To see the other types of publications on this topic, follow the link: Morse, Théorie de.

Journal articles on the topic 'Morse, Théorie de'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 27 journal articles for your research on the topic 'Morse, Théorie de.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse journal articles on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Isler, K., J. LeTourneux, and M. B. Paranjape. "Les skyrmions et la théorie de Morse." Canadian Journal of Physics 67, no. 12 (December 1, 1989): 1180–81. http://dx.doi.org/10.1139/p89-197.

Full text
Abstract:
We have applied the Morse theory to the energy function of the Skyrme model, defined on the manifold of static configurations. We prove the existence of a new static solution for the classical motion equations.[Journal translation]
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Hurtubise, J. C. "Configurations de Particules et Espaces de Modules." Canadian Mathematical Bulletin 38, no. 1 (March 1, 1995): 66–79. http://dx.doi.org/10.4153/cmb-1995-009-5.

Full text
Abstract:
RésuméCet article de survol est le résumé de la conférence Coxeter-James de l'auteur, prononcée à la réunion d'hiver 1993 de la Société Mathématique du Canada.La théorie de Morse décrit les liens entre la topologie d'une variété et la topologie des points critiques d'une fonction sur cette variété. La fonctionnelle d'énergie pour les applications d'une surface dans une variété, dont les points critiques seront des applications harmoniques et parfois holomorphes, et la fonctionnelle de Yang-Mills pour des connections sur une variété de dimension quatre sont deux cas en dimension infinie pour lesquels la théorie de Morse ne tient pas. Néanmois, dans les deux cas, on peut récupérer une quantité étonnante d'information, pourvu qu'on stabilise par rapport à un degré ou une charge qui sont des données du problème. Les preuves recyclent des résultats de la théorie de l'homotopie des années '70, et les combinent à des idées de géométrie complexe pour donner de jolis modèles des espaces en cause en termes de "particules". Nous espérons donner un survol général et accessible des idées utilisées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Bismut, Jean-Michel, and Sebastian Goette. "Formes de torsion analytique en théorie de de Rham et fonctions de Morse." Comptes Rendus de l'Académie des Sciences - Series I - Mathematics 330, no. 6 (March 2000): 479–84. http://dx.doi.org/10.1016/s0764-4442(00)00204-4.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Bourgault, Daniel, Cédric Chavanne, Dany Dumont, Émilie Morin, Peter S. Galbraith, and Louis Gostiaux. "Le point sur les marées d’équinoxes dans l’estuaire du Saint-Laurent." Sciences de la mer 140, no. 1 (November 27, 2015): 73–84. http://dx.doi.org/10.7202/1034101ar.

Full text
Abstract:
Selon une étude publiée dans Le Naturaliste canadien, les marées de l’estuaire du Saint-Laurent ne seraient pas plus grandes aux équinoxes qu’à d’autres moments de l’année. Cette idée de marées plus grandes aux équinoxes relèverait plutôt d’une croyance populaire sans fondements théoriques, répandue même parmi la communauté scientifique. Il est démontré ici que ces conclusions contredisent en fait la théorie des marées et découlent d’un problème de sous-échantillonnage des données de marées. Une analyse basée sur 30 ans d’observations horaires du niveau de la mer à la station Rimouski montre que, statistiquement, les marées sont bel et bien plus énergétiques autour des équinoxes, en accord avec la théorie des marées. Cependant, cette conclusion statistique n’indique pas nécessairement que les marées les plus fortes d’une année particulière se rencontrent précisément aux jours des équinoxes puisque l’augmentation du marnage vers les équinoxes est faible comparativement aux variations de marnages associées au cycle vive-eau/morte-eau (2 semaines) qui n’est pas synchronisé avec les équinoxes. La théorie des marées est expliquée simplement et un schéma est proposé pour illustrer l’influence du cycle équinoxe-solstice sur les marées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Caye, Pierre. "L’humanisme et la genèse de la ville classique Pétrarque, Alberti, More." Moreana 43 (Number 166-, no. 2-3 (December 2006): 9–32. http://dx.doi.org/10.3366/more.2006.43.2-3.5.

Full text
Abstract:
Résumé L’origine de l’urbanisme humaniste et classique est paradoxale, car, d’une certaine façon le nouvel urbanisme naît du culte de la solitude et de l’amour de la retraite dont Pétrarque a fait la condition de la pensée humaniste. De fait, Alberti a su traduire, dans sa propre théorie, l’exigence de l’hésychasme et de l’otium pétrarquiens, en insistant sur l’espacement urbain et sur l’importance des espaces privés, au service desquels se mettra à son tour le vitruvianisme des siècles suivants. Dans ces conditions, la critique de l’urbanisme à l’antique que mène l’Utopie de More prend un sens specifique, puisqu’il s’agit de refonder le territoire et son organisation sous le signe non plus de la differénce et de l’espacement humanistes, mais de l’identité et de la promiscuité.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Siouffi, Gilles. "Langues vivantes / langues mortes . Un paradigme en émergence au XVIIe siècle." Histoire Epistémologie Langage 42, no. 2 (2020): 127–44. http://dx.doi.org/10.1051/hel/2020021.

Full text
Abstract:
L’article étudie l’émergence des qualifications langue morte et langue vivante en France au XVIIe siècle. Il s’appuie sur un dépouillement de sources métalinguistiques (grammaires, dictionnaires, recueils de remarques, traités divers). Une première partie traite de l’évolution des termes pour qualifier le latin et montre comment on est passé du motif de l’altération et de la corruption, présent depuis le XVIe siècle, vers celui de langue morte. Une deuxième partie montre comment le développement des théories de l’usage est concomitant de la valorisation nouvelle des langues vivantes. Une troisième partie montre comment les dictionnaires de la fin du siècle enregistrent l’opposition langue vivante / langue morte, ouvrant la voie à une manière d’organiser la représentation des langues qui se diffusera dans le contexte scolaire. Au travers de l’étude de ce paradigme émergent, c’est la question de la représentation des langues comme dotées de grammaires réglées ou comme vecteurs changeants de l’expression humaine qui est abordée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Armeila, Lintang, Evi Eviyanti, and Andi Wete Polili. "ANALYSE DE L’UTILISATION DES SUFFIXES D’ADJECTIF DANS LE ROMAN AU BONHEUR DES DAMES DE ÉMILE ZOLA." HEXAGONE Jurnal Pendidikan, Linguistik, Budaya dan Sastra Perancis 7, no. 2 (October 9, 2018): 600. http://dx.doi.org/10.24114/hxg.v7i2.10945.

Full text
Abstract:
Le but de cette recherche est savoir les formations des suffixes d’adjectifs et les tendances de l’utilisation des suffixes d’adjectifs trouvés dans le roman Au Bonheur des Dames. La méthode utilisé est la méthode descriptive qualitative en utilisant la technique documentation pour collectes des donnés de la recherche et la théorie de Dumarest et Morsel (2004). La source des données de cette recherche est le roman Au Bonheur des Dames écrit par Émile Zola en 1883 et qu’il se compose de XIV chapitres et 421 pages.Le résultat de la recherche se trouve que il y a trois formations des suffixes d’adjectifs est utilisés dans le roman. Ils sont formés par le nom, le verbe et l’adjectif. Ceci est en accord avec la théorie de Dumarest et Morsel (2004) expliquent qu’il y a trois formations des adjectifs, ce sont en ajoutant les suffixes d’adjectif à des noms, des verbes et des adjectifs. La formation des adjectifs utilisant du verbe trouvé très fréquemment, c’est possible que le français forme beaucoup d’adjectifs à partir du verbe. Tandis que l’utilisation de l’adjectif trouvé la plus rarement, c’est possible que l’adjectif est rarement utilisé pour former des adjectifs. Ensuite, les tendances de l’utilisation des suffixes d’adjectifs qui trouvés dans le roman Au Bonheur des Dames est le suffixe –ant(e). La raison possible de cet évidence soit par le fait que les suffixes d’adjectifs est principalement, construit par des verbe. Alors, il est claire que le suffixe –ant(e) estdominant dans ce roman parce qu’en généralement, le roman raconte de la vie de quelqu’un, c'est-à-dire qu’il montre beaucoup de l’utilisation des suffixes –ant(e) comme participe présent, gérondif et adjectif verbal.Mots Clés : Les Suffixes d’Adjectif, Roman, Au Bonheur des Dames.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Pagura, Reynaldo José. "A Teoria Interpretativa da Tradução (Théorie du Sens) revisitada: um novo olhar sobre a desverbalização." Tradterm 19 (June 18, 2012): 92. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2317-9511.tradterm.2012.47347.

Full text
Abstract:
A Teoria Interpretativa da Tradução, também conhecida como <em>Théorie du Sens </em>(Teoria do Sentido), surgiu na década de 1960, a partir da reflexão de Danica Seleskovitch como intérprete, professora e pesquisadora, a que se uniu Marianne Lederer. Chega ao seu ápice em termos de aceitação na década de 1980, mas nos anos 1990 começa a ser questionada por teóricos empiricistas, que defendem o uso de metodologia de pesquisa quantitativa, utilizada em outras ciências, para os estudos da interpretação e da tradução. Tal abordagem sempre foi rejeitada por Seleskovitch e Lederer. Após a morte de Seleskovitch, em 2001, a teoria começa a ser reexaminada por diversos pesquisadores nos estudos da interpretação e da tradução, que começam a estabelecer interfaces entre a <em>Théorie du Sens</em> e outras diversas abordagens para os estudos da tradução e da interpretação. Demonstram que o conceito da desverbalização, que está no cerne da teoria interpretativa da tradução, continua em evidência e subjaz a diversas outras teorias da tradução e teorias linguísticas, mesmo quando não mencionado especificamente. O presente artigo pretendeu discutir esses novos olhares sobre o conceito da desverbalização, mostrando como tal conceito permanece atual nos estudos da tradução e da interpretação nos dias de hoje.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Margolin, Jean-Claude. "Jacqueline Cousin-Desjobert, La Théorie et la pratique d’un éducateur élisabéthain : Richard Mulcaster, c. 1531-1611, éditions SPM, 2003, un vol. illustré de 520p." Moreana 46 (Number 176), no. 1 (June 2009): 245–47. http://dx.doi.org/10.3366/more.2009.46.1.22.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Moreau, Jean-Pierre. "Jacqueline Cousin-Desjobert, La théorie et la pratique d’un éducateur élisabéthain: Richard Mulcaster (c. 1531-1611). Lille: Atelier National de Reproduction des thèses, 1995, 541 pp." Moreana 35 (Number 134), no. 2 (June 1998): 103–8. http://dx.doi.org/10.3366/more.1998.35.2.12.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Bates, Sean M., and Carlos G. Moreira. "De nouvelles perspectives sur le théorème de Morse–Sard." Comptes Rendus de l'Académie des Sciences - Series I - Mathematics 332, no. 1 (January 2001): 13–17. http://dx.doi.org/10.1016/s0764-4442(00)01723-7.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Golb, Norman. "Les manuscrits de la mer Morte : une nouvelle approche du problème de leur origine." Annales. Histoire, Sciences Sociales 40, no. 5 (October 1985): 1133–49. http://dx.doi.org/10.3406/ahess.1985.283226.

Full text
Abstract:
Quelques mois à peine après la découverte des premiers rouleaux hébraïques des grottes de Qoumran en 1947, une théorie d'une grande importance fut formulée pour en rendre compte. Selon elle, ces rouleaux étaient le produit de la secte juive des Esséniens. Ce groupe fut décrit assez longuement au premier siècle dans les écrits du philosophe Philon et de l'historien Flavius Josèphe, lesquels évaluèrent leur nombre à environ 4 000 âmes répandues à travers toute la Palestine. Sur la base d'une affirmation de Pline l'Ancien (23-79 de notre ère) qu'un groupe d'Esséniens demeurant « parmi les palmiers » était situé quelque part le long de la rive occidentale de la mer Morte, on affirma, après l'étude de l'un des sept rouleaux originaux, que les Esséniens eurent leur principale demeure précisément dans le site connu comme Khirbet Qoumran, qui se trouve en dessous du domaine des grottes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Leroy, Georges, Michel Sana, and Anne Tinant. "Étude théorique des réactions d'abstraction d'hydrogène , avec R, X≡H, CH3, NH2,OH et F." Canadian Journal of Chemistry 63, no. 7 (July 1, 1985): 1447–56. http://dx.doi.org/10.1139/v85-248.

Full text
Abstract:
Hydrogen abstraction reactions [Formula: see text] with R, X≡H, CH3, NH2,OH, and F have been studied at the abinitio 6-31G – UHF level. However, energetic properties were computed at the CI level. Rate constants and Arrhenius parameters have been obtained using the transition state theory formalism with Eckart's tunneling correction. The discrepancy between theoretical and experimental results led us to elaborate a semi-empirical procedure to calculate activation barriers, in which the bonds R—H and X—H are represented by Morse curves. Thus, the agreement between theory and experiment is much better. Moreover, the results obtained by this procedure demonstrate the non-Arrhenius behavior of all the reactions under consideration and allow us to rationalize a large number of experimental facts.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Aman, Yasser K. R. "Nizar Qabbani’s “Balqis”." FORUM / Revue internationale d’interprétation et de traduction / International Journal of Interpretation and Translation 7, no. 2 (October 1, 2009): 1–33. http://dx.doi.org/10.1075/forum.7.2.01ama.

Full text
Abstract:
Cet article montre l'importance d'adapter les différentes théories littéraires de traduction ainsi que de mettre la traduction donnée dans son contexte approprié. L'introduction vise à fournir au lecteur de langue cible avec une meilleure compréhension du poème traduit "Belqis", un poème politique célèbre par Un poète arabe a appelé Nizar Qabbani. La première section traite de l'introduction aux théories de la traduction avec référence particulière aux «Belqis." Je soutiens que l'approche de crédit correspond à la traduction de la poésie depuis la traduction des approches différentes peuvent pas supporter séparément pour répondre aux exigences de la traduction littéraire. Le second présente à la fois une esquisse biographique du poète, ce qui reflète une forte corrélation entre sa vie et de pensées comme on le voit dans sa poésie, et fournit au lecteur un contexte politique qui donne un éclairage sur le contexte culturel et intertextuel de la traduction. Le poème, mais un chant funèbre sur la femme morte, découvre peu à peu les mauvaises pratiques politiques arabes. les implications politiques de l'image de la femme sont un rappel de les territoires occupés. En fait, le poème se lamente tous les peuples arabes qui souffrent de leurs dirigeants. Par conséquent, je soutiens que le poème est le cri du Qabbani pour réveiller les gens partout dans le monde arabe.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Maia, Maria Elena Pinheiro. "A ficção e a história em O ano da morte de Ricardo Reis de José Saramago: Ricardo Reis diante do espetáculo do mundo." Revista do Centro de Estudos Portugueses 21, no. 29 (December 31, 2001): 185. http://dx.doi.org/10.17851/2359-0076.21.29.185-503.

Full text
Abstract:
<p>A configuração intertextual em <strong>O ano da morte de Ricardo Heis </strong>de José Saramago é extremamente nítida. Seu título já anuncia a apropriação discursiva: Ricardo Reis, heterônimo de Pessoa, agora surge como personagem de Saramago. Um <strong>ser de papel, </strong>dono de uma biografia previamente conhecida, será inserido num momento histórico crucial de Portugal, onde a sua tão propagada posição diante da vida - "sábio é o que se contenta com o espetáculo do mundo" - será colocada h prova. Saramago percorre com olhos críticos esse passado, analisando-o de outros pontos de vista que não o convencional, deixando aflorar inúmeras vozes que se contrastam para que venham à tona as verdades ocultas pela História oficial. Assim sendo esta obra distancia-se do romance histórico tradicional podendo ser classificada, de acordo com a teoria do pós-modernismo de Linda Hutcheon, como <strong>metaficção bistoriográfica. </strong></p> <p><em> </em></p> <p>Ricardo Reis dcvant Ic spectacle du monde dans <strong>O ano da morte de Ricardo Reis </strong>de José Saramago. La configuration intertextuelle dans <strong>O ano da morte de Ricardo Reis </strong>est extrêmemenl nette. Son titre annonce déjà l'appropriation discursive: Ricardo Reis, héteronyme de Pessoa, à présent, apparaít comme personnage de Saramago. Umêtre de papier, mattre d'une biographie au préalable connue, il scra inclus dans un moment historique crucial du Portugal, oü sa position si repandue dcvant Ia vie - "sage c*estce que se contente avec le spectacle du monde" - elle será mise à 1'eprcuvc. Saramago parcourt avec Ies yeux critiques ce passe, en l'analysant d'autres points de vue que n'est pas le conventionnel, en taissant affleurcr des nombreuses voix que s'opposent pour qu' il apparaisse des vérités oceultes pour l'Histoire Officielle. Donc cette oeuvre s'éloigne du roman historique traditionncl pouvant être classifiée, selon Ia théorie du pos-modernisme de Linda Hutcheon, comme <strong>métaficlion Historique. </strong></p>
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Bardelmann, Claire. "Une anatomie du désordre : métaphores musicales du corps dans le théâtre élisabéthain." Moreana 43 & 44 (Number, no. 4 & 1-2 (March 2007): 132–49. http://dx.doi.org/10.3366/more.2007.43-44.4_1-2.8.

Full text
Abstract:
Résumé La conception arithmético-musicale de l’univers à la Renaissance, connue sous le nom de musique des sphères, informe par analogie les représentations du corps. Par analogie encore, la musique instrumentale est une expression symbolique privilégiée du corps harmonieux, reproduisant dans le microcosme les proportions parfaites de l’architecture du monde. Les métaphores musicales sont donc, dans la littérature théorique, des codifications fréquentes de la dialectique de l’ordre et du désordre, reflétée par les images du corps harmonieux ou, au contraire, «dissonant». Cette métaphore du corps instrumentalisé est importante au théâtre, où elle traduit particulièrement l’idée de désordre, dans le microcosme, mais aussi le corps politique, comme le montre notamment l’étude de la métaphore des cloches. Les métaphores musicales du corps sont également intégrées à la structure dramatique, comme le montre l’exemple de Péricles et de Richard II.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Peraldi, François. "La psychanalyse se meurt, la psychanalyse est morte, vive la G.R.C. psychiatrique!" Santé mentale au Québec 6, no. 2 (June 13, 2006): 107–18. http://dx.doi.org/10.7202/030108ar.

Full text
Abstract:
Dans cet article, l’auteur est intéressé par la psychanalyse comme pratique théorique. Il fait le lien entre la psychanalyse et le marxisme, et nous montre que Freud n’était pas aussi éloigné du marxisme comme certaines personnes le pensent. Ses réflexions et expériences l’amènent à fortement critiquer la psychiatrie qui, de son point de vue, est une pratique répressive contribuant au mérite de la psychanalyse comme pratique qui questionne la vérité du sujet.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Maia, Maria Elena Pinheiro. "O regime salazarista revisto por Saramago em O ano da morte de Ricardo Reis." Revista do Centro de Estudos Portugueses 22, no. 30 (June 30, 2002): 241. http://dx.doi.org/10.17851/2359-0076.22.30.241-255.

Full text
Abstract:
<p>Considerando que a tônica do romance <em>O Ano da Morte de Ricardo Reis </em>de José Saramago é o ano da morte – <strong>1936 </strong>– período marcado por movimentos sociais conturbadores, em que se prepara a Segunda Grande Guerra e o nazi-facismo se espalha pela Europa, direcionamos o nosso foco de atenção para a figura de Salazar. Analisamos a desconstrução desse mito político tendo como embasamento teórico os conceitos desenvolvidos por Ernst Cassirer em <em>O Mito do Estado</em>. Apesar de todos esses fatos serem abordados por Saramago, não se trata de um romance histórico no sentido tradicional, mas sim de uma nova maneira de revisitar o passado de um modo crítico e sob a ótica do presente, sem perder o seu estatuto de arte.</p> <p>En considérant que la tonique du roman <em>O ano da morte de Ricardo Reis</em>, de José Saramago, c’est l’année de la mort – 1936 – une période marquée par des moviments sociaux bouleversants, où on prépare la II Guerre Mondiale et le nazi-fascisme se répand par toute l’Europe, nous dirigeons notre foyer d’attention sur la figure de Salazar. On analyse déconstruction de ce mythe politique tenant pour embasement théorique les concepts évolués par Ernst Cassirer, dans <em>Le Mythe de l’ État</em>. Malgré tout ces faits être abordés par Saramago, il ne s’agit pas d’un roman historique dans le sens traditionnel, mais d’une nouvelle façon de revisiter le passé d’une manière critique et sur l’optique du présent, sans perdre son statut de l’art.</p>
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Sonne, Birgitte. "La vie est un sac rempli d’air." Anthropologie et Sociétés 31, no. 3 (July 8, 2008): 15–36. http://dx.doi.org/10.7202/018374ar.

Full text
Abstract:
Résumé L’auteure aborde les significations littérales et métaphoriques de l’inuit pooq ou puuq et des objets qui y sont associés et montre qu’elles interagissent de la même manière dans les rituels entre le monde visible et les mondes invisibles de la cosmologie inuit. Ce parallèle donne l’occasion de remettre en question la théorie de la perspective somatique de Viveiros de Castro, qui correspond parfaitement bien, à d’autres égards, à la situation inuit. Littéralement, pooq signifie sac, abri, poche des eaux et, métaphoriquement dans la langue des esprits, « mère », de l’est du Groenland au nord de l’Alaska. Les sacs remplis d’air, faits d’intestins en particulier, abondent dans les rituels esquimaux, mais on ne retrouve ni « mère », ni sac, ni abri, ni poche des eaux dans les rituels et les mythes de l’est du Groenland autour de l’accession au statut d’angakkoq puulik (chamane avec pooq). Pour ce qui est des rituels d’initiation, l’auteure constate que les ours polaires et les morses que l’on retrouve dans d’autres mythes font partie d’une constellation de notions gravitant autour de celle du pooq, parmi lesquelles figurent les intestins et les armes du phoque barbu durant la période correspondant au milieu de l’hiver. Les connotations associées aux multiples objets autrefois fabriqués à partir de membranes intestinales de phoque barbu s’avèrent être les mêmes que dans les rituels. L’attirail du phoque barbu offre une protection spirituelle et permet l’établissement de relations et les déplacement entre ce monde et les autres. À cet égard, les connotations relatives au phoque barbu révèlent qu’un mélange s’est opéré entre l’initiation du puulik et le symbolisme de la renaissance dans la vie, dans le temps et dans l’espace.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Chan, Timothy Wai Keung. "A New Reading of an Early Medieval Riddle." T’oung Pao 99, no. 1-3 (2013): 53–87. http://dx.doi.org/10.1163/15685322-9913p0002.

Full text
Abstract:
In the history of Chinese literary riddles, one work marks an aesthetic milestone and yet still causes uncertainty with regard to its context, syntactical structure, and meaning. Composed sometime between the mid-second to early fourth centuries in southeastern China, this riddle is a “postscript” to a stele inscription that relates how a fourteen-year-old Maiden Cao 曹娥 (d. 143) sacrificed her life by jumping into a river to search for the body of her drowned father. The “question” and “answer” of the riddle have been deciphered and construed in early sources, but are only treated there as a self-descriptive comment, without a larger context. After a brief survey of different kinds of riddle texts, this essay applies current theories about riddle composition to the text in question, also making use of relevant but overlooked historical and geographical information. A new reading of the riddle is ventured, in which it is seen to epitomize in enigmatically refined language the tragic act of Ms. Cao. Une œuvre marque un jalon dans l’histoire des charades littéraires tout en continuant d’être source d’incertitudes quant à son contexte, sa structure syntactique et sa signification. Composée entre le milieu du second et le début du quatrième siècle dans le Sud-Est de la Chine, cette charade sert de post-scriptum à une inscription sur stèle relatant comment la jeune Cao (morte en 143), âgée de 14 ans, sacrifia sa vie en se précipitant dans une rivière à la recherche du corps de son père noyé. La “question” et la “réponse” de la charade ont été déchiffrées et analysées dans des sources anciennes, mais seulement sous la forme de com­mentaires autonomes, sans faire appel au contexte. Ayant brièvement passé en revue les différents types de charades, le présent essai applique au texte en question les théories actuelles sur la composition des charades, tout en faisant appel à des données historiques et géographiques jusqu’à présent négligées. Une nouvelle lecture de la charade est proposée, à travers laquelle on voit que le texte illustre à la perfection, et dans une langue aussi raffinée qu’énigmatique, l’acte tragique de la jeune Cao.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

MacLeod, Jeffrey. "Nova Scotia Politics: Clientelism and John Savage." Canadian Journal of Political Science 39, no. 3 (September 2006): 553–70. http://dx.doi.org/10.1017/s0008423906060276.

Full text
Abstract:
Abstract. This paper is a test of clientelism as an explanatory framework for the challenges faced by the Nova Scotia Liberal government led by Dr. John Savage, 1993–1997. Clientelism, as an explanatory theoretical framework, is a useful tool for interpreting the political events that drove Premier Savage from office only four years after leading his party to a significant majority in the Nova Scotia legislature. The hypothesis presented is that Nova Scotia's political culture supports an environment in which clientelism flourishes. Since the clientelistic dyadic relationship and networks are deeply rooted in the cultural mores of Nova Scotia, they cannot be easily challenged and dismantled by any single political actor or government. Therefore, the Savage government's attempt to capsize this long-established cultural practice is advanced as the prime reason for its failure to endure as a viable administration.Résumé. Cette communication est un test de clientélisme qui tente d'expliquer le cadre dans lequel s'inscrivent les défis auxquels a été confronté le gouvernement libéral de Nouvelle-Écosse mené par le Dr John Savage de 1993 à 1997. Le clientélisme, en tant que cadre théorique explicatif, est un outil utile qui permet d'interpréter les événements politiques qui ont fait perdre son poste de Premier Ministre au Dr Savage quatre ans seulement après qu'il ait mené son parti vers une majorité significative à l'assemblée législative de Nouvelle-Écosse. En fin de compte, l'hypothèse est que la culture politique de Nouvelle-Écosse favorise un environnement dans lequel le clientélisme est florissant. Du fait que la relation dyadique clientéliste et les réseaux sont profondément ancrés dans les traditions culturelles de Nouvelle-Écosse, il est peu probable qu'un acteur unique ou un simple gouvernement puisse facilement les mettre au défi et les démanteler. En conséquence, nous suggérons que la tentative du gouvernement Savage de renverser cette pratique culturelle de longue date est la raison principale pour laquelle ce gouvernement n'a pas réussi à survivre en tant qu'administration.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

De Andrade, Fernando Cézar Bezerra, and Katherinne Rozy Vieira Gonzaga. "Educação, psicanálise e conflito: entrelaçamentos pela Pedagogia Institucional - entrevista com Bruno Robbes (Education, psychoanalysis and conflict: interconnections by Institutional Pedagogy – interview with Bruno Robbes)." Revista Eletrônica de Educação 15 (December 22, 2021): e4008080. http://dx.doi.org/10.14244/198271994008.

Full text
Abstract:
e4008080Institutional Pedagogy is an educational proposal originated within the Freinet Movement in the late 1950s, which is anchored in psychoanalysis, taking the unconscious as a factor to be considered in important determinations of schooling processes, among which is the management of relational conflicts. Assuming the psychic conflict of desires and drives with cultural limits as motivation for learning, that pedagogy associates violence to the death drive, and understands the educational process as humanization within a culture that, at the same time, must regulate the deadly drives and value the vital ones, both inherent to the impulsive psychic life. It then is presented as a pedagogy of conflicts. Interpretating Freinet’s techinques and attentive to group processes, it develops some of its own devices (also called institutions), aiming at the development of verbal expression of thoughts and feelings, with the regulation of laws, places and limits that organize the pedagogical daily life and mediate horizontal and vertical relationships, in the classroom and at school taken as collectives, in the psychological and political sense of the term. Bruno Robbes, French pedagogue and professor at Cergy Paris University, is an expert in this current and, in this interview, deals with topics such as educational authority, the future of teaching as a profession, conflict management and the stress of education professionals related to that task, considering these themes from the interlocution between education and psychoanalysis, with an emphasis on the Lacanian perspective in which that Pedagogy is rooted.ResumoA Pedagogia Institucional é uma proposta educacional originada no seio do Movimento Freinet, no final dos anos 1950, que se ancora na psicanálise, tomando o inconsciente como fator a ser considerado nas determinações de importantes processos escolares, entre os quais está a gestão de conflitos relacionais. Presumindo que o conflito psíquico de desejos e pulsões com os limites culturais é motivador da aprendizagem, associa a violência à pulsão de morte e compreende o processo educacional como a humanização no seio de uma cultura que, ao mesmo tempo, deve regular o mortífero e valorizar o vital, ambos inerentes ao pulsional. Identifica-se, então, como uma pedagogia do conflito. Não só relendo técnicas do método Freinet, mas atenta a processos grupais, desenvolveu alguns de seus próprios dispositivos (também chamados instituições), voltados para o desenvolvimento da expressão verbal de pensamentos e sentimentos, com a regulação de leis, lugares e limites que organizam o cotidiano pedagógico e medeiam os vínculos horizontais e verticais, valorizando-se a turma e a escola como coletivos, no sentido psicológico e político do termo. Bruno Robbes, pedagogo e professor de Ciências da Educação na Universidade Cergy Paris, é especialista nessa corrente e, nesta entrevista, trata de temas como a autoridade educativa, o futuro do trabalho docente, o manejo de conflitos e o estresse de profissionais da educação a eles relacionado, discutindo estes temas a partir das interlocuções da educação com a psicanálise, com ênfase sobre a leitura que delas faz a teoria lacaniana, em cujos fundamentos essa Pedagogia está enraizada.ResumenLa Pedagogía Institucional es una propuesta educativa originada dentro del Movimiento Freinet a fines de la década de 1950, que está anclada en el psicoanálisis, considerando el inconsciente como determinante de importantes procesos escolares, entre los cuales el manejo de conflictos relacionales. Asumiendo que el conflicto psíquico de los deseos y los impulsos con límites culturales es motivador para el aprendizaje, asocia la violencia con la pulsión de muerte y entiende el proceso educativo como humanización dentro de una cultura que, al mismo tiempo, regular lo mortal y dar valor a lo vital, ambos inherentes al impulso. Así, se identifica como una pedagogía del conflicto. Interpretando las técnicas Freinet y atenta a los procesos grupales, desarrolló algunos de sus propios dispositivos (llamados instituciones), dirigidos al desarrollo de la expresión verbal de pensamientos y sentimientos, con la regulación de leyes, lugares y límites que organizan la vida pedagógica diaria y median las relaciones horizontales y verticales, valorando la clase y la escuela como colectivos, en el sentido psicológico y político del término. Bruno Robbes, pedagogo y profesor francés de la Universidad Cergy Paris, es un experto en esta tendencia y, en esta entrevista, aborda temas como la autoridad educativa, el futuro del trabajo docente, la gestión de conflictos y el respectivo estrés de los profesionales de la educación, discutiendo estos temas en función de las interlocuciones entre educación y psicoanálisis, con énfasis en la lectura que la teoría de Lacan, en cuyos fundamentos está arraigada esta pedagogía, hace de estas relaciones.Palavras-chave: Conflito e educação, Psicanálise, Pedagogia Institucional, Entrevista.Keywords: Conflict and education, Psychoanalysis, Institutional Pedagogy, Interview.Palabras claves: Conflicto y educación, Psicoanálisis, Pedagogía Institucional, Entrevista.ReferencesARDOINO, Jacques. Les avatars de l’éducation. Paris: PUF, 2000.ARDOINO, Jacques. Autorité. In: BARUS-MICHEL, Jacqueline; Enriquez, Eugène; Lévy, André. (Org.). Vocabulaire de psychosociologie: Positions et références. Toulouse: Érès, 2013, p. 63-66.ARDOINO, Jacques; BARUS-MICHEL, Jacqueline. Sujet. In: BARUS-MICHEL, Jacqueline; Enriquez, Eugène; Lévy, André. (Org.). Vocabulaire de psychosociologie: Positions et références. Toulouse: Érès, 2013, p. 267-274.BALINT, Michael. Le Médecin, son malade et la maladie. Paris: Payot, 2003.BENADUSI, Luciano. Compétence et employabilité. In: VAN ZANTEN, Agnès. (Coord.). Dictionnaire de l’Éducation. Paris: PUF, 2008, p. 75-79.BLANCHARD-LAVILLE, Claudine. Penser un accompagnement de chercheurs en groupe. In: CIFALI, Mireille; THÉBERGE, Mariette; BOURASSA, Michelle. Cliniques actuelles de l’accompagnement. Paris: L’Harmattan, 2010, p. 67-86.BLANCHARD-LAVILLE, Claudine; CHAUSSECOURTE, Philippe; HATCHUEL, Françoise; PECHBERTY, Bernard. Recherches cliniques d’orientation psychanalytique dans le champ de l’éducation et de la formation. Revue française de pédagogie, [S.l.], v.151, p. 111-162, 2005.BRETON, Philippe. La “société de la connaissance”: généalogie d’une double réduction. Éducation et sociétés, v. 15, n. 1, p. 45-57, 2005.CANAT, Sylvie. Une autorité qui ne fait pas ses preuves… Empan, v. 63, n. 3, p. 66-78, 2006.CIFALI, Mireille. Partis pris entre théories et pratiques cliniques. In: CIFALI, Mireille; GIUST-DESPRAIRIES, Florence. (Org.). De la clinique: Un engagement pour la formation et la recherche. Bruxelles: De Boeck, 2006. Chapitre 7, p. 127-144.CIFALI, Mireille. Exigences d’une position clinique. Chemins de formation, n. 10/11, p. 68-75, 2007.CIFALI, Mireille. Une pensée affectée pour l’action professionnelle. In: CIFALI, Mireille; GIUST-DESPRAIRIES, Florence. (Org.). Formation clinique et travail de la pensée. Bruxelles: De Boeck, 2008, p. 129-147.CIFALI, Mireille; Imbert, Francis. Freud et la pédagogie. Paris: PUF. 1998.CIFALI, Mireille; Moll, Jeanne. Pédagogie et psychanalyse. Paris: Dunod, 1985.CIFALI, Mireille. Préserver un lien. Éthique des métiers de la relation. Paris: PUF, 2019.DARCOS, Xavier; MEIRIEU, Philippe. Deux voix pour une école. Paris, França: Desclée de Brouwer, 2003.DE GAULEJAC, Vincent. La société malade de la gestión: idéologie gestionnaire, pouvoir managérial et harcèlement social. Paris: Éditions du Seuil, 2009.DE GAULEJAC, Vincent. Travail, les raisons de la colère. Paris: Éditions du Seuil, 2011.DEJOURS, Christophe. Le choix: Souffrir au travail n’est pas une fatalité. Paris: Bayard, 2015.DE VECCHI, Gérard. Former l’esprit critique: Pour une pensée libre. Paris: ESF, 2016. v. 1.FAVRE, Daniel. Éduquer à l’incertitude – Élèves, enseignants: comment sortir du piège du dogmatisme? Paris: Dunod, 2016.FILLOUX, Jean-Claude. Psychanalyse et pédagogie: Ou d’une prise en compte de l’inconscient dans le champ pédagogique. Revue française de pédagogie, Paris, nº 81, p. 69-102, 1987.FRANÇA. Ministère de l'Éducation Nationale et de la Jeunesse. Déconstruire la désinformation et les théories conspirationnistes. França, 2019. Disponível em: https://eduscol.education.fr/cid95488/deconstruire-la-desinformation-et-les-theories-conspirationnistes.html%20;%20http://www.gouvernement.fr/on-te-manipule. Acesso em: 10 jan. 2020.FREUD, Sigmund (1933). Nouvelles conférences d’introduction à la psychanalyse. Paris: Gallimard, 1984.GEFFARD, Patrick. Fernand Oury et la P.I. Disponível em: http://pig.asso.free.fr/Fernand_Oury.htm. Acesso em: 10 jan. 2020.HOUSSAYE, Jean. La Pédagogie traditionnelle: une histoire de la pédagogie. Paris: Fabert, 2014.IMBERT, Francis. L’inconscient dans la classe. Paris: ESF, 1996.IMBERT, Francis. Imaginaire et symbolique. Repères pour des enseignants. In: PICQUENOT, Alain (coord.). Il fait moins noir quand quelqu’un parle: Éducation et psychanalyse aujourd’hui. Dijon: SCÉREN-CRDP de Bourgogne, 2002, p. 151-158.IMBERT, Francis. Vocabulaire pour la pédagogie institutionnelle. Vigneux: Matrice. 2010.JEFFREY, Denis. Crise de l’autorité et enseignement. Éducation et francophonie, XXX, 1, p. 1-7. 2002. Disponível em: http://www.acelf.ca/c/revue/revuehtml/30-1/07-Jeffrey.html. Acesso em: 10 jan. 2020.JUBIN, Philippe. Les écarts dans les relations. In: HOUSSAYE, Jean (Org.). La pédagogie: une encyclopédie pour aujourd’hui. Paris: ESF, 1993, p. 179-190.LAFFITTE, René (Org.). Essais de pédagogie institutionnelle. Nîmes: Champ social Editions, 2006.LAPLANCHE, Jean; PONTALIS, Jean-Bertrand. Vocabulaire de la psychanalyse. Paris: PUF, 1990.MARPEAU, Jacques. Le processus d’autorisation. In: MARPEAU, Jacques. Le processus éducatif: La construction de la personne comme sujet responsable de ses actes. Ramonville Saint-Agne: Erès, 2000, p. 177-193.MAZET, Sophie. Manuel d’autodéfense intellectuelle. Paris: Robert Laffont, 2015.MEIRIEU, Philippe. Quelle autorité pour quelle éducation? Rencontres internationales de Genève. Setembro de 2005. Disponível em: https://www.crefe38.fr/IMG/pdf/Meirieu_autorite_2005.pdf. Acesso em: 09 jan. 2020.MEIRIEU, Philippe. Le maître, serviteur public. Sur quoi fonder l’autorité des enseignants dans nos sociétés démocratiques? Conférence donnée dans le cadre de l’école d’été de Rosa Sensat, Université de Barcelone, Julho de 2008. Disponível em: http://meirieu.com/ARTICLES/maitre_serviteur_public.htm. Acesso em: 08 jan. 2020.OURY, Fernand; POCHET, Catherine. Qui c’est l’Conseil? Paris: Maspéro, 1979.PAIN, Jacques. La violence institutionnelle? Aller plus loin dans la question sociale. Cahiers critiques de thérapie familiale et de pratiques de réseaux. Paris, v. 1, nº 24, p. 133-155, 2000.PETITOT, Françoise. De l’enfant-roi à l’enfant-victime: l’enfant oublié. In: GAVARINI, Laurence; LEBRUN, Jean-Pierre; PETITOT, Françoise. Avatars et désarrois de l’enfant-roi. Paris: Fabert, 2011, p. 11-24.POCHET, Catherine; OURY, Fernand; OURY, Jean. L’année dernière, j’étais mort… signé Miloud. Vigneux: Matrice, 1986.REY, Bernard. Autorité et relation pédagogique. In: CHAPPAZ, Georges. L’autorité en pannes… Entre besoin de soumettre et désir d’éduquer. Aix-Marseille: Université de Provence, 2004a, p. 113-128.REY, Bernard. Discipline en classe et autorité de l’enseignant: eléments de reflexión et d’action. Bruxelles: De Boeck, 2004b.REY, Bernard. Autour des mots “compétence” et “compétence professionnelle”. Recherche et formation, v. 60, p. 103-106, 2009.ROBBES, Bruno. Comment aborder concrètement la question de la sanction dans un cours de morale? Rev. Diotime – Revue Internationale de didactique de la philosophie, v. 61, julho de 2014. Disponível em: http://www.educ-revues.fr/DIOTIME/AffichageDocument.aspx?iddoc=99877. Acesso em: 06 jan. 2020.ROBBES, Bruno. L’autorité enseignante. Approche clinique. Nîmes: Champ social, 2016.ROBBES, Bruno. A pedagogia institucional na França e no Brasil: disciplina escolar, autoridade e o manejo. In: ANDRADE, Fernando Cézar Bezerra de; BURITY SERPA, Marta Helena; GONZAGA, Katherinne Rozy Vieira (Orgs.). No coração da escola: Origens, Teoria e Práticas da Pedagogia institucional. Curitiba: Editora CRV, 2018, p. 37-56.VASQUEZ, Aïda; OURY, Fernand. Vers une pédagogie institutionnelle. Paris: Maspéro, 1967.VASQUEZ, Aïda; OURY, Fernand. De la classe coopérative à la pédagogie institutionnelle. Paris: Maspéro, 1971.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

d'Antonio, Giacomo, and Emanuele Delucchi. "Combinatorial Topology of Toric arrangements." Discrete Mathematics & Theoretical Computer Science DMTCS Proceedings vol. AS,..., Proceedings (January 1, 2013). http://dx.doi.org/10.46298/dmtcs.2374.

Full text
Abstract:
International audience We prove that the complement of a complexified toric arrangement has the homotopy type of a minimal CW-complex, and thus its homology is torsion-free. To this end, we consider the toric Salvetti complex, a combinatorial model for the arrangement's complement. Using diagrams of acyclic categories we obtain a stratification of this combinatorial model that explicitly associates generators in homology to the "local no-broken-circuit sets'' defined in terms of the incidence relations of the arrangement. Then we apply a suitably generalized form of Discrete Morse Theory to describe a sequence of elementary collapses leading from the full model to a minimal complex. On démontre que l’espace complémentaire d’un arrangement torique complexifié a le type d’homotopie d’un complexe CW minimal, donc que ses groupes d’homologie sont libres. On considère d’abord un modèle combinatoire du complémentaire de l’arrangement: le complexe de Salvetti torique. On obtient une stratification de ce complexe qui fait correspondre explicitement les générateurs d’homologie aux “circuits-non-rompus locaux” associés aux relations d’incidence de l’arrangement. On applique une forme généralisée de la théorie de Morse discrète pour obtenir une suite de collapsements élémentaires qui conduit à un complexe minimal.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Severs, Christopher, and Jacob A. White. "The Homology of the Real Complement of a $k$-parabolic Subspace Arrangement." Discrete Mathematics & Theoretical Computer Science DMTCS Proceedings vol. AN,..., Proceedings (January 1, 2010). http://dx.doi.org/10.46298/dmtcs.2882.

Full text
Abstract:
International audience The $k$-parabolic subspace arrangement, introduced by Barcelo, Severs and White, is a generalization of the well known $k$-equal arrangements of type-$A$ and type-$B$. In this paper we use the discrete Morse theory of Forman to study the homology of the complements of $k$-parabolic subspace arrangements. In doing so, we recover some known results of Björner et al. and provide a combinatorial interpretation of the Betti numbers for any $k$-parabolic subspace arrangement. The paper provides results for any $k$-parabolic subspace arrangement, however we also include an extended example of our methods applied to the $k$-equal arrangements of type-$A$ and type-$B$. In these cases, we obtain new formulas for the Betti numbers. L'arrangement $k$-parabolique, introduit par Barcelo, Severs et White, est une généralisation des arrangements, $k$-éguax de type $A$ et de type $B$. Dans cet article, nous utilisons la théorie de Morse discrète proposée par Forman pour étudier l'homologie des compléments d'arrangements $k$-paraboliques. Ce faisant, nous retrouvons les résultats connus de Bjorner et al. mais aussi nous fournissons une interprétation combinatoire des nombres de Betti pour des arrangements $k$-paraboliques. Ce papier fournit alors des résultats pour n'importe quel arrangement $k$-parabolique, cependant nous y présentons un exemple étendu de nos méthodes appliquées aux arrangements $k$-éguax de type $A$ et de type $B$. Pour ce cas, on obtient de nouvelles formules pour les nombres de Betti.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Hidayati, Rizky Aulia, Pengadilen Sembiring, and Evi Eviyanti. "LA COMPETENCE DES ÉTUDIANTS DE RÉPÉRER LA TYPOGRAPHIE DANS LE MAGAZINE." HEXAGONE Jurnal Pendidikan, Linguistik, Budaya dan Sastra Perancis 4, no. 2 (June 10, 2016). http://dx.doi.org/10.24114/hxg.v4i2.3668.

Full text
Abstract:
Résumé Le but de cette recherche est de savoir la competence de répérer la typographie faite les étudiants de sixieme semestre et savoir la difficulté des étudiants qui ne sont pas capable de répérer la typographie. La méthode de la recherche utilisée est la méthode descriptive qualitative. L’enchantillon de cette recherche 20 personnes des étudiants du sixième semestre de l’année scolaire 2014/2015 . La théorie Chavelon et Morsel. 2002/2003 . il est le résume le compte rendu la synthèse. Le résultat de la recherché conclut en utilisant la formule : Pi = Par rapport au résultat et l’analyse de la recherche , il est la competence des étudiants de répérer la typographie dans le texte est 15% très compétent, 60% compétent, et 25% suffisant. Mots clés : Compétence, typographie.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Mekki-berrada, Abdelwahed. "Ethnopsychiatrie." Anthropen, 2017. http://dx.doi.org/10.17184/eac.anthropen.045.

Full text
Abstract:
Le terme « ethnopsychiatrie » a été proposé pour la première fois, autour des années 1940, par le psychiatre et diplomate haïtien Louis Mars (1945). « Ethno-psych-iatrie » vient de ethnos qui en grec ancien, et à la suite d’une série de glissements sémantiques signifie tour à tour famille, tribu, peuple, nation, race. Le terme psuche indique les idées d'âme et d'esprit et, enfin, celui de iatros réfère au médecin, au guérisseur, au soin et au médicament. La notion d’ethnopsychiatrie consiste donc en cette alliance complexe entre ethnos, psuche et iatros. Dans la présente rubrique, l’ethnopsychiatrie est sommairement abordée selon trois dimensions essentielles, à savoir : 1. l’ethnopsychiatrie comme ensemble de théories et de pratiques culturelles; 2. l’ethnopsychiatrie comme discipline anthropologique; et 3. l’ethnopsychiatrie comme pratique clinique. 1. En tant que théorie et pratique culturelle, l’ethnopsychiatrie se veut universelle. Pour Georges Devereux (1908-1985), considéré comme le fondateur de l’ethnopsychanalyse (variante fondatrice de l’ethnopsychiatrie) (Laplantine 2007), « il n’est pas de peuple sans ‘’ethnopsychiatrie’’, c’est-à-dire sans son propre repérage, sans ses modalités de prise en charge des désordres, de ce type de négativité que la science appelle ‘’psychopatologie’’ » (cité par Nathan 2011). L’alliance complexe entre ethnos, psuche et iatros (ethno-psych-iatrie), se décline cependant de multiples façons et par différents peuples pour construire des espaces d’expression du désordre, du mal, du malheur, du mal-être, de la maladie, de la souffrance sociale et de leur dimension cosmogonique. Ces espaces sont des ethnopsychiatries plurielles que chaque société humaine abrite comme dans les traditions ayurvédique, humorale, homéopathique, exorcistique, chamanistique qui s’ajoutent à une liste interminable de théories et d’actions au sujet de la maladie et de l’univers. L’ethnopsychiatrie inclut aussi des rituels tels que, parmi tant d’autres, Mpombo, Mizuka et Zebola qui déploient un répertoire de gestes, de signes et d’êtres mythiques, et qui permettent aux femmes congolaises de (re)négocier leur rôle social et de (re)prendre une parole singulière pour exprimer leur mal-être dans une société où la parole dominante est généralement collective. Loin du Congo, nous retrouvons en Afrique de l’Est et dans la Péninsule arabique, le Zar, un rite impliquant essentiellement des femmes et favorisant lui aussi la résolution de conflits par l’expression collective de ceux-ci. Dans l’ensemble, l’ethnopsychiatrie contribue à la saisie des désordres intrapsychiques, interpersonnels ou sociaux, et cosmogoniques menaçants (Mekki-Berrada 2013). L’ethnopsychiatrie peut être considérée comme un « fait culturel total » qui se décline dans toutes les cultures et dans toutes les sociétés à travers les cinq continents. Au-delà de tous les particularismes, l’ethnopsychiatrie demeure à chaque fois culturellement située et consiste idéalement à transformer un monde chaotique en un monde qui fait sens pour la personne souffrante et son entourage. La psychiatrie contemporaine, elle-même, peut être considérée comme étant une ethnopsychiatrie parce qu'elle est comme les autres culturellement ancrée et dotée d’un ensemble de théories et de pratiques qui lui sont propres (Mekki-Berrada, 2013). Le « fou » dans l’Europe du XVIIIe siècle était un être de « déraison », dans le sens foucaldien du terme, au même titre que tous les autres exclus de la « raison » dominante de l’époque mêlant valeurs religieuses chrétiennes et valeurs sociales aristocratiques et monarchiques; le « fou », « l’insensé » se retrouvait alors avec les mendiants, les homosexuels, les libertins, les prostituées, tous entassés dans les hôpitaux généraux à des fin de contrôle social (Foucault 1972). La psychiatrie moderne est née dans l’Europe de l’Ouest du XIXe siècle quand le fou cessa d’être délinquant, pour être considéré comme malade. Même si, partiellement libéré du regard inquisiteur de l’Église et de la Monarchie, le « déraisonnable » devient aujourd’hui tantôt proie, tantôt sujet, au regard de la psychiatrie contemporaine. 2. En tant que discipline, l’ethnopsychiatrie se propose d’étudier les ethnopsychiatries comme espaces culturels où convergent les savoirs nosologiques, étiologiques et thérapeutiques au sujet du « désordre » mental, social et cosmogonique. L’ethnopsychiatrie-discipline ne constitue pas un bloc théorique monolithique. Sans nous arrêter sur les particularismes régionaux ou nationaux de l’anthropologie (« américaine », « britannique », « française »), la tendance historique générale de l’ethnopsychiatrie veut que cette discipline étudie, à ses débuts, la geste thérapeutique « exotique », non-occidentale, non-biomédicale. Avec le tournant interprétatif inauguré en anthropologie dans les années 1970 par Clifford Geertz et ce que l’on nommera dans les années 1980, avec Arthur Kleinman et Byron Good, l’anthropologie médicale interprétative, l’ethnopsychiatrie va cesser de se limiter aux espaces ethnomédicaux non-occidentaux pour se pencher aussi sur les «traditions ethnomédicales occidentales» incluant la biomédecine et la psychiatrie (Mekki-Berrada 2013), tout en plongeant dans le foisonnement des symboles et des interprétations de la maladie, du mal et du malheur. L’anthropologie médicale interprétative utilisera la culture comme moteur explicatif et principal cheval de bataille théorique. Elle sera cependant vite soumise aux vives critiques de Soheir Morsy (1979) et d'Allan Young (1982). Pour ces auteurs, l'approche interprétative « surculturaliserait » la maladie car elle en privilégierait les significations culturelles et en évacuerait les dimensions sociales et politiques. Cette critique sera poursuivie par Baer et Singer (2003) au sein d’un nouveau paradigme qu’ils nommeront « anthropologie médicale critique », paradigme dans lequel l’économie politique de la santé mentale est le moteur explicatif de la maladie et de la souffrance. De ce point de vue la culture serait un outil idéologique au service de la classe dominante, un « réseau de significations autant que de mystifications » (Keesing 1987 cité par Good 1994) qui camouflerait les inégalités sociales. Généralement considérée comme radicale sur le plan théorique, l’anthropologie médicale critique finira par trouver un équilibre des plus constructifs avec un autre courant nommé « anthropologie médicale interprétative-critique » (Lock et Scheper-Hughes 1996) qui offre l’avantage conceptuel et méthodologique de n’évacuer ni le culturel ni le politique, mais articule ces éléments pour mieux cerner l’enchevêtrement complexe des dimensions tant culturelles et microsociales de la maladie mentale et de la souffrance sociale que leurs enjeux macrosociaux. 3. En tant que pratique clinique, l’ethnopsychiatrie est relativement récente. Si Devereux apparaît comme le fondateur incontesté de l’ethnopsychiatrie-discipline, ce sont ses étudiants, Tobie Nathan et Marie-Rose Moro, qui fonderont l’ethnopsychiatrie-clinique à partir des années 1980, tous trois Français « venus d’ailleurs », porteurs et bricoleurs d’identités métissées. L’ethnopsychiatrie-clinique est une pratique psychiatrique, mais aussi psychologique, dépendamment de l’orientation centrale du « thérapeute principal » qui est soit psychiatre (ex. : Moro), soit psychologue (ex. : Nathan). En Amérique du Nord, ce sont essentiellement des psychiatres qui pratiquent l’ethnopsychiatrie-clinique, ou plutôt l’une de ses variantes, la « psychiatrie transculturelle » (Kirmayer, Guzder, Rousseau 2013) dont les principaux chefs de file sont basés à Harvard Medical School (ex. : Arthur Kleinman) ou à McGill University (ex. : Laurence Kirmayer, Cécile Rousseau). Il est à noter que l’ethnopsychiatrie clinique est très peu en vogue en dehors de l’Amérique du Nord et de l’Europe de l’Ouest. Il existe un certain nombre de variantes du dispositif clinique, mais une consultation ethnopsychiatrique nécessite au minimum : 1. un groupe de thérapeutes issus de cultures et de disciplines diverses, dont un-e seul est responsable et en charge de la circulation de la parole ; 2. la langue maternelle des patients et la présence d’interprètes culturels, ainsi que le passage d’une langue à l’autre, sont des éléments centraux du dispositif clinique afin d’aider à l’identification de nuances, subtilités, connotations et catégories culturelles; 3. le patient est fortement invité à se présenter en consultation avec des personnes qui lui sont significatives dans son propre réseau social ; 4. le dispositif groupal et le passage d’une langue à l’autre posent un cadre multi-théorique et l’ethnopsychiatre peut ainsi établir « un cadre métissé dans lequel chaque élément du matériel [biographique] peut-être interprété selon l’une ou l’autre logique » (Nathan 1986:126). Un tel dispositif facilite la mise en place d’un « espace intermédiaire » qui fait intervenir la culture comme « levier thérapeutique » et permet de révéler des conflits interpersonnels et intrapsychiques (Laplantine 2007 ; Streit, Leblanc, Mekki-Berrada 1998). Les ethnopsychiatres cliniciens procèdent souvent eux-mêmes à des « mini ethnographies » (« mini ethnography » ; Kleinman et Benson 2006) en se mettant « à l’école des gens qui consultent, pas l’inverse » (Nathan 2007). Ces mini ethnographies ont pour outil les « modèles explicatifs de la maladie » (« Illness Explanatory Models » ; Kleinman 1988) qui ont pour but d’être à l’écoute des perspectives des patients pour mieux explorer leur culture ainsi que les dimensions sociales et culturelles de la maladie mentale. En plus d’explorer la dimension culturelle du désordre, l’ethnopsychiatrie cherche à mieux comprendre la dimension psychiatrique des cultures tout en évitant de sur-psychiatriser la culture et de sur-culturaliser la psychiatrie (Laplantine 2007). Dans tous les cas, dès le début de la discipline qu’il a fondée, Devereux (1977) proposait une perspective « complémentariste » encore très utilisée aujourd’hui. Celle-ci exige le recours à la psychanalyse et à l’anthropologie de façon non simultanée, en ce sens que l’ethnopsychiatre est appelée à d’abord épuiser son recours à l’une des deux disciplines avant de se référer à l’autre, et ce, de façon constante. La méthode complémentariste s’accompagne nécessairement de la « décentration » qui est une attitude ou un mécanisme incontournable, qui force le thérapeute à identifier et à minimiser, dans la rencontre clinique, l’impact de sa subjectivité "égocentrée" ou "sociocentrée". En somme l’ethnopsychiatrie, telle que sommairement abordée ici, est un espace culturel où convergent les savoirs nosologiques, étiologiques et thérapeutiques, tous culturellement situés, et qui prend pour objet le « désordre » mental, social et cosmogonique; elle est aussi une discipline anthropologique qui se propose d’étudier ces espaces culturels ; elle est enfin une pratique clinique. Il s’agit de trois pans indissociables et constitutifs d’un même trièdre.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Braun, Carol-Ann, and Annie Gentes. "Dialogue: A Hyper-Link to Multimedia Content." M/C Journal 7, no. 3 (July 1, 2004). http://dx.doi.org/10.5204/mcj.2361.

Full text
Abstract:
Background information Sandscript was programmed with the web application « Tchat-scene », created by Carol-Ann Braun and the computer services company Timsoft (). It organizes a data-base of raw material into compositions and sequences allowing to build larger episodes. Multimedia resources are thus attributed to frames surrounding the chat space or to the chat space itself, thus “augmented” to include pre-written texts and graphics. Sandscript works best on a PC, with Internet Explorer. On Mac, use 0S9 and Internet Explorer. You will have to download a chat application for the site to function. Coded conversation General opinion would have it that chat space is a conversational space, facilitating rather than complicating communication. Writing in a chat space is very much influenced by the current ideological stance which sees collaborative spaces as places to make friends, speak freely, flip from one “channel” to another, link with a simple click into related themes, etc. Moreover, chat users tend to think of the chat screen in terms of a white page, an essentially neutral environment. A quick analysis of chat practices reveals a different scenario: chat spaces are highly coded typographical writing spaces, quick to exclude those who don’t abide by the technical and procedural constraints associated with computer reading/writing tools (Despret-Lonné, Gentès). Chatters seek to belong to a “community;” conversely, every chat has “codes” which restrict its membership to the like-minded. The patterns of exchange characteristic of chats are phatic (Jakobson), and their primary purpose is to get and maintain a social link. It is no surprise then that chatters should emphasize two skills: one related to rhetorical ingenuity, the other to dexterity and speed of writing. To belong, one first has to grasp the banter, then manage very quickly the rules and rituals of the group, then answer by mastering the intricacies of the keyboard and its shortcuts. Speed is compulsory if your answers are to follow the communal chat; as a result, sentences tend to be very short, truncated bits, dispatched in a continuous flow. Sandscript attempts to play with the limits of this often hermetic writing process (and the underlying questions of affinity, participation and reciprocity). It opens up a social space to an artistic and fictional space, each with rules of its own. Hyper-linked dialogue Sandscript is not just about people chatting, it is also about influencing the course of these exchanges. The site weaves pre-scripted poetic content into the spontaneous, real-time dialogue of chatters. Smileys and the plethora of abbreviations, punctuations and icons characteristic of chat rooms are mixed in with typographical games that develop the idea of text as image and text as sound — using Morse Code to make text resonate, CB code to evoke its spoken use, and graphic elements within the chat space itself to oppose keyboard text and handwritten graffiti. The web site encourages chatters to broaden the scope of their “net-speak,” and take a playfully conscious stance towards their own familiar practices. Actually, most of the writing in this web-site is buried in the database. Two hundred or so “key words” — expressions typical of phatic exchanges, in addition to other words linked to the idea of sandstorms and archeology — lie dormant, inactive and unseen until a chatter inadvertently types one in. These keywords bridge the gap between spontaneous exchange and multimedia content: if someone types in “hi,” an image of a face, half buried in sand, pops up in a floating window and welcomes you, silently; if someone types in the word “wind,” a typewritten “wind” floats out into the graphic environment and oscillates between the left and right edges of the frames; typing the word “no” “magically” triggers the intervention of an anarchist who says something provocative*. *Sandscript works like a game of ping-pong among chatters who are intermittently surprised by a comment “out of nowhere.” The chat space, augmented by a database, forms an ever-evolving, fluid “back-bone” around which artistic content is articulated. Present in the form of programs who participate in their stead, artists share the spot light, adding another level of mediation to a collective writing process. Individual and collective identities Not only does Sandscript accentuate the multimedia aspects of typed chat dialogues, it also seeks to give a “ shape” to the community of assembled chatters. This shape is musical: along with typing in a nickname of her choice, each chatter is attributed a sound. Like crickets in a field, each sound adds to the next to create a collective presence, modified with every new arrival and departure. For example, if your nick is “yoyo-mama,” your presence will be associated with a low, electronic purr. When “pillX” shows up, his nick will be associated with a sharp violin chord. When “mojo” pitches in, she adds her sound profile to the lot, and the overall environment changes again. Chatters can’t hear the clatter of each other’s keyboards, but they hear the different rhythms of their musical identities. The repeated pings of people present in the same “scape” reinforce the idea of community in a world where everything typed is swept away by the next bit of text, soon to be pushed off-screen in turn. The nature of this orchestrated collective presence is determined by the artists and their programs, not by the chatters themselves, whose freedom is limited to switching from one nick to another to test the various sounds associated with each. Here, identity is both given and built, both individual and collective, both a matter of choice and pre-defined rules. (Goffman) Real or fictitious characters The authors introduce simulated bits of dialogue within the flow of written conversation. Some of these fake dialogues simply echo whatever keywords chatters might type. Others, however, point else where, suggesting a hyper-link to a more elaborate fictionalized drama among “characters.” Sandscript also hides a plot. Once chatters realize that there are strange goings on in their midst, they become caught in the shifting sands of this web site’s inherent duality. They can completely lose their footing: not only do they have to position themselves in relation to other, real people (however disguised…) but they also have to find their bearings in the midst of a database of fake interlocutors. Not only are they expected to “write” in order to belong, they are also expected to unearth content in order to be “in the know.” A hybridized writing is required to maintain this ambivalence in place. Sandscript’s fake dialogue straddles two worlds: it melds in with the real-time small talk of chatters all while pointing to elements in a fictional narrative. For example, “mojo” will say: “silting up here ”, and “zano” will answer “10-4, what now? ” These two characters could be banal chatters, inviting others to join in their sarcastic banter… But they are also specifically referring to incidents in their fictional world. The “chat code” not only addresses its audience, it implies that something else is going on that merits a “click” or a question. “Clicking” at this juncture means more than just quickly responding to what another chatter might have typed. It implies stopping the banter and delving into the details of a character developed at greater length elsewhere. Indeed, in Sandscript, each fictional dialogue is linked to a blog that reinforces each character’s personality traits and provides insights into the web-site’s wind-swept, self-erasing world. Interestingly enough, Sandscript then reverses this movement towards a closed fictional space by having each character not only write about himself, but relate her immediate preoccupations to the larger world. Each blog entry mentions a character’s favorite URL at that particular moment. One character might evoke a web site about romantic poetry, another one on anarchist political theory, a third a web-site on Morse code, etc… Chatters click on the URL and open up an entirely new web-site, directly related to the questions being discussed in Sandscript. Thus, each character represents himself as well as a point of view on the larger world of the web. Fiction opens onto a “real” slice of cyber-space and the work of other authors and programmers. Sandscript mixes up different types of on-line identities, emphasizing that representations of people on the web are neither “true” nor “false.” They are simply artificial and staged, simple facets of identities which shift in style and rhetoric depending on the platform available to them. Again, identity is both closed by our social integration and opened to singular “play.” Conclusion: looking at and looking through One could argue that since the futurists staged their “electrical theater” in the streets of Turin close to a hundred years ago, artists have worked on the blurry edge between recognizable formal structures and their dissolution into life itself. And after a century of avant-gardes, self-referential appropriations of mass media are also second nature. Juxtaposing one “use” along another reveals how different frames of reference include or exclude each other in unexpected ways. For the past twenty years much artwork has which fallen in between genres, and most recently in the realm of what Nicolas Bourriaud calls “relational aesthetics.” Such work is designed not only to draw attention to itself but also to the spectator’s relation to it and the broader artistic context which infuses the work with additional meaning. By having dialogue serve as a hyper-link to multimedia content, Sandscript, however, does more. Even though some changes in the web site are pre-programmed to occur automatically, not much happens without the chatters, who occupy center-stage and trigger the appearance of a latent content. Chatters are the driving force, they are the ones who make text appear and flow off-screen, who explore links, who exchange information, and who decide what pops up and doesn’t. Here, the art “object” reveals its different facets around a multi-layered, on-going conversation, subjected to the “flux” of an un-formulated present. Secondly, Sandscript demands that we constantly vary our posture towards the work: getting involved in conversation to look through the device, all while taking some distance to consider the object and look at its content and artistic “mediations.” (Bolster and Grusin, Manovitch). This tension is at the heart of Sandscript, which insists on being both a communication device “transparent” to its user, and an artistic device that imposes an opaque and reflexive quality. The former is supposed to disappear behind its task; the latter attracts the viewer’s attention over and over again, ever open to new interpretations. This approach is not without pitfalls. One Sandscript chatter wondered if as the authors of the web-site were not disappointed when conversation took the upper hand, and chatters ignored the graphics. On the other hand, the web site’s explicit status as a chat space was quickly compromised when users stopped being interested in each other and turned to explore the different layers hidden within the interface. In the end, Sandscript chatters are not bound to any single one of these modes. They can experience one and then other, and —why not —both simultaneously. This hybrid posture brings to mind Herman’s metaphor of a door that cannot be closed entirely: “la porte joue” —the door “gives.” It is not perfectly fitted and closed — there is room for “play.” Such openness requires that the artistic device provide two seemingly contradictory ways of relating to it: a desire to communicate seamlessly all while being fascinated by every seam in the representational space projected on-screen. Sandscript is supposed to “run” and “not run” at the same time; it exemplifies the technico-semiotic logic of speed and resists it full stop. Here, openness is not ontological; it is experiential, shifting. About the Authors Carol-Ann Braun is multimedia artist, at the Ecole Nationale Superieure des Telecomunications, Paris, France. EmaiL: carol-ann.braun@wanadoo.fr Annie Gentes is media theorist and professor at the Ecole Nationale Superieure des Telecomunications, Paris, France. Email: Annie.Gentes@enst.fr Works Cited Adamowicz, Elza. Surrealist Collage in Text and Image, Dissecting the Exquisite Corpse. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. Augé, Marc. Non-lieux, Introduction à une Anthropologie de la Surmodernité. Paris: Seuil, 1992. Bolter, Jay David and Richard Grusin. Remediation, Understanding New Media. Cambridge: MIT Press, 2000. Bourriaud, Nicholas. Esthétique Relationnelle. Paris: Les Presses du Réel, 1998. Despret-Lonnet, Marie and Annie Gentes, Lire, Ecrire, Réécrire. Paris: Bibliothèque Centre Pompidou, 2003. Goffman, Irving. Interaction Ritual. New York: Pantheon, 1967. Habermas, Jürgen. Théorie de l’Agir Communicationnel, Vol.1. Paris: Fayard, 1987. Herman, Jacques. “Jeux et Rationalité.” Encyclopedia Universalis, 1997. Jakobson, Roman.“Linguistics and Poetics: Closing statements,” in Thomas Sebeok. Style in Language. Cambridge: MIT Press, 1960. Latzko-Toth, Guillaume. “L’Internet Relay Chat, Un Cas Exemplaire de Dispositif Socio-technique,” in Composite. Montreal: Université du Québec à Montréal, 2001. Lyotard, Jean-François. La Condition Post-Moderne. Paris: les Editions de Minuit, 1979. Manovitch, Lev. The Language of New Media. Cambridge: MIT Press, 2001. Michaud, Yves. L’Art à l’Etat Gazeux. Essai sur le Triomphe de l’Esthétique, Les essais. Paris: Stock, 2003. Citation reference for this article MLA Style Braun, Carol-Ann & Gentes, Annie. "Dialogue: a hyper-link to multimedia content." M/C: A Journal of Media and Culture <http://www.media-culture.org.au/0406/05_Braun-Gentes.php>. APA Style Braun, C. & Gentes, A. (2004, Jul1). Dialogue: a hyper-link to multimedia content.. M/C: A Journal of Media and Culture, 7, <http://www.media-culture.org.au/0406/05_Braun-Gentes.php>
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography