To see the other types of publications on this topic, follow the link: Glutathion transferase.

Dissertations / Theses on the topic 'Glutathion transferase'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Glutathion transferase.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Petit, Elise. "Etude des Glutathion Transférases : caractérisation de la classe Kappa et rôle de ces enzymes dans l'hépatotoxicité des Thiopurines." Rennes 1, 2007. http://www.theses.fr/2007REN1B072.

Full text
Abstract:
Les Glutathion Tranférases (GST) constituent un système multienzymatique de détoxication. Elles sont impliquées dans la prévention , le développement des tumeurs et dans la réponse aux anticancéreux. Pendant ma thèse , je me suis intéressée à la GST de classe Kappa. Sa caractérisation nous a permis de mettre en évidence sa présence dans les mitochondries et les peroxysomes. Cette localisation particulière suggère que le GST Kappa pourrait avoir un rôle lié aux fonctions cellulaires de ces deux organites. Les GST étant en outre impliquées dans des phénomènes de résistance à des anticancéreux, je me suis également intéressée à l’hépatotoxicité des thiopurines. Nos résultats montrent que les cellules d’origine humaine sont moins sensibles à un traitement par les thiopurines que les hépatocytes de rat, bien que les composés provoquent une hépatoxicité. En conclusion le GST Kappa est présente dans les mitochondries et les peroxysomes et il pourrait y avoir une relation entre son activité et le métabolisme lipidique. Ce travail a également été l’occasion d’initier pour la première fois une étude sur les htiopurines dans les cellules hépatiques humaines
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Tea, Borany. "Rôle du système glutathion-glutathion-s-transférases dans la chimiothérapie anticancéreuse." Paris 5, 1997. http://www.theses.fr/1997PA05P079.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

AUDAN, ALAIN. "Status de l'acetyl- et de la glutathion-transferases chez les porteurs d'adenomes colo-rectaux : etude preliminaire." Nantes, 1994. http://www.theses.fr/1994NANT204M.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Evelo, Christoffel Theodorus Anthonius. "Toxicological stress indicators in human red blood cells changes in glutathione and glutathione S-transferase as biological markers for electrophilic and oxidative stress /." [Maastricht : Maastricht : Rijksuniversiteit Limburg] ; University Library, Maastricht University [Host], 1995. http://arno.unimaas.nl/show.cgi?fid=6632.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Arnoud, Françoise. "Intérêt de la glutathion-S-transférase alpha lors de l'hépatite chronique à transaminases normales et lors du suivi de greffe hépatique." Bordeaux 2, 1997. http://www.theses.fr/1997BOR2P052.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Landais, Florence. "Les glutathion s-transférases : étude de la GST mu chez les sujets sains et chez les alcooliques cirrhotiques." Bordeaux 2, 1990. http://www.theses.fr/1990BOR23023.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Lunel-Orsini, Cécile. "Réversion de l'amplification d'un gène codant une glutathion S-transferase : mécanismes et applications." Châtenay-Malabry, Ecole centrale de Paris, 1994. http://www.theses.fr/1994ECAP0347.

Full text
Abstract:
L’amplification génique est l'acquisition par les cellules de multiples copies d'une fraction de leur génome. Chez les mammifères, ce phénomène intervient seulement dans des tumeurs et constitue fréquemment un facteur pronostic défavorable. Contrôler ce processus en éliminant les cellules dans lesquelles il intervient ou en favorisant sa réversion constitue donc un enjeu important. Nous avons abordé ce problème dans des lignées de fibroblastes de hamster qui résistent à la coformycine par amplification intrachromosomique du gène codant la cible de ce composé, l'AMPdésaminase, et coamplifient une glutathion S-transferase (GST) de la famille mu. La surexpression de cette GST s'accompagne d'une sensibilité accrue à la buthionine sulfoximine (BSO), un inhibiteur de la biosynthèse du glutathion (GSH), ce qui a fourni un crible pour la sélection des révertants. La perte des copies géniques excédentaires se poursuit progressivement en l'absence de sélection jusqu'à l'élimination de l'allèle amplifié. Ce processus peut être induit par des inhibiteurs de la poly (ADP-ribose) polymérase, un enzyme du métabolisme de l’ADN. Ces inhibiteurs permettent donc de guérir des cellules de leur amplification indépendamment du contenu génique des domaines amplifiés. Certaines expériences ont exploité la sensibilité accrue au BSO des cellules surexprimant fortement une GST. La surexpression modérée d'une GST est une propriété fréquente des cellules tumorales qui peut être exploitée pour les éliminer sélectivement: une carence en GSH, induite spécifiquement dans ces cellules, augmente leur sensibilité à des agents antinéoplasiques (moutardes azotées). Nous avons défini des conditions de dosage du GSH par cryométrie en flux à l'aide du monochlorobimane, un substrat des GST. Ce composé permet de visualiser la carence induite dans les cellules qui surexpriment une GST particulière et permet ainsi de trier des cellules viables selon leur niveau d'expression en GST. Cette application parait intéressante pour prédire la réponse de cellules tumorales a des médicaments.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Habdous, Mohammed. "Place des glutathion S-transférases parmi les marqueurs biologiques de risques cardiovasculaires." Nancy 1, 2003. http://www.theses.fr/2003NAN12507.

Full text
Abstract:
Les Glutathion S-Transférases (GS1), enzymes polymorphes impliquées dans la conjugaison de composés électrophiles nocifs au glutathion, la cancérogenèse et la chimiorésistance aux agents anticancéreux, restent peu étudiées dans les pathologies cardiovasculaires. Récemment, plusieurs études suggèrent que les GST joueraient un rôle antioxydant potentiel protégeant les cellules concernées des dommages occasionnés par les radicaux libres. De plus, de nombreuses études épidémiologiques ont mis en évidence l'implication de certains variants allèliques de la GST dans le développement de plusieurs maladies liées à la consommation de tabac, à savoir les cancers et les maladies cardiovasculaires. Fort de ces constatations, nous avons adopté une approche raisonnée pour étudier les GST comme gènes candidats éventuels du risque cardiovasculaire. Nous avons commencé par développer, optimiser et automatiser une méthode spectrophotométrique mesurant l'activité GST sérique. Grâce à cette méthode, nous avons établi des limites de référence et montré pour la première fois que la prise des contraceptifs oraux augmente l'activité GST sérique. Nous avons ensuite examiné les interrelations potentielles entre l'activité GST sérique et trois importants indicateurs du statut antioxydant (superoxyde dismutase, glutathion peroxydase et statut antioxydant global (TAS)). Les résultats de cette étude ont montré que le mécanisme de défense cellulaire impliquant le système GST / GSH est indépendant des autres et que dans l'ensemble, ces mécanismes sembleraient agir en synergie. Enfm, chez des sujets sains, nous avons étudié les relations éventuelles entre les variants allèliques GST et les cytokines inflammatoires, à savoir l'interleukine- 6 (IL-6) et tumour necrosis factor alpha (INF-a). Les taux d'IL-6 sont négativement associés à l'allèle nul GSTTI*O. Inversement, les concentrations du TNF-a sont positivement associées à l'allèle nul GSTMI*O. L'hypothèse émise pour expliquer ces associations est que les variations des taux des cytokines pourraient être dues à des facteurs exogènes et/ou endogènes dont les effets seraient modulés par les GST. La consommation de tabac et d'alcool n'affecte pas les taux de ces cytokines suggérant que les associations trouvées possèderaient plutôt une origine endogène intimement liée aux fonctions biologiques remplies par les GST. Les fonctions de détoxication/bioactivation des substrats, la biosynthèse d'éicosanoi͏̈des pro- / anti-inflammatoires, l'inhibition des voies de signalisation intracellulaires pro- et anti-inflammatoires sont autant d'éléments qui pourraient expliquer les variations GST-dépendantes des taux des cytokines. Une nouvelle voie de recherche est ainsi ouverte qui explorera le rôle joué par les polymorphismes des GST dans les processus inflammatoires.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Bruhn, Claudia. "Untersuchungen zum genetischen Polymorphismus der humanen Biotransformationsenzyme Glutathion-S-Transferase T1-1 und Arylamin-N-Acetyltransferase 1." [S.l.] : [s.n.], 2000. http://deposit.ddb.de/cgi-bin/dokserv?idn=961698659.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Busch, Mirjam Dorothea. "Ischämie- und Reperfusionsschaden nach orthotoper Lebertransplantation am Schwein Glutathion-S-Transferase als Parameter zum Vergleich verschiedener Reperfusionsstrategien /." [S.l.] : [s.n.], 2004. http://deposit.ddb.de/cgi-bin/dokserv?idn=971082286.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Bruhn, Claudia. "Untersuchungen zum genetischen Polymorphismus der humanen Biotransformationsenzyme Glutathion-S-Transferase T1-1 und Arylamin-N-Acetyltransferase 1." Doctoral thesis, Humboldt-Universität zu Berlin, Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät I, 2001. http://dx.doi.org/10.18452/14582.

Full text
Abstract:
Die genetischen Polymorphismen der humanen Biotransformationsenzyme Glutathion-S-Transferase Theta 1 (GSTT1-1) und Arylamin-N-Acetyltransferase 1 (NAT1) wurden zu Beginn der neunziger Jahre entdeckt. Es besteht derzeit ein großes Interesse an Untersuchungen zur Häufigkeit der Allele, zu deren phänotypischen Konsequenzen und pharmakologisch-toxikologischer Relevanz. Für die Untersuchungen in dieser Arbeit standen die Blutproben von 314 gesunden, deutschen Probanden mit bekanntem GSTT1- und/oder NAT1-Genotyp zur Verfügung. Es wurden Methoden etabliert und validiert, um im Hämolysat die Reaktionsgeschwindigkeiten bei der Umsetzung des GSTT1-1-spezifischen Substrats Dichlormethan sowie des NAT1-spezifischen Substrats p-Aminobenzoesäure mit vertretbarem Laboraufwand zu bestimmen. In der vorliegenden Arbeit wurde eine vollständige Übereinstimmung zwischen der homozygoten GSTT1-Gendeletion und dem defizienten Phänotyp bei 19,3% der Individuen gefunden. Bei 80,7% der Probanden war durch Genotypisierung mindestens ein GSTT1*A-Allel identifiziert worden. Mit Hilfe der Phänotypisierung konnten in dieser Gruppe zwei Phänotypen, der intermediäre und der hoch aktive Phänotyp, voneinander abgegrenzt werden. Damit bestand der Vorteil der Phänotypisierung darin, eine trimodale Verteilung der GSTT1-1-Aktivität nachweisen zu können. Dies wurde in der vorliegenden Arbeit erstmalig in einer größeren deutschen Population gezeigt. Weiterhin wurden in dieser Arbeit untersucht, ob zwei Phosphonsäurediester des Glutathions, die sich als kompetitive bzw. nicht-kompetitive Hemmstoffe anderer GST-Isoenzyme erwiesen hatten, sowie der Arzneistoff Tactin, ein Medikament zur Behandlung des Mobus Alzheimer eine Hemmwirkung auf die GSTT1-1-vermittelte Umsetzung von Dichlormethan besitzen. Gegenwärtig sind 24 verschiedene NAT1-Allele bekannt, wobei einige davon sehr selten auftreten. In der hier verwendeten deutschen Population waren sechs NAT1-Allele identifiziert worden. In den Blutproben der 105 Probanden wurde die funktionelle Konsequenz dieser Allele bestimmt. In vorliegender Arbeit wurde erstmalig für einen homozygoten Träger des NAT1*15-Allels das Fehlen jeglicher Enzymaktivität nachgewiesen. Bezüglich der Häufigkeit der GSTT1-Gendefizienz sowie des NAT1*11-Allels wurden in vorliegender Arbeit zwischen europäischen, d.h. einander ethnisch nahestehenden Bevölkerungsgruppen statistisch signifikante Unterschiede gefunden.
The genetic polymorphisms of the glutathione S-transferase theta 1-1 (GSTT1-1) and the arylamine N-acetyltransferase 1 (NAT1) were found in the beginning of the 90's. There is a great interest in genotype-phenotype relations in individuals and in pharmacological and toxicological consequences of the polymorphisms. In this work, hemolysate of 314 healthy German volunteers was used for several genotyping and phenotyping methods. A concordance between the homozygous GSTT1 gene deletion and the enzyme deficiency in 27 of 140 individuals (19,3%)was found. In 80,7% of the volunteers a discrimination between intermediate and rapid metabolizers was possible in a German population for the first time. In addition it was proved, if the ex-vivo metabolism of dichloromethane, catalyzed by GSTT1-1, is inhibited by phosphono-analoga of glutathione or tacrine, a drug for treatment of Alzheimers' disease. The NAT1 polymorphism is characterized by several point mutations and deletions or insertions of oligonucleotides. 24 NAT1 alleles are known so far. In this work, the functional consequences of various NAT1 allele combinations in the genotypes of 105 individuals were determinated. There were found interethnic differences in the frequency of the NAT1*11 allele and the frequency of the homozygous gene deletion between the German and other Caucasien populations.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Perquin, Magali. "Etude épidémiologique et moléculaire des voies métaboliques associées au glutathion dans le cancer du sein." Nancy 1, 2000. http://www.theses.fr/2000NAN11322.

Full text
Abstract:
Thèse de doctorat en génie biologique et médicale. Les glutathion 5-transférases (GST) et peroxydases (GPX) associées à la glutathion réductase (GSSR) catalysent des réactions essentielles dans la prbtection des cellules contre les molécules toxiques comme les agents anticancéreux et les espèces réactives du stress oxydant. Centrées Sur le glutathion (GSH), les voies métaboliques ainsi composées sont activées dans la plupart des tumeurs et associées au phénotype résistant. Deux approches sont développées dans ce travail. 1)Une étude épidémiologique sur 41 patientes a permis de constater l'élévation des teneurs en glutathion et l'augmentation des activités associées dans le tissu mammaire cancéreux, améliorant nettement les conditions redox intracellulaires. Les nombreuses corrélations entre les composantes du système du GSH dans le sein non malade suggèrent une organisation hautement coordonnée, mais ayant totalement disparu dans le sein cancéreux. Les niveaux de GSH et des enzymes associées sont corrélés à divers facteurs pronostiques associés à la prolifération cellulaire, suggérant l'incidence de ces inductions dans la résistance et l'agressivité du cancer mammaire. 2)Une étude moléculaire a été menée sur des lignées d'adénocarcinome mammaire humain MCF-7 sensibles ou résistantes à la doxorubicine et à la vincristine. Les niveaux d'activité et d'expression des GST et GPX sont augmentés proportionnellement au degré de résistance, alors que la GSSR et les taux de glutathion suivent une évolution inverse. Nous avons focalisé notre attention sur le rôle de la GPX que nous avons induite sélectivement par le sélénium, mais sans amélioration visible de la protection antioxydante, et sur la sous-unité GSTT2, induite dans la lignée résistante à la vincristine et dont la région 5' régulatrice du gène a été isolée en vue d'étudier son expression. Le phénotype résistant résulterait donc de la modification concomitante de voies métaboliques parallèles distincte de la réponse adaptative précoce à un cytotoxique donné
Glutathione S-transferases (GST) and glutathione peroxidases, (GPX), together with glutathione reductase (GSSR) catalyse essential reactions for cell defence from toxic agents such as anticancer drugs and/or reactive oxygen species. With glutathione as the central component, this metabolic pathway is activated in most tumours and linked to resistant phenotype. Two approaches have been developed in this work. 1) An epidemiological study, on 41 patients, showed higher glutathione contents and an increase of the above-mentioned glutathione-dependent enzymes in the breast tumours, resulting in the improvement of the intracellular redox status. The numerous correlations between the components of the glutathione system observed only in non-cancerous breast suggest a highly coordinated and organised system that is disrupted in cancerous breast. The increased levels of GSH contents and its related enzymes activities are correlated with various prognostic factors linked to cell proliferation, suggesting the incidence of these inductions in resistance and tumour aggressiveness in breast cancer. 2) A molecular study was performed on human breast adenocarcinoma cell line MCF-7 sensitive or resistant to doxorubicin and/or vincristine. GST as well as GPX activities and expressions were increased according to cellular resistance levels, whereas GSSR and glutathione contents decreased. We focused on the one hand on the role of GPX, that we selectively induced with selenium, which nonetheless did not improve the antioxidative defence and, on the other hand, on GSTT2 subunit overexpressed in vincristine resistant cells and whose 5' regulatory gene region was isolated in order to further study its expression. Resistant phenotype could result from a concomitant variation of parai lei metabolic pathways, distinct from the early adaptive response to a defined cytotoxic agent
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Kammerscheit, Xavier. "Rôles des glutathion-S-transférases chez la cyanobactérie modèle Synechocystis PCC 6803 First in vivo Evidence That Glutathione-S-Transferase Operates in Photo-Oxidative Stress in Cyanobacteria From Cyanobacteria to Human, MAPEG-Type Glutathione-S-Transferases Operate in Cell Tolerance to Heat, Cold, and Lipid Peroxidation." Thesis, Université Paris-Saclay (ComUE), 2019. http://www.theses.fr/2019SACLS402.

Full text
Abstract:
Grâce à leur puissante photosynthèse, les cyanobactéries utilisent l’énergie solaire, le CO₂ atmosphérique et l’eau (même polluée) pour proliférer (elles colonisent la planète depuis 2 à 3 milliard d'années) et produire une grande partie de la biomasse et de l'oxygène (O₂) nécessaire à la chaîne alimentaire. Elles peuvent aussi être modifiées pour la production de composés d’intérêt (biocarburants, bioplastiques biodégradable, molécules anti-oxydantes…). Cependant, les cyanobactéries sont continuellement confrontées aux stress (brutales variations de lumière et de température, carence ou excès de métaux et minéraux…). Ainsi, l'analyse des réponses aux stress (notamment photo-oxydant généré par la photosynthèse) a donc un double objectif : (i) le premier, fondamental, vise à améliorer nos connaissances sur ces processus encore mal connus et (ii) le second, appliqué, vise à accroitre la tolérance des cyanobactéries aux stress et aux composés que l’on souhaite leur faire produire. Pour répondre à divers stress, les cyanobactéries ont inventé le « système glutathion », qui a été conservé par l'évolution jusqu’à l'homme. Ce système est basé sur le glutathion (GSH), un tripeptide qui peut se conjuguer sur de nombreux toxiques (grâce notamment aux enzymes glutathion-S-transférases (GST)) et sert de réducteurs à d'autres enzymes (glutarédoxines, glutathion peroxydases…). Pour analyser la redondance/sélectivité des GST, qui est mal connue, j'ai utilisé la cyanobactérie modèle Synechocystis PCC 6803 car elle est unicellulaire (pas de différenciation cellulaire et tissulaire), et elle possède un petit génome entièrement séquencé et facilement manipulable (grâce aux outils du laboratoire). Ma thèse décrit l'analyse des six GST de Synechocystis PCC 6803 (leurs orthologues sont présents chez la plante et l'homme) par une approche génétique (délétion/surexpression des gènes gst); physiologique (sensibilité/résistance à divers stress); et biochimique (dosage de molécules oxydantes, de glutathion et d'activité enzymatiques). Ainsi, j’ai démontré pour la première fois: (i) qu'une GST joue un rôle central dans la tolérance aux stress thermique et (ii) qu'une autre GST joue un rôle prépondérant dans la détoxication du méthylglyoxal, un métabolique toxique issus du catabolisme du glucose qui s'accumule dans les cellules diabétiques et dérègle leur fonctionnement. Ces résultats sont discutés au regard des connaissances actuelles sur les GST et leur classification dans le règne du vivant. Ils sont présentés dans trois manuscrits d'articles (un est soumis pour publication, deux sont en cours d'écriture)
Cyanobacteria are environmentally-crucial prokaryotes that perform the (plant-like) oxygen producing photosynthesis, which use solar energy to assimilate a huge amount of CO₂ and minerals to produce a huge amount biomass (and O₂) that sustain a large part of our food chain. Furthermore, cyanobacteria are increasingly studied for a future ecologically-responsible production of high-value chemicals (drugs, perfumes, biodegradable bioplastics, biofuels…). The realization of this important objective requires a better understanding of the cyanobacterial tolerance to stresses. Furthermore, in colonizing most waters and soils of our planet, cyanobacteria are inevitably challenged by environmental stresses triggered by drastic changes of sun light (the overstimulation of photosynthesis generates toxic oxygen reactive species) or availability of minerals nutrient and/or pollutants (heavy metals and pesticides). In response to these stresses cyanobacteria have developed various strategies including the key metabolite glutathione and the glutathione-dependent enzymes glutathione-S-transferases that have been conserved through evolution from (cyano)bacteria to human.During my thesis, I have used a combination of techniques (genetic, biochemistry and cell physiology) to decipher the role of the six GSTs of the model cyanobacterium Synechocystis PCC 6803. Very interestingly, I report that one GST (conserved in human) plays a crucial role in the detoxification of the methylglyoxal a toxic by-product of glucose catabolism that is involved in diabetes and neurological diseases. Another GST operates in the protection against heat (fever in human), cold and lipid peroxidation, while other Synechocystis GST are involved in photosynthesis and CO₂ assimilation. All these results are presented in three articles manuscripts (one already submitted for publication)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Leininger-Muller, Brigitte. "La conjugaison des xenobiotiques dans le cerveau : localisation de l'activité de deux enzymes et étude in vivo de l'élimination d'un glucuronide." Nancy 1, 1992. http://www.theses.fr/1992NAN10419.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Fabre, Jean-Michel. "Métabolisme hépatique et transplantation." Montpellier 1, 1994. http://www.theses.fr/1994MON1T013.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Borde-Chiché, Patricia. "Regulation in vitro du gene de la glutathion s-transferase p1-1 dans les cellules leucemiques humaines : role de la methylation du promoteur et du facteur de transcription ap-1 (doctorat : biologie structurale moleculaire et cellulaire)." Nancy 1, 2000. http://docnum.univ-lorraine.fr/public/SCD_T_2000_0309_BORDE-CHICHE.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Pageaux, Georges-Philippe. "Analyse des facteurs de fonctionnement du greffon et des complications après transplantation hépatique." Montpellier 1, 1998. http://www.theses.fr/1998MON1T027.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Flamant, Cyril. "Mucoviscidose et système oxydant / anti-oxydant : étude de gènes modificateurs." Paris 6, 2005. http://www.theses.fr/2005PA066297.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Deroy, Aurélie. "Évolution et adaptation des champignons saprophytes : les systèmes impliqués dans la dégradation du bois chez Trametes versicolor." Thesis, Université de Lorraine, 2015. http://www.theses.fr/2015LORR0169/document.

Full text
Abstract:
Le bois représente une des ressources en polymères les plus abondantes de l’écosystème terrestre. Les champignons dégradant la matière lignocellulosique jouent un rôle important dans le cycle du carbone. Ils présentent un fort intérêt au niveau biotechnologique en particulier pour la production d’enzymes. Parmi les champignons saprophytes, ceux de la classe des Agaricomycota sont particulièrement intéressants puisqu’ils possèdent la capacité de dégrader les différents composés du bois : cellulose, hémicelloloses et lignine. De plus, ces champignons ont développé un système de détoxication impliquant des enzymes telles que les glutathion transférases (GST). Celles-ci sont impliquées dans la dégradation de composés potentiellement toxiques générés lors de la dégradation du bois mais également la dégradation de xénobiotiques. L’étude des systèmes extracellulaires et intracellulaires de Trametes versicolor impliqués dans les processus de décomposition du bois, décrite dans ce manuscrit, avait pour objectif d’identifier les facteurs moléculaires impliqués dans l’adaptation des champignons à leur environnement. Les approches pluridiciplinaires mises en œuvre lors de cette thèse ont permis d’identifier une variabilité phénotypique intraspécifique chez une dizaine de souches de T. versicolor, cette variabilité semblant être liée à la nature de l’essence ligneuse d’origine de ces souches. De plus, les travaux réalisés sur les GSTs apparteant aux classes oméga et GHR ont contribué à améliorer nos connaissances sur l’implication de cette famille multigénique dans l’adaptation des champignons xylophages à leur mode de vie
Wood is one of the most abundant polymer resources of the Earth’s ecosystem. Wood decaying fungi play an important role in the carbon cycle. They have a strong interest in biotechnology level in particular for the production of enzymes. Among the saprophytic fungi, those of the class of agaricomycota are particularly studied since they possess the ability to degrade varous compounds from wood : cellulose, hemicelluloses dand lignin. In addition, these fungi have developed a detoxification system involving enzymes such as glutathione transferases (GST). These latter are involved in degradation of wood but also in the degradation of xenobiotics. In this manuscript, the study of extracellular and intracellular system from Trametes versicolor, involved in wood decay process is described, the main goal being to identify the molecular factors involved in adaptation of the to their environment. Multidisciplinary approaches used in this PhD led to identification of an intraspecific phenotypic variability among ten strains of T. versicolor, this variability appearing to be related to the tree species where these strains have been isolated. Moreover, the work done on GSTs belonging to GHR and omega classes have improved our knowledge of the involvement of this gene family in adaptating the wood decayers to thrit lifestyle
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Kopps, Silke [Verfasser], Klaus [Akademischer Betreuer] Golka, and Thomas [Akademischer Betreuer] Brüning. "Genotyp der Glutathion-S-Transferase P1 bei Harnblasenkarzinompatienten mit angezeigter Berufskrankheit BK 1301 / Silke Kopps. Gutachter: Klaus Golka ; Thomas Brüning." Bochum : Ruhr-Universität Bochum, 2015. http://d-nb.info/1079843590/34.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Guemouri, Laïla. "Enzymes du métabolisme du glutathion, des radicaux libres et des peroxydes : développements analytiques et étude de variabilité en physiopathologie humaine ; effets des médicaments et de l'alcool." Nancy 1, 1991. http://www.theses.fr/1992NAN10468.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Ivanoff, Nathalie. "Liposomes multilamellaires vecteurs de l'antigene rsm28 gst (schistosoma mansoni 28 kda glutathion s-transferase recombinante ) pour une vaccination par voie muqueuse." Lille 2, 1996. http://www.theses.fr/1996LIL2T008.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Corrigall, Anne Vint. "Human glutathione S-transferases : characterization, tissue distribution and kinetic studies." Doctoral thesis, University of Cape Town, 1988. http://hdl.handle.net/11427/27205.

Full text
Abstract:
In this study the purification of human basic and near-neutral liver, and human basic and acidic lung glutathione S-transferases (GSH S-T) was undertaken. Purification of the basic and near-neutral GSH S-T was achieved using a combination of affinity chromatography, chromatofocusing and immunoaffinity chromatography. Affinity and ion exchange chromatography were employed in the purification of the basic and acidic lung forms. The purified proteins had similar physicochemical characteristics to the GSH S-T purified by others. The binding of 1-chloro-2,4-dinitrobenzene (CDNB) to the 3 classes of human GSH S-T, viz. basic, near-neutral and acidic and the effects of such binding, if any, were examined. Human acidic lung GSH S-T is irreversibly inactivated by CDNB in the absence of the co-substrate glutathione (GSH). The time-dependent inactivation is pseudo-first order and demonstrates saturation kinetics, suggesting that inactivation occurs from an EI complex. GSH protects the enzyme against CDNB inactivation. In contrast, the basic and near-neutral GSH S-T are not significantly inactivated by CDNB. Incubation with [¹⁴C]-CDNB indicated covalent binding to all 3 classes of GSH S-T. When the basic and acidic GSH S-T were incubated with [¹⁴C]-CDNB and GSH, cleaved with cyanogen bromide, and chromatographed by HPLC, a single peptide fraction was found to be labelled in both classes. Incubation in the absence of GSH yielded 1 and 2 additional labelled peptide fractions for the basic and acidic transferases, respectively. These results suggest that while CDNB arylates all 3 classes of human GSH S-T, only the acidic GSH S-T possesses a specific GSH-sensitive CDNB binding site, which when occupied leads to time-dependent inactivation of the enzyme. The tissue distribution and localization of the 3 classes of human GSH S-T in normal and tumour tissue was examined. Antibodies to representatives of the 3 classes were raised in rabbits, and radial immunodiffusion employed to quantitate their concentrations in the cytosol of 18 organs from 9 individuals. The data provide the first direct, quantitative evidence for the inter-individual and inter-organ variation suggested by earlier workers. The absence of the near-neutral GSH S-T in 5 of the 9 individuals studied confirms an earlier suggestion of a "null" allele for this transferase. Basic and acidic GSH S-T (apart from in a single liver), were always present. Near-neutral GSH S-T, when present, were found in all tissues examined. The marked inter-organ and inter-individual variation observed in this study may explain individual and organ susceptibility to drugs, toxins and carcinogens. The immunohistochemical localization of the 3 classes of GSH S-T reveals important differences in their localization, and may provide insight into their functions in various organs and tissues.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Hervé, Maxime. "La glutathion S-transférase de 28kDa du schistosome : une enzime candidat vaccinal à l'interface des relations entre le parasite et le système immunitaire." Lille 2, 2002. http://www.theses.fr/2002LIL2MT11.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

OULDELHKIM, MOSTAFA. "Role eventuel de la glutathion-s-transferase type placentaire (gst-p) pendant l'hepatocancerogenese chimique : etude in vivo et en culture de cellules." Paris 7, 1990. http://www.theses.fr/1990PA077075.

Full text
Abstract:
Depuis une vingtaine d'annees, de nombreux travaux ont demontre le role du phenobarbital (pb) comme promoteur dans le processus de cancerogenese hepatique in vivo. Le pb ainsi utilise provoque des modifications phenotypiques spectaculaires au niveau du foie de rat. La gst-p qui est une isoenzyme (sous-unite 7) des glutathion-s-transferases totales, a ete impliquee dans le processus d'hepatocancerogenese. L'expression de ce nouveau marqueur nous a semble interessante pour apprehender les mecanismes cellulaires et moleculaires de l'hepatocancerogenese chimique. A titre de reference, nous avons compare, au cours du temps l'evolution de la gst-p a celle de la gamma-glutamyl-transpeptidase (ggt), marqueur enzymatique de choix caracteristique du phenotype preneoplasique et neoplasique dans le foie de rat. Au cours des etudes in vivo a long terme, nous avons montre chez le rat que l'administration prolongee du pb apres le protocole de solt et farber (den+2-aaf+(hp ou ccl#4)+pb): groupe ipb) provoque des perturbations histologiques et cellulaires plus importantes que chez le groupe qui ne recoit pas le pb (groupe irb). Si la ggt a presente une augmentation au cours du temps chez le groupe ipb par rapport au groupe irb, elle demeure neanmoins fluctuante. Par contre, la gst-p a fait preuve d'une stabilite d'expression des que son maximum a ete atteint et elle ne semble pas etre influencee par le pb. Nous avons egalement observe sur des coupes de foie, au cours de nos experiences in vivo a court terme, des lesions positives pour l'expression de la gst-p et negatives pour celle de la ggt. La gst-p serait donc exprimee tres precocement alors que la ggt serait induite plus tardivement. Ainsi ces resultats suggerent que la gst-p serait un indicateur precoce des lesions induites par les hepatocancerogenes, alors que la ggt serait un indicateur de ces memes lesions qui s'exprimerait plus tardivement et/ou fluc
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Pajaud, Julie. "Rôle modulateur de la glutathion transférase Pi dans la prolifération et la mort des cellules normales et transformées." Thesis, Rennes 1, 2013. http://www.theses.fr/2013REN1S175/document.

Full text
Abstract:
L'expression élevée de la GSTP1 est fréquemment observée dans les cancers et est positivement corrélée à la résistance aux chimiothérapies. Cette enzyme de détoxication de phase II peut aussi réguler l'activité de protéines comme JNK et TRAF2 et, par conséquent, peut moduler les voies de prolifération et de mort cellulaire. Ce projet a donc consisté à étudier le rôle de la GSTP1 dans la prolifération des hépatocytes normaux ou transformés. L'étude de la régénération hépatique chez des souris Gstp1/2‐/‐ a permis de démontrer le rôle des protéines GSTP1 et GSTP2 dans le contrôle de la progression des hépatocytes normaux dans le cycle cellulaire. Après hépatectomie partielle chez les souris Gstp1/2‐/‐, une diminution importante du nombre d'hépatocytes dans les phases S, G2 et M est observée comparativement à des foies de souris contrôle. Cette réduction est associée à des retards d'expression de protéines impliquées dans l'initiation de la prolifération, le contrôle du point de restriction dépendant des mitogènes et dans la transition G1/S. Ces modifications sont associées à une réduction de l'expression de TRAF2 et de l'activation de JNK et ERK, alors que les taux de p21 et de p53 sont élevés. Parallèlement, un décalage dans l'expression d'enzymes qui régulent l'homéostasie redox et participent à l'activation des MAPK est observé. L'utilisation de cellules cancéreuses de différentes origines dont le foie, a également permis de corréler l'absence de GSTP1 à une diminution de prolifération cellulaire sans altération de la suivie cellulaire. Cependant dans ces conditions, nous observons une augmentation de l'expression de TRAF2, pJNK, pATF2, ATF3 associée à une induction de p21. Nous avons également montré que les effets de la GSTP1 sur la prolifération cellulaire sont régulés par l'activation de JNK. L'évidence du lien entre l'expression de la GSTP1 et la prolifération hépatocytaire nous a conduit à analyser l'expression d'enzymes de détoxication dans des carcinomes hépatocellulaires (CHC) et nous avons constaté une induction d'expression de GSTP1 dans le tissu péritumoral des CHC par rapport au foie normal
Increased GSTP1 expression is frequently observed in cancers and is positively correlated with chemotherapy resistance. This phase II detoxifying enzyme can also regulate JNK and TRAF2 activities and, consequently, can modulate proliferation and cell death pathways. This project aimed at studying the role of GSTP1 during proliferation in normal and transformed hepatocytes. Liver regeneration study in Gstp1/2‐/‐ mice showed the involvement of GSTP1 and GSTP2 proteins in the cell cycle progression control of normal hepatocytes. After partial hepatectomy in Gstp1/2‐/‐ mice, the number of cells in S, G2 and M phases was decreased compared to livers of wildtype mice. This reduction is associated with the delay in the expression of proteins involved in proliferation initiation, mitogen restriction point control and G1/S transition. These modifications are associated with the decrease in TRAF2 expression and the activation of JNK and ERK, whereas p21 and p53 levels are high. Furthermore, expression of enzymes involved in redox homeostasis and MAPK activation is delayed. Study of cells derived from various cancers, including HCC, highlighted a correlation between low expression of GSTP1 and decrease in cell proliferation without cell survival alteration. However in these conditions, we observed the increase in TRAF2, pJNK, pATF2 and ATF3 expression together with the induction of p21. We also showed that GSTP1 effects are regulated by JNK activation. These results showed a link between GSTP1 expression and hepatocyte proliferation and led us to investigate the GSTP1 expression in HCC. We noticed an induction of GSTP1 expression in peritumoral tissue compared to normal liver
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Pégeot, Henri. "Étude des gluthation transférases de la classe Phi du peuplier (Populus trichocarpa) : caractérisation structurale, enzymatique et recherche de molécules cibles." Thesis, Université de Lorraine, 2015. http://www.theses.fr/2015LORR0242/document.

Full text
Abstract:
Les glutathion transférases (GSTs) constituent une famille multigénique d’enzymes présentes dans les trois domaines du vivant. Cette présence ubiquitaire souligne l’origine sans doute très ancienne de ces enzymes ainsi que des fonctions fondamentales conservées au cours de l’évolution. Ces enzymes sont impliquées notamment dans la détoxication cellulaire de molécules toxiques et dans le métabolisme secondaire. Les analyses phylogénétiques regroupent les GSTs des organismes photosynthétiques au sein de quatorze classes qui peuvent être séparées en deux grands groupes selon le résidu catalytique : les GSTs à sérine catalytique qui possèdent des activités de conjugaison du glutathion (GSH) et/ou peroxydase tandis que les GSTs à cystéine catalytique présentent des activités thioltransférase, déshydroascorbate réductase et de déglutathionylation. Les GSTs à sérine catalytique de la classe Phi (GSTF) sont présentes chez les organismes photosynthétiques et certains basidiomycètes. Chez les plantes, cette classe comprend un nombre de gènes plus important que les autres classes de GSTs. Ceux-ci sont parmi les plus régulés en réponse à divers stress et ils ont été fortement étudiés chez les plantes céréalières en raison de l’activité de détoxication des herbicides des protéines correspondantes. Pourtant, à quelques exceptions près, les rôles physiologiques des GSTFs restent inconnus et la redondance d’isoformes dans cette classe reste incomprise. Par des approches moléculaires, biochimiques et structurales, l’analyse structure-fonction des huit GSTFs de l’arbre modèle Populus trichocarpa a été réalisée au cours de cette thèse. L’analyse phylogénétique des GSTFs chez les organismes photosynthétiques a montré que cette classe est apparue au moment de l’apparition terrestre des végétaux et que différents groupes pouvaient être identifiés avec des motifs catalytiques distincts. L’analyse transcriptionnelle a montré que les gènes relatifs aux GSTFs de peuplier sont principalement exprimés dans les fleurs femelles, les pétioles et les fruits. Certains aspects du mécanisme réactionnel ont été caractérisés en déterminant notamment les paramètres cinétiques et d’interaction des huit GSTFs et de plusieurs variants mutés pour des résidus clés vis-à-vis de substrats modèles. Les structures de cinq des huit GSTFs ont été résolues et ces protéines dimériques adoptent un repliement GST canonique et des spécificités structurales au niveau du site actif ont pu être observées. De plus, au regard de la capacité des orthologues des GSTFs à lier des hormones et des flavonoïdes ainsi que de l’expression récurrente des GSTFs de peuplier dans les fruits et les fleurs femelles, deux organes riches en ces molécules, il peut être supposé qu’elles ont aussi des propriétés de type ligandine. Des résultats préliminaires ont également été obtenus pour la recherche de substrats physiologiques à partir de métabolites extraits de différents organes de peuplier. A terme, l’identification de ces substrats permettra de déterminer le mode d’action (catalytique vs ligandine) de chaque enzyme et d’identifier clairement les fonctions in planta de ces enzymes
Glutathione transferases (GSTs) belong to a multigenic family whose presence in most eukaryotes, prokaryotes and archaea reflects their widespread nature and very likely important functions. These enzymes represent a major group of enzymes involved in xenobiotic detoxification and secondary metabolism. From the most recent genomic and phylogenetic analyses, the GST family is subdivided into 14 classes that can be separated into two main groups based on the catalytic residue which is either a serine (Ser-GST) or a cysteine (Cys-GST). Ser-GSTs usually catalyze glutathione (GSH) conjugation and/or peroxide reduction. On the other hand, Cys-GSTs cannot perform GSH-conjugation reactions but instead catalyze thiol-transferase, dehydroascorbate reductase and deglutathionylation reactions. Ser-GSTs from the Phi class (GSTF) are present in photosynthetic organisms and some basidiomycetes. This class is composed of a large number of genes compared to other GST classes which are amongst the most stress-inducible. The corresponding proteins have been extensively studied in crops with regard to their detoxification activities toward herbicides. However, with a few exceptions, very little is known about their roles in planta and it is not well understood why this class has expanded. By combining molecular, cellular, biochemical and structural approaches, the eight isoforms from the model tree Populus trichocarpa have been characterized during this PhD project. Phylogenetic analysis of GSTFs in the green lineage shows that the apparition of this class is concomitant with the appearance of terrestrial plants and that different groups can be distinguished based on the active site signature. RT-PCR analysis of the eight isoforms of GSTFs showed that transcripts mostly accumulate in female flowers, petioles and fruits. Some aspects of the reaction mechanism have been characterized by determining kinetic parameters of the eight poplar GSTFs and of several mutated variants for key residues towards model substrates. The structures of five GSTFs have been solved and these dimeric proteins display a typical GST fold but specificities have been observed at the catalytic site level. Moreover, considering the demonstrated capacity of GSTF orthologs to bind hormones, anthocyanins or flavonoids, and the consistent high expression of poplar GSTFs in female flowers and fruits, two organs rich in these molecules, we speculate that they may also possess ligandin properties. Preliminary results have been obtained regarding the nature of the substrates in various poplar organs by analyzing protein thermostability in the presence of putative ligands. In order to assess whether a functional redundancy between poplar Phi GSTs exists and to identify their mode of action (catalytic vs ligandin functions), we started to isolate and identify physiological substrates
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Goold, Richard David. "The glutathione S-transferases : kinetics, binding and inhibition." Doctoral thesis, University of Cape Town, 1989. http://hdl.handle.net/11427/27175.

Full text
Abstract:
The glutathione S-transferases are a group of enzymes which catalyse the conjugation of reduced glutathione with a variety of electrophilic molecules, and they are therefore thought to play a major role in drug biotransformation and the detoxification of xenobiotics. The cytosolic GSH S-transferase isoenzymes of rat, man and mouse have been assigned to three groups, Alpha, Mu and Pi, based on N-terrninal amino acid sequences, substrate specificities, immunological cross-reactivity and sensitivities to inhibitors. The kinetic mechanism of the GSH S-transferases is controversial, due to the observation of non-Michaelian (non-hyperbolic) substrate-rate saturation curves. The most detailed investigations of the steady-state kinetics of glutathione S-transferase have been performed with isoenzyme 3-3 (class Mu) and the substrate 1,2-dichloro-4-nitrobenzene (DCNB). Explanations for the apparently anomalous non-hyperbolic kinetics have included subunit cooperativity, steady-state mechanisms of differing degrees of complexity and the superimposition of either product inhibition or enzyme memory on these mechanisms. This study has confirmed the biphasic kinetics for isoenzyme 3-3 with DCNB and shown non-hyperbolic kinetics for this isoenzyme with 1-chloro-2,4-dinitrobenzene (CDNB) and for isoenzyme 3-4 with DCNB and CDNB. It is proposed that the basic steady-state random sequential Bi Bi mechanism is the simplest mechanism sufficient to explain the non-hyperbolic kinetics of GSH S-transferases 3-3 and 3-4 under initial rate conditions. Neither more complex steady-state mechanisms nor the superimposition of product inhibition or enzyme memory on the simplest steady-state mechanism are necessary.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Schnekenburger, Michael Trentesaux Chantal. "Régulation de l'expression de la glutathion S-transférase P1-1 au cours de la différenciation de la lignée leucémique humaine K562." [S.l.] : [s.n.], 2004. http://scdurca.univ-reims.fr/exl-doc/GED00000075.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Susok, Laura [Verfasser], Thilo [Gutachter] Gambichler, and Christiane [Gutachter] Szliska. "Der Glutathion S-Transferase T1 Genotyp als Biomarker für Lymphopenien bei Psoriasis-Patienten unter Fumarsäureester-Behandlung / Laura Susok ; Gutachter: Thilo Gambichler, Christiane Szliska." Bochum : Ruhr-Universität Bochum, 2017. http://d-nb.info/1138835749/34.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Duvoix, Annelyse. "Régulation transcriptionnelle de la glutathion S-transférase P1-1 via AP-1 et NF-kB dans les cellules leucémiques humaines@ : effet inhibiteur des agents chimiopréventifs d'origine naturelle." Nancy 1, 2003. http://docnum.univ-lorraine.fr/public/SCD_T_2003_0248_DUVOIX.pdf.

Full text
Abstract:
La glutathion S-Transférase Pl-1 (GSTP1-1), impliquée dans la conjugaison de composés électrophiles au glutathion, la cancérogénèse et le développement de résistances aux anticancéreux, reste peu étudiée dans 16' cas des leucémies humaines en ce qui concerne l'expression du gène ainsi que des voies de transduction du signal impliquées. Dans une étude précédente, notre équipe a montré l'importance du site AP-l en tant que régulateur du promoteur minimal de la GSTP1-l. Pour ce travail, nous montrons dans un premier temps que des inducteurs typiques d'AP-l comme l'ester de phorbol TPA ou les mét1!. Ux lourds n'induisent pas l'expression de l'ARNm de la GSTPl-l dans la lignée leucémique K562. Par contre, nous confirmons l'importance de c-Jun, c-Fos et de la voie de signalisation menant à l'induction de AP-l dans la régulation de l'expression de la GSTPl-l. La plupart des gènes régulés par AP-l étant aussi régulés par NF-KB, nous avons décidé de vérifier le rôle de ce facteur dans la régulation de la GSTPl-l dont l'ARNm est inductible au TNFa. Grâce à un outil informatique, nous avons pu découvrir la présence d'un site NF-KB qui fixe les sous-unités p50 et p65 de NF-KB en réponse à un traitement au TNFa. Des expériences de co-transfections nous ont permis de compléter nos études en prouvant que la voie de signalisation NF-KB est bien impliquée dans la régulation de la GSTP1-1. Finalement, nous avons démontré l'efficacité d'agents chimiopréventifs, grâce à l'utilisation de la curcumine dont nous démontrons ici la capacité d'inhiber l'expression de la GSTPl-l en bloquant la fixation d' AP-l et de NF-KB tout en induisant l'apoptose dans les cellules leucémiques K562. Nous avons élargi nos résultats vers à l'utilisation d'autres agents chimiopréventifs dont la capsaicine et l'émodine. En résumé, nos résultats montrent que la GSTPl-l est régulée par les facteurs de transcription AP-l et NF-KB et inhibée par des agents chimiopréventifs qui présentent un intérêt potentiel pour de nouvelles thérapies anti-cancéreuses.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Magnard, Clémence. "Approche fonctionnelle de la protéine codée par le gène de prédisposition au cancer du sein BRCA1 : identification de partenaires protéiques de sa région carboxy-terminale BRCT." Lyon 1, 2002. http://www.theses.fr/2002LYO1T049.

Full text
Abstract:
Mon sujet de thèse a pour objet la protéine codée par le gène majeur de prédisposition au cancer du sein BRCA1. Lorsque j'ai débuté ma thèse, cette protéine étudiée depuis peu semblait impliquée dans différents mécanismes cellulaires tels le contrôle du cycle cellulaire, la différenciation et la réparation de l'ADN. Afin de préciser son rôle biologique, l'objectif de mon travail a été de rechercher des partenaires protéiques de l'un de ses domaines fonctionnels connus : le domaine BRCT (BRCA1 c-terminus). La technique de cosédimentation de lysats cellulaires avec des protéines de fusion à la GST m'a permis d'identifier un premier partenaire majeur du domaine BRCT de la protéine Brca1 murine. Il s'agit d'une protéine cytoplasmique, l'acétyl-coA carboxylase a, enzyme clé du métabolisme des acides gras. L'interaction de l'ACCa avec BRCA1 a été confirmée in vitro et in vivo, et est conservée chez la souris et chez l'homme. J'ai également pu montrer que la présence simultanée des deux modules du domaine BRCT est requise pour la liaison de l'ACCa sur BRCA1, et que des mutations prédisposant au cancer situées dans cette région abolissent l'interaction de BRCA1 avec l'ACCa. Un criblage en deux-hybride chez la levure m'a également permis d'isoler neuf partenaires potentiels du domaine BRCT de Brca1. A ce jour, l'interaction de trois d'entre eux avec la protéine BRCA1 a pu être confirmée in vitro et in vivo. Il s'agit de la protéine de liaison aux queues poly(A) des ARN messagers PABP, du répresseur de la traduction NAT1 ou eIF4G2 et de la protéine à empreinte parentale PEG10. Au total, l'identification de ces partenaires de la protéine BRCA1 dévoile des facettes inattendues de sa fonction et ouvre de nouvelles perspectives pour l'étude de l'implication de BRCA1 dans la tumorigenèse de la glande mammaire.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Bruhn, Claudia [Verfasser], H. H. [Gutachter] Borchert, J. [Gutachter] Brockmöller, and M. F. [Gutachter] Melzig. "Untersuchungen zum genetischen Polymorphismus der humanen Biotransformationsenzyme Glutathion-S-Transferase T1-1 und Arylamin-N-Acetyltransferase 1 / Claudia Bruhn ; Gutachter: H.-H. Borchert, J. Brockmöller, M. F. Melzig." Berlin : Humboldt-Universität zu Berlin, 2001. http://d-nb.info/1207660337/34.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Vuković, Vedran. "Calculs électrostatiques rapides dans l'analyse énergétique : Développement de la méthode, applications aux études de cristaux organiques et organométalliques et de complexes protéine/ligand." Electronic Thesis or Diss., Université de Lorraine, 2021. http://www.theses.fr/2021LORR0163.

Full text
Abstract:
La nature électrostatique des atomes est généralement prise en compte pour explorer les interactions intermoléculaires. Le modèle multipolaire de Hansen-Coppens est largement utilisé pour obtenir une description détaillée de la distribution des électrons. Il s'agit donc d'un point de départ pour étudier le comportement de systèmes chimiques. Le choix du système donne accès à des informations microscopiques qui permettent d'élucider les propriétés des matériaux à l'échelle macroscopique. L'une de ces propriétés est l'énergie d'interaction électrostatique, qui indique la force avec laquelle deux charges s'attirent ou se repoussent. Le modèle multipolaire donne une image claire de la distribution des charges à l'intérieur des molécules. Les énergies obtenues à partir de ce modèle sont plus fiables que celles provenant de méthodes traditionnelles (comme les charges ponctuelles). Des méthodes existent déjà pour calculer l'énergie d'interaction électrostatique à partir du modèle multipolaire, mais leur point faible est qu'elles prennent du temps pour calculer les intégrales sous-jacentes. La méthode discutée dans cette thèse (potentiel analytique exact / moments pseudo-multipolaires, aEP/pMM) propose une intégration analytique rapide à la place de l'intégration numérique de l'ancienne méthode. Cette nouvelle méthode a été intégrée dans le programme Charger. Le gain de vitesse provient du remplacement d'une cubature 3D par une intégrale unidimensionnelle, grâce aux propriétés mathématiques du modèle multipolaire. Ce gain varie d'un facteur 4 à 200, et les énergies résultantes sont presque indiscernables de celles obtenues par l'ancienne méthode. L'objectif était également d'estimer le potentiel de Charger en termes d'application. Il a été testé sur des complexes protéine-ligand, des molécules organiques et des complexes métal-organique impliquant de nombreux éléments des trois premières rangées du tableau périodique. Un complexe organométallique contenant des atomes de nickel dans son cœur a également été analysé. Dans toutes ces applications, Charger domine sur l'ancienne approche en termes de temps de calcul, tout en conservant une précision exceptionnelle. L'analyse du complexe protéine/ligand a permis de distinguer les environnements favorables et défavorables à la fixation du ligand. Elle a également révélé un candidat possible à la mutation qui confère un pouvoir prédictif à l'approche Charger. Le complexe métal-organique contenait un contact particulier que Charger a aidé dans sa caractérisation. Il a également permis le calcul de l'énergie électrostatique de la maille cristalline pour un composé organique et un composé organométallique. L'auteur espère que la nouvelle approche aEP/pMM recevra un accueil positif et contribuera à de nombreuses découvertes dans divers domaines qui reposent sur la modélisation moléculaire
One usually considers the electrostatic nature of atoms to explore intermolecular interactions. The Hansen-Coppens multipolar model is widely used to bring a detailed view of electron distribution on an atomic scale. It is thus a common starting point to investigate chemical behaviour of selected systems, giving access to microscopic insights that elucidate material properties on the large scale.One such property is the electrostatic interaction energy, which tells how strongly two charges attract or repel each other. The multipolar model brings forward a clear picture of charge distributions inside molecules, so a calculation of electrostatic energy based on it provides a better estimate than by using traditional methods (simplifications like point charges). The methods already exist to calculate electrostatic interaction energy, but their weak point is that they take their time to calculate the underlying integrals.The method discussed in this thesis (analytical exact potential / pseudo-multipolar moments, aEP/pMM) replaces the slow numerical integration inherent to the older method with analytical integration. It was integrated in the program Charger. The boost of speed comes from replacing a 3D cubature with a one-dimensional integral, due to favourable mathematical properties of the underlying multipolar model. The improvement in speed goes from 4 to 200 times, and the resulting energies are almost indistinguishable from those obtained by the older method.The goal was also to see how wide one can cast the net of this new Charger approach. It was tested on protein/ligand complexes, organic molecules and metal-organic complexes involving many elements of the first three rows in the periodic table. It was also applied on an organometallic complex containing nickel atoms in its core. In all of these applications, Charger reigned supreme over the old approach in terms of computational time, while guarding exceptional accuracy.The application on the protein/ligand complex pointed to residues which are the major contributors and detractors to ligand binding. It also revealed a possible mutation candidate that could show the predictive power of the Charger approach. The metal-organic complex contained a peculiar contact: Charger helped to characterise it. Charger also unveiled the electrostatic energy of crystal packing for an organic and an organometallic compound. The author hopes that the new aEP/pMM approach will encounter a positive reception and contribute to many an interesting finding across various fields that rely on molecular modeling
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Sylvestre-Gonon, Elodie. "Caractérisation biochimique et structurale de quelques glutathion transférases de la classe Tau d'arabette (Arabidopsis thaliana) et de peuplier (Populus trichocarpa)." Electronic Thesis or Diss., Université de Lorraine, 2020. http://www.theses.fr/2020LORR0253.

Full text
Abstract:
Les glutathion transférases (GSTs) constituent une famille multigénique d’enzymes ubiquitaires impliquées notamment dans la détoxication des xénobiotiques et le métabolisme secondaire. Les GSTs canoniques sont constituées d’un domaine N-terminal de type thiorédoxine et d’un domaine C-terminal formé d’hélices α. Chez les plantes terrestres, les GSTs peuvent être regroupées en 14 classes et selon le résidu conservé au sein de leur motif catalytique en GSTs à cystéine (Cys-GSTs) ou à sérine (Ser-GSTs). Les Ser-GSTs présentent des activités de réduction des peroxydes et/ou de conjugaison de glutathion (GSH) alors que les Cys-GSTs portent des activités de déglutathionylation et déshydroascorbate réductase. Certaines d’entre elles présentent également des propriétés non-catalytiques de type ligandine à des fins de transport ou de stockage de molécules diverses. Les GSTs Tau (GSTUs) correspondent à la classe regroupant le plus d’isoformes chez les plantes et leur sont spécifiques. Les GSTUs sont souvent surexprimées lors de stress biotiques et abiotiques et participent notamment à la détoxication des herbicides. Toutefois, le rôle physiologique des GSTUs reste encore lacunaire in planta. En combinant des approches phylogénétiques, biochimiques et structurales, ces travaux ont conduit à la caractérisation de neuf GSTUs d’Arabidopsis thaliana (AtGSTUs) et de six GSTUs de Populus trichocarpa (PtGSTUs). L’analyse phylogénétique des Ser-GSTs d’organismes photosynthétiques a révélé que l’expansion des GSTUs est apparue de façon concomitante à l’apparition du réseau vasculaire chez les plantes bien que quelques mousses et bryophytes possèdent des GSTUs. Au sein d’un organisme, les GSTUs peuvent être classées en groupes distincts en fonction de leur motif catalytique. Les essais enzymatiques réalisés ont montré que quasiment toutes les GSTUs d’intérêt portent des activités de conjugaison du GSH et de réduction des peroxydes envers différents substrats modèles (CDNB, dérivés d’isothiocyanates, hydroperoxydes). Les structures tridimensionnelles de deux GSTUs ont été résolues et ces dernières présentent le repliement classique des GSTs canoniques avec des différences notables entre elles. Les analyses biochimiques et structurales réalisées sur les protéines AtGSTUs et PtGSTUs d’intérêt ont montré que certaines d’entre elles lient des porphyrines bactériennes et d’autres des composés polyphénoliques. Parmi les complexes enzyme-ligand identifiés, la structure d’un complexe baicaléine-GSTU a été résolue. L’utilisation d’échantillons enrichis en métabolites extraits de plantes représente la prochaine étape sur le chemin de l’analyse fonctionnelle des GSTUs
Glutathione transferases (GSTs) constitute a ubiquitous multigene superfamily of enzymes involved in xenobiotic detoxification and secondary metabolism. Canonical GSTs consist of an N-terminal thioredoxin domain and a α-helical C-terminal domain. In terrestrial plants, GSTs can be grouped in 14 classes but also according to the conserved residue found in their catalytic site either cysteine (Cys-GSTs) or serine (Ser-GSTs) GSTs. Ser-GSTs exhibit reduction of peroxides and/or glutathione (GSH) conjugation activities while Cys-GSTs rather exhibit deglutathionylation and dehydroascorbate reductase activities. Some of them also appear to have non-catalytic ligandin properties for the transport or storage of various molecules. The plant-specific Tau GST (GSTU) class is usually the most expanded one. The GSTUs are often over-expressed during biotic and abiotic stresses contributing notably to herbicide detoxification. However, the physiological role of most GSTUs is still poorly documented in planta. By combining phylogenetic, biochemical and structural approaches, this work led to the characterisation of nine GSTUs from Arabidopsis thaliana (AtGSTUs) and six GSTUs from Populus trichocarpa (PtGSTUs). Phylogenetic analysis of the Ser-GSTs present in photosynthetic organisms revealed that the expansion of GSTUs occurred concomitantly with the appearance of vasculature in plants, although some mosses and bryophytes possess GSTUs. Within an organism, GSTUs can be classified into distinct groups according to their catalytic motif. Enzymatic tests using recombinant proteins showed that almost all studied GSTUs exhibit GSH conjugation and peroxide reduction activities against different model substrates (CDNB, isothiocyanate derivatives, hydroperoxides). The three-dimensional structures of two GSTUs have been resolved and these adopt the classical canonical GST fold with some notable difference between them. The biochemical and structural analyses of these AtGSTUs and PtGSTUs further showed that some of them bind bacterial porphyrins while others bind polyphenolic compounds. Among the enzyme-ligand complexes identified, the structure of a bacalein-GSTU has been solved. The use of metabolites enriched samples extracted from A. thaliana and P. trichocarpa is the next step to decipher the role of GSTUs in planta
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Desmots, Fabienne. "Caracterisation d'un nouveau gene codant une glutathion transferase de la classe alpha, la gsta4, etude de sa regulation au cours de la regeneration hepatique et de la surcharge en fer." Rennes 1, 2000. http://www.theses.fr/2000REN10109.

Full text
Abstract:
Les glutathion transferases (gst) constituent une superfamille d'enzymes de detoxication de nombreux xenobiotiques ; elles sont divisees en plusieurs classes sur la base de leur sequence en acides amines. Elles inactivent des composes electrophiles toxiques et des produits de la peroxydation lipidique (4-hydroxynonenal) en les conjuguant au glutathion. Celui-ci est degrade essentiellement par la gsta4 qui joue un role dans la protection contre le stress oxydant. La caracterisation du gene humain codant la hgsta4 a ete realisee a partir d'une banque de phages recombinants. Ce gene est localise au niveau du cluster des gst alpha present sur la bande p12 du chromosome 6. L'analyse de la sequence du promoteur a permis de mettre en evidence plusieurs sites de regulation par des facteurs de transcription impliques dans un stress oxydant. La recherche d'autres isoformes gsta4 a partir de la banque de phages a egalement permis d'isoler un pseudogene (hgsta4p). Notre etude a ensuite porte sur l'expression de la gsta4 dans differents tissus humains par immunohistochimie. Cette enzyme etait presente dans tous les tissus testes. La regulation de cette enzyme a ete etudiee au cours de la regeneration et de la surcharge en fer hepatiques chez la souris. Au cours de la regeneration, une augmentation des arnm, de la proteine et de l'activite de la gsta4 correlee a un accroissement de la production d'eao et de l'activite des caspases 3 et 7, a ete observee. L'expression augmentee de la gsta4 etait observee uniquement dans le cytosol, alors que l'enzyme etait localisee a la fois dans les mitochondries et le cytosol. Quant a la surcharge obtenue apres 8 mois de traitement avec du fer-carbonyl, elle est egalement associee a une augmentation des arnm, de la proteine et de l'activite de la gsta4. Une expression biphasique de la gsta4 a ete constatee dans des hepatocytes de souris en culture primaire au cours de la dissociation enzymatique du foie et apres quelques jours de culture.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Accaoui-Perrin, Marie-José. "Rôle et régulation de la gamma-glutamyltransferase humaine au cours du stress oxydant : implication des facteurs de transcription NF-kB et AP-1." Nancy 1, 2001. http://www.theses.fr/2001NAN12003.

Full text
Abstract:
Thèse de biologie structurale moléculaire et cellulaire. Le stress oxydant se définit comme une surproduction d'espèces réactives de l'oxygène (ERG) provoquée par un dysfonctionnement des mécanismes de régulation et de défense antioxydants, ou par un afflux xénoblotiques entraînant une «explosion» du métabolisme oxydant ou encore par une inflammation. Il résulte une perturbation du fonctionnement Bonnal d'une cellule. Les ERG produites lors de ce stress peuvent modifier l'activité de certains facteurs de transcription. A travers le catabolisme du GSH, la GGT approvisionne la cellule essentiellement en cystéine et permet à celle-ci de lutter contre le stress oxydant. Chez l'homme, cette enzyme appartient à une famille multigénique et montre une expression de tissus spécifique. Les mécanismes de la régulation de la GGT humaine au cours du stress oxydant et le rôle de la GGT lors de ce phénomène sont peu connus. [. . . ] Cette étude démontre que la GGT humaine est régulée par le stress oxydant en fonction du type cellulaire, et joue en même temps un rôle évident dans le genèse des ERO. De plus, ces phénomènes influencent l'activation des facteurs de transcription AP-1 et NF-KB.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Han, Yi. "Functional analysis of glutathione and autophagy in response to oxidative stress." Thesis, Paris 11, 2012. http://www.theses.fr/2012PA112392/document.

Full text
Abstract:
Le H2O2 est reconnu comme un signal dans l’activation des mécanismes de défense en réponse à divers stress, et son accumulation est donc régulée étroitement par le système antioxydant des plantes. Puisque la signalisation par le H2O2 peut être transmise par des processus thiol-dépendants, le statut du glutathion pourrait jouer un rôle important. Le rôle de ce composé en tant que molécule antioxydante est bien établi; cependant, son importance en tant que signal reste à élucider. Afin d’étudier cette question, ce travail a utilisé un mutant, cat2, ayant un défaut dans son métabolisme du H2O2 peroxysomal qui engendre, d’une manière conditionnelle, une oxydation et une accumulation du glutathion. Les modifications du glutathion dans cat2 sont accompagnées par l’activation à la fois de réponses dépendantes de l’acide salicylique (SA) ainsi que l’expression de gènes associés à l’acide jasmonique (JA). L’activation des deux voies phytohormonales par le stress oxydant intracellulaire est largement empêchée en bloquant génétiquement l’accumulation du glutathion dans un double mutant, cat2 cad2, qui porte une mutation additionnelle dans la voie de synthèse du glutathion. Les phénotypes contrastants de cat2 cad2 et cat2 gr1, dans lequel la perte de l’activité GR1 aggrave le stress oxydant, suggèrent que des processus glutathion-dépendants relient le H2O2 et l’activation des réponses de pathogenèse SA-dépendantes par un effet qui est additionnel aux fonctions antioxydantes du glutathion. Des comparaisons directes de cat2 cad2 et cat2 npr1 indiquent que les effets de bloquer l’accumulation du glutathion sur l’induction des voies SA et JA chez cat2 ne sont pas causés par une déficience dans la fonction de la NPR1. L’autophagie a été impliquée dans des processus comme la sénescence, et interagirait à la fois avec le stress oxydant et avec la signalisation par le SA. Afin d’explorer des relations entre autophagie et stress oxydant, des mutants atg ont été sélectionnés et croisés avec le cat2. Des analyses phénotypiques ont révélé que l’étendue de lésions SA-dépendantes observée chez cat2 cultivé en jours longs est similaire chez trois double mutants cat2 atg, alors que l’augmentation de la disponibilité en H2O2 peroxysomal liée à la mutation cat2 retarde la sénescence précoce observée chez les mutants atg. Dans son ensemble, le travail suggère que (1) des nouvelles fonctions glutathion-dépendantes sont importantes pour relier la disponibilité en H2O2 intracellulaire et activation des voies de signalisation SA et JA, et (2) que le H2O2 produit par la photorespiration pourrait jouer un rôle antagoniste dans les phénotypes de sénescence précoce observée chez les mutants atg
H2O2 is a recognized signal in activation of defence mechanisms in response to various stresses, and its accumulation is thus tightly controlled by plant antioxidant systems. Because H2O2 signals may be transmitted by thiol-dependent processes, glutathione status could play an important role. While the antioxidant role of this compound is long established, the importance of glutathione in signaling remains unclear. To study this question, this work exploited a stress mimic mutant, cat2, which has a defect in metabolism of peroxisomal H2O2 that conditionally leads to oxidation and accumulation of glutathione. In cat2, changes in glutathione are accompanied by activation of both salicylic acid (SA)-dependent responses and jasmonic acid (JA)-associated genes in a time-dependent manner. This up-regulation of both phytohormone signaling pathway by intracellular oxidative stress can be largely prevented by genetically blocking glutathione accumulation in a double mutant, cat2 cad2, that additionally carries a mutation in the pathway of glutathione synthesis. Contrasting phenotypes between cat2 cad2 and cat2 gr1, in which loss of GR1 activity exacerbates oxidative stress, suggest that glutathione-dependent processes couple H2O2 to activation of SA-dependent pathogenesis responses through an effect that is additional to glutathione antioxidant functions. Direct comparison of cat2 cad2 and cat2 npr1 double mutants suggests that the effects of blocking glutathione accumulation on cat2-triggered up-regulation of both SA and JA pathways are not mediated by defective NPR1 function. Autophagy has been implicated in processes such as senescence, and may interact with oxidative stress and SA signaling. To explore relationships between autophagy and oxidative stress, selected atg mutants were crossed with cat2. Phenotypic analysis revealed that SA-dependent lesion spread observed in cat2 grown in long days is similar in three cat2 atg double mutants, whereas increased peroxisomal H2O2 availability in cat2 delays an oxidative stress related-senescence triggered by atg in short days. Overall, the work suggests that (1) novel glutathione-dependent functions are important to couple intracellular H2O2 availability to the activation of both SA and JA signaling pathways and (2) H2O2 produced through photorespiration may play an antagonistic role in the early senescence phenotype observed in atg mutants
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Attaoua, Chaker. "Etude des mécanismes moléculaires de résistance différentielle du mélanome malin aux vincalcaloïdes." Thesis, Montpellier 1, 2013. http://www.theses.fr/2013MON13505.

Full text
Abstract:
Le mélanome malin (MM) est un cancer très réfractaire aux thérapies anticancéreuses, dont les vincalcaloïdes (VAs). Afin d'étudier le rôle de la GSTM1 (glutathion S-transférase 1) et la MRP1 (multidrug resistance protein 1) dans la résistance acquise du MM aux VAs, nous avons établi 4 modèles cellulaires de résistance à la vincristine (CAL1R-VCR), à la vindésine (CAL1R-VDS), à la vinorelbine (CAL1R-VRB) et à la vinflunine (CAL1R-VFL), par exposition continue de cellules du MM (CAL1-wt), pendant un an, à ces anticancéreux. L'expression d'ne GSTM1 fonctionnelle est spécifiquement observée (RT-PCR, western blot, activité GST totale) dans les cellules résistantes. Le curcumin (inhibiteur de GSTM1), la BSO (inhibiteur de synthèse de glutathion) et le MK571 (inhibiteur de MRP1), réduisent considérablement le résistance acquise à la VCR et à la VDS mais pas à la VRB ou à la VFL. Toutefois, tous ces VAs réduisent spécifiquement l'activité GSTM1. Ces données montrent l'implication différentielle de GSTM1 et MRP1 dans la résistance aux VAs. Pour déterminer les mécanismes moléculaires de cette chimiorésistance, nous avons réalisé une étude pangénomique (biopuces Affymetrix HG-U133 Plus 2.00) sur les lignées CAL1 (wt et R). Le regroupement hiérarchique (par Cluster et TreeView) des données des puces a révélé une similarité entre les profils d'expression génique de CAL1R-VRB et CAL1-wt mais aussi entre ceux de CAL1R-VCR et CAL1R-VDS. L'analyse bioinformatique (par IPA) des transcrits les plus différemment exprimés entre les lignées cellulaires, a mis en évidence 6 réseaux géniques connus pour leur rôle dans la chimiorésistance tumorale. Le programme FatiGO a révélé 3 termes biologiques sur-représentés (> 60%) dans CAL1R (ribosome, filaments intermédiaires du cytosquelette, récepteurs olfactifs) tandis que l'étude fonctionnelle (invalidation génique par siRNA, test de viabilité) de GPR143, KIT et SLC45A2 (gènes interagissant avec NF-κB et CCND1 (facteurs de la chimiorésistance tumorale), très exprimés dans CAL1-wt et muets dans CAL1R) a montré la faible tendance des deux premiers à être impliqués dans la résistance aux VAs
Malignant melanoma (MM) is a very refractory tumor to anticancer therapies, including vinca alkaloïds (VAs). To investigate the role of GSTM1 (glutathione S-transferase μ1) and MRP1 (multidrug resistance protein 1) in MM acquired resistance to VAs, we established 4 cellular models of resistance to vincristine (CAL1R-VCR), to vindesine (CAL1R-VDS), to vinorelbine (CAL1R-VRB) and to vinflunine (CAL1R-VFL), by continuous exposure of MM cells (CAL1-wt), for one year, to these anticancer agents. The expression of a functional GSTM1 is specifically observed (RT-PCR, western blot, total GST activity) in resistant cells. Curcumin (GSTM1 inhibitor), BSO (glutathione synthesis inhibitor) and MK571 (MRP1 inhibitor), considerably reduce the acquired resistance to VCR and VDS but not that to VRB or VFL. However, all these VAs specifically reduce GSTM1 activity. These data show the differential involvement of GSTM1 and MRP1 in resistance to VAs. To determine the molecular mechanisms of this chemoresistance, we performed a pangenomic study (Affymetrix HG-U133 Plus 2.00 microarrays) on the CAL1 lines (wt and R). The hierarchical clustering (by Cluster and TreeView) of array data revealed a similarity between the gene expression profiles of CAL1R-VRB and CAL1-wt, but also between those of CAL1R-VCR and CAL1R-VDS. The bioinformatic analysis (by IPA) of the most differentially expressed transcripts between cell lines, highlighted 6 gene networks known for their role in tumor chemoresistance. FatiGO program revealed 3 biological terms overrepresented (>60%) in CAL1R (ribosome, intermediate filaments of cytoskeleton, olfactory receptors), while functional study (gene invalidation by siRNA, viability test) of GPR143, KIT and SLC45A2 (genes interacting with NF-kB and CCND1 (tumor chemoresistance factors), highly expressed in CAL1-wt and mute in CAL1R) showed the weak trend of the two formers to be involved in resistance to VAs
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Gerneth, Martin J. [Verfasser], Jeroen T. M. [Akademischer Betreuer] Buters, Markus W. [Akademischer Betreuer] Ollert, and Heidrun [Akademischer Betreuer] Behrendt. "Glutathion-S-Transferase M1- und T1-Polymorphismus bei malignem Melanom, Multiple Chemical Sensitivity, atopischem Ekzem, Quincke-Ödem und akuter Urtikaria / Martin Gerneth. Gutachter: Jeroen T. M. Buters ; Markus W. Ollert. Betreuer: Heidrun Behrendt." München : Universitätsbibliothek der TU München, 2011. http://d-nb.info/1014861330/34.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Nieslanik, Brenda Sue. "A structure-function analysis of the C-terminus in glutathione S-transferase A1-1 /." Thesis, Connect to this title online; UW restricted, 2000. http://hdl.handle.net/1773/8163.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Lyon, Robert Patrick. "Enzymology at the dimer interface of cytosolic glutathione S-transferases /." Thesis, Connect to this title online; UW restricted, 2002. http://hdl.handle.net/1773/8165.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Ferrat, Lila. "Réactions de la Magnoliophyta Marine Posidonia Oceanica en réponse à des stress environnementaux." Corte, 2001. http://www.theses.fr/2001CORT3063.

Full text
Abstract:
La Capacité de posidonia oceanica (L. ) delile, à accumuler le mercure et à le mémoriser apporte des indications interessantes sur le niveau de contamination présent et passé d'un site donné, mais n'a que peu d'intérêt pour un diagnostic précoce d'une contamination mercurielle du milieu. Seule l'utilisation de biomarqueurs, ou changements mesurables précocement, au niveau moléculaire, biochimique ou cellulaire peuvent permettre une " biosurveillance " efficace des modifications des conditions environnementales. L'objectif de notre travail était de vérifier, en conditions controlées, et naturelles si une contamination mercurielle pouvait ou non induire un dommage et des mécanismes d'adaptation chez p. Oceanica. Notre étude a pris en compte l'accumulation du mercure, les marqueurs de dommage tels que la peroxydation lipidique, l'implication des enzymes de détoxication (les glutathions S-transferases) et antioxydantes (la catalase), et des molécules antioxydantes et chelatrices de métaux telles que le glutathion réduit et les composés phénoliques, ont été également mesurées. Les résultats obtenus en conditions controlées, par contamination de p. Oceanica au mercure organique et inorganique ont permis de montrer la prédominance de la forme organique chez cette plante, et que c'est la forme inorganique qui semble induire un stress oxydant, puisqu'elle provoque, jusqu'à un certain seuil, une augmentation de la peroxydation lipidique, des activités GST et catalase. Les résultats obtenus in situ confirment le rôle des GST dans les mechanismes de détoxication du mercure, mais également du glutathion et des composés phénoliques (dérivés de l'acide hydroxycinnamique, flavonoi͏̈des, composés glycosiles). Parallèlement, une analyse des composés phénoliques dans le cas d'une compétition avec caulerpa taxifolia a été initiée. L'ensemble de ces résultats semble montrer que le stress engendré par la compétition avec c. Taxifolia a un impact limité sur la production de composés phénoliques.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Di, Ilio C. "Studies on bacterial glutathione transferase." Thesis, Cranfield University, 1992. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.333472.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Zorman, Sarah. "Nouveau regard sur la signalisation AMPK : multiples fonctions de nouveaux interacteurs." Phd thesis, Université de Grenoble, 2013. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00877237.

Full text
Abstract:
La protéine kinase activée par AMP (AMPK) est un senseur et régulateur central de l'état énergétique cellulaire, mais ces voies de signalisation ne sont pour le moment que partiellement comprises. Deux criblages non-biaisés pour la recherche de partenaires d'interaction et de substrats d'AMPK ont précédemment été réalisés dans le laboratoire. Ces derniers ont permis l'identification de plusieurs candidats (protéines), mais leur rôle fonctionnel et physiologique n'était pas encore établi. Ici nous avons caractérisé la fonction de la relation entre AMPK et quatre partenaires d'interaction : gluthation S-transferases (GSTP1 and GSTM1), fumarate hydratase (FH), l'E3 ubiquitine-ligase (NRDP1), et les protéines associées à la membrane (VAMP2 and VAMP3). Chacune de ces interactions parait avoir un rôle différent dans la signalisation AMPK, agissant en amont ou en aval de la protéine AMPK. GSTP1 et GSTM1 contribueraient à l'activation d'AMPK en facilitant la S-glutathionylation d'AMPK en conditions oxydatives moyennes. Cette régulation non-canonique suggère que l'AMPK peut être un senseur de l'état redox cellulaire. FH mitochondrial est l'unique substrat AMPK clairement identifié. Etonnamment le site de phosphorylation se trouve dans le peptide signal mitochondrial, ce qui pourrait affecter l'import mitochondrial. NRDP1, protéine pour laquelle nous avons pour la première fois développé un protocole de production de la protéine soluble, est faiblement phosphorylée par l'AMPK. L'interaction ne sert pas à l'ubiquitination d'AMPK, mais affecte le renouvellement de NRDP1. Finalement, l'interaction de VAMP2/3 avec AMPK n'implique pas d'évènement de phosphorylation ou d'activation d'un des partenaires. Nous proposons un mécanisme de recrutement d'AMPK par VAMP2/3 (" scaffold ") au niveau des vésicules en exocytose. Ce recrutement favoriserait la phosphorylation de substrats de l'AMPK à la surface des vésicules en exocytoses. Une fois mis en commun, nos résultats enrichissent les connaissances sur les voies de signalisation AMPK, et suggèrent une grande complexité de ces dernières. Plus que les kinases en amont et des substrats en aval, la régulation de la signalisation d'AMPK se fait via des modifications secondaires autres que la phosphorylation, via des effets sur le renouvellement de protéines, et probablement via un recrutement spécifique de l'AMPK dans certains compartiments cellulaires.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Schnekenburger, Michael. "Régulation de l'expression de la glutathion S-transférase P1-1 au cours de la différencification de la lignée leucémique humaine K562." Reims, 2004. http://theses.univ-reims.fr/exl-doc/GED00000075.pdf.

Full text
Abstract:
La @glutathion S-transférase (GST) P1-1 est une enzyme associée à la carcinogenèse et au développement de résistance aux médicaments anticancéreux. Notre hypothèse de travail repose sur le fait que la différenciation cellulaire peut-être une approche thérapeutique dans le traitement des leucémies. Notre objectif est de savoir si l'expression du gène codant pour la GSTP1-1 est modulée au cours de la différenciation. Nos résultats montrent que l'expression de la GSTP1-1 est augmentée par des inducteurs de la différenciation érythroi͏̈de (anthracyclines, hémine) de la leucémie humaine K562, alors qu'elle est diminuée par le TPA qui induit la voie mégacaryocytaire dans ces cellules. L'induction de différenciation par le butyrate vers ces voies myéloi͏̈des s'accompagne d'une diminution de l'expression de l'ARNm de GSTP1-1. L'étude de la séquence promotrice du gène de la GSTP1-1 nous a permis de découvrir deux séquences GATA. La caractérisation des sites met en évidence un complexe résultant de l'interaction entre le site situé à -1208 et le facteur de transcription GATA-1, impliqué dans les processus de différenciation hématopoi͏̈étique. Avec les anthracyclines (aclarubicine et doxorubicine), le TPA et le butyrate, l'intensité de ce complexe est corrélée à l'expression de l'ARNm de GSTP1-1 et à la voie de différenciation induite. Dans le cas de l'hémine, c'est une stabilisation de l'ARNm de GSTP1-1 qui est à l'origine de l'accumulation d'ARNm observée. En conclusion, nous montrons que la GSTP1-1 est régulée au cours de la différenciation érythroi͏̈de et mégacaryocytaire de cellules leucémiques avec la participation probable de GATA-1
@Glutathione S-transferase (GST) P1-1 is an enzyme implicated in carcinogenesis and closely associated with the development of resistance to anti-cancer drugs. Our working hypothesis is based on the fact that the cellular differentiation can be used as a therapeutic approach in the treatment of leukaemias. We wanted to know if the GSTP1-1 expression is modulated during erythroid and megakaryocytic differentiation. Results show that its expression is increased during aclarubicine (acla), doxorubicin (dox) and hemin-induced erythroid differentiation of the human K562 cells (a pluripotent chronic myelogenous leukaemia). In contrast, GSTP1-1 expression is down-regulated during phorbol ester TPA-induced megakaryocytic differentiation of these cells. Moreover, time- and concentration-dependent activation of both erythroid and megakaryocytic differentiation pathways by butyric acid progressively inhibited GSTP1-1 expression. An analysis of the GSTP1-1 promoter sequence enabled us to discover two GATA sequences. By electrophoretic mobility shift assay, we determine the specificity of a GATA-1 binding on the site located at -1208. GATA-1 is known to be implicated in the process of hematopoietic differentiation and we show that GATA-1 promoter binding activity is correlated with the GSTP1-1 mRNA expression depending on the differentiation pathway induced by acla, dox, TPA and butyrate. A post-transcriptional stabilization of mRNA is involved in GSTP1-1 increase during hemin-induced erythroid differentiation. In conclusion, these results demonstrate the implication of GATA-1 transcription factor in differentiation-specific variations of GSTP1-1 expression
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Dalton, K. G. "Glutathione transferase isoenzymes in rat hepatocarcinogenesis." Thesis, University of Bradford, 1987. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.379829.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Troughton, P. R. "Isoenzymes of rat glutathione S-transferase." Thesis, University of Bradford, 1986. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.371503.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Tamaki, Hisanori. "Studies on Yeast Glutathione S-Transferase." Kyoto University, 1991. http://hdl.handle.net/2433/168776.

Full text
Abstract:
本文データは平成22年度国立国会図書館の学位論文(博士)のデジタル化実施により作成された画像ファイルを基にpdf変換したものである
Kyoto University (京都大学)
0048
新制・課程博士
農学博士
甲第4688号
農博第649号
新制||農||585(附属図書館)
学位論文||H3||N2261(農学部図書室)
UT51-91-C106
京都大学大学院農学研究科食品工学専攻
(主査)教授 栃倉 辰六郎, 教授 木村 光, 教授 佐々木 隆造
学位規則第5条第1項該当
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Lu, Weiya Douglas. "Photophysical consequences from interactions of glutathione S-transferases with the photodynamic sensitizer hypericin /." Thesis, Connect to this title online; UW restricted, 2005. http://hdl.handle.net/1773/8638.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography