To see the other types of publications on this topic, follow the link: HABILIDADES DO PROFISSIONAL.

Dissertations / Theses on the topic 'HABILIDADES DO PROFISSIONAL'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'HABILIDADES DO PROFISSIONAL.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Rosa, Aline MariaTonetto da. "Competências e habilidades em psicologia hospitalar." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2005. http://hdl.handle.net/10183/7430.

Full text
Abstract:
A presente pesquisa caracteriza-se como um levantamento descritivo de práticas psicológicas em hospitais com o objetivo de definir competências e habilidades pertinentes a essa nova área de atuação. Para tanto, o trabalho foi dividido em três estudos. O primeiro estudo analisou o desenvolvimento da prática psicológica hospitalar para levantamento das demandas psicológicas existentes e dos recursos utilizados para atendê-las. O segundo estudo examinou a interação estabelecida entre psicólogos hospitalares e demais profissionais da saúde para identificar aspectos da conduta do psicólogo capazes de promover a ação multidisciplinar. O terceiro estudo propôs um breve repertório de competências e habilidades para a prática psicológica em hospitais, levando em consideração as exigências do atual sistema de saúde. As competências listadas apontam para aspectos básicos de atendimento (autonomia e conhecimento para avaliar a demanda e propor ações compatíveis com a realidade do paciente e da unidade a qual ele está vinculado) e condutas desejadas na relação multidisciplinar (assertividade, clareza e objetividade). Contudo, as competências definidas não constituem especificidades da prática em hospitais, mas sim estratégias e atitudes necessárias à inserção da psicologia em contextos variados.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Colvero, Julio Cezar. "Habilidades técnicas dos profissionais em cooperativismo." Florianópolis, SC, 2001. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/79980.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Sócio-Econômico
Made available in DSpace on 2012-10-18T09:18:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0Bitstream added on 2014-09-25T19:51:51Z : No. of bitstreams: 1 181844.pdf: 23661124 bytes, checksum: cc2d1f7805972fc0d00d94b6f9162559 (MD5)
A dissertação aborda as habilidades técnicas dos profissionais em cooperativismo. Ela sobrepõe os modelos burocráticos weberianos com os coletivistas de ROTHSCHILD-WHITT e a TEORIA DE MÜNSTER. O método de investigação foi o de estudo de caso e a população foi composta dos egressos do curso de Cooperativismo da Universidade Federal de Santa Maria, no período de 1988 a 1999, que estão habilitados para atuar na gestão de cooperativas. A análise dos dados foi feita por técnicas descritivas e sua análise foi descritiva e quantitativa. O modelo ROTHSCHILD-WHITT foi o modelo utilizado na comparação dos aspectos burocráticos e cooperativistas. As principais conclusões foram: de que 74,98% dos entrevistados afirmaram que utilizam a doutrina histórica do cooperativismo em sua atividade profissional. Por outro lado 68,75% dos respondentes indicaram que a administração cooperativista deve ser profissionalizada, haja vista abertura à negociação na busca de consenso. Constatou-se também, que predomina a autoridade da organização burocrática, sempre que é perseguida a eficiência gerencial
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Finck, Nelcy Teresinha Lubi. "Competência e habilidades relevantes no corpo docente." Florianópolis, SC, 2003. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/106543.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico. Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção.
Made available in DSpace on 2013-12-05T21:24:58Z (GMT). No. of bitstreams: 1 228675.pdf: 605733 bytes, checksum: 90e19590c569cdca655acb8319d5e0eb (MD5) Previous issue date: 2003
A presente pesquisa pretende mostrar em um estudo de caso, como os alunos de uma instituição de Ensino Superior, Faculdades Bom Jesus - FAE Business School analisam as competências e as habilidades do docente do novo milênio. Se, há um século, a escola podia satisfazer-se em escolarizar cada aluno por alguns anos, o suficiente para dar-lhe uma instrução elementar, agora ela tem ambições maiores. É por isso que a diferenciação da pedagogia e a individualização das trajetórias de formação estão, ou estarão, no centro das políticas da educação. Sabe-se que as reformas das estruturas e de programas são legítimas, mas não dão fruto, a não ser que sejam substituídas por novas práticas. As reformas podem ser do tipo que tangem às estruturas escolares no sentido restrito: habilitações, organização do curso, ou as que transformam currículos. Hoje em dia, é preciso atingir as práticas, a relação pedagógica, o contrato didático, as culturas profissionais, a colaboração entre os professores, pois são as práticas profissionais, o trabalho dos professores, que se trata de transformar. Os valores, as atitudes, as representações, os conhecimentos, as competências, a identidade e os projetos são, portanto, decisivos. Os dados foram coletados mediante a utilização de questionário numa abordagem qualitativa e quantitativa. Relaciona-se a pesquisa com a fundamentação teórica, onde se discute as ações pedagógicas inseridas na necessidade do mundo atual. Observou-se que o corpo docente da FAE Business School, possui as Competências e as Habilidades necessárias para desempenhar suas atividades com eficiência.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Generoso, Daniel João. "O técnico em eletromecânica formado no IF-SC Campus Araranguá: competências, conteúdos e habilidades." reponame:Repositório Institucional da UNESC, 2012. http://repositorio.unesc.net/handle/1/1162.

Full text
Abstract:
Dissertação de Mestrado apresentada ao programa de Pós-Graduação da Universidade do Extremo Sul Catarinense, como requisito parcial para obtenção do título de Mestre em Educação.
This study is focused on the development of skills and abilities in the current Brazilian professional education. It was developed through a study conducted by the students of the Electromechanical Technician Course, offered by the Instituto Federal de Santa Catarina - Câmpus Araranguá, since 2008. The aim is to understand how the students perceive their training and their integration into the labor market. To this end, it was done a literature review and an overview of legislation for professional education. The study aimed to characterize the Electromechanical Technical Course offered by the Instituto Federal de Santa Catarina from their competences, skills and technological bases, and identify the working condition of the graduate technicians from this course compared to the regional market; also, describe the perception of these ex-students about their professional formation and their integration into the world of work. The study found that the idea of competencies and skills permeates the entire curriculum of this course. Regarding the perception of students, the study concluded that the improvement of the course may occur in order to revise and better define the focus of the same.
Este estudo tem como tema central o desenvolvimento de Competências e Habilidades na atual educação profissional brasileira. Foi desenvolvido por meio de uma pesquisa realizada junto aos alunos egressos do Curso Técnico em Eletromecânica, oferecido pelo Instituto Federal Santa Catarina – Campus Araranguá, desde o ano de 2008, visando compreender como estes percebem a sua formação profissional e sua inserção no mercado de trabalho. Para isso, fez-se uma revisão da literatura e um apanhado da legislação vigente para a educação profissional. O estudo teve como objetivos caracterizar o Curso Técnico em Eletromecânica do IF-SC, a partir de suas competências, habilidades e bases tecnológicas; identificar a condição de trabalho dos técnicos egressos deste Curso frente ao mercado regional; descrever a percepção do aluno egresso sobre sua formação profissional e sua inserção no mundo do trabalho. O estudo constatou que a ideia de Competências e Habilidades permeia toda a proposta curricular do referido Curso. E frente à percepção dos alunos, o estudo concluiu que o aprimoramento do Curso pode ocorrer no sentido de revisar e melhor delimitar o seu enfoque.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Sakumoto, Douglas Aparecido. "Ensino Profissionalizante: Qualificação por competências e habilidades." Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2005. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1269.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-04-25T16:45:04Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao sakumoto puc.pdf: 659919 bytes, checksum: f1f606e196e844d536061a2336434900 (MD5) Previous issue date: 2005-05-25
Pontificia Universidade de São Paulo
Este trabalho analisa a Educação Profissional, enfocando sua origem, desenvolvimento e situação atual, num diálogo com as atuais políticas públicas, do setor educacional, destacando os objetivos, metodologia e filosofia que as embasam e interferem diretamente no tratamento dado a essa modalidade de ensino. A partir da revisão bibliográfica dos principais conceitos que abrangem a formação profissional, a Legislação pertinente, histórico de Educação Profissional no Brasil, Pesquisa de Campo e Observação Pessoal, procura-se mostrar a necessidade de repensar o Ensino Profissionalizante, atendendo assim, de certa forma, o atual momento histórico de desenvolvimento e abertura econômica brasileira, processo esse fundamentado na globalização e no desenvolvimento de novas tecnologias de todos os setores da economia, implicando alterações na Gestão Organizacional. Hoje, exige-se que um profissional tenha múltiplas habilidades e competências, além de criatividade e flexibilidade, o que o tornará capaz de enfrentar o diferente e o imprevisível, procurando constantemente aprender, apreender e aplicar o conhecimento. Estas características são propostas tanto pelo novo modelo instaurado pela Lei de Diretrizes e Bases da Educação Profissional (1981), quanto pelos Referenciais Curriculares Nacionais para a Educação Profissional (2000), que por sua vez, ainda sofre resistência, sendo interpretados como complexos e de difícil execução. Tal modelo exige um novo professor, não mais limitado ao livro didático, à repetição e memorização de conteúdo, mas sintonizado com o mercado, com a tecnologia, com a economia e com a sociedade, a fim de preparar o aluno para inserir-se com sucesso no mercado de trabalho. Assim, esta dissertação destaca a modalidade de ensino como algo além de uma mera proposta para responder às exigências do mercado, pensamento este que a tem submetido a um modelo linear, hierárquico, com currículo fechado, sem contato com a realidade mercadológica e empresarial.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Abib, Janaina Cintra. "Integração de contextos e habilidades pessoais, sociais e profissionais no desenvolvimento de soluções tecnológicas para o profissional da saúde." Universidade Federal de São Carlos, 2016. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/8437.

Full text
Abstract:
Submitted by Alison Vanceto (alison-vanceto@hotmail.com) on 2017-01-13T10:35:35Z No. of bitstreams: 1 TeseJCA.pdf: 4804148 bytes, checksum: fc09eaa1031baf137fea35d95ba6dd71 (MD5)
Approved for entry into archive by Marina Freitas (marinapf@ufscar.br) on 2017-01-17T13:08:15Z (GMT) No. of bitstreams: 1 TeseJCA.pdf: 4804148 bytes, checksum: fc09eaa1031baf137fea35d95ba6dd71 (MD5)
Approved for entry into archive by Marina Freitas (marinapf@ufscar.br) on 2017-01-17T13:08:24Z (GMT) No. of bitstreams: 1 TeseJCA.pdf: 4804148 bytes, checksum: fc09eaa1031baf137fea35d95ba6dd71 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-01-17T13:08:32Z (GMT). No. of bitstreams: 1 TeseJCA.pdf: 4804148 bytes, checksum: fc09eaa1031baf137fea35d95ba6dd71 (MD5) Previous issue date: 2016-10-19
Não recebi financiamento
This thesis presents a research behind the creation of a process model for application development and a set of guidelines to instruct and support the work of developers focused on healthcare. The current Brazilian condition reflects that the working environment of healthcare professionals in long term care is conducive to the construction of a new identity and reference for these professionals, who incorporate their personal and social activities to professional activities and build cooperative relations with their peers beyond the professional environment. In this context, where healthcare professionals are re-analyzing their relationship with work and issues that affect the quality of life and the quality of their professional activities, the support of technological resources is a strong partner, especially in sharing and disclosure information and also in management daily tasks. In order to incorporate technology requirements that naturally may be included in the workflow of these professionals without interrupt their routines, software developers have been mobilized to create natural interaction applications that help healthcare professionals and promotes the adoption of applications. Natural interactions are defined here as the way users share information using technological resources and applications instinctively, in a transparent way, without concern the peculiarities of the application or technological appeal. For the development of these applications, which considers users’ profiles who naturally mix professional, personal and social contexts, it is required a process model to guide and assist developers in this task. Thus, as scientific contribution in Computer Science, an application development process model and a set of guidelines to supports the developer’s work to create applications for healthcare professionals have been proposed. The proposed model encourages and provides the integration of different contexts of the healthcare professionals, enabling resource appropriation through the perception of abilities and prior knowledge of these professional, and encourages the addition of some new abilities.
Esta tese apresenta a pesquisa desenvolvida para a criação de um modelo de processo de design de aplicativos e um conjunto de diretivas para orientar e apoiar o trabalho de desenvolvedores de aplicativos para profissionais da área da saúde. O momento atual reflete que o ambiente de trabalho dos profissionais da área da saúde que atuam nos cuidados constantes e durante longos períodos é propício para a construção de uma nova identidade e referência para estes profissionais, que incorporam suas atividades pessoais e sociais às atividades profissionais e constroem relações de cooperação com seus pares além do ambiente profissional. Diante desse contexto, em que profissionais da saúde repensam sua relação com o trabalho e os aspectos que afetam a qualidade de vida e a qualidade das suas atividades profissionais, o apoio dos recursos tecnológicos é um forte aliado, principalmente nos processos de troca, divulgação de informações e gerenciamento de tarefas. Com o intuito de incorporar recursos tecnológicos que naturalmente se insiram no fluxo de trabalho desses profissionais, sem que sejam empecilhos em suas rotinas, mas que os apoiem na realização de suas tarefas, desenvolvedores de software têm se mobilizado na criação de aplicativos com interação natural que auxiliem os profissionais da saúde e favoreçam a adoção de aplicativos desenvolvidos. Interações naturais são definidas aqui como a maneira que o usuário troca informações com aplicativos e recursos tecnológicos de forma instintiva e transparente, sem se inquietar com as peculiaridades do aplicativo ou recurso tecnológico manipulado, por serem formas de interação mais próximas da realidade do usuário. Para o desenvolvimento desses aplicativos, que levam em conta perfis de usuários que naturalmente misturam contextos profissionais, pessoais e sociais, constatou-se a necessidade de um modelo de processo que oriente e auxilie os desenvolvedores nesta tarefa. Assim, como contribuição científica na área de Computação, um modelo de processo de design de aplicativos e as diretivas que orienta e apoia o trabalho de desenvolvedores de aplicativos para profissionais da área da saúde foram propostos. O modelo e as diretivas incentivam e proporcionam a integração dos diferentes contextos dos profissionais da saúde, facilitando a apropriação de recursos tecnológicos através da percepção das habilidades e conhecimentos prévios desses profissionais, e estimulam a adição de novas habilidades.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Araujo, Elizabeth Adorno de. "Influencias das habilidades e das atitudes em relação a matematica e a escolha profissional." [s.n.], 1999. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253338.

Full text
Abstract:
Orientador: Marcia Regina F. de Brito
Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação
Made available in DSpace on 2018-07-26T09:27:47Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Araujo_ElizabethAdornode_D.pdf: 14524723 bytes, checksum: 6f90d73116af923e6d352e1f78dcd1a5 (MD5) Previous issue date: 1999
Resumo: O objetivo da presente pesquisa foi investigar a existência de relações entre a escolha profissional e as habilidades e atitudes em relação à matemática. Investigou também a forma como alunos, de diferentes níveis de habilidade matemática, das áreas de exatas, biológicas e humanas resolviam problemas algébricos. Os sujeitos foram 145 alunos concluintes do ensino médio, de uma escola pública e uma particular e 233 universitários. Os instrumentos foram: questionário, escala de atitude, teste contendo 10 questões gerais de álgebra e uma série de problemas algébricos. Os resultados apontaram diferenças no desempenho entre as áreas, e a de exatas foi superior às outras. Na escola particular o desempenho foi melhor, porém na pública as atitudes foram mais positivas. A atitude em relação à matemática foi mais positiva para os sujeitos de exatas, nos dois níveis. A maioria da área de humanas, no ensino superior, zerou no teste, demonstrando um desconhecimento total do assunto. Dentre as variáveis analisadas, a autopercepção de desempenho mostrou forte relação com o desempenho e com a atitude em relação à matemática. No processo de solução de problemas, os alunos ?menos capazes? não utilizaram de procedimentos algébricos, recorrendo a estimativas ou simplesmente realizando operações com os números do enunciado. Ocorreram erros devido a dificuldades da própria álgebra, tanto em nível conceituai quanto pelo uso incorreto de propriedades ou operações. Os resultados evidenciam a necessidade de um trabalho escolar que busque tornar o ensino da álgebra mais significativo para todos os indivíduos, independentemente de sua opção profissional
Y{??ract: The objective of this research was to investigate the relationship between career choice and abilities and attitudes towards mathematics. It was investigated the way students of different levels of mathematical abilities from the fields of exact sciences, biology and humanities solved algebra problems. The subjects were 145 high school students &am a public and a private school in their senior year, and 233 university students. The instruments used were: a questionnaire, an attitude scale, a test containing 10 general questions on algebra and a series of algebra problems. The results showed differences in the performance of students &om the different areas, and those &om exact sciences had superior performance .The performance in the private school was better; however, in the public school the attitudes were more positive. The attitude towards mathematics was more positive among the subjects from exact sciences, at both levels. Most subjects from humanities, at university, failed the test completely, which showed total lack of knowledge on the subject matter. Among the variables analyzed, the subject?s self-perception of performance showed a strong relationship with the performance and with the attitude towards mathematics. In the process of problem solving, the ?less capable? students did not use algebra procedures, but rather resorted to estimates, or simply carried out operations with the numbers &om the proposal. There were mistakes due to algebra difficulties, at a conceptual level and due to the incorrect use of properties or operations. The results clearly show the need for school work that aims at making the teaching of algebra more significant for all individuals, regardless of their career choice
Doutorado
Educação Matematica
Doutor em Educação
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Bottcher, Andrea Gualberto de Macedo. "Processo de recoloca??o profissional de executivos: intera??o entre stress e habilidades sociais." Pontif?cia Universidade Cat?lica de Campinas, 2012. http://tede.bibliotecadigital.puc-campinas.edu.br:8080/jspui/handle/tede/297.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-04-04T18:28:05Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Andrea Gualberto de Macedo Bottcher.pdf: 1924275 bytes, checksum: 2bd70a4959c12f1106d010104b9c0d53 (MD5) Previous issue date: 2012-02-24
Pontif?cia Universidade Cat?lica de Campinas
The literature about labor market comprehends increasingly the concern about the well-being of company s professional. Also is increasing the study about the wealth of people who are available to work, in other words, who are unemployed. The business world develops a demand that requires the capacity to adapt even faster and in a distinguished way. A great deal of psychological disturbs have an important component about the difficulties on communication and personal relationships. This research aimed to identify, describe and relate stress, social skills and personal differences in men who are in process of professional outplacement to a manager position. The sample included fifteen men between 35 and 55 years old, that were entailed with the outplacement service (career counseling) of two different human resources consultancy placed in Curitiba-PR. The instruments apllied were the Inventory of Stress Symptoms from Lipp (ISSL), Inventory of Social Skills from A. Del Prette and Z. Del Prette and a customized Identification Questionnaire especially developed for this job. The main results were: 1) The longer it takes in search for employment, the worse is the perception of social skills; 2) The younger is the professional, the worse is the perception about his own social skills; 3) The higher is the payment, the better is the avaliation of social skills. It was noticed that the men understand the conceptc of social skills as a synonym for a "good network". The conclusion was that the individuals use strategies focused on problem solving for outplacement, emphasizing the importance of the networking and the cognitive aspects (recycling or updating training and language courses, for example). They rarely pay attention to the general health and the social skills as a whole. When the individuals understand their performance, the context and the strategies of coping for stress management and of development of social skills, they will go through this transition with a better quality of life.
A literatura sobre o mercado de trabalho aborda cada vez mais a preocupa??o com o bem-estar dos profissionais nas organiza??es. Tamb?m est? crescente o estudo sobre a sa?de dos indiv?duos dispon?veis para o mercado de trabalho, isto ?, desempregados. O mundo corporativo cria demandas que exigem das pessoas uma capacidade de adapta??o cada vez mais ?gil e diferenciada. Grande parte dos transtornos psicol?gicos tem um importante componente na dificuldade de comunica??o e nas rela??es interpessoais. O presente estudo buscou identificar, descrever e relacionar stress, habilidades sociais e vari?veis pessoais em homens em processo de recoloca??o profissional para cargos de ger?ncia. A amostra incluiu quinze sujeitos entre 35 e 55 anos de idade, que se encontravam vinculados ao servi?o de outplacement (aconselhamento de carreira) de duas consultorias de recursos humanos localizadas em Curitiba-PR. Os instrumentos aplicados foram o Invent?rio de Sintomas de Stress de Lipp (ISSL), o Invent?rio de Habilidades Sociais (IHS), de A. Del Prette e Z. Del Prette, e o Question?rio de identifica??o elaborado para esta pesquisa. Os principais resultados encontrados mostraram que: 1) Quanto mais tempo de busca de emprego, pior ? a percep??o das habilidades sociais; 2) Quanto mais novo o profissional, pior a avalia??o que ele faz de suas habilidades sociais; 3) Quanto maior a remunera??o, melhor ? avalia??o das habilidades sociais. Foi percebido que os sujeitos usam o conceito de habilidades sociais como sin?nimo de um bom network . Concluiu-se que os sujeitos utilizam estrat?gias focadas na resolu??o do problema para a recoloca??o profissional, enfatizando a import?ncia da rede social e dos aspectos cognitivos (cursos de atualiza??o e idiomas, por exemplo), muitas vezes n?o cuidando da sa?de de forma integral. Acredita-se que com maior clareza de seu funcionamento, do contexto e de estrat?gias de controle do stress e de desenvolvimento das habilidades sociais, os indiv?duos passar?o por esta fase de transi??o com maior qualidade de vida.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Werner, Rosiléa Clara. "Desafios contemporâneos na formação profissional: o desenvolvimento de competências e habilidades no serviço social." Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2010. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18035.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-04-29T14:18:01Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Rosilea Clara Werner.pdf: 2983700 bytes, checksum: 58ce0c8e401f83f5b858515bc5e99cc4 (MD5) Previous issue date: 2010-05-05
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
This study presents the conceptual diversity of competencies and abilities in higher education and its appropriation and incorporation into Social Work based on curriculum guidelines CNE/CES Resolution 15/2002. The method selected for this study was the qualitative research based on interviews and document analysis obtained from a total of 21 subjects. The subjects were coordinators and professors of six Social Work undergraduate courses from South and Southeast of Brazil along with professor members of the Expert Committee on Social Work Teaching - MEC/SESu. All the interviews were scheduled in advance; they were conducted face to face and were digitally recorded, and further transcribed. A previously established guide for interview was used with each group. The Political-Pedagogical Projects (PPP) of six undergraduate courses in the selected sample were analysed. The competencies‟ and abilities‟ categories were studied in the higher education and Social Work scenarios from the historical perspective. The research was designed to identify how the concept of competencies and abilities was appropriated in Social Work and how education embodied it. In order to help with data systematization and analysis, two analytical axes were defined: a) The understanding of competencies and abilities; b) the appropriation of competencies and abilities in Social Work professional development. It has been observed that the concept of competencies and abilities is polysemic; this applies both to the theory researched and to the subjects interviewed. There is a tendency among the subjects interviewed to relate competencies with the professional Social Work competencies defined in the profession‟s regulatory law. The initial assumption that the concept of competencies and abilities was not appropriated in Social Work undergraduate courses, despite being present in the guidelines, was validated. The Political-Pedagogical Projects analysed show an influence of the ABEPSS curriculum guidelines in their elaboration, as well as legal rules such as MEC/SESu curriculum guidelines and professional regulation laws. In general, the PPPs contain items proposed in the CNE/CES Resolution 15/2002. They introduce the competencies to be developed during the undergraduate course, although without clarifying when and how this should be achieved. Social Work area presently lacks a discussion of a competency-based curriculum and the professional competencies were defined in the profession‟s Regulatory Law in mid 90‟s
O estudo apresenta a diversidade conceitual de competências e habilidades na formação superior e sua apropriação e incorporação no Serviço Social, a partir das diretrizes curriculares Resolução CNE/CES 15/2002. A metodologia utilizada foi a pesquisa qualitativa em que os principais instrumentos de trabalho foram entrevistas e análise de documentos. Foram entrevistados os coordenadores e professores de seis cursos de Serviço Social da Região Sul e Sudeste do país e professoras da Comissão de Especialistas de Ensino em Serviço Social MEC/SESu, um total de 21 sujeitos. Todas as entrevistas foram presenciais, agendadas com antecedência, gravadas digitalmente e depois transcritas. Utilizou-se um roteiro prévio para cada grupo entrevistado. Foram analisados os projetos político-pedagógicos dos seis cursos definidos na amostra. As categorias competência e habilidade foram estudadas em uma perspectiva histórica no Ensino Superior e no Serviço Social. A pesquisa objetivou verificar como se dá a apropriação do conceito de competências e habilidades no Serviço e como são incorporadas no cotidiano da formação. Para a sistematização e análise dos dados, foram definidos dois eixos analíticos: a) compreensão de competências e habilidades; b) apropriação das competências e habilidades na formação profissional do Serviço Social. Constatou-se que o conceito de competência é polissêmico, tanto para os teóricos estudados, quanto para os sujeitos entrevistados. Há uma tendência entre os entrevistados de relacionar competência com as competências profissionais do Serviço Social definidas na lei de regulamentação da profissão. A hipótese de que não houve apropriação pelos cursos de Serviço Social dos conceitos de competências e habilidades, embora estejam contidas nas diretrizes, foi validada. Os projetos político-pedagógicos analisados mostram a influência das diretrizes curriculares da ABEPSS na sua elaboração, bem como de normativas legais como as diretrizes curriculares MEC/SESu e a Lei de Regulamentação da Profissão. Os PPPs, de forma geral, contêm os itens propostos na resolução CNE/CES 15/2002. Apresentam as competências a serem desenvolvidas no decorrer no curso, mas não deixam claro em que momento e como serão desenvolvidas. O Serviço Social não tem uma discussão de currículo por competência e as competências profissionais foram definidas na Lei de Regulamentação da Profissão na metade na década de 1990
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Jesus, Patrícia Carvalho de. "Capacitação de profissionais de saúde e repercussão nos seus conhecimentos, habilidades e práticas em amamentação." Niterói, 2015. https://app.uff.br/riuff/handle/1/4867.

Full text
Abstract:
Submitted by Ana Lúcia Torres (bfmhuap@gmail.com) on 2017-10-11T16:11:37Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) DissertacaoPatriciaCarvalhodeJesus.pdf: 1446213 bytes, checksum: 18a7cf5e82e4df0fee57fbef544a8bd9 (MD5)
Approved for entry into archive by Ana Lúcia Torres (bfmhuap@gmail.com) on 2017-10-11T16:11:45Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) DissertacaoPatriciaCarvalhodeJesus.pdf: 1446213 bytes, checksum: 18a7cf5e82e4df0fee57fbef544a8bd9 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-10-11T16:11:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) DissertacaoPatriciaCarvalhodeJesus.pdf: 1446213 bytes, checksum: 18a7cf5e82e4df0fee57fbef544a8bd9 (MD5) Previous issue date: 2015
Universidade Federal do Rio de Janeiro
Centro Universitário São Camilo
A Iniciativa Hospital Amigo da Criança (IHAC) visa sensibilizar, capacitar e mobilizar os profissionais de saúde para a instituição de normas, rotinas e condutas favoráveis à prática do aleitamento materno em maternidades. O objetivo dessa dissertação foi avaliar a repercussão da capacitação dos profissionais de saúde em aleitamento materno sobre seus conhecimentos, habilidades e práticas em aleitamento materno. Foram produzidos dois artigos científicos. O primeiro, uma revisão sistemática da literatura conduzida por consulta às bases de dados MedLine, Scopus e Lilacs, incluiu 17 artigos de intervenção com foco na repercussão da capacitação profissional em aleitamento materno (exposição) sobre os conhecimentos, habilidades e práticas (desfechos). Os estudos foram conduzidos entre 1992 e 2010, nos cinco continentes, sendo quatro no Brasil. Os cursos de capacitação foram diversos, cinco empregando o treinamento teórico-prático da IHAC. Todos apresentaram repercussão positiva sobre os desfechos, a maioria com significância estatística. O segundo artigo objetivou analisar a associação entre a capacitação em aleitamento materno e os conhecimentos, habilidades e práticas dos profissionais que atuam na assistência a gestantes, mães e bebês. Foi conduzido um estudo transversal em quinze hospitais com mais de 1000 partos/ano do Sistema Único de Saúde no município do Rio de Janeiro, sendo sete hospitais amigos da criança. Uma amostra de profissionais de saúde lotados nestes hospitais foi entrevistada no segundo semestre de 2009, a partir de questionários estruturados, adaptados do questionário de reavaliação da IHAC. Razões de prevalência ajustadas foram obtidas por regressão de Poisson com variância robusta. Dos 215 profissionais entrevistados, 87,0% referiram ter realizado alguma capacitação, dos quais 96,3% o treinamento da IHAC. Apresentaram conhecimento adequado 48,1% dos profissionais, habilidades adequadas 58,9% e prática adequada 74,9% dos profissionais. Na análise multivariada, a capacitação adequada mostrou associação estatisticamente significativa com os três desfechos. Ter tempo de trabalho inferior a dez anos foi um fator de risco para o conhecimento e um fator de proteção para a prática profissional. Ser da categoria médica ou outras, em relação à categoria de enfermagem, foi um fator de risco para as práticas profissionais. Conclui-se que a capacitação profissional está associada à melhoria dos conhecimentos, habilidades e práticas de profissionais de saúde, fundamentais na assistência às gestantes, mães e bebês
The Baby-Friendly Hospital Initiative (BFHI) aims to raise awareness, train and mobilize health professionals for the establishment of favorable norms, routines and behaviors to the practice of breastfeeding in maternity hospitals. The purpose of this dissertation was to evaluate the impact of breastfeeding training of health professionals on their knowledge, skills and practices. Two papers were written. The first one, a systematic review, searched MedLine, Scopus and Lilacs databases, and included 17 intervention articles focusing on the impact of professional training in breastfeeding on their knowledge, skills and practices. The studies were conducted between 1992 and 2010 in several countries, four in Brazil. Five training courses used the BFHI training. All of the studies had positive results, most with statistical significance. The second article aimed to analyze the association between breastfeeding training and knowledge, skills and practices of health professionals who work in maternity hospitals with pregnant women care, mothers and babies. A cross-sectional study was developed in fifteen hospitals with more than 1000 births/year from the Unified Health System in the city of Rio de Janeiro. Seven of these hospitals were Baby-Friendly. A sample of health professionals working at these hospitals was interviewed in 2009, using structured questionnaires, adapted from the BFHI reassessment questionnaire. Adjusted prevalence ratios were obtained by Poisson regression with robust variance. 215 professionals were interviewed, and 87.0% reported having had some training, 96.3% by the BFHI course. Had adequate knowledge 48.1% of the professionals, 58.9% had adequate skills and 74.9% had adequate practice. In multivariate analysis, adequate training showed statistically significant association with all outcomes. Being from medical profession or other, in relation to the nursing category, was a risk factor for practices in the management of breastfeeding. We conclude that health professional training is associated with improved knowledge, skills and practices, essential topics in assisting pregnant women, mothers and babies
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Spricigo, Marcos José. "Desenvolvimento de habilidades operacionais :: uma proposta de gestão do conhecimento operacional /." Florianópolis, SC, 1999. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/81099.

Full text
Abstract:
Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico.
Made available in DSpace on 2012-10-18T23:11:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0Bitstream added on 2016-01-09T03:54:00Z : No. of bitstreams: 1 143790.pdf: 8843397 bytes, checksum: ad5110464780a1fb95f673b1ad04d2f3 (MD5)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Costa, Adilson, Maria José Carvalho de Souza 1964 Domingues, and Universidade Regional de Blumenau Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis. "Competências e habilidades :um estudo dos egressos do curso de ciências contábeis no Estado de Santa Catarina /." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações FURB, 2007. http://www.bc.furb.br/docs/DS/2007/334031_1_1.pdf.

Full text
Abstract:
Orientador: Maria José Carvalho de Souza Domingues.
Dissertação (mestrado) - Universidade Regional de Blumenau, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Oberziner, Mirian Bernadet Bertoldi. "Proposta de modelo para uma ação pedagógica que desenvolva habilidades na formação dos perfis profissionais no ensino superior." Florianópolis, SC, 2003. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/84886.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico. Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção.
Made available in DSpace on 2012-10-20T13:24:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0
Este trabalho apresenta a importância do papel das Instituições de Ensino Superior e da ação pedagógica dos docentes no desenvolvimento de habilidades e características na formação dos perfis profissionais. A exigência do mundo contemporâneo requer o desenvolvimento de conhecimentos, valores e atitudes na formação desses perfis, que atendam as especificidades do contexto profissional. A partir do levantamento das exigências do mercado de trabalho são estudados os perfis profissionais, dos quais são extraídos alguns traços considerados como mais importantes por este setor. As ações pedagógicas determinam quais características e habilidades são desenvolvidas com os acadêmicos e, possibilitam uma análise do perfil desenvolvido pelos docentes, do desejado pelo mercado e do alcançado pelo egresso. O modelo proposto foi aplicado em uma Instituição de Ensino Superior e permitiu, através dos seus resultados, estabelecer as prioridades de atuação dos docentes nas ações pedagógicas, bem como definir as prioridades necessárias para a reestruturação curricular do curso pesquisado. Essas ações pedagógicas devem ser adequadas para o desenvolvimento das habilidades e características pessoais dos acadêmicos na formação do perfil profissional. Para isso, buscam-se ações de melhoria na qualidade de ensino e uma forma de organização do trabalho pedagógico, que possibilite melhoria na gestão do processo educativo, baseado numa postura ética como instrumento de transformação da realidade. This work presents the importance of the role exerced by the higher Educational institutions and the pedagogical action performed by the educators to the development of the abilities and characteristics to the construction of the professional profiles. The current world requires the development of knowledge, values, and attitudes to the formation of the target profiles in attendance to the needs of the professional context. Starting by the research on the exigencies of the market work the professional profiles are studied, from which are extracted some features considered as the mast important for this sector. The pedagogical actions determine which characteristics and abilities are developed with the academics and allow an analysis of the profile developed by the educators, the wished by the market and the achieved by the academics. The purposed model was applied in a higher Educational institution and allowed, through its results, to establish the actuation priorities of the teachers in the pedagogical actions, as well, to define the necessary priorities to a curricular reconstruction of the searched course. On the other hand, these pedagogical actions must be adequate to the development of abilities and personal characteristics of academics to the development of the professional profiles. For this reason, improvement actions are sought to improvise the quality of Education and a way of organization on the pedagogical work that makes possible the management to the improvement of the process and its results, which are based in an ethical attitude or comprehension as in instrument for the transformation of the reality
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Kawauche, Rosana. "RELAÇÕES INTERPESSOAIS E ATUAÇÃO PROFISSIONAL: A VISÃO DO CONTABILISTA." Universidade Metodista de São Paulo, 2014. http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/81.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-08-02T21:42:40Z (GMT). No. of bitstreams: 1 RosanaKawauche.pdf: 1076355 bytes, checksum: 86f19ba3b2b356ca0fee7ee47e88c55a (MD5) Previous issue date: 2014-08-28
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
This works purpose is to analyze the importance of relationships and interpersonal skills for the accountant in his entire work. As the demand for a better qualified information increases the accountant grows in his role as a provider, dealing with different situations, becoming more like a coach" so that the admnistrator can have a clearest vision, can view all possibilities as well as the demands and also the market share of his own company. (SÁ, 2004; MARION, 2009). As theoretical references for this job were used propositions of Iudicibus (2006); Marion (2009) and Sá (2004). For the development of this dissertation was chosen a qualitative exploratory approach with in-depth semi-structured interviews. As a conclusion we can say that interpersonal relationships are of great importance in all that concerns to the accountant work, who needs to know, understand and put into a more suitable format for its users all the informations he obtains. Considered this we can say that interpersonal skills improve those relationships in favour of better quality informations, providing a clearest vison of the company by its accountant department.
Esta pesquisa tem por objetivo analisar a importância das relações e habilidades interpessoais para o contabilista em seu ambiente de trabalho. Aumenta-se a exigência na qualidade da informação e o contador evolui em seu papel como provedor, tendo que lidar com diferentes situações, agindo como um norteador para o administrador na captação de informações que mostre a situação real da empresa, as possibilidades, demandas e participação no mercado. (SÁ, 2004; MARION, 2009). Serviram de referencial teórico proposições de Iudicibus (2006); Marion (2009) e Sá (2004). Para o desenvolvimento desta dissertação adotou-se uma abordagem qualitativa de cunho exploratório com entrevistas semiestruturadas em profundidade. Constatou-se a importância que o relacionamento interpessoal ocupa nas dimensões de atuação do contador, que precisa saber o que fazer com a informação obtida, entender e colocar num formato mais adequado para os seus usuários, desta forma, as habilidades interpessoais aprimoram os relacionamentos que favorecem a qualidade das informações proporcionando aos usuários da contabilidade a visão da situação real da empresa.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Rocha, Ana Carolina de Oliveira. "Adaptação e validação do questionário de habilidades curriculares para os cursos de graduação em saúde." reponame:Repositório Institucional da UFC, 2016. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15539.

Full text
Abstract:
ROCHA, A. C. O. Adaptação e validação do questionário de habilidades curriculares para os cursos de graduação em saúde. 2016. 116 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) - Faculdade de Farmácia, Odontologia e Enfermagem, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.
Submitted by Erika Fernandes (erikaleitefernandes@gmail.com) on 2016-03-17T11:56:57Z No. of bitstreams: 1 2016_dis_acorocha.pdf: 1247241 bytes, checksum: 5485300e5af27492c7a11bf6b93fadf2 (MD5)
Approved for entry into archive by Erika Fernandes(erikaleitefernandes@gmail.com) on 2016-03-17T11:57:08Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2016_dis_acorocha.pdf: 1247241 bytes, checksum: 5485300e5af27492c7a11bf6b93fadf2 (MD5)
Made available in DSpace on 2016-03-17T11:57:08Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2016_dis_acorocha.pdf: 1247241 bytes, checksum: 5485300e5af27492c7a11bf6b93fadf2 (MD5) Previous issue date: 2016-01-18
The human resource policies about the health sector are the subject of recent discussion in Brazil. This is because, in the period before the creation of the Unified Health System (SUS), the biomedical and hospital model, predominant in this period focused on quantitative aspects of the labor force, which objective is about of the number of services provided to the population and not the quality of these services. With the implementation of SUS, the concern with the formation of qualified professionals to attend the major health needs of the population has become a priority. The Chamber of Higher Education proposed in 2001, changes in professional education in health courses with the creation of the National Curricular Guidelines (DCN). The DCN define an amount of skills that must be addressed in the academic curricula of higher education institutions, with the purpose to train qualified professionals to work in the SUS. However, no one knows for sure if these skills are actually being implemented by educational institutions. With the objective to evaluate how the necessary skills to professional formation are being encouraged in medical schools, was created in the United States of America (EUA) the Curriculum Skills Questionnaire (CSQ). This instrument was presented at the Annual Meeting of the American Association of Education in 2001 in the city of Seatlle, making it public. The American instrument was translated into Portuguese by a group of teachers, experts in professional education in health, PRO-ENSINO of Federal University of Ceará (UFC), and was named Curriculum Skills Questionnaire (QHC). The Objective of this study is complete the QHC process of adaptation of the DCN and validates it for use in Brazil. This is a methodological, quantitative study accomplished in campus Porangabuçu the UFC, with 100 students of health courses: Nursing, Dentistry and Medicine. The validity of the instrument content was measured by the Content Validity Index (CVI), from the trial of six professional experts in Higher Education in Health. For construct validation was undertaken exploratory factor analysis with principal components extraction and Varimax rotation method. Reliability was evaluated by calculation of alpha coefficient of the Cronbach. The instrument, after analyze of its psychometric properties was considered valid and trustable. The item "peer evaluation" and setting "seminars" were excluded from the new version of QHC. This study concluded that the evaluation tool of the degree of encouraging the development of academic skills by higher education institutions, entitled Questionnaire Curriculum Skills after translation and adaptation to Brazil, maintained its adequate psychometric properties. Therefore, it indicates its use in future analyzes in the Universities and similar populations, for the identification of weaknesses and potentials in teaching methodologies used in graduate courses in health of these institutions.
As políticas de recursos humanos voltadas ao setor saúde são assunto de recente discussão no Brasil. Isso porque, no período anterior a criação do Sistema Único de Saúde (SUS), o modelo biomédico e hospitalocêntrico, predominante nesse período, focalizava aspectos quantitativos da força de trabalho, cujo objetivo voltava-se ao número de serviços prestados à população e não a qualidade desses serviços. Com a implementação do SUS, à preocupação com a formação de profissionais qualificados em atender as principais necessidades de saúde da população brasileira, tornou-se prioridade. A Câmara de Educação Superior propõe em 2001, mudanças no processo de formação profissional nos cursos de graduação em saúde com a criação das Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN). As DCN definem uma série de competências que devem ser abordadas nos currículos acadêmicos das Instituições de Ensino Superior, com o propósito de formar profissionais capacitados para trabalharem no SUS. No entanto, não se sabe ao certo se essas competências estão sendo realmente implementadas pelas Instituições de Ensino. Com o objetivo de avaliar o quanto as competências necessárias à formação profissional estão sendo incentivadas nas Escolas Médicas, criou-se nos Estados Unidos da América (EUA) o Curricular Skills Questionnaire (CSQ). Tal instrumento foi apresentado no Encontro Anual da Associação Americana de Educação em 2001, na cidade de Seatlle, tornando-o público. O instrumento americano foi traduzido para o português por um grupo de professores do PRO-ENSINO da Universidade Federal do Ceará (UFC), e recebeu o nome de Questionário de Habilidades Curriculares (QHC). Objetiva-se nesse estudo concluir o processo de adaptação do QHC as DCN e valida-lo para uso no Brasil. Trata-se de um estudo metodológico, quantitativo, realizado no campus do Porangabuçu da UFC, com 100 alunos dos cursos de graduação em saúde: Enfermagem, Odontologia e Medicina. A validade de conteúdo do instrumento foi aferida pelo Índice de Validade de Conteúdo (IVC), a partir do julgamento de seis profissionais peritos em Educação Superior em Saúde. Para a validação de constructo, empreendeu-se a analise fatorial exploratória, com extração dos componentes principais e método de rotação de Varimax. A confiabilidade, por sua vez, foi avaliada através do cálculo do coeficiente alfa de Cronbach. O instrumento após análise de suas propriedades psicométricas foi considerado válido e confiável. O item “avaliação por pares” e o cenário “seminários” foram excluídos da nova versão do QHC. Concluiu-se que o instrumento de avaliação do grau de incentivo ao desenvolvimento de habilidades acadêmicas pelas Instituições de Ensino Superior, intitulado Questionário de Habilidades Curriculares, após tradução e adaptação para o Brasil, manteve suas propriedades psicométricas adequadas. Portanto, indica-se sua utilização em análises futuras, no âmbito das Universidades e em populações similares, para a identificação de fragilidades e potencialidades nas metodologias de ensino utilizadas nos cursos de graduação em saúde dessas Instituições.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Martins, Joana D’arc Medeiros. "Contribuição da metodologia Problem-Based Learning (PBL) para o desenvolvimento das habilidades e competências requeridas ao profissional contábil." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2017. http://repositorio.unb.br/handle/10482/31723.

Full text
Abstract:
Tese (doutorado)—Universidade de Brasília, Universidade Federal da Paraíba, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Programa Multi-Institucional e Inter-Regional de Pós-Graduação em Ciências Contábeis, 2017.
Submitted by Raquel Viana (raquelviana@bce.unb.br) on 2018-04-24T21:18:37Z No. of bitstreams: 1 2017_JoanaD'arcMedeirosMartins.pdf: 1104288 bytes, checksum: ebcf3b0c51317618cf543abfb77ab713 (MD5)
Approved for entry into archive by Raquel Viana (raquelviana@bce.unb.br) on 2018-04-24T21:19:19Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2017_JoanaD'arcMedeirosMartins.pdf: 1104288 bytes, checksum: ebcf3b0c51317618cf543abfb77ab713 (MD5)
Made available in DSpace on 2018-04-24T21:19:19Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2017_JoanaD'arcMedeirosMartins.pdf: 1104288 bytes, checksum: ebcf3b0c51317618cf543abfb77ab713 (MD5) Previous issue date: 2018-04-24
A tese se enquadra na área de educação contábil, tendo como objetivo principal investigar a contribuição da metodologia Problem-Based Learning (PBL) no desenvolvimento das habilidades e competências requeridas ao profissional contábil. Possui uma abordagem qualitativa, caracterizado como método de investigação quanto ao estudo de caso, pois foi aplicada uma intervenção pedagógica na disciplina perícia contábil no Curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN. As técnicas de coletas de dados utilizadas foram: questionário; observação participante; análise de conteúdo e documentos. Primeiramente, foi identificado o perfil dos alunos, o estilo de aprendizagem e uma avaliação de conteúdo. Na abordagem do método, foi introduzido um processo judicial real que trata de apuração de haveres e tramita em uma Vara Cível da Comarca de Natal. Para o processo de análise de dados qualitativos, utilizou-se a estatística descritiva. Após a análise qualitativa, foi dado um tratamento quantitativo, com o teste da análise multivariada não paramétrica, variância não paramétrica e Alpha de Cronbach. Os resultados evidenciaram que a metodologia PBL contribuiu para o desempenho da competência técnica, pois os dados obtidos na segunda aplicação do questionário específico do conhecimento de perícia contábil mostram que houve um crescimento no número de acertos pelos alunos, comparados aos resultados obtidos antes da aplicação da intervenção pedagógica. Outro resultado importante foram os achados na análise de conteúdo sobre os laudos periciais contábeis elaborados pelos alunos. Dos dez critérios estabelecidos quanto à forma e quanto ao conteúdo do laudo pericial contábil determinado pela norma, os alunos obtiveram 100% em cinco critérios e, nos demais, obtiveram mais 50% de adesão quanto ao que determinam as normas periciais aprovadas pelo CFC. Com isso, percebe-se que o aluno buscou e construiu o conhecimento desenvolvido na intervenção pedagógica. No que se referem às habilidades profissionais desenvolvidas, os resultados demonstram, na percepção dos respondentes, que os alunos concordaram que o método PBL agrega mais realismo ao ensino de perícia contábil; proporciona experimentar um comportamento pericial que conhecia e que ainda não havia sido vivenciado; motiva o trabalho em grupo; aumenta sua eficácia como participante na resolução de problemas e nas discussões em grupo. Outra alternativa de concordância entre os alunos foi o desenvolvimento do pensamento crítico; com isso, entende-se que o método PBL na percepção dos participantes da pesquisa desenvolve a habilidade de senso crítico, liderança e trabalho em equipe.
The thesis is in the area of accounting education, which aim is to investigate the contribution of the Problem-Based Learning (PBL) methodology in the development of the skills and competencies required by accounting professional. It has a qualitative approach, characterized as a method of investigation regarding the case study, as it was applied a pedagogical intervention in the discipline accounting skills in the Course of Accounting Sciences of the Federal University of Rio Grande do Norte - UFRN. The techniques of data collection used were survey; participant observation; analysis of content and documents. First, the student profile, learning style and content evaluation were identified. In the approach of the method, a real judicial process was introduced that deals with the determination of assets and deals in a Civil Court of the County of Natal. For the qualitative data analysis process, descriptive statistics were used. After the qualitative analysis, a quantitative treatment was given, with the non-parametric multivariate analysis, non-parametric variance, and Cronbach's Alpha. The results showed that the PBL methodology contributed to the performance of the technical competence, since the data obtained in the second application of the specific accounting skills knowledge survey shows that there was an increase in the number of correct answers by the students, compared to the results obtained before the application of the pedagogical intervention. Another important result was the findings in the content analysis on the accounting expert reports prepared by the students. From the ten established criteria regarding the form and the content of the expert's report determined by the standard, the students obtained 100% in five criteria and, in the others, obtained an additional 50% of adherence as determined by the norms approved by the CFC. With this, it is noticed that the student sought and built the knowledge developed in the pedagogical intervention. Regarding the professional skills developed, the results show, in the respondents' perception, that the students agreed that the PBL method adds more realism to the teaching of accounting skills; it offers to experience a behavior that knew and that had not yet been experienced; motivates group work; increases its effectiveness as a participant in problem solving and in group discussions. Another alternative of agreement among students was the development of critical thinking; with this, it is understood that the PBL method in the perception of the participants of the research develops the ability of critical sense, leadership and teamwork.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Leonessa, Viviane Tramontina. "A atuação do profissional da unidade de apoio à família dos núcleos de atividade de altas habilidades/superdotação." Universidade Estadual de Londrina. Centro de Educação, Comunicação e Artes. Programa de Pós-Graduação em Educação, 2014. http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000190131.

Full text
Abstract:
A presente pesquisa teve por objetivo traçar o perfil do serviço e do(s) profissional(is) que atua(m) na Unidade de Apoio à Família dos Núcleos de Atividades de Altas Habilidades/Superdotação (NAAH/S) dos estados e Distrito Federal, identificando as atividades realizadas, seus objetivos, compreendendo também as necessidades, dificuldades e resultados positivos e confrontando-os com as instruções do Ministério da Educação (MEC). Como não foram encontrados trabalhos relacionados ao tema proposto, o presente estudo pode ser considerado inovador, configurando-se como pesquisa Survey. Participaram do estudo onze NAAH/S, representados pelos coordenadores da unidade pesquisada. Para elaboração do instrumento de coleta de dados, tomou-se como ponto de partida o documento orientador de implantação dos núcleos, proposto pelo MEC. Também foram realizadas entrevistas com três pesquisadoras da área, que forneceram subsídios referentes à família da pessoa com altas habilidades/superdotação (AH/SD) e à importância de oferecer-lhe atendimento, contribuindo para a elaboração do instrumento. O instrumento de coleta dos dados consistiu em um questionário eletrônico com questões abertas e fechadas, criadas em aplicativo do Google Drive, enviado a todos os núcleos por email. Os dados receberam tratamento quali-quantitativo, ou seja, as questões objetivas receberam tratamento de estatística descritiva e as informações subjetivas, coletadas por meio de respostas elaboradas pelos participantes, e foram agrupadas em temas de análise, criadas a partir dos conteúdos das respostas apresentadas nas questões, denominadas análise de conteúdo. Os principais resultados demonstraram que os profissionais que atuavam nas unidades eram, em sua maioria, pedagogos e psicólogos, mas existiam também outras formações, que iam do ensino médio/técnico a outros cursos superiores. Poucos eram os profissionais que possuíam formação específica para o atendimento à família de alunos com AH/SD, sendo esta uma das dificuldades vivenciadas por eles no serviço. Evidenciou-se que a escassez de referencial teórico sobre a família da pessoa com AH/SD, seu atendimento, e de cursos de formação, além da total ausência de estudos sobre a Unidade de Atendimento à Família dos NAAH/S, contribuiu para tais dificuldades. Os resultados desvelaram que os profissionais são envolvidos e dedicados às propostas e objetivos da unidade, mas as dificuldades financeiras, de recursos materiais, de equipamentos e de formação tornavam o trabalho mais difícil. A carência de parcerias com instituições de ensino superior foi outro aspecto verificado, que trouxe como consequência a baixa produção de conhecimentos e oportunidades de capacitação por meio de cursos, palestras, grupo de estudos a serem ofertados à equipe, aos familiares dos alunos e à comunidade escolar. Considerou-se que essas parcerias poderiam favorecer a elaboração de projetos financiados por agências de fomento que contribuiriam para a captação de recursos, ampliação do atendimento e promoção de pesquisas. Por fim, verificou-se que o incentivo e o apoio dos governos estaduais, municipais e federal eram insuficientes, supostamente pelo privilegio dado ao atendimento e à formação de profissionais nas salas de recursos multifuncionais. Espera-se que a discussão deste tema contribua para a elaboração de novas pesquisas e conduza a reflexões acerca da formação do psicólogo e profissionais da educação, especialmente no atendimento à família da pessoa com AH/SD.
This present research meant to define the profile of services and professionals in the NAAH/S - a Support Unit for the Family in the Core of Activities for High Abilities/Giftedness, located in the states and Federal District, identifying the activities carried out, their objectives, as well as the needs, difficulties and positive results in regard to the guidelines set by MEC - the Ministry of Education. As there was no work related to this theme, the present study may be considered innovative and defined as a Survey. Eleven NAAH/S, represented by their unit coordinators were researched. The guiding document for implementation of core, proposed by MEC, was the base for preparing the instrument of data collection. Contributions for the preparation of the instrument also came from interviews with three researchers from the area who provided information about the family members of individuals with high abilities/giftedness (HS/SD) and the importance of being assisted. The instrument for data collection comprehend an electronic questionnaire with open and closed questions entered into a Google Drive application and sent to the members of the core by e-mail. The data were treated qualitatively and quantitatively, that is, the objective questions were submitted to descriptive statistics and the subjective data, collected by means of answers provided by the participants, were grouped in categories of analysis according to their contents and treated as content analysis. Main results evidenced that most professionals were pedagogues and psychologists. Other professionals were graduates from secondary or technical schools or from other type of higher education. Few professionals had specific qualification for the services of assisting families of students with high abilities/giftedness, which meant a difficulty for them in their work. It was also verified the shortage of theoretical reference about families of individuals with high abilities/giftedness, assistance and qualification courses, and the complete lack of studies related to the Unit for Family Assistance in the NAAH/S meant a difficulty to be overcome in this research. The results showed that the professionals are committed and devoted to the proposals and objectives of the unit; however, financial restrictions to materials, equipment and qualification make their work more difficult. Lack of partnership with higher education institutions was also noticed and meant a low production of knowledge and opportunities for acquiring qualification through courses, lectures, and study groups that could be offered to the professional teams, family members of students and school community. These partnerships could favor projects to be funded by grant agencies that in turn would provide for resources, expansion of assistance and promotion of research works. Finally, it was also verified that incentive and support from state, municipal and federal agencies do not suffice and the reason for this is, supposedly, the priority given to assistance and formation of professionals in multifunctional resource rooms. It is expected that the discussion on this theme contributes to further research and leads to reflections on the formation of psychologists and educational professionals, mainly in the field of assistance to the family of individuals with HS/SD.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Mariano, Marília [UNESP]. "Práticas educativas de professores, habilidades sociais e problemas de comportamento: um estudo comparativo, correlacional e preditivo." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2015. http://hdl.handle.net/11449/123703.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-06-17T19:33:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2015-03-12. Added 1 bitstream(s) on 2015-06-18T12:48:10Z : No. of bitstreams: 1 000830672.pdf: 553300 bytes, checksum: 5a0708579d1699b1d856d6d94d668d44 (MD5)
Repertórios comportamentais de crianças e professores são influenciados mutuamente e podem culminar em diferentes consequências no desenvolvimento infantil. No ambiente escolar, as interações entre alunos e professores podem potencializar, ou prejudicar, habilidades sociais infantis e problemas de comportamento. Este trabalho objetivou descrever, comparar, correlacional e predizer comportamentos de professores na interação com alunos, no que se referem as habilidades sociais educativas, práticas educativas negativas, problemas de comportamento e habilidades sociais infantis, controlando variáveis escolaridade (crianças pré-escolares e escolares), gênero (meninos e meninas) e indicadores diagnósticos para problemas de comportamento. Esse trabalho de dissertação é composto por três artigos que contemplam o objetivo geral. A amostra foi composta por 283 crianças e seus professores da rede pública de ensino, sendo que 113 crianças eram pré-escolares e 170 escolares. Os professores responderam a um questionário para problemas de comportamento, um questionário sobre habilidades sociais infantis, e uma entrevista semiestruturada que investiga as interações entre o docente e seu aluno. Os dados foram categorizados de acordo com instruções próprias dos instrumentos e, então, foram conduzidas análises estatísticas comparando diferenças entre grupos (Teste t de Student e Teste Qui-Quadrao), associações entre categorias com o Coeficiente de Pearson, e o valor preditivo pela Análise de Regressão Logística Binária. Como devolutivas foram conduzidas palestras sobre comportamentos problema e habilidades sociais, bem como entregue cartilhas aos professores. Os resultados indicaram que professores são menos habilidosos com crianças clínicas para problemas de comportamento, meninos e escolares. Práticas educativas associaram-se positivamente com comportamentos problemáticos e negativamente com habilidades sociais...
Despite of scarcity of studies that investigating the interactions that occur in the school environment, it is known that the behavioral of children and teachers are influenced each other and it may enhance or impair child development. This study aimed to describe, compare, correlate and predict behaviors of teachers in interaction with studentes, about the educational social skills, negative educational practices, problems behavior and children's social skills, controlling variables like schooling (pre-school and school children), gender (boy and girls) and diagnostic indicators for problems behavior. The sample consisted of 283 children and their teachers in the public shools: 113 children were preschoolers and 170 were students. Teachers filled out a questionnaire diagnosis for behavioral problems, a questionnaire about children's social skills, and a semi-structured interview which investigates the interactions between the teacher and his student. Data were categorized according to own instructions of the instruments and then conducted statistical analysis to compare different groups (t Student's and Chi-Square Test), association between categories with the Pearson coefficient, and predictive value for Regression Analysis Binary logistic. The results indicated that teachers are less skilled with clinical groups for problems behavior, boy and schoolars. Negative educational practices were positively associated with problem behaviors and negatively with social skills. Educational social skills were positively correlated with the children's social skills in all groups. Furthemore, boys children and indicated as clinics for problems behavior had lower scores for social skills and high frequency of problem behaviors. It is concluded that interventions with teachers, in the development and learning areas, should focus on the interactions that occur at school, helping these professionals to identify the consequences of their behaviors...
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Mariano, Marília. "Práticas educativas de professores, habilidades sociais e problemas de comportamento : um estudo comparativo, correlacional e preditivo /." Bauru, 2015. http://hdl.handle.net/11449/123703.

Full text
Abstract:
Orientador: Alessandra Turini Bolsoni-Silva
Banca: Mauro Luis Vieira
Banca: Ana Claudia M Almeida Verdu
Resumo: Repertórios comportamentais de crianças e professores são influenciados mutuamente e podem culminar em diferentes consequências no desenvolvimento infantil. No ambiente escolar, as interações entre alunos e professores podem potencializar, ou prejudicar, habilidades sociais infantis e problemas de comportamento. Este trabalho objetivou descrever, comparar, correlacional e predizer comportamentos de professores na interação com alunos, no que se referem as habilidades sociais educativas, práticas educativas negativas, problemas de comportamento e habilidades sociais infantis, controlando variáveis escolaridade (crianças pré-escolares e escolares), gênero (meninos e meninas) e indicadores diagnósticos para problemas de comportamento. Esse trabalho de dissertação é composto por três artigos que contemplam o objetivo geral. A amostra foi composta por 283 crianças e seus professores da rede pública de ensino, sendo que 113 crianças eram pré-escolares e 170 escolares. Os professores responderam a um questionário para problemas de comportamento, um questionário sobre habilidades sociais infantis, e uma entrevista semiestruturada que investiga as interações entre o docente e seu aluno. Os dados foram categorizados de acordo com instruções próprias dos instrumentos e, então, foram conduzidas análises estatísticas comparando diferenças entre grupos (Teste t de Student e Teste Qui-Quadrao), associações entre categorias com o Coeficiente de Pearson, e o valor preditivo pela Análise de Regressão Logística Binária. Como devolutivas foram conduzidas palestras sobre comportamentos problema e habilidades sociais, bem como entregue cartilhas aos professores. Os resultados indicaram que professores são menos habilidosos com crianças clínicas para problemas de comportamento, meninos e escolares. Práticas educativas associaram-se positivamente com comportamentos problemáticos e negativamente com habilidades sociais...
Abstract: Despite of scarcity of studies that investigating the interactions that occur in the school environment, it is known that the behavioral of children and teachers are influenced each other and it may enhance or impair child development. This study aimed to describe, compare, correlate and predict behaviors of teachers in interaction with studentes, about the educational social skills, negative educational practices, problems behavior and children's social skills, controlling variables like schooling (pre-school and school children), gender (boy and girls) and diagnostic indicators for problems behavior. The sample consisted of 283 children and their teachers in the public shools: 113 children were preschoolers and 170 were students. Teachers filled out a questionnaire diagnosis for behavioral problems, a questionnaire about children's social skills, and a semi-structured interview which investigates the interactions between the teacher and his student. Data were categorized according to own instructions of the instruments and then conducted statistical analysis to compare different groups (t Student's and Chi-Square Test), association between categories with the Pearson coefficient, and predictive value for Regression Analysis Binary logistic. The results indicated that teachers are less skilled with clinical groups for problems behavior, boy and schoolars. Negative educational practices were positively associated with problem behaviors and negatively with social skills. Educational social skills were positively correlated with the children's social skills in all groups. Furthemore, boys children and indicated as clinics for problems behavior had lower scores for social skills and high frequency of problem behaviors. It is concluded that interventions with teachers, in the development and learning areas, should focus on the interactions that occur at school, helping these professionals to identify the consequences of their behaviors...
Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Carvalho, Débora Jucely de. "Descobrindo habilidades digitais em acadêmicos : um desafio para o IFSULDEMINAS - Campus Machado /." Rio Claro, 2018. http://hdl.handle.net/11449/180662.

Full text
Abstract:
Orientador: Afonso Antonio Machado
Banca: Andre Luis Aroni
Banca: Flavio Rebustini
Banca: Gustavo Lima Isler
Banca: Ivan Wallan Tertuliano
Resumo: As transformações no ambiente escolar e educacional avançam aceleradamente, com isso houve uma readaptação as ações educativas e nas propostas educacionais. Entretanto, nem todos os docentes acompanham tais mudanças, em função dos medos e das incertezas que sentem diante do novo. Por outro lado, os alunos chegam imersos no ciberambiente e nas pesquisas por meio dos espaços virtuais, que acontecem de maneira mais veloz, mais atual e mais conectada com o futuro, criando uma bolha entre uma geração e outra. Novas tecnologias de informação e comunicação (TICs), todas marcadas pelos avanços tecnológicos advindos da era digital e da criação de diferentes dispositivos eletrônicos que vislumbram a todo, avançam cada dia e provocam uma grande facilidade na comunicação entre as pessoas, fazendo emergir um encantamento diferenciado por esses dispositivos que podem facilitar e melhorar a vida das pessoas, modificando a maneira de pensar e agir. E o setor educacional não pode apartar essas modernizações de dentro de seu processo, mas sim aproveitá-las como ferramentas pedagógicas para a quebra do paradigma de que a escola é apenas local de transmissão de conteúdos, produzindo uma nova imagem educacional para a atualidade, onde aprender a aprender seja fundamental, numa construção constante de conhecimentos onde a competência de saber buscar, compreender, criticar e utilizar esse conhecimento seja bem sedimentada para formar cidadãos de qualidade para o futuro. Este foi o mote de nosso est... (Resumo completo, clicar acesso eletrônico abaixo)
Abstract: The transformations in the school and educational environment are accelerating, with the result that there was a readaptation of educational actions and educational proposals. However, not all teachers follow such changes, due to the fears and uncertainties they feel in the face of the new. On the other hand, students get immersed in the cyber environment and research through virtual spaces, which happen in a faster, more current and more connected with the future, creating a bubble between one generation and another. New information and communication technologies (ICTs), all marked by the technological advances coming from the digital era and the creation of different electronic devices that glimpse the whole, advance every day and provoke a great ease in the communication between the people, giving rise to a differentiated enchantment by these devices that can facilitate and improve people's lives by modifying the way they think and act. And the educational sector can not remove these modernizations from within its process, but rather take advantage of them as pedagogical tools to break the paradigm that the school is only a place of content transmission, producing a new educational image for the present, where learning to learn is fundamental, in a constant construction of knowledge where the competence to know how to seek, understand, criticize and use this knowledge is well established to train quality citizens for the future. This was the motto of our study, which in a research of the participant type raises data analyzed qualitatively, mapping and explaining details of a unit of IFSULDEMINAS - Campus Machado
Doutor
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Camargo, Valdirlene Checheto Vincenzi. "Intervenção em estresse, enfrentamento e habilidades sociais : desempenho de estudantes do ensino médio profissionalizante no ENEM /." Bauru, 2019. http://hdl.handle.net/11449/191318.

Full text
Abstract:
Orientador: Sandra Leal Calais
Resumo: O estresse corresponde a um processo que auxilia o ser humano a se adaptar às mudanças e às situações desafiadoras, fazendo-se presente no cotidiano das pessoas, especialmente na adolescência, período do ciclo vital marcado por profundas mudanças e instabilidade emocional. Diante das adversidades, os indivíduos utilizam estratégias de enfrentamento, as quais consistem em recursos, cognitivos e comportamentais, para lidar com situações que avaliam como estressoras. Se utilizados adequadamente, estes mecanismos auxiliam na eliminação ou na redução do estresse. Igualmente importantes, as habilidades sociais podem auxiliar os estudantes, pois facilitam os relacionamentos sociais, favorecem a aceitação pelos pares, contribuindo na redução do estresse e no ajustamento escolar. Assim, o presente trabalho teve como objetivo investigar os efeitos de uma intervenção, voltada ao manejo do estresse, estratégias de enfrentamento e habilidades sociais, no desempenho do Exame Nacional do Ensino Médio, em estudantes do ensino médio profissionalizante. Participaram do estudo 113 estudantes, de ambos os sexos, de uma escola estadual profissionalizante, do interior do estado de São Paulo, dos quais 49 eram alunos regularmente matriculados no 3º ano do Ensino Técnico Integrado ao Médio, compondo o Grupo Experimental, com previsão de término desta modalidade no mesmo ano. Os outros 64 estudantes cursavam o 3º ano da mesma modalidade, do ano antecedente, também na condição de concluintes, os quais... (Resumo completo, clicar acesso eletrônico abaixo)
Abstract: Abstract: Stress is a process that helps human beings adapt to changing and challenging situations, being present in people's daily lives, especially in adolescence, a period of the life cycle marked by profound changes and emotional instability. Faced with adversity, individuals use coping strategies, which consist of resources, cognitive and behavioral, to deal with situations that they evaluate as stressors. If properly used, these mechanisms help eliminate or reduce stress. Equally important, social skills can help students by facilitating social relationships, fostering peer acceptance, contributing to stress reduction and school adjustment. Thus, the present study aimed to investigate the effects of an intervention focused on stress management, coping strategies and social skills on the performance of the National High School Examination in vocational high school students. A total of 113 male and female students from a state vocational school in the interior of the state of São Paulo participated in the study. Of these, 49 were students enrolled in the 3rd year of the Integrated High School Education, making up the Experimental Group end of this modality in the same year. The other 64 students were in the 3rd year of the same modality, from the previous year, also as graduates, who made up the Control Group. Participants from both groups answered, in addition to a sociodemographic questionnaire, the following instruments, applied at two times, pre and post-test: Stress ... (Complete abstract click electronic access below)
Doutor
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Soares, Sergei Suarez Dillon. "O conhecimento paga bem? Habilidades cognitivas e rendimentos do trabalho no Brasil (e no Chile)." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2011. http://repositorio.unb.br/handle/10482/11189.

Full text
Abstract:
Tese (doutorado)—Universidade de Brasília, Faculdade de Economia e Administração, Programa de Pós-Graduação em Economia, 2011.
Submitted by Albânia Cézar de Melo (albania@bce.unb.br) on 2012-09-11T14:42:12Z No. of bitstreams: 1 2011_SergeiSuarezDillonSoares.pdf: 1379547 bytes, checksum: b9b8399534da29acf020a07500ba2236 (MD5)
Approved for entry into archive by Luanna Maia(luanna@bce.unb.br) on 2012-09-17T11:15:17Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2011_SergeiSuarezDillonSoares.pdf: 1379547 bytes, checksum: b9b8399534da29acf020a07500ba2236 (MD5)
Made available in DSpace on 2012-09-17T11:15:17Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2011_SergeiSuarezDillonSoares.pdf: 1379547 bytes, checksum: b9b8399534da29acf020a07500ba2236 (MD5)
Esta tese investiga em que medida as habilidades cognitivas são responsáveis pelo conteúdo econômico da educação no Brasil. A inexistência de conjuntos de dados com informações sobre cognição e rendimentos para os mesmos indivíduos tem inviabilizado este esforço no Brasil até hoje. Para lidar com esta dificuldade, seguiram-se três abordagens. A primeira é a investigação desta relação no Chile, um país que conta com os dados adequados em uma única pesquisa e no qual a relação entre escolaridade e rendimentos se assemelha muito ao que se verifica no Brasil. Os principais resultados são que as habilidades cognitivas explicam boa parte dos modestos rendimentos à educação básica, mas pouco dos elevados rendimentos à educação superior. A segunda abordagem é parear dados individuais do Censo Demográfico de migrantes jovens para a Região Metropolitana de São Paulo com notas médias do Exame Nacional de Cursos (ENEM) e Provão dos municípios onde estes migrantes residiam cinco anos antes. Os principais resultados são que as habilidades cognitivas explicam metade ou mais dos rendimentos ao ensino básico, mas aparentemente pouco dos rendimentos à educação superior. Estes resultados se mantêm quando se controla por diversos tipos de viés de seleção. A terceira e última abordagem faz o pareamento individual das habilidades cognitivas, medidas pelo ENEM, de jovens no último ano do ensino médio com seus rendimentos um ano depois, já no mercado de trabalho, medidos pela Pesquisa Mensal de Emprego. A chave de pareamento é construída a partir da data de aniversário de cada pessoa. O rendimento à cognição é mais baixo que na segunda abordagem, mas em geral observamos os jovens no primeiro ano de seus empregos, quando os empregadores ainda não puderam observar plenamente sua produtividade. A conclusão é que a aquisição de capital cultural, a montagem de redes sociais ou até puro credencialismo podem ser parte da história dos retornos à educação, mas não são a história toda. Os conteúdos cognitivos aprendidos na escola têm, de fato, conteúdo econômico. ______________________________________________________________________________ ABSTRACT
This dissertation examines whether and in what degree cognitive ability accounts for the economic returns of education. The dearth of work on the issue in Brazil is due to the lack of data on cognition and earnings for the same individuals. Three approaches were used to circumvent this difficulty. The first is to look into the cognitive ability-earnings relation in Chile, a country for which the appropriate data exist and where the schooling-earnings relationship is very close to that observed in Brazil. The main findings are that cognitive abilities explain most of the modest returns to basic education but little of the elevated returns to higher education. The second approach is to match individual Census earnings data for young migrants to the São Paulo Metropolitan Area with Exame Nacional de Cursos (ENEM) and Provão municipal averages for the municipalities in which they resided five years earlier. Cognitive abilities explain at least half of the returns to basic education but, although significant, appear not to explain much of the generous returns to higher learning. These results still hold after controls for various types of selection bias are applied. The final approach was to match individual cognitive abilities, as measured by ENEM, for students in the last year of high school with their incomes one year later, measured by the Pesquisa Mensal de Emprego. The match was possible due to a code built using birth dates. Returns to cognitive ability are lower than those estimated using the migrants, but most of these individuals were observed in their first year of employment, before their employers were able to adequately gauge their productivity. This dissertation’s findings are clear: the economic content of education is not limited to social networks, cultural capital or pure credentialism. These may account for some of the returns to education, but not all. Cognitive contents learned at school have substantive and significant economic returns.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Pereira, Camila de Sousa. "Programa de habilidades sociais profissionais para pessoas com deficiência física desempregadas : necessidades, processo e efeitos." Universidade Federal de São Carlos, 2010. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2861.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-06-02T19:44:06Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2858.pdf: 6401 bytes, checksum: fbf0ec8ce422330c724ce05aa50b8176 (MD5) Previous issue date: 2010-03-01
Financiadora de Estudos e Projetos
Aiming to promote better employability conditions among people with physical disability, the literature review indicates the improvement of the social skills repertoire. Social skills programs can contribute to an individual s entry, adaptation and career development in the job market. The purpose of the current research was to assess the need, the process and the effects of a Professional Social Skills Training Program for physically disabled people who were looking for a job. The research involved a multiple probe design with two separate groups. The sample consisted of 16 people with physical disability, between the ages of 18 to 36, assigned to either: an experimental group (G1) or a wait-list control group (G2). First, the pretest was conducted with both groups. Then, the intervention was carried out with the G1, followed by the posttest at this time, the second pretest was conducted with the G2. Next, the same intervention was conducted with the G2, followed by the posttest and a third assessment of G1. Finally, each group was evaluated using the follow-up assessment. The dependent variable (social skills performance) was measured using different instruments (self-report and direct observation), various indicators (frequency, difficulty, quality) and in everyday and specific work situations. The instruments used were the: (a) Social Skills Inventory; (b) Interpersonal Difficulties Scale; and (c) Professional Social Skills Observation Protocol. Other instruments used include: Self-Assessment Professional Entry Questionnaire, Assessment Learned Social Skills Questionnaire, Peer Assessment, Field Diary and Observation Record for each Session. The independent variable consisted of an intervention, Professional Social Skills Training Program. In order to analyze the data, descriptive statistics and nonparametric tests were used, making both intergroup and intragroup comparisons. The Needs Assessment indicated deficits in the participants social skills repertoire and contributed to program planning. The program was conducted in a group context, with 16 sessions of approximately 90 minutes each. Considering interpersonal relations at work as the underlying context, the skills that were addressed included: civility, feedback, communication, irrational beliefs, empathy, offering help, citizenship, assertiveness, criticism, problem solving, job interview skills and expression of positive feelings. Some of the key teaching strategies included: experiential strategy, homework assignments, instruction, positive reinforcement, behavioral rehearsal, modeling and feedback. The Process Assessment revealed that both groups had high attendance, achieved intermediate goals, completed homework assignments, had high involvement in the group activities, and reported examples of progress and skills generalization to their natural context. For both groups, the Results Assessment showed significant gains in social skills after the application of the program, maintenance of skills improvements after two and four months and generalization of learned skills to other contexts and with other partners from the natural environment. Very likely, this program can be used in various institutions.
Na promoção de melhores condições de empregabilidade das pessoas com deficiência física, a revisão da literatura indica a necessidade de aprimoramento do repertório de habilidades sociais. Programas de habilidades sociais podem contribuir para a inserção, o ajustamento e a progressão no mercado de trabalho. O objetivo desta pesquisa foi avaliar a necessidade, o processo e os efeitos de um Programa de Treinamento de Habilidades Sociais para o Trabalho junto a pessoas com deficiência física desempregadas. O procedimento consistiu em um delineamento de múltiplas sondagens com dois grupos. A amostra foi composta por 16 pessoas com deficiência física, com idade entre 18 e 36 anos, que formaram o grupo experimental (G1) e o grupo controle de espera (G2). Ambos os grupos foram submetidos inicialmente ao pré-teste. Em seguida, foi realizada a intervenção com o G1 e após seu encerramento o pós-teste, fazendo-se também o segundo pré-teste com o G2. Na sequência, realizaram-se a intervenção com o G2 e o pós-teste, incluindo nova avaliação do G1. Finalmente, cada grupo passou pela avaliação de follow-up. A variável dependente (desempenho de habilidades sociais) foi mensurada por meio da aplicação de diferentes instrumentos (autorrelato e observação), com indicadores diversificados (frequência, dificuldade e qualidade) e em situações cotidianas e específicas de trabalho. As repetidas avaliações foram realizadas por meio dos instrumentos: (a) Inventário de Habilidades Sociais; (b) Escala de Dificuldades Interpessoais; e (c) Sistema de Observação de Habilidades Sociais Profissionais. Outros instrumentos também foram usados: Questionário de Autoavaliação do Preparo para Inserção Profissional, Questionário de Avaliação das Habilidades Sociais Aprendidas, Avaliação por Pares, Diário de Campo e Registro de Observação das Sessões. A variável independente consistiu em uma intervenção, denominada de Programa de Treinamento de Habilidades Sociais para o Trabalho. Para o tratamento dos dados, foram empregadas estatísticas descritivas e testes não-paramétricos, focando tanto a análise intergrupo como a intragrupo. A Avaliação de Necessidades apontou déficits no repertório de habilidades sociais dos participantes e contribuiu para o planejamento do programa. O programa foi desenvolvido em grupo, com 16 sessões de aproximadamente 90 minutos cada. Tendo como contexto as relações interpessoais no trabalho, as habilidades desenvolvidas foram: civilidade, feedback, comunicação, crenças irracionais, empatia, oferecer ajuda, cidadania, assertividade, críticas, resolução de problemas, desempenho em entrevista de emprego e expressão de sentimento positivo. Dentre os principais procedimentos de ensino, destacaram-se: vivências, tarefas de casa, instrução, reforçamento positivo, ensaio comportamental, modelação e feedback. A Avaliação de Processo revelou, em cada grupo, assiduidade, alcance de metas intermediárias, cumprimento das tarefas de casa, envolvimento nas atividades, relato de progressos e de generalização. Em ambos os grupos, a Avaliação de Resultados indicou ganhos significativos de habilidades sociais após aplicação do programa, manutenção do aprendizado após dois e quatro meses e generalização das habilidades aprendidas para outros contextos do ambiente natural. Sugere-se o aproveitamento desse programa em diversas instituições.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Gueiros, Mônica Maria Barbosa. "Aprendendo nas teias da mentoria: um estudo sobre as interações de desenvolvimento profissional construídas pelos dirigentes educacionais em faculdade de ensino superior privada." Escola de Administração, 2007. http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/24627.

Full text
Abstract:
Submitted by Núcleo de Pós-Graduação Administração (npgadm@ufba.br) on 2017-11-16T19:27:17Z No. of bitstreams: 1 MÔNICA MARIA BARBOSA GUEIROS.pdf: 980123 bytes, checksum: 802f089d55d7116b3b1df13606e07386 (MD5)
Approved for entry into archive by Maria Angela Dortas (dortas@ufba.br) on 2017-11-20T20:28:11Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MÔNICA MARIA BARBOSA GUEIROS.pdf: 980123 bytes, checksum: 802f089d55d7116b3b1df13606e07386 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-11-20T20:28:11Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MÔNICA MARIA BARBOSA GUEIROS.pdf: 980123 bytes, checksum: 802f089d55d7116b3b1df13606e07386 (MD5)
Este estudo procurou compreender a dinâmica do processo de mentoria e sua relação com a aprendizagem quanto ao apoio para o desenvolvimento de habilidades relacionadas ao trabalho e à carreira profissional dos professores-dirigentes de uma faculdade privada de ensino superior do Recife. Mais especificamente, foram analisadas as características da rede de relações informais de mentoria construídas entre os dirigentes e seus mentores no que se refere à diversidade e à intensidade da rede. A orientação teórico-conceitual partiu em especial, da tipologia que diferencia a mentoria em termos da forma do relacionamento e tipo de habilidade desenvolvida, de Eby (1997), e da perspectiva teórica que considera a mentoria como um “fenômeno de desenvolvimento de relações múltiplas”, de Higgins e Kram (2001). A premissa-chave foi a de que as relações de mentoria e a aprendizagem dos dirigentes são inter-relacionadas quanto ao apoio para o desenvolvimento de habilidades profissionais. Ao se estudar a aprendizagem dos dirigentes acadêmicos, à luz das relações de mentoria, os achados possibilitaram compreender a dinâmica das trocas que ocorrem nessas redes de relacionamento construídas ao longo da trajetória desses profissionais. A metodologia usada foi a abordagem qualitativo-interpretativa. Quanto à estratégia de pesquisa, adotou-se o estudo de caso. O desenvolvimento da pesquisa foi orientado por um protocolo de estudo de caso. O estudo piloto e o pré-teste precederam a etapa da coleta de dados definitiva. Foram entrevistados 21 dirigentes com base em um protocolo de entrevista. Além das entrevistas, foram utilizadas as técnicas de “associações livres”, para identificar os significados compartilhados sobre a aprendizagem, e a dos “fichários”, para identificar as funções de mentoria. Esses diversos instrumentos utilizados no trabalho de campo construíram possibilidades de informação, através de várias fontes de evidências que são complementares, permitindo aumentar a validade e a confiabilidade do estudo. Os resultados mostraram que tanto as funções de carreira quanto as psicossociais foram exercidas pelos mentores, mas diferentes níveis de importância lhes foram atribuídos. Quanto à rede de mentoria dos dirigentes, ocorreram relações tradicionais, com laços fortes, baixa diversidade e poucos mentores. A rede de relacionamentos de mentoria é formada por mentores pertencentes ao contexto acadêmico e/ou familiar.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Aguiar, Camila Camargo. "A contribuição do ensino técnico na formação e educação profissional do curso de administração." Universidade do Oeste Paulista, 2013. http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/140.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-01-26T18:49:52Z (GMT). No. of bitstreams: 1 DISSERTACAO_CAMILA_13_12_2013.pdf: 680965 bytes, checksum: 4ab52347d1c9f3becb205ab12f763d7b (MD5) Previous issue date: 2013-11-06
The aim of this research was to identify technical teaching contributions at learning job competences, in a specific way it has studied technical teaching development in Brazil and has analyzed technical teaching contribution at Paula Souza Center in its egress professional trajectory. As methodology, this work used qualitative approach and it was used a study of event, the data was collected in two kinds Documents and Interviews. The study event took place in a school unit from Paula Souza Center, located in Avaré, in São Paulo state. As a result, doing with the egress testimonials as reference, it was verified the course effectiveness to the employability, the development of skills/capabilities entrepreneurs, the inurement for society life, the study continuity on higher level education and offering knowledge for a good job performance.
A presente pesquisa objetivou identificar contribuições do ensino técnico no aprendizado de competências profissionais, de modo específico estudou o desenvolvimento do ensino técnico no Brasil e analisou a contribuição do ensino técnico do Centro Paula Souza na trajetória profissional de seus egressos. Como metodologia, recorreu-se a abordagem qualitativa e utilizou-se um estudo de caso, com recolha de dados de duas naturezas documentais e entrevistas. O caso estudado aconteceu em uma unidade escolar do Centro Paula Souza, localizada na cidade de Avaré, estado de São Paulo. Como resultado, tendo por referência depoimentos de egressos, verificou-se a efetividade do curso para: a empregabilidade; o desenvolvimento de habilidades/capacidades empreendedoras; a preparação para a vida em sociedade; a continuidade de estudo, no nível superior; oferecer conhecimentos para o bom desempenho na profissão.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Vasconcellos, Paulo Roberto Nascimento Meira. "Habilidades e Atitudes Relevantes na Composi??o do Perfil Profissional de Gestores de Institui??o de Ensino Superior de Car?ter Privado." Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, 2006. https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/tede/970.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-04-28T20:19:15Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2006-Paulo Roberto Nascimento Meira Vasconcellos.pdf: 1413172 bytes, checksum: 5ff61766dea9829714eab7042d67a796 (MD5) Previous issue date: 2006-08-30
This study is based on a research aiming to verify the most relevant skills and attitudes for the composition of the professional profile of the managers of private institution of superior education. The methodology of exploratory study was adopted in this work, in order to contributes for academic literature, because it deepens a subject associated with abilities and business management. Nowadays, these subjects are highlighted because they help verifying the attributes that are perceived as important to compose the profile of the academics managers, aiming better performing their managerial functions. For the accomplishment of the present study, the data were collected by a questionnaire, which had been answered by professionals who work in a private institution of superior education located in the city of Rio de Janeiro, during the months of November of 2005 and January of 2006. The idea of competencies, more specifically centered in two of its components, the abilities and the attitudes, was evidenced according to the views of the interviews. The results observed in the present research point those attributes that had been considered as relevant. The abilities of communication, negotiation, creativity, logic and relationship; and the attitudes of responsibility, honesty, balance, ethics and disciplines are the attributes that have been most pointed out in this research.
Este trabalho realiza uma investiga??o com a finalidade de verificar as habilidades e atitudes relevantes para a composi??o do perfil profissional dos gestores de institui??o de ensino superior de car?ter privado. Empregando a metodologia do estudo explorat?rio, este trabalho contribui para a literatura acad?mica, por aprofundar um tema ligado ? compet?ncia e ? gest?o, ao verificar os atributos que s?o percebidos como importantes, por parte de diretores, coordenadores e professores, para compor o perfil dos gestores, visando o exerc?cio de suas fun??es. Para a consecu??o do presente estudo, optou-se pela confec??o de um question?rio, que foi respondido por profissionais pertencentes a uma institui??o de ensino superior de car?ter privado. A pesquisa foi levada a efeito entre os meses de novembro de 2005 e janeiro de 2006. A no??o de compet?ncia, mais especificamente centrada em dois de seus componentes, as habilidades e as atitudes, teve suas relev?ncias evidenciadas segundo a percep??o dos entrevistados. Os resultados alcan?ados na presente pesquisa apontam aqueles atributos que, de acordo com a percep??o dos entrevistados, foram considerados como relevantes. Dentre esses atributos foram evidenciadas, dentre outras, as habilidades de comunica??o, negocia??o, criatividade, l?gica e conviv?ncia, e as atitudes de responsabilidade, honestidade, equil?brio, ?tica e disciplina.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Pereira, Camila de Sousa. "Habilidades sociais em trabalhadores com e sem deficiência física: uma análise comparativa." Universidade Federal de São Carlos, 2006. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/3205.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-06-02T19:46:35Z (GMT). No. of bitstreams: 1 DissCSP.pdf: 3353958 bytes, checksum: 3a71d994676628bbff809180bcb246b4 (MD5) Previous issue date: 2006-02-24
Financiadora de Estudos e Projetos
Considering that many researches show the importance of social skills not only for personal well-being but for a good professional performance as well, this research having as axis the theoretical-practical camp of Social Skill Training compares two samples of workers: (a) the ones with physical disability and (b) the ones without physical disability. The objectives in this study are: (1) to identify and compare the profile of workers with physical disability and workers without physical disability; (2) to classify and compare positive and negative aspects provided by the job; (3) to identify and compare the important social skills for the workplace; (4) to identify the importance of social skills in the workplace for the bosses; (5) to analyze and compare the social skills of workers with physical disability and workers without physical disability. Twenty-seven workers with physical disability (TDF), twenty-seven workers without physical disability (TND) and nine bosses (GS) participated in this study. The research has been done at five companies located in the inland of the state of São Paulo. The tools used were: Criterion Brazil, Interview, Checklist of Social Skills in Work and Inventory of Social Skills. The social-economic, social-demographic and Checklist results were analyzed according to the mean and standard deviation; the answers of the interview have been analyzed according to the category and frequency; in the Inventory of Social Skills the scores and the frequency have been considered. Finally, in the comparative analysis what was considered were the tendency (p<0,1) and significance (p<0,05), using Student t-Test (SPSS) and Chi-square test. As to the aspects provided by the job, TND presented more frequency of negative aspects than TDF. The analysis of the content has shown classes of positive aspects (Citizenship; Combination of Interest; Finances; Personal Appreciation; Professional Appreciation; Social Relations) and classes of negative aspects (Difficulty in Interpersonal Relations; Mechanical Work; Physical and Emotional Stress; Professional Worthless; Shift Work). In general, the results have shown that TDF and TND related a good repertoire of social skills and pointed out, together with GS, social skills in the workplace as very important. The comparative analysis has shown significant differences between TDF and TND. However, one concludes that the phenomena of physical disability must not constrain the body limit, because the social development of these people seems to suffer influence from both the context and the social relations as well as the social development of people without physical disability.
Considerando que um grande número de estudos enfatiza a importância das habilidades sociais tanto para o bem-estar pessoal como para o bom desempenho profissional, esta pesquisa, tendo como eixo o campo teóricoprático do Treinamento de Habilidades Sociais, compara duas amostras de trabalhadores: (a) com deficiência física e (b) sem deficiência física. Os objetivos deste estudo são: (1) identificar e comparar o perfil de trabalhadores com e sem deficiência física; (2) classificar e comparar aspectos positivos e aspectos negativos associados ao trabalho; (3) identificar e comparar as habilidades sociais importantes para o contexto do trabalho; (4) identificar a importância das habilidades sociais no contexto do trabalho para os seus supervisores; (5) analisar e comparar as habilidades sociais de trabalhadores com e sem deficiência física. Participaram deste estudo 27 trabalhadores com deficiência física (TDF), 27 trabalhadores sem deficiência física (TND) e nove supervisores (GS). A pesquisa foi realizada em cinco empresas localizadas no interior do estado de São Paulo. Os instrumentos utilizados foram: Critério Brasil, Entrevista Estruturada, Checklist de habilidades sociais no trabalho e Inventário de Habilidades Sociais. Os resultados sócio-econômicos, sóciodemográficos e do Checklist foram analisados quantitativamente em medidas descritivas; as respostas das entrevistas foram analisadas qualitativamente por meio de análise de conteúdo e categorias temáticas, bem como quantitativamente por meio da freqüência das respostas; no Inventário de Habilidades Sociais foram considerados os percentis dos escores e a freqüência dos itens. Finalmente, na análise comparativa das respostas entre os participantes considerou-se a tendência (p<0,1) e a significância (p<0,05), utilizando-se o Teste-t de Student e o teste Chi-quadrado. Em relação aos aspectos associados ao trabalho, os TND apresentaram uma freqüência maior de aspectos negativos do que os TDF. A análise do conteúdo das respostas dos participantes possibilitou apresentar classes de aspectos positivos (Cidadania; Conciliação de Interesses; Finanças; Relações Sociais; Valorização Pessoal; Valorização Profissional) e classes de aspectos negativos (Desgaste Físico e Emocional; Desvalorização Profissional; Dificuldades Interpessoais; Jornada de Trabalho; Mecanização do Trabalho). Em geral, os resultados mostraram que tanto os TDF quanto os TND relataram repertório bom de habilidades sociais no escore total e nos escores fatoriais e apontaram, juntamente com o GS, as habilidades sociais no contexto do trabalho como muito importantes. A análise comparativa mostrou algumas diferenças significativas entre TDF e TND em cada um dos instrumentos. Contudo, conclui-se que o fenômeno da deficiência física não deve ser circunscrito aos limites corporais, pois o desenvolvimento social dessas pessoas parece sofrer as influências do ambiente e das relações sociais assim como o desenvolvimento social das pessoas sem deficiência física.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Estrela, George Queiroga [UNESP]. "Desafios e possibilidades na formação e no desenvolvimento profissional de administradores da UNIR." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2011. http://hdl.handle.net/11449/101519.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:31:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2011-02-23Bitstream added on 2014-06-13T20:22:16Z : No. of bitstreams: 1 estrela_gq_dr_arafcl.pdf: 810516 bytes, checksum: 72a32b3700f8415999526367e210bb0b (MD5)
Esta tese analisa a formação acadêmica no curso de Administração da Fundação Universidade Federal de Rondônia – Campus de Porto Velho. A análise contempla a percepção de professores e de alunos concluintes, considerando dois aspectos básicos: o direcionamento do ensino para o desenvolvimento de Rondônia e as aprendizagens de habilidades e competências necessárias ao futuro administrador. Para tanto, investiga diferentes períodos históricos, a fim de compreender como se deu a implantação e expansão dos cursos de Administração no Brasil, e qual sua relação com o desenvolvimento. Devido à natureza qualitativa do trabalho, optou-se pelo estudo de caso, utilizando como instrumento de coleta dos dados entrevistas e aplicação de questionários a alunos e professores do curso, com os quais se procurou examinar sua percepção quanto à interligação do ensino com o desenvolvimento, e identificar quais são as competências e habilidades trabalhadas no processo de formação profissional dos futuros administradores. Para a análise documental foram considerados: pareceres, resoluções, diretrizes curriculares dos cursos de Administração do Brasil, e o mais recente projeto político pedagógico do curso de Administração da UNIR (2005). As análises se pautam pelas literaturas das áreas Administração e Educação. As fontes desses referenciais foram selecionadas em meio eletrônico, bibliotecas virtuais e sites de instituições, por exemplo, a Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (ANPAD) e a Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD). Os resultados revelaram que é incipiente a contribuição do curso relativa ao desenvolvimento de Rondônia; apontam, ainda, insuficiência relativa à aquisição, pelos alunos, de competências e habilidades previstas no projeto pedagógico do curso e nas diretrizes...
This thesis analyzes the academic formation in the Administration Course of the Foundation Federal University, in Rondonia State, Porto Velho’ Campus. The analysis contemplated the teachers and finishing undergraduate students perceptions, considering two basic aspects: the targeting of higher education for the Rondonia’ State development and learning abilities and skills necessary for the future administrator. For both, investigated different historical periods, with the objective to understand how the deployment and expansion of Administration courses in Brazil, and what its relationship with development. Due to the qualitative nature of the work, was chosen by the case study, using as an instrument of data collection interviews and questionnaires applied to students and teachers of the course, which sought to examine their perception regarding the interconnection of the learning with the development, and identify what skills and abilities worked in the process of professional training of future administrators. For documental analysis were considered: opinions, resolutions, guidelines, curricular courses of administration in the Brazil, and the latest pedagogical political project of Administration course of the Rondonia University (UNIR/2005). Analyses uphold by the Literatures of Administration and Education areas. The research sources of these benchmarks were selected in electronic virtual libraries and institutions sites, e.g. National Association of Graduate Studies and Research in Management (ANPAD) and the National Association of Graduate Programs in Business Administration (ANGRAD). The results revealed that the contribution is incipient the course’ contribution concerning the Rondonia development; showed, moreover, inadequate on the acquisition, by students, skills and abilities listed in pedagogical project of the course and curriculum guidelines... (Complete abstract click electronic access below)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Melo, Gabriela de Sousa Martins. "Conhecimentos e habilidades de acad?micos sobre procedimentos em semiologia e semiot?cnica da enfermagem." Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2014. http://repositorio.ufrn.br:8080/jspui/handle/123456789/14775.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-12-17T14:46:57Z (GMT). No. of bitstreams: 1 GabrielaSMM_TESE.pdf: 1186575 bytes, checksum: a681a1de59e776a78b1ba0ba6228a2ac (MD5) Previous issue date: 2014-07-21
Conselho Nacional de Desenvolvimento Cient?fico e Tecnol?gico
A disciplina de Semiologia e Semiot?cnica da Enfermagem proporciona o desenvolvimento de habilidades necess?rias ? pr?tica profissional da enfermagem e ao estudo de procedimentos te?ricopr?ticos. Na avalia??o desse componente, torna-se fundamental observar como o estudante trabalha o conhecimento adquirido, como o aplica e o progresso no uso de instrumentos e recursos, bem como sua capacidade de julgamento cr?tico; favorecendo a concretiza??o da assist?ncia proveniente do processo educativo eficiente. Assim, o estudo tem como objetivo geral analisar os conhecimentos e as habilidades dos acad?micos de enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) matriculados em diferentes per?odos sobre os procedimentos de higieniza??o simples das m?os-HSM, mensura??o da press?o arterial-PA, pun??o venosa perif?rica com cateter agulhado-PVP e sondagem vesical de demora masculina-SVD. Trata-se de estudo anal?tico com abordagem quantitativa, realizado no Departamento de Enfermagem da UFRN, em Natal/RN desenvolvido em duas etapas: valida??o de conte?do de quatro question?rios e quatro listas de verifica??o; e identifica??o dos conhecimentos e habilidades dos procedimentos em quest?o. A popula??o foi composta por dois p?blicos alvos, sendo o primeiro 27 ju?zes docentes de Universidades do Estado respons?veis por avaliar os instrumentos de coleta de dados, sendo todos considerados v?lidos quanto ao conte?do e, o segundo, 186 acad?micos de enfermagem da UFRN, matriculados do 5? ao 9? per?odo do curso. O estudo obteve parecer favor?vel do CEP/HUOL (CAAE n? 0002.0.294.000-10). A verifica??o dos conhecimentos ocorreu por meio da aplica??o de question?rios estruturados validados, com 12 quest?es objetivas cada (m?ximo de acertos) e observa??o da execu??o dos procedimentos com preenchimento das listas de verifica??o validadas, em laborat?rio de simula??o. Os resultados foram analisados no programa SPSS 20.0 por meio de estat?stica descritiva e inferencial, utilizando-se os testes ANOVA, Wilcoxon e Friedman, adotando n?vel de signific?ncia estat?stica de p-valor < 0,05. Dos 186 pesquisados, 89,8% eram do sexo feminino, com idade entre 18 a 26 anos (88,2%), solteiro/divorciado (86,6%), renda de 1 a 5 sal?rios m?nimos (74,2%). Quanto ? experi?ncia laboral, 18,3% tiveram experi?ncia em sa?de anterior a gradua??o; 15,6% tinham forma??o como t?cnico de enfermagem; e 10,2% trabalharam na ?rea da sa?de. Atualmente, 14,0% trabalham. A m?dia de acertos do conhecimento nos quatro procedimentos variou de 6,2 a 8,8, sendo maior em HSM (8,6), seguida por SVD (7,8), PVP (7,4) e PA (6,7); o 6? per?odo apresentou as piores m?dias em tr?s dos quatro procedimentos (HSM, PA e SVD). Quanto ?s habilidades, o procedimento de PVP apresentou melhor m?dia de acerto geral (21,2 ? 2,6), e a SVD masculina a m?dia mais baixa, com maior varia??o (m?dia 27,2 e DP 4,4), sendo a diferen?a entre per?odos significante (p=0,041). Verificou-se que existem diferen?as significativas entre os conhecimentos e habilidades dos quatro procedimentos nos diferentes per?odos da gradua??o em enfermagem (p<0,001, para cada procedimento). Os acad?micos det?m melhor habilidade, de forma geral, ao comparar habilidade com o conhecimento nos procedimentos em estudo. Conclui-se pela rejei??o da hip?tese nula e aceita??o da hip?tese alternativa, na qual se evidencia que existem diferen?as significativas entre os conhecimentos e habilidades dos procedimentos de HSM, mensura??o da PA, PVP e SVD nos diferentes per?odos da gradua??o em enfermagem. A pesquisa acarretar? repercuss?o para as profiss?es da sa?de dada a natureza do cuidado, colaborando especialmente na forma??o dos enfermeiros, melhoria do ensino e expans?o das reflex?es acerca do ensino em Semiologia e Semiot?cnica da Enfermagem
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

BrandÃo, MÃrcia Nogueira. "FormaÃÃo do Profissional SecretÃrio Executivo na UFC: currÃculo, competÃncia e cidadania." Universidade Federal do CearÃ, 2010. http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=4856.

Full text
Abstract:
nÃo hÃ
Vive-se em um ambiente dinÃmico, exigindo-se das pessoas e das organizaÃÃes esforÃos no sentido de que percebam alternativas de convivÃncia com as mudanÃas tecnolÃgicas, econÃmicas e sociais, inseridas em todas as Ãreas do conhecimento, mormente na EducaÃÃo. Assim, educadores necessitam realizar, constantemente, revisÃes de suas prÃticas pedagÃgicas, repensando o currÃculo das instituiÃÃes, para promover o desenvolvimento dos profissionais e da sociedade em geral. O secretÃrio, inserido neste contexto, merece atenÃÃo especial, por ser um profissional de extrema importÃncia dentro das organizaÃÃes, mas que, no passado, sofreu preconceitos por desempenhar atividades simples e rotineiras, conhecidas e tidas como sendo tÃpicas do universo feminino. Dessa forma, o objetivo geral desta pesquisa foi investigar como tem sido desenvolvida a formaÃÃo do secretÃrio executivo na Universidade Federal do Cearà (UFC), frente Ãs transformaÃÃes da sociedade contemporÃnea, e se a referida formaÃÃo conduz à construÃÃo de um sujeito autÃnomo. Os objetivos especÃficos foram descrever quais as demandas, em termos de competÃncias e habilidades do secretÃrio, que o mundo do trabalho requer, analisando a concepÃÃo que o profissional tem do seu papel, da sua autonomia e do seu trabalho no mundo contemporÃneo. Para dar suporte ao estudo pretendido, recorreu-se aos assuntos sobre CurrÃculo, Autonomia, Cidadania, FormaÃÃo Profissional, CompetÃncias e Habilidades profissionais, Diretrizes Curriculares, entre outros. Como procedimento metodolÃgico, esta pesquisa, quanto aos seus objetivos, à de natureza descritiva e quanto aos procedimentos tÃcnicos adotados para a coleta de dados, bibliogrÃfica, documental e de campo, utilizando-se do questionÃrio e da entrevista; realizou-se ainda estudo profundo acerca da formaÃÃo do secretÃrio executivo formado pela UFC, de maneira a que permitisse seu amplo e detalhado conhecimento. Os participantes foram os estudantes ingressantes, os concludentes, os professores, os egressos do Curso e os dirigentes de empresas/organizaÃÃes nas quais houvesse o cargo de secretÃrio executivo. Concluiu-se que a formaÃÃo profissional tem sido mais direcionada para o mercado de trabalho e, por isso, questiona-se a construÃÃo do sujeito autÃnomo, porque a autonomia Ã, na verdade, bastante limitada, tendo em vista que o poder de decisÃo ocorre dentro da Ãrea de atuaÃÃo do secretÃrio, nÃo participando este das decisÃes estratÃgicas. As competÃncias e habilidades estÃo relacionadas com atividades como assessorar, administrar o tempo, liderar, gerir, desenvolver atividades de apoio Ãs decisÃes, mas ainda sÃo executadas atividades tradicionais: preparar a agenda do chefe e servir cafezinho. Os profissionais cumprem o papel de assessores, consideram-se importantes dentro das organizaÃÃes, mas demonstram receio de perder o emprego. Constatou-se, ainda, a necessidade de os estudantes promoverem a divulgaÃÃo do Curso de graduaÃÃo, bem como de os profissionais secretÃrios se engajarem no fortalecimento do Sindicato da categoria, reivindicando melhorias para o exercÃcio da profissÃo com autonomia e exercÃcio da cidadania.
Nowadays, a dynamic motion is in all around. It is required, from people and organizations, efforts that bring alternatives for living together with technological changes: both economic and social ones, in all fields of knowledge, specially in Education. So, people who bring up people need to make an upgrade of their educational practices, over and over thinking about institutions syllabus, in order to promote professionals and society development, in general. The secretary, inserted in this context, deserves special attention, for being somebody of extreme importance at the part, suffered prejudices by doing simple and daily activities, known as being typical of feminine universe. This way, the general aim of this research was to investigate how the secretaryâs formation has been developed at the Federal University of Cearà (UFC), in relation to transformations lived by the contemporaneous society and if this very formation conducts to the construction of an autonomous person. The specific aims were related to describe what would be the demands, in terms of competence and habilities, showed by that secretary that the global work requires, analyzing the concept this professional has about his own role, his autonomy and his performance today. For giving a support to this study, it was turned to the matters about Syllabus, Autonomy, Citizenship, Professional formation, Competences and Habilities, Syllabus Directions, among other ones. As a methodological proceeding, this research was, concerning on its aims, descriptive and also bibliographic, documental and a field one, making use of interview and a questionnaire too, and accomplishing a deep study about the executive secretaryâs formation graduated by UFC, permitting a whole and detailed knowledge about him. Admitted and seniors students, as well as professors and former students, besides companies/organizations directors, in short, everywhere existed the post of executive secretary. It was concluded that the professional formation has been directed to the work market and because of this it is quested the autonomous person arising, being this autonomy very restricted, provided that the decision power occurs in the secretaryâs area of actuation and he is not a real participant of the strategic decisions. Competences and habilities are related to activities like to advise, administrate the chronology, being a leader, direct, develop support activities for decisions, but also doing traditional tasks as prepare the boss note book and serve coffee. They staff workers, consider themselves important at the organizations, but show they are afraid of loosing the job. It was proved the necessity of students promote the graduation course spreading as well as the professional secretaries to engage in a movement of strengthen of their syndicate, requiring improvements for their professions as autonomy and the citizenship exercising.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Miranda, Alessandra Adriano de Almeida. "Habilidades de comunicação profissional/paciente no processo de seleção e adaptação de aparelhos de amplificação sonora individuais: avaliação de uma estratégia de ensino." Universidade de São Paulo, 2015. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/25/25143/tde-02022016-153203/.

Full text
Abstract:
O aprimoramento dos processos que envolvem a comunicação do profissional de saúde com o paciente é fundamental para a humanização destes procedimentos e para a melhor qualificação dos resultados. A efetiva comunicação profissional-paciente incorpora uma complexa gama de habilidades que não são aprendidas informal ou intuitivamente. Deste modo, o ensino de tais habilidades necessita ser incorporado na formação dos Fonoaudiólogos. O guia de Calgary-Cambridge fornece estrutura, baseada em evidência, para análise e ensino de habilidades de comunicação na entrevista com o paciente. O objetivo deste trabalho foi realizar e avaliar um workshop para que os estudantes de graduação em Fonoaudiologia integrassem as habilidades comunicativas centradas no paciente com os procedimentos técnicos do processo de seleção e adaptação do aparelho de amplificação sonora individual (AASI). Participaram deste estudo 27 discentes (sexo feminino) do 4o ano do Curso de graduação em Fonoaudiologia da FOB/USP, com idades entre 20 e 27 anos, que não haviam recebido treinamento formal sobre habilidades de comunicação profissional-paciente. Foi realizado um workshop baseado na ferramenta Time and Talk (Ida Institute) adaptada do guia Calgary-Cambridge. Dentre as atividades, três consultas simuladas com atores profissionais interpretando pacientes reais foram utilizadas para exercício das habilidades de comunicação profissional-paciente e aconselhamento. Os participantes responderam ao Questionário dos Níveis do Supervisionado-Revisado (Supervisee Levels Questionnaire Revised SLQ-R) antes e após o workshop. Também responderam à Escala do Desenho da Simulação (Simulation Design Scale - SDS), escala visual analógica e a quatro perguntas abertas a respeito do impacto do workshop. Métodos quantitativos e qualitativos foram empregados para análise. Em média, os resultados do SLQ-R foram similares aos descritos na literatura para principiantes em atividades de aconselhamento. Houve uma diminuição significativa (teste t pareado) da pontuação na subescala Consciência sobre si e Motivação do SLQ-R pós-workshop que, aliado aos resultados qualitativos, sugeriram que o workshop levou a um novo entendimento do processo de comunicação/aconselhamento ao paciente e à maior conscientização dos participantes sobre seus atributos e limitações. Pontuações médias próximas do máximo foram obtidas na SDS, indicando a presença e importância das características da simulação, em particular a Fidelidade/Realismo e a possibilidade de ter o Feedback e realizar a Reflexão sobre a consulta, sendo isto também corroborado com os dados qualitativos. Na escala visual analógica a mediana igual a 8 indicou que os participantes acreditaram em sua habilidade de realizar o aconselhamento ao paciente após o workshop. A análise qualitativa indicou que os participantes julgaram como elementos mais desafiadores da consulta simulada lidar com as emoções do paciente (25%) e o processo de empatia (21%). Dentre as mudanças que pretendiam realizar em seu comportamento clínico após o workshop, a escuta ativa (45%) e empatia (33%) foram os mais citados. Foi sugerido ampliar o oferecimento do workshop e consultas simuladas (90%) para todos os anos do Curso de Fonoaudiologia. O workshop permitiu sensibilizar o discente quanto à importância do uso de habilidades de comunicação paciente efetivas e levou a uma reflexão e crítica sobre suas próprias habilidades.
The improvement of processes involving communication between the health professional and the patient is fundamental for the humanization of these procedures and the best qualifying results. Effective professional-patient communication incorporates a complex range of skills that are not learned informally or intuitively. Thus, the teaching of such skills needs to be incorporated into the audiologists´ training. The Calgary-Cambridge guide provides evidence based structure for analysis and teaching of communication skills in the interview with the patient. The aim of this study was to implement and evaluate a workshop for SLP-audiology undergraduate students integrate patient centered communication skills with the technical procedures of the hearing aid fitting process. Participated in this study 27 female students from the 4th year of undergraduation in SLP-Audiology at FOB / USP, aged between 20 and 27, who had not received formal training in professional-patient communication skills. A one-day workshop based on the \"Time and Talk\" tool (Ida Institute), adapted from the Calgary-Cambridge, guide was conducted. Among the activities, three simulated consultations with professional actors playing real patients were used for professional-patient communication and counseling skills training. Participants responded to the Supervisee Levels Questionnaire Revised (SLQ-R) before and after the workshop. They also responded to the Simulation Design Scale - SDS, visual and analogue scale and four open questions about the impact of the workshop. Quantitative and qualitative methods were used for analysis. On average, the SLQ-R results were similar to those described in the literature for beginners in counseling activities. There was a significant decrease (paired t-test) score on the SLQ-R subscale \"Self and others awareness post-workshop that, combined with the qualitative data, suggested that the workshop led to a new understanding of the process of communication/counseling for the patient and greater awareness of the participants about their attributes and limitations. Average scores near the maximum were obtained in SDS, indicating the presence and importance of simulation features, in particular the Fidelity/Realism and Feedback/Reflection, this being also supported by the qualitative data. On the visual analog scale a median of 8 indicated that participants believed in their ability to perform patient counseling after the workshop. Qualitative analysis indicated that participants deemed as the more challenging elements of the simulation dealing with patient\'s emotions (25%) and the process of empathy (21%). Among the changes that they intended to perform in their clinical behavior after the workshop, active listening (45%) and empathy (33%) were the most cited. It was suggested to expand the workshop offering and simulated consultations (90%) for each year of undergraduation course. The workshop allowed the students to raise awareness about the importance of using effective patient communication skills and led to reflection and criticism about their own abilities.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Silva, Esther Giacomini [UNESP]. "O perfil docente para a educação inclusiva: uma análise das atitudes, habilidades sociais e o perfil escolar inclusivo." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2008. http://hdl.handle.net/11449/102241.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:31:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2008-02-25Bitstream added on 2014-06-13T19:02:17Z : No. of bitstreams: 1 silva_eg_dr_mar.pdf: 624830 bytes, checksum: fa94d4b176fb785548fd7a81bfee2f4a (MD5)
A partir da década de 90, vários documentos internacionais, leis e diretrizes nacionais, assim como orientações estaduais passaram a versar sobre a educação inclusiva nas instituições educacionais. Diante desta realidade, esta pesquisa teve como propósitos analisar as atitudes sociais dos professores de escolas comuns, juntamente com suas habilidades sociais frente à inclusão de alunos com necessidades educacionais especiais e verificar, se as diretrizes sobre a inclusão presentes nos documentos oficiais estavam em funcionamento nas escolas pesquisadas. Fizeram parte desta pesquisa oito dirigentes de escolas nas quais as professoras, no total de 55, atuavam no ensino fundamental (séries iniciais) de dois municípios mineiros. Destas escolas, cinco atendiam ao ensino fundamental e médio e, três ao ensino fundamental completo, sendo seis escolas de um município e as outras duas de outro. Das escolas selecionadas, três tinham projeto de inclusão formalizado, sendo uma estadual e uma municipal da mesma cidade e a outra, estadual, de outro município. Os professores responderam a duas escalas, a ELASI – Escala Likert de Atitudes Sociais em relação à Inclusão e o Inventário de Habilidades Sociais (IHS). Os dirigentes responderam um questionário, denominado Perfil Escolar para Inclusão, construído para esta pesquisa. Foram estatisticamente significantes os resultados da ELASI e do IHS nas categorias: especialização; experiência com alunos portadores de necessidades educacionais especiais; escolas municipais. Os resultados da relação de dependência entre a ELASI e o IHS foram significantes nos índices: total e operacional da ELASI com o fator de auto-exposição a desconhecidos e situações novas do IHS e operacional da ELASI com total do IHS. Na análise das escolas, quanto ao Perfil Escolar para Inclusão, destacou-se na comparação das escolas com projeto inclusivo, a escola municipal.
From early nineties, many international documents, laws and national guidelines as well as state guidance focused the inclusive education on schools, universities and so, regarding to the inclusion of people who have special educational needs. Therefore, this study aimed to evaluate the acts toward inclusion and the teachers’ social abilities and, also, to evaluate the schools based on official indicatives for teaching students with special needs in regular schools, and to verify whether these inclusion guidance presented on official documents were working on the researched schools. Principals (8) from schools where teachers (55) teach elementary school (initial grades) from two municipalities in Minas Gerais, have taken part of this research. From these schools, five offered elementary and high school levels and three offered complete elementary school. Among the selected schools three had official and formalized project of inclusion, being one of then a state school and a metro one, in the same municipality, and the other one, from another city, a state school. The teachers answered to two scales, the Likert Scale for Social Attitudes (ELASI) and, a Social Skills Inventory (IHS). The principals answered a questionnaire called Scholar Profile, built up for this research. The results were significant on the ELASI scale for the following categories: specialization course, experience with students who have special educational needs, metro schools. The results of dependence relation between the ELASI and the IHS were significant for the indexes total and operational of ELASI with the self-exposure to unknowns and new situations of the IHS, and operational of ELASI with total of IHS. The schools analysis regarding to the Inclusive Scholar Profile highlighted in the comparison of schools with inclusive project, the municipal school one.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Bonadia, Maria Aparecida Aguiar. "Evid?ncias de validade do PHP2 ? Perfil de Habilidades Profissionais: rela??es com personalidade, interesses e bem-estar no trabalho." Pontif?cia Universidade Cat?lica de Campinas, 2018. http://tede.bibliotecadigital.puc-campinas.edu.br:8080/jspui/handle/tede/1040.

Full text
Abstract:
Submitted by SBI Biblioteca Digital (sbi.bibliotecadigital@puc-campinas.edu.br) on 2018-03-21T12:28:33Z No. of bitstreams: 1 MARIA APARECIDA AGUIAR BONADIA.pdf: 2271185 bytes, checksum: 03a19582cc5f3145dd321c0c2435ff57 (MD5)
Made available in DSpace on 2018-03-21T12:28:34Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MARIA APARECIDA AGUIAR BONADIA.pdf: 2271185 bytes, checksum: 03a19582cc5f3145dd321c0c2435ff57 (MD5) Previous issue date: 2018-02-09
Among the techniques used for assessing candidates for positions in companies, or to evaluate professionals who are seeking professional guidance are personality and vocational interest measurement instruments. This exploratory study was designed to investigate the psychometric properties of a tool known as the Professional Skills Profile, PHP2, the construction of which was based on the Marston DISC theory and that is available on the Internet. Data was collected via the www.projetopersona.com.br website, which was specially designed for this purpose. In addition to the PHP2 questionnaire, professionals responded to the following scales: Reduced Markers for Personality Assessment in the Five-Factor Model, Vocational Interests Scale, and the Work Wellbeing Scale. The sample consisted of 976 participants, the majority of whom were female (65.5%) with a mean age of 34.47 years (SD = 10.15 years). Low to moderate, positive and negative correlations were found between the ?PHP2 skills?, ?personality types? and ?professional interests? constructs, indicating that they are related, but do not overlap. Complementary studies are indicated for continuing to pursue an understanding of the results presented and to expand discussions on the subject.
Entre as t?cnicas utilizadas para avaliar candidatos a posi??es abertas em empresas ou para avaliar profissionais que buscam orienta??o profissional est?o os instrumentos de medidas de personalidade e interesses vocacionais. Este estudo explorat?rio foi estruturado para investigar as propriedades psicom?tricas de uma ferramenta constru?da com base na teoria DISC de Marston e ofertadas com base na internet, o PHP2 ? Perfil de Habilidades Profissionais. A coleta de dados se deu pelo site http://www.projetopersona.com.br, especialmente constru?do para esta finalidade. Profissionais responderam, al?m do question?rio do PHP2, ?s escalas: Marcadores Reduzidos para a Avalia??o da Personalidade no Modelo dos Cinco Grandes Fatores, Escala de Interesses Vocacionais (EIV) e a Escala de Bem-Estar no Trabalho (EBET). A amostra foi composta por 976 participantes, com maioria do g?nero feminino (65,5%), idade m?dia de 34,47 anos (DP= 10,15 anos). Foram encontradas correla??es de baixas a moderadas, positivas e negativas entre os construtos habilidades PHP2, tipos de personalidade e interesses profissionais, indicando que estes se relacionam, mas n?o se sobrep?em. S?o indicados estudos completares para continuidade de entendimento dos resultados apresentados e ampliar discuss?es sobre o tema.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Santiago, Clarice. "A carreira do gerente de projetos: um estudo exploratório sobre a aplicação do coaching no desenvolvimento de habilidades interpessoais." Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2015. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1125.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-04-25T16:44:42Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Clarice Santiago.pdf: 2913985 bytes, checksum: 370e4b700756c1e900116020d6c79eae (MD5) Previous issue date: 2015-03-18
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
The understanding about transformations which happens in a professional career requires not only the reflection about objective aspects but personal issues as well, like values, motivations and soft skills needed in several occupations. These new career concepts are important because this new dynamic requires professionals with technical and personal skills. In the organizational restructuring process, emerges the need of creating a role that promotes integration between several areas in the company. The project manager function was originated from the need of a horizontal command in matrix structures and project orientated companies. The role of project manager has requirements like business knowledge, best practices management and personal competences to effectively manage people and project stakeholders. This research intends to analyze the elements of the subjective career of a project manager and evaluate the efficiency of coaching to soft skills development. The applied methodology in this research is exploratory, qualitative and pre-experimental. The participants who act as project manager were unanimous when positively evaluating the applied coaching techniques. All of them understand its utility to develop expected competences in the role of project manager. The participants who do not act in the leadership consider the tools as being important although they don t see direct application in the tasks they currently perform
O entendimento sobre as transformações ocorridas na carreira profissional requer uma reflexão não somente dos aspectos objetivos, como também nas questões pessoais como valores, motivações e competências, necessários às diversas profissões. Este olhar sobre os novos conceitos de carreira tem sua importância na medida em que a nova dinâmica demanda profissionais com desenvoltura técnica e pessoal. No processo de reestruturação organizacional surge a necessidade de se criar um papel que promova a integração entre as diversas áreas da empresa. A função de gerente de projetos foi originada a partir da demanda de um comando horizontal nas estruturas matriciais e nas empresas orientadas a projetos. A profissão de gerente de projetos possui requisitos como conhecimento do negócio, boas práticas em gestão, como também as competências interpessoais para a efetiva gestão do time e das partes interessadas do projeto. Esta pesquisa tem por objetivo analisar os elementos da carreira subjetiva do gerente de projetos e avaliar a eficiência da aplicação do coaching para o desenvolvimento de habilidades pessoais. A metodologia utilizada nesta pesquisa é exploratória, qualitativa e pré-experimental. Os participantes que atuam na função de gerente de projetos foram unânimes em avaliar positivamente as técnicas de coaching aplicadas. Todos entendem a sua utilidade para o desenvolvimento das competências esperadas na profissão de gerente de projetos. Os participantes que não atuam na liderança consideram as ferramentas importantes, embora não vejam aplicação direta nas atividades que executam atualmente
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Martins, Henrique Araken. "Estruturas de avaliação escolar para mapear habilidades tomando como base as Taxonomias de Bloom em questões de múltipla escolha." reponame:Repositório Institucional da UFABC, 2016.

Find full text
Abstract:
Orientador: Prof. Dr. Valdecir Marvulle
Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do ABC, Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, 2016.
Na educação, desde sempre existe a necessidade de melhorar os resultados do desempenho de aprendizado de nossos alunos. Sendo assim, com grande frequência surgem novas propostas com intenção de aperfeiçoar o todo, ou parte do processo educativo. "As estruturas de avaliação escolar para mapear habilidades tomando como base a Taxonomia de Bloom em questões de múltipla escolha", tem por objetivo: propor uma metodologia de elaboração de questões seguindo os patamares da hierarquia de aprendizado proposto por Bloom; aplicação on-line de avaliações de múltiplas escolhas; priorizar a devolutiva dos resultados com a finalidade de mapear por meio de um gráfico de cores as habilidades dos alunos, das turmas, das séries, e da escola; obter indicadores do ensino dos professores e obter indicadores dos conteúdos envolvidos. Na prática, desenvolvemos uma planilha de correção on-line que dinamizou o processo de correção, fornecendo-nos indicadores de processo instantâneos, permitindo-nos refletir, discutir e propor intervenções do nosso ensino, através dos resultados de aprendizado de nossos alunos.
In education, we always felt the need to improve the outcome of the learning process of our students. Often we hear about new proposals, aimed at improving the whole teaching process, or just part of it. Models of school evaluation to map skills, based on Bloom¿s Taxionomy in multiple choice questions has the following objectives: to propose a methodology for the processing of the questions, based on the different levels of the learning hierarchy suggested by Bloom; the online application of multiple choice evaluations; to prioritize the feedback about results, in order to map the skills of students, classes, and of a given school through a color graph; to obtain indicators about the teaching performance of the teacher, and to the relevant contents that are involved. We developed a worksheet for the online correction, which can dinamize the proofing process and result in instantaneous process indicators, thus allowing us to reflect, discuss and suggest interventions in our education system, based on the performance of our students.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Vale, Luciano Leal do. "A importância da qualidade profissional dos analistas de requisitos para o sucesso dos projetos de desenvolvimento de software : um estudo para identificar as habilidades mais relevantes." Universidade de Fortaleza, 2011. http://dspace.unifor.br/handle/tede/87381.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2019-03-29T23:27:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2011-08-11
A indústria de software está se tornando cada vez mais importante e complexa, exigindo das organizações de software investimento na qualidade dos seus processos de software. A Engenharia de Requisitos é uma das disciplinas que podem ajudar as organizações de software a lidar com este cenário, especialmente definindo iniciativas que possam melhorar as atividades de elicitação e análise de requisitos. Para colaborar com este contexto e considerando a relevância dos recursos humanos para o desenvolvimento de software, foi realizada uma pesquisa para identificar e priorizar as habilidades pessoais necessárias para os Analistas de Requisitos realizarem suas tarefas de forma eficaz e avaliá-los. Além disso, pesquisas para obtenção do nível de dificuldade de desenvolvimento de tais habilidades e avaliação do nível dos profissionais em relação às habilidades obtidas. Os respondentes dos questionários foram Gerentes de Projetos, que avaliaram trinta e três habilidades pessoais captadas a partir da literatura. Realizamos uma comparação dos resultados obtidos na pesquisa com a literatura. Para aprofundar o trabalho foi realizada uma pesquisa qualitativa, utilizando entrevistas semi-estruturadas com gerentes de projeto. A análise qualitativa baseou-se nos procedimentos do método Grounded Theory. O resultado deste trabalho pode ser usado como um guia que oriente o recrutamento, seleção e avaliações de desempenho dos Analistas de Requisitos. Abstract: The software industry is becoming increasingly important and complex, demanding investment of software organizations in the quality of their software processes. Requirements Engineering is one of the disciplines that can help software organizations to deal with this scenario, specially defining initiatives that can improve the requirements elicitation and analysis activities. In order to contribute to this context and considering the relevance of human resources to software development, a survey was conducted to identify and prioritize the personal skills necessary for requirements analysts to do their jobs effectively, and to evaluate them. In addition, research to achieve the level of difficulty of developing such skills and rate of the level of professionals in relation to the skills obtained. Project managers answered the questionnaires, evaluating thirty three personal skills taken from the literature. We compared the results obtained with the literature. A qualitative study was conducted to deepen the work, using semi-structured interviews with project managers. The qualitative analysis was based on procedures of the Grounded Theory method. The result of this work can be used as a guide for recruitment, selection and performance evaluations of requirements analysts.
A indústriad e softwaree está se tornando cada vez mais importantee complexa, exigindo das organizações de software investimento na qualidade dos seus processos de software.A Engenharia de Requisitos é uma das disciplinas que podem ajudar as organizações de software a lidar com este cenário, especialmente definindo iniciativas que possam melhorar as atividades de elicitação e análise de requisitos. Para colaborar corn este contexto e considerando a relevância dos recursos humanos para o desenvolvimento de software, foi realizada uma pesquisa para identificar e priorizar as habilidades pessoai necessárias para os Analistas de Requisitos realizarem suas tarefas de forma eficaz e avaliá-los. Além disso, pesquisas para obtenção do nível de dificuldade de desenvolvimento de tais habilidades e avaliação do nível dos profissionais em relação às habilidades obtidas. Os respondentes dos questionários foram Gerentes de Projetos, que avaliaram trinta e três habilidades pessoais captadas a partir da literatura. Realizamos uma comparação dos resultados obtidos na pesquisa com a literatura. Para aprofundar o trabalho foi realizada uma pesquisa qualitativa, utilizando entrevistas semi-estruturadas com gerentes de projeto. A análise qualitativa baseou-se nos procedimentos do método Grounded Theory. O resultado deste trabalho pode ser usado como um guia que oriente o recrutamento, seleção e avaliações de desempenho dos Analistas de Requisitos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Marin, Sandra Mara. "Competências do enfermeiro no atendimento hospitalar em situação de desastres." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2013. http://hdl.handle.net/10183/72255.

Full text
Abstract:
Em situação de desastres, o atendimento às vítimas dependerá muito da atuação sincronizada de uma equipe multidisciplinar, na qual o enfermeiro tem papel essencial. Espera-se que os profissionais de saúde estejam preparados para o enfrentamento desta situação. Para isto, têm se desenvolvido internacionalmente competências profissionais, sendo que não há na literatura descrição de quais são aquelas necessárias para o enfermeiro no hospital. Foi realizada uma investigação com o objetivo de identificar as competências do enfermeiro no atendimento hospitalar em situação de desastres. Pesquisa de caráter qualitativo com utilização de grupo focal como técnica de coleta de dados. Os sujeitos foram 11 enfermeiros que atuam há mais de 2 anos em um hospital do Oeste Catarinense, instituição de alta complexidade que atua como referência de atendimento a vítimas de Desastres. A análise dos dados foi realizada com a utilização da análise temática. Para a padronização dos enunciados, foi adotado um formato que consistente com um verbo e substantivo, partindo do entendimento de que a competência é indissociável da ação. Foram identificados 17 competências e classificadas conforme as fases ou aspectos globais das ações de redução dos desastres conforme preconizado pela defesa civil e pela Organização Mundial de Saúde de preparação e resposta. Para cada fase, as competências foram classificadas em áreas de domínio, sendo que na de Preparação os domínios foram, gerencias e Educacionais. Na fase de Resposta os domínios foram gerencias, de atenção a saúde e de comunicação. As competências construídas servem de base para a realização da assistência prestada pelos enfermeiros no atendimento hospitalar em situação de desastres e para preparação das equipes, com resultados que poderão ser capazes de prover melhores respostas na assistência, na formação e regulação dos profissionais de saúde e também no campo científico.
In disaster situations, care for victims depend greatly on the synchronized activity of a multidisciplinary team, in which the nurse plays an essential role. It is expected that health professionals are prepared to face this situation. For this, they have developed professional skills internationally, and no description in the literature of which are necessary for those nurses in the hospital. An investigation was conducted with the objective of identifying the competencies of nurses in hospital care in situations of disaster. Qualitative research study using focus group as data collection technique. The subjects were 11 nurses working for more than 2 years in a hospital in the West Catarinense, highly complex institution that acts as a reference service to victims of disasters. Data analysis was performed using thematic analysis. For the standardization of the statements, we adopted a format that is consistent with a verb and noun, based on the understanding that competence is inseparable from action. 17 competencies were identified and classified as phases or aspects of the global stock of disaster reduction as recommended by civil defense and by the World Health Preparedness and Response. For each phase, the skills were classified in domain areas, and in the preparation of the fields were, managerial and educational. In response phase domains were managerial, health care and communications. The skills built the basis for the realization of care provided by nurses in hospital care in situations of disasters and preparedness teams, with results that may be able to provide better answers in assisting in the formation and regulation of health professionals and also in the scientific field.
En situaciones de desastre, la atención a las víctimas dependen en gran medida de la actividad sincronizada de un equipo multidisciplinario, en el que la enfermera tiene un papel esencial. Se espera que los profesionales de la salud están preparados para enfrentar esta situación. Para ello, se han desarrollado las habilidades profesionales a nivel internacional, y no hay una descripción en la literatura de las cuales son necesarias para las enfermeras en el hospital. Se realizó una investigación con el objetivo de identificar las competencias de las enfermeras en la atención hospitalaria en situaciones de desastre. Estudio de investigación cualitativa mediante grupos focales como técnica de recolección de datos. Los sujetos fueron 11 enfermeras que trabajan desde hace más de 2 años en un hospital en el oeste catarinense, institución muy compleja que actúa como un servicio de referencia para víctimas de desastres. El análisis de datos se realizó mediante el análisis temático. Para la estandarización de los estados, hemos adoptado un formato que sea compatible con un verbo y un sustantivo, basado en el entendimiento de que la competencia es inseparable de la acción. 17 competencias fueron identificados y clasificados como fases o aspectos de la acción global de la reducción de desastres a lo recomendado por la defensa civil y la preparación para Mundial de la Salud y la respuesta. Para cada fase, las competencias se clasifican en las zonas de dominio, y en la preparación de los campos eran, de gestión y educativa. En los dominios de la fase de respuesta fueron de cuidado de gestión, salud y comunicaciones. Las habilidades que construyó la base para la realización de la atención prestada por las enfermeras en la atención hospitalaria en situaciones de desastres y los equipos de preparación, con resultados que pueden ser capaces de ofrecer mejores respuestas para ayudar en la formación y la regulación de los profesionales de la salud y también en el campo científico.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

BRANDÃO, Márcia Nogueira. "Formação do Profissional Secretário Executivo na UFC: currículo, competência e cidadania." http://www.teses.ufc.br, 2010. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/3535.

Full text
Abstract:
Brandão, Márcia Nogueira. Formação do profissional secretário executivo na UFC: currículo, competência e cidadania. 2010. 226f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Fortaleza-CE, 2010.
Submitted by Maria Josineide Góis (josineide@ufc.br) on 2012-07-26T15:47:41Z No. of bitstreams: 1 2010_Tese_MNBrandao.pdf: 858705 bytes, checksum: 9c45d2e6a2905595a3c02cbb8a8f7e7e (MD5)
Approved for entry into archive by Maria Josineide Góis(josineide@ufc.br) on 2012-07-27T11:56:48Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2010_Tese_MNBrandao.pdf: 858705 bytes, checksum: 9c45d2e6a2905595a3c02cbb8a8f7e7e (MD5)
Made available in DSpace on 2012-07-27T11:56:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2010_Tese_MNBrandao.pdf: 858705 bytes, checksum: 9c45d2e6a2905595a3c02cbb8a8f7e7e (MD5) Previous issue date: 2010
Nowadays, a dynamic motion is in all around. It is required, from people and organizations, efforts that bring alternatives for living together with technological changes: both economic and social ones, in all fields of knowledge, specially in Education. So, people who bring up people need to make an upgrade of their educational practices, over and over thinking about institutions syllabus, in order to promote professionals and society development, in general. The secretary, inserted in this context, deserves special attention, for being somebody of extreme importance at the part, suffered prejudices by doing simple and daily activities, known as being typical of feminine universe. This way, the general aim of this research was to investigate how the secretary’s formation has been developed at the Federal University of Ceará (UFC), in relation to transformations lived by the contemporaneous society and if this very formation conducts to the construction of an autonomous person. The specific aims were related to describe what would be the demands, in terms of competence and habilities, showed by that secretary that the global work requires, analyzing the concept this professional has about his own role, his autonomy and his performance today. For giving a support to this study, it was turned to the matters about Syllabus, Autonomy, Citizenship, Professional formation, Competences and Habilities, Syllabus Directions, among other ones. As a methodological proceeding, this research was, concerning on its aims, descriptive and also bibliographic, documental and a field one, making use of interview and a questionnaire too, and accomplishing a deep study about the executive secretary’s formation graduated by UFC, permitting a whole and detailed knowledge about him. Admitted and seniors students, as well as professors and former students, besides companies/organizations directors, in short, everywhere existed the post of executive secretary. It was concluded that the professional formation has been directed to the work market and because of this it is quested the autonomous person arising, being this autonomy very restricted, provided that the decision power occurs in the secretary’s area of actuation and he is not a real participant of the strategic decisions. Competences and habilities are related to activities like to advise, administrate the chronology, being a leader, direct, develop support activities for decisions, but also doing traditional tasks as prepare the boss note book and serve coffee. They staff workers, consider themselves important at the organizations, but show they are afraid of loosing the job. It was proved the necessity of students promote the graduation course spreading as well as the professional secretaries to engage in a movement of strengthen of their syndicate, requiring improvements for their professions as autonomy and the citizenship exercising.
Vive-se em um ambiente dinâmico, exigindo-se das pessoas e das organizações esforços no sentido de que percebam alternativas de convivência com as mudanças tecnológicas, econômicas e sociais, inseridas em todas as áreas do conhecimento, mormente na Educação. Assim, educadores necessitam realizar, constantemente, revisões de suas práticas pedagógicas, repensando o currículo das instituições, para promover o desenvolvimento dos profissionais e da sociedade em geral. O secretário, inserido neste contexto, merece atenção especial, por ser um profissional de extrema importância dentro das organizações, mas que, no passado, sofreu preconceitos por desempenhar atividades simples e rotineiras, conhecidas e tidas como sendo típicas do universo feminino. Dessa forma, o objetivo geral desta pesquisa foi investigar como tem sido desenvolvida a formação do secretário executivo na Universidade Federal do Ceará (UFC), frente às transformações da sociedade contemporânea, e se a referida formação conduz à construção de um sujeito autônomo. Os objetivos específicos foram descrever quais as demandas, em termos de competências e habilidades do secretário, que o mundo do trabalho requer, analisando a concepção que o profissional tem do seu papel, da sua autonomia e do seu trabalho no mundo contemporâneo. Para dar suporte ao estudo pretendido, recorreu-se aos assuntos sobre Currículo, Autonomia, Cidadania, Formação Profissional, Competências e Habilidades profissionais, Diretrizes Curriculares, entre outros. Como procedimento metodológico, esta pesquisa, quanto aos seus objetivos, é de natureza descritiva e quanto aos procedimentos técnicos adotados para a coleta de dados, bibliográfica, documental e de campo, utilizando-se do questionário e da entrevista; realizou-se ainda estudo profundo acerca da formação do secretário executivo formado pela UFC, de maneira a que permitisse seu amplo e detalhado conhecimento. Os participantes foram os estudantes ingressantes, os concludentes, os professores, os egressos do Curso e os dirigentes de empresas/organizações nas quais houvesse o cargo de secretário executivo. Concluiu-se que a formação profissional tem sido mais direcionada para o mercado de trabalho e, por isso, questiona-se a construção do sujeito autônomo, porque a autonomia é, na verdade, bastante limitada, tendo em vista que o poder de decisão ocorre dentro da área de atuação do secretário, não participando este das decisões estratégicas. As competências e habilidades estão relacionadas com atividades como assessorar, administrar o tempo, liderar, gerir, desenvolver atividades de apoio às decisões, mas ainda são executadas atividades tradicionais: preparar a agenda do chefe e servir cafezinho. Os profissionais cumprem o papel de assessores, consideram-se importantes dentro das organizações, mas demonstram receio de perder o emprego. Constatou-se, ainda, a necessidade de os estudantes promoverem a divulgação do Curso de graduação, bem como de os profissionais secretários se engajarem no fortalecimento do Sindicato da categoria, reivindicando melhorias para o exercício da profissão com autonomia e exercício da cidadania.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Faria, Denise Jesuína. "A atuação profissional do assistente social no Tribunal de Justiça de São Paulo : identidade e competências em construção /." Franca : [s.n.], 2010. http://hdl.handle.net/11449/98525.

Full text
Abstract:
Orientador: Neide Aparecida de souza Lehfeld
Banca: Sebastião Sérgio da Silveira
Banca: Mário José Filho
Resumo: O estudo, ora apresentado, problematiza o trabalho profissional do Assistente Social sob o foco da identidade e competências enquanto elementos das dimensões técnico-operativas e ético-políticas do Serviço Social, pensando o trabalho do Assistente Social no Poder Judiciário do Estado de São Paulo. Na trajetória percorrida para esta construção buscou-se, inicialmente, conhecer a história do Poder Judiciário no Brasil com recorte para a criação do Tribunal de Justiça do Estado de São Paulo para, em seguida, aproximar do processo de instituição do Serviço Social no Brasil e no Poder Judiciário deste Estado. Em um segundo momento, são apresentadas considerações sobre o exercício profissional e os processos interventivos, enfatizando a relevância em conhecer o contexto e de que maneira a questão social se apresenta ao Poder Judiciário, bem como a relação do Serviço Social com o normatizado e instituído socialmente. Posteriormente, à luz do Projeto Ético-Político da profissão, discute-se como todos estes aspectos se articulam e, ao mesmo tempo, se diferenciam dialeticamente. A pesquisa de campo realizada com as Assistentes Sociais que atuam junto à 39ª Circunscrição do Estado de São Paulo, permitiu contato com realidades diversas apontando indicadores: do avanço do Serviço Social neste espaço sócio-ocupacional; do movimento articulado de buscas e resistência; da necessidade e exigência da formação profissional continuada; de problematizar o trabalho profissional diário, bem como de qualificar essa mesma resistência e luta diante dos novos e permanentes desafios postos aos Assistentes Sociais pelas configurações da realidade social. Por fim, são elencadas algumas possíveis contribuições que esta aproximação permitiu realizar na expectativa maior da sistematização do conhecimento científico na área sociojurídica
Resumen: El estudio, ora presentado, problematiza el trabajo profesional del Asistente Social bajo el foco de la identidad y habilidad mientras elementos de las dimensiones técnico-operativo y técnico-político del Trabajo Social, pensando el trabajo del Assistente Social insertado junto al Poder Judiciario del Estado de São Paulo. Em la trayectoria recorrida para esta construcción se ha buscado inicialmente, conocer la historia del Poder Judiciario en Brasil com recorte para la creación del Tribunal deJusticia del Estado de São Paulo para, enseguida, aproximar de la inserción del Trabajo Social en Brasil y en el Poder Judiciario de este Estado. En un segun momento, es presentado consideraciones sobre el ejercicio profesional y los procesos intervenidos, enfatizando la relevancia en conocer en que contexto y de que manera la cuestión social se presenta al Pode Judiciario, bien como la relación del Trabajo Social com el normatizado y instituido socialmente. Posteriormente, a luz del Proyecto Ético-Político de la profesión, discutimos como todos estos aspectos se articulan y, al mismo tiempo, se deferencian dialecticamente. La investigación de campo realizada com las Asistentes Sociales que actuam junto a la 39ª Circunscripción del Estado de São Paulo, permitió contacto com realidades distintas apuntando indicadores: del avance Del Trabajo Social em este espacio sócioocupacional; del movimiento articulado de búsqueda y resistencia; la necesidad y exigencia de la formación profesional continuada; de problematizar el trabajo profesional diario, bien como de catalogar esa misma resistencia y lucha delante de los nuevos y permanentes desafios puestos a los Asistentes Sociales por las configuraciones de la realidad social. Por fin, apuntamos algunas posibles contribuciones que esta aproximación permitió realizar en la expectativa mayor de la sistematización del conocimento científico em la área sociojuridica
Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Dardengo, Onofre. "Desenvolvimento de compet?ncias e habilidades no curso t?cnico em agroind?stria do IFES - Campus de Alegre: processamento de produtos fermentados tipo salame." Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, 2010. https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/jspui/2258.

Full text
Abstract:
Submitted by Sandra Pereira (srpereira@ufrrj.br) on 2018-04-12T13:48:46Z No. of bitstreams: 1 2010 - Onofre Dardengo.pdf: 1287779 bytes, checksum: e5433e8b536c7b1b26f3bbdc12fecc7f (MD5)
Made available in DSpace on 2018-04-12T13:48:47Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2010 - Onofre Dardengo.pdf: 1287779 bytes, checksum: e5433e8b536c7b1b26f3bbdc12fecc7f (MD5) Previous issue date: 2010-05-03
A group of 10 vocational students of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Espirito Santo - IFES (Technical Course in Agribusiness) enrolled in the Module of Meat Processing was the subject of this study on the development of competences and skills in processing of salami-type sausages. The methodological approach used was qualitative and quantitative action research. The qualitative assessment was done by a preliminary diagnostic questionnaire applied before the implementation of the experiment, and a final questionnaire applied after going through the production steps, physico-chemical and microbiological analysis, and organoleptical evaluation. The approach used included lectures and hands-on processing in pilot-plant. The quantitative assessment was done through organoleptical evaluation of the processed sausages (SB=beef-only sausage; SS = pork-only sausage; SO = mutton-only sausage). The experimental model used for physico-chemical assessment was the Completely Randomized Design, distributed in a factorial 3x6 scheme, (3 types of sausage and 6 different evaluation time). The data of organoleptical evaluation was submitted to variance analysis by single-element stimuli method for acid taste, and hedonic scale for aroma, taste, overall assessment and purchase intention. The comparison of student replies to initial and final questionnaires showed that the approach was beneficial to knowledge acquisition by those involved on processing of salami-type sausages; habilities were developed to make them competent, and the combination of theory and practice was essential on constructing and reconstructing knowledge. The addition of starter culture to salami promoted the gradual downfall of pH to the 7th day (and increase in titratable acidity) due to lactic acid accumulation, condition that is basic to high quality products. Moisture content varied as function of dehydration process and length of fermentation. SB sausage scored higher in organoleptical analysis than others on taste acceptance. SB and SO sausages did not differ in aroma scores and purchase intention, both scoring higher than SS. The global assessment no significant differences were observed on all sausage types considered. On the frequency histogram analysis of scores, acceptability of SB and SO were higher than SS in all variables. Addition of bovine and ovine meat to fermented sausage of salami-type enhanced taste and aroma, and these were the product quality factors that influenced most the overall acceptability and purchase behaviour
O presente estudo foi desenvolvido no Instituto Federal de Educa??o, Ci?ncia e Tecnologia do Esp?rito Santo ? IFES, Campus de Alegre, apresentando como sujeitos da pesquisa um grupo de 10 alunos da 2? s?rie, matriculados no M?dulo de Processamento de Carne do Curso T?cnico em Agroind?stria. Teve por objetivo promover o desenvolvimento de compet?ncias e habilidades nos alunos na produ??o de diferentes tipos de salame. O procedimento metodol?gico adotado foi a pesquisa-a??o pela abordagem qualitativa e quantitativa. A an?lise qualitativa foi avaliada utilizando-se question?rio de diagn?stico preliminar - antes da implanta??o da pesquisa e question?rio final ? ap?s a conclus?o das etapas de produ??o e participa??o na avalia??o sensorial, an?lises f?sico-qu?micas e microbiol?gicas, por meio de aulas expositivas e posteriores pr?ticas com o desenvolvimento dos produtos fermentados. J? na abordagem quantitativa, foi utilizada a an?lise sensorial para verifica??o da aceita??o dos atributos dos produtos embutidos (SB= salame de bovino; SS= salame de su?no e SO= salame de ovino). O modelo experimental adotado para avalia??o f?sico-qu?mica dos salames foi inteiramente casualizado (DIC), distribu?do em esquema fatorial 3 x 6, sendo tr?s os tipos de salame e seis as ?pocas de avalia??o. Na avalia??o sensorial, os dados foram submetidos ? an?lise de vari?ncia, pelo m?todo de est?mulo simples para sabor ?cido e da escala hed?nica para aroma, sabor, avalia??o global e inten??o de compra. As respostas dos alunos nos question?rios inicial e final permite concluir que a pesquisa contribui para a aquisi??o de conhecimento dos envolvidos no processamento de produtos embutidos tipo salame, em que foram desenvolvidas habilidades para torn?-los competentes e que a jun??o entre teoria e pr?tica foi essencial para a constru??o e a reconstru??o de saberes. A adi??o da cultura starter aos salames promoveu a queda gradual do pH at? o s?timo dia devido a libera??o de ?cido l?ctico, condi??o fundamental para a produ??o de produtos de alta qualidade. A acidez titul?vel dos salames teve um aumento significativo at? o s?timo dia da fermenta??o, cujos valores foram crescentes at? a matura??o. Os teores de umidade dos salames variaram em fun??o do processo de desidrata??o e decresceram em fun??o do tempo fermenta??o. Na an?lise sensorial o SB superou os demais para a aceita??o do sabor. N?o foram observadas diferen?as significativas para aroma e inten??o de compra entre SB e SO, que superaram SS. Na avalia??o global n?o foram observadas diferen?as significativas entre os salames avaliados. Na an?lise dos histogramas de frequ?ncia de notas, a aceitabilidade de SB e SO foi superior a de SS em todos os par?metros avaliados. A adi??o de carne bovina e ovina ao salame tipo italiano exaltou o sabor e aroma, sendo essas as propriedades que mais influenciaram na decis?o dos provadores na aceita??o global e inten??o de compra dos produtos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Faria, Denise Jesuína [UNESP]. "A atuação profissional do assistente social no Tribunal de Justiça de São Paulo: identidade e competências em construção." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2010. http://hdl.handle.net/11449/98525.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:29:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2010-03-08Bitstream added on 2014-06-13T18:39:19Z : No. of bitstreams: 1 faria_dj_me_fran.pdf: 827372 bytes, checksum: 0b85f0bcd501ce5929902942b61ecd39 (MD5)
O estudo, ora apresentado, problematiza o trabalho profissional do Assistente Social sob o foco da identidade e competências enquanto elementos das dimensões técnico-operativas e ético-políticas do Serviço Social, pensando o trabalho do Assistente Social no Poder Judiciário do Estado de São Paulo. Na trajetória percorrida para esta construção buscou-se, inicialmente, conhecer a história do Poder Judiciário no Brasil com recorte para a criação do Tribunal de Justiça do Estado de São Paulo para, em seguida, aproximar do processo de instituição do Serviço Social no Brasil e no Poder Judiciário deste Estado. Em um segundo momento, são apresentadas considerações sobre o exercício profissional e os processos interventivos, enfatizando a relevância em conhecer o contexto e de que maneira a questão social se apresenta ao Poder Judiciário, bem como a relação do Serviço Social com o normatizado e instituído socialmente. Posteriormente, à luz do Projeto Ético-Político da profissão, discute-se como todos estes aspectos se articulam e, ao mesmo tempo, se diferenciam dialeticamente. A pesquisa de campo realizada com as Assistentes Sociais que atuam junto à 39ª Circunscrição do Estado de São Paulo, permitiu contato com realidades diversas apontando indicadores: do avanço do Serviço Social neste espaço sócio-ocupacional; do movimento articulado de buscas e resistência; da necessidade e exigência da formação profissional continuada; de problematizar o trabalho profissional diário, bem como de qualificar essa mesma resistência e luta diante dos novos e permanentes desafios postos aos Assistentes Sociais pelas configurações da realidade social. Por fim, são elencadas algumas possíveis contribuições que esta aproximação permitiu realizar na expectativa maior da sistematização do conhecimento científico na área sociojurídica
El estudio, ora presentado, problematiza el trabajo profesional del Asistente Social bajo el foco de la identidad y habilidad mientras elementos de las dimensiones técnico-operativo y técnico-político del Trabajo Social, pensando el trabajo del Assistente Social insertado junto al Poder Judiciario del Estado de São Paulo. Em la trayectoria recorrida para esta construcción se ha buscado inicialmente, conocer la historia del Poder Judiciario en Brasil com recorte para la creación del Tribunal deJusticia del Estado de São Paulo para, enseguida, aproximar de la inserción del Trabajo Social en Brasil y en el Poder Judiciario de este Estado. En un segun momento, es presentado consideraciones sobre el ejercicio profesional y los procesos intervenidos, enfatizando la relevancia en conocer en que contexto y de que manera la cuestión social se presenta al Pode Judiciario, bien como la relación del Trabajo Social com el normatizado y instituido socialmente. Posteriormente, a luz del Proyecto Ético-Político de la profesión, discutimos como todos estos aspectos se articulan y, al mismo tiempo, se deferencian dialecticamente. La investigación de campo realizada com las Asistentes Sociales que actuam junto a la 39ª Circunscripción del Estado de São Paulo, permitió contacto com realidades distintas apuntando indicadores: del avance Del Trabajo Social em este espacio sócioocupacional; del movimiento articulado de búsqueda y resistencia; la necesidad y exigencia de la formación profesional continuada; de problematizar el trabajo profesional diario, bien como de catalogar esa misma resistencia y lucha delante de los nuevos y permanentes desafios puestos a los Asistentes Sociales por las configuraciones de la realidad social. Por fin, apuntamos algunas posibles contribuciones que esta aproximación permitió realizar en la expectativa mayor de la sistematización del conocimento científico em la área sociojuridica
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Reis, Juliana Teixeira da Camara. "Prospec??o e forma??o no dom?nio das compet?ncias e habilidades em tecnologia da informa??o: o caso do projeto metr?pole digital em Natal/RN." Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2013. http://repositorio.ufrn.br:8080/jspui/handle/123456789/17546.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-12-17T15:39:03Z (GMT). No. of bitstreams: 1 JulianaTCR_DISSERT.pdf: 3007277 bytes, checksum: 8decb6dcb9fe120b93080d4af3824f72 (MD5) Previous issue date: 2013-06-28
Coordena??o de Aperfei?oamento de Pessoal de N?vel Superior
This study deals with cognitive competences and abilities that are relevant to selection and education regarding Information Technology (IT). These competences relate to problem solving, decision making, and practical intelligence that regard scholar and extracurricular knowledge mobilization. The research aimed to contribute for the improvement of a selection instrument, consisting of five arrays of skills (dealing with objectives and prospection), as well as the development and comprehension of those skills that are involved in IT education. This is done by means of an analysis on the selection instrument used in the first selective process that occurred at Metropole Digital an Institute at the Federal University of Rio Grande do Norte in Brazil. This was evaluated aiming to acknowledge IT education (with basic training and emphasis on Web programming and electronics). The methodology used was of quantitative method involving performance scores relating education delivery. An Anova analysis of variance was done along with descriptive analysis involving socioeconomic data that was not observed in the meaningful relations between parental instruction and student performance in the graduate course. These analyses were able to point out the importance and need of the policies for vacancy reservation on behalf of public school students. A Spearman correlation analysis was done considering the instrument selection performance in the training course. The instrument is presented as a predictor that is significantly moderate and presents a good performance in the course as a whole. A Cluster and Regression analysis was also realized in the process. The first analysis allowed finding performance groups (Clusters) that ranged from medium and inferior. The regression analysis was able to point out association amongst criterion variables and the (average performance in basic and advanced modules) and explanatory (five matrixes). Regression analysis indicated that matrix 1 and matrix 3 were pointed out as being the strongest ones. In all the above analysis, the correlation between the instrument and the course was considered moderate. Thus this can be related in some of the aspects present in the course such as emphasis on evaluation itself as well as in technical contents and practical skills (educational ones) and competences and selection skills. It is known that the mediation of technological artifact in cultural context can foster the development of skills and abilities relevant to IT training. This study provides subsidies to reflect on the adoption of selection instrument and IT training in the Institute. Thus the research offers means to achieve a interdisciplinary discussion and enriching of areas such as Psychology and Information Technology; all of which regarding competencies and skills relevant in IT training
Este estudo volta-se para as compet?ncias e habilidades cognitivas relevantes para a sele??o e forma??o em Tecnologias da Informa??o (TI). Essas se caracterizam pela resolu??o de problemas, tomadas de decis?es e por uma intelig?ncia pr?tica, que se configura na capacidade de mobilizar conhecimentos escolares e extraescolares. Objetivou-se contribuir para o aperfei?oamento do instrumento de sele??o, composto por cinco matrizes de compet?ncias (com o objetivo de prospec??o), e desenvolvimento da compreens?o daquelas matrizes envolvidas na forma??o em TI, por meio da an?lise do instrumento de sele??o proposto e usado para o primeiro processo seletivo do projeto Metr?pole Digital (MD) e sua rela??o com o curso de forma??o em TI (forma??o b?sica, com ?nfases em programa??o Web e Eletr?nica). Utilizou-se o m?todo quantitativo, envolvendo os escores de desempenho de prospec??o e forma??o. Fez-se uma an?lise de vari?ncia (Anova) e an?lises descritivas envolvendo os dados socioecon?micos, nas quais n?o foram observadas rela??es significativas entre o n?vel de instru??o dos pais e o desempenho dos alunos no curso. As an?lises apontaram tamb?m a relev?ncia da pol?tica de reserva de vagas para alunos da rede p?blica de ensino. Ao considerar os desempenhos no instrumento de sele??o e no curso de forma??o, realizou-se uma an?lise de correla??o de Spearman, da qual pode-se concluir que o instrumento se apresentou como um preditor significativamente moderado de bom desempenho no curso. Tamb?m foram realizadas an?lises de Cluster e de Regress?o. A primeira an?lise permitiu encontrar dois grupos de desempenho: m?dio e inferior; a segunda evidenciou associa??o entre as vari?veis de crit?rio (m?dia do desempenho nos m?dulos b?sico e avan?ado) e explicativas (as cinco matrizes). A an?lise de regress?o indicou que a Matriz 1 e a Matriz 3 foram as mais fortes. Em todas as an?lises, a correla??o se mostrou moderada entre o instrumento e o curso como um todo, o que pode estar relacionado ? ?nfase das avalia??es em conte?dos t?cnicos e habilidades pr?ticas (forma??o) e em compet?ncias e habilidades (sele??o). Sabendo-se que a media??o do artefato tecnol?gico em contexto cultural pode fomentar o desenvolvimento de compet?ncias e habilidades relevantes para a forma??o em TI, este estudo fornece subs?dios para refletir o instrumento de sele??o e a forma??o em TI no IMD. Nessa dire??o, este estudo fornece subs?dios para uma discuss?o interdisciplinar e enriquecedora para ambas as ?reas: Psicologia e TI, sobre as compet?ncias e habilidades relevantes para a forma??o em TI
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Carvalho, Cl?via Suyene Cunha de. "Necessidades formativas de professores para o ensino das ci?ncias da natureza nos anos inicias da escolariza??o: a classifica??o como um saber profissional." PROGRAMA DE P?S-GRADUA??O EM EDUCA??O, 2017. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24799.

Full text
Abstract:
Submitted by Automa??o e Estat?stica (sst@bczm.ufrn.br) on 2018-02-21T21:38:32Z No. of bitstreams: 1 CleviaSuyeneCunhaDeCarvalho_TESE.pdf: 4702888 bytes, checksum: 4b1c12910df07f9c3c4f558c012a6c7a (MD5)
Approved for entry into archive by Arlan Eloi Leite Silva (eloihistoriador@yahoo.com.br) on 2018-02-23T19:35:13Z (GMT) No. of bitstreams: 1 CleviaSuyeneCunhaDeCarvalho_TESE.pdf: 4702888 bytes, checksum: 4b1c12910df07f9c3c4f558c012a6c7a (MD5)
Made available in DSpace on 2018-02-23T19:35:13Z (GMT). No. of bitstreams: 1 CleviaSuyeneCunhaDeCarvalho_TESE.pdf: 4702888 bytes, checksum: 4b1c12910df07f9c3c4f558c012a6c7a (MD5) Previous issue date: 2017-07-27
O presente estudo, intitulado Necessidades Formativas de professores para o ensino das ci?ncias da natureza nos anos iniciais da escolariza??o: a classifica??o como um saber profissional teve como objetivo investigar como se configuram as necessidades formativas de professores para ensinar Ci?ncias da Natureza nos anos iniciais de escolariza??o, a fim de oferecer subs?dios para uma proposta de forma??o continuada. O estudo questiona como se configuram as necessidades formativas dessa parcela do magist?rio da Educa??o B?sica e se nela os procedimentos l?gicos s?o evidenciados. Este prop?sito cient?fico est? comprometido com uma perspectiva de educa??o para a forma??o humana em que a doc?ncia tem um protagonismo fundante, o que nos leva a admitir que a profissionaliza??o do trabalho docente seja um caminho estrat?gico para a melhoria da qualidade do ensino-aprendizagem, portanto, da forma??o das crian?as matriculadas nos anos inicias do ensino fundamental. O trabalho assume a perspectiva da educa??o em ci?ncias como alfabetiza??o cient?fica, cujos pressupostos est?o de acordo com a perspectiva te?rico-metodol?gica adotada para o estudo, organizada sob o trip?: a psicologia hist?rico-cultural, a pedagogia hist?rico-cr?tica e o paradigma da profissionaliza??o docente. A investiga??o realizada segue a abordagem da pesquisa qualitativa de car?ter descritivo-anal?tica, que faz uso da combina??o de dados qualitativos e quantitativos. Desenvolveu-se no ?mbito da rede municipal de ensino de Jo?o Pessoa, Para?ba, abrangendo 14 escolas e 66 professores atuantes do 1? ao 5? ano do ensino fundamental. Utilizou-se como principal ferramenta de coleta de dados o question?rio, que combinava perguntas abertas e fechadas. O estudo revelou que as professoras identificam e reconhecem necessidades formativas para ensinar Ci?ncias da Natureza, pontuam sobre a aus?ncia de forma??o continuada que aborde essa ?rea do conhecimento escolar, considerada por elas importante para a vida das crian?as numa perspectiva de cidadania. Revelam interesse em se qualifica para esse tipo de ensino em face das fragilidades por elas anunciadas sobre a forma??o inicial e a quase inexist?ncia de iniciativas de forma??es continuadas na rede voltadas especificamente ao campo das ci?ncias. H? por parte das professoras um esfor?o pessoal para se qualificarem por meio de cursos de p?s-gradua??o, o que sinaliza ind?cios mobilizadores da profissionaliza??o docente pela via do esfor?o individual. As professoras trazem ? tona que as suas pr?ticas t?m impulsionado a constru??o de saberes docentes que se localizam como saberes da pr?tica e deixam expl?cito que, no ?mbito dos saberes profissionais, h? uma lacuna preocupante relacionada ?s dimens?es do conte?do escolar, n?o sendo os procedimentos identificados como um dos ?mbitos de destes conte?dos, al?m dos conceituais. H? uma fragilidade substancial no reconhecimento dos conte?dos procedimentais pertinentes ?s Ci?ncias da Natureza, incluso a habilidade de classifica??o. Conclui-se pela aus?ncia de uma pol?tica de forma??o continuada para o ensino de Ci?ncias, na rede municipal de ensino de Jo?o Pessoa/PB. Mediante os achados do estudo, apresentamos um conjunto de recomenda??es para a estrutura??o de uma proposta de forma??o continuada para professores do 1? ao 5? ano com foco espec?fico nas Ci?ncias da Natureza, como forma de atender ?s necessidades formativas explicitadas por essa categoria profissional, com vistas ao fortalecimento de sua identidade profissional e a profissionaliza??o do ensino para a educa??o em ci?ncias.
The present study, titled Training needs of teachers for the teaching of the natural sciences in the initial years of schooling: classification as a professional knowledge had as objective to investigate how the training needs of teachers to teach Nature Sciences in the initial years of schooling, In order to provide subsidies for a continuing training proposal. The study questions how the formative needs of this portion of the Basic Education magisterium are configured and whether the logical procedures are evidenced. This scientific purpose is committed to a perspective of education for human formation in which teaching has a leading role, which leads us to admit that the professionalization of teaching work is a strategic way to improve the quality of teaching-learning, therefore, Of the training of children enrolled in the first years of elementary education. The work assumes the perspective of science education as scientific literacy, whose assumptions are in agreement with the theoretical-methodological perspective adopted for the study, organized under the tripod: historical-cultural psychology, historical-critical pedagogy and the professionalization paradigm teacher. The research carried out follows the approach of qualitative research of descriptive-analytical character, which makes use of the combination of qualitative and quantitative data. It was developed within the municipal school network of Jo?o Pessoa, Para?ba, covering 14 schools and 66 teachers working from the 1st to 5th year of elementary school. The questionnaire was used as the main tool for data collection, which combined open and closed questions. The study revealed that teachers identify and recognize training needs to teach natural sciences, they point out the lack of continuous education that addresses this area of school knowledge, considered by them to be important for children's lives from a perspective of citizenship. They show interest in qualifying for this type of teaching in the face of the weaknesses they have announced about initial training and the almost inexistence of continuing training initiatives in the network specifically geared to the field of science. There is a personal effort on the part of the teachers to qualify by means of postgraduate courses, which signals signs of mobilization of the teacher professionalization through the individual effort. Teachers point out that their practices have promoted the construction of teaching knowledge that is located as knowledge of practice and makes explicit that, within the scope of pedagogical knowledge, there is a worrying gap related to the dimensions of school content, and the procedures are not identified As an important area of both conceptual and procedural content. There is a substantial fragility in the recognition of the procedural contents pertinent to the natural sciences. Through the study findings, we present a set of recommendations for the structuring of a continuing education proposal for 1st to 5th grade teachers with a specific focus on the Nature Sciences, as a way to meet the training needs explained by this professional category, with views The strengthening of their professional identity and the professionalization of education for science education.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Camargo, Juliana. "Ensaios em economia da educação." reponame:Repositório Institucional do FGV, 2017. http://hdl.handle.net/10438/18363.

Full text
Abstract:
Submitted by Juliana Camargo (juliana.camargo@fgv.br) on 2017-06-20T18:32:20Z No. of bitstreams: 1 Tese_JulianaCamargo_deposito.pdf: 710664 bytes, checksum: d23c73a7672666813e5e6bce333fabd8 (MD5)
Rejected by Suzinei Teles Garcia Garcia (suzinei.garcia@fgv.br), reason: Boa tarde Juliana, As primeiras páginas do trabalho em português, língua de acordo com a instituição/país somente o título do trabalho em inglês e a palavra agradecimento em caixa alta. Grata. Suzi 3799/7876 on 2017-06-21T19:18:48Z (GMT)
Submitted by Juliana Camargo (juliana.camargo@fgv.br) on 2017-06-21T20:57:09Z No. of bitstreams: 1 Tese_JulianaCamargo_deposito.pdf: 710392 bytes, checksum: 1c06b951e5ad9f2355def00ccf055931 (MD5)
Approved for entry into archive by Suzinei Teles Garcia Garcia (suzinei.garcia@fgv.br) on 2017-06-21T21:18:04Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Tese_JulianaCamargo_deposito.pdf: 710392 bytes, checksum: 1c06b951e5ad9f2355def00ccf055931 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-06-22T12:57:38Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tese_JulianaCamargo_deposito.pdf: 710392 bytes, checksum: 1c06b951e5ad9f2355def00ccf055931 (MD5) Previous issue date: 2017-05-22
The aim of this study is to provide rigorous evidence of the impact of a brazilian vocational education and training program on its beneficiaries. For this, we took advantage of the selection criteria for the program, in which the beneficiaries were selected through a lottery . Besides, our unique dataset allow us to evaluate the effect of the intervention not only on the economic dimension, but also on human capital, socio-emotional, crime and risky behavior outcomes. This is a valuable contribution since there is a lack of evidence in the literature about the impact of VET programs on these outcomes. Our estimations were based on ITT and LATE strategies. Overall, our results indicated that, at least in the short-run, there was no effect of the program on conventional labor market outcomes, such as employment and formal work probability and wages. Also, we found no effect in socio-emotional, crime and risky behavior dimensions. However, our results pointed towards a possible heterogeneity of the program, since we found positive and significant effects of the intervention on women, specially in labor market (formal work probability and wage) and socio-emotional (extraversion) outcomes.
O objetivo deste estudo é fornecer evidências rigorosas do impacto de um programa brasileiro de educação técnica de nível médio sobre seus beneficiários. Para tanto, nós aproveitamos o critério de seleção do programa, no qual os beneficiários são selecionados através de um sorteio. Além disso, nosso banco de dados único nos permite avaliar o efeito da intervenção não apenas na dimensão econômica, mas também em dimensões como capital humano, habilidades socioemocionais e crime e comportamento de risco. Essa é uma contribuição relevante, uma vez que na literatura há uma lacuna de evidências sobre o impacto de educação técnica nesses resultados. Nossas estimações foram baseadas em estratégias de ITT e LATE. De forma geral, nossos resultados indicam que, ao menos no curto prazo, não há efeito do programa nos resultados de mercado de trabalho, tai como empregabilidade, emprego formal e salários. Ademais, nós também não encontramos efeitos do programa em outras dimensões como socio-emocionais, crime e comportamento de risco. Entretanto, nossos resultados sugerem que há uma heterogeneidade nos efeitos do programa, uma vez que encontramos efeitos positivos e significantes do programa sobre as mulheres, especialmente em resultados do mercado de trabalho (emprego formal e salário) e habilidades socioemocionais (extroversão).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

LEONE, Cláudia. "Competências de gestão dos profissionais de saúde: estudo de caso sobre as percepções dos directores executivos dos agrupamentos dos Centros de Saúde no contexto da reforma dos cuidados primários." Master's thesis, Instituto de Higiene e Medicina Tropical, 2011. http://hdl.handle.net/10362/7150.

Full text
Abstract:
Num contexto de mudança organizacional, a crescente complexidade do sector da Saúde representa grandes desafios para aqueles que nela assumem actualmente as funções de gestão. Existe cada vez mais consenso de que a aposta na qualidade da força de trabalho em Saúde é um factor crítico para o sucesso de qualquer tipo de Reforma da Saúde. Partindo destas premissas, o objectivo desta investigação é estudar as percepções dos 73 Directores Executivos (DE) dos Agrupamentos dos Centros de Saúde (ACES) em Portugal na dimensão de conhecimentos, habilidades e atitudes, para assim obter um diagnóstico que permita perceber a sua contribuição como gestores no processo de Reforma dos Cuidados de Saúde Primários. O estudo realiza-se em dois períodos, sendo o ponto de partida os dados de 2008 referentes ao início da função dos DE e os dados de 2009, após a participação no curso PACES, o ponto de comparação. Através de uma abordagem e metodologia de tratamento de dados essencialmente quantitativa, foram determinadas certas conclusões que permitem obter uma primeira aproximação a evolução dos perfis de gestores destes DE e a sua coerência com as recomendações realizadas pela Literatura. Apesar de depois de um ano certas mudanças poderem ser observadas, a falta de ênfase na importância das pessoas certas nos lugares certos pode-se vir a converter num factor comprometedor. Num cenário onde a maioria dos DE são médicos de profissão com escassa formação em gestão, o desenvolvimento de competências de gestão e liderança é fundamental. A realidade dos ACES e os desafios enfrentados pelos seus líderes devem ainda ser mais explorados. No entanto, para facilitar a mudança e avançar na integração dos serviços de Saúde e eficiência necessária, deve-se focar no factor mais determinante de uma organização: as suas pessoas. Estudar as suas necessidades de gestão e as suas competências permite aproveitar melhor as oportunidades inerentes a um processo de mudança. PALAVRAS CHAVE: Gestão; Liderança: Competências: Conhecimentos; Habilidades; Atitudes; Reforma dos Cuidados Primários; Directores Executivos; ACES; Portugal.
In an organizational change context, the increasing complexity of the health sector generates major challenges for managers. The quality of the workforce is one of the primary determinants of the success of a change process, considering the increasing consensus on the relationship between the performance of the workforce and the performance of an organization. The objective of this study is to explore and analyze the perceptions of the 73 ACE´S Executive Directors (DE) regarding the three dimensions of management and leadership competencies, Knowledge, Skills and Attitudes, in order to obtain a clearer diagnosis for a better understanding of their contribution to the current Primary Care Reform in Portugal. The context of this study covers two periods of time, before and after a one-year management and leadership training (PACES), during which the data was collected and analyzed. Through a statistical and exploratory method, combined with a qualitative approach, it was possible to create the necessary criteria to obtain a first picture of the DE profiles evolution and to assess its coherence with the literature recommendations. Even though after a year some changes could be noticed, the lack of emphasize in the importance of having the right people in the right places could be an important obstacle the success of the reform. In this scenario, the reinforcement of leadership and management skills, where most of the DE are physicians with little managerial experience, is essential. The reality of the ACES and the challenges that their formal leaders are facing are yet to be researched. However, in order to facilitate change and move forward to health services efficiency it is needed to focus on the organization’s determinant factor: their people. Studying their managerial needs and actual management competencies, it becomes more possible to take the opportunities that come along with a changing process.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Peres, Danielle Augusto. "A integraÃÃo da dimensÃo tÃcnico-cientÃfica à dimensÃo crÃtico-reflexiva no currÃculo de graduaÃÃo em CiÃncias ContÃbeis: um estudo na Universidade Federal do CearÃ." Universidade Federal do CearÃ, 2017. http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=20034.

Full text
Abstract:
nÃo hÃ
The subject of this research was the formation of the accounting professional aiming of identifying the integration between the technical-scientific and critical-reflective dimensions in the curriculum of professional formation in Accounting Sciences course of the UFC. The relevance of the study lies in the contribution it will make to the formation of this professional, making him able to reflect on his practice in the context of society. The thesis defended was that the integration between the technical-scientific and critical-reflective dimension in the professional formation of the accountant, is present in the curriculum of Accounting Sciences of the UFC. As a theoretical reference, it was resorted to national and international authors, linked to the Education Ãrea, that discuss the relations in the working world and the professional formation from the perspective of the curriculum as social construction. An applied social research was developed, using the inductive method, and the critical epistemology with qualitative approach of the problem. It was carried out an exploratory and descriptive research at the College of Economics, Administration, Actuarial, Accounting and Executive Secretariat (FEAAC) of the UFC; the participants were the professors of the Accounting Department and the active students of the Accounting Sciences course of the UFC. The data collection instruments used in the research were: document analysis files, questionnaires and the development of a collaborative research. It was concluded that the official documents that regulate the formation of the accountant in Brazil, emphasize the need to develop in the Accounting Sciences undergraduate course both technical-scientific competences and critical-reflexive skills. Regard to the teachers, and the curriculum in action, the relation between the technical-scientific and the critical-reflective dimensions in the curriculum development was already present in the course before the beginning of this research. In relation to the students, we affirm that they recognize the need for integration between the technical-scientific and critical-reflective dimensions in the working world, however, they do not identify it as a formation element for the accounting professional. We also identify that the integration between the mentioned dimensions necessary for the formation of the accountant in the Course of Accounting Sciences of the UFC, is not evident in the official curriculum, but it is already present in the current curriculum. As the final stage of the investigation, a collective construction process was run resulting in a new official curriculum. However, the confirmation of a better integration between the technical-scientific and critical-reflexive dimensions in the curricular development of this professional formation can only be identified and analyzed at a future moment. The confirmation of the proposed thesis brought as contributions, in the theoretical field, the applicability of the pedagogical references of the professional formation to be considered in the formation of the accountant and, from the empirical point of view, presented the balance of the technical-scientific and the critical-reflexive dimensions in this professional formation.
O tema desta investigaÃÃo foi formaÃÃo do profissional contÃbil tendo como objetivo identificar a integraÃÃo entre as dimensÃes tÃcnico-cientÃficas e crÃtico-reflexiva no currÃculo de formaÃÃo profissional no curso de CiÃncias ContÃbeis da UFC. A relevÃncia do estudo està na contribuiÃÃo que o mesmo darà à formaÃÃo deste profissional, tornando-o capaz de refletir sobre sua prÃtica no contexto da sociedade. A tese defendida foi que a integraÃÃo entre a dimensÃo tÃcnico-cientÃfica e crÃtico-reflexiva na formaÃÃo profissional do contador, està presente no currÃculo de CiÃncias ContÃbeis da UFC. Como referencial teÃrico, optamos por autores nacionais e internacionais, vinculados à Ãrea da EducaÃÃo, que discutem as relaÃÃes no mundo do trabalho e a formaÃÃo profissional na perspectiva do currÃculo como construÃÃo social. Foi desenvolvida uma pesquisa social aplicada, utilizando-se como mÃtodo, o indutivo, e a epistemologia crÃtica com abordagem qualitativa do problema. Efetivamos uma pesquisa exploratÃria e descritiva, cujo lÃcus foi a Faculdade de Economia, AdministraÃÃo, AtuÃria, Contabilidade e Secretariado Executivo (FEAAC) da UFC; os sujeitos foram os professores efetivos do Departamento de Contabilidade e os alunos matriculados no curso de CiÃncias ContÃbeis da UFC. Os instrumentos de coleta de dados utilizados na investigaÃÃo foram: fichas de anÃlise documental, questionÃrios e o desenvolvimento de uma pesquisa colaborativa. Concluiu-se que os documentos oficiais que regulamentam a formaÃÃo do contador no Brasil, enfatizam a necessidade de desenvolver, nos cursos de graduaÃÃo em CiÃncias ContÃbeis competÃncias tÃcnico-cientÃficas e habilidades crÃtico-reflexivas. Em relaÃÃo aos professores, e ao currÃculo em aÃÃo, a integraÃÃo entre a dimensÃo tÃcnico-cientÃfica e crÃtico-reflexiva no desenvolvimento curricular jà se fazia presente no referido curso antes do inÃcio desta investigaÃÃo. Em se tratando dos alunos, afirmamos que estes reconhecem a necessidade de integraÃÃo entre a dimensÃo tÃcnico-cientÃfica e crÃtico-reflexiva no mundo do trabalho, no entanto, nÃo a identificam como elemento de formaÃÃo do profissional contÃbil. Identificamos tambÃm que a integraÃÃo entre as dimensÃes mencionadas necessÃrias à formaÃÃo do contador no curso de CiÃncias ContÃbeis da UFC, nÃo se evidencia no currÃculo oficial, mas jà presente no currÃculo em aÃÃo. Como etapa final da investigaÃÃo ocorreu um processo de construÃÃo coletiva que resultou em um novo currÃculo oficial. Contudo, a constataÃÃo de uma melhor integraÃÃo entre as dimensÃes tÃcnico-cientÃficas e crÃtico-reflexivas no desenvolvimento curricular desta formaÃÃo profissional sà poderà ser identificada e analisada em um momento futuro. A confirmaÃÃo da tese proposta trouxe como contribuiÃÃes, no campo teÃrico, à aplicabilidade dos referenciais pedagÃgicos da formaÃÃo profissional a serem considerados na formaÃÃo do contador e, do ponto de vista empÃrico, apresentou o equilÃbrio da dimensÃo tÃcnico-cientÃfica e da dimensÃo crÃtico-reflexiva nesta formaÃÃo profissional.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Carvalho, Thaiz Angelino. "Habilidades sociais em profissionais com deficiência incluídos em ambiente organizacional: estudos de caso." Universidade Federal de São Carlos, 2009. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/3044.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-06-02T19:46:09Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2742.pdf: 632209 bytes, checksum: f9133809e6228aafcc420e77dbad0e86 (MD5) Previous issue date: 2009-03-23
Financiadora de Estudos e Projetos
O processo de inclusão das pessoas com deficiência no mercado de trabalho vem ganhando espaço a cada dia. A Lei de Cotas, que favorece esta inserção, está sendo aplicada e por isso surge a necessidade das empresas em efetivar a inclusão dessa população no mercado de trabalho. O favorecimento do processo de inclusão de pessoas com deficiência está sendo visado, atualmente, como grande campo de trabalho. O contexto de trabalho não é composto apenas de competentes profissionais e técnicos. Assim, o presente estudo teve como objetivo descrever as habilidades sociais dos profissionais com deficiência, incluídos em ambiente organizacional. O estudo foi realizado com 10 trabalhadores com deficiência (4 com deficiência física, 4 com deficiência auditiva e 2 com deficiência visual) . Para tanto, foi aplicado o IHS - Inventário de Habilidades Sociais, na sala de treinamento da própria empresa. Após esta aplicação teve-se um momento de vivências e jogos em grupo para que o contato fosse mais próximo e subjetivo, também na sala de treinamento da empresa durante 8 horas seguidas. Os resultados obtidos indicaram que os trabalhadores apresentaram um repertório de comportamentos interpessoais na maioria, com habilidades sociais com níveis de desempenho menor do que a média padrão. Tanto os trabalhadores com deficiência visual quanto os trabalhadores com deficiência física apresentaram resultados de melhor repertório em alguns fatores, tais como no fator 4 (auto-exposição a desconhecidos ou situações novas) do IHS Inventário de Habilidades Sociais. De forma geral, os trabalhadores com deficiência física apresentaram repertório superior nos pontos avaliados quando comparados aos trabalhadores com deficiência auditiva e visual.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Nanni, Sueli Medeiros. "Um estudo das competências e habilidades profissionais dos estudantes de curso técnico em Santos." Universidade Católica de Santos, 2007. http://biblioteca.unisantos.br:8181/handle/tede/437.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-02-04T21:38:36Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Sueli Medeiros Nanni.pdf: 839637 bytes, checksum: 81e6a97036c0d92c73b3ff20d6d87778 (MD5) Previous issue date: 2007-05-31
O presente trabalho busca analisar as habilidades e competências dos estudantes da ETEC Aristóteles Ferreira, do Centro Paula Souza da cidade de Santos, a partir de fatores relativos ao seu aprendizado profissional. A metodologia adotada é um estudo de caso de natureza quantitativa, qualitativa e descritiva, de modo a abranger a coleta de informações sobre o ensino técnico - profissionalizante, traços que indicam um perfil do estudante que utiliza processos adequados de solução de problemas, como adaptabilidade e criatividade. Observa-se o papel da escola como fator essencial para o desenvolvimento pessoal e profissional, um diferencial para suprir a demanda que se apresenta na instituição de ensino, formando profissionais adequados às exigências mercadológicas. A ênfase no ensino técnico corrobora um meio que contribui para a inserção do estudante no mercado de trabalho e para que possa aprimorar e desenvolver as competências necessárias a sua participação efetiva no âmbito empresarial. Para tanto, o objetivo geral do estudo é identificar competências e habilidades profissionais no estudante do curso técnico e a contribuição da instituição educacional no desenvolvimento deste perfil. A pesquisa foi adotada para mostrar o potencial que o estudante adquire e a contribuição na modificação do panorama sócio-econômico; à medida que diminui o desemprego e favorece a inclusão destes trabalhadores.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Sousa, Fernando Henrique de. "A comunicação de más notícias: análise do treinamento de habilidades para profissionais de saúde." Universidade de São Paulo, 2017. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/22/22132/tde-23012018-162932/.

Full text
Abstract:
Estudo quase experimental, com grupo de intervenção avaliado antes e após o procedimento, com o objetivo de capacitar os profissionais da saúde para as situações de comunicação de más notícias aos pacientes e aos seus familiares, por meio de um curso de difusão gratuito, com duração de cinco horas. Participaram 79 profissionais da saúde, entre enfermeiros, estudantes de enfermagem, biólogos, farmacêuticos, estudantes de medicina, psicólogos, assistentes sociais e terapeutas ocupacionais. Foram utilizados como instrumentos de pesquisas: 1) o questionário Breaking Bad News sobre o protocolo SPIKES, que possui 13 questões objetivas. Este questionário foi analisado pela distribuição da porcentagem de respostas para cada questão; 2) o questionário de avaliação do curso de más notícias composto por 43 questões objetivas. Para a análise das variáveis quantitativas foram utilizadas as médias e as medianas para resumir as informações, e os desvios-padrão, mínimo e máximo, para indicar a variabilidade dos dados, além da porcentagem. A comparação entre as pontuações dos participantes na primeira e na segunda avaliação de habilidades de comunicação foi realizada pelo teste estatístico de McNemar. O teste estatístico não paramétrico Mann-Whitney foi utilizado para comparar a relação entre a idade dos participantes e as respostas do questionário de avaliação do curso de más notícias. A comparação entre a idade e a pontuação total dos participantes na avaliação de conteúdo do curso foi feita pelo coeficiente de correlação de Spearman. Para todos os testes assumiu-se o nível de significância em 5%. A idade dos participantes variou entre 18 e 55 anos, sendo a maioria do sexo feminino (83,5%) e da área da enfermagem (53,2% profissionais e 24,1% estudantes). Ademais, 57% dos participantes nunca tiveram qualquer formação sobre transmissão de más notícias, porém mesmo após este curso, oito pessoas continuaram afirmando que não tiveram formação alguma. A autoavaliação da capacidade de informar uma má notícia no pré-teste foi considerada boa por 18,2%; 20,8% consideraram-se ruins e 6,5%, péssimos, enquanto que o pós-teste 42,8% consideraram-se bons, 11,7%, ruins e 2,6%, péssimos. O conforto do profissional neste momento variou de 21,8% para 7,7% no item absolutamente desconfortável, e de 6,4% para 14,1% no item confortável. Após o conhecimento sobre o protocolo SPIKES, 92,3% acreditam em sua aplicabilidade na prática clínica.Quanto à estratégia utilizada pelos entrevistados em sua prática clínica, o item mostrou que \"um plano ou estratégia consistente\" apresentou frequências de 21,9% no pré-teste e 51,56% no pós-teste. Os elementos do protocolo SPIKES apontados como de maiores facilidades entre os participantes no pré-teste foi o local da notícia e a verificação da compreensão de tudo o que foi dito, 30,6% e 28,6%, ao passo que no pós-teste o item mais escolhido foi a escolha do ambiente (53,06%). A relação entre idade e conhecimento do protocolo SPIKES teve apenas um item que apresentou significância. Concluiu-se, portanto, que o treinamento de habilidades de comunicação de más notícias atingiu seus objetivos melhorando o conhecimento e a aptidão dos profissionais da saúde. Evidenciou-se também que a educação em comunicação na área da saúde mantém-se falha, bem como é escassa a difusão de protocolos que abarquem esta difícil tarefa destinada aos profissionais da saúde. O pós-teste mostrar-se-ia mais eficaz caso fosse aplicado após o retorno dos profissionais aos seus pacientes e o uso das técnicas apreendidas. Sugerimos a adoção de educação permanente aos atuantes na área da saúde
A quasi-experimental study with an intervention group evaluated before and after the procedure, in order to enable health professionals to communicate bad news to patients and their families through a free course of five hours duration. We evaluated 79 health professionals, including nurses, nursing students, biologists, pharmacists, medical students, psychologists, social workers and occupational therapists. The following research tools were used: 1) the Breaking Bad News questionnaire about the SPIKES protocol, which has 13 objective questions. This questionnaire was analyzed by the distribution of the percentage of answers for each question; 2) the evaluation questionnaire of the course of bad news composed by 43 objective questions. For the quantitative analysis we used the means and the medians to summarize the information, and the standard deviations, minimum and maximum to indicate the variability of the data, besides the percentage. The comparison between the scores of participants in the first and second evaluation of communication skills was performed by the McNemar statistical test. The Mann-Whitney non-parametric statistical test was used to compare the relationship between the age of the participants and the responses of the evaluation questionnaire of the course of bad news. The comparison between the age and the total score of the participants in the evaluation of course content was made by the Spearman correlation coefficient. For all tests, the level of significance was set at 5%. The participants\' ages ranged from 18 to 55 years old, with most females (83.5%) and nursing (53.2% professionals and 24.1% students). In addition, 57% of the participants never had any training on the transmission of bad news, but even after this course, eight people continued to claim that they had no training. The self-reported ability to report bad news in the pre-test was considered good by 18.2%; 20.8% were considered bad and 6.5% were poor, while the post-test 42.8% were considered good, 11.7%, bad and 2.6% Lousy. The comfort of the professional at the time ranged from 21.8% to 7.7% on the uncomfortable item and from 6.4% to 14.1% on the comfortable item. After knowing about the SPIKES protocol, 92.3% believe in its applicability in clinical practice. Regarding the strategy used by the interviewees in their clinical practice, the item showed that \"a consistent plan or strategy\" presented frequencies of 21.9% in the pre-test and 51.56% in the post-test. The elements of the SPIKES protocol identified as greatest facilities among participants in the pre-test were the news site and the verification of the understanding of all that was said 30.6% and 28.6%, while in the post-test the most chosen item was the choice of the environment (53.06%). The relationship between age and knowledge of the SPIKES protocol had only one item that presented significance. It was concluded, therefore, that communication education in the health area remains flawed, as well as the dissemination of protocols that cover this difficult task for health professionals. The post-test would be more effective if it were applied after the return of the professionals to their patients and the use of the seized techniques. We suggest the adoption of permanent education to those in the health area
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Barletta, Janaína Bianca. "A relação médico-paciente na graduação de medicina: avaliação de necessidades para a educação médica." Universidade Federal de Sergipe, 2014. https://ri.ufs.br/handle/riufs/3558.

Full text
Abstract:
Introduction: High-quality doctor-patient relationship is a worldwide concern for medicine, particularly with regard to medical education. Objective: This research aimed to carry out a needs assessment in order to identify targets for improving the doctor-patient relationship teaching and learning process in the undergraduate Medicine course at the Sergipe Federal University (UFS). Methods: A narrative review of cognitive behavior perspective, an integrative review of the Brazilian literature and a cross-sectional descriptive study were done. This study involved 165 undergraduate Medicine students at the UFS (92 women and 73 men), 31 professors (11 women and 20 men) and 71 patients (59 women and 12 men) admitted at the university hospital. The instruments applied included: a Brazilian version of the Patient-Practitioner Orientation Scale (PPOS), which is a self-evaluation scale consisting of 18 items; a demographic questionnaire and three versions of a questionnaire on doctor-patient relationship with open and closed-ended questions. The first version consisted of 14 items and was designed for the students; the second version consisted of 15 questions and was designed for the professors; and the third version consisted of seven questions and was designed for the patients. Both the curriculum and the syllabus of the Medicine course were analyzed. Results: Review outcomes indicated a growing interest in the topic, with observational research and experience reports, but lacking evaluation tools. Field research showed that interpersonal development in medical education is considered important for 93.5% of professors and 95.7% of students. However, only two disciplines explicitly describe such content in their syllabus. The most common strategies applied by professors were rule-based learning (41.7%), modelling (33.3%) and shaping (19.4%). The major obstacles identified were curriculum flaws (52.7%), professors flaws (20.6%) or students difficulties (14.6%). Self-control and emotional expressiveness, communication, civility and empathy were classes of social skills indicated as important by more than 80% of each of the participating groups. Physician-centered attitudes were indicated by 45.2% of professors, 56.4% of students and 88.7% of patients. The professors total PPOS mean score was the highest (4.66 ± 0.52), suggesting a mildly patient-focused attitude. The students total PPOS mean score (4.43 ± 0.53) was higher than that of the patients (3.93 ± 0.59), but both indicated patient-centered attitude. Conclusion: It is understood that the doctor-patient relationship is yet to be included in formal medical school planning. Also, such content has not been continuously developed and specific strategies for teaching interpersonal skills are barely applied. However, the respondents in this study acknowledged the importance of interpersonal development in medical education, which supports its inclusion in formal education, as well as the inclusion of new teaching strategies. Such acknowledgement may trigger discussions on educational planning and social skills training, as long as professors, students and patients demands are taken into account.
Introdução: No cenário mundial a relação médico-paciente de qualidade é uma das preocupações da Medicina, particularmente no que diz respeito à educação médica. Objetivo: O objetivo desta pesquisa foi fazer uma avaliação de necessidades com vistas a identificar alvos para a melhoria do ensino e a aprendizagem da relação médico-paciente no curso de graduação de Medicina da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Métodos: Foram feitas: uma revisão narrativa da perspectiva cognitivo-comportamental, uma revisão integrativa da literatura nacional e uma pesquisa descritiva transversal. Participaram do estudo 165 alunos do curso de graduação de Medicina da UFS (92 mulheres e 73 homens), 31 professores (11 mulheres e 20 homens) e 71 pacientes (59 mulheres e 12 homens) atendidos no hospital universitário. Os instrumentos utilizados foram: a versão brasileira do Patient-practitioner Orientation Scale (PPOS), que é uma escala autoinforme com 18 itens, um questionário de dados demográficos e três versões de um questionário sobre a relação médico-paciente com perguntas abertas e fechadas. A primeira versão era composta por 14 itens e foi aplicada com os estudantes, a segunda versão era composta por 15 questões e foi aplicada com os professores e a terceira versão era composta por sete questões e foi aplicada com os pacientes. Foi feita uma análise do currículo e das ementas do curso de Medicina. Resultados: Os resultados da revisão apontaram um crescente interesse na temática com pesquisas observacionais e relatos de experiência, mas com falta de instrumento de avaliação. Os resultados da pesquisa de campo apontaram que o desenvolvimento interpessoal na educação médica é considerado importante para 93,5% dos professores e 95,7% dos alunos, mas apenas duas disciplinas têm como objetivo explícito em suas ementas esse conteúdo. As principais estratégias utilizadas pelos professores foram aprendizagem por regras (41,7%), modelação (33,3%) e modelagem (19,4%). As principais barreiras apontadas foram falhas da estrutura curricular (52,7%), déficits do professor (20,6%) ou dificuldades dos próprios alunos (14,6%). O autocontrole e expressividade emocional, comunicação, civilidade e empatia foram as classes de habilidades socais indicadas como importante por mais de 80% de cada um dos grupos participantes. As atitudes centradas no médico foram indicadas por 45,2% dos professores, 56,4% dos alunos e 88,7% dos pacientes. A média do escore total do PPOS dos professores foi a mais alta (4,66±0,52), sugerindo atitude mediamente centrada no paciente. A média do escore total do PPOS dos alunos (4,43±0,53) foi mais alta que dos pacientes (3,93±0,59), porém ambas indicaram atitude centrada no paciente. Conclusão: Entende-se que a relação médico-paciente ainda não está incluída no planejamento formal do curso de Medicina, que este conteúdo não tem sido desenvolvido de forma contínua e que o uso de estratégias de ensino específicas para habilidades interpessoais é restrito. Porém, há uma credibilidade da importância do desenvolvimento interpessoal na educação médica pelos respondentes, o que favorece a formalização de seu ensino e a inclusão de novas estratégias didáticas. Esta identificação pode promover discussões sobre o planejamento educacional, bem como a reflexão sobre o treinamento de habilidades sociais levando em consideração as demandas dos professores, estudantes e pacientes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography