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1

Guicheney, Pascale. "Sérotonine plaquettaire et hypertension artérielle essentielle." Grenoble 2 : ANRT, 1987. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37605649k.

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2

GUICHENEY-CHENIEUX, PASCALE. "Serotonine plaquettaire et hypertension arterielle essentielle." Paris 6, 1987. http://www.theses.fr/1987PA066414.

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3

MICHOTEY, JEAN-PAUL. "Facteurs predictifs du resultat therapeutique dans l'hypertension arterielle essentielle." Aix-Marseille 2, 1994. http://www.theses.fr/1994AIX20098.

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4

Hansske, Henri-Arnaud. "Traitement de l'hypertension artérielle essentielle chez la personne âgée : apport de l'acupuncture : étude clinique." Lille 2, 1990. http://www.theses.fr/1990LIL2M044.

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5

Schreiber, Juliane. "Untersuchung des Einflusses von Persönlichkeitscharakteristika und Bewältigungsstrategien auf den Blutdruck bei Essentieller Hypertonie." Doctoral thesis, Universitätsbibliothek Leipzig, 2016. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:15-qucosa-212253.

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Bibliographische Beschreibung Schreiber, Juliane Untersuchung des Einflusses von Persönlichkeitscharakteristika und Bewältigungsstrategien auf den Blutdruck bei Essentieller Hypertonie Universität Leipzig, Dissertation 85 S.1, 85 Lit.2, 30 Abb., 7 Tab., 11 Anlagen Referat: Bluthochdruck nimmt aufgrund seiner weiten Verbreitung in der Bevölkerung und den schweren Folgeerkrankungen einen großen Stellenwert in Forschung und Klinik ein. Die Ursache für die Entstehung der häufigsten Form des Bluthochdrucks, der Essentiellen Arteriellen Hypertonie, ist bis heute unzureichend geklärt. Es gibt Erklärungsansätze, dass Hypertonie mit bestimmten Persönlichkeitsmerkmalen einhergeht. Andererseits existieren auch Beobachtungen, welche den Schluss zulassen, dass einige Charakterzüge als Risikofaktoren fungieren könnten. Ziel der vorliegenden Pilotstudie war es, einen Beitrag zur Rolle von Persönlichkeitsmerkmalen und Bewältigungsstrategien bei der Entstehung einer Essentiellen Hypertonie zu leisten. Die vorliegende Arbeit ist Teil einer übergeordneten Studie, die hierzu einen umfassenden Beitrag unter Einschluss von Genetik und Bildgebung des Gehirns leisten sollte. Es erfolgte die Diagnosesicherung einer Essentiellen Hypertonie basierend auf einer systematischen mehrmaligen Blutdruckmessung, verschiedenen Laborparametern zum Ausschluss anderer möglicher Ursachen einer arteriellen Hypertonie und einer eingehenden Anamnese. Als Hauptzielgrößen sollten neben den mittleren Blutdruckwerten vor allem Daten zu Depression, Lebenseinstellung, Ängstlichkeit, Umgang mit Ärger und Stress mittels einer Batterie von Fragebögen gewonnen werden. Hinzu kam die Erforschung der Persönlichkeitsdimensionen Neurotizismus, Extraversion, Offenheit für Erfahrungen, Verträglichkeit und Gewissenhaftigkeit. Anhand der Daten wurden die Teilnehmer in zwei Gruppen eingeteilt: Probanden mit (1) Essentieller Hypertonie sowie solche mit (2) normotonen Blutruckwerten. Bezüglich Geschlecht, Blutdruckwerten etc. erwies sich das Studienkollektiv im Hinblick auf die Bevölkerung als repräsentativ. Mit Hilfe dieser Daten konnten Gruppenvergleiche gezogen werden, des Weiteren wurden parametrische Korrelationen über die Gesamtgruppe der Probanden über mögliche Zusammenhänge zwischen verschiedenen Persönlichkeitsmerkmalen und systolischen bzw. diastolischen Blutdruckwerten durchgeführt. Die Auswertung der Hauptzielgrößen spricht dafür, dass bestimmte Persönlichkeitsfaktoren mit dem Merkmal „Essentielle Hypertonie“ assoziiert zu sein scheinen. Die vorliegenden Befunde stützen somit die Hypothese eines Zusammenhanges von Persönlichkeit und der Entwicklung einer Essentiellen Hypertonie, sollten jedoch auf Grund der geringen Stichprobengröße (n=49) vorsichtig interpretiert werden. ____________________ 1 Seitenzahl insgesamt 2 Zahl der im Literaturverzeichnis ausgewiesenen Literaturangaben
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6

QUILICHINI, JEAN-BAPTISTE. "La qualite de vie des patients : une methode d'evaluation ; application a l'hypertension arterielle essentielle." Aix-Marseille 2, 1990. http://www.theses.fr/1990AIX20209.

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7

Sibelé, Pierre Louis. "Influence d'une hospitalisation pour ajustement thérapeutique dans le cas d'hypertension artérielle essentielle non compliquée." Bordeaux 2, 1991. http://www.theses.fr/1991BOR2M061.

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8

Drouin-Chartier, Jean-Philippe. "Impact de la consommation de produits laitiers sur l'hypertension artérielle essentielle." Master's thesis, Université Laval, 2014. http://hdl.handle.net/20.500.11794/25619.

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L’hypertension artérielle essentielle (HTA) est un des plus importants facteurs de risque de maladies cardiovasculaires (MCV). Une des premières manifestations de l’HTA est l’altération de la fonction endothéliale, qui contribue également à l’augmentation du risque de MCV. Plusieurs études suggèrent que la consommation de produits laitiers a un effet bénéfique sur la pression artérielle (PA) et la fonction endothéliale, mais cela n’a été que peu étudié chez des sujets hypertendus. Ce mémoire présente les résultats d’une étude clinique dont l’objectif était d’évaluer l’impact de la consommation de produits laitiers sur la PA moyenne diurne et la fonction endothéliale chez des hommes et des femmes avec une HTA légère à modérée. Les résultats de cette étude suggèrent que la consommation de produits laitiers améliore la pression artérielle systolique des hommes avec HTA légère à modérée et qu’elle apporte des bénéfices sur la fonction endothéliale chez des sujets hypertendus.
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9

JUNG, MARC. "Interet de l'etude de la microalbuminurie et de la masse ventriculaire gauche dans l'hypertension arterielle essentielle." Nice, 1993. http://www.theses.fr/1993NICE6572.

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10

Rigollaud, Jean-Marc. "Hypertension artérielle essentielle de l'adulte jeune : épidémiologie et place du profil tensionnel d'effort : à propos de 146 cas." Bordeaux 2, 1993. http://www.theses.fr/1993BOR2M133.

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11

Assayag, Henri. "Notions fondamentales sur les activateurs des canaux potassiques, évaluation de leur intérêt dans le traitement de l'hypertension artérielle essentielle." Paris 5, 1996. http://www.theses.fr/1996PA05P053.

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12

Grimoin, Elisa. "Etude en imagerie biphotonique in vivo de l'impact de l'hypertension artérielle chronique sur la dynamique des cellules microgliales." Thesis, Normandie, 2018. http://www.theses.fr/2018NORMC418/document.

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L’hypertension artérielle chronique représente le premier facteur de risque de l’AVC ischémique, mais elle en est aussi le principal facteur aggravant. Les mécanismes à l’origine du risque ischémique lié à l’hypertension ne sont pas encore entièrement compris. Plusieurs études ont montré l’existence d’une forte composante inflammatoire délétère impliquée dans la physiopathologie de l’hypertension. Au niveau cérébral, la présence d’une intense réactivité microgliale hypothalamique, participant à l’aggravation de la pathologie a été observé. Dans le travail présenté ici, nous nous sommes intéressés à l’impact de l’hypertension artérielle sur l’état inflammatoire du cortex cérébral, une région particulièrement touchée lors d’un AVC ischémique chez le patient. Nous avons tiré parti de la souche transgénique de souris CX3CR1GFP/+ pour l’imagerie de la dynamique microgliale, principal acteur de l’immunité cérébrale. Par une analyse in vivo réalisée en microscopie biphotonique, nous avons montré que l’hypertension induite par infusion chronique d’angiotensine-II altère la morphologie de la microglie, mais surtout sa capacité de surveillance du parenchyme cérébral et sa capacité cicatricielle. Nous avons aussi montré que ce type d’hypertension endommage la structure et la fonctionnalité des vaisseaux corticaux. L’ensemble de ces résultats pourrait expliquer, au moins en partie, la sensibilisation du cerveau aux lésions ischémiques par l’hypertension artérielle, avant même la survenue de l’AVC<br>Chronic high blood pressure is ischemic stroke’s leading risk factor, but it is also its main aggravating factor. The mechanisms underlying hypertension-induced ischemic brain lesion exacerbation are not yet fully understood. Several studies highlighted the existence of a strong inflammatory component in the pathophysiology of hypertension. In the brain, the presence of intense hypothalamic microglial reactivity, contributing to the pathology worsening has been shown. In this work, we focused on the impact of high blood pressure on the inflammatory state of the cerebral cortex, a region particularly affected by ischemic stroke in the patient. We took advantage of the CX3CR1GFP/+ mice transgenic strain for imaging microglia dynamics. By using in vivo two-photon microscopy, we have shown that hypertension induced by chronic infusion of angiotensin-II alters the microglia morphology, especially its parenchymal surveilling activity and its cicatricial capacity. We have also shown that this type of hypertension disrupts the structure and the functioning of cortical vessels. All of these results can explain, at least in part, the brain sensitization to ischemic lesions under arterial hypertension, before the onset of stroke
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13

LE, HENAFF JACQUELINE. "Action des anti-hypertenseurs et, en particulier du cicletanine sur les proprietes mecaniques arterielles et sur l'hypertrophie ventriculaire gauche dans l'hypertension arterielle essentielle." Nantes, 1989. http://www.theses.fr/1989NANT123M.

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14

Rigat, Brigitte. "Utilisation de génotypes marqueurs pour l'étude du système rénine-angiotensine dans l'hypertension artérielle essentielle humaine." Paris 11, 1991. http://www.theses.fr/1991PA114823.

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15

Gay, Marie-Claire. "Efficacité de l’hypnose sur l’évolution de l’hypertension artérielle essentielle à court, moyen et long terme : influence des facteurs de personnalité sur la réponse thérapeutique." Paris 10, 1996. http://www.theses.fr/1996PA100060.

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La recherche consiste en la prise en charge sous hypnose de 15 sujets souffrant d'hypertension arterielle essentielle. Durant 8 semaines, avec un suivi a 6 mois et 1 an, afin de determiner l'efficacite de l'hypnose sur cette pathologie. A l'issue au protocole, nous avons enregistre une baisse significative de pression arterielle, puisque la moyenne de l'echantillon est dans la norme, alors que celle du groupe temoin ne subit que peu de modifications. D'autre part, nous avons etudie le fonctionnement cognitif des sujets sous hypnose et determine un style cognitif sous hypnose, a partir d'un questionnaire. Les resultats indiquent que le style cognitif des sujets influence la qualite du maintien de la reponse therapeutique : les sujets a style cognitif non image perdent generalement tres rapidement le benefice de la prise en charge<br>In the frame of the investigation 15 subjects suppering from essential arterial hypertension underwent hypnosis sessions during 8 weeks. The follow-up perlod lasted 6 months to 1 year. The aim of the investigation was to determine the efficacy of hypnosis in this kind of disorderat the end of the study period, a significant reduction of arterial pressure was recorded, whereas in the controm group only minor changes were seen. On the other hand, the cognitive function of the hypnotized subjects was examined on the basis of a questionnaire. The results show that the cognitive style of the subjects has an influence on the quality and duration of the therapeutil response : the subjects presenting a non imaging cognitive style usually lose quite fast the benefits of the applied hypnotic treatment
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16

LEAUD, GERARD. "Etude en double aveugle de l'efficacite et de la tolerance du piretanide a liberation prolongee versus indapamide versus l'association altizidespironolactone dans l'hypertension arterielle essentielle." Lille 2, 1988. http://www.theses.fr/1988LIL2M116.

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17

Guyot, Rodolphe. "Utilisation des inhibiteurs de l'enzyme de conversion dans le traitement de l'hypertension artérielle essentielle : analyse concurrentielle et stratégies marketing." Bordeaux 2, 1995. http://www.theses.fr/1995BOR2P099.

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18

Schreurs, Petrus Johanna Guillaume. "Persoonskenmerken en essentiële hypertensie." Maastricht : Maastricht : Rijksuniversiteit Limburg ; University Library, Maastricht University [Host], 1987. http://arno.unimaas.nl/show.cgi?fid=5368.

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19

Lefebvre, Jean. "Polymorphismes génétiques et variations interindividuelles de la réponse aux agents antihypertenseurs." Thesis, Université Laval, 2008. http://www.theses.ulaval.ca/2008/25904/25904.pdf.

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20

Dörffel, Yvonne. "Rolle peripherer Monozyten bei Patienten mit essentieller Hypertonie." Doctoral thesis, Humboldt-Universität zu Berlin, Medizinische Fakultät - Universitätsklinikum Charité, 2002. http://dx.doi.org/10.18452/13796.

