To see the other types of publications on this topic, follow the link: Imaginaire (philosophie) – Histoire.

Dissertations / Theses on the topic 'Imaginaire (philosophie) – Histoire'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Imaginaire (philosophie) – Histoire.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Courtinat, Nicolas. "Philosophie, histoire et imaginaire dans le "Voyage en Orient" de Lamartine /." Paris : H. Champion, 2003. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb390083440.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Courtinat, Nicolas. "Philosophie, histoire et imaginaire dans le Voyage en Orient" de Lamartine." Clermont-Ferrand 2, 1999. http://www.theses.fr/1999CLF20012.

Full text
Abstract:
La thèse se présente comme une lecture du Voyage en Orient au miroir de 3 concepts analytiques qui lui donnent à la fois sa forme et sa signification : philosophie, histoire et imaginaire. Etudiés séparement dans la diversité de leur résonances sémantiques (philosophie : réflexion, sagesse, quête religieuse ; histoire : des peuples, personnelle du poète ; imaginaire : poésie, rêve, merveilleux, symbole, mythe. . ), ces 3 termes sont aussi évoqués dans leurs relations constantes (philosophie de l'histoire, rapports philosophie/imaginaire, histoire/imaginaire. . . ). Une structure duelle, antithétique, se révèle peu à peu : au niveau de l'espace (I), Lamartine se laisse séduire tantôt par des images de chute et de mort, tantôt par une symbolique de la rédemption et de l'enchantement (mythe du héros, magie de l'Orient, de la femme, de l'Eden. . . ). La vision de l'histoire (II) oppose aux dislocations de l'histoire contemporaine (déclin politique de la France, de l'empire Ottoman) les promesses d'une philosophie positive et optimiste du temps humain. Dans l'aventure personnelle de Lamartine enfin (III) s'affrontent une dramarturgie de l'exil et du deuil (désert sentimental, drame de la paternité) et une poétique compensatoire du voyage qui conduit à l'intérieur de soi-même, aux sources mêmes de l'expérience religieuse. On retrouve ainsi dans Le Voyage la trame des visions, grande épopée en clair-obscur conçue en amont du voyage, vaste odyssée de la chute et du salut, miroir fragmenté d'un poète déchiré entre détresse et espérance
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Cans, Jean-Marie André. "Imaginaire et manque de confiance en soi de l'écolier : formigration et migrance." Toulouse 2, 1995. http://www.theses.fr/1995TOU20061.

Full text
Abstract:
Ce travail de recherche se base sur l'analyse informatique par le logiciel alceste du corpus recueilli de recits de vie et de creations de textes par une technique d'autobiographie assistee aupres d'une cinquantaine d'ecoliers et de l'etude de cas de douze de ces enfants. Le but est de demontrer l'existence, a la periode de latence, de processus psychologiques originaux abordes sous le terme "migrance" lies a la rencontre d'une problematique interculturelle et transitionnelle : "la formigration", migration culturelle entre famille et ecole et un terrain psychopathologique : la depressivite relevant de la" nebuleuse des etats limites". Par formigration, nous entendons le passage d'une subculture familiale a une culture scolaire, l'enfant vivant dans cette situation intermediaire (entre deux milieux) une situation dont la migration est le stereotype. Par migrance, nous designons un processus de symbolisation par lesquel l'enfant amenage une marche originale vers l'autonomie dans un double mouvement d'aller et de retour, de casser et de reparer ou la "pulsion a partir" se joue en evitant les ruptures traumatiques ou les passages a l'acte<br>These research is founded on informatic analys by the logicial alceste of a corpus of life stories and invented text of near fifty schoolboys, collected with a methodology called "autobiographie assistee", and case s'study of twelve of these children. The object is to prove the existence, in the normal latency period, of creative psychological process called "migrance", issue of the meeting of an crosscultural and transitional situation: the "formigration", cultural and symbolic migration between family and school, and a psychopathological ground of depressivity studied in the framework of the "etats-limites". By "formigration we are speacking about the crossing of a family subculture to a school culture, the child living in the insertion, between two medium, a condition from which the migration is the prototype. By "migrance", we call the symbolical process, through whom the child adjust his walk to autonomy in a double motion to depart and to return, to
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Vigier, Stéphanie. "La fiction face au passé : histoire, mémoire et espace-remps dans la fiction littéraire océanienne contemporaine." Nouvelle Calédonie, 2008. http://portail-documentaire.univ-nc.nc/files/public/bu/theses_unc/TheseStephanieVigier2009.pdf.

Full text
Abstract:
L’héritage colonial et la mondialisation interrogent les sociétés océaniennes contemporaines sur leur relation au passé. Dans les récits de fiction océaniens la représentation de l’histoire occupe ainsi une place importante. La place de l’histoire dans la fiction pose tout d’abord le problème de la relation des hommes au passé et engage le rapport entre histoire et mémoire. Elle implique également la conception du temps et de l’espace, et en particulier l’originalité de l’approche océanienne de ces concepts. Mais les récits océaniens travaillent le concept même d’histoire en interrogeant les modalités de l’action humaine et en configurant une expérience originale de l’espace-temps. Les récits de fiction figurent ainsi une historicité originale qui rend l’initiative au sujet océanien et lui permet de s’approprier les apports exogènes sans renoncer à son éthique et son identité particulières, héritées de ses ancêtres et sans cesse réactualisées en fonction de circonstances changeantes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Mékouar-Hertzberg, Nadia. "L'univers fictionnel de Rosa Montero : histoire d'un cheminement." Pau, 1999. http://www.theses.fr/1999PAUU1A03.

Full text
Abstract:
La notion de cheminement est directement issue des affirmations de rosa montero a propos de sa production romanesque. Nous avons choisi de suivre "pas a pas" cet itineraire en le bornant par quatre etapes essentielles: cronica del desamor (1979), la funcion delta (1981), temblor (1990), bellay oscura (1993). Certes, le cheminement qui se dessine de la sorte a deja ete precise. L'auteur a elle-meme affirme sa volonte de faire evoluer les "materiaux" de son univers fictionnel, puisant ainsi de plus en plus ostensiblement dans "l'imaginaire". Cependant, nous avons pris le parti de reconstituer patiemment cet itineraire a partir des textes eux-memes, a partir du "meme" des textes. Au cours de ce travail de "fouille", les textes sont peu a peu apparus comme des univers fictionnels fonctionnantde maniere autonome. Parallelement, ce qui s'etait impose sous l'apparence d'une progression, voire d'une rupture, entre "realisme" et "imaginaire", s'est transmue en une alchimie de plus en plus delicate entre les deux dimensions. Ces quatre romans constituent donc un "corps" complexe mais parfaitement unifie. Cependant, un tel parcours pouvait s'averer incomplet et falsifie. Comment "s'enfermer" en des romans qui, de par la volonte de leur auteur, sont "ouverts", traverses par des affects provenant directement de l'histoire ? loin de nier cette intersection avec l'histoire, nous l'avons tout simplement "deplacee", la situant non pas en amont du cheminement creatif, mais en aval. S'est alors impose un cheminement different. "diction du monde" et "diction du moi" sont apparues comme deux "attitudes narratives" fondamentales, mettant en valeur une veritable synergie entre feminite et acte narratif. L'univers fictionnel de rosa montero apparait ainsi comme habite par la presence de l'ecrivain, une presence liberee de toute implication biographique et se manifestant seulement par la question perpetuellement posee de l'ecriture.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Blanchon, Karine. "Les cinémas malgaches : entre images et imaginaires." Paris, INALCO, 2007. http://www.theses.fr/2007INAL0024.

Full text
Abstract:
Cette recherche porte sur l'image et l'imaginaire dans l'Océan Indien Occidental à travers les cinémas contemporains malgaches. Les films étudiés ici sont uniquement des fictions de différents genres et de différents formats, allant du court métrage au long métrage, en 16mm, 35mm ou en vidéo, en langue vernaculaire. L'approche est envisagée en fonction de plusieurs disciplines: la sociologie, l'anthropologie, l'histoire et l'art. Même si cette étude se concentre sur les oeuvres cinématographiques contemporaines, elle ne peut en exclure les nombreux courants artistiques ni les personnalités qui ont jalonné et façonné la création. L'intérêt étant de mieux connaître la société malgache, loin des clichés et des stéréotypes que véhicule souvent le septième art à propos de Madagascar. Ce travail se décompose en cinq grandes parties. Il est d'abord fait état des rapports entre les Malgaches et l'image. Quelle place occupe l'art dans la société malgache? Le second chapitre est consacré à tenter de définir le septième art malgache. Existe-t-il un cinéma national? La troisième section de ce travail se concentre sur quelques spécificités de la cinématographie malgache. Ces images sont-elles universelles? Les deux dernièrres parties enfin se focalisent sur le propos des films du corpus. Comment la société est-elle mise en image? Quels fantasmes transparaissent dans les fictions?<br>This work focuses on images and imaginary in Occidental Indian Ocean throught the contemporary Malagasy cinemas. The films presented here are only fictions of different genders, size, short and feature films, in 16mm, 35mm or video and only in Malagasy language. This study goes in many disciplines: sociology, anthropology, history and art. It doesn't exclude the different art trends neither the people who create artistic movements. The objective is to better know the Malagasy society, far from cliché and stereotypes usually used about Madagascar. This research has got five chapters. First, it discusses about the rrelations between the Malagasy and the image. Which place occupes the art in the Malagasy society? Then, we try to define the Malagasy cinema. Is there a national cinema? The third part explains the particularities of the Malagasy cinemas. Are the images universal? The two last chapters focus on the films intentions. How the society is shown? Which fantasy appear in these fictions?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Bouté, Gérard. "Transparent, translucide, opaque : place du regard dans l'ordre pictural société, imaginaire." Paris 8, 1994. http://www.theses.fr/1994PA080942.

Full text
Abstract:
Quelle est la natrue du regard que posent sur le tableau le peintre et le spectateur? quelles sont les qualites propres a la peinture susceptibles d'en faire une oeuvre d'art? cet essai tente d'elaborer cette problematique et d'y repondre, en formulant l'hypothese qu'un desir inconscient, faconne par l'imaginaire social, determine le regard, conditionne la qualite de l'espace pictural et lui confere son pouvoir specifique. Dans une premiere partie, il s'agit de questionner la theorie lacanienne du regard, puis de conceptualiser trois instances : transparent, translucide, opaque comme ordonnatrices du champ pictural. Quels sont leurs roles? les categories du regard sont ensuite differenciees, analysees et les acteurs plastiques propres a l'oeuvre definis. Ces outils conceptuels sont mis a l'epreuve dans une seconde partie. Selon cette these, le translucide - "voile" ne a la renaissance - est l'une des instances qui symbolisent la loi dans l7espace pictural. Sans la reconnaissance de cette loi par l'artiste, sans le desir aussi de la subvertir, la peinture echappe a son pouvoir propre. Il semblerait que le translucide ait commence a disparaitre avec l'impressionnisme et qu'il ait completement cesse d'exister dans une partie de l'art contemporain. Quelles en sont les consequences? la peinture serait-elle conduite ainsi hors de l'art, non plus comme plus comme satisfaction substitutive d'un desir impossible a satisfaire dans la realite mais comme la satisfaction d'un besoin?<br>What nature of look do the artist and the beholder cast upon the picture? what are the qualities inherent in a painting that make a work of art? this essay attempts to analyse these questions and offer some answers based on the theory that an inconscious desire, shaped by social imaginary dimensions, predetermines the look, conditions the quality of the pictural environment and conveys its specific power. The first part of the essay questions lacan's theory of the look, then introduces three governing media - transparent, translucent, opaque - as controllers of the pictural framework. What roles do they play? the families of look are then differentiated and analysed, and the plastic ators specific to the work of art are defined. These conceptual tools are tested in the second part of the essay. According to this thesis, translucent - the "veil" created by the renaissance - is one of the governing media which symbolise the law within the pictural environment. If the artist does not recognise this law, if he doe not also try to subvert it, the painting will escape from his control. It would seem that the translucent starded to disappear with the immpressionist and that it has completely. Ceased to exist in a part of contemporary art
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Bennis, Abdelaziz. "Andre malraux : histoire d'un parcours entre deux tentations croisees : le realisme journalistique et le monde imaginaire du mythomane." Paris 3, 2000. http://www.theses.fr/2000PA030098.

Full text
Abstract:
Longtemps mesestime par la critique, l'element journalistique joue pourtant un role majeur dans l'oeuvre d'andre malraux. Cette etude se fixe un double objectif : le premier consiste essentiellement a examiner la place qu'occupent les differentes formes journalistiques dans l'activite et la reflexion litteraires d'un ecrivain se situant a la jonction du fictif et du reel ; le deuxieme s'efforce de porter un regard nouveau sur un createur pris dans la gangue des evenements historiques. La these evoque un parcours qui permet de comprendre les diverses modalites de la connivence, de la filiation et des ecarts entre quelques textes malruciens et les principales donnees qui caracterisent l'esthetique du journalisme. Le reportage, ce discours contraignant, ne pouvait offrir a l'imaginaire d'un contemporain de l'intemporel de la stature de malraux, le modele d'une ecriture a la hauteur de ses ambitions et de ses interrogations fondamentales sur l'humaine condition.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Chen, Yuanbo. "La Fête du Printemps (1914-2016) : imaginaire national et invention de la tradition." Thesis, Lyon, 2019. http://www.theses.fr/2019LYSE3007.

Full text
Abstract:
La Fête du Printemps (la fête du Nouvel An du calendrier agricole, soit le premier jour de la première lune) est une fête à la fois politique et populaire. Elle est également une fête aux nombreuses connotations. Elle comprend tout d’abord des pratiques et des symboles hérités du passé et encore célébrés aujourd’hui en Chine. Le pouvoir politique de chaque époque s’est évertué à façonner l’imaginaire de cette fête, à travers notamment l’invention et la réinvention de nouvelles « traditions ». En perpétuelle évolution, cette fête est marquée non seulement par des phénomènes d’accumulation et de sucession de pratiques et d’imaginaires, mais aussi par une double tâche, celle de la destruction de l’« ancien » et de la création du « nouveau ». Cette étude se propose de traiter des mutations politiques et sémiotiques de la Fête du Printemps au cours du long XXe siècle en Chine : le débat autour de la Fête du Printemps et du calendrier agricole à l’époque de la République de Chine (1912-1949), la propagande politique et idéologique de la Fête du Printemps du PCC à l’époque de Mao (1949-1978) et le processus de nationalisation de cette fête de l’époque de Deng Xiaoping 邓小平 (1904-1997) à celle de Xi Jinping习近平 (1953-)<br>The Spring Festival (the Chinese New Year's Day of the agricultural calendar, the first day of the first moon) is a party both political and popular. It is also a festival with many connotations, filled first by the practices and symbols inherited from the past and applied in the Chinese mass of today and then imagined by the power of each era by inventing and reinventing new “traditions” typically political. It is finally an evolving party, marked not only by a sort of accumulation and succession, but also by a double task as the destruction of "old" and creation of "new". This study deals with political and semiotic transformation of the Spring Festival during the long twentieth century in China: the debate around the Spring Festival and the agricultural calendar at the time of the Republic of China (1912-1949), the political and ideological propaganda of the CCP's Spring Festival at the time of Mao (1949-1978) and a process of nationalization of this feast of the time of Deng Xiaoping邓小平 (1904-1997) to that of Xi Jinping习近平 (1953-)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Chanoir, Yohann. "Châteaux médiévaux au cinéma : entre imaginaire et historicité. Des lendemains d'Hastings à la Diète de Worms." Thesis, Paris, EHESS, 2020. http://www.theses.fr/2020EHES0194.

Full text
Abstract:
La thèse Châteaux médiévaux au cinéma : entre imaginaire et historicité. Des lendemains d’Hastings à la Diète de Worms se propose d’étudier les modalités avec lesquelles le cinéma a mis en scène les forteresses du Moyen Âge. Cette recherche s’appuie sur un corpus de quatre cent-vingt-trois titres, réalisés entre 1895 et 2018 et dont la diégèse est comprise entre 1066 (après la bataille d’Hastings) et 1521 (Diète de Worms). Il ne s’agit pas de traquer les anachronismes des représentations filmiques mais de mettre en valeur la dimension narrative de ces images ainsi que leurs origines. L’analyse s’appuie sur une filmographie ouverte dès les débuts du médium, durée nécessaire pour étudier les ruptures et les continuités mais aussi pour mettre en évidence les formes modélisantes inspirées d’autres médias et les survivances issues du Moyen Âge. La réflexion s’inscrit ainsi à la fois dans l’histoire médiévale et dans l’histoire culturelle. Ce questionnement du discours porté par les images cinématographiques a permis de faire ressortir que les représentations des châteaux du Moyen Âge obéissaient à des conventions, souvent anciennes, toujours mobiles et qui réduisent la complexité initiale de ces édifices à une série de scènes et d’espaces stéréotypés, où le Moyen Âge est parfois plus un prétexte qu’un contexte, un imaginaire dont toutefois la médiévistique peut tirer profit<br>Medieval castles in the cinema: between imagination and historicity. From the aftermath of Hastings to the Diet of Worms, proposes to study the ways in which cinema has staged medieval fortresses. This research is based on a corpus of four hundred and twenty-three titles, made between 1895 and 2018 and whose diegesis is between 1066 (after the Battle of Hastings) and 1521 (Diet of Worms). It is not a question of tracking down the anachronisms of filmic representations, but of highlighting the narrative dimension of these images as well as their origins. The analysis is therefore based on a filmography that is open from 1895, a period of time necessary to study the ruptures and continuities but also to highlight the modeling forms inspired by other media and the survivals from the Middle Ages. The reflection is thus part of both Medieval History and Cultural History. This questioning of the discourse carried by the images has made it possible to show that the representations of medieval castles by the cinema obeyed conventions, sometimes ancient, which circulate and which reduce the initial complexity of these buildings to a series of stereotyped scenes and spaces, where the Middle Ages is sometimes more a pretext than a context, an imaginary from which Medievalism can take advantage
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Marie, Vincent. "Les mystères de l'Egypte ancienne dans la bande dessinée : essai d'anthropologie iconographique." Thesis, Montpellier 3, 2010. http://www.theses.fr/2010MON30103.

Full text
Abstract:
Comment l’Egypte ancienne s’inscrit-elle dans la mémoire collective ? La constitution d’un imaginaire de l’Egypte ancienne est à inclure dans un courant culturel et artistique parfois fait d’emprunts sélectifs au répertoire antique, tout en étant simultanément redevables à d’autres traditions artistiques et notamment à l’égyptomanie. L’égyptomanie acquiert alors dans la bande dessinée une dimension propre, caractérisée par des codes et un vocabulaire tout à fait spécifiques, favorisant l’invention narrative et graphique. Saisir les mystères de l’Egypte ancienne dans la bande dessinée revient à composer une « grammaire de la civilisation » des pharaons. Ainsi, la construction d’un cadre signifiant permet de dresser les lieux de mémoires (signifiants, significatifs, moins évocateurs ou carrément absents), le topos exotique (mytho-géographie, image de l’autre, références bibliques comme marqueur d’une distinction), l’image d’une société hiérarchisée (prédominance de Pharaon et des puissants sur le peuple de la vallée) et le tableau d’une religion et de croyances fascinantes (attraction du polythéisme et de l’univers des mythes égyptiens, illustration des rites funéraires, de la mort et de l’au-delà) comme autant de rouages structurels dans l’agencement d’une mémoire de l’Egypte ancienne. Cependant, il convient de ne pas négliger l’intégration dans la fabrique de l’imaginaire de l’Egypte ancienne des processus dynamiques qui s’opèrent dans la constitution d’un laboratoire d’imageries plus ou moins stéréotypées. Réfléchir sur la généalogie des images et distinguer les sources d’influences sur lesquels s’appuient les auteurs (sources héritées de l’Egypte ancienne et/ou sources puisées dans l’histoire des arts) démontre que les représentations qui nourrissent l’imagination des artistes ne naissent pas ex-nihilo mais sont le fait d’un long cheminement historique. Les auteurs recréent et réinterprètent l’Histoire avec des référents et des attitudes mentales qui leur appartiennent tout en laissant libre cours à des fantasmes parfois difficiles à décrypter<br>How does ancient Egypt remain etched on the collective memory ? The construction of an imagination of ancient Egypt is to be included in an artistic and cultural trend which is sometimes made of selective borrowings from the repertoire of antiquity as well as being indebted simultaneously to other artistic traditions, in particular egyptomania. Egyptomania acquires, then, in comics, a dimension of its own which is characterized by codes and very specific vocabulary, favouring narrative and graphic inventiveness. Grasping the mysteries of ancient Egypt in comics comes down to working out a “ grammar of the civilization” of Pharaohs. Thus, the construction of a signifying framework allows us to list places of memories (which are signifying, significant, less evocative or altogether lacking ), exotic topos (mytho-geography, image of otherness, biblical references as marker of distinction), the image of a society organized into a hierarchy ( the predominance of the Pharaohs and the mighty over the people in the valley) and the depiction of a religion as well as fascinating beliefs ( attraction to polytheism and to the universe of Egyptian myths, illustrations of funerary rituals, death and the beyond), all these structuring the construction of a memory of ancient Egypt. However, one must not neglect the integration of dynamic processes in the construction of the imagination of ancient Egypt. Those dynamic processes are at work in the building up of more or less stereotyped imagery. Reflecting on the genealogy of images and distinguishing the sources of influence on which the authors rely (sources inherited from ancient Egypt and / or sources out of the history of the arts) demonstrate that the representations that nurture the artists’ imagination are not born out of nothing but are the result of long historic development. Authors re-create and reinterpret History with reference points and mental attitudes of their own while giving free rein to a fantasy world which is sometimes difficult to decipher
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Charbonnel, Nanine. "La Tache aveugle. La pensée de l'éducation et ses métaphores." Université Marc Bloch (Strasbourg) (1971-2008), 1989. http://www.theses.fr/1989STR20019.

Full text
Abstract:
La thèse propose une lecture du discours métaphorique sur l'éducation. Pour ce faire, les trois premiers chapitres critiquent les diverses positions philosophiques sur la métaphore : l'étude dans le cadre du symbolisme ontologique (ch. I), dans le cadre des théories de l'imaginaire (ch. II), et plus précisément de la psychanalyse (ch. III). Le chapitre IV montre comment la rhétorique a été trop souvent marquée par les mêmes positions. La thèse proposée (ch. V) est qu'il faut distinguer trois régimes sémantiques des énonces métaphoriques, le plus utilise dans le discours sur l'éducation étant le régime praxéologique, c'est-à-dire enjoignant une action. Le chapitre vi montre sur les exemples de quatre grandes métaphores (le voyage, le remplissage et le nourrissage, le jardinage, le modelage et l'inscription) comment cette injonction portée par la métaphore peut alors être de trois grands types, dont le critère de distinction est lie à la question du modelé. Le dernier chapitre tente d'interpréter ces résultats à la lumière d'une critique kantienne de la raison éducative<br>The thesis offers an interpretation of metaphorical discourse in educational thought. The first three chapters critically examine the philosophical viewpoints on metaphor elaborated in the framework of ontological symbolism (ch. I), of diverse theories of the imagination (ch. II), and of psychoanalysis (ch. III). Chapter IV aims at showing that rhetoric has all too often been influenced by such viewpoints. Chapter V sets forth the thesis that metaphorical propositions possess three semantical registers, and that the one most often used in educational discourse is the "praxeological" register that commands the subject to act. Using four metaphors as examples (the voyage, filling and nourishing, gardening, and modelling and inscribing), chapter VI shows how the injunctions carried by metaphorical propositions can be divided into three types. These types are determined in relation to the question of the model. The last chapter aims at placing the preceding findings in the framework of a Kantian critique of educational reason
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Sambras, Gilles. "Le jardin et le monde imaginaire et idéologie dans la poésie d'Andrew Marvell (1621-1678)." Reims, 2001. http://www.theses.fr/2001REIML003.

Full text
Abstract:
Cette étude se propose de recenser et d'étudier les éléments qui semblent être au coeur de l'imaginaire poétique d'Andrew Marvell ( le jardin, l'espace et le temps, la divinité, la femme, la chute, la sexualité, le travail, la mort, le conflit de l'âme et du corps, le problème de la pureté et de l'innocence, la relation de la pensée à l'objet pensé, etc. ). Cet examen nous permet de mettre à jour une structure fondamentale de l'imaginaire marvellien qui préside à la selection, la valorisation et l'organisation des images. Cette structure repose sur une hésitation permanente entre la nostalgie régressive et le volontarisme historique, la fuite devant l'histoire et l'engagement dans celle-ci. La dialectique narcissique est paradigmatique de ce double mouvement. Le second grand volet de l'étude vise à mettre en évidence les implications idéologiques de cette structure imaginaire. Idéologie et imaginaire sont présentés comme étroitement liés ; l'idéologie correspondant à l'actualisation historique des représentations imaginaires : l'imaginaire historique. Aussi, la double orientation de l'imaginaire marvellien détermine-t-elle un double discours idéologique : la monarchie est associée à un Age d'Or à la fois merveilleux et coupable, alors que l'activisme puritain, en particulier à travers l'image de Cromwell, s'incarne dans les images de la modernité capitaliste et de l'enthousiasme millénariste, suivant un parcours douloureux mais nécessaire. L'écriture poétique devient ainsi pour Marvell l'étape nécessaire d'une maturation idéologique qui ne saurait aboutir que par la résolution d'un profond conflit imaginaire, conflit qui constitue le ressort secret de la création poétique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Mouton, Marguerite. "Les « profonds enchantements » épiqueres : nouveau modèle d’épopée et pouvoir de l'imaginaire chez Victor Hugo et J.R.R. Tolkien, (Notre-Dame de Paris et La Légende des siècles, Le livre des contes perdus, Les Lais du Beleriand et Le Seigneur des anneaux)." Thesis, Paris 13, 2014. http://www.theses.fr/2014PA131010.

Full text
Abstract:
Cette thèse se propose d’éclairer le rapport entre épopée et imagination qui se développe de manière singulière à partir du romantisme. Elle s’appuie pour cela sur une confrontation des oeuvres de Victor Hugo (Notre-Dame de Paris et La Légende des siècles) et de J.R.R. Tolkien (Le Livre des contes perdus, Les Lais du Beleriand et Le Seigneur des anneaux) avec la tradition épique occidentale, déclinée en une histoire des modèles du genre, en prenant en compte la spécificité de l’époque moderne dans cette chaîne. Dans cette perspective, cette recherche se fonde sur les résultats de nouveaux types d’approche (philosophique, sociologique, anthropologique et philologique) du genre épique pendant cette période et, en particulier, sur une conception récemment mise en évidence à partir d’un corpus de textes canoniques : les épopées, caractérisées par une forme populaire et souple, ouverte sur des prolongements et transpositions, remplissent au sein d’une société la fonction de réfléchir et de problématiser, dans le cadre narratif, les crises que celle-ci traverse, favorisant ainsi l’émergence de nouvelles configurations du monde. En partant d’oeuvres des dix-neuvième et vingtième siècles, nous proposons d’interpréter cette invention d’organisations politiques inédites, que réalise le travail épique, en termes de jaillissement de nouvelles significations du monde. Il apparaît alors possible de distinguer un nouveau modèle d’épopées, répondant à un problème spécifique de l’époque moderne : le désenchantement entendu comme perte du sens. En érigeant en un régime de l’oeuvre l’exploitation des ressources de l’imaginaire, ces épopées donnent à voir un monde signifiant. Elles créent ainsi pour le lecteur les conditions d’une possibilité du sens, préalables à toute orientation de ce dernier<br>This dissertation sets out to highlight the relationship between the epic genre and imagination as it begins to unfold anew from the Romantic period on. To that purpose, this study compares and contrasts works from Victor Hugo (Notre-Dame de Paris and La Légende des siècles) and from J.R.R. Tolkien (The Book of Lost Tales, The Lays of Beleriand and The Lord of the Rings) with the Western epic tradition, presented as an on-going history of models. Within this generic chain, special attention is given to the specific features of modern times. From this perspective, the present research lies on recent findings and new approaches to the epic genre of that period, whether in philosophy, sociology, anthropology, or philology. In particular, it elaborates on a conception recently established from a body of canonical texts, according to which epic works – of flexible and popular forms, readily transposed and extended –, do perform within a given society the functions of reflecting and problematizing, within the narrative framework, the crises experienced by this society, thus allowing new configurations of the world to emerge. Reading from nineteenth- and twentieth- century literary works, I propose to interpret the epic creation of these innovative political frameworks as an outpouring of new meanings into the world. It then becomes possible to establish a new epic model that answers a specific question encountered by modernity: disenchantment understood as the process of losing meaning and purpose. Considering the appeal to imagination as an operation in its own right, such epic works provide views of a world that makes sense; thus they create for the reader the very possibility of meaning, even prior to assigning any specific determination to that meaning
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Carbone, Andrea L. "La représentation de l'organisation spatiale du corps chez Aristote." Paris 1, 2005. http://www.theses.fr/2005PA010691.

Full text
Abstract:
La représentation de l'organisation spatiale du corps vivant est l'instrument privilégié d'une pensée visuelle qui est à l'œuvre dans la zoologie d'Aristote à coté de la pensée discursive. Une telle schématisation du corps est l'instrument d'une technique du regard, une vision chargée de théorie qui permet d'établir des relations complexes entre la conformation ou la collocation des parties dans l'espace du corps et la fonction qu'elles remplissent. Ou encore de considérer d'une manière synoptique les différences qui distinguent ces mêmes parties dans la série animale. C'est pourquoi la pensée visuelle contribue de façon significative à aborder conjointement les taches majeures de l'enquête scientifique aristotélicienne, à savoir la détermination des genres par différences multiples et l'explication des causes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Vaz-Romero, Trueba Oriol. "El artista y el juguete : viajes al imaginario occidental desde la antigüedad al romanticismo." Paris 13, 2011. http://scbd-sto.univ-paris13.fr/secure/ederasme_th_2011_vaz_romero.pdf.

Full text
Abstract:
Cette thèse se veut une recherche pluridisciplinaire autour du jouet en tant qu’objet symbolique, interrogé dans l’optique d’une synergie possible entre la pratique active des arts, les études d’anthropologie et l’histoire de la culture occidentale, notamment enrichie par les sciences de l’éducation qui s’intéressent à cet objet culturel de l’enfance. C’est ainsi que « l’Artiste et le jouet » prend forme à partir de ma propre collection de « jouet », que je fabrique tout d’abord en pierre, puis en bois. Les questions qui se posent en appréciant les formes de ces objets, mais encore, qui surgissent pendant ma créative, ouvrent tout un éventail d’hypothèses qui implique d’approfondir l’histoire et l’ontologie du jouet-artefact, toujours présent depuis l’antiquité mais aussi toujours changeant par rapport aux imaginaires dont il témoigne. Quels sont les premiers « artistes » qui ont fabriqué des jouets pour enfant ? Depuis quand le jouet existe-t-il ? A-t-on toujours pensé l’objet ludique comme de nos jours ? Suivant une méthodologie régressive et « binoculaire », qui cherche à articuler l’intuition de l’artiste avec la spéculation de l’humanisme, nous nous engageons pour comprendre la place du jouet dans cette frontière glissante entre l’art et le jeu, le mythe et l’histoire. A travers les trois grandes sections de la thèse –« Les jouets de l’Auteur », « Le jouet dans l’Antiquité » et « Le jouet vers la Modernité »-, nous proposons donc une approche des imaginaires adultes du jouet qui, dans leur complexité, constituent des révélateurs non seulement de la place de l’enfant dans la société, mais encore de l’histoire de la culture et de l’art en particulier. Pour essayer de recomposer cette synergie, nous étudions les principaux points d’inflexion ontologique de ce petit objet de la culture matérielle de l’enfance. Ceci nous oblige à repenser les sources littéraires et archéologiques de l’Antiquité, de l’Ancien Régime et du Romantisme, ainsi que, d’une façon moins approfondie, du cadre des Avant-gardes artistiques de la première moitié du XXème siècle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Bellemare, Alex. "Mundus est fabula. L'imaginaire géographique dans la fiction utopique (XVIIe et XVIIIe siècles)." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2017. http://www.theses.fr/2017USPCA125.

Full text
Abstract:
Pourquoi la fiction utopique française des XVIIe et XVIIIe siècles s’est-elle incarnée sous la forme d’un récit de voyage imaginaire à la première personne ? Pour la plupart des commentateurs du genre, l’utopie se pense d’abord et surtout sur le plan des idées, des mentalités et des idéologies ; la forme qu’elle adopte, les figures qu’elle déploie, les représentations dont elle est porteuse seraient, au mieux, des accidents de parcours. Notre hypothèse de lecture est tout autre : ces textes intéressent l’historien de la littérature précisément parce qu’ils s’articulent sous la forme d’un récit, mettant en tension la subjectivité trouble du voyageur témoin. Par leur construction mêlant le factuel et le fictionnel, ils se situent dans la double perspective du « monde comme fable » et de la « fable comme monde ». Cette dualité définitoire, nous l’étudierons à partir de la notion d’imaginaire géographique : les textes sur lesquels nous nous penchons problématisent en effet les liens entre voyage et langage, territoire et société, mobilité et individu. L’imaginaire géographique que nous analyserons est un processus, une dynamique qui informe la perception du monde et la possibilité de sa représentation : la présente étude s’intéressera, en deux parties, aux figurations de l’espace et aux pratiques spatiales, qui sont autant de médiations entre le voyageur utopique et les lieux qu’il traverse<br>Why were utopian fictions in the seventeenth and eighteenth centuries written in the form of a first person imaginary travel ? Most commentators study utopian literature as being a concept ; the form it adopts and the representations it deploys are considered, at best, incidental. Our hypothesis is quite different : these texts should interest the historian of literature precisely because they present themselves in the form of a narrative in which the subjectivity of the narrator is problematic. By their construction mixing factual and fictional elements, these texts can be read in the double perspective of the “world as fable” and the “fable as world”. We will study this duality through the notion of geographical imagination : the texts we analyze are addressing the links between travel and language, territory and society, mobility and subjectivity. The geographical imagination that we will interpret is a process that informs the perception of the world and the possibility of its representation. This doctoral thesis is divided in two parts : we will investigate depictions of space and spatial practices which are both mediations between the utopian traveler and the places he crosses
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Carabédian, Alice. "Le devenir-autre de l'utopie : représentations d'un imaginaire politique conflictuel dans le Cycle de la Culture d'Iain M. Banks." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2016. http://www.theses.fr/2016USPCC322.

Full text
Abstract:
Il est difficile de ne pas concevoir l’utopie du côté de la rupture : division spatiale originelle, tension temporelle, désaccord critique. Pourtant les théories et attaques des anti-utopistes voient dans l’utopie un monde illusoire voire inutile, clos, signant la fin des temps et potentiellement dangereux pour l’humanité. Et si l’utopie n’était pas le programme de la société meilleure à réaliser, mais bien au contraire une pratique transgressive, une apparition de discontinuité dans notre « ici et maintenant », un excès qui vient doubler le réel plutôt qu’un possible à réaliser dans le futur ?Iain M. Banks est un auteur de science-fiction contemporain original et audacieux, qui, conscient des dangers inhérents à l’utopie, a su jouer avec ces limites pour proposer une société utopique totalement inédite : cette utopie s’appelle la Culture. Comment réinvestir singulièrement l’utopie ? Comment la science-fiction – et plus précisément le genre du space-opéra – permet-elle de mettre en scène des problématiques politiques dignes d’un intérêt philosophique ?Iain M. Banks imagine une utopie tout entière tournée vers la rencontre, la proximité, la nouveauté. Subvertissant les traditions utopique et science-fictionnelle, le Cycle de la Culture est traversé par l’altérité et le conflit. Ces deux caractéristiques sont les fils directeurs de cette thèse qui vise à reconceptualiser l’utopie dans une perspective philosophique, politique et littéraire, en travaillant les représentations du discours utopique au sein du laboratoire science fictionnel.Ce discours prend ici trois formes : dystopie, hétérotopie, (e)utopie. Ensemble, elles dessinent une « culture utopique radicale »<br>It is difficult not to conceive utopia as a rupture: through original spatial division, temporal tension, critical discordance. Yet, theories and attacks from anti-utopians consider utopia as an illusory world, even useless, enclosed, marking the end of times and potentially dangerous for humanity. What if utopia was not the programme of a better society to realize,but instead a transgressive practice, an apparition of discontinuity in our « now and here », an excess which overtakes reality rather than a possible that has yet to be realized in the future? Iain M. Banks is a contemporary, original and audacious science-fiction author, who,aware of the inherent dangers of utopia, has known how to challenge these limits in order to provide a completely unique utopian society: this utopia is called the Culture. How to critically reinvest utopia? How can science fiction – and more precisely the genre of space-opera – depict political issues, worthy of philosophical enquiry? Iain M. Banks imagines a space for utopia, entirely oriented towards encounter,proximity, and novelty. Subverting science-fictional and utopian traditions, notions of alterity and conflict span the Culture Cycle. These two characteristics are the guiding principles of this dissertation, which aims at reconceptualizing utopia through a philosophical, political and literary perspective, by way of analysing the representations of utopian discourses within the science-fictional laboratory. These discourses take three shapes: dystopia, heterotopia, (e)utopia. Together, they outline a “radical utopian culture”
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Bothereau, Benjamin. "À la lanterne ! Modes d’existence d’un objet banal, entre imaginaire technique et politique. Invention, économie urbaine, publics et circulations du «réverbère», Paris, Barcelone, XVIIIe s." Thesis, Paris Sciences et Lettres (ComUE), 2018. http://www.theses.fr/2018PSLEH152.

Full text
Abstract:
Notre culture a banalisé la lanterne publique, objet technique du quotidien urbain. Or, à la fin du XVIIIe s., la lanterne devient un véritable leitmotiv visuel et sémantique révolutionnaire.Innovation technique pour l’éclairage public au XVIIIe s., la lanterne « à réverbères » optimise l’intensité lumineuse en utilisant des artifices, les réflecteurs métalliques concaves (réverbères), afin de rationaliser le chemin optique. Si l’historiographie s’est focalisée sur la lampe d’Argand, nous avons construit notre étude autour du réflecteur, moins noble et peu valorisé. L’émergence de la nouvelle technique est intrinsèquement accompagnée de discours, d´images et de mythes qui structurent son imaginaire. La biographie d’objet est une ressource précieuse pour l’appréhender, par des prismes s’affranchissant de la distinction objet/sujet pour traiter la lanterne comme acteur et interroger ses modes d’existence.Le premier prisme porte sur la genèse de l’objet et l’inscription de son imaginaire technique comme réponse rationalisée au problème d’éclairage. Mais, interroger le sens de la technicité de l’objet n’est pas suffisant, le second prisme étudie la lanterne « en action de rue», soit sa « réticulation spatiale » et son intégration au milieu. Le troisième moment interroge les médiations transformatrices des valeurs initiales de l’objet à travers les circulations techniques (transculturelles) franco-espagnoles, et un champ de media (annonces techniques et cartes de commerce) : elles structurent la zone entre invention, publics et marchés. Enfin, le quatrième moment est consacré à la lanterne politique et ses paradoxes, basculant du double imaginaire de l’administration monarchique et du contrôle policier parisien– ou militaire barcelonais – à l’emblème révolutionnaire. Fidèle à une méthode « au ras de l’objet », nous faisons dialoguer ses fonctions symboliques avec son schème technique, pour faire ressortir les résonances – ou les déphasages– de l’imaginaire politique dans la matérialité. Nous souhaitons ainsi redonner de l’épaisseur à la lanterne, afin de retrouver son sens humain et comprendre son empreinte dans la culture<br>Our culture has trivialized the streetlamp and deprived it of its meanings. However, the lantern became a visual and semantic revolutionary leitmotiv at the end of the 18th c.As a technical innovation of 18th c streetlighting, the lantern à réverbères optimizes the luminous intensity by using concave metal reflectors (réverbères) to direct the beam of light where needed. If the historiography focused on the Argand’s lamp, this research deals with a far less noble and valued technical element, the reflector. The entwinement of the innovation with narratives and cultural discourses structures its imaginary: artefact biography is therefore a precious tool to approach it, by getting rid of the subject-object distinction in order to question its modes of existence.Firstly, we study the genesis of the lantern and the inscription of its technical imaginary as a rationalized answer to the lighting challenge. To continue with, we analyse the streetlamp in action and its extramaterial properties through its integration to its milieu. Processes of mediation and their transformative power are the next focus, though the study of the technical (transcultural) circulations between France and Spain, and the media of advertising and promotion (technical press, trade cards), all of which shaping the interactions between the invention, the public and the markets. We finish this survey with the political lantern and its paradox, as the artefact, strongly linked to absolute monarchy and police– or military- control, became a revolutionary emblem. By entwining the technical and symbolic functions of the streetlamp, we want to shed light upon the resonances of the political imaginary within the lantern materiality. This study therefore aims at drawing attention to the multi-layered meanings of this so-called “banal” object, and at considering the streetlamp as a significant bearer of cultural identity
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Lahouti, Parisa. "Les "Romanesques" d’Alain Robbe-Grillet et "Le Prince Ehtejab" de Houchang Golchiri : imaginaire, devenir écrivain, identité virtuelle." Thesis, Paris Est, 2008. http://www.theses.fr/2008PEST0075.

Full text
Abstract:
S’interroger sur l’identité d’écrivain, c’est comprendre à quelles conditions un sujet peut dire : « Je suis devenu écrivain. » À travers la subsistance matérielle et de l’engagement dans l’écriture, de la solitude et des liens avec autrui, des modèles de vie et de la présentation de soi, l’écrivain tente de définir son identité. Loin d’être homogène, cette identité comporte des dimensions multiples, voire contradictoires. En effet, l’un des concepts fondamentaux du roman expérimental des années soixante – dénommé plus tard comme autobiographie – est celui d’interminable, où le totalitarisme, la continuité, la cohérence et la causalité sont en doute. Le trou n’arrivant jamais à être comblé reste au centre du texte. Nous aurions ainsi affaire dans un cas à une esthétique monologique et dialectique, et dans l’autre à une esthétique baroque et carnavalesque. L’une des preuves les plus évidentes du récit moderne est la réflexion sur la littérature ; comme derrière sa façade de production de masse se dissimulent des questionnements sur les fondements impossibles de toute activité. Ce récit constate être émergé de l’enquête sur un grand trou noir au centre de l’être, qui est tabou et perdition. Il mérite ainsi de poser nettement une question métaphysique et une question de fonctionnement narratif. Notre recherche porte son intérêt sur l’approche modifiante de l’œuvre romanesque à l’autobiographie, où les critiques « formaliste » et « textuelle » – associées généralement au Nouveau Roman – sont considérées comme des techniques abstraites qui se situent dans le cadre d’une approche de l’imaginaire, saisies dans leur relation dialectique avec une forme. La critique littéraire sera ainsi dialogue ; et si dans un dialogue, chacun des interlocuteurs possède ses propres positions, celles-ci ne sont pas figées. Elles changent en fonction de l’opportunité et des circonstances<br>Searching about identity of a writer is to understand under what conditions a subject may say: “I became a writer.” Through physical sustenance and commitment in writing, loneliness and links with others, models of life and self presentation, the writer tries to define its identity. Far from being homogenous, this identity is multi-dimension, even contradictory. Indeed, one of the fundamental concepts of the novel experimental sixties (which named autobiography, later) is the interminable, where totalitarianism, continuity, consistency and causality are in doubt. This hole which never be filled, remains yawning at the centre of the text. We would have a case to a monologic and dialectic aesthetic, and the other to a baroque and carnival aesthetic. One of the most obvious evidence of the modern story is thinking about literature, as behind its facade of mass production hide some major questions on the foundation seeks impossible for any activity. This story is being emerged from the investigation of a large black hole at the centre of being, which is taboo and perdition. It deserves so much pose a metaphysical question and a question of running narrative. Our research bears his interest in the approach which modifies the fiction to autobiography, where critics “formalistic” and “textual” (generally associated with New Novel) are regarded as abstract techniques that fall within the framework of an approach to the imagination, seized in a dialectical relationship with a form. The literary critic will be dialogue, and if in dialogue, each of the interlocutors has its own positions, they are not static. They change depending on the opportunity and circumstances
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Palmers, Anaïs, and Anaïs Palmers. ""L'émancipation par le conte : voies de l'imaginaire et enjeux du réel" suivi de "Conter la matière"." Master's thesis, Université Laval, 2019. http://hdl.handle.net/20.500.11794/34939.

Full text
Abstract:
Ce mémoire de recherche-création s’articule autour de trois concepts : le conte, l’émancipation et la matière. À travers notre étude, nous nous interrogeons afin de savoir en quoi des références au réel intégrées à l’univers merveilleux du conte contribuent à modifier notre perception de la matière. Notre recherche est guidée par une curiosité du monde tangible, en particulier les matières qui nous entourent, et par un désir d’appréhender les enjeux qui se posent entre le réel et le merveilleux dans le texte. Nous avons, dans le volet théorique, observé comment le réel et l’imaginaire pouvaient se nourrir l’un l’autre et ainsi amener celui qui reçoit le texte à être mieux informé au sujet de la matière ainsi qu’à transformer sa vision de celle-ci. Nous avons également constaté quelques limites d’un discours sur le réel dans le merveilleux. Nous nous sommes demandé en quoi trop de références au réel pouvaient entraver le plaisir de se faire conter et nous avons pour cela réfléchi à l’effet de distanciation de Brecht, procédé que nous avons fini par appliquer à notre pratique. Dans la partie création, nous avions pour objectif de développer une écriture de la matière à travers le conte. Le volet création de ce mémoire prend donc la forme d’un recueil en quatre sections, une par matière (nous abordons la terre, l’eau, la roche et le bois). Nous avons aussi élaboré un laboratoire de création, où le texte a pu rencontrer la matière physique. La description ainsi que les images du laboratoire se situent dans les annexes.<br>Ce mémoire de recherche-création s’articule autour de trois concepts : le conte, l’émancipation et la matière. À travers notre étude, nous nous interrogeons afin de savoir en quoi des références au réel intégrées à l’univers merveilleux du conte contribuent à modifier notre perception de la matière. Notre recherche est guidée par une curiosité du monde tangible, en particulier les matières qui nous entourent, et par un désir d’appréhender les enjeux qui se posent entre le réel et le merveilleux dans le texte. Nous avons, dans le volet théorique, observé comment le réel et l’imaginaire pouvaient se nourrir l’un l’autre et ainsi amener celui qui reçoit le texte à être mieux informé au sujet de la matière ainsi qu’à transformer sa vision de celle-ci. Nous avons également constaté quelques limites d’un discours sur le réel dans le merveilleux. Nous nous sommes demandé en quoi trop de références au réel pouvaient entraver le plaisir de se faire conter et nous avons pour cela réfléchi à l’effet de distanciation de Brecht, procédé que nous avons fini par appliquer à notre pratique. Dans la partie création, nous avions pour objectif de développer une écriture de la matière à travers le conte. Le volet création de ce mémoire prend donc la forme d’un recueil en quatre sections, une par matière (nous abordons la terre, l’eau, la roche et le bois). Nous avons aussi élaboré un laboratoire de création, où le texte a pu rencontrer la matière physique. La description ainsi que les images du laboratoire se situent dans les annexes.<br>This research-creation thesis hinges on three concepts : contes (a French term, sometimes translated as « storytelling » or « folktales », for which there is no exact equivalent in English), emancipation, and matter. It explores how references to reality, which are integrated into the marvellous world of contes, change our perception of matter. The research is guided by my curiosity about the tangible world, especially my surroundings, and a desire to understand the issues that arise between the real and the marvellous in texts. In the theoretical component, I explore how reality and fiction can feed off of one another, providing receivers of a text with more information about matter and transforming their understanding of it. I also identify certain limits to the use of reality discourse in the marvellous, by examining whether too many references to the real can actually hinder the audience’s enjoyment of being told a story. This led me to Brecht’s estrangement effect, which I came to apply in my practice. In the creative component, I strive to develop a method for writing about matter through contes. It takes the form of a four-part collection based on four types of matter : earth, water, rock, and wood. I also develop a creative laboratory, which functions as a crossroads where the text and physical matter intersect. A description and images of the laboratory are included in the appendices.<br>This research-creation thesis hinges on three concepts : contes (a French term, sometimes translated as « storytelling » or « folktales », for which there is no exact equivalent in English), emancipation, and matter. It explores how references to reality, which are integrated into the marvellous world of contes, change our perception of matter. The research is guided by my curiosity about the tangible world, especially my surroundings, and a desire to understand the issues that arise between the real and the marvellous in texts. In the theoretical component, I explore how reality and fiction can feed off of one another, providing receivers of a text with more information about matter and transforming their understanding of it. I also identify certain limits to the use of reality discourse in the marvellous, by examining whether too many references to the real can actually hinder the audience’s enjoyment of being told a story. This led me to Brecht’s estrangement effect, which I came to apply in my practice. In the creative component, I strive to develop a method for writing about matter through contes. It takes the form of a four-part collection based on four types of matter : earth, water, rock, and wood. I also develop a creative laboratory, which functions as a crossroads where the text and physical matter intersect. A description and images of the laboratory are included in the appendices.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Couffignal, Gilles Guilhem. ""Est-ce pas ainsi que je parle ?" : la langue à l'œuvre chez Pey de Garros et Montaigne." Thesis, Toulouse 2, 2014. http://www.theses.fr/2014TOU20106/document.

Full text
Abstract:
En publiant ses Psaumes viratz (1565) et ses Poesias gasconas (1567), Pey de Garros (ca.1525-ca.1583) se fait l’inventeur d’une littérature « gasconne ». Quelques années plus tard, dans ses Essais (1580-1595), Montaigne (1553-1592) intègre la question du « gascon » à sa réflexion générale sur les langues et le langage. Ces deux auteurs, jusqu’à présent, ont été perçus dans deux cadres distincts, l’histoire de la littérature occitane et celle de la littérature française. La notion de « gascon » permet de décloisonner ces deux domaines. Par-delà la différence linguistique, qui oppose une écriture en occitan à une écriture en français, se dessine un imaginaire linguistique « gascon », qui émerge des textes et participe pleinement au sens que prend le discours littéraire. Pour pouvoir décrire cet imaginaire linguistique, une enquête est nécessaire, relevant de la sémantique historique, afin de comprendre ce que peut signifier, dans la seconde moitié du xvie siècle, une « langue » et son emploi littéraire. En découvrant les différents sens que prend le « gascon » pour ces deux auteurs, c’est tout un réseau de représentations, de figures et d’échos obsédants qui se dévoile. Alors que tout semblait les séparer, un imaginaire linguistique similaire relie les œuvres de Garros et de Montaigne, fait de prises de parole assumées et d’interrogations profondes sur les moyens de s’exprimer. Parallèlement, cette analyse en termes d’imaginaire linguistique éclaire la relation que crée l’œuvre avec son lecteur. Le pouvoir d’évocation de l’imaginaire linguistique de l’œuvre dépend de sa rencontre avec l’imaginaire linguistique propre au lecteur. C’est ainsi qu’un point de vue périphérique, par son attention à la question du « gascon », permet, dans un même geste, de lire les Psaumes viratz, les Poesias gasconas et les Essais<br>When he published Psaumes viratz (1565) then Poesias gasconas (1567), Pey de Garros (ca.1525-ca.1583) invented the notion of a specifically “Gascon” literature. A few years later, in his Essays (1580-1595), Montaigne (1553-1592) took up the issue of the “Gascon language” in his general reflexion on language and languages. These two authors have hitherto been viewed as part of two different fields: the history of Occitan literature and the history of French literature. The notion of a “Gascon language” helps bridge the gap between these two fields. In spite of the linguistic difference between writing in Occitan and writing in French, a specifically “Gascon” linguistic imaginary emerges out of the texts, and gives literary discourse its full meaning. In order to give flesh to this linguistic imaginary, a study in historical semantics is necessary, so as to understand what a “language” and its literary uses might have meant in the second half of the 16th century. As the various meanings which the “Gascon language” has got for these two authors are examined, the whole network of representations, figures and echos which haunt the texts is uncovered. Although they seemed to have very little in common, the works of Garros and Montaigne are actually linked by a shared linguistic imaginary, consisting in both outspoken claims and deep reflections on means of expression. At the same time, the analysis of the linguistic imaginaries illuminates the relation established by the text with the readers. The power of the linguistic imaginary to elicit a response depends on how it fits in with the readers’ own linguistic imaginaries. This is why a peripheral viewpoint, drawing attention to the issue of the “Gascon language”, makes it possible to read Psaumes viratz, Poesias gasconas and the Essays together
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Roulland, Isabelle. "La forme des villes dans l'oeuvre de Julien Gracq." Rennes 2, 2001. http://www.theses.fr/2001REN20026.

Full text
Abstract:
La polysémie du mot "forme" dirige cette analyse des villes fictives et réelles décrites dans l'oeuvre de Julien Gracq. L'organisation des descriptions permet d'observer l'émergence de la forme des villes. La sensorialité intervient dans la composition des lieux que les lignes structurent. Un réseau de contrastes et de tensions se dévoile et, de même que les couleurs et les lumières, les règnes s'opposent. Le lyrisme des villes contribue de plus aux effets de déréalisation du décor. Les descriptions sont subjectives et une vision personnelle métamorphose les espaces référentiels. L'écriture suscite les villes. L'imaginaire des lieux repose sur la mémoire et l'imagination unies, ouvrant sur des territoires insolites. Les références artistiques et littéraires participent à cette déréalisation. Quant à la présence des êtres humains, elle dépend des parcours du narrateur mais hormis quelques figures éparses, telle Vanessa, peu de visages apparaissent parmi la foule. La quête du narrateur domine et exprime la capacité des villes à former une personnalité. Cependant le destin de ces paysages appartient à l'histoire et au temps destructeur. Une parabole de l'anéantissement montre des espaces dégradés auxquels s'oppose Nantes que le flux du temps préserve. Le décor parfois fantastique contient des signes de mort, dans une moindre mesure à Nantes. La représentation anthropomorphique des villes, formes exsangues, accentue la dimension tragique de ces organismes également défigurés par le modernisme et la guerre. Une mythologie urbaine est ainsi construite<br>The polysemy ot he word " form " guides this analysis of imaginary and real towns in Julien Gracq's works. The organization of the descriptions enables us to examine the emergence of the form of towns. The senses play a part in the composition of places that lines put into shape. A web of contrasts and tensions appears and as well as colours and lights, reigns conflict. The lyricism of towns also contributes to the absence of reality of the setting. The descriptions are subjective and a personal vision transforms the referential spaces. The writing gives rise to the towns. The imaginary places are based on the combination of memory and imagination, leading on the unusual territories. The artistic and literary references are involved in this absence of reality. As regards the presence of human beings, it depends on the narrator's itineraries save for some scattered faces, such as Vanessa's ,few of them appear among the crowd. The narrator's quest prevails and expresses the ability of towns to form a personality. However the destiny of these settings belongs to history and the devastating effects of time. A parable of destruction shows damaged places to which Nantes stands up, protected against the passing of time. The settings, sometimes fantastic, contains death signs, to a lesser extent in Nantes. The anthropomorphic representation of the towns, anaemic forms, emphasizes the tragic aspect of these organisms which are defaced by modernism and war. An urban mythology is built thus
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Jollant, Nataly. "L'Amazonie comme identité, géographie imaginaire et cartographie littéraire au Brésil du XIXe siècle. Le vécu au service de l'imaginaire." Thesis, Paris 3, 2019. http://bibnum.univ-paris3.fr/webclient/DeliveryManager?pid=323339.

Full text
Abstract:
Les imaginaires étrangers et nationaux sur l’Amazonie brésilienne sont le fruit d’un long et imparfait travail de construction historique et littéraire initié par les Européens au XVIe siècle. Les premiers textes sur la région rendent compte d’un lieu lointain, exotique et sauvage. Ces représentations demeureront à jamais associées à l’espace amazonien, y compris au XIXe siècle lorsque le Brésil entreprend son processus d’émancipation politique et de construction identitaire. Dans ce vaste chantier où est bâtie en même temps l’unité nationale, il convient de comprendre comment les imaginaires étrangers ont pu façonner les imaginaires locaux. Les hommes de lettres amazoniens apporteront une contribution remarquable à ce processus de constitution d’une identité collective. Voulant assurer à l’Amazonie une place importante dans l’architecture nationale, ils font appel aussi bien aux traditions des peuples autochtones qu’aux savoirs des Européens. À travers l’analyse des récits de voyage, de la presse, de la littérature régionaliste, à la lumière de théories scientifiques et de courants littéraires, à la croisée de plusieurs disciplines, nous analysons la formation des imaginaires sur l’Amazonie, la façon dont ils se sont consolidés au fil des siècles et dans quelle mesure des écrivains amazoniens s’en sont approprié pour bâtir une littérature régionaliste<br>Foreign and national imaginaries of the Brazilian Amazon are the result of a long and incomplete historical and literary construction started by Europeans in the 16th century. The first texts about the region gave accounts of a faraway, exotic and wild place. These representations would be permanently associated to the Amazonian space, in particular during the 19th century, when Brazil initiated its process of political emancipation and identity formation. In the vast project of constructing a national identity, it is important to understand how foreign imaginaries shaped the local imaginaries. And the Amazonian writers had a remarkable participation in establishing a collective identity. Wanting to secure a place for the Amazon in the national architecture, they used the traditions of the indigenous people as well as the knowledge of the Europeans. Using the study of travel narratives, of the press, of regionalist literature, through the lens of scientific theories and literary currents, and at the intersection of various disciplines, we will analyze the formation of imaginaries of the Amazon, how they have consolidated throughout the centuries, and to what extent Amazonian writers appropriated them to create a regional literature<br>Os imaginários estrangeiros e nacionais sobre a Amazônia brasileira são frutos de um longo e imperfeito trabalho de construção histórica e literária, iniciado no século XVI pelos europeus. Os primeiros textos sobre a região dão conta de um lugar distante, exótico e selvagem. Representações que serão associadas para sempre ao espaço amazônico, notadamente no século XIX quando o Brasil inicia seu processo de emancipação política e de construção identitária. No vasto projeto de constituição da identidade nacional, importa compreender como os imaginários estrangeiros modelaram os imaginários locais. Outrossim, os escritores amazônicos tiveram notável participação no estabelecimento de uma identidade coletiva. Buscando assegurar um lugar para a Amazônia na arquitetura nacional, eles recorreram tanto às tradições dos povos autóctones quanto aos saberes dos europeus. Através da análise de narrativas de viagem, da imprensa, da literatura regionalista, à luz de teorias científicas e de correntes literárias, e na intersecção de várias disciplinas, são analisados a formação dos imaginários sobre a Amazônia, de que forma os mesmos se consolidaram ao longo dos séculos e em que medida os escritores amazônicos deles se apropriaram para criar uma literatura regionalista
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Petitjean, Lucie. "Le lotus et la caméra : dynamiques de l'image dans l'oeuvre de H.D." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2017. http://www.theses.fr/2017USPCC068/document.

Full text
Abstract:
A la fin des années 1920, l’écrivaine américaine moderniste H.D. considère le cinéma comme un art majeur, supérieur à la littérature car plus à même de représenter le réel. En réponse à un questionnaire lui demandant de faire le bilan de sa carrière, elle choisit de se concentrer sur sa découverte du septième art et sur l’importance que prend ce nouveau mode d’expression pour elle. Spectatrice, mais aussi actrice, monteuse et critique, H.D. adopte une approche polyvalente. Des réalisateurs comme G. W. Pabst ou Sergueï Eisenstein deviennent des modèles que les écrivains devraient imiter, selon l’auteur. Pendant environ cinq ans, H.D. s’implique directement dans la production cinématographique, de par son travail avec un jeune artiste britannique, Kenneth Macpherson, réalisateur de Borderline, long-métrage d’avant-garde dont elle tient le rôle féminin principal. H.D. rédige également plusieurs critiques de films, qui paraissent dans Close Up, un magazine qu’elle co-dirige avec l’auteur et mécène britannique Bryher ainsi que Macpherson. Par la suite, ses activités cinématographiques diminuent mais nous avançons l’idée que le septième art et les théories qu’elle en retient influencent de façon durable son imaginaire et son mode d’écriture.Cette thèse propose donc d’analyser l’influence du cinéma dans l’œuvre de H.D., en prenant en compte sa carrière dans son ensemble, de la période imagiste aux écrits ésotériques de la fin de sa vie. A travers l’étude de poèmes, de romans semi-autobiographiques, d’essais et de critiques de cinéma rédigés par l’auteur, sont mises en exergue deux tendances “imaginales” divergentes, l’une participant d’une saturation du texte et l’autre d’un désir d’immédiateté et de rejet de la composition artistique<br>In the late 1920s, American modernist writer H.D. presented the cinema as a major artform, superior even to literature as it could represent reality better and more directly according to her. Answering a questionnaire sent to her to reflect on her career so far, she chose to focus on her keen interest for the moving picture and the importance that new artform was taking in her own artistic ventures. Moviegoer, actor, film editor, critic, H.D. approached the film from all sides. She wanted to give that artform the recognition it deserved. Filmmakers such as G. W. Pabst and Sergei Eisenstein were true great artists and writers should even look to them to renew literature. For about five years, H.D. directly engaged with the film, through production - in her work with young British artist Kenneth Macpherson, director of Borderline, an avant-garde feature-film in which she also held the female lead role -, as well as through film reviews. Macpherson, H.D. and British author and art patron Bryher edited the film magazine Close Up, in which H.D. published various articles and poems. Beyond that short period, the author’s involvement with the film became less direct but this work argues that the motion pictures and the theories she derives from that artform lastingly inspired her imagination and her writing.This thesis provides an analysis of the influence of the film on H.D.’s works., taking into account her literary career as a whole, from the Imagist period to her late esoteric writings. Through the study of poems, romans à clefs, memoirs, and film reviews, two diverging image dynamics are identified, one participating in textual saturation and the other seeking for more immediacy and less artistic elaboration
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Al, Ali Salam. "L’imaginaire et l’élément de l’eau dans le texte baroque (1580-1640) : Structures, motifs, rôles et valeurs." Thesis, Bourgogne Franche-Comté, 2017. http://www.theses.fr/2017UBFCH015/document.

Full text
Abstract:
Le déséquilibre et le désordre du réel ont modifié chez l’homme baroque la vision de son être; leur présence écarte la gratuité de ses actes. Ses fascinations sont des indices révélateurs, ses rejets et ses attachements représentent des témoignages et des messages à déchiffrer. Notre étude essaie d’expliquer les raisons de la fascination de la génération baroque pour l’élément liquide à travers l’examen de l’imaginaire de ses aspects dans l’oeuvre baroque. L’imaginaire ou ce que Gilbert Durand appelle ‘’le capital pensé’’ de l’homme est une entité stratifiée dans la durée, plusieurs facteurs participent à sa structuration. Par conséquent, son examen exige une approche pluridisciplinaire et interdisciplinaire. Grâce aux sciences cognitives qui représentent la voie par laquelle passe l’avenir des recherches sur l’imaginaire selon Philippe Walter, la présente étude essaie d’éclairer l’Imaginaire baroque à travers l’examen de la valeur de l’élément de l’eau dans des textes publiés entre 1580 et 1640. Notre travail utilise quatre des six sciences cognitives qui sont désignées par Georges A. Miller et qui instaurent à travers leurs corrélations des domaines interdisciplinaires. Pour explorer les représentations de cet élément dans le texte baroque avec un objectif qui consiste à leur proposer des explications causales sont indispensablement mobilisées l’anthropologie, la philosophie, la psychologie, et la linguistique. L’imaginaire baroque est reconstitué dans notre recherche grâce aux 5 croisements établis entre les sciences précédentes et les disciplines de l’histoire de l’art, de la critique littéraire, du folklore, de l’ethnologie, de la mythologie, de la sociologie, et de l’histoire des religions. Notre travail examine l’un des aspects de la nature dans l’imaginaire baroque. A travers nos analyses, nous essayons de retracer l’être et l’existence de l’homme baroque grâce aux présences de l’un de leurs constituants dans l’oeuvre de ce dernier. L’élément de l’eau est ce constituant qui représente l’un des aspects de la nature. La problématique dans notre travail, est composée d’un volet qui porte sur la valeur de l’élément de l’eau dans l’oeuvre baroque. Il y a un second volet visant à prouver que l’examen de l’imaginaire représente un outil permettant de cerner les reliefs et les complexités d’un texte baroque et un texte ayant une structure similaire avec celle que possède ce dernier, c’est-à-dire une structure incohérente et non linéaire. Notre recherche aimerait proposer une lecture de l’imaginaire de la matière dans le texte baroque et dans le texte littéraire en général. Elle aimerait démontrer que l’examen distant et interactif des actes de l’homme aide à leur trouver des explications; et que l’examen de l’imaginaire d’une oeuvre qui représente un acte de l’imaginaire de l’homme, aide à cerner ses implicites, les raisons de sa création, et la psychologie qui a dominé les circonstances de sa production<br>The imbalance and the chaos in which Baroque man lived, changed his vision of his entourage and at the same time they excluded the gratuitousness of his actions. His fascinations are messages to be deciphered, his rejections and attachments represent revealing clues and testimonials. Our study tries to explain the reasons of the fascination of the baroque generation for the liquid element through the examination of the imaginary of its aspects in the baroque work. The imaginary or what Gilbert Durand calls "thought capital" of man is a hybrid organism, several factors participate in its structuring therefore its examination requires an interdisciplinary approach. Through cognitive science, that represent the future of research on the imagination according to Philippe Walter, this study tries to illuminate the Baroque Imagination through the examination of the value the element of water in the works published between 1580 and 1640. Our work uses four of the six cognitive sciences which are designated by Georges A. Miller and which establish interdisciplinary fields through their correlations. To explore the representations of this element with the Anthropology, philosophy, psychology, and linguistics are indispensable to the objective of offering them causal explanations. The baroque imagination is reconstituted in our work by combining these sciences with the disciplines of the history of art, literary criticism, folklore, ethnology, mythology, sociology, and the history of religions. Our work examines one of the aspects of nature in the baroque work. Through our analyzes we try to trace the being and the existence of baroque man through the manifestations of one of their components in the work of the latter. The element of water which is this component and it represents one of the aspects of nature. The problematic in our work is composed of a component that deals with the value of the element of water in the baroque work. The second part aims to prove that the 7 examination of the imaginary represents a tool that helps to identify the reliefs of a baroque text and a text with a similar structure with the latter, that is to say an incoherent structure and complex. Our research proposes a reading for the imaginary of the material in the literary text. Our study would like to demonstrate that distant and interactive examination of human acts and his works serves to identify their explanations; and that the examination of the imaginary of a work which represents an act of the imaginary of man serves to identify its implicit and the reasons for its creation, and the psychology that dominated the circumstances of its production
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Millon-Hazo, Louise. "« Quelles bestes sont ce là ? » L’humanisme rabelaisien à l’épreuve de ses bestiaires." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2017. http://www.theses.fr/2017USPCA171/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse propose une étude globale des bestiaires rabelaisiens à partir de l’exploration de ses sources antiques et médiévales. La focale critique se concentre d’abord sur les torsions qu’impose Rabelais aux genres littéraires rattachés à des figures animales prototypiques : l’inversion des paradigmes épiques du cheval et du porc ; le brouillage et la démultiplication des bêtes charivariques et farcesques ; la mise en crise des animaux exemplaires de la fable. Elle s’ouvre ensuite aux jeux du célèbre humaniste avec les figures animales des écrits savants et sérieux : encyclopédies, littérature gnomique, livres de cuisine. Finalement, le point de vue se renverse pour examiner les effets esthétiques et sensoriels de ces bestiaires sur le lecteur et l’auditeur, et en dégager une certaine esthétique grotesque. Cette enquête débouche sur la redéfinition de l’humanisme rabelaisien, qui se révèle dans l’épreuve et à l’épreuve d’une profusion d’images animales<br>This dissertation analyses François Rabelais’ bestiaries through the exploration of its antique and medieval sources. The first part of this thesis focuses on the way Rabelais distorts certain literary genres containing prototypical animal figures by reversing the epic paradigms associated with horses and boars, multiplying and merging farces and charivaris’ animals, and undermining the exemplary animals portrayed in the fables. The next part uncovers how the famous humanist plays with animal figures drawn from scholarly and serious writings such as encyclopedias, gnomic literature, and recipe books. The third part overturns this perspective to examine the aesthetical and sensory impact of these bestiaries on the reader and listener as well as the grotesque aesthetic they seem to thrive from. Overall, this investigation leads to a redefinition of the Rabelaisian humanism, which reveals itself through an abundance of animal images
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Schlaifer, Clara. "L’imaginaire des langues chez Charles-Albert Cingria : un parcours poétique, politique et rhétorique." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2017. http://www.theses.fr/2017USPCA058.

Full text
Abstract:
Charles-Albert Cingria (1883-1954), écrivain de Suisse romande, a été longtemps chroniqueur à La NRF et a mené son activité littéraire aussi bien en Suisse qu'à Paris. Pourtant, il est très peu étudié en France. La question des langues est, chez ce voyageur polyglotte, au centre d'une constellation de considérations poétiques, esthétiques et rhétoriques qui donnent toute sa spécificité à cette oeuvre inclassable. Dans le contexte politique de la première moitié du XXe siècle, éclairé ici par la perspective de l'histoire des idées, ses conceptions sur les langues le placent dans la lignée des Anti-Lumières. Son oeuvre labyrinthique a par ailleurs été peu abordée dans sa globalité même, car elle résiste à toute les catégories d'ordinaire en usage, aussi bien sur le plan générique, thématique ou formel que sur le plan idéologique, tout en donnant au lecteur l'impression d'une oeuvre riche d'échos. Nous prenons ici le risque de la cohérence en choisissant pour fil rouge l'ensemble des représentations sur la langue et les langues dans un discours libéré de ses prétentions scientifiques. Ce parcours se fait d'abord à l'échelle d'un pamphlet précoce contre l'espéranto, puis au niveau de l'oeuvre entière, montrant qu'il relève chez Cingria d'une conception esthétique du monde perçu comme cosmos. L'imaginaire des langues repose enfin sur les mêmes principes que sa stratégie argumentative : au nom du naturel, la monstration prime sur la démonstration et l'évidence sur l'administration des preuves, aboutissant ainsi à des textes dont l'obscurité résulte paradoxalement d'une volonté de les rendre plus tangibles et incarnés<br>Charles-Albert Cingria (1883-1954), a Swiss francophone writer, was a long-time columnist for La NRF. He wrote and lived in Paris as well as in his native Switzerland, but has been little studied in France. As a traveller and polyglot, he makes the observation of languages central to a constellation of poetic, aesthetic, and rhetorical considerations in his distinctive, unclassifiable work. In the political context of the beginning of the 20th century, studied here from the history of ideas’ perspective, his ideas about languages set him in the Anti-Enlightenment tradition. His labyrinthine work has never before been studied as a whole, perhaps because it refuses ordinary categorizations. On the level of genre, theme, and form, as well as on an ideological level, Cingria’s work thwarts conventional understanding, while letting the reader feel the echoes and resonances that fill the text. The author chooses to consider this work as coherent, and opts to view Cingria’s work through the lens of a main theme: its representations of language and languages within a discourse freed from scientific pretensions. This journey through Cingria’s thought begins with examining his early diatribe against Esperanto, then moves to a broader discussion of his work, showing that his representation of languages concerns above all an aesthetic conception of the world perceived as cosmos. The imaginary of languages ultimately rests on the same principles as his argumentative strategy: in the name of nature and the natural, obviousness takes precedence over demonstrating. These principles give rise to texts whose obscurity results, paradoxically, from the desire to make them more embodied and more concrete
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Auraix-Jonchière, Pascale. "La mythologie de Barbey d'Aurevilly à travers les romans et les nouvelles." Clermont-Ferrand 2, 1995. http://www.theses.fr/1995CLF20072.

Full text
Abstract:
De l'aveu même de son auteur, l'oeuvre romanesque de Barbey se caractérise par une écriture secrète -indirecte et plurivoque-, qui voile en même temps qu'elle se dévoile, un sens qui miroite et échappe sans cesse. Au sein de ce langage ambigu où les signes s'entrecroisent, l'importance d'un code mythologique de nature syncrétique (renvoyant tout aussi bien à la tradition antique que biblique) est manifeste. Notre propos est d'étudier la pertinence de ce code : diffus dans le texte, répond-il à une authentique organisation, reflète-t-il des schèmes archétypaux et donc préexistants ; enfin, acquiert-il une spécificité en étant retravaillé par l'écrivain, modèle selon les exigences toujours nouvelles de l'histoire collective et de l'histoire individuelle ? Il s'agit d'observer comment ce langage particulier fonctionne à l'intérieur du texte romanesque et comment en retour il le fait fonctionner, c'est-à-dire en révèle les fondements et en dévoile la finalité<br>Acoording to the author himself, the prose works of barbey d'aurevilly are anchored in a form of writing whose hidden mechanisms, working in indirect and multivocal ways, both veil and uncover shimmering levels of meaning which do not lend themselves readily to definitive circumscription. . The importance of a mythological code which is syncretic in nature, situated at the heart of this ambiguous language with its interconnected signs, and referring back to both ancient and biblical traditions, is manifest. The aim of this works is to study the pertinence of this code : diffused in the text, does it answer to clear principles of organisation? does it reflect archetypal, and therefore pre-existent, generalised structures? finally, does this code acquire specific characteristics in the course of its reworking by the writer, and is it modelled on the ever-changing demands of collective and individual history? this work sets out to examine how this singular language works within the prose text, and how, conversely, it makes the latter function - that is, how it reveals the elements in which the narrative is grounded as well as the finality towards which the text is bent
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Akiki, Karl. "La recette du roman populaire, façon Alexandre Dumas." Thesis, Paris 3, 2013. http://www.theses.fr/2013PA030041/document.

Full text
Abstract:
Le roman populaire est souvent associé à une littérature de seconde zone, gravitant autour des Lettres nobles. C’est surtout son public qui est décrié puisqu’il s’agit d’un lectorat de consommation qui impose à l’auteur un mode d’écriture particulier. Toutefois, certains auteurs comme Alexandre Dumas ont réussi à dépasser ce mépris en étant reconnus par la nation française. Pour cet écrivain prolifique, la reconnaissance voit le jour dans les couloirs sombres du Panthéon. Ses œuvres, elles, demeurent sur le parvis! Ce travail a l’ambition de montrer que l’écriture dumasienne détient un poids littéraire des plus considérables à travers sa sollicitation par les foules. Deux œuvres retiennent notre attention vu qu’elles sont connues de tous mais pas nécessairement lues par tous : Le Comte de Monte-Cristo et Les Trois Mousquetaires. Après un constat premier sur la réception double accordée à ces romans, nous analyserons leur imaginaire (personnages, espaces et scènes de genre) d’une part et leur structure narratologique (morphologie, narrateur et narration) d’autre part. Cette lente dissection tentera de comprendre, à partir de sa deuxième et de sa troisième partie, le mécanisme de l’attrait exercé par la plume de Dumas sur la grande masse des lecteurs. L’on aboutit ainsi à des ingrédients particuliers qui sont la signature de l’auteur. Néanmoins, force nous est de constater que cette recette est partagée par d’autres écrivains. Elle permet à la littérature populaire de regagner ses galons et d’affirmer sa légitimité<br>The popular novel is often considered to be second-class literature, orbiting around the Fine Literature. The blame is on the consumerism of its readers that forces the authors to follow a certain style of writing. However, some authors, like Alexandre Dumas, managed to avoid this contempt by getting the acknowledging of the French nation. For this prolific writer, recognition saw the light in the dark alleys of the Pantheon, unlike his works that remain snubbed.The aim of this thesis is to prove that Dumas’ work is a heavy-weight of literature due to the high appeal it has over the masses. Two works grab our attention as they are known to all, but not necessarily read by all : The Count of Monte Cristo and The Three Musketeers. In the first place, we will observe the double reception of each of these novels, before analyzing their imaginary (characters, spaces and genre scenes) on the one hand and narration structure (morphology, narrator and narration) on the other. Through this slow dissection, in the second and third part, we will try to understand how Dumas’ pen casts his spell over the big mass of readers. It thus leads us to specific ingredients that are the signature of the author. Nevertheless, we are compelled to note that this recipe is shared by other writers. It allows popular literature to regain its stripes and its legitimacy
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Christon, Gérard. "Le Récit d'enfance dans la littérature antillaise de langue française : (1950-2004) : mythes et réalités.fiction et vérité." Antilles-Guyane, 2009. http://www.theses.fr/2009AGUY0312.

Full text
Abstract:
Dans le cadre de nos recherches, la définition du récit d'enfance selon Denise Escarpit convient parfaitement: « un texte écrit (. . . ) dans lequel un écrivain adulte, par divers procédés littéraires, de narration ou d'écriture, raconte l'histoire d'un enfant -lui-même ou un autre - ou une tranche de la vie d'un enfant. » A l'origine de notre réflexion et de notre problématique, cette assertion de Régis Antoine dans son ouvrage intitulé Rayonnants écrivains de la Caraïbe: « L'enfant fournit un composant de plus pour ce que nous avons appelé la genèse d'une anthropologie critique aux Antilles francophones. (. . . ). . . Ie gamin écrit, objet d'un texte plus ou moins autobiographique pose des problèmes littéraires inédits. }} Nos travaux ont consisté à mettre en exergue la valeur et les significations des différents récits d'enfance antillais, en dégageant leurs traits distinctifs, leur nature et leurs différentes fonctions. Genre littéraire problématique et entravé, plus précisément controversé, l'autobiographie oecupe malgré tout une place de plus en plus importante dans la littérature française, ainsi que dans le discours littéraire antillais de langue française. Alimentée par de nombreuses critiques énoncées notamment par Jean-François Chiantaretto, Gaston Pineau et Louis Le Grand - quant à la valeur historique, sociologique et anthropologique, voire documentaire de ces récits d'enfance qui sont en réalité des récits ou histoires de vie composés par des adultes-, cette controverse n'épargne pas les récits d'enfance des auteurs antillais de langue française. Sur le plan de la littérature et de la psychanalyse, comment un écrivain peut-il se dédoubler et<br>Through our research, the definition of childhood story by Denis Escarpit ideal: "a written text (. . . ) in which an adult writer, by various literary deviees, narrative or writing, tells the story of a child - himself or another - or a slice of the life of a child. " At the root of our thinking and our problems, this assertion Regis Anthony in his book Radiant writers of the Caribbean: "The child provides one more component to what we have called the genesis of a critical anthropology to the French Caribbean. (. . . ). . . The kid says, being a text more or less autobiographical problematic literary novel. " Our work has been to highlight the value and meanings of different stories of West Indian children, by identifying their distinctive features, their nature and their different functions. Problematic and hindered genre, more precisely controversial autobiography still oecupies an ever more important in French literature and literary discourse in thefrench-speaking Caribbean. Fueled by numerous criticisms made in particular by Jean-François Chiantarettc Gaston Pineau and Louis Le Grand - about the historical, sociological and anthropologicalliterature even these stories of childhood that are really narratives or Iife stories written by adult-, this controversy does not spare the infancy narratives of Caribbean writers in French. Ln terrns of Iiterature and psychoanalysis, how a writer can be split and described, in a book he agrees to publish the true story of his privacy, even as he lives? This question is one of Gaston Pineau and Jean-Louis Le Grand, who will not hesitate to express serious reservations about the "historical truth" of these texts
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Ponce, Liliana Beatriz. "Cornelius Castoriadis et la question de la temporalité dans le domaine social-historique : de la logique de l’identité à la logique de l’altérité." Paris, EHESS, 2014. http://www.theses.fr/2014EHES0122.

Full text
Abstract:
A partir de la lecture et de l’interprétation de l’œuvre de Cornélius Castoriadis, cette thèse aborde la question de l’histoire et de la temporalité comme composantes essentielles des pratiques humaines. Elle se propose la relecture des sources philosophiques et socio-anthropologiques mobilisées par la pensée de Castoriadis en vue de comprendre les principales catégories d’analyse posées par l’auteur de l’une des philosophies les plus originales de la fin du XXe siècle. En faisant de la philosophie un discours militant, Castoriadis annonce un mode de faire de la philosophie une pratique où la réflexion ontologique, la réflexion épistémologique et la pensée politique ont leur place. Notre travail s’est fait en trois temps : une exploration des principales catégories employées afin d’élucider la « conception héritée » du « domaine social-historique » comme « mode d’être » propre à l’homme. Par la suite, nous avons tenté d’avancer les dérivations logiques, épistémologiques et politiques de la « philosophie de l’histoire » traditionnelle et son rapport avec la pratique politique. Enfin, nous avons développé les principales thèses castoriadiennes sur l’historicité et sur la temporalité afin de récupérer le soubassement imaginaire de toute pratique théorique et politique. Le propos de notre thèse a été de redécouvrir les problèmes de l’ontologie et de l’épistémologie politique sous la lumière des nouvelles catégories qui permettraient de rendre compte des « domaines de l’homme » comme « domaine de l’altérité »<br>Based on the reading and interpretation of the works of Cornelius Castoriadis, this thesis addresses the question of history and temporality as essential components of human practices. It proposes the rereading of philosophical and socio-anthropological sources prompted by the thinking of Castoriadis in sight of understanding the main categories of analysis offered by the author of one of the most original philosophies at the end of the 20th century. By making philosophy a militant discourse, Castoriadis announces a mode of doing of the philosophy as a practice where the ontological reflection, the epistemological reflection and the political thinking have their place. Our work has been made in three stages : an examination of the main categories employed in order to elucidate the “inherited conception” of the “social-historical domain” as mode of being unique to man. Thereafter, we have ventured forward the logical, epistemological and political derivations of the traditional “philosophy of history” and its relation to the political practice. Finally, we have developed the main Castoriadian thesis on historicity and temporality in order to recover the imaginary foundation of every theoretical and political practice. The purpose of our thesis has been rediscovering the problems of the political ontology and the political epistemology in light of new categories that would permit bring into account “the domains of man” as “the domain of alterity”
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Hulak, Florence. "Mentalités et imaginaires sociaux : le problème de la subjectivité dans la science historique française et la philosophie de l'histoire contemporaine." Paris 1, 2009. http://www.theses.fr/2009PA010702.

Full text
Abstract:
Si I'histoire n'est plus conçue comme devenir d'un sujet, quelle place peut-elle encore. Accorder à la subjectivité ? Pour répondre à cette question epistemologique, ontologique et politique, nous analysons les concepts d'imaginaires sociaux et de mentalités de la philosophie contemporaine (Castoriadis et Taylor) et de la science historique française (Febvre, Bloch, I 'Ecole des Annates et Corbin), en convoquant les paradigmes herméneutique (Ricoeur), marxiste (Althusser) et structuraliste (Lévi-Strauss) de la subjectivité, et la critique foucaldienne de I' histoire. Alors que l'identification entre histoire et intersubjectivite reste dominante, Bloch propose un autre modele. II montre que Ie mental est socialement constitue, mais maintient un decalage entre structures sociales et mentalites, et donc entre pratiques et discours. Cette perspective distingue l'histoire de la sociologie et de l'anthropologie et fonde sa fonction politique : introduire des ecarts dans les recits de la memoire.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Einman, Maria. "Lector in drama. Les enjeux fictionnels et imaginaires du suicide dans le théâtre français du XIXe siècle." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2018. http://www.theses.fr/2018USPCA048/document.

Full text
Abstract:
Cette étude examine la lecture des textes de théâtre comme des textes de fiction, visant à faire sortir ce genre de lecture du cadre de l’analyse textuelle au sein duquel on a tendance à l’enfermer. L’examen s’effectue à la lumière de l’interrogation sur le suicide dans le drame français du XIXe siècle : son objectif est de cerner l’effet que le suicide d’un personnage exerce sur le lecteur. Pour ce faire, nous nous servons du concept de lecteur virtuel, destinataire implicite et atemporel des effets du texte selon Vincent Jouve ; ce lecteur immerge au sein du monde possible de fiction soutenu par le dispositif qui se fonde sur la tripartition Réel - Symbolique - Imaginaire de Lacan.La réflexion est structurée en cinq parties : l’introduction théorique est suivie des analyses qui portent, respectivement, sur le mélodrame, le drame romantique, le drame naturaliste et le drame symboliste. En nous penchant sur l’effet du suicide fictionnel sur le lecteur, qui est systématiquement relié au questionnement de la catharsis, nous traitons également de l’évolution des formes et genres théâtraux évoqués dans l’optique de la lecture « virtuelle ». Ainsi, lire le drame français du XIXe siècle, c’est voyager de la certitude optimiste du mélodrame à l’indétermination tragique du drame symboliste, du suicide effectif aux morts probablement volontaires, de la catharsis « larmoyante » à l’anticatharsis<br>This study examines the reading of drama texts as the reading of fictional texts, aiming to broaden the current approach according to which the reading of drama texts is mainly limited to text analysis. This question is examined in the light of the issue of suicide in 19th-century French drama. The principal aim of this study is therefore to understand the impact of the character’s suicide on the reader via the detailed analysis of the ins and outs of the suicidal act. The study applies Vincent Jouve’s concept of the virtual reader, who is defined as an implicit and atemporal recipient of the text effects. This reader emerges in a fictional world that is supported by an operative device (dispositif) based on the Lacanian triptych of the Real, the Symbolic and the Imaginary.The dissertation consists of five chapters. The theoretical discussion is followed by four chapters that deal, respectively, with melodrama, romantic drama, naturalist drama, and symbolist drama. In addition to the effect of the fictional suicide on the reader (which is systematically connected to the catharsis), the evolution of theatrical genres and forms is explored from the perspective of “virtual” reading. Thereby, the reading of 19th-century French drama could be viewed as a journey from the optimistic certainty of melodrama to the tragic indeterminacy of symbolist drama, from actual to probable suicides, from “sorrowful” catharsis to anticatharsis
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Charredib, Karim. "Les zombies et le visible, ce qu'il en reste : une pratique artistique de la hantise cinématographique." Thesis, Paris 1, 2013. http://www.theses.fr/2013PA010578/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse explore les figures de la revenance et de la hantise d'un point de vue politique et esthétique, c'est-à-dire dans leur rapport à la société et à l'image. A cette fin le cinéma est le champ d'expérimentation et de manipulation puisque le cinéma, et notamment le cinéma américain, fait partie de ces mythologies modernes qui ont bercé le XXe siècle, avec ses histoires, codes et figures imposées. Les images produites par le cinéma sont ancrées dans l'inconscient et l'imagerie collectifs des spectateurs. C'est donc toute sa grammaire qui est à l'étude sous l'angle du mort-vivant : du héros au second rôle, de la perspective saturée du décor au hors-champ mortel. Si le zombie est la figure de proue de cette thèse, il s'agit moins de l'étudier d'un point de vue ethnographique que d'user de ses particularités afin de questionner le visible sur le mode de la persistance, de la pratique du retour incessant et de l'envahissement, c'est-à-dire comme une forme de résistance. Les revenants dévoilent lentement mais inexorablement l'envers du décor et délimitent une nouvelle topographie, déplacent les seuils et les frontières convenus : entre morts et vivants, entre visible et caché, entre champ et hors-champ. Les limites de l'espace et du corps sont mises à l'épreuve. Dans ma pratique, cette redéfinition des limites transforme l'image et l'univers filmique en ce que l'on pourrait nommer des « limbes filmiques » par des actions simples dans et sur l'image cinématographique : envahissement, contamination, pourrissement, corruption, dévoration, prolifération, raréfaction. Les morts-vivants revisitent ainsi, tels de riches touristes, les mythologies du cinéma<br>The thesis explores the concepts and figures of revenance and haunting from a political and aesthetic point of view that is to say in their relation to historical and social contingencies, the real and the image. Cinema, and in particular American cinema, forms a significant part of the modern mythologies that have rocked the cradle of the 20th century, with its stories, codes and figures. The images produced by cinema are seamlessly embedded and archived in the spectator's unconscious and the collective imagery. I aim to reconsider the grammar of cinema through the angle of the living dead: the supporting roles as well as the principal characters, the saturated perspective of the sets as much as the deadly off-screen. The zombie is the figurehead of the thesis, but my purpose is less about studying it from ethnographical point of view than of making use of its particularities to question the visible on the mode of persistence, of the practice of the unceasing comebacks and of invasion, that is to say as an act of resistance. The revenants unveil slowly but inexorably the secrets beyond the door, and mark the boundaries of a new topography, shifting and altering the seemingly fixed thresholds; accessing the space between the dead and the living, in between the visible and the hidden, and in between on-screen and off-screen. This redefining of the margins and the boundaries transforms the image and the filmic universe into what could be called « cinematic limbo » by simple actions in and on the image: invasion, contamination, rotting of, corruption, devouring of, proliferation. The living dead continuously revisit, like sad tourists, the mythology of the cinema
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Labban, Rima. "Les figures mythiques dans la culture arabo-islamique médiévale : l'exemple des "Mille et Une nuits"." Paris 4, 2003. http://www.theses.fr/2003PA040058.

Full text
Abstract:
L'étude des figures mythiques du roi Salomon et du calife Haroun al-Rachid dans la culture arabo-islamique médiévale à travers les 1001 Nuits revient, en premier lieu, à s'interroger sur le formation et la mise en oeuvre de représentations imaginaires, dans une société régie par les interdits religieux, pour exprimer ses désirs les plus profonds. Elle consiste, en deuxième lieu, à examiner les mécanismes et le mode de production de cet imaginaire, ses instruments, les moments et les lieux de son irruption. L'étude de ces deux figures se place, donc, au centre de l'imaginaire médiéval et, en même temps, à l'intersection des domaines historiques, politiques et sociaux. Pour comprendre comment un personnage historique se transforme en mythe politico-héroi͏̈que, autrement dit, pour répondre à la question comment les figures deviennent-elles mythiques, il faut faire appel à la fois à la méthode historique et à l'analyse littéraire, d'un point de vue narratif et sémiotique. Les réponses à ces interrogations sont censées déboucher sur une définition de la figure mythique dans la culture arabo-islamique médiévale et sur une définition du statut du conte au sein de celle-ci<br>The study of the mythical figures of king Salomon and the calife Haroun al-Rachid in the Arab-Islamic medieval culture, through The Thousand and One Nights, amounts, firstly, to questioning the making and animation of the imaginary representations in a society governed by religious interdictions to express its deepest desires. It consists, secondly, on examining the mechanisms and the mode of productions of the fancy, its instruments, and, the moments and places of its irruption. The study of these two figures is then situated at the center of the medieval fancy and at the same time at the intersection of the historical, political and social domains. To understand how a historical personality transforms into a politico-heroic myth, in other words, to answer the question of how figures become mythical, one should, at the same time, call upon the historical method and the literary analysis, from a narrative and semiotic point of view. The answers to these interrogations should lead to a definition of the mythical figure in the medieval Arab-Islamic culture and to a definition of the status of the tale in this culture
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Falci, Bitarelli Medeiros Laura. "Le réel et le merveilleux : représentations de la culture populaire du nord-est brésilien dans l’œuvre de J. Borges." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2017. http://www.theses.fr/2017USPCA117.

Full text
Abstract:
Ce travail de recherche vise à étudier les expressions écrites de la littérature du cordel et les représentations visuelles de la xylographie de l'auteur José Francisco Borges, connu par son abréviation J. Borges, l'un des artistes populaires les plus reconnus d'Amérique Latine. La littérature de cordel est une forme de manifestation culturelle de la région du Nord-est du Brésil. C’est une poésie orale qui dépeint la mémoire et l’imaginaire de cette région. Le cordel sera souvent lié à la xylographie, gravure sur bois qui illustre ses couvertures. La lecture des folhetos de cordel se rapproche intimement de la tradition de l’oralité, elle permet de parcourir le contexte social, historique et culturel de la région Nord-est En plus de sa fonction linguis-tique et littéraire, on retrouve dans la littérature de cordel l’identité d’un peuple, qui, à travers le langage, les croyances, l’humour et la culture en général, dévoile toutes les caractéristiques de sa société. De même, les xylographies expriment en images cette identité populaire. Il appa-raît donc que le cordel et la xylographie se manifestent comme une identité socio-historique et culturelle de la région Nord-est du Brésil. Cette investigation est multidisciplinaire car elle s’appuie sur les réflexions d’auteurs évoluant dans les domaines de la culture populaire et de la sémiologie d’images. Ces deux éléments établissent les questions théoriques de ce travail. Les relations entre le verbal et le visuel sont étroitement liées dans l’œuvre de J. Borges. Nous chercherons donc à analyser quel sens prennent le cordel et la xylogravure dans l’univers créa-tif de cet auteur. Nous avons adopté comme stratégie de recherche l’analyse du langage dans ces deux formes de création : le texte et l’image. Ces stratégies nous amèneront à réfléchir sur les spécificités de la parole dans le texte et le visuel des xylographies<br>This research work aims to study the written expressions of the cordel literature and the visual representations of the xylography made by José Francisco Borges, known as J. Borges, one of the most recognized popular artists in Latin America. The cordel literature is a form of cultural demonstration from the north east of Brazil. It’s an oral poetry that depicts the memory and the imagination of this region. The cordel is often associated to the xylo-graphy, woodblock prints that illustrate its covers. The reading of the folhetos of cordel is deeply rooted in the oral tradi-tion, revealing the social, historical and cultural context of the north east region. In addition to its linguistic and literary role, the cordel literature gives a pic-ture of the people’s identity, that unveils all the society’s characteristics through language, belief, humor and culture in general. Likewise the xylographs express this popular identity through images. Thus, it appears that the cordel and the xylography establish themselves as a socio-historical and cultural identity of the north east region of Brazil. This investigation is multidisciplinary since it is based on the thoughts of authors who evolve in the fields of popu-lar culture and visual semiotics. These two elements establish the theoretical questions of this work. Hence, we will analyze the meaning of the cor-del and the xyloghraphs within the crea-tive universe of the author. We adopted as a research strategy, the analysis of the language in these two forms of creation: the text and the image. These strategies will lead us to reflect on the specificities of the oral in the text and the visual of the xylographs
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Allain, Florence. "Musiques extrêmes, sexe et orientation sexuelle : la culture Métal face au genre : de 1970 à nos jours." Thesis, Paris 1, 2018. http://www.theses.fr/2018PA01H028.

Full text
Abstract:
Présentant des styles musicaux spécifiques des musiques extrêmes, cette thèse permet au lecteur de découvrir leurs sources d'inspirations et imaginaires. Elle interroge, à travers l'histoire du genre, le concept de contre-culture attaché à la culture Metal. Dans cette perspective, cette recherche va s'intéresser aux stéréotypes et aux préjugés. Ceux liés à la pornographie, souvent mis en avant par les détracteurs de cette musique, avec l'analyse du projet Girls X présenté par le festival Hellfest Open Air. Puis ceux relatifs à l'homosexualité en étudiant le sous-genre du glam'metal et les figures de l'androgyne et du beefcake tout en s'interrogeant sur la place des femmes dans ce sous-genre. Ce travail met aussi en opposition deux sous-genres musicaux, le métal symphonique et le black métal afin de réaliser une analyse de la présence féminine sur ces deux scènes. Le premier a pour particularité de mettre en scène le conte de La Belle et la Bête et le second d'observer le lien entre femmes et religions, grandes inspiratrices du black métal, et de présenter un héros spécifique du Métal, le prêtre-guerrier. L'étude du corps féminin dans la culture Métal est essentielle. Ce sera l'occasion de mettre en lumière les muses du Métal et les critères auxquels elles doivent correspondre. Enfin, cette thèse s'intéresse aux interactions entre ce qui est traditionnellement associé à la féminité et à la masculinité dans cette culture musicale notamment à travers les notions de puissance et pouvoir, la pratique du maquillage et le port de la jupe. Enfin, le changement de genre fait l'objet d'un dernier point de ce travail<br>Is Heavy Metal music a counterculture? To answer this question this thesis presents various styles of Metal music with their imaginary worlds and inspirations in relation to gender studies. First, this thesis studies pornography stereotypes and prejudices with Hellfest Open Air Festival's project: Girls X. Then, this analysis studies those in relation to homosexuality in the glam'metal and present androgyne and beefcake figures. There is also some question as to, where women are in the glam' metal ? This research shall also estimate the presence of women into symphonic metal and black metal. Symphonic metal staging tale of Beauty and the Beast and black metal study observe link between of women and religions and present the warrior-priest hero character. This work studies the female body in Heavy Metal culture as well as the interactions within this musical culture, which matter and are seen as traditionally masculine or feminine through notions power over and power to, makeup... Lastly the thesis study the transgender people in Heavy Metal culture
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Carvalheiro, Cabete Susana Margarida. "A narrativa de viagem em Portugal no século XIX : alteridade e identidade nacional." Phd thesis, Université de la Sorbonne nouvelle - Paris III, 2010. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00868637.

Full text
Abstract:
Ce travail de recherche porte sur le récit de voyage au Portugal au XIXème siècle, du point de vue de la formation des images de l'étranger, dans le cadre duquel on analysera ses spécificités, aussi bien que le rapport qu'il a établi avec la presse périodique, notamment le feuilleton, modalité d'écriture d'influence française, avec une grande projection à l'époque. Dans ce contexte, notre attention se centre tout particulièrement dans les récits de voyage des écrivains de la deuxième génération du romantisme portugais, en réfléchissant sur les mécanismes qui sont à l'origine da la formation des hétéro et auto-images, fondées sur un imaginaire collectif, résultant du procès indissociable entre altérité et identité. Cette analyse permettra d'établir une sorte de cartographie des voyages qui ont marqué la littérature portugaise du XIXème siècle et de découvrir les lieux devenus mythiques pour les voyageurs portugais, à l'égard des paradigmes culturels de l'époque.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Calberac, Yann. "Terrains de géographes, géographes de terrain. Communauté et imaginaire disciplinaires au miroir des pratiques de terrain des géographes français du XXe siècle." Phd thesis, Université Lumière - Lyon II, 2010. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00551481.

Full text
Abstract:
Cette thèse interroge les représentations que les géographes français du XXe siècle se font de leurs activités de recherche en explorant les multiples significations que recouvre pour eux le terrain, et notamment la place qu'il occupe dans les dispositifs heuristiques et dans l'imaginaire disciplinaire. Cette recherche entend appliquer à l'histoire de la géographie les approches et les méthodes de la sociologie des sciences. Tout au long de la période, le terrain constitue un ordre du discours dominant qui structure durablement les représentations et les pratiques : face aux lectures inspirées par la théorie des révolutions scientifiques, cette thèse met au contraire en lumière la stabilité des discours. La " crise de la géographie " qui désigne la période de doutes que traverse la discipline durant les années 1960 et 1970 apparaît alors davantage comme une mutation des discours et non comme un changement radical des pratiques. Ce changement de focale sur l'histoire de la discipline oblige donc à repenser les cadres avec lesquels l'écrire : le terrain - envisagé comme un " objet scientifique total " - constitue alors une entrée pertinente pour appréhender la géographie dans son ensemble, c'est-à-dire à la fois ses contenus, ses méthodes, ses finalités et ses acteurs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Safavizadeh, Nazanin. "L'imaginaire des quatre éléments dans la littérature contemporaine : analyse comparée à travers Goli Taraghi et Jean Marie Gustave Le Clézio." Thesis, Lyon 2, 2014. http://www.theses.fr/2014LYO20050.

Full text
Abstract:
Cette thèse porte sur l'imaginaire des quatre éléments à travers la littérature comparée contemporaine, entre un auteur français, Jean-Marie Gustave Le Clézio et une auteure iranienne, Goli Taraghi. La méthodologie engagée révèle à partir des qualités sensibles propres à chaque élément, des caractères symboliques. La littérature comparée exige d'autre part, d'appréhender notre sujet avec une vision élargie aux faits culturels et sociétaux car chaque auteur porte dans son imaginaire de la nature, une mémoire à la fois personnelle et collective. Cette mémoire est en effet traversée par des événements historiques particuliers qui ont une influence certaine sur la psychologie individuelle et le rapport au monde. La part du souvenir et l'interprétation du souvenir sont par conséquent attentivement observées et nous suivons ainsi le cours que l'auteur a aménagé à chaque élément, dans l'écriture de son monde. L’étude se compose de trois parties : les première et deuxième parties concernent les domaines sensible et symbolique. La troisième partie confronte les résultats obtenus en mettant en évidence des réseaux thématiques d'images et de symboles. Enfin, la conclusion nous amène à souligner l'importance de la psychologie de chaque auteur qui délimite ainsi un territoire d'exercice pour chaque élément, ébauchant une cosmogonie dont les quatre éléments ne présentent qu'un aspect. Ce qui fait l'intérêt de l'analyse dans la littérature comparée se révèle ici riche de sens en permettant l'émergence des différences et des éléments d'universalité par-delà l'érosion que produit la mondialisation de la post-modernité. L'écrivain montre une certaine indépendance par la persistance d'attitudes singulières animées par la vigueur de l'enracinement culturel<br>This thesis focuses upon the imagination of the four elements through contemporary comperative literature, between French writer Jean-Marie Gustave Le Clezio and Iranian writer Goli Taraqi. The methodology used here reveals symbolic characters from the sensitive qualities of each element. On the other hand, compared literature requires that we understand our subject with a more expanded vision based on cultural and societal facts because each writer carries in his/her own imagination of the nature at times a personal and collective memory. This memory is in fact crossed by particular historic events which have a specific influence on individual psychology and relation with the world. The share of memories and the interpretation of memories are attentively observed and we follow the way the writer has designed for each element in writing his world. This study is comprised of three parts: The first and the second parts are about sensitive and symbolic areas and the third part compares the results obtained from exposing the thematic networks of images and symbols. Finally, the conclusion brings us to underscore the importance of psychology of each writer, which determines a territory of action for each element by outlining a cosmogony whose four elements represent only a single aspect. The advantage with analysis in the compared literature here is that the latter is rich in meaning, allowing the emergence of differences and elements of universality beyond erosion resulting from the globalization of post-modernity. The writer shows a sort of independence through persistence of specific lively attitudes through the vigor of cultural roots
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Yao, Adjoua N'Guessan Alice. "La création poétique chez Henri Michaux : formes, langages et thèmes." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2016. http://www.theses.fr/2016USPCA140/document.

Full text
Abstract:
L’écriture de Michaux se meut invariablement dans des formes aussi diverses que contradictoires. En prose ou versifiée, l’écriture poétique chez cet auteur est totale et conserve dans cette agilité une unité stylistique difficilement perceptible à première vue tant il se fait contorsionniste de la forme. , Michaux réalise avec perspicacité une écriture poétique hybride d’un point de vue générique. Le rapport de Michaux à la langue est aussi complexe. Les subversions langagières sont chez lui multiples et éloignées de l’agrammaticalité même constitutive du genre poétique. Les mots et les signes typographiques construisent un langage sous l’influx des différents parcours émotionnels du poète, d’où les écarts et les associations incongrues. La répétition, en tant que noyau élémentaire du rythme y semble coïncider avec un désir d’exorcisme ou l’amplification de la parole accentue le dire dans un mouvement atemporel de retour à soi et au monde. Michaux inscrit le rythme dans la perception visuelle. Et le graphisme associé au souffle conduit à considérer certains poèmes comme des tableaux communicants. Les poèmes de Michaux sont des fresques au goût insolite où des créatures étranges et des intrigues burlesques se mobilisent pour donner libre cours à son imagination débordante qui puise dans l’ « espace du dedans » lequel fait écho aux préoccupations existentielles<br>The writing of Michaux moves invariably in forms so diverse as contradictory. In prose or versified, the poetic writing at this author is total and keeps(preserves) in this suppleness a with difficulty perceptible stylistic unity(unit) at first sight so much he(it) is made contortionist of the shape ., Michaux realizes with perspicacity a hybrid poetic writing of a generic point of view. The report(relationship) of Michaux in the language(tongue) is also complex. The linguistic subversions are at his home multiple and taken away from the ungrammaticality even essential of the poetic genre. The words and the typographic signs build a language under the impulse of the various emotional routes(courses) of the poet, where from écarts and improper associations. The repetition, as elementary pit of the rhythm seems to it to coincide with a desire of exorcism or the development of the word stresses to say it in a timeless movement on returning to one and on returning to the world. Michaux registers the rhythm in the visual perception. And the graphics associated with the breath leads to consider certain poems communicating paintings. The poems of Michaux are frescoes in the unusual taste where strange creatures and comic intrigues mobilize to give free rein to his overflowing imagination which draws from the "space of inside" which echos the existential concerns
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Laouyen, Mounir. "L'autobiographie à l'ère du soupçon : Barthes, Sarraute et Robbe-Grillet." Clermont-Ferrand 2, 2000. http://www.theses.fr/2000CLF20025.

Full text
Abstract:
L'objet de cette étude est de montrer comment l'ère du soupçon avec son cortège d'incertitudes, d'interrogations et de béances tente d'investir le discours autobiographique du 20e siècle finissant. L'autobiographie du soupçon a perdu la transcendance divine et l'"immanence du coeur". L'instance divine et l'évidence intérieure, comme garantes du vrai, se sont effondrées. Il en résulte un texte qui se donne à lire comme le produit de ses lacunes, inhibitions, inachèvement, in-finition de ses utopies et parfois de ses fictions. Un trait caractéristique de l'autobiographie à l'ère du soupçon, c'est l'éclatement ou la décomposition de l'instance indivisée et individuante. Dès qu'il s'énonce, le moi subit les épreuves du dédoublement et de la déconstruction. Pour Barthes et Robbe-Grillet écrire sur soi, est un moyen d'exister absent. Le sujet qui revient sur le devant de la scène est un sujet néantisé, vide de sa consistance, disséminé, pris en otage par les stéréotypes, perdu dans les couloirs de son propre labyrinthe intérieur. Les textes de Barthes, Sarraute, Robbe-Grillet sont hantés par une violente tension entre les correspondants d'eidos et de morphé. La réduction eidétique d'une existence est confrontée en permancence aux difficultés voire aux apories de la structuration. La corrélation hylémorphique est au centre de l'autobiographie soupçonneuse si bien que la structure est en permancence dénoncée par le discous de sa propre structuration. Dans l'autobiographie "postmoderne", lecture et écriture se fondent et se condondent, se relayent et s'échangent sans trève : le texte apparaît comme un circuit de réversibilté, comme un espace mixte où l'écriture ne cesse de se lire et où la lecture n'en finit pas de s'écrire et de s"inscrire. L'autobiographie soupçonneuse réalise de manière radicale la déflation de l'auteur en lecteur, cette métamorphose vertigineuse du texte en auto-exégèse
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Borbely, Ayça Sevil. "Images de Paris chez trois écrivains contemporains turcs : Demir Özlü, Nedim Gürsel, Enis Batur." Thesis, Paris 3, 2010. http://www.theses.fr/2010PA030003/document.

Full text
Abstract:
Le lien entre Paris et la Turquie remonte à l’ouverture des relations diplomatiques entre les deux pays au 17e siècle. Depuis lors, la culture, la langue et la littérature françaises occupent une place importante au sein de l’intelligentsia turque, première victime de l’instabilité que connaît le pays depuis 1960. Paris a ainsi joué le rôle de fenêtre sur l’Occident, conduisant des générations d’écrivains à cultiver le mythe de la Ville Lumière, cité de l’amour, des révolutions et des libertés. Le débat sur la place de la Turquie en Europe justifiait une étude approfondie des images de Paris dans la littérature turque contemporaine. Pour ce faire, il s’agissait de se pencher sur trois écrivains, qui œuvrent sous l’ombre de leur aîné, le précurseur Attilâ Ilhan, décédé en 2005. Demir Özlü, le solitaire nauséeux pour qui Paris reste un rêve inaccessible, Nedim Gürsel, l’amoureux prolixe qui en fit sa maîtresse, et Enis Batur, l’explorateur scientifique qui en scruta chacune des pierres, ont, chacun à leur façon, placé Paris au cœur de leur production littéraire, préservant ainsi la place particulière dont jouit la capitale française dans l’imaginaire turc. Au travers de leurs exils et errances, ils servent de pont entre une Turquie traditionnellement enracinée dans l’Orient et Paris, qui incarne un Occident tantôt flamboyant, tantôt décadent mais toujours obsessionnel. Le fait qu’ils soient constamment tiraillés entre deux langues, deux cultures et deux lieux, Paris d’une part et Istanbul et la Turquie d’autre part, les conduit à une lancinante et permanente quête de leur identité d’homme et d’écrivain<br>The link between Paris and Turkey was founded when both countries opened diplomatic relationships in the 17th century. Since then, the French culture, language and literature has been key to the Turkish intelligentsia, the first victim of the political instability the country is experiencing since 1960. Paris played the role of a window into the Western world, driving generations of writers to cultivate the myth of the Ville Lumière, city of love, revolutions and freedom. The debate on the place of Turkey in Europe justified a close look into the images of Paris in the contemporary Turkish literature. This study focused on three contemporary writers, who all worked under the shadow of Attilâ Ilhan the precursor, who died in 2005. Demir Özlü, the nauseated loner, for whom Paris will always remain an inaccessible dream, Nedim Gürsel, the prolix lover who turned the city into his mistress, and Enis Batur, the scientific explorer who observed each and every of its stones, have each in their own way placed Paris at the heart of their literary production. In doing so, they preserve the special status the French capital city enjoys in the Turkish collective imagination. Through their exiles and wanderings, they serve as a bridge between Turkey, whose traditions are grounded in the Middle-East, and Paris, which incarnates a Western world that is depicted either as flamboyant or decadent but will always remain obsessive. The fact that they are constantly split between two languages, cultures and places, Paris on the one hand, Istanbul and Turkey on the other hand, pulls them into a gnawing and permanent quest of their identity of human being and writer
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Berget, Claire. "Les représentations et l'imaginaire de la viole de gambe en Angleterre aux dix-septième et dix-huitième siècles." Thesis, Tours, 2013. http://www.theses.fr/2013TOUR2031.

Full text
Abstract:
La viole de gambe en Angleterre connaît un destin singulier, passant d’une popularité incontestable dans l’aristocratie anglaise au dix-septième siècle à un rejet d’une intensité croissante au fil du dix-huitième siècle. Les représentations de l’instrument dans des documents périphériques à la sphère musicale – lettres, poèmes, peintures – trahissent la complexité de l’imaginaire qui entoure la viole. Dans sa période faste, la viole génère simultanément des images lubriques de corps sensuel, et d’instrument noble en raison de la mélancolie supposée de son timbre. Elle est alors étroitement associée au sentiment national anglais, dont elle cristalliserait la spécificité. Cependant, sa popularité décroissante auprès de l’élite voit la prolifération d’images négatives : vieillesse et stérilité semblent désormais être l’apanage de la viole, que l’on met également à distance idéologiquement comme instrument étranger. La viole réapparaît dans la deuxième moitié du dix-huitième siècle au moment où le culte de la sensibilité se développe : brièvement, son archaïsme et son timbre unique donnent voix à l’individu et ses émotions. La viole, dans le paradigme cyclique de la Renaissance tout comme dans le paradigme linéaire et discursif des Lumières, parvient à s’incarner selon des modalités esthétiques et idéologiques très différentes dans l’imaginaire anglais<br>In England, the viola da gamba has a singular destiny, from an incontestable popularity with the aristocracy in the seventeenth century to a rejection of increasing intensity over the eighteenth century. The representations of the instrument in documents peripheral to the musical sphere, such as letters, poems or paintings, reveal the complexity of the imaginaire surrounding the instrument. Although, in prosperous times, the viol conjures up lewd images of a sensual body, it is simultaneously associated with ideals of nobility through the supposed melancholy of its tone. At that period, it is also felt to be closely connected to the English national identity, whose specificity it appears to crystallise. However, its dwindling popularity with the elite leads to the proliferation of negative images. Senescence and sterility are increasingly associated with the viol, while ideologically, the instrument is spurned as non- English. The brief resurgence of the viol in the second half of the eighteenth century is brought on by the development of the cult of sensibility. Individual emotions are voiced through its perceived archaism and unique tone. The viola da gamba, both in the circular paradigm of the Renaissance, and in the linear and discursive paradigm of the Enlightenment, successfully embodies contrasting aesthetic and ideological imaginaires
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Fetnan, Rime. "La fabrique des imaginaires de l’altérité dans les biennales internationales d’art contemporain depuis 1989." Thesis, Bordeaux 3, 2019. http://www.theses.fr/2019BOR30013.

Full text
Abstract:
Cette thèse vise à interroger la façon dont les biennales internationales d’art contemporain, en tant qu’événements culturels et premiers temps d’historicisation des oeuvres et des artistes, contribuent à la fabrique des imaginaires de l’altérité. Le cadrage chronologique de notre recherche s’ancre à partir de 1989, date qui correspond à un « tournant global », un changement de paradigme qui aurait eu pour effet de repenser les rapports de domination et les logiques de centre/périphérie, notamment dans le champ de l’art contemporain. L’internationalisation de l’art contemporain et le renouvellement des cadres de pensées que l’on rattache au « tournant global » ont donné lieu à l’émergence d’un processus de labellisation de la différence, dont témoignent des catégories artistiques et esthétiques telles que « art non-occidental » ou « art global », porteuses d’imaginaires renouvelés que ce travail de recherche entend analyser. Notre démarche, qui s’appuie sur un corpus de six expositions ayant marqué le champ des événements culturels internationaux, est volontairement pluridisciplinaire et vise à considérer l’hétérogénéité du matériel qui compose ces expositions. En premier lieu, la mise en lumière des discours expographique résulte de l’analyse conjointe de trois composantes : les écrits, à partir desquels nous proposons une typologie spécifique qui considère la fois les intentions qui président à leur production et les usages qui en sont faits ; les pratiques artistiques, qui dans le cadre des biennales sont au service du discours expographique ; et les gestes de mise en exposition qui sont propres au dispositif médiatique spécifique des biennales. En deuxième lieu, la réalisation d’entretiens et la collecte d’archives ont permis de circonscrire le contexte d’énonciation et l’intentionnalité des événements. En tant que dispositif médiatique à part entière, le catalogue d’exposition a également donné lieu à une méthodologie adaptée à l’ensemble des éléments (discursifs et non discursifs) qui le caractérise. Plus particulièrement, les écrits de connaissances que l’on y trouve ont fait l’objet d’une analyse sémiolinguistique permettant de mettre en lumière les processus de concrétisation des concepts, et donc de saisir les imaginaires et valeurs qui sont attachés. L’approche privilégiée pour analyser ce corpus permet ainsi d’articuler à la fois les spécificités de chaque exposition (c'est-à-dire leur individuation à travers l’articulation de leur concept et de leur dispositif) et leur inscription dans un réseau (en tant que résultat d’un processus de réécriture), vis-à-vis du thème de l’altérité<br>This research aims to examine how contemporary international art biennials, considered as cultural events and as first step in the historicization process of works and artists, contribute to the making of « otherness » as an imagined community. The chronologic frame of our research is anchored in 1989, which correspond to the « global turn », a shift of paradigm that would have led to the rethinking of domination relationship and the logic center/periphery, especially in the field of contemporary art. The internationalization of contemporary art and the renewal of the frameworks of thought that are often connected with the global turn have led to a process of labeling the difference, as evidenced by artistic and aesthetic categories such as « non-western art » or « global art » that carry renewed representations that this research intends to analyze. Our approach, which is based on a corpus of six exhibitions that have marked the field of international cultural events, is deliberately multidisciplinary and aims to consider the heterogeneity of the material that composes these exhibitions. First, we highlight the expographic discourses from the analysis of three components : the writings, from which we propose a specific typology that considers both the intentions that preside over their production and the uses that are made of them ; artistic practices, which in the context of biennials are at the service of the expographic discourse ; and the gestures of exhibitions which are characteristics of the specific media device of the biennials. Secondly, interviews and the collect of archival documents have led us to circumscribe the context of enunciation and the intentionality of the events. As a media device in its own right, the exhibition catalog also gave rise to a metholody adapted to all the elements (discursive and non-discursive) that characterize it. More particularly, the writings of knowledge have been the subject of semiolinguistic analysis to highlight the processes of concretization of concepts, and thus have led us to grasp the artistic values that are attached to the imagined otherness. The preferred approach to analyze this corpus thus makes it possible to articulate the specificities of each exhibition (i.e their individuation through the articulation of their concept and their device), and their inscription in a network (as a result of a process of rewriting) at the same time
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Konaté, Diola. "Réflexions poétiques de l'Afrique dans l'oeuvre d'un écrivain ethnologue surréaliste : Michel Leiris." Clermont-Ferrand 2, 1993. http://www.theses.fr/1993CLF20048.

Full text
Abstract:
Le poète-ethnographe narrateur, dans ses créations littéraires et autres travaux, structure autour du thème de l'Afrique une théorie de revalorisation dynamique des reflets authentiques, traducteurs de valeurs culturelles du patrimoine africain, une théorie mise en relief dans notre étude en raison de la double vocation de Leiris. Du point de vue ethnographique, tous les aspects sont décrits dans le carnet de voyage : moeurs et coutumes, rites et sources apparentes de croyances, exploitation des connaissances magiques et recours aux survivances mythiques sont dignes d'être pris en compte car, ils constituent des supports à partir desquels le noir africain explique et intégre son milieu naturel, mais aussi à travers lesquels il affirme son attachement à ses origines. Du pont de vue du poète le voyage à travers les circonvolutions complexes de ces richesses irrationnelles, au-delà de la passion des mythes des cultures alors méconnues, devient un moyen de prendre du recul par rapport à la logique rationnelle et de parvenir à une meilleure connaissance de soi et de l'autre -une expérimentation poétique qu'il poursuit même dans ses rêves (image du double ethnographe et celles de l'espace ethnographique)<br>The narrator-poet and ethnographer at the same time-in his literary creations and ther works structures around the theme about africa a theory giving a new dynamic value to the authentic reflections expresin, the spiritual and cultural values and the africa heritage-a theory doubly throun into relief in our study on account of michel leiris' double vocation. According to the ethngrapher all aspects described in his travel book as manners and customs, rites and apparent sources of beliefs, exploitation of magic knouledges and resorts to mythical survivals deserve to be taken into account, for they represent basis from which the africa black explains and integrates his naturel environment but also throngh which be states his attachment to his origins. According to the poet the travel throngh the complex circonvolutions of these irrational wealths, beyond the passion for myths and cultures unknoun of that time, becomes a means of being objective towards the rational logic and to reach a better acquaintance of oneself and the then - a poetic experimentation that he carries on even in his dreams (image of the ethnographe
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Aubelle, Marie. "Retour à la maison. Le motif de la maison dans l’œuvre romanesque de J.M.G. Le Clézio, Pascal Quignard, Sylvie Germain et Marie NDiaye." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2018. http://www.theses.fr/2018USPCA001/document.

Full text
Abstract:
L’histoire de la maison et celle du roman se croisent tout particulièrement au XIXe siècle alors que littérature et architecture engagent des chantiers dont Philippe Hamon souligne le parallélisme. La maison comme la maisonnée sont par ailleurs affectées par les évolutions sociétales. Objet privilégié de la description réaliste, la maison a depuis été ébranlée dans ses fondations d’autant que l’intérêt même de son exposition s’est trouvé remis en cause. La question de la représentation est au cœur des crises que traverse le roman. Le retour à la fiction initié au tournant des années 1980, en réactivant le romanesque, favorise-t-il la délivrance de nouveaux permis de construire et le réinvestissement d’un lieu redevenu fréquentable? Cette thèse se propose d’explorer le motif de la maison dans l’œuvre romanesque de quatre romanciers contemporains, J.M.G. Le Clézio, Pascal Quignard, Sylvie Germain et Marie NDiaye, à l’aune des changements sociologiques comme des problématiques du roman, afin de montrer que la maison offre des perspectives nouvelles pour la fiction. Nous envisagerons un «roman de maison» lequel, comme le roman d’aventure, aurait son espace, ses intrigues, ses personnages. En parcourant des espaces domestiques distincts, nous ferons ressortir un certain nombre d’enjeux esthétiques et poétiques liés au thème et nous nous demanderons si le roman ne serait pas, à notre époque, devenu le refuge le plus sûr et le lieu le plus hospitalier<br>The history of home and that of the novel have crossed paths more than once, but hardly ever more so than in the nineteenth century, when literature and architecture began exploring new forms, the similarities of which were aptly pointed out by Philippe Hamon. At the time, both house and home were subjected to deep societal changes, and their worth as literary object was called into question: thus, home, which had long been a favourite topic of the realists, was shaken to its foundations. The very notion of representation lay at the crux of the crises the novel was going through. Around the 1980s, however, the novel began pivoting back towards fiction, thus reviving its core characteristic. Did this return to home promote new building permits, so to speak? Did it make home, as a literary trope, inhabitable once again ? This dissertation shall explore the motif of home in the complete works of four contemporary authors, namely J.M.G. Le Clézio, Pascal Quignard, Sylvie Germain and Marie NDiaye, as analyzed through the prism of sociological changes, as well as of novel-related problematics. By so doing, I hope to demonstrate that home still bears a slew of new perspectives for the fiction genre. I will put forward the notion of a ‘home novel’, which, just like the ‘adventure novel’, is endowed with its very own set of spaces, plots and characters. By delving into various domestic spaces, I shall bring out some of its key aspects, be they aesthetic or poetic, and wonder whether the novel might have become, in the times we live in, the safest and most hospitable haven at our disposal
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Leroux, Stéphanie. "Le rapport à l'autre à travers le rapport à l'espace : l'exemple du tourisme français à Marrakech." Phd thesis, Université des Sciences et Technologie de Lille - Lille I, 2008. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00486890.

Full text
Abstract:
Dans les pays du Sud les touristes étrangers sont accusés de déstructurer les sociétés locales. En s'intéressant aux rapports à l'autre et en prenant l'exemple du tourisme français à Marrakech, la géographie sociale interroge les territorialités qui accompagnent le tourisme. Le développement de concepts comme la représentation, l'imaginaire, les pratiques, les usages, et la grille de lecture qui en découle amènent au constat que l'appropriation territoriale commence bien avant la décision de partir en vacances. En effet, l'exotisme et l'orientalisme, nés de la découverte d'autres mondes durant la période des débuts du tourisme, repris et entretenus par les musées, les manuels scolaires et les médias, construisent le patrimoine cognitif des Français sur Marrakech, fait de stéréotypes en décalage avec la société locale. L'appropriation territoriale est aussi le fait des opérateurs de tourisme qui déploient leurs stratégies de développement. Les aménagements qui en résultent orientent les usages vers une démultiplication des activités amenant à la découverte superficielle de la ville et de sa société dans le cadre de séjours courts. La typologie développée par cette approche territoriale, a permis de décomposer la ville de Marrakech en trois types de territoires : exclusifs, entremetteurs et interférents. Leur observation révèle que les aménagements qui accompagnent les stratégies touristiques ne favorisent pas le rapprochement entre les touristes et les habitants, mais, au contraire, renforcent l'image d'un différentiel social source de sentiments d'injustice. Cette recherche conduit à s'interroger sur les moyens qui permettraient une meilleure compréhension de l'autre.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Lewis, Elizabeth Faith. "Peter Guthrie Tait : new insights into aspects of his life and work : and associated topics in the history of mathematics." Thesis, University of St Andrews, 2015. http://hdl.handle.net/10023/6330.

Full text
Abstract:
In this thesis I present new insights into aspects of Peter Guthrie Tait's life and work, derived principally from largely-unexplored primary source material: Tait's scrapbook, the Tait–Maxwell school-book and Tait's pocket notebook. By way of associated historical insights, I also come to discuss the innovative and far-reaching mathematics of the elusive Frenchman, C.-V. Mourey. P. G. Tait (1831–1901) F.R.S.E., Professor of Mathematics at the Queen's College, Belfast (1854–1860) and of Natural Philosophy at the University of Edinburgh (1860–1901), was one of the leading physicists and mathematicians in Europe in the nineteenth century. His expertise encompassed the breadth of physical science and mathematics. However, since the nineteenth century he has been unfortunately overlooked—overshadowed, perhaps, by the brilliance of his personal friends, James Clerk Maxwell (1831–1879), Sir William Rowan Hamilton (1805–1865) and William Thomson (1824–1907), later Lord Kelvin. Here I present the results of extensive research into the Tait family history. I explore the spiritual aspect of Tait's life in connection with The Unseen Universe (1875) which Tait co-authored with Balfour Stewart (1828–1887). I also reveal Tait's surprising involvement in statistics and give an account of his introduction to complex numbers, as a schoolboy at the Edinburgh Academy. A highlight of the thesis is a re-evaluation of C.-V. Mourey's 1828 work, La Vraie Théorie des quantités négatives et des quantités prétendues imaginaires, which I consider from the perspective of algebraic reform. The thesis also contains: (i) a transcription of an unpublished paper by Hamilton on the fundamental theorem of algebra which was inspired by Mourey and (ii) new biographical information on Mourey.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!