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Journal articles on the topic 'Neurorehabilitation'

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1

Dwyer, Brigid, and Douglas I. Katz. "Neurorehabilitation." Seminars in Neurology 41, no. 02 (April 2021): 109–10. http://dx.doi.org/10.1055/s-0041-1726458.

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2

Donnan, Geoffrey A. "NeuroRehabilitation." International Journal of Stroke 11, no. 4 (April 27, 2016): 385. http://dx.doi.org/10.1177/1747493016642971.

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3

Gelber, David A., and Charles D. Callahan. "NEUROREHABILITATION." Neurologist 5, no. 5 (September 1999): 271–78. http://dx.doi.org/10.1097/00127893-199909000-00004.

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4

Gaber, Tarek A.-Z. K., and Michael U. Eshiett. "Neurorehabilitation." Journal of the Royal Society of Medicine 97, no. 10 (October 2004): 503–4. http://dx.doi.org/10.1177/0141076809701019.

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5

Gaber, T. A.-Z. K., and M. U. Eshiett. "Neurorehabilitation." JRSM 97, no. 10 (September 30, 2004): 503–4. http://dx.doi.org/10.1258/jrsm.97.10.503-a.

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6

Frommelt, Peter, and Hubert Lösslein. "NeuroRehabilitation." Zentralblatt für Arbeitsmedizin, Arbeitsschutz und Ergonomie 60, no. 11 (November 2010): 379. http://dx.doi.org/10.1007/bf03344319.

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7

Sidyakina, I. V., M. V. Voronova, V. V. Ivanov, P. S. Snopkov, and V. A. Epifanov. "Questions of neurorehabilitation. Innovative technologies of neurorehabilitation." Fizioterapevt (Physiotherapist), no. 4 (May 26, 2020): 61–65. http://dx.doi.org/10.33920/med-14-2008-07.

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The report is devoted to modern methods of neurorehabilitation, which are actively being introduced into the clinical practice of rehabilitation treatment centers. The technologies used at all stages of rehabilitation are described, starting from the intensive care unit, ending with remote methods used after the patient is discharged from the hospital. We consider robotic technologies, mechanotherapy with biofeedback, non-invasive stimulation techniques, virtual reality technology. Data on the effectiveness of rehabilitation treatment procedures from the perspective of evidence-based medicine are presented.
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8

Shapovalenko, T. V., I. V. Sidyakina, M. V. Voronova, V. V. Ivanov, and V. E. Illarionov. "Questions of neurorehabilitation. Modern strategies of neurorehabilitation." Fizioterapevt (Physiotherapist), no. 4 (May 26, 2020): 66–71. http://dx.doi.org/10.33920/med-14-2008-08.

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The publication is devoted to modern strategies for neurorehabilitation of patients after stroke. Special attention is paid to the issues of individualization of rehabilitation programs based on the initial neurological defi cit and neurophysiological monitoring data. Modern scales of functional state assessment are described, and the diagnostic value of traditional and innovative methods of studying the state of central nervous system structures is compared: registration of somatosensory evoked potentials, transcranial magnetic stimulation, and functional magnetic resonance imaging. The issues of diff erentiation of the level of consequences of the disease, stages of rehabilitation treatment, eff ectiveness and safety of rehabilitation procedures are discussed.
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9

Aisen, M. L. "Justifying neurorehabilitation." Neurology 52, no. 1 (January 1, 1999): 8. http://dx.doi.org/10.1212/wnl.52.1.8.

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10

Alexander, David N. "GERIATRIC NEUROREHABILITATION." Neurologic Clinics 16, no. 3 (August 1998): 713–33. http://dx.doi.org/10.1016/s0733-8619(05)70090-6.

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11

Fink, G. "Neurorehabilitation: evidenzbasiert?" Fortschritte der Neurologie · Psychiatrie 80, no. 07 (July 2012): 367. http://dx.doi.org/10.1055/s-0032-1313019.

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12

Morris, David M. "Aquatic Neurorehabilitation." Neurology Report 19, no. 3 (1995): 22–28. http://dx.doi.org/10.1097/01253086-199519030-00017.

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13

Collins, Kimberly D. "Cognitive Neurorehabilitation." Journal of Head Trauma Rehabilitation 17, no. 1 (February 2002): 79–81. http://dx.doi.org/10.1097/00001199-200202000-00014.

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14

Brandt, T., and M. Bertram. "Evidenzbasierte Neurorehabilitation." Der Nervenarzt 87, no. 10 (September 9, 2016): 1041–42. http://dx.doi.org/10.1007/s00115-016-0202-1.

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15

GUPTA, SANJAY. "Cognitive Neurorehabilitation." American Journal of Psychiatry 158, no. 4 (April 2001): 670–71. http://dx.doi.org/10.1176/appi.ajp.158.4.670.

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16

Ciancarelli, Irene, Giovanni Morone, Marco Iosa, Stefano Paolucci, Loris Pignolo, Paolo Tonin, Antonio Cerasa, and Maria Giuliana Tozzi Ciancarelli. "Adipokines as Potential Biomarkers in the Neurorehabilitation of Obese Stroke Patients." Current Neurovascular Research 17, no. 4 (December 14, 2020): 437–45. http://dx.doi.org/10.2174/1567202617666200603150901.

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Background: Limited studies concern the influence of obesity-induced dysregulation of adipokines in functional recovery after stroke neurorehabilitation. Objective: To investigate the relationship between serum leptin, resistin, and adiponectin and functional recovery before and after neurorehabilitation of obese stroke patients. The adipokine potential significance as prognostic markers of rehabilitation outcomes was also verified. Methods: Twenty obese post-acute stroke patients before and after neurorehabilitation and thirteen obese volunteers without-stroke, as controls, were examined. Adipokines were determined by commercially available enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) kits. Functional deficits were assessed before and after neurorehabilitation with the Barthel Index (BI), modified Rankin Scale (mRS), and Functional Independence Measure (FIM). Results: Compared to controls, higher leptin and resistin values and lower adiponectin values were observed in stroke patients before neurorehabilitation and no correlations were found between adipokines and clinical outcome measures. Neurorehabilitation was associated with improved scores of BI, mRS, and FIM. After neurorehabilitation, decreased values of Body Mass Index (BMI) and resistin together increased adiponectin were detected in stroke patients, while leptin decreased but not statistically. Comparing adipokine values assessed before neurorehabilitation with the outcome measures after neurorehabilitation, correlations were observed for leptin with BI-score, mRS-score, and FIM-score. No other adipokine levels nor BMI assessed before neurorehabilitation correlated with the clinical measures after neurorehabilitation. The forward stepwise regression analysis identified leptin as prognostic factor for BI, mRS, and FIM. Conclusions: Our data show the effectiveness of neurorehabilitation in modulating adipokines levels and suggest that leptin could assume the significance of biomarker of functional recovery.
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17

Mcmillan, T. M., and C. Sparkes. "Goal Planning and Neurorehabilitation: The Wolfson Neurorehabilitation Centre Approach." Neuropsychological Rehabilitation 9, no. 3-4 (July 1999): 241–51. http://dx.doi.org/10.1080/096020199389356.

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18

Nielsen, Jens Bo, Maria Willerslev-Olsen, Lasse Christiansen, Jesper Lundbye-Jensen, and Jakob Lorentzen. "Science-Based Neurorehabilitation: Recommendations for Neurorehabilitation From Basic Science." Journal of Motor Behavior 47, no. 1 (January 2, 2015): 7–17. http://dx.doi.org/10.1080/00222895.2014.931273.

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19

ANGHELESCU, Aurelian, Catalina AXENTE, Cristi RADUCAN, Anca Magdalena MAGDOIU, and Gelu ONOSE. "God`s mathematics: 1+1 equals more than what we know. Unexpected favorable progressive evolution, from vegetative state and severely deposturizing tetraplegia, to minimally conscious state, and finally independence in activities of daily living." Balneo Research Journal, Vol.11, no.4 (December 5, 2020): 538–40. http://dx.doi.org/10.12680/balneo.2020.398.

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The case reported a 21-year-old female patient, admitted and treated in the neurorehabilitation clinic, after traumatic vegetative state and severely deposturizing tetraplegia. She had an unexpected favorable progressive evolution to minimally conscious state, then post-traumatic encephalopathy and functional tetraparesis. Finally both functional and vocational prognosis were favorable, and she achieved independence in activities of daily living. She started her academic education as student, one year after the traumatic accident. Keywords: vegetative state, minimally conscious state, polytrauma, tetraplegia, neurorehabilitatio, outcome,
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20

Möller, Jens Carsten, Raoul Schweinfurther, and Matthias Oechsner. "Parkinson-Syndrome in der Neurorehabilitation." Therapeutische Umschau 74, no. 9 (December 2017): 489–93. http://dx.doi.org/10.1024/0040-5930/a000946.

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Zusammenfassung. Parkinson-Syndrome spielen in der klinischen Neurologie eine wichtige Rolle und sind häufig durch neurodegenerative Krankheiten wie die Parkinson-Krankheit (PK), Multisystematrophie (MSA) oder progressive supranukleäre Blickparese (progressive supranuclear palsy, PSP) verursacht. Die motorischen Symptome Akinese, Rigor und Ruhetremor sprechen bei der PK meist gut auf die symptomatische medikamentöse Therapie an. Im Verlauf ist die PK aber durch Wirkungsfluktuationen der dopaminergen Therapie und durch das Auftreten axialer Symptome wie Hypophonie, Dysphagie, Haltungsstörungen, posturale Instabilität und freezing, die nur bedingt durch Medikamente gebessert werden, charakterisiert. Bei den atypischen Parkinson-Syndromen wie der MSA oder PSP ist das Ansprechen auf die medikamentöse Behandlung erfahrungsgemäß schlecht. Daher gewinnen nicht-medikamentöse neurorehabilitative Methoden bei Parkinson-Syndromen zunehmend an Bedeutung, auch wenn vor allem bei den atypischen Formen die Evidenzlage unbefriedigend ist. Außerdem sind Pumpentherapien (Apomorphin, Duodopa®) sowie die Nachbehandlung von Patienten mit PK nach Tiefer Hirnstimulation (THS) häufig Bestandteil einer stationären Neurorehabilitation.
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21

Sánchez Milá, Zacarías, Jorge Velázquez Saornil, Angélica Campón Chekroun, José Manuel Barragán Casas, Raúl Frutos Llanes, Arantxa Castrillo Calvillo, Cristina López Pascua, and David Rodríguez Sanz. "Effect of Dry Needling Treatment on Tibial Musculature in Combination with Neurorehabilitation Treatment in Stroke Patients: Randomized Clinical Study." International Journal of Environmental Research and Public Health 19, no. 19 (September 28, 2022): 12302. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph191912302.

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(1) Background: Introducing ultrasound-guided dry needling to neurorehabilitation treatments increases the beneficial effects of therapy. The aim of this study was to compare the effects of including an ultrasound-guided dry needling session in neurorehabilitation treatment on spasticity and gait–balance quality versus neurorehabilitation treatment in subjects who had suffered a stroke. (2) Methods: A single-blind, randomized clinical trial was conducted. Thirty-six patients who had suffered a stroke in the right middle cerebral artery signed the informed consent for participation in the study. Twenty patients finally participated and were randomly assigned to the control group (neurorehabilitation treatment) or experimental group (neurorehabilitation treatment plus ultrasound-guided dry needling). Pre-treatment and post-treatment data were collected on the same day. The experimental group (n = 10) first underwent an ultrasound-guided dry needling intervention on the tibialis anterior and tibialis posterior musculature, followed by neurorehabilitation treatment; the control group (n = 10) underwent their corresponding neurorehabilitation without the invasive technique. Pre-treatment and post-treatment measurements were taken on the same day, assessing the quality of balance–gait using the “Up and Go” test and the degree of spasticity using the Modified Ashworth Scale. (3) Results: The patients who received neurorehabilitation treatment plus ultrasound-guided dry needling showed a greater decrease in spasticity in the tibial musculature after the neurorehabilitation treatment session (p < 0.001), improving balance and gait (p < 0.001). (4) Conclusions: An ultrasound-guided dry needling session combined with neurorehabilitation treatment reduced spasticity and improved balance and gait in stroke patients.
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22

Dohle, Christian. "Ist Neurorehabilitation wirksam?" InFo Neurologie + Psychiatrie 22, no. 3 (March 2020): 3. http://dx.doi.org/10.1007/s15005-020-1284-7.

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23

Sherrod Taylora, J. "Neurorehabilitation and neurolaw." NeuroRehabilitation 7, no. 1 (August 1, 1996): 3–14. http://dx.doi.org/10.3233/nre-1996-7102.

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24

Kirsch, Daniel L. "Electromedicine in NeuroRehabilitation." NeuroRehabilitation 17, no. 1 (April 22, 2002): 1–2. http://dx.doi.org/10.3233/nre-2002-17101.

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25

Wilde, Elisabeth A., Jill V. Hunter, and Erin D. Bigler. "Neuroimaging in Neurorehabilitation." NeuroRehabilitation 31, no. 3 (September 17, 2012): 223–26. http://dx.doi.org/10.3233/nre-2012-0792.

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26

Thijs, Liselot. "Neurorehabilitation in Belgien." neuroreha 14, no. 03 (September 2022): 111–16. http://dx.doi.org/10.1055/a-1891-2115.

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Wie ist die Neurorehabilitation im europäischen Nachbarland Belgien organisiert? Welche Inhalte und Verfahren werden in Kliniken und Rehabilitationszentren angewendet, und in welchem Umfang? Wie sieht die weitere Betreuung aus? Diese und andere Fragen beantwortet der Artikel in übersichtlicher und präziser Form.
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27

Williams, Gavin. "Neurorehabilitation in Australien." neuroreha 14, no. 03 (September 2022): 117–24. http://dx.doi.org/10.1055/a-1891-2400.

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Die neurologische Rehabilitation und die physiotherapeutische Praxis haben sich in den letzten Jahrzehnten stark verändert. Einige dieser Veränderungen sind auf Ressourcen und Finanzierung zurückzuführen, andere sind das direkte Ergebnis von Forschungsergebnissen und den darauffolgenden Programmen zur Wissensumsetzung und -implementierung. Die neurologische Physiotherapie hat sich wohl mehr verändert als jeder andere Bereich der Physiotherapie. Botulinum-Neurotoxin (BoNT-A) hat die Behandlung von Spastizität revolutioniert, und Krafttraining ist für viele Menschen mit neurologischen Erkrankungen zu einem zentralen Bestandteil der Therapieprogramme geworden, was vor 30 Jahren noch nicht vorstellbar war. In diesem Beitrag werden die neurologische Physiotherapie und Rehabilitation in Australien, die aktuellen Herausforderungen und die zukünftigen Richtungen diskutiert.
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28

Osumi, Michihiro, and Masahiko Sumitani. "Neurorehabilitation for pain." PAIN RESEARCH 37, no. 2 (July 15, 2022): 75–81. http://dx.doi.org/10.11154/pain.37.75.

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29

Raspopovic, Stanisa. "Neurorobotics for neurorehabilitation." Science 373, no. 6555 (August 5, 2021): 634–35. http://dx.doi.org/10.1126/science.abj5259.

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30

Lv, Zhihan, and Jinkang Guo. "Virtual Reality Neurorehabilitation." International Journal of Mental Health Promotion 24, no. 3 (2022): 287–310. http://dx.doi.org/10.32604/ijmhp.2022.019829.

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31

Brogårdh, Christina, and Jan Lexell. "ICF and Neurorehabilitation." NeuroRehabilitation 36, no. 1 (February 25, 2015): 1–3. http://dx.doi.org/10.3233/nre-141183.

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32

YI, Youbin, and Nam-Jong PAIK. "Neurorehabilitation of Stroke." Japanese Journal of Rehabilitation Medicine 52, no. 1 (2015): 63–67. http://dx.doi.org/10.2490/jjrmc.52.63.

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33

Freimuller, Manfred, and Klemens Fheodoroff. "Neurorehabilitation nach Schlaganfall." Wiener Medizinische Wochenschrift 153, no. 1-2 (January 2003): 25–28. http://dx.doi.org/10.1046/j.1563-258x.2003.02110.x.

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34

Juan, Francisco J. "Neurorehabilitation in Spain." Neurorehabilitation and Neural Repair 13, no. 3 (September 1999): 183–84. http://dx.doi.org/10.1177/154596839901300307.

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35

Schmidt, Roger, Kateryna Piliavska, Dominik Maier-Ring, Dominik van Husen, and Christian Dettmers. "Psychotherapy in Neurorehabilitation." Neurology International Open 01, no. 03 (June 2017): E153—E159. http://dx.doi.org/10.1055/s-0043-104643.

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AbstractThe range of treatments available for neurorehabilitation must include appropriate psychotherapeutic approaches, if only because of the frequent occurrence of psychological co-morbidities, not always diagnosed and appropriately treated. The current situation is characterized by a large variety of available treatments, dearth of treatment studies and proven evidence. This state of affairs emphasizes the diversity and complexity of neurological disease. The presence of collateral psychological problems in particular requires individually tailored treatments. Damage to the CNS requires that particular attention be paid to the closely interwoven functions of the body and mind. What follows is the need for multimodal psychotherapy, grounded in neurology. Taking into account the various treatment approaches and regimens, therapy needs to be directly integrated in a meaningful, coherent way into other measures of neurological rehabilitation. Against this background, the paper gives an overview of clinical needs and therapeutic procedures as well as regarding the requirements and perspectives in the further development of psychotherapy in neurorehabilitation.
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36

Mokrusch, Thomas, and Claus Wallesch. "Fortschritte der Neurorehabilitation." Aktuelle Neurologie 44, no. 08 (October 2017): 537–38. http://dx.doi.org/10.1055/s-0043-110342.

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37

Campagnolo, Denise I. "Handbook of Neurorehabilitation." American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation 75, no. 1 (January 1996): 43. http://dx.doi.org/10.1097/00002060-199601000-00012.

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38

Pentland, Brian. "Handbook of neurorehabilitation." Neuromuscular Disorders 6, no. 1 (January 1996): 83. http://dx.doi.org/10.1016/s0960-8966(96)90014-0.

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39

Wallesch, C. W. "Neurorehabilitation ist anders." Aktuelle Neurologie 43, no. 01 (February 9, 2016): 6. http://dx.doi.org/10.1055/s-0042-100399.

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40

Selzer, M. "Experimental neurorehabilitation training." Journal of the Neurological Sciences 381 (October 2017): 3–4. http://dx.doi.org/10.1016/j.jns.2017.08.035.

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41

Khan, Fary, Bhasker Amatya, Mary P. Galea, Roman Gonzenbach, and Jürg Kesselring. "Neurorehabilitation: applied neuroplasticity." Journal of Neurology 264, no. 3 (October 24, 2016): 603–15. http://dx.doi.org/10.1007/s00415-016-8307-9.

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42

Krebs, H. I., N. Hogan, M. L. Aisen, and B. T. Volpe. "Robot-aided neurorehabilitation." IEEE Transactions on Rehabilitation Engineering 6, no. 1 (March 1998): 75–87. http://dx.doi.org/10.1109/86.662623.

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43

Jemar, G., C. Loustau, and J. Jemar. "Neurorehabilitation in schizophrenia." Journal of the Neurological Sciences 357 (October 2015): e85-e86. http://dx.doi.org/10.1016/j.jns.2015.08.292.

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44

Gutbrod, Klemens, Dörthe Heinemann, and René Müri. "Neurorehabilitation kognitiver Störungen." Therapeutische Umschau 74, no. 9 (December 2017): 503–9. http://dx.doi.org/10.1024/0040-5930/a000948.

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Zusammenfassung. Eine erworbene Hirnschädigung ist die häufigste Ursache für eine chronische Behinderung im Erwachsenenalter. Trotz neurologischer Erholung können neuropsychologische Störungen persistieren und die Lebensqualität des Patienten einschränken. Aus diesem Grund ist die kognitive Rehabilitation eine wichtige Komponente der Neurorehabilitation. Kognitive Störungen nach einer Hirnschädigung finden sich am häufigsten in den Bereichen Gedächtnis, Aufmerksamkeit, exekutive Funktionen und Neglect. Für jeden dieser Bereiche werden in dieser Überblicksarbeit die verschiedenen Therapiemöglichkeiten beschrieben. Für alle diese kognitiven Domänen existieren evidenzbasierte Studien zur spezifischen Therapiewirksamkeit, welche eine Empfehlung eines Standards für die klinische Praxis erlauben.
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45

Stoller, Oliver, and Daniel Zutter. "Roboter-assistierte Neurorehabilitation." Therapeutische Umschau 74, no. 9 (December 2017): 517–23. http://dx.doi.org/10.1024/0040-5930/a000950.

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Zusammenfassung. Roboter-assistierte Geräte sind ein wichtiges Hilfsmittel in der Neurorehabilitation. Der Einsatz wird jedoch kontrovers diskutiert. Die Kritiker halten den Nutzen dieser Therapiegeräte für nicht evidenzbasiert und den Einsatz für zu teuer, wobei die Befürworter vom grossen Nutzen der Robotik bei richtiger Anwendung überzeugt sind. Diese Technologien haben zum Ziel, das Training für Patienten und Therapeuten zu unterstützen, motivierend zu gestalten und auf möglichst hohem Wiederholungsniveau durchzuführen und damit die Prognose insgesamt zu verbessern. Der technologische Fortschritt hat in den letzten Jahren diverse Roboter-basierte Therapiesysteme für die Neurorehabilitation hervorgebracht. Dieser Artikel beschreibt die Herausforderungen und Chancen in der klinischen Integration von Roboter-assistierter Rehabilitationstechnologie.
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46

Klamroth-Marganska, Verena, and Robert Riener. "Zukunft der Neurorehabilitation." Therapeutische Umschau 74, no. 9 (December 2017): 524–28. http://dx.doi.org/10.1024/0040-5930/a000951.

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Zusammenfassung. Die neurorehabilitative Forschung untersucht optimierte Lernstrategien, die die Neuroplastizität fördern und die motorische Funktion bei neurologischen Erkrankungen verbessern. Zur Optimierung dieser Art des funktionellen Trainings werden zunehmend Roboter eingesetzt. Zudem werden erste klinische Studien an Menschen durchgeführt, bei denen die Regeneration des zentralen Nervensystems mittels biologischer Faktoren induziert wird. Bevor eine Kombination dieser neuartigen Therapieformen aus den verschiedenen Fachgebieten breite klinische Anwendung finden kann, bedarf es jedoch weiterer Untersuchungen zu Sicherheit, Anwendbarkeit und Wirkung.
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47

Sandor, Peter S., Martina Sauter, Thomas Benz, Franz Riederer, and Andreas R. Gantenbein. "Neurorehabilitation bei Kopfschmerzen." Therapeutische Umschau 74, no. 9 (December 2017): 485–88. http://dx.doi.org/10.1024/0040-5930/a000952.

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Zusammenfassung. Medikamentenübergebrauchskopfschmerzen gehen häufig mit einer beträchtlichen Einschränkung und einem Partizipationsverlust im Leben der Patientinnen und Patienten einher. Nicht selten sind sowohl Berufs- als auch Privatleben kritisch kompromittiert. Komorbiditäten, Substanzabhängigkeit über die Schmerzmittel hinaus und ungünstige Kontextfaktoren beeinflussen die Therapierbarkeit. Die Therapie besteht aus einem Entzug akut wirksamer Schmerzmittel sowie einer anschliessenden Behandlung mit dem Ziel einer Stabilisierung. Diese reicht vom ambulanten Setting in der Sprechstunde bis hin zum stationären Entzug mit anschliessender stationärer kopfschmerzspezifischer Neurorehabilitation. Neurobiologische Erkenntnisse, insbesondere aus modernen bildgebenden Studien, helfen, das Krankheitsbild besser zu verstehen und Behandlungsansätze zu stratifizieren. Weitere klinische und pathophysiologische Studien sind notwendig.
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48

Krakauer, John W., S. Thomas Carmichael, Dale Corbett, and George F. Wittenberg. "Getting Neurorehabilitation Right." Neurorehabilitation and Neural Repair 26, no. 8 (March 30, 2012): 923–31. http://dx.doi.org/10.1177/1545968312440745.

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49

Burke, D. C. "Neurorehabilitation Down Under." Neurorehabilitation and Neural Repair 12, no. 1 (January 1, 1998): 33–35. http://dx.doi.org/10.1177/154596839801200106.

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50

Schmidt, J. G. "Handbook of Neurorehabilitation." Archives of Neurology 52, no. 9 (September 1, 1995): 855. http://dx.doi.org/10.1001/archneur.1995.00540330033010.

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