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Erstes Ziel der Arbeit war es Methoden aufzubauen, die die funktionellen Eigenschaften von peripheren Monozyten ermitteln sollten, um die Rolle dieser Zellen bei der essentiellen Hypertonie zu erfassen. Es wurde versucht, die immunologischen Mechanismen der Entzündung oder Voraktivierung dieser Zellen zu charakterisieren. Der Aktivierungsgrad der peripheren Monozyten von Patienten mit essentieller Hypertonie im Vergleich zu Normalkontrollen wurde anhand ihrer Zytokinsekretion untersucht. Die durchgeführten Untersuchungen zeigten, dass die peripheren Monozyten von essentiellen Hypertonikern im Vergleich zu normotensiven Probanden nach Stimulation vermehrt IL-1ß und TNF-alpha sezernieren, verursacht durch eine transkriptionelle Hochregulation. Neben spezifischen Mediatoren sezernieren aktivierte Monozyten eine Reihe unspezifischer toxischer Effektormoleküle wie z.B. Sauerstoffsuperoxid. Der Gipfel der Chemilumineszenzaktivität als Maß der Superoxidproduktion peripherer Monozyten von Hypertonikern war nach Stimulation signifikant höher im Vergleich zu den Kontrollen. Aufgrund dieser Ergebnisse wurde die Hypothese generiert, dass den voraktivierten Monozyten von Hypertoniepatienten eine entscheidende Rolle bei der Initiierung von Gefäßwandläsionen zu kommen könnte, welche die frühen arteriosklerotischen Veränderungen bei diesen Patienten im Vergleich zur gesunden Normalbevölkerung mitbegründen. Im zweiten Teil der Arbeit wurde daher die Adhäsion peripherer Monozyten von Hypertonikern an humane Endothelzellen im Vergleich zu Monozyten von normotensiven Gesunden überprüft. Die Adhäsion der Monozyten von Hypertonikern war signifikant erhöht. Interessanterweise führte die Vorinkubation mit einem AT1-Rezeptorantagonisten bei den Patientenmonozyten zu einer Reduzierung der Sekretion proinflammatorischer Zytokine und der Endothelzelladhäsion. Die vorgestellten Befunde sind für die Pathogenese der vorzeitigen sowie vermehrten atherosklerotischen Veränderungen essentieller Hypertoniker von Bedeutung und unterstützen die Hypothese einer inflammatorischen Genese der Atherosklerose.<br>Immunopathogenic mechanisms may be involved in the pathogenesis of atherosclerosis and hypertensive disease. The possible role of monocytes in the pathology of atherosclerosis in hypertension has been a matter of great interest. It was demonstrated that monocytes from hypertensive patients secrete significantly higher levels of proinflammatory cytokines after stimulation with lipopolysaccharide or angiotensin II compared with normotensive individuals. The upregulation of IL-1ß and TNF-alpha expression was also seen at the RNA-level. The increased secretion of these cytokines is considered to be a marker for activated circulating monocytes. To investigate the direct impact of these preactivated monocytes, the adhesion of monocytes from normal controls and hypertensive patients to vascular endothelial cells was determined spontaneously and after in vitro stimulation. Oxygen species release as a further activation marker was analyzed for monocytes by chemiluminescence. Spontaneous adhesion of monocytes from patients and the adhesion after stimulation were significantly increased compared with normal controls. Preincubation with an AT1 receptor antagonist diminished the cytokine secretion and the adhesion in both groups to comparable levels. In monocytes, peak levels of chemiluminescence after stimulation were significantly higher in patients. The data indicate that preactivated monocytes from hypertensives may be of pathogenic importance in atherosclerosis. Prevention of angiotensin II-mediated activation of monocytes from hypertensive patients by an AT1 receptor antagonist may be a novel therapeutic approach to prevent vascular alterations in hypertension.
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21

BATTISTON, THIERRY. "Principaux facteurs generateurs de dysrythmies cardiaques chez l'hypertendu essentiel : etude sur 60 patients." Toulouse 3, 1991. http://www.theses.fr/1991TOU31039.

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22

DURAND, PIERRE-LOUIS. "Trois examens essentiels dans l'hypertension arterielle : interet pratique a propos de 100 cas." Toulouse 3, 1992. http://www.theses.fr/1992TOU31076.

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23

Lau, Susan Katrin. "Adhäsionsmoleküle auf zirkulierenden humanen Monozyten bei essentieller Hypertonie." Doctoral thesis, Humboldt-Universität zu Berlin, Medizinische Fakultät - Universitätsklinikum Charité, 2004. http://dx.doi.org/10.18452/15168.

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HINTERGRUND: Das Ziel dieser Studie bestand darin, die mögliche Rolle von zirkulierenden humanen Monozyten in der Pathologie der essentiellen Hypertonie zu untersuchen. Wir verglichen die Expressionsmuster unterschiedlicher Adhäsionsmoleküle auf isolierten Monozyten des peripheren Blutes von Normalkontrollen und Hypertonikern. Wir bestimmten die Veränderungen durch Stimulation mit Lipopolysaccharide (LPS), Angiotensin II (AT) und agonistische Angiotensin Rezeptor Typ I-Autoantikörper (AT1-AK) sowie den Einfuß des AT1-Rezeptor-Antagonist Losartan und des auch an MAC-1 bindenden Glykoprotein IIb/IIIa Rezeptor-Antikörper Abciximab. METHODIK: Blutproben von 18 Patienten mit essentieller Hypertonie und 20 gesunden Normalkontrollen wurden verglichen. Die Monozyten wurden mittels Dynabead-Negativ-Isolierung gewonnen. Die Adhäsionsmolekül-Expression wurden nach Färbung mit fluoreszenzgekoppelten Antikörpern gegen CD11a, CD11b, CD29, CD31, CD44, CD49d, CD54 und CD62L mittels FACS Messung bestimmt. ERGEBNISSE: Auf Monozyten hypertensiver Patienten ist die Expression von CD11a, CD11b und CD54 signifikant erhöht. Mit Inkubation erhöht sich die Expression von CD54 und CD44, während CD11b, CD31 und CD49d erniedrigt werden und CD11a konstant bleibt. LPS-Stimulation führt zu einer signifikanten Erhöhung der CD11b und CD54 Expression. Ausdruck der Aktivierung durch AT-Stimulation ist eine erhöhte CD11b Expression. AT1-AK erhöhen die Expression von CD11b, CD54 und CD49d signifikant. Losartan verringert nur tendenziell und teilweise die AT und AT1-AK bedingten Expressionsveränderungen. Der LPS bedingte Anstieg der CD11b Expression auf Monozyten wird durch Abciximab vermindert. SCHLUSSFOLGERUNG: Wir demonstrieren die Bedeutung voraktivierten Monozyten bei Hypertonie in der Pathogenese der Arteriosklerose.<br>BACKGROUND: The purpose of this study was to investigate the possible involvement of human peripheral blood monocytes in the pathology of hypertensive disease. We determined the in vitro expression patterns of adhesion molecules on isolated peripheral blood monocytes from normal controls and from hypertensive patients. We investigated and compared the ability of lipopolysaccharide (LPS), angiotensin II (Ang II) and Agonistic AT1 receptor autoantibodies (AT1-AA) to stimulate monocytes and the influence of preincubation with an Ang II type 1 receptor antagonist (losartan) or Glykoprotein IIb/IIIa rezeptor-antibody Abciximab. METHODS: Blood samples were obtained from 18 patients with essential hypertension and from 20 normotensive healthy individuals used as a control group. Peripheral blood monocytes were isolated by negative Dyna Bead Isolation. Adhesion molecules were measured using immunofluorescence of monocytes labelled with antibody against CD11a and b, CD29, CD31, CD44, CD49d, CD54 and CD62L by flow cytometry. RESULTS: The expression of CD11a, CD11b and CD54 was significantly higher in hypertensive patients versus healthy individuals directly after isolation. With incubation the expression of CD44 and CD54 was increased and the expression of CD 11b, CD31 and CD49d was decreased, whereas CD11a shows a constant expression. Monocytes showed increased expression of CD11b and CD54 after LPS stimulation. CD11b expression was significantly increased after stimulation with Ang II, after stimulation with AT1-AA Monocytes showed an increased expression of CD11b, CD54 and CD49. Losartan was partially but not significantly effective in blocking the effects of Ang II or AT1-AA stimulation. Incubation with Abciximab was reducing the LPS induced CD11b Epression. CONCLUSIONS: These data indicate that preactivated monocytes from hypertensives may be of pathogenic importance in atherosclerosis.
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FERMOND, BRUNO. "Arythmie ventriculaire et hypertrophie ventriculaire gauche chez l'hypertendu essentiel : etude sur 90 patients." Toulouse 3, 1990. http://www.theses.fr/1990TOU31180.

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25

Ballovarre, Eva. "Samtalet mellan distriktssköterskan och patienten med nyligen upptäckt essentiell hypertoni : En kvalitativ intervjustudie." Thesis, Kristianstad University, School of Health and Society, 2010. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-7262.

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<p>Hypertoni relaterat till livsstilsfaktorer är ett ökande problem i Sverige och enligt gällande riktlinjer ska förändringar i livsstilen kopplat till dessa faktorer vara prioriterat i behandlingen av hypertoni. Distriktssköterskans arbete med dessa patienter innefattar att kontrollera blodtrycket och i samband med detta ge råd angående livsstilsförändringar som kan sänka detta. Syftet med studien var att beskriva samtalet med patienten med nyupptäckt essentiell hypertoni såsom det erfars av distriktssköterskan. Studien har en kvalitativ ansats och datamaterial samlades in med kvalitativa, semistrukturerade intervjuer som genomfördes med sju distriktssköterskor.. Analysen av datamaterialet gjordes med hjälp av manifest och latent innehållsanalys och resulterade i följande tre huvudkategorier: alternera mellan olika funktioner, skapa tillit i patientrelationen och anpassa samtalet till patientens behov. Resultatet visade att distriktssköterskorna i samtalet med patienten med hypertoni strävade efter att skapa en tillitsfull relation och i denna erbjuda livsstilsrelaterad omvårdnad.  Distriktssköterskan alternerade i samtalet mellan olika funktioner såsom att fungera som en katalysator och att framföra budskap. Hon arbetade för att se patientens behov. Ibland uppstod dilemman då distriktssköterskan fick prioritera mellan de ämnen som ansågs viktiga för livsstilsförändringar men som kunde anses kränkande för patienten och därmed riskera att skada relationen. Konklusionen av det framkomna resultatet var att samtalet och därmed omvårdnaden av patienten med hypertoni skiljde sig beroende på vilken distriktssköterska denne kom till.</p><br><p>Hypertension related to lifestyle factors is an increasing problem in Sweden and according to current guidelines should changes in lifestyle associated with these factors be highly prioritized in the treatment of hypertension. District nurse's work with patients with the diagnosis of hypertension includes checking blood pressure and giving advice in lifestyle changes that can reduce the blood pressure. The purpose of this study was to describe the conversation with the patient with newly discovered essential hypertension as it was experienced by the district nurse. The study has a qualitative approach and was conducted with qualitative, semi-structured interviews with seven district nurses. The analysis of the collected data material was done with a content analysis including both the manifest and latent content and resulted in three main categories; alternate between different functions, create confidence in the relationship with the patient and adapt the conversation to the patients needs. The results showed that the district nurses in the conversation with the patient with hypertension were striving to create a trusting relationship and in this relationship provide lifestyle-related healthcare to the patient. In the conversation the district nurse alternated between various functions such as acting as a catalyst and express messages. She tried to ensure the patient's needs. Sometimes dilemmas arose when the district nurse had to prioritise between topics which were important for lifestyle changes, but could be considered as offensive to the patient. Thereby she prevented negative effects that could impact on the relationship. The conclusion of the result was that the conversation and thus the care of patients with hypertension differed depending on which district nurse the patient came to.</p>
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26

Dehez, Marion. "Utilisation de modèles non linéaires à effets mixtes pour l'étude des variations nycthémérales de pression artérielle chez l'hypertendu essentiel traité et non traité." Poitiers, 2009. http://www.theses.fr/2009POIT1403.

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27

PAGE, JEAN-DANIEL. "Relations entre excretion urinaire d'albumine et hypertrophie ventriculaire gauche dans une population d'hypertendus essentiels et de diabetiques non insulino-dependants hypertendus." Angers, 1990. http://www.theses.fr/1990ANGE1107.

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28

Neumann, Gesa. "Die Bedeutung voraktivierter Monozyten bei ihrer Adhäsion an humane Aorten-, Saphenavenen-, Umbilikalarterien- und Umbilikalvenenendothelzellen und die Untersuchung der Superoxidausschüttung von Endothel und Monozyten bei Patienten mit arterieller Hypertonie und gesunden Kontrollpersonen im Vergleich." Doctoral thesis, Humboldt-Universität zu Berlin, Medizinische Fakultät - Universitätsklinikum Charité, 2004. http://dx.doi.org/10.18452/15159.

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Einführung - Periphere Blutmonozyten spielen eine Rolle in der Pathogenese der Arteriosklerose. Bei spontan hypertensiven Ratten wurden im Vergleich zu normotonen Wistar-Kyoto-Ratten signifikant erhöhte Zahlen aktivierter Monozyten beobachtet [Liu 1996]. Wir untersuchten Monozyten von Patienten mit essentieller Hypertonie und von gesunden Probanden hinsichtlich möglicher Unterschiede in der Aktivierung anhand ihrer Adhäsion an von uns kultivierte (HAEC) und isolierte (HSVEC, HUVEC, HUAEC) humane Endothelzellen. Wir bestimmten die Adhäsionsmoleküle ICAM-1, VCAM-1 sowie E-Selektin und analysierten die Superoxidfreisetzung von humanem Endothel und Monozyten. Methoden - Humane periphere Blutmonozyten wurden mittels Dichtegradienten-zentrifugation und Plastikadhärenz isoliert und mit LPS, Angiotensin II (Ang II), und Ang II nach Vorinkubation mit dem AT1-Antagonisten Eprosartan stimuliert. Die Monozyten wurden auf einschichtigem Endothel ausgesät und die Adhäsion als Prozentsatz der initial gesäten Zellen erfasst. Die durch PMA induzierte Superoxidfreisetzung des Endothels oder der Monozyten wurde mittels Chemilumineszenz bestimmt. Ergebnisse - Monozyten von Patienten mit essentieller Hypertonie hefteten sich im Vergleich zu gesunden Probanden spontan und nach Stimulation mit Ang II signifikant verstärkt an HAEC und HUVEC-Monolayer an. Die Spiegel von ICAM-1 und VCAM-1 waren bei Patienten mit arterieller Hypertonie im Vergleich zu den gesunden Kontrollpersonen signifikant erhöht. Die Chemilumineszenzaktivität postkonfluenter Endothelzellen erhöhte sich nach Stimulation mit Ang II im Vergleich zur Messung ohne vorherige Stimulierung. Nach Stimulation mit PMA oder mit Ang II wurden bei Hypertonikern signifikant höhere Werte für die Chemilumineszenzaktivität der Monozyten gemessen als bei gesunden Kontrollpersonen. Schluss - Mit diesen Versuchen an humanen Monozyten und Endothelzellen wurde ein weiterer Beweis für die Aktivierung der Monozyten von Patienten mit essentieller Hypertonie erbracht. Meine Ergebnisse unterstützen die Sicht einer Monozytenbeteiligung an der Pathogenese atherosklerotischer Läsionen, die mit arterieller Hypertonie in Zusammenhang stehen.<br>Introduction - Peripheral blood monocytes are involved in the pathogenesis of atherosclerosis. Significantly elevated numbers of activated monocytes were observed in spontaneously hypertensive rats compared to those in normotensive Wistar-Kyoto rats [Liu 1996]. We isolated and cultivated human endothelial cells and examined monocytes from patients with arterial hypertension and healthy volunteers to identify possible differences in their adhesion behavior to human endothelial cells (HAEC, HSVEC, HUVEC, HUAEC). We determined the levels of ICAM-1, VCAM-1 and E-selectin, and we analyzed superoxide release by human endothelium and human monocytes. Methods - Peripheral blood monocytes were isolated by density gradient centrifugation and plastic adherence. Subsets of the samples were stimulated with LPS, Angiotensin II, Angiotensin II following preincubation with the AT1-antagonist eprosartan or left without a stimulant. After incubation, monocytes were seeded onto confluent monolayers of human aortic endothelial cells and the adhesion was determined as the percentage of the initially seeded cells. Oxygen species release induced by PMA was analyzed for endothelium and monocytes in suspension by chemiluminescence. Results - Peripheral blood monocytes of patients with essential hypertension performed a significantly increased spontaneous adhesion and adhesion following stimulation with Angiotensin II to HAEC- and HUVEC-monolayers. Levels of human soluble adhesion molecules ICAM-1 and VCAM-1 were significantly raised in hypertensive patients. Chemiluminescence activity of post confluent endothelial cells was increased after stimulation with Angiotensin II compared to the measurement before stimulation. Following stimulation with PMA or Angiotensin II, significantly higher chem-iluminescence levels were measured in hypertensive patients compared to healthy volunteers. Conclusion - These data indicate that monocytes of patients with essential hypertension may be preactivated. My results support the view of a monocyte involvement in the pathogenesis of atherosclerotic lesions that are related to arterial hypertension.
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29

Tabet, Fatiha. "La signalisation redox en hypertension artérielle." Thèse, 2007. http://hdl.handle.net/1866/15522.

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30

Rhéaume, Caroline. "Étude des réponses hémodynamiques et métaboliques suite à une période d'exercice physique dans l'hypertension artérielle /." 2003. http://proquest.umi.com/pqdweb?did=765336361&sid=1&Fmt=2&clientId=9268&RQT=309&VName=PQD.

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31

Palijan, Ana. "Étude d'un locus pour trait quantitatif de l'hypertension sur le chromosome 3 du rat Dahl Salt-Sensitive." Thèse, 2004. http://hdl.handle.net/1866/15528.

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32

Yacine, Amine. "Evaluation du systeme nerveux autonome dans l'hypertension arterielle essentielle." Thèse, 2009. http://hdl.handle.net/1866/3346.

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L’analyse spectrale de la fréquence cardiaque, de la pression artérielle systolique, de la pression artérielle diastolique ainsi que de la respiration par la transformée de Fourier rapide, est considérée comme une technique non invasive pour la détermination de l’activité du système nerveux autonome (SNA). Dans une population de sujets normaux volontaires, nous avons obtenu à l’état basal, des oscillations de basses fréquences (0,05-0,15Hz) reliées au système nerveux sympathique autonome et des oscillations de hautes fréquences (0,2Hz) représentant sur les intervalles entre chaque ondes R de l’électrocardiogramme (RR), l’arythmie sinusale respiratoire correspondant à une activité vagale. Nous avons comparé les tests de stimulation du système nerveux sympathique autonome déclenché par le passage de la position de repos (en décubitus dorsal), à la position orthostatique volontaire et le passage de la position de repos à la position orthostatique avec la table basculante à 60o. Nous avons également comparé un groupe normotendu à un groupe hypertendu qui a été soumis au passage du repos à l’orthostation volontaire et pour lesquels nous avons évalué la sensibilité du baroréflexe et la réponse sympathique par la mesure des catécholamines circulantes. Dans un groupe de sujets ayant une hypertension artérielle essentielle, nous avons évalué l’effet de la thérapie hypotensive, par le Trandolapril qui est un Inhibiteur de l’enzyme de conversion (IEC) de l`angiotensine. Dans ce groupe hypertendu, nous avons procédé, en plus de la stimulation sympathique par l’orthostation volontaire, à un exercice isométrique de trois minutes à 30 % de la force maximale. Nous avons également complété notre évaluation par la mesure de la densité de récepteurs ß2 adrénergiques sur lymphocytes et par la mesure des indices de contractilité à l’aide de l’échocardiographie en M mode. Les résultats ont montré, dans les groupes normaux volontaires, dans les deux types de stimulation du système nerveux sympathique par la position orthostatique, une augmentation significative des catécholamines plasmatiques avec une augmentation de la fréquence cardiaque et des basses fréquences de RR, confirmant ainsi que l’on est en état de stimulation sympathique. On observe en même temps une diminution significative des hautes fréquences de RR, suggérant un retrait vagal lors de cette stimulation. On a observé au test de la table basculante six cas d’hypotension orthostatique. On a comparé la position orthostatique volontaire entre le groupe de sujets normaux et le groupe de sujets hypertendus. L’analyse spectrale croisée de RR et de la pression artérielle systolique a permis d’évaluer dans l’hypertension artérielle (HTA), essentielle une sensibilité du baroréflexe atténuée, accompagnée d’une réactivité vagale réduite en présence d’une activité et d’une réactivité sympathique augmentées suggérant une altération sympathovagale dans l’HTA. Dans le groupe de sujets hypertendus traités (Trandolapril 2mg/jour), nous avons identifié un groupe de répondeurs au traitement par le Trandolapril et un groupe de non répondeurs à ce type de thérapie anti-hypertensive. Le groupe répondeur avait un profil hyper-adrénergique avec une hyper-réactivité sympathique, une fréquence cardiaque et des pressions artérielles diastolique et systolique plus élevées au repos. Dans le groupe total traité au Trandolapril, la densité des récepteurs ß2 adrénergiques a doublé, après thérapie, alors que la réactivité des basses fréquences obtenues à l’analyse spectrale a augmenté. Nous avons montré dans notre étude qu’un IECA a pu inhiber le mécanisme facilitateur de l’angII sur les terminaisons nerveuses sympathiques et a permis ainsi de réduire l’hyperactivité sympathique et le mécanisme de « down regulation » des récepteurs ß2 adrénergiques rendant ainsi l’expression de l’influence du SNA post synaptique plus efficace. Dans l’ensemble de nos protocoles cliniques, par l’utilisation de l’analyse spectrale des signaux RR, de la pression artérielle systolique,de la pression artérielle diastolique et de la respiration, nous avons montré que cette technique non invasive permet de décrire et de mieux comprendre les mécanismes physiologiques, physiopathologiques et pharmacologiques reliés au système nerveux autonome et à l’hypertension artérielle essentielle.<br>The spectral analysis of the heart rate, the systolic blood pressure, the diastolic blood pressure and the respiration with the Fast Fourier Transform, is considered as a non-invasive technique for the determination of the autonomic nervous system activity. In a population of normal volunteer subjects, we obtained in the basal state, low-frequency oscillations related to the sympathetic autonomous nervous system (0.05-0.15Hz) and the high-frequency oscillations (0.2Hz), which represent, on RR intervals, the respiratory sinus arrhythmia corresponding to vagal activity. We compared the sympathetic nervous system stimulation tests triggered by the transition from resting to voluntary orthostatic positions and the transition from resting to orthostatic position using tilt table at 60o. We also compared a normal blood pressure group to a hypertensive group which were both subject to the transition from resting to voluntary orthostation and for whom we evaluated the baroreflex sensitivity and the sympathetic response by measuring circulating catecholamines. In a group of subjects having an essential arterial hypertension, we have evaluated the effect of hypotensive therapy, by the Trandolapril which is an Angiotensin Converting Enzyme Inhibitor. In the hypertensive group, we evaluated the sympathetic stimulation using the voluntary orthostation, and we have also proceeded to a 3 minutes isometric exercise at 30% of maximum force. We have also completed our evaluation by measuring both the ß2 adrenergic receptor density on isolated lymphocytes and the contractility index using the echocardiography in M mode. In both sympathetic nervous system stimulation types by orthostatic position, the results have shown, for normal blood pressure volunteer subject groups, a significant increase in concentration of plasma catecholamines with an increase of heart rate (HR) and the low frequency RR, confirming therefore that we are in the presence of a sympathetic stimulation state. At the same time, we observed a significant decrease of high frequency of RR, suggesting a vagal withdrawal during the stimulation. We observed six cases of orthostatic hypotension from the tilt table test. We compared the voluntary orthostatic position between normal and hypertension subject groups. The results with combined spectral analysis of RR and the systolic blood pressure allowed to evaluate in the essential high blood pressure a reduced baroreflex sensitivity along with a reduced vagal reactivity in presence of increased sympathetic activity and reactivity suggesting a sympatho-vagal alteration in essential arterial hypertension. In hypertensive subjects treated with Trandolapril 2mg/day, we have identified a group responding to Trandolapril treatment and a group of non-responders to this type of anti-hypertensive therapy. The responding group has an hyper-adrenergic profile with higher sympathetic reactivity, heart rate and arterial diastolic and systolic pressures at rest. In the total group treated with Trandolapril, the ß2 adrenergic receptor density has doubled after therapy, while the reactivity of low frequencies obtained from spectral analysis has increased. We have shown in this study that Angiotensin Converting Enzyme Inhibitor could inhibit the facilitatory mechanism of angII on sympathetic nerve terminals and therefore allowed the reduction of the sympathetic hyperactivity and the cause of a beta2 adrenergic “down regulation”. Thus it allowed us to obtain an increased density of the receptors and the expression of more effective influence of post synaptic Sympathetic nervous system. In all of our clinical protocols, using spectral analysis of RR, systolic blood pressure, diastolic blood pressure and breathing signals, we have shown that this non-invasive technique has helped to describe and to better understand the physiological and pharmacological mechanisms related to the autonomic nervous system in normotensive and hypertensive subjects.
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Schreiber, Juliane. "Untersuchung des Einflusses von Persönlichkeitscharakteristika und Bewältigungsstrategien auf den Blutdruck bei Essentieller Hypertonie." Doctoral thesis, 2014. https://ul.qucosa.de/id/qucosa%3A15010.

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Bibliographische Beschreibung Schreiber, Juliane Untersuchung des Einflusses von Persönlichkeitscharakteristika und Bewältigungsstrategien auf den Blutdruck bei Essentieller Hypertonie Universität Leipzig, Dissertation 85 S.1, 85 Lit.2, 30 Abb., 7 Tab., 11 Anlagen Referat: Bluthochdruck nimmt aufgrund seiner weiten Verbreitung in der Bevölkerung und den schweren Folgeerkrankungen einen großen Stellenwert in Forschung und Klinik ein. Die Ursache für die Entstehung der häufigsten Form des Bluthochdrucks, der Essentiellen Arteriellen Hypertonie, ist bis heute unzureichend geklärt. Es gibt Erklärungsansätze, dass Hypertonie mit bestimmten Persönlichkeitsmerkmalen einhergeht. Andererseits existieren auch Beobachtungen, welche den Schluss zulassen, dass einige Charakterzüge als Risikofaktoren fungieren könnten. Ziel der vorliegenden Pilotstudie war es, einen Beitrag zur Rolle von Persönlichkeitsmerkmalen und Bewältigungsstrategien bei der Entstehung einer Essentiellen Hypertonie zu leisten. Die vorliegende Arbeit ist Teil einer übergeordneten Studie, die hierzu einen umfassenden Beitrag unter Einschluss von Genetik und Bildgebung des Gehirns leisten sollte. Es erfolgte die Diagnosesicherung einer Essentiellen Hypertonie basierend auf einer systematischen mehrmaligen Blutdruckmessung, verschiedenen Laborparametern zum Ausschluss anderer möglicher Ursachen einer arteriellen Hypertonie und einer eingehenden Anamnese. Als Hauptzielgrößen sollten neben den mittleren Blutdruckwerten vor allem Daten zu Depression, Lebenseinstellung, Ängstlichkeit, Umgang mit Ärger und Stress mittels einer Batterie von Fragebögen gewonnen werden. Hinzu kam die Erforschung der Persönlichkeitsdimensionen Neurotizismus, Extraversion, Offenheit für Erfahrungen, Verträglichkeit und Gewissenhaftigkeit. Anhand der Daten wurden die Teilnehmer in zwei Gruppen eingeteilt: Probanden mit (1) Essentieller Hypertonie sowie solche mit (2) normotonen Blutruckwerten. Bezüglich Geschlecht, Blutdruckwerten etc. erwies sich das Studienkollektiv im Hinblick auf die Bevölkerung als repräsentativ. Mit Hilfe dieser Daten konnten Gruppenvergleiche gezogen werden, des Weiteren wurden parametrische Korrelationen über die Gesamtgruppe der Probanden über mögliche Zusammenhänge zwischen verschiedenen Persönlichkeitsmerkmalen und systolischen bzw. diastolischen Blutdruckwerten durchgeführt. Die Auswertung der Hauptzielgrößen spricht dafür, dass bestimmte Persönlichkeitsfaktoren mit dem Merkmal „Essentielle Hypertonie“ assoziiert zu sein scheinen. Die vorliegenden Befunde stützen somit die Hypothese eines Zusammenhanges von Persönlichkeit und der Entwicklung einer Essentiellen Hypertonie, sollten jedoch auf Grund der geringen Stichprobengröße (n=49) vorsichtig interpretiert werden. ____________________ 1 Seitenzahl insgesamt 2 Zahl der im Literaturverzeichnis ausgewiesenen Literaturangaben:Inhaltsverzeichnis 1 Einleitung ............................................................................................................ 1 1.1 Definition, Epidemiologie, Ätiologie und Folgen der EHT ....................... 1 1.2 Kognition, Verhalten und EHT .................................................................... 3 1.3 Arbeitshypothesen und Aufgabenstellung ............................................... 6 2 Material und Methoden .................................................................................... 12 2.1 Studienpopulation ..................................................................................... 12 2.2 Studienkonzept .......................................................................................... 13 2.3 Messung des Blutdruckes und des Pulses ............................................. 16 2.4 Labordiagnostik ......................................................................................... 18 2.5 Fragebögen ................................................................................................ 18 2.5.1 Allgemeiner Fragebogen zur Anamnese und Diagnostik ....................... 19 2.5.2 Soziodemografiefragebogen .................................................................. 19 2.5.3 Psychologische Fragebögen ................................................................. 19 2.5.4 Gruppeneinteilung ................................................................................. 23 2.6 Statistische Analyse .................................................................................. 23 2.6.1 Hauptzielgrößen .................................................................................... 24 2.6.2 Nebenzielgrößen ................................................................................... 24 3 Ergebnisse ........................................................................................................ 26 3.1 Beschreibung der Studiengruppe ............................................................ 26 3.2 Hauptzielgrößen ........................................................................................ 29 3.2.1 Gruppenvergleich aller Probanden (einschließlich antihypertensiver Medikation) ............................................................................................ 29 3.2.2 Gruppenvergleich aller Probanden ohne antihypertensive Medikation .. 31 3.2.3 Korrelationstestung ................................................................................ 33 3.3 Nebenzielgrößen ........................................................................................ 36 3.3.1 Gruppenvergleich aller Probanden (einschließlich antihypertensiver Medikation) ............................................................................................ 36 3.3.2 Gruppenvergleich aller Probanden ohne antihypertensive Medikation .. 39 3.3.3 Korrelationstestung ................................................................................ 41 4 Diskussion ........................................................................................................ 46 4.1 Diskussion der Hauptzielgrößen .............................................................. 46 4.1.1 Depressivität .......................................................................................... 46 4.1.2 Angst ..................................................................................................... 48 4.1.3 Ärger ...................................................................................................... 49 4.1.4 Optimismus und Pessimismus ............................................................... 50 4.1.5 Chronischer Stress ................................................................................ 51 4.1.6 Stressbewältigung ................................................................................. 51 4.1.7 Neurotizismus ........................................................................................ 53 4.1.8 Extraversion ........................................................................................... 53 4.1.9 Offenheit für Erfahrungen ...................................................................... 54 4.1.10 Verträglichkeit ........................................................................................ 55 4.1.11 Gewissenhaftigkeit ................................................................................ 56 4.1.12 Gesamtfazit Hauptzielgrößen ................................................................ 57 4.2 Diskussion der Nebenzielgrößen ............................................................. 57 4.2.1 Körperkonstitution .................................................................................. 57 4.2.2 Sportlichkeit ........................................................................................... 58 4.2.3 Kaffeekonsum ........................................................................................ 58 4.2.4 Nikotin- und Zigarettenkonsum .............................................................. 59 4.3 Einschränkungen der Studie .................................................................... 59 4.4 Ausblick ..................................................................................................... 61 4.5 Schlussfolgerung ...................................................................................... 61 5 Zusammenfassung der Arbeit......................................................................... 63 Literaturverzeichnis................................................................................................ 66 Anlagen ................................................................................................................... 77
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34

Chauvet, Cristina. "Identification de QTL à pression artérielle dans le chromosome 18 du rat et analyse des gènes candidats Adrb2 et Nedd4l associés à l’hypertension essentielle." Thèse, 2010. http://hdl.handle.net/1866/4605.

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L’hypertension constitue un facteur majeur de risque de maladies cardiovasculaires et touche à un pourcentage important de la population humaine. Il s’agit d’une maladie complexe étant donné son caractère multifactoriel. La régulation de la pression artérielle (PA) est sous contrôle de plusieurs gènes, appelés loci pour traits quantitatifs ou QTL, et elle est le résultat de leur interaction. Étant donné que la PA est un trait quantitatif sous contrôle de plusieurs composantes comme les facteurs génétiques et environnementaux, l’étude de l’hypertension est limitée chez les populations humaines. Ainsi la stratégie principale pour l’étude de cette maladie est l’identification de QTL à PA chez des souches congéniques de rat construites à partir des lignées hyper- et normotendues; à savoir les souches Dahl salt-sensitive [1] et Lewis, respectivement. Des études précédentes dans notre laboratoire ont localisé trois QTL à PA au niveau du chromosome 18 chez le rat. Au cours de ce projet, de nouvelles sous-souches ont été construites afin de raffiner la cartographie de ces QTL. Ainsi, les C18QTL1, C18QTL3 et C18QTL4 ont été définis. Des analyses moléculaires ont été effectuées sur deux gènes candidats pour le C18QTL3; à savoir, Adrb2 et Nedd4l associés précédemment à l’hypertension. La comparaison des résultats de séquençage des régions régulatrices et codantes de ces deux gènes, ainsi que leur analyse d’expression par qRT-PCR chez les souches contrastantes DSS et Lewis, n’ont pas montré de différence significative pouvant expliquer la variation du phénotype observé. Des études plus poussées devront être effectuées sur ces deux gènes et, le cas échéant, l’analyse d’autres gènes contenus dans le C18QTL3 devra être entamée afin d’identifier le gène responsable de ce QTL.<br>Hypertension is a major risk factor in cardiovascular disease and affects a large percentage of human population. It is a complex disease because of its multifactorial nature. Blood pressure (BP) regulation is controlled by several genes, known as quantitative trait loci or QTL, and results from their interaction. Given that BP is a quantitative trait influenced by several components such as genetic and environmental factors, the study of hypertension is limited in humans. As a result, the main strategy in the study of this disease is the identification of BP QTL in congenic rat strains established from hyper- and normotensive breeds, namely, Dahl salt-sensitive [1] and Lewis. Previous studies showed the existence of three QTL in rat chromosome 18. For this project, new congenic sub-strains were developed in order to refine these QTL containing regions. Thus, C18QTL1, C18QTL3 and C18QTL4 were defined. Molecular analyses were carried out for two candidate genes contained in C18QTL3; namely Adrb2 and Nedd4l previously associated with hypertension. Comparison of the sequencing results from regulatory and coding regions of the two genes, as well as their expression analyses, showed no significant difference able to account for the variation of the observed phenotype distinguishing DSS from Lewis. Further investigation of these two genes must be conducted and, if needed, analyses of other genes contained in C18QTL3 should be undertaken in order to uncover the locus responsible for the QTL.
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Berendes, Angela Stefanie. "Beziehungen erhöhten arteriellen Blutdrucks zu Lebensqualität, Problembelastung und Risikoverhalten im Jugendalter." Doctoral thesis, 2013. http://hdl.handle.net/11858/00-1735-0000-0001-BBA4-4.

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Arterielle Hypertonie stellt auch bei Jugendlichen ein zunehmendes gesundheitliches Problem dar. Ziel der Studie war es u.a. zu überprüfen, ob bei ihnen eine Assoziation von erhöhten Blutdruckwerten und reduzierter Lebensqualität vorliegt. Die Untersuchungen stützten sich auf Daten, die während des großen Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS) erhoben wurden. Insgesamt wurden bei 7688 Jugendlichen zwischen 11 und 18 Jahren standardisierte Messungen des arteriellen Blutdrucks, der Lebensqualität und psychosozialer Probleme durchgeführt. Jugendliche mit erhöhten Blutdruckwerten waren häufiger adipös und berichteten öfter von einem für die Gesundheit ungünstigen Verhalten. Entgegen den anfänglichen Erwartungen konnte bei den Jugendlichen eine Assoziation von erhöhten arteriellen Blutdruckwerten mit einer besseren Lebensqualität und weniger psychosozialen Problemen festgestellt werden. Unsere Ergebnisse stimmen mit Beobachtungen früherer Studien überein, die zeigten, dass ein Anstieg des Blutdrucks entspannende und stresslindernde Effekte über vagale Afferenzen haben kann. Ein weiterer Erklärungsansatz wäre die Affektrepression, bei der es durch Unterdrücken negativer Emotionen einerseits zwar zu einem besseren Wohlbefinden, andererseits aber auch zu einem Blutdruckanstieg kommen kann. Weitere Studien sollten diese bidirektionale Assoziation zwischen arteriellem Blutdruck und Wohlbefinden überprüfen.
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36

Eliopoulos, Vasiliki. "Localisation d'un locus pour trait quantitif pour l'hypertension sur le chromosome 2 du rat Dahl." Thèse, 2006. http://hdl.handle.net/1866/15582.

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Duong, Chenda. "Localisation de loci à trait quantitatif pour l'hypertension sur les chromosomes 17 et 16 du rat Dahl Salt-Sensitive." Thèse, 2007. http://hdl.handle.net/1866/7621.

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38

Lambert, Raphaëlle. "Localisation d'un locus pour trait quantitatif pour l'hypertension sur le chromosome 18 du rat Dahl." Thèse, 2005. http://hdl.handle.net/1866/15554.

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39

Sivo, Zsuzsa. "Analyse d'un locus pour trait quantitatif pour l'hypertension sur le chromosome 10 du rat Dahl." Thèse, 2002. http://hdl.handle.net/1866/14644.

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Moujahidine, Myriam. "Localisation d'un locus pour trait quantitatif pour l'hypertension sur les chromosomes 16 et 17 du rat Dahl Salt-Sensitive." Thèse, 2003. http://hdl.handle.net/1866/14652.

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Ariyarajah, Anita. "A study of rat chromosome 8 by congenics : Mapping and dissecting quantitative trait loci into opposite blood pressure effects." Thèse, 2007. http://hdl.handle.net/1866/7617.

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42

Ghitoaica, Sas Georgeta. "Identification des marqueurs autonomiques chez les patients hypertendus à risque de fibrillation auriculaire." Thèse, 2004. http://hdl.handle.net/1866/14218.

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43

Girardot, Daphné. "Mécanismes impliqués dans le développement du remodelage eutrophique des artères de résistance et du coeur dans un modèle d'hypertension induite par l'inhibition de la synthèse du NO." Thèse, 2005. http://hdl.handle.net/1866/15636.

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Kettani, Fatima-Zohra. "Impact de l'adhésion aux agents antihypertenseurs sur l'incidence des maladies vasculaires cérébrales en prévention primaire." Thèse, 2007. http://hdl.handle.net/1866/8070.

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