Academic literature on the topic 'Mensuração contábil'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Mensuração contábil.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Mensuração contábil"

1

Graça, Phillemon Telêmaco da, Marta Cristina Pelucio Grecco, and George Andre Willrich Sales. "Reconhecimento contábil nas operações em florestas nativas: o Caso Agrocortex." Revista de Contabilidade e Organizações 13 (December 19, 2019): e162327. http://dx.doi.org/10.11606/issn.1982-6486.rco.2019.162327.

Full text
Abstract:
O objetivo desse artigo foi analisar e propor uma solução para o reconhecimento contábil de operações em florestas nativas com base no caso Agrocortex. A empresa Agrocortex explora uma floresta nativa na região amazônica e sua operação está fora do escopo das normas contábeis, por isso suas demonstrações contábeis foram elaboradas sem reconhecimento das florestas nativas. Diante disso foi construída uma proposta de solução, pautada no CPC 23 - Políticas Contábeis, Mudança de Estimativa e Retificação de Erro, com duas vertentes: (1) elaboração de uma política contábil para que seja procedido o reconhecimento contábil das operações em florestas nativas de maneira semelhante às florestas plantadas, em conformidade com o CPC 29, com mensuração ao valor justo; e (2) elaboração do reconhecimento contábil nas operações em florestas nativas, por meio de manejo florestal sustentável, nas demonstrações contábeis. A segunda vertente é uma sugestão aos normatizadores e entidades da classe contábil, para que analisem, com base no caso demonstrado, os aspectos teóricos do reconhecimento contábil nas operações em florestas nativas, por meio de manejo florestal sustentável.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Martucheli, Camila Teresa, and Antônio Dias Pereira Filho. "Os princípios subjacentes às IFRS e as bases de mensuração dos elementos integrantes das demonstrações financeiras." REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - ISSN 2176-9036 13, no. 1 (January 2, 2021): 21–38. http://dx.doi.org/10.21680/2176-9036.2021v13n1id19699.

Full text
Abstract:
Objetivo: Este ensaio teórico busca apresentar conceitos, argumentos e discussões acerca da adoção e utilização das IFRS, com foco em seus princípios subjacentes e bases de mensuração. Metodologia: Revisão da literatura com a apresentação e discussão de argumentos de autores que pesquisaram sobre a utilização das IFRS e seus princípios subjacentes e bases de mensuração. Resultados: Os padrões contábeis baseados em princípios são tidos, por uma corrente de autores, como uma possível solução para o problema da harmonização contábil. Porém, outra corrente de autores afirma que a padronização contábil baseada em princípios, embora possa resultar em relatórios financeiros com maior qualidade são menos assertivos, tendo em vista a existência de subjetividade no conteúdo das demonstrações financeiras. Tal fato leva à conclusão de que seria impossível a harmonização absoluta da normatização contábil. Contribuições do Estudo: O estudo propõe apontamentos a respeito da discussão sobre as IFRS, responsáveis por aumentar a qualidade das demonstrações financeiras, ao mesmo tempo em que diminui a confiabilidade das informações produzidas, tendo em vista as dificuldades inerentes à aplicação do conceito de valor justo.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Cardoso, Ricardo Lopes, and Natan Szuster. "Comunicações uma contribuição ao aprimoramento da informação contábil, no tocante à mensuração do resultado contábil da produtora cinematográfica." Revista Contabilidade & Finanças 14, no. 32 (August 2003): 111–20. http://dx.doi.org/10.1590/s1519-70772003000200008.

Full text
Abstract:
Este artigo apresenta uma proposta de aprimoramento dos critérios de mensuração do resultado contábil de uma produtora cinematográfica que realiza suas atividades no mercado brasileiro. O interesse pelo assunto é motivado pela admiração ao cinema, em especial, o nacional. A necessidade de aprimoramento da informação foi constatada pela falta de normas de procedimentos contábeis a serem observados pelas produtoras nacionais. Neste trabalho foi desenvolvido um modelo contábil próprio considerando a produção de um filme como um contrato de longo prazo, sendo o resultado apurado de acordo com a geração efetiva de receitas.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Cavalheiro, Rafael Todescato, Régio Marcio Toesca Gimenes, and Erlaine Binotto. "As Escolhas Contábeis na Mensuração de Ativos Biológicos estão Associadas ao Perfil do Profissional Contábil?" Sociedade, Contabilidade e Gestão 14, no. 3 (August 12, 2019): 43–64. http://dx.doi.org/10.21446/scg_ufrj.v0i0.22029.

Full text
Abstract:
Com a entrada em vigor da IAS 41 no Brasil, a discricionariedade das escolhas contábeis relativas a mensuração de ativos biológicos se apresenta como um desafio para os profissionais contábeis e para as entidades que atuam no setor do agronegócio, sendo este, um enriquecido campo de pesquisa para a Contabilidade. Nesse sentido, esse estudo tem por objetivo identificar as escolhas contábeis no contexto da mensuração de ativos biológicos e verificar se tais escolhas estão associadas ao perfil dos profissionais que os mensuram. O levantamento das escolhas contábeis foi realizado mediante a aplicação de questionário enviado a uma amostra de empresas do setor sucroenergético brasileiro e a referida associação foi testada por meio do teste exato de Fisher com nível de significância fixado em 5%. Obteve-se 32 respostas válidas que permitem inferir uma associação significativa entre o tempo de experiência do profissional na mensuração de ativos biológicos e as escolhas contábeis relativas a avaliação desses ativos, especificamente quanto a definição do método de mensuração, da taxa de desconto, do horizonte de projeção dos fluxos de caixa, do coeficiente beta e da consideração ou não do risco país na definição do custo do capital próprio das empresas componentes da amostra. Essa associação contribui para o debate, no sentido de que, não só o background cultural individual dos profissionais, mas a experiência e o know-how, podem explicar as escolhas contábeis.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Costa, Wemerson Pinheiro da, Deyvison De Lima Oliveira, Robinson Francino da Costa, and Ronie Peterson Silvestre. "SISTEMA DE PRODUÇÃO HIDROPÔNICO: PROPOSTA DE FLUXO CONTÁBIL DE ACORDO COM O CPC 29." REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - ISSN 2176-9036 10, no. 1 (January 9, 2018): 329. http://dx.doi.org/10.21680/2176-9036.2018v10n1id12329.

Full text
Abstract:
De acordo com o CPC 29, todo ativo biológico passa por transformações biológicas que compreendem o seu processo de crescimento, degeneração, produção e procriação, causando-lhe mudanças qualitativas e quantitativas. Estudos na área de Contabilidade do agronegócio dão ênfase à forma de mensuração e contabilização da valoração dos ativos biológicos, o que faz com que o estudo da aplicabilidade dos CPCs ao setor de horticultura hidropônica, aqui proposto, no tocante à mensuração do ativo biológico, detenha potencial de contribuições a área de conhecimento contábil. Esta pesquisa tem o objetivo de propor um modelo de fluxo contábil aplicável ao sistema de produção hidropônico, levando em consideração as suas peculiaridades. Para isso, o estudo de caso foi escolhido como procedimento metodológico. Foram aplicadas três fontes de evidência – entrevistas, observação direta e análise documental em um empreendimento na cidade de Vilhena, em Rondônia, cuja única atividade é a horticultura hidropônica. A partir dos dados obtidos, é apresentada uma proposta de fluxo contábil para a produção hidropônica, o que possibilita o uso de informações relevantes para o processo decisório, reduzindo distorções na mensuração dos ativos da entidade. As contribuições da pesquisa abrangem as perspectivas acadêmica e gerencial. Na primeira, a contribuição centra-se em uma proposta de mensuração do ativo biológico e de um fluxo contábil da formação de estoques na horticultura hidropônica, à luz da norma atual (CPC 29), considerando os escassos estudos feitos nessa área – até o presente momento. No campo gerencial, a proposta de mensuração e de fluxo contábil visa contribuir com o fornecimento de informações relacionadas à viabilidade de manutenção dos estoques no período de crescimento e com informações sobre a viabilidade do negócio como uma atividade produtiva.Palavras-chave: Ativos biológicos. Horticultura hidropônica. CPC 29. Fluxo contábil.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Pires, Charline Barbosa, Daniel Cerqueira Ribeiro, Jorge Katsumi Niyama, and José Matias-Pereira. "HERITAGE ASSETS: PROCEDIMENTOS PARA O RECONHECIMENTO E A MENSURAÇÃO ADOTADOS PELOS MUSEUS." RACE - Revista de Administração, Contabilidade e Economia 14, no. 2 (August 12, 2015): 623. http://dx.doi.org/10.18593/race.v14i2.6789.

Full text
Abstract:
<p>Este artigo teve como objetivo principal efetuar a análise das demonstrações contábeis de museus localizados nos cinco continentes, visando identificar o tratamento contábil relacionado ao reconhecimento e à mensuração dos <em>heritage assets </em>(<em>HAs</em>). Para tanto, aborda as definições de <em>heritage assets</em>, bem como o tratamento contábil discutido na literatura e definido pelas normas aplicáveis aos museus dos países foco deste estudo. Trata-se de uma pesquisa aplicada, qualitativa, descritiva e documental, conduzida a partir da análise do conteúdo dos relatórios anuais, demonstrações contábeis e respectivas notas explicativas de nove museus localizados na Nova Zelândia, Austrália, Reino Unido, África do Sul, Brasil, Canadá, Peru, Argentina e Estados Unidos. A partir da análise dos documentos, verificaram-se práticas heterogêneas, sendo o <em>HA </em>evidenciado em apenas uma parcela dos Balanços Patrimoniais, com destaque para as entidades situadas na Nova Zelândia e na Austrália, as quais apresentam o detalhamento mais completo e robusto. Quanto aos critérios de mensuração adotados pelos museus, o custo histórico é adotado principalmente para o reconhecimento inicial, enquanto outros critérios (valor justo, valor de mercado, custo de reposição e julgamento de profissionais especializados) são utilizados na mensuração subsequente.</p><p>Palavras-chave:<strong> </strong>Museus.<em> Heritage assets</em>. Reconhecimento. Mensuração.</p>
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Martins, Eliseu. "Avaliação de empresas: da mensuração contábil à econômica." Caderno de Estudos, no. 24 (December 2000): 28–37. http://dx.doi.org/10.1590/s1413-92512000000200002.

Full text
Abstract:
São várias as formas de se medir o patrimônio e o lucro de uma empresa; desde o Custo Histórico, com base nas transações ocorridas, passando pelo Custo Corrente, considerando a reposição dos fatores de produção sendo consumidos, avaliando cada ativo e passivo pelo seu Valor Líquido de Realização e chegando ao Valor Presente dos Fluxos de Caixa Futuros.Todas elas consideram, no fundo, um único objeto: o caixa; ora o caixa acontecido, o prestes a acontecer, o que aconteceria se ativos e passivos fossem vendidos, o caixa esperado por transações futuras etc., cada uma das informações válidas para uma finalidade diferente. Logo, não são modelos alternativos, que implicam, obrigatoriamente, a eliminação ou não adoção dos demais; podem simplesmente ser tratados como complementares. Os únicos fatores que, no longo prazo, podem fazer divergir a mensuração do lucro são: inflação e custo de oportunidade. E o não uso desses dois fatores continua sendo falha imperdoável de nós, Contadores. Para o primeiro, dispomos de metodologias simplificadas e complexas (modelo "societário" e correção integral, por exemplo). Já para o segundo, isto é, o custo de oportunidade, não temos sequer aplicado o Juro do Capital Próprio, e muito menos aquela parcela relativa ao risco, apontando realmente que a situação é mais complexa (mas não inviável - lembremo-nos do 'banal' EVA®). Em suma, todo o lucro é ou implica a figura do caixa; todas as formas de avaliação, ao final, chegam ao mesmo lucro e ao mesmo caixa, com o problema apenas da inflação e do custo de oportunidade. Os diferentes conceitos e princípios de avaliação patrimonial e, conseqüentemente, de lucro, são totalmente complementares; nenhum deles possui todas as informações, utilidade e qualidade desejadas pelos usuários. Devem ser tratados como um ajudando e complementando o outro, e não como mutuamente excludentes. Que tal devotarmos mais atenção e ação a esses aspectos? E em especial à inflação e ao custo de oportunidade?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Correia, Rogério Dias, and Fábio Moraes da Costa. "A SISTEMATIZAÇÃO DAS NORMAS CONTÁBEIS NO ORDENAMENTO JURÍDICO BRASILEIRO." Revista de Contabilidade e Organizações 10, no. 27 (August 29, 2016): 46. http://dx.doi.org/10.11606/rco.v10i27.110553.

Full text
Abstract:
O presente estudo tem por objeto a normatização contábil no ordenamento jurídico brasileiro. Busca-se apresentar os veículos introdutores de normas contábeis, os critérios de solução de conflitos e, principalmente, delinear os contornos do exercício da competência normativa pelos órgãos e entidades pertencentes à administração pública em matéria contábil. Trata-se de uma proposta de sistematização da complexa teia normativa que versa sobre temas contábeis, composta por normas constitucionais, legais e infralegais. Através da análise do arcabouço normativo, conclui-se pela necessidade de uma releitura do princípio da legalidade, sob o enfoque do princípio da eficiência, para reconhecer um amplo campo de competência normativa aos órgãos e entidades pertencentes à administração pública, para estabelecer normas que tenham como objeto a evidenciação, mensuração e registro das operações, eventos e fatos econômicos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Martins, Orleans Siva, Antônio Maria Henri Beyle de Araújo, and Jorge Katsumi Niyama. "UMA DISCUSSÃO CONCEITUAL E CONTEMPORÂNEA SOBRE A TEORIA DA MENSURAÇÃO E SUA RELAÇÃO COM A CONTABILIDADE." Administração: Ensino e Pesquisa 12, no. 3 (September 30, 2011): 504. http://dx.doi.org/10.13058/raep.2011.v12n3.164.

Full text
Abstract:
<p>Este estudo, eminentemente teórico, tem o objetivo de realizar uma discussão conceitual acerca da Teoria da Mensuração e de sua relação com a Contabilidade. Em segundo plano, analisa o foco das principais pesquisas realizadas no Brasil, no que diz respeito à mensuração contábil e aos fundamentos dessa teoria. Para isso, foram utilizadas técnicas da revisão bibliográfica e da pesquisa documental, por meio das quais se levantou o estado da arte do tema investigado. Artigos sobre mensuração, publicados nas principais revistas científicas de Contabilidade do Brasil foram coletados, visando identificar se no foco desses trabalhos encontram-se os fundamentos da Teoria da Mensuração. Com isso, foi possível observar que, conforme esses fundamentos, os caminhos da mensuração contábil devem contemplar duas condições tidas como essenciais: (i) o conhecimento dos diferentes objetivos e necessidades dos usuários das demonstrações financeiras e (ii) a necessidade de investigação das suposições que esses usuários fazem quando usam os valores dessas demonstrações em suas diversas decisões. Assim, nota-se que as atuais discussões acerca dos métodos de mensuração, principalmente no processo de convergência internacional, precisam observar essas condições.<br /><br /></p>
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Souza, Marcos Antonio de, Elisandra Collaziol, and Cláudio Damacena. "Mensuração e registro dos custos da qualidade: uma investigação das práticas e da percepção empresarial." RAM. Revista de Administração Mackenzie 11, no. 4 (August 2010): 66–97. http://dx.doi.org/10.1590/s1678-69712010000400004.

Full text
Abstract:
Este artigo tem como objetivo investigar a efetiva utilização de práticas de contabilidade direcionadas à mensuração e ao registro dos custos da qualidade (CQ), incluindo a avaliação da percepção dos gestores quanto à importância desse procedimento. A população é formada por empresas cadastradas no Programa Gaúcho de Qualidade e Produtividade da Grande Porto Alegre. Utilizou-se questionário para coleta de dados. Noventa e duas empresas foram pesquisadas. Para análise dos dados, foram utilizadas a estatística descritiva e a análise fatorial. Verificou-se a baixa adoção das práticas contábeis pelas empresas, as quais, em sua maioria, privilegiam o uso de indicadores físicos e não financeiros ou controle não contábil. Elas consideram que esses indicadores são suficientes para avaliar o impacto financeiro da qualidade. Os fatores psicográficos subjacentes formados pelos gestores sobre a mensuração e o registro dos CQ também não foram satisfatórios. Com base na vasta literatura que trata do tema, há ainda muito a ser melhorado nos procedimentos contábeis de mensuração e registro dos custos da qualidade. De forma geral, os resultados são corroborados por pesquisas internacionais similares sobre o tema.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Mensuração contábil"

1

Souza, Enio Bonafé Mendonça de. "Mensuração e evidenciação contábil do risco financeiro de derivativos." Universidade de São Paulo, 2015. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12136/tde-05032015-182918/.

Full text
Abstract:
O grande diferencial da contabilidade enquanto ciência do controle financeiro são as técnicas que garantem a integridade das informações apresentadas, basicamente através da identidade débito/crédito. O que se faz nesta tese é mostrar como uma nova forma de registro dos derivativos, respeitando-se os princípios contábeis, é capaz de propiciar uma estimativa mais clara e precisa dos riscos financeiros envolvidos nas posições de balanço. É feita uma Decomposição Contábil das transações com derivativos, abrindo-se cada operação em ativo e passivo, com a diferença de ambos sendo o resultado a valor justo do mesmo. Posteriormente, uma nova Decomposição de Riscos abre ativo e passivo em seus fatores primitivos de risco, evidenciando a exposição a riscos por tipo de fator. Finalmente uma reagregação global de todas as decomposições realizadas por fatores de risco gera a DRF-Demonstração de Riscos Financeiros, que evidencia de forma sintética toda exposição a riscos envolvida nas transações carregadas no balanço patrimonial. É mostrado como a DRF evidencia de forma mais clara a eficácia de hedges carregados no balanço, para fins gerenciais internos e para fins do usuário externo. Também ficam evidentes os montantes de exposição em cada fator de risco de mercado. A grande vantagem deste procedimento é que são obtidas as exposições a risco nos derivativos de forma automaticamente conciliada com os registros contábeis.
The great advantage of accounting as a science of financial control are the techniques that guarantee the integrity of the information presented, primarily through the identity debit / credit. This thesis shows a new form to recognize and record derivatives while preserving accounting principles and providing a much more clear and precise estimate of the financial risks involved in the balance sheet items. An Accounting Decomposition is made over derivative transactions by spreading up each one of them into an asset and a liability; the difference being the fair value result of the transaction. Subsequently, a new Risks Decomposition opens up assets and liabilities in their primitive risk factors, highlighting the risk exposures by each type. Finally, a global reaggregation of all decompositions performed by risk factors generates the SFR-Statement of Financial Risks, showing synthetically the exposures to all risks involved in the transactions carried in the balance sheet. It is presented how the SFR shows effectiveness of hedges applied on the balance sheet more clearly, either, for internal management and for external user purposes. Also, it turns evident the amount of exposure to each market risk factor. The greatest advantage of this procedure is to obtain the risk exposures of derivatives automatically and straightly reconciled with accounting records.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Souza, Valdiva Rossato de. "Mensuração contábil dos créditos de carbono no Brasil, China e Índia." Universidade de São Paulo, 2015. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12136/tde-16062015-105131/.

Full text
Abstract:
A presente pesquisa teve como objetivo identificar a incidência de impactos econômicos no patrimônio das empresas brasileiras, chinesas e indianas provocados pela mensuração e reconhecimento ao valor justo dos ativos provenientes de Reduções Certificadas de Emissões (RCEs) geradas em seus processos produtivos, com a implementação de projetos de Mecanismos de Desenvolvimento Limpo (MDLs), durante o período de 2005 a 2012. Consideraram-se os estímulos oferecidos com as diretrizes do Protocolo de Quioto e a representatividade de implementações de projetos de MDLs da China, da Índia e do Brasil, para apresentar, com base em pesquisas descritiva, analítica e quantitativa, uma proposta de mensuração contábil das RCEs, capaz de evidenciar os fluxos futuros de seus benefícios econômicos, partindo-se do modelo de Ratnatunga, Jones e Balachandran (2011). Para tanto, trabalhou-se com a hipótese de que as RCEs não estão sendo mensuradas ao valor justo enquanto ativo, fato este que tem inviabilizado a evidenciação dos efeitos patrimoniais dos fluxos de caixa futuros. Descreveu-se a teoria da mensuração contábil como suporte ao valor justo; discutiu-se os padrões contábeis existentes nos países mencionados e as principais características que envolvem as adoções das International Financial Reporting Standards (IFRSs) em cada um deles, com foco na mensuração contábil ao valor justo, aceita pelo International Accounting Standards Board (IASB). As orientações contábeis internacionais emanadas para contabilização das RCEs foram apresentadas para analisar o cenário atual de desenvolvimento do tratamento contábil atribuível ao ativo em questão. Assim, detectou-se que a mensuração das RCEs tem sido pouco discutida. Sugeriu-se que com a efetivação do registro dos projetos de MDLs junto ao Conselho Executivo da United Nations Framework Conference on Climate Change (UNFCCC), as RCEs passem a ser reconhecidas ao valor justo e como ativos intangíveis desenvolvidos internamente por parte das entidades hospedeiras dos projetos de MDLs, em contrapartida ao Patrimônio Líquido (PL), até o momento de sua realização. A base para mensuração do valor justo proposta foi os valores de mercados ativos. Em função do lapso temporal que estarão gerando benefícios econômicos, realizou-se projeção financeira sobre as quantidades potenciais constantes estimadas de Reduções Esperadas (REs) para todo o período de desenvolvimento das atividades dos projetos, utilizando-se uma taxa Euribor para desconto de seus valores futuros ao presente. De posse dessas variáveis, os valores justos das REs de 31 projetos de MDLs brasileiros, 379 chineses e 318 indianos, foram projetados sobre o valor do PL de 15 empresas brasileiras, 56 chinesas e 183 indianas componentes da amostra da pesquisa, com apoio do teste estatístico não-paramétrico Wilcoxon. Os resultados da pesquisa forneceram indícios de que a mensuração ao valor justo das RCEs, e seu reconhecimento enquanto ativo intangível, poderia ter representado um impacto positivo no grupo de contas patrimoniais das empresas participantes da pesquisa. Assim, a aplicabilidade empírica da mensuração ao valor justo das RCEs embasada em discussões teóricas já existentes, possibilitou a realização de avaliações desse ativo enquanto item patrimonial capaz de gerar efeitos econômicos positivos no patrimônio das entidades localizadas em países em desenvolvimento, durante a primeira fase do Protocolo de Quioto.
This research aimed to identify the incidence of economic impacts on equity of Brazilian, Chinese and Indian companies caused by the measurement and recognition at fair value of the assets from Certified Emission Reductions (CER) generated in their production processes, with the implementation of Clean Development Mechanisms (CDM) projects from 2005 to 2012. It was considered the incentives offered to the guidelines of the Kyoto Protocol and the representativeness of CDM projects implementation of China, India and Brazil, to present, based on descriptive, analytical and quantitative research, a proposal for accounting measurement of CER, able to enhance the future flows of its economic benefits, based on the Ratnatunga, Jones and Balachandran (2011) model. Therefore, it worked with the hypothesis that the CER are not measured at fair value as assets, a fact that has made impossible the disclosure of balance sheet effects of future cash flows. It was described the theory of accounting measurement as support at fair value. It was discussed existing accounting standards in those countries and the main characteristics that involve the adoption of International Financial Reporting Standards (IFRS) in each of them, focusing on accounting measurement at fair value, accepted by the International Accounting Standards Board (IASB). The international accounting guidelines issued for accounting of CER were presented to analyze the current scenario of development of the accounting treatment attributable to the asset. Thus, it was found that the measurement of CERs has been little discussed. It was suggested that with the realization of the registration of CDM projects with the Executive Council of the United Nations Framework Conference on Climate Change (UNFCCC), CER start to be recognized at fair value as intangible assets developed internally by the host entities of CDM projects, in contrast to Equity, until the moment of its realization. The basis for measuring fair value proposition was the values of active markets. Depending on the time gap that will generate economic benefits, a financial projection on potential constants estimated quantities of Expected Reductions (ER) for the whole period of development of project activities was carried out, using a Euribor rate to discount their future values to the present. With these variables, the fair values of ER from 31 Brazilian CDM projects, 379 Chinese and 318 Indians were simulated on the value of equity of 15 Brazilian companies, 56 Chinese and 183 Indian components of the survey sample, with test support statistical non-parametric Wilcoxon. The survey results provided evidence that the fair value measurement of CER, and its recognition as an intangible asset, could have represented a positive impact on the group balance sheet accounts of the participating research companies. Thereby, the empirical applicability of the fair value measurement of CER grounded in existing theoretical discussions, made it possible to carry out assessments of this asset as a heritage item capable of generating positive economic effects on equity of entities located in developing countries, during the first stage of the Kyoto Protocol.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Cella, Gilson. "Importância relativa dos patrimônios físico e intangível na formação do valor econômico da empresa." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2017. http://repositorio.unb.br/handle/10482/24022.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Faculdade de Economia, Administração e Ciências Contábeis e Atuariais , Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis, 2017.
Submitted by Albânia Cézar de Melo (albania@bce.unb.br) on 2017-07-03T13:43:01Z No. of bitstreams: 1 2017_GilsonCella.pdf: 1430730 bytes, checksum: f34441da94cc51f726b493c9b1a2fb5d (MD5)
Approved for entry into archive by Raquel Viana (raquelviana@bce.unb.br) on 2017-08-04T19:30:27Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2017_GilsonCella.pdf: 1430730 bytes, checksum: f34441da94cc51f726b493c9b1a2fb5d (MD5)
Made available in DSpace on 2017-08-04T19:30:27Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2017_GilsonCella.pdf: 1430730 bytes, checksum: f34441da94cc51f726b493c9b1a2fb5d (MD5) Previous issue date: 2017-08-04
O presente estudo teve por objetivo de analisar quantitativamente a relação dos Patrimônios Intangível e Físico com o Valor Econômico da Empresa. O Patrimônio Físico é desdobrado em dois componentes, a saber: (i) Patrimônio Líquido Contábil; e, (ii) Erros de Mensuração, que representam a diferença entre as mensurações econômica e contábil. A fundamentação teórica teve por base as ideias do modelo de gestão econômica (GECON), documentado por Lustosa (2009), onde o Patrimônio Físico da empresa é formado pelo valor econômico de todas as decisões já implementadas, enquanto que o Patrimônio Intangível é o valor econômico das ideias e planos ainda não implementados. A amostra foi extraída da base de dados Economática®, em 44 períodos trimestrais de 2005 a 2015. A análise se deu por dados em painel para as 291 empresas que compunham o índice IBOVESPA da BM&FBOVESPA em setembro de 2016. Foram avaliadas todas as empresas que apresentassem valor de mercado diferente de zero no período considerado, buscando estudar a parte deste valor não expressa nos valores contábeis registrados nas demonstrações financeiras. O tratamento dos dados fez uso de instrumentos de análise descritiva, correlação e regressão por dados em painel. Identificou-se uma relação positiva dos patrimônios físico e intangível na formação do valor econômico da empresa, corroborando com a primeira hipótese da pesquisa ao confirmar as expectativas de que o mercado precifica positivamente o patrimônio físico, e que o patrimônio físico pode ser considerado mais importante do que o patrimônio intangível, na média, quando se considera o conjunto das empresas listadas na Bovespa. A segunda hipótese de pesquisa apresentou que os erros de mensuração do patrimônio físico são mais importantes que os patrimônios contábil e intangível, na média, para o conjunto das empresas listadas na BM&FBOVESPA, que pode ser explicado pela grande volatilidade do patrimônio intangível entre as empresas e no período amostral considerado, enfatizando a necessidade de continuidade dos estudos, para identificar outras proxies do patrimônio intangível e para os erros de mensuração do patrimônio físico.
The purpose of this study was to quantitatively analyze the relationship between Intangible and Physical Assets with the Company's Economic Value. The Physical Assets is divided into two components, namely: (i) Equity; and, (ii) Measurement errors, which represent the difference between economic and accounting measurements. The theoretical foundation was based on the ideas of the economic management model (GECON), documented by Lustosa (2009), where the company's Physical Patrimony is formed by the economic value of all decisions already implemented, while Intangible Assets is the economic value of ideas and plans not yet implemented. The database was obtained from Economática® database in 44 quarterly periods from 2005 to 2015. The analysis was based on data panel for the 291 companies that made up the IBOVESPA index of BM & FBOVESPA in September 2016, since all companies were monitored during the period of the survey. All companies with a non-zero market value in the period considered were evaluated, seeking to study the part of this value not expressed in the book values recorded in the financial statements. The data treatment made use of instruments of descriptive analysis, correlation and regression by panel data. It was concluded that there is a positive relation between the physical and intangible assets in the formation of the economic value of the company, corroborating with the first hypothesis of the research confirming the expectations that the market positively prices the physical assets and this can be considered more important than intangible assets, on average, when considering all the companies listed on the Bovespa. The second hypothesis of research showed that the measurement errors of the physical assets are more important than the book value and intangible assets for all the companies listed on the BOVESPA, which can be explained by the great volatility of the intangible assets between the companies and In the sample period considered, emphasizing the need for continuity of studies, to identify another proxies to intangible assets and measurement errors of physical assets.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Gallo, Mauro Fernando. "A relevância da abordagem contábil na mensuração da carga tributária das empresas." Universidade de São Paulo, 2008. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12136/tde-14052008-112837/.

Full text
Abstract:
O interesse sobre o conhecimento da carga tributária efetiva das empresas e sua mensuração é cada vez maior, em razão principalmente do crescimento da mobilidade internacional do capital e da mão-de-obra, decorrente do contínuo avanço do processo de globalização. Este trabalho tem por objetivo verificar se existem divergências significativas entre o enfoque fiscal e o contábil na mensuração da carga tributária média efetiva. A questão de pesquisa tratada é - existem divergências significativas entre o enfoque fiscal - macrodados - e o contábil - microdados - na mensuração da carga tributária média efetiva? A pesquisa bibliográfica abrangeu artigos e estudos de publicações técnicas e científicas nacionais e estrangeiras. O método adotado para a realização do estudo foi o hipotético-dedutivo. Quanto às teorias que serviram de base para o estudo, foram consideradas a teoria da incidência tributária e a teoria econômica, no que corresponde às finanças públicas, e a teoria contábil no que se refere aos princípios de mensuração de receitas, despesas, ativos e passivos para formulação dos modelos propostos - mensuração contábil da carga tributária média efetiva das empresas com base na DVA - Demonstração do Valor Adicionado e na DRE - Demonstração do Resultado do Exercício. Foi utilizada uma população de empresas do banco de dados da revista Melhores & Maiores, da Editora Abril, as quais apresentaram DVA no período de 2001 a 2005. A metodologia adotada incluiu pesquisa bibliográfica, documental e empírica, com estatísticas descritivas e aplicação dos testes estatísticos para verificação quanto à confirmação ou não da hipótese. Para tal, partindo-se da amostra total, fez-se necessário o tratamento dos dados, eliminando-se as empresas com prejuízos anuais durante o período citado, bem como aquelas que apresentaram valor adicionado líquido ou distribuição de tributos menor ou igual a zero, e ainda as empresas que não informaram separadamente os impostos incidentes sobre as vendas. As conclusões demonstraram que a carga tributária mensurada com base na DVA - modelo contábil mais similar ao fiscal -, e DRE é significativamente diferente em relação à realizada com base no modelo fiscal propriamente dito. A comparação entre a mensuração com base no modelo contábil, considerando os microdados da DVA, e a baseada na DRE também mostra que são significativamente diferentes entre si, em todos os anos do período analisado. Além disso, subsidiariamente, quando se compara a carga tributária entre os ramos econômicos - comércio, indústria e serviços -, nota-se que, com referência ao comércio e à indústria, um ramo não apresenta diferença significativa em relação ao outro, mas ambos, no que se refere à DRE, apresentamse significativamente diferentes com relação a serviços em todos os anos, porém, no tocante à DVA, somente em alguns deles. A pesquisa apresenta limitações, que não a invalidam, pois o conjunto de empresas que compõem a amostra não representa o universo das empresas tributadas no Brasil, e demonstrações financeiras apresentadas podem não ter uniformidade na adoção dos padrões contábeis. Assim, não se pode dizer que as conclusões deste estudo podem ser estendidas ao conjunto de empresas brasileiras, mas sem dúvida isto não significa que os modelos contábeis aqui propostos não possam ser utilizados pelas empresas e pelos órgãos governamentais responsáveis pela política tributária no Brasil. A importância desta pesquisa reside em demonstrar que a contabilidade pode ser utilizada como um instrumento relevante ao entendimento dos efeitos do sistema tributário sobre os diversos agentes econômicos, contribuindo assim para questionamentos e discussões visando ao aperfeiçoamento da gestão empresarial e pública no que concerne à carga tributária.
The interest in the companies\'effective tax burden as well as its measurement is more and more greater, mainly due to the fact the international mobility of capital and labor has been growing, as a result of the globalization constant progress. This study aims at verifying if there are significant disagreements between the tax approach and the accounting approach when it comes to the measurement of the effective average tax burden. The research question examined is - are there any significant disagreements between the tax approach (macro-data) and the accounting approach (micro-data) in the measurement of the effective average tax burden? The bibliographical research comprised papers and studies on national / foreign technical and scientific publications. The method employed in order to perform the study was the hypothetical-deductive one. Relating to the underlying theories for the study were used the tax incidence theory and the economic theory, with regard to the public finance and the accounting theory was used with regard to the measurement principles of revenues and expenses, assets and liabilities to formulate the proposed models - accounting measurement of the company\'s effective average tax burden based on DVA (Added-Value Demonstration) and DRE (Income Statement). A studied population of companies was taken from the \"Melhores & Maiores\" magazine database, published by Abril. These companies presented DVA, from 2001 to 2005. The methodology employed included bibliographical, documental and empirical research with descriptive statistics and statistical tests application for verifying if the hypothesis would be confirmed or not. To get this, starting from the total sample, it was necessary the data treatment, eliminating the companies that presentd net added value or distribuition to the government of taxes with values smaller or equal zero, and also the companies did not inform separately the taxes incident on the sales. The findings showed that the tax burden measured on the basis of the DVA - the accounting model most similar to the government one - is significantly different from the measurement on the government model. The comparison between the measurement based on the accounting mode, consideringl the micro-data from the DVA and the DRE ones, also shows that they are significantly different during all the years of the period in analysis. In addition to that, when comparing the tax burden by economic classes - commerce, industry and services, we can say that relating to the commerce and industry, they are not significantly different, but both commerce, and industry, are significantly different with respect to services, all years in relation to the DRE, but only in some years concerning the DVA. The research presents limitations that do not invalidate it, as the set of companies that constitute the sample does not represent the universe of the set of companies in Brazil; beside this, relanting to the financial demonstrations presented it is possible they do not have uniformity in the acceptance of the accounting patterns. Thus, it is not possible to say that the conclusions of this study may be extended to the whole set of Brazilian companies, but doubtlessly this does not mean that the accounting models proposed here can not be used by the companies and by the government units responsible for the tax politics in Brazil. The importance of this research lies in the demonstrating that the accounting practices may be used as a relevant tool in the understanding of the effects of the tax system on the various economic agents, thus contributing to discussions that target the improvement of the business and public management regarding tax burden.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

NECO, Luis Antonio do Nascimento. "Mensuração de bens culturais musealizados: uma proposição de estimação do valor justo das obras de Cícero Dias incorporadas ao acervo do Museu do Estado de Pernambuco." Universidade Federal de Pernambuco, 2013. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/11084.

Full text
Abstract:
Submitted by Israel Vieira Neto (israel.vieiraneto@ufpe.br) on 2015-03-06T13:26:31Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 1232 bytes, checksum: 66e71c371cc565284e70f40736c94386 (MD5) Dissertação Luis Neco - versão digital.pdf: 9604561 bytes, checksum: b3d40a5697376ed8a151fce0e1fcb2f0 (MD5)
Made available in DSpace on 2015-03-06T13:26:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 1232 bytes, checksum: 66e71c371cc565284e70f40736c94386 (MD5) Dissertação Luis Neco - versão digital.pdf: 9604561 bytes, checksum: b3d40a5697376ed8a151fce0e1fcb2f0 (MD5) Previous issue date: 2013-02-26
CAPES
A contabilidade aplicada ao setor público passa por um estágio de transformação, com vistas a convergi-las aos padrões internacionais propostos pelo International Public Sector Accounting Standards Boards (IPSASB). Essa mudança se reflete de forma crítica no tratamento proposto para o reconhecimento, mensuração e evidenciação do patrimônio público, particularmente no que diz respeito aos bens culturais obtidos a título gratuito. As recomendações encontradas nos normativos aplicados ao setor público propõem a utilização do valor justo para a mensuração de bens incorporados aos ativos sob essas condições. Dessa forma, usando como caso exemplificativo as obras de Cícero Dias incorporadas ao acervo do Museu do Estado de Pernambuco (MEPE) a título gratuito, esse estudo intenta apresentar uma proposta de mensuração a valor justo desses bens musealizados. Para atingir o objetivo propostos, o estudo realizou pesquisa bibliográfica e documental sobre o tema e colheu dados qualitativos e quantitativos sobre as negociações ocorridas em leilões com obras de Cícero Dias, completando o material de investigação com informações sobre as características qualitativas do acervo do MEPE que delimitaram o objeto a ser investigado às técnicas óleo sobre tela, aquarelas e litografias. Do material coletado, foram extraídas as informações consideradas como suficientes para a mensuração pelo método comparativo direto de mercado. Porém, como as informações faziam referência a obras assemelhadas, mas não iguais, a recomendação é que se faça a mensuração pelo valor justo ao nível dois, que permite tratamento dos dados numérico coletados. Dessa forma, considerando as características qualitativas e quantitativas encontradas nos dados coletados, este estudo optou pela utilização da regressão linear múltipla, com a utilização de variáveis dummy, objetivando encontrar um modelo explicativo que fosse melhor que a média. Os resultados sugerem que o modelo de regressão encontrado não viola os pressupostos de linearidade, independência e normalidade de erros e igualdade de variância ou homocedasticidade. Satisfeitas essas condições para validação, o modelo foi utilizado para mensuração das obras de Cícero Dias, constantes do acervo do MEPE, como um caso exemplificativo. Os valores estimados se apresentam como uma sugestão de mensuração para essa categoria de bens, mas a pesquisa reconhece que, em razão da natureza dos dados coletados, esse modelo não se propõe a extrapolações, pelo que se recomenda o aprofundamento de estudos sobre o tema.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Almeida, André Porfírio de. "Valoração de ícones artísticos do museu do Senado Federal do Brasil : uma análise da relação entre valor econômico e cultural." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2016. http://repositorio.unb.br/handle/10482/22723.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Gestão Pública, Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis, 2016.
Submitted by Camila Duarte (camiladias@bce.unb.br) on 2017-01-30T11:54:05Z No. of bitstreams: 1 2016_AndréPorfíriodeAlmeida.pdf: 4013076 bytes, checksum: 7894a7f38443490a4a311100ba482d74 (MD5)
Approved for entry into archive by Ruthléa Nascimento(ruthleanascimento@bce.unb.br) on 2017-02-22T20:06:36Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2016_AndréPorfíriodeAlmeida.pdf: 4013076 bytes, checksum: 7894a7f38443490a4a311100ba482d74 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-02-22T20:06:36Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2016_AndréPorfíriodeAlmeida.pdf: 4013076 bytes, checksum: 7894a7f38443490a4a311100ba482d74 (MD5)
Pela Teoria da Mensuração (TM), as propriedades intrínsecas de um ativo devem ser levadas em consideração para mensurar e apresentar seu valor econômico. Com o advento do processo de convergência às normas internacionais de contabilidade do setor público, os heritage assets tornaram-se um grande desafio aos profissionais contábeis, uma vez que deparam-se com lacunas quanto à forma de avaliação, mensuração e escolha das propriedades mensuráveis de tais ativos. Assim, o objetivo do presente estudo consiste em mensurar o valor econômico médio estimado das obras de arte do museu do Senado Federal do Brasil, bem como averiguar se as propriedades ou dimensões do valor cultural impactam a determinação daquele valor. A elaboração do trabalho contribui com pesquisas na área de heritage assets, bem como discorre sobre formas de mensuração contábil, principalmente, de ativos que não possuem mercados específicos e definidos para sua negociação. O estudo utilizou o Método de Valoração Contingente (MVC) - Disposição a Pagar (DAP) - e a técnica Valor Destinado (VD) para auferir os valores econômicos de cada heritage asset. Para a valoração cultural foram utilizados os conceitos de Throsby e Zednik (2014) sobre as dimensões intrínsecas de cada bem, sendo elas: valor estético, social, simbólico, educacional, espiritual e político. Pela sua importância histórica e política para o Brasil, três heritage assets deram suporte ao trabalho: o quadro "Assinatura da Primeira Constituição Republicana", a escultura "Pensador" e o vitral "O Lago e os Peixes", sendo as obras de arte pertencentes ao Museu Histórico do Senado Federal – MUSEN. Foram utilizados seis modelos de regressão linear múltipla, seis correlações de Tau de Kendall e a estatística descritiva para atender aos objetivos da pesquisa. Foram aplicados 509 questionários válidos aos visitantes do MUSEN, no período de julho de 2016. Enquanto que pela DAP os valores econômicos médios apurados do quadro, da escultura e do vitral foram de 5,1 milhões, de 1,55 milhões e de 3,01 milhões de reais, os valores econômicos médios auferidos pelo VD foram de 231,17 milhões, de 3,1 milhões e de 1,41 milhões de reais, respectivamente. O estudo revelou que as variáveis renda, qualidade técnica, frequência de visitação, valor estético, social, simbólico, educacional, espiritual e político demonstraram ser atributos ou características que influenciam o processo de mensuração de tais heritage assets, servindo de base para tomada de decisão de gestores públicos sobre o que se deve levar em consideração no ato de uma valoração econômica de bens de cunho cultural.
By the Measurement Theory (MT), the intrinsic properties of an asset must be taken in consideration to measure and present its economic value. Along the advent of the convergence process to the international accounting rules of the public sector, the heritage assets become a great challenge to the accounting professionals, once they face gaps related to the ways on evaluation, measurement and choice of measurable properties of such assets. Therefore, the aiming of this study consists in measuring the estimated average economic value of art pieces of the Brazilian Federal Senate museum, as well as investigate if the properties or cultural values dimensions affected the determination of that value. The elaboration of this work contributes to the research in the heritage assets field, as well as it discourses about ways of accounting measurement, mainly, among assets that do not have a specific and defined markets for its negotiation. The study used the Contingent Valuation Method (CVM) Willingness To Pay (WTP) and the Destined Value (DV) technique to measure the economic values of each heritage asset. To the cultural valuation, it was adopted the concepts from Throsby and Zednik (2014) about the intrinsic dimensions of each good, being them: aesthetic, social, symbolic, educational, spiritual and political value. For its historical and political relevance to Brazil, three heritage assets supported this study: the painting “Assinatura da Primeira Constituição Republicana”, the sculpture “Pensador” and the stained glass “O Lago e os Peixes”. There were used six multiple linear regression models, six Kendall’s Tau correlations and the descriptive statistics to serve the goals of this study. It was applied 509 valid questionnaires to the MUSEN´s visitors, during the month of July 2016th. While by the WTP the average economic values counted for the painting, the sculpture and the stained glass were 5,1 millions, 1,55 millions and 3,01 millions reals, the average economic values counted by DV were 231,17 millions, 3,1 millions and 1,41 millions reals, respectively. The study revealed that the income variables, technical quality, visitation frequency, aesthetic, social, symbolic, educational, spiritual and political values showed to be attributes or characteristics that has influence on the measurement process of these heritage assets, being the base to the decision making in the public management about what must be take into consideration in the act of an economic valuation of goods with cultural character.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Mendes, Paulo César de Melo. "Auditoria de valor justo em instituições financeiras : a percepção dos auditores na mensuração dos instrumentos financeiros." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2014. http://repositorio.unb.br/handle/10482/16294.

Full text
Abstract:
Tese (doutorado)—Universidade de Brasília, Universidade Federal da Paraíba, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Programa Multiinstitucional e Inter-Regional de Pós-Graduação em Ciências Contábeis, 2014.
Submitted by Albânia Cézar de Melo (albania@bce.unb.br) on 2014-08-21T15:04:29Z No. of bitstreams: 1 2014_PauloCesarMeloMendes.pdf: 2685230 bytes, checksum: 14560785f88dfb68ede4cfd859f807ec (MD5)
Approved for entry into archive by Guimaraes Jacqueline(jacqueline.guimaraes@bce.unb.br) on 2014-09-18T13:27:11Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2014_PauloCesarMeloMendes.pdf: 2685230 bytes, checksum: 14560785f88dfb68ede4cfd859f807ec (MD5)
Made available in DSpace on 2014-09-18T13:27:11Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2014_PauloCesarMeloMendes.pdf: 2685230 bytes, checksum: 14560785f88dfb68ede4cfd859f807ec (MD5)
A mudança do critério de avaliação contábil é um assunto que vem sendo discutido há quase quarenta anos no FASB. Defensores do Fair Value Accounting acreditam que essa é a melhor representação da posição financeira por fornecer maior transparência e relevância das informações. Os opositores apontam maior complexidade e falta de confiabilidade em um processo subjetivo, o que facilitaria a ocorrência de fraudes. O tema Fair Value Accounting é controverso, tanto para os contadores como para os auditores. Em uma pesquisa pelo PCAOB (2012), os auditores independentes estariam passando por deficiências crescentes em relação ao Fair Value Measurement, especificamente aos instrumentos financeiros. Identificadas as deficiências, busca-se saber: Qual a percepção dos auditores frente aos desafios e dificuldades existentes sobre o fair value measurement dos instrumentos financeiros complexos? O objetivo geral da pesquisa é analisar a percepção dos auditores em relação à mensuração do valor justo dos instrumentos financeiros complexos nível 3 em instituições financeiras nos aspectos de relevância e avaliação do risco de auditoria. Foi aplicado um questionário onde foi obtido uma amostra de 62 respondentes na pesquisa entre sócios, gerentes e auditores seniores. A maioria encontra-se na faixa etária de 26 a 35 anos de idade, com 80% com graduação completa. A subjetividade foi uma característica implícita no processo onde os auditores se mantiveram conservadores em relação às questões. A maioria concordou com fraquezas de controle interno, implantação de controles mais eficazes nos instrumentos financeiros, dificuldade na implantação de inputs não observáveis e uma dificuldade nas projeções das demonstrações financeira devido às condições futuras ou eventos cujo resultado é incerto. Sob a questão de classificação e hierarquia do Fair Value os auditores identificaram como relevante. Sobre os maiores riscos, foi apontada a questão da abordagem pro ativa, análise do comportamento futuro de preços e taxas, seguida da alavancagem financeira. Nesse processo quanto à avaliação, foram identificadas divergências de valores que resultaram em questões imateriais. Como sugestão de melhoria nos processos de auditoria, foi identificada uma formação acadêmica mais robusta e a inclusão de um especialista em finanças. As opiniões se divergem quanto aos sócios e gerentes em escalas, onde os sócios apontaram maior concordância com as questões que os gerentes. ______________________________________________________________________________ ABSTRACT
The discussion about the change in the accounting valuation is an issue that has been discussed for almost forty years in the FASB. Proponents of Fair Value Accounting believe this is the best representation of the financial position to provide greater transparency and relevance of information. Opponents point to greater complexity and unreliability a subjective process, which would facilitate the fraud. Fair Value Accounting the topic is controversial, both as counters for auditors. In a survey by the PCAOB (2012), the independent auditors would be going through growing deficiencies regarding the Fair Value Measurement, specifically to financial instruments. Identified the deficiencies we seek to know: What is the perception of the auditors to the challenges and difficulties over the fair value measurement of complex financial instruments? The overall research goal is to analyze the perceptions of auditors regarding measurement of fair value of complex financial instruments in level 3 financial institutions on aspects of relevance and evaluation of audit risk. A questionnaire which was obtained a sample of 62 respondents in the survey among members, senior managers and auditors was applied. The majority are aged 26-35 years old, with 80 % complete with graduation. Subjectivity has been an implicit feature of the process where auditors have remained conservative on the issues. Most agreed with weaknesses in internal control, implement more effective controls on financial instruments, difficulty in deploying unobservable inputs and a difficulty in projections of financial statements due to future conditions or events whose outcome is uncertain. In the matter of classification and fair value hierarchy auditors have identified as relevant. Under the highest risk, was identified the issue of proactive approach, analysis of the future behavior of prices and rates, followed by financial leverage. This process as the assessment was identified differences in values that resulted in immaterial matters. As a suggestion for improving the audit process, we identified a more robust academic training and the inclusion of a financial expert. Opinions differ on whether the partners and managers at scales where the partners showed greater concordance with the issues that managers.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Junior, Edgard Nogueira. "Lucros cessantes: análise das medidas de mensuração contábil utilizadas pelo Tribunal de Justiça do Estado de São Paulo." Universidade de São Paulo, 2013. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12136/tde-24062013-133526/.

Full text
Abstract:
Este estudo teve como objetivo principal verificar se há consonância entre as medidas de mensuração das perdas por lucros cessantes expressas nos acórdãos emitidos pelo Tribunal de Justiça do Estado de São Paulo (TJSP) e aquelas referenciadas na literatura de Contabilidade aplicável ao tema. Além disso, buscou identificar o entendimento recorrente do TJSP a respeito das medidas de mensuração aplicáveis a essas apurações. O estudo trata de maneira específica da interrupção de atividades ou negócios, quando o prejudicado é uma entidade jurídica. Foi analisado o conteúdo de 104 acórdãos emitidos pelo TJSP, no período de junho de 2012 a setembro de 2012. As decisões foram analisadas à luz da técnica de análise de conteúdo e por meio de recursos da estatística descritiva, basicamente frequências relativas e acumuladas. A análise dos dados revelou que: (i) existe relação entre as medidas de mensuração expressas nos acórdãos emitidos pelo TJSP e a literatura aplicável ao tema, e (ii) a extensão dessa relação, no que se refere a concordância com a literatura aplicável, é parcial, correspondendo a 52,2% das locuções identificadas na amostra analisada. Verificou-se, também, que 80,4% das locuções utilizadas pelo TJSP para se referir a medidas de mensuração dos lucros perdidos são representadas por cinco (5) diferentes expressões. Essas expressões não possuem o mesmo significado contábil. Outro aspecto constatado foi o uso do termo \'faturamento\' como referência de medida de lucro aplicável às apurações. Além do fato de que esse termo não é referenciado pela literatura como uma medida válida, identificou-se decisão do STJ que descredencia o seu uso em pleitos de indenização por danos dessa natureza. Observou-se, também, como parte dos outros achados, que os acórdãos do TJSP utilizam expressões que representam diferentes critérios para a mensuração dos lucros perdidos. A principal expressão corresponde ao termo \'razoável\', cuja interpretação para fins de operacionalização da apuração, é subjetiva. A conclusão é de que o uso de uma terminologia contábil que não tenha consonância com a literatura aplicável ao tema pode comprometer a apuração do valor do dano e a eficácia da decisão judicial. Nesse contexto, não há segurança de que o valor apurado atenda ao que era a intenção do relator do acórdão nem de que corresponda ao dano sofrido pelo prejudicado.
This study aims at verifying whether there is consonance between the measures used for the measurement of the damages for lost profits issued by the Tribunal de Justiça do Estado de São Paulo (TJSP) and those referenced in the Accounting literature applicable to the subject. Furthermore, we sought to identify TJSP\'s understanding of the measures applicable to such measurement calculations applicable to these findings. The study treats the interruption of the activities or of the business itself in a very specific manner, when the injured party is a legal entity. The content of 104 judgments issued by TJSP was analyzed from June 2012 to September 2012. The decisions were analyzed in light of the technique for content analysis and by means of descriptive statistics, basically relative and cumulative frequency analyses. Data analysis revealed that: (i) there is a connection between measures informed in the judgments issued by TJSP and the literature applicable to the subject, and (ii) the extent of this connection, regarding the concordance with the applicable literature, is partial, corresponding to 52.2% of the phrases identified in the analyzed sample. It was also found that 80.4% of the phrases used by TJSP to refer to the measures of the lost profits are represented by five (5) different idioms, which in turn, do not have the same meaning in accounting. Another aspect observed was the use of the term \'turnover\' as a reference to measure of profits applicable to the findings. Besides the fact that this term is not referenced in the literature as a valid measure, we identified STJ\'s decision to invalidate its use in claims for such damages. It could also be seen that, as part of other findings, TJSP\'s judgments use idioms that represent different criteria to measure lost profits. The main idiom corresponds to the term \'reasonable\', whose interpretation in order to operationalize the findings is subjective. The conclusion is that the use of accounting terms which do not have consonance with the literature to the subject may compromise the findings of the value of the damage and the effectiveness of the legal decision. In this context, there is not guarantee as to whether the value found faithfully describes the judge\'s intent in the judgment or that it matches the damage suffered by the injured party.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Santos, Lourival Nery dos. "O problema da mensuração de ativos na contabilidade." reponame:Repositório Institucional do FGV, 1994. http://hdl.handle.net/10438/4753.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2010-04-20T20:14:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 1994-05-17T00:00:00Z
Discute o processo de mensuração de ativos na Contabilidade, enfocando os principais métodos que têm sido sugeridos e faz uma sistematização das contribuições mais importantes sobre o assunto, dentro de uma abordagem teórica.
Accounting places emphasis on the quantification of economic relationships and economic changes in terms of a monetary unit. The quantification of assets in terms of a monetary unit is the valuation process, although other measurements, such as physical units, may be relevant in specific circumstances. The valuation of assets is the process of measuring financial attributes (past, present, or future) of assets or aggregations of assets. Since some for of valuation is always necessary in the accounting process, the objectives of valuation are in part the same as the objectives of accounting. The debate over the proper method of valuing assets is not new to the accounting literature, but it has become increasingly intense in recent years. Although several attempts have been made, no one of the methods suggested attend fulIy to alI the needs of users of information of accounting. Thus, using a theoretical approach, this text has the purpose of discussing the objectives of measurement in accounting, the methods used, and other alternative methods, beyond of the advantages, disadvantages and restriction of each method.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Cunha, Jacqueline Veneroso Alves da. "Demonstração contábil do valor adicionado - DVA : um instrumento de mensuração da distribuição da riqueza das empresas para os funcionários." Universidade de São Paulo, 2002. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12136/tde-04072006-110008/.

Full text
Abstract:
A contabilidade, como veículo de informação, tem como um de seus grandes desafios colocar, à disposição de seus usuários, informações que retratem as relações das empresas com a sociedade. O Balanço Social, no todo, e a Demonstração do Valor Adicionado – DVA - como uma de suas vertentes, se apresentam como os instrumentos capazes de evidenciar tanto os aspectos econômicos, quanto os sociais, inovando o enfoque utilizado até então, e se constituindo nos mais ricos demonstrativos para aferição dessas relações. Entretanto, nenhum deles, apesar do poder informativo que possuem, vem sendo utilizado da forma esperada. Desmistificando o que vem sendo propagado, a realidade é que a utilização do Balanço Social e da DVA está muito aquém do desejado, seja no Brasil ou em âmbito internacional. Dessa forma, o principal objetivo deste estudo foi a realização de uma pesquisa junto a 198 empresas, retiradas do cadastro mantido pela FIPECAFI para edição anual de Melhores e Maiores da Revista Exame. Nessa pesquisa procurou-se avaliar o poder de aferição representado pela DVA, no que concerne a informações sobre a formação de riqueza pelas empresas e sua distribuição aos agentes econômicos que ajudaram a criá-la, como proprietário, sócios e acionistas, governo, financiadores externos, empregados e a própria empresa. Especificamente buscou-se, pelas informações prestadas na DVA, avaliar a relação existente entre a variação da riqueza criada e a remuneração paga aos funcionários. Algumas constatações foram possíveis durante a realização desse estudo, dentre elas: de 1996 a 2000 – período analisado – o número médio de pessoas empregadas nas empresas participantes da amostra, apresentou queda tanto no ramo industrial quanto no de serviços, onde se constatou a maior oscilação negativa no valor adicionado distribuído por empregado; dentro de um mesmo ano, as empresas consideradas como maiores criadoras de riqueza, não participaram do rol daquelas que mais distribuíram valor adicionado a empregados; em algumas empresas, setores ou ramos de atividade, a relação entre a evolução da riqueza e do valor adicionado distribuído por empregado se apresentou negativa, demonstrando que, enquanto uma das variáveis aumentava, com a outra ocorria exatamente o oposto. Ao final do estudo tornou-se possível afirmar que os indicadores retirados da DVA constituem-se num excelente avaliador da distribuição da riqueza, à disposição da contabilidade, no entanto sem nenhuma pretensão em substituir, ou até mesmo rivalizar, outros indicadores de riqueza já existentes.
Making available to its users information about the relations between companies and society is one of the great challenges for Accounting as an information vehicle. The Social Balance Sheet in general and the Statement of Value Added – SVA – as one of its complements appear as the instruments capable of demonstrating the economic as well as social aspects, thus innovating on what had been focused until then, which turns them into the richest statements for verifying these relations. Nevertheless, in spite of their informative power, none of them has been used as expected. Demystifying what is said about them, actually, the use of the Social Balance Sheet and the SVA does not correspond to what is desired, neither in Brazil nor abroad. Thus, a research was realized in 198 companies that were taken from FIPECAFI’s “Melhores e Maiores” database for the Magazine Exame. This survey aimed to evaluate the verifying power of the SVA with respect to information about companies’ wealth formation and its distribution to those economic agents that helped to create it, such as proprietors, partners and shareholders, government, external financiers, employees and the company itself. Through the information provided in the SVA, a specific attempt was made to evaluate the existing relation between the variation in created wealth and employees’ remuneration. During this study, some observations could be made, such as: between 1996 and 2000 – which is the period under analysis – the average amount of employees in the companies that made up the sample fell in the industrial as well as service areas, which demonstrated the highest negative variation in value added distributed to the employees; in one and the same year, the companies considered as the largest wealth generators were no part of the list of those companies that most distributed value added to employees; in some companies, sectors or activity fields, the relation between wealth evolution and distributed value added per employee turned out negative, which demonstrates that, while one of the variables increased, the other revealed exactly the opposite behavior. At the end of the study, it could be affirmed that the indicators taken from the SVA make up an excellent means of evaluating wealth distribution, which is available to accounting, although without any intent to substitute or even compete with other, already existing wealth indicators.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography