Academic literature on the topic 'Idosos - Doenças - Tratamento'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Idosos - Doenças - Tratamento.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Idosos - Doenças - Tratamento"

1

Amaral, Isabel Lopes Pereira da Silva, Ana Paula Silva de Brito Rodrigues, Mariana Suênia Soares De Miranda, Simônica Cruz Almeida De Carvalho, Minéya Cabral Da Silva, and Ana Carla Silva Dos Santos. "Adesão de idosos hipertensos ao tratamento farmacológico." Enfermagem Brasil 18, no. 2 (May 22, 2019): 303. http://dx.doi.org/10.33233/eb.v18i2.2500.

Full text
Abstract:
Introdução: O aumento da população idosa leva ao consequente aumento da prevalência de doenças crônicas não transmissíveis, responsáveis pelas maiores causas de morbimortalidade mundial. Dentre as doenças crônicas a Hipertensão Arterial Sistêmica é responsável por aproximadamente 7,6 milhões de mortes ao ano no mundo. Objetivo: Sintetizar os principais resultados de pesquisas e analisar criticamente as evidências científicas relativas ao tema adesão do paciente idoso hipertenso ao tratamento farmacológico. Métodos: Revisão integrativa da literatura, realizada nas bases de dados: Medical Literature Analysis and Retrieval System Online (MEDLINE) e Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS), Bases de Dados de Enfermagem (BDENF), por meio dos Descritores em Ciências da Saúde (DeCS): idosos, hipertensão e adesão à medicação, os quais foram integrados por meio do operador lógico booleano “AND”, no período de 2010 a 2018, norteado pela seguinte questão: Quais fatores estão associados a não adesão dos idosos ao tratamento farmacológico anti-hipertensivo? Resultados: Dentre os artigos identificados, 12 estudos fizeram parte da amostra do estudo, as categorias que permitiram uma melhor apresentação das evidências científicas sobre adesão do paciente idoso hipertenso ao tratamento farmacológico foram: grau de instrução, situações estressantes, falta de vínculo com o profissional. Conclusão: Constatou-se que os fatores associados a não adesão dos idosos ao tratamento farmacológico foram: o grau de instrução, déficit cognitivo e síndrome da fragilidade; a falta de sintomas da doença, a politerapia, péssima caligrafia dos prescritores e a falta de vínculo com o profissional de saúde; bem como a presença de sintomas depressivos e eventos estressantes da vida.Palavras-chave: idosos, hipertensão, adesão à medicação.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Anzolin, Ana Paula, Luís Henrique Tavares, Ana Katharina Dalbosco, Marilene Portella, Siomara Hahn, and Charise Dallazem Bertol. "AVALIAÇÃO DAS INFECÇÕES HOSPITALARES EM IDOSOS." Revista Interdisciplinar de Estudos em Saúde 9, no. 1 (April 29, 2020): 1–10. http://dx.doi.org/10.33362/ries.v9i1.1635.

Full text
Abstract:
Há uma enorme preocupação mundial em torno do uso dos antimicrobianos. As doenças infecciosas estão entre as que mais acometem os idosos e são uma das principais causadoras da hospitalização, responsáveis por 30% da mortalidade desta população, com isso o objetivo foi determinar quais são os principais focos de infecções que acometem os idosos, bem como qual é o manejo mais adequado para se diminuir a infecção hospitalar, por meio de uma revisão integrativa, no período entre 2000 e 2015, utilizando palavras-chave como: “idoso”; “antibióticos” e “hospitalização”. A seleção das publicações foi feita a partir de critérios de inclusão e exclusão. Viu-se queas infecções mais comuns nos idosos são as respiratórias e as localizadas no trato urinário (ITU), em que as maiores taxas são nos pacientes internados nas Unidades de Tratamento Intensivos (UTIs). Mesmo as infecções mais comuns são de difícil controle nos idosos, pois há demora para estabelecer o diagnóstico e o estado nutricional e funcional do paciente interferem na eficácia e segurança do tratamento. Outro fator que contribui para o insucesso de vários tratamentos é o uso inadequado de antibióticos, em casos de ausência da própria doença infecciosa, duração incorreta do tratamento e a escolha errônea do medicamento para o caso. Portanto, as infecções do trato respiratório e urinário estão entre as mais prevalentes em idosos e os profissionais da saúde devem analisar as indicações e o tempo de uso do tratamento, bem como o histórico medicamentoso do idoso.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Florencio, Ana Claudia Barbosa, Bianca Teshima de Alencar, Helena Gonçalves Marins, Rafael Teshima de Alencar, Samira Michel Garcia Campos, and Shaiana Vilella Hartwig. "Percepção dos idosos em tratamento de hemodiálise." Research, Society and Development 10, no. 4 (April 9, 2021): e23310414010. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i4.14010.

Full text
Abstract:
Conforme a população envelhece, aumenta o número de doenças crônicas não transmissíveis, dentre elas a insuficiência renal crônica, que em fase terminal leva o paciente a realizar uma terapia renal substitutiva, um dos métodos é na forma de hemodiálise, um tratamento que mantêm a vida, porém exige do paciente conviver com as restrições impostas pelas condições de saúde e tratamento. O objetivo deste trabalho é reconhecer as principais dificuldades vivenciadas pelos idosos em tratamento de hemodiálise no município de Cáceres-MT. Trata-se de um estudo descritivo, exploratório, de abordagem qualitativa, realizado com 16 idosos, entre os meses de agosto à novembro de 2020 para a entrevista utilizou-se um questionário semiestruturado contendo perguntas abertas. Entre os idosos entrevistados, 50% eram do sexo masculino e 50% feminino, com uma idade que variou de 60 a 81 anos. Após a análise das entrevistas obtivemos três categorias: percepções e vivências acerca do impacto da doença e o processo de aceitação do tratamento de hemodiálise; o idoso em tratamento de hemodiálise: principais dificuldades vivenciadas; e fé, família e equipe multiprofissional: enfrentamento da doença e apoio na adesão ao tratamento. Este estudo revelou que o idoso em hemodiálise convive com várias limitações e dificuldades, necessitando do total apoio dos familiares, sociedade, principalmente a equipe de enfermagem, ajudando-lhes na resolução das dificuldades encontradas, saber ouvi-los e compreendê-los em sua individualidade e magnitude, criando ações educativas para promover uma melhor qualidade de vida para que apesar das limitações estes idosos possam viver melhor.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Chen, Michael Jenwei, and Wladimir Nadalin. "Peculiaridades da radioterapia em idosos." Radiologia Brasileira 43, no. 5 (October 2010): 324–29. http://dx.doi.org/10.1590/s0100-39842010000500012.

Full text
Abstract:
É sabido que o envelhecimento da população do mundo durante o século XX e no início deste novo século constitui um desafio de primeira ordem para as nações, especialmente no campo socioeconômico. Um aspecto importante do envelhecimento populacional global é que, para grupos de idade mais avançada, a prevalência das doenças degenerativas também é maior, incluindo as doenças malignas. No universo de pacientes portadores de câncer, por outro lado, metade destes receberá radioterapia em algum momento de sua doença e suas características individuais podem influenciar, de alguma forma, o prognóstico, a indicação e as doses diárias de prescrição dos tratamentos. Neste contexto, a assistência à saúde do idoso portador de câncer deve ser vista como um importante desafio, principalmente devido a dois fatores: uma maior procura de tratamentos, em termos quantitativos, e características fisiológicas peculiares a esta população, que podem influenciar na tomada de decisões terapêuticas. Esta revisão propõe uma discussão sobre alguns aspectos relevantes tanto da fisiologia dos idosos, que pode influenciar o curso do tratamento irradiante, quanto de alguns avanços técnicos da radioterapia, que podem, por sua vez, beneficiar estes pacientes, oferecendo menor toxicidade e maior eficiência e rapidez, por exemplo.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Pilger, Calíope, Edicléia Martins Rampari, Maria Angélica Pagliarini Waidman, and Lígia Carreira. "Hemodiálise: seu significado e impacto para a vida do idoso." Escola Anna Nery 14, no. 4 (December 2010): 677–83. http://dx.doi.org/10.1590/s1414-81452010000400004.

Full text
Abstract:
O processo de envelhecimento que antes era restrito aos países desenvolvidos está ocorrendo nos países em desenvolvimento e de modo mais rápido. O surgimento de doenças não transmissíveis pode induzir alterações funcionais com maior intensidade, como a doença renal crônica. O objetivo deste trabalho é compreender o significado da hemodiálise para o idoso renal-crônico e o impacto dessa modalidade terapêutica em sua vida. Tratou-se de um estudo exploratório, de abordagem qualitativa, com entrevista com 22 idosos em tratamento dialítico. Foi utilizado como instrumento um roteiro, contendo perguntas abertas. A análise dos dados foi por meio da análise temática de Bardin. Como resultado, obtemos duas categorias: o significado de ser idoso em tratamento hemodialítico; e o impacto da hemodiálise na vida dos idosos. A pesquisa revelou que a hemodiálise afeta o cotidiano dos idosos, pois causa limitações sociais, envolvendo seu trabalho, hábitos alimentares, culturais, além do impacto na saúde mental.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Figueiredo, Ana Elisa Bastos, Roger Flores Ceccon, and José Henrique Cunha Figueiredo. "Doenças crônicas não transmissíveis e suas implicações na vida de idosos dependentes." Ciência & Saúde Coletiva 26, no. 1 (January 2021): 77–88. http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232020261.33882020.

Full text
Abstract:
Resumo Este estudo tem como objetivo investigar as implicações das doenças crônicas não transmissíveis em idosos dependentes. Trata-se de um estudo multicêntrico com abordagem qualitativa em que foram realizadas entrevistas semiestruturadas com 59 idosos dependentes que tinham diagnóstico de doença crônica. Para a análise das informações, utilizou-se a técnica da Análise Temática. A maioria dos idosos era do sexo feminino, da raça branca, com baixa escolaridade e vivia com a filha. Todos faziam tratamento medicamentoso e as doenças cardiocirculatórias foram as mais prevalentes. As implicações das doenças crônicas se manifestam no uso de medicamentos, que também se constituem como fator de risco; na condição da dependência e na vivência com doenças crônicas, que denotam em maior uso dos serviços de saúde; no alto impacto econômico das doenças crônicas para as famílias e para o Estado; e na precariedade da renda familiar, que condicionam os idosos a contarem com poucos dispositivos de apoio social e comunitário.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Scalco, Mônica Z. "Tratamento de idosos com depressão utilizando tricíclicos, IMAO, ISRS e outros antidepressivos." Revista Brasileira de Psiquiatria 24, suppl 1 (April 2002): 55–63. http://dx.doi.org/10.1590/s1516-44462002000500011.

Full text
Abstract:
Antidepressivos são eficazes no tratamento da depressão em idosos. O sucesso do tratamento depende do tipo e da gravidade da depressão; das comorbidades com outras doenças psiquiátricas ou clínicas; da escolha adequada de antidepressivos, de sua eficácia e perfil de efeitos adversos; da orientação do paciente e de sua aderência ao tratamento. O manejo dos efeitos adversos em pacientes idosos, que usam muito mais medicações e apresentam mais doenças, é o ponto forte na escolha de antidepressivos. Em geral, os inibidores seletivos da recaptação de serotonina têm sido preferidos por apresentar menos riscos de complicações por efeitos adversos. Porém, diferentes antidepressivos podem ser preferíveis para diferentes pacientes. É indispensável que o médico conheça o paciente que irá tratar e o perfil de efeitos adversos e de possíveis interações medicamentosas dos antidepressivos para poder escolher o mais adequado para cada paciente. Neste artigo, são abordados os diferentes grupos de antidepressivos no tratamento agudo da depressão em idosos e o tratamento em populações especiais de idosos (idosos debilitados e idosos com demência).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Morsch, Lisoni Muller, Cristiane Carla Dressler, Ana Paula Helfer Schneider, Ediberto De Oliveira Machado, and Mariana Portela de Assis. "COMPLEXIDADE DA FARMACOTERAPIA EM IDOSOS ATENDIDOS EM UMA FARMÁCIA BÁSICA NO SUL DO BRASIL." Infarma - Ciências Farmacêuticas 27, no. 4 (January 6, 2016): 239. http://dx.doi.org/10.14450/2318-9312.v27.e4.a2015.pp239-247.

Full text
Abstract:
A complexidade de um tratamento farmacológico pode acarretar falta de adesão ao tratamento proposto e consequentemente prejuízos na recuperação da saúde do paciente. O objetivo deste estudo foi avaliar a complexidade dos tratamentos farmacológicos recebidos pelos idosos atendidos na Farmácia Básica de Santa Cruz do Sul. Estudo transversal, com coleta de dados no período de agosto a setembro de 2014, através de entrevista individual com questionário semiestruturado contendo variáveis sociodemográficas, comportamentais, de saúde e da farmacoterapia. A complexidade da farmacoterapia foi medida através de um instrumento validado: índice de complexidade terapêutico (ICT). Foram entrevistados 300 idosos, 76,7% eram do sexo feminino e 70% tinham idade de 60 a 69 (± 6) anos e 77% realizaram consulta médica nos últimos seis meses. Dentre as doenças referidas destacaram-se hipertensão (44,3%), depressão (43%), colesterol elevado (32%), diabetes (21%) e osteoporose (20,7%). Nos 15 dias anteriores à entrevista, foram utilizados 1088 medicamentos pelos idosos entrevistados (média = 3,6 (± 1,74)). O ICT encontrado variou de 1 a 30 (média = 6,67 (± 5,35)). Considerando-se o ICT como variável de desfecho, observou-se associação estatisticamente significativa com a não adesão, sexo feminino, doenças referidas (diabetes, colesterol elevado, osteoporose, bronquite, hipertensão) e tomar várias medicações ao mesmo tempo. A avaliação da complexidade da farmacoterapia e a identificação dos seus determinantes tornam-se práticas necessárias e importantes para a recuperação e manutenção da saúde do idoso. A simplificação dos regimes terapêuticos pode melhorar a adesão à medicação, trazer benefícios no resultado dos tratamentos e melhorar a qualidade de vida do idoso.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Cantalice Filho, João Paulo, Márcio Neves Bóia, and Clemax Couto Sant`Anna. "Análise do tratamento da tuberculose pulmonar em idosos de um hospital universitário do Rio de Janeiro, RJ, Brasil." Jornal Brasileiro de Pneumologia 33, no. 6 (December 2007): 691–98. http://dx.doi.org/10.1590/s1806-37132007000600013.

Full text
Abstract:
OBJETIVOS: Descrever os aspectos clínicos e terapêuticos da tuberculose pulmonar e comparar os efeitos adversos e resultados do tratamento entre idosos e não idosos. MÉTODOS: Foi realizado um estudo caso-controle com 117 indivíduos idosos (acima de 60 anos) e 464 não idosos (15-49 anos) portadores de tuberculose pulmonar atendidos no Instituto de Doenças do Tórax da Universidade Federal do Rio de Janeiro no período de 1980 a 1996. RESULTADOS: No grupo de idosos, houve associação entre diabetes mellitus (OR = 3,98; IC95% = 2,07-7,65; p = 0,001), doenças pulmonares (OR = 7,24; IC95% = 3,64-14,46; p = 0,001) e cardiovasculares (OR = 5,86; IC95% = 2.88-11.95; p = 0,001). O tabagismo (OR = 2,07; IC95% = 1,26-3,42; p = 0,002) e o etilismo (OR = 1,63; IC95% = 1,01-2,68; p = 0,041) também foram mais freqüentes neste grupo. O tratamento levou a freqüentes reações adversas nos idosos (OR = 1,62; IC95% = 1,04-2,54; p = 0,024), principalmente de origem gastrintestinal (OR = 1,64; IC95% = 1,01-2,77; p = 0,047), e sua eficácia foi menor neste grupo: apenas 51% de cura e 24% de óbitos. O abandono do tratamento foi elevado nos dois grupos, em torno de 23%. CONCLUSÕES: As reações adversas e o resultado do tratamento foram piores nos idosos, com maior freqüência de complicações e letalidade, devido a uma maior toxicidade farmacológica e a uma maior prevalência de doenças associadas neste grupo etário.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Souza, Jorge, and Manuella Barros. "EFEITOS DO TREINAMENTO RESISTIDO NA FORÇA MUSCULAR EM IDOSOS COM SARCOPENIA: ESTUDO DE REVISÃO LITERÁRIA." Revista Vox Metropolitana, no. 5 (August 2021): 110–23. http://dx.doi.org/10.48097/2674-8673.2021n5p08.

Full text
Abstract:
RESUMO Com o aumento da longevidade o número de idosos vem crescendo exponencialmente, colaborando para o aparecimento de doenças como a sarcopenia, uma doença que gera perda de massa muscular, força e função. O maior problema do envelhecimento não é o processo em si, mas a falta de atividade que o acompanha, podendo comprometer a capacidade de realizar atividades diárias. Um fator fundamental para um envelhecimento saudável é a prática de atividade física regular. Este estudo teve como objetivo relatar os efeitos dos exercícios resistidos na força muscular nos idosos com sarcopenia. Foi possível concluir que o tratamento fisioterapêutico na sarcopenia é fundamental e extremamente necessário, atuando na prevenção, promoção e na reabilitação, melhorando a qualidade de vida, que é um fator determinante para uma longevidade no idoso. Palavras-chave: Idosos. Exercícios resistidos. Sarcopenia.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Idosos - Doenças - Tratamento"

1

Costa, Patrícia de Moraes. "Impacto da idade no tratamento da síndrome coronariana aguda em dois hospitais de Porto Alegre." Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2007. http://hdl.handle.net/10923/4437.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2013-08-07T19:04:31Z (GMT). No. of bitstreams: 1 000392658-Texto+Completo-0.pdf: 485492 bytes, checksum: e081837c0ce4a1672bbbac784d274229 (MD5) Previous issue date: 2007
Background – With populational aging there is a marked increase in the prevalence of cardiovascular diseases and the Acute Coronary Syndromes (ACS) unfold as a big public health problem due to high costs in its treatment and its high morbimortality. The ACS prevalence increases gradually with the increase of aging, however, there are only few studies involving elderly populations, besides, there are also evidences that the elderly tend to receive less invasive and guideline-based treatments. Objective – To evaluate the impact of age in the treatment of non-ST-segment elevation acute coronary syndromes (NSTE ACS) and ST-elevation myocardial infarction (STEMI) in two hospitals in Porto Alegre city, Rio Grande do Sul State, Brazil. Population and Methods – A total of 1922 patients at the minimum age of 20 years, 938 with STEMI and 984 with NSTE ACS, admitted to the Intensive Care Units, in the period of January/2004 – December/2005, who were retrospectively evaluated. Logistic regression with models adjusted for patients, hospital and provider factors were used to compare the guideline-based treatment. Results – Male gender was predominant in the earlier etary levels and female gender was prevalent beyond 75 years of age. The elderly patients had more risk factors and comorbidities than younger adults. The elderly with STEMI and NSTE ACS were more critical at admission and those with STEMI had a later arrival time relation to the beginning of the symptoms compared to young adults. Elderly patients presented more intrahospital complications, required more mechanic ventilation and mortality increased with the increasing age. In the initial treatment of all forms of ACS elderly patients received less betablockers and statins, in STEMI less trombolithics were used and in NSTE ACS less invasive procedures were performed. Age had its major impact in the betablockers use. During discharge the elderly received less aspirin, betablockers and angiotensin converting enzime inhibitors / angiotensin II receptor blockers. Conclusion – Age had influence in ACS treatment related to early use of medication, early invasive therapy and discharge prescription, with elderly patients receiving less guideline-based updated treatments.
Introdução – Com o envelhecimento populacional a prevalência das doenças cardiovasculares vem aumentando e as síndromes coronarianas agudas (SCA) despontam como um grande problema de saúde pública pelo alto custo de seu tratamento e sua alta morbimortalidade. A prevalência das SCA aumenta progressivamente com o aumento das faixas etárias, porém há poucos estudos envolvendo populações idosas e há evidências de que os idosos recebem tratamentos menos invasivos e deixam de receber tratamentos indicados pelas diretrizes vigentes. Objetivo - Avaliar o impacto da idade no tratamento da síndrome coronariana aguda sem supradesnivelamento de segmento ST (SCASSST) e do infarto agudo do miocárdio com supradesnivelamento de segmento ST (IAMCSST) em dois hospitais da cidade de Porto Alegre, estado do Rio Grande do Sul, Brasil. População e Métodos – Foram avaliados retrospectivamente 1922 pacientes com idade mínima de 20 anos, 938 com IAMCSST e 984 com SCASSST, internados em unidades de tratamento intensivo em dois hospitais da cidade de Porto Alegre – RS - Brasil no período de janeiro de 2004 a dezembro de 2005. Para a comparação do uso das recomendações das diretrizes foi utilizada regressão logística com modelos ajustados para características dos pacientes, hospital e provedor da internação. Resultados – O gênero masculino predominou nas faixas etárias mais precoces, havendo predomínio de mulheres a partir dos 75 anos. Os pacientes mais idosos apresentaram mais fatores de risco e comorbidades que os adultos jovens. Os idosos com IAMCSST e SCASSST apresentaram mais critérios de gravidade no momento da admissão que os adultos jovens e os com IAMCSST tiveram um tempo 43 de chegada mais tardio em relação ao início dos sintomas que os menores de 65 anos. Os idosos apresentaram mais complicações intra-hospitalares, necessitaram mais ventilação mecânica e a mortalidade aumentou progressivamente com o avançar das faixas etárias. No tratamento hospitalar precoce em todas as SCA os idosos receberam menos betabloqueadores e estatina, e no IAMCSST menos trombolíticos e na SCASSST realizaram menos tratamentos invasivos. A idade teve seu maior impacto no menor uso dos betabloqueadores. Na alta hospitalar os idosos receberam menos ácido acetil salicílico (AAS), betabloqueadores e inibidores da enzima conversora da angiotensina/antagonistas do receptor da angiotensina II (IECA/ARAII). Conclusão – A idade influenciou o tratamento das SCA com relação ao tratamento medicamentoso precoce, uso de terapêuticas invasivas precoces e medicações prescritas na alta hospitalar, com os idosos recebendo menos tratamentos recomendados pelas diretrizes vigentes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Pereira, Fernando Garbi [UNESP]. "Estudo do efeito de diferentes protocolos fisioterapêuticos no tratamento da osteoartrite de joelho." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2014. http://hdl.handle.net/11449/123700.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-06-17T19:33:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2014-09-01. Added 1 bitstream(s) on 2015-06-18T12:48:11Z : No. of bitstreams: 1 000830939.pdf: 1119326 bytes, checksum: 467760096c1fbcb73482477ba3c3f682 (MD5)
Introdução: A osteoartrite (OA), doença crônico-degenerativa de alta prevalência, é o distúrbio articular mais comum, podendo afetar de 6% a 12% da população adulta e mais de um terço das pessoas acima de 65 anos de idade. Objetivo: Comparar os efeitos de diferentes protocolos fisioterapêuticos no tratamento da osteoartrite de joelho em idosos. Desenho do estudo: Estudo randomizado, controlado, prospectivo, analítico, paralelo e aberto. Sujeitos: 49 participantes, com idade superior igual ou superior a 60 anos e com diagnóstico clínico de OA do joelho. Métodos: Os pacientes foram randomizados em um dos três grupos: Fisioterapia aquática (GI), Fisioterapia Terrestre (GII) e um Grupo Controle (GIII). Os programas de exercícios consistiram em duas sessões semanais, durante dois meses. Todos os participantes foram avaliados antes e após da aplicação dos programas (teste de caminhada de seis minutos (TC6'), índice de massa corporal (IMC), questionário Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index (WOMAC) e Timed up & Go Test (TUGT). Resultados: Ao término do estudo, restaram 45 pacientes. Após análise dos dados, constatou-se melhora estatisticamente significante de todas as variáveis em GI e GII quando comparado ao GIII (p<0,05), enquanto entre GI e GII não houve diferenças significantes (p>0,05). Conclusão: Os protocolos de fisioterapia aquática e terrestre resultaram em significativa melhora dos sintomas de dor, rigidez, atividade física, redução do risco de quedas e melhora da capacidade funcional de idosos com OA de joelho
Introduction: Osteoarthritis (OA), a chronic degenerative disease of high prevalence, is the most common joint disorder, affecting 6% to 12% of the adult population and more than a third of people over 65 years old. Objective: To compare the effects of different physiotherapy protocols in the treatment of knee osteoarthritis in the elderly. Study Design: A randomized study, controlled, prospective, analytical, parallel, open-label. Subjects: 49 participants aged 60 years and over, with clinical OA of the knee. Methods: Patients were randomized into one of three groups: Aquatic Physiotherapy (GI), Land Physiotherapy (GII) and Control Group (GIII). Exercise programs were performed twice weekly for a period of two months. All participants were assessed before and after program implementation (six-minute walk test (6MWT), body mass index (BMI), Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index (WOMAC) and Timed up & Go Test (TUGT). Results: At the end of the study, 45 patients remained. After analyzing the data, we found a statistically significant improvement of all variables in GI and GII when compared to GIII (p <0.05), while among GI and GII there were no significant differences. (p> 0.05). Conclusion: The protocols of land and aquatic therapy resulted in significant improvement in symptoms of pain, stiffness, physical activity, reducing the risk of falls and improves the functional capacity of older adults with knee OA
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Pereira, Fernando Garbi. "Estudo do efeito de diferentes protocolos fisioterapêuticos no tratamento da osteoartrite de joelho /." Botucatu, 2014. http://hdl.handle.net/11449/123700.

Full text
Abstract:
Orientador: Paulo José Fortes Villas Bôas
Coorientador: Beatriz Funayama Alvarenga Freire
Banca: Alessandro Ferrari Jacinto
Banca: Paulo Roberto Rocha Júnior
Resumo: Introdução: A osteoartrite (OA), doença crônico-degenerativa de alta prevalência, é o distúrbio articular mais comum, podendo afetar de 6% a 12% da população adulta e mais de um terço das pessoas acima de 65 anos de idade. Objetivo: Comparar os efeitos de diferentes protocolos fisioterapêuticos no tratamento da osteoartrite de joelho em idosos. Desenho do estudo: Estudo randomizado, controlado, prospectivo, analítico, paralelo e aberto. Sujeitos: 49 participantes, com idade superior igual ou superior a 60 anos e com diagnóstico clínico de OA do joelho. Métodos: Os pacientes foram randomizados em um dos três grupos: Fisioterapia aquática (GI), Fisioterapia Terrestre (GII) e um Grupo Controle (GIII). Os programas de exercícios consistiram em duas sessões semanais, durante dois meses. Todos os participantes foram avaliados antes e após da aplicação dos programas (teste de caminhada de seis minutos (TC6'), índice de massa corporal (IMC), questionário Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index (WOMAC) e Timed up & Go Test (TUGT). Resultados: Ao término do estudo, restaram 45 pacientes. Após análise dos dados, constatou-se melhora estatisticamente significante de todas as variáveis em GI e GII quando comparado ao GIII (p<0,05), enquanto entre GI e GII não houve diferenças significantes (p>0,05). Conclusão: Os protocolos de fisioterapia aquática e terrestre resultaram em significativa melhora dos sintomas de dor, rigidez, atividade física, redução do risco de quedas e melhora da capacidade funcional de idosos com OA de joelho
Abstract: Introduction: Osteoarthritis (OA), a chronic degenerative disease of high prevalence, is the most common joint disorder, affecting 6% to 12% of the adult population and more than a third of people over 65 years old. Objective: To compare the effects of different physiotherapy protocols in the treatment of knee osteoarthritis in the elderly. Study Design: A randomized study, controlled, prospective, analytical, parallel, open-label. Subjects: 49 participants aged 60 years and over, with clinical OA of the knee. Methods: Patients were randomized into one of three groups: Aquatic Physiotherapy (GI), Land Physiotherapy (GII) and Control Group (GIII). Exercise programs were performed twice weekly for a period of two months. All participants were assessed before and after program implementation (six-minute walk test (6MWT), body mass index (BMI), Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index (WOMAC) and Timed up & Go Test (TUGT). Results: At the end of the study, 45 patients remained. After analyzing the data, we found a statistically significant improvement of all variables in GI and GII when compared to GIII (p <0.05), while among GI and GII there were no significant differences. (p> 0.05). Conclusion: The protocols of land and aquatic therapy resulted in significant improvement in symptoms of pain, stiffness, physical activity, reducing the risk of falls and improves the functional capacity of older adults with knee OA
Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Rios, Júlia Catarina Sebba. "Efeitos de um programa educacional de autocuidado de coluna em idosos da comunidade com dor lombar crônica." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2014. http://repositorio.unb.br/handle/10482/17142.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Faculdade de Educação Física, Programa de Pós-Graduação Strictu-Sensu em Educação Física, 2014.
Submitted by Ana Cristina Barbosa da Silva (annabds@hotmail.com) on 2014-11-28T15:35:01Z No. of bitstreams: 1 2014_JuliaCatarinaSebbaRios.pdf: 1791109 bytes, checksum: 91399313c4760259698baade513a4bb0 (MD5)
Approved for entry into archive by Raquel Viana(raquelviana@bce.unb.br) on 2014-11-28T19:24:21Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2014_JuliaCatarinaSebbaRios.pdf: 1791109 bytes, checksum: 91399313c4760259698baade513a4bb0 (MD5)
Made available in DSpace on 2014-11-28T19:24:21Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2014_JuliaCatarinaSebbaRios.pdf: 1791109 bytes, checksum: 91399313c4760259698baade513a4bb0 (MD5)
Dor lombar crônica não específica (DLCNE) é uma das condições mais comuns e terapeuticamente desafiadoras que atingem os idosos, e está associada a consequências adversas incluindo incapacidade funcional e aumento do uso de recursos de saúde. O autotratamento é visto como uma das formas de tratamento apropriado da DLCNE. Este estudo teve por objetivo verificar os efeitos de um programa educacional de autocuidado de coluna, na dor e na incapacidade em idosos da comunidade com DLCNE. Dois Centros de Convivência de Idosos (CCIs) do Distrito Federal foram escolhidos e divididos por meio de sorteio em grupo experimental (GE n = 42) e controle (GC n = 31). A intervenção consistiu na entrega de uma Cartilha de Autocuidado de Coluna e três workshops semanais. Foram variáveis dependentes: 1. intensidade da dor (EVN e EQD), 2. capacidade funcional relacionada à DL (RMQ), 3. número de pontos de dor (diagrama corporal), 4. frequência de uso de medicação para DL. Houve avaliação pré e após 1 mês da primeira avaliação, para análise dos dados intragrupo foi utilizado o Teste de Wilcoxon e para a análise intergrupo o Teste U de Mann-Whitney. Na avaliação intragrupo foi observada no GE diminuição significativa (todos p < 0,001) com grandes tamanhos de efeito (todos TE [maior ou igual a] 0,63) de todos os parâmetros avaliados, fato não observado no GC. Quanto à análise intergrupo houve melhora significativa de todas as variáveis dependentes (todos p < 0,001) com tamanhos de efeitos grandes no GE para: 1. EVN (TE = 0,65) e EQD (TE= 0,55), 2. RMQ (TE = 0,65), 3. número de pontos de dor (TE = 0,73), e tamanho de efeito moderado para: 4. frequência de uso de medicação para DL (TE = 0,46). Os resultados em curto prazo deste programa educacional de autocuidado de coluna demonstram eficácia em reduzir dor e incapacidade em idosos da comunidade com DLCNE e apontam a Cartilha, juntamente com os workshops, como ferramenta capaz de gerar independência no cuidado da DL. ________________________________________________________________________________ ABSTRACT
Chronic non specific low back pain (CNLBP) is one of the most commonand therapeutically challenging conditions that affect the elderly, and isassociated with adverse consequences including disability and increaseduse of health resources. Self-management is seen as one way of propertreatment of CNLBP. This study aimed to investigate the effects of aneducational self-care program of spine in the control of pain and disabilityin older adults with CNLBP. Two of the Community Center for the Elderly(CCEs) of the Federal District were chosen and divided by sortition into anexperimental group (EG n = 42) and control (CG n = 31). The intervention consisted of the delivery of a Self-Care Handbook of Spine and threeweekly workshops. Dependent variables were: 1. intensity of pain (VNSand QSP), 2. functional capacity related to LBP (RMQ), 3. number of painpoints (body diagram), 4. frequency of medication use for LBP. There was evaluation before and after 1 month of the first evaluation, to intragroupanalysis of data evaluation was used the Wilcoxon test and for intergroupanalysis U Mann-Whitney test. The intragroup evaluation was observed inEG significant decrease (all p <0.001) with large effect sizes (all ES  0.63)for all parameters, fact was not observed in CG. As for intergroup analysisshowed significant improvement in all dependent variables (all p <0.001)with large effect sizes for the EG: 1. VNE (ES = 0.65) and EQD (ES =0.55), 2. RMQ (ES = 0.65), 3. number of pain points (ES = 0.73), andmoderate effect size for: 4. frequency of medication use for LBP (ES =0.46). The short-term results of this educational self-care program of spineshow efficacy in reducing pain and disability in elderly with CNLBP andpoint the Handbook, along with the workshops, as a tool able to generateindependence in the care of LBP.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Zanardo, Vivian Polachini Skzypek. "Câncer de mama: comportamento alimentar e concepção de envelhecimento em mulheres idosas em tratamento quimioterápico." Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2006. http://hdl.handle.net/10923/3572.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2013-08-07T18:56:28Z (GMT). No. of bitstreams: 1 000386523-Texto+Completo-0.pdf: 567715 bytes, checksum: 2c0540759973b6c59e9e7b0336ea53f8 (MD5) Previous issue date: 2006
Introduction : Brazil is facing an intense process of aging among its population, and chronic-degenerative diseases, including cancer, are predominant in this population. Except the skin cancer non-melanoma, breast cancer is the first kind of cancer among women in Brazil, with more incidence in women, age 40-69. During chemotherapy treatment, we can observe alteration in alimentary habit and nutritional profile of patients. The identification of the conception of aging in old women make it possible to know their ideas, expectations and anxieties related to the process of aging. Objective: Evaluate the evolution of alimentation in old women, with diagnose of breast cancer and under chemotherapy treatment, and describe anthropometric alteration, socio-demographic characteristics, data related to the breast cancer treatment and analyze the conception of aging. Material and Methods: We used a qualitative/quantitative, observational, descriptive and exploratory methodology. The studied population was composed by 14 old women, who were under chemotherapy treatment in Center of Oncology Clinical and Institute of Oncology Erechim, age 60 or more, and who did not have the nutritional support of a nutritionist. Data were collected in structured interview and alimentary registration. Qualitative analysis was done by the analysis of contents of Bardin (2004) and, in the quantitative analysis; the categorical variables were treated according to descriptive statistics, with tubular form and analysis of variance. Results and Conclusion: Results show that patients present side effects, alimentary aversion and alteration in the quantity of energy and macronutrients ingested in the beginning and at the end of treatment. There was no meaningful difference between these alimentary ingestions. We verified increasing of weight during treatment, but there was no meaningful difference when we compared the data referring to the weight in the beginning and the end of treatment, and when we compared body mass indices in the beginning and at the end of treatment as well. About alimentary habits, we identified the categories: orientation, knowledge, adhesion, motivation and aging; in the conception of biological, psychological, social, productive and spiritual aging. With these results, we conclude that quantitative alterations in alimentary habit were not meaningful, and one of the limitations for this analysis could be the size of sample. However, using qualitative analysis we observed that patients consider orientation and nutritional support important and accept the natural process of aging.
Introdução: O Brasil esta vivenciando um intenso processo de envelhecimento populacional, e as doenças crônico-degenerativas, incluindo o câncer estão predominando na população. Com exceção do câncer de pele não melanoma, no Brasil o câncer de mama é o primeiro entre as mulheres, apresentando maior incidência na faixa etária entre 40 e 69 anos de idade. Durante o tratamento quimioterápico podem ocorrer alterações no comportamento alimentar e no perfil nutricional das pacientes. A identificação da concepção de envelhecimento das mulheres idosas nos permite conhecer suas idéias, expectativas e ansiedades relacionadas ao processo de envelhecimento. Objetivo: Avaliar a evolução da alimentação em mulheres idosas, com diagnóstico de câncer de mama em tratamento quimioterápico, bem como descrever alterações antropométricas, características sociodemográficas, dados referentes ao tratamento do câncer de mama, e analisar a concepção de envelhecimento. Material e Métodos: A metodologia utilizada foi de natureza qualitativa/quantitativa observacional, descritiva e exploratória. A população estudada foi composta por 14 idosas que realizaram tratamento quimioterápico no Centro de Oncologia Clínica e Instituto de Oncologia Erechim, com idade igual ou superior a 60 anos e que não realizaram acompanhamento nutricional com nutricionista. Os dados foram coletados através de entrevista estruturada e do registro alimentar. A análise qualitativa foi realizada através de análise de conteúdo segundo Bardin (2004), e na quantitativa as variáveis categóricas foram tratadas com base na estatística descritiva, sob a forma tabular, e análise de variância. Resultados e Conclusão: Os resultados mostram que as pacientes apresentaram efeitos colaterais, aversões alimentares e alterações nas quantidades ingeridas de energia e macronutrientes no início e final do tratamento.Não houve diferença significativa entre estas ingestões alimentares. Constatou-se aumento de peso durante o tratamento, mas não foi encontrada diferença significativa ao comparar os dados referentes ao peso no início e final do tratamento, assim como ao comparar o índice de massa corporal no início e final do tratamento. Ainda sobre o comportamento alimentar foram identificadas as categorias orientação, conhecimento, adesão, motivação e envelhecimento; na concepção do envelhecimento biológica, psicológica, social, produtiva e espiritual. Através destes resultados, conclui-se que as alterações quantitativas no comportamento alimentar não foram significativas, uma das limitações para estas análises pode ter sido o tamanho da amostra. Entretanto, através da análise qualitativa observou-se que as pacientes consideram importante a orientação e o acompanhamento nutricional e aceitam o processo natural do envelhecimento.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Ferreira, Patrícia Moraes [UNESP]. "Padrões alimentares e a associação com a obesidade em idosos cadastrados na rede básica de saúde de Botucatu, São Paulo." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2012. http://hdl.handle.net/11449/98398.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:29:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2012-02-27Bitstream added on 2014-06-13T20:38:52Z : No. of bitstreams: 1 ferreira_pm_me_botfm.pdf: 534209 bytes, checksum: 0aef79dbc04329a4cc4a6ef130d8ba3b (MD5)
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Identificar padrões alimentares e sua relação com a obesidade geral e central em indivíduos com sessenta anos ou mais, cadastrados nas unidades básicas de saúde e estratégias de saúde da família do município de Botucatu-SP. Estudo transversal, com amostra representativa de idosos (n=355), selecionados por amostragem estratificada entre as unidades da rede básica de saúde. Os dados foram coletados de março a junho de 2011, através da aplicação de um questionário de freqüência alimentar (QFA) validado, questionário socioeconômico e avaliação antropométrica. As informações do QFA foram utilizadas para identificação de Padrões Alimentares, através de técnica de análise de componentes principais. Foram feitas análises descritivas; e obtidos os escores de consumo individuais, que foram divididos em tercis, caracterizando a adesão baixa, moderada e alta dos indivíduos para cada padrão. Em seguida foram feitas análises bivariadas e regressão logística múltipla entre os desfechos “obesidade geral” e “obesidade central” e os tercis dos padrões alimentares, e as variáveis sociodemográficas e de estilo de vida. Utilizaram-se os programas SPSS e SAS e p <0,05 para os testes. Seis padrões foram derivados e explicam 25,89% da variabilidade dos 66 itens originais. Os seis padrões identificados foram: 1-Saudável, 2-Lanches e refeição de final de semana, 3-Frutas, 4-Light e integral, 5-Dieta branda e 6-Tradicional. A alta adesão ao Padrão 1- Saudável diminui em 63,3% a chance de ter obesidade geral. Observou-se também que viver com companheiro aumenta em 2,18 vezes a chance de ter obesidade; e que quanto maior a idade, menores as chances de obesidade. Em relação à obesidade central, indivíduos que aderem moderadamente ao Padrão 1- Saudável...
To identify dietary patterns and evaluate the association between these patterns and general and central obesity in individuals aged sixty and over, registered in the basic health and family health strategies in the city of Botucatu, São Paulo. This is a cross-sectional study with a representative sample of older individuals (355) selected by stratified sampling in the units comprising the primary health care network. Data were collected from March to June 2011 through the application of a food frequency questionnaire (FFQ) validated, socioeconomic questionnaire and anthropometric evaluation. The FFQ information was used to identify dietary patterns through the analysis of main components. Descriptive analysis were made and the individual consumption scores were obtained, which were divided into tertiles, characterizing the low, moderate and high adherence from individuals for each pattern. Then were made bivariate analysis and multiple logistic regression between the outcomes “overall obesity” and “central obesity” and the tertiles of dietary patterns and sociodemographic and lifestyle variables. Softwares SPSS and SAS, and p-value for the tests were used. Six patterns were derived and accounted for 25,89% of the total variance from the 66 original items. The six dietary patterns were identified: 1-Healthy, 2-Snacks and weekend meals, 3-Fruit, 4-Light and whole-food, 5-Mild diet and 6-Traditional. Individuals with high adherence to the pattern 1-Health reduce their chances of having general obesity by 63,3%. It was also observed that living with a partner increases one’s chance of being obese by 2.18-fold, and that the older one’s age, the smaller his/her chance of being obese. In relation to central obesity, individuals with moderate adherence to the pattern 1-Health reduce their chances of having central... (Complete abstract click electronic access below)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Ferreira, Patrícia Moraes. "Padrões alimentares e a associação com a obesidade em idosos cadastrados na rede básica de saúde de Botucatu, São Paulo /." Botucatu : [s.n.], 2012. http://hdl.handle.net/11449/98398.

Full text
Abstract:
Orientador: José Eduardo Corrente
Coorientador: Silvia Justina Papini
Banca: Maria Antonieta de Barros Leite Carvalhaes
Banca: Dirce Maria Lobo Marchioni
Resumo: Identificar padrões alimentares e sua relação com a obesidade geral e central em indivíduos com sessenta anos ou mais, cadastrados nas unidades básicas de saúde e estratégias de saúde da família do município de Botucatu-SP. Estudo transversal, com amostra representativa de idosos (n=355), selecionados por amostragem estratificada entre as unidades da rede básica de saúde. Os dados foram coletados de março a junho de 2011, através da aplicação de um questionário de freqüência alimentar (QFA) validado, questionário socioeconômico e avaliação antropométrica. As informações do QFA foram utilizadas para identificação de Padrões Alimentares, através de técnica de análise de componentes principais. Foram feitas análises descritivas; e obtidos os escores de consumo individuais, que foram divididos em tercis, caracterizando a adesão baixa, moderada e alta dos indivíduos para cada padrão. Em seguida foram feitas análises bivariadas e regressão logística múltipla entre os desfechos "obesidade geral" e "obesidade central" e os tercis dos padrões alimentares, e as variáveis sociodemográficas e de estilo de vida. Utilizaram-se os programas SPSS e SAS e p <0,05 para os testes. Seis padrões foram derivados e explicam 25,89% da variabilidade dos 66 itens originais. Os seis padrões identificados foram: 1-Saudável, 2-Lanches e refeição de final de semana, 3-Frutas, 4-Light e integral, 5-Dieta branda e 6-Tradicional. A alta adesão ao Padrão 1- Saudável diminui em 63,3% a chance de ter obesidade geral. Observou-se também que viver com companheiro aumenta em 2,18 vezes a chance de ter obesidade; e que quanto maior a idade, menores as chances de obesidade. Em relação à obesidade central, indivíduos que aderem moderadamente ao Padrão 1- Saudável... (Resumo completo, clicar acesso eletrônico abaixo)
Abstract: To identify dietary patterns and evaluate the association between these patterns and general and central obesity in individuals aged sixty and over, registered in the basic health and family health strategies in the city of Botucatu, São Paulo. This is a cross-sectional study with a representative sample of older individuals (355) selected by stratified sampling in the units comprising the primary health care network. Data were collected from March to June 2011 through the application of a food frequency questionnaire (FFQ) validated, socioeconomic questionnaire and anthropometric evaluation. The FFQ information was used to identify dietary patterns through the analysis of main components. Descriptive analysis were made and the individual consumption scores were obtained, which were divided into tertiles, characterizing the low, moderate and high adherence from individuals for each pattern. Then were made bivariate analysis and multiple logistic regression between the outcomes "overall obesity" and "central obesity" and the tertiles of dietary patterns and sociodemographic and lifestyle variables. Softwares SPSS and SAS, and p-value for the tests were used. Six patterns were derived and accounted for 25,89% of the total variance from the 66 original items. The six dietary patterns were identified: 1-Healthy, 2-Snacks and weekend meals, 3-Fruit, 4-Light and whole-food, 5-Mild diet and 6-Traditional. Individuals with high adherence to the pattern 1-Health reduce their chances of having general obesity by 63,3%. It was also observed that living with a partner increases one's chance of being obese by 2.18-fold, and that the older one's age, the smaller his/her chance of being obese. In relation to central obesity, individuals with moderate adherence to the pattern 1-Health reduce their chances of having central... (Complete abstract click electronic access below)
Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Lima, Maria Noêmia Martins de. "Déficits de memória induzidos pelo tratamento neonatal com ferro e pelo envelhecimento: estratégias de neuroproteção." Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2007. http://hdl.handle.net/10923/3590.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2013-08-07T18:56:34Z (GMT). No. of bitstreams: 1 000394147-Texto+Completo-0.pdf: 537706 bytes, checksum: a795ee035c27f844abd582fecd58d995 (MD5) Previous issue date: 2007
Excess of iron in the brain has been implicated in the pathogenesis of several human neurodegenerative diseases, for example Alzheimer’s and Parkinson’s diseases. It has been shown that the neonatal period is critical for the establishment of normal iron content in the adult brain and it is also known that aging alters the cerebral distribution of this metal. We have previously described that neonatal administration of iron severely impairs recognition memory in adult rats. In addition, we also described that old rats present recognition memory deficits. The aim of the present study was to determine if iron- and aging-induced recognition memory deficits could be reverted by three different pharmacological strategies. In Experiment I, male rats received vehicle (5% sorbitol in water) or iron (10. 0 mg/kg orally) at postnatal days 12 to 14. When they reached the age of 3 months both groups were divided in three experimental groups receiving 6 injections of saline or desferroxamine (DFO, an iron chelator agent) (30. 0 or 300. 0 mg/kg ip). The animals were submitted to a novel object recognition task (NOR) 24 h after the last injection. Iron-treated rats showed long-term recognition memory impairment. Iron-treated rats, that received DFO (300. 0 mg/Kg), showed long-term recognition memory indexes similar to those seen in vehicle group. In Experiment II, male Wistar rats (23 months old) received 6 injections of saline or DFO (300. 0 mg/kg ip). The animals were submitted to NOR 24 h after the last injection. DFO-treated rats showed normal recognition memory while the saline group showed long-term recognition memory deficits. It was also demonstrated that DFO reduced the oxidative damage to proteins in cortex and hippocampus. In Experiment III, rats were submitted to the same neonatal treatment with iron performed in Experiment I. When they reached adulthood both groups were divided in three experimental groups receiving vehicle (1% DMSO in saline solution) or SKF 38393 [a dopamine D1 receptor agonist] (5. 0 mg/kg ip) or GBR 12935 [a dopamine reuptake inhibitor] (5. 0 or 10. 0 mg/Kg ip) immediately after NOR training. Iron-treated rats that received SKF 38393 and GBR 12935 (10. 0 mg/Kg) showed normal recognition memory. In Experiment IV, rats were submitted to the same neonatal treatment with iron performed in Experiments I and III. When they reached adulthood both groups were divided in four experimental groups receiving vehicle or rolipram, a phosphodiestase inhibitor, (0. 01, 0. 03 or 0. 1 mg/kg ip) immediately after NOR training. Iron-treated rats, that received rolipram (0. 03 and 0. 1mg/Kg), showed normal recognition memory. In Experiment V, male rats (24 months old) received vehicle or rolipram (0. 1 mg/kg ip) immediately after NOR training. Rolipram-treated rats showed normal recognition memory while the vehicle group presented recognition memory deficits. Taken together, the results show that the iron chelation therapy and the cAMP pathway stimulation were able to revert the iron- and aging-induced recognition memory deficits.
O excesso de ferro no encéfalo tem sido relacionado com a patogênese de diversas doenças neurodegenerativas, por exemplo, as doenças de Alzheimer e de Parkinson. Tem sido demonstrado que o período neonatal é crítico para o estabelecimento do conteúdo normal de ferro no cérebro adulto e também se sabe que o envelhecimento altera a distribuição cerebral deste metal. Nós descrevemos anteriormente que a administração de ferro no período neonatal prejudica severamente a memória de reconhecimento em ratos adultos e que o envelhecimento também induz prejuízos significativos na memória de reconhecimento. O objetivo deste estudo foi determinar se os déficits de memória induzidos pelo tratamento neonatal com ferro e pelo envelhecimento poderiam ser revertidos através de três diferentes estratégias farmacológicas. No Experimento I, ratos machos receberam veículo (5% de sorbitol em água destilada) ou ferro (10,0 mg/kg via oral) do 12° ao 14° dia pós-natal. Ao ati ngirem a idade adulta, os grupos foram divididos em três outros grupos experimentais que receberam 6 injeções de salina ou desferroxamina (DFO, um quelante de ferro). Os animais foram submetidos à tarefa de reconhecimento do objeto novo (RON) 24 h após a última injeção. Os resultados indicaram que o tratamento com DFO na idade adulta foi capaz de reverter o prejuízo de memória de reconhecimento induzido pelo tratamento neonatal com ferro. No Experimento II, ratos machos (23 meses de idade) receberam 6 injeções de salina ou DFO (300,0 mg/Kg ip). Os animais foram submetidos ao RON 24 h após a última injeção. Os ratos tratados com DFO apresentaram índices de reconhecimento normais, enquanto que os ratos do grupo salina apresentaram déficits de memória de reconhecimento. Também foi demonstrado que o DFO reduziu os danos oxidativos a proteínas no córtex e no hipocampo desses animais. No Experimento III, os ratos foram submetidos ao mesmo tratamento neonatal com ferro realizado no Experimento I. Ao atingirem a idade adulta, os grupos foram divididos em 3 outros grupos experimentais que receberam veículo (1% de DMSO em salina) ou SKF 38393 [um agonista de receptores dopaminérgicos do tipo D1] (5,0 mg/Kg ip) ou GBR 12935 [um inibidor da recaptação de dopamina] (5,0 ou 10,0 mg/Kg ip) imediatamente após o treino do RON. Tanto a administração de SKF 38393 quanto de GBR 12935 foi capaz de reverter o prejuízo de memória induzido pelo tratamento neonatal com ferro. No Experimento IV, os ratos foram submetidos ao tratamento neonatal com ferro como descrito nos Experimentos I e III. Ao atingirem a idade adulta, os grupos foram divididos em quatro outros grupos experimentais que receberam veículo ou rolipram [um inibidor da fosfodiesterase] (0,01; 0,03 ou 0,1 mg/kg ip) imediatamente após o treino do RON. Os ratos tratados com ferro, que receberam rolipram (0,03 e 0,1 mg/Kg), apresentaram memória de reconhecimento normal. No Experimento V, ratos machos (24 meses de idade) receberam veículo ou rolipram (0,1 mg/kg ip) imediatamente após o treino do RON. O tratamento com rolipram reverteu o prejuízo de memória de reconhecimento induzido pelo envelhecimento. Os resultados, em conjunto, mostram que a terapia com quelante de ferro e o aumento dos níveis do AMPc foram capazes de reverter os déficits de memória de reconhecimento induzidos pelo tratamento neonatal com ferro e pelo envelhecimento.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

GUEDES, Helisamara Mota. "Diagnósticos de Enfermagem identificados na admissão hospitalar de idosos, para tratamento de doenças crônicas não transmissíveis." Universidade Federal de Goiás, 2007. http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/727.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-07-29T15:04:38Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao helisamara.pdf: 791888 bytes, checksum: 0779c824e705041bd1882936aac5d462 (MD5) Previous issue date: 2007-12-20
In accordance with the necessity of rethinking the nurse performance towards to the health program of elderly people, it appears the necessity of knowing these people human answers at the moment of the hospital admission. The nursing diagnostic knowledge will allow the assistance planning to these aged ones, and also, to prepare the nursing team to attend these answers. Objectives: to analyze these population characteristics such as: age, sex, occupation, education, civil state, religion, monthly income, number of children, origin, number of chronic illnesses, ways of admissions to the hospital and previous internments, according to their gender; to identify in accordance to the Taxonomy of NANDA (2006) Nursing Diagnostic among the interned ones for clinical treatment; to describe the related factors of risk and defining characteristics of the identified diagnostic of nursing in this population. Methodology: it is related to a descriptive study, quantitative boarding, in 28 aged ones admitted during the first 24 hours in the medical clinic, situated in a center-west region Hospital School. The data collection occurred between August to October, 2007, by means of an instrument usage, half-structuralized for the elderly people evaluation. For the identification of the nursing diagnostic, the process of clinical reasoning in accordance with Risner (1995) was used. Results: People admitted into the medical clinic had presented as characteristic to be predominantly men, aged group in between 60 to 69, Catholics, low education, monthly income of one to three minimum wages, carrying two or more illnesses, 85.7% with previous internments and 57.1% admitted by the Ready Aid. Among these numbers, 58 different nursing diagnosis had been identified, variation of 8 to 18 diagnostic, average of 12.36, shunting line standard of 2.94 and medium of 12. The domain Activity/Rest, Elimination and Exchange and Perception/Cognition, had presented greater prevalence of nursing diagnosis. The domain Life Principles and Growth/Development had not presented nursing diagnosis. The domain Security/Protection and Confrontation/Toleration to the Stress had presented a low prevalence if compared to the other domains. The diagnostics which have had bigger frequency of 50% were: harmed dentition (100%), risk for infection (100%), deficit knowledge (82.1%), disposal for improved self-concept (82.1%), disposal for improved familiar processes (72.5%), disposal for increased individual confrontation (60.6%) and risk for falls (57.1%). The diagnostics which have had less frequency of 3.5% were: fluid volume excess, altered nutrition: less than body requirements, constipation, risk for constipation, feeding self care deficit, rambling, disposal increased for knowledge concerning the illness, impaired memory, impaired verbal communication, risk of impotence feeling, situational low self esteem, body image disturbance, hyperthermia and social isolation. The most prevalent related factors to these nursing diagnostic prospects were weakness/fatigue, metabolic alterations, chronic illness, harmed cognition, disequilibrium between offer and demand of oxygen, the risk factors were the medicine usage, energy decrease/fatigue, presence of circulatory/respiratory problems. Conclusion: The present study had provided the knowledge of which are the elderly care necessities and also to supply subsidies so that the related hospital nursing team can base the assistance, planning an holistic and resolutive care, as well as making possible the adequacy of the human resources and material to attend the demand
Diante da necessidade de se repensar a atuação do enfermeiro na saúde do idoso, surge a necessidade de se conhecer as respostas humanas de idosos, no momento da admissão hospitalar. O conhecimento dos diagnósticos de enfermagem permitirá planejar a assistência a esses idosos, além de preparar a equipe de enfermagem para atender a essas respostas. Objetivos: analisar as características da população de idosos quanto a: idade, ocupação, escolaridade, estado civil, religião, renda mensal, número de filhos, procedência, número de doenças crônicas, forma de entrada no hospital e internações anteriores, de acordo com o sexo; identificar os Diagnósticos de Enfermagem de acordo com a Taxonomia II da NANDA (2006) em idosos internados para tratamento clínico; descrever os fatores relacionados, de risco e características definidoras dos diagnósticos de enfermagem identificados nessa população. Metodologia: trata-se de um estudo descritivo, de abordagem quantitativa, em 28 idosos admitidos nas primeiras 24 horas, na clínica médica, em um Hospital Escola da Região Centro-Oeste. A coleta de dados ocorreu entre abril a outubro de 2007, mediante a utilização de um instrumento estruturado para avaliação do idoso. Para a identificação dos diagnósticos de enfermagem foi utilizado o processo de raciocínio clínico de acordo com Risner (1995). Resultados: os idosos admitidos na clínica médica apresentaram como características serem predominantemente homens, na faixa etária de 60 a 69 anos, católicos, com baixa escolaridade, renda mensal de um a três salários mínimos, portadores de duas ou mais doenças, internações anteriores e foram admitidos vindo do Pronto Socorro. Foram identificados 58 diferentes diagnósticos de enfermagem, com variação de OITO a 18 diagnósticos por idosos, com média de 12,36, desvio padrão de 2,94 e mediana de 12. Os domínios Atividade/Repouso, Eliminação e Troca e Percepção/Cognição apresentaram maior prevalência de diagnóstico de enfermagem. Os domínios Princípios da Vida e Crescimento/Desenvolvimento não apresentaram diagnóstico de enfermagem. O domínio Segurança/Proteção e Enfrentamento/Tolerância ao Estresse apresentaram uma baixa prevalência se comparado aos outros domínios. Os diagnósticos que obtiveram freqüência maior ou igual a 50% foram: dentição prejudicada (100%), risco de infecção (100,0%), conhecimento deficiente (82,1%), disposição para autoconceito melhorado (82,1%), disposição para processos familiares melhorados (72,5%), disposição para enfrentamento individual aumentado (60,6%) e risco de quedas (57,1%). Os diagnósticos que tiveram uma freqüência igual a 3,5% foram: volume excessivo de líquidos, nutrição desequilibrada: menos do que as necessidades corporais, constipação, risco de constipação, déficit no autocuidado para alimentação, perambulação, disposição para conhecimento aumentado sobre a doença, memória prejudicada, comunicação verbal prejudicada, risco de sentimento de impotência, baixa auto-estima situacional, distúrbio da imagem corporal, hipertemia e isolamento social. Os fatores relacionados mais prevalentes para esse panorama de diagnóstico de enfermagem foram fraqueza/cansaço, alterações metabólicas, doença crônica, fadiga, cognição prejudicada, desequilíbrio entre a oferta e demanda de oxigênio. Os fatores de risco foram: o uso de medicamentos, energia diminuída/fadiga, presença de problemas circulatório/respiratório. Conclusão: O presente estudo proporcionou conhecer quais as necessidades de cuidados dos idosos admitidos e fornecer subsídios para que a equipe de enfermagem do referido hospital possa fundamentar a assistência planejando um cuidado holístico e resolutivo, além de possibilitar a adequação dos recursos humanos e materiais para atender essa demanda
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Barcos, Iara Pinheiro. "Análise da prevalência e de fatores de risco para as hepatites virais crônicas B e C em idosos residentes no município de Botucatu-SP /." Botucatu, 2013. http://hdl.handle.net/11449/108650.

Full text
Abstract:
Orientador: Giovanni Faria Silva
Banca: Cássio Vieira de Oliveira
Banca: Neiva Sellan Lopes Gonçales
Resumo: A Organização Mundial de Saúde (OMS) define como idoso todo indivíduo com mais de 60 anos de idade. Atualmente no Brasil os idosos são aproximadamente 15 milhões de pessoas e apesar de viverem mais, apresentam maiores condições crônicas devido ao declínio da maioria das funções orgânicas, inclusive do sistema imunológico, aumentando a susceptibilidade e a maior incidência de doenças infecciosas. As hepatites virais tem distribuição mundial e são doenças infecciosas que apresentam características epidemiológicas, clínicas e laboratoriais distintas. Há uma estimativa de que 350 milhões de pessoas sejam portadores crônicos do vírus da hepatite B (VHB) ao redor do mundo e, embora menos prevalente que a hepatite B, o vírus da hepatite C (VHC) é a causa mais comum de hepatite crônica com cerca de 180 milhões de indivíduos infectados. Embora os conhecimentos a respeito da patogênese, curso e tratamento das hepatites virais crônicas tenham avançado nos últimos anos, há ainda pouco conhecimento sobre seu curso e tratamento na população idosa, especialmente no Brasil, justificando a relevância deste estudo, cujo objetivo geral é avaliar a prevalência de hepatites virais crônicas B e C na população idosa residente no município de Botucatu-SP. Foi realizado com 1029 idosos cadastrados na UNIMED, nas Unidades Básicas de Saúde, Unidades de Saúde da Família, participantes de Centros de Convivência de Terceira Idade e residentes em instituições de longa permanência. Os voluntários, após assinarem o Termo de Consentimento Livre e Esclarecido (TCLE), foram submetidas a testes sorológicos para detecção do Anti-HBs, AgHbs e Anti HBc IgG, onde foram coletados 5ml de sangue através de punção venosa com seringa e agulha descartáveis. Para detecção do anti-VHC foram realizados testes sorológicos digitais (HCV Rapid Test Bioeasy®). A mediana de idade encontrada foi de 71 anos (65:78). A prevalência de ...
Abstract: The World Health Organization (WHO) defines as elderly any person aged over 60 years old. Currently in Brazil the elderly are approximately 15 million people and although they live longer have more chronic conditions due to decline in most physiological functions, including immune system, increasing susceptibility and a higher incidence of infectious diseases. Viral hepatitis has a worldwide distribution and are infectious diseases that present epidemiological, clinical and laboratory differences. It is estimated that 350 million people are chronic carriers of hepatitis B virus (HBV) worldwide and, although less prevalent than hepatitis B, hepatitis C virus (HCV) is the most common cause of chronic hepatitis with about 180 million infected individuals. While the knowledge about the pathogenesis, course and treatment of chronic viral hepatitis have advanced in recent years, there is still little knowledge about their course and treatment in the elderly population, especially in Brazil, justifying the relevance of this study, whose general objective is to evaluate the prevalence of chronic viral hepatitis B and C in the elderly population living in Botucatu-SP. Was held with 1029 elderly enrolled in Basic Health Units, the Family Health Units, participants of Social Centers for Seniors and residents of long-term institutions. The volunteers, after having signed an informed consent (IC), were submitted for serological tests for the detection of anti-HBs, HBsAg and Anti HBc IgG, where 5 ml of blood were collected by venipuncture with syringe and disposable needle. For detection of anti-HCV digital serological tests were done (HCV Rapid Test Bioeasy®). Mean age was 72.01 years (± 8.19 years). The prevalence of HBsAg positive with elderly was 0,58% and of these, all showed results for HBeAg negative characterizing inactive chronic disease. For the Anti-HCV, prevalence was 1,94%, data in agreement with ...
Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Book chapters on the topic "Idosos - Doenças - Tratamento"

1

SILVA, GABRIELLA MEDEIROS. "O USO DE JOGOS ELETRÔNICOS EM INTERVENÇÕES COM IDOSOS." In Envelhecimento baseado em evidências: Tendências e Inovações. Realize, 2020. http://dx.doi.org/10.46943/vii.cieh.2020.01.031.

Full text
Abstract:
INTERVENÇÕES NÃO FARMACOLÓGICAS VÊM SENDO PROPOSTAS PARA O TRATAMENTO DE PATOLOGIAS QUE POSSAM ACOMETER IDOSOS. NESSE CENÁRIO, ESTUDOS TAMBÉM TEM SE PROPOSTO A UTILIZAR JOGOS ELETRÔNICOS EM INTERVENÇÕES COM IDOSOS, POIS SE CONFIGURAM COMO ALTERNATIVAS ATRAENTES, DIVERTIDAS E PODEM AUMENTAR O ENGAJAMENTO NO TRATAMENTO. DESSA MANEIRA, O OBJETIVO DO PRESENTE ESTUDO FOI APRESENTAR UM PANORAMA GERAL SOBRE O USO DE JOGOS ELETRÔNICOS EM INTERVENÇÕES TERAPÊUTICAS COM IDOSOS. PARA ISSO, ALGUNS ASPECTOS SÃO DETALHADOS, COMO MODALIDADE DE JOGO UTILIZADO, NÚMERO E DURAÇÃO DAS SESSÕES, BEM COMO A VIABILIDADE DA INTERVENÇÃO COMO FORMA DE TRATAMENTO ATRAVÉS DE UMA REVISÃO NARRATIVA. OS RESULTADOS FORAM DIVIDIDOS EM DUAS SUBSEÇÕES: ASPECTOS COGNITIVOS E ASPECTOS MOTORES. NO TOCANTE AOS ASPECTOS COGNITIVOS, NÃO HÁ CONSENSO ENTRE OS ESTUDOS QUANTO AOS PRINCIPAIS ASPECTOS MELHORADOS. ENTRETANTO, ALGUNS ESTUDOS APONTAM MELHORA NA MEMÓRIA OPERACIONAL, RECORDAÇÃO TARDIA E FUNÇÕES EXECUTIVAS TANTO DE IDOSOS SAUDÁVEIS QUANTO COM COMPROMETIMENTO COGNITIVO. JÁ EM RELAÇÃO AOS ASPECTOS MOTORES, OS ESTUDOS TÊM SE DEBRUÇADO A MELHORAR A FUNCIONALIDADE DE PACIENTES PÓS ACIDENTE VASCULAR ENCEFÁLICO E O EQUILÍBRIO DE IDOSOS SAUDÁVEIS, PREVENINDO QUEDAS. ALÉM DISSO, OS JOGOS ELETRÔNICOS TAMBÉM PODEM AUXILIAR NO TRATAMENTO DE DOENÇAS RELACIONADAS À IDADE, INDUZINDO RESPOSTAS CARDÍACAS SEMELHANTES ÀS DE EXERCÍCIOS FÍSICOS E PROPORCIONANDO MELHORA SIGNIFICATIVA NO CONTROLE GLICOMETABÓLICO. PORTANTO, OS JOGOS ELETRÔNICOS VÊM DEMONSTRANDO SER UMA ALTERNATIVA VIÁVEL DE TRATAMENTO TANTO EM PATOLOGIAS QUANTO NA INTERVENÇÃO PRECOCE DO DECLÍNIO COGNITIVO, PROBLEMAS MOTORES E DE DOENÇAS RELACIONADAS À IDADE.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

LANDIM, ELANE CRISTINA SILVA, BRUNO WESLEY RAMALHO CIRILO FERREIRA, CIBERIO LANDIM MACEDO, and ANAÍS BEZERRA DE GUSMÃO. "CRITÉRIOS DE ESCOLHA NA FARMACOTERAPIA DA DEPRESSÃO NO PACIENTE IDOSO EM TEMPOS DE COVID-19." In Envelhecimento baseado em evidências: Tendências e Inovações. Realize, 2020. http://dx.doi.org/10.46943/vii.cieh.2020.01.025.

Full text
Abstract:
DEPRESSÃO É UM TRANSTORNO MENTAL GRAVE QUE COMPROMETE A QUALIDADE DE VIDA DESSAS PESSOAS. O ISOLAMENTO SOCIAL DECORRENTE DA PANDEMIA RELACIONADA A COVID-19, CONTRIBUIU COM O AUMENTO DOS CASOS DE DEPRESSÃO NO MUNDO. O PROBLEMA É MAIS ACENTUADA NOS IDOSOS, POIS MUITOS DESSES PACIENTES APRESENTAM OUTRAS DOENÇAS ASSOCIADAS. A ESCOLHA DO ESQUEMA TERAPÊUTICO MAIS ADEQUADO PARA ESSES PACIENTES DEVE SER INDIVIDUALIZADA, UMA VEZ QUE MUITOS DESSES PACIENTES FAZEM USO DE OUTROS MEDICAMENTOS. O OBJETIVO DESSE ESTUDO FOI AVALIAR A FARMACOTERAPIA ATUAL DISPONÍVEL PARA O TRATAMENTO DA DEPRESSÃO NO IDOSO, APRESENTANDO AS CLASSES TERAPÊUTICAS, VANTAGENS E DESVANTAGENS, BEM COMO NOVAS ALTERNATIVAS TERAPÊUTICAS. PARA TANTO, FOI UTILIZADO OS INDEXADORES DE ARTIGOS SCIELO, PUBMED E SCIENCEDIRECT. AS CLASSES TERAPÊUTICAS CLÁSSICAS DOS INIBIDORES DA ENZIMA MONOAMINA OXIDASE (I-MAO) E DOS ANTIDEPRESSIVOS TRICÍCLICOS (ADT) COMPREENDEM OPÇÕES DE SEGUNDA LINHA PARA OS IDOSOS, EM VIRTUDE DE DESENCADEAREM VÁRIOS EFEITOS INDESEJÁVEIS E INTERAÇÕES MEDICAMENTOSAS QUE PODEM SER GRAVES, SOBRETUDO PARA O IDOSO. AS CLASSES DE MEDICAMENTOS: INIBIDORES SELETIVOS DE RECAPTAÇÃO DE SEROTONINA (ISRS), INIBIDORES DE RECAPTAÇÃO DE SEROTONINA E NORADRENALINA (IRSN), INIBIDOR DE NORADRENALINA E DOPAMINA (BUPROPIONA), A AGOMELATINA E OS AGENTES MULTIMODAIS (VORTIOXETINA), CONTROLAM BEM AS MANIFESTAÇÕES DA DEPRESSÃO NORMALMENTE CAUSAM MENOS EFEITOS INDESEJÁVEIS, COMPREENDENDO AS OPÇÕES MAIS ADEQUADAS E SEGURAS A SEREM UTILIZADAS NO TRATAMENTO DA DEPRESSÃO NO PACIENTE IDOSO. A AVALIAÇÃO DA RELAÇÃO EFICÁCIA E SEGURANÇA É FUNDAMENTAL NA ESCOLHA DO ESQUEMA TERAPÊUTICO MAIS ADEQUADO PARA SER UTILIZADO NO TRATAMENTO DOS PACIENTES IDOSOS COM DEPRESSÃO.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

SILVA, DAYENNE JENEFFER SOUZA DA, MÍRIAN CELLY MEDEIROS MIRANDA DAVID, and CARLUCIA ITHAMAR FERNANDES FRANCO. "SINTOMAS DEPRESSIVOS EM IDOSOS E SUA INFLUÊNCIA NO TRATAMENTO FISIOTERAPÊUTICO." In Envelhecimento baseado em evidências: Tendências e Inovações. Realize, 2020. http://dx.doi.org/10.46943/vii.cieh.2020.01.022.

Full text
Abstract:
ENVELHECIMENTO É UM PROCESSO QUE ENVOLVE DIVERSAS ALTERAÇÕES ANATÔMICAS E FUNCIONAIS NO ORGANISMO QUE RESULTAM NA DIMINUIÇÃO DA FUNCIONALIDADE E DA QUALIDADE DE VIDA DOS IDOSOS. A ATENÇÃO AOS SINTOMAS DEPRESSIVOS PELOS PROFISSIONAIS DA FISIOTERAPIA NO CUIDADO A ESSA POPULAÇÃO É DE FUNDAMENTAL IMPORTÂNCIA UMA VEZ QUE INTERFERE NO BEM-ESTAR BIOPSICOSSOCIAL. ESSA PESQUISA TEVE COMO OBJETIVO BUSCAR NA LITERATURA QUAIS SÃO OS SINTOMAS DEPRESSIVOS ENCONTRADOS EM IDOSOS E RELACIONÁ-LOS A SUA INFLUÊNCIA NO ATENDIMENTO FISIOTERAPÊUTICO. O ESTUDO TRATA-SE DE UMA REVISÃO NARRATIVA, NA QUAL FORAM REALIZADAS BUSCAS NAS BASES DE DADOS PUBMED, LILACS, COCHRANE E MEDLINE DURANTE O PERÍODO ENTRE ABRIL E MAIO DE 2019. FORAM INCLUÍDOS ARTIGOS QUE APRESENTARAM AMOSTRA DE IDOSOS COM IDADE IGUAL OU SUPERIOR A 60 ANOS E EXCLUÍDOS OS ESTUDOS DE REVISÃO; ARTIGOS QUE NÃO ABORDAGEM O TEMA, ESTIVESSEM REPETIDOS; RESUMOS OU ANAIS DE CONGRESSOS. A BUSCA RESULTOU NO TOTAL DE 336 ARTIGOS, DESTES, FORAM SELECIONADOS 20 ARTIGOS. OS ESTUDOS ENCONTRADOS MOSTRARAM A RELAÇÃO ENTRE OS ASPECTOS SOCIAIS, O AMBIENTE E AS MINORIAS COMO DETERMINANTE NA SAÚDE DO IDOSO, BEM COMO A INFLUÊNCIA DOS SINTOMAS DEPRESSIVOS NA SOMATIZAÇÃO DA DOR, O AGRAVAMENTO DO RISCO DE QUEDAS, O SURGIMENTO DE DOENÇAS CRÔNICAS E NO TRATAMENTO FISIOTERAPÊUTICO. SUGERE-SE QUE HÁ NECESSIDADE DO FISIOTERAPEUTA DE ENTENDER QUE O PACIENTE DEVE SER VISTO NO ÂMBITO BIOPSICOSSOCIAL, ASSIM COMO, ASSUMIR DE FORMA EFETIVA A COMPLEXIDADE DO COMPORTAMENTO NA SUA REABILITAÇÃO, DEVENDO COMPREENDER A IMPORTÂNCIA DO REDIRECIONAMENTO DINÂMICO EM SUA CONDUTA, PROCURANDO ATENDER AS NECESSIDADES DO IDOSO.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Toledo, Rafaela Germano, Rafael Ribeiro Hernandez Martin, Lucian Herlan da Costa Luz Fernandes, and Patrícia Guedes Garcia. "PERFIL EPIDEMIOLÓGICO DOS CASOS DE AIDS EM IDOSOS NO BRASIL DE 2007 A 2017." In Medicina: Esforço Comum da Promoção da Saúde e Prevenção e Tratamento das Doenças 5, 126–31. Atena Editora, 2021. http://dx.doi.org/10.22533/at.ed.05221020214.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Sá, Flávio César de. "Terminalidade da vida: aspectos éticos." In Medicina legal: perícias, conceitos e reflexões, 290–303. Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Ciências, 2021. http://dx.doi.org/10.20396/isbn9786587100074.cap14.

Full text
Abstract:
O avanço nas ciências biomédicas e o progresso da tecnologia incorporadas à assistência médica trouxeram mudanças que afetaram profundamente a maneira de morrer das pessoas e o papel do hospital no tratamento das doenças. Neste capítulo discutimos direitos fundamentais das pessoas idosas, conceitos importantes como: eutanásia, suicídio assistido, ortotanásia, distanásia e condutas que impactam profissionais da saúde, gerando conflitos éticos, como suspensão ou não da introdução de terapia de suporte à vida e/ou reanimação cardiopulmonar em situações de doença incurável e terminal. “Deixar morrer não é matar.”
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

LIMA, ANDREA MÁRCIA DA CUNHA, CLAUDIA BATISTA MELO, CARMEM S. L. DALLE PIAGGE, and TÚLIO PESSOA DE ARAÚJO. "DIVULGAÇÃO DO CÂNCER BUCAL EM IDOSOS NAS MÍDIAS SOCIAIS." In Envelhecimento baseado em evidências: Tendências e Inovações. Realize, 2020. http://dx.doi.org/10.46943/vii.cieh.2020.01.009.

Full text
Abstract:
O BRASIL É O TERCEIRO PAÍS DO MUNDO EM TAXA DE CÂNCER BUCAL, O QUE REPRESENTA UM PROBLEMA DE SAÚDE PÚBLICA. COM UMA ETIOLOGIA MULTIFATORIAL, ESTA DOENÇA ACOMETE MAIS HOMENS ACIMA DE 40 ANOS. A FALTA DE INFORMAÇÃO DA POPULAÇÃO SOBRE A PREVENÇÃO E DIAGNÓSTICO PRECOCE DO CÂNCER BUCAL, LEVA A DIAGNÓSTICOS TARDIOS E, CONSEQUENTEMENTE, PIORES RESULTADOS DE TRATAMENTO E PROGNÓSTICOS. O OBJETIVO DESTE TRABALHO FOI VERIFICAR POR MEIO DE UMA REVISÃO DE LITERATURA AS INFORMAÇÕES SOBRE O CÂNCER BUCAL EM IDOSOS DIVULGADAS NAS MÍDIAS SOCIAIS. A BUSCA FOI REALIZADA NOS BANCOS DE DADOS ELETRÔNICOS SCIELO, LILACS E PUBMED, UTILIZANDO AS PALAVRAS-CHAVE MÍDIAS SOCIAIS, CÂNCER BUCAL, INFORMAÇÃO, PREVENÇÃO E IDOSO, NO PERÍODO DE 2010 A 2019. FORAM SELECIONADOS 316 ARTIGOS A PARTIR DO TÍTULO E, APÓS LEITURA DOS RESUMOS, FORAM SELECIONADOS APENAS 5 ARTIGOS, QUE FORNECERAM INFORMAÇÕES PARA COMPOR OS RESULTADOS. EXISTEM MUITAS INFORMAÇÕES NAS MÍDIAS SOCIAIS DIGITAIS ACERCA DE DIFERENTES TEMAS, PORÉM ESCASSO CONTEÚDO SOBRE CÂNCER BUCAL NA POPULAÇÃO IDOSA. O CÂNCER BUCAL EM IDOSOS TEM UM PROGNÓSTICO FAVORÁVEL QUANDO DIAGNOSTICADO NAS SUAS FASES INICIAIS, NO ENTANTO TORNA-SE NECESSÁRIO O DESENVOLVIMENTO DE ESTRATÉGIAS QUE POSSAM FACILITAR O ACESSO À INFORMAÇÃO, DE MANEIRA EFICAZ E DE BOA QUALIDADE, POSSIBILITANDO O DIAGNÓSTICO PRECOCE E A PREVENÇÃO DESSA DOENÇA.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

MEDEIROS, ANA CLAUDIA TORRES DE, and MARIA CECÍLIA QUEIROGA DOS SANTOS. "CUIDADOS DE ENFERMAGEM A PACIENTE IDOSA COM PÉ DIABÉTICO INTERNADA EM UNIDADE HOSPITALAR: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA." In Envelhecimento baseado em evidências: Tendências e Inovações. Realize, 2020. http://dx.doi.org/10.46943/vii.cieh.2020.01.004.

Full text
Abstract:
AS ALTERAÇÕES MICROVASCULARES NOS PÉS DAS PESSOAS COM DM COSTUMAM SURGIR CERCA DE 10 ANOS APÓS O INÍCIO DA DOENÇA, APRESENTAM FISIOPATOLOGIA COMPLEXA E ENVOLVEM MÚLTIPLOS PROCESSOS, SENDO A HIPERGLICEMIA PROLONGADA O ELO ENTRE OS TRÊS PILARES RESPONSÁVEIS PELA FORMAÇÃO DA ÚLCERA NO PÉ: NEUROPATIA, ISQUEMIA E INFECÇÃO. SENDO ASSIM, O PRESENTE ESTUDO POSSUI COMO OBJETIVO RELATAR OS CUIDADOS DE ENFERMAGEM NA ASSISTÊNCIA A PACIENTE IDOSA COM MÚLTIPLAS MORBIDADES, EM DESTAQUE PARA OS CUIDADOS COM A FERIDA DO PÉ DIABÉTICO, A PARTIR DA EXPERIÊNCIA NA DISCIPLINA PRÁTICA DE SAÚDE DO IDOSO. AS COMPLICAÇÕES DA DM2, EM ESPECIAL A NEUROPATIA PERIFÉRICA ASSOCIADAS A UM DÉFICIT DO AUTOCUIDADO, IMPLICAM EM MUITAS COMORBIDADES AOS PACIENTES, QUE ACABAM POR INFLUENCIAR EM SEU ESTILO E QUALIDADE DE VIDA, BEM COMO EM SUA AUTONOMIA E INDEPENDÊNCIA. SENDO ASSIM, CONCLUI QUE A EQUIPE MULTIDISCIPLINAR SE FAZ DE EXTREMA IMPORTÂNCIA PARA O TRATAMENTO DE ÚLCERAS E CUIDADOS COM PACIENTES EM PÓS AMPUTAÇÕES, DEVENDO ESTE CUIDADO SER REALIZADO AINDA A NÍVEL DE ATENÇÃO PRIMÁRIA. A EXPERIÊNCIA FOI EXITOSA PARA O PROCESSO DE FORMAÇÃO, UMA VEZ QUE FOI POSSÍVEL DURANTE OS DIAS DE VIVÊNCIA DA DISCIPLINA PRÁTICA SAÚDE DO IDOSO NO SERVIÇO DE REFERÊNCIA PARA O ATENDIMENTO A PESSOAS COM DM, HOSPITAL DE ENSINO, ACOMPANHAR A MESMA PACIENTE IDOSA SENDO POSSÍVEL DESENVOLVER TODAS AS ETAPAS DO PROCESSO DE ENFERMAGEM, OU SEJA, O CUIDADO COMO DEVE SER, MAIS EFETIVO E INDIVIDUALIZADO.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Hammerschmidt, Karina Silveira de Almeida. "CUIDADO DE ENFERMAGEM AO IDOSO COM DOENÇA RENAL CRÔNICA EM TRATAMENTO HEMODIALÍTICO." In PROENF Programa de Atualização em Enfermagem : Saúde do Idoso: Ciclo 3: Volume 1. 10.5935, 2020. http://dx.doi.org/10.5935/978-65-5848-046-4.c0003.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Nascimento, Monique Teresa Amoras, Ivanei Cardoso Lira, Jéssica Fernanda Carvalho de Carvalho, Julielen Larissa Alexandrino Moraes, Raimundo Abreu dos Santos, Ysis Nayhara Raiol de Almeida, Valéria Gabriele Caldas Nascimento, and Daiane de Souza Fernandes. "A VISITA DOMICILAR COMO ESTRATÉGIA DE ADESÃO AO TRATAMENTO MEDICAMENTOSO POR PESSOAS IDOSAS ACOMETIDAS POR DOENÇAS CRÔNICAS." In Tópicos em ciências da saúde. Editora Conhecimento Livre, 2020. http://dx.doi.org/10.37423/200702028.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Idosos - Doenças - Tratamento"

1

Paiva, Ana Maria Silva, Alisson Clementino Da Silva, Cecir Barbosa Farias, João Vitor Da Silva Alves, and Pedro Florêncio Lima. "App CovidIDOSOS um aplicativo para auxiliar no tratamento de idosos com COVID-19." In Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação. Sociedade Brasileira de Computação (SBC), 2020. http://dx.doi.org/10.5753/sbsi.2020.13141.

Full text
Abstract:
O aplicativo COVIDOSOS descrito por este artigo está sendo desenvolvido para uso de profissionais da saúde e idosos que testaram positivo para o Covid-19, atuando com suporte, pois em muitos casos há o fator agravante de doenças pré-existentes causando a necessidade de auxílio no tratamento. O aplicativo visa oferecer informações e suporte aos profissionais da saúde, além de ações educacionais e saudáveis o cotidiano dos pacientes idosos portadores de Covid-19, a fim de despertá-los para a importância da prevenção, do tratamento médico e cuidados após a contaminação desta doença.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

De Paula, Gustavo Lopes, Luiz Felipe De Melo, Mayara Helena Dos Santos, Flávio L. Seixas, Rosimere F. Santana, and Débora Muchaluat-Saade. "Efeitos Sensoriais em Jogos Cognitivos para Idosos: Jogo do Stroop." In Anais do Simpósio Brasileiro de Computação Aplicada à Saúde. Sociedade Brasileira de Computação - SBC, 2019. http://dx.doi.org/10.5753/sbcas.2019.6253.

Full text
Abstract:
Pesquisas realizadas recentemente revelam que os jogos virtuais esti- mulam o cérebro de uma forma benéfica à saúde do usuário, portanto, esses vêm sendo amplamente utilizados como um auxı́lio ao tratamento de doenças rela- cionadas ao envelhecimento. Além disso, estudos elucidam que o uso de efeitos sensoriais é eficaz no tratamento de psicopatologias. Dessa maneira, este ar- tigo propõe o Jogo do Stroop, um jogo cognitivo baseado no teste de Stroop, com a presença de um efeito sensorial de luz. O jogo foi desenvolvido para a TV digital brasileira, utilizando o middleware Ginga-NCL. Após a realização de testes do Jogo do Stroop com idosos em uma oficina de memória cognitiva, conclui-se que o jogo proposto neste trabalho teve uma boa aceitação entre os voluntários e que o efeito sensorial altera a percepção do jogador, tornando-o mais atrativo.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Veiga, Dayana Pereira, and Cristiane Fernandes de Freitas Tavares. "PERFIL HEMATOLÓGICO DOS IDOSOS ACOMETIDOS PELO COVID-19 NA CIDADE DE FRANCA-SP." In I Congresso Brasileiro de Bioquímica Humana On-line. Revista Multidisciplinar em Saúde, 2021. http://dx.doi.org/10.51161/rems/838.

Full text
Abstract:
Introdução: Covid-19 é uma doença altamente contagiosa provocada pelo coronavírus denominado SARS-CoV2, síndrome respiratória aguda grave. Em 2020, a Covid-19 foi caracterizada pela Organização Mundial de Saúde (OMS) como uma pandemia, atingindo todo o mundo, porém acometendo gravemente os idosos. Estes são mencionados como o grupo mais vulnerável uma vez que possuem doenças crônicas como hipertensão, diabetes, cardiopatias, doenças respiratórias e renais. Objetivo: Correlacionar o perfil hematológico dos pacientes idosos da cidade de Franca-SP, acometidos pelo Covid-19, que apresentaram alguma comorbidade e vieram a óbito. Material e métodos: Para o levantamento de estudo foi realizado uma busca de dados na fonte da Vigilância Epidemiológica Municipal de Franca-SP. Resultados: O quadro clínico-laboratorial da Covid-19 teve relação com as alterações hematológicas e da coagulação, capazes de levar ao dano tecidual e morte. Dados laboratoriais relataram uma variação na contagem total de leucócitos, diminuição da hemoglobina, aumento da taxa de hemossedimentação de eritrócitos, linfopenia com depleção de linfócitos CD4 e CD8 e alteração plaquetária. Os pacientes, na faixa etária de 70 aos 89 anos apresentaram algum tipo de comorbidade relacionadas com alterações hematológicas, ocorrendo o óbito em 78,2% no mês de dezembro, 65,7% em janeiro e 76,8% em fevereiro de 2020. Conclusão: Esses dados evidenciam uma alta taxa de mortalidade em pacientes idosos e que apresentavam algum tipo de comorbidade. A análise laboratorial foi fundamental para o maior conhecimento da doença, na definição e avaliação do diagnóstico dos pacientes com Covid-19. Para a Vigilância Epidemiológica é crucial coletar amostras clínicas para detecção do vírus e para um protocolo melhor de tratamento.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Campos Clemente, Leticia, Paula Silva Rubio, Monica Janine Gomes de Souza, and Mariana Soares Campos Amaral. "Adesão ao tratamento de doenças crônicas em pacientes idosos em Unidade Básica de Saúde em Cuiabá (MT)." In Congresso Matogrossense de Medicina de Família e Comunidade. Cuiabá - MT, Brazil: Galoa, 2017. http://dx.doi.org/10.17648/cmfc-mt-2017-60280.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Zeck, Suelen Camargo, Paloma Sabrina Ribeiro de Faria, Rodrigo Sippel Cruz, Tatiane Amorim Coelho, and Maria da Graça Bicalho. "TRANSPLANTE DE CÉLULAS-TRONCO HEMATOPOÉTICAS NA TROMBOCITEMIA ESSENCIAL." In I Congresso Brasileiro de Hematologia Clínico-laboratorial On-line. Revista Multidisciplinar em Saúde, 2021. http://dx.doi.org/10.51161/rems/614.

Full text
Abstract:
Introdução: A trombocitemia essencial (TE) é uma doença crônica, que acomete geralmente pessoas maiores de 60 anos. Apresenta um curso benigno e sobrevida semelhante à da população em geral, porém, com um impacto na qualidade de vida dos portadores. Os episódios trombóticos e hemorrágicos são as principais causas de morbimortalidade e em torno de 10% dos pacientes evoluem para mielofibrose (MF) em 10 anos após o diagnóstico, sendo o transplante de células-tronco hematopoéticas (TCTH) o único tratamento curativo. Objetivo: Buscar na literatura informações que comprovem a possibilidade do TCTH em pacientes diagnosticados com TE para a melhoria na qualidade de vida, obtendo a cura e evitando que a doença evolua para MF. Material e métodos: O levantamento bibliográfico foi realizado utilizando como fonte de dados os artigos publicados no PubMed. Foram utilizados para busca dos artigos, os seguintes descritores e suas combinações nas línguas portuguesa, inglesa e espanhola: “Trombocitemia Essencial”, “Transplante de Células-Tronco Hematopoéticas”, “Neoplasias Mieloproliferativas Crônicas”. Resultados: O TCTH é um importante método de tratamento para doenças hematológicas, oncológicas, hereditárias e imunológicas, porém, é considerado um procedimento longo, agressivo e de alto custo financeiro, que acarreta severos efeitos colaterais. O TCTH quase nunca é realizado em TE devido ao perfil risco-benefício desfavorável. Para os pacientes mais idosos, a taxa de mortalidade associada ao transplante é maior, mesmo quando utilizado um regime não-mieloablativo e a pega medular na maioria das vezes é apenas transitória. Conclusão: Não há na literatura artigos sobre a indicação do TCTH para pacientes com TE. Considerando a baixa agressividade da doença, a porcentagem diminuída de casos que evoluem para mielofibrose e o risco-benefício de submeter um paciente idoso ao TCTH, conclui-se que o transplante não é recomendado para pacientes com TE, mas sim, recomendado para aqueles pacientes que evoluem para mielofibrose ou leucemia mieloide aguda.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Souza, Uilem Barbosa, Rosa Malena Fagundes Xavier, and Ingrid Batista Xavier Ribeiro Guerreiro. "PERFIL DE UTILIZAÇÃO DE MEDICAMENTOS POR IDOSOS COM FATORES DE RISCO PARA O DESENVOLVIMENTO DA DOENÇA RENAL CRÔNICA." In II Congresso Brasileiro de Ciências Farmacêuticas On-line. Revista Multidisciplinar em Saúde, 2021. http://dx.doi.org/10.51161/rems/1033.

Full text
Abstract:
Introdução: O envelhecimento populacional vem sendo acompanhado pelas doenças crônicas não transmissíveis como hipertensão e diabetes, favorecendo a polifarmácia. Estes são fatores de riscos conhecidos para o desenvolvimento da Doença Renal Crônica (DRC), principalmente quando constam agentes potencialmente nefrotóxicos nas prescrições. Objetivo: Caracterizar o perfil de utilização de medicamentos entre idosos com hipertensão e ou diabetes e associar ao risco de desenvolvimento da DRC. Material e métodos: Trata-se de um estudo transversal descritivo, de amostragem não probabilística por conveniência. Ocorreu no período de 01 de junho a 31 de agosto de 2019, foram coletados dados utilizando um questionário semiestruturado associado ao SCORED, contemplando dados clínicos e farmacológicos, incluindo idosos membros da Universidade Aberta à Terceira Idade, localizado no município de Salvador, Bahia. Este estudo foi aprovado pelo comitê de ética em pesquisa com seres humanos sob o nº 3.330.941. Resultados: Dos 32 idosos entrevistados, houve predominio do sexo feminino (n= 25; 78,13%) e identificou- se 111 prescrições com 35 medicamentos contínuos diferentes, sendo o grupo de fármacos indicados para distúrbios cardiovasculares e metabólicos mais frequentes na população estudada, entre esses alguns agentes potencialmente nefrotóxicos como beta bloqueadores, digoxina, agentes para tratamento de diabetes, principalmente as sulfoniluréias como glibenclamida e gliclazida. Conclusão: A inclusão do farmacêutico no rastreio e na avaliação dos agentes potencialmente nefrotóxicos pode gerar impactos positivos na saúde e na economia através do seguimento farmacoterapêutico da população mais vulnerável.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Mendes, Alexandra Carla Garcia Mendes, and Paulo Eliezer de Oliveira Moreira. "MÍIASE HUMANA NA CAVIDADE BUCAL: TRATAMENTO COM IVERMECTINA." In I Congresso Brasileiro de Parasitologia Humana On-line. Revista Multidisciplinar em Saúde, 2021. http://dx.doi.org/10.51161/rems/685.

Full text
Abstract:
Introdução: Miíase humana ocorre em países subdesenvolvidos, normalmente afeta pacientes doentes, idosos, deficientes mentais ou pacientes tróficos saudáveis. As larvas despejam seus ovos em tecidos doentes e necrosados (RIBEIRO, 2001). Pode ser definida como uma zoodermatoses, onde ela se alimenta e desenvolve como parasita, causando fenômenos inflamatórios, infecções e hemorragias. As miíase generalizada são pouco frequentes ocasionadas por abandono de feridas por vários dias. Pode ser: cutâneas, subcutâneas, cavitárias(MELO, 2003). Fruto da falta de higienização e feridas produzidas por agressões, doenças graves, tecidos mortos, principalmente nos incapacitados de fazer sua higiene básicas (BARROS, 2016). Objetivo: Identificar o meio de tratamento com administração da ivermectina em pacientes diagnosticado com patologias orais acometidos por larvas de moscas. Material e métodos: Realizou-se revisão literária direcionada ao tratamento de miíase humana com ivermectina em sites Google acadêmico, PubMed e SciElo, no período de 2001 a 2020, efetuada no idioma português, inglês. Utilizou seguintes descritores: Miíase bucal, Cavidade bucal, Ivermectina. Identificados em 20 artigos, procedendo à leitura dos títulos e resumos, das quais foram escolhidas 05 referências. Resultados: Identificou-se que os medicamentos mais utilizados são: clorofórmio a 15% em azeite e ivermectina oral. Em relação ao método utilizado, Melo (2003) aplica as formulas contendo clorofórmio diretamente na boca enquanto os parasitas estão presentes, causando assim a morte das larvas, facilitando sua remoção. No entanto, Ribeiro (2012) relata que o melhor procedimento a ser aplicado é com a utilização da ivermectina em comprimido. Este medicamento atua diretamente no organismo sem afetar a injuria bloqueando os canais de cloro regulados pelo ácido gamaaminobutírico, juntamente com antibióticos, atingindo assim o pico plasmático rápido, resultando na saída das larvas ainda vivas, sendo imprescindível realizar a higienização básica e continua até a cicatrização do tecido (LUCENA, 2020). Conclusão: Desta forma casos graves de miíase podem ser tratados tanto de forma primaria, com o auxílio de higienização, quanto com a utilização da ivermectina, sendo este medicamento seguro a ser aplicado nesses casos, devido não afetar diretamente tecidos e órgãos humano.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Pinheiro, Nathalia Viviane Araujo, Lillian Monizy Mesquita Carlos, Maíra Dias De Oliveira Campos, Hericles Correia De Lima, and Geovan Figueirêdo De Sá-Filho. "ANÁLISE DA DOENÇA DE ALZHEIMER NO ENSINO TUTORIAL NA GRADUAÇÃO EM MEDICINA: RELATO DE CASO." In II Congresso Brasileiro de Saúde On-line. Revista Multidisciplinar em Saúde, 2021. http://dx.doi.org/10.51161/rems/1514.

Full text
Abstract:
Introdução: O Alzheimer é uma doença que acomete principalmente os idosos, e mesmo não possuindo uma fisiopatologia definida, acredita-se que a sua causa pode ser devido à diversos fatores (ambientais, genéticos, fisiológico). Se não diagnosticada precocemente possui um mau prognóstico, tendo como consequência a diminuição da memória, do nível cognitivo e impactando negativamente na qualidade de vida da pessoa afetada. Objetivo: O presente estudo tem como objetivo entender o processo fisiopatológico, analisando a atuação da equipe de Atenção Básica e do cumprimento da seguridade da pessoa idosa portadora de Alzheimer , com o enfoque na prevenção e tratamento alternativos da doença. Material e métodos: O presente estudo teve como embasamento um relato de caso clínico de uma paciente atendida em uma unidade básica da cidade de Mossoró-RN. Para análise científica utilizou-se artigos encontrados nas bases de dados: Pubmed, Scielo e BVS (Biblioteca Virtual em Saúde). Resultados: A paciente M.C.C.F de 83 anos apresentou perda de memória, confusão, incapacidade de realizar julgamento. A literatura indica que a paciente teve alterações neurológicas significativas, sendo esses sintomas característicos das alterações da proteína Tau, que é responsável pela montagem e estabilidade dos microtúbulos na célula neuronal e pelo transporte axoplasmático. Tendo em vista tais agravamentos, a necessidade de intervenção precoce nesse quadro é importante para o cuidado com o indivíduo na terceira idade. O Ministério da Saúde garante consultas, visitas domiciliares, tratamento com equipe multiprofissional, orientações aos familiares e medicamentos aos idosos portadores da doença de Alzheimer. Neste contexto, a presença do Núcleo de Apoio à Saúde da Família (NASF), garantiu a atenção multiprofissional necessitada pelos idosos com Alzheimer, com estratégias e ações para assegurar uma melhor atenção à saúde do idoso. Conclusão: Diante da análise do caso, foi perceptível a conduta profissional embasada em protocolos comprovados para avaliação e cuidado do idoso, onde a atuação precoce foi imprescindível no tratamento desta patologia, impactando positivamente na qualidade de vida da paciente.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Siebra, Carolina Costa, and Maria Júlia De Sousa Silva. "SÍNDROME DA DISFUNÇÃO COGNITIVA CANINA: REVISÃO DE LITERATURA." In I Congresso On-line Nacional de Clínica Veterinária de Pequenos Animais. Revista Multidisciplinar em Saúde, 2021. http://dx.doi.org/10.51161/rems/1836.

Full text
Abstract:
Introdução: Hoje os cães são vistos não só como animais de companhia, mas como membros da família, o que proporciona mais acesso a cuidados médicos e consequentemente uma vida prolongada. Com uma maior população de cães idosos, a decorrência da Síndrome da Disfunção Cognitiva (SDC) tem se tornado frequente. A SDC é uma doença neurodegenerativa que acomete cães senis, onde lesões cerebrais são manifestadas. Objetivos: Diante do crescente número de pacientes geriátricos na clínica veterinária, o presente trabalho tem por objetivo realizar uma revisão de literatura visando facilitar a compreensão da Síndrome da Disfunção Cognitiva, analisando sua patogenia, diagnóstico e tratamento. Material e métodos: Para isso, foi realizada busca de artigos acadêmicos recentes, utilizando as palavras-chave “disfunção”, “cognitiva”, “canina”, “alterações”, “comportamentais”, “cães”, “age-related”, “brain” e “canine” nas plataformas – SciELO e PubMED. Resultados: A SDC é comparada ao Alzheimer em humanos já que seus fatores patogênicos são semelhantes, os quais se referem a deposições de proteína β amilóide agrupadas em placas senis, e angiopatia amiloide cerebral. Os principais sinais nos cães são demência, desorientação e alterações comportamentais, como a mudança na interação social. Apesar do diagnóstico definitivo em cães ser obtido apenas no post-mortem, o diagnóstico presuntivo feito com testes neuropsicológicos deve ser realizado precocemente para que se possa impedir a evolução da doença. No tratamento pode ser feita a utilização da selegilina, neuromodulador inibidor seletivo da enzima monoamina oxidase, possuindo efeito antioxidante, diminuindo a morte celular. Ainda, é usada a adenosilmetionina, droga que se mostra eficaz na melhora da função cognitiva em animais senis e a propentofilina, vasodilatador que melhora a irrigação cerebral. Conclusão: Compreender a SDC é fundamental para um diagnóstico precoce nos pacientes, realizando o quanto antes os tratamentos paliativos indicados, para a garantia de uma melhor qualidade de vida dos animais afetados, fazendo o uso de fármacos, dietas ricas em antioxidantes e enriquecimento ambiental.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Carneiro, Matheus Vinícius De Souza, Paula Taquita Serra, Wenberger Lanza Daniel Figueiredo, and Maria Sílvia Prestes Pedrosa. "A EFICÁCIA DA IMUNIZAÇÃO PASSIVA COM ANTICORPOS POLICLONAIS CONTRA COVID-19 - REVISÃO DE LITERATURA." In I Congresso Brasileiro de Imunologia On-line. Revista Multidisciplinar em Saúde, 2021. http://dx.doi.org/10.51161/rems/992.

Full text
Abstract:
Introdução: Na busca por tratamentos eficazes contra a covid-19, as terapias com anticorpos monoclonais e policlonais surgiram como um candidatos promissores. As terapias à base de anticorpos policlonais surgem como alternativa mais barata que as de anticorpos monoclonais. Objetivos: Relatar a eficácia do tratamento para covid-19 com anticorpos policlonais. Material e métodos: Realizou-se uma busca nas bases de dados do PubMed e SciELO combinando os descritores Monoclonal Antibodies, Coronavirus Infections, Coronavirus Infections, Immunotoxins, Antibodies, Bispecific, Coronavirus Infections. Foram utilizados filtros com busca preferencial por ensaios clínicos randomizados com até 1 ano de publicação. Localizou-se 52 estudos, da qual foram excluídos artigos não relacionados ao tema. Resultados: Obteve-se 5 estudos e a fim de avaliar a eficácia, segmentou-se em critérios clínicos. Dentre os 5 estudos, 3 avaliaram a terapia com plasma convalescente e 2 avaliaram a terapia com imunoglobulina intravenosa (IGIV). Cada estudo utilizou titulações e dosagens distintas, além de administrações em períodos diferentes. Dentre os estudos que avaliaram a eficácia da terapia com plasma convalescente, não verificou-se diminuição significativa da mortalidade geral e progressão da doença; contudo, em um dos trabalhos, observou-se que a administração precoce de plasma convalescente de alta titulação contra SARS-CoV-2 em idosos com infecção moderada reduziu a progressão da doença. Entre os dois estudos que avaliaram a eficácia da IGIV, um estudo relatou diminuição significativa da taxa de mortalidade hospitalar. Um dos trabalhos avaliou a eficácia da combinação da IGIV com outros medicamentos, relatando a ausência de efeito benéfico, não apontando melhora perceptível na taxa de mortalidade; no entanto, verificou-se que, quanto menor o tempo desde a admissão até a infusão de IGIV, menor o tempo de internação hospitalar. Conclusão: A terapia com plasma convalescente não foi capaz de reduzir de forma significativa a mortalidade e progressão da doença, enquanto a terapia com imunoglobulina intravenosa (IGIV) foi capaz de reduzir de forma significativa a taxa de mortalidade hospitalar. Contudo, em virtude do pequeno número de estudos, é necessário novos estudos a fim de embasar a eficácia das tratamentos com anticorpos policlonais na covid-19.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography