To see the other types of publications on this topic, follow the link: Nucleófilo.

Dissertations / Theses on the topic 'Nucleófilo'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 19 dissertations / theses for your research on the topic 'Nucleófilo.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Priebe, Jacks Patrick. "Estudo da reação de transferência do grupo fosforila do 2,4-dinitrofenil etil fosfato para alfa-nucleófilos e efeitos da incorporação de íons em micelas zwiteriônicas de sulfobetaínas." reponame:Repositório Institucional da UFSC, 2012. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/93312.

Full text
Abstract:
Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências Físicas e Matemáticas, Programa de Pós-Graduação em Química, Florianópolis, 2009
Made available in DSpace on 2012-10-24T20:17:57Z (GMT). No. of bitstreams: 1 271593.pdf: 1735761 bytes, checksum: 5466979fa80b74e413dbdbec97c43250 (MD5)
Este trabalho aborda dois assuntos relevantes para o entendimento de catálise e processos biológicos chave. Inicialmente, o estudo da transferência do grupo fosforila do diéster 2,4DNFEF para -nucleófilos mostraram que as espécies da hidroxilamina são mais reativas que a água e que a diferença de reatividade da O-metilhidroxilamina em relação as demais hidroxilaminas, sugere que o ataque destes nucleófilos ocorrem via átomo de oxigênio da espécie dipolar iônica, o que é consistente com a identificação dos intermediários e produtos da reação, observados por RMN e CG/EM. No E.T., a ligação entre o nucleófilo e o fósforo está 23% formada, condizente com um mecanismo de reação mais dissociativo. O segundo estudo aborda a incorporação de íons na superfície de micelas zwiteriônicas de sulfobetaínas, no qual os resultados de eletroforese capilar mostraram uma diminuição significativa no potencial de superfície da micela de SB3-14 quando em presença de sais, cuja ordem é consistente com a série de Hoffmeister. Esta mesma série foi observada estudando o aumento de kobs para a hidrólise ácida do HFD e na variação do equilíbrio ácido-base do CDP. Estes resultados sugerem que a superfície micelar torna-se aniônica com a incorporação ânions, e assim atrae os íons H3O+ da solução para a pseudofase micelar, o que diminui o pH local e catalisa a reação de hidrólise ácida. Esta ordem de ligação dos ânions pela micela é específica para cada ânion, e dependente da energia livre de hidratação e de transferência entre as fases.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Santos, Amauri da Paixão. "A ação de nucleófilos sobre o aduto cloranil-ciclopentadieno." Universidade de São Paulo, 2008. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/46/46135/tde-02072008-130027/.

Full text
Abstract:
Efetuaram-se as reações de nucleófilos de oxigênio (MeONa, EtONa, PhONa e t-BuOK) com o aduto de Diels-Alder cloranil-ciclopentadieno, com o objetivo de se obterem os correspondentes adutos poli-substituídos. Nas reações com MeONa e EtONa foram empregadas tanto quantidades estequiométricas como excesso destes alcóxidos. Nestes últimos casos, foram obtidos dois produtos. Um destes, quando se empregou MeONa, apresentou a mesma estrutura que o aduto cis,endo-2,5-dicloro- 3,6-dimetóxi-p-benzoquinona-ciclopentadieno. O outro produto (B), isolado na forma de óleo, apresentou dados de RMN e de composição que indicaram tratar-se do aduto trans-2,5-dicloro-3,6-dimetóxi-p-benzoquinona-ciclopentadieno ou trans-2,6- dicloro-3,5-dimetóxi-p-benzoquinona-ciclopentadieno, com os grupos OMe e Cl em posições endo e exo, respectivamente. Experiências conduzidas com EtONa levaram a produtos semelhantes. As tentativas de substituir o átomo de cloro ligado ao sistema enodiônico de B foram bem sucedidas quando se empregaram PhSNa ou MeSNa, mas falharam quando se usou o PhSO2Na. Estes produtos de substituição, B-SPh e B-SMe, foram isolados como sólidos amorfos, o que não permitiu que tivessem as suas estruturas determinadas por difração de raios-X. Outros experimentos com o aduto de Diels-Alder cloranil-ciclopentadieno envolveram o uso de PhONa, PhSO2Na e dimetilamina como nucleófilos. Enquanto no caso de PhONa e dimetilamina obtiveram-se os adutos mono-substituídos correspondentes, no caso de PhSO2Na, em metanol, obteve-se a substituição dos dois átomos de cloro do aduto de Diels-Alder cloranil-ciclopentadieno pelos grupos OMe e PhSO2.
The reactions between the chloranil-cyclopentadiene Diels-Alder adduct and alkoxides (MeONa, EtONa, PhONa e t-BuOK) were carried out aiming the synthesis of the corresponding poly-substituted adducts. In the case of reactions with MeONa and EtONa, equimolar and excess of such nucleophiles were employed. When MeONa was in excess, two products were obtained. One of them was proved to be the cis,endo-2,5-dichloro-3,6-dimethoxy-p-benzoquinone-cyclopentadiene adduct. The other product (B), isolated as an oil, exhibited elemental composition and NMR data that indicate its structural identity with the trans-2,5-dichloro-3,6-dimethoxy-p-benzoquinone-cyclopentadiene or the trans-2,6-dichloro-3,5-dimethoxy-p- benzoquinone-cyclopentadiene adduct, lying the OMe and Cl groups in an endo and exo positions, respectively. The experiments conducted with EtONa lead to the similar products. Aiming the substitution of the chlorine atom that remains attached to the enedionic system of B, this latter compound was successfully reacted with PhSNa and MeSNa, but was unable to react with PhSO2Na.. The corresponding B-SPh and and B-SMe derivatives were isolated as amorphous solids thus precluding their use for their structural determination by X-ray crystallography. Other reactions with chloranil-cyclopentadiene Diels-Alder adduct included the use of PhONa, PhSO2Na and dimethylamine as nucleophiles. In the case of PhONa and However, the reaction of chloranil-cyclopentadiene Diels-Alder adduct and PhSO2Na, in methanol, lead to the substitution of both enodionic chlorine atoms by the OMe and PhSO2 groups.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

PROENZA, Yaicel Gé. "Estudo computacional do perfil energético e dinâmica de reações químicas bimoleculares." Universidade Federal de Pernambuco, 2016. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/18432.

Full text
Abstract:
Submitted by Irene Nascimento (irene.kessia@ufpe.br) on 2017-03-24T19:39:36Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 1232 bytes, checksum: 66e71c371cc565284e70f40736c94386 (MD5) Tesis Doutorado Yaicel 2016.pdf: 2623082 bytes, checksum: cafc3dec5768c69da2e77ed04124e96b (MD5)
Made available in DSpace on 2017-03-24T19:39:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 1232 bytes, checksum: 66e71c371cc565284e70f40736c94386 (MD5) Tesis Doutorado Yaicel 2016.pdf: 2623082 bytes, checksum: cafc3dec5768c69da2e77ed04124e96b (MD5) Previous issue date: 2016-10-07
Facepe
O mecanismo de várias reações químicas bimoleculares em fase gasosa foi analisado e interpretado usando a energética dos perfis de energia potencial combinado com a teoria estatística (RRKM) e a simulação de trajetórias quaseclássicas via dinâmica molecular de Born-Oppenheimer. Primeiramente, foi testado o desempenho de vários métodos da DFT (do inglês, density funcional theory) em relação ao método CCSD(T)/CBS na descrição tanto do perfil energético quanto da distribuição relativa de produtos iônicos para as reações X– + CH3ONO2 (X = F, OH e NCCH2) em fase gasosa. Na comparação, além dos critérios habituais baseados em desvios absolutos e relativos, foram usados critérios mais rigorosos como o intervalo de confiança estatístico e a capacidade dos funcionais em descrever as alturas de barreira relativas. Os funcionais duplo-híbridos (B2PLYP e B2GPPLYP) são os mais apropriados para estudos cinéticos e de seletividade. Em segundo lugar, foi discutido o mecanismo SN2 das reações HX– + CH3Y (X = O, S; Y = F, Cl, Br) em fase gasosa do ponto de vista dinâmico. As trajetórias de dinâmica quaseclássicas revelaram um forte comportamento não-estatístico para estas reações, em que o caminho de reação preferido não foi aquele sugerido pela coordenada intrínseca de reação (IRC, do inglês intrinsic reaction coordinate), ou seja, os complexos CH3XH⋯Y– (via ligação de hidrogênio) não foram observados. A análise dos perfis de energia potencial após o estado de transição não fornece uma racionalização que permita compreender o comportamento não-estatístico. No entanto, a análise do fluxo energético durante a dinâmica mostrou que as trajetórias quaseclássicas apresentam uma bifurcação em relação à energia rotacional e que a incapacidade de seguir o caminho da IRC surge dos períodos vibracionais para a flexão do modo X−CY serem longos, implicando em pouca energia rotacional nos fragmentos HXCH3. Por fim, o mecanismo e a seletividade das reações X– + CH3ONO2 (X = NCCH2, CH3COCH2 e PhCH2) em fase gasosa foram estudados para os canais ECO2, SN2@C e SN2@N. A concordância entre as distribuições relativas de produtos iônicos calculadas e experimentais foi quase perfeita, o que indicou a aplicabilidade das aproximações estatísticas tanto quanto a importância de considerar a regioseletividade dos nucleófilos ambidentados e a exploração detalhada da superfície de energia potencial na determinação de intermediários.
The mechanism of several bimolecular chemical reactions in the gas phase has been analyzed and interpreted by using the potential energy profiles along with the RRKM statistical theory and the simulation of quasiclassical trajectories via Born-Oppenheimer molecular dynamics. Firstly, the accuracy and robustness of several DFT (density functional theory) methods in describing the potential energy profiles and the ionic product distributions of the X– + CH3ONO2 (X = F, OH and NCCH2) gas phase reactions were compared to that of the CCSD(T)/CBS level of theory. In addition to the usual mean signed and unsigned deviations, this study used tighter criteria such as the statistical confidence interval and the consistency of the functionals to describe the relative barrier heights. The double-hybrid functionals (B2PLYP and B2GPPLYP) performed better for kinetics and selectivity. Secondly, the SN2 mechanism for the HX– + CH3Y (X = O, S; Y = F, Cl, Br) gas phase reactions is discussed from a dynamical point of view. The quasiclassical trajectories revealed a strong non-statistical behavior for these reactions, where the preferred reaction pathways did not follow the intrinsic reaction coordinate (IRC), i.e., the hydrogen bonded CH3XH⋯Y– postreaction complexes were not observed. The analysis of the potential energy profiles after the transition state does not provide a rationalization that allows us to understand the non-statistical behavior. However, the analysis of the energy flow during the dynamics showed that the quasiclassical trajectories cross a dynamical bifurcation related to the rotational energy on the system and that the inability to follow the IRC pathway arises from the long vibrational periods of the X−CY bending mode, implying a low fraction of rotational energy in the HXCH3 fragments. Finally, the ECO2, SN2@N and SN2@N mechanisms and selectivity of the X– + CH3ONO2 (X = NCCH2, CH3COCH2 e PhCH2) gas phase reactions have been investigated. The agreement between the calculated and experimental ionic products ratios was almost perfect, and indicated the reliability of the statistical approaches as well as the importance of considering the regioselectivity of ambidented nucleophiles and the detailed investigation of the potential energy surface to determine intermediates.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Dall'Oglio, Evandro Luiz. "Reações da hexacloroacetona com nucleófilos de nitrogênio, enxofre e oxigênio." Florianópolis, SC, 2002. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/83231.

Full text
Abstract:
Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências Físicas e Matemáticas. Programa de Pós-Graduação em Química
Made available in DSpace on 2012-10-19T22:04:28Z (GMT). No. of bitstreams: 1 199792.pdf: 2800083 bytes, checksum: 4ea03660d0834817d42acb47e0ed444a (MD5)
A preparação de novas substâncias e o desenvolvimento de novas metodologias sin-téticas são alvo de buscas constantes em Química. No presente estudo, foram reali-zadas sínteses de compostos heterocíclicos contendo nitrogênio e enxofre por meio de reações da hexacloroacetona com nucleófilos di- e poliamínicos, ditiólicos e aminotiofenólicos. Todos os métodos preparativos foram desenvolvidos usando-se a energia na faixa de ultra-som (20-50 KHz) e de microondas (2,45 GHz). Nesse sentido, foram preparados e caracterizados derivados 2,2'-bisbenzimidazóicos, 2,2'-bisbenzotiazóico, etilenoditiocarbonato, N-(2-hidroxietil)tricloroacetamida, 1,4,7-triazabiciclo[4,3,0]nonano, 1,4,8,11-tetrazatriciclo[4,2,4,0]tetradecano,4-n-alquiloxi
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Canto, Karen Fabiane Santos do. "Estudo da adição de nucleófilos de carbono sililados a íons n-acilpiridínios." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2004. http://hdl.handle.net/10183/18405.

Full text
Abstract:
A primeira parte deste trabalho consiste no estudo da regiosseletividade nas reações de nucleófilos de carbono sililados com faces homotópicas a íons N-acilpiridínios. Foram realizados experimentos com controle de temperatura e solvente a fim de estabelecer uma boa condição para a geração dos íons N-acilpiridínios, bem como para as reações de adição dos nucleófilos. As reações com os cátions derivados da piridina, 2-picolina, e da 2-metoxipiridina levaram à formação dos produtos de adição na posição C-4 do anel piridínico e a reação com o cátion derivado da 4-metoxipiridina levou à formação do produto de adição à posição C-2 do anel piridínico. Todas as reações mostraram-se regiosseletivas. Não sendo observado, em nenhum caso, a presença de régio-isômeros. Na segunda parte, realizou-se o estudo da diastereosseletividade nas reações de adição de nucleófilos de carbono sililados aos mesmos íons N-acilpiridínios, empregando-se nucleófilos com faces enantiotópicas. Entretanto, este estudo não permitiu avaliar a diastereosseletividade simples nas reações com os cátions derivados da piridina, visto que os produtos de adição na posição C-4 continham um único centro assimétrico. Por outro lado, as reações destes nucleófilos com os cátions N-acilpiridínios derivados da 2-metoxipiridina e 4-metoxipiridina não se processaram e, portanto o estudo da diastereosseletividade não pode ser efetuado.
In the first part of this work, the regioselectivity of addition reaction of sililated carbon nucleophiles with homotopic faces to N-acilpiridinium ions were investigated. A set of different reactions was performed like temperature's control and solvents to establish a suitable protocol for generations of N-acilpiridinium cations as well as their addition reactions of the nucleophile. The reactions with the cations derived from pyridine, 2-picoline and 2-methoxypyridine afforded only C-4 substituted adducts while the addition reaction employing the N-acilpiridinium cation derived from 4- methoxypyridine afforded the respective C-2 substituted product. These reactions shown to be regioselective and the presence of region-isomers were not detected. In the second part we investigated the diastereoselectivity of the addition reactions of sililated carbon nucleophiles which enantiotopic faces. However, this study did not permit to evaluate the simple diastereoselectivity in the addition reactions with the cations derived from pyridine, 2-picoline and 2-methoxypyridine due to only one stereocenter to be formed in the C-4 substituted adducts. Unfortunately, the addition reactions of these nucleophiles to the N-acilpiridinium cation derived from 4- methoxypyridine did not proceed; therefore, the simple diastereoselectivity was not evaluated.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Trillo, Alarcón María Paz. "Alcoholes alílicos y bencílicos como agentes de alquilación en reacciones de sustitución nucleófila." Doctoral thesis, Universidad de Alicante, 2014. http://hdl.handle.net/10045/40141.

Full text
Abstract:
En la presente memoria se describe un estudio de diferentes catalizadores en la reacción de sustitución nucleofílica directa empleando alcoholes alílicos y bencílicos como sustratos electrofílicos con una amplia variedad de nucleófilos tanto nitrogenados como carbonados a través de un mecanismo SN 1. En los tres primeros capítulos, se han diseñado estrategias para llevar a cabo dicha reacción empleando como catalizadores ácidos de Lewis, ellos son los complejos y sales metálicas [(PhO)3P]AuCI/AgOTf, AgOTf y FeCI3·6H20 , llevando a cabo, con este último, la reacción tanto en 1 ,4-dioxano como en H20. Además, se han empleado metodologías libres de metales catalizadas por TfOH y los alcoholes fluorados HFIP y TFE como ácidos de Bronsted . En general, se han obtenido buenos rendimientos con nucleófilos como sulfonamidas, aminas, compuestos aromáticos, compuestos sililados y dicarbonílicos. En el capítulo IV se detalla el estudio sobre la reacción de alquilación enantioselectiva de compuestos metilénicos activados con alcoholes bencílicos como agentes de alquilación. En la primera parte del capítulo la reacción es catalizada por el complejo quiral de cobre(ll), tBuBOX/Cu(OTf)2. Mientras que en la segunda parte se lleva a cabo la alquilación enantioselectiva organocatalizada por un bis(2-aminobencimidazol) quiral con TfOH ó TFA como co-catalizadores.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Domingos, Josiel Barbosa. "Estudo mecanístico das reações do fosfato de BIS (2,4-Dinitrofenila) com alfa-nucleófilos." Florianópolis, SC, 2003. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/85648.

Full text
Abstract:
Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências Físicas e Matemáticas. Programa de Pós-Graduação em Química.
Made available in DSpace on 2012-10-20T21:08:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0
O presente trabalho aborda o estudo detalhado da desfoforilação do fosfato de bis(2,4-dinitrofenila), BDNPP, e fosfato de 2,4-dinitrofenila (DNPP) pelos ?-nucleófilos hidroxilamina, derivados metilados da hidroxilamina, hidrazina em água a pH 4-12 e peróxido de hidrogênio alcalino. O trabalho compreende estudos de reatividade através de métodos cinéticos e a determinação das etapas de reação pela caracterização de intermediários e produtos por RMN de 1H, 13C e 31P. Os estudos com os nucleófilos MeNHOH, Me2NOH e NH2OMe foram realizados com o intuito de distinguir entre uma possível fosforilação no oxigênio ou nitrogênio. A utilização dos nucleófilos NH2NH2 e H2O2 foram importantes no sentido de monitorar o efeito ? em diferentes sistemas. A constante de velocidade observada, kobs, da reação do BDNPP com NH2OH é independente do pH na faixa de 7 a 10. A clivagem inicial da NH2OH não iônica envolve o ataque pelo grupo OH e apresentam cinéticas de primeira-ordem, mas a reação total libera ca. de 1,7 moles do íon 2,4-dinitrofenolato (DNP). A reação inicial gera uma espécie transiente do tipo hidroxilamina O-fosforilado, seguido de três possíveis reações: (1) reação do intermediário O-fosforilado com hidroxilamina gerando DNPP que subseqüentemente forma DNP; (2) a saída do segundo grupo DNP e a rápida decomposição do intermediário cíclico para formar O-foforilhidroxilamina e eventualmente ácido fosfórico; (3) um rearranjo inédito com uma substituição nucleofílica aromática gerando um intermediário cíclico e migração do grupo 2,4-dinitrofenil do O para o N. A metilação do nitrogênio da hidroxilamina envolve, na região independente de pH, um pequeno efeito de velocidade, mas a metilação do oxigênio inibe fortemente a reação. Rearranjo também está presente nas reações com MeNHOH e NH2NH2, assim como substituição nucleofílica aromática, que também foi observada na reação com NH2OMe. H2O2 reage muito rapidamente (t1/2=15s) com BDNPP em meio básico, onde a espécie reativa é o íon HO2-. Os produtos encontrados ao final da reação foram DNPP, ácido fosfórico e DNP.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Silva, Mauro Vinícius Almeida da. "Modificação química do poli(cloreto de vinila) com nucleófilos nitrogenados assistida por micro-ondas." Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2013. http://www.bdtd.uerj.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=4844.

Full text
Abstract:
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Nesse trabalho foram realizadas reações de substituição nucleofílica (SN2), utilizando aquecimento térmico convencional e por irradiação de micro-ondas (MO), de alguns átomos cloro em amostras comerciais de poli(cloreto de vinila) (PVC), por grupos nitrila e também por grupos azida. Os grupos nitrila e azida foram substituidos na matriz em diferentes teores (10% e 20%). As reações do PVC com azida foram eficazes, apresentado percentuais de derivatização muito próximos dos valores desejados. Já no estudo com a nitrila não foi obtido o resultado esperado. Os copolímeros PVC azido substituídos foram modificados com propargilato de etila, sob catálise de iodeto de cuproso (CuI), para a obtenção de heterocíclicos do tipo triazólicos. Todos os copolímeros obtidos foram caracterizados por espectroscopia na região do infravermelho (FTIR) e os teores de nitrogênio incorporado foram determinados por análise elementar (AE). Através da análise dos dados obtidos, foi comprovado que a utilização da irradiação micro-ondas, quando comparada ao aquecimento convencional, é um processo mais seletivo e diminui, significativamente, os tempos de reação
In this work we had performed nucleophilic substitution reactions (Sn2) of some chlorine atoms in commercial samples of poly (vinyl chloride) (PVC), nitrile groups and also by azide groups, using both conventional thermal heating and microwave irradiation (MW).Nitrile and azide groups were replaced in the matrix at diverse levels (10% and 20%). The reactions of PVC with azide were effective, reaching a percentage derivatization very near to the desired values. In the study with the nitrile although we have not obtained the expected results. The substituted azido copolymers were modified with propargilato acetate, under catalysis of copper iodide (CuI) to obtain triazole heterocyclic type. All copolymers were labeled by infrared spectroscopy (FTIR) and nitrogen contents were determined by corporate elemental analysis (EA). Through analysis of the data obtained, it was verified that the use of microwave irradiation in comparison to conventional heating is a more selective process and reduces significantly reaction times
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Guirado, López Gonzalo. "Aproximación electroquímica a la reacción de substitución nucleófila aromática. Determinación del mecanismo de oxidación de los sigma-complejos. Comportamiento electroquímico de compuestos nitroaromáticos." Doctoral thesis, Universitat Autònoma de Barcelona, 2002. http://hdl.handle.net/10803/3131.

Full text
Abstract:
En la presente tesis doctoral se recoge por primera vez el estudio electroquímico de la reacción de substitución nucleófila aromática vía oxidación electroquímica del complejos intermedios,s-complejos (o complejos de Meisenheimer), ya sea mediante proceso de tipo NASH (substitución de hidrógeno) o de tipo NASX (substitución de heteroátomo)1-2.
Los estudios electroquímicos fueron realizados utilizando voltametría cíclica (CV) para los estudios mecanísticos, mientras que los estudios preparativos se realizaron mediante electrólisis a potencial controlado. Un amplio número de nucleófilos han sido utilizados (H-, CN-, F-, -OR, -SR, RNH2, RCONH2, BuLi, BuMgCl).
Mediante la realización de experimentos de voltametría cíclica (CV) se ha podido detectar y caracterizar todo tipo de s-complejos (sH y sX-complejos) y se ha podido determinar el mecanismo de oxidación de los mismos (esquema 1).
En referencia a los estudios electrosintéticos realizados3, es destacable la preparación de alquilaminas y amidas vía substitución nucleófila aromática de hidrógeno por medio de oxidación electroquímica (proceso NASH)4. El proceso descrito muestra la obtención de buenos rendimientos (15-85%) en lo que es un proceso simple, directo,altamente regioselectivo y respetuoso con el medioambiente. En este sentido se han realizado extensiones del presente método de síntesis, para la obtención de cetonas aromáticas a partir de la reacción de substitución nucleófila aromática de hidrógeno oxidada electroquímicamente5. Los rendimientos obtenidos fueron altos (80-100%), siendo en la mayoría de los casos procesos altamente quimio- y regioselectivos. La última aproximación electroquímica para la reacción de substitución nucleófila aromática recogida en la presente Tesis Doctoral es la síntesis del alquilnitroderivados aromáticos, para ello se utilizó butililio y cloruro de butilmagnesio como nucleófilos.
Asimismo hay que decir que en la presente Tesis Doctoral, se describe el comportamiento electroquímico mostrado por diferentes compuestos nitroaromáticos. Estos compuestos mono-, di- y trinitroderivados aromáticos son reactivos comúnmente utilizados al realizar reacciones de substitución nucleófila aromática.
Los estudios mecanísticos realizados mediante VC, han permitido clasificar el comportamiento electroquímico de los compuestos nitroaromáticos en cuatro grupos6-7 en función de la velocidad de barrido de potencial (v).
The nucleophilic aromatic substitution through electrochemical oxidation of the intermediate s-complexes (Meisenheimer complexes), in terms of NASH process (substitution of hydrogen) and NASX process (substitution of heteroatom) through electrochemical oxidation of the intermediate sH-complexes and/or sX-complexes, respectively is reported in this Thesis for the first time1-2 in simple nitroaromatic compounds.
The studies have been carried out by means of cyclic voltammetry (CV) and preparative electrolysis using a wide list of nucleophiles (H-, CN-, F-, -OR, -SR, RNH2, RCONH2, BuLi, BuMgCl).
The cyclic voltammetry (CV) experiments allow for the detection and characterization of the s-complexes (sH- and sX-complexes) and led us to a proposal for the mechanism of the oxidation step (Scheme 1).
In terms of electro-synthetic studies3, alkylamines and amides are readily prepared by nucleophilic aromatic substitution of hydrogen in nitroarenes by electrochemical oxidation (NASH process)4. Useful yields (15-85%) are achieved in a simple direct, regioselective and environmental favourable amination process. In addition, nitroaromatic ketones are readily prepared by nucleophilic aromatic substitution of hydrogen in nitroarenes by electrochemical oxidation (NASH process)5. Useful yields are achieved (80-100%), in which represents an environmentally favourable route for obtaining nitroaromatic ketones. The last electrochemical approach investigated is the synthesis of alkylnitroaromatic compounds. Alkylnitroaromatic compounds are readily prepared via nucleophilic aromatic substitution for hydrogen or heteroatom by electrochemical oxidation of the s-complex using Butyllithium and butylmagnesium chloride as nucleophiles.
The electrochemical behaviour of nitroaromatic compounds is also reported in the present thesis. Note that the most part of the aromatic reactants in the nucleophilic aromatic substitution reaction are mainly mono-, di- and trinitroaromatic compounds.
After exhaustive electrochemical mechanistic studies carried out in this thesis by means of CV, we are capable of classified in terms of v (scan rate)the electrochemical behaviour of the nitroaromatic compounds in four groups 6-7.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Raja, Martínez Rosalía. "P-Alquenil(alquinil) iminofosforanos y análogos : nuevas reacciones de adición nucleófila y cicloadiciones con bencinos." Doctoral thesis, Universidad de Murcia, 2013. http://hdl.handle.net/10803/123981.

Full text
Abstract:
El trabajo de investigación que se presenta en esta memoria forma parte de un amplio proyecto desarrollado durante años por el grupo de investigación al que pertenezco y que trata fundamentalmente sobre la preparación y reactividad de diferentes iminofosforanos. Más concretamente, aquí se relatan los resultados obtenidos en el estudio de la reactividad de algunos derivados de fósforo(V) tales como iminofosforanos y óxidos o sulfuros de fosfina con sustituyentes alquenilo y alquinilo sobre el átomo de fósforo. Por esta razón se ha considerado conveniente hacer una introducción muy general sobre iminofosforanos, incidiendo de un modo más particular en la reactividad descrita en la bibliografía de aquellos que son P-alquenil y P-alquinil sustituidos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Pereira, Adriane Antonia. "Avaliação do potencial eletrofílico de azalactonas frente à nucleófilos, via catálise por ácido de Brønsted." Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), 2015. https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/4445.

Full text
Abstract:
Submitted by Renata Lopes (renatasil82@gmail.com) on 2017-05-09T14:52:34Z No. of bitstreams: 1 adrianeantoniapereira.pdf: 4227832 bytes, checksum: c75e5a3802fd9faef6e64104b4d14e9d (MD5)
Approved for entry into archive by Adriana Oliveira (adriana.oliveira@ufjf.edu.br) on 2017-05-17T14:26:31Z (GMT) No. of bitstreams: 1 adrianeantoniapereira.pdf: 4227832 bytes, checksum: c75e5a3802fd9faef6e64104b4d14e9d (MD5)
Made available in DSpace on 2017-05-17T14:26:31Z (GMT). No. of bitstreams: 1 adrianeantoniapereira.pdf: 4227832 bytes, checksum: c75e5a3802fd9faef6e64104b4d14e9d (MD5) Previous issue date: 2015-03-27
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
As azalactonas são basicamente aminoácidos protegidos que podem ser utilizados na síntese de produtos naturais ou sintéticos. Apesar de serem excelentes pró-nucleófilos, este esqueleto apresenta dois sítios eletrofílicos podendo se comportar como eletrófilo em reações com nucleófilos. Neste trabalho são descritas reações de abertura de azalactonas catalisadas por um ácido de Brønsted, o ácido canforssulfônico (ACS). Para esse fim, as azalactonas foram preparadas em duas etapas, sendo que a primeira consistiu na acilação dos aminoácidos com cloreto de benzoíla em meio alcalino levando aos precursores azalactônicos com até 75% de rendimento e subsequentemente uma reação de ciclização intramolecular mediada por um ativador de ácido carboxílico, o EDC, conduzindo aos compostos desejados com rendimentos que variaram de 8298%. As condições otimizadas para a reação de abertura de azalactonas consistiu no emprego de 10 mol % de ácido canforssulfônico como catalisador, diclorometano como solvente, sem agitação a temperatura ambiente. Avaliou-se o escopo para diversas azalactonas e também para diversos nucleófilos. Os rendimentos foram satisfatórios variando de 43-96%, onde mesmo utilizando substratos impedidos do ponto de vista estéreo, como é o caso do terc-butanol, conduziu ao produto de abertura com 57% de rendimento. Os produtos foram caracterizados por RMN de 1H, 13C, IV e EMAE. Após o preparo e caracterização, voltou-se a atenção para a compreensão do mecanismo de reação envolvido em reações de abertura de azalactonas por nucleófilos catalisadas por ACS. O estudo por ESI(+)-MS/MS evidenciou que o catalisador participa do ciclo catalítico protonando a azalactona em uma etapa anterior ao ataque do nucleófilo, contribuindo assim para diminuição da energia do sistema.
Azlactones are basically protected amino acids which can be used in the synthesis of natural and synthetic products. Despite of being excellent pro-nucleophiles, their structures have two electrophilic sites which could be involved in reactions in the presence of nucleophiles. In this work, azlactone ring opening reactions catalyzed by a Brønsted acid, camphorsulfonic acid (CSA), are described. First we prepared azlactone rings in two steps, amidation using benzoyl chloride in basic conditions following by intramolecular ciclization using EDC. Azlactones were isolated with good to excellent yields (82-98%). The optimized reaction condition consists in the use of 10 mol% of camphorsulfonic acid as catalyst, dichloromethane as solvent, at room temperature without stirring. Next, the scope of various azlactones and nucleophiles were evaluated. Chemical yields were good to excellent, and even by using high sterically bulky substrates such as tert-butanol, leads to the product with a good yield (57%). All synthesized compounds were fully characterized by 1H NMR, 13C NMR, IR and HRMS. Finally, we turned our attention to understand the reaction mechanism. The study by ESI-MS revealed the catalyst participates in the catalytic cycle as a proton donor in a previous step to nucleophilic attack, thereby contributing for a decreased energy system.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Simionatto, Edesio Luiz. "Efeito do ácido bórico sobre a velocidade da reação do 2-hidroxibenzaldéido com nucleófilos nitrogenados." Florianópolis, SC, 1997. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/77139.

Full text
Abstract:
Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências Físicas e Matemáticas. Programa de Pós-Graduação em Química
Made available in DSpace on 2012-10-17T01:13:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0Bitstream added on 2016-01-08T21:29:29Z : No. of bitstreams: 1 181595.pdf: 4080520 bytes, checksum: 849e2a0bc453608c61301f6d2e5cf9fe (MD5)
O ácido bórico acelera a reação de formação da oxima derivada do 2-hidroxibenzaldeído. Os resultados cinéticos e a análise por espectroscopia ultravioleta, sugerem, que o efeito do ácido bórico é sobre o estado de transição da etapa de desidratação da reação, através da formação de um complexo com o intermediário de adição formado pelo rápido equilíbrio entre o 2-hidroxibenzaldeído e hidroxilamina. O ácido bórico acelera também a reação de formação da nitrona entre o 2-hidroxibenzaldeído e N-metilhidroxilamina. A formação da Base de Schiff derivadas do 2-hidroxibenzaldeído, catalisadas pelo ácido bórico, apresentou um valor de r = - 0,519, indicando que a reação é pouco sensível à basicidade do átomo de nitrogênio. A correlação das constantes catalíticas do ácido bórico para a reação do 2-hidroxibenzaldeído com o pKa de diferentes nucleófilos nitrogenados indica uma tendência de pouca sensibilidade da reação quanto à basicidade do átomo de nitrogênio.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Fernandes, Luciano. "Estudos da reatividade de brometos alílicos derivados da reação de Morita-Baylis-Hillman frente a diferentes nucleófilos com aplicação em síntese de heterociclos." Florianópolis, SC, 2007. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/89993.

Full text
Abstract:
Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências Físicas e Matemáticas. Programa de Pós-graduação em Química
Made available in DSpace on 2012-10-23T05:00:29Z (GMT). No. of bitstreams: 1 245076.pdf: 5787221 bytes, checksum: 33a60d49e22557db5ab159c12b1e47c5 (MD5)
A reação de Morita-Baylis-Hillman proporciona a formação de compostos -metilenos- -hidroxi ésteres densamente funcionalizados. Estes -metilenos- -hidroxi ésteres quando tratados com HBr/H2SO4 fornecem os (2Z)-2-(bromometil)-2-alcenoatos em bons rendimentos (60-90%) e com estereoquímica definida Z. No entanto, esta metodologia utiliza condições relativamente drásticas além do uso de solventes com alta toxicidade. Este trabalho apresenta um estudo sistemático visando uma nova metodologia mais simples, branda e eficaz para a preparação dos (2Z)-2-(bromometil)-2-alcenoatos, a partir de reações-modelo entre os -metilenos- -hidroxi ésteres com diferentes catalisadores sólidos e solventes. Visando entender mais sobre a sua reatividade dos (2Z)-2-(bromometil)-2-alcenoatos foram efetuadas reações-teste, na presença de diferentes nucleófilos (-N3, -SCN, uréia e tiouréia). Assim pode-se desenvolver uma metodologia mais simples e branda para a preparação de (2E)-2-(azidometil)-2-alcenoatos (85-97%) e (2Z)-2-(ticianometil)-2-alcenoatos (80-90%), a partir da reação dos (2Z)-2-(bromometil)-2-alcenoatos com NaN3 ou NaSCN em acetona/H2O. Por fim, a reação dos (2Z)-2-(bromometil)-2-alcenoatos na presença de tiouréia em acetona/H2O, forneceu o produto de ciclização intramolecular (5Z)-2-amino-5-benzilideno-1,3-tiazin-4-onas em bons rendimentos (60-90%).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Resende, Diana Isabel Soares Pereira. "Estudo da adição de nucleófilos a compostos α, β, γ, δ-insaturados : organocatálise e transformações assimétricas." Master's thesis, Universidade de Aveiro, 2008. http://hdl.handle.net/10773/3061.

Full text
Abstract:
Mestrado em Química Orgânica e Produtos Naturais
O trabalho descrito nesta tese reporta o estudo de adição nucleofílica enantiosselectiva de nitrometano e malonitrilo a (E,E)-cinamilidenoacetofenonas e alguns derivados. Este estudo encontra-se dividido em duas partes: numa primeira parte são utilizados organocatalisadores derivados de alcalóides cinchona na qual foi possível a obtenção de 1,2-di-hidropiridinas. Estes compostos resultam da adição-1,6 intramolecular de nitrometano e são potencialmente interessantes em síntese orgânica. Na segunda parte são utilizados catalisadores de transferência de fase e é obtido um composto derivado do ciclo-hexano com quatro centros quirais formado num único passo reaccional. Este composto é obtido na forma de um único diastereómero, logo, com elevado interesse em síntese orgânica. Na caracterização estrutural dos compostos sintetizados recorreu-se a técnicas analíticas actuais, especialmente a vários estudos de espectroscopia de ressonância magnética nuclear (RMN), os quais incluíram sobretudo o estudo de espectros de 1H, 13C, DEPT e estudos bidimensionais de correlação espectroscópica homo e heteronuclear. ABSTRACT: The work described in this dissertation reports the study of the enantioselective nucleophilic addition of nitromethane and malonitrile to (E.E)- cinnamylideneacetophenones and derivatives. T his study is divided in two parts: in the first one we used organocatalysts derived from cinchona alkaloids and it was possible to obtain 1,2- dihydropyridines. These compounds result from the 1,6-intramolecular addition of nitromethane and are potencially interesting in organic synthesis. In the second part of this study we used phase transfer catalysts and we obtained one cyclohexane derivative with four asymmetric stereocenters, fored in a single step. This compound is obtained as a single diatereomer, which has a incredible potencial in organic synthesis. All synthesized compounds were characterized using modern analytical techniques, with special emphasis on exhaustive nuclear magnetic resonance (NMR) spectroscopic studies. The NMR methods used include 1H, 13C, DEPT, two dimensional homonuclear (COSY) and heteronuclear.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Petersen, Rogério Zen. "Adição de nucleófilos de carbono a íons imínio e N-acilimínio cíclicos promovida por tricloreto de índio." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2001. http://hdl.handle.net/10183/28216.

Full text
Abstract:
Neste trabalho foi investigada a utilização de InCIs (Tricloreto de índio) como ácido de Lewis na ativação de aldiminas e na geração "in situ" de cátions imínio e N-acilimínio cíclicos para promover a formação da ligação C-C (1- nitrogênio a partir da adição de nucleófilos de carbono, estabelecendo assim um novo método para a preparação de compostos p-aminocarbonílicos através da Reação de Mannich Bimolecular. O primeiro estudo realizado utilizou aldiminas 94 na presença de quantidades catalíticas (10 moi %) de Inels nas reações com nucleófilos de carbono como o silil enoléter 95 e o silil cetenoacetal 96, levando à formação das f3-aminocetonas 99 e f3-aminoésteres 100 em bons rendimentos. Em seguida estudou-se a habilidade do InCI3 (80 moi %) em promover "in situ" a formação de cátions N-acilimínio cíclicos a partir dos respectivos precursores 5-acetoxilactamas 103 e posterior captura destes cátions por nucleófilos sililados de carbono como o silil enoléter 95, o silil cetenoacetal96 e o aliltrimetilsilano 97, levando à obtenção dos respectivos adutos 106-108. A reação dos cátions N-acilimínio cíclicos obtidos à partir dos precursores 103b-c com faces diastereotópicas levaram à obtenção de uma mistura de dois isômeros cujas proporções foram determinadas através de cromatografia gasosa. A estereoquímica relativa trans dos produtos majoritários foi inferida através dos dados espectroscópicos de RMN-1 H.
In this present work, the use of InCb (Indium Trichloride) as Lewis acid in the activation of aldimines and "in situ" generation of N-acyliminium ions was investigated. The respective cationic species were trapped by sylilated carbon nucleophiles achieving a new method to synthesize J}-aminocarbonyl compounds. Firstly, the catalytic amounts of InCI3 (10 moi %) and aldimines 94 was reacted with silylated carbon nucleophiles such as the silylenolether 96 and silylketeneacetal 97, affording the respective J}-aminoketones 99 and 13- aminoesters 100 in good yields. After, the ability of InCb (80 moi %) to promote the "in situ" generation of the cyclic N-acyliminium cations from the respective 5-acetoxylactams 103 was studied. These cations were trapped by sylilated carbon nucleophiles such as the silylenolether 96, silylketeneacetal 97 and allyltrimethylsilane 98, affording to the respective adducts 106-108. The reaction of precursors 103b-c with diastereotopic faces and silylated carbon nucleophiles 95-97 produced an isomeric mixture of the two possible diastereoisomers which the isomeric ratio was determined by G.C. analysis. The relative trans stereochemistry of the major diastereoisomer was inferred by the spectroscopy data from the 1H -NMR spectra.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Paiva, Derisvaldo Rosa. "Estudos da diastereosseletividade da adição de nucleófilos ao grupo carbonila de β-cetossulfóxidos sulfanilados derivados da 1-indanona e 1-tetralona." Universidade de São Paulo, 2011. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/46/46136/tde-18082011-092446/.

Full text
Abstract:
Neste trabalho, foi proposta a preparação e redução, seguida de hidrólise oxidativa, de alguns derivados imínicos da 2-metilsulfinil-2-metilsufanil-1-tetralona e da 2-metilsulfinil-2-metilsulfanil-1-indanona. A 2-metilsulfinil-O-metil-oxima da 1-tetralona foi preparada pela oxidação da 2-metilsulfanil-O-metil-oxima. O sulfóxido assim obtido pôde ser sulfanilado empregando-se terc-butil lítio e metanotiolsulfonato de metila, resultando um único diastereoisômero que se mostrou inerte na reação de redução da função imínica com NaBH4. Tentativas de preparar a N-tosil-imina da 2-metilsulfinil-1-tetralona, por oxidação do sulfeto correspondente, não conduziram ao produto esperado, mas sim à enamina. Buscando uma rota alternativa para a preparação de derivados imínicos de sulfinil ciclanonas sulfaniladas, foram preparados β-cetossulfóxidos derivados da 1-tetralona e da 1-indanona que, após serem sulfanilados, seriam submetidos às reações com aminas aromáticas ou alifáticas. As reações de sulfanilação da 2-metilsulfinil-1-indanona e da 2-metilsulfinil-1-tetralona foram efetuadas em condições de transferência de fase, na presença dos catalisadores TEBAC ou QUIBEC. Para ambos os casos, os rendimentos de produto foram cerca de 80 %. Enquanto os dois catalisadores conduziram a resultados estereoquímicos similares para a sulfanilação da 2-metilsulfinil-1-indanona, para a 2-metilsulfinil-1-tetralona, o uso do catalisador quiral QUIBEC resultou em um aumento da diastereosseletividade da reação, no sentido da formação do diastereoisômero majoritário de configuração relativa CR,SR. Foram também efetuadas as reações de sulfanilação das duas 2-metilsulfinil ciclanonas em meio homogêneo, empregando como bases o hidróxido de lítio ou o di-isopropil amideto de magnésio. Porém, as reações das sulfinil ciclanonas sulfaniladas assim preparadas com a anilina e com a metil-amina não foram bem sucedidas. As reações de redução com boroidreto de sódio das duas sulfinil ciclanonas sulfaniladas conduziram aos respectivos álcoois em cerca de 70 % de rendimento e na forma de um único diastereoisômero, de configuração relativa SR,C-1R,C-2R, no caso do tetralol. As duas metilsulfinil ciclanonas sulfaniladas, opticamente ativas, foram preparadas em bons rendimentos, mas sob forma escalêmica, o que não permitiu o prosseguimento do estudo do curso estereoquímico da redução da carbonila de tais compostos. A reação de adição do enolato de lítio do acetato de etila à 2-metilsulfinil-2-metilsulfanil-1-indanona conduziu ao produto esperado em bom rendimento, mas com baixo excesso diastereoisomérico. Em condições análogas, a 2-metilsulfinil-2-metilsulfanil-1-tetralona mostrou-se inerte.
The original proposal of this research work was to prepare imines of 2-methylsulfinyl-2-methylsulfanyl-1-tetralone and 2-methylsulfinyl-2-methylsulfanyl-1-indanone that would be subsequently reduced and submitted to oxidative hydrolysis. By oxidation of 2-methylsulfanyl-1-tetralone-O-methyloxime the corresponding sulfoxide could be prepared, and submitted to the sulfanylation reaction using tert-butyllittium/methyl methanethiolsulfonate. The resulting product was obtained as a single diastereoisomer but showed to be unreactive towards reduction using sodium borohydride In attempting to convert the 2-methylsulfanyl-1-tetralone into the corresponding sulfoxide by oxidation, the corresponding sulfinylenamine was obtained instead of the expected sulfinylimine. Searching for an alternative synthetic route to the desired imines, the required β-ketosulfoxides were prepared and sulfanylated under phase-transfer catalysis using TEBAC or QUIBEC, as catalysts. In both cases, product yield was ca. 80%. Although for the sulfanylation of 2-methylsulfinyl-1-indanone using either TEBAC or QUIBEC the same diastereoselectivity was observed, for the reaction performed with 2-methylsulfinyl-1-tetralone and QUIBEC an improved diastereoselectivity was observed, in favour of the CR,SR diastereoisomer. Analogous sulfanylation reactions were performed in homogeneous medium in the presence of lithium hydroxide or magnesium diisopropylamide acting as bases. However, the reactions of the prepared 2-metylsulfinyl-2-methylsulfanyl ciclanones with aniline or methylamine were unsuccessful. The borohydride reduction of the 2-metylsulfinyl-2-methylsulfanyl ciclanones afforded the corresponding diastereoisomerically pure alcohols in ca. 70% yield, bearing, in the case of the tetralol derivative, the SR,C-1R,C-2R relative configuration. The two optically active sulfanylated 2-methylsulfinyl ciclanones could be prepared in good yields but as a scalemic mixture that precluded further studies in order to determine the stereochemical course of the carbonyl reduction. As for the addition reaction of the ethyl acetate lithium enolate to 2-methylsulfinyl-2-methylsulfanyl-1-indanone, the expected adduct was obtained in good yield but with poor diastereoselectivity. Under the same experimental conditions, the 2-methylsulfinyl-2-methylsulfanyl-1-tetralone underwent no reaction.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Souza, Pâmella Santos de. "Estudo da reação de modificação do poli(cloreto de vinila) com nucleófilos nitrogenados e das aplicações como suporte em reações de acoplamento." Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2015. http://www.bdtd.uerj.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=8526.

Full text
Abstract:
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Neste trabalho foi realizada a modificação química do poli(cloreto de vinila) (PVC) pela sua reação com azida de sódio, onde alguns dos seus átomos de cloro foram substituídos por azidas. Em seguida o grupo incorporado foi transformado em triazóis por uma reação de cicloadição 1,3 entre o polímero modificado e propiolato de etila, sendo a reação catalisada por iodeto de cobre. Essas reações foram conduzidas sob aquecimento convencional e empregando irradiação de micro-ondas. Inicialmente, a reação incorporou 20% de triazol no PVC, sendo avaliadas as condições reacionais ideais. Essas condições foram usadas para a formação de novos copolímeros com diferentes teores de triazóis incorporados. Os produtos obtidos foram usados para o suporte de paládio que é utilizado como catalisador na reação de Suzuki-Miyaura. Todos os copolímeros foram caracterizados por espectroscopia na região do infravermelho com transformada de Fourier (FTIR)
In this work was performed the chemical modification of poly(vinyl chloride) (PVC) by its reaction with sodium azide, in which some of their chlorine atoms has been replaced with azides. Then the azide group was converted to 1,2,3-triazoles by a 1,3-cycloaddition reaction between the modified polymer and ethyl propiolate, the reaction was catalyzed by copper iodide. These reactions were conducted using conventional heating and microwave irradiation. Initially, the reaction incorporated triazole in 20% of PVC, the optimal reaction conditions was evaluated. These conditions were used for the formation of new copolymers with different amounts of incorporated triazoles. The products obtained were used as a support for palladium, which is used as a catalyst in Suzuki-Miyaura reaction. All copolymers were characterized by infrared spectroscopy, Fourier transform spectroscopy (FTIR)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

González, Adelantado Florenci. "La eritrulosa como quirón de partida para la síntesis de productos naturales. Estudio de la reactividad del grupo carbonilo." Doctoral thesis, Universitat Jaume I, 1995. http://hdl.handle.net/10803/10540.

Full text
Abstract:
Se ha llevado a cabo un estudio sistemático de la estereoselectividad en las reacciones de adición de compuestos organometálicos a derivados de eritrulosa que poseían los grupos hidroxilo protegidos con grupos favorecedores de la quelación y grupos no-favorecedores en las diferentes posiciones, observándose una elevada selectividad cuando el hidroxilo de la posición alfa al carbonilo está protegido como bencil éter y el nucleófilo es un Grignard, este resultado se puede explicar mediante el modelo de quelación de Cram.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Pinto, Filipa C. S. C. "Síntese e investigação da reactividade de N, α,α-trialquilglicinas e o seu comportamento perante nucleófilos, incluíndo a síntese de tri- e pentapéptidos destes aminoácidos." Doctoral thesis, 2008. http://hdl.handle.net/1822/9055.

Full text
Abstract:
Tese de doutoramento em Ciências (ramo do conhecimento em Química Orgânica)
Este trabalho teve como objectivos (i) completar estudos realizados anteriormente sobre estabilidade aos ácidos de uma das ligações amida em derivados de N-alquil (ou aril)- , -dialquilglicinas e (ii) investigar as condições experimentais para a síntese de péptidos de , -dialquilglicinas e de N-(4-metoxibenzil)- , -dialquilglicinas a partir de compostos obtidos por clivagem selectiva do produto de reacções de Ugi-Passerini. Em relação ao primeiro objectivo, foi sintetizada uma série de vinte e um compostos pela reacção de Ugi-Passerini, destinados às investigações cinéticas, e uma outra série com outros tantos obtidos por acidólise selectiva dos primeiros, para referência em técnicas de HPLC. Treze dos compostos de cada série eram derivados da , -dimetilglicina e os oito restantes da , -dibenzilglicina e, em cada série, diferiam entre si essencialmente por conterem, cada um, no grupo N-alquilo (ou N-arilo), um grupo polarizador da seguinte lista: OCH3, CH3, F, Cl, OCF3, CF3, CN, NO2. Os resultados das medições cinéticas obtidos por HPLC foram submetidos a tratamentos de Hammett, com vista interpretá-los em termos de estrutura/reactividade, racionalizando deste modo a contribuição do substituinte no átomo de azoto com a fragilidade da ligação amida C-terminal e confirmando o mecanismo anteriormente proposto para esta acidólise. A reactividade destes compostos mostrou-se fortemente dependente não só do volume dos substituintes em C , mas também duma não menos importante contribuição indutiva/de campo. Os resultados daqui obtidos permitiram também constatar pela primeira vez que esta ligação amida, que é intrinsecamente frágil nestes aminoácidos, pode ser estabilizada por um grupo electrorretirador no átomo de azoto, como 4-nitrofenilo ou 4-cianofenilo. Foi ainda possível concluir que, de todos os grupos substituintes no átomo de azoto investigados, apenas o 4-metoxibenzilo é clivável, o que deste modo confirma a lista dos reagentes de partida a utilizar na estratégia de síntese inicialmente proposta e cuja comprovação iria ser explorada na segunda parte deste trabalho. Em relação a este segundo objectivo, foi sintetizada uma série de cinco Nbenziloxicarbonil- L-fenilalanil-N-(4-metoxibenzil)-α,α-dialquilglicinamidas simétricas pela reacção de Ugi-Passerini, cujos grupos alquilo eram metilo, etilo, propilo, isobutilo e benzilo; foi também sintetizado um sexto composto, derivado do ácido 1-aminociclohexilcarboxílico, em que o átomo de carbono está inserido num anel de ciclo-hexano. Estes seis dipéptidos foram sujeitos a acidólise total e parcial para gerar os doze correspondentes ácidos dipeptídicos, que foram de seguida acoplados com o éster tercbutílico da L-fenilalanina. Este acoplamento foi promovido por hexafluorofosfato de O- (1H-benzotriazol-1-il)-N,N,N’,N’-tetrametilurónio no caso dos seis tripéptidos derivados de N-(4-metoxibenzil)- , -dialquilglicinas e pela associação de diciclo-hexilcarbodiimida com N-hidroxibenzotriazole no caso dos seis restantes sem o grupo metoxibenzilo. De seguida, usando uma estratégia de três passos idêntica à anterior, foi sintetizado o éster terc-butílico dos dois pentapéptidos N-benziloxicarbonil-Lfenilalanilglicil- N-(4-metoxibenzil)-α,α-dialquilglicil-L-fenilalanilglicina em que os grupos alquilo eram etilo e benzilo, respectivamente. Os rendimentos globais na síntese destes catorze péptidos, calculados a partir dos reagentes do primeiro passo, variaram entre 95% e 7%, sendo fortemente condicionados pelo impedimento estereoquímico associado com o volume das cadeias laterais dos aminoácidos que, nos casos mais extremos, conduziu à formação competitiva duma imidazolona no último passo das sínteses.
The present work had the following two aims: (i) to complete the studies previously carried out on the stability to acid of one of the amide bonds of N-alkyl (or aryl)- , - dialkylglycine derivatives and (ii) to investigate the experimental conditions for the synthesis of , -dialkylglycine and N-(4-methoxybenzyl)- , -dialkylglycine peptides from compounds obtained by selective cleavage of the Ugi-Passerini reaction. With respect to the former aim, a series of twenty one compounds was synthesized by the Ugi-Passerini reaction, with the purpose to be used in collecting kinetic information, and another series of as many as these as obtained by selective acidolysis of the former, for reference in HPLC techniques. Thirteen of the compounds of each series were , - dimethylglycine derivatives, while the remaining eight were derivatives of , - dibenzylglycine; within each series, they differed from each other essentially in having in their N-alkyl (or N-aryl) group a polarizing group of the following list: OCH3, CH3, F, Cl, OCF3, CF3, CN, NO2. The results of the kinetic measurements obtained by HPLC were submitted to Hammett treatments, having in mind to interpret them in terms of structure/activity relationships, thus rationalizing the contribution of the substituent at the nitrogen atom with the lability of the C-terminal amide bond, and to confirm the mechanism previously proposed for this acidolysis. The reactivity of these compounds has shown to be largely dependant not only on the volume of the substituent at C , but also on a no less important inductive/field contribution. The results obtained hereof allowed also to find for the first time that this amide bond, which is intrinsically labile in these amino acids, can be stabilized by an electron withdrawing group at the nitrogen atom, like 4- nitrophenyl or 4-cyanophenyl. It was still possible to conclude that, of all the substituents at the nitrogen atom that were investigated, only the 4-methoxybenzyl group is cleavable, which thus confirmed the list of starting reagents to be used in the initially proposed strategy of synthesis and whose confirmation was to be explored in the second part of this work. With respect this second aim, a series of five symmetric N-benzyloxycarbonyl-Lphenylalanyl- N-(4-methoxybenzyl)-α,α-dialkylglycinamides was synthesized by the Ugi-Passerini reaction, whose alkyl groups were methyl, ethyl, propyl, isobutyl and benzyl; another such compound was also synthesized, a derivative of the 1- aminocyclohexyl carboxylic acid, in which the -carbon atom is inserted in a cyclohexane ring. These six dipeptides were subjected to total and partial acydolysis to generate the twelve corresponding dipeptide acids, which were then coupled with Lphenylalanine tert-butyl ester. This coupling was promoted by O-(1H-benzotriazol-1- yl)-N,N,N’,N’-tetramethyluronium hexafluorophosphate in the case of the six N-(4- methoxybenzyl)- , -dialkylglycine tripeptides and by the association of dicyclohexylcarbodi- imide with N-hydroxybenzotriazole in the case of the remaining six with no methoxybenzyl group. Next, using a three-step strategy identical to the above, the two N-benzyloxycarbonyl-L-fenylalanylglycyl-α,α-dialkylglycyl-L-phenylalanylglycine tert-butyl ester pentapeptides were synthesized in which the alkyl groups were ethyl and benzyl, respectively. The overall yields obtained in the synthesis of these fourteen peptides, as calculated from the reagents of its first step, varied from 95% to 7%, and were highly conditioned by the steric hindrance associated with the volume of the amino acid side chains, which in the most extreme cases lead to competitive formation of an imidazolone in the last step of the syntheses.
Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography