mínimo, visando uma formação mais completa do aluno. Atende, a necessidade do estágio, preparar o aluno para o mercado de trabalho, para não prejudicar clientes, nem a advocacia. Assim, resta saber se o Fórum Simulado realmente está cumprindo seu objetivo, ou seja, se após a implantação os alunos estão saindo melhor preparados para a vida prática. Para tentar melhorar o ensino jurídico e dar condições ao bacharel de trabalhar após a sua formatura foram inseridas nos currículos jurídicos as disciplinas práticas a fim de que o bacharel consiga fazer relações das disciplinas de prática e teoria. Assim, justifica-se a presente pesquisa uma vez que o Fórum Simulado é uma tentativa de vivificar a prática forense. A questão sobre a efetividade das aulas de prática forense é antiga e atual, vez que ainda não há consenso sob a melhor forma de se lecionar a prática e fazer com que o aluno aprenda-a e a vivencie. As atividades de prática devem ser desenvolvidas de forma diferenciada, em local apropriado como é o caso do Fórum Simulado, implantado para subsidiar todas as atividades forenses, desde o atendimento até a solução efetiva da lide. Os resultados apontam para o sucesso da integração teoria e prática na formação do profissional de Direito que participou do Fórum Simulado da Faculdade de Direito.
Silva, Naiane Vieira dos Reis. "Letramento digital no estágio supervisionado obrigatório em ensino de língua materna." Universidade Federal do Tocantins, 2014. http://hdl.handle.net/11612/185.
Full textThe present dissertation investigates discourses about digital literacy by teachers during their undergraduation courses on the supervised internships degree for language teaching course in the Universidade Federal do Tocantins –UFT, aiming to analyze how the teaching practices that focus the digital tools are themed. Furthermore, we are interested in seeing how a teacher degree is mobilized to fit a current need for professional formation: teachers that are able to work critically with the digital as a resource in the teaching-learning process of teaching mother language. Characterized as a participation research, it was done an intervention in the first half of 2012 in a class of “Investigação da Prática Pedagógica e Estágio Supervisionado em Ensino de Língua Portuguesa III: Língua e Literatura" with the objective of discussing practical and theoretical issues about digital literacy. We took as corpus the reports made on supervised internships that are filed on Centro Interdisciplinar de Memória dos Estágios Supervisionados das Licenciaturas – CIMES made on prior to our intervention process, in the period of 2006 to 2011, in addition to the documents made during our participant research. These documents are meaningful by being configured as reflexive writing, which points to a critical look over the educational context and the teaching object taken by the ‘in formation teachers’ itself. This research, based on the interdisciplinar perspective of the applied linguistics, takes as starting point the contributions of the studies about the new literacies by privileging the discussion about the reconfiguration of the ethos of school, teacher and student, mainly supported by the new relation with the knowledge afforded by the digital technologies. We also aimed for basing on the studies about the professional knowledges, in order to investigate how the construction of teacher knowledge occurs about digital literacy at the moment of its insertion on practices of teaching during their undergraduation formation – the supervised internship. For linguistics analisys of the data, we have made use of Sistemic Functional Linguistics’ categories, more accurately, the Transitivity system, in a way we can investigate the participants and process thematized on the reports. Focusing on the discourses about teaching practices that appropriate of the digital in the internship reports, the disciplinary and experiential knowledges inform the approach of ICT in the mother language classes. The reports produced from the intervention appropriate more broadly of discussions about digital resource and education, showing that both the knowledge related to the experience in teaching as those acquired in the professional education process contribute to the construction of pedagogical practices in function of the digital literacy. Some challenges evidence from the start when discussing the digital in teacher education: it is necessary to know / recognize that some undergraduate teachers do not even have access to digital tools. However, problematizing the digital literacy goes beyond the mere access: it interests us the use that is made of hipermodal tools and how the processes of reading and writing are reconfigured from a new support. From the analysis of the data we realized that the studentteacher takes a more critical and reflective look at the use of ICT in teaching aiming the problematization of the digital literacy in their initial formation. The developed practices point to one use of digital resources in teaching mother language that can be considered as innovative as they are triggered educational activities reconfigured depending on the object of teaching, the context of action, envolved social actors and the used pedagogical tools. The academic environment needs to problematize some discussions on aspects of teaching that are emerging in educational practices, with a view to a critical stance of future teachers front of instituted pedagogical challenges. This work contributes for the cientific investigations developed on the research group: “Práticas de Linguagens em Estágios Supervisionados” – PLES (CNPq/UFT).
Antunes, Francieli Cristina Agostinetto. "A relação com o saber e o estágio supervisionado em matemática." Universidade Estadual de Londrina. Centro de Ciências Exatas. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, 2007. http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000123253.
Full textThe aim of this work is to investigate the Relationship with the Knowledge, that it is composed by the Relationship with the World, with the Other and with Oneself, effected by the trainee at Mathematics? course of the Universidade Estadual do Oeste do Paraná in the period of the supervised apprenticeship, that happened in public school at Cascavel?s city. We used as theoretical referencial the Relationship with the Knowledge presented by Charlot, that is the central concept of our work. The focus is in the analysis of the relationships established between the trainee and its trainer, with its students, with the teacher of the group, with the school and with it?s Mathematics knowledge. For rising of the information of this research, three couples of trainees were interviewed. In developing of the interviews, the trainees were invited to speak about the period of the supervised apprenticeship, the established relationships and the experience originating from of that process. The analyses of the transcriptions were made using, firstly, Diachronic Diagrams and Conceptual Maps, later, for each relationship established by the couples. With the intention of analyzing the trainee when confronted with the need of learning to teach, posture in class room, as to arrest the student's attention, among other important factors to the licensing.
Silva, Juliana. "Relatório de estágio supervisionado no hotel savoy othon travel, Copacabana - RJ." Niterói, 2016. https://app.uff.br/riuff/handle/1/1710.
Full textMade available in DSpace on 2016-05-17T13:20:59Z (GMT). No. of bitstreams: 1 TCC Juliana de Azevedo.pdf: 1975517 bytes, checksum: 78023843959b450003492289cc191703 (MD5)
Este trabalho de conclusão de curso visa compreender as atividades exercidas durante a prática de estágio supervisionado (obrigatório) em recepção, vivenciada no Hotel Savoy Othon Travel – Copacabana-RJ, da rede de Hotéis Othon, no período de Agosto de 2013 até Março de 2014. Assim, o autor faz uma breve apresentação da rede e da estrutura física e organizacional do hotel onde o estágio ocorreu. Também são caracterizados os conceitos do estágio empregando-os ao curso e ao estágio em recepção hoteleira. A partir da vivência pessoal do autor, foram analisados os elementos práticos do estágio, como o manuseio do programa utilizado pelo hotel e as funções exercidas pelo recepcionista. Após analisar a estrutura teórica e prática chegou-se a conclusão de que o estágio em recepção, além de ser a porta de entrada para o profissional hoteleiro (pela grande oferta de vagas), também é um importante setor que colabora na formação do aluno, uma vez que a recepção é um dos setores que está em constante contato com os demais setores. Dessa forma na formação de futuros gestores, a prática na recepção permite uma visão operacional mais ampla do hotel, como um todo.
This document aims to understand the duties made by the author through the mandatory supervised practice at reception of Savoy Othon Travel (Copacabana - RJ) which is a branch of Othon Hotels chain, from August 2013 to March 2014. Accordingly, the author makes a brief presentation of the hotels chain and the structure of the hotel where the internship was done, reporting the physical and hierarchical structures of the hotel. This document approaches to concepts of internship and how they were employed to the course and to the internship as well. From personal experience of the author, the practical elements of the internship, such as the handling of the program used by the hotel and the duties performed by the receptionist were analyzed. After analyzing the theoretical and practical structure reached the conclusion that the internship in reception, in addition to being the gateway to the hotelier professional into the labor market (by the great number of vacancies), is also an important sector that contributes to formation of the student, since the reception is one of the sectors that are in constant contact with the other sectors. Therefore, in the formation of future managers the practice at reception allows a wider operational view of the hotel as a whole.
FADINI, V. S. A. "Narrativas de formação: (re)trilhando experiências do estágio supervisionado em Letras-Inglês." Universidade Federal do Espírito Santo, 2013. http://repositorio.ufes.br/handle/10/2384.
Full textEste trabalho tem por objetivo compreender como os alunos estagiários de um curso de Licenciatura em Letras-Inglês apropriaram-se das experiências de Estágio Supervisionado na sua constituição profissional docente. Partimos do pressuposto de que o desenvolvimento do Estágio Supervisionado, na formação inicial do professor, é fundamental para o processo de construção da profissionalização docente, uma vez que é o momento em que os licenciandos têm oportunidade de aprender a profissão, de aproximar-se do ambiente de trabalho docente com a perspectiva de articulação entre teoria e prática; de construir suas identidades; de produzir conhecimentos por meio do ensino e da pesquisa com e em prática pedagógica. Enfim, de experimentar o que é ser professor e, assim, refletir sobre as práticas pedagógicas e a profissão, sob a orientação do professor da universidade, em uma relação de colaboração e parceria com as escolas-campo de estágio. O referencial teórico-metodológico baseia-se em estudos de Pimenta e Lima (2004) e Nóvoa (2010, 2000); Josso (2010; 2008; 2004) e Souza (2008; 2006) para discutir sobre o Estágio Supervisionado e o uso de narrativas de formação sob orientação do método (auto)biográfico. Portanto, esta pesquisa, de cunho qualitativo, utilizou narrativas de formação produzidas em relatórios finais de estágio e em questionários online por alunos que cursaram a disciplina Estágio Supervisionado II, no período letivo de 2011/01, no entrelaçamento com as narrativas da professora orientadora de estágio e da professora regente para apreender outros olhares sobre as experiências de Estágio Supervisionado. Os resultados indicam que o trabalho colaborativo foi essencial para o bom desempenho dos alunos estagiários durante a regência e que as experiências construídas, durante o período do Estágio Supervisionado, possibilitaram a apropriação de conhecimentos e saberes constitutivos da identidade profissional docente. Acreditamos que a prática da escrita de si provoca uma reflexão crítica que favorece uma formação mais consistente diante da complexidade dos processos formativos e da prática docente. Concluímos que as experiências desenvolvidas incentivaram um comprometimento com a realidade educacional, especialmente com o ensino da língua inglesa, formando profissionais mais críticos e cientes de que a formação ocorre ao longo da vida.
Zimmer, Iara. "Estágio Curricular Supervisionado na licenciatura em matemática: um componente curricular em discussão." reponame:Repositório Institucional da UFSC, 2017. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/179888.
Full textMade available in DSpace on 2017-10-03T04:17:37Z (GMT). No. of bitstreams: 1 350643.pdf: 1384125 bytes, checksum: 9dfa9c3c21ecb49f748bc52a67c5340e (MD5) Previous issue date: 2017
Este estudo teve por objetivo investigar o estágio curricular supervisionado em cursos de licenciatura em matemática, por se tratar de um campo de experiência que integra a formação docente com o campo social em que se realizam as práticas educativas portanto um espaço fundamental nos cursos de formação de professores, por permitir-lhes experiências no contexto escolar, potencializando a heterogeneidade de aprendizagens da prática docente e possibilitando ao licenciando desenvolver conhecimentos, habilidades e reflexões com base nas observações e práticas de como é o ensino e como é ensinar matemática, essenciais à construção da identidade profissional. A pesquisa foi motivada por não ser esta a concepção dominante nos cursos de licenciatura e pela falta de estudos sobre como tal estágio ocorre realmente nesses cursos. Os aportes teóricos que embasaram as análises estão relacionados à legislação, à formação docente, à formação do futuro professor de matemática e ao estágio curricular supervisionado. Utilizando uma abordagem qualitativa de pesquisa, analisamos os projetos pedagógicos das licenciaturas em matemática de cinco universidades federais, uma de cada região brasileira, e entrevistamos sete professores orientadores e 20 estagiários. Para interpretar os dados, utilizamos elementos da análise de conteúdo de Bardin. A constatação geral que obtivemos foi a de um estágio curricular supervisionado que se aproxima da concepção de estágio como espaço em que a teoria e as práticas, em interconexão com os contextos escolares, propiciam a construção de aprendizagens sobre a educação escolar e a docência, com a contribuição da experiência de docentes. A maioria dos projetos pedagógicos analisados explicita que o estágio curricular supervisionado teve seu formato renovado em atendimento à legislação, o que também foi apontado pelos entrevistados. Tanto os professores orientadores quanto os estagiários consideraram, porém, haver desarticulação entre a licenciatura e o estágio curricular supervisionado, fazendo com que o sucesso deste continue atrelado às ações de professores ou grupos de docentes tanto dos departamentos de matemática quanto das faculdades de educação que estão conscientes de serem formadores de professores. Os professores orientadores apontam que as discussões e normatizações mais recentemente ocorridas não alteraram o modo de funcionamento do curso. Ao que tudo indica, enquanto essa tradição acadêmica bacharelesca permanecer vigente nos cursos de licenciatura em matemática, o estágio curricular supervisionado não será assumido pelo corpo docente como componente curricular tão valorizado quanto outros. Assim, o estágio tende a continuar desarticulado e seu desenvolvimento como espaço formativo dependerá de esforços individuais, resultando em mudanças tipicamente lentas na estrutura dos cursos de licenciatura em matemática.
Abstract : The mentored curricular internship required of students attending undergraduate teaching certification programs in mathematics in Brazil was selected as the focus of this investigation. The internship is a field of experience where teacher training can be integrated with the social setting in which educational practices take place, thus constituting a crucial period in the training of teachers, providing them with the opportunity to experience the school context and expand the heterogeneous nature of learning acquisition in terms of teaching practices, enabling mathematics students to develop knowledge and skills. Drawing on classroom observations and practices, these students are led to reflect on what teaching consists of and how mathematics should be taught essential elements in building their professional identities. The fact that this is not currently the predominant conception of internship within teaching certification programs prompted this investigation, as did the dearth of studies on how this type of internship actually occurs in these programs. The theoretical framework that guided the analysis addressed the educational legislation, teacher training, training of future mathematics teachers, and mentored curricular internships. Under a qualitative research approach, the study entailed the analysis of pedagogical projects of teaching certification programs in mathematics offered at five federal universities, one from each Brazilian region. Seven internship mentors and 20 interns were interviewed. Data interpretation drew on elements of Laurence Bardin s content analysis. Broadly, the mentored curricular internship was found to approach the conception of internship as a space where theory and practice, in interconnection with school contexts, promote, with the contribution of teachers experience, the construction of learning about school-based education and teaching. Most of the pedagogical projects investigated reported that internship format had been remodeled to comply with changes in legislation an aspect also highlighted by interviewees. However, both mentors and interns reported a lack of coordination between teaching certification programs and internships, which causes internship success to hinge on the efforts of teachers, or groups thereof whether serving at departments of mathematics or schools of education who are aware of their own roles as trainers of future teachers. Mentors pointed out that recent discussions and new norms have not translated to changes in the actual functioning of teaching certification programs, still largely founded on a theory-based focus typical of non-teaching bachelor degree programs. While teaching certification programs in mathematics continue to be shaped after this model, faculty members will be unable to give the mentored curricular internship as much value as they have assigned to more theoretical curricular components. As a result, internships tend to remain disconnected, and their importance as a formative period will continue to depend on individual efforts, resulting in typically slow changes to the structure of teaching certification programs in mathematics.
Mariano, Valquiria Alves [UNESP]. "Os desafios contemporâneos do estágio supervisionado em Serviço Social na formação acadêmica." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2010. http://hdl.handle.net/11449/98518.
Full textA pesquisa ora apresentada intitulada: Os desafios contemporâneos do estágio supervisionado em Serviço Social na formação acadêmica visa, problematizar os aspectos relacionados ao estágio supervisionado em Serviço Social, em especial no curso de Serviço Social oferecido pela Universidade de Uberaba – UNIUBE, considerando a realidade local sob o olhar do discente estagiário. O objetivo geral da pesquisa constitui-se em decifrar: Quais os elementos constitutivos do estágio supervisionado sob a ótica do (a) discente estagiário (a). Os objetivos específicos traçados para a realização dessa pesquisa são: compreendermos qual o significado que o estágio supervisionado ganha considerando a formação na graduação proposta pelos cursos de Serviço Social, balizadas pelas Diretrizes Curriculares, e em observância aos projetos políticos pedagógicos de cada curso; Se existe uma aproximação e ou relação entre a supervisão acadêmica e a supervisão de estágio; e, a discussão acerca da recente Resolução 533 CFESS/CRESS, e seus impactos para a realização do estágio supervisionado. Com vistas à formulação de respostas a esses questionamentos, utilizamos da pesquisa qualitativa, da metodologia do grupo focal junto aos discentes estagiários que cursavam em 2008, as disciplinas de Supervisão de Estágio III e IV, considerando todo o aparato teórico e a vivência de outros estágios nos diferentes espaços de atuação do assistente social. Utilizamonos também da pesquisa documental, por intermédio da Lei de regulamentação da profissão, Códigos de Ética, Leis e Resoluções de estágio. A formação profissional desde a gênese até a contemporaneidade foi imprescindível para a discussão do estágio supervisionado nos moldes atuais. A menção feita à Política Nacional de Estágio em Serviço Social traça e confere um caráter importante se constituindo...
The research presented here titled: Contemporary challenges of supervised Social Work in academic aims at questioning the aspects related to the supervised training in social work, particularly in the Social Service course offered by the University of Uberaba - UNIUBE, considering the local reality under the gaze of the student intern. The aim of the research is in deciphering: What components of supervised from the perspective of (a) student intern (a). The specific objectives set for the completion of this research are: understanding the meaning that the gains considering supervised training in undergraduate courses proposed by the Social Services, buoyed by the Curriculum Guidelines and in compliance with the political projects of each pedagogical course, if there or approach and relationship between the academic supervision and probation supervision, and the discussion about the recent resolution 533 CFESS / CRESS, and their impacts on the achievement of supervised practice. With a view to formulating answers to these questions, we use the qualitative research methodology of focus groups with students to trainees who attended in 2008, the disciplines of Supervision of Stage III and IV, considering all the theoretical apparatus and the experience of other stages in different spaces of action for social assistance. We make use also of the documentary research, through the law regulating the profession, Codes of Ethics, Laws and Resolutions of the stage. Vocational training from the genesis to the contemporary imperative was to discuss the supervised training in the current pattern. Mentioning the National Internship in Social mapping and gives an important character is constructed as an instrument for the defense of a supervised training quality, as recommended by the Curriculum Guidelines for Social Work courses. This research result of concerns experienced... (Complete abstract click electronic access below)
Voigt, Jane Mery Richter. "O estágio curricular supervisionado da Licenciatura em Matemática em um ambiente informatizado." reponame:Repositório Institucional da UFPR, 2013. http://hdl.handle.net/1884/33518.
Full textSposito, Neusa Elisa Carignato [UNESP]. "Estágio supervisionado de Ciências Biológicas: aproximações entre o legal e o real." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2009. http://hdl.handle.net/11449/102020.
Full textCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Este estudo trata do estágio supervisionado realizado por dezenove licenciandos do Curso de Licenciatura de Ciências Biológicas, da UNESP - Bauru, no segundo semestre de 2006 em três diferentes Escolas de Educação Básica, públicas. O objetivo da pesquis foi verificar se a efetivação do estágio supervisionado poderia ocorrer em atendimento às determinações das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores (DCNs) no que se refere à parceria entre as instituições formadoras: a Universidade e a Escola de Educação Básica. Essa legislação propõe um acordo preliminar entre as diferentes instituiçõe de ensino e, em decorrência desse acordo, a elaboração de um projeto de estágio com ações de mútua colaboração entre elas. Há necessidade de se pesquisar sobre esse assunto, em especial na Licenciatura em Ciências Biológicas, diante do pouco que foi publicado até agora, em virtude de a lei estar em fase de implementação, por exemplo. A presente pesquisa teve três etapas: a preliminar (momento da apresentação da pesquisadora às duas diretoras e uma vice-diretora das três escolas de educação básica do estágio supervisionado propriamente dito, envolvendo os licenciandos, as professoras, os alunos das escolas públicas, as diretoras, vice-diretora e coordenador pedagógico) e a final (período de encerramento, com uma avaliação escrita feita pelos licenciados sobre o estágio realizado). Trata-se de pesquisa qualitativa que se assemelha ao estudo de caso e está fundamentada em uma das modalidades da investigação qualitativa apresentada por Flick (2004), que se refere à construção e à compreensão de textos a partir da experiência realizada, ou seja, da pesquisa. Os instrumentos de coleta de dados foram: gravações, relatórios, anotações, questionários. Além das DCNs, os autores que sustentam esse trabalho são:...
This study treats about the supervised student teaching practiced by nineteen majoring students of the Major Biological Sciences Course of UNESP - Bauru, on the second semester of 2006 in three different Schools of Basic Education, public ones. The objective of the research was to verify if the effectuation of the supervised student teaching could occur according to the determinations of the National Curricular Directives for the Graduation of Teachers (DNCs) on what is referred to the partnership between graduating institutions: the University and the School of Basic Education. This legislation proposes a preliminary agreement between the different teaching institutions and, as result of this agreement, the elaboration of a student teaching project with cooperative actions between them. There is a research need about this subject, especially on Majoring on Biological Sciences, in front of what was published so far, in the fact of the law being under implementation, for example. The present research had three stages: the preliminary (moment of the introduction of the researcher to the two principals and one vice-principal of three schools of basic education with supervised student teaching centered on the partnership between institutions), intermediary (stage of carrying out the supervised student teaching, involving the majoring students, teachers, students of publi schools, principals, vice-principal and pedagogical counselor) and final (period of conclusion, with a writing evaluation made by the majoring students about the student teaching accomplished). It is a qualitative research similar to the case study and is based upon one of the forms of qualitative investigation presented by Flick (2004), which refers to the text construction and comprehension starting from the accomplished experience, which means, the research. The instruments of data collection were: records, reports... (Complete abstract click electronic access below)
Vallerius, Daniel Mallmann. "A identidade profissional cidadã e o estágio supervisionado de professores de geografia." Universidade Federal de Goiás, 2017. http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/7533.
Full textApproved for entry into archive by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2017-07-10T11:55:00Z (GMT) No. of bitstreams: 2 Tese - Daniel Mallmann Vallerius - 2017.pdf: 3906167 bytes, checksum: e68fd49426beddedcd311f496d307b67 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)
Made available in DSpace on 2017-07-10T11:55:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2 Tese - Daniel Mallmann Vallerius - 2017.pdf: 3906167 bytes, checksum: e68fd49426beddedcd311f496d307b67 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Previous issue date: 2017-05-29
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES
This research intends to reflect about the process of delineating the professional identity of students from the supervised curricular internship of the Geography degree, and the elements that allow this identity to be conceived as a professional identity that has a citizen dimension. We have as a premise to be confirmed that the period of the supervised internship is fundamental for the delineation of a teaching identity, and that, if well oriented, grounded and practiced, it is a unique opportunity for the affirmation of a professional identity engaged with citizenship. Therefore, some glances are devoted to the discussions about Identity and Citizenship, as well as, discussing aspects related to the central theme, such as the current work perspectives and the formation of geography teacher in the contemporary world. Our research is based on undergraduate students from the Geography degree of three diferente Brazilian Federal Universities - Federal University of Rio Grande do Sul (Porto Alegre / RS), the University of Brasília (Brasília / DF) and the Federal University of Pará (Altamira / PA) ) - who performed their respective supervised curricular teaching internships. It is reiterate that the supervised internships, besides being one of the elements of the study object inquestion, deserve our attention because we consider a key moment in the delineation of ones possible identity(s). Our theoretical framework presents authors who dialogue with cultural studies from the perspective of critical and post-critical theories, also evoking researchers dedicated to the Geography Teaching and Citizenship Education. On the other hand, the research is based on the precepts of a qualitative research, adopting semi-structured questionnaires, individual interviews and focus groups as methodological tools. These tools were used in two different moments: at the beginning of the first teaching internship and near the end of the last teaching internship of our participants. The data are analyzed under the bias of the identities positions of the students, demonstrated during this period of formation and experimentation, seeking reflection on their citizenships potential. Finally, we present our contributions to the dialogue with the category "Professional Citizenship Identity" and suggest some positions and attitudes for Geography teachers, in a perspective to think about possible delineations of a professional teaching identity with a citizenship dimension. The research ponder the Geography professor can delineate a citizen dimension in their professional identity and supervised curricular internship it’s an enhancing moment in this process.
Nesta investigação pretende-se refletir sobre o processo de delineamento de uma identidade profissional de estudantes de estágio supervisionado curricular em licenciatura em Geografia e elementos que a permitam concebê-la como uma identidade profissional que possui uma dimensão cidadã. Temos como premissa a ser confirmada que o período do estágio supervisionado é fundamental no delinear de uma identidade docente, e que, se bem orientado, fundamentado e praticado, consiste em uma oportunidade ímpar para a afirmação de uma identidade profissional engajada com a cidadania. Para tanto, dedicam-se alguns olhares sobre as discussões acerca de Identidade e Cidadania, bem como, discutem-se aspectos relacionados ao tema central, como o mundo do trabalho atual e a formação do professor de geografia na contemporaneidade. Nosso recorte de pesquisa reside nos estudantes de licenciatura em Geografia de três Universidades Federais brasileiras – Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/RS), a Universidade de Brasília (Brasília/DF) e a Universidade Federal do Pará (Altamira/PA) – que realizavam seus respectivos estágios supervisionados curriculares de docência. Reitera-se que os estágios supervisionados, além de serem um dos elementos do objeto de estudo em questão, merece nossa atenção por considerarmos um momento-chave no delineamento de sua(s) possíveis identidade(s). Nosso referencial teórico apresenta pensadores que dialogam com os estudos culturais sob uma perspectiva das teorias críticas e pós-críticas, evocando também pesquisadores dedicados ao ensino de geografia e a educação cidadã. Por sua vez, a pesquisa está assentada em preceitos da pesquisa qualitativa, adotando como instrumentos metodológicos os questionários semi-estruturados, as entrevistas individuais e os grupos focais, empregados em dois momentos distintos: no início do primeiro estágio de docência e próximo ao final do último estágio docente de nossos sujeitos. Os dados são analisados sob o viés das posições identitárias dos estagiários, demonstradas nesse período de formação e experimentação, buscando a reflexão acerca de seus potenciais elementos cidadãos. Por fim, apresentamos nossas contribuições para o diálogo com a categoria “Identidade Profissional Cidadã” e sugerimos algumas posições e atitudes ao professor de geografia, com vistas a pensarmos em possíveis delineamentos de uma identidade profissional docente com uma dimensão cidadã. A investigação reflete que o professor de geografia pode delinear uma dimensão cidadã em sua identidade profissional e o estágio supervisionado é um momento potencializador deste processo.
Hayama, Priscila Mayumi. "Alunos-professores e professores-alunos: o trabalho em grupo no estágio supervisionado." Universidade de São Paulo, 2008. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-13062008-144133/.
Full textThe focus of this study is group work in the teaching practicum in initial teacher education. The research observed four groups, made up of two to four student-teachers, in two situations: during classes in the discipline English Teaching Methodology, which is part of the Teaching License course of FEUSP (School of Education of the University of São Paulo), and during the practicum classes of these groups in the English minicourses, in that same institution. The data presented here were collected in 2006 by means of extended contact with the research subjects, using tools such as class observations, informal conversations, semi-structured interviews and questionnaires, among others. The aim was to make a qualitative and detailed description of the subjects and their experience in the teaching practicum, the main interest lying on aspects related to group work. Four main dimensions of group work were observed in the practicum. The first was related to the choice of partners to form a group. It was observed that previous contact with colleagues and also schedule constraints were the main factors taken into account in this decision. The second aspect observed in the research was the organization of the teams to prepare classes. The student-teachers had to use their free time for this activity, since it was not included in the regular class timetable. For this reason, they usually arranged the preparation of materials by phone or e-mail. The third characteristic of group work in the minicourses was connected to team teaching in the classrooms. In this situation, feelings of anxiety for being observed by one\'s peers were detected and the group dynamics regarding the alternation of roles in the classroom were also analyzed. The last dimension of group work investigated in the research was the existence of informal leaders in the teams. It was shown that the emergence of leaders could not be explained by a single motivation (such as greater professional experience or greater knowledge of the content); instead, it was interrelated with characteristics of the leaders themselves, of the other group members and of the context as a whole.
Oliveira, Iracema de Miranda. "Formação de professores de matemática: um olhar sobre o estágio curricular supervisionado." Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2008. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11527.
Full textMade available in DSpace on 2016-08-25T17:25:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2 IRACEMA DE MIRANDA OLIVEIRA.pdf.jpg: 4170 bytes, checksum: d3307a86592712bcdae4fbbb7585bceb (MD5) IRACEMA DE MIRANDA OLIVEIRA.pdf: 630371 bytes, checksum: ee3a38e5be1514160d7b724e94313017 (MD5) Previous issue date: 2008-12-15
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
The current work was targeted at how new regulations from official documents, concerning Supervised Curricular Practice, are being implemented, given the fact that college degree institutions have the freedom to operate and follow the legal instruments. To do this study, the analysis of the Supervised Curricular Practice plan for the Mathematics degree course of two private college degree institutions in the great São Paulo was chosen. We aimed at a more precise mapping of the possibilities, challenges and limits met during the implementation process. We analyzed the Pedagogical Project of both courses and did semi-structured interviews with the courses coordinators and the practice teachers. We verified that the Supervised Practice plan of both institutions shows interesting initiatives to better an activist-oriented pedagogical practice. They show a break from the understanding of practice as a model copying or technical standardization and face the possibility of undergraduate teachers fulfill, in their practices, a conscious and changing practice. However, in the teachers and coordinators reports, we noticed that these institutions still face some old problems concerning initial graduation of teachers, such as the lack of practice supervising and, consequently, some students avoid doing them. The rethinking of the traineeship intensifies, so even more the need for a greater rapprochement between the university and the school as a way to overcome these obstacles
O presente trabalho objetivou apreender como as novas regulamentações provindas dos documentos oficiais, no tocante ao Estágio Curricular Supervisionado, estão sendo implementadas uma vez que as Instituições de Ensino Superior têm liberdade para operacionalizar e cumprir os dispositivos legais. Para proceder este estudo, optou-se pela análise da proposta de Estágio Curricular Supervisionado do curso de Licenciatura em Matemática de duas Instituições de Ensino Superior Privadas da Grande São Paulo, procurando fazer um delineamento mais preciso das possibilidades surgidas e dos desafios e limites encontrados no processo de implementação. Analisamos o Projeto Pedagógico de ambos os cursos e realizamos entrevistas semiestruturadas com os coordenadores dos cursos e os professores orientadores de estágio. Verificamos que a proposta de Estágio Supervisionado das duas Instituições de Ensino Superior investigadas apresentam iniciativas interessantes visando a superação de uma prática pedagógica de cunho ativista. Elas demonstram uma ruptura com a compreensão de prática como imitação de modelos ou instrumentalização técnica e acenam para a possibilidade de os professores em formação efetivarem, em seus estágios, uma prática consciente e transformadora. Porém, no relato dos professores e coordenadores, percebemos que essas instituições ainda esbarram em antigos problemas da formação inicial de professores, tais como a falta de supervisão dos estágios e, conseqüentemente, o não cumprimento dos mesmos por parte de alguns alunos. O repensar do estágio intensifica, portanto, ainda mais a necessidade de haver uma maior aproximação entre a universidade e a escola, como uma forma de superar esses obstáculos
Custódio, Manuela Bisognin. "Introdução ao letramento informacional digital no estágio supervisionado da Licenciatura em Letras." Universidade Federal do Pampa, 2015. http://dspace.unipampa.edu.br:8080/jspui/handle/riu/2378.
Full textApproved for entry into archive by Vera Leite (vera.leite@unipampa.edu.br) on 2018-02-26T18:49:35Z (GMT) No. of bitstreams: 1 DISSERTACAO_ MANUELA CUSTODIO_ 2015.pdf: 5084218 bytes, checksum: a015faceb6c38982e8b2faf7049e90c8 (MD5)
Made available in DSpace on 2018-02-26T18:49:35Z (GMT). No. of bitstreams: 1 DISSERTACAO_ MANUELA CUSTODIO_ 2015.pdf: 5084218 bytes, checksum: a015faceb6c38982e8b2faf7049e90c8 (MD5) Previous issue date: 2015-12-04
A necessidade cada vez maior de acompanhar a evolução das tecnologias disponíveis, o processo de inclusão digital e o perfil dos alunos fazem com que o professor precise estar em constante reflexão sobre sua prática e em contínua capacitação não somente tecnológica, mas, também, metodológica. Tomando como base estudos sobre Novos Letramentos e, em particular, sobre Letramento Informacional e Digital, a pesquisa teve por objetivo geral analisar o processo de desenvolvimento do Letramento Informacional Digital de professores em formação inicial do Curso de Letras de uma Instituição de Ensino Superior do sul do Brasil, observando o processo de busca por ferramentas online para o planejamento de atividades para o ensino de línguas. E por objetivos específicos I) planejar, implementar e avaliar as atividades para o desenvolvimento do LID no ensino superior, aplicado à pesquisa de ferramentas digitais para elaboração de aulas voltadas ao ensino de línguas na educação básica; II) analisar como professores em formação inicial buscam e se apropriam de informações do e no meio digital ao produzirem propostas para o ensino de línguas; III) elaborar um E-book com as atividades propostas em aula para o desenvolvimento de LID. No referencial teórico desta pesquisa discutimos: I) a compreensão dos novos letramentos digitais; II) o desenvolvimento de letramento informacional digital no curso de Letras, observando o letramento dos profissionais em formação, bem como a importância de uma abordagem reflexiva sobre o assunto com professores em formação inicial; e III) as implicações desta formação para o futuro do ensino de línguas, envolvendo a educação de professores e suas práticas de ensino. Esta pesquisa caracteriza-se como pesquisa-ação, uma vez que a pesquisadora atuou como observadora e pode fazer inserções juntamente com os demais envolvidos, teve abordagem metodológica interpretativista que proporcionou a análise da sala de aula como local social e permitiu refletirmos sobre o processo de desenvolvimento do LID. Ainda, exploramos o contexto da pesquisa, detalhando a IES – Centro Universitário Franciscano, o Curso de Letras desta IES, o perfil das quatro alunas participantes, matriculadas na disciplina de Estágio II; as etapas da geração de dados sobre o processo de busca de informações em meio digital dos alunos; a análise dos dados obtidos, baseadas nos Estágios de Análise e Modelo de Busca de Informação criado por Ellis (1989), que representaram o desempenho dos alunos sobre o nível de LID dos mesmos; a elaboração, implementação e análise do produto pedagógico, um e-book com atividades propostas e desenvolvidas envolvendo os alunos do curso de Letras. Este estudo pretendeu atuar na formação inicial de professores, incentivando e incluindo-os na reflexão sobre novos letramentos, colaborando assim para que novos profissionais estivessem mais bem preparados paras suas futuras inserções, além de auxiliar na busca e acesso de informações em seus contextos diários. Os resultados mostram o desenvolvimento do LID e o desempenho das alunas participantes, através da análise das propostas criadas para a pesquisa e das atividades por elas elaboradas. Porém, devemos considerar que é necessário ampliar o processo de desenvolvimento do LID para outras disciplinas que compõe o curso de Letras.
The increasing need of following the evolution of the available Technologies, the process of digital inclusion, the students profile make, consequently, teachers to be in sustained thinking about their practice and in continuing qualification not only technological, but also methodological. Based in studies about the New Literacies and, particularly, about Digital and Informational Literacy, the research general objective was analyze the process of Digital Informational Literacy development of pre-service teachers, from the Letters Course of a Superior Education Institution in the south of Brazil, observing the process of search for online resources to the planning of activities for language teaching. The specific objectives were I) to plan, implement and evaluate the activities for the development of DIL in the superior education, applied to the research of digital tools for the elaboration of lessons for the language teaching in the basic education; II) to analyze how pre-service teachers search for and get use of information from and in the digital environment when producing activities for the teaching of languages; III) to create an E-book with the activities proposed in class for the DIL development. In the theoretical reference of this research we discussed: I) the comprehension of the new digital literacies; II) the development of digital informational literacy in the Letters Course observing the literacy of the initial education professionals, as well as the importance of a reflexive approach of the subject with the pre-service teachers; and III) the implications of this education for the future of language teaching, involving the education of teachers and their teaching practices. This research is characterized as a research-action, once the researcher performed and could make insertions with the other participants involved. With an interpretativist methodological approach which provided the analysis of the classroom as social place and allowed the participants to think about the process of the DIL development. Yet, we explored the research context, detailing the Institution – the Centro Universitário Franciscano, the Letters Course of this institution, and the profile of the four participants, enrolled in the subject of Estágio II; the steps of data generation about the process of information search in digital environment of students; the analysis of the data obtained, based in the Analyzes Steps and the Information Search Model created by Ellis (1989), which represented the performance of students about their DIL level; the elaboration, implementation and analysis of a pedagogical product, that is an eBook composed by the activities proposed and developed involving the students of the Letters Course. This study intended to act in the initial education of teachers, motivating and including them in the thinking about new literacies, and this way, giving a collaboration so that these professionals be more prepared for their future services, beyond helping in the information search and access in their daily contexts. The results show the development of DIL and the performance of the participants, from the analysis of the proposals created for the research and the activities elaborated by them. However, it is important to consider that it is necessary to enlarge the process of DIL development for other subjects that compose the Letters Course.
Fagundes, Simone Brandolt [UNESP]. "O Estágio Supervisionado e sua Contribuição para a Formação Inicial do Professor." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2015. http://hdl.handle.net/11449/132060.
Full textEste trabalho, vinculado à Linha de Pesquisa ' Políticas Públicas, Organização Escolar e Formação de Professores foi elaborado tendo por base as dificuldades e experiências vivenciadas pela pesquisadora no contexto da sua própria formação e dos estudos empreendidos na direção de contribuir com a reflexão necessária a respeito da formação inicial e práticas docentes. Teve como objetivo central analisar como as experiências vivenciadas na formação inicial, especialmente nos Estágios Supervisionados, interferem no processo de atuação profissional dos professores em início de carreira. Como colaboradores da pesquisa participaram docentes dos anos iniciais do ensino fundamental (1º-5º ano) com no mínimo dois e no máximo seis anos de carreira. Além disso, propusemos refletir sobre as contribuições dos Estágios Supervisionados para o desempenho inicial na carreira; averiguar se e como as experiências vivenciadas no contato com a escola campo, durante a realização do Estágio Supervisionado, influenciaram a prática educativa destes profissionais; investigar como esses (as) professores (as) concebem e representam o Estágio Supervisionado realizado ao longo da formação inicial. O encaminhamento da pesquisa seguiu uma perspectiva qualitativa, já que essa abordagem se relaciona com os significados que cada sujeito atribui a suas vivências e ao mesmo tempo com a relação que cada registro individual estabelece com os demais registros dos sujeitos envolvidos...
This essay, linked to the Research Line - Public Politics, Academic Organization and Teachers Formation, was elaborated based on the difficulties and experiences experienced by the researcher in the context of her own formation and the studies undertaken in the direction of contributing with the needed reflection for the early formation and the teaching practice. Had as central goal analyze how the experiences lived during early formation, especially in Supervised Internships, interfere in the professional's process of professional acting. As research collaborators took part initial years teachers of elementary school (1st to 5th year) with at least two and maximum six career years. Besides, we purposed the reflection about the Supervised Internships contribution to the inaugural career performance; ascertain if and how the contact school-field lived experiences, during the Supervised Internship, influenced the educational exercise of these professionals; inquire how these professionals conceive and represent the Supervised Internship realized during the early formation. The forwarding of the research trailed a qualitative perspective, since this approach connects to the meanings that each subject gives to its experiences at the same time that the relation that each individual register establish with others of the other subjects involved...
Zancan, Silvana. "Estágio curricular supervisionado e qualidade da formação do licenciado em educação física." Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2012. http://hdl.handle.net/10923/2790.
Full textThis Masters Degree study adds to the line of research Training, Policies and Practices in Education, from the Post-Graduate Program in Education of FACED/PUCRS. It had as main purpose to recognize and reflect about the contributions and limits of supervised curricular internship in Physical Education course, of a private institution from the state of Rio Grande do Sul, based on the quality of teacher training in stage II and III; it was also aimed to differentiate the contributions and limitations of the curricular supervised internship with the regulatory frameworks, concerning the Physical Education course in order to discover and describe the course researched, highlighting its history to the social, historical, political and pedagogical aspects. The qualitative approach was based its methodology that sought to emphasize the whole context involved, in order to portray and differentiate the discoveries and the objectives listed. The case study was united to the research interest in to the representativeness of a Physical Education course in the private education in the state of Rio Grande do Sul. The participant subjects of the survey were the academics who were or who have recently developed internship II and III, comprehended by the Elementary School, First Year and Final Years of the Basic Education.The theoretical contributions are mainly held in the following authors: Pimenta (1994); Pimenta and Lima (2002, 2004); Dalla Corte (2010), André and Ludke (1986), Moraes (1999, 2001); Morosini (2001; 2009, 2011), Shon (2000), Fernandes (2011), Rios (2001), Freire (1996); Nóvoa (1992); Saviani (1989); Gatti and Barreto (2009); Charlot (2002, 2005), Bourdieu (1983b, 1998, 2004) and in the legal documents: CNE/CP 009/2001; CNE/CES 58/2004; CNE/CES 142/2007; CNE/CES 7/2007; Law 11. 788/2008, LDBEN 9. 394/96. The data analysis was conducted to understand the limits and the contributions of the curricular supervised internship to the formation of the quality of the Physical Education course. Overall, it is possible to conclude that the maturation process of teachers in formation builds heavily on curricular supervised internship by means of the living and the experiences with the knowledge of teaching and of the academic and professional interventions from the formation teachers. It is argued that the curricular supervised internship is a pillar for building the teachers and the subjects and contexts participating in this process enrich the constructs of being teacher in order to be dynamic, creative and knowledge holder. As the possibility of [re]launch the educational practice we look at planning and creativity as quality inputs for the teaching and research as a factor that reveals knowledge and actions.
Este estudo de mestrado agrega-se à linha de pesquisa Formação, Políticas e Práticas em Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação da FACED/PUCRS. Teve por objetivo geral reconhecer e refletir as contribuições e os limites do estágio curricular supervisionado do curso de Educação Física, de uma instituição privada do RS, tendo por base a qualidade da formação dos professores em estágio II e III; Visou também constrastar as contribuições e os limites do estágio curricular supervisionado com os marcos regulatórios, referente ao curso de Educação Física, com a finalidade de conhecer e descrever o curso pesquisado, destacando sua trajetória aos aspectos sociais, históricos, políticos e pedagógicos. Pautou-se a abordagem qualitativa, como aporte metodológico que buscou reconhecer todo o contexto envolvido, de forma a retratar e constrastar os achados aos objetivos elencados. O estudo de caso integrou-se aos interesses da pesquisa pela representatividade de um curso de Educação Física do ensino privado do RS. Os sujeitos participantes da pesquisa foram os acadêmicos que estavam realizando ou que realizaram recentemente os estágios II e III, compreendido pelo Ensino Fundamental, Anos Iniciais e Finais da Educação Básica.Os aportes teóricos sustentaram-se, principalmente, nos seguintes autores: Pimenta (1994); Pimenta e Lima (2002; 2004); Dalla Corte (2010); André e Ludke (1986); Moraes (1999; 2001); Morosini (2001; 2009; 2011); Shon (2000); Fernandes (2011); Rios (2001); Freire (1996); Nóvoa (1992); Saviani (1989); Gatti e Barreto (2009); Charlot (2002; 2005), Bourdieu (1983b; 1998; 2004) e nos documentos legais: Parecer CNE/CP 009/2001; Parecer CNE/CES 58/2004; Parecer CNE/CES 142/2007; Parecer CNE/CES 7/2007; Lei 11. 788/2008, LDBEN 9. 394/96. Com a análise de dados, buscou-se compreender os limites e as contribuições do estágio curricular supervisionado que visa à formação de qualidade do curso de Educação Física.De modo geral, conclui-se que o processo de amadurecimento dos professores em formação constrói-se fortemente no estágio curricular supervisionado, por meio de vivências e experiências com os saberes docentes e também por meio das mediações e intervenções acadêmico-profissionais dos professores formadores. Defende-se que o estágio curricular supervisionado é um pilar para a construção docente e os sujeitos e contextos participantes desse processo enriquecem os constructos do ser professor em sentido dinâmico, criativo e detentor de saberes. Como possibilidade de [re]significar a prática educativa, lançamos olhar no planejamento e na criatividade como aportes de qualidade para a ação docente e a pesquisa como fator que desvela saberes e fazeres.
Mariano, Valquiria Alves. "Os desafios contemporâneos do estágio supervisionado em Serviço Social na formação acadêmica /." Franca : [s.n.], 2010. http://hdl.handle.net/11449/98518.
Full textBanca: Rosane Aparecida de Sousa Martins
Banca: Maria Ângela Rodrigues Alves de Andrade
Resumo: A pesquisa ora apresentada intitulada: Os desafios contemporâneos do estágio supervisionado em Serviço Social na formação acadêmica visa, problematizar os aspectos relacionados ao estágio supervisionado em Serviço Social, em especial no curso de Serviço Social oferecido pela Universidade de Uberaba - UNIUBE, considerando a realidade local sob o olhar do discente estagiário. O objetivo geral da pesquisa constitui-se em decifrar: Quais os elementos constitutivos do estágio supervisionado sob a ótica do (a) discente estagiário (a). Os objetivos específicos traçados para a realização dessa pesquisa são: compreendermos qual o significado que o estágio supervisionado ganha considerando a formação na graduação proposta pelos cursos de Serviço Social, balizadas pelas Diretrizes Curriculares, e em observância aos projetos políticos pedagógicos de cada curso; Se existe uma aproximação e ou relação entre a supervisão acadêmica e a supervisão de estágio; e, a discussão acerca da recente Resolução 533 CFESS/CRESS, e seus impactos para a realização do estágio supervisionado. Com vistas à formulação de respostas a esses questionamentos, utilizamos da pesquisa qualitativa, da metodologia do grupo focal junto aos discentes estagiários que cursavam em 2008, as disciplinas de Supervisão de Estágio III e IV, considerando todo o aparato teórico e a vivência de outros estágios nos diferentes espaços de atuação do assistente social. Utilizamonos também da pesquisa documental, por intermédio da Lei de regulamentação da profissão, Códigos de Ética, Leis e Resoluções de estágio. A formação profissional desde a gênese até a contemporaneidade foi imprescindível para a discussão do estágio supervisionado nos moldes atuais. A menção feita à Política Nacional de Estágio em Serviço Social traça e confere um caráter importante se constituindo... (Resumo completo, clicar acesso eletrônico abaixo)
Abstract: The research presented here titled: Contemporary challenges of supervised Social Work in academic aims at questioning the aspects related to the supervised training in social work, particularly in the Social Service course offered by the University of Uberaba - UNIUBE, considering the local reality under the gaze of the student intern. The aim of the research is in deciphering: What components of supervised from the perspective of (a) student intern (a). The specific objectives set for the completion of this research are: understanding the meaning that the gains considering supervised training in undergraduate courses proposed by the Social Services, buoyed by the Curriculum Guidelines and in compliance with the political projects of each pedagogical course, if there or approach and relationship between the academic supervision and probation supervision, and the discussion about the recent resolution 533 CFESS / CRESS, and their impacts on the achievement of supervised practice. With a view to formulating answers to these questions, we use the qualitative research methodology of focus groups with students to trainees who attended in 2008, the disciplines of Supervision of Stage III and IV, considering all the theoretical apparatus and the experience of other stages in different spaces of action for social assistance. We make use also of the documentary research, through the law regulating the profession, Codes of Ethics, Laws and Resolutions of the stage. Vocational training from the genesis to the contemporary imperative was to discuss the supervised training in the current pattern. Mentioning the National Internship in Social mapping and gives an important character is constructed as an instrument for the defense of a supervised training quality, as recommended by the Curriculum Guidelines for Social Work courses. This research result of concerns experienced... (Complete abstract click electronic access below)
Mestre
Sposito, Neusa Elisa Carignato. "Estágio supervisionado de Ciências Biológicas : aproximações entre o legal e o real /." Bauru : [s.n.], 2009. http://hdl.handle.net/11449/102020.
Full textBanca: Álvaro Lorencini Júnior
Banca: Nelson Antonio Pirola
Banca: Celi Rodrigues Chaves Dominguez
Banca: Renato Eugênio da Silva Diniz
Resumo: Este estudo trata do estágio supervisionado realizado por dezenove licenciandos do Curso de Licenciatura de Ciências Biológicas, da UNESP - Bauru, no segundo semestre de 2006 em três diferentes Escolas de Educação Básica, públicas. O objetivo da pesquis foi verificar se a efetivação do estágio supervisionado poderia ocorrer em atendimento às determinações das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores (DCNs) no que se refere à parceria entre as instituições formadoras: a Universidade e a Escola de Educação Básica. Essa legislação propõe um acordo preliminar entre as diferentes instituiçõe de ensino e, em decorrência desse acordo, a elaboração de um projeto de estágio com ações de mútua colaboração entre elas. Há necessidade de se pesquisar sobre esse assunto, em especial na Licenciatura em Ciências Biológicas, diante do pouco que foi publicado até agora, em virtude de a lei estar em fase de implementação, por exemplo. A presente pesquisa teve três etapas: a preliminar (momento da apresentação da pesquisadora às duas diretoras e uma vice-diretora das três escolas de educação básica do estágio supervisionado propriamente dito, envolvendo os licenciandos, as professoras, os alunos das escolas públicas, as diretoras, vice-diretora e coordenador pedagógico) e a final (período de encerramento, com uma avaliação escrita feita pelos licenciados sobre o estágio realizado). Trata-se de pesquisa qualitativa que se assemelha ao estudo de caso e está fundamentada em uma das modalidades da investigação qualitativa apresentada por Flick (2004), que se refere à construção e à compreensão de textos a partir da experiência realizada, ou seja, da pesquisa. Os instrumentos de coleta de dados foram: gravações, relatórios, anotações, questionários. Além das DCNs, os autores que sustentam esse trabalho são:... (Resumo completo, clicar acesso eletrônico abaixo)
Abstract: This study treats about the supervised student teaching practiced by nineteen majoring students of the Major Biological Sciences Course of UNESP - Bauru, on the second semester of 2006 in three different Schools of Basic Education, public ones. The objective of the research was to verify if the effectuation of the supervised student teaching could occur according to the determinations of the National Curricular Directives for the Graduation of Teachers (DNCs) on what is referred to the partnership between graduating institutions: the University and the School of Basic Education. This legislation proposes a preliminary agreement between the different teaching institutions and, as result of this agreement, the elaboration of a student teaching project with cooperative actions between them. There is a research need about this subject, especially on Majoring on Biological Sciences, in front of what was published so far, in the fact of the law being under implementation, for example. The present research had three stages: the preliminary (moment of the introduction of the researcher to the two principals and one vice-principal of three schools of basic education with supervised student teaching centered on the partnership between institutions), intermediary (stage of carrying out the supervised student teaching, involving the majoring students, teachers, students of publi schools, principals, vice-principal and pedagogical counselor) and final (period of conclusion, with a writing evaluation made by the majoring students about the student teaching accomplished). It is a qualitative research similar to the case study and is based upon one of the forms of qualitative investigation presented by Flick (2004), which refers to the text construction and comprehension starting from the accomplished experience, which means, the research. The instruments of data collection were: records, reports... (Complete abstract click electronic access below)
Doutor
Fadini, Valéria Septímio Alves. "Narrativas de formação : (re)trilhando experiências do estágio supervisionado em Letras-Inglês." Universidade Federal do Espírito Santo, 2013. http://repositorio.ufes.br/handle/10/6054.
Full textThis work aims to understand how student teachers of the English Language and Literature undergraduate program at Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes) make use of the experiences in Teaching Practicum II to construct their own identity as teachers. We assume that Teaching Practicum is essential for the process of pre-service teacher education, once it is the moment student teachers learn the profession by having the opportunity to know the working place, connect theory to practice, develop professional identity, produce knowledge based on teaching and research on pedagogical practice, in few words, try what it means to be a teacher under the guidance of experienced teachers, in a collaborative perspective between the university and field schools. The theoretical reference of this research is based on Pimenta and Lima (2004) studies on Teaching Practicum, on Nóvoa (2010, 2000); Josso (2010, 2008, 2004) and Souza (2008, 2006) work on the use of educational narratives, in the (auto)biographical methodology. Therefore, it is a qualitative research, which analyses the educational narratives in five out of nine final teaching practicum reports, as well as in online questionnaires, produced by nine out of 22 students of the mentioned subject, in the first semester of 2011. In order to broaden our comprehension of the pre-service teacher education process, we included Teaching Practicum retrospective narratives produced by both the Teaching Practicum supervisor and the experienced school teacher whose classes were observed during teacher training period. The results show that collaborative work is essential for the students good teaching performance during the practical program and that Teaching Practicum experiences contribute to build up necessary teaching skills and knowledge and an inquiry posture in the pre-service teachers. To sum up, one can say that the reflective and research experiences developed during Teaching Practicum significantly contributed to students education, encouraging commitment to the complex educational reality in which they are placed, and, reinforcing their awareness of the necessity of long-life education
Este trabalho tem por objetivo compreender como os alunos estagiários de um curso de Licenciatura em Letras-Inglês apropriaram-se das experiências de Estágio Supervisionado na sua constituição profissional docente. Partimos do pressuposto de que o desenvolvimento do Estágio Supervisionado, na formação inicial do professor, é fundamental para o processo de construção da profissionalização docente, uma vez que é o momento em que os licenciandos têm oportunidade de aprender a profissão, de aproximar-se do ambiente de trabalho docente com a perspectiva de articulação entre teoria e prática; de construir suas identidades; de produzir conhecimentos por meio do ensino e da pesquisa com e em prática pedagógica. Enfim, de experimentar o que é ser professor e, assim, refletir sobre as práticas pedagógicas e a profissão, sob a orientação do professor da universidade, em uma relação de colaboração e parceria com as escolas-campo de estágio. O referencial teórico-metodológico baseia-se em estudos de Pimenta e Lima (2004) e Nóvoa (2010, 2000); Josso (2010; 2008; 2004) e Souza (2008; 2006) para discutir sobre o Estágio Supervisionado e o uso de narrativas de formação sob orientação do método (auto)biográfico. Portanto, esta pesquisa, de cunho qualitativo, utilizou narrativas de formação produzidas em relatórios finais de estágio e em questionários online por alunos que cursaram a disciplina Estágio Supervisionado II, no período letivo de 2011/01, no entrelaçamento com as narrativas da professora orientadora de estágio e da professora regente para apreender outros olhares sobre as experiências de Estágio Supervisionado. Os resultados indicam que o trabalho colaborativo foi essencial para o bom desempenho dos alunos estagiários durante a regência e que as experiências construídas, durante o período do Estágio Supervisionado, possibilitaram a apropriação de conhecimentos e saberes constitutivos da identidade profissional docente. Acreditamos que a prática da escrita de si provoca uma reflexão crítica que favorece uma formação mais consistente diante da complexidade dos processos formativos e da prática docente. Concluímos que as experiências desenvolvidas incentivaram um comprometimento com a realidade educacional, especialmente com o ensino da língua inglesa, formando profissionais mais críticos e cientes de que a formação ocorre ao longo da vida
Fagundes, Simone Brandolt. "O Estágio Supervisionado e sua Contribuição para a Formação Inicial do Professor /." Presidente Prudente, 2015. http://hdl.handle.net/11449/132060.
Full textBanca: Renata Junqueira de Souza
Banca: Cyntia Graziella Guizelim Simões Girotto
Resumo: Este trabalho, vinculado à Linha de Pesquisa ' Políticas Públicas, Organização Escolar e Formação de Professores" foi elaborado tendo por base as dificuldades e experiências vivenciadas pela pesquisadora no contexto da sua própria formação e dos estudos empreendidos na direção de contribuir com a reflexão necessária a respeito da formação inicial e práticas docentes. Teve como objetivo central analisar como as experiências vivenciadas na formação inicial, especialmente nos Estágios Supervisionados, interferem no processo de atuação profissional dos professores em início de carreira. Como colaboradores da pesquisa participaram docentes dos anos iniciais do ensino fundamental (1º-5º ano) com no mínimo dois e no máximo seis anos de carreira. Além disso, propusemos refletir sobre as contribuições dos Estágios Supervisionados para o desempenho inicial na carreira; averiguar se e como as experiências vivenciadas no contato com a escola campo, durante a realização do Estágio Supervisionado, influenciaram a prática educativa destes profissionais; investigar como esses (as) professores (as) concebem e representam o Estágio Supervisionado realizado ao longo da formação inicial. O encaminhamento da pesquisa seguiu uma perspectiva qualitativa, já que essa abordagem se relaciona com os significados que cada sujeito atribui a suas vivências e ao mesmo tempo com a relação que cada registro individual estabelece com os demais registros dos sujeitos envolvidos...
Abstract: This essay, linked to the Research Line - Public Politics, Academic Organization and Teachers Formation, was elaborated based on the difficulties and experiences experienced by the researcher in the context of her own formation and the studies undertaken in the direction of contributing with the needed reflection for the early formation and the teaching practice. Had as central goal analyze how the experiences lived during early formation, especially in Supervised Internships, interfere in the professional's process of professional acting. As research collaborators took part initial years teachers of elementary school (1st to 5th year) with at least two and maximum six career years. Besides, we purposed the reflection about the Supervised Internships contribution to the inaugural career performance; ascertain if and how the contact school-field lived experiences, during the Supervised Internship, influenced the educational exercise of these professionals; inquire how these professionals conceive and represent the Supervised Internship realized during the early formation. The forwarding of the research trailed a qualitative perspective, since this approach connects to the meanings that each subject gives to its experiences at the same time that the relation that each individual register establish with others of the other subjects involved...
Mestre
Rego, Elaine Cunha Morais do. "Interdisciplinaridade e Ensino de Ciências Naturais : proposta de estágio supervisionado na Educação Básica." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2017. http://repositorio.unb.br/handle/10482/24266.
Full textSubmitted by Albânia Cézar de Melo (albania@bce.unb.br) on 2017-07-12T16:03:35Z No. of bitstreams: 1 2017_ElaineCunhaMoraisdoRêgo.pdf: 1307423 bytes, checksum: 173d002b5406933b6864ea46eea0d202 (MD5)
Approved for entry into archive by Raquel Viana (raquelviana@bce.unb.br) on 2017-08-24T17:47:51Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2017_ElaineCunhaMoraisdoRêgo.pdf: 1307423 bytes, checksum: 173d002b5406933b6864ea46eea0d202 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-08-24T17:47:51Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2017_ElaineCunhaMoraisdoRêgo.pdf: 1307423 bytes, checksum: 173d002b5406933b6864ea46eea0d202 (MD5) Previous issue date: 2017-08-24
O presente trabalho teve como objetivo analisar a disciplina de Estágio Supervisionado em Ensino de Ciências Naturais 4 (ESECN 4) com relação à prática dos licenciandos em projetos interdisciplinares na Educação Básica. Entende-se que a formação de professores em cursos de licenciatura é uma ação política e científica, que envolve tanto a instituição de Educação Superior como a escola de Educação Básica. Esses dois espaços são loci de constituição de uma identidade profissional que se faz fundamental nos processos do trabalho docente. Para que tal constituição ocorra, o licenciando-estagiário deve ser preparado com pressupostos teórico-metodológicos que o proporcionem maior desempenho durante o estágio supervisionado na Educação Básica. O pressuposto sugerido neste trabalho é a interdisciplinaridade, que propicia o diálogo e o trabalho conjunto entre docentes, além de oferecer ao estudante uma visão de mundo mais complexa.Durante a disciplina, verificou-se se o licenciando-estagiário efetivou a interdisciplinaridade durante o estágio supervisionado na Educação Básica, compreendendo-a melhor. Esta pesquisa usou delineamento metodológico qualitativo e teve como metodologia o estudo de caso, pois foi direcionada à investigação de como a proposta de abordagem interdisciplinar se efetivou na disciplina de ESECN 4 na Educação Básica. Os sujeitos da pesquisa foram os estudantes do curso de Licenciatura em Ciências Naturais (LCN) da Faculdade UnB Planaltina, na disciplina de ESECN 4, nos turnos diurno e noturno. Os instrumentos de coleta de dados utilizados foram o questionário, a observação sistemática (caderno de campo e gravação) e a análise de relatórios. Os dados foram analisados segundo os critérios pré-estabelecidos pela pesquisadora, de acordo com a concepção de interdisciplinaridade construída a partir da literatura, tendo como fundamento teórico os trabalhos de expoentes pesquisadores, tais como Hilton Japiassu e Ivani Fazenda. Os resultados obtidos subsidiaram a elaboração de um texto de apoio sobre interdisciplinaridade para professores orientadores de disciplinas de Estágio Supervisionado, para licenciandos e para professores da Educação Básica na área de Ensino de Ciências.
This study aims to analyze the discipline of Supervised Internship in Natural Science Education 4 (SINSE 4) with respect to undergraduates’ practice in interdisciplinary projects in basic education. Training of teachers in undergraduate courses is understood to be a political and scientific action that involves both the higher education institution and the basic education school. These two spaces are loci for building a professional identity which is fundamental to the teaching processes. In order to build that identity, the undergraduate-trainees should be prepared with theoretical and methodological assumptions that allow for a higher performance during the supervised internship in basic education. The suggested assumption in this work is interdisciplinarity, which fosters dialogue and teamwork between teachers, as well as provides the student with a more complex world view. In the course of the discipline, we verified if the undergraduate-trainees were able to implement interdisciplinarity and understand it better. This research utilizes a qualitative methodological design and a methodology of case study, since it focuses on investigating how the proposal of an interdisciplinary approach was implemented in the discipline of Supervised Internship in Natural Science Education (SINSE 4) in basic education. The research subjects are Natural Sciences Degree students from the University of Brasília, in the discipline of SINSE 4, on day and night periods. The instruments of data collection used are systematic observation (field notebook and class recording), survey and report analysis. Data was analyzed according to pre-established criteria defined by the researcher, from a concept of interdisciplinarity based on the literature, using the work of researchers such as Hilton Japiassu and Ivani Fazenda as theoretical background. The results obtained have subsidized the making of a support text on interdisciplinarity for teachers of Supervised Internship disciplines, undergraduates and basic education teachers.
Mocelin, Jaqueline. "Reflexão de professores sobre a avaliação mediadora no estágio curricular supervisionado em enfermagem." reponame:Repositório Institucional da UFSC, 2015. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/158839.
Full textMade available in DSpace on 2016-02-09T03:09:53Z (GMT). No. of bitstreams: 1 337073.pdf: 4519270 bytes, checksum: f9a73626014c725b6a7f9c9aa92986d2 (MD5) Previous issue date: 2015
Este estudo tem como objetivos, conhecer os fatores que influenciam a avaliação no processo de ensino-aprendizagem do estágio curricular supervisionado de um curso de graduação em Enfermagem na Região Sul do Brasil e, construir coletivamente com os docentes, estratégias pedagógicas para que o processo avaliativo no ECS estimule a formação do profissional crítico-reflexivo. Os participantes foram cinco enfermeiros com experiência de pelo menos um semestre como supervisores do estágio curricular de um curso de graduação em enfermagem. Todo o caminho percorrido para a construção deste estudo respeitou as etapas da Pesquisa Convergente Assistencial (PCA) e para a obtenção das informações, foi empregada a Oficina Pedagógica alicerçada na Metodologia da Problematização que revelou as fragilidades e os esforços dos professores participantes em seguir um caminho mediador em avaliação, a necessidade da formação docente ou capacitação pedagógica em avaliação e sugestão de estratégias para a implementação do processo avaliativo mediador na formação do profissional crítico-reflexivo. Acreditamos que esse estudo possa contribuir para a reflexão sobre a necessidade do preparo pedagógico para que a avaliação seja reconhecida como parte do processo de ensino-aprendizagem, despertando assim, a compreensão da necessidade de instrumentalização dos docentes para a aplicação do processo avaliativo de forma assertiva.
Abstract : This study is aimed at knowing the factors that influence the evaluation in the teaching and learning of supervised clinical practice in a nursing degree in the South of Brazil and, collectively build with teachers, teaching strategies for the evaluation process in the SCP in order to stimulate the formation of a critical-reflective practitioner. The participants were five nurses with experience of at least one semester as supervisors of the clinical practice in the nursing school. All the path for the construction of this study respected the stages of the Convergent Care Research (ICA) and for the obtaining of the information was used a Pedagogical Workshop based on the problematization methodology. The results revealed the weaknesses and the efforts of teachers participants to follow a mediator way in assessing the need for teacher training or educational training and suggested strategies for the implementation of the evaluation process mediator in the development of critical-reflective practitioner. We strongly believe that this study can contribute to further reflections on the need for the educational preparation for the assessment to be recognized as part of the teaching and learning process, thus awakening, understanding the need for the instrumentalization of teachers to implement the evaluative process assertively.
Dias, Ana Claudia. "O estágio supervisionado na formação de arquivistas: um estudo de caso no curso de graduação em arquivologia de uma instituição federal de ensino superior no estado do rio de janeiro." Universidade Federal Fluminense, 2017. https://app.uff.br/riuff/handle/1/5511.
Full textApproved for entry into archive by Biblioteca da Escola de Engenharia (bee@ndc.uff.br) on 2018-01-16T12:27:39Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Dissert Ana Claudia Dias.pdf: 798275 bytes, checksum: 1762172b57d3ab449863f9937892bb25 (MD5)
Made available in DSpace on 2018-01-16T12:27:39Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert Ana Claudia Dias.pdf: 798275 bytes, checksum: 1762172b57d3ab449863f9937892bb25 (MD5) Previous issue date: 2017-12-12
O presente estudo objetiva analisar as contribuições e deficiências do programa de estágio supervisionado para a formação do profissional arquivista. Aborda por meio de um questionário contendo perguntas abertas e fechadas os alunos matriculados no curso de bacharelado em Arquivologia de uma Instituição Federal de Ensino Superior no Estado do Rio de Janeiro que integralizaram 80% ou mais da carga horária mínima prevista para conclusão do curso no segundo semestre de 2017. Conclui que o programa de estágio supervisionado é a porta de entrada do graduando para o mercado de trabalho e não pode ser visto como uma atividade realizada apenas para cumprir uma exigência curricular. Afirma que um maior entrosamento entre as instituições de nível superior e as empresas que oferecem o estágio pode trazer benefícios para o programa. Também o estudo sugere estratégias para a melhoria do programa de estágio supervisionado, tais como a realização de visitas a instituições que executem ou tenham executado projetos arquivísticos relevantes e a realização de seminários que tragam os profissionais arquivistas atuantes no mercado de trabalho para conversar com os alunos na universidade.
This study aims to verify the contributions and deficiencies of the supervised internship program in the training of archivists. It applies a questionnaire containing open and closed questions, to the students enrolled in the bachelor's degree in Archivology of a Federal Institution of Higher Education located in the State of Rio de Janeiro that paid 80% or more of the minimum workload expected to complete the course in the second half of 2017. It concludes that the supervised internship program is the gateway of the graduating to the job market and can’t be seen as an activity performed only to meet a curricular requirement. It states that a closer link between higher education institutions and companies offering internships can bring benefits to the program. The study also suggested improvements to the supervised internship program, such as visits to institutions that performs or have performed relevant archival projects, and seminars that brings professionals of the labor market to talk with students in the university.
Christovam, Greice Kelli [UNESP]. "O estágio curricular na trajetória de estudantes de Pedagogia." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2017. http://hdl.handle.net/11449/150359.
Full textApproved for entry into archive by Luiz Galeffi (luizgaleffi@gmail.com) on 2017-04-19T17:45:23Z (GMT) No. of bitstreams: 1 christovam_gk_me_arafcl.pdf: 1248350 bytes, checksum: a0eacc4b1dd60b878222e8afe12e5185 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-04-19T17:45:23Z (GMT). No. of bitstreams: 1 christovam_gk_me_arafcl.pdf: 1248350 bytes, checksum: a0eacc4b1dd60b878222e8afe12e5185 (MD5) Previous issue date: 2017-02-21
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
A pesquisa analisou os condicionantes que motivaram as estudantes a optarem pelo curso de Pedagogia e busca compreender de que maneira o papel do estágio curricular contribuiu para a aprendizagem e expectativas profissionais. O estudo foi desenvolvido a partir da análise de trajetórias sociais de estudantes do curso de Pedagogia de uma universidade pública paulista. As análises das trajetórias foram embasadas na perspectiva sociológica de Pierre Bourdieu, utilizando os conceitos de habitus, capital cultural, capital social, capital econômico e trajetória social. Na primeira etapa da pesquisa foram coletados dados por meio de questionário respondidos por 56 estudantes com o objetivo de selecionar aqueles que demonstrassem interesse em colaborar com a pesquisa. Após a elaboração de um roteiro de entrevista semiestruturado baseado no trabalho de Muzzeti (1997), foram selecionados oito estudantes para a realização da entrevista semidiretiva. Elaborou-se a apresentação das trajetórias dos entrevistados contendo a origem social e a trajetória de escolarização dos agentes. Baseado nos trabalhos de Muzzeti (1997), Reina (2009), Fiorante (2011), Suficier (2013), Manzan (2014) e Inforsato (2016), foi analisada a trajetória social, as adequações a vida universitária e vivências durante o curso, as experiências durante o estágio curricular, tais como, o contato com a vivência prática no contexto escolar que irão atuar e as expectativas profissionais das licenciandas. Os resultados mostram que o contato prévio com crianças em instituições religiosas antes do ingresso na universidade foi fundamental para a escolha de algumas estudantes pelo curso de Pedagogia. Podemos verificar regularidades nas trajetórias sociais no que se refere às adequações e dificuldades durante a vida universitária e evidenciar que estágio supervisionado constitui-se em um processo fundamental na formação dessas futuras professoras, contribuindo para a escolha do campo profissional que irão atuar.
This research analyses the motivations behind the students’ choice for the pedagogy course and attempts to understand in what way their curricular internships contributed to their learning and professional expectations. The study was developed around the analysis of the social trajectories of students in the pedagogy course of a public university in São Paulo. The analyses of the trajectories were based upon the sociological perspective of Pierre Bourdieu, utlizing the concepts of habitus, cultural capital, social capital, economic capital and social trajectory. In the first stage of the research, data was collected by means of a questionnaire answered by 56 students with the objective of selecting those who demonstrated interest in collaborating with the study. After elaborating a semi-structered interview script, based upon Muzzeti’s (1997) work, 8 students were selected to implement the interview. A layout of the interviewees’ trajectory was drawn up, containing their social origin and schooling trajectory. Based on the works of Muzzeti (1997), Reina (2009), Fiorante (2011), Suficier (2013), Manzan (2014) and Inforsato (2016), an analysis of the social trajectory, adjustments to college life, experiences during the course, experiences during the curricular internship, such as, contact with the practical experience in the schooling context in which the licensed interviewees will work and their professional expectations, was conducted. The results indicate that, previous contact with children in religious institutions before entering college was fundamental for some students when opting for the pedagogy course. Regularities can be verified in their social trajectories related to adjustments and difficulties during their college life and demonstrate that supervised internships are a fundamental process in the development of these future teachers, contributing in the choice of their field of work.
Hunsche, Sandra. "PROFESSOR FAZEDOR DE CURRÍCULOS: DESAFIOS NO ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO EM ENSINO DE FÍSICA." Universidade Federal de Santa Maria, 2010. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6909.
Full textIn the face of current educational problems, indicated by research, as the propedeutic education and the separation between the "world of life" and the "world of school," the conception of science and technology neutral, among others, it is necessary to "make changes" in curriculum. Moreover, it is argued that teachers should be part of the process of curriculum reconfiguration. So, in this research, it is looked for identify and critically analyze challenges and potential faced by trainees in physics in the process of reconfiguring a curriculum guided by the approach of social themes marked by the Science and Technology. More specifically, focus on the elaboration and implementation of themes under the Supervised Internship Course in Teaching of Physics. The structure of these themes is referenced by an approximation of the presuppositions of the educator Paulo Freire and the Science-Technology-Society movement (CTS). The research problem is characterized by the following questions: 1) What dimensions the school context influences the execution of curriculum reconfigurations based on themes? 2) What are the constraints that the training of future teachers, has in the process of elaboration/implementation of themes? The research, entered on the Research Line called School Practice and Public Policies (PPGE/UFSM), is developed according to the dynamics of participative research. The instruments to obtain the "data" were used the Teacher's Journal, a semi-structured interviews and analysis of reportsfiled by the student teacher. The analysis was done using content analysis. The results were organized under four thematic categories: Training Fragmented; From Rigor" to the Curricular Flexibility; Real Problems and Epistemological Curiosity, and Student Problem or Curriculum Problem?.
Frente a atuais problemas educacionais, apontados pelas pesquisas, como o ensino propedêutico, a desvinculação entre o mundo da vida e o mundo da escola , a concepção de ciência e tecnologia neutras, entre outros, considera-se necessário mexer no currículo. Além disto, defende-se que os professores devem fazer parte do processo de reconfiguração curricular. Neste sentido, busca-se, nesta pesquisa, identificar e analisar criticamente desafios e potencialidades encontradas por estagiários de Física, no processo de uma reconfiguração curricular pautada pela abordagem de temas sociais marcados pela Ciência-Tecnologia. Mais especificamente, focalizar a elaboração e implementação de temáticas no âmbito do Estágio Curricular Supervisionado em Ensino de Física. A estruturação destas temáticas é referenciada por uma aproximação entre pressupostos do educador Paulo Freire e do movimento Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS). O problema de investigação é caracterizado pelas seguintes questões: 1) Em que dimensões o contexto escolar influencia a efetivação de reconfigurações curriculares baseadas em temáticas? 2) Quais os condicionamentos que a formação, destes futuros professores, exerce no processo de elaboração/implementação de temáticas? A pesquisa, inserida na Linha de Pesquisa Práticas Escolares e Políticas Públicas (PPGE/UFSM), é desenvolvida segundo a dinâmica da Pesquisa Participante. Como instrumentos, para a obtenção dos dados , foram utilizados o Diário do Professor, uma entrevista semi-estruturada e a análise dos relatórios entregues pelos estagiários. Em termos de análise, fez-se uso da análise de conteúdo. Os resultados foram sistematizados sob quatro categorias temáticas: Formação Fragmentada; Do Rigor à Flexibilidade Curricular; Problemas Reais e Curiosidade Epistemológica; e Aluno Problema ou Currículo Problema?.
Enderle, Mariana Gaspar. "PEDAGOGOS EM (TRANS) FORMAÇÃO: DO ESTÁGIO SUPERVISIONADO À FASE INICIAL DA CARREIRA DOCENTE." Universidade Federal de Santa Maria, 2014. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7117.
Full textThis study has been carried out in the context of the Formation, Knowledges and Professional Development line of research bound to the Education Post-Graduation Program of the Federal University of Santa Maria (FUSM) whose theme is the transition from supervised training to the initial phase of teaching career. The general objective of this paper is to investigate the implications of the pedagogue s experience in supervised training in early teaching years. The specific objectives of the study are: to analyze the implications of a positive/negative ambience in early teaching years; to identify the meaningful experiences that reveal the transition from student/trainee to pedagogue; to relate the repercussions of being a graduate student from Distance Teaching (DT) modality to the relation of receptivity of educational institutions towards either training or early professional experiences. Therefore, the theoretical framework appears overlapped with the narratives construed by the subjects and structured in such a way to approach the concepts related to the work, which are, supervised training as first teaching experience, supported by Pimenta s (2009), Pimenta and Lima s (2006, 2001), Lima s (2009, 2012) and Dalla Corte s (2010) studies; early years of teaching career, supported by Isaia; Bolzan s (2010), Isaia s (2006; 2009), Maciel; Isaia; Bolzan s (2009, 2012), Cunha s (2004, 2010, 2011), Huberman s (2000) and Marcelo Garcia s (1989, 2008, 2009) studies; as well as some notes on Distance Teaching modality based on a study by Enderle and Segat (2012). The qualitative research has been carried out upon autobiographical narratives arising from interviews with three female teachers graduated from the distance Pedagogy Major (OUB/FUSM). Information has been dealt through Discursive Textual Analysis (DTA), proposed by Moraes (2003); Moraes and Galiazzi (2006). This study serves as a space of reflection about the configuration of FUSM Pedagogy Majors, especially about theoretical concepts and practices discussed in these contexts. It still enables to visualize the approximations and detachments in subjects and researcher s paths, especially concerning the entrance and implications of supervised training in early teaching years.
Este estudo, realizado no contexto da Linha de Pesquisa Formação, Saberes e Desenvolvimento Profissional, do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) tem como tema a transição do estágio supervisionado à fase inicial da carreira docente. O objetivo geral do trabalho é investigar as implicações da experiência do pedagogo no estágio supervisionado nos seus primeiros anos de docência. Os objetivos específicos da pesquisa são: analisar as implicações de uma ambiência positiva/negativa nos primeiros anos da docência; identificar as experiências significativas que revelam a transição de estudante/estagiário a pedagogo; relacionar as repercussões de ser egresso de um curso de formação na modalidade EaD com relação à receptividade das instituições escolares, tanto para o estágio quanto para as primeiras experiências profissionais. Com isso, a revisão teórica aparece imbricada às narrativas construídas pelos sujeitos, e está estruturada de forma a abordar os conceitos relativos ao trabalho, são eles: estágio supervisionado como primeira experiência docente, embasado pelos estudos de Pimenta (2009), Pimenta e Lima (2006, 2001), Lima (2009, 2012), Dalla Corte (2010); primeiros anos da carreira docente, embasado pelos estudos de Isaia; Bolzan (2010), Isaia (2006, 2009), Maciel; Isaia; Bolzan (2009, 2012), Cunha (2004, 2010, 2011), Huberman (2000), Marcelo Garcia (1989, 2008, 2009); bem como, alguns apontamentos sobre a modalidade de Educação a Distância, estes embasados por um estudo de Enderle e Segat (2012). A pesquisa, qualitativa foi desenvolvida, mediante narrativas autobiográficas, construídas em entrevistas com três professoras, egressas Curso de Pedagogia a distância (UAB/UFSM). As informações foram tratadas por meio da Análise Textual Discursiva (ATD), proposta por Moraes (2003); Moraes e Galiazzi (2006). Este trabalho serve como espaço de reflexão sobre a configuração dos Cursos de Pedagogia da UFSM, mais especificamente sobre as concepções de teoria e prática discutidas nestes contextos. Possibilita, ainda, visualizar as aproximações e distanciamentos nas trajetórias dos sujeitos e da pesquisadora, especialmente no que tange ao ingresso e às implicações do estágio supervisionado nos primeiros anos da carreira docente.
Buchmann, Letícia Taís. "A CONSTRUÇÃO DA DOCÊNCIA EM MÚSICA NO ESTÁGIO SUPERVISIONADO: UM ESTUDO NA UFSM." Universidade Federal de Santa Maria, 2008. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6833.
Full textEsta dissertação foi desenvolvida na Linha de Pesquisa Educação e Artes, do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria e está vinculada ao grupo CNPq/Fapem: Formação, Ação e Pesquisa em Educação Musical. O objetivo da pesquisa foi investigar a construção da docência em Música no estágio supervisionado do Curso de Música Licenciatura Plena da UFSM, a partir do ponto de vista de um grupo de seis estagiários. Para tanto procurou-se conhecer as concepções dos estagiários sobre o estágio supervisionado e entender sua relação com o ensino na Educação Básica. Além de considerar a legislação vigente sobre os temas, os referenciais teóricos estudados incluem autores dos campos da Educação (como ALARCÃO; TAVARES, 1987; GARCIA, 1999; PIMENTA; LIMA, 2004) e da Educação Musical (como MATEIRO, 2002a, 2002b; MATTANA, 2005; BEINEKE; BELLOCHIO, 2007), cujas pesquisas focalizam a formação inicial de professores e o estágio supervisionado. A abordagem metodológica adotada foi a qualitativa, com a realização de entrevistas semi-estruturadas e de estimulação de memória e gravações em vídeo de aulas dos estagiários. A seleção dos participantes ocorreu pelo critério de interesse e disponibilidade em participar da pesquisa e também pela possibilidade de a pesquisadora ir à escola de Educação Básica nos horários das aulas desses estagiários para realizar as filmagens. A análise dos dados foi realizada a partir da organização de duas categorias: (1) concepções de estágio, incluindo a função desempenhada pela orientação, e (2) a atividade docente na escola, destacando a realização do estágio em duplas e a relação com o ensino na Educação Básica com foco nas experiências dos estagiários. A partir da interpretação e diálogo com os referenciais sobre a construção da docência no estágio supervisionado foi possível tecer considerações sobre o processo formativo de professores de Música. Nesse viés, acredita-se que esta pesquisa possa contribuir com dados relevantes sobre o estágio na construção da docência, ressaltando-se o compartilhamento das ações dos estagiários e a mediação da orientação. Enfatizam-se também problematizações e reflexões sobre a construção da docência durante o estágio e sua relação com a formação de professores de Música.