Dissertations / Theses on the topic 'Manufatures'
Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles
Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Manufatures.'
Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.
You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.
Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.
Serdoz, Marcio Luis. "Vantagem competitiva em manufaturas com a utilização de radiofrequência: um estudo de caso em uma manufatura terceirizada." reponame:Repositório Institucional do FGV, 2007. http://hdl.handle.net/10438/5572.
Full textEste trabalho analisa como a utilização da tecnologia de identificação por radiofreqüência pode influenciar no gerenciamento de fornecedores de manufaturas terceirizadas e no aumento de vantagens competitivas nas operações de manufatura. A partir da revisão bibliográfica, determinou-se um primeiro escopo do gerenciamento de fornecedores relacionado a dois processos, que foram o Controle de Qualidade e a Melhoria da Qualidade, e mostrado também restrições à aplicação pela grande abrangência do escopo desse gerenciamento. Um segundo escopo do estudo foi delimitado em relação a competitividade em manufatura, com as vantagens relacionadas a qualidade, velocidade, confiabilidade, flexibilidade e custo. A análise do gerenciamento de fornecedores e das vantagens competitivas em manufatura foi realizada por meio de entrevistas com membros da organização cliente ou compradora dos processos terceirizados e com membros da organização prestadora de serviço, além de acesso a documentos da empresa cliente sobre o assunto tratado no estudo. O escopo de referência se mostrou adequado ao estudo e possibilitou que essa dissertação atingisse o objetivo desse estudo de caso.
Berti, Rodrigo de Mattos. "Implantação de um MES (sistema de execução de manufatura) em um ambiente de manufatura enxuta." reponame:Repositório Institucional da UFSC, 2012. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/94201.
Full textMade available in DSpace on 2012-10-25T07:32:39Z (GMT). No. of bitstreams: 1 289688.pdf: 1714483 bytes, checksum: 20446d8f267a8e19cb4e7b2575c78739 (MD5)
Os princípios e as práticas das organizações Lean são reconhecidas no mundo inteiro como a maneira mais eficaz de construir e sustentar a melhoria contínua das empresas, tendo em vista que o mercado global tem exigido das empresas uma eficácia maior e sempre crescente em tudo o que fazem. Melhorar a produtividade, reduzir custos e oferecer produtos de qualidade são fatores vitais para toda e qualquer empresa do mundo. Como a produção em massa está obsoleta no alcance destes objetivos foi necessária uma melhor forma de organizar e gerenciar os relacionamentos com clientes, cadeia de fornecedores, desenvolvimento de produtos e operações de produção, uma abordagem na qual a Toyota foi pioneira após a segunda Guerra Mundial. Essa abordagem é chamada de Manufatura Enxuta (Lean Manufacturing), e trata-se de uma forma de fazer cada vez mais com cada vez menos. Para alcançar os resultados esperados de produtividade e qualidade desejados com a implantação de um Sistema Enxuto de Produção é essencial a existência de um sistema que meça os indicadores do chão de fábrica, tais como OEE (Overall Equipment ffectiveness), tempos de ciclo das máquinas, índice de manutenção, tempos de troca, índice de refugo, produtividade de linhas de montagem, etc e que o mesmo seja a comprovação das melhorias alcançadas e retro-alimente as novas melhorias. Os sistemas que fornecem informações em tempo-real do chão de fábrica são chamados de MES (Manufacturing Execution System). Eles já são amplamente utilizados em fábricas de produção contínua, como indústrias químicas, alimentícias, energéticas, etc, porém, quando falamos de indústrias de produção discreta, especialmente linhas de montagem, os MES são pouco desenvolvidos epouco utilizados. Neste trabalho foi especificado e implementado um sistema MES em linhas de montagem de refrigeradores, voltado à redução de desperdícios utilizando conceitos da Manufatura enxuta. Dentre os ganhos resultantes da implementação do sistema MES, o principal foi o aumento da produtividade. Outros ganhos foram a rastreabilidade de produtos, a confiabilidade dos dados gerados e a adoção do MES como sistema oficial de gestão de linhas de montagem. Trabalhos de melhoria, como projetos de metodologia 6-sigma, passaram a utilizar o MES como fonte de dados e comprovação de ganhos.
The principles and practices of Lean organizations are recognized worldwide as the most effective way to build and sustain continuous improvement of companies, considering that the global market has demanded greater and growing efficiency of enterprises in everything they do. Improve productivity, reduce costs and provide quality products are vital factors for any company in the world. As mass production is outdated in reaching these goals, it was necessary a better way to organize and manage customer relationships, supply chain, product development and production operations, an approach in which Toyota has pioneered after the World War II. This approach is called Lean Manufacturing and this is one way of doing more with less. To achieve the expected results of productivity and quality desired by the implementation of a Lean Production System is essential to the existence of a system to measure the key performance indicators of the shop floor, such as OEE (Overall Equipment Effectiveness), cycle times of machines, maintenance index, changeover times, scrap rate, productivity of assembly lines, etc. and that it is proof of the improvements achieved and back-feed the new improvements. The systems which provide real-time shop floor information are called MES (Manufacturing Execution System). They are already widely used in continuous production plants, such as chemical, food, energy, etc. However, when we speak of discrete manufacturing industries, especially assembly lines, the MES are underdeveloped and underutilized. In this research was specified and implemented a MES system in assembly lines of refrigerators, aimed at reducing waste by using concepts of Lean Manufacturing. Among the gains resulting from the implementation of the MES system, the principal was the increase in productivity. Other gains were the traceability of products, the reliability of data generated and the adoption of MES as the official system of management of assembly lines. Improvement projects, such as 6-Sigma methodology bega0n to use the MES as a data source and proof of earnings.
Albuquerque, Thiago Pimenta de. "Manufatura enxuta: dificuldades identificadas para implantação em indústrias de manufatura." Universidade Federal da Bahia, 2008. http://www.adm.ufba.br/sites/default/files/publicacao/arquivo/thiago_pimenta_de_albuquerque.pdf.
Full textSubmitted by Santiago Fabio (fabio.ssantiago@hotmail.com) on 2013-01-23T20:06:34Z No. of bitstreams: 1 444444.pdf: 784927 bytes, checksum: 945705eeb73074da237dd946160bcef8 (MD5)
Made available in DSpace on 2013-01-23T20:06:34Z (GMT). No. of bitstreams: 1 444444.pdf: 784927 bytes, checksum: 945705eeb73074da237dd946160bcef8 (MD5) Previous issue date: 2008
A busca contínua por aumento de produtividade nos processos de manufatura das organizações fomenta o desenvolvimento de sistemas de gestão cada vez mais inovadores e eficientes. O sistema desenvolvido a partir da segunda metade do século XX pela fábrica de automóveis Toyota, no Japão, deu origem a um conjunto de princípios e práticas para gestão da produção hoje conhecido como Manufatura Enxuta. Essa nova abordagem de gestão da manufatura representa um novo paradigma produtivo que, por conta de sua comprovada eficiência nas organizações que o implantaram, seduz diversas outras ávidas por alcançar níveis de qualidade e atendimento ao cliente como os níveis alcançados pelas empresas enxutas. Ocorre que existem algumas dificuldades inerentes à adoção e implantação dos princípios da Manufatura Enxuta. O presente trabalho tem o objetivo de identificar quais são as dificuldades encontradas pelas organizações no processo de implantação dos conceitos relacionados à Manufatura Enxuta e por que eles ocorrem.
Salvador
Silva, Glauco Garcia Martins Pereira da. "Implantando a manufatura enxuta." Florianópolis, SC, 2009. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/93389.
Full textMade available in DSpace on 2012-10-24T21:22:34Z (GMT). No. of bitstreams: 1 265975.pdf: 3382316 bytes, checksum: 23d5e60dbd115f18df83426785862df5 (MD5)
O nível de competitividade industrial tem imposto ao mercado novos padrões, gerando uma série de desafios para as empresas, como a necessidade de novas abordagens, novos princípios, novos paradigmas para gestão dos sistemas de produção. Dentre estas abordagens, conhecidas e estudadas, se destaca a Manufatura Enxuta (ME), composta por um conjunto de recomendações, princípios e práticas que as empresas industriais devem seguir com o intuito de se tornarem mais enxutas e ágeis. Para auxiliar no processo de implantação existe uma farta bibliografia que relata os conceitos, princípios, ferramentas e aplicações práticas pontuais, sem, no entanto, descrever de uma maneira substancial como fazê-lo de forma que seja realmente internalizada no dia a dia das pessoas. A implantação da cultura Enxuta nas empresas não é tarefa fácil e envolve mudanças significantes na maneira convencional de trabalho para todos os colaboradores em todos os níveis da organização. Este trabalho busca preencher esta lacuna e sugere um modelo estruturado para a implantação da ME em empresas envolvendo a todos os níveis das organizações (estratégico, tático e operacional) em três diferentes aspectos: Aprendizado, Implantação e Motivação. Para isto o modelo foi dividido em três etapas seqüenciais, que representam cada nível organizacional, cada etapa é formada por cinco passos referentes ao ciclo PDCA, sugerindo uma organização sistemática para a implantação e para a melhoria contínua. O trabalho apresenta uma aplicação prática do modelo proposto nas três etapas sugeridas, e também os resultados obtidos com sua aplicação enfatizando assim sua aplicabilidade e eficácia.
Salles, José Antonio Arantes. "Gestão estratégica da manufatura." reponame:Repositório Institucional do FGV, 1998. http://hdl.handle.net/10438/4457.
Full textThis work aims to contribute to the manufacturing strategy field trough the development of a conceptual franework. It consists of a manufacturing strategy management system based on an identification process of novel performance measures related to the business units and company strategy. In order to achieve such a contribution, it has been conducted an exploratory study of competitive strategy in companies within the machine tools sector. The study was not only carried out to characterise the company strategies but also to analyse the convergence between them and the performance measures currently adopted by the companies. The empirical approach also contributed to the fomulation of the proposed model as well as to the appraisal ofits potential ofuse.
Visa contribuir para a área de estratégia de manufatura através do desenvolvimento de um arcabouço conceitual que se constitui num sistema de gestão estratégica da manufatura, embasado num processo de identificação de novas medidas de desempenho associadas às estratégias corporativa e da unidade de negócio. Para tanto foi realizada uma pesquisa exploratória sobre a estratégia competitiva das empresas no segmento de máquinas-ferramenta, tanto para caracterizar suas estratégias quanto para analisar a convergência entre estas e as medidas de desempenho que elas atualmente adotam. A pesquisa empírica contribuiu ainda para a formulação do modelo de gestão proposto e para uma avaliação do seu potencial de utilização.
Vieira, Ricardo Caruso. "Manufatura avançada: a influência da estratégia da manufatura e da percepção de affordances." Universidade de São Paulo, 2017. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12139/tde-14122017-161441/.
Full textIndustry 4.0 has become a very common term in recent discussions about the industry. It was originated in the Industrie 4.0 German program, which aims to strengthen their national industrial park competitiveness using new information and communication technologies to the manufacturing. Similar initiatives were created in different countries, such as the American Industrial Internet of Things. The Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social (BNDES) andtheEmpresa Brasileira de Pesquisa e Inovação Industrial (EMBRAPII) are conducting in Braziltechnologyresearch incentive program, withthenameManufatura Avançada (Smart Manufacturing). In all these initiatives, concepts like integrated supply chains and Cyber-Physical Production Systems (CPPS), can be found with the same expectations of great improvements in productions flexibility, quality, and efficiency. The information systems management and operations management researchers say that the relationship between technology adoption and business impacts indirect and complex. The operations management literature shows that the adopted technologies have to be aligned with the competitive priorities and the company production model to generate the expected impact. Thereby generic system adoption recommendations are not possible, only taking account the company segment and its attended market. The application of technologies that have emerged outside the industrial environment and are not familiar with the technology teams of that environment is another important factor. If the utilization context of the technological artifact changes, their capabilities became different. The term affordance, in the technology sociology, is an agent action possibility when in when in contact with a given object. A technological tool can allow its users a range of different actions, depending on their goals and knowledge. A slide rule, for example, allows a series of mathematical operations to be performed by a user who knows their mechanisms, but has little use for users without prior knowledge of their operation. In the ManufaturaAvançada context, the technologies affordance perception, that shapes their applications, will require new knowledge, present in different departments today. Based on the affordance and operations strategy theories, this work applies a framework as a starting point for case studies conduction in five projects in three large Brazilian companies. In order to study the impact of different manufacturing strategies on technology adoption, were selected companies from different market segments that represent well the Brazilian industry: sugar and ethanol, electronics assembly, and beverages. The availability of extensive technological knowledge has been proven to be a central concern of managers seeking the implementation of Advanced Manufacturing projects. Its absence is often seen as a barrier to the adoption of features such as artificial intelligence systems. In the studied cases, some of the projects were only made possible by the formation of multidisciplinary teams capable of dealing with innovative combinations of information systems technologies and industrial or agricultural automation. This result is consistent with the theory of affordances where the user knowledge is central to the perception of the opportunities of adoption of new technologies. Companies with different strategic priorities decided to adopt systems with different characteristics, demonstrating that ManufaturaAvançadacan not be seen as a single and rigid set of approaches. Projects, in high pressure for cost reduction activities, have a great emphasis on vertical integration, while searching for greater flexibility leads to horizontal integration. New technologies have proved capable, or demonstrated to have affordances, not only to enable new features, but to provide features at significantly lower costs than their predecessors. Examples were observed where lower cost technologies allowed the expansion of partially implemented projects or the implementation of projects in areas with characteristics that made them previously financially infeasible Due to these results, the proposed framework underwent revision, including the adoption of new technologies due to costs and the formation of multidisciplinary teams. This new framework is presented as the final contribution of this work, which is expected to serve as the basis for future research on the subject.
Passos, Carlos Alberto dos Santos. "Simulação de sistemas da manufatura." [s.n.], 1986. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/259360.
Full textDissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Eletrica
Made available in DSpace on 2018-07-16T03:15:36Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Passos_CarlosAlbertodosSantos_M.pdf: 4732370 bytes, checksum: ed5ea7a5ca2d2dfa11baad44def5d2fe (MD5) Previous issue date: 1986
Resumo: Neste trabalho foi desenvolvida uma ferramenta que auxilia no desenvolvimento de sistemas de transporte aplicados a sistemas de manufatura. Essa ferramenta foi desenvolvida a partir de um simulador baseado no modelo de rede de Petrl (PSI) desenvolvido no LAAS - Toulouse. A ferramenta proposta utiliza o núcleo de simulação do PSI, substituindo seus módulos de entrada, cuja linguagem é baseada no modelo de rede de Petri (RP), por módulos que contam uma linguagem interativa de alto-nível. Esses módulos fazem com que a interface entre o usuário e o simulador seja bastante amigável, permitindo que usuários não especialistas em programação e em redes de Petri possam utilizar a ferramenta. As saídas que no PSI eram fornecidas baseadas no modelo de Rede de Petri, são fornecidas na ferramenta desenvolvida também em uma linguagem de alto-nível, bem como as interfaces com o núcleo de simulação que permitem observar a evolução da mesma
Abstract: In this work a simulator of transportation system, applied in manufacturing systems was developed. This package is based on a Petrl net based simulator (PSI) developed In LAAS - Toulouse. The proposed package uses a simulat ion nucleus of PSI. The interfaces of this package were substituted by others, that use friendly language5, 50 that the user doesn't need to have knowledge of programming nor Petri nets
Mestrado
Mestre em Engenharia Elétrica
Colafemina, João Paulo. "Manufatura de microelementos ópticos difrativos." Universidade de São Paulo, 2010. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/18/18146/tde-15092011-172640/.
Full textDiffractive optical elements represent a fast growing market, in order of billions dollars. Its use is employed in microelectronics, illumination systems, telecommunications, security devices, and others. For this reason, this thesis aimed to make depth public research in the subject. Electrolytic copper inserts were used for providing excellent surface finish when machined with monocrystalline diamond tool getting values of Ra = 10,2 nm, Rq = 13,56 e Rt = 363,06 µm, for the polished stainless steel the results were Ra = 7,02 nm, Rq = 9,05 nm e Rt = 225,19 nm. The replicas were built in PMMA - DH ECL P with light transmittance approximately 90% for visible and infrared spectrum. Seven types of diffractive optical microelements were produced, based in Fresnel geometry and spherical microlens array. For this, it was necessary to develop the computer code called LF2010 to support the construction design of aspheric Fresnel microlenses and calculate its phase transformation function. Four deterministic manufacturing processes of µDOEs were used: ultraprecision diamond turning, microforging, micromilling and the combination of the two last. Stochastic method of polishing was used to obtain mirror surface roughness and compare to SPDT. The qualitative analysis and dimensional metrology were conducted using MEV and optical profiling system respectively. In ultraprecision diamond turning has proved the presence of the phenomenon known as stick slip on the steps of Fresnel zone that was corrected by changing the design. For complete packaging arrays the roughness values were higher due the interaction of adjacent lenses of set with \'fi\' = 100% have even cause microfractures in the structure of microlenses. After successive calibration procedures in the manufacture of copper inserts, replicas were fabricated by techniques of hot emboss and injection molding. The results of microlenses replication showed that the aspect ratio and surface/volume ratio affected the fidelity replication of microlenses, and had been noted that the Fresnel lenses with variable height have higher volume in relation to constant height and consequently better fidelity in replication. Hot emboss process show little variations in the dimensions of the crests, in order of few nanometers, resulting a fidelity approximately 100% for all zones of Fresnel, however the cycle\'s technique are up to 40 times higher than injection molding. The paraxial FTM analysis shows 85,2% for 25 lp/mm, 67,5% for 50 lp/mm and 71,2% for 75 lp/mm to convex Fresnel microlens with variable height. Finite element analysis was used to aid in the studies giving the sensitivity of numerical method adopted in terms of macroscale and microscale. In the end, the wear of edge cutting tool was investigated and found wear flank and formation of built up edge that was made up of chip particles of copper, witch were formed continuously with segmented structure lamellar. Hence, after numerous studies and analysis we can conclude that it is possible to construct µDOEs by means of mass production methods of injection molding taking care of process variables, part geometry and physical and chemical properties of material being replicated.
Guelbert, Marcelo. "GEM - Gestão Estratégica da Manufatura." Florianópolis, SC, 2008. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/91356.
Full textMade available in DSpace on 2012-10-23T21:53:38Z (GMT). No. of bitstreams: 1 252766.pdf: 1599706 bytes, checksum: f0ca77ae285298fb4df7b95a53b15912 (MD5)
A evolução tecnológica, a qualidade exigida pelo cliente e o aumento da concorrência são algumas das variáveis que pressionam as empresas à reavaliarem seus processos envolvendo a manufatura em busca de produtividade, competitividade e lucratividade. Apesar dos objetivos semelhantes a todas as organizações, os meios de alcançá-los não são unânimes, pelo contrário, muitas são as perspectivas e idéias que surgem na indústria de manufatura para adaptar a produção aos novos tempos. As empresas configuradas como de médio porte encontram barreiras nessa perspectiva de adaptação da produção. Em meio ao universo de estratégias e ferramentas, destinadas a auxiliar no processo de gestão da manufatura disponíveis na literatura, o questionamento está na definição dos critérios de escolha daquelas a serem implementadas na organização. Motivado por este cenário, a razão do presente estudo é pesquisar, definir e propor a integração de ferramentas utilizadas na produção para as empresas consideradas de médio porte. Este estudo pretende, ainda, proporcionar ao segmento de empresa estudado conhecimento das técnicas utilizadas na indústria de manufatura além de orientação na aplicabilidade das ferramentas: Balanced Scorecard (BSC), Total Productive Maintenance (TPM), Treinamento e Desenvolvimento, Kaizen, Sistema de Informação, Lean Manufacturing, 5 S's (housekeeping), Padronização de Atividades e Equipes Semi-Autônomas de Alta Performance. A revisão bibliográfica evidencia a escassez de literatura a respeito do funcionamento estratégico e integrado do conjunto das ferramentas utilizadas em processos produtivos. A pesquisa de campo, realizada em empresa de médio porte, contribui para o entendimento do funcionamento e integração das ferramentas discutidas, cuja contribuição é a formatação de uma proposta de Gestão Estratégica da Manufatura (GEM). Este estudo, portanto, busca suprir uma lacuna encontrada na bibliografia relacionada a implementação integrada da estratégia de manufatura em empresas de porte médio.
Viali, Lori. "Simulação aplicada a manufatura flexivel." reponame:Repositório Institucional da UFSC, 1991. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/157664.
Full textMade available in DSpace on 2016-01-08T16:56:07Z (GMT). No. of bitstreams: 1 84625.pdf: 4144627 bytes, checksum: 779f2f986b75f6baf138ffb800bb8294 (MD5) Previous issue date: 1991
Os sistemas flexíveis de manufatura resultam do desejo de alcançar a produtividade da produção de massa com a agilidade da fabricação por encomenda. Em virtude do grau de automação, da flexibilidade, do número elevado de diferentes produtos fabricados em pequenos lotes, estes sistemas apresentam uma complexidade maior do que os tradicionais. A obtenção da eficiência produtiva destes sistemas envolve otimizar um grande número de variáveis decisórias e solucionar uma problemática variada que vai de problemas de longo prazo, como os de projeto, médio prazo, representado pelo planejamento, curto prazo, identificado pelos problemas de programação e, ainda, por problemas de curtíssimo prazo, relacionados com o controle em tempo-real do sistema. A complexidade destes sistemas fez da simulação senão a única ferramenta para sua análise, pelo menos, a mais importante. Com o barateamento dos custos de hardware e a crescente aceitação da simulação como técnica da solução de problemas, o número de recursos de software relacionados aos SFM cresceu muito além do que qualquer um seria capaz de acompanhar. O propósito deste trabalho é descrever estes sistemas, sua origem, vantagens e problemática, classificando e analisando os instrumentos de software disponíveis possibilitando, desta forma, decisões melhores e mais rápidas por parte de quem pretenda faser uso da simulação para estudá-los.
Gussoni, Rafael. "Implantação de melhorias em uma célula de manufatura de autopeças tubulares, utilizando técnicas da manufatura enxuta." Universidade de Taubaté, 2009. http://www.bdtd.unitau.br/tedesimplificado/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=341.
Full textThis study shows a national company in the industry Metallurgical, facing the automotive industry that manufactures auto parts and tubes that deployed the concept of lean manufacturing in line of your main product. The methodology began with the mapping of the flow and raising of indices that reflect the current situation, through analysis of processes and feasibility for implantation of the concepts of lean manufacturing. The results presents a critical analysis of developments and improvements achieved, plus the gains in productivity and reduction of rework and scrap products. Are also made suggestions for future studies and projects. In this work we observed the importance of the concept of lean manufacturing in the industry, as well as its positive results compared to expectations generated at the beginning of implantation in order to help further the dissemination of the concept in the industry.
Silva, Robson Marinho da. "Controle de sistemas reconfiguráveis de manufatura." Universidade de São Paulo, 2016. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/3/3152/tde-12122016-092456/.
Full textThe reconfiguration ability of the manufacturing systems has been approached by companies to ensure agility, efficiency and exibility characteristics to address the changes of type/quantity of products, processes and resources and, furthermore, to ensure proper reaction to the fault occurrence. On the other hand, the\"Industry 4.0\" imposes new challenges for control systems, such as interaction between man and machine into value chains composing a network of geographically dispersed industrial plants. The control of reconfigurable manufacturing systems should consider: (i) functionalities requirements of distributed and disperse systems, such as responsiveness to changes, autonomy and collaboration among components to achieve the global system aim; (ii) interfaces for interoperability and portability; (iii) modularity to facilitate maintenance, expansion and upgrade of the system, avoiding the overlapping of scopes; and (iv) control mechanisms to supervise the actions and interactions among components, diagnosis and decision making. The compliance with these requirements is not trivial and formalisms to develop solutions must be adopted. A solution is combining techniques based on holonic and multi-agent system with service-oriented architecture through appropriate modeling using Petri net extensions: Production Flow Schema and Input Output Place Transition. Therefore, this paper proposes control architecture and a method to model components for reconfigurable manufacturing systems, combining these techniques and considering aspects of customization, convertibility, scalability, modularity, integrability, diagnosability, interoperability and collaboration among control system components, including humans. An application example is presented to demonstrate the feasibility of the proposal and verify the results.
Pescarmona, Adriano. "Manufatura enxuta e desempenho de negócio." Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2011. http://tede.mackenzie.br/jspui/handle/tede/530.
Full textLean Manufacturing (LM) is a concept originated from the introduction of Toyota Production System (TPS), when the Japanese manufacturer, since the 1980s, became a global reference in the application of IPM due to the success of the adopted production model. Successfully applied to companies in various areas, the LM is studied by researchers worldwide, but in Brazil studies are required on the subject. This form of management discussion brings to the quest for simplicity, ie, elimination of waste, establishment of flow processes and proximity to customer and market. On this basis, the aim was to provide input to clarify the answer to question: the use of the LM system has direct relationship with business performance? This research also sought help to expand knowledge about the LM and find subsidies in the corporate environment so they can better understand the impacts of this management system in business performance. Accordingly, the aim is also to verify the need for non-financial variables as intermediate between the use of LM and business performance. To this end, we carried out a research project in two stages. The first step was an exploratory nature, where we seek, through interviews with professionals, to determine elements that characterize the LM and also validate the non-financial indicators and business performance that would be used in the study. In the second step a field survey was applied to managers involved with management and implementation of LM elements. The data collected in the first stage were treated by the content analysis and contributed to the formation of the elements that characterize the LM and validate the constructs. The data coming from the second stage went through factor analysis and development of structural equation to study the relationships between the constructs LM, non-financial indicators and business performance. Results show a valid relationship between elements of LM and non-financial indicators and business performance. Also found that the non-financial indicators exert relevant intermediary between the elements of LM and business performance. It was also noted the high importance that factors such as waste elimination and the establishment of flow have in LM. Among the findings, beyond the positive aspects, there is, in our sample, lack of awareness of the effect of managers actions in business performance due to the distance between their actions with guidelines to business arising from the focus on short term and the gap on training of managers.
Manufatura Enxuta (ME) é um conceito que nasceu com a implantação do Toyota Production System (TPS), quando a montadora japonesa, a partir da década de 1980, tornou-se referência mundial na aplicação desse tipo de gestão em razão do sucesso do modelo de produção adotado. Aplicada com sucesso em empresas de diversas áreas, a ME é estudada por pesquisadores no mundo todo, mas no Brasil ainda há necessidade de pesquisa sobre o assunto. Essa forma de gestão traz à discussão a busca da simplicidade, isto é, eliminação de desperdício, estabelecimento de fluxo nos processos e proximidade com cliente e mercado. Com base nesses elementos, o objetivo deste trabalho foi apresentar contribuições para elucidar a resposta à pergunta: o emprego do sistema de ME tem relação direta e positiva com o desempenho de negócio? Esta investigação buscou também contribuir para alargar o conhecimento sobre a ME e encontrar subsídios no ambiente corporativo para que se possam conhecer os possíveis impactos desse sistema de gestão no desempenho de negócio. Nesse sentido, pretendeu-se também verificar a necessidade de variáveis não-financeiras como intermediárias entre emprego de ME e desempenho de negócio. Para tanto, realizou-se um trabalho de pesquisa em duas etapas. A primeira etapa teve natureza exploratória, onde se buscou, por meio de entrevistas em profundidade com profissionais, determinar elementos para caracterizar a ME e também validar os indicadores não-financeiros e de desempenho de negócio utilizados no estudo. Na segunda etapa foi aplicada pesquisa de campo com questionários enviados a gestores envolvidos na gestão e implantação de elementos de ME. Os dados coletados na primeira etapa foram tratados pela análise de conteúdo e contribuíram para a constituição dos elementos caracterizadores da ME e para validar os constructos. Os dados procedentes da segunda etapa passaram por análise fatorial e desenvolvimento de equações estruturais para estudar as relações entre os constructos ME, indicadores não-financeiros e desempenho de negócio. Pelos resultados obtidos, verificou-se relação válida entre elementos de gestão de ME e indicadores não-financeiros e desempenho de negócio. Também se observou que os indicadores não-financeiros exercem relevante intermediação entre os elementos de ME e desempenho de negócio, constatando-se a elevada relevância que fatores como eliminação de desperdício e estabelecimento de fluxo têm na ME. Entre as conclusões, além dos aspectos positivos, destacou-se, na amostra estudada, a falta de percepção do efeito das ações dos gestores no desempenho de negócio em razão do distanciamento entre as ações destes profissionais com as diretrizes de negócio decorrentes do foco no curto termo e deficiências na formação desses gestores.
Escodeiro, José Roberto. "Desenvolvimento de indicadores da manufatura enxuta utilizando ferramentas de business intelligence : uma aplicação na manufatura de calçados." Universidade Federal de São Carlos, 2009. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/3604.
Full textIn the past decades companies around the world have implemented their concepts of Lean Manufacture (LM) with their main focus on business. Together with LM s implementation comes the need of continuous improvement as several sources and historical data volume originate from its processing. Whenever those historical data are, for any reason, discarded without generating indicators the oportunity of transforming data into strategic information is missed. Such situation brings about the need of an adequate performance measurement system of LM. Having this constant monitoring need of LM s performance in mind as a strategic mean for a company to achieve competitivity in the market, this paper aims to develop through Information Technology (IT) and the tools of Business Intelligence (BI) a proposal of managing performance indicators of LM present in shoe production, as an alternative to improve decision making. In order to develop this research, an overview of the literature of LM, BI, Information Systems (IS), performance indicators and shoe manufacturing from the basic concept of LM is offered that, on the other hand, has to do with cost reduction and total cut of waste. This study leads to the seven waste groups of LM, which, together with other published works, can guide and focus so as to reach indicators. By setting indicators and pointing strategy, and also collecting data, the next step is modelling and developing data load in dimentional format prepared to use BI s tools as On-line Analytical Processing (OLAP). Finally, the application is tested in a shoe industry with the load of waste indicator for over production. The final result of the research is a series of analyses of waste information for over production as well as the contribution of the proposed method in terms of easiness, flexibility and practical availability in companies.
Nas últimas décadas, empresas do mundo inteiro têm implementado os conceitos da Manufatura Enxuta (ME) com objetivo estratégico para os negócios. Conforme a manufatura enxuta é implementada, surge também a necessidade de melhoria contínua, e conseqüentemente aparecem várias fontes e volume de dados histórico advindos do seu processamento. Quando esses dados históricos por qualquer motivo são descartados sem gerar indicadores, é desperdiçada a oportunidade de transformar os dados em informação estratégica. Esta situação expõe a necessidade de um adequado sistema de medição de desempenho da manufatura enxuta. Entendendo esta necessidade de monitoramento constante do desempenho da Manufatura Enxuta (ME) como um fator estratégico para as empresas obterem competitividade no mercado; este trabalho busca desenvolver através da Tecnologia da Informação (TI) e das ferramentas de Business Intelligence (BI) uma proposta de gerenciamento de indicadores de desempenho da Manufatura Enxuta (ME) presentes na produção de calçados, como uma alternativa para melhorar a tomada de decisão. Para o desenvolvimento do trabalho foi feita uma revisão da literatura de Manufatura Enxuta (ME), Sistemas de Informação (SI), Business Intelligence (BI), indicadores de desempenho e manufatura de calçados com base no conceito da Manufatura Enxuta (ME), que é a redução de custo pela total eliminação de desperdícios. Isto leva aos sete grupos de desperdício da Manufatura Enxuta (ME), que por sua vez, em conjunto com outros trabalhos publicados, servem de guia e foco para encontrar os indicadores. Com a definição dos indicadores e a estratégia de apontamento e carga dos dados, o próximo passo é uma modelagem e desenvolvimento da carga dos dados em formato dimensional, preparado para utilização de ferramentas de Business Intelligence (BI) como On-line Analytical Processing (OLAP). Por último a aplicação é testada numa indústria de calçados com a carga do indicador de perda por super produção. O resultado final do trabalho é uma série de análises das informações de perda por superprodução, assim como a contribuição do método proposto em termos de facilidade, flexibilidade e viabilidade para uso prático nas empresas.
Franco, Gustavo Nucci. "Aplicação de sistemas holonicos a manufatura inteligente." [s.n.], 2003. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/265622.
Full textTese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Mecanica
Made available in DSpace on 2018-08-03T18:28:29Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Franco_GustavoNucci_D.pdf: 2807021 bytes, checksum: 3dc42ecd0bbcf210b9ea14456733fd60 (MD5) Previous issue date: 2003
Doutorado
Albalustro, Alexandre Keller. "Formação de células em sistemas de manufatura." Florianópolis, SC, 2001. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/80001.
Full textMade available in DSpace on 2012-10-18T09:30:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0Bitstream added on 2014-09-25T22:27:11Z : No. of bitstreams: 1 183128.pdf: 56492553 bytes, checksum: 5b5b3f97a36ca3918fe601139e70777b (MD5)
Esta dissertação aborda o problema de formação de células de manufatura (PFCM). Peças que possuem características de manufatura e/ou projeto são agrupadas juntas, formando famílias de peças, e as máquinas requeridas para produzir estas peças são agrupadas dentro de células de manufatura. Nossa abordagem considera importantes aspectos da manufatura, tais como rotas alternativas de processamento, seqüência de operações, demanda de produção das peças e carga de trabalho das máquinas. Entretanto, nem todos estes aspectos são considerados juntos. Duas funções objetivos, uma para minimizar a movimentação intercelular e outra para minimizar a variação da carga de trabalho nas células são usadas para formar células de máquinas. Para resolver os modelos, nós propomos uma heurística baseada em um algoritmo genético capaz de obter soluções de boa qualidade. Os resultados obtidos em teste demonstram que a abordagem é eficiente e muito promissora.
Braz, Vanessa de Almeida. "Práticas de manufatura ágil e performance operacional." Master's thesis, Instituto Superior de Economia e Gestão, 2014. http://hdl.handle.net/10400.5/7537.
Full textDurante décadas assumiram-se a múltiplas filosofias de gestão direcionadas para a produção magra e em massa de forma a responder a ineficiências de processo e ao consumismo desenfreado, otimizando custos operacionais. No entanto, novas filosofias de customização e produções flexíveis têm vindo a ganhar terreno em algumas indústrias, como é o caso da manufatura ágil. A partir de uma revisão de literatura que aborda desde a história desta filosofia aos seus contornos e (escassos) casos práticos identificados, segue-se uma abordagem metodológica exploratória, com entrevistas semiestruturadas a três casos de estudo. O objetivo é estudar quais são as práticas da manufatura ágil que estão a ser aplicadas nas empresas estudadas e que efeito se perceciona que as mesmas tenham na performance operacional. Os resultados do estudo apontam para a aplicação de algumas das práticas da manufatura ágil mesmo que os gestores não tenham perceção que as mesmas estão associadas a esta filosofia. Concluiu-se também, através da constatação dos inquiridos que na sua opinião as práticas ágeis contribuem de forma positiva para a performance operacional das empresas. Por serem ainda poucos os casos exploratórios na literatura da manufatura ágil e nenhum deles efetuado em Portugal (até à data deste TFM), assume-se o carácter original deste estudo.
For decades multiple management philosophies directed towards lean production and mass were assumed as to respond to process inefficiencies and rampant consumerism, optimizing operation costs. However, new customization and flexible productions philosophies have been gaining ground in some industries, such as the agile manufacturing. From a literature review that addresses everything from the history of this philosophy to their contours and (scarce) identified practical cases, followed by an exploratory methodology approach, with three semi-structured case study interviews. The goal is to study which of agile manufacturing practices are being applied in the studied companies and what is the perceived effect that these have on operational performance. The study results indicate that some of the agile manufacturing practices are applied even if managers do not have the same perception that the practices are associated with this philosophy. It was also concluded, by the finding through respondents opinions, that agile practices contribute positively to the studied companies operating performance. Because the exploratory cases are few in the literature of agile manufacturing and none of them made in Portugal (until the date of this masters final thesi), it is assumed the original character of this study.
Fiorini, Marcelo Moretti. "Estudo e analise comparativa de algumas caracteristicas de arquitetura entre os sistemas holonicos de manufatura e a manufatura agil." [s.n.], 2000. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/265556.
Full textDissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Mecanica
Made available in DSpace on 2018-07-27T18:50:04Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Fiorini_MarceloMoretti_M.pdf: 6400251 bytes, checksum: 95c24ba31e7fbf33da9253c77a4a682e (MD5) Previous issue date: 2000
Resumo: o trabalho apresenta as características conceituais do Sistema de Manufatura Ágil e do Sistema de Manufatura Holônico, bem como aspectos importantes de simulação de eventos discretos. Neste trabalho fez-se a comparação das arquiteturas de dois tipos de sistemas de manufatura: Holônico e Ágil. A comparação foi realizada através de ferramenta computacional de Simulação de Processos (usando o software Arena), com a construção de modelos dos dois sistemas. O ponto de partida para os modelos foi uma empresa real da área de tecnologia, cujo nome foi omitido por motivos estratégicos. Os resultados mostraram que o Sistema Holônico é melhor capacitado para atender aos pedidos em um ambiente turbulento, sujeito a imprevistos, além de apresentar uma arquitetura que fortalece a empresa como um todo através da distribuição dinâmica de seus recursos
Abstract: The study presents the characteristics of the Agile Manufacturing System and Holonic Manufacturing System, as well important concepts about discrete event simulation. This study compares the architecture of two kinds of manufacturing systems: Agile and Holonic. The comparisson was made using the Process Simulation computing tool (with Arena software), with the construction of simulation models of both systems. The models were built based on a real technology company, whose name was omitted due to strategic purposes. Tbe results bave shown that the Holonic Manufacturing System are well enabled to produce the customer order inside a turbulent and unpredictable environment, and also has an architecture that make ali the company stronger, distributing the resources on a flexible way
Mestrado
Mestre em Engenharia Mecânica
Oliveira, Adalberto Fernandes de 1970. "Uma contribuição sobre a análise dos aspectos tecnológicos, estruturasis e comportamentais na implementação de sistemas de informação integrados." [s.n.], 2010. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/264339.
Full textDissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Mecânica
Made available in DSpace on 2018-08-16T22:42:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Oliveira_AdalbertoFernandesde_M.pdf: 788410 bytes, checksum: 8c347920c9a21dc476faf65c68c3748d (MD5) Previous issue date: 2010
Resumo: Esse trabalho tem como objetivo analisar os aspectos tecnológicos, estruturais e comportamentais ocasionados pela decisão da implementação e utilização de um sistema de manufatura integrado por sistemas de informação. Neste trabalho foi desenvolvido uma sequência de etapas para a implementação de sistemas de informação integrados, capazes de apoiar os diversos processos de um ambiente de fábrica, o qual apresenta benefícios significativos para o sistema de gestão. O entendimento de como estruturar os sistemas de informação de forma integrada para dar apoio ao sistema de manufatura, é adquirido através da compreensão de cada campo de conhecimento em específico (estratégia, planejamento estratégico, sistemas de manufatura, sistemas de informação e empresa integrada) para num segundo passo agrupá-los em um contexto único, do qual todos fazem parte. A análise dos aspectos foi realizada através de múltiplos estudos de casos com aplicação da proposta em empresas de diferentes segmentos. Os resultados da análise nesse trabalho demonstrou que a implementação de sistemas de informação integrados para dar apoio ao sistema de manufatura, traz muitos benefícios e inovações que são capazes de contribuir para um estado de competitividade, flexibilidade, agilidade e baixo tempo de resposta. Entretanto, traz também inúmeras dificuldades, como a necessidade de novas práticas gerenciais, redesenho de processos, necessidade de treinamentos, necessidade de visão sistêmica pelos funcionários, maior disciplina e resistência às mudanças. Para todas essas dificuldades esse trabalho apresenta formas de mitigá-las ou contorná-las
Abstract: This work has the objective of analyzing the technological, structural and behavioral aspects generated by the decision of the implementation and use of an integrated manufacturing system supported by information systems. In this work, it was developed a sequence of steps for implementing integrated information systems capable of supporting the various processes of a factory environment, which presents significant benefits to the management system. Understanding how to structure information systems in an integrated manner to support the manufacturing system, is acquired through understanding of each field of knowledge in specific (strategy, strategic planning, manufacturing systems, information systems and integrated company) to a second step to group them in a unique context, which all belong. The analysis of the issues was conducted through multiple case studies with application of the proposal in companies from different segments. The results of the analysis in this study demonstrated that the implementation of integrated information systems to support the manufacturing system brings many benefits and innovations that are capable of contributing to a state of competitiveness, flexibility, agility and low response time. However, it also brings many difficulties, the need for new management practices, process redesign, training needs, need for systemic vision by employees, more discipline and resistance to change. For all these difficulties this work presents ways to mitigate them or work around them
Mestrado
Mestre em Engenharia Mecânica
Ghion, Ronaldo. "Edificios industriais : soluções construtivas para a manufatura lean." [s.n.], 2008. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/257829.
Full textDissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo
Made available in DSpace on 2018-08-12T06:42:45Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Ghion_Ronaldo_M.pdf: 3177349 bytes, checksum: d62782ac8b1c26414a1fdb230d1d2a00 (MD5) Previous issue date: 2008
Resumo: A modernização de empresas de manufatura tem apontado para a necessidade cada vez maior de flexibilidade em sua produção. O conceito de lean thinking vem sendo largamente aplicado com este e outros objetivos, implicando em constantes mudanças de layout, gerando exigências de modificações na infra-estrutura industrial. Este trabalho visa caracterizar de maneira exploratória, as soluções construtivas aplicadas em edifícios industriais, face às exigências crescentes de flexibilidade da produção. Para esta análise, parte-se do levantamento, a partir da literatura, dos princípios fundamentais e principais ferramentas do lean thinking, e das diversas definições e enfoques de flexibilidade, buscando-se identificar demandas de flexibilidade do edifício industrial. Foi realizado um estudo de caso, baseado em dados decorrentes de modificações ocorridas nas instalações de uma montadora de veículos comerciais. São identificadas situações em que a falta de flexibilidade do edifício industrial, considerado como infra-estrutura industrial (utilidades, equipamentos e dispositivos auxiliares da produção), gerou custos adicionais na adequação às mudanças do sistema de manufatura. O estudo conclui apontando soluções construtivas, exploradas ou não, para dar maior flexibilidade nas situações identificadas, gerando diretrizes para novos projetos e comprovando a utilidade do enfoque para identificar lacunas para novos estudos e inspiração para novas aplicações.
Abstract: Manufacturing companies' modernization has demanded increasing production flexibility. Lean Thinking has been applied with this and others objectives, generating frequent layout changes which require industrial infra-structure modifications. This work identifies the opportunities of Lean Thinking concepts application extended to industrial infra structure, as element of flexibility, in order to attend changing, maintenance and modifying actions requested by lean manufacture. A case is presented regarding a truck and bus manufacture. This analysis begins with a literature review, of core elements and technological applications of industrial buildings, to identify ways to obtain the industrial infra-structure flexibility. Application opportunities are analyzed crossing lean core elements; technological building applications; and applying difficulties. This research concludes pointing out application opportunities, indicating that this approach is useful to identify gaps in research and application, as well as to plan new applications.
Mestrado
Edificações
Mestre em Engenharia Civil
Silva, Carlos Eduardo Oliveira da. "Sistema de monitoramento remoto de processos de manufatura." Instituto Tecnológico de Aeronáutica, 2008. http://www.bd.bibl.ita.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=717.
Full textCiconet, Bruno. "Servitização : práticas e impactos em empresas de manufatura." reponame:Repositório Institucional da UCS, 2017. https://repositorio.ucs.br/handle/11338/2636.
Full textSubmitted by Ana Guimarães Pereira (agpereir@ucs.br) on 2017-06-01T12:22:45Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Bruno Ciconet.pdf: 1770085 bytes, checksum: 5dae1d775def009b9d374e6f202d5703 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-06-01T12:22:45Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Bruno Ciconet.pdf: 1770085 bytes, checksum: 5dae1d775def009b9d374e6f202d5703 (MD5) Previous issue date: 2017-06-01
Organizations of various sizes and segments, once oriented exclusively to the manufacturing and commercialization of products, are now inserted in a new business context, where add services and solutions to the manufactured goods is synonymous of competitive advantage. This conception is well known as servitization of manufacturing. The servitization strategy enhances value to the product, inhibits entrance of new competitors and, therefore, provides better longterm financial results. However, shifting from a productfocused organizational culture to a servicecentric strategy requires adequate alignment of traditional practices and operations used by organizations. In this way, this research aimed to propose an analysis of the servitization practices and their impact on manufacturing organizations. Thus, a review of the literature was carried out addressing the concepts of manufacturing, services and their relations, as well as the theoretical concepts of servitization. To this end, six main practices and operations used to deliver services were identified. Given this context, the follow study comprises a qualitative exploratory research of multiple cases performed in four manufacturing companies in the automotive segment. Through indepth interviews along with professionals directly related to the delivery of services, acting in the engineering, frontoffice, back office and information technology departments, was possible to analyze how each company organizes its facilities, activities and servitization operations and subsequently relate it with theoretical concepts. By the results acquired, was possible to propose a guidance for implementation of the servitization practices, considering the context and peculiarities of the research environment. Finally, it is suggested for future studies the replication of this examination in companies belonging to different segments, as well as using professionals from other departments, as a way to validate the findings and refine the proposed implementation guidance.
Altamirano, Antonio Valdivia. "Metodologia para integração do marketing e da manufatura." Florianópolis, SC, 1999. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/80931.
Full textMade available in DSpace on 2012-10-18T20:58:40Z (GMT). No. of bitstreams: 1 142730.pdf: 515922 bytes, checksum: 6ddfea8835589830c80be3a3506958d1 (MD5)
Walter, Olga Maria Formigoni Carvalho. "Método de auditoria para avaliação da manufatura enxuta." Florianópolis, SC, 2012. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/96244.
Full textMade available in DSpace on 2012-10-26T10:09:45Z (GMT). No. of bitstreams: 1 301157.pdf: 2350737 bytes, checksum: 8eb3a727365ba77188577e457c507fe1 (MD5)
É importante avaliar o progresso da Manufatura Enxuta (ME), para saber onde é necessário concentrar esforços, para que sua implantação apresente os resultados esperados. As empresas atualmente focam na implantação das práticas da ME e nem sempre realizam um monitoramento, buscando identificar o comportamento das pessoas com relação a estas práticas, que muitas vezes falham devido à falta de comprometimento das pessoas envolvidas neste processo. Assim esta dissertação tem como objetivo desenvolver um método de auditoria para avaliar e acompanhar o andamento da implantação da ME no sistema produtivo focado no envolvimento e conhecimento das pessoas. O método proposto dividi-se em quatro variáveis: Conhecimento, Prática, Gestão e Comportamento e é composto por quatro etapas: Planejamento, Auditoria, Análise e Ações Corretivas; baseia-se na norma NBR ISO 19011 (2002) que apresenta diretrizes para condução de auditorias, e no ciclo PDCA. A metodologia utilizada foi o estudo de caso, tendo como unidade de análise seis setores de uma indústria têxtil. Os resultados demonstram que a proposta consegue captar tanto as aplicações clássicas da ME tratadas pelos métodos identificados na literatura, apresentando um diagnóstico de implantação da ME, bem como avaliar em que nível se encontra a participação e comprometimento das pessoas envolvidas neste processo. No estudo de caso conduzido neste trabalho identificaram-se como mais deficientes as variáveis Conhecimento e Gestão, as quais foram sugeridas algumas medidas para que a implantação da ME se estabelecesse de forma mais efetiva. Dentre as principais dificuldades encontradas, cita-se a falta de interesse da empresa selecionada no estudo de caso em seguir rigorosamente as etapas do método proposto, a dificuldade dos colaboradores auditados em não compreenderem algumas das questões da lista de verificação por falta de conhecimento em ME.
Hornickel, Wladimir Cohen. "As novas tecnologias de manufatura como instrumento competitivo." reponame:Repositório Institucional da UFSC, 1990. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/157651.
Full textMade available in DSpace on 2016-01-08T16:49:55Z (GMT). No. of bitstreams: 1 79157.pdf: 2429386 bytes, checksum: b1d72d445aa71407577e610af854a97d (MD5) Previous issue date: 1990
O objetivo geral deste trabalho consiste em demonstrar que as oportunidades que oferecem as novas tecnologias de equipamentos e processos, são fundamentais para a competitividade das empresas de manufatura. Este, inicia-se mostrando a evolução da administração da manufatura e discutindo as causas pelas quais as empresas industriais ocidentais estão sendo cada vez menos competitivas perante seus concorrentes asiáticos, particularmente os japoneses. Conclui-se que os desajustes provêm da excessiva ênfase dada à produtividade e se necessita pensar estrategicamente em relação às decisões de produção. Em consequência disto analisam-se alguns modelos de administração da manufatura, que visam demonstrar que uma poderosa vantagem competitiva pode ser criada mediante uma estratégia de produção. Porém, estes modelos não consideram o potencial de competitividade oferecido pelas "Novas Tecnologias de Manufatura", na formulação, não só da estratégia de produção, como também, na estratégia global da empresa. Na etapa seguinte, descreve-se este recurso, mostrando suas características, seus benefícios estratégicos e discutindo a problemática de sua implementação. Conclui-se este estudo revelando a necessidade de incorporar estas novas tecnologias na escolha de decisões estratégicas, para que possa sobreviver competitivamente no futuro.
Barra, Rogerio Almeida. "Modelo de produto como integrador em sistemas de manufatura." [s.n.], 1989. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/261516.
Full textDissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Eletrica
Made available in DSpace on 2018-07-14T03:17:23Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Barra_RogerioAlmeida_M.pdf: 12570817 bytes, checksum: 6f017482856bcb42a5bd4d46c88f700e (MD5) Previous issue date: 1989
Resumo:Os sistemas de manufatura da década de noventa se caracterizarão por uma utilização maciça de computadores. Visando a automação das tarefas envolvidas no ciclo de projeto e manufatura de produtos. Neste sentido, as empresas têm feito grandes investimentos em sistemas CAD. CAN. m.á.quinas CNC. Robôs, etc. O conceito de Manufatura Integrada por Computador-CIM surge da necessidade de que estes sistemas cooperem entre si. a fim de que a empresa opere em um nível máximo d. eficiênc1a. Para isto. Deve ser possível transferir entre sistemas. Dados que tenham um significado comum a eles. de t.al forma que possam ser utilizados pelo sistema que os recebe. Uma parte significativa destes dados a serem trocados diz raspei t.o a. produtos. Neste contexto este trabalho tem por objetivos definir que requisitos um modelo de produto deve satisfazer a fim de prover às aplicações em um sistema CIM todas as informações que elas necessitem verificar os esforços de padronização deste modelo e a relevância destes no que diz respeito à implantação de um sistema que possibilite um efetivo compartilhamento de 1nformações sobre produtos entre seus componentes. Como resultado final é proposta uma arqu1tetura para este sistema
Abstract: Manufacturing systems of the nineties will be distinguished by massive computer use, aiming at automation of tasks along the product design and manufacturing cycle. Thus, companies have invested heavily on CAD/CAM systems, CNC machines, robots, etc. The concept of Computer Integrated Manufacturing-CIM arises from the necessity that these systems cooperate, so that the company operates at a maximum efficiency level. For this, it must be possible transfer, among these systems, data that have a meaning common to them, so that they can be used by the system receiving them. Significant part of the data to be exchanged relates to products. In this context this work intends to define which requirements a product model must. Satisfy in order to provide to applications within a CIM system alI 1nf'ormation they need, verify the efforts to standardize this model and their relevance concerning the implementation of' a system that enables an effective product information sharing among its components. As a final result_ architecture for this system is proposed.
Mestrado
Mestre em Ciências
Paracencio, Luis Gustavo de Mello. "Proposta de metodologias para integração de celulas de manufatura." [s.n.], 2009. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/264747.
Full textTese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Mecanica
Made available in DSpace on 2018-08-14T02:05:53Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Paracencio_LuisGustavodeMello_D.pdf: 6716809 bytes, checksum: 4cd9dbc748f0f532de18ea5573d7c2fb (MD5) Previous issue date: 2009
Resumo: Com o avanço tecnológico na área de engenharia mecatrônica, cada vez mais é necessário acompanhar e aperfeiçoar os estudos. Este trabalho pretende apresentar metodologias para integração de células de manufatura robotizadas com ênfase na modelagem e controle de um dispositivo robótico. O modelo do dispositivo em estudo é composto de três graus de liberdade acionados hidraulicamente, o que permite o posicionamento de uma mesa, onde uma peça possa ser trabalhada por dois robôs industriais, constituindo assim um sistema colaborativo de manufatura. São apresentados estudos referentes à modelagem cinemática e dinâmica, e ao cálculo dos parâmetros do sistema de controle utilizando MatLab-SimulinkTM. Foi desenvolvida uma interface em linguagem LabVIEWTM para aquisição e tratamento de informações provenientes dos sensores das juntas e da implementação do sistema de supervisão e controle. A partir da publicação de uma página de aplicação HTML, a célula colaborativa poderá ser disponibilizada na WEB, permitindo a criação de um laboratório virtual, direcionado à pesquisa científica e tecnológica e com possibilidade de se interligar com outros laboratórios de ensino e pesquisa. Isso permitirá, por exemplo, a realização de experiências e ensino à distância, executando tarefas complexas em tempo real
Abstract: In recent years, with technological advances in mechatronics engineering it is necessary to monitor and improve the studies of these new trends. This research aims to present a methodology to integrate robotic manufacturing cells with emphasis on modeling and controlling of a robotic device. The model of the device of this study consists of three degrees of freedom, driven hydraulically allowing the placement of a table where a piece can be worked by two industrial robots constituting a system of collaborative manufacturing. Studies are presented concerning kinematic and dynamic models and the calculation of parameters of the control system using MatLab-SimulinkTM. An interface was developed in LabVIEWTM language for acquisition and processing of the information from the sensors of the joints and the implementation of the system of supervision and control. Since the publication of an HTML page, a cell collaborative application may be available on the collaborative WEB allowing the creation of a virtual laboratory directed to scientific and technological research and the possibility to connect with other laboratories for teaching and research. For instance, this will allow carrying out the implementation of distance learning experience and performing complex tasks in real time
Doutorado
Mecanica dos Sólidos e Projeto Mecanico
Doutor em Engenharia Mecânica
Senedese, Ana Lívia Chemeli 1984. "Estruturação tridimensional de scaffolds de policaprolactona via manufatura aditiva." [s.n.], 2011. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/266885.
Full textDissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Química
Made available in DSpace on 2018-08-18T15:30:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Senedese_AnaLiviaChemeli_M.pdf: 22505646 bytes, checksum: 1c68dba091d7e2e2fc02cd7387c9852e (MD5) Previous issue date: 2011
Resumo: Em decorrência da grande demanda de transplantes de órgãos e tecidos no Brasil, ha estímulos para criação de terapias alternativas como o desenvolvimento de substitutos biológicos temporários, isto e, scaffolds, através da Bioengenharia e Engenharia Tecidual, descartando a necessidade de doadores. Neste trabalho, foi utilizado o polímero policaprolactona (PCL) para estruturar scaffolds 3D por meio da plataforma experimental de manufatura aditiva Fab@CTI, a qual apresenta um cabeçote de extrusão intercambiável construído para entrada de material em forma de filamento. Uma nova proposta de orientação de raster foi criada para o design dos scaffolds. Foram estruturados scaffolds com raster regular e randômico com poros de 0.25, 0.5 e 1 mm. Analises de Difração de raios-x (DRX), Calorimetria exploratória diferencial (DSC) e Espectroscopia de absorção no infravermelho com transformada em Fourier (FTIR) foram realizadas para verificar possíveis mudanças nas propriedades térmicas do material durante o processamento. Microscopia eletrônica de varredura (MEV) foi feita para checar a morfologia dos scaffolds e medir o diâmetro dos filamentos extrudados na Fab@CTI alem do espaçamento entre eles. Também foram realizadas analises de citotoxicidade e viabilidade celular com células tronco mesenquimais de tecido adiposo. Ainda, utilizando o software modeFRONTIER, foi feita uma simulação de valores de modulo de compressão do PCL possíveis de serem obtidos. Os resultados de DRX e FTIR não mostraram degradação do PCL e o DSC revelou algumas alterações no ponto de fusão e diminuição da cristalinidade. Os scaffolds não se mostraram tóxicos e os modelos com poros de 0.25 mm e raster regular e randômico foram os que apresentaram viabilidade celular
Abstract: Due to the demand for organs and tissues transplants in Brazil, is indeed the creation of new therapies as the development of temporary biological substitutes, ie, scaffolds, through Bioengineering and Tissue Engineering, discarding the require for donors. In this work, we used the polymer polycaprolactone (PCL) to structure 3D scaffolds by the additive manufacturing experimental platform, Fab@CTI, which presents an interchangeable extrusion head build to filaments materials input. A new proposal for random raster was presented to design the scaffolds. Were structured scaffolds with regular and random raster and pores of 0.25, 0.5 and 1 mm. Analysis of X-Ray Diffraction (XRD), Differential Scanning Calorimetry (DSC) and Fourier Transform Spectroscopy (FTIR) were conducted to check for possible changes in thermal properties of the material during the processing. Scanning Electron Microscopy (SEM) was done to check the morphology of scaffolds and measure the diameter of filaments extruded at Fab@CTI beyond the distance between them. Analyses of cytotoxicity and cell viability with mesenchymal stem cells from adipose tissue were also performed. In addition, using the software modeFRONTIER, a simulation of compressive modulus of PCL was done with values possible to obtain. The result of the XRD and FTIR showed no degradation of PCL and DSC revealed some changes in melting point and decrease of crystallinity. The scaffolds were not toxic and models of 0.25 mm pores and both regular and random raster showed cell viability
Mestrado
Desenvolvimento de Processos Químicos
Mestre em Engenharia Química
Barbosa, Sandra Malta. "ALGORITMOS E MODELOS PARA OBTENCAO DE CELULAS DE MANUFATURA." Universidade de São Paulo, 1995. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/55/55134/tde-09042018-091450/.
Full textThe concept of cellular manufacturing is to decompose a manufacturing systems into subsystems, which are easier to manage than the global manufacturing system. Machines are grouped into machines cells and parts are grouped into part families. Each family-cell pair constitutes a manufacturing cell. In this thesis we study several algorithms and models for cellular manufacturing design and we propose a method to solve this problem based on the seed machine algorithm. The results obtained with this method on several examples found in the literature are consistently equivalent to or even better than those hitherto proposed.
Rezende, Stéfany Mayara Ferreira de. "Estudo e caracterização de componentes confeccionados por manufatura aditiva." Universidade Federal de Goiás, 2018. http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/8476.
Full textApproved for entry into archive by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2018-05-15T12:25:45Z (GMT) No. of bitstreams: 2 Dissertação - Stéfany Mayara Ferreira de Rezende - 2018.pdf: 31211798 bytes, checksum: d3b61dc015a1246e10bf60722a5f9520 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)
Made available in DSpace on 2018-05-15T12:25:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2 Dissertação - Stéfany Mayara Ferreira de Rezende - 2018.pdf: 31211798 bytes, checksum: d3b61dc015a1246e10bf60722a5f9520 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Previous issue date: 2018-04-02
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Goiás - FAPEG
There are several techniques used for the manufacture of three-dimensional models, but due to their ease of use, material extrusion has been widely applied in specific areas, since such as engineering as personal use. Such factors indicate that in the coming years many of the everyday plastic products commonly produced by conventional methods will be replaced by home printed objects in order to minimize costs and customization. Thus, knowing the influence of the process parameters is fundamental for the good performance of the products made by this technology. Thus, this work is dedicated to the study of the mechanical properties of parts constructed by material extrusion and the influence of parameters of the material and the printing process on the final characteristics of the produced object. A brief review of the literature is carried out in order to know the mechanical properties already identified and which methods are most used. It has been identified that the mechanical properties of the printed pieces are significantly affected by the printing orientation and airgap parameters. An experimental approach is used, aiming to evaluate the influence of parameters, shape and fill percentage, on the mechanical strength of the made objects. In addition, an initial and introductory study was carried out in order to analyze the functional characteristics of a prosthesis made by additive manufacture. The accomplishment of the same, aims to identify the limitations of the device and to provide future improvements.
Diversas são as técnicas utilizadas para a manufatura de modelos tridimensionais, contudo em virtude de sua facilidade de uso, a impressão 3D por extrusão de material tem sido largamente empregada, desde em áreas específicas como medicina como para uso pessoal. Tais fatores indicam, que nos próximos anos, muitos dos produtos plásticos de uso cotidiano, comumente produzidos por métodos convencionais, serão substituídos por objetos impressos em casa, tendo em vista a minimização de custos e a customização. Voltando-se para a ampliação da aplicabilidade da impressão 3D em engenharia, é fundamental conhecer a influência dos parâmetros de processo de modo a assegurar o bom desempenho dos produtos confeccionados por esta tecnologia. Dessa forma, este trabalho dedica-se ao estudo das propriedades mecânicas de peças construídas por extrusão de material e a influência de parâmetros do material e do processo de impressão, nas características finais do objeto produzido. Uma breve revisão da literatura é realizada visando conhecer as propriedades mecânicas identificadas e quais os métodos mais empregados. Foi identificado que a orientação de impressão e o entretramas afetam relevantemente as propriedades mecânicas da peça impressa. Por outro lado, uma abordagem experimental também é utilizada objetivando avaliar a influência dos parâmetros, forma e porcentagem de preenchimento, na resistência mecânica dos objetos confeccionados. Além disso, foi efetuado um estudo inicial e introdutório tendo em vista analisar as características funcionais de uma prótese de mão confeccionada por manufatura aditiva. A realização do mesmo, visa identificar as limitações do dispositivo e propiciar melhorias futuras. Additive Manufacturing
Lippi, Tiago Naviskas. "Restrições de manufatura aplicadas ao método de otimização topológica." Universidade de São Paulo, 2008. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/3/3152/tde-02062008-173757/.
Full textThe design of a mechanical component is a very complex task, which includes constraints such as maximum weight and maximum stiffness, and also manufacturing constraints, associated with the manufacturing processes required at the shop floor. It is known that Topology Optimization (TO), despite of being a very effective and powerful method to obtain optimal solutions, generates solutions with complex geometries that are too much expensive to be manufactured or just can not be made. The projection scheme has been chosen as the most appropriate technique for implementing the proposed constraints. This scheme solves the proposed problem in a domain of design variables and then projects these results into a pseudo-density domain to find the solution. The relation between both domains is defined by the projection function and variable mapping defined in a different way for each constraint. In this work, manufacturing constraints for TO are implemented in a way that the possible solutions of the optimization problem are restricted. As an example, the traditional stiffness maximization problem is considered. All implementations have been done using C programming language, and the optimization algorithm applied is the optimality criteria. The following manufacturing constraints have been implemented using the projection scheme: minimal member size, minimal hole size, symmetry, extrusion, revolution, pattern repetition, casting, forging and lamination. These constraints show the large capacity of the projection scheme to control the solution for the optimization without adding a large computational cost. The results that have been found show the great power of using manufacturing constraints in the TO, however, they are far from exhausting this topic that has been recently explored in the Topology Optimization Method (TOM).
Soares, Philipe Ricardo Casemiro. "Indicadores críticos da manufatura de pisos de madeira maciça." Universidade de São Paulo, 2010. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/11/11150/tde-25022010-091931/.
Full textThe implementation of quality programs in line production has been used by companies to guarantee the competitiveness in a market more competitive every day. The search for balance between quality and costs is a constant in industrial area and, in this context, improvements in the productive process are fundamentals. In the forest sector, responsible for 3,5% of the countrys GDP in 2007, the quality management applied to the line production is recent and many important aspects are not considered. This study aimed to identify and evaluate the critical points of the process of production of a company of wood processing. Therefore, the research was divided in three stages. The first one was the process mapping of the company and the elaboration of flowcharts for the activities. The second phase was identify and evaluate the critical points for interviews with employees, using FMEA (Failure Mode and Effect Analysis) methodology and Ishikawas diagram, which relates the failure with their possible causes. The third phase was the evaluation of the productive process, applying statistical process control in the main critical points and the determination of the process capability for the Cpk index. The results showed the existence of 6 processes, two of them critical. In those sectors 15 critical points were indentified and 5 were selected for evaluation. The control charts for variables indicated that the process is unstable for the item pieces out of dimension in both processes, while the Cpk index allowed to conclude that the company is not capable to produce wood flooring according to the specifications. For the attributes, the process was stable, except for pieces marked by the sandpaper. The more significant cause of non-conformities was the gauging of the measurement equipments, that resulted in processes with low variation, however with means far from the specifications.
Asato, Osvaldo Luís. "CNCs de arquitetura aberta na manufatura: análise e síntese." Universidade de São Paulo, 2000. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/18/18135/tde-11072018-161822/.
Full textThis work presents an Open Architecture CNCs analysis. An Open Architecture classification using hardware, software, functionality and flexibility are presented. A comparison table with conventional CNCs and this new class of CNCs are elaborated.
Borenstein, Denis. "Modelo de simulação computacional de sistemas flexiveis de manufatura." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 1991. http://hdl.handle.net/10183/31231.
Full textThe aim of this reseach is to model a Flexible Manufacturing Systems(FMS), offering to managers and engineers an objective tool of analysis to be used during the design and operation of these systems. The tool is a computational simulation model that emulates, in laboratory, the events presented in batch production systems. It allows a better knowledge and inquiring of these systems by these professionals, decreasing'risks and uncertanties inherent in theirs implementation process. The work presents a discussion of the FMS concept, emphasizing the need of a simulation tool such as this. A complete description of the abstract model developed and its computational representation, called SIMFLEX, is also presented.
Lopes, Marcelo de Carvalho. "Modelos para focalização da produção em células de manufatura /." Florianópolis, SC, 1998. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/77634.
Full textMade available in DSpace on 2012-10-17T06:06:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0Bitstream added on 2016-01-09T00:44:21Z : No. of bitstreams: 1 143445.pdf: 3301923 bytes, checksum: 893576b3bb8acc5ec2d0d627dd15a580 (MD5)
Linares, Roberto. "Planejamento integrado das operações de venda e manufatura S." Florianópolis, SC, 2004. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/86898.
Full textMade available in DSpace on 2012-10-21T11:51:56Z (GMT). No. of bitstreams: 1 225063.pdf: 3771410 bytes, checksum: 707e76f9c541d195a0733103e483ff6b (MD5)
A existência de planos comerciais e operacionais sinérgicos contribuem para a obtenção de bons resultados financeiros às empresas dos setores produtivos e comerciais. A influência destes planos na cadeia logística também são significativos, pois têm forte participação nas decisões do que comprar, produzir, armazenar, e vender. A sinergia destes planos pode ser alcançada através de um processo contínuo de revisão e monitoramento dos planos comerciais e operacionais, chamado S&OP - Sales and Operations Planning. O S&OP contribui de forma eficaz ao gerenciamento da cadeia logística, pois permite a elaboração de planos de vendas realistas, equilibrados com a capacidade de manufatura interna e externa, sendo fundamental para o dimensionamento correto dos estoques de matérias-primas e produtos acabados. A aplicação do processo de S&OP na portobello, objetivo do presente trabalho, foi desenvolvido a partir da observação da cultura da Portobello, do seu processo de gestão, estratégia e análise de sua cadeia de suprimentos, permitindo a interpretação dos fenômenos que serviram para construir o modelo apresentado. O processo se desenvolve com a apresentação formal do modelo e seus objetivos à diretoria e gerência da empresa. Todos os trabalhos são realizados através de equipes pré-selecionadas e treinadas, responsáveis pelo desenvolvimento dos relatórios gerenciais que permitem a discussão e aprovação dos planos comerciais e operacionais (produção e suprimentos), através da visualização objetiva das previsões de vendas, produção e estoque e de sua eficácia quando comparada a períodos passados. Como resultado temos o equilíbrio dos planos através da visualização antecipada de restrições industriais e comerciais, redução dos estoques de matérias-primas e do nível de serviço ao cliente, expresso em pedido atendido na data prometida.
Raeder, Marcelo. "Proposta de diretrizes para o projeto para manufatura enxuta." Florianópolis, SC, 2009. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/92183.
Full textMade available in DSpace on 2012-10-24T06:32:45Z (GMT). No. of bitstreams: 1 265985.pdf: 2827672 bytes, checksum: 3d9e3fab759284fc82daa2b197f3d44d (MD5)
A implementação da Manufatura Enxuta tem tido uma importante participação na busca pelo aumento de eficiência e produtividade de indústrias que enfrentam uma competição de mercado acirrada, como a automotiva. A Manufatura Enxuta encontra seus principais alicerces nas boas práticas desenvolvidas pelas indústrias automotivas japonesas no final da segunda grande guerra, na busca por alta qualidade, baixos custos de transformação, menores lead times e maior flexibilidade. Devido à alta competitividade em diversos setores industriais, particularmente no automotivo, existe um grande esforço pela aplicação da Manufatura Enxuta em níveis cada vez mais profundos. É de fácil verificação que o processo de desenvolvimento de produtos tem forte impacto na eficácia e amplitude de sua aplicação. Por outro lado, verifica-se a falta de elementos para o desenvolvimento de produtos que contribuam com a implantação da abordagem enxuta, buscando eliminar desperdícios na etapa de manufatura a partir das fases iniciais do processo de desenvolvimento de produtos. A preocupação em desenvolver produtos que maximizem características específicas, através da utilização da Engenharia Simultânea, fez surgir o Projeto para Manufatura (DFM). Até o momento, nenhuma ferramenta conseguiu oferecer subsídios suficientes para equipes de desenvolvimento, em sua tarefa de desenvolver produtos que venham a contribuir com a implantação da Manufatura Enxuta em sua totalidade. Da mesma forma, a Engenharia Simultânea não tem sido utilizada de maneira apropriada na busca pelo envolvimento da equipe de desenvolvimento com a Manufatura Enxuta. O presente estudo busca desenvolver e sugerir, na forma de diretrizes para o Design for Lean Manufacturing (DFLM), uma sistematização das melhores práticas para o desenvolvimento de produtos com foco na implantação da Manufatura Enxuta. Estas diretrizes foram reunidas levando-se em consideração a identificação de requisitos pertinentes à implementação da Manufatura Enxuta, durante o processo de projeto. As diretrizes propostas foram aplicadas num estudo de caso junto a uma empresa do setor automobilístico, e os resultados mostraram a relativa facilidade de aplicação das mesmas e também ganhos significativos em termos da redução do lead time do processo produtivo. Lean Manufacturing approach implementation has had an important participation in productivity improvement in first-rate industries. This approach came from the gathering of the best practices used by the Japanese automotive industries as of the end of the Second World War targeting simultaneously high quality, low costs, lower lead time and enhanced flexibility. Due to high competitiveness in first rate industries, mainly automotive, there is a great effort in applying Lean Manufacturing approach in deeper levels. It is not difficult to verify, that product concept has had an important role on its efficacy, and while on the other hand, one can verify a lack of elements for a proper development of products with focus on Lean Manufacturing approach. Concern to design products that maximize specific characteristics through utilization of Simultaneous Engineering gave birth to DFX tools such as Manufacture (DFM). To this date, no DFX tool has offered enough subsidies to the design team in its task of generating products that will contribute with the implementation of Lean Manufacturing in its entirety, also has Simultaneous Engineering not been properly utilized in the job of involving the Product Design team with Lean Manufacturing approach. The present study seeks to bring forward, in the form of a set of guidelines called Design for Lean Manufacturing (DFLM), the systematization of the best supporting practices for the development of products with focus on the implementation of Lean Manufacturing through Simultaneous Engineering. These guidelines have been put together considering the identification of product requisites pertinent with the implementation of Lean Manufacturing. The proposed systematization focuses conceptual design and detailed design phases of Product Development Process. Proposed guidelines were applied in a case study placed in an automotive facility sector and results indicated they were relatively easy to use as well as significant gains regarding productive process lead time were achieved.
Kricheldorf, Ademir. "O Relacionamento fornecedor-cliente no contexto de manufatura enxuta." Florianópolis, SC, 2011. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/94751.
Full textMade available in DSpace on 2012-10-25T15:31:55Z (GMT). No. of bitstreams: 1 294663.pdf: 764529 bytes, checksum: eccaf8da158ee2a1af98f9aabdcd9376 (MD5)
O termo relacionamento colaborativo ou de parceria/enxuto tem sido utilizado para designar um novo padrão de comportamento na relação cliente-fornecedor. Caracterizado por uma relação mais próxima, de interdependência entre as partes, maior transparência, visão de longo prazo e compartilhamento de riscos e benefícios, esse tipo de relacionamento, em oposição ao tradicional, pressupõe tanto envolvimento econômico quanto social. Por meio de um estudo de caso com fornecedores de uma empresa do setor metal-mecânico, buscou-se identificar os relacionamentos mantidos entre oito fornecedores e seus clientes participantes de uma cadeia de abastecimento de Manufatura Enxuta. Esses fornecedores foram escolhidos por terem participado de um programa de Manufatura Enxuta promovido pelo cliente do setor metal-mecânico nos anos de 2008 e 2009. Verificou-se que o relacionamento mantido entre os clientes e os fornecedores tem um foco principalmente econômico, ou seja, busca a eficiência e a eficácia. Embora muitas práticas e características identificadas em uma parceria/enxuto estejam presentes nos casos analisados, ainda não há uma clara preocupação com o fortalecimento da relação propriamente dita, ou seja, uma verdadeira parceria de longo prazo. A manutenção de uma base maior de fornecedores pelo cliente, a necessidade de investimentos em ativos pelo fornecedor para atender aos requisitos do cliente e a visão de curto prazo fazem parte do comportamento da díade no contexto analisado. Esse tipo de enfoque pode gerar insatisfação no relacionamento, principalmente da perspectiva dos fornecedores.
Beltrão, Gabriel Magalhães. "A economia colonial e a particularidade da manufatura açucareira." Universidade Federal de Alagoas, 2013. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1580.
Full textFundação de Amparo a Pesquisa do Estado de Alagoas
A presente dissertação tem por objeto de estudo a análise da manufatura açucareira colonial com o intuito de buscar apreender suas particularidades em relação às manufaturas clássicas estudadas por Marx. Pelo fato dos engenhos de açúcar estarem inseridos no processo histórico de colonização, tornou-se necessário discorrer sobre a economia colonial através da exposição de duas interpretações marxistas para a questão. Tais interpretações globais sobre a economia colonial nos possibilitaram compreender os fundamentos socioeconômicos que explicam características marcantes dos engenhos, tais como a escravidão e a divisão do trabalho. Através de recursos iconográficos e de relatos de época buscaremos evidenciar o caráter manufatureiro já existente desde os primeiros engenhos no século XVI, enfatizando os meios de trabalho e a organização da produção que eram utilizados na produção para exportação. O aprimoramento manufatureiro ocorrido no século XVII será analisado em suas implicações sobre os trabalhadores e a produtividade, demonstrando-se que as relações escravistas de produção eram compatíveis com progresso técnico e organizativo típicos do capitalismo mercantil. A cooperação baseada na divisão do trabalho – manufatura – é apresentada não somente como compatível com o trabalho escravo, mas também como uma necessidade para a utilização sistemática deste tipo de relações de produção. Tais relações de produção aprofundam ainda mais a separação do trabalho manual em relação ao trabalho intelectual, característica marcante da manufatura, e, por conseguinte, imprimem uma particularidade à manufatura açucareira que será designada como uma imperfeição em relação à manufatura européia. Além desta particularidade de natureza socioeconômica, o engenho sofria com outra imperfeição decorrente da matéria-prima beneficiada, que surtia efeitos negativos à medida que prejudicava a previsibilidade da produção comum em outras produções. Desta forma, a particularidade da manufatura açucareira será apresentada como imperfeições impostas pelas relações escravistas de produção e pela contingência imposta pela matéria-prima.
SOUZA, Lubnnia Morais Florêncio de. "Avaliação de performabilidade do processo de manufatura do café." Universidade Federal de Pernambuco, 2015. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/17290.
Full textMade available in DSpace on 2016-07-08T15:39:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 1232 bytes, checksum: 66e71c371cc565284e70f40736c94386 (MD5) DissertacaoMestrado-LubnniaMorais.pdf: 1068810 bytes, checksum: 0fb0e8db76865a85052555adeb36a048 (MD5) Previous issue date: 2015-03-13
A globalização e os avanços tecnológicos têm forçado as empresas a aumentar a produtividade e reduzir custos. Ao mesmo tempo, os clientes estão cada vez mais exigindo melhores produtos considerando atributos tangíveis (ex.: aroma, cor, sabor, textura, entre outros) e intangíveis (ex.: marca, comércio justo e responsabilidade ambiental). O café é um dos produtos agrícolas mais importantes do mercado mundial, considerado a força propulsora do desenvolvimento sócio-econômico para muitas regiões, além de ser produzido em todos os continentes. Vale ser ressaltado que o café é uma das bebidas mais consumidas no mundo, sendo a segunda maior commodity 1 negociada depois do petróleo. Para a economia brasileira, o café é uma atividade tradicional e de grande inserção no mercado internacional. É responsável pela geração de um grande número de empregos em todos os setores da economia, indo desde os setores de máquinas, equipamentos e insumos, passando pela produção no campo e pela indústria, até o setor de serviços, como logística e comércio. Atualmente o Brasil consolida a posição de maior produtor e exportador mundial de café, sendo responsável por 30% do mercado internacional de café. Logo é necessário analisar cada vez mais o processo de produção do café, a fim de aumentar a capacidade de produção do sistema, bem como reduzir simultâneamente os custos, sejam devidos à operação, manutenção, pontualidade na execução das tarefas ou ociosidade do equipamento. Tal análise quando corretamente aplicada, é capaz de evidenciar os principais pontos de gargalo, sobre os quais os gerentes de produção devem manter o foco e otimizá-los a fim de aumentar a vantagem competitiva de empresa. A avaliação do desempenho do processo de manufatura é de grande importância para detectar problemas no processo de produção (ex.: gargalos), bem como elementos para reduzir os custos, uma vez que as falhas geram custos durante o desenvolvimento, durante a produção e em serviço (B., 2008). A análise de desempenho puro de processos de fabricação assume que os processos não falham. Esta hipótese não é verdadeira, pois a maioria dos processos de fabricação podem continuar as suas operações, mesmo na presença de falhas. Logo, a realização da análise combinada de desempenho e disponibilidade, chamada performabilidade, é essencial. Este trabalho apresenta um modelo estocástico para avaliação de performabilidade e planejamento de processo do fabricação de café com o objetivo de reduzir o custo e o tempo do ciclo de produção. Um estudo de caso industrial mostra a utilidade prática dos modelos e metodologia proposta. Além disso, as estimativas obtidas a partir do modelo mostram que a abordagem proposta é de fato uma boa aproximação para as respectivas medidas obtidas a partir do processo real de fabricação do café.
Globalization and advanced manufacturing technologies have forced manufacturing firms to increase productivity while reducing costs. At the same time, customers are increasingly demanding better products considering tangible (e.g., smell, color, taste, texture, etc.) and intangible (e.g., mark, fair treading environmental responsability) attributes. Coffee is one of the most important agricultural products in the world market, considered the driving force of socio-economic development for many regions, besides being produced on every continent. Is worth be emphasized that coffee is one of the most consumed beverages in the world and is the second largest commodity traded after oil. For the Brazilian economy, the coffee is a traditional activity and of large insertion in the international market. It is responsible for generating a large number of jobs in all sectors of the economy, ranging from the sectors of machinery, equipment and supplies, through production in the field and industry to the service sector, such as logistics and trade. Currently, Brazil consolidates a position as the largest producer and exporter of coffee, accounting for 30% of the international coffee market. Therefore we analyze the coffee production process in order to increase the system’s production capacity and reduce costs simultaneously, are due to the operation, maintenance, on-time execution of tasks or idle equipment. Such analysis when properly applied, is able to show the main points of bottleneck, on which production managers must stay focused and optimize them in order to increase the competitive advantage of the company. The evaluation of the performance of the manufacturing process is very important to detect problems in the production process (ex .: bottlenecks), as well as elements to reduce costs, since faults generate costs in development, production and during service (B., 2008). The pure performance analysis of manufacturing processes assumes that the processes do not fail. This hypothesis is not true, since most manufacturing processes can continue to operate even in the presence of faults. Therefore, the performance of the combined analysis of performance and availability, call performability, is essential. This work presents a stochastic model for performability evaluation and planning of coffee manufacturing process aiming to reduce the cost and time of the production cycle. An industrial case study shows the practical usability of the proposed models and techniques. Besides, the estimates obtained from the model show that the proposed approach is indeed a good approximation to the respective measures obtained from the real coffee manufacturing process.
Neto, João Tiago da Silva Pardal. "Práticas Lean e de manufatura sustentável nas PMEs portuguesas." Master's thesis, Instituto Superior de Economia e Gestão, 2019. http://hdl.handle.net/10400.5/19142.
Full textSão vários os desafios que as empresas enfrentam nos dias de hoje. Além dos resultados operacionais comuns e transversais a todas as empresas, com o aumento da procura por produtos e serviços mais ecológicos, a degradação do meio ambiente e o cumprimento de regulamentações governamentais, existe a necessidade de implementar estratégias que sejam compatíveis com a preservação do meio ambiente, tornando as decisões operacionais cada vez mais complexas. Nesse sentido, a implementação de práticas lean e green de manufatura têm sido amplamente discutidas na literatura. Este estudo pretende avaliar o efeito destes dois tipos de práticas na performance operacional e ambiental. As práticas de manufatura sustentável analisadas foram as relacionadas com o desenvolvimento e design dos produtos, com os processos de produção, com a gestão ambiental da cadeia de abastecimento e com a gestão ambiental de fim de ciclo de vida dos produtos. As práticas Lean estudadas foram relacionadas com fornecedores, clientes, produção, produção puxada, fluxo continuo, setup, envolvimento dos empregados e manutenção preventiva. Neste caso, não foi avaliado o efeito individual de cada uma das práticas na performance. Foi igualmente avaliado o efeito da performance ambiental na performance operacional. O modelo conceptual proposto foi testado utilizando 426 respostas a um questionário aplicado online às PME portuguesas de manufatura. Os resultados obtidos demonstraram que as práticas lean, têm um efeito positivo e significativo na performance operacional. No entanto, o efeito destas práticas na performance ambiental não se mostrou significativo.
There are many challenges that companies face today. Beyond the common operational and transverse results to all companies, with an increase demand for greener products and services, environmental degradation and compliance with usage regulations, there is a need to implement environmentally friendly applications, making operational decisions increasingly complex. In this sense, an implementation of lean and green manufacturing practices have been widely discussed in the literature. This study proposes to evaluate the effect of these two types of practices in operational and environmental performances. The sustainable manufacturing practices analysed were related to sustainable product design and development, sustainable manufacturing process, sustainable supply chain management and sustainable end-of-life management. The Lean practices studied were related to suppliers, customers, pull practices, continuous flow, setup, statistical process control, employee involvement and preventive maintenance. In this case, the individual effect of each of the practices on performance was not evaluated. The effect of environmental performance on operational performance was also assessed. The proposed conceptual model was obtained from 426 responses to a questionnaire applied online to Portuguese SMEs. The results showed that lean manufacturing practices had a significant positive effect on operational performance. However, the effect of these practices on environmental performance was not significant.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Fritzen, Larissa de Souza Pedrosa. "Diretrizes para reprojeto de células de manufaturas enxutas : estudo em uma fábrica de autopeças." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2013. http://hdl.handle.net/10183/96407.
Full textThe scenario of the market requires that companies develop innovative products and with effective processes. One of the alternatives that the automotive companies had to achieve these goals is to use the lean production systems. In this context, this paper presentsguidelines to redesign lean manufacturing cells, an auto parts factory. Cells were redesigned according one need to adapt to the entry of a new product demanded by a major customer. As a starting point for redesign, existing cells were analyzed according to the level of use of lean production, using an assessment tool of lean production practices available literature. This application allowed improving the assessment tool and identifies opportunities for improvement in the cells. After that, redesign involved the following steps: preliminary design, defining the detailed design and planning of the implementation of new manufacturing cells. However, a satisfactory result of a PDP depends on the communication between the steps and activities related to the process and the need cross-functional integration.
Teixeira, Evelin Maria Abreu. "Programação horaria de peças em uma celula flexivel de manufatura." [s.n.], 1993. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/260589.
Full textTese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Eletrica
Made available in DSpace on 2018-07-18T17:36:17Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Teixeira_EvelinMariaAbreu_D.pdf: 6545596 bytes, checksum: 6ab33f40ee31bd0a3d4fb8f6beb8f281 (MD5) Previous issue date: 1993
Resumo: O problema da programação horária de peças em uma Célula Flexível de Manufatura com um robô responsável pelo transporte das peças, desde a entrada na célula até cada uma das máquinas que a processarão e depois até a saída, pode ser modelado como um "Programa Linear Inteiro Misto" com o objetivo de minimização do tempo total de utilização da célula. Para este modelo, supomos, inicialmente, que as peças a serem processadas têm sua rota tecnológica em uma mesma direção, embora com a possibilidade de alguma delas não passar em todas as máquinas da célula. Posteriormente, o modelo foi ampliado para tratar o caso mais geral de rota tecnológica multidirecional. O problema sendo modelado desta forma, a solução ótima pode ser obtida por um algoritmo "Branch and Bound". Um "software" foi desenvolvido em FORTRAN 77 e implementado em um computador VAX 11/785. O modelo foi validado pelos resultados obtidos em vários exemplos. Procedimentos de aceleração foram investigados e implementados. Paralelamente, foi implementado um procedimento heurístico para gerar a programação horária em tempo real, considerando a célula em funcionamento. Os resultados foram comparados com os do modelo anterior, validando a heurística. A heurística aceita rotas tecnológicas alternativas e prioriza as peças de acordo com a regra selecionada entre três disponíveis. Da mesma forma que o modelo, a heurística localiza o gargalo da célula para o conjunto de peças a ser processado. Entretanto, como a heurística trabalha com rotas tecnológicas alternativas, o gargalo pode ser alterado dinamicamente
Abstract: The problem of the scheduling of a set of workpieces In a Flexible Manufacturing Cell with a robot responsible for the transport of the workpieces from the input of the cell to each one of the machines which will process it and then to the output, can be modeled as a Mixed Integer Linear Program with the objective of minimizing the utilization total time of the cell. For this model we suppose initially that the workpieces to be processed have their technological route in a same direction although with the possibility that some of them do not necessarily pass through all the machines in the cell. Furthermore the model has been extended to deal with the most general case of multidirecional technological route. Modeling the problem in this way, the optimum solution was obtained by a Branch and Bound algorithm. A software was developed in a FORTRAN 77 language and implemented in a VAX 11/785 computer. By the obtained results in many examples we could validate the modeI. Acceleration procedures were investigated and implemented. Parallel to this a heuristic procedure was implemented to generate the real-time scheduling considering the cell in working condition. The results were compared with the model validatlng the heuristic. The heuristic accepts alternative technological routes and priorizes the workpieces according with the selected rule among three rules available. As the model, the heuristic localizes the cell bottleneck for the set of workpieces that will be processed. However the heuristic works with alternative technological routes, the bottleneck can be changed dinamically
Doutorado
Doutor em Engenharia Elétrica
Dagnone, Carlos Augusto Fernandes. "Projeto de desenvolvimento de um sistema de planejamento da manufatura." [s.n.], 2000. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/265620.
Full textDissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Mecanica
Made available in DSpace on 2018-08-03T18:41:11Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dagnone_CarlosAugustoFernandes_M.pdf: 11617399 bytes, checksum: 58e5bb5a9c4506de5efcfd60803786df (MD5) Previous issue date: 2000
Resumo: Atualmente, a programação de atividades tem crescido em importância na indústria, a partir do momento em que novos valores foram sendo incorporados aos hábitos de produção. Hoje em dia, um dos objetivos a serem atingidos é o rápido envio de pedidos, ao mesmo tempo em que as datas limites são cumpridas. Sob este ponto de vista, não apenas a programação de atividades é importante para incrementar as capacidades competitivas de uma empresa, mas também introduz uma nova filosofia de produção, baseada na distribuição eficiente de recursos. Este trabalho pretende discutir alguns métodos heurísticos de sequenciamento de atividades por meio de sua implementação computacional via uma linguagem de programação. Tais métodos foram empregados para a criação do aplicativo SIPMA (Sistema Integrado de Planejamento da Manufatura e Automação), cuja função é fornecer alternativas de soluções para um problema modelado por conceitos de Sistemas Flexíveis de Manufatura (SFM), para o qual um laboratório protótipo localizado na UNICAMP (Faculdade de Engenharia Mecânica - FEM) foi usado. Uma simulação foi feita e seus resultados analisados, o que garante novas direções de pesquisa em termos de plantas mais complexas.
Abstract: Recently, scheduling has growing in importance in industry, since new values were added to production habits. Today, a goal for most companies is a high-speed order delivery, with its due dates being fulfilled whenever is possible. Under this point of view, not only scheduling is important to increase enterprise's competitive capacities, but it also introduces a new production philosophy, based on efficient resource distribution for all jobs being processed, minimizing the extras costs derived from its bad utilization. This work is intended to discuss some heuristic scheduling methods through its computational implementation via a computer programming language. They were employed to build SIPMA (Automation and Manufacturing Integrated Planning System), a software tool whose function is to give solution directions for a problem modeled by FMS concepts, for which a prototype laboratory located at UNICAMP (Faculty of Mechanical Engineering - FEM) was used. A simulation was done and its results were analyzed, which will ensure new research directions for more complex plants.
Mestrado
Katayama, Eduardo Teruo. "A contribuição da indústria da manufatura no desenvolvimento de software." Universidade de São Paulo, 2011. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/45/45134/tde-11042012-102429/.
Full textAgile methods appeared in the late 90\'s as an alternative approach to the classic prescriptive planning approaches to software development. They propose a new style of development, eliminating excessive and bureaucratic documentation, and emphasizing the interactions between people collaborating to achieve high productivity and deliver high-quality software. In the last few years, several principles and practices based on the manufacturing industry were incorporated by Agile software development. One of the principles absorbed is to improve the effectiveness of an organization through an overall improvement. Although this principle is quite widespread in Agile Methods, using it is not an easy task. It is not easy to get the big picture of the development process. Moreover, to achieve overall improvements is necessary to discover the cause of possible problems, which can also be a difficult task. This work investigates two approaches in the manufacturing industry that shares the assumption that the whole organization is focused on overall throughput, not on micro-optimization. Based on then, three approaches to existing software development are analyzed. Finally, a comparative study was done to assess the main characteristics of the studied methods. This study extends the work done by Abrahamssom et al. In the book Agile Software Development: Current Research and Future Directions, evaluating the performance of the methods following the framework proposed by the same authors.
Tigre, Laís Alcântara. "Manufatura de tapeçarias andinas: culturas pré-colombianas - Mochicas e Chimús." Universidade de São Paulo, 2018. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/100/100133/tde-26112018-112605/.
Full textTapestry is one of the oldest forms of weaving. This type of fabric enables the creation of complex images. Their techniques, and origin, are a great mystery in general history. The textile production in Peru comes from around 8000 years a. C. and throughout the history of the region, different cultures have developed the textile technology until the manual technology that we have today. The Moche and Chimú cultures lived on the northern Peruvian coast and developed weaving techniques, among them tapestry, which are held until today in the country, with old designs and new designs. The objectives of this study were: to investigate the manufacture of tapestries from the 13th to 16th centuries in Peru, distinguishing between the Mochica and Chimú culture; demonstrate how the manual technology of textile production was used in the textile arts of Elena Izcue and in the tapestries of Maximo Laura, showing a continuity of the Peruvian people in using the same theme of their ancestors and demonstrating how the ancestral techniques are used today to maintain communities who remain using traditional cultural elements and how they use manufacturing to remain with a cultural identity and add value to the textiles produced in Peru. Documentary research and field visits were carried out at the archaeological sites and events used to keep the ancestral techniques active. The literature review generated a discussion that allowed the comparison between the two cultures, which although similar in their drawings had differences in techniques for textile production, the comparison of Elena Izcue and Maximo Laura in the use of pre-Columbian motifs in their works and the demonstration, through classical cultural studies theorists, that traditional textile manufacturing techniques are a form of cultural identity. It was possible to conclude that traditional activities are a way of maintaining the way of life of the peoples who live in interior communities and who still today preserve the rituals and traditions of their ancestors; that the Peruvian identity is linked to the activity of manual textile production
Zacarias, Rogério Santa Fé. "Análise estratégica da aquisição ótima de sistemas flexíveis de manufatura." Instituto Tecnológico de Aeronáutica, 1992. http://www.bd.bibl.ita.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=1800.
Full textSouza, Giuliano Cesar Breda de. "Síntese e caracterização preliminar de material fotossensível para manufatura aditiva." Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1181.
Full textThe use of manufacturing processes by adding layers of material, more specifically of additive manufacturing (AM), has been growing in recent years, strongly leveraged by technological innovations and making them an important ally in the product development process. Based on this trend, this work aims to present the proposal of a photosensitive resin synthesis for use in AM. Therefore, some syntheses composed of monomers, oligomers, photoinitiators and co-initiators, available in the national market, were developed and tested. The aim was to develop a Brazilian new acrylic resin, based in a photosensitive polymer compounds. Preliminary tests were performed to verify the minimum curing time of successive deposition layers on acrylic molds and exposed to radiation from UV-C with 250 nm of wavelength. Based on the curing times of each proposed synthesis, it was possible to determine a synthesis composed by 8,4% coinitiator, 46,2% monomers, 42% oligomer and 3,2% photoinitiatorto, to perform mechanical resistance test, bending tests, hardness tests Shore A and infrared spectrometry. Preliminary results were satisfactory, showing the possibility to use the resin in an AM process, for example, in material jetting based or vat photopolymerization based. It is possible to assert that, if applied, the resin will generate a defined geometry with application within the mechanical strength limits established by characterization performed.
Sellitto, Miguel Afonso. "Medição e controle de desempenho estratégico em sistemas de manufatura." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2005. http://hdl.handle.net/10183/5641.
Full textIucksch, Alan Martin. "Simulação de sistemas de gestão de produção em manufatura sazonal." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2005. http://hdl.handle.net/10183/5644.
Full text