To see the other types of publications on this topic, follow the link: Lecture (Enseignement secondaire) – Canada.

Dissertations / Theses on the topic 'Lecture (Enseignement secondaire) – Canada'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Lecture (Enseignement secondaire) – Canada.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Poulin, Vincent. "La réussite en lecture des filles et des garçons : L'impact des loisirs, de l'utilisation de stratégies de lecture et du respect des préférences littéraires dans les pratiques pédagogiques sur la réussite des élèves canadiens de 13 ans." Thesis, Université Laval, 2012. http://www.theses.ulaval.ca/2012/29199/29199.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Raimond, Anne-Claire. "Lectures de la littérature pour la jeunesse dans l'enseignement secondaire français et québécois : diversité des corpus, des finalités et des pratiques pédagogiques." Thesis, Paris 3, 2009. http://www.theses.fr/2009PA030009/document.

Full text
Abstract:
En France et au Québec, la littérature pour la jeunesse fut longtemps négligée par les enseignants du secondaire ou exclue des cours de français. Or, en 1996, elle apparaît dans des listes ministérielles qui lui sont exclusivement consacrées et qui sont destinées aux professeurs du collège. Un an auparavant, les enseignants québécois sont invités à l’inclure dans des pratiques de lecture. Elle était jusqu’alors considérée comme relevant de la lecture personnelle des élèves. L’objectif de cette recherche est d’identifier les œuvres de littérature pour la jeunesse qui ont été sélectionnées pour l’enseignement secondaire français et québécois, puis de connaître les finalités que les prescripteurs leur confèrent et les pratiques pédagogiques que les enseignants mettent en œuvre lorsqu’ils l’introduisent dans leurs classes. La première partie retrace l’histoire de la littérature pour la jeunesse à travers celle des premiers supports, créés pour instruire, éduquer ou divertir les enfants dans les lieux divers qui leur sont ouverts (périodiques et livres variés). La deuxième partie évoque la place que l’enseignement secondaire a accordée à la littérature pour la jeunesse, dans ses différents programmes. Enfin, la troisième partie aborde les textes pour la jeunesse et les pratiques que les enseignants proposent à leurs élèves actuellement. Notre recherche appartient au champ de la didactique du français et touche aux domaines spécifiques des didactiques de la littérature et de la lecture. À visée descriptive, elle consiste à interroger des corpus figés, destinés aux enseignants (instructions officielles, notes de lecture et documents issus de revues pédagogiques), dans une perspective diachronique et synchronique
In France and in Quebec, youth literature has been neglected for a long time by the secondary teachers or discorded from french lessons. Nevertheless, in 1996, it appeared in ministerial lists exclusively dedicated to it and intended to the high school teachers. One year before, the Quebec teachers were invited to include it in reading practices. It has been considered as a matter for pupils’ personal reading. The aim of this research is to identify youth literature works that have been selected for French and Quebec secondary teaching, then to know the purposes given by the teachers and their pedagogical practices when they introduce it in their classes. The first part relates the history of youth literature through the first teaching aids’ one, created to teach, to educate or to entertain children in the different places that are opened to them (periodicals and various books). The second part is about the place that the secondary teaching gave to youth literature, in its different programs. At last, the third part moves on the texts for the youth and the practices that nowadays teachers propose to their pupils. Our research belongs to the sphere of French language didactics and affects the specific fields of literature and reading didactics. It has a descriptive purpose and it asks questions to fixed corpus, intended to teachers (official instructions, reading notes and documents extracted from pedagogical reviews), in a diachronic and synchronic view
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Schmidl, Helen. "Från vildmark till grön ängel : receptionsanalyser av läsning i åttonde klass /." Göteborg : Makadam, 2008. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb41301307m.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Liddle, Michael. "Des mots aux valeurs enseigner à lire." Lille 3 : ANRT, 1988. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37599193b.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Therriault, Annie. "L'introduction d'activités de lecture dans l'enseignement de la formation professionnelle initiale au secondaire." Sherbrooke : Université de Sherbrooke, 1998.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Gagné, Julie-Christine. "Lecture de l'Odyssée d'Homère en classe de français, au secondaire." Thesis, Université Laval, 2009. http://www.theses.ulaval.ca/2009/26095/26095.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Moullec, Jean-Yves. "Lecture filmique, lecture textuelle : perspectives théoriques et didactiques appliquées à des classes de collèges." Nantes, 1999. http://www.theses.fr/1999NANT3009.

Full text
Abstract:
Le but du présent travail est d'offrir aux enseignants de français exerçant principalement dans les collèges une méthode renouvelée d'approche de la langue et de la littérature à partir d'un faisceau de correspondances entre celles-ci et l'audiovisuel. Un va-et-vient constant d'un domaine à l'autre permet de mettre en évidence les problèmes communs qui se posent aux différents créateurs et les solutions propres à chaque domaine. L'objectif vise est l'apprentissage de la lecture critique des textes et des films. La réflexion part toujours de l'effet produit sur le lecteur ou sur le spectateur. Elle s'articule selon deux grands axes : l'étude des logiques narrative et filmique. 2) la reconnaissance de l'énonciateur. Le premier objectif tend à mettre en évidence le fait que tout récit est reconstruction : chacun de ses éléments est justifié par la structure qui lui donne sa valeur, mais qu'il contribue lui-même à constituer. Le cinéaste et l'écrivain ne visent pas la reproduction de la réalité, mais la création de vérités. Le second objectif se propose d'apprendre aux collégiens à reconnaître l'énonciateur en repérant ses différentes interventions, de la plus évidente à la plus subtile. Ce travail peut leur permettre de se prémunir contre toutes les manipulations possibles. La mise en évidence de l'omniprésence de l'énonciateur ouvre en outre la réflexion sur la structuration du monde par renonciation et sur l'étude d'une figure de rhétorique essentielle, la métaphore : il est montré, par exemple, comment la métaphore substitue sa logique propre à la logique usuelle. Des travaux pratiques sont alors proposés qui visent à « éduquer l'œil » et à doter les adolescents d'un vocabulaire enrichissant leur faculté de mieux regarder, donc de mieux décrire, de mieux lire, et, par la même, de mieux s'exprimer. Les compétences acquises dépassent le strict cadre de la classe de français : elles devraient se traduire par une perception plus riche et plus fine de la réalité, par une faculté plus grande de la comprendre donc de l'exprimer (ou de se l'exprimer). La didactique de l'audiovisuel, que nous tentons, en dernière instance, de bien définir en tant qu'objet d'étude, et celle de la littérature, se fécondent mutuellement, tout comme se fécondent l'un l'autre les deux actes créatifs correspondants.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Seradin, Jean-Yves Soëtard Michel. "La politique de lecturisation au collège de l'habitus lectoral à la culture du désir de lire /." [S.l.] : [s.n.], 1999. http://demeter.univ-lyon2.fr:8080/sdx/theses/lyon2/1999/jyseradin.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Chiasson, Paul-Emile. "La lecture en immersion française tardive au Canada : une approche communicative-expérentielle." Besançon, 1996. http://www.theses.fr/1996BESA1023.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Liddle, Michael. "Des mots aux valeurs : enseigner a lire." Paris 3, 1986. http://www.theses.fr/1986PA030133.

Full text
Abstract:
Ce travail s'attaque au probleme tres precis que constituent certains comportements linguistiques perturbateurs dont font preuve des non-francophones (anglophones) de niveau universitaire lors de la lecture ecriture de textes en francais. Apres avoir examine les composantes de la lecture non-specifique engendree par les ecoles psycholinguistiques et communicativistes, ce travail fait appel au modele propose par antoine culioli: la theorie de l'enonciation et en particulier, aux rapports de reperage. Ainsi les quinze unites du premier niveau presentes dans cet ouvrage, chacune comportant une section "fondements" (justifications theoriques), "programme" (objectifs et strategies) et "cours" (exemples, exercices a titre d'illustrations du "programme". Une conclusion pose rapidement les jalons des deuxieme et troisieme niveaux consacres a l'apprentissage de techniques de lecture specifique et approfondie et d'une plus grande presence a l'ecriture
Based on the linguistic model proposed by antoine culioli, this work presents pedagogically oriented strategies for eliminating certain problems encountered by anglophone university students when reading or writing in french. The methodology presented includes fifteen units, each comprising three sections : theoretical background, objectives and strategies, and a model course
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

David, Sophie. "Lecteur réel et scolarisation de la lecture littéraire dans la liaison école-collège." Toulouse 2, 2010. http://www.theses.fr/2010TOU20106.

Full text
Abstract:
À la conjonction entre les travaux de recherche des théoriciens de la lecture littéraire et des didacticiens qui élaboré le concept « de sujet lecteur », et les programmes pour l’école de 2002, qui ont introduit la littérature et reconnu le rôle de la réception, s’ouvre un champ sur la place et la formation du lecteur dans le domaine scolaire. Nous en avons fait notre sujet de recherche, circonscrit à la liaison entre deux classes emblématiques : le CM2 et la 6e. Un premier axe de travail a consisté à mener une enquête sur le lecteur à travers les textes officiels. Ainsi, nous avons pu établir que lorsqu’ils parlent du lecteur, c’est le plus souvent en fonction d’un idéal, ce qui en fait une instance forgée par des représentations et des mouvements idéologiques plus qu’une incarnation d’individus particuliers. Ce lecteur « scolaire » n’est pas le lecteur ordinaire, véritable. Dans un second temps, nous avons abordé la question du lecteur sur les plans théoriques et didactiques pour cerner plus précisément ce que l’on peut entendre par « lecteur réel », et nous avons abouti à une double acception, celle d’un lecteur réel, entendu comme théorisé, et celle d’un lecteur empirique, qui s’incarne concrètement, en concurrence avec le lecteur scolaire. Ce travail de recherche a abouti, dans un troisième temps, à l’élaboration de démarches didactiques susceptibles de prendre en compte les interactions entre ces trois postures de lecteurs. Nous en avons déduit plusieurs intérêts : l’élève est ainsi formé autant par la lecture qu’à la lecture dans un acte réflexif où il se découvre, lui, en même temps qu’il découvre l’œuvre. Ce sont autant de pistes pour la formation des enseignants
In the conjunction between the research works of the theorists of the literary reading and the educational specialists which elaborated the concept " of subject reader " and the programs for the French school of 2002, which introduced the literature and recognized the role of the reception, opens a field on the place and the formation of the reader at school. We made our subject of research, confined in the connection between two symbolic classes: the primary and secondary school. A first working axis consisted in leading an investigation on the reader through the official texts. So, we were able to establish that when they speak about the reader, it is mostly according to an ideal, what makes it an authority forged by representations and ideological movements more than an embodiment of particular individuals. This "school" reader is not the common, real reader. Secondly, we approached the question of the reader on the theoretical and didactic plans to encircle more exactly what we can understand by "real reader", and we ended in a double meaning of a word, that of a real, settled reader as theorized, and that of an empirical reader, who is concretely embodied, in competition with the school reader. This research work ended, in the third time, in the elaboration of didactic steps susceptible to take into account the interactions between these three readers' postures. We deducted several interests from it: so the pupil is formed as much by the reading as in the reading in a reflexive act where he confides, himself, at the same time as he discovers the work. They are so many tracks for the formation of the teachers
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Johanet, Bertrand. "Problématisation et lecture littéraire au lycée : construction de savoirs." Thesis, Nantes, 2019. http://www.theses.fr/2019NANT2022/document.

Full text
Abstract:
Les professeurs de lettres en lycée sont invités à construire des « séquences d’enseignement cohérentes fondées sur une problématique littéraire » et à « inciter les élèves à problématiser leur réflexion en relation avec l’objet d’étude concerné » (programmes de lettres de l'Éducation Nationale, septembre 2010). La mise en œuvre de ces exigences par les élèves et les professeurs est complexe et passe par une clarification épistémologique et didactique.Dans un premier travail de recherche (mené en Master 2 MEEF, parcours « Expertise, enseignement et apprentissage »), nous avons montré, au terme d'une exploration des savoirs fondamentaux de la discipline des lettres notamment éclairée par la Poétique d'Aristote, que l'œuvre littéraire peut être appréhendée comme la tentative de réponse à un problème, tentative que l'auteur construit au moyen d'une forme littéraire. Dans cette perspective, le modèle de problématisation de Michel Fabre appuyé notamment sur les travaux de Gilles Deleuze (pour la logique du sens) de Gaston Bachelard (pour la construction de problèmes) et de Michel Meyer (pour le questionnement problématologique) permet de guider les élèves vers la compréhension du sens de l'œuvre en les aidant à reconstruire le problème à laquelle l'œuvre tente de répondre. À l'aide d'enregistrements de travaux d'élèves et d'un entretien post-séance mené avec un professeur de lycée, nous avons pu repérer, par des analyses successives, des éléments susceptibles de générer l'activité de problématisation dans la lecture des textes littéraires, ainsi que certaines conditions à respecter de la part du professeur pour que cette activité favorise la construction de nouveaux savoirs par les élèves.La mise en activité des élèves au service de la construction de compétences de lecture apparaissant de plus en plus comme une pratique pertinente et nécessaire dans les classes de lycée, l'intérêt de notre recherche se déplace vers le lien entre problématisation et compétence de lecture littéraire : l'activité de problématisation dans la lecture analytique des textes (quelle que soit leur longueur) est-elle une démarche adéquate et performante pour permettre aux lycéens de construire avec la liberté nécessaire leurs compétences de lecture littéraire ?
Can reading literature be viewed as problem building and can it help high-school students get involved in encountering, getting familiar with, written works and acquiring critical skills? This is what this doctoral research defends within the theoretical framework of problematization (Fabre, Orange) and in the perspective of the theory of the subjective reader. This research first questions the presence of the paradign of the problem in the field of teaching French along with its links with the current methods of literature reading in high school: what does setting a problem about a text mean and is there a specific way to problematize one’s thinking in the field of Literature studies? It assumes that the problem-building process may be a relevant method of reconfiguring the text by the student, and that it may shed light on the links between subjective impressions and objectifying reading. This work then puts this hypothesis to the test. With the help of recordings of class activities at Première and Seconde levels and post-lesson interviews of students and teachers, it analyses students’ language interactions using problematization’s lozenge and provides elements likely to generate the activity of problematization as well as certain prerequisites to its triggering student involvement and the development of literary reading skills. Finally it analyses a survey carried out with French departments in two schools experimenting on how they guide students through their encounter of texts, and offers a few recommendations, particularly as to adopting an ethical approach, training teachers and anchoring written works in the students’ memory
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Abeme, Ndong Mireille. "Formation des sujets lecteurs enseignants dans le secondaire au Gabon." Doctoral thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/31149.

Full text
Abstract:
Notre recherche doctorale porte sur la formation des sujets lecteurs enseignants (SLE) de français dans le secondaire au Gabon. Du fait de l’introduction de la lecture méthodique dans les Instructions officielles au Gabon dans les années 90, l’enseignement de la lecture littéraire reste organisé autour d’activités occultant la subjectivité du lecteur. Pourtant, plusieurs didacticiens affirment que toute lecture est subjective (Rouxel et Langlade, 2004 ; Louichon, 2011 ; Sauvaire, 2013), et que l’implication du sujet lecteur stimulerait les réactions personnelles et les lectures plurielles. Dans la continuité des récents travaux sur la lecture littéraire, notamment sur la formation des sujets lecteurs (Mazauric, Fourtanier et Langlade, 2011 ; Émery-Bruneau, 2013 ; Ahr, 2014 ; Sauvaire, 2015), et à la suite de l’état des lieux de l’enseignement du français au Gabon que nous avons établi (Abeme Ndong, 2015), nous défendons l’idée que la formation des futurs enseignants de français (FEF) à la lecture littéraire serait un préalable pour la prise en compte de la subjectivité des lecteurs élèves. Notre recherche repose sur une expérimentation visant à intégrer la lecture littéraire dans la formation des futurs enseignants de français du secondaire à l’école normale supérieure (ENS) de Libreville au Gabon. Nous pensons qu’initier les FEF à la lecture littéraire permet de susciter des lectures personnelles et variées conduisant à une interprétation du texte littéraire. Il faut toutefois relever qu’une difficulté réside dans le fait qu’au Gabon l’influence de l’école structuraliste sur l’enseignement de la littérature demeure très forte. Ainsi, livrée sous forme de cours magistral, la lecture méthodique est axée sur l’apprentissage des outils d’analyse du texte étudié, sans réelle participation des lecteurs. L’enseignement de la lecture littéraire se résume à la construction d’un sens unique par l’enseignant (Perret, 2000 ; Langlade, 2004a). Aussi, nous avons conçu un dispositif didactique pour concilier les savoirs d’analyse structurelle des textes que possèdent les futurs enseignants avec les approches didactiques actuelles de la lecture subjective. Cette recherche formation s’est déroulée de la manière suivante. Premièrement, nous avons conçu un dispositif d’enseignement d’un recueil de poèmes reposant sur les lectures...
Our doctoral research focuses on the training of French Teacher readers (SLE) subjects in secondary school in Gabon. Due to the introduction of the methodical reading in the official instructions in Gabon in the ’90s, the teaching of literary reading remains organized around activities that obscuring the reader’s subjectivity. Yet many educationalists argue that any reading is subjective (Rouxel and Langlade 2004 ; Louichon 2011 ; Sauvaire, 2013), and that the involvement of the reader would stimulate personal reactions and plural readings. In the continuity of recent work on literary reading, particularly on the training of readers (Mazauric, Fourtainier and Langlade, 2011 ; Émery-Bruneau, 2013 ; Ahr, 2014 ; Sauvaire, 2015), and following the overview of French teaching in Gabon that we have established (Abeme Ndong, 2015), we defend the idea that training of future French Teachers (FEF) in literary reading would be a prerequisite for taking into account of subjectivity of students readers. Our research is based on an experiment to integrate literary reading in the training of future secondary French Teachers at the Ecole Normale Superieure (ENS) of Libreville in Gabon. We believe that initiating the FEF to literary reading enables generating personal and varied readings leading to an interpretation of the literary reading text. It should, however, be noted that the difficulty lies in the fact that in Gabon the influence of the structuralist school on teaching of literature still prevails. Thus, given in lectures, the methodical reading focuses on learning the tools of text studied analysis, without a real participation of the readers. The teaching of literary reading boils down to the construction of a unique meaning by the Teacher (Duquesne, 1993 ; Langlade, 2004a). We designed an educational device to combine the structural analysis knowledge of the texts that the future teachers possess with the current didactic approaches to subjective reading. This training research was conducted as follows: First, we designed a teaching device for a collection of poems based on individual readings of texts and their interpretations by the FEF in collaborative activities. Second, we conducted our experiment with a FEF class from ENS in Gabon. This mechanism should bring the FEF by a back and forth between the texts and the readers, to enrich each other and to promote a reflexive posture (Bucheton...
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Lamy, Odile. "Lire, écrire-- reproduire? de l'influence des collections Roman + et Frissons sur le français écrit en troisième année du secondaire /." [S.l. : s.n.], 2006.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Garneau, Jacques. "Lecture/écriture/ré-écriture (pratique du récit)." Master's thesis, Université Laval, 1985. http://hdl.handle.net/20.500.11794/29103.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Roberge, Julie. "Etude de l'activité d'annotation des copies par des enseignants de français du second cycle du secondaire selon deux modalités (écrit/oral)." Lille 3, 2001. http://www.theses.fr/2001LIL3A004.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Roy-Mercier, Sandra. "Représentations d'élèves de 4e et de 5e secondaire à propos des pratiques de lecture et d'écriture en français et de leurs compétences en lecture et en écriture." Thesis, Université Laval, 2013. http://www.theses.ulaval.ca/2013/30100/30100.pdf.

Full text
Abstract:
Si des recherches ont montré que plusieurs élèves ont des difficultés avec la maitrise des aspects formels de l’écrit, peu d’entre elles documentent ce qui est fait en classe pour développer leurs compétences en lecture et en écriture et informent sur leurs représentations sur ces compétences. Notre recherche vise d’abord à brosser un portrait des pratiques de lecture et d’écriture en français telles que décrites par les élèves, puis à décrire et comprendre leurs représentations sur leurs compétences à l’écrit. Pour ce faire, nous avons analysé et croisé des données issues de l’enquête État des lieux de l’enseignement du français avec celles issues de sept entretiens avec des élèves de 4e secondaire. L’analyse révèle que nos sujets ont une conscience étonnante des processus cognitifs qui sous-tendent la lecture et l’écriture et qu’ils suggèrent des pistes intéressantes pour l’enseignement qui s’apparentent souvent à ce que proposent les recherches en didactique du français.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Renard, Fanny Lahire Bernard. "Les lectures scolaires et extra-scolaires de lycéens entre habitudes constituées et sollicitations contextuelles /." Lyon : Université Lumière Lyon 2, 2007. http://theses.univ-lyon2.fr/sdx/theses/lyon2/2007/renard_f.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Séradin, Jean-Yves. "La politique de lecturisation au college : de l'habitus lectoral a la culture du desir de lire." Lyon 2, 1999. http://demeter.univ-lyon2.fr:8080/sdx/theses/lyon2/1999/jyseradin.

Full text
Abstract:
Cette recherche sur la pedagogie de la lecture part d'une experience de lecturisation dans un petit college rural. Deux echantillons de lyceens sont opposes. Le premier, compose d'eleves qui ont participe a cette experience, le second, d'eleves qui ont connu une autre approche de l'ecrit lors de leur passage a ce niveau d'enseignement. 11 s'agit d'abord de distinguer parmi les trente jeunes interroges ceux qui sont des "lecteurs" et ceux qui ne le sont pas, les "liseurs". Cette opposition lecteur-liseur, qui s'observe aussi dans la diachronie, permet de depasser la polysemie du mot "lecture". Le lecteur dispose d'un habitus lectoral souvent impose par lente impregnation dans un milieu socio-culturel ou l'ecrit fait sens. La competence technique, celle qui autorise la lecture rapide de textes longs, s'est alors acquise a travers une pratique de lecture qui semble "naturelle". Les autres ont a construire cet habitus. L'ecole peut-elle les aider ? le recit de pratiques lectorales de ces lyceens s'appuie sur leur derniere lecture. Croisee avec les reponses a un questionnaire et un test de lecture, l'analyse de leurs propos permet non seulement de reperer les lecteurs et les liseurs, mais aussi de remonter par induction a l'habitus. Le travail sur l'habitus lectoral, necessaire, presente des limites et l'ecole ne peut compenser le "handicap" de ceux qui ne vivent pas deja dans la culture du scriptible. Les resultats observes incitent a resserrer le lien entre pratiques pedagogiques et horizon theorique. La politique de lecturisation pourrait se concevoir comme une praxis pedagogique. L'eleve, encourage a produire de l'ecrit, aide a theoriser une production fecondee par des lectures, entrerait dans une culture du desir de lire, non pensee comme une fin en soi, mais comme un moyen pour conquerir son autonomie. Cette pedagogie de la lecture implique une redefinition du role et de la formation du professeur de francais.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Maiwald, Klaus. "Literarisierung als Aneignung von Alterität : Theorie und Praxis einer literaturdidaktischen Konzeption zur Leseförderung im Sekundarbereich /." Frankfurt am Main : P. Lang, 1999. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb401706013.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Lahlou, Asmae. "La littérature en classe de français au secondaire qualifiant au Maroc : analyse des représentations." Thesis, Montpellier 3, 2020. http://www.theses.fr/2020MON30015.

Full text
Abstract:
Notre projet se veut une réflexion sur les représentations de l’enseignement de la lecture littéraire aussi bien par les élèves que par les enseignants en vue d’atteindre les objectifs suivants : - Dégager les dysfonctionnements de l’enseignement de la littérature au lycée dans le cadre de la nouvelle réforme - Recueillir les perceptions des élèves sur les corpus prescrits par l’institution scolaire - Croiser les représentations des enseignants et des élèves pour voir si les premiers prennent en considération le rapport à la lecture des deuxièmes - Vérifier l’hypothèse selon laquelle les corpus prescrits ne prennent pas en considération les pratiques de lecture effectives des élèves et que l’institution scolaire est une instance de classicisation L’atteinte de ces objectifs et la vérification des hypothèses se feront par le biais d’une démarche quantitative consistant en l’administration du questionnaire d’enquête aussi bien auprès des élèves que des enseignants du secondaire qualifiant. Le public des élèves que nous ciblons est les élèves de la terminale vu qu’ils seront à même après les deux ans d’étude de la littérature de nous fournir leurs perceptions sur cette dernière et notamment sur les corpus qu’ils affectionnent et ceux qu’ils désaffectionnent
Our project is a reflection on the representations of teaching literary reading by both the students and the teachers to achieve the following objectives: - Describe the dysfunctions of teaching literature in high school afterthe new reform - Collect students' perceptions about the novels prescribed by the educational institution - Cross the representations of teachers and students to see if teachers take into consideration their students' relationship to literaru reading - Check the following hypothesis: the novels imposed to students do not take into account their current reading habit and the educational institution is an instance of 'classicisation' To achieve these goals and test these hypothesis, we will adopt a quantitative approach consisting of giving a questionnaire to teachers and students of high school. The audience of students we are targeting is the students of bacalaureate who will provide us with their perceptions on litterature and novels that they like and those that they dislike
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Schmitt, Michel P. "Fictions de la lecture : de la formation des goûts littéraires dans ĺenseignement secondaire : contribution à une histoire littéraire de notre temps." Paris 3, 1990. http://www.theses.fr/1991PA030007.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Sévigny, Serge. "Évaluation à grande échelle de l'écriture : validité des comparaisons entre les scores holistiques d'élèves canadiens anglophones et francophones." Thesis, Université Laval, 2006. http://www.theses.ulaval.ca/2006/23834/23834.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Pouliot, Suzanne. "Lire des fables." Doctoral thesis, Université Laval, 1987. http://hdl.handle.net/20.500.11794/29254.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Brillant, Nathalie. "Le lecteur et son poème, lire en poésie : expérience littéraire et enjeux pour l'enseignement du français au lycée." Rennes 2, 2010. https://www.bu.univ-rennes2.fr/contenu/lecteur-et-son-poeme-lire-poesie-experience-litteraire-et-enjeux-lenseignement-du-francais.

Full text
Abstract:
Après avoir questionné la place de la poésie dans le champ actuel des genres littéraires et éclairci les attentes de l’Institution scolaire à son sujet, la thèse propose d’analyser trois types de traces phénoménologiques de la lecture de poésie : celles de lycéens, celles de trois poètes contemporains – A. Du Bouchet, Ph. Jaccottet, S. Stétié – et celle de l’enseignante engagée dans la recherche, à travers la méthode expérimentale de l’autolecture. Dans les trois cas, la poésie travaille à rendre présents le réel et l’instant de la lecture, par une configuration toujours singulière des rythmes, des images, de la langue et des sons. La poésie questionne les matériaux de la langue et le sens par les sens : l’imaginaire et l’énonciation du lecteur en font une expérience de sujet engagé. La lecture crée le poème car c’est par elle qu’il s’actualise, de façon performative, dans la voix d’un sujet ; elle trace un sens quin’est pas entier et prédéterminé, mais inaugural. Il faut aussi admettre qu’il existe des étapes, voire des échecs de la lecture, que le lecteur idéal n’existe pas. Les textes de lecture des poètes permettent de repérer quelques processus de la lecture de poésie, comme la narrativisation, la métaphorisation, l’investissement axiologique, ils incitent aussi à penser des modes de restitution et de partage de la lecture alternatifs aux exercices scolaires canoniques. L’objectif est alors d’éveiller une polyphonie poétique, d’activer des signifiances nouvelles sur des bases sensorielles, symboliques, associatives et interlectorales. Dès lors, l’enseignement de la poésie ne devrait plus s’en tenir à activer des prototypes littéraires et à évaluer des compétences ; il s’agirait d’éveiller chez le jeune lecteur différents plaisirs du texte à travers la lecture comprise comme évènement
After investigating the place of poetry in the current field of literary genres and clarifying what educational institutions expect from poetry, this thesis analyses three types of phenomenological traces of poetry reading : that of secondary school pupils, that of three contemporary poets A. Du Bouchet, Ph. Jaccottet, S. Stetie, and that of the teacher engaged in this research, using the experimental method of self-reading. In all three cases, poetry aims to reveal the reality and immediacy of the text through a unique amalgamation of rhythms, images, language and sounds. Poetry questions the building blocks of language and meaning through the senses: the imagination and delivery of the reader bring about a committed experience. The reading creates the poem because it is through this reading that the poem comes to life, through performance, in the reader’s voice. The reading reveals meaning which is not complete or predetermined, but inaugural. It must also be said that there are stages and setbacks in the reading and that the ideal reader does not exist. Poetry texts demonstrate processes of poetry reading such as narrativization, metaphorisation, axiologic investment. They also make us think of alternative ways of reading from the usual school recitations. The aim is therefore to awaken a poetic polyphony and to bring to life new meanings in terms of emotions and symbols, associations and group readings. In the future the teaching of poetry would no longer be restricted to the passing on of literary prototypes and the testing of skills. The event of poetry reading should awaken in young people the various pleasures of the poetic text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Ngo, Boumkouo II Ngo Koukouma Suzanne Solange. "Évaluation des qualités métrologiques de l'outil d'évaluation destiné à évaluer la compétence à "lire et apprécier des textes variés" en français au secondaire." Master's thesis, Université Laval, 2017. http://hdl.handle.net/20.500.11794/28040.

Full text
Abstract:
L’objectif du présent mémoire consiste à évaluer les qualités métrologiques de l’outil d’évaluation formative destiné à évaluer la compétence à lire et apprécier des textes variés en français au secondaire Québécois. À cet effet, un outil d’évaluation comportant treize items a été élaboré et testé auprès de six cents deux ( n = 602 ) élèves du premier cycle du secondaire de quatre commissions scolaires des régions de Québec, Portneuf et Shawinigan. Il ressort des analyses que sur les treize items composant l’outil d’évaluation, douze possèdent un pouvoir discriminant et un niveau de facilité acceptable et méritent d’être conservés dans l’outil. Un item possède un niveau de discrimination jugé non acceptable et devrait, par conséquent, être revu, notamment la grille d’évaluation. Ces résultats démontrent que le test d’évaluation formative élaboré est prometteur compte tenu de des qualités métrologiques qu’il a démontrées.
The purpose of this study is to evaluate the measurement characteristics of the formative assessment tool whose objective is to assess the competence to read and understand a variety of french texts in Quebec secondary school. For this purpose, an assessment tool consisting of thirteen items has been developed and a test of this tool has been conducted among six hundred and two (n = 602) students of the first cycle of secondary school in four school boards of the regions of Quebec City, Portneuf and Shawinigan. The analysis show that twelve out of the thirteen items of the assessment tool, have an acceptable discrimination parameter and an acceptable level of ease and should be kept in the tool. An item has a level of discrimination found not acceptable and should therefore be reviewed, including the evaluation grid. These results demonstrate that the formative assessment tool developed is promising considering measurement characteristics it has shown.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Renard, Fanny. "Les lectures scolaires et extra-scolaires de lycéens : entre habitudes constituées et sollicitations contextuelles." Lyon 2, 2007. http://theses.univ-lyon2.fr/documents/lyon2/2007/renard_f.

Full text
Abstract:
En croisant les sociologies de la lecture, de l'éducation et de la socialisation, cette thèse propose une compréhension des lectures scolaires et extra-scolaires de lycéens par l'étude de la construction concrète des habitudes lectorales (textes lus, façons de lire, conditions individuelles ou collectives de lecture) et de leur mise en œuvre en différents contextes. Elle montre que les lectures effectives sont le produit de la rencontre entre des habitudes de lecture constituées et des sollicitations lectorales (conseils, sociabilités, imprimés à disposition, activités scolaires, etc. ). Elle éclaire des difficultés scolaires et permet de rendre raison et de rendre compte de la diversité des attentes lectorales constituées. La recherche s'appuie d’une part sur des entretiens réalisés avec 77 adolescents des deux sexes, aux origines sociales variées, ayant ou non redoublé mais élèves de seconde d'enseignement général, d'autre part sur la collecte de leurs copies de français de seconde, des entretiens avec leurs enseignants de français, des observations de leurs cours ainsi que sur une étude des Instructions officielles. La démonstration de la thèse s'effectue par le développement des analyses dans trois directions : l'étude de la constitution des habitudes de lecture de l'enfance jusqu'en seconde ; l'analyse des sollicitations contextuelles, réalisée en particulier pour le contexte scolaire lycéen ; l'analyse des réactions des enquêtés à des sollicitations contextuelles différentes et de la variation intra-individuelle des habitudes lectorales selon les contextes. Dans l'écriture, la thèse défend l'indissociabilité des actes méthodologiques et des orientations théoriques
In this thesis, we suggest an understanding of academic and extra-academic reading in teenage years. Through reading sociology, education sociology and socialization sociology, we study the practical construction of reading habits (texts that are read, ways of readings, individual or collective conditions of reading) and how they are put into practice in different contexts. We show that actual reading results from a conjunction of made-up reading habits and reading promptings (advice, reading relationships, handed-over texts, academic exercises, and so on). So we explain some difficulties of academic reading and throw light on different reading expectations that secondary school pupils have. For this research, we met 77 boys and girls from secondary school with different social origins and schoolings. We interviewed them thoroughly about their academic and extra-academic reading, past and present reading relationship, library frequentation habits, and so on. We collected some of their French papers, attended their literature classes, met their teachers and analysed the official instructions too. For thesis’s demonstration, we developed an analysis in three points: we study the construction of reading habits from childhood to secondary school; we analyze contextual promptings, with a focus on secondary school; we explore the reactions of readers to different contextual promptings, and the intra-individual variations of reading from reading contexts. Actually, through the writing of the thesis, we suggest that methodological and theoretical orientations are indissociable in scientific work and we defend the presentation of scientific equipments
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Ajamane, Nayla. "La fiction (forme et contenus) dans les textes de lecture à l'usage de l'enseignement préparatoire et secondaire en Syrie (pertinence des modèles littéraires utilisés)." Paris 3, 1991. http://www.theses.fr/1992PA030001.

Full text
Abstract:
La pratique de la langue francaise en syrie a connu plusieurs niveaux et evolutions selon les epoques et les conditions socio-culturelles, economiques et politiques du pays. La methode audio-orale est appliquee dans les trente dernieres annees dans les ecoles publiques syriennes. La methodologie est-elle adaptee de nos jours?, repond-elle aux motivations et aux besoins des eleves?, comment les textes litteraires sont-ils presentes?, comment sont-ils etudies?, quel est leur but pedagogiques?, les reponses a ces questions sont etudiees dans cet ouvrage sur la base des reflexions actuelles en s'appuyant sur les resultats des enquetes effectuees par l'auteur dans les ecoles damascenes
The practice of the french language in syria has experienced various levels and evolutions in accordance with the ages and socio-cultural, economical and political conditions of the country. The audio-oral method has been in use for the past thrity years in syrian public schools. Has this methodology been adopted to our present demands?, does it meet the pupil's motivations and needs?, how are the literar texts presented?, how are they studied?, what's their pedagogic aim?. The answers of these questions are examined in this work on the basis of present theories ans with the help of the results of surveys carried out by the author in damascan schools
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Arim, Hamid. ""Formation culturelle" et manuels de lecture arabes au second cycle de l'enseignement fondamental au Maroc : traitement argumentatif et sociocritique." Nice, 2000. http://www.theses.fr/2000NICE2011.

Full text
Abstract:
Plus que de simples textes classés selon des thèmes et proposés aux apprenants, le manuel de lecture trace les principaux traits définitoires de la personnalité des jeunes et de leur mentalité partante. Nous avons consacré cette étude à l'approche des manuels de lecture arabes au second cycle de l'enseignement fondamental au Maroc afin de définir leurs limites et leurs atouts d'un point de vue argumentatif et sociocritique. En effet nous avons tenté d'interroger tout le contenu des manuels en question (leurs couvertures, leurs préfaces, leurs textes. . . ) en répondant à des questions comme qui parle ? à qui ? de quoi ? comment ? et par quel type d'arguments ? en nous appuyant sur des outils d'analyse énonciatifs argumentatifs et sociocritiques.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Mubarak, Eltahir Nazar. "La lecture-compréhension des textes littéraires en français langue étrangère : la construction/reconstruction du sens chez les étudiants universitaires soudanais." Besançon, 2009. http://www.theses.fr/2009BESA1012.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Émery-Bruneau, Judith. "LE RAPPORT À LA LECTURE LITTÉRAIRE Des pratiques et des conceptions de sujets-lecteurs en formation à l'enseignement du français à des intentions didactiques." Thesis, Université Laval, 2010. http://www.theses.ulaval.ca/2010/27627/27627.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Latourelle, Joanne. "Étude exploratoire des liens entre les pratiques pédagogiques, la motivation à apprendre les sciences et la performance des élèves canadiens au secondaire." Master's thesis, Université Laval, 2020. http://hdl.handle.net/20.500.11794/67401.

Full text
Abstract:
L’école doit assurer le développement d’une culture scientifique à l’ensemble des élèves et la formation de celles et ceux qui se destinent à une carrière scientifique. La qualité de l’enseignement obligatoire en sciences se traduit notamment par les hauts standards de performance obtenus par les élèves canadiens aux enquêtes internationales tel le Programme international pour le suivi des acquis des élèves (PISA). Malgré les bons résultats, un déclin de la motivation à apprendre les sciences s’observe chez les jeunes de niveau secondaire au Canada. Les pratiques pédagogiques traditionnelles seraient en partie responsables de ce déclin, bien que les curricula mettent l’accent sur des pratiques pédagogiques axées sur l’investigation scientifique. La présente étude explore, par une analyse acheminatoire, la contribution de la motivation à la relation entre les pratiques pédagogiques et la performance en sciences à partir d’un modèle basé sur la théorie de l’autodétermination, puis vérifie l’invariance des liens du modèle selon les provinces et selon le sexe des élèves. Cette analyse secondaire des données issues du PISA 2015 porte sur un échantillon de 20 058 élèves canadiens de 15 ans représentatifs des 10 provinces canadiennes. Les résultats démontrent notamment que les variables motivationnelles contribuent modérément à la relation entre les pratiques pédagogiques d’investigation associées à l’application des connaissances et la performance en sciences, alors qu’elles ont peu d’effets sur les relations impliquant les pratiques traditionnelles et les pratiques d’investigations ouvertes. Ces dernières affichent cependant un fort effet négatif sur la performance en sciences. L’invariance configurale du modèle selon les provinces et le sexe est démontrée, de même que l’invariance métrique partielle du modèle selon le sexe. La présente étude raffine la conceptualisation opérationnelle des pratiques pédagogiques axées sur l’investigation utilisée au PISA et contribue à mieux comprendre l’environnement d’apprentissages des sciences des élèves de 15 ans au Canada.
Schools must ensure the development of a scientific culture for all students and the development of those who intend to pursue a scientific career. The high scores obtained by Canadian students in international surveys such as the Program for International Students Assessment (PISA) reflect the quality of compulsory science education in Canada. Despite the good results, there has been a decline in motivation to learn science among high school youth in Canada. Traditional teacher-centred practices are partly responsible for this decline, although the curricula emphasize pedagogical practices focused on scientific inquiry. This study explores the contribution of motivation to the relationship between teaching practices and performance in science using a theoretical model based on self-determination theory. The verification of the model across provinces and gender is done using a path analysis. This secondary analysis of data from PISA 2015 involves a sample of 20,058 15-year-old Canadian students’ representative of the 10 Canadian provinces. The results show that the motivational variables contribute moderately to the relationship between inquiry teaching practices focusing on relevance to everyday applications and performance, but little influence on the relationships involving traditional practices and open inquiry practices. Inquiry practices have a strong negative effect on science performance. The configural invariance of the model across provinces and gender is demonstrated, as well as the partial metric invariance of the model with respect to gender. This study challenges the operational conceptualization of inquiry teaching practices used by PISA and contributes to a better understanding of the science learning environment for 15-year-old students in Canada.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Bonjour, Emmanuelle. "Performances en lecture et profils de lecteurs à l'entrée au collège." Rennes 2, 2004. http://www.theses.fr/2004REN20043.

Full text
Abstract:
Cette étude a pour objectif de caractériser les niveaux de maîtrise en lecture des élèves entrant en sixième. Elle a été réalisée grâce aux données recueillies, en septembre 1997, auprès d'un échantillon de 2594 élèves, par la Direction de l'Evaluation et de la Prospective (Ministère de l'Education Nationale), à partir de l'épreuve d'évaluation nationale en français et d'une épreuve d'évaluation en lecture. Un échantillon de 52 étudiants a également été soumis à l'épreuve d'évaluation en lecture. L'analyse des données met en évidence d'importantes différences interindividuelles chez les lecteurs de sixième. Parmi eux, 29 % s'avèrent être de bons lecteurs mais n'atteignent pas, toutefois, l'efficience en lecture des étudiants. L'élève entrant en sixième ne peut donc être considéré comme un lecteur expert. Dix pour cent, en revanche, cumulent d'importantes difficultés en lecture et un faible niveau de compréhension des textes écrits
This study was aimed to specify the reading levels at the beginning of secondary school. It uses data collected in September 1997 by "la Direction de l'Evaluation et de la Prospective" (Ministère de l'Education Nationale) based upon the national evaluation of French language proficiency and a reading evaluation test with 2594 sixth grade pupils. A sample of 52 adult students skilled readers also took the reading evaluation. The analysis showed important individual differences within the sixth graders sample. Out of them, 29 % are good readers but lack the reading proficiency of the adult readers. Upon entering sixth grade, the pupil cannot therefore be considered a skilled reader. However, 10 % of these pupils have both major reading difficulties and a low level of reading comprehension
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Szczygielski, Christophe. "Le schéma en électricité : éléments d'histoire et problèmes didactiques." Montpellier 2, 2008. http://www.theses.fr/2008MON20183.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

D'Amours, Véronique. "Le projet du recueil de nouvelles pour le développement d'une posture critique efficiente et opératoire." Thesis, Université Laval, 2008. http://www.theses.ulaval.ca/2008/25451/25451.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Henry, Anifa Willise. "La littérature de jeunesse en classe de FLE aux Seychelles : l'élaboration d'une séquence didactique pour l'enseignement de la compréhension en lecture et du lexique." Master's thesis, Université Laval, 2017. http://hdl.handle.net/20.500.11794/27475.

Full text
Abstract:
Bien que le français soit l’une des trois langues nationales des Seychelles, elle demeure la moins maitrisée et la moins pratiquée par la population. Dans les écoles secondaires, en particulier, les pratiques d’enseignement du français ne sont pas toujours cohérentes par rapport aux prescriptions ministérielles. En effet, nous avons constaté que malgré que la lecture des textes littéraires soit inscrite au programme de français, elle n’est pas enseignée dans les écoles. Pourtant, celle-ci pourrait contribuer à l’apprentissage du français des jeunes Seychellois. Dans ce mémoire de maitrise, nous explorons les rôles de la littérature de jeunesse dans les classes de français langue étrangère (FLE). Considérant le niveau des élèves en français et de l’absence de ce genre littéraire au programme dans les écoles secondaires, nous avons décidé de travailler à partir d’un album de jeunesse dans le but de développer la compréhension en lecture et la compétence lexicale chez les élèves de la première année du secondaire aux Seychelles. Loin d’être un simple livre avec des dessins, l’album est de plus en plus utilisé avec des enfants plus âgés (Giasson, 2014). C’est donc pour cette raison que nous pensons que ce genre littéraire pourrait susciter l’intérêt des élèves pour la lecture en français. Nous avons choisi l’approche de l’enseignement explicite pour élaborer une séquence d’enseignement, car il s’agit d’une méthode efficace qui met la compréhension des élèves au premier plan (Gauthier, Bissonnette et Richard, 2013). À travers la séquence, nous proposons aux enseignants différents types d’activités pour articuler l’enseignement de la compréhension en lecture à l’enseignement du lexique.
Although French is one of the three national languages of the Seychelles, it remains the least mastered and the least practised by the population. In secondary schools, in particular, the teaching practices are not always consistent to the ministerial requirements. In fact, we have noticed that even though the reading of literary texts is included in the French program, it is not taught in schools. Yet, it could contribute to the learning of French by Seychellois students. In this master’s thesis, we explore the roles of children’s literature in the teaching of French as a foreign language. Considering the level of students’ competency in French and the absence of the literary corpus in the secondary schools’ program, we have decided to work from an album (picture book) with the aim of developing reading comprehension and lexical competence of first year secondary school students of the Seychelles. Far from being a simple book with pictures, the album is more and more used with older children (Giasson, 2014). It is thus for that reason that we think that this literary genre could arouse the reading interest of students. We have chosen the explicit teaching approach to develop a teaching sequence as it is an effective teaching method that prioritises students’ comprehension (Gauthier, Bissonnette & Richard, 2013). Through this teaching sequence, we present to teachers different types of activities to articulate the teaching of reading comprehension to the teaching of lexicon.
Menm si Franse i enn parmi sa trwa lalang nasyonal ki annan Sesel, i reste lalang ki ganny mwen metrize e mwen pratike par lapopilasyon. Dan bann lekol segonder, an partikilye, lansennyman ek laprantisaz Franse pa toultan reflekte sa ki ganny preskrir par Minister Ledikasyon Sesel. Nou’n remarke ki menm si lektir literer i form parti progranm Franse, i pa ganny ansennyen dan lekol. Pourtan, i kapab fasilit laprantisaz Franse par nou bann zenn seselwa. Dan sa memwar, nou eksplor bann rol ki literatir zenes i kapab zwe dan laklas Franse. Vi ki nou bann zelev, an arivan dan lekol segonder, zot pa touzour annan en tre o nivo an Franse e vi ki dan lekol primer, zot pa’n aprann literatir, nou’n prefere swazir en albonm ki’n ganny fer spesyalman pour bann zenn pour nou devlop sa de konpetans swivan dan nou bann zelev premye lannen segonder : konpreansyon dan lektir ek konpetans leksikal. Sa zanr literer i plis ki en liv avek zimaz e i pe ganny servi bokou plis avek bann zelev pli aze (Giasson, 2014) e nou’n panse ki i ava kapab motiv nou bann zelev pour lir an Franse. Nou’n swazir en metod apele « lansennyman eksplisit » ki favoriz konpreansyon bann zelev avan tou (Gauthier, Bissonnette ek Richard, 2013) pour nou konstrir en sekans didaktik. Atraver sa sekans, nou ofer nou bann ansenyan diferan kalite aktivite ki kapab devlop konpetans dan lektir ek konpetans leksikal dan nou bann zelev.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Cuin, Marie-Hélène. "Lire des oeuvres classiques au lycée : la lecture littéraire à l'ère de la littératie médiatique multimodale en contexte numérique." Thesis, Montpellier, 2019. http://www.theses.fr/2019MONTS105.

Full text
Abstract:
Pierre d’angle de la discipline littéraire, la lecture littéraire d’œuvres patrimoniales semble aujourd’hui relever de la gageüre sur le terrain de l’enseignement, notamment au lycée. Le développement du numérique et la croissance exponentielle des supports de communication ont donné naissance à de nouvelles pratiques de lecture et d’écriture qui en conjuguent et en multiplient les modes (images, son, texte, icônes, etc.) De fait, l’omniprésence de la littératie multimodale numérique dans les pratiques culturelles a changé le rapport à la littérature, à la lecture et à la culture. Les façons de lire et d’écrire ont également été bouleversées. Cette évolution semble avoir accentué le hiatus apparent entre les pratiques de lecture scolaire des œuvres classiques et les pratiques culturelles privées des jeunes lycéens. Dans le même temps, les prescriptions des programmes du secondaire invitent à articuler l’enseignement de la littérature avec l’éducation aux médias et au numérique. L’innovation est encouragée. Pourtant, les travaux concernant l’impact des usages numériques sur la lecture littéraire constituent un champ de recherche relativement récent. A la croisée des recherches en didactique de la littérature sur le sujet lecteur et des travaux sur la littératie médiatique multimodale en contexte numérique, notre thèse interroge ce que peut être l’enseignement de la lecture littéraire des œuvres classiques au lycée à l’ère du numérique et de la multimodalité médiatique.Pour répondre à cette question, nous avons posé l’hypothèse qu’un dispositif de lecture médiatique multimodal prenant en compte les pratiques culturelles privées des lycéens serait susceptible de favoriser l’implication dans la lecture et l’appropriation de l’œuvre classique. En cohérence avec une visée descriptive et compréhensive, nous avons mené une recherche exploratoire auprès de nos élèves au sein de quatre classes différentes de seconde et de première. Nous avons conçu trois séquences d’enseignement intégrant un texte du lecteur médiatique multimodal numérique en dialogue avec des activités plus traditionnelles. Notre méthodologie qualitative vise la description et la compréhension approfondie de douze parcours de lecteurs grâce au croisement de données recueillies par le biais de textes d’élèves, d’écrits multimodaux, d’exposés filmés, des questionnaires et des entretiens. L’étude confirme que le dispositif médiatique multimodal numérique favorise l’implication des lecteurs, la mise en œuvre de gestes d’appropriation de la lecture et l’expression de la subjectivité lectorale. Elle met également en évidence l’importance des échanges intersubjectifs, le rôle des interactions au sein de la séquence d’enseignement et l’élargissement, des espaces et des temporalités investis par la subjectivité lectorale. L’analyse des données montre la maitrise très relative des compétences de littératie médiatique multimodale numérique chez les élèves et confirme l’importance d’une formation systématique et raisonnée en ce domaine
Nowadays, the traditional cornerstone of studying literature – the reading of heritage works - is becoming a challenge for teachers, particularly those working in high schools with pupils aged from 15 to 18. The development of digital technologies and the exponential growth of social media has generated new multimodal writing and reading practices which combine images, sound, text, icons, etc. Indeed, for many people, the omnipresence of multimodal, digital literacy in cultural practices has motivated changes in their relationship to literature and culture and radically transformed reading and writing practices.This development has heightened the already apparent disconnect between school reading programs, concentrating on classical literature, and the private cultural practices of schooled teenagers. At the same time, the curriculum at secondary level invites teachers to articulate the study of literature with education for media and digital literacy. Innovation is encouraged. However, researchers have only recently started to investigate the effects of using digital media on literary reading. Drawing on research into the reader as subject, from the field of the didactics of literature, and research into multimodal digital and media literacy, this thesis asks what form teaching the reading of literary classics could take in this digital, multimedia age.In order to respond to this question, this thesis explores the hypothesis that a teaching protocol which takes into account the private cultural practices of the students, by giving a place within the learning to multimodal media, is likely to favour student implication in reading the classics and their appropriation of them. This qualitative study involved four different classes of students aged between 15 and 18. Each class participated in three teaching sequences which combined the use of multimodal, digital media with more traditional activities.Through analysis of a mixed corpus of traditional student writing, multimodal writing, filmed presentations, questionnaires and interviews, this study aims to provide a comprehensive, in-depth description of the path taken by twelve readers. The results confirm that employing a teaching protocol incorporating digital, multimodal media favours reader implication, appropriation of the reading and the expression of subjectivity. The results also highlight the importance of exchanges between readers, the role of interactions within the teaching sequence, and the pertinence of broadening the spaces and timeframes beyond the classroom which opens up a place for subjective expression. The analysis reveals a relatively varied level of mastery of multimodal, digital media by the pupils involved in the study, which confirms the importance of rational, systematic education in this domain
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Etienne, Jean-Marc. "Les lecteurs et leurs filières : sociogénèse des usages de la lecture entre le collège et l'université." Paris, EHESS, 2015. http://www.theses.fr/2015EHES0115.

Full text
Abstract:
Ce travail envisage les filières de l'enseignement secondaire et universitaire comme instances de socialisation qui orientent les usages de la lecture de leurs publics sur la base de leur socialisation antérieure. L'enquête comparative entre plusieurs niveaux - collège, lycée, université - et filières de scolarisation -littéraire, économique, scientifique et technique - permet de caractériser l'évolution des lectures des élèves à mesure qu'ils avancent dans leur parcours scolaire et le rôle joué par les filières dans ce processus. Ainsi montre-t-on comment la différenciation des cadres de socialisation constitués par les différentes filières est au principe de celle des usages sociaux de la lecture. L'analyse des matériaux recueillis s'ouvre avec l'examen des usages au collège. Comment les caractériser ? Que doivent-ils à l'« effet d'âge »? Au profil social et scolaire des élèves? Aux spécificités du cadre de socialisation scolaire? Ce panorama permet de montrer leur évolution au lycée et à l'université, ainsi que leur différenciation en fonction des filières. On montrera ensuite ce que l'effet prescripteur des filières doit à la socialisation antérieure des élèves. Nous établirons, pour chaque filière d'étude, des idéaux types de socialisation à la lecture qui permettront de mieux comprendre tels ou tels usages. Enfin, on caractérisera l'ajustement plus ou moins bien réalisé entre ces usages et les exigences disciplinaires. Ces modalités dépendent de l'affinité entre socialisation antérieure et réquisits scolaires
This work envisages the pathways of the secondary and university education as authorities of socialization which direct the reading practices of their public on the basis of their previous socialization. The comparative survey between several levels - college, high school, university - and education pathways - literary, economic, scientific and technical - allows characterizing the evolution of the reading practices as the pupils move forward in their school route and the role played by the pathways in this process. So it is shown how the differentiation of the frames of socialization established by the pathways is the origin of that of the social uses of the reading. The analysis of the collected materials opens with the examination of the uses of the reading to the middle school. How to characterize these uses? What do they owe to the "effect of age"? To the social and school profile of the pupils? To the specificities of the environment of school socialization? This panorama allows showing their evolution at the high school and at the university, as well as their differentiation according to the pathways. We will show then what the influencing effect of the pathways owes to the previous socialization of the pupils. We will establish, for every education pathway, ideal models of socialization in the reading that will allow understanding better such or such uses. Finally, we will characterize the adjustment more or less adequately realized between these uses and the disciplinary requirements. These modalities depend on the affinity between previous socialization and school requirements
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Cayer, Daniel. "Identification des facteurs qui influencent le développement de la lecture à vue aux claviers de percussion chez les élèves du secondaire, selon les auteurs qui ont abordé cette question dans la littérature récente." Thesis, Université Laval, 2008. http://www.theses.ulaval.ca/2008/25156/25156.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Pelletier, Cindy. "L'interprétation d'une nouvelle littéraire résistante par des adolescents québécois de 14 à 17 ans." Master's thesis, Université Laval, 2017. http://hdl.handle.net/20.500.11794/27990.

Full text
Abstract:
L'objectif général de notre projet est d'étudier les capacités d'adolescents de 14 à 17 ans à interpréter une nouvelle littéraire difficile. Des rencontres avec 39 élèves nous ont permis de collecter nos données par l'intermédiaire de la méthode de la pensée à voix haute et de l'entretien semi-dirigé. Nous avons effectué une analyse de ces données grâce à la méthode de l'analyse de contenu. Plus précisément, nous avons d'abord regroupé les élèves dans des profils d'interprètes selon leurs interprétations du texte Dragon (Bradbury, 1986). Nous avons ensuite étudié le lien entre l'interprétation proposée par chacun d'eux et leur recours à des éléments du texte ou à des connaissances personnelles pertinentes pour interpréter. Enfin, nous avons dégagé le lien entre le degré global de compréhension et la plausibilité des interprétations avancées pour chaque profil créé. Globalement, nos résultats convergent vers les observations suivantes : 1) les élèves qui ont proposé les interprétations les plus plausibles sont ceux qui se sont le plus appuyés sur des éléments du texte et sur des connaissances personnelles pertinentes; 2) les élèves dont la compréhension des enjeux centraux de l'histoire était adéquate ont, de façon générale, formulé des interprétations pertinentes pour expliquer le non-dit; 3) les élèves qui n'ont pas cerné le genre du texte lu ont eu plus de difficulté à le comprendre et à l'interpréter. Ces résultats montrent l'importance d'enseigner aux élèves des stratégies métacognitives polyvalentes à utiliser pour la compréhension et l'interprétation de textes de tous genres, notamment le retour au texte et l'utilisation de connaissances personnelles. De plus, nos résultats suggèrent un travail en classe de français sur des textes peu communs afin d'élargir l'expérience de lecture des élèves et les préparer à surmonter les défis générés par les singularités des textes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Harman, Deborah C. "Constructing canons, creating Canadians, an examination of Canadian fiction on high school curricula." Thesis, National Library of Canada = Bibliothèque nationale du Canada, 1998. http://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk2/tape15/PQDD_0004/MQ36461.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Tulk, Linda. "Incidence du travail des parents et autres conditions parentales sur le bien-être psychologique et la réussite éducative des adolescents canadiens." Thesis, Université Laval, 2013. http://www.theses.ulaval.ca/2013/30008/30008.pdf.

Full text
Abstract:
L’objectif de cette thèse est d’analyser les effets potentiels de certaines conditions de travail des parents sur la famille et, ultimement, sur le bien-être psychologique et la réussite éducative des jeunes canadiens. Les jeunes désignent la cohorte des 12-15 ans qui fréquente en principe l’école secondaire. Ce projet est réalisé à partir du large échantillon des données canadiennes de l’ELNEJ - l’enquête longitudinale nationale sur les enfants et les jeunes - de Statistique Canada. Les thématiques retenues dans cette étude s’inscrivent au cœur des enjeux sociaux d’actualité. Il est désormais reconnu que la réussite éducative représente des préoccupations sociales majeures donnant lieu à de vastes mobilisations. De tous les intervenants concernés, la famille demeure un point d’ancrage dans le développement des jeunes et leur réussite. Par ailleurs, force est de constater que le monde du travail connaît de profondes transformations dont les impacts affectent la santé psychologique des travailleurs et, conséquemment, l’harmonisation du travail et de la famille. Ainsi, la difficulté de concilier le travail et la famille peut avoir des répercussions sur le bien-être psychologique des parents et, incidemment, peut se répercuter négativement sur la dynamique familiale, le bien-être et la réussite éducative des jeunes. Ce projet de thèse vise donc à tenter de mieux comprendre les impacts du travail des parents sur la famille et sur leurs enfants, à l’adolescence. La finalité de ce projet étant l’acquisition d’une meilleure connaissance de la dynamique entre le travail, les conditions parentales, le bien-être psychologique ou la réussite éducative afin de développer un cadre explicatif basé sur un modèle multidimensionnel. Cette étude s’inscrit donc dans un contexte multivarié et s’appuie sur la perspective écologique du développement humain proposé par Bronfenbrenner (1979). Le modèle retenu pour cette étude met en interaction plusieurs facteurs qui caractérisent différents milieux de vie dans lesquels évoluent les jeunes de 12 à 15 ans. Le recensement des écrits scientifiques, basé sur cette approche théorique, a permis de dégager un modèle empirique qui propose une structure relationnelle des facteurs identifiés. Peu d’études jusqu’à maintenant ont tenté d’intégrer l’ensemble de ces facteurs dans un modèle. De par ses visées multiples, ce projet peut contribuer à l’élaboration de stratégies préventives et à la promotion de programmes d’intervention, autant dans le domaine de l’éducation que celui de la gestion. Le modèle proposé postule que le travail pourrait influencer les conditions parentales, c’est-à-dire les conditions familiales tels le fonctionnement familial, le bien-être psychologique du parent ou l’exercice du rôle parental, qui à leur tour ont un effet sur le bien-être psychologique du jeune ou sa réussite éducative. Les variables intégrées au modèle ont été sélectionnées sur la base de l’appui empirique des études recensées dans la littérature. Les données employées pour tester ce modèle proviennent du large échantillon de l’enquête longitudinale nationale sur les enfants et les jeunes (ELNEJ) qui a été conçue pour recueillir des renseignements détaillés sur les facteurs qui influent sur le développement cognitif, social et émotionnel ainsi que sur le comportement des enfants et des jeunes. Les analyses effectuées sont basées sur la méthode de modélisation d’équations structurelles. Les principaux résultats de cette thèse sont présentés sous forme d’articles. L’analyse du modèle d’équations structurelles a permis de valider l’adéquation du modèle postulé, qui propose une chaîne d’associations dans laquelle le travail des parents agirait indirectement à travers la dynamique familiale, sur le bien-être psychologique ou la réussite éducative de l’adolescent.
The main purpose of this thesis is to analyze the potential contribution of certain work conditions of the parents on the family and, ultimately, on the psychological well-being and educational success of young Canadians. Young people refer to the cohort aged 12-15, who typically attend High school. This project is from the large sample of Canadian data from the NLSCY - the national longitudinal survey of children and youth - Statistics Canada. The themes identified in this study are at the heart of current social issues. It is now recognized that educational success represents major social concerns giving rise to large mobilizations. Family remains an anchor point in the development of young people and their success. On the other side, it is clear that the work world has profound impacts, which affect the psychological health of workers and, consequently, the harmonization of work and family. Thus, the difficulty of balancing work and family can have an impact on the psychological well-being of the parents and, incidentally, can negatively affect family dynamics, well-being and educational success of young people. This thesis aims to understand the impacts of the work of parents on the family and on their children in adolescence. Specifically, the purpose of this project is to acquire of a better understanding of the dynamics between work, parental conditions, psychological well-being or educational success, in order to develop an explanatory framework based on a multidimensional model. This study, based on multivariate context, relies on the ecological perspective of human development proposed by Bronfenbrenner (1979). The model used for this study highlights factors in interaction that characterize different environments in which adolescents are living. The scientific writings allowed identifying an empirical model that provides a relational structure of those factors. Few studies to date have attempted to integrate all of these factors in a model. The results of this project can help guide the development of preventive strategies and the promotion of intervention programs, both in the field of education and management. The proposed model assumes an influence of parental work conditions on family environment (family functioning, psychological well-being of the parents or parenting), which, in turn, impacts on the psychological well-being of adolescents or their educational success. The variables included in this model were selected on the basis of empirical support in the scientific literature. The data come from the large sample of NLSCY, which was designed to collect detailed information on the factors that affect the cognitive, social and emotional development as well as the behavior of children and young people. Structural equation modeling was used to test the proposed model. The main results of this thesis are presented in the form of articles. Structural equations model analysis allowed validating the adequacy of the postulated model, which suggests a chain of associations in which the parents work appears to contribute indirectly, through family dynamics, to the psychological well-being or educational success of adolescent.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Kolesnikov, J. Marc. "Informatique et citoyenneté lycéenne : apprentissage de l'informatique et acquisition de compétences citoyennes des lycéen-ne-s : étude comparative France – Québec - Israël." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2017. http://www.theses.fr/2017USPCB178/document.

Full text
Abstract:
Notre thèse a pour objectif d'alimenter le débat sur l'opportunité de la place de la science informatique et ses aspects propédeutiques dans un curriculum pédagogique de l'enseignement général. La citoyenneté est un concept fondateur des objectifs de nombre de systèmes éducatifs, en France notamment. Nous avons placé l'objet de notre étude au niveau de cette citoyenneté. L'étude de la science informatique au lycée contribue-t-elle à l'apprentissage d'une forme de citoyenneté des jeunes dans leur parcours d'études secondaires ? Le terme de citoyenneté étant par essence polysémique, il convient d'en analyser la typologie des différents registres avant d'apporter un cadre conceptuel. Notre approche initiale met en relief les composantes citoyennes de deux approches complémentaires. L'une issue de Condorcet et d'une citoyenneté éclairée, l'autre sous-tendue dans les objectifs du B2i français et du socle commun de connaissances, de compétences et de culture, dans leur rapport direct à l'éducation de cette citoyenneté moderne. Cette approche typologique ciblée nous suggère une forme de citoyenneté « numérique » élargie, à un « MetaCitoyen » (Kolesnikov 2014). Notre recherche analyse trois systèmes éducatifs contrastés : France, Israël et Canada (Québec). L'éducation apparaît comme l'un des indicateurs forts d'une citoyenneté éclairée dans nombre de publications scientifiques. En moyenne, dans les pays de l'OCDE, on observe un engagement civique et social (ECS) supérieur chez les individus instruits (Putnam 2000) ; (OCDE 2007; OCDE 2010). Comprendre le monde dans lequel nous vivons et les enjeux de la société en charge de sa gestion sont au centre de la réflexion citoyenne. Notre recherche a pour objectif de déterminer les points saillants de chaque système, les éventuelles tensions et leur impact sur la construction citoyenne de leurs élèves. Les résultats comparés devraient alimenter notre réflexion sur la pertinence de la place de la science informatique dans les curricula de l'enseignement secondaire
Our thesis aims to feed the debate about the place of computer science and propaedeutic aspects in the curriculum of the general education syllabus. Citizenship is a founding concept of number of educational systems goals, particularly so in France. We focused our study on the concept of citizenship - Why and how the study of computer science in high school contributes to the learning of a certain form of citizenship throughout the student's high school career. The term "citizenship" used means by being largely polysemous. Therefore, it is appropriate to analyse the typology of the different registers before making a conceptual framework. Our initial approach highlights the citizen components of two complementary approaches. The first one is issued of Condorcet and an universal enlightened citizenship. The second is based on the French B2i and the common core of knowledge in their direct relation to education of a modern citizenship at French school. This targeted typological approach suggests a form of "digital" citizenship expanded to a "MetaCitoyen" (Kolesnikov 2014). Our study analyses three contrasting educational systems : France, Israel and Canada (Quebec). Education appears as one of the strong indicators of "enlightened citizenship" in many scientific publications. On average in OECD countries, there is a civic and social engagement (ECS) higher among educated individuals (Putnam 2000) ; (OCDE 2007; OCDE 2010). Understanding the world in which we are living and the challenges of the society in charge of its management are central to civic reflection. Our research aims to identify the salient points of each system, any tensions and their impact on the "citizenship construction" of the individual. The comparative results should confirm our reflections about the relevance of the role of computer science in the educational curricula of secondary school education
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Pelletier, Daisy. "Les facteurs cognitifs, textuels et contextuels qui influencent la compréhension d'une nouvelle littéraire résistante par des adolescents de 13 à 17 ans." Master's thesis, Université Laval, 2017. http://hdl.handle.net/20.500.11794/28273.

Full text
Abstract:
Notre projet a comme objectif général d'étudier les facteurs cognitifs, textuels et contextuels qui ont influencé la compréhension d'une nouvelle littéraire difficile (Solidarité, d'Italo Calvino) par 44 adolescents de 13 à 17 ans. Pour collecter nos données, nous avons rencontré individuellement ces adolescents et avons eu recours à la méthode de la pensée à voix haute et à l'entretien semi-dirigé. Nous avons ensuite analysé nos données en utilisant une méthode d'analyse de contenu. Nos principaux résultats se résument en trois aspects. 1- Les connaissances des lecteurs sur le monde sont généralement favorables à la compréhension d'un texte, à condition qu'elles interagissent avec un maximum d'indices du texte et qu'elles ne contredisent aucun de ces indices. 2- Lorsque les connaissances des lecteurs sur les textes sont trop rigides, elles peuvent nuire à la compréhension des textes qui présentent une structure originale ou atypique. 3- Lorsqu'un texte présente des difficultés trop importantes pour des lecteurs adolescents, l'aide d'un intervenant peut s'avérer nécessaire pour diminuer le cout cognitif de la tâche de lecture et ainsi permettre aux élèves de mieux réguler leur lecture (c'est-à-dire détecter leurs incompréhensions et prendre des moyens efficaces pour y remédier). Ces résultats convergent vers une même conclusion : la nécessité de poursuivre l'enseignement de la lecture jusqu'à la fin de la scolarité obligatoire. Pour ce faire, les enseignants doivent mettre en place des pratiques qui favorisent le développement des stratégies d'autorégulation par les élèves. Ils doivent aussi opter pour des textes dont la difficulté représente un défi pour les élèves, sans toutefois être hors de leur portée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Shawky-Milcent, Bénédicte. "L'appropriation des oeuvres littéraires en classe de seconde." Thesis, Grenoble, 2014. http://www.theses.fr/2014GRENL026.

Full text
Abstract:
L’appropriation peut être considérée comme l’aboutissement de la lecture et le point de fuite de toute réflexion sur la réception et les enjeux de la littérature. L’appropriation personnelle des œuvres littéraires par les élèves est implicitement à l’horizon de tous les programmes d’enseignement du français et des recherches en didactique de la littérature. Peut-on lui laisser une place plus grande qu’elle n’en possède actuellement dans le système scolaire français, et en particulier en classe de seconde ? C’est la thèse que nous défendons, en inscrivant notre réflexion dans le sillage des recherches sur le sujet lecteur. Nous interrogeons tout d’abord la notion d’appropriation à la lumière de l’herméneutique contemporaine et des théories de la réception, mais aussi en regard des attentes de l’Institution scolaire, et nous définissons les espaces discursifs dans lesquels l’appropriation des œuvres littéraires peut s’observer. Nous analysons ensuite les résultats d’une recherche exploratoire réalisée dans différentes classes de seconde : nous avons mené auprès de nos élèves cinq expériences placées sur une ligne du temps, leur conférant une place de sujets lecteurs, inscrits dans l’histoire d’une relation singulière à la littérature. Nous mettons en lumière les résultats observés sur deux plans : Laisser en classe une place pour la rencontre personnelle des élèves avec les œuvres littéraires permet de répondre très nettement à certaines difficultés actuelles rencontrées par la transmission de la littérature. Par ailleurs, nous formulons plusieurs hypothèses sur le processus d’appropriation dans le cadre scolaire, en particulier sur le lien entre impressions subjectives, lecture objectivante, et construction de la posture lettrée attendue par l’école, mais aussi sur la construction d’une posture éthique, et sur l’ancrage des œuvres dans la mémoire. Nous analyserons les modifications qu’une telle démarche entraîne au plan pédagogique dans l’accueil de la parole de l’élève, dans le rapport au temps, dans les postures requises de la part de l’enseignant et dans les démarches d’apprentissage mobilisées auprès des élèves
Appropriating literary works for year 11 / 10th grade french students Here, appropriation metaphorically refers to the process by which readers make a literary work their own. The expression also refers to the result of this process: the inscription and expansion of the work within each individual memory. The active participation of each reader is required throughout the hermeneutical process, from the open mindset needed to absorb a new reading until the point when it becomes registered in one’s “interior library”. Appropriation can be regarded as the final step of the reading process and the vanishing point of any analysis on the way literature is perceived and received. Personal appropriation of literary works by students is at the backdrop of any curriculum for teaching French and all research in didactics of literature. Maybe it should be granted more emphasis than it is in the French school system today, particularly in year 11 / 10th grade. This is my thesis statement, in the light of modern research on the reader as a subject. I shall first consider the notion of appropriation from the point of view of modern hermeneutics and reception theories, in compliance with the French official educational standards, and define the discursive spaces where appropriation of literary works occurs. I shall then analyze the findings of an exploratory research carried out in a number of year 11 / 10th grade classes: students were submitted to five successive experiments which placed them in the position of subject readers, within the story of a specific and individual relationship to literature. The findings are interpreted in two main axes. First, leaving room for a personal encounter between students and literary works during lessons permits to successfully address a number of current issues on the transmission of literature. Then, I consider several hypotheses concerning the appropriation process in class, more particularly, the link between subjective impressions, more objective readings and the acquisition of the expected academic standards, but also the acquisition of an ethical posture and the inscription of the works in students’ memories. I shall finally examine the pedagogical changes implied by such an approach in the management of class participation, of timing; in the positioning of the teacher and the learning strategies developed by students
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Rehaili, Djamal. "La construction du sens lors de la lecture en français : une démarche du questionnement. Le cas des lycéens algériens." Thesis, Grenoble, 2011. http://www.theses.fr/2011GRENL033.

Full text
Abstract:
Cette recherche s'appuie sur deux considérations majeures : l'importance du français, particulièrement de l'écrit pour les lycéens algériens, et la situation d'échec à l'épreuve du français du baccalauréat. Parce que beaucoup d'élèves sont censés lire en français à l'université, il est indispensable de les préparer, dès les cycles antérieurs, à posséder des compétences en compréhension de l'écrit.Cette thèse explore en particulier les capacités d'un groupe de lycéens à lire finement des textes variés de langue française, dans le dessein de construire du sens de manière autonome et ce par le biais de la stratégie du questionnement. L'hypothèse axiale est que ces élèves échouent en lecture car on ne leur a pas appris à questionner des textes. Cette hypothèse centrale génère deux sous-hypothèses. D'abord, afin que les élèves atteignent cette zone de développement rarement sollicitée à savoir le questionnement autonome, l'étayage explicitatif de cette stratégie par l'enseignant s'avère incontournable. C'est de l'inter-questionnement que les élèves apprennent l'intra-questionnement. Ce changement de représentation dans l'acte de lire induit une réflexivité qui, à son tour, développe l'activité métacognitive. D'où le fait que cette recherche est arrimée à un ancrage théorique résolument socioconstructiviste.Sur le plan méthodologique, cette recherche s'inscrit dans une perspective de didactique expérimentale. Deux groupes, l'un expérimental et l'autre contrôle, ont participé à une expérimentation de classe. Les élèves des deux groupes ont été invités à questionner les mêmes textes de manière interprétative, sur les implicites et sur les informations essentielles. Deux épreuves, l'une extraite de PISA 2000 et l'autre construite par nous appelée « questionnement synthétique » ont constitué un pré-test et un post-test pour vérifier le niveau des deux classes en compréhension de l'écrit (surtout en compréhension fine) et ce en amont et en aval de l'expérimentation. Celle-ci a été réalisée suite à une enquête extensive préalable portant sur les représentations de la lecture-compréhension et constituant une toile de fond relative au contexte de l'enseignement-apprentissage de celle-ci dans les lycées algériens. Ont participé à cette enquête 44 enseignants et 305 élèves appartenant à une wilaya (un département) d'Algérie.Les résultats obtenus à l'enquête et à l'expérimentation didactique montrent que l'enseignement-apprentissage du questionnement pour permettre une compréhension fine des textes est possible. Ces conclusions méritent d'être confortées par d'autres recherches sur d'autres populations et d'autres types de textes que ceux utilisés dans cette recherche. Une entreprise vivement souhaitable car elle permet de doter les élèves d'une stratégie efficace et d'en faire des lecteurs autonomes et responsables
This research leans on two major considerations: the importance of French, particularly written French, for Algerian high school students, and the high failure rate for the written French exam for the high school diploma. As many pupils are supposed to read in French at university, it is crucial to prepare them, during high school, to possess the necessary skills to understand written comprehension.This thesis investigates the capacity of a group of high school students to read thoroughly, varied French texts, with the objective to construct meaning in an autonomous way and it is by means of using the strategy of questioning. The principal hypothesis is that these pupils fail in reading because they were not taught to question texts. This central hypothesis generates two sub-hypotheses. At first, in order for pupils to reach this zone of development, rarely required (knowing how to question autonomously), the support of this strategy by the teacher proves to be unavoidable. It is with inter-questioning that the pupils learn intra-questioning. This change of representation in the act of reading leads to a reflection that, in turn, develops the meta-cognitive activity. As such this research is theoretically anchored no a determinedly socio-constructivist perspective.On the methodological plan, this research is incorporated in an experimental didactic perspective. Two groups, the one experimental and the other, the control, participated in a class experiment. The pupils of both groups were invited to question the same texts in an interpretative way, on implicit and on essential information. Two tests; the one extracted from PISA 2000 and the other one we created called" synthetic questioning " constituted a pre-test and a comment-test to verify the level of both classes in understanding written comprehension (especially in thorough comprehension) and it before and after to the experiment. This was realized further to a preliminary extensive investigation concerning the representations of reading-comprehension and establishing a foreground in the teaching - learning context in Algerian high schools. 44 teachers and 305 pupils from wilaya in Algeria, participated in this investigation.The results obtained in the Survey and in the didactic experiment; show that the teaching - learning of questioning to allow a thorough comprehension of texts is possible. These conclusions merit to be consolidated by the other studies on the other populations and the other types of texts than those used in this research. A much needed endeavour that allows the pupils to be endowed with an effective strategy and to make them autonomous and responsible readers
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Augé, Claire. "Jeu de rôle et "cercles de personnage" : l'immersion fictionnelle pour engager dans la lecture de l’œuvre racinienne en lycée général aujourd'hui." Thesis, Université Grenoble Alpes, 2020. http://www.theses.fr/2020GRALL017.

Full text
Abstract:
« Le jeu est le refoulé des études littéraires », écrit Michel Picard en 1986. A la suite de cette remarque, nous souhaitons envisager, dans une démarche didactique, l’articulation du jeu et de la lecture d’une œuvre patrimoniale complexe en cours de français. Il s’agit de (ré)concilier la sphère ludologique et la sphère didactique de la littérature en proposant un dispositif de lecture qui permette à tous les lecteurs, et même les plus faibles, de lycée général, de lire une tragédie racinienne. Nous défendons la thèse que le jeu de rôle explicite, au sein de la classe, le jeu de la lecture, à la fois intime et social, faisant alors apparaître, autour d’un texte scolaire, obligatoire et difficile, un véritable plaisir de la lecture partagé entre pairs. Il nous semble voir là une piste, dans le prolongement de la recherche didactique et des travaux sur le sujet-lecteur, pour motiver la lecture d’œuvres patrimoniales. Tout d’abord, nous définissons l’immersion fictionnelle, source de plaisir commune à la lecture et au jeu de rôle. Puis, nous avons observé comment la question de la motivation a été envisagée au sein de la didactique de la littérature pour engager les élèves tout en con-sidérant l’œuvre patrimoniale comme un objet d’enseignement. Enfin, nous avons pensé précisé-ment le jeu de rôle comme point de rencontre entre la ludologie et les études littéraires. Notre attention s’est portée sur la lecture des tragédies raciniennes en classe, œuvres au statut en partie éminemment scolaire qui sont difficiles et éloignées des jeunes lycéens. Ensuite, nous présentons un dispositif de lecture qui modifie en profondeur le cheminement de la lecture, associant la tragédie classique à une partie de jeu de rôle : la lecture devient collaborative entre pairs,réunis en « cercles de personnage ».Nos travaux présentent les résultats d’une recherche exploratoire menée dans quatre classes de lycée général. Nous formulons l’hypothèse qu’un tel dispositif ludique permet non seulement de motiver la lecture auprès de tous les lycéens, même les non-lecteurs, mais leur donne aussi la possibilité de s’approprier personnellement le texte au sein de la collectivité de la classe tout en développant des compétences
"Play has always been pushed away from Literature studies”, wrote Michel Picard in 1986. Accord-ing to him, we wish to consider, in a didactic approach, the articulation between playing and read-ing a complex French literary heritage. In doing so, we try to reconcile ludological and didactic liter-ary spheres by suggesting a pedagogical device which allows all high school students and even the weakest readers to read a Racinian tragedy. We defend that role play, within the classroom, clari-fies the game of reading. Role play links both intimate and social reading dimensions. It also allows to bring out, around a compulsory and difficult school text, a real pleasure of peer reading.As an extension of research and work on the subject-reader, our research proposition is to consid-er role play as a didactic track to motivate the reading of literary heritage.First, we define fictional immersion and consider it as a common source of pleasure to reading and role-playing. Then we summarize how motivation is considered as a way to stimulate students reading implication in the teaching of literature and think role-play as a motivation vector. Consid-ering literary heritage as an object of teaching we hypothesize role play as a meeting point for play and literary studies. Next, we present a reading device which brings about a profound modification of the reading process in the classroom, associating classic tragedy with a role-playing game. This role-playing game is based on Racinian tragedies, a formal and demanding work for young high school students. Reading becomes collaborative between peers gathered in “character circles”. Our work presents the results of an exploratory research conducted in four general high school classes. We demonstrate that such a playful device makes it possible to motivate reading in wide and di-verse high school classes, even with non-readers. Furthermore it allows students to develop a sin-gular appropriation of literary work within the community of the class while developing skills
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Bonnemaison, Marie. "De l'enseignement du français au lycée : des attentes institutionnelles aux pratiques des élèves." Paris 8, 2001. http://www.theses.fr/2001PA081977.

Full text
Abstract:
Que représente l'enseignement du français au lycée ? Comment les élèves qui arrivent avec des pratiques antérieures, mettent-ils en oeuvre leur savoir ? Entre la maîtrise de la langue et la formation à une culture, quel rôle jouent la littérature et la lecture ? Pourquoi la réforme de 1994 visant une démocratisation de l'enseignement par l'apprentissage de la littéralité est-elle remise en question par la réforme de 1999 ? La confrontation des attentes institutionnelles avec les pratiques des élèves montre qu'il n'y a pas vraiment corrélation : la lecture littéraire scolaire des élèves aboutit souvent à la mise en oeuvre de savoirs qui ne sont pas des outils opératoires permettant l'interprétation d'un texte. L'analyse des instructions officielles, de la nature des épreuves et du contenu des manuels montre des hiatus entre les objectifs, les compétences à mettre en oeuvre et les supports didactiques. Les enseignants, au travers du contrat disciplinaire, induisent des représentations de la tâche scolaire dans les pratiques des élèves. . .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Etoundi, Charles. "Apports culturels de la sémantique interprétative à la didactique de la lecture en classe de français, langue 1, des lycées et collèges du Cameroun." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2015. http://www.theses.fr/2015USPCA154.

Full text
Abstract:
Notre travail est inspiré, d'un côté, par des constats concordants effectués sur 'le terrain' et, de l'autre, par les recherches relatives à la dimension culturelle des enseignements de langue et par l'actualité des questions culturelles. il se propose donc de montrer comment la sémantique, interprétative en particulier, tout en aidant à renouveler la didactique du lexique et du texte, peut contribuer non seulement à réduire significativement le déficit herméneutique et culturel observé dans les pratiques de lecture en classe de français au cameroun mais aussi à répondre aux attentes de nos textes de référence et aux défis culturels du monde actuels.ce travail opte pour une configuration didactique articulant approche(s) culturelle(s), sémantique interprétative, textes et recherches actuelles sur le lexique, méthodes d'enseignement/apprentissage des langues suggérées par l'approche communicative qui se double ici de la perspective actionnelle. large mais homogène, notre corpus se constitue d'enquêtes, de documents à caractère pédagogique et didactique en usage dans le système éducatif camerounais. il permettra de mettre en lumière certains aspects significatifs des cultures éducatives et linguistiques dans lesquelles l'enseignement du français (et donc de la lecture) s'inscrit au cameroun.le travail, proprement dit, s'articulera autour de trois parties. la première approche, sur le plan historique, le français dans sa formation et son enseignement, la didactique, la sémantique, les pratiques de lecture dans leurs dimensions culturelles. la seconde porte, quant à elle, sur la description et l'analyse des représentations et des pratiques de lectureen classe de français. la dernière, enfin, se consacre à la mise en œuvre des éléments de sémantique dans les activités de vocabulaire et de lecture. grâce à l'objet d'étude, aux champs disciplinaires choisis et à la configuration didactique retenue, il s'agit, en somme, dans ce travail, d'aider à l''installation' d'une compétence (inter)culturelle chez les apprenants camerounais à travers un renouvellement des pratiques interprétatives
Nowadays, there is a renewal of interest in cultural issues. This enhanced interest stems from recognition of formerly undervalued cultures, the migration of peoples and cultures, globalization, extremism. The culture is at the same time a factor of integration and exclusion. Such a context entails cultural matters as the hobbyhorse of the French class entrusted with an unwritten mission of peacemaking, connecting people and cultures, thanks to his teaching contents.In this respect, the glossary and the texts are precious teaching aids all the more as the French class reveals problems of comprehension, interpretation of passages related to ignorance of their cultural dimension on the one hand, and on the other hand the primacy of formalism and technicism in pedagogic and didactic management of reading sessions. This doctoral thesis seeks to answer the double question of to what extent the interpretative semantics can help rehabilitate the meaning by promoting, during lexical and textual sessions, interpretative activities that highlight in all kinds of texts the relationship language, meaning, culture, society and achieve the objectives of the cultural training, the challenges of national integration and globalization. Its ambition is also to significantly fill this hermeneutic and cultural gap by renewing some classroom practices through interpretive semantics of which this thesis intends to be a didactic transposition
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Auphan, Pauline. "Evaluation et entraînements informatisés de la compréhention en lecture chez des enfants et adolescents autistes sans déficience intellectuelle (HFASD)." Thesis, Lyon, 2018. http://www.theses.fr/2018LYSE2011.

Full text
Abstract:
La lecture est une compétence complexe du fait de la multiplicité des processus sousjacents. Il est couramment admis une vue simple de la lecture (Simple View of Reading-SVR, Hoover & Gough, 1990) regroupant ces processus en deux composantes : l’identification de mots écrits et la compréhension. Des difficultés dans l’une, l’autre ou dans les deuxcomposantes entraineraient des difficultés pour accéder à une lecture fonctionnelle (Cain & Oakhill, 2006).Les enfants et adolescents autistes sans déficience intellectuelle (high-functioning with autism spectrum disorders – HFASD) semblent particulièrement affectés par les difficultés en lecture, notamment au niveau des processus de compréhension (Huemer & Mann, 2010). Toutefois, la présence spécifique d’un profil de faible compreneur chez les sujets HFASD ne fait pas consensus et requiert de préciser leurs performances en lecture à partir d’évaluations détaillées pour proposer ensuite des stratégies remédiatives ciblées. L’expansion des nouvelles technologies offre pour cela des perspectives prometteuses.Les thèmes de la lecture, de l’autisme et des technologies informatisées sont ainsi abordés à travers les questions de l’évaluation et de l’entrainement. D’une part, peut-on évaluer simplement mais efficacement la lecture à l’aide d’épreuves informatisées reprenant le cadre de la SVR ? Une telle évaluation peut-elle être pertinente pour comprendre lesdifficultés en lecture des élèves HFASD ? D’autre part, un entrainement informatisé ciblé sur les processus de compréhension, en situation écologique, peut-il être efficace pour remédier aux difficultés en lecture des sujets HFASD ? Comment évaluer l’efficacité et la qualité d’un outil informatisé d’entrainement des processus de compréhension ?Premièrement, un outil informatisé d’évaluation construit sur la base de l’approche SVR a été proposé à 485 élèves du CE1 à la 3ème dans le but d’identifier des profils de lecteurs. Les résultats révèlent la présence de profils de lecteurs variés avec une majorité de bons lecteurs et sept profils de lecteurs en difficultés dont quatre ne sont pas prédits par la SVR remettant ainsi en question la simplicité de cette approche pour modéliser précisément l’habileté en lecture. L’évaluation informatisée a ensuite été proposée à 22 élèves HFASD. Les résultats révèlent des profils variés avec une majorité de lecteurs ayant des difficultés pas nécessairement spécifiques aux processus de compréhension. Ces résultats semblent cohérents avec la forte hétérogénéité de l’échantillon et renvoient à l’exigence d’une évaluation basée sur un cadre de la lecture plus étendu pour ces enfants.Deuxièmement, un outil informatisé d’entrainement de la compréhension ayant fait l’objet d’une validation expérimentale a été proposé à 13 élèves HFASD du CM1 à la 3ème. Une première étude a évalué l’efficacité du logiciel à partir d’un protocole pré-test/entrainement/post-test conçu pour combiner des analyses de groupes et de cas multiples. Les résultats soulignent la nécessité d’utiliser des protocoles spécifiques aux études de cas pour cette population particulière afin de limiter l’impact de l’hétérogénéité intra-individuelle. Les conditions de mises en œuvre de cet entrainement en situation écologique sont discutées. Une dernière étude a examiné les qualités ergonomiques du logiciel d’entrainement à l’aide dequestionnaires complétés par des utilisateurs. Les réponses soulignent la simplicité d’utilisation du logiciel mais également un manque de flexibilité limitant les possibilités de l’adapter à un maximum d’utilisateurs dont les élèves HFASD. Des suggestions d’améliorations sont discutées
Reading is a complex skill due to the multiplicity of underlying processes. A Simple View of Reading (SVR, Hoover & Gough, 1990) is commonly considered, combining these processes into two components: word reading and comprehension. Difficulties in one, the other, or both, would lead to difficulties in reaching functional reading (Cain & Oakhill, 2006).Children and adolescents with high-functioning autism spectrum disorders (HFASD) appear to be particularly affected by reading difficulties especially considering comprehension processes (Huemer & Mann, 2010). However, the presence of a specific low comprehender subtype in students with HFASD is not consensus-based and requires to clearly specifying their reading ability on the basis of a detailed assessment in order to provide targeted remediation strategies. The expansion of new technologies offers promising prospects for this.Themes of reading, autism and computerized technologies are thus addressed through the questions of assessment and training. On the one hand, can one simply and efficiently evaluate the reading using computer-based assessment that incorporates the framework of the SVR? Can such an assessment be relevant to understand the reading difficulties of subjects with HFASD? On the other hand, can computer-based training targeting comprehension processes, in an ecological situation, be effective in remedying the reading difficulties of children and adolescents with HFASD? How to evaluate the effectiveness and quality of such a computer-based training tool for comprehension?First, a computer-based assessment tool built on the basis of the SVR framework was proposed to 485 students from grade 2 to grade 9 in order to identify reader subtypes within this population. Results reveal various reader subtypes with a majority of good readers and seven subtypes of readers with difficulties. Four of those seven are not predicted by the SVRthus questioning the simplicity of this framework to accurately model reading skills. The computer-based assessment was then proposed to 22 children and adolescent with HFASD. Results reveal varied subtypes with a majority of readers experiencing difficulties not necessarily specific to comprehension processes. These results seem consistent with thestrong heterogeneity of the sample and call for the need to provide an assessment based on a wider reading framework for these children.Secondly, a computer-based training tool for comprehension was proposed to 13 HFASD students from grade 1 to grade 3. This tool has already been validated experimentally with typically developing children and adolescents exhibiting specific low comprehender subtype. A first study investigated the effectiveness of the software from a pretest/training/post-test protocol designed to combine group and case study analyzes. The results emphasize the need to use protocols specific to case study for this particular population in order to limit the impact of intra-individual heterogeneity. The conditions for implementing this training in an ecological situation are discussed. A final study examined the ergonomic qualities of the training tool using questionnaires completed by users. Answers emphasize the tool’s simplicity of use but also a lack of flexibility limiting the possibilities to adapt it to a maximum of users of which the subjects with HFASD. Suggestions for improvements are discussed
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography