To see the other types of publications on this topic, follow the link: Forêt secondaire.

Journal articles on the topic 'Forêt secondaire'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 journal articles for your research on the topic 'Forêt secondaire.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse journal articles on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Aubréville, André, and Ilona Bossanyi. "Secondary Forests in Equatorial Africa Côte d’Ivoire - Cameroon - F. E. A." BOIS & FORETS DES TROPIQUES 323, no. 323 (January 7, 2015): 19. http://dx.doi.org/10.19182/bft2015.323.a31241.

Full text
Abstract:
La « brousse secondaire » s’oppose à la « forêt primaire », forêt « noble » aux grands arbres. C’est une forêt exubérante, inextricable, avec plus de lianes et de petits bois que d’arbres, succédant à l’agricul- ture sur brûlis. Dans les régions habitées, elle entoure communément les villages et borde les routes, la forêt primaire étant reléguée aux collines rocheuses et maré- cages. En Afrique équatoriale, la « brousse secondaire » représente actuellement 50 à 75 % des surfaces forestières. La forma- tion des brousses secondaires procède en trois phases : (i) l’apparition de semis d’es- pèces héliophiles (Musanga sp., Vernonia sp., Anthocleista sp.) à croissance rapide, qui diffèrent des espèces de « forêt pri- maire » et dont les graines sont dispersées sur de longues distances ; (ii) la formation d’un sous-bois, constitué cette fois des mêmes espèces arbustives qu’en « forêt primaire », et où se mêle un second groupe d’espèces héliophiles banales, caractéris- tiques de la « brousse secondaire » et rat- trapant le précédent, voire le surcimant ;(iii) la lente reconstitution de la « forêt primaire », riche en sapotacées, guttifères et légumineuses au bois dur, capables de se régénérer dans les sous-bois, et parmi lesquelles de très grands arbres finissent par percer la voûte des cimes. L’okoumé (Aucoumea klaineana), essence précieuse typique des « brousses secondaires », est ainsi fréquent dans les prétendues « forêts primaires » du Gabon, forêts qui ont été en réalité autrefois défrichées. On ne saurait admettre aujourd’hui que le fort potentiel des « brousses secondaires » soit inva- riablement réduit en cendres. Il faut au contraire apprendre à guider et hâter leur évolution en faveur d’espaces à haute va- leur économique.Résumé adapté par la rédaction de la revue.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Bindzi, Marie-Alain Mbarga, Alain Lacoste, Amougou Akoa, and Elvire Hortense Biye. "Phénologie florale dans une jeune forêt secondaire hygrophile du Cameroun." Acta Botanica Gallica 152, no. 1 (March 2005): 25–43. http://dx.doi.org/10.1080/12538078.2005.10515452.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Bognounou, Fidèle, Renée Morton, Sarah Ayangma, Laurence Jonkers, Christer Björkman, Helena Bylund, Colin Orians, Andres Vega, and Per Christer Oden. "Structure des peuplements de Monocotyledones et Dicotyledones lors de differents stades de succession dans le parc national de Corcovado au Costa Rica." BOIS & FORETS DES TROPIQUES 307, no. 307 (March 1, 2011): 33. http://dx.doi.org/10.19182/bft2011.307.a20480.

Full text
Abstract:
Les deux grands groupes d'angiospermes, monocotylédones et dicotylédones, diffèrent à plusieurs égards au niveau de leur cycle de vie. Malgré les différences évidentes entre ces deux groupes, peu d'études se sont penchées de façon approfondie sur la manière dont cela pourrait influencer leur succession écologique. L'étude compare les densités relatives de ces deux groupes fondamentaux à l'évolution contrastée, lors de deux stades de succession forestière à la station de Sirena dans le Parc national de Corcovado au Costa Rica, en Amérique centrale. Selon l'hypothèse de départ, le rapport monocotylédones/ dicotylédones devrait diminuer aux stades plus avancés de la succession. L'échantillonnage a porté sur un ensemble de 40 placettes triangulaires à angle droit ((5 × 5 m)/2), où les plantes ont été classées en quatre catégories selon la dimension des houppiers, ainsi qu'en monocotylédones et dicotylédones. Une analyse de la distribution des densités et des classes de dimension des houppiers a été effectuée par ANOVA selon la procédure de modélisation linéaire généralisée. La densité moyenne totale de la forêt secondaire apparaît significativement plus importante que celle de la forêt primaire (P < 0,001). Cependant, la structure de la distribution des classes de dimension des houppiers est proche entre monocotylédones et dicotylédones, mais aussi entre forêt primaire et secondaire. Il n'apparaît aucune différence significative entre les deux types de forêt dans le rapport monocotylédones / dicotylédones (P = 0,99). Les résultats concernant la distribution des classes de dimension des houppiers indiquent une tendance similaire dans la distribution des successions de monocotylédones et dicotylédones, même si les dicotylédones sont toujours plus nombreux. Ces résultats amènent à conclure qu'il est nécessaire d'avoir une importante différence entre les stades de succession avant de percevoir la différence anticipée dans cette étude. (Résumé d'auteur)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Brisson, Geneviève. "L’homme des bois d’Anticosti." Revue d'histoire de l'Amérique française 60, no. 1-2 (February 21, 2007): 163–89. http://dx.doi.org/10.7202/014598ar.

Full text
Abstract:
Résumé L’histoire culturelle symbolique de nos relations à la nature se lit à travers les conceptions sociales de la forêt québécoise. Notamment, elle se saisit par la problématique de ce que représente ce milieu dans notre culture et en décelant les conséquences sociales de ces représentations. Même si la nature ne peut se penser sans la culture, le clivage épistémologique entre les deux reste profondément ancré dans notre imaginaire, entraînant enjeux et tensions entre les acteurs sociaux. Ici, l’étude des perceptions du guide de chasse à l’île d’Anticosti amène à explorer cette division et les conséquences sociales qui en découlent. Cette analyse se fonde sur un corpus de récits d’expériences vécues à Anticosti écrits par des Nord-Américains de différentes époques. Ce corpus est complété par des enquêtes ethnographiques auprès des habitants d’Anticosti et des guides de chasse et de pêche. Différentes figures thématiques permettent de cerner comment ils participent de ce clivage nature/culture. Les discours présentent le guide tour à tour comme un homme naturel, un nouveau sauvage, un personnage pittoresque, un chasseur de gibiers peu prestigieux, un subalterne et un médiateur permettant aux touristes de retrouver leur authenticité. Ces thèmes soulèvent aussi les conséquences de ces représentations quant au statut du guide de chasse, qui occupe toujours une place secondaire. Ils mettent également en lumière le fait que la vision romantique de la forêt ne questionne pas la construction sociale d’une dualité entre la nature et la culture. Les mouvements de conservation de la nature ne remettent donc pas suffisamment en question la place secondaire accordée aux pratiques et aux expériences des guides et des autres habitants du territoire ; encore trop peu d’importance reste accordée aux savoirs locaux et aux différentes relations avec le milieu.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Kyale Koy, Justin, David Andrew Wardell, Jean-Fiston Mikwa, Joël Masimo Kabuanga, Alphonse Maindo Monga Ngonga, Johan Oszwald, and Charles Doumenge. "Dynamique de la déforestation dans la Réserve de biosphère de Yangambi (République démocratique du Congo) : variabilité spatiale et temporelle au cours des 30 dernières années." BOIS & FORETS DES TROPIQUES 341 (July 20, 2019): 15. http://dx.doi.org/10.19182/bft2019.341.a31752.

Full text
Abstract:
D’une superficie de 225 000 ha, la Réserve de biosphère de Yangambi (République démocratique du Congo) est l’une des principales aires protégées menacées par l’anthropisation dans la région. Malgré son appartenance au réseau mondial des réserves de biosphère depuis les années 1970, les connaissances sur les dynamiques d’occupation du sol y sont encore lacunaires. Une démarche fondée sur l’analyse d’images (Landsat TM, ETM+ et OLI) et la réalité du terrain a été mise en œuvre pour étudier la dynamique d’occupation des sols de la réserve entre 1986 et 2016. Le taux annuel de déforestation est passé de 0,18 % au cours de la période 1986-2003 à 0,38 % en 2003-2016. Durant cette dernière période, la forêt primaire a connu un taux de déforestation plus élevé qu’en forêt secondaire (respectivement 4,5 % et 0,4 %). Quatre zones aux dynamiques socio-environnementales spécifiques ont été identifiées, nécessitant des approches de gestion différentes. Il s’agit notamment de la concession de l’INERA, des zones proches d’axes principaux de circulation, des zones situées sur des axes routiers plus ou moins abandonnés et des zones isolées du cœur de la réserve. Les principales causes de déforestation mentionnées par les habitants sont l’agriculture itinérante sur brûlis (54 % des ménages), l’exploitation artisanale des minerais (17 %) et la fabrication des pirogues (8 %). La pression démographique, sans amélioration du niveau de vie des communautés ou des techniques agricoles, et le développement du réseau routier, favorisant les échanges commerciaux, en sont les causes sous-jacentes. Cette dynamique de déforestation dans une forêt rattachée au réseau mondial des réserves de biosphère entame l’objectif fixé par l’État d’étendre le réseau d’aires protégées à 15 % du territoire national.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Bégin, Yves, Samuel Arseneault, and Jean Lavoie. "Dynamique d’une bordure forestière par suite de la hausse récente du niveau marin, rive sud-ouest du golfe du Saint-Laurent, Nouveau-Brunswick." Géographie physique et Quaternaire 43, no. 3 (December 18, 2007): 355–66. http://dx.doi.org/10.7202/032788ar.

Full text
Abstract:
RÉSUMÉ La transgression marine sur la côte sud du golfe du Saint-Laurent a notamment pour effet de provoquer la dégradation des marges forestières. Le déplacement de la ligne de rivage s'effectue à une vitesse moyenne de 1,11 m/an, correspondant ainsi à un taux de transgression marine de 10 à 50 cm/siècle. L'étude d'un site représentatif à la pointe Escuminac, au Nouveau-Brunswick, a permis de mettre en évidence les changements survenus au sein dune bande forestière au cours des dernières décennies. Par l'analyse dendrochronologique et l'étude de la structure des populations, nous avons retracé les étapes de la régression de l'épinette rouge sous l'effet combiné de la transgression de la nappe d'eau marine et de la migration d'une plage qui lui est associée et d'autres perturbations non reliées à la dynamique littorale (feu et épidémies de tordeuse des bourgeons). La forêt étudiée tient son origine d'un feu datant du début du siècle. Elle a depuis été atteinte par deux épidémies de tordeuse l'une en 1914-17 et l'autre en 1954-58, tout en subissant progressivement les effets d'une humidité croissante. Les résultats indiquent que dans le processus de dépérissement des forêts. Ia transgression marine a joué un double rôle: celui de modifier les conditions de drainage des sols supra-riverains menant à la réduction de la croissance secondaire des arbres, et celui de limiter la régénération forestière après perturbation. L'analyse dendrochronologique permet ainsi de retracer sur une base spatiotemporelle l'ensemble des transformations ayant caractérisé la zone littorale au cours du dernier siècle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Courtot, Roland. "Sous la forêt secondaire, défrichements, pâturages et reboisements : deux exemples sur les plateaux entre Aix-en-Provence et la montagne Sainte-Victoire." Méditerranée 75, no. 1 (1992): 81–92. http://dx.doi.org/10.3406/medit.1992.2756.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Brown, Jean-Louis, and Pierre Ganfloff. "Géliformes et sols cryiques dans le sud de l’Abitibi, Québec." Géographie physique et Quaternaire 34, no. 2 (January 28, 2011): 137–58. http://dx.doi.org/10.7202/1000394ar.

Full text
Abstract:
Des géliformes reliques et d’autres actuellement actives, observées sous forêt à près de 400 km au sud de la limite méridionale du pergélisol, ont fait l’objet d’une étude dans le sud de l’Abitibi (Québec). En plus de décrire ces phénomènes et de dégager leur signification paléoclimatique, les auteurs soulignent leurs effets sur la pédogénèse. Si dans le passé, au Québec méridional, les cryoturbations de paléoclimats périglaciaires ont contribué au façonnement secondaire des dépôts glaciaires (géliformes reliques), encore aujourd’hui, même hors de la zone de pergélisol, des cryoturbations continuent d’interférer avec des processus de la pédogenèse. Celle-ci tend à différencier le sol en horizons distincts; la cryoturbation, par le brassage qu’elle détermine, contribue à augmenter la variabilité du sol sur de courtes distances. La classification de ces sols cryoturbés, en l’absence de pergélisol, n’étant pas prévue dans le système canadien de classification des sols, il est suggéré d’ajouter un nouveau grand-groupe à l’ordre des sols cryosoliques ou de prévoir des sous-groupes intergrades cryoturbiques à l’intérieur des autres ordres concernés.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Weaver, Peter L. "Changements à long terme de structure et de composition d'une forêt primaire humide de basse montagne suite au passage d'ouragans a Puerto Rico." BOIS & FORETS DES TROPIQUES 317, no. 317 (September 1, 2013): 7. http://dx.doi.org/10.19182/bft2013.317.a20525.

Full text
Abstract:
Dacryodes excelsa, espèce arborée connue sous les noms de tabonuco à Puerto Rico et de gommier aux Petites Antilles, domine les sommets de la forêt tropicale humide de basse montagne (selon Beard) de l'archipel des Caraïbes ; où périodiquement les ouragans passent à travers les îles modifiant la structure des massifs forestiers, leur composition en essences et leur dynamique. Au nord-est de Puerto Rico, l'étude chronologique post-ouragans menée entre 1946 et 2010 a permis de suivre les modifications de la végétation sur une parcelle de 0,40 hectare à 380 metres d'altitude dans la forêt expérimentale de Luquillo. Celle-ci a montré : (1) la défoliation, la casse et les chablis provoqués par le vent induisant une mortalité immédiate entraînent une déstructuration de forêt en perte du nombre de tiges, de hauteur des arbres et de biomasse ; (2) la mortalité différée de d'autres arbres blessés s'accompagne d'un rapide et abondant recrutement de Cecropia schreberiana et d'espèces cicatricielles, augmentant le nombre de tiges dans la forêt ; (3) une accélération de la croissance en diamètre et l'accumulation de la biomasse pendant une vingtaine d'années après l'ouragan, suivie du déclin de leur ratio ; (4) un très fort taux de survie après l'ouragan et une augmentation de la vitesse de croissance en diamètre de Dacryodes excelsa ; (5) toujours suite à l'ouragan, une augmentation de la richesse en espèces pendant une période de 20 ans au cours de laquelle les espèces primaires et secondaires grandissent ensemble, suivie dune chute d'abondance liée la concurrence ; (6) enfin, des conditions d'évolution asymptotiques aussi bien pour les tiges et la biomasse que pour le nombre d'espèces, après plus de 40 ans. En outre, d'autres études connexes menées dans des types de forêts semblables ont montré que les ouragans et les coupes intensives induisent des réactions de croissance comparables. Cette étude s'avère être d'intérêt régional puisque la forêt humide de basse montagne de Puerto Rico partage des conditions environnementales semblables ainsi que les mêmes essences forestières avec les montagnes des Antilles.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Aubréville, André, and Ilona Bossanyi. "In Search of the Forest in Côte D’ivoire, parts 1 & 2." BOIS & FORETS DES TROPIQUES 323, no. 323 (January 7, 2015): 71. http://dx.doi.org/10.19182/bft2015.323.a31247.

Full text
Abstract:
Jusqu’à 1935, on pouvait encore voir en Côte d’Ivoire des forêts intactes le long des routes. Depuis, avec l’extension démesu- rée de la culture du café et du riz pluvial, le défrichement s’emballe. L’agriculteur fuyant les agoutis et le parasitisme fami- lial défriche dans des forêts éloignées. En 1957, il faut aller à sa recherche pour aper- cevoir la forêt primaire. L’ouverture d’une route la condamne en une décennie, et l’exploitation forestière ne passe qu’une fois. Avec la disparition des forêts denses humides africaines, les régions soudano- sahéliennes subiront une saison sèche plus longue. En outre, il importe d’établir des cartes d’aires de présence avant la disparition des forêts primaires. L’étude ici présentée vise à classifier la végétation fo- restière ivoirienne et repose sur le parcours de 12 transects en forêt dense humide. L’approche phytosociologique est en effet trop imparfaite pour analyser cette végéta- tion. Deux ensembles caractérisés par des groupes botaniques spécifiques ont été distingués : les « forêts denses semi-déci- dues humides à malvacées et ulmacées », et les « forêts denses humides à légumi- neuses sempervirentes ». Les espèces à grand pouvoir de dispersion, abondantes dans les brousses secondaires, notam- ment des genres Triplochiton ou Termina- lia, échappent cependant à cette classifi- cation. Les ruptures d’aires de présence chez certaines espèces tiennent ainsi à la dispersion des semences, mais aussi à la paléohistoire floristique et climatique. De même, la notion d’aire écologique ne peut s’appliquer pour les espèces rares ou pour les zones d’endémisme local. L’étude évoque également plusieurs espèces inva- sives indigènes, comme Scaphopetalum amoemum et Chidlowia sanguinea, dont le développement bloque la régénération forestière. Elle traite enfin de l’inclusion de savanes dans des forêts humides, dont l’origine est toujours édaphique et non pas anthropique.Résumé adapté par la rédaction de la revue.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Hawkins, A. F. A. "Conservation status and regional population estimates of the White-breasted MesiteMesitornis variegata, a rare Malagasy endemic." Bird Conservation International 4, no. 4 (December 1994): 279–303. http://dx.doi.org/10.1017/s0959270900002847.

Full text
Abstract:
SummaryThree different methods (visual detection on transects, call-playback and territory mapping) were used to estimate the densities of the White-breasted MesiteMesitornis variegatain western Malagasy deciduous forest. The species is threatened and belongs o t an endemic family of uncertain affinities. The population in the Menabe region, central-west Madagascar, surveyed using call-playback (the most efficient survey method), is estimated at 3,000-19,000 individuals; that of Ankarafantsika, north-west Madagascar, 6,000-26,000 individuals. Other western populations may be relicts. The White-breasted Mesite occurs at highest densities and with highest productivity in logged forest near rivers in the south of its range and in undisturbed sand-forest in the north, and is present at low density or absent from some areas of apparently suitable habitat, as well as forest that is secondary or has been severely damaged by burning. It is probably not immediately at risk from rats, dogs or selective exploitation, but hunting and forest burning through accidental bushfires or clearance for agriculture are locally important threats.Trois méthodes différentes (détection visuelle sur transect, réémission de chant, et délimitation du territoire) ont été utilisées pour faire des estimations de la densité de la Mésite VariéeMesitornis variegatadans la forêt sèche de l'ouest de Madagascar. L'espèce est considérée comme menacée et appartient à une famille endémique de relations obscures. La population dans la region du Menabe, centre-ouest Madagascar, estime avec la réémission de chant (la méthode la plus efficace) est entre 3,000-19,000; celle de l'Ankarafantsika, nord-ouest Madagascar, est entre 6,000-26,000. Les autres populations occidentales sont probablement des vestiges. L'habitat ou l'espece se trouve le plus commune est à côté des rivières dans la foret exploitée, dans la partie méridionale de son aire de distribution, et dans forêt intacte sur sable dans le partie septentrionale. L'espece parait etre absente dans d'autres régions, meme où l'habitat est similaire. Elle existe rarement ou pas du tout dans les forêts sécondaires ou brulees. Les rongeurs introduits et Sexploitation forestiere selective ne posent pas probablement un grand problème pour l'espece, mais la chasse et le defrîchement pour l'agriculture sont localement importante.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Razafintsalama, Voahiraniaina, Tahiana Ramananantoandro, Christophe Belloncle, Gabrielle L. Rajoelison, and Jean-Pierre Sorg. "Utilisations villageoises et potentialités technologiques des bois de forêts secondaires dans le Menabe central, Madagascar." BOIS & FORETS DES TROPIQUES 320, no. 320 (March 17, 2014): 59. http://dx.doi.org/10.19182/bft2014.320.a20544.

Full text
Abstract:
Les forêts secondaires sont actuellement des composantes importantes de nom- breux paysages forestiers. Dans le Menabe central, au Sud-Ouest de Madagascar, la valorisation des forêts secondaires permet de mieux assurer le maintien des forêts pri- maires qui ont tendance à se raréfier et qui sont actuellement intégrées dans un sys- tème de gestion plus stricte à travers la mise en place d’une aire protégée. Cette étude a été menée pour mieux connaître les utilisations villageoises et les potentialités des forêts secondaires dans la région du Menabe. L’approche socio-économique a permis d’identifier trois types d’utilisations des bois prélevés dans les forêts secon- daires : les constructions permanentes, les constructions légères et les sources d’éner- gie. Trois espèces de forêts secondaires ont été identifiées comme prioritaires dans les choix des villageois : Rhopalocarpus luci- dus, Ziziphus mauritiana et Grewia picta. L’analyse des caractères physico-méca- niques des bois de ces trois espèces a mis en évidence des propriétés technologiques intéressantes, comparables aux quatre espèces de référence devenues rares ou absentes dans leur zone de prélèvement : Hernandia voyroni, Dalbergia spp., Cedre- lopsis grevei, Commiphora mafaiboa. Ces forêts secondaires méritent désormais d’être prises en compte et valorisées dans le cadre des politiques de gestion forestière au niveau national et international pour assurer leur durabilité.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Adiko, Adjo Estelle Genevieve, Stéphanie Diane Konan Houphlet, Sèdoami Flora Dogbo, Bi Tra Aimé Vroh, Djaha Kouame, Zoro Bertin Gone Bi, Anthelme Gnagbo, Jean-Claude Koffi Bene, and Constant Yves Adou Yao. "Variabilité des traits fonctionnels des espèces arborescentes dans la reconstitution de la végétation du Parc National d’Azagny (Côte d’Ivoire)." International Journal of Biological and Chemical Sciences 14, no. 2 (May 11, 2020): 424–39. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v14i2.10.

Full text
Abstract:
Dans le Parc National d’Azagny, des plantations de cultures pérennes ont été abandonnées, certaines détruites de même que des habitats successivement en 1986 et 2000. Ainsi donc, l’ensemble de la végétation du parc est constitué de reliques de forêts anciennes, de forêts secondaires et de jachères d’âge différents. La présente étude a évalué les changements des traits fonctionnels des espèces végétales arborescentes dans différentes formations du Parc National d’Azagny. Il s’est agi, spécifiquement de : décrire les traits de vie des espèces arborescentes et comparer la composition fonctionnelle entre les forêts anciennes, les forêts secondaires et les jachères de 19 et 33 ans. Le type foliaire, le mode de dissémination et la tolérance à la lumière ont été renseignés pour les individus arborescents de diamètre ≥ 2,5 cm recensés dans des parcelles de 0,25 ha. Le spectre fonctionnel des espèces a été déterminé et des tests de Kruskal-Wallis ont permis de comparer la composition fonctionnelle entre ces formations. L’étude des spectres fonctionnels réalisée sur 1972 individus d’arbres, répartis entre 127 espèces et 46 familles a montré une dominance des espèces à feuilles mésophylles et macrophylles, des espèces sciaphiles et de la zoochorie dans chacun des biotopes. Les tests de Kruskal-Wallis ont montré des différences significatives dans la composition fonctionnelle des habitats au niveau des modalités de traits mégaphylles, pionnières, barochores et zoochores. Ces travaux révèlent un retour des processus écologiques initiaux, donc une bonne reconstitution des milieux perturbés, qui sera facilitée par un renforcement des mesures de protection.Mots clés: Utilisation des terres, succession secondaire, diversité fonctionnelle, Parc National d’Azagny, Côte d’Ivoire.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Wilson, Matthew W., Pramod Maheshwari, Kathy Stokes, Michael J. Wheatley, Sean McLoughlin, Michael Talbot, W. T. Shults, Roger A. Dailey, and John L. Wobig. "Secondary Fractures of Le Fort I Osteotomy." Ophthalmic Plastic and Reconstructive Surgery 16, no. 4 (July 2000): 258–70. http://dx.doi.org/10.1097/00002341-200007000-00003.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Lugo, Ariel E., Oscar Abelleira Martinez, and Jéssica Fonseca da Silva. "Biomasse aérienne, volume de bois, stocks de nutriments et litière de feuilles au sein de nouvelles forêts, mis en comparaison avec des forêts naturelles et des plantations à Puerto Rico." BOIS & FORETS DES TROPIQUES 314, no. 314 (December 1, 2012): 7. http://dx.doi.org/10.19182/bft2012.314.a20493.

Full text
Abstract:
L'article présente une étude comparative de données de biomasse aérienne, de volume de bois, de stocks de nutriments (N, P, K) et de litière dans différents types de forêts à Puerto Rico. L'objectif de l'étude a été de procéder à une évaluation comparative de nouvelles forêts à Castilla elastica, arbre à caoutchouc, et Spathodea campanulata, tulipier du Gabon, avec des plantations et des forêts naturelles (aussi bien secondaires que matures). Il s'avère que ces deux types de nouvelles forêts peuvent rapidement accumuler en hauteur de grandes quantités de nutriments et de biomasse, produisant ainsi d'importantes chutes de feuillage. Elles peuvent égaler voire dépasser les plantations et les forêts naturelles pour tous les paramètres à l'exception de l'accumulation d'azote au niveau aérien. Ces résultats confirment bien le fait que ces nouvelles forêts peuvent contribuer à la restauration de la biomasse et des nutriments dans les sites déboisés. Cependant, à l'échelle de l'île dans son ensemble, les valeurs obtenues pour la biomasse dans plusieurs types de nouvelles forêts sont inférieures par rapport à celles observées dans cette étude pour les forêts à Spathodea et à Castilla. L'âge des peuplements et les conditions de site seraient ainsi des déterminants critiques du niveau d'accumulation d'éléments nutritifs et de biomasse dans ces forêts.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Limoges, Jacques. "L’approche conceptuelle en orientation : un bilan fort positif." Revue des sciences de l'éducation 6, no. 2 (October 20, 2009): 291–311. http://dx.doi.org/10.7202/900285ar.

Full text
Abstract:
Dans le but de contrecarrer la quantité grandissante et éphémère du contenu d’orientation, soit l’information scolaire et professionnelle, une approche conceptuelle fut utilisée pour dégager une taxonomie hiérarchique de ce contenu. Dans un deuxième temps, à ce nouveau contenu s’ajouta une méthodologie de type « interactionnelle » pour former un programme.Afin d’évaluer l’efficacité directe et indirecte de ce programme, deux groupes d’étudiants de 2ème cycle secondaire, dont l’un reçut ledit programme, furent comparés en prétest et en post-test par rapport au développement vocationnel, égologique et intellectuel. Dans l’article qui suit, les résultats sont présentés et analysés.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Gbètoho, Alain, Armand Kingbo, Paterne Kiki, Denis Gnanguènon-Guéssè, Augustin Aoudji, Kourouma Koura, Yolande Togni, and Jean C. Ganglo. "Impact de Chromolaena odorata sur la régénération d’arbres natifs dans les forêts secondaires de la Lama, au Bénin." BOIS & FORETS DES TROPIQUES 338 (February 11, 2019): 5. http://dx.doi.org/10.19182/bft2018.338.a31675.

Full text
Abstract:
Les espèces exotiques envahissantes (IAS) peuvent avoir un impact négatif sur la régénération forestière. Cette étude a pour objectif d’évaluer les impacts de Chromolaena odorata sur la régénération arborée dans des forêts secondaires, ainsi que les moyens de les contrôler à bas prix. Les données ont été recueillies dans 77 parcelles rectangulaires de 0,5 ha dans des forêts secondaires du district de la Lama (Bénin, Afrique occidentale). Dans chaque parcelle, on a mesuré le dbh d’arbres et rejets (de dbh ≥ 10 cm) avec un ruban métrique, compté le nombre de rejets et mesuré la densité de recouvrement avec un densitomètre. La couverture de C. odorata, l’IAS ciblée, a été estimée dans une échelle de 0 (absence) à 100 % (couvert fermé). Les taillis et rejets ont été catégorisés dans trois groupes en fonction de leurs besoins de lumière (pionnier, non-pionnier léger besoin, et tolérant à l’ombre). C. odorata, densité de recouvrement, densité d’arbres, surface terrière, diamètre principal et recouvrement moyen ont été comptés et utilisés comme variables. Des coefficients de corrélation bilatérale entre les variables ont été calculés. Une analyse de régression, utilisant des modèles linéaires généralisés dans le logiciel R pour mettre en corrélation les variables du nombre de taillis/rejets par catégorie, a montré que C. odorata était en train d’éviter à la fois le développement des semis et des rejets de toutes les espèces, indépendamment de leurs catégories de besoin de lumière. Cependant, le couvert fermé avait une corrélation négative avec le couvert de l’herbe et peut être un moyen biologique de contrôler les IAS dans des forêts secondaires et dégradées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Horton, Paul. "A Model for Teaching Secondary History: The Case of Fort Pillow." History Teacher 33, no. 2 (February 2000): 175. http://dx.doi.org/10.2307/494966.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Marage, Damien, Jean-Claude Rameau, and Luc Garraud. "Banque de graines du sol et succession végétale dans les Alpes du Sud : effets des facteurs historiques et écologiques." Canadian Journal of Botany 84, no. 1 (January 2006): 99–111. http://dx.doi.org/10.1139/b05-142.

Full text
Abstract:
Dans un bassin versant des Alpes du Sud, nous avons étudié la densité, la richesse et la similarité, de la banque de graines du sol et de la végétation, au cours d’une succession secondaire soumise ou non au pâturage. Un plan d’échantillonnage stratifié, bâti sous système d’information géographique, a permis de retenir des facteurs historico-écologiques pertinents et de les mettre en relation avec la banque de graines et la végétation. Nos résultats ont montré que (i) la densité et la richesse de la banque de graines des pelouses et des fruticées sont supérieures dans les zones non pâturées comparées aux zones pâturées, (ii) que la similarité entre la végétation et la banque de graines augmente au cours de la succession, puis décroît dans les forêts anciennes, et que (iii) la banque de graines de ces forêts est très différente de celle des forêts récentes. Les tests de corrélations de matrices montrent que ce sont des variables pédologiques qui structurent, quelque soit le stade dynamique, la banque de graines. Dans ce contexte montagnard, la végétation privilégie la reproduction végétative aux dépens de la création de banque de graines longévives. Par conséquent, seul le maintien du pastoralisme permettra la persistance de la biodiversité en place.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Brassard, Jean. "Problèmes et priorités de recherche en milieu scolaire franco-ontarien." Revue des sciences de l'éducation 5, no. 2 (October 9, 2009): 199–213. http://dx.doi.org/10.7202/900105ar.

Full text
Abstract:
Cette recherche de nature descriptive constitue un inventaire pondéré des problèmes perçus comme importants de résoudre en milieu scolaire franco-ontarien, selon l’avis des enseignants tant du niveau primaire que secondaire. Parmi la grande variété des préoccupations formulées par les 930 répondants, l’analyse factorielle a permis de dresser une liste des problèmes les plus cruciaux dont le regroupement factoriel est fort éclairant sur leur nature et leurs interrelations.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Rideout, J. S., R. P. J. McCullagh, A. Barlow, L. Barnetson, A. Gibson, and P. N. Tavener. "Excavation of an earthwork at Cnoc a' Chaisteil, Alness, Easter Ross, 1983." Glasgow Archaeological Journal 14, no. 1 (January 1987): 63–69. http://dx.doi.org/10.3366/gas.1987.14.14.63.

Full text
Abstract:
Summary This promontory fort on the Cromarty Firth in northeast Scotland may have been built as early as the 6th century be but secondary use occurred in the 10th or 11th centuries ad. There were no finds from these early occupations.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Oberoi, Snehlata, Radhika Chigurupati, and Karin Vargervik. "Morphologic and Management Characteristics of Individuals with Unilateral Cleft Lip and Palate Who Required Maxillary Advancement." Cleft Palate-Craniofacial Journal 45, no. 1 (January 2008): 42–49. http://dx.doi.org/10.1597/06-053.1.

Full text
Abstract:
Objective: To delineate factors that may contribute to maxillary hypoplasia requiring maxillary advancement surgery in individuals with nonsyndromic unilateral cleft lip and palate (UCLP). Methods: This retrospective, longitudinal study used lateral cephalometric radiographs and chart reviews of 16 nonsyndromic UCLP individuals who underwent Le Fort I maxillary advancement and 16 controls matched for cleft type, age, and gender. Cephalometric measurements were made at three time points (T1, T2, and T3): mean ages of 10.7, 13.3, and 15.8 years for the Le Fort group and 10.11, 12.9, and 15.7 years, respectively, for the control group. Information regarding team care, timing and number of surgical procedures, and number of congenitally missing teeth were determined from clinical records. Results: The Le Fort group had significant maxillary hypoplasia at all time points compared to the UCLP controls, indicated by midface length measurements, ANB and Wit's analysis ( p < .001). The Le Fort group had twice the number of palatal surgical procedures and number of missing teeth in the maxillary arch as compared with the cleft controls. Most of the control group had consistent team care, while most of the surgical group did not. Conclusions: Maxillary hypoplasia that will require a Le Fort I advancement can be determined as early as age 10. Multiple missing maxillary teeth, secondary palate procedures including pharyngeal flaps, and inconsistent team care with delayed orthodontic intervention are contributing factors to maxillary underdevelopment.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Uchiyama, T., Y. Motohashii, Y. Nakano, and C. Saito. "Problems associated with Le Fort I osteotomy for secondary cleft palate skeletal deformity." International Journal of Oral and Maxillofacial Surgery 28 (January 1999): 89. http://dx.doi.org/10.1016/s0901-5027(99)80907-2.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Wulandari, Lestyo, Ari Satya Nugraha, and Ulfa Aliyatul Himmah. "Penentuan Aktivitas Antioksidan dan Antidiabetes Ekstrak Daun Matoa (Pometia pinnata J.R. Forst. & G. Forst.) secara In Vitro." Jurnal Kefarmasian Indonesia 11, no. 2 (August 31, 2021): 132–41. http://dx.doi.org/10.22435/jki.v11i2.3196.

Full text
Abstract:
Matoa (Pometia pinnata J.R. Forst. & G. Forst.) Matoa (Pometia pinnata J.R. Forst. & G. Forst.) is one of the plants that is used as a traditional medicine for diabetes mellitus due to an imbalance between the amount of ROS and antioxidants in the body. Therefore, it was carried out in vitro to see the antioxidant and antidiabetic activity in matoa leaf extract. The extraction of matoa leaves was carried out using the ultrasonication method for 30 minutes with methanol, ethanol, and ethyl acetate as solvents. Antioxidant activity is release through DPPH free radical inhibition, through the antidiabetic potential released by inhibiting the work of the α-amylase enzyme. Phytochemical test results showed the presence of secondary metabolites in the form of flavonoids, polyphenols, tannins, alkaloids, and terpenoids. The results of the research on methanol, ethanol, and ethyl acetate extracts of matoa leaves showed high antioxidant activity with IC50 values of 6.416 ± 0.176 ppm, 8.622 ± 0.066 ppm, and 170.637 ± 4.441 ppm, respectively, but they were less potent than vitamin C as a comparison which is 1.646 ± 0.015 ppm. Inhibition of the α-amylase enzyme showed IC50 values of 91.037 ± 0.750 ppm, 105,166 ± 2,423 ppm, and 785,436 ± 11,740 ppm in each of the methanol, ethanol, and ethyl acetate extracts while the IC50 value of acarbose as a comparison was 23,479 ± 0.347 ppm. The statistical data analysis of Pearson correlation showed that it had a positive relationship between the antioxidant and antidiabetic activity of matoa leaf extract as seen from the R-value of 0.998. The higher antioxidant activity, so the higher potential for inhibition of α-amylase enzyme.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Hébert, Manon. "Les cercles littéraires entre pairs en première secondaire : étude des relations entre les modalités de lecture et de collaboration." Revue des sciences de l'éducation 30, no. 3 (January 18, 2006): 605–30. http://dx.doi.org/10.7202/012084ar.

Full text
Abstract:
Résumé Cette étude décrit la dynamique des interactions de nature sociale, métacognitive et cognitive dans les cercles littéraires en première secondaire ainsi que les différences entre les groupes « fort » et « régulier ». L’analyse des transcriptions de huit discussions révèle, sur le plan cognitif (ou du contenu discuté), que la compréhension littérale est le mode de lecture le plus employé, même si les modes esthétique et analytique entraînent plutôt des réflexions plus élaborées. Sur le plan des interactions sociales, il appert que près de la moitié des échanges entre acteurs ont pour but de gérer la tâche et de rétroagir aux propos des pairs. Les groupes « forts » auraient tendance à adopter une modalité plus divergente de coélaboration du sens.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Sutomo, Sutomo, Norijatil Hasanah, Arnida Arnida, and Agung Sriyono. "Standardisasi Simplisia dan Ekstrak Daun Matoa (Pometia pinnata J.R Forst & G. Forst) Asal Kalimantan Selatan." Jurnal Pharmascience 8, no. 1 (February 28, 2021): 101. http://dx.doi.org/10.20527/jps.v8i1.10275.

Full text
Abstract:
Matoa (Pometia pinnata) merupakan salah satu tumbuhan yang dapat tumbuh dengan baik di Kalimatan dan diketahui mengandung metabolit sekunder yang berpotensi sebagai obat. Penelitian ini bertujuan untuk melakukan standardisasi berdasarkan parameter spesifik dan nonspesifik dari simplisia dan ekstrak. Pengambilan sampel daun P. pinnata dilakukan pada tiga tempat tumbuh yaitu Desa Pemuda, Kebun Raya Banua, dan Tahura Sultan Adam. Metode standardisasi yang digunakan mengacu pada Farmakope Herbal Indonesia dan Parameter Standar Umum Ekstrak. Pengamatan organoleptik simplisia yaitu berwarna hijau muda, rasa pahit, berbau khas. Pengamatan mikroskopik menunjukkan adanya dinding sel, floem, xilem, stomata, dan inti sel. Kadar sari larut etanol (19,07-19,27)%; kadar sari larut air (20,93-21,17)%; susut pengeringan (6,17-6,23)%; kadar abu total (4,63-4,73)%; kadar Pb (0,014-0,022) ppm; kadar Cd (0,014-0,015)ppm; dan kadar Hg <0,00004ppm. Pemerian ekstrak yaitu berwarna hijau kehitaman, berbau khas, rasa pahit. Ekstrak etanol daun P. pinnata mengandung alkaloid, flavonoid, steroid, tanin, glikosida, saponin, antrakuinon yang ditegaskan pada profil KLT menunjukkan kesamaan kandungan senyawa kimia pada tiap tempat tumbuh. Rendemen yang didapat (11,19-14,68)%; kadar air (5,57-5,97)%; kadar abu total (1,19-1,24)%; dan kadar abu tidak larut asam (0,41-0,44)%. Hasil uji parameter spesifik dan nonspesifik simplisia dan ekstrak daun P. pinnata dari tiga tempat tumbuh telah memenuhi syarat yang ditetapkan oleh MMI dan BPOM RI. Kata Kunci : Standardisasi; Matoa; Pometia pinnata, Simplisia; Ekstrak Matoa (Pometia pinnata) is one of the plants that can grow well in Kalimantan and known to contain efficacious secondary metabolites. This study is aimed to determine the value of specific parameters and nonspecific parameters of simplicia and extract. The leaves of P. pinnata was carried out in three growing places, which are the Pemuda Village, Banua Botanical Garden, and Tahura Sultan Adam. The method of determining the standardization parameters refers to Indonesian Herbal Pharmacopoeia and the General Standard Parameters of Medicinal Plant Extracts. The result from organoleptic observations of simplicia showed that P. pinnata had a light green color, a bitter taste, and a distinctive smell. Microscopic observations showed phloem, xylem, stomata, cell nuclei, cell walls. The content of ethanol soluble extract was 19.07%-19.27%, water soluble extract content was 20.93%-21.17%, drying losses was 6.17%-6.23%, total ash content was 4.63%-4.73%, Pb levels was 0.014-0.022ppm, Cd levels was 0.014-0.015ppm, and Hg levels was <0.00004 ppm. The description of extracts was that P. pinnata had a blackish green color, a bitter taste, and a distinctive smell. Ethanol extracts of P. pinnata leaves contained alkaloids, flavonoids, steroids, tannins, glycosides, saponins, anthraquinones which were confirmed in the TLC profile showing the similarity of chemical compounds in each growing place. The yield extract was 11.19%-14.68%, water content was 5.57%-5.97%, total ash content was 1.19%-1.24%, and acid insoluble ash content was 0.41%-0.44%. The results of specific and nonspecific parameters of simplicia and P. pinnata leaf extract from three growing sites have met the requirements set by MMI and BPOM RI.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Nelson, Mark, Sally Silverstone, Kelly Chinners Reiss, Thrity Vakil, and Molly Robertson. "Enrichissement des forêts secondaires subtropicales par des plantations linéaires permettant une production forestière durable à Puerto Rico." BOIS & FORETS DES TROPIQUES 309, no. 309 (September 1, 2011): 51. http://dx.doi.org/10.19182/bft2011.309.a20466.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Théodore, Etien Dibié, Vroh Bi Tra Aimé, Adou Yao Constant Yves, and N’Guessan Kouakou Edouard. "Diversité Des Espèces Herbacées Et Lianescentes De La Forêt Classée Du Haut-Sassandra (Centre-Ouest, Côte d’Ivoire) Après Plusieurs Années D’exploitation Forestière." European Scientific Journal, ESJ 14, no. 18 (June 30, 2018): 247. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2018.v14n18p247.

Full text
Abstract:
Natural and anthropogenic disturbances affect forest integrity and floristic composition. The resulting secondary habitats is characterised by liana and herb species which modified the forest physiognomy. To elucidate the floristic characteristics of these secondary forests, the present study was carried out after logging operations in the the Haut-Sassandra protected Forest. The inventory has been realised in 18 individual one ha in three level of logging operation. A total of 445 species have been identified. Floristics parameters vary according to the time after logging operation: from 255 in the south sector, 296 species in the center sector, 271 species in the north sector, 15 years after logging. The family diversity is between 56 and 62 with a predominance of Rubiaceae. Phytogeographic-types are characterized by Guinean-Congolese species (71,2 %), and species endemic to SavannahForest transition zone (14,6 %). The presence of herb and liana species which are pioneer and heliophile, could generate a micro climate favorable to the recovery of other forest plant species.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Chandra, L., K. K. Rai, B. P. R. Kumar, K. V. A. Kumar, and M. C. Dayanand. "A secondary soft tissue procedure a need or an adjuvant in Le Fort I osteotomy?" International Journal of Oral and Maxillofacial Surgery 36, no. 11 (November 2007): 1022. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijom.2007.08.201.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Chartier, Roger. "Législation du travail, liberté, peur et conflit." Relations industrielles 13, no. 3 (February 11, 2014): 254–312. http://dx.doi.org/10.7202/1022424ar.

Full text
Abstract:
L'auteur décrit d'abord une série d'équivoques « secondaires » du régime légal de règlement des conflits d'intérêts dans la province de Québec hors les services publics. Il rattache ces ambiguïtés actuelles ou virtuelles à une équivoque « fondamentale », qui est l'écartèlement entre la liberté qui doit servir de base à une société démocratique et la peur qui suscite les lois restrictives. Pour éliminer la crainte et pour redonner à la démocratie industrielle toute sa vitalité, l'auteur s'efforce de situer le conflit social (surtout industriel) dans sa véritable perspective, en décrivant sa diversité et ses conséquences utiles fort nombreuses.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Saint-Yves, Maurice. "Matériel didactique et méthodes en géographie." Cahiers de géographie du Québec 20, no. 51 (April 12, 2005): 505–19. http://dx.doi.org/10.7202/021332ar.

Full text
Abstract:
La didactique de la géographie doit en tout être conforme à la méthodologie de la géographie. C'est à partir d'une conception éclairée de cette discipline qu'il faut définir le rôle et la formation du professeur de géographie au niveau secondaire. A la fois pédagogue, éducateur et géographe, celui-ci doit maîtriser des habiletés fort diverses pour réussir l'acte premier et essentiel de son enseignement : apprendre à l'enfant et à l'adolescent comment observer des faits géographiques. À travers une classification commode de trois genres d'observation selon le matériel dont on dispose, l'auteur esquisse divers procédés didactiques qui même s'ils ne sont point nouveaux sont toujours d'une grande actualité.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Landry, Rodrigue, and Réal Allard. "L’exogamie et le maintien de deux langues et de deux cultures : le rôle de la francité familioscolaire." Articles 23, no. 3 (October 10, 2007): 561–92. http://dx.doi.org/10.7202/031952ar.

Full text
Abstract:
Résumé Les auteurs comparent le vécu langagier et le développement psycholangagier, en français et en anglais, de deux groupes d'élèves du secondaire vivant en milieu minoritaire francophone; il s'agit d'élèves issus de familles exogames francophone-anglophone et d'élèves issus de couples endogames francophones. Les résultats montrent un vécu langagier nettement plus anglodominant chez les enfants des couples exogames mais, lorsqu'on tient compte du degré de francité familioscolaire, l'exogamie n'est aucunement, ou fort peu, associée au développement psycholangagier des élèves. La francité familioscolaire, par contre, est fortement associée à ce développement. La recherche démontre la nécessité de distinguer entre l'exogamie comme structure familiale et l'exogamie comme dynamique sociale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Baraou Idi, Souley, Moussa Konaté, Yacouba Ahmed, and Abdoulwahid Sani. "Indices De Minéralisations En Or Dans La Province Panafricaine Du Sud Maradi (Sud Niger)." European Scientific Journal, ESJ 17, no. 21 (June 30, 2021): 238. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2021.v17n21p238.

Full text
Abstract:
Le socle du Sud Maradi (Sud Niger) correspond à l’extrémité Nord du bouclier Bénino-Nigérian, appartenant à la zone mobile panafricaine à l’Est du Craton Ouest-Africain. Cette étude apporte une modeste contribution dans la caractérisation géochimique des minéralisations aurifères de cette province métallogénique panafricaine. A cet effet, l’approche méthodologique mise en oeuvre associe le dosage géochimique de l’or par absorption atomique (Au Fire Assay/AA) pour les roches saines, et la séparation des pépites d’or par l’utilisation de la table à secousse pour les altérites du socle et les sédiments (placers et paléoplacers). Les analyses géochimiques ont mis en évidence l’existence de deux types de minéralisations: primaires et secondaires. Les minéralisations primaires de l’or sont à l’état disséminé (faibles teneurs de 0.005 à 0.017 g/t) mais des teneurs relativement plus élevées (0.006 à 0.017 g/t) ont été enregistrées au voisinage des zones de cisaillement du socle. Tandis que la minéralisation secondaire, mise en évidence dans les altérites du socle, dans les alluvions (placers) et dans les grès du Crétacé (paléoplacers) présentent des teneurs en or plus élevées (5 à 30 g/t), dépassant largement les teneurs des minéralisations primaires observées dans les roches saines du socle. Ce grand écart de teneurs s’explique par un fort lessivage du socle, qui aurait permis une reconcentration de l’or dans les sédiments. The South Maradi (South Niger) basement corresponds to the northeastern part of the Benin-Nigerian Shield, belonging to the Pan-African mobile zone, which is located to the east of the West African Craton. This study brings a modest contribution to the geochemical characterization of gold mineralization in this Pan-African metallogenic province. For this purpose, the methodological approach implemented combines the geochemical determination of gold contents by atomic absorption (Au Fire Assay/AA) for basement rocks and physical separation of gold specks by using the vibrating table process for basement alterites and sediments (placers and paleoplacers). The obtained results showed two types of gold mineralization: primary and secondary. Primary gold mineralization is in a disseminated state (low contents of 0.005 to 0.017 g / t) but relatively the higher values (0.006 to 0.017 g / t) were recorded near the basement shear zones. While the secondary gold mineralization, highlighted in basement alterites, alluvium (placers) and Cretaceous sandstones (paleoplacers) present higher gold contents (5 to 30 g / t) than primary gold contents observed in basement rocks. This large difference in values can be explained by a strong alteration of the basement, which would have allowed a reconcentration of the gold in the sediments.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Richter, Amy L., and K. Kelly Gallagher. "Chronic Invasive Fungal Sinusitis Causing a Pathologic Le Fort I Fracture in an Immunocompetent Patient." Ear, Nose & Throat Journal 95, no. 9 (September 2016): E1—E3. http://dx.doi.org/10.1177/014556131609500904.

Full text
Abstract:
We describe the case of a 77-year-old immunocompetent woman with a history of chronic rhinosinusitis who presented with a pathologic Le Fort I fracture after a forceful sneeze. Imaging revealed diffuse sinus opacification and a Le Fort type I complex fracture involving the maxilla, pterygoid plates, clivus, and right nasal bridge. The patient underwent endoscopic debridement of her sinuses, which revealed mucosal dehiscence and otherwise normal healthy bleeding tissue. Anatomic pathology identified necrotic bone with invasive fungal hyphae. Cultures demonstrated Burkholderia cepacia, diphtheroid organisms, and Enterococcus and Serratia spp. The patient was administered an intravenous antibiotic and antifungal for several months, but interval imaging found no significant improvement in bone healing although the stability of her palate had improved on clinical examination. Chronic rhinosinusitis has been found to be a complication of soft-tissue, orbital, and intracranial infections but, to the best of our knowledge, a pathologic facial fracture secondary to chronic invasive fungal and bacterial rhinosinusitis has not been previously reported in the literature.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Chartier, Roger. "Législation du travail, liberté, peur et conflit." Relations industrielles 13, no. 3 (February 11, 2014): 254–312. http://dx.doi.org/10.7202/1036580ar.

Full text
Abstract:
Sommaire L'auteur décrit d'abord une série d'équivoques « secondaires » du régime légal de règlement des conflits d'intérêts dans la province de Québec hors les services publics. Il rattache ces ambiguïtés actuelles ou virtuelles à une équivoque « fondamentale », qui est l'écartèlement entre la liberté qui doit servir de base à une société démocratique et la peur qui suscite les lois restrictives. Pour éliminer la crainte et pour redonner à la démocratie industrielle toute sa vitalité, l'auteur s'efforce de situer le conflit social (surtout industriel) dans sa véritable perspective, en décrivant sa diversité et ses conséquences utiles fort nombreuses.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Herron, Helen, John Clemens, and Dennis H. Greer. "Contrasting seed germination responses to red and far-red light in Leptospermum scoparium and Melicytus ramiflorus." Functional Plant Biology 27, no. 11 (2000): 1069. http://dx.doi.org/10.1071/pp00024.

Full text
Abstract:
Effects of red light (R) and far-red light (FR), and selected photon flux densities (PFD) of photosynthetically active radiation (PAR) on seed germination in the photoblastic, primary colonising species Leptospermum scoparium J. R. et G. Forst. and the late secondary successional Melicytus ramiflorus J. R. et G. Forst. were studied. A continuous R dose response curve forL. scoparium germination was developed, unifying data from experiments using long-term exposure to PAR with those following short-term exposure to R. The threshold R dose needed to effect germination was ~0.1 mmol m –2 , and the response was saturated at 1000 mmol m –2 . Stimulation of germination by R was reversed by a subsequent exposure to FR. These features are consistent with a low-fluence response mediated by phytochrome B. FR reversal of germination was achieved at a dose two orders of magnitude lower than that of R required to induce initial germination. However, when both R and FR were provided simultaneously, the FR dose needed to even partially inhibit germination (34% compared to > 95% in controls) was two orders of magnitude higher than the R dose (R:FR ratio = 0.007). Germination in L. scoparium was also stimulated in up to 12% of seed upon diurnal exposure to FR, or by green light (~2 mol m –2 ), indicating a very-low-fluence response mediated by phytochrome A also operating in this species. In contrast, seed germination in M. ramiflorus was relatively unresponsive to R, and secondary dormancy was induced by high PFD (515 mol m –2 s –1 ).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Maloney, Kelly O., Charles T. Garten, and Tom L. Ashwood. "Changes in Soil Properties Following 55 Years of Secondary Forest Succession at Fort Benning, Georgia, U.S.A." Restoration Ecology 16, no. 3 (September 2008): 503–10. http://dx.doi.org/10.1111/j.1526-100x.2007.00324.x.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Bartels, William S., Thomas M. Bown, Catherine Badgley, Anna Kay Behrensmeyer, Michele Morgan, and S. Mahmood Raza. "Taphonomy of Paleogene and Neogene vertebrate assemblages." Paleontological Society Special Publications 6 (1992): 19. http://dx.doi.org/10.1017/s2475262200005797.

Full text
Abstract:
The Paleogene of Wyoming and Montana and the Neogene Siwaliks of Pakistan contain deposits representing a wide variety of terrestrial environments. Although fossils are preserved in all of these environments, fossil vertebrates are abundant in only certain facies. These principal preservational environments vary within and, particularly, between formations in each region.The Bighorn and Crazy Mountain basins of Wyoming and Montana contain abundant remains of Paleocene and Eocene vertebrates. Over 1800 localities in this region have been established in the Paleocene Fort Union and Paleocene to Eocene Willwood formations. The distribution of vertebrate remains changes dramatically upsection in this sequence. The Fort Union consists of thick fluvial sandstones and minor swampy floodplain mudstones in the lower part, and more widely separated channel sandstones interbedded with better drained floodplain deposits that include paleosol horizons in the upper part. These changes reflect a local increase in aggradation rate. Vertebrates are preserved almost exclusively in channel mud-clast conglomerates in the lower part of the formation, but appear in a wider variety of environments (channels, splays, swamps, and paleosols) in the upper part. The Willwood Formation continues the changes evident in the upper Fort Union. With increased aggradation rates, floodplain deposits became thicker and more well drained. Except for rare occurrences in other environments (channels, a variety of calcareous environments, and oxbows), fossils are recovered primarily from paleosol horizons developed in fine grained floodplain deposits.The Fort Union channel deposits contain assemblages that are often highly biased samples of faunal composition with large aquatic taxa well represented and small terrestrial forms unevenly represented. The upper Fort Union and Willwood floodplain paleosols contain more homogeneous (and therefore comparable) assemblages. These paleosols differ systematically, however, in terms of soil maturity and vertebrate composition, and they are commonly biased against large or aquatic taxa.The distribution of Siwalik vertebrate localities among sedimentary environments is known for four formations spanning early middle to late Miocene: Kamlial, Chinji, Nagri, and Dhok Pathan. The principal deposits in which fossils occur are: major stream channel complexes, secondary (floodplain) channels, crevasse splays, and floodplains. The Kamlial and Nagri formations, dominated by coarse lithologies (>50% sandstone), are notably less productive of fossil localities than the Chinji and Dhok Pathan formations, dominated by fine grained lithologies (>50% mudstone). In the Kamlial and Nagri formations, major channel complexes form the most prevalent environment, and more localities are associated with these channels than with any other environment. In the Chinji and Dhok Pathan formations, the most prevalent environment is floodplain, but more localities are associated with the secondary channels on these floodplains than with any other environment. In the Chinji Formation, most localities developed in secondary channels occur in fining-upward fill sequences, whereas in the Dhok Pathan Formation, most sites in these channels occur in their lag deposits. In these more productive formations, the abundance of certain mammalian taxa is correlated with specific depositional environments. Change upsection in the abundance of these taxa could result largely from change in facies productivity.The taphonomy of the two areas is similar in that channel lag deposits are an important source of fossil vertebrates. The major difference is that the Rocky Mountain Paleogene contains fewer, but highly productive, environments that changed significantly through time, including the Eocene emergence of floodplain paleosols as the primary environment of vertebrate preservation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Harvengt, David. "Boire et déboires : la consommation d’alcool dans les bals de finissants du secondaire et les initiations universitaires." Terrains 4 (April 6, 2010): 57–74. http://dx.doi.org/10.7202/201762ar.

Full text
Abstract:
Chaque année, le milieu scolaire marque une pause pour laisser place à deux fêtes importantes. La première se déroule sitôt la rentrée scolaire, en septembre : ce sont les initiations universitaires où les anciens (ou initiateurs) se font fort d’intégrer les nouveaux (ou initiés). La seconde prend place à la fin de l’année scolaire, au mois de juin, quand les étudiants du secondaire, qui terminent leur cycle d’étude, soulignent à gros traits les bals de finissants. Dans chacun de ces événements, la consommation d’alcool est considérable. C’est sur elle que notre regard se pose dans cet article : qu’est-ce qui amène ces jeunes à boire de l’alcool de façon assez importante à ces moments précis ? Que boivent-ils ? Les types de boisson ont-ils une connotation particulière ? Comment boivent-ils aussi ? Boivent-ils différemment qu’à l’habitude ? Voilà quelques questions qui soutiennent la réflexion au coeur de l’article. La première partie du texte est consacrée à la description du boire dans les bals de finissants et dans les initiations universitaires. Dans la deuxième partie, nous essayons de comprendre le sens de ce boire, à partir des propos des acteurs eux-mêmes et aussi en tenant compte du cadre général de ces deux rituels festifs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Keppie, L. J. F. "EXCAVATIONS AT THE ROMAN FORT OF BAR HILL, 1978-82." Glasgow Archaeological Journal 12, no. 1 (January 1985): 49–81. http://dx.doi.org/10.3366/gas.1985.12.12.49.

Full text
Abstract:
Summary Excavation of this Antonine Wall fort, previously explored by Sir George Macdonald and Mr Alexander Park in 1902-05, has exposed the bathhouse and headquarters building (principia) for permanent public view. The sequence of rooms in the bathhouse is now better understood; set into one wall of its main furnace was a small pottery kiln, from which came some 900 sherds in a distinctive fabric, showing strong influences from N Africa. In the headquarters building, a dais was recognised at the SW corner of the crosshall, and a strongbox in the floor of a room in the rear range. In a secondary phase the W half of the courtyard was converted to house a timber-framed storebuilding. The defences and part of the interior of the underlying ‘fortlet’ were examined; its clay rampart was located, and several possible cooking areas. Most probably, despite the recovery of some native finds, the ‘fortlet’ should be seen as a Roman labour-camp associated with the building of the Antonine Wall hereabouts. From its ditch came hawthorn twigs and branches, which along with blocks of turf had served to pack the ditch when the fort was built on top.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Mills, S. J., A. R. Kampf, A. M. McDonald, G. Favreau, and P. J. Chiappero. "Forêtite, a new secondary arsenate mineral from the Cap Garonne mine, France." Mineralogical Magazine 76, no. 3 (June 2012): 769–75. http://dx.doi.org/10.1180/minmag.2012.076.3.24.

Full text
Abstract:
AbstractForêtite, ideally Cu2Al2(AsO4)(OH,O,H2O)6, is a new secondary arsenate mineral from the Cap Garonne mine, Var, France (IMA2011-100). It has also been identified at the Salsigne gold mine, Languedoc-Roussillon, France. Although it was identified as a potentially new mineral in 1993, a formal description has only been possible as a result of a new find in a chamber called Annex S located near the entrance of the Cap Garonne mine. Forêtite occurs as pale sky blue to aqua aggregates, up to ∼0.1 mm across, made up of minute plates no more than 20 μm in length. It has a very pale blue streak. Individual crystals have a vitreous lustre and are transparent, whereas clusters appear translucent. The calculated density is 3.286 g cm–3. The crystals are brittle, with an irregular fracture and have a hardness of ∼3–4 on Moh's scale. Forêtite is found in direct association with bariopharmacoalumite, cyanotrichite, parnauite, chalcophyllite and mansfieldite in an Al-rich assemblage which is presumed to have formed under acidic conditions. It is biaxial; the average refractive index measured in white light on aggregates of forêtite crystals is 1.620(5). The empirical formula (based on 10 oxygen atoms per formula unit) is Cu1.94(Al1.96Fe0.04)Σ2.00(As0.84S0.09Si0.04)Σ0.97O10H5.19. Raman spectroscopy confirms the presence of OH and H2O in the structure. Forêtite is triclinic, space group P, with a = 6.969(9), b = 7.676(9), c = 8.591(11) Å, α = 82.01(9), β = 71.68(8), γ = 102.68(8)°, V = 415(1) Å3 and Z = 2. The five strongest lines in the X-ray powder diffraction pattern [d in A ˚ , (I), (hkl)] are as follows: 7.307, (100), (010, 00); 3.141, (24), (200, 00); 2.818, (24), (20, 20); 4.519, (23), (111); 2.343, (22), (11). The mineral is named in honour of Dr Jean-Paul Forêt, who co-founded the project that turned the Cap Garonne mine into a protected site and museum.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Lacour-Brossard, Louise. "Les étudiants en sciences humaines." Recherche 27, no. 3 (April 12, 2005): 449–66. http://dx.doi.org/10.7202/056236ar.

Full text
Abstract:
Le programme de sciences humaines au cégep draine le plus grand nombre de diplômés du secondaire et d'étudiants qui changent d'orientation en cours d'études collégiales. Les dossiers d'admission y sont de qualité nettement inférieure et le taux de diplômation beaucoup plus faible que chez les étudiants du programme de sciences. Bien qu'un même DEC en sciences humaines couronne des agencements de cours fort variables, on peut distinguer trois grandes catégories d'étudiants: ceux d'administration, qui sous plusieurs rapports se classent bons deuxièmes derrière l'élite du programme de sciences ; ceux des profils avec mathématiques, qui présentent des dossiers scolaires plus faibles; ceux des profils sans mathématiques, caractérisés par des carences académiques qui semblent aller en s'aggravant. Les données de l'étude concernent les vingt-trois cégeps affiliés au Service régional des admissions du Montréal métropolitain.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Dohou, Naima, Khalid Yamni, Najib Gmira, and Lalla Mina Idrissi Hassani. "Etude de polyphénols des feuilles d’une endémique ibéro marocaine, Thymelaea lythroides." Acta Botanica Malacitana 29 (December 1, 2004): 233–39. http://dx.doi.org/10.24310/abm.v29i0.7221.

Full text
Abstract:
RÉSUMÉ: Etude de polyphénols des feuilles d’une endémique ibéro marocaine, Thymelaea lythroides. Thymelaea lythroides (Thyméléacées) est une endémique ibéro marocaine, largement répandue dans la région du Gharb (forêt de Mamora). Elle fait partie de la panoplie des plantes médicinales et aromatiques du Maroc. En raison du manque d’informations phytochimiques sur l’espèce, des études antérieures ont eu pour objet une recherche de l’activité antifongique de ses extraits et un screening phytochimique. Ce dernier a permis de mettre en évidence la richesse de la plante en différents métabolites secondaires. Aussi, le présent travail se propose d’étudier les polyphénols des feuilles de Thymelaea lythroides et spécialement les aglycones flavoniques et les anthocyanidines. L’étude a démontré l’existence de différentes molécules appartenant à la classe des flavonols, dont le kaempférol, et la quercétine, en plus de deux acides phénols, identifiés comme l’acide caféique et l’acide genticique et deux anthocyanidines : la delphinidine et la cyanidine.Mots clés. Thymelaea lythroides, Thyméléacées, Mamora, polyphénols.ABSTRACT. Study of polyphenols of the leaves of an ibero moroccan endemic, Thymelaea lythroides. Thymelaea lythroides (Thymelaeacees) is an endemic of the region of the Gharb (forest of Mamora). It is part of the panoply of the medicinal and aromatic plants of Morocco. Because of the lack of phytochemical informations on the species, some previous studies had for object a research of the antifungal activity of its extracts and a phytochemical screening. This last permitted to put in evidence the wealth of the plant in different secondary compounds. Thus, the present work intends to study the polyphenols of the leaves of Thymelaea lythroides and specially the flavonics aglycones and the anthocyanidins. The survey demonstrated the existence of different molecules belonging to the class of the flavonols, whose identification revealed the kaempferol and quercetine. In addition to two acidic phenols, identified as the cofeique acid and the genticique acidic and two anthocyanidins, the delphinidine and the cyanidine.Key words. Thymelaea lythroides, Thymelaeacees, Mamora, polyphenols.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

di Luca, Alessandro, Massimo Ralli, Sara Hemied, Marco de Vincentiis, and Natale Mario di Luca. "An atypical case of trigeminal trophic syndrome: A legal medicine perspective in medical responsibility." SAGE Open Medical Case Reports 5 (January 1, 2017): 2050313X1772354. http://dx.doi.org/10.1177/2050313x17723548.

Full text
Abstract:
Background: Trigeminal trophic syndrome is a rare complication of peripheral or central damage to the trigeminal nerve characterized by anesthesia, paresthesia and a secondary persistent facial ulceration. Methods: We describe the case of a 40-year-old woman with previous history of Le Fort I osteotomy for a class III malocclusion who developed trigeminal trophic syndrome. Atypically, the cutaneous symptoms appeared bilaterally and 8 years after surgery. Results: Differential diagnosis was based on clinical history, tissue biopsy and serologic evaluation. Atypical findings could be linked to the surgical burdens of Le Fort I osteotomy, a procedure characterized by a bilateral incision on the maxillofacial bones with a reasonable probability of causing a bilateral injury of the peripheral branches of the trigeminal nerve. Conclusion: Although the long delay between trigeminal trophic syndrome onset and surgery and the absence of adequate medical evidence cannot confirm a link with previous surgery in this case, the increasing number of maxillofacial surgery cases suggests that this complication may be more frequent in the next decades, and thus, involved specialists should be aware of this condition as a possible complication of maxillofacial surgery procedures.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Ifo, Suspense Averti, Mackline Mbemba, Félix Koubouana, and Stoffenne Binsangou. "Stock de carbone dans les gros débris ligneux végétaux : cas des forêts tropicales pluvieuses de la Likouala, République du Congo." European Scientific Journal, ESJ 13, no. 12 (April 30, 2017): 384. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2017.v13n12p384.

Full text
Abstract:
In order to improve the knowledge of the functioning of tropical rainfall forests in the Congo basin ,a study on the quantification of the stocks of carbon in coarse woody debris was done in Likouala’s area, in Republic of Congo. To achieve this goal,14 squares plots of 50mx50m had installed on the whole study area, including ten plots in primary forest and four in secondary forests. The method used was to make an inventory of woody debris lying on the ground or Log and snags in the different study plots. There sults of this study revealed average stocks of 603.45kg MS.ha -1 in primary forests, 468.64 kg MS.ha-1 in secondaryforestsand392.68 kgMS.ha- 1 in agroforestry, with no significant differences between stocks in primary forests and secondary forests (P = 0.05). In addition this study revealed that carbon stocks varied from one locality to another in all the study area, as well as between the experimental plots (p = 0.005). This study helps to understand that the Chablis played a key role in the production of large woody debris.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Winick, N. J., R. W. McKenna, J. J. Shuster, N. R. Schneider, M. J. Borowitz, W. P. Bowman, D. Jacaruso, B. A. Kamen, and G. R. Buchanan. "Secondary acute myeloid leukemia in children with acute lymphoblastic leukemia treated with etoposide." Journal of Clinical Oncology 11, no. 2 (February 1993): 209–17. http://dx.doi.org/10.1200/jco.1993.11.2.209.

Full text
Abstract:
PURPOSE To describe the occurrence of secondary acute myeloid leukemia (AML) in children with acute lymphoblastic leukemia (ALL) treated with etoposide (VP-16). PATIENTS AND METHODS Two hundred five consecutive children with early B-lineage ALL were treated according to the Dallas/Fort Worth (DFW) protocol between January 1986 and July 1, 1991. Therapy included a four-drug induction followed by consolidation and continuation phases of nightly oral mercaptopurine (6-MP) and repetitive courses of divided-dose oral methotrexate (dMTX) and asparaginase (L-asp). Three doses of VP-16 and cytarabine (Ara-C) were given during consolidation and later, during continuation, two doses were given 3 to 4 days apart, every 9 weeks. Intrathecal (IT) chemotherapy was given throughout the treatment period. RESULTS Two hundred three of the 205 patients entered remission. Only eight of these 203 children have had a bone marrow relapse (ALL). However, 10 other children have developed secondary AML 23 to 68 months following the diagnosis of ALL. Overall event-free survival (EFS) at 4 years is 79.3% +/- 5.1%, with a risk of secondary AML at 4 years of 5.9% +/- 3.2%. CONCLUSION This experience provides strong evidence for a link between epipodophyllotoxin therapy and secondary AML since none of these children received alkylating agent therapy or irradiation. This serious complication raises concern as to the appropriate use of epipodophyllotoxins in the treatment of childhood ALL.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Gibson, J. J., T. W. D. Edwards, and T. D. Prowse. "Runoff Generation in a High Boreal Wetland in Northern Canada." Hydrology Research 24, no. 2-3 (April 1, 1993): 213–24. http://dx.doi.org/10.2166/nh.1993.0023.

Full text
Abstract:
The stable isotope composition of water and major-ion concentrations were measured in a small catchment tributary to Manners Creek, situated in the zone of discontinuous permafrost near Fort Simpson, Northwest Territories. Hydrograph separation calculations based on δ18O and δ2 H values of snow, active-layer water, and streamflow reveal that snowmelt contributions were secondary to active-layer storage contributions throughout the spring freshet period of 1990. At the time of peak spring runoff an estimated 40 to 50 % of streamflow was contributed by snowmelt, while over the entire spring period only 25 to 30 % of streamflow was contributed by snowmelt. Overland and pipe flow are shown to be important mechanisms of rapid snowmelt runoff from permafrost slopes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Dussarps, Clément, Anne Lehmans, Laurent Gallon, Françoise Dubergey, and Angel Abénia. "La présence à distance dans les pratiques enseignantes : le cas des robots de téléprésence." Revue Education, Santé, Sociétés, Vol. 6, No. 2, Volume 6, Numéro 2 (September 8, 2020): 123–38. http://dx.doi.org/10.17184/eac.3526.

Full text
Abstract:
L’usage des robots de téléprésence mobiles (RTM) s’accroît dans l’enseignement, notamment primaire et secondaire, répondant aux besoins d’élèves empêchés (ne pouvant pas aller au sein de l’établissement scolaire). Cet article interroge l’impact de ces RTM sur des élèves du secondaire dont la santé ne leur permet pas de se rendre en classe, souvent de façon chronique et pour un temps long, en portant un regard particulier sur le sentiment de présence et d’immersion et la persévérance scolaire de ces élèves sur quelques mois. Cette étude s’appuie sur une enquête de terrain (entretiens semi-directifs et questionnaires en ligne), avec un échantillon de six élèves empêchés scolarisés dans le département des Landes. Nous verrons que l’usage des RTM, même s’il présente quelques obstacles parfois importants, est pour eux un moyen essentiel de continuer leur scolarité. En effet, les premiers résultats montrent, d’une part, que les robots leur sont favorables sur un plan qualitatif (le sentiment de présence est fort et le suivi des enseignements est grandement facilité), et d’autre part que, sans robot, ils n’auraient probablement pas persévéré à court terme dans leur scolarité. La place des enseignants en regard des RTM et du suivi à distance est également abordée, du fait de la singularité du dispositif en place, et montrent une hétérogénéité dans l’accueil de ces RTM.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Kristanti, Handriani, and Woro Anindito Sri Tunjung. "DETECTION OF ALKALOID, FLAVONOID, AND TERPENOID COMPOUNDS IN BREAD (Artocarpus communis Forst.) LEAVES AND PULPS." KnE Life Sciences 2, no. 1 (September 20, 2015): 129. http://dx.doi.org/10.18502/kls.v2i1.131.

Full text
Abstract:
<p>Leaves of bread tree (Sukun/ Artocarpus communis Forst.) can be used to cure skin diseases, heart, kidneys, and inflamation. The advantageous of bread might be related with its secondary metabolite compounds. The purpose of this research was to detect and compare the content of alkaloid, flavonoid, and terpenoid compounds in bread leaves and pulps using Thin layer Chromatography (TLC) methods. The coloring reagents were dragendorf for alkaloid, sitroborat for flavanoid and sulfate vanillin for terpenoid. Reference compounds used for alkaloid is quinine, rutine for the flavonoid, and terpeniol for terpenoid. The result indicated that alkaloid were detected in chloroform extracts of leaves with Rf score 0.76 and methanol extracts with Rf 0.8, while the alkaloid in pulps weren’t detected. This showed that the leaves were contain of polar and nonpolar alkaloid. Flavonoid were detected in leaves with Rf value 0.89 and in pulps with Rf value 0.9. This result indicated that flavonoid in the leaves and pulps possibly the same compound. Terpenoid were detected in the methanol and chloroform extract of leaves (4 spots) and pulps (2 spots). Moreover, there were spots which have the same Rf value in chloroform and methanol extracts of the leaves (Rf :0,625 and 0,99). In addition, the pulps extracts (chloroform and methanol) have the same Rf values with reference, that was 0,31. It was proved that the pulps contain terpeniol. It can be concluded that alkaloid was only detected in leaves, while flavonoid and terpenoid present in leaves and pulps of bread tree.</p><p><br /><strong>Keywords</strong> : Artocarpus communis Forst., alkaloid, flavonoid, terpenoid, TLC.</p>
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Djerrab, Abderrezak, Ian Hedley, Pierre Camps, Salah Abdessadok, Cecilio Barroso Ruiz, and Daniel Botella Ortega. "Contribution des paramètres magnétiques à l’identification des niveaux stratigraphiques et de la pédogenèse (Grotte del Angel, Espagne)." Estudios Geológicos 69, no. 1 (June 30, 2013): 71. http://dx.doi.org/10.3989/egeol.40946.222.

Full text
Abstract:
[fr] La grotte d’Angel, datée du Pléistocène moyen et de la base du Pléistocène supérieur, a livré un important matériel lithique et faunistique, et présente un intérêt exceptionnel dans la Péninsule Ibérique. Vu son importance, et dans le cadre d’un programme de recherche européen (N°IDPH/ER/05), une étude pluridisciplinaire a été réalisée sur le remplissage sédimentologique et les vestiges archéologiques. Nous présentons dans cet article les résultats de l’étude des propriétés magnétiques du remplissage de la grotte. Cette approche a révélé la présence de deux unités stratigraphiques. L’unité magnetostratigraphique inférieure se caractérise par une forte concentration en grains magnétiques, parmi lesquels un fort pourcentage en grains superparamagnétiques (SP). Les minéraux magnétiques sont d’origine secondaire, de petite taille, de nature douce et dominés par la magnétite et la maghémite. Ces derniers ont subi une évolution géochimique post-dépositionnelle importante (forte pédogenèse). Au contraire, dans l’unité supérieure, les valeurs des différents paramètres magnétiques sont faibles et les minéraux magnétiques sont d’origine détritique et se caractérisent par une force coercitive élevée, conforme à la présence d’hématite.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography