To see the other types of publications on this topic, follow the link: Médias et opinion publique – Cameroun.

Dissertations / Theses on the topic 'Médias et opinion publique – Cameroun'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Médias et opinion publique – Cameroun.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Madiba, Oloko Georges. "Médias, médiations et constitution d'un espace public : une analyse socio-sémiotique des stratégies discursives des acteurs de la société civile au Cameroun (1992-2000)." Paris 3, 2004. http://www.theses.fr/2004PA030013.

Full text
Abstract:
Les stratégies de communication déployées par les divers groupes participant au débat public (à travers les médias) ont permis dans un premier temps d'esquisser les figures de l'opinion publique et de la société civile camerounaises. Ce travail s'oriente autour de deux questions : L'appropriation des concepts " opinion publique " et " société civile " par les médias nationaux peut-elle faire sens par rapport aux réalités camerounaises ? Par qui sont-il invoqués et pour quels usages ? Dans quelles mesures les journalistes peuvent-ils contribuer à la constitution et à la gestion d'un espace public dont l'opinion publique et la société civile seraient la résultante et la valorisation pour la construction d'une société libérale ? L'analyse de 371 éditoriaux, chroniques, et contributions extérieures de trois journaux camerounais et deux news magazines panafricains entre 1992 et 2000 nous amène à la conclusion selon laquelle :les mutations entamées depuis la décennie 1990 ont entraîné le passage d'une " société de Cour " à une " société civile ", considérée comme un substitut des défaillances étatiques. Son invocation comme acteur central du jeu politique par les médias est le gage de sa réalité sociologique ainsi que celle de l'opinion publique. En définitive, par une convocation métaphorique, par une figurativation, par personnification de la société civile et de l'opinion publique et enfin par une double présentification du public dans le champ social, le discours médiatique contribue à la constitution d'un espace public de débat. Cet espace en construction et en mouvement se superpose sur les autres champs sociaux
The Communications strategies of several categories of actors contributing to the public debate ( through the media ) help fashion the figures concerning Cameroonian public opinion and civil society. This thesis explores two issues : What are the meanings of the concepts of " public opinion" and "civil society", in relation to the Cameroonian society ? Who use these concepts and to what ends? How can journalists contribute to the creation and management of a public sphere and will the result be the establishment of a liberal society ? The analysis of 371 editorials, columns, and contributions in three Cameroon newspapers and two Panafrican news magazines between 1992 and 2000 led us to the following conclusion : the changes which started in the 1990's, concern the transition from a " court society" to a "civil society". This is considered as a substitute for the deficiencies of the state. The media invoke "civil society" as the main actor in politics- this exemplifies both its sociological reality and that of public opinion. In conclusion, by a metaphorical convocation, a "figurativation", a personification of the civil society and public opinion, and finally by a double " presentification" of the public in the social field, media discourse favours the creation of a public sphere. This sphere, itself subsumes and inter-relates with other societal configurations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Kedowide, Hubert. "De l'événement médiatique international à sa médiatisation nationale : analyse socio-sémiotique du traitement des propos du pape Benoît XVI sur le préservatif dans les quotidiens de Québec et du Cameroun." Doctoral thesis, Université Laval, 2014. http://hdl.handle.net/20.500.11794/25281.

Full text
Abstract:
Cette recherche se situe dans la réflexion autour de la production médiatique internationale de l’événement. Elle tente de montrer que si, en amont, la normativité en matière de production et de diffusion de l’événement dans les pays du Nord marque le traitement global de l’information fournie par les agences internationales de presse, en aval, par contre, la réappropriation par les médias nationaux du même événement donne lieu à une pluralité de sens grâce aux contextes sociaux de chaque média. L’analyse des interactions entre les médias et leur ancrage social peut aider à mieux saisir les dynamiques discursives de la communication publique. La couverture médiatique de la déclaration du Pape Benoît XVI sur l’utilisation du condom lors de son premier voyage en Afrique du 17 au 23 mars 2009 a servi d’étude de cas. À partir de la mise en scène médiatique des propos du Pape sur le préservatif, la thèse tente de saisir, dans une perspective d’analyse du discours, la « thématisation » de la couverture des propos du Pape dans les médias du Québec et du Cameroun, afin de mettre en évidence les différents prismes par lesquels l’événement médiatique en contexte international prend sens pour les divers acteurs. Cette démarche socio-sémiotique permet de dégager les liens de parenté entre la production médiatique d’un événement et les situations de communication de sa mise en scène publique. L’étude de la médiatisation des propos du Pape Benoît XVI a été menée sur un corpus de 139 articles d’agences de presse et de médias québécois et camerounais. Il ressort de l’analyse thématique de ce corpus que, si la mondialisation facilite l’échange des informations bien au-delà des espaces nationaux, le processus de réception et d’interprétation d’un événement international découle d’un croisement socio-référentiel marqué à la fois par une sorte d’homogénéisation et de différenciation entre plusieurs manières de désigner le même phénomène. La différenciation qui nourrit la perspective d’une pluralité de sens accordée à un même événement au plan international est plus prononcée quand il s’agit des questions identitaires liées à la morale ou à la religion, lesquelles suscitent souvent des débats passionnés. L’événement médiatique international ne peut être saisi que comme un phénomène en constante reconfiguration ou hybridation socioculturelle. Par conséquent, du point de vue médiatique, la question de l’internationalisation de l’événement se déplace du questionnement sur son universalité (homogénéité de la production de l’information) vers la reconnaissance de sa lecture différenciée (hétérogénéité de la production médiatique). C’est dire l’importance de la réception et des dynamiques de communication publique dans la production du sens de l’événement international.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Perruchot, Béatrice. "Le règne de l'opinion publique : étude philosophique de la nature politique de l'information de masse et de l'opinion publique." Paris 4, 1985. http://www.theses.fr/1985PA040049.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Rostagni, Carole-Martine. "Justice pénale et opinion publique : nouvelles réflexions sur la présomption d'innocence." Toulon, 2002. http://www.theses.fr/2002TOUL0033.

Full text
Abstract:
Le fondement du principe du secret de l'instruction dans le procès pénal est la protection de la réputation et de l'honneur du mis en cause. Ce principe est mis à mal par le droit à l'information, ou plus justement par l'usage fait de ce droit. Le droit à l'information, dans le procès pénal, légitime la présence de l'opinion publique et sa revendication d'une justice transparente. Or, la justice ne peut-être le forum des émotions sociales, comme elle ne saurait être le bras armé de l'opinion publique. En outre, l'excès de transparence nuit au bon fonctionnement des institutions judiciaires, comme l'excès de silence, légalisé par la loi du 15 juin 2000. La présence des médias dans le procès pénal ne peut être occultée dans un Etat démocratique, même si la conciliation des deux corps et des intérêts qui les animent, semble difficile. En effet, face à cet habitus judiciaire, qui se révèle par la forme et le lieu où est rendue la justice, le corps médiatique est dépourvu : ni lieu, ni construction empirique. C'est le monde du silence, de la réflexion contre le monde de la diffusion rapide de l'information et de l'absence de réflexion. Or, l'acte de juger demande le temps de la réflexion, la structuration de la pensée. L'élaboration d'un cadre juridique de l'activité médiatique s'impose pour garantir la présomption d'innocence, dont le concept "d'innocence" est controversé par l'opinion publique pour les infractions politico-financières. A l'instar de l'inculpation, devenue mise en examen, la présomption d'innocence doit être redéfinie. La protection effective de la "présomption de probité" des élus met en œuvre une procédure particulière de renforcement des responsabilités des magistrats et des médias, tendant à l'accroissement des responsabilités des acteurs désignés. Cela conduit à rappeler la mission de service public de la justice, devenu un service privé pour l'opinion publique, le rôle social des médias et les intérêts économiques en jeu
The principle basic of examining secret, in the court penal is the reputatlon's protection and the honour of accused. This principle is confronting with Information right, or more exactly its usage. Information right, in the court penal, legitimate the presence of public opinion and its claim of a transparent justice. Well, the justice can't be the forum of socials' emotions, like it couldn't be the active arm of the public opinion. Besides, the excess of transparency harms the right working of institutions judicial, as the excess of silence, legalize by the law of 15 June 2000. The presence of medias in the court penal can't be to derive from Democratic State, even if the conciliation of two institutions and interests who motivate them, seems difficult. Indeed, face at this custom judicial, to reveal by the shape and the scene where the justice is dispensing, medias are distraught : neither shape nor scene. It's the world of silence against the world of "information express" and the absence of thought. Well, to judge require from structure the thought. The elaration of medias' status is imperative for to protect from Innocence Presumption of whom the concept "of innocence" is controversial by public opinion for political-financial offences. As the indictment, Innocence Presumption must to receive a new concept. A reality protection of Integrity presumption of representatives require a particular procedure of whom the objective is the reinforcement of the responsibility of magistrates and medias. In that perspective, we must to remember the mission of public service of the justice, to translate in a private service for public opinion, the social role and economics interests to stake
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Mbede, Emmanuel. "L'identité de la télévision publique en Afrique : le cas de CRTV (Cameroun) et RTS1 (Sénégal)." Lyon 2, 2006. http://theses.univ-lyon2.fr/documents/lyon2/2006/mbedebala_e.

Full text
Abstract:
La multiplication de l'offre télévisuelle et la domination des industries culturelles occidentales ont fait naître la peur d’une homogénéisation de produits audiovisuels, et partant de gommer les différences culturelles qui fondent l'identité de chaque média. Cette étude se propose de mettre en exergue les différents contours de l'identité des chaînes de télévision. A partir de l'exemple des télévisions publiques du Cameroun (CRTV) et du Sénégal (RTS1), nous proposons une analyse des indicateurs et pratiques explicites et implicites qui fondent la spécificité de chaque chaîne, afin de mettre en place une grille de lecture normative de l'identité télévisuelle. Cette approche de l’identité s'articule sur la polysémie du discours télévisuel en prenant en compte le contexte sociopolitique et culturel en vigueur. Notre étude vise à mettre en évidence l'ancrage institutionnel et populaire sur laquelle CRTV et RTS1 tentent de construire leur identité "nationale". Appliquées à d’autres chaînes, ces réflexions peuvent permettre de penser la question de l'identité des chaînes de manière plus globale et plus concrète
Since the world wide generalization of the end of a television monopoly the enforcement of programming strategies and the constraints of audiences are realities shared by private television of the North as well as the public ones in the South. This is what reinforced the fear of a homogenization of audio-visual products and raises the issue of identity. This study aims at bringing out the diffrent identity profiles of television channel. With the examples of Cameroon and Senegal publics televisions, we shall propose an analysis of the explicist and implicit indicators and practices that build the specificity of each channel in order to set up a normative analysis gril of identity television. The purpose of our study is to highlight the institutionnal and popular grounds on which CRTV and RTS1 try to construct their national identity. If applied to other channels, these comments may enable us to reflect on the issue of channel identities in a more global and concrete way
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Girod, Alain. "Les mutations de l'espace public et la construction médiatique de "l'opinion publique"." Lyon 2, 2000. http://theses.univ-lyon2.fr/documents/lyon2/2000/girod_a.

Full text
Abstract:
Cette thèse essaie de répondre à deux questions : les mutations de l'espace public ne sont-elles pas caractérisées d'un côté par la généralisation d'une logique du "public" ou des "publics", et donc par une certaine forme de "privatisation" de l'espace public ? Et, d'un autre côté, ne sommes-nous pas confrontés à un phénomène de "publicisation" des opinions de construction médiatique de l'opinion publique ? La première partie consacrée aux fondements théoriques et institutionnels de l'espace public, est subdivisée en trois chapitres : le premier constitue un retour critique sur les thèses développées par Habermas ; le second s'attache à analyser sommairement le système politique français, tant dans sa dimension institutionnelle que dans sa dimension partisane ; le troisième chapitre, enfin, essaie de mieux cerner le dispositif médiatique qui existe dans notre pays, aussi bien sur le plan économique que sur le plan de ses règles spécifiques avant d'analyser la mythologie de la "société de l'information" et "l'emprise du journalisme". La seconde partie, qui porte sur la logique du spectacle, regroupe quatre chapitres : le premier aborde "l'espace public en proie à la communication" ; le second évoque la "loi du spectacle" à partir d'une réflexion sur le pouvoir de l'image et d'une interrogation sur les contradictions entre le " grand public " et l'espace public ; le troisième porte sur la dimension profondément émotionnelle des médias ; le quatrième, enfin, traite de "l'interpénétration entre espace privé et espace public". La troisième partie, enfin, s'articule autour de quatre chapitres : le premier constitue une approche de l'opinion publique avant les sondages : le second analyse plus précisément les sondages d'opinion que nous qualifions de "transsubstantiation de l'opinion" ; le troisième examine la construction médiatique des représentations sociales ; le quatrième, enfin, étudie les rapports conflictuels entre médias et politique
This doctorate tries to answer two questions : aren't the transformations of public sphere characterized on the one hand by the generalization of a logic based on audience and so by certain "privatization" of public sphere ? And, on the other hand, aren't we faced with a phenomenon based on advertising of opinions, on media construction of public opinion ? The first part, dedicated to the theorical and institutional foundations of public sphere, is dividedin three chapters the first constitutes a critical analysis of the theories presented by Habermas ; the second tries to analyse the french ôlitical system, in his institutional and partisan dimensions ; the third chapter, last, tries to study the media device who exists in France, on the economical respect and on the respect of his specific rules before analysing the "information society" mythology and the "journalism influence". The second part, who deals with the show logic, groups together four chapters : the first tackles the influence of communication on public sphere ; the second refers to the show law from a thought on the picture power and on the contradictions between the "large audience" and public sphere ; the third refers to the deep emotional dimension of the media ; the fourth, last, deals with the interpenetration between private sphere and public sphere. The third part, last, is organized around four chapters the first constitutes a reflection on public opinion before opinion polls ; the second analyses precisely opinion polls ; the third examines the media construction of social representations ; the fourth, last, refers to conflicts between the media and politics
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Comby, Jean-Baptiste. "Créer un climat favorable. Les enjeux liés aux changements climatiques : valorisation publique, médiatisation et appropriations au quotidien." Paris 2, 2008. http://www.theses.fr/2008PA020086.

Full text
Abstract:
En France, au début des années 2000, les changements climatiques commencent à devenir un problème qui compte. Ce qui rend possible cette valorisation publique relève de logiques qui conduisent des agents issus d'univers sociaux divers à s'investir dans un travail politique et collectif de "sensibilisation". Cet impératif qui vise à rendre sensible pour faire prendre conscience, se traduit par une dépolitisation du problème climatique. Il l'individualise en ce qu'il rend surtout visible les responsabilités domestiques. Il l'indifférencie en ce qu'il obscurcit les inégalités sociales de contribution et d'exposition au problème. Il le consensualise en ce qu'il disqualifie les controverses à propos de la responsabilité des comportements individuels. Du point de vue de la production de l'information, cela se traduit par un traitement qui se focalise sur les conséquences du problème climatique plutôt que sur ses causes. La transformation sociologique du groupe de journalistes spécialisés "environnement" au cours des années 1990 favorise ainsi un traitement déconflictualisé des enjeux climatiques. Face à ce dispositif de publicisation, les individus, dotés de dsipositions inégales, se positionnent différemment. D'une part, ils se distinguent en pratique puisqu'en fonction de leurs ressources matérielles, ils ont une propension inégale à émettre des gaz à effet de serre. D'autre part, l'intérêt aux économies d'énergie (et au-delà aux enjeux climatiques) ne revêt ni le même sens, ni la même portée selon qu'il est motivé par des soucis distinctifs de vertu civique ou bien contraint par la nécessité de ne pas trop dépenser. En somme, la sociologie du problème climatique met au jour ses réalités sociales et politiques, là où d'ordinaire, on invite à n'y voir que des faits naturels et individuels.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Sramski, Sandra. "Des représentations interculturelles dans la presse écrite française sur l'Argentine, le Brésil et le Mexique : imaginaires collectifs et identités collectives." Montpellier 3, 2001. http://www.theses.fr/2001MON30052.

Full text
Abstract:
Les médias, en apprenant au monde ce qui s'y passe, se constituent en lieu de mémoire collective et d'expression de l'interculturel, et, en divulgant une pensée collective, informent sur les rapports sociaux, les modes de pensée, les systèmes de valeurs et les représentations qui régissent les différentes communautés culturelles. Ces représentations interculturelles sont l'expression, souvent implicite, des imaginaires collectifs qui fondent les identités collectives de ces diverses communautés. Ainsi, les représentations, processus d'acquisition de connaissances, servent à la construction des groupes sociaux, de leurs interrelations et des identités. Comprendre leur fonctionnement et leurs rôles en interrogeant leur mise en discours dans la communication médiatique permet d'appréhender ces processus d'organisation et de structuration sociales et individuelles. L'analyse comparative du discours médiatique de Libération et du Figaro en 1984, à travers l'information économique et l'information sportive, a permis de mettre au jour des représentations interculturelles de la France sur l'Argentine, le Brésil et le Mexique et les procédés discursifs qui les véhiculent. L'intégration d'un discours identitaire dans le discours médiatique s'effectue par le choix des évènements traités et par le traitement de l'information à l'aide de stratégies d'expression de la subjectivité. La prise de conscience du rôle actif des représentations dans la constitution de la culture et de l'influence qu'elles ont sur les comportements et discours est susceptible de faire évoluer l'ensemble des rapports sociaux. Cet éveil à la connaissance de l'autre peut trouver un cadre d'application dans l'enseignement des langues et des cultures puisque les représentations interculturelles constituent un objet qui, en ouvrant l'accès aux savoirs implicites des natifs qui codifient leurs comportements langagiers, permet d'améliorer la communication interculturelle
The media, by telling the world what is going on, turn themselves into places of collective memoryand of expression of interculturality. By speading a collective way of thinking, they give information about the social relationships, the way people think, the system of values and the representations which govern the different cultural communities. The intercultural representations express, often implicity, collective imaginaries, which constitute the bases of the collective identities of these different communities. Thus, the representations -process to acquire knownledge- contibute to the building up of social groups, of their interrelations and of their identities. Understanding the way they function and the part they play, by studying their wordings in the media, allows to better understand these processes of social and individual organization and structuring. The comparative analysis of the language used in french newspapers Libération and le Figaro, in 1984, focussing on the information related to economics and sport event, shed light both on the intercultural representations France has of Argentina, Brazil and Mexico, and on the discursive processes which convey them. The integration of an identitary speech into the language used by the media takes place through the choice of the events dealt with and through the way the information is tackled, thanks to strategies of expression of subjectivity. Becoming aware of the activ role of the representations in the constitution of the culture and of the influence of these representations over the behaviours and speeches can lead to an evolution of the social relationships. This awareness of a better understanding of the other can be applied to the teaching of languages and cultures, since the intercultural representations constitute a subject which, by giving access to the implicite references of the native speackers which codify their own way of speacking, can lead to a better intercultural communication
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Merra, Lucile. "Pour une sociologie des médias sociaux : Internet et la révolution médiatique : nouveaux médias et interactions." Thesis, Paris 5, 2013. http://www.theses.fr/2013PA05H024/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse porte sur un objet sociologique en construction : les médias sociaux. Si le caractère tautologique de cette expression surprend de prime abord, l’absence de définition abordant cet objet sous un angle médiatique laisse entrevoir la récence et la complexité du concept. Par une approche empirique fondée sur l’étude des usages, des pratiques et des représentations des utilisateurs de ces nouveaux médias, nous poursuivons ici l’objectif de produire une analyse contextualisée de l’apparition d’un nouveau genre médiatique. La dimension interactionniste qui sous-tend la nature de ces médias guidera notre réflexion en accordant, de ce fait une place centrale, à la participation des utilisateurs actifs sur ces médias. De ces individus connectés et en réseau à leurs agrégations en audiences actives, nous nous intéresserons aux nouvelles formes d’expression de l’engagement. Nous tenterons alors d’apporter un regard sociologique à cet objet social, culturel et médiatique que sont les médias sociaux et sur la constitution des mouvements sociaux qu’ils supportent
This thesis is focused on the analysis of a topic that is still a “work in progress” in Sociology: social media. Although this tautological expression may be amazing at first sight, it appears that no academic definition of social media has been proposed to date. This gap in academic research illustrates that this topic is both recent and complex. Therefore, our research aims to conduct a contextual analysis of the emergence of a new media. This research is based on an empirical approach through the study of uses, practices and representations of social media users. As social media are characterized by the interactionist dimension, our research will target active users. From these connected and networked people to active audiences, our analysis will focus on new ways related to involvement. Our research will contribute to the sociological understanding of a social, cultural and media topic that represents social media as well as the set up of social movements supported by social media
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Pascal, Alexandra. "La justice pénale et les médias : approches juridique et sociologique." Thesis, Paris 2, 2016. http://www.theses.fr/2016PA020061.

Full text
Abstract:
En France, depuis plus d’une soixantaine d’années, la médiatisation des affaires pénales s’est nettement accentuée. Ce constat s'explique en raison de la multiplication des supports (presse, radio, télévision, internet), et de l'intérêt croissant que les journalistes portent aussi bien aux simples faits divers, qu'aux affaires politico-judiciaires. Le public se passionne pour cette actualité sans cesse renouvelée, tout en ignorant la plupart du temps les règles juridiques techniques et complexes du droit pénal et de la procédure pénale. Au-delà du principe de publicité du procès pénal qui autorise, dans une certaine mesure, sa médiatisation par le relais de la presse écrite et audiovisuelle, l’information s’étend dorénavant avec force aux phases secrètes de la procédure. Non sans difficulté, le Droit s’est adapté aux réalités d’une société de la communication, en créant des fenêtres de publicité au cours de la procédure. L’Institution judiciaire se plie aussi aux nécessités de la communication en transmettant des messages aux citoyens par le vecteur des médias. Les enjeux diffèrent. Les médias remplissent une mission de service public en informant le peuple. L’urgence du travail journalistique – et la recherche d’informations inédites ou spectaculaires – s’opposent aux lenteurs nécessaires du temps de la justice qui n’est pas le même que celui de la presse moderne, surtout quand elle est mue par une logique concurrentielle. La justice pénale entend valoriser le bon fonctionnement du système judiciaire à travers les informations qu’elle diffuse. Les dérives tendant à transformer la médiatisation de la justice pénale en une justice pénale « médiatique » se multiplient. La confrontation de ces objectifs distincts est source de conflits dont la résolution repose sur la quête perpétuelle d’un équilibre entre les grands principes démocratiques et les libertés fondamentales consacrés par le droit national et supranational
In France, the last 60 years or so have seen a sharp increase in the media profile of the criminal justice system. The explanation lies in the massive growth in media outlets (press, radio, television, internet) and in the increasing interest shown by journalists, not only in run-of-the-mill crime stories but in cases of corruption at the top of the political system. Public interest in such doings is huge, although with mostly little regard to the legal and technical complexities of the criminal law and its processes. The justice system in principle allows some media reporting by press and broadcasters, but the present-day appetite for information extends far deeper, into its more secret workings. The Law has adjusted, not without difficulty, to the realities of the communication society. In criminal proceedings, some windows have been thrown open on aspects of previously hidden processes. The judiciary, as an institution, has had to bow to popular pressure, has become more communicative, and has learned to use the media to keep people better informed. Different issues are at stake. The media, as a provider of information, perform a public service. But the urgency of the rush to print – and the pressure to publish undisclosed information including the most sensational – conflict with the justice system, that acts according to a more deliberate legal process than journalism, particularly when the latter’s logic is financial. The criminal justice system disseminates information to enhance its own value as a working institution. Even so, it may slip from being media-sensitive to being media-dependent or “mediatic”—and increasingly so. Different objectives give rise to unresolved conflicts, whose resolution relies on a balancing act that seeks to reconcile the principles of an open democratic society, with the fundamental freedoms guaranteed by national and supranational legal systems
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Blanchard, Philippe. "Les médias et l’agenda de l’électronucléaire en France. 1970-2000." Paris 9, 2010. https://bu.dauphine.psl.eu/fileviewer/index.php?doc=2010PA090001.

Full text
Abstract:
Les traditions modélisatrice et sociologique de l’agenda sont utilisées conjointement pour analyser sur le long terme la construction de la controverse sur l’énergie nucléaire. A la stabilité de la politique menée par une communauté de politique publique soudée répond un soutien public tendanciellement favorable à la filière nucléaire, mais marqué par des renversements contestataires ponctuels. Les vacillements du soutien pointent le rôle crucial de la couverture mass-médiatique du dossier. Deux cycles de médiatisation se succèdent, liés chacun à un état du référentiel sectoriel, emboîté dans un référentiel global lui-même transformé. Aucun des deux cycles ne parvient pourtant à renverser durablement le soutien, ni à infléchir les élites au pouvoir. Deux stratégies d’agenda s’opposent : les contestataires cherchent la politisation maximale, les partisans la discrétion, mais elles n’expliquent qu’une partie du cours de la controverse. Des agendas non stratégiques interviennent aussi, entraînés par les catastrophes, les crises, les conséquences non prévues d’actions pourtant préparées ou les convergences d’actions non coordonnées
Combining modeling and sociological approaches to agenda helps understand the construction of the nuclear issue as a long-term public controversy and policy. To a quite stable policy lead by a cohesive policy community corresponds a long-term trend of positive public support, but punctuated with bursts of protest. To explain the upheavals of some publics’ support, the media coverage appears as a crucial factor. Two successive cycles of media coverage occur, both linked to a state of the local référentiel, embedded in the global one. Yet neither of them leads to a steady rejection of nuclear energy by the public, nor by the elite. Two agenda strategies face each other: contestants seek maximum visibility, defenders discretion and alternative framing, but they only account for a part of the controversy process. Non strategic agendas also have to be dealt with. They are lead by dramatic events, crisis, non anticipated consequences of prepared achievements and non coordinated strategies that happen to converge
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Delbarre, Roger. "Mutations des médiations, médiatisations et gestion des opinions en RDA : le cas de la jeunesse(1965-1989)." Grenoble 3, 1999. http://www.theses.fr/1999GRE39005.

Full text
Abstract:
Ce travail se compose de deux parties. La premiere a pour objet l'etude de certaines mediations et leurs mediatisations. Une section s'attache d'abord a la mise en relief de la construction d'un espace de representations symboliques et du jeu des contradictions qui y operent. Une seconde section est consacree a la grande collectrice d'informations qu'est la stasi, police politique du regime, et son armee de mouchards, les im. Les deux chapitres de la troisieme section ont trait a deux instituts de sondages d'opinion mis en place par le parti, l'un sous la tutelle directe du bureau politique, l'autre, le zentralinstitut fur jugendforschung de leipzig. Dans une quatrieme section, le role des medias en tant que reflets et acteurs des controle et contrat sociaux chez les jeunes sera mis en exergue. Quatre sections composent aussi la seconde partie. La premiere se penche sur les relations entre l'etat-parti et les eglises evangeliques. Leur strategie communicationnelle et informationnelle d'instaurer des lieux de libre parole pour la jeunesse permettra la naissance de groupes de contestation. La deuxieme section etudie une autre forme de contestation, de caractere prive, qui prend la forme non de la prise de parole dans la sphere publique mais de la defection et se traduit par l'exil et l'exode. Les deux dernieres sections, abordent la "revolution tranquille". En premier lieu la wende (le tournant) se caracterise par l'emergence d'un espace public qui se structure autour de l'usage public de la raison, de l'affrontement des opinions dans une presse et une television liberees du carcan du sed. En second lieu, la wende dans la wende voit la dimension marchande conquerir l'espace public. Le marketing politique, importe des partis de la rfa, domine la campagne des premieres elections libres de la rda, engageant le processus de la reunification.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Kassardjian, Elsa. "Appropriation de concepts en situation d'éducation non formelle : cas d'une exposition scientifique sur les OGM : une exposition scientifique peut-elle influencer l'opinion que ses visiteurs ont (ou se font) des OGM?" Lyon 1, 2002. http://www.theses.fr/2002LYO10121.

Full text
Abstract:
A l'origine de ce travail se trouve une constatation : dans notre société les gens sont conduits à se prononcer sur des sujets polémiques nécessitant la prise en compte de multiples paramètres relevant de connaissances issues des sciences dites " dures " d'une part, et des sciences humaines d'autre part. Pour se renseigner ou se former sur de tels sujets, ils doivent avoir recours à l'information, la communication scientifique, notamment par le biais des médias. La question posée dans cette recherche est de savoir si une exposition scientifique, avec ses divers dispositifs, peut influencer l'opinion que ses visiteurs ont, ou se font, Organismes Génétiquement Modifiés (OGM). Après avoir clarifié la notion d'opinion en didactique, nous avons réalisé un résumé bilan des opinions existant sur les OGM, à partir de recherches françaises mais aussi anglaises et américaines. L'exposition étudiée, " Production Alimentaire " s'est déroulée durant le mois d'Octobre 2000 à la Cité des Sciences à Paris. Avant son ouverture, nous avons analysé la façon dont les OGM étaient présentés dans la presse française de 1998 à 2000. Plusieurs travaux, nous ont conduit à considérer que les opinions pré visite étaient accessibles par l'analyse de la presse. Pour cette phase de recherche, nous avons mis en place une grille d'analyse originale puisqu'elle est axée sur l'effet produit par la lecture des articles. Pendant l'exposition, nous avons recueilli 70 entretiens et 425 questionnaires de 3 types différents. En croisant de multiples façons l'ensemble de ces données, nous avons mis en évidence l'existence de groupes de visiteurs sur lesquels l'exposition avait eu des effets différents (notamment les personnes qui changent d'opinion sur les OGM suite à leur visite et celles qui, au contraire, renforcent leur opinion). Nous avons ensuite réussi à expliquer ces différents effets. Grâce à notre recherche sur le cas particulier des OGM, nous sommes donc en mesure de faire des recommandations aux concepteurs d'expositions traitant tant de sujets controversés que thèmes plus généraux.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Chidiac, May. "L' influence de la politique sur l'évolution du paysage télévisuel au Liban : 1958-2008." Paris 2, 2008. http://www.theses.fr/2008PA020050.

Full text
Abstract:
Depuis 1959, date à laquelle la première chaîne télévisée libanaise CLT (Compagnie Libanaise de Télévision) a commencé ses émissions, jusqu’à ce jour, les médias télévisuels au Liban ont connu des bouleversements majeurs qui sont à l’image des conflits confessionnels et géopolitiques qui déstabilisent la donne au Liban et la région depuis plus de trente ans. Dans ce cadre, deux questions légitimes se posent: est-ce la télévision qui évolue en fonction du temps ou bien c’est elle qui fait évoluer le temps et les circonstances? est-ce la télévision qui évolue en fonction des circonstances ou bien est-ce elle qui imprime sa marque sur les événements? Une revue détaillée de la littérature disponible sur le sujet et la réalisation d’entrevues avec le Ministre de l’Information, les fondateurs et PDG de chaînes locales, ainsi qu’avec des rédacteurs en chef, producteurs, directeurs et présentateurs de talk shows politiques, ont permis de résoudre cette problématique: la relation entre médias et politique n’est pas unidirectionnelle au Liban. S’il est certain que la politique influence à tout moment et en toute circonstance les médias télévisuels quant à leur création ou leur évolution, la télévision a aussi, quoique de manière plus subtile, la force d’influer sur l’opinion publique et par conséquent sur le cours des événements politiques, surtout en période de campagnes électorales et de mouvances politiques.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Madelon, Véronique. "La médiacritique de masse : Analyse sémio-linguistique des métadiscours à prétention critique : (télévision, presse écrite, radio, Internet)." Besançon, 2008. http://www.theses.fr/2008BESA1021.

Full text
Abstract:
Les médias font l’objet de nombreux discours médiatisés. Ce phénomène n’est certes pas nouveau mais il s’est accentué ces dernières années. Après avoir été discutés de l’extérieur, les médias s’attachent à se critiquer eux-mêmes. La critique des médias par les médias devrait permettre à son destinataire de prendre de la distance pour lui donner la capacité de devenir critique à son tour. Nous posons l’hypothèse que les médias ne s’autocritiquent pas. Ils ne font que construire une image critique. Nous nous sommes donc intéressée au métadiscours produit par l’émission télévisuelle Arrêt sur Images. Cette dernière promet une didacticité dont nous ne retrouvons que les prémices et la critique qu'elle propose est partielle, partiale et normée. Son énonciation joue sur une représentation de ce que la critique doit être et conforte son objet d'étude, la télévision, dans sa légitimité en jouant le rôle de soupape de sécurité. Nous nous sommes ensuite concentrée sur trois discours supportés par d’autres médias de masse : Big Bang Blog, (Internet), J’ai mes Sources (France Inter) et La Lettre à Zélie (Télérama). Outre leur objet d'étude et malgré les divergences relatives à la nature de leur support, la médiacritique est reconnaissable à son écriture spécifique. L'énonciateur joue sur la connivence avec l’énonciataire, il lui « fait croire ». Ce jeu sur la connivence enclenche un débrayage qui pousse l’énonciataire à s’impliquer dans l’énonciation. Celui-ci passe du statut de spectateur à celui d’« assistant-participant », actant de l’énonciation. La médiacritique de masse ne favorise donc pas la prise de distance mais fait croire à la légitimité de son énonciataire
The Media are subject to numerous media coverage. Although it is not a recent phenomenon, it has increased over the past few years. After being discussed for outside, the Media are keen on selfcriticism. Criticism of the Media by the Media themselves should allow the addressee to distance oneself and give him the capacity to become critical. The hypothesis we suggest is that the Media don’t really criticize themselves. They only build an image of criticism. We took an interest in the metaspeech produced by the television program Arrêt sur Images. This program promises didactic, but only offers the beginnings and the criticism it offers is only partial, biased and normalized. The statements play on the representation of what critic should be and comforts the subject of the study, that is to say television, in its legitimacy in the role of a security valve. We then concentrated on three speeches supported by other mass Media : Big Bang Blog (internet); J'ai mes Sources (France Inter) and Lettre à Zélie (Télérama). Beyond the subject of their study and despite the differences related to the nature of their medium, mediacriticism can be recognized by its specific writing. The speaker plays on the complicity with the receiver, “making him believe”. The use of complicity engages a clutch that makes the receiver believe he/she is implicated in the statement. This one goes from the status of audience to the status of “assistant-participant”, actor of the statement. Therefore, mass Mediacriticism doesn't stimulate distancing oneself but makes believe in the legitimacy of the receiver
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Fouquet, Arnauld. "Médias, représentations sociales et identifications nationales et européennes : études sur une population de chasseurs." Amiens, 2008. http://www.theses.fr/2008AMIE0021.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Catuhe, Alexis. "Représentations, médiatisation et influences d’Ernesto « Che » Guevara en France de 1957 à 1974 : entre mythe et réalités." Thesis, Rennes 2, 2016. http://www.theses.fr/2016REN20028/document.

Full text
Abstract:
À l'instar des héros de l'indépendance Simón Bolívar et José Martí pendant le premier XIXe siècle, Ernesto Guevara marqua profondément l'histoire de l'Amérique latine pendant le second XXe siècle. Il eut aussi un impact politique, idéologique, culturel et moral dans le monde entier. Aujourd'hui, on retrouve encore son portrait en tête des manifestations ainsi que sur des produits dérivés. Quelles sont donc les origines de ces postérités multiples d'Ernesto « Che » Guevara ? Cette recherche se propose d'étudier ses représentations, sa médiatisation et ses influences en France de 1957 à 1974, aussi bien dans la presse que chez les intellectuels ou dans les milieux d'extrême gauche. En exposant les différents regards français sur Ernesto Guevara et le guévarisme des éditeurs de ses textes et écrits, de ses premiers biographes, des journalistes et éditorialistes, des universitaires et intellectuels, des témoins et révolutionnaires, on peut mieux évaluer son impact de son vivant et les premières années après sa mort, de « Mai 68 » à la baisse des idéaux révolutionnaires et internationalistes au début des années 1970
Like the heroes of independence Simón Bolívar and José Martí during the first part of the 19th century, Ernesto Guevara left his mark on the second part of the 20th century. He also had a political, ideological, cultural and moral impact all around the world. Nowadays, we still find his portrait in the lead of the demonstrations and on the derivatives. What are the origins of Ernesto « Che » Guevara numerous posterities? This research offers to study his representations, his exposure and his influences in France from 1957 to 1974 in the press as well as among the intellectuals or the extreme left circles. In presenting the different French points of view of his texts and writings editors, of his first biographers, of the journalists and columnists, of the academics and intellectuals, of the witnesses and revolutionaries on Ernesto Guevara and on the Guevarism, we can better assess his impact during his lifetime and the first days after his death, from « Mai 1968 » to the decrease of the revolutionary and internationalist ideas in the early 70’s
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Foster, Émilie. "Une analyse des perceptions citoyennes à l'égard du marketing politique : examen de l'hypothèse du « marketing malaise »." Doctoral thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/30187.

Full text
Abstract:
Depuis trente ans, les campagnes électorales sont menées par des stratèges en communication qui appliquent à la sphère politique les principes qui guident le marketing commercial (Giasson, 2006a). Les principaux indicateurs du malaise démocratique se manifestent également depuis une trentaine d’années. Ce parallèle mène plusieurs chercheurs à s’interroger sur la possibilité d’un phénomène de « marketing malaise » (Giasson et coll., 2012a; Savigny, 2008). Les objectifs de cette thèse sont les suivants : 1) évaluer la plausibilité théorique de cette hypothèse et 2) proposer une première analyse empirique qui relève et décrit les perceptions des citoyens à l’égard des pratiques de marketing politique et des effets perçus sur la démocratie. Nous proposons pour la première fois un cadre théorique du marketing malaise à partir du fruit de travaux théoriques existants, en incluant le rôle des médias. Nous avons campé notre analyse depuis la perspective des citoyens en réalisant huit groupes de discussion, qui sont divisés en fonction du niveau de confiance politique. Aucune recherche n’avait jusqu’à présent interrogé directement, dans une démarche qualitative et approfondie, les citoyens sur leur niveau de connaissances, leurs perceptions et de même que sur les effets sur la vie démocratique du marketing politique. Bien que le modèle théorique du marketing malaise guide notre recherche, notre approche est avant tout inductive. Notre démarche est guidée par trois grandes questions de recherche : 1) Comment les citoyens perçoivent-ils la démocratie? 2) Quelles sont les connaissances et les perceptions des citoyens sur couverture médiatique de la politique? 3) Quelles sont les connaissances et les perceptions des citoyens sur le marketing politique? Notre analyse révèle que les citoyens valorisent la démocratie. Ils l’associent surtout aux élections et aux droits et libertés. Ils se montrent toutefois critiques de l’état actuel de cette dernière au Québec. Le mode de scrutin uninominal à un tour, l’insatisfaction envers les partis politiques et la baisse perçue de la participation électorale sont les principaux éléments identifiés pour exprimer leur pessimisme à cet égard. La confiance portée aux politiciens ne déclenche pas un vent d’optimisme chez les participants. Les participants estiment que malgré leurs bonnes intentions, les élus se feraient manipuler par les stratèges politiques. La perception de corruption est également une des principales raisons qui engendrent de la méfiance envers les politiciens. En ce qui a trait à la couverture médiatique de la politique, les participants pensent que les aspects les plus couverts sont liés au sensationnalisme, comme les gaffes et les anecdotes. Ces éléments comportent un trait commun: ils sont reliés aux activités « visibles » des campagnes aux yeux du grand public, aux divers moyens de communication déployés par les partis pour gagner les élections, ce qui correspond au marketing tactique. Les participants se montrent très critiques des médias qui sont perçus comme des facilitateurs des comportements déviants en politique puisqu’ils ne parlent pas assez des enjeux. Le dernier volet étudié porte sur le marketing politique. À cet égard, il appert que les connaissances des citoyens à l’égard du marketing politique sont plutôt limitées et imprécises. Ils comprennent toutefois que les politiciens ont recours aux sondages pour élaborer leurs stratégies, qu’ils ciblent des clientèles et qu’ils ont recours à de nombreuses tactiques de communication, qu’ils estiment souvent trompeuses. Les participants associent fortement le marketing politique à son aspect tactique, qui consiste à l’élaboration du message politique et à sa diffusion. Notre analyse tend ainsi vers un rapprochement entre les connaissances des citoyens sur le marketing politique et la couverture médiatique de la politique, fortifiant ainsi le rôle central des médias dans la formation des perceptions. Nous estimons que cette thèse signale que les citoyens devraient être mieux informés des réalités du marketing politique par les médias et par une éducation civique adéquate. De plus, les participants perçoivent négativement le marketing politique, en particulier ceux qui sont moins confiants envers la politique. Les participants croient que le marketing politique est un outil qui devrait servir à développer une relation à long terme entre les partis et l’électorat. Cette thèse conclut que l’hypothèse du marketing malaise est plausible comme explication du malaise démocratique. Les futurs travaux académiques devraient s’orienter vers des devis de recherche quantitatifs visant la vérification de l’hypothèse du marketing malaise.
In the last 30 years, political campaigns have been dictated by communication strategists who applied principles taken from commercial marketing. Meanwhile, main indicators of a democratic malaise started to appear. As a result, researchers started to wonder whether a new phenomenon, known as “marketing malaise” (Giasson et coll., 2012a; Savigny, 2008), could emerge from a possible link between the invasion of marketing strategies in politics and this democratic malaise. The objectives of this dissertation are twofold. First, it evaluates the theoretical plausibility of the marketing malaise hypothesis. Second, it proposes an empirical analysis which describes and explains the perception of citizens regarding political marketing practices and of its perceived impacts on democracy. We propose a marketing malaise theoretical framework based on existing theoretical studies conducted in political science that included the role of media. The analysis is built on a citizen perspective, using data gathered in eight focus groups. To this date, no previous research on marketing malaise used a qualitative and comprehensive approach to directly interview citizens on their knowledge level, their perceptions, and on the effects of political marketing on democracy. Although the marketing malaise theoretical model guides this research, the approach we use is mainly inductive. Three main research questions guide our work: 1) How are citizens perceiving democracy? 2) What are citizens’ levels of knowledge and their perception regarding media coverage of politics? 3) What are citizens’ levels of knowledge and their perception of political marketing? The analysis reveals that citizens are attached to democracy, as a political system, which they associated mainly with free elections and the protection of fundamental freedoms and civil rights. However, citizens share concerns regarding the health of democracy in Québec. Their main critics are directed at the “first past the post” electoral system, political parties and the perceived decline in turnout. Furthermore, the low level of trust in politicians nowadays compromises the optimism of participants. The main reason explaining the suspiciousness of citizens towards politicians are related to their perception that 1) politicians do not have the freedom to accomplish what they want because they are manipulated by political strategists, and 2) politicians are corrupted. Participants of our focus groups believe that media coverage is driven mainly by sensationalism which outlines first blunders and anecdotes. Those elements have a common trait: they are related to the “visible” campaign activities seen by the general public and to the various communication strategies deployed by the political parties (i.e. tactical marketing) to win elections. Citizens are very critical about the news media, which is perceived as a facilitator of deviant political behaviors as they do not cover main political issues. The last component of the dissertation investigates participants’ opinions about political marketing. It seems that the knowledge of political marketing by citizens is often limited and imprecise. However, citizens understand that politicians rely on opinion surveys to elaborate their strategies, target certain types of voters and use communication strategies that citizens often find misleading. The participants of the study strongly associate political marketing with its tactical aspects, which consist in elaborating and broadcasting a political message. Our analysis indicates a convergence between what citizens know about political marketing and about media coverage of politics. This highlights the central role the news media play in shaping public perceptions of politics. Therefore, the dissertation outlines that citizens should be better informed about the realities of political marketing by the media and that they should have access to better civic education. Furthermore, citizens have negative perceptions of political marketing, particularly those who show low political confidence level. They believe that political marketing is a tool that should be used for developing long-term relationship between parties and voters. We conclude our research by stating that the marketing malaise hypothesis is a plausible explanation of a democratic malaise. Future research should be oriented towards quantitative analyses aimed at validating the marketing malaise hypothesis.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Piar, Christophe. "La coproduction de l'actualité télévisée et son impact sur la formation des opinions des citoyens en campagne électorale." Paris 1, 2009. http://www.theses.fr/2009PA010304.

Full text
Abstract:
Cette thèse est consacrée à l'information télévisée et à ses effets sur les citoyens en période électorale. Dans la première partie, nous montrons que le travail des journalistes de télévision est encadré par des contraintes et des logiques qui ont des conséquences directes sur le contenu du traitement des campagnes. Nous étudions ensuite comment les électeurs réagissent aux stimuli auxquels ils sont exposés. Dans la deuxième partie, nous soulignons qu'après avoir insisté sur l'influence des variables de long terme sur le vote, les politistes ont mis l'accent sur l'importance du court terme et des processus cognitifs. Or, les citoyens acquièrent une grande partie de leur information en s'exposant à l'actualité diffusée par la télévision. Les journaux télévisés peuvent par conséquent influencer leurs raisonnements et leurs choix. Dans la troisième partie, nous observons ainsi qu'ils ont notamment des effets de persuasion directe, d'agenda, d'amorçage, d'association et de cadrage.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Baranek, Clara. "Entre sphère publique et sphères privées : la défaite communicationnelle du parti communiste polonais, 1945-1989." Grenoble 3, 1999. http://www.theses.fr/1999GRE39002.

Full text
Abstract:
Etude de la formation et de l'evolution des differents espaces de communication sociale en pologne, au cours de la periode historique 1945-1989. Dans un contexte marque par la repression, du fait de la prise de pouvoir par un gouvernement de type totalitaire, trois principaux espaces de communication vont se constituer, revelant une scission croissante entre etat et societe et temoignant d'une rupture ideologique entre l'espace public et les spheres privees. On pourra ainsi distinguer : - la sphere publique officielle : dominee par le pouvoir politique et organisee d'apres les preceptes de l'ideologie communiste. La conception hautement instrumentale que le parti a des medias et de la culture incitera la population a deserter les espaces publics officiels, caracterises par une absence totale de liberte. - la sphere publique alternative : creee par l'eglise. Combattue par le parti et officiellement releguee dans le cadre restreint de la vie privee, elle a finit par constituer une sorte de "contre-pouvoir" dans la pologne communiste. Preservant des espaces de liberte dans un environnement totalitaire, elle est devenue un refuge pour une majorite de la population et a favorise l'epanouissement de nouvelles formes de communication sociales. - l'espace prive : a partir duquel se sont developpees des pratiques clandestines et ou les echanges d'informations officieuses ont favorise la reconstitution d'une cohesion sociale, contre l'autorite du parti. Ainsi est ne le mouvement solidarnosc, soutenu par l'eglise et, progressivement, par la societe au sens large. Un veritable reseau de communication alternatif s'est alors developpe.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Lança, Isabel Babo. "La configuration des événements publics : l'affaire Rep'ublica et les manifestations aux Açores (Portugal, 1975)." Paris, EHESS, 2001. http://www.theses.fr/2001EHES0048.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Ward, Jeremy. "Les vaccins, les médias et la population : une sociologie de la communication et des représentations des risques." Sorbonne Paris Cité, 2015. http://www.theses.fr/2015USPCC035.

Full text
Abstract:
En 2009, l'identification d'un virus grippal de type A(H1N1) pousse l'Etat français à organiser une campagne de vaccination nationale. La sécurité des vaccins utilisés contre cette grippe donnera lieu à une vive controverse médiatique, qui a la particularité de mettre en cause les représentations et comportements de la population. A partir d'entretiens, d'une analyse des contenus médiatiques et d'une revue des enquêtes portant sur les comportements de vaccination relatifs à cette grippe, cette thèse s'attache à comprendre comment le sujet de la sécurité des vaccins s'est imposé à l'actualité. La thèse articulera des apports de la sociologie des problèmes publics et de la sociologie des représentations. En plus d'étudier les interactions entre les acteurs habituels de la mise sur agenda public que sont les autorités sanitaires, les acteurs relevant des mouvements sociaux et les journalistes, on verra que les stratégies de publicisation de ces acteurs se sont fondées sur des représentations ambivalentes de la population. Tout particulièrement, les sondages et d'autres dispositifs d'interrogation d'une partie de la population ont joué un rôle décisif dans l'appréhension de ce sujet par ces différents acteurs. A travers ces dispositifs, la population deviendra un véritable acteur de ce mécanisme
The identification of a A(H1N1) type of flu virus in 2009 prompted the French State to organize a national immunization campaign which generated several controversies. Discussion of the subject on pandemic vaccines' safety is distinctive because of its focus on the behavior and beliefs of "the French". Through interviews, media content analysis and a review of surveys on pandemic vaccination behavior, this dissertation sets out to understand how the subject of pandemic vaccines' safety emerged in the news. Ln addition to the study of interactions between the usual actors involved in public agenda-setting (public health authorities, social movement actors and journalists), this dissertation will show that the population played a central role in this process. This role is evident in the ambivalent representations of the population at the heart of these actor's communication strategies. They drew upon these representations when justifying their position on the subject. But, more importantly, opinion polis and other devices used to interrogate parts of the population played a crucial role in the valorization of this subject by these different actors. These devices turned the population into a full-blown actor in this agenda-setting mechanism. Consequently, the explanatory framework of this thesis will articulate perspectives originated in the sociology of public problems with those of the sociology of representations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Berthomier, Anne. "Discours médiatiques sur les biotechnologies en France (1970-1999)." Lyon, Ecole normale supérieure, 2002. http://www.theses.fr/2002ENSF0006.

Full text
Abstract:
Ce travail a pour but l'analyse des constructions des discours médiatiques développés autour des biotechnologies en France, dans le cadre d'un projet européen. En effet, l'arrivée dans la sphère publique d'une nouvelle technologie dépend, outre ses aspects scientifiques, de la manière dont le public et le législateur la perçoivent, la rejettent ou l'adoptent. Les médias sont le reflet de cette perception, mais ils la conditionnent aussi en retour, de façon très complexe : ils interviennent par la relation qu'ils proposent à leur public. Dans cette perspective, une analyse longitudinale du journal "Le Monde" a permis d'observer l'émergence ainsi que la teneur du débat public entre 1970-1999. En outre, deux études transversales , l'une sur l'arrivée en Europe de mai͏̈s et de soja transgéniques américains, (I-15 novembre 1996), et l'autre sur l'annonce du clonage de la brebis Dolly (février-mars 1997), ont donné accès aux modalités actuelles des discours médiatiques sur les biotechnologies dans les médias français (presse quotidienne essentiellement, mais aussi radio et télévision). Finalement, les différentes études ont été comparées et replacées dans un contexte européen.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Niehaus, Grégoire. "Les représentations du Brésil en France Ou L'interaction de deux cultures à travers le prisme des médias." Montpellier 3, 2009. http://www.theses.fr/2009MON30041.

Full text
Abstract:
La société occidentale postmoderne, celle dans laquelle nous évoluons, est une société influencée par les médias. Dans ce contexte, la prédominance des images joue sur les représentations sociales, les stéréotypes et inévitablement sur la manière que nous avons d’aborder une culture. Se poser la question de savoir de quelle façon le Brésil est représenté en France va nous permettre de recenser ses représentations, de les étudier afin de mettre en relation les médias qui les véhiculent et l’impact de ces derniers sur l’imaginaire qui en découle. Ainsi, la télévision, le cinéma, la radio, les associations sont autant d’éléments qu’il sera impératif d’étudier, puisqu’ils participent à la diffusion des représentations du Brésil en France et qui le caractérisent comme étant le pays de la musique, de la danse, du foot, etc. Cette recherche dresse un portrait de la société occidentale dans laquelle le spectacle et la consommation sont au centre de tous les évènements. Le Brésil est envisagé comme une illustration de ces phénomènes
The contemporary occidental society in which we all move is a society influenced by the media. In this context, the predominance of images plays on social perceptions, stereotypes, and inevitably on our way of comprehending a culture. To wonder how Brazil is represented in France will enable us to list its perceptions and to study them in order to link together the media which transport them and their impact on the subsequent collective imagination. Televison, cinema, radio, associations are so many elements necessary to study as they contribute to the dissemination of Brazil's perceptions in France, characterizing it as being the country of music, danse, football, etc. . . This research draws a portrait of occidental society in which show business and consumption are in the heart of any event. Brazil is seen as an illustration (ou example) of such phenomena
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Crabtree-Lelourec, Lesley Anne. "La perception anglaise de la question d'Irlande : enquête auprès de 39 habitants de Nottingham." Rennes 2, 2006. http://www.theses.fr/2006REN20024.

Full text
Abstract:
Le but de cette recherche est de mettre en évidence la perception anglaise de la question d'Irlande. Cette perception est habituellement mesurée par les seuls sondages d'opinion, qui peuvent en donner une mesure superficielle. A partir de 39 entretiens semi-directifs réalisés en 1999, un peu plus d'un an après la signature de l'Accord du Vendredi Saint, nous voulons exposer le rapport entre le niveau de connaissances des citoyens anglais à propos des affaires irlandaises et leur manière de voir le conflit en Irlande du Nord. L'hypothèse est que les Anglais reproduisent la vision officielle de l'Etat britannique du conflit ; en effet, en l'absence d'un enseignement systématique à l'école et de contacts directs avec l'Irlande, l'Irlande du Nord ou les Irlandais, ils ne disposent pas d'autres sources que les médias pour former leurs perceptions. L'objectif est d'aboutir à évaluer la part d'irrationnel dans la construction des perceptions individuelles et de l'opinion publique
This thesis is based on 39 loosely-structured interviews carried out in the summer of 1999, just over one year after the signing of the Good Friday Agreement. It sets out to show the link between English people's lack of knowledge on Ireland and their perceptions of the Troubles. The aim of this study is to uncover the English perception of the Irish question. This perception is often measured only by opinion polls, which may give a superficial impression. Our hypothesis is that the English public reproduces the official version of the conflict conveyed by the British state: due to the absence of Ireland from the school curriculum and the lack of direct contact with Northern Ireland / Ireland and Irish people; the English public has no other sources, apart from the media, on which to form its perception. Our intention is to evaluate the element of irrationality in the construction of individual perceptions and public opinion
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Bamba, Sidiki. "Presse écrite et émergence de l'espace public en Côte d'Ivoire : Entre idéal démocratique et propagande politique." Bordeaux 3, 2010. https://extranet.u-bordeaux-montaigne.fr/memoires/diffusion.php?nnt=2010BOR30003.

Full text
Abstract:
L’ouverture du champ politique en 1990 a vu naître une nouvelle presse écrite privée qui, très tôt, s’est imposée comme un acteur essentiel du processus démocratique. Les conditions de sa naissance ont fait d’elle un instrument aux mains des partis politiques pour la diffusion de leurs idéologies. Le nouvel espace public, selon l’apport d’Habermas, qui venait de voir le jour grâce à cette presse, sera tributaire de ce contexte de création. En Côte d’Ivoire, le processus de démocratisation en cours, via les journaux, est marqué, en filigrane, par de forts enjeux identitaires concurrentiels : l’ethnie, la région et la religion. Celles-ci, objets de manipulations diverses pour la conservation ou la conquête du pouvoir, alimentent les contenus des journaux. En cela, la presse, l’un des maillons essentiels de la démocratie, peut être vue comme un vecteur de fracture sociale. Par ailleurs, la culture politique, forgée dans le moule du parti unique, n’est pas suffisamment imprégnée des préceptes démocratiques. Dès lors, les nombreux espaces de discussion de rue, réappropriés par les partis politiques, sont détournés de leur essence première pour devenir des lieux de propagande
The advent of political pluralism in 1990 saw the rise of a private written press that established itself quite early as a central component of the democratic process. Given the conditions of its birth, this new press became an instrument in the hands of political parties in order to spread their ideologies. Hence, thanks to the private written press a new public sphere – in Habermas’ words – was brought to life. The development of the public sphere in Côte d’Ivoire will be subject to this particular context of emergence. The process of democratization underway in this country through the newspapers is implicitly marked by strong competitive identity stakes based on ethnic group, region and religion. Manipulated by the political parties either to takeover power or remain in force, these three ingredients have been fuelling stormy debates in the newspapers. As such, the written press can be considered as a cause of social dislocation. Moreover, the political culture that prevails in Côte d’Ivoire was forged in the mould of a one-party-system and is not enough permeated with democratic principles. Therefore, the many spheres of discussion existing all over the country were taken over by political parties and diverted from their essential aim: discuss freely of the societal problems so as to influence the political action. On the contrary, they have become places of political propaganda
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Giroux, Claude. "La construction du discours sur la drogue dans la presse écrite québécoise, analyse exploratoire du contenu de quatre quotidiens québécois de juin 1997 à mai 1998." Thesis, National Library of Canada = Bibliothèque nationale du Canada, 1999. http://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk1/tape9/PQDD_0001/MQ44733.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Rabah, Saddek. "La problématique de l'autre : le discours médiatique sur l'islam transplanté en France : le cas de l'Express et du Nouvel Observateur." Paris 2, 1997. http://www.theses.fr/1997PA020008.

Full text
Abstract:
La presente etude a pour objet le discours mediatique et sa representation de l'islam transplante en france. Elle n'a pas l'ambition d'etudier toute la production mediatique concernant ce sujet. Elle tente seulement de rendre compte de l'image de l'islam en france dont se fait un acteur mediatique particulier - la presse hebdomadaire et plus precisement l'express et le nouvel observateur. A travers l'analyse de la masse textuelle des deux hebdomadaires, l'etude vise a reperer les mecanismes determinants qui structurent et fondent la vision de cet islam. Pour y parvenir, elle se sert des techniques de l'analyse de contenu, avec ses deux versants, quantitatif et qualitatif. L'application de l'aspect enumeratif (qualitatif) de cette methode sur le corpus a permis la construction de deux types de typologies: generale et thematique. La premiere englobe tout ce que nous avons appele mots themes, classes selon leur importance frequentielle. Quant a la deuxieme, elle est construite sur le mode thematique (classement par appartenance thematique). Elle est constituee de seize categories independantes de tailles differentes. Pour affiner l'analyse et rendre plus intelligible la representation, nous avons procede a l'analyse qualitative de certains themes ("affaire salman rushdie", "affaire du foulard", "femme en islam", "le concept du jihad"), afin de voir comment la strategie argumentative de discours mediatique se deploie et opere dans la construction de l'image de l'islam transplante en france. Autrement dit, comment les differents segments des textes et leurs enonces s'articulent pour produire une image de l'islam en france. En somme, l'etude nous a permis de deceler que les deux hebdomadaires operent souvent par transposition anachronique, doublee d'un reductionnisme a outrance resultant de la meconnaissance, des stereotypes et de l'epaisseur de l'hiemprise est grande sur les esprits, sans oublier les caracteristiques propres a tout discours mediatique, qui souvent la spectacularisation et la dramatisation
The present study has for object the media's discourse and its representation of transplanted islam in france. It has not the ambition to study all the media's production concerning this subject, but attempts only to account for the image of islam in france portrayed by a media actor - the weekly press and particularly l'express and le nouvel observateur. Through the analysis of the textual mass of the textual mass of the two weekly news papers, this study aims to stake out the determining mechanisms which structure and found the vision of this islam. In order to get to this purpose, it makes use of the content analysis's techniques, with its two slopes, quantitative and qualitative. The application of the enumerative (quantitative) aspect of this method on the sample has permitted the construction of two types of typologies: general and thematic. The first of these two typologies includes all that we have called symbols, classified according to their frequencual importance. As for the second, it is constructed on the thematic mode (classification by thematic appurtenance): it is made up of sixteen independent categories of different sizes. To refine the analysis and render the representation more intelligible, we have proceeded to make a qualitative analysis of certain themes ("salman rushdie affair", "scarf's affair", "woman in islam", the "concept of jihad", in order to seehow the argumentative strategy of the media's discourse spread out in the construction of the image of transplanted islam in france. In other words, how the different segments of texts and theirs statements are articulated to produce the image of islam in france. In sum, the study has permitted us to reveal that the two weekly news paper proceed often by anachronistic transposition, doubled with excessive reductionism resulting from the lack of knowledge, stereotypes and the thickness of history whose ascendancy over the minds is great, without forgetting the characteristics peculiar to any discourse of the media, which are often spectaculazisation and dramatization
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Nogueira, Junior Dario de Azevedo. "L'interférence des mouvements sociaux dans l'ordre du jour des médiasLe cas du Mouvement des sans-terre au Brésil entre avril 1996 et avril 1997." Paris 2, 2003. http://www.theses.fr/2003PA020005.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Bernier-Duchaussoy, Maryse. "L'Ouganda du général Idi Amin Dada de 1971-1979 : une étude comparative des approches du London Times et du Guardian." Master's thesis, Université Laval, 2020. http://hdl.handle.net/20.500.11794/67502.

Full text
Abstract:
Le mémoire qui suit a pour objectif de faire ressortir les grandes lignes du traitement de la prise de pouvoir d’Amin, de la crise de la déportation des Asiatiques ainsi que de la rupture des liens diplomatiques entre la Grande-Bretagne et l’Ouganda telles que vues par le London Times et le Guardian. Il s’attardera également sur les divergences et les convergences entre les deux médias. Dans la mesure où elles sont assez distinctes pour représenter des approches à part entière, elle essaiera d’identifier les éléments qui influencent/structurent ces différentes approches en référence aux thèmes mentionnés auparavant.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Papaioannou, Dimitri. "L'Histoire sociale des sondages d'opinion en Grèce : leurs usages politiques et journalistiques." Université Marc Bloch (Strasbourg) (1971-2008), 2006. http://www.theses.fr/2006STR20025.

Full text
Abstract:
Les sondages d' opinion commencent à être utilisés en Gréce comme un instrument de mesure de l' opinion publique au milieu de la décennie 70. Nous chercherons à savoir de quelle manière ces sondages initialement considerés et employés comme un simple outil d' une importance somme toute mineur et dont les agents du champ politique et journalistique disposposaient pour interroger les dispositions de ce qui est communement appelé l' opinion publique sont parvenus à s' imposer comme l' expression la plus legitime de celle-ci. Le but de notre recherche est double : Premierement, il s' agit de repondre à la question suivante: Quelles furent les conditions specifiques qui ont permis la generalisation de l' usage des sondages à l' interieur des champs politique et journalistique ? En second lieu, est-ce-que cette generalisation exerce des effets sur le mode de fonctionnement de ces deux champs ? Si oui, quelles sont-ils et de quelle manière s' exercent-ils ?
Beginning in the mid-1970's, opinion polls were used systematically in Greece. Though it was one of many techniques politicians had at their disposal to measure public opinion at that time, it is now considered the only legitimate form of expression of what is called “public opinion “. Our research has two objectives: first, to determine what conditions allowed the use of polls to become pervasive throughout political and journalistic fields. Secondly, are there any practical effects on the functioning on the fields by the pervasive use of polls? If so, what are these effects and how do they affect the functioning of these fields?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Padilla, Villarreal Maria Beatriz. "Médiatisation et identification comme facteur dans l'irruption de la crise sociale : une analyse biculturelle de contenu de la presse écrite et modélisation." Lyon 3, 2005. https://scd-resnum.univ-lyon3.fr/out/theses/2005_out_padilla_m.pdf.

Full text
Abstract:
L'objet central de cette thèse est l'étude de la crise sociale et des principaux facteurs qui contribuent à son déclenchement. A travers le modèle théorique proposé, nous essayons d'expliquer le passage du réel -l'événement- à celui de la représentation symbolique -la crise. Médiatisation et identification sont ainsi les constantes répertoriées dans ce processus, secondées par certaines variables qu'influencent, également, l'irruption de la crise sociale. Concernant la médiatisation, les variables de la quantité d'information et de la mise en scène énonciative et visuelle de celle-ci contribuent à la visibilité et à la construction du sens de l'événement. Quant à l'identification, elle peut être définie comme la proximité réelle ou symbolique entre l'événement et le public. Elle dépend de l'interprétation de l'événement, soumise toujours aux spécificités de l'identité personnelle et de l'appartenance des individus –notamment les critères socioculturels. La crise sociale se manifeste par un état d'inquiétude généralisée, par une malaise sociale partagée entre les individus, face à des événements qui portent atteinte réelle ou symbolique à leur intégrité physique, à leur mode de vie ou aux conditions sociales de leur existence. Le public, se sentant concerné, se mobilise, mettant en question les pouvoirs politique ou organisationnel. La crise est sociale par excellence, car loin de la nature de l'événement à son origine, elle implique toujours les acteurs sociaux, en plus de déstabiliser le pouvoir politique et de générer des pertes économiques. Le modèle de la crise sociale présenté dans cette thèse a été validé par une analyse de contenu des quotidiens El Pais (Espagne) et Le Monde (France), portant sur le thème du naufrage du pétrolier Prestige. Cette analyse a permis de constater des différences dans l'intensité et dans le traitement de l'information dans ces journaux et l'évolution médiatique d'un accident en catastrophe écologique et puis en crise sociale et politique dans l'un des pays étudiés.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Oussi, Christian. "Pouvoirs et médias de masse : éthiques politiques et économiques." Thesis, Aix-Marseille, 2012. http://www.theses.fr/2012AIXM1007.

Full text
Abstract:
Ce travail s'intéresse aux influences réciproques entre pouvoirs et médias de masse en Occident comme en Orient en insistant sur la situation particulière du Liban où les pratiques culturelles sont plus larges que dans bien d'autres pays. Notre but sera de montrer les interférences entre ces deux pouvoirs. Ce sujet n'est peut-être pas tout à fait neuf mais nous pensons y apporter des considérations nouvelles, pour ce qui est des particularités des pouvoirs dans les pays du Moyen Orient et la perception que les orientaux peuvent avoir des pouvoirs et des médias de masse dans les pays occidentaux. On s’y intéresse surtout aux pouvoirs politiques et économiques. Pour les médias de masse, on se limite aux journaux, radio, télévisions et internet. La conclusion insiste sur une nécessaire moralisation tant des médias que des hommes de pouvoir. En l’absence de prises de conscience forte, la seule solution est de recourir soit à l’exil soit à la loi à condition qu’elle soit assortie de contrôles et de sanctions. Le problème est que les Nouvelles Technologies apparaissent comme étant devenues d’une puissance incontournable et immaîtrisable à court terme. . Nul ne peut prévoir ce qui pourra en advenir. . Pour débuter on présente 4 auteurs qui ont illustré ce sujet dans la littérature et le cinéma montrant l’importance de cette interpénétration entres pouvoir et média de masse. On présente ensuite un aperçu historique sur l'évolution des pouvoirs montrant comment l'émergence des techniques d’information et de communications ont pu affecter ces différents pouvoirs. On montrera comment tout cela a pu affecter les concepts de liberté. A coté des pouvoirs politiques, un chapitre est consacré à la diffusion des informations dans le cadre des entreprises. Enfin dans une partie plus expérimentale, nous reportons des entretiens entre journalistes sur ce sujet puis dressons un cadre d’étude pour traduire les opinions de journalistes du Moyen Orient face à la question de ces influences réciproques
This thesis aims at defining the reciprocal unfluences‘berween mass medias and political and economical powers. The research concentrates on Arabs and Middle East Countries. To start we present 4 authors that have illustrated this in the litterature and 7th art. After that we put our attention to the evolution of different powers and communication tools in past history. Then we put our attention on the different constitutions defining the limit of political powers.But also to the mangement of mass information required in the framework of firms and various institutions showing how the manner things that are presented can influence the public, executives and shareholders. In an experimental part we report interwiews taken from a pannel of journalists. Also we show the frame of an inquiry devoted to business and political people as to their attitufe vs mass medias and power influences that they can have experienced
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Golmakani, Jamshid. "L'image de l'Iran à travers la télévision française : 1978-94 : une étude comparative avec les télévisions anglaises et hollandaises." Paris 1, 1998. http://www.theses.fr/1998PA010549.

Full text
Abstract:
L'auteur de cette recherche est journaliste-documentariste exilé iranien. Il témoigne de l'histoire contemporaine de l'Iran et en étudie le traitement uniforme dans les reportages, magazines et documentaires de plus de 13 minutes sur l'Iran, qui ont été diffusés à la télévision française entre 1978 et 1994. Elle souligne la différence culturelle qui privilégie les Français par rapport aux ressortissants des pays moins développés, notamment aux Iraniens dans les films diffusés à la télévision française. Tous les films tendent à définir l'Iran comme l'épicentre de l'islam en montrant une image choc. La population iranienne n'est représentée qu’à la prière du vendredi ou au cimetière de Téhéran. La guerre de huit années entre l'Iran et l'Irak a donne une bonne occasion aux journalistes-réalisateurs d'évoquer dans leurs films le fanatisme des Iraniens. Cette recherche présente des réalités méconnues du public occidental sur cette guerre très sanglante. Elle éclaire les principaux points de la pratique de la production télévisuelle française en général quant à la manière de traiter l'information sur un pays étranger. Cette image n'est pas entièrement fausse, mais à force de faire passer une image unique, on aboutit à un phénomène de désinformation. Cette production suit l'uniformisation-simplification. Dans la partie comparative nous voyons que les films télévisuels anglais et hollandais sur l'Iran ont des sujets plus variés et sont basés sur des recherches considérables, si on les compare à la production française. Ils sont critiques vis-à-vis du régime iranien
The author of this research is an Iranian documentary-journalist in exile. He gives an account of the contemporary history of Iran, and he studies how this issue is dealt with in reports, news programmes and documentary of over 13 minutes broadcast on French television between 1978 and 1994. This research underlines the cultural difference that gives to French people a privileged position in comparison with the countries less developing, in particular with Iranians, in the films broadcast on French television. All the films tend to define Iran as the epicentre of Islam, by showing images that shock. The Iranian population is shown only at the Friday prayer or in the Tehran cemetery. The eight years war between Iran and Irak has given the journalists-producers a good opportunity to evoke in their films the fanaticism of the Iranians. This research reveals some realities concerning this very bloody war hitherto unknown to the western public on. IL throws light on the main aspects of the French television production, especially on the way of dealing with informations on foreign countries. Such an image is not wholly false, but focusing on a single type of image one gives rises to a phenomenon of misinformation. This is a result of uniformisation and simplification. In the comparative study, we can see that the English en Dutch film on Iran have more various subjects and are based on extensive research, in contrast to the French production. They are critical in their approach to the Iranian regime
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Chauvancy, François. "L'information, arme stratégique des démocraties : nécessite et légitimité d'une stratégie de communication." Paris 4, 1998. http://www.theses.fr/1997PA040289.

Full text
Abstract:
Depuis 1990, les conflits militaires dans lesquels une démocratie comme la France a été engagée, ont démontré l'importance de l'information. Utilisée par tout individu ou groupe dans une stratégie de communication souvent offensive, elle a remis en cause la liberté d'action de l'état. Cette confrontation crée donc un déséquilibre majeur pendant une crise internationale car elle oppose, souvent par l'intermédiaire des medias, l'état et les différents groupes qui constituent les opinions publiques nationales ou internationales. Ne pouvant plus imposer ses décisions, en particulier par la violence militaire, il lui est nécessaire de disposer d'autres moyens pour défendre ses intérêts nationaux. La maitrise de l'environnement informationnel détermine le succès ou la défaite de la politique choisie. Dans cette situation particulière de la crise internationale, l'acquisition, l'exploitation et le contrôle de l'information apparaissent comme les éléments majeurs d'une stratégie de l'état démocratique pour atteindre ses objectifs. Une stratégie de communication est fondamentale des lors que l'information est considérée comme stratégique. Elle est stratégique lorsqu'elle est utilisée au sein d'une réflexion politique globale. L’avenir de la démocratie dépend de sa capacité a défendre ses valeurs dans le cadre impose par les règles démocratiques. Une stratégie de communication participe à la préservation de la liberté d'action de l'état en exploitant au mieux des moyens de plus en plus limites. Cette stratégie d'influence apparait comme nécessaire et légitime pour rester maitre de ses décisions et des moyens à utiliser. Il s'agit d'atteindre les objectifs politiques retenus au moindre cout humain et financier. Adaptée à la réalité stratégique, elle s'insère naturellement dans la résolution de la majorité des conflits du XXIe siècle
Since 1990, military conflicts in which a democracy such as France has been involved, have demonstrated the importance of information. Used by any individual or lobby in a frequent offensive strategy of communication, it has challenged the state freedom of action. This confrontation makes a major imbalance during an international crisis because it opposes, often by the intermediary of the Medias, the state and the different lobbies which form the national or international public opinions. In the inability to employ military force for imposing its decisions, the state must have the opportunity to have at its disposal other means for defending its national interests. The control of the information environment determines the success or the defeat of a chosen strategy. In this special situation of an international crisis, collection, use and control of information are the key elements for a democratic government strategy for reaching its goals. A strategy of communication is fundamental as soon as information is considered as strategic. It is strategic when it is used in the framework of a global political thought. The future of a democracy depends on its ability to defend its values in the frame imposed by the democratic rules. Then, a strategy of communication must provide its freedom of action in using more efficiently means which are more and more limited. This strategy of influence is a need and is justified to preserve the national ability to decide. The aim is to reach the political goals at a lower human and economical cost. Adapted to the international reality, a strategy of communication is a major tool to resolve the majority of the 21st century conflicts
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Bou, Dagher Edmond. "La citoyenneté Libanaise aux prises avec les médias, nouveaux et traditionnels, face aux conflits religieux et communautaires ; une amplification ou une réduction des fractures ?" Thesis, Toulon, 2018. http://www.theses.fr/2018TOUL0001.

Full text
Abstract:
Notre thèse se présente sous le titre : « La citoyenneté libanaise aux prises avec les médias, nouveaux et traditionnels, face aux conflits religieux et communautaires ; une amplification ou une réduction des fractures ?». Notre thèse est avant tout une question posée sur le pluriculturalisme qui constitue la société libanaise, qui la spécifie, et qui représente une richesse socioculturelle et sociopolitique qui intéresse les Sciences de l’information et de la communication. Les médias audiovisuels, électroniques (sites web, journaux électroniques, blogs internet, etc.) seront la source susceptible d’alimenter toutes ces facettes culturelles, politiques, économiques, ethniques, religieuses, etc. Depuis longtemps la réalité confessionnelle politisée libanaise est imprégnée plus ou moins sensiblement par les médias traditionnels, et récemment les nouveaux médias ou sites web. La structure libanaise de la citoyenneté serait basée en priorité sur quatre conditions fondamentales : communauté, médias, citoyens, Etat. Le citoyen libanais appartient par nature à une communauté dans laquelle il est lié aux autres par les liens de la religion et de la confession, ce qui donne au Libanais un sentiment particulier d’appartenance identitaire. De ce fait, cette communauté religieuse, cherche toujours à s’auto – défendre et à s’exprimer afin de préserver son existence et sa continuité, et les médias peuvent jouer un rôle majeur en ce sens : chaque communauté possède son média qui constitue son porte – parole. C’est ainsi, que la communauté médiatisée avec tous ses rites et convictions politico – communautaires, occupe le premier rang des préoccupations des Libanais, alors que les principes citoyenneté – Etat pour un grand nombre de Libanais, occupent un rang secondaire.C’est dans ce domaine que nous allons analyser au cours de notre recherche, le versant contemporain de l’opinion publique grâce au regard des technologies numériques et digitales, de la communication médiatisée, ainsi que la vision politico-sociale présentée par les quotidiens
The title of our thesis is: “The Lebanese citizenship grappling with the new and traditional Medias, facing religious and community conflicts; amplifications or reductions of fractures?” Our thesis in the first place is a question asked about multiculturalism which constitutes the Lebanese society, specifies it, and represents sociocultural and sociopolitical wealth which interests the Information and Communication Sciences. The Audiovisual and Electronic Media (Web Sites, Electronic Newspapers, Internet Blogs, etc.) will be the source likely to feed all these cultural, political, economic, ethnic and religious faces.Since a long time, the Lebanese politically confessional reality is more or less impregnated by the traditional Media, and recently the new Media or Web Sites.The Lebanese structure of citizenship would be based in priority on four fundamental conditions: Community, Media, Citizen and State. The Lebanese Citizen belongs by nature to a community in which he is bound to others by bonds of religion which gives the Lebanese a particular feeling of identity. Thereby, the religious community, always seeks to defend itself and to express itself in order to preserve its existence and its continuity, and this is done by the Media: each community has its own media, which is its spokesperson. Thus, the community mediatized with all its rites and political-community convictions occupy the forefront of Lebanese concerns. While the principles of citizenships and state for a large number of Lebanese occupy the secondary rank.It is in this area that we will analyze during our research the contemporary face of public opinion possibly enlightened by the new technology of communication, the opinion mediatized as well as the politico-social vision presented by the daily newspapers
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

El-Bssawmaï, Sleiman Samir. "Al Jazira : entre le symbolisme et le professionnalisme : étude de l'état de la diffusion de l'information satellitaire arabe en continu." Paris 13, 2007. http://www.theses.fr/2007PA131017.

Full text
Abstract:
Notre recherche est divisée en trois grandes parties, toutes trois étroitement connectées au propos initial. La première partie: connaissance du terrain. Elle consiste en la présentation historique de la création de la chaîne Al Jazira en la plaçant dans les différents espaces auxquels elle est liée afin de montrer l'improbabilité de sa naissance dans l'Ici, mais non dans le maintenant, qui lui, présente un besoin urgent de construire « un point de vue arabe » sur l’information dite internationale ; et de montrer « son point de vue arabe » sur les événements internationaux. Nous mettons donc la chaîne Al Jazira dans son contexte géographique, politique, social et médiatique en montrant sa différence avec les chaînes citées. Puis, nous présentons donc une vue générale des chaînes satellitaires arabes qui ont contribué à renforcer l’espace panarabe de réception par l'étendue de leur diffusion. Partant du concept de l’économie-monde et de l’échange inégal entre Nord et Sud nous pourrons expliquer le pourquoi de l’explosion d’Al Jazira, de sa révolution et de sa possibilité de pouvoir déclancher un changement au moyen même de la technologie créatrice empruntée à l’occident. Barthes, dessine une théorie sémiologique des mythes tels qu’on les trouvent dans les communications de masse et qu’il définit comme des langages connotés : C’est le fonctionnement de cette connotation et ses implications idéologiques que nous allons essayer d’analyser en étudiant le mythe d’un passé arabe glorieux afin voir de quelle manière ce mythe a pu donner une énergie réalisatrice. En plus, si nous considérons que la chaîne Al Jazira a eu son heure de réussite après le 11 septembre 2001, il serait intéressant de penser aux critères qui font que toute réussite est en soi un facteur d’autoréalisation. Être arabe, c’est parler arabe, c’est vivre l’appartenance à une nation arabe de par le langage qui ne peut être saisi qu’en fonction de son orientation vers l’autre, l’individu arabe est donc pris dans des réseaux de relations sociales inscrites dans les systèmes politiques, économiques, idéologiques et religieux. Une petite partie théorique de linguistique, sur les « communications verbales et non-verbales » et leurs réseaux, nous aidera à mieux comprendre l’analyse de contenu des programmes d’Al Jazira. La troisième partie analyse l’importance du journal télévisé et là nous faisons la connaissance des plus importants journalistes- reporters d'Al Jazira et la manière dont ils sont traités tout comme de la manière dont ils traitent l’information. Cet exposé sera suivi par une analyse du contenu des émissions d'Al Jazira avec les résultats obtenus. Nous espérons qu’après l’analyse du contenu des communications nous pourrons donner un certain crédit à nos hypothèses de départ
The first part of this thesis consists of an historical background to describe the creation of the Al Jazira Channel, and to show its improbable emergence. We, therefore place this channel in its geographical, political, social and journalistic context, by showing its differences from another working Arabic channels. We try to discover the reason of its happening, its revolution and the possibility that this phenomenon will lead to a patter of change in the Arab world. In the 2nd part, we analyze the performance of the mythological aspect of the channel, based on the glorious past of the Arabs, and how this myth gave a realistic energy to apply change. In a third section, we try to introduce to our readers the most important shows and journalists of Al Jazira, and how the information is dealt with
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

McCracken, Deirdra. "Le jeu des chiffres : les journalistes québécois sont-ils outillés pour traiter des sondages d'opinion publique ?" Thesis, Université Laval, 2009. http://www.theses.ulaval.ca/2009/26485/26485.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Goulet, Vincent. "Usages et circulations des informations médiatiques dans les milieux populaires : enquête sur la construction des "lieux communs médiatiques"." Paris, EHESS, 2009. http://www.theses.fr/2009EHES0149.

Full text
Abstract:
En considérant les informations comme des biens culturels parmi d'autres, cette recherche a voulu en saisir la réception dans les milieux populaires, Le terrain d'enquête est un grand ensemble HLM de la banlieue de Bordeaux. La circulation des actualités dans les espaces publics a été étudiée par r observation, les usages qui en sont fait dans la sphère privée par des entretiens. Il apparaît que la fréquentation des médias d'information dépend directement des formes de capital mobilisables par les individus et par leur position et trajectoire sociales. Les enfants sont également au centre des processus de réception médiatique. Dans un second temps, nous avons tenté de comprendre pourquoi certaines informations, comme les faits divers, le sport les pages people mais aussi certains problèmes sociaux ou politiques, étaient particulièrement ajustés aux intérêts du populaire. Il apparaît que les actualités ne sont pas uniquement des éléments de connaissance permettant aux individus de construire leur opinion ou de justifier leur action mais ont au moins trois autres fonctions : accumulation et l'entretien du capital relationnel, réassurance identitaire, transmission et d'éducation par l'affirmation de normes. La fonction doxique des médias d'information s'est trouvée réaffirmée, en ce sens qu'ils produisent des représentations sociales qui semblent « s'imposer par elles-mêmes ". Cette forme d'encadrement social est moins le produit d'un plan concerté de la classe dominante que celui du fonctionnement du champ médiatique : celui-ci est particulièrement hétéronome parce que structuré par les rapports sociaux et les luttes matérielles et symboliques qui traversent toute la société. La production d'un" sens commun médiatique" découle ainsi indirectement des rapports de classes, come le montrent l'analyse de contenu de différents sujets d'actualité et l'enquête réalisée dans les studios d'une émission radiophonique de libre antenne de RMC
Considering news as ordinary cultural goods, this research tries to understand their reception in the working class. The field of investigation is a popular district in the suburban area of Bordeaux. The circulation of news in the public space is studied through observations. Their uses in the private sphere are studied through interviews. It appears that the frequentation of media depends directly on the social and cultural capital that individual people have. It also depends on their social position and background. Children are also at the heart of the process of media reception. Secondly, we endeavour to understand why particular news, such as news in brief, sports, celebrity columns and some economic and social issues, are well-adjusted to popular interest. It seems that news is not only elements of knowledge allowing people to build their opinion or justify their action. News has at least three other functions: the accumulation and maintenance of relational capital, identity reinforcement, transmission and education through the affirmation of norms. The doxa function of news media is reaffirmed in the way they produce social representations that are taken for granted. This form of social framing is less the result of a conscious plan of the dominant class than the actual effect of the media field. This field is particularly heteronomous, because it is structured by the social interactions and the material and symbolic struggles which run through aIl society. As shown by the analyses of different news contents and of a popular radio talk show, the production of a " media common sense" is first explained by the relationships between classes
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Cazeaux, Guillaume. "L’Internet et la formation de l’opinion." Thesis, Paris 5, 2012. http://www.theses.fr/2012PA05H021.

Full text
Abstract:
La thèse porte sur les effets de l’Internet sur la démocratie et la pratique de la citoyenneté, dans le contexte d’une civilisation marquée par une certaine apathie, où la télévision occupe une place centrale. Il s’agit d’interroger la pertinence des théories déterministes qui accordent aux nouvelles technologies de l’information et de la communication un pouvoir important de transformation de l’humain, soit dans le sens de son émancipation, soit dans celui de son aliénation. L’objectif de la recherche est de produire l’évaluation la plus réaliste possible de l’impact de l’Internet sur notre autonomie individuelle et collective. La thèse présente trois grands moments : dans le premier, les notions d’opinion publique, de démocratie et le rôle des médias traditionnels sont examinés à travers leurs fonctions latentes et manifestes, et révèlent une tension constante de l’humain entre son aspiration à la liberté et la nécessité du conformisme. Dans le deuxième moment, sont mis en évidence les différents effets possibles du web sur les citoyens, selon leurs pratiques ; nous voyons clairement se dessiner une coupure entre une minorité active, sur laquelle le web a des effets majeurs dans son rapport à l’information et à sa citoyenneté, et une majorité plus passive. Dans le troisième moment, nous décrivons l’activité d’un média citoyen, sorte d’utopie numérique pour les citoyens actifs. Cette thèse de philosophie emprunte aussi à d’autres disciplines comme l’histoire et la sociologie, et analyse précisément et concrètement certains phénomènes observés en ligne
The thesis focuses on the effects of the Internet on democracy and the practice of citizenship in the context of a civilization marked by apathy, where television plays a central role. It is to question the relevance of deterministic theories that accord to new technologies of information and communication a significant power to transform the human is in the direction of emancipation, or in that of his alienation. The objective of the research is to produce the most realistic assessment of the impact of the Internet on our individual and collective autonomy.The thesis has three main stages: in the first, the concepts of public opinion, democracy and the role of traditional media are examined through their overt and latent functions, and reveal a constant tension between the human aspiration to the freedom and the need to conform. In the second time, are highlighted various possible effects of the web on citizens. According to their practices, we can clearly see emerge a partition between an active minority, on which the web has a major impact in his relation to the information and citizenship, and a more passive majority. In the third stage, we describe the activity of a citizen media, digital kind of utopia for active citizens.This thesis of philosophy also borrows from other disciplines such as history and sociology, and analyzes some specific and concrete phenomena online
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Vancompernolle, Aline, and Aline Vancompernolle. "Nature des rapports de confiance ou du « contrat de communication » entre un usager et son média." Master's thesis, Université Laval, 2019. http://hdl.handle.net/20.500.11794/37164.

Full text
Abstract:
Les radios parlées conservatrices, nées aux États-Unis, ont servi de modèle aux radios d’opinion de Québec dans le but de capter une audience et la maintenir à l’écoute le plus longtemps possible. Ce modèle économique à succès, basé sur le spectacle et la provocation, compte de fidèles adeptes à Québec mais aussi des détracteurs qui les accusent de favoriser les divisions. Notre étude se penche sur le public de ces deux radios, CHOI Radio X et FM93. Nous avons cherché à établir, grâce à nos entretiens avec 16 auditeurs, la nature de la confiance qui les unit à leur station et à définir le type de contrat de communication qui se met en place, à savoir, le système relationnel basé sur des règles et des attentes réciproques entre les acteurs. Les recherches théoriques sur l’exposition sélective et le biais de confirmation, la confiance et le contrat de communication nous ont permis de formuler des propositions de recherche combinant l’adhésion forte des auditeurs au discours de la radio, leur grande fidélité, leur engagement fort et la confiance importante qu’ils ont dans la station qu’ils écoutent. Notre analyse nous a permis d’identifier trois profils d’auditeurs de ces radios qui montrent une prise de recul plus importante vis-à-vis du discours de la radio que ne le suggéraient les recherches.
Les radios parlées conservatrices, nées aux États-Unis, ont servi de modèle aux radios d’opinion de Québec dans le but de capter une audience et la maintenir à l’écoute le plus longtemps possible. Ce modèle économique à succès, basé sur le spectacle et la provocation, compte de fidèles adeptes à Québec mais aussi des détracteurs qui les accusent de favoriser les divisions. Notre étude se penche sur le public de ces deux radios, CHOI Radio X et FM93. Nous avons cherché à établir, grâce à nos entretiens avec 16 auditeurs, la nature de la confiance qui les unit à leur station et à définir le type de contrat de communication qui se met en place, à savoir, le système relationnel basé sur des règles et des attentes réciproques entre les acteurs. Les recherches théoriques sur l’exposition sélective et le biais de confirmation, la confiance et le contrat de communication nous ont permis de formuler des propositions de recherche combinant l’adhésion forte des auditeurs au discours de la radio, leur grande fidélité, leur engagement fort et la confiance importante qu’ils ont dans la station qu’ils écoutent. Notre analyse nous a permis d’identifier trois profils d’auditeurs de ces radios qui montrent une prise de recul plus importante vis-à-vis du discours de la radio que ne le suggéraient les recherches.
Conservative talk radio, born in the US, served as a model for talk radio in Quebec City in order to capture the audience and maintain it as much as possible. This successful economic model, based on entertainment and provocation, has loyal listeners in Quebec City but also opponents accusing the radio of fostering divisions. Our study examines the public of the two most popular radio stations, CHOI Radio X and FM93. We aimed to draw up, thanks to our interviews with 16 listeners, the nature of trust uniting them with their station and to define the type of “communication contract”, which designates a relational system based on rules and reciprocal expectations between the actors. Theorical research on selective exposure and confirmation bias, trust and communication contract helped us to build research proposals combining audiences’ strong adhesion to the radios’ content, loyalty, strong engagement and great trust they have in the radio station they listen to. Our analysis led us to identify three profiles of listeners showing more distance toward the radio content than suggested by previous research.
Conservative talk radio, born in the US, served as a model for talk radio in Quebec City in order to capture the audience and maintain it as much as possible. This successful economic model, based on entertainment and provocation, has loyal listeners in Quebec City but also opponents accusing the radio of fostering divisions. Our study examines the public of the two most popular radio stations, CHOI Radio X and FM93. We aimed to draw up, thanks to our interviews with 16 listeners, the nature of trust uniting them with their station and to define the type of “communication contract”, which designates a relational system based on rules and reciprocal expectations between the actors. Theorical research on selective exposure and confirmation bias, trust and communication contract helped us to build research proposals combining audiences’ strong adhesion to the radios’ content, loyalty, strong engagement and great trust they have in the radio station they listen to. Our analysis led us to identify three profiles of listeners showing more distance toward the radio content than suggested by previous research.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Najjar, Emna. "La communication politique en Tunisie de 1987 à 2007. : Les rapports du discours politique, la presse écrite et l'opinion publique." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2015. http://www.theses.fr/2015USPCA064.

Full text
Abstract:
Cette recherche retrace les aspects manifestes et latents d’une rupture structurelle en Tunisie pendant la gouvernance de l’ancien Président Ben Ali (7 novembre 1987 - 14 janvier 2011), au niveau de la dynamique fonctionnelle entre l’instance politique et médiatique d’un côté et l’instance citoyenne de l’autre. Un soulèvement populaire s’est produit dans le pays entre décembre 2010 et janvier 2011 mettant fin au régime de Ben Ali, causé par nombres de facteurs économiques, sociaux et politiques. Cette rupture est aussi l’un des éléments pouvant expliquer cette révolte. Il a été question, dans ce travail, de démontrer les aspects du dysfonctionnement de la dynamique et les facteurs qui ont déclenché et renforcé un malaise populaire. Nous avons choisi d’aborder ce sujet d’un point de vue discursif, en observant et analysant l’interaction de la parole des trois composantes de l’espace public : la sphère politique, médiatique et citoyenne. Tout au long des deux décennies de Ben Ali, une corrélation non dissimulée s’est installée entre pouvoir politique et médias, dont le but est d’assurer et de maintenir la légitimation du président et de son régime. Dans cette corrélation l’instance citoyenne ainsi que sa parole sont écartées en tant qu’acteur actif participant à la vie politique. Elle est cependant présente comme objet d’autorité et d’instrumentalisation. Le fonctionnement et les réactions de cette instance face à un rôle bien assigné et bien défini de la part de l’alliance politico-médiatique ont été approchés à partir du socle conceptuel de la psychologie sociale. Mots-clés : discours politique, analyse de discours, discours de presse, opinion publique, persuasion, réception, psychologie sociale, Tunisie, Ben Ali
This thesis traces the self-evident and less obvious aspects of the process that led to the overthrow in Tunisia of th regime of President Ben Ali (November 7th 1987 - 14th 2011); it centers on the dynamics behind the conflict between the media and political apparatus and the civilian population. The uprising between December 2010 and January 2011 ended in the dismantling of Ben Ali's regime, due mainly to economic and political factors. This study highlights the failures that led to popular discontent. We center on a discursive viewpoint, observing and analysing the interaction between three components of the public space: the political, media, and citizen spheres. Throughout Ben Ali's rule of two decades, political power and the media blatantly collaborated so as to maintain the legitimacy of the President and his system. This pact also put aside citizen expression, rendering them mute, as they were reduced to an instrument of those in power. We then studied how they sought emancipation and to alter their limited role via a social psychology approach
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Cagé, Julia. "Essays in the Political Economy of Information and Taxation." Paris, EHESS, 2013. http://www.theses.fr/2013EHES0112.

Full text
Abstract:
Une augmentation de la concurrence sur le marché de l'information conduira-t-elle, nécessairement à une meilleure qualité de l'information et à une augmentation de la participation politique de la part de citoyens mieux informés? Il existe actuellement un consensus dans la littérature en économie des médias autour de cette vision optimiste. Le but du premier chapitre de cette thèse (Media Competition, Information Provision and Political Participation) est d'interroger son bien-fondé. L'impact de la concurrence dans les médias dépend de ses effets sur les incitations à produire de l'information. J'étudie les conséquences d'une augmentation du nombre de journaux sur la quantité et la qualité des informations qu'ils produisent et, au bout du compte, sur la participation politique. Dans le second chapitre, co-écrit avec Dorothée Rouzet (Improving National Brands: Reputation for Quality and Export Promotion Policies), nous: étudions l'effet de la réputation des entreprises et des pays sur les exportations. L'hypothèse de base est que les consommateurs ne peuvent pas observer parfaitement la qualité d'un bien avant de l'acheter, et se fondent donc sur la réputation du pays producteur, telle qu'elle peut être appréhendée dans la presse. Dans le troisième chapitre (The Long-Term Effects of the Printing Press in sub-Saharan Africa), co-écrit avec avec Valeria Rueda, j'étudie les déterminants historiques de la lecture des journaux en Afrique sub-Saharienne. Finalement, dans le dernier chapitre (The Fiscal Cost of Trade Liberalization, co-écrit avec Lucie Gadenne), j'analyse comment la libéralisation commerciale a affecté les recettes fiscales des pays en développement
Will an increase in competition in the market place for news and ideas lead to a better coverage of general information and an increase in political participation? There seems to [he a consensus that it will be the case in media economics. More media competition is usually seen as welfare improving. The goal of the first chapter of this dissertation (Media Competition and the Provision of Information) is to revisit this common wisdom. I investigate the consequences of an increase in the number of newspapers on the quantity and quality of news provided and, ultimately, changes in political participation. In the second chapter, joint with Dorothée Rouzet (Improving ''National Brands": Reputation for Quality and Export Promotion Policies), we study the effect of firm and country reputation on exports when buyers cannot observe quality prior to purchase. Firm-level demand is determined by expected quality, which depends on both past experience with the good and the country of origin's reputation for quality. In the third chapter (The Long-Term Effects of the Printing Press in sub-Saharan Africa), jointly with Valeria Rueda, I study the historical determinants of newspaper readership in sub-saharan Africa. Finally, in the last chapter (The Fiscal Cost of Trade Liberalization) joint with Lucie Gadenne, I study how trade liberalization affects developing countries tax revenues
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

CHANG, HONG. "L'opinion publique en alsace face a la construction de l'europe : 1945 a 1950." Université Marc Bloch (Strasbourg) (1971-2008), 1993. http://www.theses.fr/1993STR20024.

Full text
Abstract:
L'etude est consacree a l'opinion publique alsacienne devant la construction de l'europe durant la periode de 1945 a 1950. Compte tenu de la situation particuliere de l'alsace, elle essaie de cerner l'evolution de cette opinion en rapport avec les divers elements constituant le particularisme alsacien. La designation de strasbourg, capital de l'alsace, comme siege du conseil de l'europe en fevrier 1949 donnant a l'opinion publique alsacienne une nouvelle dimension en matiere de construction europeenne, l'idee de faire l'europe devient desormais un sujet d'actualite en alsace. En meme temps, l'opinion publique alsacienne evoque de plus en plus le particularisme culturel de la region, et cela, cette fois-ci dans une perspective europeenne. L'etude montre que l'opinion publique alsacienne exprime ses particularites sur le sujet liees a sa double culture et son passe trouble par des vicissitudes historiques entre la france et l'allemagne. Elle met aussi en evidence l'existence d'un courant tres favorable et original a l'egard de la construction de l'europe de cette epoque
The thesis is consecrated to the alsatian public opinion faced with the european integration from 1945 to 1950. Taking into account of the alsatian specific situation, it tries to define the evolution of this alsatian public opinion from the point of view of the various alsatian specific caracteristics. The choice of strasburg, capital of alsace, as the headquarter of the council of europe in february 1949 has given a new dimension to the alsatian public opinion toward the european integration. From that time, the european idea becomes one of the most important actualities in alsace. In the same time, the alsatian sense of identity considered as a positive factor for europe begins to be more and more debated in relation with the european integration. The study shows that the alsatian public opinion expresses its specific situation tied with its double culture and its troubled past due to historic vicissitudes between france and germany. It makes also sure the existence of a very favourable and original european idea in alsace during this period
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Vivion, Maryline. "Habitus informationnel 2.0 : approche parentale et hésitation à la vaccination à l'ère d'Internet." Doctoral thesis, Université Laval, 2019. http://hdl.handle.net/20.500.11794/35420.

Full text
Abstract:
Cette thèse porte sur la transformation de l’habitus informationnel à l’ère d’Internet. Bourdieu définit le concept d’habitus comme « […] les dispositions acquises, les manières durables d’être ou de faire qui s’incarnent dans les corps » (Bourdieu, 1984: 29). En me basant sur ce concept, j’ai exploré comment l’omniprésence d’Internet a modifié, entre autres, les façons de s’informer et le rapport aux informations en prenant comme exemple le phénomène de l’hésitation à la vaccination. L’hésitation à la vaccination désigne les parents qui peuvent choisir certains vaccins, retarder la vaccination ou suivre les recommandations vaccinales des autorités de santé, tout en ayant des craintes et doutes importants. Au Québec, près du tiers des parents seraient hésitants par rapport à la vaccination. Selon certains auteurs, le phénomène de l’hésitation à la vaccination serait causé par les informations « anti-vaccins » qui circulent sur Internet. D’autres études indiquent que les parents hésitants peuvent s’inscrire dans une approche parentale particulière, telle que la maternité intensive. En Amérique du Nord, la parentalité est sujette à de nombreuses représentations normatives, dont les modèles dominants sont centrés sur les besoins de l’enfant. Ces idéaux exercent une forte pression sur les nouveaux parents qui doivent prendre de nombreuses décisions concernant la santé et le développement de leurs enfants. Dans un tel contexte normatif, où la recherche d’information est valorisée, voire essentielle, Internet apparaît comme une source d’information incontournable pour les nouveaux parents. Les résultats de cette thèse sont basés sur une ethnographie en ligne effectuée en 2015. Cette ethnographie a été réalisée par le biais d’observations participantes et non participantes sur des groupes de mamans en ligne, des entrevues individuelles en personne et une veille médiatique sur le thème de la vaccination. Les résultats de cette analyse mettent en évidence le contexte informationnel des mères québécoises et les tensions entre les normes véhiculées par les autorités de santé publique (par ex., la norme vaccinale) et les normes véhiculées par une idéologie santéiste (par exemple, remettre en question le savoir expert). Ce contexte véhiculant plusieurs normes qui peuvent être contradictoires façonne le nouvel habitus informationnel. Par ailleurs, de ce contexte normatif découle l’importance accordée au choix qui devient ainsi la pierre angulaire de l’habitus informationnel. Cela signifie que le choix oriente les modalités de recherche d’information, d’appropriation de l’information et de réflexivité informationnelle visant la construction d’un savoir profane individuel que les mères adaptent en fonction de leurs besoins et de leurs valeurs. Par exemple les mères hésitantes à la vaccination peuvent choisir les vaccins et adapter le calendrier vaccinal en prenant en considération leur situation propre et non pas dans une perspective de santé publique. Par ailleurs, il apparaît que pour certaines mères, la transformation de l’habitus informationnel opéré par le choix s’inscrit essentiellement dans un désir d’affirmation d’identité maternelle. Mots-clés : habitus informationnel, savoir profane, communauté virtuelle, maternité intensive, idéologie santéiste, ethnographie en ligne
My doctoral thesis focuses on the information habitus transformation in the age of the Internet. Bourdieu defines the concept of habitus as a “[…] system of durable, transposable disposition which functions as the generative basis of structured, objectively unified practices” (Bourdieu quoted in Harker, 2000: 167). Using the concept of habitus, I explored how the Internet has modified how mothers access to, and make sense of, the wealth of information available, using the vaccine-hesitancy phenomenon as a case study. In Quebec, vaccination is not mandatory, and it is estimated that nearly one third of parents are vaccine hesitant. Vaccine-hesitant parents may choose to refuse vaccines for their children, to delay vaccination, or to follow the recommendations of health authorities despite significant fears and concerns. Some authors attributed vaccine hesitancy to the proliferation of negative information about vaccines on the Internet. Other studies indicated that vaccine-hesitant parents adhere to a specific parental approach, such as intensive mothering. In North America, many normative views co-exist, most of them put children’s needs as the priority. Mother’s involvement and dedication are perceived as essential to ensure their children’s development. These ideals place considerable pressure on new mothers who are forced to take numerous decisions regarding their children’s health and welfare. In this normative context, where searching and appraising information is highly valued, the Internet appears to be an unavoidable source of information for mothers. This thesis is based on the findings of an online ethnography conducted in 2015. Nonparticipant and participant observations on three online social media groups for mothers, 19 individual interviews with mothers, and media monitoring on the topic of vaccines were conducted. The results highlight the informational context of mothers and the tensions between health authority norms (such as the vaccine norm) and healthism ideology norms (such as questioning expert knowledge). This context, conveying contradictory norms, shapes the new information habitus. Furthermore, this normative context highlights the importance attributed to choice; choice has become the cornerstone of the information habitus. Choice is now the driving force of information-research practices, appropriation of information, as well as informational reflexivity which led to the construction to an individual lay knowledge that mothers can adapt to their needs and values. For example, vaccine-hesitant mothers can choose among recommended vaccinations or adapt the vaccine schedule to their own personal situation, without taking into consideration the public health recommendations and guidelines. For some mothers, the transformation of the informational habitus, with choice as the driving force, is essentially due to the desire to assert their maternal identity. Key-words: Informational habitus, lay knowledge, virtual community, intensive mothering, healthism, online ethnography.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Rouquet, Camille. "Les icônes du Vietnam et leur pouvoir : mécanismes de consécration des images photojournalistiques et rhétorique de l'influence des médias depuis la guerre du Vietnam." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2017. http://www.theses.fr/2017USPCC278.

Full text
Abstract:
Cette thèse se penche sur les photographies dites « iconiques » issues des contenus photojournalistiques de la guerre américaine au Vietnam. Au cours de l’histoire moderne, quelques dizaines de photographies documentaires, d’art ou de mode ont été consacrées comme « icônes », un terme qui dénote leurs qualités symboliques ou d’incarnation. Parmi ces images, quatre ont émergé de l’archive visuelle de la guerre du Vietnam. Ces quatre icônes sont des images photojournalistiques au contenu choquant, sensationnel ou violent, qui ont fait l’objet de nombreux rappels dans la presse au cours des décennies post-guerre, ainsi que de remédiations dans divers domaines artistiques. Leur grande renommée a conduit l’historiographie de la guerre et l’imaginaire public à les penser influentes ; ainsi, on pense souvent que ces images ont retourné l’opinion publique pendant le conflit ou causé la défaite. Cette thèse examine de près la relation entre « icône » et « influence » par le biais d’une revue de l’historiographie des médias pendant la guerre du Vietnam et dans sa période de mémorialisation. Si la notion d’influence des images est démentie par certains experts dans des études très précises et documentées, elle continue néanmoins de faire partie de la définition des icônes photojournalistiques et de nombreux contenus médiatiques de nos jours. La spécificité des icônes du Vietnam et leur progression dans la presse des années 1970 aux années2000 sont ici présentées en détail pour expliquer comment ces images sont devenues représentatives de la notion d’influence, et dans quelle mesure les discours médiatiques ont contribué à une éducation par l’icône. L’objectif de cette étude est de montrer que les icônes sont des objets uniques dans leur composition et tout à fait métaphotojournalistiques qui attestent de l’attachement de la discipline à leur adaptabilité et à leur familiarité. Le public américain n’est plus le seul réceptacle de leur symbolisme, et les icônes, du Vietnam comme d’autres contextes,ont désormais atteint un statut international. Par conséquent, les icônes participent, dans l’ère contemporaine, à la problématisation et à la théorisation des études en culture visuelle
This dissertation focuses on those press photographs from the Vietnam war considered to be “iconic”. In recenthistory, only about 30 or 40 photographs, whether documentary, art, or fashion images, have been consecrated as“icons”, a word that denotes their capacity to symbolize or embody various concepts. Among these images, fourhave surfaced from the visual archive of the Vietnam War. These icons are photojournalistic images whose contentwas considered shocking because of their sensational and graphic nature and which have appeared consistently inthe press since the end of the war and remediated in various artistic fields. Their fame has caused thehistoriographers of the Vietnam War and the public to think of them as influential objects; they have been credited with, or blamed for, turning public opinion against the war or for causing the ultimate defeat of American forces.This dissertation examines closely the relationship between “icon” and “influence” by way of a review of thehistoriography of the media during the Vietnam War and, afterwards, through its memorialization. Even thoughthe notion of influence is refuted by some experts in very precise and well-documented case studies, it remains anintegral part of the definition of photojournalistic icons of media content today. This essay exposes in detail theunique characteristics of the Vietnam icons and their progress in the press from the 1970s to the 2000s so as toexplain how these images have become representative of the influence theory, and to what extent media discoursehas contributed to educating the public by using icons. The aim of this essay is to show that icons have truly unique compositions and are fully meta-photojournalistic objects that testify to the media’s attachment to their adaptability and familiarity. The American public is no longer the only recipient of their symbolism ; icons—from Vietnam andfrom other contexts—have now reached an international status. Consequently, in contemporary times, icons contribute to problematizing and theorizing studies in visual culture
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Kalinic, Anne. "L' argumentation au journal télévisé : la structuration du débat sur la crise des banlieues : étude comparative des chaînes TF1 et France 2." Paris 13, 2008. http://www.theses.fr/2008PA131030.

Full text
Abstract:
Notre recherche a pour objet l’étude de l’argumentation dans les journaux télévisés à partir d’un corpus de reportages et d’interviews ayant trait à la crise des banlieues survenue en novembre 2005. En choisissant cet événement, nous voulons aborder un cas de controverse, de négociation et d’interposition dans un conflit politique et social à travers son traitement au sein du discours d’information médiatique, c’est-à-dire une situation de communication caractérisée par un ensemble de contraintes et de stratégies, dépendant à chaque fois d’un dispositif particulier. L'étude comparative de la mise en scène argumentative des journaux de 20 heures des chaînes TF1 et France 2 concerne trois thématiques: les causes des émeutes, la controverse à propos du couvre-feu, et les appels au calme. Les composantes de l’argumentation (problématisation, positionnement, arguments) sont analysées selon leur origine énonciatrice. Après une étude quantitative permettant de dégager les grandes orientations du discours et ses différentes visées, nous nous intéressons ensuite aux incidences du dispositif sur la mise en argumentation, aux conditions discursives du commentaire prédéterminant l’imposition du discours des locuteurs interviewés ainsi qu’à leurs modes de confrontation privilégiés, aux types d’autorité intervenant dans le discours, et enfin, à la topique globale dans laquelle s’insèrent les commentaires en spécifiant les tendances particulières de chaque chaîne
Our research aims to study argumentation in the TV news, from a body of broadcast reports and interviews concerning the suburban crisis occurred in November 2005. By choosing this event, we want to approach a case of controversy, negotiation and intervention in a political and social conflict through its treatment within the information media discourse, which means in a situation of communication characterized by constraints and strategies. The study compares the argumentation of the news aired on the channels TF1 and France 2 about three themes: the causes of the riots, the controversy about the curfew, and the calls to stop the violence. The components of argumentation (questioning, positioning, arguments) are analyzed by each speaker. After a quantitative study identifying the main lines of the speeches as their specific communicative aims, further we try to consider what are the specificities of the argumentation within the information media discourse, on what conditions does the commentary determine the imposition of the speech of an interviewed speaker, what are the types of confrontation between the different speakers, what are the different ethos of authority involved in the speech, and finally, what are the global topics represented by the commentaries, specifying the particular tendencies of every channel
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Brown-Peroy, Amanda. "La franc-maçonnerie et la notion de secret dans l'Angleterre du XXe siècle : de la Seconde Guerre mondiale aux années 2000." Thesis, Bordeaux 3, 2016. http://www.theses.fr/2016BOR30039/document.

Full text
Abstract:
Les motivations de cette organisation ont toujours intrigué, voire dérangé, de nombreux observateurs extérieurs, pour des raisons qui allaient de pair avec l’époque : les questions religieuses ont toujours occupé une place prépondérante, au XVIIIe siècle comme de nos jours, bien que le débat se soit déplacé quelque peu. Une certaine incompréhension demeure toujours, alimentée par les francs-maçons eux-mêmes et la nature même de la fraternité, à savoir son aspect secret, ou du moins discret. Une constante qui est partagée à travers les siècles et les pays, et que les francs-maçons de toutes les grandes loges tentent de contrer, niant l’accusation selon laquelle la Franc-maçonnerie serait une « société secrète », admettant seulement le fait qu’elle est une société « avec des secrets ». La distinction étant ténue, elle est souvent perdue aux yeux des « profanes », c'est-à-dire des non-initiés, qui bien souvent portent un regard si ce n’est négatif, du moins prudent, sur cette association qui tait volontairement une partie de ses rites au public. On ne peut discuter de la nature secrète de la Franc-maçonnerie sans évoquer la contrepartie négative qu’elle soulève, à savoir « l’anti-maçonnisme » et la théorie du complot, apparu dès la fin du XVIIIe siècle, et régulièrement « ressuscité ». Nous étudierons plusieurs affaires soulignant ces accusations conspirationnistes, dont les médias, notamment durant la deuxième moitié du XXe siècle, se sont fait le relai. Cette étude abordera plusieurs grandes thématiques liées au secret : la place des femmes, la religion, la presse et les médias, la police et la justice, les enjeux de la Seconde Guerre Mondiale etc
The goals of this fraternity have always intrigued, nay disturbed, many outsiders, for reasons which were linked to the historical context of the time : religious questions have always been in the forefront of the debate on freemasonry, from the XVIIIth century until the present day, although the debate has somehow slightly shifted. However, a feeling of uncertainty remains, fuelled by the masons themselves and the very nature of the fraternity, that is to say its secret aspect, or if not secret, at least very discreet. This trend is shared between all countries and across the centuries, but is a notion the masons of every Grand Lodge try to refute, arguing that, contrary to common belief, freemasonry is not a “secret society” but a “society with secrets”. The distinction is quite slim and is often lost on the profanes, those who are not initiated, who therefore often have a negative view, or are, to say the least, wary of this organization which keeps its secrets well hidden. One cannot discuss the secret nature of freemasonry without broaching on the corollary aspect it inevitably raises, that is to say anti-masonry and conspiracy theory, which appeared as early as the XVIIIth century, and regularly rise up to the surface. We shall study different cases underlining this conspiracy theory, related by the media, especially in the second half of the XXth century. This thesis will broach several themes related to the notion of secrecy : the position of women, religion, the press and the media in general, the stakes of World War II etc
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Pac, Bertrand. "L'historique du quartier de la Défense et ses représentations dans la presse : l'évolution de la perception d'un grand quartier d'affaires." Thesis, Bordeaux 3, 2016. http://www.theses.fr/2016BOR30017/document.

Full text
Abstract:
C’est entre 1960 et la fin des années 1980 que se situe en France la grande période du bouleversement architectural qui donne naissance au quartier d’affaires de La Défense. L’histoire de cette monumentale opération d’aménagement de « l’Ouest Parisien » vue par les journalistes révèle trois étapes dans l’évolution de ce projet qui vise à doter la capitale d’un « Manhattan français », ou mieux trois états forts constitutifs d’opinion successifs : celui de l’enthousiasme qui a présidé à la présentation par l’EPAD en 1964 du premier plan de masse de l’opération et à ses premières réalisations sur le terrain, celui du doute et de la contestation liés à l’histoire agitée qu’a connu durant les années 1970 ce chantier gigantesque alors en proie aux turbulences d’une crise économique qui en hypothèque l’avenir et en trouble le dessein final, celui de l’indéniable adhésion à la réussite d’un projet qu’a illustré l’érection en 1989 de la « Grande Arche de La Défense ». Savoir ce que les journalistes ont pensé pour comprendre l’évolution de « La Défense » est ainsi la première raison de l’investigation historique menée à propos de ce quartier à l’urbanisme révolutionnaire. Mais il en est une seconde, car l’histoire n’est pas seulement une pourvoyeuse du présent ; elle est aussi génératrice de représentations dont le retentissement joue de concert avec l’évènement objectivement établi. Et, à ce titre, l’étude de « La Défense » comme phénomène historique de cristallisation de l’opinion de la presse offre un exemple particulièrement net de l’apport qu’un pôle d’attraction aussi efficace que le quartier de « La Défense » fournit à l’histoire contemporaine de l’urbanisme. Ainsi, après avoir décrit le processus historique révélé par le regard de la presse, l’interprétation des représentations de la ville nouvelle sera l’occasion de démontrer que la réalisation du quartier de La Défense a été davantage concernée par la conscience de l’évènement que par l’évènement lui-même dès lors que cette opération constituait, par sa nature propre, un phénomène médiatique de première grandeur
It is between 1960 and the end of the 1980s that lies in France the great period of the architectural shift that gives birth to the La Défense business district. The history of this monumental “Ouest Parisien” planning operation seen by journalists reveals three stages in the evolution of this project which aims to establish the capital of a “French Manhattan”, or better three strong constituent states of opinion successive : one of enthusiasm which presided over the presentation by EPAD in 1964 of the first mass of the operation plan and its first achievements on the ground, that of doubt and contestation related to the turbulent history that has experienced during the 1970s this construction giant while embroiled in the turbulence of an economic crisis that threatens the future and disorder the final design, one of the undeniable accession to the success of a project that illustrated the erection in 1989 of the “Grande Arche of La Défense”. Know what journalists thought to understand the evolution of “La Défense” is the first reason for the historical investigation about this revolutionary urban district. But it is one second, because the story is not just a purveyor of the present ; it is also generator of representations which the impact play in conjunction with the objectively established event. And, as such, the study of “La Défense” as a historical phenomenon of crystallization of the opinion Press provides an example particularly net of the contribution as a pole of attraction as effective “La Défense” district provides to the contemporary history of urbanism. Thus, after describing the historical process revealed by the gaze of the press, the interpretation of the representations of the city new will be an opportunity to demonstrate that the achievement of “La Défense” headquarters was more concerned by the awareness of the event by the event itself as this operation was, by its very nature, a media phenomenon of the first magnitude
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Renault-Monin, Magali. "Théodore Roosevelt, personnage de caricature : les moments clés de la satire politique." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2015. http://www.theses.fr/2015USPCA142/document.

Full text
Abstract:
Plusieurs études de la « couverture » médiatique accordée à la vie personnelle, publique et privée, de Théodore Roosevelt montrent qu’il attira plus d’attention journalistique que nombre de ses successeurs. L’on ne saurait sous-estimer la contribution capitale des caricaturistes, même les plus sévères, à l’inaltérable popularité de Roosevelt pendant quelque trente ans. Il y a lieu de penser que nul autre président ne fut pour eux une source d’inspiration aussi constante et aussi réjouissante. Le but de la présente thèse est de replacer l’émergence de l’image caricaturée de Roosevelt dans le contexte d’une prise de conscience globale du pouvoir de la caricature sur l’opinion publique. L’humour devenant un formidable outil d’opposition ou de propagande lorsqu’il est associé à la politique, il convient d’explorer les caractéristiques de l’humour politique à l’époque de Roosevelt, et notamment en quoi il se distingue d’autres formes de critique du pouvoir en place. Est proposé dans un premier temps une rétrospective historique de la caricature politique en Europe et son émergence aux États-Unis, suivie de l’analyse en détail du « moment décisif », avec le très célèbre Thomas Nast, de l’histoire de la caricature américaine. Vient ensuite une évaluation de l’impact des caricatures sur la carrière politique de Théodore Roosevelt au moyen de plusieurs études de cas, identifiés comme les moments clés, dont la finalité est de vérifier s’il existait une véritable corrélation entre les actions du président et son image médiatique : cow-boy légendaire, homme politique au destin national, héros militaire, chef de l’exécutif controversé
Several studies of the media coverage of Theodore Roosevelt’s personal, public and private life reveal that he attracted more media attention than many of his successors. The importance of the contribution of even the most caustic cartoonists to his enduring popularity for thirty years should not be underestimated. There are reasons to believe that no other president offered a more constant and delightful source of inspiration. The objective of this dissertation is to contextualize several cartooned images of Roosevelt within the growing awareness of the power of cartoons on public opinion. When combined with politics, humor becomes a tremendous tool for the spreading of official propaganda or of the opposition’s creed. We will therefore assess the characteristics of political humor during Roosevelt’s age and how it is distinct from other types of criticism of the establishment. We will first present a brief history of political cartoons in Europe and their rise in the United States, followed by a detailed assessment of the legacy of the famous cartoonist Thomas Nast, which represents a « defining moment » in the history of American political cartoons. This will be followed by an evaluation of their impact on Theodore Roosevelt’s political career by means of several case studies of decisive moments. The objective will be to determine whether there is a correlation between Roosevelt’s actions and his media image: mythical cowboy, politician with a national destiny, war hero, controversial chief executive
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography