To see the other types of publications on this topic, follow the link: Kabylie (Algérie).

Dissertations / Theses on the topic 'Kabylie (Algérie)'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Kabylie (Algérie).'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Djellit, Hamou. "Évolution tectono-métamorphique du socle Kabyle et polarité de mise en place des nappes de flysch en petite Kabylie occidentale (Algérie)." Paris 11, 1987. http://www.theses.fr/1987PA112146.

Full text
Abstract:
L'édifice structural du secteur étudié comprend le socle kabyle montrant :a)un substratum gneissique polymétamorphique qui dérive par rétromorphose d'un vieux socle granulitique (Précambrien), tardivement recoupé par un granite à grenat et à tourmaline et par des cisaillements inverses blastomylonitiques à vergence SW b) une couverture de phyllades cambro-ordoyiciens à schistosité monoclinale NE que surmonte en discordance un Silurien à psammites et calcaires. Les phyllades et le Silurien sont affectés par deux générations de microplis (P1 et P2) rapportées aux effets de la phase bretonne (Bouillin, l979). L'ensemble socle-couverture est légèrement remobilisé au cours de l'alpin (circulation hydrothermale à préhnite-épidote). Sous le socle kabyle et chevauché par celui-ci : un groupe de roches déformées et en partie métamorphisées chevauchant les zones externes telliennes, où l'on observe : -une unité volcano-sédimentaire à basaltes en "pillow lavas" associés à des radiola­rites jurassiques (?), fortement schistosée (faciés des schistes verts) avec linéation minérale compatible avec un chevauchement-décrochement dextre. -une unité schisto-gréseuse (Aptien à Sénonien) anchimétamorphique et plissée en un vaste anticlinal déversé vers le SW et à schistosité de plan axial oblique, tardivement recoupé par le contact de base du socle kabyle. Cette dernière chevauche les zones telliennes. Sur le socle kabyle de nappes pelliculaires comportant : A la base un olistostrome aquitano-serravallien, à blocs de flyschs (grés albiens de guerrouch, grés et argiles numidiens, flysch dissocié albien-eocéne). B) Au sommet, le flysch de guerrouch (Néocomien-Sénonien) structuré antérieurement à son glissement vers le Sud et montrant à sa base des copeaux de gneiss, marbres et phyllades arrachés au socle kabyle. Ces nappes pelliculaires scellent le contact chevauchant-décrochant du socle kabyle sur les unités épimétamorpbiques à matériel mésozoïque. Ce contact serait d'âge Fini-Crétacé à Eocéne.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Bouamara, Kamal. "Littérature et société : le cas de Si Lbachir Amellah (1861- 1930), un poète-chanteur de Petite Kabylie." Paris, INALCO, 2003. http://www.theses.fr/2003INAL0008.

Full text
Abstract:
La présente recherche a pour objet l'étude de la poésie des Idebbalen, poètes-chanteurs traditionnels kabyles, à travers l'exemple du répertoire de Si Lbachir Amellah, né en 1861 et décédé en 1930 en Petite Kabylie. L'objectif visé ici consiste à décrire la poésie en question dans ce qui la caractérise le mieux, du point de vue esthétique. S'en tenir à une seule approche et axer la description sur un seul et unique aspect, à la matérialité des textes, par exemple, n'en rend compte en aucune manière, parce qu'elle est justement de nature orale. Seule une approche " globale " et pluridisciplinaire peut dès lors être opérante et est à même de saisir dans sa globalité l'oralité dont la poésie étudiée ici est caractérisée. Telle qu'elle est entendue ici, l'esthétique porte aussi bien sur le répertoire,, en tant qu'ensemble cohérent de textes, décrits sur plusieurs plans (thématique, poétique, rhétorique, métrique) que sur ce qui se situe en amont et en aval de l'"oeuvre" en question. Cela signifie que, d'une part, il y est question des conditions anthropologiques ayant donné naissance, amplitude et longévité au répertoire en question, au statut social de l'auteur et aux conditions de son exercice, et que, d'autre part, il y a, pour continuer le cours de la poésie, en général et maintenir ce répertoire en vie, en particulier, l'action que les différents publics-auditeurs successifs ont continûment exercé sur celui-ci, et les diverses fonctions qu'ils ont assurées tout au long de sa transmission de génération en génération
The present research aims to describe the Idebbalen poetry, from Kabylian singer-poets through Si Lbachir's repertoire, a poet born in 1861 in Lower Kabylia and deceased in 1930. The scope of the study is to give a better description of this poetry in terms of aesthetics. If only one approach is being considered and if description is geared to a sole and unique aspect related to the materiality of the texts does not render much as it happens to be of oral nature. Only a global and multi-disciplinary approach can therefore be relevant and comprehend thoroughly the oral characteristics of the poetry studied here. As it is understood here aesthetics covers both the repertoire - a coherent set of texts with their thematic, poetic, and metric contents) - and what it is upstream and downstream the work proper. It means that on the one hand it covers the anthropological conditions that have resulted in birth, amplitude and longevity of the repertoire, the author's social status and the conditions of his wok and, on the other hand, to pursue continuity to poetry in general, and keep the heritage alive in particular, the action of various successive audiences have continuously exerted on the poet, and the different functions they have assumed to disseminate it from generation to generation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Gahlouz, Mustapha. "Droit coutumier, contrôle et maîtrise de l'espace bâti et de son environnement dans la société kabyle de la fin du XIXème siècle." Paris, EHESS, 2002. http://www.theses.fr/2002EHES0107.

Full text
Abstract:
Ce traval étudie la conception et à la réalisation de l'espace bâti et de son environnement dans la communauté villageoise kabyle (Kakylie, Algérie) de la fin du 19ème siècle. L'hypothèse émise est que cet espace bâti n'a pu se développer sans qu'il soit socialement contrôlé aussi bien dans sa conception que dans sa réalisation. Il s'explique alors par rapport à un système dans lequel cette conception et cette réalisation sont régies par des règles admises par les membres de la communauté et autour desquelles s'articulent leurs rapports. Le pouvoir de contrôle et de maîtrise de cet espace est attribué à l'assemblée des hommes adultes du village qui édicte des règles dans des coutumiers appelés qanouns susceptibles d'en rendre compte. Une anayse de contenu d'un corpus de ces coutumiers met en rapport ces règles avec le modèle d'espace bâti, et explique ce rapport en mettant en évidence les conditions politiques, économiques, matérielles et symboliques qui les mettent en relation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Bellatreche, Mohamed. "Ecologie et biogéographie de l'avifaune forestière nicheuse de la Kabylie des Babors." Dijon, 1994. http://www.theses.fr/1994DIJOS010.

Full text
Abstract:
Menée en période de reproduction, de 1990 à 1993, cette étude a pour objectif principal la connaissance de l'avifaune forestière nicheuse de la Kabylie des Babors (dans le nord-est de l'Algérie), ainsi que certains aspects de l'écologie de Sitta Ledanti la sittelle kabyle, espèce endémique propre à cette région. Pour atteindre cet objectif, un échantillonnage a été réalisé dans 8 biotopes représentant 3 formations ouvertes (garrigue à chêne kermès, maquis à chêne kermès et marquis arbore) et 5 formations boisées (subéraie, chênaies mixtes à chêne zeen-chêne liège et chêne zeen-chêne afares, afaressaie et zeenaie). Deux méthodes ont permis de recenser l'avifaune étudiée: la méthode des indices ponctuels d'abondance (ou methode des i. P. A. ) Et la méthode de cartographie des territoires (ou méthode des quadrats). L'écologie et la quête alimentaire en période de reproduction de Sitta ledanti sont les deux points du programme de travail réservés à cette espèce. Au total nous avons contacté 79 espèces grâce aux relevés par i. P. A. Et passages dans les quadrats. La connaissance des espèces de chaque milieu a révélé une avifaune riche et diversifiée. L'étude des paramètres de composition et de structure ainsi qu'une analyse par a. F. C. , ont permis de mettre en évidence une organisation et une structure des peuplements dans trois groupes écologiques, et de connaitre l'évolution des espèces et des peuplements le long d'un gradient, depuis les stades les plus ouverts et dégradés jusqu'aux stades boisés climaciques. L'étude de Sitta ledanti a permis de préciser certaines de ses préférences écologiques et de connaitre la technique utilisée durant la quête alimentaire. Une comparaison des peuplements étudiés avec ceux d'autres régions méditerranéennes, du Maghreb et du sud de l’Europe, a été faite dans le cadre d'une synthèse écologique et biogéographique
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Salhi, Mohamed Brahim. "Société et religion en Kabylie : 1850-2000." Paris 3, 2004. http://www.theses.fr/2004PA030132.

Full text
Abstract:
Cette recherche est structurée autour du rapport société religion et englobe autant le style traditionnel que les mouvements de reforme. Ce socle central est un point de départ pour explorer les changements plus amples dans la société kabyle. Par exemple nous avons reposé la question des effets de la scolarisation des Kabyles dans la première moitié du 20e siècle, très particulièrement dans les zones travaillées par le réformisme. Il y a en effet beaucoup de nuances qu’il faut mettre à jour de ce point de vue. Les 13 chapitres consacrés au socle religion- société sont prolongés par 2 chapitres qui sont le fruit d’une réflexion parallèle qui porte sur la nature des contestations identitaires et politiques de 1940 à 2001. Il s’agit ici d’une part de comprendre principalement les univers intellectuel et culturel des élites qui portent ces contestations et d’autre part de mettre en perspective les rapports entre local et global, les effets de la modernisation et la nature du rapport à soi. Enfin la question des médiations sociales et politiques est instruite à travers les contestations récentes et récurrentes en Kabylie
This research is concerned with the relationship between society and religion in Kabylia with reference to the tradional trend and the reformist movement. The study further explores the changes in the areas which fall under the sway of reformist movement. For example, we wanted to question issue of Kabyle éducation in the first half of 20th Century. In this repect, the first thirteen chapters have been extended to two others chapters. These two chapters highlith the political struggles and Identity protest in Kabylia and focus on the intellectual and cultural elites who led them in the period between 1940 and 2001. This additional part is tightly linked to the other chapters as it extends the bounds between local and global issues, involving the crisis of modernity and the effects of modernization, and last, the nature of relationship between individual and his own self. Beside, we wanted to raise and treat the issue of social and political mediations starting from the analyis of recent and recurring protests in Kabylia
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Benallaoua, Abdoune. "Vulnérabilité, segmentation du marché du travail, et pauvreté : résultats d'une étude sur le niveau de vie des ménages en Basse Kabylie." Bordeaux 4, 2010. http://www.theses.fr/2010BOR40004.

Full text
Abstract:
A partir d'une enquête réalisée en 2005 en Basse Kabylie (Algérie) auprès de 500 ménages, cette thèse analyse la relation entre la vulnérabilité sur le marché du travail et la pauvreté. L'analyse du marché du travail dans la région, basée sur une approche segmentationniste, fait ressortir quatre segments. En tenat compte de cette structure, quelques caractéristiques du processus de segmentation sont identifiées. L'évaluation de la pauvreté s'est opérée à travers l'application des deux principales approches : monétaire et non monétaire. La pauvreté se concentre dans les zones rurales, chez des ménages de grande taille, dont les chefs sont non ou faiblement instruits, chômeurs ou ouvriers. L'ampleur du lien entre la vulnérabilité sur le marché du travail et la pauvreté diffère selon l'approche du bien-être adoptée. Avec une approche non monétaire, les segments vulnérables sont incontestablement les plus pauvres, alors qu'avec une approche monétaire, ce résultat n'est vrai qu'au sein d'un même statut dans l'emploi. Pour aller au-delà de cette relation causale, entre vulnérabilité et la pauvreté, ce travail introduit la vulnérabilité dans le concept même de la pauvreté, en la considérant comme une dimension de cette dernière. La politique de lutte contre la pauvreté en Algérie doit prendre en compte cette réalité, et doit ainsi rompre avec cette logique qui consiste à développer sans cesse des dispositifs générateurs d'emplois précaires et instables
Based on a survey done in 2005 in Lower Kabylie (Algeria) among 500 households, this PhD analyses the relatioship between vulnerability on the labour market and poverty. This analysis on the labour market in this area, brings out four segments corresponding to different levels of protection, and identifies some characteristics in the segmentation process. Poverty was estimated by applying the two main approaches : monetary and non monetary. Poverty is to be found mainly in rural areas, in big households whose heads of family are uneducated and among unemployed people and workers. The strength of the link between vulnerability on the labour market and poverty changes according to the adopted welfare approach. With a non monetary approach, the vulnerable segments are unquestionably the poorest, wheras with a monetary approach, this result only holds within a similar employment status. Going beyond this causal relationship between vulnerability and poverty, this research work integrates vulnerability in the poverty concept itself as a characteristic among others. The anti poverty policy in Algeria must take this reality into account and therefore put an end to the measures generatig insecure and instable jobs
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Dartigues, Daniel. "La relation fourmi-puceron dans les orangeraies de Kabylie." Toulouse 3, 1994. http://www.theses.fr/1994TOU30144.

Full text
Abstract:
Le travail presente porte sur la relation entre fourmis et pucerons dans les orangeraies de kabylie. Les differentes approches biologiques, ecologiques et ethologiques, sont complementaires. Elles ont pour but de preciser le support de l'association fourmi-aphide, de connaitre la nature et le fonctionnement de cette association, et d'en mesurer les consequences pour l'agrumiculture. Dans la premiere partie, nous montrons tout d'abord que l'evolution des populations d'aphides est sous l'etroite dependance de la plante-hote et de la faune auxiliaire (predateurs aphidiphages). Nous montrons ensuite que l'activite des fourmis dans les vergers est en relation avec la repartition spatio-temporelle des aphides et directement ou indirectement avec la plante-hote. Dans la deuxieme partie, nous abordons l'association fourmi-puceron. Les aphides tirent avantage de la presence des fourmis (essentiellement tapinoma simrothi) pour leur multiplication et leur survie. Une etude quantitative realisee dans les vergers a differentes echelles d'observation permet d'evaluer l'impact des fourmis sur les aphides et de montrer la variabilite des effets dans l'espace et dans le temps. Un autre point important de notre travail concerne l'excretion du miellat et le comportement des fourmis durant sa recolte. Il existe une communication entre les deux insectes et la strategie utilisee par les fourmis dans la recolte, semble la meilleure possible. Nous montrons enfin que l'action de t. Simrothi sur les aphides dans les jeunes parcelles amene un depassement des seuils economiques (seuils de degats toleres). Un plan de lutte contre les fourmis s'avere ainsi necessaire
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Yacine, Tassadit. "Productions culturelles et agents de production en kabylie : anthropologie de la culture dans les groupes kabyles 16e-20e siecle." Paris 3, 1992. http://www.theses.fr/1993PA030091.

Full text
Abstract:
Dans ce travail sur les productions culturelles et les agents de production en kabylie, l'auteur a procede a une collecte des textes oraux etablie sur une periode importante de l'histoire d'algerie (16e au 20e siecle) embrassant des themes tres divers : les genres dits legitimes lies a la vie religieuse ou a la vie civique et les genres mineurs davantage axes sur la societe profane. Les echantillons recueillis se rapportent a l'islam dans sa dimension orthodoxe. Le genre des taqsit celebre la religion officielle par opposition aux petites pieces des dikr qui traitent de la religion populaire et qui sont l'oeuvre des khouans (confreres). Dans le genre dit mnieur predomine les izlan (chant). Ce sont la les deux grands axes du corpus qui ont fortement marque la production traditionnelle jusque vers 1950. Au-dela de cette periode, l'auteur recense les productions liees a la periode contemporaine avec les poetes emigres (cherif kheddam) et les poetes actuels influences par l'ecole (ait menguellet)
In this work on the production and the agents of production in kabylie, the author has made a collection of oral texts spanning an important period of algerian history (16 th to 20 th centuries) and including a very wide range of themes : the so called legitimate genres linked to religious life or civic life and the minor "genres", more centered on profane society. The examples chosen have to do with islam in its orthodox dimension. The "taqsit" form celebrates the official religion and the contrast with the small "dikr" poems whixh are about the popular religion and are the work of the "khouans" (confreres). In the so called "minor" form the izlan (songs) predominate. These are the two main axes of the corpus which strongly marked production until around 1950. After that period, the author deals works linked to the contemporary period the emigre poets (cherif kheddam) and the present day poets influenced by french colonial's school (ait menguellet)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Haouchine, Omar. "Ccna, une poésie féminine de Kabylie : complaintes, conflits et régulation sociale." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2019. http://www.theses.fr/2019USPCF009.

Full text
Abstract:
Ccna [ʃ:na], est une poésie féminine traditionnelle kabyle chantée publiquement lors des fêtes de mariages dans la région d’Ighil n Zekri de Tizi-Ouzou en Algérie. Elle traite essentiellement de la condition socio-affective de la composante féminine des communautés villageoises. Bien qu’elle s’apparente à d’autres types poétiques relevant de la tradition orale kabyle, cette poésie possède des spécificités propres et une originalité expressive, tant du point de vue de son contexte de performance que du point de vue des fonctions qu’elle assure au sein des sociétés productrices. En effet, les cérémonies de ccna donnent lieu à la production d’un espace virtuel de communication et de gestion des conflits qui mérite indéniablement une étude approfondie. Ce projet de recherche est construit autour d’un corpus traduit et annoté, son étude implique nécessairement une approche, à la fois proprement littéraire des textes et anthropologique (acteurs, conditions de création, diffusion et réception)
Ccna [ʃ:na], is a female traditional Kabylian poem sung publicly at weddings in the area of Ighil n Zekri in Tizi-Ouzou, Algeria. It mainly deals with women’s socio-emotional conditions in rural communities. Although it is similar to other poetic types in the kabylian oral tradition, this poetry has specificities and a meaningful originality, from the point of view of its performance context as well as from the functions it ensures within the producing societies. Indeed, ccna ceremonies lead to the creation of a virtual space of communication and conflict management that deserves an in-depth study. This research project is built around a corpus translated and annotated, its study necessarily implies an approach, both literary of the texts and anthropological (actors, conditions of the creation, dissemination and reception)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Adane, Yahia. "Naissances et infans à At-Yanni - Kabylie." Paris, EHESS, 1997. http://www.theses.fr/1997EHES0013.

Full text
Abstract:
En kabylie, avoir des enfants c'est, pour les femmes, la conquete de l'espace et du present, une parole, la seule peut-etre possible face a la domination masculine. La procreation a une dimension religieuse et mystique suscitant le mystere, la fascination, la jalousie et la crainte. Au prix d'une lutte acharnee contre le mauvais-oeil et les dangers divers, suscitee, impulsee et encadree par le savoir populaire, les representations sociales, les croyances et la mythologie locales, l'enfant survivra, faconne et guide, dans ses premiers pas, par des anges celestes. Pour la societe, il s'agit alors moins d'intervenir que d'accueillir, de mouler un etre auquel elle n'a rien a ajouter, puisqu'il porte deja en lui toutes les predispositions necessaires a son affirmation. Mais voila que l'etat, confronte a d'enormes problemes socio-economiques, decide d'opter pour la regulation des naissances. Pour ce faire, il penetre la societe en brisant ou manipulant toute solidarite communautaire, en supprimant toute reference au collectif. Mais cette deterriorisation n'a pas atteint les buts escomptes. Dans ces rapports de force (hommes/femmes, localite/etat. . . ), les enfants deviennent des otages de choix. Pourtant, ils ont leur mot a dire, pour peu qu'ils ne soient plus consideres comme banalite de l'innombrable
In kabylia, to have children is for women the conquest of the space and the present, the speach, the only way possible against the masculine domination. The childbirth have a religious and a mystic dimension arrosing the mystery, the fascination, the jealousy and the fear. After desperate struggle against "evil-eye" and diverses perils lead by popular knowledge, socials representations, belief and local mythology, the child'll survive, shaped and guided, in his first steps, by the leaven angels. But the state, confronted to big socials and economics problems, decide to control the births. Thus, the state penetrate the society breaking all community solidarity. In these forces relationships (men/women, locality/state. . . ), the children become the first ostages. However, they have their own opinion if they wouldn't be considerated like the banality of the innumerable
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Hammi, Arab. "Tamurt : un paysage emblématique et représentatif : la cas des proverbes kabyles." Thesis, Besançon, 2013. http://www.theses.fr/2013BESA1008.

Full text
Abstract:
Le terme Tamurt revêt, dans la culture berbère (amazigh), plusieurs acceptions : il désigne couramment un ensemble de personnes possédant la même identité, une région ou un territoire structuré par la même langue, la même origine, mais aussi ce qui a trait à la terre, au paysage ou à l’espace et ce qui est présent dans une même entité : les valeurs, les traditions ou les systèmes d’organisation.Les proverbes kabyles illustrent bien cette polysémie et ont encore, de nos jours, toute leur place dans la vie quotidienne des habitants du village de Tifrit Nait Oumalek, situé dans les monts d’Akfadou près de Tizi-Ouzou. La monographie que nous avons réalisée, prenant appui sur un travail d’enquête qui associe observations in situ, entretiens semi-directifs et questionnaires, se propose d’éclairer – à travers l’analyse des processus de transmission et d’identification – les rapports à la tradition et à la modernité.La relecture de la poésie mohandienne et des écrits, plus contemporains, de Mouloud Feraoun, de Mouloud Mammeri ou de Aït Menguellet, enrichit la discussion et permet de mieux appréhender la problématique de l’oralité, de la symbolisation et des dynamiques intergénérationnelles
The term Tamurt in the Berber (Amazigh) culture is endowed with many acceptances : it habitually designates a set of people possessing the same identity, a region or territory structured by the same language, and the same origin ; it is also related to the land, landscape or space and to what is present in the same entity : the values, traditions, or systems of organization.The Kabyl proverbs illustrate this polysemy in a good way and they still at this time and age have their entire place in the every day life of the inhabitants of Tifrit Nait Oumalek village situated in the Akfadou Mount near Tizi-Ouzou . The monography that we have realised supported by a survey that associates in situ observations, semi-directive interviews, and questionnaires suggests to clarify, through the analysis of the processes of transmission and identification, the relations with tradition and modernity.The rereading of the Mohandien poetry and that of the more contemporary writings of Mouloud Feraoun, Mouloud Mammeri, or Ait Menguellet enriches the discussion and permits to better apprehend the question of orality, symbolism, and intergeneration dynamics
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Ahmed, Zaïd Chertouk Malika. "Contribution à l'étude de la toponymie villageoise kabyle." Paris, INALCO, 1999. http://www.theses.fr/1999INAL0015.

Full text
Abstract:
La toponymie est l'un des domaines les moins explorés dans les études berbères. Seules quelques études fragmentaires et de rares contributions consistantes, lacunaires par endroit, ont été entreprises antérieurement. Nous avons estimé qu'il était intéressant de conduire une recherche dans ce domaine. Notre travail se veut une contribution à l'étude de la toponymie villageoise kabyle. Au total, 3736 structures toponymiques collectées en 28 points d'enquête répartis à travers la Kabylie ont été analysées. L'analyse est conduite tous les niveaux de la langue : phonético-phonologique, synthématique, morphosyntaxique et lexico-sémantique. Des modèles de structure linguistique, thématique et spectrale du fonds toponymique villageois ont été proposés. L'(analyse a permis de consolider quelques hypothèses concernant l'unité profonde de la langue berbère et d'apporter des clarifications sur les changements phonétiques et les accidents affectant les jonctions monématiques à travers l'aire dialectale kabyle. Elle a conduit à l'identification et à l'inventoriage des schèmes morphologiques et des mécanismes synthématiques les plus récurrents dans la formation des structures toponymiques villageoises kabyles. L'étude des aspects lexico-sémantiques a montré l'extrême richesse et la précision de ces matériaux ainsi qu'un puissant contingent de termes figés dont la réappropriation limiterait le recours à la néologie lors d'une future opération de planification du lexique berbère. Il s'avère que les structures toponymiques villageoises kabyles ne montrent pas de divergences importantes avec la réalité linguistique kabyle actuelle. Ce sont là quelques résultats obtenus au cours de ce travail exploratoire. IL est important d'aborder dans une phase ultérieure les aspects socio-économiques, historiques et anthropologiques des matériaux traités pour le rendre plus complet
Toponymy is one of the least explored fields in the Berber studies. Only fragmental studies and some scare but substantial contributions were previously undertaken ; the latter are often incomplete. So, we considered that it is necessary and interesting to bring off a research on this subject. Our work is a contribution to studying toponymy of Kabylian villages. 3376 toponyms are analysed ; they are collected from 28 investigated points which are distributed throughout Kabylian area. The analysis is carried for all the Berber language levels : firstly, for phonetic level, then, for synthematic, morphological and syntactic levels, lastly for the lexical and semantic levels. Linguistic, thematic and spectral models are suggested for the structure of Kabylian village toponymy. The analysis allowed to strengthen some assumption about the underlying unity of the Berber language in one hand ; in another hand, it brought about clarifications in phonetic changes and in some accidents which affect some monematic junctions in Kabylian area. It allowed identifying and inventorying recursive morphological schemas and synthematic constructions on which is based the production of the Kabylian village toponymic structures. Study of lexical and syntactic aspects showed the extreme wealth and accuracy of the Kabylian village toponymy. A strong contingent of fixed terms are taken in. Their reactivation will be a good tool to limit neological creating in a future planning process of the Berber language. In another way, we concluded that the Kabylian village toponymy did not show important divergences relatively to the actual Kabylian language. These are some results that e got in this exploratory work. In future, it will be necessary and important to take up new studies on the socio-economic, historic and anthropological aspects of toponyms in order to complete this work
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Kinzi, Azzedine. "Les acteurs locaux dans la gestion des affaires publiques "villageoises" : le cas des villages des At Yemmel en Kabylie (1980-2006)." Aix-Marseille 1, 2007. http://www.theses.fr/2007AIX10049.

Full text
Abstract:
Nous avons tenté de montrer dans ce travail de thèse une dimension à la fois anthropologique et sociologique d'une action collective et organisée des villageois, construit à partir du paradigme de l'acteur. Cela nous a permis de comprendre les modes d'organisation et du changement des villageois des At Yemmel (en Kabylie) durant plus de deux décennies marquées par une intense activité et par plusieurs événements tant locaux, régionaux que globaux. Pour cette raison, le village (ou plutôt l'ensemble des villages) a servi vraisemblablement de scène d'action pour une multiplicité d'acteurs investissant, en effet, des domaines d'action différents : l'associationnisme, l'action politique, culturelle et publique. C'est à partir du village, ou du local, que les acteurs villageois affirment différemment leur participation à la gestion des affaires : locales, régionales ou nationales.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Lahlou, Abdelhak. "Poésie orale kabyle ancienne. Histoire sociale, Mémoire orale et création poétique." Thesis, Paris, EHESS, 2017. http://www.theses.fr/2017EHES0113.

Full text
Abstract:
Jusqu’au milieu du XXe siècle, la littérature kabyle fut essentiellement orale et s'exprimait principalement dans le genre poétique. Si les contes, les fables, les légendes et autres récits mythiques furent l'autre moyen par quoi les Kabyles exprimèrent leur génie, il reste que c’est la poésie qui fût la matrice de leur culture et le réceptacle de leur histoire. Plus qu’un art qui doit transfigurer le réel, la poésie kabyle a pour rôle de rendre ce réel, l’interpréter et le clarifier pour donner du sens aux événements historiques et politiques auxquels sont confrontés les hommes et les femmes de cette région. L’objet de notre recherche est de partir de la production poétique la plus ancienne telle qu’elle est arrivée à nous par les recueils de Adolphe Hanoteau (1867), Amar-Ou-Saïd Boulifa (1904), Belkacem Bensedira (1887), Jean Amrouche (1988) et la somme considérable établie par Mouloud Mammeri (1969, 1980, 1989) afin de scruter l’horizon culturel de la Kabylie et saisir, à travers l’étude les textes, l’homme dans son enracinement social et culturel
Until the middle of the twentieth century, Kabyle literature was essentially oral and was mainly expressed in the poetic genre. If tales, fables, legends and other mythical narratives were another way by which the Kabyle people expressed their genius, it remains that poetry was the matrix of their culture and the receptacle of their history. The Kabyle poetry, more than an art that has to transfigure reality, has the role of rendering this reality, interpreting it and clarifying it to give meaning to the historical and political events.The object of our research is to start from the earliest poetic production as it came to us by the collections of Adolphe Hanoteau (1867), Amar-Ou-Saïd Boulifa (1904), Belkacem Bensedira (1887) Jean Amrouche (1988) and the considerable sum established by Mouloud Mammeri (1969, 1980, 1989) in order to examine the cultural horizon of Kabylia through the study of its oral poetry
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Bahmed, Abdelbaki. "L'impact des implantations des industries légères et les problèmes d'aménagement en Algérie : le cas de la Grande Kabylie." Paris 1, 1993. http://www.theses.fr/1993PA010698.

Full text
Abstract:
L'essentiel de ce travail est d'étudier l'industrialisation régionale kabyle (Algérie). Le développement économique est appréhendé à travers les implantations des industries légères et les problèmes d'aménagement qui peuvent se poser au niveau de l'espace régional. Cette thèse comprend l'introduction qui montre les spécificités économiques et sociales de la région et le cadre dans lequel est menée l'étude. La première partie analyse la politique industrielle régionale, la localisation des industries, une étude de cas dans un environnement économique précis le "complexe électroménager" du chef-lieu Tizi-Ouzou et enfin, les effets de l'industrialisation a plusieurs niveaux : démographiques, sociaux, économiques, les équipements éducatifs, sanitaires, culturels ; sont aussi abordées les infrastructures : réseaux routier, ferroviaire, habitat, eau, gaz. . . Les deux dernières parties, en relation avec la première, étudient de manière générale la politique nationale d'industrialisation, la planification et l'organisation spatiale et enfin, la politique d'aménagement du territoire, les déséquilibres régionaux et les problèmes spatiaux
This work is essentially devoted to the study of industrialization in the kabyle region of Algeria. Economic development is assessed through the implantation of light industry and issues of land use planning that arise on a regional scale. This thesis includes an introduction presenting the economic and social characteristics of the region and the framework in which the study is conducted. The first section is an analysis of regional industrial policy, of industry siting, including a case study in a specific economic context of the "household appliances complex" in the main town of tizi-ouzou, and lastly of the effects of industrialization at several levels : demographic, social, economic, educational, sanitary, cultural facilities. Infrastructure is also examined : road and rail networks, housing, water and gas supply. The last two sections, building on the first, examine in general terms national industrialization policy, planning and organization of space, and lastly land use planning policy, regional imbalances and problems of space
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Aïte, Mohamed Ouramdane. "Analyse de la microfracturation et paléo-contraintes dans la néogène post-nappes de grande kabylie (Algerie)." Le Mans, 1994. http://www.theses.fr/1994LEMA1001.

Full text
Abstract:
L'etude detaillee de la fracturation et des paleocontraintes, basees sur l'analyse de mesures de plans stries affectant les formations post-nappes de grande kabylie (algerie) a proximite de la ligne de suture des plaques afrique et europe, permet l'identification de cinq periodes tectoniques principales dans l'orogene central des maghrebides, apres les phases de subduction et de collision entre les deux plaques et apres l'arrivee des nappes gravitaires au burdigalien dans les zones internes. La premiere est une periode distensive multidirectionnelle (p1) contemporaine de l'ouverture et du remplissage du bassin post-nappes de tizi-ouzou (depuis le burdigalien superieur jusqu'au serravallien). Les autres periodes tectoniques correspondent a un episode de compression (p2) oriente nw-se, contemporain de la phase principale de deformation deja connue dans la region et cartographiee (plis post-serravaliens asymetriques, deverses et chevauchants affectant a la fois le socle kabyle, les nappes et les formations post-nappes); une distension (p3) antepliocene, caracterisee par une extension nw-se, et deux periodes compressives successives, l'une d'axe de contrainte nne-ssw (p4) et l'autre nw-se a wnw-ese (p5). Ces dernieres correspondent a une epoque essentiellement compressive allant de miocene superieur au quaternaire. Les paleocontraintes determinees sont comparees a la trajectoire de la plaque afrique par rapport a la plaque europe definie par dewey et al. (1989)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Mahfoufi, Mehenna. "Le répertoire musical d'un village berbère d'Algérie, Kabylie." Paris 10, 1992. http://www.theses.fr/1992PA100054.

Full text
Abstract:
Cette monographie (deux volumes de 572 p. Avec une cassette de dix-sept chants vocaux et de deux pièces instrumentales de tambourinaires) donne l'inventaire des circonstances accompagnées de musique et des chants qui leur sont liés. Ces chants, apanage quasi exclusif des femmes, ne sont jamais repris par les musiciens amateurs ou professionnels. La thèse comprend un avant-propos où sont exposées les motivations de l'auteur, une introduction portant sur les sources écrites, les enregistrements sonores, le terrain, la motivation méthodologique, le village et ses structures (espace villageois, parenté, séparation des sexes et relation mutuelle de respect) et des indications sur les modes de notation strophique des paroles et synoptique des airs. L'étude contient huit chapitres où sont relatées des données ethnographiques, lexicales, poétiques et musicales et un chapitre consacré aux musiciens itinérants et professionnels. Ces chapitres portent sur la naissance, le mariage, l'évocation amoureuse, la joute chantée, le bercement, l'amusement, la mort et la guerre. Vient ensuite l'analyse musicale : métrique poétique, échelles, formes musicales et notes fonctionnelles, suivie de la conclusion, d'une bibliographie de 101 références et d'un lexique et d'un lexique d'intérêt musical de 217 mots
This monography (2 volumes, 572 pp. , with a cassette containing seventeen vocals and two instrumentals-drums) gives an inventory of circumstances when music intervenes and of the songs that are linked to them. Those songs, almost exclusively sung by women, are never taken up by amateur or professional musicians. The thesis begins with a foreword, in which the author explains his motivations, in introduction bearing on written sources, sound recordings, fieldwork, methodological motivation, the village and its structures (village space, family relationships, sex discrimination and mutual respect relationship), and indications on the strophic notation used for words and synoptic notation used for tunes. The dissertation is divided into eight chapters dealing with ethnographic, lexical, poetical and musical data, and one chapter is devoted to itinerant and professional musicians, those chapters bear an birth, marriage, love, sung contest, lullabies, entertainment, death and war, they are followed with a musical analysis (poetry metric, scales, musical forms and functional notes), a conclusion, a bibliography -containing 101 references-, and a musical glossary with 217 entries
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Mahé, Alain. "Anthropologie historique de la Grande Kabylie : XIXe-XXe siècle : histoire du lien social dans les communautés villageoises." Paris, EHESS, 1994. http://www.theses.fr/1994EHES0091.

Full text
Abstract:
Apres avoir analyse et critique les modeles theoriques disponibles dans l'anthropologie du maghreb et propose notre propre "grille de lecture", la premoere partie de notre travail reconstitue une sorte d'epure de l'organisation villageoise kabyle a l'epoque de l'intrusion de la france. Nous ns sommes attache essentiellement a la modelisation des systemes politiques et juridiques. Dans la seconde partie, en partant du cadre theorique et methodologique elabore dans la premiere periode, nous deroulons le fil de l'histoire en appreciant les chjangements. Cette partie se divise en neuf chapitres representent le decoupage par periodes des deux siecles embrasses par notre recherche. Un autre decoupage, spatial celui-la, croise notre decoupage chronologique. Il nous a permis de mettre en evidence la diversite interne a la grande kabylie et, surtout, de mesurer l'impact differentiel des phenomenes induits par la colonisation francaise et les politques post-coloniales
We first analyse and criticize the theorical models availabe in the anthropology of maghreb and propose our own way of reading. Then, we reconstitute the ideal-type of the kabyle village organization at the time of french intrusion. We mainly focus on the modelling of political and legal systems. In the second part, we analyse historical changes. This part is made of mine chapters, each of them corresponding to a fraction of the two centuries we have studied. Besides this chronological study, a gepgraphical one leadus to highlight the internal diversity of the greater kabylia and to show the differential impact of phenomena induced by the french colonization and by the post-colonial politics
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Si, Bachir Abdelkrim. "Ecologie du héron garde-boeufs, Bubulcus Ibis Ibis (Linne, 1758) dans la région de Béjaia (Kabylie de la Soumman, Algérie) et suivi de son expansion en Algérie." Toulouse 3, 2005. http://www.theses.fr/2005TOU30185.

Full text
Abstract:
Le Héron garde-boeufs, Bubulcus ibis, est une espèce en pleine expansion mondiale tant dans sa répartition géographique que dans l'évolution de ses effectifs. En Algérie, l'espèce n'était jadis nicheuse que sur une étroite bande littorale et dans quelques sites des hauts plateaux de l'est. Depuis les années 1990, cet ardéidé tend à coloniser de nouvelles régions et la dynamique de ses populations a connu un essor considérable dans son ancienne aire de répartition. Dans cette thèse, nous présentons principalement des données collectées sur près de quatre années d'étude (1996 – 1999) sur des éléments de la bio-écologie de B. Ibis dans la région de la Kabylie de la Soummam (Béjaia) où l'espèce n'est devenue nicheuse que depuis 1993. Nos prospections ont porté en particulier, sur le dynamique actuelle des populations (variation des effectifs des hivernants et des reproducteurs, modalités de fréquentation des milieux d'alimentation, relation homme-oiseau), sur la biologie de la reproduction (choix du site des héronnières, choix du site du nid, chronologie d'installation, succès de reproduction, comportement lors de l'installation des nids,. . . ), sur la mortalité et ses causes et sur l'écologie trophique (description qualitative et quantitative du régime alimentaire des adultes et des jeunes poussins au nid, variation du régime alimentaire en fonction des besoins trophiques et des classes d'âge, électivité des proies dans les gagnages et lors de l'alimentation des poussins). Outre cette approche régionale, cette étude a été appuyée par une mise à jour du statut phénologique de B. Ibis en Algérie à travers une enquête nationale menée en 1999. C'est une démarche qui nous a permis de signaler les nouvelles zones d'hivernage et les nouvelles colonies implantées au cours des années 1990. Les aspects liés à l'expansion de l'espèce et sa conservation sont discutés à la lumière de tous les résultats obtenus, à l'échelle régionale et nationale, dans le but d'enrichir nos connaissances sur les causes de l'expansion mondiale du héron garde-boeufs
The Cattle egret, Bubulcus ibis, is a species in full world expansion in its geographical distribution as well as in the dynamic of population. In Algeria, the species was formerly bred only on a narrow littoral tape and in some sites of eastern high table bands. Since the 1990 years, this Ardeidae tends to colonize new areas and the dynamic of its population had known a considerable stride in its old distribution area. In this thesis, we present mainly data on nearly four years of study (1996 - 1999) concerning the biology of B. Ibis in the Soummam Kabylie (Béjaia, Algeria) where the species bred only since 1993. Our investigations are particularly related to the actual dynamic of population (variation of the wintering and breeding populations, feeding activities, man-bird relation), to the breeding biology (choice of the heronnery site, choice of the nest site, chronology of installation, breeding success, territory behaviour at the time of the nest building,. . . ), also related to the mortality and its causes and to the trophic ecology (qualitative and quantitative description of the food of adults and young chicks, feeding variation according to the trophic needs and different ages, preys selectivity). In addition to this regional approach, this study was supported by an update of the phenological statute of B ibis in Algeria through a national survey carried out in 1999. This step enabled us to point out the new wintering areas and the new breeding colonies established during the years of 1990. Aspects related to the species expansion and its conservation is discussed in the light of all regional and national results and the aim is to enrich our knowledge about the causes of the world expansion of the Cattle egret
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Khichane, Samia. "Ethnographie des conflits domestiques en Kabylie : injures, commérages, malédictions." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2018. http://www.theses.fr/2018USPCA134.

Full text
Abstract:
En Kabylie, société de tradition patriarcale à domination masculine, les femmes ont recouru pendant des siècles à une multitude de pratiques détournées, décrites dans la littérature comme des « contre-pouvoirs » (Lacoste-Dujardin, 1985, 2008). À travers nombre de processus, elles semblent avoir de tout temps défié l’autorité dominante par le recours à des pratiques magiques, par une adaptation aux normes et valeurs de la société, mais surtout par la subtilité et la maîtrise de l’art de la parole. L’injure féminine, en tant qu’acte de langage, fait également partie des stratégies qu’utilisent les femmes kabyles afin d’exercer leur pouvoir de manière indirecte sur la société dominante, autrement dit, sur les hommes.La plupart des recherches qui se sont penchées sur la question de l’injure en Kabylie ont été menées par des anthropologues qui l’abordent dans son aspect ritualisé (Aït-Ferroukh, 1999 ; Rabia, 1988) ou par des linguistes dont les réflexions portent essentiellement sur le critère sémantique envisagé en rapport avec la vision du monde et la société (Mebtouche-Nejai 2012). Dans la perspective anthropologique qui m’intéresse, l’injure sera appréhendée comme un ensemble d’actes sociaux porteurs de conséquences (Laforêt et Vincent, 2004), plutôt que comme une catégorie de parole dépréciative, d’où la nécessité de prendre en compte sa valeur pragmatique dans la dimension du tort causé ou subi ou effet injure (Larguèche 1983, 1993, 2004, 2009) qui est nécessaire à sa compréhension.En m’appuyant sur les spécificités typologiques de l’injure féminine, je tenterai de montrer, dans une optique essentiellement pragmatique, comment dans une société à domination masculine où la parole est codifiée, l’injure, en tant que transgression langagière, permet aux femmes d’exercer leur pouvoir de manière indirecte. L’examen de ces procédés permettra de cerner les enjeux du pouvoir féminin et de voir dans quelle mesure l’injure peut être utilisée comme contre-pouvoir
In Kabylia, a society with a male-domination patriarchal tradition, women have employed for many centuries a set of indirect practices, defined in the literature as « counter-powers » (Lacoste-Dujardin, 1985, 2008). Through several processes, they looked as they have always defied the dominant authority by exercising magical practices, adapting to the norms and values of society, but also, by their mastery and subtle use of the art of speech. Female term of abuse, as an act of language, is one of the strategies used by kabyle women to exert their power in an indirect manner on the dominant society, constituted by the men.Most of the research work that focused on the issue of insults in Kabylia has been conducted by anthropologists who analyzed it in its ritualized aspect (Aït-Ferroukh, 1999, Rabia, 1988) or by linguists whose reflections were conducted essentially on the semantic criterion in relation with the worldview and society (Mebtouche-Nejai, 2012). In the anthropological perspective that interests me, the insult will be apprehended as a set of social acts with consequences (Laforêt and Vincent, 2004), rather than as a category of deprecating speech, hence the need to take into account its pragmatic value in the dimension of the harm caused or suffered or the insulting effect (Larguèche, 1983, 1993, 2004, 2009) which is necessary for its comprehension.Based on the typological specifics of female insults, I will try to show, from an essentially pragmatic perspective, in a male-dominating society where the speech is codified, how the insult, as a linguistic transgression, allows women to exert their power indirectly. Examining these processes will help to identify the stakes of feminine power and to see at what extent the insult can be used as a counter-power
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Belghanem, Ali. "Sémantique du discours scientifique de Pierre Bourdieu Kabylie, Algérie, Béarn, France." Electronic Thesis or Diss., Université de Lorraine, 2013. http://www.theses.fr/2013LORR0212.

Full text
Abstract:
Ce travail propose une lecture sémantique du discours scientifique de Pierre Bourdieu. En empruntant à la sémantique interprétative son modèle théorique, il propose une série d'investigations dans un corpus classé suivant les terrains empiriques étudiés par le sociologue. Ce classement permet d'obtenir quatre sous-corpus qui correspondent respectivement à la Kabylie, l'Algérie en période coloniale, le Béarn paysan et la France contemporaine. En partant de l'hypothèse de la transformation sociale, la description sémantique montre que le corpus global peut se lire comme une séquence dialectique articulant trois moments, le monde avant la transformation (Kabylie), le monde pendant la transformation (Algérie, Béarn) et le monde après la transformation (France). Chemin faisant, cette recherche met en lumière, au sein et entre les différentes parties du corpus, une diversité de parcours interprétatifs et intertextuels
This work proposes a semantic reading of Pierre Bourdieu's scientific discourse. Drawing on interpretative semantics as a theoretical model, this research uses a series of investigations of a corpus classified according to the sociologist's empirical fields. This classification allows having four sub-corpus which correspond to the Kabylia, colonial Algeria, the peasant Bearn and contemporary France. Relying on the hypothesis of the social transformation, the semantic description shows that the global corpus can be read as a dialectical sequence articulating three periods: the world before the transformation (Kabylia), the world during transformation (Algeria, Béarn) and the world after transformation (France). All along the research, a variety of interpretive and inter-textual processes are highlighted within and among the different parts of the corpus
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Belghanem, Ali. "Sémantique du discours scientifique de Pierre Bourdieu Kabylie, Algérie, Béarn, France." Thesis, Université de Lorraine, 2013. http://www.theses.fr/2013LORR0212.

Full text
Abstract:
Ce travail propose une lecture sémantique du discours scientifique de Pierre Bourdieu. En empruntant à la sémantique interprétative son modèle théorique, il propose une série d'investigations dans un corpus classé suivant les terrains empiriques étudiés par le sociologue. Ce classement permet d'obtenir quatre sous-corpus qui correspondent respectivement à la Kabylie, l'Algérie en période coloniale, le Béarn paysan et la France contemporaine. En partant de l'hypothèse de la transformation sociale, la description sémantique montre que le corpus global peut se lire comme une séquence dialectique articulant trois moments, le monde avant la transformation (Kabylie), le monde pendant la transformation (Algérie, Béarn) et le monde après la transformation (France). Chemin faisant, cette recherche met en lumière, au sein et entre les différentes parties du corpus, une diversité de parcours interprétatifs et intertextuels
This work proposes a semantic reading of Pierre Bourdieu's scientific discourse. Drawing on interpretative semantics as a theoretical model, this research uses a series of investigations of a corpus classified according to the sociologist's empirical fields. This classification allows having four sub-corpus which correspond to the Kabylia, colonial Algeria, the peasant Bearn and contemporary France. Relying on the hypothesis of the social transformation, the semantic description shows that the global corpus can be read as a dialectical sequence articulating three periods: the world before the transformation (Kabylia), the world during transformation (Algeria, Béarn) and the world after transformation (France). All along the research, a variety of interpretive and inter-textual processes are highlighted within and among the different parts of the corpus
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Bellahsene, Tarik. "La colonisation en Algérie : processus et procédures de création des centres de peuplement : institutions, intervenants et outils : les cas de Grande Kabylie, 1857-1899, de la plaine vers la montagne." Paris 8, 2006. http://octaviana.fr/document/121310949#?c=0&m=0&s=0&cv=0.

Full text
Abstract:
L'Algérie connut sous la colonisation française la constitution d'une armature urbaine nouvelle via la création des "centres européens de peuplement". Notre travail de recherche vise le dégagement du processus général et des procédures relatifs aux projets de création, soit affiliés à des programmes planifiés, ou simples échos d'une logique ponctuelle dictée par opportunités et faits accomplis. Il s'impose avant cela, de relever dans leur contexte historique et géographique, les différentes structures politiques, institutionnelles, administratives et techniques alors impliquées. Il apparaîtra derrière l'œuvre homogène visible de l'armature urbaine formée, une suite de tentatives intimement liées aux contextes dans lesquels elles s'inscrivent, loin du phénomène monolithique et linéaire. La Kabylie du Djurdjura, terrain accidenté, densément peuplé et contraire aux besoins extensifs de la colonisation, aura concentré et amplifié l'action fragmentaire de l'occupation territoriale entre 1857, date tardive de conquête, et l'année 1899 qui clos le peuplement dans la région. Elle constituera pour nous un prétexte pour reconstituer en temps réel, le processus, les procédures et mettre en scène acteurs et projets
Algeria knew under the French colonization the constitution of a new urban reinforcement via the creation of "centre européens de peuplement" (European centres of settlement) this research study aims at the release of the general process and of procedures related to the projects of the creation of these centres, knowing these projects were affiliated to precise programs (systems) or following a specific logic guided by opportunities and facts. It is then essential to raise in their historical and geographic context the multiple political, institutional, administrative and technical structures involved in the colonization projects. It appears that behind an homogenous work representing the urban reinforcement, a territorial action far from the monolithic and linear phenomenon for a succession of attempts intimately related to the context in which it fit. The Kabylia of Djurdjura a rocky mountain ground, densely populated and opposed to the extensive needs of colonization has concentrated and amplified the fragmentary action of a territorial colonization between 1857 (late date of conquest) and 1899 (the official date closing the settlement in the region) will constitute for us an excuse to reconstitute in real time the process, the procedures, the actors and their projects
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Sellès, Lefranc Michèle. "De l’altérité coloniale à l’anthropologie de soi : terrains de savoirs en Kabylie." Paris, EHESS, 2013. http://www.theses.fr/2013EHES0532.

Full text
Abstract:
La capacité des autochtones à garder la maîtrise de leurs références et pratiques culturelles dans une situation coloniale est marquée en Kabylie par la résistance à l’assimilation à la culture du colonisateur. Elle est illustrée par la chaîne de précurseurs de la construction de l’identité culturelle née dès avant l’indépendance de l’Algérie. Retracer sa généalogie exige d’étudier les différents contextes, modalités et acteurs de l’élaboration croisée de savoirs multidisciplinaires, depuis les voyageurs du XVIIIe siècle, les interprètes et officiers des Bureaux arabes, les savants marginaux de l’Université d’Alger, les instituteurs et administrateurs, jusqu’aux ethnographes de la période coloniale et aux premiers écrivains kabyles francophones. Le « mythe kabyle » selon la formule de Ch. -R. Ageron largement répandue depuis dans la communauté scientifique, ne rend finalement pas compte de l’irrédentisme d’un farouche sauvage, d’un nationaliste radical, d’un féminin inconnaissable. L’altérité indigène communiquée par les monographies des archives coloniales contredit la supposée assimilation d’une région à l’organisation administrative française. La femme kabyle a été elle aussi l’enjeu de débats contradictoires au sein même de l’élite kabyle. De la période orientaliste du début de l’Université d’Alger, consacrée à la langue et à l’ethnographie, jusqu’à la littérature écrite après la seconde guerre mondiale, l’analyse de modes variés de réappropriation de savoirs sur soi éclaire, au-delà de la violence coloniale et postcoloniale, la singularité de la fabrication d’une anthropologie de soi qui excède la transmission autochtone d’une culture régionaliste
The ability of the natives to maintain control of their cultural references and parctices in a colonial situation was characterized in Kabylia by resistance to assimilation in the culture of the colonizer. This is illustrated by the chain of precursors in the construction of cultural identity which emerged even before the independence of Algeria. Tracing its genealogy requires studying the different contexts, methods and actors in the development of cross-disciplinary knowledge: from the travellers of the 18th century, the interpreters and officers from the Bureaux arabes, the marginal scholars from the University of Algiers, the primary school teachers and administrators, to the ethnographers of the colonial period and the first French-speaking Kabyle writers. The “Kabyle myth”, in the words of Ch. -R. Ageron and widespread in the scientific community, does not ultimately explain the representation of native otherness found in monographs of the colonial archives which contradicts the supposed assimilation of a region to the French administrative organization. The Kbyle woman was also an issue in the contradictory dbates within the Kabyle elite. The analysis of the various modes of reappropriating knowledge, from the Orientalist period with the inception of the University of Algiers, dedicated to language and ethnography, to the native literature after world war II, sheds light, byond the colonial and postcolonial violence, on the singularity of the manufacturing of an invention of self which exceeds the ideal native transmission of a regionalist culture
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Ait, Ferroukh Farida. "Ethnopoétique berbère : le cas de la poésie orale kabyle." Paris 3, 1994. http://www.theses.fr/1994PA030182.

Full text
Abstract:
La these s'amorce sur un apercu du point des connaissances, puis s'attarde sur le stade ethnographique en tant q'experience empirique posant le texte recueilli, l'informateur et le chercheur en tant qu'objets d'analyse. La poetique de la reception est d'abord saisie en tant que situation enonciative qui confronte l'interprete et son auditoire et le chercheur en situation d'enquete. L'analyse de la performance englobe quant a elle l'etude des principaux canaux de l'emotion, de la mimique, de la voix vive et du silence. La structure memorielle met en presence des procedes memoniques et mnemotechniques. Le procede d'aleqqem ou esthetique de la reprise fait du texte poetique kabyle une instance de (re) creation continue. Le dire poetique, articule par divers canaux, est etaye par une longue incursion dans le monde de l'invisible qui structure le systeme de representation kabyle, de meme qu'il est etroitement associe a une instance fondatrice autour de deux figures emblematiques : si mohand et cheikh mohand. L'analyse des formes textuelles ou "oratologie" met a jour divers genres poetiques dotes d'une structure trielle et parfois d'un incipit et d'un excipit qui en constituent une archi-ecriture. La topologie, inextricablement nouees au tropologique, met en exergue le motif du jardin erotise et la metaphore qui impulse une ecriture du desir et de jouissance
This thesis startswth an over-view of the question and lingers over the ethnographic stage as an empiric experience which lays the collected texts, the informer and the searcher as objects of analysis. The poeticcs of reception is first caught as an enunciative situation which confronts the interpreter and his auditory with the searcher during his survey. The analysis of the performance assembles the investigation of the principle aspects of emotion, gesticulation, vively voice and silence. The memory structure appeals to the mnemonic process. Aleqqemor "the verse recurrence", for instance , gives kabyle poetry continual creation. The poetic discourse, articulated through various canals, is backed-up by a long incursion in the world of the invisible, which structures the kabyle systel of representation, as it is, in the same way, narrowly associated to a founder authority around two emblematic figures : si mohand and cheikh mohand. The analysis of the textual forms or "oratology" brings out various poetic genders endowed with a three-based structure, sometimes with an incipit and an excipit, which constitute archi-writing. Topology, inextricably associated with the tropological aspect, underlines the pattern of the eroticised garden and the metaphor which gives an impetus to writing of desire and delight
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Corbier, François. "Les écoles "françaises" de Tizi Ouzou : Émigration, politique et francité en Algérie." Thesis, Aix-Marseille 1, 2011. http://www.theses.fr/2011AIX10193/document.

Full text
Abstract:
A partir d'une enquête ethnographique conduite en Algérie puis en France, cette thèse d'anthropologie aborde le sujet des écoles privées de programme français à Tizi Ouzou. Elles apparaissent en septembre 1991, le lendemain de l'ouverture démocratique qui donnera lieu à la naissance du parti kabyle RCD, mais aussi à la veille de la victoire du FIS aux législatives de décembre
This doctoral thesis in anthropologie is based on an ethnographic inquiry conducted in Algéria and in France. This thesis tackles the issue of private schools following french programmes in Tizi Ouzou. The schools appeared in september 1991, immediatly after the democratic opening witch gave birth to the RCD but also shortly before the FIS victory at the legislative elections
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Idir, Hocine. "De la nomination à la renomination, la cohabitation de deux systèmes de nomination : le cas des Kabyles." Electronic Thesis or Diss., Paris 13, 2023. http://www.theses.fr/2023PA131071.

Full text
Abstract:
Dans l'Algérie colonisée, la loi du 23 mars 1882 instaura l'état civil« des Indigènes musulmans d'Algérie» en imposant à tous les Algériens de porter un patronyme. Les Kabyles ont perçu le dispositif d'état civil comme un procédé destiné à les ficher et à les dominer. Il en est résulté jusqu'à ce jour la coexistence de deux systèmes de nomination, la nomination par le nom patronymique du colonisateur et de l'administration algérienne qui en a pris le relais, (Lacoste-Dujardin, 2005) et la nomination basée sur la parenté selon la culture kabyle. La question de notre thèse est la suivante: quelles sont les stratégies psychiques mises en place par la population kabyle pour réussir à faire cohabiter les deux systèmes de nomination ? Notre démarche de recherche s'inscrit dans une méthodologie de théorisation ancrée (Glaser et Strauss, 1967; Charmaz, 2014). Nous avons réalisé 24 entretiens de récit de vie (Bertaux, 2006) et quatre focus group (au total de 43 participants) en langue kabyle à Tizi-Ouzou (Algérie). Lors de cette étape, celle d'analyse et de discussion, la démarche complémentariste (Deveaux, 1969, 1972) a été centrale. Nos résultats ont mis en évidence six catégories théorisantes qui expliquent les processus psychiques et groupaux qui ont permis la cohabitation de la nomination selon la culture locale et la nomination française chez notre population de recherche. Le sentiment d'injustice et de non reconnaissance de leur histoire familiale ainsi qu'une atteinte à leur intégrité psychique et à celle de leurs aïeux, d'après notre analyse, renforcent le sentiment de fierté et le culte de loyauté au mythe fondateur de la lignée avec des mécanismes de refoulement, des représentations partagées, des idéaux, des repères identificatoires en lien avec les accords et désaccords sur la renomination. Cela a créé des pactes, des contrats et des alliances inconscients. Ces mécanismes communs restent distincts dans la sphère intrapsychique et dans l'univers groupal
In colonized Algeria, the law of March 23, 1882 established the civil status of "lndigenous Muslims of Algeria" by requiring all Algerians to have a surname. The Kabyles perceived the civil status system as a process intended to file and dominate them. This has resulted to this day in the coexistence of two systems of nomination, nomination by the patronymic name of the colonizer and the Algerian administration which took over, (Lacoste-Dujardin, 2005) and nomination based on kinship according to Kabyle culture. The question of our thesis is the following: what are the psychological strategies put in place by the Kabyle population to succeed in making the two systems of nomination coexist? Our research approach is part of a grounded theory methodology (Glaser and Strauss, 1967; Charmaz, 2014). We conducted 24 life story interviews (Bertaux, 2006) and four focus groups (a total of 43 participants) in the Kabyle language in Tizi-Ouzou (Algeria). During this stage, that of analysis and discussion, the complementarist approach (Deveaux, 1969, 1972) was central. Our results highlighted six theorizing categories that explain the psychic and group processes that allowed the coexistence of naming according to local culture and French naming in our research population. The feeling of injustice and non-recognition of their family history as well as an attack on their psychological integrity and that of their ancestors, according to our analysis, reinforce the feeling of pride and the cuit of loyalty to the founding myth of the lineage with mechanisms of repression, shared representations, ideals, identifying markers linked to agreements and disagreements on reappointment. This created unconscious pacts, contracts and alliances. These common mechanisms remain distinct in the intrapsychic sphere and in 1 the group universe
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Doumane, Saïd. "Modernisation économique et pesanteur socio-culturelle an Algérie : l'exemple de la Kabylie." Lille 1, 1993. http://www.theses.fr/1993LIL12006.

Full text
Abstract:
La modernisation economique en algerie est le fait de la techno-bureaucratie d'etat. Volontariste et selective, elle est entree en conflit avec es logiques sociales et culturelles de la societe. L'effondrement de la rente energetique a partir de 1986 aiguise ce conflit et revele l'echec de cette modernisation. L'exemple de la kabylie montre que le volontarisme politique et economique du pouvoir central suscite la mefiance de la population. La contestation politique et culturelle kabyle en est une consequence directe. La lecon qu'on peut en tirer est qu'on ne peut construire rien de durable quand on ne prend pas en consideration les realites profondes et les attentes de la societe
Economic modernization in algeria has been state techno-bureaucracy's doing. Voluntarist and selective, it is conflicting with social and cultural logics of this society. The crash of energy rent from 1986 onwards sharpens this conflict and shows the failure of this modernization. The example of kabylia proves that political and economic voluntarism of central power has stirred up suspicion from the population. Kabylian political and cultural malaise is a direct consequence of this situation. The lesson which can be drawn is that no stable work if social expectations and deep realities of society are not taking into account
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Guerrab, Saïd. "Analyse dialectométrique des parlers berbères de Kabylie." Thesis, Paris, INALCO, 2014. http://www.theses.fr/2014INAL0002/document.

Full text
Abstract:
Cette étude est une analyse dialectométrique des parlers berbères de Kabylie. Le présent travail inclut un échantillon de 168 parlers kabyles répartis sur tout le territoire kabylophone. Le corpus analysé compte 130 entrées (lexèmes et syntagmes) recueillies dans chacune des variétés prises en compte. Nous avons opté pour la méthode Levenshtein afin de calculer la distance entre les variantes. Nous avons choisi l’algorithme de Ward’s Method pour regrouper les variétés. Nous avons testé trois méthodes pour calculer la distance entre les sons : la méthode binaire, la distance d’Euclide et la distance de Manhattan. L’analyse des résultats nous a permis de montrer le continuum dialectal en Kabylie et de classifier les parlers kabyles en cinq zones infradialectales principales
This study is a dialectometric analysis of Berber dialects of Kabylia. This work includes a sample of 168 Kabyle dialects spread across the Kabyle territory. The analyzed corpus includes 130 entries (lexemes and phrases) collected in each of the varieties considered. We opted for the Levenshtein method to calculate the distance between the variants. We chose the algorithm of Ward's Method for grouping varieties. We tested three methods to calculate the distance between the sounds: the binary method, the Euclidean distance and the Manhattan distance. The analysis of the results allowed us to show the dialect continuum in Kabylia and classify Kabyle dialects into five mains areas
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Abbassene, Fatiha. "Contraintes chronologiques et pétro-géochimiques du magmatisme sur l'évolution pré-et post-collisionnelle de la marge algérienne : secteur de la Petite Kabylie." Electronic Thesis or Diss., Brest, 2016. http://www.theses.fr/2016BRES0028.

Full text
Abstract:
L’activité magmatique miocène en Petite Kabylie s’exprime par la mise en place de roches plutoniques et volcaniques de composition majoritairement riche en K ainsi que moyennement riches en K. Ces roches forment des pointements dispersés sur près de 130 km le long de la marge méditerranéenne de l’Algérie. Dans les deux secteurs d’étude : la Kabylie de Collo et l’Ouest Edough-Cap de Fer, elles recoupent les empilements de nappes de socle et de flyschs crétacés et numidiens. De nouvelles datations U-Pb sur zircons et K-Ar sur roche totale et minéraux séparés ont permis de fixer à 17 Ma le début de l’activité magmatique post-collisionnelle à affinité calco-alcaline riche en K2O. Ces âges obtenus sur le batholithe granitique de Bougaroun (200 km2) sont les plus anciens jamais obtenus dans toute la Marge Méditerranéenne du Maghreb. L’activité magmatique s’étend vers l’Est et atteint la zone ouest-Edough-Cap de Fer vers ~16 Ma puis se poursuit de façon intermittente dans les deux secteurs d’étude à ~15 Ma, 14-13 Ma jusqu’à 11 Ma avec la mise en place de corps filoniens mafiques et felsiques en Kabylie de Collo. En outre, un âge oligocène supérieur (27.0 ± 3.0 Ma et 23.3 ± 3.2 Ma) a été mesuré par la méthode Ar/Ar sur amphiboles des gabbros à caractère océanique du Cap Bougaroun s.s (Kabylie de Collo). Les nouvelles données géochimiques et isotopiques ont permis de mettre en évidence deux sources pour le magmatisme dans les deux secteurs étudiés. Une première source mantellique appauvrie, non modifiée par un composant de subduction qui est à l’origine des gabbros à caractère océanique du Cap Bougaroun s.s et de Bou Maïza au Sud de l’Edough. Ceux-ci pourraient représenter des reliques du stade de rifting d’âge oligocène supérieur en prélude à l’ouverture en position arrière-arc du bassin algérien. Une deuxième source enrichie en terres rares légères et en éléments mobiles est représentée par le manteau lithosphérique subcontinental kabyle précédemment métasomatisé durant la subduction à vergence nord de la lithosphère océanique téthysienne au Paléogène. Les magmas mafiques enrichis en LREE issues de cette source ont ensuite évolué par cristallisation fractionnée et contamination crustale pour former les roches intermédiaires et felsiques de la marge est-algérienne. Nous proposons un modèle tectono-magmatique de rupture de slab téthysien associée à une délamination crustale au niveau des bordures des deux lithosphères continentales africaine et kabyle. A 17 Ma, le flux thermique d’origine asthénosphérique ascendant à travers la déchirure du slab téthysien induit la fusion du manteau téthysien. Les magmas mafiques calco-calcalins moyennement potassiques subissent des échanges chimiques avec le socle africain durant leur ascension à travers celui-ci, générant les magmas intermédiaires et felsiques calco-alcalins riches en K caractérisés par une importante signature crustale
The Miocene igneous activity in Lesser Kabylia includes a ~130 km-long EW-trending lineament that extends along the eastern Algerian margin from Kabylie de Collo to Ouest-Edough-Cap de Fer area. It includes mostly medium-K to High-K calc-alkaline plutonic and volcanic rocks. In the studied area, these magmatic rocks crosscut and/or overlie the inner zones of the Maghrebides represented by basement and Kabylian cretaceous and Numidian flyschs nappes. New U-Pb dating on zircons and K-Ar ages on whole rocks and separated minerals document a 17 Ma onset for the post-collisional K-rich calc-alkaline magmatism. These Upper Burdigalian ages obtained on the Bougaroun pluton are the oldest presently identified for Krich calc-alkaline rocks in the whole 1200 km-long EW trending magmatic belt located along the Mediterranean coast of Maghreb. However, according to new K-Ar ages, magmatic activity started in Ouest Edough zone at ~16 then persisted intermittently in the two studied areas at ~15.5 Ma, 14-13 Ma and stopped at ~11 Ma, with the emplacement of mafic and felsic dykes in Kabylie de Collo. In addition, we measured older (Upper Oligocene) Ar-Ar hornblende ages of 27.0 ± 3.0 Ma and 23.3 ± 3.2 Ma on LREE-depleted gabbros outcropping at Cap Bougaroun sensu stricto. According to our new geochemical and isotopic data, we distinguish two sources for magmatic rocks in the studied area: a depleted mantle source which could represent the ambient asthenosphere still not modified by the subduction processes at the time of emplacement of the Upper Oligocene LREE-depleted gabbros. The latter could be related to the Upper-Oligocene rifting before the back-arc crust formation in Algerian basin or to dyke systems or gabbroic intrusions crosscutting the stretched Kabylian continental crust. An enriched mantle source modified by a subduction component (melt or fluid) escaping from a northward-dipping subducted Tethyan oceanic lithosphere. The enriched mafic magmas are believed to come from this metasomatized mantle and are genetically related to the differentiated rocks through crystal fractionation and assimilation of large amounts of crustal lithologies, during their ascent through the African continental crust. We propose a tectono-magmatic model involving an Early Miocene Tethyan slab breakoff combined with delamination of the edges of the African and Kabylian continental lithospheres. At 17 Ma, the asthenospheric thermal flux upwelling through the slab tear induced the thermal erosion of the Kabylian lithospheric mantle metasomatized during the previous subduction event and triggered its partial melting. We attribute the strong trace element and isotopic crustal signature of Bougaroun felsic rocks to extensive interactions between ascending mafic melts and the African crust underthrust beneath the Kabylie de Collo basement
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Laval, François. "Les flyschs nord-maghrébins dans les régions kabyles d'Algérie : dynamique sédimentaire et tectonique." Nice, 1988. http://www.theses.fr/1988NICE4244.

Full text
Abstract:
L'étude des flyschs nord-maghrébins est abordée tant sous l'angle de l'analyse structurale que par les méthodes de la dynamique sédimentaire. On présente un modèle de mise en place des dépôts dans la région kabyle pour la période allant du Crétacé inferieur au Miocène. Le modèle permet de relier la dynamique sédimentaire aux épisodes tectoniques et à l'organisation paléogéographique qui en résulte. Il prend en compte le mouvement de coulissage entre l'Europe et l'Afrique survenant au Mésozoïque
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Kherdouci, Hassina. "La poésie féminine anonyme kabyle : approche anthropo-imaginaire de la question du corps." Grenoble 3, 2007. http://www.theses.fr/2007GRE39062.

Full text
Abstract:
L'approche anthropo-imaginaire du corps dans la poésie féminine berbère entend rappeler la manière de nommer le corps, de le figurer et de le symboliser dans la littérature orale maghrébine kabyle. Cette approche est originale pour le lecteur notamment occidental car elle lui permet de découvrir les conditionnements du corps liés à l'espace souvent fermé en Berbérie. Le corps est abordé dans sa relation avec les valeurs, les croyances et les traditions liées à l'idée de la beauté, à l'érotisme et aux interdits célébrés par le chant et la poésie. Les rites, l'habitus, le tatouage entrent pour beaucoup dans cette codification du corps et du désir. L'imaginaire autour du corps rappelle l'intelligence sensible du corps, telle qu'elle s'exprime dans la culture et la production féminine traditionnelle. La femme en tant qu'acteur et agent du changement social récite le corps et parvient à exister à travers celui-ci qu’elle présente par fragments dans ses textes puisés de la tradition orale. Le corps est envisagé dans le contexte d'une esthétique de la relation. Il existe, il est médiateur entre l'individuel, le collectif, le conscient, l'inconscient, la chanson et la société. Sa problématique est posée dans un territoire poétique infiniment ouvert aux dimensions du temps et de l'espace. En effet, nous avons interrogé le corps dans des aspects qui l'explorent au sein de la poésie chantée féminine anonyme en relation avec ses lieux anatomiques, ses aspects psychosociologiques qui le révèlent en tant que corps fantasmatique et libidinal, un corps hallucinatoire, où images, rêve, rêverie, émotions nous font la démonstration à propos d'un corps qui dépend du refoulé primordial d'un sujet, lequel ne veut pas s'isoler de sa propre chair
The anthropo-imaginary approach of the body in the Berber feminine poetry hears to recall the manner to name the body, to represent it and to symbolize it in the literature oral from Kabylia and Maghreb. This approach is original for the notably western reader because it allows him to discover the conditionings of the body bound to the space often closed in Berbérie. The body is landed in its relation with the values, the beliefs and the traditions bound to the idea of beauty, to eroticism and to the forbidden celebrated by the song and poetry. The rituals, the habitus, the tattoo enters for many in this codification of the body and the desire. The imaginary around the body recalls the sensitive intelligence of the body, as her expresses itself in the culture and the traditional feminine production. The woman as actor and agent of the social change recites the body and succeeds in existing through this one that she presents by fragments in her texts drawn of the oral tradition. The body is considered in the context of aesthetics of the relation. It is mediating between the individual, the collective, the conscious, the unconscious, the song and the society. Its problematic is put in an infinitely open poetic territory to the measurements of the time and the space. Indeed, we interrogated the body in aspects that explore it within poetry sung feminine anonymous in relation with its anatomical places, its psycho sociological aspects that reveals it as fantasmatic and libidinal body, a hallucinatory body, where pictures, dream, dreaming, emotions make us the demonstration about a body that depends on the pent-up primordial of a topic, which doesn't want to isolate itself of his own flesh
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Yakouben, Mélaz. "La féminité et l'imaginaire dans les contes merveilleux berbères de Kabylie." Grenoble 3, 1998. http://www.theses.fr/1998GRE39038.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Achir, Mohamed. "Finance solidaire, émergence d'institutions de micro-finance : cas de la Kabylie." Thesis, Strasbourg, 2018. http://www.theses.fr/2018STRAG059.

Full text
Abstract:
Cette recherche a tenté de comprendre et d’analyser les pratiques de finance solidaire informelle en Kabylie, en l’occurrence le rôle des caisses villageoises et la gestion des biens collectifs. En effet, nous avons analysé le système de solidarité villageoise et les réseaux informels autour desquels se mobilisent et se structurent les financements comme les réseaux des émigrés établis à l’étranger et organisés en associations communautaires. C’est à partir de ce contexte socioéconomique des communautés villageoises de la Kabylie, caractérisé par l’encastrement des pratiques de financement solidaire dans les valeurs socioculturelles et l’auto-organisation des villages, que nous avons posé notre problématique. Celle-ci s’articule sur leur logique de leur fonctionnement et l’intérêt de l’institutionnalisation des caisses villageoises en organisations de l’économie sociale et solidaire en général et de finance solidaire en particulier à l’instar des banques communautaires et coopératives inter-villageoises à l’échelle de la Wilaya. Autrement dit, nous avons posé la problématique de la professionnalisation et de l'institutionnalisation des caisses villageoises comme facteur susceptible de renforcer leur pérennisation et leur efficacité dans le financement et la gestion des biens collectifs des villages kabyles
This research has attempted to understand and analyze the practices of informal solidarity finance in Kabylie, in this case the role of village banks and the management of public goods. In fact, we have analyzed the village solidarity system and the informal networks around which funds and networks are mobilized and structured, such as the networks of emigrants established abroad and organized in community associations. It is from this socio-economic context of the village communities of Kabylia, characterized by the embedding of practices of solidarity financing in the socio-cultural values and the self-organization of the villages that we posed the problematic of their operation and the interest of their institutionalization in organizations of social and solidarity economy in general and solidarity finance in particular like the community banks and inter-village cooperatives at the scale of the Wilaya. In other words, we have raised the issue of the professionalization and institutionalization of village banks as a factor likely to strengthen their sustainability and effectiveness in the financing and management of the collective goods of Kabyle villages
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Idir, Mohamed Sofiane. "Valorisation du patrimoine, tourisme et développement territorial en Algérie : cas des régions de Béjaïa en Kabylie et Djanet dans le Tassili n'Ajjer." Phd thesis, Université de Grenoble, 2013. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00967954.

Full text
Abstract:
Cette thèse a comme ambition d'expliquer les rapports complexes qui existent entre la valorisation touristique du patrimoine et le développement territorial et de déterminer les conditions dans lesquelles le tourisme peut être un vecteur de développement territorial dans deux régions en Algérie : l'une en Kabylie (Béjaïa) où le tourisme est peu développé malgré la présence d'un potentiel patrimonial important, l'autre, dans le Tassili n'Ajjer (Djanet) où le tourisme connaît un début de développement prometteur. Plus précisément, à travers l'articulation entre patrimoine, tourisme et développement territorial, nous avons étudié la question de savoir comment la valorisation touristique des ressources patrimoniales des régions de Béjaïa et de Djanet a été conçue et mise en œuvre et quelle dynamique territoriale en a découlé sur chacun de ces deux territoires. Les résultats de ce travail ont montré, dans le cas de Béjaïa, un processus de valorisation touristique du patrimoine qui a mobilisé des ressources génériques et limitées. Il préfigure une zone de développement touristique avec encore peu de rapports avec le territoire : valorisation de ressources génériques, un entrepreneuriat local certes porteur de projets, mais sans ressources spécifiques, mobilisation très limitée de la socioculturelle locale dans l'activité touristique... Dans le cas de Djanet, ce processus a permis la mise en œuvre à une échelle de moins en moins négligeable d'un développement territorial. Ce développement se manifeste à travers la mobilisation de ressources spécifiques et la création de ressources territoriales, l'affirmation de la population locale (Touaregs) en tant qu'acteurs du développement, la dynamique d'apprentissage locale, la régulation de l'activité touristique, les proximités géographique, organisationnelle et institutionnelle dont jouissent les entreprises touristiques locales, l'ouverture sur l'international...
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Abbassene, Fatiha. "Contraintes chronologiques et pétro-géochimiques du magmatisme sur l'évolution pré-et post-collisionnelle de la marge algérienne : secteur de la Petite Kabylie." Thesis, Brest, 2016. http://www.theses.fr/2016BRES0028/document.

Full text
Abstract:
L’activité magmatique miocène en Petite Kabylie s’exprime par la mise en place de roches plutoniques et volcaniques de composition majoritairement riche en K ainsi que moyennement riches en K. Ces roches forment des pointements dispersés sur près de 130 km le long de la marge méditerranéenne de l’Algérie. Dans les deux secteurs d’étude : la Kabylie de Collo et l’Ouest Edough-Cap de Fer, elles recoupent les empilements de nappes de socle et de flyschs crétacés et numidiens. De nouvelles datations U-Pb sur zircons et K-Ar sur roche totale et minéraux séparés ont permis de fixer à 17 Ma le début de l’activité magmatique post-collisionnelle à affinité calco-alcaline riche en K2O. Ces âges obtenus sur le batholithe granitique de Bougaroun (200 km2) sont les plus anciens jamais obtenus dans toute la Marge Méditerranéenne du Maghreb. L’activité magmatique s’étend vers l’Est et atteint la zone ouest-Edough-Cap de Fer vers ~16 Ma puis se poursuit de façon intermittente dans les deux secteurs d’étude à ~15 Ma, 14-13 Ma jusqu’à 11 Ma avec la mise en place de corps filoniens mafiques et felsiques en Kabylie de Collo. En outre, un âge oligocène supérieur (27.0 ± 3.0 Ma et 23.3 ± 3.2 Ma) a été mesuré par la méthode Ar/Ar sur amphiboles des gabbros à caractère océanique du Cap Bougaroun s.s (Kabylie de Collo). Les nouvelles données géochimiques et isotopiques ont permis de mettre en évidence deux sources pour le magmatisme dans les deux secteurs étudiés. Une première source mantellique appauvrie, non modifiée par un composant de subduction qui est à l’origine des gabbros à caractère océanique du Cap Bougaroun s.s et de Bou Maïza au Sud de l’Edough. Ceux-ci pourraient représenter des reliques du stade de rifting d’âge oligocène supérieur en prélude à l’ouverture en position arrière-arc du bassin algérien. Une deuxième source enrichie en terres rares légères et en éléments mobiles est représentée par le manteau lithosphérique subcontinental kabyle précédemment métasomatisé durant la subduction à vergence nord de la lithosphère océanique téthysienne au Paléogène. Les magmas mafiques enrichis en LREE issues de cette source ont ensuite évolué par cristallisation fractionnée et contamination crustale pour former les roches intermédiaires et felsiques de la marge est-algérienne. Nous proposons un modèle tectono-magmatique de rupture de slab téthysien associée à une délamination crustale au niveau des bordures des deux lithosphères continentales africaine et kabyle. A 17 Ma, le flux thermique d’origine asthénosphérique ascendant à travers la déchirure du slab téthysien induit la fusion du manteau téthysien. Les magmas mafiques calco-calcalins moyennement potassiques subissent des échanges chimiques avec le socle africain durant leur ascension à travers celui-ci, générant les magmas intermédiaires et felsiques calco-alcalins riches en K caractérisés par une importante signature crustale
The Miocene igneous activity in Lesser Kabylia includes a ~130 km-long EW-trending lineament that extends along the eastern Algerian margin from Kabylie de Collo to Ouest-Edough-Cap de Fer area. It includes mostly medium-K to High-K calc-alkaline plutonic and volcanic rocks. In the studied area, these magmatic rocks crosscut and/or overlie the inner zones of the Maghrebides represented by basement and Kabylian cretaceous and Numidian flyschs nappes. New U-Pb dating on zircons and K-Ar ages on whole rocks and separated minerals document a 17 Ma onset for the post-collisional K-rich calc-alkaline magmatism. These Upper Burdigalian ages obtained on the Bougaroun pluton are the oldest presently identified for Krich calc-alkaline rocks in the whole 1200 km-long EW trending magmatic belt located along the Mediterranean coast of Maghreb. However, according to new K-Ar ages, magmatic activity started in Ouest Edough zone at ~16 then persisted intermittently in the two studied areas at ~15.5 Ma, 14-13 Ma and stopped at ~11 Ma, with the emplacement of mafic and felsic dykes in Kabylie de Collo. In addition, we measured older (Upper Oligocene) Ar-Ar hornblende ages of 27.0 ± 3.0 Ma and 23.3 ± 3.2 Ma on LREE-depleted gabbros outcropping at Cap Bougaroun sensu stricto. According to our new geochemical and isotopic data, we distinguish two sources for magmatic rocks in the studied area: a depleted mantle source which could represent the ambient asthenosphere still not modified by the subduction processes at the time of emplacement of the Upper Oligocene LREE-depleted gabbros. The latter could be related to the Upper-Oligocene rifting before the back-arc crust formation in Algerian basin or to dyke systems or gabbroic intrusions crosscutting the stretched Kabylian continental crust. An enriched mantle source modified by a subduction component (melt or fluid) escaping from a northward-dipping subducted Tethyan oceanic lithosphere. The enriched mafic magmas are believed to come from this metasomatized mantle and are genetically related to the differentiated rocks through crystal fractionation and assimilation of large amounts of crustal lithologies, during their ascent through the African continental crust. We propose a tectono-magmatic model involving an Early Miocene Tethyan slab breakoff combined with delamination of the edges of the African and Kabylian continental lithospheres. At 17 Ma, the asthenospheric thermal flux upwelling through the slab tear induced the thermal erosion of the Kabylian lithospheric mantle metasomatized during the previous subduction event and triggered its partial melting. We attribute the strong trace element and isotopic crustal signature of Bougaroun felsic rocks to extensive interactions between ascending mafic melts and the African crust underthrust beneath the Kabylie de Collo basement
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Guenoun, Ali. "Une conflictualité interne au nationalisme radical algérien : "la question berbére-kabyle" de la crise de 1949 à la lutte pour le pouvoir en 1962." Thesis, Paris 1, 2015. http://www.theses.fr/2015PA010501.

Full text
Abstract:
La démarche de cette thèse a été guidée par une question fondamentale : comment le référent identitaire kabyle est devenu un analyseur important, pertinent, de l'histoire politique de l'Algérie contemporaine et du nationalisme radical et indépendantiste? Ce paramètre renvoie à des lignes de clivage, des éléments de conflictualité qui ont contribué, avec d'autres, à susciter des divisions et des suspicions au sein du parti du PPNMTLD puis du FLN/ALN. Ces « ingrédients» qui sont au principe de la lutte politique évoluent dans un cadre socio-historique et géographique bien déterminé : le nationalisme algérien depuis 1945 en Algérie, particulièrement en Kabylie, et en France, la fin de la Deuxième Guerre Mondiale favorise l'avènement de nouvelles formes d'organisation au sein du PPA. Une nouvelle génération émerge porteuse de nouveaux questionnements sur le fonctionnement du parti, le projet insurrectionnel mais aussi sur la définition de la nation algérienne. Autant de paramètres importants porteurs de facteurs de clivage qui vont susciter des conflits d'ordre politique qui vont se muer en un antagonisme « identitaire » fondé sur l'appropriation polémique et la manipulation politique, des catégories classificatoire telles que langue, ethnie, région, nation: la crise « berbériste ». La période de la guerre d'indépendance algérienne montre comment la Kabylie s'est imposée comme une région pivot dans la lutte libératrice et a permis à ses cadres de jouer les premiers rôles dans la direction du FLN/ALN et d'être perçus comme « hégémoniques » dans la conduite de la guerre. D'où l'exaspération du sentiment anti-kabyle chez leurs concurrents
One fundamental question has guided the approach adopted in this thesis: how did the referent relating to Kabyle identity become an important and relevant analytical factor in contemporary Algerian political history and radical, pro-independence nationalism? The Kabyle referent relates here to divisions and conflictual aspects that brought fractures and suspicion within the PPNMTLD party and then the FLN/ALN. These “ingredients”, which are part of political struggle, look place in the specific socio-historical and socio­geographical context of Algerian nationalism after 1945 in Algeria -especially in Kabylia - and also in France. The end of World War Two favoured the emergence of new organisational forms within the PPA. A new generation came through carrying fresh questions concerning how the party functioned, the plan for an uprising but also the definition of the Algerian nation. These important considerations contained questions that divided the party politically and which were then transformed into antagonism based on “identity” due to the polemical appropriation and political manipulation of classificatory categories such as language, ethnicity, region, nation: the 'Berber crisis'. The period of the Algerian war of independence showed how Kabylia became a pivotal region in the liberation struggle and enabled its leaders to play key rates at the head of the FLN / ALN and to be perceived as “hegemonic” in how the war was run, thereby exasperating the anti-Kabyle feeling amongst their rivals
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Belkaid, Hamid. "Analyse spatiale et environnementale du risque d’incendie de forêt en Algérie : Cas de la Kabylie maritime." Thesis, Nice, 2016. http://www.theses.fr/2016NICE2011/document.

Full text
Abstract:
L'Algérie fait partie des pays qui subissent un risque important en matière d'incendies de forêts, elle perd en moyenne 30 000 ha de sa couverture végétale annuellement. Ce chiffre montre, à lui seul, le niveau du risque incendie de forêt dans ce pays et suscite une inquiétude concernant les conséquences de cet aléa à plus longue échéance. Afin de cerner les enjeux environnementaux actuels et futurs, nous avons opté pour l'étude de l'effet des incendies sur les écosystèmes forestiers algériens et la mise en relief des tendances actuelles. Dans cette perspective, nous avons choisi comme objet d'étude les forêts de la Kabylie maritime (nord algérien) qui connaissent des fréquences assez élevées d'incendies et une importante vulnérabilité, depuis maintenant plusieurs années. L'étude consiste à retracer l'évolution du risque incendie dans cet espace forestier et mettre en évidence les changements morphologiques, structuraux et floraux qui y sont intervenus à travers le temps, mais aussi à analyser les changements du climat et de l'occupation de l'espace par l'homme. Ceci, afin de saisir l'influence future du changement climatique et des comportements sociaux sur l'évolution de la forêt algérienne et de tenter d'esquisser des scénarios possibles permettant d'anticiper sur des situations à risques
Algeria is among the countries that undergo a significant risk in terms of forest fires, it loses an average of 30 000 ha of its land cover annually. This figure shows, in itself, the forest fire risk level in this country and raises a concern about the consequences of this hazard in the longer term. To identify current and future environmental issues, we decided to study the effect of fires on forest ecosystems and Algerian highlighting current trends. In this perspective, we have chosen as a case study the forests of maritime Kabylia (Algeria North) experiencing relatively high frequency of fires and a significant vulnerability for several years now. The study is to trace the evolution of the fire risk in this forest area and highlight the morphological, structural and floral changes that have occurred there over time, but also to analyze climate change and occupation space by man. This, to capture the future impact of climate change and social behavior on the evolution of the Algerian forest and attempt to outline possible scenarios to anticipate risk situations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Icheboubene, Youcef. "Du tourisme informel à la mise en tourisme d'un littoral. Les effets spatiaux. Cas de la région littorale d'Azeffoun (Kabylie occidentale, Algérie)." Thesis, Evry-Val d'Essonne, 2015. http://www.theses.fr/2015EVRY0010.

Full text
Abstract:
La thèse porte sur le tourisme interne dans la société algérienne, en focalisant l’attention sur les effets spatiaux. La région étudiée correspond à la bande littorale qui s'étend, dans la partie occidentale de la Kabylie, de part et d'autre de la petite ville d'Azzefoun. Des premières fréquentations touristiques à sa mise en tourisme, bien que nous sommes qu'au début, larégion qui était longtemps restée rurale est aujourd'hui en cours d'urbanisation soudaine et intense, donnant ainsi une nouvelle armature à l'occupation de l’espace, avec de nouvelles formes de production du cadre bâti. Les facteurs à l'origine de cette urbanisation sont multiples et ils sont générés particulièrement depuis que la région est devenue une destination très fréquentée par les populations touristiques, principalement par les nationaux et les émigrés pour des séjours de vacances, notamment en période estivale. Beaucoup de signes montrent que le tourisme est le principal facteur dans les nouvelles formes d’occupation de l’espace, et de production et d’organisation du bâti, qui se manifestent aujourd'hui tout au long de cette région littorale d'Azeffoun. Ces signes du tourisme dans la nouvelle manière de concevoir et d'occuper l'espace aujourd’hui dans la région littorale d'Azeffoun se repèrent sur de multiples plans. D'abord, dans le choix des sites d'installation :la construction d'un nombre important d'infrastructures touristiques – hôtels, restaurants, résidences touristiques, maisons à location touristique, résidences secondaires-. La préférence est donnée à la construction sur de grandes parcelles, aisément accessibles par la route, non loin du bord de la mer et offrant de splendides vues, et si possible sur la mer -. Ensuite, au plan architectural l'image qui caractérise aujourd'hui la région rappelle beaucoup celle propre aux espaces touristiques en zones littorales. Les nouvelles constructions se distinguent par : la géométrie des façades où nous voyons un jeu de décrochements dans la volumétrie avec de larges baies. L'usage de nouveaux matériaux de construction, particulièrement ceux qui sont utilisés pour les ornements (pierre taillée, verre, tuiles, bois, etc.).Généralisation des grandes terrasses, des balcons, des loggias et des toits en tuiles. Ensuite encore, au plan fonctionnel on peut constater la spécialisation des espaces intérieurs (cuisine bar, salon, salle de bains, etc.) dans les maisons d’habitation. Enfin, les espaces extérieurs des constructions où sont généralement aménagés des jardins, des mini-terrains de jeux, ou encore des piscines. Il s'agit alors pour nous, à travers cette thèse, de démontrer la capacité du pouvoir du tourisme dans la transformation de cette région littorale d'Azeffoun, principalement sur le plan de l'occupation de l'espace, de la production et d'organisation du cadre bâti
The thesis focuses on internal tourism in Algerian society, by focusing on spatial effects. The study area is the coastal strip which extends in the western part of Kabylia, on both sides of the small town of Azzefoun. The first tourist flows to its tourism development, although we are at the beginning, the region that was long remained rural is now being sudden and intense urbanization, giving a new frame to the occupation of space, with new forms of production of the built environment. The factors causing this urbanization are multiple and they are generated especially since the area became a prime destination for tourist populations, primarily by national and emigrants for vacation stays, especially in summer. Many signs show that tourism is the main factor in the new forms of land use and production and organization of the frame, which appear today throughout this coastal region of Azeffoun.These signs of tourism in the new way of designing and occupy the space today in the coastal area of Azeffoun is spot on multiple planes. First, in the choice of installation sites: the construction of a significant number of tourism infrastructure - hotels, restaurants, tourist homes, tourist rental houses, second homes. Preference is given to the construction on large plots, easily accessible by road, not far from the seaside with splendid views, and possibly the sea -. Then, the architectural image that characterizes the region today recalls that own many tourist areas in coastal areas. New buildings are distinguished by the geometry of the facades where we see setbacks game in the volume with large windows. The use of new building materials, particularly those used for ornaments (cut stone, glass, tiles, wood, etc.). Generalization of the large terraces, balconies, loggias and tile roofs. Then again, functionally specialization of interior spaces can be seen (bar kitchen, lounge, bathroom, etc.) in residential homes. Finally, outdoor areas where buildings are typically constructed gardens, mini-playgrounds, or swimming pools. This is so for us, through this thesis, demonstrate the ability of tourism to the transformation of this coastal region of Azeffoun, mainly in terms of land use, production and organization of the built environment
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Chouiref, Fatiha. "La question amazighe en Algérie : le passage d’une revendication culturelle et linguistique au pouvoir politique." Thesis, Pau, 2018. http://www.theses.fr/2018PAUU2043/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse porte sur la structure interne et les relations extérieures du berbérisme en Algérie, et le passage de cette tendance d’une revendication culturelle et linguistique à des demandes politiques autonomistes, au nom de l’amazighité du pays et l’antériorité de l’existence du peuple Amazigh sur son territoire. Ce peuple autochtone, présent dans tous les pays de l’Afrique du Nord, l’Afrique subsaharienne et dans les îles Canaries, jouit d’une particularité dans l’épreuve algérienne. En effet, la mobilisation berbériste est passée d’une revendication pour plus de valorisation culturelle et linguistique à une protestation politique qui ambitionne l’autonomie, voir l’autodétermination de la région de Kabylie.Afin d’arriver à une explication objective et épistémologique de la spécificité berbère en Algérie, incarnée essentiellement par la composante kabyle, nous procédons à un tour d’horizon de la situation des Amazighs dans les pays du Maghreb, dans une approche comparative qui nous aidera à comprendre l’enjeu de l’amazighité dans le passé et le présent. Nous avons opté pour la comparaison, car nous partons du principe que les sciences humaines et sociales ont construit leur perception scientifique du monde à travers des paradigmes et des branches comparatifs : politique comparée, droit comparé, sociologie comparée, etc. Nous estimons également que la comparaison s’impose aujourd’hui comme une nécessité pour comprendre les réalités politiques et sociales. Cet apport, initié en grande partie par Emile Durkheim, a fait de la comparaison un des mécanismes indispensables des études découlant des sciences humaines et sociales.Les travaux sur les droits des minorités et des peuples autochtones gagnent davantage du terrain dans les sciences humaines et sociales. La pertinence de ce champ d’étude est remarquable dans sa pluridisciplinarité. En conséquence, l’étude de chaque peuple requiert la fusion de toutes les principales mentions en sciences humaines et sociales. Des mentions à la fois distinctes et complémentaires. L’ouverture d’une analyse dans le cadre d’une discipline donnée est forcément susceptible d’orienter le travail du chercheur vers d’autres spécialités, étudiant divers aspects de la réalité humaine sur le plan de l'individu et sur le plan collectif.Notre travail d’analyse politico-juridique, qui nécessite un traitement pluridisciplinaire, comporte des aperçus historiques, ainsi que des notions économiques, géographiques, ethnologiques, sociologique et anthropologiques, jugées nécessaires pour une meilleure compréhension du cas algérien
This doctoral thesis focuses on the internal structure and external relations of the Berber Identity Movement in Algeria, and the transition from a cultural and linguistic claim to autonomic and political demands. The Berber militants want to approve the precedence of the existence of the Amazigh people on its territory. These indigenous peoples are present in all the countries of North Africa, sub-Saharan Africa and the Canary Islands. The Algerian Berbers are different. Indeed, the Berber mobilization, especially the Berbers of Kabylia, moved from a claim of increasing the value of their culture and language to a political protest which aspires to autonomy and selfdetermination of the Kabylia area.To achieve to an objective and epistemological explanation of the Berber specificity in Algeria, we will analyze the Amazigh’s situation in Maghreb countries. We will use a comparative approach that will help us to understand the Amazigh’s challenge in the past and the present. We opted for comparison because we assume that the human and social sciences have constructed their scientific perception of the world through paradigms and comparative branches: comparative politics, comparative law, comparative sociology, etc. We also believe it’s important to compare to understand political and social realities. This idea, initiated by Emile Durkheim, has made comparison one of the indispensable mechanisms of humanities and social sciences.The studies on minorities and indigenous people’s rights are more present in the humanities and social sciences, with more multidisciplinary. We mean that the study of each minority or indigenous group requires a complementary fusion of all the humanities and social sciences fields, for a better comprehension of the individual and collective human realities.Our political-legal analysis, which requires a multidisciplinary treatment, includes historical insights, as well as economic, geographical, ethnological, sociological and anthropological notions, which are necessary for a better understanding of the Algerian and Berber identity question
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Sahnoun, Nasr-Eddine. "Mondialisation, industries culturelles et culture kabyle : recherche sur l’influence des telenovelas sur la femme kabyle." Thesis, Nice, 2015. http://www.theses.fr/2015NICE2018.

Full text
Abstract:
Ce travail se veut comme une contribution académique sur le sujet de l’évaluation du contact des sociétés dites traditionnelles (locales) face à la dynamique de mondialisation culturelle (globale) portée par les dispositifs d’information et de communication. Il s’inscrit dans le cadre d’un débat portant sur les industries culturelles et leurs influences, ainsi que sur le processus de reconfiguration des identités et cultures traditionnelles locales au contact du monde moderne synonyme de leur intégration ou non à l’ordre mondial. Entre tradition et modernité, la rencontre entre l’industrie culturelle et la culture kabyle nous renvoie souvent à la dimension du global/local que soulève ou qu’impose la globalisation. Celle-ci par delà son aspect hégémonique participe à l’émergence d’un processus d’hybridations culturelles et identitaires symbole de cette combinaison entre moderne et non moderne qui repose sur les dichotomies fascination/répulsion, emprunts/rejets intégrations/éliminations qui se déploient selon des modalités de résolution toujours précaires. Les flux médiatiques transnationaux apparaissent sans doute comme un facteur majeur à l’intérieur de ce processus, d’où la question de savoir et de comprendre dans quelle mesure est ce que de tels dispositifs produisent de « l’homogénéisation culturelle », ou, à l’inverse, s’ils permettent, « d’enrichir » l’expérience culturelle et identitaire locales « d’apports extérieurs » ?
This work is intended as an academic contribution on the subject of the evaluation of traditional societies (local) against the dynamics of cultural globalization (global) supported by information and communication devices. It is in the context of a debate on the cultural industries and their influences, as well as on the process of reconfiguration of traditional local identities and cultures in contact with the modern world stands for integration or not the world order. Between tradition and modernity, the meeting between the cultural industry and the so-called local cultures we often return to the dimension of global / local raised or imposed by globalization. This and beyond its hegemonic aspects involved in the emergence of a cultural and identity symbol of the hybridization process combinison between modern and non-modern based on dichotomies fascination / repulsion, loans / discharge integration / élimiation that deployed in ever precarious resolution arrangements. Transnational media streams appear likely as a major factor in the interior of the process where the question and understand if such dipositifs produce "cultural homogenization" or permetent conversely, «d 'enrich» cultures and local identities «external input»?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Yesguer, Hichem. "Enclavement des espaces ruraux : approche géographique de l'ouverture/fermeture des villages Kabyles." Phd thesis, Université du Havre, 2009. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00426292.

Full text
Abstract:
Les espaces ruraux sont des lieux d'enjeux multiples où les facteurs géographiques, économiques et politiques s'entremêlent pour générer des situations complexes. Dans les pays du Sud, ces espaces sont généralement caractérisés par une dispersion de la population, un manque relatif d'infrastructures économiques et administratives engendrant généralement un rattachement aux agglomérations urbaines et une dépendance au système de transport. Le concept d'enclavement appliqué aux milieux ruraux est souvent réduit à des problèmes d'accessibilité spatiale commandés par des obstacles physiques. Même s'il est communément admis que l'accessibilité par les réseaux de transport est l'un des éléments nécessaires dans les études de l'enclavement, la complexité de ce phénomène requiert l'approche par d'autres paramètres liés à l'espace. Cette étude se concentre sur une analyse approfondie des incidences du système de transport sur l'ouverture/fermeture des espaces et des sociétés. Mais elle s'attache aussi à comprendre le rôle des facteurs culturels, historiques et organisationnels dans la fermeture des milieux ruraux, notamment à travers l'exemple de la wilaya de Tizi-Ouzou. Cette dernière, composée de près de 1400 villages, est située dans une zone montagneuse. Mais, dans le moment où l'équilibre, si fragile, du système spatial kabyle repose sur la qualité de son système de transport, le dysfonctionnement de ce dernier vient perturber cet équilibre et aggraver, par conséquent, la marginalisation et la fermeture des petites agglomérations. Notre étude porte l'ambition d'enrichir la compréhension des phénomènes d'enclavement, en dépassant les seules approches physiques traditionnellement admises. À travers l'étude d'un espace original, en l'occurrence les villages de la Grande Kabylie, nous révèlerons l'importance des facteurs organisationnels qui constituent aussi des vecteurs de fermeture territoriale. Cette contribution à l'enrichissement du concept d'enclavement constitue également une contribution à l'analyse des enjeux du développement des populations rurales en difficulté.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

ABDESSELAM, MALEK. "Structure et fonctionnement d'un karst de montagne sous climat mediterraneen : exemple du djurdjura occidental (grande kabylie algerie)." Besançon, 1995. http://www.theses.fr/1995BESA2068.

Full text
Abstract:
La chaine du djurdjura (2308 m) est situee en bordure de la mediterranee a l'est d'alger. Elle est formee par un empilement d'ecailles, allongees dans la direction est-ouest, dominees par les calcaires massifs du lias inferieur et de l'eocene. La karstification est importante de type haut-alpin avec de grandes cavites et drains verticaux guides par la structure geologique. Les precipitations (plus de 1200 mm/an a tala guilef et plus de 1500 mm aux sommets), sont a plus de 50% neigeuses en altitude. La fusion nivale produit des lames d'eau etalee dans le tempse et alimente l'infiltration. Le debit moyen a l'exutoire principal (tinzert) est de 424 l/s. Le debit d'etiage est de 87 l/s. Au vu de sa superficie (11 km#2) et de la longueur de la saison seche (3-4 mois), ce debit est particulierement soutenu. L'etude hydrodynamique a montre un fonctionnement complexe lie a la structure geologique, au regime climatique et a la nature des precipitations. Il possede une structure favorable a un piegeage important des eaux en surface par la retention nivale, et dans l'aquifere avec des decrues longues. Le coefficient de tarissement est faible (entre 0,0014 et 0,0053). Les tracages montrent des vitesses de circulation des eaux faibles (50 m/h). Le karst profond encore peu developpe semble capacitif. Le volume dynamique annuel est de trois millions de metres cube. Le facies des eaux est bicarbonate calcique a la majorite des sources. Il est chlorure sodique a tinzert. Ce caractere, associe a la presence du strontium, montre qu'en profondeur, l'ecoulement est controle par du trias evaporitique. L'analyse multidimensionnelle des donnees hydro-chimiques, a permis de rattacher les differentes sources a des unites structurales distinctes. Elles constitueraient des ensembles hydrogeologiques independants comme releves par les experiences de tracage et les analyses isotopiques. Les reserves peuvent etres importantes en aval dans des terrains du pourtour des massifs et des structures capacitives comme le karst noye, les accumulations de glaciers rocheux et les conglomerats de l'eo-oligocene
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Hargas, Ahcene. "Le théâtre berbère d'expression kabyle (de Mohia) dans le cheminement ethnodramatique des rituels, des syncrétismes et des révoltes sociales." Thesis, Strasbourg, 2017. http://www.theses.fr/2017STRAG038.

Full text
Abstract:
La problématique centrale de ma thèse consiste en l’étude anthropologique du théâtre berbère d’expression kabyle à travers les « adaptations » de Mohia. Elle consacre les conditions explicites qui ont permis l’émergence de l’œuvre de l’auteur et ce qui la caractérise : interculturalité, oralité, contemporanéité. Soulignant le fait émancipateur et réformateur du théâtre de Mohia à l’égard des genres traditionnels, notre démarche évolue vers une analyse des faits anthropologique, sociologique et ethnographique du spectacle-rituel. Elle propose une méthode scientifique interdisciplinaire des phénomènes syncrétiques. Dans un premier temps, elle étudie le rituel kabyle dans ses formes syncrétiques, et restitue les fragments originels qui motivent la dimension « laïque » du spectacle théâtral moderne. Dans un deuxième temps, elle reconstitue par le fait des révoltes des populations autochtones, seul fait visible de l’histoire sociale kabyle (souvent en opposition entre les écrits des chefs militaires étrangers et la mémoire collective), des scènes ethno-dramatiques. Le principe est de pouvoir regarder dans l’ethno-scène une logique dans l’évolution de l’histoire sociale kabyle. Les caractéristiques qui découlent de l’ethnoscène renoue avec l’œuvre de Mohia, analyse son rapport à la sociologie kabyle, à son ancrage culturel, à sa présence dans l’assemblée théâtrale kabyle et son apport dans la réforme de la« convenance kabyle » à travers les acteurs dits « passeurs de parole ».Tout le processus de cette recherche est subordonné à des discussions, avec des anthropologues de terrain, auxquelles ma contribution concourt d’une participation effective à la vie sociale, militante et artistique du monde kabyle
The central problems of my thesis consist of the anthropological study of the Berber theatre of Kabylian expression through the “adaptations” of Mohia. It devotes the explicit conditions which allowed the emergence of the work of the author and what characterizes it : interculturality, orality, contemporaneity. Underlining the emancipatory and reforming fact theatre of Mohia with regard to the traditional kinds, our approach evolves to an analysis of the facts anthropological, sociological and ethnographic of theritual one. She proposes an interdisciplinary scientific method of the syncretic phenomena. Initially, she studies the Kabylian ritual in her syncretic forms, and restores the original fragments which justify the “laic” dimension of the modern theatrical show. In the second time, it reconstitutes by the fact of the revolts of the populations autochtones, only visible fact of the Kabylian social history (often in opposition between the writings of the foreign military chiefs and the collective memory), of the ethno-dramatic scenes. The principle is to be able to look in the ethno-scene a logic in the evolution of the Kabylian social history. The characteristics which rise from the ethno scene joins again with the work of Mohia, analyzes his report with Kabylian sociology, its cultural anchoring, its presence in the Kabylian theatrical assembly and her contribution in the reform of “Kabylian suitability” through the actors known as “frontier runners of word”. All the process of this research is subordinated to discussions, with anthropologists of ground, to which my contribution contributes of one effective participation to the social life, militant and artistic of the Kabylian world
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Garaoun, Massinissa. "Amazigh et arabe dans le massif des Babors (Kabylie orientale, Algérie) : Contribution à la typologie des contacts linguistiques." Electronic Thesis or Diss., Université Paris sciences et lettres, 2024. http://www.theses.fr/2024UPSLP006.

Full text
Abstract:
Les Babors sont un massif montagneux situé en Kabylie orientale au nord-est de l'Algérie. Deux langues y sont pratiquées, l'arabe jijélien et la tasahlit. La tasahlit est une langue amazighe, la plus ancienne famille de langues connue en Afrique du Nord occidentale. Le jijélien est une variété d'arabe ayant émergé à la suite de la première vague de conquêtes arabo-musulmanes en Afrique du Nord (VIIe-IXe siècles). Nous nous sommes intéressés à l'histoire des contacts entre ces langues depuis l'Âge d'or islamique jusqu'à nos jours, en décrivant des traits linguistiques hérités du contact et en les rapprochant des connaissances actuelles sur la typologie des contacts de langue afin d'établir des scénarios sociolinguistiques historiques. Nous avons pris en compte à l'échelle micro-locale le facteur géographique et les strates historiques variées en travaillant à partir de données de cinq variétés recueillies sur le terrain. Nous avons décrit la situation sociolinguistique actuelle, et en particulier les différents niveaux de bilinguisme, afin de reconstruire les relations de pouvoir historique entre les communautés et leurs langues. L'un des intérêts de cette étude réside dans les types de contact en jeu entre des langues génétiquement apparentées et typologiquement proches (Aikhenvald 2007, Hickey 2007).Nos résultats nous ont permis de distinguer différentes strates, périodes et types de contact dans les Babors. Les données historiques suggèrent que la diffusion de l'arabe y serait liée à l'histoire de la dynastie amazighe des Koutamas et en particulier au retour d'armées Koutamas arabisées vers la Kabylie orientale. Un changement de langue progressif de l'amazigh vers l'arabe, marqué par de longues périodes de bilinguisme a permis la diffusion de nombreux transferts de l'amazigh substratique vers le jijélien. Par ailleurs, la tasahlit présente le statut d'une langue maintenue après un contact extensif et inégalitaire avec l'arabe, langue de prestige et véhiculaire. Selon les parlers étudiés, nous avons observé des variations concernant les types de transferts depuis l'arabe. Nous les avons fait corréler avec des différences en termes de relations économiques et politico-militaires avec les groupes arabophones voisins. Il n'a pas toujours été possible d'affirmer la directionalité des phénomènes de contact décrits, dont certains entrent dans le cadre de la convergence linguistique. Nos résultats nous ont permis de distinguer différentes strates, périodes et types de contact dans les Babors. Les données historiques suggèrent que la diffusion de l'arabe y serait liée à l'histoire de la dynastie amazighe des Koutamas et en particulier au retour d'armées Koutamas arabisées vers la Kabylie orientale. Un changement de langue progressif de l'amazigh vers l'arabe, marqué par de longues périodes de bilinguisme, a permis la diffusion de nombreux transferts de l'amazigh substratique vers le jijélien. Par ailleurs, la tasahlit a le statut d'une langue qui s'est maintenue après un contact extensif et inégalitaire avec l'arabe, langue de prestige et véhiculaire. Selon les parlers étudiés, nous avons observé des variations concernant les types de transferts depuis l'arabe. Nous les avons corrélés à des différences en termes de relations économiques et politico-militaires avec les groupes arabophones voisins. Il n'a pas toujours été possible de préciser la directionalité des phénomènes de contact décrits, dont certains entrent dans le cadre de la convergence linguistique
The Babors are a mountain range located in eastern Kabylia in northeastern Algeria. Two languages are spoken there, Djidjelli Arabic and Tasahlit. Tasahlit is an Amazigh language, the oldest language family known in western North Africa. Djidjelli is a variety of Arabic that emerged as a result of the first wave of Arab-Muslim conquests in North Africa (7th-9th centuries). This thesis explores the history of contacts between these languages from the Islamic Golden Age to the present day. It describes linguistic features inherited from contact and aligning them with current knowledge of language contact typology with the aim of establishing historical sociolinguistic scenarios. At the micro-local level, this research takes into account both the geographical factor and the various historical strata, relying on data from five varieties collected in the field. It describes the current sociolinguistic situation, especially the various levels of bilingualism, in order to reconstruct the historical power relations between communities and their languages. One of the points of interest in this study is the types of contact involved between genetically related and typologically close languages (Aikhenvald 2007, Hickey 2007).The results of this research have allowed us to distinguish different strata, periods and types of contact in the Babors. Historical data suggest that the spread of Arabic is linked to the history of the Amazigh dynasty of the Koutamas, particularly to the return of Arabized Koutamas armies to eastern Kabylia. A gradual change of language from Amazigh to Arabic, marked by long periods of bilingualism, led to the spread of numerous transfers from substratic Amazigh to Djidjellii Arabic. Tasahlit, on the other hand, has the status of a language maintained after extensive and unequal contact with Arabic, the language of prestige and conveyance. Depending on the language studied, we observed variations in the types of transfers from Arabic. These variations are correlated with differences in economic and politico-military relations with neighboring Arabic-speaking groups. It has not always been possible to assert the directionality of the contact phenomena described, some of which fall within the framework of linguistic convergence
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Boudiaf, Azzedine. "Etude sismotectonique de la région d'Alger et de la Kabylie (Algérie) : utilisation des modèles numériques de terrains (MNT) et de la télédétection pour la reconnaissance des structures tectoniques actives : contribution à l'évaluation de l'aléa sismique." Montpellier 2, 1996. http://www.theses.fr/1996MON20060.

Full text
Abstract:
Le nord de l'algerie est affecte par une importante activite sismique localisee generalement sur les bordures des bassins d'age mio-plio-quaternaire. La ville alger a ete detruite a plusieurs reprises par de violents seismes (1365, 1674, 1716). La ville de blida, situee a 30 km au sw, a connu le meme sort en 1716 et en 1825. La localisation et les caracteristiques geometriques et cinematiques failles actives de la region d'alger et de la kabylie sont les objectifs de ce travail. L'utilisation combinee des modeles numeriques de terrain (mnt), de la teledetection (images satellites landsat tm et photos aeriennes) et des cartes geologiques de la region d'alger et de la kabylie nous permet de mettre en evidence des deformations quaternaires associees aux chevauchements des chainons de l'atlas tellien et du massif kabyle sur les bassins neogenes post-nappes a quaternaire. Cette analyse couplee a l'etude de la sismicite (historique et instrumentale) debouche sur les resultats suivants: 1) l'activite sismique de la region ouest d'alger est associee aux failles de menaceur-sidi yahia, hadjout-meurad, oued djer-lalla aicha, blida-bouinan, mahelma, attatba-berard et tipasa (bordure sud du bassin de la mitidja et sahel d'alger). 2) la kabylie, consideree jusqu'a present comme asismique montre, en fait, des deformations dans le quaternaire associees aux failles de draa el kremis-oued tamarir et de m'chidellah-akbou (vallee de l'oued sahel-soummam). L'analyse de ces deformations suggere que ces failles sont susceptibles de generer de tres forts seismes dont les intervalles de recurrence seraient bien superieurs a la periode historique. Ce travail debouche sur une evaluation des magnitudes maximales associees a ces failles actives et permet de localiser des sites potentiels pour de futures investigations paleosismologiques
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Kizzi, Akila. "L'accord im-possible : écriture, prise de parole, engagement et identités multiples chez Marie-Louise Taos Amrouche." Thesis, Paris 8, 2016. http://www.theses.fr/2016PA080076/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse se propose de rendre compte de l’oeuvre de Marie-Louise Taos Amrouche (1913-1976) comme prise de parole, engagement et écriture des identités multiples. Pour faireressortir de nouveaux aspects en lien avec la problématique de la parole des femmes parl’écriture, une analyse socioculturelle contextualisée et historicisée est privilégiée. L’enjeu estde montrer comment la carrière d’Amrouche, de sa venue à l’écriture à sa projection dans lepaysage littéraire français, est traversée par des obstacles liés aux origines et au genre. Uneapproche intersectionnelle permet notamment de (re)penser les différentes dominations – ladiscrimination de genre et de « race » et la problématique des identités plurielles – sans leshiérarchiser et en mettant à jour les mécanismes d’oppression et les stratégies de résistance dusujet écrivant.Pionnière sur l’écriture de sujets sensibles à son époque, Amrouche n’est pas seulementécrivaine mais également cantatrice des chants berbères. Cette thèse démontre, par ailleurs,comment l’écriture et le chant se font simultanément et traduisent le même besoin celuid’accord entre : la prise de parole d’une femme « indigène » sous la colonisation, la recherchedes origines berbères et la part de l’héritage chrétien et français. Est particulièrement mise enlumière la façon dans laquelle Amrouche devient un sujet hybride résultant de plusieursidentités créées par l’Histoire coloniale et postcoloniale : elle refuse de choisir entre lesidentités multiples, ne voulant en brader aucune au profit d’une autre. La recherche d’unaccord im/possible ressort ainsi comme la métaphore privilégiée pour qualifier ses luttes etson écriture
This dissertation aims to take stock of the work of Marie-Louise Taos Amrouche (1913-1976), in its capacity to speak out, engage politically, and write multiple identities. Acontextualized and historicized socio-cultural analysis is favored in order to bring out newaspects in conjunction with other research on women’s voices in writing. I hope to show howthe development of Amrouche’s career, how she began writing and her arrival into the Frenchliterary scene, is crossed by obstacles tied to constraints related to her origin and her gender.An intersectional approach allows us in particular to (re)think different types of dominationsuch as race and gender discrimination, according to themes of plural identities, withoutinternal hierarchies, and to take an up-to-date approach to mechanisms of oppression and thewriting subject’s capacity for strategies of resistance.Pioneer of writing on sensitive subjects of her time, Amrouche is not only a writer but also asinger of traditional Berber music. I intend to show the interrelatedness of song and writingand their mutual translating of the same call to find an agreement between the “indigenous”woman’s need to speak out from under colonization, the search for Berber origins and the roleplayed by Christian and French heritage. I thus shed light on the way in which Amrouchebecomes a hybrid subject resulting from the many identities created out of colonial andpostcolonial History: she refuses to choose between multiple identities, not wanting to sell offone in exchange for another. The search for an im/possible agreement thus emerges as thepreferred metaphor characterizing her struggles and her writing
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Direche, Karima. "Histoire de l'émigration kabyle en France au XXe siècle : réalités culturelles et réappropriations identitaires." Université de Provence. Faculté des lettres et sciences humaines (1969-2011), 1992. http://www.theses.fr/1992AIX10021.

Full text
Abstract:
L'objectif de ce travail est de retracer l'histoire de l'emigration kabyle en france au xxeme siecle en etudiant plus particulierement ses specificites identitaires et culturelles. Trois axes de recherche ont permis d'aborder ce sujet : - replacer l'emigration kabyle dans le flux migratoire vers la france. Cette premiere etape de travail permettra de cerner les aspects essentiels a la fois historiques, chronologiques et statistiques des migrations kabyles particulierement dans la premiere moitie du xxeme siecle. - travailler sur l'organisation et l'installation des groupes dits berberistes en france a partir des annees 60 et sur la production de leur discours politique et culturaliste. L'emigration kabyle a longtemps ete -et ce, a differentes periodes- un lieu de repli strategique d'opposition politique radicale. - etudier le phenomene de reappropriation identitaire et culturelle auquel on assiste aujourd'hui dans les generations issues de l'emigration kabyle. Cela nous permettra de mesurer a quel point cette demarche peut se reveler valorisante dans un processus d'integration qui est pourtant ineluctable. Ce travail pretend a une meilleure approche de la complexite culturelle et linguistique des migrations maghrebines.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Chachoua, Kamel. "Zwawa et zawaya, l'islam, "la question kabyle" et l'État en Algérie : autour de la Rissala (épître) "Les plus clairs arguments qui nécessitent la réforme des zawaya kabyles" d'Ibnou Zakri (1853-1914), clerc officiel dans l'Algérie coloniale publiée à Alger aux éditions Fontana en 1903." Paris, EHESS, 2000. http://www.theses.fr/2000EHES0119.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Hadibi, Mohand Akli. "Le Groupe d'Études sur l'Histoire des Mathématiques à Béjaïa : une association indépendante à la recherche du patrimoine d'une ville et de sa province dans l'Algérie d'aujourd'hui." Paris, EHESS, 2006. http://www.theses.fr/2006EHES0144.

Full text
Abstract:
La thèse concerne la sociologie d'une utopie en construction dans une province Berbérophone d'Algérie : Bejaia. L'entreprise concerne la revalorisation du patrimoine local et national. Elle est le fait d'un groupe de mathématiciens (Gehimab). L'analyse tente de rendre compte de la consécration de l'équipe à l'origine de l'entreprise à travers la compréhension des trajectoires des acteurs. Elle restitue l'entreprise à dans les objets qu'elle travaille, les personnages qu'elle investit et ses stratégies. L'approche qui est sociologique fait intervenir plusieurs disciplines pour l'argumentation. La première partie concerne la l'approche théorique et la démarche sociologique, le seconde traite de la sociologie des acteurs. La troisième traite de la redécouverte d'une bibliothèque de manuscrits et de leurs usages. Elle montre le statut du savoir écrit et des lettrés et la symbiose qui a existé entre oralité et écriture. La quatrième s'intéresse aux multiples dimensions de la ville
This thesis presents a sociology of the construction of a Utopia in a berbérophone province of Algeria, Bejai'a. The case study in question concerns the revalorisation of a local and national patrimony, undertaken by a group of mathematicians (GEHIMAB, Groupe d'Études sur l'Histoire des Mathématiques à Bejaia au Moyen Age). The analysis attempts to account for the consecration of the group that originated this enterprise, via an understanding of the trajectories of the actors. It locates the project in the objects upon which it works, the personalities in which it is invested, and the strategies which it follows. The approach adopted is sociological, but several disciplines contribute to the argument. The first part of the thesis presents the theoretical approach and sociological method employed. The second presents a sociology of the actors in question. The third part deals with the discovery of a manuscript library and the uses to which it, and its contents, are put, demonstrating both the status of written knowledge and lettered learning, and the symbiosis that existed between the written and the oral. The fourth part of the thesis pertains to the multiple dimensions of the city
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography