To see the other types of publications on this topic, follow the link: Génie militaire – France – Histoire.

Dissertations / Theses on the topic 'Génie militaire – France – Histoire'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Génie militaire – France – Histoire.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Hamelin, Fabrice. "La spécificité militaire, une construction institutionnelle : le cas de la formation des officiers du génie aux XIXe et XXe siècles." Paris, Institut d'études politiques, 2000. http://www.theses.fr/2000IEPP0038.

Full text
Abstract:
L'hypothèse d'une spécificité de l'institution militaire liée à sa fonction de combat est non seulement stérilisante mais historiquement fausse. La spécificité militaire est un produit historique et institutionnel, comme le montre l'étude particulière de la formation des officiers du génie depuis la Révolution française. L'édification et les transformations de l'institution militaire résultent du jeu contradictoire de trois principales dynamiques : l'étatisation, la militarisation et la professionnalisation. Le premier terme renvoie aux modalités d'intégration de l'institution militaire au sein de l'appareil administratif de l'Etat. Le second sert à rendre compte de l'intégration des armes et des individus à l'institution militaire. Le troisième met en avant une logique de spécialisation et de différenciation internes. La première partie de ce travail porte sur les transformations du système de recrutement et de formation des officiers des armes. Elle montre la force structurante de la dynamique d'étatisation, qui produit une segmentation initiale de ce système et entretient une forte différenciation interne. Un phénomène de « path dependence » permet de comprendre pourquoi ce système critique perdure jusqu'à la seconde guerre mondiale. L'intégration du système de formation, en 1945, ne doit pourtant pas masquer la redécouverte des vertus du système rejeté. Celle-ci inspire les réformes tentées ou réalisées et traduit notamment la nécessité de ne pas isoler la formation des cadres militaires de celle des autres cadres de l'Etat. Une institution perdure et se transforme également en affectant le comportement des groupes et des individus qui la composent. La seconde partie porte ainsi plus directement sur la construction historique et sociale d'un répertoire de comportements lié à la fonction d'officier. L'étude de la définition mais aussi des modalités d'apprentissage de ce répertoire révèle le contrôle exercé par les institutions militaires sur la transmission des comportements prescrits. Le rôle qui progressivement s'impose à l'ensemble des officiers des armes est celui du combattant meneur d'hommes. La formation apparaît alors conçue pour soumettre l'élève-officier à un modèle de socialisation cohérent, stable et unique qui lui permette d'occuper convenablement ce rôle spécifique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Riccioli, Jean-Louis. "Les franchissements (1672-1960) : Une histoire de la tactique et de la technique du passage des cours d'eau par les armées françaises en opérations et sous menace ennemie." Montpellier 3, 1999. http://www.theses.fr/1999MON30053.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Thonel, D'Orgeix Émilie de. "Évolution du dessin militaire à l'âge classique : esthétique et système de codification académique du dessin militaire vus à travers l'oeuvre des ingénieurs militaires royaux envoyés en Nouvelle-France à l'époque coloniale (1608-1759)." Doctoral thesis, Université Laval, 1994. http://hdl.handle.net/20.500.11794/28438.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Colson, Bruno. "Le général Rogniat : premier ingénieur de la Grande Armée et critique militaire." Paris, EPHE, 2006. http://www.theses.fr/2006EPHE4078.

Full text
Abstract:
Le général Jospeh Rogniat (1776-1840) commandait en chef le génie de la Grande Armée en 1813 et publia en 1816 des considérations sur l'art de la guerre, où il émettait certaines critiques à l'égard de Napoléon. A Sainte-Hélène, celui-ci lut l'ouvrage et le prit de très haut, dictant des commentaires qui furent publiés en 1823. Choqué, Rogniat y répondit à son tour. Cet échange de vues contradictoires a été tout à fait singulier. Son étude et celle des réactions suscitées à l'époque conduisent à une réévaluation de la pensée militaire française du début du 19e siècle. D'autre part, la brillante carrière de Rogniat permet de mieux connaître la participation des officiers et des troupes du génie aux opérations militaires de la révolution et de l'Empire. Rogniat était le fils d'un notaire qui fut réputé à l'assemblée législative et qui incarna les nouvelles élites bourgeoises. Le général Rogniat se rallia à la Restauration et devint pair de France en 1831. Les principales sources d'archives utilisées sont celles du service historique de l'armée de terre (Vincennes), les archives nationales et des papiers de famille
General Joseph Rogniat (1776-1840) was chief engineer of the Grande Armée in 1813. In 1816, he wrote a book on the art of war, in which he praised but also critized Napoleon. On the island of Saint-Helena, the emperor read the book, denigrated it and dictated harsh commentaries which were published in 1823. Rogniat was shocked and wrote a angry response. This contradictory exchange of ideas was quite unique. Its analysis and the reactions it produced lead to a re-evaluation of french military thought at the beginning of the 19th century. General Rogniat's brilliant career also provides a better insight into the role of the french engineer corps during the napoleonic wars. Rogniat was the son of a notary who was a member of the legislative assemby and personified the new bourgeois elite. General Rogniat served the Bourbon restauration and became a pear of France in 1831. Most of the archival sources used in this work come from the french military archives in Vincennes, the national archives in Paris and private papers
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Erouihane, Nabil. "La « construction des armes navales » en France de 1871 à 1961 : naissance et restructuration d’un système politico-industriel." Thesis, Bordeaux 3, 2020. http://www.theses.fr/2020BOR30006.

Full text
Abstract:
De 1871 à 1961, la Marine française connut des mutations de tous ordres qui furent à l'origine de l'émergence d'un nouveau système de production d'armes navales. Cette transformation fut causée par un besoin continu de renforcement de la flotte, par des innovations technologiques successives et rapides et par le triomphe du capitalisme industriel. Elle aboutit à la mise en place d’une superstructure institutionnelle et humaine nouvelle, le complexe militaro-naval, qui fonctionnait avec sa propre logique. De la IIIe à la Ve République, la construction des armes navales passa, donc, de pratiques industrielles centrées sur les traditionnels arsenaux et établissements de la Marine aux commandes de navires de guerre confiées à l'industrie privée. Bénéficiant du concours du Parlement, la Marine arrivait à augmenter continuellement les crédits pour ses achats d’armes. La première guerre mondiale perturba légèrement ce mode de fonctionnement qui reprit ses habitudes à la fin des années 1920. La seconde guerre mondiale le toucha plus durement, notamment par les destructions physiques des usines, mais il accomplit une renaissance dans les années 1950. Les hommes qui étaient aux commandes des administrations et des entreprises concernées ne cessèrent de collaborer durant toute cette période jusqu’à devenir très proches, et rendre le travail encore plus efficace. Cependant, à la fin des années 1950, avec les difficultés chroniques que connaissaient les chantiers privés ainsi que le nécessaire développement de la technologie nucléaire navale, la Ve République fit le choix d’abandonner le complexe militaro-naval, en supprimant les commandes aux chantiers privés pour recentrer la construction de ses navires sur ses arsenaux
From 1871 to 1961, the French Navy underwent changes of all kinds which were at the origin of the emergence of a new system of production of naval weapons. This transformation was caused by a continuous need to strengthen the fleet, by successive and rapid technological innovations, and by the triumph of industrial capitalism. From the 3rd to the 5th Republic, the construction of naval weapons therefore passed from industrial practices centered on the traditional arsenals and factories of the Navy, to the command of warships entrusted to private industry
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Sturmel, Philippe. "Justice et discipline militaires sous la Révolution et l'Empire : la dixième division militaire." Toulouse 1, 1998. http://www.theses.fr/1998TOU10060.

Full text
Abstract:
On a beaucoup écrit sur l'insoumission à l'époque révolutionnaire et impériale. On a peu écrit sur les moyens extraordinaires utilisés par le gouvernement pour la juguler : les garnisaires, les colonnes mobiles et l'arrestation des pères et mères des insoumis. Les premiers sont des soldats que l'on place chez les parents du réfractaire ou du déserteur en vue de l'obliger à rejoindre son corps. Ils sont, jusqu'en 1807, utilisés en toute illégalité, et leur statut juridique ne sera définitivement fixé qu'en décembre 1812. Ne donnant pas entière satisfaction, ils sont secondés dans leur action par des colonnes mobiles, c'est-à-dire des troupes uniquement recrutées dans le but de faire rentrer les récalcitrants dans le rang. À partir de 1810 notamment, d'importantes colonnes sillonnent ainsi l'empire, et peuvent le cas échéant se transformer en colonnes de garnisaires. Quant à l'arrestation des pères et mères des insoumis, il s'agit là d'une mesure de haute police, naturellement illégale, qui témoigne finalement de l'impuissance du gouvernement face à cette pandémie qu'est l'insoumission. Impuissance également de l'autorité militaire incapable de maintenir une stricte discipline dans les rangs de l'armée. L'insoumission, plus particulièrement la désertion, peuvent être analysées comme des conséquences de cet état de fait. La première d'entre elles cependant, est le nombre important de cas portés devant les tribunaux militaires, en l'occurrence les conseils de guerre. Les travaux consacrés à ce sujet se réduisent à peu de chose. Aussi, grâce à un fond important posséde�� par les archives départementales de la Haute-Garonne, avons-nous pu étudier très concrètement la procédure suivie devant ces juridictions et les peines qu'elles prononçaient. Cette étude est circonscrite à la dixième division militaire, c'est-à-dire les départements de la Haute-Garonne, de l'Ariège, du Tarn-et-Garonne, du Gers, des Pyrénées-Orientales, de l'Aude et des Hautes-Pyrénées
There were many writings about absence without leave during revolutionary and imperial times, but a few only concerned the dramatic means employed by the government to contain it : garnisaires, colonnes mobiles, arrests of soldiers' parents. The first ones were soldiers placed at the refractaire's home with a view to forcing him to join the army. Their existence had not been legal until December 1812. But as their action was considered inefficient, they were soon helped by specialized troops dedicated to the same task. From 1810 onwards, troops are very active. As far as parents' arrests are concerned, they merely reveal the government's lack of control of this plague. Military authorities were as well not in a position to maintain a strict discipline inside the army. Absence without leave, especially desertion, can be seen as a result of this situation. The main impact concerns the rise of cases brought to trial. The fact that little literature deals with this movement enabled us to have a comprehensive view of procedures followed and sentences. This study focuses on the tenth military division, made up of the regions of Haute-Garonne, Ariège, Tarn-et-Garonne, Gers, Pyrenées Orientales, Aude and Hautes-Pyrénées
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Pouvesle, Philippe. "Le militaire, la trahison et le Droit." Paris 2, 2006. http://www.theses.fr/2006PA020072.

Full text
Abstract:
Dans le seul cadre de la nation et des armées françaises, la trahison est considérée comme une offense au devoir de loyauté auquel le soldat est tenu envers l’Etat et ses institutions. Face aux normes légales et morales qui l’interdisent, ses diverses modalités, constatées ou possibles, sont étudiées ainsi que les mobiles qui l’ont provoquée. La longue histoire du système judiciaire spécialisé pour sa répression débouche sur la réforme qui, à partir de 1982, l’a supprimé pour confier cette mission au système de droit commun. Les difficultés de cette répression évoquées à travers de nombreux procès anciens, puis , à la lueur de ces expériences, une appréciation du système en vigueur est opérée et des voies de recherche pour l’améliorer sont proposées. La réflexion se prolonge sur la nature même de la trahison face au Droit et à la société.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Suwaydī, Muḥammad Aḥmad al. "Le génie militaire de Khālid b. Al-Walīd." Paris, EPHE, 2007. http://www.theses.fr/2007EPHE4191.

Full text
Abstract:
This work is a combination of historic study and analysis of military strategy on the character of Khālid b. Al-Walīd b. Al-Mughīrah of the tribe of Qoraysh which lived In Mecca, is one of the biggest strategists, even the biggest, in the history of the Muslim world. Since his youngest age, the father of Khālid introduced him to the art of the cavalry and to the manipulation of weapons. And he sent him certainly at the Arab's of the desert as most of the young people of Qoraysh to become used to the life in the desert. He took care within his family of the command of the cavalry. Before his conversion in the Islam, he was set against the Prophet Muhammad, and during the day of Uhud shawwāl 3/in March 625, his genius showed itself and it contributed to the defeat of the Muslims in this battle. Some month after its conversion in the Islam, Khālid pointed out by its knowledge to match the battle of Mu' tah against the Byzantine in Jumāda I 8 / September 629, by using new operations both on the plan tactics and opératif and which were worth to him be attributed by the Prophet the nickname of Sayf Allah "God's sabre". After the death of the Prophet in the month of Rabi‘I 11 / June 632, burst a series of revolts into Arabia collectively called Riddah (denial or dissidence). Khalid, by its actions, strengthened the power of the government of Medina. Having put of the order in Arabia, its arrival Khālid in Iraq at the beginning of the year 12/in March 633, was a strategic surprise for the empire Sassanide, and his successive actions he prepared the ground in her. At the beginning of the year 13/in April 634, the Moslem troops which were already in Syria, proved difficulties in front of Byzantine strengths. The first caliph Abū Bakr thus decided to throw(plan) a part of the troops of Iraq in Syria and in the head obviously Khālid, where its spot arrival having crossed the desert of Iraq changed totally gives her. He put in crushing defeat the Byzantine and it repeatedly to arrive finally at what was its masterpiece: the battle of YarmūkOur ambition in this study was double: to make known a man celebrates in the Arabian-Muslim, but almost totally unknown world of the specialists of military history and to evoke the genius of a Soldier who, prematurely, knew how to use all the guiles, the subtleties, and the intelligence which make of a battle a victory. Khālid b. Al-Walīd, Boss of the war, accompanied and supported in a brilliant way the Prophet Muhammad. At the end of our analysis of this outstanding character, we shall hold(retain) two things. First of all, that certain sources tended to darken his image throughout its life, especially after its conversion in the Islam. And secondly, it is indeed necessary us to reflect about the chronology by verifying the correspondence of dates attributed by sources to certain battles. As the case when she coincides with a sacred month
Ce travail est une combinaison d’étude historique et d’analyse de stratégie militaire sur le personnage de Khālid b. Al-Walīd b. Al-Mughīrah de la tribu de Qoraysh qui habitait La Mecque, est l’un des plus grands stratèges, voire le plus grand, dans l’histoire du monde musulman. Depuis son plus jeune âge, le père de Khālid l’initiait à l’art de la cavalerie et au maniement des armes. Et il l’envoya certainement chez les Arabes du désert comme la plupart des jeunes de Qoraysh afin de s’accoutumer à la vie dans le désert. Il se chargea au sein de sa famille du commandement de la cavalerie. Avant sa conversion à l'Islam, il était opposé au Prophète Muhammad, et lors de la journée d’Uhud en shawwāl 3/ mars 625, son génie se révéla et il contribua à la défaite des musulmans dans cette bataille. Quelque mois après sa conversion à l’Islam, Khālid se fit remarquer par son savoir faire pendant la bataille de Mu’tah contre les Byzantins en Jumādā I 8/septembre 629, en utilisant de nouvelles manœuvres tant sur le plan tactique qu’opératif et qui lui ont valu de se faire attribuer par le Prophète le surnom de Sayf Allah« sabre de Dieu ». Après la mort du Prophète au mois de Rabī‘ I 11 /juin 632, éclata une série de révoltes en Arabie communément appelée la Riddah (apostasie ou dissidence). Khālid, par ses actions, consolida le pouvoir du gouvernement de Médine. Après avoir mis de l'ordre en Arabie, son arrivée Khālid en Iraq au début de l'an 12/ mars 633, fut une surprise stratégique pour l’empire Sassanide, et ses actions successives prépara-t-il le terrain à la chute de cette dynastie. Au début de l’an 13/ avril 634, les troupes musulmanes qui étaient déjà en Syrie, prouvaient des difficultés face aux forces byzantines. Le premier calife Abū décida donc de projeter une partie des troupes de l'Iraq en Syrie et à leur tête évidemment Khālid, où son arrivée sur place après avoir traversé le désert de l'Iraq changea totalement la donne. Il mit en déroute les Byzantins et ce à plusieurs reprises pour finalement arriver à ce qui fut son chef-d'œuvre : la bataille de Yarmūk. Notre ambition dans cette étude était double : faire connaître un homme célèbre dans le monde arabo-musulman, mais presque totalement inconnu des spécialistes d'histoire militaire et évoquer le génie d’un Soldat qui, avant l’heure, savait utiliser toutes les ruses, les artifices, et l’intelligence qui font d’une bataille une victoire. Khālid b. Al-Walīd, Maître de la guerre, accompagna et soutint de manière brillante le Prophète Muhammad, est une figure majeur de l'histoire militaire et justifie une étude de fond, loin de toute considération politico-religieuse. A la fin de notre analyse de ce personnage hors du commun, on retiendra deux choses. En premier lieu, que certaines sources ont tendu à noircir son image tout au long de sa vie, surtout après sa conversion à l'Islam. Et en second lieu, il nous faut en effet réfléchir à la chronologie en vérifiant la conformité des dates attribuées par les sources à certaines batailles. Comme le cas lorsqu’elle coïncide avec un mois sacré
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Giacomino, Claude Jean. "L'Outre-mer à travers le journal militaire officiel de 1873 à 1914." Montpellier 3, 1988. http://www.theses.fr/1988MON30047.

Full text
Abstract:
L'outre-mer a travers le journal militaire officiel de 1873 a 1914. De 1873 a 1914, deux mille quatre cent quatre vingt-huit textes ministeriels et presidentiels concernant l'armee d'outre-mer, paraissent au journal militaire officiel. Ils organisent et implantent toutes les unites de cette grande armees dans les differentes colonies et pays de protectorats francais, suivant la situation militaire sur le terrain, et l'evolution de la colonisation sur ces territoires. Ces textes sont remarquables par leur minutie. Il y apparait constamment le souci de regler le moindre detail avec precision et clarte. Ils ne manquent pas neanmoins de rappeler quelquesfois aux responsables d'unites de les appliquer avec une certaine souplesse lorsque les circonstances
From 1873 to 1914, two thousand four hundred and eighty eight, presidential and government documents related to the overseas forces were published in the military official gazette. These documents implemented and put into working order all the troops of this wast army within the french colonies and protectorates according to their military situations and the progress of colonization the precision of the orders given in these documents is remarkable : they are all meticulously accurate in the slightest details. Nevertheless, they constantly reminded the officiers in charge to carry out the orders with some flexibility according
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Frémeaux, Jacques. "L'administration militaire francaise en afrique blanche et noire (1830-1930)." Montpellier 3, 1987. http://www.theses.fr/1987MON30033.

Full text
Abstract:
Ce travail se propose d'etudier pourquoi et dans quelles conditions l'armee francaise a ete chargee, lors de l'expansion francaise en afrique, du commandement et de l'administration de vastes territoires appeles territoires militaires. Le sujet est traite en trois parties : 1) l'histoire des territoires militaires, bureaux arabes, puis affaires indigenes (algerie, tunisie, maroc); territoires militaires du soudan, puis du niger, du tchad et de la mauritanie). 2) les officiers charges d'administrer les territoires militaires : specialisation, recrutement, vue quotidienne, culture. Leur situation par rapport a l'armee, aux autorites civiles, aux colons. Leur attitude vis a vis des indigenes et notamment de l'islam. 3) les formations specialisees dites suppletives, creees par les officiers. Leur role militaire et politique. Le role de la medecine au service de l'expansion
This work tries to explain why and in what circumstances the french army was in charge to administrate large parts of african territories (called precisely military territories), during the colonial expansion of the xixth century and in the beginning of the xx the xxth century. The book is divided in three parts : 1st) the story of the military territories : "bureaux arabes" of north africa ; western sudan, tchad and mauritania. 2nd) study of the officer corps : specialization, recruiting, daily life. Their position towards the whole army and the colons. Their attitude towards the native and particularly muslim religion. 3rd) the native troops called "suppletifs", created and commanded by the french officers. Their political and military action. French military doctors working for expansion
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Jouishomme, Bernard. "Le génie français et allemand en campagne sur le front occidental d'août à novembre 1914." Paris 1, 1999. http://www.theses.fr/1999PA010637.

Full text
Abstract:
Malgré les enseignements tirés des expériences passées, le commandement a mal employé l'arme du génie en campagne pendant la guerre de mouvement en 1914, notamment en ce qui concerne les communications et la fortification de campagne dans ses rôles offensif et défensif. Six conflits majeurs repartis dans le temps entre 1861 et 1912, sur des théâtres d’opérations aussi différents que l'Amérique de la sécession , le Transvaal , les Balkans , l’Europe et l'Extrême-Orient, montrent que le génie a utilisé des techniques variées, notamment la fortification de campagne qui a permis à certaines armées de préserver ses effectifs et a occasionne pour d'autres de terribles pertes pour avoir sous-estimé l'importance du facteur terrain. La doctrine en France et en Allemagne est résolument offensive et les règlements qui en découlent vont dans le même sens , mais le commandement ne se préoccupe pas trop de la "quatrième arme". L'instruction génie dispensée est très bien faite dans les corps du génie mais l'est moins dans l'infanterie et la cavalerie. Les matériels et équipements nécessaires pour remplir la mission sont variés et assez bien adaptés dans les unités du génie et de pionniers avec une supériorité marquée pour l'armée allemande. Aout 1914 voit s'affronter une masse de deux millions d'hommes de l'alsace à la Belgique. Du côté allemand , l'état-major sait ce qu'il veut ; du côté français, le manque de renseignements et parfois de décisions empêchent d'avoir une vue précise du plan d'ensemble. Pendant quatre mois d’opérations , sapeurs et pionniers qui remplissent correctement leurs missions sont en général mal employés. Cependant le commandement des deux côtés tiré de nombreux enseignements qui concernent l'emploi, l'organisation et la réalisation des différents matériels et équipements. Mais est-ce que les sacrifices consentis et les enseignements tirés à court et moyen termes, serviront aux générations futures ?
In spite of lessons from past experiences , command did not use the engineers correctly in the field from august to november 1914 , specially as far as lines of communication and field fortification are concerned in the offensive and defensive tasks. Six major wars took place from 1861 to 1912 , on different theaters of operations such as america during civil war , transvaal, the balkans, europe and far east. They showed that the engineers used varied techniques, mainly field fortification which allowed some armies to save personnel strength and produced to some other armies high casualties for underestimating the value of the factor terrain. In france and germany , the general doctrine was the offensive and the corresponding field manuals are in the same way , but command was not greatly concerned by the "fourth service". Training was generally well archieved in the engineer units but less efficient in infantry and cavalry ones. Equipments to carry out the missions were varied and basically well suited to the engineer and pioneer units with some superiority in the german army. Masses of about two million soldiers are going to face in august 1914 from alsace to belgium. The german imperial staff knows what he wants ; on the French side, the lack of informations and sometimes of decisions prevent command from having an overall plan. During four months of operations, sappers and pioneers carry out their mission properly but they are not always well commanded. Nevertheless , command of both side draw many lessons concerning the employment of engineers , organization and the manufacturing of different equipments. But will agreed sacrifices and lessons for the short and medium terms serve for future generations ?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Cattoir-Jonville, Vincent. "La fonction militaire du chef de l'État en France, de 1871 à nos jours : contribution à l'étude du pouvoir présidentiel en République." Lille 2, 1994. http://www.theses.fr/1994LIL20004.

Full text
Abstract:
Il est coutumier, lorsqu'on étudie le pouvoir présidentiel en France depuis 1871, de souligner la rupture qui existe entre les Troisième et Quatrième Républiques d'une part, et la Cinquième république d'autre part ; notamment en ce qui concerne les pouvoirs proprement dits du chef de l'état. L'analyse de la fonction militaire de ce dernier, sur la longue durée, fait apparaître, bien au contraire, une réelle permanence de l'institution présidentielle. Dans le domaine militaire, la Cinquième République doit s'analyser plus comme l'héritière d'une tradition fondée par Adolphe Thiers, et perpétuée autant que faire se peut depuis lors, que comme une rupture. La Cinquième République est donc ici l'aboutissement de la lente construction d'une institution. Dès lors, il est possible d'avancer, en ce qui concerne la fonction militaire du chef de l'état en France depuis 1871, une présentation cyclique de cette institution. La mise en place d'un pouvoir présidentiel fort (qualifié de "gouvernement présidentiel" ou de "principal"), évoluerait vers une magistrature d'influence dans laquelle l'importance du rôle militaire du chef de l'état demeurerait significative, avant de céder la place à un effacement relatif du chef de l'état dans le domaine militaire. Par réaction à cet affaiblissement, on constaterait alors un retour à un pouvoir présidentiel fort (la Cinquième République constituerait l'une de ces dernières phases)
What is generally underlined in studies on the presidential power in France since 1871 is the split between the third and fourth republics on the one hand and the fifth republic on the other hand. Particularly as far as the head of state's actual powers are concerned. The analysis of the head of state's military function in the long run reveal, on the contrary, a real continuity in the presidential institution. On the military level, the fifth republic should rather be considered as the heir to a tradition founded by Adolph Thiers - and kept up as well as can be since then - than as a split. Thus, on this level, the fifth republic is the outcome of the slow construction of an institution. A cyclical presentation of that institution, as regards the military function, can then be put forward. The setting-up of a strong presidential power (called "presidential government" or "principate") would evolve towards a magistrature of influence where the importance of the head of state's military role would still be significant, before ending in a comparative retirement of the head of state from the military field. As a reaction to that weakening, a strong presidential power would then reappear (the fifth republic would be one of those last stages)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Vivier, Thierry. "La politique aéronautique militaire de la France (janvier 1933 - septembre 1939)." Paris 1, 1994. http://www.theses.fr/1994PA010571.

Full text
Abstract:
Cette étude porte sur "la politique aéronautique militaire de la France de 1933 à 1939". Celle-ci, en cette période d'avant-guerre, a été rythmée par quatre grandes phases. La première concerne le passage de Pierre Cot au ministère de l'air de janvier 1933 à février 1934 ; elle est caractérisée par la naissance institutionnelle de l'armée de l'air, le développement d'une réflexion sur la doctrine d'emploi de l'aviation, par le lancement d'un premier plan de réarmement aérien (plan I). Cette première phase ouvre de nouvelles perspectives. Le général Denain, qui devient ministre de l'air après le 6 février 1934, s'efforce de redresser la puissance aérienne française, mais échoue en raison du caractère improvisé de la politique aéronautique industrielle, des errements doctrinaux et de l'inachèvement des objectifs de la diplomatie aérienne. Cette deuxième phase est celle d'une renaissance manquée de l'aviation militaire française. Durant le front populaire, Pierre Cot, de nouveau ministre de l'air, s'emploie à assainir les infrastructures de production par des nationalisations et l'achat de machines-outils
Our thesis deals with "French air power policy from 1933 to 1939". Trough this study, we tried to find the reason why French air force has been defeated during this tragical summer in 1940. Thus, we strove to inderstand the meaning of the main decisions which were made by French air ministers from january 1933 to the beginning of the second world war. From 1933 to jannary 1936, some mistakes were made. Several ministers (like general denain) dwelt on the difficulties of french air manufactor es and tried to improve their output without and result. Pierre Cot, air minister during the "popular front" and Guy La Chambre, who came after, succeded in restoring the situation partially. From 1936, french air power policy had a kind of rebirth. However, French air force, at the eve of the war, was not truly ready to fight
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Seriu, Naoko. "Faire un soldat : une histoire des hommes à l'épreuve de l'institution militaire (XVIIIe s.)." Paris, EHESS, 2005. http://www.theses.fr/2005EHES0026.

Full text
Abstract:
Engagée dans un mouvement de réformes dans la seconde moitié du XVIIIe siècle, l'armée française manifeste la volonté de former les soldats. L'analyse sera consacrée d'abord à ce nouveau souci institutionnel qui se repère dans le discours des officiers. Les débats relatifs à la désertion, à la récompense et à l'exercice font émerger une nouvelle ligne de partage entre le déserteur et le soldat dont il faut à la fois rehausser l'estime par le jeu des gratifications et redresser le corps. Lorsqu'un individu s'engage, quelles épreuves affronte-t-il pour se conformer aux normes et s'intégrer dans ce nouvel univers? Les interrogatoires des déserteurs permettent d'analyser la vie militaire du point de vue des individus. La violence hiérarchique, la séparation avec la famille, les conflits avec les camarades sont autant de motifs qui génèrent la souffrance des soldats. Discours sur les soldats, discours des soldats se font écho pour éclairer le fonctionnement de l'institution
Entering into a vast movement of reforms in the second half of the XVIIIth century, the French army demonstrates its willingness to shape soldiers. Our analysis will first focus on this institution's new concern that appears in the opinions of officers. Debates about desertion, rewards or drill pave the way for a new line of separation between deserter and soldier, whose esteem has to be enhanced, and whose body has to be straightened up. When an individual enlists, what trials will he undergo to meet the norms and get accepted in this new worls? The cross-questionings of deserters allow us to analyze military life from the point of view of the individuals. Hierarchical violence, separation from family, conflicts with comrades are as many patterns generating the sufferong of soldiers. Speeches on soldiers, speeches from soldiers are echoing to shed light on the running of the institution
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Brisou, Dominique. "Accueil, introduction et développement de l'énergie vapeur dans la Marine militaire française au XIXème siècle." Paris 4, 1998. http://www.theses.fr/1998PA040031.

Full text
Abstract:
La révolution industrielle qui affecta la France entre 1815 et 1870 devait provoquer une vraie révolution maritime dans la marine militaire française, du fait de l'application de la machine à vapeur à la propulsion des navires et de son introduction dans les ateliers des arsenaux pour mouvoir les nombreuses machines-outils offertes par l'industrie. Une flotte de navires à roues se développa à la périphérie de la flotte traditionnelle a voiles. Mais ces nouveaux navires n'étaient pas aptes au combat, car très vulnérables et ne pouvant porter une puissance de feu suffisante. Apres une période d'évaluation (1843-1847), l'hélice devait réconcilier voiles et vapeur, et c'est ainsi que fut inventé par l'ingénieur Stanislas Dupuy de Lôme le premier vaisseau rapide à hélice (1850). De nombreux vaisseaux à voiles furent alors dotés d'une machine auxiliaire qui dut s'adapter au nouveau propulseur. A partir de 1860 une nouvelle adaptation fut rendue nécessaire par suite de l'invention du cuirasse par Dupuy de Lôme, qui développa pour lui un appareil propulsif profitant déjà des améliorations indiquées par une nouvelle science montrant un meilleur emploi de la vapeur. L'année 1870 constitue à cet égard une date importante en raison de l'adoption du condenseur à surface, appareil qui permit l'accroissement de la pression de vapeur et donc l'envolée de la puissance des navires
The industrial revolution which acted France between 1815 and 1870 provoked a true maritime revolution in the French navy, because of steam-engine application for ship-propulsion, and its introduction into the navy yards for moving a lot of machine tools furnished by industry. A paddle fleet was developed into areas peripheral to the main sail fleet. However these new ships were not able for warfare, because they were very vulnerable and not able to have sufficient gunnery. After an estimation period (1843-1847), the screw propeller harmonized sail with steam, so that engineer Stanislas Dupuy de Lôme invented the first true steam capital ship (1850). Then many sail battleships were equipped by auxiliary engine which fitted in the new screw propeller. Since 1860 another adaptation was made necessary because of the invention of armored capital ship by Dupuy de Lôme, who developed for her an engine which profited by new science showing a better steam use. On that account, 1870 is an important date because surface condenser was adopted; this apparatus then authorized increase of pressure, thus flight of power practicable for ships
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Masson, Rémi. "La Maison militaire du roi : d'une garde domestique à une élite militaire (ca. 1610-ca. 1715)." Thesis, Paris 1, 2015. http://www.theses.fr/2015PA010672.

Full text
Abstract:
Au début de l’époque moderne, la Maison militaire du roi n’était qu’une simple garde personnelle du souverain et de la famille royale. Elle est toutefois devenue le fer de lance de l’armée des rois de France, dans la seconde moitié du XVIIe siècle. Elle fit ensuite face à un déclin irrémédiable jusqu’à la Révolution. C’est à partir du règne de Louis XIII que la Maison du roi connut une véritable impulsion. Elle ne s’organisera cependant qu’avec le gouvernement personnel de Louis XIV, qui destina les corps de sa garde à devenir des troupes d’élite. Ils devaient servir à la tête de l’armée et fournir des officiers qualifiés, tout en assurant par quartier la protection rapprochée du souverain et de sa famille. L’objectif de cette recherche est de mettre en lumière comment furent établies puis organisées les premières unités d’élites de l’armée créées en tant que telles. Il s’agit aussi de montrer comment la Maison du roi illustra la prise en main de l’appareil militaire par Louis XIV, notamment à travers le compromis qui s’établit, au sein du corps le plus prestigieux de l’armée, entre naissance et mérite
At the beginning of the Modern Times, the military household of the king of France was a mere personal guard of the sovereign and the royal family. Yet, in the second part of the XVIIe century, it became the head of the French army. The Maison du roi exerienced a real boost from the reign of Louis XIII onwards. However, it is actually with Louis XIV that this institution gathered the elite units of the army. These units were to serve as the head of his army and provide qualified officers, as well as close protection of the sovereign and his familiy. The objective of this research is to highlight the creation and organisation of the first elite units of the French army. This research also focuses on how the king’s military household illustrated the grip of the military by louis XIV, particulary through the compromise, which is established in the most prestigious body of the army between birth and merit
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Colom, y. Canals Baptiste. "Le renseignement aérien en France (1945-1994)." Thesis, Paris 4, 2016. http://www.theses.fr/2016PA040146.

Full text
Abstract:
Au travers de l’étude du renseignement aérien en France de 1945 à 1994, il s’agit de replacer l’emploi de cet outil décisionnel sur une échelle de temps longue afin d’en comprendre sa perception chez les décideurs français. Pour analyser les évolutions du renseignement aérien, nous avons comparé les expériences opérationnelles avec les corpus doctrinaux et les innovations technologiques du système de collecte. Notre étude s’est appesantie sur les implications tactiques, stratégiques et politiques de notre objet d’étude pour expliciter les différentes dimensions de ses perceptions d’emploi. Afin de mieux comprendre ces facteurs évolutifs dans le contexte français, nous avons également introduit des points comparatifs avec les Etats-Unis et la Grande-Bretagne. C’est également un moyen d’entrevoir l’influence de facteurs étrangers sur les évolutions d’emploi et de perceptions du renseignement aériens français, tout en précisant les spécificités françaises. Entre la mission de collecte, défini comme la reconnaissance et l’ensemble du renseignement aérien, la question qui se pose est de savoir ce qui doit être compris comme objet focalisant la perception du décideur militaire ou politique. Le renseignement aérien peut-il être compris, en France, comme un service de renseignement à part entière ou juste comme un système de collecte au service d’un acteur décisionnel ? L’autre question est de savoir comment les différentes évolutions qui ont touché notre objet d’étude ont influencé ses perceptions d’emploi. Au-delà de ces problématiques, celle du rapport entre l’image et le décideur, spécifique au renseignement aérien, influence t-elle également sa perspective d’utilisation ?
Through the study of the Aerial Intelligence in France from 1945 to 1994, is to replace the use of this decision making tool on a long time scale to understand his perception among French policymakers. To analyze the evolution of Aerial Intelligence, we compared operational experiences with the doctrinal corpus and technological innovations of the collection system. We worked on tactical, strategic and political implications of our object of study to clarify the various aspects of his job perceptions. To better understand these evolutionary factors in the French context, we also introduced comparative points with the United States and Britain. It's also a way to perceive the influence of foreign factors on the using developments and perceptions of French aerial intelligence, but while specifying the French specificities. Between the collecting mission, defined as the reconnaissance and the entire Aerial Intelligence, the question arises is to know what is understood like the object to the perception of military or political decision maker. The Aerial Intelligence can it be understood in France as a separate intelligence service or just as a collection system at the service of decision-actor? The other question is how the various developments that have affected our object of study have influenced his using perceptions. Beyond these issues, the relationship between the image and the decision maker, specific to Aerial Intelligence, influences also its perspective of use?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Surreaux, Simon. "Les Maréchaux de France au XVIIIe siècle. Histoire sociale, politique et culturelle d’une élite militaire." Thesis, Paris 4, 2011. http://www.theses.fr/2011PA040179.

Full text
Abstract:
Dans la société d’Ancien Régime, les maréchaux de France avaient pour fonction la conduite des armées du roi. Au XVIIIe siècle, la plupart des quatre-vingts officiers généraux distingués par le maréchalat le furent à un âge avancé. Cette thèse montre dans une première partie l’évolution d’une dignité accordée à l’origine pour commander à la guerre vers une faveur décernée en période de paix. Les parties suivantes sont consacrées à la place de cette élite dans la société. Par l’étude des alliances matrimoniales, il s’agit de comprendre dans quelle mesure l’endogamie ou l’exogamie nobiliaires s’inscrivirent dans une stratégie de préservation patrimoniale et d’enrichissement.Les actes notariés contribuent à étudier l’assise de leur fortune. Le patrimoine, les dettes ainsi que les revenus informent sur les mouvements de cette fortune, indiquant qu’il s’agissait d’un groupe économiquement dynamique et cantonné aux formes traditionnelles de placements. On peut ainsi déterminer la place des maréchaux dans la ville au travers de leur quotidien, dans leurs demeures et par la gestion de leur fortune. La dernière partie s’interroge sur la culture de cette élite militaire. Une analyse systématique des testaments informe sur leurs attitudes devant la mort. Les curiosités intérieures de cette élite militaire renseignent sur les comportements de collectionneurs de certains maréchaux. La place des maréchaux dans la vie sociale du temps, dans les académies parisiennes ou provinciales, dans les loges maçonniques et certains salons, achève cette réflexion
In the society of the Ancient Regime, the marshals of France were in charge of the king’s military. In the 18th century, most of the eighty general officers were quite elderly when granted marshalcy. In a first part, this PhD highlights the shift from a title initially acquired to command during wartime to a favour granted during peacetime. The following parts explore the place of this elite within society. Through the study of matrimonial alliances, it is to be understood to what extent nobiliary endogamy or exogamy were part of a strategy of heritage maintenance and enrichment. The notarial deeds contribute to study the base of their wealth. The analysis of their heritage, debts and incomes permits to identify the fluctuations of their wealth, which shows that the marshals were an economically dynamic group and depending solely on traditional forms of investment. One can thus rebuild the marshals’ place in the city through their daily lives and their heritage’s management. The last part focuses on the culture of this military elite. The systematic analysis of wills testifies to their attitudes towards death. The internal curiosities of these noble men of war informs us about their behaviours as collectors. The marshals’ place in the social life of the time, in the Parisian or provincial academies, in the Masonic lodges, and certain salons, ends up this social, political as well as cultural history of a military elite that had been forgotten so far
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Chazaud, Quentin. "Les régiments de zouaves de l'armée française sous le Second Empire, une société militaire du premier âge industriel." Paris 4, 2003. http://www.theses.fr/2003PA040028.

Full text
Abstract:
A travers les récits du temps et les traces de la mémoire collective, les zouaves apparaissent comme les militaires emblématiques du second empire. Qui étaient-ils ? Une enquête sociologique était indispensable pour déterminer si les zouaves étaient représentatifs de la société française primo-industrielle ainsi que de l'armée de l'époque, où si ils représentaient une exception marginale de celles-ci. Ils fallait aussi étudier leurs modalités d'emploi par le commandement ainsi que leurs méthodes de combat, tant dans la guerre non conventionnelle que dans les batailles rangées ou les sièges, afin d'établir si ils étaient conformes à leur image de " troupes d'élites ". La thèse s'est voulue une " biographie collective " de ces militaires, des " inconnus célèbres ". Elle pose également le questionnement prospectif de la validité d'un recrutement semi-professionnel dans un contexte de mutations technologiques
From contemporaries recordings as well as remembrances in the collective thought, zouaves are found to be the emblematically significant soldiers of Napoleon III's reign. Who were they ? This thesis is a form of " collective biography " of these men, based on a deep sociological survey from primary sources, as well as a tactical study of troops employment, in order to find out if they were the so called " elite " of their fame. My intention was also to make a prospective reflection about the impact of technological progress on a conscriptionless army, in relation with nowadays army reforms
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Roullier, B. "Histoire militaire du roi racontée en almanachs, 1681-1697 : catalogue /." [Paris] : B. Roullier, 1987. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb370188282.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Badosa, Marc. "La désertion militaire en Roussillon de l'aventure de Louis XV à celui de Charles X (1715-1824)." Perpignan, 2005. http://www.theses.fr/2005PERP0633.

Full text
Abstract:
Pendant plus d'un siècle, de l'avènement de Louis XV à celui de Charles X, le déserteur constitua un formidable défi au pouvoir. Pression morale et financière, chantage, propagande omniprésente et bruyante, occupation militaire et répression exemplaire, tout y compris le pardon, fut vainement mis en œuvre pour mater la désobéissance militaire. En Rousssillon, ce constat d'échec fut d'autant plus prévisible que tout concourut à ce résultat. Frontalier de l'Espagne, la région fut une véritable terre d'asile pour les déserteurs. Parcourue par des montagnes recouvertes de forêts denses, longeant la Méditerranée, la topographie des lieux offrit à ces hommes d'innombrables lieux de retraite. Par ailleurs, les autorités se heurtèrent constamment au caractère frondeur et rebelle de ses âmes qui s'évertuèrent à annihiler toutes mesures gouvernementales
During more than a century, from the advent of Louis XV to the one of Charles X, the deserters constitued an incredible challenge to the power. Pressure moral and financial, blackmail, propaganda omnipresent and noisy, military occupation and re-pressed exemplary, all, including forgiveness, was vainly implemented by the authorities to subdue military disobedience. In Roussillon, this acknowledgement of failure was all the more previsible as all contribued to this result. Border to Spain, the area was a genuine ground of asylum for the deserters. Traversed by montains covered with dense forests, skirting mediterranéan sea, the topography of the places offered to these men innumerable places of retreat. In addition, the authorities ran up constantly against the character recalcitrant and rebel of these hearts which were striving to destroy all governmental measurements
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Massoni, Gérard-Antoine. "Un régiment de cavalerie légère de 1783 à 1815 : le 5° régiment de hussards, une histoire sociale et militaire." Besançon, 2005. http://www.theses.fr/2005BESA1021.

Full text
Abstract:
L'histoire du 5e Régiment de Hussards, de sa création dans les dernières années de l'Ancien Régime à la fin des Cent Jours, permet d'étudier sa composition sociale et l'évolution de son recrutement, de connaître le rôle de la cavalerie en général et de la cavalerie légère en particulier dans ses missions de guerre et d'aborder les aléas de l'histoire militaire à travers l'histoire d'une unité. Grâce aux archives du Service Historique de l'Armée de Terre, il est possible de connaître la composition réelle du régiment en utilisant ses registres administratifs : origine géographique, âge, taille, situation sociale, caractéristiques physiques, recrutement, mais aussi les phénomènes liés à la vie militaire de cette époque : insoumission, remplacement militaire, émigration, réaction des officiers et des hussards aux différents changements politiques. L'analyse systématique de tous les dossiers des officiers et cavaliers du 5e Hussards, permet d'étudier, la vie et la mort de ces soldats entre 1783 et 1815 : les grades et les distinctions, la loge maçonnique du régiment, les pertes effectives du fait des campagnes militaires : morts, blessés (causes de la mort, natures des blessures), prisonniers, mais aussi les pertes liées à la vie militaire : les maladies (types de maladies rencontrées), les décès dans les hôpitaux, les duels, la désertion, les réformes, les changements de régiment. Cette recherche aborde aussi toutes les opérations militaires auxquelles le 5e Régiment de Hussards prit part de 1783 à 1815 et la place du régiment dans ces différentes campagnes
History of the 5th Hussars, from its creation in the last years of the Old Regime to the end of the Hundred Days, allows to study its social composition and the evolution of its recruitment, to know more about role of cavalry and the light cavalry in particular in its mission of war and to deal with the risks of the military history through the history of a military unit. Tanks to the archives of the “Service Historique de l'Armée de Terre”, it is possible to be acquainted with the real composition of the regiment by using its administrative registers : geographic origin, age, size, social condition, physical characteristics, recruitment, but also phenomena related to military life of the time : insubordination, military replacement, emigration, reaction from the officers and hussars to the various political changes. Systematic analysis of all the files of the officers and riders of the 5th Hussars, allows to study the life, the deaths of these soldiers from 1783 to 1815 : ranks and distinctions, the Masonic lodge of the regiment, losses because of military campaigns (the dead, wounded – the causes of death, nature of wounds), prisoners but also losses related to military life : diseases (type of the disease), deaths in hospitals, duels, desertion, short listed, changes of regiment. This research also tackles all the military operations the 5th Hussars took part into from 1783 to 1815 and the place of the regiment in these various campaigns
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Palayret, Jean-Marie. "L'alliance impossible : diplomatie et outil militaire dans les relations franco-italiennes (1929-1938)." Strasbourg 3, 1998. http://www.theses.fr/1998STR30008.

Full text
Abstract:
L'ouvrage examine les facteurs et circonstances qui ont conduit à l'échec de l'alliance militaire franco-italienne entre 1928 et 1939. Il débute par la présentation des prises de positions des différents décideurs français (Briand, Laval, Weygand) et italiens (Mussolini, Grandi, Badoglio) vis-à-vis de la puissance d'outre-monts à l'orée des années trente. Suit le récit des évènements qui caractérisent, de tensions exacerbées (différents coloniaux, parité navale, révisionnisme mussolinien opposé à la sécurité collective) en rapprochements avortés (Ambassade Jouvenel, Pacte à quatre) le cours cyclothymique des rapports politico -stratégiques franco-italiens entre 1929 et 1934. La renaissance du militarisme allemand qui préoccupe Paris et la rapidité avec laquelle le Reich effectue son réarmement, la volonté commune de contrer l'Anschluss provoquent une brève embellie dans les relations militaires entre les "sœurs latines", qui aboutit aux accords d'états-majors Denain-Valle et Gamelin-Badoglio, suite aux accords de Rome et de Stresa. Mais les années 1936-1938 déçoivent cette attente. En dépit des bonnes dispositions des politiques et de l'etat-major francais, l'alliance franco-italienne s'enlise, victime des ambitions mussoliniennes sur l'Ethiopie et de l'opposition italo-anglaise en Méditerranée. Ecartelées entre les choix contradictoires de ces deux alliés occidentaux virtuels, la France s'évertue en vain à ne pas renier l'accord militaire secret conclu avec Rome en juin 1935 tout en tentant de sceller son sort stratégique à celui de la Grande-Bretagne. Cette attitude transactionnelle inspire le plan Laval - Hoare et cause son échec, que Mussolini considère comme une trahison. En janvier 1936, il amorce un rapprochement avec l'Allemagne. Le fossé se creuse entre les deux pays avec l'avènement du front populaire qui s'entête à refuser la reconnaissance de l'Impero et hésite à faire les concessions susceptibles d'apaiser Mussolini et de diviser l'axe. Pendant la guerre d'Espagne, l'intervention italienne prend d'emblée une connotation anti-française et rapproche inéluctablement l'Italie fasciste du Reich hitlérien. Cette tendance est renforcée, après l'Anschluss, par la nouvelle stratégie méditerranéenne qui inspire, des 1937-1938, les plans d'états-majors des deux pays latins
This work examines the reasons and circumstances for the failure of the french-italian alliance in the period 1928-1939. It begins by presenting the stance taken by the various policy-makers on the french (briand, laval and weygand) and italian (Mussolini, Grandi and Badoglio) sides, vis-a-vis the power beyond the alps in the early thirties. The subsequent part of the book is dedicated to the events which exasperated the situation by increasing tensions, such as, colonial issues, naval parity and mussolini's revisionist opposition to collective security coupled with failed rapprochements (Jouvenel embassy, Four-power pact) all of which characterised the turbulent nature of the french-italian political and strategic relationship between 1929-1934. The renewal of german militarism which greatly concerned paris, and the rapidity of the third reich's rearmament, the general willingness to oppose the "anschluss", provided a brief respite in the military relations between the "latin sisters" which led to the chiefs of staff agreements between Denain-Valle and Gamelin-Badoglio, following the Rome and Stresa conferences. However events during the years 1936-1938 thwarted all expectations, for despite the willingness of french policy-makers and chiefs of staff, the french-italian alliance quickly sank, victim of Mussolini's ambitions over Ethiopia and the italian-british clash in the Mediterranean. Divided between the contradictory positions of its two virtual western allies, France tried in vain to reconciliate the secret military agreement reached with rome in june 1935, with its desire to seal its strategic destiny to Great britain. This transanctional attitude inspired the Hoare-Laval plan, and its subsequent failure which Mussolini regarded as an act of betrayal, and thus became another nail in the coffin of the french-italian alliance. In january 1936, mussolini initiated a "rapprochement" with the germans. The accession to power of the popular front further deepened the gap between the two countries. Blum and delbos refused to recognise the italian empire and hesitated in making concessions to appease mussolini which would have created divisions among the axis. During the spanish war, the italian intervention immediately took on an anti-french character which served to bring fascist italy and Hitler's reich ever closer. This tendancy was reinforced, after the
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Fesquet, Frédéric. "Un corps quasi-militaire dans l'aménagement du territoire : les agents forestiers et le reboisement des montagnes méditerranéennes en France et en Italie aux XIXème et XXème siècles." Montpellier 3, 1997. http://www.theses.fr/1997MON30072.

Full text
Abstract:
Les montagnes mediterraneennes francaises et italiennes ont ete a l'epoque contemporaine le lieu d'intenses mutations ecologiques, economiques et sociales. Espace de transition, elles limitent la zone mediterraneenne tout en presentant les caracteristiques de son ambiance : vigueur du relief, secheresse estivale et fortes precipitations a l'automne et au printemps et empreinte de l'activite humaine. En france et en italie, cette zone, ravagee par les effets d'un deboisement excessif (erosion et inondations torrentielles), fit l'objet a partir de la seconde moitie du xix eme siecle d'un ambitieux projet de reboisement. Le corps forestier eut a mettre en oeuvre pendant plus d'un siecle un ensemble de lois a la fois coercitives et incitatrices pour assurer le reboisement des montagnes a des fins hydrogeologiques d'abord et productivistes par la suite. La prise en charge de cette mission d'interet general et la mise en oeuvre d'une activite de genie biologique et technique marqua une rupture avec l'activite traditionnelle de maintien de l'ordre de ce corps et favorisa l'evolution de la fonction forestiere dans un sens plus civil et technicien. La reforestation des montagnes remit en cause les pratiques agricoles et pastorales traditionnelles en rendant a la foret des espaces affectes jusque la a la production agricole. Dans une societe a forte pression demographique, cette rupture du systeme de production a finalites autarciques entraina, jusqu'a la premiere guerre mondiale, l'opposition des populations a l'oeuvre forestiere. Le reboisement des montagnes par les forestiers fut donc un difficile exercice de conciliation de l'interet general et de celui des montagnards. Face a une economie traditionnelle en voie de transformation, les forestiers francais surent faire preuve de moderation et proposer des voies de developpement de l'economie montagnarde respectueuses a la fois de l'interet forestier du pays et de leur administration et des besoins economiques des montagnards.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Saliba, Fabrice. "Les politiques de recrutement militaire britannique et française (1920-1939)." Montpellier 3, 2003. http://www.theses.fr/2003MON30029.

Full text
Abstract:
Les politiques de recrutement militaires déterminent les ressources humaines dont l'armée peut disposer. Étudier le recrutement militaire britannique et français ne représente pas seulement un travail d'histoire militaire. En la matière, la tradition britannique et française sont très différentes. Au Royaume-Uni, l'armée est constituée de volontaires, de professionnels. En France, l'essentiel des effectifs militaires est recruté par le biais du service militaire obligatoire. Par ailleurs, les problèmes liés au recrutement militaire sont intimement liés aux structures de l'État, nous permettant dès lors d'élargir le débat à des questions de nature institutionnelle, socio-politique voire diplomatique. Ces décisions en matière de personnels, ne reflètent pas seulement la tendance dominante des politiques militaires d'un pays, mais s'inscrivent dans un cadre plus général lié aux relations internationales. Les lois déterminent alors en partie la fonction que le pouvoir octroie aux armées. Le sujet soulève de nombreuses questions : Pourquoi la France considérait-elle la conscription comme un point essentiel de sa défense pendant l'entre deux guerres, tandis que la Grande-Bretagne pensait qu'il était impossible d'instaurer le service militaire obligatoire en temps de paix ? De plus, le recrutement militaire est-il une conséquence de la politique de défense, ou le système d'homme influence-t-il la doctrine militaire ?
Military recruiting policies determines the manpower owed to the army. Studying British and French army recruitment is not only a military history work. British and French traditions in this subject are very different. In United Kingdom, the army is constituted by voluntaries, professionals. In France, military manpower is mainly recruited by compulsory service. Otherwise, problems about military recruitment are closely linked with the State structures; thus it's possible to study on institutional, social and political indeed even diplomatic issues. Decisions about personnel, not only reflect the dominant tendency of the military policy of a State, but come within the more general scope linked with international relationships. Then, regulations determine partly the role given by the executive power to the army. The subject raises a lot of questions: Why France considered conscription as an essential point of her defence between the wars, while Britain thought that compulsory military service was impossible to implement in peacetime? Moreover, is military recruitment a consequence of the military policy, or is the manpower system influencing the military doctrine?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Bergès, Louis. "La Société civile contre le recrutement à l'époque de la conscription militaire, 1798-1814 : le cas des départements aquitains." Paris 1, 1987. http://www.theses.fr/1987PA010633.

Full text
Abstract:
Les douze départements du sud-ouest aquitain (Ariège, Dordogne, Haute-Garonne, Gers, Gironde, Lot, Lot-et-Garonne, Landes, Hautes-Pyrénées, Basses-Pyrénées, Tarn et Tarn-et-Garonne) sont le foyer, de la fin du directoire à celle de l'empire, d'une résistance acharnée aux levées d'hommes. L'insoumission culmine en l'an VII et de 1805 à 1807 au moment où napoléon remporte ses plus grandes victoires, elle diminue ensuite sous les coups d'une répression habile à partir de 1810 pour ne réapparaitre qu'à l'extrême fin de l'empire lors de l'invasion du territoire. L'insoumission trouve dans la société civile une complicité qui s'étend jusqu'aux autorités locales et même à certains fonctionnaires des préfectures. À tous les échelons de la société, chacun a ses moyens privilégiés pour se soustraire aux lois : le remplacement aux fils de notables, les exemptions frauduleuses aux moins riches, la fuite sans retour du domicile familial pour les plus pauvres. Même si le remplacement a révélé l'injustice du système, l'insoumission n'apparait guère comme une réaction des plus démunis face à l'inégalité devant le recrutement. C'est en fin de compte la société toute entier qui s'est opposée aux levées d'hommes et a apporté son soutien aux réfractaires. Face à cette opposition, l'autorité publique a réagi en mêlant fermeté, psychologie et mansuétude. Mais les opérations de garnison et des colonnes mobiles alourdissent un climat déjà tendu: l'explosion de révoltes collectives, notamment dans les cantons montagneux de l'Ariège et de la Haute-Garonne, ne sont pas sans rappeler les soulèvements contre l'état percepteur d'impôts sous l'ancien régime
TThe twelwe southwestern departements of Aquitaine sheltered from the end of the directoire an active resistance to enrollment in the army. Draft dodging was at its highest in 1798-1799 (year an VII of the revolution calendar) and from 1805 to 1807, when Napoléon gained his greatest victories ; it decreased gradually afterwards due to clever forms of repression by the authorities and did not reappear until the very end of the empire, when France was invaded. Draft dodging found a widespread support among civilians that went as far as local authorities and even some prefecture civil servants. At all levels of society, everyone had then favourite way of escaping the law : the sons of the upper class would hire a replacement, the less rich would obtain illegal exemptions, while the poorest were forced to flee from the family home without hope of return. Though the practice of replacement highlights the injustice of the whole arrangement, draft dodging hardly seems to be a reaction of the poverty stricken against the prejudices of the conscription system. It was, finally, all of society that was opposed to conscription and thus supported the draft dodgers. Faced with such opposition, the authorities reacted by mixing firmness, psychology and clemency. But the operations of garrisons and of flying columns heightened an already tense situation. The explosion of collective revolts, notably in the mountain cantons of Ariège and of Haute-Garonne recall the uprisings against the state as tax collector under the ancien regime
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Chales, De Beaulieu Norbert. "Georges-Frédéric Dentzel (1755-1828) : une destinée européenne." Paris 4, 1994. http://www.theses.fr/1994PA040336.

Full text
Abstract:
Né à Durkheim en 1755 de parents d'origine modeste, le jeune Georg Friedrich Dentzel fit néanmoins des études de théologie protestante à Halle et Iéna. En 1776, il s'engagea comme aumônier militaire dans le régiment de royal Deux ponts et participa à la Guerre d'indépendance américaine (1780-1783). A son retour, il épousa la fille du maire de Landau, fut naturalisé français en 1784 et succéda rapidement au doyen et président du consistoire. De son union avec Sybille-Louise Wolff naquirent sept enfants : l'ainé, Louis, devint colonel du 6e régiment de Hussards sous l'Empire, puis général de l'armée de la Grèce occidentale; Caroline fut la mère de Georges Eugène Haussmann. Dentzel s'enflamma pour les idéaux révolutionnaires. A Landau, il fonda la Société des amis de la Constitution. Il renonça à ses fonctions ecclésiastiques, fut nommé adjoint du général Kellermann, chargé de la correspondance, puis, par la Convention, commissaire des départements de Moselle et du Bas-Rhin (1792). Son nom est lié à la défense de la garnison de landau (28. 7-28. 12. 1793), encerclée par les autrichiens et les prussiens. Injustement accusé d'être un indigne représentant du peuple, il fut incarcéré, échappa de justesse à la guillotine et fut libéré et réhabilité après la chute de Robespierre. A Paris, en 1795, il fut chargé d'organiser la défense de l'arsenal. Colonel en 1776, il acquit à Versailles un ancien domaine de madame de Pompadour, l'Hermitage. A partir de 1806, il prit part à presque toute les campagnes du Premier Empire, fut commandant des places de Weimar (où il rencontra Goethe et Wieland), Varsovie et Vienne, reçut la mission de veiller au sort des prisonniers. Créé baron de l'Empire en 1806, décoré de la légion d'honneur en 1813, il fut promu général de brigade en 1814. Avec son fils Louis, il fut présent à Waterloo. Il fut "admis à la retraite" sous la Restauration. Dentzel s'éteignit à Versailles le 7 mai 1828. Sa tombe se trouve au cimetière Notre-Dame
Georges-Frederich Dentzel was born in Durkheim in 1755. Although he came from a modest background, he nevertheless studied protestant theology in Halle and Iena. In 1770, he joined the "Royal Deux ponts" regiment as a chaplain, and later took part in the American war of independence from 1780 to 1783. At his return, he married S. L. Wolff, the daughter of the mayor of Landau. They had seven children, the oldest of whom, Louis, steadily climbed the rungs of the military ladder, while their daughter Caroline was to become the mother of Georges-Eugene Haussmann. Dentzel believed in revolutionary ideals. He founded the "Société des amis de la Constitution" in Landau, giving up his ecclesiastical functions. He is remembered as the defender of the Landau garnison from 28 July to 28 December 1793, when it was surrounded by the Austrians and the Prussians. He was unfairly accused of being an unworthy representative of the people and imprisoned, only narrowly escaping the guillotine. He was freed and rehabilited after the downfall of Robespierre. From 1806 onwards, he took part in virtually all the campaigns of the First Empire. He was created a baron of the Empire in 1808, and was awarded the Legion of honor in 1813. He was present at Waterloo together with his son, Louis. Denzel died in Versailles on 8 May, 1828, and buried there in the cemetery of Notre-Dame
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Montroussier, Laurence. "Éthique et commandement au XIXe siècle : Le sens du devoir du chef militaire français à travers les mémoires, 1799-1848." Montpellier 3, 2002. http://www.theses.fr/2002MON30039.

Full text
Abstract:
Un échantillon représentatif de cent mémoires a été élaboré grâce à une base de données, à partir des 651 mémoires recensés de militaires français en activité entre 1799 et 1848. L'étude du corpus défini a permis de s'interroger sur les éventuelles fluctuations des représentations du sens du devoir du chef militaire au travers des événements relatés par les mémorialistes concernant les guerres de la première moitié du XIXe. Une première typologie consacrée aux différents types de chefs selon leur formation (issus des écoles ou du rang) et leur fonction (général, colonel, capitaine, sous-officier) permet de conclure à une diffusion des valeurs morales parmi les chefs. La seconde typologie fondée sur les types de conflits (guerre conventionnelle, guerre spécifique) a montré une fluctuation du sens du devoir du chef militaire selon la situation à laquelle il est confronté. Les représentations du sens du devoir semblent finalement dépendre moins du chef militaire que du type de guerre
Thanks to a database containing 651 memoirs written by French army officers on duty between 1799 and 1848, we have been able to make out a sample of a hundred representative memoirs. The study of the defined corpus allowed us to discuss the different views of the military sense of duty throughout the wars of the first half of the nineteenth century related by their witnesses. A first part itemizing the different types of army officers according to their professional or educational background (upgrading from schools or service), their rank (general, colonel, captain, non-commissioned officers) brought to the fore the moral values spread among the army heads. A second typology based on the different types of conflicts (conventional and specific wars)showed that the sense of duty of army heads depended on the situation they had to deal with. Finally, it seems that the type of war rather than the heads themselves conditioned the representation of the sense of duty
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Bourliaguet, Bruno. "L'AMGOT: CONTINGENCE MILITAIRE OU OUTIL DE POLITIQUE ÉTRANGÈRE?" Thesis, Université Laval, 2009. http://www.theses.ulaval.ca/2009/26972/26972.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Berthiau, Jean André. "Des maîtres entretenus aux ingénieurs : formation professionnelle et enseignement technique dans les arsenaux et établissements de la Marine (1819-1871)." Paris 4, 1997. http://www.theses.fr/1997PA040042.

Full text
Abstract:
Au début du XIXe siècle, la marine "entretient" dans ses arsenaux un certain nombre de maitres dans chaque corps de métier intervenant dans la construction et la maintenance de la flotte. Leur solde est annuelle, on dirait aujourd'hui qu'ils jouissent d'un contrat à durée indéterminée. La "maistrance" comprend les "maitres entretenus" et les "contremaîtres", ces derniers font partie du personnel ouvrier. En 1819, un enseignement spécifique est mis en place dans les ports pour les ouvriers destinés à la maistrance. Les changements techniques dans les constructions navales entrainent adaptation des programmes et réorganisations des écoles, notamment en 1868 avec l'instauration de deux niveaux d'enseignement. En 1912, les écoles de maistrance deviennent école techniques des arsenaux, et demeurent dispersés dans les ports. La création en 1934 du brevet d'ingénieur diplômé E. T. S. M. Marque la reconnaissance de la valeur de l'enseignement dispense à l'École technique supérieure une véritable grande école voit le jour avec l'implantation unique à Aurillac en 1943, suivie de l'installation à Brest-Pontanézen en 1949. L'école technique supérieure laisse la place en 1971 à l'E. N. S. I. E. T. A. Elle perd alors sa spécificité constructions navales avec la sortie de la dernière promotion E. T. S. M. 68, et l'entrée de la promotion E. N. S. I. 71. Pendant de longues années, les effectifs de la maistrance sont très réduits et peu d'anciens élèves des écoles accèdent au grade de maitre. Les soldes sont très modestes. Les statuts s'améliorent lentement avec la création en 1965 du grade de maitre principal. Ceux-ci deviennent ensuite adjoints techniques, officiers puis ingénieurs, des directions de travaux, enfin ingénieurs des études et techniques d'armement. La carrière des officiers des directions de travaux était limitée au grade de commandant. Aujourd'hui, le corps des ingénieurs des études et techniques d'armement dispose d'une hiérarchie complète
At the beginning of the XIXth century, the navy maintained, in its arsenals, a certain number of "masters" in each profession for the building and the upkeep of the fleet. Their pay was annual, today they would be said to have a "unfixed term contract". The "maistrance" includes the "maitres entretenus" and the "contre-maitres", the latter being laborers. In 1819, a specific education is set up in the harbors for the workers intended to the "maistrance". The technical changes in shipbuilding bring about adaptations in programs and re-organizations of the schools, notably in 1868, with the setting up of two teaching levels. In 1912, the "maistrance" schools become the arsenals' technical schools, and stay scattered in the harbors. The creation, in 1934, of the ETSM certified engineer diploma marks the recognition of the quality of the teaching provided in the higher technical school. A real higher school is born with the single establishment at Aurillac in 1943, moving to Brest-Pontanézen in 1949. The higher technical school is replaced in 1971 by ENSIETA, thus losing its specialty of shipbuilding with the last year ETSM 68 and the first year ENSI 71…
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Baudry, Marie-Pierre. "Les fortifications des Plantagenet en Poitou, 1154-1242." Paris 1, 1999. http://www.theses.fr/1999PA010635.

Full text
Abstract:
La presente etude a pour objet les fortifications des plantagenet en poitou, de 1152 a 1242. Prenant appui sur les methodes croisees de l'archeologie monumentale, et de l'analyse des textes, elle met en evidence les particularites de construction des fortifications edifiees par ou avec le soutien des rois d'angleterre en poitou. Cette recherche eclaire l'histoire des poitevins, et leurs relations avec les plantagenet, autant que l'evolution des modes de construction des places-fortes. L'ancien comte de poitou, qui comprend actuellement les departements de la vienne, les deuxsevres et la vendee, passe aux mains d'henri plantagenet par son mariage avec alienor d'aquitaine en 1152. Si henri ii reste assez peu present en poitou, ou il affronte plusieurs revoltes de barons, son fils richard y reside en tant que comte des 1172, et entreprend des campagnes de fortification (niort, scorbe-clairvaux, talmont). Au debut du xiiie siecle, jeansans-terre, puis henri iii, s'attachent a conserver egalement des points d'appui dans cette region, surtout apres 1204, lorsque la frontiere nord de leurs territoires continentaux est repoussee au sud de la loire. Ces places sont confiees a de puissants vassaux capables d'en assumer la garde (thouars, parthenay, mauleon), ou aux bourgeois des villes encourages par des privileges ou des chartes de communes (niort, poitiers). Partant de l'analyse d'une centaine de chateaux en poitou, l'etude retient une douzaine de constructions attribuees aux plantagenet dans les annees 1180-1242. Ce sont les caracteristiques architecturales defensives de ces chateaux et enceintes urbaines qui revelent l'intervention de maitres d'oeuvre proches de la couronne anglaise ; le developpement systematique des tours de flanquement sur l'enceinte est commun aux constructions de philippe-auguste a la meme epoque. L'innovation s'exprime a travers les elements de la defense, talus et eperons, machicoulis sur arcs, archeres. Certaines de ces caracteristiques traduisent une influence de l'architecture orientale, mais les constructions des plantagenet revelent une recherche originale, repondant sans doute a une evolution rapide des techniques d'attaque des places dans les annees 1200. En l'attente de fouilles sur l'ensemble des sites, les conclusions de cette etude soulignent le role majeur de quelques fortifications poitevines dans la politique des plantagenet
The object of this research is to examine the angevin's fortifications in poitou, from 1152 to 1242. A close observation of archeological remains, as well as documentary evidences, brings us a few informations about the original way the buildings of the kings of england developped in that period. It reflects the history of the poitou, the relations between the angevins and the local nobility, as well as the building of the castles. The county of poitou covers the present-day departments of vendee, deux-sevres, and vienne. The province comes into angevin hands in 1152. Poitou doesn't seem to be a very important land for henry ii, who rather stays in anjou, and has to face several uprisings from the poitevin lords. As count of poitou, as soon as 1172, richard installes a new administration and builds fortifications (niort, scorbe-clairvaux, talmont). At the beginning of the 13th century, john lackland, and his son henri iii, are more interested in getting strongholds in poitou, since they lost normandy, anjou and touraine. Conceding grants and giving money, they encouraged some powerful local lords (thouars, parthenay, mauleon), or burgenses, to keep the control of their fortifications. A dozen of the hundred castles studied in poitou can be attributed to angevin architecture. This military architecture sees the development and the systematization of the flanking towers with arrow slits. Innovating details can be noticed such as the buttresses machicolations, arrow slits alcoves, or beaked towers. The influence of the oriental architecture is certain but the plantagenet style still presents a notable creativity. The excavations which would enable us to fully understand the architecture of those sites have not been carried out yet. But so far, the questions raised by the first survey lets us foresee new prospects for further research regarding the major part those castles played in the angevin policy
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Dehaynin, Christian. "Les routes d'Algérie : 1830-1865." Paris 8, 1993. http://www.theses.fr/1993PA080905.

Full text
Abstract:
En 1830, la connaissance de l'espace algerien ; espace physique, social, religieux fait l'objet d'une conquete dans la conquete. De la conquete vers la maitrise se dessine, au travers des connaissances acquises, l'espoir de dominer l'algerie par la transformation de son espace et de son temps. La route forme la premiere inscription du nouvel ordonnancement de l'espace et du temps. La presence cote a cote des civils et des militaires (ponts et chaussees et genie) engages dans la transformation des territoires determine une ligne de fracture qui parcourt les phases de transformation et les organise suivant deux poles qui sont pour les militaires la strategie et pour les colons la prosperite. L'evolution de la colonisation montre que la route est l'auxiliaire le plus efficace de l'alienation et de la transformation des territoires. Elle accroit le controle, la rentabilite, elle favorise une societe duale. De ce fait, elle s'incrit totalement pour la population coloniale, dans le double mouvement de dominer et de se dominer
In 1830, the knowledge of algerian space-physical, social and religious es the object of a conquest within the conquest. From conquest to control, the acquisition of knowledge outlines the hope of dominating algeria by the transformation of its space and time. The road is the first feature of the new arrangement of space and time. The presence side by side of civilians and soldiers (civil departement of engineering and military engineering) involved in the transformation of the territories, dranws a line of separation which runs through the phases of the transformation and organizes them around two poles that are, for the soldiers, strategy and, for the colonists, prosperity. The evolution of colonization shows that the road is the most effective auxiliary in the process of alienation and transformation of the territories. It encreases control and productivity, it furthes the creation of a twofold society. In thes respect, it is part and parcel of the colonist's attempt to dominate himself
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Pau-Heyriès, Béatrix. "Le transfert des corps des militaires de la Grande Guerre : étude comparée France-Italie 1914-1939." Montpellier 3, 2004. http://www.theses.fr/2004MON30058.

Full text
Abstract:
Dès le début des hostilités, la France et l'Italie interdirent tout transport de corps de militaire dans la zone des opérations. Des deux côtés des Alpes la mort devint une affaire d'État. Ce dernier, refusant l'anonymat de la mort en masse porta une plus grande attention aux cadavres des militaires. Malgré les efforts entrepris, à la fin des hostilités tout était à faire. Les deux sœurs latines cherchèrent donc leurs morts sur les anciens champs de bataille : exhumations, mises en bière, translation de cadavres et ré-inhumations dans des cimetières de guerre. Afin de répondre aux attentes d'un grand nombre de familles et d'assurer l'égalité de tous devant la mort, elles restituèrent, à leur charge, les corps des militaires qui avaient été réclamés par leurs proches
At the beginning of the war, transporting bodies was forbidden in France and Italy on the battle-fields. Death was a matter of State. As the latter, french and italian States refused nameless bodies, they decided to pay attention to military losses. In spite of all these efforts, nothing was done at the end of the war. Both latin States had to look for their dead soldiers on the battle-fields : burials, placing in the coffin, body-transportation, and re-burials in the war cemetaries. On order to deal with numerous expectations from the families and to ensure equality of all to the death, the bodies were sent back home at the expense of the State
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Boulanger, Philippe. "Géographie historique de la conscription et des conscrits en France de 1914 à 1922 d'après les comptes rendus sur le recrutement de l'armée." Paris 4, 1998. http://www.theses.fr/1998PA040241.

Full text
Abstract:
La géographie de la conscription et des conscrits en France de 1914 à 1922 définit un champ de réflexion à la fois dans l'espace et le temps à partir d'une source d'ordre militaire. Ce sont les comptes rendus sur le recrutement de l'armée qui constituent le cadre premier de la recherche avant d'être confrontés à l'analyse d'autres sources, civiles et militaires, privées et publiques. Ils permettent essentiellement de mesurer la singularité de la conscription dans l'espace français durant le temps d'application de la loi du 7 aout 1913 sur le recrutement militaire et de définir une problématique originale : comment cette institution militaire, aux impacts politiques, sociaux et culturels très profonds, s'inscrit-elle dans le territoire national métropolitain comme dans l'identité nationale française ? Après un premier ensemble de critiques de la source et de présentation de la méthode l'approche de ce sujet s'articule en deux parties, l'une portant sur la dimension territoriale de la conscription, la seconde sur la géographie sociale des conscrits. Dans la première partie sont abordés les éléments inhérents à la géographie historique de cette institution militaire, devenue universelle et obligatoire en 1905. Les structures territoriales les contrastes régionaux du recrutement, les rapports entre la conscription, le territoire et l'assimilation nationale définissent sa dimension spatiale, sur un plan tant militaire, politique que culturel. La seconde partie porte sur les caractères socio-culturels des conscrits. Les niveaux d'instruction, les professions et la sante des jeunes gens, recenses et examines par l'administration militaire sont analysés selon une approche spatio-temporelle. Ils permettent de mesurer, entre autres conclusions la disparition progressive de la ligne Saint-Malo Genève qui déterminait une fracture culturelle séculaire entre deux France d'inégal d'développement
The geography of conscription and conscripts in France from 1914 to 1922 defines a field of thought both in space and time, starting from a military source the first field of research and the reports about recruitment made by the army then after those reports can be confronted to the analysis of others sources : civil and military, private and public they essentially offers to measure the singularity of conscription in the French space during the application time on the 7th august 1913 law's on military recruitment. Thank to this, it permits to define an original problematic : how this military institution, as regard to the deep political, social and cultural impacts, takes place in the metropolitan and national territory, as well as in the French national identity? Besides a first unity of sources and its critics, presentation of the method approach of this subject finds his articulation on two parts: the first about the territorial dimension of conscription, the second about the social geography of conscripts. In the first part will be seen the elements inherent in the historical geography of this military institution, which became universal and obligatory in 1905. The territorial structures, the regional contrasts of recruitment, the relationships between conscription, the territory and the national assimilation, define his spatial dimension, as well as on the military / political / cultural plane the second part turns on the sociocultural characteristics of conscripts. The levels of instruction the professions and the health of the young men, compiled and examined by the military administration are analyzed according to a spatiotemporal approach. They offer to measure, among others conclusions the progressive disparition of the Saint-Malo -Geneva line, that determinates a secularly and cultural between two France of inegal development
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Hélin, Nathalie. "Honfleur et son arrière-pays : chronique d'un espace militaire (1367-1530)." Paris 7, 2012. http://www.theses.fr/2012PA070083.

Full text
Abstract:
En fondant une forteresse d'exception à Honfleur, Charles V a inscrit la ville et son arrière-pays et plus particulièrement la vicomte d'Auge, dans une dynamique militaire. Cette dynamique reste valide tant que la guerre maritime anime les rivages de la Manche. Siège initial de l'Amirauté de France, le port de guerre abrite des officiers de haut rang et les meilleurs corsaires qui soient. Pendant son expansion militaire, Honfleur est un capteur de population qui attire des spécialistes, des artisans et des marchands venant d'autres régions de France ou de l'étranger. C'est un creuset où se fondent les nationalités. Les activités militaires et ravitaillement servent de moteur d'entraînement à l'économie locale même pendant l'occupation anglaise où le port et sa campagne sont au service des Anglais. Dans une période troublée et dans un contexte de dépopulation, les espaces incultes que sont les bois et les herbages sont des atouts indéfectibles. Les gages des officiers et les gains de course sont réinvestis sur place, notamment dans l'élevage bovin. Les manoirs augerons, investissements agraires, disséminés dans la campagne, témoignent de l'aisance financière de l'élite locale. Les Honfleurais et les Augerons qui sont des gens de mer, apparaissent solidaires, cultivés, entreprenants et pluriactifs. Mobile, une grande partie de la population s'installe sur l'autre rive de l'estuaire de la Seine à la fondation du Havre de Grâce (1517) pour s'adonner au commerce maritime international qui prend le pas sur les activités militaires
Establishing an outstanding fortress in Honfleur Charles V led the town and its hinterland, especially the Viscounty of Auge, in a military dynamic. This dynamic has remained so long as naval warfare animates the shores of the English Channel. Initial headquarters of the France Admiralty, the naval base quarters high ranking officers and the best privateers. During its military expansion, Honfleur is a population catcher attracting experts, craftsmen and merchants coming from other French provinces or foreign countries. It is a melting pot where all nationalities merge. Military activities and chandlery stimulate local economy even during the English occupation when the harbor and its hinterland worked with the English government. In troubled times and in a context of depopulation, uncultivated areas such as woods and pastures are stable assets. Officers' wages and privateers' catches are locally reinvested, especially in cattle. "Augeron" manors, agrarian investments, scattered in the countryside, reveal the affluence of local elites. The "Honfleurais" and the "Augerons", who are seafarers, prove to show solidarity, to be cultured, enterprising and multi-active. Seeing mobile, a large part of the population moved to the other bank of the estuary of the river Seine when the Havre de Grace was founded in 1517 to engage into international maritime trade which then takes precedence over military activities
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Hantraye, Jacques. "La société française et la guerre : les invasions et les occupations étrangères en Seine-et-Oise (1814-1816)." Paris 1, 2001. http://www.theses.fr/2001PA010669.

Full text
Abstract:
La France a connu deux invasions et occupations à la suite des dernières défaites de Napoléon 1er. La Seine-et-Oise, objet de cette étude, a subi la présence de l' adversaire de mars à juin 1814 et de juin 1815 à janvier 1816. Ce département limitrophe de celui de la Seine fut le témoin du passage de troupes essentiellement prussiennes, badoises, bavaroises, wurtembergeoises, britanniques, mais également en provenance des empires de Russie et d'Autriche et du royaume des Pays-Bas. La violence fut très présente dans le déroulement de cette occupation. L 'ennemi a cherché à s'emparer de certains des biens du vaincu et à prendre le contrôle du territoire. Il s' agissait pour lui de manifester symboliquement sa victoire, tout en assurant sa sûreté. En effet, les troupes étrangères redoutaient le fait de pénétrer en territoire inconnu. Les communautés civiles, relativement épargnées, ont éprouvé le choc de la présence étrangère de façon inégale. Les populations concernées par les combats ont été particulièrement éprouvées. Les Français ne se sont guère opposés physiquement à l'adversaire. L'étude de la fuite des populations civiles montre que ces dernières ont su faire face à l'irruption de l'étranger. Les administrateurs firent face aux contraintes nées de la présence des armées, tandis que 1'ensemble des habitants reconstitua assez vite les fonctionnements sociaux habituels. Enfin, les Français entrèrent massivement en contact avec l'autre au cours de ces années. Aux figures imaginaires a succédé le contact avec les prisonniers de guerre, puis l'ennemi vainqueur. Une mutation s'est opérée, mettant en avant une image négative des Prussiens. Dans l'ensemble, l'adversaire n'a pas suscité de rejet viscéral comme le suggèrent les pratiques funéraires mises en oeuvre par les Français à l'égard des étrangers.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Robichon, François. "La peinture militaire française de 1871 à 1914." Paris 4, 1997. http://www.theses.fr/1997PA040035.

Full text
Abstract:
La peinture militaire a été exclue des histoires de l'art français à la suite de la première guerre mondiale, qui coïncide avec un changement du goût des élites. Sans écarter une lecture historique de cette iconographie, on a proposé des lectures nouvelles qui mettent en valeur les inventions plastiques de ce genre né après la guerre de 1870. On a dressé un panorama complet du genre militaire, dans ses composantes sociologiques, historiques et esthétiques. Les peintres militaires ont occupé une place particulière dans la société française, du fait des relations franco-allemandes. Edouard Detaille a dominé sa génération et cumulé tous les honneurs. Les tableaux les plus célèbres ont atteint une audience considérable grâce à la reproduction. Se développant après la défaite de 1871, la peinture militaire assume ce traumatisme et valorise les efforts de redressement de toute la nation. Elle participe à la révision de l'histoire glorieuse des guerres de la Révolution et de l'Empire. En réponse à la domination du feu sur l'homme dans le combat moderne, la peinture militaire a inventé l'épisode, unité narrative qui permet la mise en scène de valeurs morales comme le courage et le sacrifice. Elle a profondément modifié ses schémas de composition en recherchant la relation directe avec le spectateur. Les grands thèmes de la peinture militaire durant cette période sont la guerre de 1870, les guerres coloniales, l'armée "nouvelle" de conscription, les guerres de la Révolution et du premier Empire. La première guerre mondiale a bouleversé le genre. Les réponses à la disparition du combat comme objet de représentation ont été très diverses : recours à l'allégorie et au symbole, croquis de guerre et nouvelle forme de peinture d'histoire. Le développement du cinéma mais aussi et surtout le refoulement total du souvenir de la guerre par la société française expliquent la quasi disparition de la peinture militaire après 1918
Military painting was excluded from histories of French art after the First World War, coinciding with a change of taste among the elite. Without discarding an historical reading of this iconography, we proposed new readings highlighting the plastic inventions of this style. We set up a complete panorama of the military style, based on sociological, historical and esthetical components. Military painters have occupied a particular place in the French society, as a result of French-German relationships. Edouard Detaille dominated his generation and received its many honors. With the reproduction, the most famous paintings thereby reached a large audience. Developed after the defeat of 1871, military painting assumes this traumatism, and was focused on the rebuilding of the nation. It participates in a revisionist analysis of the "glorious" wars of the revolution and empire. In response to the use of modern arms in military battles, military painting invented "episode", a narrative structure, in order to emphasize moral values like courage and sacrifice. Composition's structures in military painting were changed and developed a more immediate relationship with the spectator. The major subjects of military painting during this era were the war of 1871, the colonial wars, the "new" army of conscription, the wars of the revolution and the first empire. First World War changed and involved this style. New approach replaced the traditional role of combat as subject: a new emphasis on allegory and symbol, soldier's sketches, and a new approach to historical painting. The expansion of cinema, but also and above all the total desire by the French nation to forget the war, explain the almost complete disappearance of military painting after 1918
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Moulin, Philippe Alain Georges. "Le service de santé militaire et la Révolution de 1848." Bordeaux 2, 1994. http://www.theses.fr/1994BOR2M161.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Heyriès, Hubert. "Les militaires savoyards et niçois entre deux patries (1848-1871) : Approche d'histoire militaire comparée armée française, armée piémontaise, armée italienne." Montpellier 3, 1998. http://www.theses.fr/1998MON30004.

Full text
Abstract:
En 1860, 602 officiers et 12329 savoyards et nicois durent choisir entre la france et l'italie conformement au traite de turin signe le 24 mars 1860 entre la france et le piemont. Ce traite sanctionnait la reunion de la savoie et de nice a la france. Ainsi, de 1848 a 1871, ces militaires furent pris entre deux patries. Trois phases s'individualisent : -entre deux cultures de 1848 a 1860 -entre deux pays en 1860 -entre identite provinciale et identite nationale de 1860 a 1871. De 1848 a 1860, au service du roi de piemont-sardaigne, ces militaires choisirent l'armee par tradition et par ambition. Soldats de qualites, les officiers profiterent des guerres de 1848-1849, 1855-1856 et 1859, mais le systeme de recrutement impose par le general la marmora alourdit le poids de la conscription et suscita des mecontentements. Aussi, civils et militaires voterent massivement le rattachement a la france de la savoie et de nice les 15-16 et 22-23 avril 1860. Le passage des militaires en france de juin a octobre ne provoqua guere d'incidents. Mais les officiers furent plus partages. Une minorite opta pour la france avec reticence. L'ecrasante majorite choisit l'italie par fidelite au roi, par sentiment national et par ambition. Mais ces choix furent tragiques pour certains d'entre eux. De 1860 a 1871, l'integration en france fut difficile et decevante, et le systeme de recrutement francais permit une integration +forcee;. En italie, l'acculturation fut plus rapide, les carrieres plus brillantes, les mutations des alpes a la sicile plus facilement acceptees. Mais les liens avec la savoie ou nice ne furent pas coupes pour autant. En 1870-1871, la guerre franco-allemande reveilla des souvenirs risorgimentaux en italie tandis que les savoyards et les nicois se battaient pour la premiere fois pour la france et pour leur terre. Insensiblement, l'identite nationale et l'identite provinciale s'associaient et l'integration finit par devenir une realite
In 1860, 602 officers and 12 329 savoyards and nicois had to choice between france and italy in conformity with the treaty of turin signed the 24 mars of 1860 by france and piemont. This treaty gave the savoie and nice to france. So, from 1848 to 1871, these soldiers have been taken between two countries. There are three periods: -between two culturs, 1848-1860 -between two lands, 1860 -between provincial identity and national identity, 1860-1871 from 1848 to 1860, in the employ of the king of piemont-sardaigne, these soldiers chose army by tradition and by ambition. Soldiers of quality, the officers took advantage of wars in 1848-1849, 1855-1856 and 1859, but the system of recruiting imposed by the general la marmora maked heavy the conscription. So, civils and soldiers voted in majority to the reunion of savoie and nice to france the 15-16 and 22-23 april 1860. The passage of these soldiers in france has been easy. But the officers have been divided. The minority chose france with reticence. The majority chose italy by fidelity to the king, by national feeling and by ambition. But these choices have been tragic for many of them. From 1860 to 1871, the integration in france has been difficult and disappointing, and the french system of recruiting permitted an integration +by force;. In italy, the integration has been fast, the carriers more prosperous, the mutation from alpes to sicile accepted. But the relation ships with savoie and nice have not been cut. In 1870-1871, the war between french and germans waked up risorgimental dreams in italy, while savoyars and nicois, for the firs time, fighted for france and their lands. Gradually, the national identity and the provincial identity met and the integration became a reality
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Crépin, Annie. "Levées d'hommes et esprit public en Seine-et-Marne de la Révolution à la fin de l'Empire (1791-1815)." Paris 1, 1990. http://www.theses.fr/1990PA010510.

Full text
Abstract:
La révolution créa une armée nationale que le directoire devait institutionnaliser par la loi Jourdan. Celle-ci devint la base de la conscription consulaire et impériale. L'attitude des départements fut diverse devant la conscription, comme elle le fut déjà dès la première levée d'hommes en 1791. En Seine-et-Marne, département d’Ile-de-France, proche de la capitale de l'état centralisateur et riche grenier a blé de Paris dont les structures économiques et sociales étaient déjà modernes, les levées de volontaires puis les réquisitions d'hommes se déroulèrent vite et bien, même l'appel des 300 000 hommes. Le comportement du département fut homogène devant les levées comme il le fut devant la conscription consulaire et impériale qui ne suscita ni opposition ouverte ni insoumission massive, même si des moyens légaux comme le mariage et le remplacement furent utilises pour y échapper. La conscription qui ne fut pas un fardeau démographique trop lourd, ne heurtait pas les intérêts des salariés massivement représentés au sein de la jeunesse masculine. La Seine-et-Marne fut un bon département conscriptionnel
Revolution created national army that directory institutionalised by Jourdan law wich became basis of consular and imperial conscription. Departments attitude was very diverse in front of conscription, like in front of first levy in 1791. Seine-Et-Marne, very near the capital of centralizing state, is also a rich region of cerealicultur, whose economic and social structures are already modern. The progress of levies and requisitioning is well and quickly accepted even requisitioning of 300. 000 men. The attitude of department was exactly the same during conscription of consulat and empire which didn't give rise to important opposition or rebelliousness. Conscription was well accepted because it wasn't a too heavy demographic burden neither a constraint for these salaried employees who composed the majority of conscripts
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Espinosa, Carole. "L' armée et la ville en France de la Seconde Restauration à la veille du conflit franco-prussien (1805-1870)." Montpellier 3, 2004. http://www.theses.fr/2004MON30040.

Full text
Abstract:
Le sujet porte sur l'étude des relations qui se sont tissées entre l'armée et la ville sur le territoire français et leur contribution à l'édification de la Nation, de la Seconde Restauration à la veille de la guerre franco-prussienne (1815-1870). Au cours du XIXème siècle, l'armée et la ville connaissent d'importantes transformations et vont de pair contribuer à symboliser la grandeur nationale. Dans le cadre d'un territoire devenu perméable aux attaques ennemies, du fait de l'accroissement des réseaux de communications, notamment le chemin de fer, une nouvelle stratégie défensive est édifiée dans laquelle la ville occupe une place névralgique. Les aspects militaires sont ainsi intégrés aux logiques d'aménagement du territoire et de transformations urbanistiques, ce qui accroît l'empreinte militaire en ville. De plus, l'armée garantit le plus souvent le maintien de l'ordre, au sein de villes qui pour la plupart deviennent les théâtres de violences générées par les tensions politiques et sociales qui traversent la période, elles-mêmes résultats des mutations économiques. En outre, au sein de la ville, la présence militaire participe à de nouveaux types de sociabilités, les uns liés à la présence d'officiers plus nombreux parmi les élites urbaines et les autres à celle des soldats plus proches des préoccupations populaires
This doctorate concerns the relationships between the army and the towns in France and their contribution to the edification of the Nation, to the Second Restauration at the french prussian war (1815-1870). During the 19th century, army and town experience importants transformations, and both contribute to symbolyze the greatness of the Nation. In the context of a territory became more open at the ennemy's attacks, because of the mowing of the communication's network, specially the railway, a new defensive strategy is constructed, in whinch the town hold a major place. The military's aspects are integrated in to the organization of the territory and the urban's processing. This fact increase the military presence in town, specially military building projects in the city. More over, the army garantees the order in the city's most of them, became theter of violence, generated in this period by politicals and socials turbulences, results of the economicals tranformations. Finally, with in towns, military'presence take part in the edification of a new social connections. Ones linked to the large officer's presence among urban's elites, others connected to soldiers more closely to popular's preoccupations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Géré, François. "La pensée et la politique militaire françaises sous la quatrième République, de la guerre totale à la guerre révolutionnaire : conception et emploi de l'arme psychologique." Paris 3, 1993. http://www.theses.fr/1993PA030119.

Full text
Abstract:
L'enseignement des guerres mondiales conduit les militaires francais a une conception de guerre totale. La decouverte de la guerre revolutionnaire en indochine donne a l'arme psychologique une importance primordiale se developpant sous forme de methodes de combat nouvelles durant la guerre d'algerie
Lessons of the two world wars lead the french military towards a conception of total war. The discovery of revolutionnary warfare in indochina give the psychological weapon a key role which develops in new operationnal methods during the algerian war
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Ribière, Olivier. "Ethique et réflexion militaire française dans la première moitié du XVIIe siècle : essai d'analyse rétrospective." Paris, EPHE, 2008. http://www.theses.fr/2008EPHE4025.

Full text
Abstract:
Ce premier dix-septième siècle montre clairement une volonté d’évolution dans le domaine militaire. Certes, par de nombreux aspects, les grands Capitaines de cette période s’inscrivent dans la continuité de leurs ancêtres. Les motivations de l’officier ont peu changé. Attachement au Roi, service de leur foi, défense de leur honneur en restent les maîtres mots. Pourtant, les mentalités changent. Le ralliement de beaucoup à la Raison d’Etat présente assurément une rupture avec le système quasi-féodal des siècles passés. La pensée militaire tactique et opérative de ces officiers, meneurs d’hommes, cultivés et expérimentés, s’enrichit également. Ils ont parfaitement conscience des principes d’emploi et d’action des forces ainsi que des aptitudes à détenir pour être efficaces. Le développement de la puissance de feu, en particulier, les contraint à s’affranchir des schémas antérieurs. Les insuffisances logistiques pèsent toujours sur leur action. Ces gentilshommes fort attachés à leur état de Noblesse deviennent de vrais professionnels de la guerre mais sentent le danger de la marginalisation à la seule sphère militaire qui les guette. Ils doivent d’ailleurs composer avec une ingérence politique de plus en plus patente sur les armées et sur les théâtres d’opérations. L’Etat fort centralisé qui s’installe dans cette France du premier dix-septième siècle impose à ces Capitaines les dimensions politique et stratégique sur le terrain même de leurs exploits militaires
This first seventeenth century shows clearly an evolution will in military affairs. Of course, by numerous aspects, high Captains of that time are in the continuity of their ancestors. Motivations of Officers have not changed. Attachment to the king, at the service of their faith, defence of their honour are still in mind. Nevertheless, minds change. The gathering for many, to the State Reason, surely presents a rupture with the previous quasi-feudal system. The tactical or operative military thought of these officers, leaders, educated and experienced, gets enriched too. They have clearly in mind, use and action forces principles and also aptitudes to get, in order to be effective. The fire power development, in particular, forces them to set free from precedent schemes. Logistic insufficiencies still lie on their action. These gentlemen, deeply attached to their nobility status, become real military professionals but feel the danger to be marginalised to the only military sphere. They have to deal, indeed, with a political interference more and more pronounced on armies and on battlefields. The State strongly centralised, which settles in the first seventeenth century in France, imposes to its Captains political and strategic dimensions on the ground of their military success
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Ribière, Philippe. "Ethique et réflexion militaire française dans la seconde moitié du XVIIe siècle : essai d'analyse rétrospective." Paris, EPHE, 2008. http://www.theses.fr/2008EPHE4026.

Full text
Abstract:
La pensée militaire évolue progressivement sous le règne de Louis XIV. Les grands principes de la guerre sont bien pris en compte par les officiers, l’importance de la surprise et la sûreté est parfaitement comprise. Les grands capitaines exploitent aussi très habilement leur liberté d’action et leur vision des combats pour profiter au mieux des avantages acquis, dont l’impact psychologique n’est pas le moindre. La logistique au sens large reste cependant une faiblesse des armées du second XVIIe siècle, malgré les progrès effectués dans ce domaine grâce d’une part aux soins accrus de l’officier pour ses hommes et grâce, d’autre part, à la mise en place d’une administration efficace. La logistique, plus que tout autre raison, fait la force des armées de Louis XIV dans les débuts de son règne. Mais face à l’Europe entière dont les armées connaissent les mêmes améliorations, la France s’épuise. Le problème religieux interne et externe, le manque d’efficacité de la Marine, le recul des armées terrestres, la percée de la ceinture de fer et les difficultés financières de la France, amènent Louis XIV à renoncer à sa politique agressive ; il comprend alors la nécessité d’un équilibre européen. Avant cette paix, les officiers livrent de nombreux combats, entreprennent de nombreux sièges, et l’étude de leurs récits révèle un fort degré d’assimilation de l’art de la guerre
The way of thinking the war in France changes during the second half of the 17th century under the reign of Louis Le Grand. The main precepts of the war are well understood by the great officers: the importance of the surprise and the safety of the army are perfectly applied. All the officers are used to exploit their reactivity in order to benefit of any advantages, especially the psychological one. But their actions are often limited by logistic constraints, which remain the great weakness of the 17th century’s army in spite of the progress in this field. The administration created by Colbert and Louvois, and the progress that it carried out in men’s care, give the advantage to the French army at the beginning of the second half of the century. But all the nations in Europe make the same progress and the French resources decrease. The lack of money modifies the aggressive policy, but the religious considerations lead to strategic misjudgement. In the army, the poor efficiency of the Marine leads to a change of its main objective and consequently to its decline. Even on the battlefield, the French army give it away. The enemies bore the Vauban’s “ceinture de fer” and threat Paris but Villars‘s great victory show that the army and its officers can’t be totally defeated according to their high level of military reflexion. Soon the other nations accept the new vision of the Louis XIV: the European equilibrium
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Dupont, Vincent. "De la Belle Époque au putsch d'Alger, évolution politico-militaire d'une génération d'officiers français." Thesis, Amiens, 2018. http://www.theses.fr/2018AMIE0050.

Full text
Abstract:
Ce travail ambitionne de comprendre l'évolution d'une génération d'officiers français nés entre 1888 et 1898 et qui deviendront généraux en remontant aux origines de ces hommes, de l'éducation qu'ils reçurent, afin de saisir tout le relief de leurs engagements au cours de leur carrière militaire et plus largement de leur vie, jusqu'aux guerres de décolonisation où ils furent à la tête de l'armée française. Ces officiers ont en effet traversé une époque peu commune, celle du XXème siècle faite de crises politiques et militaires et plus directement de guerres où leur rôle devint de plus en plus important, contribuant à affirmer leur identité politique et militaire. Si quelques-uns d'entre eux ont encore des rues à leurs noms, étudier leur histoire et celle, moins connue, de beaucoup de leurs camarades, permet de saisir l'évolution de ce groupe d'individus sous un angle prosopographique, et d'éclairer à la fois l'Histoire du corps des officiers français au XXème siècle, mais aussi, plus largement, l'Histoire politico-militaire de la France à travers leur regard durant cette période
This work aims to understand the evolution of a French officers generation born between 1888 and 1898 and who will become generals going back to the origins of these men, the education they received, in order to grasp the full relief of their engagements during their military career and more widely in their lives, until the wars of decolonization where they were at the head of the French army. These officers have indeed gone through an unusual time, that of the 20th century made of political and military crises and more directly of wars where their role became more and more important, helping to assert their political and military identity. If some of them still have streets with their names, to study their history and that, less known, of many of their comrades, allows to grasp the evolution of this group of individuals from a prosopographic angle, and to illuminate both the history of the French officer corps in the 20th century, but also, more broadly, the politico-military history of France through their eyes during this period
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Villiers, Patrick. "Marine royale : corsaires et trafic dans l'Atlantique de Louis XIV à Louis XVI." Paris 1, 1990. http://www.theses.fr/1990PA010602.

Full text
Abstract:
Seignelay reconnut le premier qu'en dépit d'un budget suffisant, la marine de louis XV ne pouvait disposer d'une supériorité décisive en hommes et en vaisseaux sur les anglo-hollandais. Il paria alors sur l'innovation technique puis sur la stratégie périphérique. Après la défaite de La Hougue, Pontchartrain reconstruisit la flotte en gardant les mêmes choix. Le recours à la course ne fut qu'un élément complémentaire de la guerre de course. Ce n'est qu'à la fin de la guerre d’Espagne que la course et l'escorte des convois devinrent les missions essentielles de la marine. Sous Louis XV, Maurepas paria sur l'avance technologique pour compenser la supériorité numérique anglaise et réserva les vaisseaux à l'escorte des convois. Pendant la guerre de succession d’Espagne. Alors que louis XV refusa en 1749 le plan de reconstruction de Maurepas, les anglais, sous l'impulsion de Walpole réussissaient à disposer de trois vaisseaux pour un français. À partir de 1755, ils entreprirent de détruire méthodiquement la flotte, le commerce puis de conquérir les colonies françaises. La course française fut le dernier recours. L'arrivée de Choiseul ne put retourner la situation. Il imposa cependant un train de réformes indispensables mais la marine ne retrouva un budget suffisant qu'à partir de 1777. Après deux années d'hésitations la France opta pour une stratégie périphérique qui fut victorieuse à Yorktown
Seignelay was the first to admit that in spite of suffisant budget, Louis XIV's navy could not have more men and ships than the english and the dutch. So, he bet on technical innovations and resorted to peripherical strategy. After the defeat of la hougue, pontchartrain rebuilt the navy and kept same choices. Privateering was but a complementary element in a long time warfare. During the Spanish war of sucession, after four years of war with large fleet, financial difficulties drawed france to a systematicaly resulting to privateering and protection of convoys. During the regn of Louis XV, Maurepas bet on technological progress to make up for the English superiority in numbers an specialised the French navy to protecting convoys. In 1749, Louis XV refused Maurepas's reconstruction project. The English led by Walpole and Anson had a superiority of three ships to one and during the seven years war methodically destroyed the trade and the French colonies. Privateering then turned into a meager compensation. Choiseul's arrival allowed a first set of reforms but budgets were never sufficent until 1777. After two years of stratefic wawerings, France choose for a peripherical strategy including convoys and privateering which gave her the victory
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Ayats, Alain. "La défense des Pyrénées-catalanes françaises (1659-1681) : frontière politique et frontières militaires." Montpellier 3, 1990. http://www.theses.fr/1990MON30034.

Full text
Abstract:
En 1659, le traite des pyrenees, signe entre la france et l'espagne, donne a louis xiv les territoires catalans situes au nord des pyrenees. Jusqu'en 1668, la nouvelle province du roussillon est presque entierement abandonnee. Par le pouvoir royal. Louis xiv s'attache bien plus a proteger les frontieres du nord du royaume. Or, avec la guerre de devolution, la frontiere catalane est menacee. Plusieurs ingenieurs francais, dont clerville et vauban, visitent alors la province, et des travaux de fortification, modestes, s'engagent. Avec la guerre de hollande, les espagnols se montrent a nouveau menacants, et, jusqu'en 1675, le roussillon reste sur la defensive. En 1676, 1677 et 1678, une armee francaise, s'appuyant sur des places en etat satisfaisant, penetre en catalogne : le rapport de forces entre la france et l'espagne sur la frontiere des pyrenees catalanes est bouleverse. En 1678, la paix est signee entre les deux pays. Mais louis xiv songe aux fonflits futurs, et il veut non seulement que le roussillon soit invulnerable, mais encore qu'il puisse servir de point d'appui a une armee combattant en territorie espagnol. Aussi, en 1679, vauban visite une nouvelle fois la province. Aussitot s'engage une vaste campagne de travaux dans les places du roussillon. En 1681, a lieu la benediction de mont-louis. Le roussillon est desormais une porte ouverte sur la catalogne. Les guerres de la fin du regne de louis xiv le confirmeront
By the treaty of the pyrenees signed between france and spain in 1659, louis the fourteenth acquired the catalan territories located to the north of the pyrenees. Until 1668, the royal authority took no further interest in the new province of roussillon. Louis the fourteenth paid more particular attention to the protection of the frontier on the north of thekingdom. Now, with the war of devolution, the catalan frontier was threatened. At that time several french engineers, including clerville and vauban, visited the province and modest defense works were undertaken. With the war of holland, the spanish proved to be threatening again and, until 1675, roussillon was on its guard. In 1676, 1677 and 1678, a french army, resting on safe fortified places, entered catalonia : the balance of power between france and spain on the frontier of the catalan pyrenees was disturbed. In 1678, peace was signed between the two countries. But louis the fourteenth ghought of future conflicts, and he wanted to turn roussillon not only into an invulnerable place, but also into a supporting place for an army fighting on the spanish territory. So, once again, in 1679 vauban visited the province. Immediately a vast run of works was undertaken in the fortified plalces of rossillon. In 1681 the fortress of mont louis was consecrated. Henceforth roussillon became a door, wide open onto catalonia. The wars taking place at the and of the reign of louis the fourteenth would confirm it
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Lemaire, Jean-François. "Les blessés dans les armées napoléoniennes /." [S.l.] : Paris (34 rue Jacques-Louvel-Tessier, 75010) : J.-F. Lemaire ; Lettrage distribution, 1999. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb372182231.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Roulet, Annie Françoise. "Un aspect des rapports franco-vietnamiens : le formation de l'armée vietnamienne, 1948-1954." Université Robert Schuman (Strasbourg) (1971-2008), 1988. http://www.theses.fr/1988STR30013.

Full text
Abstract:
A la fin de 1948, la France a été obligée de créer le 1er bataillon vietnamien pour compenser la diminution des effectifs français. Les officiers supérieurs français étaient convaincus que seul le corps expéditionnaire, appuyé par les troupes vietnamiennes pouvaient battre le Viet Minh. Au cours des négociations, deux conceptions se sont affrontées: les français voulaient une armée vietnamienne qui soit un des maillons de l'union française, les vietnamiens voulaient une collaboration entre deux armées nationales. Parce que les effectifs français ne pouvaient pas augmenter, l'armée vietnamienne est devenue de plus en plus importante. Elle, est le pilier du plan Salan et du plan Navarre. En même temps, l'aide americaine est devenue fondamentale pour l'équipement des bataillons vietnamiens. Mais cette aide est dangereuse pour l'influence française puisqu' après la défaite de mai 1954, le gouvernement vietnamien préfère se tourner vers les américains
In the late of the 1948 's France had to, create the first vietnamien battalion to compensate the decrease of the french troops. Senor french officiers were convinced that, only the expeditionnary troops backed by vietnamien troops could beat Viet Minh. During the negociations there were two conceptions. French diplomats didn't want a national army and vietnamien diplomats wanted one. Since the number of french soldiers couldn't increase the vietnamien army took the main part, specialy with the salan 'splan and the navarre's one. At the same time, american help became fundamental for the equipement of the vietnamien battalions. On the other hand; this help became dangerous for the french influence in the area. After may 1954, the vietnamien governement preferd to deal with the american governement
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Cretin, Pascale. "La chirurgie militaire pendant les campagnes de Napoléon Bonaparte, d'après les mémoires du Baron Larrey." Lyon 1, 1988. http://www.theses.fr/1988LYO1M108.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography