To see the other types of publications on this topic, follow the link: Modèle de routage.

Dissertations / Theses on the topic 'Modèle de routage'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Modèle de routage.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Garmendia, Torres Javier. "MobiRouting : Un modèle de routage des communications pour processus mobiles." Aix-Marseille 2, 2003. http://www.theses.fr/2003AIX22060.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Coadou, Anthony. "Réseaux de processus flots de données avec routage pour la modélisation de systèmes embarqués." Phd thesis, Université de Nice Sophia-Antipolis, 2010. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00545008.

Full text
Abstract:
Cette thèse définit un nouveau modèle de calcul et de communication, dénommé graphe à routage k-périodique (KRG). Ce modèle, de la famille des réseaux de processus flots de données, admet des aiguillages réguliers des données, explicités par des séquences binaires k-périodiques. Nous étudions les propriétés mathématiques intrinsèques au modèle. Le routage explicite et l'absence de conflit nous permettent d'exprimer algébriquement les dépendances de données, de même que des transformations topologiques préservant le comportement du graphe. Nous montrons ensuite comment ordonnancer le KRG, en associant aux nœuds des horloges k-périodiques. Nous positionnons ensuite notre modèle au sein d'un flot de conception dédié aux applications de traitement intensif de données. Nous montrons en particulier la capacité des KRG à représenter explicitement le parallélisme d'instruction extrait du modèle polyédrique. Nous pouvons alors appliquer un ensemble d'optimisations de bas niveau, sortant du cadre affine du modèle polyédrique. Nous présentons enfin une méthodologie pour l'implantation des KRG, basée sur la conception insensible aux latences.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Xue, Xiaoyun. "Mécanismes de Sécurité pour des Protocoles de Routage des Réseaux ad hoc." Phd thesis, Paris, ENST, 2006. http://www.theses.fr/2006ENST0045.

Full text
Abstract:
Les réseaux ad hoc sont des réseaux sans fil et mobile sans aucune infrastructure, et le routage ad hoc est très différent de celui des réseaux traditionnels. Pour la sécurisation du routage ad hoc, il faut contrer non seulement les attaques actives, mais aussi des comportements égoïstes. De plus, il faut éviter la dégradation de performance causée par les mécanismes de sécurité. Dans cette thèse, nous présentons d'abord une classification de vulnérabilités du routage ad hoc, avec laquelle le modèle 'l'arbre des attaques' est utilisé. La séparation des objectives et des mécanismes d'attaques va nous permettre de repérer facilement quelles sont les attaques à contrer pour un objectif de sécurité donné. Ensuite, nous avons proposé quelques mécanismes de sécurité pour le routage des réseaux ad hoc, tout en limitant la dégradation de QoS due à ces mécanismes. Premièrement, un schéma de watchdog sécurisé appelé SWAN a été proposé. Il garantit l'authentification dans la supervision de watchdog et réduit le besoin de stockage du watchdog. Deuxièmement, nous proposons TRP qui est un protocole de routage réactif sécurisé intégrant un modèle de confiance. Troisièmement, deux mécanismes de sécurité appelé respectivement HPLS et TCSec ont été proposés pour sécuriser le protocole de routage proactive OLSR. Les simulations sur les mécanismes de sécurité que nous proposons dans cette thèse montrent qu'ils sont robustes et performants. Finalement, nous décrivons nos considérations pour concevoir un nouveau protocole de routage ad hoc sécurisé dès le départ, et quelques perspectives dégagées par les travaux de cette thèse
Mobile Ad hoc Networks (MANETs) refer to mobile and wireless networks independent of any infrastructure. Some ad hoc scenarios are in a hostile environment. Moreover, due to numerous constraints such as the lack of infrastructure, the lack of a-priori trust relationship, resource-constrained nodes, mobility, etc. , the ad hoc routing is vulnerable to numerous attacks. In this dissertation, we first present a classification of ad hoc routing vulnerabilities using the attack tree analysis model. The main characteristic of this work is that we distinguish objectives and mechanisms of attacks. This distinction can help security defenders to easily notice which attacks should be prevented under which security objectives. We then focus on the propositions of new secure mechanisms for ad hoc routing protocols, and we also pay attention to limit the performance degradation caused by security mechanisms. First of all, we proposed a Secure Watchdog for Ad hoc Networks (SWAN) to ensure the authentication in supervision and to reduce the storage requirement of watchdog. Secondly, a Trust-based Routing Protocol (TRP) is proposed, which is a protocol based on source routing and a trust model. Thirdly, two security mechanisms for Optimized Link State Routing protocol (OLSR), respectively Hash Proved Link State (HPLS) and TC Securing (TCSec), are proposed to reinforce the security and to reduce the cryptography overhead required by an existing solution. Simulations show that our mechanisms are both robust and lightweight. The dissertation is ended with some guidelines for the design of a new ad hoc routing protocol secured from scratch
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Tellez, Portas Jorge Luis. "Spécification et implémentation d'un modèle d'information pour la gestion des réseaux WDM." Paris, ENST, 2001. http://www.theses.fr/2001ENST0041.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Burlacu, Maria-Mihaela. "Analyse des performances et routage dans les constellations de nano-satellites : modèles et applications pour les régions éloignées." Phd thesis, Université de Haute Alsace - Mulhouse, 2010. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00608660.

Full text
Abstract:
La réduction des budgets du domaine spatial et les missions scientifiques traditionnelles ayant des coûts et une complexité croissants a amené la communauté scientifique à se concentrer sur les petits satellites qui fournissent non seulement des résultats scientifiques de valeur, mais permettent aussi de nouvelles applications dans le domaine de la télédétection, de la surveillance environnementale et des télécommunications. De plus, le concept de vol en formation de petits satellites est une technologie-clé pour beaucoup de missions spatiales futures, en améliorant la capacité de survie et réduisant le coût des missions. Ce travail de recherche a un double but : la proposition de modèles innovants de constellations de nano-satellites et de nouvelles approches de routage pour les réseaux de nano-satellites. Cette thèse propose et analyse trois modèles de constellations de nano-satellites dénommés NanoDREAM, NanoiCE et NanoSPHERE, qui fournissent des services de télécommunications aux régions éloignées. Le modèle NanoDREAM est conçu pour le Désert Salar de Uyuni en Bolivie, une région qui détient 70% de la réserve mondiale de lithium. Le modèle NanoiCE est destiné aux Régions Polaires, pour satisfaire les besoins de télécommunications de la communauté scientifique. Le modèle NanoSPHERE est conçu pour fournir une couverture globale de la Terre pour un marché de télécommunications concurrentiel. De plus, nous avons proposé une architecture pour le segment terrestre basée sur la technologie sans fil. Cette architecture a été déployée sur la zone d'exploitation du Désert Salar de Uyuni. Ces modèles ont été développés analytiquement et mis ensuite en œuvre dans le simulateur SaVi afin d'identifier la meilleure constellation satisfaisant les requis de la mission en terme de couverture et en réduisant au minimum le nombre de nano-satellites de la constellation. [...]
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Martins, Alexandre Xavier. "Métaheuristiques et modélisation du problème de routage et affectation de longueurs d'ondes pour les réseaux de communications optiques." Phd thesis, Université Blaise Pascal - Clermont-Ferrand II, 2011. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00864176.

Full text
Abstract:
Notre travail porte sur l'étude du Problème de Routage et d'Allocation de Longueur d'Onde (Routing and Wavelength Allocation - RWA) dans des réseaux optiques WDM, indépendamment de la topologie physique sous-jacente. Le problème a été idntifié comme étant NP-difficile et plusieurs approches, tant exactes qu'approchées, existent. Nous fournissons d'abord une revue de littérature dans laquelle nous présentons quelques formulations mathématiques pour le problème ainsi que plusieurs manières d'obtenir des bornes inférieures et des heuristiques. Nous considérons le problème min-RWA dans lequel on doit satisfaire un certain nombre de requêtes avec le moins de longueurs d'onde possible. Nous présentons une méthodologie reposant sur une recherche locale de type Descente à Voisinage Variable (Variable Neighborhood Descent - VND) que l'on appelle VND-BFD. Son objectif principal est de supprimer des longueurs d'onde. Nous présentons également une méthode hybride VND-BT. Ensuite, nous proposons une nouvelle approche, elle-aussi reposant sur la VND. Elle consiste à ré-arranger les requêtes entre les longueurs d'onde disponibles. Lorsqu'elle atteint un optimum local, une procédure de perturbation est appliquée et le schéma est similaire à la Recherche Locale Itérée (Iterated Local Search - ILS). Quatre variantes sont définies selon les stratégies appliquées dans VND et ILS : VNDr-ILSp, VNDe-ILSp, VNDr-ILS5p et VNDe-ILS5p. Les résultats expérimentaux montrent que cette nouvelle approche est plus performante, en particulier la version VNDe-ILS5p. La méthode est compétitive avec les meilleures méthodes de la littérature puisque VNDe-ILS5p a permis d'améliorer une grande partie des meilleures solutions connues sur les instances standard du min-RWA. Enfin, nous considérons aussi le problème max-RWA dans lequel on doit maximiser le nombre de requêtes traitées avec un nombre donné de longueurs d'onde. Nous proposons des modèles compacts ainsi que des améliorations destinées à accélérer la résolution par des solveurs en nombre entiers. Après avoir décrit des modèles existants utilisant la génération de colonnes, nous proposons un nouveau modèle, PG-MAX-IS-IRC, utilisant lui-aussi la génération de colonnes. Il permet d'obtenir des bornes supérieures de même qualité en un temps très fortement réduit.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Decharme, Bertrand. "Développement et validation d'une modélisation hydrologique globale incluant les effets sous maille et la représentation des zones inondées." Phd thesis, Université Paul Sabatier - Toulouse III, 2005. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00518491.

Full text
Abstract:
La modélisation hydrologique globale du CNRM repose sur le modèle de surface ISBA qui calcule un bilan hydrique sur des mailles allant typiquement de 20 à 500 km de côté et sur le modèle de routage TRIP qui permet de convertir le ruissellement quotidien en débit. A ces résolutions, la répartition sous maille des caractéristiques de la surface et des flux atmosphériques a un fort impact sur les bilans d'eau simulés. Plusieurs paramétrisations des effets sous maille originales ou préexistantes ont alors été testées avec succès en mode forcé à l'échelle régionale et globale. Néanmoins, la validation globale reste parfois problématique en raison des incertitudes liées aux précipitations, aux paramètres de surface et à la modélisation de certains processus tel la représentation des zones inondées dans TRIP. Ceci souligne donc l'intérêt des futures missions satellitaires pour mieux contraindre nos modélisations hydrologiques.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Rivoirard, Lucas. "Modèle d'auto-organisation pour les protocoles de routage dans les réseaux ad hoc de véhicules : application à la perception élargie et à la localisation coopératives." Thesis, Lille 1, 2018. http://www.theses.fr/2018LIL1I041/document.

Full text
Abstract:
Automatiser la conduite peut réduire le risque d'accidents et fluidifier le trafic en s’appuyant sur des communications entre véhicules et avec une infrastructure dédiée. Maintenir les services lorsque l’infrastructure faillit nécessite un protocole de routage adapté aux communications véhicule-à-véhicule (V2V). Cette thèse pose l’hypothèse de l’absence d’infrastructure et de service global de localisation, chaque véhicule connaissant sa seule position. Un modèle d’organisation des communications V2V, CBL, est proposé pour créer et maintenir une structure supportant les échanges proches, entre véhicules voisins, et lointains à travers le trafic. Il crée une hiérarchie où des groupes dissociés de véhicules voisins (feuilles) sont connectés via un véhicule leader (branche) à une colonne vertébrale (chaîne) formée le long de la route par interconnexion des branches. CBL requière la seule connaissance du voisinage à un saut et peut s’intégrer à tout protocole de routage. Les évaluations sur des scénarios routiers montrent que CBL exploite mieux les contraintes spatiales dues à la route, obtenant une structure plus adaptée à l’optimisation du trafic broadcast comparativement à la technique des multipoints relais dans OLSR, mais aussi face aux protocoles DSR, AODV et GRP, pour un trafic basé sur les préconisations IEEE de taille et fréquence de messages en milieu routier. Des évaluations sur des trafics d’applications coopératives telles que l’égo-localisation et la perception élargie montrent que CBL offre un service de communication à latence et taux de pertes faibles selon un compromis voulu entre fréquence de messages et performances
Automated driving can reduce accidents and improve the traffic flow by using communications between vehicles and dedicated infrastructures. Maintaining services when an infrastructure failed requires a routing protocol adapted to vehicle-to-vehicle (V2V) communications. This dissertation assumes the absence of dedicated infrastructure and global location service, each vehicle knowing its only own position. A V2V communication organization model, CBL, is proposed to create and maintain a structure that supports close exchanges between neighbouring vehicles and remote exchanges through the traffic. CBL creates a hierarchy where disjoint groups of neighbouring vehicles (leaves) are connected via a leader vehicle (branch) to a backbone (chain) formed along the road by the interconnection of the branches. CBL requires only the knowledge of the one-hop neighborhood and can be integrated into any routing protocol. The evaluations on road scenarios using IEEE-based traffic recommended on road environments in terms of size and message frequency show that CBL makes a better use of the spatial constraints due to the road. A structure is obtained that suits better in the optimisation of the broadcast traffic than the technique of multipoint relays in OLSR, but also compared to DSR, AODV and GRP protocols. Evaluations of cooperative application traffic such as ego-localization and extended perception show that CBL offers a communication service with low latency, low packet loss, according to a wanted trade-off between message frequency and performance
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Maxa, Jean-Aimé. "Architecture de communication sécurisée d'une flotte de drones." Thesis, Toulouse 3, 2017. http://www.theses.fr/2017TOU30102/document.

Full text
Abstract:
Grâce aux progrès de miniaturisation des systèmes embarqués, les mini-drones qu'on appelle en anglais Small Unmanned Aerial Vehicle (UAVs) sont apparus et permettent de réaliser des applications civiles à moindres coûts. Pour améliorer leurs performances sur des missions complexes (par exemple, pour contourner un obstacle), il est possible de déployer une flotte de drones coopératifs afin de partager les tâches entre les drones. Ce type d'opération exige un niveau élevé de coopération entre les drones et la station de contrôle. La communication entre les drones de la flotte est donc un enjeu important dans la réalisation des opérations d'une flotte de drones. Parmi les différentes architectures de communication qui existent, le réseau ad hoc s'avère être une solution efficace et prometteuse pour l'opération d'une flotte de drones. Un réseau ad hoc de drones ou UAV Ad hoc Network (UAANET) est un système autonome constitué d'une flotte de mini-drones et d'une ou plusieurs station(s) sol. Ce réseau peut être considéré comme une sous-catégorie d'un réseau ad hoc mobile (MANET) avec des caractéristiques spécifiques (vitesse importante des nœuds, modèle de mobilité spécifique, etc.) qui peuvent engendrer des baisses de performance du protocole de routage utilisé. Par ailleurs, la nature partagée du support de transmission et l'absence d'une infrastructure fixe pour vérifier l'authenticité des nœuds et des messages posent un problème de sécurité des communications. Compte tenu du caractère critique des données de charge utile échangées (en effet, un attaquant peut capturer un drone et l'utiliser à des fins malveillantes), il est important que les messages échangés soient authentifiés et qu'ils n'ont pas été modifiés ou retardés par un attaquant. L'authentification des messages est donc un des objectifs à atteindre pour garantir la sécurité du système Unmanned Aerial System (UAS) final. Diverses solutions de sécurité ont été conçues pour les réseaux sans fil, puis ont ensuite été adaptées aux réseaux MANET. Ces solutions peuvent s'étendre à des applications pour les réseaux UAANET, c'est pourquoi nous proposons dans cette thèse une architecture de communication fiable et sécurisée pour les flottes des drones. Dans ce travail, nous avons étudié en premier lieu l'application d'un réseau ad hoc mobile pour les flottes de drones. Nous examinons en particulier le comportement des protocoles de routage ad hoc existants dans un environnement UAANET. Ces solutions sont ainsi évaluées pour permettre d'identifier le protocole adéquat pour l'échange des données. Cela nous amène dans un deuxième temps, à proposer un protocole de routage intitulé Secure UAV Ad hoc routing Protocol (SUAP) qui garantit l'authentification des messages et détecte l'attaque wormhole. Cette attaque peut être définie comme un scénario dans lequel un attaquant enregistre les paquets en un point, et les rejoue à un autre point distant. L'attaque wormhole est particulièrement dangereuse lorsqu'un protocole de routage réactif (qui utilise le nombre de sauts comme métrique d'une route) est utilisé. Pour contrer cette attaque, le protocole SUAP permet d'une part d'assurer des services de livraison de donnés (une vidéo de télésurveillance) entre un drone distant et une station sol. D'autre part, le protocole SUAP possède également des partitions de sécurisation qui se basent sur une signature et une fonction de hachage pour assurer l'authentification et l'intégrité des messages. En ce qui concerne l'attaque wormhole, une technique qui consiste à corréler le nombre de sauts et la distance relative entre deux nœuds voisins est utilisée. Ce mécanisme permet de déduire la présence ou non d'un tunnel wormhole dans le réseau. En outre, cette architecture de communication est conçue avec une méthodologie de prototypage rapide avec l'utilisation d'une méthode orientée modèle pour tenir compte du besoin de validation du système UAS final
Advances in miniaturization of embedded systems have helped to produce small Unmanned Aerial Vehicles (UAVs) with highly effective capacity. In order to improve their capability in civilian complex missions (for instance, to bypass an obstruction), it is now possible to deploy UAV swarms, in which cooperative UAVs share different tasks. This type of operations needs a high level of coordination between UAVs and Ground Control Station (GCS) through a frequent exchange of information. The communication capabilities are therefore an important objective to achieve for effective UAV swarm operations. Several communication architectures can be used to allow communication between UAVs and GCS. Ad hoc network is one of them and is an effective and promising solution for multi-UAV systems. Such a network is called UAANET (UAV Ad hoc Network) and is an autonomous system made of a UAV swarm and one or several GCS (Ground Control Station). This network can also be considered as a sub category of the well-known MANET (Mobile Ad hoc network). However, it has some specific features (such as node velocity, specific mobility model) that can impact performance of routing protocols. Furthermore, the nature of the wireless medium, along with the lack of fixed infrastructure, which is necessary to verify node and message authentication, create security breaches. Specifically, given the critical characteristic of the real-time data traffic, message authentication proves to be an important step to guarantee the security of the final UAS (composed of UAV swarm). Security of routing protocols has been widely investigated in wired networks and MANETs, but as far as we are aware, there is no previous research dealing with the security features of UAANET routing protocols. Those existing solutions can be adapted to meet UAANET requirements. With that in mind, in this thesis, we propose a secure and reliable communication architecture for a UAV swarm. In this work, the creation of UAANET has first been concieved. In order to do this, we studied the impact of existing MANET routing protocols into UAANET to assess their performance and to select the best performer as the core of our proposed secure routing protocol. Accordingly, we evaluated those existing routing protocols based on a realistic mobility model and realistic UAANET environment. Based on this first study, we created a secure routing protocol for UAANET called SUAP (Secure UAV Ad hoc routing Protocol). On the one hand, SUAP ensures routing services by finding routing paths between nodes to exchange real time traffic (remote monitoring video traffic). On the other hand, SUAP ensures message authentication and provides detection to avoid wormhole attack. The SUAP routing protocol is a reactive routing protocol using public key cryptography and hash chains. In order to detect wormhole attack, a geographical leash-based algorithm is used to estimate the correlation between the packet traveled distance and the hop count value. We also contribute to the certification of the secure communication system software through a Model-Driven Development (MDD) approach. This certification is needed to validate the operation of the UAV swarm, especially in cases where it is used to exchange control and command traffic. We used Simulink and Stateflow tools and formal verification tools of Matlab Software to design SUAP routing protocol. The evaluation of the effectiveness of SUAP has been executed both through emulation and real experiment studies. Our results show that SUAP ensures authentication and integrity security services and protects against a wormhole attack. It also provides an acceptable quality of service for real-time data exchanges
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Harfouche, Leila. "Vers une intégration des comportements communautaires dans les réseaux mobiles." Phd thesis, Conservatoire national des arts et metiers - CNAM, 2011. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00682193.

Full text
Abstract:
À l'aire du Multimedia Mobile, l'essor des réseaux sans fil est fulgurant et la mobilité est devenue un sujet primordial exacerbé par l'augmentation significative du nombre d'usagers mobiles. Un nœud évoluant dans un réseau mobile de base se comporte de la même manière qu'un aveugle évoluant dans notre univers en en élaborant sa propre représentation à l'aide de son bâton, mécanisme dénommé dans la littérature : mobilité terminale. Pour réduire cet aveuglement, plusieurs méthodes ont été élaborées qui prennent appui sur les services de localisation ou les modèles de mobilité. Un modèle de mobilité est donc destiné à décrire en termes d'environnement, le mode de circulation des nœuds mobiles avec pour défi de trouver des modèles fidèles aux comportements des utilisateurs. Les modèles aléatoires sont biaisés car les appareils mobiles sont portés par des êtres sociaux. Cela nous a amené à inclure des éléments sociaux dans notre modélisation.Nous présentons les modèles de mobilité existants et les classifions. Nous définissons nos modèles, les implémentons et mesurons leur impact sur le test des réseaux. Enfin nous élargissons notre spectre en montrant comment le fait d'octroyer la perception de regroupement social à un protocole de routage réseau, peut en améliorer les performances.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Ndiaye, Ismaïla Abderhamane. "Résolution de problèmes multicritères (durée/sécurité) pour la conception de plans d'évacuation de personnes." Thesis, Tours, 2016. http://www.theses.fr/2016TOUR4001/document.

Full text
Abstract:
Les travaux présentés dans cette thèse visent à proposer des méthodes de routage d’une population de masse à travers un réseau perturbé dont les données varient dans le temps pour l’aide à la conception de plan d’évacuation. Ce problème s’illustre parfaitement en cas de catastrophe d’origine humaine ou naturelle où les populations (potentiellement) impactées par ces sinistres doivent quitter leur lieux de vie pour une période pouvant aller d’un à plusieurs jours. Dans la littérature, ces routages de masse sont souvent modélisés comme des problèmes de flots dynamiques dont l’objectif est de minimiser la durée globale du transfert des individus depuis un certain nombre de points de départs dangereux vers des points d’arrivé sûrs. Toutefois, peu de travaux prennent en compte la notion de sécurité durant ce routage et encore moins le déploiement d’agents (policiers, sapeur-pompiers, ambulanciers,...) pouvant sécuriser et/ou faciliter le déplacement des personnes
The work presented in this thesis aims to propose methods for routing a mass population through a disturbed network whose data vary over time. This problem can be illustrated by disasters due to humans or natural events where people (potentially) affected have to leave their living places for a period of one to several days. In the literature, mass routing are often modeled as dynamic flow problems whose objective is to minimize the overall duration of the evacuation process from a set of gathering points towards another set of shelter locations. However few papers take into account the concept of safety during this routing nor deploying task forces that can secure or facilitate this process. In this context, the safety security can be seen as a danger affecting the quality of life of people we organize the trip. In this context, the safety can be seen as a danger that influence the health of the people we are trying to evacuate. Indeed, this hazardous event can be related to a radioactive cloud, a fire, a tsunami, an earthquake or a flooding which make some of paths becoming dangerous or less usable by evacuees
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Mabiala, Moundele Dave Muriel. "Etudes des propriétés structurelles des réseaux ad hoc de véhicules." Paris 11, 2007. http://www.theses.fr/2007PA112350.

Full text
Abstract:
Un réseau ad hoc de véhicules ou VANET est constitué de véhicules capables de s'échanger des informations par voie radio dans le but d’améliorer la sécurité routière ou de permettre I'accès à Internet pour les passagers, que nous avons choisi comme scénario. Par rapport à un réseau ad hoc classique, le VANET se différencie par une forte mobilité des nœuds rendant la topologie du réseau fortement dynamique. Pour contrer cette difficulté, nous nous sommes donc intéressés à la dynamique du trafic routier et aux problèmes des communications sans fiI. Nos questions étaient les suivantes : 1) à quoi ressemble la topologie du réseau VANET ? 2) Les communications pour l'accès à Internet sont-elles possibles ? 3) Quelle est I'influence du mouvement des véhicules sur le routage ? 4) Quelle est la capacité ou le débit disponible dans un tel réseau sans fil ? Le premier apport concerne l'étude du trafic routier de manière analytique et par simulation, qui nous a permis de montrer la fragmentation du réseau et de caractériser la probabilité d'existence d'un chemin et sa durée de connexion. Les résultats montrent que la durée de connexion est trop courte pour un accès Web par exemple. Le simulateur du modèle microscopique du trafic routier a été développé pour s'interfacer avec NS-2 et a ensuite été utilisé pour comparer deux algorithmes de routages DSR et GPSR. Contrairement à des publications antérieures, nos conclusions montrent que DSR est meilleur que GPSR à tous points de vue. Enfin, nos simulations évaluent la capacité disponible qui est inférieur à la moitié de la borne théorique issue du modèle de la paire d'émetteurs. Nous en déduisons qu'un réseau de véhicules purement Ad Hoc n'est viable pour les applications utilisateurs et concluons sur la nécessité de le coupler à une infrastructure ou réseau hybride
Our area of research is survey and analysis of Vehicular Ad Hoc NETworks or VANETS. A VANET consists of vehicle capable exchanging information via a wireless network in an effort to improve road safety and provide Internet access for passengers, which is our area of interest. Compared to a classical ad hoc network, VANET is characterized by high mobility of nodes making the network topology strongly dynamic. To counter this problem, we are therefore interested in the traffic dynamics on road and problems that arise due to wireless communications. Our questions were: 1) What is the VANET network topology? 2) Is Internet access possible? 3) What is the influence of vehicle movement on routing? 4) What is the capacity and throughput available in such a wireless network? These provisions are concerned with the study of road traffic's using analytical tools and simulation. We demonstrate how the network is fragmented and characterize the probability of path existence and connection duration. The results show that the connection time is too short for example to access Web. The simulator models with microscopic road traffic has been developed to interface with NS-2, which was then used to compare two routing algorithms, DSR and GPSR, Contrary to earlier publications, our findings show that DSR is better than GPSR in all viewpoints. Finally, our simulations evaluate the available capacity. We conclude that a VANET which is purely Ad Hoc is not viable for non-safety applications and we need to use a hybrid network
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Lee, Kyeongja. "Modèle global pour la Qualité de Service dans les réseaux de FAI : intégration de DiffServ et de l'ingénierie de trafic basée sur MPLS." Phd thesis, Ecole Centrale de Lille, 2006. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00112088.

Full text
Abstract:
Le routage multi-chemins est une technique qui permet l'équilibrage de la charge en multiplexant les flux vers une destination sur plusieurs chemins. Nous proposons une approche de routage multi-chemins qui, peut être schématisée en deux étapes : l'étape de choix des chemins candidats et l'étape de distribution du trafic sur un sous-ensemble de ces chemins.
Dans ce travail, nous avons commencé par effectuer une étude comparative d'un point scalabilité et stabilité, de plusieurs algorithmes de routage multi-chemins, basés sur MPLS. Cela nous a permis de retenir WDP pour la sélection des chemins candidats et LDM pour la distribution des demandes de trafic reçues par un routeur entrant du réseau d'un FAI. Nous proposons dans ce travail PER, un algorithme qui est une amélioration de l'algorithme de distribution de LDM. Ces différents algorithmes nous ont permis de réaliser plusieurs algorithmes « hybrides » dont LBWDP (Load Balancing over Widest Disjoint Paths) qui par simulation a été prouvé comme étant un algorithme plus performant que des modèles comme LDM ou MATE.
Pour une meilleure garantie de QdS nous avons cherché à intégrer la différentiation de service (DiffServ) avec notre technique d'ingénierie de trafic (DiffServ-aware MPLS Traffic Engineering : DS-TE). Nous proposons PEMS (PEriodic Multi-Step algorithm for DS-TE network) comme un modèle de DS-TE pour différencier la qualité du service selon la classe du trafic. Dans ce cadre, nous proposons un nouvel algorithme de sélection de chemins candidats en fonctions des critères préférentiels de chaque classe de trafic. L'utilisation de PER permet ensuite de distribuer en fonction de critères dynamiques les demandes reçues sur les meilleurs chemins de chaque classe. Par simulation à l'aide de ns-2, nous avons montré que PEMS répartie moins bien la charge que LBWDP mais que les classes EF et AF ont une qualité de service meilleure que dans le cas de LBWDP.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Kyeongja, Lee. "Modèle global pour la Qualité de Service dans les réseaux de FAI : intégration de DiffServ et de l’ingénierie de trafic basée sur MPLS." Ecole Centrale de Lille, 2006. https://pepite-depot.univ-lille.fr/LIBRE/Th_Num/2006/50376-2006-Kyeongja.pdf.

Full text
Abstract:
Le routage multi-chemins est une technique qui permet l’équilibrage de la charge en multiplexant les flux vers une destination sur plusieurs chemins. L’approche de routage multi-chemins peut être schématisée en deux étapes : l’étape de choix des chemins candidats et l’étape de distribution du trafic sur un sous-ensemble de ces chemins. Dans ce travail, nous avons commencé par effectuer une étude comparative d’un point scalabilité et stabilité, de plusieurs algorithmes de routage multi-chemins, basés sur MPLS. PER est proposé comme un algorithme qui est une amélioration de l’algorithme de distribution de LDM. Ces différents algorithmes nous ont permis de réaliser plusieurs algorithmes « hybrides » dont LBWDP(Load Balancing over Widest Disjoint Paths) qui, par simulation, a été prouvé comme étant un algorithme plus performant que des autres modèles. Pour une meilleure garantie de QdS nous avons cherché à intégrer la différenciation de service (DiffServ) avec notre technique d’ingénierie de trafic (DiffServ-aware MPLS Traffic Engineering :DS-TE). Nous proposons PEMS (PEriodic Multi-Step algorithm for DS-TE network) pour différencier la qualité du service selon la classe du trafic. Dans ce cadre, nous proposons un nouvel algorithme de sélection de chemins candidats en fonction des critères préférentiels de chaque classe de trafic. L’utilisation de PER permet ensuite de distribuer en fonction de critères dynamiques les demandes reçues sur les meilleurs chemins de chaque classe. Par simulation à l’aide de ns-2, nous avons montré que PEMS répartie moins bien la charge que LBWDP mais que les classes EF et AF ont une qualité de service meilleure que dans le cas de LBWDP
Multipath routing is a mechanism for load balancing in which the total load is spatially distributed over several paths. It can reduce congestion probability given by routing into the shortest path in the current Internet. LSPs of MPLS provide path controllability by explicit route in the connectionless IP network. Multipath routing scheme is composed of two steps, the selection of multiple candidate paths and the traffic splitting among these selected paths. We compare some recent multipath routing algorithms based on MPLS on the point of scalability and stability. Among them, we pick up WDP and LDM for our hybrid approach which combines cross-steps of different algorithms. PER algorithm is proposed in the improvement of LDM’s traffic splitting step. Using LDM, WDP and PER, three hybrid QoS algorithms are made. Their performances are proved by simulation that they, especially LBWDP (Load Balancing over Widest Disjoint Paths), are more effective than LDM or MATE. For better QoS guarantee, we integrate DiffServ with our traffic engineering technique (DiffServ-aware MPLS Traffic Engineering : DS-TE). PEMS (PEriodic Multi-Step algorithm in DS-TE network) is proposed as one DS-TE model to differentiate the quality of service according to the class. For PEMS algorithm, we propose a new algorithm to select candidate paths by proper metric of each traffic class. PER algorithm distributes the traffic among its own candidate paths by dynamic metric of requested class. Simulation results using ns-2 showed that PEMS can balance the load less than LBWDP but EF and AF classes can be ensured of the better quality of service than LBWDP
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Ledy, Jonathan. "Stratégie d'adaptation de liens sur canaux radios dynamiques pour les communicationsentre véhicules - Optimisation de la qualité de service." Thesis, Poitiers, 2012. http://www.theses.fr/2012POIT2318/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse traite de l'optimisation des communications dans les réseaux véhiculaires à l'aided'une plate-forme de simulation réaliste. Un environnement réaliste implique des modèles demobilité adaptés aux véhicules ainsi que des modèles de couche physique détaillés (modèles decanaux et chaîne de transmission numérique).Notre travail a d'abord consisté à concevoir une plate-forme de simulation réaliste dédiée auxVANETs (Vehicular Ad hoc NETworks). Cette plate-forme a été complétée par un modèle depropagation semi-déterministe que nous avons conçu. L'avantage de ce modèle, appelé UMCRT,est d'avoir un réalisme équivalent à un modèle déterministe tout en réduisantsignificativement le temps de calcul. Ce modèle a été validé par comparaison avec unsimulateur déterministe à tracé de rayons.Nous avons ensuite utilisé cette plate-forme pour évaluer des protocoles de routage.L'efficacité de ces différents protocoles ad hoc testés en conditions réalistes nous a permis defocaliser notre étude sur les protocoles réactifs. De cette évaluation, nous avons retenu AODV(Ad hoc On demand Distance Vector) auquel nous avons notamment appliqué une métriquecross layer pour pallier la baisse de performance induite par le réalisme. Nous avons ensuiteutilisé une technique de tuning appliquée à des protocoles réactifs. Finalement, nous avonsévalué différentes couches physiques, SISO (Simple Input Simple Output) et MIMO (MultipleImput Multiple Output).Ces travaux montrent que seules des améliorations combinées à différents niveaux (physique etréseau) permettraient d'apporter une amélioration significative des performances
This thesis deals with the optimization of communications in vehicular networks by using arealistic simulation platform. A realistic environment implies the usage of mobility modelsadapted to vehicles and also highly detailed physical models (channel models and digitaltransmission chain).The first part of our work has consisted in the design of a realistic simulation platformdedicated to VANETs (Vehicular Ad hoc NETworks). This platform has been completed by asemi-deterministic propagation model which we have designed. This model called UM-CRThas the advantage to have the same level of realism than a deterministic model while requiringmuch less computation time. This model has been validated by comparison with a deterministicray tracing simulator.We then have used this platform to evaluate routing protocols. The efficiency of different adhoc routing protocols in realistic conditions has led us to focus our study on the family ofreactive protocols. From this evaluation we have selected AODV (Ad hoc On demandDistance Vector) to which we have applied a cross-layer metric in order to reduce theperformance degradation caused by the realistic environment. We then have used a tuningtechnique with reactive protocols. Finally, we have evaluated several SISO and MIMOphysical layers. This work shows that only improvements combined at different levels (physicaland network) can yield a significant increase in performance
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Harfouche, Leïla. "Vers une intégration des comportements communautaires dans les réseaux mobiles." Thesis, Paris, CNAM, 2011. http://www.theses.fr/2011CNAM0790/document.

Full text
Abstract:
À l'aire du Multimedia Mobile, l'essor des réseaux sans fil est fulgurant et la mobilité est devenue un sujet primordial exacerbé par l'augmentation significative du nombre d'usagers mobiles. Un nœud évoluant dans un réseau mobile de base se comporte de la même manière qu'un aveugle évoluant dans notre univers en en élaborant sa propre représentation à l'aide de son bâton, mécanisme dénommé dans la littérature : mobilité terminale. Pour réduire cet aveuglement, plusieurs méthodes ont été élaborées qui prennent appui sur les services de localisation ou les modèles de mobilité. Un modèle de mobilité est donc destiné à décrire en termes d'environnement, le mode de circulation des nœuds mobiles avec pour défi de trouver des modèles fidèles aux comportements des utilisateurs. Les modèles aléatoires sont biaisés car les appareils mobiles sont portés par des êtres sociaux. Cela nous a amené à inclure des éléments sociaux dans notre modélisation.Nous présentons les modèles de mobilité existants et les classifions. Nous définissons nos modèles, les implémentons et mesurons leur impact sur le test des réseaux. Enfin nous élargissons notre spectre en montrant comment le fait d'octroyer la perception de regroupement social à un protocole de routage réseau, peut en améliorer les performances
In our area of Mobile Multimedia, the expansion of wireless networks is dazzling and mobility has become a major issue exacerbated by the significant increase in the number of mobile users.A node operating in a basic mobile network behaves the same way a blind person moving in our universe by developing its own representation with his stick, a mechanism known in the literature as terminal mobility. To reduce this blindness, several methods have been developed that are based on location services and mobility models.A mobility model is then intended to describe in terms of environment, the motion criteria of mobile nodes with the challenge to find models faithful to user behavior.Random models are biased because mobile devices are supported by social beings. This led us to include social elements in our models.We present the existing mobility models and classify them.We define our models, implement them and measure their impact on the network testing.Finally we expand our spectrum by showing that granting social grouping perception to a network routing protocol, can improve its performance
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Abadie, Lana. "Une approche "autonomic" pour la configuration d'une expérience PHE (Physique des Hautes Energies) appliquée à LHCb (Large Hadron Collider beauty)." Paris 6, 2006. http://www.theses.fr/2006PA066329.

Full text
Abstract:
Configurer une expérience PHE (Physique des Hautes Energies) devient de plus en plus complexe : le nombre de modules augmente et de nouvelles technologies sont utilisées. Anticiper les fautes d’un software ou d’un hardware nécessite un système de contrôle robuste. Les systèmes autonomes et dynamiques ont été introduits récemment dans le monde PHE afin d’améliorer la robustesse des expériences. L’architecture du système de contrôle de LHCb qui intègre des outils autonomes et dynamiques (autonomique) constitue une innovation. La contribution de cette thèse est l’implémentation d’une architecture 3 tiers « autonomic » permettant de configurer l’expérience LHCb, i. E. Un gigantesque réseau d’équipement. Chaque couche a été testée et validée. Le fonctionnement de l’architecture globale et son intégration dans le système de contrôle ont été validés avec succès.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

WANG, CHENGTIAN. "Routage des navires. Modele de routage de voiliers. Formalisation et optimisation par programmation dynamique." Paris 7, 1990. http://www.theses.fr/1990PA077169.

Full text
Abstract:
Notre travail est effectue au sein du scem/previ/mar (prevision marine du service central d'exploitation meteorologique de la meteorologie nationale). Le modele de routage est realise sur calculateur cdc960. Le modele de routage est un modele numerique automatique qui est capable en theorie de trouver une route optimale (une route a temps de parcours minimum precisement) entre le point de depart et le point d'arrivee fixes, a partir des performances du bateau route et des conditions meteo-oceaniques prevues ou climatologiques concernees a l'heure et au point de passage du bateau. Notre modele de routage est fonde sur la theorie des reseaux et la programmation dynamique
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Alvarez-Hamelin, José Ignacio. "Routage dans Internet : trafic autosimilaire, multicast et modèles de typologie." Paris 11, 2002. http://www.theses.fr/2002PA112267.

Full text
Abstract:
La première partie de cette thèse est consacrée à l'étude de la topologie d'Internet, à travers son organisation logique, et à un bref état de l'art des modèles d'Internet. Nous présentons ensuite un nouveau modèle pour la topologie d'Internet. Ce modèle nous servira d'outil pour vérifier des comportements de protocoles de routage unicast et multicast discutés plus loin dans le document. La deuxième partie est consacré à l'étude des protocoles multipoint. Nous nous intéressons dans un premier temps aux techniques de construction d'arbres multipoint, au travers d'un bref état de l'art. Nous proposons ensuite deux protocoles. Le protocole MSDA a pour objet l'optimisation de l'utilisation d'un arbre de multicast donné. Nous avons réalisé des expérimentations sur des topologies obtenues avec notre générateur de topologie afin de mesurer l'amélioration obtenue par MSDA. Nous proposons ensuite un nouveau protocole de construction d'arbre de multicast. Ce protocole s'appelle MCT (pour "Minimum Congestion Tree"). Il permet de construire des arbres optimaux selon tout paramètre de qualité de service donné. Nous avons effectué des simulations sur la topologie du réseau ARPANET (1995) en comparant MCT à d'autres protocoles multipoint classiques. Ces simulations démontrent l'impact positif de MCT pour le multicast. La dernière partie est consacrée à la présentation d'un modèle autosimilaire du trafic d'Internet, et d'un nouveau paramètre de qualité de service : la congestion probabiliste. Ce paramètre permet d'approximer efficacement le taux de pertes. Il est adapté à une description à long terme du trafic, et peut être utilisé dans des protocoles de routage point à point ou multipoint. Nous avons effectué des simulations pour valider notre approche (sur les topologies du réseau UUNET et obtenues à partir de notre modèle d'Internet). Ces simulations démontrent l'utilité de la congestion probabiliste pour les protocoles multipoint
The first part of this thesis is dedicated to the study of the Internet topology, and a survey of the Internet models. We present a new model for Internet. This model will allows us to test unicast and multicast routing protocols. The second part is dedicated to multicast protocols. First, we presented a survey of construction technique for multicast trees. We propose two multicast protocols. MSDA protocol optimizes the total delay of multicast messages in a multicast tree. In order to quantify the optimization, we tested MSDA with the topologies obtained with our topology generator. MCT protocol builds the optimal multicast tree according to some predefined quality-of-service parameter. We performed simulations with ARPANET (1995) network topology in order to compare MCT with other classical multicast protocols. These simulations prove the positive impact of MCT for multicast communications. The last part is dedicated to the self-similar model of Internet traffic, and to a new quality-of-service parameter: the probabilistic congestion. This parameter allows the estimation of the rate of packet loss. Probabilistic congestion is adapted to a long-term description of the traffic, and it can be used for unicast routing protocols. We performed a simulation in order to validate our ideas (in the UUNET network and in the generated topologies from our topology model). These simulations prove the usefulness of probabilistic congestion for multicast protocols
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Meharouech, Ali Amira. "Wireless body-to-body sensor networks : optimization models and algorithms." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2016. http://www.theses.fr/2016USPCB122/document.

Full text
Abstract:
Motivés par la demande croissante de services de santé améliorés et à distance, qui tend à augmenter notamment avec une population de plus en plus âgée, et la réduction du coût de l'utilisation des infrastructures réseaux, afin d'assurer des applications de santé temps-réel et à faible débit de données, les réseaux de capteurs médicaux sans fil (WBANs) forment encore un domaine de recherche en forte croissance, notamment avec le développement de WBANs coopératifs. Dans ce contexte, en utilisant les utilisateurs du réseau eux-mêmes en tant que relais on pourrait étendre les infrastructures réseaux existantes, tout en améliorant la capacité du réseau et optimisant l'utilisation du spectre radio. Ainsi, les opérateurs réseaux, qui planifient déjà pour l'intégration de l'internet des objets (IoT) et l'informatique en nuage (cloud), devraient aussi penser à créer un nouveau type de réseau ad hoc mobile, où les utilisateurs du réseau sont utilisés comme des stations de base ad hoc simplifiées, afin de partager l'information en temps-réel entre des personnes colocalisées portant des capteurs corporels. Ce nouveau type de réseau est appelé réseau corporel sans fil (BBN: Body-to-Body Network). Dans un BBN, un appareil radio, collecte les données des nœuds capteurs attachés ou portés par une personne, et les transmet à un appareil récepteur situé sur une autre personne du voisinage, afin d'être traitées ou retransmises à d'autres utilisateurs du BBN. le BBN peut trouver des applications dans divers domaines tels que la santé, les sports d'équipe, le militaire, les divertissements, ainsi que des expériences passionnantes des réseaux sociaux. Fonctionnant dans la bande Industrielle, Scientifique et Médicale (ISM), les liaisons de communication dans un BBN seront très sensibles aux interférences entre les différentes technologies qui partagent le spectre radio limité. Ainsi, l'interférence entre ces technologies devient une préoccupation importante pour la conception de protocoles pour l'utilisateur final du BBN. À ce jour, très peu d'études existent, qui effectuent une analyse en profondeur de ce type de scénario implicant le corps humain dans des communications radio. Le problème d'interférence dans un tel système distribué, doit être abordé avec des mécanismes distribués, tels que la théorie des jeux. Les décideurs dans le jeu sont soit les WBANs formant le BBN ou les opérateurs de réseaux qui contrôlent les dispositifs de communication inter-WBAN. Ces dispositifs doivent faire face à des ressources de transmission limitées (bande ISM) ce qui donne lieu à des conflits d'intérêts. Cette thèse vise à explorer les opportunités pour permettre des communications inter-WBANs en assurant le partage du spectre radio par le biais de deux approches. D'abord, l'atténuation des interférences mutuelles et croisées, et par la conception d'un protocole de routage spécifique BBN utilisé dans une application de contrôle de l'expansion d'une épidémie dans les zones de rassemblement de masse, tels que les aéroports. Dans un premier volet, une approche basée sur la théorie des jeux est proposée pour résoudre le problème d'interférence distribué dans les BBNs. Le jeu d'atténuation des interférences socialement conscient des intérêts de la collectivité (SIM) a une double tâche: à l'échelle WBAN, il alloue des canaux ZigBee aux capteurs corporels pour la collecte intra-WBAN des données, et à l'échelle BBN, il alloue les canaux WiFi aux appareils mobiles pour la transmission et le relais des données inter-WBANs. Deux algorithmes, BR-SIM et SORT-SIM, ont été développés pour rechercher les points d'équilibre de Nash du jeu SIM. Le premier (BR-SIM) assure les solutions de meilleure réponse (Best-response) tandis que le second (SORT-SIM) tente d'obtenir un compromis entre des solutions quasi-optimales et un temps de convergence réduit. (...)
Motivated by the rising demand for remote and improved healthcare, while decreasing the cost of using network infrastructures to ensure time and data rate-constrained applications, Wireless Body Area Networks (WBANs) still form a strongly growing research field. Besides, engineers and researchers are investigating new solutions to supplement mobile communications through developing opportunities for cooperative WBANs. In this context, using network users themselves as relays could complement and extend existing infrastructure networks, while improving network capacity and promoting radio spectrum usage. Yet, network operators, that are already planning for the Internet of Things (IoT) and cloud computing technologies integration, should also think about this new possibility of creating a new type of mobile ad hoc network, where network users themselves are used as simplified ad hoc base stations, to fulfill the desire of sharing real-time information between colocated persons carrying body sensors. This emerging type of network is called Body-to-Body Network (BBN). In a BBN, a radio device situated on one person gathers the sensor data from the sensor nodes worn by that person, and transmit them to a transceiver situated on another person in the nearby area, in order to be processed or relayed to other BBN users. BBNs can find applications in a range of areas such as healthcare, team sports, military, entertainment, as well as exciting social networking experiences. Operating in the popular Industrial, Scientific and Medical (ISM) band, the communication links in a BBN will be heavily susceptible to interference between the different radio technologies sharing the limited radio spectrum. Thus, inter-body interference become an important concern for protocol design and quality of service for the BBN end user. Yet, higher layer MAC and networking mechanisms need to be in place to overcome this interference problem. To date, very few studies, that perform in-depth analysis of this type of body-centric scenario, exist. The interference problem in such distributed system, should be tackeled with distributed mechanisms, such as Game Theory. The decision makers in the game are either the WBANs/people forming the BBN or the network operators who control the inter-WBAN communicating devices. These devices have to cope with a limited transmission resource (ISM band) that gives rise to a conflict of interests. This thesis aims at exploring the opportunities to enable inter-WBAN communications by ensuring feasible sharing of the radio spectrum through two challenging research issues. First, mutual and cross-technology interference mitigation, and second, the design of a BBN specific routing protocol applied to an epidemic control application within mass gathering areas, such as the airport, as use case in this thesis. In a first phase, a game theoretical approach is proposed to resolve the distributed interference problem in BBNs. The Socially-aware Interference Mitigation (SIM) game performs twofold: at the WBAN stage, it allocates ZigBee channels to body sensors for intra-WBAN data sensing, and at the BBN stage, it allocates WiFi channels to mobile devices for inter-WBAN data transmitting and relaying. Two algorithms, BR-SIM and SORT-SIM, were developed to search for Nash equilibra to the SIM game. The first (BR-SIM) ensures best response solutions while the second (SORT-SIM) attempts to achieve tradeoff between sub-optimal solutions and short convergence time. Then, in order to highlight the social role of BBNs, the second part of this thesis is devoted to propose an epidemic control application tailored to BBNs, in indoor environment. This application implements a geographic routing protocol, that differentiates WBANs traffic and ensures real-time quarantine strategies. (...)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Sadgal, Mohammed. "Contribution à l'étude des problèmes de placement et routage." Lyon 1, 1989. http://www.theses.fr/1989LYO10175.

Full text
Abstract:
Nous presentons dans cette these une contribution a l'etude des problemes de placement/routage. Il s'agit d'arranger un ensemble d'objets et de les lier dans un espace determine. L'etude consiste a appliquer les techniques de l'intelligence artificielle (i. A. ) comme une nouvelle forme de resolution. Nous avons defini, dans une premiere etape, le probleme de placement/routage et ses domaines d'application. Il s'est avere que son aspect mathematique ne permettait pas de developper des methodes generales pour resoudre chaque type du probleme pose. Les techniques de l'i. A. Offrent des outils efficaces pour representer le probleme. Dans cette these, nous avons examine les diverses representations des connaissances couramment utilisees en i. A. Cela nous a conduit a definir les schemas (frames) d'une maniere formelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Haji, Mirsadeghi Mir Omid. "Routage sur les graphes géométriques aléatoires." Paris 6, 2012. http://www.theses.fr/2012PA066204.

Full text
Abstract:
Cette thèse se concentre sur les propriétés de routages ou navigations sur les graphes aléatoires associés à des processus ponctuels et la théorie des fonctionnelles ponctuelles et des mesures de Palm. Les deux premiers chapitres se concentrent sur des définitions et des résultats préliminaires. Dans le chapitre 3, nous analysons des navigations sur une nouvelle classe de graphes aléatoires SINR. Nous considérons à la fois une dimension spatiale et une dimension temporelle. Nous étudions les chemins optimaux dans ces graphes. Le principal résultat négatif est que cette constante de temps est infinie sur le graphe aléatoire associé à un processus de Poisson sous des hypothèses naturelles sur les caractéristiques des canaux sans fil. Le principal résultat positif est que l'ajout d'une infrastructure de noeud périodique de densité arbitrairement petite rend la constante de temps positive et finie. Dans la deuxième partie, nous développons un cadre pour l'étude des mesures laissées invariantes par des fonctionnelles ponctuelles. Nous introduisons la notion mesure de Palm de fonctionnelle ponctuelle du processus ponctuel Φ, qui satisfait, quand elle existe, la propriété d'invariance désirée. Le dernier chapitre généralise la notion de mesures Palm de fonctionnelle ponctuelle au cas de fonctionnelles stochastiques et de fonctionnelles dépendant du temps. Les chemins optimaux du graphe SINR spatio-temporel ne sont pas calculables. Les algorithmes de routage de la littérature sont donc fondés sur de algorithme locaux. Les mesures de Palm associées à ces fonctionnelles décrivent donc le paysage ponctuel "vu" par une navigation en temps long sur le processus ponctuel
The two first chapters are focused on preliminaries. In Chapter 3 of this thesis, we analyze a class of “Signal to Interference and Noise Ratio” (SINR) random graphs. These random graphs arise in the modeling of packet transmissions in wireless networks. In contrast to previous studies on SINR graphs, we consider both a space and a time dimension. We study optimal paths in such wireless networks in terms of first passage percolation on this random graph. We establish both positive and negative results on the associated time constant. The main negative result states that this time constant is infinite on the random graph associated with a Poisson point process under natural assumptions on the wireless channels. The main positive result states that when adding a periodic node infrastructure of arbitrarily small intensity to the Poisson point process, the time constant is positive and finite. In the second part, we develop a framework for studying point-map invariant measures. We focus on the case of a not necessarily bijective point-map f. We introduce the notion of Point-map Palm version of the point process Φ, which satisfies the desired invariance property when it exists and we give sufficient conditions for it to exist. Chapter 5, explains the connection between Chapters 3 and 4. It generalizes the notion of point-map Palm measures for stochastic point-maps and time dependent point-maps. As we will see in the end of the Chapter 3, the optimal path in the time- space SINR graph is not computable locally in time. This fact leads us to considering suboptimal local algorithms
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Lebhar, Emmanuelle. "Algorithmes de routage et modèles aléatoires pour les graphes petits mondes." Phd thesis, Ecole normale supérieure de lyon - ENS LYON, 2005. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00011646.

Full text
Abstract:
L'objet de cette thèse est l'étude des aspects algorithmiques de l'effet petit monde dans les grands réseaux d'interaction.Les observations expérimentales ont montré que les grands réseaux d'interactions (sociales, informatiques, biologiques), présentaient des propriétés macroscopiques communes. Une d'elles est l'effet petit monde qui consiste en l'existence de chemins très courts entre toutes les paires de noeuds qui peuvent être découverts en n'utilisant qu'une vue locale du réseau. Nous nous intéressons à cette caractéristique algorithmique de l'effet petit monde, à son application au routage informatique décentralisé, et à son émergence dans les réseaux réels.Nous proposons un nouvel algorithme de routage décentralisé sur le modèle aléatoire de petit monde de Kleinberg, qui calcule des chemins de longueur O(log n.(loglog n)^2), asymptotiquement plus courts que ceux des algorithmes existants (en O((log n)^2)). Cet algorithme pourrait également s'appliquer aux réseaux pair-à-pair. Nous précisons cette étude en comparant les charges induites pas les différents algorithmes proposés sur ce modèle.En tentant d'exhiber les caractéristiques minimales d'un graphe qui permettent de l'augmenter en un petit monde par l'ajout de raccourcis aléatoires, nous proposons un nouveau modèle de petit monde qui généralise celui de Kleinberg. Il s'agit d'ajouter une distribution de liens dépendant de la taille des boules de la métrique des distance sous-jacente. Ce modèle peut par ailleurs être étendu simplement pour produire toute distribution des degrés, dont en particulier la fameuse loi de puissance. Enfin, nous proposons le premier schéma distribué qui permette de transformer un réseau de diamètre quelconque en petit monde en ajoutant un seul nouveau lien par noeud, il s'agit d'un premier pas vers la compréhension de l'émergence naturelle du phénomène dans les réseaux réels.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Marie, Stéphane. "Routage multi-critère des navires à propulsion hybride." Rennes, INSA, 2010. http://www.theses.fr/2010ISAR0022.

Full text
Abstract:
Le travail présenté dans ce manuscrit fait partie du projet Grand Largue dont l'objectif est l'implantation de systèmes de propulsion bi-énergie sur des chalutiers et caboteurs. Le travail présenté dans ce mémoire consiste à établir un outil d'aide à la décision afin de déterminer la route la plus économique pour des navires à propulsion hybride. Le routage multi-critère du navire est effectué en utilisant un modèle de comportement du navire en fonction des conditions de navigation. Pour déterminer la consommation du navire sur une route, un modèle flou est construit et identifié en utilisant un processus automatisé. Les données utilisées pour l'identification ne proviennent que des instruments couramment disponibles à bord. Les systèmes d'inférence floue ont été utilisés pour leur propriété d'interpolateurs universels et la possible représentation linguistique de la connaissance acquise sur le comportement du navire. Le modèle de consommation identifié est intégré dans une boucle d'optimisation permettant d'effectuer un routage déterministe du navire. Cette méthode de routage est basée sur une discrétisation systématique de la zone de navigation. Un algorithme génétique ulti-objectif est utilisé afin de déterminer les routes qui minimisent la consommation de fuel avec un temps de parcours fixé ou minimal. Les résultats et bénéfices de la méthode de routage sont illustrés en utilisant un voyage Transatlantique. Les solutions optimales au sens de Pareto obtenues après l'optimisation multi-critère de la route permettent de proposer différentes compromis consommation/temps de parcours à travers un outil d'aide à la décision
The work has been carried out within the project Grand Large the aim of which is to introduce an automated system of sail adjustment especially for trawlers and coasters. In this study sail-assisted motor vessels weather routing is investigated to establish the most economical route by applying available information of the ship behavior regarding the encountered sea-conditions. To derive the vessel's fuel use on a route, a fuzzy logic model is constructed through an automated identification process. Only data collected from actual integrated bridge measurements systems is used. Fuzzy modeling is a framework providing a flexible and transparent athematical structure to describe the physical relationships in a vessel behavior. This consumption model is integrated into a determinist weather-routing optimization workflow based on a systematic meshing scheme of the sailing area. Pareto-optimization with a Multi-Objective Genetic Algorithm (MOGA) is used to maximize fuel economy in a limited or optimum time. The benefits of the developed decision helping tool in sail-assisted motor vessel routing are highlighted on a westbound north Transatlantic journey
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Ait, Ali Kahina. "Modélisation et étude de performances dans les réseaux VANET." Phd thesis, Université de Technologie de Belfort-Montbeliard, 2012. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00827552.

Full text
Abstract:
Les réseaux véhiculaires sont des systèmes de communication basés sur un échange d'informations de véhicules à infrastructures fixes installées au bord des routes, on parle alors de mode V2I (Vehicle-to-Infrastructure), ou de véhicules à véhicules dit mode V2V (Vehicle-to-Vehicle) ou VANET (Vehicular Ad hoc Network). L'objectif est de fournir aux conducteurs et aux opérateurs de transport des informations sur le trafic routier permettant d'améliorer l'efficacité des systèmes de transport, la sécurité et le confort des usagers. Depuis leur apparition, les VANET ont connu un très grand essor, de nombreux standards, applications et mécanismes de routage ont été proposés pour répondre aux spécificités de cette nouvelle classe de réseaux. Les défis à relever pour leur conception découlent principalement de la forte mobilité des véhicules, de la diversité spatio-temporelle de la densité du trafic et de la propagation des ondes radio en environnement extérieur défavorable à l'établissement des communications sans fil. La difficulté, aussi bien économique que logistique, de la mise en œuvre réelle des réseaux véhiculaires fait de la simulation le moyen le plus largement utilisé pour la conception et l'évaluation des solutions proposées. Cependant la validité des résultats de simulation dépend fortement de la capacité des modèles utilisés à reproduire le plus fidèlement possible les situations réelles. Deux aspects sont essentiellement importants dans les VANET : la mobilité des véhicules et la propagation des ondes radio. Nous proposons dans cette thèse un nouveau modèle de mobilité et un nouveau modèle de propagation d'ondes radio pour réseaux de véhicules en environnement urbain et suburbain. Pour définir des schémas réalistes, ces deux modèles se basent sur des données statiques et dynamiques réelles sur les caractéristiques topographiques et socio-économiques de l'environnement. Ces données décrivent particulièrement la distribution spatio-temporelle des véhicules et les infrastructures présentes dans l'environnement. Trois cas d'études sont présentés dans la thèse pour la validation des modèles développés ; un environnement théorique, urbain ou suburbain, défini par l'utilisateur, notamment le cas Manhattan très utilisé, et deux environnements réels qui représentent des agglomérations de taille moyenne. Une autre contribution de cette thèse est l'étude de la connectivité radio et des performances des protocoles de routage dans les VANET. A partir de graphes dynamiques de connexions représentant la variation des liens radio entre véhicules en déplacement, nous avons analysé et déterminé les propriétés de la topologie des liaisons radio des réseaux véhiculaires. Pour étudier les protocoles de routage, nous avons utilisé le modèle de mobilité et le modèle de propagation radio que nous avons développés en association avec le simulateur de réseaux ns-2. Nous avons comparé les performances des protocoles de routage les plus répandus et déterminé les mécanismes de routage les plus adaptés aux réseaux véhiculaires.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Nguyen, Viet Phuong. "Modèles et méthodes pour le problème de localisation-routage à deux niveaux en transport." Troyes, 2011. http://www.theses.fr/2011TROY0017.

Full text
Abstract:
Le problème de localisation-routage à deux niveaux (LRP-2E) découple d'applications de transport récentes, notamment dans la logistique urbaine. Il s'agit de choisir simultanément des dépôts-satellites à ouvrir, parmi un ensemble de sites potentiels, et de construire des tournées de véhicules à deux niveaux : des tournées primaires qui servent à partir d'un dépôt principal les satellites sélectionnés, et des tournées secondaires qui visitent les clients à partir de ces satellites. Le LRP-2E combine donc deux types de décisions : stratégiques (localisation des satellites) et tactiques ou opérationnelles (élaboration de tournées de véhicules à chaque niveau du système). La fonction-objectif, à minimiser, est le coût total du système, qui inclut les coûts d'ouverture des satellites sélectionnés, les coûts fixes des véhicules mobilisés, et les coûts de transport pour les tournées des deux niveaux. La motivation de nos travaux est de résoudre un problème d'optimisation combinatoire NP-difficile, encore peu étudié dans la littérature. Nous proposons des méthodes de résolution, sans hiérarchie entre les deux niveaux : des heuristiques constructives, des métaheuristiques hybrides, mais également une approche exacte basée sur de nouvelles formulations mathématiques. Les méthodes développées sont testées sur des jeux d'instances allant jusqu'à 200 clients et 20 sites potentiels pour les satellites
The two-echelon location-routing problem (LRP-2E) arises from recent transportation applications, especially in urban logistics. We have to simultaneously locate satellite depots (platforms) from a set of potential sites and to build vehicle routes for two levels : first-level trips which serve from a main depot a set of satellites, and second-level trips which visit customers from these satellites. Hence, the LRP-2E combines two types of decisions : strategic (location of satellites) and tactical or operational (construction of vehicle routes at each level of the system). The objective function, to be minimized, is the total system cost, which includes the opening cost of the selected satellites, the fixed costs of vehicles involved and the transportation costs for the tips of the two levels. The motivation of our work is to solve a NP-hard combinatorial optimization problem, still seldom studied in the literature. We propose solution methods, without hierarchy between the two levels, usins constructive heuristics and hybrid metaheuristics, but also an exact approach based on new mathematical fomulrations. The methods developed are tested on sets of instances with up to 200 customers and 20 potential sites for the satellites
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Zhao, Xin. "Une méthode génétique pour la résolution du problème dynamique de routage de véhicules avec temps de parcours variables." Artois, 2008. http://www.theses.fr/2008ARTO0204.

Full text
Abstract:
Nous traitons plus précisément le problème de l'élaboration dynamique de tournées de véhicules avec fenêtres de temps (DVRPTW) et le problème de la tournée du réparateur partiellement dynamique (PDTRP) où la prise en compte de nouveaux clients en cours de l'exécution des tournées est possible. Dans une première approche, nous considérons des profils de vitesse basés sur des temps de trajet moyens qui varient selon la période de temps (matin, midi, après midi) pour tenir compte de l'évolution du trafic routier. En fonction du type de connexion entre les deux clients, plusieurs profils peuvent être considérés (route, voie rapide et autoroute). Dans une seconde approche, nous intégrons des informations trafic obtenues en temps réel pour modier le profil de vitesse par rapport aux aléas du réseau routier (congestions, etc. ). L'analyse des résultats de ces expérimentations montre que notre méthode temps réel fournit de bonnes performances et une meilleure robustesse par rapport à un simple modèle avec temps de trajet dépendant du temps
We treat the dynamic vehicle routing problem with time windows (DVRPTW) and the partially dynamic travelling repairman problem (PDTRP) where the inclusion of new customers during the routing execution is possible. In a first approach, we consider speed profiles based on average travel time depending on the time period (morning, noon, afternoon) to reflect the evolution of road traffic. Depending on the connection type between two customers, several profiles can be considered (feeder road, arterial road and freeway). In a second approach, we integrate traffic information obtained in real time to change the speed profile according to the accidents of the road network (congestion, etc. ). The analysis of the results of these experiments shows that our method with real-time traffic information provides a good performance, a better robustness against a simple model with time dependent travel time
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Abdulalli, Abusaif. "Reseaux ad-hoc : étude de modèles de mobilité et de protocoles de routage minimisant la consommation d'énergie." Valenciennes, 2008. http://ged.univ-valenciennes.fr/nuxeo/site/esupversions/9d7396e4-4c5f-40f5-bee2-d336b156addc.

Full text
Abstract:
L’utilisation des réseaux ad hoc sans fil est devenue de plus en plus en populaire ces dernières années en raison de leur facilité de déploiement. Dans un tel réseau, les hôtes (ou noeuds) échangent entre eux des paquets de données par liaison radio, sans recourir à aucune hiérarchisation ni supervision centralisée. En fait, les transferts de données s’effectuent sous le contrôle de protocoles de routage distribués et tous les noeuds sont susceptibles de contribuer à l’acheminement de données d’une source vers une destination. Les principaux problèmes qui en résultent sont la mobilité des noeuds, qui complique le routage, ainsi que les limitations de la bande passante (et donc en débit) et de consommation énergétique (liées à la durée de vie plus ou moins longue des batteries). La mobilité, la minimisation de la consommation et les protocoles de routage ont constitué les points clés de notre étude. Nous avons passé en revue les modèles de mobilité existants et étudié par simulation les caractéristiques des trajectoires simulées, ainsi que les implications en termes de consommation d’énergie. Puis nous avons détaillé les principaux protocoles de routage, indiqué leur impact sur la consommation d’énergie et étudié par simulation les effets de la mobilité des noeuds sur leur comportement. Nous avons enfin introduit un protocole, baptisé LEMFN, consistant en une fusion extension de deux types de routage déjà connus et dont le principal objectif est la diminution de la consommation d’énergie dans les réseaux ad hoc constitués de plusieurs groupes de noeuds distincts. Le fonctionnement de cet algorithme a été étudié par simulation et comparé à celui d’autres méthodes de routage
Wireless ad-hoc networks became more and more popular in the past few years, owing to their use of deployment. In such a network, the hosts (or nodes) exchange data packets via radio links, without resorting to any hierarchic scheme nor supervisory control. In fact, the data transfers are driven by special distributed routing protocols and each node may potentially contribute in the data transportation from some source to some destination. The main resulting problems are the node mobility (which complicate routing protocols), as well as the limitations of the available frequency bandwidth (and thus of the data flow rate) and of the available energy consumption (related to the more or less extended lifetime of batteries). Mobility, energy consumption minimization and suited routing protocols are the key points of our study. The existing mobility models have thus been looked over first and, using simulation, the characteristics of the corresponding modeled trajectories together with the effects on energy consumption have been studied. Next, the leading routing protocols have been detailed, their impact on energy consumption and the influence of node mobility have been considered (using again simulation). Finally, a new protocol, called LEMFN, has been introduced, which consists in the fusion and extension of two already known protocols, with the main objective of energy consumption reduction in mind. The new algorithm has been studied by simulation and compared to other ones
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Aguir, Mohamed Salah. "Modèles stochastiques pour l'aide à la décision dans les centres d'appels." Phd thesis, Ecole Centrale Paris, 2004. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00376312.

Full text
Abstract:
Depuis quelques années, les centres d'appels enregistrent une forte croissance dans le monde. Les entreprises s'orientent de plus en plus vers ce choix qui leur offre une relation privilégiée avec leurs clients. Ainsi, ils disposent d'un moyen convivial et peu coûteux pour fidéliser leurs clients tout en essayant d'en acquérir de nouveaux. Ce travail fait suite à des problématiques réelles exprimées par l'entreprise Bouygues Telecom. Les données utilisées sont dans le même ordre de grandeur que ce qui se passe dans la réalité.
Dans la première partie de ce travail, nous étudions le phénomène de rappels. Nous commençons, d'abord, par montrer son importance dans le système. Par la suite, nous montrons que le fait d'ignorer ce phénomène engendre beaucoup d'erreurs lors du dimensionnement du centre d'appels et se traduit par des objectifs non satisfaits ou par un système surdimensionné sujet à des coûts supplémentaires. Cette analyse concerne le régime stationnaire. L'étude du système multi-période aboutit, elle, à la détermination de l'évolution de la demande réelle en fonction du temps et ce, à partir des arrivées observées.
Dans la deuxième partie, nous commençons par proposer des estimateurs du temps d'attente que les clients doivent passer dans la file avant d'être servis et ce, pour des clients répartis en plusieurs classes de priorité non-préemptive. En fonction de ces estimateurs, nous étudions plusieurs règles de routage. Nous comparons le système composé de plusieurs files d'attente, et nécessitant donc un routage, avec le système où les files d'attente sont fusionnées. Nous terminons cette partie par une analyse de deux disciplines de priorités probabilistes et nous les comparons avec la discipline de la priorité stricte. Comme dans le cas du routage, la comparaison s'effectue en fonction du nombre de conseillers nécessaires à la satisfaction de qualités de service objectif pour chaque classe de clients
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Faheem, Yasir. "Routage avec économie d'énergie dans les réseaux de capteurs sans fils." Paris 13, 2012. http://scbd-sto.univ-paris13.fr/secure/edgalilee_th_2013_faheem.pdf.

Full text
Abstract:
La limitation de la capacité de la batterie est un facteur clé dans le déploiement des réseaux de capteurs sans fil (WSNs), malgré leurs nombreuses applications en petite échelle comme pour les réseaux de capteurs embarqués sur des personnes appelés communément réseaux WBANs (Wireless Body Area Networks) et également en grande échelle comme dans le domaine de l’agriculture et de la surveillance de l’habitat. En grande échelle, les protocoles de routage à base d’un puits statique ont une durée de vie limitée. Cela est dû au fait que les noeuds relais proches du puits épuisent leur batterie rapidement à cause de la charge du trafic, et par conséquent avoir un réseau avec une destination non joignable. En revanche, la mobilité du puits prolonge la durée de vie du réseau par la distribution de la consommation d’énergie entre les noeuds relais. Cependant, le puits mobile doit diffuser périodiquement sa position dans le réseau. Ce trafic de contrôle est non-négligeable dans le cas des capteurs sans fil car ils ont une capacité très limitée, ce qui engendre le problème de consommation d’énergie des noeuds. Dans cette thèse, nous nous sommes focalisés sur la conception de protocoles de routage pour les réseaux de capteurs sans fils avec optimisation de la consommation d’énergie. Dans ce contexte, nous nous sommes intéressés à deux applications des réseaux de capteurs sans fil ; les réseaux WBANs, et les réseaux de capteurs à grande échelle. Dans un premier temps, une analyse approfondie de deux techniques de dissémination d’informations et de leur consommation d’´energie dans es réseaux WBANs est effectuée. Nous avons comparé la consommation d’énergie liée à la dissémination d’informations dans un réseau WBAN à un saut et dans un réseau WBAN multi-sauts. Dans un second temps, on a étudié le problème de dissémination des données dans les réseaux de capteurs sans fil à large échelle et dans lesquels le collecteur de données, appelé communément sink, est mobile. Dans ce contexte, on a proposé deux algorithmes de routage distribués. Le premier algorithme, appelé SN-MPR, permet de limiter la propagation des messages de contrôle sur la localisation du sink aux seules zones affectées par la mobilité de ce dernier. Le deuxième algorithme, appelé duty-cycle SN-MPR, permet d’économiser l’énergie des capteurs en permettant à ceux qui ne sont pas MPR d’éteindre leurs radios respectives quand ils n’ont pas de données à transmettre vers le sink. Dans la dernière partie de cette thèse, nous avons traité la dissémination d’informations dans les réseaux de capteurs sans fils hétérogènes utilisant la technologie IEEE 802. 15. 4, et dans le contexte d’applications nécessitant un plus haut débit. En se basant sur l’utilisation parallèle de plusieurs canaux pour l’´echange de données, on a proposé un algorithme distribué, appelé TABA, pour la sélection de canaux en fonction du trafic dans le réseau. Cet algorithme permet, d’une part, d’économiser la consommation d’énergie en minimisant les collisions et retransmissions de paquets, et d’autre part, d’offrir un meilleur débit pour l’envoi de données multimédias
Limited battery power is one of the major stringent factors in deploying Wireless Sensor Networks (WSNs), in spite of their numerous applications both on small scale as inWireless Body Area Networks (WBANs) and on large scale as in agricultural and habitat monitoring. Especially, stationary sink based data gathering protocols for large scaleWSNs have limited network lifetime, because relay nodes around the sink quickly deplete their battery power due to high traffic loads, making the rest of the network unreachable to the sink. On the other hand, sink mobility improves network lifetime by distributing relay nodes’ energy consumption. However, mobile sink now has to periodically update the network about its changing position. This control traffic is non-negligible for low power, limited capacity sensors as it induces energy consumption problem. In this thesis, we are considering energy efficient routing protocols in the context of WBANs and large scale WSNs. Moreover, we also address multi-channel assignment algorithm with the aim of minimizing power consumption and increasing network throughput. In the first part of this thesis, a deep analysis of the energy consumption of one hop vs multi-hop communications in WBANs is performed. In fact, recent advances in technology has led to the development of small, intelligent, wearable sensors which are capable of remotely performing critical health monitoring tasks, and then transmitting patient’s data back to health care centers over wireless medium. But to the day, energy also remains to be a big constraint in enhancing WBAN lifetime [Net12]. Some recent literature on WBANs proposes deliberate use of multi-hops to transfer data from a sensor to the gateway via relay health sensors as more energy efficient than single hop communication. There are studies which argue contrarily. In this context, we have analyzed the single vs multi-hop energy consumption effect for real very short range sensor devices. In the second part of this thesis, two distributed energy-efficient sink location update algorithms are proposed for large scale mobile sink WSNs. First algorithm, named SN- MPR, uses a combination of multi-point relay broadcast and a local path repair mechanism by means of which sink’s location update packets are forwarded only to nodes which are affected by sink mobility; the rest of the network does not receive these update messages. Next, a duty-cycle aware multi-point relay based algorithm which is a modified version of the SN-MPR algorithm is proposed. It allows non-relay nodes to switch-off their radios when communication is not desired. Simulation results show that the two aforementioned algorithms minimize network’s power consumption without compromising data delivery efficiency. The final part of this thesis deals with traffic-aware channel assignment problem in IEEE 802. 15. 4 standard-based heterogeneous WSNs which have rather high traffic rate requirements than low-rate scalar WSN applications. In fact, traditional single channel communication suffers from interferences caused by concurrent transmissions in the same neighborhood. These parallel transmissions waste battery power as multiple retransmis- sions are required before a packet can be successfully delivered at the destination due to frequent collisions. Moreover, already limited network throughput of the single channel communication protocols is further degraded at higher traffic rates due to increased colli-sions and congestion. On the other hand, concurrent transmissions over multiple channels not only reduce power consumption as packet collisions are minimized or eliminated depend- ing upon the efficiency of the concerned channel assignment algorithm, but also offer better network throughput and data delivery delays. Modern WSN platforms like crossbow’s Mi-caZ nodes [Mot12] are equipped with single, half-duplex IEEE 802. 15. 4 standard-based radio which can operate over sixteen multiple channels. In order to make effective use of multiple channels, a number of channel assignment algorithms have been proposed recently for WSNs. However, they are suitable for rather low-rate homogeneous WSNs, and they consider fixed physical channel widths. These multi-channel assignments increase network throughput, but they may not be able to ensure QoS requirements of high bandwidth de- manding multimedia traffic, as in the case of heterogeneous WSNs. In order to address the energy issue and at the same time increase network capacity, we propose a distributive Traffic-Aware Bandwidth-Adaptive (TABA) channel selection algorithm which enables the nodes to not only choose interference free channels in the neighborhood, but also to adapt channel-width to increase/decrease throughput according to varying traffic conditions
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Nguyen, Anh-Dung. "Contributions to modeling, structural analysis, and routing performance in dynamic networks." Phd thesis, Toulouse, INPT, 2013. http://oatao.univ-toulouse.fr/9725/1/nguyen.pdf.

Full text
Abstract:
This thesis contributes to the modeling, understanding and efficient communication in dynamic networks populating the periphery of the Internet. By dynamic networks, we refer to networks that can be modeled by dynamic graphs in which nodes and links change temporally. In the first part of the thesis, we propose a new mobility model - STEPS - which captures a wide spectrum of human mobility behavior. STEPS implements two fundamental principles of human mobility: preferential attachment and attractor. We show that this simple parametric model is able to capture the salient statistical properties of human mobility such as the distribution of inter-contact/contact time. In the second part, using STEPS, we analyze the fundamental behavioral and structural properties of opportunistic networks. We redefine in the context of dynamic networks the concept of small world structure and show how such a structure can emerge. In particular, we show that highly dynamic nodes can play the role of bridges between disconnected components, helping to significantly reduce the length of network path and contribute to the emergence of small-world phenomenon in dynamic networks. We propose a way to model this phenomenon in STEPS. From a regular dynamic network in which nodes limit their mobility to their respective preferential areas. We rewire this network by gradually injecting highly nomadic nodes moving between different areas. We show that when the ratio of such nomadic nodes is around 10%, the network has small world structure with a high degree of clustering and a low characteristic path length. The third contribution of this thesis is the study of the impact of disorder and contact irregularity on the communication capacity of a dynamic network. We analyze the degree of disorder of real opportunistic networks and show that if used correctly, it can significantly improve routing performances. We then introduce a model to capture the degree of disorder in a dynamic network. We propose two simple and efficient algorithms that exploit the temporal structure of a dynamic network to deliver messages with a good tradeoff between resource usage and performance. The simulation and analytical results show that this type of algorithm is more efficient than conventional approaches. We also highlight also the network structure for which this type of algorithm achieves its optimum performance. Based on this theoretical result, we propose a new efficient routing protocol for content centric opportunistic networks. In this protocol, nodes maintain, through their opportunistic contacts, an utility function that summarizes their spatio-temporal proximity to other nodes. As a result, routing in this context consists in following the steepest slopes of the gradient field leading to the destination node. This property leads to a simple and effective algorithm routing that can be used both in the context of IP networks and content centric networks. The simulation results show that this protocol outperforms traditional routing protocols already defined for opportunistic networks. The last contribution of this thesis is to highlight the potential application of dynamic networks in the context of "mobile cloud computing." Using the particle optimization techniques, we show that mobility can significantly increase the processing capacity of dynamic networks. In addition, we show that the dynamic structure of the network has a strong impact on its processing capacity.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Souza, Mauricio Cardoso de. "Modèles continus et algorithmes de résolution pour les problèmes de routage et d'expansion de capacités des réseaux de communications." Clermont-Ferrand 2, 2002. http://www.theses.fr/2002CLF22381.

Full text
Abstract:
Dans ce travail nous nous intéressons au problème de routage et expansion de capacités. On suppose qu'il existe déjà un réseau avec des capacités installées dans chacune des lignes de communication. Il s'agit alors de définir conjointement les lignes de communication les plus adéquates à effectuer l'expansion de capacités et l'acheminement des flots sur le réseau étendu afin de minimiser les coûts totaux d'investissement et de routage. Nous abordons le problème par un modèle continu dont l'innovation se trouve dans une fonction de coût sur les arcs qui combine une composante reliée au coût d'investrissement en expansion de capacité et une composante reliée au coût de routage. La fonction objective ainsi définie génère un problème de multiflots avec des coûts non convexes et non différentiables. Le coeur de la présente thèse est le développement de conditions d'optimalité locale du modèle étudié en s'appuyant sur la répartition des flots sur les arcs du réseau. Plus précisément, les propriétés des fonctions de coût sur les arcs nous permettent d'aboutir à une condition nécessaire et suffisante d'optimalité locale basée sur la non-existence de cycles de coût négatif. Cette condition nous fournit les bases théoriques pour le développement d'un algorithme d'annulation de cycles (AC) pour l'optimisation locale du problème de routage et expansion des capacités. Nous démontrons, en généralisant des résultats développés originalement pour le problème de flot de coût minimal à coûts convexes, que l'algorithme d'annulation de cycles converge linéairement vers un optimum local. On compare ensuite cet algorithme avec une approche classique basée sur une alternance d'affectation des flots et capacités (CA_FA) qui, d'ailleurs, n'assure pas la convergence vers un optimum local du problème. Nous présentons des résultats numériques sur des réseaux réels de grandes tailles. Les algorithmes AC et CA_FA arrivent à réduire significativement les écarts par rapport à la borne inférieure donnée par une approximation convexe de la fonction objecif. On constate que l'algorithme AC est plus robuste que CA_FA dans un sens où il est capable de mieux traiter différents types de configurations particulières exhibant des dimansions proches des cas réels
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Peng, Zhongren. "A Simultaneous Route-level Transit Patronage Model: Demand, Supply, and Inter-route Relationship." PDXScholar, 1994. https://pdxscholar.library.pdx.edu/open_access_etds/1159.

Full text
Abstract:
It is observed that transit riders are responding to service changes while transit planning is responding to ridership changes, or that transit patronage and service supply are highly interrelated. It is also noticed that transit riders transfer from route to route, the introduction of new service may draw some riders from the existing routes, which implies transit patronage on a route is also affected by other parallel and intersecting routes. An analytic tool is needed to examine these complex relationships in the transit system. This study has developed a quantitative model by incorporating these interactions into a simultaneous system. The simultaneity of transit demand, supply and the interrelationship of inter-route effects are addressed in a three-equation simultaneous model: a demand equation, a supply equation and an equation for competing routes. These equations are estimated simultaneously using the three-stage-least-squares estimation method. The model is estimated at the route-segment level by the time of a day, and by the inbound and outbound directions. Data from Portland, Oregon metropolitan area are used as an extended case study. The socioeconomic and demographic data are allocated to an one-quarter-mile distance service area around a transit route by utilizing the technique of Geographic Information Systems (GIS). The data allocation significantly reduces the measurement error. Inter-route relationships are also identified using GIS. The estimation results show that a service change on a route increases the transit patronage on that route, but it also decreases the ridership on its competing routes, so the net effect of that service improvement is smaller than the ridership increase on the subject route. A conventional single equation model under-estimates the ridership responses on the subject route, and over-estimates the net patronage response. This study is the first research to discuss the net effects of a service change at the route level. The model can be implemented for system-level policy analysis and route-level service and land use planning. It is especially useful for "what-if" scenario analysis at the route level to simulate the ridership impacts of service and land use changes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Costantini, Hervé. "La mobilité sociale : Modèles et traces." Phd thesis, Conservatoire national des arts et metiers - CNAM, 2012. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00770978.

Full text
Abstract:
L'avenir de la communication est perçu comme étant quasiment exclusivement constitué de nœuds mobiles évoluant dans un réseau mobile. Dans ce contexte, différentes approches contribuent continuellement à l'amélioration directe ou indirecte des délais d'acheminement des informations échangées entre les utilisateurs, dont :- l'analyse des traces;- l'évaluation des performances ;- les services de localisation;- le routage. Nous décrivons chacun de ses thèmes et proposons des solutions faisant évoluer l'état de l'art. Celles-ci prennent appui sur des méthodes et outils tels que :- les Réseaux de Petri, pour l'analyse des traces ;- les modèles de mobilité, pour l'évaluation des performances;- l'introduction du social dans les services de localisation;- la mise en place d'une nouvelle métrique pour le routage. Nous montrons comment ces solutions concourent de façon complémentaire les unes avec les autres, à améliorer l'expérience de l'utilisateur.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Yu, Shaohua. "Optimization models and methods for tour planning in smart urban logistics." Thesis, université Paris-Saclay, 2020. http://www.theses.fr/2020UPAST045.

Full text
Abstract:
La distribution urbaine désigne les activités de distribution de marchandises desservant les zones urbaines et les banlieues. Les progrès technologiques récents dans le domaine de la distribution sans personnel, ainsi que les nouvelles réglementations limitant l’utilisation des véhicules à moteur à combustion, vont modifier de manière significative la distribution urbaine de marchandises. En outre, le nouveau modèle commercial du commerce électronique apporte également de nouvelles opportunités et de nouveaux défis à la distribution urbaine de marchandises. Cette thèse se concentre sur un nouveau système de distribution visant à fournir de meilleurs services pour la distribution logistique urbaine. Nous allons tout d’abord étudier un système de livraison urbaine robotisé basé sur un fourgon qui peut transporter plusieurs robots, ce qui rend le système de distribution plus flexible et efficace. Ensuite, nous proposons d’intégrer la technologie de recharge en route et de recharge inverse dans le système de livraison urbaine robotisée par camionnette dans les opérations logistiques, afin d’économiser le temps pendant lequel les camionnettes électriques transportent les robots pour les recharger, ce qui augmente l’efficacité des systèmes de distribution. Enfin, nous incorporons les ramassages hybrides et les opérations de livraison dans le système de distribution urbaine robotisée basés sur des fourgons pour nous adapter au nouveau modèle commercial des entreprises de commerce électronique
Urban distribution refers to the distribution activities of goods serving urban areas and suburbs. Recent technological advances in unmanned distribution field, as well as new regulations limiting the use of combustion engine vehicles, will significantly change urban goods distribution. Besides, the new ecommerce business model also brings new opportunities and challenges to urban goods distribution. This thesis focuses on a novel distribution system to provide better services for urban logistics distribution. We first study a van-based robot urban delivery system and allow a van can carry multiple robot to make the distribution system more flexible. Then we incorporate en-route charging, and reverse charging technology into the van-based robot urban delivery system in logistics operations, to effectively use the time during which electric vans are carrying robots to recharge the robots, thereby increasing distribution systems’ efficiency. Finally, we incorporate hybrid pickup and delivery operations into the van-based robot urban distribution system to adapt to the new business model of e-commerce enterprises
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

González, Ramírez Humberto. "Study of the choice behaviour of travellers in a transport network via a “simulation game” Travel time and bounded rationality in travellers’ route choice behaviour : a computer route choice experiment Unravelling travellers’ route choice behaviour at full-scale urban network by focusing on representative OD pairs in computer experiments." Thesis, Lyon, 2020. http://www.theses.fr/2020LYSET008.

Full text
Abstract:
L'objectif de cette thèse est de trouver des modèles de choix d'itinéraire qui évoluent au niveau du réseau, c'est-à-dire des modèles qui rapprochent les choix des voyageurs sur la diversité des situations rencontrées dans un réseau de transport. L'approche de cette thèse pour étudier le comportement des voyageurs dans les réseaux de transport passe par des expériences informatiques à grande échelle, pour lesquelles une plateforme nommée Mobility Decision Game (MDG) a été développée. Le MDG permet d'observer les choix des participants sur un ensemble diversifié de scénarios (paires OD et itinéraires) avec des conditions de circulation et des informations de temps de trajet variables. Dans cette thèse, les expériences se concentrent sur les choix d'itinéraire des trajets en voiture qui sont basés sur la carte de la ville de Lyon, France. Pour atteindre l'objectif de cette thèse, une méthodologie de recherche de couples OD représentatifs du réseau est tout d'abord proposée. Les paires OD représentatives sont utilisées dans les expériences de choix de route pour obtenir des modèles de choix qui se généralisent aux différentes configurations OD dans le réseau. Deuxièmement, les choix des participants aux expériences sont analysés du point de vue du comportement rationnel et borné, afin d'établir le principe qui décrit le mieux leurs choix. Enfin, les modèles de choix sont évalués en fonction de leur précision prédictive. Cette thèse fait partie d'un projet européen ERC intitulé MAGnUM: Approche de modélisation du trafic multi-échelle et multimodale pour la gestion durable de la mobilité urbaine
The objective of this thesis is to find route choice models that scale-up at network level, i.e., models that predict the choices of travellers over the diversity of situations found in a transport network. The approach in this thesis to investigate travellers' behaviour in transportation networks is through computer-based experiments at large scale, for which a platform named the Mobility Decision Game (MDG), has been developed. The MDG permits to observe the choices of the participants on a diverse set of scenarios (OD pairs and routes) with varying traffic conditions and travel time information. In this thesis, the experiments focus on the route choices of uni-modal car trips that are based on the map of the city of Lyon, France. To attain the objective of this thesis, firstly a methodology to find OD pairs that are representative of the network is proposed. The representative OD pairs are used in route choice experiments to obtain choice models that generalise to the various OD configurations in the network. Secondly, the choices of participants in the experiments are analysed from the rational and boundedly rational behaviour perspectives, in order to establish the principle that best describe their choices. Finally, the choice models are assessed in terms of their predictive accuracy. This thesis is part of a European ERC project entitled MAGnUM: Multiscale and Multimodal Traffic Modeling Approach for Sustainable Management of Urban Mobility
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Nott, David. "Modélisation et évaluation de performances des algorithmes liés au routage de paquets de taille fixe dans le réseau de coeur ROMéO." Versailles-St Quentin en Yvelines, 2009. http://www.theses.fr/2009VERS0039.

Full text
Abstract:
All optical is a promising and challenging technology for future networks. Feasibility and performances were studied in the ROM project. With all optical technology, both transmission and switching are done in optical format. Optical memory is unavailable. The most studied routing for all optical network is the deflection routing which offers a good throughput but suffers from unbounded tail of transport time distribution. Eulerian Routing offers an finite ending guarantee, but has a low throughput. Mixed routing is a combination of deflection routing and eulerian routing, in which a packet enters the network in deflection mode. If this packet takes too much time to reach its destination, it ends the trip in eulerian mode. This thesis follows the works from de ROM project in the ROMéO project and focuses in the routing aspect of an all optical core network. The first part of the work focuses on the performance evaluation of the deflection routing. Performance criteria of interest are the probability of packet to suffer from a deflection and the transport time distribution of a packet. The second part of the work focuses on the mixed routing. We show that mixed routing's throughput significantly drops during a congestion and may be unable to recover from a congestion. We show that adding an access control permits to prevent congestion and to recover from congestion if it occurs
La technologie tout-optique représente une technologie séduisante et prometteuse pour les réseaux du futur. La faisabilité et les performances d'un réseau tout-optique ont été étudiées dans le projet ROM. Avec le tout-optique, la transmission et la commutation des paquets sont effectuées en optique. La mémoire optique n'est pas ou peu disponible. Le routage le plus étudié pour le tout-optique est le routage à déflexion qui offre un bon débit mais dont la queue de la distribution de transport n'est pas bornée. Le routage eulérien offre une garantie de terminaison au transport des paquets, mais un faible débit. Le routage mixte est une combinaison du routage à déflexion et du routage eulérien dans laquelle un paquet débute en mode déflexion, et s'il prend trop de temps pour sortir du réseau, finit son transport en mode eulérien. Cette thèse poursuit les travaux de ROM dans le projet ROMéO en considérant l'aspect routage d'un réseau tout-optique. Le premier aspect étudié porte sur l'évaluation de performance du routage à déflexion, avec comme critère de performance, la probabilité d'un paquet de subir une déflexion et la distribution du temps de transport. Le second aspect étudié porte sur le routage mixte. D'une part, nous proposons des algorithmes pour construire des circuits eulériens en abaissant la garantie de terminaison du routage mixte. D'autre part, nous mettons en évidence la vulnérabilité du routage mixte face à une congestion. Nous montrons que le débit du routage mixte baisse significativement à la suite d'une rafale de trafic et que le débit du réseau peut ne pas remonter, même après la fin de la rafale de trafic. Nous montrons qu'un contrôle d'accès à l'entrée du réseau permet de prévenir la congestion et de sortir le réseau d'une congestion
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Viana, Aline Carneiro. "Localisation et routage dans les réseaux auto organisables à large échelle : des tables de hachage distribuées aux structures d'adressage adaptatives." Paris 6, 2005. http://www.theses.fr/2005PA066191.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Zeddini, Besma. "Modèles d'auto-organisation multi-agents pour le problème de transport à la demande." Le Havre, 2009. http://www.theses.fr/2009LEHA0025.

Full text
Abstract:
Ce travail de thèse est motivé par la proposition de modèles multi-agents pour le problème du Transport A la Demande (TAD). Le TAD est un problème dynamique de grande complexité qui se prête bien à une modélisation multi-agent. Nos propositions mettent l'accent sur les modèles d'Auto-Organisation dans les Systèmes Multi-Agents qui permettent de considérer de nouveaux critères pour l'évaluation des systèmes proposés, et qui rompent avec la considération stricte de l'utilité de l'opérateur de transport. Nous proposons dans ce travail différentes architectures multi-agents pour la réalisation du système de TAD. Après l'évaluation expérimentale des différentes architectures, nous proposons des améliorations algorithmiques de la meilleure architecture. L'objectif de ces améliorations est de pallier les inconvénients relatifs à la myopie des heuristiques d'insertion et le caractère séquentiel de leur processus d'insertion. D'une part, nous levons la contrainte de non-révocation des décisions d'affectation en permettant aux véhicules d'échanger des clients qu'ils ont déjà affectés. D'autre part, en adoptant une extension du protocole Contract Net, nous proposons aux agents Véhicule de traiter plusieurs clients en parallèle. La troisième contribution de cette thèse est la proposition de deux modèles d'Auto-Organisation (spatiale et temporelle) permettant une meilleure couverture spatiale et temporelle du réseau. Un ensemble d'expérimentations valident nos différentes propositions. Enfin, nous implémentons une plateforme permettant le déploiement de systèmes de TAD dans un contexte opérationnel
This PhD thesis is motivated by the proposal of multiagent models for the Dial A Ride Problem with Time Windows (DARPTW). The DARPTW is a highly complex dynamic problem, for which a multiagent design is relevent. Our proposals focus on Self-Organization models in multiagent systems that allows for the consideration of new criteria for the assessment of the proposed systems, which with the strict consideration of the utility of the transport operator. In our work, we propose several multiagent architectures for the implementation of the DARPTW system. After experimentally evaluating the different architectures, we popose algorrithmic improvements of the best architecture. The objective of these improvements is to palliate the drawbacks related to the myopic behavior of insertion heuristics and the sequentiality of their insertion process. On the one side, we relax the constraint on the non-revokation of assignment decisions by allowing vehicles to exchange customers that they have inserted. On the other side, by adopting an extension of the Contract Net Protocol, we propose to Vehicle agents to process several customers in parallel. The third contribution of this PhD thesis is the proposal of two Self-Organization models (spatial and temporal) allowing a better spatial and temporal coverage of the network. A set of experiments validate our proposals. Finally, we implement a platform allowing for the deployment of DARPTW systems
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Witkowski, Walter Roy 1961. "SIMULATION ROUTINE FOR THE STUDY OF TRANSIENT BEHAVIOR OF CHEMICAL PROCESSES." Thesis, The University of Arizona, 1986. http://hdl.handle.net/10150/276537.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Fadaei, Oshyani Masoud. "Estimating route choice models using low frequency GPS data." Thesis, KTH, Transportvetenskap, 2011. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-41546.

Full text
Abstract:
GPS data are increasingly available to be used in transportation planning. Route choice models are estimated to address the behavior of individuals choosing a route in a given network. When data is collected with low frequency, it is unknown which path was traversed between the GPS data points. Furthermore, GPS data has measurements error. In this thesis we design an algorithm to consistently estimate a given route choice model in the presence of sparse GPS data and measurement errors. We present an extension on a new method presented by Kalström et al. (2011) to estimate a route choice model. This method focuses on a given simple way to estimate the true parameter of a model. For this purpose the indirect inference method is employed as a structured procedure. In our context, a simple multinomial logit model is used as the auxiliary model with the simulated data sets and in a structured way returns the estimated parameter. This version of discrete choice model is simple and fast which qualifies it as an appropriate auxiliary model. We estimate a model with random link costs which allows for a natural correlation structure across paths and is also useful for simulating paths in order to make choice sets. In this study Monte Carlo evidence is provided to show the feasibility and accuracy of the proposed algorithm using a real world network from Borlänge, Sweden. The main conclusion is that indirect inference is an exciting option in the tool box for route choice estimation which can be used for estimating route choice models using low frequency GPS sampling data.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Zhou, Tianyu. "Deep Learning Models for Route Planning in Road Networks." Thesis, KTH, Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS), 2018. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-235216.

Full text
Abstract:
Traditional shortest path algorithms can efficiently find the optimal paths in graphs using simple heuristics. However, formulating a simple heuristic is challenging under the road network setting since there are multiple factors to consider, such as road segment length, edge centrality, and speed limit. This study investigates how a neural network can learn to take these factors as inputs and yield a path given a pair of origin and destination. The research question is formulated as: Are neural networks applicable to real-time route planning tasks in a roadnetwork?. The proposed metric to evaluate the effectiveness of the neural network is arrival rate. The quality of generated paths is evaluated by time efficiency. The real-time performance of the model is also compared between pathfinding in dynamic and static graphs, using theabove metrics. A staggered approach is applied in progressing this investigation. The first step is to generate random graphs, which allows us to monitor the size and properties of the training graph without caring too many details in a road network. The next step is to determine, as a proof of concept, if a neural network can learn to traverse simple graphs with multiple strategies, given that road networks are in effect complex graphs. Finally, we scale up by including factors that might affect the pathfinding in real road networks. Overall, the training data is optimal paths in a graph generated by a shortest path algorithm. The model is then applied to new graphs to generate a path given a pair of origin and destination. The arrival rate and time efficiency are calculated and compared with that of the corresponding optimal path. Experimental results show that the effectiveness, i.e., arrival rate ofthe model is 90% and the path quality, i.e., time efficiency has a medianof 0.88 and a large variance. The experiment shows that the model has better performance in dynamic graphs than in static graphs. Overall, the answer to the research question is positive. However, there is still room to improve the effectiveness of the model and the paths generated by the model. This work shows that a neural network trained to make locally optimal choices can hardly give a globally optimal solution. We also show that our method, only making locally optimal choices, can adapt to dynamic graphs with little performance overhead.
Traditionella algoritmer för att hitta den kortaste vägen kan effektivt hitta de optimala vägarna i grafer med enkel heuristik. Att formulera en enkel heuristik är dock utmanande för vägnätverk eftersom det finns flera faktorer att överväga, såsom vägsegmentlängd, kantcentralitet och hastighetsbegränsningar. Denna studie undersöker hur ett neuralt nätverk kan lära sig att ta dessa faktorer som indata och finna en väg utifrån start- och slutpunkt. Forskningsfrågan är formulerad som: Är neuronnätverket tillämpliga på realtidsplaneringsuppgifter i ett vägnät?. Det föreslagna måttet för att utvärdera effektiviteten hos det neuronnätverket är ankomstgrad. Kvaliteten på genererade vägar utvärderas av tidseffektivitet. Prestandan hos modellen jämförs också mellan sökningen i dynamiska och statiska grafer, med hjälp av ovanstående mätvärden. Undersökningen bedrivs i flera steg. Det första steget är att generera slumpmässiga grafer, vilket gör det möjligt för oss att övervaka träningsdiagrammets storlek och egenskaper utan att ta hand om för många detaljer i ett vägnät. Nästa steg är att, som ett bevis på konceptet, undersöka om ett neuronnätverk kan lära sig att korsa enkla grafer med flera strategier, eftersom vägnätverk är i praktiken komplexa grafer. Slutligen skalas studien upp genom att inkludera faktorer som kan påverka sökningen i riktiga vägnät. Träningsdata utgörs av optimala vägar i en graf som genereras av en algoritm för att finna den kortaste vägen. Modellen appliceras sedan i nya grafer för att hitta en väg mellan start och slutpunkt. Ankomstgrad och tidseffektivitet beräknas och jämförs med den motsvarande optimala sökvägen. De experimentella resultaten visar att effektiviteten, dvs ankomstgraden av modellen är 90% och vägkvaliteten dvs tidseffektiviteten har en median på 0,88 och en stor varians. Experimentet visar att modellen har bättre prestanda i dynamiska grafer än i statiska grafer. Sammantaget är svaret på forskningsfrågan positivt. Det finns dock fortfarande utrymme att förbättra modellens effektivitet och de vägar som genereras av modellen. Detta arbete visar att ett neuronnätverk tränat för att göra lokalt optimala val knappast kan ge globalt optimal lösning. Vi visar också att vår metod, som bara gör lokalt optimala val, kan anpassa sig till dynamiska grafer med begränsad prestandaförlust.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Jouini, Oualid. "Modèles Stochastiques pour l'Aide à la Décision dans les Centres d'appels." Phd thesis, Ecole Centrale Paris, 2006. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00133341.

Full text
Abstract:
Depuis quelques années, les centres d'appels enregistrent une forte croissance dans le monde. Les entreprises s'orientent de plus en plus vers ce choix qui leur offre une relation privilégiée avec leurs clients. Ainsi, ils disposent d'un moyen convivial et peu coûteux pour fidéliser leurs clients tout en essayant d'en acquérir de nouveaux. Le sujet de cette thèse porte sur le développement et l'analyse de modèles stochastiques pour l'aide à la décision dans les centres d'appels.
Dans la première partie, nous considérons un centre d'appels où tous les agents sont groupés dans un même pool et les clients sont traités indifféremment par un des agents. Nous étudions les bénéfices de la migration depuis cette configuration vers un centre d'appels où les clients sont divisés en classes (appelées portefeuilles de clients). Chaque portefeuille de clients est servi par un pool de conseillers qui lui est exclusivement dédié. Ensuite, nous considérons un centre d'appels avec deux classes de clients impatients. Nous développons des politiques dynamiques pour l'affectation des clients (selon leurs types) aux différentes files d'attente. L'objectif étant lié aux qualités de service différentiées exprimées en terme du pourcentage des clients perdus, ainsi qu'en terme de la variance du temps d'attente. Enfin, nous étudions un centre d'appels qui annonce le délai d'attente à chaque nouveau client. Nous montrons les avantages de l'annonce sur les performances du centre d'appels.
Dans la deuxième partie, nous considérons un processus de naissance et de mort de forme générale. Nous calculons ensuite les moments de plusieurs variables aléatoires liées aux temps de premiers passages (ordinaires et conditionnels). Ensuite, nous montrons un résultat de concavité dans une file d'attente avec capacité limitée et avec une seule classe de clients impatients. Nous démontrons que la probabilité d'entrer en service est strictement croissante et concave en fonction de la taille de la file d'attente.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Jamet, Raphaël. "Protocols and models for the security of wireless ad-hoc networks." Thesis, Grenoble, 2014. http://www.theses.fr/2014GRENM039/document.

Full text
Abstract:
Dans cette thèse, nous nous intéressons à plusieurs méthodes pour améliorer la sécurité des réseaux sans fil ad-hoc. Ces réseaux, ainsi que la sous-famille des réseaux de capteurs sans fil, sont une des solutions les plus intéressantes pour de nombreux problèmes, comme par exemple la collecte de données dans une large zone, ou bien la création d'infrastructure de communication après une catastrophe. Ces réseaux sont par nature collaboratifs, ce qui les rend très vulnérables à d'éventuels attaquants. Pour les protéger, nous étudions la sécurité des protocoles conçus pour ces réseaux. Premièrement, nous proposons SR3 (pour Secure and Resilient Reputation-based Routing), un algorithme de routage sécurisé et résilient pour le routage convergent (tous-vers-un) dans les réseaux de capteurs sans fil. SR3 route ses messages selon une mesure de réputation qui est bâtie sur des informations fiables. Ce protocole garantit la confidentialité de ses données, et l'inforgeabilité de ses paquets. Nous avons prouvé formellement ces propriétés avec deux outils de vérification : Scyther et CryptoVerif. Nous avons montré expérimentalement la résilience de SR3 quand confronté à divers scénarios d'attaque, et nous avons comparé nos résultats à plusieurs algorithmes de routage de la litérature. L'évaluation a montré que la résilience et l'équité fournies par SR3 sont meilleures que celles des autres protocoles, et cette distinction est accentuée si le réseau est peu dense. De plus, et contrairement aux autres protocoles, SR3 est capable de s'auto-adapter aux changements de comportement des attaquants afin d'assurer une qualité de service satisfaisante. Les analyses de la sécurité des protocoles de routage reposent presque toujourssur des simulations, qui évaluent la capacité du protocole à délivrer ses messages aux bons noeuds. Il existe plusieurs définitions différentes pour concevoir la sécurité du routage, mais à notre connaissance, elles considèrent seulement les protocoles de source routing, où les routes sont déterminées avant que le message ne soit envoyé. Nous proposons la notion de corruptibilité, une définition calculatoire et quantitative pour la sécurité du routage basée sur la capacité d'un attaquant à altérer les routes empruntées par un message. Nous illustrons ensuite ces définitions par plusieurs analyses de protocoles. Enfin, nous étudions les systèmes de détection d'intrusions (IDS) pour réseaux sans fil ad-hoc, et plus spécifiquement les sources de données utilisées pour leurs mécanismes de décision. Nous classifions celles-ci en fonction du niveau de coopération qu'elles requièrent, et en fonction de l'origine de leurs données. Nous proposons ensuite InDICE, un outil d'aide à la décision qui étant donné un IDS, permet de découvrir automatiquement quelles attaques seront indétectables par les sources de données qu'utilise cet IDS. Enfin, nous utilisons cet outil pour découvrir deux vulnérabilités dans des IDS de la littérature
In this document, we focus on ways of increasing the security of wireless ad-hoc networks. These networks, and more specifically wireless sensor networks, look increasingly like the right answer to a lot of problem, such as data collection over a large area, or providing emergency network infrastructure after a disaster. They are also inherently exposed to malicious intents due to their collaborative nature. In order to protect them, we focus on the security aspects of the protocols built for these networks. We first propose a Secure and Resilient Reputation-based Routing protocol, called SR3. This protocol routes messages according to a reputation metric built using only trusted information. This protocol achieves data confidentiality and data packet unforgeability, which we prove formally using two verification tools: CryptoVerif and Scyther. We experimentally show the resiliency of SR3 against various attack scenarios, and we compared our results to several routing algorithms of the literature. This evaluation shows that both the resiliency and fairness accomplished by SR3 are better than for those others protocols, especially when the network is sparse. Moreover, and unlike previous solutions, if the compromised nodes behavior changes, then SR3 will self-adapt in order to ensure an acceptable quality of service. Analyses of routing protocols security are nearly always supported by simulations, which often evaluate the ability to deliver messages to a given destination. Several competing definitions for secure routing exist, but to our knowledge, they only address source routing protocols. We propose the notion of incorruptibility, a quantitative computational definition for routing security based on the attacker's ability to alter the routes used by messages. These definitions are then illustrated with several routing algorithms. Finally, we study Intrusion Detection Systems (IDS) for WANET, and more specifically their inputs. These systems provide a supplementary layer of defenses for WANETs, and they are able to easily detect attacks who are complicated for the network protocols. We classify the different inputs used by the decision process of these IDS, according to their level of required cooperation, and the source of their data. We then propose the InDICE tool, a decision aid which, given an IDS, allows automated discovery of undetectable attacks according to the inputs used by that IDS. In the end, we apply our framework to discover weaknesses in two existing IDS
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Bourdet, Nicolas. "Biomécanique de la colonne cervicale humaine in vivo : Caractérisation modale et modélisation." Université Louis Pasteur (Strasbourg) (1971-2008), 2004. http://www.theses.fr/2004STR13214.

Full text
Abstract:
Malgré l'amélioration de la sécurité des passagers automobiles, les lésions cervicales mineures, dues à des accidents de voiture en choc arrière à vitesse modérée, restent un problème important de la sécurité routière. Dans divers domaines de la biomécanique, dont celui qui s'attache à l'amélioration de la sécurité des occupants de véhicule automobile, on utilise des modèles numérique et physique (mannequins) du corps humain permettant de reproduire le comportement d'un individu dans des situations d'accidents. Ainsi, lors d'essais de type crash test, on mesure, sur le modèle physique, les grandeurs mécaniques liées au chargement qu'il subit. On calcule alors un certain nombre de critères qui sont censés prédire un niveau de risque lésionnel pour le futur occupant. La plupart des stratégies de sécurité sont basées sur les résultats obtenus à travers des tests utilisant ces mannequins mais aussi sur la simulation numérique du corps humain, nettement moins onéreux que les essais expérimentaux. Néanmoins, afin de parvenir à des simulations réalistes, les mannequins physiques ou numériques doivent être agencés de manière à avoir un comportement cinématique et dynamique proche de celui de l'être humain. Le mannequin ou le modèle est alors qualifié de " bio-fidèle ". Les méthodes actuelles de validation des modèles sont basées sur une analyse cinématique du comportement du corps humain en situation de choc et dans diverses conditions d'essais. Dans le cadre de chocs violents, on ne peut pas soumettre des volontaires à des tests qui pourraient engendrer des lésions. Les résultats de tests in vitro, qui se révèlent souvent peu représentatifs du vivant, sont alors utilisés dans le processus de validation des modèles. C'est dans ce contexte que le Centre d'Etude et de Recherche pour l'Automobile (C. E. R. A. ) du groupe TREVES, équipementier automobile fabricant de composants de siège, en collaboration avec l'Institut de Mécanique des Fluides et des Solides (I. M. F. S. ) de l'Université Louis Pasteur (U. L. P. ) décident de se préoccuper de la sécurité des occupants en choc arrière, en initialisant le projet BIOSCAR destiné à optimiser les appuis-tête. Les travaux réalisés dans le cadre de cette thèse s'intéressent à une caractérisation originale du système tête-cou in vivo, suivie d'une modélisation mathématique de l'ensemble tête-cou-tronc. Les résultats sont employés à l'évaluation expérimentale des mannequins disponibles et le couplage du modèle humain avec celui du siège apporte les premiers éléments de réponses sur l'optimisation de l'ensemble siège-appui-tête. [. . . ]
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

D'Amours, Monia. "Modèle d'analyse zonale des accidents de la route en milieu urbain, le cas de Sherbrooke, 1986 et 1991." Mémoire, Université de Sherbrooke, 1994. http://hdl.handle.net/11143/8639.

Full text
Abstract:
La majorité des études réalisées sur l'analyse des accidents de la route en milieu urbain empruntant principalement une méthodologie ponctuelle, cette recherche a comme principal objectif d'établir un modèle d'analyse zonale des accidents dans ce même type de milieu en permettant de considérer les éléments de l'environnement humain plus global dans lequel un accident s'est produit. Ce modèle est réalisé par le biais d'une analyse de régression intégrant des données de trois types. Il s'agit tout d'abord des données d'accidents, qui se rapportent aux caractéristiques des accidents, victimes et conducteurs impliqués dans un accident. Des données de recensement, portant sur l'aspect socio-économique et démographique de l'environnement, sont également considérées dans cette analyse. Enfin, certaines données d'ordre physique, se rapportant entre autres au réseau routier et à la circulation, sont incluses dans l'analyse de régression. L'ensemble de ces données étant au départ ponctuelles, elles ont dû subir une transformation zonale via une méthodologie spécifique établie à cet effet. Pour des fins de comparaison, l'analyse de régression est appliquée sur les données de deux années de recensement, soit 1986 et 1991.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Chatterjee, Kiron. "The development and role of accident predictive models." Thesis, University of Southampton, 1995. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.261904.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Thimon, Bozec Sophie. "La fabrique d'une compétence stratégique, proposition d'un modèle : une application aux impacts des usages des technologies de l'information en PME." Thesis, Brest, 2016. http://www.theses.fr/2016BRES0097/document.

Full text
Abstract:
L’objet de notre recherche est double : comprendre le phénomène de fabrique d’une compétence organisationnelle stratégique induite par les usages des TI, d’une part, et aller au-delà des modèles existants d’analyse des impacts des TI en intégrant une approche multidimensionnelle, d’autre part. Nous avons privilégié une approche empirique qui a débuté par une étude de cas pilote qui nous a permis de délimiter un cadre théorique de manière abductive, par un aller-retour constant entre le terrain et les construits théoriques existants. Le cadre conceptuel se veut une synthèse des différents courants RBV intégrant le concept d’apprentissage organisationnel. Les résultats d’une étude multicas soulignent le caractère diffus et partiellement intentionnel d’un processus requérant l’interaction de ressources complémentaires fortement dépendantes du passé et aboutissant à l’amélioration de l‘efficience des routines et de la capacité dynamique d’apprentissage. Nous proposons une modélisation du processus et nous discutons des concepts significatifs quant à l'étude d'un tel phénomène
Our research object is twofold: understand a strategic organizational competences bulding using IT, on the one hand, and go beyond the existing analysis of impacts of the IT models, integrating a multidimensional approach, on the other hand. We privileged an empirical approach beginning with a pilot case study that allowed us to define a theoretical framework of an abductive way, by a constant back and forth between the field and the theoretical existing constructs. The conceptual framework is a synthesis of the various RBV strands integrating the concept of organizational learning. The results of a multicase study underline the diffused and partially intentional character of a process, requiring interaction of additional resources highly dependent from the past, and leading to improve efficiency of the routines and dynamic adaptability. We propose a design of the process and discuss significant concepts for the study of this phenomenon
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Bracka, Pirro. "Une architecture de contrôle de mobilité pour le routage de messages dans un réseau ad hoc de grande taille." Phd thesis, Université de Marne la Vallée, 2005. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00628700.

Full text
Abstract:
Un réseau ad hoc peut se voir comme une généralisation ultime d'un réseau sans fil. Les protocoles qui assurent la communication dans un réseau ad hoc doivent également prendre en compte la mobilité et la variation de la connectivité des noeuds. En fait, la recherche sur les algorithmes de routage dans les réseaux ad hoc s'est principalement concentrée sur des réseaux totalement connectés dans lesquels la mobilité des noeuds n'est pas utilisée. Dans cette thèse, nous nous sommes intéressés à des techniques qui mettent la mobilité au service du routage dans un réseau ad hoc de grande taille. Certains inconvénients du routage dans ces réseaux sont l'information imprécise sur le routage des noeuds à longue distance, la variation de la connectivité et le surcoût généré par les protocoles de routage. Cette thèse offre une solution basée sur le contrôle de la mobilité des noeuds pour amléiorer les performances des protocoles de routage d'un réseau ad hoc de grande taille. Nous pensons que le mouvement des noeuds présente une opportunité: si les noeuds se déplacent d'une manière appropriée, alors les algorithmes de routage peuvent en tirer profit. Ainsi, notre solution met en oeuvre un mécanisme de rendez-vous qui réduit, les effets de la mobilité, le surcoût dû aux mises à jour et assure une communication en temps borné dans le réseau. Une autre conséquence de ce mécanisme est la réduction de la consommation de l'énergie et de la bande passante car la zone de transmission des noeuds peut être réduite. Nous présentons deux algorithmes, dont un tolérant aux pannes et développé un simulateur pour faire des tests et des mesures de performances. De plus, nous avons montré la faisabilité de la solution par une implantation sur des robots.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

McNeeley, Susan. "Street Codes, Routine Activities, Neighborhood Context, and Victimization: An Examination of Alternative Models." University of Cincinnati / OhioLINK, 2013. http://rave.ohiolink.edu/etdc/view?acc_num=ucin1382951840.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography