Academic literature on the topic 'Indisk filosofi'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Indisk filosofi.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Indisk filosofi"

1

Grau, Donatien. "O paradoxo francês do sistema." Veritas (Porto Alegre) 59, no. 2 (March 24, 2015): 230. http://dx.doi.org/10.15448/1984-6746.2014.2.19557.

Full text
Abstract:
Propomos, a título provisório, uma definição do “sistema” como modo de reflexão que, assim como a sua etimologia grega indica-o, “(se) mantém junto” e jaz numa concepção do discurso filosófico como uma espécie de arborescência, onde, de um tronco comum, emanariam os ramos delimitando tantos domínios da filosofia. No fundo, o sistema seria então a forma tomada por esta ação que chama-se “filosofar”, e constituiria a forma material “da filosofia” – ela assumiria, de certa maneira, o seu papel de estrutura.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Souza, Maria de Fátima Pires Raposo de Matos, and Christian Lindberg Lopes do Nascimento. "CINEMA NO ENSINO DE FILOSOFIA: A FILOSOFIA PENSADA E SENTIDA NA PELE." Revista Dialectus - Revista de Filosofia, no. 20 (February 17, 2021): 84–99. http://dx.doi.org/10.30611/2020n20id62609.

Full text
Abstract:
Realizada numa escola pública do município de Sergipe, este artigo analisa e descreve uma intervenção, no ensino médio, em que o uso de cinema foi o suporte principal desta experiência. Para tal, tornou-se necessário delimitar o arcabouço teórico deste trabalho, a partir de duas principais referências: um breve debate entre Theodor Adorno e o filósofo contemporâneo Julio Cabrera. Em seguida, demonstramos as etapas metodológicas desta intervenção, expondo suas fluências e retificações. Da escolha dos filmes até as atividades propostas, alunos e alunas comprovam que o cinema pode ser um dos grandes aliados ao fomento de um autêntico ambiente filosófico. Nossa pesquisa-intervenção indica caminhos para desconstruir a Indústria Cultural a partir dela mesma, por meio dos conceitos, elaborados por Cabrera, de logopatia e conceito-imagem. Com isto, filmes considerados comerciais não precisam ser excluídos do universo fílmico dos jovens, uma vez que eles também possuem grande potencial filosófico. O cinema, no cotidiano das aulas de filosofia, apresenta-se não só como instrumento de extração de conceitos de temas clássicos da filosofia, mas no desencadear do próprio ato de filosofar.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Gonçalves, Márcio Souza, and Ericson Telles Saint Clair. "Comunicação e filosofia hoje." Revista FAMECOS 15, no. 36 (November 20, 2008): 17. http://dx.doi.org/10.15448/1980-3729.2008.36.4411.

Full text
Abstract:
O texto aborda a relação entre filosofia e comunicação, notadamente a partir da instigante perspectiva de Alain Badiou. Inicialmente, propõe-se uma análise dessa relação na Antiguidade, do surgimento da filosofia interpretado como uma alteração de regimes discursivos, em que a dialética se superpõe à retórica e à poesia. Passa-se, então, a uma consideração da situação contemporânea, a partir das propostas de Badiou. Indica-se como estaríamos face a uma situação paradoxalmente próxima à grega, estando em questão para nós, de modo semelhante, a interrupção do discurso poético.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Mendes, Luiza Bäumer, and Marcele Pereira Da Rosa Zucolotto. "A pesquisa acontecimento: diferença e aprendizagem." Research, Society and Development 8, no. 7 (May 29, 2019): e39871146. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i7.1146.

Full text
Abstract:
O presente estudo teórico busca compreender a prática de pesquisa por meio do conceito de acontecimento proposto pela Filosofia da Diferença de Gilles Deleuze, com o intuito de refletir sobre as possíveis contribuições que este conceito pode trazer às maneiras contemporâneas de pesquisar. Indica-se, da teoria das Filosofias da Diferença, uma ênfase no conceito de diferença e a sua relação com uma forma de pesquisa que saliente o processo de aprendizagem que acontece no pesquisar. Trata-se de uma forma de pesquisa que não focaliza simplesmente os resultados e os objetivos finais, mas que dá sentido e valoriza o que de fato acontece durante o próprio processo de pesquisar. Através do conceito de acontecimento, pode-se realçar a aprendizagem e as infinitas construções e criações que acontecem durante a pesquisa – o aprendizado é o que ganha sentido e valor nesse modo de pesquisar.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Daros, Otávio. "Fisiologia e filosofia das emoções." ScientiaTec 4, no. 3 (April 24, 2018): 208–12. http://dx.doi.org/10.35819/scientiatec.v4i3.2086.

Full text
Abstract:
Este relato busca apresentar, de modo sintético e multidisciplinar, as percepções que cinco pesquisadores, de diferentes áreas de estudo, possuem de uma mesma palavra: a emoção. As ideias foram articuladas por meio de entrevistas realizadas com profissionais que atuam no campo da bioquímica (Daniel Pens Gelain, professor da UFRGS), neurologia (André Palmini, PUCRS), psiquiatria (Flávio Kapczinski, da UFRGS), filosofia (Francisco Rüdiger, PUCRS e UFRGS) e sociologia (Raquel Weiss, da UFRGS). O objetivo deste trabalho é mostrar os distanciamentos e as articulações possíveis entre um conjunto de ciências, partindo de um mesmo objeto, isto é, as emoções. Trata-se de uma tentativa de desenvolver um breve estudo multidisciplinar acerca das emoções; dar caráter científico para uma palavra bastante usada no cotidiano dos brasileiros e que nele recebe diversos significados e valores. A socióloga Raquel Weiss indica, no final do artigo, que a compaixão é o sentimento-chave para o desenvolvimento da sociedade atual.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Castelo Branco, Rodrigo Amorim. "Heidegger e a filosofia do salto." Sofia 8, no. 2 (December 22, 2019): 31–49. http://dx.doi.org/10.47456/sofia.v8i2.23657.

Full text
Abstract:
O intuito deste texto é fazer uma abordagem fenomenológica a respeito da terceira juntura (Fügung) das Contribuições à filosofia (Do acontecimento apropriador). Buscamos discutir de que modo o salto (der Sprung) é uma forma de passagem do primeiro princípio do pensamento (filosofia como metafísica) ao outro princípio do pensamento (meditação filosófica acolhedora do ser (Seyn) em seu profundo velamento). O salto é irrepresentável, não é passível de ser modulado por nenhum cálculo ou representação do ente, uma vez que saltar, segundo as meditações de Heidegger, indica lançar-se em uma via totalmente outra do percurso ôntico seguido pela metafísica em toda a história ocidental. O salto é o deslocamento do ser-aí (Da-sein) da zona da entidade rumo ao acolhimento da recusa do ser. Nesse sentido, o ser-aí recepciona o fundamento na sua mais singela e profunda vigência, isto é, como o Nada do ente e como fosso abissal (Ab-grund).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Gilbert, Paul. "SCIENZA, FENOMENOLOGIA E RIDUZIONE." Sapere Aude 7, no. 13 (June 21, 2016): 301. http://dx.doi.org/10.5752/p.2177-6342.2016v7n13p301.

Full text
Abstract:
<p>La cultura filosofica e scientifica accede ai media solo nelle ore più buie della notte. Sarà quindi da abbandonare ai nottambuli? Husserl si chiedeva se la filosofia potesse essere una “scienza rigorosa”. Questa domanda avrà ancora un interesse? Non dovremmo però contestare l’unilateralità della deriva culturale dei nostri tempi e rivendicare per la riflessione fondamentale nuovi spazi d’interrogazione? Le scienze sono credibili soltanto perché offrono la possibilità di alimentare la potenza della tecnica? Non dobbiamo porre invece la domanda sul loro fondamento razionale; criticare la mentalità che si accontenta del loro successo tecnico? Tenteremo di rispondere a queste domande leggendo alcuni testi di Edmund Husserl, Martin Heidegger e Michel Henry. Il nostro intento è di capire il significato del termine “riduzione” in fenomenologia. Questo termine ha conosciuto alcune avventure. Indica, infatti, per un fenomenologo il metodo più radicale per fondare il senso delle attività umane, comprese quelle scientifiche.</p><div><br clear="all" /><div> </div></div>
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Santana, Izabela Loner, and Suze De Oliveira Piza. "Sobre o descentramento do sujeito." Cadernos de Ética e Filosofia Política 2, no. 35 (December 30, 2019): 42–55. http://dx.doi.org/10.11606/issn.1517-0128.v2i35p42-55.

Full text
Abstract:
O artigo que segue indica a presença de uma obra filosófica no interior de uma tarefa histórica compartilhada por grande parte da filosofia contemporânea, a saber, o descentramento da categoria de sujeito. Tal tarefa (im)posta pela filosofia moderna, em especial a partir de Kant, será realizada por Foucault em A Arqueologia do saber lançando mão dos próprios recursos kantianos em uma nova versão do projeto crítico e é base para a criação de uma nova imagem de nós mesmos delineada por diversos pensadores não só da filosofia, mas também da psicanálise.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Novelli, Pedro Geraldo Aparecido. "O ensino da filosofia segundo Hegel: contribuições para a atualidade." Trans/Form/Ação 28, no. 2 (2005): 129–48. http://dx.doi.org/10.1590/s0101-31732005000200009.

Full text
Abstract:
É possível ensinar filosofia? O filósofo alemão G. W. F. Hegel (1770-1831) não somente responde afirmativamente à questão posta, como também indica o que deve ser ensinado e como em filosofia. A resposta hegeliana tem como fonte sua atividade como diretor do ginásio de Nürnberg, onde ele procura estabelecer diretrizes e procedimentos para que a filosofia seja ensinada aos jovens. Segundo Hegel, a filosofia sempre é pertinente na medida em que se manifesta sobre o que é fundamental para o homem, isto é, sobre sua vida com as questões que lhe dizem respeito. Para tanto, a filosofia deve assumir o homem como seu objeto de consideração. Isto deve resultar na apreciação da realidade humana para que a partir dela sejam levados e elevados à sua maior e melhor compreensão pela reflexão e pela especulação. Tais habilidades não são adquiridas senão pelo contato direto com a filosofia em sua especificidade na sua produção histórica, ou seja, nos textos. Conhecer a história da filosofia já é aprender filosofia, mas tal aprendizagem necessita da mediação do professor. A mediação se faz necessária, pois a aprendizagem não é natural e, portanto, não se dá espontaneamente. Aprender é sempre aprender com alguém.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Rocha, Zeferino. "Psyché (ψυχη). Os caminhos do acontecer psíquico na Grécia Antiga." Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental 4, no. 2 (June 2001): 67–91. http://dx.doi.org/10.1590/1415-47142001002007.

Full text
Abstract:
O presente trabalho foi apresentado, como conferência de abertura, no V Congresso Brasileiro de Psicopatologia Fundamental, realizado na Cidade de Campinas (São Paulo) entre 15 e 17 de setembro do presente ano. Nele foram delineados os principais momentos da trajetória do pensamento grego antigo no progressivo “acontecer” da psyché humana. O trabalho foi dividido em duas partes: a primeira, consagrada ao período da Grécia Arcaica, destacou o acontecimento da psyché nos poemas da tradição homérica, nos poemas líricos e, sobretudo, nos poemas trágicos, que prepararam o lugar de destaque que os primeiros filósofos présocráticos deram à psyché na sua maneira de ver o mundo. A segunda, correspondente ao período clássico, ressalta o cuidado da alma na filosofia de Sócrates e o significado metafísico que Platão e Aristóteles deram ao conceito de psyché, na medida em que o inseriram em suas respectivas filosofias. A conclusão indica, rapidamente, de que modo o acontecer psíquico continuou se realizando através da História da Humanidade e como, mais do que nunca, ele precisa ser repensado, hoje, para responder ao desafio que o mundo contemporâneo vem fazendo às ciências da alma.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Indisk filosofi"

1

Choi, Pablo María Kyu Up. "La experiencia de la liberación como raíz de la filosofía latinoamericana." Quito, Ecuador : Editorial Abya Yala, 1998. http://books.google.com/books?id=PN_WAAAAMAAJ.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Avila, Fellay Constanza. "Crónicas vaisnavas: una mirada a la filosofía Hare Krishna." Tesis, Universidad de Chile, 2013. http://www.repositorio.uchile.cl/handle/2250/116593.

Full text
Abstract:
Memoria para optar al título profesional de Periodista
Esta memoria tiene como objetivo disipar las dudas de un lector sin conocimiento previos sobre la filosofía vaisnava y exponer dicho conocimiento de manera práctica en el mundo actual, para derribar los conceptos de una religión sectaria y socialmente impracticable. El primer capítulo consta de cinco crónicas introductorias a la filosofía para entender sus conceptos básicos, el segundo trata de narrar algunos aspectos de la vida cotidiana de la congregación Hare Krishna en Chile y el tercero es a cerca de la filosofía aplicada a problemáticas sociales de la actualidad. Al final de esta memoria hay un glosario con todas las palabras en sanscrito que se encuentran en cursiva.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Missaggia, Juliana Oliveira. "As origens do m?todo heideggeriano : o desenvolvimento das indica??es formais." Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul, 2011. http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/2860.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-04-14T13:55:07Z (GMT). No. of bitstreams: 1 430302.pdf: 908151 bytes, checksum: ec1b0c8d4f99fca5ec3fd03b535a480a (MD5) Previous issue date: 2011-03-01
Este trabalho tem por objetivo analisar o desenvolvimento da no??o de indica??o formal (formale Anzeige) nos cursos heideggerianos dos anos 20, procurando, atrav?s desse tema central, determinar sua rela??o com a concep??o de filosofia pregada por Heidegger nesse per?odo. Procuramos mostrar como as indica??es formais surgem como uma alternativa metodol?gica para o tratamento do problema da vida f?ctica, quest?o que a fenomenologia husserliana parecia n?o resolver. Para tanto, analisamos primeiramente as caracter?sticas fundamentais da vida f?ctica, as principais dificuldades na sua apreens?o filos?fica e a cr?tica de Heidegger em rela??o ?s tentativas puramente te?ricas de tratar da quest?o. Ap?s essas primeiras considera??es, s?o desenvolvidos em tra?os gerais os fundamentos do novo m?todo, procurando demonstrar sua vantagem em rela??o ?s propostas criticadas. A exposi??o, realizada a seguir, de algumas das principais influ?ncias filos?ficas que motivaram a formula??o das indica??es formais, servir? como um esclarecimento de suas fun??es e inten??o. Veremos, ent?o, como o m?todo indicativo-formal mant?m uma rela??o com o Dasein e busca seus fundamentos no modo de ser deste ente. Por fim, analisamos a utiliza??o do m?todo em Ser e Tempo, apresentando exemplos concretos de sua aplica??o.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Rodriguez, Gutierrez Jorge Luiz. "A controversia de Valladolid : a aplicação aos indios americanos da categoria aristotelica de escravos por natureza." [s.n.], 1990. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/278627.

Full text
Abstract:
Orientadores : João Carlos Quartim de Morais, Francisco Benjamin de Sousa
Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciencias Humanas
Made available in DSpace on 2018-07-13T22:45:45Z (GMT). No. of bitstreams: 1 RodriguezGutierrez_JorgeLuiz_M.pdf: 5008095 bytes, checksum: a3635d820f3c633b94e3106c962f3440 (MD5) Previous issue date: 1990
Resumo: Não informado
Abstract: Not informed.
Mestrado
Filosofia Politica
Mestre em Lógica e Filosofia da Ciência
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

León, Herrera José. "Las estrofas del Sāmkhya de Ishvarakrishna Presentación y traducción por José León Herrera." Pontificia Universidad Católica del Perú - Departamento de Humanidades, 2012. http://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/112848.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

González, Ana Florencia. "Tensiones entre el discurso de los derechos humanos y las reivindicaciones de mujeres indígenas desde la perspectiva del ordenamiento jurídico internacional." Doctoral thesis, Universitat de Barcelona, 2017. http://hdl.handle.net/10803/457534.

Full text
Abstract:
En 2006 una sentencia de la Corte de Justicia de Salta trascendió el ámbito meramente jurídico para generar distintos posicionamientos sobre el tratamiento de la diversidad cultural en Salta, una provincia del norte argentino. La Corte declaró la nulidad de un juicio que acusaba a un joven indígena de haber abusado sexualmente de una menor indígena de la misma comunidad, quien se encontraba embarazada al momento de la denuncia. Para el máximo tribunal los jueces intervinientes no habían prestado debida atención a las pericias antropológicas que indicaban que era costumbre del pueblo indígena que las mujeres comenzaran su vida sexual luego de la primera menstruación. La Corte fundamentaba su decisión en la obligación de respetar la diversidad cultural del imputado, reconocida en la Constitución nacional y en instrumentos internacionales de derechos humanos. Sin embargo, el código penal argentino considera delito mantener relaciones sexuales con me- nores de 13 años. La sentencia de la Corte generó posicionamientos de los más variados. Tanto los ar- gumentos a favor como en contra tenían en común invocar la defensa de los derechos hu- manos. Del tratamiento diferenciado y hasta contradictorio de los derechos humanos, nace el interés de realizar un análisis más profundo de las distintas preguntas que el caso genera. En este contexto, se estudian desde una perspectiva jurídica las tensiones que surgen entre la aplicación de los derechos humanos y las demandas de reconocimiento de la diversidad cultural de pueblos indígenas del norte argentino, prestando especial atención a las reivin- dicaciones de mujeres indígenas. Se analiza la respuesta que el ordenamiento jurídico brin- da en este caso, para valorar si la intervención de la justicia es respetuosa con los distintos derechos consagrados tanto en el ordenamiento jurídico nacional como internacional.
L’any 2006 una sentència de la Cort de Justícia de Salta va transcendir l'àmbit merament jurídic per generar diferents posicionaments sobre el tractament de la diversitat cultural a Salta, una província del nord argentí. La Cort va declarar la nul·litat d'un judici que acusava un jove indígena d'haver abusat sexualment d'una menor indígena de la mateixa comunitat, qui es trobava embarassada en el moment de la denúncia. Per al màxim tribunal els jutges que van intervenir no havien prestat deguda atenció a les perícies antropològiques que indicaven que era costum del poble indígena que les dones comencessin la seva vida sexual després de la primera menstruació. La Cort fonamentava la seva decisió en l'obligació de respectar la diversitat cultural de l'imputat, reconeguda en la Constitució nacional i en instruments internacionals de drets humans. No obstant això, el codi penal argentí considera delicte mantenir relacions sexuals amb menors de 13 anys. La sentència de la Cort va generar posicionaments dels més variats. Tant els arguments a favor com en contra tenien en comú invocar la defensa dels drets humans. Del tractament diferenciat i fins a contradictori dels drets humans, neix l'interès de realitzar una anàlisi més profunda de les diferents preguntes que el cas genera. En aquest context, s'estudien des d'una perspectiva jurídica les tensions que sorgeixen entre l'aplicació dels drets humans i les demandes de reconeixement de la diversitat cultural de pobles indígenes del nord argentí, prestant especial atenció a les reivindicacions de dones indígenes. S'analitza la resposta que el l’ordenament jurídic ofereix en aquest cas, per valorar si la intervenció de la justícia és respectuosa amb els diferents drets consagrats tant en l'ordenament jurídic nacional com a internacional.
In 2006 a sentence of the Court of Justice of Salta transcended judicial context to generate different positioning over the treatment of cultural diversity in Salta, a province in the north of Argentina. The Court declared the nullity of a trial in which a young indigenous man was accused of sexual abuse to an underage girl from the same community, who was pregnant at the moment of the accusation. For the Supreme Court, the judges involved did not give the necessary importance to the anthropological reports which stated that it was a custom in that indigenous people that indigenous women begin their sex life after the first menses. The Court based its decision on the obligation of respecting the cultural diversity of the accused, expressed in the National Constitution and in instruments of International Human Rights. Nevertheless, the criminal code of Argentina pronounces as a crime to maintain sexual intercourse with a person under the age of thirteen years. The sentence of the Court caused different viewpoints. All the arguments, whether against of the judgment or not, had in common to appeal to the defense of the human rights. Different types of interpretations of the Human Rights produce a concern of carrying out a deeper analysis of the interrogations about this case. In this context, the conflicts produced by the applications of the Human Rights and the obligation of respecting the cultural diversity of indigenous people of the north of Argentina are carefully studied, paying special attention to the claims of indigenous women. The answer given by the legal order is analyzed, to observe whether the intervention of justice is respectful towards the different rights enshrined in national and international Law.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Cressoni, Fábio Eduardo [UNESP]. "A demonização da alma indígena: jesuítas e caraíbas na Terra de Santa Cruz." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2013. http://hdl.handle.net/11449/121969.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-04-09T12:28:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2013-11-18Bitstream added on 2015-04-09T12:47:57Z : No. of bitstreams: 1 000819701.pdf: 705000 bytes, checksum: b3ecb0f9dffde476fced9e04f72496da (MD5)
Le but de ce travail est d’analyser les difficultés retrouvées par les missionnaires de la Compagnie de Jésus en ce qui concerne la catéchèse Tupinambá, à la présence des Caraibes dans les villages. Identifiés comme les principaux opposants au projet de conversion catéchétique, basé sur la compréhension du monde chrétien soutenue par la conception cosmologique de l’orbis Christianus XVIe siècle, les chefs spirituels de ce groupe ont été considérés comme les représentants autocthones et par conséquent aux opérateurs démoniaques seront désormais présents dans l’Amérique portugaise. Il est prévu, donc, de discuter les raisons por lesquelles les ignatiennes pour effectuer une lecture qui aboutirait à cette altérité, capable de concevoir des Caraibes comme les principaux adversaires du processus de christianisation de la societé brésilienne qui commençait à se former dans le seizième siècle
O objetivo desse trabalho é analisar as dificuldades encontradas pelos missionários da Companhia de Jesus em relação à catequese dos índios Tupinambá, por ocasião da presença dos caraíbas nas aldeias. Identificados como principais opositores ao projeto catequético de conversão, fundado no entendimento de mundo cristão sustentado pela concepção cosmológica do orbis christianus quinhentista, os guias espirituais desse grupo indígena foram considerados os representantes e, portanto, operadores da vontade demoníaca agora presente na América portuguesa. Pretende-se, pois, discutir os motivos que levaram os inacianos a realizarem uma leitura que resultasse nessa alteridade, capaz de conceber os caraíbas como principais adversários do processo de cristianização da sociedade brasileira que começava a se formar no século XVI
The aim of the work is to analyze the difficulties encountered by the Society of Jesus missionaries in relation to catechesis Tupinambá, at the presence of the Caribbean in the villages. Identified as the main opponents to the conversion catechetical project, based on the understanding of the Christian world sustained by cosmological conception of the Orbis Christianus during the sixteenth century, the spiritual leaders of this group were considered indigenous representatives and therefore demonic operators will, now present in Portuguese America. It is intended, therefore, to discuss the reasons that led the Ignatian to perform a reading that would result in this otherness, capable of conceiving Caribbean as the main opponents of the Brazilian society Christianization process that started to form in the sixteenth century
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Perez, Junior José Abílio. "Estados emocionais (Bhāva) e experiência estética (Rasa): os conceitos centrais da filosofia da arte indiana e alguns de seus desdobramentos." Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), 2015. https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3783.

Full text
Abstract:
Submitted by Renata Lopes (renatasil82@gmail.com) on 2017-03-20T14:47:41Z No. of bitstreams: 1 joseabilioperezjunior.pdf: 7571236 bytes, checksum: e683eff3da9b1d4226cf5f73191fc174 (MD5)
Approved for entry into archive by Adriana Oliveira (adriana.oliveira@ufjf.edu.br) on 2017-03-21T13:19:51Z (GMT) No. of bitstreams: 1 joseabilioperezjunior.pdf: 7571236 bytes, checksum: e683eff3da9b1d4226cf5f73191fc174 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-03-21T13:19:51Z (GMT). No. of bitstreams: 1 joseabilioperezjunior.pdf: 7571236 bytes, checksum: e683eff3da9b1d4226cf5f73191fc174 (MD5) Previous issue date: 2015-06-26
Iniciamos apresentando, em nosso primeiro capítulo, o texto inaugural da filosofia da arte indiana, o Nāṭyaśāstra de Bharatamuni, com nossa atenção voltada aos capítulos I, VI, VII e XXXVI, os quais constituem, ao nosso ver, o núcleo da doutrina central da estética indiana, no que tange às artes performáticas em geral, incluindo dança, teatro e música, assim como implicações no campo da poesia, escultura e artes visuais. Tal núcleo pode ser relacionado aos conceitos de estados emocionais (bhāva), experiência estética (rasa), planos expressivos (abhinaya) e mímese (anukīrtana) influência se exerce tanto no campo especulativo, quanto no âmbito das formas e estilos artísticos. Em nosso segundo capítulo, abordamos duas vertentes medievais que retomam o pensamento de Bharata e desenvolvem doutrinas especulativas, em estreita conexão a dimensão da soteriologia, central para o pensamento indiano como um todo. Temos, assim, o que chamamos de poética da paz, no xivaísmo de Abhinavagupta, em contraste com a poética do amor, do vaixinavismo de Rūpa Gosvāmin. Em nosso terceiro capítulo, dirigimos nossa atenção ao âmbito mais concreto das poéticas, formas e movimentos artísticos. Sob esse escopo, desenvolvemos três tópicos: i) a aplicação da poética de Bharata no poema Xacuntalá Reconhecida de Kalidasa (poeta de corte do século IV d.e.c) e o contraste que se pode estabelecer com a poética grega de Aristóteles; ii) o processo de classicalização de alguns estilos de danças indianas, em meio às transformações sociais que tomam lugar no período pré-independência (segunda metade do século XIX e primeira do século XX d.e.c), marcado pelo nacionalismo e pela absorção do vitorianismo; iii) a centralidade da poética de Bharata no processo intensamente assimilacionista que resulta na linguagem comercial do cinema de entretenimento de Bollywood. Nesses três tópicos de nosso último capítulo, fica constatada a abrangência e centralidade dos conceitos empregados por Bharatamuni no âmbito da produção e compreensão da arte indiana.
On the first chapter, we explore the foundational text of Indian Aesthetics, the Nāṭyaśāstra, attributed to Bharatamuni (sec. II B.C.E to II C.E.). Our attention is on chapters I, VI, VII and XXXVI from the treatise, where one can find some of the main concepts of Indian philosophy of arts, namely: emotional state (bhāva), aesthetic experience (rasa), expression planes (abhinaya) and mimesis (anukīrtana). Such conceptual framework extends its influence over both the speculative and practical fields related to Indian arts. The second chapter is dedicated to two medieval developments of speculative thought, named, the aesthetics of peace, based on śanti-rasa, that characterizes the doctrine of the Kashmirian and shaivist philosopher Abhinavagupta; in contrast to the aesthetics of love, centered on śṛṅgāra-rasa, from the eastern vaishnava theologian, Rūpa Gosvāmin. On the third chapter, the focus is on more concrete applications of the poetics of rasa, including three topics: i) the perfect congruence between the poetics of Bharata and the artistic creation of Kālidāsa (court poet from the IV C.E.). Also we can contrast this congruence to what would be expected from an artwork that followed the Greek poetics described by Aristotle. ii) the second topic is an exposition about the classicalization process that takes place inside the intense Indian social reformism of the second half of XIX and the first half of XX centuries of the C.E., deeply marked by Nationalism and Victorianism. Inside this context, we can notice the centrality of the concept of aesthetic experience (rasa) on different discourses on art, even from the opposite points of view represented by Rukmini Devi and Balasaraswati. iii) finally, we focus on the entertainment industry of Bollywood, which idiosyncratic language among world cinemas can be explained by the centrality of the concept of mood – a common parlance word for aesthetic experience (rasa) and emotional state (bhāva) – largely used by technicians and artists from the cinema métier.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Mesquita, Fábio Luiz de Almeida. "Schopenhauer e a Índia: apropriações e influências da Asiatisches Magazin, Mythologie des lndous e Asiatick Researches no período de gênese da filosofia schopenhaueriana." Universidade de São Paulo, 2018. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8133/tde-04092018-095517/.

Full text
Abstract:
Este estudo analisa a presença, apropriação e influência da Índia no período de gênese da filosofia de Schopenhauer (1811-1818). De modo a sustentar tal tese, este trabalho buscou conjurar rigor histórico e filosófico. Os materiais históricos analisados são três obras consultadas pelo filósofo e que foram tomadas de empréstimo nas bibliotecas de Weimar e de Dresden, entre os anos de 1813 a 1816: Asiatisches Magazin (dois volumes), Mythologie des Indous (dois volumes) e Asiatick Researches (os nove primeiros volumes). Nelas estão presentes conceitos indianos importantes para Schopenhauer, por exemplo: Māyā, Brahman, Ātman, Brahmā, Viṣṇu, Śiva, liṅgaṃ, saṁnyāsins, Buddha, Tat tvam asi, metempsicose, nirvāṇa, dentre outros. Conceitos igualmente presentes nos Manuscritos schopenhauerianos, assim como em sua obra capital, O mundo como vontade e representação, publicada em 1818. O objetivo é demonstrar que a \"Índia schopenhaueriana\" se fez a partir de contribuições para além da obra Oupnek\'hat (Upani?ads). De fato, como se buscou evidenciar, as três obras aqui analisadas foram fundamentais para o entendimento adquirido pelo filósofo acerca do hinduísmo e budismo.
This study analyzes the presence, appropriation and influence of India in the period of genesis of the Schopenhauer\'s philosophy (1811-1818). In order to sustain such a thesis, this work tries to develop a rigorous analyzis, both philosophic and historic. The historical materials analyzed here are three works consulted by the philosopher and borrowed from the libraries of Weimar and Dresden between 1813 and 1816: Asiatisches Magazin (two volumes), Mythologie des Indous (two volumes) and Asiatick Researches (the first nine volumes). In them it can be found important Indian concepts to Schopenhauer, such as Māyā, Brahman, Ātman, Brahmā, Viṣṇu, Śiva, liṅgaṃ, saṁnyāsins, Buddha, Tat tvam asi, metempsicose, nirvāṇa, among others. Concepts that are present in the Schopenhauerian Manuscripts, as well as in his capital work, The World as Will and Representation, published in 1818. My goal is to demonstrate that the \"Schopenhauerian India\" was built upon contributions that transcendend those he obtained from the Oupnek\'hat (Upani?ads). Indeed, as I will try to prove, these three works on India were fundamental to the understanding acquired by the philosopher about Hinduism and Buddhism.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Müller, Walter. "Frestas e frinchas: imanência no pensamento indígena." Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2007. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15647.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-04-28T20:39:36Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Walter Muller.pdf: 545425 bytes, checksum: 402dcfae51f18937153af6123eb79de9 (MD5) Previous issue date: 2007-12-12
This dissertation tries to define through reading several anthropologial and philosophical texts, the places where Indian cultures go around and live, such as, families, time and temporality, sacred, rites and myths, and it presents the natural persistence that these Indin cultures demonstrate approaching the notion of permanence, as we understand it, notions wich we can´t realize when we precariously search the field of the duality and the categories
Esta dissertação busca rastrear através da leitura de diversos textos antropológicos e filosóficos, os espaços onde as culturas indígenas transitam e vivem temas tais como, família, tempo e temporalidade, sagrado, ritos e mitos e apresentar o empenho natural que as mesmas demonstram na aproximação da noção de imanência, como nós a entendemos; noções estas que nos escapam quando precariamente buscamos o campo da dualidade e das categorias
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Books on the topic "Indisk filosofi"

1

Bondy, Egon. Indická filosofie. Praha: Sdružení na podporu na vydávání časopisů, 1991.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Pelissero, Alberto. Filosofie classiche dell'India. Brescia: Morcelliana, 2014.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Tucci, Giuseppe. Storia della filosofia indiana. Milano: TEA, 1992.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Janác̆ek, Karel. Indice delle Vite dei filosofi di Diogene Laerzio. Firenze: L.S. Olschki, 1992.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

L'umanesimo della antica filosofia indiana. Pistoia: Petite plaisance, 2009.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Lukʹi͡anov, A. E. Stanovlenie filosofii na Vostoke: Drevniĭ Kitaĭ i Indii͡a. Moskva: Izd-vo Universiteta druzhby narodov, 1989.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Estermann, Josef. Filosofia andina: Estudio intercultural de la sabiduría autóctona andina. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala, 1998.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Raju, P. T. The philosophical traditions of India. Delhi: Motilal Banarsidass Publishers, 1992.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Indian philosophy: An introduction to Hindu and Buddhist thought. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Doctrine and argument in Indian philosophy. 2nd ed. Leiden: E.J. Brill, 1992.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Book chapters on the topic "Indisk filosofi"

1

"2. INDICE DEI NOMI ANTICHI." In Ricerche sulla cronologia dei filosofi ellenistici, 85–89. B. G. Teubner, 1991. http://dx.doi.org/10.1515/9783110950595.85.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

"3. INDICE DEI NOMI MODERNI." In Ricerche sulla cronologia dei filosofi ellenistici, 90–92. B. G. Teubner, 1991. http://dx.doi.org/10.1515/9783110950595.90.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

"Indice dei nomi." In Filosofia dell’arte contemporanea: installazioni, siti, oggetti, 217–22. Quodlibet, 2020. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv17z83xt.11.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

"Indice dei nomi." In Filosofia e politica in Ernst Bloch, 281–88. Quodlibet, 2019. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctvkwnnb5.15.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

"1. INDICE DEI LUOGHI DI AUTORI ANTICHI." In Ricerche sulla cronologia dei filosofi ellenistici, 81–84. B. G. Teubner, 1991. http://dx.doi.org/10.1515/9783110950595.81.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Hartmann, Eduard von. "Indice dei nomi." In La filosofia positiva di Schelling come unità di Hegel e Schopenhauer, 97–98. Accademia University Press, 2012. http://dx.doi.org/10.4000/books.aaccademia.232.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

"Indice dei nomi." In Per un paradigma del corpo: una rifondazione filosofica dell’ecologia, 243–56. Quodlibet, 2019. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctvsf1nzj.17.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Marín, Yarí Pérez. "Contested medical knowledge and regional self-fashioning." In Marvels of Medicine, 117–42. Liverpool University Press, 2020. http://dx.doi.org/10.3828/liverpool/9781789622508.003.0005.

Full text
Abstract:
Chapter 4 analyses Juan de Cárdenas’s Problemas y secretos maravillosos de las Indias in the context of the negative critiques it offered of two contemporaries who had written about New World medicine without leaving Spain: Nicolás Monardes and Oliva Sabuco. Cárdenas found fault with both Monardes's Historia medicinal (1565) and Sabuco's Nveva filosofia de la naturaleza del hombre (1587) identifying flaws in the cause-and-effect reasoning espoused by each source and providing examples that arrived at different results. But Cárdenas’s medical challenge, articulated on scientific principle, belied a growing unease about the marginal status conferred to locally published scholarly efforts in the larger global stage of scientific enquiry; Monardes was keenly interested in New World bezoars especially whereas Sabuco’s ideas on digestion rested on her observations of the quick effects of ingesting coca leaves from Peru. By adopting an oppositional model of refutation that anchored itself on a geographically and culturally determined group identity, Cárdenas’s writing began mounting a challenge to the unequal distribution of epistemological authority in transatlantic colonial hierarchies.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Castañeda, Carmen. "El estudio de la filosofía en las carreras de Los Graduados en la real Universidad de Guadalajara." In Des Indes occidentales à l’Amérique Latine. Volume 1, 309–19. Centro de estudios mexicanos y centroamericanos, 2009. http://dx.doi.org/10.4000/books.cemca.1404.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Indisk filosofi"

1

Rajtíková, Katarina Dženisa. "Pyrrhón a India – orientalizujúca interpretácia filozofie Pyrrhóna z Élidy." In BÍLÁ MÍSTA FILOSOFIE (nevšední témata, opomíjené problémy, tabuizované oblasti...). University of Ostrava, 2021. http://dx.doi.org/10.15452/bilamista.2020.10.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography