To see the other types of publications on this topic, follow the link: Mots grossiers.

Journal articles on the topic 'Mots grossiers'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 33 journal articles for your research on the topic 'Mots grossiers.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse journal articles on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Varga, Zoltàn Z. "Mots grossiers : agression verbale et traductibilité dansNotes d’idées librement surgiesd’Attila József." psychologie clinique, no. 32 (2011): 50–60. http://dx.doi.org/10.1051/psyc/201132050.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Flesch, Marie. "Pratiques langagières informelles des femmes et des hommes en ligne : étude quantitative d’un corpus de commentaires publiés sur le site internet Reddit." SHS Web of Conferences 138 (2022): 12007. http://dx.doi.org/10.1051/shsconf/202213812007.

Full text
Abstract:
Cette étude explore les pratiques langagières informelles des femmes et des hommes sur le site communautaire Reddit. Elle s’appuie sur un corpus de plus de 91 000 commentaires publiés sur le subreddit (forum) r/france et analyse l’utilisation par les femmes et les hommes de six variables lexicales (les interjections, les jurons, insultes et mots grossiers, le verlan, les abréviations, les anglicismes, et le vocabulaire spécifique à Reddit) ainsi que l’omission du ne de négation. Les analyses statistiques révèlent seulement deux différences significatives entre femmes et hommes : les hommes utilisent davantage de jurons, insultes et mots grossiers que les femmes, ce qui a été déjà souligné par de nombreuses études sociolinguistiques, et ils emploient davantage de vocabulaire propre à Reddit. Ce résultat peut être expliqué par la présence dominante des hommes sur le site américain, et par leur plus grande familiarité avec ses codes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Hérisson, Armelle. "Le petit vers bouffe de Jarry et le poème." Études françaises 51, no. 3 (November 30, 2015): 99–116. http://dx.doi.org/10.7202/1034133ar.

Full text
Abstract:
À côté d’Ubu, des Minutes de sable mémorial et de ses grands romans, Alfred Jarry est le librettiste d’une douzaine d’opérettes-bouffes destinées à Claude Terrasse. En 1906, il place trois de ces opérettes, avec de petits Ubu, dans une collection qu’il intitule Théâtre mirlitonesque, semblant affirmer leur statut mineur. Il est vrai que les opérettes et les chansons ubuesques sont pleines de vers qu’on peut regarder comme « mauvais », qui mettent la règle métrique et les principes de la bienséance et du bon goût à distance. Ce sont les vers bouffons d’une poésie qui se nourrit de jeux de mots, parfois grossiers, où la définition de la rime frôle celle du calembour, modèle de comique sans esprit. Pourtant, c’est à un renversement des échelles de valeurs que Jarry invite en associant étroitement, dans son discours critique, le mirliton, l’écriture bouffe et l’idée de la poésie. Et si le vers mirlitonesque n’était pas « mauvais », mais seulement autre, et doté de pouvoirs de représentation supérieurs ? Et si le rire « bouffe » était le signal de sa haute qualité poétique ? L’élection du calembour au titre de figure emblème d’un dire poétique nouveau par Jarry n’est pas une boutade. Elle implique un point de vue sur le langage, où l’écho est signifiant. Elle tend à découvrir, sous couvert de poésie pour rire, une nouvelle idée du poème, conçu comme une petite machine à créer de drôles de rapports.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

PRUD’HON, M., R. CORDESSE, S. De ROUVILLE, and J. THIMONIER. "Les camélidés sud-américains : le point des connaissances." INRAE Productions Animales 6, no. 1 (February 27, 1993): 5–15. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.1993.6.1.4182.

Full text
Abstract:
L’élevage de camélidés sud-américains a pu être envisagé dans le cadre d’une politique d’entretien de l’espace et de diversification des productions. Cette étude bibliographique permet de mieux évaluer les possibilités et les limites de ces espèces. Il existe quatre espèces de camélidés sud-américains, deux sauvages, le Guanaco et la Vigogne, et deux domestiques, l’Alpaga et le Lama. Elles vivent sur les hauts plateaux andins. Alpagas et lamas peuvent se reproduire en toutes saisons. La reproduction présente des traits originaux : les mâles, pubères à un an, sont handicapés jusqu’à deux ans par des adhérences préputiales et sont rarement exploités avant trois ans. Chez la femelle, l’ovulation, simple le plus souvent, est provoquée par l’accouplement. Un seul foetus se développe, toujours dans la corne gauche de l’utérus. La gestation dure 345 jours environ. Le réaccouplement est possible peu après la parturition. Les jeunes pèsent 7-8 kg (alpagas) à 10-11 kg (lamas) à la naissance. Le sevrage a lieu vers 7 à 9 mois. Alpagas et lamas sont des ruminants, caractérisés par un estomac à 3 compartiments, sans homologie avec les quatre compartiments de l’estomac des ovins, bovins et caprins. Leur contenu, très sec, est riche en bactéries. Les alpagas consomment essentiellement de l’herbe, même en touffes hautes et grossières ; ce sont des "pâtureurs". Les lamas, normalement "pâtureurs", consomment aussi, de façon minoritaire, des espèces arbustives si l’herbe se fait rare. Alpagas et lamas mangent généralement moins que les ovins et caprins (30 à 55 g MS/kg P0,75 selon les fourrages, soit 20 à 40 % de moins à régime comparable). L’utilisation digestive des matières organiques et azotées est égale (fourrages de bonne qualité) ou supérieure (fourrages grossiers, pauvres en protéines) à celle de ces deux espèces. Les camélidés sud-américains coexistent sans problème avec les petits ruminants ; leur organisation sociale (hiérarchie, protection du troupeau) nécessite un minimum de précautions dans la conduite des animaux. La principale production des alpagas est leur toison formée de fibres fines (25 à 30 μ) et médullées, d’un rendement élevé (80 %) mais d’un poids modeste (1,7 et 2,8 kg chez les femelles et les mâles). Les lamas ont des toisons plus grossières comportant également des poils. Elles sont utilisables en artisanat. En France, il n’existe encore aucune étude économique sérieuse qui permette d’inciter les éleveurs à investir dans l’élevage de camélidés sudaméricains.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Chergui, H. "Flux des particules grossières de matière organique allochtone et autochtone dans un bras mort du Rhône." Revue des sciences de l'eau 2, no. 4 (April 12, 2005): 565–85. http://dx.doi.org/10.7202/705043ar.

Full text
Abstract:
Les flux de matière organique particulaire allochtone et autochtone ont été suivis dans la Lône des Pêcheurs. Leur estimation quantitative et qualitative rend compte de l'impact de l'écotone rives sur le fonctionnement du système aquatique. Dans ce bras mort, les apports allochtones semblent plus importants que dans d'autres systèmes, comme les ruisseaux forestiers mentionnés par la littérature. Pour l'estimation des flux de matière organique particulaire nous avons utilisé, comme moyen d'échantillonnage, des bacs de plastique rectangulaires déposés sur le fond; en plus nous avons procédé à des prélèvements par benne. Le plus grand apport de feuilles terrestres a lieu en novembre, le plus grand apport de bois et autres débris en avril et dans les mois qui suivent, probablement par suite des crues. Au niveau de la lône, on note une différence entre les parties amont et aval. A surface égale, les apports grossiers (feuilles mortes et bois) sont plus abondants en amont, les éléments en voie de désintégration sont, au contraire, plus nombreux en aval. Cette différence est principalement due à la proportion des rives par rapport à la surface du plan d'eau et probablement aussi à la vitesse de dégradation de ces apports dans les deux stations. Ceci nous amène donc à penser qu'il existerait un gradient décroissant de matière organique grossière de l'amont de la lône vers l'aval. La biocénose aquatique est alimentée d'abord par les macrophytes immergés à décomposition rapide (été, automne), puis par les feuilles terrestres et les macrophytes émergés (hiver, printemps). L'analyse de la structure des invertébrés aquatiques montre la relation entre ces apports, particutièrement les feuilles mortes, et la biomasse des dilacérateurs et des collecteurs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

DEBZA, Mahfoudh. "Le rap français comme espace de l’apologie de la violence à travers les mots." Journal of Languages and Translation 4, no. 2 (August 22, 2024): 38–49. http://dx.doi.org/10.70204/jlt.v4i2.344.

Full text
Abstract:
La présente étude porte sur la violence verbale dans les chansons de rap. Pour ce faire, nous analyserons l’album « Nero Némésis » sous un angle sociolinguistique en mettant l'accent sur les mots à contenu agressif, grossier et impoli. Nous examinerons comment de tels vocables sont liés aux dimensions socio-économiques et culturelles des quartiers et cités souvent qualifiés de sensibles. Nous aborderons également les spécificités du vocabulaire du rap, en particulier les différentes formes d’incivilités langagières (comme les vulgarismes), qui sont très présentes dans ces chansons. Ces termes sont souvent associés aux rivalités interethniques, à l’argent, à la drogue, ainsi qu’aux conflits interminables avec les autorités locales et leurs représentants. Cette étude met en lumière le lien indissociable entre le choix lexico-sémantique des paroles et les conditions de vie des rappeurs. Les incivilités langagières semblent répondre davantage à des besoins artistiques qu’à des fins purement communicatives. Les conflits et les querelles exprimés à travers les paroles reflètent le malaise des jeunes et dépeignent ainsi leur réalité à travers un langage agressif et provocateur.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

BITTAR, VANESSA T., CARLOS E. REZENDE, HELENA A. KEHRIG, and ANA PAULA M. DI BENEDITTO. "Mercury bioaccumulation and isotopic relation between Trichiurus lepturus (Teleostei) and its preferred prey in coastal waters of southeastern Brazil." Anais da Academia Brasileira de Ciências 88, no. 2 (May 31, 2016): 801–7. http://dx.doi.org/10.1590/0001-3765201620150142.

Full text
Abstract:
The trophic transfer of total mercury (THg) and its bioaccumulation from prey species to the predator fish Trichiurus lepturus was analysed in coastal waters of southeastern Brazil to evaluate the trace element dynamic in this predator-prey system. The isotopic (δ13C and δ15N) relation between this predator and its prey allowed inferences on prey assimilation and predator feeding habits. The THg increment varied from 4.5 to 19.5 times between prey and predator, with a biomagnification power of 0.59. The prey species could be divided into three groups regarding δ15N values: i) 13.6 to 13.2‰ (juvenile conspecifics, Pellona harroweri, and Peprilus paru); ii) 12.5 to 11.8‰ (Chirocentrodon bleekerianus, Lycengraulis grossidens, and Dorytheuthis plei); and iii) 10.5‰ (Xiphopenaeus kroyeri). Based on δ13C values, the prey groups were: i) -15.3‰ (X. kroyeri); ii) -17.6 to -16.8‰ (C. bleekerianus, D. plei, P. harroweri, P. paru, and juvenile conspecifics); and iii) -18.7‰ (L. grossidens). The values of THg and δ15N highlighted juvenile conspecifics as the main via of this trace element and the most assimilated prey. The isotopic relation between predator and its prey species showed a feeding activity preferably coastal and pelagic.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Massiéra, Michel, Bernard Boncompain, and Joseph Merheb-Harb. "Interprétation des mesures inclinométriques durant la construction des remblais zonés des ouvrages de retenue du Complexe La Grande, phase I." Canadian Geotechnical Journal 36, no. 3 (October 25, 1999): 533–43. http://dx.doi.org/10.1139/t99-016.

Full text
Abstract:
Une simulation du comportement de sept sections instrumentées au droit de cinq grands ouvrages de retenue du Complexe La Grande à la Baie James a été effectuée par la méthode des éléments finis. Ces sections ont été instrumentées à l'aide d'inclinomètres placés en général dans le noyau de moraine (vertical ou légèrement incliné). Ce noyau est protégé par des filtres en sable et gravier de plus faible compressibilité et par des épaulements réalisés en sable et gravier ou en enrochement. Les simulations ont été effectuées en utilisant le programme FEADAM 84. Elles présentent un intérêt, car les matériaux utilisés dans les cinq ouvrages de retenue sont très similaires, mais leur géométrie et leur zonage varient d'un ouvrage à l'autre. Cette étude permet de valider les paramètres utilisés pour les matériaux à granulométrie grossière et justifie les méthodes de choix de paramètres. De plus, elle permet de calculer les contraintes qui existent dans le noyau à la fin de la construction. Ces résultats indiquent que la comparaison de la charge hydraulique avec la contrainte principale mineure calculée, à la fin de la construction, dans l'axe du noyau ne permet pas de faire une estimation correcte du potentiel de claquage hydraulique. Mots clés : barrage en remblai, contraintes, déformations, effet de voûte, sols à granulométrie grossière, modèle hyperbolique, modules, noyau, paramètres, oedomètre.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Ben Hamadi, Houda Melaouhia. "Les actes menaçants implicites : le cas des insultes indirectes." ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS. FOLIA LITTERARIA ROMANICA, no. 12 (May 22, 2017): 235–45. http://dx.doi.org/10.18778/1505-9065.12.20.

Full text
Abstract:
L’objectif de notre étude sur l’insulte indirecte, qui est fondée sur l’analyse des tropes, est double. Nous tenterons, d’une part, de montrer que la violence verbale n’émane pas seulement de l’usage des expressions interdites, parce que considérées comme grossières, mais également des relations entre les mots dont les sens peuvent être détournés. D’autre part, optant pour un corpus constitué d’énoncés du français spontané et du dialecte tunisien, nous essaierons de voir si les stratégies argumentatives adoptées par des locuteurs natifs de langues et cultures différentes sont les mêmes. À cet effet, nous allons nous appuyer sur l’approche de la pragmatique cognitive contextualisée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Ama-Cauphys, Béatrice Assamoi, Amos Kouadio Kouamé, Aman Messou, and Lacina Coulibaly. "Influence de la hauteur du massif filtrant sur l’élimination des polluants organiques dans un filtre à sable à alimentation intermittente." International Journal of Biological and Chemical Sciences 15, no. 5 (January 24, 2022): 2233–46. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v15i5.41.

Full text
Abstract:
La pollution des eaux de surface par les eaux usées urbaines est une préoccupation environnementale majeure. Cette étude a consisté à développer des filtres à sable intermittent en série en forme de U et à étudier l’influence de la hauteur et de la granulométrie du lit filtrant sur l’enlèvement des polluants organiques des eaux usées. Ainsi, deux hauteurs de lits filtrants (60 cm) et (70 cm) ont été utilisés. Les schistes grossiers, schistes moyens et le sable de lagune ont constitué le massif filtrant. Les résultats montrent que les rendements obtenus avec les filtres 70 cm de lit filtrant (FH70) sont relativement plus élevés (MES : 77,16%, DCO : 89,75% et DBO5: 92,96%). Cependant, les schistes moyens et le sable de lagune permettent d’obtenir une bonne réduction des MES, de la DCO et DBO5 dans les filtrats par rapport aux schistes grossiers. Les analyses du profil des polluants organiques dans le filtre de 70 cm de massif filtrant ont montré une diminution des teneurs de ces polluants de la surface au fond du filtre et elles restent élevées dans la couche de 0 à 20 cm. Les résultats obtenus montrent que les filtres FH70 contenant des schistes moyens et du sable de lagune constituent une technologie efficace d’épuration des eaux usées. Pollution of surface waters by urban wastewater is a major environmental concern. This study was conducted to develop intermittent sand filters in the shape of a “U” for organic pollutants treatment. In this study, the effect of both two sand depth (60 cm and 70 cm) and the filter media grain size on the removal of organic pollutants was studied. The coarsest shale medium (Sch1), mean shale (Sch2) and white lagoon sand constituting the filter media. The results show that the filter of 70 cm of sand (FH70) was the most efficient (TSS: 77.16%, COD: 89.75% and BOD5: 92.96%). However, the media grain size which removed optimum MES, DCO and DBO5 was observed to be mean shale and the white lagoon. Concerning the organic matter concentration in filter medium of filter 70 cm of sand, they decrease with depth and the sand layer from 0 to 20 cm show the highest concentration. The results obtained show that the filter of 70 cm of mean shale and with lagoon sand is an efficient technology for treating treat urban wastewater.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Bergeron, Bertrand. "De la transcription — Quelques considérations sur l’édition en orature1." Première séance : transcrire pour qui?, no. 16-17 (December 22, 2010): 45–59. http://dx.doi.org/10.7202/045129ar.

Full text
Abstract:
Selon M. Jousse, « “[l]a mise par écrit” n’est toujours qu’un aide-mémoire plus ou moins grossier et inexact ». Et il est vrai que l’intonation, le timbre de la voix, les gestes du conteur, son débit, son expression corporelle et faciale n’ont pu être sauvés. Tout ce qui rend un mot vivant, vibrant, supporte difficilement le passage de l’oral à l’écrit. J.-J. Rousseau en convenait déjà : « L’écriture, qui semble devoir fixer la langue, est précisément ce qui l’altère; elle n’en change pas les mots, mais le génie; elle substitue l’exactitude à l’expression. » Mais si l’on veut tout de même faire oeuvre éditoriale, il faut bien se résoudre à trier, à sacrifier ceci pour transmettre cela. Je m’en suis tenu scrupuleusement à la voix en épousant l’enregistrement que j’en ai fait. En conséquence, la syntaxe des conteurs y est respectée ainsi que leur lexique et leurs tournures de phrase.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Contente, Riguel Feltrin, Camila Marion, João Victor Silva, Marcelo Soeth, Mario Vinicius Lopes Condini, Lorena Lopes Almeida, Henry Louis Spach, and Mauricio Hostim-Silva. "Surf-zone fish assemblage structure and its diel variability in an ocean beach of Espírito Santo (Central Brazilian coast)." Latin American Journal of Aquatic Research 51, no. 1 (February 28, 2023): 133–44. http://dx.doi.org/10.3856/vol51-issue1-fulltext-2925.

Full text
Abstract:
We characterized the surf-zone fish assemblage structure of an ocean beach on the central coast of Brazil (Guriri Beach, Espírito Santo) and assessed its diel variability. Like the entire Espírito Santo coast, Guriri Beach was also affected by ore tailings from the Fundão dam, which collapsed on November 5, 2015. Monthly samplings were carried out before the dam collapse along a year cycle (May 2013-April 2014), during the day and night in the neap tide, using a beach seine. A total of 2217 specimens were caught (1017 during the day and 1200 at night), distributed in 36 fish species and 20 families. Juveniles of the kingcroaker Menticirrhus spp., great pompano Trachinotus goodei, Florida pompano Trachinotus carolinus, littlescale threadfin Polydactylus oligodon, and Atlantic sabretooth anchovy Lycengraulis grossidens dominated the fish fauna, accounting for 84% of the total capture. The fish assemblage structure changed irregularly between day and night throughout the year. P. oligodon and Menticirrhus spp. were more abundant at night, whereas T. carolinus and L. grossidens were more abundant during the day. In most cases, no significant change was detected in fish abundance and richness between the day and night; when significant differences were detected, abundance and richness were higher at night. Our findings could support a monitoring program of the local surf-zone fish fauna and serve as before-impact data, allowing more accurate quantification of the ore tailings' impacts on the local fish biodiversity.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Bruneau, Hélène C. "Séquence sédimentaire du secteur aval de la rivière Coppermine, Territoires du Nord-Ouest." Géographie physique et Quaternaire 39, no. 3 (December 4, 2007): 315–22. http://dx.doi.org/10.7202/032612ar.

Full text
Abstract:
RÉSUMÉ L'étude des sédiments exposés dans 31 coupes le long du cours inférieur de la rivière Coppermine, entre les monts September et Coppermine et le golfe du Couronnement, a permis de reconstituer l'évolution postglaciaire de la région. Après le retrait des glaces, Ia mer a envahi la zone côtière déprimée par glacio-isostasie sous le niveau marin. La déglaciation a aussi permis à la rivière Coppermine de reprendre son cours vers le nord. Or, celle-ci transportait d'énormes quantités de sédiments qui lui étaient fournies d'une part par les eaux de fonte provenant des masses de glace en décrépitude et, d'autre part, par le remaniement des sédiments du lac glaciaire Coppermine. La sédimentation dans les parties relativement profondes de la mer postglaciaire est représentée par d'importants dépôts de silt et d'argile rythmés. Ces rythmites résultent d'une mise en place par des courants de turbidité. Un diamicton de plus de 30 m d'épaisseur est intercalé dans les rythmites marines. On l'interprète comme étant le résultat d'une série de coulées boueuses provoquées par la liquéfaction des varves du lac glaciaire Coppermine. Ces dépôts ont été recouverts graduellement par des sédiments de plus en plus grossiers de plage ou de delta. Il s'agit donc d'une séquence sédimentaire inverse, caractéristique d'une sédimentation dans une mer en régression. Les datations indiquent que la mer postglaciaire a envahi la région avant 10 000 ans BP.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Missohou, Ayao, Grégoire Nahimana, Simplice Bosco Ayssiwede, and Mbacké Sembene. "Elevage caprin en Afrique de l’Ouest : une synthèse." Revue d’élevage et de médecine vétérinaire des pays tropicaux 69, no. 1 (July 4, 2016): 3. http://dx.doi.org/10.19182/remvt.31167.

Full text
Abstract:
L’Afrique de l’Ouest, avec 37,2 % du cheptel caprin continental, est l’un des principaux bassins d’élevage de cette espèce au rôle socio-économique parti­culièrement important. La chèvre est élevée dans des zones agroécologiques et dans des systèmes variés, mais elle est surtout présente dans les régions les plus arides où elle joue un rôle de subsistance et de sécurisation des systèmes agraires de premier plan. Les systèmes d’élevage sont surtout traditionnels (pas­toral, agropastoral et sédentaire) et accessoirement périurbains. La productivité des élevages caprins est faible. L’âge à la première mise bas est en moyenne de 15,3 mois pour un intervalle entre mises bas moyen de 295,8 jours et une prolificité de 1,46. Celle-ci est cependant plus élevée chez la chèvre naine où elle peut atteindre 1,85. La mortalité présevrage des chevreaux est très élevée et constitue l’une des principales contraintes de l’élevage caprin en Afrique de l’Ouest. Elle est due aux pneumopathies, en particulier à la peste des petits ruminants, et aux parasitoses gastro-intestinales. Les performances de croissance sont également faibles avec des poids moyens à 12 mois d’âge ne dépassant 20 kg que chez quelques rares types génétiques. Pour améliorer la productivité en élevage caprin il a été proposé : a) de réduire la mortalité présevrage en met­tant un accent particulier sur la lutte contre les parasitoses gastro-intestinales, b) de mettre en place une complémentation stratégique basée sur une utilisa­tion digestive optimale d’aliments grossiers, et c) de développer des programmes d’amélioration génétique faisant appel à la gestion communautaire de base dans un contexte socioprofessionnel renforcé.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

THÉRIEZ, M. "Elevage et alimentation du cerf (Cervus Elaphus). 1. Caractéristiques physiologiques, besoins alimentaires et élevage des adultes." INRAE Productions Animales 1, no. 5 (December 12, 1988): 319–30. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.1988.1.5.4467.

Full text
Abstract:
L’élevage du cerf pour la production de viande se développe actuellement en France, après l’Ecosse et la Nouvelle-Zélande où les premiers élevages ont été créés il y a une vingtaine d’années. Cette espèce se différencie des ruminants domestiques traditionnels par un certain nombre de points dont en particulier une variation très importante de la capacité d’ingestion avec la saison (elle varie du simple au double entre l’hiver et l’été sous l’effet des variations de la photopériode) et une moindre digestibilité des fourrages grossiers (5 à 7 % de moins que le mouton). Les besoins d’entretien des cerfs sont voisins de ceux des bovins ; s’y ajoutent, chez le mâle, des besoins spécifiques pour la croissance annuelle des bois (énergie et surtout minéraux dont une partie provient d’une déminéralisation du squelette). Les naissances gémellaires sont très rares chez la biche dont la fertilité dépend essentiellement du poids au moment du rut (les biches doivent peser 60 kg ou plus). Le poids des faons à la naissance est voisin de 8-9 kg, il varie avec leur sexe et selon le niveau alimentaire moyen du troupeau. La production laitière des biches varie entre 120 et 200 litres en 100 jours selon la qualité du pâturage. Leur lait est très riche en lipides et en protéines (respectivement 10,3 et 7,6 % au cours du second mois de lactation) soit deux fois plus que le lait de vache.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Araújo, Francisco G., Marcio A. Silva, Joaquim N. S. Santos, and Ruan M. Vasconcellos. "Habitat selection by anchovies (Clupeiformes: Engraulidae) in a tropical bay at Southeastern Brazil." Neotropical Ichthyology 6, no. 4 (December 2008): 583–90. http://dx.doi.org/10.1590/s1679-62252008000400006.

Full text
Abstract:
Distribution of anchovies (Clupeiformes, Engraulidae) was described in the Sepetiba Bay, a coastal area of Southeastern Brazil, to assess eventual mechanisms of habitat selection. Two fish sampling programmes were accomplished; one using beach seine (1998/2000) to catch juveniles in sandy beaches, and the other, using seines (1999/2000) to catch adults in deeper bay areas. Six species representing 4 genera were recorded: Anchoa tricolor, Anchoa januaria, Anchoa lyolepis, Cetengraulis edentulus, Engraulis anchoita and Lycengraulis grossidens. Anchoa tricolor and A. januaria were the most abundant species, with the former peaking in the outer bay, while the latter peaking in the inner bay. Adults A. tricolor are target of heavy commercial fisheries in the bay during Spring-Summer, while E. anchoita, an abundant species in the continental shelf, was occasionally caught in large numbers during the Autumn. The habitat selection, by using two different bay areas, was developed by the two most abundant species, a probable mechanism to enable their coexistence.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Korbaa, Manel, Mustapha Bejaoui, and Moncef Boumaiza. "Variation spatio-temporelle de la structure de l’éphéméroptérofaune dans l’oued Sejenane (Ichkeul, Tunisie septentrionale)." Revue des sciences de l'eau 22, no. 3 (August 3, 2009): 373–81. http://dx.doi.org/10.7202/037776ar.

Full text
Abstract:
Résumé La variation spatio-temporelle de la structure du peuplement des Éphéméroptères a été étudiée durant sept mois (de mai à novembre 2003) dans quatre stations le long de l’oued Sejenane (Tributaire du lac Ichkeul, Nord tunisien). L’Éphéméroptérofaune tunisienne peuple préférentielle-ment les stations situées en amont du barrage Sejenane en rapport avec leur plus faible minéralisation, une meilleure oxygénation des eaux ainsi qu’une texture plus grossière du substrat et un courant relativement plus rapide. La structure de peuplement éphéméroptérologique est nettement déséquilibrée en faveur d’une seule espèce, Caenis luctuosa, qui se caractérise par une grande plasticité phénotypique; elle est la plus prolifique, la plus abondante et la plus fréquente dans les quatre stations étudiées. La répartition spatiale des Ephémères est directement conditionnée par la quantité des sels dissous. De l’amont vers l’aval, la structure de ce peuplement montre une évolution décroissante sous l’effet de l’élévation de la minéralisation des eaux. L’analyse de dendrogramme de similitude interbiotope sépare les quatre stations étudiées en deux biotopes; l’affinité entre ces deux biotopes est réalisée à 48 %, ce qui montre que le barrage Sejenane ne constitue pas une forte barrière écologique (Ij > 33 %) pour les Éphéméroptères bien qu’il sépare deux milieux nettement différents sur les plans morpho-dynamique et physico-chimique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

GHOUL, Zahia, and Aouda MAZOT. "L’ironie dans les commentaires d’internautes sur le discours d’Emmanuel Macron." Langues & Cultures 5, no. 02 (December 10, 2024): 397–408. https://doi.org/10.62339/jlc.v5i02.311.

Full text
Abstract:
L’ironie est un choix stylistique particulièrement efficace dans le discours oral ou écrit, car elle permet de critiquer des personnes et de leur reprocher des discours tenus, des actes ou des positions, sans employer un langage direct ou grossier. Les effets ironiques sont souvent subtiles et peuvent être difficiles à repérer, mais ils contribuent à créer un discours captivant, critique et réfléchi. Dans cet article, nous nous intéressons à la description et à l’analyse de l’ironie dans un contexte purement numérique. Notre objectif est de saisir les différentes occurrences de l’ironie dans les commentaires de quelques internautes, suite au discours du président français, prononcé le 31/12/2022, à l’occasion de la nouvelle année 2023, et ce pour présenter ses vœux au peuple français, faire le bilan de son mandat et présenter son projet pour un nouveau mandat. Nous avons procédé à une analyse linguistique de ces commentaires. Elle vise à déceler leur effet pragmatique. Les résultats obtenus révèlent le caractère agressif et insultant de l’ironie et qui se cache derrière des mots appréciatifs et élogieux. Abstract Irony is a particularly effective stylistic choice in oral or written discourse, because it allows you to criticize people and reproach them for speeches made, actions or positions, without using direct or crude language. Ironic effects are often subtle and can be difficult to spot, but they help create engaging, critical, and thoughtful speech. In this article, we are interested in the description and analysis of irony in a purely digital context. Our objective is to capture the different occurrences of irony in the comments of a few Internet users following the speech of the French president, delivered on 12/31/2022.On the New Year 2023, and this to present his wishes to the French people, take stock of his mandate and present his project for a new mandate. We carried out a linguistic analysis of these comments. It aims to detect their pragmatic effect. The results obtained reveal the aggressive and insulting irony that is hidden behind appreciative and laudatory words.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Civ'jan, Tat'jana. "Хлебников в «Разговорах» Липавского и в зеркале Чинарей." Modernités Russes 8, no. 1 (2009): 273–82. http://dx.doi.org/10.3406/modru.2009.1470.

Full text
Abstract:
Je ne peux pas lire Xlebnikov sans que mon cœur ne se serre de tristesse (Lipavskij “Conversations”) On analyse “le monologue sur Xlebnikov” dans des “Conversations” de Lipavskij. Par rapport au thème bien élaboré «Xlebnikov et les “oberiu”» le thème «Xlebnikov et “les činari”» est moins connu. On considère “Conversations” par rapports à l’oeuvre poétique comme une sorte d’“autométadescription” du texte par rapport au même texte. On différencie l’influence de Xlebnikov sur la poétique des “oberiu “contestée du dehors (au niveau de l'intertexte) de leur propre estimation de Xlebnikov du dedans (au niveau de “l’autométadescription”). “Le monologue” de Lipavskij représente une sorte de palinodie : un panégyrique du poète, l’analyse pénétrante et l’évaluation suprême de son oeuvre, de ses dimensions (dimensions de l’univers et de l’humanité — V.P. Grigor’ev) vs une réfutation absolue de cette même évaluation. C’est une opposition de deux Xlebnikovs. Xlebnikov -poète génial, réformateur de l’humanité, le Léonard de Vinci de notre époque, le premier qui a vu le style de la sagesse pour les choses découvertes de nouveau, le premier qui a senti le temps comme la corde portant le rythme des vibrations, le premier, qui a senti le sens géométrique des mots / Xlebnikov - homme brouillon, ridicule et pitoyable, qui a commis des fautes grossières, provincial, philosophe-autodidacte, auteur de poésies sans succès et, en somme, un raté qui n’a jamais compris ses propres découvertes. Ce contraste, d’ou vient-il ? - Les autres opinions de Lipavskij, Druskin etc. sur Xlebnikov (non seulement dans “Conversations”) laissent supposer que leur rapports envers lui étaient plus compliqués qu’on ne le pense, parfois presque douloureux (surtout chez Lipavskij). Le miroir des činari reflète Xlebnikov - mais eux-mêmes y sont reflétés aussi. Cette “double réflexion” semble donner la possibilité d’une nouvelle vue du monde poétique et spirituel des “činari“ et des “oberiu“.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

de Araújo Silva, Márcio, Francisco Gerson Araújo, Márcia Cristina Costa de Azevedo, and Joaquim Neto de Sousa Santos. "The nursery function of sandy beaches in a Brazilian tropical bay for 0-group anchovies (Teleostei: Engraulidae): diel, seasonal and spatial patterns." Journal of the Marine Biological Association of the United Kingdom 84, no. 6 (November 23, 2004): 1229–32. http://dx.doi.org/10.1017/s0025315404010719h.

Full text
Abstract:
The role of sandy beaches as nursery areas for 0-group anchovies (Teleostei: Engraulidae) was investigated in a tropical bay, south-eastern Brazil. Spatial and temporal (diel and seasonal) changes in fish abundance and environmental influences at two beaches were assessed, one located in the outer zone, and the other in the inner zone of Sepetiba Bay. The two sites were sampled quarterly at the same time (0800, 1100, 1400, 1700, 2000, 2300, 0200 and 0500 hours) over a 24 h cycle by beach seine with three replicates, between winter 1998 and autumn 1999. Environmental variables of water temperature, salinity, and transparency (as % depth) were taken at each fish-sampling occasion. Five species in three genera (Anchoa tricolor, A. januaria, A. lyolepis, Cetengraulis edentulus, and Lycengraulis grossidens) were identified. Anchoa tricolor and A. januaria were the most abundant species and indications of spatial separation were detected, with A. tricolor being more abundant in the outer bay (higher salinity and lower temperature), while A. januaria, in the inner bay (lower salinity and higher temperature). Overall, young-of-the-year Engraulidae peaked during the day, perhaps an adaptation to avoid competition with other abundant species which peak at night. Maximum densities of anchovies due to 0-group influxes were found in spring and paucity in summer. Spatial segregation to optimize resource uses and daily habits adapted to take advantage of the rich planktonic bay waters seems to be the strategy developed by these closely related species to use the area during early life cycle. Their high abundances suggest the suitability of the sandy beaches as nursery areas.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Santana, Fábio Magno da Silva, William Severi, Caroline Vieira Feitosa, and Maria Elisabeth de Araújo. "The influence of seasonality on fish life stages and residence in surf zones: a case of study in a tropical region." Biota Neotropica 13, no. 3 (September 2013): 181–92. http://dx.doi.org/10.1590/s1676-06032013000300021.

Full text
Abstract:
Resident fishes and their seasonal use of a surf zone were characterized and identified in the Jaguaribe beach, located on the Island of Itamaracá, state of Pernambuco, northeastern Brazil. Monthly towings (March 2006 to February 2007) with a beach seine net (20 m long, 1.5 m high, 5 mm mesh size) in different moon phases and periods of the day (day and night) were conducted. A total of 6,407 specimens, 35 families and 90 species were recorded. Seven species were considered as annual residents (Anchoa tricolor, Anchoviella lepidentostole, Bairdiella ronchus,Larimus breviceps, Lycengraulis grossidens, Polydactylus virginicus and Pomadasys corvinaeformis), three resident throughout the dry season (Conodon nobilis, Lile piquitinga andMenticirrhus americanus) and two resident species in the rainy period (Cathorops spixii and Nicholsina usta). Among these 12 species, concerning their life cycle, three of them (A. tricolor, C. spixii and L. piquitinga) showed only adult individuals, whileB. ronchus, M. americanus and N. usta were the only species represented exclusively by juvenile in both seasons. The surf zone of Jaguaribe beach presents a considerable ecological importance as it encompasses a great diversity of fishes, including species considered rare for this ecosystem, as well as species which are resident annually or seasonally. The distribution pattern of species found in this study shows that the ichthyofauna of the surf zone in Jaguaribe beach is rich, mainly dominated by small-sized individuals including juveniles of several species, with the presence of some species most commonly found in neighboring environments, such as seagrass beds, estuaries and reefs. As an integrated component of interconnected environments in coastal areas of Pernambuco, and owing to its function in the life cycle of coastal fishes, the surf zone of Jaguartibe beach presents an apparently common ecological pattern for tropical sandy beaches.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Oldani, Norberto Oscar, Claudio Rafael Mariano Baigún, John Michael Nestler, and Richard Andrew Goodwin. "Is fish passage technology saving fish resources in the lower La Plata River basin?" Neotropical Ichthyology 5, no. 2 (2007): 89–102. http://dx.doi.org/10.1590/s1679-62252007000200002.

Full text
Abstract:
Over 450 dams have been constructed in the upper Paraná River basin in Brazil during the past 40 years. River regulation by these dams is considered a primary factor in the reduction of fish diversity and depletion of migratory species. In contrast to the upper Paraná Basin, only two large dams (both with upstream fish passage) have been constructed in the lower La Plata River basin. Fishery managers in the lower basin are concerned that existing and planned dams will further deplete populations of migratory fish species that constitute important recreational and commercial fisheries as has occurred in the upper basin. We assessed the sustainability of fisheries in the lower basin in the face of increased river regulation by using literature information to describe the efficiency of the fish passage systems used to mitigate river regulation impacts on fisheries. Our analysis shows that fish passage systems at both lower basin dams, Yacyreta and Salto Grande, fail to transfer sufficient numbers of upstream migrants to sustain populations of migratory species. Fish passage efficiency of target species in the fish elevators at Yacyreta is less than 2%. Fish diversity in the fish elevators is low because about 85% of the fish belong to only three non-migratory species (Pimelodus maculatus, Oxydoras kneri and Rhinodoras dorbignyi). Large migratory species targeted for passage rarely comprise even 5 % of the fish number in the passage system. The two Borland locks at Salto Grande Dam cannot dependably pass large numbers of migratory species because passage efficiency is dependent upon interactions of powerhouse and spillway operation with tailrace elevations. Most species in the Borland system were either a small catfish (Parapimelodus valenciennis) or a engraulid (Lycengraulis grossidens). Again, the targeted migratory species were not abundant in the passage system. We conclude that existing fish passage technology in the lower basin is inadequate and that improved fish passage designs are required to conserve migratory species. These designs must be based on integrated information from geomorphology (habitat), natural fish behavior, fish swimming capabilities, and detailed population studies.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

PENATI, FABIO. "An updated catalogue of the Histeridae (Coleoptera) of Sardinia, with faunistic, zoogeographical, ecological and conservation remarks." Zootaxa 2318, no. 1 (December 22, 2009): 197–280. http://dx.doi.org/10.11646/zootaxa.2318.1.8.

Full text
Abstract:
An updated geographical catalogue of the histerid fauna of Sardinia is given, compiling data from 74 public and private collections and records from 115 works (papers and monographs) published during the last two centuries. Seventy-four species are listed, reporting, for each one of them, collecting data (locality, date, collector/s, etc.), chorotype, Italian distribution, notes on ecology of the adults and possible additional comments. Forty-three species known from previous literature records but not included in the catalogue are listed, and the reasons for their exclusion are explained. The paper is completed by faunistic, zoogeographical, ecological and conservation remarks. The number of Sardinian species listed in the present catalogue (74) is equal to 44.8% of the known Italian fauna (165), but it is much lower than the total number of taxa reported from Sardinia in the literature (117). Of these species, only 32 have been reported by all considered works, and the oldest list and the present one share only 35 species. There are several reasons for these differences: many taxa have been excluded because they were based on misidentifications, others because they were not present in any of the examined collections; on the other hand, a few species have been added during the last 60 years, because described as new or found for the first time in Sardinia. From 1980 to the present day, the number of recorded species seems to be almost unchanged (76 in 1980, 77 in 2005 and 74 today), despite the various exclusions and additions. This may signify that the histerid fauna of Sardinia is almost completely known and that few new findings can be expected in the future. Nevertheless, 10 taxa, corresponding to 13.6% of the total, are known from a single record, specifically: Tribalus (Tribalus) minimus (P. Rossi), Platysoma (Cylister) elongatum elongatum (Thunberg), Hister unicolor unicolor Linnaeus, Merohister ariasi (Marseul), Atholus paganettii (Bickhardt), Paromalus (Paromalus) filum Reitter, Gnathoncus communis (Marseul), Gnathoncus nannetensis (Marseul), Saprinus (Microsaprinus) gomyi Secq & Secq and Exaesiopus grossipes grossipes (Marseul). Future research on the histerid beetles in Sardinia should focus on these species and on those no longer recovered in the last two decades. Moreover, of the 74 listed species, one—Hypocacculus (Nessus) puncticollis (Küster)—was described based on Sardinian and Spanish specimens and 7—Hister pustulosus Gené, Atholus debeauxi (Moro), Sardulus incrassatus Magrini & Fancello, S. sacerensis Casale & Marcia, S. spelaeus Patrizi, Gnathoncus cerberus Auzat and Hypocacculus (Hypocacculus) metallescens (Erichson) – on Sardinian specimens, the first five being endemic or subendemic. The historical record of Phelister haemorrhous Marseul by Baudi di Selve is proved to be erroneous, and two specimens of an unidentified Neotropical Epierus Erichson are still housed under this name in his collection. Phelister haemorrhous has, in fact, never been collected in Sardinia, and the provenance (“Sardinia”) of the two Epierus specimens is surely erroneous. The “not Sardinian endemic” status of Gnathoncus cerberus is confirmed, and new records from “Grotta di Frasassi” (Italy, Marches, Ancona) are given. The chorological analysis shows that a large part of the species (48 = 64.9%) belongs to two groups: those widespread in the Holarctic region (31 = 41.9%) and those more or less widespread in the Mediterranean basin (17 = 23.0%). However, the most striking datum is the relatively high number of endemic and subendemic species (5 = 6.8%), represented by Hister pustulosus (present also in Sicily and Corsica), Atholus debeauxi (present also in Corsica), and Sardulus incrassatus, S. sacerensis and S. spelaeus (present only in Sardinia). However, when the analysis is carried out on the 22 most common and widespread taxa (based on the data reported in the catalogue), the number of “Mediterranean” species [i.e. those more or less widespread in the Mediterranean basin plus Saprinus chalcites (Illiger) and Hister pustulosus] is equal to the number of species widespread in the Holarctic region (9); this shows that the “Mediterranean” component of the Sardinian histerid fauna is stronger than suggested by the overall chorological analysis. The analysis of the morpho-ecological groups shows that 37 species are saprophiles (50.0%), 12 psammophiles (16.2%), 10 dendrophiles (13.5%), 4 pholeophiles (5.4%), 3 endogeans (4.1%), and 1 myrmecophile (1.3%); the remaining 7 species are the so-called “micro-histerids” (9.5%). The analysis of the dates for the last capture of each species shows that 55 species, i.e. 74.3% of the total, were last collected between 1990 and 2008. Probably, these species represent the extant and certain Sardinian histerid fauna; a number of them are rare, such as Saprinus godet (Brullé), Atholus debeauxi, Merohister ariasi, Hister helluo Truqui, Teretrius fabricii Mazur, Hypocaccus pelleti (Marseul), etc. Moreover, the analysis shows that 6 psammophilous species, from a total of 12, were last collected between 1973 and 1987; this loss of biodiversity could be real, caused by the destruction of sandy coastal habitats following an increase in tourism in those years, or apparent, due simply to their extreme rarity.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Soro, Soronikpoho, Yolande Ake Assi, Beh Traore, and Agathe Fantodji. "Quelques caractéristiques organoleptiques et valeurs nutritionnelles de la viande de Thryonomys swinderianus (Temminck, 1827) élevés en captivité et nourris avec deux types d’aliments." International Journal of Biological and Chemical Sciences 14, no. 5 (September 14, 2020): 1576–84. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v14i5.7.

Full text
Abstract:
L’aulacodiculture est une option privilégiée à la fourniture de protéines animales. Cette étude a été menée dans le but de déterminer l’effet d’un aliment granulé sur les caractéristiques organoleptiques et biochimiques de leur viande. Ainsi, un lot d’aulacodes a été nourri au granulé tandis que l’autre nourri au fourrage avec complément alimentaire (aliment classique). Après un abattage normal, les membres antérieurs et postérieurs des animaux ont été prélevés. La viande des membres postérieurs a été retenue pour l’analyse organoleptique (couleur, texture, jutosité, flaveur, tendreté) par 12 panelistes en trois répétitions. La viande des membres antérieurs a servi à la détermination de la matière sèche, des protéines brutes, de la matière grasse et des cendres brutes. Ces travaux montrent que la viande d’aulacode est juteuse, tendre avec une texture grossière et une flaveur prononcée quel que soit le type d’aliment. Le profil sensoriel montre une différence tant au niveau de la couleur qu’au niveau de la jutosité et de la texture. Quant aux paramètres biochimiques, aucune différence significative n’a été observée (p ≥ 0,05). Il convient de retenir que la viande d’aulacodes nourris au granulé a été plus appréciée tant pour la couleur, la texture, la jutosité que pour la flaveur. Mots clés : Aulacodes, viandes, granulé, fourrage, Côte d’Ivoire. English Title: Some organoleptic characteristics and nutritional values and nutritionals values of meat of Thryonomys swinderianus, (Temminck, 1827) raised in captivity and fed with two types of foodGrasscutter farming seems to be a preferred option for the supply of proteins formerly derived from hunting. This study aimed at determining the effect of a granulated food on the organoleptic and biochemical qualities of grasscutter meat. Thus, three grasscutters were randomly selected from a batch of animals fed with a granulated food and the other three from the batch fed with the conventional food. After normal slaughter, the fore and hind limbs were removed. The meat of the posterior limbs was selected for organoleptic analysis by a panel of 12 consumers in three repetitions. The meat from upper limbs was used to evaluate the biochemical parameters such as dry matter, crude protein, fat and raw ash. Results showed that the meat of the grasscutter was juicy, tender with a coarse texture and a pronounced flavor whatever the type of food. The sensory profile showed a significant difference in color, juiciness, and texture of meat. With respect to biochemical parameters, no significant difference was observed (p ≥ 0.05). The type of food had no effect on biochemical parameters of grasscutter meat. However, the organoleptic parameters influenced significantly the level of appreciation of grasscutter meat. Keywords: Grasscutter, meat, granulated food, forage, Côte d’Ivoire.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Affoumou, Paule Carole, Yao Alexis N’Guessan, Konan Rodolph Harding Kouakou, and Guy Armel Tétiali. "Contribution à la caractérisation lithostratigraphique, granulométrique et morphoscopique des sédiments du Continental Terminal de la région du Sud-Comoé (Côte d’Ivoire) à partir de données de forage et de diagraphie." European Scientific Journal, ESJ 20, no. 36 (December 31, 2024): 122. https://doi.org/10.19044/esj.2024.v20n36p122.

Full text
Abstract:
Les différentes analyses lihostratigraphique, granulométrique et morphoscopique réalisées sur les déblais de forages du Sud-Comoé (Aboisso et Adiaké) ainsi que la diagraphie ont pour but de caractériser les formations du Continental Terminal. La description macroscopique et la morphoscopie ont permis de décrire les sédiments (aspect et couleur) et déterminer de la forme et de l’aspect des grains de quartz. Le logiciel Strater 5 a été utilisé pour la conception des différents logs et la représentation des paramètres granulométriques. Quant à la diagraphie, elle a permis de distinguer nettement les sables des argiles. Cette étude vise également à approfondir les connaissances sur la zone étudiée. La lithostratigraphie se compose d’un grand banc sableux avec intercalation de fins bancs argileux surmonté par des sables silto-argileux (terre de barre). La granulométrie des sables quant à elle, révèle que la taille des grains de quartz dans les formations sableuses est en majorité grossière. Ces sables sont pour la plupart moyennement à médiocrement classés. Ils ont une asymétrie positive et sont majoritairement leptokurtiques. La taille des grains diminue du Nord au Sud de la faille des lagunes. L’analyse morphoscopique des grains met en exergue une très forte proportion de grains de quartz sub-arrondis à arrondis quel que soit la fraction granulométrique. Ces grains sont émoussés luisants, ce qui indique un séjour en milieu aqueux. Ces résultats constituent une base de données pour une meilleure reconstitution lithologique des formations sédimentaires de la région du Sud-Comoé. The aim of the various lithostratigraphic, granulometric and morphoscopic analyses carried out on the cuttings from boreholes in the South of Comoé (Aboisso and Adiaké), together with the logging, is to characterise the formations of the Continental Terminal. The sediments were described macroscopically and morphoscopicaly (appearance and colour) and the shape and appearance of the quartz grains were determined. Strater 5 software was used to design the various logs and represent the granulometric parameters. The logging enabled a clear distinction to be made between sands and clays. The study also aims to improve our knowledge of the study area. The lithostratigraphy consists of a large sandy bed interspersed with fine clay banks and topped by silt-clay sands (bar land). The granulometry of the sands reveals that the size of the quartz grains in the sandy formations is predominantly coarse. Most of these sands are moderately to poorly graded. They have a positive asymmetry and are predominantly leptokurtic. Grain size decreases from North to South of the lagoon. The morphoscopic analysis of the grains reveals a very high proportion of sub-rounded to rounded quartz grains, whatever the grain size fraction. These grains are blunt and shiny, indicating that they have spent time in an aqueous environment. These results provide a database for improved lithological reconstruction of sedimentary formations in the South of the region of Comoé.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Camara, Rachel Honorine, Koya Kaba Ousmane, Salif Ismaël Sylla, and Abdoulaye Keïta. "Réhabilitation et Valorisation d’Anciens Sites Miniers en Champ de Tomate." European Scientific Journal, ESJ 20, no. 33 (November 30, 2024): 335. https://doi.org/10.19044/esj.2024.v20n33p335.

Full text
Abstract:
Les activités agricoles occupent 64% de la population Guinéenne, qui y tire 80% de ses revenus. Les femmes qui représentent 52% de la population sont actives tout au long de la chaine de production, elles comptent pour 53,3% de la main d’œuvre et y dévouent 80% de leur temps. Cependant, la plupart peinent à posséder la terre. Par ailleurs, malgré la contribution appréciable des compagnies minières au développement économique des pays, pas ou très peu d’efforts sont consentis pour la réhabilitation des anciennes carrières en domaines agricoles. La richesse du sous-sol guinéen, l’intensification de l’exploitation minière et leurs corolaires en Guinée en général et dans la zone de Boké en particulier, qui est une zone de production agricole, font que les domaines cultivables sont sous pressions anthropiques et climatiques. Par conséquent, la réhabilitation et la valorisation des anciennes carrières à des fins agricoles s’imposent comme une nécessité. L’objectif de l’étude est de réhabiliter un ancien site minier à Hamdallaye en un champ de tomate. Après la fermeture des excavations et l’aménagement grossier du site par la compagnie minière, les blocs de pierres ont été retirés, suivi de l’étalement d’une couche d’environ 25 cm d’argile surmontée de 25 cm de terre. Puis, le site a été mis en jachère pendant 15 mois après avoir été nivelé. Par la suite, une analyse agro pédologique du sol viabilisé a été réalisée dont les résultats sont les suivants : Texture : limono-argilo-sableuse ; pH : moyennement acide ; Matière organique : bien présente ; Azote : bien présent ; Phosphore : très faible ; Potassium : teneur élevée ; Capacité d’échange cationique : moyennement faible. En plus, un test de comportement a montré que le meilleur résultat est obtenu à partir de la combinaison des engrais organiques et minéraux. Conséquemment, des apports en fiente et NPK ont été faits lors de la production de la tomate. Malgré les difficultés rencontrées, les résultats de la production (13,09 T /ha) sont plutôt satisfaisants, ils démontrent la possibilité de réhabiliter une ancienne carrière en champ de tomate. This paper focuses on examining the rehabilitation of a former mining site in Hamdallaye, Guinea, with the goal of converting it into a productive tomato field. Agriculture is a significant part of the Guinean economy, with 64% of the population involved in farming, and women playing a crucial role in the production process. However, many women struggle to own land, and the impacts of mining on arable land in regions like Boké exacerbate the challenges faced by local farmers. The study highlights the importance of rehabilitating old quarries into agricultural land, especially as mining intensifies and puts pressure on land resources. After the mining company closed the site and performed preliminary leveling, the area was left fallow for 15 months before an agro-pedological analysis of the soil was conducted. The findings revealed that the soil had a silty-clayey-sandy texture, moderate acidity, and high levels of organic matter and nitrogen. However, phosphorus levels were very low, and potassium content was high. The study determined that the combination of organic manure and NPK fertilizers led to the best production results during tomato cultivation, with a yield of 13.09 tons per hectare. These results suggest that it is possible to successfully rehabilitate former mining sites into agricultural fields, particularly for crops like tomatoes, contributing to land restoration and increased food production in regions affected by mining.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Adeleke, R. A., C. B. I. Alawa, and S. M. Otaru. "Performance of Yankasa Weaner Rams Fed Roughage and Concentrate Supplement at Different Sequences and Intervals." Nigerian Journal of Animal Production 49, no. 4 (February 10, 2023): 114–32. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v49i4.3709.

Full text
Abstract:
The production and productivity of small ruminant in humid West Africa is being limited by feed constraints, which are largely due to non-strategic utilization and combination of available feed resources to develop an efficient production feeding system, rather than absolute non availability. Farmers under semi-intensive system commonly offer feed supplements to their animals in the morning before grazing fibrous grasses all day. However, results of rumen degradability studies suggested that this system should be the opposite. This study was designed to investigate the effect of changing the sequence and interval of feeding concentrate supplement (CS) and roughage on performance of Yankasa weaner rams. A 90-day feeding trial was conducted using twenty eight 5-6 months old Yankasa weaner rams with average body weight of 14.96 ± 1.10 kg. The rams were randomly assigned to four treatments (CB1: CS fed 1 h prior to feeding grass hay (GH); CB2: CS fed 2h prior to feeding GH; GB1: GH fed 1 h before feeding CS; and GB2: GH fed 2 h before feeding CS) using a 2x2 factorial arrangement in a randomized complete block design (RCBD). The rams were fed woolly finger grass (Digitaria smutsii Stent) hay and CS at the rate of 2.4% and 1.6% of body weight, respectively, and offered water ad libitum. Blood collection was done at four weeks interval pre- feeding and 4 h post- second feeding. Rumen fluid was collected pre- feeding and 3 h post-second feeding during the last week of feeding trial. Parameters measured include dry matter intake (DMI), total weight change, Average daily gains (ADG), Total volatile fatty acids (VFAs), ruminal pH values, and Blood creatinine levels. DMI was significantly (P < 0.05) affected by the interval of the feeding. The total weight change of GB2 and CB2 rams was significantly (P < 0.01) higher than that of CB1 and GB1 rams. ADG among treatments were affected (P < 0.05) by feeding interval. VFAs and ruminal pH values of the rams 3 h post-feeding were affected (P< 0.05) by the interval of feeding CS and GH. Pre-feeding blood creatinine levels and 4 h post-feeding, were also significantly (P< 0.05) affected by interval of feeding GH and CS. It is concluded that, even though, feed intake and growth rate of Yankasa rams were not markedly affected by the sequence as much as interval of feeding CS and GH, the GB2 rams had higher ADG and better feed efficiency. La production et la productivité des petits ruminants en Afrique de l'Ouest humide sont limitées par des contraintes alimentaires, qui sont en grande partie dues à une utilisation non stratégique et à une combinaison des ressources alimentaires disponibles pour développer un système d'alimentation de production efficace, plutôt qu'à une indisponibilité absolue. Les éleveurs sous système semi-intensif offrent couramment des compléments alimentaires à leurs animaux le matin avant de faire paître des herbes fibreuses toute la journée. Cependant, les résultats des études de dégradabilité dans le rumen suggèrent que ce système devrait être le contraire. Cette étude a été conçue pour étudier l'effet de la modification de la séquence et de l'intervalle d'alimentation du supplément concentré (SC) et du fourrage grossier sur les performances des béliers sevrés Yankasa. Un essai d'alimentation de 90 jours a été mené sur vingt-huit béliers sevrés Yankasa âgés de 5 à 6 mois et pesant en moyenne 14,96 ± 1,10 kg. Les béliers ont été assignés au hasard à quatre traitements (CB1 : SC nourris 1 h avant l'alimentation avec du foin d'herbe (GH) ; CB2 : CS alimentés 2 h avant l'alimentation avec GH ; GB1 : GH nourris 1 h avant l'alimentation avec CS ; et GB2 : GH nourris 2 h avant d'alimenter SC) en utilisant un arrangement factoriel 2x2 dans une conception en bloc complet randomisé (CBCR). Les béliers ont été nourris avec du foin et du SC à raison de 2,4 % et 1,6 % du poids corporel, respectivement, et ont reçu de l'eau à volonté. La collecte de sang a été effectuée à quatre semaines d'intervalle avant l'alimentation et 4 heures après la deuxième alimentation. Le liquide du rumen a été recueilli avant l'alimentation et 3 h après la deuxième alimentation au cours de la dernière semaine de l'essai d'alimentation. Les paramètres mesurés comprennent l'apport en matière sèche (AMS), le changement de poids total, les gains quotidiens moyens (GQM), les acides gras volatils totaux (GVT), les valeurs de pH ruminal et les niveaux de créatinine sanguine. Le DMI était significativement (P < 0,05) affecté par l'intervalle d'alimentation. Le changement de poids total des béliers GB2 et CB2 était significativement (P < 0,01) supérieur à celui des béliers CB1 et GB1. Le GQM parmi les traitements a été affecté (P < 0,05) par l'intervalle d'alimentation. Les valeurs de GQM et de pH ruminal des béliers 3 h après l'alimentation ont été affectées (P < 0,05) par l'intervalle d'alimentation de CS et de GH. Les niveaux de créatinine sanguine avant l'alimentation et 4 h après l'alimentation ont également été significativement (P< 0,05) affectés par l'intervalle d'alimentation GH et CS. Il est conclu que, même si la prise alimentaire et le taux de croissance des béliers Yankasa n'étaient pas nettement affectés par la séquence autant que par l'intervalle d'alimentation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Traoré, E. H., P. A. M. Gaye, A. Bathily, F. Sow, E. Y. Thior, A. R. Diarra, J. B. Rognoni, and E. Bassène. "Effet de la consommation de régimes carencés en iode ou contenant de substances goitrigènes ou supposées sur la croissance pondérale de rats Wistar." International Journal of Biological and Chemical Sciences 16, no. 3 (August 29, 2022): 1232–52. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v16i3.26.

Full text
Abstract:
L’activité de la glande thyroïdienne est liée à l’apport de l’iode dont la teneur dans la ration, varie en fonction des éléments qui la composent. Le dysfonctionnement de la thyroïde est donc lié soit un apport excessif ou un déficit d’iode dans la ration et les manifestations du dysfonctionnement thyroïdien sont nombreuses. En cas de déficit d’apport ou d’assimilation, la glande thyroïde devient hypoactive et produit trop peu d’hormones thyroïdiennes. Dans de cas, il est noté un retard de croissance et divers troubles mentaux, une alopécie et parfois un gain de poids. Tandis qu’en cas d'hyperthyroïdie, les symptômes sont entre autres : le goitre exophtalmique, une hyperactivité, une perte de poids, une diarrhée chronique et parfois une accélération de la vitesse de croissance. La carence tout comme l’excès en iode ont donc des effets sur la croissance. Ainsi, l’effet de régimes alimentaires à base de Rémington, déficitaires ou riche en iode ou contenants des substances antithyroïdiennes sur la consommation, la croissance et le comportement des rats a été étudié. L’étude a nécessité 56 rats mâles de souche Wistar, âgés de 4 semaines environ, répartis-en 14 lots de 4 individus comme suit : lots B (carence iodée simple) ; C (carence iodée + dénutrition), D (carence iodée + thiocyanate) ; E (carence iodée + thiocyanate + dénutrition) ; F (Propylthiouracile – PTU) ; G (Régime cassava (manioc) + eau distillée) : H (Régime Brassica + eau distillée) ; I (Remington + eau iodée + sélénium) ; J (témoin d'expérience : Remington + eau iodée) ; K (ration de Remington additionnée de sélénium) ; L (carence iodée + calcium + eau distillée) ; M (Régime mil + eau distillée) et ; N (Régime Nététu + eau distillée). Après 120 jours d’expérience, les rats se sont bien comportés en général. L’évolution pondérale à l’exception de quelques lots, a été globalement positive. Les animaux des lots B, C, D et E ont manifesté une certaine léthargie au milieu de l’expérience (environ deux mois d’expérimentation), qui a disparu une à deux semaines après. Les animaux du lot F (PTU) étaient affaiblis, très affectés par le traitement (consommation d’un régime contenant du PTU), surtout dans la deuxième moitié de l’expérimentation. Tandis que les animaux des lots M et N qui avaient beaucoup grossis, paraissaient peu actifs en fin d’expérience. Aussi, après trois semaines d’expérimentation, il a été noté des cas d’alopécie (chute de poils) chez quelques animaux des lots B, C, D, E, F et I. Ces manifestations ont disparu après un mois d’expérience. Il y’a eu 2,5% de mortalités en 120 jours de traitement. Ce pourcentage plutôt faible, prouve que les conditions expérimentales générales étaient bonnes. Dans l’ensemble, à l’exception des lots E et F, les animaux se sont adaptés aux différents traitements et ont eu des croissances pondérables positives ; même si des différences significatives sont notées sur les gains moyens quotidiens (GMQ) et les niveaux d’ingestion. The thyroid gland activity is linked to the supply of iodine, the content of which in the diet varies according to the elements that compose it. Thyroid dysfunction is therefore linked to either an excessive intake or a deficit of iodine in the ration and the manifestations of thyroid dysfunction are numerous. In case of a deficit in intake or assimilation, the thyroid gland becomes hypoactive and produces too little thyroid hormone. In some cases, growth retardation and various mental disorders, alopecia and sometimes weight gain are noted. In the case of hyperthyroidism, the symptoms include exophthalmic goiter, hyperactivity, weight loss, chronic diarrhea and sometimes accelerated growth rate. Both iodine deficiency and excess have effects on growth. Thus, the effect of Remington-based diets, deficient or rich in iodine or containing antithyroid substances on the consumption, growth and behavior of rats was studied. The study involved 56 male Wistar rats, approximately 4 weeks old, divided into 14 batches of 4 individuals as follows: B (simple iodine deficiency); C (iodine deficiency + undernutrition), D (iodine deficiency + thiocyanate); E (iodine deficiency + thiocyanate + undernutrition); F (Propylthiouracil - PTU); G (Cassava diet + distilled water): H (Brassica diet + distilled water); I (Remington + iodized water + selenium); J (Experimental control: Remington + iodized water); K (Remington ration supplemented with selenium); L (Iodine deficiency + calcium + distilled water); M (Millet diet + distilled water) and; N (Nétu diet + distilled water). After 120 days of the experiment, the rats were generally well behaved. The weight evolution, with the exception of some batches, was globally positive. The animals of batches B, C, D and E showed some lethargy in the middle of the experiment (about two months of experimentation), which disappeared one to two weeks later. The animals of batch F (PTU) were weakened, highly affected by the treatment (consumption of a diet containing PTU), especially in the second half of the experiment. While the animals of the M and N batches, which had grown a lot, seemed to be not very active at the end of the experiment. Also, after three weeks of experimentation, alopecia (hair loss) was noted in some animals of batches B, C, D, E, F and I. These manifestations disappeared after one month of experimentation. There were 2.5% of deaths in 120 days of treatment. This rather low percentage proves that the general experimental conditions were good. Overall, with the exception of batches E and F, the animals adapted to the different treatments and had positive weighted growths; although significant differences were noted on average daily gain (ADG) and feed intake levels.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Mwageni, Werner, Vivian Blok, Andrew Daudi, George Bala, Keith Davies, Casper Netscher, Abdoussalam Sawadogo, et al. "The importance of tropical root-knot nematodes (Meloidogyne spp.) and factors affecting the utility of Pasteuria penetrans as a biocontrol agent." Nematology 2, no. 8 (2000): 823–45. http://dx.doi.org/10.1163/156854100750112789.

Full text
Abstract:
AbstractThe conclusions of a collaborative study of the occurrence and importance of root-knot nematodes (RKN, Meloidogyne spp.) and of their control agent, Pasteuria penetrans, in parts of Europe, Africa, South America and the Caribbean are presented. Rootknot nematodes were estimated to reduce the yields of a wide range of horticultural crops by > 25% in Ecuador, Malawi and Tanzania, and by ca 10% in Trinidad and Tobago. The greatest proportion of infected crops were observed in Ecuador (205 of 207) and the least in Trinidad and Tobago (70 of 174). The mean gall index was greatest in Ecuador (5.5). Levels of galling were least in Senegal (1.6), even though 89% of crops were infested and virulent M. mayaguensis was widespread. In all countries, M. incognita and M. javanica were the most abundant species, but M. hispanica occurred widely in Burkina Faso, even in newly cultivated areas in the Sahile. Several new esterase phenotypes were detected, especially in Ecuador and Malawi. Juveniles (J2) collected from the soil during the surveys were examined for attached spores of P.penetrans. It was widespread (20 to 60% of RKN populations), except in Malawi and Tanzania (< 10% were infected), and was found for the first time in Crete (Greece). Generally, < 50% of the J2 carried spores. The occurrence of P.penetrans was sometimes correlated with soil type e.g., in Senegal it was least frequent in sandy soils. Laboratory assays of the binding of spores of isolates of P.penetrans to populations of RKN indicated large variations in specificity and substantial interactions; differences between populations within a species of RKN were sometimes almost as great as those between species. In microplot trials in which an "exotic" isolate of P.penetrans was introduced (ca 103 spores per g soil), its incidence was not increased by increasing the frequency or intensity of the growing of RKN-susceptible crops. However, in two such trials at sites in Tanzania and Ecuador naturally infected with P.penetrans, there were large increases in the proportions of spore-encumbered J2 (up to 100% encumbered) and in the yields of spores (up to 3.3 × 106 spores per mg dry root) in those plots amended with an "exotic" isolate. In these plots, numbers of J2 in the soil were decreased and damage by RKN was suppressed; gall indices were decreased (from > 8 to < 3) and yields were increased (by up to 30%). No such changes were observed in the unamended control plots. Increased suppression of RKN was also observed in a field trial, even in plots where RKN-susceptible and non-host crops were alternated. Increased suppression following amendment with the "exotic" isolate of P.penetrans was not observed at sites not previously infected with P.penetrans. Regression analysis of the results from the microplot and field trials indicated that tomato yields were decreased by > 5% for every increase of one in the gall index. Yields were increased by alternating tomato with leguminous crops in some trials, but not in others. It is proposed that, in natural infections, mutual selection produces a dynamic balance between the P.penetrans and the RKN whereby levels of infection are rarely suppressive. However, the introduction of an "exotic" isolate of P.penetrans, with a different attachment profile, can disturb this balance, resulting in a greatly increased proportion of infected J2 and females, increased yields of spores and more suppression of RKN populations. Importance des nématodes à galles tropicaux (Meloidogyne spp.) et facteurs affectant l'utilité de Pasteuria penetrans, agent de contrôle biologique - Ce travail présente les conclusions d'une étude, menée en collaboration par plusieurs équipes de recherche, sur la présence et l'importance des nématodes phytoparasites du genre Meloidogyne et de leur parasite bactérien, Pasteuria penetrans, dans certains pays d'Europe, d'Afrique, d'Amérique du Sud et des Caraïbes. Les réductions de rendement de cultures maraîchères très diverses dues à ces nématodes atteignent 25% en Equateur, Malawi et Tanzanie, et 10% à Trinidad et Tobago. La plus forte proportion de parcelles infestées a été rencontrée en Equateur (205 sur 207) et la plus faible à Trinidad et Tobago (70 sur 174). C'est en Equateur que l'indice de galles moyen (égal à 5,5) était le plus élevé. Même si cet indice était faible en moyenne au Sénégal (1,6), 89% des cultures étaient infestées dans ce pays, en grande partie par l'espèce virulente M. mayaguensis. M. incognita et M. javanica sont les plus répandues dans tous les pays prospectés. Cependant, M. hispanica est très répandu au Burkina Faso, même dans des zones récemment cultivées en maraîchage en région sahélienne. Plusieurs phénotypes estérasiques nouveaux ont été détectés, spécialement en Equateur et au Malawi. Les juvéniles de second stade (J2) extraits des échantillons de sol collectés lors des prospections ont été examinés pour détecter la présence de spores de P.penetrans sur leur cuticule. Trouvé pour la première fois en Crète (Grèce), P.penetrans est très répandu dans les autres pays prospectés, infestant 20 à 60% des populations de Meloidogyne spp., sauf au Malawi et en Tanzanie où moins de 10% des populations sont atteintes. Le plus souvent, moins de 50% de J2 portent des spores bactériennes. Le taux de parasitisme des J2 par P. penetrans est influencé par les types de sols, comme par exemple au Sénégal où il est très faible dans les sols sableux grossiers. Des expériences en laboratoire portant sur l'attachement de spores de divers isolats de P. penetrans à des populations de Meloidogyne spp. ont révélé une grande variation de la spécificité et des interactions; les différences observées pour diverses populations d'une même espèce de Meloidogyne sont parfois presque aussi marquées que celles observées entre espèces. L'incidence parasitaire d'un isolat "exotique" de P. penetrans introduit dans des microparcelles (ca. 103 sporespar g. de sol) n'a pas été accrue par l'augmentation de la fréquence ou de la densité de plantation des cultures sensibles à Meloidogyne spp. employées. Cependant, dans deux microparcelles natullement infestées en P.penetrans, situées en Equateur et en Tanzanie, l'introduction d'un isolat "exotique" s'est traduite par un accroissement de la proportion de J2 infestés (jusqu'à 100%) et de la production de spores ((jusqu'à 3, 3 × 106 spores par mg [poids sec] de racines), d'une diminution de la population de J2 dans le sol, et d'une disparition des dégâts racinaires; les indices de galles moyens ont diminué (de plus de 8 à moins de 3) et les rendements des cultures ont augmenté (jusqu'à 30%). De tels changements n'ont pas été observés dans des sols non amendés en isolats "exotiques" de P.penetrans. Un meilleur contrôle des populations de Meloidogyne spp. a également été observé au champ, même lorsque la séquence culturale alternait des cultures sensibles et des cultures non-hôtes du nématode. Dans des parcelles non infectées en P.penetrans, la baisse des populations de Meloidogyne spp. n'a pas été observée après introduction d'un isolat "exotique" de la bactérie. Des analyses de régression portant sur les données obtenues en microparcelles ou au champ montrent que les rendements en tomate diminuent de plus de 5% chaque fois que l'indice de galle augmente d'une unité. Ces rendements ont parfois été améliorés lorsque des cultures de légumineuses alternaient les cultures de tomate. Ainsi, sur la base des analyses nématologiques et agronomiques faites en fin de cycles culturaux, il est suggéré que, dans les cas d'infestations naturelles en P.penetrans, des sélections mutuelles entraîneraient un équilibre dynamique entre les populations de la bactérie et celles du nématode, représentatif d'une densité-dépendance retardée. En revanche, l'introduction inondative d'isolats "exotiques" de P.penetrans, aux propriétés parasitaires différentes de celles des populations natives, pourraient rompre temporairement cet équilibre en faveur d'un accroissement de la proportion de nématodes (J2 et femelles) infestés et de la production de spores bactériennes, ainsi qu'un meilleur contrôle des populations de Meloidogyne spp. La capacité des populations de P.penetrans à survivre dans les sols et à contrôler durablement les populations de Meloidogyne spp. dépendraient de la spécificité entre les organismes, des propriétés des sols et des systèmes de culture.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Farid, Georges. "La violence verbale entre catholiques et protestants au XVIe siècle." Voix Plurielles 3, no. 2 (September 1, 2006). http://dx.doi.org/10.26522/vp.v3i2.507.

Full text
Abstract:
Notre étude descriptive porte sur les diverses formes sous lesquelles se présentent la violence verbale. Nous nous sommes arrêté particulièrement sur les procédés littéraires d’attaque entre catholiques et protestants au XVIe siècle. Notre objectif est de présenter les expressions injurieuses utilisées afin d’en saisir la portée et leur raison d’être ou « d’avoir été ». Il ne s’agit point d’identifier qui est le champion de l’expression injurieuse mais bien de décrire simplement les termes en question et d’interpréter ce que traduisent ces paroles véhémentes : incompréhension de l’autre, rejet, haine. Y aurait-il une leçon à tirer dans l’utilisation d’un tel langage qui nous offre toute la latitude d’humilier les autres par l’expression la plus vulgaire (mots grossiers) ou l’expression la plus subtile (ironie, sarcasme).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Ramalho Junior, Alvaro. "Décès infantiles, morts fœtales et causes nécrologiques partagées : implications et nouvelle perspective analytique sur la mortalité infantile." Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, June 7, 2022, 164–94. http://dx.doi.org/10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/sante/causes-necrologiques-partagees.

Full text
Abstract:
Au cours de l’exercice biennal 2018/2019, il a été constaté qu’environ 64 % des décès de nourrissons dans l’État d’Espírito Santo, au Brésil, résultant de causes nécrologiques communes aux décès fœtaux, les qualifiant d’événements typiques mutuellement exclusifs, dans lesquels la survenue de l’un des exclut symptomatiquement l’occurrence de l’autre pour la même cause nécrologique, établissant ainsi une relation inexorable d’interdépendance excluante, associant inversement les occurrences entre elles. Se pose la question des implications de cette relation dans la perspective analytique du phénomène de la mortalité infantile, question qui est devenue le fil conducteur dans la conduite de ce travail. D’où il a formulé l’objectif d’analyser cette relation en vue de révéler la complexité du phénomène de la mortalité infantile, mettant en lumière de nouveaux éléments jusqu’alors inconnus. En ce sens, comme base méthodologique pour l’analyse empirique, centrée sur l’État d’Espírito Santo, il a formulé un modèle théorique/conceptuel permettant l’analyse simultanée des deux événements, les considérant conceptuellement différenciés, mais interdépendants, démontrant empiriquement l’existence d’une dynamique cyclique, intrinsèque au phénomène, entretenue par des forces endogènes issues de la relation d’interdépendance excluante, résultant du partage des causes nécrologiques entre décès infantile et fœtal. Ainsi, en réponse à la question directrice, il a été conclu qu’il était urgent de repenser l’analyse de la mortalité infantile, rompant avec la tradition restreinte aux seuls décès d’enfants âgés de 0 à 1 an, au risque d’erreurs grossières dans Interprétation de la réalité. Selon l’objectif défini, elle a analysé l’interaction entre cette dynamique endogène et les forces exogènes émanant de facteurs structurels contraignants (pauvreté, assainissement, etc.), faisant apparaître de nouveaux éléments inhérents à la complexité du phénomène, comme, par exemple, sur l’ action hybride de facteurs exogènes et endogènes dans la détermination des taux de mortalité infantile, entre autres. Enfin, en nouant les différents points abordés, ce travail démontre le bien-fondé de la thèse qui identifie dans l’interaction entre les morts fœtales et les morts infantiles de causes mortuaires communes, l’origine de forces endogènes autonomes, soutenant une dynamique cyclique endogène, à travers laquelle elle rayonne ses effets néfastes dans tout l’univers de la mortalité infantile, modifiant systématiquement les scénarios de la réalité.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

SEEMAN, OWEN D. "Revision of the Fedrizziidae (Acari: Mesostigmata: Fedrizzioidea)." Zootaxa 1480, no. 1 (May 24, 2007). http://dx.doi.org/10.11646/zootaxa.1480.1.1.

Full text
Abstract:
The Fedrizziidae are the most diverse group of mites associated with passalid beetles in Australia. Herein, I re-diagnose the family, genera and species, and describe ten new species from Australia, Indonesia and Thailand: Fedrizzia abradoalves sp. nov., F. gilloglyi sp. nov., F. parvipilus sp. nov., Neofedrizzia bunyas sp. nov., N. gordoni sp. nov., N. helenae sp. nov., N. imparmentum sp. nov., N. janae sp. nov., N. lepas sp. nov. and N. sulawesi sp. nov. Fedrizzia strandi (Oudemans), Neofedrizzia leonilae Rosario & Hunter, Neofedrizzia tani Pope & Chernoff and Neofedrizzia vitzthumi (Oudemans) are re-described. Neofedrizzia bicornis Karg is a junior synonym of Neofedrizzia scutata Womersley, which is also transferred to Fedrizzia. Fedrizzia unospina Karg is a junior synonym of Fedrizzia carabi Womersley. Fedrizzia gloriosa Berlese is transferred to Neofedrizzia. The specimens described by Womersley as Fedrizzia sp. cf. grossipes represent specimens of Fedrizzia sellnicki Womersley. Parafedrizzia buloloensis Womersley is recorded from Australia for the first time. A key to adult male and female Fedrizziidae and a summary of host records is provided.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Guicharrousse, Hubert. "Theokratie als Ausweg aus der Krise? Das Gutachten der Straßburger Prediger Wegen Abschaffung grober laster vnd aufrichtung gueter ordnung vnd disciplin (1547)." SYMPOSIUM CULTURE@KULTUR, November 6, 2024. http://dx.doi.org/10.2478/sck-2024-0005.

Full text
Abstract:
Abstract Im 16. Jahrhundert war die Stadt Straßburg eines der größten Zentren der Reformation im Heiligen Römischen Reich, insbesondere durch das Wirken des Reformators und Theologen Martin Bucer. Nach der protestantischen Niederlage gegen Kaiser Karl V. im Schmalkadischen Krieg 1547 forderten Bucer und mehrere Prediger in der Stadt, die sich in einer schweren Krise befand, von der weltlichen Macht eine strengere Anwendung der Disziplinarordnung von 1535, die im Prinzip das Alltagsleben der Stadt regelte, um sie vor einer noch schlimmeren göttlichen Strafe zu bewahren. Der theokratische Ansatz der Autoren des Bedencken Wegen abschaffung grober läster vnd auffrichtung gueter Ordnung vnd disciplin, wird als Versuch analysiert, aus der Krise herauszukommen, indem die Alltagskultur mit den evangelischen Prinzipien in Einklang gebracht wird, aber auch durch Verstärkung der sozialen Kontrolle und Einmischung in die Angelegenheiten der weltlichen Obrigkeit. Dies wird zu einem Konflikt zwischen letzterer und der Straßburger protestantischen Kirche führen. La ville de Strasbourg fut au XVIe siècle l’un des plus grands centres de la Réforme protestante dans le Saint-Empire, notamment par l’activité du Réformateur et théologien Martin Bucer. Après la défaite protestante face à l’empereur Charles Quint en 1547, Bucer et plusieurs prédicateurs de la ville, qui connaît une grave crise, réclament au pouvoir séculier une application plus stricte de l’ordonnance disciplinaire de 1535, qui régit en principe la vie de la cité, afin d’éviter à celle-ci une punition divine plus grave encore. La démarche théocratique des auteurs du Mémoire sur la suppression des vices grossiers et l’institution d’un règlement et d’une discipline de bon aloi est analysée comme volonté de sortir de la crise en mettant en conformité la culture du quotidien avec les principes évangéliques, mais aussi en renforçant le contrôle social, et en s’immisçant dans les affaires du pouvoir séculier. Cette situation conduira à un conflit entre ce dernier et l’Église protestante strasbourgeoise. In the 16th century, the city of Strasbourg was one of the most important centers of the Protestant Reformation in the Holy Roman Empire, through the activity of the Reformer and theologian Martin Bucer. After the Protestant defeat at the hands of Emperor Charles V in 1547, Bucer and several other preachers in the city, which was experiencing a serious crisis, demanded from the secular authorities a stricter application of the Disciplinary Ordinance of 1535, which in principle governed the life of the city, in order to avoid an even more serious divine punishment. The theocratic approach of the authors of the Memoir on the suppression of gross vices and the institution of good regulation and discipline is analysed as a desire to get out of the crisis by bringing everyday culture into line with evangelical principles, but also by strengthening social control, and by interfering in the affairs of the secular power. This situation will lead to a conflict between the latter and the local protestant church.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography